Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.448 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
kenneth schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:43:
@zoefies, ik zie het nut niet van 2km lopen anders dan dat je nog niet verder kunt lopen, wat je blijkbaar wel kunt.

Behoudens blessures en andere beperkende factoren zou ik minimaal een half uur lopen per sessie. Na 2km zijn net alle systemen opgestart.
@kenneth @Martiveen Vandaag voor het eerst 10 km gelopen in een rustig tempo en jullie hadden gelijk, dat gaat gewoon goed! Erg leuk! Vanaf nu ga ik voor 3x rennen in de week ipv 5. En vaker langer lopen en dan over een tijdje eens een 10k-wedstrijd doen om mijn omslagpunt te bepalen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Calitomnication schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 16:59:
Jaaaaaa, vandaag was het inderdaad korte broekenweer!! Apart om te zien dat sommige mensen zich toch te warm kleden (inclusief muts en handschoenen) en er na een paar kilometer achterkomen dat het eigenlijk stiekem toch wel een beetje aan de warme kant is.
Aan de andere kant, vorig jaar lag er nu sneeuw, was het ijzig koud en vroor het keihard, dus ik begrijp dat deze lentedag onwennig is.

Moet wel bekennen dat het heel even onwennig voelde om in korte broek naar buiten te stappen (gewenning heeft overigens niet langer dan 30 seconden geduurd hoor, Hell yeah.., zomer!!!!)

* Calitomnication kwakt al het thermospul in een donkere kast .......

om het er over 3 weken waarschijnlijk weer uit te moeten vissen

Ach ja, die gemiddelde hartslag, zal wel ergens een kern van waarheid inzitten, maar dan over hele meute genomen en niet van toepassing voor ons getrainde freaks :P.
Ik zou op 182 uit moeten komen, heb 196 = myth busten 8)
Wat een heerlijk moment idd om die korte broek weer aan te trekken!
Vond het afgelopen woensdag nog te koud, maar heb dus mijn rondje moeten afbreken omdat ik te warm gekleed was..
Vandaag ging lekker, volgende week een wedstrijd van 21km en dan besluiten of Rotterdam onder de 3 uur nog haalbaar is.

Trouwens ben door mijn werkgever uitgenodigd voor een medische test, waar ook een inspanningstest plaatsvindt. Hoewel het an sich geen sport test is, kan ik de data hopelijk wel gebruiken :).
Ik zal ze van tevoren wel even inlichten dat ik regelmatig sport, anders schrikken ze weer van de lage rust hartslag (39-40) :P

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 16-02-2019 23:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:39
Gisteren 25km gelopen (in korte broek, maar wat mij betreft was het de hele winter kortebroekenweer).
Ergens halverwege was de hartslag meting een half uur lang gelijk aan mijn cadans - rond de 190, waar mijn hoogst gemeten hartslag 183 was en ik op dat tempo normaal rond de 130 zit. Moet van Garmin nu 3,5 dagen herstellen. :+

De laatste 5km wilde ik wat versnellen, maar daar waren mijn quads het niet echt mee eens. Toch gedaan, nu spierpijn. Voorlopig de afstand maar niet verder uitbouwen (wat prima is, want het doel was uitbouwen naar HM). De planning was om morgen wat intervallen te doen en woensdag een rustige 10km, maar misschien moet ik dat maar wisselen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-10 18:37

Mystikal

It never hurts to help!

Vanochtend voor dag en dauw (06:15) een 'duurloopje' gedaan.

8.7km. Lekker rustig aan gedaan. Ik was precies een uur bezig. Het ging lekker (planning was 7km), maar toch maar door gelopen. Nu dinsdag weer een kortere snellere 5km lopen en dan donderdag of vrijdag weer een langere.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Hier vanmorgen (rond 9 uur) heerlijk in het korte broekje voor de eerste keer de 10KM aangetikt.
En het ging eigenlijk wel automatisch :) iig nergens last van gehad, de laatste kilometers kon ik nog makkelijk versnellen.
De planning was om gemiddeld ergens tussen de 5:13 en de 5:27 te lopen. En uiteindelijk precies op 5:13 gemiddeld gelopen :)

Verder ben ik nog steeds aan het zoeken waar mijn grens ligt, want ik had het idee dat er makkelijk nog wel een paar km bij konden, echter wil ik niet te hard van stapel lopen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tinusvolkel schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:51:
Hier vanmorgen (rond 9 uur) heerlijk in het korte
Verder ben ik nog steeds aan het zoeken waar mijn grens ligt, want ik had het idee dat er makkelijk nog wel een paar km bij konden, echter wil ik niet te hard van stapel lopen.
Ik dacht dat max 10% kms extra per week de max is.

Maar de praktijk is meestal schade en schande, helaas. Met name wanneer je terug komt van een periode waarin je niet of minder loopt is het enorm lastig inschatten waar de grens ligt.

Bij mij heeft een goede looptechniek blessures met 80%-90% verminderd. Op YouTube zijn veel filmpjes te vinden. (in mijn geval : kleinere stappen, meer op voorvoet landen , iets hoger tempo anders loop ik "lui" en bij vermoeidheid rustig aan doen)

[ Voor 43% gewijzigd door Sport_Life op 17-02-2019 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Bij opbouwen na een blessure kan het essentieel zijn om een weekprogramma te herhalen voordat... je een stapje verder gaat. Het duur dan iets langer maar het is wel veel duurzamer qua opbouw met veel minder kant op blessures...
Mijn start was 3x1' rustig joggen met 2' pauze wandelen... het heeft een geduurd maar zit nu blessurevrij op zeker 1,5 uur trainen en een Coopertest van bijna 14.... km/u (terwijl ik nog nul harde tempos rond en boven de drempel gedaan had).
Succes verder, @Sport_Life prima bezig, prima tip, niet teveel km's erbij, zeker niet boven die waarde.

[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 17-02-2019 13:58 . Reden: typo.... ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:56
Planning hier was om in de zondags uurloop voor het eerst de 11 km voorbij te gaan: 11,38 km en weer 's lekker flink in het rood gelopen (volgens mij is de hele goegemeente met Strava in de weer, klapt er de hele tijd uit). Hoewel een avg hartslag van 146 ook weer niet te wild is, maar het voelde (nog) niet alsof er veel rek in zat. 52:12 op de 10km komt iig weer in de buurt van een <50 minuten tijd (hoor ik hier een nieuw target?)

Loopt toch wel makkelijker met deze temperaturen, vond de kou prima te doen en ook z'n charme hebben, maar mijn spieren prefereren toch dit weer geloof ik.
route99 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:45:
..... en een Coopertest van bijna 145 km/u .....
Was het geen 230, egwel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Vandaag maar eens naar het strand gelopen, stukje polder en stukje bos, bijna elf kilometer totaal. Rustig aan gedaan maar de trappen en duinen met mul zand waren toch iets pittiger dan verwacht. Wel heerlijk lopen met dit weer en lekker hydrateren op het paviljoen. :P

Ook grappig dat je eigenlijk altijd wel positieve reacties krijgt als je wandelaars tegen komt. :)

offtopic:
Uiteraard weer van die mensen die hun hond niet onder controle hebben maar toch weigeren aan te lijnen. 'Gelukkig' vond die hond het interessanter om achter een ruiter aan te gaan dan mij. :')

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Korte broek en shirt met lange mouwen. Eigenlijk net te warm, maar goed de mouwen dan maar omhoog ter verkoeling. En dan nog hele volksstammen tegenkomen in jasjes en lange broeken. Verder gewoon genieten, denk dat dit toch wel de mooiste periode is. Niet te koud, niet te warm. Weer 12 km in de benen en wat doorns, maar dat krijg je als je soms van het pad afgaat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

pjlgt schreef op zondag 17 februari 2019 @ 15:17:
En dan nog hele volksstammen tegenkomen in jasjes en lange broeken.
Present! Als je het van twee halve pijpen en een jasje al te warm krijgt moet je eens wat aan je tolerantie gaan doen. :P
In de luwte in de zon was het inderdaad wel warm, maar achteraf in de schaduw wel weer lekker. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gonadan schreef op zondag 17 februari 2019 @ 15:39:
[...]

Present! Als je het van twee halve pijpen en een jasje al te warm krijgt moet je eens wat aan je tolerantie gaan doen. :P
In de luwte in de zon was het inderdaad wel warm, maar achteraf in de schaduw wel weer lekker. O-)
Ik had een shirtje aan met korte broek, heerlijk :). Kwam ook een enkeling tegen met lange broek en lange mouwen.. Pff mij echt veel te heet.

Uiteindelijk meer dan 25km gelopen heerlijk in de zon! d:)b

Maakt week totaal 65 km!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Twijfelde nog over lange of korte mouwen, maar heb een nieuw shirt dat vrij dun is, maar wel lange mouwen heeft. Achteraf had het makkelijk met korte gekund, koukleum @Gonadan !

(had wel m'n tubes over de kuiten, preventief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Laatst online: 18:23
Vanochtend heerlijk in lange kleding gelopen, maar volgens de thermometer en runalyze was het toen ook nog slechts 4 graden :+

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:53
Garmin in combinatie met Strava hebben er weinig zin in vandaag.
Komt zeker door al die mooi weer fietsers die weer massaal op de fiets stappen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Frenz64 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:17:
Twijfelde nog over lange of korte mouwen, maar heb een nieuw shirt dat vrij dun is, maar wel lange mouwen heeft. Achteraf had het makkelijk met korte gekund, koukleum @Gonadan !
Niks koukleum, ik piep gewoon niet zo snel over te warm of te koud, ben geen vrouw. :>

Ik wist dat ik na het lopen zo'n twee uur stil ging zitten, dus dan liever te veel dan te weinig. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-10 15:22
Roadman schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:41:
Garmin in combinatie met Strava hebben er weinig zin in vandaag.
Komt zeker door al die mooi weer fietsers die weer massaal op de fiets stappen. :+
https://status.strava.com ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

"Garmin connect down"

Huh garmin connect doet 't prima hoor >:)
Gonadan schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:59:
[...]

Niks koukleum, ik piep gewoon niet zo snel over te warm of te koud, ben geen vrouw. :>

Ik wist dat ik na het lopen zo'n twee uur stil ging zitten, dus dan liever te veel dan te weinig. ;)
Ik zou best voor 1 dag (max) een vrouw willen zijn :P.

Maareh.. Als ik het warm heb gaan mijn presraties achteruit, vandaar zo kort mogelijk :)

[ Voor 51% gewijzigd door Sport_Life op 17-02-2019 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Sport_Life ik dacht dat prestaties alleen van belang waren tijdens een race? Meestal hoor ik hier dat je gewoon lekker moet lopen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minimaLL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-10 16:26
Calitomnication schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 16:59:
Jaaaaaa, vandaag was het inderdaad korte broekenweer!! Apart om te zien dat sommige mensen zich toch te warm kleden (inclusief muts en handschoenen) en er na een paar kilometer achterkomen dat het eigenlijk stiekem toch wel een beetje aan de warme kant is.
Aan de andere kant, vorig jaar lag er nu sneeuw, was het ijzig koud en vroor het keihard, dus ik begrijp dat deze lentedag onwennig is.

Moet wel bekennen dat het heel even onwennig voelde om in korte broek naar buiten te stappen (gewenning heeft overigens niet langer dan 30 seconden geduurd hoor, Hell yeah.., zomer!!!!)

* Calitomnication kwakt al het thermospul in een donkere kast .......

om het er over 3 weken waarschijnlijk weer uit te moeten vissen
Korte broeken is eigenlijk echt geen probleem. Haal die in de winter bij windstil/droog weer toch regelmatig boven zolang temperatuur boven de 0°C. Moet wel toegeven dat ik snel koude handen kreeg, dus regelmatig loop ik ook in korte broek met lange mouwen én handschoenen. Zo zie je maar dat iedereen verschillend is, maar de bloemstroom ook afhankelijk is van lichaamsdeel tot lichaamsdeel.

Vandaag duurloop van 30km gedaan in short/shirt (aka kort-kort). Heerlijk toch wel om dit al halverwege februari te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gonadan schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:08:
@Sport_Life ik dacht dat prestaties alleen van belang waren tijdens een race? Meestal hoor ik hier dat je gewoon lekker moet lopen. :P
Om die reden nooit te warme kleding aan tijdens trainen, gaat je hartslag omhoog en ben je dus onbewust aan het racen ;)

Gewoon lekker lopen betekent niet zweten als een otter :P. Hoewel ik regelmatig mensen tegenkom ook in de zomer die denken dat meer zweten ook meer afvallen is..

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 17-02-2019 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sport_Life schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:09:
Om die reden nooit te warme kleding aan tijdens trainen, gaat je hartslag omhoog en ben je dus onbewust aan het racen ;)
Haha zo kan je het ook zien. :P
Gewoon lekker lopen betekent niet zweten als een otter :P. Hoewel ik regelmatig mensen tegenkom ook in de zomer die denken dat meer zweten ook meer afvallen is..
Da's dan een probleem, als ik denk aan hardlopen zweet ik al als een otter. Ben altijd zeiknat, ook al doe ik rustig aan met weinig kleding. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 19:48

Roozzz

Plus ultra

Gonadan schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:15:
[...]
Da's dan een probleem, als ik denk aan hardlopen zweet ik al als een otter. Ben altijd zeiknat, ook al doe ik rustig aan met weinig kleding. :+
Tja, of we dat nu nog geloven met dit inzicht in jouw kledingkeuzes? :+

Vanmiddag zo waar nog gezweet in kort kort. Maar dat kan ook aan mijn huidige totale gebrek aan conditie liggen ;)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Nationale activiteitendag vandaag, rokende servers bij Strava. Duurde bij mij ook ff voordat ik m'n km's kon uploaden en van commentaar kon voorzien

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:08

Prx

Vandaag voor het eerst sinds (hele) lange tijd weer de schoenen ondergebonden. Had mezelf vorig jaar al voorzien van een vers paar Asics GT-3000 die me -als type- ooit waren aangemeten in een hardloopwinkel. Die zullen het dus even moeten gaan rooien de komende tijd. :)

Om het allemaal ook weer wat motiverender te maken heb ik mijn persoonlijke records in Garmin weggegooid, die allemaal uit 2016-2017 waren na een periode volhouden (en blessurevrij blijven).

Ik weet dat ik dus van ver moet komen, maar wil het nou niet echt gaan aanvliegen met alleen wandelen ofzo. Ik ben daarom maar teruggevallen op een oud schema wat me altijd goed is bevallen. In dit geval dus 2 minuten hardlopen en 1 minuut wandelen en dat 6 keer. Ervoor een korte warming-up en erna een cooling-down. Daarna opbouwen met langere intervals en uiteindelijk het gedeelte wandelen omzetten van tijd naar HR < 125 voordat ik weer ga lopen.

Vandaag dus 3,5KM op de teller gezet, maar 1,2KM daarvan is de warming-up/cooling-down naar de leuke looproute. Het resultaat is natuurlijk waardeloos, maar het gevoel des te beter.

Oh ja, en gelopen met lange broek maar korte mouwen. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Prx op 17-02-2019 20:40 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-10 22:16
Zaterdagavond voor het eerst een Nighttrail gelopen, genaamd de Zonheuvel Nighttrail. Een van onze trainers heeft vorig jaar "Trail and Running Club Utrechtse Heuvelrug" (TRCU) opgezet en organiseert sindsdien regelmatig events, clinics etc. in omgeving Doorn. Hoewel de organisatie nog jong is hebben ze een groot netwerk en deze Nighttrail zat dan ook mooi vol, met zo'n 150 deelnemers verdeeld over een 5 en een 10km wedstrijd.

Omdat ik mij ingeschreven had voor de full package kon ik voorafgaand aan de trail genieten van een bord lekkere paste terwijl ik naar twee lezingen kon luisteren van respectievelijk Jorin Kamps (fysiotherapeut, veel aan het werk in Kenia met wereldtoppers daar) en Tim van Doorn (trailrunner en schrijven). Vooral het verhaal van Jorin was erg interessant, bizar wereldje daar met die Kenianen, en leuk om de verhalen erover uit eerste hand te horen (ipv de veelal geromantiseerde anecdotes die altijd maar weer de kop op steken). En Jorin bleek ook een behoorlijk sterke hardloper, zo zou blijken na de trail (maar was te verwachten, met PR's op 5 en 10 op 15.02 en <32).

Dan de trail! Uitvalsbasis was Landgoed Zonheuvel, en de 5km lange route ging daar door het bos met een paar pittige klimmetjes en als enige verlichting je eigen hoofdlampje. Einde van de ronde was een 600m lange klim die omgedoopt was tot "sunhill climb" en tevens (voor de liefhebber) een strava-segment is met een eigen prijs voor de snelste loper tijdens deze nighttrail.

Met een groep van zo'n 100 deelnemers aan de start was het even zoeken naar een plekje. Omdat ik al het gevoel had dat niet iedereen even comfortabel het duister in zou durven schieten (en ik ook een hoop budget-action-achtige lampjes zag) met alleen zo'n lampje besloten om maar een beetje vooraan te gaan staan. Geen slechte keuze bleek achteraf, want hoorde later dat inhalen in het begin vaak wat problematisch was.

Vanaf start ontsnapte meteen een groepje van zo'n 10 lopers voor mij en bleef ik achter met (wat achteraf bleek) de snelste dame en twee andere kerels. Tijdens de 1e ronde vielen er toch wat mensen naar achteren en hoewel ik geen idee had van mijn exacte plek had ik wel het idee in de top10 te lopen. De dame (een nog geen 1.60 meter lange meid) was mij echter veel te snel dus die moest ik laten gaan. Maar na de klim aan het einde van ronde 1 viel een van de heren voorin langzaam terug en kon ik die nog kloppen.

Toen heel lang niets voor of achter mij. Dan is het best donker met alleen zo'n (gelukkig erg goede) hoofdlamp op. Tot ik na en km of 8 ineens weer reflectie in de verte zie, welke heel langzaam dichterbij komt. Met nog een ruime km te gaan kom ik naast hem en weet ik dat mijn tempo niet snel genoeg is om hem met zekerheid voor te blijven. Ik besluit een psychologische klap uit te delen door flink te versnellen terwijl ik langs hem ga, en dat een meter of 100 vol te houden. Dat haalt hem hopelijk uit het lood en voorkomt een aanhaak-actie. Het lukt, hij verdwijnt achter mij terwijl ik de rust in mijn passen terugbreng. Dan volgt de laatste klim. Een onderdeel waar ik én sterk in ben én wat de laatste 600m van het parcours betreft, dus ik durf voluit te gaan en mijn hartslag naar grote hoogte te brengen.

Over de finish heb ik nog geen idee hoeveel er nog voor mij liepen. Dat bleken er vervolgens slechts 5! Naast de snelste dame (die 30 sec voor mij bleek te lopen) liepen er nog maar 4 mannen voor mij: één taaie vijftiger, twee twintigers van mijn lokale AV die overal regionale podia's pakken en op de 1e plek eerder genoemde fysiotherapeut Jorin. Kortom, met 47:48 mijn traagste 10km wedstrijd sinds jaren, maar met een 5e plek (uit 55 mannen) wel mijn beste resultaat. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Gisteren in aanloop naar mijn eerste halve marathon (3 maart, Twiskemolenloop) voor het eerst de 21,5km aangetikt met een duurloop. Conditioneel ging dit prima, maar man man.. wat een spierpijn the day after in de bovenbenen :(

Het doel was ongeveer 06:30 aan te houden, uiteindelijk gemiddeld 06:24 geworden. Uitlopen gaat wel lukken over 2 weken, hopelijk rond de 2 uur. Dat moet op basis van de 16,1KM van 3 weken terug (01:28) wel mogelijk zijn denk ik...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:01
Gonadan schreef op zondag 17 februari 2019 @ 15:39:
[...]

Sorry hoor, maar wat een flauwekul.

Het dragen van lang of kort is volledig afhankelijk van de persoon en het tempo waarin de persoon loopt. Daarom, voor mij persoonlijk hanteer ik altijd het principe 'buitentemperatuur + 10 graden'. Het is nu 5 graden + 10 maakt 15 graden en dan loop ik kort kort.

Iedereen heeft eigen regels en eigen manieren waarop ze fijn lopen. Ik krijg persoonlijk snel kouden handen dus loop veel kort kort maar met handschoentjes. Dat heeft niks met tolerantie te maken of waar dan ook mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Afgelopen week weer heerlijk gelopen ter voorbereiding op mijn eerste halve marathon. Dit is vooral gericht op kilometers maken op verschillende dagen en niet echt tempo werk of hele lange duurlopen, alhoewel ik vorige week 16km had gelopen.

Maandag begonnen met een kleine 2km loop om de benen even los te houden na de 16km van de dag ervoor. Verder vrij weinig last gehad van spierpijn of zo.
Donderdag in de middag even 9-holes gegolfd, dus had al aardig gelopen, en in de avond toch nog maar even 5km rennen. Eerste 2km rustig aan gedaan. Dan 1km versnellen op een strava segment waarbij halverwege een weg overgestoken moet worden die gelukkig niet heel druk is. Eerste helft in ongeveer 4:30 gelopen en de tweede helft, na de oversteek, op ongeveer 4:00. Daarna nog even 2km uitlopen naar huis.
Vrijdag 1,5 uur tennissen in de avond. Vooral erg lekker voor al het korte werk.
Zaterdag eerst een wedstrijd vlaggen bij de kinderen, die spelen 2e klasse bij de senioren dus is redelijk snel op en neer aan het gaan. Ook weer lekker voor het korte snelle werk. In de avond toch maar besloten om nog even een rustige 5km te doen. Ging op 6:00 gemiddeld met een hartslag van 143. Het avondeten was frituur waarbij ik moeilijker een lage hartslag kan lopen.
Zondag eind van de middag toch nog maar even hardlopen na thuis komst van een verjaardag. Ook ik ging voor de korte broek met t-shirt, erg goede keus. Hier 7,3km gelopen met een gemiddelde van 5:38 bij een hartslag van 147.

Aankomende week weer proberen 4 keer te lopen. Maar ook weer 2x tennissen en waarschijnlijk een rondje golfen tussendoor. Oftewel genoeg te doen.
Wil voor het eerst een interval training gaan doen op de baan. De atletiekbaan in Den Helder is officieel niet toegankelijk maar heb het nu voor elkaar dat ik daar doordeweeks overdag mag lopen indien dit mogelijk is, moet eerst toestemming vragen. Dit omdat het een baan is op militair terrein. Denk dat het 10x 400 meter gaat worden op 4:30 met steeds 400 meter rustig tussendoor om te herstellen.
Ook maar een laatste lange duurloop doen van minimaal 18km.

Doel van de halve marathon is in eerste instantie uitlopen. Maar gok toch wel op een tijd van 1:55:00. Oftewel 5:30 per km.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:59

vhal

ಠ_ಠ

Jeuh, na 4 hele weken niks doen vanwege mijn herstel v/d operatie en andere dingen heb ik sinds gisteren weer 4 hele kilometers hardgelopen :P

Dat mijn HR 10-15 slagen hoger lag dan normaal mocht de pret niet drukken :X

Strava

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Mijn schoonzus is geblesseerd en heeft me gevraagd of ik misschien half april haar bib voor de achtste triathlon wil overnemen - kan zijn dat ze het wel kan doen maar je weet nooit.
Met mijn domme hoofd heb ik ja gezegd (haha, 500m zwemmen, 20km fietsen, dat lukt me ook wel) en vanmorgen had ik toch wel iets van eh, ik kan zwemmen maar dit is wel wat anders dan even chill baantjes trekken. Fietsen idem dito maar dat is iets minder erg denk ik.
Dus nu even een triathlonschema opgepikt..... wish me luck. Zelfs als t uiteindelijk niet nodig is, is wat zwemmen nooit slecht natuurlijk, prima voor de conditie en niet echt belastend.

Verder dit weekend echt genoten van het weer. Dit is prima zo al was deze zon met die ijskou vorig jaar ook prima.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

KaiseRRuby schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:07:
Sorry hoor, maar wat een flauwekul.

Het dragen van lang of kort is volledig afhankelijk van de persoon en het tempo waarin de persoon loopt. Daarom, voor mij persoonlijk hanteer ik altijd het principe 'buitentemperatuur + 10 graden'. Het is nu 5 graden + 10 maakt 15 graden en dan loop ik kort kort.

Iedereen heeft eigen regels en eigen manieren waarop ze fijn lopen. Ik krijg persoonlijk snel kouden handen dus loop veel kort kort maar met handschoentjes. Dat heeft niks met tolerantie te maken of waar dan ook mee.
Volgens mij mis je volledig het punt wat ik probeer te maken. Mijn post was juist een reactie op iemand zie zijn eigen maatstaf gebruikte om naar anderen te kijken. ;)

Het is inderdaad volledig afhankelijk van allerlei factoren, dat moet iedereen ook gewoon lekker zelf weten. Wat ik wel soms zie is dat mensen zo'n regel hebben zoals jij daar beschrijft, maar daar dan heel autistisch mee om kunnen gaan. Dan is twee graden warmer ineens een onoverkomelijk probleem en moet het jasje absoluut weg anders ga je dood. Iets gechargeerd, maar dan spreek ik wel van een gebrek aan tolerantie.
Uiteindelijk moet iedereen natuurlijk gewoon lekker doen waar hij/zij zin in heeft. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Nog twintig dagen tot mijn eerste halve marathon. De afgelopen week was de zwaarste week in de voorbereiding en misschien wel mijn zwaarste trainngsweek ooit. Vanaf nu is het puntjes op de i zetten en uitgerust maar scherp aan de start verschijnen. Zo zag de week eruit:

Ma: 12k herstel
Di: 8k easy (langzamer dan herstel, met 'n vriend gelopen)
Wo: 20k easy, voor het eerst doordeweeks zo lang
Do: 2k easy + 14k (800m vlot/200m rustig)
Vr: rust
Za: 8x1k @ 10k-pace met 400m rust
Zo: 24k progressief met 12k rustig, 8k vlot, 4k iets langzamer dan HM-tempo.

Totaal 97,7km en bijpassende vermoeidheid :)
Het geeft wel een kick om deze arbeid te kunnen leveren. In de zomer liep ik nog met moeite 90km in een week, nu zit ik daar niet alleen boven, er zit ook veel kwaliteit bij.

Hopelijk komt het er allemaal uit op de grote dag, de tijd gaat het leren!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

kenneth schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:12:
Nog twintig dagen tot mijn eerste halve marathon. De afgelopen week was de zwaarste week in de voorbereiding en misschien wel mijn zwaarste trainngsweek ooit. Vanaf nu is het puntjes op de i zetten en uitgerust maar scherp aan de start verschijnen. Zo zag de week eruit:

Het geeft wel een kick om deze arbeid te kunnen leveren. In de zomer liep ik nog met moeite 90km in een week, nu zit ik daar niet alleen boven, er zit ook veel kwaliteit bij.

Lekker bezig weer! Het viel me al tijden op dat ik maar niet op 1 kom in het kilometer klassement ;)

Ik heb Strava er maar weer eens op na geslagen, en die CPC gaat wel lukken. 1.20 (1.19.59) wordt een eitje!

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Gonadan schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:01:
[...]

Volgens mij mis je volledig het punt wat ik probeer te maken. Mijn post was juist een reactie op iemand zie zijn eigen maatstaf gebruikte om naar anderen te kijken. ;)

Het is inderdaad volledig afhankelijk van allerlei factoren, dat moet iedereen ook gewoon lekker zelf weten. Wat ik wel soms zie is dat mensen zo'n regel hebben zoals jij daar beschrijft, maar daar dan heel autistisch mee om kunnen gaan. Dan is twee graden warmer ineens een onoverkomelijk probleem en moet het jasje absoluut weg anders ga je dood. Iets gechargeerd, maar dan spreek ik wel van een gebrek aan tolerantie.
Uiteindelijk moet iedereen natuurlijk gewoon lekker doen waar hij/zij zin in heeft. :P
Het was dit weekend 's morgens in de zon wind mee echt warm en in de schaduw met wind tegen nog behoorlijk fris. Typisch geval van kort-kort met handschoenen voor t begin als je in de schaduw loopt. Maar als je dus een c25k loopt en stukjes wandelt is dat al weer te enthousiast. Heel persoonlijk ook nog eens want ik heb niet snel koude benen, handen en voeten en wel snel koude armen. Mijn gevoel (want lol, wel koude armen maar geen koude handen, yeah right), dus ik heb van die armstukken. Prima warm, en als t toch te warm is heb je die zo afgestroopt.
Als je het niet weet, gewoon laagjes dragen, zodat je een beetje kan leren 'hoe warm' je het hebt met verschillende dingen aan en als nodig iets kan uitdoen. En op een gegeven moment weet je t wel en hoef je niet echt op te letten. Gevoelstemperatuur beetje in de gaten houden (want 12 graden/wind/regen is heel anders dan 12 graden/zonnetje/windstil) en lekker lopen!

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Bekend probleem inderdaad. Ik had gistermorgen eigenlijk bedoeld om te gaan lopen. Maar een nachtdienst en slecht slapen hebben er voor gezorgd dat ik gister veel te laat (lees, 11 uur) uit bed kwam. Vervolgens stond om half 1 een ontzettend enthousiaste viervoeter naar me te blaffen en netjes te zitten. Ze weet dat we iedere zondag altijd lekker een flink eind gaan wandelen. Dus ik was uiteindelijk gisteren pas om half 3 op pad. Tot overmaat van ramp had ik alleen maar een tight bij en die bleek dus, uiteindelijk, toch wel een beetje te warm.
Ach. Mijn loopje ging lekker, mocht 22 minuten aan 1 stuk lopen en heb ongeveer 1 1/2 minuut gesmokkeld.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
Gisteren, na 3 maanden sukkelen met vage klachten aan de buitenkant van mijn knie dan toch maar eens de fysiotherapeut een bezoek gebracht. Bij gebrek aan duidelijke symptomen (soms lichte pijn tijdens het lopen voelbaar tot 24u na de training, maar wel een duidelijke verdikking van de pees zichtbaar) heeft ze dan ook niet echt een sluitende diagnose gesteld. Al denk ze wel richting een lopersknie. Zijn er hier mensen met dezelfde vage symptomen?

Ik heb in ieder geval een recept meegekregen van Finse piste, rekoefeningen, ijs en kinesiotape. Iemand ervaring met die kinesiotape of hangt gewoon dat ter decoratie aan mijn been? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:44

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

zondag voor het eerst sinds bijna een jaar weer gelopen; damn, dat vond mn lijf niet leuk zeg. Tempo had ik me al niet veel van voorgesteld, maar zelfs dan; overal pijntjes en zeurtjes die de hela maandag hun aandacht opeisten. vandaag gaat het al weer een stuk beter, maar het zit er nog wel. Morgen mag de auto naar de garage, dus dan kan ik nog een stukje fietsen om de benen los te trappen. Donderdag dan maar weer een stukje lopen; kijken of ik een fatsoenlijk rondje kan vinden van -zeg- 5 km oid.
't was wél weer heerlijk weer om voor het eerst weer te lopen zeg; zonnetje, 15 graden, en mn schoenen voelden als pantoffeltjes :) Hopen dat ik nu weer een poosje blessurevrij blijf, want ik heb mn portie wel weer gehad voorlopig. Voorlopig is het devies: kilometers maken, maakt niet uit of het lopend/rennend is m.i., zolang ik maar weer een beetje loopritme krijg; dan komt de rest vanzelf weer.

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

kwakke01 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 07:34:
zondag voor het eerst sinds bijna een jaar weer gelopen; damn, dat vond mn lijf niet leuk zeg.
Na ca 1 jaar blessure komend vanaf een niveau onder de 1.30 op de halve marathon, vond mijn lijf 3x1' rustig joggen met p=2' nog wel te doen. Moet er niet aan denken om meteen zo aan de bak "te moeten"....
Ieder heeft zijn eigen menu, maar dat zou mij ondanks mijn oude hoge niveau te zwaar op de maag gelegen hebben.... Maar mss geldt dat niet voor een ander lijf????
Succes en wijsheid gewenst.

[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 19-02-2019 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Pinguu schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 07:00:
Gisteren, na 3 maanden sukkelen met vage klachten aan de buitenkant van mijn knie dan toch maar eens de fysiotherapeut een bezoek gebracht. Bij gebrek aan duidelijke symptomen (soms lichte pijn tijdens het lopen voelbaar tot 24u na de training, maar wel een duidelijke verdikking van de pees zichtbaar) heeft ze dan ook niet echt een sluitende diagnose gesteld. Al denk ze wel richting een lopersknie. Zijn er hier mensen met dezelfde vage symptomen?

Ik heb in ieder geval een recept meegekregen van Finse piste, rekoefeningen, ijs en kinesiotape. Iemand ervaring met die kinesiotape of hangt gewoon dat ter decoratie aan mijn been? :+
Het is ook een ietwat vage omschrijving dus kan moeilijk zeggen of ik daar ervaring mee heb, maar knieklachten in het algemeen heb ik wel ervaring mee en kinesiotape ook.
Zelf ben ik een tijdje met McConnell taping aan de gang geweest omdat m'n knieschijf niet helemaal lekker liep, dat zorgde voor allerlei vage klachten. Mits goed aangebracht kan het wel degelijk effect hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Pinguu schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 07:00:
Iemand ervaring met die kinesiotape of hangt gewoon dat ter decoratie aan mijn been? :+
Kijk eens een willekeurige sportwedstrijd op tv en doe het spelletje spot de tape? er is een reden dat je het veel ziet... :>
Mits goed aangebracht helpt dat zeker om bepaalde spieren te ontzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:44

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

route99 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:44:
[...]
Na ca 1 jaar blessure komend vanaf een niveau onder de 1.30 op de halve marathon, vond mijn lijf 3x1' rustig joggen met p=2' nog wel te doen. Moet er niet aan denken om meteen zo aan de bak "te moeten"....
Ieder heeft zijn eigen menu, maar dat zou mij ondanks mijn oude hoge niveau te zwaar op de maag gelegen hebben.... Maar mss geldt dat niet voor een ander lijf????
Succes en wijsheid gewenst.
't was ook teveel van het goede; ik was van plan om een rondje van ~5 km te doen, en dan lopen afwisselen met joggen. was alleen vergeten dat de afslagen in mijn vorige woonplaats (almere) iets dichter bij elkaar lagen dan in mn nieuwe woonplaats (emmer-compascuum) ^^ dát, icm mijn oneindige enthousiasme en doordrammingsvermogen leiden er dan vaak toe dat ik mn lijf nietsontziend tot het uiterste push, even gas terug neem, om dan te proberen er nog een schepje bovenop te doen. Inmiddels weet m'n lijf wel dat dat gaat gebeuren, dus valt de schade altijd wel mee en is nooit blijvend, maar dat rustig opbouwen blijft lastig voor me |:(
1:30 op de halve; dat ga ik nooit lopen vrees ik; was al blij dat ik het binnen de 2 uur af kon raffelen; wil nog wel altijd de hele een keer lopen binnen de 4 uur, dus dat blijft het streven voor de komende jaren (zal zeer zeker niet dit jaar al worden)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-10 16:57
kenneth schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:12:

Wacht even. 12 + 8 + 20 + 2 + 14 + 8 + 24 = 88 km. Dat vind ik nog steeds heel veel, en een hele knappe prestatie. Maar het is geen 97,7 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

slow whoop schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:10:
[...]

Wacht even. 12 + 8 + 20 + 2 + 14 + 8 + 24 = 88 km. Dat vind ik nog steeds heel veel, en een hele knappe prestatie. Maar het is geen 97,7 km.
8x1k is zeker geen 8km ;)

3k inlopen + 8x 1k + 7x 0,4k pauze + 3k uitlopen = 16,8km.

En die 8 was eigenlijk 8,2; die 16k werd 16,4; enzovoort.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
kenneth schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:13:
[...]

8x1k is zeker geen 8km ;)

3k inlopen + 8x 1k + 7x 0,4k pauze + 3k uitlopen = 16,8km.

En die 8 was eigenlijk 8,2; die 16k werd 16,4; enzovoort.
Het is je vergeven. ;) Heel knap! d:)b Ik ben al blij als ik 25 km in de week loop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:35
Vorige week een inspanningstest met ademgas analyse gedaan in baarn;

daar komt uit dat ik een vo2max heb van (VO2max) 3655 ml/kg/min deze waarde kan ik echter niet helemaal plaatsen in alle vo2max lijstjes; kan ik dit vertalen naar '36' wat betekend in mij geval een 'redelijk' (man 32) ?

Afbeeldingslocatie: https://www.amstelfysio.nl/assets/images/blog/2015/11/vo2maxtabel.jpg

Tevens is mijn Z2 tot 140 slagen per minuut; gevoelsmatig sta je dan zowat stil. Afgelopen zondag 30k gelopen met een gemiddelde van 152 bpm; wat eigenlijk dus te snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Ik heb even gekeken bij mijn ademgasanalyse waardes. En je moet de waarde 3655 ml/min delen door je gewicht. Dan kom je op # ml/kg/min en dat is de waarde die je ziet in de tabellen in je plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Phoe, mijn horloge beweert dat ik 49 heb (komend van iets boven de 40 een half jaar geleden), dat zit daar ook in de "excellent" regionen. Ben ik als 54-jarige toch wat fitter dan ik dacht, uitgaande van het feit dat het ook maar enigszins betrouwbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 13:17
Len020 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:14:
Vorige week een inspanningstest met ademgas analyse gedaan in baarn;

daar komt uit dat ik een vo2max heb van (VO2max) 3655 ml/kg/min deze waarde kan ik echter niet helemaal plaatsen in alle vo2max lijstjes; kan ik dit vertalen naar '36' wat betekend in mij geval een 'redelijk' (man 32) ?

[Afbeelding]

Tevens is mijn Z2 tot 140 slagen per minuut; gevoelsmatig sta je dan zowat stil. Afgelopen zondag 30k gelopen met een gemiddelde van 152 bpm; wat eigenlijk dus te snel is.
Ik wilde nog een stukje gaan pennen over mijn inspanningstest bij move-support Veenendaal van vorige week, maar kan net zo goed hier aanhaken :)
Na zo'n 20 minuten op de loopband, van rustig wandelen naar hobbelen naar rennen naar stukgaan op 14% stijging op 12,5 km/h :r werd het resultaat geprint en kreeg ik een bak theorie bij mijn uitslag mee.
De cijfers:
Inspanningscapaciteit VO2/Kg - mL/min/Kg = 49,5 (Score 'Elite' :D )
Hf herstel: 42 (Score 'Uitstekend' :) )

en natuurlijk een mooi overzichtje van m'n hartslagzones. Daar ga ik, met de theorie in het achterhoofd maar eens wat meer mee spelen.
TrainAsOne doet niet aan hartslagzones (ze geven een bandbreedte aan, tempo is leidend):
Run steps:
1. Walk/slow run for 5 minutes at 6:10 /km [12:21 - 5:59 /km] 113 bpm (102 to 117), (810 m).
2. Easy run for 1 hour, 3 minutes at 5:40 /km [5:50 - 5:35 /km] 131 bpm (125 to 137), (11.1 km).
en die 125 - 137 ligt in mijn zone 1, dus niet helemaal correct. Kan ook zijn dat door een wonky hartslagmeter de waarden niet helemaal correct berekend zijn.

Anyway, zo'n test is een aanrader, niet alleen voor de harde cijfers, maar ook om van een vakman de theorie (nog) eens te horen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

Aww yisss! Ik besef me net dat ik nu ik 35 ben een Zeer Goed VO2max heb ipv een Goed :P

dikke score jonge! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Ben vandaag van 45 naar 48 gegaan, maar is dat realistisch? had wel recordtijd om mijn 3.7km rondje.
Van 4:46/km naar 4:29/km in een weekje
Echter denk ik dat mijn Apple watch series0 mijn hartslag niet continu bijhoudt, maar binnenkort tijd voor een nieuwe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
* Zwerver mag morgen ook weer van zichzelf

Alle pijntjes zijn weg, ziek zijn x2 van de afgelopen anderhalve maand is ook weg uit mijn systeem. En nu maar hopen dat mijn enkel zich gedraagt. De fysio heeft ongeveer aangegeven dat ik het maar gewoon moet proberen en we wel zien wat het gevolg is, want stijf is die enkel toch wel.

Ben benieuwd...

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Soo.. eindelijk weer lekker aan het trainen na een mislukt uitstapje naar fitness ( bleek geen goed idee te zijn voor de rug)

Ook op het werk ontstaat een leuke hardloop groepje, waarbij zelfs over teamloopjes word geroepen. het lijkt me leuk om voor dit groepje een hardloopshirt te laten bedrukken. Heeft er iemand tips waar we dit kunnen laten doen? het moet wel kwalitatief echt goed spul zijn O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
ThatsHollywood schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:23:
Soo.. eindelijk weer lekker aan het trainen na een mislukt uitstapje naar fitness ( bleek geen goed idee te zijn voor de rug)

Ook op het werk ontstaat een leuke hardloop groepje, waarbij zelfs over teamloopjes word geroepen. het lijkt me leuk om voor dit groepje een hardloopshirt te laten bedrukken. Heeft er iemand tips waar we dit kunnen laten doen? het moet wel kwalitatief echt goed spul zijn O-)
Op het werk hebben ze een paar jaar terug hier besteld, en (volgens mij) is iedereen hier wel tevreden over.
Ik wil iig met de volgende bestel ronde ook mee gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 15:26

racoon

mooowwww

Iemand ervaring met de 8 kastelenloop te Vorden, er staat die dag 190 minuten op mijn schema en twijfel om dat te vervangen voor de 30 km in Vorden.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:06

Rudedadude

Maybe we were born to run

racoon schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:09:
Iemand ervaring met de 8 kastelenloop te Vorden, er staat die dag 190 minuten op mijn schema en twijfel om dat te vervangen voor de 30 km in Vorden.
Jijzelf. In hardlooptopic nummertje zeven schreef je vorig jaar dat je hem hebt gelopen. Dus vertel, hoe was hij? :+

Dat is het nadeel van hardlopen, ik drink te weinig en onthoud dus te veel tegenwoordig

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Whahaha, scherp @Rudedadude

Waanzinnig mooie supermaan net, ik liep 'm op een lange polderweg tegemoet terwijl het licht begon te verzwakken en de maan opkwam, flardjes wolk eromheen gedrapeerd en ik rustig duurlopend aan het genieten.

Over het lopen niets bijzonders, hartslag 131, prima, weektotaal 36km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:53
Aan het eind van de maand had ik wat salaris over, dus besloot ik om mijzelf te trakteren op nieuwe hardloopschoenen. Deze moesten in plaats komen van de Asics Dynaflyte3 schoenen, die te weinig schelen met mijn NB890v6, die heerlijk en probleemloos lopen.
Ik wilde schoenen met dezelfde drop en meer demping. Veel keus was er niet, maar de Hoka Clifton 5 schoenen liepen en pasten wel heel goed:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/yJH1hLcq/CIMG1763.jpg

wel een drop van 5mm i.p.v. 6, maar 6mm is kennelijk nogal schaars.

de eerste loop van 9 km beviel goed. Hopelijk behoort de last van mijn rechtervoet nu ook tot het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:36

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Vandaag voor het eerst weer na het werk nog in het licht nog een loopje gedaan. _/-\o_

Ook voor het eerst mijn zoon mee op de fiets. Hij zeurt al tijden dat hij mee wil, want zijn zussen mogen dat ook. Tempo lag niet zo hoog. Maar het is ook wel eens fijn dat wanneer je aanzet dat je kind begint te huilen. Als mijn dochters op de fiets mee gaan is dat tegenwoordig andersom. :'(

Volgend jaar als mijn zoon een grotere fiets krijgt kunnen ze op de zondagochtend gewoon alle 3 mee met een lange duurloop. Hoef ik ook niet meer te wachten tot mijn vrouw terug komt van het sporten.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Frenz64 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:03:
Phoe, mijn horloge beweert dat ik 49 heb (komend van iets boven de 40 een half jaar geleden), dat zit daar ook in de "excellent" regionen. Ben ik als 54-jarige toch wat fitter dan ik dacht, uitgaande van het feit dat het ook maar enigszins betrouwbaar is.
Mijn horloge zegt 57, binnenkort een test dus ben benieuwd wat eruit komt. Ben trouwens 33 :).

Afgelopen zondag zo'n 27km gelopen dus het was even spannend hoe ik me voel deze dagen. Gisteren matige spierpijn in mijn kuiten, vandaag nergens meer last van.
Nu dit proberen vol te houden en dan ga ik die marathon gewoon onder de 3 uur proberen :Y
blitzkrieg schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:25:
Vandaag voor het eerst weer na het werk nog in het licht nog een loopje gedaan. _/-\o_

Ook voor het eerst mijn zoon mee op de fiets. Hij zeurt al tijden dat hij mee wil, want zijn zussen mogen dat ook. Tempo lag niet zo hoog. Maar het is ook wel eens fijn dat wanneer je aanzet dat je kind begint te huilen. Als mijn dochters op de fiets mee gaan is dat tegenwoordig andersom. :'(

Volgend jaar als mijn zoon een grotere fiets krijgt kunnen ze op de zondagochtend gewoon alle 3 mee met een lange duurloop. Hoef ik ook niet meer te wachten tot mijn vrouw terug komt van het sporten.
Lijkt me heerlijk, hoe oud zijn ze? Mijn dochter is bijna 2 en met haar ren ik af en toe rondjes in de woonkamer, vind ze prachtig! Zou leuk zijn als ze ook veel gaat sporten :).

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 19-02-2019 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:36

blitzkrieg

Whoop Whoop!

4, 7 en 9. Is inderdaad heerlijk. Beetje teuten onderweg en hun de route laten kiezen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Tinusvolkel schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:14:
Ben vandaag van 45 naar 48 gegaan, maar is dat realistisch? had wel recordtijd om mijn 3.7km rondje.
Van 4:46/km naar 4:29/km in een weekje Echter denk ik dat mijn Apple watch series0 mijn hartslag niet continu bijhoudt, maar binnenkort tijd voor een nieuwe :)
Puur wat losse tijden zegt weinig. Er hoort een zone bij.
Wil je een idee hebben of je progressie maakt?
Doe een stuk of 4 Zoladz testen vanaf eind oktober tot eind maart en kijk of jouw hartslag bij dezelfde snelheid lager is. Of anders om .... bij dezelfde hartslag een hogere snelheid.

Als je heel netjes traint, dus een goed werk/rust balans dan kun je verrassend veel winst behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
route99 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:03:
[...]

Puur wat losse tijden zegt weinig. Er hoort een zone bij.
Wil je een idee hebben of je progressie maakt?
Doe een stuk of 4 Zoladz testen vanaf eind oktober tot eind maart en kijk of jouw hartslag bij dezelfde snelheid lager is. Of anders om .... bij dezelfde hartslag een hogere snelheid.

Als je heel netjes traint, dus een goed werk/rust balans dan kun je verrassend veel winst behalen.
Vorige week (volgens Strava):
57% zone 3
40% zone 4
Vandaag:
93% zone 3
7% zone 4

Maar ik train nu nog op de WZWWHSS manier :)

Echter binnenkort is samen met de sportleraar op het werk is bespreken wat slim/haalbaar is

[ Voor 3% gewijzigd door Tinusvolkel op 19-02-2019 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Ik mijn toptijd van 35 min op de 10km en 55 op de 15 trainde ik ca 70% in zone 1 en 2 obv de Zoladz test.
Hopelijk weet jouw leraar de juiste balans te vinden.
De top trainers waar ik bij zat voor mid en lang: "je wordt alleen beter van meer trainen als je goed belastbaar bent, en niet van harder trainen (ivm oa overtrain risico en sterke blessure kans toename).
Ben benieuwd naar zijn voorstel. Deel het met ons als je uiteraard dat wilt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Ik zal het hier delen :)
Verder moet ik mezelf denk ik is wat meer gaan verdiepen in de verschillende zone’s.
Want nu let er ik niet zo op en loop vooral waar ik mij goed bij voel, en tot nu tot gaat dit goed en heb nog geen (spier)pijntje gehad. :*)
Maar ik wil er wel op waken dat ik geen blessures krijg...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tsja, het blijft een middenweg zoeken tussen hard lopen en ver lopen :Y

Eigenlijk geldt voor trainen hetzelfde als in een race, je kunt het maar kort volhouden om erg hard te lopen, en langzaam lopen kun je heel lang doen.

Héél kort door de bocht genomen:

4km in Z5 = 20 belasting
5km in Z4 = 20 belasting
6,3km in Z3 = 20 belasting
10km in Z2 = 20 belasting
20km in Z1 = 20 belasting

Stel, je hebt zodanig getraind dat je nu een belastbaarheid van 40AU (AU = arbitraire unit :P ) per week hebt.

Als je die belastbaarheid wilt verhogen, dan heb je (vooral) meer kilometers nodig:
- duurloop van 20km in Z1
- 2x 5km in Z2
Heb je totaal 30 kilometer kunnen maken (0,75km/AU)

Als de belastbaarheid niet je prioriteit heeft, maar je meer op snelheid wilt trainen:
- duurloopje van 10km in Z1 voor 10AU
- 5km aan grofweg Z4 intervaltraining, 20AU (1x snelheidswerk per week, je spieren moeten er ook van kunnen herstellen!)
- 5km in Z2 voor 10AU
Heb je totaal 20 kilometer kunnen maken (0,5km/AU)

Hoewel dit puur ter illustratie is en de AU een zojuist compleet uit de duim gezogen unit is, gaat het principe wel gewoon op in real life. Het maakt nogal een verschil met welke intensiteit je traint! En die intensiteit is dan weer afhankelijk van je doel.

En, meer AU trainen dan dat je belastbaarheid is, geeft je een overschot aan belasting (en dus au!).
Afhankelijk van hoe ver je over de schreef gaat houd je dat dagen, weken, maanden vol, maar daar ga je de prijs voor betalen. Dus áls je over je belastbaarheid gaat, doe het dan met mate. Dat betekent, met trainingen die niet teveel intensiteit hebben, want dan beperk je de schade die niet tijdig hersteld kan worden tot een minimum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoefies
@Pathogen Ik ben benieuwd hoe dit verhaal verandert als je ook crosstrainingen doet. Kun je dan af met minder km aan lamgzame duurlopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Tinusvolkel schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:14:
Van 4:46/km naar 4:29/km in een weekje
Echter denk ik dat mijn Apple watch series0 mijn hartslag niet continu bijhoudt, maar binnenkort tijd voor een nieuwe :)
Dat kan best. Ik ben in twee week van:
kramerty88 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:41:
[...]
Toch kreeg ik gisteren een leuke opsteker van garmin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w8Py8rm4CHCnWCbOXUF1zMeQ/full.jpg
[...]
Naar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GRSf7wD3Z0thlyL1N8yr7aYA/full.jpg
P.S. de tijden hieronder zijn van de zoladz test van donderdag (zoladz waar @route99 al naar refereert)

gegaan. Dus het kan zeker. Of je vorm ook net zo hard gegroeid is al Garmin zegt..? Ik durf het in mijn geval wel te betwijfelen. Ik kan me niet voorstellen dat ik een minuut op de 10 gegroeid ben. Maar we'll see. Ik hecht niet zoveel waarde aan de getalletjes van Garmin, al vind ik het natuurlijk wel mooi om progressie te zien :*) O-)

Edit: maar eens de geschiedenis in gegaan. Progressie vanaf dat ik weer 'begon' met trainen vanuit de laatste blessure (toch leuke progressie :P ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/89QmgacD3swcMWZz3cDgXSmd/full.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door kramerty88 op 20-02-2019 10:40 . Reden: laatste plaatje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slow whoop
@kramerty88 Indrukwekkende resultaten! Maar hoe moet ik die Cadence lezen van 80-90 rpm? Zijn dat het aantal stappen per minuut? Is dat niet heel laag? Ik zit op het dubbele (maar ga niet zo hard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Pathogen schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:44:

Eigenlijk geldt voor trainen hetzelfde als in een race, je kunt het maar kort volhouden om erg hard te lopen, en langzaam lopen kun je heel lang doen.

4km in Z5 = 20 belasting
5km in Z4 = 20 belasting

Stel, je hebt zodanig getraind dat je nu een belastbaarheid van 40AU (AU = arbitraire unit :P ) per week hebt.

Als je die belastbaarheid wilt verhogen, dan heb je (vooral) meer kilometers nodig:
- 2x 5km in Z2

Als de belastbaarheid niet je prioriteit heeft, maar je meer op snelheid wilt trainen:
- 5km aan grofweg Z4 intervaltraining, 20AU (1x snelheidswerk per week, je spieren moeten er ook van kunnen herstellen!)
- 5km in Z2 voor 10AU

Hoewel dit puur ter illustratie is en de AU een zojuist compleet uit de duim gezogen unit is, gaat het principe wel gewoon op in real life. Het maakt nogal een verschil met welke intensiteit je traint! En die intensiteit is dan weer afhankelijk van je doel.

En, meer AU trainen dan dat je belastbaarheid is, geeft je een overschot aan belasting (en dus au!).
Afhankelijk van hoe ver je over de schreef gaat houd je dat dagen, weken, maanden vol, maar daar ga je de prijs voor betalen. Dus áls je over je belastbaarheid gaat, doe het dan met mate. Dat betekent, met trainingen die niet teveel intensiteit hebben, want dan beperk je de schade die niet tijdig hersteld kan worden tot een minimum.
Bedankt voor je heldere uitleg :) echter heb ik het idee dat ik mijn AU punten ;) nog niet opmaak met mijn huidige trainingen. Dus ik moet eigenlijk eerst bereken / testen hoeveel AU punten ik heb voordat ik weet of ik te zwaar train.
ook probeer ik al wat af te wisselen (zo snel mogelijk 3.7km / intervaltraining op een 7km rondje of een iets langzamer duurrondje op de 10km)

Verder wil ik mij vooral richten op lange afstanden (ik wil een keer een marathon lopen) maar het moet wel een beetje opschieten qua snelheid >:)
kramerty88 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:29:
[...]

[...]

Naar:

[Afbeelding]
P.S. de tijden hieronder zijn van de zoladz test van donderdag (zoladz waar @route99 al naar refereert)

gegaan. Dus het kan zeker. Of je vorm ook net zo hard gegroeid is al Garmin zegt..? Ik durf het in mijn geval wel te betwijfelen. Ik kan me niet voorstellen dat ik een minuut op de 10 gegroeid ben. Maar we'll see. Ik hecht niet zoveel waarde aan de getalletjes van Garmin, al vind ik het natuurlijk wel mooi om progressie te zien :*) O-)

Edit: maar eens de geschiedenis in gegaan. Progressie vanaf dat ik weer 'begon' met trainen vanuit de laatste blessure (toch leuke progressie :P ):

[Afbeelding]
Idd indrukwekkend :) ben benieuwd of ik ooit deze getallen ga halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pathogen schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:44:

4km in Z5 = 20 belasting
5km in Z4 = 20 belasting

- 2x 5km in Z2

- 5km in Z2 voor 10AU

Imo is 4km z5 een hele andere belasting dan 20km z1.
Hoe sneller ik loop des te efficiënter /dynamischer het is en dus veel minder impact op spieren/pezen etc.
Boven de 4"30 merk ik al dat ik eerder last krijg van blessures en pijntjes her en der. Wellicht omdat ik altijd relatief snel tempo gewend ben te trainen, lange duurlopen waren vaak intervallen van 1 of 2 km op halve marathon tempo.
Nu loop ik lange duurlopen op ca 4"20-4"30 met hartslag 150-155. (max hf ca 193)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 20-02-2019 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

slow whoop schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:31:
@kramerty88 Indrukwekkende resultaten! Maar hoe moet ik die Cadence lezen van 80-90 rpm? Zijn dat het aantal stappen per minuut? Is dat niet heel laag? Ik zit op het dubbele (maar ga niet zo hard)
Typisch moet je dit geval nog even x2 doen. Dan loopt de range dus tussen 160 en 180 stappen per minuut. Wat dan weer logisch klinkt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Sport_Life schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:53:
[...]

Imo is 4km z5 een hele andere belasting dan 20km z1.
Hoe sneller ik loop des te efficiënter /dynamischer het is en dus veel minder impact op spieren/pezen etc.
Boven de 4"30 merk ik al dat ik eerder last krijg van blessures en pijntjes her en der. Wellicht omdat ik altijd relatief snel tempo gewend ben te trainen, lange duurlopen waren vaak intervallen van 1 of 2 km op halve marathon tempo.
Het is ook een heel andere belasting, absoluut! Vergeet niet dat ik de waarden hier compleet uit de lucht gegrepen heb ;) maar zowel een lange langzame duurloop als een korte, zeer intensieve training zijn gewoon volledige trainingen.

Aanvulling: wat ik hier wel eens voorbij zie komen is dat men op Z3-niveau de kilometers uit probeert te breiden naar duurloopomvang (15-20) en daar stuk op loopt. Dat klopt! De totale belasting is dan veel te hoog.

[ Voor 12% gewijzigd door Pathogen op 20-02-2019 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
Roozzz schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:56:
[...]

Typisch moet je dit geval nog even x2 doen. Dan loopt de range dus tussen 160 en 180 stappen per minuut. Wat dan weer logisch klinkt :)
Ja, klinkt in mijn ogen inderdaad veel logischer. Maar ik begrijp niet waarom ik dat in dit geval nog even x2 moet doen. Bij mijn Garmin horloge hoeft dat namelijk niet.

Maar inderdaad, als ik @kramerty88's eerste ronde erbij pak, en ik doe 2 * cadance * paslengte * rondetijd, dan komt dat inderdaad verdacht dicht bij de afstand van die ronde: 2 * 84 * 1,59 * 6 = 1602,72 m, afstand = 1,61 km.

Bij @kramerty88 is cadance dus het aantal stappen per minuut per been, of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
Bij Polar moet je de cadance x2 doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
Len020 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:35:
Bij Polar moet je de cadance x2 doen.
OK. Maar volgens mij gaar het hier om een Garmin horloge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

slow whoop schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:31:
Het klopt wat @Roozzz zegt. Runalyze berekent Cadence als "omwentelingen" ipv individuele stappen. Dus elke omwenteling is 2 stappen, ergo een pasfrequentie van 178-190 in de tempo's ;)

Wat overigens dan (vind ik) weer verwarrend is, is dat staplengte wel altijd een 'enkele' stap is. Dus geen 'omwelingslengte' oid.

(screenshotje is uit Runalyze ipv Garmin Connect. Ik ben meer fan van RA voor mijn data-analyse en logboek)

[ Voor 20% gewijzigd door kramerty88 op 20-02-2019 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
slow whoop schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:36:
[...]

Wellicht geldt dat bij meerdere merken...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

slow whoop schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:36:
[...]

Hangt volgens mij vooral van je analyse platform af. Ik heb er in ieder geval nog geen lijn in kunnen ontdekken tussen de horloge merken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
kramerty88 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:29:
[...]

[...]

Naar:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie resultaten in je Zoladz-test. Je loopt in jouw laagste Zoladz-zone hetzelfde als ik in mijn hoogste zone (1600m in 6 min) ;) ..

Verder zo te zien een optimale opbouw, met steeds zo'n 150m extra per zone-verhoging. Klopt het dat ik uit dit rijtje kan concluderen dat je in jouw hoogste zone nog het meeste progressie kan maken voor een gebalanceerde conditie (want minste 'extra meters' tov vorige zone)? Of is dat te kort door de bocht?

En hoe zit de progressie per zone er eigenlijk uit voor bijvoorbeeld sprinters of juist duurlopers? Is een 'rechte lijn' dan ook het meest wenselijk of werkt het zo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:49

m-vw

Dus?

Om even aan te haken bij het test verhaal. Zijn er mensen uit het Zeeuwse die ervaringen hebben met bepaalde bedrijven?

Kom oa deze tegen bij Fysiotherapie Zeeland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Valorian schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:06:
[...]

Mooie resultaten in je Zoladz-test. Je loopt in jouw laagste Zoladz-zone hetzelfde als ik in mijn hoogste zone (1600m in 6 min) ;) ..

Verder zo te zien een optimale opbouw, met steeds zo'n 150m extra per zone-verhoging. Klopt het dat ik uit dit rijtje kan concluderen dat je in jouw hoogste zone nog het meeste progressie kan maken voor een gebalanceerde conditie (want minste 'extra meters' tov vorige zone)? Of is dat te kort door de bocht?

En hoe zit de progressie per zone er eigenlijk uit voor bijvoorbeeld sprinters of juist duurlopers? Is een 'rechte lijn' dan ook het meest wenselijk of werkt het zo niet?
Nou, eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik die laatste een beetje 'lafjes' liep. Ik had niet het idee dat ik 2.50/km zou moeten lopen voor z4. Toen ik na 800m doorkwam in 2.21 en mijn HS nog steeds laag z4 zat heb ik dus nog gas bij moeten geven. Mijn hartslag was ook lager dan de andere zones (174 ipv de geplande 175-176). Dus in principe mag je er nog wat meters bij doen en dan kom je alsnog weer op de lineaire 150m per zone uit ongeveer.

Wat wel een mooie is, is de vergelijking met mijn vorige Zoladz van toen ik compleet uit vorm was O-) om de progressie te kunnen zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eik3eyX59sb4tJ43LjM8Uk6K/full.jpg

P.S. dit is dus ook meteen voor velen een geruststelling. Mocht je er een tijd uit liggen door een blessure of iets... vorm krijg je blijkbaar vrij snel weer terug ;)

[ Voor 6% gewijzigd door kramerty88 op 20-02-2019 14:40 . Reden: geruststelling ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zoefies
Over trainen op Zoladz-zones (ipv alleen gebruiken als Zoladz-test) kwam ik een hele interessante uitleg tegen: https://www.apud.net/inde...misbruik-van-zoladz-zones

Zo te lezen is het dus helemaal niet nuttig om te kijken hoeveel je in ZZ1 t/m 5 traint (want zie die projectiegrafiek!), maar kun je dus beter kijken of je in D0, D1,D2 en D3 traint (op basis van anaerobe en aerobe drempel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
zoefies schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:30:
Over trainen op Zoladz-zones (ipv alleen gebruiken als Zoladz-test) kwam ik een hele interessante uitleg tegen: https://www.apud.net/inde...misbruik-van-zoladz-zones

Zo te lezen is het dus helemaal niet nuttig om te kijken hoeveel je in ZZ1 t/m 5 traint (want zie die projectiegrafiek!), maar kun je dus beter kijken of je in D0, D1,D2 en D3 traint (op basis van anaerobe en aerobe drempel).
Je moet inderdaad niet de zoladz-zones als trainingszones gebruiken (die bepaal je op andere manieren) maar kan wel aan de hand van de zoladztest bepalen in welk gebied je nog het meeste progressie kunt maken. Voor zover ik begrepen heb ;)

Edit: Ik ga het artikel nog even helemaal lezen als ik niet meer in de baas zijn tijd zit. Oogt interessant! Grappig dat de auteur ook gewoon contact opgenomen heeft met Mr. Zoladz himself voor opheldering.

[ Voor 11% gewijzigd door Valorian op 20-02-2019 16:53 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Xanthian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-10 17:11
Na 28x hardlopen is het gelukt. 5 kilometer in 27:28. Ik ben erg blij. Er was nog beetje energie over ook.
Die 5km hou ik nog even een week of twee aan en daarna ga ik eens rustig naar de 10 kilometer.

In die tijd ben ik "maar" 2 kilo afgevallen, van 91,5kg naar 89,5kg. Hoewel afvallen niet echt het doel was ben ik toch wat teleurgesteld. Ik had verwacht dat het meer zou zijn. Ik ga kijken in hoeverre dat zich doorzet en of ik nog andere dingen moet doen om het gewicht verder naar beneden bij te stellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:49

m-vw

Dus?

Weeg al jaren tussen de 93 en 95kg en ben eigenlijk 15cm te kort. Van hardlopen alleen ben ik nog nooit afgevallen. Als ik kilo's kwijtraakt is dat echt door de combinatie sport en voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Xanthian schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:56:
Na 28x hardlopen is het gelukt. 5 kilometer in 27:28. Ik ben erg blij. Er was nog beetje energie over ook.
Die 5km hou ik nog even een week of twee aan en daarna ga ik eens rustig naar de 10 kilometer.

In die tijd ben ik "maar" 2 kilo afgevallen, van 91,5kg naar 89,5kg. Hoewel afvallen niet echt het doel was ben ik toch wat teleurgesteld. Ik had verwacht dat het meer zou zijn. Ik ga kijken in hoeverre dat zich doorzet en of ik nog andere dingen moet doen om het gewicht verder naar beneden bij te stellen.
Het begin is er en ik zou elke kilo koesteren. Afvallen is nu eenmaal niet makkelijk en bij de pakken neerzitten is gevaarlijk (grote kans op jojo). Als je de afstanden uitbreidt zal afvallen makkelijker gaan, maar 5km verbrand je (gelukkig) geen duizenden kcals mee. Dat zou niet best zijn, dan is het menselijk lichaam heel inefficiënt. Hoewel voor afvallen het wel ideaal zou zijn ;)

Wat @m-vw zegt, de combi sport en voeding is het best! Een Big Tasty laten staan scheelt je 900 kcal. Een Big Tasty laten staan en een rondje van 5k hardlopen scheelt je 1200-1300 kcals ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik dacht dat het nog veel meer was, ga ik googelen is de die hamburger nog 'maar' 655 kcal. Ze hebben hem kleiner gemaakt blijkt. :P

Sowieso toch maar laten staan. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:34
Zo te lezen beetje zelfde schema als ik begonnen ben vorig jaar. Zat in december op ongeveer 26 minuten voor de 5km. In juni echt begonnen met lopen na 15 jaar geen sport. Zat in december op ongeveer 8 km lopen zonder al te veel problemen.

Nu ben ik sinds vorige week weer begonnen na 2 maanden niks doen. Werk en ziekte gooide flink roet in mijn schema. Merk dat conditie wel achteruit gegaan is maar ging toch redelijk. Tweede keer ging de 5 km in iets meer dan 30 minuten. Moet wel langzaam opbouwen want merk dat mijn knieën weer even moeten wennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:06

Rudedadude

Maybe we were born to run

Dat is best logisch: in het begin zet je ook vet om in spieren en dat levert in gewicht niets op. Eerste jaar hardlopen (1200km) leverde me ook maar iets van 2 kilo op. En idd, stoppen met snacken en snoepen leverde veel meer op. Een kilo vet is iets van 7000 kilocalorieën. Dat zijn iets van 2 marathons lopen zonder te eten. Dus als je 2 kilo kwijt bent zijn dat er 4. gedeeld door 5km per keer is dat 37x lopen. Dan heb je het nog best efficiënt gedaan ;)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Rudedadude schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 22:51:
[...]

Dat is best logisch: in het begin zet je ook vet om in spieren en dat levert in gewicht niets op.....
Waar zitten al die spieren dan? :+

Loop nu 35 km per week al ruim 4 weken, netto effect 0,5 - 1 kg. Mijn stelling is dat je met aanpassing van je eetpatroon het meest wint. Vorig jaar april ben ik zo goed als geheel gestopt met alcohol, het effect daarvan was 9 kilo in een half jaar (van 99 naar 90 en een heel goed gevoel over mezelf dat ik zonder kon). Na wat geklooi met mijn gezondheid eind vorig jaar ben ik nu 93 kg. Mijn doel is 88 en dat ga ik alleen bereiken door eetpatroon, structureel niet meer een tweede keer opscheppen bijvoorbeeld. En nog even een dooddoener: pas op met diëten, zijn bewezen jo-jo bevorderaars (om te eindigen met meer gewicht).

En anders is er altijd nog de methode@Gonadan : VDHM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Vergeet niet dat je als hardloper goed MOET blijven eten. Een uitvoerbare, dus realistische, levensstijl doet de rest.
In de periode dat ik geblesseerd was (ruim een jaar) kreeg ik er ook 11 kg bij. Toen ik weer, zelfs rustig, ging trainen, vlogen de kilo's eraf. Ik snoep al niet en drink weinig, dus daar valt geen winst te behalen.
Ben nu nog 3 kg zwaarder dan mijn "streefgewicht".

Wat kan helpen: Maak eens een overzicht van wat je echt eet op een dag, dus werkelijk alles, en doe dat 1 of mooier, 2 weken... een flinke klus.... Dan weet wat je inneemt. Splits het op in vet/koolhydraten/eiwit.

Probeer volgens te meten/in te schatten, Garmin oid, wat je verbruikt per dag. Waar je de Garmin niet vertrouwt, er zijn vast wel tabellen te vinden waar je getallen kunt gebruiken (het basis energieverbruik m/v), ik heb ze 15j geleden ook gebruikt maar die kan ik niet meer vinden.

Bij mij klopte de in/uit balans aardig goed.

Het kan je helpen, het geeft je mogelijk ook inzicht waar de zgn verborgen calorieën zitten en of je werkelijk zoveel energie verbruikt per dag... of dat vnl de perceptie heerst of dat je het eigenlijk gewoon niet wist, wat heel normaal is, het is best complex..

En de vet/koolhydraten/eiwit balans breng je hiermee best goed in kaart en dat is voor lopers ook erg belangrijk.
Om een andere reden ben ik in die tijd naar een diëtiste geweest en die vond dat het er goed uitzag, niks aan veranderen in mijn geval.

Let Op; Je kunt vaak niet exact op 0 verschil uitkomen, terwijl je niet zwaarder of lichter uiteraard, wordt, maar zij vond de verschillen niet om zorgen over te maken, meer de meetnauwkeurigheid van de intake & het "verbruik" (5-10%). Dat is dan de toegevoegde waarde van een diëtiste, ook al kwam ik ergens anders voor (het ijzerprobleem..)!

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 21-02-2019 07:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Vergeet verder niet het laaghangend fruit: naast alcohol ook frisdrank én vruchtensappen. Drink je bijv elke week 2 liter Jus d'orange (een ruim glas per dag) dan heb je al ongeveer een KG suikers per maand naar binnen alleen al op basis daarvan. Dat loop je er niet even af ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

En stoppen met Sultana, Liga, Goed Bezig, ontbijtkoek en meer van dat soort producten die als gezond in de markt gezet worden maar uiteindelijk allemaal varianten zijn op bloem en suiker. Het vult ... totdat je bloedsuikerspiegel weer instort.

Wat bij mij erg geholpen heeft is een overdaad aan groenten, de hele dag door. Ik zit nu op ongeveer 400 gram per dag en naast dat het erg gezond is blijft er minder ruimte over voor ongezonde zaken.
Verder, maar dat is natuurlijk uiteindelijk erg persoonlijk: havermout met zomerfruit (uit de diepvries); volkoren knäckebröd met pindakaas, hummus en kaas; iets zoets als een krentenbol of een broodje met jam of hazelnootpasta; twee porties fruit; handje noten; avondmaaltijd met meestal zilvervliesrijst, zoete aardappel of pasta; volle/griekse yoghurt; blokje pure chocola. Veel plantaardige eiwitten, af en toe kip of vette vis. Drinken: water, thee, water, water, water.

Het is allemaal erg eenvoudig maar zeker niet makkelijk :+ Ik heb altijd mijn best moeten doen om op gewicht te blijven. Toen ik begon met hardlopen ging ik (1m75) van 73kg naar 67kg. Met veel pijn en moeite daarop gebleven. Nu, met de hulp van veel groenten en volkoren granen en afscheid van voorverpakte snacks ("als het in een zakje zit is het hoogstwaarschijnlijk snoep"), blijf ik makkelijker op gewicht en met de extra kilometers van de afgelopen drie maanden staat er zelfs regelmatig minder dan 65kg op de weegschaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het begint hier bijna een topic voor afvallen te worden. :D
Rudedadude schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 22:51:
Dat is best logisch: in het begin zet je ook vet om in spieren en dat levert in gewicht niets op.
Technisch gezien kan dat niet, maar in spreektaal snap ik wat je bedoelt. :P

Het effect van (duur) hardlopen is qua opbouw van spiermassa echter niet heel bijzonder, het is niet zoals bij krachtsport.
Grote kans zelfs dat die twee kilogram gewoon vocht was een het echte afvallen zelfs nog moet beginnen. Dan moet in vs. uit toch echt meer aangepast worden.
Eerste jaar hardlopen (1200km) leverde me ook maar iets van 2 kilo op. En idd, stoppen met snacken en snoepen leverde veel meer op. Een kilo vet is iets van 7000 kilocalorieën. Dat zijn iets van 2 marathons lopen zonder te eten. Dus als je 2 kilo kwijt bent zijn dat er 4. gedeeld door 5km per keer is dat 37x lopen. Dan heb je het nog best efficiënt gedaan ;)
Yup. Mensen overschatten steevast hoeveel wat beweging verbrandt en onderschatten hoeveel calorieën de stiekem binnen krijgen. Snoep, snacks en alcohol, frisdrank gaat natuurlijk al hard, maar dat is niet het enige. Sinaasappelsap bij je ontbijt, lekker die grillworst van de slager in het weekend, die bult honing die in de granola moet omdat het eigenlijk niet te vreten is, etc. :P

Gewoon kritisch blijven kijken en probeer ook eens krachttraining erbij als je de kans hebt. Daar blijft je lichaam langer van verbranden en het creëert spiermassa welke ook weer extra calorieën verbrandt. Als je het te gek maakt kan het echter wel slecht zijn voor je PR's. :+

Zo, nu weer over hardlopen. O-)

Gisterenavond weer even lekker een kort rondje gedaan (alle kleding kort, voor de lang haters). Best aardig tempo en zelfs aan techniek kunnen werken, voel toch weer wat andere spieren.
Merk dat direct na werk lopen en dan later eten wel erg fijn loopt. Veel lekkerder dan later op de avond in de hoop dat je eten gezakt is en je eigenlijk al ingezakt bent.

[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 21-02-2019 08:45 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

zoefies schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:30:

Ja! Eindelijk! Niet dat ik er eeuwen naar gezocht heb, maar ik heb me altijd afgevraagd waarom die Zoladz-zones zo afwijken.
Het zijn dus géén trainingszones, maar prestatiegebieden binnen de Zoladz-test.

Ik ben eind vorig jaar gaan trainen aan de hand van ademhalingsdrempels (ventilatory threshold, VT1/VT2). Dan houd je simpelweg drie gebieden over:

<VT1: kan hele zinnen praten, ademhaling is relatief rustig
VT1-VT2: praten kan nog, maar met een paar woorden tegelijk, ademhaling is duidelijk dieper
VT2>: praten is zo overrated, wie praat er nou nog? ademhaling is duidelijk in de hoogste versnelling

Als ik het goed heb is VT1 dan je aerobe drempel en VT2 je anaerobe drempel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Gonadan schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 08:45:
Het begint hier bijna een topic voor afvallen te worden. :D
Het valt inderdaad op dat men er behoorlijk mee bezig is, zelfs de "Keniaanse types" (no offence). Vind het ook zeer lezenswaardig allemaal, opvallend (helaas niet afvallend ;) ) ook de common sense onder lopers.

@kenneth , hoe eet jij groenten naast de traditionele maaltijd of eet je die 400 gr dan? Ik zie me niet ff een bloemkool wegzetten bij de koffie.

• kramerty88

kramerty88

Frenz64 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 09:31:
[...]

Het valt inderdaad op dat men er behoorlijk mee bezig is, zelfs de "Keniaanse types" (no offence). Vind het ook zeer lezenswaardig allemaal, opvallend (helaas niet afvallend ;) ) ook de common sense onder lopers.

@kenneth , hoe eet jij groenten naast de traditionele maaltijd of eet je die 400 gr dan? Ik zie me niet ff een bloemkool wegzetten bij de koffie.
None taken :9

Afvallen en prestaties horen net zo bij elkaar als trainen en prestaties. Een kilootje minder leidt net zo goed tot betere tijden als een rondje extra. Ik ben het wel met je eens dat we er in dit topic niet in moeten doorslaan, het blijft een hardrennen topic. De weightloss challenge hoort ergens anders. Een beetje moet echter wel kunnen.

Ik ben overigens ook wel benieuwd naar het verhaal van @kenneth over de groenten. Zelf houd ik het bij veel eiwitten en vet. Dus vis op brood (tonijn), pindakaas, etc. Van het zoete beleg dat ik eet, zoveel mogelijk ongesuikerd (anders dan natuurlijk). Ik ben een enorme appelstroop fan, maar dan wel de 100% appelstroop, dus zonder toegevoegde zooi (gewoon appieheijn). Maar ook ik zie mijzelf geen wortels knagen, of courgettes kauwen als lunch :Y)

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Topicstarter
Modbreak:Ik wil echt wel af en toe wat ruimte geven aan een zijstapje nu en dan, maar een hele discussie over afvallen en eetgewoontes is hier off-topic. Voor afvallen is er een leuk topic in TL, Tweakers Weight Loss Challenge part 17, en uiteraard is het altijd mogelijk om voor specifieke vragen / discussie-punten een apart topic te openen. Maar het is niet de bedoeling om die discussie uitgebreid in het hardloop-topic te gaan voeren.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 13:43

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Kom ik zaterdag nog iemand bij de dodemantrail tegen? Ik loop zelf vier rondjes en als ik naar de deelnemerlijst kijk word ik eerste als ik maar finish. :+

Over eten en drinken begin ik maar niet, ik geniet. O-)

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Pagina: 1 ... 32 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2