Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hardlopen - Deel 8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 31 32 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• berghefr
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 09:29
Hier ook de groet uit schoorl run gelopen. De 30 kilometer, door het toch altijd mooie duingebied. De eerste 2 kilometers waren wel erg druk maar daarna lekker vrijuit kunnen lopen. T/m een kilometer of 20 het gevoel gehad dat ik wel harder kon en versnellen, waar het vervolgens na een km of 23/24 ineens wel een beetje op was. Was dus erg blij dat ik niet versneld heb. Op karakter toch flink doorgelopen en gefinished in 2:22! Erg tevreden met de tijd hopelijk met de CPC komende maand een pr op de halve marathon (staat nu op 1:30).

Ik heb mij trouwens ingeschreven voor een clinic van 10 weken, die woensdagavond begint. Nog nooit hardlooptraining gekregen van een trainer oid, altijd op boerenverstand, hoop informatie die ik hier vandaan heb en schema's van Garmin. Ben benieuwd naar de informatie die ik daar opsteek. Al die ik het ook omdat ik net verhuisd ben en graag wat mensen wil leren kennen.

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21-02 14:53
Galois schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:28:
[...]

Om in de 31 te kunnen lopen op de 10k, moet je naast heel hard trainen, ook beschikken over het nodige talent :)
Amen. De belachelijkste tijd waarvan ik nog denk van goh, die zou ik misschien kunnen halen met jarenlange doelgerichte training is rond een minuut of 35.

Op eigen houtje, dus zonder trainers of clubs oid, denk ik dat ik de 40 minuten wel zou kunnen slechten in 1-2 jaar als ik me puur op 10k zou richten. Maar dat is wel bedacht vanuit de basis dat ik nu 48-49 loop.

Maar dan moet ik in die 3-5 jaar niet geblesseerd raken, heel veel en effectief trainen, een kilo of 10-15 kwijtraken (dat kan ik me al niet voorstellen...) en eigenlijk ook niet 3-5 jaar ouder worden :P

Lekker veel speculatie, lol, ik loop niet eens atm :P

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 09:53
31'ers zijn inderdaag maar weinig mensen gegeven. Zomaar even ter illustratie de resultaten van een paar hele bekende Utrechtse events waar veel regionale toppers op af komen:

Zomeravondcup (reeksen 10km wedstrijden vanuit AV):
Laatste 3 jaar volgens mij geen sub-32'ers langs zien komen. Let wel: de snelste mensen van alle Utrechtse atletiekverenigingen lopen hier vrijwel standaard aan mee.

Singelloop 2018
Zo'n 15 Nederlanders hebben hier een 31'er kunnen neerzetten, van de 6000 deelnemers. Hier is ook het 10km wereldrecord gelopen geloof ik, dus ook deze run trekt veel toppers.

Maliebaanloop 2018
Eén 31'er geteld. Terwijl ook hier toch echt wel een hoop (regionale) toppers lopen.

Kortom: 31'ers lopen betekent op tijd beginnen met trainen, jaren investeren én over het nodige talent beschikken. Maar zelfs als het laatste in overvloed aanwezig is zal je nog keihard moeten trainen. Ik begrijp van mijn AV-coach bijvoorbeeld dat de toppers van onze AV (Hellas Utrecht) die 32'ers lopen bovendien dat je ook echt week in week uit keihard moet werken om uberhaupt dat niveau vast te houden, laat staan om er nog secondes af te krijgen. Een paar maanden iets rustiger aan doen betekent dan in praktijk snel een terugval. Maar daar weet @kramerty88 vast alles van :)

..

Terzijde: Overigens bizar knap wat Abdi Nageeye heeft gedaan laatst op de halve marathon. Die is nu dus gewoon NL recordhouder op 10, 21, en 42km? Natuurlijk zijn Somalische genen mee, maar toch mega bewonderenswaardig. Op zijn wikipedia staat dat zijn eerste 5km run een 17'er was, zonder hardloopervaring anders dan wat voetbaltraining.. 8)7

• Calitomnication
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 08:11

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Iedereen gefeliciteerd met zijn/haar prestatie!

Een 10k in 31' is gewoon bizar snel 8)7 , denk dat menig mens al moeite heeft om dat op de fiets vol te houde, laat staan rennend.

Gisteren overigens de docu. Gun Runners op Netflix gezien, keer op keer kwam deze voorbij als Netflix aanrader en gisteren toch maar eens aan begonnen.. Wat. Een. Verhaal.... diep en diep respect voor deze Keniaanse jongens. Mocht je Netflix hebben en deze documentaire not nooit hebben gezien, zeker het bekijken waard, Mijn blik op de prestaties van deze jongens is compleet veranderd, de druk van het thuisfront is enorm!

Calitomnication wijzigde deze reactie 11-02-2019 17:50 (11%)

Garmin Forerunner 235 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect
tips voor New York | FRIET

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

dippert

@kramerty88 @Roadman @Valorian is er bij jullie wel wat zinnigs te zien op de foto's? Geen idee wat er op die van mij staat maar als ik dat vergelijk met het filmpje sta ik steeds keurig buiten beeld. :P

Edit:
Ah, met een beetje bibhoppen kom je betere tegen. _O-

Gonadan wijzigde deze reactie 11-02-2019 17:54 (13%)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Valorian
Gonadan schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:53:
@kramerty88 @Roadman @Valorian is er bij jullie wel wat zinnigs te zien op de foto's? Geen idee wat er op die van mij staat maar als ik dat vergelijk met het filmpje sta ik steeds keurig buiten beeld. :P

Edit:
Ah, met een beetje bibhoppen kom je betere tegen. _O-
Ik ben op de meeste foto’s goed te zien (wat niet zegt dat ik er ook goed op sta haha). Maar verschilt nogal per event met die automatische registratie. Bij de 7Heuvelen stond ik letterlijk op geen enkele foto!

• kramerty88
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:03

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

@Valorian klopt wat je zegt. Buiten de trainingsarbeid heb je inderdaad ook talent nodig om deze tijden te lopen. Gelukkig heb ik die loterij redelijk goed gewonnen vind ik. Ik zal geen Wereld- of Europees kampioen worden (waarschijnlijk ook geen nationaal), maar dat ik met zo weinig trainingsarbeid tot deze tijden kom. Ja, dat komt niet alleen uit slim trainen. Maar met alleen talent kom je er zeker ook niet. Wat ik ‘weinig’ noem, is alsnog bijna 100km/week lopen en in de blessureperiode (om fit te blijven/uit te bouwen) 500-750km/week fietsen. Dus gratis is het zeker niet B)

Maar ik ben nu wel benieuwd wat ik echt in mijn mars heb nu ik na zo lang geblesseerd te zijn weer helemaal terug ben en ‘echt serieus’ kan trainen...

30 here I come!

P.S. Volgende loop: Parelloop Brunssum 10k met een hele lijst wereld, Europese en nationale toppers op een relatief snel parcours. Het is wel al binnen 6 week, maar wie weet... :X

@Gonadan jazeker. Sterker nog, ik heb een pareltje. Had bij het inlopen en parcoursverkenning mijn nummer al op (onder mijn shirt) en ook dat is gewoon geregistreerd... _O- _O-

Dat blij ei in het midden daaro! _O-

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Valorian schreef op maandag 11 februari 2019 @ 18:35:
Ik ben op de meeste foto’s goed te zien (wat niet zegt dat ik er ook goed op sta haha). Maar verschilt nogal per event met die automatische registratie. Bij de 7Heuvelen stond ik letterlijk op geen enkele foto!
Misschien kan je bij die 7H ook nog bibhoppen? Ik ben gaan zoeken op het nummer van een kerel die wel duidelijk in beeld was en bij hem vind ik ineens foto's waar ik wel gewoon in beeld ben. Geen idee hoe hun algoritme werkt maar het is niet best. Het kan dus aardig lonen om van anderen foto's op te vragen.

Overigens heb ik wel spijt, want ik sta er alles behalve florissant op. :D

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Frenz64
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 10:07
Whahaha, idd, volledig gespannen voor de wedstrijd zie ik, goed man. Je hebt trouwens ook by far het snelste kapsel, dat heeft op zeker een paar seconden gescheeld

@Gonadan Ik kan me ook een foto van een oude versleten man herinneren tijdens de DtD loop, tot mijn grote schrik bleek ik dat zelf te zijn

• Xanthian
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 08:30
Ik kan er alleen maar van dromen om bijna 20km/h te lopen. Geen idee of ik dat ooit ga halen en wat daar uberhaubt voor nodig is.

Maar goed, mijn eigen doelen zijn om voor de zomer 10km te kunnen lopen en daarna langzaam naar de 20. Misschien ook nog wel dit jaar. Daarna kan ik wel eens concentreren op snelheid. Voorlopig vind ik 10km/h ook wel lekker lopen.

• Gaargod
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 08:52
Kwam nog een mooi evenement tegen, Zondag 3 Maart Den Helder - Schagen run, wedstrijd over 25km. Ook met een optie voor estafette.
Linkje; https://noordkopatletiek-...onent/dpcalendar/event/12

Zit zelf nogal in dubio wat te doen, ben mezelf een beetje gek aan het maken. Ik wil teveel tegelijk! Een snelle 10, daarvoor had ik eigenlijk de Twiskemolenloop ook op 3 Maart in gedachten. Of met de DH-Schagen run de (wedstrijd)afstand verder uitbouwen...

• The_Ghost16
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 10:01
Gaargod schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:55:
Kwam nog een mooi evenement tegen, Zondag 3 Maart Den Helder - Schagen run, wedstrijd over 25km. Ook met een optie voor estafette.

Zit zelf nogal in dubio wat te doen, ben mezelf een beetje gek aan het maken. Ik wil teveel tegelijk! Een snelle 10, daarvoor had ik eigenlijk de Twiskemolenloop ook op 3 Maart in gedachten. Of met de DH-Schagen run de (wedstrijd)afstand verder uitbouwen...
Dit is hier lokaal wel een populaire loop onder de fanatieke hardlopers. Wordt ook redelijk hard gelopen doordat er een paar hele snelle jongens uit Den Helder komen. Maar voor zover ik het weet is hij ook redelijk zwaar. Volgens mij gaat er een heel groot stuk door de duinen, dus redelijk wat op en neer.

Voor een idee van de route en een van de snellere lopers: https://www.strava.com/activities/1435783636

Ik heb hem nooit gelopen maar zou hem nog wel eens willen doen. Maar een week voor mijn halve marathon lijkt het me geen goed idee.

• Gaargod
Thanks @The_Ghost16! Ziet er OK uit qua parkoers. Hoogtemeters lijkt mee te vallen. Ik loop regelmatig in de (Schoorlse) duinen, dus dat op-en-neren is een leuke uitdaging maar geen dealbreaker :)

Eerst de ZZM* modus maar even goed van me afschuden waar ik al een 1,5 week in zit en dan de training weer serieus oppakken!

*Om even mee te gaan in de recente afkortingenhype in dit topic. Ziek Zwak Misselijk!

• Roadman
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 08:25
Gaargod schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:55:

Ik ga voor een snelle 10 op de Twiskemolenloop :)
Maar die kun je een stuk of 5 keer per jaar lopen natuurlijk. Deze waarschijnlijk niet.

Roadman wijzigde deze reactie 12-02-2019 13:34 (6%)

• Tweakarim
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 09:19

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Tweakarim schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:34:
Pfff weer even klagen hoor want ik kan wel janken. Mijn moeizaam, in een jaar tijd, opgebouwde conditie is letterlijk als sneeuw voor de zon verdwenen. Eind oktober was mijn conditie op zijn best en liep ik de grootste afstand ooit, 16,5km met een gemiddelde hartslag van 145. Na eerst een griepje begin december en een groot deel van januari een verkoudheid met bijholteontsteking dacht ik vandaag de draad weer op te pakken. Na nog geen 3 kilometer op een zo langzaam mogelijk tempo hield ik het al niet meer vol, hartslag gemiddeld maar liefst 156. Lijkt erop dat ik letterlijk terug bij af ben en C25K opnieuw kan donwloaden.
Was hier al voor naar de dokter geweest maar een bloed onderzoek liet geen afwijkende waarden zien.
Kreeg tijdens een helder moment het idee om het batterijtje van mijn hartslagmeter maar eens te vervangen en krijg tot mijn grote opluchting gedurende het loopje net ineens hele andere waardes te zien. Die duiden welliswaar alsnog op een enige achteruitgang in conditie maar niet zo dramatisch als ik het hier boven doe voorkomen. Pak van mn hart kan ik wel stellen, was toch redelijk ongerust dat ik iets onder de leden had.

• Zwerver
  • Registratie: februari 2001

Zwerver

CISSP certified

Tweakarim schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:44:
[...]

Kreeg tijdens een helder moment het idee om het batterijtje van mijn hartslagmeter maar eens te vervangen en krijg tot mijn grote opluchting gedurende het loopje net ineens hele andere waardes te zien. Die duiden welliswaar alsnog op een enige achteruitgang in conditie maar niet zo dramatisch als ik het hier boven doe voorkomen. Pak van mn hart kan ik wel stellen, was toch redelijk ongerust dat ik iets onder de leden had.
Wacht even, jij loopt dus zo enorm op je meter te loeren dat je niet meer voelt of je conditie goed of slecht is?
Stop daar eens mee dan? Want je voelt echt wel of je conditie heel slecht is. Het is een ander verhaal als je praat over 1-2% verschil, maar dit wat je nu roept geeft me wel een beetje een rare bijsmaak hoor...

• Tweakarim
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 09:19

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Zwerver schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:49:
[...]

Wacht even, jij loopt dus zo enorm op je meter te loeren dat je niet meer voelt of je conditie goed of slecht is?
Stop daar eens mee dan? Want je voelt echt wel of je conditie heel slecht is. Het is een ander verhaal als je praat over 1-2% verschil, maar dit wat je nu roept geeft me wel een beetje een rare bijsmaak hoor...
Denk dat het psychologisch effect, bij mij dan, een grote rol speelt. Bewust probeerde ik, zonder me te focussen op de meter, te lopen. Maar als ik dan de indruk had dat ik het zwaarder kreeg keek ik toch op mn telefoon en zag ik mn hartslag boven verwachting hoog oplopen. In plaats te twijfelen aan de meting was mijn conclusie “geen wonder dat ik het zwaar heb, mn hartslag is ook erg hoog, hier is iets mis, kan beter stoppen”.

• Frenz64
Gaargod schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:56:
Thanks @The_Ghost16.....Eerst de ZZM* modus maar even goed van me afschuden waar ik al een 1,5 week in zit en dan de training weer serieus oppakken!

*Om even mee te gaan in de recente afkortingenhype in dit topic. Ziek Zwak Misselijk!
Sorry, maar ik moet hier toch even ingrijpen, je bedoelt de ZZ&M zeker?

Vanavond de 4e week op rij 3x keer per week gelopen en met een dikke 10km blijf ik mooi rond de beoogde 35 km per week. Geen pijntjes, ambities onder controle. Ik kan niet anders dan toegeven dat dit draadje een behoorlijk positieve invloed heeft op serieus verbeterde conditie. Stiekem zit ik toch al een beetje te denken aan wat doelen verder weg (ben nog jong hè O-) ). Halve van De Haar mss? Kijken of en hoe makkelijk ik nog ruim onder de 2 uur kan lopen. Volgende week maar eens een duurloop van 17/18 km doen, kijken hoe dat gaat.

Vooralsnog eenieder bedankt voor de motivatie _/-\o_

• Gaargod
Wat voor tijd heb je op het oog @Roadman?

Die gedachte was ook al bij mij opgekomen, dat de Twiskemolenloop idd paar keer per jaar terugkeert.
Het leek me echter fijn om dit voorjaar nog die snelle 10 te proberen. Maar goed, daar komen vast nog andere gelegenheden voor dit voorjaar :) dus ik neig naar de DH-Schagen run.

@Frenz64 Ik had de "&" in eerste instantie wel neergezet, maar weer weggehaald. Ik dacht het zal toch niet. Wel dus haha :+

Gaargod wijzigde deze reactie 12-02-2019 14:32 (16%)

• Roadman
Gaargod schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:31:
Wat voor tijd heb je op het oog @Roadman?

Die gedachte was ook al bij mij opgekomen, dat de Twiskemolenloop idd paar keer per jaar terugkeert.
Het leek me echter fijn om dit voorjaar nog die snelle 10 te proberen. Maar goed, daar komen vast nog andere gelegenheden voor dit voorjaar :) dus ik neig naar de DH-Schagen run.
Ik heb nu een onofficieel pr staat van 44:18 als onderdeel van de Damloop afgelopen jaar.
Dus dat moet nog wel wat sneller kunnen. Hoop wel op een sub 42. Maar zal mezelf niet helemaal over de kop lopen, deze 10 km is slechts een tussendoortje.

• The_Ghost16
Ik heb een wat complexere vraag voor gebruikers van TrainAsOne die misschien zelfs beter thuis hoort in het Apple Watch topic of zo.

Nou kwam ik de app HealthFit tegen, voor iOS en dan specifiek voor alles wat de Apple Watch meet, op de website van TrainAsOne. Deze ziet er erg interessant uit en doet eigenlijk wat Tapiriik doet maar dan nog veel uitgebreider. Kosten van 3,49 vond ik wel te overzien dus heb het maar gekocht.

Maar hoe gaat TrainAsOne om met activiteiten die geen hardloop activiteit zijn? Zo loop ik in mijn pauze bijna altijd een rondje van een half uur en loop ik ongeveer 3 keer met de hond op een dag. Dit wordt allemaal gesynchroniseerd met TrainAsOne dankzij de HealthFit app. Super handig lijkt mij want zo weet het algoritme nog beter wat je allemaal doet aan beweging.

Zijn er hier mensen die ook andere activiteiten hebben in TrainAsOne?

• Gaargod
Mooi streven @Roadman, qua tijd zelfde als mijn goal voor de 10 :)

• TheOmen
  • Registratie: september 2011
  • Nu online
The_Ghost16 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:44:
Maar hoe gaat TrainAsOne om met activiteiten die geen hardloop activiteit zijn?
Kort en bondig zegt TaO dit:
Currently only data from runs are used to affect your plan
Ik sta bijna iedere week een avondje op de crosstrainer, maar die gegevens worden dus niet meegenomen in het bepalen van mijn schema.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• SuperPoekie
  • Registratie: november 2004

SuperPoekie

Super Furry Animal

The_Ghost16 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:44:
Ik heb een wat complexere vraag voor gebruikers van TrainAsOne die misschien zelfs beter thuis hoort in het Apple Watch topic of zo.

Nou kwam ik de app HealthFit tegen, voor iOS en dan specifiek voor alles wat de Apple Watch meet, op de website van TrainAsOne. Deze ziet er erg interessant uit en doet eigenlijk wat Tapiriik doet maar dan nog veel uitgebreider. Kosten van 3,49 vond ik wel te overzien dus heb het maar gekocht.

Maar hoe gaat TrainAsOne om met activiteiten die geen hardloop activiteit zijn? Zo loop ik in mijn pauze bijna altijd een rondje van een half uur en loop ik ongeveer 3 keer met de hond op een dag. Dit wordt allemaal gesynchroniseerd met TrainAsOne dankzij de HealthFit app. Super handig lijkt mij want zo weet het algoritme nog beter wat je allemaal doet aan beweging.

Zijn er hier mensen die ook andere activiteiten hebben in TrainAsOne?
Ik loop ook altijd een klein rondje van ongeveer 2km en doe af en toe yoga met mijn vivosmart aan. TaO houdt het bij, misschien als je hele grote load krijgt dat je trainingen worden aangepast, maar nog niets gemerkt.

• Zwerver
  • Registratie: februari 2001

Zwerver

CISSP certified

Tweakarim schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:22:
[...]

Denk dat het psychologisch effect, bij mij dan, een grote rol speelt. Bewust probeerde ik, zonder me te focussen op de meter, te lopen. Maar als ik dan de indruk had dat ik het zwaarder kreeg keek ik toch op mn telefoon en zag ik mn hartslag boven verwachting hoog oplopen. In plaats te twijfelen aan de meting was mijn conclusie “geen wonder dat ik het zwaar heb, mn hartslag is ook erg hoog, hier is iets mis, kan beter stoppen”.
Maar daar heb je die meter toch niet voor nodig? Als je training ruk gaat - als in buiten adem zonder goede aanleiding, overmatig zweten, verzuring (alhoewel dat afhankelijk van de training nog kan), etc - dan weet je toch zonder die meter toch ook dat je op moet passen? Of je HF nou 10% hoger is of niet?

• The_Ghost16
@TheOmen & @SuperPoekie bedankt voor de reactie. Ik had namelijk het idee dat mijn schema was aangepast nadat ik zojuist mijn eerste wandel activiteit had gesynchroniseerd.

Uitgaande van dit antwoord op een van de FAQ vragen lijkt dat te kloppen:
Currently TrainAsONE performs a rebuild of your plan after every data change (activities or health metrics). This can have the side-effect that an innocuous activity can cause your plan to alter as the system could calculate an improved plan that exceeds the significance threshold to make it your actual plan.
Het lijkt er wel op dat de activiteiten gelijk bleven. Alleen anders gepositioneerd.

• TheOmen
  • Nu online
The_Ghost16 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:28:
@TheOmen & @SuperPoekie bedankt voor de reactie. Ik had namelijk het idee dat mijn schema was aangepast nadat ik zojuist mijn eerste wandel activiteit had gesynchroniseerd.

Uitgaande van dit antwoord op een van de FAQ vragen lijkt dat te kloppen:

[...]

Het lijkt er wel op dat de activiteiten gelijk bleven. Alleen anders gepositioneerd.
ik heb de vraag maar even bij TaO neergelegd hoe het nu zit met andere activiteiten.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Iehmoow
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 07:50
Als enorme data-lover ben ik maar eens aan het rekenen geslagen. Ik heb mijn trainingschema die ik heb lopen voor 5k en 10k uitgeschreven en ongeveer bepaald wat ik daar voor afstanden moet lopen met de tijden van die training (ik doe alles op tijden en niks op afstand, dit om mezelf niet te hard laten lopen om maar eerder klaar te zijn). Dit in de hoop dat dit onder de norm van 10% stijging per week zou zitten, zodat ik mezelf iets meer kilometertjes mocht gunnen. Helaas. We moeten streng zijn en de stijging is uiteindelijk over de 14 weken uitgesmeerd al een kilometertje te veel in totaal (maar hé dat kilometertje moet kunnen).

Dat gezegd hebbende ben ik over 1/3e van het totaalschema richting 10k en over 2/3e van het schema richting 5k. Waar ik vantevoren dacht dat ik het nu moeilijker ging krijgen met de volharding van mijn motivatie, gaat het eigenlijk alleen maar beter. Ik krijg nog steeds iedere training meer zin om "overmorgen" weer te gaan. Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat worden als ik straks een uur per training onderweg ben in plaats van het half uurtje van nu.

Ik heb voor mezelf daardoor wel nog duidelijker gekregen dat ik me echt wil gaan focussen op 5 en 10 kilometers. Mijn zus traint graag voor halve marathons en wil in Rotterdam haar eerste hele lopen, maar die drang heb ik echt nog niet.

Rest mij alleen nog 1 vraagje aan jullie. Ik merk echt dat ik moeite heb met lopen op die lage hartslag. Ik heb zondag op hele lage hartslag gelopen, maar vandaag lukte me dat alweer niet. Afgelopen zondag liep ik dan ook qua cadans een stukje lager dan vandaag en ik begin me af te vragen of daar niet een grote hap van mijn hartslag vandaan komt en niet zo zeer van de snelheidsontwikkeling. Ik begrijp jullie discussie van afgelopen week hoor (ben niet helemaal Oost-Indisch doof) over dat je als beginner gewoon moet lopen waar je je lekker bij voelt. Ik hou er alleen van om alles compleet kapot te analyseren, dus zo ook deze hobby.

https://runalyze.com/athlete/Iehmoow

• Martiveen
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 10:00
@Iehmoow Ehh hoe laag is laag? Voor mij zit zone 2 tussen de 135 en 150 en dat is dan laag. Onder de 135 probeer ik geen eens dat is zo'n slakken tempo ;)

• Iehmoow
Martiveen schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:09:
@Iehmoow Ehh hoe laag is laag? Voor mij zit zone 2 tussen de 135 en 150 en dat is dan laag. Onder de 135 probeer ik geen eens dat is zo'n slakken tempo ;)
Zondag was voor mijn doen dus echt laag. Ik mikte op 155, maar ging richting het einde van de 20 minuten aan een stuk duurloop toch richting 160. Over de 20 minuten gemiddeld was dit 153. Gemiddelde tempo was daarbij 7:09.

Vandaag daarentegen:
1x 5 minuten op 162 max/153 gem. tempo 6:48
1x 8 minuten op 167 max/163 gem. tempo 6:50
1x 5 minuten op 166 max/162 gem. tempo 7:06

• Martiveen
@Iehmoow ziet er naar uit dat je nog niet heel erg lang aan t rennen bent. Die lage hartslag komt later wel. Focus nu eerst moet lange stukken aan een stuk rennen. Als dat gemakkelijk gaat kan je gaan kijken of je iets onder je normale tempo kan gaan lopen om je hartslag te laten dalen. Ik ren atm vanaf juli en ben pas in december begonnen met laag in hartslag rennen. (Had het wel eerder kunnen doen) Daarbij ging het om een tempo verandering van 5:30 naar 6:00 om onder de 150 uit te komen. Inmiddels is m'n tempo onder de 150 weer 5:30 dus ben uiteindelijk even snel met een gelijke hartslag.
Dus zoals alles met hardlopen.. Heb geduld het komt vanzelf wel! Geniet er vooral van ;)

• Mystikal
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 10:08

Mystikal

It never hurts to help

Vandaag op rustig tempo een afstand afgelegd van 6.4km. Echter had ik last van een slapende voet. Vorige keer had ik het ook. Wat zou de reden kunnen zijn?

Zie mijn vorige posts voor referentie. Ben pas recent begonnen.

Basement Bios ---- Exo-S

• Iehmoow
Martiveen schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:30:
@Iehmoow ziet er naar uit dat je nog niet heel erg lang aan t rennen bent. Die lage hartslag komt later wel. Focus nu eerst moet lange stukken aan een stuk rennen. Als dat gemakkelijk gaat kan je gaan kijken of je iets onder je normale tempo kan gaan lopen om je hartslag te laten dalen. Ik ren atm vanaf juli en ben pas in december begonnen met laag in hartslag rennen. (Had het wel eerder kunnen doen) Daarbij ging het om een tempo verandering van 5:30 naar 6:00 om onder de 150 uit te komen. Inmiddels is m'n tempo onder de 150 weer 5:30 dus ben uiteindelijk even snel met een gelijke hartslag.
Dus zoals alles met hardlopen.. Heb geduld het komt vanzelf wel! Geniet er vooral van ;)
Genieten lukt zeker! Het “probleem” zit hem erin dat ik mezelf qua afstand moet weerhouden teveel te doen, maar dat het qua hartslag (en dus snelheid) wel weer harder mag dan wanneer je het langere tijd doet. Dit terwijl ik me heus wel kan dwingen langzamer te lopen, als ik dan langer mag, maar zo werkt het dus weer niet. Geduld is een schone zaak, maar ik ben liever vies :). Uiteindelijk ben ik nu aan het begin van week 6 en eindigt het bij 14 eer dat ik op 10k zit. Vanaf dan kan de volledige focus richting versnellen, en kan ik een keer wat langer (1,5/2 uur) lopen als ik daar zin in zou krijgen. Nog 9 weekjes geduld hebben O-)

• Gaargod
Mystikal schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:14:
Vandaag op rustig tempo een afstand afgelegd van 6.4km. Echter had ik last van een slapende voet. Vorige keer had ik het ook. Wat zou de reden kunnen zijn?

Veters te strak? Dat overkomt mij nog wel eens.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Yup veters niet strak doen, je voeten zetten nog wel wat uit dus het gaat na een tijdje strakker zitten.

• Frenz64
Mystikal schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:14:

Is het echt een slapende voet of meer een dood gevoel onder je voet? Dat laatste had ik namelijk toen ik km's ging opvoeren (wel bij hogere km standen). M'n voeten moesten blijkbaar wennen aan langer/verder lopen.

• Frenz64
Iehmoow schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:16:
[...]

Genieten lukt zeker! Het “probleem” zit hem erin dat ik mezelf qua afstand moet weerhouden teveel te doen, maar dat het qua hartslag (en dus snelheid) wel weer harder mag dan wanneer je het langere tijd doet. Dit terwijl ik me heus wel kan dwingen langzamer te lopen, als ik dan langer mag, maar zo werkt het dus weer niet. Geduld is een schone zaak, maar ik ben liever vies :). Uiteindelijk ben ik nu aan het begin van week 6 en eindigt het bij 14 eer dat ik op 10k zit. Vanaf dan kan de volledige focus richting versnellen, en kan ik een keer wat langer (1,5/2 uur) lopen als ik daar zin in zou krijgen. Nog 9 weekjes geduld hebben O-)
Een ander betrouwbaar meetpunt is je lijf, ik hoor je niet over pijn(tjes). Hoe voelt de extra belasting, heb je spierpijn als je iets meer doet, hoe voelen knieën, achillespezen, liezen. Bij groen licht kun je ook een keer de bovenkant opzoeken. Niet gelijk overboard gaan, maar een schema is ook maar een schema en niet door een personal coach op jouw situatie geschreven, toch?

Je hart en longen zijn topsport gewend, het enige waar jij voor moet oppassen is overbelasting vanwege de andere beweging.

(heerlijk gelopen net, 12km, week 4 totaal 34,5km :+ )

• Iehmoow
Frenz64 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:56:
[...]

Een ander betrouwbaar meetpunt is je lijf, ik hoor je niet over pijn(tjes). Hoe voelt de extra belasting, heb je spierpijn als je iets meer doet, hoe voelen knieën, achillespezen, liezen. Bij groen licht kun je ook een keer de bovenkant opzoeken. Niet gelijk overboard gaan, maar een schema is ook maar een schema en niet door een personal coach op jouw situatie geschreven, toch?

Je hart en longen zijn topsport gewend, het enige waar jij voor moet oppassen is overbelasting vanwege de andere beweging.

(heerlijk gelopen net, 12km, week 4 totaal 34,5km :+ )
Fijn dat je heerlijk gelopen hebt! Ik werkte thuis vandaag en kon tijdens de lunch mijn half uur doen. Zonnetje, wind door de haren, vogeltjes fluiten, geen muziek voor de verandering. Heerlijk inderdaad!

Ik ben het compleet met je eens @Frenz64, ook al is die topsport inmiddels ook 4,5 jaar geleden ;). Ik zou ook liegen als ik zou zeggen dat ik niet getwijfeld heb een paar weken over te slaan. 4x10 (week 9, nu begin 6) minuten lijkt me echt wel haalbaar. Ik denk alleen dat het ook geen kwaad kan om dat geduld maar gewoon op te brengen en zo geen risico te lopen. Zeker ook gezien ik de eerste weken van het schema wel eens wat ongemakken kon ervaren, maar dat is wel compleet weg nu. Ik ben gewoon uitermate ongeduldig aangelegd en doe nooit iets half ;).

• mrwolf
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
m-vw schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:39:
Kwam via de blog van @TheOmen bij de MilestonePod terecht. Is nu overgenomen door Zwift. Ziet er leuk uit voor $30 dacht ik. Shipping en taxes later was het toch ineens $50. Helaas nog geen verkoper in Europa gevonden.
Prorun heeft hem weer in het assortiment, nu als Zwift Footpod, en uiteraard iets duurder dan voorheen (39,95)

• TheOmen
  • Nu online
mrwolf schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:13:
[...]

Prorun heeft hem weer in het assortiment, nu als Zwift Footpod, en uiteraard iets duurder dan voorheen (39,95)
Goed gevonden.
Vergeet de verzendkosten a €6,95 niet. :'(

• mrwolf
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
@TheOmen Inderdaad, dat wordt een duur geintje. In het verleden combineerden ze 1-daagse looptechniek workshops met een 'gratis' Milestonepod. Wellicht dat ze dit weer gaan doen dit jaar, dan is het wellicht iets betaalbaarder als geheel. Bijna 50 euro vind ik het niet waard, terwijl ik de Milestonepod al bijna 2 jaar gebruik.

Het gebrek aan integratie met andere platformen als Garmin en Strava maakt het voor mij minder gebruiksvriendelijk. Op mijn FR645 krijg ik nu wel live data te zien, maar ik analyseer het meestal achteraf, niet tijdens het lopen.

• ElectricHead
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10:11

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

mrwolf schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:30:
@TheOmen

Het gebrek aan integratie met andere platformen als Garmin en Strava maakt het voor mij minder gebruiksvriendelijk. Op mijn FR645 krijg ik nu wel live data te zien, maar ik analyseer het meestal achteraf, niet tijdens het lopen.
Milestone pod minder gebruiksvriendelijk? Als de verbinding met mijn FR935 werkt dan vind ik het wel fijn dat ik kan zien wat mijn cadans ongeveer is. Echter lijkt het er op dat door een of andere update op mijn Garmin de verbinding wel tot stand komt, maar ik geen info op het horloge te zien krijg. Afgelopen weekend wel ineens kort even weer info en die was snel weer weg. Dat is het enige frustrerende aan de combi, dat het somw wel en soms niet werkt. :)

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• PatrickPR
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 10:14
Iehmoow schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:21:
[...]

Fijn dat je heerlijk gelopen hebt! Ik werkte thuis vandaag en kon tijdens de lunch mijn half uur doen. Zonnetje, wind door de haren, vogeltjes fluiten, geen muziek voor de verandering. Heerlijk inderdaad!

Ik ben het compleet met je eens @Frenz64, ook al is die topsport inmiddels ook 4,5 jaar geleden ;). Ik zou ook liegen als ik zou zeggen dat ik niet getwijfeld heb een paar weken over te slaan. 4x10 (week 9, nu begin 6) minuten lijkt me echt wel haalbaar. Ik denk alleen dat het ook geen kwaad kan om dat geduld maar gewoon op te brengen en zo geen risico te lopen. Zeker ook gezien ik de eerste weken van het schema wel eens wat ongemakken kon ervaren, maar dat is wel compleet weg nu. Ik ben gewoon uitermate ongeduldig aangelegd en doe nooit iets half ;).
Wat je zegt is voor mij heel herkenbaar, en ik ben het ook met @Frenz64 eens. Toen ik vorig jaar ging hardlopen dacht ik ook: ik heb een goede conditie, ik ga gewoon een eind lopen, komt vast wel goed. Met als resultaat dus echt overbelasting en pijn in de knieën. Dit was dus een grote valkuil aangezien mijn lichaam fysiek niet gewend was aan het hardlopen. Voor mijn gevoel had ik na iedere run nog wel even door kunnen gaan, maar mijn lichaam was het daar toch niet mee eens.

In mijn ervaring is het volgen van een schema echt belangrijk om het lichaam te laten wennen aan de belasting van het hardlopen. Je voelt vanzelf wanneer je de grens nadert en naar mijn mening moet je hier een klein beetje overheen (wel voelen, niet kapot maken). Dan goed laten herstellen zodat het lichaam sterker wordt. Het schema is lange tijd conditioneel een eitje, maar voor het lichaam heel belangrijk om te volgen. Voor mij heeft het in ieder geval heel erg geholpen (einde 5KM schema, binnenkort starten met 10KM schema).

Ik train net als jij ook op tijd, de hartslag let ik eigenlijk niet op. Het is ook een beetje afhankelijk van welk tempo je zelf voor ogen hebt en wat voor jou een fijn en natuurlijk ritme is (wat ik zelf altijd ervaar als 'the zone' waar je in komt). Wat is jouw rede om specifiek op een lage hartslag te lopen?

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Iehmoow schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:54:
Als enorme data-lover ben ik maar eens aan het rekenen geslagen. Ik heb mijn trainingschema die ik heb lopen voor 5k en 10k uitgeschreven en ongeveer bepaald wat ik daar voor afstanden moet lopen met de tijden van die training (ik doe alles op tijden en niks op afstand, dit om mezelf niet te hard laten lopen om maar eerder klaar te zijn). Dit in de hoop dat dit onder de norm van 10% stijging per week zou zitten, zodat ik mezelf iets meer kilometertjes mocht gunnen. Helaas. We moeten streng zijn en de stijging is uiteindelijk over de 14 weken uitgesmeerd al een kilometertje te veel in totaal (maar hé dat kilometertje moet kunnen).
Zit daar een model-aanname dat de trainingsbelasting lineair stijgt met het volume?

Als je aanneemt dat belasting op jouw lichaam niet lineair schaalt met volume dan zou je mogelijk eerder in het schema al verder kunnen lopen.
En als je trainingsbelasting wilt fitten uit bestaande modellen is één van de indicatoren die runalyze gebruikt misschien mooi? Dan kan je van een training -> een lineaire score op basis van academische publicaties ipv zelf een niet-lineair model te fitten op weinig data :P.

Daarnaast is training stress (cardio/aeroob) mogelijk onafhankelijk van training stress (fysiek/mechanisch)

ANdrode wijzigde deze reactie 13-02-2019 09:28 (16%)

• Iehmoow
PatrickPR schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:06:
[...]
Ik train net als jij ook op tijd, de hartslag let ik eigenlijk niet op. Het is ook een beetje afhankelijk van welk tempo je zelf voor ogen hebt en wat voor jou een fijn en natuurlijk ritme is (wat ik zelf altijd ervaar als 'the zone' waar je in komt). Wat is jouw rede om specifiek op een lage hartslag te lopen?
Omdat ik een intense nerd ben, lang verhaal kort. Ik kijk de komende week even aan of ik op die trage hartslag lopen prettiger vind op termijn, of ik mezelf gewoon committeer aan de 6:00 oid.
ANdrode schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:25:
[...]

Zit daar een model-aanname dat de trainingsbelasting lineair stijgt met het volume?

Als je aanneemt dat belasting op jouw lichaam niet lineair schaalt met volume dan zou je mogelijk eerder in het schema al verder kunnen lopen.
En als je trainingsbelasting wilt fitten uit bestaande modellen is één van de indicatoren die runalyze gebruikt misschien mooi? Dan kan je van een training -> een lineaire score op basis van academische publicaties ipv zelf een niet-lineair model te fitten op weinig data :P.

Daarnaast is training stress (cardio/aeroob) mogelijk onafhankelijk van training stress (fysiek/mechanisch)
Ik heb me er inmiddels wel bij neergelegd dat ik maar gewoon geduld dien te hebben. Mijn zus is trainende voor de Marathon van Rotterdam en heeft met een classic overbelasting haar achillespees een klein beetje ingescheurd. Ik neem maar geen risico's meer. Een slak op de goede weg, wint het van een haas op de verkeerde weg.

• Chocovla
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:04
PatrickPR schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:06:
[...]

Wat je zegt is voor mij heel herkenbaar, en ik ben het ook met @Frenz64 eens. Toen ik vorig jaar ging hardlopen dacht ik ook: ik heb een goede conditie, ik ga gewoon een eind lopen, komt vast wel goed. Met als resultaat dus echt overbelasting en pijn in de knieën. Dit was dus een grote valkuil aangezien mijn lichaam fysiek niet gewend was aan het hardlopen. Voor mijn gevoel had ik na iedere run nog wel even door kunnen gaan, maar mijn lichaam was het daar toch niet mee eens.

In mijn ervaring is het volgen van een schema echt belangrijk om het lichaam te laten wennen aan de belasting van het hardlopen. Je voelt vanzelf wanneer je de grens nadert en naar mijn mening moet je hier een klein beetje overheen (wel voelen, niet kapot maken). Dan goed laten herstellen zodat het lichaam sterker wordt. Het schema is lange tijd conditioneel een eitje, maar voor het lichaam heel belangrijk om te volgen. Voor mij heeft het in ieder geval heel erg geholpen (einde 5KM schema, binnenkort starten met 10KM schema).

Heb vooral moeite het juiste schema te vinden. Loop nu ongeveer een jaar en heb aardig wat lopen experimenteren. Zie wel vooruitgang, alleen niet de vooruitgang die ik verwacht. Een 10K schema vind ik wat te kort en vaak zie je als volgende vaak een halve wat weer neeeeet iets te lang is. En ik zit door kids/werk/tennis met 3 trainingen op de max in een week.

Had wel het gevoel dat ik me te vaak te snel in het rood aan het jagen was. Probeer juist daarom nu te lopen op de combo hartslag (80-90% threshold) en "het voelt ontspannen." Dit gecombineerd met het 80/20 principe van 80% van je lopen relatief rustig en 20% met meer intensiteit. Eens kijken wat dit op gaat leveren de komende weken. Afgelopen zondag na de duurloop had ik hierdoor in ieder geval het gevoel dat ik aan het einde "over" had.

Met vooruitgang bedoel ik misschien ook progressie in snelheid. Als ik naar mij Strava kijk zie ik daar namelijk niet veel verbetering. Volume opbouwen gaat me weer wel goed. Misschien gewoon meer geduld hebben, dat kan natuurlijk ook. :+ Anderhalf jaar geleden ging de vlag al uit met 5km wandelen.

https://www.strava.com/athletes/25585453

Laat volgens mij aardig zien wat mijn opbouw en pogingen afgelopen jaar waren.

Probeer op het moment 1 lange duurloop, een middel herstelloop en 1 dag kleine intervalletjes.

"Better ask questions before you shoot"

• m0ridin
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 00:21
@Chocovla

Ik kan alleen de maandtotalen (en je PRs) zien, dus kan weinig zinnigs zeggen (geen idee hoe je tijden zich verhouden tot het begin, welke afstanden je een beetje loopt), maar denk dat je wat teveel verwacht?

Ten eerste, of je werkt aan een tijd op een afstand OF je bouwt een afstand uit. Als je de 2 gaat combineren gaat het al wat minder efficient (neemt niet weg dat door km omvang uit te breiden je vaak ook sneller zal gaan lopen op de kortere afstanden).

Ten tweede, ik zie je maandtotalen zo'n beetje tussen de 20-80km liggen? Zeg overall zo'n 15km in de week? Dat is natuurlijk ook weer niet een aantal waarop je enorme sprongen kan maken en verwachten...

Ten derde is het idd ook maar net hoe je traint, continu vol is niet handig, continu hetzelfde tempo is niet handig. Nou zijn er alsnog meerdere manieren die wel handig zijn, maar je hebt het over een duurloop, een middel herstel en kleine intervallen... wat voor afstanden en tijden/tempo's hou je dan aan? Gebruik je een hartslagmeter?

Allemaal geen kritiek btw, vooral als je net een jaar geleden begonnen bent moet je nu niet al aan 100k in de week zitten natuurlijk :P (Hel, ik loop nu een jaar of 4-5 en kom gemiddeld nog niet eens tot de helft in de week), maar wel verklaringen waarom het je misschien wat tegenvalt.

• m-vw
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 09:37

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

TheOmen schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:21:
[...]

Goed gevonden.
Vergeet de verzendkosten a €6,95 niet. :'(
Dan kan je net zo goed direct bij Zwift bestellen.

C:\>

• zoefies
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 07:05
Hoi! De afgelopen weken heb ik onderstaande schema gedaan, met als doelen om makkelijker en ontspannener te lopen, en om blessurevrij het trainingsvolume op te bouwen. Is dit effectief, of kan ik het beter anders indelen, bijv het donderdagochtendloopje pas vrijdag doen, dat soort dingen? De woensdag, vrijdag en maandagavond staan vast.

Maandagavond: vrij
Dinsdag(ochtend): 2 km, rustig tempo
Woensdag(avond): 12 km, baantraining
Donderdag(ochtend): 2 km, rustig tempo
Vrijdag: zwemmen
Zaterdag: 6 km, duurloop
Zondag: 2 km, rustig tempo

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

@zoefies, ik zie het nut niet van 2km lopen anders dan dat je nog niet verder kunt lopen, wat je blijkbaar wel kunt.

Behoudens blessures en andere beperkende factoren zou ik minimaal een half uur lopen per sessie. Na 2km zijn net alle systemen opgestart.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Pathogen
mrwolf schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:13:
[...]

De Zwift Pod is niet hetzelfde als de volledige Milestone! @TheOmen (ik zoek even mijn bronartikel bij DCR maar eerst een meeting)

• TheOmen
  • Nu online
Pathogen schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:01:
[...]

De Zwift Pod is niet hetzelfde als de volledige Milestone! @TheOmen (ik zoek even mijn bronartikel bij DCR maar eerst een meeting)
Hmm, ik heb andere verhalen gehoord, maar ik zal ook even DCR er op na slaan.

• zoefies
@kenneth Bedankt, lekker recht voor zijn raap. Hoe zou ik het schema dan beter kunnen maken? Ik wil nu nog even rond de 25 km/week blijven. Drie dagen tussen twee hardlooptrainingen (van woensdag naar zaterdag) is teveel toch?

Edit PS Voordelen die ik zie van 2km-loopjes in de ochtend: fijn begin van de dag, veel km per week waarin je niet te moe bent tijdens het trainen en daardoor goed op je techniek/houding kunt letten. En na een zware training kan het als herstelloopje fungeren (hoopte ik althans).

zoefies wijzigde deze reactie 14-02-2019 09:13 (38%)

• Martiveen
zoefies schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:08:
@kenneth Bedankt, lekker recht voor zijn raap. Hoe zou ik het schema dan beter kunnen maken? Ik wil nu nog even rond de 25 km/week blijven. Drie dagen tussen twee hardlooptrainingen (van woensdag naar zaterdag) is teveel toch?
Als je rond de 25 km wilt blijven dan zou ik naar 2 trainingen in de week kijken. Gewoon je duurloop uitrbeiden naar 13~ aangezien je een baantraining van 12km aan kan ga ik er vanuit dat een rustige duurloop ook prima zal gaan.

En 3 dagen rust is niet erg. Zolang het maar geen week word ;)

Martiveen wijzigde deze reactie 14-02-2019 09:14 (5%)

• zoefies
@Martiveen Bedankt voor je reactie. Een duurloop van 13! Tegen de tijd dat ik daarop zit mag het weektotaal ook wel omhoog zijn gegaan. De baantraining bestaat uit: 4 km inlopen, techniek, warmingup, 6 km interval met ook wandelen tussendoor, 2 km uitlopen. Dit alles in zo'n 90 min tijd, met pauzes dus.

Ik ga eens het volgende proberen deze week: rust tot zaterdag, dan een duurloopje van ~8 km, dinsdagochtend een loopje van 5 km en woensdag weer de baantraining.

Edit: over duurloopjes opbouwen vroeg ik me af: kan het zinvol zijn om bijv 2x4 km of 4x2 km ipv 1x8 km te rennen? Zulke variaties lijken me interessanter, en het lijkt me makkelijker om zo je tempo alsnog aan te passen als je stiekem toch te hard van start was gegaan.

zoefies wijzigde deze reactie 14-02-2019 09:28 (22%)

• Pathogen
TheOmen schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:03:
[...]

Hmm, ik heb andere verhalen gehoord, maar ik zal ook even DCR er op na slaan.
Kan het niet meer terugvinden en helaas, mijn geheugen weet het ook even niet meer zeker. Maar het kan iig geen kwaad om het even te dubbelchecken :Y

• nare man
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21-02 20:44
Inmiddels heb ik mij op mijn werk laten verleiden om met mijn kantoorteam mee te doen aan de CPC in den Haag op 10 maart 2019. En wel de 10 km variant.

Dus nu ben ik wat 'serieuzer' (ahum) aan het trainen, maar dat is met een drukke baan best lastig. Afgelopen weekend liep ik de 10 km in 50:25, met een hartslag zo rond of net over mijn omslagpunt. Daarvan was ik wel redelijk gaar. Gisteravond liep ik 11,5 km met een hartslag tegen het einde van D2, begin D3, met een gemiddelde km-tijd van 5:35, en was ik nog lekker fris toen ik stopte. Ik had nog makkelijk verder/harder gekund.

Wat zou nou een goede manier zijn om in de resterende weken die tijden nog te verbeteren? Ja, gewoon veel en vaak lopen en tussen de trainingen goed uitrusten, maar verder?

Alle tips zijn zeer welkom :)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Bartjoo71
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 09:45
luister naar je lichaam.. of wil je geen open deuren, dooddoeners en clichés?

Ik heb mijn tijd op de 10km verbeterd, door 3 keer per week te trainen. steeds een dag rust tussendoor.

Van die drie keer, één keer 10km duurloop en twee keer 5km interval of hoog tempo.
Of één keer 5km hoog tempo en twee keer 10km duurloop.
Afhankelijk van het weer/daglicht/zin.

• ANdrode
  • Niet online
nare man schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:09:
Wat zou nou een goede manier zijn om in de resterende weken die tijden nog te verbeteren? Ja, gewoon veel en vaak lopen en tussen de trainingen goed uitrusten, maar verder?

Core oefeningen doen.

In mijn ogen is 10KM een duur afstand. Voor aerobe conditie opbouwen kies ik zelf voor duurtrainingen op grens van zone 3/4 of intervallen. Geen blokken op tempo van > 10 minuten.

Met een training van 50 minuten op kantelpunt heb je een beperkt trainingseffect (verwacht ik) omdat het effectief het maximale vermogen is wat je zo'n tijd kan leveren.
offtopic:
Vanuit het perspectief van iemand die 'vind' dat kantelpunt de grens van zone 4 en 5 is. Die definitie wisselt en verschuift als je in conditie bent

• Roadman

Niet geblesseerd raken.

In die 3 weken tijd ga je imho geen noemenswaardige supertrainingen kunnen doen om je tijd veel naar beneden te kunnen krijgen.

• TheOmen
  • Nu online
TheOmen schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:39:
[...]

ik heb de vraag maar even bij TaO neergelegd hoe het nu zit met andere activiteiten.
En hier is het antwoord:
Hi @TheOmen , Thank you for pointing that out. We need to update the Activity Type tooltip, e.g. The type of the activity, e.g. a run or a cycle. TrainAsONE re-calculates your plan with every new activity received (or significant edit to an existing one). Currently, only the analysis of runs is considered during plan generation, however, due to the nature of how plans are built, other activity types can result in plan amendments. Plan consideration of non-run activities is in development. Sean

• Iehmoow
Inmiddels heb ik mij op mijn werk laten verleiden om met mijn kantoorteam mee te doen aan de CPC in den Haag op 10 maart 2019. En wel de 10 km variant.

Dus nu ben ik wat 'serieuzer' (ahum) aan het trainen, maar dat is met een drukke baan best lastig. Afgelopen weekend liep ik de 10 km in 50:25, met een hartslag zo rond of net over mijn omslagpunt. Daarvan was ik wel redelijk gaar. Gisteravond liep ik 11,5 km met een hartslag tegen het einde van D2, begin D3, met een gemiddelde km-tijd van 5:35, en was ik nog lekker fris toen ik stopte. Ik had nog makkelijk verder/harder gekund.

Niet ineens de longen uit je lijf gaan lopen in trainingen als je dat eerder niet deed. Ik loop misschien nog niet lang, maar lijkt me dat deze ervaring uit andere sporten ook geld voor hardlopen. Google anders eens op taperen.

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Voor taperen moet je wel eerst trainen... :+

Twitter | Strava

• nare man
ANdrode schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:41:
[...]

Core oefeningen doen.

In mijn ogen is 10KM een duur afstand. Voor aerobe conditie opbouwen kies ik zelf voor duurtrainingen op grens van zone 3/4 of intervallen. Geen blokken op tempo van > 10 minuten.

Met een training van 50 minuten op kantelpunt heb je een beperkt trainingseffect (verwacht ik) omdat het effectief het maximale vermogen is wat je zo'n tijd kan leveren.
offtopic:
Vanuit het perspectief van iemand die 'vind' dat kantelpunt de grens van zone 4 en 5 is. Die definitie wisselt en verschuift als je in conditie bent
Aangezien jij het kantelpunt legt op de grens van zone 4 en 5 neem ik aan dat de grens van zone 3 en 4 in jouw bericht correspondeert met de grens tussen D2 en D3 -- correct?

• slow whoop
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 09:31
nare man schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:04:
[...]

Aangezien jij het kantelpunt legt op de grens van zone 4 en 5 neem ik aan dat de grens van zone 3 en 4 in jouw bericht correspondeert met de grens tussen D2 en D3 -- correct?
Praten over hartslagzones heeft mijns inziens helemaal geen zin als er niet gerefereerd wordt naar hoe ze bepaald zijn, en het liefst ook nog hoe de input parameters bepaald zijn.

• Iehmoow
MrAcid schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:52:
Voor taperen moet je wel eerst trainen... :+
Ik loop zonder trainen geen 50'er op 10k hoor :+

• Rudedadude
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21-02 20:56

Rudedadude

Maybe we were born to run

Iehmoow schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:52:
[...]

Ik loop zonder trainen geen 50'er op 10k hoor :+
Blijft volgens mij het feit dat taperen pas interessant wordt als je minimaal 5x per week loopt, of ter voorbereiding van minimaal een HM of meer. Punt is dat je zonder taperen ook 50 op de 10k loopt :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• ANdrode
  • Niet online
slow whoop schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:18:
[...]

Praten over hartslagzones heeft mijns inziens helemaal geen zin als er niet gerefereerd wordt naar hoe ze bepaald zijn, en het liefst ook nog hoe de input parameters bepaald zijn.
even vergeten
Karvonen.

Maar eigenlijk gaat het in mijn ervaring niet om de exacte zone grens maar de globale zone. En wat dat betreft voldoen ze allemaal. Wat betreft impact is onderkant/bovenkant zone voor mij een enorm groot verschil.

Geen recente lactaattest maar door eerder intensief sporten wel een erg goed gevoel voor het punt tussen extensief/intensief (wat ik 3-4 grens zou noemen) en aeroob en anaeroob (4-5 grens).

Sport, vorm en moment van de dag schuiven zulke grenzen trouwens zomaar 5 slagen op (bij bandbreedte tussen hfrust en hfmax van 150).

• kramerty88

kramerty88

Rudedadude schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:07:
[...]

Blijft volgens mij het feit dat taperen pas interessant wordt als je minimaal 5x per week loopt, of ter voorbereiding van minimaal een HM of meer. Punt is dat je zonder taperen ook 50 op de 10k loopt :)
Mee eens. Als je 2-3x per week traint, hoe wil je dan gaan taperen? Door nog minder te gaan lopen met het idee dat je tapert zul je eerder fitheid verliezen dan beter worden doordat je uitgerust bent.

Of versta een je een rustdag voor de wedstrijd al onder taperen @Iehmoow? In dat geval ga ik wel met je verhaal mee ;)

• Chocovla
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:04
m0ridin schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:09:
@Chocovla

Ik kan alleen de maandtotalen (en je PRs) zien, dus kan weinig zinnigs zeggen (geen idee hoe je tijden zich verhouden tot het begin, welke afstanden je een beetje loopt), maar denk dat je wat teveel verwacht?

Ten eerste, of je werkt aan een tijd op een afstand OF je bouwt een afstand uit. Als je de 2 gaat combineren gaat het al wat minder efficient (neemt niet weg dat door km omvang uit te breiden je vaak ook sneller zal gaan lopen op de kortere afstanden).

Ten tweede, ik zie je maandtotalen zo'n beetje tussen de 20-80km liggen? Zeg overall zo'n 15km in de week? Dat is natuurlijk ook weer niet een aantal waarop je enorme sprongen kan maken en verwachten...

Ten derde is het idd ook maar net hoe je traint, continu vol is niet handig, continu hetzelfde tempo is niet handig. Nou zijn er alsnog meerdere manieren die wel handig zijn, maar je hebt het over een duurloop, een middel herstel en kleine intervallen... wat voor afstanden en tijden/tempo's hou je dan aan? Gebruik je een hartslagmeter?

Allemaal geen kritiek btw, vooral als je net een jaar geleden begonnen bent moet je nu niet al aan 100k in de week zitten natuurlijk :P (Hel, ik loop nu een jaar of 4-5 en kom gemiddeld nog niet eens tot de helft in de week), maar wel verklaringen waarom het je misschien wat tegenvalt.
Strava even aangepast, zag dat het nog dichtstond O-) Denk dat een duidelijke doelstelling het afgelopen jaar heeft onbroken. Vaak was het toewerken naar een ingeschreven loop. Dus bijv. Egmond kwart uitlopen of de Damloop.

Tijdens die loopjes zag ik dat ik vaak achterin meehobbelde en graag wat naar voren wilde. Dus misschien een doel zou zijn om de 10K binnen het uur te kunnen lopen en eventueel 10 mijl in 1h35-40. Merk dat ik door jou vragen nu wel meer getriggerd wordt om na te denken over een echt doel :)

Vorig jaar verder vrij voorzichtig begonnen. Op het moment probeer ik drie keer per week te lopen. Op dinsdag zo'n 8-10KM op 95% threshold, op donderdag/vrijdag 10 minuten inlopen en dan 10x1 minuut een pace op threshold, tussendoor wandelen om de hartslag omlaag te brengen, daarna weer rustig uitlopen. Op zondag dan de duurloop op 85-90% threshold (150 max is het doel) qua hartslag en dan iets tussen de 12-16km. Ter verduidelijking, loop met een Garmin horloge die tijdens mijn intervalletjes een lactate threshold heeft bepaald. Die gebruik ik dus ter referentie.Op het moment is dat een LTHR van 172 bij een T-Pace van 6:04.

Denk dat ik in het eerste jaar eigenlijk altijd volle bak liep, waardoor de effecten achteraf niet zo goed waren als gehoopt. Vaak hartslag op de max (170-175+ voor iemand voor iemand van 42) en merk dat ik hetzelfde tempo nu op lagere hartslag kan doen dan vorig jaar om deze tijd. Zal ook misschien een stukje blindstaren zijn op anderen die fluitend een 10K wel in een uur of nog sneller doen. Merk in ieder geval wel dat ik het lopen op een lagere hartslag wel zo relax vind tijdens de duurloop.

TL;DR denk dat ik in ieder geval eens goed voor mijzelf mijn doelen duidelijk te hebben en daar de training op aan te passen.

Chocovla wijzigde deze reactie 14-02-2019 13:28 (3%)

"Better ask questions before you shoot"

• Iehmoow
kramerty88 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:19:
[...]

Mee eens. Als je 2-3x per week traint, hoe wil je dan gaan taperen? Door nog minder te gaan lopen met het idee dat je tapert zul je eerder fitheid verliezen dan beter worden doordat je uitgerust bent.

Of versta een je een rustdag voor de wedstrijd al onder taperen @Iehmoow? In dat geval ga ik wel met je verhaal mee ;)
De theorie achter taperen was bedoeld als referentie. Ik bedoelde er niets meer mee dan dat het niet veel zin zou hebben om ineens je trainingsintensiteit omhoog te gaan brengen omdat je een wedstrijd gaat lopen. Dat heeft op korte termijn eerder een averechts effect (nogmaals; in mijn ervaring - er zullen vast mensen zijn die anders beweren).

• Valorian
@nare man Eens met wat mensen hierboven al noemen, fysiek valt er in 3 weken weinig meer te winnen.

Eén optionele toevoeging: je zou de komende weken (maar niet in de week voorafgaand aan het even) nog een paar keer een écht stevige interval kunnen doen, bijv 6 * 800m op de hoogste snelheid waarvan je denkt hem nog technisch netjes te kunnen lopen (en volhouden over de hele reeks intervallen), die dan logischerwijs een stuk hoger ligt dan je 10km doeltempo. Tussentijds dan steeds 200 of 400m rust, maar niet wandelen (blijven 'dribbelen').

Dat brengt je even goed 'in het rood' en geeft nét die tempo-hardheid (want je wilt dan de 6e run ook op het tempo van de 1e run kunnen volhouden) die je vooral mentaal straks zal helpen als je er op 7 of 8 km een beetje doorheen zit en je doeltempo wilt vasthouden tot de finish.

Hou er rekening mee dat je die korte felle intervallen áltijd technisch netjes blijft lopen, als je té hard gaat hou je het niet alleen niet vol maar vergroot je ook de kans op blessures (beetje jammer zo net voor je run). Gaat de 6e run je dan nog steeds makkelijk af dan kan je er nog een paar bij plakken óf een weekje later iets soortgelijks doen maar dan vanaf run 1 de snelheid nog een tandje hoger leggen.

"6x800" is maar even uit de lucht gegrepen, je kan hier allerlei varianten op los laten. Als het totale aantal km's maar flink lager is dan je wedstrijddoel zodat je de tempo's juist hoog kan leggen.

(disclaimer: ik = ook maar een leek hardloper)

Valorian wijzigde deze reactie 14-02-2019 15:47 (4%)

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:39

Loop en geniet van de mooie stad Den Haag ;).

Trainen gaat toch niet echt meer lukken in de zin van extra snelheid oid.

Sport_Life wijzigde deze reactie 14-02-2019 16:30 (3%)

Anima Sana in Corpore Sano

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Er valt in de laatste drie weken weinig te winnen en veel te verliezen.

Inderdaad blijven lopen en in de laatste training voor de CPC een handvol korte, soepele versnellingen (snelheid: "dit tempo kan ik makkelijk twee keer zo lang volhouden") om de spierspanning op orde te brengen en that's it. Verder is heel blijven het devies.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• nare man
Top. Bedankt mannen!

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 09:06
Roadman schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:05:
[...]Niet geblesseerd raken.
In die 3 weken tijd ga je imho geen noemenswaardige supertrainingen kunnen doen om je tijd veel naar beneden te kunnen krijgen.
Inderdaad... En probeer veel te variëren. Dan krijg je iig nog wat prikkels, maar zorg iig dat je bij de CPC echt uitgerust bent...

En verder nog @nare man :
Afgelopen weekend liep ik de 10 km in 50:25, met een hartslag zo rond of net over mijn omslagpunt. Daarvan was ik wel redelijk gaar.
Zo mag je op de CPC ook aankomen, maar niet als gevolg van te hard starten, maar wel hard te eindigen. Goed indelen, rustig maar ook weer niet te rustig beginnen.
Succes en laat van je horen hoe het ging.

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help

Vanochtend voordat er nog maar iemand wakker was (06:00) weer gelopen. Had de laatste keer last van een licht slapende voet, had nu mijn veter wat losser gedaan. In het begin had ik het idee dat het te los was, maar na een paar honderd meter had er geen erg meer in (en dus ook niet meer aan gedacht).

Woensdag had ik een 'langere' sessie gedaan van 6,5km, vanochtend maar weer een 5km op hogere snelheid. Resultaat was een 27:35 (1:30 sneller dan vorige week). Snel gestart met de volgende tijden en hartslagen.
5:09 - 129
5:15 - 169
5:13 - 178
5:39 - 175
6:09 - 175

Ging wel redelijk kapot en dus deed ik het de laatste km rustig aan. Volgende wordt weer een langere. Ik denk 7km. Dit afwisselen heeft dat überhaupt zin?

Vindt het wel bizar dat ik in zo'n korte tijd dit heb weten te bereiken, na alle ellende van voorgaande jaren.

Basement Bios ---- Exo-S

• m-vw

m-vw

Mystikal schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:23:
Vanochtend voordat er nog maar iemand wakker was (06:00) weer gelopen. Had de laatste keer last van een licht slapende voet, had nu mijn veter wat losser gedaan. In het begin had ik het idee dat het te los was, maar na een paar honderd meter had er geen erg meer in (en dus ook niet meer aan gedacht).

Woensdag had ik een 'langere' sessie gedaan van 6,5km, vanochtend maar weer een 5km op hogere snelheid. Resultaat was een 27:35 (1:30 sneller dan vorige week). Snel gestart met de volgende tijden en hartslagen.
5:09 - 129
5:15 - 169
5:13 - 178
5:39 - 175
6:09 - 175

Ging wel redelijk kapot en dus deed ik het de laatste km rustig aan. Volgende wordt weer een langere. Ik denk 7km. Dit afwisselen heeft dat überhaupt zin?

Vindt het wel bizar dat ik in zo'n korte tijd dit heb weten te bereiken, na alle ellende van voorgaande jaren.
Op zich een nette tijd, maar gezien je hartslag (natte vinger 220-leeftijd) is dit meer een race dan een training.
Afwisselen heeft zeker zin. Interval/lange duurloop met lagere hartslag etc.

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help

m-vw schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:27:
[...]

Op zich een nette tijd, maar gezien je hartslag (natte vinger 220-leeftijd) is dit meer een race dan een training.
Ah, die natte vinger kende ik nog niet. :) . 220-40=180. Daar zat ik onder in ieder geval, Max was 181.

Basement Bios ---- Exo-S

• blitzkrieg
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

blitzkrieg

appetjo he!!

Is ook wel een hele natte vinger hoor. Gaat zeker niet bij iedereen op.

• Valorian
Mystikal schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:34:
[...]

Ah, die natte vinger kende ik nog niet. :) . 220-40=180. Daar zat ik onder in ieder geval, Max was 181.
Waarschijnlijk ligt je max nog wel een stukje hoger. De kans dat je nu een kwartier binnen 5 slagen van je max liep is nihil. Die natte vinger is niet voor niets een natte vinger: in praktijk wisselt het ernom. Iemand hier gebruikte eens de metafoor 'schoenmaat' : als je een grote groep pakt kan je waarschijnlijk stellen dat mannen gemiddeld maat 43 hebben. Maar als je tegen een willekeurige man zegt 'je hebt waarschijnlijk maat 43' is er nog steeds een aanzienlijke kans dat je er helemaal naast zit en ook een kans dat je er 4 maten naast zit. En toch is er dan niets mis met de voeten van die personen met 39 of 47. :)

Ter illustratie: mijn leeftijd is 38 en mijn max hartslag (gemeten met borstband) is 207 ;)

Valorian wijzigde deze reactie 15-02-2019 08:44 (4%)

• m-vw

m-vw

Valorian schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:42:
[...]

Ter illustratie: mijn leeftijd is 38 en mijn max hartslag (gemeten met borstband) is 207 ;)
Dan ben ik waarschijnlijk heel gemiddeld. Ben even oud en toevallig deze week nog eens geprobeerd om mijn hartslag omhoog te krijgen. De max was 185.

• Valorian
m-vw schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:50:
[...]

Dan ben ik waarschijnlijk heel gemiddeld. Ben even oud en toevallig deze week nog eens geprobeerd om mijn hartslag omhoog te krijgen. De max was 185.
Ah, dan had je inderdaad best een intensief loopje voor op een ochtendje voor je werk _/-\o_

EDIT: Haha @m-vw Sorry, het is nog vroeg, ik haal weer lekker alles door elkaar. ;)

Valorian wijzigde deze reactie 15-02-2019 09:01 (11%)

• m-vw

m-vw

Valorian schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:56:
[...]

Ah, dan had je inderdaad best een intensief loopje voor op een ochtendje voor je werk _/-\o_
Denk dat je mij en @Mystikal verwisseld.

• kramerty88

kramerty88

m-vw schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:27:
[...]

Maak die vinger rap even droog. Die 220 mythe zit ver in mijn allergiezone (no offense ;) ). De variatie is zó ontzettend groot dat heel veel mensen verkeerd (veel te hard/zacht) trainen als ze daarop afgaan. Ook als basis is het geen goed plan. De enige manier is testen. Dat hoeft niet meteen in een lab. Pak een wedstrijdje waarin je echt hard ging, dan heb je al een idee van je hogere zones. Het is waarschijnlijk niet je max, maar geeft al wel een indicatie.

Hieronder onderzoekje naar de 220 regel, zie de spreiding:

https://www.researchgate....to_85-Year-Old_Population

• Pathogen
Van al die puntjes raken er misschien 15 de lijn...

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 09:52

Roozzz

Plus ultra

kramerty88 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:46:
[...]

Maak die vinger rap even droog. Die 220 mythe zit ver in mijn allergiezone (no offense ;) ). De variatie is zó ontzettend groot dat heel veel mensen verkeerd (veel te hard/zacht) trainen als ze daarop afgaan. Ook als basis is het geen goed plan. De enige manier is testen. Dat hoeft niet meteen in een lab. Pak een wedstrijdje waarin je echt hard ging, dan heb je al een idee van je hogere zones. Het is waarschijnlijk niet je max, maar geeft al wel een indicatie.

Hieronder onderzoekje naar de 220 regel, zie de spreiding:

[Afbeelding]

https://www.researchgate....to_85-Year-Old_Population
Ik wist dat het 220-leeftijd verhaal helemaal nergens op sloeg. Maar dit is wel heel ernstig, het zit hem niet alleen in de spreiding maar de trendlijn ligt ook véél te laag. Mooie visualisatie :+

• Valorian
@Roozzz viel mij ook op ja. Het lijkt er ook op dat het idee dat je max-hartslag "gemiddeld met 1 slag per levensjaar zakt" (wat de 220-leeftijd regel suggereert) ook niet klopt. Waar de 220 bij de 20'ers nog 'redelijk' klopt (als gemiddelde) gaat het daarna al snel mank. @kramerty88 leuk om terug te zien zo.

• Frenz64
Valorian schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:42:
[...]

Waarschijnlijk ligt je max nog wel een stukje hoger. De kans dat je nu een kwartier binnen 5 slagen van je max liep is nihil. Die natte vinger is niet voor niets een natte vinger: in praktijk wisselt het ernom. Iemand hier gebruikte eens de metafoor 'schoenmaat' : als je een grote groep pakt kan je waarschijnlijk stellen dat mannen gemiddeld maat 43 hebben. Maar als je tegen een willekeurige man zegt 'je hebt waarschijnlijk maat 43' is er nog steeds een aanzienlijke kans dat je er helemaal naast zit en ook een kans dat je er 4 maten naast zit. En toch is er dan niets mis met de voeten van die personen met 39 of 47. :)

Maar wat is nou je schoenmaat? :+

Mijn max slagslag ligt ook 15 slagen boven de wat we voorheen de vuistregel noemde. Zeker bij oudere (in duursport) getrainde mannen gaat dat helemaal mis.

Nog geen halleluja verhalen gelezen over het weer, heb net vrolijk fluitend 14km met een prettig lage hartslag, om die er maar weer bij te halen (133bpm).

• denyos
Ik had bedacht dat het toch wel eens tijd werd om met wat structuur te gaan lopen. Dus gisteren een account gemaakt bij Train as One en ik mocht vandaag wel 11 hele minuten lopen (en 2x twee minuten stilstaan).... Tot zo ver dus “lekker genieten van het weer”.

• route99
Gisteravond onvoorbereid een Coopertest gedaan. Had nog nul... harde echt lange tempos (> 5 min) boven VDL/TDL gedaan. Even getwijfeld en op basis daar van ingeschat dat ca 4:20 km/ nog net reëel zou zijn.... 2775 meter werd het... dus 4.19.5 min/km (ca 13.9 km/u) .... Moest de laatste 100m nog wel ff aanzetten anders had ik het niet gehaald...

Het was wel zwaar, tja meteen een hard blok van bijna 3km voor mijn kiezen...

Ach hebben we dat ook weer eens gehad, maar dat ik nu onderhand op de langere blokken over moet stappen ism et wel duidelijk.... De echt wedstrijden komen dan nog wel. (R'dam als team, maar 10 km diep gaan daar, das nog iets te vroeg, over ruim 5 weken al..)

• route99
kramerty88 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:46:[...]
Acht wat we al wisten wordt bevestigd....
Tnx voor het artikel via RG (zit ik zelf beroepshalve ook op maar hier kom ik te weinig aan toe, heb al zoveel te lezen op het wek)

Zal het artikel nog lezen, maar wat een vreselijk lettertype... nodigt niet uit.
Dit Elsevier artikel lees een stuk prettiger.
http://pure.tudelft.nl/ws...0300944016305513_main.pdf

route99 wijzigde deze reactie 16-02-2019 12:59 (42%)

• Sport_Life
Wat een weer! Echt perfect weer om te hardlopen. Vanmiddag als opwarmertje rondje van 6-7km, morgen eens weer een lange duurloop van 20km+ :9 ! (had eigenlijk woensdag gepland, maar toen halverwege afgebroken..).

Heb nog wel heel veel kms in te halen voor Rotterdam marathon.

Sport_Life wijzigde deze reactie 16-02-2019 10:25 (32%)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Je zult het vast niet zo bedoelen maar "kilometers inhalen" klinkt natuurlijk als een recipe for disaster :)

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 09:52

Roozzz

Plus ultra

Frenz64 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 19:24:
[...]
Nog geen halleluja verhalen gelezen over het weer, heb net vrolijk fluitend 14km met een prettig lage hartslag, om die er maar weer bij te halen (133bpm).
Gisteren een uurtje (of 2) eerder van het werk vertrokken en een heerlijk rondje in kort-kort over de heuvelrug gelopen. Heel bewust veel open terrein opgezocht om zoveel mogelijk zon mee te pakken.
Lang of hard gaat het voorlopig niet, maar ik ben in ieder geval weer in beweging :)

• Roadman
Wat vliegen de kilometers toch lekker voorbij als je met 1 of meer personen samenloopt. O+ Eerste 30'er in aanloop naar Rotterdam ook weer in de benen.

• route99
Pathogen schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:33:
Van al die puntjes raken er misschien 15 de lijn...
Dat is dan op zich een feit, maar hoeft tuurlijk niet.
Er is eigenlijk altijd sprake van spreiding van data.

Belangrijk is bij zo'n bewering (dit geval een formule) is het wel belangrijk dat die klopt die, is er een (causaal) verband of juist niet....
Hier wordt eea summier besproken waar bij de ene groep vindt dat er een verband is en de ander niet:
https://inleiding.mprog.nl/statistiek/normaalverdeling

Wil je echt meer in de diepte... stort jezelf in de wereld van de statistiek,,,,

route99 wijzigde deze reactie 16-02-2019 13:10 (10%)

• Sport_Life
kenneth schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 10:54:
Je zult het vast niet zo bedoelen maar "kilometers inhalen" klinkt natuurlijk als een recipe for disaster :)
Klopt, echter heb ik mijn streven van 3u al gewijzigd in 'uitlopen' en ben ik inmiddels na een "slechte" winter weer waar ik enkele maanden geleden was, 4x p week in afwisselend tempo en afstand is nu weer goed te doen zonder spierpijn.
Ik merk het aan de duurloop van afgelopen week van 16km, de volgende dag iets vermoeid, maar geen spierpijn of pijntjes :). De intervallen van 500m 3"30 gingen deze week ook prima.

Maar ik blijf opletten ;)

Sport_Life wijzigde deze reactie 16-02-2019 13:53 (6%)

• racoon
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21-02 18:58

racoon

mooowwww

Heerlijk vandaag 9,33 km in 55 minuten gelopen, heerlijk in korte broek

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Calitomnication
  • Laatst online: 08:11

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Jaaaaaa, vandaag was het inderdaad korte broekenweer!! Apart om te zien dat sommige mensen zich toch te warm kleden (inclusief muts en handschoenen) en er na een paar kilometer achterkomen dat het eigenlijk stiekem toch wel een beetje aan de warme kant is.
Aan de andere kant, vorig jaar lag er nu sneeuw, was het ijzig koud en vroor het keihard, dus ik begrijp dat deze lentedag onwennig is.

Moet wel bekennen dat het heel even onwennig voelde om in korte broek naar buiten te stappen (gewenning heeft overigens niet langer dan 30 seconden geduurd hoor, Hell yeah.., zomer!!!!)

* Calitomnication kwakt al het thermospul in een donkere kast .......

om het er over 3 weken waarschijnlijk weer uit te moeten vissen

Ach ja, die gemiddelde hartslag, zal wel ergens een kern van waarheid inzitten, maar dan over hele meute genomen en niet van toepassing voor ons getrainde freaks :P.
Ik zou op 182 uit moeten komen, heb 196 = myth busten 8)

Calitomnication wijzigde deze reactie 16-02-2019 17:29 (13%)

Garmin Forerunner 235 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect
tips voor New York | FRIET

Pagina: 1 ... 31 32 33 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True