Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Overigens, mochten ze daar niet hebben wat je wil dan is de Run2Day op de Meent ook een aanrader.
[ Voor 27% gewijzigd door Pathogen op 08-02-2019 10:51 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Pathogen op 08-02-2019 10:47 ]
Rustig beginnen, lekker tempo zoeken en dan naturellement WZWWHSS (wss in de Rotterdamse haven), hihiIehmoow schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:34:
......Iemand nog laatste tips? Echte do's & don'ts?
Laat je niet misleiden door "deze zitten lekker met het passen en drie keer heen en weer stappen". Of ze voldoen aan de professionele mening (obv de video) en of ze terug mogen als ze niet bevallen na thuis gelopen te hebben zijn meer relevant (en of ze er snel uitzien uiteraard).
Die zien er best groot uit maar ik kan nu niks met zekerheid zeggen want ik mis een banana for scale

Overigens heb ik ook magneten, gewoon gekocht bij een plaatselijke Intersport, qua formaat zijn ze een centimeter in diameter.
[ Voor 39% gewijzigd door vhal op 08-02-2019 12:39 ]
Ach ja, dat zijn dus exact dezelfde. Naar mijn mening trekken die je shirt naar beneden, maar kan ook aan mij liggen. 😄
@Martiveen, dat was juist de strekking van de post. Je kunt blijven wachten tot je ‘n ons weegt, er komt altijd wel weer een beter en mooier model. Soms moet je gewoon de knoop doorhakken.
@Pathogen Uitblazen moet wel lukken, maar moet niet te diep inademen = auw!
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Sorry, misschien heb ik iets gemist, maar wat bekent dat?Frenz64 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:31:
[...]
Rustig beginnen, lekker tempo zoeken en dan naturellement WZWWHSS (wss in de Rotterdamse haven), hihi

Overigens woon ik niet in Rotterdam, dus lopen in de haven gaat hem niet worden
Ik heb altijd asics gehad en vond het dan ook wel geinig dat velen het hier gisteren over Saucony hadden. Toeval bestaat niet en het werd tijdens de analyse een 1-tegen-1 wedstrijd tussen deze beide merken. Volgens de kerel die me hielp (uitstekend overigens, heb hem 40 minuten de oren van de kop geluld), lijken deze qua pasvorm ook wel wat op elkaar, dus was dat logisch. Uiteindelijk is dan toch de Saucony als winnaar uit de bus gekomen (Guide ISO 2). Vooral rechts valt Mn enkel wat naar binnen en bij deze voelde ik het echt recht schieten bij het lopen (en dat was ook nog eens op beeld te zien).
Conclusie: ik overproneer een beetje met rechts, maar niet al te overdreven. Dit verklaart wel waarom ik die pijntjes in mijn rechterknie kreeg toen ik te hard ging lopen aan het begin. Mijn oude schoenen zijn echt op, zoals ik al vermoede (7 jaar oud is ondanks weinig gebruik nog steeds wel echt oud). De vervanger is meteen meegenomen in de vorm van Saucony Guide ISO 2.
Loopanalyse? 10/10 would do it again!
Kleine toevoeging; hij vond dat ik technisch goed liep en al mooi op de voorvoet voor een beginner als ik. Voor nu nog te vroeg voor een kleinere drop, maar daar kon ik in de toekomst zeker naartoe (zei hij uit zichzelf, ik had het nog niet over drop gehad). Nogmaals dank voor de hulp daarbij allen!
[ Voor 9% gewijzigd door Iehmoow op 08-02-2019 16:10 ]

Dat uit een duurloopje puur op gevoel zonder feedback van klokje, dus geen HS, tempo, afstand, etc. Maar enkel de klok in beeld om te weten hoe lang je al loopt (ik had 45min op het schema). Bevalt me overigens best goed. Eens zonder data lopen. Niet die onbewuste drang om per sé harder te moeten. Dus gewoon rennen, niks anders dan rennen. En dan thuiskomen en erachter komen dat je onbewust er climaxduurloop van hebt gemaakt eindigend op 16pu!! om wel nog steeds in duurloopzone (z1) lopen te joggen

Ik bied bij deze dan ook mijn excuses aan voor mijn relaas over vormcrisis, blijkbaar ben ik super fit en was zondag gewoon simpel een kleine offday. In ieder geval ben ik nu echt wel klaar om te racen...

Ter referentie: Mijn gemeten max HS is 194 en anaerobe drempel voor lopen is 176
https://www.strava.com/activities/2130617782/overview
http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon
Blijft ook gewoon persoonlijk toch? Ik verwacht er weinig last van te hebben, ga ook met een jasje en niet met een shirt lopen. We zien wel.Calitomnication schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:49:
Ach ja, dat zijn dus exact dezelfde. Naar mijn mening trekken die je shirt naar beneden, maar kan ook aan mij liggen. 😄
Aan de andere kant ben ik ook niet normaal, want ik vind een band irritant aanvoelen, maar trek dan wel een compressieshirt aan wat feitelijk een rollade-effect geeft.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
WZWWHSS = We Zien Wel Waar Het Schip Strandt.Iehmoow schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:36:
[...]
Sorry, misschien heb ik iets gemist, maar wat bekent dat?
Synoniem voor GMDB = Gaan Met Die Banaan
[ Voor 8% gewijzigd door mrwolf op 08-02-2019 16:15 ]
Net eindelijk gelukt duurlooptempo aan te houden (12,5km) en zo makkelijk als ik woensdag tempo liep, zo zwaar voelde dit aan, vooral met die harde wind tegen. Achteraf bleek de hartslag wel prettig laag met 134bpm.
Herkent iemand dat? Dat je met wind mee amper het gevoel hebt dat je makkelijk sneller loopt, maar dat wind tegen meteen als ploeteren aanvoelt? Moet er wel bij zeggen dat ik in een polder loop waar de wind vrij spel heeft.
[ Voor 7% gewijzigd door Frenz64 op 08-02-2019 18:13 ]
71... Das mooi hoog. wat voor 5 of 10 km of 15 km wedstrijd tijden levert je dat op, mooi als controle of Garmin "goed zit" qua inschatting?kramerty88 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:41:
Toch kreeg ik gisteren een leuke opsteker van garmin:
Had ik nog niet eens naar gekeken, maar volgens Garmin is dat:route99 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 18:46:
[...]
71... Das mooi hoog. wat voor 5 of 10 km of 15 km wedstrijd tijden levert je dat op, mooi als controle of Garmin "goed zit" qua inschatting?

Is wat aan de snelle kant. De 5k zou nog wel kunnen, maar de andere zou ik toch een minuutje bij op plussen. Maar... Wie weet... 30 half, ik acht het niet reëel, maar ook niet onmogelijk.
Dat zijn beste tijdenkramerty88 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 19:26:
[...]
Had ik nog niet eens naar gekeken, maar volgens Garmin is dat:
[Afbeelding]
Is wat aan de snelle kant. De 5k zou nog wel kunnen, maar de andere zou ik toch een minuutje bij op plussen. Maar... Wie weet... 30 half, ik acht het niet reëel, maar ook niet onmogelijk.
tips voor New York
Daar heb je vast heel veel voor getraind.
Als ik als beginnende loper rustig probeer te lopen om onder een hartslag van 140 (zone2) , of 150 (zone3) te blijven moet ik mijn snelheid al terug laten gaan naar 7:30 / 8:00 min / km.
Met het weer van vandaag met wind, is het zelfs nog langzamer. Dan krijg je écht het gevoel dat je net zo goed kan gaan wandelen.
Kan iemand een idee geven hoelang het ongeveer duurt voordat je vooruitgang gaat zien en dat je hartslag omlaag gaat bij een hogere snelheid ? Ik loop nu vanaf begin december, en ben vooral in het begin te hart begonnen. Na een sporttest in het energylab loop ik nu sinds twee weken gericht op mijn hartslag, maar dat is echt flink doorbijten omdat ik zo extreem langzaam moet lopen om binnen de zones te blijven.
De vraag is .. Hoe lang en hoe vaak ben je al aan het trainen? Hoe lang het duurt verschilt namelijk per persoonNoReseth schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 21:30:
Pff wow wat een tijd / snelheid bij zo'n lage hartslag
Als ik als beginnende loper rustig probeer te lopen om onder een hartslag van 140 (zone2) , of 150 (zone3) te blijven moet ik mijn snelheid al terug laten gaan naar 7:30 / 8:00 min / km.
Met het weer van vandaag met wind, is het zelfs nog langzamer. Dan krijg je écht het gevoel dat je net zo goed kan gaan wandelen.
Kan iemand een idee geven hoelang het ongeveer duurt voordat je vooruitgang gaat zien en dat je hartslag omlaag gaat bij een hogere snelheid ? Ik loop nu vanaf begin december, en ben vooral in het begin te hart begonnen. Na een sporttest in het energylab loop ik nu sinds twee weken gericht op mijn hartslag, maar dat is echt flink doorbijten omdat ik zo extreem langzaam moet lopen om binnen de zones te blijven.
Vanaf de eerste week december 2 keer in de week (5km per keer). Echter heb ik in december veelal in het rood gelopen met een hartslag 170+ (gemiddeld) waarbij mijn Anarobe drempel blijkbaar op 172 ligtWebgnome schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 21:44:
[...]
De vraag is .. Hoe lang en hoe vaak ben je al aan het trainen? Hoe lang het duurt verschilt namelijk per persoon

Ik loop nu een kleine maand op een lager tempo waarbij ik nu sinds 2 weken een beginner schema volg waarbij ik 3x in de week loop. Elke loop ligt nu rond de 30 minuten wat komende weken uitgebreid wordt naar 45 - 60
Wacht nog maar even een paar maandjes.. geduld is een schone zaakNoReseth schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 21:49:
[...]
Vanaf de eerste week december 2 keer in de week (5km per keer). Echter heb ik in december veelal in het rood gelopen met een hartslag 170+ (gemiddeld) waarbij mijn Anarobe drempel blijkbaar op 172 ligt![]()
Ik loop nu een kleine maand op een lager tempo waarbij ik nu sinds 2 weken een beginner schema volg waarbij ik 3x in de week loop. Elke loop ligt nu rond de 30 minuten wat komende weken uitgebreid wordt naar 45 - 60
Dat doe ik ook. Maar het is heel erg lastig als je echt graag wilt en je zo langzaam moet lopen om überhaupt binnen de grens te boven qua hartslag.Webgnome schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:04:
[...]
Wacht nog maar even een paar maandjes.. geduld is een schone zaak
Ik loop nog maar acht weken en dat doe ik tot nu toe gewoon op gevoel. Soms iets langzamer en soms iets sneller. Ik zie wel elke week vooruitgang maar dan loop ik 3x per week. Het is een kwestie van volhouden en doorzetten met de gedachte dat het elke keer beter en makkelijker gaat.NoReseth schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:09:
[...]
Dat doe ik ook. Maar het is heel erg lastig als je echt graag wilt en je zo langzaam moet lopen om überhaupt binnen de grens te boven qua hartslag.
Ik zie in ieder geval elke week vooruitgang en dat geeft mij motivatie om verder te gaan. Het tempo gaat omhoog en de afstanden worden langer.
Als je net begint (2 maanden = net beginnen) met lopen kun je beter je hartslagmeter negeren en gewoon op gevoel lopen. Dan gedoseerd afstand opbouwen en daarna snelheid. Het proberen in bepaalde zones te lopen terwijl je conditioneel enorm snel progressie maakt (en juist qua pezen/gewrichten/spieren nog moet oppassen voor overbelasting) is dan niet heel nuttig en belemmert je zelfs om gewoon 'lekker te gaan'.NoReseth schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:09:
[...]
Dat doe ik ook. Maar het is heel erg lastig als je echt graag wilt en je zo langzaam moet lopen om überhaupt binnen de grens te boven qua hartslag.
Netjes! Dat geeft weer moed ^^Xanthian schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:13:
[...]
Ik loop nog maar acht weken en dat doe ik tot nu toe gewoon op gevoel. Soms iets langzamer en soms iets sneller. Ik zie wel elke week vooruitgang maar dan loop ik 3x per week. Het is een kwestie van volhouden en doorzetten met de gedachte dat het elke keer beter en makkelijker gaat.
Ik zie in ieder geval elke week vooruitgang en dat geeft mij motivatie om verder te gaan. Het tempo gaat omhoog en de afstanden worden langer.
De eerste maand heb ik op gevoel gelopen, veel te hard, en te ver. Elke loop zat ik gemiddeld 170/180. Ondanks dat kon ik het vrij makkelijk volhouden.Valorian schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:33:
[...]
Als je net begint (2 maanden = net beginnen) met lopen kun je beter je hartslagmeter negeren en gewoon op gevoel lopen. Dan gedoseerd afstand opbouwen en daarna snelheid. Het proberen in bepaalde zones te lopen terwijl je conditioneel enorm snel progressie maakt (en juist qua pezen/gewrichten/spieren nog moet oppassen voor overbelasting) is dan niet heel nuttig en belemmert je zelfs om gewoon 'lekker te gaan'.
Maar jou reactie zet mij wel aan het denken, ik heb die gedachte ook eerder gehad.
Misschien is het beter om het schema aan te houden om een idee te krijgen welk tempo ik moet lopen en hoe lang, om de opbouw gelijkelijk te laten gaan. Maar om de hartslag minder nauw in de gaten te houden.
Thanks!
Ik heb dat langzaam lopen nooit echt gedaan. Zal wel niet efficiënt opbouwen zijn geweest maar pech dan hoor. Het was wel leuk
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Met overgewicht bijvoorbeeld is de progressie zwaarder (no pun intended) dan iemand die op een BMI onder de 24 zit.
Ik zou ook niet te zwaar aan die hartslag tillen, gezien de hoogte schat ik in dat je wat jonger bent. Dan kan het voor je conditie geen kwaad. 7:30 tot 8:00 p/km is niet makkelijk om te lopen, mij lukt het niet iig.
Maar je hebt een weg voor je met week op week verbeteringen, geniet daarvan.
precies dit. Zoals al aangegeven is negeer je hartslagmeter en ga er voor en luister gewoon naar je lichaam.Frenz64 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 00:01:
Je moet ook leeftijd, gewicht, aanleg (lees: hart-long capaciteit) en eerdere sportieve activiteiten meenemen in je potentiële progressie @NoReseth
Met overgewicht bijvoorbeeld is de progressie zwaarder (no pun intended) dan iemand die op een BMI onder de 24 zit.
Ik zou ook niet te zwaar aan die hartslag tillen, gezien de hoogte schat ik in dat je wat jonger bent. Dan kan het voor je conditie geen kwaad. 7:30 tot 8:00 p/km is niet makkelijk om te lopen, mij lukt het niet iig.
NoReseth schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 21:30:
Pff wow wat een tijd / snelheid bij zo'n lage hartslag
NoReseth schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:09:
[...]
Stefangrp schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 23:42:
Het moet ook leuk blijven he..
Ik heb dat langzaam lopen nooit echt gedaan. Zal wel niet efficiënt opbouwen zijn geweest maar pech dan hoor. Het was wel leuk
Frenz64 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 00:01:
Je moet ook leeftijd, gewicht, aanleg (lees: hart-long capaciteit) en eerdere sportieve activiteiten meenemen in je potentiële progressie @NoReseth
Ik ben het helemaal eens met de bovenstaande adviezen. Ik zou als je begint niet teveel waarde hechten aan je HS, die is nou eenmaal heel hoog omdat je net begint. Hoe lang het duurt voordat hij zakt? Kijk voor de grap eens in mijn logboek (ik heb alle data van mij ooit gewoon openbaar): https://runalyze.com/athlete/henkkramerWebgnome schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 07:18:
[...]
precies dit. Zoals al aangegeven is negeer je hartslagmeter en ga er voor en luister gewoon naar je lichaam.
Links boven kun je met de kalender terugscrollen naar 2014
Kleine uitleg over mijn afkortingen: IT (interval), RC (race), LSD (long slow distance), Z1 (rustige duurloop), Z0 (hele rustige/herstel duurloop), WU/RG (in- resp. uitlopen) en TDL (tempo- of climaxduurloop).
Zoals je ziet was ook ik in mijn opbouw van de “elke-training-een-PR-willen-lopen-methode”. Elke training was een tempoloop

Check hier eens de gemiddelde HS van elk rondje

Ik zou in het begin dan ook niet denken aan “trainen”, maar gewoon lol hebben. Trainen komt wel als je het plafond bereikt van de “ik-doe-maar-wat-methode”. Het mooie van de opstartfase is dat eigenlijk alles wat je doet, je fitter maakt. Pas als dat niet meer het geval is zou ik gaan denken aan effectiever trainen (dus meer aan je zones houden, gestructureerde schema’s, strakke intervaltijden, etc.).
Och, als ik er nu aan terug denk. Wat was die opstartfase eigenlijk leuk. Die bak progressie die je boekt zonder dat je ergens over na hoeft te denken
De gekozen insteek heeft nogal wat gevolgen. Maar boven alles blijft het moet leuk blijven anders houden mensen het gewoon niet vol.
Op afstand is het bijna onmogelijk een goed advies te geven.NoReseth schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 21:49:
[...]Vanaf de eerste week december 2 keer in de week (5km per keer). Echter heb ik in december veelal in het rood gelopen met een hartslag 170+ (gemiddeld) waarbij mijn Anarobe drempel blijkbaar op 172 ligt![]()
In het algemeen kan ik wel eea zeggen.
Op gevoel lopen wat geadviseerd wordt kan normaal wel, maar iemand die net begint kan wellicht moeilijk inschatten welk gevoel dat mag zijn.
De hartslag die je meet is een gegeven, dus dat weet je.
Vraag tussendoor: Hoe weet je dat die 172 de anaerobe drempel is? Je hebt nog relatief maar zo weinig gelopen om daar mee aan de slag te gaan.
Als lopen echt te belastend is voor je hart dan zou ik vooral eerst veel meer op gaan bouwen met stevig wandelen. Echt stevig, dus met forse arm inzet. Je staat bij goed oefenen versteld van hoe hard dat nog gaat. Het is in ieder geval veel minder belastend dan hardlopen, de hartslag blijft een stuk lager, maar je moet er toch flink wat voor doen. Bouw het eerst zo op in blokjes tot dat je 45 minuten in blokjes opbouwend naar 5 max 10 minuten aan het eind probleemloos gaan en je hartslag niet omhoog gejaagd wordt zoals nu het geval is.
Vervolgens zou je over kunnen stappen naar het schema dat Evy ook gebruikt
https://www.start-to-run.be/loopschemas/
Pdf: https://www.start-to-run....ema-0-tot-5-kilometer.pdf
Je bouwt imho nu best snel op en dat merkt jouw hart ook.
Zelf merkte ik dat in mijn opbouw vorig jaar ook, technisch kon ik 12 km/u aan, maar qua belastbaarheid (spieren/pezen) en qua hartslag niet (liep op naar 155 terwijl dat altijd 125-130 was..).
Ben nu een half jaar verder,, mijn hartslag bij de duurlopen zit op 130-135, ben er nog niet helemaal, maar wel op de goede weg. Oja, ben oorspronkelijk, tot voor ruim 2j geleden, een wedstrijdloper geweest, dus komend vanaf >>>15km/u accepteren dat je met 3x1 minuut weer moet beginnen, die fase heb ik ca 9 maanden overgedaan eer ik weer rustig 60 minuten kon lopen, niks gen harde tempo's nog. Ben super blij dat ik het zo gedaan heb, de pijntjes zijn helemaal voorbij, ben na die 9 maanden, oktober achterin de groep met ca 10 km/u begonnen en me daar super koest gehouden om eerst weer verder belastbaarheid op te bouwen, en ben nu sinds 2 weken een groep verder die rond de 12 km/u een DL loopt.
Resultaat dus: geen pijntjes meer en een sterk gedaalde hartslag bij hetzelfde tempo en ik kan weer hardere tempo's aan van 13.5 km/u, een mooi begin.
Had ik het niet zo rustig opgebouwd was ik, was ik nu nog steeds aan het modderen geweest. Het luisteren naar mijn lichaam/de balans met de hartslag is in dat begin, zelfs voor een ervaren loper erg lastig. Ik heb de hartslag toch vaker de doorslag gegeven, want bij het gevoel zit ook een wens .... dat je zo graag (harder) wilt... en dat lijkt me een valkuil.
Hoe dat ook, je bent lekker bezig, Pik eruit en probeer wat je kunt gebruiken, het zijn maar richtlijnen, je moet zelf uitproberen/ervaren of het ook voor jou werkt.
Succes!
[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 09-02-2019 09:12 . Reden: typos ]
Ik hecht er niet veel waarde aan, schommelt namelijk vrij veel bij mij. Nu terugkijkend groeide het in het begin redelijk snel, een puntje per maand/2 maand. Daarna vlakte het af en groeide het nagenoeg niet...zoefies schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 08:16:
Hoe snel neemt de VO2max bij jullie toe? Kunnen jullie er iedere paar maanden een puntje bij optellen, of gaat het niet zo snel?
Toch, wat ik zeg, hecht er niet teveel aan. Ik had 67 toen ik 35.30 op de 10 liep, 69 toen ik 33.10 liep, maar nu komt het 66 toen ik 32.13 liep. Geen idee waar Garmin het dus op baseert, maar echt nuttig is het dus ook niet

Parcours vorig jaar: https://strava.app.link/nQZKK3ebaU
Uitslagen vorig jaar: https://www.mijninschrijv...istParticipantResults/341
Vergeven
[ Voor 56% gewijzigd door Arie- op 09-02-2019 19:01 ]
Taigu schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:03:
Running Coach 5-10 volgen (verschillende versies) en daarna 10-21 (16 weken)...
PatrickPR schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:39:
[...]
Runnersworld (de winkel) heeft ook diverse hardloopschema's, van absolute beginner tot hele marathon.
https://www.runnersworld.nl/hardloopschema-s/
Ik volg zelf het Beginner Basisconditie 5km en ben er best tevreden over. Kan inmiddels hetzelfde rondje rennen als voordat ik aan dit schema begon, maar dan nu zonder knieklachten die halverwege opspelen. Als ik hier mee klaar ben ga ik naar het 10km schema.
Bedankt voor jullie reactie, echter iets na mijn vraag te horen gekregen dan de sportschool op het werk (inclusief sportleraar) binnenkort weer open gaat, dus nu kan ik mooi met hem een trainingsplan makenRobinE schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:37:
Ik zou zeggen probeer het de komende 2-3 maanden langzaam aan uit te breiden naar 10-12km. Een eens proberen hoe het gaat op een 10km wedstrijd, kan je daarna bekijken of de halve (is dan echt nog wel een heel stuk verder) in bereik komt. Als je hier een beetje rond leest zie je dat te snel van stapel lopen het grootste risico geeft. Dus maak je doelen klein en haalbaar en dan weer een volgende stap. Schema’s voor opbouw naar de 10 zijn er genoeg te vinden
Ps mijn VO2MAX is ook lekker aan het stijgen

@kramerty88 Jou runalyze pagina is erg interessant inderdaad
Ik had die site hier al eerder voorbij zien komen, en heb toen direct een account aangemaakt
Mijjn fanatisme komt vooral uit het feit dat ik al jaren roep ik wil meer sporten maar mijzelf er nooit écht toe kon zetten. Sinds ik begin december begonnen ben met lopen vind ik het zó leuk dat hierdoor wellicht mijn fanatisme wat doorslaat.
Vandaar ook de frustratie dat nu ik echt meer op hartslag loop ik continu tegen mijn plafond aan kom.
Als laatste ter bevestiging. Ik hoef mij dus geen zorgen te maken als ik wat vrijer ga lopen, en mijn hartslag wel wat hoger komt te liggen, dat ik hier weinig / niets mee opbouw doordat ik tegen het rood / in het rood loop volgens mijn drempel waarde ?
Mijn fysio, die fanatiek rent, zegt hierover: het is vooral belangrijk om vaak te rennen. Dit kan alleen als je jezelf in de trainingen niet te moe maakt, want dan word je hersteltijd te lang. Tijdens de trainingen moet je opbouwen, niet uitputten. Tijdens de wedstrijden hard rennen.NoReseth schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:41:
Thanks voor de reacties!
@kramerty88 Jou runalyze pagina is erg interessant inderdaad
Ik had die site hier al eerder voorbij zien komen, en heb toen direct een account aangemaakt
Mijjn fanatisme komt vooral uit het feit dat ik al jaren roep ik wil meer sporten maar mijzelf er nooit écht toe kon zetten. Sinds ik begin december begonnen ben met lopen vind ik het zó leuk dat hierdoor wellicht mijn fanatisme wat doorslaat.
Vandaar ook de frustratie dat nu ik echt meer op hartslag loop ik continu tegen mijn plafond aan kom.
Als laatste ter bevestiging. Ik hoef mij dus geen zorgen te maken als ik wat vrijer ga lopen, en mijn hartslag wel wat hoger komt te liggen, dat ik hier weinig / niets mee opbouw doordat ik tegen het rood / in het rood loop volgens mijn drempel waarde ?
Bij mij schommelt hij inderdaad ook al maanden. Dan 45, dan 46. Maar ik denk wel dat Ik voorruit ben gegaan. Leuk om je ervaring met de wedstrijdtijden te lezen.kramerty88 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 08:32:
[...]
Ik hecht er niet veel waarde aan, schommelt namelijk vrij veel bij mij. Nu terugkijkend groeide het in het begin redelijk snel, een puntje per maand/2 maand. Daarna vlakte het af en groeide het nagenoeg niet...
Toch, wat ik zeg, hecht er niet teveel aan. Ik had 67 toen ik 35.30 op de 10 liep, 69 toen ik 33.10 liep, maar nu komt het 66 toen ik 32.13 liep. Geen idee waar Garmin het dus op baseert, maar echt nuttig is het dus ook niet
Ik ben begin december begonnen en loop nu zonder moeite op rustig tempo (± 6 a ± 6,5 min/km ). Na een maand merkte ik wel dat ik last kreeg van wat kleine pijntjes aan de knieën. Ik heb toen een running-smart analyse laten doen hoe ik loop en of ik wel recht sta, en of mijn lichaam de belasting aan kon. Dat was allemaal positief.route99 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 08:19:
[...]
Op afstand is het bijna onmogelijk een goed advies te geven.
In het algemeen kan ik wel eea zeggen.
Op gevoel lopen wat geadviseerd wordt kan normaal wel, maar iemand die net begint kan wellicht moeilijk inschatten welk gevoel dat mag zijn.
De hartslag die je meet is een gegeven, dus dat weet je.
Vraag tussendoor: Hoe weet je dat die 172 de anaerobe drempel is? Je hebt nog relatief maar zo weinig gelopen om daar mee aan de slag te gaan.
Als lopen echt te belastend is voor je hart dan zou ik vooral eerst veel meer op gaan bouwen met stevig wandelen. Echt stevig, dus met forse arm inzet. Je staat bij goed oefenen versteld van hoe hard dat nog gaat. Het is in ieder geval veel minder belastend dan hardlopen, de hartslag blijft een stuk lager, maar je moet er toch flink wat voor doen. Bouw het eerst zo op in blokjes tot dat je 45 minuten in blokjes opbouwend naar 5 max 10 minuten aan het eind probleemloos gaan en je hartslag niet omhoog gejaagd wordt zoals nu het geval is.
Vervolgens kon ik via mijn werkeen sporttest laten afnemen via het energylab.
Omdat ik het lopen zo leuk vind heb ik dit gedaan om wat meer houvast te geven.
Hieruit blijkt dat ik een hoge hartslag heb, wat totaal geen probleem hoeft te zijn voor het lopen.
uitslag test
Omdat mij gezegd werd dat ik te hard van stapel was gegaan en ik rustig moest opbouwen (ipv na 2 keer lopen direct 10km te lopen). Heb ik een stapje terug gedaan en ben ik het schema van het energylab gaan volgen. Dit gaat prima, al is het wel lastig om onder de hartslag grens van de zones te blijven.
Daarom ga ik dit nu wat meer loslaten en wat vrijer lopen. Ik maak mijzelf anders helemaal gek.
Point taken, thankszoefies schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:26:
[...]
Mijn fysio, die fanatiek rent, zegt hierover: het is vooral belangrijk om vaak te rennen. Dit kan alleen als je jezelf in de trainingen niet te moe maakt, want dan word je hersteltijd te lang. Tijdens de trainingen moet je opbouwen, niet uitputten. Tijdens de wedstrijden hard rennen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vreemde conclusie als je zoveel pijntjes krijgt...NoReseth schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:51:
[...].................... loop nu zonder moeite op rustig tempo (± 6 a ± 6,5 min/km ). Na een maand merkte ik wel dat ik last kreeg van wat kleine pijntjes aan de knieën. Ik heb toen een running-smart analyse laten doen hoe ik loop en of ik wel recht sta, en of mijn lichaam de belasting aan kon. Dat was allemaal positief.
Geen probleem? In ieder geval gezien de pijntjes wel...Vervolgens kon ik via mijn werkeen sporttest laten afnemen via het energylab...........Hieruit blijkt dat ik een hoge hartslag heb, wat totaal geen probleem hoeft te zijn voor het lopen. uitslag test
Je hoeft inderdaad geen hoge hartslag te hebben, maar dan moet je wel leren om rustig te lopen...
Dus vooral laag, dus 122-142 bijvoorbeeld en vergeet voorlopig het gebied van ca 162-172 maar en daarboven helemaal al. De getallen laten duidelijk zien dat je daar compleet verzuurt... je bent daar totaal nog niet belastbaar het knalt daar qua melkzuur omhoog.
Dat gaat prima?Omdat mij gezegd werd dat ik te hard van stapel was gegaan en ik rustig moest opbouwen (ipv na 2 keer lopen direct 10km te lopen). Heb ik een stapje terug gedaan en ben ik het schema van het energylab gaan volgen. Dit gaat prima, al is het wel lastig om onder de hartslag grens van de zones te blijven.
Daarom ga ik dit nu wat meer loslaten en wat vrijer lopen. Ik maak mijzelf anders helemaal gek.
Ik denk dat je beter weer terug kunt naar de hartslag modus als ik zo die getallen zie want voor je het weet loop je zonder dat al weer te snel.
Neem als zones
Z1= 122-135
Z2=135-150
Z3=151-165
Z4=166-176
Gan dan vooral varieren in Z1 Z2 en Z3
Veel rustige duurlopen in Z1 en Z2 en als dat goed gaat doe je korte stukjes max 200m in Z3.
In Z4 en hoger heb je imho nog niks te zoeken.
Merk je dat dit nog te zwaar is en blijft je HF te hoog, ga dan naar mijn eerder voorstel, fors wandelen, is veel minder belastbaar.
Of ga volgens het beginnersschema van Evy lopen, nu al 30-40 minuten lijkt me nog veel te belastend.
Dat kon ik zelfs niet als ervaren loper na mijn blessure.. dus ... denk eens goed na over je eigen rol in deze... wat is goed voor mij? Wat laterkom t... is een zorg van later, je moet nu goed doen wat je nu goed moet doen...dat is de elementaire basis van sport psychologie wil je heel blijven door het focus te houden.
Klopt inderdaad. Pas als je echt veel omvang gaat trainen kun je structuur aanbrengen in je trainingen en dus gaan nadenken over wanneer je wel en niet rustig gaat trainen.NoReseth schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:41:
Het maakt echt niet uit of je wat harder loopt dan je perfecte duurloopzone als je net begint. Je lichaam kan makkelijk herstellen van 2-3 trainingen in de week als je wat harder loopt. Ga je meer lopen kom je op een grens (let wel, die is niet hard op meer of minder dan 3, maar om en nabij) dat je lichaam niet genoeg herstelt van een zware training voor je de volgende begint. Ga je dan door kom je in de negatieve spiraal terecht en heb je i.p.v. supercompensatie en beter worden het effect dat je slechter wordt en de kans op blessures vergroot.
Tot je bij die omvang komt (als je er al komt) niet te druk maken over wat je doet, maar zoals vaker gezegd; lol hebben.
Dit klopt ook zeker, maar let wel goed op zijn bewoording. Train niet als een topatleet als je niet traint als een topatleet.zoefies schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:26:
[...]
Mijn fysio, die fanatiek rent, zegt hierover: het is vooral belangrijk om vaak te rennen. Dit kan alleen als je jezelf in de trainingen niet te moe maakt, want dan word je hersteltijd te lang. Tijdens de trainingen moet je opbouwen, niet uitputten. Tijdens de wedstrijden hard rennen.
Wat ik hiermee probeer te zeggen is; stel je traint 2 keer per week, dan heeft het echt geen zin om de trainingsstructuur van topatleet aan te houden; als je dan elke ‘zware’ training (lange duurloop, interval, heuveltraining, parktraining, tempo-/climaxloop) afwisselt met 1-3 rustige duurlopen, dan ben je heel ineffectief aan het trainen. Je lichaam is al lang hersteld van een training als je begint aan je rustige loop, dus waarom zou je die doen?
Wat de fysio terecht zegt is “als je veel wil rennen zul je ook veel rustig moeten rennen”.
En voor de meeste mensen geldt dat met meer trainen veel meer marge valt te behalen dan met effectiever trainen. Als je van 25 naar 50km/week gaat zul je meer progressie boeken dan proberen zoveel mogelijk uit die 25km te halen.
Hier ga je misschien wat kort door de bocht. Bij een standaard training (pak een standaard interval schema uit een hardloophorloge) zal vaker trainen je vanzelf helpen. Zolang je op lage intensiteit traint is het risico voor overtraining nihil.kramerty88 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 14:18:
[...]
En voor de meeste mensen geldt dat met meer trainen veel meer marge valt te behalen dan met effectiever trainen. Als je van 25 naar 50km/week gaat zul je meer progressie boeken dan proberen zoveel mogelijk uit die 25km te halen.
Wanneer je lange stukken op één tempo loopt win je misschien zelfs meer [voor wedstrijden] door meer techniek en variatie toe te voegen aan het trainingsvolume?
Tijdens die test van het energylab ging ik inderdaad rond die hartslag flink de verzuring in.
Als ik mijn lopen terug kijk van december/januari terug kijk zat ik vaak gemiddeld rond de 170 wat mij eigenlijk relatief goed af ging.
De belangrijkste boodschap die ik voor mijzelf mee moet nemen is dat ik mij niet blind moet staren op de hartslag en goed moet luisteren naar mijn lichaam. Afgelopen 2 weken heb ik mijn horloge op de zones ingesteld waardoor ik een piepje kreeg zodra ik te hoog zat qua hartslag.
Als je dan al op zo'n laag tempo loopt dat je eigenlijk niet langzamer kan, dan is dat erg frustrerend. Zeker gezien het feit ik na zo'n rondje van 30 minuten lopen uitgerust thuis kom en zo nog een rondje had kunnen doen.
Ik ga daarom komende week zeker de zones nog in gedachten houden, maar niet meer zo extreem dat ik er absoluut niet even boven mag komen.
Het is inderdaad wat kort door de bocht, maar wat ik probeer aan te geven is dat je wanneer je weinig omvang traint je niet heel creatief hoeft te zijn. Als je weinig traint en je wil veel progressie boeken is de makkelijkste en effectiefste methode “meer trainen”. Pas als je redelijk veel traint (of als je simpelweg geen zin hebt/tijd er voor vrij kan of wil maken) zul je met effectiever trainen meer winnen.ANdrode schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 14:53:
[...]
Hier ga je misschien wat kort door de bocht. Bij een standaard training (pak een standaard interval schema uit een hardloophorloge) zal vaker trainen je vanzelf helpen. Zolang je op lage intensiteit traint is het risico voor overtraining nihil.
Wanneer je lange stukken op één tempo loopt win je misschien zelfs meer [voor wedstrijden] door meer techniek en variatie toe te voegen aan het trainingsvolume?
Waar het omslagpunt exact ligt is voor een ieder anders, maar laat ik het illustreren met iemand die 1x in de week 5km loopt. Zou die meer winnen met die 5km heel creatief indelen, of door nog een keer erbij te trainen? Enzovoorts.
Je lichaam kan (mits je de belastbaarheid rustig hebt opgebouwd) makkelijk 3 ‘zware’ trainingen aan. Ga je dan meer trainen zul je creatief moeten worden. Tot die tijd kun je heel ver komen met die “ik-doe-maar-wat-methode”.
Let wel, ik geef geen kritiek nu hoor
Het zijn enkel adviezen. Iedereen moet doen wat hij of zij leuk vindt en daar ben ik de grootste promoter van. Doe wat jij leuk vindt, dan kom je uiteindelijk het verst. En maak je vooral niet te druk om of je wel het meest effectief traint of niet. Maar mocht je echt hard en ver willen komen, dan is er maar één oplossing: meer én effectiever trainen.
En de grap is, is dat dit nu precies de bedoeling isNoReseth schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:07:
@route99
Zeker gezien het feit ik na zo'n rondje van 30 minuten lopen uitgerust thuis kom en zo nog een rondje had kunnen doen.

Ik ben daar helaas ervaringsdeskundige in. Langzamer lopen dan je gewend bent is ook frustrerend. Wat mij heeft geholpen is dat ik a) op mijn omgeving ben gaan letten tijdens het lopen, je ziet ineens een stuk meer. b) met muziek op gaan lopen, en dan niet de snelle bpm nummers maar de rustige nummers.
Ben het niet helemaal met je eens.kramerty88 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:14:
[...]
Je lichaam kan (mits je de belastbaarheid rustig hebt opgebouwd) makkelijk 3 ‘zware’ trainingen aan. Ga je dan meer trainen zul je creatief moeten worden. Tot die tijd kun je heel ver komen met die “ik-doe-maar-wat-methode”.
Tijdens mij training voor een sub3-marathon (gelukt!
Een klassiek marathon-trainingsschema bestaat uit wekelijks 1 lange duurloop, 1 tempoloop en 1 intervaltraining (aangevuld met nog 2 of 3 hersteltrainingen). Drie zware trainingen dus en ik merkte dat ik onvoldoende herstelde waardoor ik deze 3 zware trainingen moest verspreiden over 10 dagen of zo...
Er is vast ook verschil tussen een 25-jarige en een (zoals ik) 40-jarige
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Daar sla je de spijker op de kop. Het zijn dus meer dan 3 zware trainingen (je komt op 5-6), dus zul je creatief moeten zijn (wat je dus ook deed). Had je het enkel bij die 3 gelaten was je waarschijnlijk wel uitgerust.Galois schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 16:08:
[...]
Een klassiek marathon-trainingsschema bestaat uit wekelijks 1 lange duurloop, 1 tempoloop en 1 intervaltraining (aangevuld met nog 2 of 3 hersteltrainingen). Drie zware trainingen dus en ik merkte dat ik onvoldoende herstelde waardoor ik deze 3 zware trainingen moest verspreiden over 10 dagen of zo...
Er is vast ook verschil tussen een 25-jarige en een (zoals ik) 40-jarige
Ik denk ook dat de leeftijd kan meespelen in dit geval overigens, maar ben ook benieuwd of er in die 5-6 trainingen per week niet stiekem wat ‘grijs’ werd getraind. Dus duurloop iets te hard, intervallen te zwaar, vermoeid van werk/thuis/kinderen/overige activiteiten (ook een vaak vergeten onderdeel van trainen)? Dus dat je ook niet volledig hebt kunnen rusten.
P.S. Feli met de sub3
Ik heb vandaag mijn tweede trailmarathon van dit jaar gelopen, de 43k runforestrun Dwingelderveld. Behoorlijk wat wind onderweg, maar zeker ook een mooi gebied. Ik loop deze trails volledig op gevoel, zonder naar een tempo te kijken. Ik verbaasde me wel toen ik na 10km nog binnen de 45 minuten zat en de eerste halve marathon in 1:39. Dat brak me redelijk op in de tweede helft. Ik had al een nogal drukke week gehad met te weinig ontspanning en slaap en ook dat krijg je tijdens een marathon genadeloos terug. Tot mijn verbazing liep ik kilometers waarvan ik dacht dat het al dramatisch ging nog in rond de 4:40/km, maar tegen het eind kwam ik toch ruim boven het Kenianen marathon inlooptempo
Volgende maand de Sallandtrail 50K. Soort van doel is om binnen de 4:00 te blijven, maar dat gaat moeilijk worden denk ik. En over 2 maanden Rotterdam met als doel sub 3, ik moet alleen nog een leuk startnummer vinden in een goed startvak met een t-shirt maat M
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Maar toen ging het dus mis gedurende de middag. Algehele gammelheid, koud, gaar en een rusthartslag van 100+ in plaats van 45. Het virus wat hier al een paar dagen rondwaart heeft mij dus ook te pakken
Dat, plus de berekening van VO2 houdt totaal geen rekening met hoogtemeters. Dus als je een training in de heuvels af hebt gewerkt waarbij je echt lekker hebt gelopen, dan kan je VO2max zomaar dalen. Zelf neem ik deze waarde met korreltje zout, maar hij geeft me wel een algemene druk van de vorm waar ik in verkeer. Plus vorig jaar viel het me op dat de trainingen zwaar aanvoelden en de VO2 kelderde evenredig met een te hoge hartslag voor de inspanning, 3 weken later lag ik plat met de griep, dus.. het zal niet helemaal 100% zijn, maar het is volgens mij ook geen totaal BS getal.Rudedadude schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 17:30:
Ik ben na 7 jaar nog altijd erg tevreden met mijn 'ik doe maar wat' methodeMijn VO2max heeft dit jaar de 64 aangetikt, maar zodra ik teveel interval, hoogtemeters of onverhard loop gaat die snel weer naar beneden, omdat er volgen mij wordt gekeken naar de combinatie tempo en gemiddelde hartslag. Die is het gemiddeld het best als je alles met een heel vlak tempo loopt zonder tempowisselingen. Niet echt een goede graadmeter.
Ik heb vandaag mijn tweede trailmarathon van dit jaar gelopen, de 43k runforestrun Dwingelderveld. Behoorlijk wat wind onderweg, maar zeker ook een mooi gebied. Ik loop deze trails volledig op gevoel, zonder naar een tempo te kijken. Ik verbaasde me wel toen ik na 10km nog binnen de 45 minuten zat en de eerste halve marathon in 1:39. Dat brak me redelijk op in de tweede helft. Ik had al een nogal drukke week gehad met te weinig ontspanning en slaap en ook dat krijg je tijdens een marathon genadeloos terug. Tot mijn verbazing liep ik kilometers waarvan ik dacht dat het al dramatisch ging nog in rond de 4:40/km, maar tegen het eind kwam ik toch ruim boven het Kenianen marathon inlooptempo. Totaaltijd was met 3:27 wel binnen de 3:30 en daarmee toch weer een stukje sneller dan de trailmarathons van december en januari.
Volgende maand de Sallandtrail 50K. Soort van doel is om binnen de 4:00 te blijven, maar dat gaat moeilijk worden denk ik. En over 2 maanden Rotterdam met als doel sub 3, ik moet alleen nog een leuk startnummer vinden in een goed startvak met een t-shirt maat M
Overigens vandaag eindelijk besloten om de VaZee's de deur uit te doen. Vandaag bij Run2Day geweest om een aantal schoenen te passen, het was een heel slagveld

Maar uiteindelijk wel resultaat weten te behalen!
Out goes the old

In comes the new

Waarom deze schoenen?
- New Balance Fuel Cell; het snellere werk, baantraining en interval et cetera.
- Nike Pegasus 35 (meen ik) ; Langere duurloop, "rustig" werk. En Nike voor mij geen spannende keuze, bekent merk, bekent met het gevoel en ik weet wat ik ervan kan verwachten. De Mizuno die ik een half jaar geleden heb gekocht leken in het begin perfect, maar op de lange duur vallen ze me toch tegen, stroperig, niet fijn als ik een langere duur aan heb. Vandaar geen Brooks, Saucony of andere spannende keuze, maar lekker standaard... Nike.. Heb overigens nog nooit eerder op een Pegasus gelopen
De Adidas Adizero was ook heerlijk! Maar heb dit type schoen op dit moment niet nodig (plus het prijskaartje van 200 euro (!!!!) is me toch net iets te gortig!
[ Voor 12% gewijzigd door Calitomnication op 09-02-2019 19:00 ]
tips voor New York
Inderdaad, dan snap je het concept van duurzaam hardlopen.L0wleveL schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:36:
[...]En de grap is, is dat dit nu precies de bedoeling is. Dan ben je namelijk aan het opbouwen in plaats van afbreken.
Ik ben daar helaas ervaringsdeskundige in. Langzamer lopen dan je gewend bent is ook frustrerend. Wat mij heeft geholpen is dat ik a) op mijn omgeving ben gaan letten tijdens het lopen, je ziet ineens een stuk meer. b) met muziek op gaan lopen, en dan niet de snelle bpm nummers maar de rustige nummers.
Duurzaam hardlopen betekent dat je kunt blijven hardlopen met weinig of geen onderbrekingen door blessures.
Blessures zijn slecht voor je lichamelijke en mentale gestel... en doordat je kunt blijven... trainen zonder onderbrekingen, maak je uiteindelijk veel meer en veel duurzamer vooruitging in het hardlopen.
Mijn 1e trainer noemde het lopersintelligentie, maar dat zijn zijn woorden....
Hoe en waarom het bij een bepaalde groep mening heeft gevat dat het juist harder moet anders heb ik niet lekker getraind? Ik weet het niet, ik kan me er geen voorstelling van maken, want juist dankzij het duurzame concept heb ik zo hard kunnen lopen. En dat betekent echt hard, dus op de 10 km 35-igers wat ruimt 17 km/u is... en op de kortere afstanden ging het nog veel harder....op de 200-tjes 15-20x in 22-24 km/ uur of soms harder... en dan ben ik niet eens een sprinter. En dan wel de laatste 200m net zo hard als de 1e...
Dit soort zaken kun je echt alleen als je heel blijft, dus duurzaam traint. Doe je dat niet en je probeert dit soort snelheden te lopen, als je het al haalt... de kans dat je geblesseerd raakt is groot. Te belastend.
Om je een idee te geven wat voor een omvang per jaar er bij hoort: ca 3000 km per jaar.
En denk je dat ik alles hard liep, mooi mis... ca 75 % van de km's gaat in de eerste 3 zones zitten, zie grafieken uit mijn toptijd.
Alles boven de 17 km/u heb ik niet opgesplitst in km, tja 20x200m dat zijn niet zoveel km's... en dan loop je ook nog korte wedstrijden, dat telt ook niet aan. De bulk van mijn wedstrijd km's zit in de 5 en 10 km, 2x jaar een 15 km. Toen nog geen halve M.
Oja... ik was toen ca 49 jaren jong....... volledige baan, thuis altijd met de 3 kids meehelpen, in het weekend koken wc/douche schoonhouden, deden, we er gewoon bij..
Hoe zo..? Never a dull moment....
Kortom: ik kon altijd genieten van die rustige duurlopen, ook al had ik er meten weer een kunnen lopen, zoals @NoReseth schreef, maar dat past niet in het duurzaamheidsconcept.
@NoReseth Tja.. ik ga je niet voorschrijven wat jouw keuze moet zijn, ik reik je alleen wat kennis en ervaring aan van een oude rot, die nu bijna 63 is en na pech 1.5 jaar er compleet uit was, , toch al weer met de tempos op 13.5 km/u zit en ik zie absoluut nog kans om harder te gaan. Geen idee waar ik terecht kom, maar ik geniet volop van al die duurzame trainingen,......
Dus kijk zelf maar wat je er mee doet en anders zijn er wel anderen die er hopelijk iets nuttigs met deze ervaringen kunnen doen, elk stukje dat iemand meepikt is al weer winst... je moet het toch allemaal zelf doen...
Dat zou betekenen dat je bijna alles in mijn geval bij ruim 16 km/ uur gedaan zou hebben... huh... kijk eens hoeveel km's op het totaal ik daar liep... 10-15% van het totaal? En jij loopt bijna alles daar. Naast het risico van overbelasting train je daarbij ook nog zeer eentonig. Het lichaam wil variatie in trainingsprikkels, want je moet het lichaam gretig houden. Het lichaam vindt jouw eentonige trainingen oersaai en ze zijn ook nog veel te zwaar.NoReseth: Als ik mijn lopen terug kijk van december/januari terug kijk zat ik vaak gemiddeld rond de 170 wat mij eigenlijk relatief goed af ging.
Dit is HET recept om weinig progressie te maken, overtraind en geblesseerd te raken.

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 10-02-2019 11:26 . Reden: typos ]
de adios of de sub2? Beide zie ik online voor 120-130 euro dus dan klinkt 200 wel erg enthousiast. Aangezien ik alles online koop mis ik dit soort ervaringen, terwijl ik best eens zo'n adios 4 aan m'n voeten zou willen hebben (om definitief te kunnen zeggen dat ze te smal zijn). Aan de andere kant, winkels waar ik mijn favoriete schoenen zou willen vergelijken zijn er niet echt (de combinatie Skechers, Topo, Altra en Inov-8 en soms een wat regulierder model is niet te vinden).Calitomnication schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 18:54:
[...]
De Adidas Adizero was ook heerlijk! Maar heb dit type schoen op dit moment niet nodig (plus het prijskaartje van 200 euro (!!!!) is me toch net iets te gortig!
edit: en op de wisseling hierboven. Toen ik net begon met lopen heb ik een hardloopboek gekocht (ben even kwijt welke). Het adagium wat me van dat boek is bijgebleven is: 'de belangrijkste training is de volgende'. En inderdaad de hardloopperamide, met de meeste kilometers in de laagste zones.
Ik zag dat er vandaag tijdens de trail in elk geval 1 loper sneller was dan ik. Toen ik z'n trainingslog bekeek zag ik dat hij heel veel loopt op tempo's van 5:30. Maar wel crossen ruim onder de 4:00/km en recent een hm in 1:17. Z'n enige snelle kilometers lijkt hij tijdens wedstrijden te maken. Maar dat werkt dus prima voor hem, bij een leeftijd van naar ik inschat iets van 50.
[ Voor 30% gewijzigd door Rudedadude op 09-02-2019 20:27 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
De meest rechtse (die zwarte) was de Sub2 (die staat nu ook voor 199,95) op de Run2Day site. De Adidas daarnaast was een Ultra Boost. Ook een fijne schoen, maar kost in de winkel 179,95. Hoewel ik nu wel op de site van Run2Day zie dat ze die nu voor 99,95 weg doen. (wel een andere kleuren combinatie, maar voor een verschil van dik 80 euro wil ik best met een andere kleur streep lopenRudedadude schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 20:13:
[...]
de adios of de sub2? Beide zie ik online voor 120-130 euro dus dan klinkt 200 wel erg enthousiast. Aangezien ik alles online koop mis ik dit soort ervaringen, terwijl ik best eens zo'n adios 4 aan m'n voeten zou willen hebben (om definitief te kunnen zeggen dat ze te smal zijn). Aan de andere kant, winkels waar ik mijn favoriete schoenen zou willen vergelijken zijn er niet echt (de combinatie Skechers, Topo, Altra en Inov-8 en soms een wat regulierder model is niet te vinden).
Althans, ik zeg wel Ultra Boost, maar als ik de foto inzoom staat er toch echt Adios.. Dus ik weet eigenlijk niet precies welke schoen het was
[ Voor 9% gewijzigd door Calitomnication op 09-02-2019 20:34 ]
tips voor New York
@route99 , bij mij is je verhaal weldegelijk blijven hangen, ik merk dat ik in de klassieke valkuil van meer en sneller aan het stappen ben, of erger nog, op die manier aan het lopen ben. Weer 11km/h op de 15km willen lopen en meer van dat soort kwantitatieve doelen. Ik wil heel blijven en lekker 3 keer per week met plezier m'n km's maken. Die 5-ish kilo's eraf is wel een hard doel, ik wil m'n achillespezen/kuiten niet overbelasten. Ook wil ik als het warmer wordt 1 training inruilen voor een fietstraining (weg of mountaibike). Beetje variatie wordt je ook sterker van, daar geloof ik wel in.
Vandaag trouwens in de weer geweest met m'n avatar, daar kwamen de kilo's weer wel van pas, pfff, bft 7 is best veel.
Dat is meer een kwestie van voeding, heeft weinig met hardlopen te maken.Frenz64 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:07:
Die 5-ish kilo's eraf is wel een hard doel
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Minder/anders eten is inderdaad het laaghangende fruit (no pun intended) als het gaat om kilo's verliezen.Gonadan schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:16:
[...]
Dat is meer een kwestie van voeding, heeft weinig met hardlopen te maken.
Maar stellen dat het weinig met hardlopen te maken heeft is wat kort door de bocht. Even helemaal platgeslagen (en wat nuances negerende, ik weet het) is afvallen heel simpel: je verbrand dagelijks calorieën en eet er ook weer een aantal bij:
- Verbrand je meer dan je eet dan val je af,
- Speel je quite dan blijf je op gewicht
- Komen er meer calorieën binnen dan je verbrand dan kom je aan.
Door spelen met voeding kan je zorgen dat je wel de noodzakelijke voedingsstoffen binnen krijgt en toch een hoop calorieën laat liggen, en dus sneller afvalt. Maar door meer te sporten verbrand je meer en val je ook meer af of kun je meer eten zonder aan te komen. En het beste (voor dat doel) is natuurlijk een goede combinatie.
Hoe wil je zonder kennis verder komen? Vertel het mij...Frenz64 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:07:
Phoe, wat een bult informatie, ik zou als @NoReseth niet meer weten wat ik zou moeten doen.
Maar vind iemand het zelf allemaal teveel of te complex... doe hetzelfde wat ik gedaan heb, wordt lid van een loopgroep of club waar ze deze kennis hebben. Geleidelijk aan, zeker als het je interesse heeft, ga je die kennis meer en meer opslurpen/absorberen en weet je er zelf ook mee om te gaan.
Op het niveau waar ik liep is dat eigenlijk een must omdat je zelf onder bepaalde omstandigheden essentiële beslissingen moet nemen die mijn wedstrijd gingen bepalen en je hebt niet altijd je trainer bij de hand.....
Het is aan een ieder zelf om te bepalen hoe je hier in gaat.
Een ding weet ik zeker, als je niets met zulke stof doet van bijvoorbeeld een trainer, prima is ook een keuze... maar verwacht dan van de trainer dan ook niet meer veel feedback op dat gebied. Het is dan jouw keuze om door te modderen met de beperkte kennis die je hebt, maar ook ik zal weinig behoeft hebben om dan input te blijven geven als er weinig of niets met de kennis gedaan wordt maar de klachten en de vreemde verhalen wel doorgaan zonder dat er enige mate van zelf reflectie plaats vindt.
Hoeft ook niet, is geen verplichting hier ... prima... maar dan ga ik anderen input geven die er op een of andere wijze wel over nadenken en de voor hen belangrijke zaken toch uit pikken.
Ik had kunnen weten dat ik alles moest afdekken om een somebody is wrong te voorkomen.
Natuurlijk heeft heeft beweging ermee te maken het gaat immers om de balans.
@Frenz64 loopt echter met regelmaat en fietst ook af en toe naar werk, daar zal het dus niet direct aan liggen. Meer of harder gaan lopen gaat je dan niet zomaar doen afvallen, daar moet je meestal toch gewoon een stukje eetpatroon voor veranderen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je kunt het beter leefstijlaanpassing noemen, dat lijkt me een betere benadering.
Want dan maak je voor je zelf het ook helder waarom je teveel eet.
Heb je dat eenmaal helder, dan is het kwartje gevallen en dan is het veel eenvoudiger om het eetpatroon aan te passen. Het is dan geen slaafs opvolgen van iets vd diëtiste of zo, maar iets dat uit jezelf komt en dat werkt bijna altijd beter.....
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Thanks voor de enorm uitgebreide informatieroute99 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 19:57:
[...]
Inderdaad, dan snap je het concept van duurzaam hardlopen.
Duurzaam hardlopen betekent dat je kunt blijven hardlopen met weinig of geen onderbrekingen door blessures.
Blessures zijn slecht voor je lichamelijke en mentale gestel... en doordat je kunt blijven... trainen zonder onderbrekingen, maak je uiteindelijk veel meer en veel duurzamer vooruitging in het hardlopen.
Vanmiddag na alle reacties hier heb ik nogmaals mijn korte historie onder de loep genomen. ( Wat een top site is runalyzer).
Ik ga gewoon verder zoals ik bezig ben alleen wil ik iets minder krampachtig aan die hartslag vast gaan houden. Dus wel lopen op de zone en proberen er binnen te blijven. Maar niet een continu schrik alarm erop als je er even boven komt waar resulteert in continu alarmen dat mijn hartslag boven de 140 zit.
Ik bedoelde simpelweg dat er sinds vanochtend nogal wat adviezen gegeven zijn die elkaar tegenspreken, varierend van 'ga lekker lopen' tot 'bijna onverantwoord als je zo hoog in die hartslag bijft lopen'. Allemaal goedbedoeld en de vrijwel altijd helemaal valide. Dat lijkt me voor een beginner als @NoReseth nogal verwarrend, meer niet.route99 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:25:
[...]
Hoe wil je zonder kennis verder komen? Vertel het mij...
Maar vind iemand het zelf allemaal teveel of te complex... doe hetzelfde wat ik gedaan heb, wordt lid van een loopgroep of club waar ze deze kennis hebben. Geleidelijk aan, zeker als het je interesse heeft, ga je die kennis meer en meer opslurpen/absorberen en weet je er zelf ook mee om te gaan.
Op het niveau waar ik liep is dat eigenlijk een must omdat je zelf onder bepaalde omstandigheden essentiële beslissingen moet nemen die mijn wedstrijd gingen bepalen en je hebt niet altijd je trainer bij de hand.....
Het is aan een ieder zelf om te bepalen hoe je hier in gaat.
Een ding weet ik zeker, als je niets met zulke stof doet van bijvoorbeeld een trainer, prima is ook een keuze... maar verwacht dan van de trainer dan ook niet meer veel feedback op dat gebied. Het is dan jouw keuze om door te modderen met de beperkte kennis die je hebt, maar ook ik zal weinig behoeft hebben om dan input te blijven geven als er weinig of niets met de kennis gedaan wordt maar de klachten en de vreemde verhalen wel doorgaan zonder dat er enige mate van zelf reflectie plaats vindt.
Hoeft ook niet, is geen verplichting hier ... prima... maar dan ga ik anderen input geven die er op een of andere wijze wel over nadenken en de voor hen belangrijke zaken toch uit pikken.
Pak anders lekker een paar pilsjes, wordt je lekker rustig vanValorian schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:41:
Ondertussen mentaal voor aan het bereiden op 30km @ Schoorl. Wordt een beetje guur weer maar dat mag de pret niet drukken, zin in!
tips voor New York
I know, alleen de alcohol laten staan leidde vorig jaar tot gestage daling, maar naar een maand plat eind vorig jaar blijft het rond de 93/94 hangen en moet ik simpelweg minder calorieën naar binnen hakken, makkelijk gezegd, lastig uitgevoerd.Gonadan schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:28:
@Frenz64 loopt echter met regelmaat en fietst ook af en toe naar werk, daar zal het dus niet direct aan liggen. Meer of harder gaan lopen gaat je dan niet zomaar doen afvallen, daar moet je meestal toch gewoon een stukje eetpatroon voor veranderen.
Daarom is mijn verhaal wat langer geworden, het is geen kreet ..zo doen... maar het geven van inzicht.Frenz64 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:42:
[...]Ik bedoelde simpelweg dat er sinds vanochtend nogal wat adviezen gegeven zijn die elkaar tegenspreken, varierend van 'ga lekker lopen' tot 'bijna onverantwoord als je zo hoog in die hartslag bijft lopen'. Allemaal goedbedoeld en de vrijwel altijd helemaal valide. Dat lijkt me voor een beginner als @NoReseth nogal verwarrend, meer niet.
En is dat niet duidelijk uit mijn verhaal, wat kan uiteraard, mijn vervolg opmerking is super duidelijk: Wordt lid van een loopgroep of atletiek club en ga daar die kennis opdoen.
Wil je dat allemaal niet... tja dan blijft het imho doormodderen.... kan ook maar verwacht dan geen input meer van mensen die er meer serieus mee omgaan.
Het is een keuze, de keuze is aan de persoon zelf hoe die er mee omgaat, niet aan ons, informatie verstrekkers.
Mss helpt deze aanvullende context hoe ik er tegen aankijk en vermoed dat ik vast niet de enige ben.....
Ik heb juist vanwege Schoorl al een week niet gedronken, dat wordt morgenavond bingen.Calitomnication schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:42:
Pak anders lekker een paar pilsjes, wordt je lekker rustig van![]()
Heb het gevoel dat als ik bepaalde drank heb gedronken de kans dat ik in de twee dagen erna dat gedoe met stroeve benen heb een stuk groter is. Bijvoorbeeld bier met veel meuk en gist zoals tripeltjes. Ben eens aan het experimenten waar ik stroef van raak.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Helemaal mee eens. Hier wil ik nog wel wat over kwijt. Ik weet dat ik beginner ben. Maar ik kan wel een half uur tot en uur op rustig tempo lopen.route99 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:50:
[...]
Daarom is mijn verhaal wat langer geworden, het is geen kreet ..zo doen... maar het geven van inzicht.
En is dat niet duidelijk uit mijn verhaal, wat kan uiteraard, mijn vervolg opmerking is super duidelijk: Wordt lid van een loopgroep of atletiek club en ga daar die kennis opdoen.
Wil je dat allemaal niet... tja dan blijft het imho doormodderen.... kan ook maar verwacht dan geen input meer van mensen die er meer serieus mee omgaan.
Het is een keuze, de keuze is aan de persoon zelf hoe die er mee omgaat, niet aan ons, informatie verstrekkers.
Mss helpt deze aanvullende context hoe ik er tegen aankijk en vermoed dat ik vast niet de enige ben.....
De meeste starters groepen (die ook op techniek richten) die ik in mijn regio gevonden heb (Zeeland) zijn vooral gericht om na bijv twaalf weken 30 minuten aan een stuk te kunnen lopen.
En echt vanaf 0 beginnen met mensen die écht niet langer dan 5 a 10 minuten kunnen hardlopen, zie ik niet zitten. (Niet beheerd bedoeld uiteraard).
De loopgroepen die al verder zijn , daar is mijn tempo te laag en ben ik nog niet ver genoeg.
En als laatste een personal trainer vind ik echt te duur.
Na twee maanden rustig 9 a 10km/u kunnen lopen? Klinkt als een natuurtalent. Hoelang kan je dat volhouden?NoReseth schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:51:
[...]
Ik ben begin december begonnen en loop nu zonder moeite op rustig tempo (± 6 a ± 6,5 min/km ). Na een maand merkte ik wel dat ik last kreeg van wat kleine pijntjes aan de knieën. Ik heb toen een running-smart analyse laten doen hoe ik loop en of ik wel recht sta, en of mijn lichaam de belasting aan kon. Dat was allemaal positief.
Vervolgens kon ik via mijn werkeen sporttest laten afnemen via het energylab.
Omdat ik het lopen zo leuk vind heb ik dit gedaan om wat meer houvast te geven.
Hieruit blijkt dat ik een hoge hartslag heb, wat totaal geen probleem hoeft te zijn voor het lopen.
uitslag test
Omdat mij gezegd werd dat ik te hard van stapel was gegaan en ik rustig moest opbouwen (ipv na 2 keer lopen direct 10km te lopen). Heb ik een stapje terug gedaan en ben ik het schema van het energylab gaan volgen. Dit gaat prima, al is het wel lastig om onder de hartslag grens van de zones te blijven.
[...]
Garmin FR245M + HRM-RUN
Rustig? Maar waarom kom je dan zo vaak aan die hartslag van 172.... volgens jouw eigen test is dat niet rustig .... dus ik kan je niet helemaal volgen in deze.NoReseth schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:00:
[...]Helemaal mee eens. Hier wil ik nog wel wat over kwijt. Ik weet dat ik beginner ben. Maar ik kan wel een half uur tot en uur op rustig tempo lopen.
Dat je niet een absolute beginner bent dat blijkt wel idd, maar dat staat compleet los van de opmerking dat je veel rond die hartslag van 172 loopt, want dat is zelf voor een ervaren loper niet goed.
Got my point now....?
Wij zitten op 2 slagen na in dezelfde zones (mijn Max is 196) en ik ben het met @route99 eens dat een hartslag van 172 absoluut niet rustig is, sterker nog, dat is flink doorstappenNoReseth schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:00:
[...]
Helemaal mee eens. Hier wil ik nog wel wat over kwijt. Ik weet dat ik beginner ben. Maar ik kan wel een half uur tot en uur op rustig tempo lopen.
De meeste starters groepen (die ook op techniek richten) die ik in mijn regio gevonden heb (Zeeland) zijn vooral gericht om na bijv twaalf weken 30 minuten aan een stuk te kunnen lopen.
En echt vanaf 0 beginnen met mensen die écht niet langer dan 5 a 10 minuten kunnen hardlopen, zie ik niet zitten. (Niet beheerd bedoeld uiteraard).
De loopgroepen die al verder zijn , daar is mijn tempo te laag en ben ik nog niet ver genoeg.
En als laatste een personal trainer vind ik echt te duur.
En lopen op hartslag is ook lastig, net zoals heel strak je tempo vast blijven houden. Hell, het kost soms jaren om een beetje gevoel voor tempo te krijgen. Tot die tijd is het (als je strak een tempo wilt blijven lopen) regelmatig je tempo (of hartslag) checken of een godsgruwelijk talent hebben dat je het binnen 3 maanden onder de knie krijgt. Daarnaast is het voor veel mensen gewoon lastig om langzaam te lopen, maar onderschat dit niet. Je kunt wel constant tegen de grens aan blijven drukken en steeds sneller willen, maar dat gaat je zeker een keer opbreken. Dus zet, nu het nog kan, de rem er een beetje op en probeer het iets rustiger aan te doen, tempo komt vanzelf en beter 3 trainingen te langzaam, dan 2 te snel waardoor je straks een blessure oploopt en nog verder van huis bent.
tips voor New York
Watb ik bedoelde te zeggen is dat ik niet meer Wil deelnemen aan een start groep die in 12 weken toewerkt naar 30 min onafgebroken lopen.
Dan doe ik het liever zelf.
[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 10-02-2019 08:31 ]

NK 10km Schoorl!
Niks meer aan te doen, benen zijn los, koppie is er klaar voor en alles wat eventueel net niet helemaal is -> Jammer maar ... it!
30minuten vergeten dat je leeft en dan afsprinten is het raceplan

Succes!kramerty88 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 08:38:
RACEDAY!!
![]()
NK 10km Schoorl!
Niks meer aan te doen, benen zijn los, koppie is er klaar voor en alles wat eventueel net niet helemaal is -> Jammer maar ... it!
Ik kan stoppen met deze hobby. Doel gehaald.
Basement Bios ---- Exo-S
30 minuten extreem leven! (liefst 29 en dan afsprinten), succes man.kramerty88 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 08:38:
RACEDAY!!
![]()
NK 10km Schoorl!
En laten we niet vergeten dat het ook raceday is voor @Gonadan , dat het schip maar niet mag stranden!
Ben net m'n bed uit, kan straks gewoon lekker op de fiets. Geloof dat @kramerty88 een takke eind moet rijden.
Ach ja , en WZWWHSS. Het weer lijkt beter dan voorspeld, jammer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vooraf opgegeven voor de 30 kilometer omdat voorbereiding marathon in het voorjaar. Bedoeling was deze onder de 2 uur en 30 minuten te lopen. Alleen vrijdag al flink lopen snotteren en daar kwam zaterdag nog een irritante droge hoest bij dus we zouden wel zien.
Uiteraard zoals het hoort te snel gestart maar daarna redelijk snel een ritme kunnen vinden. Bedoeling was rond de 4:50 minuut maar dat ging ik het begin relatief vrij simpel rond de 4:40 minuut de kilometer. Rond kilometer 14 liepen de tijd toch iets op maar nog onder de beoogde pace van 4:50. Alleen voelde het niet meer alsof het vanzelf ging en nog maar iets gas meer terug genomen. We waren immers pas op de helft
Wie wel eens de Groet uit Schoorl run gelopen heeft weet wel dat er rond kilometer 20 een leuke mindfuck op je wacht. Je kunt daar namelijk ook links, naar beneden afslaan, en dan finishen op de halve marathon (die gelijktijdig start met de 30 kilometer) Of je gaat rechts voor nog een extra lusje van 10 kilometer. Rond kilometer 20 eens goed op het horloge gekeken... Ik kan nog 10 kilometer door hobbelen of links af slaan en zo een poging te doen mijn PR op de halve marathon te verbreken. Deze stond op 1:40:05. En die 5 seconden deden nog steeds pijn...
Dus zo sloegen we dus links af naar beneden richting de finish. Vlak voor de finish hoorde ik de speaker nog roepen dat de eerste loper van de 30 kilometer in aantocht was. Hij zal toch niet mij bedoelen

Nu even rustig herstellen van de verkoudheid en weer door trainen.
Strava bij al dat bovenstaande geneuzel

Zoals Raceplan zei: Kaput gegaan...
Ik wilde nu op gevoel gewoon echt hard gaan, een keer finishen zonder het gevoel dat er meer in zat. Natuurlijk, beter ingedeeld is sneller, maar niet dat je semi-fris finisht.
Dus hard starten en op souplesse lopen, focus op techniek en zorgen dat je niet gelost wordt. Bij 3km zat in in een groepje met jongens die ik allemaal ken met PR’s van laag 30, dus ik had al het idee dat ik misschien toch een beetje overmoedig gestart was... Maar ja, wie weet, misschien is het zo’n dag.
Dat was het helaas net niet het geval, dus bij 7km was ik helemaal leeg. Ik kwam niet meer vooruit en een eindsprint zat er niet in. Ik was blij dat ik de finish levend haalde...
Nu weet ik wat mij niveau is, dus bouwen en op naar de 30!
Respect hoor!kramerty88 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 17:02:
Jalalaalaaaa; weer een PR: 31:39
[Afbeelding]
Zoals Raceplan zei: Kaput gegaan...
Nu weet ik wat mij niveau is, dus bouwen en op naar de 30!
Gelukkig is het kapot gaan na de finish ook weer redelijk vlot verdwenen
Wat mij betreft was het te druk. Op punten waar ik dacht harder te kunnen zat je vast in een kluit, om vervolgens ruimte te hebben waar je de energie niet over hebt. Dan haal je maar rare capriolen uit zoals sprongen of een sprintje via bouwplaten.
Uiteindelijk gefinisht in 1:03 rond. Niet wat ik hoopte maar wel bij met het uitlopen.
Wellicht wordt het beter als ik een stukje sneller wordt en niet tussen de theekransrecreanten hoef te starten. Het leek er nu op dat je jezelf ronduit asociaal moet gedragen wil je je eigen tempo halen, sommigen deden dat dan ook.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Jammer dat je niet binnen het uur gelopen hebt, komt vanzelf wel, stug doorgaan.
@kramerty88 netjes hoor in deze condities. goed gepiekt naar deze wedstrijd dus. Ik voel m'n hamstrings al als ik alleen maar aan dit tempo denk.
En natuurlijk @Roadman ook, 4 minuten onder mijn HM pr, chapeau!
[ Voor 7% gewijzigd door Frenz64 op 10-02-2019 18:05 ]
Voor mij was Schoorl een opbouw in een marathonschema en geen doel/wedstrijd op zich. De afgelopen week trainingen was dan ook zwaar en ook komende week gaat alles gewoon door. Heel blijven is nu het allerbelangrijkste. Onze coach heeft ons dan ook als opdracht meegegeven de eerste 20KM op duurlooptempo te lopen (dus ongeveer zone 2, zo'n 30-40 hartslagen onder max HR) en dan vanaf km 20 te versnellen 'naar vermogen' om te kijken wat er nog in zit. Op die manier loop je natuurlijk nooit een toptijd maar i.c.m. de marathontraining een mooie manier om een 30KM wedstrijd te lopen.
Het idee van het versnellen is vooral ook om je mentaal kennis te laten maken met hoe het is om na 20KM in een rustige cadans nog eens een wat snellere 10KM neer te zetten. Dat vraagt mentaal toch best wat van je (want die cadans van de eerste 20 loopt toch wel erg lekker) en die opgedane ervaring kan je weer gebruiken als je er bij de marathon straks na 33km doorheen zit en je realiseert dat je er nog zo'n 10 bij moet plakken
Met een doeltijd van < 3:30 op de marathon ga ik straks net onder de 5:00/km lopen. Daarom leek het mij goed om rond de 5:10-15 te starten en dan na 20km naar 4:50 te gaan.
In begin wat onwennig (je wilt toch graag harder) en vooral ook icm de hoeveelheid mensen, waardoor het even zoeken was naar een juiste pace. Maar heerlijk de eerste 20km gelopen op 5:12 gemiddeld. Daarna richting de 4:50/km gegaan en dat ging eigenlijk nog heel goed. Ook hartslag-verhoging viel mee. Tot km 27-28 samen gelopen met twee trainingsmaatjes (doe ik normaal nooit bij wedstrijden, maar gezien de a-typische loop en het feit dat zij hetzelfde doeltempo aanhielden toch wel handig/gezellig). Daarna besloten nog even een extra versnelling in te zetten voor de laatste paar km's. KM 28 naar 4:30, 29 naar 4:11 en de laatste km rond de 4:17. Eindtijd 2:31:03.
Voor mij een erg leerzame en leuke run met veel bekenden. Als ik Schoorl 30KM als wedstrijd zou inzetten zou 2:25 zeker haalbaar moeten zijn, maar voor nu was dat niet het doel en ben ik erg tevreden met dit "ijkpunt" voor mijn marathon straks
@kramerty88 Goed gelopen man! Had je Susan op je vizier als haas?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Andersom, de vrouwen starten 5min later dan de mannen, dus ze kon op mij inlopen. Vandaar haar top tijdValorian schreef op zondag 10 februari 2019 @ 18:19:
[...]
@kramerty88 Goed gelopen man! Had je Susan op je vizier als haas?
Haha, prachtig. Als ik dat geweten had... Ik had geen eindsprint meer (blijkt achteraf dat ik de laatste 200 alsnog in 32 liep overigens, dat terzijde), maar dan...Gonadan schreef op zondag 10 februari 2019 @ 18:22:
@kramerty88 lekker gelopen man. Moet heel eerlijk toegeven dat ik na jouw rondje vorige week wilde voorkomen dat jij twee keer zo hard zou lopen dan ik. Dat scheelde gloeiende gloeiende niet veel.
Thanks verder allen. De support of afstand heeft geholpen! Nu op naar de 30. Die 31 heb ik wel gezien nu

Hier is de recentste ziektegolf heel langzaam op z'n retour aan het gaan. Ik voel alleen wel dat ik aan alle kanten scheef zit, loop en lig, ben weer helemaal kromgegroeid.
Zodra ik er meer vertrouwen in heb dat de lijn weer omhoog gaat toch maar echt eens een APK bij den Fysio plannen.
Mentaal begint het ook weer een beetje op te krabbelen (goh, zonnetje?) dus wie weet gaat het er in februari dan toch weer eens van komen. Stap voor stap, en het maakt allemaal niet uit wat er lukt en niet lukt.
Gezien de Runalyze posts die langskwamen dit ook maar eens geprobeerd.
https://imgur.com/qQFoYgW
Daarnaast vrijdag voor het eerst op die nieuwe schoentjes gelopen, veel te hard uiteraard - ik was ook een blije eikel @Frenz64
Daarom om de boel te compenseren gisteren maar eens écht op hartslag geprobeerd te lopen. Mikte op 150, maar dit liep richting het einde, zeker met stormwind tegen, toch nog op richting de 160. Het was tevens de eerste keer dat ik 20 minuten aan één stuk mocht hardlopen, in plaats van wandelingen tussendoor. Uiteindelijk gemiddeld 7:09 gelopen op 153 gemiddeld. Man, valt dat even tegen zeg. Het is een beginnetje zullen we maar denken.
Zelf had ik gisteren een 15km duurloop op de planning als voorbereiding op mijn eerste halve marathon ooit tijdens de CPC loop. Het werd uiteindelijk 16km in ongeveer 1,5 uur. Doel was rustig lopen en dat was goed gelukt. Alleen mijn benen waren vermoeid maar verder eigenlijk niet. Vandaag ook alleen wat spierpijn in de benen maar had het veel erger verwacht.
Nu nog 4 weken om wat kilos kwijt te raken en de snelheid eens te pijlen. Richt me op een tijd van 1:55 wat volgens mij wel haalbaar moet zijn. Maar wil vooral de eerste 10 tot 15km niet te hard van stapel lopen. Iets wat me tijdens een 10EM wel altijd overkomt.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Zelf ben ik in december ook eindelijk weer begonnen na eind 2016 redelijk abrupt te zijn gestopt met structureel trainen (studie in de avonduren in combinatie met een gezin...).
Ben nog niet op het niveau waar ik zat (HM 1:43, 10km in 45:30) maar het voelt goed om weer lekker bezig te zijn.
Eerste echte doel wordt de HM tijdens de halve van de haar op tweede paasdag. Hoop daar toch wel in de buurt te komen van de 1:43, al is het belangrijkste om voorlopig weer plezier te hebben in het lopen en heel te blijven.
Om in de 31 te kunnen lopen op de 10k, moet je naast heel hard trainen, ook beschikken over het nodige talentdenyos schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:18:
Gok dat iedereen de tijden van @kramerty88 wel wil lopen maar weinigen van ons bereid/ in staat zijn om de jaren van structurele arbeid te verrichten die hiervoor nodig zijn.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Dit topic is gesloten.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2