Aardig contigent speedy Gonzalez hier zeg 
Mooi hoor.
Mooi hoor.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
tips voor New York
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
De mijne zit aan m'n race-rugtas. Even gehannes om 'm vast te maken, maar daarna geen omkijken meer naar.
[ Voor 78% gewijzigd door TheOmen op 04-02-2019 10:29 ]
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Dat gevoel, dat je het úúren kunt volhouden, dat is een goed duurlooptempoIehmoow schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:29:
Oef @Calitomnication, snel herstel gewenst!
Mijn beginnende verslaving aan het hardlopen begint nu serieuze vormen aan te nemen. Lang leve de runner's high!
Vannacht was namelijk de Super Bowl, welke ik ieder jaar probeer te kijken. Zo ook dit jaar en deze was zoals gewoonlijk rond de klok van half 5 afgelopen. Ik had gisteravond in anticipatie hierop geslapen van ongeveer 18u00 tot 22u30. Om half 5 stond ik voor de keuze; slaap ik nog 1,5 uur en pak ik om 7u00 de trein naar mijn werk, of overbrug ik dat uurtje en pak ik om 6u00 de trein. Gevolg; mijn maandagtraining werd verplaatst van maandagavond naar maandagochtend om 4u30.
Heerlijk half uurtje gelopen met zoveel rust om me heen. Vervolgens lekker gedoucht naar het station vertrokken.
Inmiddels ben ik op advies van verschillende mensen hier begonnen met wat rustiger lopen. Ik loop nu op mijn duurloop ongeveer 6:30 met een hartslag van ongeveer 160. Dit kan ik uren volhouden, maar dat kon ik conditioneel en qua spierkracht ook wel op een hoger tempo. Ik merk dat mijn gewrichten en pezen nu een beter passende belasting krijgen, nu hopen dat ik zo snel mogelijk die grotere afstanden en hogere snelheden ook in combinatie aan kan.
Last is een groot woord maar inderdaad, het viel mij wel opGonadan schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:07:
Deze maand een artikel in de Consumentengids speciaal over zweet in sportshirts. De versimpelde conclusie is dat wasmiddel het niet helemaal weg krijgt, dus je zult altijd langzaam opbouw hebben waardoor je het gevoel krijgt dat een shirt weg moet.
Daarnaast zijn een aantal middelen genoemd die kunnen helpen maar zijn ook niet zaligmakend (heet wassen, strijken, oksels kort, hygiëne, oma's oplossingen).
Jij had hier toch last mee @vhal ?
[ Voor 3% gewijzigd door Xaverius op 04-02-2019 12:47 ]
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Iehmoow schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:41:
Hi all!
Nieuw hier en ook (weer) nieuw met lopen. Ik heb anderhalf jaar een blessure gehad (achillespees, jullie vast bekend) en wilde het nu weer opnieuw proberen. Ben begonnen met het C25k programma, om rustig op te kunnen bouwen en mezelf niet op te blazen (ik kan nogal enthousiast zijn).
Nu merk ik dat ik wat last begin te krijgen van de binnenkant van mijn knieën, nadat ik voor het eerst een hoge cadans ging forceren. Ik ben nogal groot en fors gebouwd in mijn benen (erfenis van 4 jaar roeien op hoog niveau), waardoor ik vaak te grote en trage stappen zet.
Begrijp ik nu goed dat je:Iehmoow schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:29:
Inmiddels ben ik op advies van verschillende mensen hier begonnen met wat rustiger lopen. Ik loop nu op mijn duurloop ongeveer 6:30 met een hartslag van ongeveer 160. Dit kan ik uren volhouden, maar dat kon ik conditioneel en qua spierkracht ook wel op een hoger tempo. Ik merk dat mijn gewrichten en pezen nu een beter passende belasting krijgen, nu hopen dat ik zo snel mogelijk die grotere afstanden en hogere snelheden ook in combinatie aan kan.
Dan lees je hem inderdaad verkeerd denk ikValorian schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:55:
[...]
[...]
Begrijp ik nu goed dat je:
- een fors blessureverleden hebt
- nu net weer uit een C25K programma komt
- ondertussen wel bij hogere snelheid weer wat last krijgt
- maar op 6:30 uren achter elkaar kan lopen en het idee hebt dat dat op hoger tempo ook nog lukt?
Mooie (maar opmerkelijke) progressie lijkt mij, van C25K en blessuregevoelig naar uren kunnen volhouden op 6:30 en het idee hebben dat dat ook kan op een tandje sneller? Of begrijp ik hem verkeerd?![]()
Ik zou wel oppassen met het oprekken van afstand, zelfs bij lage snelheid. Enkele uren lopen betekent al snel een km of 20 en dat gaat dan ook op laag tempo nog wel zijn tol eisen. Qua hartslag kun je niet zoveel zeggen over 160 bpm zonder ook je HRmax te kennen. Voor een echt rustig duurlooptempo zou ik – als leek – aanraden in ieder geval zo'n 40-50 slagen onder je max te gaan zitten.
Tot slot: zoals de rest van de forummers hier kennen we bijna allemaal de 'verslaving' van het rennen. De kunst is om nét aan de goede kant van volume en snelheid te blijven, zodat je nog lang kan genieten van deze high.
Date | Time | Moving Time | Distance | Active Calories | Heart Rate | Pace |
---|---|---|---|---|---|---|
3-2-2019 | 13:07 | 0h:38m:01s | 7247 | 464 | 156 | 05:15 |
31-1-2019 | 06:56 | 0h:19m:07s | 3717 | 234 | 163 | 05:09 |
29-1-2019 | 06:16 | 0h:26m:05s | 5227 | 334 | 166 | 04:59 |
26-1-2019 | 11:43 | 0h:26m:15s | 5252 | 332 | 166 | 05:00 |
21-1-2019 | 06:50 | 0h:19m:28s | 3767 | 235 | 170 | 05:10 |
18-1-2019 | 06:48 | 0h:20m:18s | 3849 | 239 | 174 | 05:16 |
15-1-2019 | 06:44 | 0h:21m:37s | 3919 | 252 | 05:31 | |
18-12-2018 | 06:46 | 0h:22m:16s | 3971 | 258 | 155 | 05:36 |
13-12-2018 | 06:46 | 0h:19m:43s | 3234 | 205 | 06:06 |
[ Voor 17% gewijzigd door Taigu op 04-02-2019 22:03 ]
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Dank voor de namedrop, @m-vwm-vw schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:39:
Kwam via de blog van @TheOmen bij de MilestonePod terecht. Is nu overgenomen door Zwift. Ziet er leuk uit voor $30 dacht ik. Shipping en taxes later was het toch ineens $50. Helaas nog geen verkoper in Europa gevonden.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Runnersworld (de winkel) heeft ook diverse hardloopschema's, van absolute beginner tot hele marathon.Tinusvolkel schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:19:
Hier een (al een aantal weken meelezende) beginnende hardloper.
Ik ben nu gewoon maar wat aan het doen en tot nu tot nog geen spierpijn of blessures gehad.
Nu wil ik (omdat hardlopen nogal verslavend werkt) in oktober de halve marathon gaan lopen.
Echter wil ik wel iets van een trainingsplan gaan maken maar heeft iemand nog hiervoor nog tips?
Ik loop nu vooral zoveel mogelijk op een constante snelheid en doe nog niet aan interval training.
Verder staan hieronder mijn eerste 9 rondjes.
(onder de 4000m met collega's samen gelopen en boven de 4000 in mijn 1tje gelopen)
Date Time Moving Time Distance Active Calories Heart Rate Pace 3-2-2019 13:07 0h:38m:01s 7247 464 156 05:15 31-1-2019 06:56 0h:19m:07s 3717 234 163 05:09 29-1-2019 06:16 0h:26m:05s 5227 334 166 04:59 26-1-2019 11:43 0h:26m:15s 5252 332 166 05:00 21-1-2019 06:50 0h:19m:28s 3767 235 170 05:10 18-1-2019 06:48 0h:20m:18s 3849 239 174 05:16 15-1-2019 06:44 0h:21m:37s 3919 252 05:31 18-12-2018 06:46 0h:22m:16s 3971 258 155 05:36 13-12-2018 06:46 0h:19m:43s 3234 205 06:06
Dit herken ik wel, het gevaar is dat je dan in een neerwaartse spiraal komt. Doordat je zo lusteloos bent is de drempel om te gaan hardlopen (of sporten) weer hoger, terwijl het sporten er juist voor zorgt dat je minder lusteloos bent en dus makkelijker gaat sporten.Pathogen schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:27:
- Ik voel me lui en meer lusteloos. De afwezigheid van het semi-continue lichtjes vermoeide gevoel na een training maakt me niet minder moe, eerder tegenovergesteld.
Waar vui zit, zit geen glans!
Yep! Absoluut. Mijn beperking is (gelukkig?) op dit moment nog fysiek. Zodra ik weer kan ga ik gewoon de deur uitPatrickPR schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:33:
[...]
Dit herken ik wel, het gevaar is dat je dan in een neerwaartse spiraal komt. Doordat je zo lusteloos bent is de drempel om te gaan hardlopen (of sporten) weer hoger, terwijl het sporten er juist voor zorgt dat je minder lusteloos bent en dus makkelijker gaat sporten.
Waarschijnlijk heb je al meer dan 500 calorieën verbrand met het typen van deze post, dus of je Fitbit geeft het in kcal weer, of hij meet niet goed.Dibbuz schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:35:
Ik ben nu een aantal maanden bezig met drie keer per week te lopen en ik heb sinds kort een mooi Fitbit die weergeeft hoeveel calorieën ik verbrand en dat is nu zo rond de 500.
Maar als man mag je 2500 kcal per dag. En als ik dan 500 calorieën verbrand dan is dat toch bijzonder weinig? I.p.v. als ik normaal 2500kcal zou verbranden zit ik op een hardloopdag op 2500,5.
Dat zet ook niet echt zoden aan de dijk zeg maar.
Nu lees ik op Google dat sommige website calorieën schrijven en dan kcal bedoelen maar je schrijft toch ook geen grammen terwijl je kilogrammen bedoeld?
Verbrand ik nu 500kcal met rennen of echt 500 calorieën en is het een druppel op de gloeiende calorieënplaat. Iemand het verlossende antwoord?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het zijn 500kcal. En het klopt dat geen hond daar netjes mee omgaat. Als stelregel kun je aanhouden dat je met hardlopen ongeveer een 1kcal per kilo lichaamsgewicht per kilometer hardlopen verbrandt. En om een kilo vet kwijt te raken moet je ongeveer 7000kcal meer verbranden dan je binnenkrijgt.Dibbuz schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:35:
Ik ben nu een aantal maanden bezig met drie keer per week te lopen en ik heb sinds kort een mooi Fitbit die weergeeft hoeveel calorieën ik verbrand en dat is nu zo rond de 500.
Maar als man mag je 2500 kcal per dag. En als ik dan 500 calorieën verbrand dan is dat toch bijzonder weinig? I.p.v. als ik normaal 2500kcal zou verbranden zit ik op een hardloopdag op 2500,5.
Dat zet ook niet echt zoden aan de dijk zeg maar.
Nu lees ik op Google dat sommige website calorieën schrijven en dan kcal bedoelen maar je schrijft toch ook geen grammen terwijl je kilogrammen bedoeld?
Verbrand ik nu 500kcal met rennen of echt 500 calorieën en is het een druppel op de gloeiende calorieënplaat. Iemand het verlossende antwoord?
Regeren is vooruitschuiven
Waar vui zit, zit geen glans!
The (large) calorie was first defined by Nicolas Clément in 1824 as a unit of heat energy.[3] It entered French and English dictionaries between 1841 and 1867. The word comes from Latin calor, meaning 'heat'. The small calorie was introduced by Pierre Antoine Favre (Chemist) and Johann T. Silbermann (Physicist) in 1852. In 1879, Marcellin Berthelot introduced the convention of capitalizing the large Calorie to distinguish the senses. The use of the (large) calorie for nutrition was introduced to the American public by Wilbur Olin Atwater, a professor at Wesleyan University, in 1887.[3]
Regeren is vooruitschuiven
En bedankt voor de glimlachDibbuz schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:06:
.....Kan ik met een geruste hartslagzone weer aan de gang!
Herkenbaar allemaal hoor. Weet nog van mijn laatste blessure dat ik daar heel veel netflix uren aan overhield en heel weinig enthousiasme. Sport is inmiddels zo'n groot onderdeel van mijn leven geworden dat ik niet meer zou weten hoe ik zonder moet. En sinds ik bij een Atletiek Vereniging zit is het ook nog een enorme boost geweest voor mijn sociaaal leven (als single eind dertiger is het niet altijd even makkelijk nieuwe mensen te leren kennen). Daarom vind ik een 'baat het niet dan schaadt het niet'-uitgave van 150 euro voor die fitnessball ook niet zo'n ramp: als het mij van de ellende helpt zou 'ie mij het drievoudige nog waard zijn. Bevalt mij overigens erg goed vooralsnog. Heb mij helemaal suf ge-trilt en de lange duurloop van 30km dit weekend gaf aanzienlijk minder pijn dan de variant van 25km twee weken geleden.Pathogen schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:35:
[...]
Yep! Absoluut. Mijn beperking is (gelukkig?) op dit moment nog fysiek. Zodra ik weer kan ga ik gewoon de deur uit
T/m 10 stuks blijft P&P $15,00.TheOmen schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:25:
[...]
Dank voor de namedrop, @m-vw![]()
De online shop van Prorun heeft ze vanaf het begin gevoerd, maar daar is het helaas erg stil geworden. Via Marktplaats en/of Tweakers V&A komt er zo af en toe één voorbij.
Sinds mijn Pod ergens tussen Ede en Lunteren in het bos is verdwenen ben ik ook opzoek naar een nieuwe. Had inderdaad gezien dat Zwift nogal veel P&P doorberekent voor wat zo ongeveer het formaat van een luciferdoosje heeft.
Dat hoeft niet noodzakelijk. Je conditie kan zeker een flinke knauw gehad hebben. Echter de waarschijnlijk zorgvuldig opgebouwde spieren, pezen en gewrichten zullen over het algemeen niet zo snel vervallen als je conditie. Weer rustig opbouwen lijkt me wel het devies, maar dat hoeft waarschijnlijk niet weer helemaal vanaf nul met een C25K schema.Tweakarim schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:34:
Lijkt erop dat ik letterlijk terug bij af ben en C25K opnieuw kan donwloaden.
Dat je fitheid wat weggezakt is, is inherent. Dat je het snel weer terugkrijgt ook. De eerste paar trainingen gaan inderdaad wat zwaarder. Maar je bent zeker niet terug bij af. Daarnaast heeft je lichaam een goed spiergeheugen, dus ben je sneller op niveau dan je nu denkt.Tweakarim schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:34:
Pfff weer even klagen hoor want ik kan wel janken. Mijn moeizaam, in een jaar tijd, opgebouwde conditie is letterlijk als sneeuw voor de zon verdwenen. Eind oktober was mijn conditie op zijn best en liep ik de grootste afstand ooit, 16,5km met een gemiddelde hartslag van 145. Na eerst een griepje begin december en een groot deel van januari een verkoudheid met bijholteontsteking dacht ik vandaag de draad weer op te pakken. Na nog geen 3 kilometer op een zo langzaam mogelijk tempo hield ik het al niet meer vol, hartslag gemiddeld maar liefst 156. Lijkt erop dat ik letterlijk terug bij af ben en C25K opnieuw kan donwloaden.
Was hier al voor naar de dokter geweest maar een bloed onderzoek liet geen afwijkende waarden zien.
http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon
Wat @kramerty88 zegt en neem het ook maar aan van een recreatieve sporter aan, elke training laat een forse progressie zien richting je oude niveau. Gebeurt dat niet, dan is er wat anders aan de hand, maar ik zou me nu nog niet druk maken.Tweakarim schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:34:
Pfff weer even klagen hoor want ik kan wel janken. Mijn moeizaam, in een jaar tijd, opgebouwde conditie is letterlijk als sneeuw voor de zon verdwenen. Eind oktober was mijn conditie op zijn best en liep ik de grootste afstand ooit, 16,5km met een gemiddelde hartslag van 145. Na eerst een griepje begin december en een groot deel van januari een verkoudheid met bijholteontsteking dacht ik vandaag de draad weer op te pakken. Na nog geen 3 kilometer op een zo langzaam mogelijk tempo hield ik het al niet meer vol, hartslag gemiddeld maar liefst 156. Lijkt erop dat ik letterlijk terug bij af ben en C25K opnieuw kan donwloaden.
Was hier al voor naar de dokter geweest maar een bloed onderzoek liet geen afwijkende waarden zien.
8 kastelenloop, is wel iets eerderStefangrp schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:17:
Die Asselronde smaakt wel naar meer dus ik zoek een wedstrijdje over 30 km voor mei/juni. Kan nog niet echt wat leuks vinden.. Niet te kleinschalig, mooie route.
Jullie nog tips?
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Geen zorgen, dat je na een griepje een dip krijgt is logisch, je lichaam krijgt hier toch wel een tik door,. Dat wil niet zeggen dat je weer terug bij af bent, ok. Het gaat iets moeizamer, maar je bent ook een tijdje uit de running (pun intended) geweest. Laat je echter niet van de wijs brengen en ga gewoon lekker door met lopen. Hoewel het nu lijkt alsof je weer terug bij af bent, de volgende training(en) zul je alleen maar progressie zien en voor je het weet ben je weer terug op je oude niveau. DoorpakkenTweakarim schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:34:
tips voor New York
Trails een optie? Naar mijn idee groter aanbod in die afstand dan bij wegwedstrijden en naar mijn mening altijd een mooie omgeving/route.Stefangrp schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:17:
Jullie nog tips?
[ Voor 78% gewijzigd door Stefangrp op 06-02-2019 05:56 ]
VeluwezoomtrailStefangrp schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:17:
Die Asselronde smaakt wel naar meer dus ik zoek een wedstrijdje over 30 km voor mei/juni. Kan nog niet echt wat leuks vinden.. Niet te kleinschalig, mooie route.
Jullie nog tips?
[ Voor 16% gewijzigd door TheOmen op 06-02-2019 08:10 ]
Hier nog even aan toevoegen:Pathogen schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:27:
Wel interessant om het eens van de andere kant te zien, dus bij deze:
Ik loop nu alweer een dikke maand niet en dat heeft toch wel zijn gevolgen:
- Mijn chagrijn is enorm gegroeid. Lontje is kort en de onderhuidse behoefte aan fysieke uiting is erg duidelijk aanwezig. Heel belangrijk om je hiervan bewust te zijn!
- Mijn vingers, tenen en neus worden sneller koud en blijven langer koud. Er mist duidelijk een stukje circulatie, na eigenlijk best een korte tijd al. Heb het ook gewoon over het algemeen sneller koud.
- Ik heb duidelijk minder honger! Gelukkig, anders zou ik er waarschijnlijk zo een paar kilo aanvreten
- Ik voel me lui en meer lusteloos. De afwezigheid van het semi-continue lichtjes vermoeide gevoel na een training maakt me niet minder moe, eerder tegenovergesteld.
- Voor mijn gevoel ben ik veel vatbaarder voor kuchjes en koortsen enzo. Al heeft iedereen die thuis.
Niet bedoeld als depri-post!er gaat genoeg de goede kant op hier. Meer bedoeld als eens een ander soort reminder dat regelmatig hardlopen hartstikke goed voor je is!
[ Voor 70% gewijzigd door Pathogen op 06-02-2019 08:28 ]
Kijk ik er nu overheen? Ik zie Saucony er niet bij staan?TheOmen schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:02:
[...]
Veluwezoomtrail
En wat anders:
Zalando Lounge heeft flink wat Saucony hardloopschoenen in de uitverkoop (oa. Triumph ISO4 voor €65, Kinvara 9 voor €52).
[ Voor 23% gewijzigd door Valorian op 06-02-2019 10:19 ]
Kijk je wel bij Zalando Lounge?Valorian schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:15:
[...]
Kijk ik er nu overheen? Ik zie Saucony er niet bij staan?
Nope, staan er niet bij.Stefangrp schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:35:
Kijk ik er overheen of vermelden ze nergens het type (kinvara, iso etc)
[ Voor 8% gewijzigd door Roadman op 06-02-2019 10:39 ]
Nee, daar is Zalando niet erg scheutig mee. Meestal helpt het om het model te herkennen of in te zoomen op de foto's.Stefangrp schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:35:
Kijk ik er overheen of vermelden ze nergens het type (kinvara, iso etc)
Precies dat. En laat je ook niet misleiden door de Zalando tekst, soms staat er 'trail schoenen' bij een flat racer of juist 'stabiliteit' bij een neutrale schoen. Verder zijn het vaak de minst gewilde kleuren die overblijven. Van Saucony herkende ik zo op het eerste gezicht de Ride, Triumph, Kinvara, Fastswitch, en Guide schoenen in de aanbiedingen. Vorig jaar een Kinvara 9 gekocht maar vond die net te smal vallen (terwijl dezelfde maat in 5 + 7 wel goed viel). Nu dus in deze outlet een spierwitte 9 in een halve maat groter gekocht.TheOmen schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:42:
[...]
Nee, daar is Zalando niet erg scheutig mee. Meestal helpt het om het model te herkennen of in te zoomen op de foto's.
Sowieso moet je al ongeveer weten wat je wilt want de specs zijn schaars. Drop, stack-height en andere belangrijke gegevens worden niet gegeven.
Maar als je al Triumphs zoekt is €65 niet te overtreffen.
[ Voor 21% gewijzigd door Pathogen op 06-02-2019 10:56 ]
Ik vrees dat daar geen eenduidig antwoord op is, hangt namelijk ook weer samen met wat voor soort trainingen / wedstrijden / doel, wat je gewend bent, etc. Maar om je toch een voorbeeld te geven: een logische roulering lijkt mij zelf bijvoorbeeld (als je normaal redelijk neutrale schoenen met gemiddelde demping hebt): lichte schoenen met minder demping voor korte snelle trainingen/wedstrijden en zwaardere stabielere schoenen met meer demping voor de langere afstanden. Wat ik niet durf te zeggen is of wisselen van 'drop' nu raadzaam is. Zelf heb ik gekozen om na de overstap van 8mm (Saucony Ride) naar 4mm (Kinvara) ook mijn lange-aftandsschoen (nu Freedom ISO) met 4mm te kiezen, omdat ik bang was dat weer 'terug' naar Ride (8mm) misschien tot problemen zou leiden.nogeeninlog schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:41:
Nu we het toch over schoenen hebben:
Wat is de beste combinatie van schoenen? Ervan uitgaande dat je alleen op de weg loopt en dus geen trail- of baanschoenen nodig hebt.
Kun je het beste schoenen hebben met dezelfde demping en verschillende drop?
Of kun je het beste schoenen hebben met dezelfde drop en verschillende demping?
Ik zou eerder in demping varieren dan in drop, alhoewel beide kan. Drop heeft nog iets meer invloed op je looptechniek. Ik loop technisch het prettigst bij 0mm en bij meer dan iets van 6mm merk ik het echt. Demping heeft weinig invloed op mijn looptechniek. Ik heb een voorliefde voor schoenen met een zachte demping en een relatief dunne zool, zodat je niet op een matras loopt maar juist ook de ondergrond meekrijgt. Maar ik heb ook genoeg 'directe' schoenen met een heel beperkte mate van demping. En de schoenen die ik teveel demping vind geven haal ik of de inlegzool uit of verwissel die voor een hele dunne. Ik heb ook inlegzolen met drop, dus daarmee wissel ik ook wel eens af. Zo heb ik schoenen die ik op meerdere manieren kan gebruiken.nogeeninlog schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:41:
Nu we het toch over schoenen hebben:
Wat is de beste combinatie van schoenen? Ervan uitgaande dat je alleen op de weg loopt en dus geen trail- of baanschoenen nodig hebt.
Kun je het beste schoenen hebben met dezelfde demping en verschillende drop?
Of kun je het beste schoenen hebben met dezelfde drop en verschillende demping?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
In aanvulling daarop, mocht iemand op zoek zijn naar trailrunschoenen: De Trailrunshop heeft momenteel ook een forse sale.TheOmen schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:02:
[...]
En wat anders:
Zalando Lounge heeft flink wat Saucony hardloopschoenen in de uitverkoop (oa. Triumph ISO4 voor €65, Kinvara 9 voor €52).
If you can see, look. If you can look, observe
Euhm.... tja, hoe zal ik het voorzichtig brengen. Dat tempo is moordend voor mij, als gezond, pijnvrij, geen gekneusde botten, oude man. Mijn kudo's heb je ook, ook al had je nergens last van.Calitomnication schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 22:50:
[...]
Verhaal...blah blah
Een tempo van 3.40/km ging eigenlijk verrassend goed, maar ik merkte wel dat ik mijn spieren extra strak aan het spannen was om de rotatie van het bovenlichaam (want rotatie = pijn) zoveel mogelijk te beperken. Hiervoor kreeg ik weer kudo's van de trainer, de suggestie om iedereen dan maar een gekneusde ribbenkast te bezorgen om zo rotatie tegen te gaan werd minder enthousiast ontvangen overigens.
nog een verhaaltje
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb jarenlang gelopen op Nike Structure 17 (drop 11 of 12 mm), daarna de Structure 18 (drop 9mm), gelijk daarmee de Saucony Guide 8 (drop 8mm).Valorian schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:29:
[...]
Ik vrees dat daar geen eenduidig antwoord op is, hangt namelijk ook weer samen met wat voor soort trainingen / wedstrijden / doel, wat je gewend bent, etc
Magneetjes voor je startnummer bedoel je neem ik aan (ja sorry, heb daar in een flits iets van voorbij zien komen). Heb die 2 jaar geleden ook bij mijn startnummer van de HM van Eindhoven bestelt, maar eigenlijk nooit gebruikt. Waar ik bang voor ben is dat die je shirt omlaag trekken, loop sinds 1 jaar met zo'n startnummer band en moet zeggen, bevalt uitermate goed! Het is soms even een kwestie van de band op de juiste plek drukken, maar als hij eenmaal zit, dan gaat ie nergens mee heen. Daarnaast kun je het startnummer ook mooi een kwartslag draaien zodat hij over je been valt, geen last en super eenvoudig te bevestigen!Gonadan schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:53:
Nou, magneetjes zijn binnen, geinig spul. Vanavond maar een laatste rondje doen in aanloop naar zondag, kijken of het minder roestig gaat dan afgelopen zaterdag. Het weer lokt alvast lekker aan.
tips voor New York
Hoe dan? Die dingetjes zijn reteklein en wegen echt niks. Vast maken viel me ook alles mee dus denk dat ze wel gaan bevallen.Calitomnication schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:18:
Magneetjes voor je startnummer bedoel je neem ik aan (ja sorry, heb daar in een flits iets van voorbij zien komen). Heb die 2 jaar geleden ook bij mijn startnummer van de HM van Eindhoven bestelt, maar eigenlijk nooit gebruikt. Waar ik bang voor ben is dat die je shirt omlaag trekken,
Ik haat een band om mee heen, dus nog liever keilbouten in m'n borstbeen.loop sinds 1 jaar met zo'n startnummer band en moet zeggen, bevalt uitermate goed! Het is soms even een kwestie van de band op de juiste plek drukken, maar als hij eenmaal zit, dan gaat ie nergens mee heen. Daarnaast kun je het startnummer ook mooi een kwartslag draaien zodat hij over je been valt, geen last en super eenvoudig te bevestigen!
Wat is jouw definitie van op dan? Zijn het allemaal slicks geworden?Overigens gisteren tijdens de baantraining weer bijna op m'n plaat gegaan, de baan was binnen 2 a 3 ronden ontzettend glad geworden. Kan er ook mee te maken hebben dat m'n schoenen toch echt aan vervanging toe zijn. Balen is wel, ze zijn bijna allemaal op.
Nike Zoom Fly 4% - 663 km = op
New Balance VaZee 2090 (blauw) - 715 km = zo goed als op
New Balance VaZee 2090 (geel) - 760 km = op
Nike Air Zoom Elite - 845 km = eigenlijk ook op, maar het kan nog net
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 5% gewijzigd door kramerty88 op 06-02-2019 21:52 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Pittige training. Buiten wedstrijden om loop ik nooit meer dan 400 meter achter elkaar in wedstrijdtempo. Nu zal dat geen kwaad kunnen en zal je voor zondag waarschijnlijk wel voldoende hersteld zijn van deze training, maar het heeft waarschijnlijk ook weinig tot geen toegevoegde waarde voor de wedstrijd van zondag. Betekent natuurlijk niet dat je niet had hoeven trainen en ook niet dat je dat op wedstrijdtempo had moeten doen, maar om de belasting niet te zwaar te maken - en de training dus eigenlijk wel toegevoegde waarde moet hebben - had je naar mijn idee beter kunnen kiezen voor intervallen op wedstrijdtempo. Bijvoorbeeld 10x 400 meter of 4x 1000 meter.Gonadan schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 22:11:
@Frenz64 eigenlijk boven verwachting goed. 6,5 km op 5:57, wedstrijddoeltempo dus, heb ik de afgelopen weken niet gehaald.
[ Voor 31% gewijzigd door lateef op 06-02-2019 23:15 ]
Thanks! Mooie tip, kan ik gebruiken om eens te testen met caffeïne gelletjes (in aanloop naar marathon). Daar heb ik er geen 40 van nodig maar gelukkig geldt de 2 voor 1 ook op 6-packsStefangrp schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:23:
SiS heeft wat leuke aanbieidingen. Oa 2 voor de prijs van 1 op de 20-box gels
https://www.scienceinspor...2578,640HD,V2I5G8,O0BX8,1
[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 06-02-2019 23:59 ]
Dan heb je mijn schoenen na 700~800 km nooit gezien. Niet over het gehele loopvlak, maar bij mijn voorvoeten is het profiel dan echt (grotendeels) weggesleten. En ik loop niet op lichte (wedstrijd)schoenen.Valorian schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 23:58:
[...]
Schoenen zijn tegenwoordig zo goed dat je in 700-800 km er volgens mij niet het profiel mee 'af' loopt
Geen van beiden, ga naar een goede hardloopwinkel en laat je adviseren en ga testenIehmoow schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 08:34:
So hee, al die verhalen over schoenen!
Ik loop op al vrij oude Asics Gel-Equation's. Zo oud zelfs, dat die hele reeks niet meer verkocht wordt. Door al deze verhalen begint het bij mij wel te kriebelen om naar nieuwe over te gaan stappen. Heeft er iemand ergens een goed artikel met advies voor handen, of moet ik maar gewoon gaan googlen?
Zeer zeker niet, zware bal die sindsdien alleen maar zwaarder geworden isFrenz64 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:13:
Als ex-wedstrijd roeier zal je ook niet de lichtste zijn (tenzij je een lichte pik was natuurlijk), dan vallen er gelijk heel veel schoenen weg. Wat @mrwolf zegt, winkel met loopband en proberen. Die zien ook gelijk of je proneert of niet. Zou er ook niet te lang mee wachten, met die oude Asics kan je ellende verwachten als je je aantal km's gaat opvoeren.
Gaat er dan geen energie verloren doordat je veel slipt bij afzetten?lateef schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 00:15:
Dan heb je mijn schoenen na 700~800 km nooit gezien. Niet over het gehele loopvlak, maar bij mijn voorvoeten is het profiel dan echt (grotendeels) weggesleten. En ik loop niet op lichte (wedstrijd)schoenen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je moet er ook op rennen. Door de ' rocker' vorming is de hiel lager dan het middenstuk, maar daar heb je alleen tijdens wandelen last van.Bartjoo71 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:43:
Mijn persoonlijke mening...
Hoka's heb ik een halve seconde aangehad, hele rare schoenen. Alsof je bij iedere stap je achillespees oprekt en afscheurt.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Vast wel iets, maar zo heel veel slip ik dan ook weer niet. Behalve dan in de situaties zoals @Calitomnication, ik doe weleens trainingen op een atletiekbaan en dan merk ik wel dat ik met versleten schoenen aanmerkelijk meer slip dan op asfalt of andere bestrating of met niet/minder versleten schoenen.Gonadan schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:08:
[...]
Gaat er dan geen energie verloren doordat je veel slipt bij afzetten?
[ Voor 15% gewijzigd door lateef op 07-02-2019 13:04 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Basement Bios ---- Exo-S
Nou, het profiel op de voorvoet en bal is toch echt zo goed als helemaal weg. Waar nieuw tussen het zwarte en het witte nog een aantal millimeter zit, loopt dat nu gelijk over. En ook de profielstrepen van een paar millimeter zijn zo goed als helemaal weg. Schoenen zijn dan gewoon ‘slicks’, kan je best op lopen (naar mijn idee), maar ik merk wel dat ik in bepaalde situaties dan gewoon slip.Gonadan schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:16:
Ah dat is wel een heel ander beeld, het is alleen bij je tenen weg. De hele voorvoet (en bal) heeft nog zat profiel. Ik dacht dat je dat ook allemaal weggesleten had.
Op de foto zit het er gewoon nog, je mist alleen wat van het fijne profiel. Maar goed, als het irritant gaat slippen zijn ze gewoon aan vervanging toe. Voor gewoon schoon wegdek zou ik die denk ik gewoon nog gebruiken, een modderpaadje lijkt me vervelender.lateef schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:56:
Nou, het profiel op de voorvoet en bal is toch echt zo goed als helemaal weg. Waar nieuw tussen het zwarte en het witte nog een aantal millimeter zit, loopt dat nu gelijk over. En ook de profielstrepen van een paar millimeter zijn zo goed als helemaal weg. Schoenen zijn dan gewoon ‘slicks’, kan je best op lopen (naar mijn idee), maar ik merk wel dat ik in bepaalde situaties dan gewoon slip.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Basement Bios ---- Exo-S
Enige tijd geleden heb ik wat rondgevraagd hier en daar kwam het (bijna) unanieme advies om eerst gewoon lekker kilometers te gaan maken en pas later aan specifieke trainingen te gaan denken. Het heeft voor mij dan ook geen ander doel dan gewoon in beweging blijven en lekker lopen.lateef schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 22:51:
Pittige training. Buiten wedstrijden om loop ik nooit meer dan 400 meter achter elkaar in wedstrijdtempo. Nu zal dat geen kwaad kunnen en zal je voor zondag waarschijnlijk wel voldoende hersteld zijn van deze training, maar het heeft waarschijnlijk ook weinig tot geen toegevoegde waarde voor de wedstrijd van zondag. Betekent natuurlijk niet dat je niet had hoeven trainen en ook niet dat je dat op wedstrijdtempo had moeten doen, maar om de belasting niet te zwaar te maken - en de training dus eigenlijk wel toegevoegde waarde moet hebben - had je naar mijn idee beter kunnen kiezen voor intervallen op wedstrijdtempo. Bijvoorbeeld 10x 400 meter of 4x 1000 meter.
Of je bent er gewoon niet zo mee bezig. Ik begon op een tempo wat op dat moment aanvoelde als rustig warm worden en ben daarna gewoon lekker gaan lopen volgens de WZWWHSS-methode van @Frenz64. Dat bleek dus 5:57 te worden voor het rondje, zonder rare pieken of dalen dus lekker vlak.Wanneer je 2/3 van je wedstrijdafstand achter elkaar op (beoogd) wedstrijdtempo loopt, train je naar mijn idee te hard of is je beoogd wedstrijdtempo te laag.
Mijn opbouw is meestal te hard van start, dus ik ga dat nu proberen te voorkomen. Gewoon op gevoel rustig een kilometer of twee warm worden en wel zien hoe het deelnemersveld zich verspreidt. Hopelijk zit ik dan rond de 6:00 zodat ik hem lekker vlak kan houden. Daarna wellicht iets versnellen maar niet teveel want dan blaas ik mijzelf op.En verder wat @Frenz64, een wedstrijd is zwaar, maar over het algemeen zal je (zeker als beginner ) vaak sneller zijn dan je van jezelf verwacht. De eerste kilometers gaan als vanzelf en moet je eigenlijk vooral opletten dat je niet te hard gaat. Daarna is het vooral zaak dat tempo vol te houden en de laatste kilometer(s) indien mogelijk nog versnellen.
Voor mij geldt (bij een tien kilometer) nog steeds dat ik me de eerste kilometers in moet houden, in het middenstuk ga ik (vooral mentaal) vaak dood en vraag ik me af waar ik aan begonnen ben en in de laatste kilometers ka n ik - in de wetenschap dat het einde nadert - vaak toch nog wel (iets) versnellen.
In jouw geval zou ik gewoon van start gaan op 6.00 min/km, wat je door de situatie waarschijnlijk als redelijk eenvoudig zult ervaren, dat tempo vast houden en het zou me niets verbazen wanneer je dan in de laatste kilometer(s) nog over hebt om iets te kunnen versnellen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik zie eigenlijk niet zo in wat er mis mee is wat Strava ervan gebakken heeft?m-vw schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 18:07:
Mischien is deze vraag een appart topic waard en/of had ik beter moeten zoeken op Google, maar dat hoor ik dan wel.
Situatie is als volgt:
Afgelopen week een intervaltraining gelopen op de loopband en hier manueel een TCX bestand voor gemaakt om mijn hartslag aan de tijd/afstand te koppelen. Dit bestand succesvol kunnen importeren, echter wordt de data flink gemanipuleerd door Strava.
Dit is hoe ik gelopen heb (Snelle Excel grafiek):
[Afbeelding]
En dit maakt Strava ervan:
[Afbeelding: Strava Magic]
Is er een manier om de Stravamanipulatie te voorkomen?
De versnelling/vertraging duurt veels te lang in de Strava grafiek. Ik loop 6 minuten 7,5km/u en versnel dan in een korte tijd naar 10,3km/u. De Strava grafiek begint al rond 5:30min te versnellen en dit loopt door tot ver na 6min. Bij de vertraging treedt hetzelfde op.Roadman schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:52:
[...]
Ik zie eigenlijk niet zo in wat er mis mee is wat Strava ervan gebakken heeft?
Snelheid komt aardig overeen met tempo
Ja, geen idee. Ik weet natuurlijk niet welke jij hebt, maar die van Eindhoven zijn (naar mijn mening) best groot en "zwaar". Heb er ook nog nooit mee gelopen overigens.Gonadan schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:27:
[...]
Hoe dan? Die dingetjes zijn reteklein en wegen echt niks. Vast maken viel me ook alles mee dus denk dat ze wel gaan bevallen.
Het was even wennen in het begin, maar is gewoon heerlijk. Heb er ooit een keer 15 (!!) minuten over gedaan om mijn startnummer op te spelden. Te hoog, te scheef, te dubbel, te laag, achterkant en voorkant van shirt aan elkaar gespeld. Dat zegt overigens ook iets over mijn speldtechtnieken, maar heb er dan echt geen geduld voor. Zo'n band is ideaal, sinds ik die heb behoort een perforator tot mijn standaard wedstrijduitrustingIk haat een band om mee heen, dus nog liever keilbouten in m'n borstbeen.
Slicks, profiel voor zo goed als op, gaten in het bovenwerk en zijkant (komt door de teen die daar doorheen drukt ofzo).Wat is jouw definitie van op dan? Zijn het allemaal slicks geworden?
Zie antwoord hierboven
Ja dat, en het feit dat ik toch wel redelijk op de voorvoet binnenkom, plus de schoenen zijn echt op, ben ik net trouwens achter gekomen. Op de weg, niks aan de hand, maar die was een beetje nat van de regen. Daar raakte ik de grip al kwijt. Dus echt tijd voor nieuwe schoenen.Valorian schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 23:58:
[...]
@Calitomnication Balen van die gladheid op de baan. Ik betwijfel alleen of dat nou door je schoenen kan komen. Schoenen zijn tegenwoordig zo goed dat je in 700-800 km er volgens mij niet het profiel mee 'af' loopt, tenzij je hele lichte snel slijtende modellen hebt lijkt me. Maar regen op baan kan - zeker bij kou - ook al snel voor wat gladheid zorgen natuurlijk.
De twijfel is er nog steeds, ga ik voor de 645, wacht ik op de 655, is mijn 235 nog goed genoeg? Keuzes keuzes keuzes. Aan de andere kant, volgende week ben ik jarigPathogen schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:52:
Het grote Sporthorloge met GPS topic
lalala
Voor elke wens is wel een sporthorloge te vinden idd. Ik heb zelf nog een 230 te koop op MP, en @Calitomnication wil misschien wel van zijn 235 afmaar kijk vooral wat voor jouw wensen en budget voldoet
[ Voor 0% gewijzigd door Calitomnication op 08-02-2019 08:09 . Reden: Spellcheck heeft sommige woorden aangepast ]
tips voor New York
Kan je denk lang wachten op een 655. De 645 is nog geen jaar uit volgens mij. En er is nog totaal niks uitgebracht. En als ze iets uitbrengen dan zal het waarschijnlijk met LTE zijn zoals ze met de vivo 3 hebben gedaan. Denk niet dat je daar op zit te wachtenCalitomnication schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:08:
[...]
De twijfel is er nog steeds, ga ik voor de 645, wacht ik op de 655, is mijn 235 nog goed genoeg? Keuzes keuzes keuzes. Aan de andere kant, volgende week ben ik jarig.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq