Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hardlopen - Deel 8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Stefangrp
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:59
Aardig contigent speedy Gonzalez hier zeg :D
Mooi hoor.

• Calitomnication
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21-04 17:47

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Afgelopen weekend weer 2 trainingen afgewerkt. Zaterdag ging stug, maar dat komt waarschijnlijk ook door de wind, regen en gladheid. Sommige wegen ware nog spekglad, gewoon niet overheen te lopen. Heb op een dijk een stuk ijsvrij fietspad gevonden, hier maar de interval afgewerkt. Wat wel betekende constant hetzelfde stuk en veel regen & wind (= koud).

Over een paar weken is het weer carnaval (Vastelaovend) en dat betekent dat hier in het zuiden des lands alweer allemaal activiteiten plaatsvinden, zo ook gistermiddag. Maar omdat ik midden in mijn halve marathon schema zit en ik de trainingen wel wil blijven draaien ging gistermorgen om 7.15 de wekker. Snel een paar bananenpancakes naar binnen en een duurloop van 18 maken, want.. om half 11 moest ik mij in de zaal melden.

Lekker gelopen en met 15km stond 1:10 op de teller, even twijfelde ik om naar huis te gaan (dan zou ik o 16 uitkomen), maar het gevoel van ontbrekende kilomters overwon, dus ik besloot een extra lus te maken, qua tijd ging het immers nog.
Bij het opdraaien van de weg lag er veel ijs, maar dat was na een meter of 50 voorbij. Daarna ging het goed, tot weer een punt kwam waar veel ijs lag. Het tempo had ik inmiddels al van 4:20 naar 5.30 teruggeschroeft. In een moment van onoplettendheid kwam mijn linkervoet op een stuk ijs terecht, mijn been zwiepte naar binnen en schopte mijn rechterbeen onderuit. Gevolg. facepalm op het ijs, probeerde de val nog te breken, maar dat ging niet meer lukken. Versuft heb ik een paar tellen op het ijs gelegen, daarna weer overeind gekrabbelt en doorlopen. De kin begon een beetje te branden, maar het zou wel meevallen.
Waarschijnlijk was mijn gezicht door de kou en het koelen van het ijs verdoofd, want toen ik met mijn handschoen aan de kin voelde (om de schaafwond te controleren) zag dat ik dat deze toch wel een beetje rood was. Daarna merkte ik allemaal rode druppels op mijn shirt op.. schijnbaar lag de hele kin open :X.

Gevolg... afspraken af moeten zeggen, de huisartsenpost moeten bellen (want het bleef maar bloeden) en om half 12 kon ik me melden (was om 9.15 onderuit gegaan). Kin is nu gelijmd, borstbeen en pink zijn flink gekneusd, dus vandaag leef ik op een cocktail van paracetamol en ibuprofen. Iedere beweging doet pijn, maar we overleven het wel.. hoop dat het morgen weer beter gaat zodat ik iig een paar rondjes op de baan kan draaien :)

Ow ja, pas op... het kan buiten glad zijn ;)

Garmin Forerunner 235 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect
tips voor New York | FRIET

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 18-04 15:43
Auw. Hopelijk zit je kin snel weer dicht...

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ik maak me meer zorgen om de gekneusde ribben, hoop dat die snel herstellen. Met een kapotte kin kun je blijven lopen, maar je ribben gaan pijn doen als je diep gaat ademhalen :)

• Frenz64
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:21
Damn @Calitomnication not nice

(waarbij ik achteraf blij ben als een oud wijf een besneeuw/ijzelig bruggetje over gegaan ben)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Oh balen @Calitomnication! Snel herstel toegewenst. Als je maar gauw weer kunt lopen inderdaad :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Iehmoow
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 17-04 11:24
Oef @Calitomnication, snel herstel gewenst!

Mijn beginnende verslaving aan het hardlopen begint nu serieuze vormen aan te nemen. Lang leve de runner's high!

Vannacht was namelijk de Super Bowl, welke ik ieder jaar probeer te kijken. Zo ook dit jaar en deze was zoals gewoonlijk rond de klok van half 5 afgelopen. Ik had gisteravond in anticipatie hierop geslapen van ongeveer 18u00 tot 22u30. Om half 5 stond ik voor de keuze; slaap ik nog 1,5 uur en pak ik om 7u00 de trein naar mijn werk, of overbrug ik dat uurtje en pak ik om 6u00 de trein. Gevolg; mijn maandagtraining werd verplaatst van maandagavond naar maandagochtend om 4u30.

Heerlijk half uurtje gelopen met zoveel rust om me heen. Vervolgens lekker gedoucht naar het station vertrokken.

Inmiddels ben ik op advies van verschillende mensen hier begonnen met wat rustiger lopen. Ik loop nu op mijn duurloop ongeveer 6:30 met een hartslag van ongeveer 160. Dit kan ik uren volhouden, maar dat kon ik conditioneel en qua spierkracht ook wel op een hoger tempo. Ik merk dat mijn gewrichten en pezen nu een beter passende belasting krijgen, nu hopen dat ik zo snel mogelijk die grotere afstanden en hogere snelheden ook in combinatie aan kan.

https://runalyze.com/athlete/Iehmoow

• TheOmen
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 19-04 15:15
De mijne zit aan m'n race-rugtas. Even gehannes om 'm vast te maken, maar daarna geen omkijken meer naar.

En dan de Midwintermarathon, McGuyver-editie.
Wederom kon ik via m'n werkgever (die grote groene sponsor) goedkoop meedoen. En gebruik maken van de VIP-lounge in het Orpheus :P
Het weer zag er goed uit, fris maar zonnig, dus ik had m'n thermoshirt aan met daarover een top met veel ritsen om eventueel te kunnen ventileren. Verder m'n rugtas met sportdrank en twee energiebars mee.
10 minuten voor de start doe ik m'n rugtas om en voel nattigheid (pun intended). K*t, rugtas doorweekt. WTF is er aan de hand. Rugtas weer af, waterzak eruit. Ja hoor, daar waar het slangetje aan de zak vast zit zit een miniem scheurtje. What to do..... toen herinnerde ik me de Troubleshooters-desk van de organisatie en die hadden duct-tape zodat ik de boel provisorisch kon repareren.
Snel naar de start en gaan.
Eigenlijk de hele 25km geen problemen gekend, hoewel ik me wat zorgen maakte over hoeveel drinken ik onderweg nog zou verliezen. Uiteindelijk viel dat mee, duct-tape rulezz. Eindtijd wat miner dan ik had gehoopt nu ik via TaO wat meer structuur in mijn trainingen stop, maar met 2:14 netjes in de buurt van mijn eerdere finishes, met het idee dat ik frisser was de hele route. Toch wat te voorzichtig gelopen?

Zag ergens in de laatste kilometers nog een kale kop met een Rhino Sportzorg-shirt voorbij vliegen, en volgens Strava's Flyby heb ik een tijdje rond @SuperPoekie gelopen.

Al met al een prima dagje, nu een beetje de stramme spieren op gang brengen....
Oh ja, wel een gouden hardloopregel gebroken. Never try new things on raceday.
Die slimme sponsor die bij het indraaien van de Amersfoortseweg gels zat uit te delen, daar heb ik er toch maar eentje van genomen. :P

TheOmen wijzigde deze reactie 04-02-2019 10:29 (78%)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Pathogen
Iehmoow schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:29:
Oef @Calitomnication, snel herstel gewenst!

Mijn beginnende verslaving aan het hardlopen begint nu serieuze vormen aan te nemen. Lang leve de runner's high!

Vannacht was namelijk de Super Bowl, welke ik ieder jaar probeer te kijken. Zo ook dit jaar en deze was zoals gewoonlijk rond de klok van half 5 afgelopen. Ik had gisteravond in anticipatie hierop geslapen van ongeveer 18u00 tot 22u30. Om half 5 stond ik voor de keuze; slaap ik nog 1,5 uur en pak ik om 7u00 de trein naar mijn werk, of overbrug ik dat uurtje en pak ik om 6u00 de trein. Gevolg; mijn maandagtraining werd verplaatst van maandagavond naar maandagochtend om 4u30.

Heerlijk half uurtje gelopen met zoveel rust om me heen. Vervolgens lekker gedoucht naar het station vertrokken.

Inmiddels ben ik op advies van verschillende mensen hier begonnen met wat rustiger lopen. Ik loop nu op mijn duurloop ongeveer 6:30 met een hartslag van ongeveer 160. Dit kan ik uren volhouden, maar dat kon ik conditioneel en qua spierkracht ook wel op een hoger tempo. Ik merk dat mijn gewrichten en pezen nu een beter passende belasting krijgen, nu hopen dat ik zo snel mogelijk die grotere afstanden en hogere snelheden ook in combinatie aan kan.
Dat gevoel, dat je het úúren kunt volhouden, dat is een goed duurlooptempo :Y

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 21:01

vhal

ಠ_ಠ

Gonadan schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:07:
Deze maand een artikel in de Consumentengids speciaal over zweet in sportshirts. De versimpelde conclusie is dat wasmiddel het niet helemaal weg krijgt, dus je zult altijd langzaam opbouw hebben waardoor je het gevoel krijgt dat een shirt weg moet.
Daarnaast zijn een aantal middelen genoemd die kunnen helpen maar zijn ook niet zaligmakend (heet wassen, strijken, oksels kort, hygiëne, oma's oplossingen).

Jij had hier toch last mee @vhal ?
Last is een groot woord maar inderdaad, het viel mij wel op :) Helaas zal het artikel wel achter een paywall zitten

ME is geen bezittelijk voornaamwoord

• Xaverius
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20-04 12:32

Xaverius

Ultraloper (#patser)

Zo, de Texeltrail is alweer twee dagen geleden. Stiekem heb ik een voorkeur voor zaterdagwedstrijden, je kan dan zondag weer even heerlijk uitslapen.

Met 34 vrouw/man stonden we aan de start, lekker weinig maar toch al in de eerste 200 meter wandelen omdat het wat druk werd op het singletrack naar het strand. Tot aan de Slufte heb ik mijn vrouw vergezeld, dit ook omdat mijn humeur die ochtend niet naar een marathon hardlopen stond. Zo kon ik in ieder geval rustig opwarmen.

Mijn tempo had ik op ongeveer 6 min/km ingeschat als lekker rustig hardlopen en het ging ook wel prima. Met de eerste drie losse deelnemers die ik inhaalde heb ik nog eventjes samengelopen en gekletst over ditjes en datje, heerlijk ontspannen. En bij elke verzorgingspost even wat eten en drinken.

Op ongeveer 18 kilometer kwam ik bij een dame uit waar ik de wedstrijd mee samen heb uitgelopen. Een leuk persoon en we hebben het zo'n beetje over alles gehad. Op het strand richting de tweede lus, op 24km, merkte we allebei dat het beste er wel af was maar we hielden het gezellig en vrolijk en met enige sarcasme hebben we de laatste kilometers uitgelopen. Overigens gaf mijn horloge "maar" 41.7km aan. Dus geen marathonnotificaties op de diverse websites... :'(

Geen echte pijntjes maar ik denk dat het wel goed is dat ik donderdag naar de sportmasseur ga. Nu weer verder kijken naar de 60 km bij de Vuurtorentrail, deze generale geeft mij aan dat ik nog wat werk daarvoor zal moeten verzetten...

Edit: vergeet ik nog dat ik me heb ingeschreven voor de 44km dodemanstrail in Limburg. Hoooogtemeters!
Strava or it didn't happen

Xaverius wijzigde deze reactie 04-02-2019 12:47 (3%)

Volgende trails: Grand trail des Ecrins, Viking Steam Trail 42 km, Airborn Freedomtrail 44 km
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite & https://connect.garmin.com/modern/profile/hvdmeer_nl

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:46
Iehmoow schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:41:
Hi all!

Nieuw hier en ook (weer) nieuw met lopen. Ik heb anderhalf jaar een blessure gehad (achillespees, jullie vast bekend) en wilde het nu weer opnieuw proberen. Ben begonnen met het C25k programma, om rustig op te kunnen bouwen en mezelf niet op te blazen (ik kan nogal enthousiast zijn).

Nu merk ik dat ik wat last begin te krijgen van de binnenkant van mijn knieën, nadat ik voor het eerst een hoge cadans ging forceren. Ik ben nogal groot en fors gebouwd in mijn benen (erfenis van 4 jaar roeien op hoog niveau), waardoor ik vaak te grote en trage stappen zet.
Iehmoow schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:29:
Begrijp ik nu goed dat je:
- een fors blessureverleden hebt
- nu net weer uit een C25K programma komt
- ondertussen wel bij hogere snelheid weer wat last krijgt
- maar op 6:30 uren achter elkaar kan lopen en het idee hebt dat dat op hoger tempo ook nog lukt?

Mooie (maar opmerkelijke) progressie lijkt mij, van C25K en blessuregevoelig naar uren kunnen volhouden op 6:30 en het idee hebben dat dat ook kan op een tandje sneller? Of begrijp ik hem verkeerd? :?

Ik zou wel oppassen met het oprekken van afstand, zelfs bij lage snelheid. Enkele uren lopen betekent al snel een km of 20 en dat gaat dan ook op laag tempo nog wel zijn tol eisen. Qua hartslag kun je niet zoveel zeggen over 160 bpm zonder ook je HRmax te kennen. Voor een echt rustig duurlooptempo zou ik – als leek – aanraden in ieder geval zo'n 40-50 slagen onder je max te gaan zitten.

Tot slot: zoals de rest van de forummers hier kennen we bijna allemaal de 'verslaving' van het rennen. De kunst is om nét aan de goede kant van volume en snelheid te blijven, zodat je nog lang kan genieten van deze high. :)

• Iehmoow
Valorian schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:55:
[...]

[...]

Begrijp ik nu goed dat je:
- een fors blessureverleden hebt
- nu net weer uit een C25K programma komt
- ondertussen wel bij hogere snelheid weer wat last krijgt
- maar op 6:30 uren achter elkaar kan lopen en het idee hebt dat dat op hoger tempo ook nog lukt?

Mooie (maar opmerkelijke) progressie lijkt mij, van C25K en blessuregevoelig naar uren kunnen volhouden op 6:30 en het idee hebben dat dat ook kan op een tandje sneller? Of begrijp ik hem verkeerd? :?

Ik zou wel oppassen met het oprekken van afstand, zelfs bij lage snelheid. Enkele uren lopen betekent al snel een km of 20 en dat gaat dan ook op laag tempo nog wel zijn tol eisen. Qua hartslag kun je niet zoveel zeggen over 160 bpm zonder ook je HRmax te kennen. Voor een echt rustig duurlooptempo zou ik – als leek – aanraden in ieder geval zo'n 40-50 slagen onder je max te gaan zitten.

Tot slot: zoals de rest van de forummers hier kennen we bijna allemaal de 'verslaving' van het rennen. De kunst is om nét aan de goede kant van volume en snelheid te blijven, zodat je nog lang kan genieten van deze high. :)
Dan lees je hem inderdaad verkeerd denk ik ;)

Kom inderdaad van blessureleed, wat voornamelijk kwam door een verkeerde techniek en te snel opbouwen. Ditmaal dus gekozen voor een programma wat veel mensen aanraden, om de kans op blessures te verminderen. Ik liep alleen te snel en dit heb ik dan ook weer snel aangepast naar een lager tempo. Het uren vol kunnen houden refereert naar spierkracht en conditie, niet naar de staat van gewrichten en pezen, waar juist de blessure in zat de vorige keer.

Ik volg dus nog steeds het programma, welke rustig opbouwt. Ik loop nu ook niet te hard, dus de kans op blessures is op dit moment zo gering mogelijk, denk ik. Ik merk het aan hoe mijn lijft nu reageert op mijn trainingen - namelijk uitstekend. Dat meldde ik in mijn vorige post :)

• JMaster
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-04 15:15
Afgelopen zaterdag ook lekker gelopen tegen 15:00, heerlijk weer, lekker fris en weinig wind.
Ik ben langzaam aan het trainen voor een halve marathon in mei, 2x per week wat tempowerk als in fartlek en interval over kilometerwerk etc, en 1 keer per week een langzame duurloop.
Doel is 21 km binnen 2 uur.

Maar in het begin van de lsd al te hard van start gegaan en op 1 of andere manier niet echt kunnen minderen, dus na 4 km besloten dat het dan maar een snelle duurloop zou zijn, weet ik meteen waar ik sta op dit moment.

Doel was: 6:00/km over 17 km
Echter: 5:22/km over 22 km...
tja, sneller dan verwacht, verder dan verwacht... maar ik moet mijn doel voor mei even bijstellen denk ik. Dit was een PR op 10 mijl en halve marathon (nooit gelopen dus logisch)
Ik heb al 2 jaar niet meer gelopen voor een echte tijd. PR op verschillende afstanden liep ik in een training wel eens per ongeluk (progressie vh lopen in algemeen).

• Tinusvolkel
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 05:54
Hier een (al een aantal weken meelezende) beginnende hardloper.

Ik ben nu gewoon maar wat aan het doen en tot nu tot nog geen spierpijn of blessures gehad.
Nu wil ik (omdat hardlopen nogal verslavend werkt) in oktober de halve marathon gaan lopen.
Echter wil ik wel iets van een trainingsplan gaan maken maar heeft iemand nog hiervoor nog tips?
Ik loop nu vooral zoveel mogelijk op een constante snelheid en doe nog niet aan interval training.

Verder staan hieronder mijn eerste 9 rondjes.
(onder de 4000m met collega's samen gelopen en boven de 4000 in mijn 1tje gelopen)

DateTimeMoving TimeDistanceActive CaloriesHeart RatePace
3-2-201913:070h:38m:01s724746415605:15
31-1-201906:560h:19m:07s371723416305:09
29-1-201906:160h:26m:05s522733416604:59
26-1-201911:430h:26m:15s525233216605:00
21-1-201906:500h:19m:28s376723517005:10
18-1-201906:480h:20m:18s384923917405:16
15-1-201906:440h:21m:37s391925205:31
18-12-201806:460h:22m:16s397125815505:36
13-12-201806:460h:19m:43s323420506:06

• RobinE
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:07
Ik zou zeggen probeer het de komende 2-3 maanden langzaam aan uit te breiden naar 10-12km. Een eens proberen hoe het gaat op een 10km wedstrijd, kan je daarna bekijken of de halve (is dan echt nog wel een heel stuk verder) in bereik komt. Als je hier een beetje rond leest zie je dat te snel van stapel lopen het grootste risico geeft. Dus maak je doelen klein en haalbaar en dan weer een volgende stap. Schema’s voor opbouw naar de 10 zijn er genoeg te vinden

• Taigu
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22-04 13:39
Running Coach 5-10 volgen (verschillende versies) en daarna 10-21 (16 weken)...

Taigu wijzigde deze reactie 04-02-2019 22:03 (17%)

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• m-vw
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21-04 11:57

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Kwam via de blog van @TheOmen bij de MilestonePod terecht. Is nu overgenomen door Zwift. Ziet er leuk uit voor $30 dacht ik. Shipping en taxes later was het toch ineens $50. Helaas nog geen verkoper in Europa gevonden.

C:\>

• TheOmen
m-vw schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:39:
Kwam via de blog van @TheOmen bij de MilestonePod terecht. Is nu overgenomen door Zwift. Ziet er leuk uit voor $30 dacht ik. Shipping en taxes later was het toch ineens $50. Helaas nog geen verkoper in Europa gevonden.
Dank voor de namedrop, @m-vw :P
De online shop van Prorun heeft ze vanaf het begin gevoerd, maar daar is het helaas erg stil geworden. Via Marktplaats en/of Tweakers V&A komt er zo af en toe één voorbij.
Sinds mijn Pod ergens tussen Ede en Lunteren in het bos is verdwenen ben ik ook opzoek naar een nieuwe. Had inderdaad gezien dat Zwift nogal veel P&P doorberekent voor wat zo ongeveer het formaat van een luciferdoosje heeft.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• PatrickPR
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21-04 12:35
Tinusvolkel schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:19:
Hier een (al een aantal weken meelezende) beginnende hardloper.

Ik ben nu gewoon maar wat aan het doen en tot nu tot nog geen spierpijn of blessures gehad.
Nu wil ik (omdat hardlopen nogal verslavend werkt) in oktober de halve marathon gaan lopen.
Echter wil ik wel iets van een trainingsplan gaan maken maar heeft iemand nog hiervoor nog tips?
Ik loop nu vooral zoveel mogelijk op een constante snelheid en doe nog niet aan interval training.

Verder staan hieronder mijn eerste 9 rondjes.
(onder de 4000m met collega's samen gelopen en boven de 4000 in mijn 1tje gelopen)

DateTimeMoving TimeDistanceActive CaloriesHeart RatePace
3-2-201913:070h:38m:01s724746415605:15
31-1-201906:560h:19m:07s371723416305:09
29-1-201906:160h:26m:05s522733416604:59
26-1-201911:430h:26m:15s525233216605:00
21-1-201906:500h:19m:28s376723517005:10
18-1-201906:480h:20m:18s384923917405:16
15-1-201906:440h:21m:37s391925205:31
18-12-201806:460h:22m:16s397125815505:36
13-12-201806:460h:19m:43s323420506:06
Runnersworld (de winkel) heeft ook diverse hardloopschema's, van absolute beginner tot hele marathon.
https://www.runnersworld.nl/hardloopschema-s/

Ik volg zelf het Beginner Basisconditie 5km en ben er best tevreden over. Kan inmiddels hetzelfde rondje rennen als voordat ik aan dit schema begon, maar dan nu zonder knieklachten die halverwege opspelen. Als ik hier mee klaar ben ga ik naar het 10km schema.

• Pathogen
Wel interessant om het eens van de andere kant te zien, dus bij deze:

Ik loop nu alweer een dikke maand niet en dat heeft toch wel zijn gevolgen:
- Mijn chagrijn is enorm gegroeid. Lontje is kort en de onderhuidse behoefte aan fysieke uiting is erg duidelijk aanwezig. Heel belangrijk om je hiervan bewust te zijn!
- Mijn vingers, tenen en neus worden sneller koud en blijven langer koud. Er mist duidelijk een stukje circulatie, na eigenlijk best een korte tijd al. Heb het ook gewoon over het algemeen sneller koud.
- Ik heb duidelijk minder honger! Gelukkig, anders zou ik er waarschijnlijk zo een paar kilo aanvreten :)
- Ik voel me lui en meer lusteloos. De afwezigheid van het semi-continue lichtjes vermoeide gevoel na een training maakt me niet minder moe, eerder tegenovergesteld.
- Voor mijn gevoel ben ik veel vatbaarder voor kuchjes en koortsen enzo. Al heeft iedereen die thuis.

Niet bedoeld als depri-post! :) er gaat genoeg de goede kant op hier. Meer bedoeld als eens een ander soort reminder dat regelmatig hardlopen hartstikke goed voor je is!

• PatrickPR
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21-04 12:35
Pathogen schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:27:
- Ik voel me lui en meer lusteloos. De afwezigheid van het semi-continue lichtjes vermoeide gevoel na een training maakt me niet minder moe, eerder tegenovergesteld.
Dit herken ik wel, het gevaar is dat je dan in een neerwaartse spiraal komt. Doordat je zo lusteloos bent is de drempel om te gaan hardlopen (of sporten) weer hoger, terwijl het sporten er juist voor zorgt dat je minder lusteloos bent en dus makkelijker gaat sporten.

• Dibbuz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:20
Ik ben nu een aantal maanden bezig met drie keer per week te lopen en ik heb sinds kort een mooi Fitbit die weergeeft hoeveel calorieën ik verbrand en dat is nu zo rond de 500.

Maar als man mag je 2500 kcal per dag. En als ik dan 500 calorieën verbrand dan is dat toch bijzonder weinig? I.p.v. als ik normaal 2500kcal zou verbranden zit ik op een hardloopdag op 2500,5.
Dat zet ook niet echt zoden aan de dijk zeg maar.

Nu lees ik op Google dat sommige website calorieën schrijven en dan kcal bedoelen maar je schrijft toch ook geen grammen terwijl je kilogrammen bedoeld?

Verbrand ik nu 500kcal met rennen of echt 500 calorieën en is het een druppel op de gloeiende calorieënplaat. Iemand het verlossende antwoord?

Waar vui zit, zit geen glans!

• Pathogen
PatrickPR schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:33:
[...]

Dit herken ik wel, het gevaar is dat je dan in een neerwaartse spiraal komt. Doordat je zo lusteloos bent is de drempel om te gaan hardlopen (of sporten) weer hoger, terwijl het sporten er juist voor zorgt dat je minder lusteloos bent en dus makkelijker gaat sporten.
Yep! Absoluut. Mijn beperking is (gelukkig?) op dit moment nog fysiek. Zodra ik weer kan ga ik gewoon de deur uit :Y

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Dibbuz schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:35:
Ik ben nu een aantal maanden bezig met drie keer per week te lopen en ik heb sinds kort een mooi Fitbit die weergeeft hoeveel calorieën ik verbrand en dat is nu zo rond de 500.

Maar als man mag je 2500 kcal per dag. En als ik dan 500 calorieën verbrand dan is dat toch bijzonder weinig? I.p.v. als ik normaal 2500kcal zou verbranden zit ik op een hardloopdag op 2500,5.

Nu lees ik op Google dat sommige website calorieën schrijven en dan kcal bedoelen maar je schrijft toch ook geen grammen terwijl je kilogrammen bedoeld?

Verbrand ik nu 500kcal met rennen of echt 500 calorieën en is het een druppel op de gloeiende calorieënplaat. Iemand het verlossende antwoord?
Waarschijnlijk heb je al meer dan 500 calorieën verbrand met het typen van deze post, dus of je Fitbit geeft het in kcal weer, of hij meet niet goed.

Overigens is 2500 een gemiddeld en zijn de waarden van Fibit schattingen, maar dat mag niet zo'n verschil maken.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:46

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Dibbuz schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:35:

Het zijn 500kcal. En het klopt dat geen hond daar netjes mee omgaat. Als stelregel kun je aanhouden dat je met hardlopen ongeveer een 1kcal per kilo lichaamsgewicht per kilometer hardlopen verbrandt. En om een kilo vet kwijt te raken moet je ongeveer 7000kcal meer verbranden dan je binnenkrijgt.

Die 2500 zijn verder gemiddeld, en voor een nogal inactief persoon. Als ik naar mezelf kijk dan rapporteert Garmin alleen ~2500 voor dagen dat ik een soort lemming ben: naar kantoor fietsen, zitten, naar huis fietsen, bank hangen en naar bed. Gelukkig zijn dat er niet zoveel, en op een beetje normale dag is het vaak 3000+ en als er ook getraind wordt 4000+. Voor zover een horloge het goed meet uiteraard.

The current moment has been described as “post-truth,” which is a misnomer. The problem is that everyone has their truth and nobody admits doubt.

• Dibbuz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:20
Duidelijk! Er staat echt cal in de app en geen kcal. Snap niet waarom die twee termen door elkaar gebruikt worden, erg verwarrend.

Ik snap dat de 2500 een gemiddelde is maar ik gebruik deze om duidelijker te kunnen maken dat als het echt 500 calorieën zou zijn dat het een fractie is van wat je verbruikt als je weinig doet. Uiteraard had ik het vermoeden dat het kcal moest zijn maar zeker was ik er niet van.
Kan ik met een geruste hartslagzone weer aan de gang!

Waar vui zit, zit geen glans!

• T-MOB
  • Laatst online: 21:46

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Waarschijnlijk staat er Cal (let op de hoofdletter) in de app. blijkbaar is er iemand geweest die bedacht heeft dat er een kleine calorie en een grote Calorie moet bestaan.
The (large) calorie was first defined by Nicolas Clément in 1824 as a unit of heat energy.[3] It entered French and English dictionaries between 1841 and 1867. The word comes from Latin calor, meaning 'heat'. The small calorie was introduced by Pierre Antoine Favre (Chemist) and Johann T. Silbermann (Physicist) in 1852. In 1879, Marcellin Berthelot introduced the convention of capitalizing the large Calorie to distinguish the senses. The use of the (large) calorie for nutrition was introduced to the American public by Wilbur Olin Atwater, a professor at Wesleyan University, in 1887.[3]

The current moment has been described as “post-truth,” which is a misnomer. The problem is that everyone has their truth and nobody admits doubt.

• Frenz64
Dibbuz schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:06:
.....Kan ik met een geruste hartslagzone weer aan de gang!
En bedankt voor de glimlach

• Valorian
Pathogen schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:35:
[...]

Yep! Absoluut. Mijn beperking is (gelukkig?) op dit moment nog fysiek. Zodra ik weer kan ga ik gewoon de deur uit :Y
Herkenbaar allemaal hoor. Weet nog van mijn laatste blessure dat ik daar heel veel netflix uren aan overhield en heel weinig enthousiasme. Sport is inmiddels zo'n groot onderdeel van mijn leven geworden dat ik niet meer zou weten hoe ik zonder moet. En sinds ik bij een Atletiek Vereniging zit is het ook nog een enorme boost geweest voor mijn sociaaal leven (als single eind dertiger is het niet altijd even makkelijk nieuwe mensen te leren kennen). Daarom vind ik een 'baat het niet dan schaadt het niet'-uitgave van 150 euro voor die fitnessball ook niet zo'n ramp: als het mij van de ellende helpt zou 'ie mij het drievoudige nog waard zijn. Bevalt mij overigens erg goed vooralsnog. Heb mij helemaal suf ge-trilt en de lange duurloop van 30km dit weekend gaf aanzienlijk minder pijn dan de variant van 25km twee weken geleden.

• m-vw

m-vw

TheOmen schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:25:
[...]

Dank voor de namedrop, @m-vw :P
De online shop van Prorun heeft ze vanaf het begin gevoerd, maar daar is het helaas erg stil geworden. Via Marktplaats en/of Tweakers V&A komt er zo af en toe één voorbij.
Sinds mijn Pod ergens tussen Ede en Lunteren in het bos is verdwenen ben ik ook opzoek naar een nieuwe. Had inderdaad gezien dat Zwift nogal veel P&P doorberekent voor wat zo ongeveer het formaat van een luciferdoosje heeft.
T/m 10 stuks blijft P&P $15,00.
En de tax is 21%, waarschijnlijk de importheffing.

• Tweakarim
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14-04 21:58

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Pfff weer even klagen hoor want ik kan wel janken. Mijn moeizaam, in een jaar tijd, opgebouwde conditie is letterlijk als sneeuw voor de zon verdwenen. Eind oktober was mijn conditie op zijn best en liep ik de grootste afstand ooit, 16,5km met een gemiddelde hartslag van 145. Na eerst een griepje begin december en een groot deel van januari een verkoudheid met bijholteontsteking dacht ik vandaag de draad weer op te pakken. Na nog geen 3 kilometer op een zo langzaam mogelijk tempo hield ik het al niet meer vol, hartslag gemiddeld maar liefst 156. Lijkt erop dat ik letterlijk terug bij af ben en C25K opnieuw kan donwloaden.
Was hier al voor naar de dokter geweest maar een bloed onderzoek liet geen afwijkende waarden zien.

• lateef
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 23:36
Tweakarim schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:34:
Lijkt erop dat ik letterlijk terug bij af ben en C25K opnieuw kan donwloaden.
Dat hoeft niet noodzakelijk. Je conditie kan zeker een flinke knauw gehad hebben. Echter de waarschijnlijk zorgvuldig opgebouwde spieren, pezen en gewrichten zullen over het algemeen niet zo snel vervallen als je conditie. Weer rustig opbouwen lijkt me wel het devies, maar dat hoeft waarschijnlijk niet weer helemaal vanaf nul met een C25K schema.

• kramerty88
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18-04 23:11

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Pfff weer even klagen hoor want ik kan wel janken. Mijn moeizaam, in een jaar tijd, opgebouwde conditie is letterlijk als sneeuw voor de zon verdwenen. Eind oktober was mijn conditie op zijn best en liep ik de grootste afstand ooit, 16,5km met een gemiddelde hartslag van 145. Na eerst een griepje begin december en een groot deel van januari een verkoudheid met bijholteontsteking dacht ik vandaag de draad weer op te pakken. Na nog geen 3 kilometer op een zo langzaam mogelijk tempo hield ik het al niet meer vol, hartslag gemiddeld maar liefst 156. Lijkt erop dat ik letterlijk terug bij af ben en C25K opnieuw kan donwloaden.
Was hier al voor naar de dokter geweest maar een bloed onderzoek liet geen afwijkende waarden zien.
Dat je fitheid wat weggezakt is, is inherent. Dat je het snel weer terugkrijgt ook. De eerste paar trainingen gaan inderdaad wat zwaarder. Maar je bent zeker niet terug bij af. Daarnaast heeft je lichaam een goed spiergeheugen, dus ben je sneller op niveau dan je nu denkt.

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

• Frenz64
Wat @kramerty88 zegt en neem het ook maar aan van een recreatieve sporter aan, elke training laat een forse progressie zien richting je oude niveau. Gebeurt dat niet, dan is er wat anders aan de hand, maar ik zou me nu nog niet druk maken.

• Stefangrp
Die Asselronde smaakt wel naar meer dus ik zoek een wedstrijdje over 30 km voor mei/juni. Kan nog niet echt wat leuks vinden.. Niet te kleinschalig, mooie route.

Jullie nog tips?

• racoon
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22-04 15:55

racoon

mooowwww

Stefangrp schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:17:
Die Asselronde smaakt wel naar meer dus ik zoek een wedstrijdje over 30 km voor mei/juni. Kan nog niet echt wat leuks vinden.. Niet te kleinschalig, mooie route.

Jullie nog tips?
8 kastelenloop, is wel iets eerder

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Geen zorgen, dat je na een griepje een dip krijgt is logisch, je lichaam krijgt hier toch wel een tik door,. Dat wil niet zeggen dat je weer terug bij af bent, ok. Het gaat iets moeizamer, maar je bent ook een tijdje uit de running (pun intended) geweest. Laat je echter niet van de wijs brengen en ga gewoon lekker door met lopen. Hoewel het nu lijkt alsof je weer terug bij af bent, de volgende training(en) zul je alleen maar progressie zien en voor je het weet ben je weer terug op je oude niveau. Doorpakken d:)b

Na de valpartij van afgelopen zondag stond voor mij vandaag weer de eerste training op het programma. De vriendin zou liever hebben dat ik het even rustig aan zou doen, maar dat is dus lastig :P.
Sinds zondag volg ik een afgemeten sportdieet van 3x daags 1000mg paracetamol en 400gr ibuprofen, hiermee is de pijn van de kneuzing goed te onderdrukken, alleen slapen is nog een drama en over het opstaan zullen we het maar helemaal niet hebben (net een oude man :P).
Dus, toen ik vandaag naar de baan ging had ik er niet de meest hoge verwachtingen tegenover staan. Het aantrekken van het thermoshirt was immers al een hels gevecht, om het over de HR borstband maar niet te hebben.

Het inlopen ging verrassend goed eigenlijk, de eerste meters stuiteren waren vrij pijnlijk, maar toen ik de cadans eenmaal te pakken had viel de pijn weg. De die-hard warming up oefeningen (met een medicijnbal overgooien, touwtje springen, planken etc) heb ik maar even overgeslagen en ben rustig en snelle rondjes op baan gaan lopen. Een tempo van 3.40/km ging eigenlijk verrassend goed, maar ik merkte wel dat ik mijn spieren extra strak aan het spannen was om de rotatie van het bovenlichaam (want rotatie = pijn) zoveel mogelijk te beperken. Hiervoor kreeg ik weer kudo's van de trainer, de suggestie om iedereen dan maar een gekneusde ribbenkast te bezorgen om zo rotatie tegen te gaan werd minder enthousiast ontvangen overigens :P.

De kern heb ik goed mee kunnen draaien, hetzij op een iets lager tempo. En maar goed ook, want na verloop van tijd merkte ik toch wel dat de borstkas steeds pijnlijker werd door het heviger ademhalen.

Al met al de training afgesloten met net geen 12km, dat zijn er toch 12 meer dan ik afgelopen zondag had ingeschat :)

• lateef
Trails een optie? Naar mijn idee groter aanbod in die afstand dan bij wegwedstrijden en naar mijn mening altijd een mooie omgeving/route.

• Stefangrp
Ja kan op zich wel, ik vind trailen ook leuk. Maar een trail is doorgaans zwaarder dan asfalt dus het maakt de challenge groter, en ik heb geen goed bos in de buurt voor lange lopen. Het meeste hier in Almere is wat klein, en ik moet wel de Bugaboo Runner (kinderwagen, met mijn zoontje erin) mee kunnen nemen.

Dat maakt het dus wel wat lastig.

Stefangrp wijzigde deze reactie 06-02-2019 05:56 (78%)

• TheOmen
Stefangrp schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:17:

Jullie nog tips?
Veluwezoomtrail

En wat anders:
Zalando Lounge heeft flink wat Saucony hardloopschoenen in de uitverkoop (oa. Triumph ISO4 voor €65, Kinvara 9 voor €52).

TheOmen wijzigde deze reactie 06-02-2019 08:10 (16%)

• Pathogen
@Tweakarim over het algemeen ben ik na 2-3 weken wel weer op 90% na een griepje. Misschien duurt het wat langer omdat je er langer uit geweest bent, maar na een flinke break kom je binnen een maand of 2 echt wel weer richting je oude niveau.
Geduld en blijven trainen dus.

Ohja:
Pathogen schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:27:
Wel interessant om het eens van de andere kant te zien, dus bij deze:

Ik loop nu alweer een dikke maand niet en dat heeft toch wel zijn gevolgen:
- Mijn chagrijn is enorm gegroeid. Lontje is kort en de onderhuidse behoefte aan fysieke uiting is erg duidelijk aanwezig. Heel belangrijk om je hiervan bewust te zijn!
- Mijn vingers, tenen en neus worden sneller koud en blijven langer koud. Er mist duidelijk een stukje circulatie, na eigenlijk best een korte tijd al. Heb het ook gewoon over het algemeen sneller koud.
- Ik heb duidelijk minder honger! Gelukkig, anders zou ik er waarschijnlijk zo een paar kilo aanvreten :)
- Voor mijn gevoel ben ik veel vatbaarder voor kuchjes en koortsen enzo. Al heeft iedereen die thuis.

Niet bedoeld als depri-post! :) er gaat genoeg de goede kant op hier. Meer bedoeld als eens een ander soort reminder dat regelmatig hardlopen hartstikke goed voor je is!
Hier nog even aan toevoegen:
- mijn zweet stinkt veel meer
- puistjes komen heel snel weer opzetten

Pathogen wijzigde deze reactie 06-02-2019 08:28 (70%)

• Valorian
TheOmen schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:02:
[...]

Veluwezoomtrail

En wat anders:
Zalando Lounge heeft flink wat Saucony hardloopschoenen in de uitverkoop (oa. Triumph ISO4 voor €65, Kinvara 9 voor €52).
Kijk ik er nu overheen? Ik zie Saucony er niet bij staan?

Ah, al gevonden. Staan kennelijk niet meer onder een apart "Saucony" button maar gewoon bij sport. Nice, thanks. Net nieuwe spierwitte kinvara's gekozen. In een halve maat groter dan de vorige keer, zou goed moeten komen!

Valorian wijzigde deze reactie 06-02-2019 10:19 (23%)

• TheOmen
Valorian schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:15:
[...]

Kijk ik er nu overheen? Ik zie Saucony er niet bij staan?
Kijk je wel bij Zalando Lounge? :P

https://www.zalando-lounge.nl/campaigns/ZZLQJ4

• Stefangrp
Kijk ik er overheen of vermelden ze nergens het type (kinvara, iso etc)

• Roadman
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22-04 15:26
Stefangrp schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:35:
Nope, staan er niet bij.
Je moet het van de schoen zelf aflezen.

Roadman wijzigde deze reactie 06-02-2019 10:39 (8%)

• TheOmen
Stefangrp schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:35:
Nee, daar is Zalando niet erg scheutig mee. Meestal helpt het om het model te herkennen of in te zoomen op de foto's.
Sowieso moet je al ongeveer weten wat je wilt want de specs zijn schaars. Drop, stack-height en andere belangrijke gegevens worden niet gegeven.
Maar als je al Triumphs zoekt is €65 niet te overtreffen.

• Valorian
TheOmen schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:42:
[...]

Nee, daar is Zalando niet erg scheutig mee. Meestal helpt het om het model te herkennen of in te zoomen op de foto's.
Sowieso moet je al ongeveer weten wat je wilt want de specs zijn schaars. Drop, stack-height en andere belangrijke gegevens worden niet gegeven.
Maar als je al Triumphs zoekt is €65 niet te overtreffen.
Precies dat. En laat je ook niet misleiden door de Zalando tekst, soms staat er 'trail schoenen' bij een flat racer of juist 'stabiliteit' bij een neutrale schoen. Verder zijn het vaak de minst gewilde kleuren die overblijven. Van Saucony herkende ik zo op het eerste gezicht de Ride, Triumph, Kinvara, Fastswitch, en Guide schoenen in de aanbiedingen. Vorig jaar een Kinvara 9 gekocht maar vond die net te smal vallen (terwijl dezelfde maat in 5 + 7 wel goed viel). Nu dus in deze outlet een spierwitte 9 in een halve maat groter gekocht.

• Stefangrp
Ik zie alleen witte kinvara (toch?) Das nou weer jammer..

• Pathogen
Ook Vapor Gloves voor echt een prikkie... OK die zijn al weg :P

Pathogen wijzigde deze reactie 06-02-2019 10:56 (21%)

• mrwolf
  • Niet online
Net twee weken terug nieuwe GUIDO ISO's gekocht, ook bij Zalando Lounge, voor 75 euro. Vond ik al een goede deal. Nu exact dezelfde weer voor 55 euro, ook nog in de juiste maat.

Helaas te laat om de vorige bestelling nog te retourneren, grrr...

• nogeeninlog
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22-04 11:52
Nu we het toch over schoenen hebben:
Wat is de beste combinatie van schoenen? Ervan uitgaande dat je alleen op de weg loopt en dus geen trail- of baanschoenen nodig hebt.

Kun je het beste schoenen hebben met dezelfde demping en verschillende drop?
Of kun je het beste schoenen hebben met dezelfde drop en verschillende demping?

• Valorian
nogeeninlog schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:41:
Wat is de beste combinatie van schoenen? Ervan uitgaande dat je alleen op de weg loopt en dus geen trail- of baanschoenen nodig hebt.

Ik vrees dat daar geen eenduidig antwoord op is, hangt namelijk ook weer samen met wat voor soort trainingen / wedstrijden / doel, wat je gewend bent, etc. Maar om je toch een voorbeeld te geven: een logische roulering lijkt mij zelf bijvoorbeeld (als je normaal redelijk neutrale schoenen met gemiddelde demping hebt): lichte schoenen met minder demping voor korte snelle trainingen/wedstrijden en zwaardere stabielere schoenen met meer demping voor de langere afstanden. Wat ik niet durf te zeggen is of wisselen van 'drop' nu raadzaam is. Zelf heb ik gekozen om na de overstap van 8mm (Saucony Ride) naar 4mm (Kinvara) ook mijn lange-aftandsschoen (nu Freedom ISO) met 4mm te kiezen, omdat ik bang was dat weer 'terug' naar Ride (8mm) misschien tot problemen zou leiden.

Bij Solereview zie je wel een 'advies' m.b.t. rouleren. Je kiest daar je gebruikelijke schoen uit een lijst en ziet dan roulerings-opties/alternatieven, zowel van zelfde merk als van concurrenten.

• Rudedadude
  • Registratie: september 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

nogeeninlog schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:41:

Ik zou eerder in demping varieren dan in drop, alhoewel beide kan. Drop heeft nog iets meer invloed op je looptechniek. Ik loop technisch het prettigst bij 0mm en bij meer dan iets van 6mm merk ik het echt. Demping heeft weinig invloed op mijn looptechniek. Ik heb een voorliefde voor schoenen met een zachte demping en een relatief dunne zool, zodat je niet op een matras loopt maar juist ook de ondergrond meekrijgt. Maar ik heb ook genoeg 'directe' schoenen met een heel beperkte mate van demping. En de schoenen die ik teveel demping vind geven haal ik of de inlegzool uit of verwissel die voor een hele dunne. Ik heb ook inlegzolen met drop, dus daarmee wissel ik ook wel eens af. Zo heb ik schoenen die ik op meerdere manieren kan gebruiken.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:56

Roozzz

Plus ultra

TheOmen schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:02:
[...]
En wat anders:
In aanvulling daarop, mocht iemand op zoek zijn naar trailrunschoenen: De Trailrunshop heeft momenteel ook een forse sale.

Zelf heb ik daar vorige week 2 paar van mijn favoriete schoenen opgepikt voor minder dan de kosten van 1 paar regulier :P Kan dus de moeite waard zijn om even te neuzen...

• JMaster
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-04 15:15
Calitomnication schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 22:50:
[...]
Verhaal...blah blah

Een tempo van 3.40/km ging eigenlijk verrassend goed, maar ik merkte wel dat ik mijn spieren extra strak aan het spannen was om de rotatie van het bovenlichaam (want rotatie = pijn) zoveel mogelijk te beperken. Hiervoor kreeg ik weer kudo's van de trainer, de suggestie om iedereen dan maar een gekneusde ribbenkast te bezorgen om zo rotatie tegen te gaan werd minder enthousiast ontvangen overigens :P.

nog een verhaaltje
Euhm.... tja, hoe zal ik het voorzichtig brengen. Dat tempo is moordend voor mij, als gezond, pijnvrij, geen gekneusde botten, oude man. Mijn kudo's heb je ook, ook al had je nergens last van.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Nou, magneetjes zijn binnen, geinig spul. Vanavond maar een laatste rondje doen in aanloop naar zondag, kijken of het minder roestig gaat dan afgelopen zaterdag. Het weer lokt alvast lekker aan. :')

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Frenz64
Gisteren niet gelopen (zoonlief jarig) dus ik 'mag' ook vanaaf, eerst maar door de regen terugfietsen, wat een feest.

• nogeeninlog
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22-04 11:52
Valorian schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:29:
[...]

Ik vrees dat daar geen eenduidig antwoord op is, hangt namelijk ook weer samen met wat voor soort trainingen / wedstrijden / doel, wat je gewend bent, etc
Ik heb jarenlang gelopen op Nike Structure 17 (drop 11 of 12 mm), daarna de Structure 18 (drop 9mm), gelijk daarmee de Saucony Guide 8 (drop 8mm).
sinds afgelopen september loop ik op de New Balance 890v6 (drop 6mm). Heerlijke schoenen :) langste afstand die ik hiermee heb gelopen was 27 km en toen had ik het gevoel dat ik er makkelijk nog 10 kon lopen.
Sinds vorige lente heb ik ook een paar Newton Fate II (drop 4,5 mm). Deze gebruik ik vooral voor intervaltrainingen, ik heb er slechts 1x meer dan 10 km op gelopen. Het is me niet gelukt er ontspannen op te lopen, de belasting voor mijn kuiten is zwaar, maar ik wil ze nog wel eens met mijn tenen omhoog proberen, zoals kramerty88 heeft aanbevolen.
Die New Balance schoenen had ik bedoeld voor max 25 km en omdat ik ook dacht aan een tweede marathon heb ik in november een paar Asics Dynaflyte 3 (drop 8mm) gekocht. Daar heb ik een voetblessure in opgelopen. :(

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gonadan schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:53:
Nou, magneetjes zijn binnen, geinig spul. Vanavond maar een laatste rondje doen in aanloop naar zondag, kijken of het minder roestig gaat dan afgelopen zaterdag. Het weer lokt alvast lekker aan. :')
Magneetjes voor je startnummer bedoel je neem ik aan (ja sorry, heb daar in een flits iets van voorbij zien komen). Heb die 2 jaar geleden ook bij mijn startnummer van de HM van Eindhoven bestelt, maar eigenlijk nooit gebruikt. Waar ik bang voor ben is dat die je shirt omlaag trekken, loop sinds 1 jaar met zo'n startnummer band en moet zeggen, bevalt uitermate goed! Het is soms even een kwestie van de band op de juiste plek drukken, maar als hij eenmaal zit, dan gaat ie nergens mee heen. Daarnaast kun je het startnummer ook mooi een kwartslag draaien zodat hij over je been valt, geen last en super eenvoudig te bevestigen!

Overigens gisteren tijdens de baantraining weer bijna op m'n plaat gegaan, de baan was binnen 2 a 3 ronden ontzettend glad geworden. Kan er ook mee te maken hebben dat m'n schoenen toch echt aan vervanging toe zijn. Balen is wel, ze zijn bijna allemaal op :(.

Nike Zoom Fly 4% - 663 km = op
New Balance VaZee 2090 (blauw) - 715 km = zo goed als op
New Balance VaZee 2090 (geel) - 760 km = op
Nike Air Zoom Elite - 845 km = eigenlijk ook op, maar het kan nog net

Dan heb ik nog 2 paar schoenen, maar 1 paar is niet geschikt voor deze omstandigheden (Nike Zoom Fly (rood)) en de Mizuno Wave Shadow, maar daar heb ik eigenlijk nooit echt lekker op gelopen. Toen ik ze kocht leken ze geweldig en ook de eerste trainingen geen klachten, maar ze "plakken" me te veel aan de weg, voelen heel stroperig aan. Een tijd geleden had ik ze op de baan aan en kwam bijna niet vooruit, sprinten ging niet, geen fijne schoen. Maar goed, ook deze heeft al iets van 400 km op de teller, dus het einde is ook bijna in zicht, al zou je deze tot de 1000 km kunnen doortrekken.

Binnenkort dus maar eens de Run2Day sponsoren en portemonnee plunderen :'( :*) 8)

• Stefangrp
SiS heeft wat leuke aanbieidingen. Oa 2 voor de prijs van 1 op de 20-box gels
https://www.scienceinspor...2578,640HD,V2I5G8,O0BX8,1

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Calitomnication schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:18:
Magneetjes voor je startnummer bedoel je neem ik aan (ja sorry, heb daar in een flits iets van voorbij zien komen). Heb die 2 jaar geleden ook bij mijn startnummer van de HM van Eindhoven bestelt, maar eigenlijk nooit gebruikt. Waar ik bang voor ben is dat die je shirt omlaag trekken,
Hoe dan? Die dingetjes zijn reteklein en wegen echt niks. Vast maken viel me ook alles mee dus denk dat ze wel gaan bevallen.
loop sinds 1 jaar met zo'n startnummer band en moet zeggen, bevalt uitermate goed! Het is soms even een kwestie van de band op de juiste plek drukken, maar als hij eenmaal zit, dan gaat ie nergens mee heen. Daarnaast kun je het startnummer ook mooi een kwartslag draaien zodat hij over je been valt, geen last en super eenvoudig te bevestigen!
Ik haat een band om mee heen, dus nog liever keilbouten in m'n borstbeen. :>
Overigens gisteren tijdens de baantraining weer bijna op m'n plaat gegaan, de baan was binnen 2 a 3 ronden ontzettend glad geworden. Kan er ook mee te maken hebben dat m'n schoenen toch echt aan vervanging toe zijn. Balen is wel, ze zijn bijna allemaal op :(.

Nike Zoom Fly 4% - 663 km = op
New Balance VaZee 2090 (blauw) - 715 km = zo goed als op
New Balance VaZee 2090 (geel) - 760 km = op
Nike Air Zoom Elite - 845 km = eigenlijk ook op, maar het kan nog net
Wat is jouw definitie van op dan? Zijn het allemaal slicks geworden?

• Frenz64
Kleuren worden flets @Calitomnication ?

Zo, heerlijk gelopen nadat het droog werd. Mocht van mezelf niet meer dan 10km lopen, om binnen de 35km per week te blijven, maar over het tempo hadden 'we' geen afspraken.

Beetje op gevoel de eerste km's, zo rond de 5:35 - 5:40. Ik dacht bij km 4, als ik nou eens iets versnel, dan kijk ik of 11 km/h gemiddeld (5:27) haalbaar is. Volgende km was 5:15, yes, hoofdrekenen en tempo vasthouden valt niet mee, maar de daaropvolgende zaten allemaal rond of onder de 5:20, eindgemiddelde 11,05 km/h yaayyyy, voldoening. Km 9 ging zelfs bijna in het superslome Keniaanse inlooptempo (5:07) :+

Hoe ging de generale repetitie @Gonadan ?

• kramerty88

kramerty88

Nou, dit was hem dan, de laatste training voor het NK dit weekend in Schoorl: https://www.strava.com/activities/2128655376

Beetje rennen zonder al te moe te worden met veel wisseltempo’s en dus lange pauzes: 3x(1000-200-600-200) p200 sp400;

Redelijke opsteker qua hoe ‘eenvoudig’ het ging, dus nu nog goed uitrusten, geen handen schudden (gaan veel virussen rond op het moment) en mentaal ff sterk worden (beetje pussy aan het doen laatste tijd :+ ).

Grappige is dat ik of oud aan het worden ben, of mijn voeten ook afvallen. Ik wilde vandaag mijn racers weer aandoen, die ik een jaar niet aan heb gehad, maar die passen ineens niet meer. Ze zijn te groot. Ik schuif erin, hoe strak ik ze ook vast veter. En ze zaten als gegoten... :/
Dus een kleine tegenslag dat ik het NK nu moet lopen op mijn tempo schoenen (die toch net ff wat zwaarder zijn), Adizero Adios i.p.v. Flyknit racer. Daar gaan weer een paar secondes. |:(

kramerty88 wijzigde deze reactie 06-02-2019 21:52 (5%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Gewoon bare foot Henkie, beetje die hard. :P

@Frenz64 eigenlijk boven verwachting goed. 6,5 km op 5:57, wedstrijddoeltempo dus, heb ik de afgelopen weken niet gehaald.
Bewust niet te veel aangepast dit keer. Vorige keer veel van @kramerty88's tips tegelijk geprobeerd wat het rommelig maakte. Nu puur focus op rechtop lopen, landing en direct naar achteren trekken. M'n benen waren soepel dus conditie was de enige beperking, de lichte ijzersmaak bevestigt dat. :P

Nu hopen dat dit niet al de piek was en ik zondag op m'n wenkbrauwen die de duinen ga. :+

• Frenz64
Ah nee joh, zondag loop je de eerste km's al puur op adrenaline, het middenstuk in het geloof dat je dat tempo vasthoudt en de laatste km's op karakter, easy peasy

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Optimist. :P

• lateef
Gonadan schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 22:11:
@Frenz64 eigenlijk boven verwachting goed. 6,5 km op 5:57, wedstrijddoeltempo dus, heb ik de afgelopen weken niet gehaald.
Pittige training. Buiten wedstrijden om loop ik nooit meer dan 400 meter achter elkaar in wedstrijdtempo. Nu zal dat geen kwaad kunnen en zal je voor zondag waarschijnlijk wel voldoende hersteld zijn van deze training, maar het heeft waarschijnlijk ook weinig tot geen toegevoegde waarde voor de wedstrijd van zondag. Betekent natuurlijk niet dat je niet had hoeven trainen en ook niet dat je dat op wedstrijdtempo had moeten doen, maar om de belasting niet te zwaar te maken - en de training dus eigenlijk wel toegevoegde waarde moet hebben - had je naar mijn idee beter kunnen kiezen voor intervallen op wedstrijdtempo. Bijvoorbeeld 10x 400 meter of 4x 1000 meter.

Wanneer je 2/3 van je wedstrijdafstand achter elkaar op (beoogd) wedstrijdtempo loopt, train je naar mijn idee te hard of is je beoogd wedstrijdtempo te laag.

---
edit:

En verder wat @Frenz64, een wedstrijd is zwaar, maar over het algemeen zal je (zeker als beginner ) vaak sneller zijn dan je van jezelf verwacht. De eerste kilometers gaan als vanzelf en moet je eigenlijk vooral opletten dat je niet te hard gaat. Daarna is het vooral zaak dat tempo vol te houden en de laatste kilometer(s) indien mogelijk nog versnellen.

Voor mij geldt (bij een tien kilometer) nog steeds dat ik me de eerste kilometers in moet houden, in het middenstuk ga ik (vooral mentaal) vaak dood en vraag ik me af waar ik aan begonnen ben en in de laatste kilometers ka n ik - in de wetenschap dat het einde nadert - vaak toch nog wel (iets) versnellen.

In jouw geval zou ik gewoon van start gaan op 6.00 min/km, wat je door de situatie waarschijnlijk als redelijk eenvoudig zult ervaren, dat tempo vast houden en het zou me niets verbazen wanneer je dan in de laatste kilometer(s) nog over hebt om iets te kunnen versnellen.

lateef wijzigde deze reactie 06-02-2019 23:15 (31%)

• Valorian
Stefangrp schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:23:
SiS heeft wat leuke aanbieidingen. Oa 2 voor de prijs van 1 op de 20-box gels
https://www.scienceinspor...2578,640HD,V2I5G8,O0BX8,1
Thanks! Mooie tip, kan ik gebruiken om eens te testen met caffeïne gelletjes (in aanloop naar marathon). Daar heb ik er geen 40 van nodig maar gelukkig geldt de 2 voor 1 ook op 6-packs :)

@Calitomnication Balen van die gladheid op de baan. Ik betwijfel alleen of dat nou door je schoenen kan komen. Schoenen zijn tegenwoordig zo goed dat je in 700-800 km er volgens mij niet het profiel mee 'af' loopt, tenzij je hele lichte snel slijtende modellen hebt lijkt me. Maar regen op baan kan - zeker bij kou - ook al snel voor wat gladheid zorgen natuurlijk. Het blijft toch een raar materiaal, dat rubberachtige spul waar je op loopt. Ideaal qua demping maar net even wat gevoeliger voor opvriezing e.d. dan asfalt. Onze baan was vanavond niet glad, maar heeft helaas een matige afwatering waardoor het bij dit weer plassen stampen is... :( (zojuist weer 21 km afgetikt waaronder een lange en vrij saaie maar wel nuttige 1km + 2km + 3km + 2km + 1km kern op marathon-doeltempo (5:00/km).

Valorian wijzigde deze reactie 06-02-2019 23:59 (6%)

• lateef
Valorian schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 23:58:
[...]
Schoenen zijn tegenwoordig zo goed dat je in 700-800 km er volgens mij niet het profiel mee 'af' loopt
Dan heb je mijn schoenen na 700~800 km nooit gezien. Niet over het gehele loopvlak, maar bij mijn voorvoeten is het profiel dan echt (grotendeels) weggesleten. En ik loop niet op lichte (wedstrijd)schoenen.

• kramerty88

kramerty88

Haha @Gonadan, dat kunnen mijn tere voetjes niet aan O-)

• Iehmoow
So hee, al die verhalen over schoenen!

Ik loop op al vrij oude Asics Gel-Equation's. Zo oud zelfs, dat die hele reeks niet meer verkocht wordt. Door al deze verhalen begint het bij mij wel te kriebelen om naar nieuwe over te gaan stappen. Heeft er iemand ergens een goed artikel met advies voor handen, of moet ik maar gewoon gaan googlen?

• mrwolf
  • Niet online
Iehmoow schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 08:34:
So hee, al die verhalen over schoenen!

Ik loop op al vrij oude Asics Gel-Equation's. Zo oud zelfs, dat die hele reeks niet meer verkocht wordt. Door al deze verhalen begint het bij mij wel te kriebelen om naar nieuwe over te gaan stappen. Heeft er iemand ergens een goed artikel met advies voor handen, of moet ik maar gewoon gaan googlen?
Geen van beiden, ga naar een goede hardloopwinkel en laat je adviseren en ga testen :)

• Frenz64
Als ex-wedstrijd roeier zal je ook niet de lichtste zijn (tenzij je een lichte pik was natuurlijk ;) ), dan vallen er gelijk heel veel schoenen weg. Wat @mrwolf zegt, winkel met loopband en proberen. Die zien ook gelijk of je proneert of niet. Zou er ook niet te lang mee wachten, met die oude Asics kan je ellende verwachten als je je aantal km's gaat opvoeren.

• Iehmoow
Frenz64 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:13:
Als ex-wedstrijd roeier zal je ook niet de lichtste zijn (tenzij je een lichte pik was natuurlijk ;) ), dan vallen er gelijk heel veel schoenen weg. Wat @mrwolf zegt, winkel met loopband en proberen. Die zien ook gelijk of je proneert of niet. Zou er ook niet te lang mee wachten, met die oude Asics kan je ellende verwachten als je je aantal km's gaat opvoeren.
Zeer zeker niet, zware bal die sindsdien alleen maar zwaarder geworden is 8)7

Dit weekend zit ik alleen zelf al vol gepland, denk dat ik me volgend weekend maar eens ga laten informeren dan!

• Frenz64
Persoonlijke tip van 90+ loper: ga naar een shop waar ze ook Hoka's verkopen @Iehmoow . Ik loop nu op Bondi 5's en het zijn de fijnst dempende schoenen die ik ooit gehad heb, na Asics, verschillende Mizuno's. Ze zien er wat 'aparter' uit met die dikke zolen, maar mij zitten ze als gegoten.

(weet niet waar je woont, maar Rob Druppers heeft een shop en 30mtr testbaan in Leidsche Rijn bij Utrecht)

• Bartjoo71
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14-03 15:10
Mijn persoonlijke mening...
Hoka's heb ik een halve seconde aangehad, hele rare schoenen. Alsof je bij iedere stap je achillespees oprekt en afscheurt.

• Frenz64
Afscheuren nog wel, maar het is een "love or hate" merk, da's duidelijk.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
lateef schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 00:15:
Dan heb je mijn schoenen na 700~800 km nooit gezien. Niet over het gehele loopvlak, maar bij mijn voorvoeten is het profiel dan echt (grotendeels) weggesleten. En ik loop niet op lichte (wedstrijd)schoenen.
Gaat er dan geen energie verloren doordat je veel slipt bij afzetten?

• Rudedadude
  • Registratie: september 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

Bartjoo71 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:43:
Mijn persoonlijke mening...
Hoka's heb ik een halve seconde aangehad, hele rare schoenen. Alsof je bij iedere stap je achillespees oprekt en afscheurt.
Je moet er ook op rennen. Door de ' rocker' vorming is de hiel lager dan het middenstuk, maar daar heb je alleen tijdens wandelen last van.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• lateef
Gonadan schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:08:
[...]

Gaat er dan geen energie verloren doordat je veel slipt bij afzetten?
Vast wel iets, maar zo heel veel slip ik dan ook weer niet. Behalve dan in de situaties zoals @Calitomnication, ik doe weleens trainingen op een atletiekbaan en dan merk ik wel dat ik met versleten schoenen aanmerkelijk meer slip dan op asfalt of andere bestrating of met niet/minder versleten schoenen.

edit:

ik kwam nog een fotootje tegen op mijn telefoon van versleten schoenen, als idee :D

lateef wijzigde deze reactie 07-02-2019 13:04 (15%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ah dat is wel een heel ander beeld, het is alleen bij je tenen weg. De hele voorvoet (en bal) heeft nog zat profiel. Ik dacht dat je dat ook allemaal weggesleten had. :D

• Mystikal
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:59

Mystikal

It never hurts to help

Ik loop ook even bij deel 8 binnen.

Ik heb al 3 jaren een haat - liefde verhouding met hardlopen. Als referentie, destijds 38 jaar, 1.98mtr, 92kilo. Tijdens de kerst van 2016 was ik begonnen met een hardloop schema van de Belgische Evy. Zoals zo vaak natuurlijk iets te snel begonnen en iets te lang door gegaan. Het resulteerde in pijn in mijn linkerheup, waardoor ik ongeveer na 4 maanden ben moeten stoppen. Mijn conclusie, te hard van stapel gelopen.
Tijdens de kerst van 2017 een nieuwe poging gedaan. Heeeeeeel rustig opbouwen, maar wederom heup klachten na een maand of 4. Balen natuurlijk en weer gestopt.
Tijdens de kerst van 2018 wederom een laatste poging. Nieuwe schoenen laten aanmeten bij Starshoe in Breda en weer rustig gaan opbouwen. Het verschil was meteen daar. Geen klachten, geen pijn (natuurlijk wat spierpijn links en rechts). Met als gevolg dat ik na de 12e keer hardlopen de 6km kon volmaken zonder wandel sessies er tussen. Wat een fijne overwinning voor mezelf.

Ik ben echte een ochtendloper. Dus loop 2 a 3 keer in de week, maar altijd in de ochtend. Meestal rond 06:00 al (ook in het weekend). Heerlijk vind ik het als het nog stil is overal.

Kern van mijn verhaal is dat schoenen echt het verschil maken. Hopelijk blijf ik pijn vrij.

Doel nu is de 5km onder de 30 minuten en wellicht langzaam gaan uitbouwen naar de 7 a 8km toe.

Loop nu 6,30 p/km. Zeker geen recordtijd, maar dat maakt me niets uit.

Ik twijfel alleen nu of ik meer op hartslag moet gaan lopen? Heb er geen aparaat voor op het moment. Ik loop met een Galaxy S7 en Runkeeper.

Basement Bios ---- Exo-S

• mrwolf
  • Niet online
@Mystikal Ik zou eerst een vervolgschema (al dan niet van Evy) volgen, en nu eerste de kilometers gaan maken, en je tempo wat omhoog krijgen. Lopen op hartslag is voor daarna, op dit moment puur informatief.

Maar..... als tweaker zijnde *moet* je natuurlijk wel een hardloopgadget hebben, en dan begin je bij een horloge. :P

• lateef
Gonadan schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:16:
Ah dat is wel een heel ander beeld, het is alleen bij je tenen weg. De hele voorvoet (en bal) heeft nog zat profiel. Ik dacht dat je dat ook allemaal weggesleten had. :D
Nou, het profiel op de voorvoet en bal is toch echt zo goed als helemaal weg. Waar nieuw tussen het zwarte en het witte nog een aantal millimeter zit, loopt dat nu gelijk over. En ook de profielstrepen van een paar millimeter zijn zo goed als helemaal weg. Schoenen zijn dan gewoon ‘slicks’, kan je best op lopen (naar mijn idee), maar ik merk wel dat ik in bepaalde situaties dan gewoon slip.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
lateef schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:56:
Nou, het profiel op de voorvoet en bal is toch echt zo goed als helemaal weg. Waar nieuw tussen het zwarte en het witte nog een aantal millimeter zit, loopt dat nu gelijk over. En ook de profielstrepen van een paar millimeter zijn zo goed als helemaal weg. Schoenen zijn dan gewoon ‘slicks’, kan je best op lopen (naar mijn idee), maar ik merk wel dat ik in bepaalde situaties dan gewoon slip.
Op de foto zit het er gewoon nog, je mist alleen wat van het fijne profiel. Maar goed, als het irritant gaat slippen zijn ze gewoon aan vervanging toe. Voor gewoon schoon wegdek zou ik die denk ik gewoon nog gebruiken, een modderpaadje lijkt me vervelender. :P

• Frenz64
Goeie specs @Mystikal alleen je mist 15 jaar ;)

Mooi om te horen dat je nu pijnvrij bent, realiseer je wel dat 90kg+ mannen tot 500-600 kilo per stap te verwerken hebben op pezen en gewrichten (ik tenminste altijd begrepen dat het een factor 6 kan zijn) Ik heb m'n leergeld betaald door de jaren heen, bouw voorzichtig op. Je hebt een hele periode voor je nu waarbij je steeds je pr's gaat verbreken, heel motiverend, maar wel een valkuil, want je loopt geheid tegen de volgende grens aan.

Een horloge moet je jezelf gewoon gunnen. Niet dat het persé nodig is, maar de correlatie pace en hartslag zien verbeteren is gewoon leuk en lopen zonder telefoon is linksom of rechtsom veel prettiger. Het hoeft ook niet gelijk een Fenix 5X plus te zijn hè. Tweedehands of Amazfit Stratos does the job as well.

• Ruurd31
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:50
Je kan eventueel ook enkel een hartslagband koppelen aan je telefoon. Met Strava (en volgens mij ook Runkeeper) kun je dan je band syncen aan de app. Vervolgens zie je wel jouw hartslag achteraf. Tijdens kan ook, maar moet je met het scherm aanlopen natuurlijk.

Zelf ben ik echt een voorstander van een horloge. Ook handig tijdens vakantie, maar ook voor multi-sport. Tevens kun je er ook super handig jouw trainingen inzetten en dus bijv. een interval afwerken. Ik heb zelf eerst ook een jaar met mobiel gelopen, toen wist ik wel dat ik zou blijven lopen en heb ik hem mezelf gegund. ;-)

• Pathogen
Het grote Sporthorloge met GPS topic

lalala :P

Voor elke wens is wel een sporthorloge te vinden idd. Ik heb zelf nog een 230 te koop op MP, en @Calitomnication wil misschien wel van zijn 235 af :P maar kijk vooral wat voor jouw wensen en budget voldoet :Y

• Mystikal
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:59

Mystikal

It never hurts to help

Tnx for alle tips! Ik besef me dat ik niet perse het beste loop postuur heb en doe het ook rustig aan. Ik wil nu gewoon lekker rond die 6km blijven hangen voor een tijdje. Kijken of dat de komende weken goed blijft gaan.

Horloges ben ik wel bekend mee. Heb er zelf een stuk of 12... (al 8 verschillende G-Shocks). Heb zelf een Huawei watch en mijn vrouw de Tomtom Music (oid).

Zou graag een Fenix 5x plus (oid) willen hebben. Vind ik wel een mooi klokkie, maar kan het er nog niet aan uitgeven. Maar zou wel ideaal zijn.

Maar adviezen zijn fijn. Even lekker rustig aan doen nog,.

Basement Bios ---- Exo-S

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Dit epistel nog gemist, nog even reageren. :P
lateef schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 22:51:
Pittige training. Buiten wedstrijden om loop ik nooit meer dan 400 meter achter elkaar in wedstrijdtempo. Nu zal dat geen kwaad kunnen en zal je voor zondag waarschijnlijk wel voldoende hersteld zijn van deze training, maar het heeft waarschijnlijk ook weinig tot geen toegevoegde waarde voor de wedstrijd van zondag. Betekent natuurlijk niet dat je niet had hoeven trainen en ook niet dat je dat op wedstrijdtempo had moeten doen, maar om de belasting niet te zwaar te maken - en de training dus eigenlijk wel toegevoegde waarde moet hebben - had je naar mijn idee beter kunnen kiezen voor intervallen op wedstrijdtempo. Bijvoorbeeld 10x 400 meter of 4x 1000 meter.
Enige tijd geleden heb ik wat rondgevraagd hier en daar kwam het (bijna) unanieme advies om eerst gewoon lekker kilometers te gaan maken en pas later aan specifieke trainingen te gaan denken. Het heeft voor mij dan ook geen ander doel dan gewoon in beweging blijven en lekker lopen.
Wanneer je 2/3 van je wedstrijdafstand achter elkaar op (beoogd) wedstrijdtempo loopt, train je naar mijn idee te hard of is je beoogd wedstrijdtempo te laag.
Of je bent er gewoon niet zo mee bezig. Ik begon op een tempo wat op dat moment aanvoelde als rustig warm worden en ben daarna gewoon lekker gaan lopen volgens de WZWWHSS-methode van @Frenz64. Dat bleek dus 5:57 te worden voor het rondje, zonder rare pieken of dalen dus lekker vlak.

De doelstelling voor de wedstrijd van zondag is ook geen hogere wiskunde, die heb ik afgelopen herfst bedacht bij het inschrijven. Een jaar of vijf geleden liep ik hem op 6:00 dus vond dat wel een mooie richttijd. Enige verschil is dat ik toen fitter was en 92 woog in plaats van de 110 nu. De afgelopen weken gaat de snelheid gestaag omhoog dus we zien wel, het is sowieso m'n tweede wedstrijd ooit dus meer dan gewoon een recreatieve loop met een groepje moet je er ook niet van maken. :P
En verder wat @Frenz64, een wedstrijd is zwaar, maar over het algemeen zal je (zeker als beginner ) vaak sneller zijn dan je van jezelf verwacht. De eerste kilometers gaan als vanzelf en moet je eigenlijk vooral opletten dat je niet te hard gaat. Daarna is het vooral zaak dat tempo vol te houden en de laatste kilometer(s) indien mogelijk nog versnellen.

Voor mij geldt (bij een tien kilometer) nog steeds dat ik me de eerste kilometers in moet houden, in het middenstuk ga ik (vooral mentaal) vaak dood en vraag ik me af waar ik aan begonnen ben en in de laatste kilometers ka n ik - in de wetenschap dat het einde nadert - vaak toch nog wel (iets) versnellen.

In jouw geval zou ik gewoon van start gaan op 6.00 min/km, wat je door de situatie waarschijnlijk als redelijk eenvoudig zult ervaren, dat tempo vast houden en het zou me niets verbazen wanneer je dan in de laatste kilometer(s) nog over hebt om iets te kunnen versnellen.
Mijn opbouw is meestal te hard van start, dus ik ga dat nu proberen te voorkomen. Gewoon op gevoel rustig een kilometer of twee warm worden en wel zien hoe het deelnemersveld zich verspreidt. Hopelijk zit ik dan rond de 6:00 zodat ik hem lekker vlak kan houden. Daarna wellicht iets versnellen maar niet teveel want dan blaas ik mijzelf op.
En verder gewoon de WZWWHSS-methode. ;)

• m-vw

m-vw

Mischien is deze vraag een appart topic waard en/of had ik beter moeten zoeken op Google, maar dat hoor ik dan wel.

Situatie is als volgt:
Afgelopen week een intervaltraining gelopen op de loopband en hier manueel een TCX bestand voor gemaakt om mijn hartslag aan de tijd/afstand te koppelen. Dit bestand succesvol kunnen importeren, echter wordt de data flink gemanipuleerd door Strava.

Dit is hoe ik gelopen heb (Snelle Excel grafiek):
https://tweakers.net/ext/f/N4tZETzLa5B59VoEpMOZvRqV/thumb.jpg

En dit maakt Strava ervan:
Strava Magic

Is er een manier om de Stravamanipulatie te voorkomen?

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:03

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Over schoenen gesproken, ik had afgelopen week met wintersport mijn Saucany Kinvara 9 meegenomen, iedere dag zaten ze in mijn rugzak en nooit het idee gehad zware belasting te dragen. Echt fijne schoenen! Helaas niet aan hardlopen toegekomen :+

• Roadman
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22-04 15:26
m-vw schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 18:07:
Mischien is deze vraag een appart topic waard en/of had ik beter moeten zoeken op Google, maar dat hoor ik dan wel.

Situatie is als volgt:
Afgelopen week een intervaltraining gelopen op de loopband en hier manueel een TCX bestand voor gemaakt om mijn hartslag aan de tijd/afstand te koppelen. Dit bestand succesvol kunnen importeren, echter wordt de data flink gemanipuleerd door Strava.

Dit is hoe ik gelopen heb (Snelle Excel grafiek):
[Afbeelding]

En dit maakt Strava ervan:
[Afbeelding: Strava Magic]

Is er een manier om de Stravamanipulatie te voorkomen?
Ik zie eigenlijk niet zo in wat er mis mee is wat Strava ervan gebakken heeft?
Snelheid komt aardig overeen met tempo

• Stefangrp
Zo het eerste loopje na de Asselronde weer achter de rug. Kon afgelopen maandag amper lopen, maar nu was het eigenlijk weer best soepel 7 km.

Op naar volgende mooie doelen :)
30km loopje / pr's scherper zetten op 5 en 10 / 5 minuten van HM tijd af schrapen.
Ik moet nog kiezen wat prio gaat krijgen.

• m-vw

m-vw

Roadman schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:52:
[...]

Ik zie eigenlijk niet zo in wat er mis mee is wat Strava ervan gebakken heeft?
Snelheid komt aardig overeen met tempo
De versnelling/vertraging duurt veels te lang in de Strava grafiek. Ik loop 6 minuten 7,5km/u en versnel dan in een korte tijd naar 10,3km/u. De Strava grafiek begint al rond 5:30min te versnellen en dit loopt door tot ver na 6min. Bij de vertraging treedt hetzelfde op.

• nokie
  • Laatst online: 21-04 22:39
Zo, me even terug boven water melden. Na 3 weken helemaal niet te hebben gerend (en veel ijs en massage) sinds zondag terug aan het hobbelen. Het gaat trààààg, maar vandaag toch 20 minuutjes gehaald. Niet 100% pijnvrij, maar het gaat merkbaar de goede kant uit. Wat doet dit deugd!

Conditie is dankzij het fietsen niet weg, maar van rennen wordt ik blijkbaar toch gelukkiger dan van fietsen :)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Nou, laat de antwoorden parade maar beginnen :P
Gonadan schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:27:
[...]

Hoe dan? Die dingetjes zijn reteklein en wegen echt niks. Vast maken viel me ook alles mee dus denk dat ze wel gaan bevallen.
Ja, geen idee. Ik weet natuurlijk niet welke jij hebt, maar die van Eindhoven zijn (naar mijn mening) best groot en "zwaar". Heb er ook nog nooit mee gelopen overigens.
[...]
Ik haat een band om mee heen, dus nog liever keilbouten in m'n borstbeen. :>
Het was even wennen in het begin, maar is gewoon heerlijk. Heb er ooit een keer 15 (!!) minuten over gedaan om mijn startnummer op te spelden. Te hoog, te scheef, te dubbel, te laag, achterkant en voorkant van shirt aan elkaar gespeld. Dat zegt overigens ook iets over mijn speldtechtnieken, maar heb er dan echt geen geduld voor. Zo'n band is ideaal, sinds ik die heb behoort een perforator tot mijn standaard wedstrijduitrusting :P.
[...]
Wat is jouw definitie van op dan? Zijn het allemaal slicks geworden?
Slicks, profiel voor zo goed als op, gaten in het bovenwerk en zijkant (komt door de teen die daar doorheen drukt ofzo).
Zie antwoord hierboven :P
Valorian schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 23:58:
[...]

@Calitomnication Balen van die gladheid op de baan. Ik betwijfel alleen of dat nou door je schoenen kan komen. Schoenen zijn tegenwoordig zo goed dat je in 700-800 km er volgens mij niet het profiel mee 'af' loopt, tenzij je hele lichte snel slijtende modellen hebt lijkt me. Maar regen op baan kan - zeker bij kou - ook al snel voor wat gladheid zorgen natuurlijk.
Ja dat, en het feit dat ik toch wel redelijk op de voorvoet binnenkom, plus de schoenen zijn echt op, ben ik net trouwens achter gekomen. Op de weg, niks aan de hand, maar die was een beetje nat van de regen. Daar raakte ik de grip al kwijt. Dus echt tijd voor nieuwe schoenen.
Wat betreft de lichte schoenen, meestal kies ik wel de iets lichtere variant, vooral gemaakt om snel mee te lopen en niet zozeer om de lange duur mee te draaien. Dus ze slijten wel iets sneller inderdaad. :)
Pathogen schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:52:
Het grote Sporthorloge met GPS topic

lalala :P

Voor elke wens is wel een sporthorloge te vinden idd. Ik heb zelf nog een 230 te koop op MP, en @Calitomnication wil misschien wel van zijn 235 af :P maar kijk vooral wat voor jouw wensen en budget voldoet :Y
De twijfel is er nog steeds, ga ik voor de 645, wacht ik op de 655, is mijn 235 nog goed genoeg? Keuzes keuzes keuzes. Aan de andere kant, volgende week ben ik jarig :P.

Vandaag overigens weer een training gelopen en het ging wederom verrassend goed. Bij hoge inspanning merk ik wel dat de ademhaling iets lastiger gaat, want ja, dat doet best nog wel redelijk pijn enzo, maar verder eigenlijk lekker kunnen lopen. Wel een heel groot gedeelte tegen de wind in moeten lopen en dat brak me op het einde van de training, mede door het niet volledig kunnen doorademen, toch wel een beetje op. :)

Overigens nog een tip voor iedereen die welk in to podcasts is:
- Looppraat, leuke podcast over hardlopen. Lekker luchtig, iedere week een andere interessante gast.
- Susy Q&A, hardstikke interessant. Susan Krumins & Oliver Heimel (Runnersworld) praten in een ongeveer 30 minuten durende aflevering over hun races, trainingstips, leuke anekdotes en vragen van luisteraars komen aan bod.

Calitomnication wijzigde deze reactie 08-02-2019 08:09 (0%)
Reden: Spellcheck heeft sommige woorden aangepast

• Pathogen
@Calitomnication mensen die volgende week jarig zijn roeleren \o/ mental high five!
Hopelijk ben je genoeg hersteld om je kaarsjes normaal uit te kunnen blazen :P

* Pathogen gaat ze waarschijnlijk uithoesten :Y

• Martiveen
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:26
Calitomnication schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:08:

[...]

De twijfel is er nog steeds, ga ik voor de 645, wacht ik op de 655, is mijn 235 nog goed genoeg? Keuzes keuzes keuzes. Aan de andere kant, volgende week ben ik jarig :P.
Kan je denk lang wachten op een 655. De 645 is nog geen jaar uit volgens mij. En er is nog totaal niks uitgebracht. En als ze iets uitbrengen dan zal het waarschijnlijk met LTE zijn zoals ze met de vivo 3 hebben gedaan. Denk niet dat je daar op zit te wachten ;)
Pagina: 1 ... 29 ... 44 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True