Ik lees hier al een tijdje mee en ben zelf ook opbouwend hardloper. Ik volg het Basis beginner schema van Runnersworld (
https://www.runnersworld....Trainingsschema_5KM_B.pdf). Ik speel 1x per week ook volleybal en heb daarom, vind ik zelf, een behoorlijke conditie (ben 32 jaar). Op het schema zit ik nu bij week 9, training 1. Ik wil vanavond training 2 gaan doen. Officieel is het doel van dit schema de 5km, maar die haal ik al (tijd is ongeveer 25 minuten).
Een paar jaar geleden kon ik conditioneel 8-9km hardlopen, maar mijn knieën werkte op die afstanden niet meer mee met als resultaat pijn aan de buitenkant van de knie, altijd rechts beginnend. Na een tijdje niets doen heb ik besloten om bij het begin te beginnen, met goede schoenen dus. In eerste instantie had ik Brooks schoenen die mij door Runnersworld zijn aangeraden (ben over die winkel erg te spreken, ze nemen de tijd met de analyse en je kunt er ook terugkomen). Nadat ik de klachten bleef houden, met het lopen van dezelfde afstanden, terug gegaan waardoor ik nu met Asics Gel Cumulus 19 ren. Ik ben op dit moment een echte haklander.
Toen toch maar geconcludeerd dat het waarschijnlijk toch overbelasting is doordat mijn knieën die langdurige specifieke belasting niet gewend zijn. Tijdens volleyballen heb ik trouwens nergens last van. Dat heeft mij doen besluiten om het Runnersworld schema te gaan proberen. Tot nu toe loop ik klachtvrij en vind het hardlopen ook echt leuk. Dat was voorheen met die pijn niet zo, dat werkte behoorlijk demotiverend.
Toch heb ik altijd aan mijn techniek getwijfeld. Ik heb dan ook met grote interesse de post van @
kramerty88 gelezen over de techniek. Ik wil deze dan ook gaan aanleren. In het verleden heb ik de middenvoetlanding wel geprobeerd, met alle spierpijn in de kuiten tot gevolg. Maar misschien heb ik dit wel op een te lange afstand willen aanleren terwijl ik waarschijnlijk op kortere afstanden moet gaan proberen.
De punten waar ik in ieder geval mee wil beginnen:
- stabiele romp, rechtop en hoofd naar voren. bekken kantelen deed ik al
- armzwaai vanuit de schouder, elleboog in 40-90 graden
- feller bewegen van armen en benen, kleinere bewegingen maar wel sneller
Wat ik nog niet helemaal snap is de knie-inzet. Naar wat ik begrijp is dit het optrekken van de knie. Een ander punt is het afzetten met de tenen en het optrekken van de voet. Ik begrijp het principe maar weet nog niet hoe ik dit in praktijk moet brengen. Waarschijnlijk een kwestie van trial and error.
In ieder geval, ik heb er nu nog meer zin in om te gaan hardlopen en mijn techniek te verbeteren. Ik heb als doel de 10km van de Maasheggenloop in Boxmeer binnen het uur, die is ieder jaar ergens in september.
Echt top dat dit topic er is, lees hier met veel plezier mee met alle ervaring die er gedeeld wordt.