Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.448 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo'n trilbal, waar kun je dat mee vergelijken qua trilling? Telefoon? Seksspeeltje? Boormachine?
Ben wel benieuwd, maar ik vind €150 dan weer een hoop en wil weten of het goedkoper kan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iehmoow
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-08-2024
Vanavond voor het eerst een echt obstakel in het couch to 5k programma voor me:
5 minuten warmlopen

3 minuten hardlopen - 1,5 minuut wandelen
5 minuten hardlopen - 2,5 minuut wandelen
3 minuten hardlopen - 1,5 minuut wandelen
5 minuten hardlopen

5 minuten uitwandelen
De vorige trainingen waren dan toch echt een heel stuk gemakkelijker. De laatste liep ik op ongeveer 5:00/km op de hardloop stukken (2x: 1,5 minuut lopen, 1,5 minuut wandelen, 3 minuten lopen, 3 minuten wandelen) en volgens de Polar Running Index van mijn horloge moet ik 27:30 op 5k kunnen lopen met mijn huidige conditie. Daarom ben ik van plan om vanavond op 5:30 te lopen en dan te zien wat mijn hartslag daarbij doet.

Daarnaast wel een andere vraag:
De verandering van looptechniek (nogmaals dank @kramerty88 voor de uitgebreide techniek-post) heeft ervoor gezorgd dat de pijn uit mijn knie verdwenen is. Ook beginnen mijn kuiten er aan te wennen, want die spierpijn wordt ook iedere training minder.
Wat er wel overblijft is een soort 'beurs' of vermoeid gevoel in de spieren van mijn knie tussen de trainingen door. Is dat gewoon een gevolg van het opbouwen van trainingen en moeten die ook gewoon sterker worden, of is dat echt iets wat blessures tot gevolg kan gaan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Iehmoow langzamer lopen is m.i. zeker het devies! Je moet tijdens dit soort opbouwende trainingen niet het idee hebben dat je op je limiet loopt. Als je 3x per week op de limiet loopt gaan er dingen stuk :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wat is jullie ervaring met het online kopen van hardloopschoenen, ze passen en kort buiten proberen, en vervolgens retourneren?

Ik krijg bericht terug dat ze 'vies' zijn (de zolen, klopt ook wel), niet meer schoon te maken zijn en dus niet verkoopbaar via de webshop. Deze webshop heeft ook gewoon fysieke winkels waarvan ze zelf aangeven dat het gangbaar is om de schoenen (buiten) te testen.

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0mgn5cM/unnamed.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
Pathogen schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:58:
Zo'n trilbal, waar kun je dat mee vergelijken qua trilling? Telefoon? Seksspeeltje? Boormachine?
Ben wel benieuwd, maar ik vind €150 dan weer een hoop en wil weten of het goedkoper kan :P
Ik vond het ook nogal veel geld, daarom had ik hem na een korte test bij de 7H-loop beursstands toch maar even links laten liggen. Maar kon online ook geen soortgelijke goedkopere varianten vinden. Wel andere dingen die trillen maar dat leek me toch net niet. Verder heeft die bal wel echt een fikse trilstand, geloof 3 standen. Hij moet ook nog effectief zijn als je er met je volle gewicht op leunt, dus ook wel nodig. Vond het er verder wel degelijk en goed afgewerkt uitzien, en er zit natuurlijk een behoorlijke accu in. De prijs kan ongetwijfeld flink omlaag als dit een massaproduct zou worden, maar vooralsnog leek het mij wel gerechtvaardigd. Verder wat @kramerty88 al aangeeeft: als het écht werkt dan is 150 euro natuurlijk ook geen geld: 5x fysio of sportmassage en je bent al hetzelfde kwijt. Helaas kun je de kosten alleen niet bij je verzekeraar declareren als 'preventieve zorg' ;) .. Maar goed, het blijft een fiks bedrag, dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Iehmoow schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:59:
De vorige trainingen waren dan toch echt een heel stuk gemakkelijker. De laatste liep ik op ongeveer 5:00/km op de hardloop stukken (2x: 1,5 minuut lopen, 1,5 minuut wandelen, 3 minuten lopen, 3 minuten wandelen) en volgens de Polar Running Index van mijn horloge moet ik 27:30 op 5k kunnen lopen met mijn huidige conditie. Daarom ben ik van plan om vanavond op 5:30 te lopen en dan te zien wat mijn hartslag daarbij doet.
Food for thought: ik loop 17-hoog op de 5k en loop mijn rustige trainingen regelmatig op 5'-5'30/km :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

MrAcid schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:28:
Wat is jullie ervaring met het online kopen van hardloopschoenen, ze passen en kort buiten proberen, en vervolgens retourneren?

Ik krijg bericht terug dat ze 'vies' zijn (de zolen, klopt ook wel), niet meer schoon te maken zijn en dus niet verkoopbaar via de webshop. Deze webshop heeft ook gewoon fysieke winkels waarvan ze zelf aangeven dat het gangbaar is om de schoenen (buiten) te testen.

Foto:
[Afbeelding]
Lastig, je kunt een bij zo'n fysieke winkel langsgaan en daar je verhaal doen. Verwacht niet dat ze iets kunnen, veel van die winkels zijn franchise en draaien dan verlies als ze de schoenen aannemen. Maar als je aangeeft dat je wel bereidt bent om nieuwe schoenen af te nemen kunnen ze mogelijk misschien iets voor je regelen :).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iehmoow
kenneth schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:52:
[...]
Food for thought: ik loop 17-hoog op de 5k en loop mijn rustige trainingen regelmatig op 5'-5'30/km :)
Ik neem dan wel ook aan dat je op iets langere afstand loopt dan die 16 minuten van mij? :P

Ik moet ook wel zeggen dat het aan de harde kant is, zeker voor mij als beginneling. Het is alleen zeker niet maximaal en vindt de prikkel op zowel aeroob als anaeroob wel lekker. als ik 7:00 moet gaan lopen op deze tijden ga ik me zeker vervelen. Alleen goed in de gaten houden dat ik me niet blesseer, vandaar ook de vraag of dat het gevoel in mijn knieën kwaad kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 12:16
kenneth schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:52:
[...]
Ik moet echt eens leren rustige trainingen langzamer te lopen. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:39

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

Foto:
[Afbeelding]
Wat mij bij de winkel laatst verteld werd is dat ze heel makkelijk zijn bij retourneren als je het in de fysieke winkel op hun advies gekocht hebt. Bestel je het op eigen houtje en ga je het daadwerkelijk gebruiken dan heb je gewoon pech.

De wet schrijft voor dat je mag doen wat nodig is om te beoordelen of het artikel wat voor je is, maar daadwerkelijk gebruiken mag niet. Passen is dus oké, maar rondjes gaan lopen niet. Een teststukje is dan een grijs gebied, maar als je dat buiten gaat doen waardoor het permanente 'schade' doet aan het product dan ben ik geneigd de winkel gelijk te geven. :)

Vaak hebben die fysieke winkels overigens een aparte voorraad voor testrondjes en krijg je een verse doos uit het schap (of nabesteld) als je de schoenen daadwerkelijk wilt aanschaffen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 31-01-2019 13:40 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Er zit nog een flink scala tussen 5:30 en 7:00 ;)

Als je op je anaerobe drempel traint zit je (in theorie dus) veel te hoog. Ja, dat is natuurlijk wel het gebied waar je echt het gevoel krijgt flink bezig te zijn, maar:
Hardlopen is een duursport, géén explosieve sport. Natuurlijk zijn er sprintafstanden, maar de 800m wordt over het algemeen al niet meer als sprintafstand gezien.
Met een Couch25k programma train je voor 5 kilometer, grofweg ergens tussen de 20 en 40 minuten op eenzelfde tempo lopen. Ondanks dat je tijdens een wedstrijd jezelf flink de verzuring in kunt rammen en behoorlijk het gevoel kunt krijgen dat je op je max loopt kom je daar bij lange na niet aan de tempo's die je op een sprintafstand loopt.

Om je duurloopvermogen te verbeteren is een rustig tempo trainen zeer effectief. Je stimuleert de aanmaak van haarvaatjes, leert je lichaam dus om je spieren (en pezen!) beter van bloed te kunnen voorzien.
Die spieren en pezen moeten behoorlijk wennen aan dit nieuwe regime. Dat is ook meteen één van de redenen dat je niet in 1x minutenlang achter elkaar gaat lopen in zo'n programma. Met name pezen hebben daar tijd voor nodig, maar ook de spiergroepen die voor stabiliteit zorgen ipv kracht (bijvoorbeeld rond enkel en knie) bouwen langzamer op dan de krachtgroepen die je voor de afzet gebruikt.

Juist die fase waar je nú in zit is erg blessuregevoelig. Ja, je conditie heeft al een sprong gemaakt en de grotere spiergroepen zijn al een stuk ontwikkeld. Maar juist nu ga je leren de kortere blokjes aan elkaar te rijgen tot langere stukken. Hier ligt een grotere belasting op pezen en spieren op de loer en dat kun je verkleinen door je tempo aan te passen. Iets dat je overigens sowieso zult moeten doen om die grotere blokken uit te lopen in een constant tempo.

De grap is: als je nú langzamer gaat lopen, dan ga je over een tijdje met dezelfde inspanning een stuk sneller. Langzaam lopen is dé basis van je duurvermogen. Dus ja, dan begin je met 7:00, maar dat gaat vanzelf naar een 6:30 als je een tijdje training in je rugzak hebt. En dan naar 6:15.
Tegelijk ga je merken dat 5:00 dan ineens niet meer je drempel is, maar misschien al 4:50 of 4:45.
En dat zónder continu je lichaam zwaar te belasten!

Uiteraard hebben snelheidstrainingen óók nut, maar heel kort door de bocht genomen amper tot niet voor de beginnende loper. En die doe je niet elke training, want ook als gevorderde loper maak je dan gewoon wat kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
kramerty88 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:50:
[...]

Zonder overdrijven is dit echt mijn beste aankoop geweest. De foamroller van hen is ook wel prettig en effectief om snel je hele benen bij langs te gaan en krijg je 90% van de knopen wel los, maar hij komt niet diep genoeg bij mijn kuiten/hamstrings en bil om alles los te krijgen.

Die bal (hypersphere) wel. Ik heb hem nu iets meer dan een maand en bij alles wat ik voel (ik ben er inmiddels ervaren in om aan te voelen wat een knoopje is en wat niet) is het even rollen en in 2-3min is het weg. Waar het voorheen 'dingetjes' waren waarmee ik gewoon doorliep, rol ik ze nu snel even los en loop ik nu dus al een maand met vrij steile opbouw op hoog tempo compleet pijn- en irritatievrij.
Ik ben inderdaad net als Pathogen benieuwd of het ook goedkoper kan. Moet zo'n balletje echt kunnen trillen of zou je een vergelijkbaar effect ook kunnen bereiken met een niet-trillende bal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

zoefies schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:47:
[...]
Ik ben inderdaad net als Pathogen benieuwd of het ook goedkoper kan. Moet zo'n balletje echt kunnen trillen of zou je een vergelijkbaar effect ook kunnen bereiken met een niet-trillende bal?
Lacrosseballen zijn heel populair. Kosten een tientje.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
@Pathogen @zoefies
Ik zie nu dat er op Amazon ook budget-varianten staan van die ball, zoals deze voro 4 tientjes.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hmm, ik stop even met zoeken naar "Vibrating massage ball" op het werk :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-10 08:43
Ik lees hier al een tijdje mee en ben zelf ook opbouwend hardloper. Ik volg het Basis beginner schema van Runnersworld (https://www.runnersworld....Trainingsschema_5KM_B.pdf). Ik speel 1x per week ook volleybal en heb daarom, vind ik zelf, een behoorlijke conditie (ben 32 jaar). Op het schema zit ik nu bij week 9, training 1. Ik wil vanavond training 2 gaan doen. Officieel is het doel van dit schema de 5km, maar die haal ik al (tijd is ongeveer 25 minuten).

Een paar jaar geleden kon ik conditioneel 8-9km hardlopen, maar mijn knieën werkte op die afstanden niet meer mee met als resultaat pijn aan de buitenkant van de knie, altijd rechts beginnend. Na een tijdje niets doen heb ik besloten om bij het begin te beginnen, met goede schoenen dus. In eerste instantie had ik Brooks schoenen die mij door Runnersworld zijn aangeraden (ben over die winkel erg te spreken, ze nemen de tijd met de analyse en je kunt er ook terugkomen). Nadat ik de klachten bleef houden, met het lopen van dezelfde afstanden, terug gegaan waardoor ik nu met Asics Gel Cumulus 19 ren. Ik ben op dit moment een echte haklander.

Toen toch maar geconcludeerd dat het waarschijnlijk toch overbelasting is doordat mijn knieën die langdurige specifieke belasting niet gewend zijn. Tijdens volleyballen heb ik trouwens nergens last van. Dat heeft mij doen besluiten om het Runnersworld schema te gaan proberen. Tot nu toe loop ik klachtvrij en vind het hardlopen ook echt leuk. Dat was voorheen met die pijn niet zo, dat werkte behoorlijk demotiverend.

Toch heb ik altijd aan mijn techniek getwijfeld. Ik heb dan ook met grote interesse de post van @kramerty88 gelezen over de techniek. Ik wil deze dan ook gaan aanleren. In het verleden heb ik de middenvoetlanding wel geprobeerd, met alle spierpijn in de kuiten tot gevolg. Maar misschien heb ik dit wel op een te lange afstand willen aanleren terwijl ik waarschijnlijk op kortere afstanden moet gaan proberen.

De punten waar ik in ieder geval mee wil beginnen:
- stabiele romp, rechtop en hoofd naar voren. bekken kantelen deed ik al
- armzwaai vanuit de schouder, elleboog in 40-90 graden
- feller bewegen van armen en benen, kleinere bewegingen maar wel sneller

Wat ik nog niet helemaal snap is de knie-inzet. Naar wat ik begrijp is dit het optrekken van de knie. Een ander punt is het afzetten met de tenen en het optrekken van de voet. Ik begrijp het principe maar weet nog niet hoe ik dit in praktijk moet brengen. Waarschijnlijk een kwestie van trial and error.

In ieder geval, ik heb er nu nog meer zin in om te gaan hardlopen en mijn techniek te verbeteren. Ik heb als doel de 10km van de Maasheggenloop in Boxmeer binnen het uur, die is ieder jaar ergens in september.

Echt top dat dit topic er is, lees hier met veel plezier mee met alle ervaring die er gedeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:44
Als ik schoenen met zulke zolen opgestuurd zou krijgen dan zou ik ze terugsturen. Dus op het punt dat ze onverkoopbaar zijn via de webshop denk ik dat ze wel gelijk hebben.

Dat ze ook schoenen verkopen via de winkel (en daar wel uitgebreid laten testen, ook buiten) is verder toch niet echt een argument. Een fysieke winkel is hele andere business: in de winkel kunnen ze een ander (beperkter) assortiment voeren, andere marges aanhouden, werken aan klantenbinding/upselling. En ook niet onbelangrijk: iemand die net bij de winkel een schoen op straat heeft getest vindt het logisch dat zijn nieuwe schoen met een vuile zool mee naar huis gaat.

Wat stellen ze voor als oplossing?

Ik koop zelf overigens geen schoenen online als ik niet zeker weet of ik ze hebben wil. Dit soort geneuzel voorkomen is mij wel een paar centen waard.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iehmoow
Pathogen schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:39:
Er zit nog een flink scala tussen 5:30 en 7:00 ;)

Als je op je anaerobe drempel traint zit je (in theorie dus) veel te hoog. Ja, dat is natuurlijk wel het gebied waar je echt het gevoel krijgt flink bezig te zijn, maar:
Hardlopen is een duursport, géén explosieve sport. Natuurlijk zijn er sprintafstanden, maar de 800m wordt over het algemeen al niet meer als sprintafstand gezien.
Met een Couch25k programma train je voor 5 kilometer, grofweg ergens tussen de 20 en 40 minuten op eenzelfde tempo lopen. Ondanks dat je tijdens een wedstrijd jezelf flink de verzuring in kunt rammen en behoorlijk het gevoel kunt krijgen dat je op je max loopt kom je daar bij lange na niet aan de tempo's die je op een sprintafstand loopt.
Stel onderstaande zouden mijn verschillende tempo's zijn (dit is de meest nauwkeurige schatting die ik kan maken). Is het dan een idee om 2 van de 3 trainingen in een week (die steeds hetzelfde zijn) op de easy run pace te lopen en de 3e tussen de tempo run training pace en de VO2-max training pace? Zou dat een betere indeling zijn om vermoeide knieën en mogelijke blessures te voorkomen?
Easy run training pace
Tempo run training pace
VO2-max training pace
Speed form training pace
Long run training pace
7:00
5:52
5:18
4:54
7:00-7:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
T-MOB schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:40:
[...]

Ik koop zelf overigens geen schoenen online als ik niet zeker weet of ik ze hebben wil. Dit soort geneuzel voorkomen is mij wel een paar centen waard.
Hangt wel weer een beetje af van wáár je ze precies koopt. Bij de online winkel Futurumshop bijvoorbeeld mag je 14 dagen testen én gewoon tijdens een regenbui door het bos raggen met je trailrunschoenen, en krijg je 100% van je geld retour als het niet bevalt. Dat zijn voorwaarden die je in geen enkele fysieke winkel tegenkomt. Even een extreem voorbeeld, maar illustreert wel dat het niet zozeer uitmaakt of het via online of offline gekocht is, maar meer wat voor service er beloofd (en gehandhaafd) wordt. In een winkel of tijdens het rondje om de winkel door de winkelstraat kun je misschien wel ongeveer zien of een schoen bevalt, maar om écht te testen zal je er toch een paar kilometers op moeten maken, het liefst in de omgeving waarin je hem ook wilt gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Iehmoow schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:53:
[...]
Stel onderstaande zouden mijn verschillende tempo's zijn (dit is de meest nauwkeurige schatting die ik kan maken). Is het dan een idee om 2 van de 3 trainingen in een week (die steeds hetzelfde zijn) op de easy run pace te lopen en de 3e tussen de tempo run training pace en de VO2-max training pace? Zou dat een betere indeling zijn om vermoeide knieën en mogelijke blessures te voorkomen?
[...]
Ongeacht of dit in de buurt komt van de ideale trainingssnelheid: ja. 2x rustig en 1x niet-zo-rustig is een heel goed uitgangspunt.

Dat je "weekvolume uitbouwen" en "snelheidstraining intensiveren" niet zou moeten combineren is nog zo'n vuistregel. Puur een kwestie van niet vanuit 2 richtingen op je gestel slaan :P Het kan een tijdje goed gaan, maar het is risicovoller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Iehmoow schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:13:
[...]

Ik neem dan wel ook aan dat je op iets langere afstand loopt dan die 16 minuten van mij? :P
Maakt niet veel uit. Ik liep maandag een uur op dat tempo, vanavond drie kwartier (met een vriend dus nóg iets rustiger), soms een halfuurtje. Het is meer het tempo dan de tijd.

Het is grofweg het langzaamste tempo dat er nog een trainingseffect is en ik comfortabel loop (het moet wel op hardlopen blijven lijken). Als ik elke keer harder loop dan dat trek ik m'n huidige trainingsomvang niet (want daar zit ook genoeg sneller werk bij) en voor progressie is omvang in principe belangrijker dan snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
@Calitomnication @Gonadan @T-MOB @Valorian

Dank voor de reacties, zelf nog nooit loopschoenen terug hoeven sturen dus weet niet wat gangbaar is. Voorstel van de winkel is 50% retour of ik krijg de schoenen weer terug en betaal 100%. Ben aan het kijken of die 50% wat minder kan zijn. Ik vind 10% een realistischere inhouding dan 50%.

Onverkoopbaar zijn ze imo niet, zéker niet in een fysieke winkel. Online is dit gewoon een tweedekansje met wat extra korting ivm lichte gebruikssporen.

[ Voor 20% gewijzigd door MrAcid op 31-01-2019 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Valorian Futurumshop is inderdaad qua service erg prettig, ik mocht zelf best drie keer lopen van All4running, maar weet niet of dat ook door de bagger had gemogen. :+
Punt is alleen dat het geen goedkope winkel is, dus velen lopen er dan toch weer met een boogje omheen.

@MrAcid een tweedekansje zie ik voor een gebruiksvoorwerp wel werken, maar bij kleding vind ik dat nogal makkelijk geredeneerd. Ik betwijfel of die constructie daar net zo hard zou lopen. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Gonadan op 31-01-2019 16:18 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Dit is bij All4Running, dus daar heb je je antwoord. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MrAcid schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:20:
Dit is bij All4Running, dus daar heb je je antwoord. ;)
Ah, nou dat sluit dan aan bij m'n eerste verhaal. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-10 17:11
Ik loop nog maar 7 weken, maar gaat lekker.
Klein vraagje, is het normaal dat je temp een beetje afzwakt aan het eind? Ik begin zo met 5:20 qua tempo maar eindig met iets van 6:10 over 6km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Xanthian dat is net hoe je opbouwt. Start je (te) hard dan eindig je langzamer, start je langzaam dan kan je vaak een stuk harder eindigen, bouw je hem netjes op dan kan je hem heel vlak lopen. Ofwel, het kan alle kanten op. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthian
Gonadan schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:35:
@Xanthian dat is net hoe je opbouwt. Start je (te) hard dan eindig je langzamer, start je langzaam dan kan je vaak een stuk harder eindigen, bouw je hem netjes op dan kan je hem heel vlak lopen. Ofwel, het kan alle kanten op. :D
Daar zit wel wat in. Alleen loop ik zelf op gevoel, wat op dat moment lekker aanvoelt. Ik heb echt moeite om mijn tempo in te houden. Misschien veranderd dat later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Xanthian schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:51:
Daar zit wel wat in. Alleen loop ik zelf op gevoel, wat op dat moment lekker aanvoelt. Ik heb echt moeite om mijn tempo in te houden. Misschien veranderd dat later wel.
Mja, dan zal je dit altijd hebben tot je wat meer basisconditie krijgt en je steeds langer een tempo kunt vasthouden. Mij wordt hier dan altijd verteld dat ik gewoon iets minder hard moet starten, dus voor je gevoel te makkelijk, dan kan je gewoon lekker doorgaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:17

Roozzz

Plus ultra

Iehmoow schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:53:
[...]

[...]
Je zit toch nog op start to run niveau? Vergeet dan dit soort indelingen maar heel snel. Volgende week is het namelijk weer totaal anders en voor jouw opbouw voegt het niets toe :>

Gewoon rustig aan blijven lopen tot je tenminste een half uur continu kan lopen. Dus niet "tong op de schoenen" thuiskomen of zo "fris als een hoentje". Ergens in het midden is prima; gewoon pijnvrij metertjes maken. Als je structureel niet hersteld ben voor je volgende loopje (vermoeide knieën anyone?) dan ga je te hard. Of langzamer lopen, of meer rust nemen. Een training harder lopen gaat zeker niet helpen.

Ik heb nog nooit iemand gesproken die achteraf denkt: "ik heb te rustig opgebouwd". Maar wel een paar duizend die te hard van stapel liepen...
Als je eenmaal probleemloos een half uur kan lopen, kan het interessant worden om eens te gaan denken aan meer afwisseling in je trainingen. Maar zelfs dan... snelheidsopbouw en volumeopbouw gaan vaak niet heel lekker samen.

Mocht ik je compleet verward hebben met een andere tweaker, negeer bovenstaande... Maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden ;)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59

Galois

1811 - 1832

Heeft iemand hier ervaring met een slijmbeursontsteking van de knie?

Zondag kreeg ik hier opeens en volledig zonder directe aanleiding last van. Zaterdag gezwommen (borstcrawl). Zondagochtend een gewone training gedaan, niets geks gedaan. En zondagavond had ik opeens een dikke knie. Rood, warm. Fysio zei meteen dat het een slijmbeursontsteking was (is).

Vandaag minder rood en warm, maar nog wel veel vocht erin.

Baal hier gigantisch van, zeker omdat er geen directe aanleiding is: geen zware training, geen trauma...

Ben benieuwd hoe lang het gaat duren... als ik zo vergelijk met ervaringen op fora ed, dan heb ik veel minder pijn. Lijkt positief.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:58
Het is hier wel een en al blessures hé..
Ik heb een stevige verkoudheid te pakken en wil zondag de Asselronde lopen. Hopelijk gaat het herstel snel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Stefangrp schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:53:
Het is hier wel een en al blessures hé..
Ik heb een stevige verkoudheid te pakken en wil zondag de Asselronde lopen. Hopelijk gaat het herstel snel..
Nee hoor 8)

Ik ben nog steeds aan het herstellen van mijn auto-ongeluk afgelopen zomer, maar het hardlopen gaat prima. Dus dat ben ik rustig weer aan het opbouwen; heerlijk die rondjes in de sneeuw door het bos :*) alleen jammer dat mijn hersenen het niet altijd even goed bijhouden...

Als het alleen een verkoudheid is, dan loopt het waarschijnlijk wel los zondag. Letterlijk vaak :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 20:11
@kramerty88 , bedankt voor je educational post! Supertips en helder uiteengezet.

Vandaag wat tips in de praktijk gebracht: focus op armzwaai, voetspanning (tenen optrekken naar knie) en mid / voorvoetlanding. Wat een verschil gaf dat direct zeg, paar km heerlijk soepel gelopen. Compleet ander gevoel! Ik moest mezelf dwingen om het niet direct de hele 10km zo te doen. Ga dit rustig aan verder uit bouwen :)

Zijn er nog Tweakers die a.s. Zondag meedoen aan de Twiskemolenloop?
Ik zit nog een beetje in dubio, voel me niet geheel fit, halve verkoudheid en een kop vol snot. Wordt voor mij een last minute beslissing.

Morgen om middernacht begint overigens de inschrijvijng voor de Texel HM, daar ga ik weer voor zitten want die is mij vorig jaar erg goed bevallen :)
Edit: En toen kwam ik erachter dat ik de datum verkeerd in mijn agenda had gezet.

[ Voor 5% gewijzigd door Gaargod op 01-02-2019 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:33
Wil wat advies wat betrekking schoenen. Heb halverwege een nieuw paar hardloopschoenen laten aanmeten. En zit nu al op de 330 km op deze schoenen. Is het nu verstandig om nog zo'n paar te zoeken? Of een net wat ander paar laten aanmeten zodat je af en toe op wat ander schoeisel loopt?
De schoenen waar ik op het moment op loop zijn de Ghost 11 van Brooks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10 17:04

Rudedadude

Maybe we were born to run

MrAcid schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:00:
@Calitomnication @Gonadan @T-MOB @Valorian

Dank voor de reacties, zelf nog nooit loopschoenen terug hoeven sturen dus weet niet wat gangbaar is. Voorstel van de winkel is 50% retour of ik krijg de schoenen weer terug en betaal 100%. Ben aan het kijken of die 50% wat minder kan zijn. Ik vind 10% een realistischere inhouding dan 50%.

Onverkoopbaar zijn ze imo niet, zéker niet in een fysieke winkel. Online is dit gewoon een tweedekansje met wat extra korting ivm lichte gebruikssporen.
50% klinkt wel erg gortig, al kan ik me voorstellen dat dit voor een webwinkel ook geen makkelijke is. Maar wat was er mis mee? Ik heb zelf geen ervaring met dit soort terugsturen, los van de keren dat bij het aantrekken al duidelijk was dat de maat niet klopte en lopen dus overbodig was.

@Martiveen Ik las laatst het adagium dat je minimaal zoveel schoenen in de rotatie moet hebben als dat je dagen per week loopt. En als je 2-3 keer per week loopt is het helemaal niet verkeerd om meerdere paren te hebben. Ik zou zelf kiezen voor een paar wat weer wat anders is dan wat je nu hebt (bijvoorbeeld ernaast een schoen die geschikt is voor tempo trainingen).

[ Voor 17% gewijzigd door Rudedadude op 31-01-2019 22:36 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-10 13:36
Xanthian schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:51:
[...]

Heb je een hartslag mee? band of polsmeting?* Het klinkt alsof je hartslag op 't eind zover oploopt dat het tempo niet vast kan houden. Is ook vrij normaal, 7 weken is nog erg weinig om je lijf te leren kennen. Feit is wel dat je progressie net zo snel gaat als je iets rustiger begint en dat beter vast kan houden. Tempo komt vanzelf en rustiger is beter om blessures te voorkomen.

*Het is wel tweakers, hè, ik denk niet dat er hier "au naturel" lopers zijn, we hebben allemaal wel een device mee dat veel kan meten dan dat je feitelijk nodig hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Rudedadude schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:31:
[...]

50% klinkt wel erg gortig, al kan ik me voorstellen dat dit voor een webwinkel ook geen makkelijke is. Maar wat was er mis mee? Ik heb zelf geen ervaring met dit soort terugsturen, los van de keren dat bij het aantrekken al duidelijk was dat de maat niet klopte en lopen dus overbodig was.
Gewoon echt niet mijn schoen. Veel te harde zool en te weinig drop. Pasvorm en bovenwerk waren helemaal prima, vandaar ook wel een kans gegeven om kort te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Gonadan schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:39:
[...]Wat mij bij de winkel laatst verteld werd is dat ze heel makkelijk zijn bij retourneren als je het in de fysieke winkel op hun advies gekocht hebt. Bestel je het op eigen houtje en ga je het daadwerkelijk gebruiken dan heb je gewoon pech.
Online versus fysieke winkel, mee eens. Heel makkelijk ... ik heb maar een ervaring, waar ik toch als Brugman moest praten om de zaak in beweging te krijgen.
Case: ander model van een schoen met de zelfde naam, Nike Triax Structure, maar nieuw model.
Had verteld dat de oude me uitstekend beviel maar online al gelezen had dat de nieuwe toch zich anders gedroeg. En de vraag is dan... hoe lang duurt het dan dat je er last van zou krijgen. Bij de eerste testen in de winkel voelde het prima aan, maar na pas ca 6 weken kwamen de voetproblemen, die ik nooit had bij het vorig model. Terug naar de winkel. Tja. ik had wel lang gewacht... Ja, maar ik had toch duidelijk aangegeven dat het mis kon gaan ob de reviews....
Om een lang verhaal kort te maken en om niet zonder iets de deur uit te gaan, heb ik toen maar voorgesteld: ok, ik zoek een ander type, nieuwe schoen uit en daar betaal ik de inkoopsprijs voor.... De verkoper (franchise nemer) was duidelijk opgelucht met mijn voorstel en we waren er meteen uit. Het werd de Saucony Omni 13.

Maw: Het loont zeker om nieuwe schoenen in een fysieke winkel te kopen... met een goede gesprek over redelijkheid kom je een eind. Het is wel handig om een relatie op te bouwen zodat ze je wel kennen, zonder dat je per se meteen alles daar koopt, snappen ze ook wel.
Eenmaal een keuze gemaakt moet iedereen zelf de afweging maken of je dan dezelfde opvolgschoen online of in de winkel koopt. We krijgen bij wedstrijden nog wel eens kortingsbonnen en dan wordt het verschil met online al vaak heel klein of zelfs nihil.
Als een model schaars wordt dan sla ik wel mijn slag online en als ik zeker weet na een aantal schoenen van een bepaald model, dit is hem echt... dan koop ik gerust on line bij een aanbieding de resten op, de laatste keer heb ik er 4 of 5 gekocht tegelijk, 97 euro p/s. De gangbare prijs was ca 120 euro, fysieke winkel was 140 euro (maar als je een kringskaart had 120-130 euro). Met de laatste online aankoop had ik dus 1 schoen gratis... Dat kon echt uit en ik koop zekerheid tav een model dat je bevalt.. Ca 1.5 schoen p/j ... kan enkele jaren vooruit. Wat koel en zeker donker bewaren en het gaat prima.
De wet schrijft voor dat je mag doen wat nodig is om te beoordelen of het artikel wat voor je is, maar daadwerkelijk gebruiken mag niet. Passen is dus oké, maar rondjes gaan lopen niet. Een teststukje is dan een grijs gebied, maar als je dat buiten gaat doen waardoor het permanente 'schade' doet aan het product dan ben ik geneigd de winkel gelijk te geven. :)
Doe een beroep op redelijkheid, zeker als je aankaart dat je problemen zou kunnen verwachten. Eigenlijk hadden ze mij dus een andere schoen moeten adviseren, de schoen was toch al een tijdje aanwezig, ik heb gezegd wat ik on line aan ervaringen las, maar zat niet op een switch te wachten als zij verwachten dat het voor mijn bouw/loopstijl (ze kennen me) gen problemen op zou moeten leveren. Kom je toch terug dan heb je ook een verhaal om op terug te komen.

Probeer dus niet altijd het goedkoopste te zijn.... houd ook service in de gaten, dat kan je ook veel geld besparen. Ach en pik gerust de aanbiedingen mee en sla je slag als het interessant is... (dat weten zij ook heus wel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthian
Frenz64 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:56:
[...]

Heb je een hartslag mee? band of polsmeting?* Het klinkt alsof je hartslag op 't eind zover oploopt dat het tempo niet vast kan houden. Is ook vrij normaal, 7 weken is nog erg weinig om je lijf te leren kennen. Feit is wel dat je progressie net zo snel gaat als je iets rustiger begint en dat beter vast kan houden. Tempo komt vanzelf en rustiger is beter om blessures te voorkomen.

*Het is wel tweakers, hè, ik denk niet dat er hier "au naturel" lopers zijn, we hebben allemaal wel een device mee dat veel kan meten dan dat je feitelijk nodig hebt)
Nee, nog niet. Ik wou niet meteen allerlei spullen aanschaffen wanneer ik nog niet zeker weet of ik het hardlopen wil doorzetten. Daarom alleen het noodzakelijke aangeschaft. Het enige wat ik gebruik is Runkeeper voor de intervals maar verder niks.

Maar nu ik weet dat hardlopen wel mijn ding is ga ik ook een sporthorloge kopen.

Het blijft voor mij lastig om rustig te beginnen, ik zal hier de komende tijd op blijven focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:36
Zojuist mijzelf voor de 10 van Texel ingeschreven en mijn zoon voor de halve van Texel.
Hij wilde dit vanacht al doen maar had niet genoeg geld :)
Dus geen bootstart voor hem dus dan maar samen eilandstart van gemaakt.

Nu heb ik een doel voor mijzelf om blessurevrij te raken en te blijven,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

route99 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 03:49:
[...]
Online versus fysieke winkel, mee eens. Heel makkelijk ... ik heb maar een ervaring, waar ik toch als Brugman moest praten om de zaak in beweging te krijgen.
Case: ander model van een schoen met de zelfde naam, Nike Triax Structure, maar nieuw model.
Had verteld dat de oude me uitstekend beviel maar online al gelezen had dat de nieuwe toch zich anders gedroeg. En de vraag is dan... hoe lang duurt het dan dat je er last van zou krijgen. Bij de eerste testen in de winkel voelde het prima aan, maar na pas ca 6 weken kwamen de voetproblemen, die ik nooit had bij het vorig model. Terug naar de winkel. Tja. ik had wel lang gewacht... Ja, maar ik had toch duidelijk aangegeven dat het mis kon gaan ob de reviews....
Om een lang verhaal kort te maken en om niet zonder iets de deur uit te gaan, heb ik toen maar voorgesteld: ok, ik zoek een ander type, nieuwe schoen uit en daar betaal ik de inkoopsprijs voor.... De verkoper (franchise nemer) was duidelijk opgelucht met mijn voorstel en we waren er meteen uit. Het werd de Saucony Omni 13.

Maw: Het loont zeker om nieuwe schoenen in een fysieke winkel te kopen... met een goede gesprek over redelijkheid kom je een eind. Het is wel handig om een relatie op te bouwen zodat ze je wel kennen, zonder dat je per se meteen alles daar koopt, snappen ze ook wel.
Eenmaal een keuze gemaakt moet iedereen zelf de afweging maken of je dan dezelfde opvolgschoen online of in de winkel koopt. We krijgen bij wedstrijden nog wel eens kortingsbonnen en dan wordt het verschil met online al vaak heel klein of zelfs nihil.
Als een model schaars wordt dan sla ik wel mijn slag online en als ik zeker weet na een aantal schoenen van een bepaald model, dit is hem echt... dan koop ik gerust on line bij een aanbieding de resten op, de laatste keer heb ik er 4 of 5 gekocht tegelijk, 97 euro p/s. De gangbare prijs was ca 120 euro, fysieke winkel was 140 euro (maar als je een kringskaart had 120-130 euro). Met de laatste online aankoop had ik dus 1 schoen gratis... Dat kon echt uit en ik koop zekerheid tav een model dat je bevalt.. Ca 1.5 schoen p/j ... kan enkele jaren vooruit. Wat koel en zeker donker bewaren en het gaat prima.

[...]
Doe een beroep op redelijkheid, zeker als je aankaart dat je problemen zou kunnen verwachten. Eigenlijk hadden ze mij dus een andere schoen moeten adviseren, de schoen was toch al een tijdje aanwezig, ik heb gezegd wat ik on line aan ervaringen las, maar zat niet op een switch te wachten als zij verwachten dat het voor mijn bouw/loopstijl (ze kennen me) gen problemen op zou moeten leveren. Kom je toch terug dan heb je ook een verhaal om op terug te komen.

Probeer dus niet altijd het goedkoopste te zijn.... houd ook service in de gaten, dat kan je ook veel geld besparen. Ach en pik gerust de aanbiedingen mee en sla je slag als het interessant is... (dat weten zij ook heus wel...)
Precies dit d:)b
Mijn meeste schoenen haal ik gewoon bij dezelfde winkel Daar weten ze wie ik ben, hoe ik loop, wat ik wel en niet in een schoen zoek en mocht het fout gaan, kijken ze naar een oplossing.
Zelf ook schoenen te veel slijtage hadden in het bovenwerk, een gat bij de dikke teen (was na iets van 150 a 200 km). Mee terug naar de winkel gegaan, ze gaven zonder problemen een nieuw paar schoenen mee en zouden dit met de leverancier afhandelen. Toen ik een tijdje later weer in de nieuwe winkel was en vroeg hoe het met de schoenen was afgelopen kreeg ik te horen; afgehandeld, ze hadden het geld teruggekregen, maar de schoenen stonden nog in de kast. Weet je wat, hier, neem maar weer mee. Kun je nog wel een paar kilometers mee vooruit. Die schoen heeft nu 750 km op de teller. Goed, het gat is nu veel groter, rechts heeft er ook een gat bij op sommige punten valt hij letterlijk uit elkaar, dus langzaam eens tijd voor een (echte) nieuwe.

Lang verhaal kort, als je voor service betaald, dan ga je die ook krijgen, Niet meteen, maar wel op langere termijn :)

Overigens UPDATE UPDATE UPDATE
Gisteren tijdens een loop van 16km (waarvan 12km op 95%, wat toch heel dicht in de buurt van de tempo's op de baan komt0 afgewerkt. Had als extra beschermlaag lange sokken onder de lange broek aangedaan. Het zijn niet echt compressiesokken, maar ze zitten wel strak om de kuiten. Slechts 1x heb ik het gevoel van kramp gehad, daarna helemaal niks! Dus het lijkt (even afkloppen, 1 training is te weinig om echt resultaat te zien) erop dat dit beter werkt :).
Nu hopen dat de winter zijn beste tijd wel heeft gehad :)

* Calitomnication trekt rolluik omhoog en ziet........ SNEEUW :( :( :(

[ Voor 7% gewijzigd door Calitomnication op 01-02-2019 08:50 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10 17:04

Rudedadude

Maybe we were born to run

MrAcid schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 23:02:
[...]

Gewoon echt niet mijn schoen. Veel te harde zool en te weinig drop. Pasvorm en bovenwerk waren helemaal prima, vandaar ook wel een kans gegeven om kort te proberen.
Ik had niet zo snel verwacht dat je met (deze) hoka's te kort zou komen in de demping. De combinatie van demping, drop, laag gewicht en trailwaardige grip die je zoekt is best lastig. Trailschoenen hebben over het algemeen een steviger demping en anders wel weinig drop om instabiliteit te voorkomen. En eventueel hebben ze beiden, maar dan zijn het weer klompen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-10 08:43
PatrickPR schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:35:
Ik lees hier al een tijdje mee en ben zelf ook opbouwend hardloper. Ik volg het Basis beginner schema van Runnersworld (https://www.runnersworld....Trainingsschema_5KM_B.pdf). Ik speel 1x per week ook volleybal en heb daarom, vind ik zelf, een behoorlijke conditie (ben 32 jaar). Op het schema zit ik nu bij week 9, training 1. Ik wil vanavond training 2 gaan doen. Officieel is het doel van dit schema de 5km, maar die haal ik al (tijd is ongeveer 25 minuten).

Een paar jaar geleden kon ik conditioneel 8-9km hardlopen, maar mijn knieën werkte op die afstanden niet meer mee met als resultaat pijn aan de buitenkant van de knie, altijd rechts beginnend. Na een tijdje niets doen heb ik besloten om bij het begin te beginnen, met goede schoenen dus. In eerste instantie had ik Brooks schoenen die mij door Runnersworld zijn aangeraden (ben over die winkel erg te spreken, ze nemen de tijd met de analyse en je kunt er ook terugkomen). Nadat ik de klachten bleef houden, met het lopen van dezelfde afstanden, terug gegaan waardoor ik nu met Asics Gel Cumulus 19 ren. Ik ben op dit moment een echte haklander.

Toen toch maar geconcludeerd dat het waarschijnlijk toch overbelasting is doordat mijn knieën die langdurige specifieke belasting niet gewend zijn. Tijdens volleyballen heb ik trouwens nergens last van. Dat heeft mij doen besluiten om het Runnersworld schema te gaan proberen. Tot nu toe loop ik klachtvrij en vind het hardlopen ook echt leuk. Dat was voorheen met die pijn niet zo, dat werkte behoorlijk demotiverend.

Toch heb ik altijd aan mijn techniek getwijfeld. Ik heb dan ook met grote interesse de post van @kramerty88 gelezen over de techniek. Ik wil deze dan ook gaan aanleren. In het verleden heb ik de middenvoetlanding wel geprobeerd, met alle spierpijn in de kuiten tot gevolg. Maar misschien heb ik dit wel op een te lange afstand willen aanleren terwijl ik waarschijnlijk op kortere afstanden moet gaan proberen.

De punten waar ik in ieder geval mee wil beginnen:
- stabiele romp, rechtop en hoofd naar voren. bekken kantelen deed ik al
- armzwaai vanuit de schouder, elleboog in 40-90 graden
- feller bewegen van armen en benen, kleinere bewegingen maar wel sneller

Wat ik nog niet helemaal snap is de knie-inzet. Naar wat ik begrijp is dit het optrekken van de knie. Een ander punt is het afzetten met de tenen en het optrekken van de voet. Ik begrijp het principe maar weet nog niet hoe ik dit in praktijk moet brengen. Waarschijnlijk een kwestie van trial and error.

In ieder geval, ik heb er nu nog meer zin in om te gaan hardlopen en mijn techniek te verbeteren. Ik heb als doel de 10km van de Maasheggenloop in Boxmeer binnen het uur, die is ieder jaar ergens in september.

Echt top dat dit topic er is, lees hier met veel plezier mee met alle ervaring die er gedeeld wordt.
Gisteravond zoals gezegd een rondje gedaan (voor de liefhebber https://www.strava.com/activities/2115818994, training 2 van week 9 van het Runnersworld Basis beginner schema). Heb met name op de armzwaai en het rechtop lopen/vooruit kijken gelet. Dit ging al best aardig, al merkte ik wel dat ik mijn handen/polsen heel gespannen hield, moest er echt op letten om deze enigszins te ontspannen. Ook mijn ellebogen willen nogal naar buiten zwaaien waardoor ik mezelf moet corrigeren om mijn armen echt langs mijn lichaam heen en weer te bewegen in plaats van schuin naar buiten, en ook mijn torso strak te houden en niet mee te bewegen. Het recht vooruit kijken ging vooral op de rechte stukken weg goed. In het dorp op de trottoirs betrapte ik mezelf erop dat ik toch moet kijken waar ik loop en dan weer wat voorover ga hangen.

Wat me vooral verbaasde was hoe makkelijk het ging met de nieuwe rechtere houding en de armzwaai. Het leek alsof ik veel makkelijker het tempo van 5min/km kon volhouden. Nog een paar rondjes extra hierop trainen, en dan over naar de benen met de middenvoetlanding en de actieve voetactie.

Nogmaals dank aan de post van @kramerty88 waarin je de techniek uitlegt. Het is wel veel dus stap voor stap aanleren is wel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Rudedadude schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 08:36:
[...]

Ik had niet zo snel verwacht dat je met (deze) hoka's te kort zou komen in de demping. De combinatie van demping, drop, laag gewicht en trailwaardige grip die je zoekt is best lastig. Trailschoenen hebben over het algemeen een steviger demping en anders wel weinig drop om instabiliteit te voorkomen. En eventueel hebben ze beiden, maar dan zijn het weer klompen.
Ja, ben ik inmiddels ook achter. Ik moet gewoon geen trailschoenen hebben en wat voorzichtiger lopen is mijn voorlopige conclusie. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iehmoow
Roozzz schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 18:14:
[...]

Je zit toch nog op start to run niveau? Vergeet dan dit soort indelingen maar heel snel. Volgende week is het namelijk weer totaal anders en voor jouw opbouw voegt het niets toe :>

Gewoon rustig aan blijven lopen tot je tenminste een half uur continu kan lopen. Dus niet "tong op de schoenen" thuiskomen of zo "fris als een hoentje". Ergens in het midden is prima; gewoon pijnvrij metertjes maken. Als je structureel niet hersteld ben voor je volgende loopje (vermoeide knieën anyone?) dan ga je te hard. Of langzamer lopen, of meer rust nemen. Een training harder lopen gaat zeker niet helpen.

Ik heb nog nooit iemand gesproken die achteraf denkt: "ik heb te rustig opgebouwd". Maar wel een paar duizend die te hard van stapel liepen...
Als je eenmaal probleemloos een half uur kan lopen, kan het interessant worden om eens te gaan denken aan meer afwisseling in je trainingen. Maar zelfs dan... snelheidsopbouw en volumeopbouw gaan vaak niet heel lekker samen.

Mocht ik je compleet verward hebben met een andere tweaker, negeer bovenstaande... Maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden ;)
Ja, zit nu in week 4 van Couch25k.

Gisteren een stuk rustiger gelopen, was misschien wel heel makkelijk. Ondanks dat de hoeveelheid hardlopen ten opzichte van wandelen fors omhoog ging. Het gevoel in mijn knieën is nog niet echt veranderd, maar het is nu dan ook wel kort geleden dat ik weer gelopen heb.

De komende trainingen moeten dan uitwijzen wat voor effect het heeft. Overigens heb ik er wel heel veel plezier in en kan ik haast niet wachten tot mijn lichaam helemaal gewend is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
Bestelling voor een Garmin 235 + hartslagband de deur uit gedaan. Hopelijk morgen/zondag en volgende week in Schoorl eens even testen. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Roadman schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:06:
Bestelling voor een Garmin 235 + hartslagband de deur uit gedaan. Hopelijk morgen/zondag en volgende week in Schoorl eens even testen. :9
FR 235 is een geweldig horloge, gebruik 'm met veel plezier en heb 'm sinds 2016 steevast als activity tracker om mijn pols hangen. Ik begrijp alleen niet waarom Garmin de 2x5 lijn niet doortrekt. De 235 dateert alweer uit 2015 en hij voldoet nog steeds aan de huidige standaarden, maar hij is wel al 4,5 jaar oud. De enige opvolger is een VivoActive 3, maar dat is meer een multisport. Voor hardlopen kom je bij een 645 uit.. toch een iets andere prijsklasse!!!

Anyway, veel plezier met je FR235, weet zeker dat je dat gaat lukken d:)b

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mja, ik denk eerlijk gezegd dat de puur running-markt te klein is geworden en de 2xx-lijn dood is.

Heb je een 230-235, dan voldoet die waarschijnlijk nog érg lang. Wil je meer features, dan kom je vanzelf richting de Vivoactive lijn, de 600/900 lijn of Fenix. Wil je niet meer features, dan heb je eigenlijk ook geen opvolger nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Calitomnication schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:54:
[...]

FR 235 is een geweldig horloge, gebruik 'm met veel plezier en heb 'm sinds 2016 steevast als activity tracker om mijn pols hangen. Ik begrijp alleen niet waarom Garmin de 2x5 lijn niet doortrekt. De 235 dateert alweer uit 2015 en hij voldoet nog steeds aan de huidige standaarden, maar hij is wel al 4,5 jaar oud. De enige opvolger is een VivoActive 3, maar dat is meer een multisport. Voor hardlopen kom je bij een 645 uit.. toch een iets andere prijsklasse!!!

Anyway, veel plezier met je FR235, weet zeker dat je dat gaat lukken d:)b
Dat gaat zeker wel goed komen. Heb hiervoor de 225 met veel plezier gedragen maar vond het nu tijd voor een stapje hoger in het segment. Klopt het trouwens dat de Garmin HRM hartslagband niet werkt op de 235?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-10 10:09
kramerty88 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:56:
[...]
als je je voet onder de knie laat landen kun je niet op je hak landen.
Dat klinkt logisch.
De reden dat je je tenen wil optrekken is dat je een voorspanning creëert in je kuit, waardoor je de spier-/peeselasticiteit kunt gebruiken en de klap op je spieren kleiner is.
Dat vind ik heel interessant.
Toen ik een jaar of 5 geleden weer begon met hardlopen deed ik in zekere zin niets met mijn onderbenen.Eigenlijk liet ik mijn onderbenen hangen en liet het bewegen aan mijn bovenbenen over. Reden hiervoor is dat ik een chronische blessure aan mijn rechterknie heb (patellofemoraal syndroom), 25 jaar geleden opgelopen door aerobics. Deze blessure is vooral een risico wanneer de knie in gebogen toestand wordt belast. Na het stoppen met aerobics bleef deze blessure door fietsen. Vroeger fietste ik veel.

Met deze loopstijl boog ik mijn knie zo min mogelijk en vermeed ik dus knieproblemen, maar ik had wel veel problemen met mijn kuiten. Niets nieuws, die problemen had ik ook al jarenlang. Met compressietubes en veel massage valt hiermee te lopen, maar je opmerking dat je beter met voorspanning op de kuit kunt landen vind ik een interessant idee.

Gisteravond heb ik het voor het eerst geprobeerd. Inderdaad landde ik zoals bedoeld op mijn voor-/midvoet. Kennelijk landde ik goed onder mijn lichaamsgewicht. O-) Ook liep ik harder dan gepland. Alhoewel dat ook kan zijn geweest omdat ik het koud had. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
Valorian schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:13:
@Pathogen @zoefies
Ik zie nu dat er op Amazon ook budget-varianten staan van die ball, zoals deze voro 4 tientjes.
Die zou ik dan wel voor 2 tientjes op Aliexpress kopen:

https://www.aliexpress.co...d2a2e&transAbTest=ae803_5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Tevreden over de progressie, net 15k gelopen in 1:27:56 zonder al te veel moeite, had nog over in de laatste km. Het enige vervelende was dat ik al in de eerste km's mijn rechterkuit voelde (de linker was probleemloos nu), niet echt pijn, geen kramp, maar tja, steekjes ofzo. Dat trok weg om rond km 12 weer iets op te spelen en bij de laatste versnelling weer te verdwijnen. Zondag eerst even voelen hoe de kuiten zijn en als dat goed gaat eens kijken hoe dicht ik bij de 11km kom in een uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10 21:18
@kramerty88 Bedankt voor de enorm uitgebreide techniek post!
Wat is het ongeveer minimale tempo waarop je echt op techniek kunt lopen ?

Als ik een training heb in zone2 moet ik zó langzaam lopen om binnen de zone te blijven dat mijn snelheid terugzakt tussen de 7-9 min/km . Voor mijn gevoel is het dan écht niet meer mogelijk om op de techniek te letten zoals in jou post.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Om eerlijk te zijn heb ik bepaalde aspecten zelfs wandelend kunnen oefenen. Zoals bijvoorbeeld de landing en afzet. Voelt wel een beetje raar. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 01-02-2019 21:03 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 13:58
Met USD 33 verzendkosten ;)

Wel grappig, iedereen aan de @kramerty88 training. Voel alleen bij de <90 graden elleboog alsof mijn schouders erg gespannen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Taigu op 01-02-2019 21:27 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
Gonadan schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 21:02:
Om eerlijk te zijn heb ik bepaalde aspecten zelfs wandelend kunnen oefenen. Zoals bijvoorbeeld de landing en afzet. Voelt wel een beetje raar. :P
Thanks!
Had je dan geen last van de drang om harder te lopen ? Ik heb al eerder een poging gedaan, maar als ik probeer op inzet te letten, gaat de snelheid automatisch omhoog. Als ik dan weer rustig probeer te lopen is het automatisch achteruit en "geremd" waardoor het lastig is om op de techniek te letten.

Ik ga er zondag weer op proberen te letten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@NoReseth dat had ik ook inderdaad, heb ik een paar pagina's terug nog een post aan gewijd. Ik had echter niet echt het probleem dat het bij lager tempo niet meer lukte, alleen dat ik gewoon te makkelijk te hard ging.
Komend weekend ga ik het weer proberen, nu hopelijk met een verstandiger tempo. Het is toch een kwestie van oefenen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nogeeninlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
Gonadan schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 22:13:
@NoReseth dat had ik ook inderdaad, heb ik een paar pagina's terug nog een post aan gewijd. Ik had echter niet echt het probleem dat het bij lager tempo niet meer lukte, alleen dat ik gewoon te makkelijk te hard ging.
Komend weekend ga ik het weer proberen, nu hopelijk met een verstandiger tempo. Het is toch een kwestie van oefenen. :P
Suc6! Het blijft gewoon lastig om niet te snel te hard te willen gaan.
Ik ga je post even terugzoeken, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Gonadan schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 22:13:
Vreemd, ik ervaar het eigenlijk precies andersom. Om het heel simpel te verwoorden, in mijn huidige/oude stijl hang ik teveel voorover en als ik focus op knieheffen (zonder rechterop te gaan lopen) dan ga ik idd harder lopen. Nu probeer ik bewust bijna achterover te hangen (lastig in te schatten wanneer ik rechtop loop) en dan voelt het juist alsof de rem erop gaat. Overdreven gesproken vergelijkbaar met bergaf lopen.

Blijf het accenten verleggen moeilijk vinden, wellicht dat de kuitdingetjes daar ook verband mee houden. Stug volhouden, maar.

Weer wat opgeknapt @Gonadan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Deze maand een artikel in de Consumentengids speciaal over zweet in sportshirts. De versimpelde conclusie is dat wasmiddel het niet helemaal weg krijgt, dus je zult altijd langzaam opbouw hebben waardoor je het gevoel krijgt dat een shirt weg moet.
Daarnaast zijn een aantal middelen genoemd die kunnen helpen maar zijn ook niet zaligmakend (heet wassen, strijken, oksels kort, hygiëne, oma's oplossingen).

Jij had hier toch last mee @vhal ?
Redelijk, later vandaag maar weer eens lopen. Kijken of het beter gaat dan woensdag.
Moet alleen wachten tot m'n spullen droog zijn. :F

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Wasje gedaan?

Droog zijn zal op z'n best tijdelijk zijn dan, ben blij dat ik gisteren gelopen, pleurisweer vandaag. Als het gaat regenen terwijl je loopt, dan boeit het me niet echt. Maar moeten starten als het al regent, yukkie (doe mij maar kou wat dat betreft).

Kon de 15 van gisteren overigens prima voelen toen ik uit bed stapte, nu alleen wat stijfheid in de rug en kuiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Frenz64 op 02-02-2019 11:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Taigu schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 21:23:
[...]

Wel grappig, iedereen aan de @kramerty88 training. Voel alleen bij de <90 graden elleboog alsof mijn schouders erg gespannen zijn.
Ik wacht nog op de lijst PR’s die straks gevestigd gaat worden O-)

Wat je zegt over schouders is waarschijnlijk ook zo. Je schouders ontspannen houden als je veel met je armen doet is lastig, dus waarschijnlijk zet je ze op spanning als je je armen optrekt. Dat je je er bewust van bent zegt wel genoeg ;) goed bezig! ;)
Valorian schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:48:
[quote]kramerty88 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:50:
[...]

Eén vraag nog: is het losmaken van je spieren met de hypersphere uiteindelijk ook minder pijnlijk dan met foamroller of ball? Omdat je er minder lang op hoeft te rollen, of door de trillingen? Of blijft het gewoon (even lang) afzien?
De pijn is vergelijkbaar, dus onprettig maar draaglijk, alleen veel korter. En vergeleken met een roller eigenlijk wel iets minder pijnlijk, omdat een roller vaak een hele spier pijn doet. Dus dubbel bonus, maar vooral veel sneller van de punten af.
Pathogen schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:58:
Boormachine met een drillkop. De bal weegt anderhalve kilo en de trillingen zorgen ervoor dat wanneer je hem op de grond legt als hij aan is dat hij een 3-4cm omhoog springt (het is hard plastic met hard rubber, niks elastisch), dus vrij veel massa dat vrij hard trilt.
Iehmoow schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:59:

Daarnaast wel een andere vraag:
De verandering van looptechniek (nogmaals dank @kramerty88 voor de uitgebreide techniek-post) heeft ervoor gezorgd dat de pijn uit mijn knie verdwenen is. Ook beginnen mijn kuiten er aan te wennen, want die spierpijn wordt ook iedere training minder.
Wat er wel overblijft is een soort 'beurs' of vermoeid gevoel in de spieren van mijn knie tussen de trainingen door. Is dat gewoon een gevolg van het opbouwen van trainingen en moeten die ook gewoon sterker worden, of is dat echt iets wat blessures tot gevolg kan gaan hebben.
Dat lijkt op een normale belasting van spieren die niet gewend zijn om iets te doen. Het zou met een week tot twee wel minder moeten worden terwijl je doortraint. Is dat niet het geval, dan is het wat anders.
Qua pijn is een beetje de vuistregel; is het dof en onprettig kan het nog. Is het scherp en/of pijnlijk, dan niet. Met spierpijn kun je lopen, met schade niet.
zoefies schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:47:
[...]
De trilfunctie doet het hem. Een gewone bal werkt ook perfect. Ik heb mijn benen helemaal losgekregen met een lacrosse bal, maar de trilfunctie versneld het proces een factor 10-20. Ik had plekjes waar ik 5-6 minuten op moest liggen voor ze losschoten. Met trillen nooit meer dan een halve minuut (en dat zijn hardnekkige).

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Had ze dat maar gegaan. }:|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Voor wie ik niet zie zometeen: Succes vandaag in Apeldoorn!

Takke koud heb ik al gemerkt, maar dat mag de pret niet drukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Maar wel een 'prettige' kou, als in niet de gure wind van gisteren. Maar ja, het is ook midwinter, wat ga je lopen @kramerty88 ?

Ga zo eens kijken of ik m'n kuiten los kan (duur)lopen

[ Voor 3% gewijzigd door Frenz64 op 03-02-2019 10:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 20:11
Weer van dat heerlijke loopweer vandaag... En dus een goede gelegenheid om mijn eerste goal van 2019 af te strepen :) Net terug van een duurloop van 25,3 km, daarmee m'n doel van 25km+ mooi gehaald! I'm a happy camper.

Strava or it didn't happen!
https://www.strava.com/activities/2120783568

[ Voor 19% gewijzigd door Gaargod op 03-02-2019 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

@Frenz64 voor mij wordt het de 8km, als laatste training voor Schoorl. Dus ik ga niet voor het klassement of tijd, maar om wat wedstridritme op te doen, vertrouwen te kweken en de benen te testen. Moet starten op 3.20-3.15 en dan pas laatste km’s versnellen. Als het goed is moet het aanvoelen als joggen ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zo, halverwege het schema richting de CPC en ik mocht als test 12km aftikken in drie kwartier. Iets wat ik in een 15k/10EM-wedstrijd nog nooit heb gedaan ...

Blijkbaar is de vorm er want het ging probleemloos, gefocust en constant. Windstilte en een zonnetje hielp natuurlijk wel maar drie gladde kilometers weer niet. Erg tevreden! En hiermee ook de eerste 400km van het jaar in de zak. Hopelijk kan ik het consistent trainen doortrekken, dan kan het een prima voorjaar worden.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Frenz64 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:57:
Maar wel een 'prettige' kou, als in niet de gure wind van gisteren. Maar ja, het is ook midwinter, wat ga je lopen @kramerty88 ?
Had gisteren dan toch maar een wind en waterafstotend jasje gekocht, dat liep toch wel erg prettig moet ik zeggen.
Ga zo eens kijken of ik m'n kuiten los kan (duur)lopen
Die kwamen bij mij dus überhaupt niet los, m'n hele benen niet eigenlijk.
Ken je dat? Dat je conditioneel best harder kunt naar dat je benen gewoon vertikken harder te gaan? Elke keer als ik bewust aanzette, anders liep, meer op techniek van @kramerty88, hogere cadans, wat dan ook. Steeds dacht ik dat het tempo wel iets zou stijgen maar elke keer bleef het gewoon abominabel.
De laatste vijfhonderd meter heb ik nog enigszins op tempo kunnen lopen, maar dat moest ik wel heel geconcentreerd op alles letten en liedjes in m'n hoofd zingen om in het ritme te blijven. Zal wel zo'n dag zijn dat je lichaam gewoon geen zin heeft of zo. 8)7

@kramerty88 komend weekend de dertig neem ik aan? Heb jij je startnummer al? Ik heb hem wel (10) maar een maat van me nog niet (30).

Hoe maken jullie zo'n vodje vast trouwens? Vorige keer had ik veiligheidsspelden maar ik heb niet zo'n zin om m'n nieuwe jasje te perforeren.
Overweeg nu om hem aan de ritssluitingen van de zijzakken te hangen of zoiets, hangt ie wel een beetje laag. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Gonadan schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:58:
[...]
Hoe maken jullie zo'n vodje vast trouwens? Vorige keer had ik veiligheidsspelden maar ik heb niet zo'n zin om m'n nieuwe jasje te perforeren.
https://bibdots.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Werkt dat ook als ik ze op een waterafstotend (wellicht coating die tegenwerkt) jasje wat ik al aan heb ga plakken? Ziet er wel goed uit dit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

[...]
Overweeg nu om hem aan de ritssluitingen van de zijzakken te hangen of zoiets, hangt ie wel een beetje laag. :P
Startnummerband. En dan niet zo een met van de vreselijke touwtjes/elastieken eraan (ik word gek van het getik), maar eentje waar je gewoon het startnummer direct aan bevestigd.

Zoiets dus (plaatje van google):
Afbeeldingslocatie: https://www.misterrunning.com/media/products/cardio/Accessori/Racenumberbelt_Snaps_A-600x600.jpg
De mijne is nog aanzienlijk smaller (en vermoedelijk lichter), ideaal wat mij betreft. Zeker in disciplines/omstandigheden waar je nog wel eens een shirtje wisselt of een jasje oid aandoet.

[ Voor 11% gewijzigd door Roozzz op 03-02-2019 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Een band trekt mij niet zo, toch bang voor hinder en verschuiven.

Staat Bib ergens voor? Ik zie BibBits, BibDots, BibFix, etc. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

@kramerty88 komend weekend de dertig neem ik aan? Heb jij je startnummer al? Ik heb hem wel (10) maar een maat van me nog niet (30).
Nope, de 10 wordt het. NK 10 ;)

Voorjaar ligt de focus op ‘kort’ (10k), vanaf eind mei begin ik aan de marathonopbouw voor Berlijn, tenzij ik de limiet voor de Gouden Spike loop (sub 30.50 op de 10.000). Dan begin ik 2 week later na de GS aan de opbouw.

Nummer is binnen. Dus no way back, jou zie ik dus sowieso volgende week. Je maat al op https://www.startbewijshulp.nl gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Gonadan schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:29:
Een band trekt mij niet zo, toch bang voor hinder en verschuiven.

Staat Bib ergens voor? Ik zie BibBits, BibDots, BibFix, etc. :D
Dat mag, ieder zo zijn voorkeur :)

Bib is het Engelse woord voor het papiertje met je startnummer, dus ja dat zal je vrij veel zien terugkomen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Laatst online: 11-10 15:03

Rhapsody

In Metal We Trust

Ik heb van die magneten. Herbruikbaar, hoef je ook niet iedere keer nieuwe stickers te halen.

https://all4running.nl/bi...e-running-ra002-ilrw.html

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Pathogen schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:39:
Om je duurloopvermogen te verbeteren is een rustig tempo trainen zeer effectief. Je stimuleert de aanmaak van haarvaatjes, leert je lichaam dus om je spieren (en pezen!) beter van bloed te kunnen voorzien.
Die spieren en pezen moeten behoorlijk wennen aan dit nieuwe regime. Dat is ook meteen één van de redenen dat je niet in 1x minutenlang achter elkaar gaat lopen in zo'n programma. Met name pezen hebben daar tijd voor nodig, maar ook de spiergroepen die voor stabiliteit zorgen ipv kracht (bijvoorbeeld rond enkel en knie) bouwen langzamer op dan de krachtgroepen die je voor de afzet gebruikt.
. Iets dat je overigens sowieso zult moeten doen om die grotere blokken uit te lopen in een constant tempo.
Weet je nog waar je dat verhaal van die haarvaatjes vandaan hebt? Dat zou ik graag na willen lezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64

Die kwamen bij mij dus überhaupt niet los, m'n hele benen niet eigenlijk.
Ken je dat? Dat je conditioneel best harder kunt naar dat je benen gewoon vertikken harder te gaan? Elke keer als ik bewust aanzette, anders liep, meer op techniek van @kramerty88, hogere cadans, wat dan ook. Steeds dacht ik dat het tempo wel iets zou stijgen maar elke keer bleef het gewoon abominabel.
De laatste vijfhonderd meter heb ik nog enigszins op tempo kunnen lopen, maar dat moest ik wel heel geconcentreerd op alles letten en liedjes in m'n hoofd zingen om in het ritme te blijven. Zal wel zo'n dag zijn dat je lichaam gewoon geen zin heeft of zo. 8)7
Of, je neemt je voor een rustig te lopen en denkt na een km (als de stijfheid uit de rug is een de kuiten prima voelen) duurloop schmuurloop, zondag uurloop! Gas erop en gaan. Methode WZWWHSS. Pas bij 7 km voelde ik de kuit iets en eindigde op 10,8 km. Als ik de rustige 1ste km eruit reken is 11 km/h het target volgende week. Gewoon eerst inlopen en dan gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

zoefies schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:33:
[...]
Weet je nog waar je dat verhaal van die haarvaatjes vandaan hebt? Dat zou ik graag na willen lezen!
https://www.ideafit.com/f...-the-science-of-endurance

Als je zoekt op capillary density icm endurance training dan vind je meer informatie dan je lief is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Frenz64 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:47:
Of, je neemt je voor een rustig te lopen en denkt na een km (als de stijfheid uit de rug is een de kuiten prima voelen) duurloop schmuurloop, zondag uurloop! Gas erop en gaan. Methode WZWWHSS. Pas bij 7 km voelde ik de kuit iets en eindigde op 10,8 km. Als ik de rustige 1ste km eruit reken is 11 km/h het target volgende week. Gewoon eerst inlopen en dan gaan.
Ja, wrijf het er nog even in. }:|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:22

m-vw

Dus?

Frenz64 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:47:
[...]
.....
Methode WZWWHSS.
....
Hier moest ik toch even over nadenken :P .

Zelf net terug van een eerste 10 mijl (eigenlijk 17km) in een zeer lange tijd. Dat was toch even kapot gaan.
Dacht in het begin dat ik mijn jack voor niet s had meegenomen, maar op de weg terug sneed de wind toch lekker door de laagjes heen.

Verder ook wat dingen van de @kramerty88 loopschool geprobeerd. Loop van nature met mijn handen/armen dicht voor mijn borst. Door mijn armen meer langs mijn lichaam te bewegen voelde ik direct meer vering in mijn passen.

[ Voor 20% gewijzigd door m-vw op 03-02-2019 15:59 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:15
Vandaag lekker gelopen in Apeldoorn, de 25km. Mij pr flink verbetert met ruim 10 min naar 1:50:28. :)
De omstandigheden waren ook super, strak blauw weinig wind. Wel nog een paar erg gladde (sneeuw,ijs) plekken waar het parcours in de schaduw lag. De omgeving was natuurlijk wel schitterend met nog een laagje sneeuw op veel plekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Gonadan in "Hardlopen - Deel 8"Gonadan schreef op zondag 3 februari 2019
Magneetjes werken bij mij erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
[...]

Gewoon geen jasje aan doen, hoef je er ook geen gaatjes in te maken.

Ik heb mijn startnummer voor de 30 overigens ook nog niet binnen.
Terwijl ik hem vrijdag al wel in de PostNL app voorbij zag komen.. :?

[ Voor 18% gewijzigd door Roadman op 03-02-2019 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
m-vw schreef op zondag 3 februari 2019 @ 15:43:
[...]

Hier moest ik toch even over nadenken :P .
We Zien Wel Waar Het Schip Strandt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Frenz64 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:08:
[...]

We Zien Wel Waar Het Schip Strandt
Onbewust de methode die ik al jaren hanteer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Frenz64 net als het VDHM-dieet, werkt ook erg goed. :+
Roadman schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:56:
Gewoon geen jasje aan doen, hoef je er ook geen gaatjes in te maken.
Dat is het probleem verplaatsen dan krijg ik gaatjes in m'n shirt. :P

Die magneten klinken ook wel goed, hoe zijn de ervaringen daarmee? Verschuiven die niet naar beneden als je lomp loopt te hossen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Gonadan schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:21:

[...]

Dat is het probleem verplaatsen dan krijg ik gaatjes in m'n shirt. :P

Die magneten klinken ook wel goed, hoe zijn de ervaringen daarmee? Verschuiven die niet naar beneden als je lomp loopt te hossen?
Nee het zijn erg sterke magneten. Het is bij het omdoen even prutsen, maar vervolgens heb ik er totaal geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

10x5x2mm houdkracht 1.5 kg.....
Vaak tussen de 30 en 50 eurocent per stuk. Ik gebruik ze ergens anders voor maar dit kan ook...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Rhapsody schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:30:
Nee het zijn erg sterke magneten. Het is bij het omdoen even prutsen, maar vervolgens heb ik er totaal geen last meer van.
Je bedoelt omdat je met één arm onder je shirt moet lopen klooien? :P

@kramerty88 3:12. Doe ff normaal, had je de fiets mee of zo? :D

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 03-02-2019 20:10 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:58
Hier ook lekker rondje Apeldoorn gedaan, de Asselronde.
Wat was het mooi zeg! Sneeuw, zon, prachtige natuur, ik heb genoten.

Ook zeer tevreden met mijn einddtijd van 2.15.14, een afstands-PR (want ik was nooit verder gegaan dan 22,5km) en redelijk vlak tempo gelopen.
Denk niet dat ik morgen nog de trap af kan maargoed ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Gonadan schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:08:
[...]

Je bedoelt omdat je met één arm onder je shirt moet lopen klooien? :P

ja precies. Net als met speldjes overigens. Ik ken niemand die eerst zijn shirt netjes op een tafel neerlegt om vervolgens een startnummer aan te brengen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Rhapsody schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:25:
Ik ken niemand die eerst zijn shirt netjes op een tafel neerlegt om vervolgens een startnummer aan te brengen... 8)7
Snap niet wat daar zo raar aan is :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Gonadan schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:21:
Moest 'm ff goegelen en voelde me gelijk schuldig dat ik voor de tweede opgeschept had net.

De wekelijkse weging was geen feestje dit keer, geen 93 of lager, maar 94 :( Dus ik ben bang dat ik idd aan de VDHM moet, laat ik beginnen VE1/4M

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 15:26

racoon

mooowwww

Vandaag heerlijk 25 km gelopen bij de midwintermarathon in een tijd van 2:43:44, op naar Rotterdam

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Roadman schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:52:
[...]

Snap niet wat daar zo raar aan is :?
Dat ik niemand ken die dat doet? Bij mij is het tenminste zo dat ik dat altijd een half uurtje voor de start even moet doen, dan heb ik de kleding al aan.

Doelde overigens op een van de eerdere links van die speldjes. Op die site stond als instructie dat je het shirt eerst netjes neer moest leggen en vervolgens het startnummer met speldjes moest bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Gonadan schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:08:
[...]

Haha, dankje. Benen getest voor volgende week. Had wel verwacht het iets makkelijker weg te draaien, maar hopelijk doet de rustweek deze week mij goed. Op naar Schoorl! oOo

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:14
Vandaag meegedaan aan de 10EM in Apeldoorn.
Mn tijd van 2 jaar verbeterd naar 1:01:51.
50e overall en 8e M40!
Erg tevreden en dat met 2x per week trainen ;-)

Over een maand nog de halve marathon van Vorden en dan begint in april het triathlon seizoen weer.
Met dit jaar als hoogte punt de hele triathlon van Almere.
Wordt gelijk mn eerste marathon, haha!
Pagina: 1 ... 28 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2