Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.447 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:58
Zo dat was een stevige laatse training (20 km), ter voorbereiding op de Asselronde volgende week. De 5 weken vakantie zonder training zijn aardig verteerd.

Wordt spannend wel vlg week. Nooit verder dan 22 gelopen dus het wordt een adventure into the unknown. Dat maakt me altijd wel nerveus haha.

Weet iemand trouwens of de Asselronde een verhard parcours heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:17

Roozzz

Plus ultra

Stefangrp schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:29:
Zo dat was een stevige laatse training (20 km), ter voorbereiding op de Asselronde volgende week. De 5 weken vakantie zonder training zijn aardig verteerd.

Wordt spannend wel vlg week. Nooit verder dan 22 gelopen dus het wordt een adventure into the unknown. Dat maakt me altijd wel nerveus haha.

Sterk staaltje voorbereiding :+

Anyway, je hebt mazzel. Dit parcours is verhard.

[ Voor 7% gewijzigd door Roozzz op 26-01-2019 20:42 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Jep, alles verhard. Dus een zorg minder ;) (of ben je een trailliefhebber?)

Zelf vandaag de laatste specifieke training afgerond voor Schoorl:
https://runalyze.com/shared/3xeql
3K-1000-2K-1000-1500

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ct3C9PfGshntsmev9Pp9UEpy/full.jpg

Nu volgende wel de 8K in Apeldoorn nog als tempotraining en dan vlammen!

Dus in ieder geval tot volgende week @Stefangrp ;)

Wie gaan er nog meer heen?

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:15
Ik loop volgende week ook de 25. Hopelijk met het weer van vorig weekend. Is nu maar grijs en nat.
@Stefangrp ik heb vorig jaar ook de eerste keer 25km gelopen. Toen ook maar max tot 21 getraind, komt vast goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:14
Ik loop volgende week de 10EM.
Vandaag mn startnummer ontvangen en ik mag starten in het wedstrijdvak!
Doel is om de tijd van 2 jaar geleden te halen, zo'n 1:02.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:58
kramerty88 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:43:
[...]

Vind beide leuk en heb inmiddels trail schoenen, maar nog niet op gelopen. Dus gelukkig hoeft dat nu dan niet haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Laatst online: 20:18
Ik heb een startnummer voor de 10em van de Midwinter marathon in de aanbieding. Mijn hamstring blessure is helaas nog steeds niet over. Het is een startnummer voor startvak A zonder medaille graveren.
Doe maar een DM indien interesse.

Ik woon in Apeldoorn trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wellicht dat iemand hier me verder kan helpen. Voor het hardlopen ben ik op zoek naar witte thermoshirts (niet voor de warmte maar voor de strakke pasvorm) in normale stof en zonder opvallend logo. Ik gebruik deze shirts namelijk ook onder overhemden en het ziet er niet uit als er een logo doorheen schijnt. Ik heb Falke's gehad en Odlo's, maar deze modellen zie ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

artharpe schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:38:
Wellicht dat iemand hier me verder kan helpen. Voor het hardlopen ben ik op zoek naar witte thermoshirts (niet voor de warmte maar voor de strakke pasvorm) in normale stof en zonder opvallend logo. Ik gebruik deze shirts namelijk ook onder overhemden en het ziet er niet uit als er een logo doorheen schijnt. Ik heb Falke's gehad en Odlo's, maar deze modellen zie ik niet meer.
Beetje off-topic, maar ik kan je wel helpen. Wat ik zelf gebruik onder mijn overhemden zijn strakke pasvorm t-shirts van assos. Stretch, nauwsluitend, goede kwaliteit en voor 6€ per stuk. Dus ik heb er iets van 25-30, en gooi ze weg wanneer de nek niet meer mooi is.
https://m.asos.com/asos-d...eck-in-white/prd/10293920

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
Voor onder overhemden is dat vast prima, maar volgens mij wil @artharpe ze juist ook met hardlopen gebruiken. Dan lijkt 97% katoen me niet echt comfortabel.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:57
kramerty88 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:49:
[...]

Beetje off-topic, maar ik kan je wel helpen. Wat ik zelf gebruik onder mijn overhemden zijn strakke pasvorm t-shirts van assos. Stretch, nauwsluitend, goede kwaliteit en voor 6€ per stuk. Dus ik heb er iets van 25-30, en gooi ze weg wanneer de nek niet meer mooi is.
https://m.asos.com/asos-d...eck-in-white/prd/10293920
Asos is volgens mij niet hetzelfde als assos (wat dan weer een goed merk is voor fietskleding..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
kramerty88 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:43:
[...]

Zelf vandaag de laatste specifieke training afgerond voor Schoorl:
https://runalyze.com/shared/3xeql
3K-1000-2K-1000-1500

[Afbeelding]

Nu volgende wel de 8K in Apeldoorn nog als tempotraining en dan vlammen!

Dus in ieder geval tot volgende week @Stefangrp ;)

Wie gaan er nog meer heen?
als jij door een park mensen inhaalt schrikken ze zich volgens mij helemaal de pleuris... of heb je boxjes met een brommergeluid op je borst gebonden? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Een kleine 2km is niet verhard, maar wel redelijk aangestampt/hard. Als het flink geregend heeft is dat misschien anders, maar gezien de vrij koude grond op het moment zal het wel meevallen.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zo, frame shift. Waar 90km een half jaar geleden nog een piekweek was waar ik enorm trots op was, is het nu orde van de dag. Zojuist derde week op rij afgesloten met 90+ en daar zat (in tegenstelling tot half jaar geleden) aardig wat kwaliteit bij. Komende week (gepland) "maar" 70km met alleen maar rustig werk (behalve een immense training op zondag) om vervolgens hopelijk weer richting de 90k te gaan tot vlak voor de CPC.

En dan maar kijken of het loont :{ :+
Leuk is het in ieder geval :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
InZane schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:35:
Ik heb een startnummer voor de 10em van de Midwinter marathon in de aanbieding. Mijn hamstring blessure is helaas nog steeds niet over. Het is een startnummer voor startvak A zonder medaille graveren.
Doe maar een DM indien interesse.

Ik woon in Apeldoorn trouwens!
Is inmiddels vergeven :)

Uiteraard ben ik volgende week wel aanwezig bij de Midwinter, gewapend met spiegelreflex.

[ Voor 10% gewijzigd door InZane op 27-01-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:36
400 mtr verder dan vorige week (in een uur) bij een lagere hartslag (146 om 148), nog een week deze progressie en de 11km/h op de 10km is weer bereikt. Dan uitbouwen naar 15km

Voelde wel m'n linkerkuit eventjes toen ik tegen het eind een klein polderdijkje op versnelde, ff in de gaten houden (lees: iets de rem erop). Komt mss ook door het proberen rechterop te lopen. Dinsdag maar echt duurlooptempo aanhouden (en niet halverwege allerlei redenen verzinnen om te versnellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:22

m-vw

Dus?

Net terug van anderhalf uur vechten met de wind.13,7km wat voor mijn doen niet slecht is.
Helaas geen gegevens over mijn hartslag. Ik was met mijn handschoenen aan nog even mijn horloge goed aan het doen en toen lag het ineens op de grond. Barst in de display en de pairing met mijn band is foetsie. Inmiddels thuis alles gereset, maar tot nu toe geen geluk.

Geluk bij een ongeluk is dat het een horloge uit 2013 is van de Aldi en geen dure Garmin, maar toch... Voor mij voldoet/deed het. Hopelijk komt het nog goed en anders uitkijken naar een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Mijn Garmin is ook wel eens gevallen, maar blijft tot nu toe heel, wrs toch wat steviger, wat ook wel mag voor de prijs..... (heb een 910XT, in 2013 gekocht, geen hoofdprijs voor betaald door een hele mooie aanbieding; ik hoop dat ie het nog lang doet...bevalt goed)

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 27-01-2019 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-10 11:25
dankzij het prachtige *ahum* weer de afgelopen dagen in de sportschool op de loopband getraind.

Blijf nu steken rond de 25Km in de duurlopen en R'dam komt dichterbij met de bijbehorende plankenkoorts.
Ik word er heel onzeker van of ik wel 42 kan lopen omdat nu 'maar' 25 loop. Nu weet ik wel dat bijna niemand méér dan 30 traint, maar toen ik mijn 1e HM liep had ik weleens 24gelopen. Herkennen jullie dit en zijn er nog goeie suggesties om hier mee te dealen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 12:16
Len020 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:48:
dankzij het prachtige *ahum* weer de afgelopen dagen in de sportschool op de loopband getraind.

Blijf nu steken rond de 25Km in de duurlopen en R'dam komt dichterbij met de bijbehorende plankenkoorts.
Ik word er heel onzeker van of ik wel 42 kan lopen omdat nu 'maar' 25 loop. Nu weet ik wel dat bijna niemand méér dan 30 traint, maar toen ik mijn 1e HM liep had ik weleens 24gelopen. Herkennen jullie dit en zijn er nog goeie suggesties om hier mee te dealen?
Ja, haal even diep rustig adem en relax.
Het is nog ruim 2 maanden tot Rotterdam, dus tijd genoeg om eens wat meer dan 25 KM te lopen en verder uit te bouwen
Ik weet niet waar je woont, maar er worden her en der in het land ook trainingslopen georganiseerd waar je je wellicht bij kunt aansluiten. Dan loop je gezamenlijk een lange duurloop. Eventueel nog 1 a 2 wedstrijdjes, halve marathon, 10 Engelse Mijl en het komt vast wel goed.

Overigens, bijna niemand meer dan 30 traint? Weet niet wat je referentiekader is... Maar ik ken er genoeg die wel meer dan 30 trainen in aanloop naar een marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 14:57
20-22mijl zijn hele normale afstanden om een keer gelopen te hebben in aanloop naar een marathon.
Zit je tussen de 32-35KM als langste trainingsafstand.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16

Precies wat @Roadman zegt. Ik ben nu onder begeleiding van een atletiekvereniging met schema aan het trainen voor een marathon op dezelfde dag als R'dam. Wij hebben vorig weekend voor het eerst de 2,5 uur (24/25km) aangetikt. Afgelopen week iets rustiger, en volgend weekend naar de 27/28km. Het weekend erop (dus over 2 weken) gaan we voor het eerst de 30km pas aantikken (tijdens School).

Belangrijk is verder dat je de duurlopen op echt heel rustig tempo loopt, dan kom je misschien ook nog wel wat verder dan nu. Veel mensen lopen die (veel) te snel. Wij lopen met o.a. mensen die voor een 3:30 op de marathon gaan (+/- 5:00/km) en zo'n duurloop doen we dan rond de 6:00 - 6:15 / km, dus echt zo'n 40-50 slagen onder je max HR. Sneller lopen doe je tijdens de intervallen op andere trainingen.

Tot slot vraag ik mij af wat je bedoelt met "bij nu steken rond de 25km". Ga je gewoon lopen en stop je als je denkt dat je echt op bent? Of bedenk je van tevoren hoe ver je wilt lopen maar durf je het nog niet aan meer dan 25km in te plannen? Wat mij helpt is een schema waarop je bijv hebt staan 27km. Dan ga je er zo in en stop je in feite ook alleen als je denkt dat je iets forceert of iets dergelijks.

Hoe dan ook: gewoon vertrouwen op jezelf, er zijn nog zoveel weken te gaan voor R'dam , nog ruim tijd om de duurlopen op te bouwen! Onze coach gaf aan dat de 30 die wij "pas" over twee weken doen overigens zelfs nog aan de vroege kant is, normaal zou twee weken later ook prima zijn maar wij zijn wat eerder begonnen met het marathonschema omdat veel mensen dan Schoorl 30km wedstrijd als mooi eikpunt konden inplannen. Dus met een slag om de arm zou ik wel durven stellen dat als je pas tweede helft februari aan de eerste keer 30KM komt je nog prima op schema loopt voor R'dam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
Valorian schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:10:
[...]

Precies wat @Roadman zegt. Ik ben nu onder begeleiding van een atletiekvereniging met schema aan het trainen voor een marathon op dezelfde dag als R'dam. Wij hebben vorig weekend voor het eerst de 2,5 uur (24/25km) aangetikt. Afgelopen week iets rustiger, en volgend weekend naar de 27/28km. Het weekend erop (dus over 2 weken) gaan we voor het eerst de 30km pas aantikken (tijdens School).

Belangrijk is verder dat je de duurlopen op echt heel rustig tempo loopt, dan kom je misschien ook nog wel wat verder dan nu. Veel mensen lopen die (veel) te snel. Wij lopen met o.a. mensen die voor een 3:30 op de marathon gaan (+/- 5:00/km) en zo'n duurloop doen we dan rond de 6:00 - 6:15 / km, dus echt zo'n 40-50 slagen onder je max HR. Sneller lopen doe je tijdens de intervallen op andere trainingen.

Tot slot vraag ik mij af wat je bedoelt met "bij nu steken rond de 25km". Ga je gewoon lopen en stop je als je denkt dat je echt op bent? Of bedenk je van tevoren hoe ver je wilt lopen maar durf je het nog niet aan meer dan 25km in te plannen? Wat mij helpt is een schema waarop je bijv hebt staan 27km. Dan ga je er zo in en stop je in feite ook alleen als je denkt dat je iets forceert of iets dergelijks.

Hoe dan ook: gewoon vertrouwen op jezelf, er zijn nog zoveel weken te gaan voor R'dam , nog ruim tijd om de duurlopen op te bouwen! Onze coach gaf aan dat de 30 die wij "pas" over twee weken doen overigens zelfs nog aan de vroege kant is, normaal zou twee weken later ook prima zijn maar wij zijn wat eerder begonnen met het marathonschema omdat veel mensen dan Schoorl 30km wedstrijd als mooi eikpunt konden inplannen. Dus met een slag om de arm zou ik wel durven stellen dat als je pas tweede helft februari aan de eerste keer 30KM komt je nog prima op schema loopt voor R'dam.
Ik plan 25km om forceren te voorkomen; zo te lezen zit ik dan qua KM wl ongeveer gelijk aan jouw schema; ik zal as. weekend ook 27/28 lopen dan de week daarop 30 dan een week relatieve rust en dan nog 1x 30 en 1x 32.

Deze onzekerheid zal wel part-of de marathon zijn. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
Huh wat? Ik train noodgedwongen bij een sportschool omdat ik geblesseerd ben, maar ik zou echt een moord doen om weer buiten te lopen. Ik heb me door weer nog nooit tegen laten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zelfde bij mij. Mijn ambitie onder de 3u heb ik reeds laten varen, nu is mijn doel in Rotterdam (blessurevrij) uitlopen. Ivm verhuizing, griep en slecht weer is het lopen er nogal bij ingeschoten afgelopen maanden.

Ik ga in Amsterdam een tweede poging wagen voor een snelle tijd, ben ook veel meer een mooi weer loper, komt dus veel beter uit in het najaar.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

...
Ik loop vaak op een loopband, maar gisteren gewoon buienradar in de gaten gehouden en toch anderhalfuur buiten gelopen zonder één spatje regen. Ruim voor en na de training was het ook nog droog. De wind heb ik maar geschouwd als extra weerstandstraining.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:36
Ik heb gisteren ochtend bedacht dat het heerlijk weer was voor de Mastboscross :P
Heerlijk door de modder toch bijna 5km gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
InZane schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:16:
[...]

Huh wat? Ik train noodgedwongen bij een sportschool omdat ik geblesseerd ben, maar ik zou echt een moord doen om weer buiten te lopen. Ik heb me door weer nog nooit tegen laten houden.
Fietspaden hier waren vele dagen 1 grote ijsplaat; Regen maakt me niks uit.
En op mijn favoriete routes staan zelfs borden dat de gemeente daar bij gladhad niet strooit.

[ Voor 10% gewijzigd door Len020 op 28-01-2019 12:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

kramerty88 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:24:
Nou daar komt het. Hardlopen lijkt heel makkelijk, toch gaat er veel schuil in een goede looptechniek. Het is niet heel moeilijk te begrijp als je het vergelijkt met fietsen. Lopen is net als met fietsen zo efficient mogelijk voorwaarts rollen. Elke beweging die niet bijdraagt aan voorwaarts bewegen is dus in principe overbodig, nutteloos en soms zelfs tegenwerkend. Fietsen doe je niet met de rem erop, fietsen bevat ook geen zijwaartse bewegingen en de wielen zijn niet vierkant (rolt dus soepel). Zo werkt hardlopen ook. Alle beweging is dus in de looprichting (voorwaarts) en zo min mogelijk remmend.

Houding:
  • Rechtop, niet voor-, of achterover hangen. Core aanspannen, bekken optrekken vanuit de onderbuikspieren (denk aan je kruis naar je navel trekken)
  • Hoofd horizontaal. Voorwaarts kijken (niet omhoog of omlaag)
  • Borst naar voren gericht (geen zijwaartse rotatie met de armzwaai)
In de loophouding is het belangrijk dat je rechtop loopt en zo min mogelijk beweegt. Elke beweging is in principe verspilde energie omdat het niet bijdraagt aan de voorwaartse snelheid. De reden dat je rechtop wil lopen is dat de neerwaartse kracht opgevangen wordt door je wervelkolom en benen. Als je achterover hangt krijgen je buikspieren elke keer een grote klap, hang je voorover komt deze belasting veel op je rugspieren. Daarnaast krijg je met achterover hangen sneller een overstrekking van het onderbeen (zie hieronder) en is het met voorover hangen veel moeilijker een knie in te zetten. Rechtop is the way to go. (noot: uiteindelijk resulteert het in een hele lichte voorwaartse leun, maar denk rechtop)

Armen:
  • Armen scharnieren vanuit de schouders in de looprichting, dus geen zijwaartse rotatie
  • Achterzwaai is kernpunt in de armzwaai. Vanuit de elleboog achterwaarts langs je lichaam ‘trekken’
  • Voorwaarts ophalen met borstspieren (niet armspieren)
  • ~90° ellebooghoek (niet meer, bij het ophalen is het minder)
  • Denk bij de armzwaai aan je “handen door de broekzak halen”
  • Handen ontspannen
Bij de armen is het allerbelangrijkst dat je schouders ‘scharnieren’. Je borst roteert niet mee en armen gaan van voor naar achteren in de looprichting dus. Alle energie die niet in de looprichting gaat is (deels) verspild. Door bij de armzwaai een puntfocus in je elleboog te hebben en van daaruit de trekken (zowel achterwaarts als voorwaarts) gebruik je de grotere spiergroepen, borst- en vleugelspieren. Mocht je een te kleine armhoek krijgen, let dan eerst op je handen. Met een gebalde vuist wordt je armhoek kleiner, met je hand open en vingers gestrekt je armhoek groter. Dit heeft te maken met agonisten/antagonisten paren van je hand en armspieren. Een ontspannen hand zorgt voor een natuurlijke ontspannen armhoek (van ongeveer 90 graden). Om te voorkomen dat je een te los handje krijgt (zoals ik in de foto’s) kun je heel licht je duim en wijsvinger op elkaar knijpen, maar doe dat niet te hard.

Benen:
  • Knie inzet met een voorwaartse push
  • Pas achter afmaken, dus een volle flexie van het afzetbeen (gevolg van knie-inzet)
  • Geen overstrekking, voet komt nooit voor de knie
  • ‘Trekken’ voordat voeten naar de grond gaan (de grond aanvallen)
Bij de benen is het belangrijkst dat je zo min mogelijk remt. Op het moment dat je een overstrekking van het onderbeen krijgt, gaat er op het moment van landing energie de grond in voor je COG (centre of gravity). Dit betekent een remmende werking op de snelheid. Idealiter zou je de voeten dus ónder je COG plaatsen, maar natuurkundig kan dat niet. Dan zou je voorover kantelen. Je zult je voeten dus altijd iets voor je COG moeten plaatsen, maar probeer dit dus zo min mogelijk. Door vanuit de knie te trekken en te duwen (de knie-inzet) gebruik je je gehele bovenbeen. Bij een overstrekking zul je eerst met alleen je hamstrings je lichaamsgewicht boven je landingspunt moeten trekken. De fameuze haklanding heeft dus niet alleen als nadeel dat je remt, je kunt daarna ook maar met een halve spiergroep de snelheid weer op gang brengen.

Voeten:
  • Voetplaatsing onder lichaamsgewicht (zoals gezegd dit kan natuurkundig niet, maar probeer zo dicht mogelijk erbij. Dus net voor je COG)
  • Voetspanning, tenen optrekken naar de knie
  • Mid- tot voorvoet landing (de bal van je voet is het afzetpunt, dus ook je landingspunt)
  • Reactieve plaatsing met kort grondcontact, snelle harde afzet (de grond is lava ;) wie kent hem nog). Dit bereik je door met kracht af te zetten, lopen is springen
  • Hak mag de grond raken maar minimaal. Loading van de achilles, de spier/peeselasticiteit gebruiken bij afzet
Bij voeten is het belangrijk dat er spanning op staat. Spieren en pezen zijn elastisch. Door een goede voetspanning worden de kuiten op spanning gebracht en wordt deze elasticiteit daardoor het meest benut. Dit betekent dat een groot deel van de energie van landen opgeslagen wordt in de spieren en bij afzet weer gereleased. Hoe minder energie je zelf hoeft op te wekken, hoe efficiënter je loopt. De focus van van de voeten moet liggen op het naar de knie optrekken van de tenen. Dan is de landing vrijwel automatisch een mid-voet landing en komt de voet niet voor knie. Het is met opgetrokken (probeer maar eens de tenen naar de knie te trekken en dan je been te overstrekken) bijna niet mogelijk om te overstrekken. Dit is wederom vanwege antagonisten paren in het onderbeen.

Tot zover de theorie.

De voorbeelden (3x mijzelf tijdens duizendjes op 10k tempo). Niemand wordt namelijk wijs uit een stuk tekst :9 . Excuus voor de lage resolutie, daarvoor niet bij mij zijn, maar ff iemand anders aanklagen (de fotograaf in kwestie: een teamgenoot met een ouderwetse telefoon):

Goed: rechtop, stabiele torso, knie-inzet, actieve voet, volle flexie afzet, elleboogactie, 90 graden arm, voorwaartse arm opwaarts
Slecht: iets te ver voorover hangen (niet heel goed zichtbaar, maar ik ken mijzelf) en mijn eeuwige slappe handje

Goed: actieve landing, voetspanning trekbeen, loading van de kuitspieren (geen hak aan de grond), knie -inzet, armhoek en opwaartse hand, geen torsorotatie
Slecht: ingezakte houding (niet meer rechtop), door slappe core en te ver voorover hangen

Goed: knie-inzet, actieve voetspanning, voorwaartse push, elleboog trekken, voorwaartse arm opwaarts, geen torsorotatie
Slecht: slappe handje (leidt tot te grote armhoek), voorover hangen, niet rechtop

Zoals je in 3 foto's ziet loop ik qua benen vrij stabiel en recht, maar doordat ik iets te ver voorover hang zak ik in bij de landing. De impact van landing kun je niet opvangen met je buikspieren, daar is je ruggengraat voor. Dan kom ik weer redelijk overeind bij de afzet, maar dit kost dus kracht. Mijn slappe handje leidt tot een te grote armhoek, die ik moet corrigeren (en dus kracht kost).

Masterclass: En dan nu in slow motion van de meester. Hier is weinig op aan te merken, maarja, een 2.01 marathon loop je ook niet inefficiënt:

[YouTube: ELIUD KIPCHOGE RUNNING STYLE In Slow Motion]
Let hierbij eens op de volgende punten: Voetplaatsing, achterwaarts snelheid van de voet (het trekken voordat hij landt), zijn arminzet en rompstabiliteit. Naast dat er nagenoeg geen remmende krachten zijn, gaat er ook nagenoeg geen energie in iets anders dan voorwaartse snelheid. Hier kunnen wij natuurlijk enkel van dromen ;)

Als er vragen zijn hoor ik het graag ;)
Post bijgewerkt met uitleg en misschien belangrijkst, een filmpje van Kipchoge om even te dromen dat wij ooit zo efficiënt zouden kunnen lopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mooie post, had er eerder overheen gelezen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
kramerty88 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:43:
[...]

Post bijgewerkt met uitleg en misschien belangrijkst, een filmpje van Kipchoge om even te dromen dat wij ooit zo efficiënt zouden kunnen lopen ;)
@naitsoezn Misschien handig om toe te voegen aan de topicstart? Zonde als zo'n mooie informatieve post verdwaalt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
mrwolf schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:33:
[...]

@naitsoezn Misschien handig om toe te voegen aan de topicstart? Zonde als zo'n mooie informatieve post verdwaalt!
Ja, of even "Pinnen" - om die (nieuwe) feature goed te gebruiken. :)

[ Voor 10% gewijzigd door MrAcid op 28-01-2019 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Topicstarter
mrwolf schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:33:
[...]

Ik heb hem gepind :) Suggesties voor posts die het pinnen waard zijn, zijn altijd welkom (ook bv via topic-report).

[ Voor 15% gewijzigd door naitsoezn op 28-01-2019 13:41 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59

Galois

1811 - 1832

Benen:
  • Knie inzet met een voorwaartse push
  • Pas achter afmaken, dus een volle flexie van het afzetbeen (gevolg van knie-inzet)
  • Geen overstrekking, voet komt nooit voor de knie
  • ‘Trekken’ voordat voeten naar de grond gaan (de grond aanvallen)
Mooie post @kramerty88!!!

Ik loop al anderhalf jaar te kwakkelen met een peesplaatblessure en nu met mijn fysio bezit met wat loopscholing. Juist omdat niets lijkt te werken om mijn blessure over te laten gaan, vond ze dat mijn knie inzet niet optimaal was en door het verbeteren van mijn loopstijl, dit misschien ook positief zou werken op mijn blessure. We zijn vooral bezig met mijn knie inzet wat te verbeteren.

Vond jouw post dus erg interessant, maar een vraagje over deze knie inzet. Jij hebt het over Geen overstrekking, voet komt nooit voor de knie, maar dit is toch niet mogelijk?

Ik let dus extra goed op mijn knie inzet en bedacht mij dat als ik omlaag kijk tijdens het hardlopen, dat dus eigenlijk de tong van mijn schoen (waar het merkteken opstaat bij de veters) je eigenlijk nooit zou moeten kunnen zien. Begrijp je wat ik bedoel?
Is dat een beetje wat je bedoelt en een goede check? Maar volgens mij kan dit toch niet? Ik in ieder geval niet en als ik het filmpje van Kipchoge bekijk, dan doet hij dat ook (volgens mij) niet.

Maar goed... ik moet sowieso een paar dagen rustig aan doen, want door deze 'andere' manier van lopen, heb ik nu last van mijn rechter knie. Is zelfs een beetje dik en warm! Grrr... nooit eerder last gehad van mijn knie... dan zie je maar weer dat het 'anders lopen' erg rustig gedaan moet worden.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Galois schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:28:
[...]

Ik loop al anderhalf jaar te kwakkelen met een peesplaatblessure en nu met mijn fysio bezit met wat loopscholing. Juist omdat niets lijkt te werken om mijn blessure over te laten gaan, vond ze dat mijn knie inzet niet optimaal was en door het verbeteren van mijn loopstijl, dit misschien ook positief zou werken op mijn blessure. We zijn vooral bezig met mijn knie inzet wat te verbeteren.

Vond jouw post dus erg interessant, maar een vraagje over deze knie inzet. Jij hebt het over Geen overstrekking, voet komt nooit voor de knie, maar dit is toch niet mogelijk?

Ik let dus extra goed op mijn knie inzet en bedacht mij dat als ik omlaag kijk tijdens het hardlopen, dat dus eigenlijk de tong van mijn schoen (waar het merkteken opstaat bij de veters) je eigenlijk nooit zou moeten kunnen zien. Begrijp je wat ik bedoel?
Is dat een beetje wat je bedoelt en een goede check? Maar volgens mij kan dit toch niet? Ik in ieder geval niet en als ik het filmpje van Kipchoge bekijk, dan doet hij dat ook (volgens mij) niet.

Maar goed... ik moet sowieso een paar dagen rustig aan doen, want door deze 'andere' manier van lopen, heb ik nu last van mijn rechter knie. Is zelfs een beetje dik en warm! Grrr... nooit eerder last gehad van mijn knie... dan zie je maar weer dat het 'anders lopen' erg rustig gedaan moet worden.
Thanks :*) en precies dat. Met "voet" bedoel ik de gehele voet. Je tenen zullen wel voor je knie komen, maar je hak niet. Er blijf dus een deel van je voet achter de knie. Bij Kipchoge kun je inderdaad goed zien dat zelfs in zijn zweeffase bijna de helft van zijn voet achter de knie blijft. Vervolgens trekt hij deze al aan voordat dat hij landt en is dus zelfs zijn landingspunt achter de knie. Het niet willen zien van de schoenlip is inderdaad een goede. Op het moment dat je die ziet is je voet voor je knie. Dit is helaas niet iets wat heel makkelijk is aan te leren. Het is namelijk net als balanceren op de evenwichtsbalk iets wat je moet trainen en wat vrij nauw komt. Plaats je je voet te dicht bij je COG dan val je voorover, plaats je hem ervoor, rem je af. Er is dus precies een punt waarbij dit in evenwicht is en je niet voorover valt en niet remt. Zoals elk evenwicht is dit dus heel klein. Het is heel makkelijk om er lekker veilig voor te gaan zitten. Dan val je in ieder geval niet. Het nadeel is dat je dus veel energie verliest in een remmende beweging (die je ook nog weer eens moet opstarten).

Dit is inderdaad zoals je fysio zegt veel minder belastend, alle gewrichten blijven in een hoek, dus de klappen worden opgevangen door je spieren i.p.v. botten/kraakbeen in de gewrichten. Dat je nu je knie voelt (licht er even aan waar en wat) kan goed komen doordat je nu geforceerd anders loopt en dus tijdelijk even veel meer spieren gebruikt dan er per sé nodig zijn voor de loop beweging, een soort krampachtig lopen.

Wat ook kan, maar ik ga niet op de fysiostoel zitten, is dat je heupspieren zijn gaan vast vastzitten. Als je iets voelt aan de buitenkant van de knie kan je tractus zijn gaan vastzitten. Je heup krijgt nu namelijk meer te doen dan wanneer je knie grotendeels de klap op ving. Laat je fysio daar maar eens naar kijken/losmasseren.

Edit: Wat ik me bedenk wat de balansact wel goed illustreert is heuvelaf rennen. Het kunnen gebruiken van de zwaartekracht zonder teveel te remmen is hele kunst op zich. Je zult wel herkennen dat je of iets teveel afzet en dus ineens naar beneden 'dendert' of dat je met grote passen overstrekken lekker remmend loopt om controle te houden...
Ergens daartussen ligt dus ook een balanspunt waarin je snelheid constant blijft zonder dat het (of in ieder geval minimaal) energie kost. Maar dat vinden... :?

[ Voor 6% gewijzigd door kramerty88 op 28-01-2019 15:24 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Ik heb de laatste tijd wat last van mijn onderrug. Eigenlijk vooral als ik begin met lopen voelt het erg stijf en een beetje pijnlijk, laag in de onderrug en dan naar het lijkt net links en rechts van mijn wervelkolom. Na een halve kilometer gaat het een stuk beter, maar ik blijf het tijdens het lopen voelen.

Ik vermoed dat mijn verwaarloosde core-stability hier ook een beetje debet aan is, maar nu ik daar ook weer aandacht aan besteed gaat het nog niet echt beter. Vorige week niet gerend en zondag een heel kort rondje (3 km) en weer hetzelfde probleem.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik vind het nog net niet erg genoeg om naar de fysio te gaan, maar wil eigenlijk wel weer gewoon lekker met een soepele rug rennen :)

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-10 09:58
Joba schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:36:
Ik heb de laatste tijd wat last van mijn onderrug. Eigenlijk vooral als ik begin met lopen voelt het erg stijf en een beetje pijnlijk, laag in de onderrug en dan naar het lijkt net links en rechts van mijn wervelkolom. Na een halve kilometer gaat het een stuk beter, maar ik blijf het tijdens het lopen voelen.

Ik vermoed dat mijn verwaarloosde core-stability hier ook een beetje debet aan is, maar nu ik daar ook weer aandacht aan besteed gaat het nog niet echt beter. Vorige week niet gerend en zondag een heel kort rondje (3 km) en weer hetzelfde probleem.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik vind het nog net niet erg genoeg om naar de fysio te gaan, maar wil eigenlijk wel weer gewoon lekker met een soepele rug rennen :)
Doe je nog meer sporten en hoe vaak loop je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Ik liep grofweg 3 keer per week, ca 35 km totaal. Tot de halve marathon van Egmond, daar lijk ik het opgelopen te hebben. Ik merk ook dat het me meer moeite kost om tempo te lopen.

Hardlopen doe ik van oktober tot / met maart, daarbuiten zit ik op de racefiets. Jaarrond fiets ik woon-werk, ca 100 km per week, verder geen sporten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Joba schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:36:

Wat bij mij goed helpt is om na het hardlopen mijn hamstrings te rekken. Sinds ik dat netjes na elke training doe, heb ik veel minder last van mijn onderrug. Google maar op 'onderrug en hamstrings'.
(maar uiteraard, met een echte dokter/fysio praten is beter dan met Google :) )

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Galois schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:28:
[...]

Ik dacht er van de zomer vanaf te zijn maar ik voelde het af en toe nog maar niks bijzonders.
Gisteren echter tijdens het lopen van de mastboscross toch behoorlijk last gehad.
Vanochtend voelde ik het nog.
Het bijzondere is dat ik aan die kant dus ook last heb van mijn knie, kuit en achillespees.

Ondertussen doe ik oefeningen om mijn bekken te kantelen en elke keer na de oefeningen voel ik de buitenkant van die knie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb peesplaatblessure links en sinds gisteren last van knie, onder de knieschijf aan de voorkant. Helemaal onderaan de kniepees... (dus gelukkig een lopersknie symptomen of springersknie). Zal wel overbelasting zijn vanwege het 'anders lopen'.

Morgen naar de fysio voor de peesplaat en zal dit ook gelijk vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Galois schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:00:
[...]

Wat bij mij goed helpt is om na het hardlopen mijn hamstrings te rekken. Sinds ik dat netjes na elke training doe, heb ik veel minder last van mijn onderrug. Google maar op 'onderrug en hamstrings'.
(maar uiteraard, met een echte dokter/fysio praten is beter dan met Google :) )
Net even gekeken en ik herken veel van wat daar staat. Ik heb inderdaad hele stijve hamstrings (kan bij lange na met gestrekte benen niet de grond raken, fout zitgedrag). Daar ga ik maar mee aan de slag!!

Kijken of dat wat verbetering geeft en anders toch maar naar de fysio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Omdat ik daarnet het volgende ook naar de looptrainer van de plaatselijk AV gestuurd heb, ook hier maar even luchten.

Het lopen gaat gewoon niet goed meer. Om de paar weken duikt er wel iets van een blessure op, of het nou kuit, Achilles, voet is.
Niet alleen vergalt dat het plezier, maar ook heeft het impact op de thuissituatie. De WAF is zeg maar aan het dalen naar nul niveau.

Volgend de fysio ligt de basis van de problemen in mijn linkerenkel, welke na een enkeloperatie eigenlijk nooit meer soepel geweest is.

Ik sta dus op een tweesprong. Ga ik door met lopen en accepteer ik dat er om de paar weken een periode van een week/anderhalve week is waar ik niet kan lopen, of stop ik helemaal.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
[b]Zwerver in "Hardlopen - Deel 8"
Ik sta dus op een tweesprong. Ga ik door met lopen en accepteer ik dat er om de paar weken een periode van een week/anderhalve week is waar ik niet kan lopen, of stop ik helemaal.
Is er geen tussenweg? Verlaging van de afstand en/of tempo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
royb3 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 17:35:
[...]

Is er geen tussenweg? Verlaging van de afstand en/of tempo?
Verlaging tempo heeft geen impact op de soort blessures. En kortere afstand, ik doe nu 30’ max.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:39

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Frenz64 wil het nog wat? Heb zelf het nadeel van dit seizoen herontdekt: clusterfuck van ontstekingen, snotteren, reutelen, etc. Ben er wel achter dat kinderen een soort infectiekatalysator zijn. Hang hier een beetje op de bank in slappetubemodus. :')

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Nou, om de waarheid te zeggen @Gonadan , ik verheug me op morgenavond, in de tweede week ga ik over de 30km. Geen noemenswaardige spierpijn, beetje stijve linkerkuit, soms voel ik m'n linkerknie, allemaal heel licht.

En verkouden/griep doe ik niet meer aan sinds ik wekelijks in de winter buiten zwem en koud afdouch.

Dus uh, het wil wel ja (soms kan je door een snotkop heen lopen. hè, voel je je beter erna of word je echt ziek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Frenz64 snotkop wel ja, dat ontstopt zelfs lekker. Afgelopen dagen word ik echter wakker met dichtgeplakte ogen (ontstoken), rauwe keel (ook) en nul energie. Wacht dat eerst even af als je het niet erg vindt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 13:58
Joba schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:16:
[...]

Net even gekeken en ik herken veel van wat daar staat. Ik heb inderdaad hele stijve hamstrings (kan bij lange na met gestrekte benen niet de grond raken, fout zitgedrag). Daar ga ik maar mee aan de slag!!

Kijken of dat wat verbetering geeft en anders toch maar naar de fysio.
Zou ook de psoas kunnen zijn: https://www.google.com/am...ken-heup-lendenspier/amp/

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Zwerver schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:25:
Omdat ik daarnet het volgende ook naar de looptrainer van de plaatselijk AV gestuurd heb, ook hier maar even luchten.

Het lopen gaat gewoon niet goed meer. Om de paar weken duikt er wel iets van een blessure op, of het nou kuit, Achilles, voet is.
Niet alleen vergalt dat het plezier, maar ook heeft het impact op de thuissituatie. De WAF is zeg maar aan het dalen naar nul niveau.

Volgend de fysio ligt de basis van de problemen in mijn linkerenkel, welke na een enkeloperatie eigenlijk nooit meer soepel geweest is.

Rug?
Wat zegt de fysio?

Edit, die zegt dus enkel.
Ikzelf heb dus dezelfde klachten en ook last van de enkel (gehad)

[ Voor 5% gewijzigd door tlpeter op 29-01-2019 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:43

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Nieuwe schoenen gehaald. *O*
Asics GT2000 7's

Nu een blaar. -O-

:X
spoiler:
Misschien moet ik ze ook niet 21km inlopen.

Dan kom je er trouwens ook wel achter dat je andere schoenen fubar zijn. Pijntjes die ik in mijn onderbenen had na een lange loop zijn nu verdwenen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:04

Rudedadude

Maybe we were born to run

Naar aanleiding van de post van @kramerty88 gisteravond zelf weer eens een rondje gericht op een stuk looptechniek gelet, namelijk mijn armbeweging aansturen vanuit de elleboog ipv de polsen.

Ik merk dat het tijd wordt om weer eens gericht wat filmpes van mezelf te maken, de laatste keer dat ik dat deed was al weer even geleden (youtube zegt 9 maanden, maar het filmpje is zeker 3 jaar oud volgens mij). Iets wat goed voelt hoeft nog niet goed te zijn. Maar in dat kader dit filmpje dus van lopen bij een 4:00/km. Het is dus een beetje zoek de fout :P Armbeweging teveel links-rechts ipv voor-achter is een dingetje. Verder zie je redelijk goed dat ik een echte lijnloper ben, m'n benen landen midden onder m'n lichaam en dus wat naar binnen. Dat is sindsdien niet echt veranderd. Ik heb er een tijdje op gelet, maar alleen in de periode dat ik wat irritatie in heup en knie had en dat is vervolgens weer weggegaan. En doordat ik redelijk minimalistische schoenen aan heb zie je dat m'n hiel heel weinig met de grond doet. Tegenwoordig probeer ik nog wat meer wat 'voller' af te zetten, juist ook bij hogere snelheden.

[ Voor 7% gewijzigd door Rudedadude op 29-01-2019 09:09 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 21:44
Rudedadude schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:05:
Armbeweging teveel links-rechts ipv voor-achter is een dingetje. Verder zie je redelijk goed dat ik een echte lijnloper ben, m'n benen landen midden onder m'n lichaam en dus wat naar binnen. [YouTube: hardlopen4]
Dat lijken me 2 geralateerde dingen. Je arm (voet) moet naar binnen om in balans te blijven als je voet (arm) naar binnen zwaait.
Of je er wat mee moet is een tweede. Als je blessurevrij loopt en tevreden bent met je prestaties is er in principe geen probleem dat aangepakt hoeft te worden.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
tlpeter schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:14:
[...]

Rug?
Wat zegt de fysio?

Edit, die zegt dus enkel.
Ikzelf heb dus dezelfde klachten en ook last van de enkel (gehad)
Enkel dus. Enige wat ik echt nog een keer moet - laten - doen is het filmen van een loopje. Misschien dat de fysio daar nog wat uit kan halen. Ben ondertussen alweer 7kg lichter om uit te sluiten dat het daaraan lag. Echt radeloos. En met het gevolg dat ik nu alweer twee weken geen zin heb gehad in lopen, en dus geen km gelopen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Niet lullig bedoeld, maar die 7kg zijn genoeg om overbelasting uit te sluiten? Ik vraag het omdat 7kg bij mij destijds helemaal niet genoeg waren, sterker nog, je wordt sneller en belast je gewrichten nog meer, terwijl ik nog steeds overgewicht meezeulde. Mijn theorie is dat je systeem vrij snel overbelast wordt door de combinatie >30km per week serieus lopen en te zwaar zijn.

Sommige lopers zijn gezegend met een solide onderstel, maar als je deze pagina's doorleest zijn die in de minderheid (hoewel er wel sprake is van selectieve perceptie: "goh, ik heb geen klachten" is niet echt nieuws)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 13:17
Ja hoor, startnummer voor de Asselronde valt op de deurmat en mijn lijf denkt direct: mooie tijd voor een verkoudheid. :X

Nou ja, zolang het daarbij blijft en ik niet wordt meegesleurd in de griepepidemie zal 't wel meevallen. Vanavond de laatste run voordat ik zondag aan de bak mag. Zoals hierboven al door @Gonadan werd geschreven: even lekker ontstoppen vanavond en dan zien we 't weekend wel weer hoe 't er voor staat.
Ben benieuwd of een jaar lang los-vast de TrainAsOne-planning volgen een positieve invloed heeft op m'n eindtijd...

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
Galois schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:10:
Ik heb peesplaatblessure links en sinds gisteren last van knie, onder de knieschijf aan de voorkant. Helemaal onderaan de kniepees... (dus gelukkig een lopersknie symptomen of springersknie). Zal wel overbelasting zijn vanwege het 'anders lopen'.

Morgen naar de fysio voor de peesplaat en zal dit ook gelijk vragen...
ik kan je 3 dingen aanraden:

elke dag rekken/strekken en dan met name de oefening met je tenen op de trap, en dan omhoog en omlaag bewegen.

elke dag kalf-raises oefeningen doen, ik doe het tijdens het tanden poetsen zodat het geen extra handeling is en ik het gedisciplineerd doe.

elke dagen even foamroller en dan met name met eem voet-foamroller, dit kun je ook doen tijdens koken of tv kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:43

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Nog een paar dagen, de weersvoorspelling voor de Texeltrail 42k mag van mij wel ietsje verbeteren. :+

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
T-MOB schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:50:
[...]

Dat lijken me 2 geralateerde dingen. Je arm (voet) moet naar binnen om in balans te blijven als je voet (arm) naar binnen zwaait.
Die volg ik niet helemaal. Heel concreet: Als de rechter arm (te?)veel naar binnen (=links) gaat, waarom zou de linker voet dan ook naar binnen (=rechts) moeten? Doordat de rechter arm naar links gaat gaat het zwaartepunt ook naar links. Dan zou de linker voet toch juist ook naar links moeten om ervoor te zorgen dat het zwaartepunt boven de voet die op de grond staat is?
blitzkrieg schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:29:
Asics GT2000 7's

Nu een blaar. -O-

spoiler:
Haha ja als dat "inlopen" is dan is een blaar misschien te verwachten.

Hier een vergelijkbaar verhaal. Sinds vrijdag een paar New Balance 890v6. Zaterdag nog betrekkelijk rustig aan gedaan, gisteren 5km op 10km tempo + 5 km op hm tempo (dwz: de tempo's waarop ik die afstanden wil gaan lopen - dus sneller dan waarop ik ze tot nu toe gelopen heb). Nu een klein blaartje net achter de bal van mijn voet.
Nu de rest van de week weer braaf lagere tempo's (waarvoor ik m'n Brooks Ghosts blijf gebruiken - die zijn nog niet versleten, ik wilde vooral "wat anders erbij").

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Rudedadude schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:05:
Naar aanleiding van de post van @kramerty88 gisteravond zelf weer eens een rondje gericht op een stuk looptechniek gelet, namelijk mijn armbeweging aansturen vanuit de elleboog ipv de polsen.

Ik merk dat het tijd wordt om weer eens gericht wat filmpes van mezelf te maken, de laatste keer dat ik dat deed was al weer even geleden (youtube zegt 9 maanden, maar het filmpje is zeker 3 jaar oud volgens mij). Iets wat goed voelt hoeft nog niet goed te zijn. Maar in dat kader dit filmpje dus van lopen bij een 4:00/km. Het is dus een beetje zoek de fout :P Armbeweging teveel links-rechts ipv voor-achter is een dingetje. Verder zie je redelijk goed dat ik een echte lijnloper ben, m'n benen landen midden onder m'n lichaam en dus wat naar binnen. Dat is sindsdien niet echt veranderd. Ik heb er een tijdje op gelet, maar alleen in de periode dat ik wat irritatie in heup en knie had en dat is vervolgens weer weggegaan. En doordat ik redelijk minimalistische schoenen aan heb zie je dat m'n hiel heel weinig met de grond doet. Tegenwoordig probeer ik nog wat meer wat 'voller' af te zetten, juist ook bij hogere snelheden.

[YouTube: hardlopen4]
Complimenten over het voetenwerk en een behoorlijke knie-inzet.

Wat je aangeeft over borstrotatie klopt, maar je kunt nog veel meer snelheid behalen met meer arm-inzet. Je hebt een vrij minimale flexie op het moment van afzet, waardoor veel energie opwaarts ipv voorwaarts gaat. Dit komt doordat je je armen vrij minimaal inzet, dus weinig balans hebt. Je handen komen vrij laag en trek je ook weinig op.

Nu zag ik vandaag al dat je met elleboog aan het proberen te experimenteren bent. Probeer eens versnellingen met je armen explosief op te trekken, anders dan ik zei in "achterzwaai is kern". In jouw geval mag je puur om het verschil in benenwerk eens te ervaren de actie in optrekken (wel vanuit de elleboog) leggen. Om te voorkomen dat je armhoek groter wordt dat 90 graden, knijp je wijsvinger en duim eens op elkaar.

Zoals ik het nu inschat wordt je paslengte signficant groter door een grotere voorwaartse push.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pCHesWGfp9iv3wOPb0gE4tj8/full.jpg

Ik durf er wel wat op in te zetten dat dit het resultaat wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t0FWNpnIGYpQSVafxV4CMbTt/full.jpg

Als je dan kijkt naar de afzet zie ja dat je "gratis" ~15cm per stap extra pakt. Dus voor dezelfde energie (je doet niks extra's, alleen richt je het meer naar voren ipv boven) loop je 1.6km/h harder (inschattend dat je ongeveer 180spm loopt).

Het volgende filmpje verwacht ik dus een filmpje "in het kader 3.35/km" :9

[ Voor 13% gewijzigd door kramerty88 op 29-01-2019 11:38 . Reden: tweede plaatje ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik zie nu de toevoegingen pas.
Uit ervaring weet ik dat Kenianen absurd langzaam inlopen. Inschattend op de beweging zal dit echt rond de 5.00/km liggen. Niet veel harder.
}:|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Gonadan schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:27:

[...]

Hahaha _/-\o_ Ik moest even heel hard lachen

In perspectief uiteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Frenz64 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:36:
Niet lullig bedoeld, maar die 7kg zijn genoeg om overbelasting uit te sluiten? Ik vraag het omdat 7kg bij mij destijds helemaal niet genoeg waren, sterker nog, je wordt sneller en belast je gewrichten nog meer, terwijl ik nog steeds overgewicht meezeulde. Mijn theorie is dat je systeem vrij snel overbelast wordt door de combinatie >30km per week serieus lopen en te zwaar zijn.

Sommige lopers zijn gezegend met een solide onderstel, maar als je deze pagina's doorleest zijn die in de minderheid (hoewel er wel sprake is van selectieve perceptie: "goh, ik heb geen klachten" is niet echt nieuws)
Aangezien ik met die 7kg afvallen op 76 kg uitkom met 188cm hoogte ;). Je kan me nou niet echt te zwaar noemen daarmee. Het idee om die kilo’s eraf te halen was omdat er ttv het ontstaan van de oorspronkelijke enkelfractuur 72kg op de weegschaal stond. Dat is dan wel 19 jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Nee, daar moet ik je gelijk in geven @Zwerver (11/12 centimeter langer hier, maar 17 kg meer op het moment, zeker 4 teveel)

Kunnen we dat iig uitsluiten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:04

Rudedadude

Maybe we were born to run

kramerty88 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:35:
[...]

Hahaha _/-\o_ Ik moest even heel hard lachen

In perspectief uiteraard ;)
Mijn inschatting was dat ze toch eerder richting de 4:30/km gingen.

Ik had gisteravond overigens al dat ik m'n onderarmen voor m'n gevoel iets hoger had dan normaal. Ga ik (voor mij) echt de tempo's in (3:30 of sneller) dan ga ik inderdaad bijna automatisch m'n armen 'aantrekken' om m'n zweefmoment te verlengen. Ergens heb ik zo'n omslagtempo en als ik sneller ga dan dat krijg ik meer een opstijg gevoel omdat je veel meer los bent van de grond. Werkt overigens het beste als ik frisse benen heb. En is een langzame omschakeling. Mijn cadans op reguliere tempo's is inmiddels rond de 170, dat was eerder 180. Onbewust ben ik dus al mijn pas gaan verlengen. Maar ook dat is nog iets waar ik soms bewust aan denk en dan aanpas.

En bij fatsoenlijk weer gaat er weer eens een nieuw filmpje komen. Alleen die atletiekbaan in Rotterdam is tegenwoordig wat ver weg...

Ik ben overigens toch nog met meer dingen tegelijk bezig dan alleen m'n ellebogen:
a/ ik probeer 'preventief' te hijgen. ademhaling is bij mij fysiek misschien wel de meest beperkende factor en ik heb de neiging om te laat te beginnen om m'n ademhaling te versnellen en om bij inspanning onbewust juist m'n adem in te houden (heel onhandig als je bijvoorbeeld een heuvel afrent, of een echte sprint trekt). Ik heb het idee dat ik als een oud postpaard klink, maar het werkt wel.
b/ vanochtend stond ik op de weegschaal en was ik onder de 70 kilo aanbeland. Sinds ik begin november gestart ben om er weer echt op te letten ben ik nu bijna 3 kilo kwijt en ik merk het in m'n lopen. Gisteravond liep ik mijn 16e kilometer in 4:00/km en m'n hartslag bleef rond de 150, terwijl ik in m'n wegmarathons 4:15 heb gelopen met een hartslag tussen 155-160. Nu zijn temperaturen en omstandigheden niet gelijk, maar de signalen zijn hoopgevend :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rudedadude op 29-01-2019 12:03 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 21:44
Jory schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:53:
[...]
Die volg ik niet helemaal. Heel concreet: Als de rechter arm (te?)veel naar binnen (=links) gaat, waarom zou de linker voet dan ook naar binnen (=rechts) moeten? Doordat de rechter arm naar links gaat gaat het zwaartepunt ook naar links. Dan zou de linker voet toch juist ook naar links moeten om ervoor te zorgen dat het zwaartepunt boven de voet die op de grond staat is?
Probeer het maar eens. Als je stilstaat en je zet een stap naar voren met je linkerbeen en tegelijk doe je je rechterarm naar voren. Allebei rechtuit gaat prima, maar als je de voet naar binnen beweegt is het knap lastig om de arm rechtuit te steken. Bij mij gaat de arm in elk geval "automatisch" ook naar binnen.

Hoe dat natuurkundig zit weet ik niet precies. Het zou kunnen dat het geen kwestie is van zwaartepunt, maar dat het gaat om de beweging. Als je je been niet recht naar voren zet introduceer je een zijwaartse kracht. Als je toch rechtuit wil zul je die moeten opheffen met een tegengestelde kracht.
Maar het kan ook zijn dat het er in zit dat alles aan je lichaam aan elkaar zit. Om je been naar binnen te zetten moet je je heupen draaien. Om hoofd en schouders recht te houden moet je torso dan een tegengestelde draai maken.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Gonadan schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:27:

[...]

8)7 :o :9 :9 :9
Ik ben al blij als dit mijn 5K wedstrijd tempo wordt ooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Zo tweede week 3 keer trainen zit erop: dik 33 km, wil voorlopig wel onder de 35 blijven qua belasting.

M'n voornemen om vandaag rustig te lopen ging prima, bij 5km iets boven de 30:30, toen kwam er iets van, hmm, wel binnen het uur de 10 hè. Wist me toch in te houden, licht stijve kuit links werd er lekker uit gelopen. Laatse km naar de 10 iets versneld, gewoon omdat het kan en halverwege die laatste km dacht ik: plak er nog een km aan als het haalbaar is, 10km mark: 1:00:30nogwat, zag het niet scherp. Nog een kilometer binnen 5:30, moet lukken en ik versnelde door. Eindtijd 11,0km in 1:05:57. ghe ghe ghe, laatste km was in 5:12. De eerste 9 km waren trouwens heerlijk in het donker, lekker fris, veel lekkerder dan die gure zondag, was weer een feestje.

Vrijdag eens richting de 15km op dit tempo, kijken hoe dat gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
T-MOB schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:38:
[...]
Probeer het maar eens. Als je stilstaat en je zet een stap naar voren met je linkerbeen en tegelijk doe je je rechterarm naar voren. Allebei rechtuit gaat prima, maar als je de voet naar binnen beweegt is het knap lastig om de arm rechtuit te steken. Bij mij gaat de arm in elk geval "automatisch" ook naar binnen.
Net geprobeerd, je hebt helemaal gelijk! Tijdens het hardlopen zet ik mijn voeten zo goed als achter elkaar. Ik zal morgen eens kijken of dat anders is wanneer ik bewuster mijn armen recht beweeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Sinds een paar weken heb ik last van beginnende kramp in mijn rechterkuit. De situatie is als volgt.

Op dinsdag en donderdag trainen wij met de atletiekvereniging. We hebben een uitgebreide warming up incl. core statbiliteit, loopscholing, steigerungen etc. (ongeveer 45 minuten). De intensiteit is vrij hoog maar niet onverandert ten opzichte van hoe we deze eerder hebben gedaan. Mogelijk zijn de oefeningen iets verandert (sommige weg, sommige nieuw, sommige iets uitgebreider) maar verder niets nieuws.

Al een paar trainingen heb ik dat, als we na de warming up aan het tempowerk beginnen, ik de eerste 400 ~ 800 meter last heb van beginnende kramp in mijn rechterkuit. Hij zet niet door (mede doordat ik mijn been op een dusdanige manier draai dat de spier wordt ontlast) maar zou ik volledig afwikkelen en door zwaaien, dan schiet hij 100% door. Dit tintelende gevoel gaat vanzelf weg, waarna ik gewoon kan afwikkelen, door zwaaien en vanaf dat moment kan ik zonder zorgen doorlopen. tempo omhoog etc. Het is een vrij tricky proces want ik "speel" echt met net wel, net geen kramp. Tot nu toe is het nog altijd goed gegaan (klop klop), maar het moment gaat zeker komen dat ik een spier iets te veel aanspan waardoor hij wel doorschiet.

Heeft iemand enig idee waar dit mee te maken zou kunnen hebben? Om een aantal vragen te beantwoorden;

- nieuwe schoenen? --> Nee. de schoenen zijn wel "op".
- hogere intensieit? --> Nee, niets aan verandert
- meer omvang --> Nee, niets aan verandert
- doe je warming up? Ja, in essentie niets aan verandert
- Meer trainingen? --> Nee, train 4x per week, maar doe dit al ruim 1.5 jaar
- loophouding aangepast? --> niet echt, ben al een aantal jaar voorvoet lander. Dus de kuiten zijn dat gewend.

Wat denk ik zelf?
- Kan het met de schoenen te maken hebben? Ze zijn "op", maar voor de baan nog prima lijkt me
- Is het de kou die op mijn kuiten slaat?

[ Voor 3% gewijzigd door Calitomnication op 30-01-2019 08:42 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Drink je genoeg?
Misschien magnesium tekort?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
De meest voor de hand liggende: Sinds een paar weken is het ook behoorlijk kouder, mss voldoet de warming up niet helemaal meer

[ Voor 15% gewijzigd door Frenz64 op 30-01-2019 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

blitzkrieg schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:44:
Drink je genoeg?
Misschien magnesium tekort?
- Door de dag 3 a 4 keer koffie en 2 a 3 koffiebekers water (a .35L per keer)
- Magnesium, geen idee :P. Ik let over het algemeen wel op de voeding en we koken zeer regelmatig uit Runnersworld, Dafne Schippers & Scott Jurek boeken.
Frenz64 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:52:
De meest voor de hand liggende: Sinds een paar weken is het ook behoorlijk kouder, mss voldoet de warming niet helemaal meer
Zou idd kunnen, heb al een hekel aan kou. Aanstaande training trek ik mijn lange sokken eens onder de lange broek aan. Een 2e laag bouwen, mogelijk dat dit voor extra isolatie zorgt :)

tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Calitomnication kan je niet bij de warming up wat extra/anders doen specifiek om die tempo belasting te simuleren? Het lijkt mij niet wenselijk om je loophouding tijdelijk aan te passen om zo'n spier te ontlasten, met een beetje pech krijg je juist weer last van andere dingen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gonadan schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:15:
@Calitomnication kan je niet bij de warming up wat extra/anders doen specifiek om die tempo belasting te simuleren? Het lijkt mij niet wenselijk om je loophouding tijdelijk aan te passen om zo'n spier te ontlasten, met een beetje pech krijg je juist weer last van andere dingen.
Gisteren hebben we tussendoor versnellingen gedaan (5x opdrukken, meteen opstaan en versnellingssloop) en aan het einde van de warming up 3 steigerungen in volle sprint om de hartslag op gang te krijgen. Daar heb ik overigens geen last van kramp of wat dan ook, terwijl de snelheid hier vele malen hoger ligt.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Maar dan zijn je spieren dus warm (klopt met het langzamer op gang komen door de kou).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Frenz64 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:00:
Maar dan zijn je spieren dus warm (klopt met het langzamer op gang komen door de kou).
Juist, maar dat is in de warming up, na de 3e steigerung dribbelen we door naar de start (200 meter) en beginnen met tempowerk. Op dat moment slaat de kramp toe, terwijl ik 2 minuten eerder de laatste steigerung heb afgewerkt :).

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maar is dat tempowerk dan niet gewoon een langduriger belasting dan die steigerungen? Feitelijk ga je dan gewoon stapsgewijs naar je max en klaar. Het tempo van je tempoloop raak je dan maar heel kort en waarschijnlijk is je spierspanning dan ook nog anders.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ik zou zeggen van wel, we trekken de steigerung meestal over 100 meter, en dan iets van 30 meter volle bak. Het vreemde is dat de kramptrekkingen zich vanaf de start beginnen te melden, althans, dan begint zo'n jeukend gevoel, waardoor je weet dat er iets gaat komen. Na verloop van tijd beginnen het te prikken, daarna is het weg. Dat is zo vreemd! Daarnaast sport ik al jaren en heb dit nog nooit eerder meegemaakt :).

Zelf denk ik aan kou, maar weet het niet 100% zeker, vandaar dat ik de vraag hier stel :). Overigens dank aan iedereen die heeft gereageerd, ga er zeker op letten en iets mee doen!

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-10 16:09
blitzkrieg schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:29:
Asics GT2000 7's

Nu een blaar. -O-

spoiler:

Dan kom je er trouwens ook wel achter dat je andere schoenen fubar zijn. Pijntjes die ik in mijn onderbenen had na een lange loop zijn nu verdwenen.
hé, die heb ik afgelopen zaterdag gekocht! gister 5km ingelopen. nee, geen blaren. ik kan de hele dag met natte schoenen lopen zonder blaren te krijgen dus..

Mijn voeten zijn niet even groot :'( dus ik ga vragen of ze een schoen wat kunnen oprekken. en de veters zijn wat kort.. lange veters zijn irritant maar (te) kort is pas echt irritant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Bartjoo71 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:21:
[...]
...
Mijn voeten zijn niet even groot :'( dus ik ga vragen of ze een schoen wat kunnen oprekken. en de veters zijn wat kort.. lange veters zijn irritant maar (te) kort is pas echt irritant..
Dit heb ik ook.Scheelt bij mij bijna een volle maat. Toch heb ik de beste ervaring met het kopen van schoenen op basis van mijn grootste voet. Een extra lusje bij de enkel houdt mijn kleine voet goed op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Bartjoo71 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:21:
[...]

hé, die heb ik afgelopen zaterdag gekocht! gister 5km ingelopen. nee, geen blaren. ik kan de hele dag met natte schoenen lopen zonder blaren te krijgen dus..

Heb jij (of @blitzkrieg ) toevallig al ervaring met voorlopers van deze 7? Is er veel veranderd?

Ik heb zelf ervaring met de 4 en 5. Versie 4 vond ik heerlijk, maar met de 5 ben ik nooit grote vrienden geworden eigenlijk. Ik vind ze - hoe leg ik dat uit? - zo lomp. Ik heb ook een paar Cumulus 20 (neutraal) met inlegzooltjes, maar op de een of andere manier vind ik die, wat landing en afwikkeling betreft, veel natuurlijker voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
@Calitomnication Ik vind het klinken als overbelasting. Misschien zijn de schoenen niet de enige factor (kou klinkt als een logische verklaring), maar nieuwe schoenen zouden wel een bijdrage kunnen zijn aan de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
InZane schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:45:
[...]

Heb jij (of @blitzkrieg ) toevallig al ervaring met voorlopers van deze 7? Is er veel veranderd?

Ik heb zelf ervaring met de 4 en 5. Versie 4 vond ik heerlijk, maar met de 5 ben ik nooit grote vrienden geworden eigenlijk. Ik vind ze - hoe leg ik dat uit? - zo lomp. Ik heb ook een paar Cumulus 20 (neutraal) met inlegzooltjes, maar op de een of andere manier vind ik die, wat landing en afwikkeling betreft, veel natuurlijker voelen.
nee, mijn vorige schoenen zijn van saucony, die gebruik ik nog.
Maar die geven, voor mijn gevoel, minder steun dan deze asics en voor de saucony's had ik asics nimbus 19 en 17. Daar was ik wel tevreden over. De nimbus 21 is er nu, geloof ik, die heb ik amper aangehad. Een hele rare pasvorm. net als HOKA, ook een hele rare bolle zool.

Bij RW hebben ze in mijn saucony's een extra zooltje gedaan en dat voelt wel een stuk beter. ik liep gelijk 3 minuten sneller op de 10km :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

@Calitomnication Is het niet gewoon een simpele triggerpoint in je kuit die wat moeilijk doet? Eens naar de masseur gaan en goed los laten drukken zou ik aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

InZane schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:45:
[...]

Ik niet, hiervoor had ik een setje goedkope trailschoenen van Decathlon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

zoefies schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:45:
@Calitomnication Ik vind het klinken als overbelasting. Misschien zijn de schoenen niet de enige factor (kou klinkt als een logische verklaring), maar nieuwe schoenen zouden wel een bijdrage kunnen zijn aan de oplossing.
Overbelasting heb ik eigenlijk al een beetje uitgesloten. Reden is dat ik het bij overbelasting zelf andersom zou verwachten. In begin geen last en naarmate de training vordert heb je er meer last van en dit gevoel blijft dan de hele training bij, Maar dat is juist niet, heb het puur aan het begin en daarna is het weg.
kramerty88 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:58:
@Calitomnication Is het niet gewoon een simpele triggerpoint in je kuit die wat moeilijk doet? Eens naar de masseur gaan en goed los laten drukken zou ik aanraden.
Mja, dat is ook nog een goede optie idd.. Heb thuis wel zo'n foam roller waarmee ik de kuiten gisteren na de training even goed heb losgemaakt, maar een echt masseur werkt iets beter! Zal eens op zoek gaan naar een sportmasseur!

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Calitomnication schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:15:

[...]

Mja, dat is ook nog een goede optie idd.. Heb thuis wel zo'n foam roller waarmee ik de kuiten gisteren na de training even goed heb losgemaakt, maar een echt masseur werkt iets beter! Zal eens op zoek gaan naar een sportmasseur!
Foam roller komt bij mij niet diep genoeg. Ik gebruik zelf altijd een balletje (lacrosse balletje van hard rubber): https://www.matchusports.nl/crossfit/lacrosse-ball/ en mijn grote vriend en beste aankoop ooit (misschien wat prijzig, maar heeft zich dik terugverdiend): https://hyperice.com/hypersphere

Toch ga ik ook nog regelmatig naar de masseur om het los te houden, maar dat is ook omdat ik soms gewoon ff geen zin heb om het zelf los te maken ;) :P

[ Voor 3% gewijzigd door kramerty88 op 30-01-2019 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Calitomnication schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:32:
Ik zou zeggen van wel, we trekken de steigerung meestal over 100 meter, en dan iets van 30 meter volle bak. Het vreemde is dat de kramptrekkingen zich vanaf de start beginnen te melden, althans, dan begint zo'n jeukend gevoel, waardoor je weet dat er iets gaat komen. Na verloop van tijd beginnen het te prikken, daarna is het weg. Dat is zo vreemd! Daarnaast sport ik al jaren en heb dit nog nooit eerder meegemaakt :).

Zelf denk ik aan kou, maar weet het niet 100% zeker, vandaar dat ik de vraag hier stel :). Overigens dank aan iedereen die heeft gereageerd, ga er zeker op letten en iets mee doen!
En wat als je wat meer in beweging blijft dan dribbelen en wachten op de start? Misschien is het juist een combinatie van inactiviteit en koude waar hij op reageert.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gonadan schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:27:
[...]

En wat als je wat meer in beweging blijft dan dribbelen en wachten op de start? Misschien is het juist een combinatie van inactiviteit en koude waar hij op reageert.
Mja, dat zou kunnen... dribbeltempo ligt ergens tussen de 7.00 & 8.30/km. Heb op advies van @kramerty88 een sportmasseur gezocht, gevonden, benadert en ben nu in afwachting op een reactie. Is meer in de categorie "baat het niet dan schaadt het niet". Verder ga ik morgen eens proberen om lange sokken onder de lange broek te doen, kijken of dit beter isoleert, daarnaast kijk ik iedere dag op weeronline.nl in de hoop dat de temperaturen weer snel richting 10+ gaan :+ :P

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
Calitomnication schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:39:
[...]

Mja, dat zou kunnen... dribbeltempo ligt ergens tussen de 7.00 & 8.30/km. Heb op advies van @kramerty88 een sportmasseur gezocht, gevonden, benadert en ben nu in afwachting op een reactie. Is meer in de categorie "baat het niet dan schaadt het niet". Verder ga ik morgen eens proberen om lange sokken onder de lange broek te doen, kijken of dit beter isoleert, daarnaast kijk ik iedere dag op weeronline.nl in de hoop dat de temperaturen weer snel richting 10+ gaan :+ :P
Heb je sport compressie tubes geprobeerd? of sokken? Houden de spieren ook goed warm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Bartjoo71 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:06:
[...]

Heb je sport compressie tubes geprobeerd? of sokken? Houden de spieren ook goed warm
Van Falke heb ik nog lange sokken in de la liggen. Het zijn niet echt compressie sokken, maar ze zitten wel heel strak om de voet en kuit. Heb deze over het algemeen alleen aan in de "te warm voor een lange- maar te koud voor een korte broek" overgangsperiode. Probeer morgen eens of ze ook helpen onder een lange broek.

tips voor New York

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
Of anders van die "Fame-I'm gonna live forever" beenwarmers, maak je vast de blitz mee :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
kramerty88 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:21:
[...]

Foam roller komt bij mij niet diep genoeg. Ik gebruik zelf altijd een balletje (lacrosse balletje van hard rubber): https://www.matchusports.nl/crossfit/lacrosse-ball/ en mijn grote vriend en beste aankoop ooit (misschien wat prijzig, maar heeft zich dik terugverdiend): https://hyperice.com/hypersphere

Toch ga ik ook nog regelmatig naar de masseur om het los te houden, maar dat is ook omdat ik soms gewoon ff geen zin heb om het zelf los te maken ;) :P
Ah die bal zag ik samen met de gemotoriseerde foam roller op hun stand bij de 7H loop! Vond het best prima aanvoelen maar (ondanks de stand-aanbieding) wat veel vooor een impulsieve aankoop. Goed om eens van een no -influencer zonder belang te horen dat het ook echt bevalt, misschien toch maar eens proberen... Loop al maanden met een blessure die niet goed weg wilt ondanks fysio en met nog 9 weken tot marathon wordt het wel tijd voor beterschap 😬

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou na een weekje slappe hap uitzieken maar weer eens op pad gegaan. Omdat ik toch niet snel of ver wilde een mooi moment om de tips van @kramerty88 eens in het achterhoofd te houden.
Het heeft veel weg van de stijl die ik zelf 'hogere cadans' noemde, minder uitgestrekte passen maar wat sneller en niet te ver naar voren. Het verschil is dat ik nu echt op de mechanica aan het letten was (dat soort dingen vind ik altijd al interessant) en dus wat meer bezig was met naar achteren trekken en afzetten. Effect was dat ik veel te hard ging en de boel na een paar kilometer al inzakte. _O-

Ook had ik moeite met tegelijk ook op knie en arm te letten, alles bij elkaar wordt wel vermoeiend. Volgende keer weer eens proberen en iets minder hard starten, kijken wat dat brengt. Ik heb namelijk het gevoel dat als ik hier automatisme van kan maken en m'n lichaam er aan gewend is ik wel vrij makkelijk een stuk harder kan gaan. Hoop ik. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valorian
Zojuist nog even een lekkere baantraining gehad in de sneeuw! Heerlijk lopen, wel een beetje afzien en aan het einde werd de baan wat gladder, maar al met al een mooie training.

Naast inlopen en loopscholing een kern van 2x (800m - 1200m - 2000m) met tussendoor 200m rust en tussen de twee series 400m rust. En dan de tempo's natuurlijk steeds een stapje lager naarmate de blokken langer werden, zoals gebruikelijk bij dit soort intervallen. In totaal met naar huis lopen erbij toch weer 18km weggetikt op een woe-avond en daarmee ook nog nét voor het einde van de maand voor het eerst de 200km/maand-barrière doorbroken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Valorian schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:07:
[...]

Ah die bal zag ik samen met de gemotoriseerde foam roller op hun stand bij de 7H loop! Vond het best prima aanvoelen maar (ondanks de stand-aanbieding) wat veel vooor een impulsieve aankoop. Goed om eens van een no -influencer zonder belang te horen dat het ook echt bevalt, misschien toch maar eens proberen... Loop al maanden met een blessure die niet goed weg wilt ondanks fysio en met nog 9 weken tot marathon wordt het wel tijd voor beterschap 😬
Zonder overdrijven is dit echt mijn beste aankoop geweest. De foamroller van hen is ook wel prettig en effectief om snel je hele benen bij langs te gaan en krijg je 90% van de knopen wel los, maar hij komt niet diep genoeg bij mijn kuiten/hamstrings en bil om alles los te krijgen.

Die bal (hypersphere) wel. Ik heb hem nu iets meer dan een maand en bij alles wat ik voel (ik ben er inmiddels ervaren in om aan te voelen wat een knoopje is en wat niet) is het even rollen en in 2-3min is het weg. Waar het voorheen 'dingetjes' waren waarmee ik gewoon doorliep, rol ik ze nu snel even los en loop ik nu dus al een maand met vrij steile opbouw op hoog tempo compleet pijn- en irritatievrij.

Een keer in de week, op zaterdag na de parktraining (pittige lange training) doe ik - wat ik noem - een groot onderhoud, waarbij ik mijn hele benen van enkel tot bil, voor en achter even bij langs ga op zoek naar vastzittende spiertjes. Kost me een uur tot anderhalf (gewoon tv kijkend 8) ) afhankelijk van hoe veel en hoe vast ze zitten. Daarna heb ik weer hele soepele benen.

Mij was het de 150€ dan ook echt wel waard. Ik vergelijk het met 6 bezoekjes sportmasseur die ik er inmiddels wel uitgehaald heb.
Gonadan schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:19:
Nou na een weekje slappe hap uitzieken maar weer eens op pad gegaan. Omdat ik toch niet snel of ver wilde een mooi moment om de tips van @kramerty88 eens in het achterhoofd te houden.
Het heeft veel weg van de stijl die ik zelf 'hogere cadans' noemde, minder uitgestrekte passen maar wat sneller en niet te ver naar voren. Het verschil is dat ik nu echt op de mechanica aan het letten was (dat soort dingen vind ik altijd al interessant) en dus wat meer bezig was met naar achteren trekken en afzetten. Effect was dat ik veel te hard ging en de boel na een paar kilometer al inzakte. _O-

Ook had ik moeite met tegelijk ook op knie en arm te letten, alles bij elkaar wordt wel vermoeiend. Volgende keer weer eens proberen en iets minder hard starten, kijken wat dat brengt. Ik heb namelijk het gevoel dat als ik hier automatisme van kan maken en m'n lichaam er aan gewend is ik wel vrij makkelijk een stuk harder kan gaan. Hoop ik. :P
Dat is vaak het effect. Net als heuvel af rennen rem je nu minder, dus accelereer je waar je normaal constant zou lopen. Dus gaat het veel te hard, voel je alsof je de controle kwijtraakt (wat in principe ook zo is ;) ) en je dan weer vrij snel terugvalt in de "oude comfortabel stijl". Compleet normaal en logisch. Klinkt in ieder geval alsof je op de goede weg bent, dus succes! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

kramerty88 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:50:
Dat is vaak het effect. Net als heuvel af rennen rem je nu minder, dus accelereer je waar je normaal constant zou lopen. Dus gaat het veel te hard, voel je alsof je de controle kwijtraakt (wat in principe ook zo is ;) ) en je dan weer vrij snel terugvalt in de "oude comfortabel stijl". Compleet normaal en logisch. Klinkt in ieder geval alsof je op de goede weg bent, dus succes! :*)
Het was niet zozeer controle, meer het tempo wat inzakte. Ik kon het gewoon niet meer volhouden, dus ben maar op lager tempo met dezelfde techniek gaan lopen (voor zover m'n motoriek wilde meewerken).
Bij een langere (voor mij :+) duurloop start ik op 6:30 en zak meestal naar hoge 6. Bij het rondje wat ik vorige week op hoger tempo wilde startte ik op 5:45 en zakte ver terug en ging uiteindelijk stuk.
Nu met m'n herstellende lichaam startte ik gisteren op 5:35, feitelijk dus gewoon te hard.
Daarom volgende keer iets meer op mijn tempo hartslag letten en kijken hoelang ik het vol kan houden.

Misschien dat ik met een betere techniek toch volgende week m'n doel kan halen, zo ja dan ben ik je eeuwig dankbaar. :P

Evengoed wel hoor. :>

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Gonadan schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:04:
[...]

Misschien dat ik met een betere techniek toch volgende week m'n doel kan halen, zo ja dan ben ik je eeuwig dankbaar. :P

Evengoed wel hoor. :>
Haha, die kan ik uitmelken >:) O-) :X

Geen dank hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
[quote]kramerty88 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:50:
[...]

Zonder overdrijven is dit echt mijn beste aankoop geweest. De foamroller van hen is ook wel prettig en effectief om snel je hele benen bij langs te gaan en krijg je 90% van de knopen wel los, maar hij komt niet diep genoeg bij mijn kuiten/hamstrings en bil om alles los te krijgen.

Die bal (hypersphere) wel. Ik heb hem nu iets meer dan een maand en bij alles wat ik voel (ik ben er inmiddels ervaren in om aan te voelen wat een knoopje is en wat niet) is het even rollen en in 2-3min is het weg. Waar het voorheen 'dingetjes' waren waarmee ik gewoon doorliep, rol ik ze nu snel even los en loop ik nu dus al een maand met vrij steile opbouw op hoog tempo compleet pijn- en irritatievrij.

Een keer in de week, op zaterdag na de parktraining (pittige lange training) doe ik - wat ik noem - een groot onderhoud, waarbij ik mijn hele benen van enkel tot bil, voor en achter even bij langs ga op zoek naar vastzittende spiertjes. Kost me een uur tot anderhalf (gewoon tv kijkend 8) ) afhankelijk van hoe veel en hoe vast ze zitten. Daarna heb ik weer hele soepele benen.

Mij was het de 150€ dan ook echt wel waard. Ik vergelijk het met 6 bezoekjes sportmasseur die ik er inmiddels wel uitgehaald heb./quote]

Klinkt goed , ik ga hem gewoon bestellen. Is in ieder geval een beter te verantwoorden uitgaven dan een nieuw horloge welke ik eigenlijk nog niet nodig heb ;) ..

Eén vraag nog: is het losmaken van je spieren met de hypersphere uiteindelijk ook minder pijnlijk dan met foamroller of ball? Omdat je er minder lang op hoeft te rollen, of door de trillingen? Of blijft het gewoon (even lang) afzien?
Pagina: 1 ... 27 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2