Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Ik ga gewoon als een kerstboom, jonguh (in de sneeuw ook nog, nu alleen nog belletjes)
Ik gebruik deze naar volle tevredenheid. Voordelen:dreamscape schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:15:
Ik vind het wel een interessant ding. Geen omkijken naar en het werkt altijd. Ook al knippert hij inderdaad.
Maar goed, ik zou sowieso niet alleen vertrouwen op een klein lampje, maar kleding met reflectie dragen. Ik weet het, het is mijn stokpaardje, maar het scheelt zo ontzettend veel. In het donker lopen zonder reflectie is zoiets als autorijden zonder gordel. Het kost geen enkele moeite om het wel te doen en het scheelt echt zo ontzettend veel. Decathlon heeft bij het artikel over dat lampje zonder batterijen ook weer foto's geplaatst van een loper zonder reflectie. Onverantwoord, als je het mij vraagt
Ik loop met een Wowow cross belt en daar zou ik best zo'n lampje aan kunnen hangen. Eens kijken als ik weer eens bij Decathlon in de buurt ben...
- Wit licht voor, rood licht achter: Goed zichtbaar voor andere verkeersdeelnemers.
- Reflecterend
- Verlicht ook nog een beetje de weg voor me
- USB oplaadbaar
- Zit goed, zit niet in de weg tijdens het hardlopen
Vind deze wel interessant voor die prijs én oplaadbaar inderdaad. Ga ik bestellen.slow whoop schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:27:
[...]
Ik gebruik deze naar volle tevredenheid. Voordelen:Ik ga 's avonds niet meer de deur uit zonder.
- Wit licht voor, rood licht achter: Goed zichtbaar voor andere verkeersdeelnemers.
- Reflecterend
- USB oplaadbaar
Ik heb nu twee van die bandjes om mijn arm (zoiets) maar die zijn eigenlijk te snel/vaak leeg (waarna ik weer een paar weken slecht verlicht loop).
Heb ooit een zaklampje gehad dat zo werkte. Het moet wel een goed dikke condensator hebben anders is het lampje direct uit als je stil staat (al denk ik dat aangezien ze zeggen dat het een knipperlampje is, er niet eens een condensator in zit of maar een kleintje..).Frenz64 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:08:
iemand ervaring met deze: https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8501574?mc=8501574 ?
Geen batterij spreekt me wel aan
Ik was geen fan van die zaklamp en zou hier in de winkel eerst naar kijken voor je het koopt. Hoeveel licht geeft het, hoe goed werkt het daadwerklijk als je het op je arm hebt?
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Ik liep eerst ook met van de led armbandjes. Maar die gaven toch al snel een stuk minder licht. Ze blijven het wel een lange tijd doen, want het duurt lang voordat ze echt leeg zijn. Maar ik denk dat ze op den duur niet meer veel toevoegen aan je veiligheid. Ze branden dan zo zwak dat je zichtbaarheid behoorlijk afneemt.MrAcid schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:36:
[...]
Vind deze wel interessant voor die prijs én oplaadbaar inderdaad. Ga ik bestellen.
Ik heb nu twee van die bandjes om mijn arm (zoiets) maar die zijn eigenlijk te snel/vaak leeg (waarna ik weer een paar weken slecht verlicht loop).
Bovendien vond ik ze vaak wat knellen om mijn arm. Heb ik met het vest allemaal geen last meer van.
Hoe valt hij? In principe zijn mijn shirts S maar gezien het klittenband zal M een veilige keuze zijn of gaat alles dan schudden? Toch maar S?slow whoop schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:27:
[...]
Ik gebruik deze naar volle tevredenheid.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Ik heb hem in maat M. Ik ben 189 cm en vrij dun. Mijn shirts zijn meestal maat L. In jouw geval zou ik denk ik een S bestellen.kenneth schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:16:
[...]
Hoe valt hij? In principe zijn mijn shirts S maar gezien het klittenband zal M een veilige keuze zijn of gaat alles dan schudden? Toch maar S?
Ik heb ook een S besteld, ook mijn shirtmaat.kenneth schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:16:
[...]
Hoe valt hij? In principe zijn mijn shirts S maar gezien het klittenband zal M een veilige keuze zijn of gaat alles dan schudden? Toch maar S?
Voor wie geen haast heeft: https://dutch.alibaba.com...ing-vest-60466729697.html
[ Voor 20% gewijzigd door MrAcid op 22-01-2019 15:51 ]
Da's volgens mij voor de groothandel, als je er 99 of meer nodig hebt. Ik denk dat de meesten hier er aan één genoeg zullen hebben.MrAcid schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:35:
[...]
Voor wie geen haast heeft: https://dutch.alibaba.com...ing-vest-60466729697.html
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Ah, je hebt gelijk - had Alibaba en AliExpress even door elkaar.slow whoop schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 16:10:
[...]
Da's volgens mij voor de groothandel, als je er 99 of meer nodig hebt. Ik denk dat de meesten hier er aan één genoeg zullen hebben.
Helaas hier nog niet veel sneeuw gezien nu en hoop eigenlijk omdat ik vanavond weer ga lopen dat er straks nog weer wat valt. Voor het laatst ruim 9 dagen geleden in Oostenrijk door de sneeuw gelopen. Zalig. Wel iets meer dan wat hier ligt/komt/valt/is gevallen.
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
Kan eventueel nog wel douanekosten bijkomen (alhoewel dat bij mij en een mede tweaker niet het geval was).
Ik heb er voor de verandering eens geen goedkope batterijen, maar een 'merk' batterij in gestopt en dat maakt de wereld van verschil. Ik doe tot nu toe een heel winterseizoen nog met 1 batterij en dat gaat nog altijd goed (helderheid begint inmiddels wat af te nemen) Terwijl ik idd vorig seizoen dan na een paar weken zo'n zwak groen dingetje had (en ik daardoor het vermoeden kreeg dat het door het lampje kwam dat ze leeg liepen, wat dus niet zo was).MrAcid schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:36:
[...]
Vind deze wel interessant voor die prijs én oplaadbaar inderdaad. Ga ik bestellen.
Maar goed, ik heb ook altijd nog mijn hoofdlamp en uberreflecterende jasje voor de echt donkere runs.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Direct die te drukke dag en vastzittende rug helemaal vergeten, heerlijk
If you can see, look. If you can look, observe
Voor het sinds tijden in het donker lopen en dan deze condities was mss ook iets teveel van het goede, deed net even een boodschapje te voet, maar het was best wel slippery. Bovendien past woensdag ook nog in het wekelijkse regime.
[edit] besteld! Sowieso praktischer dan een los hesje en losse lampjes, ik denk dat ik 'm op de fiets (woon/werk) ook ga gebruiken als extra zichtbaarheid,@slow whoop hoe lang doe je met de accu?
[ Voor 16% gewijzigd door Frenz64 op 22-01-2019 18:58 ]
https://www.supermarktaan...er-stuk?cookiestoegestaan
WAT EEN BEEST!
Ongelovelijk wat een licht komt daar vanaf zeg, heerlijk. Ik loop vaak op verlaten wegen zonder straat verlichting en dan is dit echt een uitkomst. Voor tegenliggers is deze lamp iets te fel denk ik, die kunnen nog wel eens verblind worden.
De lamp kan in twee standen, ik heb hem altijd in de zwakste stand. Verder heb ik de lamp zover mogelijk naar beneden gericht.
Als aanvulling heb ik een reflectie hesje aan, mocht de lamp een keer onverwacht uitvallen.
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
Had er Varta en in die waren nu sinds november leeg. Misschien ook weer niet zo snel gezien de uren...Rudedadude schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:54:
[...]
Ik heb er voor de verandering eens geen goedkope batterijen, maar een 'merk' batterij in gestopt en dat maakt de wereld van verschil. Ik doe tot nu toe een heel winterseizoen nog met 1 batterij en dat gaat nog altijd goed (helderheid begint inmiddels wat af te nemen) Terwijl ik idd vorig seizoen dan na een paar weken zo'n zwak groen dingetje had (en ik daardoor het vermoeden kreeg dat het door het lampje kwam dat ze leeg liepen, wat dus niet zo was).
Maar goed, ik heb ook altijd nog mijn hoofdlamp en uberreflecterende jasje voor de echt donkere runs.
Ik weet het niet precies, want ik heb hem nog nooit helemaal leeg laten lopen. Ik denk dat ik hem ongeveer na 4-5 uur gebruik weer oplaadt, maar dan is ie nog niet leeg. Ik wil niet het risico lopen dat ie er halverwege mijn hardlooprondje mee ophoudt. Er zit een led indicator op de batterij die aan geeft of ie aan het laden is (rood) of opgeladen is (groen). Na een paar uurtjes is ie altijd wel weer vol.Frenz64 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 18:39:
...
[edit] besteld! Sowieso praktischer dan een los hesje en losse lampjes, ik denk dat ik 'm op de fiets (woon/werk) ook ga gebruiken als extra zichtbaarheid,@slow whoop hoe lang doe je met de accu?
Er hangen hier treurig genoeg al zo veel apparaten aan de USB oplader (telefoon, tablet, horloge, bluetooth oordopjes, etc.) dat dit ding er ook nog wel bij kan...
Ow, ik gebruik ook varta's. Maar idd sinds november tot nu vind ik niet zo slecht. Maar idd, die van mij begint inmiddels minder te worden ivm degene die mijn vrouw laatst bij haar run-by-night heeft gekrgen. Even een leuk doel verzinnen voor deels gebruikte knoopcellen. Ledkaarsen oid.MrAcid schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:44:
[...]
Had er Varta en in die waren nu sinds november leeg. Misschien ook weer niet zo snel gezien de uren...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ik zweer zelf bij de Run light 250 van Kalenji. In de bebouwde kom met om de 20-25m lantaarnpalen is het wat overkill maar zodra je een park of slecht verlicht gebied betreed is dit heel erg fijne oplossing.
Het enige wat ik nu standaard doe is bij tegenliggers die ik nader even mijn hand voor het borstlampje houdt zodat ik mijn mede weggebruiker niet verblind. De constructie is verder prima waardoor je nauwelijks hinder ondervind tijdens het lopen.
De lamp zelf is met de bijgeleverde micro USB kabel op te laden en gaat bij mij 3 a 4 run sessies mee van 1u tot 1,5u op de laagste stand.
Alleen bij mist en hele fijne miezer regen werkt de lamp niet lekker. Dan reflecteert het licht op de waterdruppels en lijkt het net alsof je in een soort van aura loopt. Maar goed dat heb je op de fiets of met de auto ook bij dat soort omstandigheden.
[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 22-01-2019 23:27 ]
Zelf heb ik juist wel van die armbandjes, maar dan als strip en niet als losse ledjes. Die geven erg goed licht maar ik herken wel wat je zegt, ze zitten een bepaalde tijd op een fel niveau en dan gaat het zakken. Meestal denk je pas achteraf van: "Oh, eigenlijk had ik de batterijen al wel mogen vervangen.".slow whoop schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:04:
Ik liep eerst ook met van de led armbandjes. Maar die gaven toch al snel een stuk minder licht. Ze blijven het wel een lange tijd doen, want het duurt lang voordat ze echt leeg zijn. Maar ik denk dat ze op den duur niet meer veel toevoegen aan je veiligheid. Ze branden dan zo zwak dat je zichtbaarheid behoorlijk afneemt.
Bovendien vond ik ze vaak wat knellen om mijn arm. Heb ik met het vest allemaal geen last meer van.
Als ik dan die oplaadbarevestjes zie klinkt dat wel interessant, zeker als het accupack niet te zwaar is. Waar zit die eigenlijk bij dat hesje van jou? Want foto's maken ze uiteraard zonder pack.
Dat kan een wereld van verschil maken inderdaad, maar wat mij het voordeel van oplaadbaar lijkt is dat je altijd met maximale lichtsterkte kunt lopen als je dat wilt. Bij weggooibatterijen is het zonde om ze met regelmaat preventief te vervangen.Rudedadude schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:54:
Ik heb er voor de verandering eens geen goedkope batterijen, maar een 'merk' batterij in gestopt en dat maakt de wereld van verschil.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is absoluut waar. Stress doet een hoop met je weerstand, verkrampter zitten is slecht voor je techniek ook. Ik slaap wel echt als een blokFrenz64 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:37:
Klinkt idd als een relaxt leventje @Pathogen![]()
De oorzaak van de blessure is ook wel helder, mijn opmerking was ook een beetje gedreven door de overtuiging dat ASICS, althans waar die afkorting voor staat, toch wel behoorlijk hout snijdt.
Ik kwam laatst weer een video van Wim Hof tegen (ik zwem elke vrijdagochtend buiten en douch koud af) en zijn verhaal is toch vrij sterk, wetenschappelijk bewezen enzo. Ik ben niet zo van het blind volgen van iemand anders (en da's een understatement), maar ik merk zelf dat je controle kunt krijgen over je weerstand, zowel fysiek als mentaal.
Veel hardlopers hier ondervinden dat mss al wel, als je redelijk diep gaat, dan verdwijnen je zorgen wel even naar de achtergrond en begin je veel frisser de dag (of volgende dag). Met ademhalingsoefeningen en extremen opzoeken (zoals frisse duiken) werkt dat nog een tandje beter.
Ik heb de periode dat ik van de ene naar de andere blessure liep altijd geweten aan de combi overgewicht en teveel ambitie (te veel te hard), maar als ik eerlijk ben dan zat ik ook niet echt geweldig in m'n vel.
Ik wil je niks aanpraten, verre van, maar een verhoogde stress niveau maakt je kwetsbaar(der).

+9001!Roadman schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:14:
[...]
Zou geen knipperlicht nemen. Komt de zichtbaarheid niet ten goede en maakt het voor overige verkeersdeelnemers veel lastiger in te schatten hoe ver ze van je af zitten.
Knipperlichten zijn verschrikkelijke dingen. Vooral op de scooter (dan ga ik dus relatief snel tov het knipperlicht) is het een ramp om snelheid in te schatten van een knipperende loper of fietser.
Wat hier net onder komt: mensen die wit als achterlicht gebruiken, of rood als koplamp.
Verder is alle verlichting beter dan géén verlichting, ook als je alleen maar een knipperlicht hebt. Maar 1 ledje is gewoon geen verlichting, dat zie ik pas op een halve seconde afstand als je me tegemoet komt.
Nou, dat was weer feest. Mijn automagische trainer (TrainAsOne) veranderde mijn Assesment Run in een 48 minuten Economy Run, dus ik kon lekker de sneeuw in.TheOmen schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:20:
[...]
Hopelijk blijft het een beetje liggen. Dan laat ik mijn 3.2K Assesment Run schieten en ga lekker op zoek naar onbetreden paden
Het kwam niet meer naar beneden maar er lag nog genoeg op de grond om met m'n trailschoenen op pad te gaan. Beginstuk was nog wat glad, over de platgereden sneeuw, maar langs de randen viel het mee met de gladheid. Vervolgens wat landweggetjes op waar nog bijna niemand was geweest, behalve wat klein wild, aan de sporen te zien.
(kwam er later achter dat een deel van mijn route eigenlijk niet gebruikt mag worden na zonsondergang. Het verbodsbord was me nooit eerder opgevallen

Nu met Strava
[ Voor 5% gewijzigd door TheOmen op 24-01-2019 09:13 . Reden: strava ]
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
De accu zit in de linker schouderband (op de foto's rechts) tussen de twee grijze reflectoren. Er zit daar een klein zakje met klittenbandsluiting waar de accu in gaat. Als je hem er goed in doet zit de aan/uit knop van de accu precies ter hoogte van de aan/uit knop op het hesje (zwart rond drukkertje). De accu is licht en klein, kleiner dan een (klein) luciferdoosje. Met dragen merk ik er niets van. Deze foto laat een en ander denk ik het beste zien:Gonadan schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:22:
[...]
Als ik dan die oplaadbarevestjes zie klinkt dat wel interessant, zeker als het accupack niet te zwaar is. Waar zit die eigenlijk bij dat hesje van jou? Want foto's maken ze uiteraard zonder pack.

Voor de knipperlicht fanboys: De ledjes kunnen op drie standen branden: Continu aan, langzaam knipperend, of snel knipperend. Ik gebruik alleen de eerste stand.
Off-topic: Ik kan ondertussen wel bij de marketing afdeling van Wildsaver gaan werken...
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Oh, da's netjes, lang zat. Hesje wordt vanmiddag geleverd, dus no excuses voor vanavondslow whoop schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:59:
[...]
Ik weet het niet precies, want ik heb hem nog nooit helemaal leeg laten lopen. Ik denk dat ik hem ongeveer na 4-5 uur gebruik weer oplaadt, maar dan is ie nog niet leeg. Ik wil niet het risico lopen dat ie er halverwege mijn hardlooprondje mee ophoudt. Er zit een led indicator op de batterij die aan geeft of ie aan het laden is (rood) of opgeladen is (groen). Na een paar uurtjes is ie altijd wel weer vol.
Er hangen hier treurig genoeg al zo veel apparaten aan de USB oplader (telefoon, tablet, horloge, bluetooth oordopjes, etc.) dat dit ding er ook nog wel bij kan...
Nieuw hier en ook (weer) nieuw met lopen. Ik heb anderhalf jaar een blessure gehad (achillespees, jullie vast bekend) en wilde het nu weer opnieuw proberen. Ben begonnen met het C25k programma, om rustig op te kunnen bouwen en mezelf niet op te blazen (ik kan nogal enthousiast zijn).
Nu merk ik dat ik wat last begin te krijgen van de binnenkant van mijn knieën, nadat ik voor het eerst een hoge cadans ging forceren. Ik ben nogal groot en fors gebouwd in mijn benen (erfenis van 4 jaar roeien op hoog niveau), waardoor ik vaak te grote en trage stappen zet.
Ik kwam erachter dat het ook te maken kan hebben met mijn manier van lopen. Ik heb vroeger (toen ik een jaar of 14 was) ook steunzooltjes gehad voor platvoeten, maar mijn voeten groeiden nog en ik was te eigenwijs om steeds terug te gaan voor nieuwe.
Aan de hand van wat tekst ben ik ook gaan kijken naar de slijtplekken van mijn gewone schoenen (Ik ben op werk dus kon niet naar mijn hardloopschoenen kijken) en die zitten toch vooral aan de buitenkant (in tegenstelling tot wat de steunzolen tegen platvoeten doen vermoeden).
Verwachten jullie nu onder- of overpronatie op basis van deze gegevens, of is het toch een soort simpele overbelasting, ondanks dat ik voor mijn gevoel voorzichtig genoeg ben? Ook de tijd van het jaar, met bevroren ondergrond en dergelijke kan nog invloed hebben.
Ik ben van plan een loopanalyse te laten doen (voor de zekerheid, wil niet per ongeluk van het verkeerde uitgaan, vanwege wat stukken op internet) bij bijvoorbeeld een runnersworld, maar de eventuele schoenen die ik op het oog heb zijn daar 60€ duurder dan elders, dus dan betaal ik daar wel los voor. Andere tips/adviezen die mij kunnen helpen?
Dat is dus een belangrijk technisch punt om aan te werken. Er is volgens mij weinig verband tussen sterke benen en een laag tempo - vooral techniek.Iehmoow schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:41:
Nu merk ik dat ik wat last begin te krijgen van de binnenkant van mijn knieën, nadat ik voor het eerst een hoge cadans ging forceren. Ik ben nogal groot en fors gebouwd in mijn benen (erfenis van 4 jaar roeien op hoog niveau), waardoor ik vaak te grote en trage stappen zet.
Op zich ook iets waar tijdens circuit-training opmerkingen over gemaakt werden als er een loop component in zat?
Slijtage aan buitenkant => door steun aan binnenkant ligt die lager en slijt de zool dus gelijkmatiger. Alleen je 'hoort' ook op de buitenkant van hak te langen (bij dagelijkse schoenen, niet bij hardlopen...).Aan de hand van wat tekst ben ik ook gaan kijken naar de slijtplekken van mijn gewone schoenen (Ik ben op werk dus kon niet naar mijn hardloopschoenen kijken) en die zitten toch vooral aan de buitenkant (in tegenstelling tot wat de steunzolen tegen platvoeten doen vermoeden).
Ik denk dat je overpronatie wanneer het niet extreem is niet aan slijtagepatroon kan zien!
Vooral om blessures te voorkomen ging ik inderdaad met een hogere cadans lopen. Die verbetering heb ik dus ingezet en wil ik dus graag voortzetten.ANdrode schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:12:
Dat is dus een belangrijk technisch punt om aan te werken. Er is volgens mij weinig verband tussen sterke benen en een laag tempo - vooral techniek.
Op zich ook iets waar tijdens circuit-training opmerkingen over gemaakt werden als er een loop component in zat?
Nooit echt reactie op gehad, maar dan kan natuurlijk ook zijn omdat ik roeicoaches had en geen hardloopcoaches. Daarnaast deden we niet zoveel aan lopen, het was vooral; roeien, ergometeren (binnen roeien dus
Goed, dan valt het probleem bij gewone schoenen dus toch mee. De slijtageverschillen zijn niet buitensporig, maar wel lichtelijk meer aan de buitenkant (dit is een goed ding, maak ik op uit je reactie?)ANdrode schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:12:
Slijtage aan buitenkant => door steun aan binnenkant ligt die lager en slijt de zool dus gelijkmatiger. Alleen je 'hoort' ook op de buitenkant van hak te langen (bij dagelijkse schoenen, niet bij hardlopen...).
Ik denk dat je overpronatie wanneer het niet extreem is niet aan slijtagepatroon kan zien!
Bijzonder dat je dit niet duidelijk kan zien terwijl het er op internet wel vaak over gaat. Ik ga dit weekend denk ik maar gewoon een afspraak maken voor zo'n analyse; denk dat dat de enige manier is om het zeker te weten. Met de sneeuw durf ik het deze dagen toch niet aan om te gaan lopen als beginner.
Bij mij was hoge cadans (+ intervallen in plaats van meteen 12km in een uur) het verschil tussen direct knieklachten bij hardlopen en kunnen opbouwen.Iehmoow schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:19:
Vooral om blessures te voorkomen ging ik inderdaad met een hogere cadans lopen. Die verbetering heb ik dus ingezet en wil ik dus graag voortzetten.
Vooral als je al veel aerobe basisconditie hebt en gewend bent om te verzuren (roeien, fietsen).
Als iemand echt gek loopt dan valt dat heel erg op. Slingerende benen, etc. En ook bij springoefeningen en roeien onstaan veel knieklachten?Nooit echt reactie op gehad, maar dan kan natuurlijk ook zijn omdat ik roeicoaches had en geen hardloopcoaches. Daarnaast deden we niet zoveel aan lopen, het was vooral; roeien, ergometeren (binnen roeien dus), krachttrainingen en circuittrainingen met vooral mobiliteit- en krachtoefeningen. Alternatieve trainingen hadden we ook maar dat was dan vaak zwemmen of spinning o.i.d..
Erg direct verwoord: bij grote issues had ik verwacht dat er tijdens vier jaar wedstrijdroeien wel klachten waren onstaan...
Van wat ik lees is pronatie 'normaal' en gaat het er om in hoeverre een voet doorzakt naar de binnenkant. En slijtage is afhankelijk van hoe je langt, ik zie ik het zelf eigenlijk minder terug op hardloopschoenen dan op mijn normale/herenschoenen.Goed, dan valt het probleem bij gewone schoenen dus toch mee. De slijtageverschillen zijn niet buitensporig, maar wel lichtelijk meer aan de buitenkant (dit is een goed ding, maak ik op uit je reactie?)
De paslengte, frequentie en landing zijn natuurlijk ook totaal anders.
Ik heb bij een fysiotherapeut een keer een video-analyse gehad. Dan zie je ook de dynamiek van de beweging en ik denk dat het een stuk verstandiger is om dit zo te doen dan om naar slijtagepatronen op andere schoenen te kijken.Bijzonder dat je dit niet duidelijk kan zien terwijl het er op internet wel vaak over gaat. Ik ga dit weekend denk ik maar gewoon een afspraak maken voor zo'n analyse; denk dat dat de enige manier is om het zeker te weten. Met de sneeuw durf ik het deze dagen toch niet aan om te gaan lopen als beginner.
En als je de aanleg hebt om in korte tijd op te bouwen naar een VO2 max van laag-60 dan heb je ook het aerobe vermogen om allerlei overbelastingsklachten uit te lokken :x.Frenz64 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:25:
Als ik je klachten lees en ambitie inschat, dan is een loopanalyse wel het minimale wat ik in jouw geval zou doen, @Iehmoow . Zwaardere lopers belasten nou eenmaal hun gewrichten meer dan de gemiddelde hardloper met zijn "Oost-Afrikaanse bouw" ghe ghe ghe (ik ga de 90 kg ook voorbij). Better be safe than sorry
Dat gaat lastiger als je de eerste maanden twee keer per week 4KM @ 8KM/h loopt
[ Voor 13% gewijzigd door ANdrode op 23-01-2019 11:32 ]
Bedankt voor de uitgebreide reacties! Hier heb ik echt heel erg veel aan.
Zoals ik zei ben ik begonnen met het C25k programma. Ik zit in week 3, wat wil zeggen dat ik nu 3 trainingen (in 1 week, daarvoor ook al wat trainingen gedaan) achter de rug heb waarbij ik 90 seconde hardloop en 120 seconde wandel voor 20 minuten.
De volgende stap zou zijn 90s hardlopen, 90s wandelen, 180s hardlopen, 180s wandelen, 90s hardlopen, 90s wandelen.
Zoals je ziet ben ik dus ook begonnen met intervallen, om me dus niet te snel te overbelasten. Ik merkte wel dat wanneer ik mijn cadans omhoog gooi, dat ik ook direct veel te hard ga lopen (4.40 pace, ongetraind en rond 170 HSM). Belangrijke vervolgstappen zijn dus (als ik het goed begrijp):
1. Loopanalyse;
2. Afhankelijk van de analyse mogelijk nieuwe schoenen aanschaffen;
3. Langzamer leren lopen met hoge cadans.
Van daaruit kan ik dan langzaam de snelheid opvoeren, om zo blessurevrij langere en snellere afstanden te gaan lopen.
Sidenote; Ik heb niet het doel voor ogen om marathons te gaan lopen, ik ben meer van de middellange afstanden en wil het liefst snelle 5 en 10k's gaan lopen op termijn.
Maar wat @ANdrode zegt snijdt zeker hout. Ik heb ook geroeid (in een paar jaar bedrijfsacht, laag niveau) en weet wel ongeveer wat voor 'beesten' wedstrijdroeiers zijn als het gaat om afzien. Da's dus ook je valkuil voor het hardlopen, je conditionele systeem kan de belasting met twee vingers in de neus aan, je onderstel simpelweg niet. Qua spier/pezen mss nog wel enigszins, maar met lopen komt je volle gewicht erop en met name de duurbelasting zijn je gewrichten niet gewend. De voorzichtigheid die je betracht met je opbouw is dus heel verstandig.
Als vergelijk, kijk naar hoe de heren tienkampers de afsluitende 1500 meter lopen t.o.v het tempo een 5km loper.
C25K/intervallen zijn goedIehmoow schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:01:
Zoals je ziet ben ik dus ook begonnen met intervallen, om me dus niet te snel te overbelasten. Ik merkte wel dat wanneer ik mijn cadans omhoog gooi, dat ik ook direct veel te hard ga lopen (4.40 pace, ongetraind en rond 170 HSM). Belangrijke vervolgstappen zijn dus (als ik het goed begrijp):
Ik zou ze niet "vol" lopen/boven kantelpunt/aneroob maar zou vooral op techniek letten in plaats van op de rem te trappen. Je merkt vanzelf een "overgang" in techniek bij verschillende tempos.
Grof merk ik bij mijzelf vier verschillende stijlen: joggen, hardlopen (> ~10.5), echt hardlopen en sprint. Ik wil zo'n interval dan echt hardlopen zodat het soepel aanvoelt.
Pas na een paar maanden kon ik ook op lagere snelheid in hoog tempo lopen. Dat voelt in eerste instantie een beetje als een domme shuffle
Hangt er van af, als de benen veel meer massa bevatten dan kost het ook meer energie om dat te bewegen. Dat kan je uiteraard wel trainen en een goede techniek is belangrijk, maar minder massa is gewoon wel veel makkelijker snel te bewegen.ANdrode schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:12:
Er is volgens mij weinig verband tussen sterke benen en een laag tempo - vooral techniek.
Klopt volgens mij inderdaad. De overpronatie zorgt voor extra doorzakken wat je eventueel aan de binnenkant van je schoen kan zien, maar in principe zegt dat niet over of je zool netjes landt op de grond. Bij mijn loopanalyse kwam ook naar voren dat op zich de landing en afwikkeling prima was, maar dat ik door de overpronatie wel te veel doorzakte bij het eind van je afwikkeling.Ik denk dat je overpronatie wanneer het niet extreem is niet aan slijtagepatroon kan zien!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je kunt bij dergelijke zaken ook gewoon voor de loopanalyse betalen en de schoenen elders kopen. Dat kost je dan doorgaans 25 euro, een stuk minder dan 60.Iehmoow schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:41:
Ik ben van plan een loopanalyse te laten doen (voor de zekerheid, wil niet per ongeluk van het verkeerde uitgaan, vanwege wat stukken op internet) bij bijvoorbeeld een runnersworld, maar de eventuele schoenen die ik op het oog heb zijn daar 60€ duurder dan elders, dus dan betaal ik daar wel los voor. Andere tips/adviezen die mij kunnen helpen?
accuutje zit links tegen je sleutelbeen ongeveer en die schudt wat, in z'n zakje, nog wat aan doen. Wil 'm nog wel wat verder tweaken; door de vorm van mijn goddelijke lichaam (idd peervormig) kantelen de lampjes iets naar boven tijdens het lopen, ik wil ze juist iets naar beneden gericht hebben. Maar prima draagcomfort verder. Ik had de indruk dat de auto die ik tegenkwam in de polder me extra veel ruimte gaven als beloning dat ik zo zichtbaar was.
Maar ik was duidelijk vergeten hoe sereen het lopen kan zijn in deze condities, totaal niet koud gehad ook.

Deze zie (en zag) ik vaak voorbij komen hier. Wat bedoel je met langzaam, wat bedoel je met hoge cadans en waarom zou je dat willen?
Het wordt vaak beweerd dat 180spm de “ideale” cadans is, of in ieder geval de ondergrens. Dit is een veel doorverteld mythe. Deze is ontstaan door analyse van een Amerikaanse trainer, die ontdekte dat de cadans op wedstrijdtempo van toplopers als ondergrens ongeveer 180 is. Deze kan overigens oplopen tot 220 in de eindsprint of is 250-270 bij pure sprinters.
Als je echter bij de duurloop van dezelfde lopers kijkt varieert het enorm. Van 150 tot 180. Puur de voorkeur van de loper.
De reden dat dit overgeslagen is naar de recreanten is dat een hoge cadans vaak tot minder blessures leidt. Dit komt niet door de hoge cadans, maar door het niet overstrekken van de pas (remmend lopen). De overstrekking van het been zorgt voor een grote klap op de gewrichten bij landing. Een hoge cadans leidt indirect tot een kleinere pas (als je snelheid gelijk blijft), dus een kleinere overstrekking. Geforceerd een hoge cadans lopen is dus symptoombestrijding i.p.v. aanpakken van de oorzaak; een verbeterbare looptechniek
Je kunt gewoon op een lage cadans en een lage snelheid met een lage impact lopen. Zorg alleen voor een goede techniek, dus knie inzet, onderbeen niet voor de knie laten komen, voetspanning houden en de grond ‘grijpen’ voordat je voet landt. Denk aan “loopsprongen”.
http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat cadans gekoppeld is aan eenzelfde snelheid voor dezelfde loper is ook niet vast. Voorbeeld:
Run vorige week met stenen kuiten van de training de dag ervoor (https://runalyze.com/shared/3u8vb)
- Tempo 4.21, Cadans 172, Paslengte 1,34
Run eergisteren met frisse kuiten zonder zware training in de benen (https://runalyze.com/shared/3vihd)
- Tempo 4.20, Cadans 164, Paslengte 1,41m
Twee identieke duurlopen, maar met en zonder reactieve kuiten. Dus een verkorte paslengte, dus een hogere cadans. Tempo is bij beide echter gelijk
Laatst had ik van die grafieken gezien van verschillende toplopers, daar zag je duidelijk een soort ondergrens en op hogere snelheden stijgen cadans en snelheid beiden. Daar zag je inderdaad flinke verschillen per persoon maar ook jouw verhaal over die 180, die was pas vanaf een bepaalde snelheid.
Zoals jij al stelt is het een wisselwerking tussen cadans en paslengte (kracht/techniek?) maar dat kan je natuurlijk niet ongelimiteerd doen. Ergens wordt het minder efficiënt, bijvoorbeeld te korte of te lange paslengte.
Zelf dacht ik ook last te krijgen van een lage cadans, maar dat was gewoon een gammele techniek zoals jij al schreef. Te grote, trage passen waardoor je lomp loopt te hossen. Nu heb ik geen last meer van een lage cadans, maar dan is mijn tempo ook gewoon lager. Zojuist een loop gedaan waarbij ik hogere cadans met hoger tempo wilde, maar dat werd bijna kotsen dus moet m'n eten maar beter plannen denk ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat heet huppelenGonadan schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:44:........ Zojuist een loop gedaan waarbij ik hogere cadans met hoger tempo wilde, maar dat werd bijna kotsen dus moet m'n eten maar beter plannen denk ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik tijdens het lopen behoorlijk bewust was van het feit ik het het strava plaatje hier neer zou plempen. Dat hielp met het tempo vasthouden ;-). De hartslag is ook nog wat aan de hoger kant voor mijn doen. Pas als ik rond, net onder de 140bpm bij een tempo van 5:25 zit op de 10km, dan ben ik tevreden. We gaan het zien hoe snel dat gaat.
Ik beloof plechtig niet meer grappig te zijn, @Gonadan

Het is ook niet dat ik me daar veel aan vast houd. Ik heb alleen wel eerder blessures gehad en begon ook nu weer pijntjes te krijgen, dus dacht me er eens aan te wagen. Normaal loop ik tijdens mijn intervallen rond de 150 spm en dat klinkt voor mij als leek dan meteen ook wel heel laag. Ik heb de laatste keer (voor de sneeuw) geprobeerd 170-175 te forceren, om vervolgens dan later zonder te forceren makkelijker (en met de goede techniek) 165 ofzo te lopen.kramerty88 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:52:
A
[...]
Deze zie (en zag) ik vaak voorbij komen hier. Wat bedoel je met langzaam, wat bedoel je met hoge cadans en waarom zou je dat willen?
Het wordt vaak beweerd dat 180spm de “ideale” cadans is, of in ieder geval de ondergrens. Dit is een veel doorverteld mythe. Deze is ontstaan door analyse van een Amerikaanse trainer, die ontdekte dat de cadans op wedstrijdtempo van toplopers als ondergrens ongeveer 180 is. Deze kan overigens oplopen tot 220 in de eindsprint of is 250-270 bij pure sprinters.
Als je echter bij de duurloop van dezelfde lopers kijkt varieert het enorm. Van 150 tot 180. Puur de voorkeur van de loper.
De reden dat dit overgeslagen is naar de recreanten is dat een hoge cadans vaak tot minder blessures leidt. Dit komt niet door de hoge cadans, maar door het niet overstrekken van de pas (remmend lopen). De overstrekking van het been zorgt voor een grote klap op de gewrichten bij landing. Een hoge cadans leidt indirect tot een kleinere pas (als je snelheid gelijk blijft), dus een kleinere overstrekking. Geforceerd een hoge cadans lopen is dus symptoombestrijding i.p.v. aanpakken van de oorzaak; een verbeterbare looptechniek.
Je kunt gewoon op een lage cadans en een lage snelheid met een lage impact lopen. Zorg alleen voor een goede techniek, dus knie inzet, onderbeen niet voor de knie laten komen, voetspanning houden en de grond ‘grijpen’ voordat je voet landt. Denk aan “loopsprongen”.
Ik probeer dit te relateren naar mijn roeien vroeger. Heel veel mensen kunnen technisch perfect roeien op 20 slagen per minuut, maar wanneer dit naar pak en beet 30 moet dan ziet het er ineens niet meer uit. Als je die mensen dan eens een paar keer 40 slagen per minuut laat roeien (ook al ziet het er niet uit) hebben ze voor hun gevoel veel meer rust en tijd wanneer ze weer naar die 30 gaan. Het is dus voor mij geen doel op zich, maar een middel om mij beter te maken. Gezien ik nu aan het begin van een nieuwe cycle lig dacht ik dat het goed zou zijn om me niet meteen een verkeerde loop aan te meten, maar meteen in te grijpen.
Blijf echter ook op je techniek letten. Mocht je 2 tips willen; vooral op knie-inzet en armzwaai. Deze twee acties zijn lastig en moeilijk aan te leren, maar dit zijn de twee meest cruciale acties tijdens lopen die de techniek maken of breken. Geen knie leidt vaak tot overstrekking, geen actieve landing (voetspanning en grond grijpen) en het niet afmaken van de afzet. Een niet actieve armzwaai leidt vaak tot borst rotatie, instabiele houding en het maakt een knie-inzet heel moeilijk (probeer maar eens een loopsprong te maken zonder met je armen te balanceren).
Je zult een keer door de zure appel moeten bijten om profijt te halen uit techniek. Precies zoals je zegt zit je aan een nieuwe cycle, dus is dit een perfect moment om met iets 'nieuws' te beginnen.
Good luck!
P.S. Als iets niet duidelijk is, ik heb wel veel plaatjes om het toe te lichten
Nogmaals bedankt. Gisteren uitgeprobeerd, het enige nadeel was die arme voetganger die haar ogen moest afdekkenslow whoop schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:27:
[...]
Ik gebruik deze naar volle tevredenheid. Voordelen:Ik ga 's avonds niet meer de deur uit zonder.
- Reflecterend
- USB oplaadbaar
In de bebouwde kom doe ik hem wel uit, het vest is vooral handig waar er weinig of geen verlichting is en ik de weg deel met fietsers en/of automobilisten.
Oh dat zou geweldig zijn, anders ging ik ze vanavond opzoeken op internet. Als je ze me in een persoonlijk bericht zou kunnen sturen, dan graag. Als je ze me alleen kan mailen moet je het ook even zeggen, dan stuur ik je mn mail-adres even in een PB.kramerty88 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:14:
@Iehmoow Duidelijk verhaal. Kan ik me in vinden.
Blijf echter ook op je techniek letten. Mocht je 2 tips willen; vooral op knie-inzet en armzwaai. Deze twee acties zijn lastig en moeilijk aan te leren, maar dit zijn de twee meest cruciale acties tijdens lopen die de techniek maken of breken. Geen knie leidt vaak tot overstrekking, geen actieve landing (voetspanning en grond grijpen) en het niet afmaken van de afzet. Een niet actieve armzwaai leidt vaak tot borst rotatie, instabiele houding en het maakt een knie-inzet heel moeilijk (probeer maar eens een loopsprong te maken zonder met je armen te balanceren).
Je zult een keer door de zure appel moeten bijten om profijt te halen uit techniek. Precies zoals je zegt zit je aan een nieuwe cycle, dus is dit een perfect moment om met iets 'nieuws' te beginnen.
Good luck!![]()
edit; wat bedoel je trouwens met die zure appel? Dat je tijden er een tijdje niet toe doen, of dat je niet zulke lange afstanden kunt lopen? De training is ook geen doel op zich voor me, maar een middel om beter te worden (wat het voor iedereen zou moeten zijn). Dat ik dan een tijdje mindere tijden loop of niet zo ver kan gaan is geen issue.
[ Voor 11% gewijzigd door Iehmoow op 24-01-2019 09:52 ]
Daar speelt trouwens nog een tweede effect, wat hier bij hardlopen ook genoemd wordt.Iehmoow schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 07:57:
[...]
Ik probeer dit te relateren naar mijn roeien vroeger. Heel veel mensen kunnen technisch perfect roeien op 20 slagen per minuut, maar wanneer dit naar pak en beet 30 moet dan ziet het er ineens niet meer uit. Als je die mensen dan eens een paar keer 40 slagen per minuut laat roeien (ook al ziet het er niet uit) hebben ze voor hun gevoel veel meer rust en tijd wanneer ze weer naar die 30 gaan.
Je kan hoog tempo hebben met souplesse (een sprint op 1800 meter) of hoog tempo door kracht/explosiviteit (na 50 meter). Je wilt die souplesse bereiken en dat ging voor mij het makkelijkste door op hoog tempo het gevoel te krijgen.
Dat gevoel kon ik meenemen naar lager tempo. Als ik de hints probeerde uit te voeren op lage snelheid (niet overstrekken, meer voorop voet landen) voelde dat als een soort "shuffle".
Is hij zo fel dan? Of vind je hem niet nodig bibeko?kenneth schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:15:
[...]
Nogmaals bedankt. Gisteren uitgeprobeerd, het enige nadeel was die arme voetganger die haar ogen moest afdekkenHoewel andere tegemoetkomende voetgangers niet reageerden.
In de bebouwde kom doe ik hem wel uit, het vest is vooral handig waar er weinig of geen verlichting is en ik de weg deel met fietsers en/of automobilisten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Fel, fel, het zijn de bekende priemende led lampjes, het is niet dat je zeeën van licht verspreidt. Ik loop een stuk van ongeveer een kilometer waar geen straatverlichting is, pas daar merkte ik goed dat het fietspad enigszins verlicht werd door mij, maar dat had van mij nog wel feller gemogen (moet zoals gezegd nog wat tweaken) Overigens loop ik minimaal 95% van m'n parcours samen met fietsers en automobilisten, dus heb 'm volcontinue aanGonadan schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:18:
[...]
Is hij zo fel dan? Of vind je hem niet nodig bibeko?
Is het een idee om deze plaatjes in de startpost te zetten?kramerty88 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:14:
@Iehmoow Duidelijk verhaal. Kan ik me in vinden.
Good luck!![]()
Ik denk dat ik ook nog het een en ander moet leren
Ik woon midden in de Randstad dus loop bibeko altijd in een oranje waas. Zelfs hardlopers in het zwart (Gonadan schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:18:
[...]
Is hij zo fel dan? Of vind je hem niet nodig bibeko?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik hou de verlichting altijd aan, ook binnen de bebouwde kom. Op mijn looproutes heb ik bijna altijd voldoende licht om goed te kunnen zien waar ik loop, daar heb ik het vest ook niet voor. Het gaat me erom dat anderen mij goed kunnen zien. Ik vind het vervelend als er (binnen de bebouwde kom) fietsers of bv mensen die hun hond uitlaten zijn die niet of slecht verlicht zijn. Die zie je vaak veel pas veel later als wanneer ze wel goede verlichting zouden hebben. Omdat ik verwacht dat mensen datzelfde met mij hebben, loop ik gewoon met verlichting aan. Wat mij betreft mag het voor hardlopers ook gewoon verplicht worden, zoals dat voor fietsers ook is.kenneth schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:15:
[...]
Nogmaals bedankt. Gisteren uitgeprobeerd, het enige nadeel was die arme voetganger die haar ogen moest afdekkenHoewel andere tegemoetkomende voetgangers niet reageerden.
Feitelijk gewoon iedereen die zich op de weg (dus niet stoep) begeeft moet verlicht zijn, ongeacht wijze van vervoer.slow whoop schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:31:
Wat mij betreft mag het voor hardlopers ook gewoon verplicht worden, zoals dat voor fietsers ook is.
Met de huidige mate van mentaliteit en handhaving gaat dat dus geen verschil maken.
[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 24-01-2019 11:35 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat zal dan afhangen van hoe je bebouwde kom eruit ziet want als ik hier in Haaglanden loop kan ik met gemak in het zwart geklede personen zien, zoveel verlichting is hier. Ik ga ervanuit dat ik met m'n felle kleding en reflectie dan ook prima zichtbaar ben, dan hoef ik mijn medemens tenminste niet te verblinden. Bij twijfel (en indien op fietspad) heb ik sowieso altijd licht aan.slow whoop schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:31:
[...]
Ik hou de verlichting altijd aan, ook binnen de bebouwde kom. Op mijn looproutes heb ik bijna altijd voldoende licht om goed te kunnen zien waar ik loop, daar heb ik het vest ook niet voor. Het gaat me erom dat anderen mij goed kunnen zien. Ik vind het vervelend als er (binnen de bebouwde kom) fietsers of bv mensen die hun hond uitlaten zijn die niet of slecht verlicht zijn. Die zie je vaak veel pas veel later als wanneer ze wel goede verlichting zouden hebben. Omdat ik verwacht dat mensen datzelfde met mij hebben, loop ik gewoon met verlichting aan. Wat mij betreft mag het voor hardlopers ook gewoon verplicht worden, zoals dat voor fietsers ook is.
Weet je wat? Laat het maar gewoon gauw april worden. Stomme winter.
Ik vind het wel lekker lopen nu. Prettige lucht, niet te warm, weinig mensen buiten, geen vliegjes.
Afgelopen zondag moest ik ook ineens slalommen in het recreatiegebied vanwege het betere weer. Pleurt op, ga bankhangen, daar gaat m'n rust.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Precies dat inderdaad. Dan is de appel voor jou niet zo zuur, maar dat is vaak wel de horde die mensen niet willen nemen. Stapje terug voor 2 vooruit is vaak moeilijker dan het klinkt. Goed om te horen dat je er anders instaatIehmoow schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:50:
Oh dat zou geweldig zijn, anders ging ik ze vanavond opzoeken op internet. Als je ze me in een persoonlijk bericht zou kunnen sturen, dan graag. Als je ze me alleen kan mailen moet je het ook even zeggen, dan stuur ik je mn mail-adres even in een PB.
edit; wat bedoel je trouwens met die zure appel? Dat je tijden er een tijdje niet toe doen, of dat je niet zulke lange afstanden kunt lopen? De training is ook geen doel op zich voor me, maar een middel om beter te worden (wat het voor iedereen zou moeten zijn). Dat ik dan een tijdje mindere tijden loop of niet zo ver kan gaan is geen issue.
De andere vraag maak ik wel generiek en zal ik hier delen, ook voor anderen. Daarvoor bedenk ik me dat even wat foto's van mijzelf op moet zoeken. Niet dat ik nu perfect loop (

Zelf merk ik dat ik echt moest letten op actieve voeten om het zo maar te omschrijven. Het gaat door vaker lopen vanzelf al beter, maar soms doe ik het bewust. Heeft dat te maken met wat jij beschrijft?kramerty88 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:14:
Poging tot toelichting: Je voeten kunnen gewoon een passief scharnierend vlak onder je been zijn, dan doen ze feitelijk net meer dan zorgen dat je benen ergens stabiel op steunen. Of je kunt bewust afwikkelen en een beetje met je tenen afzetten, dat is dan een stuk actiever zeg maar. Actief voelt beter dan passief, tot je het overdrijft want dan ga je meer in de hoogte in dan vooruit.
Daarin ben ik nog wel eens zoekende om te kijken wat nu beter werkt en langer vol te houden is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Houding:
- Rechtop, niet voor-, of achterover hangen. Core aanspannen, bekken optrekken vanuit de onderbuikspieren (denk aan je kruis naar je navel trekken)
- Hoofd horizontaal. Voorwaarts kijken (niet omhoog of omlaag)
- Borst blijft naar voren gericht (geen zijwaartse rotatie met de armzwaai)
Armen:
- Armen scharnieren vanuit de schouders in de looprichting, dus geen zijwaartse rotatie
- Achterzwaai is kernpunt in de armzwaai. Vanuit de elleboog achterwaarts langs je lichaam ‘trekken’
- Voorwaarts ophalen met borstspieren (denk 'elleboog')
- ~90° ellebooghoek (niet meer, bij het ophalen is het minder)
- Denk bij de armzwaai aan je “handen door de broekzak halen”
- Handen ontspannen (geen vuist/gestrekte hand, heel licht wijsvinger/duim is ok)
Benen:
- Knie inzet met een voorwaartse push
- Pas achter afmaken, dus een volle flexie van het afzetbeen (gevolg van knie-inzet)
- Geen overstrekking, voet komt nooit voor de knie
- ‘Trekken’ voordat voeten naar de grond gaan (de grond aanvallen)
Voeten:
- Voetplaatsing onder lichaamsgewicht (zoals gezegd dit kan natuurkundig niet, maar probeer zo dicht mogelijk erbij. Dus net voor je COG)
- Voetspanning, tenen optrekken naar de knie
- Mid- tot voorvoet landing (de bal van je voet is het afzetpunt, dus ook je landingspunt)
- Reactieve plaatsing met kort grondcontact, snelle harde afzet (de grond is lava
wie kent hem nog). Dit bereik je door met kracht af te zetten, lopen is springen
- Hak mag de grond raken maar minimaal. Loading van de achilles, de spier/peeselasticiteit gebruiken bij afzet
Toevoeging over voetplaatsing:
Dit is helaas niet iets wat heel makkelijk is aan te leren. Het is namelijk net als balanceren op de evenwichtsbalk iets wat je moet trainen en wat vrij nauw komt. Plaats je je voet te dicht bij je COG dan val je voorover, plaats je hem ervoor, rem je af. Er is dus precies een punt waarbij dit in evenwicht is en je niet voorover valt en niet remt. Zoals elk evenwicht is dit dus heel klein. Het is heel makkelijk om er lekker veilig voor te gaan zitten. Dan val je in ieder geval niet. Het nadeel is dat je dus veel energie verliest in een remmende beweging (die je ook nog weer eens moet opstarten).
Tot zover de theorie.
De voorbeelden (3x mijzelf tijdens duizendjes op 10k tempo). Niemand wordt namelijk wijs uit een stuk tekst

Goed: rechtop, stabiele torso, knie-inzet, actieve voet, volle flexie afzet, elleboogactie, 90 graden arm, voorwaartse arm opwaarts
Slecht: iets te ver voorover hangen (niet heel goed zichtbaar, maar ik ken mijzelf) en mijn eeuwige slappe handje

Goed: actieve landing, voetspanning trekbeen, loading van de kuitspieren (geen hak aan de grond), knie -inzet, arm-hoek en opwaartse hand, geen torsorotatie
Slecht: ingezakte houding (niet meer rechtop), door slappe core en te ver voorover hangen

Goed: knie-inzet, actieve voetspanning, voorwaartse push, elleboog trekken, voorwaartse arm opwaarts, geen torsorotatie
Slecht: slappe handje (leidt tot te grote arm-hoek), voorover hangen, niet rechtop
Zoals je in 3 foto's ziet loop ik qua benen vrij stabiel en recht, maar doordat ik iets te ver voorover hang zak ik in bij de landing. De impact van landing kun je niet opvangen met je buikspieren, daar is je ruggengraat voor. Dan kom ik weer redelijk overeind bij de afzet, maar dit kost dus kracht. Mijn slappe handje leidt tot een te grote arm-hoek, die ik moet corrigeren (en dus kracht kost). Daarnaast moet ik dit uiteindelijk opvangen met mijn spierballen. Iets wat ik na een tijd niet meer kan en dus gebruik ik mijn armen dan minder en begin ik met roteren van mijn bovenlichaam om het niet-gebruiken van de armen te compenseren. Zo kun je zien dat een klein 'handje' leiden tot een veel groter probleem.
Masterclass: En dan nu in slow motion van de meester. Hier is weinig op aan te merken, maarja, een 2.01 marathon loop je ook niet inefficiënt:
Let hierbij eens op de volgende punten: Voetplaatsing, achterwaartse snelheid van de voet (het trekken voordat hij landt), zijn arm-inzet en rompstabiliteit. Naast dat er nagenoeg geen remmende krachten zijn, gaat er ook nagenoeg geen energie in iets anders dan voorwaartse snelheid. Hier kunnen wij natuurlijk enkel van dromen
Nu zijn bovenstaande punten allemaal gemaakt op "tempo". De techniek blijft echter gelijk wanneer je rustiger gaat lopen. Hoewel de gehele beweging kleiner wordt, verandert er niets aan de actie zelf. Onderstaand een groepje Keniaanse lopers voor de marathon van London die de dag van tevoren loslopen. Uit ervaring weet ik dat Kenianen absurd langzaam inlopen. Inschattend op de beweging zal dit echt rond de 5.00/km liggen. Niet veel harder. Kijk dan nog eens naar de hele beweging: Voetspanning, -plaatsing, knie-hoek, arm-inzet en rompstabiliteit:
Hier kunnen we allemaal wat van leren. Succes, have fun en run safe!
P.S. Als er vragen zijn hoor ik het graag
[ Voor 50% gewijzigd door kramerty88 op 28-01-2019 15:13 . Reden: Verhaaltje bijgewerkt ]
Vandaar dat het raar (en inefficiënt) voelt als ik probeer lange stappen te maken door mijn voet op te trekken en ver neer te zetten. Dan komt hij waarschijnlijk voor de knie en da's dus niet de bedoeling.kramerty88 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:24:
Benen:
- Pas achter afmaken, dus een volle flexie van het afzetbeen (gevolg van knie in-zet)
- Geen overstrekking, voet komt nooit voor de knie
- ‘Trekken’ voordat voeten naar de grond gaan (de grond aanvallen)

Dit is ook een beetje vanaf een bepaalde snelheid toch? Want als ik mijn hiel buitenspel wil zetten moet ik een bijzondere cadans/tempoverhouding gebruiken.Voeten:
- Voetplaatsing onder lichaamsgewicht (dit kan natuurkundig niet, maar probeer zo dicht mogelijk erbij. Dus net voor je COG)
- Voetspanning, tenen optrekken
- Mid- tot voorvoet landing (de bal van je voet is het afzetpunt, dus ook je landingspunt)
- Reactieve plaatsing met kort grondcontact, snelle harde afzet (de grond is lava
wie kent hem nog). Dit bereik je door met kracht af te zetten, lopen is springen
- Hak mag de grond raken maar minimaal. Loading van de achilles, de spier/peeselasticiteit gebruiken bij afzet
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En voor het dikgedrukte stukje heb ik gisteren oefeningen gekregen van de cesar therapeut.kramerty88 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:24:
Nou daar komen ze. Ik zal het bijwerken en wat verder uitschrijven als ik wat meer tijd heb.
Houding:
- Rechtop, niet voor-, of achteroverhangen. Core aanspannen, bekken optrekken vanuit de onderbuikspieren (denk aan je kruis naar je navel trekken)[/li]
- Hoofd horizontaal. Voorwaarts kijken (niet omhoog of omlaag)
- Borst naar voren gericht (geen zijwaartse rotatie met de armzwaai)
Man wat zijn dat zware oefeningen.
Iets simpels als platliggen en met je rug tegen de grond drukkend je been naar je toe en van je af bewegen.
Bij mij kun je een hele hand onder mijn onderrug doorsteken zo hol staat deze.
Dit is voor mij het voornaamste waardoor ik blessures heb bij het minste geringste.
De andere vertelde de fysio mij vandaag (de cesar en fysio werken samen)
Ik sta totaal niet stabiel op mijn linkervoet.
Al hoewel ik nog maar 8 weken loop ik heb toch al de nodige tegenvallers gehad. Na twee weken een geblesseerde voet (buiten her hardlopen om) waar ik twee weken last van heb gehad en nu een gekneusde rib wat ook een week rust nodig had.
Vandaag weer lekker gelopen en sneller dan ooit 6:20 gemiddeld op 5,13KM in 33 minuten, ongeveer. Nu proberen de laatste 4 weken van Evy's schema af te maken want ik loop behoorlijk achter. (niet dat het erg is maar ik had het toch graag anders gezien.)
Wat mij echt opvalt is hoe veel sneller je herstelt naar mate je meer loopt. Elke training voelt echt als een opgave (nooit makkelijk) maar eenmaal thuis is het al weer snel goed.
Nope. Dan heb je de neiging te overstrekken zoals ik het lees. Ik kan best 140 spm lopen op 6.00/km met een actieve voetlanding, mits je de voetspanning en -plaatsing onder controle hebt. Als je voet niet voor je knie mag komen is het bijna onmogelijk om op je hak te landen. Loop nu maar eens naar de keuken en let erop dat je voet niet voor je knie komt. Gewoon wandelen. Dat lukt je bijna niet (en anders sjoemel je, dus vraag je partner te controleGonadan schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:45:
Dit is ook een beetje vanaf een bepaalde snelheid toch? Want als ik mijn hiel buitenspel wil zetten moet ik een bijzondere cadans/tempoverhouding gebruiken.
Zoals je al zei over je voetspanning, het is zoeken. Dat je er al mee bezig bent is al goed. En elke verandering voelt in het begin gek aan. Techniek is een moeilijk aan te passen iets. Voor mij is rechtop blijven en niet voorover hangen een punt wat ik moeilijk onder controle krijg (als ik corrigeer doe ik het teveel en hang ik achterover...)
Hahaha. Het zijn inderdaad horror oefeningen in het begin. Als je ze eenmaal vaak gedaan hebt (ik doe de helft onder de douche) valt het mee. Maar vooral de kleine buikspieren activeren is inderdaad zwaar. Die ondingen zijn slap en toch belangrijk... #gofiguretlpeter schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:45:
En voor het dikgedrukte stukje heb ik gisteren oefeningen gekregen van de cesar therapeut.
Man wat zijn dat zware oefeningen.
Iets simpels als platliggen en met je rug tegen de grond drukkend je been naar je toe en van je af bewegen.

[ Voor 23% gewijzigd door kramerty88 op 24-01-2019 17:34 ]
Ik ben nog van het type schoenen aan en gáán. Ik weet (familietrekje) dat ik sowieso veel te veel voorover loop en structureel te laag kijk. Nu heb ik in 2004 een hernia gehad (L4/L5) en bij gebrek aan een betere term doet mijn 'hefzenuw' van m'n linkerbeen het vrijwel niet meer, gevolg (o.a.): ik kan links m'n voet niet heffen tijdens de landing, zie hier het effect op m'n schoenen:

Ik hoopte dat dit langzaam zou terugkeren (zenuwbanen kunnen herstellen, maar héél traag), maar na 15 jaar verwacht ik daar niet veel meer van. De omtrek en vorm van de linkerkuit is ook anders. Ik kan er prima mee lopen, hoewel als ik struikel, dan kan ik met links dus niet meer kan corrigeren en ben ik al eens vaker lomp gevallen. Lange intro, wat is je vraag Frenz?
Ik ben begonnen (sinds ik vorige zomer twee keer binnen een week akelig viel) met het actiever heffen van m'n knieën (met beide, dat gaat echt niet anders) om door het moment minder op (de buitenkant van) m'n voorvoet te landen. Hoe rijm ik dat met voet niet voorbij de knie?
Heerlijk was het.
Wat is de late avond (/nacht) toch fijn
Of ben ik de enige die zoiets leuk vind haha
Geen dank uiteraard. Help anderen graag.Frenz64 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 18:50:
Hmmm, don't know where to begin. Oh ja allereerst met bedanken voor de moeite die je doet @kramerty88
Ik ben nog van het type schoenen aan en gáán. Ik weet (familietrekje) dat ik sowieso veel te veel voorover loop en structureel te laag kijk. Nu heb ik in 2004 een hernia gehad (L4/L5) en bij gebrek aan een betere term doet mijn 'hefzenuw' van m'n linkerbeen het vrijwel niet meer, gevolg (o.a.): ik kan links m'n voet niet heffen tijdens de landing, zie hier het effect op m'n schoenen:
[Afbeelding]
Ik hoopte dat dit langzaam zou terugkeren (zenuwbanen kunnen herstellen, maar héél traag), maar na 15 jaar verwacht ik daar niet veel meer van. De omtrek en vorm van de linkerkuit is ook anders. Ik kan er prima mee lopen, hoewel als ik struikel, dan kan ik met links dus niet meer kan corrigeren en ben ik al eens vaker lomp gevallen. Lange intro, wat is je vraag Frenz?
Ik ben begonnen (sinds ik vorige zomer twee keer binnen een week akelig viel) met het actiever heffen van m'n knieën (met beide, dat gaat echt niet anders) om door het moment minder op (de buitenkant van) m'n voorvoet te landen. Hoe rijm ik dat met voet niet voorbij de knie?
Allereerst vervelend om te horen dat de hernia tot permanente schade heeft geleid. Dat is wel vervelendst wat ik me kan voor stellen. Wel een duidelijk verhaal trouwens.
In jouw geval zou ik afwijken van de standaard techniek vanwege (hoe vervelend ook) de blessure. Nog niet meteen overcorrrigeren naar een overdreven haklanding met overstrekking. Maar een volle voet landing. Dus je hak onder je knie (en dus voet er wel voor). Een soort gulden middenweg zeg maar.
Al moet ik wel zeggen dat het op afstand moeilijk te veroordelen is hoeveel je nog kunt heffen, dus hoe ver je knie nog voor je kan komen. Lukt dat nog enigszins/helemaal niet/best ok maar niet max?
Blijkbaar heb ik dus altijd verkeerd gelopen. Ik heb voordat ik gisteren ging lopen een paar filmpjes gekeken over technieken en die toegepast in mijn training (daarvoor liep ik dus hard zoals ik wandel, voet afwikkelen, hak eerst de grond in boren). Ik liep door alle inzichten van vandaag een stuk harder, kon het makkelijker volhouden, kreeg niet meer last van het pijntje in mijn knie, ging qua running index van 41 naar 45 in 1 training, maaaaaaaarrrrrrrrr.....
Mijn kuiten, holy shit. Die dingen kunnen dus vandaag helemaal niks. Mega spierpijn, tot op het punt dat ik twijfel om zo langs de decathlon te gaan voor zo'n massagebal.
Iedereen die meegeholpen heeft aan dit "eureka-moment" (uit mijn hoofd: @Frenz64 @ANdrode @kramerty88); bedankt! Ik heb nu het licht gezien wat betreft manier van lopen en heb er nog meer positieve energie van gekregen. Nu kan ik hopelijk (en meer waarschijnlijk) blessurevrij gaan opbouwen.
Doe dit nu ook wel weer met verstand he, weet niet hoe lang en hoe ver je al loopt... Maar als je ineens van 10k hak-landing-techniek naar 10k voorvoet-landing-techniek gaat zul je daar zeer waarschijnlijk weer blesssures van krijgen (je kuiten zeggen je nu 'hey! Dat zijn we niet gewend!'Iehmoow schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:16:
Zo dan! Even een samenvatting van mijn verhalen van gisteren en hoe ik daar met mijn training mee om ben gegaan.
Blijkbaar heb ik dus altijd verkeerd gelopen. Ik heb voordat ik gisteren ging lopen een paar filmpjes gekeken over technieken en die toegepast in mijn training (daarvoor liep ik dus hard zoals ik wandel, voet afwikkelen, hak eerst de grond in boren). Ik liep door alle inzichten van vandaag een stuk harder, kon het makkelijker volhouden, kreeg niet meer last van het pijntje in mijn knie, ging qua running index van 41 naar 45 in 1 training, maaaaaaaarrrrrrrrr.....
Mijn kuiten, holy shit. Die dingen kunnen dus vandaag helemaal niks. Mega spierpijn, tot op het punt dat ik twijfel om zo langs de decathlon te gaan voor zo'n massagebal.
Iedereen die meegeholpen heeft aan dit "eureka-moment" (uit mijn hoofd: @Frenz64 @ANdrode @kramerty88); bedankt! Ik heb nu het licht gezien wat betreft manier van lopen en heb er nog meer positieve energie van gekregen. Nu kan ik hopelijk (en meer waarschijnlijk) blessurevrij gaan opbouwen.
Maar goed te horen dat 'het kwartje is gevallen', en wees niet bang... met hardlopen liggen blessures altijd op de luur
Haha, wees niet bang! Ik heb anderhalf jaar niet gelopen vanwege de alom bekende ontstoken achillespees... Ik was dus echt weer vanaf 0 begonnen met opbouwen via het C25K programma. Laten we hopen dat we de blessures vanaf nu achterwege laten!m0ridin schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:47:
[...]
Doe dit nu ook wel weer met verstand he, weet niet hoe lang en hoe ver je al loopt... Maar als je ineens van 10k hak-landing-techniek naar 10k voorvoet-landing-techniek gaat zul je daar zeer waarschijnlijk weer blesssures van krijgen (je kuiten zeggen je nu 'hey! Dat zijn we niet gewend!')
Maar goed te horen dat 'het kwartje is gevallen', en wees niet bang... met hardlopen liggen blessures altijd op de luur
Sorry, ik moest even hardop lachenIehmoow schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:16:
Zo dan! Even een samenvatting van mijn verhalen van gisteren en hoe ik daar met mijn training mee om ben gegaan.
Maar top dat je je eigen techniek tegen het licht houdt en probeert aan te passen (en jouw ervaringen dan ook nog heel eerlijk met ons deelt). Keep it up
If you can see, look. If you can look, observe
Ah, geluk bij een ongeluk dusIehmoow schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:52:
[...]
Haha, wees niet bang! Ik heb anderhalf jaar niet gelopen vanwege de alom bekende ontstoken achillespees... Ik was dus echt weer vanaf 0 begonnen met opbouwen via het C25K programma. Laten we hopen dat we de blessures vanaf nu achterwege laten!
Goed bezig! Ik ben benieuwd of deze nieuwe manier van lopen jou straks sneller maakt en minder spierpijn/blessures geeft. Hou er wel rekening mee dat je oude manier van lopen misschien 'verkeerd' lijkt, maar dat er ook niet echt een bewezen 'beste' manier van landing bestaat, alleen een manier die het beste bij jou past en jou de beste resultaten (+ minste blessures) geeft. Wat dat betreft blijft het gewoon testen en uitproberen wat het beste bij jou past: een haklanding, middenvoetlanding of voorvoetlanding. Dat je nu je kuiten goed voelt is logisch overigens, een verandering van haklanding naar meer midden- of voorvoetlanding zorgt ervoor dat die de klappen opvangen die normaal op je hakken komen (en deels geabsorbeerd worden door de demping in je sportschoenen). Pas wel op dat je het niet forceert, die kuiten zullen echt even moeten wennen.Iehmoow schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:16:
Ik was niet helemaal duidelijk, ben ik bang. De knieheffing gaat prima, m'n bovenbeen functioneert prima. Het is het onderbeen en met name de voet waar het probleem is. Ter illustratie, als ik gewoon stilsta, dan kan ik met rechts m'n tenen optillen/heffen of de voet liften met de hak op de grond, gewoon zoals iedereen dat kan. Met links krijg ik maar een heel klein beetje beweging in de tenen en dat ik ook nog aan de kant van de grote teen, that's all. Afzetten en duwen of knijpen met de tenen is weer geen probleem. Vandaar dus dat slijtpatroon van de linkerschoen.kramerty88 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 21:37:
[...]
Geen dank uiteraard. Help anderen graag.
Allereerst vervelend om te horen dat de hernia tot permanente schade heeft geleid. Dat is wel vervelendst wat ik me kan voor stellen. Wel een duidelijk verhaal trouwens.
In jouw geval zou ik afwijken van de standaard techniek vanwege (hoe vervelend ook) de blessure. Nog niet meteen overcorrrigeren naar een overdreven haklanding met overstrekking. Maar een volle voet landing. Dus je hak onder je knie (en dus voet er wel voor). Een soort gulden middenweg zeg maar.
Al moet ik wel zeggen dat het op afstand moeilijk te veroordelen is hoeveel je nog kunt heffen, dus hoe ver je knie nog voor je kan komen. Lukt dat nog enigszins/helemaal niet/best ok maar niet max?
Wat ik dus probeer te doen is mijn houding te corrigeren (door het voorover lopen wordt de knieheffing sowieso als minder effectief toch?) lees: meer rechtop lopen en dus actiever de knieën te heffen, zodat mijn linkervoet meer doorzwaait naar een middenvoetslanding i.p.v. 'sloffende voorvoetsleep' (zelfverzonnen term, dat moge duidelijk zijn). Bijkomend effect is dat m'n paslengte vergroot wordt en de spm omlaag gaat (zit nu rond de 170 gem.)
Vind het alleen ont-zet-tend moeilijk je manier van lopen aan te passen, ongemerkt val je terug in het oude patroon, vooral als je tegen grenzen aan loopt qua tempo en moet ik mezelf er continue aan herinneren, het gaat ten koste van het ontspannen lopen en genieten eerlijk gezegd.
@Iehmoow Goed bezig en hou vol!
[ Voor 7% gewijzigd door Frenz64 op 25-01-2019 11:15 ]
Nee hoor, dat vind ik een van de mooie dingen aan hardlopen. Je kunt het altijd doen dus je kunt alle seizoenen en tijdstippen van de dag meepakken. De lange duurlopen zijn voor mij ook een manier om lekker ontspannen van "buiten zijn" te genieten. 's Avonds laat en 's ochtends heel vroeg vind ik de bijzonderste tijdstippen, maar op een nazomermiddag door een regenbui rennen mag er ook zijn. De mooiste ervaring van de laatste tijd waren afgelopen herfst een paar hertjes die bij maanlicht een stuk met mij oprenden.Stefangrp schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 20:32:
Gisteravond laat in de vrieskou nog een rondje door besneeuwd bos gedaan. Uur gelopen, 2 mensen tegen gekomen (op weg terug naar huis).
Heerlijk was het.
Wat is de late avond (/nacht) toch fijn![]()
Of ben ik de enige die zoiets leuk vind haha
-
Qua hardloopambities voor 2019 loopt het hier verder nog niet echt gesmeerd. Ik zit met een knie die "anders" voelt dan anders. Echt pijnlijk is het niet, fysio vindt niet geks, ik kan er ook gewoon mee hardlopen maar dat levert vaak de volgende ochend een reactie. Ik ben vooral een beetje aan het zoeken en voorzichtig aan het doen.
Regeren is vooruitschuiven
Bedankt voor de uitgebreide samenvatting van de rentechniek!kramerty88 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:24:
Nou daar komen ze. Ik zal het bijwerken en wat verder uitschrijven als ik wat meer tijd heb.
(...)
Armen:(...)
- Voorwaarts ophalen met borstspieren (niet armspieren)
Benen:(...)
- Pas achter afmaken, dus een volle flexie van het afzetbeen (gevolg van knie in-zet)
Als er vragen zijn hoor ik het graag, maar verdere toelichting op mijn telegramstijl uitleg komt sowieso nog![]()
Aangezien vragen welkom zijn, wil ik graag de volgende twee stellen:
1. Hoe weet je of je je armen naar voren haalt met je borstspieren en niet met je armspieren?
2. De combinatie van knie-inzet en flexie achterbeen: als je je pas afmaakt, dan duurt je pas dus langer (zou ik denken?). Hoe kan je been dan op tijd terug zijn voor knie-inzet? En hoe kun je deze bewegingen oefenen?
Feitelijk heeft de snelste groep dus daadwerkelijk de limiet en de traagste groep heeft minder.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Naar het antwoord op vraag 1 ben ik ook wel benieuwd. Wat ik wel geleerd heb is om de hoeken van je onderarm tov bovenarm ongeveer 90 graden te houden en een flinke uitslag te maken. Dus niet zo'n bescheiden net-naar-voren-net-naar-achteren wat je vaak ziet. Verder is het essentiëel je bovenlichaam zo stil/recht mogelijk te houden. Kijk maar eens naar youtube filmpjes van bijvoorbeeld sprinters in slow-motion, dan zie je dat alles beweegt maar torso/hoofd juist heel recht blijft!zoefies schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:29:
[...]
Bedankt voor de uitgebreide samenvatting van de rentechniek!
1. Hoe weet je of je je armen naar voren haalt met je borstspieren en niet met je armspieren?
2. De combinatie van knie-inzet en flexie achterbeen: als je je pas afmaakt, dan duurt je pas dus langer (zou ik denken?). Hoe kan je been dan op tijd terug zijn voor knie-inzet? En hoe kun je deze bewegingen oefenen?
Wat deel 2 betreft heeft het mij persoonlijk al erg geholpen door nét even iets meer kniehef toe te passen dan ik gewend was. Vooral op snelle intervals geoefend en merk dat ik daardoor 'hoger' ben gaan lopen, meer rechtoop en mooiere passen.
Had wel het idee dat rechter op lopen meer kracht kostte dan de oude vertrouwde loopstijl. Ik schreef eerder dat ik probeerde te corrigeren, maar feitelijk was dat alleen maar omhoog kijken i.p.v. 3,4 meter voor me uit. Nu was een kwestie van bewust m'n torso meer boven m'n bekken krijgen, ik kreeg de indruk dat ik wel iets meer spanning voelde op de pezen bij de aanhechting van m'n bovenbenen.
Was niet echt briljant weer om te lopen trouwens, guur (vanochtend met de frisse duik was het wel episch, er was nog precies een wak, de rest van Loosdrechtse Plassen zit al dicht)
Kun je dat niet uitzetten op je horloge? Bij mij is dat igg een optie (Garmin FR35).Frenz64 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:51:
km trillingen te negeren (is voor mij al moeilijk zat)
Nou ja, haklanding is meteen weer het andere uiterste hè. Ik zou mijn landing meer als platvoetlanding bestempelen, vandaar dat ik mijn hiel wel gebruik. Als ik hem echt buitenspel zou willen zetten dan moet ik meer op m'n tenen gaan lopen, of heel fanatiek gaan trekken zoals jij het noemt. Alleen zou ik dan zelfs amper voor m'n lichaam mogen stappen denk ik, ben bang dat alles dan pijn gaat doen.kramerty88 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:25:
Nope. Dan heb je de neiging te overstrekken zoals ik het lees. Ik kan best 140 spm lopen op 6.00/km met een actieve voetlanding, mits je de voetspanning en -plaatsing onder controle hebt. Als je voet niet voor je knie mag komen is het bijna onmogelijk om op je hak te landen. Loop nu maar eens naar de keuken en let erop dat je voet niet voor je knie komt. Gewoon wandelen. Dat lukt je bijna niet (en anders sjoemel je, dus vraag je partner te controle). Als het wandelend al niet lukt, dan kun je het rennend zeker niet.
Zoals je al zei over je voetspanning, het is zoeken. Dat je er al mee bezig bent is al goed. En elke verandering voelt in het begin gek aan. Techniek is een moeilijk aan te passen iets. Voor mij is rechtop blijven en niet voorover hangen een punt wat ik moeilijk onder controle krijg (als ik corrigeer doe ik het teveel en hang ik achterover...)
Komende loop maar eens bewust op letten met jouw post in het achterhoofd, benieuwd of ik meer dingen kan herkennen en proberen. Niet zozeer omdat daar nu mijn focus zou moeten liggen, ik moet gewoon veel lopen, maar omdat het leuk is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klopt, door voorover hangen is het moeilijk om een goede knie in te zetten, je val reflex verhinderd dat deels en je moet je knie nog verder naar je borst trekken (ja hangt immers al voorover). Dus hoe je het nu probeert is helemaal juist.Frenz64 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:08:
[...]
Wat ik dus probeer te doen is mijn houding te corrigeren (door het voorover lopen wordt de knieheffing sowieso als minder effectief toch?) lees: meer rechtop lopen en dus actiever de knieën te heffen, zodat mijn linkervoet meer doorzwaait naar een middenvoetslanding i.p.v. 'sloffende voorvoetsleep' (zelfverzonnen term, dat moge duidelijk zijn). Bijkomend effect is dat m'n paslengte vergroot wordt en de spm omlaag gaat (zit nu rond de 170 gem.)
Vind het alleen ont-zet-tend moeilijk je manier van lopen aan te passen, ongemerkt val je terug in het oude patroon, vooral als je tegen grenzen aan loopt qua tempo en moet ik mezelf er continue aan herinneren, het gaat ten koste van het ontspannen lopen en genieten eerlijk gezegd.
@Iehmoow Goed bezig en hou vol!
Dat het de lol er wat van af haalt kan ik wel begrijpen. Het is moeilijk, in het begin ook zwaarder en dat terwijl je waarschijnlijk best makkelijk liep. Uiteindelijk wordt het lopen er wel leuker door (vertrouw me
1. Als je de elleboog als actiepunt pakt. Beeld je elleboog in en zwaai die hard naar voren. Dan gaat je hand automatisch omhoog. De actie ligt dus bij je elleboog. Als je met je armspieren het probeert ligt de actie in je hand. Probeer hetzelfde maar eens door je hand hard omhoog te trekken.zoefies schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:29:
[...]
Bedankt voor de uitgebreide samenvatting van de rentechniek!
Vergelijk de beide acties maar eens door 10x hard de actie uit voeren (kan nu zittend/staand). Bij de “handactie” voel je je spierbal, bij de “elleboogactie” niet. Je spierballen zijn relatief kleine spieren (helaas mannen...), je borstspieren zijn groot en sterk. Die houden het dus veel langer vol.
2. Klopt. Je pas duurt iets langer (al valt dat mee). Daardoor gaat je pasfrequentie iets omlaag, maar omdat je hem wel afmaakt je paslengte vooruit. Je snelheid heeft er dus niet onder te lijden, zal waarschijnlijk zelfs vooruit gaan.
Dit is met veel oefeningen te trainen, maar de beste zijn steigerungen (versnellingen) vanuit knieheffen en loopsprongen.
De knieheffingen heb je vast wel eens gedaan. Vanuit de kniehef, waarin je idealiter je knieën tot 90 graden optilt en je met je hak je bil raakt versnel je (terwijl je knie blijft heffen) steeds iets totdat je op snelheid nog steeds knieheft. Dit is dus een overdreven knie-inzet omzetten in lopen.
De loopsprongen doe je door met twee voeten naast elkaar staand een sprong te maken waarbij je een knie zo ver en zo hard mogelijk optrekt en een grote armzwaai maakt. Het gaat erom dat de arm-knie de actie maken en je een voorwaartse sprong maakt. Om hem af maken land je met je voet onder je knie (net als bij lopen komt deze er niet voor). De afzet voet hoef je niet bij te halen. Deze oefening doe je dan ook onverhard (op gras/zand/etc.). Mocht je hem verhard willen doen dan doe je hem kleiner en haal je de voet wel bij, maar houd de actie wel groot.
Dat kan heel goed zo voelen inderdaad. Waarschijnlijk kost het zelfs nog iets meer kracht omdat je iets ‘anders’ doet. Dat je pezen in de heup wat voelen kan ook goed. De knie heffen doe je vanuit daar. Als je die niet vaak gebruikt en nu wel, tsja, spierpijnFrenz64 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:51:
Had wel het idee dat rechter op lopen meer kracht kostte dan de oude vertrouwde loopstijl. Ik schreef eerder dat ik probeerde te corrigeren, maar feitelijk was dat alleen maar omhoog kijken i.p.v. 3,4 meter voor me uit. Nu was een kwestie van bewust m'n torso meer boven m'n bekken krijgen, ik kreeg de indruk dat ik wel iets meer spanning voelde op de pezen bij de aanhechting van m'n bovenbenen.
Was niet echt briljant weer om te lopen trouwens, guur (vanochtend met de frisse duik was het wel episch, er was nog precies een wak, de rest van Loosdrechtse Plassen zit al dicht)
Haha, ik ben benieuwd hoe het gaat. Ik ken het focus gevoel, lopen moet ook leuk blijven. Ik vind het zelf wel leuk om een beetje aan techniek te schaven tijdens mijn duurloopjes. Dan ‘train’ ik tenminste nog iets voor mijn gevoel. En anders heb je zo weinig te doenGonadan schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:55:
[...]
Nou ja, haklanding is meteen weer het andere uiterste hè. Ik zou mijn landing meer als platvoetlanding bestempelen, vandaar dat ik mijn hiel wel gebruik. Als ik hem echt buitenspel zou willen zetten dan moet ik meer op m'n tenen gaan lopen, of heel fanatiek gaan trekken zoals jij het noemt. Alleen zou ik dan zelfs amper voor m'n lichaam mogen stappen denk ik, ben bang dat alles dan pijn gaat doen.
Komende loop maar eens bewust op letten met jouw post in het achterhoofd, benieuwd of ik meer dingen kan herkennen en proberen. Niet zozeer omdat daar nu mijn focus zou moeten liggen, ik moet gewoon veel lopen, maar omdat het leuk is.

Is het een optie voor jou om na het lopen te eten? Daarmee voorkom je vrijwel gegarandeerd zulke problemen.
Nadeel kan overigens zijn dat je na een loop zo'n honger hebt, dat je meteen wilt eten en amper de tijd wilt nemen om te douchen.
Hoop van harte dat de trainingen van dit weekend kunnen door gaan en dat ik er niet al te veel onder ga lijden!
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Staat dit niet op gespannen voet (serieus echt geen opzettelijke woordspeling

als je je tenen omhoog trekt, dan zul je volgens mij eerder op je hak landen.
(Wel een goeie woordspeling en goeie vraagnogeeninlog schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:31:
[...]
Staat dit niet op gespannen voet (serieus echt geen opzettelijke woordspeling) met een voorvoetlanding?
als je je tenen omhoog trekt, dan zul je volgens mij eerder op je hak landen.
De reden dat je je tenen wil optrekken is dat je een voorspanning creëert in je kuit, waardoor je de spier-/peeselasticiteit kunt gebruiken en de klap op je spieren kleiner is.
07.04 wil ik 10 km lopen, doel zo circa een uur
Ik kan nu 5 km lopen in 34 min.
8 km in circa 54 min.
Ik train 3 x p week, interval, duurloop en relaxte loop.
Ik plan een 10 km kijken hoe dit “voelt”, binnen een week.
Ik twijfel of ik het haal, ik ben al trots na 5 km😂.
Nog tips waar ik nog wat kan winnen en hoe ik dat kan doen?
Ik dacht zelf eens een 12 km te gaan lopen, maar twijfel, ik wel wel heel blijven.
Chario2 (818126)
Supermooi dat je dit al bereikt hebt.chario2 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 00:07:
Vraag voor de kenners:
07.04 wil ik 10 km lopen, doel zo circa een uur
Ik kan nu 5 km lopen in 34 min.
8 km in circa 54 min.
Ik train 3 x p week, interval, duurloop en relaxte loop.
Ik plan een 10 km kijken hoe dit “voelt”, binnen een week.
Ik twijfel of ik het haal, ik ben al trots na 5 km😂.
Ik dacht zelf eens een 12 km te gaan lopen, maar twijfel, ik wel wel heel blijven.
Om het verantwoord te doen let je op de trainingsomvang en intensiteit.
- 3x trainen is supermooi en 12km ook (vaak is het advies 20% langer dan de wedstrijdafstand dus dat heb je perfect!). Kijk bij je trainingsomvang naar hoeveel kilometer je in een week aflegt. Bezuinig nooit op het aantal keer trainen en ga niet meer dan 10% langer per week. Regelmaat is belangrijk. Mis je een dagje de motivatie, dan ren je 2km ipv 5.
- Snelheid is wat lastiger. Je kan het berekenen, maar dat werkt nog niet helemaal lekker op deze snelheden. Ik zou zeker beide duurlopen zo rustig mogelijk doen. Net aan lopen is voldoende. Iemand die 10km per uur rent, traint op 8km per uur. Snel rennen tijdens duurloop is niet nodig. Juist door rustig te gaan merk je dat je snel vooruit gaat.
- Wil je echt vaker trainen zoek dan liever een alternatief. Fietsen/zwemmen etc. Let erop dat je in 2 weken voor de wedstrijd je de trainingsintensiteit af laat nemen en de omvang ook.
Hoop dat je er wat mee kan en succes met de wedstrijd.
[ Voor 3% gewijzigd door 11supplier op 26-01-2019 00:51 ]
Sporten gaat gewoon goed na een goede warming up, de klachten komen juist bij het opstaan of na een dag waarin ik veel aan wandelen ben, dan even een 20 min ga zitten en dan het moment van weer opstaan. Dan is het even 1 min doorbijten en dan is de pijn weer weg.
Wel als ik de pezen aanraak zijn ze gevoelig op elk moment van de dag.
Iemand een goed adres voor goede fysio in omgeving Eindhoven? of andere tips?
De valkuil blijft dat vaak na fysio het "zo goed voelt" ., dat hoor je zo vaak, en men vervolgens al weer snel te hard gaat en de problemen net zo weer terugkomen, het jojoën .... terwijl het voorspelbaar was...
Hard maar duidelijk, tenzij je daar gelukkig mee bent, wie zijn wij om dat te veroordelen, dus kies zelf maar wat je wilt.. Als je het goed doet, word je op den duur wel mooi beloond....
Succes, en ook sterkte!
[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 26-01-2019 10:27 . Reden: typos... ]
Techniek doen, ondersteund met krachtoefeningen.chario2 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 00:07:
Des te reactiever je vervolgens kunt lopen met voorspanning op de spieren des te makkelijker het harder gaat, als je dat tenminste prettig vind om na te streven.
Doe je dat zonder techniek/krachtoefeningen, dan is het super belastend en is het vragen om (zware!) blessures, zoals oa de achillespezen, kuitspieren en hamstrings.
Ook hier een keuze maken wat wil je en wat heb je er voor over om dat te bereiken.
Zit je bij een club met en goede trainer die je hierbij kan helpen? Dan hoef je het niet allemaal alleen uit te zoeken. Steek je licht anders daar eens op.
Iets te weinig info, hoe zit het bijvoorbeeld met je gewicht? Als er sprake is van iets (of veel) te veel kilo's, dan is daar ook aardig wat te winnen. Dan kun je eraf trainen, maar ook heel makkelijk erbij eten.chario2 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 00:07:
Afhankelijk van hoe lang je al loopt is je doelstelling i.p. prima haalbaar, zeker met 3 x keer in de week trainen. Let er wel op dat je conditie mss sneller vooruit gaat dan je lichaam het aan kan, dan ligt overbelasting op de loer.
Speaking of overbelasting, je symptomen lijken exact op de mijne toen ik mijn trainingsintensiteit onverantwoord ver opvoerde (had bij mij dus ook met overgewicht te maken). De dagelijkse pijn werd zo vervelend dat ik het hardlopen een tijd helemaal vaarwel gezegd heb en ben gaan wielrennen. Moet er wel bij vermelden dat ik daarnaast ook continu mini-zweepslagjes in de kuiten kreeg. De belasting bij het wielrennen hebben mijn pezen versterkt (deed ik ook redelijk fanatiek), daar ben ik van overtuigd, want ik ben langzaamaan weer begonnen met lopen en heb toen pas mijn marathon gelopen (en dus veel meer getraind). Die ambitie had ik daarvoor door die klachten helemaal losgelaten.Dirk0s schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 08:16:
Al jaren last van achillespezen, huidige status rechts stuk erger dan links maar kan over tijdje weer zomaar andersom zijn.
Meestal wel, maar nu kwam dat even niet uit. Ik had ook een uur kunnen wachten, maar daar had ik geen zin in.nogeeninlog schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:17:
Is het een optie voor jou om na het lopen te eten? Daarmee voorkom je vrijwel gegarandeerd zulke problemen.
Nadeel kan overigens zijn dat je na een loop zo'n honger hebt, dat je meteen wilt eten en amper de tijd wilt nemen om te douchen.
Denk dat het probleem dan ook eerder dat in dat ik dik 1:00 sneller ging dan normaal, om even wat anders te doen. Bij gewone duurlopen is eten vooraf niet zo'n probleem, mits niet te veel en niet te raar.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit topic is gesloten.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2