Hier vallen de credits van de laatste Voyager aflevering inmiddels over het scherm. Het einde van mijn binge-sessie. TOS heb ik overgeslagen, die trek ik echt niet meer, maar de remastered TNG, DS9 en VOY heb ik dus via Netflix bekeken. ENT had ik voorheen al bekeken (en vind ik ook prima te pruimen). Van die andere 3 had ik altijd wel wat afleveringen gezien, maar nooit alles. Ik dacht dat ik het wel zo'n beetje kende, maar bij Star Trek Online kwamen toch al wel dingen naar voren die ik niet wist en een paar jaar later dus besloten om 3x 7 seizoenen met 25 afleveringen van een uur per aflevering, te gaan kijken. Mooie rit, sommigen wist ik inderdaad wel. Ik was alleen wel vergeten dat veel Star Trek afleveringen vooral draaien om cultuur. Enerzijds een mismatch tussen wat beide partijen normaal vinden, anderzijds door het ontdekken van nieuwe regels en hoe dit effect heeft op een samenleving. TNG is vooral een ontdekkingsreis (vooral omdat de crew daar natuurlijk ook zelf mee akkoord is gegaan), DS9 draait vooral om het voorkomen van oorlogen en het onderhandelen, VOY draait vooral om het ontdekken van een nieuw stuk ruimte terwijl ze met beperkte middelen op lange reis zijn. Onderweg nieuwe vriendschappen sluiten en alles indexeren voor de wetenschappers thuis. Dat ze daarbij ook een heleboel vijanden maken, laat ik even weg
Het hebben van principes staat ook centraal, al zijn ze met sommige plots ook heel makkelijk om ze net zo snel weer overboord te gooien. Het "goed doen wat goed voelt", is vooral bij Voyager dagelijkse kost. Maar zeker niet onaardig.
In principe heeft elke Star Trek serie zo zijn voor en nadelen. Bij de ene is er meer science, bij de ander draait het meer om de mensen of de exploratie. Bij de ene gaat een deel van de crew zo de slachtbank in, bij de ander houden ze daar toch wat meer rekening mee. Eigenlijk zie je vanaf DS9 dat mensenlevens wel wat meer waard zijn, waar ook wat meer drama en relaties het voortouw nemen. Qua actie is DS9 wel de beste serie, qua principes en verhaal TNG en qua afwisseling VOY denk ik. Dat is ook de enige die minder vaak een onverwachte simpele oplossing biedt, maar de ontknoping langzaam opbouwt. Ik heb daar ook minder vaak "probeer nou toch X, dat is overduidelijk" zitten roepen. Overigens zorgen de transporters en holodecks volgens mij voor de meeste "probleem van de week" afleveringen. Ik blijf de afleveringen waarbij (vooral TNG doet dat) ze naar een wereld gaan om daar vervolgens te voet ergens heen te reizen wel het meest debiele plotdevice ooit vinden. Hoezo beam of vlieg je niet naar waar je wilt zijn? Pfff. Maar goed, teleportatie is te makkelijk gebleken, het holodeck iets te makkelijk om afleveringen mee op te vullen en uiteraard de universal translator wist al vanaf het eerste wordt wat diegene ging zeggen. Maar goed, enige artistieke vrijheid is me prima.
Overall een leuke reis door de tijd (zowel in het verleden als in de toekomst haha) en heb prima genoten. Kan niet cht een aflevering pakken die er met kop en schouders bovenuit steekst, maar ook niets wat echt slechter dan slecht was. Er is voor alles wel wat te zeggen.
Mijn mening voor de nieuwere series is niet veranderd, ze passen gewoon prima tussen de rest van de series heen, elk met hun moderne kijk op wetenschap en verhaalvertellen. Zaken die de series nu doen, zijn al jaren geleden ingestart en ik vind het allemaal wel best. Ik heb het idee dat sommigen hier de oude series toch iets teveel op een voetstuk zetten, omringd door wolk van nostalgie. Objectief gezien is er in ieder geval weinig mis mee, zeker niet als je kijkt hoe in de oude series heel makkelijk principes overboord werden gezet als dat de aflevering beter uit kwam.
In ieder geval een prima manier geweest om de corona-tijd door te komen. Nu eens kijken wat ik op ga pakken, want ik val nu wel in een diep gat.