"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"
JaTweakerVincent schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:41:
Ik heb nooit startrek gekeken, sins kort een nieuwe oled lg g6, dus lijkt me een goed moment om mss met startrek te beginnen. Alleen wel goede kwaliteit. Is dat mogelijk?
Ik heb hier TNG op Blu-Ray in huis. Uitstekende kwaliteit voor zo'n "oude" serie.TweakerVincent schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:41:
Ik heb nooit startrek gekeken, sins kort een nieuwe oled lg g6, dus lijkt me een goed moment om mss met startrek te beginnen. Alleen wel goede kwaliteit. Is dat mogelijk?
Op de streaming patforms moet je maar net mazzel hebben met een beetje goede bitrate.
Fysieke media is nog steeds king.
apollo13
15x330 SW38
Er is een AI upscaled versie te vinden van VOY en DS9, die maakt het een stuk beter om te kijken ipv de bizar lage kwaliteit die op streaming versies te vinden is.TweakerVincent schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:41:
Tsja... de officiële DVD's zijn ook maar 576p dus beter dan dat wordt het niet qua officiële releases. Als men zich toch ooit waagt aan een full HD versie (waarbij men alle special effects opnieuw zou moeten doen) dan is het een instabuy voor mij.thaan schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:50:
[...]
Er is een AI upscaled versie te vinden van VOY en DS9, die maakt het een stuk beter om te kijken ipv de bizar lage kwaliteit die op streaming versies te vinden is.
[ Voor 16% gewijzigd door Wildfire op 05-09-2026 22:58 ]
Very true, maar op een 4K tv is de originele release niet om aan te zien.Wildfire schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:58:
[...]
Tsja... de officiële DVD's zijn ook maar 576p dus beter dan dat wordt het niet qua officiële releases. Als men zich toch ooit waagt aan een full HD versie (waarbij men alle special effects opnieuw zou moeten doen) dan is het een instabuy voor mij.
De AI upscaled versie daarentegen is juist top, opeens zijn beide series juist heel erg gaaf om op een moderne TV te kijken.
thanks voor de tip! ga ik naar kijken. nog nooit startrek gekeken, maar wordt tijdapollo13 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:31:
[...]
Ik heb hier TNG op Blu-Ray in huis. Uitstekende kwaliteit voor zo'n "oude" serie.
Op de streaming patforms moet je maar net mazzel hebben met een beetje goede bitrate.
Fysieke media is nog steeds king.
Alvast even een waarschuwing: The Next Generation is in het eerste seizoen soms even doorbijten. Het moest z'n weg nog vinden en vanaf het 2e seizoen verliep dat een stuk beter. Dus niet na een paar afleveringen al afhaken, dan doe je jezelf te kort.TweakerVincent schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:38:
[...]
thanks voor de tip! ga ik naar kijken. nog nooit startrek gekeken, maar wordt tijd
[ Voor 9% gewijzigd door Wildfire op 06-09-2026 01:14 ]
Klopt, Riker moet nog een baard krijgen. Dan wordt het veel beter 🙂Wildfire schreef op zondag 6 september 2026 @ 00:24:
[...]
Alvast even een waarschuwing: The Next Generation is in het eerste seizoen soms even doorbijten. Het moest z'n weg nog vinden en vanaf het 2e seizoen verliep dat een stuk beter. Dus niet na een paar afleveringen al afhaken, dan doe je jezelf te kort.
Volgens mij is het niet mogelijk omdat VOY niet opgenomen is op film.Wildfire schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:58:
[...]
Tsja... de officiële DVD's zijn ook maar 576p dus beter dan dat wordt het niet qua officiële releases. Als men zich toch ooit waagt aan een full HD versie (waarbij men alle special effects opnieuw zou moeten doen) dan is het een instabuy voor mij.
TNG was dat wel, die is opnieuw uitgebracht waarbij juist de special effects opnieuw zijn gedaan, maar omdat hij opgenomen was op film is de film gewoon opnieuw ingescanned.
https://wren.co/join/Devian
Het ziet er uncanny bijna echt uit. Maar zodra er gesproken en 'geacteerd' moet worden zie je hoe ver weg zulke AI slop nog is van het kunnen vertellen van een goed verhaal. Let bijvoorbeeld op de emotieloze dictie, de net te lange pauzes, het gebrek aan lichamelijke expressie die kenmerkend zijn voor AI slop. Dit is een script gegenereerd vanuit teksten op het niveau van een 11-jarige trekkie, met het acteerniveau van de toneelvereniging van het lokale buurthuis.
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Lijkt me dat Voyager wel is opgenomen op film, gezien het nog jaren 90 is. Het probleem zit em in de productie. Bij TNG werden de afleveringen geknipt en geplakt met gebruik van de ruwe 35mm film en werd eerst de kleurcorrectie toegepast (mogelijk ook de audio-editing), daarna werd het gecomprimeerd naar pal/ntsc voor tv. Bij Voyager echter werd eerst de ruwe 35mm film gecomprimeerd naar pal/ntsc en daarna pas geedit om er afleveringen van te maken, dit om kosten te besparen op de special effects (die dus ook een lagere resolutie kregen). Zoals ik het begrijp bestaan de originele ruwe filmopnamen nog wel gewoon, maar zijn dat dus enkel de talloze losse scenes zoals ooit opgenomen. Voor een uhd versie, moeten die dus eerst weer geknipt en geplakt worden, dan nog kleurcorrectie toepassen en wellicht de audio editen, dan digitaliseren en dan moeten de special effects nog toegevoegd worden. Teveel werk voor die handvol fans die de bd zal kopen.Devian schreef op zondag 6 september 2026 @ 07:24:
Volgens mij is het niet mogelijk omdat VOY niet opgenomen is op film.
TNG was dat wel, die is opnieuw uitgebracht waarbij juist de special effects opnieuw zijn gedaan, maar omdat hij opgenomen was op film is de film gewoon opnieuw ingescanned.
[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 06-09-2026 08:34 ]
Het ziet er inderdaad slecht uit.Of-Aaargh schreef op zondag 6 september 2026 @ 08:25:
[...]
Het ziet er uncanny bijna echt uit. Maar zodra er gesproken en 'geacteerd' moet worden zie je hoe ver weg zulke AI slop nog is van het kunnen vertellen van een goed verhaal. Let bijvoorbeeld op de emotieloze dictie, de net te lange pauzes, het gebrek aan lichamelijke expressie die kenmerkend zijn voor AI slop. Dit is een script gegenereerd vanuit teksten op het niveau van een 11-jarige trekkie, met het acteerniveau van de toneelvereniging van het lokale buurthuis.
Ik kijk die geupscalede versie van Voyager (via Jellyfish, server op de PC, client in de chromecast) en dat maakt het uitstekend kijkbaar op mijn 50" plasma HD-ready (geen fullhd). Misschien is het de lage resolutie van mijn TV maar het is net zo goed kijkbaar als een serie van netflix ook al zijn er wel zwarte balken aan de zijkanten en zijn computeranimaties vaak niet goed.thaan schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:50:
[...]
Er is een AI upscaled versie te vinden van VOY en DS9, die maakt het een stuk beter om te kijken ipv de bizar lage kwaliteit die op streaming versies te vinden is.
[ Voor 5% gewijzigd door Salvatron op 06-09-2026 15:25 ]
het gaat niet goed met de wereld
Op een 75" 4K scherm is de netflix stream niet om aan te zien, maar de upscaled versie (ook via Jellyfin) is echt top. Los uiteraard van de 4:3 verhouding, maar dat hoort er nou eenmaal bij, mar de kwaliteit is dan uitstekend en een enorm verschil.Salvatron schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:25:
[...]
Ik kijk die geupscalede versie van Voyager (via Jellyfish, server op de PC, client in de chromecast) en dat maakt het uitstekend kijkbaar op mijn 50" plasma HD-ready (geen fullhd). Misschien is het de lage resolutie van mijn TV maar het is net zo goed kijkbaar als een serie van netflix ook al zijn er wel zwarte balken aan de zijkanten en zijn computeranimaties vaak niet goed.
[Serie] Star Trek: Picard
[Serie] Star Trek: Lower Decks
[Serie] Star Trek: Strange New Worlds
[Serie] Star Trek: Discovery
[Serie] Star Trek: Starfleet Academy
/f/image/7Z4Aifzkf1h1s0f3di6PVFjk.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XANFk9rVpGweElWfUKhGkjzX.jpg?f=fotoalbum_large)