LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)
Bijkomend voordeel: mijn dochter is nu aan het meekijken
Your Friendly Neighborhood Moderator
Discovery vind ik een draak.
Animatie is niet aan mij besteed.
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)
Is animatie altijd niet je ding?daffie82 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:09:
SNW en Picard vind ik ook goed.
Discovery vind ik een draak.
Animatie is niet aan mij besteed.
Nadat ik even moest inkomen bij beide series, waren ze namelijk erg goed.
Maar het is ook een kwestie van smaak natuurlijk of iets bij je past.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Verschillende media in de franchise voor verschillende kijkers. Voor mijzelf (wat geen oordeel is van de mening van anderen... dit ligt aan mij.Jorgen schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:58:
Ik geniet juist van deze tijd. Ik vind Discovery, Strange New Worlds, Lower Decks, Prodigy en Picard allemaal erg leuk.
Discovery:
Strange New Worlds: Het beste wat uit Discovery is voortgekomen en kijkt als klassieke Trek lekker weg.
Lower Decks: Leuk!
Prodigy: Vond het niet bijster interessant. Als experimenteel uitstapje voor Star Trek niet slecht.
Picard: Meh. Kijk/keek het wel, maar beklijft niet.
Dat is wat belangrijk is, ook/zelfs als zij Discovery wel leuk vindt.Bijkomend voordeel: mijn dochter is nu aan het meekijken
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Laatst weer Enterprise en DS9 gekeken, nog steeds leuk.
Blijkbaar over een maandje een nieuwe game las ik hierboven, dat lijkt wel echt in m'n straatje te passen
Een fan zijn is slechts een label. Dat ze er plezier aan beleeft is het belangrijkste. En leuk dat het ook tot discussies leidt.Jorgen schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:19:
Ze hoeft geen Star Trekfan te worden, maar als dat vanzelf gebeurt is dat helemaal leuk.
Star Trek kan ook een opstapje zijn naar andere sci-fi. Als jullie klaar zijn met ST en even niets anders hebben, dan kunnen jullie ook The Orville overwegen.
The Orville is fantastisch inderdaad. Het begin vond ik wat magertjes, maar net als Lower Decks wordt het steeds beter. Een mooie afwisseling tussen satire en hommage van Star Trek.The Zep Man schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:46:
[...]
Een fan zijn is slechts een label. Dat ze er plezier aan beleeft is het belangrijkste. En leuk dat het ook tot discussies leidt.
Star Trek kan ook een opstapje zijn naar andere sci-fi. Als jullie klaar zijn met ST en even niets anders hebben, kunnen jullie ook The Orville overwegen.
Tot zover kom ik maar tot een korte lijst:
Star Trek Khan (canon)
Star Trek Picard No Man's Land (canon status weet ik niet)
Die laatste werd ook gepromoot als de overgang tussen seizoen 1 en 2 van Picard.
En nu ik toch richting het einde ga van mijn full franchise rewatch, vind ik het leuk als er nog meer te zien/horen is wat min of meer officieel is, ook al is het niet perse helemaal canon. Er is geen beginnen aan om alle boeken te lezen en alle fanfictie te bekijken, dus in eerste instantie wil ik het dan houden bij wat in elk geval officieel is uitgebracht. Maar dat is kennelijk lastig te vinden.
The Orville begint inderdaad wat magertjes omdat het in het begin meer satire is. Het komt echter vlot op stoom door een eigen ding te worden. Het neemt zichzelf ook niet te serieus terwijl tegelijkertijd toch maatschappelijke onderwerpen de ruimte krijgen (een klassieke "trope" van science fiction).Jorgen schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:01:
The Orville is fantastisch inderdaad. Het begin vond ik wat magertjes, maar net als Lower Decks wordt het steeds beter. Een mooie afwisseling tussen satire en hommage van Star Trek.
Wat er is kan je prima kijken en heeft ook een goed einde. De kans is niet heel groot, maar ik hoop dat er nog een seizoen 4 komt.
Imho uiteraard, maar je kan gewoon niet bouwen wat Kurtzman heeft neergezet met nutrek, dat materiaal is gewoon te zwak op alle fronten. Maar het is wel wat bijna 2 decennia geproduceerd wordt, een hele generatie.
Mocht de franchise bij een andere productiestudio terecht komen dan begin je geheel opnieuw en moet je ook nog eens beslissen wat je doet met de creatieve armoede die het nutrek universum heeft voortgebracht. Begin je weer met TNG/DS9/VOY dan zit je met hele generaties die dat nooit gezien hebben. Hoe krijg je daar financiering voor?
Ik ben bang dat hierna Star Trek voor een lange periode een serie van vroeger zal blijven. Ik heb wel de hoop dat de andere serie uit de golden age Stargate het beter zal aanpakken.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Als je kijkt naar de interesse in Star Trek, dan lijkt het op zich wel goed te zitten als CBS / Paramount het aandurft om én Discovery én Picard én Strange New Worlds én Lower Decks én Prodigy én Khan én Starfleet Academy te maken. Dat kost bakken met geld dat ze kennelijk ergens wel terugverdienen.
Wat dat aangaat hoop ik wel dat Kate Mulgrew en Scott Bakula binnenkort hun zin krijgen er 2 mooie nieuwe series uitkomen. V.z.i.w. staan zij allebei voor de 90s/00s waarden van Star Trek, dus hopelijk geeft dat weer wat moois aan ons in de enigszins nabije toekomst.
Dit is een veel te romantisch beeld. Recent hebben wij The Expanse en Altered Carbon (1e seizoen) gehad. The Orville is al eens genoemd. Dark Matter (helaas geannuleerd) was ook een leuke serie. Na 2010 had je bijvoorbeeld ook Person of Interest. Dat was in het heden van die tijd, maar valt zeker in dit genre.defiant in "Star Trek - Nieuws, achtergronden & informatie"defiant schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 00:28:
Imho is het probleem dat het gouden tijdperk van SF televisie (de jaren 90/00) alweer bijna 30 jaar geleden is.
Stuk voor stuk prima sci-fi series. Dit is zo even uit mijn hoofd, dus vergeef mij voor wat ik mis.
Het punt is dat de jaren 90/00 geen gouden tijdperk was. Er kwam voldoende goede sci-fi uit, maar ook daarvoor en daarna.
[ Voor 31% gewijzigd door The Zep Man op 14-01-2026 07:47 ]
En wat denk je van de sci-fi pareltjes op Apple TV. Deze krijgen zeer goede ratings.The Zep Man schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:42:
[...]
Dit is een veel te romantisch beeld. Recent hebben wij The Expanse en Altered Carbon (1e seizoen) gehad. The Orville is al eens genoemd. Dark Matter (helaas geannuleerd) was ook een leuke serie. Na 2010 had je bijvoorbeeld ook Person of Interest. Dat was in het heden van die tijd, maar valt zeker in dit genre.
Stuk voor stuk prima sci-fi series. Dit is zo even uit mijn hoofd, dus vergeef mij voor wat ik mis.
Het punt is dat de jaren 90/00 geen gouden tijdperk was. Er kwam voldoende goede sci-fi uit, maar ook daarvoor en daarna.
Ik schreef toch dat ik alleen noem wat even vlot langskwam in mijn hoofd?!meesje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:04:
En wat denk je van de sci-fi pareltjes op Apple TV. Deze krijgen zeer goede ratings.
Van Apple TV heb ik (denk ik) alleen Severance gezien, naast Dark Matter die er ook op staat. Severance is ook prima.
[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 14-01-2026 08:09 ]
Ik vind die juist andersom, ik vond hem sterk beginnen en zwakker worden, omdat de satire steeds minder wordt, en ze ook een serieuze serie ervan willen maken. Terwijl juist dat alles niet zo serieus werd genomen voor mij het leuke was van Orville.The Zep Man schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:22:
[...]
The Orville begint inderdaad wat magertjes omdat het in het begin meer satire is. Het komt echter vlot op stoom door een eigen ding te worden. Het neemt zichzelf ook niet te serieus terwijl tegelijkertijd toch maatschappelijke onderwerpen de ruimte krijgen (een klassieke "trope" van science fiction).
Vergeet niet dat DS9 ten tijde van uitgave zo ongeveer uitgekotst werd door de goegemeenteThe Zep Man schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:42:
[...]
Dit is een veel te romantisch beeld. Recent hebben wij The Expanse en Altered Carbon (1e seizoen) gehad. The Orville is al eens genoemd. Dark Matter (helaas geannuleerd) was ook een leuke serie. Na 2010 had je bijvoorbeeld ook Person of Interest. Dat was in het heden van die tijd, maar valt zeker in dit genre.
You will be silent!Sissors schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:19:
Ik vind die juist andersom, ik vond hem sterk beginnen en zwakker worden, omdat de satire steeds minder wordt, en ze ook een serieuze serie ervan willen maken. Terwijl juist dat alles niet zo serieus werd genomen voor mij het leuke was van Orville.
Klopt wel ergens dat je schrijft. De humor en campiness (wat in de latere seizoenen wat minder werd) waren factoren die sterk bijdroegen aan de kwaliteit van The Orville.
Doet niets af aan dat ik nog graag een seizoen 4 zou zien, maar ik heb er op zich ook vrede mee als seizoen 3 de afsluiter is. Immers was er een goed einde aan gebreid.
AppleTV is (samen met Amazon Prime) wel een aanrader als je van scifi houdt.The Zep Man schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:08:
[...]
Ik schreef toch dat ik alleen noem wat even vlot langskwam in mijn hoofd?!
Van Apple TV heb ik (denk ik) alleen Severance gezien, naast Dark Matter die er ook op staat. Severance is ook prima.Wat andere series op die dienst moet ik eens aan mijn watchlist toevoegen.
Als er elementen met space travel in moeten zitten, dan is Foundation (AppleTV) ook erg goed, evenals For All Mankind.
Als het om scifi in het algemeen gaat, dan blinkt AppleTV echt uit met Plur1bus, Silo, Invasion en Extrapolations.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Sterker nog, dat gebeurde al met TNG. Na TOS heeft iedere nieuwe Star Trekserie ermee te maken gehad. TNG, DS9, VOY en ENT werden allemaal door een deel van het fandom met de grond gelijkgemaakt, 'want het was niet hun Star Trek' en elk van deze series hoort nu bij de hoogtijdagen van Star Trek en wordt alom gewaardeerd. Het zou me daarom niets verbazen als Discovery en co over een aantal jaar wederom geprezen worden en de dan nieuwe series dezelfde kritiek krijgen. Repeat.Webgnome schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:24:
[...]
Vergeet niet dat DS9 ten tijde van uitgave zo ongeveer uitgekotst werd door de goegemeente
Is dat geen algemene trend in plaats van enkel sci-fi en/of Star Trek gerelateerd? Het kijkgedrag is compleet veranderd ten opzichte van van 20 jaar geleden. Lineaire TV wordt steeds minder populair en het aanbod aan shows is tegenwoordig veel groter maar tegelijk veel meer versnippert. En daarom minder impact?defiant schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 00:28:
Imho is het probleem dat het gouden tijdperk van SF televisie (de jaren 90/00) alweer bijna 30 jaar geleden is. De nieuwe generatie groeit niet op met de culturele impact die Star Trek had in dat tijdperk, TNG had op haar hoogtepunt 12 miljoen kijkers. Het was het succes daarvan wat imho het absolute toppunt acteer-en schrijftalent van Star Trek mogelijk maakte met DS9.
Steeds nieuwe shows lanceren, is dat niet om te proberen om nieuwe subscribers aan te trekken en bestaande te houden? Vroeger wou men zo lang mogelijk een publiek aan een show koppelen. Nu willen de diensten je zo lang mogelijk als klant houden.Jorgen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 00:38:
Als je kijkt naar de interesse in Star Trek, dan lijkt het op zich wel goed te zitten als CBS / Paramount het aandurft om én Discovery én Picard én Strange New Worlds én Lower Decks én Prodigy én Khan én Starfleet Academy te maken. Dat kost bakken met geld dat ze kennelijk ergens wel terugverdienen.
Kan. Maar ik betwijfel het toch. Als de show binnen een aantal jaar 'alom' wordt geprezen, dan is dat door die enkelingen die er nu fan van zijn en het 'de rest' niet (meer) interesseert om hen tegen te sprekenJorgen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:58:
[...]
Sterker nog, dat gebeurde al met TNG. Na TOS heeft iedere nieuwe Star Trekserie ermee te maken gehad. TNG, DS9, VOY en ENT werden allemaal door een deel van het fandom met de grond gelijkgemaakt, 'want het was niet hun Star Trek' en elk van deze series hoort nu bij de hoogtijdagen van Star Trek en wordt alom gewaardeerd. Het zou me daarom niets verbazen als Discovery en co over een aantal jaar wederom geprezen worden en de dan nieuwe series dezelfde kritiek krijgen. Repeat.
En ah, we hoeven niet allemaal hetzelfde leuk te vinden. ENT heb ik ook nooit uitgekeken. Sorry
[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 15-01-2026 01:23 ]
Ik denk dat investeerders hun geld liever ook niet zien verdampen, als al na 2 shows zou blijken dat het niks is. Dan komen serie 3, 4 en 5 er niet en de abonnees evenminD-Three schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 01:12:
[...]
Steeds nieuwe shows lanceren is proberen om nieuwe subscribers aan te trekken en bestaande te houden.Waarschijnlijk krijg je daarom ook geen shows meer die 7 seizoenen zullen duren.
[...]
Ik denk eerder dat er gewoon een kleine groep zeer vocale klagers is die groot lijkt. Zo gaat het met films en series en met klachten over producten. Wie tevreden is over zijn televisie of wasmachine post niet zo snel iets op een forum. TNG en DS9 werden echt volledig met de grond gelijk gemaakt door een groep mensen en nu kan je de fandoms bezoeken en is binnen diezelfde fandom de grote meerderheid lyrisch over TNG en DS9. Dat zijn niet mensen die het opgegeven hebben lijkt me, maar de mening van de meerderheid is gewoon positief over die shows. Zie ook IMDB voor de scores. Elke Star Trek serie, muv Scouts en Very Short Treks scoort boven de 7 met verschillende series boven de 8.Kan. Maar ik betwijfel het toch. Als de show binnen een aantal jaar 'alom' wordt geprezen, dan is dat door die enkelingen die er nu fan van zijn en het 'de rest' niet (meer) interesseert om hen tegen te sprekenMisschien heb ik ongelijk. Remind me in 10 years. Het enige wat ik er positief aan vind; het was het begin van een periode van nieuwe Star Trek shows.
Je hoeft het inderdaad niet leuk te vinden. Gelukkig zijn er duizenden series om naar te kijken. Zonde wel dat je Enterprise nooit hebt uitgekeken. Ik heb hem nu 4 keer gezien en vind hem geweldig.En ah, we hoeven niet allemaal hetzelfde leuk te vinden. ENT heb ik ook nooit uitgekeken. Sorry. Het komende Academy zal ik erg waarschijnlijk ook niet kijken, tenzij de reacties hier laaiend enthousiast zouden zijn. Niet omdat het niet 'mijn Trek' is maar de opzet interesseert me niet. Er zijn voorlopig inderdaad genoeg andere zaken te kijken, zoals hier al eerder is gezegd. Strange New Worlds (al is het minder leuk zonder Hemmer
), The Expanse (jammer genoeg minder goed laatste seizoen), Silo (laatste seizoen was ook niet zo top), Fallout (moeten we nog zien waar het heen gaat), Foundation, ...
Warp Speed! Maar nu heb je alle tijd want ik ga slapenD-Three schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 01:33:
Verdorie, jij bent snel, ik was nog mijn reactie aan het aanpassen
Van de eerste 3 kan ik mij niet zo herinneren dat ze met de grond gelijk gemaakt werden.Jorgen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:58:
[...]
Sterker nog, dat gebeurde al met TNG. Na TOS heeft iedere nieuwe Star Trekserie ermee te maken gehad. TNG, DS9, VOY en ENT werden allemaal door een deel van het fandom met de grond gelijkgemaakt, 'want het was niet hun Star Trek' en elk van deze series hoort nu bij de hoogtijdagen van Star Trek en wordt alom gewaardeerd. Het zou me daarom niets verbazen als Discovery en co over een aantal jaar wederom geprezen worden en de dan nieuwe series dezelfde kritiek krijgen. Repeat.
Van Ent wel maar ik vond dat destijds toen die uitkwam een puike Startrek serie die helaas te vroeg heeft moeten eindigen.
Discovery zal hopelijk nooit de goedkeuring wegdragen door de doorgewinterde Startrek fan.
Wat een bagger en jank serie was dat en de film Section 31 was nog eens het ultieme bagger uitvloeisel daarvan en ik snap niet dat Michelle Yeoh zich daarvoor heeft laten lenen.
Just my 2C
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.1.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Ik ben benieuwd, ik heb me tot nu toe eigenlijk altijd prima kunnen vinden met alle Star Trek series en films. Nou ja, behalve dan Section 31, die viel echt vies tegen. Met Section 31 was er zoveel potentie en dan maakten ze er iets van dat voor mij nauwelijks als Star Trek aanvoelde... maar voor de rest van Star Trek, dikke prima voor mij.
Ja, ik heb links en rechts wel opmerkinkjes maar mijn kijkplezier wordt daar verder niet door vergald. Zo zal ik met volle moed aan Starfleet Academy beginnen. Elke Star Trek serie is er weer eentje en zorgt er alleen maar voor dat het universum verder wordt uitgebreid.
Ik ben best wel een doorgewinterde Star Trek fan - heb alle series hier op DVD en/of Blu-ray, heb alle series en films minimaal wel twee of drie keer gezien, heb een NCC-1701D model hier staan en kijk met smart uit naar alle nieuwe Star Trek. Ben vroeger ook jaren lid geweest van de Star Trek fanclub hier in Nederland.snah001 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:36:
[...]
Discovery zal hopelijk nooit de goedkeuring wegdragen door de doorgewinterde Startrek fan.
Discovery heb ik mezelf prima mee vermaakt. Ik had wel mijn bedenkingen bij de 'nieuwe' Klingons en de spore drive. Vooral die spore drive vond ik maar een stom iets, maar ik ben nuchter genoeg om mijn kijkplezier niet door zoiets te laten vergallen. Discovery heb ik me dus verder gewoon prima mee kunnen vermaken.
[ Voor 37% gewijzigd door Wildfire op 15-01-2026 23:10 ]
Prima mentaliteit zo toch? Zorgt voor een hoop meer kijkplezier.Jorgen schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:57:
@Wildfire Aardig vergelijkbaar met hoe ik het beleef. Het uiterlijk van de Klingons in Discovery of Star Trek Into Darkness; of sommige verhaallijnen? Niet altijd mijn smaak. Maar over het grote geheel genomen ben ik zeer tevreden met Star Trek. Ik lees en post graag dingen in het fandom op reddit, maar ik mijdt de zwartgallige draadjes. Als iemand anders er geen plezier aan beleeft, dan mag dat gewoon, maar ik geniet er zelf wel gewoon graag van.
Ik heb zelf in ieder geval er veel zin in om zaterdagmiddag eens goed te gaan zitten en twee uur lang een compleet nieuwe Star Trek serie te kijken. Fijn dat ze beginnen met 2 afleveringen van een uur
(nou ja, 1h15min en 1h01min). Benieuwd of elke aflevering straks ook ongeveer een uur zal zijn, want Strange New Worlds was volgens mij effectief maar iets van 40 tot maximaal 45 minuten per aflevering.
Ik wacht nog even met kijken tot het compleet is. Dan kan ik eerst mijn rewatch afmaken en dan gelijk doorgaan.Wildfire schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 01:34:
[...]
Prima mentaliteit zo toch? Zorgt voor een hoop meer kijkplezier.
Ik heb zelf in ieder geval er veel zin in om zaterdagmiddag eens goed te gaan zitten en twee uur lang een compleet nieuwe Star Trek serie te kijken. Fijn dat ze beginnen met 2 afleveringen van een uur
(nou ja, 1h15min en 1h01min). Benieuwd of elke aflevering straks ook ongeveer een uur zal zijn, want Strange New Worlds was volgens mij effectief maar iets van 40 tot maximaal 45 minuten per aflevering.
[Serie] Star Trek: Picard
[Serie] Star Trek: Lower Decks
[Serie] Star Trek: Strange New Worlds
[Serie] Star Trek: Discovery