Er zijn tot nu toe vijf afleveringen beschikbaar via andere bronnen. Nog niets van gekeken. Het scoort niet heel hoog.KingSizeBas schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:02:
De eerste 2 aflevering staan nu ook op skyshowtime. Daar zat ik dus op te wachten.
[Afbeelding]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Moet ook nog beginnen met kijken.The Zep Man schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:02:
[...]
Er zijn tot nu toe vijf afleveringen beschikbaar via andere bronnen. Nog niets van gekeken. Het scoort niet heel hoog.
Laat mij maar verrassen want de score vertelt niet alles, zeker als de opinies van niet met Start Trek bekende reviewers zijn.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.3.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Of als de reviews juist komen van die-hard trekkies.snah001 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:15:
Laat mij maar verrassen want de score vertelt niet alles, zeker als de opinies van niet met Start Trek bekende reviewers zijn.
Zeker na die docu uit 2018 (What We Left Behind), had ik weer nieuwe hoop.
Dat gaat er echt niet meer komen IMO. Tijd voor die rewatch op een goede upscaler. Kijk er naar uit!
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with p3i Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.13.0 (UMOEUXM)
Voor zover ik weet zijn DS9 en VOY ook op een totaal andere manier opgenomen dan TNG. Die staat volgens mij op gewone film van waaruit gemakkelijker een hogere resolutie gemaakt kon worden. De andere 2 hebben heel veel nieuwe CGI nodig als je ze in hogere resolutie wilt maken.daffie82 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:27:
Ik ga binnenkort beginnen met een rewatch van Deep Space Nine. Ik heb die DVDs al eeuwen liggen, wachtend en vooral hopend op de aankondiging van een Bluray release.
Zeker na die docu uit 2018 (What We Left Behind), had ik weer nieuwe hoop.
Dat gaat er echt niet meer komen IMO. Tijd voor die rewatch op een goede upscaler. Kijk er naar uit!
Your Friendly Neighborhood Moderator
Van VOY is wel een AI-upscale beschikbaar, ziet er op zich goed uitJorgen schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:54:
[...]
Voor zover ik weet zijn DS9 en VOY ook op een totaal andere manier opgenomen dan TNG.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Zowel VOY als DS9 zijn ook opgenomen op 35mm film en zou in principe op een zelfde manier een HD remaster kunnen krijgen als TNG. Maar dat is in principe nog steeds een duur proces, zie:Jorgen schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:54:
Voor zover ik weet zijn DS9 en VOY ook op een totaal andere manier opgenomen dan TNG.
The Detailed, Depressing Reason Deep Space Nine and Voyager May Never Get Full HD Versions
Speaking to Trek News in an incredibly lengthy interview, Burnett detailed the reasons why fully HD versions of Deep Space Nine and Voyager would be Herculean tasks for CBS and Paramount to release. Basically, until recently, TV was shot on 35mm film, which is already high resolution—too high resolution for the early days of television.
By the mid-1980s, video technology had advanced enough to the point that many TV shows—including Star Trek: The Next Generation—were no longer editing the 35mm film footage, but scanning it into computers, transforming it into the lower, TV-friendly resolution and edited from there to save money. In TNG’s case, that helped make the VFX work on the show easier, but it also meant there all the show’s film was left in separate pieces. Essentially, for the HD release of Star Trek, all people had to do was scan each episode. For The Next Generation, they would have to scan all those original pieces of film and then edit together each episode again, themselves. It’s more difficult, more expensive, and much more time-consuming.
What’s amazing is that they actually did this for TNG’s Blu-ray release, which was a radical, unprecedented, and incredibly daunting task. Following the edited tape versions that were originally broadcast, a new team painstakingly recreated every episode of the show from the 35mm film footage, a process that cost millions and millions of dollars. But as TNG is the jewel in the Star Trek crown for legions of fans, it was seen as worth it.
Het zijn niet alleen specials effects die opnieuw gedaan moeten worden, ook het complete editing werk moet overnieuw gedaan worden. Dit proces is is natuurlijk wel wat goedkoper geworden sinds TNG aangezien de VFX tooling ook beter is geworden, maar alsnog moet er wel een markt voor zijn.Unfortunately, it wasn’t actually worth it. Sales of the extravagant TNG remaster —original retail price $118 for just season one—failed to reach CBS and Paramount’s expectations.
A similar process would have to be done for both DS9 and Voyager—and would actually be even harder. Both shows extensively used CGI effects that were only ever rendered in the lower videotape resolution, which means all the shows’ special effects would need to be completely recreated. But neither show is anywhere near as popular in the public consciousness as TNG, it’s simply too much effort for not enough of a value proposition.
Om het kwaliteitsverschil te laten zien, even klikken voor het grotere plaatje dan zie je het goed:
:strip_exif()/f/image/wMT9N6W4yaGL47IRjFlor7QQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk gebeurt 't nog eens of trekt een of andere biljonair z'n portemonnee, of misschien zijn er vrijwilligers die het willen doen, maar dat is altijd lastig met de rechten.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Weet ik. Maar toen hadden we nog hoop. Met de teruglopende verkoop van fysieke media is die hoop helemaal weg (voor mij).Jorgen schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:54:
[...]
Voor zover ik weet zijn DS9 en VOY ook op een totaal andere manier opgenomen dan TNG. Die staat volgens mij op gewone film van waaruit gemakkelijker een hogere resolutie gemaakt kon worden. De andere 2 hebben heel veel nieuwe CGI nodig als je ze in hogere resolutie wilt maken.
Ik laat mij HEEL graag mijn ongelijk toegeven. Zou veel geld willen betalen voor een remaster van DS9.
[ Voor 10% gewijzigd door daffie82 op 06-02-2026 19:39 ]
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with p3i Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.13.0 (UMOEUXM)
Ik weet dat mijn kritieken op een volgende serie ook niet mals warendestijds. Nu ben ik veel gematigder.
Alle series vind ik nu goed en heb ze meerdere keren bekeken. Ik zie er nu ook veel meer tijdsgeest in.
Invloeden van die periode, zoals de opkomst van sitcoms, het Emo gebeuren, de overdadige Hollywood acties.
Ik ben nu 60+, kijk graag naar de Academy met in mijn achterhoofd dat het 2026 is, snel en vluchtig dus.
Ik heb nu iets van 5 of 6 afleveringen gezien. Het valt me op dat het nog een beetje "knullig" is, benieuwd of dat gaandeweg nog verandert. Met "knullig" bedoel ik dat het verhaal veelal wat simplistisch is en niets echt voelbare impact lijkt te hebben. Karakters hebben ook nog niet echt een achtergrondverhaal. De Voyager belandt binnen de eerste 5 a 10 minuten in de delta quadrant en het is meteen duidelijk dat het iets van 80 jaar gaat duren om weer terug te komen. Voor niemand lijkt dat echt emotionele impact te hebben en men doet alsof het gewoon een wat langere missie is. Vervolgens worden er zonder echte twijfels/discussie twee totaal onbekende rassen aan de crew toegevoegd en de volgende aflevering is weer een nieuw verhaal wat afgerond wordt.
Toch vind ik het een heel stuk leuker om te kijken dan de huidige Star Trek. Voyager komt elke keer weer iets vreemds tegen en dat geeft een hoog sci-fi gehalte. Wat me wel een beetje tegenvalt is dat alles heel eenvoudig opgelost lijkt te worden. Nou is Voyager waarschijnlijk een zeer geavanceerd schip, veel beter uitgerust dan Enterprise, maar je zou denken dat er toch beperkingen zouden moeten zijn.
Ik zit natuurlijk nog maar aan de start van de serie. Het is wel verfrissend om na 6 afleveringen nog steeds geen musical-aflevering of sprookjes-aflevering te hebben gehad. Het is eigenlijk nog steeds allemaal serieus, zoals het naar mijn idee hoort.
Ook geen echt irritante karakters, hoewel Neelix wat té aanwezig is naar mijn smaak. De karakters zijn wel nog wat eenzijdig qua karaktereigenschappen, maar dat zal nog wel verder ontwikkeld worden.
Grootste minpunt voor mij zijn de special effects, die zijn vooral met de computer gemaakt en door de beperkte mogelijkheden van die tijd, erg gedateerd.
Er komen overigens ook best wel wat vreemde afleveringen. Zonder spoilers: Allamaraine, count to four. Of bij Voyager the thaw. Vreemde looks maar zeker die laatste een prima (niet vrolijk...) verhaal.
Special effects: ik zelf vind juist de oude special effects prima. De mindere looks van een Voyager, Babylon 5 of zelfs een 70 jaar oud YouTube: Forbidden Planet | Invisible Monster Attack vind ik minder afleiden dan een omgevallen pixel in iets dat nu uitkomt voor na inflatie 10x het budget. Zolang er fatsoenlijke schrijvers & verhaal zijn.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Het eerste seizoen van Voyager was wel okay, maar niet goed. De serie brandde pas echt los halverwege seizoen 3 en heeft in mijn beleving dat dik 3 seizoenen met bangers volgehouden.
Maar goed, ik zag op Reddit Heroes and Demons als laagst gewaardeerde aflevering van seizoen 1 vermeld worden, dus smaken verschillen zeg maar. Ik vond dat een hoogtepunt, dat was waar de Dokter zelf-awereness kreeg.
Voor mij is dat juist een verademing. Een professionele crew die niet elke aflevering lopen te huilen en hun hart uitstorten over hun onzekerheden en angsten. I love it!LA-384 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:26:
De Voyager belandt binnen de eerste 5 a 10 minuten in de delta quadrant en het is meteen duidelijk dat het iets van 80 jaar gaat duren om weer terug te komen. Voor niemand lijkt dat echt emotionele impact te hebben en men doet alsof het gewoon een wat langere missie is. Vervolgens worden er zonder echte twijfels/discussie twee totaal onbekende rassen aan de crew toegevoegd en de volgende aflevering is weer een nieuw verhaal wat afgerond wordt.
Al heb ik wel wat kritiek op het verloop van VOY. Op een moment ging het wel meer over onderlinge relaties en verhoudingen, en minder over de tech. Helaas. Geen probleem dat 7of9 een paar keer haar worstelingen bespreekt over hoe het weer is om menselijk te zijn. Helemaal prima. Maar als een hele aflevering daarover gaat en hoe ze vervolgens een technisch probleem off-screen oplossen en totaal niet laten zien, dat stoort me wel. (ik heb het over de aflevering dat 7of9 en Janeway terechtkomen op een onbekende planeet, Janeway gewond is en ze moeten proberen contact te leggen met VOY. Hele aflevering gaat over 7of9 integratie problemen, en de technische oplossing wordt gewoon niet getoond, alleen maar dat ze ineens weer aan boord van VOY zijn).
[ Voor 34% gewijzigd door segil op 08-03-2026 11:15 ]
Begrijp me niet verkeerd, ik zie dat ook vele malen liever, precies de reden waarom ik huidige Trek niets aan vind. Maar nu vond ik dat er totaal geen aandacht aan geschonken werd. Dat lijkt me toch wat onrealistisch. Een beetje angst of frustratie was wel op zn plaats, dat dat dan meteen de kop ingedrukt wordt onder het mom van professionaliteit, is dan een passende reactie daarop. Hoeft ook niet langer dan een paar seconden te duren, maar dan zie je iig de impact van dat feit. Nu had het de impact van iemand die er achter komt twee verschillende sokken aan te hebben.segil schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:11:
Voor mij is dat juist een verademing. Een professionele crew die niet elke aflevering lopen te huilen en hun hart uitstorten over hun onzekerheden en angsten. I love it!
Ja dat klopt wel, maar dat komt later in de serie zeker wel aan bod. Frustraties van crewleden waarom ze zo ver van huis zijn, is bepaalde keuzes wel de juiste zijn. Emoties wanneer een manier wordt gevonden om te communiceren met het thuisfront. Etc. (oeps, verklap ik nu iets?LA-384 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:43:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, ik zie dat ook vele malen liever, precies de reden waarom ik huidige Trek niets aan vind. Maar nu vond ik dat er totaal geen aandacht aan geschonken werd. Dat lijkt me toch wat onrealistisch. Een beetje angst of frustratie was wel op zn plaats, dat dat dan meteen de kop ingedrukt wordt onder het mom van professionaliteit, is dan een passende reactie daarop. Hoeft ook niet langer dan een paar seconden te duren, maar dan zie je iig de impact van dat feit. Nu had het de impact van iemand die er achter komt twee verschillende sokken aan te hebben.
Aan de andere kant is het natuurlijk compleet onrealistisch dat als je 80 jaar van huis bent gestrand, dat gegeven nauwelijks emotionele impact op je lijkt te maken. Of dat je in de ene week heftige life-or-death situaties (of martelingen, of collega’s die overlijden) mee maakt, en je de volgende week doet alsof er niks aan de hand is. Alsof ze steeds een anti-PTSS pil namen en het daarna prima was.segil schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:11:
[...]
Voor mij is dat juist een verademing. Een professionele crew die niet elke aflevering lopen te huilen en hun hart uitstorten over hun onzekerheden en angsten. I love it!
Don’t get me wrong: ik ben ook opgegroeid met TNG, DS9 en VOY en kijk er nog steeds met heel veel plezier naar (heb alle series toch zeker wel 15 keer gezien), maar zeker in TNG en VOY hadden de personages die in die specifieke aflevering niet in de spotlight stonden soms de emotionele diepgang van een stuk bordkarton. DS9 had door het serialized karakter dat gelukkig minder. Dat ze in Discovery (wat ik overall overigens géén geslaagde serie vond) tenminste wel af en toe praatten over de weirde shit die ze meemaakten vond ik wel verfrissend en realistischer - al stoorde me het wel enorm dat het altijd op de meest onhandige momenten was.
Welke aflevering bedoel je? Volgens mij is er geen aflevering waar ze samen gestrand zijn op een onbekende planeet (dichtst hierbij in de buurt komt denk ik Hope & Fear, als ze gevangen worden gehouden op een schip van een alien die boos is op Janeway omdat zij de Borg heeft geholpen Species 8472 tegen te houden, en Janeway en Seven inderdaad een conflict hebben).Al heb ik wel wat kritiek op het verloop van VOY. Op een moment ging het wel meer over onderlinge relaties en verhoudingen, en minder over de tech. Helaas. Geen probleem dat 7of9 een paar keer haar worstelingen bespreekt over hoe het weer is om menselijk te zijn. Helemaal prima. Maar als een hele aflevering daarover gaat en hoe ze vervolgens een technisch probleem off-screen oplossen en totaal niet laten zien, dat stoort me wel. (ik heb het over de aflevering dat 7of9 en Janeway terechtkomen op een onbekende planeet, Janeway gewond is en ze moeten proberen contact te leggen met VOY. Hele aflevering gaat over 7of9 integratie problemen, en de technische oplossing wordt gewoon niet getoond, alleen maar dat ze ineens weer aan boord van VOY zijn).
Persoonlijk vind ik de ontwikkeling van Seven of Nine juist wel een echt scifi-verhaal - het herontdekken van je menselijkheid en dus ook onderzoeken van wat mens zijn en zelfbeschikking (na jarenlang gedwongen onderdeel te zijn van een collectief) inhoudt.
De afleveringen uit de TNG/DS9/VOY era die heel erg leunden op inwisselbare technobabble oplossingen (“oh, de atmosfeer van deze planeet is verstoord! Geen probleem, we lossen het op met een deflector beam/photon torpedo” etc.) vind ik persoonlijk de zwakkere afleveringen. Dat is voor mij gewoon “actie” met een scifi saus. Ook prima, maar ik wil scifi als hoofdgerecht, met een beetje actie als bijgerecht (en niet andersom).
Goede scifi daagt je (vind ik dan hé
Zoals Q al treffend samenvatte in All Good Things…: “We wanted to see if you had the ability to expand your mind and your horizons. And for one brief moment, you did (…) For that one fraction of a second, you were open to options you had never considered. *That* is the exploration that awaits you. Not mapping stars and studying nebulae, but charting the unknown possibilities of existence.”
Echt goede science fiction (incl. Star Trek) moet voor mij aan die voorwaarde voldoen.
scintillating
Ja, dat is Natural Law (seizoen 7). De technische oplossing wordt daarin wel getoond (wederom een deflector beamXWB schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:07:
Er is wel een aflevering waar Chakotay and Seven of Nine gestrand zijn op een planeet. En Chakotay was de gewond geraakt tijdens de crash.
scintillating
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
De pilot aflevering Caretaker was echt een goede aflevering waarin je als kijker direct de serie in werd gezogen en premisse voor de rest van het seizoen met de crew goed werd neergezet. Ook nog een met een solide SF verhaal met een Star Trek morele afweging, d.w.z. kiest men voor eigen belang of het belang van het grotere geheel en de zwakkeren.
Het probleem waar Voyager (imho uiteraard) het meeste last van had was het grote overlappende verhaal over de reis naar huis, terwijl de serie zelf voornamelijk in episodisch formaat is geschreven, die balans hebben ze nooit echt goed kunnen vinden. Het was natuurlijk het tijdperk waarin lange seriële plots nog niet gemeengoed waren, DS9 en Babylon waren net nieuw. Voyager was zo'n serie die er baat bij had gehad als in ieder geval de tijdslijn van de thuisreis van te voren zou zijn uitgedacht, maar Voyager was nog een serie waar in de z.g.n. writers room telkens individuele episodes schreven.
En dat zag je aan seizoen 7, het waren allemaal losse episodes tot de seizoensfinale waarin het verhaal opeens in een 2 parter moest worden afgerond, ook nog eens met tijdreis plot device. Aangezien de reis naar huis het verhaal was van Voyager, was dit imho veel meer episodes waard.
Persoonlijk vond Critical Care een van de beste episodes, het heeft ambiguïteit en morele afwegingen hierin, er is niet echt een kwaadaardige vijand, de vijand is meer de koude bureaucratische afweging om zieken mensen in te delen in treatment coefficient. De machthebbers verschuilen zich vervolgens achter deze (externe) bureaucratie. Een onderwerp wat ook altijd actueel is gebleven in vele zorgsystemen.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.
Oscar Wilde
Ik weet het ook niet meerTc99m schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:46:
[...]
Ja, dat is Natural Law (seizoen 7). De technische oplossing wordt daarin wel getoond (wederom een deflector beamditmaal wel vanaf een shuttlecraft), en de aflevering gaat meer over of moderne technologie wel/niet aan een geïsoleerde “primitieve” stam aliens geven ipv Seven’s menselijkheid, dus ik weet niet zeker of dit de aflevering is die werd bedoeld.
Dat lijkt wel Galactica, waar Starbucks? strand met een Cyclon en ze elkaar beter leren kennensegil schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:29:
[...]
Ik weet het ook niet meerEr staat een zeer helder beeld voor mijn ogen, maar ik kan 'm niet meer vinden, ook niet bij AI. Of mijn geheugen loopt te dollen met mij. In mijn herinnering stranden 2 bemanningsleden op een planeet (waarvan 1tje Janeway en de ander 7of9, dacht ik). Janeway raakt gewond. Ze moeten naar een hoger gelegen plek komen om een signaal te kunnen versturen. Ze praten vooral over hoe de ander moeite heeft zich thuis te voelen aan boord.
Ik moet denken aan Resolutions, waarin Janeway en Chakotay samen achterblijven op een planeet; en The Ascent waarin Odo en Quark samen een berg beklimmen.
Dat klinkt als een aflevering van DS9 (The Ascent), waar Quark en Odo gecrasht zijn op een planeet en een berg moeten beklimmen om een noodsignaal te versturen. Uiteindelijk moet Quark Odo dan meeslepen omdat hij zijn been breekt (dit is de periode dat Odo niet kan shapeshiften). Maar dat is dus DS9, niet Voyager.segil schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:29:
[...]
Ik weet het ook niet meerEr staat een zeer helder beeld voor mijn ogen, maar ik kan 'm niet meer vinden, ook niet bij AI. Of mijn geheugen loopt te dollen met mij. In mijn herinnering stranden 2 bemanningsleden op een planeet (waarvan 1tje Janeway en de ander 7of9, dacht ik). Janeway raakt gewond. Ze moeten naar een hoger gelegen plek komen om een signaal te kunnen versturen. Ze praten vooral over hoe de ander moeite heeft zich thuis te voelen aan boord.
Janeway en Seven of Nine hebben een paar afleveringen waarin Sevens uitdagingen om zich aan te passen aan het leven op Voyager aan bod komen, maar geen aflevering waar ze samen op een planeet crashen en een van de twee gewond raakt.
scintillating
Dat is altijd een goed idee!segil schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:10:
het lijkt er inderdaad op dat ik wat zaken door elkaar haal. Tijd om VOY eens opnieuw te gaan bekijken
scintillating
Bedoel je de aflevering uit Galactica 80, waarin Starbuck een man is (gespeeld door Dirk “Face” Benedict)?Arjantje72 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:47:
[...]
Dat lijkt wel Galactica, waar Starbucks? strand met een Cyclon en ze elkaar beter leren kennen
Dat is de enige aflevering van die hele serie die de moeite waard is (ook de enige waar Starbuck in voorkomt als ik me niet vergis).
Of is er een soortgelijke aflevering in de remake van BSG?
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl
Ik bedoel inderdaad de jaren 80 serie. Maar Starbuck doet elke aflevering mee. Hoofdrolspeler.Heroic_Nonsense schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:57:
[...]
Bedoel je de aflevering uit Galactica 80, waarin Starbuck een man is (gespeeld door Dirk “Face” Benedict)?
Dat is de enige aflevering van die hele serie die de moeite waard is (ook de enige waar Starbuck in voorkomt als ik me niet vergis).
Of is er een soortgelijke aflevering in de remake van BSG?
Arjantje72 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:47:
[...]
Dat lijkt wel Galactica, waar Starbucks? strand met een Cyclon en ze elkaar beter leren kennen
Ah, ik dacht aan de ep waar Starbuck (Katee Sackhoff) een Cylon raider goed leert kennenArjantje72 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:32:
[...]
Ik bedoel inderdaad de jaren 80 serie. Maar Starbuck doet elke aflevering mee. Hoofdrolspeler.
Oscar Wilde
Nee - Dirk Benedict speelt echt alleen in die aflevering mee.Arjantje72 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:32:
[...]
Ik bedoel inderdaad de jaren 80 serie. Maar Starbuck doet elke aflevering mee. Hoofdrolspeler.
In BSG zelf speelt hij inderdaad wel een hoofdrol.
BSG uit de jaren '80 en BSG 2004, althans 1 van jullie
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.3.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
bsg is uit 1978snah001 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:35:
Jullie halen 2 series doorelkaar.
BSG uit de jaren '80 en BSG 2004, althans 1 van jullie
galactica 1980 is uit 1980
bsg remake is uit 2004
Die aflevering waarin Starbuck op een planeet strandt met een Cylon, en ze moeten samenwerken en elkaars cultuur beginnen te begrijpen, is de tiende en tevens allerlaatste aflevering van Galactica 1980 ("The return of Starbuck"). Het is ook de enige aflevering van die serie waarin Starbuck voorkomt - in de overige afleveringen speelt Dirk Benedict dus niet mee. Ook Richard Hatch (Apollo) speelde niet in die serie mee.
Galactica 1980 was een spin-off van BattleStar Galactica ("BSG") en speelt 30 jaar na BSG. Het vertelt het einde van de reis van het konvooi, waarin ze dus eindelijk aankomen bij de Aarde. Tot hun schrik is de Aarde veel minder geavanceerd dan zij zijn, en is niet in staat om het konvooi te verdedigen tegen de Cylon-vloot die hun op de hielen zit.
Veel van de cast van BSG keerde niet terug, en er werden nieuwe personages verzonnen om de plek in te nemen van die cast.
[ Voor 34% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 10-03-2026 07:58 ]
Komt weer bovendrijvenHeroic_Nonsense schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:55:
Dat bedoel ik inderdaad.
Die aflevering waarin Starbuck op een planeet strandt met een Cylon, en ze moeten samenwerken en elkaars cultuur beginnen te begrijpen, is de tiende en tevens allerlaatste aflevering van Galactica 1980 ("The return of Starbuck"). Het is ook de enige aflevering van die serie waarin Starbuck voorkomt - in de overige afleveringen speelt Dirk Benedict dus niet mee. Ook Richard Hatch (Apollo) speelde niet in die serie mee.
Galactica 1980 was een spin-off van BattleStar Galactica ("BSG") en speelt 30 jaar na BSG. Het vertelt het einde van de reis van het konvooi, waarin ze dus eindelijk aankomen bij de Aarde. Tot hun schrik is de Aarde veel minder geavanceerd dan zij zijn, en is niet in staat om het konvooi te verdedigen tegen de Cylon-vloot die hun op de hielen zit.
Veel van de cast van BSG keerde niet terug, en er werden nieuwe personages verzonnen om de plek in te nemen van die cast.
Sorry voor het offtopic gaan.
Ik ga waarschijnlijk ook nog TNG terugkijken en een poging doen tot DS9. Ik weet dat het eerste seizoen van TNG ruk is, maar weet ook dat het niet voor niets een bepaalde status heeft. DS9 is compleet on onbekend voor mij, maar velen vinden het een van de beste star trek series.
Voyager heeft zeker brakke afleveringen hier en daar. In Threshold gebeuren dingen waar niemand in-universe het ooit nog over heeft, en die in-canon nooit gerefereerd zal worden door de vele problemen die het oplevert.LA-384 schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:18:
Ik ben onlangs begonnen met het terugkijken van star trek voyager, wat een verademing is dat. De afleveringen zijn niet mega spectaculair, maar lijken veelal een boodschap bij te dragen. Bijna altijd is er een ethisch dilemma, of iig een volwassen onderwerp. Ik ben nu halverwege seisoen 2 en het is verfrissend dat ik nog geen onzin-aflevering ben tegengekomen, zoals je bij moderne star trek (of sci-fi series in het algemeen) veelal ziet
Eigenlijk heeft die aflevering hetzelfde probleem als bijvoorbeeld de spore drive in Discovery: een one-shot gimmick dat nooit door iemand anders in al die jaren wordt uitgevonden, ondanks dat het zoveel problemen per direct kan oplossen.
[ Voor 13% gewijzigd door The Zep Man op 06-04-2026 00:14 ]
Verder is de 1080p versie die je van internet kunt downloaden een heel stuk beter dan de dvd-versie van voyager, de geupscalede versie van voyager maakt het prima kijkbaar op mijn plasma 50" tv.
Wat ook wel grappig is is dat toen Voyager op tv werd uitgezonden (1995 -2000 oid) de technologie die werd gebruikt nog pure science fiction was. Maar tegenwoordig hebben we tablets (de 'pads' die in Voyager soms werden uitgedeeld), pratende computers, kunstmatige intelligentie, en prototypes van androids die een beetje gaan lijken op Data. Hierdoor is Voyager een stuk minder science fiction dan vroeger, en wat saaier daardoor imo.
[ Voor 40% gewijzigd door Salvatron op 06-04-2026 01:49 ]
In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.
The future is now, old man!Salvatron schreef op maandag 6 april 2026 @ 01:46:
Wat ook wel grappig is is dat toen Voyager op tv werd uitgezonden (1995 -2000 oid) de technologie die werd gebruikt nog pure science fiction was. Maar tegenwoordig hebben we tablets (de 'pads' die in Voyager soms werden uitgedeeld), pratende computers,
Speech synthesizers waren er ook al.
allemaal niet serieus te nemenThe Zep Man schreef op maandag 6 april 2026 @ 02:17:
[...]
The future is now, old man!
Speech synthesizers waren er ook al.
Chakotay: I don't know how I'm gonna enter this into the log.The Zep Man schreef op maandag 6 april 2026 @ 00:10:
In Threshold gebeuren dingen waar niemand in-universe het ooit nog over heeft,
Tuvok: I look forward to reading it.
Zoals als ^ ?
Zelfde met met de Borg-baby, of dat moet in de boeken terug te vinden zijn.
Oscar Wilde
Zoals wel vaker met Chakotay: The cringe! It hurts!Raven schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:26:
Chakotay: I don't know how I'm gonna enter this into the log.
Tuvok: I look forward to reading it.
Zoals als ^ ?
Oh, die was ik al vergeten. Bedankt voor het helpen herinneren.Zelfde met met de Borg-baby, of dat moet in de boeken terug te vinden zijn.
The story idea for this episode came from Michael De Luca, who was – at the time – the head of New Line Cinema.
bronIn 1996, De Luca was approached by producers Brannon Braga and Ronald D. Moore of the television series Star Trek: Voyager and pitched an idea which turned into an opportunity to write an episode for the series, "Threshold"
Je kon dus zomaar een derde persoon van buiten hebben die een episode kon schrijven, daar is in principe ook niets mis mee, maar je kunt je afvragen of iemand die niet in de materie zit wel zo geschikt is om een verhaal te schrijven.
De Luca heeft de opzet van het verhaal bedacht, maar de teleplay (het script) is door Brannon Braga geschreven (en daar is nog veel door hem aan veranderd). Het was echt niet zo dat ze zomaar iedereen scripts lieten indienen en die ongewijzigd in productie namen.defiant schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:57:
Treshhold is interessant omdat het een product is van hoe series zeker vroeger geproduceerd werden, d.w.z. i.p.v. een vaste set schrijvers die van te voren een compleet seizoen of zelfs serie uitdenken, worden episodes per keer door verschillende schrijvers uitgewerkt. Zie ook waar het verhaal hiervan vandaan kwam:
[...]
[...]
bron
Je kon dus zomaar een derde persoon van buiten hebben die een episode kon schrijven, daar is in principe ook niets mis mee, maar je kunt je afvragen of iemand die niet in de materie zit wel zo geschikt is om een verhaal te schrijven.
Star Trek stond er in de jaren 90 bekend om dat iedereen story pitches kon indienen, ook schrijvers die niet in de vaste poule zaten. Die werden vervolgens door het vaste schrijversteam uitgewerkt tot daadwerkelijke scripts.
Dat beleid van open inzendingen heeft de franchise ook heel veel gebracht, o.a. Ron Moore is zo bij TNG binnen gekomen. Dat heeft er tot geleid dat hij vaste schrijver en later producer voor TNG, DS9 en de films werd (en zonder dat opstapje had hij ook niet de BSG reboot kunnen maken). Sommige van de beste afleveringen van TNG, DS9 en Voyager komen voort uit pitches van externen.
scintillating
Geen misverstand over mogelijk dat de scifi-concepten in deze aflevering wonky zijn (al valt het in het niet bij wat soms in Discovery langs kwam - het hele idee van de spore drive is, i.t.t. warp drive dat in ieder geval een theoretische basis heeft, gewoon pure fantasy en heeft niks meer met scifi te maken): Drie personen die min of meer spontaan ontdekken hoe je “oneindige” snelheid kunt bereiken, het idee dat evolutie voorgeprogrammeerd is (het hele punt van evolutie is juist dat het *niet* is voorgeprogrammeerd), etc. Daarbij komt nog dat Paris en Janeway kinderen hebben gekregen en dat die gewoon zijn achtergelaten.
Strip je deze elementen weg en zou je ze vervangen door iets geloofwaardigers (bijvoorbeeld: er wordt geëxperimenteerd met een nieuwe, minder onwaarschijnlijke, techniek en dat zorgt voor een soort random DNA-verandering in Paris), dan wordt het best een prima aflevering. Juist de transformatie van Paris is best goed uitgevoerd en heel goed geacteerd (vind ik in ieder geval) door Robert Duncan McNeill, die Paris speelt.
Hij heeft met Garret Wang (Kim) een podcast (The Delta Flyers) waarin ze afleveringen van Voyager en DS9 opnieuw bekijken en nabespreken (echt een aanrader voor fans van 90s Trek overigens, ze hebben ook regelmatig andere acteurs en productiecrew als gast). McNeill erkent daarin dat het scifi-element in Treshold niet goed is, maar is oprecht trots op zijn acteerwerk in deze aflevering - en dat was ik eigenlijk wel met hem eens.
Voyager heeft imo afleveringen die veel slechter zijn qua scifi-concept en kwaliteit van het script en het acteerwerk, zoals Learning Curve (“Get the cheese to Sickbay!”), Elogium (Kes komt vervroegd in de Ocampa-overgang) of Favorite Son (Harry Kim die opeens een alien lijkt te zijn en verleid wordt door vampiervrouwen). Het maakt Treshold geen meesterwerk, nog steeds ‘n onvoldoende, maar het kan nog erger, alleen is in Treshold het concept zo bizar dat het de (misschien niet helemaal verdiende?) cultstatus heeft gekregen van “de slechtste aflevering ooit”.
[ Voor 7% gewijzigd door Tc99m op 06-04-2026 13:01 ]
scintillating
Ik schrijf ook nergens dat het de slechtste is. Het is wel één van de makkelijkste om te noemen van iets dat (ver) onder het gemiddelde zet.Tc99m schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:40:
Het maakt Treshold geen meesterwerk, nog steeds ‘n onvoldoende, maar het kan nog erger, alleen is in Treshold het concept zo bizar dat het de (misschien niet helemaal verdiende?) cultstatus heeft gekregen van “de slechtste aflevering ooit”.
Het heeft ook veel van Threshold-achtige zaken gebracht. Zeg maar "slechte campiness". Een gigantische sprong in technologische voorsprong, maar door één hikje met de technologie en het wordt meteen niet meer verder verkend.Tc99m schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:21:
Dat beleid van open inzendingen heeft de franchise ook heel veel gebracht, o.a. Ron Moore is zo bij TNG binnen gekomen. Dat heeft er tot geleid dat hij vaste schrijver en later producer voor TNG, DS9 en de films werd (en zonder dat opstapje had hij ook niet de BSG reboot kunnen maken). Sommige van de beste afleveringen van TNG, DS9 en Voyager komen voort uit pitches van externen.
Men zou warp 10 door een computer kunnen laten doen en iedereen in een transport buffer kunnen proppen. Of nog beter: gewoon hagedissen laten worden met bijbehorende sexy time. De EMH kan ze toch weer met een zwaai van de toverstok terugtransformeren naar mensen.
Te lang geleden:)
Ja die mening komt vaak voorbij, maar ik vind dat dus best meevallen. Ik ben nu weer begonnen aan mijn 5 jaarlijkse ST TNG rewatch en S01 is echt niet slecht en heeft best wat goede afleveringen. De productie kwaliteit van S02 en verder was wel beter, maar om nu te zeggen dat heel S01 ruk was, gaat voor mij veel te ver. Ik kan er prima van genieten.LA-384 schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:18:
Ik ga waarschijnlijk ook nog TNG terugkijken en een poging doen tot DS9. Ik weet dat het eerste seizoen van TNG ruk is, maar weet ook dat het niet voor niets een bepaalde status heeft.
Vooral het laatste gedeelte van Threshold als ze geëvolueerd zijn vind ik flink beroerd, maar het concept van warp 10 halen is imo best goed. De slechtste afleveringen van Voyager zijn imo die waarin Chakotay de hoofdrol speelt, vooral die aflevering waarin voyager in verschillende tijden gevangen zit, slecht uitgevoerde aflevering imo.Tc99m schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:40:
Voyager heeft imo afleveringen die veel slechter zijn qua scifi-concept en kwaliteit van het script en het acteerwerk, zoals Learning Curve (“Get the cheese to Sickbay!”), Elogium (Kes komt vervroegd in de Ocampa-overgang) of Favorite Son (Harry Kim die opeens een alien lijkt te zijn en verleid wordt door vampiervrouwen). Het maakt Treshold geen meesterwerk, nog steeds ‘n onvoldoende, maar het kan nog erger, alleen is in Treshold het concept zo bizar dat het de (misschien niet helemaal verdiende?) cultstatus heeft gekregen van “de slechtste aflevering ooit”.
Ik was jou. Altijd TNG en later Voyager gekeken op de TV (de lancering van Voyager op de BBC) en vond deze series fantastisch. Veel morele dilemma's en het monster van de week werkte prima. En van Voyager zeg ik dat er maar weinig slechte afleveringen zijn en seizoen 4-6 zijn enorm goede Trek. DS9 trok mij niet, ik heb af en toe 5 min gekeken maar ik kwam er niet in.LA-384 schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:18:
Ik ga waarschijnlijk ook nog TNG terugkijken en een poging doen tot DS9. Ik weet dat het eerste seizoen van TNG ruk is, maar weet ook dat het niet voor niets een bepaalde status heeft. DS9 is compleet on onbekend voor mij, maar velen vinden het een van de beste star trek series.
Hoe werkt de crew samen? Wat doen ze precies? Hoezo constant oorlog? waar is het monster van de week? Wat een onzin, ik kom er niet in. Ik heb dat 20 jaar volgehouden, maar uit pure verveling maar eens aangezet en gewoon voor gaan zitten. Het komt langzaam op gang, de promenade blijft vage shit en voelde niet thuis. Maar langzaam begon het te groeien. De karakters kwamen uit de verf (Odo, Kira), de politiek kwam aan bod (Bajor) en er kwamen toch af en toe op zichzelf staande afleveringen (The visitor). Een vreemde kleermaker aan boord en de vijanden hebben tenminste constante kwaliteit met Dukat. En toen kwam dus de oorlog op gang, een verhaal dat op zichzelf veel toevoegt en een rode draad werd.
Ik zal niet zeggen dat het de beste Trek ooit is, maar de 20 jaar boot-afhouden heb ik wel wat spijt van. Mocht je nostalgisch denken aan twee klassieke Trek-series; het zijn er drie.
Maar ja, als je dan terugvalt op bewegend behang dan is Voyager gewoon fijner.
Threshold is raar, maar zeker niet slecht. De opbouw en eerste 35 minuten voegen iets toe aan wetenschap. Ik vind Darkling en Demon veel beroerder. En afleveringen als The Thaw en Worst Case Scenario zijn hopeloos ondergewaardeerd; de eerste is serieus horror en de tweede is zo volgestopt met plot-twists dat het goede Trek is.
[ Voor 8% gewijzigd door Delerium op 06-04-2026 22:34 ]
De baas? Sisko of Dukat?Salvatron schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:20:
DS9 heb ik helemaal gekeken en vond er geen zak aan, veel slap acteerwerk (vooral die kerel die de baas is is een slappeling), oninteressante verhalen, behalve de Dominion wat wel goed is maar veel te weinig aan bod komt waardoor de hele serie me nauwelijks boeit.
Sisko
Ik vond het een slap, saai personage.Jorgen schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 00:14:
@Salvatron Wat vind je er niet goed aan? Avery Brooks is net als Patrick Stewart een klassiek geschoold acteur en wordt door veel mensen juist geroemd om de rol die hij neerzet. Vind je het acteerwerk zelf niet goed, of de rol die hij moet spelen?
Even opgezocht. Klopt. Voyager doet het over de linie heen zeker niet slecht.Delerium schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:31:
Ik was jou. Altijd TNG en later Voyager gekeken op de TV (de lancering van Voyager op de BBC) en vond deze series fantastisch. Veel morele dilemma's en het monster van de week werkte prima. En van Voyager zeg ik dat er maar weinig slechte afleveringen zijn en seizoen 4-6 zijn enorm goede Trek. DS9 trok mij niet, ik heb af en toe 5 min gekeken maar ik kwam er niet in.
Vergelijk het met het overzicht voor Discovery.
DS9 was voor mij ook heel lang geen echte Star Trek. Daar ben ik door de jaren heen wel op bijgedraaid. De focus die de serie in het begin had ("Sisko is de messias", het gedoe rond Bajor en de Cardassians) trok me niet zo, maar de oorlog met de Dominion (en dan met name de storylines rond de shape shifters, en het feit dat de crew van DS9 de beschikking kreeg over de USS @defiant :P) uit de latere seizoenen was wel een goede storyline. Daar pakte de serie me pas echt, en dat is ook waar ik aan denk als ik terugdenk aan DS9.
Voor degenen die DS9 nooit gezien hebben: de Defiant is het taaie kleine schip dat de Borg cube aanviel in First Contact.Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:07:
en het feit dat de crew van DS9 de beschikking kreeg over de USS @defiant :P) uit de latere seizoenen was wel een goede storyline.
DS9 had wel iets dat de andere series niet hadden: ongedierteDelerium schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:31:
DS9 trok mij niet, ik heb af en toe 5 min gekeken maar ik kwam er niet in.
Hoe werkt de crew samen? Wat doen ze precies? Hoezo constant oorlog? waar is het monster van de week? Wat een onzin, ik kom er niet in.
Alhoewel, VOY had photonic fleas die Seven ontdekte na een lading data te hebben geassimileerd, maar dat was 1 keer terwijl de voles zo nu en dan voorbij kwamen.
Worf: "Little?"The Zep Man schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:20:
[...]
Voor degenen die DS9 nooit gezien hebben: de Defiant is het kleine taaie schip dat de Borg cube aanviel in First Contact.
Oscar Wilde
Is dat niet gewoon logisch in-universe? DS9 is niet gebouwd door Starfleet en kent een langere geschiedenis van gasten en goederen die komen en vertrekken met mindere controles en filters ten opzichte van een gemiddeld schip van de Federation.Raven schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:59:
DS9 had wel iets dat de andere series niet hadden: ongedierte
Heb dan maar een AI upscale gefixt (zoek op vertag 1080p ai).
Ik heb de DVD gewoon thuis liggen hoor, maar daar is amper naar te kijken, zeker in de eerste seizoenen. Echt slechte kwaliteit, zeker in PAL.
Maar die upscale is echt wel decent, dus ik kan er wel terug van genieten. Heb eerste seizoen bijna afgerond. Dat is soms wel een struggle met matige afleveringen maar vanaf seizoen 2 wordt het sowieso beter. Kan niet wachten om de hele Dominion arc weer te zien.
Babylon 5 heb ik trouwens al een hele poos hier liggen op Bluray (remaster), die serie moet ik ooit eens voor de allereerste keer kijken. Blij om horen dat het op DS9 lijkt, dan zal ik die ook wel appreciëren. Veel goede dingen over gehoord en gelezen.
[ Voor 15% gewijzigd door daffie82 op 07-04-2026 10:10 ]
Het moment dat hij stopt zich te scheren, wordt hij véél beter.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Het Riker-effect!avotar schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:16:
[...]
Tot hij het in Insurrection weer afdoet
Het is eerder dat DS9 op Babylon 5 lijkt - althans de makers van Babylon 5 waren not amused toen ze zagen dat de TV-zender die hun pitch had afgewezen even later met DS9 op de proppen kwam. De makers van DS9 claimen op hun beurt dat de serie al in ontwikkeling was voordat de zender de pitch van Babylon 5 had gezien.daffie82 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:06:
DS9 fucking rocks. Ik heb een rewatch altijd uitgesteld tot een paar weken terug. Omdat ik altijd de hoop had dat er toch eindelijk eens een remaster op Bluray ging aangekondigd worden. Dat kan nog altijd, maar de kans lijkt me erg klein.
Heb dan maar een AI upscale gefixt (zoek op vertag 1080p ai).
Ik heb de DVD gewoon thuis liggen hoor, maar daar is amper naar te kijken, zeker in de eerste seizoenen. Echt slechte kwaliteit, zeker in PAL.
Maar die upscale is echt wel decent, dus ik kan er wel terug van genieten. Heb eerste seizoen bijna afgerond. Dat is soms wel een struggle met matige afleveringen maar vanaf seizoen 2 wordt het sowieso beter. Kan niet wachten om de hele Dominion arc weer te zien.
Babylon 5 heb ik trouwens al een hele poos hier liggen op Bluray (remaster), die serie moet ik ooit eens voor de allereerste keer kijken. Blij om horen dat het op DS9 lijkt, dan zal ik die ook wel appreciëren. Veel goede dingen over gehoord en gelezen.
Babylon 5 is wel een andere serie hoor. Elementen lijken erg op die van DS9 (of andersom...), maar als je de series naast elkaar legt zijn er meer verschillen dan overeenkomsten. Persoonlijk vind ik Babylon 5 beter, vooral in de ontwikkeling van personages.
Wat hetzelfde is:
- Een ruimtestation dat op een snijvlak van culturen ligt, waar vrij handel gedreven mag worden en de "federation" maar met moeite en diplomatie de orde kan houden
- Een oorlog in het verleden tussen een agressief ras en een onderdrukt ras ijlt na in het universum en op het ruimtestation, wat voor wrijving zorgt op meerdere vlakken
- De commander wordt door een alien ras als messias gezien
- Er is een superdeluxe gevechtschip dat door de crew van het ruimtestation kan worden ingezet
DS9 en TNG hebben allebei een baardeffect inderdaad.avotar schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:16:
[...]
De dominion komen vrij weinig voor in DS9, er zijn maar een klein aantal afleveringen die daarover gaan. Het overgrote deel van DS9 gaat over andere dingen. Het wordt in de herinnering misschien groter gemaakt dan het is.Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:07:
DS9 was voor mij ook heel lang geen echte Star Trek. Daar ben ik door de jaren heen wel op bijgedraaid. De focus die de serie in het begin had ("Sisko is de messias", het gedoe rond Bajor en de Cardassians) trok me niet zo, maar de oorlog met de Dominion (en dan met name de storylines rond de shape shifters, en het feit dat de crew van DS9 de beschikking kreeg over de USS @defiant :P) uit de latere seizoenen was wel een goede storyline. Daar pakte de serie me pas echt, en dat is ook waar ik aan denk als ik terugdenk aan DS9.
Het conflict met de Dominion speelt toch vanaf de laatste aflevering van seizoen 2 tot de allerlaatste aflevering (battle of Cardassia) een hele prominente rol. Zelfs in afleveringen waar het niet direct over de oorlog gaat, beïnvloedt de oorlog het plot toch behoorlijk, zeker in de laatste 3 seizoenen...Salvatron schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:46:
[...]
De dominion komen vrij weinig voor in DS9, er zijn maar een klein aantal afleveringen die daarover gaan. Het overgrote deel van DS9 gaat over andere dingen. Het wordt in de herinnering misschien groter gemaakt dan het is.
scintillating
Met alle respect maar uit deze reactie zijn er voor mij 2 opties :Salvatron schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:46:
[...]
De dominion komen vrij weinig voor in DS9, er zijn maar een klein aantal afleveringen die daarover gaan. Het overgrote deel van DS9 gaat over andere dingen. Het wordt in de herinnering misschien groter gemaakt dan het is.
1. je hebt niet alles gezien
2. je hebt niet goed opgelet
"Smooth as an android's bottom, eh, Data?"

Oscar Wilde
Ik denk dat je daar mis zit.Salvatron schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:46:
[...]
Van de 176 afleveringen gaan er vanaf de eerste geruchten tot en met de seriefinale minimaal 60 afleveringen direct of indirect over de Dominion en de Dominion Oorlog, waarbij ik gestopt ben met gesproken referenties mee te nemen na de eerste keer dat een Dominionlid in beeld komt. Daarbij heb ik ook alle afleveringen met Klingons, Romulans en Cardassians niet meegeteld waar Changelings, Vorta, Jem'Hadar of Breen niet in beeld komen, maar waar het wel over de oorlog gaat; hetzelfde geldt voor afleveringen waarbij de aanloop naar de oorlog of de oorlog zelf wel het plot beïnvloedt, maar Dominionleden wederom niet in beeld komen. Het echte aandeel ligt dus mogelijk nog een stuk hoger. Goed beschouwd gaat er dus minimaal meer dan een derde van de serie direct of indirect of de Dominion en de oorlog.
[ Voor 9% gewijzigd door Jorgen op 07-04-2026 16:59 ]
Als mij dat niet opgevallen is dan zal het wel niet het geval zijn. Waarschijnlijk komt de Dominion dan in veel afleveringen een heel klein beetje voor.Jorgen schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:31:
[...]
Ik denk dat je daar mis zit.
Van de 176 afleveringen gaan er vanaf de eerste geruchten tot en met de seriefinale minimaal 60 afleveringen direct of indirect over de Dominion en de Dominion Oorlog, waarbij ik gestopt ben met gesproken referenties mee te nemen na de eerste keer dat een Dominionlid in beeld komt. Daarbij heb ik ook alle afleveringen met Klingons, Romulans en Cardassians niet meegeteld waar Changelings, Vorta, Jem'Hadar of Breen niet in beeld komen, maar waar het wel over de oorlog gaat; hetzelfde geldt voor afleveringen waarbij de aanloop naar de oorlog of de oorlog zelf wel het plot beïnvloedt, maar Dominionleden wederom niet in beeld komen. Het echte aandeel ligt dus mogelijk nog een stuk hoger. Goed beschouwd gaat er dus minimaal meer dan een derde van de serie direct of indirect of de Dominion en de oorlog.
Ik kan er niet rouwig om zijn als dit plan niet doorgaat, ik heb eigenlijk nooit iets gezien in reboots en/of recasts van karakters voor een SF serie die draait om een filosofisch idee en worldbuilding. TNG/DS9/VOY/ENT lieten zien dat je in hetzelfde universum met nieuwe karakters en nieuwe verhalen (relatief) succesvol kan zijn.With Star Trek: Starfleet Academy reportedly canceled after its second season, and Star Trek: Strange New Worlds set to wrap up with its already filmed fifth season, the future of Star Trek on TV is starting to feel a bit uncertain.
There was some real hope among fans and even the creative team that the next series might spin out of Strange New Worlds. Right now though, that idea seems less likely.
New reports suggest the sets for both shows are already being taken apart. Crew members have shared photos online showing the teardown in progress, with de-rigging underway.
Gezien de overname van CBS/Paramount waarin CEO David Ellison het bedrijf meer maga wil maken, is dit misschien ook wel het voorlopige einde van Star Trek. In het beste geval wordt de franchise in de etalage gezet, CBS/Paramount waren altijd behoorlijk disfunctioneel, HBO zou een betere plek zijn bijvoorbeeld.
Er zijn door de decennia heen nooit daadwerkelijk bewijzen opgedoken dat DS9 gebaseerd was op het script/pitch van Babylon 5, alleen geruchten o.a. door Straczynski. Het kwam op mij over dat Straczynski teleurgesteld was over de deal met Paramount, maar dat had hij helemaal niet nodig. Babylon 5 was een erg goede SF serie, dat behoefde geen drama of beschuldigingen.Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:37:
[...]
Het is eerder dat DS9 op Babylon 5 lijkt - althans de makers van Babylon 5 waren not amused toen ze zagen dat de TV-zender die hun pitch had afgewezen even later met DS9 op de proppen kwam. De makers van DS9 claimen op hun beurt dat de serie al in ontwikkeling was voordat de zender de pitch van Babylon 5 had gezien.
Als je het nader bekijkt zie je dat de overeenkomsten helemaal niet zoveel overeen komen:
Vrijhandel is geen echt concept in DS9, het is vrij standaard Starfleet met een Ferengi subplot, Quark klaagt continu over import restricties, dat is niet echt vrijhandel. De federation is op dat moment vrij groot en stabiel. De federation had ook geen moeite met de diplomatie, de Cardassians hadden Bajor al verlaten. Het Bajoran verzet had al gewonnen.- Een ruimtestation dat op een snijvlak van culturen ligt, waar vrij handel gedreven mag worden en de "federation" maar met moeite en diplomatie de orde kan houden
Ik zie hier de parallel ook niet, de dominion was een bestaande ras dat dominant was in de gamma quadrant , het gaat niet om een oorlog in het verleden, de dominion werd relevant door de wormhole.- Een oorlog in het verleden tussen een agressief ras en een onderdrukt ras ijlt na in het universum en op het ruimtestation, wat voor wrijving zorgt op meerdere vlakken
Dat komt denk ik wel overeen.- De commander wordt door een alien ras als messias gezien
De defiant was een relatief klein gevechtschip in tegenstelling tot Starfleet traditie, overpowered voor z'n grootte, maar kon maar nauwelijks op tegen grotere dominion schepen. Zie ook de episode DS9 Valiant.- Er is een superdeluxe gevechtschip dat door de crew van het ruimtestation kan worden ingezet
[ Voor 43% gewijzigd door defiant op 10-04-2026 00:33 ]
Ik bedoelde niet de oorlog met de Dominion, maar de nasleep van de oorlog (en uiteindelijke bezetting) van Bajor door de Cardassians.defiant schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:31:
Star Trek: Year One In Doubt As Strange New Worlds Sets Are Torn Down
Ik zie hier de parallel ook niet, de dominion was een bestaande ras dat dominant was in de gamma quadrant , het gaat niet om een oorlog in het verleden, de dominion werd relevant door de wormhole.
Dat trekt parallellen met de nasleep van de onderdrukking van de Narn door de Centauri in Babylon 5.
Fantastische acteur. Wel een kettingroker, wat helaas z'n einde betekende.Jorgen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:45:
Andreas Katsulas speelde trouwens G'Kar (Babylon 5) en Tomalak (Star Trek).
En niet alleen hij, ongeveer de helft van de B5 main cast is inmiddels overleden
Ik ben een groot fan van DS9 (TNG, VOY en ENT ook trouwens) en jullie posts over Babylon 5 hebben me nieuwsgierig gemaakt. Nu heb ik de eerste episode van B5 gekeken maar ik vond het erg cheesy (aliens met rare kapsels en de VFX waren echt heel slecht).Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:12:
[...]
Ik bedoelde niet de oorlog met de Dominion, maar de nasleep van de oorlog (en uiteindelijke bezetting) van Bajor door de Cardassians.
Dat trekt parallellen met de nasleep van de onderdrukking van de Narn door de Centauri in Babylon 5.
Wordt dat nog beter qua visuele effecten of blijft dit zo? Ik kijk er daardoor erg moeilijk doorheen...
Eens, ik vond die geruchten van een TOS “prequel/preboot” maar een onzalig plan. Ik had gehoopt dat SNW echt nieuwe iconische personages en verhalen zou brengen (zoals TNG, DS9 en VOY), maar zeker in het laatste seizoen lag er heel veel focus op “bringing the band together”. Alleen Sulu, Chekov en McCoy ontbraken nog (daar zullen we in het laatste seizoen misschien nog wel iets van zien…).defiant schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:31:
Star Trek: Year One In Doubt As Strange New Worlds Sets Are Torn Down
[...]
Ik kan er niet rouwig om zijn als dit plan niet doorgaat, ik heb eigenlijk nooit iets gezien in reboots en/of recasts van karakters voor een SF serie die draait om een filosofisch idee en worldbuilding. TNG/DS9/VOY/ENT lieten zien dat je in hetzelfde universum met nieuwe karakters en nieuwe verhalen (relatief) succesvol kan zijn.
Wat mij betreft mag er, nu de NuTrek/Kurtzman-era op z’n eind komt, wel even een pauze komen. Er zit net als aan het eind van Enterprise en Nemesis weer een beetje franchise fatigue in. En dan na een paar jaar weer nieuwe verhalen, hopelijk “gewoon” in de 25e eeuw, zeg maar ongeveer waar ST:PIC is gestopt, met nieuwe personages en frisse ideeën.
scintillating
De eerste paar seizoenen hebben matige SFX (alles is op de Commodore Amiga met Lightwave gemaakt, i.t.t. schaalmodellen met echte fotografie zoals in Star Trek TNG en DS9 het geval was). Baanbrekend voor die tijd, maar helaas heeft het de tand des tijds niet echt doorstaan.jpg97 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:31:
[...]
Ik ben een groot fan van DS9 (TNG, VOY en ENT ook trouwens) en jullie posts over Babylon 5 hebben me nieuwsgierig gemaakt. Nu heb ik de eerste episode van B5 gekeken maar ik vond het erg cheesy (aliens met rare kapsels en de VFX waren echt heel slecht).
Wordt dat nog beter qua visuele effecten of blijft dit zo? Ik kijk er daardoor erg moeilijk doorheen...
Dat kwaliteit wordt wel iets beter in latere seizoenen, maar de "glans" van "90s TV CGI" blijft er wel de hele serie aanhangen. Leidt gelukkig niet van het verhaal af.
De rare kapsel blijven helaas.... dat hoort een beetje bij B5
Babylon 5 S1 is erg wisselvallig, het verhaal komt pas op stoom in S2, je kan eventueel een skip list opzoeken voor S1 en episodes overslaan. De VFX hebben de tand des tijds inderdaad niet doorstaan, maar ik heb er destijds gewoon doorheen gekeken, ik wende er uiteindelijk aan.jpg97 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:31:
[...]
Ik ben een groot fan van DS9 (TNG, VOY en ENT ook trouwens) en jullie posts over Babylon 5 hebben me nieuwsgierig gemaakt. Nu heb ik de eerste episode van B5 gekeken maar ik vond het erg cheesy (aliens met rare kapsels en de VFX waren echt heel slecht).
Ik hechte vooral waarde aan een coherent en goed SF verhaal en world building over meerdere seizoenen en dat is waar Babylon 5 in excelleert.
Ik denk dat een franchise zoals Star Trek behoefte heeft aan schrijvershandleiding zoals Roddenberry had gemaakt voor TNG maar dan in het algemeen voor wat nu daadwerkelijk de ziel is van Star Trek. Een franchise, niet alleen Star Trek, heeft imho gewoon stewardship nodig om te bewaken wat nu werkelijk de franchise inhoudt en wat niet. Zeker SF draait om suspension of disbelief en daarin is consistentie imho erg belangrijk. Bijvoorbeeld, waarom waren de Klingons in Discovery opeens totaal anders? Dat was totaal onnodig en erg slecht voor de consistentie.Tc99m schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:49:
Wat mij betreft mag er, nu de NuTrek/Kurtzman-era op z’n eind komt, wel even een pauze komen. Er zit net als aan het eind van Enterprise en Nemesis weer een beetje franchise fatigue in. En dan na een paar jaar weer nieuwe verhalen, hopelijk “gewoon” in de 25e eeuw, zeg maar ongeveer waar ST:PIC is gestopt, met nieuwe personages en frisse ideeën.
Los van dat er regelmatig wordt afgeweken van show bibles (wat ook een goede zaak kan zijn, het zijn in principe richtlijnen voor intern gebruik die aangepast kunnen worden, geen harde wetten), is die stewardship er nu al: Rod Roddenberry (zoon van) is via Roddenberry Entertainment bij alle NuTrek producties betrokken. Ik laat het maar in het midden hoe effectief zijn invloed is.defiant schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:58:
[...]
Ik denk dat een franchise zoals Star Trek behoefte heeft aan schrijvershandleiding zoals Roddenberry had gemaakt voor TNG maar dan in het algemeen voor wat nu daadwerkelijk de ziel is van Star Trek. Een franchise, niet alleen Star Trek, heeft imho gewoon stewardship nodig om te bewaken wat nu werkelijk de franchise inhoudt en wat niet. Zeker SF draait om suspension of disbelief en daarin is consistentie imho erg belangrijk. Bijvoorbeeld, waarom waren de Klingons in Discovery opeens totaal anders? Dat was totaal onnodig en erg slecht voor de consistentie.
Het productieteam en de schrijvers moeten zelf de intrinsieke motivatie hebben om de franchise over de verschillende series en film heen een beetje consistent te houden - en de studio(s) en zenders/streamers moeten dat faciliteren door bereid te zijn iets verder te kijken dan alleen het huidige boekjaar. Zo lang die randvoorwaarden er niet zijn kun je zoveel bijbels schrijven als je wil, maar is er geen prikkel om die te volgen.
scintillating
Nou franchise fatigue?... Ik denk vooral Kurtzman fatigue. Als er nu een nieuwe serie kwam met nieuwe, frisse ideeën die "gewoon" in de 25e eeuw afspeelde in de stijl van tng of voyager, zou ik het meteen kijken en mag het direct groen licht krijgen voor 7 seizoenen. Voor mn gevoel heb ik na Enterprise maar twee acceptabele seizoenen star trek gezien.Tc99m schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:49:
[...]
Eens, ik vond die geruchten van een TOS “prequel/preboot” maar een onzalig plan. Ik had gehoopt dat SNW echt nieuwe iconische personages en verhalen zou brengen (zoals TNG, DS9 en VOY), maar zeker in het laatste seizoen lag er heel veel focus op “bringing the band together”. Alleen Sulu, Chekov en McCoy ontbraken nog (daar zullen we in het laatste seizoen misschien nog wel iets van zien…).
*knip*
Dergelijke videodumps voegen zo niks toe. Geef dan even meer context en / of een samenvatting aub.
[ Voor 64% gewijzigd door tweakduke op 17-04-2026 12:33 ]
https://wren.co/join/Devian
Kun je een samenvatting geven van het filmpje? De titel doet me niet denken dat het betrouwbare informatie bevat, en een kanaal met amper 4000 abonnees en 22 hooguit vier weken oude video's met uitsluitend woest-woedende alt-right clickbait-titels geeft me ook niet het idee dat ik de video daadwerkelijk zou moeten bekijken. Maar ik kan me vergissen.Devian schreef op woensdag 15 april 2026 @ 06:55:
Kurzman is exit? De gehele Kurzman ERA word verwijderd?
YouTube: "KURTZMAN FINISHED" Paramount To ERASE Entire Woke Star Trek Era In ...
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Een clickbait titel, het gebruik van het woord "woke", een vraag in de titel (dus geen aankondiging, maar speculatie)...Devian schreef op woensdag 15 april 2026 @ 06:55:
YouTube: "KURTZMAN FINISHED" Paramount To ERASE Entire Woke Star Trek Era In ...
Dat is geen bron. Dat is bral.
Alleen al afgaande op de titel heb ik zo maar het gevoel dat het niet verder komt dan ht niveau wat Yvonne Coldeweijer ook heeft..Devian schreef op woensdag 15 april 2026 @ 06:55:
Precies. Als je dingen in de vorm van een vraag giet, beschuldig je niemand (lijkt de gedachte te zijn).Webgnome schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:52:
[...]
Alleen al afgaande op de titel heb ik zo maar het gevoel dat het niet verder komt dan ht niveau wat Yvonne Coldeweijer ook heeft..
"Heeft iemand Heroic_Nonsense en Yvonne Jaspers wel eens samen in één kamer gezien? Wij doken er in!"
Woke Star Trek Era? Dus ze willen al het star trek uitwissen?Devian schreef op woensdag 15 april 2026 @ 06:55:
Maar.. Maar.. Hij zegt alles waar ik op hoop!Jorgen schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:29:
Aansluitend bij bovenstaande opmerkingen, als je het kanaal verder bekijkt, dan is elke video voorzien van een schreeuw of suggestie in de titel, met enkel boze of verdrietige mensen in de afbeelding. 100% clickbait/ragebait en fake.
https://wren.co/join/Devian
Het is overduidelijk. Er is te veel politiek in Star Trek. Het moet weer terug naar de basis. Dat is niet zoals het vroeger was, maar zoals ik de serie en mijn leefsituatie eromheen herinner.Vrietje schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:26:
Woke Star Trek Era? Dus ze willen al het star trek uitwissen?
/s, uiteraard.
Hoop jij op clickbait en ragebait?Devian schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:37:
[...]
Maar.. Maar.. Hij zegt alles waar ik op hoop!
https://nerdist.com/artic...e-confirmed-at-cinemacon/
[Serie] Star Trek: Picard
[Serie] Star Trek: Lower Decks
[Serie] Star Trek: Strange New Worlds
[Serie] Star Trek: Discovery
[Serie] Star Trek: Starfleet Academy
/f/image/FcG2t0vzsv1qBtHwm3HxH0n5.png?f=fotoalbum_large)