Star Trek: Year One In Doubt As Strange New Worlds Sets Are Torn DownWith Star Trek: Starfleet Academy reportedly canceled after its second season, and Star Trek: Strange New Worlds set to wrap up with its already filmed fifth season, the future of Star Trek on TV is starting to feel a bit uncertain.
There was some real hope among fans and even the creative team that the next series might spin out of Strange New Worlds. Right now though, that idea seems less likely.
New reports suggest the sets for both shows are already being taken apart. Crew members have shared photos online showing the teardown in progress, with de-rigging underway.
Ik kan er niet rouwig om zijn als dit plan niet doorgaat, ik heb eigenlijk nooit iets gezien in reboots en/of recasts van karakters voor een SF serie die draait om een filosofisch idee en worldbuilding. TNG/DS9/VOY/ENT lieten zien dat je in hetzelfde universum met nieuwe karakters en nieuwe verhalen (relatief) succesvol kan zijn.
Gezien de overname van CBS/Paramount waarin CEO David Ellison het bedrijf meer maga wil maken, is dit misschien ook wel het voorlopige einde van Star Trek. In het beste geval wordt de franchise in de etalage gezet, CBS/Paramount waren altijd behoorlijk disfunctioneel, HBO zou een betere plek zijn bijvoorbeeld.
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:37:
[...]
Het is eerder dat DS9 op Babylon 5 lijkt - althans de makers van Babylon 5 waren
not amused toen ze zagen dat de TV-zender die hun pitch had afgewezen even later met DS9 op de proppen kwam. De makers van DS9 claimen op hun beurt dat de serie al in ontwikkeling was voordat de zender de pitch van Babylon 5 had gezien.
Er zijn door de decennia heen nooit daadwerkelijk bewijzen opgedoken dat DS9 gebaseerd was op het script/pitch van Babylon 5, alleen geruchten o.a. door Straczynski. Het kwam op mij over dat Straczynski teleurgesteld was over de deal met Paramount, maar dat had hij helemaal niet nodig. Babylon 5 was een erg goede SF serie, dat behoefde geen drama of beschuldigingen.
Als je het nader bekijkt zie je dat de overeenkomsten helemaal niet zoveel overeen komen:
- Een ruimtestation dat op een snijvlak van culturen ligt, waar vrij handel gedreven mag worden en de "federation" maar met moeite en diplomatie de orde kan houden
Vrijhandel is geen echt concept in DS9, het is vrij standaard Starfleet met een Ferengi subplot, Quark klaagt continu over import restricties, dat is niet echt vrijhandel. De federation is op dat moment vrij groot en stabiel. De federation had ook geen moeite met de diplomatie, de Cardassians hadden Bajor al verlaten. Het Bajoran verzet had al gewonnen.
- Een oorlog in het verleden tussen een agressief ras en een onderdrukt ras ijlt na in het universum en op het ruimtestation, wat voor wrijving zorgt op meerdere vlakken
Ik zie hier de parallel ook niet, de dominion was een bestaande ras dat dominant was in de gamma quadrant , het gaat niet om een oorlog in het verleden, de dominion werd relevant door de wormhole.
- De commander wordt door een alien ras als messias gezien
Dat komt denk ik wel overeen.
- Er is een superdeluxe gevechtschip dat door de crew van het ruimtestation kan worden ingezet
De defiant was een relatief klein gevechtschip in tegenstelling tot Starfleet traditie, overpowered voor z'n grootte, maar kon maar nauwelijks op tegen grotere dominion schepen. Zie ook de episode DS9 Valiant.
[
Voor 43% gewijzigd door
defiant op 10-04-2026 00:33
]
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert