Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 98 Laatste
Acties:
  • 546.130 views

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:24
Dre schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:36:
Oplossing groepenkast discussie voor kleine warmtepompen:

[Afbeelding]

Kan qua stroom makkelijk op een 1×16A groep. Tenminste bij een 5 kW warmtepomp samen met element 1×16A, zo blijkt uit praktijk metingen van vijf Panasonic warmtepompen en die van reneeke1970.

Installatiehandleiding stelt trouwens 30A op Power Supply 1 en 30A op Power Supply 2. Ik kan me niet voorstellen dat de warmtepomp 60A nodig heeft. Als iemand andere ervaringen heeft verneem ik dat graag.
De wp zelf heeft dat inderdaad niet nodig, maar er zit een aansluiting in de wp tot maw 3500 watt, dat is voor gebruik tweede warmte bron die via wp geschakeld word. En dan komt de stroom van die tweede bron er dus bij.
Dus als je dat niet gebruikt is 16 ampère inderdaad voldoende.
Maar volgens het boekje moet het 30 zijn en ben je dus niet verzekerd volgens sommige hier......

1 PVoutput . Dongen NB

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 16:22
Aziraphale schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:56:
[...]

Dat word dan even een uitdaging, want dan moet ik (lijkt me) nieuwe buizen leggen en kabels trekken en ik zou niet weten waar die langs zouden moeten... De meterkast zit namelijk bij de voordeur en de WP achter het huis en ik heb een totaal afwezige kruipruimte.
Ik ben geen elektricien, maar als er 1 kabel vanuit de meterkast naar de bijkeuken gaat, zou je misschien daar weer een groepenkast kunnen maken?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:25
Heb je niet de mogelijkheid om een kabel buitenom langs de gevel onder het maaiveld te leggen.

• reneeke1970
BazemanKM schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:00:
[...]

Ik ben geen elektricien, maar als er 1 kabel vanuit de meterkast naar de bijkeuken gaat, zou je misschien daar weer een groepenkast kunnen maken?
Zou wel heel toevallig zijn als het een vier kwadraat kabel is.....
Met een 2.5 is het nee nee nee niet doen

1 PVoutput . Dongen NB

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:23:
[...]

[...]
Maar volgens het boekje moet het 30 zijn en ben je dus niet verzekerd volgens sommige hier......
Ja sommige mensen denken dat een zwaardere zekering veiliger is. Ik begrijp dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:41
Vandaag het heishamon bordje binnen (tx voor supersnelle verzending @thehog!). Grappig hoe klein die is, in mijn perceptie vanaf de foto's had ik minimaal 10x10cm verwacht :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-06 10:35
Dre schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:36:
Oplossing groepenkast discussie voor kleine warmtepompen:

[Afbeelding]

Kan qua stroom makkelijk op een 1×16A groep. Tenminste bij een 5 kW warmtepomp samen met element 1×16A, zo blijkt uit praktijk metingen van vijf Panasonic warmtepompen en die van reneeke1970.

Installatiehandleiding stelt trouwens 30A op Power Supply 1 en 30A op Power Supply 2. Ik kan me niet voorstellen dat de warmtepomp 60A nodig heeft. Als iemand andere ervaringen heeft verneem ik dat graag.
Makkelijk is wellicht wat overdreven.... Totaal op de meter tijdens een defrost van mijn 5H. Aan het einde van de defrost loopt het verbruik van de Wp nog even behoorlijk op. Er zit ongeveer 300W verbruik buiten de pana in het totaal. Toch wel blij dat de backup heater op een aparte groep zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zalexr7LPH182YEkgK8nqQAWA2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fQx8Iz1iG9lSdkHovdPhPmUm.png?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 13:02
FransvWoerkom schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:21:
[...]

Daar gaat het inderdaad over de geluidsproductie, het Sound Power Level. Niet te verwarren met het geluid dat je hoort op x meter afstand, het Sound Pressure Level, SPL. Zie paragraaf 5.2.1 van de Design Manual 2018.

https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf
Je hebt gelijk, de geluidsproductie van de Panasonic (serie J) en de Daikin zijn ongeveer gelijk. Dat is mooi! Ik keek aanvankelijk naar de geluidsdruk op 1 meter.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• pleio65
  • Laatst online: 14-06 22:38
t.oswald schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:23:
[...]

Makkelijk is wellicht wat overdreven.... Totaal op de meter tijdens een defrost van mijn 5H. Aan het einde van de defrost loopt het verbruik van de Wp nog even behoorlijk op. Er zit ongeveer 300W verbruik buiten de pana in het totaal. Toch wel blij dat de backup heater op een aparte groep zit.
[Afbeelding]
Ik weet niet hoe traag de 16A zekeringen zijn, maar bij de defrost van 10 minuten zit de stroomsterkte slechts een paar minuten 16 Ampere en de overige tijd fors meer. Geen verstandige keuze dus om de BH bij de WP zekering te plaatsen.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:36
Je mag in theorie een 20a aardlekautomaat op 2.5mm kabel plaatsen toch ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Afhankelijk van de lengte van de bedrading.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
@BazemanKM Dat gaat hem niet worden, helaas. Naast dat de groep in de tuinkamer wordt verdeeld zijn de draden daar gewoon te dun voor.

@Signor Doekie Als ik de bestrating open trek wel, maar hij moet ook nog naar buiten toen en ik heb 0,0 kruipruimte. Eigenlijk had ik dit afgelopen zomer al moeten bedenken, want toen is de complete vloer in de woonkamer vervangen en had ik de mogelijkheid gehad om leidingen en kabels naar de bijkeuken te leggen...

Bedenk me nu overigens wel dat ik in de vloer van de woonkamer een elektrabuis heb liggen om eventueel UTP van de ene naar de andere kant te brengen. Zou daar ook een kabel doorheen kunnen? Die zou ik dan vanuit de hoek van de woonkamer naar buiten kunnen brengen en vervolgens over het dak oid naar de plaats van de WP. Er zou dan wel voor 2 groepen aan kabel door die buis moeten en iets zegt me dat dat ook niet mag...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11-2023
Aziraphale schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:12:
@BazemanKM Dat gaat hem niet worden, helaas. Naast dat de groep in de tuinkamer wordt verdeeld zijn de draden daar gewoon te dun voor.
@Signor Doekie Als ik de bestrating open trek wel, maar hij moet ook nog naar buiten toen en ik heb 0,0 kruipruimte. Eigenlijk had ik dit afgelopen zomer al moeten bedenken, want toen is de complete vloer in de woonkamer vervangen en had ik de mogelijkheid gehad om leidingen en kabels naar de bijkeuken te leggen...
Bedenk me nu overigens wel dat ik in de vloer van de woonkamer een elektrabuis heb liggen om eventueel UTP van de ene naar de andere kant te brengen. Zou daar ook een kabel doorheen kunnen? Die zou ik dan vanuit de hoek van de woonkamer naar buiten kunnen brengen en vervolgens over het dak oid naar de plaats van de WP. Er zou dan wel voor 2 groepen aan kabel door die buis moeten en iets zegt me dat dat ook niet mag...
Als je door die loze buis 3 aders van 2,5mm2 kunt trekken die je afzekert op 20a zodat je daarmee 1 nieuwe groep dedicated voor je pana 5J hebt dan gaat dat goed komen met in de unit door lussen. Maar wel fijn om het niet te hoeven combineren met koffiezetapparaten en waterkokers... En je werkt niet met stekkers en contactdozen, maar sluit de aders direct aan in de warmtepomp...

• Aziraphale
  • Nu online
falconz schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:05:
[...]

Als je door die loze buis 3 aders van 2,5mm2 kunt trekken die je afzekert op 20a zodat je daarmee 1 nieuwe groep dedicated voor je pana 5J hebt dan gaat dat goed komen met in de unit door lussen. Maar wel fijn om het niet te hoeven combineren met koffiezetapparaten en waterkokers... En je werkt niet met stekkers en contactdozen, maar sluit de aders direct aan in de warmtepomp...
En als ik een 7J heb? Want die 5J gaat het niet zonder hulp van de ketel trekken, vrees ik...

Waarom heeft de Pana die back-up heater trouwens? Ik zie hem bij andere merken niet voorbij komen en die zouden daardoor wel op 1 groep kunnen. Ik doel dan even specifiek op LG, waar ik ook naar heb gekeken. Panasonic voelt echter om de een of andere reden beter en de kennis er over op het forum is ook een duidelijke pré.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

• Dre
  • Niet online

Dre

pleio65 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:47:
[...]

Ik weet niet hoe traag de 16A zekeringen zijn, maar bij de defrost van 10 minuten zit de stroomsterkte slechts een paar minuten 16 Ampere en de overige tijd fors meer. Geen verstandige keuze dus om de BH bij de WP zekering te plaatsen.
en @t.oswald

Meten is weten en gissen is missen.

B16* kan 30A gedurende 54 seconden bij koude start. Aangezien opwarming kwadratisch is (I^2*R) gaat de tijd hard omhoog bij een lagere stroom.

Vergis je niet dat de meterkast vaak kouder is dan waarop de "16" gebaseerd is bij een automaat. Men is vaak bang als er gedurende beperkte tijd iets meer dan "16" loopt. Er is in de installatiewereld best weinig kennis over de opwarming van installatieautomaten.

Marge aanhouden is goed, maar dan moet je wel goed weten waar de grens ligt.

*=ADA916G B16 Hager 0,03A

Plaatje van t.oswald toont wel weer aan dat het makkelijk met 1×16A kan. Immers 5000-300=4600 kan heel lang op een B16. En je zou ook nog naar 1×20A kunnen als je (te) bang bent. 1 groepje voldoende, 1 kabel voldoende. Ik zie alleen maar voordelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 12-11-2020 21:33 ]

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
vandermark schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:34:
[...]

Ja, worden inderdaad 2 groepen. Extra Lan is ook kleine moeite.

2 of 3k voordeel ontgaat me. Tenzij je erg houdt van detail: Verbruik per dag/week/maand verandert niet met een 2k of 3k pulser ga ik vanuit. Enkel detailgrafieken van afgelopen uur/uren zijn realistischer.
Volgens @thehog is een 2 of 3K pulser zuiverder.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-06 10:35
Aziraphale schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:14:
[...]

En als ik een 7J heb? Want die 5J gaat het niet zonder hulp van de ketel trekken, vrees ik...

Waarom heeft de Pana die back-up heater trouwens? Ik zie hem bij andere merken niet voorbij komen en die zouden daardoor wel op 1 groep kunnen. Ik doel dan even specifiek op LG, waar ik ook naar heb gekeken. Panasonic voelt echter om de een of andere reden beter en de kennis er over op het forum is ook een duidelijke pré.
Is hier al heel veel over geschreven. De 5H zet de backup heater altijd in bij defrosts als de Tr onder de 27 graden ligt en dat is bij mij met alleen VV eigenlijk altijd het geval.

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 12-11-2020 21:39 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:12

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik heb de WH-MDC05F3E5 Een "oude" F serie dus.

Nu heb ik er een Finder op aangesloten sinds een paar weken en kom tot de ontdekking dat ik overdag 6 tot 9 runs maak.
Op avonden staat de pelletkachel namelijk aan.

De radiatoren staan al vol open op de beneden verdieping. De 2 pomp met 2groepjes vloerverwarming staat op standje 1 van de 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spjFMO3jUWsTsK6EsyAyzPA8vug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVk4evsCqOqBRKWJahGrh1jd.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zou ik graag of de water temp verder willen verlagen, OF overgaan op WAR. De handleiding is me niet helemaal duidelijk hoe dit in te stellen.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Dre
  • Niet online

Dre

Dylantje2 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:31:
[...]

@vandermark

Als ik me niet vergis ging het om het standby verbruik (10 Watt) beter te meten. Als de warmtepomp draait zal er weinig verschil zijn. Beide meters zullen wel dezelfde nauwkeurigheid hebben (+/- 1% ofzo). Alleen meer pulsen/kWh is dat je een extreem laag verbruik beter kan zien bij korte logging interval. Je moet immers 2 knippers hebben van het LED'tje. Voor mij zou 1000/kWh voldoende zijn :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 12-11-2020 21:45 ]

• Aziraphale
  • Nu online
t.oswald schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:32:
[...]

Is hier al heel veel over geschreven. De 5H zet de backup heater altijd in bij defrosts als de Tr onder de 27 graden ligt.
Ja, dat hij dat doet weet ik. Maar waarom doet Panasonic dit wel en andere merken niet? Kan zijn dat ik niet goed zoek of lees, maar ik heb dat nog niet helder.

• falconz
Aziraphale schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:14:
[...]

Bij mijn 5H draait de compressor niet meer tijdens een defrost, dus dan is het totaal verbruik alleen van de waterpomp (hooguit 50watt) en van het element (3kW). Als dat bij de 7J ook zo is kan het dus prima. Maar het backup element kan ook bij geschakeld worden als het te lang duurt voor het water opwarmt mbv compressor, en dan wordt het een optelsom van vermogen compressor en element waarbij je bij de 7J een opgenomen vermogen kunt hebben van >2 kW. Dan zou je langere tijd meer dan 5 kW kunnen trekken en dan klapt je automaat wel een keer, zelfs de 20ampere variant. Maar dit zijn geen gangbare scenario's dus ik vermoed dat het zelfs met 7J nog kan. En als het toch niet blijkt te lukken moet je een van de minst belaste groepen die er nu al in de buurt ligt gaan gebruiken om de compressor op te zetten... Weet je zeker dat je die 7J nodig hebt?
En hij heeft de backup heater als extra beveiliging, maar ook voor comfort, zodat niet het warme water uit je radiatoren sterk afgekoeld wordt omdat het gebruikt moet worden voor het ontdooien van je unit...

• Aziraphale
  • Nu online
@falconz Dan snap ik de achtergrond er van en dan heeft het in mijn geval (halve huis radiatoren) zeker een voordeel.

En heb ik de 7J nodig? Goede vraag en ik weet het niet zeker. In het algemene l/w wp topic was het advies voor mijn huis dat ik met een 5kW op de rand zat en met de 7kW voorzichtig was.

Punt is dat ik het met de Elga niet redt als het koud wordt. Hij heeft 4,9kw vermogen, maar daar is (volgens de specs die ik gevonden heb) bij +2 nog maar 3,2 van over. Kun je nagaan wat het resultaat is als het gaat vriezen... Ergens denk ik dan ook dat de 5J best nog wel eens voldoende zou kunnen zijn voor puur verwarmen, zeker als ik op termijn sww niet via de wp zou doen maar via een aparte wpb. Maar ja, moet ik dat risico nemen? Ik wil hem nu namelijk naast de ketel plaatsen, maar het is niet de bedoeling om de ene hybride door de andere te vervangen. Als de Elga eruit gaat dan wil ik ook geen liter gas meer voor verwarmen gebruiken, andere kan ik net zo goed de boel zo laten.

• falconz
Aziraphale schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:52:
@falconz Dan snap ik de achtergrond er van en dan heeft het in mijn geval (halve huis radiatoren) zeker een voordeel.

En heb ik de 7J nodig? Goede vraag en ik weet het niet zeker. In het algemene l/w wp topic was het advies voor mijn huis dat ik met een 5kW op de rand zat en met de 7kW voorzichtig was.

Punt is dat ik het met de Elga niet redt als het koud wordt. Hij heeft 4,9kw vermogen, maar daar is (volgens de specs die ik gevonden heb) bij +2 nog maar 3,2 van over. Kun je nagaan wat het resultaat is als het gaat vriezen... Ergens denk ik dan ook dat de 5J best nog wel eens voldoende zou kunnen zijn voor puur verwarmen, zeker als ik op termijn sww niet via de wp zou doen maar via een aparte wpb. Maar ja, moet ik dat risico nemen? Ik wil hem nu namelijk naast de ketel plaatsen, maar het is niet de bedoeling om de ene hybride door de andere te vervangen. Als de Elga eruit gaat dan wil ik ook geen liter gas meer voor verwarmen gebruiken, andere kan ik net zo goed de boel zo laten.
Tja, ik denk dan meteen: als Dylantje2 z'n tent met een 5H kan warm houden dan kan er veel:) En zeker als je sww met een ander apparaat doet (zou ook mijn advies zijn) heb je alleen nog bij extremen een uitdaging, maar voor die uitzondering zet je een elektrisch kacheltje ergens in een doos op zolder. Ik denk dat er een groot verschil is tussen de pana en de elga! En mocht de 5J het toch niet redden dan is na 1 seizoen omwisselen voor een 7K een koud kunstje, want die heeft dezelfde aansluitingen... Dan word je koning wissel;)

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:49
Aziraphale schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:40:
[...]

Ja, dat hij dat doet weet ik. Maar waarom doet Panasonic dit wel en andere merken niet? Kan zijn dat ik niet goed zoek of lees, maar ik heb dat nog niet helder.
De LG monoblocs zijn niet zo goed gedocumenteerd als de Panasonics, maar ik begrijp dat de kleinere LG's ook een backup heater hebben van 2 x 3kW. Maar misschien is gebruik en aansluiten daarvan optioneel.

• FransvWoerkom
Dylantje2 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:31:
[...]

Bij een energieverbruik van 1 watt zie je bij een kWh-meter met 1000 pulsen per kWh dus eens per uur een puls. Of als je geluk hebt 2, of bij pech geen. Bij 2000 of 3000 pulsen wordt dat niet veel beter. Hoe langer je wacht, hoe "zuiverder" het resultaat maar hoe minder je eraan hebt. Bij electronische frequentiemeters heb je zo'n zelfde situatie bij lage frequenties. Bij 1Hz moet je gemiddeld een seconde wachten om iets te zien en dan nog heel onzuiver. Om dat te ondervangen maten we 50 jaar geleden niet de frequentie f, maar het tijdverloop T tussen gebeurtenissen. Met de rekenliniaal of calculator rekenden we uit T de frequentie f=1/T uit. Dat kostte vaak minder dan een minuut. Helemaal mooi waren frequentiemeters met ingebouwde calculator die die berekening automatisch uitvoerden. Maar toen waren we alweer 10 jaar verder. Datzelfde kun je met de pulsen uit een kWh meter: meet de tijd in milliseconden tussen twee pulsen of de eerste en de elfde of de eerste en de 101ste en je berekent het vermogen in minstens drie cijfers nauwkeurig. Alleen moet je bij 1 watt nog steeds een uur, een half uur of 20 minuten wachten. Ben je echt geïnteresseerd in het vermogen, bijvoorbeeld om meteen aan de knoppen te draaien, neem dan een kWh meter met M-bus. Die zijn er al voor 50 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door FransvWoerkom op 13-11-2020 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@FransvWoerkom 20 euro voor een Eastron met modbus kan ook al, RS485 naar TCP en gaan met die banaan ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 20:17
vandermark schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:34:
[...]

Ja, worden inderdaad 2 groepen. Extra Lan is ook kleine moeite.

2 of 3k voordeel ontgaat me. Tenzij je erg houdt van detail: Verbruik per dag/week/maand verandert niet met een 2k of 3k pulser ga ik vanuit. Enkel detailgrafieken van afgelopen uur/uren zijn realistischer.
Meer imp/kwh betekend meer/snellere pulses voor een zelfde verbruik. Omdat Watt berekend wordt door de tijd tussen twee pulsjes is een kWh meter met meer imp/kwh nauwkeuriger bij laag/standby vebruik. Het reageert hierdoor ook sneller op veranderingen in de verbruik.

Als je alleen in kWh geinteresseerd bent maakt het inderdaad niet uit.

Maar de Watt heb je nodig om uiteindelijk je COP te berekenen. Meer imp/kwh is dus uiteindelijk een nauwkeurigere COP.

[ Voor 4% gewijzigd door thehog op 13-11-2020 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 22:11
vandermark schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:59:
Vandaag het heishamon bordje binnen (tx voor supersnelle verzending @thehog!). Grappig hoe klein die is, in mijn perceptie vanaf de foto's had ik minimaal 10x10cm verwacht :)
Ik had hetzelfde _O-

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat zou een flinke cn-cnt connector betekenen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 14-06 20:46
thehog schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 07:42:
[...]
Maar de Watt heb je nodig om uiteindelijk je COP te berekenen. Meer imp/kwh is dus uiteindelijk een nauwkeurigere COP.
Dat ben ik niet met je eens... Je hebt energie over een bepaalde tijd nodig, nu geeft de Pana helaas tot dit moment alleen de actuele vermogens weer, maar eigenlijk wil je een totaaltelling hebben. Dat geeft je meer inzicht dan een actuele COP berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Aziraphale schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:52:

Wat een aardig ding is om je achterhoofd te houden is dat een 5J en een 7J technisch nagenoeg gelijk zijn in tegenstelling tot de 5H en de 7H. Daar was de 5H voorzien van een kleinere compressor waardoor hij op een lager vermogen kan draaien wat een voordeel is voor een hoop woningen.

Als het prijsverschil klein is tussen een 5J en een 7J zou ik voor de 7J gaan, dan heb je iets meer vermogen beschikbaar zonder dat je echt inlevert op andere punten. SWW maken wordt dan in de toekomst ook veel makkelijker, lees dat kan op een lager vermogen of sneller, net welk van de twee je voorkeur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Dus ook geen lager minimumafgitevermogen ivm pendelen enzo? Kan daar geen specs over terugvinden, maar de iets lagere COP van de 7kW impliceert dat er toch wel iets meer verschilt? De aanschafprijs is inderdaad nagenoeg gelijk met de 100 euro extra subsidie voor de 7kW.

[ Voor 64% gewijzigd door HarmoniousVibe op 13-11-2020 09:24 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:59:
Dus ook geen lager minimumafgitevermogen ivm pendelen enzo?
5,7 en 9 is allemaal dezelfde machine

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Dus ook geen lager minimumafgitevermogen ivm pendelen enzo? Kan daar geen specs over terugvinden, maar de iets lagere COP van de 7kW impliceert dat er toch wel iets meer verschilt? De aanschafprijs is inderdaad nagenoeg gelijk met de 100 euro extra subsidie voor de 7kW.
Nee, minimaal vermogen is ongeveer 1.8 kW volgens Panasonic, maar in de praktijk ligt dat meer in de buurt van de 2.5 kW thermisch.

Zie dit bericht: mrbullet in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

[ Voor 9% gewijzigd door Ep Woody op 13-11-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:08
@thehog Ik heb de spullen besteld om een nieuwe kabel te maken zodat ik de WP kan bedienen met de Heishamon.

Zou jij / iemand een overzicht kunnen maken hoe aansluitingen moeten. En hoe ik op de connector pin 1 t/m 4 / 5 tel? Ik snap dat 5v naar 5v moet, GND naar GND, Rx naar Tx en Tx naar Rx, maar niet doe dat in de connector zit t.o.v. de 'lipjes'.

Het lijkt me ook handig om zo'n plaatje te hebben voor de mensen die alvast een kabel willen maken voordat ze de Panasonic in huis hebben.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
falconz schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:16:
[...]

Tja, ik denk dan meteen: als Dylantje2 z'n tent met een 5H kan warm houden dan kan er veel:) En zeker als je sww met een ander apparaat doet (zou ook mijn advies zijn) heb je alleen nog bij extremen een uitdaging, maar voor die uitzondering zet je een elektrisch kacheltje ergens in een doos op zolder. Ik denk dat er een groot verschil is tussen de pana en de elga! En mocht de 5J het toch niet redden dan is na 1 seizoen omwisselen voor een 7K een koud kunstje, want die heeft dezelfde aansluitingen... Dan word je koning wissel;)
En heb ik een probleem met koningin wissel, vrees ik... :+

Maar er kan inderdaad veel, maar qua aansluiting gaat een 5kW me niet helpen omdat die (als ik het goed lees) ook op 2 groepen moet en dat ook betekent dat ik 2 kabels zal moeten trekken.
Ep Woody schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:52:
[...]

Wat een aardig ding is om je achterhoofd te houden is dat een 5J en een 7J technisch nagenoeg gelijk zijn in tegenstelling tot de 5H en de 7H. Daar was de 5H voorzien van een kleinere compressor waardoor hij op een lager vermogen kan draaien wat een voordeel is voor een hoop woningen.

Als het prijsverschil klein is tussen een 5J en een 7J zou ik voor de 7J gaan, dan heb je iets meer vermogen beschikbaar zonder dat je echt inlevert op andere punten. SWW maken wordt dan in de toekomst ook veel makkelijker, lees dat kan op een lager vermogen of sneller, net welk van de twee je voorkeur heeft.
Verschil in aanschaf is bij RjTec 300 euro en dan na subsidie 100 euro. Dan ga ik inderdaad liever voor de 7kW, als ik toch al die kabels moet trekken en dus geen voordeel heb van een 5kW. Maar dat wordt dus even een uitdaging en niet iets wat ik zonder installateur (en dus op korte termijn) kan gaan regelen, helaas. De optie van 1 kabel achter een 20A automaat en dan splitsen vind ik niet echt een optie, want dan hou ik het risico dat er een keer wat ploft. Doe ik het liever in 1 keer goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Aziraphale op 13-11-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Aziraphale schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:34:
[...]

En heb ik een probleem met koningin wissel, vrees ik... :+

Maar er kan inderdaad veel, maar qua aansluiting gaat een 5kW me niet helpen omdat die (als ik het goed lees) ook op 2 groepen moet en dat ook betekent dat ik 2 kabels zal moeten trekken.

[...]

Verschil in aanschaf is bij RjTec 300 euro en dan na subsidie 100 euro. Dan ga ik inderdaad liever voor de 7kW, als ik toch al die kabels moet trekken en dus geen voordeel heb van een 5kW. Maar dat wordt dus even een uitdaging en niet iets wat ik zonder installateur (en dus op korte termijn) kan gaan regelen, helaas.
Tja regeltjes......
In mijn meterkast zijn er heel veel groepen door gelust, er zitten namelijk meerdere slaapkamers op één automaat. Zou dat niet mogen misschien?
Dus ik heb voor veilgheid (kabel overbelasten ) een 5×2.5 kabel genomen, is lekker goedkoop, en twee aders bij elkaar gedraaid, gekleurde tape omheen om aan te geven dat het één draad is en klaar, nu is het dus 5 kwadraat, en dat beveiligen met 20 ampère is geen probleem. In de wp heb ik vervolgens de twee slaapkamers aan elkaar geknoopt.
Net zoals ze dat in de industrie ook doen, alleen dan hebben ze mooie koper strippen die als draad brug dienen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ep Woody schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:27:
[...]

Nee, minimaal vermogen is ongeveer 1.8 kW volgens Panasonic, maar in de praktijk ligt dat meer in de buurt van de 2.5 kW thermisch.

Zie dit bericht: mrbullet in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
Helemaal top! Dan zie ik inderdaad weinig reden om voor de 5 te gaan. De COP is dan gewoon iets lager omdat de 7kW gewoon sneller is neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:42:
[...]

Tja regeltjes......
In mijn meterkast zijn er heel veel groepen door gelust, er zitten namelijk meerdere slaapkamers op één automaat. Zou dat niet mogen misschien?
Dus ik heb voor veilgheid (kabel overbelasten ) een 5×2.5 kabel genomen, is lekker goedkoop, en twee aders bij elkaar gedraaid, gekleurde tape omheen om aan te geven dat het één draad is en klaar, nu is het dus 5 kwadraat, en dat beveiligen met 20 ampère is geen probleem. In de wp heb ik vervolgens de twee slaapkamers aan elkaar geknoopt.
Net zoals ze dat in de industrie ook doen, alleen dan hebben ze mooie koper strippen die als draad brug dienen....
Ja, bij mij zitten er ook meerdere ruimtes op 1 groep, tot een combinatie van beneden en boven aan toe. Maar als ik die WP via een dikkere kabel (wordt leuk trekken door zo'n buisje...) aan een 20A automaat knoop, dan heb ik toch niet hetzelfde als 2 x 16A automaten? Waar het mij om gaat is dat ik niet wil dat (in een zeeeer uitzonderlijk geval) WP en BH beide los gaan en mijn 20A automaat er uit klapt. Maak ik me niet populair mee, zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:44:
[...]

Helemaal top! Dan zie ik inderdaad weinig reden om voor de 5 te gaan. De COP is dan gewoon iets lager omdat de 7kW gewoon sneller is neem ik aan?
Of omdat hij op een iets hoger vermogen getest is? De COP bij het leveren van 7 kW zal iets lager liggen dan als je 5kW vraagt. Zeker als alle belangrijke onderdelen verder gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:31:
@thehog Ik heb de spullen besteld om een nieuwe kabel te maken zodat ik de WP kan bedienen met de Heishamon.

Zou jij / iemand een overzicht kunnen maken hoe aansluitingen moeten. En hoe ik op de connector pin 1 t/m 4 / 5 tel? Ik snap dat 5v naar 5v moet, GND naar GND, Rx naar Tx en Tx naar Rx, maar niet doe dat in de connector zit t.o.v. de 'lipjes'.

Het lijkt me ook handig om zo'n plaatje te hebben voor de mensen die alvast een kabel willen maken voordat ze de Panasonic in huis hebben.
Je had de kabel ook bij mij kunnen bestellen he :)
Kabel is gewoon 'recht'. Dus pin 1 op pin1 , pin 2 op pin2 etc. Niet nadenken dat tx op rx moet dus.
Pin 4 mag je overslaan, is 12v doen we niks mee. Maar aansluiten mag ook wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WwUxovx6DJq92n0pO5rhmfnWXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/21XTqgf6rEdJa9AN0w1ybOQv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door thehog op 13-11-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ep Woody schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:39:
[...]

Dat ben ik niet met je eens... Je hebt energie over een bepaalde tijd nodig, nu geeft de Pana helaas tot dit moment alleen de actuele vermogens weer, maar eigenlijk wil je een totaaltelling hebben. Dat geeft je meer inzicht dan een actuele COP berekening.
Tja de ene wil een COP van een bepaald moment weten. Anderen over een bepaalde periode.
Feit is dat je met meer imp/kwh nauwkeuriger kan rekenen met de tijd tussen de pulsjes om de Watt van warmtepomp op een bepaald moment te weten. Of je nou echt perse 2000 of 3000 imp/kwh moet hebben durf ik echt niet te zeggen. 1000 werkt in meeste gevallen ook wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
twain4me schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:38:
[...]

Dat zou een flinke cn-cnt connector betekenen. :+
Ja die is wel flink (relatief gezien) :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkEd-2sRjeGYenxdaYgav5ngJfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBbhLD974mKk4zJybXyFaqh1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:42:
[...]

Dus ik heb voor veilgheid (kabel overbelasten ) een 5×2.5 kabel genomen, is lekker goedkoop, en twee aders bij elkaar gedraaid, gekleurde tape omheen om aan te geven dat het één draad is en klaar, nu is het dus 5 kwadraat, en dat beveiligen met 20 ampère is geen probleem.
volgens mij is 2x een 2.5x2.5 kabel geen 5x5 kabel.
Een 2.5 kabel heeft een opervlakte van 2.5x2.5= 6.25. Dat 2x is 12,5. Dat is de helft van een 5x5=25 kabel.
Het is ongeveer een 3.5x3.5 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Aziraphale schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:46:
[...]

Ja, bij mij zitten er ook meerdere ruimtes op 1 groep, tot een combinatie van beneden en boven aan toe. Maar als ik die WP via een dikkere kabel (wordt leuk trekken door zo'n buisje...) aan een 20A automaat knoop, dan heb ik toch niet hetzelfde als 2 x 16A automaten? Waar het mij om gaat is dat ik niet wil dat (in een zeeeer uitzonderlijk geval) WP en BH beide los gaan en mijn 20A automaat er uit klapt. Maak ik me niet populair mee, zullen we maar zeggen.
Het komt echt niet boven 5000 watt uit hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
DanTm schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:35:
[...]

Een 2.5 kabel heeft een opervlakte van 2.5x2.5= 6.25. Dat 2x is 12,5. Dat is de helft van een 5x5=25 kabel.
Oh jij denkt dat ie 2.5 mm doorsnede is haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thehog schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:52:
[...]

Je had de kabel ook bij mij kunnen bestellen he :)
Kabel is gewoon 'recht'. Dus pin 1 op pin1 , pin 2 op pin2 etc. Niet nadenken dat tx op rx moet dus.
Pin 4 mag je overslaan, is 12v doen we niks mee. Maar aansluiten mag ook wel.

[Afbeelding]
Als je een kant en klare CNT kabel hebt liggen dan heel graag. Je zei eerder van niet. Ik heb het voor elkaar, maar vraag me niet hoe. Idealiter vervang ik hem z.s.m. voor een zelfde kabel als jouw NMODE kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:01:
[...]

Als je een kant en klare CNT kabel hebt liggen dan heel graag. Je zei eerder van niet. Ik heb het voor elkaar, maar vraag me niet hoe. Idealiter vervang ik hem z.s.m. voor een zelfde kabel als jouw NMODE kabel.
CNT (de normale) heb ik zeker liggen (1 meter, 2 meter, 5 meter, zie tindie store).
NMODE (voor listen only als je hem naast een bestaande CZ-TAW1 wil aansluiten) heb ik niet liggen. Die pinout is ook anders dan hierboven.

Welke heb jij nodig?

edit: dit is de layout voor een kabel naar de NMODE aansluiting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBcgq1_PzFqOmvsZipEkzKrFSdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAeqv2iOIVEUYJcGfMLutkRW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door thehog op 13-11-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thehog schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:05:
[...]

CNT (de normale) heb ik zeker liggen (1 meter, 2 meter, 5 meter, zie tindie store).
NMODE (voor listen only als je hem naast een bestaande CZ-TAW1 wil aansluiten) heb ik niet liggen. Die pinout is ook anders dan hierboven.

Welke heb jij nodig?
Degene waarmee ik de WP kan bedienen via de Heishamon :) Ik bedoelde dus de NMODE.

Het zou heel fijn zijn als er iemand is die die voor me zou kunnen maken of kan vertellen hoe ik er anders aan kom. Nu werkt het wel, maar niet als langdurige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
CurlyMo schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:12:
[...]

Degene waarmee ik de WP kan bedienen via de Heishamon :) Ik bedoelde dus de NMODE.

Het zou heel fijn zijn als er iemand is die die voor me zou kunnen maken of kan vertellen hoe ik er anders aan kom. Nu werkt het wel, maar niet als langdurige oplossing.
Ik heb net de stekkertjes binnen van Conrad. Uitleg staat op github, inclusief bestel nummers van conrad)
Met de foto van hierboven al helemaal geen probleem meer.
Ga ik binnenkort eens netjes doen (leker een keertje 's-avonds priegelen).
Schoonvader wil nog niet aan de heishamon voor de besturing (komt nog wel).
Ik ben al om. Alles werkt, alleen dual zone aan en uit zetten nog niet, maar dat komt nog wel.
Zolang ik thuis werk toch niet zo interresant ;)
Kan ik nog naar de bediening lopen. |:(

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
pgeene schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:38:
[...]

Ik heb net de stekkertjes binnen van Conrad. Uitleg staat op github, inclusief bestel nummers van conrad)
Met de foto van hierboven al helemaal geen probleem meer.
Kom maar terug als je het voor elkaar hebt ;) Ik heb vandaag ook alles van Conrad binnen gekregen, maar ik krijg die pinnen op geen enkele kabel fatsoenlijk gekrompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:58:
[...]

Het komt echt niet boven 5000 watt uit hoor
Geloof ik direct, maar als ik toch nieuwe kabels moet gaan trekken dan maakt 1 of 2 groepen ook niet meer uit. Eerst maar eens even rustig uit gaan zoeken hoe die bekabeling dan zou moeten gaan lopen voordat ik verder ga. Ik had gedacht dat het simpelweg een kwestie zou zijn van waterzijdig aansluiten en dan stekker(s) er in, maar nu vereist het toch even wat meer planning en een elektricien. Maar even kijken wanneer hem dat gaat worden, misschien wordt het nu een leuk projectje voor mijn 6 weken ouderschapsverlof. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:12:
[...]

Nee dan heb je dus de standaard CNT kabel nodig en die heb ik gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thehog schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:44:
[...]

Nee dan heb je dus de standaard CNT kabel nodig en die heb ik gewoon :)
Je zegt dus dat je met die 5 polige kabel (aan de WP kant) hem ook kan bedienen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
DanTm schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:35:
[...]

2 aders van 2.5mm2 zijn samen 5 mm2. 2.5mm2 + 2.5mm2 = 5 mm2.

Het zijn aders met een oppervlakte van 2.5mm2 en niet 2.5 bij 2.5 mm. Of 2.5 mm diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:45:
[...]

Je zegt dus dat je met die 5 polige kabel (aan de WP kant) hem ook kan bedienen?
Ja want dat is de normale aansluiting waar normaal gesproken de CZ-TAW1 internet module in zit. We gebruiken voor heishamon dus exact dezelfde kabel (zodat je de heishamon aan de kabel van de cz-taw1 kan hangen).
Enige reden om die andere (4 polige, NMODE) te gebruiken als je de heishamon tegelijk (in listen only) wil aansluiten naast de CZ-TAW1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thehog schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:49:
[...]

Ja want dat is de normale aansluiting waar normaal gesproken de CZ-TAW1 internet module in zit. We gebruiken voor heishamon dus exact dezelfde kabel (zodat je de heishamon aan de kabel van de cz-taw1 kan hangen).
Enige reden om die andere (4 polige, NMODE) te gebruiken als je de heishamon tegelijk (in listen only) wil aansluiten naast de CZ-TAW1.
Ok, ik weet niet beter dan dat ik dat meerdere malen gevraagd had en dat elke keer werd aangegeven dat je de 4 aderige kabel nodig hebt daarvoor.

Maar goed, dan gaat mijn broddelwerk weer uit de WP en sluit ik de standaard 4 -> 5 kabel weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:51:
[...]

Ok, ik weet niet beter dan dat ik dat meerdere malen gevraagd had en dat elke keer werd aangegeven dat je de 4 aderige kabel nodig hebt daarvoor.

Maar goed, dan gaat mijn broddelwerk weer uit de WP en sluit ik de standaard 4 -> 5 kabel weer aan.
Misschien zit de verwarring dat het wel een 4-aderige kabel is maar de connector (aan beide kanten!) 5 polig is (waarvan pin 4 dus niet gebruikt wordt).

[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 13-11-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thehog schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:52:
[...]

Misschien zit de verwarring dat het wel een 4-aderige kabel is maar de connector (aan beide kanten!) 5 polig is.
Ik weet niet wat ik aan het typen ben :p Ik ga de andere kabel weer gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:53:
[...]

Ik weet niet wat ik aan het typen ben :p Ik ga de andere kabel weer gebruiken.
Geeft niet. Ligt niet aan jouw. Ik ben je ook kwijt soms :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:01:
[...]

you are right.. i am wrong :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
En toen was mijn ESPEasy Domotica voor de WP is klaar :)

Wanneer code er omslachtig uit lijkt te zien, dan is dat om om de beperkingen van ESPEasy heen te werken ;)

Tasks:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 3: Dummy device (dummy)     1) aan            2) uit            3) telleA         4) tellerU
 4: MQTT Import  (MQTT)      1) HeatpumpState  2) RoomTemp       3) OutsideTemp    4) CompressorFreq
 5: DS18B20 temp (temp)      1) temperature
 6: MQTT Import  (MQTT1)     1) MainOutletTemp 2) MainInletTemp  3) MainTargetTemp 4) PumpFlow
 7: Dummy Device (cache)     1) NewTargetTemp  2) PrevOutletTemp 3) Teller         4) Offset
 8: Dummy Device (WAR)       1) Taanvoer1      2) Tbuiten1       3) Taanvoer2      4) Tbuiten2
 9: Dummy Device (WAR1)      1) MaxTargetTemp  2) RekenenDTb     3) RekenenDTa
10: Dummy Device (cache1)    1) Teller         2) Nachtverlaging 3) T1             4) T2
11: Dummy Device (afdwingen) 1) Uit
12: Dummy Device (cache2)    1) targetTempDiff

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
on System#Boot do
  timerSet,1,300
  event,setWar
  event,setThermostaat
endon

on setWar do
  taskValueSet 8,1,36
  taskValueSet 8,2,8
  taskValueSet 8,3,45
  taskValueSet 8,4,-10
  event,berekenWar
endon

on setThermostaat do
  taskValueSet 10,2,-2
  taskValueSet 10,3,20.75
  taskValueSet 10,4,20.25
endon

Aangezien ESPEasy geen variabele bewaard na een herstart, slaan we de variabelen op in een functie die aangeroepen wordt na elke herstart. De thermostaat heeft een shift die de nachtverlaging bepaalt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
on Rules#Timer=5 do
  if [MQTT1#MainOutletTemp] < [WAR1#MaxTargetTemp]
    TaskValueSet 7,3,[cache#Teller]+1
    TaskValueSet 10,1,[cache#Teller]%60
    if [cache#Teller] > 120
      TaskValueSet 7,3,61
    endif
    if [cache1#Teller] = 0
      TaskValueSet 7,4,[cache#Offset]+2

if [MQTT#HeatpumpState] = 1
        timerSet,4,1
      endif
    endif
  else
    TaskValueSet 7,3,0
    TaskValueSet 7,4,0
  endif
  timerSet 5,5
endon

Timer 5 telt in 5 secondes.

Timer 5 volgt of het niet te lang duurt voordat de Ta een graad omhoog gaat. Zo ja, verhoog dan de doel temperatuur met 2 graden zodat de compressor langzaam om meer vermogen wordt gevraagd. Dit herhaalt zich totdat de Ta binnen 5 minuten één graad omhoog gaat. De modulus 60 is bedoeld om niet in conflict te komen met Timer 6 die op de kleiner dan 1 minuten let.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
on temp#temperature do
  timerSet,1,300

if %systime% > 06:30:00 and %systime% < 23:00:00
    if [cache1#Nachtverlaging] = 0
      event,setThermostaat
    endif
  else
    if [cache1#Nachtverlaging] != 0
      taskValueSet 10,3,[cache1#T1]+[cache1#Nachtverlaging]
      taskValueSet 10,4,[cache1#T2]+[cache1#Nachtverlaging]
      taskValueSet 10,2,0
    endif
  endif

taskValueSet 12,1,[cache1#T1]-[temp#temperature]

if [temp#temperature] > [cache1#T1] and [dummy#uit] = 0 and [afdwingen#uit] = 0
     TaskValueSet 3,4,[dummy#tellerU]+1
     if [dummy#tellerU] > 3
       TaskValueSet 3,1,0
       TaskValueSet 3,2,1
       event,ResetTeller
       timerSet,3,120
     endif
  endif

if [temp#temperature] < [cache1#T2] and [dummy#aan] = 0 and [afdwingen#uit] = 0
     TaskValueSet 3,3,[dummy#tellerA]+1
     if [dummy#tellerA] > 3
       TaskValueSet 3,1,1
       TaskValueSet 3,2,0
       event,ResetTeller
       timerSet,3,120
     endif
  endif

if [temp#temperature] <= [cache1#T1] and [temp#temperature] >= [cache1#T2]
    event,resetDummy
  endif
endon

Het thermostaat gedeelte. Op basis van een bepaalde temperatuur moet de WP aan of juist uit. De teller is bedoeld om niet op basis van elke fluctuatie te schakelen net als de Timer 3 met een timeout van 5 minuten. De tijd parameters spreken voor zich.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
on MQTT#HeatpumpState=1 do
  if [dummy#uit] != 1
    event,WPaan
  endif
endon

on MQTT#HeatpumpState=0 do
  if [dummy#aan] != 1
    event,WPuit
  endif
endon

Volg ook de daadwerkelijke status van de warmtepomp zelf, mocht die aangezet worden buiten de ESP om.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
on Rules#Timer=3 do
  if [dummy#uit] = 1
    SendToHTTP 10.0.2.124,80,/command?SetHeatpump=0
    event,WPuit
  endif

if %systime% > 06:30:00 and %systime% < 23:00:00
    if [dummy#aan] = 1
      SendToHTTP 10.0.2.124,80,/command?SetHeatpump=1
      event,WPaan
    endif
  endif

timerSet,3,0
endon

Timer 3 telt dus in 5 minuten.

Timer 3 wordt aangezet door de thermostaat en zet de WP aan danwel uit.

code:
1
2
3
4
on ResetTeller do
  TaskValueSet 3,3,0
  TaskValueSet 3,4,0
endon

Reset de teller die Timer 3 bediend.

code:
1
2
3
4
5
6
on MQTT1#MainOutletTemp do
  if [MQTT#HeatpumpState] = 0
    event,syncTemp
    event,sendNewTemp
  endif
endon

Als de Ta veranderd, veranderd dan de doel temperatuur mee.

code:
1
2
3
4
5
6
on ResetDummy do
  TaskValueSet 3,1,0
  TaskValueSet 3,2,0
  event,ResetTeller
  timerSet,3,0
endon

Reset Timer 3 en alle omliggende logica.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
on WPaan do
  TaskValueSet 3,1,2
  TaskValueSet 3,2,0
  if [MQTT#OutsideTemp] > 2
    timerSet,4,60
    if [MQTT#OutsideTemp] < 6 or [cache2#targetTempDiff] >= 1
      timerSet,5,5
      timerSet,6,1
    else
      timerSet,5,0
      timerSet,6,0
    endif
  else
    timerSet,4,0
    timerSet,5,0
    timerSet,6,0
    SendToHttp 10.0.2.124,80,/command?SetZ1HeatRequestTemperature=[WAR1#MaxTargetTemp]
  endif
endon

Zet de WP aan en pas de bedieningsvariabelen aan 3,[1,2] = 1 betekent dat Timer 3 is geactiveerd, 3,[1,2] = 2 betekent dat de WP aan of uit is. Afhankelijk van de buiten temperatuur wordt de compressor meer of minder beperkt in zijn vermogen. Timer 5 zorgt voor minimaal vermogen logica. Timer 6 voor de logica om de compressor te boosten als de Ta te traag opwarmt. Wanneer beide timers uit staan, dan wordt de standaard functionaliteit weer in gang gezet. Zorg dat die eerste Tb setpoint boven de DF temperatuur staat als je radiatoren hebt. Anders koelt de kamer telkens te snel af na een DF.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
on WPuit do
  TaskValueSet 3,1,0
  TaskValueSet 3,2,2
  TaskValueSet 7,3,0
  timerSet,4,0
  timerSet,5,0
  timerSet,6,0
endon

Functie om de WP uit te zetten incl. het resetten van alle variabelen en timers.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
on syncTemp do
  if [MQTT1#MainOutletTemp] >= 20 and [MQTT1#MainOutletTemp] <= [WAR1#MaxTargetTemp] and [MQTT1#MainOutletTemp] != [MQTT1#MainTargetTemp]
    TaskValueSet 7,1,[MQTT1#MainOutletTemp]
  endif
endon

on sendNewTemp do
  if [cache#NewTargetTemp] < 20
     TaskValueSet 7,1,20
  endif
  if [cache#NewTargetTemp] > [WAR1#MaxTargetTemp]
     TaskValueSet 7,1,[WAR1#MaxTargetTemp]
  endif
  if [cache#NewTargetTemp] != [MQTT1#MainTargetTemp]
    SendToHttp 10.0.2.124,80,/command?SetZ1HeatRequestTemperature=[cache#NewTargetTemp]
  endif
endon

Functie om de nieuwe doel temperatuur te bepalen a.d.v. de aanvoer temperatuur en de WAR doel temperatuur.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
on Rules#Timer=4 do
    event,syncTemp
    if [MQTT#CompressorFreq] = 0
      TaskValueSet 7,1,[cache#NewTargetTemp]+5
      TaskValueSet 7,4,-1
    else
      TaskValueSet 7,1,[cache#NewTargetTemp]+[cache#Offset]
    endif
    event,sendNewTemp
  endif

timerSet,4,60
endon

Timer 4 telt per minuut.

Timer 4 zorgt voor het daadwerkelijk aanpassen van de Ta a.d.v. de doeltemperatuur en de gevraagde offset.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
on Rules#Timer=6 do
    if [cache#PrevOutletTemp] != [MQTT1#MainOutletTemp]
      if [cache#PrevOutletTemp] < [MQTT1#MainOutletTemp]
        if [MQTT1#MainOutletTemp] < [WAR1#MaxTargetTemp]
          if [cache#Teller] < 60
            TaskValueSet 7,4,[cache#Offset]-2
          endif
          if [cache#Offset] < -1
            TaskValueSet 7,4,-1
          endif
          timerSet,4,1
        endif
        TaskValueSet 7,3,0
      endif
      TaskValueSet 7,2,[MQTT1#MainOutletTemp]
    endif
  endif
  timerSet,6,1
endon

Timer 6 telt per seconde.

Timer 6 zorgt ervoor dat wanneer de Ta binnen de gewenste 1 minute omhoog gaat, de compressor minder snel kan gaan draaien. De offset wordt dan omlaag gebracht.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
on SetWARTaanvoer1 do
  TaskValueSet 8,1,%eventvalue%
endon

on SetWARTbuiten1 do
  TaskValueSet 8,2,%eventvalue%
  event,berekenWar
endon

on SetWARTaanvoer2 do
  TaskValueSet 8,3,%eventvalue%
  event,berekenWar
endon

on SetWARTbuiten2 do
  TaskValueSet 8,4,%eventvalue%
  event,berekenWar
endon

Aanpassen van de WAR via REST API calls (alleen niet persistent)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
on [MQTT#OutsideTemp] do
  event,berekenWar
endon

on berekenWar do
  TaskValueSet 9,2,0
  TaskValueSet 9,3,0
  if [MQTT#OutsideTemp] >= [WAR#Tbuiten1]
    TaskValueSet 9,1,[WAR#Taanvoer1]
  elseif [MQTT#OutsideTemp] <= [WAR#Tbuiten2]
    TaskValueSet 9,1,[WAR#Taanvoer2]
  else
    TaskValueSet 9,2,[WAR#Tbuiten1]-[WAR#Tbuiten2]
    TaskValueSet 9,3,[WAR#Taanvoer2]-[WAR#Taanvoer1]
    TaskValueSet 9,3,[WAR1#RekenenDTa]/[WAR1#RekenenDTb]
    if [MQTT#OutsideTemp] > 0
      TaskValueSet 9,2,[WAR#Tbuiten1]-[MQTT#OutsideTemp]
    else
      TaskValueSet 9,2,[WAR#Tbuiten1]+[MQTT#OutsideTemp]
    endif
    if [WAR1#RekenenDTb] < 0
      TaskValueSet 9,2,[WAR1#RekenenDTb]*-1
    endif
    TaskValueSet 9,3,[WAR1#RekenenDTa]*[WAR1#RekenenDTb]
    TaskValueSet 9,1,[WAR1#RekenenDTa]+[WAR#Taanvoer1]
    if [WAR1#MaxTargetTemp] > [WAR#Taanvoer2]
      TaskValueSet 9,1,[WAR#Taanvoer2]
    endif
    if [WAR1#MaxTargetTemp] < [WAR#Taanvoer1]
      TaskValueSet 9,1,[WAR#Taanvoer1]
    endif
  endif

if [MQTT#OutsideTemp] <= 0
    SendToHttp 10.0.2.124,80,/command?SetZ1HeatRequestTemperature=[WAR1#MaxTargetTemp]
  endif
endon

Opnieuw berekenen van de doeltemperatuur a.d.v. WAR wanneer de buitentemperatuur veranderd.

Dit draait op een Wemos D1 met een DS18B20, twee DummyDevices, en twee Generic MQTT imports waarmee ik de WP aan/uit status, temperaturen en compressor frequentie ontvang.

Met dank aan @CurlyMo voor zijn REST API toevoeging aan de Heishamon :+

[ Voor 217% gewijzigd door CurlyMo op 10-12-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 20:46
Atomic2005 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:40:
Ik heb de WH-MDC05F3E5 Een "oude" F serie dus.

Nu heb ik er een Finder op aangesloten sinds een paar weken en kom tot de ontdekking dat ik overdag 6 tot 9 runs maak.
Op avonden staat de pelletkachel namelijk aan.

De radiatoren staan al vol open op de beneden verdieping. De 2 pomp met 2groepjes vloerverwarming staat op standje 1 van de 3.

[Afbeelding]

Nu zou ik graag of de water temp verder willen verlagen, OF overgaan op WAR. De handleiding is me niet helemaal duidelijk hoe dit in te stellen.
Ik begrijp je vraag misschien niet goed maar de Pana regelt gewoon weersafhankelijk (WAR). De stooklijn kun je verstellen (zie handleiding "Temperatuurinstelling van het systeem") maar je kunt ook met de shift functie de hele stooklijn verschuiven.
Ik lees echter niets over wat het systeem doet qua temperatuur; wordt het te heet of blijft het te koud in huis? Dat zou de aanleiding moeten zijn om de stooklijn te veranderen. Ik lees alleen iets over 6 tot 8 runs per dag. Dat lijkt me heel normaal met radiatoren en is geen reden om de stooklijn te veranderen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zou dit plaatje en die van de standaard kabel op je github zetten. Dat biedt alle duidelijkheid die DIY'ers nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:19:
[...]

Ik zou dit plaatje en die van de standaard kabel op je github zetten. Dat biedt alle duidelijkheid die DIY'ers nodig hebben.
Ga ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Was al eerder beantwoord.

[ Voor 15% gewijzigd door FransvWoerkom op 13-11-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@HarmoniousVibe
Nadeel van een 7 kW machine ten opzichte van een 5 kW is dat je die niet kan begrenzen. Je gaat dus altijd volgas starten met SWW en CV bedrijf. Ik zou de vraag omdraaien: wat voor nadelen denk je te ervaren van de 5 kW :)

Waarom die COP anders is weet ik niet. @FransvWoerkom schreef dat de COP bij andere vermogens bepaald wordt. Weet @FransvWoerkom bij welke vermogens 5 en 7 kW dan getest zijn want ik heb dat nooit kunnen vinden.?

@Aziraphale
Extra groepje is dan alleen voor je nachtrust, maar technisch gewoon niet nodig. Enuh, trek wel 2×30A hé conform handleiding :9 :P

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 13-11-2020 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
@Dre Dat snap ik, maar als ik toch bezig ben dan maken een extra groep en kabel ook niks meer uit. Liefste had ik hem gewoon in twee stopcontacten gestopt, maar ja... Als dat niet kan, dan maar officieel. Moet er daarna ook niks meer bij hoeven, want volgens mij passen twee automaten nog net op de onderste rail naast de panelen. Moeten het alleen geen alamats van 2 units breed zijn, maar volgens mij zijn die er ook wel van 1 breed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Aziraphale
Om eerlijk te zijn weet ik niet waarom een Panasonic 5 kW niet in een stopcontact mag. Een friteuse verbruikt meer. Ik vind het persoonlijk wel netter om het met een vaste kabel te installeren.

Ik zie geen voordelen van 2 groepen, en alleen maar nadelen qua materialen (milieu, kosten) en arbeid.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 13-11-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
@Dre Jij zou dan 1 x 20A doen en dan splitten bij de warmtepomp? Of die constructie van intern doorlussen? Overigens wordt het tzt sowieso de 7Kw. Voelt bij mijn huis toch iets prettiger voor het geval het nog eens een keer serieus gaat vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Dre schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:58:
@HarmoniousVibe
Nadeel van een 7 kW machine ten opzichte van een 5 kW is dat je die niet kan begrenzen. Je gaat dus altijd volgas starten met SWW en CV bedrijf. Ik zou de vraag omdraaien: wat voor nadelen denk je te ervaren van de 5 kW :)

Waarom die COP anders is weet ik niet. @FransvWoerkom schreef dat de COP bij andere vermogens bepaald wordt. Weet @FransvWoerkom bij welke vermogens 5 en 7 kW dan getest zijn want ik heb dat nooit kunnen vinden.?
Dat volgas gaan zal ook die lagere gemiddelde gemiddelde COP verklaren gok ik zo. Volgas betekent ook een hoger opgenomen vermogen, met minder ruimte/tijd om warmte uit de buitenlucht te onttrekken.

En wat voor nadelen ik denk te ervaren met 5kW, ik *denk* geen, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet. Ik weet het zeker genoeg om er niet 400 euro extra én een lagere COP voor neer te leggen om meer zekerheid te hebben dat het allemaal goed gaat komen als het nog ooit -15 mocht worden hier. Maar als de netto-investering gelijk blijft dan wordt het een moeilijkere overweging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Aziraphale schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:19:
@Dre Jij zou dan 1 x 20A doen en dan splitten bij de warmtepomp? Of die constructie van intern doorlussen? Overigens wordt het tzt sowieso de 7Kw. Voelt bij mijn huis toch iets prettiger voor het geval het nog eens een keer serieus gaat vriezen.
Ik zou 1×20A vanuit de groepenkast laten komen met 3×2,5mm2 en dan in de warmtepomp doorlussen zoals hier:
Dre in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Noodzaak tot 7 kW kan ik niet inschatten. Vrijstaand huis heeft wel veel verlies. Je hebt wel een vrijstaand huis die het aardig schijnt te trekken met een Elga. Vind dat best knap want de Elga doet 3 kW ofzo.
  • Pana 7 kW doet bij -15/35 5,6 kW
  • Pana 5 kW doet bij -15/35 5,0 kW
Als het echt koud wordt kakt de 7 kW in. Maarja, nog steeds meer vermogen dan dan de 5 kW.

Houtkachel of elektrische oven aanzetten als extra power kan altijd als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Dre schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:02:
[...]

Ik zou 1×20A vanuit de groepenkast laten komen met 3×2,5mm2 en dan in de warmtepomp doorlussen zoals hier:
Dre in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Noodzaak tot 7 kW kan ik niet inschatten. Vrijstaand huis heeft wel veel verlies. Je hebt wel een vrijstaand huis die het aardig schijnt te trekken met een Elga. Elga doet 3 kW ofzo.
  • Pana 7 kW doet bij -15/35 5,6 kW
  • Pana 5 kW doet bij -15/35 5,0 kW
Als het echt koud wordt kakt de 7 kW in. Maarja, nog steeds meer vermogen dan dan de 5 kW.

Houtkachel of elektrische oven aanzetten als extra power kan altijd als je wilt.
Houtkachel hebben we al en stoken we graag als het koud wordt. 😀 Ik had gekeken naar -7 en dan heeft de 7 kW nog 6,8 over, vandaar. En als het dan maar 100€ scheelt, waarom zou ik dan de 5 kW kiezen?

Kortste klap is echter even afwachten wat de Elga dit jaar gaat doen als het echt koud wordt. Dit wordt namelijk het eerste stookseizoen met vloerverwarming in de hele woonkamer ipv radiatoren en je zou verwachten dat de Elga het dan nog langer zonder gas af zou moeten kunnen. Als ik dat goed monitor (en we een beetje winter krijgen...) dan heb ik echt een goede indruk van wat er nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-7°C lijkt me inderdaad realistischer. Sowieso heb je door de faseverschuiving niet zoveel last van -15°C in Nederland.

Bij de tekst "vrijstaand" denk ik dat 5 kW te weinig is. Maar vrijstaand is een ruim begrip. Van kastelen met doorwaai kozijnen tot een compacte geïsoleerde huizen in het hitte eiland Amsterdam die het met een Elga redden (Polderhuis in de Pijp).

En "echt koud", tja ik denk niet dat ik nog een elfstedentocht ga meemaken de komende decennia.

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 13-11-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
@Dre In dit geval praten we over goed nageïsoleerd uit 1956 in Assen centrum. Hangt er dus een beetje tussenin. 😉

Op basis van mijn beschrijving adviseerde Koevlaas2 de 5 kW als ik het durfde en de 7 kW als ik "chicken" was, maar kijkend naar de Elga vermoed ik dat de 5kW het zou moeten kunnen doen als het niet te serieus vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Aziraphale schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:35:
@Dre In dit geval praten we over goed nageïsoleerd uit 1956 in Assen centrum. Hangt er dus een beetje tussenin. 😉

Op basis van mijn beschrijving adviseerde Koevlaas2 de 5 kW als ik het durfde en de 7 kW als ik "chicken" was, maar kijkend naar de Elga vermoed ik dat de 5kW het zou moeten kunnen doen als het niet te serieus vriest.
Sowieso heeft @koevlaas2 gelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Aziraphale
De koevlaas2 berekening is geadviseerd op basis van 4 weken elfstedentocht achter elkaar en de boel nog binnen een uur opwarmen. Dan lijkt me 5 kW ruim voldoende voor de komende decennia aan warme winters.
(grapje he koevlaas2 ;))

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 13-11-2020 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Erm, ja, maar dit was een advies op basis van mijn huis en niet de vermaarde en onovertroffen formule. En adviezen van Koevlaas2 dient men op te volgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:56
Aziraphale schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:40:
Erm, ja, maar dit was een advies op basis van mijn huis en niet de vermaarde en onovertroffen formule. En adviezen van Koevlaas2 dient men op te volgen...
Ik zou, als je niet direct van het gas af wil, het nog even een winter aankijken. En dan deze winter goed de meterstanden van je gas en elektra bijhouden. Zo krijg je hopelijk een beter beeld van wat je nodig gaat hebben.

Stel dat je ELGA nog 3.5kW doet bij het vriespunt (en dit moet je dus even uitzoeken) en je tot daar ook zonder gas kunt, dan brug je dan 18 graden tot de stookgrens. Dan zou het betekenen dat een 5kW het tot -7 vol zou houden. Houd de ELGA al op bij +4 met 3.5kW, dan heb je zo'n 7kW nodig om het tot -10 vol te houden.

Overigens is het de vraag of het de moeite waard is om over te stappen als de ELGA het tot het vriespunt volhoud en je niet volledig van het gas af wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
Dre schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:37:
@Aziraphale
De koevlaas2 berekening is geadviseerd op basis van 4 weken elfstedentocht achter elkaar en de boel nog binnen een uur opwarmen. Dan lijkt me 5 kW ruim voldoende voor de komende decennia aan warme winters.
(grapje he koevlaas2 ;))
Volgens mij is jouw ervaring voornamelijk op 1 radiator in de SWW modus draaien, als installateur kan ik niet hebben dat er massaal geklaagd word bij <0c dus je bouwt een kleine overkill in. Word het dan -20c dan ga ik hier met meer gemoedsrust in als dat @Dre zegt dat het zo'n vaart niet zal lopen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Heronimo schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:58:
[...]

Overigens is het de vraag of het de moeite waard is om over te stappen als de ELGA het tot het vriespunt volhoud en je niet volledig van het gas af wilt.
Klopt, maar als het voor een paar 100€ (na verkoop van de Elga en subsidie) kan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Aziraphale schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:13:
[...]

Klopt, maar als het voor een paar 100€ (na verkoop van de Elga en subsidie) kan... ;)
Dan word het inderdaad wel een iets ander verhaal. Moet je wel onnozel persoon vinden die hier niet mee leest over de prachtige ELGA :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Heronimo schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:17:
[...]

Dan word het inderdaad wel een iets ander verhaal. Moet je wel onnozel persoon vinden die hier niet mee leest over de prachtige ELGA :+
Nou, nou, niet te negatief over mijn dierbare Elga! :+ Het is op zich een heel mooi apparaat, maar ik wil net ff wat meer. Ze staan ook voor leuke bedragen op MP en hij heeft mij niet al te veel gekost. Dus als hij interessant te verkopen is, dan schiet ik er financieel nauwelijks bij in en heb ik wel meer comfort. Want dat laatste is ook wel een argument, hoor. Ik wil graag een wat hogere watertemperatuur richting mijn radiatoren boven kunnen sturen als het nodig is, maar dat gaat de Elga gewoon niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:17:
[...]

Misschien kan @mkleinman er nog wel een gebruiken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

koevlaas2 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:03:
[...]

Volgens mij is jouw ervaring voornamelijk op 1 radiator in de SWW modus draaien, als installateur kan ik niet hebben dat er massaal geklaagd word bij <0c dus je bouwt een kleine overkill in. Word het dan -20c dan ga ik hier met meer gemoedsrust in als dat @Dre zegt dat het zo'n vaart niet zal lopen.
Niet happen he ;)

Ik baseer mij op mensen die de grens op durven te zoeken zoals jaari en Dylantje2 die met een 5 kW warmtepomp geloof ik iets van 1250m3 gas voor CV (excl. 150m3 SWW) compenseren (zoals jaari). Dylantje2 doet nog meer. Als installateur ga je natuurlijk niet zomaar de grens opzoeken bij klanten.

Je hebt een compleet verkeerd beeld van mijn stookgedrag. Mijn radiator draait 99% van het jaar gewoon op WAR. Echter bij lange tijd uit en een koud huis kan ik naar een hoge temperatuur met een eenvoudige handeling.

Persoonlijk vind ik het een groot verschil 5 kW (praktijk) of 6,79 kW (formule). Als je 24/7 stookt lijkt me overcapaciteit niet zo hard nodig, zolang de tent maar warm blijft. Dat is mijn comfort wens. Echter zal jij ook best klanten moeten bedienen die het bij -20°C ook snel aan willen kunnen warmen bij. Niet mijn comfort wens.

Ik denk dat jij je als installateur en ook veel Tweakers zich nog vergissen in het positieve effect van faseverschuiving van een (betonnen?) woning. De -20°C lijkt me daarom niet realistisch om mee te rekenen. Maar ook hier weer een verschil tussen een kasteel met muren van een meter dik versus een balsa houten huis :P

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 13-11-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Aziraphale schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:31:
[...]

Nou, nou, niet te negatief over mijn dierbare Elga! :+ Het is op zich een heel mooi apparaat, maar ik wil net ff wat meer. Ze staan ook voor leuke bedragen op MP en hij heeft mij niet al te veel gekost. Dus als hij interessant te verkopen is, dan schiet ik er financieel nauwelijks bij in en heb ik wel meer comfort. Want dat laatste is ook wel een argument, hoor. Ik wil graag een wat hogere watertemperatuur richting mijn radiatoren boven kunnen sturen als het nodig is, maar dat gaat de Elga gewoon niet lukken.
Als het niet al te veel kost is het zeker de moeite waard.

Heb je de radiatoren al geboost: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen . Wellicht kan je dan met wat lagere temperaturen uit voor de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Heronimo schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:42:
[...]

Heb je de radiatoren al geboost: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen . Wellicht kan je dan met wat lagere temperaturen uit voor de radiatoren.
Probleem lijkt me eerder de capaciteit (kW) van de warmtepomp. Als je radiatoren gaat boosten gaat de watertemperatuur nog verder omlaag :+

Elektrische radiator of infrarood paneel niet een beter idee? Instant warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Dre schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:44:
[...]

Probleem lijkt me eerder de capaciteit (kW). Als je radiatoren gaat boosten gaat de watertemperatuur nog verder omlaag :+

Elektrische radiator of infrarood paneel niet een beter idee? Instant warmte.
Uhm, als je ze boost krijg je:
- hogere capaciteit bij zelfde watertemperatuur
- zelfde capaciteit bij lagere watertemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Heronimo schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:46:
[...]

Uhm, als je ze boost krijg je:
- hogere capaciteit bij zelfde watertemperatuur
- zelfde capaciteit bij lagere watertemperatuur
De Elga blijft hangen bij 3 kW (volgas) terwijl je meer dan 3 kW gaat trekken op het moment dat je de ventilator aanzet. Op het moment dat je meer vermogen afgeeft dan de Elga op kan wekken zal de watertemperatuur dalen.
En andersom als je minder vermogen vraagt dan de Elga levert zal de temperatuur stijgen. Vloerverwarming dichtzetten en een winterjas in de woonkamer zal zorgen voor warme radiatoren...
  1. Meer vermogen opwek dan afgifte = stijging temperatuur
  2. Minder vermogen opwek dan afgifte = daling temperatuur
  3. Vermogen opwek en afgifte gelijk = stabiele temperatuur
Zie het een beetje als een emmer water met een gat onderin waar je telkens wat water ingooit.

[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 13-11-2020 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 11:07
Ik ben vandaag er eindelijk aan toegekomen de Heishamon module in te bouwen in een -H generatie 5 kW

Ik kom op de webpagina via 192.168.4.1 en kan daar het SSID en passwd voor Wifi ingeven. Dat ging soepel ! :*)

Na terug monteren van het paneel van de WP blijkt de Wifi connectie het nauwelijks, en eigenlijk niet redt.

Wp staat achter in de tuin (ca 6 meter van de achtergevel) en router (Experiabox V10) staat weer 6 meter verder aan andere kant van het huis. Ook staat de WP met de rechterzijde het verst van het huis ..

- Is dat te veel voor een stabiele connectie ?
- Jullie plaatsen de Heishamon module toch ook IN de WP ?
- Andere suggesties ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Dre schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:50:
[...]

De Elga blijft hangen bij 3 kW (volgas) terwijl je meer dan 3 kW gaat trekken op het moment dat je de ventilator aanzet. Op het moment dat je meer vermogen afgeeft dan de Elga op kan wekken zal de watertemperatuur dalen.
En andersom als je minder vermogen vraagt dan de Elga levert zal de temperatuur stijgen. Vloerverwarming dichtzetten en een winterjas in de woonkamer zal zorgen voor warme radiatoren...
Als hij aan aan de max zit van z'n ELGA wel ja. Alhoewel het dan wel kan helpen om de verdeling van afgifte wat beter te krijgen. Daarnaast neemt het vermogen van de ELGA waarschijnlijk toe bij lagere aanvoer temperaturen omdat de COP dan wat beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
hannibal2206 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:52:
Ik ben vandaag er eindelijk aan toegekomen de Heishamon module in te bouwen in een -H generatie 5 kW

Ik kom op de webpagina via 192.168.4.1 en kan daar het SSID en passwd voor Wifi ingeven. Dat ging soepel ! :*)

Na terug monteren van het paneel van de WP blijkt de Wifi connectie het nauwelijks, en eigenlijk niet redt.

Wp staat achter in de tuin (ca 6 meter van de achtergevel) en router (Experiabox V10) staat weer 6 meter verder aan andere kant van het huis. Ook staat de WP met de rechterzijde het verst van het huis ..

- Is dat te veel voor een stabiele connectie ?
- Jullie plaatsen de Heishamon module toch ook IN de WP ?
- Andere suggesties ?
Heb hier foto's gezien van mensen die de heishamon tegen het plastic handvat van de kap bevestigen (aan de binnenkant) om het ontvangst te verbeteren.
Zelf geen idee wat het doet, heb de heisha binnen hangen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 11:07
pgeene schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:57:
[...]

Heb hier foto's gezien van mensen die de heishamon tegen het plastic handvat van de kap bevestigen (aan de binnenkant) om het ontvangst te verbeteren.
Zelf geen idee wat het doet, heb de heisha binnen hangen. ;)
Hoe doe je dat dan; met een verlengkabel ? Tot hoe ver kan dat ?

Ik heb hem nu (in een kunststof behuizing) rechts boven tegen dat schuine vlak vastgezet

[ Voor 10% gewijzigd door hannibal2206 op 13-11-2020 22:59 ]

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:12

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

CurlyMo schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:33:
[...]

Misschien kan @mkleinman er nog wel een gebruiken :p
Ik ben al voorzien. Elga ace 6kw. Die doet bij -10 Nog 6kw. Bij temperaturen zoals nu doet hij 9kw en Heb al 10.5 gezien op display.

Komt een kamstrup tussen om het 110% zeker te weten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
hannibal2206 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:58:
[...]

Hoe doe je dat dan; met een verlengkabel ? Tot hoe ver kan dat ?

Ik heb hem nu (in een kunststof behuizing) rechts boven tegen dat schuine vlak vastgezet
In principe kan je hem gewoon doorknippen en de aders verlengen met bijvoorbeeld een UTP kabel. Maar wellicht heeft @thehog hier betere suggesties voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
Je paneel die je eraf haalt om de heisha te verbinden, daar zit een plastic handvat in. Bevestig hem eens tegen het grotere schuine plastic gedeelte (probeer het eerst eens met tape)
Dan zit hij dicht bij een gat in de metalen kast.
Kabel is daar lang genoeg voor.

Als dat niet werkt.
Bij mijn schoonvader heb ik een waterdichte elec doos voor buiten gehaald en daar de kabel naartoe geleid. Ontvangst was toen vele malen beter.
Gewoon met de standaard kabel.
Kastjes kun zo bij de bekende bouwmarkten halen.

[ Voor 3% gewijzigd door pgeene op 13-11-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:01:
[...]

Soms doen jullie geweldig je best om nog meer verwarring te zaaien.

Met doorsnede wordt de oppervlakte bedoeld. Van de ene naar de andere kant heet diameter en als het een vierkante kabel is, heb je het over de zijde.

Met een 2,5 kwadraat leiding wordt een leiding met een doorsnede=oppervlakte van 2,5 vierkante millimeter bedoeld. 2,5mm2 dus. Die heeft een diameter van 1,78mm.

Twee leidingen van 2,5 kwadraat hebben samen een doorsnede van 5 vierkante millimeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Dre schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:58:
@HarmoniousVibe

@Aziraphale
Extra groepje is dan alleen voor je nachtrust, maar technisch gewoon niet nodig. Enuh, trek wel 2×30A hé conform handleiding :9 :P
@Ep Woody schreef al eerder dat de COP van de 5J, 7J en 9J wordt gespecificeerd bij hun maximum vermogen, 5kW bij de 5J, iets minder dan 7 en 9kW bij de grotere bij lagere buitentemperaturen en 55 graden aanvoer. Waarschijnlijk doen ze bij 5kW alle drie hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dxy41Y1bBG20OOCD4dZ_iLwF3c4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mihlMglE9aPhOJBobr8CapNK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
hannibal2206 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:52:

...
- Andere suggesties ?
Heishamon heeft ook een externe antenne als optie. Als je een beetje handig bent met op kleine oppervlaktes te solderen dan kan je hem ombouwen voor externe antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Heronimo schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:42:
[...]

Ik heb 1 radiator geboost op de de huidige studeer- en straks babykamer. De andere radiatoren zijn wat lastig omdat dat nog ledenradiatoren en een handdoekradiator zijn. Overigens zijn die enorme oude ledenradiatoren wel erg geschikt voor ltv in een geïsoleerd huis. Wat hebben die dingen nu een overcapaciteit..

In de pre-Elga tijd kon ik het hele huis probleemloos warm krijgen met een Ta die ik nooit boven de 45 uit heb zien komen (volgens de toenmalige iSense) en toen gebruikten we nog gewoon ouderwets een paar graden nachtverlaging en was er nog niets waterzijdig ingeregeld. De Elga gaat die temperatuur echter nooit leveren en daarom wil ik eigenlijk naar iets toe wat met een stooklijn wel naar een ta van boven de 40 te dwingen is als ik dat nodig heb voor het opwarmen van bepaalde ruimtes. Mogelijk is er dan nog wel iets in de richting van zoneverwarming nodig, maar dat is weer een volgende fase.

Pagina: 1 ... 88 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.