12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Met welk doel? Daarmee verlaag je de startfrequentie van de compressor, waardoor je run iets langer is maar niet meer dan dat.Crazy- schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:34:
[...]
Wellicht silent mode 3 inzetten tijdelijk?
Op welke manier stook je nu en wat doet de kamertemperatuur?
Ps. schiet je gegevens door naar een influxdb database zodat je met grafana duidelijkere grafieken kunt laten zien, en ook een aantal grafieken naast elkaar zodat je de relatie tussen verschillende gegevens kunt zien.
Juist een wat langere run, in de hoop een wat betere afgifte en minder gependel?Ep Woody schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:36:
[...]
Met welk doel? Daarmee verlaag je de startfrequentie van de compressor, waardoor je run iets langer is maar niet meer dan dat.
Op welke manier stook je nu en wat doet de kamertemperatuur?
Ps. schiet je gegevens door naar een influxdb database zodat je met grafana duidelijkere grafieken kunt laten zien, en ook een aantal grafieken naast elkaar zodat je de relatie tussen verschillende gegevens kunt zien.
WAR stooklijn (34@-5 / 23@15)
die 0liter debiet gooi ik even op een meet-fout waarde ;-)
woonkamer temperatuur is strak 21 graden - maar voelt wel kill;
analoge VVW verdeler geeft 24 graden aanvoer aan
/f/image/yzzzVpjGdm8s1bdpYmaig5jJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 11-11-2020 08:50 ]
Kijk, dit is data waar je veel meer uit kan halenCrazy- schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:48:
[...]
Juist een wat langere run, in de hoop een wat betere afgifte en minder gependel?
WAR stooklijn (34@-5 / 23@15)
die 0liter debiet gooi ik even op een meet-fout waarde ;-)
woonkamer temperatuur is strak 21 graden - maar voelt wel kill;
analoge VVW verdeler geeft 24 graden aanvoer aan
[Afbeelding]
Uit deze data maak ik op dat je op watertemperatuur stookt (vaste temperatuur van 26 graden gezien de golven van de watertemperatuur?)
Water blijft rondpompen, ook al is het warm. Draait de vloerverwarmingspomp (als je die hebt) wel?
Correct op watertemperatuur. Pomp draait, net gecheckt. Tenminste : ik voel hem draaien (ja ik weet het, moet nog vervangen voor pomp-loze, ligt al in de garage)Ep Woody schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:57:
[...]
Kijk, dit is data waar je veel meer uit kan halen
Uit deze data maak ik op dat je op watertemperatuur stookt (vaste temperatuur van 26 graden gezien de golven van de watertemperatuur?)
Water blijft rondpompen, ook al is het warm. Draait de vloerverwarmingspomp (als je die hebt) wel?
yes, een H 5kWEp Woody schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:06:
@Crazy- Zet voor de lol stille modus even aan voor een run. Dan weet je in ieder geval wat voor effect dat heeft, hoewel ik niet denk dat dit het probleem is, maar ik zie momenteel even niet wat hier mis gaat, anders dan dat hij z'n warmte niet kwijt kan. Je draait nu op 1.4 kW warmte. Neem aan dat je een H-serie 5kW hebt?
ik wacht heel even af - volgens de laatste uren zou zo weer een run moeten komen.
@Ep Woody
wel, paar minuten geleden is er weer een run gestart - en deze loopt tot nu toe al langer door.
iets veranderd? nee ... nog niet.
/f/image/yDqoXNnJFzmPsVA7B16shmaD.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Crazy- op 11-11-2020 10:04 ]
Deze kom ik overal alleen maar tegen als een 1000 pulsenteller helaas, klopt dat?pgeene schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:24:
[...]
Deze gehaald
SEP LEM012SD KWH-meter 1f direct 40A + puls (1mod)
Dit weekend toch maar de WP aansluiten hybride op de CV, ik ben zo stom dat ik de bypass van de CV heb gemist, dat is een ideaal aansluitpunt op de huidige CV-leidingen

Met deze temperaturen is de besparing erg snel gemaakt en bespaart het mij meer dan 10 € per week t.o.v. gas.
Hoop alleen dat de CV-ketel het een beetje gaat vreten en dat ik niet een of andere servo met klok moet gaan schakelen
Daarnaast, ik wil de ventilator van de 5H gaan modden.
Ik ben van mening dat een hogere fanspeed minder snel een defrost gaat geven en uiteindelijk een hogere COP (bij bepaalde temperaturen, te snelle lucht kan soms nadeling zijn lijkt me).
Geluid is hier niet direct zo'n probleem. Hier wil binnenkort dan ook aan beginnen met meten en kijken of mensen hier wellicht ook slimme ideeën hebben, want van het elektrisch schema kan ik niet genoeg aflezen mbt de fan. Dus ben bang dat ik de Pana van buiten even open moet maken. Zal een printje moeten worden wat de fan lijn hoger laat beginnen, uiteindelijk flauwer maakt, maar 100% moet natuurlijk 100% blijven.
Door de WP nu aan te sluiten kan ik alvast beginnen met de data loggen, alleen ik weet al dat de Wi-Fi van de heishamon te ver weg is, en een UTP kabel moet ongeveer 30-40 meter zijn wil ik netjes uitkomen bij de router
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Een SDM120M met RS485 aansluiting is veel leuker dan een S0 meteralaintje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:24:
[...]
Deze kom ik overal alleen maar tegen als een 1000 pulsenteller helaas, klopt dat?
Gewoon een losse thermostaat aansluiten naast de thermostaat van de panasonic. Als het dan te koud wordt helpt de CV ketel automatisch mee. Wel even de temperatuur fors begrenzen. (Beproefde methode bij Elga's)Dit weekend toch maar de WP aansluiten hybride op de CV, ik ben zo stom dat ik de bypass van de CV heb gemist, dat is een ideaal aansluitpunt op de huidige CV-leidingen.
Met deze temperaturen is de besparing erg snel gemaakt en bespaart het mij meer dan 10 € per week t.o.v. gas.
Hoop alleen dat de CV-ketel het een beetje gaat vreten en dat ik niet een of andere servo met klok moet gaan schakelen.
Succes met je experimenten!Daarnaast, ik wil de ventilator van de 5H gaan modden.
Ik ben van mening dat een hogere fanspeed minder snel een defrost gaat geven en uiteindelijk een hogere COP (bij bepaalde temperaturen, te snelle lucht kan soms nadeling zijn lijkt me).
Geluid is hier niet direct zo'n probleem. Hier wil binnenkort dan ook aan beginnen met meten en kijken of mensen hier wellicht ook slimme ideeën hebben, want van het elektrisch schema kan ik niet genoeg aflezen mbt de fan. Dus ben bang dat ik de Pana van buiten even open moet maken. Zal een printje moeten worden wat de fan lijn hoger laat beginnen, uiteindelijk flauwer maakt, maar 100% moet natuurlijk 100% blijven.
Door de WP nu aan te sluiten kan ik alvast beginnen met de data loggen, alleen ik weet al dat de Wi-Fi van de heishamon te ver weg is, en een UTP kabel moet ongeveer 30-40 meter zijn wil ik netjes uitkomen bij de router.
1. Ik pak het totale verbruik van de WP op een dag.
2. Ik pak het totale verbruik van de WPB op een dag.
3. Beide tel ik bij elkaar op.
4. Ik kijk wat de graaddag voor die dag is.
5. Ik pak alle overeenkomstige graaddagen erbij waarop vorig jaar de CV ketel heeft gedraaid.
6. Van al die overeenkomstige graaddagen neem ik het gemiddelde m3 verbruik.
7. Ik deel de m3 door de graaddag en de kWh door de graaddag.
8. De m3 / graaddag vermenigvuldig ik met € 0,75 en de kWh / graaddag met € 0.22 om tot een prijs per graaddag te komen voor elke overeenkomstige graaddag.
9. Van al die m3 en kWh prijzen neem ik het gemiddelde om tot een vergelijkbare gemiddelde € kWh per graaddag en € m3 per graaddag te komen.
Aangezien de boiler er nog geen week staat levert me dat nog niet heel veel data op, maar ik ben wel benieuwd of ik een denkfout heb gemaakt om zo stoken op gas of elektra te vergelijken.
Op dit moment levert deze methode een vergelijk op van:
WP + WPB: € 0,11 per graaddag
Gas: € 0.19 per graaddag
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Een belangrijk verschil wat je over het hoofd ziet is dat het verbruik per graaddag niet lineair is zoals met een gas ketel. Als het kouder wordt krijg je minder warmte uit een kWh electra, vandaar de (s)COP.CurlyMo schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:43:
Om een vergelijking te maken tussen de WP en gas ben ik benieuwd wat jullie van het volgende vinden.
1. Ik pak het totale verbruik van de WP op een dag.
2. Ik pak het totale verbruik van de WPB op een dag.
3. Beide tel ik bij elkaar op.
4. Ik kijk wat de graaddag voor die dag is.
5. Ik pak alle overeenkomstige graaddagen erbij waarop vorig jaar de CV ketel heeft gedraaid.
6. Van al die overeenkomstige graaddagen neem ik het gemiddelde m3 verbruik.
7. Ik deel de m3 door de graaddag en de kWh door de graaddag.
8. De m3 / graaddag vermenigvuldig ik met € 0,75 en de kWh / graaddag met € 0.22 om tot een prijs per graaddag te komen voor elke overeenkomstige graaddag.
9. Van al die m3 en kWh prijzen neem ik het gemiddelde om tot een vergelijkbare gemiddelde € kWh per graaddag en € m3 per graaddag te komen.
Aangezien de boiler er nog geen week staat levert me dat nog niet heel veel data op, maar ik ben wel benieuwd of ik een denkfout heb gemaakt om zo stoken op gas of elektra te vergelijken.
Op dit moment levert deze methode een vergelijk op van:
WP + WPB: € 0,11 per graaddag
Gas: € 0.19 per graaddag
Dat zie ik dan toch vanzelf naarmate ik meer metingen heb.Ep Woody schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:49:
[...]
Een belangrijk verschil wat je over het hoofd ziet is dat het verbruik per graaddag niet lineair is zoals met een gas ketel. Als het kouder wordt krijg je minder warmte uit een kWh electra, vandaar de (s)COP.
Waarom dan moeilijk doen en niet over een stookseizoen je kWh per graaddag vergelijken met je oude m3 per graaddag? Voor het netjes moet je eigelijk alleen het verbruik aan warmte van gas en de warmtepomp met elkaar moeten vergelijken en het verbruik van de warmtepomp nog naar beneden moeten corrigeren omdat er een deel voor de WPB gebruikt wordt.CurlyMo schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:51:
[...]
Dat zie ik dan toch vanzelf naarmate ik meer metingen heb.
(1) Elektragroepen. Is het slim om twee 16A groepen met C karakteristiek te nemen in plaats van B karakteristiek?
(2) Kan je vooraf ook al de draad van Pana bedieningspaneel klaar leggen? Zoja wat voor draad is dat of komt er een eigen draad mee voor het bedieningspaneel? Hoe lang is deze draad?
(3) Voorbereiding Heishamon bordje. Ik heb op 3 meter afstand van de WP een buiten wifi accespoint. Dus via wifi gaat goed lukken. Ik ga ervan uit dat ik dan geen leidingen hiervoor hoef voor te bereiden? Ik kan de heishamon aansluiten in de WP zelf?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Ik zou gewoon B nemen is afdoende. Let op dat de WP zelf ook al automaten heeft .vandermark schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:01:
Paar kleine vragen voor voorbereiding plaatsing Pana J 5kW monoblock:
(1) Elektragroepen. Is het slim om twee 16A groepen met C karakteristiek te nemen in plaats van B karakteristiek?
zelf heb ik een UTP kabel getrokken vanaf de plek oude CV ketel naar de WP toe (bij de CV ketel lopen de draden het huis in naar mijn wand (thermostaat) in de woonkamer)(2) Kan je vooraf ook al de draad van Pana bedieningspaneel klaar leggen? Zoja wat voor draad is dat of komt er een eigen draad mee voor het bedieningspaneel? Hoe lang is deze draad?
Correct, deze sluit je in de WP aan. vergeet niet dat de kabel er niet standaard bij zit!(3) Voorbereiding Heishamon bordje. Ik heb op 3 meter afstand van de WP een buiten wifi accespoint. Dus via wifi gaat goed lukken. Ik ga ervan uit dat ik dan geen leidingen hiervoor hoef voor te bereiden? Ik kan de heishamon aansluiten in de WP zelf?
Bvandermark schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:01:
Paar kleine vragen voor voorbereiding plaatsing Pana J 5kW monoblock:
zit geen draad bij, 2 aderig is prima, zelf gebruik ik 2 draden van een utp kabel(2) Kan je vooraf ook al de draad van Pana bedieningspaneel klaar leggen? Zoja wat voor draad is dat of komt er een eigen draad mee voor het bedieningspaneel? Hoe lang is deze draad?
Ik zou ook gewoon 2 utp kabels leggen, altijd handig en wellicht een 230v kabel om eventueel in de toekomst een 3wegklep of pomp aan te sturen. en daarnaast een loze leiding niet vergeten.
Dat is dan toch precies wat ik doe?Ep Woody schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:57:
[...]
Waarom dan moeilijk doen en niet over een stookseizoen je kWh per graaddag vergelijken met je oude m3 per graaddag?
Nee, dat vind ik niet juist. Ik gebruik elektra om twee gas doelen te vervangen: SWW en CV. Dus om te zien wat het verschil in kosten is tussen gas en elektra wil ik beide doelen meenemen in de vergelijking.Voor het netjes moet je eigelijk alleen het verbruik aan warmte van gas en de warmtepomp met elkaar moeten vergelijken en het verbruik van de warmtepomp nog naar beneden moeten corrigeren omdat er een deel voor de WPB gebruikt wordt.
Er zit nog wel in dat graaddagen niks zeggen over SWW. nou is dat met puur gasverbruik natuurlijk ook zo, dus ik snap je rekenmethode wel. Geeft het resultaten die je wilde hebben op deze manier?CurlyMo schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:16:
[...]
Dat is dan toch precies wat ik doe?
[...]
Nee, dat vind ik niet juist. Ik gebruik elektra om twee gas doelen te vervangen: SWW en CV. Dus om te zien wat het verschil in kosten is tussen gas en elektra wil ik beide doelen meenemen in de vergelijking.
Als je weet dat je ipv 0,19 €/graaddag nu op 0,11 € zit dan scheelt het behoorlijk. Kom je op 8 cent per graadag--> 2500 graaddagen gemiddeld zo'n beetje geeft 200 euro per jaar besparing.
Nee, je doet het nu per dag. Wat eenvoudiger is, is het berekenen over een totale periode van een aantal maanden.
Klopt, maar je moet dan wel dezelfde dingen vergelijken. Gasverbruik voor verwarming met elektra warmtepomp - verbruik voor SWW en gasverbruik voor SWW met elektra voor WPB + correctie gebruik warmtepomp.[...]
Nee, dat vind ik niet juist. Ik gebruik elektra om twee gas doelen te vervangen: SWW en CV. Dus om te zien wat het verschil in kosten is tussen gas en elektra wil ik beide doelen meenemen in de vergelijking.
Voor zover ik hier heb gezien werkt zowel 1xB20 en 2xB16 prima. Die 'automaten' in de WP zijn enkel (AC) aardlekschakelaars, dus die doen verder niets tegen de maximale stroom.Crazy- schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:09:
[...]
Ik zou gewoon B nemen is afdoende. Let op dat de WP zelf ook al automaten heeft .
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Dan moet ik wel data hebben voor die periodeEp Woody schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:30:
[...]
Nee, je doet het nu per dag. Wat eenvoudiger is, is het berekenen over een totale periode van een aantal maanden.
Als je van beide afzonderlijk wil weten wat de besparing is wel ja. Maar dat hoef ik niet te weten. Ik wil weten wat de besparing is door alles wat ik met mijn CV ketel deed te vervangen door mijn WP + WPB. Dan maakt het niks uit of ik de WP corrigeer voor SWW en de SWW voor de WP, want dat doe ik immers ook niet voor mijn gasverbruik.Klopt, maar je moet dan wel dezelfde dingen vergelijken. Gasverbruik voor verwarming met elektra warmtepomp - verbruik voor SWW en gasverbruik voor SWW met elektra voor WPB + correctie gebruik warmtepomp.
Ik zou niet uitgaan van een prijs per kWh, maar het bekijken over een heel stookseizoen. Dat geeft een wat beter beeld en zorgt voor minder ruis in de afrondingen.CurlyMo schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:43:
[...]
Dan moet ik wel data hebben voor die periodeIk denk overigens dat direct per periode of via dag aggregraties naar periode weinig verschil zullen maken.
[...]
Als je van beide afzonderlijk wil weten wat de besparing is wel ja. Maar dat hoef ik niet te weten. Ik wil weten wat de besparing is door alles wat ik met mijn CV ketel deed te vervangen door mijn WP + WPB. Dan maakt het niks uit of ik de WP corrigeer voor SWW en de SWW voor de WP, want dat doe ik immers ook niet voor mijn gasverbruik.
A'dam PVOutput
Dat doe ik ook niet. Ik kijk naar prijs per kWh / graaddagericplan schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:46:
[...]
Ik zou niet uitgaan van een prijs per kWh, maar het bekijken over een heel stookseizoen. Dat geeft een wat beter beeld en zorgt voor minder ruis in de afrondingen.
Zodra ik data heb voor de verschillende seizoenen, dan zal ik dat natuurlijk ook op seizoensniveau aggregeren.
Volgens mij is hij altijd 2000 pulsen. Hij word volgens mij niet als 1000 gemaakt. Maar moet toegeven dat info moeilijk te krijgen is.alaintje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:24:
[...]
Deze kom ik overal alleen maar tegen als een 1000 pulsenteller helaas, klopt dat?
Dit weekend toch maar de WP aansluiten hybride op de CV, ik ben zo stom dat ik de bypass van de CV heb gemist, dat is een ideaal aansluitpunt op de huidige CV-leidingen.
Hoop alleen dat de CV-ketel het een beetje gaat vreten en dat ik niet een of andere servo met klok moet gaan schakelen.
Daarnaast, ik wil de ventilator van de 5H gaan modden.
Door de WP nu aan te sluiten kan ik alvast beginnen met de data loggen, alleen ik weet al dat de Wi-Fi van de heishamon te ver weg is, en een UTP kabel moet ongeveer 30-40 meter zijn wil ik netjes uitkomen bij de router.
Heb em zelf ook en kan dus bevestigen dat het 2000 is (anders gebruik ik wel heeeel veel stroom).
Lijnt ook op met mijn eerder 60 pulsen ABB kWh meter en geeft dezelfde afwijking die ik eerder had.
Zal je PM sturen met de shop.
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Oh wacht die kon direct in de Heishamon toch, zoals @Dylantje2 het geloof ik ook had in zijn Pana?Ep Woody schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:42:
[...]
Een SDM120M met RS485 aansluiting is veel leuker dan een S0 meterDan kun je alle waarden direct uitlezen.
[...]
Gewoon een losse thermostaat aansluiten naast de thermostaat van de panasonic. Als het dan te koud wordt helpt de CV ketel automatisch mee. Wel even de temperatuur fors begrenzen. (Beproefde methode bij Elga's)
[...]
Succes met je experimenten!
Vergeet af en toe ook een beetje de dingen die ik heb bedacht
Met een extra AP moet ik de heishamon wel kunnen bereiken denk ik.
De panasonic krijgt geen thermostaat en wil ik WAR afhankelijk laten draaien, ergens tot ~7 graden buiten, liefst overdag tussen 11-5 o.i.d.
Dan laat ik de CV alleen in de ochtend aanspringen om badkamer e.d. even warm te krijgen en de CV ook pas weer om 6 uur aan laten gaan.
Voorwaarde, de pomp van de pana moet om 6 uur zeker uit staan.
bedankt!
Absoluut relatief, relatief absoluut.
S0 kan direct in Heishamon, maar ik gebruik Heishamon daar niet voor. Ik laat hem door een SBC (orange pi) uitlezen en de data rechtstreeks opslaan in Influxdb. Doordat het met RS485 gaat kan hij ook meerdere KWH meters in serie uitlezen en data als kWh, actueel vermogen, voltage etc uitlezen en opslaan.alaintje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:10:
[...]
Oh wacht die kon direct in de Heishamon toch, zoals @Dylantje2 het geloof ik ook had in zijn Pana?
Vergeet af en toe ook een beetje de dingen die ik heb bedacht.
De panasonic krijgt geen thermostaat en wil ik WAR afhankelijk laten draaien, ergens tot ~7 graden buiten, liefst overdag tussen 11-5 o.i.d.
Dan laat ik de CV alleen in de ochtend aanspringen om badkamer e.d. even warm te krijgen en de CV ook pas weer om 6 uur aan laten gaan.
bedankt!
- Woning 1972, goed nageisoleerd, 190 meter vloeroppervlak
- Verwarmingssysteem op zon, hout, electrische naverwarming. Geen gasgestookte ketel (meer)
- Tapwater via boiler 400 liter; lading via hout/cv, zon, electra
- CV water via buffer 800 liter; lading via hout/cv, zon, electra
:strip_exif()/f/image/QuIPZZbrZ8xCs8sHvsGaHv9G.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn installateur raad een split L/W WP aan. Wegen niet veel plek in de technische ruimte de vernieuwde Elga Ace 6kw. Zie overzicht hieronder...
:strip_exif()/f/image/SjSoUJToX248fayLactBuLeY.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen:
- Split of Monoblock L/W WP in deze situatie?
- Wanneer Monoblock en verwarming -> de buffer laden als deze gevraagde aanvoer niet meer kan leveren of buffer uitsluiten en WP weersafhankelijk CV systeem laten voeden?
- Iemand idee of de Pana Monoblock aan/uit gestuurd kan worden via relais in mijn huidige regelaar (Deltasol MX). Kan in de regelaar een naverwarming instellen op sensoren in buffer. CV systeem wel weersafhankelijk, maar WP aan als er een tekort aan warmte in de buffer is.
- Wanneer Monoblock en koeling -> dan zal de buffer buiten het systeem geplaatst worden. Aan te raden om systeempomp CV ook buiten systeem te zetten of gewoon met pomp WP en pomp CV systeem achter elkaar werken.
- Andere tips welkom
Ik heb ook een heishamon bordje besteld. Hoe kan ik de stroomuitlezing doen in de WP? Is deze hiervoor geschikt: https://www.sandervunderi...-1-fase-45a-digitaal.htmlalaintje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:10:
[...]
Oh wacht die kon direct in de Heishamon toch, zoals @Dylantje2 het geloof ik ook had in zijn Pana?
Vergeet af en toe ook een beetje de dingen die ik heb bedacht.
bedankt!
Met pulsuitgang voor uitlezing (1000imp/kWh).vandermark schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:50:
[...]
Ik heb ook een heishamon bordje besteld. Hoe kan ik de stroomuitlezing doen in de WP? Is deze hiervoor geschikt: https://www.sandervunderi...-1-fase-45a-digitaal.html
Ja
MooiEp Woody schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:54:
[...]
Met pulsuitgang voor uitlezing (1000imp/kWh).
Ja
En kan ik dan beide 16A groepen in de WP aansluiten op deze meter? Volgens mij heeft @Dylantje2 dat ook gedaan? Dan meet je dus het totaal van de gehele WP
Weinig ruimte in de technische ruimte is juist een reden om geen split te nemenDanieldJ schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:53:
Adviesvraag om mijn huidige installatie toekomstproof te maken wil ik er een WP (7 of 9 kw) aan koppelen.
- Woning 1972, goed nageisoleerd, 190 meter vloeroppervlak
- Verwarmingssysteem op zon, hout, electrische naverwarming. Geen gasgestookte ketel (meer)
- Tapwater via boiler 400 liter; lading via hout/cv, zon, electra
- CV water via buffer 800 liter; lading via hout/cv, zon, electra
[Afbeelding]
Mijn installateur raad een split L/W WP aan. Wegen niet veel plek in de technische ruimte de vernieuwde Elga Ace 6kw. Zie overzicht hieronder...
Panasonic kan aangestuurd worden met een externe thermostaat (aan/uit), dus die kan er prima voor gebruikt worden.[Afbeelding]
Mijn vragen:
- Split of Monoblock L/W WP in deze situatie?
- Wanneer Monoblock en verwarming -> de buffer laden als deze gevraagde aanvoer niet meer kan leveren of buffer uitsluiten en WP weersafhankelijk CV systeem laten voeden?
- Iemand idee of de Pana Monoblock aan/uit gestuurd kan worden via relais in mijn huidige regelaar (Deltasol MX). Kan in de regelaar een naverwarming instellen op sensoren in buffer. CV systeem wel weersafhankelijk, maar WP aan als er een tekort aan warmte in de buffer is.
Op welke temperaturen stook je? Aangezien een WP niet geschikt is om hoge temperaturen te maken.- Wanneer Monoblock en koeling -> dan zal de buffer buiten het systeem geplaatst worden. Aan te raden om systeempomp CV ook buiten systeem te zetten of gewoon met pomp WP en pomp CV systeem achter elkaar werken.
- Andere tips welkom
Ik heb 2 losse meters, een voor backupheater (niet belangrijk, is maar een 40-50 kWh per jaar) en een voor de warmtepomp zelf. 2 16A groepen zou moeten kunnen over deze meter.vandermark schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:56:
[...]
Mooi
En kan ik dan beide 16A groepen in de WP aansluiten op deze meter? Volgens mij heeft @Dylantje2 dat ook gedaan? Dan meet je dus het totaal van de gehele WP
Let wel op de plaatsing, de Heishamon zit meestal in de buitenunit bij een monoblock en de zekeringen in de meterkast. Als je 2 groepen over een meter wil doen moet dat voor de groepen en dus in de meterkast. Dan krijg je lange S0 draden en dat kan storing geven.
[ Voor 22% gewijzigd door Ep Woody op 11-11-2020 13:00 ]
Ik heb net als @Dylantje2 de meters in de WP zelf opgehangen juist om dat probleem te fixen.Ep Woody schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:59:
[...]
Ik heb 2 losse meters, een voor backupheater (niet belangrijk, is maar een 40-50 kWh per jaar) en een voor de warmtepomp zelf. 2 16A groepen zou moeten kunnen over deze meter.
Let wel op de plaatsing, de Heishamon zit meestal in de buitenunit bij een monoblock en de zekeringen in de meterkast. Als je 2 groepen over een meter wil doen moet dat voor de groepen en dus in de meterkast. Dan krijg je lange S0 draden en dat kan storing geven.
Klopt, maar dat kan weer niet als je 2 16A zekeringen in de meterkast hebt en maar 1 meter wil plaatsen. Vandaar dat ik deze kanttekening even plaats.CurlyMo schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:19:
[...]
Ik heb net als @Dylantje2 de meters in de WP zelf opgehangen juist om dat probleem te fixen.
Hmmm, dat is goed te weten maar volg ik niet goed. In meterkast 2 16A groepen. Kan ik die groepen in de WP zelf dan niet samen laten meten door deze meter? Parallel over de meter heen dus?Ep Woody schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:21:
[...]
Klopt, maar dat kan weer niet als je 2 16A zekeringen in de meterkast hebt en maar 1 meter wil plaatsen. Vandaar dat ik deze kanttekening even plaats.
Zoals hier is gedaan lijkt het:
:strip_exif()/f/image/JpJ88EwPFFD2p0f0b0haBWrX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door vandermark op 11-11-2020 13:26 ]
Nee, dat mag niet. Je mag niet 2 groepen samenvoegen. Dat is een beetje hetzelfde als 2 stekkers aan een verlengsnoer maken en in 2 verschillende wandcontactdozen stoppen.vandermark schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:26:
[...]
Hmmm, dat is goed te weten maar volg ik niet goed. In meterkast 2 16A groepen. Kan ik die groepen in de WP zelf dan niet samen laten meten door deze meter? Parallel over de meter heen dus?
De meter mag dus wel voor de 2 groepen zitten maar er niet na want hij heeft maar 1 fase en 1 nul (of eigenlijk 2 waarvan de ene inkomend is en de andere uitgaand).
1 Groep zit nog rol en 1 in een lasdoos waar ook mijn warmtepompboiler op aan zit gesloten. Met het oog op de toekomst: Als ik een WP neem, dan kan ik het backup element aansluiten op de groep die nu nog op rol zit en van de WP aansluiten in de lasdoos van de WPB? (Deze neemt zon 600 watt maximaal en het element hiervan staat uit)
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Tx, op zich ook wel logisch... Dan is dus de keuze om het of ervoor te doen in de meterkast of enkel de WP (zonder backupheater) te gaan meten.Ep Woody schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:28:
[...]
Nee, dat mag niet. Je mag niet 2 groepen samenvoegen. Dat is een beetje hetzelfde als 2 stekkers aan een verlengsnoer maken en in 2 verschillende wandcontactdozen stoppen.
De meter mag dus wel voor de 2 groepen zitten maar er niet na want hij heeft maar 1 fase en 1 nul (of eigenlijk 2 waarvan de ene inkomend is en de andere uitgaand).
Of gewoon toch maar twee metersvandermark schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:32:
[...]
Tx, op zich ook wel logisch... Dan is dus de keuze om het of ervoor te doen in de meterkast of enkel de WP (zonder backupheater) te gaan meten.
Zo duur zijn ze ook niet.
Klopt. En die kunnen beid tegelijk het Heishamon bordje in? Parallel geschakeld dus?CurlyMo schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:35:
[...]
Of gewoon toch maar twee meters
Zo duur zijn ze ook niet.
EDIT. Net email gehad met verzend bevestiging Heishamon bordje:
To connect a kWh meter to the S0 input, just connect S0_1 and GND to the kWh meter S0 connection points. You can connect two kWh meters, for the 2nd use S0_2 and Gnd.
[ Voor 31% gewijzigd door vandermark op 11-11-2020 13:38 ]
Er zitten twee aansluitingen op de Heishamon en niet zonder redenvandermark schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:37:
[...]
Klopt. En die kunnen beid tegelijk het Heishamon bordje in? Parallel geschakeld dus?
Op deze foto staan twee kWh-meters. Als ik de opschriften mag geloven één voor de warmtepomp en één voor de backup heater.vandermark schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:26:
[...]
Hmmm, dat is goed te weten maar volg ik niet goed. In meterkast 2 16A groepen. Kan ik die groepen in de WP zelf dan niet samen laten meten door deze meter? Parallel over de meter heen dus?
Zoals hier is gedaan lijkt het:
[Afbeelding]
Klopt, je hebt helemaal gelijk. Twee dus.FransvWoerkom schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:59:
[...]
Op deze foto staan twee kWh-meters. Als ik de opschriften mag geloven één voor de warmtepomp en één voor de backup heater.
Direct nog een vraag. Met welke bedrading sluit je zo'n meter aan op het Heishamon draad (S0 en Ground). Dun signaaldraad vergelijkbaar met thermostaatdraad?
Dunne draad is primavandermark schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:20:
[...]
Klopt, je hebt helemaal gelijk. Twee dus.
Direct nog een vraag. Met welke bedrading sluit je zo'n meter aan op het Heishamon draad (S0 en Ground). Dun signaaldraad vergelijkbaar met thermostaatdraad?
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
In dat geval, de askoheat inschroef-elementen moeten "rechtop" gemonteerd worden volgens hun eigen montage voorschriften
koop een 2 of 3k pulserEp Woody schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:54:
[...]
Met pulsuitgang voor uitlezing (1000imp/kWh).
Ja
Koop rolletje 2 aderige elektrisch snoer bij gamma oid
En trek meteen een lan extra voor ev andere opties
En als je slim bent 2 groepen er naar toe
[ Voor 27% gewijzigd door Dylantje2 op 11-11-2020 22:03 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Klopt mooie foto he:-)FransvWoerkom schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:59:
[...]
Op deze foto staan twee kWh-meters. Als ik de opschriften mag geloven één voor de warmtepomp en één voor de backup heater.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ja, worden inderdaad 2 groepen. Extra Lan is ook kleine moeite.Dylantje2 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:01:
[...]
koop een 2 of 3k pulser
Koop rolletje 2 aderige elektrisch snoer bij gamma oid
En trek meteen een lan extra voor ev andere opties
En als je slim bent 2 groepen er naar toe
2 of 3k voordeel ontgaat me. Tenzij je erg houdt van detail: Verbruik per dag/week/maand verandert niet met een 2k of 3k pulser ga ik vanuit. Enkel detailgrafieken van afgelopen uur/uren zijn realistischer.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Dank voor je reactie Ep. Ik stook weersafhankelijk van 24 tot 40 graden. Dat moet dus wel haalbaar zijn voor de WP.Ep Woody schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:58:
[...]
Op welke temperaturen stook je? Aangezien een WP niet geschikt is om hoge temperaturen te maken.
Allereerst mijn huidige situatie (zoals bij sommigen misschien wel bekend...)
- Vrijstaand huis uit 1956, goed geïsoleerd (vind ik) met spouw-, dak- en (grotendeels) vloerisolatie en HR++
- Woonkamer heeft vloerverwarming, rest van het huis radiatoren met ook nog vvw op de retour in de badkamer.
- 27 panelen op het dak
- Verwarmen met een Elga in combinatie met een Calenta 28c en dat is de reden dat ik hier ben beland.
- Houtkachel voor de gezelligheid en omdat die warmte zo lekker is.
Mijn Elga doet het op zich prima en kan het huis in zijn eentje aardig lang op temperatuur houden, maar moet daarvoor wel aardig aan de bak. Bij temperaturen zoals de afgelopen twee nachten gaat het allemaal wel lekker en verstookte ik (na een dinsdagavond hout) gisteren 6,54kWh. Afgelopen zaterdag ging er echter al 13,3kWh in bij een gemiddelde Tbuiten van 6,5 en dat geeft voor mij wel aan dat hij aardig aan zijn max aan het stoken is. Dat was de afgelopen jaren (toen we nog geen vvw hadden) natuurlijk nog duidelijker en toen vond ik gas bijstoken ook wel logisch, maar nu wil ik er eigenlijk voor verwarming gewoon helemaal vanaf. Komt bij dat er veel te tweaken is aan de Elga, maar hij niet te dwingen is om een bepaalde Ta te leveren die het in mijn badkamer prettig vertoeven maakt, waar ik me al jaren aan stoor.
Helemaal gasloos is nog een brug te ver, want mevr. Aziraphale vindt de ketel uit 2015 en het goed werkende fornuis de deur uit doen kapitaalvernietiging en niet duurzaam. Komt bij dat dan ook de hoofdaansluiting omgebouwd zou moeten worden naar 3 fasen, wat mogelijk weer gevolgen zou kunnen hebben voor het aansluiten van de omvormers en je weet niet waar het eindigt. Na twee jaar verbouwen en met een baby op komst eind januari heb ik daar dan ook helemaal geen trek in...
Echter, in het algemene WP topic werd ik gewezen op de mogelijkheid om de Elga te verkopen en dan een Pana te plaatsen. De Elga zou dan iets van 1000 euro op moeten kunnen leveren (is van 2017 en heeft als extra's de buitensensor, extra aansluitmogelijkheden voor vvw pomp en, eventueel, een Anna thermostaat) en met de subsidie voor een 7kW Pana J-serie van 1900 euro zou ik dan voor een paar honderd euro bijbetalen van alle issues met te weinig WP capaciteit af moeten zijn als ik het apparaat bij RjTec zou halen.
Ik heb alleen wel een hoeveelheid vragen en zag even door de bomen het bos niet meer in dit topic, vandaar dat alles even onder elkaar heb gezet. Het gaat om het volgende:
- Ik wil nu eerst gasloos verwarmen, maar op termijn alles elektrisch. Kan een boiler altijd probleemloos toegevoegd worden zijn die gelinkt aan een model?
- Mijn idee was een WH-MDC07J3E5, maar iemand suggereerde ook om dan voor een paar 100 meer voor een 9kW te gaan. Ik zou het echter (living on the edge) mogelijk ook met een 5kW kunnen redden. Is dan die suggestie voor de 9 zwaar overkill of toch een overweging?
- Is bevriezing nog steeds een issue en is plaatsing met kranen in aan- en afvoer dan te adviseren?
- Ik heb al een expansievat, maar als ik het goed begrijp zit er ook een in de Pana. Heb ik beide nodig?
- Hybride plaatsen is qua aansluiten het makkelijkste (zie onderstaande foto's van de situatie). Kan dit probleemloos of moet ik de ketel volledig loskoppelen van het verwarmingscircuit?
- I.v.m. de WAF: Hoe zit het met de efficiëntie van een Pana t.o.v. de Elga? M.a.w.: Ga ik met een Pana meer warmte uit dezelfde hoeveelheid stroom halen?
- Kan hij op de grond staan of moet hij op balken oid? Ik heb op de plaats van de huidige buitenunit van de Elga al een rioolaansluiting voor de afvoer van condenswater liggen. In de OP zag ik de foto's van de plaatsing met graafwerk en beton, maar als ik hem op twee balkjes kan zetten is dat wel zo makkelijk.
- Ik heb begrepen dat ik hem op twee groepen aan moet sluiten. Moeten dit volledig vrije groepen zijn of niet? Ik heb de bijkeuken namelijk vorig jaar al verdeeld over twee groepen, waarbij op groep 1 ook de hal/keuken/garage zit en op groep 2 andere de tuinkamer en buiten. Op groep 1 zitten als "grootverbruikers" de waterkoker, koffiezetapparaat e.d. en sluit ik af en toe ook mijn TIG lasapparaat aan. Op groep 2 zitten o.a. Elga, ketel, koelkast, vijver, klein aquarium en zaken als laptops. Mijn idee zou dan zijn om de WP zelf op de groep te zetten waar nu de Elga op zit en het backupelement op de andere groep, aangezien dat minder vaak aan zal gaan. Is dat goed idee en kan ik dat simpelweg met twee stekkers doen?
Tot slot nog even de plaatjes van de plek waar hij moet komen. Elga en buitenunit zitten met de ruggen tegen elkaar:
![]() | ![]() |
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
afgelopen dagen weer normale runs geweest, geen idee waarom enkele nachten terug er zo'n pendel gedrag is geweestCrazy- schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:04:
Zucht. De kWh pulse meter is weer eens compleet ruk; 1 Watt of 100Watt continue. Dat kan niet he. Nu maar een Shelly 1PM met DIN klem besteld.

Vandaag shelly binnen en, zo stom dat ik ben, heb ik niet eerder de kast opengehaald - blijkt een draadje van S0 bus los te zitten

Ja kan altijd. De meesten raden hier echter aan om een losse warmtepompboiler er bij te zetten zodat de twee systemen onafhankelijk van elkaar werken.Aziraphale schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:47:
- Ik wil nu eerst gasloos verwarmen, maar op termijn alles elektrisch. Kan een boiler altijd probleemloos toegevoegd worden zijn die gelinkt aan een model?
Hangt een beetje vanaf of je het nu met je elga wel of niet warm krijgt. Een elga doet geloof ik 4kW? Een 5kW klinkt wat zuinig voor jouw geval. Te zwaar is ook niet goed want dan gaat het pendelen. 5kW zou wel kunnen als je bereid bent om voor de zware koude dagen extra bij te verwarmen met hout.- Mijn idee was een WH-MDC07J3E5, maar iemand suggereerde ook om dan voor een paar 100 meer voor een 9kW te gaan. Ik zou het echter (living on the edge) mogelijk ook met een 5kW kunnen redden. Is dan die suggestie voor de 9 zwaar overkill of toch een overweging?
Dat is met de monoblock altijd een gevaar. Kranen maakt dan niet uit, als het bevroren is is het bevroren. Je kan glycol toevoegen maar dat gaat (iets) ten kostte van je COP. Grootste gevaar zit in stroomuitval bij koude winterdagen. Maar hoe groot is die kans...- Is bevriezing nog steeds een issue en is plaatsing met kranen in aan- en afvoer dan te adviseren?
Hangt van je woning CV-leidingen af maar meestal niet.- Ik heb al een expansievat, maar als ik het goed begrijp zit er ook een in de Pana. Heb ik beide nodig?
Hybride zoals nu de elga is aangesloten is 1 op 1 vervangen (qua leidingwerk). De pana kan dan de ketel bijschakelen als die nodig blijkt.- Hybride plaatsen is qua aansluiten het makkelijkste (zie onderstaande foto's van de situatie). Kan dit probleemloos of moet ik de ketel volledig loskoppelen van het verwarmingscircuit?
Ik schat in dat de pana zijn COP wel iets beter is dan de Elga, vooral bij lagere temperaturen. Maar dat kan ik niet met cijfers bevestigen.- I.v.m. de WAF: Hoe zit het met de efficiëntie van een Pana t.o.v. de Elga? M.a.w.: Ga ik met een Pana meer warmte uit dezelfde hoeveelheid stroom halen?
Niet kaal op de grond ivm bevriezing van vocht wat van de unit afkomt. Ophangen mag, balken ook.- Kan hij op de grond staan of moet hij op balken oid? Ik heb op de plaats van de huidige buitenunit van de Elga al een rioolaansluiting voor de afvoer van condenswater liggen. In de OP zag ik de foto's van de plaatsing met graafwerk en beton, maar als ik hem op twee balkjes kan zetten is dat wel zo makkelijk.
Ik hoop dat je meer dan twee groepen in je huis hebt- Ik heb begrepen dat ik hem op twee groepen aan moet sluiten. Moeten dit volledig vrije groepen zijn of niet? Ik heb de bijkeuken namelijk vorig jaar al verdeeld over twee groepen, waarbij op groep 1 ook de hal/keuken/garage zit en op groep 2 andere de tuinkamer en buiten. Op groep 1 zitten als "grootverbruikers" de waterkoker, koffiezetapparaat e.d. en sluit ik af en toe ook mijn TIG lasapparaat aan. Op groep 2 zitten o.a. Elga, ketel, koelkast, vijver, klein aquarium en zaken als laptops. Mijn idee zou dan zijn om de WP zelf op de groep te zetten waar nu de Elga op zit en het backupelement op de andere groep, aangezien dat minder vaak aan zal gaan. Is dat goed idee en kan ik dat simpelweg met twee stekkers doen?
In praktijk gebruikt de Panasonic nooit zoveel stroom (de backup heater wel) maar het is wel aan te raden om hem toch appart te zekeren.
Heel erg klein, lijkt me.thehog schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:56:
[...]
Dat is met de monoblock altijd een gevaar. Kranen maakt dan niet uit, als het bevroren is is het bevroren. Je kan glycol toevoegen maar dat gaat (iets) ten kostte van je COP. Grootste gevaar zit in stroomuitval bij koude winterdagen. Maar hoe groot is die kans...
En zou je dan het expansievat binnen verwijderen of dat van de WP afkoppelen? Dat is toch het onderdeel MAG dat ik bij RjTec zag staan?Hangt van je woning CV-leidingen af maar meestal niet.
Ik heb er zeker meer.Ik hoop dat je meer dan twee groepen in je huis hebtIk denk dat je twee afzondelijke aardlekgroepen bedoeld. Ja, ze moeten appart verzekerd worden op een eigen groep (2x dus). Maar je mag maximaal 4 groepen achter een aardlek aansluiten dus misschien dat je nog een 3e aardlek moet toevoegen (met weer max 4 groepen).
In praktijk gebruikt de Panasonic nooit zoveel stroom (de backup heater wel) maar het is wel aan te raden om hem toch appart te zekeren.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Dat lijkt me dan wel handig ja.Aziraphale schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:23:
Heel erg klein, lijkt me.Maar wat ik bedoelde was kranen zodat ik de WP makkelijk leeg kan laten lopen als de boel toch een keer bij -10 uitvalt en zo bevriezing kan voorkomen. Glycol ga ik niet aan beginnen.
Ik was tot nu toe onbekend met die optie maar daar lijkt het wel op ja. Ik zou ze gewoon allebei gebruiken. Kan geen kwaad.En zou je dan het expansievat binnen verwijderen of dat van de WP afkoppelen? Dat is toch het onderdeel MAG dat ik bij RjTec zag staan?
De heater en de panasonic zelf moeten op een eigen groep. Geen stekkers in een wcd dus maar direct in twee eigen groepen (en in jouw geval wellicht twee nieuwe alamats). Althans dat zijn de regels. Hoe jij dit zelf toepast is je eigen keus (zolang je maar niet bang bent voor brandschade en eventuele verzekeringclaims).Ik heb er zeker meer.6 gewone + 1 kookgroep voor de levering, om precies te zijn. Mijn hele meterkast bestaat uit Alamats, dus iedere groep heeft een eigen aardlek. Wat ik bedoel is dat in de bijkeuken, waar de ketel en Elga hangen, ik de wcd's verdeeld heb over de 2 groepen die ik noemde. Er zitten dan dus naast de Pana meer apparaten op die twee groepen en ik zou dan stekker van de WP in een wcd van groep 1 willen doen en die van de backup heater in een wcd van groep 2.
Dat word dan even een uitdaging, want dan moet ik (lijkt me) nieuwe buizen leggen en kabels trekken en ik zou niet weten waar die langs zouden moeten... De meterkast zit namelijk bij de voordeur en de WP achter het huis en ik heb een totaal afwezige kruipruimte.thehog schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:51:
De heater en de panasonic zelf moeten op een eigen groep. Geen stekkers in een wcd dus maar direct in twee eigen groepen (en in jouw geval wellicht twee nieuwe alamats). Althans dat zijn de regels. Hoe jij dit zelf toepast is je eigen keus (zolang je maar niet bang bent voor brandschade en eventuele verzekeringclaims).
Mijn Daikin (LLWP split, dus niet te vergelijken, ik weet het), maakt max "slechts" 46dB aan herrie. In de praktijk hoor ik hem alleen als ik mijn hoofd uit het raam hang wat zicht daar recht boven bevindt, maar dat zal in dit geval dan wel anders zijn.
Weet iemand de geluidsdruk als je slechts op 35 graden verwarmt?
[ Voor 5% gewijzigd door HarmoniousVibe op 12-11-2020 15:12 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Je zou een onderverdeler kunnen plaatsen in je bijkeuken.Aziraphale schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:56:
[...]
Dat word dan even een uitdaging, want dan moet ik (lijkt me) nieuwe buizen leggen en kabels trekken en ik zou niet weten waar die langs zouden moeten... De meterkast zit namelijk bij de voordeur en de WP achter het huis en ik heb een totaal afwezige kruipruimte.
Zijn de twee groepen voor wcd's in die bijkeuken nu alleen voor de bijkeuken? Dan kan je de leidingen van die twee wcd's kunnen gebruiken als aanvoer naar je onderverdeler en daarop de wcd's aansluiten en vervolgens uiteraard ook de panasonic en heater in die onderverdeler. Zolang de aanvoer naar die onderverdeler maar van voldoende mm2 is en bijv. 20A of 25A is.
Was het maar zo... De ene helft is voor hal, keuken, bijkeuken en garage en de andere helft zit samen met de tuinkamer. Ik zal dus moeten gaan kijken hoe ik zo goed mogelijk de kabels van de meterkast naar de wp weg kan gaan werken. Dit wordt dan toch een wat langduriger planfase dan ik had gehoopt.thehog schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:01:
[...]
Je zou een onderverdeler kunnen plaatsen in je bijkeuken.
Zijn de twee groepen voor wcd's in die bijkeuken nu alleen voor de bijkeuken? Dan kan je de leidingen van die twee wcd's kunnen gebruiken als aanvoer naar je onderverdeler en daarop de wcd's aansluiten en vervolgens uiteraard ook de panasonic en heater in die onderverdeler. Zolang de aanvoer naar die onderverdeler maar van voldoende mm2 is en bijv. 20A of 25A is.
Ook niet je wasmachine of droger die een eigen groep heeft in de bijkeuken?Aziraphale schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:09:
[...]
Was het maar zo... De ene helft is voor hal, keuken, bijkeuken en garage en de andere helft zit samen met de tuinkamer. Ik zal dus moeten gaan kijken hoe ik zo goed mogelijk de kabels van de meterkast naar de wp weg kan gaan werken. Dit wordt dan toch een wat langduriger planfase dan ik had gehoopt.
mooi excuus om er meteen pv bij te plaatsen. dan hoef je minder rekening te houden met selectiviteitthehog schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:01:
[...]
Je zou een onderverdeler kunnen plaatsen in je bijkeuken.
anders is een onderverdeler op 25a hoofdaansluiting nagenoeg onmogelijk met 16A eindgroepen.
Wie zegt dat ie een 25A hoofdaansluiting heefttwain4me schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:12:
[...]
mooi excuus om er meteen pv bij te plaatsen. dan hoef je minder rekening te houden met selectiviteit![]()
anders is een onderverdeler op 25a hoofdaansluiting nagenoeg onmogelijk met 16A eindgroepen.
ik niet, tis wel een mooi excuusthehog schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:13:
[...]
Wie zegt dat ie een 25A hoofdaansluiting heeft
Verwar niet dat decibel op alle frequencies evenwijdig worden ervaren. Zie dit plaatje:HarmoniousVibe schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:01:
Hmm, ik moet wel zeggen dat ik een beetje schrik van de geluidsspecs van zo'n monobloc. Die van mij zal aan mijn gevel vlak tegen de erfgrens moeten komen te hangen een nominale geluidsproductie van 59dB met 65dB max doet mij wel even schrikken. Ik vind het altijd moeilijk in te schatten hoe dat nu in het echt zal gaan, maar het valt sowieso niet binnen de norrmen.

Oftewel, bij 20Hz zit de hoorbare drempel op ongeveer 70dB. Dus pas bij ongeveer 40Hz ga je heel langzaam iets horen wanneer dat met 65dB wordt geproduceerd. En de WP produceert dat dan bij 1 meter. Elke meter verder doet dat significant afnemen aangezien het om laag frequent geluid gaat.
Nee, die hebben een eigen hokje (met eigen groep) vlakbij de meterkast. Er lopen ook geen loze buizen die kant meer op, helaas, en een herverdeling van de groepen wordt ook wat lastig. Er is natuurlijk altijd wel iets die kant op te krijgen, alleen de boel uit het zicht houden is een hele grote uitdaging.thehog schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:10:
[...]
Ook niet je wasmachine of droger die een eigen groep heeft in de bijkeuken?
Ik heb vorig jaar juist de ene helft van de bijkeuken op die nieuwe groep laten zetten vanwege de WP en mogelijk een andere in de toekomst. Little did I know dat zo'n apparaat twee lege groepen zou moeten hebben.
Maar hoe hebben anderen dit gedaan? Door de kruipruimte, waarschijnlijk?
[ Voor 80% gewijzigd door Aziraphale op 12-11-2020 15:35 ]
Hoe loopt die ene helft dan precies? Waar loopt de aanvoer vanuit de meterkast naar die ene helft? Als het eerste punt in de bijkeuken zit ben je er al met een onderverdeler.Aziraphale schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:19:
[...]
Ik heb vorig jaar juist de ene helft van de bijkeuken op die nieuwe groep laten zetten vanwege de WP en mogelijk een andere in de toekomst. Little did I know dat zo'n apparaat twee lege groepen zou moeten hebben.
Daar gaat het inderdaad over de geluidsproductie, het Sound Power Level. Niet te verwarren met het geluid dat je hoort op x meter afstand, het Sound Pressure Level, SPL. Zie paragraaf 5.2.1 van de Design Manual 2018.HarmoniousVibe schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:01:
Hmm, ik moet wel zeggen dat ik een beetje schrik van de geluidsspecs van zo'n monobloc. Die van mij zal aan mijn gevel vlak tegen de erfgrens moeten komen te hangen een nominale geluidsproductie van 59dB met 65dB max doet mij wel even schrikken. Ik vind het altijd moeilijk in te schatten hoe dat nu in het echt zal gaan, maar het valt sowieso niet binnen de norrmen.
Mijn Daikin (LLWP split, dus niet te vergelijken, ik weet het), maakt max "slechts" 46dB aan herrie. In de praktijk hoor ik hem alleen als ik mijn hoofd uit het raam hang wat zicht daar recht boven bevindt, maar dat zal in dit geval dan wel anders zijn.
Weet iemand de geluidsdruk als je slechts op 35 graden verwarmt?
https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf
je moet soms de waf overtuigenthehog schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:16:
[...]
PV plaatsen is nooit een excuus, dat is een must
zo moet ik echt nog meer pv hebben anders is de verdeler in de schuur niet legaal
het alternatief is de aansluiting verzwaren, als je al 48 panelen hebt, zijn de redenen soms een beetje ver gezocht haha

De ene helft loopt vanuit de meterkast door een buis over het plafond naar de tussenmuur van de tuinkamer en de bijkeuken en daar zit ergens een centraaldoos waar de boel naar de verschillende wcd's gaat. Die centraaldoos (denk dat je dat met het 1e punt bedoelt) zit dus niet in de bijkeuken.thehog schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:21:
[...]
Hoe loopt die ene helft dan precies? Waar loopt de aanvoer vanuit de meterkast naar die ene helft? Als het eerste punt in de bijkeuken zit ben je er al met een onderverdeler.
En ook @ @twain4me : Ik heb PV, twee afzonderlijke systemen met in totaal 27 panelen zelfs, die beide afgezekerd zijn met 20A. Mijn hoofdaansluiting is een 40A, maar jullie hebben het nu waarschijnlijk over 3x25A? Dat is een ingreep die momenteel nog even niet op de planning staat, maar dat zou, lijkt me, ook niet echt een oplossing zijn voor het probleem van niet even 2 grondkabels in een kruipruimte te kunnen gooien...
ik was niet heel serieus,(zie de clown als emoticon) maar ja ik heb 3x 25a dus ja ik heb dit stomme 1st world problem daadwerkelijk.Aziraphale schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:35:
[...]
De ene helft loopt vanuit de meterkast door een buis over het plafond naar de tussenmuur van de tuinkamer en de bijkeuken en daar zit ergens een centraaldoos waar de boel naar de verschillende wcd's gaat. Die centraaldoos (denk dat je dat met het 1e punt bedoelt) zit dus niet in de bijkeuken.
En ook @ @twain4me : Ik heb PV, twee afzonderlijke systemen zelfs, die beide afgezekerd zijn met 20A zekeringen. Mijn hoofdaansluiting is een 40A, maar jullie hebben het nu waarschijnlijk over 3x25A? Dat is een ingreep die momenteel nog even niet op de planning staat, maar dat zou, lijkt me, ook niet echt een oplossing zijn voor het probleem van niet even 2 grondkabels in een kruipruimte te kunnen gooien...
Lijkt wel op mijn 1st world problem van twee kabels die niet door een plafond kunnen...twain4me schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:39:
[...]
ik was niet heel serieus,(zie de clown als emoticon) maar ja ik heb 3x 25a dus ja ik heb dit stomme 1st world problem daadwerkelijk.
sommige mensen hebben gewoon 1 kabel en splitsen hem in de WPAziraphale schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:19:
[...]
Nee, die hebben een eigen hokje (met eigen groep) vlakbij de meterkast. Er lopen ook geen loze buizen die kant meer op, helaas, en een herverdeling van de groepen wordt ook wat lastig. Er is natuurlijk altijd wel iets die kant op te krijgen, alleen de boel uit het zicht houden is een hele grote uitdaging.
Maar hoe hebben anderen dit gedaan? Door de kruipruimte, waarschijnlijk?
andere een nieuwe kabel, vergeet ook niet dat veel mensen de wp juist zo ver mogelijk van hun huis neerzetten en er dus hoe dan ook geen stroom utp etc is
nieuwe grond kabel naar de meterkast is dan maar een klein klusje.
Niet als je geen kruipruimte hebt... Kan ik ze nog beter langs de kabels van de PV in een nette kabelgoot leggen en dan via de zolder, naar buiten en over het platte dak naar de WP. Of over de kastenwand in de woonkamer en dan naar buiten enz.twain4me schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:42:
[...]
sommige mensen hebben gewoon 1 kabel en splitsen hem in de WP
andere een nieuwe kabel, vergeet ook niet dat veel mensen de wp juist zo ver mogelijk van hun huis neerzetten en er dus hoe dan ook geen stroom utp etc is
nieuwe grond kabel naar de meterkast is dan maar een klein klusje.
Bij 1 kabel, is dat dan een met 6 aders die ook in de meterkast naar twee groepen gesplitst wordt?
Heel interessant! Vraag dan alleen af waarom ze die norm van 55 overdag en 45 's nachts dan hebben gesteld, want een beetje compressor en fan van dat formaat maakt wel een redelijk laag geluid lijkt meCurlyMo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:18:
[...]
Verwar niet dat decibel op alle frequencies evenwijdig worden ervaren. Zie dit plaatje:
[Afbeelding]
Oftewel, bij 20Hz zit de hoorbare drempel op ongeveer 70dB. Dus pas bij ongeveer 40Hz ga je heel langzaam iets horen wanneer dat met 65dB wordt geproduceerd. En dan ook nog vanaf 1 meter. Elke meter verder doet dat significant afnemen aangezien het om laag frequent geluid gaat.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ok, dat valt dan met een 1-fase hoofdaansluiting af, lijkt me.Rimco schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:50:
@Aziraphale Indien 1 kabel moet het ook 1 groep zijn. Het meest nette is om dan een 3-fase groep te gebruiken en 2 daarvan in de WP te gebruiken. Dat kan al met een 4-aderige kabel.
prima toch. maar wat ik bedoel is dat voor mensen die alles nog moeten aanleggen het grotere geheel een andere schaal geeft aan het probleem van een voeding te weinigAziraphale schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:47:
[...]
Niet als je geen kruipruimte hebt... Kan ik ze nog beter langs de kabels van de PV in een nette kabelgoot leggen en dan via de zolder, naar buiten en over het platte dak naar de WP. Of over de kastenwand in de woonkamer en dan naar buiten enz.
die moeten toch denken aan voeding voor een aanvoer en een retour een 2e pomp, een 3 weg klep, regel unit, temp sensoren etc etc etc.
nee ze splitsen de groep bij de wp. drie aders naar de wp en dan de wp en het element doorlussen.Bij 1 kabel, is dat dan een met 6 aders die ook in de meterkast naar twee groepen gesplitst wordt?
en dan op een 20a groep. of je dat wil moet je zelf weten. mijn voorkeur zou er niet liggen
Een 3-fase groep voor een 1-fase apparaat? Nee dat mag niet.Rimco schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:50:
@Aziraphale Indien 1 kabel moet het ook 1 groep zijn. Het meest nette is om dan een 3-fase groep te gebruiken en 2 daarvan in de WP te gebruiken. Dat kan al met een 4-aderige kabel.
En je dacht dat ik, behalve een aanvoer en retour, dat al wel had? Ik ging uit van twee buizen doorzagen en daar nieuwe buizen aan koppelen en draaien met dat ding...twain4me schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:52:
[...]
prima toch. maar wat ik bedoel is dat voor mensen die alles nog moeten aanleggen het grotere geheel een andere schaal geeft aan het probleem van een voeding te weinig
die moeten toch denken aan voeding voor een aanvoer en een retour een 2e pomp, een 3 weg klep, regel unit, temp sensoren etc etc etc.
De mijne ook niet. Ik wil dat alles veilig draait.nee ze splitsen de groep bij de wp. drie aders naar de wp en dan de wp en het element doorlussen.
en dan op een 20a groep. of je dat wil moet je zelf weten. mijn voorkeur zou er niet liggen
dat is de 3 geleider aftakking van een 5 geleider groep, verdiend zeker geen schoonheidsprijs.Rimco schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:50:
NPR heeft er een blad over gehad, maar dat is inmiddels geschrapt.
Ja snap ik, maar dat mag niet. Een 3-fase aardlek en/of automaat mag geen enkel fase afnemers bevatten. Daar moet een 3-fase afnemer achter. Ook hier telt weer, wat je wil mag je zelf weten als je je brandverzekeraar maar kan overtuigen dat het goed zit als er toch brand uitbreektRimco schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:56:
@thehog De Panasonic heeft 2 losse aansluitingen voor 2 losse voedende kabels. Of je die van dezelfde of 2 verschillende fases vandaan tovert moet niet uit maken. Voordeel van 2 fases is vooral dat je 1 kabel kan gebruiken zonder zoiets als een gekoppelde (kook)groep te gebruiken (waarbij je dan 2xN nodig hebt).
In het geval van @Aziraphale lijkt het me met name belangrijk dat hij zorgt dat niet gelijktijdig de al bestaande apparaten en het element of de WP vol aan staan. Het element staat alleen aan bij defrosts (gebeurd meestal bij combinatie van koude en hoge luchtvochtigheid) en voor het laatste stukje bij legionella preventie run.
Warmtepomp zelf doet maximaal 2.59kW volgens de handleiding. Dus daar kan prima bijvoorbeeld nog een warmtepompboiler/warmtepompdroger naast op dezelfde groep die max 1kW doet. Het element doet maximaal 3kW, dus daar blijft wat minder over als hij aan staat.
ik zou niet te hard roepen dat het niet mag, het is een rand geval het grootste probleem is volgens mij wil je dit doen volgens de aanbevelingen moet je e.e.a voorzien na de splitsing wellicht zou je dus de automaten in de pana moeten vervangen voor alamats.thehog schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:59:
[...]
Ja snap ik, maar dat mag niet. Een 3-fase aardlek en/of automaat mag geen enkel fase afnemers bevatten. Daar moet een 3-fase afnemer achter. Ook hier telt weer, wat je wil mag je zelf weten als je je brandverzekeraar maar kan overtuigen dat het goed zit als er toch brand uitbreekt
maar ook dit heeft niet mijn voorkeur
Ik weet zo niet precies wat de grens is maar bij een bepaalde kiloWatt wat een apparaat kan afnemen hoor je die aan te sluiten op een eigen (lege) groep. Een waterkoker niet, een vaatwasser wel. Grens zal dus ergens daartussen liggenHeronimo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:02:
@thehog Waar staat dat de WP niet op twee WCD's op verschillende groepen aangesloten mag worden en/of dat dat onveilig zou zijn?
In het geval van @Aziraphale lijkt het me met name belangrijk dat hij zorgt dat niet gelijktijdig de al bestaande apparaten en het element of de WP vol aan staan. Het element staat alleen aan bij defrosts (gebeurd meestal bij combinatie van koude en hoge luchtvochtigheid) en voor het laatste stukje bij legionella preventie run.
Warmtepomp zelf doet maximaal 2.59kW volgens de handleiding. Dus daar kan prima bijvoorbeeld nog een warmtepompboiler/warmtepompdroger naast op dezelfde groep die max 1kW doet. Het element doet maximaal 3kW, dus daar blijft wat minder over als hij aan staat.
Die zou ik niet kopenRimco schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:05:
@twain4me/@thehog Hoe zouden jullie dan een 2-fase (7kW) fornuis met gescheiden nul aansluiten op een 3x25A hoofdaansluiting? Exact hetzelfde probleem.
Meestal kunnen zulke apparaten ook met 3-fase aangesloten worden.
Hangt erg vanaf van de werking van het apparaat of hij uberhaupt met 2 verschillende fases gecombineerd kan werken zoals jij voorstelt.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Dat lijkt mij een prima oplossing. Beide groepen zitten dan netjes binnen de 16A als alles vol aan staat.Possible schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:06:
@Heronimo @thehog
Dat was ook precies mijn vraag over het aansluiten van 2 groepen (zie paar post hierboven) of ik het in de toekomst op deze manier kan doen.
@Possible klinkt maar vaag
Wat hij aangaf : Stel je hebt een 3 fase kookgroep in de meterkast, maar er maar 2 gebruikt (2 fases in de perilex aansluiting), dan moest hij bij de kookplaat een brug maken zodat er gewoon 2 fases gebruikt worden.
Dont shoot the messenger.Rimco schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:05:
@twain4me/@thehog Hoe zouden jullie dan een 2-fase (7kW) fornuis met gescheiden nul aansluiten op een 3x25A hoofdaansluiting? Exact hetzelfde probleem.
3 geleider aftakking van een 5 geleider groep de netste oplossing noemen ging mij wat ver. dat is imho gewoon niet waar. 2 losse groepen met 2 losse kabbels is de netste oplossing.
en ik zou dat fornuis niet kopen,maar om te voorkomen heel ver offtopic te gaan, iedereen zijn eigen afwegingen.
Maar is dat over alle frequenties hetzelfde?HarmoniousVibe schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:49:
[...]
Heel interessant! Vraag dan alleen af waarom ze die norm van 55 overdag en 45 's nachts dan hebben gesteld

Kan qua stroom makkelijk op een 1×16A groep. Tenminste bij een 5 kW warmtepomp samen met element 1×16A, zo blijkt uit praktijk metingen van vijf Panasonic warmtepompen en die van reneeke1970.
Installatiehandleiding stelt trouwens 30A op Power Supply 1 en 30A op Power Supply 2. Ik kan me niet voorstellen dat de warmtepomp 60A nodig heeft. Als iemand andere ervaringen heeft verneem ik dat graag.
maar in hoeverre is selectiviteit nou echt verplicht?volgens mij is het vooral heel handig om dingen selectief aan te leggen, doe je dat niet dan kan het met troubleshooten lastiger worden maar niet per se onveilig.twain4me schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:12:
[...]
mooi excuus om er meteen pv bij te plaatsen. dan hoef je minder rekening te houden met selectiviteit![]()
Dat zijn misschien de nieuwe normen, maar bij minstens tien miljoen huizen zit het nog volgens oude methode, drie fase aardlekschakelaar met daarachter drie keer een één fase aansluiting. De verzekering zal dit een rotzorg wezenthehog schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:59:
[...]
Ja snap ik, maar dat mag niet. Een 3-fase aardlek en/of automaat mag geen enkel fase afnemers bevatten. Daar moet een 3-fase afnemer achter. Ook hier telt weer, wat je wil mag je zelf weten als je je brandverzekeraar maar kan overtuigen dat het goed zit als er toch brand uitbreekt
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.