Ik ben bang dat je gelijk hebt. Je ziet bij een aantal recente warmtepompen dat deze ver terug kunnen moduleren, maar daarbij is de COP niet geweldig. Dat duidt erop dat er warmte/druk weglekt en je dus energie aan het verspillen bent.FransvWoerkom schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:00:
[...]
Dat denk ik ook. Ik zou in deze tijd van het jaar dat pendelen voor lief nemen. In feite doe ik dat ook met mijn 42kW CV ketel die op een Ta van 45 graden staat. Ik noem dat alleen PulsDuurModulatie.
Er zit een straf op omlaag en omhoog moduleren van de warmtepomp. Er is in de compressor sprake van warmtelek van de warme hogedruk kant naar de koude lagedruk kant. Dat beïnvloedt de COP ongunstig. Dat de drie J generatie warmtepompen even ver terug kunnen bevestigt ons vermoeden dat ze vrijwel identiek zijn. Uit marketing overwegingen of om gebruikers tegen zichzelf te beschermen verkoopt Panasonic drie modellen met net iets verschillende instellingen. Degenen die een paar honderd euro over hebben voor een zwaarder model zullen het niet erg vinden dat de COP slechter is als ze net iets teveel gas geven.
Dan kun je beter wat vaker aan/uit sturen en meer vermogen vragen. Of een model met kleinere compressor nemen. Ik zou dus niet alleen naar het minimale vermogen kijken, maar ook naar het bijbehorende verbruik / COP.