Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.396 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:15
FransvWoerkom schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:00:
[...]

Dat denk ik ook. Ik zou in deze tijd van het jaar dat pendelen voor lief nemen. In feite doe ik dat ook met mijn 42kW CV ketel die op een Ta van 45 graden staat. Ik noem dat alleen PulsDuurModulatie.

Er zit een straf op omlaag en omhoog moduleren van de warmtepomp. Er is in de compressor sprake van warmtelek van de warme hogedruk kant naar de koude lagedruk kant. Dat beïnvloedt de COP ongunstig. Dat de drie J generatie warmtepompen even ver terug kunnen bevestigt ons vermoeden dat ze vrijwel identiek zijn. Uit marketing overwegingen of om gebruikers tegen zichzelf te beschermen verkoopt Panasonic drie modellen met net iets verschillende instellingen. Degenen die een paar honderd euro over hebben voor een zwaarder model zullen het niet erg vinden dat de COP slechter is als ze net iets teveel gas geven.
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Je ziet bij een aantal recente warmtepompen dat deze ver terug kunnen moduleren, maar daarbij is de COP niet geweldig. Dat duidt erop dat er warmte/druk weglekt en je dus energie aan het verspillen bent.

Dan kun je beter wat vaker aan/uit sturen en meer vermogen vragen. Of een model met kleinere compressor nemen. Ik zou dus niet alleen naar het minimale vermogen kijken, maar ook naar het bijbehorende verbruik / COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Dre schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:16:
[...]

Mijn ervaring met Panasonic NL is dat er alleen sales mensen rondlopen. Technische kennis hebben (of hadden?) ze totaal niet en moest uit Duitsland komen. Kunnen ze deze gegevens met een datasheet bevestigen?
Heb jij al enige vorm van data gezien waar minimale afgifte genoemd is? Van een F-J serie?
[...]

Denk dat je theorie niet klopt. De H-serie kan namelijk veel lager in elektrische energie, en dat maal COP = lage output.
Klopt, de H 5 serie kan inderdaad veel lager in energie, maar de 7 en 9 serie niet. Als je dan op een minder gunstig moment kijkt, op een hogere Ta dan zul je een veel lagere warmteopwek krijgen met dezelfde energie.

De 600+ watt is ook een gevolg van afgiftesystemen die gewoon niet lager kunnen, en met een verhoging van rond de 25 Watt per graad aanvoertemperatuur tikt dat aardig aan. Bij 30 graden Ta zou je nog maar rond de 400-450 Watt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14:47

ErikVers

e-Duurzaam

HFman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:25:
Zit me te verdiepen in de 3 weg klep voor warm water.
Buffvat staat er al.. maar nog geen klep.

Nu zie ik nog al wat "drama" rond de klep die panasonic zelf voorstelt (lek).
Dit is eigenlijk een Siemens klep, en alles doorlezend vermoed ik dat ze perongeluk de versie met bypass voorschrijven....

Zelf dacht ik aan een klep van ESBE maar hoor dat @koevlaas2 hier veel problemen mee had ?

Maw, welke gebruiken jullie en wat zijn de ervaring (en ook vooral op lek, buffervat warmte weg vloeien tijdens koelen..)
Onze vriende robert van rjtec heeft een goede voor €100,-

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:20:
[...]

Heb jij al enige vorm van data gezien waar minimale afgifte genoemd is? Van een F-J serie?

[...]

Klopt, de H 5 serie kan inderdaad veel lager in energie, maar de 7 en 9 serie niet. Als je dan op een minder gunstig moment kijkt, op een hogere Ta dan zul je een veel lagere warmteopwek krijgen met dezelfde energie.

De 600+ watt is ook een gevolg van afgiftesystemen die gewoon niet lager kunnen, en met een verhoging van rond de 25 Watt per graad aanvoertemperatuur tikt dat aardig aan. Bij 30 graden Ta zou je nog maar rond de 400-450 Watt zitten.
En met 24 graden op 300 😋👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:50:
[...]

En met 24 graden op 300 😋👍
Zal waarschijnlijk niet heel veel schelen. Zou zeggen, probeer het eens O-)

Ga deze maand eens proberen om op minimaal 19-20 Hz te draaien. Lijkt best veel qua COP te schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:56:
[...]

Zal waarschijnlijk niet heel veel schelen. Zou zeggen, probeer het eens O-)

Ga deze maand eens proberen om op minimaal 19-20 Hz te draaien. Lijkt best veel qua COP te schelen.
Help mij even, wat mag ik proberen?
Als je bedoelt hogere stooklijn, dan ga ik dat toch maar niet doen, zweet hier nu al soms de tent uit. Maar wie weet stooklijn bij kou in toekomst nog wel aanpassen loopt nu van 23 +10 tot 27 Bij -10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
@Dylantje2 grafana stuk, maar dat wist je wss al ;)
Dacht even kijken hoe het met de pana gaat

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:01:
[...]

Als je bedoelt hogere stooklijn, dan ga ik dat toch maar niet doen, zweet hier nu al soms de tent uit. Maar wie weet stooklijn bij kou in toekomst nog wel aanpassen loopt nu van 23 +10 tot 27 Bij -10
Heb jij een J serie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Momenteel een 5 kw H

Maar voor nieuwe woning in toekomst kan het wel eens een 7 kw J worden, zag een bericht dat die net zover terug moeten kunnen Moduleren. Moet nog ff goed induiken of echt zo is, ik zit hier nu met een run van 10uur (afgeblokt tijdvak) gemiddeld tussen 2.1 en 3.2 kwh per dag dus wil wel apparaat houden die rond 300 watt input kan werken (met cop 5 komt dat aardig overheen met de genoemde 1850 w verwarming minimum afgifte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:12:
[...]

Ik zou de metingen wel eens willen zien van iemand die zijn ruime vloerverwarming met een 5J op 23 graden stookt. Jij stookt sinds een maand op 38 graden en hebt daar gewoon 2500W voor nodig.
Ik doe dat met een H maar die waarden ken je vast al wel.. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:20:
[...]

Momenteel een 5 kw H

Maar voor nieuwe woning in toekomst kan het wel eens een 7 kw J worden, zag een bericht dat die net zover terug moeten kunnen Moduleren. Moet nog ff goed induiken of echt zo is, ik zit hier nu met een run van 10uur (afgeblokt tijdvak) gemiddeld tussen 2.1 en 3.2 kwh per dag dus wil wel apparaat houden die rond 300 watt input kan werken (met cop 5 komt dat aardig overheen met de genoemde 1850 w verwarming minimum afgifte)
Als je die 7J even regelt, dan kunnen we even testen of dat mooi werkt met 23C Ta. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:26:
[...]

Als je die 7J even regelt, dan kunnen we even testen of dat mooi werkt met 23C Ta. B)
Zou niet dom zijn icm nieuwbouw plannen; nu kopen mag ik hem over jaar meenemen met de verhuizing! Maar huidige is nog geen jaar oud dus wacht nog tot in de zomer voordat ik dat doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:01:
[...]

Ik denk dat je met deze verhouding niet helemaal weg gaat komen, denk dat je temperatuur bij -10 naar 30 graden moet.

Met 27C verwacht ik dat je rond de 3.6 kW uitkomt als je met 23C ongeveer 1.5kW afgifte haalt.

[ Voor 9% gewijzigd door Ep Woody op 05-11-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:33:
[...]

Ik denk dat je met deze verhouding niet helemaal weg gaat komen, denk dat je temperatuur bij -10 naar 30 graden moet.
Wil ook ooit nog de houtkachel aan gaan steken, mis die wel een beetje, dus vandaar maar zo een klein verloop in stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:03
MarFan schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:25:
[...]

Welke negatieve invloed heeft hij op de efficiëntie ?
Ik begreep dat hij de compressor frequentie begrensd, als de wp met een lage frequentie draait, dan maakt het toch niet uit of hij op 0 of 3 staat ? Of zie ik dat verkeerd ?
Andersom, als hij al laag werkt, maakt het ook niet uit om hem op 0 te zetten
Waar ik vandaag achter kwam is dat Ta niet gehaalt werd op sillent mode 3. Setpoint was 33 graden en hij kwam maar tot 29 graden.
Hij draaide op dat moment 600w en 4000w warmteafgifte, 33Hz en flow van 15l/m.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
En ja, ga nu eens een paar dagen proberen op sillent mode 0.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 18:04
Boutersewalter schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:54:
[...]

Waar ik vandaag achter kwam is dat Ta niet gehaalt werd op sillent mode 3. Setpoint was 33 graden en hij kwam maar tot 29 graden.
Hij draaide op dat moment 600w en 4000w warmteafgifte, 33Hz en flow van 15l/m.
Mijn vermoeden is dat je zonder silent mode ook minder defrosts gaat hebben. Ben benieuwd of dat ook daadwerkelijk zo is.

Heb jij nu al 24/7 dat soort vermogens nodig? Of draait hij maar een paar uur per dag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 16:50
MarFan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:23:
@Johnnygo

[...]

Kijk inderdaad even na of je de nieuwste versie heb staan, in 1 van de eerste versies was er een probleem met het On command (Off werkte wel).

De huidige versie heeft ook de s0 ondersteuning erin zitten (1Wire was er al).

Zal ik hier melden als er updates zijn ?
Ik heb de nieuwste versie geïnstalleerd en nu werkt het wel!! _/-\o_
Geen idee hoe ik aan die oude versie kwam, maar daar zal ik wel via google bij uitgekomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:25
Hoe gaat het bij jullie tot nu toe?

Dit wordt mijn eerste winter met de warmtepomp, maar hij doet het naar mijn inziens al geweldig. De woonkamer wordt continue op 22,5 graden gehouden. Mijn stooklijn: -5: 30 15: 23 deltaT: 2.
De Compressor teller staat op 64 aan/uit en totale tijd aan: 821 uur.

Binnenkort nog even een goede kWh meter eraan hangen (in bestelling).

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:39:
[...]

Wil ook ooit nog de houtkachel aan gaan steken, mis die wel een beetje, dus vandaar maar zo een klein verloop in stooklijn
Komt me bekend voor :) Hier is de temperatuur in huis ook te lekker waardoor de houtkachel minder snel aangestoken wordt. Betekent wel dat het in de rest van het huis lekkerder aanvoelt, doordat de verwarming daar niet enige tijd uit blijft.

Dan moet je de stooklijn inderdaad wat lager zetten. Wat dan het beste werkt is hem qua buitentemperatuur een graad of 2-3 naar beneden te verplaatsen, dus ipv van 10 naar -10 van 8 naar -12 :) Dan heb je continue net 350-400 watt te weinig warmte en kun je lekker de houtkachel aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:23
Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:38:
[...]

Komt me bekend voor :) Hier is de temperatuur in huis ook te lekker waardoor de houtkachel minder snel aangestoken wordt. Betekent wel dat het in de rest van het huis lekkerder aanvoelt, doordat de verwarming daar niet enige tijd uit blijft.

Dan moet je de stooklijn inderdaad wat lager zetten. Wat dan het beste werkt is hem qua buitentemperatuur een graad of 2-3 naar beneden te verplaatsen, dus ipv van 10 naar -10 van 8 naar -12 :) Dan heb je continue net 350-400 watt te weinig warmte en kun je lekker de houtkachel aanzetten.
Gewoon via telefoon smiddags om drie uur de wp uit zetten werkt beter.
Heb je eens geen zin in hout dan zit je in de kou.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:01:
[...]

Gewoon via telefoon smiddags om drie uur de wp uit zetten werkt beter.
Heb je eens geen zin in hout dan zit je in de kou.
Ik begin niet met het verkeerd inregelen van m'n stooklijn om maar met hout te kunnen stoken... Geef alleen een betere optie aan zodat je het op een bewustere manier doet en weet wat je mist aan warmte per dag.

Er vanuit gaande dat die 10 -> -10 stooklijn qua vermogen correct is, dan kom je met de huidige stooklijn richting -10 steeds meer warmte te kort, wat oploopt tot 1400 watt. Dat x 24 uur is een boel kou in de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:07:
[...]

Ik begin niet met het verkeerd inregelen van m'n stooklijn om maar met hout te kunnen stoken... Geef alleen een betere optie aan zodat je het op een bewustere manier doet en weet wat je mist aan warmte per dag.

Er vanuit gaande dat die 10 -> -10 stooklijn qua vermogen correct is, dan kom je met de huidige stooklijn richting -10 steeds meer warmte te kort, wat oploopt tot 1400 watt. Dat x 24 uur is een boel kou in de woning.
Je geeft toch de tip om lager te verwarmen zodat er ruimte is voor hout?

En ik geef tip als je wilt stoken smiddags wp uit, graadje laten afkoelen en je kunt het met hout weer bij trekken.
Heb je geen zin in hout of ben je niet thuis is het wel de bedoeling dat het warm blijft, dus moet je de juiste stook lijn blijven houden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Nee, ik geef juist aan dat hij met z'n huidige stooklijn niet uit gaat komen. @ErikVers geeft aan dat dat bewust is:
Vandaar mijn suggestie, doe het dan door je buitentemperatuurpunten iets te verzetten, dan is het effect hetzelfde, maar constant en minder heftig als je richting de -10 gaat.

Effectief is het een vorm van nachtverlaging. Gedurende de dag iets minder hard stoken en 's avonds de houtkachel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Maar bewust kiezen voor het stoken met hout is wel handiger. Even de houtkachel uit voor een paar uur en dan 'savonds de kachel aan. Nadat de woning voldoende is afgekoeld weer verder verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:20:
Maar bewust kiezen voor het stoken met hout is wel handiger. Even de houtkachel uit voor een paar uur en dan 'savonds de kachel aan. Nadat de woning voldoende is afgekoeld weer verder verwarmen.
Precies, mijne gaat automatisch op timer weer aan om twee uur s'nachts.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

😋🙌 genoeg massa aan binnenmuren en in de vloer om niet op een dag aan te laten komen, als ik op zondag paar uur houtkachel aan heb, dan blijft dat effect (luchttemp) dagen hangen. Daarom ook fan van veel massa ipv veel moderne passieve woningen en met houtskelet, waar geen massa is om warmte in op te slaan. Maar ja weet het: off topic :-)

Bedankt voor de verschillende tips, met verschuiving stooklijn en/of via domotica vooraf stopzetten WP, wie weet doe ik er ooit wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-09 23:48
Van rjTec kreeg ik bericht dat mijn warmtepomp was verzonden en van DB Schenker dat ze hem hadden opgehaald. Hij zal begin volgende week wel bezorgd worden. Hopelijk is het dan ook zulk weer als nu :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:34
rjTec gaat het druk krijgen deze week met een hele bult bestellingen. Leuk man! Allemaal wel onze projecten delen hier hè.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 15:38
Op korte termijn verwacht ik de Pana 5kW thuis (ook via RJtec :) ). Kan ik deze voordat de installatie gedaan wordt alwel vast op het dak plaatsen zonder aansluiten? Dat is toch geen probleem met wind/regen en temperatuur ga ik vanuit? Of is vrieskou niet handig wanneer die niet is aangesloten?

[ Voor 3% gewijzigd door vandermark op 06-11-2020 15:59 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boutersewalter
vandermark schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:57:
Op korte termijn verwacht ik de Pana 5kW thuis. Kan ik deze voordat de installatie gedaan wordt alwel vast op het dak plaatsen zonder aansluiten? Dat is toch geen probleem met wind/regen en temperatuur ga ik vanuit? Of is vrieskou niet handig wanneer die niet is aangesloten?
Wel even de thermostaat eruit halen . Die zit in de wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
Zolang er geen water in zit geen punt :)

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:25
vandermark schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:57:
Op korte termijn verwacht ik de Pana 5kW thuis (ook via RJtec :) ). Kan ik deze voordat de installatie gedaan wordt alwel vast op het dak plaatsen zonder aansluiten? Dat is toch geen probleem met wind/regen en temperatuur ga ik vanuit? Of is vrieskou niet handig wanneer die niet is aangesloten?
Op de water in en uitlaat zitten wel rubberen doppen, maar zou deze nog wel even goed intapen. Mijn in en uitlaat begonnen al te roesten na een paar dagen op het dak te hebben staan.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 07:44
Ik verwacht ook binnenkort mijn 5j. Hier wil ik de heishamon bij bestellen, ik heb nog geen ervaring met domotica, pi’s of wat dan ook. Dus dat wordt een ontdekkingstocht!

Waar is het 3d kastje voor? Wanneer gebruik je die wel/niet?

Op de plek waar de wp komt heb ik goed wifi bereik. Dus de kortste kabel is voldoende, zodat ik de heishamon in de wp kan laten, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:36
samsamd schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:36:
Op de plek waar de wp komt heb ik goed wifi bereik. Dus de kortste kabel is voldoende, zodat ik de heishamon in de wp kan laten, toch?
Ja

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Voor degene die aansluitingen door lussen en op 16 ampère aan sluiten, zie hier wat ie kan trekken, ik ben blij 20A gekozen te hebben.
Kunt ook gelijk zien dat ontdooien een halve kWh kost

https://ibb.co/7Xtc9sk

[ Voor 18% gewijzigd door reneeke1970 op 07-11-2020 11:03 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:16

thido

Tilburg

Helemaal zwart geblakerd zie ik :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vroGlEBbcXdzzR01Ty_65htOoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuImab75pFzSWGrZi3iqcSHo.jpg?f=fotoalbum_large

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Denk dat mupload storing heeft, heb andere site gekozen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-09 21:23
Ik heb de externe air temp sensor opgehangen buiten. Deze geeft nu wel de goede temperatuur aan.
De vorige Tb sensor (in de buiten unit) ging gelijk bij het aanslaan van de warmtepomp een stuk naar beneden. De sensor zat in de koude lucht van de warmtepomp. Hierdoor kon ik geen WAR draaien.

Nu begint het echte inregelen. Thx allemaal voor de hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6mFugzPCy78bG-uBzEA12r0F0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GW7CkYV2FJ3f0gzs9qJgabu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hH5D4KK2zktO70g_UjfZNf_gTR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79mdQz0JFXuye5vruKmAeGw1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Mortel op 07-11-2020 11:57 ]

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Mortel schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:34:
Ik heb de externe air temp sensor opgehangen buiten. Deze geeft nu wel de goede temperatuur aan.
De vorige Tb sensor (in de buiten unit) ging gelijk bij het aanslaan van de warmtepomp een stuk naar beneden. De sensor zat in de koude lucht van de warmtepomp. Hierdoor kon ik geen WAR draaien.

Nu begint het echte inregelen. Thx allemaal voor de hulp!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed gedaan, zo meet ie ook geen vorst aan de grond voor uurtje

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:57:
Voor degene die aansluitingen door lussen en op 16 ampère aan sluiten, zie hier wat ie kan trekken, ik ben blij 20A gekozen te hebben.
Kunt ook gelijk zien dat ontdooien een halve kWh kost

https://ibb.co/7Xtc9sk
Dat is niks. Ik haal met mijn zonnepanelen 5625 Watt door 1×16A :9

Maar een piek van milliseconden zegt niks. Ik heb dergelijke pieken ook wel eens gemeten bij mijn warmtepomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVQ65msEV68DrhOa12sPWg1yqxE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/TAXHfBx0dVmfO4BUrAGDEPJ5.png?f=fotoalbum_medium

Dunne lijn is de piek (0,01 seconde). Dikke lijn is 1 minuut. Die dikke lijn is veel belangrijker in de overbelasting van je automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dre schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:46:
[...]

Dat is niks. Ik haal met mijn zonnepanelen 5625 Watt door 1×16A :9

Maar een piek van milliseconden zegt niks. Ik heb dergelijke pieken ook wel eens gemeten bij mijn warmtepomp:

[Afbeelding]

Dunne lijn is de piek (0,01 seconde). Dikke lijn is 1 minuut. Die dikke lijn is veel belangrijker in de overbelasting van je automaat.
Milliseconde??
Weet niet of je youles en pvo kent maar dit is gemiddelde van 5 min

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:49:
[...]

Milliseconde??
Weet niet of je youles en pvo kent maar dit is gemiddelde van 5 min
Dan gaat er iets mis bij jouw Youless. Reken maar eens het verschil in kWh om naar Watt gemiddeld.

Mijn PV ESP8266 kWh logger pakt de hoogste piek per 5 minuten. Youless geen idee, maar wat je zegt klopt niet met je logging.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 07-11-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dre schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:50:
[...]

Dan gaat er iets mis bij jou Youless. Reken maar eens het verschil in kWh om naar Watt gemiddeld.

Mijn PV ESP8266 kWh logger pakt de hoogste piek per 5 minuten. Youless geen idee, maar wat je zegt klopt niet.
Youles doet zowel piek als gemiddelde, die kolom die ik laat zien is gemiddelde.
Meestal zie ik een defrost maar amper omdat ie binnen de 5 min bijna weg valt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:54:
[...]

Youles doet zowel piek als gemiddelde, die kolom die ik laat zien is gemiddelde.
Meestal zie ik een defrost maar amper omdat ie binnen de 5 min bijna weg valt
Je kWh teller loopt dan veel te langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 07:44
Thnx! Is het 3d geprint kastje voor bescherming in de wp? Of heb je die juist nodig buiten de wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:20:
[...]

[...]

Ooit heb ik het minimum vermogen van de 5 kW F gemeten. Op basis van een inschatting van de COP (Heating capacity tabel) heb ik het thermische vermogen uitgerekend.

Onderstaande tabel toont bij Tb=0 het elektrische vermogen wat in de warmtepomp gaat bij een verschillende Ta. De 4 rechter kolommen geven een onnauwkeurige schatting van de warmte.

TaHzPinTbTb=2 en Ta=30Tb=2 en Ta=35Tb=2 en Ta=40Tb=2 en Ta=45
25°C20 Hz484 Watt0°C----
29°C20 Hz550 Watt0°C2164 Watt---
31°C20 Hz630 Watt0°C2479 Watt--
36°C20 Hz710 Watt0°C-2663 Watt-
39°C20 Hz785 Watt0°C--2607 Watt-
41°C19 Hz710 Watt0°C--2358 Watt-
43°C19 Hz738 Watt0°C----
46°C19 Hz800 Watt0°C---2368 Watt
48°C34 Hz1410 Watt0°C----

Onnauwkeurigheid zonder warmtemeter is behoorlijk groot. Boven de 47,5°C kan Panasonic niet meer op 19 a 20Hz draaien,

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 07-11-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Mooi overzicht @Dre. Je hebt er geen Ta, Tr en flow gegevens bij zeker? Dan kun je aardig zien hoeveel vermogen er echt afgegeven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
samsamd schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:10:
[...]

Thnx! Is het 3d geprint kastje voor bescherming in de wp? Of heb je die juist nodig buiten de wp?
Buiten de WP doet hij niets. Is namelijk niet waterdicht. Ik heb hem meegenomen aangezien hij bij mij binnen hangt. Dus daar wel als bescherming. Had ook wat zelf kunnen maken. Maar deze was wel heel mooi. :9~
Hangt bij mij in het zicht in de garage.

Binnen de WP kan je hem wel gebruiken om te zorgen dat je niet onbedoeld ergens contact maakt. Duur is hij niet.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
samsamd schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:10:
[...]

Ik heb hem gewoon los liggen in de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Heb sinds vanochtend twee kWh meters geïnstalleerd met 2000 pulsen per kWh.
Werkt geweldig. Onvoorstelbaar hoe groot het verschil is ( helaas ten negatieve).

Ik heb hier Domoticz draaien via de plugin (laatste versie)
Weet er iemand of het mogelijk is de COP op basis van de kWh meter (S0) te berekenen?

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-09 23:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Herkz schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:19:
[...]

Op de water in en uitlaat zitten wel rubberen doppen, maar zou deze nog wel even goed intapen. Mijn in en uitlaat begonnen al te roesten na een paar dagen op het dak te hebben staan.
Dat viel mij ook op, maar dat zou toch gewoon messing moeten zijn? Wellicht wat losse ijzerdeeltjes van de productie? Het zijn namelijk echt alleen wat kleine puntjes.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:36

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

pgeene schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:40:
Werkt geweldig. Onvoorstelbaar hoe groot het verschil is ( helaas ten negatieve).

Weet er iemand of het mogelijk is de COP op basis van de kWh meter (S0) te berekenen?
Welke heb je gekocht. Ik moet er namelijk nog 2 kopen voor de toekomstige 9j

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter

staat ergens in het topic hier

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
markklok schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:45:
[...]

Ik heb hier ook twee S0 meters met 2000imp/kWh hangen in combinatie met de Heishamon. Paar maanden terug goedkoop van Marktplaats geplukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
markklok schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:45:
[...]

Deze gehaald

SEP LEM012SD KWH-meter 1f direct 40A + puls (1mod)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Nu online

Het opgenomen vermogen die de Pana zelf aangeeft klopt voor geen meter. De eerste zeven dagen van deze maand gaf de Pana 33% minder dan de S0 meter aan. Het afgegeven vermogen schijnt de Pana wel redelijk goed weer te geven. Deel ik het interne afgegeven vermogen door het opgenomen van de S0, dan komt de cop min of meer overeen met de door Pana in de specificaties opgegeven waarde. Je hebt dan redelijke indicatie.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Laatst online: 07-09 06:17
pleio65 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:20:
[...]
Het opgenomen vermogen die de Pana zelf aangeeft klopt voor geen meter. De eerste zeven dagen van deze maand gaf de Pana 33% minder dan de S0 meter aan. Het afgegeven vermogen schijnt de Pana wel redelijk goed weer te geven. Deel ik het interne afgegeven vermogen door het opgenomen van de S0, dan komt de cop min of meer overeen met de door Pana in de specificaties opgegeven waarde. Je hebt dan redelijke indicatie.
Ook het intern afgegeven vermogen wordt naar beneden afgerond (in stappen van 200 watt) en wordt daarmee te laag aangegeven, maar wijkt minder af dan dat vh opgenomen vermogen. Het verschil is alleen maar vast te stellen met een externe warmtemeter, maar goed om te weten dat er in werkelijkheid meer opgewekt wordt. De interne monitoring is met die afronding echter een drama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@reneeke1970
In 5 minuten verbruik je 0,322 kWh, en als je dat uitrekent zit je op 3864 Watt gemiddeld. Dat kan je continue op een B16 automaat laten draaien. Je meting toont dus aan dat een 1×B16 ruim voldoende is. Wat jij hebt 1×20 kan ook, maar is niet nodig.

PV-output berekend bij de server het gemiddelde uit aan de hand van de kWh standen. Dat andere vermogen op je screenshot zal dus "Power" zijn en niet "Average". Zie koptekst boven je kolommen in je screenshot ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
Ik heb hier nog circa 8.5 meter Uponor Ecoflex Thermo Mini 32x2,9/68mm leiding liggen. Toen in een partij gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6rDC3P1TfitD6dJz5Vx57poBpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9YYcOpHFI7dW8Hhr3gyo7Ym.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoEXJh6EEWvkSIdotRon760MIYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMXegz5MnmnaZXKRxTUyeSl6.jpg?f=fotoalbum_large

Over van 2 Pana installaties. Heb bij korte lengtes de interne buis voor alupex uitgewisseld, dus binnenbuis is nog langer.

Voor de koppelingen ben ik naar de Hornbach gereden 8)

Welke Tweaker kan ik hiermee blij maken?
Mag voor heel zacht prijsje weg.
Graag alleen voor tweakers die nog iets willen doen. Niet voor doorverkoop (anders gaat de prijs omhoog) })

Omgeving Leiden. Graag contact via PM, willen geen problemen of verdere vervuiling van het forum. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Heeft er iemand nog een tip voor een mooi schema voor een hybride opstelling?

Ik wil mijn ketel vooralsnog in de loop houden en zit ff te kijken hoe dat het slimst te doen. Wel keerkleppen, geen keerkleppen etc. Serieel, parallel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Gieliovd520 schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:33:
Heeft er iemand nog een tip voor een mooi schema voor een hybride opstelling?

Ik wil mijn ketel vooralsnog in de loop houden en zit ff te kijken hoe dat het slimst te doen. Wel keerkleppen, geen keerkleppen etc. Serieel, parallel...
Moet de ketel nog mee helpen om te verwarmen?
Zo ja met open verdeler aan sluiten, website van warmtepomp weetjes staan wat voorbeelden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Ik heb een 9kW pomp gekocht en ik heb een woning van 213m² WO en 850 kuub waarbij de kans groot is dat het vermogen bij echte koude tekort komt. Dus in eerste instantie moet de ketel het kunnen overnemen als het niet meer gaat.

Daarnaast blijft de ketel voor SWW nog even hangen.

Dus ja, de ketel moet helpen. Ik heb die schema's van WP-weetjes al eens bekeken maar vond ze weinig duidelijk. Ik zie daar in het scenario in mijn hoofd als ik het herinner wel keerkleppen. Moet ik even op terugkomen!

PS. ik heb nu nog gewoon een VV verdeler met pomp en in eerst instantie blijft hij ook zitten. Ik wil alles een beetje step by step aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gieliovd520 schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:24:
Ik heb een 9kW pomp gekocht en ik heb een woning van 213m² WO en 850 kuub waarbij de kans groot is dat het vermogen bij echte koude tekort komt. Dus in eerste instantie moet de ketel het kunnen overnemen als het niet meer gaat.

Daarnaast blijft de ketel voor SWW nog even hangen.

Dus ja, de ketel moet helpen. Ik heb die schema's van WP-weetjes al eens bekeken maar vond ze weinig duidelijk. Ik zie daar in het scenario in mijn hoofd als ik het herinner wel keerkleppen. Moet ik even op terugkomen!

PS. ik heb nu nog gewoon een VV verdeler met pomp en in eerst instantie blijft hij ook zitten. Ik wil alles een beetje step by step aankijken.
http://panasonicwarmtepom...erpen-versie-20161128.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Daar ga ik eens op studeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Is er een specifieke reden dat Panasonic Monoblocs hier bovengemiddeld populair lijken te zijn? Of lijkt dat misschien maar gewoon zo omdat er "toevallig" een enthousiaste Tweaker was die er een topic voor heeft gemaakt?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
HarmoniousVibe schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:03:
Is er een specifieke reden dat Panasonic Monoblocs hier bovengemiddeld populair lijken te zijn? Of lijkt dat misschien maar gewoon zo omdat er "toevallig" een enthousiaste Tweaker was die er een topic voor heeft gemaakt?
En dat vraag je een Panasonic topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
CurlyMo schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:07:
[...]

En dat vraag je een Panasonic topic?
Ik snap je vraag niet goed? Als er iemand is die kan vertellen waarom ze voor Panasonic hebben gekozen, dan zijn het wel mensen hier. Of denk je dat men hier niet objectief kan zijn? Ik ga er vanuit de er genoeg tweakers zijn die dat wel zijn :)

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
HarmoniousVibe schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:12:
[...]

Ik snap je vraag niet goed? Als er iemand is die kan vertellen waarom ze voor Panasonic hebben gekozen, dan zijn het wel mensen hier. Of denk je dat men hier niet objectief kan zijn? Ik ga er vanuit de er genoeg tweakers zijn die dat wel zijn :)
Ik ben eerlijk. Ervaring van andere gebruikers, prijs, te tweaken, makkelijk te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
Mijn beeld is dat de Pana's goed presteren, kwalitatief goed in elkaar zitten, weinig ellende, relatief stil, efficiënt zijn... en ja relatief goedkoop. Daarnaast is dit Tweakers en hebben we een grote "installed base".

Wellicht ontstaat er ook een beweging voor de LG mono's, you never know. Maar ten opzichte van de Vaillants, Nibe, Daiking etc. is de Panasonic gewoon een betere keuze.

Er is ook een hele beweging rondom de Zubadan's welke ook gewoon topdingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
Als je de cv ketel alleen voor SWW nog gebruikt volstaat een eenvoudige oplossing met een keerklep. Als de cv moet bijspringen voor verwarmen, wordt de oplossing complexer en moet je inderdaad de voorgestelde schema’s gaan bestuderen.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
t.oswald schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:20:
[...]

Als je de cv ketel alleen voor SWW nog gebruikt volstaat een eenvoudige oplossing met een keerklep. Als de cv moet bijspringen voor verwarmen, wordt de oplossing complexer en moet je inderdaad de voorgestelde schema’s gaan bestuderen.
Volgens mij is met name de vraag of je ze tegelijkertijd wilt in kunnen zetten voor het verwarmen van je huis. Hier hangen een ketel en een monoblock aangesloten met terugslagklep in de retour van de ketel (plaatsing is afhankelijk van type ketel) en een klep in de aanvoer van de warmtepomp. Ik vermoed dat als ik ze tegelijkertijd aan zet ik een pompstoring krijg. Gebruik ik ze echter om en om, dan zou dat geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
Heronimo schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:01:
[...]

Volgens mij is met name de vraag of je ze tegelijkertijd wilt in kunnen zetten voor het verwarmen van je huis. Hier hangen een ketel en een monoblock aangesloten met terugslagklep in de retour van de ketel (plaatsing is afhankelijk van type ketel) en een klep in de aanvoer van de warmtepomp. Ik vermoed dat als ik ze tegelijkertijd aan zet ik een pompstoring krijg. Gebruik ik ze echter om en om, dan zou dat geen probleem moeten zijn.
Dat zeg ik. Heb zelf een jaar zo gedraaid met alleen keerklep bij de cv ketel, plaatsing merk gebonden. Cv overigens nooit nodig gehad buitenSWW.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Heronimo schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:01:
[...]

Ook in de Design Manual 2018 staan een paar voorbeelden van bivalent draaien van warmtepomp en ketel. Er is ook een paragraaf eraan gewijd. De panasonic heeft een aansluiting om de cv-ketel te besturen middels het aan/uit thermostaat contact. E32 op de hoofdprint in de voorbeelden. In de besturing van de pana kun je dan aangeven wanneer de ketel moet bijspringen.

https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

Overigens is het ook afhankelijk van je verwarmingslichamen. Met een mengsel van vloerverwarming en radiatoren kun je er vooralsnog ook voor kiezen de pana uitsluitend voor de vloerverwarming te gebruiken en de ketel voor de radiatoren en warmwaterbereiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
Ik denk dat dit het meest eenvoudige schema is, wordt ook veel toegepast in de utiliteitsbouw. Dan kan je de wp lichter dimensioneren en heb je relatief goedkoop extra capaciteit en back-up in de vorm van een ketel.

https://warmtepomp-weetje...pomp_cvketel_schema_d.png

Die open verdeler kan je ook beschouwen als een 32mm buis met 2 T stukken.

Zolang je een open vloerverwarmingsverdeler hebt met eigen pomp is de aanvoertemperatuur minder van belang.

[ Voor 15% gewijzigd door DjaRoel op 09-11-2020 18:07 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
DjaRoel schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:04:
[...]

Ik denk dat dit het meest eenvoudige schema is, wordt ook veel toegepast in de utiliteitsbouw. Dan kan je de wp lichter dimensioneren en heb je relatief goedkoop extra capaciteit en back-up in de vorm van een ketel.

https://warmtepomp-weetje...pomp_cvketel_schema_d.png

Die open verdeler kan je ook beschouwen als een 32mm buis met 2 T stukken.

Zolang je een open vloerverwarmingsverdeler hebt met eigen pomp is de aanvoertemperatuur minder van belang.
Precies, zoals ik al zei met open verdeler, dan kunnen ze beide tegelijk verwarmen.
Inwendig zit er wel iets in waardoor hij vermengt hoor, soort Venturi werking

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
@thehog Ik zit eens te neuzen in je code om te zien of een REST API niet makkelijk te implementeren is.

Geïmplementeerd en geaccepteerd:
https://github.com/Egyras/HeishaMon/pull/191

[ Voor 92% gewijzigd door CurlyMo op 10-11-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
reneeke1970 schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:46:
[...]

Precies, zoals ik al zei met open verdeler, dan kunnen ze beide tegelijk verwarmen.
Inwendig zit er wel iets in waardoor hij vermengt hoor, soort Venturi werking
Dit is niet gewoon een open verdeler. Hier zitten aanvoer en retour van de ketel andersom waardoor warmtepomp en ketel in serie staan. In de verdeler moet ook weerstand zitten anders gaat de ketel pendelen omdat aanvoer en retour aan elkaar zitten. De warmtepomp zit aan de koude kant, wat goed is voor de COP. Maar onduidelijk is hoe warmtepomp, ketel en mengverdeler voor de vloerverwarming geregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FransvWoerkom schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 00:55:
[...]

Dit is niet gewoon een open verdeler. Hier zitten aanvoer en retour van de ketel andersom waardoor warmtepomp en ketel in serie staan. In de verdeler moet ook weerstand zitten anders gaat de ketel pendelen omdat aanvoer en retour aan elkaar zitten. De warmtepomp zit aan de koude kant, wat goed is voor de COP. Maar onduidelijk is hoe warmtepomp, ketel en mengverdeler voor de vloerverwarming geregeld worden.
Dat zeg ik, er zit iets in deze open verdeler gebouwd voor de menging. Daarom is ie ook best prijzig. Pendelen doet de CV niet met 30/40 graden hoor, hele normale retour temperatuur voor hem.
Voor de verdeler van de vloer hoef je niks te regelen, verwarmen met CV is mogelijk hoge temperatuur dus open meng verdeler, altijd probleemloos.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Laatst online: 17-09 19:37
CurlyMo schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:52:
@thehog Ik zit eens te neuzen in je code om te zien of een REST API niet makkelijk te implementeren is. Volgens mij moet dat vrij makkelijk te doen zijn.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
void handleRest(ESP8266WebServer *httpServer) {
  if(httpServer.method() == HTTP_GET) {
    for(uint8_t i = 0; i < httpServer.args(); i++) {
      if(strcmp(httpServer.argName(i), mqtt_set_heatpump_state_topic) == 0) {
        String set_heatpump_state_string(httpServer.args(i));
        byte heatpump_state = 1;
        if(set_heatpump_state_string.toInt() == 1 ) {
          heatpump_state = 2;
        }
        sprintf(log_msg, "set heatpump state to %d", heatpump_state); log_message(log_msg);
        byte command[] = {0xf1, 0x6c, 0x01, 0x10, heatpump_state, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00};
        send_command(command, sizeof(command));
      }
    }
  }
}

function ....(...) {
  httpServer.on("/command", [] {
    handleREST(&httpServer);
  });
}

Waarom? Via bijv. ESPEasy is vrij makkelijk om een HTTP GET request te zenden naar een ander apparaat, wat het dus ook makkelijker maakt om de Heishamon in microcontroller domotica op te nemen.

Grootste nadeel is dat de set MQTT logica niet echt modulair is opgezet nu. Het zou mooi zijn als elke set logica een eigen functie krijgt zoals dit:

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
function setHeatpumpState(char *val) {
   String set_heatpump_state_string(val);
   byte heatpump_state = 1;
   if(set_heatpump_state_string.toInt() == 1 ) {
       heatpump_state = 2;
   }
   sprintf(log_msg, "set heatpump state to %d", heatpump_state); log_message(log_msg);
   byte command[] = {0xf1, 0x6c, 0x01, 0x10, heatpump_state, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00};
   send_command(command, sizeof(command));
}

Zodat je vanuit zowel MQTT als de HTTP REST die functie makkelijk kan oproepen:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
void send_heatpump_command(char* topic, char *msg, bool (*send_command)(byte*, int), void (*log_message)(char*)) {
  char log_msg[256];

// set heatpump state to on by sending 1
  if (strcmp(topic, mqtt_set_heatpump_state_topic) == 0)
  {
    setHeatpumpState(msg);
  }
}

void handleRest(ESP8266WebServer *httpServer) {
  if(httpServer.method() == HTTP_GET) {
    for(uint8_t i = 0; i < httpServer.args(); i++) {
      if(strcmp(httpServer.argName(i), mqtt_set_heatpump_state_topic) == 0) {
        setHeatpumpState(httpServer.args(i));
      }
    }
  }
}
Be my guest :) Als je even een werkende branch maakt en dan een pull request stuurt neem ik het graag mee. En inderdaad de commands zijn nu erg basic. Nooit een revisie gemaakt om dat mooier te doen. Goed voorstel van je ook.
edit: kom anders even ook naar het slack kanaal en dan kunnen we dit samen verder bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 04:55:
[...]

Dat zeg ik, er zit iets in deze open verdeler gebouwd voor de menging. Daarom is ie ook best prijzig. Pendelen doet de CV niet met 30/40 graden hoor, hele normale retour temperatuur voor hem.
Voor de verdeler van de vloer hoef je niks te regelen, verwarmen met CV is mogelijk hoge temperatuur dus open meng verdeler, altijd probleemloos.
Wat noem je prijzig?

Niks bijzonders aan een open verdeler zoals in de tekening staat. Door de flow van aanvoer naar retour in de ketel die tegen de flow van aanvoer/retour van de warmtepomp loopt krijg je die menging. Aangezien de aanvoer temperatuur van de ketel hoger is dan de aanvoer van de warmtepomp is de retour naarde ketel altijd kouder dan de aanvoer en dus geen pendelen.
Wat ik wel mis in de tekening is een flow regelaar zodat je de flow van/naar de ketel kan instellen om de juiste delta T te krijgen.
Persoonlijk zou ik eerder die buffer die in de tekening (als capaciteit vergroting in de retour) staat als open verder gebruiken. Veel meer capaciteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thehog schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:20:
[...]

Wat noem je prijzig?

Niks bijzonders aan een open verdeler zoals in de tekening staat. Door de flow van aanvoer naar retour in de ketel die tegen de flow van aanvoer/retour van de warmtepomp loopt krijg je die menging. Aangezien de aanvoer temperatuur van de ketel hoger is dan de aanvoer van de warmtepomp is de retour naarde ketel altijd kouder dan de aanvoer en dus geen pendelen.
Wat ik wel mis in de tekening is een flow regelaar zodat je de flow van/naar de ketel kan instellen om de juiste delta T te krijgen.
Persoonlijk zou ik eerder die buffer die in de tekening (als capaciteit vergroting in de retour) staat als open verder gebruiken. Veel meer capaciteit :)
Geloof dat die dingen met paar liter inhoud tegen 200 euro zitten. Zit een buis in met kleine gaatjes.
Mijn voorkeur gaat ook gewoon naar groot vat van paar honderd liter maar dat is blijkbaar echt taboe voor 98 procent van de mensen hier.
Met een vat van 400 liter kon ik 40 min verwarmen met wp, CV en pellets kachel tegelijk. Was zomaar om te spelen....
CV is inmiddels weg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:12:
[...]

Geloof dat die dingen met paar liter inhoud tegen 200 euro zitten. Zit een buis in met kleine gaatjes.
Mijn voorkeur gaat ook gewoon naar groot vat van paar honderd liter maar dat is blijkbaar echt taboe voor 98 procent van de mensen hier.
Met een vat van 400 liter kon ik 40 min verwarmen met wp, CV en pellets kachel tegelijk. Was zomaar om te spelen....
CV is inmiddels weg
Ik dacht dat het gewoon dit was: https://www.installatieva...strial-staal-gegalv-75853

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nee die zijn niet voor wp, volg de flow maar eens.....kan zo snel even geen kleine en enkele versie vinden maar het is zoiets

https://www.warmteservice...orQuinta-45-65/p/14154705

[ Voor 23% gewijzigd door reneeke1970 op 10-11-2020 10:53 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
thehog schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:14:
[...]

Be my guest :) Als je even een werkende branch maakt en dan een pull request stuurt neem ik het graag mee. En inderdaad de commands zijn nu erg basic. Nooit een revisie gemaakt om dat mooier te doen. Goed voorstel van je ook.
edit: kom anders even ook naar het slack kanaal en dan kunnen we dit samen verder bouwen
Ok ok, ik ben al bezig.

Het ontvangen van REST commando's gaat al goed. Nu nog even jouw code opschonen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:12:
[...]

CV is inmiddels weg
jeej, ik behoor tot een minderheid, kunnen we niet ergens subsidie krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:51:
[...]

jeej, ik behoor tot een minderheid, kunnen we niet ergens subsidie krijgen?
Op pellets kachel niet meer haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
CurlyMo schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:46:
[...]

Ok ok, ik ben al bezig.

Het ontvangen van REST commando's gaat al goed. Nu nog even jouw code opschonen ;)
https://github.com/Egyras/HeishaMon/pull/191
These topics can be set by either using MQTT or the HTTP REST API: http://x.x.x.x/command?[topic]=[value]&[topic]=[value]

e.g.: http://x.x.x.x/command?Se...HeatRequestTemperature=21

[ Voor 28% gewijzigd door CurlyMo op 10-11-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

Gebruiken jullie ook nog externe (buiten) temperatuursensoren ?

[ Voor 7% gewijzigd door markklok op 10-11-2020 15:14 ]

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:57

timovd

Voorsprong door techniek

@markklok Mortel in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
Volgens mij zijn er niet veel die een externe sensor gebruiken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

Bij mij komt hij bij de garage op de oprit. Kan me voorstellen dat de lucht daar minder makkelijk weg kan dan wanneer hij op een carport staat of aan de gevel hangt.

Wie weet is de bestaande temp sensor (van de ATAG CV ketel) aan de gevel van m'n huis ook nog te gebruiken. (mocht het niet lekker werken)

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ik had je even moeten vertellen dat ik in mijn eigen repo ontwikkel :) https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/
Ik heb je code al bij mij er in gegooid dus je kan die PR naar Egyras sluiten. Zodra ik klaar ben voor 1.0 dan zit jouw code er gelijk ook in.

Goed werk trouwens. Als je nog meer wil aanpassen mag altijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thehog schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:13:
[...]

Ik had je even moeten vertellen dat ik in mijn eigen repo ontwikkel :) https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/
Ik heb je code al bij mij er in gegooid dus je kan die PR naar Egyras sluiten. Zodra ik klaar ben voor 1.0 dan zit jouw code er gelijk ook in.
Dit snap ik niet. Wat is het verschil tussen de IgorYbema en Egyras?
Goed werk trouwens. Als je nog meer wil aanpassen mag altijd!
De code mist een stuk ontkoppeling. Alles zit teveel in elkaar verwezen zoals dat vanuit een PoC ontstaat. Komt me daardoor ook niet onbekend voor. Maar hoe netter je codebase hoe sneller mensen bereid zijn om hun bijdrages te doen. Nu heb ik een hoop moeten opruimen voordat ik een beetje zinnig mijn nieuwe implementatie kon doen. Deze functie definities in webfunctions.cpp zijn bijv. enorm lelijk, maar een gevolg van de matige ontkoppeling en modulariteit.
code:
1
2
bool send_command(byte* command, int length);
void log_message(char* string);

https://github.com/IgorYb...ebfunctions.cpp#L729-L730

Maar ik zeg daarmee waarschijnlijk niks nieuws :)

And if it works it works ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:21:
[...]

Dit snap ik niet. Wat is het verschil tussen de IgorYbema en Egyras?

[...]

De code mist een stuk ontkoppeling. Alles zit teveel in elkaar verwezen zoals dat vanuit een PoC ontstaat. Komt me daardoor ook niet onbekend voor. Maar hoe netter je codebase hoe sneller mensen bereid zijn om hun bijdrages te doen. Nu heb ik een hoop moeten opruimen voordat ik een beetje zinnig mijn nieuwe implementatie kon doen. Deze functie definities in webfunctions.cpp zijn bijv. enorm lelijk, maar een gevolg van de matige ontkoppeling en modulariteit.
code:
1
2
bool send_command(byte* command, int length);
void log_message(char* string);

https://github.com/IgorYb...ebfunctions.cpp#L729-L730

Maar ik zeg daarmee waarschijnlijk niks nieuws :)

And if it works it works ;)
Haha ja klopt helemaal.

IgorYbema is mijn repo waarin ik eigenlijk alles commit waar aan ik werk en ik ben ook (tot nu toe dan) de enige. Egyras was echter begonnen hiermee dus de eer is aan hem om de master te hebben :)
Maar misschien moet ik ook gewoon in branches denken.

Overigens raken we nu off topic. Ik vind het erg fijn als er iemand bijkomt om de code mooier/beter te maken. Maar laten we dat verder bespreken in bijv. de slack channel of in priv messages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thehog schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:48:
[...]
Overigens raken we nu off topic. Ik vind het erg fijn als er iemand bijkomt om de code mooier/beter te maken. Maar laten we dat verder bespreken in bijv. de slack channel of in priv messages.
Slack vind ik maar moeilijk :)

Als ik nieuwe verbetermogelijkheden zie (naar eigen behoefte), dan kan je weer een PR verwachten en discussiëren we daar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:54:
[...]

Slack vind ik maar moeilijk :)

Als ik nieuwe verbetermogelijkheden zie (naar eigen behoefte), dan kan je weer een PR verwachten en discussiëren we daar verder.
Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

markklok schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:39:
[...]

Bij mij komt hij bij de garage op de oprit. Kan me voorstellen dat de lucht daar minder makkelijk weg kan dan wanneer hij op een carport staat of aan de gevel hangt.

Wie weet is de bestaande temp sensor (van de ATAG CV ketel) aan de gevel van m'n huis ook nog te gebruiken. (mocht het niet lekker werken)
Doe van vaillant gaf 70 graden aan dus dat was ff jammer 8)7

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
markklok schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:39:
[...]

Het zou stom toeval zijn als een willekeurige sensor past. Er zijn er duizenden, allemaal verschillend. De originele buitensensor is in de aanbieding bij rjTec:

https://shop.rjtec.eu/de/paw-a2w-tsod.html

Je kunt de sensor ook zelf maken met een ntc-weerstand:

FransvWoerkom in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:26

Crazy-

Best life ever

Afgelopen nacht heeft de Wp vreemd gedrag vertoond ...

Alles piekt even en hij knalt weer uit. Dit elke voor ongeveer 5min

Snap niet helemaal waarom ; eerste keer dit. Enige wat ik kan denken dat het komt door de mist ?

Buiten is het 12oC
Ta/Tr 28/25 (vraag conform WAR is/was hele nacht 26)

Hij kan blijkbaar warmte niet kwijt in huis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NC5X9bxCX5oYUvu5kEdVmmJD1Ho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XXbxV3ufKLF79ClMG019cTfl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Crazy- op 11-11-2020 08:34 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Crazy- schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:27:
Afgelopen nacht heeft de Wp vreemd gedrag vertoond ...

Alles piekt even en hij knalt weer uit. Dit elke voor ongeveer 5min

[Afbeelding]
Weinig warmtevraag waardoor de thermostaat/warmtepomp even vraagt om warmte? Voldoende warmte krijgt en weer uitvalt? Door de hoge inschakelstart is hij snel op temperatuur?
Pagina: 1 ... 86 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.