Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.399 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:20
HFman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:25:
Zit me te verdiepen in de 3 weg klep voor warm water.
Buffvat staat er al.. maar nog geen klep.

Nu zie ik nog al wat "drama" rond de klep die panasonic zelf voorstelt (lek).
Dit is eigenlijk een Siemens klep, en alles doorlezend vermoed ik dat ze perongeluk de versie met bypass voorschrijven....

Zelf dacht ik aan een klep van ESBE maar hoor dat @koevlaas2 hier veel problemen mee had ?

Maw, welke gebruiken jullie en wat zijn de ervaring (en ook vooral op lek, buffervat warmte weg vloeien tijdens koelen..)
Volgens mij is dit de klep die rjTec standaard verkoopt om te gebruiken in combinatie met de Panasonic warmtepomp: https://shop.rjtec.eu/de/afriso-azv-643.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06-2023
Heeft iemand hier de ervaring van de aankoop van een panasonic warmtepomp
bij de shop Rjtec.eu Robert Jaworski ?

Het is vrij bizar , vorige maand mijn warmtepomp besteld en betaald
en zou zeker in het midden van oktober toekomen bij mij.

Nu vanaf midden oktober heb ik geprobeerd contact te leggen met deze man
via email adres , misschien al 20mails gestuurd naar beide adressen.

Ook telefonisch veel proberen te bellen
en 0 reactie.

Toen ik de bestelling deed en de betaling moest doen , antwoordde die direct na een halfuur altijd
nu al een maand na de betaling niks meer gehoord.

Iemand andere ervaringen die mij kunnen gerust stellen ? Spreken over meer dan 6000euro bestelling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:36
@jens1211 Mijn ervaring:
CurlyMo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

De consensus is volgens mij dat hij altijd levert, er na bestelling vrijwel geen contact meer mogelijk is en het over het algemeen ook lang kan duren voordat je je WP binnen hebt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jens1211 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:07:

en 0 reactie.

Toen ik de bestelling deed en de betaling moest doen , antwoordde die direct na een halfuur altijd

Iemand andere ervaringen die mij kunnen gerust stellen ? Spreken over meer dan 6000euro bestelling...
bij mij ging het prima met een soort gelijk bedrag robbert is 1 ding minder goed en dat is de comunicatie na betalen. dan heb je een oorverdovende stilte. dan staat ineens dat ding op de stoep (of eigenlijk belt de vervoerder dan ineens)

ik was een van de eerdere bestelling bij hem en heb toen wel gekozen om te betalen via paypall

overegens is daarna de aftersales weer prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo

en 0 reactie.

Balen dat het zo lang duurt!

Aanvullend op de anderen, hier deel geweest van een groep van ongeveer 20 man die tegelijk hebben besteld. Ze zijn allemaal netjes geleverd, maar de communicatie verliep soms wel wat stroef. Kreeg het idee dat de man iets te veel hooi op z'n vork neemt door alles zelf te willen doen.

@Nickkie55 Heb jij nog tips voor de communicatie met Robert? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:41
Hier ook een levering van RJtec zonder problemen. Op 21 oktober besteld en betaald en na ca een week bij mij op de stoep. Het gaat hier om een Panasonic j serie zonder verder aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Heronimo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:19:
[...]

Kreeg het idee dat de man iets te veel hooi op z'n vork neemt door alles zelf te willen doen.
Ja zoiets, hij maakt duidelijk de keuze om zijn tijd te stoppen in informeren van nieuwe klanten/ offertes, pas als er tijd over is komen de vragen.. "ik heb betaald, heb je een idee waneer hij komt? " maar mijn opmerking/vraag/klacht over transportschade is gewoon direct opgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
twain4me schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:26:
[...]

Ja zoiets, hij maakt duidelijk de keuze om zijn tijd te stoppen in informeren van nieuwe klanten/ offertes, pas als er tijd over is komen de vragen.. "ik heb betaald, heb je een idee waneer hij komt? " maar mijn opmerking/vraag/klacht over transportschade is gewoon direct opgepakt.
Op zich best een prima strategie, alleen voelt het een beetje "oplichter"-style, uiteindelijk kost ieder mailtje geld. Wat dat betreft zouden er het nodige aan recensies moeten zijn dat dat zijn werkwijze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
[...]

Aanvullend op de anderen, hier deel geweest van een groep van ongeveer 20 man die tegelijk hebben besteld. Ze zijn allemaal netjes geleverd, maar de communicatie verliep soms wel wat stroef. Kreeg het idee dat de man iets te veel hooi op z'n vork neemt door alles zelf te willen doen.

Veel geduld hebben

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-09 23:48

en 0 reactie.

Ik heb half juli besteld en inmiddels na lang aandringen wel het meebestelde sww vat ontvangen. Overigens zonder vooraankondiging. Hij zei van Panasonic per abuis 16kW in plaats van 12kW te hebben ontvangen. Morgen zitten we op 15 weken. Dan nog maar eens mailen of bellen. De 12H staat op zijn website inmiddels wel op 2-5 dagen in plaats van de >2 weken indertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:40
Noem me maar geen echte Nederlander maar dan betaal ik toch liever wat meer om dit (mogelijke) gezeur te voorkomen. Maar het zal uiteindelijk wel goedkomen, veel geduld hebben.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Jim423 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:53:
Noem me maar geen echte Nederlander maar dan betaal ik toch liever wat meer om dit (mogelijke) gezeur te voorkomen. Maar het zal uiteindelijk wel goedkomen, veel geduld hebben.
Ik weet niet wat een echte Nederlander ermee te maken heeft. Ik zou niet weten waarom een Amerikaanse bank/verzekeringsmaatschappij er tussen zou moeten als ik in Duitsland iets koop. En koop/verkoop is ook een kwestie van vertrouwen. Als ik het niet vertrouw, koop ik niet. Dan koop ik niet extra een fraude-verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 16:34

Dit is eigenlijk een Siemens klep, en alles doorlezend vermoed ik dat ze perongeluk de versie met bypass voorschrijven....

Zelf dacht ik aan een klep van ESBE maar hoor dat @koevlaas2 hier veel problemen mee had ?

Maw, welke gebruiken jullie en wat zijn de ervaring (en ook vooral op lek, buffervat warmte weg vloeien tijdens koelen..)
Ik heb Chinese Alibaba kleppen en die bevallen goed, heb er zo wel 1 voor je liggen als je hoge nood hebt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 16:28
mijn communicatie met RJtec gaat altijd erg goed.
altijd snel antwoord op een technische vraag ook na verkoop.
zal iets met het winter seizoen te maken hebben denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Heronimo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:57:
[...]

Volgens mij is dit de klep die rjTec standaard verkoopt om te gebruiken in combinatie met de Panasonic warmtepomp: https://shop.rjtec.eu/de/afriso-azv-643.html
Heb deze klep eens in mijn handen gehad/ bij een Panasonic-er geïnstalleerd, niks mis mee volgens mijn eerste indruk.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:06:
[...]

Ik heb Chinese Alibaba kleppen en die bevallen goed, heb er zo wel 1 voor je liggen als je hoge nood hebt.
Heb je een link naar die Alibaba klep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
koevlaas2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:06:
[...]

Is dat deze:
€ 18,01 23%OFF | AC220V 3-Weg Elektrische Motorkogelklep Drie Draden Twee Controles Voor Airconditioning
https://a.aliexpress.com/_BPhXbW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Wolly schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:18:
[...]

Heb je een link naar die Alibaba klep?
Heronimo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:19:
[...]

Is dat deze:
€ 18,01 23%OFF | AC220V 3-Weg Elektrische Motorkogelklep Drie Draden Twee Controles Voor Airconditioning
https://a.aliexpress.com/_BPhXbW
Nee, deze https://www.ebay.com/itm/...ewItem=&item=232493767037

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Is dat dezelfde als die stuk ging, waardoor je SWW verbruik behoorlijk omhoog ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Ziet er vergelijkbaar uit. Of is er een belangrijk verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:57
Heronimo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:25:
[...]

Ja duurder en dus risico op import heffing

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ep Woody schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:24:
[...]

Is dat dezelfde als die stuk ging, waardoor je SWW verbruik behoorlijk omhoog ging?
Nee dat was een kwaliteits ESBE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
[...]

Ik ben al bezig van september met de bestelling en ook vandaag nog 6keer proberen bellen
en nog een aantal emails.

Ik krijg echt 0 reacties xD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Is het mogelijk om de flow helemaal naar 0 te brengen als de WP aan staat, maar de thermostaat setpoint is bereikt? Nu blijft de WP op die momenten 10L p/m pompen terwijl het water door de buitenlucht steeds meer afgekoeld wordt, waardoor ook de radiatoren langzaam beginnen te koelen. Dat lijkt me niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
FransvWoerkom schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:41:
[...]

Ik heb half juli besteld en inmiddels na lang aandringen wel het meebestelde sww vat ontvangen. Overigens zonder vooraankondiging. Hij zei van Panasonic per abuis 16kW in plaats van 12kW te hebben ontvangen. Morgen zitten we op 15 weken. Dan nog maar eens mailen of bellen. De 12H staat op zijn website inmiddels wel op 2-5 dagen in plaats van de >2 weken indertijd.
Wow dit is nog langer dan , mijn bestelling is van september.

Heeft goedkope prijzen maar heeft altijd zo zijn nadelen vermoed ik..

Ik hoop dan dat hij alle juiste materialen levert als ze dan nog zullen toekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:00:
Is het mogelijk om de flow helemaal naar 0 te brengen als de WP aan staat, maar de thermostaat setpoint is bereikt? Nu blijft de WP op die momenten 10L p/m pompen terwijl het water door de buitenlucht steeds meer afgekoeld wordt, waardoor ook de radiatoren langzaam beginnen te koelen. Dat lijkt me niet handig.
Waarom zet je hem dan gewoon niet uit via MQTT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:12:
[...]

Waarom zet je hem dan gewoon niet uit via MQTT?
Omdat ik nog geen Heishamon kabeltje hebt zodat ik dat kan doen ;)

En ik liever voor de lieve vrede in huis dit via standaard wegen zou willen bereiken.

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 03-11-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:15:
[...]

Omdat ik nog geen Heishamon kabeltje hebt zodat ik dat kan doen ;)

En ik liever voor de lieve vrede in huis dit via standaard wegen zou willen bereiken.
Als je langere runs wilt en een preciezere thermostaat zul je vroeg of laat toch moeten :P Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0qkjYtazCK8n0iATFXoQE9CuHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ERdpXRnQdRgh49TxXKU4uLJo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-09 23:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ep Woody schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:24:
[...]

Bij mij is deze wel een keer gescheurd, met als gevolg een paar 100L SWW in de kelder :| Was er wel eentje waarbij hij vanaf montage lekte en ik zelf het huis opnieuw heb moeten afdichten. Dat was er blijkbaar niet goed voor, want daar scheurde hij later.

Heb er verder veel in gebruik zonder problemen, maar als je er 1 krijgt die lekt, niet proberen te repareren dus ;) Ik haal ze zelf bij Ali vandaan, specifiek in 1 store. 2 Kleppen in 1 shipment gaat prima zonder BTW.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Van WAR afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Is die al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Een thermostaat op de externe controller aansluiting zetten....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Via Heishamon schakelen. Je kan de kamertemperatuur wel blijven meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Heronimo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:25:
[...]

Let op. T-type wil zeggen T-boring in de kogel. Dat geeft meer mogelijkheden dan de L-type waaraan we gewend zijn, maar je moet wel uitkijken hoe motor en kogel van fabriekswege gemonteerd zijn. De middelste poort is niet altijd de AB poort.

Wikipedia: Kogelkraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

[quote]koevlaas2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:22:
[...]

[...]

@koevlaas2 Nieuwschierig, welke klep van EBSE ging bij jouw stuk ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm3q6UZtFCDA_7HNxx3OsD5-ra0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPsGbiOJGh4G5LGeFAO8Ul7u.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
HFman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:17:
[quote]koevlaas2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:22:
[...]

[...]

@koevlaas2 Nieuwschierig, welke klep van EBSE ging bij jouw stuk ?

[Afbeelding]
Klep B , ik heb 'm al weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Nadraaitijd of je 'vorst' beveiliging ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37

Panasonic heeft standaard de VXI46.25 als 3-weg klep en die 'lekt' inderdaad naar B als ie voor A openstaat. Ik heb die 3 maanden in mijn installatie gehad en gemerkt dat mijn boiler te snel afkoelde hierdoor. Vooral in de zomer als de warmepomp in koelstand stond (gaat ie koelwater door de boiler sturen...). Gelukkig heeft siemens ook de VXI46.25T (met een T er bij dus) en die sluit wel bijna 100%. Heb al eens de vraag gesteld aan de importeerd waarom ze niet gewoon de VXI46.25T aanbevelen. Nooit antwoord gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

thehog schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:00:
[...]

Panasonic heeft standaard de VXI46.25 als 3-weg klep en die 'lekt' inderdaad naar B als ie voor A openstaat. Ik heb die 3 maanden in mijn installatie gehad en gemerkt dat mijn boiler te snel afkoelde hierdoor. Vooral in de zomer als de warmepomp in koelstand stond (gaat ie koelwater door de boiler sturen...). Gelukkig heeft siemens ook de VXI46.25T (met een T er bij dus) en die sluit wel bijna 100%. Heb al eens de vraag gesteld aan de importeerd waarom ze niet gewoon de VXI46.25T aanbevelen. Nooit antwoord gehad.
Thanks.. dat bevestigd mijn vermoeden... 8)7 de T versie is alleen lastig te krijgen... (en zo wel best prijzig..)
En zelfs de T versie lekt "iets".

In Duitsland zijn erg positief over EBSE, alleen koevlaas brengt me aan het twijfelen..

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Instelling zetten op 'gebruik interne thermostaat' (als ie (controller) in je woonkamer ofzo hangt))
Dan stop ie helemaal, ook als je WAR gebruikt.

Of externe thermostaat en dan uit :P

[ Voor 4% gewijzigd door JvdW op 03-11-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JvdW schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:52:
[...]

Instelling zetten op 'gebruik interne thermostaat' (als ie (controller) in je woonkamer ofzo hangt))
Dan stop ie helemaal, ook als je WAR gebruikt.
Daar staat die al op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Euhm.
Dat moet dan wel uit kunnen.
Als ik hier op interne thermostaat draai met stooklijn, dus niet ingesteld op watertemperatuur, dan stopt de flow als de temperatuur in de woning bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JvdW schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:50:
[...]

Euhm.
Dat moet dan wel uit kunnen.
Als ik hier op interne thermostaat draai met stooklijn, dus niet ingesteld op watertemperatuur, dan stopt de flow als de temperatuur in de woning bereikt is.
Zie mijn dashboard. De flow gaat alleen naar 0 als de WP in standby gaat. In de andere gevallen gaat hij naar minimaal 10L p/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:08:
[...]

Zie mijn dashboard. De flow gaat alleen naar 0 als de WP in standby gaat. In de andere gevallen gaat hij naar minimaal 10L p/m.
Voor jouw situatie maakt dat toch niet zoveel uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:28:
[...]

Voor jouw situatie maakt dat toch niet zoveel uit ?
Ik vind het een beetje zonde dat er op een gegeven moment kouder water dan de binnentemperatuur door de radiatoren wordt gepompt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvdW
CurlyMo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:08:
[...]

Staat ie bij jou echt zo ingesteld zoals op het plaatje?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BovhjzF.png

Dan moet de pomp gewoon stoppen.
Als ie op water staat dan klopt het dat die blijft pompen, dat moet ook want anders kan ie de watertemperatuur niet meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JvdW schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:32:
[...]

Staat ie bij jou echt zo ingesteld zoals op het plaatje?

[Afbeelding]
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Hier precies dezelfde instellingen als @CurlyMo en @JvdW .
Ik zie vrijwel altijd een flow van 9 L/min, behalve als de pomp inderdaad in standby gaat, dan gaat hij voor een paar uur naar 0L/min.
Standby lijkt alleen 'aan' te gaan als de buitentemperatuur relatief hoog is en/of het zonnig is buiten waardoor de binnentemperatuur doorschiet.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
kaasmakert schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:27:
[...]

Hier precies dezelfde instellingen als @CurlyMo en @JvdW .
Ik zie vrijwel altijd een flow van 9 L/min, behalve als de pomp inderdaad in standby gaat, dan gaat hij voor een paar uur naar 0L/min.
Standby lijkt alleen 'aan' te gaan als de buitentemperatuur relatief hoog is en/of het zonnig is buiten waardoor de binnentemperatuur doorschiet.
Misschien gaat ie uit omdat ie ingesteld staat tot buiten temp van bv +18.
En dan denk jij dat thermostaat hem stopt maar dat is dus niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
reneeke1970 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:52:
[...]

De heating_off_outdoor temp staat inderdaad op +18 graden.
Toch zie ik hem ook op 'standby' gaan op dagen dat de Tb niet in de buurt komt van +18.

Zoals bv. 17 Oktober.
toen stond de pomp tussen 10.40 en 21.30 helemaal uit (Circulatiepomp 0 toeren).
Toch kwam de Tb die dag niet boven 13 graden.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:52:
[...]

Hier staat die temperatuur op 30 graden, omdat ik de binnentemperatuur leidend wil laten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
kaasmakert schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:01:
[...]

De heating_off_outdoor temp staat inderdaad op +18 graden.
Toch zie ik hem ook op 'standby' gaan op dagen dat de Tb niet in de buurt komt van +18.

Zoals bv. 17 Oktober.
toen stond de pomp tussen 10.40 en 21.30 helemaal uit (Circulatiepomp 0 toeren).
Toch kwam de Tb die dag niet boven 13 graden.
Ja maar die sensors wijken nogal eens af, of de zon komt er net op.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:36:
[...]

Dat kan je wel stellen, het is hier nu buiten 11c maar de controle unit van de wp geeft 20c aan.

De sensor zit nu op ZW en dat is duidelijk niet de beste kant.

Is die sensor makkelijk te monteren aan de andere zijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
reneeke1970 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:36:
[...]

Daar heb ik in dit geval rekening mee gehouden, ik lees de Tb sensor van de Pana zelf uit (de waarde die je ook op display ziet). Die kwam niet boven de 13 graden die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:41:
[...]

Dat kan je wel stellen, het is hier nu buiten 11c maar de controle unit van de wp geeft 20c aan.

De sensor zit nu op ZW en dat is duidelijk niet de beste kant.

Is die sensor makkelijk te monteren aan de andere zijde?
Anderen hebben hem in het verleden wel eens verplaatst ja, hij zit er boven de ventilator verstopt.
De nieuwere modellen hebben aansluiting voor externe sensor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
dirkdeman schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:35:
Stel: ik heb de mogelijkheid om voor hetzelfde geld als een 7kW J-serie een 9kW variant te kopen... Zijn er dan redenen om dat niet te doen?
Ik ben hier ook naar benieuwd. Iemand die hier iets over kan zeggen?

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
mrbullet schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:44:
[...]

Ik ben hier ook naar benieuwd. Iemand die hier iets over kan zeggen?
@dirkdeman, kijk goed naar wat je woning aan warmteverlies heeft (warmteverliesberekening) en wat je aan warm water gebruikt en zoek daar een passende warmtepomp bij. Normaal zou je qua maat nog rekening met minimale opwek/verplaatsing kunnen bekijken, maar volgens mij is er weinig verschil qua efficientie/minimaal vermogen bij een 5/7/9 pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Ep Woody schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:53:
[...]

@dirkdeman, kijk goed naar wat je woning aan warmteverlies heeft (warmteverliesberekening) en wat je aan warm water gebruikt en zoek daar een passende warmtepomp bij. Normaal zou je qua maat nog rekening met minimale opwek/verplaatsing kunnen bekijken, maar volgens mij is er weinig verschil qua efficientie/minimaal vermogen bij een 5/7/9 pomp.
Hm... Robert van RJtec geeft vandaag aan dat een 9kW minder ver terug kan moduleren dan een 7kW, en die op zijn beurt weer minder ver terug dan een 5kW. Hij zegt dat de Pana's allen tot ongeveer 30% van hun maximale vermogen terugmoduleren. Terwijl de consensus hier is dat het in principe dezelfde machines zijn. Weet even niet meer wie/wat nu te geloven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:23
dirkdeman schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:03:
[...]

Hm... Robert van RJtec geeft vandaag aan dat een 9kW minder ver terug kan moduleren dan een 7kW, en die op zijn beurt weer minder ver terug dan een 5kW. Hij zegt dat de Pana's allen tot ongeveer 30% van hun maximale vermogen terugmoduleren. Terwijl de consensus hier is dat het in principe dezelfde machines zijn. Weet even niet meer wie/wat nu te geloven :?
@ParagonEnschede jij hebt een 9kW J-series staan toch? Kun jij hier enig licht op schijnen wellicht? wat zijn jouw ervaringen met je monoblock de afgelopen weken? weet je een minimaal vermogen en bij welke buitentemp dat is geweesT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
[...]

Vermoed dat hij dat zegt op basis van de ervaringen met de H serie. Hij levert de J serie pas sinds dit jaar, dus wellicht heeft hij daar nog geen feedback van gebruikers van ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Je kunt de service-manuals van de 5j, 7j en 9j downloaden en de onderdeelnummers van de belangrijkste componenten met elkaar vergelijken. Ik gok dat dan de 7 en 9 identiek zijn (op grond van hun identieke SCOP getallen) en de 5 net even anders. Waarschijnlijk zijn alleen de limieten voor toerental van pomp, compressor en ventilator in de firmware verschillend. De hoeveelheden R32 zijn in ieder geval gelijk.

Maar waarom is het terugmoduleren nu zo belangrijk. Er zijn altijd in voor- en najaar dagen dat je twijfelt of de verwarming aan of uit moet/kan. Er zijn hier altijd mensen die roepen dat je pana te groot is (meestal degenen die een buffervat van een kuub hebben staan en een pellet- of houtkachel). Kijk vooral ook naar de toekomst, opgroeiende kinderen die nu nog op de BG-vloerverwarming liggen te dweilen, maar ineens een eigen kamer op 24 graden nodig hebben. Of de warmtepompboiler die je zat bent en wilt vervangen door een 300L vat aan de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
FransvWoerkom schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:27:
[...]

Je kunt de service-manuals van de 5j, 7j en 9j downloaden en de onderdeelnummers van de belangrijkste componenten met elkaar vergelijken. Ik gok dat dan de 7 en 9 identiek zijn (op grond van hun identieke SCOP getallen) en de 5 net even anders. Waarschijnlijk zijn alleen de limieten voor toerental van pomp, compressor en ventilator in de firmware verschillend. De hoeveelheden R32 zijn in ieder geval gelijk.

Maar waarom is het terugmoduleren nu zo belangrijk. Er zijn altijd in voor- en najaar dagen dat je twijfelt of de verwarming aan of uit moet/kan. Er zijn hier altijd mensen die roepen dat je pana te groot is (meestal degenen die een buffervat van een kuub hebben staan en een pellet- of houtkachel). Kijk vooral ook naar de toekomst, opgroeiende kinderen die nu nog op de BG-vloerverwarming liggen te dweilen, maar ineens een eigen kamer op 24 graden nodig hebben. Of de warmtepompboiler die je zat bent en wilt vervangen door een 300L vat aan de warmtepomp.
Dat had ik eerder al eens gedaan en toen ook hier gepost. Dit zijn de onderdelen die verschillen, de rest is gelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHsn70c80BkegehUwx-Eu_wDkjw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pmEetFOxIJpl64FlQhVoiz99.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dus de vraag is of onderdelen ACXA73C58320R en de ACXA73C58280R duurder zijn dan het prijsverschil tussen de 7 en de 9 dat zal wel met 400 euro :+

die sticker passen we wel met een viltstift aan :P

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 04-11-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
twain4me schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:37:
dus de vraag is of onderdelen ACXA73C58320R en de ACXA73C58280R duurder zijn dan het prijsverschil tussen de 7 en de 9 dat zal wel met 400 euro :+

die sticker passen we wel met een viltstift aan :P
Op die controllers zit de firmware die het verschil maakt. Waarschijnlijk zijn de sterkstroomvoerende onderdelen allemaal zwaar genoeg. Alleen voor de 5J een iets lichtere reactor en noise filter (minder koper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
FransvWoerkom schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:27:
[...]

Het is een van de factoren die je mee moet wegen bij aanschaf van een warmtepomp. Zeker als je geen vloerverwarming hebt maar een systeem dat veel sneller afkoelt zoals luchtverwarming. Dan wil je de ruimte waarin je moduleert zo klein mogelijk hebben en is een gat van 18 naar 10 graden beter te overzien dan een gat van 18 naar 0 graad. Zeker ook als je dan bedenkt dat bij dat hogere minimale verplaatsing van warmte een andere stooklijn hoort die daardoor een leuk stuk minder efficiënt is. Nogmaals het is een factor om naar te kijken.

Kijken naar mogelijk ander verbruik in de toekomst is ook zeker iets om rekening mee te houden, hoewel dat binnen een beperkte marge zou moeten zitten. Een slaapkamer op 24 graden is niet acceptabel (ook niet mogelijk in mijn woning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Fr33z schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:05:
[...]

@ParagonEnschede jij hebt een 9kW J-series staan toch? Kun jij hier enig licht op schijnen wellicht? wat zijn jouw ervaringen met je monoblock de afgelopen weken? weet je een minimaal vermogen en bij welke buitentemp dat is geweesT?
Ik heb een 9kW J inderdaad.
Ik weet zo niet het afgegeven vermogen, de compressor heeft bij mij tot op heden een praktisch bereik van 18 tot 64 Hz. De compressor current loopt, volgens de Pana zelf, daarbij tussen 1,8 en 8,0 A. Als ik het verbruik op de fase daar naast zet, lijken die waarden heel goed te kloppen, als je bedenkt dat die stroom in stappen van 0,2 A worden gerapporteerd.

De COP schommelt wat rond de 5, waarbij opvalt dat die behoorlijk omhoog gaat als de compressor rond de 20Hz draait (van gemiddeld ongeveer 4,5 naar 5,5).

[ Voor 9% gewijzigd door ParagonEnschede op 05-11-2020 07:48 ]

De Groningse beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ParagonEnschede schreef op donderdag 5 november 2020 @ 07:43:
[...]

Ik heb een 9kW J inderdaad.
Ik weet zo niet het afgegeven vermogen, de compressor heeft bij mij tot op heden een praktisch bereik van 18 tot 64 Hz. De compressor current loopt, volgens de Pana zelf, daarbij tussen 1,8 en 8,0 A. Als ik het verbruik op de fase daar naast zet, lijken die waarden heel goed te kloppen, als je bedenkt dat die stroom in stappen van 0,2 A worden gerapporteerd.

De COP schommelt wat rond de 5, waarbij opvalt dat die behoorlijk omhoog gaat als de compressor rond de 20Hz draait (van gemiddeld ongeveer 4,5 naar 5,5).
Weet je toevallig een flow snelheid, een temperaturen van aanvoer en retour? Dan kun je het afgegeven vermogen ook globaal inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:03
Weet iemand hier erg de wp begrenst word op sillent mode 3? Volgens mijn stooklijn moet hij ongeveer rond de 32 graden zitten. Hij gaat echter nu tot 29 graden.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
Terwijl hij nog vermogen over heeft.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Boutersewalter schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:16:
Weet iemand hier erg de wp begrenst word op sillent mode 3? Volgens mijn stooklijn moet hij ongeveer rond de 32 graden zitten. Hij gaat echter nu tot 29 graden.
De 5H wordt begrenst op ongeveer 35 Hz (uit mijn hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
Zo te zien doet de j dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Wat is de reden waarom je in quiet mode draait? @Boutersewalter, het gaat namelijk ten koste van de efficiëntie.

Ik gebruik het ook, maar alleen als de compressor start om te voorkomen dat hij naar hoge toeren racet en dan z'n warmte niet kwijt kan waardoor de aanvoertemperatuur over de setpoint schiet en weer uitvalt. Zodra hij draait gaat bij mij de quiet mode weer naar 0.

[ Voor 8% gewijzigd door Ep Woody op 05-11-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 11:26

Crazy-

Best life ever

met een Tbuiten van vannacht rond 4,8 graden (bovenop garage) & de temperatuur van TaTr op 30/28 is de woonkamer temperatuur gedaald naar 20,8 vannacht.

Hele nacht op 35Hz @ 500Watt, zonder enkele defrost.

Eerlijkheidshalve moet ik wel meegeven dat onze 'buren' het huis al 5 jaar leeg hebben staan. Gekocht toen casco, eigenaar dit jaar 3x gezien in maart - heeft toen achtertuin half afgemaakt. Verder is er een keer een dekvloer gelegd in mei door een betonboe, zijn de wanden gestuced & toevallig vorige week 2x een elektricien) -- anyway : geen verwarming dus in dat huis - dat trekt uiteraard warmte weg

laat nou ook net aan die kant van de woning de sensor hangen ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 05-11-2020 09:36 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Laatst online: 15:18
Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:19:
Wat is de reden waarom je in quiet mode draait? @Boutersewalter, het gaat namelijk ten koste van de efficiëntie.

Ik gebruik het ook, maar alleen als de compressor start om te voorkomen dat hij naar hoge toeren racet en dan z'n warmte niet kwijt kan en weer uitvalt. Zodra hij draait gaat bij mij de quiet mode weer naar 0.
Met andere woorden,

Hij kan in de geadviseerde flow, niet zijn volledige warmte kwijt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ramon_1984 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:36:
[...]

Met andere woorden,

Hij kan in de geadviseerde flow, niet zijn volledige warmte kwijt….
Ik omschrijf het verkeerd.

Hij start, schiet naar 50-60 Hz, de Ta vliegt de lucht in en gaat over z'n setpoint heen, nog voordat hij weer heeft kunnen terugmoduleren naar het punt waarop hij op de gevraagde setpoint kan blijven draaien.

Dat is een nadeeltje van een systeem met 30 liter water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Niet online
@samsamd heeft contact gehad met een technisch specialist van Panasonic NL over de vraag hoever de J-serie terug moduleert. Dit was het antwoord:

De 5 kw unit: het verwarmingsvermogen ligt tussen de 1,85 en 5kw
De 7kw unit: het verwarmings vermogen ligt tussen de 1,86 en 7kw
De 9 kw unit: het verwarmingsvermogen ligt tussen de 1,80 en 9kw

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:08
Dat zijn écht bijzondere waarden. De grootste moduleert het diepste terug...

Ik kan niet wachten tot mijn 9 binnen komt.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter

Ik gebruik het ook, maar alleen als de compressor start om te voorkomen dat hij naar hoge toeren racet en dan z'n warmte niet kwijt kan waardoor de aanvoertemperatuur over de setpoint schiet en weer uitvalt. Zodra hij draait gaat bij mij de quiet mode weer naar 0.
Het zelfde als jouw. Heb hem er nu maar vanaf gehaald.
Gaan het wel een paar dagen aankijken en waarschijnlijk mijn stooklijn iets aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mrbullet schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:21:
@samsamd heeft contact gehad met een technisch specialist van Panasonic NL over de vraag hoever de J-serie terug moduleert. Dit was het antwoord:

Ik weet dan niet hoe zij er 1.85kW uit weten te trekken. Geen van J eigenaar (in allerlei omgevingen) hebben ooit zo laag gehaald. Misschien dat we dat nog eens na moeten vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:09:
[...]

Ik weet dan niet hoe zij er 1.85kW uit weten te trekken. Geen van J eigenaar (in allerlei omgevingen) hebben ooit zo laag gehaald. Misschien dat we dat nog eens na moeten vragen.
Dat ligt waarschijnlijk aan de buitentemperatuur. Als het buiten -7C is en je vraagt dan minimaal vermogen, dan zit je veel lager qua warmtetransport dan als het buiten +10C is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:11:
[...]

Dat ligt waarschijnlijk aan de buitentemperatuur. Als het buiten -7C is en je vraagt dan minimaal vermogen, dan zit je veel lager qua warmtetransport dan als het buiten +10C is.
Of een hogere Ta ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gieliovd520 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:32:
Dat zijn écht bijzondere waarden. De grootste moduleert het diepste terug...

Ik kan niet wachten tot mijn 9 binnen komt.
Ze moduleren evenver terug alleen door een slechter rendement heeft de 9 een lagere output. althans dat is hoe ik het zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Laatst online: 15:18
Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:38:
[...]

Ik omschrijf het verkeerd.

Hij start, schiet naar 50-60 Hz, de Ta vliegt de lucht in en gaat over z'n setpoint heen, nog voordat hij weer heeft kunnen terugmoduleren naar het punt waarop hij op de gevraagde setpoint kan blijven draaien.

Dat is een nadeeltje van een systeem met 30 liter water...
Hoeveel radiatoren heb je, en heb je al berekend wat voor vermogen die afgeven bij bepaalde temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:09:
[...]

Ik zou de metingen wel eens willen zien van iemand die zijn ruime vloerverwarming met een 5J op 23 graden stookt. Jij stookt sinds een maand op 38 graden en hebt daar gewoon 2500W voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ramon_1984 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:10:
[...]

Hoeveel radiatoren heb je, en heb je al berekend wat voor vermogen die afgeven bij bepaalde temperaturen?
Hangt een beetje van de uitleg af, maar ik heb technisch gezien 4 radiatoren, 2 in serie en dat dan parallel aan elkaar.

Het zijn Biddle Coolflow luchtverwarmingsradiatoren, afgifte net was ongeveer 1600 watt bij 29 graden watertemperatuur gemiddeld. Ik moet m'n terugslagkleppen er weer uit halen want die geven veel te veel weerstand in m'n luchtkanelen, dan is de luchtstroom weer hoger en kan de watertemperatuur weer wat verder naar beneden.

Het probleem is echt dat de warmtepomp veel te snel het water op temperatuur heeft, waardoor hij over z'n setpoint schiet en dan niet meer de ruimte heeft om terug te moduleren. Mijn hele circuit bestaat uit 20 meter 32x3 MLC en die 4 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-05-2023
@FransvWoerkom Is dat dan 2500W thermisch? Dus 500kwh? Want ik ga er vanuit ook op 35 graden te moeten stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ruupster schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:22:
@FransvWoerkom Is dat dan 2500W thermisch? Dus 500kwh? Want ik ga er vanuit ook op 35 graden te moeten stoken.
Dat is 2500W thermisch. @CurlyMo berekent dat uit flow en temperatuurverschil of leest het uit de Panasonic. Zijn opgenomen elektrisch vermogen is dan rond de 700W. Wat bedoel je met 500kwh? kwh=kilowattuur, energie dus. Geen vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Ruupster schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:22:
2500 watt thermisch ja, met een opgenomen vermogen van rond de 600-650 watt elektrisch. Dat is op 38 graden. met 35 graden zal je verbruik iets lager zijn. Iets is ongeveer 20 watt per graad bij dit vermogen. (op basis van de H serie, hoeveel dat voor de J serie is nog niet uitgezocht)

[ Voor 14% gewijzigd door Ep Woody op 05-11-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FransvWoerkom schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:12:
[...]

Ik zou de metingen wel eens willen zien van iemand die zijn ruime vloerverwarming met een 5J op 23 graden stookt. Jij stookt sinds een maand op 38 graden en hebt daar gewoon 2500W voor nodig.
Als ik op Ta 35 / dT 2 zou stoken, dan zou ik ~ 2000W kwijt kunnen, alleen gaat de WP dan pendelen. Als die echt naar 1800W zou kunnen dan zou ik ook op Ta 35 moeten kunnen stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:39:
[...]

Als ik op Ta 35 / dT 2 zou stoken, dan zou ik ~ 2000W kwijt kunnen, alleen gaat de WP dan pendelen. Als die echt naar 1800W zou kunnen dan zou ik ook op Ta 35 moeten kunnen stoken.
Dat denk ik ook. Ik zou in deze tijd van het jaar dat pendelen voor lief nemen. In feite doe ik dat ook met mijn 42kW CV ketel die op een Ta van 45 graden staat. Ik noem dat alleen PulsDuurModulatie.

Er zit een straf op omlaag en omhoog moduleren van de warmtepomp. Er is in de compressor sprake van warmtelek van de warme hogedruk kant naar de koude lagedruk kant. Dat beïnvloedt de COP ongunstig. Dat de drie J generatie warmtepompen even ver terug kunnen bevestigt ons vermoeden dat ze vrijwel identiek zijn. Uit marketing overwegingen of om gebruikers tegen zichzelf te beschermen verkoopt Panasonic drie modellen met net iets verschillende instellingen. Degenen die een paar honderd euro over hebben voor een zwaarder model zullen het niet erg vinden dat de COP slechter is als ze net iets teveel gas geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FransvWoerkom schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:00:
[...]

Dat denk ik ook. Ik zou in deze tijd van het jaar dat pendelen voor lief nemen.
Nee, je zou zeggen dat de WP dan inderdaad richting 1800W zou gaan (zoals Panasonic aangeeft te kunnen) wat die dus niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:21:
[...]

Nee, je zou zeggen dat de WP dan inderdaad richting 1800W zou gaan (zoals Panasonic aangeeft te kunnen) wat die dus niet doet.
Denk zoals iemand eerder al noemde dat hij die 1800W wel haalt als het echt koud is. Dan neemt hij namelijk waarschijnlijk nog steeds 600W op maar zakt de COP terug naar 3 of zelfs iets minder.

Uiteraard niemand die daar wat aan heeft, want bij die lage temperaturen draait hij nooit op het minimum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Ramon_1984 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:10:
[...]

Om even het verschil te laten zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/or1k1X6WVFERV-q3Rb-Xb1ixrSo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t24vfD0RpzFciIyEw8xQg63T.png?f=user_large

Vanaf 13:45 een (geforceerde) run op Tsp van 26 graden, met Quietmode = 0. Hij klimt naar dik 50 Hz, maar schiet dan over z'n Tsp heen met de Ta voor 3 minuten met 2 of meer graden en valt dan weer uit.
Vanaf 14:10 een (geforceerde) run op Tsp van 26 graden, met Quietmode = 3. Hij klimt naar 33 Hz om daar rustig de Ta op te hogen naar Tsp om vervolgens weer rustig terug te toeren naar 20-21 Hz. Voor de oplettende kijken, mijn backup script ziet dat de Ta op 2 graden boven de Tsp staat voor 2 minuten en past deze dan aan om te voorkomen dat hij uitvalt. Wat hij alleen doet als de compressor op minder dan 22 Hz draait. Het was niet nodig geweest want hij viel binnen de 3 minuten terug naar 27 graden, maar ala.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:28:
[...]

Denk zoals iemand eerder al noemde dat hij die 1800W wel haalt als het echt koud is. Dan neemt hij namelijk waarschijnlijk nog steeds 600W op maar zakt de COP terug naar 3 of zelfs iets minder.

Uiteraard niemand die daar wat aan heeft, want bij die lage temperaturen draait hij nooit op het minimum.
Dus is het een theoretisch minimum en hebben we er niks aan.

Ik hoop overigens nog steeds dat de 5kW J efficiënter is bij lagere temperaturen dan de H. Dan maakt dan nog een beetje goed :)

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 05-11-2020 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:21:
[...]

Dat doet ie pas bij 0 graden en dan op 17Hz.
Nu met 15 graden heeft hij hoger vermogen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:34:
[...]

Dat doet ie pas bij 0 graden en dan op 17Hz.
Nu met 15 graden heeft hij hoger vermogen
Dat wordt dan een stooklijn van 38 / +6 en 35 / 0 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 16:37

Welke negatieve invloed heeft hij op de efficiëntie ?
Ik begreep dat hij de compressor frequentie begrensd, als de wp met een lage frequentie draait, dan maakt het toch niet uit of hij op 0 of 3 staat ? Of zie ik dat verkeerd ?
Andersom, als hij al laag werkt, maakt het ook niet uit om hem op 0 te zetten

[ Voor 5% gewijzigd door MarFan op 05-11-2020 15:26 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
MarFan schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:25:
[...]

Welke negatieve invloed heeft hij op de efficiëntie ?
Ik begreep dat hij de compressor frequentie begrensd, als de wp met een lage frequentie draait, dan maakt het toch niet uit of hij op 0 of 3 staat ? Of zie ik dat verkeerd ?
De ventilator wordt ook op een lagere snelheid gedraaid, dat heeft wel invloed op je efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 16:37
Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:26:
[...]

De ventilator wordt ook op een lagere snelheid gedraaid, dat heeft wel invloed op je efficiëntie.
Ok, dan ga ik die ook even monitoren :P

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

mrbullet schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:21:

Mijn ervaring met Panasonic NL is dat er alleen sales mensen rondlopen. Technische kennis hebben (of hadden?) ze totaal niet en moest uit Duitsland komen. Kunnen ze deze gegevens met een datasheet bevestigen?
Heronimo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:28:
[...]

Denk dat je theorie niet klopt. De H-serie kan namelijk veel lager in elektrische energie, en dat maal COP = lage output.
Spreek voor jezelf :) ;)
Pagina: 1 ... 85 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.