Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.052 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
t.oswald schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:09:
[...]

Wat zijn de bijbehorende display waarden dan? Wie of wat is hoger of lager?
Display water T waarden waren veel lager.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Dylantje2 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:18:
[...]

Display water T waarden waren veel lager.
Is me nog niet duidelijk. Stel display was Ta 28 en Tr 26 en je meting Ta 25 en Tr 23, dan is de deltaT nog hetzelfde. Zou je Ta en Tr met evenveel graden moeten aanpassen of is het verschillend?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:22:
[...]

Is me nog niet duidelijk. Stel display was Ta 28 en Tr 26 en je meting Ta 25 en Tr 23, dan is de deltaT nog hetzelfde. Zou je Ta en Tr met evenveel graden moeten aanpassen of is het verschillend?
Verschillend... Ik kijk nu ff niet naar DeltaT maar gewoon naar de aan en retour.
Alleen je kun maar 2 graden verrekenen....[ dus ik hoop dat ik het haal ]

Heb hem nu op direct 30 graden staan.
En daar ga ik eens kijken of ik op kan ijken..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:45
22 november een mailtje gestuurd naar mijn leverancier dat er continue een foutmelding op de display stond met de vraag of ze die via de Service Cloud eruit konden gooien (ik was zo snugger om hun te autoriseren). Komt er gisteren (!!) een reactie dat ze niet in mijn systeem kunnen, dus nee.

Dus, per vandaag de dienstverlening binnen de Servicecloud maar aangepast en op mijn eigen account gezet, ik wordt vooral blij van de status display daar vs. die van de Smart Cloud. Nu schuif ik geregeld een stoel aan de kant om op de binnenunit te kijken (stoel staat voor de kast zodat de kids er niet bij kunnen) en dan zit ik te colonialen totdat ik 6 schermpjes door ben om deze info ook te zien!
De log/statistiek functie vind ik ietwat onhandig maar voldoende voor mijn wensen.

Als iemand ook een makkelijke manier weet hoe je een Android widget van een webpage kan maken dan wordt ik helemaal blij :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/loPYJB8fx8fdUhBf043FHmIW/full.png

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Dylantje2 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:16:
@jeroenvervuren
Ik heb nu sensoren IN de WP zitten op de pomp naast de sensor van de Pana zelf.
En bij de retour op de ingang van de Pana

Ik heb een afwijking van wel 3 graden aanvoer tov het display..
Mijn dallas heb ik met pasta erop zitten.
Deze gaven met 10 stuks een afwijking van een paar tiende, dus lijken me aardig goed....

Maar zou het kunnen 3-4 graden afwijking in het display tov van de dallassensoren?
Dit zou wel de rare waardes verklaren...
Ik verwacht niet dat je hem goed krijg. Je kan inderdaad maar 2 graden aanpassen. En het blijft natte vinger werk. 1 graad afwijking geeft al een gigantisch verschil in kop. Mijn kampstrup 602 koste 120 euro op ebay.... ben je van al het gezijk af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:13
jeroenvervuren schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:40:
[...]

Ik verwacht niet dat je hem goed krijg. Je kan inderdaad maar 2 graden aanpassen. En het blijft natte vinger werk. 1 graad afwijking geeft al een gigantisch verschil in kop. Mijn kampstrup 602 koste 120 euro op ebay.... ben je van al het gezijk af
Gaf de pana meer of minder aan?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Minder ongeveer 2 en 1,5 bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:55
@jeroenvervuren @Dylantje2 Houd er rekening mee dat best effort ook voor heel veel goed genoeg is.

Krijg je ze perfect goed? Nee dat kan je echt wel vergeten. Maar zo mogelijk is ook heel wat waard.

Je kan natuurlijk een kamstrup kopen maar ik heb zelf eerlijk gezegd niet zo'n behoefte aan nog een ding in mijn circuit dus ik zal gewoon zelf mijn sensoren zo goed mogelijk ijken.

Waarschijnlijk staan ze dan iets te koud maar dat maakt natuurlijk niet zo veel uit aangezien de Panasonic ook iets minder watt meet.

Waar het uiteindelijk om gaat is dat je een goed beeld hebt over hoe je warmtepomp het doet in vergelijking met andere dagen. Exacte COP is leuk maar heb je niet veel aan bij het tweaken zolang je maar een eigen referentie COP hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
rjd22 schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:07:
@jeroenvervuren @Dylantje2 Houd er rekening mee dat best effort ook voor heel veel goed genoeg is.

Krijg je ze perfect goed? Nee dat kan je echt wel vergeten. Maar zo mogelijk is ook heel wat waard.

Je kan natuurlijk een kamstrup kopen maar ik heb zelf eerlijk gezegd niet zo'n behoefte aan nog een ding in mijn circuit dus ik zal gewoon zelf mijn sensoren zo goed mogelijk ijken.

Waarschijnlijk staan ze dan iets te koud maar dat maakt natuurlijk niet zo veel uit aangezien de Panasonic ook iets minder watt meet.

Waar het uiteindelijk om gaat is dat je een goed beeld hebt over hoe je warmtepomp het doet in vergelijking met andere dagen. Exacte COP is leuk maar heb je niet veel aan bij het tweaken zolang je maar een eigen referentie COP hebt.
Mijn display praat nu hetzelfde als mijn sensoren [ meerdere sensoren om te vergelijken] dus gekalibreerd _/-\o_
DeltaT klopt ook op paar tiende, tussen mijn sensoren en de WP. zit een beetje verschil in qua tijdmeting van de sensoren en de WP. Maar ik denk dat hij zo goed als identiek is.

Er zat 4 graden verschil in..!

COP zal het niet worden vrees ik. 17 heb ik vandaag... Dus COP winnaar hahahah

Maar een referentie COP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
ta
[...]

Moet je ook een MID gecertificeerde kWH meter gebruiken want anders baseer je de COP op een geijkte warmtemeter maar een energieverbruik die [edit: NIET] geijkt is.

In mijn meterkast zie ik 1200W verbruik terwijl de WP 1kW aangeeft (terwijl er verder bijna niets anders draait), als je warmtemeter dan 4,5kW geleverde warmte aangeeft is dat toch 15% afwijking op je resulterende COP.

@rjd22, helemaal mee eens. Voor mijn gevoel is de Panasonic een prima indicatie. Want ondanks dat de thermometertjes allemaal een paar tienden van elkaar verschillen weet je ook niet hoe goed die gekalibreerd zijn. Dat kan je overigens wel zelf doen door ze eerst in te vriezen en kijken of ze 0 graden aangeven tijdens het vriesproces en daarna in kokend water of ze dan 100 graden aangeven (afhankelijk van je hoogte want water kookt bij 100 graden op zeewater niveau) >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

Ik heb een hoofdleiding van 1" en daar heb je echt geen kamstrup van <200 voor die glycol kan meten..
Daarnaast zie ik in het grote forum ook mensen die reëele afwijkingen hebben met een Kamstrup..
Dan een 15mm aansluiting in je 1" leidingen, goed voor je flow??
Ik ken iemand die rekent met graaddagen, en dat is misschien wel wat je wilt weten..

Als ik weet dat hij goed staat...
Kijk ik niet echt meer naar COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Dylantje2 schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:41:
[...]

Ik heb een hoofdleiding van 1" en daar heb je echt geen kamstrup van <200 voor die glycol kan meten..
Daarnaast zie ik in het grote forum ook mensen die reëele afwijkingen hebben met een Kamstrup..
Ik ken iemand die rekent met graaddagen, en dat is misschien wel wat je wilt weten..

Ik mis opeens een paar uur geposte berichten. Ik meen gelezen te hebben dat je voor de Kamstrup verlopen kunt kopen. Was ook al aan het kijken namelijk.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Dylantje2 schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:41:
[...]

Mijn warmte Meter zit in een 28mm buis. Geen 15 want dat gaat niet werken.
Voor stroom heb ik 2 kWh meters. Welke zo ver ik kan berekenen zo goed als geen afwijking
Geven.
Mijn COP is volgens de specs .
Tevens hou ik bij mindergas me kWh bij :-) (weet het niet de bedoeling)

De waardes van de panasonic. Moet je gewoon. Niet meer naar kijken. Is nooit goed te krijgen.
Denk dat je er gewoon vanuit moet gaan dat waneer je flow in elk geval goed is dat de panasonic gewoon goed zijn Werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
jeroenvervuren schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:32:
[...]

Mijn warmte Meter zit in een 28mm buis. Geen 15 want dat gaat niet werken.
Voor stroom heb ik 2 kWh meters. Welke zo ver ik kan berekenen zo goed als geen afwijking
Geven.
Mijn COP is volgens de specs .
Tevens hou ik bij mindergas me kWh bij :-) (weet het niet de bedoeling)

De waardes van de panasonic. Moet je gewoon. Niet meer naar kijken. Is nooit goed te krijgen.
Denk dat je er gewoon vanuit moet gaan dat waneer je flow in elk geval goed is dat de panasonic gewoon goed zijn Werk doet.
Maar heb je dan een kamstrup met 28mm aansluiting? Anders heb je de flessenhals, al dan niet met verlopen.
2 Kwh meters 1 voor de wp en 1 voor het element?
Mindergas met kWh? Via een script omgerekend naar gas?? Dat lijkt me wel wat:-) dus _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Ik vul om de paar dagen gewoon mijn kWh stand in bij mindergas. Ik reken dus niks
Om. Nu weet ik dus hoeveel kWh ik per graaddag verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
Dylantje2 schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:35:
[...]

Mijn display praat nu hetzelfde als mijn sensoren [ meerdere sensoren om te vergelijken] dus gekalibreerd _/-\o_
DeltaT klopt ook op paar tiende, tussen mijn sensoren en de WP. zit een beetje verschil in qua tijdmeting van de sensoren en de WP. Maar ik denk dat hij zo goed als identiek is.

Er zat 4 graden verschil in..!

COP zal het niet worden vrees ik. 17 heb ik vandaag... Dus COP winnaar hahahah

Maar een referentie COP?
Met referentie COP bedoel ik dat je bij afstellen je COP vergelijkt met de COP van andere dagen met dezelfde temperaturen. Op deze manier kan je bekijken of je veranderingen positief of negatief effect hebben.

Daarvoor heb je geen perfect geijkte warmtemeter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dylantje2 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:24:
[...]

Verschillend... Ik kijk nu ff niet naar DeltaT maar gewoon naar de aan en retour.
Alleen je kun maar 2 graden verrekenen....[ dus ik hoop dat ik het haal ]

Heb hem nu op direct 30 graden staan.
En daar ga ik eens kijken of ik op kan ijken..
Ik meet nu op de leidingen bij binnenkomst. De Tr klopt, de Ta meet ik 2 graden hoger dan op de pana afstandsbediening. Ik ben benieuwd wat je aanpassing heeft opgeleverd. Verandert er iets in het gedrag van je WP door de sensor bij te stellen?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:33:
[...]

Ik meet nu op de leidingen bij binnenkomst. De Tr klopt, de Ta meet ik 2 graden hoger dan op de pana afstandsbediening. Ik ben benieuwd wat je aanpassing heeft opgeleverd. Verandert er iets in het gedrag van je WP door de sensor bij te stellen?
Mijn Systeem:
https://snapshot.raintank...N9NeNltYFiaqPuD5LGToeJ0yc
FF inzoemen heb wat last van ruis.

Via PVo
https://pvoutput.org/list...8&gs=3&nr=1&ntl=1&v=0&s=1

Ik heb de afwijking bijna tot niets
Dus wat ik grafana IN de WP heb staan, staat ook op mijn display... _/-\o_
Wat ik buiten meet staat ook in mijn display

Mijn display is sinds die tijd iets beter..
Heb nu wel 6-8-9 COP../dagelijks.. maandelijk staat nu op rond de 7.. dus misschien wel reeel
Maar als ik de expert moet geloven zou dat best eens in de buurt komen.

Als ik tijd heb, ga ik omrekenen naar graaddagen.
Is beter dan COP. berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:55:
[...]
Mijn display is sinds die tijd iets beter..
Heb nu wel 6-8-9 COP../dagelijks.. maandelijk staat nu op rond de 7.. dus misschien wel reeel
Maar als ik de expert moet geloven zou dat best eens in de buurt komen.

Als ik tijd heb, ga ik omrekenen naar graaddagen.
Is beter dan COP. berekenen.
FF domme vraag maar geeft jouw Panasonic die COP of reken je die zelf uit? Ik vind het opmerkelijk dat je COP zo extreem hoog is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:02:
[...]

FF domme vraag maar geeft jouw Panasonic die COP of reken je die zelf uit? Ik vind het opmerkelijk dat je COP zo extreem hoog is...
Display COP...
Is hoog maar zou nu best eens een reële kunnen zijn. Mijn WP heeft al dagen geen defrosts en moduleert verder terug dan ....

Maar ik moet omrekenen naar graaddagen dat is wat eigenlijk telt qua zuinig verbruik...
Maar tijd..is mijn vijand

@ all
Iemand verstand van DZvents of lua of python...In Domoticz

Zou graag mijn omgerekende Kwh tov van gas automatisch uploaden naar mindergas.
2Kwh voor 1M³ gas die in mindergas weergeven, zou dan automatisch mijn graaddagen weer geven... tov van jaren geleden _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Maar scripten brrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:22:
[...]

Display COP...
Is hoog maar zou nu best eens een reële kunnen zijn. Mijn WP heeft al dagen geen defrosts en moduleert verder terug dan ....
Wat voor stroomverbruik en levering geeft je Panasonic dan aan? Leuk als 't verbruik maar 200W is maar bij COP 10 zou je dan ook 2kW aan warmte moeten krijgen.

Die van mij zit met dit weer rond de 1kW verbruik en 3 á 4kW oplevering. Als de Ta gelijk blijft maar de Tr wat zakt dan veranderd het opgeleverde vermogen ook, waarschijnlijk dus dat de Panasonic de opgeleverde energie berekend a.d.h. van de temperaturen (die jij dus hebt geïjkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Felicia schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:29:
[...]

Wat voor stroomverbruik en levering geeft je Panasonic dan aan? Leuk als 't verbruik maar 200W is maar bij COP 10 zou je dan ook 2kW aan warmte moeten krijgen.

Die van mij zit met dit weer rond de 1kW verbruik en 3 á 4kW oplevering. Als de Ta gelijk blijft maar de Tr wat zakt dan veranderd het opgeleverde vermogen ook, waarschijnlijk dus dat de Panasonic de opgeleverde energie berekend a.d.h. van de temperaturen (die jij dus hebt geïjkt).
Met dit weer zit je zo rond de 4.50-5 aan cop voor de meesten denk ik.

Duims warmtemeter voor de liefhebber
https://www.ebay.de/itm/U...ksid=p2060353.m1438.l2649

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Rol-Co schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:36:
[...]

Met dit weer zit je zo rond de 4.50-5 aan cop voor de meesten denk ik.

Duims warmtemeter voor de liefhebber
https://www.ebay.de/itm/U...ksid=p2060353.m1438.l2649
Ik kan deze niet moet Glycol... :*) _/-\o_
Ben aan het mailen met kamstrup....
Maar zou liever de graaddagen zien, kan ik veel beter vergelijk maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:29:
[...]

Vandaag 5.8
gister 6.5
zondag 9.4

Dit is na het ijken van de sensoren.
Daarvoor waardes van 0.8-15

Dus misschien doet het ijken toch iets:-)
Maar ik blijf graaddagen beter vinden...
Hij loopt zo rustig WAF zei, is hij toch niet kapot...0x defrost..
Dus ik denk dat hij niet zuiniger kan.
Maar een vergelijk naar mijn gas zou ik beter kunnen aan de hand van graaddagen.

Dus een scripter please..:-) _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:58:
[...]

Vandaag 5.8
gister 6.5
zondag 9.4

Tuurlijk doet het ijken iets maar of dat na ijken
ook daadwerkelijk de juiste resultaten aanlevert is natuurlijk de hamvraag.

COP van 1,5 is raar maar COP van 8 bij 7 graden natuurlijk ook. Beide zijn uitzonderlijk, naar mijn gevoel.

Overigens kan een Kamstrup 6m2 ook met glycol, die gebruiken ze volgens mij ook bij Ennatuurlijk met stadsverwarming.
https://www.kamstrup.com/...nergy-meters/multical-6m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 20:39:
[...]

Tuurlijk doet het ijken iets maar of dat na ijken
ook daadwerkelijk de juiste resultaten aanlevert is natuurlijk de hamvraag.

COP van 1,5 is raar maar COP van 8 bij 7 graden natuurlijk ook. Beide zijn uitzonderlijk, naar mijn gevoel.

Overigens kan een Kamstrup 6m2 ook met glycol, die gebruiken ze volgens mij ook bij Ennatuurlijk met stadsverwarming.
https://www.kamstrup.com/...nergy-meters/multical-6m2
Klopt wat je zegt..
Dus ik heb ff geduld..

Die kamstrup kan glycol klopt ook.
Maar kost dan ff wat met een duims aansluiting
En op het grote forum zijn er ook twijfels over kamstrup..:-)
Dus als hij zo zuinig is op graaddagen.. Wat doet COP me dan uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dylantje2 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 20:41:
[...]

Klopt wat je zegt..
Dus ik heb ff geduld..

Die kamstrup kan glycol klopt ook.
Maar kost dan ff wat met een duims aansluiting
Er zijn geen twijfels over de kamstrup, dat maak jij er van. ;) de bovenstaande kamstrup werkt prima met glycol, hooguit geeft hij iets te weinig aan dus als je een cop van 5 hebt is dat het iedergeval minimaal, prima toch?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 20:41:
[...]

Tjah, Kamstrup is vanuit professioneel vlak wel dé standaard (wij gebruiken ze als woningbouw corporatie, Ennatuurlijk als stadsverwarmingsleverancier e.d.). Meetverschillen hou je altijd, maar hoe inaccurater des te groter de meetverschillen. En een Kamstrup mag tot 10% afwijken, maar dat mag een elektra meter ook voordat ze 'm moeten vervangen.

En ik weet niet of je ooit natuurkunde/scheikunde met meetkunde hebt gehad maar als je meetresolutie 0,1 of 0,05 is maakt al behoorlijk uit van je afwijkingen in de resultaten en vooral ook de precisie van de resultaten.
Lees anders eens deze door: https://nl.wikihow.com/Nauwkeurigheid-bepalen

Dit werkt het beste wanneer je veel metingen uitvoert op een object waarvan je weet dat het een bepaalde temperatuur is. Makkelijkste is dus om het met ontdooiend water te doen (altijd 0 graden) en met kokend water (altijd bijna 100 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:23:
[...]

Tjah, Kamstrup is vanuit professioneel vlak wel dé standaard (wij gebruiken ze als woningbouw corporatie, Ennatuurlijk als stadsverwarmingsleverancier e.d.). Meetverschillen hou je altijd, maar hoe inaccurater des te groter de meetverschillen. En een Kamstrup mag tot 10% afwijken, maar dat mag een elektra meter ook voordat ze 'm moeten vervangen.

En ik weet niet of je ooit natuurkunde/scheikunde met meetkunde hebt gehad maar als je meetresolutie 0,1 of 0,05 is maakt al behoorlijk uit van je afwijkingen in de resultaten en vooral ook de precisie van de resultaten.
Lees anders eens deze door: https://nl.wikihow.com/Nauwkeurigheid-bepalen

Dit werkt het beste wanneer je veel metingen uitvoert op een object waarvan je weet dat het een bepaalde temperatuur is. Makkelijkste is dus om het met ontdooiend water te doen (altijd 0 graden) en met kokend water (altijd bijna 100 graden).
Wat ik zeg 10% is best wel wat toch..
Juist daarom vraag ik me echt steeds harder af
Of Kamstrup of graaddagen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:25:
[...]

Wat ik zeg 10% is best wel wat toch..
Juist daarom vraag ik me echt steeds harder af
Of Kamstrup of graaddagen..
Uh, hij MAG 10% afwijken maar dat wil niet zeggen dat ie dat doet, ik meer mij te herinneren dat tomexergie zei dat 2,5% gangbaar was voor een Kamstrup.

Maar probeer maar eens zelf iets te bouwen dat onder de 10% afwijking heeft, gaat je niet lukken want bij 2 sensoren met een resolutie van 0,1 graad zit je al op 20% meetmarge van potentiële afwijking, er vanuitgaande dat de meetresultaten 100% betrouwbaar zijn wat natuurlijk niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
Dylantje2 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:58:
[...]

Vandaag 5.8
gister 6.5
zondag 9.4

Maar ik blijf graaddagen beter vinden...
Hij loopt zo rustig WAF zei, is hij toch niet kapot...0x defrost..
Dus ik denk dat hij niet zuiniger kan.
Maar een vergelijk naar mijn gas zou ik beter kunnen aan de hand van graaddagen.

Dus een scripter please..:-) _/-\o_ _/-\o_
Je bent nog niet helemaal klaar met ijken lijkt me. Je zal meerdere keren de Ta en Tr moeten vergelijken en de sensoren nog bijstellen.

Zoals ik al eerder zei je kan niet met 1 meetpunt ijken maar moet dit met meerdere doen om zo dicht mogelijk bij het gemiddelde te zitten. Dus zowel met warme buizen als met koude buizen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreBa
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 15:47
Dag allemaal,

Ik heb ondertussen deze topic gevolgd en het is tijd om ook mijn verhaal en opstelling te vertellen.

Ik heb namelijk een panasonic monobloc T-cap WH-MXC16H9E8 staan.
Een zware jongen van 16Kw...
De woning is een nieuwbouw geïsoleerd volgens de huidige normen en overal voorzien van vloerverwarming ca 270m2, 30kringen +- 2,8km vloerverwarming.
De pana is gekozen op basis van de warmteverliesberekening van de woning wat neerkwam op een goeie 16Kw.
De WP is aangesloten op een 50L buffervatje zodat het debiet van de Wp pomp altijd kwijt kan. Er is een externe pomp voorzien die het water naar de collectoren pompt.
Op de collectoren zijn thermische motors voorzien die gestuurd worden via een heatbox van KNX zodat elke ruimte onafhankelijk op temperatuur gebracht kan worden.

Voorbije week deed de pomp niet wat ik er van verwachte en de leverancier + panasonic zelf hadden hier geen antwoord op.

WAR - Stooklijn bij -10 = 35graden bij 15graden = 25graden. Buitentemp schommelde tussen 8 en 11graden. Delta T = 5graden.
De wp draaide een volledige dag zonder problemen op ongeveer 27graden aanvoer temp. Als ik de volgende dag de aanvoer temperatuur bekeek stond deze plots op Ta 16 Tr 16 graden en is de pomp niet meer aangeweest die dag. Indien ik deze dan uitschakelde op standby en terug opstarte ging deze weer braaf een dagje werken zoals het hoort om de volgende dag opnieuw een Ta & Tr van 16 graden te zien... Is hier een verklaring voor?
Ook is me opgevallen dat er die dagen enorm veel starts zijn geweest en amper of geen draaiuren. Alsof hij zou pendelen, wat me niet logisch lijkt want er is afname genoeg.

Zijn er dingen of instellingen waarmee ik rekening kan houden om deze problemen te vermijden?

Het rare is toen ik de stooklijn had verzet naar 40graden bij -10 heeft die het niet meer gedaan en vlotjes doorgedraaid met maar 5 starts op de compressor voor 2dagen. Maar hierdoor is het binnen veel te warm. (Toen had ik ook wel 5minuten het volledige toestel spanningsloos gezet nu ik er aan denk)

Lijkt me logisch dat ik de stooklijn zodanig laag breng dat het binnen juist de temperatuur bereikt wat er gevraagd wordt?

Zijn er verder nog tips om de cop te verbeteren? Want veel instellingen zijn er niet echt mogelijk via de remote control.

De circulatiepomp van dit toestel moduleerd deze mee met de compressor?
Ik was recent aant opvolgen hoe het toestel redeneert. Lijkt me logisch dat als de wp een delta T van 5 graden wil behouden op het buffer dat deze dan de compressor frequentie laat zakken maar tegelijkertijd ook zijn circulatiepomp debiet verlaagt zodat de Ta volgens de stooklijn loopt en de Tr rustig kan zakken tot Delta T bereikt wordt? Maar als ik dan de maximum pomp snelheid zou verhogen zie ik dat de delta T van 5 zelfs niet tot stand kan gehouden worden en deze terug valt naar zelfs delta T van 2graden. Oftewel heb ik dit niet lang genoeg bekeken en duurt het een hele tijd voor hij zijn debiet ook vermindert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26
Felicia schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:40:
[...]

Uh, hij MAG 10% afwijken maar dat wil niet zeggen dat ie dat doet, ik meer mij te herinneren dat tomexergie zei dat 2,5% gangbaar was voor een Kamstrup.

Maar probeer maar eens zelf iets te bouwen dat onder de 10% afwijking heeft, gaat je niet lukken want bij 2 sensoren met een resolutie van 0,1 graad zit je al op 20% meetmarge van potentiële afwijking, er vanuitgaande dat de meetresultaten 100% betrouwbaar zijn wat natuurlijk niet het geval is.
Voor de Kamstrup adepten en twijfelaars @Dylantje2.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
d
CreBa schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:33:
Dag allemaal,

Ik heb ondertussen deze topic gevolgd en het is tijd om ook mijn verhaal en opstelling te vertellen.

Ik heb namelijk een panasonic monobloc T-cap WH-MXC16H9E8 staan.
Een zware jongen van 16Kw...
De woning is een nieuwbouw geïsoleerd volgens de huidige normen en overal voorzien van vloerverwarming ca 270m2, 30kringen +- 2,8km vloerverwarming.
De pana is gekozen op basis van de warmteverliesberekening van de woning wat neerkwam op een goeie 16Kw.
De WP is aangesloten op een 50L buffervatje zodat het debiet van de Wp pomp altijd kwijt kan. Er is een externe pomp voorzien die het water naar de collectoren pompt.
Op de collectoren zijn thermische motors voorzien die gestuurd worden via een heatbox van KNX zodat elke ruimte onafhankelijk op temperatuur gebracht kan worden.

Voorbije week deed de pomp niet wat ik er van verwachte en de leverancier + panasonic zelf hadden hier geen antwoord op.

WAR - Stooklijn bij -10 = 35graden bij 15graden = 25graden. Buitentemp schommelde tussen 8 en 11graden. Delta T = 5graden.
De wp draaide een volledige dag zonder problemen op ongeveer 27graden aanvoer temp. Als ik de volgende dag de aanvoer temperatuur bekeek stond deze plots op Ta 16 Tr 16 graden en is de pomp niet meer aangeweest die dag. Indien ik deze dan uitschakelde op standby en terug opstarte ging deze weer braaf een dagje werken zoals het hoort om de volgende dag opnieuw een Ta & Tr van 16 graden te zien... Is hier een verklaring voor?
Ook is me opgevallen dat er die dagen enorm veel starts zijn geweest en amper of geen draaiuren. Alsof hij zou pendelen, wat me niet logisch lijkt want er is afname genoeg.

Zijn er dingen of instellingen waarmee ik rekening kan houden om deze problemen te vermijden?

Het rare is toen ik de stooklijn had verzet naar 40graden bij -10 heeft die het niet meer gedaan en vlotjes doorgedraaid met maar 5 starts op de compressor voor 2dagen. Maar hierdoor is het binnen veel te warm. (Toen had ik ook wel 5minuten het volledige toestel spanningsloos gezet nu ik er aan denk)

Lijkt me logisch dat ik de stooklijn zodanig laag breng dat het binnen juist de temperatuur bereikt wat er gevraagd wordt?

Zijn er verder nog tips om de cop te verbeteren? Want veel instellingen zijn er niet echt mogelijk via de remote control.

De circulatiepomp van dit toestel moduleerd deze mee met de compressor?
Ik was recent aant opvolgen hoe het toestel redeneert. Lijkt me logisch dat als de wp een delta T van 5 graden wil behouden op het buffer dat deze dan de compressor frequentie laat zakken maar tegelijkertijd ook zijn circulatiepomp debiet verlaagt zodat de Ta volgens de stooklijn loopt en de Tr rustig kan zakken tot Delta T bereikt wordt? Maar als ik dan de maximum pomp snelheid zou verhogen zie ik dat de delta T van 5 zelfs niet tot stand kan gehouden worden en deze terug valt naar zelfs delta T van 2graden. Oftewel heb ik dit niet lang genoeg bekeken en duurt het een hele tijd voor hij zijn debiet ook vermindert.
Ik denk dat je met deze vraag bij het hoofdforum moet zijn Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6
Ik vermoed dat de tweakers daar dan zullen zeggen dat de pomp te zwaar bemeten is en bij de hoge buitentemperaturen de warmte niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreBa
t.oswald schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:41:
d
[...]

Ik denk dat je met deze vraag bij het hoofdforum moet zijn Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6
Ik vermoed dat de tweakers daar dan zullen zeggen dat de pomp te zwaar bemeten is en bij de hoge buitentemperaturen de warmte niet kwijt kan.
Owkej dan probeer ik het daar ook nog eens.
Ik dacht ook dat de wp waarschijnlijk teveel vermogen levert bij hogere buiten temperaturen.
Helaas gaat hiervoor geen oplossing zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-09 22:15
Wie weet het?

Vandaag rond 1100 de sensoren gecalibreerd, er zat bijna twee graden afwijking in. dus 1, 5 graden (beide) gecompenseerd. Unit gaat hiervoor uit, waarom, weten we niet.

Compressor is vervolgens de hele dag dood, Ta zakt uiteraard, Tr op termijn ook. Stooklijn iets hoger gezet zodat de temperaturen weer gaan kloppen, nog steeds niks. Pas als ik via gebruiker paneel +1 graad instel springt de compressor aan op 85 Hz ??

Dus snel weer verlagen, blijft hij nu draaien op 49 Hz, wel wat hoger dan de 32 van vorige dagen, dat zal aan de kou liggen.

Vraag is dus waarom slaat de compressor op WAR niet aan als de doeltemperatuur24 is en de actuele waarde 21 ?? Delta T staat op 2 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Cees-JanH schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:06:
Wie weet het?

Vandaag rond 1100 de sensoren gecalibreerd, er zat bijna twee graden afwijking in. dus 1, 5 graden (beide) gecompenseerd. Unit gaat hiervoor uit, waarom, weten we niet.

Compressor is vervolgens de hele dag dood, Ta zakt uiteraard, Tr op termijn ook. Stooklijn iets hoger gezet zodat de temperaturen weer gaan kloppen, nog steeds niks. Pas als ik via gebruiker paneel +1 graad instel springt de compressor aan op 85 Hz ??

Dus snel weer verlagen, blijft hij nu draaien op 49 Hz, wel wat hoger dan de 32 van vorige dagen, dat zal aan de kou liggen.

Vraag is dus waarom slaat de compressor op WAR niet aan als de doeltemperatuur24 is en de actuele waarde 21 ?? Delta T staat op 2 graden.
Ik hoefde alleen de Ta met 1,5 graden aan te passen, de Tr en Tb klopten exact. Bij mij ging de WP ook langdurig uit. Dat gebeurt altijd als hij is afgeschakeld bijvoorbeeld om de stooklijn te wijzigen. Ik pas ook de truc met +2 of +3 toe om de WP weer te laten opstarten. Niet te snel terug naar 0, anders gaat ie er weer uit.
Ik compenseer de WAR overigens niet met de thermostaat, maar met de watertemperatuur.
Het effect lijkt vooralsnog heel positief. De door de pana getoonde temperaturen op het display kloppen nu precies met die op de meters en de pana geeft nu ook ongeveer het juiste kWh gebruik aan, lijkt het. Even afwachten tot ik wat meer data heb. Ik krijg nu ook precies een dT van 3 zoals ingesteld. Heb ook de stooklijn in het lage temp gebied wat verhoogd. Draait nu bij een Tb van 2 met Ta 30,5 Tr 27,5 en 780 W stroomverbruik. Over een paar dagen eens naar de COP van de pana kijken. :P

En die hogere temperatuur heb je natuurlijk zelf zo aangepast! 32 is door het callibreren toch 33,5 geworden op het display?

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 12-12-2018 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-09 22:15
Ik heb nu het volgende:
Ta 24,50
Tr 23,25
Freq 48 Hz
Doelwatertemperatuur 25, dit berekend de pana dus naar aanleiding van de stooklijn ?

Ik heb de indruk dat er veel misgaat met afronden naar hele graden, dat doet de display sowieso, ook de buiten temperatuur gaat steeds (inde servicecloud) met sprongen van 1 graad. Toch wordt de doeltemperatuur aangepast met zelfde buiten temperatuur, blijkbaar wordt er intern wel achter de komma gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
En wat ik merk is dat de sensoren eens per X tijd vernieuwd wordt
Terwijl mijn dallas veel sneller reageren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Dylantje2 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:15:
En wat ik merk is dat de sensoren eens per X tijd vernieuwd wordt
Terwijl mijn dallas veel sneller reageren..
Buitentemperatuur gaat per 30 minuten.
De aanvoer en retourtemp gaan sneller, per 1 a 2 minuten zoiets.

Gisteren de waarde van de Ta sensor verhoogd met +1 in de controller
Nu ligt de waarde dichterbij de gemeten waarde met een ds18b20 sensor op de aanvoer.
Zou nog +0.5 kunnen maar eerst zo even aankijken.

Gevolg is natuurlijk erg positief voor de COP waarde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
JvdW schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:26:
[...]

Buitentemperatuur gaat per 30 minuten.
De aanvoer en retourtemp gaan sneller, per 1 a 2 minuten zoiets.

Gisteren de waarde van de Ta sensor verhoogd met +1 in de controller
Nu ligt de waarde dichterbij de gemeten waarde met een ds18b20 sensor op de aanvoer.
Zou nog +0.5 kunnen maar eerst zo even aankijken.

Gevolg is natuurlijk erg positief voor de COP waarde :+
Die 30 minuten zou aan te passen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Dylantje2 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:28:
[...]

Die 30 minuten zou aan te passen moeten zijn.
Nee deze waarde ligt vast voor de buitentemperatuur.
Heeft ook weinig meerwaarde deze sneller te laten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
t.oswald schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:29:
[...]

Ik hoefde alleen de Ta met 1,5 graden aan te passen, de Tr en Tb klopten exact. Bij mij ging de WP ook langdurig uit. Dat gebeurt altijd als hij is afgeschakeld bijvoorbeeld om de stooklijn te wijzigen. Ik pas ook de truc met +2 of +3 toe om de WP weer te laten opstarten. Niet te snel terug naar 0, anders gaat ie er weer uit.
Ik compenseer de WAR overigens niet met de thermostaat, maar met de watertemperatuur.
Het effect lijkt vooralsnog heel positief. De door de pana getoonde temperaturen op het display kloppen nu precies met die op de meters en de pana geeft nu ook ongeveer het juiste kWh gebruik aan, lijkt het. Even afwachten tot ik wat meer data heb. Ik krijg nu ook precies een dT van 3 zoals ingesteld. Heb ook de stooklijn in het lage temp gebied wat verhoogd. Draait nu bij een Tb van 2 met Ta 30,5 Tr 27,5 en 780 W stroomverbruik. Over een paar dagen eens naar de COP van de pana kijken. :P

En die hogere temperatuur heb je natuurlijk zelf zo aangepast! 32 is door het callibreren toch 33,5 geworden op het display?
@t.oswald

Je draait op de water temperatuur. Is het niet dat de waterpomp van de WP dan continue blijft draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
pleio65 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:37:
[...]

@t.oswald

Je draait op de water temperatuur. Is het niet dat de waterpomp van de WP dan continue blijft draaien?
Geen idee. De WP draait sowieso 24/7 en ik heb veel vertrouwen in de electronica van de H5. Volgens mij vooral niet te veel aan (tegenaan) doen. De thermostaat werkt in mijn situatie absoluut niet, zoals ik al eerder heb uitgelegd. Watertemperatuur levert het eerder niet mogelijke zeer gewenste comfort.
Heerlijk plaatje toch van de woonkamer vandaag tussen 20,5 en 21,3 graden? Het is dat de Tado in tienden kan aangeven. Al eerder gezegd, met twee personen in de kamer gaan we autonoom 0,3 omhoog. Meten is hier weliswaar weten, maar voelen doe je het niet......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mRThFbMh0hkYUfmPD4tdi7QB/thumb.png

[ Voor 8% gewijzigd door t.oswald op 12-12-2018 23:09 ]

• CreBa
Gisteren eens een defrost in actie gezien van de pana.
Cop zakt aardig onder de 1 voor een minuut of 5 á 10 (pana display, niet de beste maatstaf) daarna schakelt hij af.
Ik denk om de inwendige 4wegklep om te slaan op de defrost warmtewisselaar.
Toen sloeg de compressor terug aan en revde deze tot ongeveer 70hz dit gaf !8,4kw! puur electrisch vermogen om snel een hoge inwendige temperatuur te maken.
De compressor frequentie daalde al snel terug richting 49hz maar nog steeds 8,2KW opgenomen vermogen.
Dit duurde ongeveer een 10 minuutjes.
Daarna schakelt de 4weg weer om en liep het water terug richting buffervat.
Hiervoor schakelde hij de compressor niet uit.
Met dat koude vochtige weer duurde het wel niet lang (ongv 45min) vooraleer de wp weer wit zag van het ijs erop...
Hij moest gisteren ook aardig werken voorzover ik gezien had.
Hij nam continu 5,4kw van het net af en raakte nauwelijks een cop van 2...
Om een of andere reden hield hij ook continu een delta T van 3graden en niet het ingestelde 5graden.
Kan dit zijn omdat hij meet op andere sensoren dan de Ta en Tr?
Alles afgelezen van de pana display dus in hoever alles klopt durf ik niets van te zeggen :-D Dit alles was bij een buitentemp van 0graden en alle kringen volledig open.

Zijn er tips om zoweinig mogelijk defrosts te krijgen? Zover ik heb begrepen kan je dan best het vermogen zolaag mogelijk proberen te houden zodat de compressor niet te hard moet draaien?

• t.oswald
Het ijken van de Ta sensor met plus 1,5 graad heeft veel effect gehad. Het display van de pana geeft nu plotseling wel een waarde voor het verbruik die overeenkomt met mijn meting. Het inschakelen van de verwarmer bij de defrost wordt nu ook netjes meegeteld en de COP ziet er niet onrealistisch meer uit. Het verschil tussen Ta en Tr is nu ook anderhalve graad groter geworden en wordt nu eindelijk gehandhaafd rond de ingestelde dT van 3 graden. Ik ben heel erg verbaasd dat zo’n kleine aanpassing zoveel invloed blijkt te hebben.
Vannacht ongeveer om de tweeenhalf uur een defrost, vandaag nog een om 10.00 uur en net een om 16.00 uur. Die horen er gewoon bij met dit vochtige weer. De 5H pakt dan 8,5 minuut 3 kW met de verwarmer en moduleert daarna in een kwartiertje in stapjes weer terug naar het oude verbruik.

[ Voor 21% gewijzigd door t.oswald op 13-12-2018 17:01 ]

• CreBa
t.oswald schreef op donderdag 13 december 2018 @ 16:35:
Het ijken van de Ta sensor met plus 1,5 graad heeft veel effect gehad. Het display van de pana geeft nu plotseling wel een waarde voor het verbruik die overeenkomt met mijn meting. Het inschakelen van de verwarmer bij de defrost wordt nu ook netjes meegeteld en de COP ziet er niet onrealistisch meer uit. Het verschil tussen Ta en Tr is nu ook anderhalve graad groter geworden en wordt nu eindelijk gehandhaafd rond de ingestelde dT van 3 graden. Ik ben heel erg verbaasd dat zo’n kleine aanpassing zoveel invloed blijkt te hebben.
Hoe heb je die sensors gecontroleerd?
Heb je externe sensoren ook op exact dezelfde locatie als de pana sensoren gestoken? Of komt dit niet zo nauw?
Ik heb een geijkte warmtecamera, zou ik deze kunnen gebruiken om mijn sensoren te ijken?
Door bijvoorbeeld de wp op directe temperatuur van 30graden te zetten en vlak achter de wp waar de aansluitingen zijn gemaakt te meten op Ta en Tr en hierop ijken?

• t.oswald
CreBa schreef op donderdag 13 december 2018 @ 17:06:
[...]

Hoe heb je die sensors gecontroleerd?
Heb je externe sensoren ook op exact dezelfde locatie als de pana sensoren gestoken? Of komt dit niet zo nauw?
Ik heb een geijkte warmtecamera, zou ik deze kunnen gebruiken om mijn sensoren te ijken?
Door bijvoorbeeld de wp op directe temperatuur van 30graden te zetten en vlak achter de wp waar de aansluitingen zijn gemaakt te meten op Ta en Tr en hierop ijken?
Mijn pana staat dicht tegen de gevel, de leiding naar binnen is maar 80 cm. Ik heb de sensoren direct op de binnekomende leidingen gezet. Ik heb er ook nog twee bij de verdeler voor de vloerverwarming gezet, scheelt nauwelijks in temperatuur en is toch 15 meter verder. Je kunt de sensoren in stapjes van 0,5 bijstellen, dus heel precies gaat toch niet. Hoefde alleen iets aan de Ta te doen en 1,5 lijkt precies wat moest gebeuren.
AliExpress
http://s.aliexpress.com/JJfeqUfY

De succesfactor is in feite dat de pana nu bijna hetzelfde aantal kWh verbruik per dag geeft als mijn meter en daar zat voorheen een zeer variabel verschil tussen waar geen beschuit van gemaakt kon worden, niet absoluut en niet procentueel. Ik snap deze verbetering eigenlijk ook niet, alles lijkt nu te kloppen terwijl ik kom van niets dat ook maar bij benadering hout sneed.

Ik zou niet weten waarom je de temperatuur op een vaste waarde zou moeten zetten. Het display geeft de Ta en de Tr aan en dat vergelijk je met wat je op de meters ziet. Wel hele graden op de pana en tienden op de meters, dus daar moet je wat langer naar kijken of zoals @Dylantje2 domotica inzetten.
Als je pana display flippert tussen 29 en 30 en je meter staat op 29,5 heb je toch wel ongeveer bingo. _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door t.oswald op 13-12-2018 18:13 ]

• rjd22
@CreBa op pagina 28 staat een uitleg van een manier hoe je dit kunt doen.

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Ik zou graag een Pana 5 kW monobloc plaatsen, ik wil hem beneden aansluiten op een dikwandige duims cv leiding die verbonden is met de ringleiding die over de zolder loopt.
Heb ik alleen een unit nodig die aangesloten is op de cv leiding beneden door middel van een muurdoorvoer, en een eigen stroomtoevoer?
Dus geen extra aansluitingen werkzaamheden?
Mijn verwarming is uit 1960 dikwandige buizen en radiatoren zonder convectoren met veel waterinhoud.

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

• t.oswald
Flanky schreef op donderdag 13 december 2018 @ 23:14:
Ik zou graag een Pana 5 kW monobloc plaatsen, ik wil hem beneden aansluiten op een dikwandige duims cv leiding die verbonden is met de ringleiding die over de zolder loopt.
Heb ik alleen een unit nodig die aangesloten is op de cv leiding beneden door middel van een muurdoorvoer, en een eigen stroomtoevoer?
Dus geen extra aansluitingen werkzaamheden?
Mijn verwarming is uit 1960 dikwandige buizen en radiatoren zonder convectoren met veel waterinhoud.
In grote lijnen is hij bij mij zo in het systeem opgenomen. Stopcontact voor de WP plus eigen stroomtoevoer voor de 3 kW verwarmer en nog een filter en een afsluiter. Maar dan wel om een vloer te verwarmen en verder niets. Geen idee met de informatie die je geeft, of je je huis ooit warm krijgt.

• Flanky
t.oswald schreef op donderdag 13 december 2018 @ 23:44:
[...]

In grote lijnen is hij bij mij zo in het systeem opgenomen. Stopcontact voor de WP plus eigen stroomtoevoer voor de 3 kW verwarmer en nog een filter en een afsluiter. Maar dan wel om een vloer te verwarmen en verder niets. Geen idee met de informatie die je geeft, of je je huis ooit warm krijgt.
Jawel hoor ik krijg het wel warm, huis is vrijstaand en veel na isolatie, dak, muur, vloer, etc.
Huis 400m3 met 1200 m3 gas verbruik, nu gebruik ik een lucht lucht voor het verwarmen van de benedenverdieping (Toshiba daiseika, 9 met 4 kW verwarmingsvermogen) tot nu toe gaat het perfect!
Gister en vandaag de cv mee laten lopen voor de bovenverdieping, op 35 graden water temp en boven is de temp van 12 naar 15 graden gegaan met een verbruik van 1,5 m3 gas per dag.
Ik wil er mijn hele huis mee gaan verwarmen en als het te koud wordt kan de l/l bijspringen :)

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Flanky schreef op donderdag 13 december 2018 @ 23:58:
[...]

Jawel hoor ik krijg het wel warm, huis is vrijstaand en veel na isolatie, dak, muur, vloer, etc.
Huis 400m3 met 1200 m3 gas verbruik, nu gebruik ik een lucht lucht voor het verwarmen van de benedenverdieping (Toshiba daiseika, 9 met 4 kW verwarmingsvermogen) tot nu toe gaat het perfect!
Gister en vandaag de cv mee laten lopen voor de bovenverdieping, op 35 graden water temp en boven is de temp van 12 naar 15 graden gegaan met een verbruik van 1,5 m3 gas per dag.
Ik wil er mijn hele huis mee gaan verwarmen en als het te koud wordt kan de l/l bijspringen :)
Zolang die CV zich er maar niet mee bemoeit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
t.oswald schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 00:21:
[...]

Zolang die CV zich er maar niet mee bemoeit
Die moet toch uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreBa
Maar dus!
Effe nagekeken van Ta en Tr...
Daar zat een schandalige 4graden verschil ten opzichte van de realiteit...
Zo slecht dat ik ze nog niet eens kan eiken..
De Ta zat 1 graad verschil op, deze loopt nu perfect.
De Tr zit 3graden te hoog! Ik kan helaas maar tot -2 eiken....
Is hier een andere omweg voor om dit alsnog te herstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
CreBa schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:52:
Maar dus!
Dat is een fors verschil. Ta WP heb ik voor dit moment + 0.5 K bijgesteld. Helemaal zeker ben ik er nog niet van. 3 Dallas sensor in het ongeveer 10 meter verder staande buffervat geven ongeveer dezelfde temperatuur aan. 1 sensor die direct op de aanvoer bij de WP zit geeft ongeveer 2 graden minder dan de WP en de 3 andere sensoren aan. Die sensor kan ik niet serieus nemen. Ik meet nu een paar keer dag om een goed gemiddelde te krijgen en verwacht dat ik er in totaal +1 K van moet maken. Tr komt wel met sensoren op de r-leiding overeen. Mogelijk resulteert de ijking in een zuivere cop meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CreBa schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:52:
Maar dus!
tsja ik zit net binnen de marges..

Maar je zou bijna zeggen
Beste pana nieuwe firmware AUB..
Maar er zijn hier geen erkende installateurs volgens mij actief.. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Panasonic Nederland verwijst ook naar "erkende installateurs". Hebben deze installateurs verstand van de producten? Wat en wie zijn die zogenaamde "erkende installateurs" ?

[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 14-12-2018 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dre schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 23:17:
Panasonic Nederland verwijst ook naar "erkende installateurs". Hebben deze installateurs verstand van de producten? Wat en wie zijn die zogenaamde "erkende installateurs" ?
Zelfs op die vraag aan Pana geven ze antwoord...

Misschien met z'n allen de service pagina van Pana NL bestoken _/-\o_
Beetje merk geeft toch..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Vanmorgen kwam ik er achter dat de pana elke defrost als aan/uit op de compressor teller rekent. Ik vond de teller al wat hoog staan, daar de WP de hele dag draait. Vanaf gisterenavond 22:00 tot nu tien keer.

De cop is met dit koude weer stijgende. Kennelijk wordt er nu serieus verwarmd en kan de WP zijn warmte beter kwijt. Als experiment heb ik de vloerwater temperatuur met 5 graden opgevoerd en krijgt de WP meer koude in de retour, dat in een hogere delta-t resulteert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dylantje2 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 08:29:
[...]

Elfs op die vraag aan Pana geven ze antwoord...

Misschien met z'n allen de service pagina van Pana NL bestoken _/-\o_
Beetje merk geeft toch..?
airconditioning.nl@eu.panasonic.com
073-6402538

Telefonisch is het meest effectief. De e-mail negeren ze. Waarschijnlijk zullen ze je verwijzen naar een erkende installateur. Vraag dan welke installateurs dit zijn. Stel al deze installateurs de vraag.

De installateur heeft onvoldoende productkennis, en zal je vraag negeren, of met een beetje geluk de vraag aan Panasonic Nederland stellen. Die kan de vraag eventueel doorzetten naar Panasonic Duitsland waar wel kennis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flanky
Ik heb Koevlaas2 een pm gedaan en hoop dat hij een mooi prijsje kan maken :)
Hopelijk het volgende stookseizoen een Panasonic erbij en dan langzaam van gas los.

• CreBa
Nog een vraagje voor de pana kenners!

Kan ik de wifimodule parrallel op de print aansluiten samen met de knx module?
Ik veronderstel van niet?
Knx fiche heeft 1draadje meer op het stekkertje dat naar de print loopt...
Probleem is dat er maar 1zelfde fiche op de print van de pana kan en ik zou graag de knx + wifimodule op de wp willen.
Via de wifimodule kan je veel meer uitlezen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
Vandaag zijn wij ook over op de 5kW pana voor verwarming! Zal binnenkort iets uitgebreider verslag doen (nu 2 zieke kinderen thuis...). Was al een hele uitdaging om de CV te vervangen en de wpbte installeren!

Korte vraag: bij de eerste instellingen kon ik alleen het verwarm gedeelte instellen, zag geen koel menu optie bij operating settings. De H versie koelt toch ook? Hoe kan ik dit activeren?

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:48
Unit uitzetten door op start te drukken (groene led uit), dan voor 10 seconden menu (horizontale streepjes), pijltje naar onder en pijltje links tegelijk indrukken. Er verschijnt dan een menu waar je de "cool mode" kunt activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Stephanoff schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:47:
Vandaag zijn wij ook over op de 5kW pana voor verwarming! Zal binnenkort iets uitgebreider verslag doen (nu 2 zieke kinderen thuis...). Was al een hele uitdaging om de CV te vervangen en de wpbte installeren!

Korte vraag: bij de eerste instellingen kon ik alleen het verwarm gedeelte instellen, zag geen koel menu optie bij operating settings. De H versie koelt toch ook? Hoe kan ik dit activeren?
Welkom op de Pana afdeling....

Mag ik je gegevens zet ik alles in start topic
1-3 fase type vermogen waarvandaan en zelf uit de NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Beste H versie gebruikers..

Die evt. ook externe sensoren hebben geïnstalleerd om te monitoren.

Mag ik jullie Delta T setting en daarbij je Pomp instelling [ Setting in je display xx liters / minuut ]
Iemand die ook zijn Delta T monitort?
Mag ik dan voor langere tijd je data van de dT aanvoer retour ? [ of grafana toegang via PM ]

Kan dit kloppen, of weet iemand dit zeker:
Ik meen te begrijpen dat de waterpomp zichzelf op en af laat toeren, dus niet de huidige ingestelde waarde van xxl/m vasthoudt, maar kennelijk veel lager gaat en dat daardoor die grote deltaT ontstaat.

THANKS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
Stephanoff schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:47:

In dit uitgebreide manual vind je alles, ook de service instellingen.
https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf
@Dylantje2 Kan je deze link op de startpagina zetten? Vragen over de service instellingen komen steeds terug, ook bij jou met de EEPROM reset

[ Voor 9% gewijzigd door t.oswald op 23-12-2018 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:19:
[...]

Welkom op de Pana afdeling....

Mag ik je gegevens zet ik alles in start topic
1-3 fase type vermogen waarvandaan en zelf uit de NL?
Yes, NL (Utrecht), 1-fase 5kW, uit de UK geïmporteerd. Alleen voor verwarming (vooralsnog). Atlantic explorer (met extra spiraal) die ik ook heb geïnstalleerd zorgt voor SWW. Mocht het geluid erg gaan tegenvallen dan installeer ik nog een driewegklep zodat de pana ook het SWW grotendeels kan doen.
Als ik wat meer tijd heb zal ik ook wat foto’s plaatsen!

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:29:
[...]

In dit uitgebreide manual vind je alles, ook de service instellingen.
https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf
@Dylantje2 Kan je deze link op de startpagina zetten? Vragen over de service instellingen komen steeds terug, ook bij jou met de EEPROM reset
Done...
En ergens moet ik me diep schamen.
De factory reset had ik er zelf neer gezet..En toch op het forum er naar vragen..
#dagjeouder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:25:

Mag ik jullie Delta T setting en daarbij je Pomp instelling [ Setting in je display xx liters / minuut ]
Mag ik dan voor langere tijd je data van de dT aanvoer retour ? [ of grafana toegang via PM ]

Ik meen te begrijpen dat de waterpomp zichzelf op en af laat toeren, dus niet de huidige ingestelde waarde van xxl/m vasthoudt, maar kennelijk veel lager gaat en dat daardoor die grote deltaT ontstaat.

THANKS

THANKS
Bij de instellingen kan je de maximale aantal liters per minuut die de pomp KAN halen instellen.
Het toerental van de waterpomp, compressor etc, wordt automatisch door de WP bepaald om zo de meest gunstige warmte opbrengst te krijgen. Daarom zie je een fluctuerende deta-t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pleio65 schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:46:
[...]
Bij de instellingen kan je de maximale aantal liters per minuut die de pomp KAN halen instellen.
Het toerental van de waterpomp, compressor etc, wordt automatisch door de WP bepaald om zo de meest gunstige warmte opbrengst te krijgen. Daarom zie je een fluctuerende deta-t.
Zeg ik net dat ik ouder word... dus 2x _/-\o_

Maar mijn systeem kan 35l/minuut halen..
Dus eigenlijk zeg je dat ik hem daarop moet zetten?
En dat de pomp dan de rest zelf bepaald?

Heb je ergens documentatie hiervan?
Kan me op het grote forum herinneren dat er mensen zijn die zweren bij X vaste liters / minuut.
Of is dit een specifiek pana [H, nieuw type ] dingetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:49:
[...]

Kan me op het grote forum herinneren dat er mensen zijn die zweren bij X vaste liters / minuut.
Volgens mij doet de H permanent z’n stinkende best de door gebruikers gewijzigde parameters te corrigeren _/-\o_
Behalve dan de sensoren natuurlijk, die moet je echt ijken. Daarmee valt heel wat verbetering te halen.

[ Voor 7% gewijzigd door t.oswald op 23-12-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:49:
[...]

Variatie in toerental kan ik soms horen. Watertemperaturen op controller dipslay zie je dan ook veranderen. Ik kan de stroming goed horen omdat de aanvoer- en retourleidingen in een stille kelderruimte uitkomen namelijk.

Pana H heeft een verbeterde aansturing dan de oude modellen werd eerder op dit forum vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pleio65 schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:32:
[...]

Variatie in toerental kan ik soms horen. Watertemperaturen op controller dipslay zie je dan ook veranderen. Ik kan de stroming goed horen omdat de aanvoer- en retourleidingen in een stille kelderruimte uitkomen namelijk.

Pana H heeft een verbeterde aansturing dan de oude modellen werd eerder op dit forum vermeld.
And @t.oswald Verbetering te halen bedoel je mee?
Dat de interne shit eigenlijk troep is?
En wat ik me dan afvraag, er zijn mensen die kunnen niet eiken, binnen de +2 en -2. [ dus klopt er niets van ]
Dus gaat de pana zich op verkeerde waardes instellen?

Maar dan kan ik me [ ff extreem gesteld ] voorstellen dat er eigenlijk geen settings nodig zijn?
Je zet alles op een x en dan loopt hij.
Ik weet dat er op het forum vaak gemeld verbeterde functies.
Waar is die verbetering dan, of kan ik hem vinden?
En waar kun je op letten of zijn instellingen die handig zijn om zo te zetten of juist niet.
Ik mis eigenlijk een duidelijke onderbouwing?

[ Voor 12% gewijzigd door Dylantje2 op 23-12-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:36:
[...]

And @t.oswald Verbetering te halen bedoel je mee?
Dat de interne shit eigenlijk troep is?
En wat ik me dan afvraag, er zijn mensen die kunnen niet eiken, binnen de +2 en -2. [ dus klopt er niets van ]
Dus gaat de pana zich op verkeerde waardes instellen?

Maar dan kan ik me [ ff extreem gesteld ] voorstellen dat er eigenlijk geen settings nodig zijn?
Je zet alles op een x en dan loopt hij.
Ik weet dat er op het forum vaak gemeld verbeterde functies.
Waar is die verbetering dan, of kan ik hem vinden?
En waar kun je op letten of zijn instellingen die handig zijn om zo te zetten of juist niet.
Ik mis eigenlijk een duidelijke onderbouwing?
Ik denk dat dit voor eenvoudige installaties, dus bijvoorbeeld alleen een vloerverwarming van Ta voorzien, zeker waar is. Sensoren ijken, juiste stooklijn vinden, kijken wat het beste bij je huis past WAR met watertemperatuur of met thermostaat en dan nergens meer naar kijken. Hoe moet je anders Nederland aan de WP krijgen?
Ik hoor graag van @Stephanoff hoe het verder gaat met de warmtepompboiler. Ik doe zelf mijn SWW nog met de CV en kan nog niet kiezen. CV als reserve houden voor storingen, warmtepompboiler met veel te veel opslag en geluid of juist een moderne elektrische boiler die goed afstemt op het gebruik en 95% van de tijd een lage temp aanhoudt omdat er helemaal geen SWW vraag is, zoals deze https://www.boilermarkt.n...00-liter-ECO-SHZ-100-LCD/. Je snapt het al, ik ben in de jaren 50 van de vorige eeuw groot geworden met een teiltje als badkuip en heb geen uren regendouchende pubers in huis. >:)
Volgens mij kunnen de meesten hier wel uit met +2 tot -2. Als je pana daar buiten zit, zou ik maar eens met de installateur contact opnemen of als je die niet hebt met Panasonic.
Bij mij kloppen Ta en Tr nu perfect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZVLQEGZi63OQRefnbbZhSqVi/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hse4UrUylXRJYsMpMY3QRiBp/thumb.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door t.oswald op 23-12-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:59:
[...]

Ik denk dat dit voor eenvoudige installaties, dus bijvoorbeeld alleen een vloerverwarming van Ta voorzien, zeker waar is. Sensoren ijken, juiste stooklijn vinden, kijken wat het beste bij je huis past WAR met watertemperatuur of met thermostaat en dan nergens meer naar kijken. Hoe moet je anders Nederland aan de WP krijgen?
Ik hoor graag van @Stephanoff hoe het verder gaat met de warmtepompboiler. Ik doe zelf mijn SWW nog met de CV en kan nog niet kiezen. CV als reserve houden voor storingen, warmtepompboiler met veel te veel opslag en geluid of juist een moderne elektrische boiler die goed afstemt op het gebruik en 95% van de tijd een lage temp aanhoudt omdat er helemaal geen SWW vraag is, zoals deze https://www.boilermarkt.n...00-liter-ECO-SHZ-100-LCD/. Je snapt het al, ik ben in de jaren 50 van de vorige eeuw groot geworden met een teiltje als badkuip en heb geen uren regendouchende pubers in huis. >:)
Hier zonder gas..
De wp ben ik erg blij mee tweaken is een ding, maar gelukkig heb ik hulp!!
Mijn CV is eruit ik betaal geen vastrecht meer.
Volgens mij kun je zelfs met je wp en een vat goedkoop en stil water maken. Op de plek waar de cv hing hangt mijn WPboiler. dat pastte best goed.
De WPb is wel wat geluid, maar een beetje islolatie en spelen met de settings geeft een geaccepteerd resulattat. Mijn Cv hoorde je ook als je lag te slapen en was aan het stoken voor CV.
Nu is het stiller in huis., CV staat buiten
En de WPB is in te stellen op tijden dat ik het wil, als ik werk enz enz

Dan voor storingen, zou je ook een E kacheltje aan kunnen schaffen.
Je gas eruit want je btaald er te veel voor.

Ondanks dat je het teiltje nog van binnen hebt gezien, heb ik hem toen ik heel klein was nog bij buren zien staan

Maar tijden veranderen, en GAS is booming..

Voor je er vanaf bent ben je maanden verder... [ is tweakers topic voor ]
Ik heb eerst alleen een elektra contract afgesloten, toen dat kon.
En gezorgd dat greenchoice mijn contract bij liander stopte
daarna kreeg ik 2 lieve brieven van liander. dat ik snel een andere leverancier moets nemen, anders ik zonder gas kon komen te zitten.
Daarna weer een lieve brief dat ik bij mijnaansluiting.nl aan kan geven dat ik geen gasmeter meer wil.

Maar dat ga ik niet doen. Want dan geef IK opdracht en moet ik betalen..
Ik zit nu in een grijs gebied. ik heb een meter en ik verbruik en betaal niets..
Dus.. wie weet ben ik van het gas af...
Maar misschien ook weer niet.

Edit.
Voor het aanpassen buiten die 2 graden...
Installateurs weet pana niet eens welke het zijn.[ geven ze geen reactie op ]
En Pana zelf reageert dat dit alleen via een erkend installateur kan?
Dus als je een optie weet?

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 23-12-2018 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:07:
[...]

Hier zonder gas..
De wp ben ik erg blij mee tweaken is een ding, maar gelukkig heb ik hulp!!
Mijn CV is eruit ik betaal geen vastrecht meer.
Volgens mij kun je zelfs met je wp en een vat goedkoop en stil water maken. Op de plek waar de cv hing hangt mijn WPboiler. dat pastte best goed.
De WPb is wel wat geluid, maar een beetje islolatie en spelen met de settings geeft een geaccepteerd resulattat. Mijn Cv hoorde je ook als je lag te slapen en was aan het stoken voor CV.
Nu is het stiller in huis., CV staat buiten
En de WPB is in te stellen op tijden dat ik het wil, als ik werk enz enz

Dan voor storingen, zou je ook een E kacheltje aan kunnen schaffen.
Je gas eruit want je btaald er te veel voor.

Ondanks dat je het teiltje nog van binnen hebt gezien, heb ik hem toen ik heel klein was nog bij buren zien staan

Maar tijden veranderen, en GAS is booming..

Voor je er vanaf bent ben je maanden verder... [ is tweakers topic voor ]
Ik heb eerst alleen een elektra contract afgesloten, toen dat kon.
En gezorgd dat greenchoice mijn contract bij liander stopte
daarna kreeg ik 2 lieve brieven van liander. dat ik snel een andere leverancier moets nemen, anders ik zonder gas kon komen te zitten.
Daarna weer een lieve brief dat ik bij mijnaansluiting.nl aan kan geven dat ik geen gasmeter meer wil.

Maar dat ga ik niet doen. Want dan geef IK opdracht en moet ik betalen..
Ik zit nu in een grijs gebied. ik heb een meter en ik verbruik en betaal niets..
Dus.. wie weet ben ik van het gas af...
Maar misschien ook weer niet.
Klopt dat ik de CV vroeger ook hoorde, die ging dan ook uit op nachtverlaging. Ben wel oud, maar nog lang niet doof. Ik kan een warmtepompboiler alleen op zolder plaatsen en daar is ook nog een slaapkamer. Bovendien horen de buren hem dan waarschijnlijk ook. Ik zie over een half jaar wel hoe ik met mijn kWh en mijn 5 kW zonnepanelen uitkom. Voorlopig wint de electrischeboiler het bij mij. COP 1 maar meestal uit en geen geluid.
Een split WPboiler is ook nog een gedachte, maar daar is weinig keus en dan ben je de mogelijkheid om de koeling te gebruiken van de lucht op zolder weer kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 23-12-2018 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:17:
[...]

Klopt dat ik de CV vroeger ook hoorde, die ging dan ook uit op nachtverlaging. Ben wel oud, maar nog lang niet doof. Ik kan een warmtepompboiler alleen op zolder plaatsen en daar is ook nog een slaapkamer. Bovendien horen de buren hem dan waarschijnlijk ook. Ik zie over een half jaar wel hoe ik met mijn kWh en mijn 5 kW zonnepanelen uitkom. Voorlopig wint de electrischeboiler het bij mij. COP 1 maar meestal uit en geen geluid.
Een split WPboiler is ook nog een gedachte, maar daar is weinig keus en dan ben je de mogelijkheid om de koeling te gebruiken van de lucht op zolder weer kwijt.
https://www.groenehoedduu...ilers/warmtepomp-boilers/

Spilt is een optie.. en scheelt je en gas en COP..
Voor de koeling koop je dan een fan of een airco van het geld dat je verdient tov gas?
Zit ook veel subsidie op die splits heb je bijna voor niets..
En misschien had ik die split ook beter kunnen nemen, maar achteraf.. mmm

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 23-12-2018 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW

THANKS
Hierbij, maar je kunt er niets mee.
Elke situatie is weer anders.
Pomp staat op 7A iets van 27l/m maximaal. en de ingestelde dT op 4K.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1PnMr6t.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
JvdW schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:18:
[...]

Hierbij, maar je kunt er niets mee.
Elke situatie is weer anders.
Pomp staat op 7A iets van 27l/m maximaal. en de ingestelde dT op 4K.

[Afbeelding]
Waarom 27 liter?
En d 4K = graden?

Kun je dit vergelijk ook zien.
Ta & Tr afhankelijk van verbruik en dT?
https://snapshot.raintank...PGi308yO5fcwEzFOq7mRaMaTV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
± 26/27 l/m omdat daarboven de stromingsgeluiden teveel hoorbaar worden.
Bijkeuken, hal en verdieping hangen radiatoren.

Let wel, dit is een maximaal ingestelde waarde.
De WP bepaalt uiteindelijk zelf de flow, met inachtneming van deze max.

4K is 4 graden ja.
Hoger ingestelde dT is zuiniger, lager ingestelde dT is meer comfort. Eea ook vermeld in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Wat mij de laatste tijd opvalt is de reactie van de WP na het maken van SWW

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5Mhdz7Q.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w04r2H0.png

WP draait de hele dag, dag in dag uit maar na het maken van SWW moet ie altijd even raar doen.
Iemand een idee? Dit gebeurd nu al een paar dagen achter elkaar

Merk ook dat de WP tegenwoordig zo'n 1,5 a 2 graden over zijn ingestelde waarde gaat.
SWW ingesteld op 48 graden, regelmatig verwarmd ie tot 49,5 / 50.
Waarbij vandaag de Ta van de WP hierbij oploopt tot 57 graden :| , volgens mij ook de max zonder E element

[ Voor 35% gewijzigd door JvdW op 23-12-2018 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
JvdW schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:44:
Let wel, dit is een maximaal ingestelde waarde.
De WP bepaalt uiteindelijk zelf de flow, met inachtneming van deze max.
Voor mijn beeld, want dat haal ik niet uit de handleiding.
Ik kijk wat er in mijn systeem maximaal haal- wensbaar is, evt ivm geluid of beperking van het systeem [ ik kan tot 34/minuut ]
Die stel ik bij de pomp setting, 34 .....
Dan gaat hij als de brandweer mijn deze setting werken?

Wat is het voor en of nadeel als ik hem 16 of 34 liter zet?

eerlijkheidshalve kan ik dit niet uit de manual halen?
Dus is het een aanname of onderbouwd?

Dat stukje dT kon ik ook vinden.
Maar waarom dan 6 ipv 4
Als je war stookt maakt dat toch niet echt?

Zoekt hij dan zelf ook niet naar een passende dT als je hem op 10 zet?
Setting kan tot 15..

Als de pana dan zo slim is _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Dylantje2 zou dit een oorzaak kunnen zijn misschien?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/24lmn12.jpg

@Dylantje2 deze info komt uit de Panasonic H-generatie product folder. (heb er nog eentje op m,n pc gevonden. :) )
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/nm00uc.jpg
Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:26:
[...]
Tsja mijn bijnaam is Dombo71..
Dus ik denk dat er vakmannen zijn dit uit kunnen leggen, adhv mijn eigenwijze aannames?

Mag ik vragen waar je dit vandaan hebt?
Je doet je bijnaam geen eer aan gezien het feit dat je monitoring in Grafana er prima uitziet en ik daar best een beetje jaloers op ben.

[ Voor 87% gewijzigd door BenEco op 23-12-2018 22:41 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
BenEco schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:24:

[Afbeelding]
Tsja mijn bijnaam is Dombo71..
Dus ik denk dat er vakmannen zijn dit uit kunnen leggen, adhv mijn eigenwijze aannames?

Mag ik vragen waar je dit vandaan hebt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

[Afbeelding]

@Dylantje2 deze info komt uit de Panasonic H-generatie product folder. (heb er nog eentje op m,n pc gevonden. :) )
[Afbeelding]

[...]

Je doet je bijnaam geen eer aan gezien het feit dat je monitoring in Grafana er prima uitziet en ik daar best een beetje jaloers op ben.
Grafana is met behulp van mensen hier op het forum gelukt.En volhouden soms..[ TIJD en tijd en tijd haha hobby ]
en al doende leert men ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

hahah pana heeft in de folders ook al moeite om de sensoren goed te zetten..
De ene en de andere folder scheelt toch wel wat:-) 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Panasonic adviseert als extra pomp de Wilco Yonos 25/6 als de standaard waterpomp ontoereikend is. De pana H heeft die extra aansluiting op de printplaat. Het is niet duidelijk of ook deze extra pomp modulair door de WP wordt aangestuurd.

https://www.warmteservice...-2-aansluiting/p/33359015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lodewijk1966
  • Laatst online: 25-08-2021
Beste,
waar is de warmtepomp geplaatst ? ivm houtskeletbouw

Heb je een boilervat voor warmwater of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
pleio65 schreef op maandag 24 december 2018 @ 09:02:
[...]

Panasonic adviseert als extra pomp de Wilco Yonos 25/6 als de standaard waterpomp ontoereikend is. De pana H heeft die extra aansluiting op de printplaat. Het is niet duidelijk of ook deze extra pomp modulair door de WP wordt aangestuurd.

https://www.warmteservice...-2-aansluiting/p/33359015
Ik heb dit contact gebruikt om de pomp van mijn vloerverwarming aan te sturen (die zat er nog vanuit de CV situatie). Dit is niet modulair kan ik je vertellen. Overigens wel een wilo, maar een ander type met 3 pompstanden.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
lodewijk1966 schreef op maandag 24 december 2018 @ 09:39:
Beste,
waar is de warmtepomp geplaatst ? ivm houtskeletbouw

Heb je een boilervat voor warmwater of iets anders?
tsja....

Ik denk dat je het grote WP forum moet gaan lezen..

Maar meestal staat er iets buiten.. 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Stephanoff schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:35:
[...]

Ik heb dit contact gebruikt om de pomp van mijn vloerverwarming aan te sturen (die zat er nog vanuit de CV situatie). Dit is niet modulair kan ik je vertellen. Overigens wel een wilo, maar een ander type met 3 pompstanden.
Dank voor je antwoord :) Het geeft mij inzicht in het functioneren van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:04:
[...]

Voor mijn beeld, want dat haal ik niet uit de handleiding.
Ik kijk wat er in mijn systeem maximaal haal- wensbaar is, evt ivm geluid of beperking van het systeem [ ik kan tot 34/minuut ]
Die stel ik bij de pomp setting, 34 .....
Dan gaat hij als de brandweer mijn deze setting werken?

Wat is het voor en of nadeel als ik hem 16 of 34 liter zet?

eerlijkheidshalve kan ik dit niet uit de manual halen?
Dus is het een aanname of onderbouwd?

Dat stukje dT kon ik ook vinden.
Maar waarom dan 6 ipv 4
Als je war stookt maakt dat toch niet echt?

Zoekt hij dan zelf ook niet naar een passende dT als je hem op 10 zet?
Setting kan tot 15..

Als de pana dan zo slim is _/-\o_ _/-\o_
@Verwijderd

Misschien een toelichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-09 17:13
Hallo Pana liefhebbers,

Ik ben al een aantal jaren bezig mijn huis duurzamer te maken, isoleren, zonneboiler zonnepanelen etc. ik zal zsm een compleet profiel te posten.

Wat ik mij afvraag hoe installeren jullie een 1-fase 7 of 9 kw Panasonic warmtepomp, dit kan toch niet op enkelfase? Of is hier een workaround voor?
En ik heb een 800ltr solarbuffervat, verwarmen jullie bij voorkieur het buffervat, of schakelen jullie bij voorkeur de WP via de thermostaat welke in de woonkamer hangt(of de bijgeleverde thermostaat) en dan de retour via het buffervat?

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen met mijn keuze. Ik zal morgen of vanavond mn setup posten.

Marstek 3 x 5,1 kW V153/CT003V116 Pana WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar SMA/Enphase /WPboiler Atlantic 270l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
Beste @theXman ,

Ik heb zelf de 7kw op 16a zitten. Dit kan gewoon zolang de COP meer dan 1.9 is.

Ikzelf heb hem nog nooit boven de 1.5kwh zien gaan electrisch. Misschien als je bij -20 graden SWW van 55 graden wil maken dat het krap wordt.

Maar het verbruik tabel van de 7kw zegt als ik het goed heb dat hij nooit boven de 3kwh zou moeten uitkomen.

Panasonic tabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
rjd22 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:49:
Beste @theXman ,

Ik heb zelf de 7kw op 16a zitten. Dit kan gewoon zolang de COP meer dan 1.9 is.

Ikzelf heb hem nog nooit boven de 1.5kwh zien gaan electrisch. Misschien als je bij -20 graden SWW van 55 graden wil maken dat het krap wordt.

Maar het verbruik tabel van de 7kw zegt als ik het goed heb dat hij nooit boven de 3kwh zou moeten uitkomen.

[Afbeelding: Panasonic tabel]
De 5 gaat gewoon in het stopcontact plus een aparte leiding naar een vrije 16 A voor de heater van 3kW. Hoe gaat dat bij de 7?

• rjd22
t.oswald schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:59:
[...]

De 5 gaat gewoon in het stopcontact plus een aparte leiding naar een vrije 16 A voor de heater van 3kW. Hoe gaat dat bij de 7?
Hetzelfde gewoon op 2*16a groepen aangesloten met stekker.

Een 16a zekering kan makkelijk 20a piek vermogen voor een tijd hebben maar ik heb mijn 7kw nog nooit zoveel zien vragen. Zelfs 16a is heel ruim voor hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen

THANKS
Ik log alles vanuit de kamstrup , waardes zouden dus moeten kloppen
Zal morgen even me grafana open zetten
Zie hieronder in elk geval me flow. Je ziet hier heel duidelijk de defrost
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lHk9fmG.jpg
En ja ik weet het staat nog steeds liter/minute. Maar is natuurlijk liter/uur

[ Voor 3% gewijzigd door Simply_jeroen op 27-12-2018 02:58 ]

• Simply_jeroen
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Simply_jeroen op 27-12-2018 02:58 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.