Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.348 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 16:51
FransvWoerkom schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:23:
[...]

De gebruikte materialen zijn polyolefinen, dat zijn kunststoffen waarvan de namen eindigen op "een" van polyetheen tot polybuteen. Waterafstotende stoffen. Maar helaas ook moeilijk te lijmen.

Naast armacell/armaflex is ook thermaflex een bekend merk met dikke catalogi en datasheets online.
Dat klinkt goed. En ik ga ook eens naar de concurrent van Armacell kijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 14:46
Ik merk dat ik nog niet uit de isolatie buiten ben voor de CV leidingen vanaf de monoblock naar binne toe: Er zal circa 3,5 meter door een PVC buis tegen de gevel (3 meter) en 0,5 meter door een mantelbuis door de funderingsmuur heen gaan. Eén laag isolatie van 13mm rond de 26mm buis zorgt voor een buis van 52mm. Daarvan kan ik er twee naast elkaar makkelijk kwijt en qua buigen door de fundering heen gaat dat ook goed. Verlies ik veel warmte met een stuk van 3,5 meter buiten met 13mm isolatie? Ze zitten in een PVC buis dus er is geen (koude) wind, dat scheelt al.

Andere optie is om op meerdere plekken in de PVC buis Pur erin te spuiten en daarmee alle ruimte rond de geisoleerde buizen vol te purren. Nadeel is dat je daarna ook niks meer kan... Maar in geval van enkel leidingen zonder koppelstukken is dat te overzien schat ik in. In de PVC buis lopen ook nog 2 stroomdraden, een LAN kabel en een thermostaatdraad.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:48
vandermark schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:14:
Ik merk dat ik nog niet uit de isolatie buiten ben voor de CV leidingen vanaf de monoblock naar binne toe: Er zal circa 3,5 meter door een PVC buis tegen de gevel (3 meter) en 0,5 meter door een mantelbuis door de funderingsmuur heen gaan. Eén laag isolatie van 13mm rond de 26mm buis zorgt voor een buis van 52mm. Daarvan kan ik er twee naast elkaar makkelijk kwijt en qua buigen door de fundering heen gaat dat ook goed. Verlies ik veel warmte met een stuk van 3,5 meter buiten met 13mm isolatie? Ze zitten in een PVC buis dus er is geen (koude) wind, dat scheelt al.

Andere optie is om op meerdere plekken in de PVC buis Pur erin te spuiten en daarmee alle ruimte rond de geisoleerde buizen vol te purren. Nadeel is dat je daarna ook niks meer kan... Maar in geval van enkel leidingen zonder koppelstukken is dat te overzien schat ik in. In de PVC buis lopen ook nog 2 stroomdraden, een LAN kabel en een thermostaatdraad.
Ik zou niet aan dat extra purren beginnen. Het draagt minder aan de isolatie bij dan de 13mm die je al om de leidingen legt. Leg wel een loze 19mm elektriciteitsbuis erbij. Het is altijd een crime om kabels in een buis te krijgen waar al kabels in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
colvano schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:36:
Mijn H 7kW zit er nu ruim een jaar in dus ik heb even het controlepaneel erbij gepakt.

In de eerste periode snel richting de 1000 keer aan/uit gegaan maar dit met wat afstellen opgelost. Volgens mij zijn dit best nette cijfers over een periode van 14 maanden.
[Afbeelding]

Ik weet dat deze verbruikscijfers niet zo accuraat zijn maar even ter indicatie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ter info. Zo kunnen we onderling een beetje vergelijken.
rond de 344 kwh per jaar? dat is erg zuinig. Ik heb een overschot van ruim 3000 kwh waar ik iets mee moet komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07

Helhond

Grunn

Vraagje
Het viel me op dat zowel in mijn instellingen als in de handleiding staat:

Geforceerde ontdooien:
Als automatische selectie is ingesteld, zal de unit het ontdooien starten als tijdens lage buitentemperaturen er lang verwarmd is.

Staat standaard op: "Handmatig"

Moet deze naar automatische gezet worden?
Je wilt toch dat er automatisch een defrost door de unit wordt gestart?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:16

thido

Tilburg

deheij1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:25:
[...]

rond de 344 kwh per jaar? dat is erg zuinig. Ik heb een overschot van ruim 3000 kwh waar ik iets mee moet komende jaren.
Je leest het plaatje verkeerd, die 344kWh is voor enkel januari. Eronder staan de maandnummers. Het was wel heel erg zacht ook de afgelopen winter, verkijk je daar niet op.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:25
ErikVers schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:09:
Wow wat kan hij ver terug moduleren!!
Rond de 24 hz en een goede 100w verbruik (gemeten op losse kwh meter) Bijna fluisterstil zit alleen irritant piepje in maar ben ook wel extreem kritisch met geluid, wellicht dat waterdruk nog wat kan doen want zit in de waterpomp en niet de compressor.

Twee vragen:
-Weet iemand waarom bij opstarten er kort verbruik op de 2e groep voor het ontdooien / backup ontstaat? Hoefde vanaf begin maar zeer weinig warmte toe te voegen en ging toch ff aan.
-Kun je ook display weer laten geven of compressor aan of uit staat? Nu alleen maar of hij pompt.

[Afbeelding]
Dat piepje had de F serie ook al, enige wat helpt is pomp inpakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-09 20:45
thido schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:39:
[...]

Je leest het plaatje verkeerd, die 344kWh is voor enkel januari. Eronder staan de maandnummers. Het was wel heel erg zacht ook de afgelopen winter, verkijk je daar niet op.
@colvano
altijd leuk wat cijfers van anderen :)
En wat was het jaarverbruik? en hoeveel gas stond daar tegen over het jaar ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Laatst online: 03-06 16:23
Dewim1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:00:
[...]

@colvano
En wat was het jaarverbruik? en hoeveel gas stond daar tegen over het jaar ervoor?
Dit is inderdaad wel leuk om onderling te vergelijken.
@Dylantje2 Misschien een idee om in de TS een tabelletje te maken waar het jaarverbruik bijgehouden kan worden? Dus met wat algemene info over het huis/WP type & instellingen en dan de verbruiken erbij?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
FransvWoerkom schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:49:
[...]

Ik zou niet aan dat extra purren beginnen. Het draagt minder aan de isolatie bij dan de 13mm die je al om de leidingen legt. Leg wel een loze 19mm elektriciteitsbuis erbij. Het is altijd een crime om kabels in een buis te krijgen waar al kabels in zitten.
wat nog wel eens wil werken is stofzuiger aan 1 kant en alles met keukenfolie oid redelijk lucht dicht inpakken en een draadjewol aan de andere kant invoeren, dan een metselkoord en dan een trekveer en dan pas de kabel. maar voorkomen is idd veel beter

@vandermark Zelf heb ik 35*13 en daarna 60*13 isolatie op de stukken waar verlies een ding is, volgens mij bestaat er ook 54*13

https://www.cvkoopjes.nl/...2-meter-climaflex-xt.html

Wel even kijken of het de eigenschappen heeft die je zoekt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:16

thido

Tilburg

kaasmakert schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:19:
[...]

@Dylantje2 Misschien een idee om in de TS een tabelletje te maken waar het jaarverbruik bijgehouden kan worden? Dus met wat algemene info over het huis/WP type & instellingen en dan de verbruiken erbij?
Zie algemeen WP topic, startpost onderaan.
@Tomexergie houd dat al een tijdje netjes voor ons bij :-)

Geen info verder over huis of afgifte systeem.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:44
twain4me schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:44:
[...]

Dat zei hij tegen mij ook, maar ze belde toch. ze hebben echt geen zin omdat ding in een vrachtwagen te laden en weer mee terug te nemen en dat een keer op 6 ;) bellen kost ze een paar cent. heen en weer rijden staat daar niet tot in verhouding.
Uiteindelijk zijn ze niet ongevraagd op de stoep komen staan maar ook niet gevraagd ;) Ik kreeg vannacht een SMS van DB Schenker dat ze vandaag langs zouden komen. Om 16:00 waren ze er. Afgelopen vrijdag was de vrachtwagen vol zoals ik kon zien in de track en trace van hun.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

CurlyMo schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:07:
[...]

Uiteindelijk zijn ze niet ongevraagd op de stoep komen staan maar ook niet gevraagd ;) Ik kreeg vannacht een SMS van DB Schenker dat ze vandaag langs zouden komen. Om 16:00 waren ze er. Afgelopen vrijdag was de vrachtwagen vol zoals ik kon zien in de track en trace van hun.
mooi man, aanslingeren dat ding. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:10:
[...]

mooi man, aanslingeren dat ding. d:)b
Donderdag komt @koevlaas2 hem met me installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
kaasmakert schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:19:
[...]

Ik wil het wel erbij zetten.
Maar mss dan via een link naar een gdrive met een open document oid.
Bij de WP boiler is ook zo'n document:
https://docs.google.com/s...wt4uY/edit#gid=1849568581

MAAR ik ga hem niet bijhouden hahaha

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:12:
[...]

Als je in ts wilt ...

En voor de Andere J gebruikers............. cq Eigenaren

Ik wil jullie er wel bij zetten hoor als je de data aanlevert

Ps: Ben wel erg benieuwd wat nu prijzen zijn via een grotere inkoop?
Gratis verzenden?
Of ook nog eens 20-30%?
Of gratis _/-\o_ _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:29:
[...]
Ps: Ben wel erg benieuwd wat nu prijzen zijn via een grotere inkoop?
Gratis verzenden?
Of ook nog eens 20-30%?
Of gratis _/-\o_ _/-\o_
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 28-09-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Laatst online: 26-08 18:12
Ter info:
Robert was eergister hier en heeft aangegeven dat hij stopt met deze aanbieding voor bestellingen onder de 20 stuks.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-09 21:52
CurlyMo schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:07:
[...]

Hoe lang hebben ze bij jou er over gedaan?

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Boutersewalter schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:33:
[...]

Hoe lang hebben ze bij jou er over gedaan?
Eén week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Nickkie55 schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:13:
Ter info:
Robert was eergister hier en heeft aangegeven dat hij stopt met deze aanbieding voor bestellingen onder de 20 stuks.
Heeft hij nog een reden gegeven van die keuze?
Helaas de groepsbestelling gemist en ben nu aan het kijken voor een bestelling uit de UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
NNCi schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:27:
[...]

Helaas de groepsbestelling gemist en ben nu aan het kijken voor een bestelling uit de UK.
Met deze korting is dit voor mij ook interessant. Hoe ging die groepsbestelling in z'n werk? Dit zijn er dan alvast 2 😀

Edited ivm forumregels

[ Voor 4% gewijzigd door lbreman op 28-09-2020 20:06 ]

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

In TS ook andere DE waar goede prijzen zijn
UK ook goede service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Laatst online: 26-08 18:12
[...]

Dat het niet uit kan met individuele bestellingen.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

lbreman schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:32:
[...]

Met deze korting is dit voor mij ook interessant. Hoe ging die groepsbestelling in z'n werk? Dit zijn er dan alvast 2 😀
zo niet ;) hou alles privee

Samen koop constructies opzetten op het forum is niet toegestaan. mods gooien een topic nog wel eens gewoon dicht. en dan wordt ik heel verdrietig. -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:52:
[...]

zo niet ;) hou alles privee

Samen koop constructies opzetten op het forum is niet toegestaan. mods gooien een topic nog wel eens gewoon dicht. en dan wordt ik heel verdrietig. -O-
Duidelijk en dank, ik zal m'n post uit voorzorg aanpassen.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
ErikVers schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:35:
[...]

Leuk om inderdaad beeld van gedrag te krijgen. Hoe heb he het vele aan en uitgaan verminderd? Ik wil zelf extreem laag gaan verwarmen maar voorzie wel wat pendelen....
Ik heb een aantal dingen gedaan.
  • Instellen stooklijn (Zie afbeelding): een stooklijn gevonden waarbij het jaarrond ongeveer 22 graden binnen in de woning is. Is best warm maar wij vinden het comfortabel en het verbruik is met 1550 kWh afgelopen jaar prima te doen.
  • Inregelen verwarming: Ik heb alle radiatoren en vloerverwarmingsgroepen zo ingeregeld dat de delta T ongeveer gelijk is. Hierdoor krijgt de warmtepomp water terug dat geen uitschieters heeft naar koud of warm.
  • Ventilatie: onze woning is voorzien van mechanische ventilatie. Ik heb een luchtkwaliteitsmeter gekocht en aan de hand daarvan de roosters in de woning afgesteld. Hierdoor wordt precies goed geventileerd dat de lucht schoon is en het vochtpercentage gezond.
  • Silent mode: Geen idee wat het precies doet, maar heb deze geselecteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKdn0FJQ65uoVfbPdN4kFNSdVgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLLjsjinjOGE8GdDp9FSVnnv.jpg?f=fotoalbum_large

Onze woning is een 2 onder 1-kap uit 1995, 146 m2, beneden vloerverwarming 80m2 en boven in de badkamer en slaapkamers radiatoren. De radiatoren staan altijd open maar doen weinig door de beperkte afgifte, wel genoeg om comfortabel te zijn boven.
deheij1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:25:
[...]

Ik zag dat iemand anders al antwoord had gegeven. Dat was dus inderdaad 344 kWh in één maand. Totaal heb ik de afgelopen 12 maanden 1550 kWh verbruikt volgens het panel van de Pana.
Dewim1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:00:
[...]

@colvano
1550 kWh, zie boven.

Hiervoor was het jaarverbruik ongeveer 1300 m3 gas/jaar. Dat was ook inclusief koken. Ik woonde hier echter net een jaar voordat we all-electric zijn gegaan dus heb weinig referentie.

Wij wekken met PV ongeveer 5000 kWh op per jaar. Totale verbruik is rond de 4000 kWh. Daarin zit naast ons "normale" verbruik ook inductie en de WPB.
CurlyMo schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:12:
[...]

Zorg voor goede koffie, koek en soep tussen de middag. Dat hield hem bij mij erg gemotiveerd :*)

--------------

Ter info: Topic over het gasloos maken van onze woning, inclusief uiteindelijke kosten en alle werkzaamheden.

[ Voor 10% gewijzigd door colvano op 28-09-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
colvano schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:02:
[...]

Ik heb een aantal dingen gedaan.
  • Instellen stooklijn (Zie afbeelding): een stooklijn gevonden waarbij het jaarrond ongeveer 22 graden binnen in de woning is. Is best warm maar wij vinden het comfortabel en het verbruik is met 1550 kWh afgelopen jaar prima te doen.
  • Inregelen verwarming: Ik heb alle radiatoren en vloerverwarmingsgroepen zo ingeregeld dat de delta T ongeveer gelijk is. Hierdoor krijgt de warmtepomp water terug dat geen uitschieters heeft naar koud of warm.
  • Ventilatie: onze woning is voorzien van mechanische ventilatie. Ik heb een luchtkwaliteitsmeter gekocht en aan de hand daarvan de roosters in de woning afgesteld. Hierdoor wordt precies goed geventileerd dat de lucht schoon is en het vochtpercentage gezond.
  • Silent mode: Geen idee wat het precies doet, maar heb deze geselecteerd.
[Afbeelding]

Onze woning is een 2 onder 1-kap uit 1995, 146 m2, beneden vloerverwarming 80m2 en boven in de badkamer en slaapkamers radiatoren. De radiatoren staan altijd open maar doen weinig door de beperkte afgifte, wel genoeg om comfortabel te zijn boven.

[...]

Ik zag dat iemand anders al antwoord had gegeven. Dat was dus inderdaad 344 kWh in één maand. Totaal heb ik de afgelopen 12 maanden 1550 kWh verbruikt volgens het panel van de Pana.

[...]

1550 kWh, zie boven.

Hiervoor was het jaarverbruik ongeveer 1300 m3 gas/jaar. Dat was ook inclusief koken. Ik woonde hier echter net een jaar voordat we all-electric zijn gegaan dus heb weinig referentie.

Wij wekken met PV ongeveer 5000 kWh op per jaar. Totale verbruik is rond de 4000 kWh. Daarin zit naast ons "normale" verbruik ook inductie en de WPB.

[...]

Zorg voor goede koffie, koek en soep tussen de middag. Dat hield hem bij mij erg gemotiveerd :*)

--------------

Ter info: Topic over het gasloos maken van onze woning, inclusief uiteindelijke kosten en alle werkzaamheden.
Sillent mode maakt je wp stiller, maar kost je rendement
En je dt per radaitor rukt je wp helemaal niets, wel zijn eigen dt.
Maar je zou je retouren moeten tweaken, zodat die mooi in 1 lijn lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
Dylantje2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 07:13:
[...]

Ah helder, zal even kijken of dat wel nodig is. Hoor m namelijk nooit.

Delta T overal gelijk betekend ook dat retour ongeveer gelijk is hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 16-09 21:14
Dylantje2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 07:13:
[...]

Dit is niet helemaal waar voor de pana's toch? Daar hij bij de meeste mensen op silent zuiniger loopt, gezien de compressor freq minder snel op loopt.

Gedachtenspinsel:
Ik vraag mij zelf af of de ventilator in snelheid boosten t.o.v. de compressor freq gunstig is voor de COP (ik verwacht van wel).
Mijn stelling is dat de ventilator snelheid en compressor freq op elkaar zijn afgestemd ivm DB, resonanties, en buitentemperatuur + toestand van installatie.
Alleen bij mij heeft niemand last van een hogere fan speed.
Ik wil daar deze winter eens naar kijken. Bij koelen lijkt het mij nog gunstiger, bij verwarmen weet ik het nog niet zo.
Een hogere fan flow (bij een niet dauwpunts temperatuur want anders ga je juist condens krijgen op je rad) levert mij in theorie een hogere T op je condensor, en dus meer energie van buiten wordt overgedragen.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 20:49
Ik denk eigenlijk dat een hogere fanspeed ook minder defrosts tot gevolg heeft. Condens ansich is niet erg natuurlijk. Nu is er puur een afweging gemaakt tussen geluid/energie en rendement door Panasonic dat valt best te tweaken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Helaas kun je de fan speed niet direct beïnvloeden, toch? Zelfs niet met de Quiet mode.

Hier is het stookseizoen vandaag ook langzaamaan begonnen. Ik wil het vebruik graag wat nauwkeuriger bij gaan houden, maar heb geen zin om een S0 kWh meter te installeren :)

Omdat de verbruikscijfers van Pana zelf zeer onnauwkeurig zijn (stappen van 200W, flink naar beneden afgerond, de circulatiepomp en backup heater worden voor het gemak niet meegeteld), heb ik het volgende bedacht:
De Pana rapporteert de Compressor Current wel met een redelijke nauwkeurigheid.
De compressor is de grootste verbruiker, als je hier het vermogen van de fan + pomp bij optelt zit je volgens mij een heel eind in de richting. Alleen, hoe kom ik aan die vermogens?

Ook frappant: Als je de compressor current gebruikt om het huidige vermogen uit te rekenen, zit je standaard al een stuk hoger dan het verbruik dat Pana zelf opgeeft. Terwijl dat dus excl. Fan+pomp+standbyverbruik is!

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:53
kaasmakert schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:25:
Ook frappant: Als je de compressor current gebruikt om het huidige vermogen uit te rekenen, zit je standaard al een stuk hoger dan het verbruik dat Pana zelf opgeeft. Terwijl dat dus excl. Fan+pomp+standbyverbruik is!
cos φ-compensatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
kaasmakert schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:25:
Helaas kun je de fan speed niet direct beïnvloeden, toch? Zelfs niet met de Quiet mode.

Hier is het stookseizoen vandaag ook langzaamaan begonnen. Ik wil het vebruik graag wat nauwkeuriger bij gaan houden, maar heb geen zin om een S0 kWh meter te installeren :)

Omdat de verbruikscijfers van Pana zelf zeer onnauwkeurig zijn (stappen van 200W, flink naar beneden afgerond, de circulatiepomp en backup heater worden voor het gemak niet meegeteld), heb ik het volgende bedacht:
De Pana rapporteert de Compressor Current wel met een redelijke nauwkeurigheid.
De compressor is de grootste verbruiker, als je hier het vermogen van de fan + pomp bij optelt zit je volgens mij een heel eind in de richting. Alleen, hoe kom ik aan die vermogens?

Het kan zijn dat je het opgenomen vermogen, maal de spanning, nog eens moet vermenigvuldigen met een power factor. Maar ik meen mij te herrineren dat de Pana een power factor van nabij 1 had.
Een power factor kan ergens tussen 0,8-1,0 zitten (gokje).
Maar dit is het randje van mijn kennis nu, dus ik spreek er niet teveel over :p .

En voor zover ik weet is de fanspeed niet handmatig aan te passen nee. Maar waar een wil is, is een weg :+ .
Het opgenomen vermogen van de compressor zal hetzelfde blijven, als de frequentie nagenoeg hetzelfde blijft.
De drukken en temperaturen in het compressor systeem zijn voor ons nog minder toegankelijk geloof ik, dus op die manier het rendement narekenen wordt hem ook niet snel.
Een versnelde ventilator zal niet dusdanig veel meer vermogen vragen denk ik, moet ik even het motortype achterhalen (een paar RPM meer bij deze formaten is al een hoop).
Dus als we de temperatuur in en uit goed kunnen meten (Ik ben van plan dit zelf nog verbeterd inline te maken mbv 2 pt1000's en anders wat NTC's of PTC's. Deze in een T-stuk te isoleren, maar offtopic).
En de flow fixed kunnen maken (wat kan met het max-pump-speed uit het menu. Dan maken we het allemaal al nauwkeuriger.
Vervolgens kunnen we nauwkeurig het geheel opgenomen vermogen van de WP gewoon meten zoals hier al veel gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Koop een heishamon 20
S0 voor 20

En sillent koste wel rendement is vorig jaar gebleken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
Dylantje2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:32:
Koop een heishamon 20
S0 voor 20

En sillent koste wel rendement is vorig jaar gebleken
Ja, daar lees ik veel over maar mis nog een 'overall' setup guide. Ik ben enigzins handig, heb RaspPi4 met domoticz, influxdb en grafana om slimme meter en zonnepanelen goed te monitoren. Zou graag verbruik van de Pana in Domoticz krijgen. Waar kan ik lezen hoe ik dit bordje aansluit en inregel op de RaspPi4?

Edit, de info in openingspost is voor mij net iets te kort om het zelf te kunnen doen. :$

[ Voor 8% gewijzigd door vandermark op 29-09-2020 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 20:53
vandermark schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:30:
[...]

Ja, daar lees ik veel over maar mis nog een 'overall' setup guide. Ik ben enigzins handig, heb RaspPi4 met domoticz, influxdb en grafana om slimme meter en zonnepanelen goed te monitoren. Zou graag verbruik van de Pana in Domoticz krijgen. Waar kan ik lezen hoe ik dit bordje aansluit en inregel op de RaspPi4?

Edit, de info in openingspost is voor mij net iets te kort om het zelf te kunnen doen. :$
Dit is je startpunt: YouTube: Install NodeRed on Raspberry Pi and use with Domoticz

En als je dat draaiende hebt, hang je de heishamon aan de mqtt server (je Pi4). Vervolgens komen de berichten daar binnen en gebruik je node red om het door te sturen naar domoticz (https://github.com/Egyras...ter/Integrations/Domoticz)

[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 29-09-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:48
alaintje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:47:
[...]

Gedachtenspinsel:

Een hogere fan flow (bij een niet dauwpunts temperatuur want anders ga je juist condens krijgen op je rad) levert mij in theorie een hogere T op je condensor, en dus meer energie van buiten wordt overgedragen.
condensor?

Ik moet ook altijd nadenken waar bij een warmtepomp ook alweer de condensor en verdamper zitten.

In het algemeen worden warmtewisselaars effectiever als de flow er omheen hoger is. Daarom ook een grote ventilator in de buitenlucht, een stevige waterpomp voor je vloerverwarming en radiatoren en eventueel ventilatortjes in je radiatoren en convectoren.

[ Voor 32% gewijzigd door FransvWoerkom op 29-09-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Dre Wat betreft jouw WP doorlus elektra methode. Maakt het de situatie heel anders als ik een WP heb in een jaren '30 huis zonder VV en goed genoeg geïsoleerd. Oftewel, goed genoeg voor een aanvoer temp van ~ 40oC. Ik weet niet of in dit soort situatie het element wat vaker en langduriger bijspringt dan in meer ideale huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
FransvWoerkom schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:55:
[...]

condensor?

Ik moet ook altijd nadenken waar bij een warmtepomp ook alweer de condensor en verdamper zitten.

In het algemeen worden warmtewisselaars effectiever als de flow er omheen hoger is. Daarom ook een grote ventilator in de buitenlucht, een stevige waterpomp voor je vloerverwarming en radiatoren en eventueel ventilatortjes in je radiatoren en convectoren.
Same, dus in dit geval hebben we het over de verdamper als hij aan het verwarmen is en de condensor als hij aan het koelen gaat? Ik weet oprecht even niet de juiste terminologie.
Pana praat twee maal over een warmtewisselaar, zowel voor het water als het koelmiddel.
Dus tja.

En Ik heb ook sterk het vermoeden dat meer lucht beter is.
Nergens wordt namelijk omschreven wat de 3 niveau's van quiet mode doen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Om nog even terug te komen op die S0 meters:
Ik heb mijn heishamon vlak bij de WP hangen. Is het mogelijk om zo'n s0 kWh meter in de WP zelf te hangen? Er zitten 2 installatieautomaten in de WP zelf, als die op een DIN railtje zitten klik je die kWh meter er zo bij. Iemand nog op het netvlies of dat inderdaad zo is? Alweer lang geleden dat ik mijne openschroefde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 10:07
Hoe kom je in het installateurs menu ? Ik heb het hier in de zoek functie in getikt maar ik krijg niet te zien hoe daar in te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasmakert
picardo schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:24:
Hoe kom je in het installateurs menu ? Ik heb het hier in de zoek functie in getikt maar ik krijg niet te zien hoe daar in te komen.
Daar kun je alleen in komen als de WP uit staat.
Zodra de WP 'actief' is, verdwijnt dat menu uit de opties.
Het idee is dat je geen settings aan kunt passen terwijl de WP draait. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
kaasmakert schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:20:
Ik heb mijn heishamon vlak bij de WP hangen. Is het mogelijk om zo'n s0 kWh meter in de WP zelf te hangen? Er zitten 2 installatieautomaten in de WP zelf, als die op een DIN railtje zitten klik je die kWh meter er zo bij. Iemand nog op het netvlies of dat inderdaad zo is? Alweer lang geleden dat ik mijne openschroefde..
Ja dat kan, er is hier en daar wel wat ruimte voor. Maar je moet wel een beetje knutselen, want er zit geen DIN-rail in, althans niet bij de J-serie.

Snapt iemand eigenlijk waarom er installatieautomaten in de WP zitten? Als het goed is komt hij toch al op een automaat in je meterkast. :?

Dus: als ze eigenlijk niet nodig zijn die automaten in de WP dan kun je ze er ook gewoon uit halen en vervangen door Kwh-meters. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

CurlyMo schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:20:
@Dre Wat betreft jouw WP doorlus elektra methode. Maakt het de situatie heel anders als ik een WP heb in een jaren '30 huis zonder VV en goed genoeg geïsoleerd. Oftewel, goed genoeg voor een aanvoer temp van ~ 40oC. Ik weet niet of in dit soort situatie het element wat vaker en langduriger bijspringt dan in meer ideale huizen.
Gewoon 1×16A aansluiten. Je kan ook nog naar 1×20A als het nodig zou zijn. Meten is weten.

Ik stook op maximaal 45°C met radiatoren en heel weinig massa. Belangrijkste is de Tr temperatuur dat die voldoende hoog blijft tijdens een defrost. Een hoge systeemtemperatuur en veel massa helpt daarbij.

Zie hier wat ervaring:
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Bij mee spreekt af en toe het element aan tijdens een defrost, maar al een graad of 5 a 8 voor het bereiken van Ta_gewenst gaat ie weer uit. Het element staat dus heel kort aan.

Bovenstaande is mijn ervaring met de F-serie.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 29-09-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dre schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:46:
[...]

Gewoon 1×16A aansluiten.

Ik stook op maximaal 45°C met radiatoren en heel weinig massa. Belangrijkste is de Tr temperatuur dat die voldoende hoog blijft. Een hoge systeemtemperatuur en veel massa helpt daarbij.

Zie hier wat ervaring:

Bij mee spreekt af en toe het element aan, maar al een graad of 5 a 8 voor het bereiken van Ta_gewenst gaat ie uit. Het element staat dus heel kort aan.

En 45°C trekt de WP prima zonder (al te vaak het) element te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

CurlyMo schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:49:
[...]

En 45°C trekt de WP prima zonder (al te vaak het) element te gebruiken?
Het element gaat nooit aan. Pas als het buiten onder de -15°C is (instelling) én de warmtepomp al xx minuten bezig is en Ta_gewenst niet benaderd is. Het is hier nog geen -15°C geweest en mijn systeem is super snel op temperatuur.

Af en toe stook ik de radiatoren naar 55°C als ik het snel wil aanwarmen.

Alleen bij defrosten gaat het element heel soms kort aan.

Een 2 a 3 kW warmtepomp zou al voldoende zijn voor mijn woning.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 29-09-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:08
Dre schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:52:
[...]

Het element gaat nooit aan. Pas als het buiten onder de -15°C is (instelling) én de warmtepomp al xx minuten bezig is en Ta_gewenst niet benaderd is. Het is hier nog geen -15°C geweest en mijn systeem is super snel op temperatuur.

Af en toe stook ik de radiatoren naar 55°C als ik het snel wil aanwarmen.

Alleen bij defrosten gaat het element heel soms kort aan.

Een 2 a 3 kW warmtepomp zou al voldoende zijn voor mijn woning.
Defrost gedrag is afhankelijk van de situatie. Ik heb alleen vv en geen buffervat en stook 24/7 met een eigenlijk altijd lage Ta van ongeveer 28 graden. Dan gebruikt de H5 altijd het element bij defrosts.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

t.oswald schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:59:
[...]

Defrost gedrag is afhankelijk van de situatie. Ik heb alleen vv en geen buffervat en stook 24/7 met een eigenlijk altijd lage Ta van ongeveer 28 graden. Dan gebruikt de H5 altijd het element bij defrosts.
F-serie:

Conform Service manual pagina 101 gaat tijdens defrost de backup heater aan onder bepaalde voorwaarden waaronder:
  • Tr < 27°C
  • Ta < 10°C
  • Tb < -10°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:45
Dre schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:21:
[...]

F-serie:

Conform Service manual pagina 101 gaat tijdens defrost de backup heater aan onder bepaalde voorwaarden waaronder:
  • Tr < 27°C
  • Ta < 10°C
  • Tb < -10°C
En de voorwaarden zijn of of of, en niet en en en

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
kaasmakert schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:20:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPvYWbug6mQInsafsslXNm2RDZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpJ88EwPFFD2p0f0b0haBWrX.jpg?f=fotoalbum_large

Past net:-)

Tzt komt mijn flow die klopt in de ts.

De S0 flow:
code:
1
[{"id":"f8f84167.46b54","type":"tab","label":"Heishamon S0","disabled":false,"info":""},{"id":"a29545ae.0b0e78","type":"mqtt in","z":"f8f84167.46b54","name":"","topic":"panasonic_heat_pump/s0/Watt/1","qos":"2","datatype":"auto","broker":"8c54b13e.efee5","x":150,"y":40,"wires":[["dea78b4c.8623a8"]]},{"id":"da009706.4c2628","type":"mqtt out","z":"f8f84167.46b54","name":"","topic":"domoticz/in","qos":"0","retain":"","broker":"be996629.12e0f8","x":1130,"y":40,"wires":[]},{"id":"dea78b4c.8623a8","type":"function","z":"f8f84167.46b54","name":"IDX 13797 adder","func":"\nvar idx_no = 13797\n\nvar msg1 = Number(msg.payload); \n\nmsg.payload = `{\\n \"idx\" : ${idx_no}, \"nvalue\" : 0, \"svalue\" : \"${msg1};0\"\\n}`;\n\nreturn msg ;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":550,"y":40,"wires":[["b1096aa2.c8c108","da009706.4c2628"]]},{"id":"b86fa411.90f198","type":"mqtt in","z":"f8f84167.46b54","name":"","topic":"panasonic_heat_pump/s0/Watthour/1","qos":"2","datatype":"auto","broker":"8c54b13e.efee5","x":170,"y":160,"wires":[["adc4a5d.f2ee558"]]},{"id":"9ccd1969.cd9d78","type":"mqtt out","z":"f8f84167.46b54","name":"","topic":"domoticz/in","qos":"2","retain":"","broker":"be996629.12e0f8","x":1130,"y":160,"wires":[]},{"id":"adc4a5d.f2ee558","type":"function","z":"f8f84167.46b54","name":"IDX 13799 adder","func":"var idx_no = 13799\n\nvar msg1 = Number(msg.payload); \n\nmsg.payload = `{\\n \"idx\" : ${idx_no}, \"nvalue\" : 0, \"svalue\" : \"${msg1};0\"\\n}\n`;\n\nreturn msg ;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":550,"y":160,"wires":[["9ccd1969.cd9d78"]]},{"id":"b1096aa2.c8c108","type":"debug","z":"f8f84167.46b54","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":720,"y":80,"wires":[]},{"id":"9ccf4caf.3f0da","type":"mqtt in","z":"f8f84167.46b54","name":"","topic":"panasonic_heat_pump/s0/Watt/2","qos":"2","datatype":"auto","broker":"8c54b13e.efee5","x":150,"y":340,"wires":[["4889e5dd.fa95ac"]]},{"id":"3ae775a6.b32f5a","type":"mqtt out","z":"f8f84167.46b54","name":"","topic":"domoticz/in","qos":"0","retain":"","broker":"be996629.12e0f8","x":1130,"y":340,"wires":[]},{"id":"4889e5dd.fa95ac","type":"function","z":"f8f84167.46b54","name":"IDX 13798 adder","func":"\nvar idx_no = 13798\n\nvar msg1 = Number(msg.payload); \n\nmsg.payload = `{\\n \"idx\" : ${idx_no}, \"nvalue\" : 0, \"svalue\" : \"${msg1};0\"\\n}`;\n\nreturn msg ;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":550,"y":340,"wires":[["477e81bf.611ad","3ae775a6.b32f5a"]]},{"id":"6ac78631.e79748","type":"mqtt in","z":"f8f84167.46b54","name":"","topic":"panasonic_heat_pump/s0/Watthour/2","qos":"2","datatype":"auto","broker":"8c54b13e.efee5","x":170,"y":460,"wires":[["d2bdd7e6.077098"]]},{"id":"4a9756d2.67b0a8","type":"mqtt out","z":"f8f84167.46b54","name":"","topic":"domoticz/in","qos":"2","retain":"","broker":"be996629.12e0f8","x":1130,"y":460,"wires":[]},{"id":"d2bdd7e6.077098","type":"function","z":"f8f84167.46b54","name":"IDX 13800 adder","func":"var idx_no = 13800\n\nvar msg1 = Number(msg.payload); \n\nmsg.payload = `{\\n \"idx\" : ${idx_no}, \"nvalue\" : 0, \"svalue\" : \"${msg1};0\"\\n}\n`;\n\nreturn msg ;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":550,"y":460,"wires":[["4a9756d2.67b0a8"]]},{"id":"477e81bf.611ad","type":"debug","z":"f8f84167.46b54","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":720,"y":380,"wires":[]},{"id":"8c54b13e.efee5","type":"mqtt-broker","broker":"127.0.0.1","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":15,"cleansession":true,"birthQos":"0","willQos":"0"},{"id":"be996629.12e0f8","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"192.168.5.70","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":"15","cleansession":true,"birthTopic":"Domoticz","birthQos":"2","birthRetain":"true","birthPayload":"","closeTopic":"","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""}]

De Dallas Flow:
code:
1
[{"id":"acb9b84e.a730b8","type":"tab","label":"HeishaMon 1-wire","disabled":false,"info":""},{"id":"60fd0018.c93a2","type":"mqtt in","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP Aanvoer MQTT  Dallas: 080fd","topic":"panasonic_heat_pump/1wire/28b8a226000080fd","qos":"2","datatype":"utf8","broker":"8c54b13e.efee5","x":150,"y":60,"wires":[["edb6b619.d7bd88","df3751c8.2f027"]]},{"id":"edb6b619.d7bd88","type":"debug","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","x":440,"y":80,"wires":[]},{"id":"9458a032.9248b","type":"mqtt out","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","topic":"domoticz/in","qos":"1","retain":"","broker":"be996629.12e0f8","x":1150,"y":560,"wires":[]},{"id":"7d28ea0a.1058f4","type":"function","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP Aanvoer MQTT 12257","func":"var temp = msg.payload;\nmsg.payload = {};\nmsg.payload.svalue = temp;\nmsg.payload.idx = 12257;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":860,"y":60,"wires":[["9458a032.9248b"]]},{"id":"b6c5d4bf.b50e68","type":"mqtt in","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP Retour MQTT Dallas: 30218","topic":"panasonic_heat_pump/1wire/28aa246318130218","qos":"2","datatype":"utf8","broker":"a0ddb6ba.86e3f8","x":150,"y":140,"wires":[["e0481057.6a4e6","5142e2bb.6d908c"]]},{"id":"e0481057.6a4e6","type":"debug","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","x":440,"y":160,"wires":[]},{"id":"cc986934.5e74d8","type":"function","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP Retour MQTT 12258","func":"var temp = msg.payload;\nmsg.payload = {};\nmsg.payload.svalue = temp;\nmsg.payload.idx = 12258;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":850,"y":140,"wires":[["9458a032.9248b"]]},{"id":"e186a19a.cc16a","type":"mqtt in","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP Compressor K MQTT Dallas: 70399","topic":"panasonic_heat_pump/1wire/28c38f7997070399","qos":"2","datatype":"utf8","broker":"a0ddb6ba.86e3f8","x":170,"y":220,"wires":[["96f8449.d9451b8","760d4051.5a089"]]},{"id":"96f8449.d9451b8","type":"debug","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","x":440,"y":240,"wires":[]},{"id":"90619cf1.8139","type":"function","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP Compressor K MQTT 12718","func":"var temp = msg.payload;\nmsg.payload = {};\nmsg.payload.svalue = temp;\nmsg.payload.idx = 12718;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":870,"y":220,"wires":[["9458a032.9248b"]]},{"id":"8134f630.f40f58","type":"comment","z":"acb9b84e.a730b8","name":"Informatie","info":"Aan de linkerkant dien je de nummers na panasonic_heat_pump/1wire/ aan te passen aan jouw situatie. De nummers vindt je in Heishamon webpagina.\n\nIn de gele vlakken vul je het juiste IDX nummer in.\n\nVerder pas je de juiste server nummers aan.","x":300,"y":20,"wires":[]},{"id":"cd40ebff.dea938","type":"mqtt in","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP Compressor W MQTT Dallas: 50369","topic":"panasonic_heat_pump/1wire/288b607997050369","qos":"2","datatype":"utf8","broker":"2148c5d5.2e368a","x":180,"y":300,"wires":[["8214de50.bd952","7594cc7f.c9d6e4"]]},{"id":"8214de50.bd952","type":"debug","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","x":440,"y":320,"wires":[]},{"id":"103ee0bf.c5a64f","type":"function","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP Compressor W MQTT12717","func":"var temp = msg.payload;\nmsg.payload = {};\nmsg.payload.svalue = temp;\nmsg.payload.idx = 12717;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":870,"y":300,"wires":[["9458a032.9248b"]]},{"id":"522a3380.ae5ebc","type":"mqtt in","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP Inzuig MQTT Dallas: 00007f","topic":"panasonic_heat_pump/1wire/283734080900007f","qos":"2","datatype":"utf8","broker":"2148c5d5.2e368a","x":150,"y":380,"wires":[["4188721f.a3503c","1cd00abe.6d2125"]]},{"id":"1cd00abe.6d2125","type":"debug","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","x":440,"y":400,"wires":[]},{"id":"4188721f.a3503c","type":"function","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP Inzuig MQTT 12055","func":"var temp = msg.payload;\nmsg.payload = {};\nmsg.payload.svalue = temp;\nmsg.payload.idx = 12055;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":850,"y":380,"wires":[["9458a032.9248b"]]},{"id":"f5df8b51.19db08","type":"mqtt in","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP E unit Dallas : c02b4","topic":"panasonic_heat_pump/1wire/281f9877910c02b4","qos":"2","datatype":"utf8","broker":"c2978dc7.a699","x":130,"y":540,"wires":[["ffaf578.4ab15a8","188210f2.97ecff"]]},{"id":"ffaf578.4ab15a8","type":"debug","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","x":440,"y":560,"wires":[]},{"id":"639d9b34.0d9264","type":"function","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP E unit 13793","func":"var temp = msg.payload;\nmsg.payload = {};\nmsg.payload.svalue = temp;\nmsg.payload.idx = 13793;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":830,"y":540,"wires":[["9458a032.9248b"]]},{"id":"84266f4.f831c9","type":"mqtt in","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP W unit Dallas: 20237","topic":"panasonic_heat_pump/1wire/2808e87791120237","qos":"2","datatype":"utf8","broker":"2148c5d5.2e368a","x":130,"y":620,"wires":[["24d4747b.6eecfc","eac21eb6.8846b"]]},{"id":"24d4747b.6eecfc","type":"debug","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","x":440,"y":640,"wires":[]},{"id":"c9c463ca.db09a","type":"function","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP W unit 12259","func":"var temp = msg.payload;\nmsg.payload = {};\nmsg.payload.svalue = temp;\nmsg.payload.idx = 12259;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":830,"y":620,"wires":[["9458a032.9248b"]]},{"id":"c5cf2851.f8c388","type":"mqtt in","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP Uitblaas MQTT Dallas: 4014d","topic":"panasonic_heat_pump/1wire/28aaf8613d14014d","qos":"2","datatype":"utf8","broker":"8c54b13e.efee5","x":150,"y":460,"wires":[["89fb2d0c.56c61","e5833ace.7be8d8"]]},{"id":"89fb2d0c.56c61","type":"debug","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","x":440,"y":480,"wires":[]},{"id":"944477b1.4c6528","type":"function","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP Uitblaas MQTT 12056","func":"var temp = msg.payload;\nmsg.payload = {};\nmsg.payload.svalue = temp;\nmsg.payload.idx = 12056;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":850,"y":460,"wires":[["9458a032.9248b"]]},{"id":"4a797eb0.41dc5","type":"mqtt in","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP Lekbak MQTT Dallas: 1401d0","topic":"panasonic_heat_pump/1wire/28aa9fb83f1401d0","qos":"2","datatype":"utf8","broker":"2148c5d5.2e368a","x":160,"y":700,"wires":[["4b23732a.f106fc","c7b1cf4d.c719b"]]},{"id":"4b23732a.f106fc","type":"debug","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","x":440,"y":720,"wires":[]},{"id":"aa45218.f219fe","type":"function","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP Lekbak MQTT 12260","func":"var temp = msg.payload;\nmsg.payload = {};\nmsg.payload.svalue = temp;\nmsg.payload.idx = 12260;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":850,"y":700,"wires":[["9458a032.9248b"]]},{"id":"9dc3e91.aca2918","type":"mqtt in","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP Grind MQTT Dallas: 603ad","topic":"panasonic_heat_pump/1wire/28ff34b0471603ad","qos":"2","datatype":"utf8","broker":"a0ddb6ba.86e3f8","x":150,"y":780,"wires":[["2a0ddea.7548822","23b6b636.ec8baa"]]},{"id":"2a0ddea.7548822","type":"debug","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","x":440,"y":800,"wires":[]},{"id":"4621ef02.6051e","type":"function","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP Grind MQTT 12261","func":"var temp = msg.payload;\nmsg.payload = {};\nmsg.payload.svalue = temp;\nmsg.payload.idx = 12261;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":850,"y":780,"wires":[["9458a032.9248b"]]},{"id":"93e46b51.d74ab8","type":"mqtt in","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP Buiten MQTT: Dallas 50310","topic":"panasonic_heat_pump/1wire/283f6e7997050310","qos":"2","datatype":"utf8","broker":"a0ddb6ba.86e3f8","x":150,"y":860,"wires":[["40e8d51e.4fcf7c","5dc48567.4369cc"]]},{"id":"5dc48567.4369cc","type":"debug","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","x":440,"y":880,"wires":[]},{"id":"40e8d51e.4fcf7c","type":"function","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP Buiten MQTT 12057","func":"var temp = msg.payload;\nmsg.payload = {};\nmsg.payload.svalue = temp;\nmsg.payload.idx = 12057;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":850,"y":860,"wires":[["9458a032.9248b"]]},{"id":"15273011.01b6a","type":"mqtt in","z":"acb9b84e.a730b8","name":"WP E unit Boven Compressor  Dallas: ","topic":"1","qos":"2","datatype":"utf8","broker":"fb86ed68.79df4","x":170,"y":940,"wires":[["376f6009.37e35","267fe0e8.39de3"]]},{"id":"267fe0e8.39de3","type":"debug","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","x":440,"y":960,"wires":[]},{"id":"376f6009.37e35","type":"function","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","func":"var temp = msg.payload;\nmsg.payload = {};\nmsg.payload.svalue = temp;\nmsg.payload.idx = 46;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":790,"y":940,"wires":[["9458a032.9248b"]]},{"id":"df3751c8.2f027","type":"delay","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","pauseType":"rate","timeout":"5","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"5","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"x":640,"y":60,"wires":[["7d28ea0a.1058f4"]]},{"id":"5142e2bb.6d908c","type":"delay","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","pauseType":"rate","timeout":"5","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"4","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"x":640,"y":140,"wires":[["cc986934.5e74d8"]]},{"id":"760d4051.5a089","type":"delay","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","pauseType":"rate","timeout":"5","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"27","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"x":640,"y":220,"wires":[["90619cf1.8139"]]},{"id":"7594cc7f.c9d6e4","type":"delay","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","pauseType":"rate","timeout":"5","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"29","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"x":620,"y":300,"wires":[["103ee0bf.c5a64f"]]},{"id":"180d0fef.e0c8","type":"delay","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","pauseType":"rate","timeout":"5","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"30","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"x":640,"y":380,"wires":[[]]},{"id":"e5833ace.7be8d8","type":"delay","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","pauseType":"rate","timeout":"5","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"31","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"x":640,"y":460,"wires":[["944477b1.4c6528"]]},{"id":"c7b1cf4d.c719b","type":"delay","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","pauseType":"rate","timeout":"5","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"34","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"x":640,"y":700,"wires":[["aa45218.f219fe"]]},{"id":"1f2eaad5.4c8525","type":"delay","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","pauseType":"rate","timeout":"5","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"13","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"x":640,"y":860,"wires":[[]]},{"id":"23b6b636.ec8baa","type":"delay","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","pauseType":"rate","timeout":"5","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"37","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"x":640,"y":780,"wires":[["4621ef02.6051e"]]},{"id":"188210f2.97ecff","type":"delay","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","pauseType":"rate","timeout":"5","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"40","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"x":640,"y":540,"wires":[["639d9b34.0d9264"]]},{"id":"eac21eb6.8846b","type":"delay","z":"acb9b84e.a730b8","name":"","pauseType":"rate","timeout":"5","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"42","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"x":640,"y":620,"wires":[["c9c463ca.db09a"]]},{"id":"8c54b13e.efee5","type":"mqtt-broker","broker":"127.0.0.1","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":15,"cleansession":true,"birthQos":"0","willQos":"0"},{"id":"be996629.12e0f8","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"192.168.5.70","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":"15","cleansession":true,"birthTopic":"Domoticz","birthQos":"2","birthRetain":"true","birthPayload":"","closeTopic":"","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""},{"id":"a0ddb6ba.86e3f8","type":"mqtt-broker","broker":"127.0.0.1","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":15,"cleansession":true,"birthQos":"0","willQos":"0"},{"id":"2148c5d5.2e368a","type":"mqtt-broker","broker":"127.0.0.1","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":15,"cleansession":true,"birthQos":"0","willQos":"0"},{"id":"c2978dc7.a699","type":"mqtt-broker","broker":"127.0.0.1","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":15,"cleansession":true,"birthQos":"0","willQos":"0"},{"id":"fb86ed68.79df4","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"192.168.1.1","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":"15","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dre schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:46:
[...]

Gewoon 1×16A aansluiten. Je kan ook nog naar 1×20A als het nodig zou zijn. Meten is weten.

Ik stook op maximaal 45°C met radiatoren en heel weinig massa. Belangrijkste is de Tr temperatuur dat die voldoende hoog blijft tijdens een defrost. Een hoge systeemtemperatuur en veel massa helpt daarbij.

Zie hier wat ervaring:

Bij mee spreekt af en toe het element aan tijdens een defrost, maar al een graad of 5 a 8 voor het bereiken van Ta_gewenst gaat ie weer uit. Het element staat dus heel kort aan.

Gewoon zou ik niet noemen, al VEEL vaker over gehad hier.
Doorlus mag niet punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:43:
[...]

Gewoon zou ik niet noemen, al VEEL vaker over gehad hier.
Doorlus mag niet punt.
Oh ja? Je hele meterkast is één en al door lussen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
TimoDimo schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:39:
[...]

Ja dat kan, er is hier en daar wel wat ruimte voor. Maar je moet wel een beetje knutselen, want er zit geen DIN-rail in, althans niet bij de J-serie.

Snapt iemand eigenlijk waarom er installatieautomaten in de WP zitten? Als het goed is komt hij toch al op een automaat in je meterkast. :?

Dus: als ze eigenlijk niet nodig zijn die automaten in de WP dan kun je ze er ook gewoon uit halen en vervangen door Kwh-meters. :D
Werkschakelaar idee mss.
En ik me voorstellen dat dit per land anders is.
Ik heb er nu 1 in de MK en 1 in de wp als werkschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:45:
[...]

Oh ja? Je hele meterkast is één en al door lussen
Komop.
Je weet echt wel wat ik bedoel.
Iemand iets aanpraten of het gewoon mag.

Als ik dan zou kiezen en advies geven sloot ik de BH gewoon niet aan.
Dat lijkt me veiliger dan "gewoon" doorlussen..

Lijkt me een hele discussie, als je de verzekering uit moet leggen dat je gewoon doorlus terwijl iedere NEN installateur dit NOOIT zou doen en dan belangrijker ook nog zou goedkeuren _/-\o_ _/-\o_

Maar zoals zo vaak, ik ben niet de slimste, maar dom ook niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:07

j4y

vandermark schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:30:
[...]

Ik heb een beetje hetzelfde, als IT'er lukt het me wel om een pi, slimme meter en het heishamon bordje aan te sluiten. Maar dan even praktisch de kWh meters aansluiten (waar en hoe) , s0 aansluiten (wat voor draad e.d., lokatie) +, hoe en waar je die dallas sensoren kan aansluiten (op een buis in de WP ofzo met koelpasta ?) loop ik in mn hoofd vast :?

Misschien gewoon beginnen en niet te moeilijk denken >:)

Maar als iemand wat praktische zaken kan beschrijven en misschien zelfs met wat fotootjes zou het al helpen

Edit: hoe heet bijvoorbeeld dat omhulsel waar die kwh meters van @Dylantje2 in zitten?

[ Voor 6% gewijzigd door j4y op 29-09-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:48:
[...]

Komop.
Je weet echt wel wat ik bedoel.
Iemand iets aanpraten of het gewoon mag.

Als ik dan zou kiezen en advies geven sloot ik de BH gewoon niet aan.
Dat lijkt me veiliger dan "gewoon" doorlussen..

Lijkt me een hele discussie, als je de verzekering uit moet leggen dat je gewoon doorlus terwijl iedere NEN installateur dit NOOIT zou doen en dan belangrijker ook nog zou goedkeuren _/-\o_ _/-\o_

Maar zoals zo vaak, ik ben niet de slimste, maar dom ook niet :-)
Nou op onze centrale zijn heel veel kasten allemaal door gelust, wel allemaal dikke draden. Vorige week NEN 1010 keuring gehad en alles prima. Alleen advies om motoren ter plekke een werk schakelaar te geven, maar afkeur dus ook mooi niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Dylantje2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:45:
[...]

Werkschakelaar idee mss.
En ik me voorstellen dat dit per land anders is.
Ik heb er nu 1 in de MK en 1 in de wp als werkschakelaar
Een beveiligde werkschakelaar. :*) Ik was van plan om ook nog een aparte werkschakelaar binnen te hangen voor WP en backupverwarming WP, maar dat laat ik maar achterwege denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Als het goed begrijp heeft de Pana zelf dus ook groepen in de WP zelf? Is een werkschakelaar buiten dan nodig? Kost op zich niet zoveel maar als het niet hoeft...

En dan beide groepen (WP en backupheater) een eigen werkschakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
vandermark schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:11:
Als het goed begrijp heeft de Pana zelf dus ook groepen in de WP zelf? Is een werkschakelaar buiten dan nodig? Kost op zich niet zoveel maar als het niet hoeft...

En dan beide groepen (WP en backupheater) een eigen werkschakelaar?
Nope, een automaat is ook een werk schakelaar. En dichterbij de wp is niet mogelijk dus harstikke veilig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 01:00
alaintje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:47:
[...]

Dit is niet helemaal waar voor de pana's toch? Daar hij bij de meeste mensen op silent zuiniger loopt, gezien de compressor freq minder snel op loopt.

Gedachtenspinsel:
Ik vraag mij zelf af of de ventilator in snelheid boosten t.o.v. de compressor freq gunstig is voor de COP (ik verwacht van wel).
Mijn stelling is dat de ventilator snelheid en compressor freq op elkaar zijn afgestemd ivm DB, resonanties, en buitentemperatuur + toestand van installatie.
Alleen bij mij heeft niemand last van een hogere fan speed.
Ik wil daar deze winter eens naar kijken. Bij koelen lijkt het mij nog gunstiger, bij verwarmen weet ik het nog niet zo.
Ik volg jou theorie @alaintje

Condensor of verdamper? Ik ben niet echt in deze meer materie thuis. Maar volgens mij wijzigt de functie bij het wisselen van koelen naar verwarmen en visa versa. De ene keer is het een verdamper. De andere keer een condensor.

Feit is volgens mij hoe hoger de luchtflow des te meer de koude of warmte onttrokken wordt. Daarnaast is de oppervlakte grote van de condensor en verdamper van invloed. In beginsel, hoe groter de oppervlakte des te beter onttrekking van koude of warmte. Mede om die reden heeft de Pana 5H een betere COP dan de 9H omdat de 5H dezelfde oppervlakte heeft als de 9H.

Ik verwacht dat de COP beter wordt als de fan sneller draait. Omdat het
opgenomen vermogen van de fan ook toe toeneemt is de vraag of een COP toename een merkbare meerwaarde heeft.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zou inderdaad ook een materialen lijstje wel kunnen waarderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

Ik zit te kijken; maar lus je de Nul door vanaf aanvoer naar beide automaten? Ofwel; heb je maar 1 aanvoer kabel? Want dan snap ik wel de 2x nul per automaat ;-)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:04

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Crazy- Ik denk dat de nul wordt doorgelust naar elke kWh meter die ook graag een nul willen hebben.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

Rimco schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:23:
@Crazy- Ik denk dat de nul wordt doorgelust naar elke kWh meter die ook graag een nul willen hebben.
:X inderdaad... zat even verkeerd te denken. Prima zo 😆

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vlak tweakers niet uit. veel zitten gewoon zo, heeft te maken met dat de heater en de wp nooit tegelijk aan kunnen geloof ik.

Dre in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/462778a14fc2aff687c9637c0378722c2b51f879/?url=https%3A%2F%2Fuploads.photo%2Fimages%2FEs3W.png

[ Voor 25% gewijzigd door twain4me op 29-09-2020 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
twain4me schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:44:
vlak tweakers niet uit. veel zitten gewoon zo, heeft te maken met dat de heater en de wp nooit tegelijk aan kunnen geloof ik.

[Afbeelding]
Daar gaan we weer.. Geloof ik :z :z :z

Doe het gewoon wel of niet. _/-\o_
Dus of 2 groepen of 1 groep en niet doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:55:
[...]

Ik zou inderdaad ook een materialen lijstje wel kunnen waarderen :)
Maar vooraf even als je Heismon bij @thehog besteld en die wil gebruiken..
Beter een 3000/kwh pulser kopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MI-6ic_aDppo2jGBandY5ODcQu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bauKm9FRFxwaFkiemBzK68rv.png?f=fotoalbum_large
Wel EX en ex verzenden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dylantje2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:47:
[...]

Daar gaan we weer.. Geloof ik :z :z :z

Doe het gewoon wel of niet. _/-\o_
Dus of 2 groepen of 1 groep en niet doorlussen.
Ik oordeel niet, ik weet alleen dat het wordt gedaan en heb het zelf ook, al is het bij mij tijdelijk :+

edit: mooi instalatie kastje, die ga ik onthouden

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 29-09-2020 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:44:

[Afbeelding]
Écht wel, hoe kom ik anders aan 4400 watt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
j4y schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:50:
[...]

Ik heb een beetje hetzelfde, als IT'er lukt het me wel om een pi, slimme meter en het heishamon bordje aan te sluiten. Maar dan even praktisch de kWh meters aansluiten (waar en hoe) , s0 aansluiten (wat voor draad e.d., lokatie) +, hoe en waar je die dallas sensoren kan aansluiten (op een buis in de WP ofzo met koelpasta ?) loop ik in mn hoofd vast :?

Misschien gewoon beginnen en niet te moeilijk denken >:)

Maar als iemand wat praktische zaken kan beschrijven en misschien zelfs met wat fotootjes zou het al helpen

Edit: hoe heet bijvoorbeeld dat omhulsel waar die kwh meters van @Dylantje2 in zitten?
kWh meters sluit je gewoon simpel aan 'tussen' de aanvoer vanuti je meterkast en de aansluiting in de warmtepomp (fase en neutraal). Niks spannends aan, anders dat er wel 230v door de kabel gaat als je hem niet eerst uit zet :)
Op de kWh meters zitten ook een extra (vaak kleinere schroef) aansluiting voor de s0 meting. Dat is gewoon een schakelaar die sluit op zelfde moment als het ledje pulseert. De heishamon sluit je aan zoals de foto die ik hier al gepost had thehog in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

In die foto is het ook duidelijk (neem ik aan) hoe je die temp. sensoren aansluit. En ja, die mag je plakken waar je wil en het liefst inderdaad met hitte geleidende pasta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Dylantje2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:55:
[...]

[Afbeelding]
Wel EX en ex verzenden
Kan goedkoper dat kastje :) https://www.groepenkastbe...afmetingen-zijn-160x55-mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
twain4me schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:55:
[...]

Ik oordeel niet, ik weet alleen dat het wordt gedaan en heb het zelf ook, al is het bij mij tijdelijk :+

edit: mooi instalatie kastje, die ga ik onthouden
Ik oordeel ook niet.
Maar er staat een F serie
Wat ik deze winter [ omdat mijn S0 voor BH nu eindelijk werkt] hopelijk ga zien is wanneer de Backupheater erin komt.

Ik heb ook gelezen dat hij tijdens een DF een te koude lading water over zijn element krijgt er eea krom kan enz enz En dat de H dus juist door te pas en te onpas de BH aan laat gaan zichzelf beschermt

Hier zie je dat hij dus de ene keer wel en de andere niet erbij komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3r3bGpQdTCTI1VXtrUDTzznNaBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WtL6m0L3bGIQ5nv7DGF3Phsk.png?f=fotoalbum_large

Ooit hadden we een tweaker die het over kleine japanners in de WP had, die dat zelf regelde. _/-\o_ _/-\o_
Helaas doet hij niets meer hier, andere hobby...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
He mooie auto bezitter :-)
scheelt wel 10 cent Ex..:-) Waarbij ik niet weet of hij past als de klep er voor gaat.
mijn kastje kunstof deksel eraf knippen en kan je pana dicht..:-)

Ik heb wat op slack gezet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:57:
[...]

Écht wel, hoe kom ik anders aan 4400 watt?
Dat is mij ooit verteld door iemand met een 1 fase 9kw H. nooit tegelijk, wellicht een instelling, ik heb geen idee. nog nooit naar gekeken. Dat ding staat hier alleen maar aangesloten omdat ik anders nog geen subsidie kreeg :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Dylantje2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:01:
[...]

Hier zie je dat hij dus de ene keer wel en de andere niet erbij komt:
[Afbeelding]
Ik heb nog wel m'n twijfels of dat BH grafiek piekje wel klopt. Kan het het niet helemaal verklaren dat ie zo strak die piek laat zien. Dus trek nog geen conclusies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thehog schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:13:
[...]

Ik heb nog wel m'n twijfels of dat BH grafiek piekje wel klopt. Kan het het niet helemaal verklaren dat ie zo strak die piek laat zien. Dus trek nog geen conclusies :)
Zeker niet...

Maar het voorbeeld is er/kan er zijn...:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:06:
[...]

Dat is mij ooit verteld door iemand met een 1 fase 9kw H. nooit tegelijk, wellicht een instelling, ik heb geen idee. nog nooit naar gekeken. Dat ding staat hier alleen maar aangesloten omdat ik anders nog geen subsidie kreeg :+
Nou hij doet het dus wel, minuut of drie vier lang. Backup heater voor ontdooien is niks aan in te stellen. Zijn software pana regels

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Dylantje2
Welk probleem zie je eigenlijk? De kabels zijn correct beveiligd. De kabel tot aan de meterkast 2,5mm2 kan 24A aan en beveilig ik met 16A. Is dus correct.

Mijn hoofdzekering 1×35A kan ook wel eens overbelast worden bij gelijktijdigheid van oven + warmtepomp + BH + inductiekookplaat. Geen paniek hier, waarom wel bij jou?

5 kW F-serie doet compressor tegelijk met BH:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dxdoePiaT3G4tdd_6PBZUKIB2c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TAXHfBx0dVmfO4BUrAGDEPJ5.png?f=user_large

Dusdanig kort dat er geen paniek is bij mij.

[Edit]
Hierbij de ruwe data van het plaatje van hierboven:
Start Date and TimeCurrent RMS 10-Cycle Min(A)Current RMS 10-Cycle Avg(A)Current RMS 10-Cycle Max(A)
9-2-2017 07:413.9094.2395.264
9-2-2017 07:425.24611.36120.951
9-2-2017 07:4313.11613.55014.818
9-2-2017 07:4414.81815.27016.364
9-2-2017 07:454.36012.49017.094
9-2-2017 07:465.0905.1075.194
9-2-2017 07:475.1075.1775.229

Gemiddeld over 1 minuut 15,27A. Daar wordt de installatieautomaat niet warm van hoor.

[ Voor 60% gewijzigd door Dre op 29-09-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:17:
[...]

Nou hij doet het dus wel, minuut of drie vier lang. Backup heater voor ontdooien is niks aan in te stellen. Zijn software pana regels
ah, dan is nooit wat ruim bemeten als begrip. maar van 4 min lig ik niet wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:55:
[...]
[Afbeelding]
Wel EX en ex verzenden
De Heismon heb ik al een tijd in huis. Je zinnen zijn regelmatig wat cryptisch. Wat je bedoeld te zeggen dat ik beter een 3000/kwh pulser kan kopen i.c.m. een Heismon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:27:
[...]

De Heismon heb ik al een tijd in huis. Je zinnen zijn regelmatig wat cryptisch. Wat je bedoeld te zeggen dat ik beter een 3000/kwh pulser kan kopen i.c.m. een Heismon ?
https://www.elektrobode.n...xo-c-pls-em111dinav71xo1x

Vs een goedkopen

Een S0 geeft per kwh uur een aantal pulsen
De goedkopere vaak 1000/kwh
de [ soms] duurdere 3000/kwh

Meer pulsen nauwkeuriger
Ik heb met 1000 nu er op
Maar beter was 3000 geweest
[ kost paar euro meer
En kijk naar MID

cryptisch klopt druk bestaan en kan niet typen
Maar wil soms wel zeggen hgahhah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:21:
[...]

ah, dan is nooit wat ruim bemeten als begrip. maar van 4 min lig ik niet wakker.
Veel langer duurt ontdooien niet, minuut of zes zeven.
Ben er ook niet bang voor, maar 20 ampère vond ik toch prettiger gevoel dan 16.
De door geluste 4m2 heeft er geen moeite mee

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:39:
[...]

@thehog Eens dat deze geschikt is voor de heishamon?
Zoek een MID gekeurde erbij.
Ik heb ze een keer gevonden 3000/pulse en mid gekeurd voor 20-30 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:39:
[...]

@thehog Eens dat deze geschikt is voor de heishamon?
Ja lijkt me wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Dylantje2
MID gekeurd zegt volgens mij meer iets over het niet kunnen aftappen, maar niet iets over de nauwkeurigheid (+/- X %). Je moet dus alleen naar de nauwkeurigheid kijken. Tenzij je stroom aan de buren gaat leveren :P

Resolutie van 1000 imp/ kWh vind ik zat voor een warmtepomp. We hebben het niet over de oplader van je telefoon :)

@CurlyMo
Zou wel een 230 Volt variant pakken.

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 29-09-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dre schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:42:
@Dylantje2
MID gekeurd zegt volgens mij meer iets over het niet kunnen aftappen, maar niet iets over de nauwkeurigheid (+/- X %). Je moet dus alleen naar de nauwkeurigheid kijken. Tenzij je stroom aan de buren gaat leveren :P

Resolutie van 1000 imp/ kWh lijkt me zat voor een warmtepomp. We hebben het niet over de oplader van je telefoon :)

@CurlyMo
Uhm

Voor het verbuik wel
Maar voor de standby modus is 3000 beter
Maar wat ik zei mijne werkt op 1000 en als je voor paar euro meer 3k kunt krijgen
Ik zeg ook niet dat je 70euri uit moet geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:46:
[...]
Maar wat ik zei mijne werkt op 1000 en als je voor paar euro meer 3k kunt krijgen
Paar euro is 2x zoveel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Dre schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:42:
@Dylantje2

Resolutie van 1000 imp/ kWh vind ik zat voor een warmtepomp. We hebben het niet over de oplader van je telefoon :)

@CurlyMo
Hoe meer imp/kWh hoe nauwkeuriger hij is in de standby/lage verbruik en hoe sneller je updates kan krijgen naar je domotica. Op zich werkt 1000 imp/kwh wel hoor. Dat geeft je een laag-verbruik limiet van 60Watt als je elke 60 seconden een update naar je grafieken wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Komop ...[ ik had van een ceo van pilight iets meer verwacht :-) _/-\o_ _/-\o_ ]
Goolge is your friend
https://www.degroenerevol...-meter-voor-din-rail.html

2k pulser dan 2x zo nauwkeurig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Dylantje2
Jouw warmtepomp staat toch nooit in standby tijdens het stookseizoen :+

Ben benieuwd deze winter. Je data website vond ik erg interessant om naar te kijken. Kijken of ik ook zoiets voor de F-serie kan maken in simpele vorm. (https://github.com/epoc20...nic_arduino_esp8266_proxy)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:49:
[...]

Komop ...[ ik had van een ceo van pilight iets meer verwacht :-) _/-\o_ _/-\o_ ]
Die zijn juist goed in deligeren...
... Zie je wel. Niks hoeven te doen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:51:
[...]

Die zijn juist goed in deligeren...

[...]

... Zie je wel. Niks hoeven te doen :p
Maar nu weet je niet zeker of hij werkt :-)
Trial and error? _/-\o_

And offtopic, maar toch ff
Hoest met pilight?

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 29-09-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dre schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:50:
@Dylantje2
Jouw warmtepomp staat toch nooit in standby tijdens het stookseizoen :+

Ben benieuwd deze winter. Je data website vond ik erg interessant om naar te kijken. Kijken of ik ook zoiets voor de F-serie kan maken in simpele vorm. (https://github.com/epoc20...nic_arduino_esp8266_proxy)
Hahah Mis...
Ik stook WAR dus zeker wel eens uit.!!!
Mijn systeem is een hobby setup, waarmee ik wel eea kan tweaken.
Like the way i did this.
Maar er zijn altijd andere opties.
Je zou ook gewoon een esp met wat dallas en wat kwh meters kunnen doen.
Een flowmeter

Maar dit was voor mij een reden om op de H te wachten ipv de voorlopers
Op de H zat een internet module aansluiting enz enz

Koste me bijna 400-500 en velen zeiden hier, gewoon de F kopen.
Totdat het terugmoduleren van de H in beeld kwam _/-\o_

Ik hoop dat een J gebruiker ook data deelt..
kijken hoever die gaat in alles,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb er even verder naar gekeken, maar dat ding is van een vage Chinese fabrikant. Ik weet niet of ik dat nou moet vertrouwen. Verder zijn ze niet erg makkelijk te vinden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:04:
[...]

Ik heb er even verder naar gekeken, maar dat ding is van een vage Chinese fabrikant. Ik weet niet of ik dat nou moet vertrouwen. Verder zijn ze niet erg makkelijk te vinden hoor.
https://www.amazon.de/s?k...3%95%C3%91&ref=nb_sb_noss

Zoekt en gij zult :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Nope:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwkFyAteGsXlyZXo7VPW-Ooh4Zc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WkxT9r82riXGYFpwkhb39zte.png?f=user_large

Wat ik zei zoekt en...
€10.99 O-) _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:27:
[...]

Nope:[Afbeelding]

Wat ik zei zoekt en...
€10.99 O-) _/-\o_ _/-\o_
Wat ik tot nu toe vind is verkapte Ali meuk of niet leverbaar naar NL. Blijkbaar krijg jij andere dingen te zien dan ik. Ik zit nu op pagina 5.

Pagina: 1 ... 64 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.