Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.351 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:04
vandermark schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:27:
[...]

Expansievat zit nu inderdaad op zolder op hoogste punt, maximaal ver weg van WP. Als ingebouwd membraanexpansievat van de monoblock dus voldoende is, kan ik expansievat op zolder dus beter weghalen? Scheelt ook weer wat ruimte daar :)
Ja dat kun je ook doen, ik heb hem wel laten hangen, zelfs nog derde erbij, heb overal kranen om gedeeltes af te sluiten, en ieder gedeelte moet kunnen uitzetten of krimpen

1 PVoutput . Dongen NB

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-09 23:48
vandermark schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:27:
[...]

Expansievat zit nu inderdaad op zolder op hoogste punt, maximaal ver weg van WP. Als ingebouwd membraanexpansievat van de monoblock dus voldoende is, kan ik expansievat op zolder dus beter weghalen? Scheelt ook weer wat ruimte daar :)
Met je 70m2 vloerverwarming, 0,11 liter per meter slang en 6,7m slang per m2 zit er dus ongeveer 50 liter water in de vloerverwarming. Dan zal er ook nog enige tientallen liters in de hoofd- en verdeelleiding zitten dus je blijft ruim onder de 150 liter die Panasonic als bovengrens hanteert. Dat is overigens wel bij een hoogteverschil van minder dan 7m tussen laagste en hoogste punt. Zie hfdst. 5.3.5 van de Design Manual.

Als je CV-ketel gehandhaafd blijft voor warm water, dan moet daar ofwel het expansievat gehandhaafd blijven, ofwel de retourleiding verbonden met de retourleiding.

https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:32
FransvWoerkom schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:48:
[...]

Met je 70m2 vloerverwarming, 0,11 liter per meter slang en 6,7m slang per m2 zit er dus ongeveer 50 liter water in de vloerverwarming. Dan zal er ook nog enige tientallen liters in de hoofd- en verdeelleiding zitten dus je blijft ruim onder de 150 liter die Panasonic als bovengrens hanteert. Dat is overigens wel bij een hoogteverschil van minder dan 7m tussen laagste en hoogste punt. Zie hfdst. 5.3.5 van de Design Manual.

Als je CV-ketel gehandhaafd blijft voor warm water, dan moet daar ofwel het expansievat gehandhaafd blijven, ofwel de retourleiding verbonden met de retourleiding.

https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf
In de zomer wil ik koelen en dan zal ik waarschijnlijk alle groepen openzetten, dus ook op zolder. Dan is het 130m2 met overal hoh 15cm. Dan zit er dus al circa 100 liter in de vloerverwarming. Daarnaast is die 7 meter wel goed, vloerverwarming op zolder zit geen 7 meter boven de aanvoerleiding in kruipruimte, al scheelt dat niet veel :)

De cv ketel blijft enkel gehandhaafd voor SWW. De in- en uitgang voor CV dop ik af en de de T-splitsingen daar daar (er is één ringleiding van 20mm die naar de twee gesloten verdelers op zolder en BG gaat) wordt dus gewoon gesloten tot rechte leidingen. Bij gesloten verdeler op BG maak ik een twee nieuwe T-splitsingen waar de WP op de leidingen wordt aangesloten. Vraag is nu dus vooral of ik het huidige expansievat op zolder wat daar op de retourleiding zit laat zitten. Kan het kwaad? Is het zinvol?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWZ0ibns8w4Hv6qd_UewM70l1nk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7ztI9qxWjTyaLc7dFhw73UhY.jpg?f=user_large

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• visioncvg
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:15
@Dewim1 Bedankt,
Script om Heisamon dallas DS18B20 temp. sensoren en S0 weer te geven in domoticz werkt perfect ! _/-\o_
Heb alleen de Ta op verkeerde plek gemonteerd geeft 10 graden te hoog aan.

Mocht er nog een script voor COP zijn dan houdt ik me aanbevolen.

Meten is Weten en Gissen is Missen >:)

[ Voor 7% gewijzigd door visioncvg op 23-09-2020 20:38 ]

• jens1211
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06-2023
Hallo

Ik heb een warmtepomp besteld bij rjtec.eu Robert Jaworski
Kan iemand mij bevestigen dat deze verkoper legit is en geen "valse shop is ofzo"

Ik had gelezen dat er nog mensen bij deze shop hebben aangekocht,
is toen alles goed verlopen ?

Na de betaling kan ik deze persoon al 1 week niet contacteren...

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
visioncvg schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:36:
@Dewim1 Bedankt,
Script om Heisamon dallas DS18B20 temp. sensoren en S0 weer te geven in domoticz werkt perfect ! _/-\o_
Heb alleen de Ta op verkeerde plek gemonteerd geeft 10 graden te hoog aan.

Mocht er nog een script voor COP zijn dan houdt ik me aanbevolen.

Meten is Weten en Gissen is Missen >:)
Wat gebruik je nu?? O-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• FransvWoerkom
vandermark schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:54:
[...]

...

De cv ketel blijft enkel gehandhaafd voor SWW. De in- en uitgang voor CV dop ik af en de de T-splitsingen daar daar (er is één ringleiding van 20mm die naar de twee gesloten verdelers op zolder en BG gaat) wordt dus gewoon gesloten tot rechte leidingen. Bij gesloten verdeler op BG maak ik een twee nieuwe T-splitsingen waar de WP op de leidingen wordt aangesloten. Vraag is nu dus vooral of ik het huidige expansievat op zolder wat daar op de retourleiding zit laat zitten. Kan het kwaad? Is het zinvol?

[Afbeelding]
Ik denk dat er een expansievat op de ketel moet blijven om de druk in die paar liter water in en tussen de warmtewisselaars te handhaven. Zonder verdwijnen er kleine beetjes water bij opwarmen van de ketel om door vacuum of lucht vervangen te worden bij afkoelen. Ik weet niet hoe lang dat goed gaat. Ik zou gewoon het t-stuk in de retourleiding laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07

Helhond

Grunn

jens1211 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:39:
Hallo

Kan iemand mij bevestigen dat deze verkoper legit is en geen "valse shop is ofzo"

Mijn 7kW J-gen heeft ie persoonlijk 1,5 week geleden hier afgeleverd.
Samen nog zo'n stuk of 30 mensen van de externe inkoopactie. :+

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• jens1211
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06-2023
Helhond schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:47:
[...]

Mijn 7kW J-gen heeft ie persoonlijk 1,5 week geleden hier afgeleverd.
Samen nog zo'n stuk of 30 mensen van de externe inkoopactie. :+
Ok dan zal die het misschien even extreem druk hebben.

Zal nog een week afwachten tot die antwoord xD

Groeten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 00:14
jens1211 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:39:
Hallo

Er is een inkoopactie gaande (vanuit hier georganiseerd, inkoop fase afgerond) waarbij er iets van 28 warmtepompen gekocht zijn. 2/3 heeft hem al binnen zonder enige problemen, 1/3 verwacht hem dit weekend.

Verwacht weinig en summiere communicatie vanuit Robert van Rjtec maar leveren zal hij echt wel doen.

Hij was echt heel erg druk met onze grote inkoopactie (dagen lang rijden met een sprinter vrachtwagen om alles uit te leveren en om een aantal WP'en aan te passen met interne isolatie voor geluid.

Ik verwacht dat hij dus gewoon bizar druk is op het moment. Een vertraging van een week zou niet gek zijn.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:44
Ik heb ook meegedaan aan de inkoopactie. Vertraging is hier nu rond de 4 weken waarbinnen de afleverdatum 4 keer is verplaatst. Hij zou nu afgelopen maandag verzonden moeten zijn. We gaan het zien.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Tasma schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:58:
[...]

Er is een inkoopactie gaande (vanuit hier georganiseerd, inkoop fase afgerond) waarbij er iets van 28 warmtepompen gekocht zijn. 2/3 heeft hem al binnen zonder enige problemen, 1/3 verwacht hem dit weekend.

Verwacht weinig en summiere communicatie vanuit Robert van Rjtec maar leveren zal hij echt wel doen.

Hij was echt heel erg druk met onze grote inkoopactie (dagen lang rijden met een sprinter vrachtwagen om alles uit te leveren en om een aantal WP'en aan te passen met interne isolatie voor geluid.

Ik verwacht dat hij dus gewoon bizar druk is op het moment. Een vertraging van een week zou niet gek zijn.
Ik heb er 1 dus niet interessant.. maar wat de prijzen gezien vanaf de normale prijzen online buitenland dan???
20 dan zal er toch een korting??

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
FransvWoerkom schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:45:
[...]

Ik denk dat er een expansievat op de ketel moet blijven om de druk in die paar liter water in en tussen de warmtewisselaars te handhaven. Zonder verdwijnen er kleine beetjes water bij opwarmen van de ketel om door vacuum of lucht vervangen te worden bij afkoelen. Ik weet niet hoe lang dat goed gaat. Ik zou gewoon het t-stuk in de retourleiding laten zitten.
Goed punt maar bij mij ketel hoeft dat niet. Dit staat in handleiding :
Als het toestel alleen voor de warmwatervoorziening wordt gebruikt, kan de verwarmingsfunctie met de servicecode op het bedieningspaneel uitgeschakeld worden. De CV-installatie behoeft dan niet aangesloten of gevuld te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
vandermark schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:34:
[...]

Goed punt maar bij mij ketel hoeft dat niet. Dit staat in handleiding :

[...]
Aha. De unieke gepatenteerde dubbele twee-in-één warmtewisselaar van Intergas :)

• vandermark
FransvWoerkom schreef op donderdag 24 september 2020 @ 01:18:
[...]

Aha. De unieke gepatenteerde dubbele twee-in-één warmtewisselaar van Intergas :)
Ja, dat maakt de opzet om ketel voor SWW nog te behouden (voorlopig) makkelijker.

Blijft de vraag of het interne expansiedeel van de pana monobloc voldoende is? In de winter met verwarmen wel, dan staat alleen BG, badkamer en werkkamer aan (circa 70m2) maar met koelen in de zomer er circa 130m2 aan. 16mm met 15cm hoh. Is het nodig dan een extra expansievoorziening te nemen?

Voegt het huidige expansievat op hoogste punt in retourleiding na de verdeler op zolder iets toe?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jens1211 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:49:
[...]

Ok dan zal die het misschien even extreem druk hebben.

Zal nog een week afwachten tot die antwoord xD

Groeten!
Mijn ervaring van een paar maanden terug: Tussen betaald hebben en geleverd krijgen is hij wat aan de stille kant. Veder prima comunicatie en ook aftersales. Ik zou mij niet al te druk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
vandermark schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:40:
[...]

Ja, dat maakt de opzet om ketel voor SWW nog te behouden (voorlopig) makkelijker.

Blijft de vraag of het interne expansiedeel van de pana monobloc voldoende is? In de winter met verwarmen wel, dan staat alleen BG, badkamer en werkkamer aan (circa 70m2) maar met koelen in de zomer er circa 130m2 aan. 16mm met 15cm hoh. Is het nodig dan een extra expansievoorziening te nemen?

Voegt het huidige expansievat op hoogste punt in retourleiding na de verdeler op zolder iets toe?
Zou het een idee zijn om jou SWW te laten regelen door een Warmtepomp Boiler als je dan toch bezig bent? Veel Tweakers hebben de mooie Atantic Explorer (in cascade opstelling). Dan kan je de CV ketel de deur uit doen.
Er zit op deze warmtepomp boiler een subsidie van 650 euro en de aanschafprijs is 1693 (200L)

• vandermark
deheij1 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:29:
[...]

Zou het een idee zijn om jou SWW te laten regelen door een Warmtepomp Boiler als je dan toch bezig bent? Veel Tweakers hebben de mooie Atantic Explorer (in cascade opstelling). Dan kan je de CV ketel de deur uit doen.
Er zit op deze warmtepomp boiler een subsidie van 650 euro en de aanschafprijs is 1693 (200L)
Dat is nu zeker het idee. Tegelijk heb ik daar geen haast mee. Het zijn ook twee loss trajecten die niet veel met elkaar te maken hebben WP monobloc buiten en via kruipruimte aansluiten op gesloten verdeler BG. WP boiler kan op zolder, gebruik makend van luchtkanalen CV ketel. Ook voor de WAF wil ik eea gefaseerd uitvoeren :)

• CurlyMo
@deheij1 @vandermark Het lijkt me handig om het SWW gedeelte te bespreken in het betreffende topic: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Daar wordt ondertussen ook over alternatieven gesproken nu de Atlantic subsidie aanzienlijk lager is geworden dan vorig jaar.

• deheij1
vandermark schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:32:
[...]

Dat is nu zeker het idee. Tegelijk heb ik daar geen haast mee. Het zijn ook twee loss trajecten die niet veel met elkaar te maken hebben WP monobloc buiten en via kruipruimte aansluiten op gesloten verdeler BG. WP boiler kan op zolder, gebruik makend van luchtkanalen CV ketel. Ook voor de WAF wil ik eea gefaseerd uitvoeren :)
Klopt de luchtkanalen kunnen gebruikt worden van de CV ketel

• deheij1
CurlyMo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:35:
@deheij1 @vandermark Het lijkt me handig om het SWW gedeelte te bespreken in het betreffende topic: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Daar wordt ondertussen ook over alternatieven gesproken nu de Atlantic subsidie aanzienlijk lager is geworden dan vorig jaar.
Ja uiteraard, wilde er niet diep op in gaan maar wellicht mag vernoemen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
deheij1 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:40:
[...]

Ja uiteraard, wilde er niet diep op in gaan maar wellicht mag vernoemen wel.
Ja hoor, maar voor je het weet ga je er wel te diep op in ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheij1
Ik ben bezig met een mooie paint tekening met de info die jullie hier hebben gepost in dit Forum.
Zo krijg ik een beter visueel idee hoe de aansluitingen verlopen van de pana naar betreffende onderdelen.
Leuk! Indien het wat meer af is en er vragen zijn laat ik dat weten.

• deheij1
:)

[ Voor 114% gewijzigd door deheij1 op 24-09-2020 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Bij Heizung24 koop je een zonneboiler set met 300 liter vat en 6m2 panelen voor minder dan de subsidie!
Dus je kosten zijn transport en een tapwater aanvoer en heet waterafvoer :) 8)7

https://www.heizung-solar...assererwaermung::431.html
In de winter gebruik je dan je WP om hem bij te verwarmen, je moet dan natuurlijk wel een (plat)dak hebben voor de panelen weg te leggen.
Of je verkoopt na 1 jaar de panelen en de pomp groep en draait 100% je 300liter vat met de WP (die je gratis hebt plus nog kleine 1000€ winst op je verkoop)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
ErikVers schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:07:
[...]

Bij Heizung24 koop je een zonneboiler set met 300 liter vat en 6m2 panelen voor minder dan de subsidie!
Dus je kosten zijn transport en een tapwater aanvoer en heet waterafvoer :) 8)7
@deheij1 Zie je nu wel, voor je het weet gaan we er te diep op in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheij1
CurlyMo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:10:
[...]

@deheij1 Zie je nu wel, voor je het weet gaan we er te diep op in :)
Je hebt gelijk ik wilde onze mede tweaker helpen ;-)

• deheij1
On topic:

Hebben jullie de bekabeling en leidingen die vanaf het monoblock naar diverse onderdelen gaan gebundeld in een flexibele buis die door de tuin naar de kruipruimte gaat? En welke zou aan te raden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970

Dat forum is voor CV ondersteuning, niet voor productie sww haha

1 PVoutput . Dongen NB

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:14:
[...]

Dat forum is voor CV ondersteuning, niet voor productie sww haha
Alsof dat het nog steeds is ;) Dat topic had al lang van naam gewijzigd moeten worden.

• vandermark
deheij1 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:14:
On topic:

Hebben jullie de bekabeling en leidingen die vanaf het monoblock naar diverse onderdelen gaan gebundeld in een flexibele buis die door de tuin naar de kruipruimte gaat? En welke zou aan te raden zijn?
Ik ga voor de Flexalen 600 dubbele buis. In 2 x 32mm variant die dan in buis van 125mm doorsnede zit:
Afbeeldingslocatie: https://d2j3dk12wkdkqk.cloudfront.net/uploads/gallery_image/image/774/rectangle_de14ce07-c79c-4abd-9c29-4f30e3ece81b.jpg

WP komt op dak. Plan is om deze leiding samen met twee 220V kabels, LAN kabel en Thermostaat kabel buiten langs de muur in een 160mm PVC rioleringsbuis te leggen die door de funderingsmuur (2 strooks kalkzandsteen) heen in de kruipruimte komt. Nadeel is dat 160mm best een dikke buis is en niet zo mooi... Zal kijken of ik met een klimplant daar iets aan kan doen :)

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

vandermark schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:44:
[...]

Ik ga voor de Flexalen 600 dubbele buis. In 2 x 32mm variant die dan in buis van 125mm doorsnede zit:
[Afbeelding]

WP komt op dak. Plan is om deze leiding samen met twee 220V kabels, LAN kabel en Thermostaat kabel buiten langs de muur in een 160mm PVC rioleringsbuis te leggen die door de funderingsmuur (2 strooks kalkzandsteen) heen in de kruipruimte komt. Nadeel is dat 160mm best een dikke buis is en niet zo mooi... Zal kijken of ik met een klimplant daar iets aan kan doen :)
Ik denk dat je met los 2x 25 of 32x2mm uponor (of zoals ik 2x26mm via Heima) incl isolatie een stuk minder groots uitkomt. Maar is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel isolatie je wilt hebben

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• deheij1
[...]

[Afbeelding]

Heb je ook prijzen ergens? Die sites waar geen prijzen opstaan of waar je een offerte moet opvragen zijn echt minder dan haak ik al meteen af. Technische Unie heeft ze

• deheij1
[...]

[Afbeelding]

Zou je hem wel op het dak zetten is een enorm ding qua leidingen wel stuk makkelijker dan door de tuin en kruipruimte.... Hoe ga je hem vastzetten? Moet deze niet verankerd worden aan het dak ivm storm?

• vandermark
deheij1 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:24:
[...]

Heb je ook prijzen ergens? Die sites waar geen prijzen opstaan of waar je een offerte moet opvragen zijn echt minder dan haak ik al meteen af. Technische Unie heeft ze
Even googlen toch? Arestho komt meteen naar voren.
deheij1 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:26:
[...]

Zou je hem wel op het dak zetten is een enorm ding qua leidingen wel stuk makkelijker dan door de tuin en kruipruimte.... Hoe ga je hem vastzetten? Moet deze niet verankerd worden aan het dak ivm storm?
Dat moet wel lukken, goed verankeren aan dikke betonnen leggers die ook flink zwaar zijn met rubberen dempers kan dat prima. Grote voordeel van dak is dat ik daar alle ruimte heb (is 15m2), ook om als het nodig is voor geluid een flinke omkasting er om heen te zetten. Tuin is niet groot (100m2) en wil ik liever niet...
ErikVers schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:19:
[...]

Ik denk dat je met los 2x 25 of 32x2mm uponor (of zoals ik 2x26mm via Heima) incl isolatie een stuk minder groots uitkomt. Maar is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel isolatie je wilt hebben
Ik wil wat verstandig is :)
Vanaf dak naar kruipruimte is circa 4,5 meter in totaal (3 meter verticaal en 1,5 meter nog op dak. Daarna 5 meter in kruipruimte. Wat is nodig om warmteverlies te beperken en wanneer voegt extra isolatie niets meer toe?

Vraag die daarmee samenhangt: Is 25mm aanvoerleiding voor mij niet voldoende of is 32mm altijd beter? Op BG zal deze hoofdleiding op T-stuk komen met 2x 20mm ringleiding. Met 25 mm wordt het dunner en is water sneller binnen waardoor afkoeling minder is. Lastig...

[ Voor 21% gewijzigd door vandermark op 24-09-2020 12:30 ]

• twain4me

twain4me

deheij1 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:24:
[...]

Als je zelf geen mogelijkheid hebt om het bij TU te bestellen dan kan je warmteservice bij jou in de buurt een mailtje sturen. Die willen bijna alles wel leveren wat bij technische unie ligt, wordt het genoeg besteld voegen ze het toe aan de website. Een website met onnoemelijk veel producten zitten maar weinig mensen te wachten. iedereen die iets heeft gezocht bij farnell of mouser weet waar ik het over heb :+

• deheij1
twain4me schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:40:
[...]

Als je zelf geen mogelijkheid hebt om het bij TU te bestellen dan kan je warmteservice bij jou in de buurt een mailtje sturen. Die willen bijna alles wel leveren wat bij technische unie ligt, wordt het genoeg besteld voegen ze het toe aan de website. Een website met onnoemelijk veel producten zitten maar weinig mensen te wachten. iedereen die iets heeft gezocht bij farnell of mouser weet waar ik het over heb :+
Thnx een vriend is vaste klant bij TU dus komt helemaal goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vandermark schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:28:
[...]

Vraag die daarmee samenhangt: Is 25mm aanvoerleiding voor mij niet voldoende of is 32mm altijd beter? Op BG zal deze hoofdleiding op T-stuk komen met 2x 20mm ringleiding. Met 25 mm wordt het dunner en is water sneller binnen waardoor afkoeling minder is. Lastig...
Zelf zou ik 32 leggen , maar dat komt met name dat ik niet moeilijk hoef te doen met koppelen omdat ik een perstang e.d.heb 25/26 is ruim tekoop als klemkoppeling bij verschillende merken, voor 32mm is dat er niet. Het alternatief Hep2o 28mm is ook erg leuk behalve dat je klemkoppelingen kan gebruiken kan je ook de bekende knelkoppelingen gewoon gebruiken, wat voor een doe het zelfer wel heel voordelig kan uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
vandermark schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:40:
[...]

Koelen in de zomer gebeurt met temperatuurverschillen rond 10 graden. Het expansievat vangt uitzetting en krimp van het water op. Bij een 10-90 regime van een ouderwetse CV gaat het om 3,6%. Bij een 10-35 regime van vloerverwarming gaat het nog maar om 0,63% en bij 10-20 om 0,25%. En wat kan je gebeuren? Er zit toch een overdrukbeveiliging op.

Lastig uit te rekenen wat zo'n expansievat 7 meter hoger dan het expansievat in de warmtepomp doet. Dat hangt van de PV karakteristiek van de vaten af en die staan nergens. Ik denk dat dat expansievat op zolder niks doet en in ieder geval overbodig is.

Ik zou trouwens daar op zolder wel een ontluchtertje en drukmetertje zetten op de retour. Als de druk daar te laag wordt, ga je het geruis van luchtbelletjes horen.

[ Voor 6% gewijzigd door FransvWoerkom op 24-09-2020 13:57 ]

• CurlyMo
Weten jullie of de koerier die rjTec gebruikt ook op zaterdagen levert?

• twain4me

twain4me

CurlyMo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:23:
volgens mij wisseld de koerier nog weleens vooral voor het laatste stuk in nederland
Bij mij is euser geweest, volgens mij uit naam van iemand anders, ze belde voor een afleverafspraak. of zaterdag een optie was weet ik niet.

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
CurlyMo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:23:
Hier ook geen idee. Werd contact opgenomen voor een datum en dagdeel. Eerste de beste was prima voor mij.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• CurlyMo
pgeene schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:39:
[...]

Hier ook geen idee. Werd contact opgenomen voor een datum en dagdeel. Eerste de beste was prima voor mij.
Robert zei tegen mij dat ze onaangekondigd op de stoep staan. Maandag is hij verzonden en ergens deze week zou hij dan geleverd worden. Ik vraag me alleen af of dat dan ook de zaterdag kan zijn.

• twain4me

twain4me

CurlyMo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:41:
[...]

Robert zei tegen mij dat ze onaangekondigd op de stoep staan. Maandag is hij verzonden en ergens deze week zou hij dan geleverd worden. Ik vraag me alleen af of dat dan ook de zaterdag kan zijn.
Dat zei hij tegen mij ook, maar ze belde toch. ze hebben echt geen zin omdat ding in een vrachtwagen te laden en weer mee terug te nemen en dat een keer op 6 ;) bellen kost ze een paar cent. heen en weer rijden staat daar niet tot in verhouding.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 24-09-2020 14:45 ]

• CurlyMo
twain4me schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:44:
[...]

dat zei hij tegen mij ook, maar ze belde toch. ze hebben echt geen zin omdat ding in een vrachtwagen te laden en weer mee terug te nemen en dat een keer op 6 ;)
Ik heb nog niks van een kourier gehoord. Lijkt me dat ze dan toch al wel gebeld zouden hebben voor een afspraak.

• twain4me

twain4me

CurlyMo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:45:
[...]

Ik heb nog niks van een kourier gehoord. Lijkt me dat ze dan toch al wel gebeld zouden hebben voor een afspraak.
zo werkt dat niet, hij gaat in duitsland via een aantaldistibutie centra gewoon steeds met een andere wagen mee. het is echt niet zo dat dat ding bij robert wordt ingeladen en dan bij jou door dezelfde wagen en persoon wordt afgeleverd, jouw wp staat gewoon ergens in een distributie centrum te wachten tot de vrachtwagen vol is.
daarom heb je ook geen track and trace enzo dan gaat iedereen piepen ;) zodra hij bij het laatste centrum is bellen ze zodra ze de ritten gaan plannen en ze plek hebben in een wagen bij jou in de buurt.

het is niet heel veel anders dan wat UPS e.d. doen alleen dan met pallets

Wellicht dat ze door covid het ding soms ook gewoon op de stoep mogen achterlaten en daarom niet bellen nog handiger is dan wel bellen, maar zolang jij hem in ontvangst moet nemen is het handiger dat ze zeker weten dat je er bent. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 24-09-2020 14:54 ]

• CurlyMo
twain4me schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:50:
[...]
zodra hij bij het laatste centrum is bellen ze zodra ze de ritten gaan plannen en ze plek hebben in een wagen bij jou in de buurt.
Hoe lang heeft dat geduurd bij jou vanaf dat hij aangaf hem verzonden te hebben?

• twain4me

twain4me

CurlyMo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:54:
[...]

Hoe lang heeft dat geduurd bij jou vanaf dat hij aangaf hem verzonden te hebben?
exact weet ik dat niet meer, zal even nakijken of ik dat kan nagaan, voor mijn gevoel was het lang en traag maar dat komt omdat we verwend zijn door amazon e.d.

@CurlyMo gevonden!
30 maart -> 5 april om update gevraagd ( niet gekregen) 8 april gebeld door vervoerder 10 april geleverd.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 24-09-2020 15:00 ]

• CurlyMo
twain4me schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:55:
[...]

exact weet ik dat niet meer, zal even nakijken of ik dat kan nagaan, voor mijn gevoel was het lang en traag maar dat komt omdat we verwend zijn door amazon e.d.

@CurlyMo gevonden!
30 maart -> 5 april om update gevraagd ( niet gekregen) 8 april gebeld door vervoerder 10 april geleverd.
Koevlaas komt volgende week donderdag installatie doen, dus vraag me af of dat dan haalbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

CurlyMo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:03:
[...]

Koevlaas komt volgende week donderdag installatie doen, dus vraag me af of dat dan haalbaar is.
Dan heb je nog even, komt vast goed :) gewoon @koevlaas2 uptodate houden en anders weet ik nog wel een plek waar hij een airco kan plaatsen :+ de oorverdovende stilte tijdens het wachten is vervelend, dat zal ik niet ontkennen.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 24-09-2020 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Hier rijden ze altijd met 80 door de 30 zone in het dorp. Dan zijn ze sneller aan de andere kant en is de kans dat ze door een overstekend kind geraakt worden kleiner ;)

Het warmteverlies is onafhankelijk van de stroomsnelheid door de buis. Het is uitsluitend afhankelijk van de diameter, temperatuur en isolatie. Voor een 9 tot 16kW warmtepomp lijkt mij buis met een doorlaat van 25mm meer dan genoeg.

• deheij1
@koevlaas2 kan ik jou ook benaderen voor installatie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:07
@vandermark de diameter-kwestie: leidingverlies is een functie van temperatuur, mate van isolatie en oppervlakte zoals @FransvWoerkom ook aangeeft. Aannemende dat je Taanvoer gelijk is bij dn32 en dn25 EN dat in beide gevallen de pomp de benodigde flow door de buizen weet te jassen zal het verlies bij de DN25 kleiner zijn want minder oppervlakte.

Je hebt wel meer pompenergie nodig want kleinere leiding geeft meer weerstand. Algemene stelregel is vaak dat je max 1 m/s flowsnelheid door een leiding wilt hebben, dan kun je door een DN25 met inwendige diameter 21mm nog steeds circa 0.35 L/s sturen ofwel 21 L/min. Je hoort leidingen vaak ruisen vanaf ~2m/s, dan zit je hierbij al op 42 L/min (meeste WPs halen dat nooit)

Een DN32 geeft met dezelfde som inwendige diameter 28mm==> 0.61 L/s dus 37 L/min.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 23:04
deheij1 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:47:
@koevlaas2 kan ik jou ook benaderen voor installatie?
Als het niet morgen hoeft kan dat O-)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

twain4me schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:09:
[...]

Dan heb je nog even, komt vast goed :) gewoon @koevlaas2 uptodate houden en anders weet ik nog wel een plek waar hij een airco kan plaatsen :+ de oorverdovende stilte tijdens het wachten is vervelend, dat zal ik niet ontkennen.
Ik had een laatste H 3 dagen na betaling in huis en tussentijds een transportmelding en daarna ook nog netjes leverafspraak met tijdvak, dus is net hoe druk hij is en welke transporteur je treft 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Fr33z schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:54:
@vandermark de diameter-kwestie: leidingverlies is een functie van temperatuur, mate van isolatie en oppervlakte zoals @FransvWoerkom ook aangeeft. Aannemende dat je Taanvoer gelijk is bij dn32 en dn25 EN dat in beide gevallen de pomp de benodigde flow door de buizen weet te jassen zal het verlies bij de DN25 kleiner zijn want minder oppervlakte.

Je hebt wel meer pompenergie nodig want kleinere leiding geeft meer weerstand. Algemene stelregel is vaak dat je max 1 m/s flowsnelheid door een leiding wilt hebben, dan kun je door een DN25 met inwendige diameter 21mm nog steeds circa 0.35 L/s sturen ofwel 21 L/min. Je hoort leidingen vaak ruisen vanaf ~2m/s, dan zit je hierbij al op 42 L/min (meeste WPs halen dat nooit)

Een DN32 geeft met dezelfde som inwendige diameter 28mm==> 0.61 L/s dus 37 L/min.
Kleine opmerking: DN 25 (uponor) is inwendig 20!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Ik wil wat verstandig is :)
Vanaf dak naar kruipruimte is circa 4,5 meter in totaal (3 meter verticaal en 1,5 meter nog op dak. Daarna 5 meter in kruipruimte. Wat is nodig om warmteverlies te beperken en wanneer voegt extra isolatie niets meer toe?

Wat betreft isolatie ga ik achteraf isoleren maar zou gewoon beginnen met voorgeschreven dikte (dacht 20mm maar staat in t boekie)

Ik heb mega getwijfeld en nu blij met mijn 26x3 van Heima24. Gisteren met proefdraaien kwam ik op 28 l/s en heb nu snelheid gemaximaliseerd op 17,5 l/s voor nu.

Als je geen bochten en lastige montage hebt kun je ook 32 pakken maar ik moest aardig werken om de 26 al weg te kunnen werken.
Uitgaande van 5kw en vloerverwarming lijkt mij 20mm inwendig voldoende.

En niet vergeten: begin met een 1 1/4 bocht en stuk 1 1/4 rvs flex Die heeft Rjtec goedkoop!

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 25-09-2020 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Follie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:06
FransvWoerkom schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:53:
[...]

Koelen in de zomer gebeurt met temperatuurverschillen rond 10 graden. Het expansievat vangt uitzetting en krimp van het water op. Bij een 10-90 regime van een ouderwetse CV gaat het om 3,6%. Bij een 10-35 regime van vloerverwarming gaat het nog maar om 0,63% en bij 10-20 om 0,25%. En wat kan je gebeuren? Er zit toch een overdrukbeveiliging op.

Lastig uit te rekenen wat zo'n expansievat 7 meter hoger dan het expansievat in de warmtepomp doet. Dat hangt van de PV karakteristiek van de vaten af en die staan nergens. Ik denk dat dat expansievat op zolder niks doet en in ieder geval overbodig is.

Ik zou trouwens daar op zolder wel een ontluchtertje en drukmetertje zetten op de retour. Als de druk daar te laag wordt, ga je het geruis van luchtbelletjes horen.
Volgens de service manual P.149 kun je dat uitrekenen met de formule en genoemde waardes uit onderstaand plaatje. Mensen hier die ervaring hebben met dit sommetje?

Als je alleen vloerverwarming doet to 30 degC en met een epsilon van 0.0044 rekent heb je niet zoveel nodig volgens de formule. De ingebouwde 6 liter is dan genoeg tot en met 350 liter systeeminhoud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Udkmapgz_45WSIhrv9bf33o_qeQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hoEJAWc5pe6k0KekQGPty7Wp.jpg?f=user_large

30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:40:
[...]

Kleine opmerking: DN 25 (uponor) is inwendig 20!
Nee. Met DN bedoelen ze altijd de doorlaat, de inwendige diameter. Uponor 25 is dus DN 20. Overigens is kunststof buis wel gladder dan staal en is daardoor de wrijving en het drukverlies kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Vanuit de Panasonic Monoblock gaan oa twee leidingen deze sluit je aan op de twee leidingen die nu in CV zitten met een koppelstuk. Ik moet dus in mijn geval met twee leidingen door de tuin, kruipruimte en dan recht omhoog langs het trapgat naar het CV hok. Ik heb geen verdelers in huis dus moet echt naar boven. Zijn er andere manieren door een aftakking te maken van een leiding deze een aansluitblok heeft? Hoe hebben jullie dit gedaan in soort gelijke situaties want meestal zitten de CV leidingen op zolder!?

[ Voor 6% gewijzigd door deheij1 op 25-09-2020 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
deheij1 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:12:
Vanuit de Panasonic Monoblock gaan oa twee leidingen deze sluit je aan op de twee leidingen die nu in CV zitten met een koppelstuk. Ik moet dus in mijn geval met twee leidingen door de tuin, kruipruimte en dan recht omhoog langs het trapgat naar het CV hok. Ik heb geen verdelers in huis dus moet echt naar boven. Zijn er andere manieren door een aftakking te maken van een leiding deze een aansluitblok heeft? Hoe hebben jullie dit gedaan in soort gelijke situaties want meestal zitten de CV leidingen op zolder!?
Wij begrijpen nu dat je een CV hok hebt, dus waarschijnlijk CV. Je hebt ergens een leiding en een aansluitblok. Heb je ook radiatoren? Heb je nog een leiding?

Begin nu eens te vertellen vanaf dat CV-hok. Wat staat daar, wat voor leidingen gaan daar vandaan waar naartoe? Wat zijn de diameters? Waar zitten de onderste t-stukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:16

ericplan

5180 Wp PV

FransvWoerkom schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:00:
[...]
Nee. Met DN bedoelen ze altijd de doorlaat, de inwendige diameter. Uponor 25 is dus DN 20. Overigens is kunststof buis wel gladder dan staal en is daardoor de wrijving en het drukverlies kleiner.
Waarbij de koppelingen en hulpstukken van Uponor een aanzienlijk kleinere binnendiameter hebben. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld koperen persfittingen, waarbij de binnendiameter van buis en hulpstukken overal gelijk is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
FransvWoerkom schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:41:
[...]

Wij begrijpen nu dat je een CV hok hebt, dus waarschijnlijk CV. Je hebt ergens een leiding en een aansluitblok. Heb je ook radiatoren? Heb je nog een leiding?

Begin nu eens te vertellen vanaf dat CV-hok. Wat staat daar, wat voor leidingen gaan daar vandaan waar naartoe? Wat zijn de diameters? Waar zitten de onderste t-stukken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBGnH35DqziyUQ0W7ganA_WIyP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3A0VASUNhc4qDgdzT2dhqjsh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fKNZ1D_tUbBK1LPIdC10LtQx2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ZBJzm989qEtYPggjSJCaSU6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdTBj7_3SjvLWoAq0yUjFsm1swI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y6IV6H2AdKmqA5qvCoZeS9iE.png?f=fotoalbum_large

De 2 Leidingen SWW gaan naar 1e verdieping en de begane grond en voorzien op 1e etage de douche, bad, toilet en kraan. De begane grond wordt voorzien van kraan in keuken + water aansluiting vaatwasser, toilet en kraan in toilet.

De exacte tekeningen van de leidingen heb ik niet om een indruk te krijgen van het leidingen netwerk.
Ik heb deze opgevraagd bij de bouwer en wacht na 3 x vragen nog steeds op een antwoord, dit zat ook niet in mijn koperboek wat je krijgt bij nieuwbouw.

De 2 leidingen van CV gaan naar de 1e etage en begane grond, de eerste etage wordt voorzien in de 3 slaapkamers met een radiator van 10mm dik en in de badkamer. De begane grond wordt voorzien van radiator in de keuken en twee radiatoren in de woonkamer. De dikte van de de radiatoren in de woonkamer zijn 10 cm dik, de keuken is een redelijk platte kleine radiator van 10 mm dik net als de slaapkamers maar een stukje kleiner qua lengte

De meterkast leidingen aanvoer en retour hebben een dikte 22 mm na opmeten. De leidingen die onder vloer uitkomen en naar elke radiator gaan hebben een dikte van 14x,2mm dit staat er ook op

[ Voor 15% gewijzigd door deheij1 op 25-09-2020 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
ErikVers schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:47:
[...]

Wat betreft isolatie ga ik achteraf isoleren maar zou gewoon beginnen met voorgeschreven dikte (dacht 20mm maar staat in t boekie)

Ik heb mega getwijfeld en nu blij met mijn 26x3 van Heima24. Gisteren met proefdraaien kwam ik op 28 l/s en heb nu snelheid gemaximaliseerd op 17,5 l/s voor nu.

Als je geen bochten en lastige montage hebt kun je ook 32 pakken maar ik moest aardig werken om de 26 al weg te kunnen werken.
Uitgaande van 5kw en vloerverwarming lijkt mij 20mm inwendig voldoende.

En niet vergeten: begin met een 1 1/4 bocht en stuk 1 1/4 rvs flex Die heeft Rjtec goedkoop!
Tx! Jij hebt dus deze, is niet duur zeg...
https://www.heima24.de/ro...enware-dvgw-geprueft.html

Voor de buisisolatie: Ik zie overal buisisolatie van 13mm dik, wel of niet zelfklevend. Dat lijkt me vrij dun... Dan is totaal 52mm. Is er (iets) dikkere isolatie te vinden? Of is dit prima? Loopt circa 4 meter buiten voordat het de kruipruimte ingaat. Voordeel van 52mm incl. isolatie dat beide leidingen goed in een 125mm mantelbuis passen...

[ Voor 16% gewijzigd door vandermark op 25-09-2020 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 19:24
vandermark schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:36:
[...]

Tx! Jij hebt dus deze, is niet duur zeg...
https://www.heima24.de/ro...enware-dvgw-geprueft.html

Voor de buisisolatie: Ik zie overal buisisolatie van 13mm dik, wel of niet zelfklevend. Dat lijkt me vrij dun... Dan is totaal 52mm. Is er (iets) dikkere isolatie te vinden? Of is dit prima? Loopt circa 4 meter buiten voordat het de kruipruimte ingaat. Voordeel van 52mm incl. isolatie dat beide leidingen goed in een 125mm mantelbuis passen...
Ik heb de flexibele stukken vanaf de Flexalen geisoleerde mantelbuis naar de WP gewoon ingepakt in 2 verschillende afmetingen isolatie. Dus 32+2x13 en daarna de eerstvolgende isolatiebuismaat gepakt die om dat 32+2x13 pakketje heen past. Dan heb je imo een prima pakketje. Mocht je nog dikker willen dan kan je dat trucje nog een keer herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
B-lex schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:51:
[...]

Ik heb de stukken buiten gewoon ingepakt in 2 verschillende afmetingen isolatie. Dus 32+2x13 en daarna de eerstvolgende isolatiebuismaat gepakt die om dat 32+2x13 pakketje heen past. Dan heb je imo een prima pakketje. Mocht je nog dikker willen dan kan je dat trucje nog een keer herhalen.
Zou mooi zijn als dat in één keer kan. Je buis is daarmee wel flink dik geworden denk ik? Wordt dan zo'n 7cm schat ik in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
vandermark schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:53:
[...]

Zou mooi zijn als dat in één keer kan. Je buis is daarmee wel flink dik geworden denk ik? Wordt dan zo'n 7cm schat ik in?
Jup, bochten worden best een uitdaging. 2 Dikke slangen komen er nu achter de WP vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Ja snap ik... Ik ga dan denk ik toch voor een 160mm pijp langs de gevel naar beneden. Ik wil het liefste een 90mm bocht om de de kruipruimte horizontaal in te komen. Ik kan dan de leidingen in de 90mm bocht stoppen en daarna pas de verticale pijp aanbrengen. Dan zal die bocht wel moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
deheij1 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:31:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De 2 Leidingen SWW gaan naar 1e verdieping en de begane grond en voorzien op 1e etage de douche, bad, toilet en kraan. De begane grond wordt voorzien van kraan in keuken + water aansluiting vaatwasser, toilet en kraan in toilet.

De exacte tekeningen van de leidingen heb ik niet om een indruk te krijgen van het leidingen netwerk.
Ik heb deze opgevraagd bij de bouwer en wacht na 3 x vragen nog steeds op een antwoord, dit zat ook niet in mijn koperboek wat je krijgt bij nieuwbouw.

De 2 leidingen van CV gaan naar de 1e etage en begane grond, de eerste etage wordt voorzien in de 3 slaapkamers met een radiator van 10mm dik en in de badkamer. De begane grond wordt voorzien van radiator in de keuken en twee radiatoren in de woonkamer. De dikte van de de radiatoren in de woonkamer zijn 10 cm dik, de keuken is een redelijk platte kleine radiator van 10 mm dik net als de slaapkamers maar een stukje kleiner qua lengte

De meterkast leidingen aanvoer en retour hebben een dikte 22 mm na opmeten. De leidingen die onder vloer uitkomen en naar elke radiator gaan hebben een dikte van 14x,2mm dit staat er ook op
Je kunt een warmtepomp dus gewoon via de kruipruimte aansluiten op die twee 22mm leidingen die in de meterkast naar boven gaan. Als je een boiler voor SWW wilt gebruiken, kun je op zolder die 22mm leidingen aftakken voor verwarming van dat boilervat, maar je kunt natuurlijk ook een afzonderlijke warmtepompboiler voor SWW op zolder zetten. Daar zit waarschijnlijk ook de centrale afzuiging. De radiatoren zullen bemeten zijn op een aanvoertemperatuur van 60 of 75 graden. Dat haal je niet met een Panasonic en bovendien is het rendement dan laag. Je kunt met dikkere radiatoren/convectoren, type 22, ook naar een aanvoertemperatuur van 35 tot 45 graden. Het staat me bij dat iemand je al eerder heeft aangeraden het komende stookseizoen de ketel flink lager te zetten. Dan krijg je een idee wat je huis en radiatoren doen. Dan kun je ook schatten hoeveel vermogen een warmtepomp moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
FransvWoerkom schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:28:
[...]

Je kunt een warmtepomp dus gewoon via de kruipruimte aansluiten op die twee 22mm leidingen die in de meterkast naar boven gaan. Als je een boiler voor SWW wilt gebruiken, kun je op zolder die 22mm leidingen aftakken voor verwarming van dat boilervat, maar je kunt natuurlijk ook een afzonderlijke warmtepompboiler voor SWW op zolder zetten. Daar zit waarschijnlijk ook de centrale afzuiging. De radiatoren zullen bemeten zijn op een aanvoertemperatuur van 60 of 75 graden. Dat haal je niet met een Panasonic en bovendien is het rendement dan laag. Je kunt met dikkere radiatoren/convectoren, type 22, ook naar een aanvoertemperatuur van 35 tot 45 graden. Het staat me bij dat iemand je al eerder heeft aangeraden het komende stookseizoen de ketel flink lager te zetten. Dan krijg je een idee wat je huis en radiatoren doen. Dan kun je ook schatten hoeveel vermogen een warmtepomp moet hebben.
Bedoelde niet de meterkast maar de CV kast op zolder waar de 22mm leidingen zitten. Ik moet dus helemaal naar boven doortrekken helaas. Ik ga het advies opvolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Vandaag een ZZP'er langs geweest die zelf Nibe WP installeert. Heeft veel inzicht gegeven in zaken. Heeft ook wel voordeel ivm service en garantie. Vraag is alleen tegen welke meerprijs.

Nog een vraag: Wanneer de leidingen door de kruipruimte gaan. Is het dan nog nodig daar een afsluiter/aftappunt tussen te zetten op laagste punt? Liefste heb ik een leiding van één stuk van WP, langs gevel, door fundering en onder kruipruimte zodat lekkage daar nooit kan optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
deheij1 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:00:
[...]

Bedoelde niet de meterkast maar de CV kast op zolder waar de 22mm leidingen zitten. Ik moet dus helemaal naar boven doortrekken helaas. Ik ga het advies opvolgen.
Ik zie op de tekening van de BG ook nog een schacht tussen WC en trap. Daar zullen die leidingen dan in zitten. Daar zullen ook de ventilatie- en rioolbuizen zitten. Kun je daar niet bij? Bijvoorbeeld vanuit de WC boven de stortbak? Ergens moeten de leidingen van de radiatoren op de BG lopen. Niet in de kruipruimte? Of gewoon ergens in de vloer zodat jij of een latere bewoner daar ooit met een boor of frees doorheen gaat.

Meestal moet je voor tekeningen van de installaties niet bij de aannemer zijn maar bij de installateur. Als het goed is, heeft de gemeente ze trouwens ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
FransvWoerkom schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:27:
[...]

Ik zie op de tekening van de BG ook nog een schacht tussen WC en trap. Daar zullen die leidingen dan in zitten. Daar zullen ook de ventilatie- en rioolbuizen zitten. Kun je daar niet bij? Bijvoorbeeld vanuit de WC boven de stortbak? Ergens moeten de leidingen van de radiatoren op de BG lopen. Niet in de kruipruimte? Of gewoon ergens in de vloer zodat jij of een latere bewoner daar ooit met een boor of frees doorheen gaat.

Meestal moet je voor tekeningen van de installaties niet bij de aannemer zijn maar bij de installateur. Als het goed is, heeft de gemeente ze trouwens ook.
Goede tip! In die schacht lopen bij mij ook de CV leidingen vanaf zolder naar de BG. Als ik toch in de krupruimte ben is het kleine moeite om te checken of ik daar niet aan kan haken. Scheelt weer boren in de BG vloer :)
Ben benieuwd of er in die schacht ook een vloer zit? CV leidingen lopen in de dekvloer. Vraag is dus waar en hoe ze in de schacht komen :)
In onderstaande foto zie je ze lopen richtingen de schacht rechts bij de wc.

Ben trouwens echt heel erg blij met de vele foto's die ik tijdens bouw heb gemaakt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VK5dgk9kl6nzIjFAiIt7Nb8E0To=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJybU4DZgjBxCtRyGi06C2mU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
vandermark schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:42:
[...]

Goede tip! In die schacht lopen bij mij ook de CV leidingen vanaf zolder naar de BG. Als ik toch in de krupruimte ben is het kleine moeite om te checken of ik daar niet aan kan haken. Scheelt weer boren in de BG vloer :)
Ben benieuwd of er in die schacht ook een vloer zit? CV leidingen lopen in de dekvloer. Vraag is dus waar en hoe ze in de schacht komen :)
In onderstaande foto zie je ze lopen richtingen de schacht rechts bij de wc.

Ben trouwens echt heel erg blij met de vele foto's die ik tijdens bouw heb gemaakt...

[Afbeelding]
Meestal zit er in die schacht geen dekvloer, maar loopt de betonvloer daar gewoon door. Soms, als wapening dat toelaat leggen ze een stuk PS-schuim in de bekisting voor het gemak van de installateur van de riolering. Dat zou je vanuit de kruipruimte moeten kunnen zien. Endoscopen zijn trouwens ideaal voor dat soort kijkoperaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

deheij1 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:12:
Beetje zelfde opstelling hier maar is ook vrij standaard; de cv op zolder, hoofdleiding naar beneden op vloerverdeler. Truc is om zo dicht als mogelijk bij je WP er een T stuk in te zetten, 1 op aanvoer erbij en 1 op retour erbij.
Werk met t stukken en met gebogen buis. En als echt een bocht (knie) erin moet pak dan met buitendraad, die hebben stuk grotere doorlaat

Misschien dat dit je op ideeën brengt maar ergens zul je moeten (laten) boren om bij elkaar te brengen.

Oud

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fydVYkr52s2n-dl6DguXlN0jdMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCnXWWcvssyB3ZYziGBNcX4f.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hB-W5vGvksPKbIvJdBiuogcC1xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DU7hkwt61VkfDMg5rMMJnoDY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ErikVers schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:25:
[...]

Beetje zelfde opstelling hier maar is ook vrij standaard; de cv op zolder, hoofdleiding naar beneden op vloerverdeler. Truc is om zo dicht als mogelijk bij je WP er een T stuk in te zetten, 1 op aanvoer erbij en 1 op retour erbij.
Werk met t stukken en met gebogen buis. En als echt een bocht (knie) erin moet pak dan met buitendraad, die hebben stuk grotere doorlaat

Misschien dat dit je op ideeën brengt maar ergens zul je moeten (laten) boren om bij elkaar te brengen.

Oud

[Afbeelding]

Nieuw

[Afbeelding]
En dan sensoren erop.
Of op elke groep
Of op de retour van deze verdeler en op retouren van al je lichamen/radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Je krijgt haast de neiging om gewoon een nieuw leiding netwerk aan te leggen maar daar wordt alles niet mooier op. Het vergt wat secuur uitzoekwerk in het huis. En het is niet even een "koelkast" kopen haha ;-)

Het is niet mogelijk op een bestaande radiator leiding een splitsing te maken?

[ Voor 9% gewijzigd door deheij1 op 25-09-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
deheij1 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:27:
Je krijgt haast de neiging om gewoon een nieuw leiding netwerk aan te leggen maar daar wordt alles niet mooier op. Het vergt wat secuur uitzoekwerk in het huis. En het is niet even een "koelkast" kopen haha ;-)

Ik heb mijn blokjes verwijderd
En toen onder de voer nieuwe links rechts aangesloten
Was ff werk..
maar nu helemaal klaar voor vorst..:-) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Nee. Die radiatorleidingen zijn te dun.

Ik heb ooit een deur gemaakt naar de ruimte onder de trap. Vanuit die trapkast kon ik overal bij en er kon veel in. Maar ik moest ook wel de onderkant van de trap brandwerend bekleden.

Aanvulling: Ik zie nu pas dat je een deur naar onder de trap hebt. Je kunt daar achter in de hoek dus een opening maken, al was het maar om te kijken of daar de 20mm leidingen vanaf de zolder lopen. En of daar eventueel ruimte is om nieuwe leidingen van de kruipruimte naar de zolder te leggen. Je kunt ook uitmeten vanaf de trapgaten of trapspillen waar de leidingen van de zolder beneden uitkomen. Ze zullen ze niet diagonaal in muren hebben ingemetseld.

[ Voor 26% gewijzigd door FransvWoerkom op 25-09-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
ErikVers schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:25:
[...]

Nieuw

[Afbeelding]
Ik zie bij jou nog ijzeren buizen. De man die hier vandaag was vertelde dat de paar die er bij mij nu nog zitten ook weg moeten ivm koeling ---> condens op buizen --> roest & 'rotten' van deze ijzeren leiding. DE verdelers zijn bij mij RVS. Die kunnen hier toch wel tegen? Klopt dat het ijzeren buizen hier een risico bij zijn bij koelen? Hij doelde dus op onderstaande ijzeren buizen die van de verdeler afkomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCC9EUHeb7lwcE87c9VtqOlQAuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/farjKXd1adFj9tpyQNkGq0pb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
vandermark schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:01:
[...]

Ik zie bij jou nog ijzeren buizen. De man die hier vandaag was vertelde dat de paar die er bij mij nu nog zitten ook weg moeten ivm koeling ---> condens op buizen --> roest & 'rotten' van deze ijzeren leiding. DE verdelers zijn bij mij RVS. Die kunnen hier toch wel tegen? Klopt dat het ijzeren buizen hier een risico bij zijn bij koelen? Hij doelde dus op onderstaande ijzeren buizen die van de verdeler afkomen:

[Afbeelding]
Die kun je prima inpakken met dampdichte isolatie zoals Armaflex.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

vandermark schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:01:
[...]

[Afbeelding]
Dat klopt die waren mooi om overgang naar uponor te maken richting boven ( vloerverwarming in badkamer en slaapkamer radiatoren) en dat deel suit ik als ik zou gaan koelen af. Ivm condens badkamer en weinig effect met radiatoren. Ik weet ook nog niet of ik ga koelen, hangt beetje af van pv overschot, en voor paar honderd koop je een zelf af te monteren airco die ik dan op zolder of 1e verdieping laat blazen

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Als die leiding wel minimaal 20mm INwendig heeft kan dat (en doen de meeste) en niet verkleind voordat de vloer bereikt is.

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:31
B-lex schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:15:
[...]

Die kun je prima inpakken met dampdichte isolatie zoals Armaflex.
Ik zoek ook dampdichte isolatie voor stukjes niet voorgeïsoleerde leiding. Maar welke isolatie van Armaflex is eigenlijk dampdicht? Het assortiment is zo groot van wat ze hebben dat ik een beetje de weg kwijt raak. Het meeste wat ze hebben is volgens mij niet dampdicht. Je kunt het dan wel zelf dampdicht maken met tape, maar dat is niet zo secuur en is een heel werk.

• Nickkie55
  • Laatst online: 26-08 18:12
Weet iemand hier de Thermo AAN/UIT condities voor een 5kW J (eventueel H) generatie?
Ik zie dat mijn WP af en toe uit gaat terwijl dit niet moet.

Dit zijn de waardes vlak voordat hij uit gaat. Het enige dat me opvalt is dat de aanvoertemp hoger is dan zijn setpoint.
Setpoint: 26°C
Aanvoer: 28,25°C
Retour: 23.5°C
Flow: 10,16 l/min
Frequentie: 20Hz
Ingestelde deltaT: 5 °C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTPF4qeelrsG6tugRK3oh_oanQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jO04CCfLpNgw248UBgeTlZ4A.png?f=fotoalbum_large

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• reneeke1970
Nickkie55 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:54:
Weet iemand hier de Thermo AAN/UIT condities voor een 5kW J (eventueel H) generatie?
Ik zie dat mijn WP af en toe uit gaat terwijl dit niet moet.

Dit zijn de waardes vlak voordat hij uit gaat. Het enige dat me opvalt is dat de aanvoertemp hoger is dan zijn setpoint.
Setpoint: 26°C
Aanvoer: 28,25°C
Retour: 23.5°C
Flow: 10,16 l/min
Frequentie: 20Hz
Ingestelde deltaT: 5 °C

[Afbeelding]
Je weet toch zeker wel dat hij bij twee graden over shoot uit gaat, en bij -3 onder setpoint weer aan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

TimoDimo schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:40:
[...]

Ik zoek ook dampdichte isolatie voor stukjes niet voorgeïsoleerde leiding. Maar welke isolatie van Armaflex is eigenlijk dampdicht? Het assortiment is zo groot van wat ze hebben dat ik een beetje de weg kwijt raak. Het meeste wat ze hebben is volgens mij niet dampdicht. Je kunt het dan wel zelf dampdicht maken met tape, maar dat is niet zo secuur en is een heel werk.
Dampdicht bestaat niet anders dan glas en metaal. de rest heeft een dampdifusieweerstand, maak die hoog genoeg en je kans op condens wordt 0 omdat de dampdruk niet voldoende is om er doorheen te komen . Staat de µ-waarde niet vermeld?

wasco heeft een onderverdeling gemaakt voor koeling, dat zullen in iedergeval "dampdichte" versies zijn, misschien kan je de type nummers pikken
https://www.wasco.nl/merk/armacell

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 26-09-2020 19:33 ]

• Nickkie55
  • Laatst online: 26-08 18:12
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:02:
[...]

Je weet toch zeker wel dat hij bij twee graden over shoot uit gaat, en bij -3 onder setpoint weer aan?
Nee wist ik niet, had ik stiekem wel gedacht... Echter had ik verwacht dat hij dan de pomp harder laat lopen om zijn vermogen kwijt te kunnen.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
Mijn H 7kW zit er nu ruim een jaar in dus ik heb even het controlepaneel erbij gepakt.

In de eerste periode snel richting de 1000 keer aan/uit gegaan maar dit met wat afstellen opgelost. Volgens mij zijn dit best nette cijfers over een periode van 14 maanden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvEn1B-PAAGyvqa_b8D-eAKSpFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0LvdNX5RnactaoTjhZ6RCB7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet dat deze verbruikscijfers niet zo accuraat zijn maar even ter indicatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_dkYgmhh9pJ5dp7IKu9Gc9rbrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PK0DuRrdXjoAJZoWDFlCJV8l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1WoKOmKFxYa7T-WTYBkU4wNaak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsD81WwWBxVnTgWw5qjGb29c.jpg?f=fotoalbum_large

Ter info. Zo kunnen we onderling een beetje vergelijken.

• reneeke1970
Nickkie55 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:33:
[...]

Nee wist ik niet, had ik stiekem wel gedacht... Echter had ik verwacht dat hij dan de pomp harder laat lopen om zijn vermogen kwijt te kunnen.
Er zijn inderdaad een heleboel manieren om het op te vangen, of maak het bv instelbaar, want 3 of 4 erover is beter dan uit gaan en wachten tot -3 ,maarja helaas blijven de Japanners beetje dom....

1 PVoutput . Dongen NB

• vandermark
Voor de buisisolatie. Ik zie wel en niet zelfklevend. De niet zelfklevend. Is die nog geheel 'dicht'? In de zin dat je die dus over een buis kunt schuiven en dus alleen voor nieuwbouw geschikt is en niet om een bestaande buis te isoleren? Als ik onderstaand plaatje zie lijkt dat zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUnRr9aK7EiOdZ_pf5u1y9qZeXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmPc2DTE4gxQpRZEwSKIpMO7.jpg?f=fotoalbum_large

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

colvano schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:36:
Mijn H 7kW zit er nu ruim een jaar in dus ik heb even het controlepaneel erbij gepakt.

In de eerste periode snel richting de 1000 keer aan/uit gegaan maar dit met wat afstellen opgelost. Volgens mij zijn dit best nette cijfers over een periode van 14 maanden.
[Afbeelding]

Ik weet dat deze verbruikscijfers niet zo accuraat zijn maar even ter indicatie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ter info. Zo kunnen we onderling een beetje vergelijken.
Leuk om inderdaad beeld van gedrag te krijgen. Hoe heb he het vele aan en uitgaan verminderd? Ik wil zelf extreem laag gaan verwarmen maar voorzie wel wat pendelen....

• twain4me

twain4me

vandermark schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:46:
Voor de buisisolatie. Ik zie wel en niet zelfklevend. De niet zelfklevend. Is die nog geheel 'dicht'? In de zin dat je die dus over een buis kunt schuiven en dus alleen voor nieuwbouw geschikt is en niet om een bestaande buis te isoleren? Als ik onderstaand plaatje zie lijkt dat zo?
[Afbeelding]
meestal is dat half ingesneden, je kan kiezen om of te schuiven of veder te snijden en te lijmen/ tape te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
twain4me schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:20:
[...]

Dampdicht bestaat niet anders dan glas en metaal. de rest heeft een dampdifusieweerstand, maak die hoog genoeg en je kans op condens wordt 0 omdat de dampdruk niet voldoende is om er doorheen te komen . Staat de µ-waarde niet vermeld?

wasco heeft een onderverdeling gemaakt voor koeling, dat zullen in iedergeval "dampdichte" versies zijn, misschien kan je de type nummers pikken
https://www.wasco.nl/merk/armacell
Tja, een vacuüm bestaat ook niet. ;) Maar condens voorkomen is volgens mij niet zo erg moeilijk. Geen idee vanaf welke µ-waarde het een beetje goed dampdicht is, maar dat zal niet erg hoog zijn. Een plastic zakje of plasticfolie kan al volstaan, al moet je dan wel zorgen dat het goed op de isolatie aansluit overal. Ik overweeg nu om zoiets te doen en dan flink intapen rondom.

Ik ga me eerst nog eens verdiepen in het Armacell-assortiment. Of misschien zijn er nog andere merken?

[ Voor 4% gewijzigd door TimoDimo op 27-09-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

TimoDimo schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:54:
[...]

Tja, een vacuüm bestaat ook niet. ;) Maar condens voorkomen is volgens mij niet zo erg moeilijk. Geen idee vanaf welke µ-waarde het een beetje goed dampdicht is, maar dat zal niet erg hoog zijn. Een plastic zakje of plasticfolie kan al volstaan, al moet je dan wel zorgen dat het goed op de isolatie aansluit overal. Ik overweeg nu om zoiets te doen en dan flink intapen rondom.

Ik ga me eerst nog eens verdiepen in het Armacell-assortiment. Of misschien zijn er nog andere merken?
het materiaal wat armacell heeft als ik hier en daar snel google µ-waarde 10.000 wat heel behoorlijk is, en daar kan je een behoorlijke delta T mee opvangen, wat natuurlijk wel meevalt bij een monoblock. gewoon naadjes netjes tapen met een goede (pvc) tape en je bent er wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Wow wat kan hij ver terug moduleren!!
Rond de 24 hz en een goede 100w verbruik (gemeten op losse kwh meter) Bijna fluisterstil zit alleen irritant piepje in maar ben ook wel extreem kritisch met geluid, wellicht dat waterdruk nog wat kan doen want zit in de waterpomp en niet de compressor.

Twee vragen:
-Weet iemand waarom bij opstarten er kort verbruik op de 2e groep voor het ontdooien / backup ontstaat? Hoefde vanaf begin maar zeer weinig warmte toe te voegen en ging toch ff aan.
-Kun je ook display weer laten geven of compressor aan of uit staat? Nu alleen maar of hij pompt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymb-sRfUHKx4QckNGKa70_URcb4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H8hSb5y6egx426KCtNefVJ7d.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
twain4me schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:07:
[...]

het materiaal wat armacell heeft als ik hier en daar snel google µ-waarde 10.000 wat heel behoorlijk is, en daar kan je een behoorlijke delta T mee opvangen, wat natuurlijk wel meevalt bij een monoblock. gewoon naadjes netjes tapen met een goede (pvc) tape en je bent er wel hoor.
Het enige is dat die µ-waarde volgens mij betrekking heeft op het hele materiaal. Als het spul uit één soort materiaal bestaat dan betekent dat dat als het bijv. halverwege nog een erg lage temperatuur heeft dat daar dan condens ontstaat als pakweg de helft van de µ-waarde van het materiaal niet voldoende is voor dampdichtheid.

Je moet dus echt een dampdichte laag aan de buitenkant van de isolatie hebben, tenzij je isolatie extreem dik is. Dus dat betekent isolatie die voor dampdichtheid is bedoeld. Een andere optie is dus met rondom plasticfolie, goed intapen, improvisatie met plastic zakjes, enzovoorts (meer de Tweakeroptie ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

TimoDimo schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:23:
[...]

Je moet dus echt een dampdichte laag aan de buitenkant van de isolatie hebben, tenzij je isolatie extreem dik is. Dus dat betekent isolatie die voor dampdichtheid is bedoeld. Een andere optie is dus met rondom plasticfolie, goed intapen, improvisatie met plastic zakjes, enzovoorts (meer de Tweakeroptie ;)).
Tweaker optie, eerder overbodig omdat we stront eigenwijs zijn:P
Gezien ik hier 100 meter heb liggen( 2 verschillende diktes en 2 verschillende merken) kan ik je vertellen dat de buiten kant hier op het eerste gezicht bijzonder gesloten is en waterafstotend niet te vergelijken met bv pir rockwool etc. Het hele feit dat het spul voor koelleidingen wordt gebruikt zonder plastic zakjes zou ook wel een hint moeten zijn. ;)

Bij rockwool oid heb je gelijk, dan is de isolatie droog houden een must, bij dit spul is als het al zal gebeuren (wat ik betwijfel gezien de gesloten buitenkant) een klein beetje vocht in de isolatie echt geen probleem. alles wat je probeerd te voorkomen is immers eventueel corrosie op buizen, vallende druppels, en een sterk verminderde isolatie waarde of schade aan de isolatie. Bij de eerste de beste sww of verwarmings run komt evntueel vocht er gewoon weer uit. wat ook gebeurd als je zakjes gaat gebruiken.. want zoals ik al aangaf dampdicht bestaat niet, er komt hoe dan ook vocht in.

Nogmaals, de Delta T stelt geen reet voor ergo plak gewoon de naden dicht. van mij mag je ook de boterhamzakjes van je vrouw stelen maar het zal helemaal niets uitmaken. Kijk gewoon alleen naar hoe ze het toepassen bij koelleidingen, corrosie willen ze echt niet, dat is ongeveer het hele bestaans recht van armacell achtig spul dus het zoveel mogelijk voorkomen van het indringen van vocht is prio 1 en laat dat nu ook jouw uitgangspunt zijn ;)

Edit: ik schrijf het wat krom op, maar ik ben er dus van overtuigd dat het merendeel van de dampremmende eigenschappen in de buitenste laag van het product zitten :+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 27-09-2020 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
twain4me schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:23:
[...]

...

Kijk gewoon alleen naar hoe ze het toepassen bij koelleidingen, corrosie willen ze echt niet, dat is ongeveer het hele bestaans recht van armacell achtig spul dus het zoveel mogelijk voorkomen van het indringen van vocht is prio 1 en laat dat nu ook jouw uitgangspunt zijn ;)

Edit: ik schrijf het wat krom op, maar ik ben er dus van overtuigd dat het merendeel van de dampremmende eigenschappen in de buitenste laag van het product zitten :+
De gebruikte materialen zijn polyolefinen, dat zijn kunststoffen waarvan de namen eindigen op "een" van polyetheen tot polybuteen. Waterafstotende stoffen. Maar helaas ook moeilijk te lijmen.

Naast armacell/armaflex is ook thermaflex een bekend merk met dikke catalogi en datasheets online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
twain4me schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:23:
[...]

Tweaker optie, eerder overbodig omdat we stront eigenwijs zijn:P
Gezien ik hier 100 meter heb liggen( 2 verschillende diktes en 2 verschillende merken) kan ik je vertellen dat de buiten kant hier op het eerste gezicht bijzonder gesloten is en waterafstotend niet te vergelijken met bv pir rockwool etc. Het hele feit dat het spul voor koelleidingen wordt gebruikt zonder plastic zakjes zou ook wel een hint moeten zijn. ;)

Bij rockwool oid heb je gelijk, dan is de isolatie droog houden een must, bij dit spul is als het al zal gebeuren (wat ik betwijfel gezien de gesloten buitenkant) een klein beetje vocht in de isolatie echt geen probleem. alles wat je probeerd te voorkomen is immers eventueel corrosie op buizen, vallende druppels, en een sterk verminderde isolatie waarde of schade aan de isolatie. Bij de eerste de beste sww of verwarmings run komt evntueel vocht er gewoon weer uit. wat ook gebeurd als je zakjes gaat gebruiken.. want zoals ik al aangaf dampdicht bestaat niet, er komt hoe dan ook vocht in.

Nogmaals, de Delta T stelt geen reet voor ergo plak gewoon de naden dicht. van mij mag je ook de boterhamzakjes van je vrouw stelen maar het zal helemaal niets uitmaken. Kijk gewoon alleen naar hoe ze het toepassen bij koelleidingen, corrosie willen ze echt niet, dat is ongeveer het hele bestaans recht van armacell achtig spul dus het zoveel mogelijk voorkomen van het indringen van vocht is prio 1 en laat dat nu ook jouw uitgangspunt zijn ;)

Volgens mij begrijpen we elkaar wel, daarom had ik het ook over de samenstelling van het materiaal:
TimoDimo schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:23:
Als het spul uit één soort materiaal bestaat dan betekent dat dat als het bijv. halverwege nog een erg lage temperatuur heeft dat daar dan condens ontstaat als pakweg de helft van de µ-waarde van het materiaal niet voldoende is voor dampdichtheid.

Je moet dus echt een dampdichte laag aan de buitenkant van de isolatie hebben [...]
Als er een buitenlaag van plastic is o.i.d. dan is dat inderdaad bedoeld voor koelen en is het dus dampdicht. Ik betwijfel of dat bij veel soorten zo is.

Maar ik wil mijn hele leidingwerk helemaal niet isoleren, want dat is al klaar (voorgeïsoleerde MLC). Het gaat dus om de stukjes bij koppelingen e.d. Daar komt een stuk isolatie en dan zijn er twee mogelijkheden:

1. isolatie met dampdichte buitenlaag
2. plastic zakjes en tape e.d. eromheen

En dan ook een goede aansluiting maken met de voorgeïsoleerde buis.

In ieder geval goed om te horen dat zelfs als de isolatie nat wordt dat het wel goed spul is dat daar tegen kan.

Roest maakt niet uit natuurlijk bij MLC. Bij RVS ook niet en bij messing (koppelingen) en koperen buis ook niet uiteraard. Koelleidingen zijn overigens meestal van koper binnenin dus daarbij maakt het ook niet zo uit. Bij onze monoblocs hebben we natuurlijk te maken met een samenraapsel van allerlei soorten buis. Maar alleen als je stukken staalverzinkte cv-buis hebt of gietijzeren buizen en koppelingen dan moet je extra je best doen. :+

Wat je precies bedoelt met Delta T in deze context begrijp ik niet helemaal. Het gaat niet zozeer om de Delta T (Ta - Tr) toch? Het gaat erom dat de Ta en ook de Tr onder het dauwpunt zitten, waarbij je condens krijgt.

Ik weet niet hoe stellig je ervan overtuigd bent dat dampdicht niet bestaat voor dit doeleinde, maar volgens mij is er niet veel voor nodig om het 100% voldoende dampdicht te krijgen. Wat je zegt, de dampdruk is niet zo hoog. Je moet alleen geen lekken hebben. :)
Pagina: 1 ... 63 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.