twain4me schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:23:
[...]
Tweaker optie, eerder overbodig omdat we stront eigenwijs zijn:P
Gezien ik hier 100 meter heb liggen( 2 verschillende diktes en 2 verschillende merken) kan ik je vertellen dat de buiten kant hier op het eerste gezicht bijzonder gesloten is en waterafstotend niet te vergelijken met bv pir rockwool etc. Het hele feit dat het spul voor koelleidingen wordt gebruikt zonder plastic zakjes zou ook wel een hint moeten zijn.
Bij rockwool oid heb je gelijk, dan is de isolatie droog houden een must, bij dit spul is als het al zal gebeuren (wat ik betwijfel gezien de gesloten buitenkant) een klein beetje vocht in de isolatie echt geen probleem. alles wat je probeerd te voorkomen is immers eventueel corrosie op buizen, vallende druppels, en een sterk verminderde isolatie waarde of schade aan de isolatie. Bij de eerste de beste sww of verwarmings run komt evntueel vocht er gewoon weer uit. wat ook gebeurd als je zakjes gaat gebruiken.. want zoals ik al aangaf dampdicht bestaat niet, er komt hoe dan ook vocht in.
Nogmaals, de Delta T stelt geen reet voor ergo plak gewoon de naden dicht. van mij mag je ook de boterhamzakjes van je vrouw stelen maar het zal helemaal niets uitmaken. Kijk gewoon alleen naar hoe ze het toepassen bij koelleidingen, corrosie willen ze echt niet, dat is ongeveer het hele bestaans recht van armacell achtig spul dus het zoveel mogelijk voorkomen van het indringen van vocht is prio 1 en laat dat nu ook jouw uitgangspunt zijn
Edit: ik schrijf het wat krom op, maar ik ben er dus van overtuigd dat het merendeel van de dampremmende eigenschappen in de buitenste laag van het product zitten

Volgens mij begrijpen we elkaar wel, daarom had ik het ook over de samenstelling van het materiaal:
TimoDimo schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:23:
Als het spul uit één soort materiaal bestaat dan betekent dat dat als het bijv. halverwege nog een erg lage temperatuur heeft dat daar dan condens ontstaat als pakweg de helft van de µ-waarde van het materiaal niet voldoende is voor dampdichtheid.
Je moet dus echt een dampdichte laag aan de buitenkant van de isolatie hebben [...]
Als er een buitenlaag van plastic is o.i.d. dan is dat inderdaad bedoeld voor koelen en is het dus dampdicht. Ik betwijfel of dat bij veel soorten zo is.
Maar ik wil mijn hele leidingwerk helemaal niet isoleren, want dat is al klaar (voorgeïsoleerde MLC). Het gaat dus om de stukjes bij koppelingen e.d. Daar komt een stuk isolatie en dan zijn er twee mogelijkheden:
1. isolatie met dampdichte buitenlaag
2. plastic zakjes en tape e.d. eromheen
En dan ook een goede aansluiting maken met de voorgeïsoleerde buis.
In ieder geval goed om te horen dat zelfs als de isolatie nat wordt dat het wel goed spul is dat daar tegen kan.
Roest maakt niet uit natuurlijk bij MLC. Bij RVS ook niet en bij messing (koppelingen) en koperen buis ook niet uiteraard. Koelleidingen zijn overigens meestal van koper binnenin dus daarbij maakt het ook niet zo uit. Bij onze monoblocs hebben we natuurlijk te maken met een samenraapsel van allerlei soorten buis. Maar alleen als je stukken staalverzinkte cv-buis hebt of gietijzeren buizen en koppelingen dan moet je extra je best doen.
Wat je precies bedoelt met Delta T in deze context begrijp ik niet helemaal. Het gaat niet zozeer om de Delta T (Ta - Tr) toch? Het gaat erom dat de Ta en ook de Tr onder het dauwpunt zitten, waarbij je condens krijgt.
Ik weet niet hoe stellig je ervan overtuigd bent dat dampdicht niet bestaat voor dit doeleinde, maar volgens mij is er niet veel voor nodig om het 100% voldoende dampdicht te krijgen. Wat je zegt, de dampdruk is niet zo hoog. Je moet alleen geen lekken hebben.