Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.351 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ruupster schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:35:
Wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen van de nieuwe J serie?
nadeel iets duurder
voordeel R32 en de bijbehoorende iets betere specs

als ik de keus zou hebben zou ik gewoon de J kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 14-09-2020 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
TimoDimo schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:07:
[...]

Misschien kun je de installatiehandleiding van de J-serie ook toevoegen. Ik weet niet waar die ergens online staat, maar ik kreeg 'm van @Nickkie55.
Hier de service manual van de J
https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Ruupster schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:35:
Wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen van de nieuwe J serie?
Grootste nadeel van een H versie, is dat deze bijna niet meer verkrijgbaar zijn.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:31
falconz schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:41:
Vandaag de 5H van binnen van steenwol voorzien, voornamelijk om geluid compressor te verminderen. Heb er 2 plaatjes van 60x120cm dikte 5cm in gestopt (in stukken gesneden). Daarna voor het eerst dit seizoen pomp aan geslingerd, vloer werd oncomfortabel koud in huis. Hij liep slechts op 46Hz met Tb>20, maar kan duidelijk merken dat het apparaat (nog) stiller geworden is. Afgelopen winter bij >70 Hz (sporadisch voor gekomen) resonantie van de compressor, hoop dat dat nu verleden tijd is.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er netjes uit. Alleen hoe ik het begrijp... minerale wol is erg licht en dus niet of nauwelijks geschikt voor contactgeluidsisolatie (opgewekt door compressortrillingen dus). Dit heeft alleen zin voor luchtgeluid, maar dat is er nauwelijks, qua compressorgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-05-2023
@twain4me Ah oke, ik kwam er net niet uit want de tabelletjes die ik kon vinden om te vergelijken verschilden zodanig van elkaar dat het leek alsof de H een hoger rendement had bij lage temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

TimoDimo schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:54:
[...]

Ziet er netjes uit. Alleen hoe ik het begrijp... minerale wol is erg licht en dus niet of nauwelijks geschikt voor contactgeluidsisolatie (opgewekt door compressortrillingen dus). Dit heeft alleen zin voor luchtgeluid, maar dat is er nauwelijks, qua compressorgeluid.
Nadat de compressor de lucht laat trillen is er ook lucht geluid. daarom zal de oplossing van RJtec ook tweeledig zijn. Verzwaren met rubber granulaat en rond zingen van geluid tegen gaan door zachte isolatie aan te brengen.. dat is beetje het idee als je gordijnen ophangt je maakt het geluid er niet zozeer heel veel minder mee maar wel veel beter te hachelen.
Maar ik deel je mening, verzwaren is de beste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ruupster schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:03:
@twain4me Ah oke, ik kwam er net niet uit want de tabelletjes die ik kon vinden om te vergelijken verschilden zodanig van elkaar dat het leek alsof de H een hoger rendement had bij lage temperaturen.
je bedoeld bij -7? dat klopt, je hebt wel meer vermogen bij lagere temperaturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rh2xv40ciNdWEO0GWixYE-Ciac=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/anz1j5VBDzOzAP9UbxDeWEkQ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
twain4me schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:57:
[...]

Vooral dit, geluid is wereldwijd het grootste nadeel van L/W wp's dit kunnen oplossen met nog geen 5 euro rockwool zouden ze echt wel zelf doen. of het alternatief, ze zouden een optie geven met veel te dure op maat gemaakte elementen die niet of bijna niet werken maar geen nadelen hebben voor de rest van de machine. ;)
Je kunt je ook afvragen waarom Pana al 1 van de stilste heeft En dan ook nog eens stilte settings [ die weinig gebruiken ] met timer opties.
Als hij ergens staat hoor je overdag bijna.. Avond stilte 1 nacht stilte 3 enz enz

Ik blijf hoe dan ook mijn bedenkingen houden.
Vele zeggen doe dit of doe dat.
Autobanden die geluid opnemen mmm weet het niet

Er zijn omkastingen die werken kosten wat maar aangetoond werkend. zonder inweindige aanpassingen in de wp...

Als je dan toch zo ik iets zoeken in:
https://www.easy-noisecon...es/machine-stiller-maken/
Maar ja wat wil je stiller maken de trillingen of de lucht die voorbij blaast

Volgens mij hebben we een discussie gevoerd over verlies van warmte.
Die vind ik anders, maar koude vochtige elektronica kastjes wordt je na x jaar ook niet vrolijk van, dus mss wel het verlies=elektrische verwarming voor elektronica werkend te houden.
Zo zijn er vele opties.

Ik kan me niet indenken dat AL dat vocht icm minerale wollen goed blijft gaan
Zelfs voor de bodemplaat die zonder wel eens op zou drogen, en nu hele seizoenen nat blijft ipv vochtig.

Als ik zou isoleren, buiten om de kast, iets los van de kast.
En dan een isolatie die voor buiten geschikt is, en geluid en warmte isoleert.

Wat ja de luchtstroom maakt het meeste lawaai, hoe isoleer je die??

@vandermark
Dorpje tussen arnhem en nijmegen..
Je mag een keer...

Maar lees aub eerst goed zodat je weet wat je wilt..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 12:32
Dylantje2 schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:49:
[...]

@vandermark
Dorpje tussen arnhem en nijmegen..
Je mag een keer...

Maar lees aub eerst goed zodat je weet wat je wilt..
Tx, ik heb me al zeker goed ingelezen en al voorlopig plan gemaakt, zie dit topic: Zoektocht naar juist warmtepomp ontwerp woning

Daar heb ik al goede tips en overwegingen mee gekregen. Plan krijgt gestaag verder meer inhoud.

[ Voor 4% gewijzigd door vandermark op 14-09-2020 20:06 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBFM
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-03-2023
Hallo hallo,

Mijn warmtepomp inmiddels al een paar week in bedrijf.

Ik ben van plan om mijn module niet te gebruiken als thermostaat, maar de temperatuur te regelen middels aanvoer en retour. De module krijgt een plek in de garage en met de service cloud kan ik online eventueel de instellingen aanpassen.

Nu keek ik naar de stand. instellingen in de cloud.

-5 graden aanvoer 55 graden en 15 graden aanvoer 35 graden.

Dit lijkt me niet echt een energiezuinige instelling.

Kan ik hierin zelf komende winter gaan testen of kan ik dit beter zo laten staan. Straks is het 25 graden in huis:D

Lees namelijk veel verschillende reacties over het zelf wijzigen van instellingen.

Echter lijkt me bovenstaande echt niet ideaal en wil je toch met een zo laag mogelijke temperatuur het huis verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 20:53
MBFM schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:21:

Echter lijkt me bovenstaande echt niet ideaal en wil je toch met een zo laag mogelijke temperatuur het huis verwarmen.
Je raakt precies het punt waar het bijna altijd over gaat :)

Die stooklijn is het magische goud wat we allemaal zo exact mogelijk proberen te krijgen en inderdaad meestal is de default instelling veel te hoog.

Ideaal is dat de stooklijn zoveel warmte produceert bij een bepaalde buiten temperatuur dat net zoveel warmte wordt gemaakt als door de muren/deuren etc het huis weer verlaat. En je woning dus hierdoor netjes op jouw gewenste temperatuur blijft dag en nacht.

Daarnaast kan je de stook lijn van -5 tot +5 dynamisch aanpassen als het net even niet uitkomt (zonnetje op het raam in de winter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MBFM schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:21:
Hallo hallo,

Mijn warmtepomp inmiddels al een paar week in bedrijf.

Ik ben van plan om mijn module niet te gebruiken als thermostaat, maar de temperatuur te regelen middels aanvoer en retour. De module krijgt een plek in de garage en met de service cloud kan ik online eventueel de instellingen aanpassen.

Nu keek ik naar de stand. instellingen in de cloud.

-5 graden aanvoer 55 graden en 15 graden aanvoer 35 graden.

Dit lijkt me niet echt een energiezuinige instelling.

Kan ik hierin zelf komende winter gaan testen of kan ik dit beter zo laten staan. Straks is het 25 graden in huis:D

Lees namelijk veel verschillende reacties over het zelf wijzigen van instellingen.

Zoek op war, is volgens vele de beste optie maar sommig vinden ook wee rvan niet
War icm met je ruimte thermostaat ook mogelijk :-)

En dan in de ts staat een stooklijn generator kun je zien wat je hebt.
En wat de shift doen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:48
Dylantje2 schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:18:
[...]

Netjes gedaan moet ik zeggen
Maar ik ben er geen voorstander van.

Waarom geen waterbestendige isolatie?

ik ben echt benieuwd hoe dit er volgend [ of over een paar ] jaar uit ziet.
Die troep trekt helemaal vol vocht, en dat vocht komt er wat..
En als je het dan doet, zorgen dat 1 a 2 cm van onder NIETS hebt zitten, kan het water eruit druppen.
Vooral aan de verdamperkant, daar komen emmers water.
Maar ook bij de compressor, water water, waarom denk je dat er afvoer gaten in de bodemplaat zitten

Daarnaast denk ik de dat de rest warmte ook de elektronica "warm" houd.

Ik vrees voor de lange termijn...
En vraag me af, als het kan waarom Pana dit zelf niet heeft gedaan.

Edit: die losse kabel bij de verdamper??
Nee @Dylantje2

Verdamper gedeelte is idd vocht en isolatie en steenwol aldaar is niet slim. Maar de ruimte van de compressor en ruimte daarnaast - waar zich de meeste elektronica bevindt- zijn vochtvrij. Deze twee ruimten hebben dan ook geen afvoergaten in de bodemplaten. Waarom zou Pana deze gaten niet hebben aangebracht? En ongedierte? Ik heb nog geen spinnetje in twee jaar gezien. Vocht evenmin. Wellicht heb ik iets bij mijn observaties gemist, maar gelet op bovenstaand heb ik geen enkele vrees :)

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pleio65 schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:24:
[...]

Nee @Dylantje2

Verdamper gedeelte is idd vocht en isolatie en steenwol aldaar is niet slim. Maar de ruimte van de compressor en ruimte daarnaast - waar zich de meeste elektronica bevindt- zijn vochtvrij. Deze twee ruimten hebben dan ook geen afvoergaten in de bodemplaten. Waarom zou Pana deze gaten niet hebben aangebracht? En ongedierte? Ik heb nog geen spinnetje in twee jaar gezien. Vocht evenmin. Wellicht heb ik iets bij mijn observaties gemist, maar gelet op bovenstaand heb ik geen enkele vrees :)
O Ok

Denk ik dat niet bij de compressor gekeken hebt als hij in [goed ] bedrijf is.
En als je goed kijkt gaat de bodemplaat van de compressor ruimte naar.
Dus als je daar nooit water ziet zou kunnen

En waar de waterpomp en de meeste elektronica zit heb je weinig last van condens klopt[ maar daar zit wel een water uitlaat om je zeef te zuiveren, dus water. is niet veel, maar het loopt gewoon weg door een gaatje ]
Daar is het ook niet echt een issue.

En tsja spinnen of ongedierte wat zich graag nestelt in.
Nu ben ik daar niet zo heel bang voor als je de gaatjes naar buiten dicht hebt.

Maar wat ik zeg ik hoop over een x jaar wat fotos te zien..
#closeforme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Nickkie55 schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:14:
[...]

M'n dochter had een goeie oplossing, stokje erin steken ;)

Tevens ben ik (en meerdere hier) echt erg benieuwd hoe het eruit ziet. Zie je een mogelijkheid om een foto te delen? _/-\o_
Weet niet echt wat ik moet fotograferen.
Voorkant kom ik nog wel bij. Achterkant liever niet want hij hangt aan de muur op beugels.
Dus maar 30cm tot de muur.

Grootste probleem is dat ik niet weet hoe het origineel uitziet, dus ook geen idee waar ik naar moet zoeken.
Foto's hier op het forum laten ook (zover ik kan zien) allemaal van na de isolatie zien. Geen van voor de isolatie actie.

Wil eventueel nog wel even de voorkant een keertje openschroeven.

Gr.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
pgeene schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:33:
[...]

Weet niet echt wat ik moet fotograferen.
Voorkant kom ik nog wel bij. Achterkant liever niet want hij hangt aan de muur op beugels.
Dus maar 30cm tot de muur.

Grootste probleem is dat ik niet weet hoe het origineel uitziet, dus ook geen idee waar ik naar moet zoeken.
Foto's hier op het forum laten ook (zover ik kan zien) allemaal van na de isolatie zien. Geen van voor de isolatie actie.

Wil eventueel nog wel even de voorkant een keertje openschroeven.

Gr.
Deel ik morgen wel even wat foto's van de originele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBFM
thehog schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:53:
[...]

Je raakt precies het punt waar het bijna altijd over gaat :)

Die stooklijn is het magische goud wat we allemaal zo exact mogelijk proberen te krijgen en inderdaad meestal is de default instelling veel te hoog.

Ideaal is dat de stooklijn zoveel warmte produceert bij een bepaalde buiten temperatuur dat net zoveel warmte wordt gemaakt als door de muren/deuren etc het huis weer verlaat. En je woning dus hierdoor netjes op jouw gewenste temperatuur blijft dag en nacht.

Daarnaast kan je de stook lijn van -5 tot +5 dynamisch aanpassen als het net even niet uitkomt (zonnetje op het raam in de winter).
Is het dsn geen nadeel dat hij s'nachts als de temperaturen dalen wel begint te draaien terwijl het overdag mooi weer is? Dan is het qua temperatuur in de kamer niet nodig, maar door de koudere temperaturen in de nacht gaat hij wel aan.

Of is dit in te stellen.

Heb hem nu op 16 graden gezet, maar de wp kijkt natuurlijk niet of het overdag of S'nachts is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
MBFM schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:21:
[...]

Is het dsn geen nadeel dat hij s'nachts als de temperaturen dalen wel begint te draaien terwijl het overdag mooi weer is? Dan is het qua temperatuur in de kamer niet nodig, maar door de koudere temperaturen in de nacht gaat hij wel aan.

Of is dit in te stellen.

Heb hem nu op 16 graden gezet, maar de wp kijkt natuurlijk niet of het overdag of S'nachts is.
Klopt maar met een warmtepomp wil je eigenlijk just de temperatuur in je woning constant houden omdat het veel meer moeite kost om een te groot verschil te overbruggen. Dus snachts gewoon op zelfde wenstemperatuur als overdag. Eventueel kan je de -5 tot +5 verschuiving van de stooklijn gebruiken om het snachts wat lager te zetten als je het echt wil. Dit kan je uiteraard automatiseren met een stukje domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBFM
thehog schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:24:
[...]

Klopt maar met een warmtepomp wil je eigenlijk just de temperatuur in je woning constant houden omdat het veel meer moeite kost om een te groot verschil te overbruggen. Dus snachts gewoon op zelfde wenstemperatuur als overdag. Eventueel kan je de -5 tot +5 verschuiving van de stooklijn gebruiken om het snachts wat lager te zetten als je het echt wil. Dit kan je uiteraard automatiseren met een stukje domotica.
Bedabjt voor de info..

Denk dat ik de temperatuur om 10 graden zet en op het moment dat ik debk dat het dag en nacht echt kouder wordt zet ik de warmtepomp op een hogere stand om aan te slaan.

Ik kan bij een paar wat koudere avonden de boel nog wel opvangen met de houtkachel. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:08
MBFM schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:16:
[...]

Bedabjt voor de info..

Denk dat ik de temperatuur om 10 graden zet en op het moment dat ik debk dat het dag en nacht echt kouder wordt zet ik de warmtepomp op een hogere stand om aan te slaan.

Ik kan bij een paar wat koudere avonden de boel nog wel opvangen met de houtkachel. :D
Als je hem gewoon uitzet gaat het verbruik ook nog terug van 30 naar 6W

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-09 23:48
thehog schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:24:
[...]

Klopt maar met een warmtepomp wil je eigenlijk juist de temperatuur in je woning constant houden omdat het veel meer moeite kost om een te groot verschil te overbruggen. Dus snachts gewoon op zelfde wenstemperatuur als overdag. Eventueel kan je de -5 tot +5 verschuiving van de stooklijn gebruiken om het snachts wat lager te zetten als je het echt wil. Dit kan je uiteraard automatiseren met een stukje domotica.
@MBFM heeft gelijk.

Het ontgaat me waarom we de temperatuur in huis constant zouden willen houden. Welke moeite en welk verschil? We willen juist het huis dag en nacht comfortabel houden en daarvoor niet te veel energie verspillen. Daarbij mag de ruimtetemperatuur 's nachts best wat zakken, zeker als de warmtebron, de buitenlucht, dan kouder is en de COP van de warmtepomp dan lager. Dit moet niet verward worden met de ouderwetse nachtverlaging bij oude slecht geïsoleerde woningen. Ook bij een moderne goed geïsoleerde woning met betonvloeren met hoge warmtecapaciteit loont het om de warmtepomp alleen overdag en 's avonds te laten draaien. Daarmee spaar je niet alleen kilowatturen, maar ok je eigen nachtrust en die van je buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
FransvWoerkom schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:23:
[...]

@MBFM heeft gelijk.

Het ontgaat me waarom we de temperatuur in huis constant zouden willen houden. Welke moeite en welk verschil? We willen juist het huis dag en nacht comfortabel houden en daarvoor niet te veel energie verspillen. Daarbij mag de ruimtetemperatuur 's nachts best wat zakken, zeker als de warmtebron, de buitenlucht, dan kouder is en de COP van de warmtepomp dan lager. Dit moet niet verward worden met de ouderwetse nachtverlaging bij oude slecht geïsoleerde woningen. Ook bij een moderne goed geïsoleerde woning met betonvloeren met hoge warmtecapaciteit loont het om de warmtepomp alleen overdag en 's avonds te laten draaien. Daarmee spaar je niet alleen kilowatturen, maar ok je eigen nachtrust en die van je buren.
Op zich heb je wel gelijk. Maar je krijgt dan overhoopt een warmptepomp die in de ochtend net even wat meer werk moet verrichten en dus ook meer lawaai maakt. Die betonbuffer moet dan weer een beetje opgeladen worden ook en is het veel lastiger om een constante temperatuur in je woning te krijgen. Maar we zijn tweakers hier en voor iedereen dus vrij om lekker te proberen wat ie zelf beter acht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 07:53
thehog schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:50:
[...]

Op zich heb je wel gelijk. Maar je krijgt dan overhoopt een warmptepomp die in de ochtend net even wat meer werk moet verrichten en dus ook meer lawaai maakt. Die betonbuffer moet dan weer een beetje opgeladen worden ook en is het veel lastiger om een constante temperatuur in je woning te krijgen. Maar we zijn tweakers hier en voor iedereen dus vrij om lekker te proberen wat ie zelf beter acht :)
En laat de ochtend nu juist het moment zijn dat het i.h.a. op zijn koudst is. Maar inderdaad: laten we het netto effect eens gaan meten als Tweakers (ik heb helaas zelf nog geen warmtepomp, ben vooral aan het 'lurken' i.v.m. aanschaf).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

FransvWoerkom schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:23:
[...]

@MBFM heeft gelijk.

Veel mensen willen de kleinst mogelijke wp en om dan voldoende vermogen in een huis te krijgen heb je onder 0 de volle 24 uur nodig ik denk dat je er onterecht vanuit gaat dat deze mensen in moderne geisoleerde huizen wonen ;)

Ik deel overgens je mening, en daarom heb ik een grotere wp. voor mij wordt de betonplaat ook een soort warmte batterij overdag zo veel mogelijk op zonneenergie de plaat en ruimte verwarmen en door flink verbeterde isolatie snachts zo min mogelijk laten afkoelen. dat is 1 van de maatregelen die ik heb genomen als voorschot op het afschaffen van de salderingsregeling. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Batilan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:03:
[...]

En laat de ochtend nu juist het moment zijn dat het i.h.a. op zijn koudst is. Maar inderdaad: laten we het netto effect eens gaan meten als Tweakers (ik heb helaas zelf nog geen warmtepomp, ben vooral aan het 'lurken' i.v.m. aanschaf).
Het punt van een wp is dat hij veel zuiniger is als je hem rustig laat verwarmen (kleine delta T), een snelle opwarmtijd omdat het vrouwtje anders koude tenen heeft bij haar kopje koffie in de ochtend kan dus probelemen opleveren. daar hebben de meeste mensen een hoge delta T voor nodig en dat wil zeggen een veel lagere cop.

Je moet dus een hogere cop vanwegen een hogere buiten temperatuur afwegen tegen een lagere cop vanwegen een hogere delta T
eigenlijk is alles afhankelijk van het comfortverlies wat je acceptabel zou vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 15-09-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBFM
Als je de afgelopen dagen bekijkt is het overdag 20 graden+ en in de nacht 15 graden.

Het huis blijft ondanks de 15 graden in de nacht comfortabel.
Als je de wp op 15 graden zet zou hij bij de huidige temperaturen s nachts draaien.

Ik zet hem op 10graden en tegen die tijd dat we echt een periode krijgen dat het ook overdag wat koeler is zet ik de wp weer hoger om eerder te laten draaien.

Ik heb dan wel een houtkachel waar ik de boel dan nog een beetje mee kan opwarmen mocht ik een keer te laat zijn met instellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:02
twain4me schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:05:
[...]

Veel mensen willen de kleinst mogelijke wp en om dan voldoende vermogen in een huis te krijgen heb je onder 0 de volle 24 uur nodig ik denk dat je er onterecht vanuit gaat dat deze mensen in moderne geisoleerde huizen wonen ;)

Ik deel overgens je mening, en daarom heb ik een grotere wp. voor mij wordt de betonplaat ook een soort warmte batterij overdag zo veel mogelijk op zonneenergie de plaat en ruimte verwarmen en door flink verbeterde isolatie snachts zo min mogelijk laten afkoelen. dat is 1 van de maatregelen die ik heb genomen als voorschot op het afschaffen van de salderingsregeling. oOo
Ik vraag mijn serieus af of je hiermee gaat besparen?
Want hoe wil je je gaan meten of je huis zo min mogelijk afkoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Laatst online: 00:09
MBFM schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:43:
Als je de afgelopen dagen bekijkt is het overdag 20 graden+ en in de nacht 15 graden.

Het huis blijft ondanks de 15 graden in de nacht comfortabel.
Als je de wp op 15 graden zet zou hij bij de huidige temperaturen s nachts draaien.

Ik zet hem op 10graden en tegen die tijd dat we echt een periode krijgen dat het ook overdag wat koeler is zet ik de wp weer hoger om eerder te laten draaien.

Ik heb dan wel een houtkachel waar ik de boel dan nog een beetje mee kan opwarmen mocht ik een keer te laat zijn met instellen :D
Een huis met beetje fatsoenlijke isolatie koelt in 1 nacht nooit af naar 15 graden binnen als het buiten in de nacht 10 graden is.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ramon_1984 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:54:
[...]

Ik vraag mijn serieus af of je hiermee gaat besparen?
Want hoe wil je je gaan meten of je huis zo min mogelijk afkoelt?
dat is opzich niet zo heel moeilijk, dat kan je gewoon op de termostaat aflezen
maar omdat ik het nu nog niet kan meten, omdat het nu een andere sitautie is heb ik warmteverlies berekeningen
Maar ik bespaar bovenal door electra te gebruiken op het moment dat ik het gratis heb en dus minder snachts hoef in te kopen ;) (na salderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
twain4me schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:59:
[...]

dat is opzich niet zo heel moeilijk, dat kan je gewoon op de termostaat aflezen
maar omdat ik het nu nog niet kan meten, omdat het nu een andere sitautie is heb ik warmteverlies berekeningen
Maar ik bespaar bovenal door electra te gebruiken op het moment dat ik het gratis heb en dus minder snachts hoef in te kopen ;) (na salderen)
Precies, een domme meting dus.
Je gaat lucht meten terwijl je met massa gaat verwarmen.
Lucht ijlt na op massa, en massa ijlt na op lucht, faseverschuiving noemen ze dat ook wel.

Enige juiste sturing met vloerverwarming is de op de retour temperatuur, die gaan meten en je weet wat je gaat "besparen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBFM
Noord27 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:57:
[...]

Een huis met beetje fatsoenlijke isolatie koelt in 1 nacht nooit af naar 15 graden binnen als het buiten in de nacht 10 graden is.

:)
Het gaat om de buitentemperatuur. Als het snachts buiten 15 graden is gaat de wp draaien. Terwijl het in huis nog lekker warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
In hoeverre is de Panasonic voor een monoblock de beste keuze ivm andere merken? Als ik bijvoorbeeld hier kijk kan je een vergelijkbare Nibe krijgen die ook erg stil is: https://www.warmtepompen-...r-warmtepomp-nibe-f2040-6
Geluidsvermogen (Lwa) volgens EN12102 bij 0/35°C 50 dB
Verwarmingsvermogen bij 7/35°C volgens EN 14511 6.8 kW
COP bij 7/35°C volgens EN 14511 5.3
Geluidsdruk (Lpa) volgens EN ISO 11203 bij 0/35°C op 1 meter afstand 36 dB
Zijn er zaken waarom velen vooral de Panasonic als 1e keuze hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ramon_1984 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:03:
[...]
Precies, een domme meting dus.
Je gaat lucht meten terwijl je met massa gaat verwarmen.
Lucht ijlt na op massa, en massa ijlt na op lucht, faseverschuiving noemen ze dat ook wel.

Enige juiste sturing met vloerverwarming is de op de retour temperatuur, die gaan meten en je weet wat je gaat "besparen"
Uhm.. jij hebt het over een meting. ik meet helemaal niets. ;)
.
Ja, dat is het hele idee. opwekmoment en gebruiksmoment uitelkaar trekken.
veel pricipes kennen we uit de betonkern activering (wat dit eigenlijk ook is, al is mijn betonplaat aan de dunne kant)

Het gaat in mijn geval dus met name om de verhouding tussen inkomende energie (verwarming, etc) en uitgaande energie (warmte verlies berekening) waarbij ik de inkomende energie op een bepaalde tijd "gratis" van mijn dak af krijg. en energie die ik snachts gebruik moet inkopen en hoe dan ook moet betalen. (nogmaals NA salderen, ik verbouw het huis niet voor vandaag, maar voor de toekomst)
De besparing zit hem dus niet zo zeer in minder energie nodig voor de verwarming maar in de bron en de kosten van die bron voor de benodigde energie.

In de zomer koel ik dus de vloer zolang de zon er is, (het merendeel van mijn panelen liggen ook om exact die reden richting Z-W, en de fase verschuiving van de wanden en het dak worden hiermee dus al deels gekoeld op het moment dat de energie nog gratis is en direct van het dak komt.

In de winter verwarm ik overdag (iets betere cop, geen geluid snachts, het aantal keer pendelen verminderen, en een (groot)deel van de energie komt van het dak)
De vloer voorkomt door fase verschuiving teveel afkoeling van de ruimte. en de volgende dag kunnen we opnieuw beginnen.

Warmte verlies beperken is dus belangrijk, een ventilatie type D met wtw en bv wanden van RC 7,5 (incl koudebrug reductie, want oudbouw) zullen daar zorg voor dragen. (hopelelijk _O- )

Er zijn meer wegen naar rome , dit is die van mij, maar mogelijk eindig ik in china, en doe het daarna exact zoals de meeste mensen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
twain4me schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:35:
Er zijn meer wegen naar rome , dit is die van mij, maar mogelijk eindig ik in china, en doe het daarna exact zoals de meeste mensen :9
Net zoals ik, 'savonds was het veel te warm en 'sochtends liepen de ijsberen door de woonkamer...Alles wat je overdag in je vloer stopt kan je 'snachts niet van genieten omdat je lekker in bed ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 20:49
vandermark schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:35:Zijn er zaken waarom velen vooral de Panasonic als 1e keuze hebben?
Zou de prijzen eens vergelijken. Volgens mij is de Pana nogal voordelig, zeker als je hem uit het buitenland haalt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:04

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@vandermark/@Jim423 Inderdaad, het kan al vanaf 2500 euro (als je er genoeg tegelijk kan kopen). Met de 1800 euro subsidie (J) is het dus slechts 700 euro.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Jim423 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:49:
[...]

Zou de prijzen eens vergelijken. Volgens mij is de Pana nogal voordelig, zeker als je hem uit het buitenland haalt.
Binnen Nederland zijn de prijsverschillen niet zo groot. Ik vraag me af of er naast prijsverschillen nog andere zaken zijn waarin de een (sterk) verschilt van de ander? De Nibe is bijvoorbeeld erg licht, niet dat dat direct een voordeel is. En hij heeft meer vermogen (6,8 vs. 5,0 kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
vandermark schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:37:
[...]

Binnen Nederland zijn de prijsverschillen niet zo groot. Ik vraag me af of er naast prijsverschillen nog andere zaken zijn waarin de een (sterk) verschilt van de ander? De Nibe is bijvoorbeeld erg licht, niet dat dat direct een voordeel is. En hij heeft meer vermogen (6,8 vs. 5,0 kW)
Wel appels met appels vergelijken inderdaad. Kijk dan naar andere 7kW warmtepompen.

Een LG Therma V R32 7kW kost nog geen 2650 exclusief verzending vanuit het buitenland. En die houd tot -7 zijn volledige vermogen vast. Staar je niet blind op vermogen bij de standaard waarde van plus 7 met 35 graden water. Vermogen als het er op aan komt (bijvoorbeeld bij -7) en bijhorende COP bij die temperatuur zijn meer kenmerkend hoe een WP presteert.

Kanttekening: de veelal toegepaste Elga wordt opgegeven als zijnde een 5kW apparaat. Maar in de praktijk haalt hij 4.8kW bij +12 buitentemperatuur. En is hij hier niet voor niets vervangen voor eentje die wel vermogen blijft houden bij stevige vorst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vandermark schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:37:
[...]

De 1 fase pana is een voordelige keuze die erg ver kan terug moduleren. En er is hier natuurlijk al veel over bekend, wat ook een voordeel kan zijn. Let ook op het gebruikte koelmiddel R32 of beter is wat ik zou willen. Ik denk dat de nibe die jij bedoeld nog R410a gebruikt. wat opzich niet zo heel veel uitmaakt, maar R32 is over het gemiddelde gezien veel beter voor de ijsberen. :+
Aan meer vermogen heb je alleen iets als je ook voldoende afgifte hebt. ,maar los daarvan, ik kan mij niet voorstellen dat jouw huis daar behoefte aan heeft. zeker niet omdat je warm water op een andere manier wil doen. Een andere reden is de mogelijkheid tot de uitbreidingsprint en dus de mogelijkheden van die print, maar daar heb jij geen behoefte aan denk ik.

[ Voor 33% gewijzigd door twain4me op 15-09-2020 21:37 . Reden: foute qoute ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
vandermark schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:35:
In hoeverre is de Panasonic voor een monoblock de beste keuze ivm andere merken? Als ik bijvoorbeeld hier kijk kan je een vergelijkbare Nibe krijgen die ook erg stil is: https://www.warmtepompen-...r-warmtepomp-nibe-f2040-6

[...]

Zijn er zaken waarom velen vooral de Panasonic als 1e keuze hebben?
Je stelt de vraag in een pana topic... _/-\o_ _/-\o_ ++

Veel al gezegd.
Maar ook wat waardt. Bijna plug and play...
1 nadeel cop en sensoren kloppen niet echt in de unit
Hoop dat ze die bij de j beter hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

MBFM schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:21:
[...]

Of is dit in te stellen.

Als ik het goed heb is de WAR ook in te regelen op tijdstip programma. Dus dan laat je hem op WAR lopen tot bijvoorbeeld 22:00 en weer om 08:00 opstarten (stiltestand 3 kan een boost voorkomen)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• Nickkie55
Dylantje2 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:45:
[...]

Hoop dat ze die bij de j beter hebben
Nope :)

[ Voor 33% gewijzigd door Nickkie55 op 16-09-2020 10:23 ]

• Ramon_1984
Hoe is het geluid van de J serie ?

• Nickkie55
Ramon_1984 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:27:
[...]

Hoe is het geluid van de J serie ?
Denk dat je het beste even kan gaan luisteren bij @Barkart hij woont om de hoek en heeft een Pana aangeschaft. Dit is via een forum niet uit te leggen.

• Ramon_1984
Nickkie55 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:38:
[...]

Denk dat je het beste even kan gaan luisteren bij @Barkart hij woont om de hoek en heeft een Pana aangeschaft. Dit is via een forum niet uit te leggen.
Wat is om de hoek ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickkie55
Neem maar even rechtstreeks contact met hem op, hij zal het vast niet fijn vinden als ik zijn woonplaats hier neer zet.

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
DjaRoel schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:20:
Misschien een carter verwarming die aan blijft staan? @pgeene
Het vermogen past meer bij de vorstbeveiliging van het expansievat. Hoort aan te gaan net boven het vriespunt, misschien blijft een relais hangen oid? Bij mijn F serie zit deze uiterst rechts, wit stekkertje naar boven, simpel los te halen.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Is er al wat bekend over de subsidie van versie J? Ik zag hem nog niet terug in de subsidie lijst. Wat zijn jullie ervaringen met buitenlandse shops om daar de pana te bestellen ?

• twain4me

twain4me

deheij1 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:13:
Is er al wat bekend over de subsidie van versie J? Ik zag hem nog niet terug in de subsidie lijst. Wat zijn jullie ervaringen met buitenlandse shops om daar de pana te bestellen ?
op dit moment is RJtec een goede keuze

behalve een wereld gozer, goede prijzen en goede service
als je er genoeg weet te bestellen krijg je nog een behoorlijke korting (letop inkoopacties zijn formeel verboden op tweakers)

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 17-09-2020 10:19 ]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:44
deheij1 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:13:
Meldcode is KA17458, daarmee vind je de 5kW versie gewoon op de lijst.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• deheij1
Dat is handig. Inkoop actie klinkt goed. Hoe kan je weten wie er aan mee doet ?

• pgeene
AquaPlanning schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:43:
[...]

Het vermogen past meer bij de vorstbeveiliging van het expansievat. Hoort aan te gaan net boven het vriespunt, misschien blijft een relais hangen oid? Bij mijn F serie zit deze uiterst rechts, wit stekkertje naar boven, simpel los te halen.
Drukvat en verwarming zijn door Robert (RJTec) afgekoppeld.
Dit daar drukvat bij mij al bij binnenkomst in huis zit.
Scheelt weer wat power in de winter.
Daarnaast hoort die niet aan te slaan bij 20 graden.

Maar nu weer onder de 10 Watt. Geen idee wat het was, maar nu stabiel.
Reset heeft wonderen gedaan, ondanks dat ik alle settings had opgeschreven en weer terug had gezet.

Gr.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• deheij1
CurlyMo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:19:
[...]

Meldcode is KA17458, daarmee vind je de 5kW versie gewoon op de lijst.
Voor de 5 kw versie 1800 subsidie.
Aanschaf rjtec 3000
Netto 1200

Zeer netjes

• Batilan
deheij1 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:25:
[...]

Aanschaf rjtec 3000
Netto 1200

Zeer netjes
Netjes idd. Een van de voorwaarden voor de ISDE subsidie is wel:

"U heeft een bewijs dat een deskundige installateur het apparaat heeft geïnstalleerd. Dit kan bijvoorbeeld een factuur zijn van de installateur of de aannemer."

Zie https://www.rvo.nl/subsid...particulieren/voorwaarden
Ga je hem laten installeren, of heb je hier een andere "regeling" voor? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@Batilan deskundig kan je zelf ook zijn :P

In verreweg de meeste gevallen is een foto van plaatsing voldoende. ik ken 1 geval waar er vragen zijn gekomen. hier op het forum zijn volgens mij alleen maar gevallen waar het goed is gegaan. ik had zelf wel een factuur voor in gebruiksname.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 17-09-2020 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

deheij1 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:01:
Dat is handig. Inkoop actie klinkt goed. Hoe kan je weten wie er aan mee doet ?
lees het topic van de afgelopen maanden nog eens door, en je ziet exact hoe dat de vorige keer is gegaan.
Vragen wie er van plan is 1 te kopen en die allemaal een PM sturen is ook een optie :P
Gewoon heel vaak roepen dat je er een wilt kopen zal ook wel werken _O-

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 17-09-2020 14:30 ]

• Noord27
deheij1 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:25:
[...]

Aanschaf rjtec 3000
Netto 1200

Zeer netjes
Voor 2450 kun je ook een LG Therma V kopen in 5kW. ;) En die houd zijn vermogen tot -7 volledig vast.

• deheij1
Noord27 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:01:
[...]

Voor 2450 kun je ook een LG Therma V kopen in 5kW. ;) En die houd zijn vermogen tot -7 volledig vast.
Dat klinkt toch veel beter of zijn er argumenten deze dit tegenspreken?

• deheij1
Batilan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:17:
[...]

Netjes idd. Een van de voorwaarden voor de ISDE subsidie is wel:

"U heeft een bewijs dat een deskundige installateur het apparaat heeft geïnstalleerd. Dit kan bijvoorbeeld een factuur zijn van de installateur of de aannemer."

Zie https://www.rvo.nl/subsid...particulieren/voorwaarden
Ga je hem laten installeren, of heb je hier een andere "regeling" voor? :*)
Er wordt hier gezegd door een aantal dat het simpel is en plug en play. Beetje inlezen en klaar. Installateur nog niet kunnen vinden daarom overwegen zelf te doen maar als de subsidie afhangt van een “installateur” ben ik benieuwd hoe anderen dit doen ?

• twain4me

twain4me

Noord27 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:01:
[...]

J serrie ;) niet de H

en volgens mij hebben ze die gekocht voor 2500
deheij1 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:20:
[...]

Er wordt hier gezegd door een aantal dat het simpel is en plug en play. Beetje inlezen en klaar. Installateur nog niet kunnen vinden daarom overwegen zelf te doen maar als de subsidie afhangt van een “installateur” ben ik benieuwd hoe anderen dit doen ?
Zie mijn post hierboven, je kan dat gewoon zelf doen en aanvragen. en je krijgt het bedrag ook. wil je het op zeker spelen moet je een factuur hebben met instalatie datum blablabla dat kan je soms regelen via een leverancier, of een aannemer oid. En geloof mij de gemiddelde ingelezen tweaker is deskundiger dan de gemiddelde aannemer op dit vlak ;)

LG en Pana (J serrie) zijn qua specs en prijs min of meer vergelijkbaar. een pana staat op balken een LG standaard niet. en ik geloof dat een LG een stalen pomp heeft een een pana een kunststof. een pana is niet zo heel erg goed in het doen van bepaalde metingen, hoe juist een LG daarin is kan @Noord27 je misschien vertellen.

[ Voor 64% gewijzigd door twain4me op 17-09-2020 15:43 ]

• deheij1
twain4me schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:29:
[...]

J serrie ;) niet de H

en volgens mij hebben ze die gekocht voor 2500
[...]

Zie mijn post hierboven, je kan dat gewoon zelf doen en aanvragen. en je krijgt het bedrag ook. wil je het op zeker spelen moet je een factuur hebben met instalatie datum blablabla dat kan je soms regelen via een leverancier, of een aannemer oid. En geloof mij de gemiddelde ingelezen tweaker is deskundiger dan de gemiddelde aannemer op dit vlak ;)

LG en Pana (J serrie) zijn qua specs en prijs min of meer vergelijkbaar. een pana staat op balken een LG standaard niet. en ik geloof dat een LG een stalen pomp heeft een een pana een kunststof. een pana is niet zo heel erg goed in het doen van bepaalde metingen, hoe juist een LG daarin is kan @Noord27 je misschien vertellen.
Maar dan is het toch fraude ?

• twain4me

twain4me

deheij1 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:04:
[...]

hangt ervanaf of de persoon die de factuur leverd er ook nog iets voor heeft gedaan (in gebruik name bv), laat het duidelijk zijn dat ik geen fraude adviseer.

Zoals ik al eerder aangaf zelf doen een foto maken accepetern ze gewoon. En eventueel kanje daarna de discussie nog aangaan wat een deskundig instalateur is ;)

• Noord27
deheij1 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:04:
[...]

Mijn peraoonlijke ervaring is dat de lokale Elga specialist, helemaal niet zo speciaal is..

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheij1
Wie is er nog meer van plan een pana te kopen dit jaar ?

• Noord27
deheij1 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:31:
Onder voorbehoud een ander huis gekocht. En wil wederom van de stadsverwarming af. Sinds een klein jaar een LG monobloc, Maar zit nu aan een Pana te denken.

• deheij1
Noord27 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:48:
[...]

Onder voorbehoud een ander huis gekocht. En wil wederom van de stadsverwarming af. Sinds een klein jaar een LG monobloc, Maar zit nu aan een Pana te denken.
Interessant waarom wil je van stadsverwarming af?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
@deheij1 Vaste lasten zonder maar iets te verbruiken zijn al €550,- per jaar. Prijs is bovendien gelinkt aan aardgas. En het is totaal niet duurzaam om geïmporteerde bomen uit Canada te verbranden in Geertruidenberg, om vervolgens met veel verlies via leidingen naar andere steden te leiden waar dan in hartje winter weer flink bij gestookt moet worden.

Doe mij dan maar PV met een WP en en geen energie rekening meer. Of zelfs een negatieve energie rekening.

;)

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@deheij1 Een groot speerpunt van de Pana is ook altijd het terugmoduleren geweest. Met kwakkelweer zal hij dus mooi op een laag vermogen kunnen blijven draaien. @Noord27 Ik weet niet hoe dat bij de LG zit?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Noord27
Rimco schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:04:
@deheij1 Een groot speerpunt van de Pana is ook altijd het terugmoduleren geweest. Met kwakkelweer zal hij dus mooi op een laag vermogen kunnen blijven draaien. @Noord27 Ik weet niet hoe dat bij de LG zit?
@thido heeft direct vergelijk tussen Pana en LG. Maar schijnt vergelijkbaar te zijn.

Pana is wel stiller. LG houd vermogen standaard tot -7 vast. Lichte terugval pas bij -15 graden (beoogde 12kW doet nog 11.5kW bij -15). Beetje T-cap perikelen. De meegeleverde bediening (kamerthermostaat) van LG is wat omslachtig met instellen. Geen idee hoe dat is bij Pana.

Prijstechnisch is een Pana wat duurder. Kijk ik naar een 12kW monobloc zit je bij Pana al snel op 5200. Bij LG op 3900.

Allemaal geen schokkende verschillen.

@pgeene Heb je alles laten installeren door Robert van Rjtec? Service is wel een punt om rekening mee te houden. Dit klinkt wel positief.

@Rimco Heb je links naar de specificaties van alle recente LG modellen?

[ Voor 46% gewijzigd door Noord27 op 17-09-2020 22:29 ]

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Het vermogen van de (5) J blijft dan wel weer constant tot -15, dus dat verschil is ondertussen weggewerkt. De 7 blijft constant tot -7 en de 9 valt terug tot 7,5kW rond het vriespunt (maar daarna wel weer constant tot -15). Mijn 5J moet nog geleverd worden, dus nog geen praktijkervaring ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pgeene
Noord27 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:16:
[...]

@thido heeft direct vergelijk tussen Pana en LG. Maar schijnt vergelijkbaar te zijn.

Pana is wel stiller. LG houd vermogen standaard tot -7 vast. Lichte terugval pas bij -15 graden (beoogde 12kW doet nog 11.5kW bij -15). Beetje T-cap perikelen. De meegeleverde bediening (kamerthermostaat) van LG is wat omslachtig met instellen. Geen idee hoe dat is bij Pana.

Prijstechnisch is een Pana wat duurder. Kijk ik naar een 12kW monobloc zit je bij Pana al snel op 5200. Bij LG op 3900.

Allemaal geen schokkende verschillen.

@pgeene Heb je alles laten installeren door Robert van Rjtec? Service is wel een punt om rekening mee te houden. Dit klinkt wel positief.

@Rimco Heb je links naar de specificaties van alle recente LG modellen?
Niet laten installeren. Alleen de aanpassingen laten doen bij hem in D'land. (Isolatie extra, extra printplaat inbouwen en drukvat afkoppelen).

Ik heb een installateur laten aankoppelen.
Oftewel, alles lag klaar en hij heeft de twee koppeling aan de Pana aangesloten (lees aangedraaid).
Daarna samen alles gevuld en ontlucht en aangezet.
Dit koste me 90e. Maar daardoor wel volgens het boekje met rekening.

Een installateur is volgens mij altijd wel bereid voor een leuk bedragje 2 koppelingen aan te draaien. ;)
Of hij moet wel heel erg druk hebben :o

• deheij1
pgeene schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:14:
[...]

Niet laten installeren. Alleen de aanpassingen laten doen bij hem in D'land. (Isolatie extra, extra printplaat inbouwen en drukvat afkoppelen).

Ik heb een installateur laten aankoppelen.
Oftewel, alles lag klaar en hij heeft de twee koppeling aan de Pana aangesloten (lees aangedraaid).
Daarna samen alles gevuld en ontlucht en aangezet.
Dit koste me 90e. Maar daardoor wel volgens het boekje met rekening.

Een installateur is volgens mij altijd wel bereid voor een leuk bedragje 2 koppelingen aan te draaien. ;)
Of hij moet wel heel erg druk hebben :o
Dit klinkt goed. Dus alles laten fixen door rjtec en dan twee koppelingen erop en klaar. Welke installateur had je voor het aandraaien ?

• Signor Doekie
  • Laatst online: 12:55
Mijn plan is om begin volgend jaar een aan te schaffen. Met de aanschaf van een wp boiler eind vorig jaar naast zeshonderd euries subsidie geplast, dat wil ik dit keer voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Signor Doekie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:55:
[...]

Mijn plan is om begin volgend jaar een aan te schaffen. Met de aanschaf van een wp boiler eind vorig jaar naast zeshonderd euries subsidie geplast, dat wil ik dit keer voorkomen.
Waarom zou je nu naast de subsidie plassen dit jaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Door onze betrouwbare overheid die de spelregels veranderd tijdens het spel, en het feit dat ik momenteel door drukke werkzaamheden bij dochterlief en schoonzoon in hun klushuis niet voor eind dit jaar toekom aan het installeren van de wp, de pot wel weer eens leeg kan zijn voor dit jaar en dan ineens de subsidie regels aangepast kunnen zijn net als eind 2019 gebeurt is met de wamtepompboilers. Mocht dit onverhoopt het geval zijn dan vervang ik mijn 24 jaar jonge Nefit Ecomline voor een verse gasketel en blijf ik met mijn Tulikivi de de gas rekening wel drukken samen met 24 paneeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Signor Doekie schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 03:33:
Door onze betrouwbare overheid die de spelregels veranderd tijdens het spel, en het feit dat ik momenteel door drukke werkzaamheden bij dochterlief en schoonzoon in hun klushuis niet voor eind dit jaar toekom aan het installeren van de wp, de pot wel weer eens leeg kan zijn voor dit jaar en dan ineens de subsidie regels aangepast kunnen zijn net als eind 2019 gebeurt is met de wamtepompboilers. Mocht dit onverhoopt het geval zijn dan vervang ik mijn 24 jaar jonge Nefit Ecomline voor een verse gasketel en blijf ik met mijn Tulikivi de de gas rekening wel drukken samen met 24 paneeltjes.
Dat schets je goed. Het gebeurde vaker dat de spelregels zijn veranderd door de overheid. Jammer dat die boilers nog steeds een lage subsidie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ik heb begrepen dat de run op subsidie vele malen minder groot is dan vorig jaar, waarschijnlijk omdat nu nieuwbouw niet meer mee mag doen en de wp boilers minder gunstig zijn.
haal van deze cijfers de run van het begin van het jaar door mensen die in 2019 naast de pot piste en er is meer dan genoeg om het jaar af te maken.
https://www.rvo.nl/subsid...ieringswijzer/isde/budget

(ik geef geen garantie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 13:01
Dag mensen,

Ik loop tegen een probleem aan tijdens het koppelen/registreren van mijn CZ-TAW1 module.
Misschien dat iemand nog tips heeft, of een idee waar het mis gaat?

Als eerst heb ik een account aangemaakt op: https://aquarea-smart.panasonic.com/
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4YXmzs4/inlog.png
inloggen
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7y0FxqQ/DEV-ID.png
stap 1 apparaat ID invoeren.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GHN3zcs/led.png
stap 2 controleer led, ja dit is prima alles brand
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8gzwyRN/modus.png
druk op de register knop, zodat het lampje gaat flikkeren gebeurt allemaal netjes.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gr3TT89/SYSTEEM-FOUT.png
laatste stap wachtwoord ik gebruik een simpele wachtwoord allemaal lowercase van 9 characters, moeilijke wachtwoord slikt het systeem namelijk niet.
vervolgens krijg ik elke keer een systeem fout
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gr3TT89/SYSTEEM-FOUT.png

Warmtepomp al gereset, kastje al gereset, kastje is rechtstreeks met utp aangesloten op de router.
Na de registratie poging flikkert het status lampje niet meer, dus er gebeurt ergens wel iets.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JmWKn5Y/IMG-20200918-101226336.jpg

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Nickkie55 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:31:
[...]

Neem maar even rechtstreeks contact met hem op, hij zal het vast niet fijn vinden als ik zijn woonplaats hier neer zet.
Inderdaad om de hoek ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

`@TimoDimo

mocht je nog bang zijn voor wegwaaien van je wp, ik kwam deze nog tegen

https://www.technea.nl/pr...op-plat-dak/#omschrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
@Rimco ben benieuwd naar de ervaringen. Zijn er al mensen die een J hebben draaien? Volgens de specs maakt de J wat meer geluid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ruupster schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:49:
@Rimco ben benieuwd naar de ervaringen. Zijn er al mensen die een J hebben draaien? Volgens de specs maakt de J wat meer geluid...
kleine kans dat er een H naast staat, dus moeilijk iets zinnigs over te zeggen ;)

ik denk wel dat de compressor iets vaker en beter te horen zal zijn, dat is een beetje inherent aan gebruik van een ander koelmiddel en een andere druk.

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 18-09-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
@twain4me thanks, dat wist ik niet.. gelijk het verschil in koelkastgeluid ook verklaard.

Dus dan wordt het een keuze of voor de stilste of één die z’n vermogen beter vasthoudt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ruupster schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:58:
@twain4me thanks, dat wist ik niet.. gelijk het verschil in koelkastgeluid ook verklaard.

Dus dan wordt het een keuze of voor de stilste of één die z’n vermogen beter vasthoudt..
Let wel, er staat wel ik denk voor hoor, ik ben een hoop maar geen compressor specialist :D

Maar de H en J zijn voor hoever ik het heb kunnen zien grotendeels gelijk het grootste verschil is R410A vs R32 en omdat R32 een andere druk nodig heeft heb je ook een andere pomp.
Dus het geluidsverschil zal daar deels wel vandaankomen. wat ook zou kunnen is dat de ventilator harder draaid, want ik deel opzich wel de mening van vele hier en dat is dat je met name het blazen van de wp hoort. op vol vermogen hoor ik de compressor zeker wel, maar het geluid wat de in mijn geval dubbel fans dan maken is veel beter hoorbaar. :) en in pruttel mode 99% van de tijd heb je meestal niet in de gaten dat hij bezig is.

Ik denk dat je van geluid niet een tegroot issue van moet maken. is dat wel een issue kan je beter aan een andere techniek gaan denken.

Zelf zou ik voor R32 gaan, gewoon omdat het veel beter is voor het milleu. Ookal ga jij er netjes mee om een klein lekje kan toch gebeuren en dan is R32 zoveel beter dan R410a
Als ik zelf keus had gehad had ik het zeker genomen. maar de Tcaps hebben nog geen R32 en dat was volgens oa. RJtec dit jaar ook niet te verwachten.
R410A gaat ook uitgefaseerd worden, niet binnen de levensduur van een gemiddelde wp dus je hoeft daar niet heel bang voor te zijn, maar met R32 gaat dat voorlopig niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik heb hier ook interesse in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
vandermark schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:37:
[...]

Ik heb hier ook interesse in :)
Er zijn al best wat gegadigden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Count me in 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 13:20
Vanaf volgende woensdag/donderdag weer temperaturen onder de 15 graden overdag. Ik heb de pana weer aangeslingerd, ondanks dat de kamertemperatuur nog niet onder de 21,5 is geweest.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Ruupster Heb geen H gehad, dus geen referentie. De J is ook nog niet binnen, maar @Nickkie55 had hem wel al aan de praat. Hij had dan ook weer geen H, dus alsnog moeilijk. Denk dat er überhaupt weinig mensen zullen zijn die de H snel door een J gaan vervangen, want de H was ook niet slecht. Misschien gaat @Dylantje2 ons verassen en een J neer zetten om zijn tekort rond het vriespunt op te vangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Rimco schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:15:
@Ruupster Heb geen H gehad, dus geen referentie. De J is ook nog niet binnen, maar @Nickkie55 had hem wel al aan de praat. Hij had dan ook weer geen H, dus alsnog moeilijk. Denk dat er überhaupt weinig mensen zullen zijn die de H snel door een J gaan vervangen, want de H was ook niet slecht. Misschien gaat @Dylantje2 ons verassen en een J neer zetten om zijn tekort rond het vriespunt op te vangen ;)
Pfff daar gaan we weer..
We zijn nog niet begonnen of ik ben al het onderwerp van..

Maar als je het nog kunt herinneren..

Was alleen met bepaalde rv..

Hopelijk krijgen we een matige winter en kan mijn pomp fullspeed draaien .
Als ik het dan koud heb stook ik meteen mijn pellets op

Ben ik voor de eerste 10 weer safe.. want hoeveel matige winters hebben we afgelopen jaren gehad..🤔

En als klap op de
Mijn bheater komt in grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:22:
[...]

Pfff daar gaan we weer..
We zijn nog niet begonnen of ik ben al het onderwerp van..

Maar als je het nog kunt herinneren..

Was alleen met bepaalde rv..

Hopelijk krijgen we een matige winter en kan mijn pomp fullspeed draaien .
Als ik het dan koud heb stook ik meteen mijn pellets op

Ben ik voor de eerste 10 weer safe.. want hoeveel matige winters hebben we afgelopen jaren gehad..🤔

En als klap op de
Mijn bheater komt in grafana
Kom op lieverd, niet gelijk op je tenen getrapt voelen.
Het is alleen maar positief bedoelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Rimco schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:15:
Het is alleen nog te warm om hem aan te zetten ;)
Ik heb hier iets verderop een H neergezet. Ik kan hem eventueel daar mee vergelijken als daar interesse in is.
M'n dB meter komt over 3 weken pas binnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:44
Nickkie55 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:40:
[...]

Het is alleen nog te warm om hem aan te zetten ;)
Ik heb hier iets verderop een H neergezet. Ik kan hem eventueel daar mee vergelijken als daar interesse in is.
M'n dB meter komt over 3 weken pas binnen ;)
Heb je geen iPhone beschikbaar? Die hebben best betrouwbare microfoons.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• deheij1

• Signor Doekie
@deheij1

Zet mij er ook maar bij, dan neem ik de gok wel. Het bericht over de nog beschikbare subsidie heeft mij enigzins gerust gesteld.

• deheij1
Signor Doekie schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 02:44:
@deheij1

Zet mij er ook maar bij, dan neem ik de gok wel. Het bericht over de nog beschikbare subsidie heeft mij enigzins gerust gesteld.
Ok. Is het slim dit voor het einde van het jaar te regelen of juist slimmer begin volgend jaar ( nieuwe subsidie pot )?

• twain4me

twain4me

deheij1 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 05:32:
[...]

Ok. Is het slim dit voor het einde van het jaar te regelen of juist slimmer begin volgend jaar ( nieuwe subsidie pot )?
nieuwe pot, nieuwe regels, je weet nu wat je hebt ;)

• deheij1
twain4me schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 07:34:
[...]

nieuwe pot, nieuwe regels, je weet nu wat je hebt ;)
Dus dit jaar nog.

[ Voor 9% gewijzigd door deheij1 op 19-09-2020 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
CurlyMo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 23:02:
[...]

Heb je geen iPhone beschikbaar? Die hebben best betrouwbare microfoons.
Gelukkig niet :)

Heb een test run gedaan met de 5kW J vanmorgen en het voor jullie gefilmd. In hoeverre je er wat hebt laat ik aan jullie over. Je hebt wat referentie omgevingsgeluiden van vogels/autos etc.
Compressor draaide tijdens de run continue op 33/34Hz.

Starting at 3:30
Outside temperature during run: 8°C
Water setpoint: 27
During this run the avarage consumption / Production is: 807Watt/5100Watt
Frequency during run 33/34Hz

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:04
Nickkie55 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 08:27:
[...]

Gelukkig niet :)

Heb een test run gedaan met de 5kW J vanmorgen en het voor jullie gefilmd. In hoeverre je er wat hebt laat ik aan jullie over. Je hebt wat referentie omgevingsgeluiden van vogels/autos etc.
Compressor draaide tijdens de run continue op 33/34Hz.

[YouTube: title]
Starting at 3:30
Outside temperature during run: 8°C
Water setpoint: 27
During this run the avarage consumption / Production is: 807Watt/5100Watt
Frequency during run 33/34Hz
Word pas leuk bij 80 Hz toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 61 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.