Ramon_1984 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:03:
[...]
Precies, een domme meting dus.
Je gaat lucht meten terwijl je met massa gaat verwarmen.
Lucht ijlt na op massa, en massa ijlt na op lucht, faseverschuiving noemen ze dat ook wel.
Enige juiste sturing met vloerverwarming is de op de retour temperatuur, die gaan meten en je weet wat je gaat "besparen"
Uhm.. jij hebt het over een meting. ik meet helemaal niets.
.
Lucht ijlt na op massa, en massa ijlt na op lucht, faseverschuiving noemen ze dat ook wel.
Ja, dat is het hele idee. opwekmoment en gebruiksmoment uitelkaar trekken.
veel pricipes kennen we uit de betonkern activering (wat dit eigenlijk ook is, al is mijn betonplaat aan de dunne kant)
Het gaat in mijn geval dus met name om de verhouding tussen inkomende energie (verwarming, etc) en uitgaande energie (warmte verlies berekening) waarbij ik de inkomende energie op een bepaalde tijd "gratis" van mijn dak af krijg. en energie die ik snachts gebruik moet inkopen en hoe dan ook moet betalen. (nogmaals
NA salderen, ik verbouw het huis niet voor vandaag, maar voor de toekomst)
De besparing zit hem dus niet zo zeer in minder energie nodig voor de verwarming maar in de bron en de kosten van die bron voor de benodigde energie.
In de zomer koel ik dus de vloer zolang de zon er is, (het merendeel van mijn panelen liggen ook om exact die reden richting Z-W, en de fase verschuiving van de wanden en het dak worden hiermee dus al deels gekoeld op het moment dat de energie nog gratis is en direct van het dak komt.
In de winter verwarm ik overdag (iets betere cop, geen geluid snachts, het aantal keer pendelen verminderen, en een (groot)deel van de energie komt van het dak)
De vloer voorkomt door fase verschuiving teveel afkoeling van de ruimte. en de volgende dag kunnen we opnieuw beginnen.
Warmte verlies beperken is dus belangrijk, een ventilatie type D met wtw en bv wanden van RC 7,5 (incl koudebrug reductie, want oudbouw) zullen daar zorg voor dragen. (hopelelijk

)
Er zijn meer wegen naar rome , dit is die van mij, maar mogelijk eindig ik in china, en doe het daarna exact zoals de meeste mensen