Beste keuze voor een warmtepomp
Dit topic open ik omdat ik binnen een half jaar de overstap wil maken naar een warmtepomp. De directe aanleiding is o.a. de hitte van deze zomer en de wens om in de hete perioden te kunnen koelen. Duurzaam verwarmen is ook een wens om voor een groot deel van het gas af te gaan. In 1e instantie wil ik de warmtepomp enkel inzetten voor de CV. SWW blijf ik vooralsnog met de bestaande CV doen. Later wil ik een WP boiler installeren naast de Monoblock om geheel van het gas te gaan.Ik begin dit topic met informatie over het huis en de huidige verwarming infrastructuur. Daarna kom ik met een eerste denkrichting waar ik nu aan denk incl. 1e grof ontwerp waar wat komt.
Doel van dit topic is tips te krijgen, inzichten om te komen tot een goede uitvraag richting installateur. Indien mogelijk koop ik zelf eea in, ontwerp op hoofdlijnen en help ik de installateur waar mogelijk om kosten te drukken.
Huidige situatie
• Hoekwoning uit 2018. Oppervlakte totaal circa 130 m2.• RC wanden en vloer: 4,5 m2K/W & RC Dak: 6 m2K/W
• Overal vloerverwarming (ook gehele zolder), hoh 15cm. Twee open verdelers op zolder en BG. BG: 64m2 met 6 groepen. 1e en zolder ook 65m2 met in totaal 7 groepen. HOH 15cm heb ik ingeschat op basis van de foto's en afmetingen van de ruimtes.
• Leiding van CV ketel naar open verdelers: 19/20mm diameter. Leidingen zelf in de vloer: 16mm.
• Bijna overal screens aan de buitenkant en overstek ramen zuid voor weren zon in de zomer.
• Momenteel CV ketel Intergas kombi kompact.
• Ruimte op zolder is beperkt. Op kamer waar CV ketel staat slaapt regelmatig iemand. Geluid in die kamer moet ’s nachts minimaal zijn.
• Dit jaar zonnepanelen uitgebreid, schat overschot van circa 500kWh in nu. Op termijn kunnen er beperkt panelen bij op platte dak.
Zie foto’s hieronder voor verduidelijking huidige situatie.
Woning op hoek. Uitbouw is op zuiden
:strip_exif()/f/image/XJSghIxuNFV1VbGYpvbjcp7F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TJybU4DZgjBxCtRyGi06C2mU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A6DpUF4U6HyMpOQe22Mj1fZy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mYs4IV313uMK6PbiPnHoHZko.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fdK2dIqqvLR1FCnw5XA0VQoV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AQk80rHGCqUDB1mmGJs1LU6w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ws1O9KvOQopP9eUlRNQKPcxh.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WvMInFBPdNIGNlWbHSKFdH2z.jpg?f=user_large)
Eerste denkrichting warmtepomp
• Panasonic monoblock van 5kW WH-MDC05H3E5 (https://www.aircon.panaso...eating-and-cooling-mdc-1/) op platte dak van uitbouw BG. Heb veel; gelezen in dit topic: Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1• Deze uitbouw heeft 200mm kanaalplatenvloer met 12cm isolatie als dak. Zou voldoende moeten zijn om warmtepomp trillingvrij op te zetten.
• Leidingen monoblock WP via buitenmuur naar zolder en daar naar binnen en richting aansluiting vloerverwarming.
• Op onderstaande foto’s is in roze grof weg weer gegeven waar WP en leidingen zouden kunnen lopen.
:strip_exif()/f/image/U3AylURuEpTKwZszs6nYCYEZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/peLCNa3BnG7P4fnnIPP0CuUL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R0u2uF3LRYH3Sy3a6PWDbKO6.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dAJiWahUyfRAWlRgUJUN2tZR.jpg?f=user_large)
Overwegingen
Ik heb ook gedacht aan lucht/lucht airco maar ik denk dat verwarming via vloerverwarming comfortabeler is. Ik weet dat koeling via vloerverwarming beperkingen heeft maar in de hete weken 4 a 5 graden verkoeling is al voldoende. Verder is een pre dat ik geen binnenunits nodig heb met een l/w WP en de vloerverwarming die overal aanwezig is.Verder wil ik SWW nu nog even uitstellen. Tenzij het echt veel handiger is dat nu direct te doen. Een WP boiler zou de cv ketel kunnen vervangen waarbij ik de in- en uitlaat van de CV ketel kan hergebruiken voor de WP boiler. Ivm krappe ruimte zou de WP boiler dan in het trapgat geplaatst kunnen worden.
Vragen:
Algemeen, wat zijn andere opties dan de Monoblock? Tips en andere overwegingen?Vanaf beoogde locatie buitenunit zullen leidingen circa 5 meter omhoog gaan, dan 5 meter horizontaal naar andere kant kamer en circa 2 meter dalen naar aansluiting vloerverwarming. Zijn daar bijzonderheden voor van toepassing?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock