Zoektocht naar juist warmtepomp ontwerp woning

Pagina: 1
Acties:

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:08

Beste keuze voor een warmtepomp

Dit topic open ik omdat ik binnen een half jaar de overstap wil maken naar een warmtepomp. De directe aanleiding is o.a. de hitte van deze zomer en de wens om in de hete perioden te kunnen koelen. Duurzaam verwarmen is ook een wens om voor een groot deel van het gas af te gaan. In 1e instantie wil ik de warmtepomp enkel inzetten voor de CV. SWW blijf ik vooralsnog met de bestaande CV doen. Later wil ik een WP boiler installeren naast de Monoblock om geheel van het gas te gaan.

Ik begin dit topic met informatie over het huis en de huidige verwarming infrastructuur. Daarna kom ik met een eerste denkrichting waar ik nu aan denk incl. 1e grof ontwerp waar wat komt.

Doel van dit topic is tips te krijgen, inzichten om te komen tot een goede uitvraag richting installateur. Indien mogelijk koop ik zelf eea in, ontwerp op hoofdlijnen en help ik de installateur waar mogelijk om kosten te drukken.

Huidige situatie

• Hoekwoning uit 2018. Oppervlakte totaal circa 130 m2.
• RC wanden en vloer: 4,5 m2K/W & RC Dak: 6 m2K/W
• Overal vloerverwarming (ook gehele zolder), hoh 15cm. Twee open verdelers op zolder en BG. BG: 64m2 met 6 groepen. 1e en zolder ook 65m2 met in totaal 7 groepen. HOH 15cm heb ik ingeschat op basis van de foto's en afmetingen van de ruimtes.
• Leiding van CV ketel naar open verdelers: 19/20mm diameter. Leidingen zelf in de vloer: 16mm.
• Bijna overal screens aan de buitenkant en overstek ramen zuid voor weren zon in de zomer.
• Momenteel CV ketel Intergas kombi kompact.
• Ruimte op zolder is beperkt. Op kamer waar CV ketel staat slaapt regelmatig iemand. Geluid in die kamer moet ’s nachts minimaal zijn.
• Dit jaar zonnepanelen uitgebreid, schat overschot van circa 500kWh in nu. Op termijn kunnen er beperkt panelen bij op platte dak.

Zie foto’s hieronder voor verduidelijking huidige situatie.
Woning op hoek. Uitbouw is op zuiden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZofpMEvVqKA4gi72nBFIaTC4_D0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJSghIxuNFV1VbGYpvbjcp7F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VK5dgk9kl6nzIjFAiIt7Nb8E0To=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJybU4DZgjBxCtRyGi06C2mU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IriFU_IxUAZNMD_vxOydASkXKXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6DpUF4U6HyMpOQe22Mj1fZy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnglJHiq58noLrvJ9pPWNaSN-JU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYs4IV313uMK6PbiPnHoHZko.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUv3-E00IormayUJTPWzDtRMUcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdK2dIqqvLR1FCnw5XA0VQoV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mZyUtRp24buJYouIkhZXsM5IPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQk80rHGCqUDB1mmGJs1LU6w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jE2UNMHEPIiAjBJNzTvAoxMIXCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ws1O9KvOQopP9eUlRNQKPcxh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHx9xM_hyuJW06TFd9kaNk0v0I8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WvMInFBPdNIGNlWbHSKFdH2z.jpg?f=user_large

Eerste denkrichting warmtepomp

• Panasonic monoblock van 5kW WH-MDC05H3E5 (https://www.aircon.panaso...eating-and-cooling-mdc-1/) op platte dak van uitbouw BG. Heb veel; gelezen in dit topic: Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1
• Deze uitbouw heeft 200mm kanaalplatenvloer met 12cm isolatie als dak. Zou voldoende moeten zijn om warmtepomp trillingvrij op te zetten.
• Leidingen monoblock WP via buitenmuur naar zolder en daar naar binnen en richting aansluiting vloerverwarming.
• Op onderstaande foto’s is in roze grof weg weer gegeven waar WP en leidingen zouden kunnen lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JCwFL-8CpUS6JbeGJaiOpoc9R8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3AylURuEpTKwZszs6nYCYEZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXl36yOmZQF6QWKSRFkb3WNzVkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/peLCNa3BnG7P4fnnIPP0CuUL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7omzvqbrruJ91lA_wHCuhS2h7uI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0u2uF3LRYH3Sy3a6PWDbKO6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-RXnqW-9wyddGIOwhF_xsnMY-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dAJiWahUyfRAWlRgUJUN2tZR.jpg?f=user_large

Overwegingen

Ik heb ook gedacht aan lucht/lucht airco maar ik denk dat verwarming via vloerverwarming comfortabeler is. Ik weet dat koeling via vloerverwarming beperkingen heeft maar in de hete weken 4 a 5 graden verkoeling is al voldoende. Verder is een pre dat ik geen binnenunits nodig heb met een l/w WP en de vloerverwarming die overal aanwezig is.
Verder wil ik SWW nu nog even uitstellen. Tenzij het echt veel handiger is dat nu direct te doen. Een WP boiler zou de cv ketel kunnen vervangen waarbij ik de in- en uitlaat van de CV ketel kan hergebruiken voor de WP boiler. Ivm krappe ruimte zou de WP boiler dan in het trapgat geplaatst kunnen worden.

Vragen:

Algemeen, wat zijn andere opties dan de Monoblock? Tips en andere overwegingen?
Vanaf beoogde locatie buitenunit zullen leidingen circa 5 meter omhoog gaan, dan 5 meter horizontaal naar andere kant kamer en circa 2 meter dalen naar aansluiting vloerverwarming. Zijn daar bijzonderheden voor van toepassing?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
als ik het goed begrijp wil jij je wp niet gebruiken voor het maken van warm tap water. dan zou ik denk ik de wp gewoon op de grond in de tuin bij het afdakje zetten,( tussen het raam en de schutting) met de leiding onder het huis door en bij de trap van de bg omhoog en hem daar aansluiten.

Als dat geen optie is zou ik denk ik een split unit overwegen, want een goed geisoleerde 26 of 32 mm leiding is serieus dik (mijn 32mm leiding is met isolatie 86mm) en 2 daarvan aan de gevel en zo door de kamers. zou ik niet willen. maar dat is een overweging die iedereen zelf moet maken, wellicht dat de WAF de tuin heeft geanaxeerd. ;)

• vandermark
twain4me schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:53:
als ik het goed begrijp wil jij je wp niet gebruiken voor het maken van warm tap water. dan zou ik denk ik de wp gewoon op de grond in de tuin bij het afdakje zetten,( tussen het raam en de schutting) met de leiding onder het huis door en bij de trap van de bg omhoog en hem daar aansluiten.

Als dat geen optie is zou ik denk ik een split unit overwegen, want een goed geisoleerde 26 of 32 mm leiding is serieus dik (mijn 32mm leiding is met isolatie 86mm) en 2 daarvan aan de gevel en zo door de kamers. zou ik niet willen. maar dat is een overweging die iedereen zelf moet maken, wellicht dat de WAF de tuin heeft geanaxeerd. ;)
Ja, dat heb ik ook overwogen: Buiten via de kruipruimte naar de verdeler toe op de BG. Dat zou dus ook goed kunnen? Is zeker te overwegen... Tx

• vandermark
Een tussenoplossing is wel op dak maar leidingen direct naar beneden en dan via kruipruimte naar binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18-XIbD6_gnYo2F5shpXVfrnbUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDkG2w0Ma2IwJFTdxNAV6vtv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dat kan ook, maar ook dan zou ik het anders doen en ze elders laten dalen :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPxdu8-DoFH5a4GrpabE-6SbGls=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W8l9fR1nrYsTDDCEOuYSXYmu.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
twain4me schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 20:08:
Dat kan ook, maar ook dan zou ik het anders doen en ze elders laten dalen :p
...
Dat is net een lastiger plek met buitenkraan en deuren in die hoek :X

Verder, is de 5kW voldoende? Goed geïsoleerd en niet heel groot huis dan moet de 5kW toch voldoende zijn? Zeker als ik hem niet inzet voor SWW. De gasketel heb ik ingesteld op max 35graden water en dat gaat prima, ook op de echt koude dagen.

Welke diameter leiding zal ik nemen vanaf de monoblock naar de verdeler op BG? Ik lees wel eens dat mensen daar dikke diameters voor nemen, maar waarom zou dat nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

@vandermark Waarom niet in dat dode hoekje op de grond bij de uitbouw? Kortere leidingen, minder kans op trillingen en minder geluidsoverlast voor de buurt door lage plaatsing

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Dat zou ook kunnen, neemt wel wat ruimte weg van een plek waar vaak een fiets staat...
Keuzes keuzes keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:52
De panasonic H generatie wordt vervangen door de J serie, in jouw geval zal ik de H serie laten voor wat het is en een J nemen of een ander merk.

Waarom maak je niet de stap naar volledig gasloos?
https://www.immotecshop24...l-Aquarea-LT-Generation-J
Past dit op de plek van de ketel?

• vandermark
Ramon_1984 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:57:
De panasonic H generatie wordt vervangen door de J serie, in jouw geval zal ik de H serie laten voor wat het is en een J nemen of een ander merk.

Waarom maak je niet de stap naar volledig gasloos?
https://www.immotecshop24...l-Aquarea-LT-Generation-J
Past dit op de plek van de ketel?
Goede van de J serie, dat zal hem dan inderdaad worden.

Het ruimtegebrek op zolder maakt dat ik voor nu het gedoe met een voorraadvat liever uitstel. 1e doel is de CV omzetten naar WP met koeling zomers. Als ik de ervaringen in Panasonic monoblock topic lees is dat vrij eenvoudige 1e stap die geen ruimte kost boven. Ook financieel interessant als ik zo eea lees met huidige subsidies.

Vragen die ik nog heb: is 5kW voldoende? 7kW is niet veel duurder maar die maakt iets meer geluid en kan wellicht ook minder ver terugmoduleren?
Welke leiding diameter zal ik gebruiken richting verdeler BG. Daar zal het dus richting twee verdelers gaan die een diameter hebben van 19/20mm. Gebruikelijke maten zijn 25 en 32mm. Bij 25mm heb ik minder dan de oppervlakte van 2 x 19/20mm leiding. Dan zou dus 32mm wellicht het beste zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door vandermark op 12-09-2020 10:31 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wat betreft diameter, bedenk hoeveel bochten en koppelingen je nodig hebt. Een koppeling zorgt voor een flinke reductie van de diameter, veel koppelingen kunnen een dramatisch effect hebben op je flow, zoals je in dit topic kan lezen. Waterdruk in nieuwbouwhuis erg laag - wat te doen?
Als je de buitenunit op de grond (op de plek van die fiets) zet heb je dus bijna geen leidingverliezen en de warmte zo snel mogelijk op de plek waar je het nodig hebt.

Alternatief is koperleiding met geperste koppelingen, duurder maar geen reductie in diameter bij bochten. (Al zorgt een bocht nog steeds voor extra leidingweerstand)

Had je ook aan kans op bevriezende buitenleidingen gedacht?

[ Voor 19% gewijzigd door ericplan op 12-09-2020 10:44 ]

A'dam PVOutput

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vandermark schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:04:
[...]

Ja, dat heb ik ook overwogen: Buiten via de kruipruimte naar de verdeler toe op de BG. Dat zou dus ook goed kunnen? Is zeker te overwegen... Tx
Dat zou betekenen dat de 19/20mm leiding van je verdeler op de BG naar de CV ruimte, van waar de leidingen lopen naar zolder en 1e etage de limiterende factor wordt.

De CV ruimte is de enige ruimte waar alle leidingen lopen naar de verdelers, het is zaak om in die CV ruimte binnen te komen met de grootste diameter leiding.

Tevens heb je dan een alternatief voor als de warmtepompboiler niet goed gaat passen.

Het is mij sowieso een raadsel hoe je de cv pijpen wilt hergebruiken, ik zie op het dak helemaal geen pijpjes?

[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 12-09-2020 10:49 ]

• vandermark
Ja, net even buiten gekeken en eigenlijk is dat ook een prima plek. Ook omdat op die stoep niemand komt behalve wij zelf: is einde van doodlopende straat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQx8S7EkDWKaxoysY9EcAmIPx1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D48A13Adx8eMvrJUMNdLXOBD.jpg?f=fotoalbum_large

• vandermark
Wolly schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:47:
[...]

Dat zou betekenen dat de 19/20mm leiding van je verdeler op de BG naar de CV ruimte, van waar de leidingen lopen naar zolder en 1e etage de limiterende factor wordt.

De CV ruimte is de enige ruimte waar alle leidingen lopen naar de verdelers, het is zaak om in die CV ruimte binnen te komen met de grootste diameter leiding.
Hmmm... Dat snap ik niet? Het is toch een lus met 19/20 mm leidingen die de twee verdelers verbindt? Op zolder is een T-stuk waar de CV-ketel nu aantakt. Als ik de weghaal en bij BG verdeler een T-stuk invoeg waar ik de WP laat aansluiten heb ik toch hetzelfde principe?

• Wolly
  • Niet online
vandermark schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:50:
[...]

Hmmm... Dat snap ik niet? Het is toch een lus met 19/20 mm leidingen die de twee verdelers verbindt? Op zolder is een T-stuk waar de CV-ketel nu aantakt. Als ik de weghaal en bij BG verdeler een T-stuk invoeg waar ik de WP laat aansluiten heb ik toch hetzelfde principe?
Ik ga ervan uit dat er vanaf de zolder 2 leidingen vertrekken naar de verdeler op de 1e en ook 2 leidingen naar de verdeler op de BG.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wolly schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:52:
[...]

Ik ga ervan uit dat er vanaf de zolder 2 leidingen vertrekken naar de verdeler op de 1e en ook 2 leidingen naar de verdeler op de BG.
Maar de meeste warmtevraag zit natuurlijk op de BG. Persoonlijk stook ik nooit op de slaapkamers, er is daar verwarming voor het geval dat. Buiten de woonvertrekken wordt er bij ons alleen gestookt in de badkamer. Denk dat dit voor meer gezinnen geldt.

A'dam PVOutput

• Wolly
  • Niet online
ericplan schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:56:
[...]

Maar de meeste warmtevraag zit natuurlijk op de BG. Persoonlijk stook ik nooit op de slaapkamers, er is daar verwarming voor het geval dat. Buiten de woonvertrekken wordt er bij ons alleen gestookt in de badkamer. Denk dat dit voor meer gezinnen geldt.
In dat geval is die leidingdiameter naar boven toe wellicht minder relevant voor jouw persoonlijke situatie. Blijf je wel zitten met het feit dat je hiermee eigenlijk al kiest voor een WPB voor SWW.

• vandermark
Wolly schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:52:
[...]

Uit CV ketel één leiding die snel splitst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCC9EUHeb7lwcE87c9VtqOlQAuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/farjKXd1adFj9tpyQNkGq0pb.jpg?f=fotoalbum_large
Wolly schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:59:
[...]

In dat geval is die leidingdiameter naar boven toe wellicht minder relevant voor jouw persoonlijke situatie. Blijf je wel zitten met het feit dat je hiermee eigenlijk al kiest voor een WPB voor SWW.
Klopt, maar gezien de ruimte verdeling op zolder is dat wel handigste. WP boiler kan later mooi de lucht in- en uitlaat van CV ketel gebruiken en eventueel Mechanische ventilatie warme luchtstroom.
ericplan schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:56:
[...]

Hier precies zo: Boven alles uit, enkel groep badkamer staat open.
In zomer al ik voor koeling wel alles open zetten boven.

[ Voor 42% gewijzigd door vandermark op 12-09-2020 11:04 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Is die verdeler op zolder voor de 1e en zolderverdieping?

A'dam PVOutput

• Wolly
  • Niet online
Je hebt het trouwens over warmtevraag, maar hoe zit het met de koeling op de etages?

Als ik jou was zou ik even een tekening maken met daarop de diameters die je kan nameten. Als ik naar die foto kijk zou er inderdaad een T koppeling zitten in je koof thv de 1e etage.

Je hebt geen verdeler op de 1e |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 12-09-2020 11:06 ]

• vandermark
ericplan schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:03:
Is die verdeler op zolder voor de 1e en zolderverdieping?
Ja, daar zitten de 7 groepen van 1E en Zolder op aangesloten. Verdeler beneden heeft 6 groepen voor BG.
Wolly schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:04:
Je hebt het trouwens over warmtevraag, maar hoe zit het met de koeling op de etages?

Als ik jou was zou ik even een tekening maken met daarop de diameters die je kan nameten. Als ik naar die foto kijk zou er inderdaad een T koppeling zitten in je koof thv de 1e etage.
Nee, zie hierboven.

[ Voor 42% gewijzigd door vandermark op 12-09-2020 11:05 ]

• Wolly
  • Niet online
vandermark schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:04:
[...]

Ja, daar zitten de 7 groepen van 1E en Zolder op aangesloten. Verdeler beneden heeft 6 groepen voor BG.
[...]

Nee, zie hierboven.
In dat geval moet plaatsing beneden ook wel kunnen 8)

• vandermark
Wolly schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:08:
[...]

In dat geval moet plaatsing beneden ook wel kunnen 8)
Gelukkig, want dat maakt eea via kruipruimte wel makkelijker.
Gezien ik alleen BG (65m2) en badkamer (7m2) verwarm mag ik er toch wel vanuit gaan dat de 5kW voldoende is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
vandermark schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:10:
[...]

Gelukkig, want dat maakt eea via kruipruimte wel makkelijker.
Gezien ik alleen BG (65m2) en badkamer (7m2) verwarm mag ik er toch wel vanuit gaan dat de 5kW voldoende is?
Gaat om je warmtewens, goed gebruik hier is de @koevlaas2 methode.
gasverbruik in m3 * 8 / 1650 = kW wp

• vandermark
Wolly schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:15:
[...]

[...]
Dan kom ik iets boven de 4kW uit, tx voor deze berekening uit de praktijk d:)b

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

In beide locaties zou ik je wel trillingsdrempers aanraden voor de warmtepomp. Zo'n hoek bijv. kan best de lage trillingsfrequentie versterken en doorgeven in je woonkamer.

Kan later eventueel ook toegevoegd worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Falcon op 12-09-2020 11:29 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• vandermark
Ik twijfel nog steeds of op het dak niet handiger is... Afhankelijk hoe ik de WP positioneer in de hoek zal die of (a) iets boven de vensterbank komen of (b) toch de fietsroute vanuit onze toegangspoort naar tuin/schuur beperken en dan bovendien 20cm op de stoep komen te staan.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

vandermark schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:36:
Ik twijfel nog steeds of op het dak niet handiger is... Afhankelijk hoe ik de WP positioneer in de hoek zal die of (a) iets boven de vensterbank komen of (b) toch de fietsroute vanuit onze toegangspoort naar tuin/schuur beperken en dan bovendien 20cm op de stoep komen te staan.
Denk je ook aan de isolatie en vorstbeveiliging van de leidingen en de warmtepomp zelf? Dat is op de grond een stuk eenvoudiger.

A'dam PVOutput

• vandermark
ericplan schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:38:
[...]

Denk je ook aan de isolatie en vorstbeveiliging van de leidingen en de warmtepomp zelf? Dat is op de grond een stuk eenvoudiger.
Hmmm, ik zat er aan te denken de waterleidingen naar de grond en in kruipruimte in een goed geisoleerde variant te nemen die dan 10cm dik is. Is dat voldoende voor de leidingen zelf?
Afbeeldingslocatie: https://www.heatplus.nl/alcindo_files/elipex20grondleiding20dubbel.jpg

Voor de WP zelf heb ik niet over nagedacht... Op dak heb ik wel voldoende ruimte in ieder geval. Wat maakt het daar lastiger en wat houdt de vorstbeveiliging in voor de WP zelf?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Een monoblock heeft CV-water in z’n systeem. Bij langdurige stroomuitval en vorst kan je warmtepomp bevriezen en kunnen er leidingen kapotgaan. Sommige mensen vullen hun CV met glycol (antivries), anderen gebruiken verwarmingslint en iets van een ups om het lint te voeden. Dat verwarmingslint zit dan om de leidingen buiten en op strategische plekken in je monobloc. In de hoek staat de warmtepomp meer beschut, en valt de stroom uit tijdens vorst pak je dat ding eenvoudig in. Er zijn ook mensen die niets doen omdat ze niet in Murphy geloven.

Overigens moet je sowieso iets aan vorstbeveiliging doen voor het geval de warmtepomp er de brui aangeeft tijdens een vorstperiode.

offtopic:
Ben zelf geen kenner, maar kwam dit tegen toen we op zoek waren naar een warmtepomp. Die is het niet geworden o.a. vanwege de VvE die geen toestemming wilde geven.

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 12-09-2020 12:33 ]

A'dam PVOutput

• twain4me

twain4me

vandermark schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:48:
Ja, net even buiten gekeken en eigenlijk is dat ook een prima plek. Ook omdat op die stoep niemand komt behalve wij zelf: is einde van doodlopende straat:

[Afbeelding]
let wel op dat het lastig is om aan de geldende geluidsnormen te voldoen gezien je wp dan op de erfgrens staat. en je weinig mogelijkheden hebt om de boel af te schermen. je moet maar net zoon buurman hebben als hier de beste man kon niet slapen van de wp.. beetje jammer dat die uit stond, het was de agregaat van een binnenvaartschip. Maar nee, hij wist zeker dat het mijn wp was blablablabla.. uiteindelijk laten zien dat er nieteens een aangesloten stroomkabel aanvast zat.. :+ keek hij ineens een beetje raar.
lang verhaal kort in het geval dat mijn wp in de voortuin had gestaan had hij vrij zeker metingen laten uitvoeren. en daar had ik net als jij nagenoeg niet kunnen voldoen aan de geluidseisen. dit doordat het meet punt vlak naast de WP is. Daarnaast moet je opletten hoe hoog je wp is en eventueel wordt met ombouw in het voorerfgebeid mag je maximaal 1 meter hoog bouwen zonder vergunning.

je kan als je de dimensionering van de wp zeker wil weten ook gewoon de warmteverlies/berekening bekijken die gemaakt moet zijn voor de vergunningsaanvraag van het huis ;) te bekijken in je eigen administratie en anders bij de gemeente

Qua leiding kan je ook nog Hep20 leiding overwegen, minder versmalling in de buis en te gebruiken met standaard knelkoppelingen.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Alternatieve plek is aan de andere kant van de uitbouw, in je eigen tuin bij de openslaande ramen? Nog steeds een korte route naar de verdeler door je kruipruimte. Met een omkasting hoeft dat niet lelijk te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door ericplan op 12-09-2020 14:09 ]

A'dam PVOutput

• vandermark
ericplan schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:08:
Alternatieve plek is aan de andere kant van de uitbouw, in je eigen tuin bij de openslaande ramen? Nog steeds een korte route naar de verdeler door je kruipruimte. Met een omkasting hoeft dat niet lelijk te zijn.
Nee, dat valt af. Optie zou aan de lange zijde uitbouw in de tuin kunnen maar dan komt die deels voor één van de ramen en dat vind ik jammer.
Ik denk toch dat op het dak het beste is: Is zwaar en stevig dak (200mm kanaalplatenvloer met 120mm isolatie) dus met juiste demping is geluid geen punt en ik heb daar genoeg ruimte. Nadeel is langere leiding naar de BG toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

vandermark schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:02:
[...]
Nee, dat valt af. Optie zou aan de lange zijde uitbouw in de tuin kunnen maar dan komt die deels voor één van de ramen en dat vind ik jammer.
Ik denk toch dat op het dak het beste is: Is zwaar en stevig dak (200mm kanaalplatenvloer met 120mm isolatie) dus met juiste demping is geluid geen punt en ik heb daar genoeg ruimte. Nadeel is langere leiding naar de BG toe.
Geluid voor jezelf zal waarschijnlijk het probleem niet zijn, geluid naar de buren des te eerder. Dat wordt niet beter als je de warmtepomp op een podium(je uitbouw) zet, integendeel. En wat betreft erfgrens heb je een lastige kavel. Strengere geluidseisen voor buitengeplaatste warmtepompen

[ Voor 17% gewijzigd door ericplan op 12-09-2020 16:26 ]

A'dam PVOutput

• vandermark
Dat is inderdaad zeker een belangrijk iets. Op het dak heb ik wel de ruimte om er een goede geluidsisolatie omheen te zetten/bouwen (met genoeg ruimte voor de luchtstromen).

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

vandermark schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:29:
Dat is inderdaad zeker een belangrijk iets. Op het dak heb ik wel de ruimte om er een goede geluidsisolatie omheen te zetten/bouwen (met genoeg ruimte voor de luchtstromen).
Genoeg ruimte betekent groot. Dan mag je oppassen dat het in de zin van de wet geen bouwwerk wordt, waarvoor een vergunning nodig is. Anders kan je alles alsnog weghalen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Die grens ligt inderdaad op 1 meter hoog, daar kom je met betonnen balken, dempers enzo snel aan. Zelfs zonder omkisting kom je boven de meter uit. Mooie link: https://www.wieringa-advo...p-vergunningsvrij-of-niet

[ Voor 28% gewijzigd door vandermark op 12-09-2020 17:04 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

In de tuin zelf kan je natuurlijk wel een klein stukje uitgraven, zodat je minder hoog komt. Is dat geen optie bij de lange kant van de uitbouw? Of in het onderste stuk van het kozijn een stuk matglas zetten?

[ Voor 18% gewijzigd door ericplan op 12-09-2020 17:18 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
Wolly schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:15:
[...]

[...]
sinds wanneer is dit een methode ipv een formule ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:55
Ik weet nog of het als specifiek voorbij is gekomen, maar de buitenunits zijn niet stil. Zet je ze op een dak of bevestig je ze aan een binnenmuur, dan is de kans aanwezig dat dat hoorbaar is (klankast effect). Dus als je ze op de grond kan zetten, dan zou ik daar zelf persoonlijk eerder voor kiezen.

Dat gezegd hebbende, de panasonic KIT-ADC07JE5 ziet er interessant uit.
Pagina: 1