WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
In Duitsland laten aanpassen en door corona iets later geleverd, maar nog steeds snel.
Nu ben ik aan het bekijken wat ik allemaal nodig heb voor de aansluiting en nu werd mij ergens anders verteld dat ik een terugslagklep/keerklep nodig heb bij de cv (zodat de CV geen bypass wordt).
Hier kan ik echter niets over vinden, ook niet in dit forum (wel gezocht).
Lijkt mij (zeker gezien de afstand tussen CV en WP) dat de radiatoren de flow krijgen daar anders de pomp van de CV rondgedraaid moet worden
Iemand hier een idee over of ervaringen mee?
Alvast bedankt.
gr. Paul
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Ik heb zoiets, en een gewone kogelkraan erin gezet. Maar die was eigenlijk helemaal niet nodig, de pomp van de cv loopt bij mij in ieder geval te zwaar om het water door te laten.pgeene schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:40:
Ik heb eindelijk mijn warmtepomp binnen gekregen (WH-MDC05F3E5 )
In Duitsland laten aanpassen en door corona iets later geleverd, maar nog steeds snel.
Nu ben ik aan het bekijken wat ik allemaal nodig heb voor de aansluiting en nu werd mij ergens anders verteld dat ik een terugslagklep/keerklep nodig heb bij de cv (zodat de CV geen bypass wordt).
Lijkt mij (zeker gezien de afstand tussen CV en WP) dat de radiatoren de flow krijgen daar anders de pomp van de CV rondgedraaid moet worden
Alvast bedankt.
gr. Paul
Sorry druk met van alles en nog wat en had de vraag niet teruggelezen. Je zult het niet geloven maar in het display geeft de pana ook 5,0 aan. Exact hetzelfde.t.oswald schreef op donderdag 16 april 2020 @ 00:11:
[...]
En wat gaf de pana In het display dan als opbrengst over de maand maart? Die vergelijking was de vraag toch?
Heb gelijk ook even naar april gekeken. Verbruik 69,08 en opgewekt 423,119 geeft 6,1 en wat geeft het scherm aan 5,5. Maar omdat de WP nu veel uit is kan ik mij voorstellen dat het moment van meten ook invloed heeft. Eind april opnieuw in dit theater.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Je bent nog niet helemaal duidelijk. De vraag was hoeveel opwekking de pana per maand aangeeft op het display en wat dan de COP wordt als je deelt door het extern gemeten verbruik.Me Albert schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:34:
[...]
Sorry druk met van alles en nog wat en had de vraag niet teruggelezen. Je zult het niet geloven maar in het display geeft de pana ook 5,0 aan. Exact hetzelfde.
Heb gelijk ook even naar april gekeken. Verbruik 69,08 en opgewekt 423,119 geeft 6,1 en wat geeft het scherm aan 5,5. Maar omdat de WP nu veel uit is kan ik mij voorstellen dat het moment van meten ook invloed heeft. Eind april opnieuw in dit theater.
Uit je antwoord begrijp ik dat je zegt dat de COP welke je pana meldt in het display precies klopt met je gemeten COP. Daarmee zou je de eerste hier zijn! Hypothese was dat de opwekking per maand correct wordt gegeven door de pana, maar het verbruik nergens op slaat, waardoor de gemelde COP ook volslagen onjuist is.
:strip_exif()/f/image/7cjYbUP1KeHaajr6yHV1zIfO.jpg?f=fotoalbum_large)
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Maar opgenomen heb ik 236 en het display geeft 133.
Lijken beiden dus voor geen meter te kloppen

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
De startpost geeft een goed overzicht, maar toch even ter controle was ik het volgende van plan:
1x 5x 2.5 mm2 als voeding (optie op drie-fasen houden)
1x 3x 2.5 mm2
1x aanvoer 32mm alupex
1x retour 32 mm alupex
2x UPT
1x 5x 0.75 mm2 oid voor thermostaat
Ik kan ze nu alvast leggen, of dus een mantelbuis voorzien waar ik het later doorheen haal. Dat laatste doe ik liever niet, want stel dat het niet lukt... Ik dacht eigenlijk aan twee van deze buizen te leggen onder de vloer door, onder de fundering door naar de plek waar de WP komt te staan. Idee hierachter is geen koppelingen of bochten te gebruiken en dus 1 gladde buis naar buiten. De ene gebruik ik voor de water aanvoer/retour, de andere voor alle electra.
Buiten wil ik een betonplaatje storten waar de buizen naar boven komen en de uitgang van de buis afwerken met een klein houten hokje/huisje oid voor de aansluitingen.
Volgens mij is je lijstje aardig compleet. Misschien handig om je voeding en data niet in dezelfde buis te laten lopen, voorkomt storingen. In de elektra is het gebruikelijk om voedende kabels en datakabels gescheiden te houden.
als er een HR-ketel in het circuit zit, dienen inderdaad twee terugslagkleppen gemonteerd worden.pgeene schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:40:
Ik heb eindelijk mijn warmtepomp binnen gekregen (WH-MDC05F3E5 )
Alvast bedankt.
gr. Paul
Ik heb twee van deze gemonteerd:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VLdB3C7mEomtbZoPmWcgeQKM.jpg?f=user_large)
Dit is een schommelklep. Veerbelaste kleppen zijn er ook, maar geven meer weerstand.
Er staat in oudere edities van https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1951604 wel meer over.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
:strip_exif()/f/image/dxYRqeOVAYOXCXEZ3VNvFzhi.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de registreerknop (middelste) gedrukt en daarna ingelogd op de Aquarea Smart Cloud. Daar blijf ik de volgende foutmelding krijgen:
Apparaat-ID of wachtwoord is niet juist. Zorg ervoor dat u de juiste apparaat-ID heeft geregistreerd dat op de adapter is vermeld en het juiste wachtwoord. Als u de juiste adapter-ID en wachtwoord heeft geregistreerd, controleer dan of de adapter verbinding heeft met het netwerk. Als u met de oplossingen hierboven het probleem niet oplost, reset de adapter en controleer opnieuw. (1005-1400)
Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?
Ik had zelf een hoop problemen met dat ding.Dookiy schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:11:
Heb nu een tijdje de warmtepomp in gebruik en wilde de CZ-TAW1 installeren. Lampjes branden correct
[Afbeelding]
Op de registreerknop (middelste) gedrukt en daarna ingelogd op de Aquarea Smart Cloud. Daar blijf ik de volgende foutmelding krijgen:
Apparaat-ID of wachtwoord is niet juist. Zorg ervoor dat u de juiste apparaat-ID heeft geregistreerd dat op de adapter is vermeld en het juiste wachtwoord. Als u de juiste adapter-ID en wachtwoord heeft geregistreerd, controleer dan of de adapter verbinding heeft met het netwerk. Als u met de oplossingen hierboven het probleem niet oplost, reset de adapter en controleer opnieuw. (1005-1400)
Uiteindelijk bleek ik een wachtwoord te gebruiken dat te moeilijk was voor dat systeem.
Standaard gebruik ik vreemde tekens zoals @, #, % enz, en dat accepteerde hij dus niet ( vreemde was wel dat het ene deel het wel accepteerde, en het andere deel niet ).
Helaas, dat kan het niet zijn, ook als ik een simpel wachtwoord invoer (6 lower case letters) doet ie het niet.annespruit1980 schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:30:
[...]
Ik had zelf een hoop problemen met dat ding.
Uiteindelijk bleek ik een wachtwoord te gebruiken dat te moeilijk was voor dat systeem.
Standaard gebruik ik vreemde tekens zoals @, #, % enz, en dat accepteerde hij dus niet ( vreemde was wel dat het ene deel het wel accepteerde, en het andere deel niet ).
Als het je lukt zou ik proberen vaste buis (pvc-riool) te leggen. Daar kun je vrijwel alles nog doorheen steken. Ik heb zowel PVC als zo'n rode mantelbuis die je linkte onder de vloer gelegd. Naderhand leiding trekken door de PVC was veel makkelijker dan door die mantelbuis. (behalve als je veel bochten hebt natuurlijk). Vergis je niet in de flexibiliteit van de 32mm alupex. Die is namelijk niet echt flexibeldeWit schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:36:
Ik kan ze nu alvast leggen, of dus een mantelbuis voorzien waar ik het later doorheen haal. Dat laatste doe ik liever niet, want stel dat het niet lukt... Ik dacht eigenlijk aan twee van deze buizen te leggen onder de vloer door, onder de fundering door naar de plek waar de WP komt te staan.
All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV
Vrijdagavond besteld, vanmorgen bevestiging en zojuist verzonden.
Hij heeft sinds kort een eigen webshop: https://shop.rjtec.eu/de/
Heb nu een spedition nummer, maar moet nog even kijken wat ik daar mee moet doen. Hopelijk vrijdag geleverd, kan die dit (lang) weekend al gaan (test)draaien.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Een dag wachten meen ik begrepen te hebben van eerdere wanhopers.Dookiy schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:11:
Heb nu een tijdje de warmtepomp in gebruik en wilde de CZ-TAW1 installeren. Lampjes branden correct
[Afbeelding]
Robert = RJTECalaintje schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:46:
Robert is wel lekker snel bij RJTEC.
Vrijdagavond besteld, vanmorgen bevestiging en zojuist verzonden.
Hij heeft sinds kort een eigen webshop: https://shop.rjtec.eu/de/
Heb nu een spedition nummer, maar moet nog even kijken wat ik daar mee moet doen. Hopelijk vrijdag geleverd, kan die dit (lang) weekend al gaan (test)draaien.
Zoals altijd alles goed bekijken, en elke kras deuk of scheur in het karton op laten schrijven. Ik heb hier een kleine deuk in een paneel (eigenlijk niet zichtbaar als beschadeging in het karton)
En dat is een beetje een lang verhaal aan het worden, helaas doordat ik niets had gezien geen melding gemaakt bij de chaufeur. (was het eerste waar Robert naar vroeg) ik ben benieuwd naar de vedere afhandeling.
Jep dit heeft die in een mailtje er nog expliciet achteraan gestuurd.
Krijg je nog iets van een tracking?
Want dat nummer wat ik heb kan ik nergens gebruiken....
Of wordt dit zo'n gevalletje: belletje, we zijn er, denken we, maar waar is het nou?
haha, dat komt vast door mij dan[messssage=62152326,noline]alaintje schreef op maandag 20 april 2020 @ 18:48[/message]:
[...]
Jep dit heeft die in een mailtje er nog expliciet achteraan gestuurd.
Krijg je nog iets van een tracking?
Want dat nummer wat ik heb kan ik nergens gebruiken....
Of wordt dit zo'n gevalletje: belletje, we zijn er, denken we, maar waar is het nou?
Ik had een dergelijk nummer helemaal niet, bij mij belde de vervoerder ineens dat ze morgen wilde komen.
Was wel een verrassing ik moest nog even een fundering maken
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 20-04-2020 18:56 ]
Ik ben al een tijd in het bezit van een Panasonic 16kw t-cap monoblock warmtepomp. Deze bevalt heel goed en ik stuur deze zelf aan via mijn (Loxone) domotica systeem. Hij verwarmt de buffer (1000 liters) en boiler (500 liter) met friswaterstation.
Afgelopen winter heb ik een Panasonic 9 kw monoblock (geen t-cap) voor mijn ouders aangeschaft en geïnstalleerd. Mijn ouders hebben in het hele huis Jaga’s. Ook heb ik er een 300 liter boiler aangeknoopt (met friswaterstation) met de originele Panasonic driewegklep en sensor.
De warmtepomp heeft het afgelopen winter prima gedaan en het huis van mijn ouders prima warm gehouden. Het enige is dat de boiler rare capriolen uithaalt. Ik heb hem ingesteld op 49 graden met een 5 graden differentiatie. Hij zou dus bij 44 graden weer moeten aanspringen. Het viel mij al een tijd op dat hij dat niet doet. Soms staat hij op 39 en is de douche dus lauw. Wat mij van de winter ook opviel is dat hij tijdens het verwarmen van de boiler (boiler was dan rond de 40 graden) dat hij 1 kWh verbruikte en 2 kWh opwekte. Het verwarmen van de boiler duurt dan ook meer dan twee uur (ik heb de maximale opwarmtijd dus al moeten verhogen). Heeft iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn?
Ik stuur mijn eigen warmtepomp door mijn domotica systeem dus weet niet hoe het Panasonic systeem precies zou moeten werken ..
Alvast bedankt!
Edit: ik heb zojuist de maximale pompcapaciteit aangepast naar 23 liter / min (stond op 19). Helaas is het nu (20 minuten na opstarten) nog steeds:
Verbruik: 1.0kW
Opwekking: 2.0kW
Cop: 2.00
Het vat staat op 40 graden en moet dus naar de 49 graden .. Hij gebruikt dus bij lange na niet het vermogen dat hij heeft?
Wat extra info: aansluiting van warmtepomp naar Panasonic driewegklep is DN32 (20 meter). Van driewegklep naar boiler is 28mm (1 meter). Aansluiting naar cv vanaf driewegklep is 22mm.
Iemand enig idee?
[ Voor 15% gewijzigd door BenH op 21-04-2020 08:14 ]
Uiteraard ook met 1wire en 2x S0 aansluiting onboard.
Prijs:
PCB compleet 15 euro
Kabel 1 meter 10 euro (dit is een zelfde kabel als de originele die bij de CZ-TAW1 geleverd wordt)
Verzending 5 euro
De oudere versie (met losse Wemos d1 mini) heb ik ook nog liggen. Zelfde prijs.
:strip_exif()/f/image/UlyACzFxJEi5sQ2BdQMOdLFQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de Heishamon v3 zou gaan gebruiken kan ik dan nog gebruik maken van mijn CZ TAW?thehog schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:56:
Heishamon v3 is binnen! 30 stuks om uit te leveren! Deze pcb is dus voorzien van een onboard ESP8266ex chip (en dus geen losse wemos meer). Ook kan je hier gebruik maken van een externe antenna mocht dat nodig zijn. Daarvoor moet je nog wel een u.fl connector op aangegeven plaats solderen en een 0 Ohm resistor 90 graden draaien (opnieuw solderen). Hoewel ontvangst van de onboard antenna echt niet slecht is heb je hiermee dus een optie om er een externe antenna aan te sluiten voor net iets beter ontvangst.
Prijs:
PCB compleet 15 euro
Kabel 1 meter 10 euro (dit is een zelfde kabel als de originele die bij de CZ-TAW1 geleverd wordt)
Verzending 5 euro
[Afbeelding]
Vind het wel makkelijk om via het Aquarea Service Cloud de pana aan te sturen.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Ja dat kan. Hij moet dan op de CN-NMODE connector aangesloten worden op warmtepomp ipv de CN-CNT (daar zit dan de CZ-TAW al op). En je zet dan heishamon in read-only en kan je dus geen opdrachten versturen vanuit heishamon.JoKo schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:23:
[...]
Als ik de Heishamon v3 zou gaan gebruiken kan ik dan nog gebruik maken van mijn CZ TAW?
Vind het wel makkelijk om via het Aquarea Service Cloud de pana aan te sturen.
De kabel moet je dan zelf maken omdat de CN-NMODE connector een andere type is. Die heb ik niet helaas.
[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 21-04-2020 16:47 ]
Jezelf qouten mag best wel heel soms.twain4me schreef op maandag 20 april 2020 @ 18:00:
[...]
Robert = RJTEC
Zoals altijd alles goed bekijken, en elke kras deuk of scheur in het karton op laten schrijven. Ik heb hier een kleine deuk in een paneel (eigenlijk niet zichtbaar als beschadeging in het karton)
En dat is een beetje een lang verhaal aan het worden, helaas doordat ik niets had gezien geen melding gemaakt bij de chaufeur. (was het eerste waar Robert naar vroeg) ik ben benieuwd naar de vedere afhandeling.

(Helaas geen aandelen, kan wel eens heel groot gaan worden.
Staat op temperatuur direct, 5 graden.Ta en Tr zijn nu 22. ruimte is 26, buiten 14 graden.
Compressor blijft op 0 Hz?
Net even uitgeschakeld, dan via gebruikers interface aangezet, lijkt ook niet te helpen...
In het basisscherm dien je ook de stand op koelen te zetten he.Cees-JanH schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:45:
Zit al even te knoeien, maar krijg de Pana (5 kw mono)niet aan het koelen.
Staat op temperatuur direct, 5 graden.Ta en Tr zijn nu 22. ruimte is 26, buiten 14 graden.
Net even uitgeschakeld, dan via gebruikers interface aangezet, lijkt ook niet te helpen...
Dus: knop naar links, dan zie je vierkant om de linkse kolom; dan naar beneden : koel icoon (ijskristal)
:strip_exif()/f/image/kew02z4rtml1PTaJex0sS1v5.jpg?f=fotoalbum_large)
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos
Cees-JanH schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:45:
[ Voor 14% gewijzigd door t.oswald op 23-04-2020 10:45 ]
Of wellicht nog eenvoudiger @Knielen , staat hij op het display wel op koelen in plaats van verwarmen? (Linker icoontje in het display)Cees-JanH schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:45:
Sorry zie nu pas dat dit al is beantwoord door @Crazy-
Erg trage reactie....maar waarom? Echt geen idee.
Er zijn eigenljik twee opties:picardo schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:47:
Ik heb al aardig wat gelezen .. Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk wanneer wel of geen buffervat nodig is .. Dus wanneer heb je een buffervat nodig en wanneer niet … Ik heb ongeveer 40m2 vloerverwarming met pomp momenteel en boven radiatoren waarvan de meeste uit staan .. 3 van het slot . en 1 vol open (badkamer) ...
- of je hebt hem nodig om je systeeminhoud te vergroten (meer water in je hele CV dus) zodat de WP meer water heeft om rond te pompen en het dus langer duurt dat de retour te warm wordt (zodat de WP gaat pendelen). Je sluit hem dan alleen op de retour aan (die loopt er dus dan doorheen).
- of je hebt hem nodig als je meerdere zones afzonderlijk wilt bedienen. Dan sluit je hem als echte (opensysteem) buffer aan
Bij het eerste punt is wel ergens beschreven bij welke systeeminhoud je een buffer nodig hebt maar ik zou zeggen, als je geen buffer nodig hebt vanwege 2e punt, schaf hem dan niet aan. Als dan blijk dat door te weinig water in je systeem je WP gaat pendelen, kan je altijd nog (volgens punt 1) de buffer achteraf toevoegen.
Ik heb werkelijk een gigantische hekel aan al die BSP maten, want ik lijk het iedere keer fout te hebben.
Ik ga het aansluiten op een 28mm buis (eerste stuk waarschijnlijk flexibel).
Welke overgangskoppeling heb ik dan nodig om op R 1 1/4 aan te sluiten?
Heb je evt ook een link met een voorbeeld voor me?
https://www.heima24.de/sh...tailcall&artnr=GFMR07I06A
https://www.heima24.de/sh...tailcall&artnr=GFMWIA0606
https://www.sani-flex.de/trinkwasserschlauch-dn19/a-73/
[ Voor 15% gewijzigd door JoKo op 26-04-2020 15:34 ]
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Achter de garage heb ik een ruimte van 110cm breed. In de design manual (p.91) wordt een vrije ruimte van 100cm geadviseerd en 10cm van de muur. De Panasonic is zelf 32cm breed.
Dit geeft een vrije ruimte van 68cm ipv 100cm voor de Panasonic. Is dit een groot probleem? Hij zal dan blazen tegen een schutting, met er achter een brandgang.
Die laatste twee passen niet op elkaar, 1" op 3/4
En ietsje beter (maar niet verplicht hoor) is een knie/bocht in de 1 1/4 maat te nemen en dan een verloop naar 1", maar dat is de kers op de taart.
Een bocht is altijd al een restrictie in flow, en direct na een pomp is dit effect nog wat groter; een bocht in een grotere maat is een mindere restrictie (en dat tikt behoorlijk aan, cirkel 25mm geeft oppervlakte: 490mm2 en 32mm geeft oppervlakte 800mm2. Oftewel 61% meer oppervlakte).
Met 1,0-1,5m3/h heb je al een redelijk hoog debiet in de 28mm leidingen, laat staan een 19mm inwendige slang. Je stroomsnelheid gaat behoorlijk omhoog, dus je hebt kans dat je dit gaat horen als je dichtbij staat.
Ik ga zelf* van de 1 1/4 naar 1" rechtdoor en dan naar flexibel 28mm hep2o en ga dan vervolgens in een aantal grote bochten door tot ik binnen op mijn 28mm staal uit komt.
met de 28mm hep2o ben ik eigenlijk niet tevreden. Maar dit is de grootste maat welke ik kan gebruiken zonder speciaal gereedschap te kopen.
*vrijdag weer verder, knelkopplingen waren nog niet binnen om op het staal te knellen, dus kon niet verder.
scroll even vanuit hier terug om te lezen waarom je wellicht beter een 5 of een 9 kW kunt nemen.SJB schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:05:
Ik ben van plan een Panasonic monoblock 7kW aan te schaffen. De meest praktische plaats om deze neer te zetten is achter mijn garage, zodat ik makkelijk leidingen via de garage en onder de oprit door naar huis kan leggen.
Achter de garage heb ik een ruimte van 110cm breed. In de design manual (p.91) wordt een vrije ruimte van 100cm geadviseerd en 10cm van de muur. De Panasonic is zelf 32cm breed.
Dit geeft een vrije ruimte van 68cm ipv 100cm voor de Panasonic. Is dit een groot probleem? Hij zal dan blazen tegen een schutting, met er achter een brandgang.
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help
Begrijp ik het van boven dan zo goed?
intake 30cm - pana 35cm - 25 cm out?
De 25cm out is zeer krap denk ik.
30 cm van boven voor de intake zou nog wel kunnen, mits de volledige breedte wel beschikbaar is.
De outtake zou je wellicht wat moeten behelpen met een schuin stuk naar boven?
Ik weet niet of er mensen hem hier zo dicht tegen de schutting aan hebben staan?
[ Voor 29% gewijzigd door alaintje op 26-04-2020 21:16 ]
1. 10cm ruimte tot Pana (zoals in de manual)
2. Panasonic Mono (diepte: 32cm)
3. Overige ruimte tot schutting: 68cm
De 68cm is dan de beschikbare ruimte aan de voorkant bij de fan. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft wat de impact is (mindere performance, meer geluid, of weinig impact).
Ik heb een groot deel van dit topic gelezen en zie meerdere kanten voor de 5kW, maar ook voor de 7kW. In mijn situatie verwacht ik dat het op de echt koude dagen te weinig gaat zijn.. Ik begrijp ook dat je het 3kW element er ook niet zomaar bij kunt optellen, want dan zou het altijd genoeg zijn.
duh, electrons are life
Kan het zijn dat CV prioriteit heeft voor een x-aantal uur en dat je dat tijdslimitiet in de intstellingen moet aanpassen? COP 2 zou ook kunnen duiden op dat de temperatuursensoren moeten worden gecalibreerd. (COP formule is Shit in = Shit out...). Weet je ook zeker dat de flow niet een obstructie heeft naar het vat?BenH schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:57:
Beste mede-warmtepomp bezitters,
Ik ben al een tijd in het bezit van een Panasonic 16kw t-cap monoblock warmtepomp. Deze bevalt heel goed en ik stuur deze zelf aan via mijn (Loxone) domotica systeem. Hij verwarmt de buffer (1000 liters) en boiler (500 liter) met friswaterstation.
Afgelopen winter heb ik een Panasonic 9 kw monoblock (geen t-cap) voor mijn ouders aangeschaft en geïnstalleerd. Mijn ouders hebben in het hele huis Jaga’s. Ook heb ik er een 300 liter boiler aangeknoopt (met friswaterstation) met de originele Panasonic driewegklep en sensor.
De warmtepomp heeft het afgelopen winter prima gedaan en het huis van mijn ouders prima warm gehouden. Het enige is dat de boiler rare capriolen uithaalt. Ik heb hem ingesteld op 49 graden met een 5 graden differentiatie. Hij zou dus bij 44 graden weer moeten aanspringen. Het viel mij al een tijd op dat hij dat niet doet. Soms staat hij op 39 en is de douche dus lauw. Wat mij van de winter ook opviel is dat hij tijdens het verwarmen van de boiler (boiler was dan rond de 40 graden) dat hij 1 kWh verbruikte en 2 kWh opwekte. Het verwarmen van de boiler duurt dan ook meer dan twee uur (ik heb de maximale opwarmtijd dus al moeten verhogen). Heeft iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn?
Ik stuur mijn eigen warmtepomp door mijn domotica systeem dus weet niet hoe het Panasonic systeem precies zou moeten werken ..
Alvast bedankt!
Edit: ik heb zojuist de maximale pompcapaciteit aangepast naar 23 liter / min (stond op 19). Helaas is het nu (20 minuten na opstarten) nog steeds:
Verbruik: 1.0kW
Opwekking: 2.0kW
Cop: 2.00
Het vat staat op 40 graden en moet dus naar de 49 graden .. Hij gebruikt dus bij lange na niet het vermogen dat hij heeft?
Wat extra info: aansluiting van warmtepomp naar Panasonic driewegklep is DN32 (20 meter). Van driewegklep naar boiler is 28mm (1 meter). Aansluiting naar cv vanaf driewegklep is 22mm.
Iemand enig idee?
Welke versie draai je? Ergens tussen 0.5 en 0.6 heb ik wat code toegevoegd voor wifi stabiliteit en auto reboot als wifi te lang weg is.javaboon schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:58:
Hebben meer mensen last van verlies van connectie van de heishamon als de wifi even wegvalt? Ik moet daarna de WP powercylcen om de Heisha weer online te krijgen.
Even updaten vanaf https://github.com/Egyras/HeishaMon/tree/master/binaries
[ Voor 96% gewijzigd door thehog op 27-04-2020 13:23 ]
Zou een rooster oid in de schuting maken zodat hij het beter kwijt kan.SJB schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:05:
Ik ben van plan een Panasonic monoblock 7kW aan te schaffen. De meest praktische plaats om deze neer te zetten is achter mijn garage, zodat ik makkelijk leidingen via de garage en onder de oprit door naar huis kan leggen.
Is wel erg koude lucht als er mensen langs lopen kunnen wel schrikken ,...
Maar wss geen last van hangjeugd :-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Tijdslimiet lijkt me niet? Ik gebruik de standaard boiler-regeling van Panasonic dus die zou het boiler vat ten alle tijden voorrang moeten geven lijkt me ..josvandekoffie schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:00:
[...]
Kan het zijn dat CV prioriteit heeft voor een x-aantal uur en dat je dat tijdslimitiet in de intstellingen moet aanpassen? COP 2 zou ook kunnen duiden op dat de temperatuursensoren moeten worden gecalibreerd. (COP formule is Shit in = Shit out...). Weet je ook zeker dat de flow niet een obstructie heeft naar het vat?
Temperaturen sensoren calibreren lijkt me niet echt het probleem: het vat koelt 'netjes" af na een douche. Het opwarmen gaat met max 1 - 1.2 KW dus het opwarmen van het vat duurt zomaar 1 - 2 uur (van 40 -> 49). Lijkt me niet dat calibratie hier iets aan gaat veranderen?
De flow naar het vat lijkt geen probleem. Het vat zit praktisch naast de driewegklep waar ook de aansluiting van de cv te vinden is. De cv werkt zonder problemen. Zou er nog een verschil kunnen zitten in de aansluiting van de driewegklep? (Al lijkt mij dat ook sterk want als ik hem zou omdraaien dan heeft de cv de "beperking").
In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Heb ook nog even overlegd met @koevlaas2 en die gaf aan:
- check wat de delta-t van het cv deel is omdat die misschien ook word gebruikt voor het opwarmen van de boiler
- verhoog de flow (heb ik al van 19 -> 23 l/m gedaan maar nog geen verschil)
- wellicht weet @reneeke1970 meer?
Sinds gisteren 0.6. Goed om te weten dat er wat op dat vlak is veranderd.thehog schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:21:
[...]
Welke versie draai je? Ergens tussen 0.5 en 0.6 heb ik wat code toegevoegd voor wifi stabiliteit en auto reboot als wifi te lang weg is.
duh, electrons are life
Dank u! Die feature is erg handig, aangezien hij heel af en toe wegvalt en daarna niet meer bereikbaar is, wat je uiteraard niet ziet totdat de verwarming uit blijft op een moment dat je dat niet verwacht.thehog schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:21:
[...]
Welke versie draai je? Ergens tussen 0.5 en 0.6 heb ik wat code toegevoegd voor wifi stabiliteit en auto reboot als wifi te lang weg is.
Wel onhandig dat hij niet als release in de github staat. Dat is de plek waar je als zoekt naar de meest recente firmware en dat de readme nog altijd 0.5b aangeeft. Vandaar dat ik deze update niet gezien heb.
[ Voor 6% gewijzigd door Ep Woody op 28-04-2020 10:40 ]
Hoe kan ik een bestelling bij je plaatsen?thehog schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:56:
Heishamon v3 is binnen! 30 stuks om uit te leveren! Deze pcb is dus voorzien van een onboard ESP8266ex chip (en dus geen losse wemos meer). Ook kan je hier gebruik maken van een externe antenna mocht dat nodig zijn. Daarvoor moet je nog wel een u.fl connector op aangegeven plaats solderen en een 0 Ohm resistor 90 graden draaien (opnieuw solderen). Hoewel ontvangst van de onboard antenna echt niet slecht is heb je hiermee dus een optie om er een externe antenna aan te sluiten voor net iets beter ontvangst.
Prijs:
PCB compleet 15 euro
Verzending 5 euro
[Afbeelding]
Readme heb ik pull request voor gemaakt. Had ik nog niet gezien.Ep Woody schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:40:
[...]
Wel onhandig dat hij niet als release in de github staat. Dat is de plek waar je als zoekt naar de meest recente firmware en dat de readme nog altijd 0.5b aangeeft. Vandaar dat ik deze update niet gezien heb.
Releases begrijp de github pagina eigenaar niet helemaal. Heb ik maar opgegeven om het hem uit te leggen
Ik heb hem aangepast naar mijn situatie en het werkt.
Mijn Panasonic (lees HeishaMon) leest ook Panasonic Heat_Energy_Consumption en Panasonic Heat_Energy_Production uit, die zou ik kunnen samenvoegen met de DHW's.
Kan dit ook in onderstaande script?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
| ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- /home/pi/domoticz/scripts/lua/script_device_calculate_cop.lua ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- This script collects the values below from a m-bus kamstrup and -- a youless (or other device that shows consumed energy and power from the WP) -- -- It then calculates the COP by dividing Produced Energy with Consumed Energy and calculated COP by formula -- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- Written by AUijtdehaag 2017 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- V0.1 Initial versions ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- Domoticz IDX and names of the needed devices ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- System settings local WPConsumedDeviceName = "Panasonic DHW_Energy_Consumption" -- Device Name of the Consumed energy from WP local WPProducedDeviceName = "Panasonic DHW_Energy_Production" -- Device Name of the Produced energy from WP local WPCopIDX = 6362 -- IDX of the dummy device that shows COP local WPCopDeviceName = "Panasonic COP" -- Device Name of the dummy device that shows COP local WPDeltaTDeviceName = "Panasonic Tdiff" -- Device Name of the DeltaT temperature local WPFlowDeviceName = "Panasonic pomp" -- Device Name of the Flow local WPCopBerekendIDX = 6367 -- IDX of the dummy device that shows COP_Berekend by formula local WPCopBerekendDeviceName = "COP tapwater" -- Device Name of the dummy device that shows COP_Berekend by formula ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- Require parameters ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- None ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- Script parameters ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- WPProduced = 0 WPConsumed = 0 WPPowerConsumption = 0 WPEnergyConsumption = 0 WPFlow = 0 WPDeltaT = 0 WPCop = 0 WPCopBerekend = 0 Debug = "NO" -- Turn debugging on ("YES") or off ("NO") ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- Lua Functions ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- Update to domoticz function update(device, id, value, index) commandArray[index] = {['UpdateDevice'] = id .. "|0|" .. value} end ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- CommandArray ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- commandArray = {} if devicechanged[WPProducedDeviceName] then -- Read values and calculate COP and COP_Berekend from formula COP= L/s * 4.2 * DeltaT WPProduced = tonumber(otherdevices_svalues[WPProducedDeviceName]) WPConsumed = tonumber(otherdevices_svalues[WPConsumedDeviceName]) WPCop = WPProduced / WPConsumed WPFlow = tonumber(otherdevices_svalues[WPFlowDeviceName]) WPDeltaT = tonumber(otherdevices_svalues[WPDeltaTDeviceName]) WPCopBerekend = (WPFlow / 60) * 4.2 * WPDeltaT if Debug=="YES" then print("Lua Calculate WPCop: WPproduced " .. WPProduced .. " Watt") print("Lua Calculate WPCop: WPConsumed " .. WPConsumed .. " Watt") print("Lua Calculate WPCop: WPFlow " .. WPFlow .. " L/min") print("Lua Calculate WPCop: WPDeltaT " .. WPDeltaT .. " C") print("Lua Calculate WPCop: WPCop " .. WPCop .. " W/W") print("Lua Calculate WPCop: WPCopBerekend " .. WPCopBerekend .. " W/W") end -- Create array with values to update to domoticz local count = 0 if WPCopIDX ~=0 then count= count +1 update(WPCopDeviceName, WPCopIDX, WPCop, count) end if WPCopBerekendIDX ~=0 then count= count +1 update(WPCopBerekendDeviceName, WPCopBerekendIDX, WPCopBerekend, count) end end return commandArray |
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
In het script gebruik ik nu de DHW_Energy waarden. De Heat_Energy waarden wil ik samenvoegen, dat zou vast apart met weer een Dummy kunnen, maar zou graag zien dat het in het script opgenomen wordt.Knielen schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:25:
@BazemanKM Als jij deze getallen gewoon in Domoticz beschikbaar hebt kan dat. Je bent niet verplicht om de getallen van een Kamstrup te gebruiken. Maar als het al werkt snap ik niet zo goed wat je precies zou willen veranderen.
Ik hoef geen aparte COP berekening voor DHW en Heat.
Aah zo, misschien dat ik te simpel denk, maar kan het niet op de volgende manier?BazemanKM schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:30:
[...]
In het script gebruik ik nu de DHW_Energy waarden. De Heat_Energy waarden wil ik samenvoegen, dat zou vast apart met weer een Dummy kunnen, maar zou graag zien dat het in het script opgenomen wordt.
Ik hoef geen aparte COP berekening voor DHW en Heat.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
| ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- /home/pi/domoticz/scripts/lua/script_device_calculate_cop.lua ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- This script collects the values below from a m-bus kamstrup and -- a youless (or other device that shows consumed energy and power from the WP) -- -- It then calculates the COP by dividing Produced Energy with Consumed Energy and calculated COP by formula -- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- Written by AUijtdehaag 2017 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- V0.1 Initial versions ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- Domoticz IDX and names of the needed devices ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- System settings local WPConsumedDeviceNameDHW = "Panasonic DHW_Energy_Consumption" -- Device Name of the Consumed energy from WP local WPProducedDeviceNameDHW = "Panasonic DHW_Energy_Production" -- Device Name of the Produced energy from WP local WPConsumedDeviceNameHeat = "Panasonic Heat_Energy_Consumption" -- Device Name of the Consumed energy from WP local WPProducedDeviceNameHeat = "Panasonic Heat_Energy_Production" -- Device Name of the Produced energy from WP local WPCopIDX = 6362 -- IDX of the dummy device that shows COP local WPCopDeviceName = "Panasonic COP" -- Device Name of the dummy device that shows COP local WPDeltaTDeviceName = "Panasonic Tdiff" -- Device Name of the DeltaT temperature local WPFlowDeviceName = "Panasonic pomp" -- Device Name of the Flow local WPCopBerekendIDX = 6367 -- IDX of the dummy device that shows COP_Berekend by formula local WPCopBerekendDeviceName = "COP tapwater" -- Device Name of the dummy device that shows COP_Berekend by formula ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- Require parameters ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- None ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- Script parameters ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- WPProduced = 0 WPConsumed = 0 WPPowerConsumption = 0 WPEnergyConsumption = 0 WPFlow = 0 WPDeltaT = 0 WPCop = 0 WPCopBerekend = 0 Debug = "NO" -- Turn debugging on ("YES") or off ("NO") ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- Lua Functions ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- Update to domoticz function update(device, id, value, index) commandArray[index] = {['UpdateDevice'] = id .. "|0|" .. value} end ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- CommandArray ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- commandArray = {} if devicechanged[WPProducedDeviceName] then -- Read values and calculate COP and COP_Berekend from formula COP= L/s * 4.2 * DeltaT WPProduced = (tonumber(otherdevices_svalues[WPProducedDeviceNameDHW]) + tonumber(otherdevices_svalues[WPProducedDeviceNameHeat])) WPConsumed = (tonumber(otherdevices_svalues[WPConsumedDeviceNameDHW]) + tonumber(otherdevices_svalues[WPConsumedDeviceNameHeat])) WPCop = WPProduced / WPConsumed WPFlow = tonumber(otherdevices_svalues[WPFlowDeviceName]) WPDeltaT = tonumber(otherdevices_svalues[WPDeltaTDeviceName]) WPCopBerekend = (WPFlow / 60) * 4.2 * WPDeltaT if Debug=="YES" then print("Lua Calculate WPCop: WPproduced " .. WPProduced .. " Watt") print("Lua Calculate WPCop: WPConsumed " .. WPConsumed .. " Watt") print("Lua Calculate WPCop: WPFlow " .. WPFlow .. " L/min") print("Lua Calculate WPCop: WPDeltaT " .. WPDeltaT .. " C") print("Lua Calculate WPCop: WPCop " .. WPCop .. " W/W") print("Lua Calculate WPCop: WPCopBerekend " .. WPCopBerekend .. " W/W") end -- Create array with values to update to domoticz local count = 0 if WPCopIDX ~=0 then count= count +1 update(WPCopDeviceName, WPCopIDX, WPCop, count) end if WPCopBerekendIDX ~=0 then count= count +1 update(WPCopBerekendDeviceName, WPCopBerekendIDX, WPCopBerekend, count) end end return commandArray |
In de handleiding op pagina 99 §6.4 onder het kopje "tapwater" staat bijvoorbeeld: "werkingstijd verwarmen (max)". Maximale tijd voor werking van vloerverwarming.(in uren en minuten). Als ik het goed begrijp zou deze timer eerst moeten zijn afgelopen voordat het vat wordt verwarmd?BenH schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 07:02:
[...]
Tijdslimiet lijkt me niet? Ik gebruik de standaard boiler-regeling van Panasonic dus die zou het boiler vat ten alle tijden voorrang moeten geven lijkt me ..
Temperaturen sensoren calibreren lijkt me niet echt het probleem: het vat koelt 'netjes" af na een douche. Het opwarmen gaat met max 1 - 1.2 KW dus het opwarmen van het vat duurt zomaar 1 - 2 uur (van 40 -> 49). Lijkt me niet dat calibratie hier iets aan gaat veranderen?
De flow naar het vat lijkt geen probleem. Het vat zit praktisch naast de driewegklep waar ook de aansluiting van de cv te vinden is. De cv werkt zonder problemen. Zou er nog een verschil kunnen zitten in de aansluiting van de driewegklep? (Al lijkt mij dat ook sterk want als ik hem zou omdraaien dan heeft de cv de "beperking").
In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Heb ook nog even overlegd met @koevlaas2 en die gaf aan:
- check wat de delta-t van het cv deel is omdat die misschien ook word gebruikt voor het opwarmen van de boiler
- verhoog de flow (heb ik al van 19 -> 23 l/m gedaan maar nog geen verschil)
- wellicht weet @reneeke1970 meer?
Daarna het kopje "opwarmtijd max". Zou als deze timer is afgelopen de electrische heater er bij aan vliegen en je COP zakken?
Ja, zou zou het kunnen, ik had het zelf ondertussen anders bedacht:Knielen schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:52:
[...]
Aah zo, misschien dat ik te simpel denk, maar kan het niet op de volgende manier?
Lua:
1 2 3 4 5 6 7 -- Read values and calculate COP and COP_Berekend from formula COP= L/s * 4.2 * DeltaT WPProduced = (tonumber(otherdevices_svalues[WPProducedDeviceNameDHW]) + tonumber(otherdevices_svalues[WPProducedDeviceNameHeat])) WPConsumed = (tonumber(otherdevices_svalues[WPConsumedDeviceNameDHW]) + tonumber(otherdevices_svalues[WPConsumedDeviceNameHeat])) WPCop = WPProduced / WPConsumed WPFlow = tonumber(otherdevices_svalues[WPFlowDeviceName]) WPDeltaT = tonumber(otherdevices_svalues[WPDeltaTDeviceName]) WPCopBerekend = (WPFlow / 60) * 4.2 * WPDeltaT
1
2
3
4
5
6
7
| WPProducedDHW = tonumber(otherdevices_svalues[WPProducedDHWDeviceName]) WPProducedHeat = tonumber(otherdevices_svalues[WPProducedHeatDeviceName]) WPConsumedDHW = tonumber(otherdevices_svalues[WPConsumedDHWDeviceName]) WPConsumedHeat = tonumber(otherdevices_svalues[WPConsumedHeatDeviceName]) WPProducedTotal = WPProducedDHW + WPProducedHeat WPConsumedTotal = WPConsumedDHW + WPConsumedHeat WPCop = WPProducedTotal / WPConsumedTotal |
Ik had ook bedacht de 32 mm buis te eindigen met 32 mm persverbinding met puntstuk 1 inch (om niet al meteen kleiner te gaan)
De combinatie 22 mm met een 1 inch draadbus kan ik echter niet vinden (wel kleiner maar dat dus liever niet al voor het tstuk). Hoe hebben jullie die overgang gemaakt naar de bestaande ringleiding?
Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers
Bestaat toch gewoon geloof ik?ijhas schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:30:
Even een praktische vraag. Ik kom straks vanaf de pana aan bij de 22mm koper hoofdleiding van de CV met een 32 mm meerlagenbuis. Ik dacht dan met een T stuk op de bestaande ringleiding aan te sluiten.
Ik had ook bedacht de 32 mm buis te eindigen met 32 mm persverbinding met puntstuk 1 inch (om niet al meteen kleiner te gaan)
De combinatie 22 mm met een 1 inch draadbus kan ik echter niet vinden (wel kleiner maar dat dus liever niet al voor het tstuk). Hoe hebben jullie die overgang gemaakt naar de bestaande ringleiding?
https://www.toolstation.n...NLanlJRIlilgaAqeBEALw_wcB
T stuk 28 1" 28 en 2 verloopringen 22-28 ?ijhas schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:30:
Even een praktische vraag. Ik kom straks vanaf de pana aan bij de 22mm koper hoofdleiding van de CV met een 32 mm meerlagenbuis. Ik dacht dan met een T stuk op de bestaande ringleiding aan te sluiten.
Met een messing T stuk 1" binnendraad gaat het ook, maar dat zal wel duurder zijn, ik zou langs gaan bij warmteservice, vertellen wat je wilt en dan komen ze wel met een oplossing.
[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 30-04-2020 23:26 ]
Vraag hoe krijg ik deze waarden ook in Node-Red en vervolgens Domoticz en Influxdb?
Ik heb daar denk ik een flow voor nodig.
Daar zit de S0 niet in...Knielen schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:22:
@BazemanKM de flow staat ook op Github, even goed opletten dat de namen nog correct zijn. Paar updates geleden is er een grote wijziging geweest en hij klopt nog niet helemaal.
Hierbij mijn flow met "bijna"alles."
1
| [{"id":"b2e48303.56e8a","type":"tab","label":"HeishaMon","disabled":false,"info":""},{"id":"6e02aa86.084cf4","type":"mqtt in","z":"b2e48303.56e8a","name":"MQTT HeishaSensor","topic":"panasonic_heat_pump/sdc/#","qos":"2","datatype":"auto","broker":"f6628dbd.b9935","x":140,"y":260,"wires":[["7f464261.6a34ac"]]},{"id":"7f464261.6a34ac","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","name":"Map sensor to ID","func":"// if there's an entry in the global defined variable then \n// the value needs to be saved (send) to next function \nvar sensorsplit = msg.topic.split(\"/\");\nvar sensor = sensorsplit[sensorsplit.length-1];\n \nvar sensorvalue = msg.payload;\nfor (i = 0; i < context.global.heishamon.SensorMapping.length; i++) {\n // when sensor is in the global settings \n msg.sensor = sensor;\n if(sensor == context.global.heishamon.SensorMapping[i][0]){\n// node.warn(context.global.heishamon.SensorMapping[i]);\n // add the home automation ID/name \n msg.HAid = context.global.heishamon.SensorMapping[i][1];\n\n // add type (if it exists):\n if(context.global.heishamon.SensorMapping[i][2]){\n msg.type = context.global.heishamon.SensorMapping[i][2];\n } \n return msg;\n }\n}\nreturn;","outputs":1,"noerr":0,"x":390,"y":260,"wires":[["34e58f38.f27b3"]]},{"id":"4878e4b3.2f90ec","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","name":"global setup","func":"if (!context.global.heishamon) {\n context.global.heishamon = {};\n}\n\n// write down the Home Automation applications used\n// Possible values: Domoticz, InfluxDB, openHAB, HomeAssistant\n// comma seperated and case sensitive\ncontext.global.heishamon.HAapplication = \"Domoticz, InfluxDB\";\n\n\n//This is the overview of sensors which has to be sent to the Home Automation system\ncontext.global.heishamon.SensorMapping = [\n // [\"name of topic\", \"IDx in Domoticz/Name in Home Assistant/ ?? openHAB ??\"]\n // Dummy IDX ----- ------ Set--- Topic---- Custom Device name ---- Device type -- Units \n //[\"Heatpump_State\",xxxx,\"Switch\"], \t //SET1 // TOP0 x WP: Aan - Uit [ NR ] -- Light/Switch \n [\"Pump_Flow\",12524], \t \t\t // TOP1 x WP: Flow [ NR ] -- Custom Sensor\t-- unit= :L/m \n //[\"Force_DHW_State\",xxx,\"Switch\"],\t\t //SET10 // TOP2 \n [\"Quiet_Mode_Schedule\",12501], \t // TOP3 / WP: Pana Stil ST -- Light/Switch\n //[\"Operating_Mode_State\",12896,\"Selector Switch\"], //SET9 // TOP4 x NR: WP-Mode State -- Selector Switch -- make 7 levels - (0=Heat only, 10=Cool only, 20=Auto, 30=DHW only, 40=Heat+DHW, 50=Cool+DHW, 60=Auto+DHW)\n [\"Main_Inlet_Temp\",12494], // TOP5 x WP: Instroom [ NR ] [ Retour ] -- Temp\n [\"Main_Outlet_Temp\",12493], // TOP6 x WP: Uitstroom [ NR ] [ Aanvoer] -- Temp\n [\"Main_Target_Temp\",12898], // TOP7 x WP: Stooklijn Water [ NR ] -- Temp\n [\"Compressor_Freq\",12526], // TOP8 x WP: Frequentie [ NR ] -- Custom Sensor -- unit= :Hz\n //[\"DHW_Target_Temp\", null], // TOP9 \n //[\"DHW_Temp\", null], // TOP10 \n [\"Operations_Hours\",12499], // TOP11 x WP: Bedrijfstijd [ NR ] -- RFXMeter counter -- unit= :Hours \n [\"Operations_Counter\",12498], // TOP12 x WP: Start - Stops [ NR ] -- RFXMeter counter -- unit= x :On / Off\n [\"Main_Schedule_State\",12899,\"Switch\"], \t // TOP13 x WP: Weektimer ST [ NR ] -- Light/Switch\n [\"Outside_Temp\",12495], // TOP14 x WP: Buiten [ NR ] -- Temp\n [\"Heat_Energy_Production\",12900], // TOP15 x WP: Vermogen W [ NR ] -- Usage\n [\"Heat_Energy_Consumption\",12901], // TOP16 x WP: Verbruik W [ NR ]\n [\"Powerful_Mode_Time\",12955,\"Selector Switch\"], //SET4 // TOP17 x idx voor time: 12902 WP: Extra Power ST [ NR ] -- Selector Switch -- make 4 levels -- 0= off - 10= 30 Minute - 20= 60 Minute - 30= 90 Minute\n [\"Quiet_Mode_Level\",12501,\"Selector Switch\"], // TOP18 x WP: Pana Stil ST [ NR ]-- Selector Switch - make 4 levels -- 0= off - 10= Sillent 1 - 20= Sillent 2 - 30= Sillent 3 IDX Ook bij andere flow invullen\n [\"Holiday_Mode_State\",12903,\"Switch\"], //SET2 // TOP19 x WP: Vakantiemodus ST [ NR ] -- Light/Switch\n [\"ThreeWay_Valve_State\",12904,\"Selector Switch\"], // TOP20 x WP: 3 Weg ST [ NR ] -- Selector Switch -- make 2 levels -- 0=Room, 10=DHW\n [\"Outside_Pipe_Temp\",12905], // TOP21 x WP: Outside_Pipe_Temp [ NR ] -- Temp\n //[\"DHW_Heat_Delta\", null], // TOP22 \n [\"Heat_Delta\",12906], \t // TOP23 x WP: Cv DT SP [ NR] -- Temp\n [\"Cool_Delta\",12907], // TOP24 x WP: Koel DT SP [ NR ] -- Temp\n //[\"DHW_Holiday_Shift_Temp\", null], // TOP25 \n [\"Defrosting_State\",12908,\"Switch\"], // TOP26 x WP: Defrost ST [ NR ] -- Light/Switch\n [\"Z1_Heat_Request_Temp\",12961], \t // TOP27 x WP: Shift W ST [ NR ] -- Temp\n [\"Z1_Cool_Request_Temp\",12962], // TOP28 x WP: Shift K ST [ NR ] -- Temp\n [\"Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp\",12911], // TOP29 x WP: Curve W Hoog SP [ NR ] -- Temp\n [\"Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp\",12912], // TOP30 x WP: Curve W Laag SP [ NR ] -- Temp\n [\"Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp\",12913], // TOP31 x WP: Curve B Hoog SP [ NR ] -- Temp\n [\"Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp\",12914], // TOP32 x WP: Curve B Laag SP [ NR ] -- Temp\n [\"Room_Thermostat_Temp\",12933], // TOP33 x WP: Kamerthermostaat ST [ NR ]-- Temp\n //[\"Z2_Heat_Request_Temp\",null], // TOP34 \n //[\"Z2_Cool_Request_Temp\",null], // TOP35 \n //[\"Z1_Water_Temp\",xxxx], // TOP36 \t\n //[\"Z2_Water_Temp\",xxxx], // TOP37 \n\t\t\t[\"Cool_Energy_Production\",12919], // TOP38 x WP: Power Vermogen K [ NR ] -- Usage\n [\"Cool_Energy_Consumption\",12920], // TOP39 x WP: Energie Verbruik K [ NR ] -- Usage\n\t\t\t//[\"DHW_Energy_Production\", null], // TOP40 \n //[\"DHW_Energy_Consumption\",null], // TOP41 \n [\"Z1_Water_Target_Temp\",12918], // TOP42 x\tWP: Z1 Water Doel ST [ NR ] -- Temp\n //[\"Z2_Water_Target_Temp\",xxxx], // TOP43 \n [\"Error\",12954], \t // TOP44 x\tWP: Error [ NR ] -- Alert\n [\"Room_Holiday_Shift_Temp\",12926], // TOP45 x\tWP: Vakantie ST [ NR ] -- Temp\n //[\"Buffer_Temp\", null], // TOP46 \n //[\"Solar_Temp\", null], // TOP47 \n //[\"Pool_Temp\", null], // TOP48 \n [\"Main_Hex_Outlet_Temp\",12927], // TOP49 x\tWP: Hex ST [ NR ] -- Temp\n [\"Discharge_Temp\", 12929], // TOP50 x WP: Discharge ST [ NR ] -- Temp\n [\"Inside_Pipe_Temp\", 12930], // TOP51 x\tWP: Inside Pipe ST [ NR ] -- Temp\n //[\"Defrost_Temp\",], // TOP52\t Cut in Pana Mono\n [\"Eva_Outlet_Temp\",12932], // TOP53 x\tWP: EvaOutlet ST [ NR ] -- Temp\n //[\"Bypass Outlet_Temp\",xxxxx], // TOP54\t \n [\"Ipm_Temp\",12934], // TOP55 x\tWP: IPM ST [ NR ] -- Temp\n [\"Z1_Temp\",12935], // TOP56 x WP: Z1 Actueel ST [ NR ] -- Temp \n //[\"Z2_Temp\",xxxxx], // TOP57 \n //[\"DHW_Heater_State\",xxxxx,\"Switch\"], // TOP58 \n [\"Room_Heater_State\",12938], // TOP59 /\tWP: BHeater Toestaan ST [ NR ] -- Light/Switch\n [\"Internal_Heater_State\",12587], // TOP60 / WP: InternalHeater ST [ NR ] -- Light/Switch\n [\"External_Heater_State\", 12957], // TOP61 / WP: ExternalHeater ST [ NR ] -- Light/Switch\n [\"Fan1_Motor_Speed\",12940], // TOP62 x\tWP: Fan Speed [ NR ] -- Custom Sensor\t-- Unit = r/Minute\n //[\"Fan2 Motor_Speed\", null], // TOP63 \n [\"High_Pressure\",12941], // TOP64 x\tWP: High-Druk [ NR ] -- Custom Sensor -- Unit = Kgf/cm2\n [\"Pump_Speed\",12942], // TOP65 x WP: Pomp Speed [ NR ] -- Custom Sensor -- Unit = r/min\t\n [\"Low_Pressure\",12943], // TOP66 x WP: Low_Druk [ NR ]\t -- Custom Sensor -- Unit = Kgf/cm2\n [\"Compressor_Current\",12944], // TOP67 x WP: Current [ NR ] -- Custom Sensor -- Unit = Ampere\n [\"Force_Heater_State\",12945], // TOP68 x WP: ForceHeater ST [ NR ] -- Light/Switch\n //[\"Sterilization_State\", null], // TOP69\t\n //[\"Sterilization_Temp\", null], // TOP70 \n //[\"Sterilization_Max_Time\", null], // TOP71 \n [\"Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp\",12931], // TOP72 x WP: Cool curve Target High [ NR ] --- Temp\t\t\n\t\t\t[\"Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp\",12988], // TOP73 x WP: Cool curve Target Low [ NR ] --- Temp\t\n\t\t\t[\"Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp\",13213], // TOP74 x WP: Cool curve Out High [ NR ] --- Temp\t\n\t\t\t[\"Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp\",13263], // TOP75 x\tWP: Cool curve Out Low [ NR ] -- Temp\t\n\t\t\t[\"Heating_Mode\",12960,\"Selector Switch\"], // TOP76 x WP: Heating_Mode Curve direct [ NR ] -- Selector Switch -- make 4 levels - (0=comp heat/direct cool, 10=comp heat+cool, 20=direct heat+cool, 30=direct heat/comp cool)\n\t\t\t[\"Heating_Off_Outdoor_Temp\",13389], \t\t\t\t // TOP77 x WP: WP Verwarmen uit SP [ NR ] --- Temp\n\t\t\t[\"Heater_On_Outdoor_Temp\",13390], \t // TOP78 x WP: Backupheater Aan SP [ NR ] --- Temp\n\t\t\t[\"Heat_To_Cool_Temp\",13391], \t // TOP79 x WP: Verwarm naar Koelen SP [ NR ] --- Temp\n [\"Cool_To_Heat_Temp\",13392], // TOP80 x WP: Koel naar Verwarm SP [ NR ] --- Temp\n [\"Cooling_Mode\",13393], // TOP81 x WP: Koelmode Curve/Direct ST [ NR ] --- Switch\n //[\"Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp\"], // TOP82\n //[\"Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp\"], // TOP83\n //[\"Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp\"], // TOP84\n //[\"Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp\"], // TOP85\n //[\"Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp\"], // TOP86\n //[\"Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp\"], // TOP87\n //[\"Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp\"], // TOP88\n //[\"Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp\"], // TOP89\n [\"Room_Heater_Operations_Hours\",12503], // TOP90 x WP: Backupheater [ NR ] -- Custom Sensor -- Unit = hour\n //[\"DHW_Heater_Operations_Hours\"], // TOP91\n ];\n \ncontext.global.heishamon.ActionMapping = [\n // actioncommand, type, \"IDx in Domoticz/Name in Home Assistant/ ?? openHAB ??\" \n [\"SetHeatpump\",\"Switch\",13401], //SET1 // TOP0 x WP: Aan - Uit [ NR ] -- Light/Switch \n [\"SetHolidayMode\",\"Switch\",12903],\t\t\t\t\t //SET2 // TOP19 WP: Vakantiemodus [ NR ]\t -- Light/Switch\n\t[\"SetQuietMode\",\"Selector Switch\",12959],\t\t\t //SET3 WP: WP Stil [ NR ] -- Selector Switch - make 4 levels -- 0= off - 10= Sillent 1 - 20= Sillent 2 - 30= Sillent 3 \n [\"SetPowerfulMode\",\"Selector Switch\",12955], //SET4 // New WP: Extra Power [ NR ] -- Selector Switch -- make 4 levels -- 0= off - 10= 30 Minute - 20= 60 Minute - 30= 90 Minute\n [\"SetZ1HeatRequestTemperature\",\"Thermostat\",12956], //SET5\t // TOP27 WP: Shift W [ NR ] -- Thermostat SetPoint\n [\"SetZ1CoolRequestTemperature\",\"Thermostat\",12948], //SET6 // TOP28 WP: Z1 Shift K [ NR ] -- Thermostat\tSetPoint\n //[\"SetZ2HeatRequestTemperature\", \"Thermostat\",xxxx], //SET7 // TOP34 \n //[\"SetZ2CoolRequestTemperature\", \"Thermostat\",xxxx], //SET8 // TOP35 \n [\"SetOperationMode\",\"Selector Switch\",12896],\t\t\t //SET9 \t // TOP4 WP: Mode [ NR ] -- Selector Switch -- make 7 levels - (0=Heat only, 10=Cool only, 20=Auto, 30=DHW only, 40=Heat+DHW, 50=Cool+DHW, 60=Auto+DHW)\n //[\"SetForceDHW\",\"Switch\",xxxx],\t\t\t\t //SET10\t // \n //[\"SetDHWTemp\",\"Thermostat\",xxxx], //SET11 // \n [\"SetForceDefrost\",\"Switch\",12958], //SET12 // New WP: Forceer DF [ NR ] -- Light/Switch\n //[\"SetForceSterilization\",\"Switch\",xxxxx] //SET14 // \n \n \n];\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":450,"y":80,"wires":[[]]},{"id":"e08e8faf.7fd75","type":"inject","z":"b2e48303.56e8a","name":"","topic":"Startup","payload":"","payloadType":"date","repeat":"","crontab":"","once":true,"onceDelay":0.1,"x":210,"y":120,"wires":[["4878e4b3.2f90ec"]]},{"id":"34e58f38.f27b3","type":"switch","z":"b2e48303.56e8a","name":"Which HA app ","property":"heishamon.HAapplication","propertyType":"global","rules":[{"t":"cont","v":"Domoticz","vt":"str"},{"t":"cont","v":"HomeAssistant","vt":"str"},{"t":"cont","v":"openHAB","vt":"str"},{"t":"cont","v":"InfluxDB","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":true,"outputs":4,"x":600,"y":300,"wires":[["c233f22c.eefd1"],["e3204d9b.10c3e"],["857a1699.062408"],["ab23be16.6d1a7"]]},{"id":"c233f22c.eefd1","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","name":"Prepare Domoticz output","func":"if(msg.HAid !== null){\n msg1 = {};\n msg1.payload = {};\n msg1.payload.idx = msg.HAid; \n msg1.topic = \"domoticz/in\";\n\n if(msg.type == \"Selector Switch\"){\n msg1.payload.command = \"switchlight\";\n msg1.payload.switchcmd = \"Set Level\";\n msg1.payload.level = msg.payload * 10;\n }else if(msg.type == \"Switch\"){\n msg1.payload.command = \"switchlight\"\n if(msg.payload == 1){ cmd = \"On\"; }else{ cmd=\"Off\"}\n msg1.payload.switchcmd = cmd;\n }else{\n msg1.payload.svalue = msg.payload;\n }\n return msg1;\n}\n\nreturn;","outputs":1,"noerr":0,"x":810,"y":180,"wires":[["621c032a.31eebc","eff897d7.62a918"]]},{"id":"621c032a.31eebc","type":"mqtt out","z":"b2e48303.56e8a","name":"MQTT publish","topic":"","qos":"1","retain":"","broker":"5f9a258f.e3a78c","x":1020,"y":380,"wires":[]},{"id":"ab23be16.6d1a7","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Prepare InfluxDB output","func":"if(isNaN(parseFloat(msg.payload))){\n return;\n}else{\n \n msg.payload = [{\n numValue: parseFloat(msg.payload),\n strValue: msg.sensor\n },\n {\n tag1:msg.sensor\n }];\n return msg;\n}","outputs":1,"noerr":0,"x":690,"y":400,"wires":[["3294702d.3f7fc"]]},{"id":"857a1699.062408","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Prepare openHAB output","func":"if(msg.payload.HAid != null){\n //do something\n}\n\nreturn;","outputs":1,"noerr":0,"x":850,"y":320,"wires":[["621c032a.31eebc"]]},{"id":"e3204d9b.10c3e","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Prepare HomeAssistant output","func":"msg1 = {};\nmsg1.payload = msg.payload;\nmsg1.topic = \"home/\" + msg.HAid; // Example: home/Compressor_Freq (or how it is mentioned in global setup)\nreturn msg1;\n","outputs":1,"noerr":0,"x":850,"y":260,"wires":[["621c032a.31eebc","eff897d7.62a918"]]},{"id":"c15a594e.3f0858","type":"mqtt in","z":"b2e48303.56e8a","name":"Domoticz Publish","topic":"domoticz/out/#","qos":"2","datatype":"auto","broker":"153fcf5b.f22d21","x":180,"y":660,"wires":[["dae9e7aa.939bd8"]]},{"id":"ce84fbda.2f7708","type":"debug","z":"b2e48303.56e8a","name":"","active":true,"console":"false","complete":"false","x":1030,"y":620,"wires":[]},{"id":"dae9e7aa.939bd8","type":"json","z":"b2e48303.56e8a","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":390,"y":660,"wires":[["53c08a90.077964"]]},{"id":"53c08a90.077964","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","name":"Translate HomeAutomation to Heishamon","func":"//node.warn(msg.payload.idx)\nvar type;\n\nfor (i = 0; i < context.global.heishamon.ActionMapping.length; i++) {\n if(msg.payload.idx == context.global.heishamon.ActionMapping[i][2]){\n if(context.global.heishamon.ActionMapping[i][1]){\n msg.topic = \"panasonic_heat_pump/\" + context.global.heishamon.ActionMapping[i][0];\n type = context.global.heishamon.ActionMapping[i][1];\n node.warn(msg.payload);\n switch(type){\n case \"Selector Switch\":\n msg.payload = (msg.payload.svalue1 / 10);\n return msg;\n case \"Thermostat\":\n msg.payload = parseInt(msg.payload.svalue1);\n return msg;\n case \"Switch\":\n msg.payload = msg.payload.nvalue;\n return msg;\n }\n\n }\n }\n}\n\n/*\nif (msg.payload.idx===1704) { // Silent Mode\n //node.warn(msg.payload);\n msg.topic = \"panasonic_heat_pump/SetQuietMode\";\n msg.payload = msg.payload.svalue1 % 10;\n return msg;\n\n} else if (msg.payload.idx===1702) { // TargetTemp\n \n node.warn(msg.payload);\n var TempInDec = parseInt(msg.payload.svalue1);\n msg.topic = \"panasonic_heat_pump/SetShiftTemperature\";\n msg.payload = TempInDec;\n return msg;\n \n} else if (msg.payload.idx===1703) { // OnOff\n \n node.warn(msg.payload);\n msg.topic = \"panasonic_heat_pump/SetShiftTemperature\";\n msg.payload = msg.payload.nvalue;\n return msg;\n} else {\n // node.warn(\"other device\")\n}\n*/\nreturn;","outputs":1,"noerr":0,"x":660,"y":660,"wires":[["ce84fbda.2f7708","57914fbe.193ae"]]},{"id":"57914fbe.193ae","type":"mqtt out","z":"b2e48303.56e8a","name":"MQTT Publish Set-command","topic":"","qos":"","retain":"","broker":"153fcf5b.f22d21","x":1000,"y":760,"wires":[]},{"id":"eff897d7.62a918","type":"debug","z":"b2e48303.56e8a","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","x":1050,"y":120,"wires":[]},{"id":"34737919.018776","type":"comment","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Version 02","info":"Only the 'global setup' node needs to be changed (and if you're not running on localhost you need to change those mqtt connection nodes also). ","x":160,"y":60,"wires":[]},{"id":"225f81f5.03c9ae","type":"rbe","z":"b2e48303.56e8a","name":"","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":310,"y":420,"wires":[[]]},{"id":"6f2e992.1e2b768","type":"comment","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Zorgt voor geen overtollige niet in gebruik ","info":"","x":400,"y":200,"wires":[]},{"id":"3294702d.3f7fc","type":"influxdb out","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"influxdb":"","name":"","measurement":"heishamon","precision":"","retentionPolicy":"","x":840,"y":460,"wires":[]},{"id":"3ec0f45.d93ed0c","type":"mqtt in","z":"b2e48303.56e8a","name":"Domoticz test","topic":"domoticz/out/#","qos":"2","datatype":"auto","broker":"f6628dbd.b9935","x":170,"y":740,"wires":[[]]},{"id":"f6628dbd.b9935","type":"mqtt-broker","broker":"127.0.0.1","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":15,"cleansession":true,"birthQos":"0","willQos":"0"},{"id":"5f9a258f.e3a78c","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"192.168.5.70","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":"15","cleansession":true,"birthTopic":"Domoticz","birthQos":"2","birthRetain":"true","birthPayload":"","closeTopic":"","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""},{"id":"153fcf5b.f22d21","type":"mqtt-broker","broker":"127.0.0.1","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":15,"cleansession":true,"birthQos":"0","willQos":"0"}] |
Mss hier en daar wat dummys aanmaken en wat idx aanpassen..
Ik heb rechtstreeks naar Influx uitstaan en doe dit via Domoticz
Vragen hoor ik het graag..
[ wil hem ook ene keer in TS zetten.
Voor mensen die een s0 kunnen toevoegen in de flow... ..Ik houd me aanbevolen
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik kan 1-wire er niet in ontdekken.Dylantje2 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:35:
Hierbij mijn flow met "bijna"alles."
Voor mensen die een s0 kunnen toevoegen in de flow... ..Ik houd me aanbevolen![]()
hahah
Klopt die mag er ook bij hahahha
[ ik heb al wat dallas zitten dus vandaar dat ik die niet mis ']
1. Welke 'data'-draden moet ik laten lopen van de boilervat naar de WP?
Ik kwam op twee uit: een voor de 3-wegklep (SWW/CV) en een voor de termostaat van de boiler.
Tevens moet er ook een van de meterkast naar de WP tbv kWh-meter.
2. Ik gebruik een 3-wegklep voor SWW/CV scheiding/aansturing. Bij de retourleidingen, kan ik gewoon een open T-splitsing gebruiken om de SWW en CV bij elkaar te brengen naar de WP retourleiding? Of moet ik deze ook regulieren?
1 laat ik even door anderen antwoorden.simc schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 15:36:
2. Ik gebruik een 3-wegklep voor SWW/CV scheiding/aansturing. Bij de retourleidingen, kan ik gewoon een open T-splitsing gebruiken om de SWW en CV bij elkaar te brengen naar de WP retourleiding? Of moet ik deze ook regulieren?
voor 2, klopt gewoon een T splitsing.
Tussen warmtepomp en boilervat moeten 3 kabels:simc schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 15:36:
Bij het uittekenen van mijn leidingschema, kwam ik nog twee vragen tegen die ik wil stellen ter verduidelijking.
1. Welke 'data'-draden moet ik laten lopen van de boilervat naar de WP?
Ik kwam op twee uit: een voor de 3-wegklep (SWW/CV) en een voor de termostaat van de boiler.
Tevens moet er ook een van de meterkast naar de WP tbv kWh-meter.
- voor de temperatuursensor; mag een twee- of meeraderige telefoon- of netwerkkabel zijn
- voor de driewegklep; moet een netspanning-geschikte kabel zijn met aders 0,75mm2
- voor de "optionele" elektrische verwarming een drie-aderige netspanning-geschikte kabel met aders van minimaal 1,5mm2. De elektrische verwarming van de boiler is om het water in de boiler tenminste eens per week te verhitten tot boven de 60C om legionella tegen te gaan. Het sterilisatie-schema kun je op de afstandsbediening instellen.
Ha, check! Die van de elektrische element was ik idd vergeten! Die moet natuurlijk ook aangestuurd worden.FransvWoerkom schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:25:
[...]
Tussen warmtepomp en boilervat moeten 3 kabels:
- voor de temperatuursensor; mag een twee- of meeraderige telefoon- of netwerkkabel zijn
- voor de driewegklep; moet een netspanning-geschikte kabel zijn met aders 0,75mm2
- voor de "optionele" elektrische verwarming een drie-aderige netspanning-geschikte kabel met aders van minimaal 1,5mm2. De elektrische verwarming van de boiler is om het water in de boiler tenminste eens per week te verhitten tot boven de 60C om legionella tegen te gaan. Het sterilisatie-schema kun je op de afstandsbediening instellen.
Een beetje TS geupdate.
Wat netter gezet enz enz
Voor de liefhebbers die in het lijstje voor later/gebruikers willen staan, pm me.
Voor mensen die verkoopadressen hebben voor de pomp, pm me
Voor de site's van losse of extra onderdelen, pm me.
En voor fouten/aanvulling/toevoegingen natuurlijk, pm me.
Ik start met een nieuwbouw deze zomer,
ik zou graag een opinie hebben voor een nieuwbouw van 188vierkante meter (vloerverwarming) beneden & boven.
Sinds ze in België nu toch wel willen afstappen van R410 als koelmiddel
ben ik eerder geneigd voor een warmtepomp systeem aan te kopen met R32 of R290 koelmiddel.
Ik zie dat veel van jullie parasonic WP hebben,
ik vroeg mij af als er enige ervaringen zijn met LG ? of andere merken die jullie mij aanbevelen met R32 of R290 ?
Bedankt alvast!
Ook als iemand met plafondkoeling / klimaatplafond werkt ?
Want ik geloof als er veel glas/ramen zijn in een woning dat koeling niet erg goed zal werken via vloerverwarming( ik denk enkel koude voeten , dus via plafondkoeling zou dit beter moeten zijn ?
[ Voor 18% gewijzigd door jens1211 op 04-05-2020 19:26 ]
Pana monoblocks met R32 zouden nu komen, maar dat is door corrona uitgesteld. (de niet T-Cap modelen, tcap modelen kwamen dit jaar toch al niet.)jens1211 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:21:
Ik zie dat veel van jullie parasonic WP hebben,
ik vroeg mij af als er enige ervaringen zijn met LG ? of andere merken die jullie mij aanbevelen met R32 of R290 ?
Bedankt alvast!
Je kan ook wachten, er zijn in het grote topic een paar mensen met een LG @Noord27 o.a.
Je kan ook gewoon een split unit nemen , die zijn er al wel met R32
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8
Heel erg bedankt al voor je reactie!twain4me schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:57:
[...]
Pana monoblocks met R32 zouden nu komen, maar dat is door corrona uitgesteld. (de niet T-Cap modelen, tcap modelen kwamen dit jaar toch al niet.)
Je kan ook wachten, er zijn in het grote topic een paar mensen met een LG @Noord27 o.a.
Je kan ook gewoon een split unit nemen , die zijn er al wel met R32
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8
Als ik nu bijvoorbeeld kijk naar dit split systeem van pana
https://www.topaircon.eu/...-in-one-kit-adc09je5-230v
Als ik deze bijvoorbeeld via een installateur aankoop en deze sluit hem volledig aan en zorgt voor de installatie, wat zouden ongeveer de totaal kosten zijn voor mij als ik zie dat deze 6000euro inclusief btw kost op meeste webshops. (natuurlijk snap ik dat een installateur hier nog wat procent/marge op dit bedrag neemt)
Maar hoeveel installatiekosten/meerprijs zou ik kunnen verwachten ?
Groeten
Durf ik niet te zeggen, misschien kan @koevlaas2 daar iets over zeggen. wellicht is belgie wat ver voor hem, maar misschien heeft hij wel trek in frietjes.jens1211 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:26:
[...]
Heel erg bedankt al voor je reactie!
Als ik nu bijvoorbeeld kijk naar dit split systeem van pana
https://www.topaircon.eu/...-in-one-kit-adc09je5-230v
Als ik deze bijvoorbeeld via een installateur aankoop en deze sluit hem volledig aan en zorgt voor de installatie, wat zouden ongeveer de totaal kosten zijn voor mij als ik zie dat deze 6000euro inclusief btw kost op meeste webshops. (natuurlijk snap ik dat een installateur hier nog wat procent/marge op dit bedrag neemt)
Groeten
9KW is wel groot in de meeste gevallen , weet je wel zeker dat je dit nodig hebt?
andere winkel:
https://shop.rjtec.eu/de/kategorie-1/splitt-waermepumpen/
Laat meerdere offertes maken door installateurs. Denk ook na over combinatie zonneboiler en warmtepomp voor bijvoorbeeld je tapwater, wtw uit je douche afvoer enz.jens1211 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:26:
[...]
Groeten
Jah hopelijk vind ik iemand via deze forum die een goede installateur istwain4me schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:45:
[...]
Durf ik niet te zeggen, misschien kan @koevlaas2 daar iets over zeggen. wellicht is belgie wat ver voor hem, maar misschien heeft hij wel trek in frietjes.
9KW is wel groot in de meeste gevallen , weet je wel zeker dat je dit nodig hebt?
andere winkel:
https://shop.rjtec.eu/de/kategorie-1/splitt-waermepumpen/
en hier veel over kent wat het beste systeem kan zijn voor mijn nieuwbouwproject
Dit zijn alvast mijn bouwplannen (van de woning + dubbele garage) en waar er vloerverwarming zou moeten zijn. :
https://easyupload.io/647jyo
Iemand kwam met deze cijfers :
Nodige vermogen volledige woning volgens onze berekening: 10,15 kW
Dus ik weet niet als ik misschien al genoeg zou hebben met 9kw of minder kw met in combinatie met een ander systeem.
Daarmee vond ik het zeker een pluspunt voor toch hier eens wat meningen te vragen
van personen die er heel veel van kennen & ervaring van mensen zijn wel belangrijk.
En bedankt voor deze shop, zijn inderdaad scherpe prijzen.
Zal ik doen, soms heb ik het gevoel dat grote bedrijven die warmtepompen verkopen/installerenBazemanKM schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:21:
[...]
Laat meerdere offertes maken door installateurs. Denk ook na over combinatie zonneboiler en warmtepomp voor bijvoorbeeld je tapwater, wtw uit je douche afvoer enz.
enkel de warmtepomp willen verkopen waar ze het meest geld marge op verdienen en makkelijke installaties zijn.
Want ik krijg nooit echt veel suggesties en meestal echt oude modellen.
Er bestaan waarschijnlijk wel heel veel eerlijke handelaars/installateurs hierin
maar je moet ze vinden en daarmee probeer ik hier toch een weg te vinden en mensen met goede ervaringen over een bepaald systeem of installateur.
Ik heb ook een 9kW unit, al bijna 4 jaar. Reden was dat ik te bang was om niet genoeg het huis te kunnen opwarmen in de strenge winters. Daar heb ik een denkfout gemaakt want voor de meerprijs van deze installatie ten opzichte van een 5kW unit had ik jaren lang een extra electrisch kacheltje kunnen laten draaien voor die paar dagen in het jaar dat het echt zo koud is.jens1211 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:03:
[...]
Iemand kwam met deze cijfers :
Nodige vermogen volledige woning volgens onze berekening: 10,15 kW
Dus ik weet niet als ik misschien al genoeg zou hebben met 9kw of minder kw met in combinatie met een ander systeem.
Mijn huis (in nederland, bouwjaar 2004, 175m2) heeft die 9kW bij lange na dus niet nodig. Om huis warm te houden heb ik ruim voldoende aan 5kW. Ik heb nooit zo'n warmteberekening laten doen maar de isolatiewaarde van huizen uit 2004 in Nederland waren al redelijk goed. Geen idee hoe de isolatie eisen (bouwvoorschriften) in Belgie nu zijn maar 10,15kW klinkt wel erg veel. En ben je uberhaupt van plan je slaapkamers boven ook continue warm te houden?
Mijn advies zou zijn, richt je op het warm houden van je woning tijdens de gemiddelde winterperiodes. En gebruik een IR paneel of electrisch kacheltje als backup voor de koudste dagen.
Dat had ik ook gedacht, ik vond de berekening ook heel hoog voor 10KW-11KWthehog schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:43:
[...]
Ik heb ook een 9kW unit, al bijna 4 jaar. Reden was dat ik te bang was om niet genoeg het huis te kunnen opwarmen in de strenge winters. Daar heb ik een denkfout gemaakt want voor de meerprijs van deze installatie ten opzichte van een 5kW unit had ik jaren lang een extra electrisch kacheltje kunnen laten draaien voor die paar dagen in het jaar dat het echt zo koud is.
Mijn huis (in nederland, bouwjaar 2004, 175m2) heeft die 9kW bij lange na dus niet nodig. Om huis warm te houden heb ik ruim voldoende aan 5kW. Ik heb nooit zo'n warmteberekening laten doen maar de isolatiewaarde van huizen uit 2004 in Nederland waren al redelijk goed. Geen idee hoe de isolatie eisen (bouwvoorschriften) in Belgie nu zijn maar 10,15kW klinkt wel erg veel. En ben je uberhaupt van plan je slaapkamers boven ook continue warm te houden?
Mijn advies zou zijn, richt je op het warm houden van je woning tijdens de gemiddelde winterperiodes. En gebruik een IR paneel of electrisch kacheltje als backup voor de koudste dagen.
maar zoals ik zeg , willen ze de warmtepomp verkopen die het duurst is en het meest winst opleverd.
Dus eigenlijk zou een Panasonic warmtepomp split systeem van 7KW of 9KW al ruim voldoende zijn ook als er 150vierkante meter bijvoorbeeld met vloerverwarming is ?
Dit is eigenlijk al zowiezo 1 van de beste merken panasonic ?
Ik had gedacht (is ook verplicht) voor dan zonnepanelen in combinatie met een thuisbatterij van tesla powerwall ( sinds we hier subsidies van 3200euro voor krijgen) kan dit misschien wel worth it zijn.
Want hier is er nu een systeem dat wanneer je zonnepanelen hebt en je aangesloten bent op dit distributienet en je verbruikt geen stroom overdag dan betaal je voor u elektriciteit door te geven aan het net(je spendeert enkel geen geld als je energie/elektriciteit verbruikt en dus het net niet gebruikt).
Dus daarmee zijn thuisbatterijen nu populair en geven ze premies.
Echter hoeveel isolatie dient er om de 32mm buis heen te zitten zodat er weinig warmteverlies is.
bla?
Je moet natuurlijk wel bedenken dat je zonnepanelen stroom leveren als je de Wp niet nodig hebt, juist nu en in de zomer. In de winter is de opbrengst van de zonnepanelen heel beperkt. Wat doe je in voorjaar en zomer met je opgeslagen stroom? Krijg je in België niets meer voor geleverde stroom, moet je zelfs bijbetalen? Hoeveel kW gaat er in zo’n Tesla batterij? Salderen wordt hier ook in de toekomst langzaam afgebouwd, maar bijbetalen???jens1211 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:06:
[...]
Dat had ik ook gedacht, ik vond de berekening ook heel hoog voor 10KW-11KW
maar zoals ik zeg , willen ze de warmtepomp verkopen die het duurst is en het meest winst opleverd.
Dus eigenlijk zou een Panasonic warmtepomp split systeem van 7KW of 9KW al ruim voldoende zijn ook als er 150vierkante meter bijvoorbeeld met vloerverwarming is ?
Dit is eigenlijk al zowiezo 1 van de beste merken panasonic ?
Ik had gedacht (is ook verplicht) voor dan zonnepanelen in combinatie met een thuisbatterij van tesla powerwall ( sinds we hier subsidies van 3200euro voor krijgen) kan dit misschien wel worth it zijn.
Want hier is er nu een systeem dat wanneer je zonnepanelen hebt en je aangesloten bent op dit distributienet en je verbruikt geen stroom overdag dan betaal je voor u elektriciteit door te geven aan het net(je spendeert enkel geen geld als je energie/elektriciteit verbruikt en dus het net niet gebruikt).
Dus daarmee zijn thuisbatterijen nu populair en geven ze premies.
In basis zoveel mogelijk, waar ik de ruimte heb en geen behoefte heb aan warmte verlies 35*13mm en daarna 60*13mm buisisolatie, vooral die laatste is helaas niet goedkoop let wel op dat je buis incl tape e.d. dan dus iets meer dan 86mm dik is, wat afwerken/plaatsen lastig kan maken. Het voordeel van 2 diktes gebruiken is o.a. het makkelijk overlappen van naden/omgaan met koppelingen.Q-bone schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:21:
Onze wtw komt 20meter van onze vloerverwarmingsverdeler af, 16 meter is buiten langs. Het idee is om een 32mm leiding naar de wtw te leggen en deze vervolgens te isoleren.
Echter hoeveel isolatie dient er om de 32mm buis heen te zitten zodat er weinig warmteverlies is.
Ik ben maar gestopt om belgiet.oswald schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:58:
[...]
Je moet natuurlijk wel bedenken dat je zonnepanelen stroom leveren als je de Wp niet nodig hebt, juist nu en in de zomer. In de winter is de opbrengst van de zonnepanelen heel beperkt. Wat doe je in voorjaar en zomer met je opgeslagen stroom? Krijg je in België niets meer voor geleverde stroom, moet je zelfs bijbetalen? Hoeveel kW gaat er in zo’n Tesla batterij? Salderen wordt hier ook in de toekomst langzaam afgebouwd, maar bijbetalen???

[...]
In basis zoveel mogelijk, waar ik de ruimte heb en geen behoefte heb aan warmte verlies 35*13mm en daarna 60*13mm buisisolatie, vooral die laatste is helaas niet goedkoop let wel op dat je buis incl tape e.d. dan dus iets meer dan 86mm dik is, wat afwerken/plaatsen lastig kan maken. Het voordeel van 2 diktes gebruiken is o.a. het makkelijk overlappen van naden/omgaan met koppelingen.
Dat was mijn idee ook. Het idee is het om het in een 125mm mantelbuis te stoppen en dan 2 mantelbuizen te gaan gebruiken. Wordt dan iets meer dan de isolatiedikte die je zegt (denk zelf aan +-35mm).
Echter is dat genoeg voor deze lengtes?
bla?
Dat hangt van jouw eisen af. hoe dik je het ook maakt verlies heb je.
waneer wegen de kosten van extra isoleren niet meer op tegen de verlaging in het warmte verlies dat kan je eigenlijk alleen maar zelf bepalen.
Uitgangspunten:
de Labda waarde van dat spul is 0.038 W/(m.K)
Delta T 35 graden K
uitgaande van een run van 24 uur
Oppervlak 1 buis is 1,6m2 (0,10m2/M)
In formule wordt dan: Q = A * h * ΔT / R [uitgedrukt in Wh]
A= oppervlak in meters
H= tijdsduur in uren
ΔT= temp verschil
R= isolatie waarde (dikte van de isolatie in meters/Labda waarde)
Q = A * h * ΔT / R
Q=(1,6*24*35gradenK)/(0,9W/m2K)= 1495 Wh ofwel 1,4 kWh voor 24H (met een cop van 3 is dat dus 10 cent)
Rekenen we dan nog door is dat dus 1,4/24= 0,05kWh/h (verlies vermogen van de WP)
Andere temperaturen en tijden kan je zelf uitrekenen
edit:
volgens mij kan je vrij veilig van een bodem temp uitgaan van 8 graden op 60 cm diep de dagen dat het er kouder is zijn op 1 hand te tellen
Dan zou het simpel zijn het aantal verwarmings uren voor de tijdsduur en een ΔT van 18 graden.
Dan krijg je dus zoiets als Q=(1,6*8000*18gradenK)/(0,9W/m2K)= 256 kWh ( 18 euro per jaar bij een cop van 3) (om dat te halveren moet je dus de isolatie waarde verdubbelen)
Doordat de cop doorgaans hoger is en de buis en de mantelbuis ook nog toevoegen zou het mij in dit geval verbazen als het verlies groter is dan 10 euro per jaar. Wellicht kan je hier mee rekenen als je het vergelijkt met meer isolatie en een grotere diameter mantelbuis.
[ Voor 42% gewijzigd door twain4me op 05-05-2020 13:29 ]
Wij moeten nu sinds dit jaar bijbetalen voor stroom te leveren , inderdaadt.oswald schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:58:
[...]
Je moet natuurlijk wel bedenken dat je zonnepanelen stroom leveren als je de Wp niet nodig hebt, juist nu en in de zomer. In de winter is de opbrengst van de zonnepanelen heel beperkt. Wat doe je in voorjaar en zomer met je opgeslagen stroom? Krijg je in België niets meer voor geleverde stroom, moet je zelfs bijbetalen? Hoeveel kW gaat er in zo’n Tesla batterij? Salderen wordt hier ook in de toekomst langzaam afgebouwd, maar bijbetalen???
Als we stroom leveren of stroom nodig hebben = betalen.
Verbruik je al u stroom van uw zonnepanelen overdag = gratis.
Tesla powerwall 2 = 14kWh opslagcapaciteit.
Daarom zijn thuisbatterijen nu populair , omdat wij moeten betalen voor de stroom die we leveren.
Domme regels.
Vraag is alleen hoe je die 14kW er in de nacht weer uittrekt. Ik kom nu niet verder dan 4 à 5 kWh en produceer nu tussen de 14 en 20 kWh per dag. In de winter zou dat met de Wp op koude dagen wel lukken, maar dan is de productie ook maar tussen de 0 en 5 kWh en die gaan overdag al in de Wp op. Als je geen elektrische auto hebt kom je daar toch nooit uit met een verdienste van een half jaar ongeveer 1 euro per dag en een netto investering van toch nog meer dan 5000 euro (8250 - subsidie)?jens1211 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:34:
[...]
Wij moeten nu sinds dit jaar bijbetalen voor stroom te leveren , inderdaad.
Daarom zijn thuisbatterijen nu populair , omdat wij moeten betalen voor de stroom die we leveren.
Domme regels.
Kun je deze iets beter uitleggen aub?jens1211 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:34:
[...]
Wij moeten nu sinds dit jaar bijbetalen voor stroom te leveren , inderdaad.
Domme regels.
Betalen, hoeveel?
Zijn er opties?
Dag en nacht tarief enz enz
Heeft niets te maken met een dag of nacht tarief,Dylantje2 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 18:34:
[...]
Kun je deze iets beter uitleggen aub?
Betalen, hoeveel?
Zijn er opties?
Dag en nacht tarief enz enz
het word hier meer gezien als :
"
Prosumenten zijn consumenten die stroom produceren. In de praktijk zijn prosumenten eigenaars van zonnepanelen en particuliere windmolens. Zij betalen een prosumententarief voor het gebruik van het elektriciteitsnetwerk. Deze kost betalen zij aan de regionale netbeheerder (Fluvius, …), niet aan de overheid.
Ook zonnepanelen maken gebruik van het elektriciteitsnetwerk. Opgewekte stroom die niet direct wordt verbruikt, wordt terug geleverd aan het net. Daarom rekent de netbeheerder aan elke prosument gebruikerskosten. Dat gebeurt onder de vorm van een prosumententarief.
Het prosumententarief is met andere woorden een vergoeding voor het gebruik van het netwerk.
"
Dus als we stroom opwekken en deze niet verbruiken direct , gaat deze naar het net.
En betaal je ook voor.
Heel raar systeem.
Dit klopt , het zal inderdaad moeilijk zijn voor 10-14 kW te verbruiken dagelijks zodat deze batterijt.oswald schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:13:
[...]
Vraag is alleen hoe je die 14kW er in de nacht weer uittrekt. Ik kom nu niet verder dan 4 à 5 kWh en produceer nu tussen de 14 en 20 kWh per dag. In de winter zou dat met de Wp op koude dagen wel lukken, maar dan is de productie ook maar tussen de 0 en 5 kWh en die gaan overdag al in de Wp op. Als je geen elektrische auto hebt kom je daar toch nooit uit met een verdienste van een half jaar ongeveer 1 euro per dag en een netto investering van toch nog meer dan 5000 euro (8250 - subsidie)?
terug kan opladen.
Maar dit zou dan moeten worden berekend dat ik ook niet veel zonnepanelen neem,
en bijvoorbeeld mijn zonnepanelen maar 5-10kW stroom produceren dagelijks
zodat de thuisbatterij nooit echt volgeladen is overdag.
Maar wat zijn de bedragen?jens1211 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:26:
[...]
Heeft niets te maken met een dag of nacht tarief,
het word hier meer gezien als :
"
Prosumenten zijn consumenten die stroom produceren. In de praktijk zijn prosumenten eigenaars van zonnepanelen en particuliere windmolens. Zij betalen een prosumententarief voor het gebruik van het elektriciteitsnetwerk. Deze kost betalen zij aan de regionale netbeheerder (Fluvius, …), niet aan de overheid.
Ook zonnepanelen maken gebruik van het elektriciteitsnetwerk. Opgewekte stroom die niet direct wordt verbruikt, wordt terug geleverd aan het net. Daarom rekent de netbeheerder aan elke prosument gebruikerskosten. Dat gebeurt onder de vorm van een prosumententarief.
Het prosumententarief is met andere woorden een vergoeding voor het gebruik van het netwerk.
"
Dus als we stroom opwekken en deze niet verbruiken direct , gaat deze naar het net.
En betaal je ook voor.
Heel raar systeem.
Kost het afnemen of terugleveren evenveel?
Hoeveel betaal je voor terugleveren? en hoeveel voor afnemen?
Over de exacte bedragen hiervan , heb ik geen idee.Dylantje2 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:58:
[...]
Maar wat zijn de bedragen?
Kost het afnemen of terugleveren evenveel?
Hoeveel betaal je voor terugleveren? en hoeveel voor afnemen?
Ik ga hier voor informeren, dit is natuurlijk belangrijk voor te weten als dan
zo een thuisbatterij worth it is.
Dus heel veel mensen zijn toch erg tevreden over deze lucht water warmtepomp :
https://shop.rjtec.eu/de/...rea-kit-WC05J3E5-128.html
Van panasonic ?
Zijn er via deze forum installateurs of iemand die een goede installateur kent voor het sanitair gedeelte die warmtepompen installaties doet en eventueel waterleidingen/afvoer enzo ?
Die misschien aan de grens van nederland/belgie of in belgie woont
die deze installaties regelmatig doet of kan ?
een boiler/buffervat van 200liters voor een gezin met 3personen en 163vierkante vloerverwarming
en 9kW vermogen zou voldoende moeten zijn ?
Of waar kan je die berekening ongeveer doen
Deze all in one ?
https://www.havepe.nl/nl/...kw-adc05je5-r32/2746/2768
Je kunt idd bij de warmtepomp meten en dit gebruiken voor een COP berekening. Zelf meet ik ook nog in- en uit bij de vloerverwarming en bereken daar ook de Dt. Boilervat temp. enz, enz.simc schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:18:
Voor de DS18B20 temp.meter, neem ik aan dat ik de temp van de uitgaand en retour leidingen vlakbij de warmtepomp kan/moet meten (en niet bijv. 12m verder op bij de boiler/bgein van de CV-leidingen)?
Check! Bedankt!BazemanKM schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:27:
[...]
Je kunt idd bij de warmtepomp meten en dit gebruiken voor een COP berekening. Zelf meet ik ook nog in- en uit bij de vloerverwarming en bereken daar ook de Dt. Boilervat temp. enz, enz.
Meten bij de boilervat is dan een leukigheid voor later als het systeem up-and-running is.
Deel je hem ?BazemanKM schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:31:
[...]
Het was even zoeken en proberen de afgelopen dagen, maar ik heb een 1-wire flow voor de Heishamon naar Domoticz gemaakt:
[Afbeelding]
Zet ik hem in de TS..
Heb je ook S0?
Huidige situatie
Momenteel is mijn huis, gebouwd in 2008 energielabel A voorzien van 1 x vloerverwarming op de bg, 4 radiatoren op de 1e verdieping waarvan een handoekradiator en op zolder ben ik ook aan het klussen, momenteel hangt daar een radiator deze wil ik verwijderen om daar nog een keer vloerverwarming aan ga leggen op zo'n 30 m2.
Op de zolder staat ook nog een Auer edel Water warmtepompboiler 200 liter.
De aansluiting binnen
Hier zie je een foto van de huidige vloerverwarmingpomp.
:strip_exif()/f/image/Ux98nKCssPcq0rqJl8IPJR3d.jpg?f=fotoalbum_large)
en
:strip_exif()/f/image/ycJL6zEgcZZvySgnDzA8U1Sd.jpg?f=fotoalbum_large)
en
:strip_exif()/f/image/qnzSh7UphH9oAanisygTRdSh.jpg?f=fotoalbum_large)
In de metalen buizen wil ik een aansluiting maken voor de aanvoer en de retour middels uponor RTM. De meerlagenbuis die er nu al inzit is Henco, dat kan ik niet direct met elkaar verbinden. De Henco buis is iets wat geperst moet worden en ik heb geen pers.
Welke diameter Uponor kan ik het beste pakken? 1 1/4 wat op de wp zelf zit. Dit dan via een verloop naar 32 28 of 22 uponor RTM. Volgens mij is mijn CV leiding 22, maar ik weet ook niet zo goed hoe ik dit exact kan meten immers heb je een binnen en buitenmaat. De leiding naar de warmtepomp zal ongeveer 5 a 6 meter lang zijn.
Wat ik gelezen heb is de 32 diameter het beste (staat o.a. in startpost) omdat je dan simpel gezegd meer water kwijt kunt in je systeem, nadeel is dat dit moeilijker te buigen is?
Via de shop.rjtec.eu kreeg ik het aanbod om de filters inclusief leidingen voor €165 te kopen. Dit zou dan een superfilter zijn https://shop.rjtec.eu/de/...zfaenger-superfilter.html
in combinatie met een pre filter, Flamcovent 30053.
Vraag hierbij is, worden deze op de retour of aanvoer van de wp aangesloten. Moet er dan ook nog een kallefi magneet filter op of is het voldoende zo. RJtec gaf aan dat dit voldoende is.
Ik wil de buizen door de kruipruimte laten lopen. Hiervoor ga ik naast de bestaande leidingen op de begane grond van de VVW een gat maken in het beton naar beneden. Dit wil ik gaan doen met een
steen beitel en hamer zodat indien ik een leiding tegenkom, deze niet gelijk kapot boor. Als ik in de kruipruimte zit, heb ik nog wat piepschuim waar ik zo doorheen kom. Hierbij moest ik volgnes mij ook opletten dat ik midden in een isolatie broodje zit en niet op een punt waar deze vastgemaakt is.
Dan zal hier een 160 mm mantelbuis komen welke gevuld wordt met twee leidingen uponor voorzien van de juiste isolatie, twee x grondkabel tussen de pana en de meterkast. Ik lees dat deze soms ook doorgelust wordt zodat je maar 1 nodig hebt? wat zijn hier de nadelen van?
De 160 MM PVC buis met insteekmof zou in Duitsland spotgoedkoop zijn maar ik heb geen idee waar. Ik heb gezocht via Idealo, even naar de hornbach in Duitsland lijkt me wat ver dus het liefste wil ik bij een winkel kopen die thuisbezorgd.
Ik lees dat anderen 125mm gepakt hebben, welke ik wel bij de lokale hornbach kan halen. Wat zou ik hierbij het beste kunnen doen?
Verder wil ik via Heisamon het systeem uit gaan lezen op mijn rpi. Deze werkt via WIFI dus doe ik er geen lankabel bij.
Wel is het noodzakelijk dat de afstandsbediening met de pomp kan praten, hiervoor dus een twee aderige draad die kant op welke uitkomt op een leiding in de woonkamer.
Ik zal de CV leiding leeg laten lopen, ik kan dit boven op zolder mooi doen bij het punt waar ik hem ook vul, maar hoe doe ik dit bij de vloerverwarming / het laagste punt.
Misschien dat de foto iets kan ophelderen. Ik zie sommige mensen er een tuinslang op aansluiten. Lijkt me op zich ook prima. Heeft iemand hier nog tips bij?
Wat ik mij verder nog afvroeg is of het noodzakelijk is om een pomploze verdeler aan te schaffen ik lees hier dat het met de gewone ouderwetse ook moet kunnen https://energiepionier.nl...vloerverwarming-verdeler/. Het gaat om 4 groepen wat niet al te duur is.
Ik zie ook nog een honeywell VC8015 Actuator (volgens mij een tweewegklep) die momenteel dan de retour met heet water vermengd. Indien de huidige situatie gehandhaafd blijft, moet ik nog iets aanpassen bij die actuator? Volgens deze site http://aquarea.smallsolut...l_Brauchwasserumschaltung (via het lucht /water forum gevonden) zie ik dat de pal naar beneden is
Ik wil de intergas Cv verwijderen om helemaal van het gas af te gaan. Heeft het expansievat dan nog zin boven? of moet deze naar onder verplaatst worden.
Kan ik de retour simpelweg op de aanvoer aansluiten op zolder? De verkoper van de Auer edel Warmtepomp gaf aan dat dit kon, maar ik denk ik check het nog even.
Ik heb dacht ik geen twee zone systeem, de radiatoren worden momenteel met knoppen hoger of lager gezet, is dit nog een probleem?
De aansluiting buiten
De 160 of 125 mm buis zal door de kruipruimte naar buiten moeten komen. Nog tips over het boren / hakken van de muur in de kruipruimte? Zijn daar nog do's / don'ts?
Ik was van plan om twee betonnen bielzen te kopen, hiertussen dan wat kiezels zodat het condenswater niet de WP kapotvriest in de winter.
Aanzetten
En dan de boel aanzetten, water vullen. Hoe zie ik hoeveel druk er op de cv leiding zit? Is dit iets wat op de remote van de panasonic te lezen is of moet ik ergens een drukmeter installeren of zoiets dergelijks. Dit las ik voorheen op de intergas CV ketel af. Ik wil WAR gaan stoken zonder thermostaat. Ik zie iets van stooklijnen e.d. ik wil ook gaan kijken hoe het koelen verloopt met de wp, heeft iemand ook ervaring hoe de wp samenwerkt met de wpb van auer edel op het gebied van koelen?
Mijn leidingen van WP naar CV en boilervat worden 28mm (heb ik al in huis).
Nu zie ik dat de doorlaat voor de 3-wegklep 16mm met aansluitingen van 1".
Gaat dat een probleem opleveren, of heb ik nu voor niets 28mm leidingen hier liggen*?
*uiteraard voor de warmteverlies en buisopslagcapaciteit niet, maar voor de doorstroming?
Het gaat om deze:
https://magneetventielsho...lFR3ZlY9-r8gaAjdTEALw_wcB
Moet je eens aan @koevlaas2 vragen wat hier allemaal voor “muizengaatjes” zitten die hij er gelijk zou uitslopenbspans schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:25:
Binnenkort krijg ik de pana binnen, ik dacht ik deel nog even mijn stappenplan om te kijken of jullie nog haken danwel ogen zien aan deze doe het zelfer.
Huidige situatie
Momenteel is mijn huis, gebouwd in 2008 energielabel A voorzien van 1 x vloerverwarming op de bg, 4 radiatoren op de 1e verdieping waarvan een handoekradiator en op zolder ben ik ook aan het klussen, momenteel hangt daar een radiator deze wil ik verwijderen om daar nog een keer vloerverwarming aan ga leggen op zo'n 30 m2.
Op de zolder staat ook nog een Auer edel Water warmtepompboiler 200 liter.
De aansluiting binnen
Hier zie je een foto van de huidige vloerverwarmingpomp. [Afbeelding]
en
[Afbeelding]
en
[Afbeelding]
In de metalen buizen wil ik een aansluiting maken voor de aanvoer en de retour middels uponor RTM. De meerlagenbuis die er nu al inzit is Henco, dat kan ik niet direct met elkaar verbinden. De Henco buis is iets wat geperst moet worden en ik heb geen pers.
Welke diameter Uponor kan ik het beste pakken? 1 1/4 wat op de wp zelf zit. Dit dan via een verloop naar 32 28 of 22 uponor RTM. Volgens mij is mijn CV leiding 22, maar ik weet ook niet zo goed hoe ik dit exact kan meten immers heb je een binnen en buitenmaat. De leiding naar de warmtepomp zal ongeveer 5 a 6 meter lang zijn.
Wat ik gelezen heb is de 32 diameter het beste (staat o.a. in startpost) omdat je dan simpel gezegd meer water kwijt kunt in je systeem, nadeel is dat dit moeilijker te buigen is?
Via de shop.rjtec.eu kreeg ik het aanbod om de filters inclusief leidingen voor €165 te kopen. Dit zou dan een superfilter zijn https://shop.rjtec.eu/de/...zfaenger-superfilter.html
in combinatie met een pre filter, Flamcovent 30053.
Vraag hierbij is, worden deze op de retour of aanvoer van de wp aangesloten. Moet er dan ook nog een kallefi magneet filter op of is het voldoende zo. RJtec gaf aan dat dit voldoende is.
Ik wil de buizen door de kruipruimte laten lopen. Hiervoor ga ik naast de bestaande leidingen op de begane grond van de VVW een gat maken in het beton naar beneden. Dit wil ik gaan doen met een
steen beitel en hamer zodat indien ik een leiding tegenkom, deze niet gelijk kapot boor. Als ik in de kruipruimte zit, heb ik nog wat piepschuim waar ik zo doorheen kom. Hierbij moest ik volgnes mij ook opletten dat ik midden in een isolatie broodje zit en niet op een punt waar deze vastgemaakt is.
Dan zal hier een 160 mm mantelbuis komen welke gevuld wordt met twee leidingen uponor voorzien van de juiste isolatie, twee x grondkabel tussen de pana en de meterkast. Ik lees dat deze soms ook doorgelust wordt zodat je maar 1 nodig hebt? wat zijn hier de nadelen van?
De 160 MM PVC buis met insteekmof zou in Duitsland spotgoedkoop zijn maar ik heb geen idee waar. Ik heb gezocht via Idealo, even naar de hornbach in Duitsland lijkt me wat ver dus het liefste wil ik bij een winkel kopen die thuisbezorgd.
Ik lees dat anderen 125mm gepakt hebben, welke ik wel bij de lokale hornbach kan halen. Wat zou ik hierbij het beste kunnen doen?
Verder wil ik via Heisamon het systeem uit gaan lezen op mijn rpi. Deze werkt via WIFI dus doe ik er geen lankabel bij.
Wel is het noodzakelijk dat de afstandsbediening met de pomp kan praten, hiervoor dus een twee aderige draad die kant op welke uitkomt op een leiding in de woonkamer.
Ik zal de CV leiding leeg laten lopen, ik kan dit boven op zolder mooi doen bij het punt waar ik hem ook vul, maar hoe doe ik dit bij de vloerverwarming / het laagste punt.
Misschien dat de foto iets kan ophelderen. Ik zie sommige mensen er een tuinslang op aansluiten. Lijkt me op zich ook prima. Heeft iemand hier nog tips bij?
Wat ik mij verder nog afvroeg is of het noodzakelijk is om een pomploze verdeler aan te schaffen ik lees hier dat het met de gewone ouderwetse ook moet kunnen https://energiepionier.nl...vloerverwarming-verdeler/. Het gaat om 4 groepen wat niet al te duur is.
Ik zie ook nog een honeywell VC8015 Actuator (volgens mij een tweewegklep) die momenteel dan de retour met heet water vermengd. Indien de huidige situatie gehandhaafd blijft, moet ik nog iets aanpassen bij die actuator? Volgens deze site http://aquarea.smallsolut...l_Brauchwasserumschaltung (via het lucht /water forum gevonden) zie ik dat de pal naar beneden is
Ik wil de intergas Cv verwijderen om helemaal van het gas af te gaan. Heeft het expansievat dan nog zin boven? of moet deze naar onder verplaatst worden.
Kan ik de retour simpelweg op de aanvoer aansluiten op zolder? De verkoper van de Auer edel Warmtepomp gaf aan dat dit kon, maar ik denk ik check het nog even.
Ik heb dacht ik geen twee zone systeem, de radiatoren worden momenteel met knoppen hoger of lager gezet, is dit nog een probleem?
De aansluiting buiten
De 160 of 125 mm buis zal door de kruipruimte naar buiten moeten komen. Nog tips over het boren / hakken van de muur in de kruipruimte? Zijn daar nog do's / don'ts?
Ik was van plan om twee betonnen bielzen te kopen, hiertussen dan wat kiezels zodat het condenswater niet de WP kapotvriest in de winter.
Aanzetten
En dan de boel aanzetten, water vullen. Hoe zie ik hoeveel druk er op de cv leiding zit? Is dit iets wat op de remote van de panasonic te lezen is of moet ik ergens een drukmeter installeren of zoiets dergelijks. Dit las ik voorheen op de intergas CV ketel af. Ik wil WAR gaan stoken zonder thermostaat. Ik zie iets van stooklijnen e.d. ik wil ook gaan kijken hoe het koelen verloopt met de wp, heeft iemand ook ervaring hoe de wp samenwerkt met de wpb van auer edel op het gebied van koelen?
Ik overweeg een Panasonic Monoblock met daarnaast een Atlantic Explorer V4, maar heb nog wat weinig info over de Atlantic Explorer V4.
Graag zou ik eerst willen starten met de Atlantic Explorer V4, deze stand-alone zal gaan werken naast mijn huidige CV. Als dat werkt dan wil ik binnen een jaar de Monoblock erin fietsen deze wat lastiger is te installeren ivm leidingen.
Wat zijn jullie ervaringen met de Atlantic Explorer V4?
In algemene zin ben ik nieuwsgierig naar wat het verbruik ongeveer is mbt aantal kwh per dag en hoelang je kan douchen of water kan tappen afhankelijk van de versie 200 of 270?
Kunnen de afvoer pijpen zonder luchtafvoer worden gebruikt op een zolder bv?
Hoe verloopt de installatie is dit te doen zelf en heeft iemand hier een tekening van hoe het exact zit met de leidingen die erop aangesloten worden? Wellicht een foto.
Dit topic is gesloten.
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.