Je kan beter je vragen stellen in het andere topic wat over warmtepompboilers gaar Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuningdeheij1 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:41:
Zijn er Tweakers hier die hun ervaringen willen delen met de Panasonic Monoblock icm Atlantic Explorer V4 of 3?
Ik overweeg een Panasonic Monoblock met daarnaast een Atlantic Explorer V4, maar heb nog wat weinig info over de Atlantic Explorer V4.
Graag zou ik eerst willen starten met de Atlantic Explorer V4, deze stand-alone zal gaan werken naast mijn huidige CV. Als dat werkt dan wil ik binnen een jaar de Monoblock erin fietsen deze wat lastiger is te installeren ivm leidingen.
Wat zijn jullie ervaringen met de Atlantic Explorer V4?
In algemene zin ben ik nieuwsgierig naar wat het verbruik ongeveer is mbt aantal kwh per dag en hoelang je kan douchen of water kan tappen afhankelijk van de versie 200 of 270?
Kunnen de afvoer pijpen zonder luchtafvoer worden gebruikt op een zolder bv?
Hoe verloopt de installatie is dit te doen zelf en heeft iemand hier een tekening van hoe het exact zit met de leidingen die erop aangesloten worden? Wellicht een foto.
In vervolg op deze vraag, maakt het uit of ik een 2- of 3-draads aansluiting neem voor de 3-wegklep op de Pana?simc schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:39:
Ik was van plan om de onderstaande 3-weg kogelkraan in te zetten in mijn systeem voor scheiding SWW en CV.
Mijn leidingen van WP naar CV en boilervat worden 28mm (heb ik al in huis).
Nu zie ik dat de doorlaat voor de 3-wegklep 16mm met aansluitingen van 1".
Gaat dat een probleem opleveren, of heb ik nu voor niets 28mm leidingen hier liggen*?
*uiteraard voor de warmteverlies en buisopslagcapaciteit niet, maar voor de doorstroming?
Het gaat om deze:
https://magneetventielsho...lFR3ZlY9-r8gaAjdTEALw_wcB
Sorry, ik had je PM hierover even gemist. Ik zal vnv nog even een foto maken van de aansluitingen hier en die PM'en.deheij1 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:41:
Zijn er Tweakers hier die hun ervaringen willen delen met de Panasonic Monoblock icm Atlantic Explorer V4 of 3?
Ik overweeg een Panasonic Monoblock met daarnaast een Atlantic Explorer V4, maar heb nog wat weinig info over de Atlantic Explorer V4.
Graag zou ik eerst willen starten met de Atlantic Explorer V4, deze stand-alone zal gaan werken naast mijn huidige CV. Als dat werkt dan wil ik binnen een jaar de Monoblock erin fietsen deze wat lastiger is te installeren ivm leidingen.
Wat zijn jullie ervaringen met de Atlantic Explorer V4?
In algemene zin ben ik nieuwsgierig naar wat het verbruik ongeveer is mbt aantal kwh per dag en hoelang je kan douchen of water kan tappen afhankelijk van de versie 200 of 270?
Kunnen de afvoer pijpen zonder luchtafvoer worden gebruikt op een zolder bv?
Hoe verloopt de installatie is dit te doen zelf en heeft iemand hier een tekening van hoe het exact zit met de leidingen die erop aangesloten worden? Wellicht een foto.
All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV
Ik weet niet waar je woont..bspans schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:25:
Binnenkort krijg ik de pana binnen, ik dacht ik deel nog even mijn stappenplan om te kijken of jullie nog haken danwel ogen zien aan deze doe het zelfer.
Huidige situatie
Momenteel is mijn huis, gebouwd in 2008 energielabel A voorzien van 1 x vloerverwarming op de bg, 4 radiatoren op de 1e verdieping waarvan een handoekradiator en op zolder ben ik ook aan het klussen, momenteel hangt daar een radiator deze wil ik verwijderen om daar nog een keer vloerverwarming aan ga leggen op zo'n 30 m2.
Op de zolder staat ook nog een Auer edel Water warmtepompboiler 200 liter.
De aansluiting binnen
Hier zie je een foto van de huidige vloerverwarmingpomp. [Afbeelding]
en
[Afbeelding]
en
[Afbeelding]
In de metalen buizen wil ik een aansluiting maken voor de aanvoer en de retour middels uponor RTM. De meerlagenbuis die er nu al inzit is Henco, dat kan ik niet direct met elkaar verbinden. De Henco buis is iets wat geperst moet worden en ik heb geen pers.
Welke diameter Uponor kan ik het beste pakken? 1 1/4 wat op de wp zelf zit. Dit dan via een verloop naar 32 28 of 22 uponor RTM. Volgens mij is mijn CV leiding 22, maar ik weet ook niet zo goed hoe ik dit exact kan meten immers heb je een binnen en buitenmaat. De leiding naar de warmtepomp zal ongeveer 5 a 6 meter lang zijn.
Wat ik gelezen heb is de 32 diameter het beste (staat o.a. in startpost) omdat je dan simpel gezegd meer water kwijt kunt in je systeem, nadeel is dat dit moeilijker te buigen is?
Via de shop.rjtec.eu kreeg ik het aanbod om de filters inclusief leidingen voor €165 te kopen. Dit zou dan een superfilter zijn https://shop.rjtec.eu/de/...zfaenger-superfilter.html
in combinatie met een pre filter, Flamcovent 30053.
Vraag hierbij is, worden deze op de retour of aanvoer van de wp aangesloten. Moet er dan ook nog een kallefi magneet filter op of is het voldoende zo. RJtec gaf aan dat dit voldoende is.
Ik wil de buizen door de kruipruimte laten lopen. Hiervoor ga ik naast de bestaande leidingen op de begane grond van de VVW een gat maken in het beton naar beneden. Dit wil ik gaan doen met een
steen beitel en hamer zodat indien ik een leiding tegenkom, deze niet gelijk kapot boor. Als ik in de kruipruimte zit, heb ik nog wat piepschuim waar ik zo doorheen kom. Hierbij moest ik volgnes mij ook opletten dat ik midden in een isolatie broodje zit en niet op een punt waar deze vastgemaakt is.
Dan zal hier een 160 mm mantelbuis komen welke gevuld wordt met twee leidingen uponor voorzien van de juiste isolatie, twee x grondkabel tussen de pana en de meterkast. Ik lees dat deze soms ook doorgelust wordt zodat je maar 1 nodig hebt? wat zijn hier de nadelen van?
De 160 MM PVC buis met insteekmof zou in Duitsland spotgoedkoop zijn maar ik heb geen idee waar. Ik heb gezocht via Idealo, even naar de hornbach in Duitsland lijkt me wat ver dus het liefste wil ik bij een winkel kopen die thuisbezorgd.
Ik lees dat anderen 125mm gepakt hebben, welke ik wel bij de lokale hornbach kan halen. Wat zou ik hierbij het beste kunnen doen?
Verder wil ik via Heisamon het systeem uit gaan lezen op mijn rpi. Deze werkt via WIFI dus doe ik er geen lankabel bij.
Wel is het noodzakelijk dat de afstandsbediening met de pomp kan praten, hiervoor dus een twee aderige draad die kant op welke uitkomt op een leiding in de woonkamer.
Ik zal de CV leiding leeg laten lopen, ik kan dit boven op zolder mooi doen bij het punt waar ik hem ook vul, maar hoe doe ik dit bij de vloerverwarming / het laagste punt.
Misschien dat de foto iets kan ophelderen. Ik zie sommige mensen er een tuinslang op aansluiten. Lijkt me op zich ook prima. Heeft iemand hier nog tips bij?
Wat ik mij verder nog afvroeg is of het noodzakelijk is om een pomploze verdeler aan te schaffen ik lees hier dat het met de gewone ouderwetse ook moet kunnen https://energiepionier.nl...vloerverwarming-verdeler/. Het gaat om 4 groepen wat niet al te duur is.
Ik zie ook nog een honeywell VC8015 Actuator (volgens mij een tweewegklep) die momenteel dan de retour met heet water vermengd. Indien de huidige situatie gehandhaafd blijft, moet ik nog iets aanpassen bij die actuator? Volgens deze site http://aquarea.smallsolut...l_Brauchwasserumschaltung (via het lucht /water forum gevonden) zie ik dat de pal naar beneden is
Ik wil de intergas Cv verwijderen om helemaal van het gas af te gaan. Heeft het expansievat dan nog zin boven? of moet deze naar onder verplaatst worden.
Kan ik de retour simpelweg op de aanvoer aansluiten op zolder? De verkoper van de Auer edel Warmtepomp gaf aan dat dit kon, maar ik denk ik check het nog even.
Ik heb dacht ik geen twee zone systeem, de radiatoren worden momenteel met knoppen hoger of lager gezet, is dit nog een probleem?
De aansluiting buiten
De 160 of 125 mm buis zal door de kruipruimte naar buiten moeten komen. Nog tips over het boren / hakken van de muur in de kruipruimte? Zijn daar nog do's / don'ts?
Ik was van plan om twee betonnen bielzen te kopen, hiertussen dan wat kiezels zodat het condenswater niet de WP kapotvriest in de winter.
Aanzetten
En dan de boel aanzetten, water vullen. Hoe zie ik hoeveel druk er op de cv leiding zit? Is dit iets wat op de remote van de panasonic te lezen is of moet ik ergens een drukmeter installeren of zoiets dergelijks. Dit las ik voorheen op de intergas CV ketel af. Ik wil WAR gaan stoken zonder thermostaat. Ik zie iets van stooklijnen e.d. ik wil ook gaan kijken hoe het koelen verloopt met de wp, heeft iemand ook ervaring hoe de wp samenwerkt met de wpb van auer edel op het gebied van koelen?
maar op 1,5 meter kun je hier eea aanschouwen
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Haha ik was gisteren bij hem en ik zei al, je moet even bij dylaantje kijken.Dylantje2 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:14:
[...]
Ik weet niet waar je woont..
maar op 1,5 meter kun je hier eea aanschouwen
Hij komt van boven de rijn
Ik heb deze ook op het oog. Ik zie nergens dat hij 16 mm doorlaat heeft (ik zie 18 mm staan). En dat is dan nog binnenin de kraan, dus maar een stukje van een paar centimeter. Ik denk dat dat dus verwaarloosbaar is. Wel is het zo dat sommige kranen een "volledige doorlaat" hebben, maar deze dus niet. Geen idee waarom niet. De Kvs-waarde is trouwens 16 m^3, wat echt hoog is volgens mij (ik heb bijv. een mengventiel van 1" met een Kvs van 3,2 m^3).simc schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:39:
Ik was van plan om de onderstaande 3-weg kogelkraan in te zetten in mijn systeem voor scheiding SWW en CV.
Mijn leidingen van WP naar CV en boilervat worden 28mm (heb ik al in huis).
Nu zie ik dat de doorlaat voor de 3-wegklep 16mm met aansluitingen van 1".
Gaat dat een probleem opleveren, of heb ik nu voor niets 28mm leidingen hier liggen*?
*uiteraard voor de warmteverlies en buisopslagcapaciteit niet, maar voor de doorstroming?
Het gaat om deze:
https://magneetventielsho...lFR3ZlY9-r8gaAjdTEALw_wcB
(Als het nou een piepklein gaatje zou zijn geweest ten opzichte van je leidingen dan verandert dat de zaak, zoals je weleens ziet bij vvw-verdelers met pomp. Daar is het gaatje expres zo klein t.b.v. het mixen van warm met koud water.)
Een lua script om op basis van DeltaT de pomp van de vloerverwarming aan te zetten. Bij de pomp zit een ESP easy met twee dallas sensoren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| return { on = { timer = { 'every 5 minutes' } }, execute = function(domoticz) local Sensor = domoticz.devices('Vloerverwarming DeltaT') if Sensor.temperature > 0 then domoticz.openURL('http://192.168.2.13:8080/json.htm?type=command¶m=switchlight&idx=4938&switchcmd=On') elseif Sensor.temperature <= 0 then domoticz.openURL('http://192.168.2.13:8080/json.htm?type=command¶m=switchlight&idx=4938&switchcmd=Off') end end } |
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Hoi, ik heb inmiddels mijn SWW vat binnen. Er zitten daar drie gaten voor een thermostaat op. Moet ik daar iets mee? (behalve afsluiten)
Ik begreep dat ik het opwarmtijd van de opslagvat kon regelen dmv de retourtemp in de WP.
Klopt dit? Of zou ik het anders moeten doen?
Ik begreep dat ik het opwarmtijd van de opslagvat kon regelen dmv de retourtemp in de WP.
Wij hebben één temperatuur sensor in het vat, die is aangesloten op de Panasonic, op basis van die sensor wordt bepaald of er verwarmd moet worden. De temperatuur stel je apart in.simc schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:56:
Hoi, ik heb inmiddels mijn SWW vat binnen. Er zitten daar drie gaten voor een thermostaat op. Moet ik daar iets mee? (behalve afsluiten)
Welke thermostaat/ controller is het beste?
Ik heb eind vorig jaar al een Panasonic WH MDC07H3E5 gekocht, vanmiddag pas uit de verpakking gehaald.
Ik dacht dat er een thermostaat/ controller bij zou zitten maar die zit er niet bij
(WP staat nog op de pallet)
De draadloze versie lijkt mij het beste, is dat wat? kan ik die gelijk 'aansluiten'? heeft deze alle mogelijkheden om de wp in te stellen?
Ik heb eind vorig jaar al een Panasonic WH MDC07H3E5 gekocht, vanmiddag pas uit de verpakking gehaald.
Ik dacht dat er een thermostaat/ controller bij zou zitten maar die zit er niet bij
De draadloze versie lijkt mij het beste, is dat wat? kan ik die gelijk 'aansluiten'? heeft deze alle mogelijkheden om de wp in te stellen?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Meen me te herinneren dat de vorige die de controller miste hem in de Wp vond?frisianstar schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:48:
Ik dacht dat er een thermostaat/ controller bij zou zitten maar die zit er niet bij(WP staat nog op de pallet)
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
De thermostaat zit achter je kappen verstopt, even openschroeven dus.frisianstar schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:48:
Ik dacht dat er een thermostaat/ controller bij zou zitten maar die zit er niet bij(WP staat nog op de pallet)
En in welke gat heb je hem / zou je hem zetten? De onderste lijkt me het logisch aangezien je wil dat het hele vat opgewarmd wordt en op temp komt.BazemanKM schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:54:
[...]
Wij hebben één temperatuur sensor in het vat, die is aangesloten op de Panasonic, op basis van die sensor wordt bepaald of er verwarmd moet worden. De temperatuur stel je apart in.
Weet je (of iemand anders) of het idd kan om gebruik te maken van de retourtemp ipv een extra thermostaat? Ik vraag het, omdat ik me kon herinneren dat iemand dat hier ook zo had gedaan.
Leuk project!bspans schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:25:
Binnenkort krijg ik de pana binnen, ik dacht ik deel nog even mijn stappenplan om te kijken of jullie nog haken danwel ogen zien aan deze doe het zelfer.
Huidige situatie
Momenteel is mijn huis, gebouwd in 2008 energielabel A voorzien van 1 x vloerverwarming op de bg, 4 radiatoren op de 1e verdieping waarvan een handoekradiator en op zolder ben ik ook aan het klussen, momenteel hangt daar een radiator deze wil ik verwijderen om daar nog een keer vloerverwarming aan ga leggen op zo'n 30 m2.
Op de zolder staat ook nog een Auer edel Water warmtepompboiler 200 liter.
De aansluiting binnen
Hier zie je een foto van de huidige vloerverwarmingpomp. [Afbeelding]
en
[Afbeelding]
en
[Afbeelding]
In de metalen buizen wil ik een aansluiting maken voor de aanvoer en de retour middels uponor RTM. De meerlagenbuis die er nu al inzit is Henco, dat kan ik niet direct met elkaar verbinden. De Henco buis is iets wat geperst moet worden en ik heb geen pers.
Welke diameter Uponor kan ik het beste pakken? 1 1/4 wat op de wp zelf zit. Dit dan via een verloop naar 32 28 of 22 uponor RTM. Volgens mij is mijn CV leiding 22, maar ik weet ook niet zo goed hoe ik dit exact kan meten immers heb je een binnen en buitenmaat. De leiding naar de warmtepomp zal ongeveer 5 a 6 meter lang zijn.
Wat ik gelezen heb is de 32 diameter het beste (staat o.a. in startpost) omdat je dan simpel gezegd meer water kwijt kunt in je systeem, nadeel is dat dit moeilijker te buigen is?
Via de shop.rjtec.eu kreeg ik het aanbod om de filters inclusief leidingen voor €165 te kopen. Dit zou dan een superfilter zijn https://shop.rjtec.eu/de/...zfaenger-superfilter.html
in combinatie met een pre filter, Flamcovent 30053.
Vraag hierbij is, worden deze op de retour of aanvoer van de wp aangesloten. Moet er dan ook nog een kallefi magneet filter op of is het voldoende zo. RJtec gaf aan dat dit voldoende is.
Ik wil de buizen door de kruipruimte laten lopen. Hiervoor ga ik naast de bestaande leidingen op de begane grond van de VVW een gat maken in het beton naar beneden. Dit wil ik gaan doen met een
steen beitel en hamer zodat indien ik een leiding tegenkom, deze niet gelijk kapot boor. Als ik in de kruipruimte zit, heb ik nog wat piepschuim waar ik zo doorheen kom. Hierbij moest ik volgnes mij ook opletten dat ik midden in een isolatie broodje zit en niet op een punt waar deze vastgemaakt is.
Dan zal hier een 160 mm mantelbuis komen welke gevuld wordt met twee leidingen uponor voorzien van de juiste isolatie, twee x grondkabel tussen de pana en de meterkast. Ik lees dat deze soms ook doorgelust wordt zodat je maar 1 nodig hebt? wat zijn hier de nadelen van?
De 160 MM PVC buis met insteekmof zou in Duitsland spotgoedkoop zijn maar ik heb geen idee waar. Ik heb gezocht via Idealo, even naar de hornbach in Duitsland lijkt me wat ver dus het liefste wil ik bij een winkel kopen die thuisbezorgd.
Ik lees dat anderen 125mm gepakt hebben, welke ik wel bij de lokale hornbach kan halen. Wat zou ik hierbij het beste kunnen doen?
Verder wil ik via Heisamon het systeem uit gaan lezen op mijn rpi. Deze werkt via WIFI dus doe ik er geen lankabel bij.
Wel is het noodzakelijk dat de afstandsbediening met de pomp kan praten, hiervoor dus een twee aderige draad die kant op welke uitkomt op een leiding in de woonkamer.
Ik zal de CV leiding leeg laten lopen, ik kan dit boven op zolder mooi doen bij het punt waar ik hem ook vul, maar hoe doe ik dit bij de vloerverwarming / het laagste punt.
Misschien dat de foto iets kan ophelderen. Ik zie sommige mensen er een tuinslang op aansluiten. Lijkt me op zich ook prima. Heeft iemand hier nog tips bij?
Wat ik mij verder nog afvroeg is of het noodzakelijk is om een pomploze verdeler aan te schaffen ik lees hier dat het met de gewone ouderwetse ook moet kunnen https://energiepionier.nl...vloerverwarming-verdeler/. Het gaat om 4 groepen wat niet al te duur is.
Ik zie ook nog een honeywell VC8015 Actuator (volgens mij een tweewegklep) die momenteel dan de retour met heet water vermengd. Indien de huidige situatie gehandhaafd blijft, moet ik nog iets aanpassen bij die actuator? Volgens deze site http://aquarea.smallsolut...l_Brauchwasserumschaltung (via het lucht /water forum gevonden) zie ik dat de pal naar beneden is
Ik wil de intergas Cv verwijderen om helemaal van het gas af te gaan. Heeft het expansievat dan nog zin boven? of moet deze naar onder verplaatst worden.
Kan ik de retour simpelweg op de aanvoer aansluiten op zolder? De verkoper van de Auer edel Warmtepomp gaf aan dat dit kon, maar ik denk ik check het nog even.
Ik heb dacht ik geen twee zone systeem, de radiatoren worden momenteel met knoppen hoger of lager gezet, is dit nog een probleem?
De aansluiting buiten
De 160 of 125 mm buis zal door de kruipruimte naar buiten moeten komen. Nog tips over het boren / hakken van de muur in de kruipruimte? Zijn daar nog do's / don'ts?
Ik was van plan om twee betonnen bielzen te kopen, hiertussen dan wat kiezels zodat het condenswater niet de WP kapotvriest in de winter.
Aanzetten
En dan de boel aanzetten, water vullen. Hoe zie ik hoeveel druk er op de cv leiding zit? Is dit iets wat op de remote van de panasonic te lezen is of moet ik ergens een drukmeter installeren of zoiets dergelijks. Dit las ik voorheen op de intergas CV ketel af. Ik wil WAR gaan stoken zonder thermostaat. Ik zie iets van stooklijnen e.d. ik wil ook gaan kijken hoe het koelen verloopt met de wp, heeft iemand ook ervaring hoe de wp samenwerkt met de wpb van auer edel op het gebied van koelen?
Je vloerverwarming verdeler is in de huidige situatie niet geschikt voor een warmtepomp, eruit met dat ding
Neem een mooie kunststof verdeler, dat is met koelen wat mooier.
Neem wel een uitvoering met debiet regelaar, dit maakt het inregelen wat eenvoudiger.
De aanvoer wil je maken met kunststof, dit kan prima met 32mm.
https://www.installatiest...er-cv-aanvoer-32-mm-.html
stuk goedkoper dan uponor.
Gaten in de vloer maken is het makkelijkste om uit te besteden, met professioneel gereedschap is het een fluitje van een cent.
Een monoblock sluit je met 2 aparte voedingen aan, er zitten niet voor niks 2 automaten in.
Succes
Hallo,
Ik ben aan het bekijken om een monoblok te plaatsen in mijn nieuwbouw.
Deze kan ik gemakkelijk zelf aansluiten voor mijn vloerverwarming.
Nu heeft iemand mij aangeraden niet de Panasonic WH-MDC05H3E5 uit Duitsland te bestellen want die zou een kleinere condensor hebben dan die van de Benelux en er zou geen garantie zijn indien het zelf geïnstalleerd werd?
In België is hij enkel te vinden via installateurs en in Nederland kost hij de helft meer.
Nu heeft iemand mij aangeraden niet de Panasonic WH-MDC05H3E5 uit Duitsland te bestellen want die zou een kleinere condensor hebben dan die van de Benelux en er zou geen garantie zijn indien het zelf geïnstalleerd werd?
In België is hij enkel te vinden via installateurs en in Nederland kost hij de helft meer.
Ik denk dat 75% van de mensen in dit topic hun Pana uit Duitsland vandaan hebben, nog nooit van dit verhaal gehoord. Garantie is natuurlijk altijd iets lastiger vanuit het buitenland met zelf installatie, maar de Pana's zijn erg betrouwbaar.KillerbulldogBE schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:32:
Hallo,
Ja, ik heb net opgezocht dat hij een F versie (de vorige versie?) heeft daarmee zijn verhaal over de verschillende condensor denk ik.
In de bovenste, het warme water tapwater komt ook boven er uit.simc schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:10:
[...]
En in welke gat heb je hem / zou je hem zetten? De onderste lijkt me het logisch aangezien je wil dat het hele vat opgewarmd wordt en op temp komt.
Klopt, de f versie is stukken beter, kun je alleen niet meer kopen....KillerbulldogBE schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:23:
Ja, ik heb net opgezocht dat hij een F versie (de vorige versie?) heeft daarmee zijn verhaal over de verschillende condensor denk ik.
1 PVoutput . Dongen NB
Als je een f serie kunt kopen, dan zou ik dat doen.KillerbulldogBE schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:23:
Een F kan iets minder ver terug moduleren maar hij is verder een stuk beter dan de H serie.
Maar dat lijkt me onlogisch, want je wilt natuurlijk dat het hele vat warm wordt, en niet niet alleen boven. Als het boven warm is, betekent niet dat het onderin ook even warm is. En als ik de boel op laat warmen, dan wil ik natuurlijk het gehele vat op temperatuur hebben lijkt me.BazemanKM schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:35:
[...]
In de bovenste, het warme water tapwater komt ook boven er uit.
Dit vooral ivm het moment dat de WP uit mag, omdat de boel voldoende opgewarmd is.
Ik laat de SWW alleen op een bepaalde tijdstip aangaan per dag, dus het zou tussentijds niet aan hoeven springen.
Ik zat trouwens weer even te zoeken in de forum, en kwam deze posts tegen:BazemanKM schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:35:
[...]
In de bovenste, het warme water tapwater komt ook boven er uit.
Wolly in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"
reneeke1970 in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"
Die lijken aan te geven dat er geen thermostaat nodig is in de SWW-vat.
@reneeke1970 Kun je hier wat licht over laten schijnen?
PS: nog een nevenvraag bedacht nav hiervan en een de schems in de bovenstaande link: Ik was niet van plan om een extra pomp in te zetten, omdat de Pana al een interne pomp heeft. Mijn systeem is open met radiatoren. Dat zou toch genoeg moeten zijn zonder extra pomp (voor de CV)? En voor de SWW, heb je de druk van je ingaand koud water die de warme water aan de bovenkant eruit drukt, dus daar ook geen pomp nodig lijkt me.
Verwar een buffervat niet met een SWW-vat (hoewel je wel combinaties hebt overigens).simc schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:35:
[...]
Ik zat trouwens weer even te zoeken in de forum, en kwam deze posts tegen:
Voor SWW moet de warmtepomp uiteraard wel weten hoe warm het water in het vat is anders weet iet niet wanneer hij moet starten of stoppen met verwarmen
Mijn link heeft niks met sww te maken, als jij je hele sww wilt opwarmen moet je de sensor onderin plaatsen inderdaad. Alleen moet je dan wel met timer gaan werken dat hij maar één keer per dag opwarmt. Want anders is na iedere douche beurt er van onderen koud water in gelopen en slaat hij gelijk aan.simc schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:35:
[...]
Ik zat trouwens weer even te zoeken in de forum, en kwam deze posts tegen:
PS: nog een nevenvraag bedacht nav hiervan en een de schems in de bovenstaande link: Ik was niet van plan om een extra pomp in te zetten, omdat de Pana al een interne pomp heeft. Mijn systeem is open met radiatoren. Dat zou toch genoeg moeten zijn zonder extra pomp (voor de CV)? En voor de SWW, heb je de druk van je ingaand koud water die de warme water aan de bovenkant eruit drukt, dus daar ook geen pomp nodig lijkt me.
De meeste plaatsen daarom de sensor in het midden of net er onder.
1 PVoutput . Dongen NB
Ah nu kom ik weer eens 32mm tegen.Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:02:
[...]
Leuk project!
Je vloerverwarming verdeler is in de huidige situatie niet geschikt voor een warmtepomp, eruit met dat ding
Neem een mooie kunststof verdeler, dat is met koelen wat mooier.
Neem wel een uitvoering met debiet regelaar, dit maakt het inregelen wat eenvoudiger.
De aanvoer wil je maken met kunststof, dit kan prima met 32mm.
https://www.installatiest...er-cv-aanvoer-32-mm-.html
stuk goedkoper dan uponor.
Gaten in de vloer maken is het makkelijkste om uit te besteden, met professioneel gereedschap is het een fluitje van een cent.
Een monoblock sluit je met 2 aparte voedingen aan, er zitten niet voor niks 2 automaten in.
Succes
Achja, net 50 meter 28mm hep2o besteld (wacht nog op levering).
Had graag de net iets grotere diameter kunnen gebruiken, Kan altijd nog
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Kan inderdaad nog steedsalaintje schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:25:
[...]
Ah nu kom ik weer eens 32mm tegen.
Had graag de net iets grotere diameter kunnen gebruiken, Kan altijd nog.
thehog schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:42:
[...]
Verwar een buffervat niet met een SWW-vat (hoewel je wel combinaties hebt overigens).
Voor SWW moet de warmtepomp uiteraard wel weten hoe warm het water in het vat is anders weet iet niet wanneer hij moet starten of stoppen met verwarmen
OK, check, dan heb ik daar over heen gelezen dat het niet om de SWW vat ging.reneeke1970 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:48:
[...]
Mijn link heeft niks met sww te maken, als jij je hele sww wilt opwarmen moet je de sensor onderin plaatsen inderdaad. Alleen moet je dan wel met timer gaan werken dat hij maar één keer per dag opwarmt. Want anders is na iedere douche beurt er van onderen koud water in gelopen en slaat hij gelijk aan.
De meeste plaatsen daarom de sensor in het midden of net er onder.
Dan is dat duidelijk. Bedankt allemaal (ook @BazemanKM ) voor de reacties!
En ja, ik was idd van plan om de SWW-vat maar 1 keer per dag te laten opwarmen op een geplande moment, dus dan zou onderin het logisch zijn voor mij in dat geval.
Verwarm hem dan ook niet hoger dan 45 graden. Dan is ie bovenin makkelijk boven de 60 graden.simc schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:43:
En ja, ik was idd van plan om de SWW-vat maar 1 keer per dag te laten opwarmen op een geplande moment, dus dan zou onderin het logisch zijn voor mij in dat geval.
Eens per week wel de sterlisatie uitvoeren zodat alles boven de 65 komt (ook onderin). Bij mij zit ie overigens iets onder het midden.
Zelf verwarm ik het vat alleen als mijn stroomprijs op het laagste punt van de dag zit (leverancier easyenergy met een stukje domotica). Je kan er ook voor kiezen om het vat te verwarmen bij zonproductie overschot.
Bovenin zit er wel een analoog thermometer, dus ik kan dat vrij makkelijk na de eerste paar dagen calibreren zodat het bovenin op de juiste temp komt.thehog schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:28:
[...]
Verwarm hem dan ook niet hoger dan 45 graden. Dan is ie bovenin makkelijk boven de 60 graden.
Eens per week wel de sterlisatie uitvoeren zodat alles boven de 65 komt (ook onderin). Bij mij zit ie overigens iets onder het midden.
Zelf verwarm ik het vat alleen als mijn stroomprijs op het laagste punt van de dag zit (leverancier easyenergy met een stukje domotica). Je kan er ook voor kiezen om het vat te verwarmen bij zonproductie overschot.
Idd, het was ook mijn plan om het begin van de middag bij optimaal PV-productie, en gunstige WP COP (warmer buitentemp) aan te laten gaan. Dan heb ik flink PV-overschot op dat moment.
Ik heb zelf ook een sensor onderin geplaatst. Op dit moment is het onderin 65 graden en boven in 70. Er zit dan ook nog een zonneboiler aangesloten. Dus geen stroom nodig om water te verwarmen.simc schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:43:
[...]
OK, check, dan heb ik daar over heen gelezen dat het niet om de SWW vat ging.
Dan is dat duidelijk. Bedankt allemaal (ook @BazemanKM ) voor de reacties!
Als jullie graag in de avond douchen en/of in bad gaan is dat een goed idee.simc schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:50:
[...]
Idd, het was ook mijn plan om het begin van de middag bij optimaal PV-productie, en gunstige WP COP (warmer buitentemp) aan te laten gaan. Dan heb ik flink PV-overschot op dat moment.
Gewoon beide doentimovd schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:04:
@BazemanKM, @simc, ik vraag mij serieus af wat het beste is en of iemand dat al eens heeft gemeten. Is opwarmen met een hogere COP beter, of met het minste stilstandverlies?
1 PVoutput . Dongen NB
Goedemorgen allen,
Eind juni wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd. Ik heb veel materiaal al zelf aangeschaft zoals de WP (Pana 5Kw) en een Boilervat 300L dit icm een 3-wegklep.
Mijn situatie is als volgt: een totaal oppervlakte van rond de 120m2 vvw, hoh 10, 16x2.
Mijn installateur zegt dat ik ook nog een buffervat nodig heb van 100l, alleen in onderstaande opstelling zie ik geen buffervat.
:fill(white):strip_exif()/f/image/wECYJ13f8jYc2bLiX2X4tIkk.png?f=user_large)
Is een buffervat dan wel nodig?
Aangezien er al een buffervat in de WP zit en genoeg afgifte heb in mn vvw of is het puur voor het boilervat?
(De loodgieter werd geadviseerd door een bedrijf waar hij zijn spullen inkoopt en hij stuurde het volgende: “Ja die van mij zegt dat je beter minimaal 100 liter vat er tussen kunt zetten want als de warmtepomp
Gaat ontdooien kan die de warmte pakken uit de vloerverwarming en dan koelt de vloerverwarming af”)
Hopelijk heeft iemand hier een antwoord op.
Eind juni wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd. Ik heb veel materiaal al zelf aangeschaft zoals de WP (Pana 5Kw) en een Boilervat 300L dit icm een 3-wegklep.
Mijn situatie is als volgt: een totaal oppervlakte van rond de 120m2 vvw, hoh 10, 16x2.
Mijn installateur zegt dat ik ook nog een buffervat nodig heb van 100l, alleen in onderstaande opstelling zie ik geen buffervat.
:fill(white):strip_exif()/f/image/wECYJ13f8jYc2bLiX2X4tIkk.png?f=user_large)
Aangezien er al een buffervat in de WP zit en genoeg afgifte heb in mn vvw of is het puur voor het boilervat?
(De loodgieter werd geadviseerd door een bedrijf waar hij zijn spullen inkoopt en hij stuurde het volgende: “Ja die van mij zegt dat je beter minimaal 100 liter vat er tussen kunt zetten want als de warmtepomp
Gaat ontdooien kan die de warmte pakken uit de vloerverwarming en dan koelt de vloerverwarming af”)
Vandaag heb ik na 1,5 jaar draaien voor eerst het waterfilter maar eens schoongemaakt. Het filter zat goed vol met stukjes hennep en fitterskit. 😲. Ik had dat wel een beetje verwacht omdat ik de afgelopen maand en bij de installatie 1,5 jaar geleden met koppelingen en kleppen aan de gang ben geweest. Al met al was het schoonmaken een klusje van nog geen 10 minuten. Dat viel dus erg mee. Nu nog kijken of de flow meer is. Over een 22mm leiding was die deze week max 17,2 l/min.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4dTPJXaw9qWtquFYHkWFw2h8.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0oKwYwF0fQ3BQErjWnGRkvwB.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4dTPJXaw9qWtquFYHkWFw2h8.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0oKwYwF0fQ3BQErjWnGRkvwB.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xYn4FcSWuA0TVo0Qfv32jk8Y.jpg?f=user_large)
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh
@pleio65 is dit het enige filter dat je in je systeem hebt? Zo ja dan kan het bij jouw geen kwaad er nog een goede tussen te zetten.
Alleen dit filter. Ik heb met hennep en fitterskit gewerkt en verwachtte daar al resten van terug te vinden. Aan het eind van het jaar kijk ik nog eens en verwacht dan dat het filter dan veel minder vuil of wellicht schoon is. Wat ik nu terug vond was duidelijk overtollig fitterskit met kleine stukjes hennep. Zeef zat goed dicht.Knielen schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:53:
@pleio65 is dit het enige filter dat je in je systeem hebt? Zo ja dan kan het bij jouw geen kwaad er nog een goede tussen te zetten.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh
Wat voor onderhoud doe je nog meer aan je monobloc?pleio65 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:21:
Vandaag heb ik na 1,5 jaar draaien voor eerst het waterfilter maar eens schoongemaakt. Het filter zat goed vol met stukjes hennep en fitterskit. 😲. Ik had dat wel een beetje verwacht omdat ik de afgelopen maand en bij de installatie 1,5 jaar geleden met koppelingen en kleppen aan de gang ben geweest. Al met al was het schoonmaken een klusje van nog geen 10 minuten. Dat viel dus erg mee. Nu nog kijken of de flow meer is. Over een 22mm leiding was die deze week max 17,2 l/min.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het waterfilter is het enige wat je onderhouden kan dacht ik. Wel maak ik na het winterseizoen de verdamper aan de buitenzijde schoon. Soms zitten er kleine blaadjes of boomzaadjes tussen de lamellen. Niet heel veel, en is geen echt onderhoud, maar toch.Chris499 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:40:
[...]
Wat voor onderhoud doe je nog meer aan je monobloc?
Er zit geen buffervat in de WP. Er zit wel een expansievat in de WP..hcmorg schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:33:
Advies mbt buffervat: die kan je er altijd later tussen stoppen. Zonde voor het geld als het niet nodig blijkt.
Wanneer nou wel een buffertvat?
a) als je meerdere zones appart wilt aansturen
b) als je te weinig water in je gehele CV systeem zit (panasonic zegt minstens 50L water in je CV systeem, anders buffervat extra op retour). Dit voorkomt te veel pendelen.
Bij ontdooien (wat een paar minuten duurt) loop er inderdaad geen warm water rond maar lauw water. Dat kan de vloer afkoelen en een buffer zou iets schelen. Maar een vloer koelt nooit zo snel af hoor. Een paar minuten later loopt er weer warm water door heen.
En nee voor je boilervat moet geen buffer (mocht je dus een buffervat willen aansluiten, dan komt dan na de koppeling naar de boilervat).
[ Voor 5% gewijzigd door thehog op 21-05-2020 21:49 ]
Bij mij gaan de defrosts altijd via het element. Ik heb geen buffervat en alleen VV. Door de relatieve lage Tr van rond de 25 doet de pana 5H dat standaard zo. Ik meen dat pas boven een Tr van 28 er energie uit het water in het systeem wordt onttrokken.thehog schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:47:
[...]
Er zit geen buffervat in de WP. Er zit wel een expansievat in de WP..
Advies mbt buffervat: die kan je er altijd later tussen stoppen. Zonde voor het geld als het niet nodig blijkt.
Wanneer nou wel een buffertvat?
a) als je meerdere zones appart wilt aansturen
b) als je te weinig water in je gehele CV systeem zit (panasonic zegt minstens 50L water in je CV systeem, anders buffervat extra op retour). Dit voorkomt te veel pendelen.
Bij ontdooien (wat een paar minuten duurt) loop er inderdaad geen warm water rond maar lauw water. Dat kan de vloer afkoelen en een buffer zou iets schelen. Maar een vloer koelt nooit zo snel af hoor. Een paar minuten later loopt er weer warm water door heen.
En nee voor je boilervat moet geen buffer (mocht je dus een buffervat willen aansluiten, dan komt dan na de koppeling naar de boilervat).
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ja klopt wel zo ongeveer.t.oswald schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:29:
[...]
Bij mij gaan de defrosts altijd via het element. Ik heb geen buffervat en alleen VV. Door de relatieve lage Tr van rond de 25 doet de pana 5H dat standaard zo. Ik meen dat pas boven een Tr van 28 er energie uit het water in het systeem wordt onttrokken.
Defrost met Tr < 27 graden zorgt ervoor dat de backup heater (electrische warmte element in WP) aanspringt om zo de heat-exchanger (warmtewisselaar) te beschermen voor bevriezing.
Tijdens de defrost draait de 'buitenunit' immers in airco stand waardoor ipv warm water, nu koud water door de warmtewisselaar loopt. Hierdoor kan deze bevriezen. Met warm water uit je CV (en eventueel opgewarmd via het electrische warmte-element) wordt dat dus weer tegen gegaan.
Het gebruik van het electrisch warmte element is dus NIET om de unit te ontdooien (want dat doet de compressor door in airco stand te draaien). Maar om te voorkomen dat de warmtewisselaar vervolgens bevriest.
heeft iemand al de specs vergeleken van de nieuwe j serie monoblock?
Wat me opvalt is dat de vermogens en cop bij koude temperaturen -7 beter zijn.
de verschillen tussen de 5kw en de 7kw bij -7 graden zijn groter geworden waardoor de 7kw volgens mij een interessant model is.
Heeft iemand gegevens van -15 graden?
https://frigrowebshops.bl.../panasonic-aquarea_nl.pdf
Wat me opvalt is dat de vermogens en cop bij koude temperaturen -7 beter zijn.
de verschillen tussen de 5kw en de 7kw bij -7 graden zijn groter geworden waardoor de 7kw volgens mij een interessant model is.
Heeft iemand gegevens van -15 graden?
https://frigrowebshops.bl.../panasonic-aquarea_nl.pdf
@thehog Bedankt voor je duidelijke uitleg!
Ik heb aan mn installateur aangegeven dat er, nav jouw advies, niet direct een buffervat in het systeem gezet moet worden. Eerst kijken hoe het systeem uiteindelijk werkt na wat inregelwerk en pas als het dan nog niet goed werkt kijken wat nodig is.
Er wordt uiteindelijk een 7cm dekvloer op vvw beneden en bovenverdieping gestort dus dat moet wel genoeg zijn (afgifte en warmte opslaan).
Ik heb aan mn installateur aangegeven dat er, nav jouw advies, niet direct een buffervat in het systeem gezet moet worden. Eerst kijken hoe het systeem uiteindelijk werkt na wat inregelwerk en pas als het dan nog niet goed werkt kijken wat nodig is.
Er wordt uiteindelijk een 7cm dekvloer op vvw beneden en bovenverdieping gestort dus dat moet wel genoeg zijn (afgifte en warmte opslaan).
ff off topicthehog schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:28:
[...]
Verwarm hem dan ook niet hoger dan 45 graden. Dan is ie bovenin makkelijk boven de 60 graden.
leverancier easyenergy,
- bevalt deze leverancier?
- wat is je gemiddelde kwh-prijs?
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Even snel offtopic dan.Chip2710 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 08:07:
[...]
ff off topic
leverancier easyenergy,
- bevalt deze leverancier?
- wat is je gemiddelde kwh-prijs?
Ja bevalt me prima. Ik betaal 5 euro per maand aan vastrecht (als je gas hebt nog eens 5 euro). De rest koop je dus tegen inkoop aan. En soms krijg je zelfs geld terug (zoals nu al een paar uur) als er negatieve stroomprijzen zijn.
De energietarieven op de website van easyenergy lopen soms een paar dagen achter. Dat is wel jammer. Maar gezien het gewoon marktprijs is kan je de huidige prijzen ook ophalen bij bijv. https://transparency.ents...in/r2/dayAheadPrices/show
Zelf heb ik deze tarieven op mijn Toon thermostaat de hele dag in beeld staan. Dan weet ik altijd wat de huidige prijzen zijn. In de praktijk kom ik zelden boven de 20c/kwh uit (incl. belastingen dus). Alleen tijdens de piekmomenten (heel opvallend vooral tussen 18:00u en 21:00u is het de laatste tijd piek, vaatwassers?) naar de 24 soms 26c/kwh.
Enige nadeel is dat je opwekking ook tegen deze tarieven worden verrekend. En doorgaans, als er veel zon is en jij veel opwek hebt, is de tarief laag (of dus zelfs negatief, en dan betaal je voor opwek!). Maar dat weegt voor mij prima op tegen de lagere algemene prijs. En zolang we salderen, saldeer je wel gewoon op je belastingen (ong. 14c/kWh). Echt vergelijken is wel lastig, het is meer een gevoel dat je weet dat je tegen inkoop betaald.
Owhja nog een ding. Ik kan het niet goed vergelijken, maar ik denk dat het niet op kan tegen de welkomstbonussen van sommige leveranciers. Als je bereid bent om jaarlijks te wisselen en zo de welkomstbonus op te strijken ben je volgens mij het goedkoopst uit.
[ Voor 9% gewijzigd door thehog op 24-05-2020 09:33 ]
Heb er ook 28 mm Hep2O aan zitten, komt uit op T-stuk 28-22-22 elke 22 gaat naar een verdeler met 6 groepen, 6 verdieping en 6 beneden.alaintje schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:25:
[...]
Ah nu kom ik weer eens 32mm tegen.
Had graag de net iets grotere diameter kunnen gebruiken, Kan altijd nog.
Werkt uitstekend, geruisloos en gaat heel veel water doorheen.
Sinds kort een type H T-Cap 9KW bi bloc 3 fase met CZ-TAW1. Smart Cloud en Service Cloud werken alletwee. Alleen kan ik geen o.a. geen energy generation en - consumption aanvinken, terwijl ik die wel op de binnen unit kan inzien in het systeemmenu. Zie deze afbeelding: /f/image/DaEij7Z8lh1rtYIBzjyZasQK.png?f=fotoalbum_large)
Deze opties zijn niet aan te vinken, terwijl ik die opties wel elders in dit topic heb zien terugkomen bij anderen.
Mis ik een vinkje ergens of zoiets? Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
/f/image/DaEij7Z8lh1rtYIBzjyZasQK.png?f=fotoalbum_large)
Deze opties zijn niet aan te vinken, terwijl ik die opties wel elders in dit topic heb zien terugkomen bij anderen.
Je kan maar ( ik meen 9 ) bepaald aantal vinkjes zetten. Dus je moet er eerst een weghalen.Mr_Big schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:25:
Sinds kort een type H T-Cap 9KW bi bloc 3 fase met CZ-TAW1. Smart Cloud en Service Cloud werken alletwee. Alleen kan ik geen o.a. geen energy generation en - consumption aanvinken, terwijl ik die wel op de binnen unit kan inzien in het systeemmenu. Zie deze afbeelding: [Afbeelding]
Okay, dat was dom van mij! Initieel de vinkjes gezet in het grafiek-scherm, daarna er niet aan gedacht dat er we eens een maximum aan zou zitten toen ik het overzichtsscherm zag.
Ook wel mooi om te weten dat die gegevens beschikbaar zijn. Ga ik eens uitzoeken hoe ik die met dit project kan ophalen: https://github.com/lsochanowski/Aquarea2mqtt
Ook wel mooi om te weten dat die gegevens beschikbaar zijn. Ga ik eens uitzoeken hoe ik die met dit project kan ophalen: https://github.com/lsochanowski/Aquarea2mqtt
@Mr_Big heb je dit gemist? https://github.com/Egyras/HeishaMon
Verwacht overigens niet veel van die verbruiksmeting van de warmtepomp. Daar is hier al genoeg over geroepen
Verwacht overigens niet veel van die verbruiksmeting van de warmtepomp. Daar is hier al genoeg over geroepen
[ Voor 47% gewijzigd door thehog op 25-05-2020 12:22 ]
Ja, dat heb ik inderdaad gezien. Maar ook al kloppen de getallen niet precies, het geeft wel een indicatie of je met aangepaste instellingen de juiste weg op gaat of juist niet.
Ik gebruik ze dan dus maar op die manier.
Ik gebruik ze dan dus maar op die manier.
Heeft iemand al nieuws over de nieuwe Panasonic J-generatie Monoblok?
Iemand deelde hier al laatst een linkje naar een NL brochure met daarin ook al de J-gen monoblok vermeld en "Beschikbaar in de loop van 2020".
Iemand deelde hier al laatst een linkje naar een NL brochure met daarin ook al de J-gen monoblok vermeld en "Beschikbaar in de loop van 2020".
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Meest directe antwoord krijg je van Robert bij RJtec, laatste bericht daarvandaan was dat levering door corrona tot nader order was uitgesteld. De oorspronkelijke datum was ongeveer nu.Helhond schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:04:
In polen is er iemand die hem wel heeft en het goede nieuws is in ieder geval dat Heishamon daar ook op werktHelhond schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:04:
En dan de vraag: is het de moeite waard om te wachten voor de nieuwste serie of gewoon door te gaan met het bestellen van de huidige serie?twain4me schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:16:
[...]
Meest directe antwoord krijg je van Robert bij RJtec, laatste bericht daarvandaan was dat levering door corrona tot nader order was uitgesteld. De oorspronkelijke datum was ongeveer nu.
Is er veel verschil mbt de 5kW mono?
Voor de 5kw versie lijken de verschillen wel mee te vallen.simc schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:09:
[...]
En dan de vraag: is het de moeite waard om te wachten voor de nieuwste serie of gewoon door te gaan met het bestellen van de huidige serie?
Is er veel verschil mbt de 5kW mono?
bij de 7 kw is het vermogen bij -7 hoger waardoor je met het oude model al snel naar de 9kw versie moest
MDC07H3E5 bij -7 5.15 kw
MDC07J3E5 bij -7 6.8 kw
de nieuwe staat nog niet op de subsidie lijst.dus ben benieuwd of de 9kw weer als 7kw op de lijst komt.
Laat ik nu ook precies zitten te wachten op de 7 kW variant. Het is ook fijn dat het vermogen minder lijkt in te zakken bij de nieuwe J-generatie.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Robert van RJtec een bericht gedaan en hij vertelde mij dat volgende maand de J-generatie (7 kW) leverbaar wordt.
Ik zie overigens dat ImmoTec ook de J-generatie al vermeld op hun website.
Data uit de Nederlandse Brochure, wat opvalt is dat er overal een 0,1 a 0,2 beter COP is.
Het vermogen stort bij de 7 en 9 kW een stuk minder hard in dan bij de H-generatie.
De 5kW J generatie lijkt een slechter COP te hebben bij lagere buitentemperatuur.
H-generatie 5 kW 7 kW 9 kW
Verwarmingscapaciteit / COP (A +7 °C, W 35 °C) kW / COP (5,00 / 5,08) (7,00 / 4,52) (9,00 / 4,29)
Verwarmingscapaciteit / COP (A +7 °C, W 55 °C) kW / COP (5,00 / 2,84) (7,00 / 2,83) (9,00 / 2,72)
Verwarmingscapaciteit / COP (A +2 °C, W 35 °C) kW / COP (4,80 / 3,36) (6,60 / 3,30 (6,80 / 3,18)
Verwarmingscapaciteit / COP (A +2 °C, W 55 °C) kW / COP (4,00 / 2,33) (6,30 / 2,22) (6,30 / 2,13)
Verwarmingscapaciteit / COP (A -7 °C, W 35 °C) kW / COP (4,70 / 2,85) (5,50 / 2,70) (6,40 / 2,60)
Verwarmingscapaciteit / COP (A -7 °C, W 55 °C) kW / COP (4,30 / 1,89) (5,00 / 1,82) (5,80 / 1,78)
J-generatie 5 kW 7 kW 9 kW
Verwarmingscapaciteit / COP (A +7 °C, W 35 °C) kW / COP (5,00 / 5,08) (7,00 / 4,76) (9,00 / 4,48)
Verwarmingscapaciteit / COP (A +7 °C, W 55 °C) kW / COP (5,00 / 3,01) (7,00 / 2,82) (8,95 / 2,78)
Verwarmingscapaciteit / COP (A +2 °C, W 35 °C) kW / COP (5,00 / 3,57) (7,00 / 3,40) (7,45 / 3,13)
Verwarmingscapaciteit / COP (A +2 °C, W 55 °C) kW / COP (5,00 / 2,27) (6,30 / 2,16) (7,00 / 2,12)
Verwarmingscapaciteit / COP (A -7 °C, W 35 °C) kW / COP (5,00 / 2,78) (6,80 / 2,81) (7,50 / 2,63)
Verwarmingscapaciteit / COP (A -7 °C, W 55 °C) kW / COP (5,00 / 1,85) (6,30 / 1,86) (7,00 / 1,80)
Ik ben in ieder geval blij met de vooruit gang van de 7 kW, al is het verschil nog steeds niet heel bijzonder met de 9 kW.
Data uit de Nederlandse Brochure, wat opvalt is dat er overal een 0,1 a 0,2 beter COP is.
Het vermogen stort bij de 7 en 9 kW een stuk minder hard in dan bij de H-generatie.
De 5kW J generatie lijkt een slechter COP te hebben bij lagere buitentemperatuur.
Verwarmingscapaciteit / COP (A +7 °C, W 35 °C) kW / COP (5,00 / 5,08) (7,00 / 4,52) (9,00 / 4,29)
Verwarmingscapaciteit / COP (A +7 °C, W 55 °C) kW / COP (5,00 / 2,84) (7,00 / 2,83) (9,00 / 2,72)
Verwarmingscapaciteit / COP (A +2 °C, W 35 °C) kW / COP (4,80 / 3,36) (6,60 / 3,30 (6,80 / 3,18)
Verwarmingscapaciteit / COP (A +2 °C, W 55 °C) kW / COP (4,00 / 2,33) (6,30 / 2,22) (6,30 / 2,13)
Verwarmingscapaciteit / COP (A -7 °C, W 35 °C) kW / COP (4,70 / 2,85) (5,50 / 2,70) (6,40 / 2,60)
Verwarmingscapaciteit / COP (A -7 °C, W 55 °C) kW / COP (4,30 / 1,89) (5,00 / 1,82) (5,80 / 1,78)
Verwarmingscapaciteit / COP (A +7 °C, W 35 °C) kW / COP (5,00 / 5,08) (7,00 / 4,76) (9,00 / 4,48)
Verwarmingscapaciteit / COP (A +7 °C, W 55 °C) kW / COP (5,00 / 3,01) (7,00 / 2,82) (8,95 / 2,78)
Verwarmingscapaciteit / COP (A +2 °C, W 35 °C) kW / COP (5,00 / 3,57) (7,00 / 3,40) (7,45 / 3,13)
Verwarmingscapaciteit / COP (A +2 °C, W 55 °C) kW / COP (5,00 / 2,27) (6,30 / 2,16) (7,00 / 2,12)
Verwarmingscapaciteit / COP (A -7 °C, W 35 °C) kW / COP (5,00 / 2,78) (6,80 / 2,81) (7,50 / 2,63)
Verwarmingscapaciteit / COP (A -7 °C, W 55 °C) kW / COP (5,00 / 1,85) (6,30 / 1,86) (7,00 / 1,80)
Ik ben in ieder geval blij met de vooruit gang van de 7 kW, al is het verschil nog steeds niet heel bijzonder met de 9 kW.
Dat ziet er een stuk beter uit voor de 7kW'er inderdaad. De prijzen die ik zie staan bij Immotec vond ik dan weer een stuk minder...Helhond schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:54:
Robert van RJtec een bericht gedaan en hij vertelde mij dat volgende maand de J-generatie (7 kW) leverbaar wordt.
Ben benieuwd wat ze straks overal gaan kosten.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ik wilde net hetzelfde posten.thido schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:27:
[...]
Dat ziet er een stuk beter uit voor de 7kW'er inderdaad. De prijzen die ik zie staan bij Immotec vond ik dan weer een stuk minder...
Ben benieuwd wat ze straks overal gaan kosten.
De 07J iets van 700-800 euro duurder dan de 07H.
Ik zat zelf tussen de 5kW en 7kW in, en was van plan om voor de 5 te gaan, omdat je met de 7-H niet veel extra mee opschoot. Maar ik weet niet of ik zoveel extra centen ervoor over heb. En het verschil in prestaties tussen de 5-H en 5-J zijn denk ik voor mij te weinig om daarvoor veel meer te willen betalen.
Klinkt dat raar of zijn jullie adviezen anders mbt de moeite waard om te wachten? (ik zou namelijk deze of volgende week willen bestellen oorspronkelijk)
De catalogus prijs vanuit Panasonic is gelijk, het kan dus best zijn dat de (pre)order prijs nu wat hoger ligt?
Of om de laatste voorradige H-gen kwijt te raken, de prijs tijdelijk hoger te houden van de J-gen?
Of om de laatste voorradige H-gen kwijt te raken, de prijs tijdelijk hoger te houden van de J-gen?
[ Voor 15% gewijzigd door Helhond op 27-05-2020 11:40 ]
Zou kunnen dat het een strategie is om nog wat oude H modellen eerst te slijten.Helhond schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:39:
De catalogus prijs vanuit Panasonic is gelijk, het kan dus best zijn dat de (pre)order prijs nu wat hoger ligt?
De 7kW'er staat al wel als "sofort verfügbar" op de site.
De 5 en 9 hebben ze dan weer niet voorradig.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ja, maar goed, bij rjTec koop je ook voor de helft van de catalogusprijs.Helhond schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:39:
Hoe langer een product op de markt is, hoe verder het van de aanbevolenprijs zal afwijken. Dus het zal me niet verbazen als de J-serie toch een stuk duurder begint dan de H-serie.
Ik ben bezig met alle voorbereidingen om de panasonic 5 kW aan te kunnen sluiten (leidingwerk en elektrisch). De wp zelf bestel ik binnenkort.
Ik heb vloerverwarming laten frezen, deze gleuven zijn opgevuld met egaline en hierop zit keramisch parket.
Hoe zit het met het opstookprotocol? Kan ik bijv. bij de wp opgeven om alleen maar water van 20 graden te laten maken?
Ik heb vloerverwarming laten frezen, deze gleuven zijn opgevuld met egaline en hierop zit keramisch parket.
Hoe zit het met het opstookprotocol? Kan ik bijv. bij de wp opgeven om alleen maar water van 20 graden te laten maken?
Gasloos sinds 2020.
@HerkeLWD er zit een Dry concrete modus in. Anders kun je ook een vast aanvoertemperatuur instellen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik zat trouwens net weer ff te kijken.
De presentaties van de 7-J is vrij vergelijkbaar met de 9-H. Alleen de 9-H is goedkoper (iig bij alle verkopers die beide aanbieden).
In dat geval zou je nog steeds gek zijn om de 7-J te nemen, als je met de 9-H zo goed als hetzelfde krijgt, alleen goedkoper.
De presentaties van de 7-J is vrij vergelijkbaar met de 9-H. Alleen de 9-H is goedkoper (iig bij alle verkopers die beide aanbieden).
In dat geval zou je nog steeds gek zijn om de 7-J te nemen, als je met de 9-H zo goed als hetzelfde krijgt, alleen goedkoper.
welke aanbieders heb je nog meer gevonden?simc schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:52:
Ik zat trouwens net weer ff te kijken.
nu is allen de vraag is dit een tijdelijke hoge prijs of blijft dit zo.
ik kan tot na de zomer wachten dan moet ik toch echt van mijn stroom af
Zoals eerder vermeld, draait er bij mij sinds kort een 9kwh T-Cap als 100% vervanging van de HR ketel.
Omdat de verwarming tweaken nu wat lastig is, focus ik me nu op het SWW. Ik heb daarvoor een 300l vat liggen en stook dat op tot 58 graden. Ik heb de timer nu zo ingesteld dat dit 1x per dag gebeurt vanaf 12u, omdat het dan lekker warm is en de zonnepanelen maximaal vermogen leveren.
Wat me alleen opvalt, is dat de WP op behoorlijk hoog vermogen aan de slag gaan: al het warmwaterverbruik van de afgelopen 24 uur (ik stook het immers 1x per dag op), probeert 'ie dan in 1 uur warm te krijgen.
Het lijkt mij dat het zuiniger is om daar meer tijd voor te nemen, maar ik krijg dat niet voor elkaar.
Of is het voor SWW dat 58 graden moet worden niet mogelijk en/of gunstiger om het opwarmen over meer tijd uit te smeren?
Omdat de verwarming tweaken nu wat lastig is, focus ik me nu op het SWW. Ik heb daarvoor een 300l vat liggen en stook dat op tot 58 graden. Ik heb de timer nu zo ingesteld dat dit 1x per dag gebeurt vanaf 12u, omdat het dan lekker warm is en de zonnepanelen maximaal vermogen leveren.
Wat me alleen opvalt, is dat de WP op behoorlijk hoog vermogen aan de slag gaan: al het warmwaterverbruik van de afgelopen 24 uur (ik stook het immers 1x per dag op), probeert 'ie dan in 1 uur warm te krijgen.
Het lijkt mij dat het zuiniger is om daar meer tijd voor te nemen, maar ik krijg dat niet voor elkaar.
Of is het voor SWW dat 58 graden moet worden niet mogelijk en/of gunstiger om het opwarmen over meer tijd uit te smeren?
Nee helaas, dan had je een wpb moeten hebben die lekker langzaam pruttelt.Mr_Big schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:05:
Zoals eerder vermeld, draait er bij mij sinds kort een 9kwh T-Cap als 100% vervanging van de HR ketel.
Maar hoe hoog is je dagelijks verbruik dan?
En is het noodzakelijk die 58 graden want dat kost hem moeite hoor. Wie weet is 45 al voldoende om dag door te komen.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb mijn 300L inderdaad op 45 gr. staan. En eens per week naar 67 tegen de legionella.reneeke1970 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:42:
[...]
Nee helaas, dan had je een wpb moeten hebben die lekker langzaam pruttelt.
Maar hoe hoog is je dagelijks verbruik dan?
En is het noodzakelijk die 58 graden want dat kost hem moeite hoor. Wie weet is 45 al voldoende om dag door te komen.
Warm genoeg dat water op 45 gr.
Maar helaas kan de Panasonic niet op een laag pitje SWW verwarmen. Dat wil ie altijd op volle kracht doen. Maarja, om 45 gr. SWW te krijgen moet ie er ook wel meer dan 45gr CV water doorheen trekken en dat is veel meer dan hij normaal voor het huis doet
Bij 58gr. gaat ie zelfs nog een stukje op het electrisch element doen. Onnodig.
Hoe zo op volle kracht? Hier toert de wp terug en het verwarmt het sww rustig verder.thehog schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:58:
[...]
Ik heb mijn 300L inderdaad op 45 gr. staan. En eens per week naar 67 tegen de legionella.
Warm genoeg dat water op 45 gr.
Maar helaas kan de Panasonic niet op een laag pitje SWW verwarmen. Dat wil ie altijd op volle kracht doen. Maarja, om 45 gr. SWW te krijgen moet ie er ook wel meer dan 45gr CV water doorheen trekken en dat is veel meer dan hij normaal voor het huis doet
Bij 58gr. gaat ie zelfs nog een stukje op het electrisch element doen. Onnodig.
Ok details? Heb je iets bijzonders ingesteld? Hoeveel graden?pleio65 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:22:
[...]
Hoe zo op volle kracht? Hier toert de wp terug en het verwarmt het sww rustig verder.
Ter ondersteuning een plaatje van het opwarmen van de ketel:
/f/image/3ZeYHUX7yqwSErTyw4iPvAGN.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet gaat de compressor direct naar 40hz, daarna richting de 35.
De temperatuur van de tank (onderin gemeten) gaat in ongeveer een uur van 18 naar 53 graden.
De hoeveelheid gebruikte energie blijft zo rond de 2,8 KWh, de opgebrachte energie gaat van 10,5 naar 7,5 KWh naarmate de temperatuur stijgt en de WP waarschijnlijk beter zijn best moet doen.
Ik vraag me af of het 'natuurkundig' üiberhaupt mogelijk is om zo'n hoge temperatuur te krijgen zonder er zoveel kracht achter te zetten.
Als dat inderdaad een beperking is, dan zal ik het zo moeten accepteren, of naar een lagere SWW temperatuur moeten gaan.
Op zich is de efficientie nog niet zo slecht, als je de grafiek zo bekijkt. Ook als je rekening houdt met de rooskleurigheid van de ingebouwde metingsonzuiverheid.
/f/image/3ZeYHUX7yqwSErTyw4iPvAGN.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet gaat de compressor direct naar 40hz, daarna richting de 35.
De temperatuur van de tank (onderin gemeten) gaat in ongeveer een uur van 18 naar 53 graden.
De hoeveelheid gebruikte energie blijft zo rond de 2,8 KWh, de opgebrachte energie gaat van 10,5 naar 7,5 KWh naarmate de temperatuur stijgt en de WP waarschijnlijk beter zijn best moet doen.
Ik vraag me af of het 'natuurkundig' üiberhaupt mogelijk is om zo'n hoge temperatuur te krijgen zonder er zoveel kracht achter te zetten.
Als dat inderdaad een beperking is, dan zal ik het zo moeten accepteren, of naar een lagere SWW temperatuur moeten gaan.
Op zich is de efficientie nog niet zo slecht, als je de grafiek zo bekijkt. Ook als je rekening houdt met de rooskleurigheid van de ingebouwde metingsonzuiverheid.
Dat lijkt mij ook.. om je SWW op te warmen moet de rond gepompte CV water minstens een paar graden hoger zijn en dan kom je echt op de limieten van de warmtepomp.Mr_Big schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:21:
Een warmtepompboiler kan het iets efficienter doen omdat er geen tussenstap in zit waar het CV water verwarmd moet worden maar dus direct van de koudemiddel de SWW verwarmt kan worden.
Ja, dat kan, zelfs als de WP uit staat. 100% efficientie. iets met een ZB op dezelfde buffer als je WPMr_Big schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:21:
Ter ondersteuning een plaatje van het opwarmen van de ketel:
[Afbeelding]
[-]
:strip_exif()/f/image/AP6Cgtsalzwe776sqYjDfR1l.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier hetzelfde:BenEco schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:13:
[...]
Ja, dat kan zelfs als de WP uit staat. 100% efficientie.
:strip_exif()/f/image/J77mn7Yh3BYCkGDR2Gn8scEu.jpg?f=fotoalbum_large)
42 naar 49 graden. Verder niks bijzonders. Frequentie was in het voorjaar iets van 32/35 Hz. Hoe veel dat in de winter is weet ik niet. Ik vermoed meer. Bij het verwarmen van een zwembad laatst zat die op 58Hz, maar leverde op dat moment wel rond de 8.5KW en bij een Tr van 21 graden.thehog schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:30:
[...]
Ok details? Heb je iets bijzonders ingesteld? Hoeveel graden?
Goed, jullie hebben me ;-)
Laat ik één zin aanpassen/iets uitbreiden:
Ik vraag me af of het 'natuurkundig' üiberhaupt mogelijk is om met een warmptepomp zo'n hoge temperatuur te krijgen zonder er zoveel kracht achter te zetten.
Ik vraag me af of het 'natuurkundig' üiberhaupt mogelijk is om met een warmptepomp zo'n hoge temperatuur te krijgen zonder er zoveel kracht achter te zetten.
Heeft iemand hier een beeld bij de minimumvermogens bij koelen en verwarmen? Ik wil namelijk bepalen hoeveel condenserende fancoils ik nodig ga hebben om een 5kW monoblock goed te laten draaien. Zou denken dat het zo'n 1.5kW zou moeten zijn in koelbedrijf, maar kan het nergens vinden.
Hoi, een snelle (hopelijk simpele) vraag:
De aansluiting op de Pana voor de leidingen, is dat inwendig of uitwendig 1 1/4"?
Ik heb uitvoerig gezocht in de handleiding, maar er staat alleen 1 1/4", maar verder niet of het BU of BI is.
Ik ga zelf ervan uit dat het BI draadfitting is, waarop een BU aangesloten moet worden.
Kan iemand dit bevestigen?
De aansluiting op de Pana voor de leidingen, is dat inwendig of uitwendig 1 1/4"?
Ik heb uitvoerig gezocht in de handleiding, maar er staat alleen 1 1/4", maar verder niet of het BU of BI is.
Ik ga zelf ervan uit dat het BI draadfitting is, waarop een BU aangesloten moet worden.
Op de panna zit 1 1/4" messing buitendraadsimc schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:45:
Hoi, een snelle (hopelijk simpele) vraag:
dit zou dus passen
https://www.warmteservice...52355?origin=-tl003-8-63-
Kan SWW vermogen wellicht ook geregeld worden d.m.v. de uitbreidings print met 0-10V DC sturing?Mr_Big schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:42:
Goed, jullie hebben me ;-)
Goedemorgen, vraag aan jullie als ervaringsdeskundige:
Wat zou je met de kennis van nu als opties mee bestellen met de pana 5kw?
Ik heb een zonneboiler met 300liter vat en nog een spiraal vrij dus zou 3weg klep en de printplaat en sensor denken? Of printplaat niet nodig?
Voor monitoring las ik dat er wel betere opties zijn dan origineel?
Zouden jullie in mijn situatie en ano 2020 met huidige subsidie regeling mij een losse wp voor sww adviseren zoals een Ferroli Aqua90Ht los na de zonneboiler. Of alles overzichtelijk via de pana regelen uiteraard dan op het 300liter vat.
https://shop.rjtec.eu/de/panasonic-wh-mdc05h3e5.html
Ben heel benieuwd naar jullie mening.
Wat zou je met de kennis van nu als opties mee bestellen met de pana 5kw?
Ik heb een zonneboiler met 300liter vat en nog een spiraal vrij dus zou 3weg klep en de printplaat en sensor denken? Of printplaat niet nodig?
Voor monitoring las ik dat er wel betere opties zijn dan origineel?
Zouden jullie in mijn situatie en ano 2020 met huidige subsidie regeling mij een losse wp voor sww adviseren zoals een Ferroli Aqua90Ht los na de zonneboiler. Of alles overzichtelijk via de pana regelen uiteraard dan op het 300liter vat.
Ben heel benieuwd naar jullie mening.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ga je met de 300l boiler dan heb je indd de 3weg klep nodig maar niet de extra printplaat. De boilersensor zit op de standaard printplaat (ben je misschien in de waar met de buffersensor die wel op de extra printplaat zit)?
Voor monitoring zou ik inderdaad voor heishamon gaan.
Qua boiler.. ik zou nu zelf ook voor een losse warmtepompboiler gaan. Heb zelf de 300liter buffer met 3-weg klep. Maar dat levert wel wat nadelen op als je bijv. ook wil koelen (zo'n 3-weg klep is nooit 100% dicht en dan koel je dus gewoon je boiler). Bijkomend voordeel is dat je in de zomer de koude lucht van de warmtepompboiler overdag in je woonkamer kan laten uitkomen voor beetje koeling (als je overdag de boiler laat opstoken uiteraard).
Voor monitoring zou ik inderdaad voor heishamon gaan.
Qua boiler.. ik zou nu zelf ook voor een losse warmtepompboiler gaan. Heb zelf de 300liter buffer met 3-weg klep. Maar dat levert wel wat nadelen op als je bijv. ook wil koelen (zo'n 3-weg klep is nooit 100% dicht en dan koel je dus gewoon je boiler). Bijkomend voordeel is dat je in de zomer de koude lucht van de warmtepompboiler overdag in je woonkamer kan laten uitkomen voor beetje koeling (als je overdag de boiler laat opstoken uiteraard).
@thehog
Dank, dus die extra printplaat zonneboiler sturing ed niet nodig voor sww, dank voor je reactie.
Voor de duidelijkheid het gaat om deze printplaat
https://shop.rjtec.eu/de/panasonic-cz-ns4p.html
Geen idee waarom men die dan adviseerde ben benieuwd want solar werkt zelfstandig en sww kun je standaard dus al, neem aan dan ook de tapwater temperatuur sensor op origineel standaard printplaat kan, en dat de optie echt alleen voor buffervat en sensor zou zijn.
Wat betreft koelen; als ik dat al ga doen is hey goede tip om de 3 weg klep dan in de gaten te houden.
Je opmerking over koelen met ventilatie wp kan voor sommig wel inderdaad een mooie zijn, alleen met een zonneboiler verwacht ik vanaf mei geen wp voor sww meer nodig te hebben.
Dank, dus die extra printplaat zonneboiler sturing ed niet nodig voor sww, dank voor je reactie.
Geen idee waarom men die dan adviseerde ben benieuwd want solar werkt zelfstandig en sww kun je standaard dus al, neem aan dan ook de tapwater temperatuur sensor op origineel standaard printplaat kan, en dat de optie echt alleen voor buffervat en sensor zou zijn.
Wat betreft koelen; als ik dat al ga doen is hey goede tip om de 3 weg klep dan in de gaten te houden.
Je opmerking over koelen met ventilatie wp kan voor sommig wel inderdaad een mooie zijn, alleen met een zonneboiler verwacht ik vanaf mei geen wp voor sww meer nodig te hebben.
[ Voor 42% gewijzigd door ErikVers op 01-06-2020 22:17 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ze worden goedkoper:-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
@Dylantje2
Sst 😋 geintje maar wat waren ze eerder dan? Ben nog redelijk nieuw hier vandaar mijn vraag
Sst 😋 geintje maar wat waren ze eerder dan? Ben nog redelijk nieuw hier vandaar mijn vraag
Volgens mij heb je voor de tapwater temperatuur sensor wel de cz-ns4p nodig.ErikVers schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:11:
@thehog
Bij ons is daarnaast de zonneboiler pomp en de daksensor van de zonneboiler vervangen en op de cz-ns4p aangesloten.
zo zou ik het ook doen.BazemanKM schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:26:
[...]
Volgens mij heb je voor de tapwater temperatuur sensor wel de cz-ns4p nodig.
Bij ons is daarnaast de zonneboiler pomp en de daksensor van de zonneboiler vervangen en op de cz-ns4p aangesloten.
voor alleen drieweg klep, en een tanksensor heb je hem niet nodig.

@pleio65
Dank!! dat is wat duidelijker dan teksten met “volgens mij” en “ ik denk dat “ 😋
Tja als het om aannamen gaat hoef ik het niet te vragen, kan zelf ook genoeg verzinnen namelijk, geen kritiek hoor naar mensen die mee denken maar check dan ff toch?
Dank!! dat is wat duidelijker dan teksten met “volgens mij” en “ ik denk dat “ 😋
Tja als het om aannamen gaat hoef ik het niet te vragen, kan zelf ook genoeg verzinnen namelijk, geen kritiek hoor naar mensen die mee denken maar check dan ff toch?
[ Voor 63% gewijzigd door ErikVers op 01-06-2020 23:05 ]
@twain4me
En waarom zou je je zonneboiler computer niet zijn eigen werk laten doen? En dan onder de 45 graden de pana laten inschakelen tot +/- 50
Voor €175 kan ik me niet voorstellen dat je dat met optimaliseren gaat terug verdienen?
Bovenste spiraal op solar 75 graden en hoger
Onderste op Wp 45-50 graden
En waarom zou je je zonneboiler computer niet zijn eigen werk laten doen? En dan onder de 45 graden de pana laten inschakelen tot +/- 50
Voor €175 kan ik me niet voorstellen dat je dat met optimaliseren gaat terug verdienen?
[ Voor 35% gewijzigd door ErikVers op 01-06-2020 23:10 ]
Kan natuurlijk prima, maar omdat die panna toch aanstaat en het ook kanErikVers schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:06:
@twain4me
Ik heb trouwens wel iets minder voor die print betaald en had hem hoe dan ook al nodig
[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 01-06-2020 23:27 ]
Goedkoper zijn ze al een tijdjeDylantje2 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:13:
Ik begon te denken dat je het over de J-serie had... maar helaas
Trouwens, iemand inmiddels een idee wanneer die bij rjTec precies komen en hoveel ze kosten?
Zou zou ik het doen en dus zonder de extra printplaat. Kan je wel de temp. sensor in de onderste deel drukken zodat de WP ook weet wanneer hij moet stoppen?ErikVers schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:06:
@twain4me
Ze waren toch al 2200 bij Rjtec, dat heb ik immers op 17-april-2020 ook nog betaald.Dylantje2 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:13:
Heb best wat probleempjes met leveringen van andere onderdelen gehad, nu uiteindelijk mijn laatste lange weekend kunnen gebruiken, 3 dagen op rij moeten kloten, gelukkig kon ik nog een dakpannenlift regelen want de heftruck (ofja de gebruiker) liet het afweten.
Hele verhaal komt nog wel, maar nu wat te druk.
En hier staat hij, eindelijk. Stroom er op en alles lijkt prima. Een beetje een klik geluid toen hij aan ging (de pomp waar wss lucht in zit?).
Vanavond even het controlepaneel aansluiten en kijken of alles werkt.
Vooralsnog zitten er maar 2 radiatoren aan, dus dat zal die niet heel leuk vinden, maar genoeg om wat te testen.
Dan komende tijd dit even net afwerken, een scherm voor de boom en het zicht van de buren maken.
Over de stabiliteit ben ik ook nog niet zo tevreden, de voeten hadden zeker 30cm aan iedere kant langer mogen zijn...
(jaja ik weet het, waarom 2 x blauw, maar deze slang was fout geleverd. Ga de stukken met rode tape omwikkelen voor de duidelijkheid, is 32mm meerlagenbuis)
![]() | ![]() |
Absoluut relatief, relatief absoluut.
We hebben onze nieuwbouwwoning met een Panasonic KIT-ADC07HE5 opgeleverd gekregen en vanuit de aannemer geen enkele instructie/handleiding ontvangen, op dit moment niet zo spannend maar richting de winter uiteraard wel. Verder ligt door het hele huis vv, echter zonder zoneregeling.
De binnenunit staat in een aparte (kleine) ruimte, dus volgens mij wordt daar ook de omgevingstemperatuur gemeten waardoor het volgens het bedieningspaneel momenteel 25 graden is, echter is dat 3-4 graden minder. Is er dan een externe sensor nodig om te kamertemperatuur te meten?
De binnenunit staat in een aparte (kleine) ruimte, dus volgens mij wordt daar ook de omgevingstemperatuur gemeten waardoor het volgens het bedieningspaneel momenteel 25 graden is, echter is dat 3-4 graden minder. Is er dan een externe sensor nodig om te kamertemperatuur te meten?
Je krijgt normaal bij een nieuwbouwhuis een informatie map met alle gebruiksaanwijzingen, sleutel certificaten etc soms een echte map, soms een usb stick soms een link.shoombak schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:54:
We hebben onze nieuwbouwwoning met een Panasonic KIT-ADC07HE5 opgeleverd gekregen en vanuit de aannemer geen enkele instructie/handleiding ontvangen, op dit moment niet zo spannend maar richting de winter uiteraard wel. Verder ligt door het hele huis vv, echter zonder zoneregeling.
zo niet even bellen, daar heb je namelijk recht op. in nederland moet je apparaten immers verkopen met een nederlandse gebruikshandleiding
En anders gewoon aangeven bij de kopersbegeleiding dat je er niet uitkomt, dan komt er in de meeste gevallen gewoon iemand uitleg geven waar wat hangt en waarom wat er niet is kan je dan gewoon vragen.
[ Voor 29% gewijzigd door twain4me op 02-06-2020 14:17 ]
alaintje schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:53:
[...]
(jaja ik weet het, waarom 2 x blauw, maar deze slang was fout geleverd. Ga de stukken met rode tape omwikkelen voor de duidelijkheid, is 32mm meerlagenbuis)
Hoe heb je nou 2x32mm + isolatie in een 110mm buis kunnen proppen en in die strakke 135 graden bocht kunnen buigen?
Dit topic is gesloten.
Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.