Ik maak jullie graag deelgenoot van mijn overweging om welke Pana Mono te nemen (wellicht helpt het ook anderen).
Mijn uitgangspunt was de 5kW-H. NB: huidige gasgebruik voor warmte ca. 1000m3. We gaan het ook voor SWW gebruiken.
Ik heb nu de radiatoren vermogen uitgebreid hiervoor. Ik heb verder berekend dat het warmteverlies in de woonkamer/keuken bij -10C, ca. 1000W betreft (dit is ruim berekend en zal in de praktijk iets lager liggen - ik heb steeds naar boven afgerond). Voor deze ruimte zijn het de bovenste twee en de onderste radiatoren. Dus ca. 3000W aan vermogen bij 40C. - Lijkt me voldoende om op te warmen ed (helemaal omdat de verlies berekening geldt voor -10 C).
Radiatorcapaciteiten per kamer en in totaal in Watt is:
:fill(white):strip_exif()/f/image/26c2XebvpvK9FGGVcefHPhIV.png?f=user_large)
De twee roze radiatoren staan in praktijk uit. Dat is dan ook het verschil tussen de twee totalen.
NB: het kan nog zijn dat ik enkele van de andere radiatoren upgrade naar een iets hoger vermogen, maar het zal in totaal slechts om een paar honder Watt gaan bij 40C.
De prestaties van de WP's staan eronder ter vergelijking.
Het stookregiem zal waarschijnlijk rond de 40/35/20 a 40/35/18 liggen (op dit moment staat de thermostaat nooit warmer dan 19C). Dus dat is maatgevend.
Hiermee zie ik dat we het met de 5kW-H net aan redden (2200 euro).
Er zijn echter twee maren:
- Bij een goede koude winter draait ie continu maximaal zonder al te veel reserve
- Ivm SWW gebruik (300L vat), valt er overdag voor een paar uurtjes de verwarming weg - niet ideaal!
Overige WPs:
- De 5kW-J geeft dat klein beetje extra marge bij lage temperaturen. - ff kijken hoe duur dat gaat worden. Voor een paar honderd euro's meer wordt het wellicht een goede optie
- De 7kW-J geeft een mooie ruime marge en heeft nog een prima COP - aanschafprijs wordt hier waarschijnlijkst het grootst probleem. Ik zag ze voor 4000 euro, en ik heb waarschijnlijk geen 1800 euro extra ervoor over.
- De 9kW-H geeft een zeer ruime marge. Wel goed voor zekerheid in de winter. Maar is bijna twee keer te groot voor de afgiftecapaciteit en heeft een stuk slechter COP. Helemaal voor de temps die we het grootste gedeelte van het jaar hebben (+7C) - 3100 euro is wel een prima prijs hiervoor.
Dus, ik wacht heel even af om te kijken hoe duur de J-serie bij rjTec, en ben me aan het afvragen hoe veel marge ik wil houden in de winter. De 7kW-J lijkt me het ideaast, maar de aanschafkosten zijn nog onzeker. De 5kW's zouden wel kunnen, en wellicht een extra IR-paneel nemen voor een beetje extra comfort als het eacht koud worden (dat zou ook de SWW-tijd kunnen overbruggen)
[
Voor 3% gewijzigd door
simc op 07-06-2020 12:14
]