Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.432 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 16:28
thehog schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:30:
[...]

Ik zie niet in hoe deze verdeler zonder pomp kan draaien. Lijkt me gewoon een hydraulisch gescheiden circuit en dan heb je een pomp nodig. Of zie ik iets boven het hoofd?

En ja de pomp kan je aansluiten op de 'extra pomp' 230v aansluiting op de warmtepomp zodat ie mee gaat draaien als het nodig is.
het ventiel is dicht dus het retour water kan niet terug naar de aanvoer.
Dus theoretisch zou de pomp er tussen uit kunnen. maar nu zuigt de pomp het water aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
Dewim1 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:48:
[...]

het ventiel is dicht dus het retour water kan niet terug naar de aanvoer.
Dus theoretisch zou de pomp er tussen uit kunnen. maar nu zuigt de pomp het water aan
Ah ik had even wat oude posts terug gelezen en gezien dat je een ventiel aan de rechterkant hebt die je dicht kan draaien inderdaad.

Ik zou in ieder geval de pomp niet 'uit' zetten. Dan draait de pomp in de panasonic die pomp van de vloerverwarming stuk te draaien. Als je hem er tussen uit haalt (en de aanvoer dus aan de onderkant aansluit) dan is ie helemaal klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:50
Ik schakel dus op interne thermostaat, maar zou dus moeten gaan koelen op een 'stooklijn'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Cees-JanH schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:21:
Ik schakel dus op interne thermostaat, maar zou dus moeten gaan koelen op een 'stooklijn'?
Nee dat hoeft niet perse maar verwacht geen wonderen van die interne thermostaat. Hij is sowieso niet nauwkeurig doordat de sensor opgewarmd wordt door de electronica/display en de logica is ver gezocht voor wanneer hij warmte/koude vraag heeft.

Als je hem op watertemperatuur ('stooklijn') zet dan loopt ie gewoon de hele dag door koud water door het circuit te sturen en om dan te spelen met de direct of weersafhankelijke temperatuur kan je het aangenaam maken.

Zelfde voor in de winter overigens. Heb je afgelopen winter ook gewoon op interne thermostaat gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WtrFnt
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-10-2023
Hallo,

Ik heb eveneens onlangs een panasonic monobloc 5kW geïnstalleerd (aangesloten op vloerverwarming & boiler via 3-wegklep).

Er zijn geen foutmeldingen en de verwarming van de boiler & ruimteverwarming werken perfect. Het koelen lukt echter niet:

Ik heb de koelingsmodus aangeschakeld zoals de handleiding aangeeft en de volgende instellingen (om te testen) gegeven: directe regeling (dus geen WAR), watertemp. 10°C, delta T van 5°C.

De bediening staat op koelen (ijskristal) en de gewenste ruimtetemperatuur op 18°C (de bediening geeft een gemeten ruimtetemperatuur van 24°C aan). De aanvoertemperatuur & retourtemp. zijn beiden 20°C.

De bedieningsmodule en de service cloud geven aan dat de koeling actief is en de circulatiepomp is aangeslaan bij activeren van de koelmodus op de bedieningsmodule en blijft ook werken. Enkel de compressor slaat niet aan (ook niet na 60 minuten wachten) waardoor het chauffagewater niet afgekoeld wordt.

Ik vermoed dus dat er een limiet is voor de buitentemperatuur (momenteel 18°C) waaronder de koeling niet aanslaat. Kan iemand dit bevestigen (en zo ja, welke is deze limiettemperatuur) of kan er iets anders aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WtrFnt
Net iets bijkomend ontdekt in de gedetailleerde handleiding op p. 93: hoofdstuk 12.1.8:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6uTz9ILwGMBEfplh3e06ZeLtJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sy75xVDaUcERUAvNZDwxCJqi.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij nog dwars zit, is dat ik niet met automatische modus (automatische keuze tussen verwarmen / koelen) werk maar zelf de (exclusieve) koelmodus heb geselecteerd. Vermoedelijk geldt deze limiet voor koeling in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ok goed gevonden! Daar had ik overheen gelezen omdat het inderdaad over 'auto cool mode' gaat. Maar het lijkt er inderdaad op dat dit een limiet is dit altijd telt voor de compressor.
Ook wel logisch op zich, want raampje open zetten is dan veel economischer :)

Maar toch, je zou verwachten dat je zelf controle daarover mag hebben.

Edit: nu vind ik ook deze uitleg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FdQ8pRlY43O2UYcpMHpVBQoxfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HHa1wyfUrAyLxTMSN38btqVd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door thehog op 10-06-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WtrFnt
Ook een interessante paragraaf, bedankt! En dit bevestigt waarschijnlijk dat de onderlimieten voor buitenT universeel zijn voor de koelfunctie.

Inderdaad, er zou meer vrijheid moeten zijn, bijvoorbeeld in geval van overhitting door zonne-instraling maar lagere buitentemperatuur in het tussenseizoen als de zon laag staat... Nu zonnewering en inderdaad ventileren zijn dan een efficiëntere oplossing.

Ook wel vreemd dat in dat geval de pomp wel blijft draaien (wat ook tot energieverlies leidt). Misschien om het chauffagewater door de buitenunit te laten stromen als een soort passieve koeling....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Als je een domotica gebruikt icm heishamon heb je alle vrijheid om alles in te stellen

Pomp uit
Stooklijk up of down
Enz enz

Pana niet te veel laten doen...
Beter je domotica systeem ...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 21:50
Aha we komen ergens, de compressor is vanochtend weer gestart om 930 uur, gestart omdat Truimte van 23 naar 24 sprong, T gewenst is 23.
De buitentemperatuur toen 24/25 graden (unit in de zon op dak)gaat uiteraard de fan ook draaien, zakt Tb direct naar 20 graden.

Vervolgens de gehele dag gedraaid met 26 Hz ongeveer en is om 1830 abrupt gestopt, vanwege Truimte springt van 24 naar 23(=Tgewenst)

Laagste buitentemperatuur in de dag is 18 graden geweest, heeft niet tot compressor stop geleid.

Conclusie ook hier, het gebrek aan waardes achter de komma heeft het absolute ruk gedrag met die temperatuur meting tot gevolg, ongelovelijk dat de software niet met een cijfer achter de komma om kan gaan. Ik heb voor de verwarming een stooklijn ook al moeite met die sprongen van een graad (dus eigenlijk twee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WtrFnt
Deze middag buitentemp van 20 graden en koeling werkt inclusief compressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:23
thehog schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:52:
[...]

Ah ik had even wat oude posts terug gelezen en gezien dat je een ventiel aan de rechterkant hebt die je dicht kan draaien inderdaad.

Ik zou in ieder geval de pomp niet 'uit' zetten. Dan draait de pomp in de panasonic die pomp van de vloerverwarming stuk te draaien. Als je hem er tussen uit haalt (en de aanvoer dus aan de onderkant aansluit) dan is ie helemaal klaar :)
Waarom zou het erg zijn om je pomp uit te zetten terwijl een andere pomp er water doorheen pompt? Blokkeert de pomp o.i.d. zodra hij uit staat?

@Dewim1 @Dylantje2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
TimoDimo schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:47:
[...]

Waarom zou het erg zijn om je pomp uit te zetten terwijl een andere pomp er water doorheen pompt? Blokkeert de pomp o.i.d. zodra hij uit staat?

@Dewim1 @Dylantje2
Dat hangt helemaal van de pomp af. Geen ervaring met CV pompen maar een gewone electra motor (wat een CV pomp eigenlijk is) kan op veel verschillende manier gebouwd zijn en in sommige configuratie kan hij inderdaad bij stilstand blokkeren. En een externe kracht op de pomp zal de levensduur van de pomp ook niet goed doen. Daarnaast levert een stilstaande pomp uiteraard een drukverlies op achter die pomp omdat hij weerstand oplevert (dan wel niet helemaal blokkeert dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
TimoDimo schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:47:
[...]

@Dewim1 @Dylantje2
Erg tsja een groot woord...
Maar als je gelezen hebt, wil je en mooie flow in je systeem
En dat lukt met knieen?
Dat lukt met 2 pompen dis een heeeel stuk van je systeem kunnen blokken
Zou een thermostaatkraan ongeveer hetzelfde doen?
Hoe kan de pana de flow mooi op peil houden als meerdere devices in zitten die "gewoon" maar wat doen?
Weet nu wat waterzijdig inregelen is? Hoe hou je dat vol als je plots een x meter leiding dicht knijp.
alle Tr gelijk is wat je wilt. En dat valt echt niet mee zoals jij denkt, en mooier ik ook dacht..
Schade en schande en veel hier gezeten wijzer geworden.

Ik zeg niet dat het kan , ik zeg ik zou het niet doen.
Daarnaast al het stroomverbruik van pomp 2 is..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

De J-serie lijkt bij sommige sites ondertussen online te staan, is hij daadwerkelijk ook al beschikbaar? Iemand al besteld? ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Dylantje2 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:21:
[...]

Erg tsja een groot woord...
Maar als je gelezen hebt, wil je en mooie flow in je systeem
En dat lukt met knieen?
Dat lukt met 2 pompen dis een heeeel stuk van je systeem kunnen blokken
Zou een thermostaatkraan ongeveer hetzelfde doen?
Hoe kan de pana de flow mooi op peil houden als meerdere devices in zitten die "gewoon" maar wat doen?
Weet nu wat waterzijdig inregelen is? Hoe hou je dat vol als je plots een x meter leiding dicht knijp.
alle Tr gelijk is wat je wilt. En dat valt echt niet mee zoals jij denkt, en mooier ik ook dacht..
Schade en schande en veel hier gezeten wijzer geworden.

Ik zeg niet dat het kan , ik zeg ik zou het niet doen.
Daarnaast al het stroomverbruik van pomp 2 is..
we gaan het zien van de winter of de pomp problemen geeft. hij kan er altijd nog tussenuit.
Ik ga hem ieder geval niet uit zetten maar kijken welke stand het beste werkt.(voldoende stroom over hier:))
knieën wil je idd liever niet maar soms ontkom je er niet aan. maar mijn monoblok zit binnen 5 meter van de verdeler dus de totale buis weerstand zal laag zijn.
Tr gelijk krijgen gaat hier hopelijk niet al te moeilijk worden er zitten hier op badkamer na geen radiatoren in het circuit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dewim1 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:26:
[...]

we gaan het zien van de winter of de pomp problemen geeft. hij kan er altijd nog tussenuit.
Ik ga hem ieder geval niet uit zetten maar kijken welke stand het beste werkt.(voldoende stroom over hier:))
knieën wil je idd liever niet maar soms ontkom je er niet aan. maar mijn monoblok zit binnen 5 meter van de verdeler dus de totale buis weerstand zal laag zijn.
Tr gelijk krijgen gaat hier hopelijk niet al te moeilijk worden er zitten hier op badkamer na geen radiatoren in het circuit
Je snapt het lijkt niet helemaal.

Tr gelijk is een dingetje opzich al.

Wat denk je wat er gebeurt als die vvw pomp aan en uit gaat..

Maar je maakt een keuze.
Dat deed ik toen ook..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:36

ErikVers

e-Duurzaam

@Dewim1 stel dat je zonder pomp wil gaan werken, verkoop dan je huidige verdeler set en pak een rvs of kunststof (“open”) verdeler.

Grote kans dat je kiet draait met verkoop en koop verdeler

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
ErikVers schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:12:
@Dewim1 stel dat je zonder pomp wil gaan werken, verkoop dan je huidige verdeler set en pak een rvs of kunststof (“open”) verdeler.

Grote kans dat je kiet draait met verkoop en koop verdeler
dat is idd een idee
het grote probleem is dat de uitgangen van de rvs verdelers allemaal op hoh 50mm zitten en die van mij is hoh 60mm
de verdeler zit best dicht tegen de grond dus veel ruimte heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Vandaag heb ik mijn MDC05H3E5 geinstalleerd. Staat mooi, lekker stil maar krijg mijn zones niet werkend. :-(
Heb de additionele pcb geinstalleerd.
Bedoeling was 2 zones installeren met elk een eigen ruimtethermostaat en eigen vloerverwarming pomp.
1x de controle unit en 1 x extra origineel pana thermostaat voor de H-series.
Alles ingesteld 2 zones gekozen voor de thermostaten.
Alles draait echter wil de WP de pompen niet aansturen.

Wat ik ook doe, er wordt geen stroom op de uitgang voor de pompen gezet.
Pana gaat wel lekker koelen. maar de 2 extra vloerverwarmingscircuits niet.

Hij geeft ook heel soms een waarschuwing dat hij de zone sensor niet kan vinden (water temp) (foutcode H43). Heb alleen geen watertemp sensors en zou die ook niet nodig hebben.

Volgens de handleiding moet mijn aansturing werken en zouden de pompen bekrachtigd moeten worden als de verwarming of koeling aan gaat.

Iemand een idee??

Wordt er helemaal gek van 8)7 , alle hulp is welkom.

Groetjes Paul

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Kan iemand mij vertellen of ik beter 25 of 32 mm uponor kan aanschaffen?

Situatie:
WP staat ongeveer 8 meter van openvloerverdeler 1”
Vloerverwarming is 80m2 met 16mm leidingen 6 groepen
Hoofdleiding naar boven dus rest van woning is 25mm uponor
Uit wp ga ik 1 1/4 bocht naar 32mm flex tot in woning binnen.

Gaat dus om van flex naar vloerverdeler meter of 7 te komen.
Wil niet onnodig groot en dacht 25 wat logischer zou zijn met de 1” van de drieweg klep en het magneetfilter.

Maar wil natuurlijk ook niet te veel of te weinig flow....

Pas naast de drieweg klep voor tapwater en voor zone splitsing verder geen knieen toe ik probeer alles met buigen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:25
ErikVers schreef op zondag 14 juni 2020 @ 00:43:
Kan iemand mij vertellen of ik beter 25 of 32 mm uponor kan aanschaffen?

Situatie:
WP staat ongeveer 8 meter van openvloerverdeler 1”
Vloerverwarming is 80m2 met 16mm leidingen 6 groepen
Hoofdleiding naar boven dus rest van woning is 25mm uponor
Uit wp ga ik 1 1/4 bocht naar 32mm flex tot in woning binnen.

Gaat dus om van flex naar vloerverdeler meter of 7 te komen.
Wil niet onnodig groot en dacht 25 wat logischer zou zijn met de 1” van de drieweg klep en het magneetfilter.

Maar wil natuurlijk ook niet te veel of te weinig flow....

Pas naast de drieweg klep voor tapwater en voor zone splitsing verder geen knieen toe ik probeer alles met buigen.
Bij die inch-maten gaat het om de binnendiameter van buis of toestellen. Die 25 of 32mm van Uponor en andere meerlagen plastic buis gaat het om de buitendiameter.
1" buis heeft dus een binnendiameter van 25,4mm. Dat komt overeen met de binnendiameter van een 28mm gegalvaniseerde stalen cv-buis of een 32mm Uponor buis. Een 25mm Uponor buis heeft een binnendiameter van 20mm. In loodgieters-vakjargon dus een 3/4" buis.

Niet helemaal duidelijk is waar zone-splitsing zit en of het water tegelijk naar de beganegrondverdeler en naar boven gaat. Als dat het geval is, dan zou ik zeker 1" houden, dus 32mm Uponor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
pgeene schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:16:
Vandaag heb ik mijn MDC05H3E5 geinstalleerd. Staat mooi, lekker stil maar krijg mijn zones niet werkend. :-(
Bedoeling was 2 zones installeren met elk een eigen ruimtethermostaat en eigen vloerverwarming pomp.

Hij geeft ook heel soms een waarschuwing dat hij de zone sensor niet kan vinden (water temp) (foutcode H43). Heb alleen geen watertemp sensors en zou die ook niet nodig hebben.

Volgens de handleiding moet mijn aansturing werken en zouden de pompen bekrachtigd moeten worden als de verwarming of koeling aan gaat.

Iemand een idee??

Groetjes Paul
Met de thermostaten stel je de gewenste ruimtetemperatuur in. De warmtepomp probeert dat voor elkaar te krijgen door water van een bepaalde temperatuur door de zones te sturen. Die watertemperatuur moet de warmtepomp dan wel gemeld krijgen. Daar zijn die sensors voor. Je monteert ze achter de zone-pomp. Bij het opstarten van de warmtepomp wordt op die sensors gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:16:

Iemand een idee??

Groetjes Paul
Ik denk ook dat je wel die sensoren nodig hebt. Zie ook dit plaatje wat volgens mij jouw opstelling is (maar dan monoblock). Heb je ook wel een buffer er tussen (of tenminse een open verdeler)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-7wW5JYCw8YuCoUM5S1XblCWL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ymy7nhNGmbdjP2ZtnM1iHuat.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
@FransvWoerkom en @thehog
bedankt voor jullie reacties.
Was er al bang voor, maar de manual zegt hier niets over dat dit een eis is.

Dan toch maar 2 sensoren aanleggen (gelukkig extra signaal kabels getrokken/over, dus kleine moeite)

@thehog
Ik heb gekozen voor een systeem zonder tank.
Dit daar ik ook nog radiatoren heb.
Om ervoor te zorgen dat geen situatie krijg waar de pana tegen een klep aan zit te pompen heb ik een mid-position valve genomen.
Honeywel V4073A 28mm
Voor de aansturing maak ik gebruik van een relais om de sturing juist te krijgen.
Eltako relais C11

Dit daar honeywell een gekke aansturing heeft. 2 kabels + voor poort B, voor mid wordt een kabel onderbroken en geen stroom bij A.
Dus laat ik de pomp aansturing van pomp 1 de stroom van een van de kabels met voeding van pomp B onderbreken.
Heeft me wat hoofdbrekens gekost om een clean opstelling te verzinnen, maar uiteindelijk heel simpel.
Alleen, nu worden zowel de pompen als de klep niet aangestuurd.
Nu dus maar geforceerd op mid position staan.
Werkt ook, maar minder efficient.

Nu dus maar 2 sensoren bestellen.
Bedankt voor jullie hulp.

Gr. Paul

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:57:
bedankt voor jullie reacties.
Was er al bang voor, maar de manual zegt hier niets over dat dit een eis is.

Dan toch maar 2 sensoren aanleggen (gelukkig extra signaal kabels getrokken/over, dus kleine moeite)

@thehog
Ik heb gekozen voor een systeem zonder tank.
Dit daar ik ook nog radiatoren heb.
Om ervoor te zorgen dat geen situatie krijg waar de pana tegen een klep aan zit te pompen heb ik een mid-position valve genomen.
Honeywel V4073A 28mm
Voor de aansturing maak ik gebruik van een relais om de sturing juist te krijgen.
Eltako relais C11

Dit daar honeywell een gekke aansturing heeft. 2 kabels + voor poort B, voor mid wordt een kabel onderbroken en geen stroom bij A.
Dus laat ik de pomp aansturing van pomp 1 de stroom van een van de kabels met voeding van pomp B onderbreken.
Heeft me wat hoofdbrekens gekost om een clean opstelling te verzinnen, maar uiteindelijk heel simpel.
Alleen, nu worden zowel de pompen als de klep niet aangestuurd.
Nu dus maar geforceerd op mid position staan.
Werkt ook, maar minder efficient.

Nu dus maar 2 sensoren bestellen.
Bedankt voor jullie hulp.

Gr. Paul
Ik snap er werkelijk niks van ook niet na het lezen van je oude berichten. Kan je misschien een schema maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
thehog schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:50:
[...]

Ik snap er werkelijk niks van ook niet na het lezen van je oude berichten. Kan je misschien een schema maken?
Ik sluit me hierbij aan. Op blz 69 van de service manual, datzelfde hoofdstuk 11.2, staat een voorbeeld van een installatie met 2 zones, één met radiatoren, één met vloerverwarming. Daar staat ook bij waar die sensors voor zijn en dat ze niet gemist kunnen worden. Daar wordt er ook voor gezorgd dat de radiatoren op hoge temperatuur en de vloerverwarming op lage temperatuur gestookt wordt door middel van een mengklep. Ik begrijp niet hoe je denkt dit voor elkaar te krijgen met een extra pomp, een driewegkraan met middenstand en een relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:16
Dewim1 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:24:
[...]

dat is idd een idee
het grote probleem is dat de uitgangen van de rvs verdelers allemaal op hoh 50mm zitten en die van mij is hoh 60mm
de verdeler zit best dicht tegen de grond dus veel ruimte heb ik niet.
Ik zal de verdeler die ik heb liggen eens opmeten; zal vast ook wel 50mm hoh zijn.
Die verdelers zijn inderdaad ook 50mm hoh.

Hoeveel minimumlengte leiding heb je onder de verdeler over? 30mm voor de uiterste leidingen is al snel te halen; is alleen een klus waar je ruim tijd voor moet nemen.

edit:
Hart op hart maat toegevoegd.

[ Voor 7% gewijzigd door The Lord op 15-06-2020 22:27 ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
FransvWoerkom schreef op zondag 14 juni 2020 @ 02:06:
[...]

Bij die inch-maten gaat het om de binnendiameter van buis of toestellen. Die 25 of 32mm van Uponor en andere meerlagen plastic buis gaat het om de buitendiameter.
1" buis heeft dus een binnendiameter van 25,4mm. Dat komt overeen met de binnendiameter van een 28mm gegalvaniseerde stalen cv-buis of een 32mm Uponor buis. Een 25mm Uponor buis heeft een binnendiameter van 20mm. In loodgieters-vakjargon dus een 3/4" buis.

Niet helemaal duidelijk is waar zone-splitsing zit en of het water tegelijk naar de beganegrondverdeler en naar boven gaat. Als dat het geval is, dan zou ik zeker 1" houden, dus 32mm Uponor.
Zo strikt kun je dan niet nemen volgens mij. De dikwandige buizen die de afgelopen 50 jaar of langer (?) geproduceerd zijn hebben een aanzienlijk dunnere wanddikte. Je kunt nu zelfs dikwandige buizen kopen met maar 2 mm dikte, waar je volgens mij nog steeds draad op kunt snijden. Bij 1" heb je dan 30 mm inwendige diameter, meer overeenkomend met 40 mm kunststof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@TimoDimo

Ok helder conclusie is dus om zo lang mogelijk met 32mm te werken ipv 25mm

Nu nog knoop doorhakken tussen H nu of J met paar weken....

[ Voor 60% gewijzigd door ErikVers op 15-06-2020 00:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Misschien interessant om te vermelden: Zojuist een offerte gekregen van P&M voor de J-serie 5kW (WH-MDC05J3E5) van iets minder dan 3000 euro inclusief verzending. Offerte geeft ook aan dat de verzending mogelijk is binnen 2 weken.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
@Rimco Staat daar ook gespecificeerd wat de unit zelf kost?

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-06-2021
Rimco schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:55:
Misschien interessant om te vermelden: Zojuist een offerte gekregen van P&M voor de J-serie 5kW (WH-MDC05J3E5) van iets minder dan 3000 euro inclusief verzending. Offerte geeft ook aan dat de verzending mogelijk is binnen 2 weken.
Wat is P&M?

Robert (rjTed) had trouwens aangegeven dat hun prijzen onder die van de concurrenten zou komen, mara kon nog niet zeggen hoeveel. Ik ben benieuwd!

Is dit wat je trouwens met P&M bedoelt? Zo niet dan is het iig een interessante aanbieding.
https://www.pmcoppack.com...OW-TEMP/Panasonic-Aquarea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@simc
Wel raar dat rjtec aangeeft dat de J stukje duurder wordt, terwijl bruto prijs lager is en op de engels site prijzen gelijk zijn?

Iemand al doorgevraagd bij rjtec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene

Kan wel begrijpen dat mijn beschrijving cryptisch kan zijn.
Geen probleem, hierbij een schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQKf4jdZCi8UeDvhm3VaqORkGKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tg7mTdTzNH0p8bd6wuSi8dzF.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op de kwaliteit (net even gemaakt), hoop dat het duidelijk is.
Zie alleen net dat ik zones beneden bij de aansturing verkeerd om heb gezet 8)7

Probleem is dat ik echt geen ruimte heb voor een buffer.
Daarnaast heeft een mid position valve altijd duurstroom nodig. De pana stuurt de 3 weg klep maar (ik geloof) 30 seconden aan. Daarom ge/misbruik ik de pomp stroom ook meteen voor de klep.
Om de 2 systemen te scheiden gebruik ik een relais (komt ook goed van pas vanwege de vage aansturing van honeywell)
.
Als B water moet hebben en de zone 2 pomp wordt aangestuurd, dan krijgt alleen het relais stroom en verbreekt het contact en er gebeurt niets.
Als A water moet hebben krijgen beide draden en de min van de klep stroom via de pomp van zone 1 en gaat de klep naar het B toe
Als beide water nodig hebben dan verbreekt het relais een van de draden van de plus naar honeywell en gaat de klep naar mid position.

De beide zones worden ingesteld op dezelfde temp/stooklijn
Heb mijn CV nu ook op 35-40 graden staan, dus zou geen probleem moeten zijn.

Voor wat betreft de handleiding, ik had me inderdaad meer geconcentreerd op de geschreven tekst.
Hierin is volgens mij nergens vermeld dat pomp aansturing alleen werkt met watertemp sensoren.
Zie sectie 12.2.2., hierin staat niets over de watertemp. alleen:
"Zone 1 and Zone 2 water pump start condition; Zone room request on (e.g. zone 1 thermo on, only zone 1 pump will turn on)"
Misschien te kort door de bocht van mijn kant, maar leek my redelijk straight-forward.

Maar geen probleem, net 2 sensoren besteld en deze komen allebij op de aanvoeren van de zones.

Wat mij wel opvalt, net op 1 zone ingesteld. Hierbij zou dus wat mij betreft geen watertemp nodig moeten zijn. Krijg nog steeds errors.
Ook de extra PCB uitgeschakeld, nog steeds errors.
Ook als het apparaat uit staat errors.
Wat wat mij betreft ook vreemd is, daar er geen enkele sensor is aangesloten, zou hij toch moeten zien dat er geen sensor is (weerstand oneindig). Maar ook weer, misschien meer mijn logica.

Hoor graag wat jullie ervan vinden.

gr.

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:45
Let op, de prijzen bij P&M zijn exclusief BTW.

Overigens gaat de BTW om laag per 1 juli in Duitsland. Op de 2200 euro van de 5kW H-serie zou dat zo'n 50 euro kunnen schelen als dat in de prijs word doorgerekend.

Nu hopen dat de J serie snel in de RVO lijst komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

ijhas schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:52:
@Rimco Staat daar ook gespecificeerd wat de unit zelf kost?
simc schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:55:
[...]

Wat is P&M?

Robert (rjTed) had trouwens aangegeven dat hun prijzen onder die van de concurrenten zou komen, mara kon nog niet zeggen hoeveel. Ik ben benieuwd!

Is dit wat je trouwens met P&M bedoelt? Zo niet dan is het iig een interessante aanbieding.
https://www.pmcoppack.com...OW-TEMP/Panasonic-Aquarea
Het is inderdaad die van je link, hun logo is groot "P&M". Prijs is zoals op de site, met een ruime 100 GBP ex BTW voor verzending. @Heronimo Totaal van alles inclusief BTW is dus net iets onder de 3000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Rimco schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:06:
[...]

[...]

Het is inderdaad die van je link, hun logo is groot "P&M". Prijs is zoals op de site, met een ruime 100 GBP ex BTW voor verzending. @Heronimo Totaal van alles inclusief BTW is dus net iets onder de 3000 euro.
Vreemd dat bij hun de H en de J serie voor dezelfde prijs staan.

Op basis van de BTW verlaging in Duitsland en de eerder genoemde stijging van 20-30% door RJtec gok ik op een prijs tussen de 2500 en 2800 euro bij hem.

Ben benieuwd of hij als 4kW of als 5kW word aangemerkt door RVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Heronimo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:02:
Let op, de prijzen bij P&M zijn exclusief BTW.

Overigens gaat de BTW om laag per 1 juli in Duitsland. Op de 2200 euro van de 5kW H-serie zou dat zo'n 50 euro kunnen schelen als dat in de prijs word doorgerekend.

Nu hopen dat de J serie snel in de RVO lijst komt.
Men verwacht dat de h niet meer in juli beschikbaar is. Blijf wel vaag vinden dat j zoveel duurder zou worden...

R32 leek me wel mooi, wat modernere variant (of zeg ik nu iets heel fouts hier? 😋)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Heronimo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:10:
[...]

Vreemd dat bij hun de H en de J serie voor dezelfde prijs staan.

Op basis van de BTW verlaging in Duitsland en de eerder genoemde stijging van 20-30% door RJtec gok ik op een prijs tussen de 2500 en 2800 euro bij hem.

Ben benieuwd of hij als 4kW of als 5kW word aangemerkt door RVO.
Zou die prijs dan ook inclusief verzending zijn? En dit keer zou 5kW toch wel 5kW moeten zijn, want voor alle lage temperaturen is het ook echt 5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Als ik de pana 2020 J r32 (algemene) brochure goed heb gelezen heeft de J ipv een gewoon waterfiler nu ook een magneet erin. Zou morgen de factuur/order betalen voor de H maar twijfel iets 😋🧐
Als je Btw - subsidie - extra los magneetfilter allemaal doorrekent dan zou rond de €350 meerprijs je niks extra kosten...

Morgen Rjtec maar ff bellen of hij iets concreter in de pricing van de J kan worden

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 14-06-2020 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
ErikVers schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:46:
Als ik de pana 2020 J r32 (algemene) brochure goed heb gelezen heeft de J ipv een gewoon waterfiler nu ook een magneet erin. Zou morgen de factuur/order betalen voor de H maar twijfel iets 😋🧐
Als je Btw - subsidie - extra los magneetfilter allemaal doorrekent dan zou rond de €350 meerprijs je niks extra kosten...

Morgen Rjtec maar ff bellen of hij iets concreter in de pricing van de J kan worden
Dan ben ik ook benieuwd of ze ook de J-7kW gaan leveren. De H-7 doen ze niet, wat op zich ook logisch is met z'n beperkingen, maar de specs van de J-7kW zijn wel interessanter geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:59:

Hoor graag wat jullie ervan vinden.
Bijzondere constructie maar zou kunnen werken ja :)

Maar als het ook niet werkt in simpele 1 zone stand zonder extra pcb dan gaat de melding misschien over een normale aanwezige sensor?
Als je 'extra pomp' aansluiting op de normale pcb (dus zonder extra pcb) gebruikt dan gaat ie niet lopen? Bij mij doet ie dat gelijk als de normale pomp ook begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
@thehog

Dit was inderdaad de intentie.
Ook al lijkt het een "vreemde" aansluiting, de werking is heel simpel (als die het doet)

Zal een pomp eens op de originele pcb aansluiten. Aan de andere kant, verwacht eind van de week de sensoren.
Misschien is daarmee het probleem opgelost.

Eerste wat ik ga proberen (morgen als ik weer thuis werk) is de tweede pomp aansluiting op de pcb afkoppelen.
Kan natuurlijk zijn dat de pomp zelf "ziet" dat er iets aangesloten is en dan meteen vraagt om de sensoren aangezien hij ervanuit gaat dat bij iets aangesloten op de tweede pomp aansluiting er ook sensoren moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07

Helhond

Grunn

ErikVers schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:46:

Waar heb je dit weg?

In de handleiding zie ik dit staan:
Aquarea J Generatie
Deze nieuwe generatie is ontworpen voor R32 inclusief vele andere verbeteringen. Zoals de koelleidingafstand, koelfunctie tot 10°C, warm tapwater COP tot 3,3, verbeterde back-up heaterfunctie voor bivalente functie, SG ready, een PV functie voor koeling, de stooklijn kan ingesteld worden tot -20°C, de circulatiepompsnelheid instelling kan handmatig ingesteld worden, magneetfilter, warm tapwater in efficiënt- of comfort modus in te stellen en nog vele andere verbeteringen die meerwaarde en installatiegemak toevoegen.

Maar als ik op magneet zoek in de handleiding zie ik vervolgens alleen bij "Aquarea High Performance All in One J Generatie 1 Fase" onder aan een icoontje met de tekst "MAGNEET
FILTER"

Bij een Monoblok staat uberhaupt geen icoontje van "waterfilter" laat staan "magneetfilter"

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Helhond schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:25:
[...]

Waar heb je dit weg?

Aquarea J Generatie
Deze nieuwe generatie is ontworpen voor R32 inclusief vele andere verbeteringen. Zoals de koelleidingafstand, koelfunctie tot 10°C, warm tapwater COP tot 3,3, verbeterde back-up heaterfunctie voor bivalente functie, SG ready, een PV functie voor koeling, de stooklijn kan ingesteld worden tot -20°C, de circulatiepompsnelheid instelling kan handmatig ingesteld worden, magneetfilter, warm tapwater in efficiënt- of comfort modus in te stellen en nog vele andere verbeteringen die meerwaarde en installatiegemak toevoegen.

Maar als ik op magneet zoek in de handleiding zie ik vervolgens alleen bij "Aquarea High Performance All in One J Generatie 1 Fase" onder aan een icoontje met de tekst "MAGNEET
FILTER"

Bij een Monoblok staat uberhaupt geen icoontje van "waterfilter" laat staan "magneetfilter"
Op https://www.aircon.panaso...no-bloc-j-generation-r32/ staat het gewoon vermeld: "Ingebouwde magnetische filter voor eenvoudige installatie".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Helhond schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:25:
[...]

Waar heb je dit weg?

Aquarea J Generatie

FILTER"

https://www.panasonicproc...0Prijslijst%20Aquarea.pdf

Klopt dat icoontje mij ook iets twijfel geeft, staat wel trouwens waterfilter icoon op pagina 25 maar daar staat geen magneet bij, net als bij Type H op pagina 26 is zelfde afbeelding.

Toch sluit men hier geen modellen in of uit..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9EXVMLWKw1GG0yO6dtmjVwYdQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8e1AZA80pybN3pTuvAH0CYh.jpg?f=fotoalbum_large

Oftewel wie heeft de echte specs of de nieuwe J installateurs handleiding? 8)7

[ Voor 2% gewijzigd door ErikVers op 15-06-2020 10:39 . Reden: link naar pdf toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Rjtec net gesproken,

Simpele punt is dat zijn inkoop (Duitsland dus) er een verschil van zeker €300,- in zit voor de J
Wel gaat hij nog met de informatie (dat in Nederland en Engeland de H en J gelijke list price heeft) kijken wat er in najaar mee kan geburen om meer op huidige prijs niveau te krijgen.

Magneetfilter zit er inderdaad in, betreft een stalen variant van huidige H filter.
Maar zijn advies is wel om het losse filter te pakken, omdat die beter toegankelijk is en vaak in de woning zelf hangt en daarnaast ook lucht afscheider heeft en groter filter. Niet echt technisch met elkaar te vergelijken was zijn punt.

Ik ga maar weer eens aan het werk :-)

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 15-06-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07

Helhond

Grunn

ErikVers schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:37:
[...]

https://www.panasonicproc...0Prijslijst%20Aquarea.pdf

Klopt dat icoontje mij ook iets twijfel geeft, staat wel trouwens waterfilter icoon op pagina 25 maar daar staat geen magneet bij, net als bij Type H op pagina 26 is zelfde afbeelding.

Toch sluit men hier geen modellen in of uit..

[Afbeelding]

Naar de tekst van de brochure had ik al verwezen, en dat schept qua icoontjes dus wat onduidelijkheid.
Over het filter krijg ik overigens het zelfde verhaal van Mark van PMCOPPACK.

Zijn de prijzen al bekend/openbaar van RJTech voor de 5, 7 en 9 kW J-gen?
Ze staan nog steeds niet op zijn site.

Overigens ben ik ook benieuwd of er al iemand of de ISDE zelf al bezig is om de J-generatie op die lijst te krijgen? :+

[ Voor 5% gewijzigd door Helhond op 15-06-2020 11:18 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
ErikVers schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:11:
Rjtec net gesproken,

Simpele punt is dat zijn inkoop (Duitsland dus) er een verschil van zeker €300,- in zit voor de J
Wel gaat hij nog met de informatie (dat in Nederland en Engeland de H en J gelijke list price heeft) kijken wat er in najaar mee kan geburen om meer op huidige prijs niveau te krijgen.

Magneetfilter zit er inderdaad in, betreft een stalen variant van huidige H filter.
Maar zijn advies is wel om het losse filter te pakken, omdat die beter toegankelijk is en vaak in de woning zelf hangt en daarnaast ook lucht afscheider heeft en groter filter. Niet echt technisch met elkaar te vergelijken was zijn punt.

Ik ga maar weer eens aan het werk :-)
Wat bedoel je hier precies mee? Zit er in de H ook een (magneet)filter? Maar dan niet van staal zoals bij de J-series?

Overigens hebben de meeste magneetfilters toch niet ook ontluchting? Dat kan namelijk meestal efficiënter op een andere (hogere) plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@TimoDimo Klopt H heeft een (welbekend) filter maar deze is niet van staal, zonder staal is lastig om magnetisch te worden :-)

J heeft dus een "eenvoudig" magnetisch filter

En ik vergelijk dat dan met deze die ik bij de H mee bestel:
https://www.wasco.nl/arti...s-lucht-vuilafsch/3671374

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 22:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
TimoDimo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:17:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Zit er in de H ook een (magneet)filter? Maar dan niet van staal zoals bij de J-series?

Overigens hebben de meeste magneetfilters toch niet ook ontluchting? Dat kan namelijk meestal efficiënter op een andere (hogere) plek.
Niet zozeer hoger vooral op een warmere plek zeker als het gaat om microbellen. waar de filter juist op de koudste plek zit.
RJ tec heeft een combi ding, maar omdat hier om de hoek van de afvalscheider al een ontluchter zit in de unit zelf heb ik gekozen voor een andere afvalscheider met magneet en een losse ontluchter op een hoge plek. micro bellen zijn op dit moment mijn zorg niet, wellicht in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
ErikVers schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:23:
@TimoDimo Klopt H heeft een (welbekend) filter maar deze is niet van staal, zonder staal is lastig om magnetisch te worden :-)

J heeft dus een "eenvoudig" magnetisch filter

En ik vergelijk dat dan met deze die ik bij de H mee bestel:
https://www.wasco.nl/arti...s-lucht-vuilafsch/3671374
Ah ok, dus de H-filter heeft gewoon een soort Y-filter erin zitten (met een zeefje zeg maar)? Of meer een vuilafscheider (met cycloonwerking zeg maar)?

En er zit sowieso ook een automatische ontluchter in toch? In de service manual zie ik:
An automatic air purge valve is provided inside the indoor unit. To automatically purge the air from the
system, turn the plug on the air outlet anticlockwise by one complete turn from fully closed position.
Excessive air is automatically purged if the plug is kept in this position.
Dus dat is erg handig als hij op het dak staat. Er is ook een "Air Purge Mode" waarmee je blijkbaar goed de lucht eruit kan krijgen. Maar die ontluchter werkt altijd neem ik aan? Of alleen maar als die Air Purge modus aan staat? En dat is hetzelfde voor de J-serie waarschijnlijk.

Het liefste heb ik eigenlijk zo min mogelijk van dat soort onderdelen in de WP zitten en ik denk dat dat voor velen geldt. Op zich mooi dat het erbij zit, alleen als hij naast je huis staat kun je er natuurlijk makkelijk bij, maar als hij op het dak staat is dat nou eenmaal lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
twain4me schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:39:
[...]

Niet zozeer hoger vooral op een warmere plek zeker als het gaat om microbellen. waar de filter juist op de koudste plek zit.
RJ tec heeft een combi ding, maar omdat hier om de hoek van de afvalscheider al een ontluchter zit in de unit zelf heb ik gekozen voor een andere afvalscheider met magneet en een losse ontluchter op een hoge plek. micro bellen zijn op dit moment mijn zorg niet, wellicht in de toekomst.
Ah ok. Dus ontluchter in de aanvoer, vuilafscheider in de retour.

Behalve de verkoper die zegt dat een aparte vuilscheider beter is, iemand verder nog ideeën over het wel of niet installeren van een aparte?

Van Flamco heb je trouwens een inventief systeem:
https://flamcogroup.com/e...clean/groups/g+c+p+a+view
Deze vuilafscheider heeft twee standen, ééntje waarbij hij maar een gedeelte van het water naar de cycloon en de magneet voert (met veel minder weerstand dus) en eentje waarbij hij alles erdoor laat gaan (om tijdelijk een tijdje aan te zetten voor een grondige schoonmaakronde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Meer dan €200 vind ik wel behoorlijk aan de prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
ErikVers schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:37:
[...]
Inderdaad, heeft iemand 'm al??

Ik had het al eerder gevraagd hier TimoDimo in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help" maar toen wist niemand het volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

TimoDimo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:23:
[...]

Ah ok. Dus ontluchter in de aanvoer, vuilafscheider in de retour.

Behalve de verkoper die zegt dat een aparte vuilscheider beter is, iemand verder nog ideeën over het wel of niet installeren van een aparte?

Van Flamco heb je trouwens een inventief systeem:
https://flamcogroup.com/e...clean/groups/g+c+p+a+view
Deze vuilafscheider heeft twee standen, ééntje waarbij hij maar een gedeelte van het water naar de cycloon en de magneet voert (met veel minder weerstand dus) en eentje waarbij hij alles erdoor laat gaan (om tijdelijk een tijdje aan te zetten voor een grondige schoonmaakronde).
Ik heb het gedaan omdat de filter van de pana straks wat moeilijker berijkbaar is.. dan kan ik op een makkelijkere manier de filter voor de filter ;) dus schoon maken. Ik denk eigenlijk dat het totaal onnodig is in een systeem zonder (oude) radiatoren en andere stalen meuk. Een aanname die al eens bevestigd is door RJ tec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

TimoDimo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:24:
[...]

Meer dan €200 vind ik wel behoorlijk aan de prijs!
€165 met kranen bij rjtec
Maar zonder magneet durf ik toch niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

twain4me schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:38:
[...]

Ik heb het gedaan omdat de filter van de pana straks wat moeilijker berijkbaar is.. dan kan ik op een makkelijkere manier de filter voor de filter ;) dus schoon maken. Ik denk eigenlijk dat het totaal onnodig is in een systeem zonder (oude) radiatoren en andere stalen meuk. Een aanname die al eens bevestigd is door RJ tec.
Nodig als je staal in je systeem hebt volgens de geleerde, oud is het zeker nog niet de badkamer radiator, maar als iedereen t zegt laat ik dan maar luisteren 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene

Hier e.e.a. uitgeprobeerd met betrekking tot 2 zones.
Als ik het systeem reset>> geen errors.
Als ik het systeem overzet naar 2 zones>> errors
Als ik het systeem weer terugzet naar 1 zone vanaf 2 zones, wel errors.
Maar nu komt het gekke, ze komen wel omhoog maar staan niet in het error geheugen. 8)7
Maar als ik op 2 zones sta, staan ze wel in het geheugen. ;)

Reset eeprom>> geen errors meer tot ik weer naar 2 zones ga.

Lijkt een glitch in het systeem. Als je eenmaal naar 2 zones gaat zonder sensors, dan blijven de errors wel omhoog komen op het display.
Nu het systeem tijdelijk op een zone na reset en tot noch toe geen problemen.
Echter gaat hij niet mijn pomp aansturen (zone 1)
Nu geen zin om de gehele extra pcb af te koppelen. Wacht wel op de sensors (komen hopelijk eind deze week).

We wachten het af. Gr. Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
pgeene schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:02:

Hier e.e.a. uitgeprobeerd met betrekking tot 2 zones.
Als ik het systeem reset>> geen errors.
Als ik het systeem overzet naar 2 zones>> errors
Als ik het systeem weer terugzet naar 1 zone vanaf 2 zones, wel errors.
Maar nu komt het gekke, ze komen wel omhoog maar staan niet in het error geheugen. 8)7
Maar als ik op 2 zones sta, staan ze wel in het geheugen. ;)

Reset eeprom>> geen errors meer tot ik weer naar 2 zones ga.

Lijkt een glitch in het systeem. Als je eenmaal naar 2 zones gaat zonder sensors, dan blijven de errors wel omhoog komen op het display.
Nu het systeem tijdelijk op een zone na reset en tot noch toe geen problemen.
Echter gaat hij niet mijn pomp aansturen (zone 1)
Nu geen zin om de gehele extra pcb af te koppelen. Wacht wel op de sensors (komen hopelijk eind deze week).

We wachten het af. Gr. Paul
Je zou tijdelijk een weerstandje op de sensor aansluitingen kunnen monteren. Zo fake je de Wp. Een 1k weerstand geeft 77 graden op het display aan dacht ik.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
@pleio65

Inderdaad een mooie manier _/-\o_
Dit zou kunnen, echter heb ik die jammer genoeg niet liggen.
Wel een sleutelaar, maar dat heb ik dan weer niet rondslingeren.
Zouden bij 77 graden wel de pompen aangaan? Dit omdat de "gemeten" temp ver voorbij de stooklijn ligt :?

Aangezien de sensoren er waarschijnlijk sneller zijn dan de weerstanden, denk ik dat ik daarop wacht.

Dan maar in een (of eigenlijk 2) keer zoals het moet ;)

gr. Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
pgeene schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:19:
@pleio65

Inderdaad een mooie manier _/-\o_
Dit zou kunnen, echter heb ik die jammer genoeg niet liggen.
Wel een sleutelaar, maar dat heb ik dan weer niet rondslingeren.
Zouden bij 77 graden wel de pompen aangaan? Dit omdat de "gemeten" temp ver voorbij de stooklijn ligt :?

Aangezien de sensoren er waarschijnlijk sneller zijn dan de weerstanden, denk ik dat ik daarop wacht.

Dan maar in een (of eigenlijk 2) keer zoals het moet ;)

gr. Paul
Andere weerstand waarden geven andere temperaturen. Gewoon op je sensoren wachten. Even geduld nog😙. Dan heb je het gelijk helemaal goed. Ik wist nog van de weerstand en de bijbehorende display temperatuur omdat Ik daarmee aan het experimenteren ben geweest. Voor nood zou je het werkend kunnen krijgen.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
pleio65 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:34:
[...]

Andere weerstand waarden geven andere temperaturen. Gewoon op je sensoren wachten. Even geduld nog😙. Dan heb je het gelijk helemaal goed. Ik wist nog van de weerstand en de bijbehorende display temperatuur omdat Ik daarmee aan het experimenteren ben geweest. Voor nood zou je het werkend kunnen krijgen.
Dat is inderdaad mijn bedoeling.
De sensoren zijn al onderweg van DE naar NL. Systeem werkt nu in principe gewoon. Alleen minder efficiënt.
Maar ja. Toch niet erg koud, dus niet erg hard nodig nu ;)

In ieder geval bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Voor wie van plan is te gaan bestellen bij rjTec.eu, de 5kW en 9kW H serie zijn per direct uitverkocht:
Aus die Maus :)
Die beliebten Wärmepumpen Panasonic WH-MDC05H3E5 und WH-MDC09H3E5 sind mit dem heutigen Tage ausverkauft.

Wir warten auf die Lieferung der Nachfolgergeneration. Dann werden wir Sie wieder mit guter Qualität und günstigen Preisen wie gewohnt beglücken.

Wir empfehlen die kurze Sommerpause zu geniessen und sobald die J Generation in Mengen verfügbar ist und BAFA gelistet wurde, die neue J Generation bei uns zu kaufen.

Alle Kunden die bei uns die H Generation angefragt haben und wir jetzt nicht beliefern können, bitten wir um Geduld. Sobald die J Generation verfügbar ist, werden wir Ihre Geduld belohnen
Bron: https://rjtec.eu/blog/aus-die-maus/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:58
Dan heb ik 1 van de laatste van rjtec..

Vandaag afgeleverd bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGujFC2yg5u00VSrVsBdhShGJmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwISPg97cdeUGI1tKhDYhA3F.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
Heronimo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:42:
Voor wie van plan is te gaan bestellen bij rjTec.eu, de 5kW en 9kW H serie zijn per direct uitverkocht:

[...]

Bron: https://rjtec.eu/blog/aus-die-maus/
Heeft iemand al een indictaie wanneer de J-serie gaat komen bij rjTec?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 18:28

j4y

simc schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:01:
[...]

Heeft iemand al een indictaie wanneer de J-serie gaat komen bij rjTec?
Heronimo schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:14:
Robert van rjTec laat me net weten dat de monoblock J series eind juni in de shop zullen verschijnen en zo'n 20-30% duurder zullen zijn. Lijkt me redelijk in lijn te liggen met de eerder genoemde 400-500 euro. Eens even kijken wat er met de subsidie gebeuren van de J serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fasthook
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:23
Herkz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:35:
Dan heb ik 1 van de laatste van rjtec..
...is er nog één naar mij onderweg ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgwzGbnvvTZU598forH1pMbZWdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ry7g5k9dti4msM7hkNgKTdwz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Fasthook schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:42:
[...]

...is er nog één naar mij onderweg ;-)

[Afbeelding]
naar hier ook nog een onderweg . nu snap ik waarom alles uitverkocht is
alles zu diesen Holländern ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dewim1 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:24:
[...]

naar hier ook nog een onderweg . nu snap ik waarom alles uitverkocht is
alles zu diesen Holländern ;)
Haha en naar mij ook eentje onderweg, benieuwd wie straks officieel de laatste heeft :-)
8)7

@Dewim1 @Fasthook :
Welke datum besteld/betaald? Ik heb nog geen verzendbevestiging,
wel mail dat de wp onderweg gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 17-06-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
ErikVers schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:56:
[...]

Haha en naar mij ook eentje onderweg, benieuwd wie straks officieel de laatste heeft :-)
8)7

@Dewim1 @Fasthook :
het verzenden heeft bij mij ook een paar weken geduurd.
hij zat vorige week in het buitenland
hij is maandag vertrokken en zou vrijdag aan moeten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
Zijn er ook mensen hier met tips en tricks om de wp op het garagedak te krijgen?

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Herkz schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:48:
Zijn er ook mensen hier met tips en tricks om de wp op het garagedak te krijgen?
IBoat in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
bij mij moet hij ook op de garage
ik ben van plan deze te huren. tot 325 hoog
https://www.boels.nl/hure...ten/materiaallift-compact

[ Voor 25% gewijzigd door Dewim1 op 18-06-2020 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ik ga de stratenmakers wijk verderop vragen of ze kratje bier willen hebben, en anders denk inderdaad materiaallift.

Iemand ervaring met steiger (heb ik) en dan met twee man hem op steiger en daarna op platte dak tillen? 50kg de man is wel pittig schat ik 😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
Dewim1 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:36:
[...]

bij mij moet hij ook op de garage
ik ben van plan deze te huren. tot 325 hoog
https://www.boels.nl/hure...ten/materiaallift-compact
Ja die kwam ik ook al tegen! Ik ga er nog even over nadenken..

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
ErikVers schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:57:
[...]

Ik ga de stratenmakers wijk verderop vragen of ze kratje bier willen hebben, en anders denk inderdaad materiaallift.

Iemand ervaring met steiger (heb ik) en dan met twee man hem op steiger en daarna op platte dak tillen? 50kg de man is wel pittig schat ik 😱
Ja dat is zeker pittig.
Ik heb nu 4 man geregeld en heb ook handtakel, moet alleen nog even zien hoe ik dat ga toepassen.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ErikVers schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:57:
[...]

het is minder zwaar dan je denkt. Ze lijken ook gewoon lichter te zijn, het is compact en goed in ballans ik heb hier een stalen balk gehad van 110 kg waar je met 2 volwassen kerels behoorlijk mee kan worstelen.. de panna a 155kg was geen probleem 8)7

Met een 2 planks altrex achtige (130cm) steiger kan dat prima je moet alleen de planken om en om steeds wat hoger zetten.
Ken je geen hovenier o.i.d. met een kraantje op de auto? (moet natuurlijk wel kunnen qua berijkbaarheid)
Dat soort mannen doen het vaak nagenoeg gratis.

[ Voor 31% gewijzigd door twain4me op 18-06-2020 11:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pgeene
Net mijn sensoren binnen gekregen :) en meteen geinstalleerd.
Alles op 2 zones ingesteld met de juiste thermostaten.
En verrek, het werkt. 8)7
Via de pompaansturing en het relais wordt netjes mijn honeywell V4073A aangestuurd. :o
Wel mooi, je hoort netjes het relais en de honeywell reageren op de aansturing.
Straks natuurlijk niet meer, want dan weggewerkt.

2 zones zonder buffer zonder bypass.
Draait als een zonnetje. Nu alleen nog de kast onderin isoleren en alles afronden.

@thehog, @pleio65 en @FransvWoerkom
Hartstikke bedankt voor jullie hulp. _/-\o_

Moet hierna nog een installeren bij familie (maar dan 1 zone, dus makkelijk). Daarna waarschijnlijk nog wel wat materiaal over. Zal ik tegen die tijd hier op het forum zetten. Misschien dat ik er nog iemand blij mee kan maken (regio Leiden).
Vooral de 32mm buiten(grond)leiding houd ik nog wel wat van over volgens mij.

Nu eerst maar genieten van de Pana. zeker als het zo warm wordt komende week.

Gr. Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
@pgeene en nu nog aan de heishamon natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@pgeene mooi werk man! Jij ook met 2x16a in meterkast aangesloten?

Ik ga alvast de elektra kabel ed trekken verwacht eind deze week of begin volgende week hem. En dan mag ik ook mij solar Hewalex 10 GJ gelijk aansluiten want zou wel lekker zijn als de subsidie weer op rekening heb 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasthook
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:23
ErikVers schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:56:
[...]

8)7

@Dewim1 @Fasthook :
28-5 besteld, 29-5 voetjes erbij gedaan. Verzenden duurt inderdaad lang.

Ik ben van plan een verhuis liftje te huren, soort ladder achterop mini vracht autootje. Inclusief sterke man 8 tientjes 100 Euro ivm zaterdag. Moet ongeveer 6 meter omhoog hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
@ErikVers

Bij mij wel 2x16A B-curve, met een extra kWh meter om het verbruik bij te houden.
De andere die ik bij familie moet aansluiten heeft maar een extra dikke grondkabel. Dus die krijgt een trage (c-curve) 20A schakelautomaat in de meterkast.
Aangezien er bij hem verder geen extra apperaten op staan (pompen etc..) zou dat moeten kunnen.

Misschien ooit nog eens een groep bij hem bijtrekken, maar dat zie ik dan wel weer.

Vooralsnog houden we bij allebei gewoon nog gas erbij (sowieso voor warm water).

@thehog
Heishamon wel naar gekeken. denk dat ik er op een gegeven moment wel een bestel (voor als de cloud eruit gaat) :F
Maar voor nu is het even klaar. Zone 1 is het huis en zone 2 de zaak. Maar dat is de zaak van mijn partner, en die wil gewoon iets dat werkt en ze zo kan bedienen met de app zonder gezeik. ;)
Denk dat ik het nu maar even zo laat.
Allleen nog even de service cloud aanvragen via rj-tec.
Pana cloud lijkt trouwens redelijk stabiel.

Gr.

Paul

[ Voor 3% gewijzigd door pgeene op 19-06-2020 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:17
pgeene schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:13:
Allleen nog even de service cloud aanvragen via rj-tec.
Pana cloud lijkt trouwens redelijk stabiel.
Service cloud kon je zelf altijd gewoon aanvragen door een account aan te maken. Is dat gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
falconz schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:07:
[...]

Service cloud kon je zelf altijd gewoon aanvragen door een account aan te maken. Is dat gewijzigd?
klopt, kun je ook nog zelf.
Maar bij problemen kan Robert ook eventueel meekijken.
Heb de Pana namelijk ook via hem gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
domme vraag waarschijnlijk
bedrijfs- instellingen
staat vrijgave buiten temp

waar is deze voor? alleen voor de heater?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Dewim1 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:48:
domme vraag waarschijnlijk
bedrijfs- instellingen
staat vrijgave buiten temp

waar is deze voor? alleen voor de heater?
Je hebt twee instellingen. De outdoor temp off control die er voor zorgt dat bij deze temperatuur (default 24gr) de warmtepomp weigert om nog warmte te leveren. Dit zorgt er overigens ook voor dat in een configuratie met DHW tank de 3-weg klep niet meer voor warmte/CV kant wordt aangestuurt en dus op DHW kant kan komen te staan (afhankelijk van de normaalstand van de klep). En dat kan betekenen dat er warm water rond stroomt vanuit de DHW tank door het stukje CV leiding terug de WP in en weer terug.

De andere instelling is de out temp on control en die is specifiek voor de electric heater. Default 0gr en pas daar onder mag de heater dus gebruikt worden door de WP om mee te helpen met opwarmen van het circulatiewater als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:58
pgeene schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:43:

Daarna waarschijnlijk nog wel wat materiaal over. Zal ik tegen die tijd hier op het forum zetten. Misschien dat ik er nog iemand blij mee kan maken (regio Leiden).
Vooral de 32mm buiten(grond)leiding houd ik nog wel wat van over volgens mij.
Welke grondleiding is dat precies ? Ik moet de WP bij mijn dochter verplaatsen van direct achter het huis (met 1mtr flex RVS) naar een meter of 7 verderop (achter in tuin).

Wil leidingen uiteraard ingraven (op 80 cm diep ?)

Heb jij genoeg over daarvoor ? (mag ook via PM)

Iemand anders suggesties ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
hannibal2206 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:17:
[...]

Welke grondleiding is dat precies ? Ik moet de WP bij mijn dochter verplaatsen van direct achter het huis (met 1mtr flex RVS) naar een meter of 7 verderop (achter in tuin).

Wil leidingen uiteraard ingraven (op 80 cm diep ?)

Heb jij genoeg over daarvoor ? (mag ook via PM)

Ik heb gekozen voor: Uponor Ecoflex Thermo Mini 32x2,9
Daarna heb ik er nog 20mm isolatie omheen gedaan (extra, nu kan het). 8)7
Dat weer gewikkeld met permanent 50mm breed tape.
Uiteindelijke diameter leiding is 115mm (per stuk)
Had liever direct de dikker geisoleerde genomen, maar deze kon ik betaalbaar kopen.
Was een verkeerd geleverde partij. >:)
Uiteindelijk op 50cm diep gekomen.
Echter vriest het niet zo snel in mijn stadstuintje tussen de woningen.
Subtropische planten overleven het ook al enkele jaren ;)

Maar 2x9m heb ik niet over. Waarschijnlijk wel genoeg om bij een woning naar binnen te gaan.
Vermoed dat ik zo'n 6 meter over hou als ik klaar ben.

Gr. Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:17
hannibal2206 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:17:
[...]

82 euro voor 25 meter+10e verzend
En dan zelf nog buisisolatie bij de Hornbach halen voor 1,10 de meter...
Bestel ook direct de koppelingen en evt bochten bij Heima, scheelt aanzienlijk met NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51

timovd

Voorsprong door techniek

En schuif die isolatie er op in plaats van eerst buis installeren en dan pas de isolatie er overheen plakken. Dat scheelt een hoop gedoe met vasttapen van de isolatie.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:03
In ons nieuwbouwhuis komt de volgende WP set: Panasonic KIT‐ADC07JE5. We hebben naast de beganegrond ook vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping met een regeling per kamer. De meerwerk prijs van "top" koeling is een whopping €2700. Ik heb daar dan ook maar vriendelijk voor bedankt. :z

Nu lees ik her en der dat je de koelmodus met simpele (installateurs) code zelf kan activeren. Welke andere componenten zou gebruiken als je ook koeling wil toepassen? Of is de €2700 bijna pure winst voor de installateur? Evt een kunstofverdeler ipv RVS, maar meer kan ik zelf niet vinden.

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

thehog schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:30:
[...]

Je hebt twee instellingen. De outdoor temp off control die er voor zorgt dat bij deze temperatuur (default 24gr) de warmtepomp weigert om nog warmte te leveren. Dit zorgt er overigens ook voor dat in een configuratie met DHW tank de 3-weg klep niet meer voor warmte/CV kant wordt aangestuurt en dus op DHW kant kan komen te staan (afhankelijk van de normaalstand van de klep). En dat kan betekenen dat er warm water rond stroomt vanuit de DHW tank door het stukje CV leiding terug de WP in en weer terug.

De andere instelling is de out temp on control en die is specifiek voor de electric heater. Default 0gr en pas daar onder mag de heater dus gebruikt worden door de WP om mee te helpen met opwarmen van het circulatiewater als dat nodig is.
Ervaring mee? Voor DHW moet de 3 weg toch eerst signaal krijgen om van stand te veranderen? Anders wel goed dat ik er vooraf kijk wat de spaningsvrije stand is.

Gaat om deze: AB invoer dus naar A (Heat) of B(DHW)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nL_daGzMyGsqPZldl7DO54dxt1o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tdQi6XgLigIf5Bkoc07GRkRp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
vandaag aan het testen met koelen.
ik heb de stooklijn constant op 19 bij -15 en bij 30 tb gezet. wat mij opvalt is dat hij door koelt tot 15.
ik wilde juist niet onder de 18 ivm condensatie.
is dit normaal gedrag van de pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Bladeslayer schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:11:
In ons nieuwbouwhuis komt de volgende WP set: Panasonic KIT‐ADC07JE5. We hebben naast de beganegrond ook vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping met een regeling per kamer. De meerwerk prijs van "top" koeling is een whopping €2700. Ik heb daar dan ook maar vriendelijk voor bedankt. :z

Nu lees ik her en der dat je de koelmodus met simpele (installateurs) code zelf kan activeren. Welke andere componenten zou gebruiken als je ook koeling wil toepassen? Of is de €2700 bijna pure winst voor de installateur? Evt een kunstofverdeler ipv RVS, maar meer kan ik zelf niet vinden.
Ik had dat een tijd terug ook gevraagd. Het blijkt dat je altijd wel in het installateursmenu kunt komen, dus dat is dan geen probleem en een code zal niet nodig zijn. Zie t.oswald in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"

Een kunststof verdeler kan misschien nuttig zijn. Dan kun je de rest van je leidingen die niet onder de vloer liggen ook goed dampdicht isoleren en daardoor de vloer iets kouder maken zonder condensvorming op je leidingen boven de vloer.

Verder zou ik ook niet weten waarom ze €2700 rekenen. Als je geen gebruik maakt van een SWW-buffervat of SWW-boiler in de zomer is het gewoon een kwestie van koelen i.p.v. verwarmen, met exact dezelfde leidingloop. Hoogstens zijn er wat meer instellingen nodig, zoals het aansturen met een thermostaat dat een omgekeerde logica heeft in het geval van koeling (maar ook daarin voorziet Panasonic zonder extra componenten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
Dewim1 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:04:
vandaag aan het testen met koelen.
ik heb de stooklijn constant op 19 bij -15 en bij 30 tb gezet. wat mij opvalt is dat hij door koelt tot 15.
ik wilde juist niet onder de 18 ivm condensatie.
is dit normaal gedrag van de pomp?
Beetje weinig informatie. Heb je WAR met of zonder thermostaat? En je dT? Als ik koel doe ik dat met temperatuur direct, dus niet met een stooklijn. In het display stel je dan je Ta in of bij en je ziet de actuele Ta in het middelste vakje op het display. dT staat op 1 maar de pana heeft daar zo een eigen idee over. De Ta zet ik op 20, anders gaat mijn Auer Edel water WP boiler piepen. Met 18 ben ik al eens de kamer uitgedreven. Duurt dagen voor ik mijn vloer dan weer droog heb.....
Doe dat koelen overigens eigenlijk niet meer. Die hoge relatieve luchtvochtigheid bevalt me helemaal niet. Heb een offerte lopen voor airco’s.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
falconz schreef op zondag 21 juni 2020 @ 08:52:
[...]

82 euro voor 25 meter+10e verzend
En dan zelf nog buisisolatie bij de Hornbach halen voor 1,10 de meter...
Bestel ook direct de koppelingen en evt bochten bij Heima, scheelt aanzienlijk met NL
Ik vond de isolatiewaarde van standaard buisisolatie niet zo geweldig.
Ook al komt de leiding diep onder de grond,, ik wil de grond niet opwarmen. Daarnaast...eens moet hij uit de grond komen en het huis in.

Ik heb gekozen voor echte grondleidingen zodat mijn partner met de groene vingers niet met de schep de buis kan beschadigen 8)7
Toen heb ik er 20mm isolatie (vergelijkbaar armaflex schimmelwerend) omheen gedaan om mijn isolatiewaarde omhoog te krijgen.
Ging er tenslotte om om energiezuinig bezig te zijn. :*)
Daarna heb ik het geheel omwikeld met D-tape permanent zwart.
Dit naast de stevigheid ook om de UV bestendigheid te garanderen (wat bij de meeste isolatiematerialen niet goed is, behalve de echt dure).
Totaal circa 4cm isolatie rondom.

Nou vond ik de koppelingen van uponor grondleiding nogal duur (ze hebben expres 0.1mm eraf gesnoept in de dikte, dus normale passen niet), dus heb ik koppelingen van hornbach gebruikt.
Deze zijn alleen extern en om te zorgen dat de leiding niet fijngeknepen worden heb ik er messing steunhulzen in gedaan. past precies allemaal. Geen beweging in te krijgen en makkelijk aan te sluiten.
Uiteindelijk zat ik op 11 euro de meter met de extra isolatie enz..
Dat was nog te doen :D

gr. Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Heeft iemand hier al contact gehad met RVO over de nieuwe MDC05J3E5? Deze staat nog niet op de lijst. rjTec kan hem vanaf volgende week leveren.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 22:11
Vandaag voor het eerst getest met koelen met de Pana L/W mono.
We hebben namelijk alleen airco in 1 slaapkamer (en een warmtepomp boiler die ietsjes koelt en ontvochtigd als de lucht erg vochtig is)

Het is een huis met radiatoren en alleen vloerverwarming in de badkamer. Geen CV buffer.
Na een beetje prutsen kreeg ik de Pana zover om een lange run te doen op laag vermogen (13 Hz en ongeveer 140 W elektrisch.

Wat vinden jullie hiervan?
Ik denk dat ik nog een nieuwe thermostaatkraan ga monteren in de badkamer (die stuurt de handdoek radiator en vloerverwarming aan) want die radiator kan op z'n laagst op 1. Zou eigenlijk helemaal uit moeten.
Ik heb na een run van 7 uur nog geen condens ontdekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdK3ROjWU59c46s9qawxfwqYG8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4DC8Yn9n6Pf54wZl3YpdfDa.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Nog een grafiekje, nu met retour temp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/won7IGG7a1SRNKI_dDqkKyJ44fk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fe5d71x7ne5Hjm17hv9I4USf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door busscherski op 21-06-2020 19:34 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1 ... 54 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.