Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 98 Laatste
Acties:
  • 547.384 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:21

Crazy-

Best life ever

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUj9_RNlRnddta9eu1FkmN3WgEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rLPcjOsv0cjJ6fYb5dRie1YS.png?f=fotoalbum_large

Vandaag het verbruik van de WP (west zijde woning).

Hieronder de Ta / Tr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSxi2C5URI2sDmmHYEN1wesZoLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3jVbcdT0hQy2ImI6OSGLwgf1.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpgjYRqujocEg4i4n2gKXsDuB0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6FlyihWfdhqnLpRBd1Pxlduw.png?f=fotoalbum_large

Wellicht dien ik mijn WAR temperaturen en/of delta omlaag te schroeven?

Het is de gehele dag zeer stabiel 22gr in de woning (warm zat ;-)) en zeeer comfortabel sinds de WP draait (oei; mijn ketel stookgedrag was slecht ;-))

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 08-04-2020 22:34 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
simc schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:54:
[...]

Als het achteraan staat op de dakkapel, dan is het niet overduidelijk zichtbaar.
Vanaf de grond zal het maar een beetje uitsteken vermoed ik. Waar ik vooral mee bezig ben is hoe ik die 100kg omhoog krijg!?

[Afbeelding]
Wat als er een defect ontstaat of werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd? Ik zou hier niet voor kiezen. Heb je geen tuin of plek aan de gevel waar dat ding kan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-06-2021
deheij1 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:24:
[...]

Wat als er een defect ontstaat of werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd? Ik zou hier niet voor kiezen. Heb je geen tuin of plek aan de gevel waar dat ding kan hangen?
Snap ik!
De zijgevel kan niet omdat de gemeente daar geen vergunning voor zou afgeven (hoekwoning).
Achter en voorgeven is te beperkt ruimte.

Het zou evt iets van de achtergevel af kunnen in de tuin. Ik zal er wel over na denken.
Maar om twee redenen vind ik dit minder ideaal:
- De kinderen spelen veel in de tuin en het lijkt me niet ideaal dat ze om zo'n unit spelen
- Dan moeten er leidingen getrokken worden vanuit de tuin naar de zolder verdieping omhoog. Dit kost ook de nodige werk en moeite (en gaat gaat ook lichtjes ten koste van rendement).

Dit waren mijn overwegingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
falconz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:43:
[...]

Geluid valt echt reuze mee. Je moet je ook realiseren dat de verwarming in de buiten-zit-maanden uit staat dus dan is er helemaal geen overlast. Op het moment dat het rond het vriespunt is met mist ga je het apparaat wel horen als je er 10 meter vandaan staat. Maar dan heb je meestal de ramen dicht en zitten buren ook binnen, dus dat is meestal geen probleem. Geluidstechnisch zit je met Pana en Mitsubishi en Niebe etc helemaal goed, zeker achterin de tuin... Wel zorgen voor goed geïsoleerde aanvoer en retourleiding in een pvcbuis in de grond...
Dit klopt inderdaad. Heb de 7kW ook in de tuin staan, tegen het huis aan. Van geluidsoverlast voor ons of de buren is absoluut geen sprake.
Maar ik ben het niet eens met je buiten-zit-maanden uitspraak.
Het gaat namelijk sowieso gebeuren dat je je WP in de zomer gaat gebruiken om te koelen (afgelopen zomer, 40 graden)

Het liefst zet je de WP dan overdag aan (gratis zonnestroom), of aan het begin van de avond zodat je koel kunt slapen. Juist de tijden dat er mensen buiten zitten. Ik zou er echt niet aan beginnen om een WP (welk merk dan ook) op een aanbouw of een dakkapel te plaatsen. Aanbouw/dakkapel is vaak ook in de buurt van slaapkamer ramen, die in de zomer open staan.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
kaasmakert schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:42:
[...]

Dit klopt inderdaad. Heb de 7kW ook in de tuin staan, tegen het huis aan. Van geluidsoverlast voor ons of de buren is absoluut geen sprake.
Ik ben wel benieuwd hoe je de leidingen hebt lopen?
Lopen die vanuit de WP alleen naar binnen en sluiten direct aan op de verwarming of gaan die verder het huis in (bijv. naar zolder ofzo)?

Omdat ik het ook voor SWW wil gebruiken, moeten de leidingen naar zolder voor de boilervat als ik hem in de tuin heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
simc schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:54:
[...]

Als het achteraan staat op de dakkapel, dan is het niet overduidelijk zichtbaar.
Vanaf de grond zal het maar een beetje uitsteken vermoed ik. Waar ik vooral mee bezig ben is hoe ik die 100kg omhoog krijg!?

[Afbeelding]
Verhuisliftje, voor 100 euro staat hij op je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
Wolly schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:05:
[...]

Verhuisliftje, voor 100 euro staat hij op je dak.
(y)

Yep, dat gaat hem waarschijnlijk worden. Omhoog takelen ga ik niet aan beginnen en via de dakraam (zoals gedaan met de zonnepanelen) is hij te groot en zwaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
simc schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:54:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je de leidingen hebt lopen?
Lopen die vanuit de WP alleen naar binnen en sluiten direct aan op de verwarming of gaan die verder het huis in (bijv. naar zolder ofzo)?

Omdat ik het ook voor SWW wil gebruiken, moeten de leidingen naar zolder voor de boilervat als ik hem in de tuin heb staan.
Lopen direct naar binnen, onder vloer door naar de kelder. T-stuk, vandaar naar de VVW verdeler begane grond en leiding naar 1e verdieping. Op 1e verdieping een T-stuk naar VVW verdeler badkamer. Andere aansluiting op het Tstuk is afgedopt, gepland om uit te kunnen breiden voor SWW op zolder.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Ik zit ook te denken waar ik hem ga plaatsen.
In de tuin achterin is een optie maar dan moet een kabel door de kruipruimte uitkomen in meterkast en vandaar langs de trap recht omhoog best een gedoe dus. Andere optie is op de aanbouw en vandaar door de spouwmuur naar binnen en kijken hoe je naar boven komt. Het blijft voor elke situatie puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Ik heb even zitten knutselen na het inlezen in oa dit topic en ben op onderstaande schema gekomen (bestaand schema van google die ik heb aangepast naar mijn situatie). Voor SWW wil ik de Atlantic gebruiken dus die laat ik buiten beschouwing. Is dit een werkbare situatie? De radiatoren worden in de loop van de tijd vervangen voor LTV modellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyLpoVvrD9uMF_rXegBy6_gJBhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4lEH6tMgSVIaMjDTR3w5ooG3.png?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bo0bz schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:24:
Ik heb even zitten knutselen na het inlezen in oa dit topic en ben op onderstaande schema gekomen (bestaand schema van google die ik heb aangepast naar mijn situatie). Voor SWW wil ik de Atlantic gebruiken dus die laat ik buiten beschouwing. Is dit een werkbare situatie? De radiatoren worden in de loop van de tijd vervangen voor LTV modellen.

[Afbeelding]
Er zit al een expansievat in de Pana, ik weet niet deze gecombineerd met een normaal expansievat een nadeel kan opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-07 18:05
kaasmakert schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:42:
[...]

Maar ik ben het niet eens met je buiten-zit-maanden uitspraak.
Het gaat namelijk sowieso gebeuren dat je je WP in de zomer gaat gebruiken om te koelen (afgelopen zomer, 40 graden)

Het liefst zet je de WP dan overdag aan (gratis zonnestroom), of aan het begin van de avond zodat je koel kunt slapen. Juist de tijden dat er mensen buiten zitten. Ik zou er echt niet aan beginnen om een WP (welk merk dan ook) op een aanbouw of een dakkapel te plaatsen. Aanbouw/dakkapel is vaak ook in de buurt van slaapkamer ramen, die in de zomer open staan.
Volgens mij heb je nogal hoge verwachtingen van de koeling. Of heb je iets extra’s geïnstalleerd, bijvoorbeeld fan coils?
De vloer onder de 20 graden brengen geeft heel vervelende effecten. Als je enkele dagen aan het koelen bent en de relatieve luchtvochtigheid is laag, dan lijkt het prima te gaan. Als de rlv door bijvoorbeeld een weersverandering of extra bezoekers (meegemaakt tijdens een vergadering) plotseling hoger wordt, staat het water op je vloer. Ik heb het nu twee zomers geprobeerd en stop met de koelfunctie. Ik krijg de rlv niet onder controle, tenzij ik de ramen en deuren open zet, maar dat was niet het idee bij 40 graden buiten. Er komt alsnog airco.

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 09-04-2020 16:29 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-07 13:31
Wolly schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:27:
[...]

Er zit al een expansievat in de Pana, ik weet niet deze gecombineerd met een normaal expansievat een nadeel kan opleveren?
Nee dat kan gewoon en in sommige gevallen ook nodig. De expansievat in de Pana is niet erg groot.
Wel hoort een expansievat op de retour en niet op de aanvoer zoals op de tekening.

Wat ik wel afvraag, wat is het ding met nummer 8? Als dat een soort open verdeler is dan moet er een pomp aan de rechterkant bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Nu online
thehog schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:38:
[...]

Nee dat kan gewoon en in sommige gevallen ook nodig. De expansievat in de Pana is niet erg groot.
Wel hoort een expansievat op de retour en niet op de aanvoer zoals op de tekening.

Wat ik wel afvraag, wat is het ding met nummer 8? Als dat een soort open verdeler is dan moet er een pomp aan de rechterkant bij.
Oke dus expansievat op de retour en achter nummer 8 (buffervat) een pomp? Is een buffervat nodig? Dit komt uit een plaatje van het wereldwijde web en lees veel over wel/geen buffervat. Wat is jullie advies?

Kan ik de aanvoer en retour op elke willekeurige plek in het systeem aanbrengen? Plaats de WP graag bij mijn garage en daar zit de aanvoer/retour van de BG. Nu zit de ketel op zolder :-)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Hier zit gewoon het originele expansievat in het systeem - dus eigenlijk puur ketel los, WP er aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Nu online
Crazy- schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:22:
Hier zit gewoon het originele expansievat in het systeem - dus eigenlijk puur ketel los, WP er aan
Ja die zit bij mij op zolder en heb daar nergens de mogelijkheid om een WP te plaatsen in de buurt. Als ik de WP daar mee wil verbinden moet ik ca 15m leiding leggen voordat ik daar ben. Lijkt me zonde? Of kan het niet anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
t.oswald schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:20:
[...]

Volgens mij heb je nogal hoge verwachtingen van de koeling. Of heb je iets extra’s geïnstalleerd, bijvoorbeeld fan coils?
De vloer onder de 20 graden brengen geeft heel vervelende effecten. Als je enkele dagen aan het koelen bent en de relatieve luchtvochtigheid is laag, dan lijkt het prima te gaan. Als de rlv door bijvoorbeeld een weersverandering of extra bezoekers (meegemaakt tijdens een vergadering) plotseling hoger wordt, staat het water op je vloer. Ik heb het nu twee zomers geprobeerd en stop met de koelfunctie. Ik krijg de rlv niet onder controle, tenzij ik de ramen en deuren open zet, maar dat was niet het idee bij 40 graden buiten. Er komt alsnog airco.
Nee hoor, ik had zelfs van tevoren gedacht dat ik nooit zou gaan koelen, dat had ik hier namelijk ook bij velen gelezen!
Vandaar ook een RVS verdeler gepakt IPV kunststof.

Maar afgelopen zomer was ik er heel erg blij mee. Ik heb alleen vloerkoeling. Zet de de pana op koelen, directe watertemp, en dan een graad of 19/20. Geen condensproblemen, ook niet bij de verdeler. Het is inderdaad niet vergelijkbaar met een lucht airco, maar het houdt de temperatuur binnen wel leefbaar. Ik hoef met 40 graden buiten ook geen 20 graden binnen te hebben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Bo0bz schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:09:
[...]

Oke dus expansievat op de retour en achter nummer 8 (buffervat) een pomp? Is een buffervat nodig? Dit komt uit een plaatje van het wereldwijde web en lees veel over wel/geen buffervat. Wat is jullie advies?

Kan ik de aanvoer en retour op elke willekeurige plek in het systeem aanbrengen? Plaats de WP graag bij mijn garage en daar zit de aanvoer/retour van de BG. Nu zit de ketel op zolder :-)
Ja na de buffervat zoals jij hem aansluit moet een extra pomp. Hoe wil anders het water rond komen (de pomp van de WP stuurt het door de buffer en komt gelijk weer terug)? Je kan trouwens de buffer ook enkel op de retour aansluiten (om enkel de hoeveelheid water in het systeem te vergroten). Probeer gewoon eerst zonder buffervat. Die kan je altijd later nog installeren. Of heb je echt een reden voor een een buffervat zoals jij hem intekend (namelijke meerdere apparte zones aansturen)?

Ja je aanvoer en retour kan je overal aansluiten, mits natuurlijk op genoeg leidingdikte. Bij mij is de WP ook in de garage gekomen op de hoofdleiding van de CV die naar zolder loopt waar vroeger de ketel zat.

[ Voor 9% gewijzigd door thehog op 09-04-2020 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 20:27
Even een tip mijnerzijds... :X
Als je de kast open hebt en de spanning er niet af haalt is het redelijk tot zeer pijnlijk als je de condensator aanraakt terwijl je ook de buitenkant van de kast aanraakt tijdens het invoeren van de bekabeling |:(
Die kabelhouder zit straks langs de condensator O-)

Mooi de WP gebruikt nu als wifi montage punt.
In de unit zit de Smart Cloud CZ-TAW1 nu op de wifi, 2 vliegen in 1 klap.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OFM1hky.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fXS7Egm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

JvdW schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:31:
Even een tip mijnerzijds... :X
Als je de kast open hebt en de spanning er niet af haalt is het redelijk tot zeer pijnlijk als je de condensator aanraakt terwijl je ook de buitenkant van de kast aanraakt tijdens het invoeren van de bekabeling |:(
Die kabelhouder zit straks langs de condensator O-)

Mooi de WP gebruikt nu als wifi montage punt.
In de unit zit de Smart Cloud CZ-TAW1 nu op de wifi, 2 vliegen in 1 klap.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Betere tip: zet de stroom er af als je knutselt aan de binnenkant 8)7

Verder breng je mij wel op een ander idee; wartels! Glad vergeten... de PVC buis om je leidingen is ook wel goed misschien :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:01
Wolly schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:27:
[...]

Lijkt me zelfs zeer verstandig om achter afsluit kranen een expansie te hebben zitten. Ik heb er vier in mijn systeem zitten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
thehog schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:58:
[...]

Zal je een kraan voor moeten huren vrees ik.

Betreft op je dak,.. de importeur van de aquarea in nederland heeft ook dit design: https://www.hydrotopworks.nl/producten/hydrocap/
edit: kwam er toevallig net een filmpje op linkedin van tegen: https://www.linkedin.com/...-6653672274551463936-U32_
Wat zou zoiets kosten denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 07:19:
[...]

Lijkt me zelfs zeer verstandig om achter afsluit kranen een expansie te hebben zitten. Ik heb er vier in mijn systeem zitten.
Heb je ook nog meer overdruk beveiligingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Nu online
Ik heb mijn schema aangepast met jullie feedback. Klopt het technisch gezien zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIcYbf2Tikuzn2ge4RqZjgZcZOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8IjajR1pySMfG5d8fCOoA8zp.png?f=fotoalbum_large

De radiatoren boven staan in principe niet aan tenzij we op zolder thuiswerken. Hiervoor heb ik nu het tado systeem zodat ik elke radiator apart kan schakelen apart van de BG. Hoe werkt dat met een warmtepomp? Heb ik dan een tweede thermostaat boven nodig als ik boven bijv. de badkamer / zolder wil verwarmen zonder dat beneden de BG extra moet opwarmen? #sorryvoorallevragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Bo0bz schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:18:
Ik heb mijn schema aangepast met jullie feedback. Klopt het technisch gezien zo?

De radiatoren boven staan in principe niet aan tenzij we op zolder thuiswerken. Hiervoor heb ik nu het tado systeem zodat ik elke radiator apart kan schakelen apart van de BG. Hoe werkt dat met een warmtepomp? Heb ik dan een tweede thermostaat boven nodig als ik boven bijv. de badkamer / zolder wil verwarmen zonder dat beneden de BG extra moet opwarmen? #sorryvoorallevragen
Nou die drieweg klep op de aanvoer na de pomp is ook niet nodig. Gewoon een T stuk.

Als jij boven en beneden appart wil aansturen verplaatst je de pomp na de T stuk (en nog een extra pomp na de t-stuk voor boven). De pompen halen 'warmte' uit de buffervat en de WP houdt de buffervat op temperatuur. De thermostaat van beneden stuurt de ene pomp aan en thermostaat van boven stuurt dus de andere pomp aan. Dit kan je allemaal door de Pana laten aansturen of zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
@Bo0bz volgens mij wil jij dit (komt uit de service manual van mijn Pana welke een split is, maar voor mono zelfde idee) en deze is dan met watertemp geschakeld maar kan ook met een thermostaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBC6jdVfrSz-kb3QCt_GED5Wcbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WRRRAbeq5SDz5gtwIHFMjchw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door thehog op 10-04-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
deheij1 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:24:
Geen idee maar dat kan de importeur vast vertellen :) zal wel niet goedkoop zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:14
Zijn er hier mensen die datalogging openbaar hebben staan waar ik in terug kan kijken?
Zijn er 5H gebruikers welke deze winter dagen hebben gehad waar de wp 24h+ op 100% heeft gedraaid.
Ik ben benieuwd naar hoeveel netto Kwh warmte er op een dag opgewarmd zou kunnen worden (excl sww).
Dit is zeer afhankelijk van het lokale weer icm met defrosts.
Maar 24*4,5=108kWh, dus in het slechtste geval 108/10 = 10,8 m3 gas (bij een heel goede HR-installatie).
Maar ben benieuwd naar wat praktijkcijfers.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bspans
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-06 15:00
Hallo, al enige tijd zit ik dit topic te bekijken en al enige tijd wil ik een warmtepomp installeren. Het idee is om de 5 kw monobloc in de tuin te zetten. Omdat ik de zolder aan het verbouwen ben waar nu de warmtepompboiler staat en de cv ketel hangt wil ik een aantal knopen doorhakken.

De situatie lijkt wat op die van Bo0bz en daarom heb ik zijn plaatje even geleend. in mijn huis zijn 5 radiatoren en een vloerverwarming aangesloten op de CV Ketel. Verder is er nog SWW wat ik via de Auer edel Water WPB. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSbnWaXcC8iyc7QuCNyREzo1EqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6QsD9myp5U9AYxCWnwSfuJmw.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is 1. Mag de verbinding met de WP gemaakt worden bij de leiding van de vloerverwarming op de begane grond? Of moet dit op zolder plaats vinden op dezelfde plek waar nu ook de CV ketel hangt.

In onderstaande afbeelding heb ik twee opties staan welke ik uit de handleiding van het eerste topic gehaald heb.
2. Welke is op mij van toepassing? Ik heb namelijk wel een Domestic Hot water tank (de WPB), maar die is niet verbonden met het systeem zoals op de afbeelding staat. Dit zit namelijk allemaal op de retour aangesloten. Ik vraag me ook af of deze met elkaar moeten communiceren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zmWnazb8VOGuqY2BZLCvTuUxZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/30RYweeDOEWIoGqnqytmdIgM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
deheij1 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:24:
[...]

150euro voor een week.
https://www.xtra-materiee...t-bocker-toplift-standard

Voor een dag is zo'n ladderlift ook wel voor ca. 100 euro per dag te regelen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
simc schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:30:
[...]

150euro voor een week.
https://www.xtra-materiee...t-bocker-toplift-standard

Voor een dag is zo'n ladderlift ook wel voor ca. 100 euro per dag te regelen dacht ik.
Bedoelde dit:

https://www.hydrotopworks.nl/producten/hydrocap/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
bspans schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:55:

Mijn vraag is 1. Mag de verbinding met de WP gemaakt worden bij de leiding van de vloerverwarming op de begane grond? Of moet dit op zolder plaats vinden op dezelfde plek waar nu ook de CV ketel hangt.

In onderstaande afbeelding heb ik twee opties staan welke ik uit de handleiding van het eerste topic gehaald heb.
2. Welke is op mij van toepassing? Ik heb namelijk wel een Domestic Hot water tank (de WPB), maar die is niet verbonden met het systeem zoals op de afbeelding staat. Dit zit namelijk allemaal op de retour aangesloten. Ik vraag me ook af of deze met elkaar moeten communiceren.
1. Ja dat mag overal, mits je maar op de 'hoofdleiding' zit (dus de dikste leiding in je circuit).

2. Je hebt toch al een warmtepompboiler lees ik in je vraag? Dan heb jij geen lossen DHW tank meer nodig. Hooguit een buffer als je net als @Bo0bz boven en beneden appart wil schakelen/verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Even mijn situatie schetsen. Semi bungalow 500 m3 met verbruik van 980 m3 gas incl. SWW. Heb vorig jaar een 5 kW monoblok geïnstalleerd. Heb beneden vloerverwarming en op de beneden slaapkamer een radiator evenals in het atelier van mijn vrouw. Boven vloerverwarming in de badkamer en nog 1 radiator op een slaapkamer. Op onze slaapkamer geen verwarming.
WP staat naast de voordeur en komt daar het huis binnen. Omdat mijn hoofdleiding 22 mm is heb ik van de begane grond naar de hoofdleiding 22 mm buis laten aanleggen. Heb geen buffervat en dus ook geen extra pompen. Geen extra expansievat (de oude er uit gesloopt). Draai WAR 24/7 en kamertemperatuur ca 21 graden. Jaarverbruik incl. wat testen met koelen 1804 kWh incl WPBoiler verbruik.
Mijn advies: Houd het zo simpel mogelijk. Als iets niet bevalt kun altijd nog iets toevoegen. De eerste mogelijkheid in de installatie-handleiding is ook de simpelste.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Me Albert schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:57:
Mijn advies: Houd het zo simpel mogelijk. Als iets niet bevalt kun altijd nog iets toevoegen. De eerste mogelijkheid in de installatie-handleiding is ook de simpelste.
Dat vind ik inderdaad voor bovenstaanden vragen wel het beste advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bspans
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-06 15:00
Bedankt voor de adviezen, ik zal mijn best doen het KISS aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Wel nu 1,5 week de WP draaiend. Wat mij nu een beetje begint op te vallen is dat de WP elke dag een beetje meer kWh verbruikt (terwijl het warmer overdag is...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yVWNWEBBrKDjBpFP0qZPQzMeqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/38IookAUe8rDiKs0CLbbdOW7.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet elke dag tot gauw 2,5-4 kWh (tuurlijk omgerekend is dat maar 0,3-0,5m3 gas)

Maaar staat mijn war wellicht te hoog? Wat is slim? Is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXxOPt6rNx2yr16EXpPk6xyEB2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yPAjV98O9Z0wDLw6FnFWV7uf.png?f=fotoalbum_large

Ter vergelijking ook even de ruimtetemperatuur er bij. Die is lekker stabiel 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-06 11:40
Crazy- schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 08:39:
Wel nu 1,5 week de WP draaiend. Wat mij nu een beetje begint op te vallen is dat de WP elke dag een beetje meer kWh verbruikt (terwijl het warmer overdag is...)

[Afbeelding]

Zoals je ziet elke dag tot gauw 2,5-4 kWh (tuurlijk omgerekend is dat maar 0,3-0,5m3 gas)

Maaar staat mijn war wellicht te hoog? Wat is slim? Is dit normaal?

[Afbeelding]

Ter vergelijking ook even de ruimtetemperatuur er bij. Die is lekker stabiel 😎
Heb je hem nog nodig dan? Die van mij staat al 2 weken uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Crazy- schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 08:39:

Je vergeet de COP mee te rekenen :) grofweg keer 4.5 dus is je equivalente gas verbruik rond de 2 tot 3 m3. En dat vind ik best veel voor het weer nu. Mijn WP heeft deze week bijna niet gedraait (enkel soms eind van de nacht om het huis niet te ver te laten afkoelen), maar ik richt ook op een binnentemp van 20.5 graad en geen 22 graad. Dat scheelt enorm natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

thehog schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 08:48:
[...]

Je vergeet de COP mee te rekenen :) grofweg keer 4.5 dus is je equivalente gas verbruik rond de 2 tot 3 m3. En dat vind ik best veel voor het weer nu. Mijn WP heeft deze week bijna niet gedraait (enkel soms eind van de nacht om het huis niet te ver te laten afkoelen), maar ik richt ook op een binnentemp van 20.5 graad en geen 22 graad. Dat scheelt enorm natuurlijk.
Bewust van de COP. Maar die betaal ik niet ;-) hehe.

Kuch... die binnen temp is wel hoog ja 😗 zal eens uitzetten kijken wat het doet; verder kan de WAR temp wel wat lager haha

Qua zon opwarming valt het hier wel tegen; woning uit 2015 - hoek maar helemaal vrij. Voorkant zuid; maar weinig raampartijen. Dat scheelt ook met opwarmen

Met gas had ik uiteraard meer verbruik - tot vorige week toe elke dag 3-5m3

Je ziet ook duidelijk dat ie met name s nachts bijverwarmt.

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 11-04-2020 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Sommige mensen zitten er gewoon graag warmpjes bij :)
Ik denk wel dat je WAR prima is, immers je huis wordt niet warmer of kouder. Maar als je inderdaad 22 toch te veel vind dan kan je WAR ietsjes omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

thehog schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:02:
Sommige mensen zitten er gewoon graag warmpjes bij :)
Ik denk wel dat je WAR prima is, immers je huis wordt niet warmer of kouder. Maar als je inderdaad 22 toch te veel vind dan kan je WAR ietsjes omlaag.
Ga er maar eens mee spelen - tenminste - hij gaat uit nu. Wellicht pas einde van het jaar weer aan 🙃 wel de koelfunctie proberen van de zomer; moet even weten welke WAR daar te hanteren en of direct... en welke temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:00:
[...]

Heb je ook nog meer overdruk beveiligingen?
Ja wel drie, oh nee vier de pellets CV ook nog.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Als je wil koelen puur en alleen op je vloer dan moet je heel goed kijken naar het verloop van het dauwpunt en je koeltemperatuur moet daar boven blijven anders wordt je vloer nat.
Je zou bijvoorbeeld dan kunnen koelen met 20 graden water (dan zit je meestal wel safe qua dauwpunt) en kan je je WAR rond die 20 graden houden (of gewoon direct houden).

Je zou ook kunnen koelen met fancoils (bijv. zo'n airco binnenunit geschikt voor water koeling). Dat is veel effectiever en dan kan je ook echt koud water er door laten gaan (bijv. 8 graden). Dan kan je gericht koelen ipv de hele dag en nacht door (zoals bij de vloer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Me Albert schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:57:
Even mijn situatie schetsen. Semi bungalow 500 m3 met verbruik van 980 m3 gas incl. SWW. Heb vorig jaar een 5 kW monoblok geïnstalleerd. Heb beneden vloerverwarming en op de beneden slaapkamer een radiator evenals in het atelier van mijn vrouw. Boven vloerverwarming in de badkamer en nog 1 radiator op een slaapkamer. Op onze slaapkamer geen verwarming.
WP staat naast de voordeur en komt daar het huis binnen. Omdat mijn hoofdleiding 22 mm is heb ik van de begane grond naar de hoofdleiding 22 mm buis laten aanleggen. Heb geen buffervat en dus ook geen extra pompen. Geen extra expansievat (de oude er uit gesloopt). Draai WAR 24/7 en kamertemperatuur ca 21 graden. Jaarverbruik incl. wat testen met koelen 1804 kWh incl WPBoiler verbruik.
Jij kunt het simpel houden omdat je maar één verdieping verwarmd. Op verschillende hoogtes krijg je andere temperaturen, dat probleem heb jij niet. En met 24/7 neemt uiteindelijk alles bijna dezelfde temperatuur aan. Dus je tip is inderdaad prima, maar als iemand een kamer of verdieping danwel warm danwel koud wil laten zijn, moet je toch andere maatregelen nemen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Crazy- schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:05:
[...]

Ga er maar eens mee spelen - tenminste - hij gaat uit nu. Wellicht pas einde van het jaar weer aan 🙃 wel de koelfunctie proberen van de zomer; moet even weten welke WAR daar te hanteren en of direct... en welke temperatuur
Ik zou hem maar aan laten staan want volgende week weer twaalf graden. Hier pakt hij ook iedere dag nog twee tot vier kWh, dat komt vanwege de koude nachten.
Als je nu eens een aparte kWh meter met logging op je wp zet kun je het gedrag bestuderen, heb je volgende winter zeker hard nodig die info. Alleen dag verbruiken zijn zinloos, dat roept vragen op die niet te beantwoorden zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Crazy- schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 08:55:
[...]

Bewust van de COP. Maar die betaal ik niet ;-) hehe.

Kuch... die binnen temp is wel hoog ja 😗 zal eens uitzetten kijken wat het doet; verder kan de WAR temp wel wat lager haha

Qua zon opwarming valt het hier wel tegen; woning uit 2015 - hoek maar helemaal vrij. Voorkant zuid; maar weinig raampartijen. Dat scheelt ook met opwarmen

Met gas had ik uiteraard meer verbruik - tot vorige week toe elke dag 3-5m3

Je ziet ook duidelijk dat ie met name s nachts bijverwarmt.
Op je display kan je met WAR de stooklijn +5 tot -5 shiften. Je hoeft de stooklijn zelf niet persé aan te passen, shiften voldoet in voorjaar en herfst prima. Staat bij mij nu op -3 en de Wp gaat niet meer aan. Zodra de nachten volgende week weer wat kouder worden, gaat ie weer naar -1 of 0.
Weet niet zeker of je WAR zonder thermostaat draait? Bij WAR met thermostaat gaat het iets anders, daar pas je op het display uiteraard de ruimtetemperatuur aan.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

reneeke1970 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:56:
[...]

Ik zou hem maar aan laten staan want volgende week weer twaalf graden. Hier pakt hij ook iedere dag nog twee tot vier kWh, dat komt vanwege de koude nachten.
Als je nu eens een aparte kWh meter met logging op je wp zet kun je het gedrag bestuderen, heb je volgende winter zeker hard nodig die info. Alleen dag verbruiken zijn zinloos, dat roept vragen op die niet te beantwoorden zijn
jazeker een aparte kWH logger met S0 in domoticz. Prima, duidelijk verhaal!
t.oswald schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:18:
[...]

Op je display kan je met WAR de stooklijn +5 tot -5 shiften. Je hoeft de stooklijn zelf niet persé aan te passen, shiften voldoet in voorjaar en herfst prima. Staat bij mij nu op -3 en de Wp gaat niet meer aan. Zodra de nachten volgende week weer wat kouder worden, gaat ie weer naar -1 of 0.
Weet niet zeker of je WAR zonder thermostaat draait? Bij WAR met thermostaat gaat het iets anders, daar pas je op het display uiteraard de ruimtetemperatuur aan.
WAr zonder Thermostaat - shift is inderdaad een prima idee! ga ik proberen, thanks!

Zit net te kijken; om 14:45 aangepast qua temperatuur (-3) en aangezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNyUPKDb2Hc46X76MWzqbt2QZuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t6UbAp4RDUgFttu42L5iz39M.png?f=fotoalbum_large

Wat is hier aan de hand!? Waarom staat ie te blazen?
Controller heb hem sinds vanmorgen op UIT gezet. Om 14:45 weer aan pas.

Momenteel ligt ie rond de 500-800Watt te blazen :/

[ Voor 18% gewijzigd door Crazy- op 11-04-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:51:
[...]

Jij kunt het simpel houden omdat je maar één verdieping verwarmd. Op verschillende hoogtes krijg je andere temperaturen, dat probleem heb jij niet. En met 24/7 neemt uiteindelijk alles bijna dezelfde temperatuur aan. Dus je tip is inderdaad prima, maar als iemand een kamer of verdieping danwel warm danwel koud wil laten zijn, moet je toch andere maatregelen nemen.
Je hebt niet goed gelezen. Op de badkamer boven zit vloerverwarming. En op de slaapkamers wordt niet verwarmd omdat we het op de slaapkamers koel (koud) willen hebben. Als het rond nul is zal de overloop boven en de slaapkamers 16 graden of zoiets zijn. Dus beneden warm, badkamer boven warm en rest koud gaat prima. En als ik de radiator op de slaapkamer boven openzet wordt het daar ook wel warm alleen niet binnen 10 minuten, hebben die dus nooit aan. Op onze slaapkamer wil ik nog zo'n elektrisch sfeerhaard hebben. Kan ik de boel ook nog heel snel behaaglijk krijgen als het moet. (laatse 14 jaar niet voorgekomen)

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simc
Wuursj schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:29:
[...]

Mock-up met een doos is wel een goed idee.

een split neemt binnen wel wat ruimte in ja. Als ik de installatiehandleiding van de mijne lees, zou ik hem nog zelf kunnen aansluiten. Er zit al gas in en hoef je niet bij te vullen als je niet meer dan 10 meter tussen binnen en buiten unit hebt. Ik laat wel een monteur komen maar probeer door zoveel mogelijk zelf te doen de kosten te drukken.

Klein voordeeltje van een split is dat ie niet kan bevriezen bij een stroomstoring maar dat zou mij niet weerhouden van een mono. En er leunt maar zo'n 50 kg op je dakkapel. Echter zijn de 7kw splits ook forse apparaten.

Nadeel van de split is toch wel de prijs. Gauw zo'n 1000 euro meer + monteur voor ongeveer dezelfde hardware.
OK, mock-up vandaag geplaatst. Zie foto's.
In werkelijkheid loopt het nog een stukje door naar links.
De eerste kreeg ik niet de trap op, dus ik heb de helft van de breedte uiteindelijk gedaan. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JejAabk_Gc3bTppwGEeQJp2Xehw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Fat2caqxuoqHXtGSUxvDk7gW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nmf6zuibFgK81V2o9fpyBNbuolE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/izqkQkvZedWcST11b376j9AD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRfHDH-ctF4fwqcppnKvXzfRP5g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JR91OwWAVK2PMPPKpqov3lco.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjEDsb0Et4d-1BWT72SFYFf9u6w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PDmKZXbExt7uuwYrDRJux8y1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KU3OTdGB8fMrr6BCdIKRyaGWidw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JVe6XyQ81f8HfF7MWxfTNA9R.png?f=fotoalbum_tile

Hij is wel zichtbaar, maar ik vind het nog wel meevallen. M.n. omdat we best een diepe dakkapel hebben.
Ik moet ook ff kijken hoe ik het doe met de PV dat ik daar al heb. Of ik die omruil met WP oid. Liever niet, want dat kost ook de nodige moeite. Maar ik wil uiteraard zo min mogelijk schaduw (eigen geen).

Ik heb ook even naar split units gekeken, maar de ruimtebesparing valt me tegen. Bespaart maar 35cm in de breedte en minder dan 10cm in de hoogte.

En om hem omhoog te krijgen, heb ik een verhuisservice in de beurt gevonden die het voor 50 a 60e omhoog kan krijgen met een verhuisladderlift. Dus dat valt ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:09
Crazy- schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 14:40:
[...]

jazeker een aparte kWH logger met S0 in domoticz. Prima, duidelijk verhaal!

[...]

WAr zonder Thermostaat - shift is inderdaad een prima idee! ga ik proberen, thanks!

Zit net te kijken; om 14:45 aangepast qua temperatuur (-3) en aangezet:

[Afbeelding]

Wat is hier aan de hand!? Waarom staat ie te blazen?
Controller heb hem sinds vanmorgen op UIT gezet. Om 14:45 weer aan pas.

Momenteel ligt ie rond de 500-800Watt te blazen :/
Als je hem om kwart voor 3 hebt aangezet dan is dit toch logisch? Als je geen thermostaat gebruikt blijft hij op WAR gewoon verwarmen, ongeacht de kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Knielen schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:32:
[...]

Als je hem om kwart voor 3 hebt aangezet dan is dit toch logisch? Als je geen thermostaat gebruikt blijft hij op WAR gewoon verwarmen, ongeacht de kamertemperatuur.
Heeft zijn stooklijn -3 laten zakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:09
@t.oswald maar dat betekend toch alleen dat hij minder warm stookt? Of is er een moment met WAR dat hij helemaal stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

simc schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 16:57:
[...]

De eerste kreeg ik niet de trap op, dus ik heb de helft van de breedte uiteindelijk gedaan. :P
Meestal geen voorstander van zoon ding op het dak, maar als je hem aan de kant van de buren zet zie je hem zelf waarschijnlijk nog minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Hier WAR en met -3.
Zal vanavond wel weer aangaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qb5-yHpS87nny3h4HwV5u-FtIHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iqih9JIgUkKRr4pzd06BVppq.jpg?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
twain4me schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:43:
[...]

Meestal geen voorstander van zoon ding op het dak, maar als je hem aan de kant van de buren zet zie je hem zelf waarschijnlijk nog minder.
Ja, ik eigenlijk ook niet.
Mijn beste alternatief is in de voortuin naast de voordeur (dan bouw ik wel een doos erop heen) en dan de leidingen over twee meter langs de gevel naar boven laten lopen naar de badkamer. Vind ik ook niet zo sjiek, maar kan ook werken. Zo is hij van de voorkant van het huis ook duidelijk in zicht.

Ik verwacht (en hoop) dat dat niet vergunningsplichtig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

simc schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:32:
[...]

Ja, ik eigenlijk ook niet.
Mijn beste alternatief is in de voortuin naast de voordeur (dan bouw ik wel een doos erop heen) en dan de leidingen over twee meter langs de gevel naar boven laten lopen naar de badkamer. Vind ik ook niet zo sjiek, maar kan ook werken. Zo is hij van de voorkant van het huis ook duidelijk in zicht.

Ik verwacht (en hoop) dat dat niet vergunningsplichtig zou zijn.
Onder een meter is het meestal vergunningsvrij, niet regelvrij, dus je moet straks wel gewoon aan de geluidseisen doen. Kabel op de gevel zal wel gedoogd worden.
Uiteindelijk is het aanzicht en de relatief korte afstand tot de straat hier ook de rede dat hij niet naast de voordeur staat. en alles veel duurder is geworden/gaat worden 50 meter extra 32mm meerlaagse buis bv :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
Knielen schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:40:
@t.oswald maar dat betekend toch alleen dat hij minder warm stookt? Of is er een moment met WAR dat hij helemaal stopt?
Als voorbeeld. Stel de blauwe lijn is de gekozen stooklijn. De rode geeft een shift van -4 weer. Bij Tb 15 wordt dan de Ta 24 respectievelijk 20.
Ik heb de shift nu op -5 en dan blijft de Wp ook in de nacht uit. De Tr daalt sowieso in de nacht niet onder de 21 met mijn vvw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95fP2ln70qNAdIcfNRlRepn5a1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TjNVJxJPIlWz9wTOYXEPbLU2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
Ik heb overigens nog een vraagje over het verbruik. Als ik de specs van de Pana bekijk, dan zie ik bijvoorbeeld:
7kW versie
Verwarmingscap (+2C): 5.00kW
COP (+2C): 3.45

Betekent dit dat het bij 2C 5kW aan warmte kan produceren en dat het daarvoor 7/~3.5 = 2kW aan stroom verbruikt?

NB: De 5kW versie, doet dit trouwens bijna evengoed (4.8kW), en een stuk zuiniger (COP=3.75). Ik vraag me dan wel af of de 7kW echt loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
simc schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:39:
Ik heb overigens nog een vraagje over het verbruik. Als ik de specs van de Pana bekijk, dan zie ik bijvoorbeeld:
7kW versie

Betekent dit dat het bij 2C 5kW aan warmte kan produceren en dat het daarvoor 7/~3.5 = 2kW aan stroom verbruikt?

NB: De 5kW versie, doet dit trouwens bijna evengoed (4.8kW), en een stuk zuiniger (COP=3.75). Ik vraag me dan wel af of de 7kW echt loont.
Wellicht nuttiger, de praktijk. Vooral de benodigde Ta is bepalend
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
simc schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:39:
7kW versie

Als hij maar 5 kW warmte geeft moet je dat delen door 3.45

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 23:25:
[...]

Als hij maar 5 kW warmte geeft moet je dat delen door 3.45
Oh ja, goed punt!
Ik vind het zo raar dat de Pana 7kW al gauw zo veel minder vermogen heeft bij de lagere temp, terwijl de 5kW zijn niveau redelijk behoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
simc schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:16:
[...]

Oh ja, goed punt!
Ik vind het zo raar dat de Pana 7kW al gauw zo veel minder vermogen heeft bij de lagere temp, terwijl de 5kW zijn niveau redelijk behoud.
Daarom laten de meeste de zeven versie ook links liggen. Als ze 7 nodig hebben pakken ze de lg met r32

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
simc schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:16:
[...]

Oh ja, goed punt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rPGAi03l1xM7ZCejbeAMqUvHBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eiZhHHyjPWhywORywsjs5mcc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V32DzbSghB4ehPy0utCocuMdRRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QV0MIK0L1aberxR30AY1QK3k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 21:54
De 5Kw heeft een eigenlijk een ‘raar’ karakteristiek. Je zou bij een dalende temperatuur een min of meer lineair dalend afgevend vermogen verwachten . De heater buiten beschouwing gelaten.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
pleio65 schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:06:
[...]

De 5Kw heeft een eigenlijk een ‘raar’ karakteristiek. Je zou bij een dalende temperatuur een min of meer lineair dalend afgevend vermogen verwachten . De heater buiten beschouwing gelaten.
Let wel goed op de schaalverdeling! De 7 levert van 6 naar -6 1,5kW in, de 5 0,3kW. Als de temperatuur echt laag wordt krijg je de 5kW Bij de 5 weer terug, maar dat gaat wel ten koste van het verbruik.
Wellicht Is de karakteristiek eerder “doordacht” dan “raar”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 21:54
t.oswald schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:53:
[...]

Let wel goed op de schaalverdeling! De 7 levert van 6 naar -6 1,5kW in, de 5 0,3kW. Als de temperatuur echt laag wordt krijg je de 5kW Bij de 5 weer terug, maar dat gaat wel ten koste van het verbruik.
Wellicht Is de karakteristiek eerder “doordacht” dan “raar”?
Das idd waar. Bij -7 schroeft die het opgenomen vermogen op.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
Knoop is door, ik ga voor een Pana mono 5kW tbv verwarming (raditoren) en SWW.
Die wil ik scheiden/schakelen dmv een 3wegklep.

Twee vragen hierbij:
- Welke k3-wegklep heb ik nodig? - dat aan te sluiten is op de Pana. Het liefst de goedkoopste die de klus klaart. Evt ook adviezen voor waar dat goedkoop te halen is?
- Heb ik een van CZ-NS4P, PAW-A2W-TSBU, CZ-TAW1, nodig voor de aansturing?

NB: zouden jullie sowieso de bovenstaande modules aanraden? Bijv. voor de wifi, is dat nodig of kune je prima zonder?

Extra vraag: in de eerste instantie doe ik het zonder buffervat. Als ik later alsnog een buffervat besluit te nemen, veranderd dat het andtwoord op het bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:22

thido

Tilburg

Ik vind de 7kW best interessant hoor.
Iedereen gaat vrij eenvoudig voor bij aan het m.i. relevante deel: tussen ca. +3 to -6 graden.
En dan scheelt dat wel degelijk een portie aan vermogen ten gunste van de 7kW.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
simc schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:27:

Twee vragen hierbij:
- Welke k3-wegklep heb ik nodig? - dat aan te sluiten is op de Pana. Het liefst de goedkoopste die de klus klaart. Evt ook adviezen voor waar dat goedkoop te halen is?

NB: zouden jullie sowieso de bovenstaande modules aanraden? Bijv. voor de wifi, is dat nodig of kune je prima zonder?

Extra vraag: in de eerste instantie doe ik het zonder buffervat. Als ik later alsnog een buffervat besluit te nemen, veranderd dat het andtwoord op het bovenstaande?
Voor de drieweg klep gebruik Panasonic officieel de VXI46.25 (plus bijpassende motor). Zelf heb ik die vervangen door de VXI46.25T variant gezien die (in tegenstelling tot de officiele) geen bypass lekkage heeft (de bypass staat dus echt dicht als die niet gebruikt wordt). Ik merkte namelijk dat mijn SWW ging afkoelen met de officiele 3-weg klep tijdens CV bedrijf (er liep 35 gr. CV water door de SWW boiler die opgewarmd was tot 55 graden) en koelde dus af. Geen idee waarom panasonic die klep er standaard bij levert en niet de VXI46.25T variant. Je kan vast ook andere merken gebruiken. De aansturing vanuit panasonic is heel simpel, namelijk 230v op de 3-weg klep aansluiting welke kan nodig is. Je kan dus kleppen gebruiken die stroom voor beide kanten nodig hebt (dan sluit je hem met 3 draden aan) of kleppen die een veergestuurde normaalstand hebben op 1 kant (dan sluit je met twee draden aan).

Voor monitoring raad ik je HeishaMon aan ipv de CZ-TAW1 intermetmodule ;-)

Voor je buffer veranderd er niks in bovenstaand plaatje. Hangt er vanaf hoe je de buffer wilt aansluiten later of je dan de optional panasonic print nodig hebt en of je een extra pomp nodig hebt. Maar nogmaals, veranderd er niks aan je keuze hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
thehog schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:38:
[...]

Voor de drieweg klep gebruik Panasonic officieel de VXI46.25 (plus bijpassende motor). Zelf heb ik die vervangen door de VXI46.25T variant gezien die (in tegenstelling tot de officiele) geen bypass lekkage heeft (de bypass staat dus echt dicht als die niet gebruikt wordt). Ik merkte namelijk dat mijn SWW ging afkoelen met de officiele 3-weg klep tijdens CV bedrijf (er liep 35 gr. CV water door de SWW boiler die opgewarmd was tot 55 graden) en koelde dus af. Geen idee waarom panasonic die klep er standaard bij levert en niet de VXI46.25T variant. Je kan vast ook andere merken gebruiken. De aansturing vanuit panasonic is heel simpel, namelijk 230v op de 3-weg klep aansluiting welke kan nodig is. Je kan dus kleppen gebruiken die stroom voor beide kanten nodig hebt (dan sluit je hem met 3 draden aan) of kleppen die een veergestuurde normaalstand hebben op 1 kant (dan sluit je met twee draden aan).

Voor je buffer veranderd er niks in bovenstaand plaatje. Hangt er vanaf hoe je de buffer wilt aansluiten later of je dan de optional panasonic print nodig hebt en of je een extra pomp nodig hebt. Maar nogmaals, veranderd er niks aan je keuze hierboven.
Bedankt! Dit is echt superhandig info!

Dus (voorlopig) geen CZ-NS4P nodig.

Als ik een beetje rond zoek, heb ik moeite om leveranciers te vinden voor de VXI46.25T.
Ik zie ook dat het zonder 'motortje' wordt verkocht. Is dat iets universeels, of zit ik nu rare dingen te roepen.
- sorry, ik heb niet eerder iets gedaan met die kleppen en weet niet wat standaard is.
Heb je een suggestie voor een goede zaak om dit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
thido schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:35:
[...]

Ik vind de 7kW best interessant hoor.
Iedereen gaat vrij eenvoudig voor bij aan het m.i. relevante deel: tussen ca. +3 to -6 graden.
En dan scheelt dat wel degelijk een portie aan vermogen ten gunste van de 7kW.
Is natuurlijk afhankelijk van wat je aan vermogen nodig hebt. Voor mij is de 5 ruim voldoende. Heb hem de twee winters dat ie draait nog nooit op meer dan 80% gezien en voor nood is er altijd nog het element van 3kW. Ik draai met vvw 24/7 en als de massa van de vloer eenmaal op capaciteit is pruttelt ie meest heel rustig voort. Ik kwam van 1000 m3 gas voor verwarming af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
simc schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:27:

Twee vragen hierbij:

Voor sommigen is de monitoring onontbeerlijk. Voor mij heb ik het na een jaar wel gezien. Ik meet alleen mijn verbruik en dat gaat heel simpel via de slimme stekker waarmee ik de 5 in het stopcontact (!) heb zitten. De waarden welke de pana zelf genereert zijn op dat punt helemaal ruk. Overigens krijg je in de CZ-TAW die zelfde warden als input. Als je echt wilt monitoren wordt het toch Kamstrup etc. De ervaring leert dat de 5 zich sowieso niet laat tunen, is duidelijk bedoeld als plug and play (als je de juiste stooklijn hebt uitgevonden). Is hier al vaak aan de orde geweest. Er
Iijken in de 5 eigenwijze Japanse kaboutertjes te huizen die het allemaal veel beter menen te weten 8) . Volgens mij een echte Wp voor gebruikers en niet voor tweakers. Op de Duitse site staan overigens recepten om die dip in het vermogen weg te werken als je er echt niet mee kunt leven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
simc schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:51:
[...]

Bedankt! Dit is echt superhandig info!

Dus (voorlopig) geen CZ-NS4P nodig.

Als ik een beetje rond zoek, heb ik moeite om leveranciers te vinden voor de VXI46.25T.
Ik zie ook dat het zonder 'motortje' wordt verkocht. Is dat iets universeels, of zit ik nu rare dingen te roepen.
- sorry, ik heb niet eerder iets gedaan met die kleppen en weet niet wat standaard is.
Heb je een suggestie voor een goede zaak om dit te halen?
Ik heb ook geen ervaring hoor. Heb het allemaal laten installeren.

Maar wat ik gevonden heb ik dat het onderdeel officieel PAW-3WYVLV-SI heet (motor en klep samen) en hier bijv. te krijgen. https://www.groene-energi...w-3wyvlv-si-3wegklep.html

Maar daar zit dus wel de klep in van de niet-T versie. Die T versie kon ik destijds alleen in duitsland krijgen.
Kan zijn dat ze dat nu aangepast hebben overigens.
Uiteraard kan je de betere klep (VXI46.25T) en motor vast ook wel ergens allebei los kopen. De motor is de SFA21/18 van siemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Me Albert schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:42:
@t.oswald Verbruik van mijn backup heater heb ik ook onder controle. Heishamon geeft middels een dummy switch aan of hij aan of uit staat. Met behulp van een script kijk ik hoeveel seconden hij aan staat * 3000 /3600 (3000 watt en delen door 3600 om Wh te krijgen)
Tel ook nog het aantal defrosts dus dat komt allemaal wel goed. Maart zal de eerste maand zijn waarbij ik dat kan doen. En ook zal doen. meld het tzt wel terug hier.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je hier nog naar gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:57

Wuursj

want worst is al bezet

simc schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 16:57:
[...]

Zo'n bruine te smalle doos vertekend wel een beetje ;)

Gaat er meer zo uit zien:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/grfPKwg.png
En dat is de hoogte nog zonder dempers denk ik? Die ga je op een dakkapel wel nodig hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Wuursj op 13-04-2020 14:21 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
Wuursj schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:13:
[...]

Zo'n bruine te smalle doos vertekend wel een beetje ;)

Gaat er meer zo uit zien:
[Afbeelding]
En dat is de hoogte nog zonder dempers denk ik? Die ga je op een dakkapel wel nodig hebben.
Ja, klopt. Maar ik vond het zelf nog meevallen.

Eigenlijk, langzamerhand neig ik ernaar om hem rechts naast mijn voordeur te plaatsten met een houten omkisting ipv op de dak. En dan de boilervat in de badkamer (voorkant) ipv op zolder.
Dat scheelt een boel gewicht en geschouw op de dak. En dat stukje naast de voordeur wordt binnekort niet meer gebruikt (staat nu een kinderwagen voor achter de fiets die niet meer gebruikt wordt)

Deze mockup is 100cm hoog, terwijl de Pana zelf 85cm is, voor de rest de juiste maten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXzUW6EU2fz2QCVI_lpisArleCE=/f/image/Xhf2mJljgzbmL9GQD9jlNChF.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
simc schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:54:
[...]

Ja, klopt. Maar ik vond het zelf nog meevallen.

Eigenlijk, langzamerhand neig ik ernaar om hem rechts naast mijn voordeur te plaatsten met een houten omkisting ipv op de dak. En dan de boilervat in de badkamer (voorkant) ipv op zolder.
Dat scheelt een boel gewicht en geschouw op de dak. En dat stukje naast de voordeur wordt binnekort niet meer gebruikt (staat nu een kinderwagen voor achter de fiets die niet meer gebruikt wordt)

Deze mockup is 100cm hoog, terwijl de Pana zelf 85cm is, voor de rest de juiste maten.

[Afbeelding]
Het hekje weg en daarmee integreren en perfect zou ik zeggen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 12:47
Volgens rjTec is de levering van de J versie voor onbepaalde tijd uitgesteld (stond voor mei).

Jammer, wil graag beginnen met installatie om zo snel mogelijk subsidie aan te vragen. Zit niet te wachten op "potje is weer leeg" taferelen...

Dan toch maar de oude versie bestellen? Wat is wijsheid?

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ijhas schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:10:
Volgens rjTec is de levering van de J versie voor onbepaalde tijd uitgesteld (stond voor mei).

Jammer, wil graag beginnen met installatie om zo snel mogelijk subsidie aan te vragen. Zit niet te wachten op "potje is weer leeg" taferelen...

lekker de oude versie pakken; heb je zekerheid ... onbepaalde tijd uitgesteld kan zomaar een jaar worden. Zonde toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
thehog schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:38:
[...]

Zit er in de Pana al iets van ingebouwde monitoring?
Ik wil op zich de boel wel op eea manier kunnen monitoren, maar wil daarvoor niet te veel centen kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
simc schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:38:
[...]

Zit er in de Pana al iets van ingebouwde monitoring?
Ik wil op zich de boel wel op eea manier kunnen monitoren, maar wil daarvoor niet te veel centen kwijt zijn.
Beetje huiswerk maken kan geen kwaad. Volgens mij heb je die vraag laatst ook al gesteld.
t.oswald in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"
Als dit niet het antwoord is, wat wil je dan exact wel weten?
De pana monitort alles en met de HeishaMon kan je de gegevens grafisch te zien krijgen. Maar omdat de door de pana gemeten waarden voor verbruik en opwekking voor geen meter kloppen, kloppen ook die grafieken voor geen meter. Alleen in combinatie met extern verbruik meten en bijvoorbeeld Kamstrup komt er wat mooist uit. Ta en Tr zal je ook moeten kalibreren.

[ Voor 25% gewijzigd door t.oswald op 13-04-2020 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:14

Ik ga ook nog gewoon voor de 5H. Want:
- beproefde technologie, je weet waar je aan toe bent. Kinderziektes zijn er eigenlijk niet.
- geen enorme performance winst geloof ik.

Kijk de kat wel uit de boom ;) .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
t.oswald schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:57:
[...]

Beetje huiswerk maken kan geen kwaad. Volgens mij heb je die vraag laatst ook al gesteld.
t.oswald in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"
Als dit niet het antwoord is, wat wil je dan exact wel weten?
De pana monitort alles en met de HeishaMon kan je de gegevens grafisch te zien krijgen. Maar omdat de door de pana gemeten waarden voor verbruik en opwekking voor geen meter kloppen, kloppen ook die grafieken voor geen meter. Alleen in combinatie met extern verbruik meten en bijvoorbeeld Kamstrup komt er wat mooist uit. Ta en Tr zal je ook moeten kalibreren.
HeishaMon kan nu ook zelf temperaturen meten (met DS18b20 sensoren) en kWh meten (via een S0 aansluiting op een extra te installeren kWh meter).
De flow gegevens vanuit de panasonic zijn wel prima.

Samen vormt dit een prima uitgangspunt voor redelijk nauwkeurig COP berekening. Natuurlijk is een Kamstrup beter, maar ook vele malen duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
thehog schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:58:
[...]

HeishaMon kan nu ook zelf temperaturen meten (met DS18b20 sensoren) en kWh meten (via een S0 aansluiting op een extra te installeren kWh meter).

Samen vormt dit een prima uitgangspunt voor redelijk nauwkeurig COP berekening. Natuurlijk is een Kamstrup beter, maar ook vele malen duurder.
Bedankt beiden voor de reacties!

Ik heb het denk ik dan niet helemaal gesnapt.
Als ik het goed lees, is HeishaMon een stuk software oid!? (heb de Github ook gevonden)

De Pana monitoort dus zelf, maar hoe krijg je die uitgelezen? Is dat via een kabel, draadloos of met een of ander soort bus?

En met de Pana gegevens, hoef ik dus zelf niet meer de flow/temp te meten (scheelt in de kosten)!?
Een kWh meter (en aardlekautomaat in 1) wilde ik zoweizo installeren in de meterkast. En als ik het bovenstaande lees, dan kan ik met HeishaMon ook de kWh meten met een S0!?
Wat is een S0?

- ik heb zelf gezocht voor deze antwoorden in de forums, maar kan geen sluitend antwoord vinden dat me niet met vragen achterlaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-06 12:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
simc schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:53:
[...]

Bedankt beiden voor de reacties!

Ik heb het denk ik dan niet helemaal gesnapt.
Als ik het goed lees, is HeishaMon een stuk software oid!? (heb de Github ook gevonden)

De Pana monitoort dus zelf, maar hoe krijg je die uitgelezen? Is dat via een kabel, draadloos of met een of ander soort bus?

En met de Pana gegevens, hoef ik dus zelf niet meer de flow/temp te meten (scheelt in de kosten)!?
Een kWh meter (en aardlekautomaat in 1) wilde ik zoweizo installeren in de meterkast. En als ik het bovenstaande lees, dan kan ik met HeishaMon ook de kWh meten met een S0!?
Wat is een S0?

- ik heb zelf gezocht voor deze antwoorden in de forums, maar kan geen sluitend antwoord vinden dat me niet met vragen achterlaat
Pana heeft een schermpje waar eea uit te lezen en in te stellen is.
Pana heeft een lan box die je aan het internet kunt hangen en dan heb je een online tool. [ ik heb er 1 te koop ]
Maar beide opties zijn niet zuiver genoeg., pana heeft een aparte manier van meten.

Daarnaast heeft @thehog een opensource project waarbij de data rechtstreeks uit je pana gemeten wordt.
Alleen wat niet goed weergegeven wordt in de spullen van pana zelf, gaat ook bij de heishamon mis.
Daarvoor zou je dure hardware tussen je systeem moeten knopen.

Je kunt ook graaddagen meten en daarop vergelijken...
Samen met een domotica systeem kun je dit redelijk automatiseren.
En kun je wat extra sensoren erbij hangen

Wat handig is een domotica systeem waarmee je eea kunt monitoren icm heishamon
Ben je niet handig en wil je toch iets online, pana Lan box..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Hangt af van je wensen, ik had graag R32 gehad en had er graag even op gewacht. Een LG kan natuurlijk ook, de eerste ervaringen daarmee zijn volgens het "grote"topic niet verkeerd volgens mij.
Ik wilde een 3 fase model en die zaten als J versie nog niet in de planning. dus mijn H is afgelopen week gebracht. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Dylantje2 schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:09:
[...]

Alleen wat niet goed weergegeven wordt in de spullen van pana zelf, gaat ook bij de heishamon mis.
Nou, daar kan je dus nu zelf extra temp. sensoren en een kWh meter op de heishamon aansluiten. Dan krijg je wel nette waardes. De waardes die uit de warmtepomp komen worden nog steeds door heishamon uiteraard gewoon doorgegeven (en zijn dus niet betrouwbaar) maar de gegevens die heishamon uit de eigen temp.sensoren en de aangesloten kWh meters haalt en verstuurt naar je domotica systeem is dan wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

thehog schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:58:
[...]

Waar kan je deze sensoren het beste plaatsen? :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
simc schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:53:
[...]

Ja HeishaMon is de software maar je hebt een stukje hardware nodig (heishamon pcb) om hem aan je warmtepomp aan te sluiten. Zie dit bericht waar ik dat stukje hardware aanbied thehog in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Crazy- schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:33:
[...]

Waar kan je deze sensoren het beste plaatsen? :-)
Op de Ta en de Tr uiteraard.
Overigens berekend Heishamon niet je COP. Dat moet je zelf nog doen in je domotica/grafana of wat dan ook.

COP berekenen is simpel (formules vind je wel op internet) en je hebt een aantal getallen nodig:
- de flow (die komt uit de Pana via heishamon)
- de Tdelta (dus verschil Ta en Tr uit heishamon 1wire aansluiting)
- de verbruikte Watts (uit de kWh meter via de S0 aansluiting naar heishamon)

De Ta en Tr die uit de panasonic komen (ook opgehaald door heishamon) werken alleen met gehele getallen. Voor een goede COP meting wil je wel minstens 1 getal na de komma weten en daarvoor heb je dan dus die 1wire sensoren nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door thehog op 13-04-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-06 12:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
thehog schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:33:
[...]

Ja HeishaMon is de software maar je hebt een stukje hardware nodig (heishamon pcb) om hem aan je warmtepomp aan te sluiten. Zie dit bericht waar ik dat stukje hardware aanbied thehog in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"
Ik dacht dat ik ergens in dit topic fotos heb gezet.
Ik heb ze bijna naast de pana sensoren zitten..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
Dylantje2 schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:09:
[...]
...
Daarnaast heeft @thehog een opensource project waarbij de data rechtstreeks uit je pana gemeten wordt.
Daarvoor zou je dure hardware tussen je systeem moeten knopen.
...
Bedankt Dylantje2 & thehog!
Dit begint helder te worden.

Ik zal later vandaag na mijn werk in meer detail de boel doorlezen en kijken of alles helder is.
Waarschijnlijk gaat er ook een bestelling komen voor een HeishaMon PCB ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me Albert
t.oswald schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:35:
[...]

Heb je hier nog naar gekeken?
Jazeker maar is moeilijker dan gedacht. Domoticz geeft niet een waarde per maand in een grafiek zoals Enelogic dat bv wel doet. Maar heb in het weekeind een script gevonden waarmee je maandgegevens zou moeten kunnen uitlezen. Ben het aan het berijpen en aanpassen aan mijn behoefte. Met het mooie weer duurt het wel wat langer dan normaal maar zodra het loopt hoor je het hier. En als het je te lang duurt even weer herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
thehog schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:36:
[...]

Op de Ta en de Tr uiteraard.
Overigens berekend Heishamon niet je COP. Dat moet je zelf nog doen in je domotica/grafana of wat dan ook.

COP berekenen is simpel (formules vind je wel op internet) en je hebt een aantal getallen nodig:
- de flow (die komt uit de Pana via heishamon)
- de Tdelta (dus verschil Ta en Tr uit heishamon 1wire aansluiting)
- de verbruikte Watts (uit de kWh meter via de S0 aansluiting naar heishamon)

De Ta en Tr die uit de panasonic komen (ook opgehaald door heishamon) werken alleen met gehele getallen. Voor een goede COP meting wil je wel minstens 1 getal na de komma weten en daarvoor heb je dan dus die 1wire sensoren nodig.
OK, ff kijken of ik hem heb:
Voor de COP en andere dingen moet ik meten:
- de flow => kan ik met HM (HeishaMon) uit de Pana lezen mbt van de HM-PCB
- de Ta en Tr => kan mbv DS18b20 worden afgelezen met de HM-PCB
Ik ga ervan uit dat er een aansluiting is op de HM-PCB om die ermee te verbinden!? Of moet dat anders?
En hoe breng je die dingen in de leidingen? Of worden ze aan de bovenkant van een kaal buis bevestigd?
- energieverbruik => deze wilde ik met een slimme kWh meter en aardlekautomaat in een registreren.
Zeg maar zo'n ding: https://www.aliexpress.com/i/32972858736.html
Hoe kan ik die aan de HM-PCB koppelen? Of is dat niet nodig?

Ik ben er bijna... (hoop ik) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-07 17:12
Pas erg op met dit soort apparaten van ali waar hoge vermogens doorlopen.
Ik zou echt voor youless gaan.
simc schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:12:
[...]

Ik ga ervan uit dat er een aansluiting is op de HM-PCB om die ermee te verbinden!? Of moet dat anders?
En hoe breng je die dingen in de leidingen? Of worden ze aan de bovenkant van een kaal buis bevestigd?
- energieverbruik => deze wilde ik met een slimme kWh meter en aardlekautomaat in een registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:41
[...]

Een digitale S0 meter is voldoende die je aansluit op de HM-PCB, ik heb er nog één over:
https://www.marktplaats.nl/plaats/m1530061436/view?c=d721e818194200feca4409741512b6e6&previousPage=mympSeller

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

2 weken verder; toch nog een beetje WP nodig

Stooklijn 35@-15 / 25@15
momenteel een correctie van -3
Pomp debiet is vrijwel stabiel 10liter/min. (behalve als de temp. buiten boven de 22gr komt dan gaat ie naar 0,13)

onderstaande grafiek spreekt wel boekdelen...

De Pana geeft het volgende af de laatste 4 uur: (dit gedrag is er al sinds 15u00 ongeveer)

18u30:
38Hz, 10l/min, Tb 14

19u40:
42Hz, 13l/min, Tb 10

20u45 / 21u30 / 22u00
56Hz, 13l/min, Tb 8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YNB8qnR7WCbF4VDrZdDE8W8i9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uHKKDUmMIc43GyvCdZCEzSXP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Crazy- op 14-04-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
joostnl schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:17:
Pas erg op met dit soort apparaten van ali waar hoge vermogens doorlopen.
Ik zou echt voor youless gaan.

[...]
Klopt!
Dit was gewoon een voorbeeld. De eerste die ik tegenkwam na een google-zoek

Overigens scheelt het weinig om gewoon een aparte meter en aardlekautomaat erin te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
[...]

Je hebt een simpele kWh meter nodig met S0 pulse ingang (bijv. https://www.kwhmeter.nl/1-fase-kwh-meters).

De aansluitingen daarvoor (en de temp sensoren) zitten op de PCB, de groene terminal blocks.
De tempsensoren klem je inderdaad op je buis met een beetje thermal paste en goed stevig klemmen voor een goede warmteoverdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
@t.oswald COP voor de maand maart even met de hand uitgerekend. 236 kWh verbruikt en 1192 kWh opgewekt geeft COP van precies 5.
Met de automatische uitlezing al een stapje verder maar ben nog niet zo ver dat op de eerste van de maand de COP automatisch berekend wordt. Is wel het uiteindelijke doel wat ook zou moeten lukken met Domoticz.

Pagina: 1 ... 50 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.