Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help

Pagina: 1 ... 46 ... 49 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• pgeene
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20-02 15:24
@TimoDimo
https://www.gebruikershan...ing-842253.html?page=0007
De link hierboven aanklikken.

Deze laat twee tweewegkleoppen zien die elk naar een circuit gaan.
Die zijn doorgelinkt met 2 thermostaten die elk afzonderlijk (of tegelijk) de CV aansturen.
Of in dit geval de Pana.
Dit was het eerder voorgestelde systeem waarbij een bypass nodig is (dus niet een 3 weg klep met midden stand)

[Voor 6% gewijzigd door pgeene op 03-02-2020 21:15]

• TimoDimo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12:37
pgeene schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:14:
@TimoDimo
https://www.gebruikershan...ing-842253.html?page=0007
De link hierboven aanklikken.

Deze laat twee tweewegkleoppen zien die elk naar een circuit gaan.
Die zijn doorgelinkt met 2 thermostaten die elk afzonderlijk (of tegelijk) de CV aansturen.
Of in dit geval de Pana.
Dit was het eerder voorgestelde systeem waarbij een bypass nodig is (dus niet een 3 weg klep met midden stand)
Ah ok, ik snap 'm. ;)

Is denk ik ook een stuk goedkoper dan twee pompen met een open verdeler of buffervat.

Succes met je installatie.

[Voor 9% gewijzigd door TimoDimo op 03-02-2020 21:25]

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online
Knielen schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:57:
[...]
Als je de externe schakelaar bedoelt, die is gevoed vanuit de WP. Dus potentiaal vrij contact gebruiken en zeker geen 230 V.
Niet zeker of ik dat bedoel haha.

betreft deze aansluiting:

https://rjtec.eu/wp-conte...90914_124858-768x1024.jpg

kan ik nu op N+O aan 3-weg klep aansluiten welke N+L nodig heeft?
ofwel als de WP zegt: hup, ga open, zet ie dan O op L-spanning?

• pgeene
  • Laatst online: 20-02 15:24
@TimoDimo
geen probleem. discussie liep op een gegeven ogenblik ook een beetje door elkaar ;)

2 x 2 weg klep is ongeveer 300 euro voor de kleppen.
3 weg met middenstand is substantieel goedkoper, ongeveer 75-150 euro (ligt aan het merk).
Daarnaast meteen failsafe dus geen bypass nodig :D

Alleen de aansluiting is wat moeilijker/interresanter daar er niet gewoon 2 thermostaten op kunnen.
Een van de thermostaten heeft zowel een aan als uit contact nodig.
Kan eventueel ook met een relais om een uit schakeling te forceren. Bij geen stroom op het relais bij geen warmtevraag wordt een ander contact doorgezet voor een "uit" contact. Is wel te doen lijkt me.

Vergelijk met tank en twee keer pomp en afsluiter niet eens bekeken. past niet en is zoiezo duurder :D

-UPDATE-
Net erachter gekomen dat ik de 3 way valve met middle stand direct op de additonele prinplaat (CZ-NS4P) van de Pana kan aansluiten. Dit geheel zonder complexe schakeling.
Een klep uitgang met 2 kabels aangesloten en een met 3.

Daarnaast kan ik mijn thermostaten die nog heb liggen van een zone systeem voor lage temp luchtverwarming waarschijnlijk gebruiken.
Die kunnen zowel verwarmen en koelen aansturen, zijn draadloos en via het web bestuurbaar (scheelt weer wat aan bekabeling/gaten boren). Dus misschien toch maar meteen een 3 weg klep (in 1 keer goed) .
Enige wat ik niet kan vindenis of de Pana, als ik via de CZ-NS4P koelen aangeef, hij dit alleen doet als er via de hoofdcontroller koelen ingeschakeld is of dat de CZ-NS4P dit overruled (en vice versa voor verwarmen).
Dit daar mijn verwarming uit contact van de thermostaten, ook mijn koelen contact is en omgekeerd. Anders moet ik een schakelaar inbouwen om van verwarmen naar koelen te gaan. Maar dat is te overzien (toch maar 2x per jaar)

Wordt het uiteindelijk toch nog een mooi systeem. :9

[Voor 76% gewijzigd door pgeene op 04-02-2020 22:44]

• annespruit1980
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 02-04 16:50
En weer een update:
Vanochtend de tweede warmtepomp uitgevallen omdat er geen spanning meer op het stopkontakt staat waar hij inzit. Moet ik vandaag uitzoeken waarom, zekeringen zijn allemaal ingeschakeld.
In ieder geval was de temperatuur hier vanochtend 20 graden ipv de 21 wat het normaal is. Dus de eerste warmtepomp heeft het goed gedaan verder.
Het is -2 buiten, en er zijn geen problemen behalve dat het iets kouder is dan normaal. En de uitgevallen warmtepomp is verwarmd door de eerste m.a.w. die kon ook niet bevriezen. Kortom, werkt goed ( behalve dan dat ik de leidingen moet nakijken, en er bij de defrost meer stroom is getrokken dan normaal omdat het element is bijgesprongen ).

Edit: het was de energiemeter van voltcraft die het niet meer deed. Dus leidingen zijn verder ok, scheelt een hoop werk. Pomp doet het inderdaad weer, temperatuur water gaat alweer omhoog. Dus die meter laat ik er verder tussenuit, in die app stond toch eigenlijk hele rare dingen.

[Voor 16% gewijzigd door annespruit1980 op 05-02-2020 07:52]

• hannibal2206
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 19:53
Vandaag de Heishamon en bijbehorende kabeltje ontvangen via 2 vriendelijke mede-tweakers.

Waar plaatsen jullie dit PCB'tje ? in de WP zelf, of binnen in huis ?

11kW zonnepanelen, 800 Ltr hygiëneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana WH-MDC05F3E5, HR++ ; gasloos sinds Feb 2015

• Me Albert
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 02-04 13:13
Ik heb het buiten de WP in een plastic zakje geplakt aan de WP. Prima bereik. Als het binnen in de WP zit zal de wifi ontvangst heel slecht zijn (denk ik). Hoor graag of het jou lukt in de WP.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• Knielen
  • Laatst online: 20:50
In de WP boven de printplaat waar je de connector in prikt zit een beugeltje om de kabels voor een eventuele extra printplaat achter te laten lopen. Hier past ook precies het PCB'tje tussen.
Ik heb hem dus in de WP en heb geen problemen met de verbinding, zal wel afhankelijk zijn van de afstand tussen je WP en Router/Acces Point, is hier een meter of 5.

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• hannibal2206
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 19:53
Knielen schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:48:
In de WP boven de printplaat waar je de connector in prikt zit een beugeltje om de kabels voor een eventuele extra printplaat achter te laten lopen. Hier past ook precies het PCB'tje tussen.
Ik heb hem dus in de WP en heb geen problemen met de verbinding, zal wel afhankelijk zijn van de afstand tussen je WP en Router/Acces Point, is hier een meter of 5.
OK, ga ik hopelijk komend weekend zo uitproberen; scheelt weer een gat door de gevel boren :-)

11kW zonnepanelen, 800 Ltr hygiëneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana WH-MDC05F3E5, HR++ ; gasloos sinds Feb 2015

• Crazy-
  • Nu online
Vandaag weer 2 stappen gemaakt!

Een gat van 130mm/400mm geboord & een 80 liter Daalderop Duo 80liter op de kop getikt 👍

Van t weekend maar de eerste kabels & leidingen leggen.

solar
https://tweakers.net/ext/f/z6yi8n4dhJQHYWbQymy6AxC4/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/7ikFJoOaX8rLXsAHbkmXWL43/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/6jgZe6vQPdI3lw7W0qtA3r9z/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/fg35OElRJeg0JO6KtQOT3ZfT/thumb.jpg

[Voor 10% gewijzigd door Crazy- op 05-02-2020 21:43]

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 31-03 09:24
Mijn 5 kW mono en de CZ-TAW1 monotoring draait al ruim 2 maanden heel lekker op WAR (volgens mij heb ik er een ideaal WAR huis). Maar sinds deze week is hij 2x om 14.45 even uit gegaan, terwijl de buitentemperaturen er daar niet naar waren. Verder had hij al 2 maand niet gependeld.

Op basis van de zonnestand kwam ik er achter dat 14.45 wintertijd het tijdstip is dat de rechterkant (de kant waar de aansluitingen aan de achterkant zitten) in de zon komt. De reden dat ik er niet al eerder last van had is omdat de zon voorheen nog te laag was om over de heg te komen.

Om pendelen te verminderen lijkt me de simpelste oplossing om de "Outdoor Air Temperature Sensor" proberen te isoleren met een doekje oid. Hoe denken jullie daar over en waar zit die sensor precies?

pendelen door zon2

[Voor 10% gewijzigd door busscherski op 08-02-2020 13:35]

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Chris499
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 09:07
busscherski schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:27:
Mijn 5 kW mono en de CZ-TAW1 monotoring draait al ruim 2 maanden heel lekker op WAR (volgens mij heb ik er een ideaal WAR huis). Maar sinds deze week is hij 2x om 14.45 even uit gegaan, terwijl de buitentemperaturen er daar niet naar waren. Verder had hij al 2 maand niet gependeld.

Op basis van de zonnestand kwam ik er achter dat 14.45 wintertijd het tijdstip is dat de rechterkant (de kant waar de aansluitingen aan de achterkant zitten) in de zon komt. De reden dat ik er niet al eerder last van had is omdat de zon voorheen nog te laag was om over de heg te komen.

Om pendelen te verminderen lijkt me de simpelste oplossing om de "Outdoor Air Temperature Sensor" proberen te isoleren met een doekje oid. Hoe denken jullie daar over en waar zit die sensor precies?

[Afbeelding: pendelen door zon2]
Bij mij gaat de wp de laatste dagen ook regelmatig pendelen. Heb hier eerder deze winter geen last van gehad.

Het leek ook voor te komen bij lagere temperaturen (6 graden). Maar vooral bij 8+ graden.

Het systeem kan de warmte waarschijnlijk niet kwijt. Ik heb de stooklijn nu iets aangepast in de hoop dat het zich oplost. Verwacht dat dit voor jou ook wel zal helpen.

• busscherski
Chris499 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:13:
[...]

Bij mij gaat de wp de laatste dagen ook regelmatig pendelen. Heb hier eerder deze winter geen last van gehad.

Het leek ook voor te komen bij lagere temperaturen (6 graden). Maar vooral bij 8+ graden.

Het systeem kan de warmte waarschijnlijk niet kwijt. Ik heb de stooklijn nu iets aangepast in de hoop dat het zich oplost. Verwacht dat dit voor jou ook wel zal helpen.
Dat denk ik niet, mijn stooklijn staat van A-5/W45 tot A15/W25. We hebben alleen vloerverwarming in de badkamers de rest radiatoren.

In het plaatje dat ik meestuurde zie je dat de buitentemperatuur plotseling stijgt rond 14:40, dat is net het moment dat de zon voor het eerst die dag op de monobloc schijnt.

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Crazy-
  • Nu online
Vandaag leidingen & electra aangelegd; toen wilde ik de UTP kabel leggen en in de internet module, echter las ik dat deze NIET in de unit geplaatst “mag” worden.

Ik meen echter hier eens gelezen te hebben dat de CZ-TAW1 daar wel geplaatst kan worden?

Iemand een tip/idee?

https://tweakers.net/ext/f/nAJfV5lA0EUHPAPijCbg8ErA/medium.jpg

er komt een rvs profiel omheen, maar levertijd is 3 weken. Nu even voor nood vast gezet met beugels :)

• annespruit1980
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 02-04 16:50
Crazy- schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:47:
Vandaag leidingen & electra aangelegd; toen wilde ik de UTP kabel leggen en in de internet module, echter las ik dat deze NIET in de unit geplaatst “mag” worden.

Ik meen echter hier eens gelezen te hebben dat de CZ-TAW1 daar wel geplaatst kan worden?

Iemand een tip/idee?

[Afbeelding]

er komt een rvs profiel omheen, maar levertijd is 3 weken. Nu even voor nood vast gezet met beugels :)
Bij mij zit hij in de unit. Wel met een kabel, internet via wifi werkte niet. Maar geen probleem er verder mee.

• Chris499
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 09:07
busscherski schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:29:
[...]

Dat denk ik niet, mijn stooklijn staat van A-5/W45 tot A15/W25. We hebben alleen vloerverwarming in de badkamers de rest radiatoren.

In het plaatje dat ik meestuurde zie je dat de buitentemperatuur plotseling stijgt rond 14:40, dat is net het moment dat de zon voor het eerst die dag op de monobloc schijnt.
Dat wordt een lastig verhaal. Mijn monobloc staat op de enige plek in de tuin waar het hele jaar door schaduw is. Ik durf je niet te zeggen hoe je de sensor kan foppen. Je wilt natuurlijk wel dat hij nog de juiste temperatuur blijft doorgeven.

Kan je daar je huis mee warm houden als je alleen vv in de badkamer hebt? Of heb je jaga's met vens er op? Anders misschien nog een cv ketel om bij te verwarmen.

[Voor 14% gewijzigd door Chris499 op 08-02-2020 16:04]

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Iemand een tip/idee?

[Afbeelding]

Je plaatst een monobloc toch? Wat voor buisisolatie heb je gebruikt op die foto?

• busscherski
Chris499 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:58:
[...]

Dat wordt een lastig verhaal. Mijn monobloc staat op de enige plek in de tuin waar het hele jaar door schaduw is. Ik durf je niet te zeggen hoe je de sensor kan foppen. Je wilt natuurlijk wel dat hij nog de juiste temperatuur blijft doorgeven.

Kan je daar je huis mee warm houden als je alleen vv in de badkamer hebt? Of heb je jaga's met vens er op? Anders misschien nog een cv ketel om bij te verwarmen.
Als de sensor een beetje thermisch geïsoleerd is geeft hij plotselinge temperatuurveranderingen wat trager door denk ik.

Geen CV ketel of andere hulpverwarming. De radiatoren kunnen samen met de badkamer gewoon de benodigde 5 kW afgeven bij een aanvoertemperatuur van rond 45 graden.

Huis bouwjaar 2004, 1200 m3 gas, warmtepomp

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18:26

Iemand een tip/idee?
Die van mij ligt in het bovenste deel aan de rechterkant. Anders moest hij naar binnen en dat wil ik niet. Gebruik nu de CZTAW1 niet meer, maar de Heishamon. Werkt veel sneller.

• Crazy-
  • Nu online
annespruit1980 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:50:
[...]
Bij mij zit hij in de unit. Wel met een kabel, internet via wifi werkte niet. Maar geen probleem er verder mee.
Ep Woody schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:00:
[...]
Die van mij ligt in het bovenste deel aan de rechterkant. Anders moest hij naar binnen en dat wil ik niet. Gebruik nu de CZTAW1 niet meer, maar de Heishamon. Werkt veel sneller.
Voorlopig hiermee, vervangen kan altijd nog :) als dit voldoende is, dan prima!
Maar duidelijk, gewoon binnen in de unit plaatsen, naast de PCB uitbreiding is ruimte. Krijg ik hem wel kwijt. Prima!
Wolly schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:20:
[...]
Je plaatst een monobloc toch? Wat voor buisisolatie heb je gebruikt op die foto?
Betreft RVS DN25 Ribbelbuis incl 19mm isolatie, ik gebruik hetzelfde voor de zonneboiler. Prima materiaal! Kan goed tegen hitte (150 graden) en lekker flexibel, kan prima hoekje om _/-\o_

• bart997
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 03-04 23:04
Momenteel ben ik de laatste dingetjes aan het voltooien om de Panasonic in gebruik te nemen (fotoverslag volgt later, als ik weer warme voeten heb). Echter, het systeem staat nu momenteel op druk, de ontluchter achter het bovenste klepje staat open. Maar wat moet ik met dat overstort ventiel doen? Ik kan dat hendeltje heen en weer bewegen, maar het schiet gewoon weer terug in positie. Klopt dat? Of moet ik iets open zetten en open laten staan?

Alvast bedankt!

• lolle1212
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 01-04 11:57
bart997 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:59:
Momenteel ben ik de laatste dingetjes aan het voltooien om de Panasonic in gebruik te nemen (fotoverslag volgt later, als ik weer warme voeten heb). Echter, het systeem staat nu momenteel op druk, de ontluchter achter het bovenste klepje staat open. Maar wat moet ik met dat overstort ventiel doen? Ik kan dat hendeltje heen en weer bewegen, maar het schiet gewoon weer terug in positie. Klopt dat? Of moet ik iets open zetten en open laten staan?

Alvast bedankt!
Is alleen ter controle even openen, kijken of er water uit komt. Verder gewoon weer dicht, even systeem ontluchten en ready to go. (Na ontluchten natuurlijk wel evem drul checken

• Crazy-
  • Nu online
Waar ik dacht 2 stuks 3-weg kleppen nodig te hebben; lijkt dat niet zo te zijn

Mijn setup zal als volgt worden:

https://tweakers.net/ext/f/Ge5Xbw9IcfNRRIKc3kvYdVi7/medium.png

Daar is maar 1 klep vanaf de aanvoer WP naar de vloer cq boilervat. De retour heeft geen klep. Logisch?
Mi wel; je flow komt dan toch niet op de andere schakeling ?

[Voor 23% gewijzigd door Crazy- op 09-02-2020 16:31]

• thehog
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21:16
Crazy- schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:30:
Waar ik dacht 2 stuks 3-weg kleppen nodig te hebben; lijkt dat niet zo te zijn

Mijn setup zal als volgt worden:

[Afbeelding]

Daar is maar 1 klep vanaf de aanvoer WP naar de vloer cq boilervat. De retour heeft geen klep. Logisch?
Mi wel; je flow komt dan toch niet op de andere schakeling ?
Klopt. Je hebt maar aan 1 kant een klep nodig. Aanvoer of retour maakt zelfs niet echt uit. Meestal wordt ie in aanvoer gezet.

Water wordt immers door de pomp aan de retourkant aangezogen. Bij de koppeling tussen de retour van de boilervat en de retour van de leidingen ziet het water geen kans daardoor om de andere weg te volgen :)

• FransvWoerkom
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 15-03 16:05
thehog schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:40:
[...]

Klopt. Je hebt maar aan 1 kant een klep nodig. Aanvoer of retour maakt zelfs niet echt uit. Meestal wordt ie in aanvoer gezet.

Water wordt immers door de pomp aan de retourkant aangezogen. Bij de koppeling tussen de retour van de boilervat en de retour van de leidingen ziet het water geen kans daardoor om de andere weg te volgen :)
Het is gewoon de wet van behoud van massa. Het water dat de vloerverwarming niet in gaat, komt er ook niet uit. En wat er niet uit kan, gaat er ook niet in. Hetzelfde voor de verwarmingsspiraal.

• bart997
Tijd om de stilte te doorbreken...

Hierbij een fotoverslag van het plaatsen van mijn Panasonic 5kw.

https://www.mupload.nl/img/2rff6med9h4.jpg
De oude situatie:
AWB thermomaster 2 (19 jaar oud)
Agpo zonneboiler (80ltr)

https://www.mupload.nl/img/n5on5wb.jpg
De oude Thermo Briljant verdeler (voor hoge aanvoertemp.)

https://www.mupload.nl/img/46ksl495dz1an.jpg
De oude verdeler voor de badkamer en toilet op de 1e etage.

https://www.mupload.nl/img/ec7f1q0s.jpg
Weg met die CV ketel en een gaatje boren door de binnen- en buitenmuur.

https://www.mupload.nl/img/s33f9tsv81.jpg
2x 62mm gat geboord, hier komt later de 28mm koperbuis door naar binnen/buiten.

https://www.mupload.nl/img/xvcbbqi05m4zp.jpg
Bevestigen van de muurbeugel, de dwarsbalken fungeren perfect voor de maatvoering.
Ik wil om esthetische redenen de unit graag zonder die balken ophangen.

https://www.mupload.nl/img/d14j688.jpg
28mm koperbuis + 28mm bochten gesoldeerd, dat had mijn voorkeur ivm de betere/mooiere radius ipv kniestukken.

https://www.mupload.nl/img/uah1egp0zm5uh.jpg
Het resultaat na al het fit-werk. Ik weet dat ik de vuilafscheider en aut. ontluchter beter had kunnen omdraaien. De reden daarvoor is dat straks de warmtepompboiler hiervoor komt te staan en dan is in de aut. ontluchter slecht bereikbaar en de vuilafscheider niet.

https://www.mupload.nl/img/u67s3wy.jpg
En nu met isolatie.

https://www.mupload.nl/img/7bp2kf4.jpg
32mm Uponor naar de BGG verdeler, daarbij ook gebruik gemaakt van 32mm Uponor bochten ipv kniestukken om de flow er lekker in te houden. In de oude situatie liep er een 20mm kunststof leiding.

https://www.mupload.nl/img/48vlv1.jpg
De oude Thermo Briljant verdeler verwijderd en ook de CV verdeler die erachter stond waar slechts 1 radiator op zat aangesloten die we nooit gebruiken.

https://www.mupload.nl/img/444dwwsh9.jpg
De nieuwe open RVS verdeler + 32mm Uponor leidingen (welke inmiddels ook met klemmen aan de muur zijn vastgezet).

https://www.mupload.nl/img/fln4qw.jpg
De nieuwe open RVS verdeler + 15mm Koper leidingen voor de badkamer + toilet op de eerste etage.

https://www.mupload.nl/img/92cszpr8elbk.jpg
Met de hoogwerker de warmtepomp omhoog brengen.
Ook de Atlantic Explorer V4 270l C kon mooi door het raam op de 2e etage, maar daar zal ik jullie in het Panasonic forum verder niet mee vervelen.

https://www.mupload.nl/img/3ubzr9r3f22.jpg
En toen stond ie ineens. Elektrisch aangesloten met 4mm2 kabels, de groepen onderling doorgelust en aangesloten op een 20A zekering automaat.

https://www.mupload.nl/img/wrzj48k0axi8f.jpg
Zoals je ziet ZONDER de dwarsbalken. Er moeten nog wat betere trillingsdempers onder, ik moet nog even een mooi exemplaar zien te vinden.

Inmiddels draait de WP sinds maandag middels WAR. Eerst vond ik het energieverbruik aan de hoge kant, heel veel 800W+ en ook regelmatig 1000W+. Na het kalibreren van de sensoren lijkt het beter te gaan, vandaag zat het minimale verbruik zelfs een lange periode op 205W. Deze waarden komen trouwens niet uit de Panasonic, maar van een externe KWh meter. Ook ik zie gekke COP waardes in de Panasonic, soms zelfs een COP van 14 8)7 .

Mocht iemand nog tips of tricks hebben om iets te verbeteren aan de installatie.... let me know!
Voor nu fijn weekend!

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:02

timovd

Voorsprong door techniek

@bart997 je hebt toch wel rubberen pluggen gebruikt om de beugel op te hangen? Verder zijn goede zachte trillingsdempers echt aan te raden. Had je geen andere plek dan aan de gevel om de wp neer te zetten?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• bart997
@timovd

Nope, gewoon (9) nylon pluggen icm houtdraadschroeven.
Echter wel rubbergranulaat matjes gemaakt die tussen de beugel en de muur zitten.

https://www.mupload.nl/img/3mwu55q.jpg

Binnen hoor je niets tot een vermogen van ca. 750 Watt, daarboven hoor je "iets" maar verre van storend. Ik vraag me altijd af of ik de mech. ventilatie hoor of de warmtepomp. Daarbij heb ik het vermoeden dat het meeste geluid wordt doorgegeven door de slechte en dunne (lees nog geen centimeter dik) standaard bijgeleverde trillingsdempers. Die zal ik eerdaags voor wat betere exemplaren vervangen.

Zijn er trouwens nog meer mensen die heel de dag onwerkelijke COP's halen met dit weer?

https://www.mupload.nl/img/0vbal1.jpg

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 20:07
bart997 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 18:29:
@timovd

Nope, gewoon (9) nylon pluggen icm houtdraadschroeven.
Echter wel rubbergranulaat matjes gemaakt die tussen de beugel en de muur zitten.

[Afbeelding]

Binnen hoor je niets tot een vermogen van ca. 750 Watt, daarboven hoor je "iets" maar verre van storend. Ik vraag me altijd af of ik de mech. ventilatie hoor of de warmtepomp. Daarbij heb ik het vermoeden dat het meeste geluid wordt doorgegeven door de slechte en dunne (lees nog geen centimeter dik) standaard bijgeleverde trillingsdempers. Die zal ik eerdaags voor wat betere exemplaren vervangen.

Zijn er trouwens nog meer mensen die heel de dag onwerkelijke COP's halen met dit weer?

[Afbeelding]
Alles al over geschreven, hier nu 23 volgens de pana. Het enige wat iets oplevert is de opwekking combineren met het werkelijk buiten de pana gemeten verbruik, maar dan wel gerekend over een hele maand.
https://tweakers.net/ext/f/7cjYbUP1KeHaajr6yHV1zIfO/thumb.jpg

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

• Dewim1
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 03-04 20:06
bart997 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:28:
Tijd om de stilte te doorbreken...

Hierbij een fotoverslag van het plaatsen van mijn Panasonic 5kw.

[Afbeelding]
De oude situatie:
AWB thermomaster 2 (19 jaar oud)
Agpo zonneboiler (80ltr)

[Afbeelding]
De oude Thermo Briljant verdeler (voor hoge aanvoertemp.)

[Afbeelding]
De oude verdeler voor de badkamer en toilet op de 1e etage.

[Afbeelding]
Weg met die CV ketel en een gaatje boren door de binnen- en buitenmuur.

[Afbeelding]
2x 62mm gat geboord, hier komt later de 28mm koperbuis door naar binnen/buiten.

[Afbeelding]
Bevestigen van de muurbeugel, de dwarsbalken fungeren perfect voor de maatvoering.
Ik wil om esthetische redenen de unit graag zonder die balken ophangen.

[Afbeelding]
28mm koperbuis + 28mm bochten gesoldeerd, dat had mijn voorkeur ivm de betere/mooiere radius ipv kniestukken.

[Afbeelding]
Het resultaat na al het fit-werk. Ik weet dat ik de vuilafscheider en aut. ontluchter beter had kunnen omdraaien. De reden daarvoor is dat straks de warmtepompboiler hiervoor komt te staan en dan is in de aut. ontluchter slecht bereikbaar en de vuilafscheider niet.

[Afbeelding]
En nu met isolatie.

[Afbeelding]
32mm Uponor naar de BGG verdeler, daarbij ook gebruik gemaakt van 32mm Uponor bochten ipv kniestukken om de flow er lekker in te houden. In de oude situatie liep er een 20mm kunststof leiding.

[Afbeelding]
De oude Thermo Briljant verdeler verwijderd en ook de CV verdeler die erachter stond waar slechts 1 radiator op zat aangesloten die we nooit gebruiken.

[Afbeelding]
De nieuwe open RVS verdeler + 32mm Uponor leidingen (welke inmiddels ook met klemmen aan de muur zijn vastgezet).

[Afbeelding]
De nieuwe open RVS verdeler + 15mm Koper leidingen voor de badkamer + toilet op de eerste etage.

[Afbeelding]
Met de hoogwerker de warmtepomp omhoog brengen.
Ook de Atlantic Explorer V4 270l C kon mooi door het raam op de 2e etage, maar daar zal ik jullie in het Panasonic forum verder niet mee vervelen.

[Afbeelding]
En toen stond ie ineens. Elektrisch aangesloten met 4mm2 kabels, de groepen onderling doorgelust en aangesloten op een 20A zekering automaat.

[Afbeelding]
Zoals je ziet ZONDER de dwarsbalken. Er moeten nog wat betere trillingsdempers onder, ik moet nog even een mooi exemplaar zien te vinden.

Inmiddels draait de WP sinds maandag middels WAR. Eerst vond ik het energieverbruik aan de hoge kant, heel veel 800W+ en ook regelmatig 1000W+. Na het kalibreren van de sensoren lijkt het beter te gaan, vandaag zat het minimale verbruik zelfs een lange periode op 205W. Deze waarden komen trouwens niet uit de Panasonic, maar van een externe KWh meter. Ook ik zie gekke COP waardes in de Panasonic, soms zelfs een COP van 14 8)7 .

Mocht iemand nog tips of tricks hebben om iets te verbeteren aan de installatie.... let me know!
Voor nu fijn weekend!
Mooi verslag. handig voor de gene die ook aan het nadenken zijn over het plaatsen van een monoblock
wat was je gasverbruik?

• bart997
Mooi verslag. handig voor de gene die ook aan het nadenken zijn over het plaatsen van een monoblock
wat was je gasverbruik?
Dat loopt al 4 jaar achter elkaar terug van 1150m3 naar 920m3. Dat is voor zowel verwarmen als SWW, echter hebben wij in de mooi weer maanden ook warm water van de zonneboiler.

De 19 jaar oude combiketel pendelde ook heel veel. Dat zal ook een negatief effect hebben op het verbruik.

En het is een feit dat de winters alleen maar milder worden. De laatste keer dat ik de autoruiten heb moeten krabben kan ik me niet eens meer herinneren... (helaas).

• Dewim1
Is het mogelijk om zowel op war te draaien en op binnen temperatuur met thermostaat in bediening paneel?

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:02

timovd

Voorsprong door techniek

@Dewim1, Dat is toch al het geval als je op thermostaat draait? Dan is de buitentemperatuur bepalend voor de aanvoertemperatuur.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Nu online
Hm, volgens enkele leveranciers levert de J series Monobloc weinig nieuws t.o.v. de H series, maar die zijn waarschijnlijk niet objectief en moeten ook van hun voorraad H series af.

Over J series (Split en All-in-One nu beschikbaar):
https://www.aircon.panaso...fficient-comfort-to-date/

- Gevuld met R32 dus milieuvriendelijker;
- Efficiënter: COP 5% beter dan H series; tot 5.33 voor verwarming, tot 3.3 voor SWW;
- Betere koeling, tot 10 graden;
- Magnetisch filter om ijzerdeeltjes te verwijderen, zou de levensduur ten goede komen;
- meer keuzes qua SWW; twee extra sensorposities, je kunt kiezen voor comfort of efficientie;
- Stillere buitenunits;

Er lijkt dus nogal wat verbeterd te zijn, mag ook wel als ze er zo lang over doen om met een nieuw produkt te komen. Zou een argument zijn om ofwel te wachten op de J series Monobloc, ofwel de Split te kiezen.

• t.oswald
Dewim1 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:33:
Is het mogelijk om zowel op war te draaien en op binnen temperatuur met thermostaat in bediening paneel?
Instellingen installateur, Systeeminstellingen, Zone en sensor: ruimtethermostaat.
Instellingen installateur, Bedrijfsinstellingen, Verwarmen, Watertemperatuur verwarmen: stooklijn verwarmen

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

• lolle1212
Dieken Taffert schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:58:
Hm, volgens enkele leveranciers levert de J series Monobloc weinig nieuws t.o.v. de H series, maar die zijn waarschijnlijk niet objectief en moeten ook van hun voorraad H series af.

Over J series (Split en All-in-One nu beschikbaar):
https://www.aircon.panaso...fficient-comfort-to-date/

- Gevuld met R32 dus milieuvriendelijker;
- Efficiënter: COP 5% beter dan H series; tot 5.33 voor verwarming, tot 3.3 voor SWW;
- Betere koeling, tot 10 graden;
- Magnetisch filter om ijzerdeeltjes te verwijderen, zou de levensduur ten goede komen;
- meer keuzes qua SWW; twee extra sensorposities, je kunt kiezen voor comfort of efficientie;
- Stillere buitenunits;

Er lijkt dus nogal wat verbeterd te zijn, mag ook wel als ze er zo lang over doen om met een nieuw produkt te komen. Zou een argument zijn om ofwel te wachten op de J series Monobloc, ofwel de Split te kiezen.
Ja het is inderdaad moeilijk hier onafhankelijk nieuws over te vinden, panasonic is vrij stil, en verder zijn het idd partij'en die totaal geen baat hebben bij wachters, die willen verkopen, en dus nu de H's nog aanprijzen. (Logisch)

Ik ben benieuwd wat de J mono's gaan doen, H serie gaat al jaren mee, dus ze hebben tijd zat gehad om wat 'lessons learned' en nieuwe verbeteringen toe te passen in de J-serie.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Tja, de H-serie is op bepaalde vlakken een achteruitgang ten opzichte van de F-serie. Minder vermogen, meer geluid en meer defrosts. Dat is mijn ervaring tenminste. Ik hoop dat ze nu een betere woonkamer thermostaat hebben. Eentje die adaptief regelt in plaats van aan/uit. Een begrenzing in vermogen zou ik wel willen tijdens het opstarten. Dus dat ik ervoor kan kiezen om niet volgas weg te gaan bij een koude start.

En ik hou ook niet van die cloud oplossingen die over 5 jaar niet meer bestaan. Gelukkig is er voor de H-serie een opensource oplossing voor _/-\o_

[Voor 15% gewijzigd door Dre op 18-02-2020 16:59]

• Dewim1
Dre schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:58:
Tja, de H-serie is op bepaalde vlakken een achteruitgang ten opzichte van de F-serie. Minder vermogen, meer geluid en meer defrosts. Dat is mijn ervaring tenminste. Ik hoop dat ze nu een betere woonkamer thermostaat hebben. Eentje die adaptief regelt in plaats van aan/uit. Een begrenzing in vermogen zou ik wel willen tijdens het opstarten. Dus dat ik ervoor kan kiezen om niet volgas weg te gaan bij een koude start.

En ik hou ook niet van die cloud oplossingen die over 5 jaar niet meer bestaan. Gelukkig is er voor de H-serie een opensource oplossing voor _/-\o_
ja die thermostataat is wel erg primitief.
als hij nu gewoon Open Therm was dan was niet iedereen war gaan stoken lijkt me.
zijn er al warmte pompen Open Therm?

• t.oswald
Dewim1 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:42:
[...]

ja die thermostataat is wel erg primitief.
als hij nu gewoon Open Therm was dan was niet iedereen war gaan stoken lijkt me.
zijn er al warmte pompen Open Therm?
Je moet echt onderscheid maken tussen VV en radiatoren. Voor VV is WAR 24/7 zonder thermostaat een prima oplossing. Met gas en een Tado thermostaat heb ik in het verleden mijn VV nooit comfortabel gekregen, nu met WAR gaat het perfect. Tado was backoffice ook niet instaat om het juiste algoritme voor de VV te leveren, ondanks heel veel pogingen. Juist het Open Therm protocol was een ramp. Het duurde 6 uur om in de ochtend anderhalve graad nachtverlaging te compenseren, oeverloos veel te voorzichtig met heel laag vermogen van 16% opstarten en aan het einde van de middag weer veel te laat reageren op de kamer zonder zon instraling. Lage temperatuur systemen vragen een andere aanpak dan hoge temperatuur radiatoren.

• Me Albert
Met behulp van Heishamon, domoticz en 2 ds18b20 sensoren ben ik nu in staat om het geleverde vermogen en dus ook de COP te berekenen.
Ik weet het is geen kamstrup maar met realtime flow gegevens en goede temperaturen ben je toch in staat om een betrouwbare COP berekening te maken. Gebruik voor flow en temperatuur het gemiddelde van 10 metingen om pieken en dalen te dempen. COP wordt berekend over het dagtotaal van zowel opgenomen als afgegeven vermogen. Draait sinds 12.00 uur en loopt langzaam op omdat het opgenomen vermogen momenteel 200 watt is en het opgewekte ca.1170 watt. COP nu 4,7 over de dag. Tevreden dat het allemaal gelukt is.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:57

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Me Albert schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:27:
Met behulp van Heishamon, domoticz en 2 ds18b20 sensoren ben ik nu in staat om het geleverde vermogen en dus ook de COP te berekenen.
Ik weet het is geen kamstrup maar met realtime flow gegevens en goede temperaturen ben je toch in staat om een betrouwbare COP berekening te maken. Gebruik voor flow en temperatuur het gemiddelde van 10 metingen om pieken en dalen te dempen. COP wordt berekend over het dagtotaal van zowel opgenomen als afgegeven vermogen. Draait sinds 12.00 uur en loopt langzaam op omdat het opgenomen vermogen momenteel 200 watt is en het opgewekte ca.1170 watt. COP nu 4,7 over de dag. Tevreden dat het allemaal gelukt is.
Ik vrees dat het velen niet met je eens zijn. Maar ik ben er ook blij mee hoor..[ geeft toch een richting he zullen we dan maar zeggen..:-0 ]

Vertel dagtotalen?

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• lolle1212
Me Albert schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:27:
Voor de COP zul je ook op een betrouwbare manier het verbuik moeten meten.. (Want daarin is panasonic al helemaal echt slecht, met stappen van 200 watt, wie bedenkt het ook.)

• Me Albert
Voor de COP zul je ook op een betrouwbare manier het verbuik moeten meten.. (Want daarin is panasonic al helemaal echt slecht, met stappen van 200 watt, wie bedenkt het ook.)
Ik meet de opgenomen energie met mijn youless. Nauwkeuriger kan niet. Mijn afgegeven vermogen berken ik. De gemiddelde waarde over 10 metingen van de door de Panasonic gemeten flow. (dat gebeurt met een grundfos vfs sensor met maxiamaal 2% afwijking tov een kamstrup. Verder meet ik de delta T met 2 DS 18B20 sensoren met een resolutie van 0,1 graad.
Met Domoticz daarna rekenen. Devices(1).WhToday / devices(2).WhTotal geeft een COP die realistisch is en om 2400 uur de COP van die dag geeft. Kort na middernacht gaf de eerste meting 3,5 aan. Daarna zakte het naar 3,35 (het was vannacht rond nul in Twente) en nu stijgt hij weer langzaam naar 3,65. Maand COP en SCop zal ik straks met de hand moeten uitrekenen maar alle data is aanwezig. Voor hobby doeleinden net zeo goed als een kamstrup.

• t.oswald
Me Albert schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:40:
[...]

Ik meet de opgenomen energie met mijn youless. Nauwkeuriger kan niet. Mijn afgegeven vermogen berken ik. De gemiddelde waarde over 10 metingen van de door de Panasonic gemeten flow. (dat gebeurt met een grundfos vfs sensor met maxiamaal 2% afwijking tov een kamstrup. Verder meet ik de delta T met 2 DS 18B20 sensoren met een resolutie van 0,1 graad.
Met Domoticz daarna rekenen. Devices(1).WhToday / devices(2).WhTotal geeft een COP die realistisch is en om 2400 uur de COP van die dag geeft. Kort na middernacht gaf de eerste meting 3,5 aan. Daarna zakte het naar 3,35 (het was vannacht rond nul in Twente) en nu stijgt hij weer langzaam naar 3,65. Maand COP en SCop zal ik straks met de hand moeten uitrekenen maar alle data is aanwezig. Voor hobby doeleinden net zeo goed als een kamstrup.
En als je dan toch bezig bent, kijk over een maand ook eens wat de pana zelf als opbrengst geeft en deel dat door het gemeten verbruik inclusief het verbruik van het element bij defrosts. Ben erg benieuwd naar de afwijking van die COP in vergelijk met de door jouw bepaalde.

• Me Albert
@t.oswald Verbruik van mijn backup heater heb ik ook onder controle. Heishamon geeft middels een dummy switch aan of hij aan of uit staat. Met behulp van een script kijk ik hoeveel seconden hij aan staat * 3000 /3600 (3000 watt en delen door 3600 om Wh te krijgen)
Tel ook nog het aantal defrosts dus dat komt allemaal wel goed. Maart zal de eerste maand zijn waarbij ik dat kan doen. En ook zal doen. meld het tzt wel terug hier.
https://tweakers.net/ext/f/eoBgy7OmRveKJ7O2bUi7ZwvA/thumb.png

https://tweakers.net/ext/f/oElYvcgujIxrM8eyAfF7EyU1/thumb.png

[Voor 65% gewijzigd door Me Albert op 21-02-2020 18:53]

• Knielen
@Me Albert Zou je dat script misschien willen delen? Lijkt mij ook wel handig om te gebruiken

• Me Albert
@Knielen Zeker maar zijn een aantal. Bereken opgewekte verbruik, berekenen backupheater verbruik en COP berekening. Wil je ze alle drie ? En heb jij heishamon? want een aantal zaken haal ik uitheishamon

• Knielen
@Me Albert Ben met name geïnteresseerd in het script waarmee je het verbruik van je backup heater berekend, de rest heb ik al. Heb inderdaad Heishamon.

• Me Albert
@Knielen Ok zal kijken hoe ik het er op krijg. In het script staan heel veel logs. Heb ik gedaan om het uiteindelijk goed te krijgen. Waarschijnlijk dat het simpeler kan maar ik ben nog lerende.
Kan hier geen code toevoegen. Kijken of het in een DM kan. Maar zoek dat morgen uit.

[Voor 17% gewijzigd door Me Albert op 21-02-2020 23:25]

• Dewim1
moeten de 2 voedingen voor het aansluiten van een monoblock van de zelfde fase komen?

• Cees-JanH
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 15:35
Dewim1 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:44:
moeten de 2 voedingen voor het aansluiten van een monoblock van de zelfde fase komen?
Heb ik op twee fases, geen enkel probleem.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:14:
[...]

En als je dan toch bezig bent, kijk over een maand ook eens wat de pana zelf als opbrengst geeft en deel dat door het gemeten verbruik inclusief het verbruik van het element bij defrosts. Ben erg benieuwd naar de afwijking van die COP in vergelijk met de door jouw bepaalde.
@lolle1212

Bij mij kun je al wat zien qua verschillen... uit de wp en vanuit zwave

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Me Albert
Je kunt COP meten door het opgewekte vermogen op dit moment te delen door het verbruik op dit moment. Dan fluctueerd de COP van meting naar meting en zegt het niks over je COP.

Ik gebruik uit de gebruikte devices WhTotal. Dan wordt je COP gedurende de dag constant aangepast aan het totale verbruik en opgewekte vermogen die dag tot op het meetmoment. Dus om 2400 uur heb je de echte COP van die dag te pakken. Je ziet het mooi in de grafiek. Na 2400 uur een stijging omdat de COP van dat moment hoger was dan het gemiddelde. Daarna krijg je afhankelijk van de omstandigheden een rustig verloop. Om 14,00 uur is mijn WP gaan terug toeren naar 17 HZ wat je ziet in een stijging van de grafiek. (de momentane COP is meer dan 5)

https://tweakers.net/ext/f/vTrDgCBmZIv2qgiBzEfhSxx0/thumb.png

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Me Albert schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:38:
[...]

Je kunt COP meten door het opgewekte vermogen op dit moment te delen door het verbruik op dit moment. Dan fluctueerd de COP van meting naar meting en zegt het niks over je COP.

Ik gebruik uit de gebruikte devices WhTotal. Dan wordt je COP gedurende de dag constant aangepast aan het totale verbruik en opgewekte vermogen die dag tot op het meetmoment. Dus om 2400 uur heb je de echte COP van die dag te pakken. Je ziet het mooi in de grafiek. Na 2400 uur een stijging omdat de COP van dat moment hoger was dan het gemiddelde. Daarna krijg je afhankelijk van de omstandigheden een rustig verloop. Om 14,00 uur is mijn WP gaan terug toeren naar 17 HZ wat je ziet in een stijging van de grafiek. (de momentane COP is meer dan 5)

[Afbeelding]
En dat in een script?
Mss te delen?

• Me Albert
@Dylantje2 heb je een DM gestuurd.

• busscherski
Zijn hier mensen die een werkschakelaar geinstalleerd hebben? Of is dat onzin omdat er al twee aardlekken in zitten?
Een werkschakelaar plaatsen zou mij wel goed uitkomen omdat ik de kabel iets anders wil leggen en ik hem destijds daarvoor te kort heb afgeknipt 8)7

• ijhas
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20:52
Ik ben me aan het voorbereiden op de komst van de Panasonic in Mei. Ik ben op zoek naar flexibele leidingen van de WP naar mijn ringleiding. Hiervoor heb ik ongeveer 2x 11 meter nodig. Wat een merken en benamingen zeg...

De RTM koppelingen van Uponor hebben mijn voorkeur. Uponor 32 mm lijkt alleen beschikbaar op rollen van 50 meter of meer. Dat is net even te gek. Ik zie wel Alu-Pex geisoleerde meerlagenbuis van 25 meter. Weet iemand of deze gewoon gecombineerd worden met de Uponor RTM koppelingen die zonder perstang gemonteerd kunnen worden?

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 21:01
busscherski schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:07:
Zijn hier mensen die een werkschakelaar geinstalleerd hebben? Of is dat onzin omdat er al twee aardlekken in zitten?
Een werkschakelaar plaatsen zou mij wel goed uitkomen omdat ik de kabel iets anders wil leggen en ik hem destijds daarvoor te kort heb afgeknipt 8)7
Waarom vraag je het dan, knoop gewoon tussen, geen probleem toch.
Het hoort zelfs zo

• busscherski
reneeke1970 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:54:
[...]

Waarom vraag je het dan, knoop gewoon tussen, geen probleem toch.
Het hoort zelfs zo
Nou, omdat er twee kabels naar de monobloc gaan was ik eigenlijk op zoek naar een werkschakelaar die met 1 knop beide kabels kan ontkoppelen. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft. Maar dat had ik beter meteen kunnen schrijven. En als die bestaan, hoe heten die en waar koop je die gunstig.

edit:
ijhas schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:50:
Ik ben me aan het voorbereiden op de komst van de Panasonic in Mei. Ik ben op zoek naar flexibele leidingen van de WP naar mijn ringleiding. Hiervoor heb ik ongeveer 2x 11 meter nodig. Wat een merken en benamingen zeg...

De RTM koppelingen van Uponor hebben mijn voorkeur. Uponor 32 mm lijkt alleen beschikbaar op rollen van 50 meter of meer. Dat is net even te gek. Ik zie wel Alu-Pex geisoleerde meerlagenbuis van 25 meter. Weet iemand of deze gewoon gecombineerd worden met de Uponor RTM koppelingen die zonder perstang gemonteerd kunnen worden?
Dat Uponor RTM heb ik ook en werkte verbazend goed. Ik zat toch vast aan RTM om het aan het CV systeem te knopen. Bij Warmteservice kun je ongeisoleerde Uponor ook per meter kopen. Als het een 5, 7 of 9 kW monobloc wordt zou je ook 25 mm kunnen overwegen. Uponor van 25 en 32 mm is overigens wel buigbaar met genoeg kracht maar ik zou het niet bepaald flexibel noemen.

[Voor 56% gewijzigd door busscherski op 23-02-2020 19:08]

• reneeke1970
busscherski schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:02:
[...]

Nou, omdat er twee kabels naar de monobloc gaan was ik eigenlijk op zoek naar een werkschakelaar die met 1 knop beide kabels kan ontkoppelen. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft. Maar dat had ik beter meteen kunnen schrijven. En als die bestaan, hoe heten die en waar koop je die gunstig.
Dan moet je een drie fase model hebben(gebruikt er twee van). Of je lust de tweede aansluiting door met dikkere kabel en zwaardere automaat

• ijhas
@busscherski Het gaat om een 5kW. Ik lees inderdaad de verschillende discussies hier over de diameter (25 vs 32). Ik vind de meterprijs over het algemeen toch niet heel voordelig. Iemand hier linkte naar de site van Heima :

https://www.heima24.de/ro...os_detail_plugin_vars1_id

Als dat samen kan met RTM van Uponor dan is dat wel flink voordeliger. De maatvoering is in ierder geval hetzelfde. Is dit te combineren?

• bart997
ijhas schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:50:

Onlangs heb ik ook de Panasonic 5kw geïnstalleerd. (Fotos staan een paar posts terug) Heb ook lang getwijfeld of ik de bestaande 20mm kunststof leidingen zou gebruiken of een Uponor 32mm leiding. Uiteindelijk toch maar voor die nieuwe Uponor leiding gekozen en daar heb ik geen seconde spijt van. Ja het is kostbaar, maar je bent gelijk klaar en ook geen last van leidingen die suizen bij defrosts.

Kijk eens op www.viawww.nl daar heb ik 32mm Uponor per meter gekocht. Ook heb ik daar een Uponor perstang gehuurd.

• Dewim1
https://www.bol.com/nl/p/...10meter/9200000077727361/

Geïsoleerde ALU-PEX meerlagenbuis 32x3mm grijs - 10meter
voor 55,45 euro
ik heb deze 2x besteld en kreeg 20 meter aan 1 stuk

[Voor 117% gewijzigd door Dewim1 op 23-02-2020 20:59]

• ijhas
@bart997 Bedankt voor de link! Ze zitten zelfs in mijn woonplaats zie ik. Perstang voor een dag er bij en klaar. Thanks!

@Dewim1 Die is net te kort helaas. Ik heb echt 2x11 meter nodig denk ik.

[Voor 24% gewijzigd door ijhas op 23-02-2020 21:00]

• busscherski
reneeke1970 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:07:
[...]

Dan moet je een drie fase model hebben(gebruikt er twee van). Of je lust de tweede aansluiting door met dikkere kabel en zwaardere automaat
Ik ben geen installatietechniek expert.
Heeft een 3 fase hoofdschakelaar 3 fasen en een nul, dus 4 aansluitingen?
Ik heb dus 2 x 2 aansluitingen nodig en daarom is een 3 fase hoofdschakelaar voldoende om 2 enkelfasegroepen in 1x af te kunnen schakelen?

edit:
Heb ik voor buiten gebruik genoeg aan IP65 of liever IP67?
https://www.elektramat.nl/emat-werkschakelaar-4p-25a/
https://www.123groepenkast.nl/ABB-WerkSchakelaar-4P-20A
https://www.elektramat.nl...ng-kabelinvoer-bw425tpsn/

[Voor 21% gewijzigd door busscherski op 23-02-2020 21:36]

• busscherski
bart997 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:03:
[...]
Ja het is kostbaar, maar je bent gelijk klaar en ook geen last van leidingen die suizen bij defrosts.
Ik heb ook nog niets gemerkt van suizen. Zelfs niet in het gedeelte waar een flex van rond 25 in een 1" T-stuk uitkomt en naar 2 flexen van rond 20 moet. (1 voor de benedenverdieping en 1 voor de rest). Er was geen ruimte voor grotere leidingen.

• reneeke1970
busscherski schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:13:
[...]

Ik ben geen installatietechniek expert.
Heeft een 3 fase hoofdschakelaar 3 fasen en een nul, dus 4 aansluitingen?
Ik heb dus 2 x 2 aansluitingen nodig en daarom is een 3 fase hoofdschakelaar voldoende om 2 enkelfasegroepen in 1x af te kunnen schakelen?

edit:
Heb ik voor buiten gebruik genoeg aan IP65 of liever IP67?
https://www.elektramat.nl/emat-werkschakelaar-4p-25a/
https://www.123groepenkast.nl/ABB-WerkSchakelaar-4P-20A
https://www.elektramat.nl...ng-kabelinvoer-bw425tpsn/
Uh.... 65 is alleen spat water dacht ik en 67 kun je met hoge druk spuit op ook van onderen.
Denk dat je laatste link het minst storing gevoelig is als ik bij ons op het werk kijk. Die draai schakelaars geven nogal eens slechte contacten na paar jaar....

• busscherski
reneeke1970 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:09:
[...]

Uh.... 65 is alleen spat water dacht ik en 67 kun je met hoge druk spuit op ook van onderen.
Denk dat je laatste link het minst storing gevoelig is als ik bij ons op het werk kijk. Die draai schakelaars geven nogal eens slechte contacten na paar jaar....
Dan wordt het de ABB. Dankjewel voor het advies.
edit: zonder draaischakelaar

[Voor 3% gewijzigd door busscherski op 23-02-2020 22:34]

• Bokno
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 03-04 22:11
ijhas schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:16:
@busscherski Het gaat om een 5kW. Ik lees inderdaad de verschillende discussies hier over de diameter (25 vs 32). Ik vind de meterprijs over het algemeen toch niet heel voordelig. Iemand hier linkte naar de site van Heima :

Als dat samen kan met RTM van Uponor dan is dat wel flink voordeliger. De maatvoering is in ierder geval hetzelfde. Is dit te combineren?
Ik heb 10 mtr 32mm heima buis over van mijn wp pana 5kw project.
Mag weg voor halve prijs nieuw in de doos.. Afhalen 2411 rb.

https://www.heima24.de/ro...s-50-m-dvgw-geprueft.html

elcheapoeigenbouw wandverwarming type KISS 5kw pana mono; lw 3.5 kw Daikin elcheapoeigenbouw 9500 wp pv:inductiekoken atlanta wpboiler: elcheapoeigenbouw decentr.ventilatiewtw: elcheapoeigenbouw huis HSB vette iso 600m3 :elcheapoeigenbouw E bike 0.5 kw.

• Chip2710
  • Laatst online: 21:31
Ik heb mijn systeem reeds enkele malen ontlucht echter er lijkt nog steeds lucht in te zitten. Bij een koude opstart hoor je duidelijk lucht door de unit gaan. Na ongeveer15 min. is dit weer weg en hoor je niets.
Hoe kan dat?
Kan de standaard autm. ontluchter verstopt zitten, het dopje is reeds een slag los.
Bij het ontluchten komt nergens lucht uit het systeem....

https://www.mupload.nl/img/co48t5czsj.jpeg

• Knielen
Chip2710 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:06:
Ik heb mijn systeem reeds enkele malen ontlucht echter er lijkt nog steeds lucht in te zitten. Bij een koude opstart hoor je duidelijk lucht door de unit gaan. Na ongeveer15 min. is dit weer weg en hoor je niets.
Hoe kan dat?
Kan de standaard autm. ontluchter verstopt zitten, het dopje is reeds een slag los.
Bij het ontluchten komt nergens lucht uit het systeem....

https://www.mupload.nl/img/co48t5czsj.jpeg
Lucht kan soms echt een hele klus zijn om eruit te krijgen. Je zou nog een ontluchter kunnen plaatsen op het hoogste punt in je systeem, of als je vloerverwarming hebt net na je verdeler.

• lolle1212
Knielen schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:42:
[...]

Lucht kan soms echt een hele klus zijn om eruit te krijgen. Je zou nog een ontluchter kunnen plaatsen op het hoogste punt in je systeem, of als je vloerverwarming hebt net na je verdeler.
Dit, en als het lastig blijft een microbellen luchtafscheider plaatsen, die haalt de kleine hoeveelheden belletjes uit het water, waardoor luchtophoping afneemt.

De pana bevat zelf alleen een simpele vlotter ontluchter, wat alleen geschikt is voor grote hoeveelheden lucht, en zit natuurlijk niet perse op het hoogste punt..

• FransvWoerkom
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 15-03 16:05
lolle1212 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:01:
[...]

Dit, en als het lastig blijft een microbellen luchtafscheider plaatsen, die haalt de kleine hoeveelheden belletjes uit het water, waardoor luchtophoping afneemt.

De pana bevat zelf alleen een simpele vlotter ontluchter, wat alleen geschikt is voor grote hoeveelheden lucht, en zit natuurlijk niet perse op het hoogste punt..
En altijd ontluchten als het water warm is. Hoe lager de druk en hoe hoger de temperatuur, hoe minder lucht er oplost.

• Chip2710
  • Laatst online: 21:31
FransvWoerkom schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:19:
[...]

En altijd ontluchten als het water warm is. Hoe lager de druk en hoe hoger de temperatuur, hoe minder lucht er oplost.
Bedankt voor jullie reacties!
Dat ontluchten doe ik inderdaad bij een opgewarmd systeem.
Het vreemde is, dat ik de lucht hoor wanneer het systeem aan het opstarten is van een koude situatie (nachtverlaging)
Eenmaal op bedrijfstemperatuur hoor je niets....

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21:16
ijhas schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:16:

Ja dat kan,dat past en dat wordt veel gedaan, je krijgt alleen geen systeem garantie dus als er iets gaat lekken met een oorzaak welke op een fabricage fout lijkt, gaat uponor wijzen naar de buis en de fabrikant van de buis naar Uponor.
In de praktijk zie ik henco, uponor, APC, etc allemaal op elkaar worden aangesloten. opzich niet zo raar je kan moeilijk van elk merk buis/ koppelingen/ persbekken hebben. persoonlijk zou ik het alleen doen als buis diameters en wand diktes het zelfde zijn, maar zelfs daar wordt niet altijd naar gekeken.

• bart997
Vanmorgen had ik een hoog elec. verbruik. Het was 6.00u en ik had al bijna 8kWh verbruikt. De warmtepomp heeft langdurig 1635 Watt gebruikt. Zo te zien zijn er ook een aantal defrosts geweest.

https://www.mupload.nl/img/bz8c3l.jpg

https://www.mupload.nl/img/kbokqa.jpg

Waarom gaat de warmtepomp op zo'n hoog vermogen draaien en hoe kan ik dit voorkomen?
Staat er iets verkeerd ingesteld? Of misschien helemaal niet ingesteld? (ik heb alleen de stooklijn ingesteld).

Instellingen:
WAR Stooklijn -32 graden @ -10 graden, 25 graden @ 11 graden.

Wat doe ik fout?
Alvast bedankt voor het meedenken.

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
@Dylantje2 je domoticz is stuk denk ik ;) IIg geen data meer vanaf 18:00

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone

• Knielen
bart997 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:15:
Vanmorgen had ik een hoog elec. verbruik. Het was 6.00u en ik had al bijna 8kWh verbruikt. De warmtepomp heeft langdurig 1635 Watt gebruikt. Zo te zien zijn er ook een aantal defrosts geweest.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarom gaat de warmtepomp op zo'n hoog vermogen draaien en hoe kan ik dit voorkomen?
Staat er iets verkeerd ingesteld? Of misschien helemaal niet ingesteld? (ik heb alleen de stooklijn ingesteld).

Instellingen:

Wat doe ik fout?
Vannacht is de temperatuur relatief hard naar beneden gegaan (hier tussen 22:00 en 22:30 uur 5 graden gezakt), misschien dat je WP je stooklijn niet bij kon houden?

• bart997
Dat denk ik ook, de buitentemp. Was tussen 0.00u en 4.00u op zijn laagst (tussen 0 en 1 graad) maar hoe kan ik dat met een instelling opvangen?

Bijv. Silentmode 1 of 2 instellen tussen 23u en 8u? Of is het mogelijk om een max. Aanvoertemp. In te stellen tussen bepaalde tijden oid? Of bijv. de aanvoer temp. Fixeren tussen bepaalde tijden?

• pleio65
  • Nu online
bart997 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:00:
Dat denk ik ook, de buitentemp. Was tussen 0.00u en 4.00u op zijn laagst (tussen 0 en 1 graad) maar hoe kan ik dat met een instelling opvangen?

Bijv. Silentmode 1 of 2 instellen tussen 23u en 8u? Of is het mogelijk om een max. Aanvoertemp. In te stellen tussen bepaalde tijden oid? Of bijv. de aanvoer temp. Fixeren tussen bepaalde tijden?
Kan je met timer instellen. Je zou bijvoorbeeld 2300 tot 0800 de temperatuur-3 kunnen verlagen. De daadwerkelijke temperatuur is de war-3. Je stelt de timer in dat die om 08 uur weer 0 wordt. De temperatuur kan je instellen tussen -5 en +5.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 166 vacuümbuizen. 10.150 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• t.oswald

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Instellingen:

Wat doe ik fout?
Kan je als start even een plaatje maken van de hoe het beeld er standaard uitziet? Alleen WAR met stooklijn moet dan dit beeld geven...
https://tweakers.net/ext/f/LftCYRahMsc9IGboL1lBbbAj/thumb.jpg
Beetje onscherp, maar het gaat om het icoontje in het midden voor watertemperatuur compensatie curve.
En als je 6 defrosts hebt gehad met het element kost dat voor het element ongeveer 3kWh.

[Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 26-02-2020 22:58]

• bart997
https://www.mupload.nl/img/gvme7cx521.jpg

Vannacht geen problemen, heel de nacht op ca. 500Watt gedraaid.
Misschien moet ik toch de stooklijn iets aanpassen (lees verlagen bij lage buitentemp.).

• reneeke1970
bart997 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:32:
[Afbeelding]

Misschien moet ik toch de stooklijn iets aanpassen (lees verlagen bij lage buitentemp.).
Een stook lijn pas je aan, aan de hand van je binnenshuis temperatuur. Niet aan het opgenomen vermogen.

• bart997
reneeke1970 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:45:
[...]

Een stook lijn pas je aan, aan de hand van je binnenshuis temperatuur. Niet aan het opgenomen vermogen.
Dat ben ik met je eens, maar wel met een kanttekening. In de avond/nacht is de buitentemp. in de meeste gevallen lager dan overdag, echter liggen wij dan op bed en vind ik het niet erg als de temp. dan iets zou dalen of stabiel blijft mede vanwege het feit dat de vloerverwarming dan als buffer fungeert. Als de temp. dan in de ochtend weer iets oploopt dan kun je op dat moment beter weer iets aan warmte in je huis stoppen aan een lagere aanvoertemp. en betere COP, dan in de nacht 1635 Watt trekken om vervolgens om 6u 's ochtends weer terug te moduleren.

Probleem zit hem denk in het feit dat de buiten temp. in korte tijd snel omlaag ging. Op dat moment veranderd de stooklijn binnen een uur van bijv. 27 naar 30 graden. En dat trekt de Panasonic niet in zo'n korte tijd en dus zal hij maximaal zijn best doen om die warmte erin te persen op een moment dat dat toch al niet heel makkelijk is vanwege de lagere buitentemp. Wat ik wel appart blijf vinden is dat ik op dat moment een COP van 0,75 heb, dan zou je denken dat de Panasonic omschakelt naar de backup heater met een COP van 1.

Gistermiddag heb ik de stooklijn iets aangepast (30 graden @ -10 ipv 32 graden @ -10). Dat zou bij een buitentemp. van 0 graden één volle graad aanvoertemp moeten schelen. Ook vanwege het feit dat de woonkamer temp. met 0,3 graden steeg toen hij zo'n hoog energieverbruik had.

• Me Albert
Verbruik is inderdaad erg hoog. Wellicht dat je backup heater is bijgesprongen.
Mijn verbruik in het koude Twente komt niet boven de 700 wH. https://tweakers.net/ext/f/jfVv9Q5J4Dda5skUOoHFGdri/thumb.png
Het aantal defrosts is wel hoog maar op zich is dat geen probleem. https://tweakers.net/ext/f/uUEg3ezl5jX7j0AD0u2sWLVX/thumb.png
Het verbruik van de dackupheater is vandaag tot nu 1,5kW. https://tweakers.net/ext/f/kwi2NuXqo34VVHx3YJF45sWh/thumb.png

Ik zou naar je heater instellingen kijken.

• t.oswald
bart997 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:32:
[Afbeelding]

Je hebt in ieder geval WAR zonder thermostaat. Dus die kan je afstrepen. Heb hier nu ook Ta 28 en Tb 3. Ook net een defrost gehad. De eerste in 24 uur.

[Voor 8% gewijzigd door t.oswald op 27-02-2020 11:30]

• t.oswald
bart997 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:48:
[...]

Dat ben ik met je eens, maar wel met een kanttekening. In de avond/nacht is de buitentemp. in de meeste gevallen lager dan overdag, echter liggen wij dan op bed en vind ik het niet erg als de temp. dan iets zou dalen of stabiel blijft mede vanwege het feit dat de vloerverwarming dan als buffer fungeert. Als de temp. dan in de ochtend weer iets oploopt dan kun je op dat moment beter weer iets aan warmte in je huis stoppen aan een lagere aanvoertemp. en betere COP, dan in de nacht 1635 Watt trekken om vervolgens om 6u 's ochtends weer terug te moduleren.

Probleem zit hem denk in het feit dat de buiten temp. in korte tijd snel omlaag ging. Op dat moment veranderd de stooklijn binnen een uur van bijv. 27 naar 30 graden. En dat trekt de Panasonic niet in zo'n korte tijd en dus zal hij maximaal zijn best doen om die warmte erin te persen op een moment dat dat toch al niet heel makkelijk is vanwege de lagere buitentemp. Wat ik wel appart blijf vinden is dat ik op dat moment een COP van 0,75 heb, dan zou je denken dat de Panasonic omschakelt naar de backup heater met een COP van 1.

Gistermiddag heb ik de stooklijn iets aangepast (30 graden @ -10 ipv 32 graden @ -10). Dat zou bij een buitentemp. van 0 graden één volle graad aanvoertemp moeten schelen. Ook vanwege het feit dat de woonkamer temp. met 0,3 graden steeg toen hij zo'n hoog energieverbruik had.
Je kunt ook in de nacht iets met de compensatie doen. Weet je gelijk wat er met je ruimtetemperatuur gebeurt als je de stooklijn 1 of 2 graden laat zakken. Het is nu sowieso wat lastig met die wisselende temperaturen. Wordt straks in het voorjaar nog wat lastiger. Voor mij komt er dan een moment dat ik de WAR met thermostaat ga gebruiken.

• t.oswald
Me Albert schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:52:
[...]

Mijn verbruik in het koude Twente komt niet boven de 700 wH. [Afbeelding]
Het aantal defrosts is wel hoog maar op zich is dat geen probleem. [Afbeelding]
Het verbruik van de dackupheater is vandaag tot nu 1,5kW. [Afbeelding]

Als je de 5H zonder buffervat direct op de cv leiding draait, pakt hij sowieso de heater bij een defrost.

• bart997
Op het bedieningspaneel kan ik zien dat het heater element nu na 3 weken welgeteld 1 draaiuur heeft. Daarbij kan ik zien dat het verbruik tijdens de bewuste nacht niet langdurig boven de 3000 Watt is geweest. Wel 3 defrosts gehad maar die zijn maar kort.

• bart997
t.oswald schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:34:
[...]

Je kunt ook in de nacht iets met de compensatie doen. Weet je gelijk wat er met je ruimtetemperatuur gebeurt als je de stooklijn 1 of 2 graden laat zakken. Het is nu sowieso wat lastig met die wisselende temperaturen. Wordt straks in het voorjaar nog wat lastiger. Voor mij komt er dan een moment dat ik de WAR met thermostaat ga gebruiken.
Dat zijn idd 2 goede tips.
t.oswald schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:36:
[...]

Als je de 5H zonder buffervat direct op de cv leiding draait, pakt hij sowieso de heater bij een defrost.
Ik maak inderdaad geen gebruik van een buffervat.
Me Albert schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:52:
[...]

Mijn verbruik in het koude Twente komt niet boven de 700 wH. [Afbeelding]
Het aantal defrosts is wel hoog maar op zich is dat geen probleem. [Afbeelding]
Het verbruik van de dackupheater is vandaag tot nu 1,5kW. [Afbeelding]

Mooie kijk en vergelijk data. (y)

• t.oswald
bart997 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:42:
Op het bedieningspaneel kan ik zien dat het heater element nu na 3 weken welgeteld 1 draaiuur heeft. Daarbij kan ik zien dat het verbruik tijdens de bewuste nacht niet langdurig boven de 3000 Watt is geweest. Wel 3 defrosts gehad maar die zijn maar kort.
Ervaring leert dat er ongeveer 6 defrosts uit een uur heater gaan. Verder is het in het display een geheel getal, dus 1 wordt straks direct 2.

• Me Albert
t.oswald schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:55:
[...]

Ervaring leert dat er ongeveer 6 defrosts uit een uur heater gaan. Verder is het in het display een geheel getal, dus 1 wordt straks direct 2.
Met behulp van heishamon kan ik het verbruik per run uitrekenen. De backupheater is een dummy switch in domoticz. Als hij aan gaat laat ik een teller lopen en als hij uit gaat stopt de teller. Het aantal seconden x 3000 / 3600 is het verbruik in wH. Is afhankelijk van de situatie tussen de 270 en 300 watt. Kan het nu precies meten en in de COP meting meenemen.
Tijdsduur is tussen de 7 en 9 minuten.

[Voor 3% gewijzigd door Me Albert op 27-02-2020 12:10]

• reneeke1970
bart997 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:48:
[...]

Nacht instellingen moet je met een timer doen, je kunt dat niet op nacht temperatuur doen van +1 graad. Want er komt een moment dat het overdag +1 is en s'nachts -5 .zit je mooi in de kou.
Vergeet niet dat als je via timer je ta -2 doet, dat zodra je dag timer weer in komt hij een hele grote sprong moet maken. Nog erger stroom verbruik dan wat je nu ziet bij dalende buiten temperaturen. Dus uiteindelijk schiet je er weinig mee op. Gewoon 24/7 hetzelfde houden en de schommelingen accepteren.
De 5h is daar helaas beetje slecht in technisch.
Kijk maar bij @Dylantje2 die schommelt tussen 250 watt overdag en 1700 watt s'nachts als temperatuur daalt. Een echte jojo

• Me Albert
@bart997 @reneeke1970 Volgens mij vertellen jullie een aantal algemeenheden die geen algemeenheden zijn. Als je mijn verbruik vannacht bekijkt zie je dat er geen sprake is van grote veranderingen.De temperatuur is hier gedaald tot 1 a 1,5 graad en vanaf 8.00 uur weer gestegen.
In mijn grafiek is geen enkele grote verstoring te zien. Alles gaat rustig en steady. Dus dat de 5H er technisch slecht in is klopt niet. Het heeft alles te maken met je systeem en de regeling ervan.
Ik heb een simpel systeem met vloerverwarming in de kamer/keuken en de badkamer boven. Wat radiatoren maar de meeste staan uit behalve die in atelier en bijkeuken. Geen buffer en stook op WAR. 23@13 en 34@-5. Verbruik is laag en heerlijk warm in huis.
https://tweakers.net/ext/f/jfVv9Q5J4Dda5skUOoHFGdri/thumb.png
En het opgewekte vermogen is ook vrij constant.
https://tweakers.net/ext/f/rM0ovJO4mgQJvY0OACKZDzwy/medium.png

[Voor 10% gewijzigd door Me Albert op 27-02-2020 13:50]

• reneeke1970
Me Albert schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:05:
@bart997 @reneeke1970 Volgens mij vertellen jullie een aantal algemeenheden die geen algemeenheden zijn. Als je mijn verbruik vannacht bekijkt zie je dat er geen sprake is van grote veranderingen.De temperatuur is hier gedaald tot 1 a 1,5 graad en vanaf 8.00 uur weer gestegen.
In mijn grafiek is geen enkele grote verstoring te zien. Alles gaat rustig en steady. Dus dat de 5H er technisch slecht in is klopt niet. Het heeft alles te maken met je systeem en de regeling ervan.
Ik heb een simpel systeem met vloerverwarming in de kamer/keuken en de badkamer boven. Wat radiatoren maar de meeste staan uit behalve die in atelier en bijkeuken. Geen buffer en stook op WAR. 23@13 en 34@-5. Verbruik is laag en heerlijk warm in huis.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan heb je hem begrenst met stille mode of je buiten sensor is ongevoelig.
Als buiten vijf graden kouder word en je ta moet twee graden omhoog zal hij op moeten toeren ,kan half uur zijn, kan drie uur zijn, how knows ,maar vermogen bij geven zal ie op war

• Me Albert
Ik heb hem begrenst met stille modus. En dat heeft een dempende werking. De mijne geeft ook wel vermogen bij maar niet vol gas en dan weer terug. alles gaat geleidelijk. En ik heb een vrij vlakke WAR dat helpt ook.
Jou timer verhaal klopt volgens mij ook niet. Als je na een nachtverlaging van bv -2 hij weer naar de standaard waarde gaat zal hij geen vol gas geven. De pana kijkt naar wat de doeltemp moet zijn en gaat die maken. Maar omdat water systemen trage systemen zijn houd hij daar heus wel rekening mee. Als een dolle aan de gang dan de temp te hoog zien oplopen dan aftoeren en het proces van voren af weer doen werkt zo niet. regelmatig zie je een korte overshoot maar daarna gaat hij op een iets hoger niveau weer verder. Vooral aan de compressor frequentie kun je dat goed zien.
En als ik de target temperatuur bekijk is die vrij constant. Er is geen 1 op 1 relatie met de buiten temperatuur. Wel trendmatig.
https://tweakers.net/ext/f/mwLhlGfHpkscoUBFcpG81ApZ/thumb.png

• t.oswald
Me Albert schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:05:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Helemaal mee eens. Heb ongeveer eenzelfde configuratie. Zie het verbruik deze nacht... Geen stille modus overigens.
https://tweakers.net/ext/f/qZV2qGl6gIUNjmbtAKO23KWX/thumb.jpg

• t.oswald
Het volgende plaatje is overigens ook wel illustratief. Om 8 uur de compensatie van -1 naar 0 gezet. Rond 11 uur een defrost (element wordt hier niet getoond) en tussen 11 en 12 weer terug naar compensatie -1. Pruttelt nu nog steeds op 395 Wh met een ruimtetemperatuur van 20,5, Ta 25 en Tb 3. Van 8 tot 11 heeft overigens ook mijn Auer Edel Water gedraaid en die onttrekt ook wat warmte aan de vloer.
https://tweakers.net/ext/f/Dbe8siUcdsASX7w0hhzpn23N/thumb.jpg

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Me Albert schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:05:
Ik heb hem begrenst met stille modus. En dat heeft een dempende werking. De mijne geeft ook wel vermogen bij maar niet vol gas en dan weer terug. alles gaat geleidelijk. En ik heb een vrij vlakke WAR dat helpt ook.
Jou timer verhaal klopt volgens mij ook niet. Als je na een nachtverlaging van bv -2 hij weer naar de standaard waarde gaat zal hij geen vol gas geven. De pana kijkt naar wat de doeltemp moet zijn en gaat die maken. Maar omdat water systemen trage systemen zijn houd hij daar heus wel rekening mee. Als een dolle aan de gang dan de temp te hoog zien oplopen dan aftoeren en het proces van voren af weer doen werkt zo niet. regelmatig zie je een korte overshoot maar daarna gaat hij op een iets hoger niveau weer verder. Vooral aan de compressor frequentie kun je dat goed zien.
En als ik de target temperatuur bekijk is die vrij constant. Er is geen 1 op 1 relatie met de buiten temperatuur. Wel trendmatig.
[Afbeelding]
Stille modus kost je iets... _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Me Albert
Dylantje2 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:42:
[...]

Stille modus kost je iets... _/-\o_
Wat dan?

Pagina: 1 ... 46 ... 49 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True