Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help

Pagina: 1 ... 46 47 48 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leopard005
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 12-03 20:11
COP van 0,75. Misschien is dat juist voor de ontdooiing?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leopard005
Minder vermogen op dat moment. Alles is gedempt en stille modus is enkel om geluid te beperken van compressor en fans Alles is gedempt, ook defrost.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 28-03 09:21
Stille modus en vermogen hebben niks met elkaar te maken. Alles is gedempt inderdaad maar niet gemaximaliseerd. grote pieken vallen weg maar vermogen kost het niet.
Als stille modus iets kost en tevens minder vermogen geeft zou het moeten besparen.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leopard005
Jawel, Als op dat moment de compressor en fan(s) minder snel draaien daalt het vermogen. Stille modus is om lawaai hinder van compressor en fan geluid (Als die er is) te beperken. Ook kan je spanningspieken beperken daarmee. In sommige toestellen van Pana ( VRF) ( Pac) kan je zelfs kjezen wat je wil beperken in percentage.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Me Albert
Compressor en fans draaien niet minder snel. Zo komen langzamer op toeren. Dus in plaats van 20 Hz naar 60 Hz om daarna 1 of 2 minuten later terug te toeren naar 35 gaat hij van 20 naar 45 en na 5 minuten naar 35.
Getallen zijn voorbeelden maar met heishamon kun je de verschillen goed zien.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leopard005
Ok, zou kunnen. Dit is wel niet echt de bedoeling van deze modus, maar ga het één van de dagen eens nakijken bij een volgende opstart.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CreBa
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 30-03 11:43
Weet iemand of een pana 9KW T-cap monofase verder kan terug moduleren als een 3fase?
Of welke verschillen er tussen deze toestellen zijn, als er die al zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leopard005
CreBa schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:48:
Weet iemand of een pana 9KW T-cap monofase verder kan terug moduleren als een 3fase?
Zou een "print screen " kunnen toevoegen,maar het lukt mij niet. Zijn beide dezelfde toestellen. Enkel de back up weerstand die is 3 of 6 Kw volgens technische gegevens. en 3-6-9 Kw voor 400 volt versie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 31-03 22:27
CreBa schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:48:
Zit volgens mij geen verschil in.
Er is voor zover ik weet alleen een verschil in de mono en de split.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 31-03 09:24
reneeke1970 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:09:
[...]

Uh.... 65 is alleen spat water dacht ik en 67 kun je met hoge druk spuit op ook van onderen.
Denk dat je laatste link het minst storing gevoelig is als ik bij ons op het werk kijk. Die draai schakelaars geven nogal eens slechte contacten na paar jaar....
Werkschakelaar

Op deze manier? Is de bovenkant wel waterdicht genoeg? Ik heb alleen de kabel door de schroefdoppen geprikt.

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvdW
busscherski schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:16:
[...]

[Afbeelding: Werkschakelaar]

Op deze manier? Is de bovenkant wel waterdicht genoeg? Ik heb alleen de kabel door de schroefdoppen geprikt.
Zonder het gebruik van de juiste wartels kan ik je vertellen dat dit niet voldoende is afgedicht..
Hier zul je op den duur last van kunnen krijgen. Ik zou gewoon fatsoenlijke wartels gaan gebruiken en niet de vermoedelijk bijgeleverde doorvoeren die je open prikt/insnijd

De kabels aan de onderkant kun je wat mij betreft wel zo laten zitten tenzij je met de hogedruk spuit in de weer gaat op het kastje :+

Verder is de bevestiging van de kabel niet te zien dus ik weet niet of er enige vorm van trekontlasting is...
Met het gebruik van wartels weet je ook dat de kabel goed vast zit.
Kan in ieder geval wel zien dat je de kabel met een kabelmes/mes hebt aangestript en niet met de kniptang, das wel positief :P

[Voor 26% gewijzigd door JvdW op 02-03-2020 00:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:39

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

JvdW schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:55:
[...]

Zonder het gebruik van de juiste wartels kan ik je vertellen dat dit niet voldoende is afgedicht..
Hier zul je op den duur last van kunnen krijgen. Ik zou gewoon fatsoenlijke wartels gaan gebruiken en niet de vermoedelijk bijgeleverde doorvoeren die je open prikt/insnijd

De kabels aan de onderkant kun je wat mij betreft wel zo laten zitten tenzij je met de hogedruk spuit in de weer gaat op het kastje :+

Verder is de bevestiging van de kabel niet te zien dus ik weet niet of er enige vorm van trekontlasting is...
Met het gebruik van wartels weet je ook dat de kabel goed vast zit.
Kan in ieder geval wel zien dat je de kabel met een kabelmes/mes hebt aangestript en niet met de kniptang, das wel positief :P
Nou doe mij dan maar de kniptang, niks mis mee maar in dit plaatje zowat alles fout verder.

Geen dichting of wartels
Geen trekontlasting en onderkant zelfs open
2x enkel fase schakelen met een 3 fase lastscheider
Vd draad in een adereind huls

Pfff... :|

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• busscherski
Rol-Co schreef op maandag 2 maart 2020 @ 00:24:
[...]

Nou doe mij dan maar de kniptang, niks mis mee maar in dit plaatje zowat alles fout verder.

Geen dichting of wartels
Geen trekontlasting en onderkant zelfs open
2x enkel fase schakelen met een 3 fase lastscheider
Vd draad in een adereind huls

Pfff... :|
1 en 2 wordt aan gewerkt.
3 was bewust, mag dat niet?
4 klopt, eigenlijk een gevolg van 3 maar wat raad je aan?

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op maandag 2 maart 2020 @ 00:45:
[...]

1 en 2 wordt aan gewerkt.
3 was bewust, mag dat niet?
4 klopt, eigenlijk een gevolg van 3 maar wat raad je aan?
Gewoon 2x deze naast elkaar met beide:
m25 naar m20 verloopringen met m20 wartels aan de onderkant tegen water inloop.
Adereind hulzen zijn voor flex draden, vd en massieve kern kan/mag gewoon zo in de blokjes. Met eigen schakelaar hoef je er ook geen 2 in te prutten.

• lolle1212
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 30-03 09:29
Me Albert schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:11:
Stille modus en vermogen hebben niks met elkaar te maken. Alles is gedempt inderdaad maar niet gemaximaliseerd. grote pieken vallen weg maar vermogen kost het niet.
Als stille modus iets kost en tevens minder vermogen geeft zou het moeten besparen.
Oh raar, bij de 7&9 werkt het namelijk wel degelijk (tevens) limiterend. Ze toeren langzamer op, en naar een lager maximum.

Wel is het natuurlijk zo dat als je bijv. 'maar' 35hz draait je alleen ziet (met heishamon) dat de fan speed naar beneden gaat met (met gelijke compressorfreq), maar als je bijv 72hz draait (hoog vermogen), zie je dat je per stilte modus +-4hz lagere compressor frequency krijgt.(bij een 7kw mono) (En dus wel degelijk een lager maximaal vermogen)

Allicht is de 5kw dan een vreemde eend, maar ergens lijkt me dat sterk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 09:16
busscherski schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:16:
[...]

[Afbeelding: Werkschakelaar]

Ik dacht dat jij een drle fase kabel gebruikte en die splitste in je wp. Maar ik vind deze 2×2 toch wel mooi bedacht haha, lekker laten zitten, het doet wat het moet doen. Aan bovenkant wel die verloop ring van @Rol-Co gebruiken, anders blijft ie niet dicht. En dat hulsje is overbodig ja, maar als ie goed klem zit....

• reneeke1970
lolle1212 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:15:
[...]

Oh raar, bij de 7&9 werkt het namelijk wel degelijk (tevens) limiterend. Ze toeren langzamer op, en naar een lager maximum.

Wel is het natuurlijk zo dat als je bijv. 'maar' 35hz draait je alleen ziet (met heishamon) dat de fan speed naar beneden gaat met (met gelijke compressorfreq), maar als je bijv 72hz draait (hoog vermogen), zie je dat je per stilte modus +-4hz lagere compressor frequency krijgt.(bij een 7kw mono) (En dus wel degelijk een lager maximaal vermogen)

Allicht is de 5kw dan een vreemde eend, maar ergens lijkt me dat sterk.
Geloof dat @Dylantje2 deze beperking ook had gemeten, daarom schakelt hij nu naar 1-2-3 aan de hand van buiten temperatuur

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 09:25
Begrijp ik het goed dat je de smart cloud nodig hebt voor de service cloud?
Uit alle posts op te maken verwacht ik voor 99% van wel (just to be sure).

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23:20

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
reneeke1970 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:14:
[...]

Geloof dat @Dylantje2 deze beperking ook had gemeten, daarom schakelt hij nu naar 1-2-3 aan de hand van buiten temperatuur
Dat was wat ik deed....
Maar het kost me vermogen als j in stille modus gaat.

Ik deed het omdat het lukte en kon...
Ik wilde ook proberen om hem zo stil mogelijk te houden, ivm auto's die ernaast staan.
En geen gezeur van go wat maken die wp een geluid.
''Maar het scheelt me COP en vermogen, dus geld...

Ikke NLer zijn _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@alaintje, de WiFi-kit zit niet standaard bij de WP. Met Smart Cloud kun je een installateur (of jezelf) autoriseren voor Service Cloud.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:51:
[...]

Dat was wat ik deed....
Maar het kost me vermogen als j in stille modus gaat.

Ik deed het omdat het lukte en kon...
Ik wilde ook proberen om hem zo stil mogelijk te houden, ivm auto's die ernaast staan.
En geen gezeur van go wat maken die wp een geluid.
''Maar het scheelt me COP en vermogen, dus geld...

Ikke NLer zijn _/-\o_
Je heb gelijk, ging maar om de bevestiging van beperking in vermogen

• alaintje
timovd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:40:
@alaintje, de WiFi-kit zit niet standaard bij de WP. Met Smart Cloud kun je een installateur (of jezelf) autoriseren voor Service Cloud.
Oh ik zie het nu.
Dus eerst de CZ-TAW1 kopen en dan de CZ-NS4P er aan toevoegen.
Mooie 300 euro verder op een netto aanschafprijs van 600 euro... Maar gadgets mogen wel wat kosten toch.
Zonder deze twee moet je dus de hele tijd naar de unit zelf lopen (hij wordt namelijk niet praktisch bereikbaar :p .

[Voor 3% gewijzigd door alaintje op 02-03-2020 20:46]

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@alaintje, waar heb je de CZ-NS4P voor nodig?

• alaintje
timovd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:46:
@alaintje, waar heb je de CZ-NS4P voor nodig?
excuses. Die heb ik helemaal niet nodig. De CZ-TAW1 is de WiFi module en dus de smart module.
Iets te snel gepost.

Edit:/ Ik post echt even te snel, natuurlijk zit er wel een bedieningsunit bij, maar zit deze met een fysieke kabel aan de WP 8)7 .
Anyways, ik wil sowieso wel draadloze controle (En uitlezen) van de WP hebben.

[Voor 28% gewijzigd door alaintje op 02-03-2020 20:51]

• busscherski
Rol-Co schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:02:
[...]

Gewoon 2x deze naast elkaar met beide:
m25 naar m20 verloopringen met m20 wartels aan de onderkant tegen water inloop.
Adereind hulzen zijn voor flex draden, vd en massieve kern kan/mag gewoon zo in de blokjes. Met eigen schakelaar hoef je er ook geen 2 in te prutten.
Ja klopt maar dan schakel ik 1 machine met 2 schakelaars.
reneeke1970 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:11:
[...]

Ik dacht dat jij een drle fase kabel gebruikte en die splitste in je wp. Maar ik vind deze 2×2 toch wel mooi bedacht haha, lekker laten zitten, het doet wat het moet doen. Aan bovenkant wel die verloop ring van @Rol-Co gebruiken, anders blijft ie niet dicht. En dat hulsje is overbodig ja, maar als ie goed klem zit....
Ik bestel die verloopringen en wartels van @Rol-Co wel en haal ze morgen even op bij Sander, zit toch bij me in het dorp.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
alaintje schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:45:
[...]

Oh ik zie het nu.
Dus eerst de CZ-TAW1 kopen en dan de CZ-NS4P er aan toevoegen.
Mooie 300 euro verder op een netto aanschafprijs van 600 euro... Maar gadgets mogen wel wat kosten toch.
Zonder deze twee moet je dus de hele tijd naar de unit zelf lopen (hij wordt namelijk niet praktisch bereikbaar :p .
PM me maar als je interesse in een pana wifi box hebt

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:49:
[...]

Ja klopt maar dan schakel ik 1 machine met 2 schakelaars.
1 is de machine denk ik en de ander het element? Moeten ze een aparte groep of zitten ze op 1 groep.
Ik bestel die verloopringen en wartels van @Rol-Co wel en haal ze morgen even op bij Sander, zit toch bij me in het dorp.
4x van alles he. d:)b

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Rol-Co schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:21:
[...]

1 is de machine denk ik en de ander het element? Moeten ze een aparte groep of zitten ze op 1 groep.

[...]

4x van alles he. d:)b
Ja ik heb ze op aparte groepen, zelfs aparte kWh meters. Ja 4x van alles.

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08:40
alaintje schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:47:
[...]

Anyways, ik wil sowieso wel draadloze controle (En uitlezen) van de WP hebben.
Zoek in dit forum eens op Heishamon, scheelt je weer een hoop geld.

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:24:
[...]

Ja ik heb ze op aparte groepen, zelfs aparte kWh meters. Ja 4x van alles.
Ik weet de reden van pana niet om het element en de unit zelf apart te maken maar kan mij voorstellen dat het iets met vorstbeveiliging heeft te maken.
Als nu iemand die HS uit zet heb je dus niets meer, normaal heb je nog een tweedeling, wat is verder de reden voor de enkele schakelaar? Om 18,- uit te sparen?

• alaintje
Knielen schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:51:
[...]

Zoek in dit forum eens op Heishamon, scheelt je weer een hoop geld.
Ben ik ook van op de hoogte, lijkt mij de beste oplossing.
Maar wil voor dit moment even niet duiken in domotica, gezien een half functioneel huis.
Dan heb ik weer ergens een Pi draaien die weer eens is uitgevallen omdat de groepen, blabla, port weer verkeerd, modem er weer uit, weer inloggen met een pc.
Ben net niet ver genoeg om de domotica in een middagje in te richten en het dan 24/7 werkend te hebben.

Bediening bedraad aan de WP is vooralsnog de beste optie voorlopig (ik bestel wel een 10m extra kabel).
Vervolgens is de vraag of ik genoeg WiFi heb voor de WiFi box.

Heb nog even om het e.e.a. uit te zoeken.
edit:/ ik zie dat het toch al behoorlijk is doorontwikkeld ;) .

Een antwoord nadat ik vroeg of dit de laatste producties waren van de H-serie (ging om de 9Kw monobloc), kreeg ik dit antwoord, just fyi:
Es soll im Jahr 2020 die gleiche Wärmepumpe mit R32 als Kältemittel geben.
Dus de monoblocks komen sowieso dit jaar nog uit, maar geen denderend verschil zoals we hier al een tijd lezen (natuurlijk beter door nieuw koelmiddel).

[Voor 4% gewijzigd door alaintje op 03-03-2020 12:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:13:
[...]

Ik weet de reden van pana niet om het element en de unit zelf apart te maken maar kan mij voorstellen dat het iets met vorstbeveiliging heeft te maken.
Als nu iemand die HS uit zet heb je dus niets meer, normaal heb je nog een tweedeling, wat is verder de reden voor de enkele schakelaar? Om 18,- uit te sparen?
Een werk schakelaar is om een machine te kunnen werken, dus moet met één handeling compleet uit zijn, niet gedeeltelijk, dus vind het prima oplossing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:01:
[...]

Een werk schakelaar is om een machine te kunnen werken, dus moet met één handeling compleet uit zijn, niet gedeeltelijk, dus vind het prima oplossing
Maar het gaat er niet om wat jij vind ;) :) laat het eens keuren, kijken wat die vinden. 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:18:
[...]

Maar het gaat er niet om wat jij vind ;) :) laat het eens keuren, kijken wat die vinden. 8)
Zou ik best nieuwsgierig naar zijn inderdaad. Maarja ikke geen bedrijf zijn....

Ben benieuwd of andere pana eigenaren wel twee schakelaars hebben geplaatst? Wie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvdW
reneeke1970 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:31:
[...]

Zou ik best nieuwsgierig naar zijn inderdaad. Maarja ikke geen bedrijf zijn....

Ben benieuwd of andere pana eigenaren wel twee schakelaars hebben geplaatst? Wie?
De buitenunit en het element zitten hier beide op een eigen groep.
Gezien het vermogen kunnen deze ook niet op 1 groep.

Ik heb in de meterkast 2x een werkschakelaar automaat en nog 1 grote schakelaar waarmee de hele woning spanningsloos wordt :+ Bedrijfsmatig snap ik het plaatsen van een werkschakelaar, particulier vindt ik het erg overbodig en zonde van het geld. In de unit kun je beide ook spanningsloos maken en de meterkast kan op slot, is meer dan voldoende.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Rol-Co schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:18:
[...]

Heb ik gdaan ik heb geen werkschakelaar.....
Wel aparte groepen en in de wp een allamat ..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pokkie78
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 29-03 10:14
Hier heb ik 2 werkschakelaars bij de WP. Scheelt daarin dat het een 12 kW WP is met een 9 kW element. Daarmee 2 x 3 fase werkschakelaar, voor die paar euro die zo'n werkschakelaar kost.

7.560 WP zonnepanelen / WarmtePomp: Pana 12kW H T-Cap / gasloos

• Vosje77
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 30-03 18:10
Kan iemand mij helpen met Openhab en Heishamon.
De Heishamon is geïnstalleerd. Openhab draait.
Als ik kijk met MQTT.fx komen de pakketjes binnen.
In Openhab heb ik MQTT broker Moquette en MQTT binding geïnstalleerd.
Ik heb de panasonic.items in de map items staan.
In Openhab staan onder configuration, in de tab items de mqtt items.

Tot zover lijkt het goed te zijn.
Dan weet ik het niet meer.
Als ik bij things een mqtt bindings wil aanmaken, komt er niets automatisch te staan. Of hoeft dat ook niet?
Als ik dan handmatig een generic mqtt thing aanmaak, een channel toevoeg en een channel link, kan ik wel uit een lijst kiezen. Als ik iets kies komt dit bij de tab control te staan. Maar de waarde is dan NaN.

Het lijkt erop dat de mqtt pakketjes niet in openhab binnekomen.
Doe ik iets niet goed?

Alvast bedankt

• busscherski
Rol-Co schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:13:
[...]

Zover ik weet is de tweede kabel uitsluitend voor het element. En dat gebruikt hij bijna nooit.
De manual van de Panasonic schrijft 2 groepen voor. Volgens mij zelfs meer dan 16A. (veel mensen hier hebben zowel het element als de rest op 1 kabel en 1 16A groep en ik geloof wel dat dat gewoon goed gaat)

Mijn gedachte was om 1 werkschakelaar te hebben voor 1 machine. Dan kun je ook niet per ongeluk 1 van beide uitschakelen.
Ik wist niet dat een 4 polige werkschakelaar uitsluitend voor een 3 fase kabel was. (zag het wel pas toen ik het al aan de muur aan het schroeven was)

Voor welke gevallen gebruik je deze 6 en 8 polige werkschakelaars dan?
https://www.elektrobode.n...abelinvoe-2cma142406r1000
https://www.rexel.nl/nln/...A104882R1001/p/2700873097

Qua kosten maakt het niet veel uit, want voor de 3 fase werkschakelaar was ik €32,34 kwijt. En die enkelfase werkschakelaars zijn 2 x €18,98 = €37.96. Dus dat scheelt maar €5.62.

edit:
reneeke1970 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:01:
[...]

Ja eigenlijk precies dit.

[Voor 8% gewijzigd door busscherski op 04-03-2020 21:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Binnenkort moet ik maar eens een werkschakelaar plaatsen op de koelkast (=warmtepomp) in de keuken dan.

• reneeke1970
Dre schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 23:10:
Binnenkort moet ik maar eens een werkschakelaar plaatsen op de koelkast (=warmtepomp) in de keuken dan.
Nee hoeft niet want die heeft een stekker

• FransvWoerkom
  • Laatst online: 15-03 16:05
reneeke1970 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:27:
[...]

Nee hoeft niet want die heeft een stekker
... en die zit in een stopcontact van ten hoogste 16A.

http://www.nieuws1010.nl/...en-en-scheiden-deel-2.pdf

[Voor 16% gewijzigd door FransvWoerkom op 05-03-2020 13:02]

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Dat is goed om te lezen, de installatieautomaat in mijn meterkast is ook geschikt om veilig spanningsloos te kunnen werken. "installatieautomaat volgens IEC of EN60898". Slotje op de automaat en aan de slag.

Ik begrijp wel dat het makkelijker is om het bij het apparaat zelf te kunnen, maar vind dat bij mij niet nodig. Labeltje boven de groep in de meterkast moet duidelijk zijn. En ik hoop dat de warmtepomp weinig onderhoud c.q. defecten krijgt de komende 15 jaar :P

[Voor 24% gewijzigd door Dre op 05-03-2020 21:02]

Acties:
  • +12Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 31-03 22:13
=HeishaMon update=

Ik heb eindelijk weer nieuwe (verbeterde versie) HeishaMon PCB's ontvangen. De nieuwe PCB heeft een schroef-terminal aansluiting voor 1wire sensoren en ook voor twee S0 pulse meters (code voor S0 is nog in de maak).

https://tweakers.net/i/XKrTZb76WQbYSCUMNy_fIPa3zCI=/f/image/vkAWx9YzuaAuQR5ujedpBPxu.jpg

Ik kan ze weer uitleveren. Verzendkosten komt nog bovenop de prijs (meestal 4 euro, brievenbuspakketje).
  • PCB's inclusief de door jou nog zelf te solderen connectoren en exclusief Wemos D1 mini, gaat voor 7,5 euro de deur uit.
  • Compleet gesoldeerd inclusief Wemos D1 mini en de software er al op, voor 15 euro
Bij de losse PCB zal je zelf een Wemos D1 mini moeten aanschaffen. Voordeel is wel dat er ook Wemos varianten zijn me externe wifi antenna en je dus die dan zou kunnen gebruiken. Dat kan voor sommige monoblock eigenaren handig zijn. Ik heb die niet ingekocht (nog) maar als daar interesse in is en je wilt niet zelf solderen, laat het me weten.

Daarnaast ben ik nog bezig met een 3e versie PCB waar ik al een prototype van in huis heb.

https://tweakers.net/i/LOvXJJGOtFQT-VIDa48ga_kAzyY=/800x/filters:strip_icc()/f/image/8AGs6AVE4MOVMLQks8kE5nZi.jpg?f=fotoalbum_large

Deze versie bevat de ESP8266 chip (die ook op de wemos het werk doet) onboard. Tevens heeft deze de mogelijkheid om, ipv de onboard wifi, een externe antenna op aan te sluiten (connector ontbreekt op de foto). Persoonlijk erg trots op het resultaat maar de kostprijs ligt wel hoger (ik denk dat ze dan rond de 20 euro gaan kosten). Een complete Wemos uit china is namelijk goedkoper dan de losse componenten zelf op je eigen PCB plaatsen. Maar dit wordt vervolgd. Als iemand hier al interesse in heeft laat het me weten. Als de vraag groot is bestel ik een setje.

Dan de kabels. Zoals vanaf het begin gebruik we de gewone kabel die panasonic ook gebruikt voor zijn internetmodule (CZ-TAW1). Losse kabels zijn bijna niet te krijgen en ook veel te duur. In de community is er 1 persoon uit het midden-oosten van europa die ze met alle plezier voor je wil maken voor een zachte prijs en wil opsturen. Ik overweeg nog om zelf een setje kabels te bestellen. Vraag me gerust even als je ook een kabel nodig hebt.

• Dewim1
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 27-03 07:55
thehog schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:14:
=HeishaMon update=

Ik heb eindelijk weer nieuwe (verbeterde versie) HeishaMon PCB's ontvangen. De nieuwe PCB heeft een schroef-terminal aansluiting voor 1wire sensoren en ook voor twee S0 pulse meters (code voor S0 is nog in de maak).

[Afbeelding]

Ik kan ze weer uitleveren. Verzendkosten komt nog bovenop de prijs (meestal 4 euro, brievenbuspakketje).
  • PCB's inclusief de door jou nog zelf te solderen connectoren en exclusief Wemos D1 mini, gaat voor 7,5 euro de deur uit.
  • Compleet gesoldeerd inclusief Wemos D1 mini en de software er al op, voor 15 euro
Bij de losse PCB zal je zelf een Wemos D1 mini moeten aanschaffen. Voordeel is wel dat er ook Wemos varianten zijn me externe wifi antenna en je dus die dan zou kunnen gebruiken. Dat kan voor sommige monoblock eigenaren handig zijn. Ik heb die niet ingekocht (nog) maar als daar interesse in is en je wilt niet zelf solderen, laat het me weten.

Daarnaast ben ik nog bezig met een 3e versie PCB waar ik al een prototype van in huis heb.

[Afbeelding]

Deze versie bevat de ESP8266 chip (die ook op de wemos het werk doet) onboard. Tevens heeft deze de mogelijkheid om, ipv de onboard wifi, een externe antenna op aan te sluiten (connector ontbreekt op de foto). Persoonlijk erg trots op het resultaat maar de kostprijs ligt wel hoger (ik denk dat ze dan rond de 20 euro gaan kosten). Een complete Wemos uit china is namelijk goedkoper dan de losse componenten zelf op je eigen PCB plaatsen. Maar dit wordt vervolgd. Als iemand hier al interesse in heeft laat het me weten. Als de vraag groot is bestel ik een setje.

Dan de kabels. Zoals vanaf het begin gebruik we de gewone kabel die panasonic ook gebruikt voor zijn internetmodule (CZ-TAW1). Losse kabels zijn bijna niet te krijgen en ook veel te duur. In de community is er 1 persoon uit het midden-oosten van europa die ze met alle plezier voor je wil maken voor een zachte prijs en wil opsturen. Ik overweeg nog om zelf een setje kabels te bestellen. Vraag me gerust even als je ook een kabel nodig hebt.
Waarschijnlijk enorme nope vraag maar wat is het voor deel van de heishamon ten opzichte van de pan wifi module?
heeft de heishamon een web int waar ik alle waarde kan uitlezen en instellen of werk deze alleen samen met Domoticz server.

• EdwinC
  • Registratie: december 2019
Dewim1 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:01:
[...]

Waarschijnlijk enorme nope vraag maar wat is het voor deel van de heishamon ten opzichte van de pan wifi module?
heeft de heishamon een web int waar ik alle waarde kan uitlezen en instellen of werk deze alleen samen met Domoticz server.
hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb namelijk geen Pi of NAS oid dus een cloud omgeving zou mijn voorkeur hebben.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• Knielen
Dewim1 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:01:
[...]

Grootste voordeel is de prijs ;)
Daarnaast heb je inderdaad een webpagina waar je alle waardes op kan uitlezen, deze draait gewoon intern op je netwerk, dus je bent niet afhankelijk van een cloudomgeving.
Als je ook zelf wilt gaan schakelen (aan/uit, quiet mode enz.) dan zal je inderdaad wel iets in huis moeten hebben als een RPi of een NAS, dit is niet mogelijk via de webinterface.

• thehog
En het is niet alleen voor domoticz. Het levert MQTT en JSON output en daar kan je mee doen wat je wilt. je eigen dashboard maken op je telefoon is heel simpel met MQTT (en een mqtt broker ergens, kan ook online zijn).

• Dewim1
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 27-03 07:55
thehog schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:48:
En het is niet alleen voor domoticz. Het levert MQTT en JSON output en daar kan je mee doen wat je wilt. je eigen dashboard maken op je telefoon is heel simpel met MQTT (en een mqtt broker ergens, kan ook online zijn).
Wat programma is het simpelste om mee te beginnne om uit te lezen en settings te kunnen aanpassen.?
ik heb een qnap waar apps op kunnen draaien en kan hier ook op virtualiseren

[Voor 8% gewijzigd door Dewim1 op 06-03-2020 10:12]

• Knielen
Dewim1 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:53:
[...]

Wat programma is het simpelste om mee te beginnne om uit te lezen en settings te kunnen aanpassen.?
ik heb een qnap waar apps op kunnen draaien en kan hier ook op virtualiseren
Volgens mij is QIoT Suite dan helemaal wat je zoekt, ik heb er geen ervaring mee. Het ondersteund Node-Red en je kan je eigen Dashboard maken. Node-Red voorbeelden staan op de Github van Heishamon.

• Chip2710
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 09:23
Knielen schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:31:
[...]

Volgens mij is QIoT Suite dan helemaal wat je zoekt, ik heb er geen ervaring mee. Het ondersteund Node-Red en je kan je eigen Dashboard maken. Node-Red voorbeelden staan op de Github van Heishamon.
Wat kun je het beste gebruiken op een Synology nas?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Chip2710 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:23:
[...]

Wat kun je het beste gebruiken op een Synology nas?
@Dewim1

Volgens mij is Domoticz erg vriendelijk. om te starten en werkt op veel hardware

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chip2710
Dylantje2 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:13:
[...]

@Dewim1

Volgens mij is Domoticz erg vriendelijk. om te starten en werkt op veel hardware
Thx.
Kun je dan ook de waarden aanpassen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Chip2710 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:35:
[...]

Thx.
Kun je dan ook de waarden aanpassen?
?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chip2710
Ik bedoel, net zoals in de service cloud instellingen wijzigen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Chip2710 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:46:
[...]

Als je kijkt in de mqtt lijst, zijn er wat settings maar niet alles..
En de vraag is... wat en hoeveel wil je wijzigen?
Als hij eenmaal goed staat, kun je bijna alles regelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chip2710
Dylantje2 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:52:
[...]

Als je kijkt in de mqtt lijst, zijn er wat settings maar niet alles..
En de vraag is... wat en hoeveel wil je wijzigen?
Als hij eenmaal goed staat, kun je bijna alles regelen
Stooklijn, etc. eigenlijk alles wat in je installateurs menu staat.

"Als hij eenmaal goed staat, kun je bijna alles regelen ===> wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FransvWoerkom
Chip2710 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:46:
[...]

De vraag is of er voor Domoticz al een Plugin is geprogrammeerd om een Panasonic te bedienen. Die zie ik nog niet zo gauw.

https://www.domoticz.com/wiki/Plugins

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Chip2710 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:54:
[...]

Stooklijn, etc. eigenlijk alles wat in jet installateurs menu staat.

"Als hij eenmaal goed staat, kun je bijna alles regelen ===> wat bedoel je hiermee?
Als je settings en stooklijn goed zijn.
Kun je daarna je wp met de heishamon aan en uit zetten
En je sillent regelen

Ik mis alleen nog de shift + en -..

Maar die zal ook best een keer komen

Niet zo uitgebreid, maar wel via je domoticz..":-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chip2710
Dylantje2 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:56:
[...]

Als je settings en stooklijn goed zijn.
Kun je daarna je wp met de heishamon aan en uit zetten
En je sillent regelen

Ik mis alleen nog de shift + en -..

Maar die zal ook best een keer komen

Niet zo uitgebreid, maar wel via je domoticz..":-)
heishamon, ok iets over gelezen en dan zou je ook via een PC kunnen werken?

• Vosje77
Ik ben ook bezig om de Heishamon met Domoticz te koppelen.
In Domoticz is het gelukt. Ik kan nu enkele sensoren uitlezen. Moet nog wel kijken wat ik allemaal wil zien.

De uitvoer naar Influxdb lukt nog niet. De database panasonic is aangemaakt. In Grafana is de connectie gemaakt. Als ik een grafiek wil maken, kan ik wel bij, select measurment, Heishamon kiezen. Dan het plusje erachter Tag1 kiezen. Dan, select tag value, dan krijg ik een hele lijst zoals in , global setup in node-red.
Tot zover lijkt het goed.
Maar ik zie geen waarden. Verder lijkt de database leeg.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Alvast bedankt

• Knielen
Vosje77 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:45:
In Domoticz is het gelukt. Ik kan nu enkele sensoren uitlezen. Moet nog wel kijken wat ik allemaal wil zien.

De uitvoer naar Influxdb lukt nog niet. De database panasonic is aangemaakt. In Grafana is de connectie gemaakt. Als ik een grafiek wil maken, kan ik wel bij, select measurment, Heishamon kiezen. Dan het plusje erachter Tag1 kiezen. Dan, select tag value, dan krijg ik een hele lijst zoals in , global setup in node-red.
Alvast bedankt
Als je een debug koppelt aan je Functie die naar Influx exporteert, zie je dan wel de waardes meekomen? Zo ja dan denk ik haast dat je iets in Grafana niet goed hebt staan.

Voorbeeld van hoe mijn debug eruit ziet:
code:
1
2
3
9-3-2020 20:26:35node: d14dcef7.59274
panasonic_heat_pump/sdc/Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp : msg.payload : string[2]
"20"

[Voor 9% gewijzigd door Knielen op 09-03-2020 20:27]

• Vosje77
Zo ziet mijn debug message er uit.
Het is een array met 2 objecten.
Weet iemand hoe ik dit kan aanpassen?

9-3-2020 22:01:41node: 3848b0f.f223cd
panasonic_heat_pump/sdc/Outside_Pipe_Temp : msg.payload : array[2]
array[2]
0: object
numValue: 3
strValue: "Outside_Pipe_Temp"
1: object
tag1: "Outside_Pipe_Temp"

• Me Albert
Waar kan ik de debug file vinden op mijn Pi?
Als ik rechtstreeks in de database kijk staat er wel het een en ander. Maar in Grafana krijg ik er ook niks uit. Vind het een ingewikkeld programma.

• Knielen
Vosje77 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:18:
Zo ziet mijn debug message er uit.
Het is een array met 2 objecten.
Weet iemand hoe ik dit kan aanpassen?

9-3-2020 22:01:41node: 3848b0f.f223cd
panasonic_heat_pump/sdc/Outside_Pipe_Temp : msg.payload : array[2]
array[2]
0: object
numValue: 3
strValue: "Outside_Pipe_Temp"
1: object
tag1: "Outside_Pipe_Temp"
Ziet er ook goed uit, Outside_Pipe_Temp ziet er bij mij exact gelijk uit. Lijkt dus dat je Grafana niet goed hebt staan. Zo ziet het er bij mij uit:

https://tweakers.net/i/3gaJHK2KsT0mOnh1LamB_ixw2tQ=/f/image/hz3halP0MYPiGYSDbNys2wCB.jpg

• Me Albert
In de logfile van Domoticz staat bij mij dit:
2020-03-10 10:59:39.773 InfluxLink: value Percentage,idx=44,name=WP-Compressor value=17.00
Totaal anders dan bij jullie.

• Knielen
Ik heb het ook niet over Domoticz, maar debug in Node-Red

• Me Albert
OK. Sorry. Als ik in mijn Pi op de database kijk kan ik alle waardes terugvinden.
select "idx=39","name=Woonkamer", "value" from "Temperature" geeft alle datapunten in de database.
Maar als ik in Grafane dat probeer te implementeren dan krijg ik de foutmelding links boven in.
https://tweakers.net/i/By4FgmxhA4sJwXrybUddWWg0Vl8=/100x75/f/image/XMLYrzVUxzcxt5J0QcLBsBiG.png?f=fotoalbum_small
Wat doe ik fout??

• Vosje77
Knielen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:29:
[...]

Ziet er ook goed uit, Outside_Pipe_Temp ziet er bij mij exact gelijk uit. Lijkt dus dat je Grafana niet goed hebt staan. Zo ziet het er bij mij uit:

[Afbeelding]
Ik heb het gevonden.
In grafana, bij Select, field, hier numValue kiezen ipv strValue.

Super bedankt. :*)

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Vosje77 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:45:

Alvast bedankt
Mss direct vanuit Domoticz doorsturen wat je wilt in Grafana
Scheelt je "troep" in de DB van Grafana

• Me Albert
@Vosje77
Ik heb ook lang moeten zoeken maar weet nu een en ander. Je database settings heb je wel goed staan. Maar je visualization moet je ook goed zetten. Bij x-as moet je de juiste eenheid invoeren. Bv als je een temperatuur hebt gekozen moet je bij Unit Temperature subkeuze graden celsius ingeven. Dan verschijnt de grafiek.

• CreBa
Wat gebeurd er als je de buiten voeler voor de gek houd en je er zelf een regelbare weerstand tussen zet?
De wp geeft zijn compressor modulatie bereik vrij tenopzichte van de buitentemperatuur, bij +10 kan ie veel verder terug dan bij 0 graden...
De wp hier is namelijk te zwaar, hierdoor zou ik hem verder kunnen laten terug moduleren om pendelen te vermijden, langere runs te maken of mijn Ta lager kunnen zetten? >:)

• Knielen
CreBa schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:49:
Wat gebeurd er als je de buiten voeler voor de gek houd en je er zelf een regelbare weerstand tussen zet?
De wp geeft zijn compressor modulatie bereik vrij tenopzichte van de buitentemperatuur, bij +10 kan ie veel verder terug dan bij 0 graden...
De wp hier is namelijk te zwaar, hierdoor zou ik hem verder kunnen laten terug moduleren om pendelen te vermijden, langere runs te maken of mijn Ta lager kunnen zetten? >:)
Dan heb je het risico dat bij vorst de pomp niet gaat circuleren en vriest je WP kapot

• CreBa
Knielen schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:50:
[...]

Dan heb je het risico dat bij vorst de pomp niet gaat circuleren en vriest je WP kapot
Ow, totaal niet bij nagedacht 8)7
Slecht plan dus! |:(

• -SimJoc-
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Ik heb een korte vraag en ik ben benieuwd of iemand mij daar mee kan helpen. Voor een warmtepomp opstelling met een buffervat heb ik het volgende schema geïnstalleerd:

https://tweakers.net/i/PT20Z24sLrTR5bkkJZIL5o28usg=/f/image/ApYrYPHJ2TgEEAOCkTtidmcw.jpg

Als ik dit goed begrijp kan ik de temperatuur uitlezen met de Buffer tank sensor PAW-A2W-TSBU. Nu heb ik deze aangeschaft, maar de temperatuurwaarde blijft op 0 graden staan. Als ik de sensor in mijn hand warm maak dan veranderd deze naar 2 graden. Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe? De optionele print heb ik niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CreBa
-SimJoc- schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:02:
Ik heb een korte vraag en ik ben benieuwd of iemand mij daar mee kan helpen. Voor een warmtepomp opstelling met een buffervat heb ik het volgende schema geïnstalleerd:

[Afbeelding]

Als ik dit goed begrijp kan ik de temperatuur uitlezen met de Buffer tank sensor PAW-A2W-TSBU. Nu heb ik deze aangeschaft, maar de temperatuurwaarde blijft op 0 graden staan. Als ik de sensor in mijn hand warm maak dan veranderd deze naar 2 graden. Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe? De optionele print heb ik niet.
Zo ver ik het begrijp is dit niet mogelijk zonder optionele print...
De sensor die op de standaard printplaat kan aangesloten worden "tank sensor" is de voeler die in de boiler steekt voor het sanitair warm water en niet die voor het buffervat.

• pleio65
  • Laatst online: 22:46

[Afbeelding]

Je hebt de optionele print nodig. De PAW-A2W-TSBU heb je nu op de tankaansluiting zitten. De tanksensor is voor sww en heeft een andere weerstandskarakterstiek.

Pcb

Tank op mainboard is voor sww

Main board

[Voor 24% gewijzigd door pleio65 op 13-03-2020 20:27]

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 166 vacuümbuizen. 10.150 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• -SimJoc-
  • Niet online
Duidelijk, bedankt voor jullie snelle reactie. Zal er een aanschaffen :)

• FransvWoerkom

[Afbeelding]

Wat is de bedoeling van dat vat? Het schema met die driewegklep doet me denken aan een systeem met verwarming en een vat voor warm tapwater. Het lijkt dat er niets gebeurt met het water in dat vat. En waardoor wordt die driewegklep aangestuurd en waarom?

• -SimJoc-
  • Niet online
Het betreft een hygiënevat met bovenin een koperen spiraal voor warm water. De driewegklep (is eigenlijk een tweewegklep) is er voor om geforceerd de bovenkant te kunnen verwarmen als deze onder een bepaalde temperatuur zakt. Deze blokkeert dan het water naar het verwarmingssysteem en dan kan de temperatuur omhoog.

Schema is nog niet helemaal compleet.
https://tweakers.net/i/8BJV389tr8zewxuExUHml7mKOlk=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Z7fVEeFfJ8WQL3Sb7GyUpv2H.jpg?f=fotoalbum_large

• pleio65
  • Laatst online: 22:46
-SimJoc- schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 06:59:
Het betreft een hygiënevat met bovenin een koperen spiraal voor warm water. De driewegklep (is eigenlijk een tweewegklep) is er voor om geforceerd de bovenkant te kunnen verwarmen als deze onder een bepaalde temperatuur zakt. Deze blokkeert dan het water naar het verwarmingssysteem en dan kan de temperatuur omhoog.

Schema is nog niet helemaal compleet.
[Afbeelding]
Optionele print en de PAW-A2W-TSBU zijn niet nodig voor wat jij wilt. Je kunt de tank aansluiting en 2/3 weg relais op de standaard print daarvoor gebruiken. Om de temperatuur van het sww boven in het vat te kunnen meten heb je de CZ-TK1 sensor voor tank nodig.
Een heel goedkoop alternatief voor deze sensor is de VELLEMAN NTC2K0 NTC THERMISTOR. Deze heeft dezelfde weerstandkarakterstiek.

EAN5410329270353

Kosten 0,90 Euro

https://www.dertronics.nl...k0-ntc-thermistor-2k.html

Bij Ali koop je een rvs sensorhuls. http://s.aliexpress.com/6nqmyiUz

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 166 vacuümbuizen. 10.150 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• reneeke1970
Nou @Dylantje2 ,een kwartier lang 1800+ watt vannacht, dat is toch wel je record of nie?

• -SimJoc-
  • Niet online
pleio65 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:31:
[...]

Optionele print en de PAW-A2W-TSBU zijn niet nodig voor wat jij wilt. Je kunt de tank aansluiting en 2/3 weg relais op de standaard print daarvoor gebruiken. Om de temperatuur van het sww boven in het vat te kunnen meten heb je de CZ-TK1 sensor voor tank nodig.
Een heel goedkoop alternatief voor deze sensor is de VELLEMAN NTC2K0 NTC THERMISTOR. Deze heeft dezelfde weerstandkarakterstiek.

EAN5410329270353

Kosten 0,90 Euro

https://www.dertronics.nl...k0-ntc-thermistor-2k.html

Bij Ali koop je een rvs sensorhuls. http://s.aliexpress.com/6nqmyiUz
Bedankt, dit is nou een hele goede tip. Ga het meteen proberen.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:39:
Nou @Dylantje2 ,een kwartier lang 1800+ watt vannacht, dat is toch wel je record of nie?
tjsa en dat ergens bij een DF...

@-SimJoc-
Ik zou er eens over nadenken...
Ik heb mijn pellets niet meer aan [tot nu toe ]
De extra kosten van al je installatiewerk, kun je denk ik x jaar je wp laten draaien..

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:18:
[...]

tjsa en dat ergens bij een DF...

@-SimJoc-
Ik zou er eens over nadenken...
Ik heb mijn pellets niet meer aan [tot nu toe ]
De extra kosten van al je installatiewerk, kun je denk ik x jaar je wp laten draaien..
Zou je die pellets niet zachtjes op gaan maken voor ze uit elkaar vallen?

• Chip2710
Ik heb een vraag m.v.t. de "AQUAREA Service Cloud ".

Als deze service eruit ligt voor onderhoud e.d. , zoals nu en
het timer programma draait via de cloud, kan ik deze stoppen (of wijzigen)
zodat de timer in de centrale bedieningseenheid actief gezet kan worden?

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Chip2710, goeie vraag. Volgens mij kunnen ze elkaar overrulen.

• Chip2710
timovd schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:26:
@Chip2710, goeie vraag. Volgens mij kunnen ze elkaar overrulen.
Ik dacht hier gelezen te hebben dat het niet werkt als je beide timers
actueel maakt. Misschien is de timer van de controle unit leidend?
**** bovenstaande ff getest, dat werkt dus niet ****

Anders de wifi box van de pana afkoppelen.....?
**** wifi box van wifi afkoppelen biedt ook geen soelaas ****

[Voor 13% gewijzigd door Chip2710 op 17-03-2020 16:06]

• Chip2710
Chip2710 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 14:13:
[...]

Ik dacht hier gelezen te hebben dat het niet werkt als je beide timers
actueel maakt. Misschien is de timer van de controle unit leidend?
**** bovenstaande ff getest, dat werkt dus niet ****

Anders de wifi box van de pana afkoppelen.....?
**** wifi box van wifi afkoppelen biedt ook geen soelaas ****
Inmiddels ontdekt hoe dit mogelijk is, je kunt zelfs wisselen tussen timer cloud en timer bed.unit.

[Voor 10% gewijzigd door Chip2710 op 18-03-2020 08:42]

• javaboon
  • Laatst online: 29-03 15:02
Ik heb je een bericht gestuurd voor een bestelling. Klopt het dat je er ook meerdere DS18B20's aan kunt hangen om temperaturen te meten van ingaande en uitgaande water? En die S0 ingangen op basis van puls kwh meters ?

duh, electrons are life

• thehog
javaboon schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:40:
[...]

Ik heb je een bericht gestuurd voor een bestelling. Klopt het dat je er ook meerdere DS18B20's aan kunt hangen om temperaturen te meten van ingaande en uitgaande water? En die S0 ingangen op basis van puls kwh meters ?
Ja op de 1wire kan je direct een DS18B20 netwerk aansluiten (de benodigde pull-up weerstand zit al op pcb). Dit werkt al in de huidige code.

De S0 ingangen zijn inderdaad voor het meten van kwh meters (S0 pulse aansluiting). Die code heb ik nog niet af maar verwacht ik wel snel af te kunnen maken.

• javaboon
  • Laatst online: 29-03 15:02
Dat is geweldig. Er gaan twee groepen naar de WP, iemand nog een tip voor nette pulsmeters ?

duh, electrons are life

• thehog
Op https://www.kwhmeter.nl/1-fase-kwh-meters staan er wel een aantal. Hoe meer imp/kwh hoe beter, vooral voor lagere Watt metingen (50-500 Watt).
Een 1000 imp/kwh (de goedkoopste) is op deze lagere wattages minder nauwkeurig.
Een 2000 imp/kwh is denk ik wel prima (maar moet het zelf nog testen).
Je hebt ook de inepro pro1-s (https://www.installatieva...te-meting-type-kwh1078pro) die 10.000 imp/kwh doet. Maar ik weet niet zeker of de wemos zo snel kan meten (er kan dan elke 0.01s een pulse komen bij wat hogere wattages).

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Zijn er meer mensen die een foutmelding krijgen in node-red met Panasonic-Aquarea-NodeRed van zwartevogel ?

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• visioncvg
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 09:04
Hier ook geen data meer via NodeRed na het onderhoud afgelopen week aan de Aquarea service cloud.
Heb alles nagelopen ook de key in chrome support mode is nog hetzelfde gebleven.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:16:
Zijn er meer mensen die een foutmelding krijgen in node-red met Panasonic-Aquarea-NodeRed van zwartevogel ?
Not yet....
Wat krijg je?

Heb je de firmware geupdate?
Dan kan het zijn dat je de namen aan moet passen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2 ik heb niks geupdate, ik heb een mitsubsidie, remember?
Maar welke namen? Meer info please.
Dan kan ik diegene mischien verder helpen.

[Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2020 06:22]

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 06:22:
@Dylantje2 ik heb niks geupdate, ik heb een mitsubsidie, remember?
Maar welke namen? Meer info please.
Dan kan ik diegene mischien verder helpen.
Je beheert hem toch voor die ander.:-)

Meer info is wat ik ook van jou eigenlijk zoek.

Maar de heishamon heeft laats de mqtt namen veranderd.
En als de oude/eerst zwartevogel flow hebt kan het wel eens anders zijn.
Mijn beta flow:
code:
1
[{"id":"b2e48303.56e8a","type":"tab","label":"HeishaMon","disabled":false,"info":""},{"id":"6e02aa86.084cf4","type":"mqtt in","z":"b2e48303.56e8a","name":"MQTT HeishaSensor","topic":"panasonic_heat_pump/sdc/#","qos":"2","datatype":"auto","broker":"f6628dbd.b9935","x":140,"y":260,"wires":[["7f464261.6a34ac"]]},{"id":"7f464261.6a34ac","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","name":"Map sensor to ID","func":"// if there's an entry in the global defined variable then \n// the value needs to be saved (send) to next function \nvar sensorsplit = msg.topic.split(\"/\");\nvar sensor = sensorsplit[sensorsplit.length-1];\n \nvar sensorvalue = msg.payload;\nfor (i = 0; i < context.global.heishamon.SensorMapping.length; i++) {\n    // when sensor is in the global settings \n    msg.sensor = sensor;\n    if(sensor == context.global.heishamon.SensorMapping[i][0]){\n//        node.warn(context.global.heishamon.SensorMapping[i]);\n        // add the home automation ID/name \n        msg.HAid = context.global.heishamon.SensorMapping[i][1];\n\n        // add type (if it exists):\n        if(context.global.heishamon.SensorMapping[i][2]){\n            msg.type = context.global.heishamon.SensorMapping[i][2];\n        }    \n        return msg;\n    }\n}\nreturn;","outputs":1,"noerr":0,"x":510,"y":280,"wires":[["34e58f38.f27b3"]]},{"id":"4878e4b3.2f90ec","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","name":"global setup","func":"if (!context.global.heishamon) {\n  context.global.heishamon = {};\n}\n\n// write down the Home Automation applications used\n// Possible values: Domoticz, InfluxDB, openHAB, HomeAssistant\n// comma seperated and case sensitive\ncontext.global.heishamon.HAapplication = \"Domoticz, InfluxDB\";\n\n\n//This is the overview of sensors which has to be sent to the Home Automation system\ncontext.global.heishamon.SensorMapping = [\n        // [\"name of topic\", \"IDx in Domoticz/Name in Home Assistant/ ?? openHAB ??\"]\n         //                  Dummy IDX              -----    ------     Set--- Topic---- Custom Device name ---- Device type -- Units                           \n            //[\"Heatpump_State\",12500,\"Switch\"],       \t            //SET1  //  TOP0   x    NR: WP-Pana On / Off -- Light/Switch \n            [\"Pump_Flow\",12524],                      \t  \t\t            //  TOP1   x    NR: WP-Pomp -- Custom Sensor\t-- unit= :L/m \n            //[\"Force_DHW_State\",12951,\"Switch\"],\t\t            //SET10 //  TOP2   /    NR: WP-Warmwater Status -- Light/Switch\n            [\"Quiet_Mode_Schedule\",12501],                    \t            //  TOP3   /    NR: WP-Stil Menu ST -- Light/Switch\n            //[\"Operating_Mode_State\",12896,\"Selector Switch\"],     //SET9  //  TOP4   x    NR: WP-Mode State -- Selector Switch -- make 7 levels - (0=Heat only, 10=Cool only, 20=Auto, 30=DHW only, 40=Heat+DHW, 50=Cool+DHW, 60=Auto+DHW)\n            [\"Main_Inlet_Temp\",12494],                                      //  TOP5   x    NR: WP-In [ Retour ] -- Temp\n            [\"Main_Outlet_Temp\",12493],                                     //  TOP6   x    NR: WP-Out [ Aanvoer] -- Temp\n            [\"Main_Target_Temp\",12898],                                     //  TOP7   x    NR: WP-Water_Target_Temp -- Temp\n            [\"Compressor_Freq\",12526],                                      //  TOP8   x    NR: WP-Freq -- Custom Sensor -- unit= :Hz\n            //[\"DHW_Target_Temp\", null],                                    //  TOP9    Your name here -- Thermostat\tSetPoint\n            //[\"DHW_Temp\", null],                                           //  TOP10   Your name here  -- Temp\n            [\"Operations_Hours\",12499],                                     //  TOP11  x    NR: WP-Bedrijfstijd -- RFXMeter counter -- unit= :Hours \n            [\"Operations_Counter\",12498],                                   //  TOP12  x    NR: WP-Start/Stops -- RFXMeter counter -- unit= x :On / Off\n            [\"Main_Schedule_State\",12899,\"Switch\"],   \t                    //  TOP13  x    NR: NR: WP-Weektimer ST -- Light/Switch\n            [\"Outside_Temp\",12495],                                         //  TOP14  x    NR: WP-Buiten -- Temp\n            [\"Heat_Energy_Production\",12900],                               //  TOP15  x    NR: WP-Productie -- Usage\n            [\"Heat_Energy_Consumption\",12901],                              //  TOP16  x    NR: WP-Verbruik -- Usage \n            [\"Powerful_Mode_Time\",12955,\"Selector Switch\"],         //SET4  //  TOP17  x  idx voor time: 12902 NR: WP-Extra Power Time ST -- Selector Switch -- make 4 levels -- 0= off - 10= 30 Minute - 20= 60 Minute - 30= 90 Minute\n            [\"Quiet_Mode_Level\",12501,\"Selector Switch\"],                   //  TOP18  x    NR: WP-Pana Stil ST-- Selector Switch - make 4 levels -- 0= off - 10= Sillent 1 - 20= Sillent 2 - 30= Sillent 3  IDX Ook bij andere flow invullen\n            [\"Holiday_Mode_State\",12903,\"Switch\"],                  //SET2  //  TOP19  x    NR: WP-Vakantiemodus -- Light/Switch\n            [\"ThreeWay_Valve_State\",12904,\"Selector Switch\"],               //  TOP20  x    NR: WP-3 Weg ST  -- Selector Switch -- make 2 levels -- 0=Room, 10=DHW\n            [\"Outside_Pipe_Temp\",12905],                                    //  TOP21  x    NR: WP-Outside_Pipe_Temp  -- Temp\n            //[\"DHW_Heat_Delta\", null],                                     //  TOP22   Your name here  -- Temp\n            [\"Heat_Delta\",12906],                 \t                        //  TOP23  x    NR: WP-Cv Delta T -- Temp\n            [\"Cool_Delta\",12907],                                           //  TOP24  x    NR: WP-Koel Delta T -- Temp\n            //[\"DHW_Holiday_Shift_Temp\", null],                             //  TOP25   Your name here  -- Temp\n            [\"Defrosting_State\",12908,\"Switch\"],                            //  TOP26  x    NR: WP-Defrost status -- Light/Switch\n            [\"Z1_Heat_Request_Temp\",12961],         \t                    //  TOP27  ?    NR: WP-Z1 Shift W -- Temp\n            [\"Z1_Cool_Request_Temp\",12962],                                 //  TOP28  ?    NR: WP-Z1 Shift K -- Temp\n            [\"Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp\",12911],                       //  TOP29  x    NR: WP-Curve W Hoog -- Temp\n            [\"Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp\",12912],                        //  TOP30  x    NR: WP-Curve W Laag -- Temp\n            [\"Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp\",12913],                      //  TOP31  x    NR: WP-Curve B Hoog -- Temp\n            [\"Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp\",12914],                       //  TOP32  x    NR: WP-Curve B Laag -- Temp\n            [\"Room_Thermostat_Temp\",12933],                                 //  TOP33  x    NR: WP-Kamerthermostaat-- Thermostat SetPoint or temp\n            //[\"Z2_Heat_Request_Temp\",null],                                //  TOP34       NR: WP-Z2 Shift W -- Temp\n            //[\"Z2_Cool_Request_Temp\",null],                                //  TOP35       NR: WP-Z2 Shift K -- Temp\n            [\"Z1_Water_Temp\",12917],                                        //  TOP36  ?\tNR: WP-Z1 Water -- Temp\n            //[\"Z2_Water_Temp\",12918],                                      //  TOP37       NR: WP-Z2 Water -- Temp\n\t\t\t[\"Cool_Energy_Production\",12919],                               //  TOP38  ?    NR: WP-Energie Productie Koude -- Usage\n            [\"Cool_Energy_Consumption\",12920],                              //  TOP39  ?    NR: WP-Energie Verbruik Koude -- Usage\n\t\t\t//[\"DHW_Energy_Production\", null],                              //  TOP40   Your name here -- Usage\n            //[\"DHW_Energy_Consumption\",null],                              //  TOP41   Your name here -- Usage\n            [\"Z1_Water_Target_Temp\",12918],                                 //  TOP42  x\tNR: WP-Z1 Water Doel -- Temp\n            //[\"Z2_Water_Target_Temp\", 12922],                              //  TOP43       NR: WP-Z2 Water Doel -- Temp\n            [\"Error\",12954],                       \t                        //  TOP44  x\tNR: WP-Error -- Alert\n            [\"Room_Holiday_Shift_Temp\",12926],                              //  TOP45  x\tNR: WP-Holiday -- Temp\n            //[\"Buffer_Temp\", null],                                        //  TOP46   Your name here  -- Temp\n            //[\"Solar_Temp\", null],                                         //  TOP47   Your name here  -- Temp\n            //[\"Pool_Temp\", null],                                          //  TOP48   Your name here  -- Temp\n            [\"Main_Hex_Outlet_Temp\",12927],                                 //  TOP49  x\tNR: WP-Hex? -- Temp\n            [\"Discharge_Temp\", 12929],                                      //  TOP50  x    NR: WP-Discharge temp -- Temp\n            [\"Inside_Pipe_Temp\", 12930],                                    //  TOP51  x\tNR: WP-Inside Pipe -- Temp\n            //[\"Defrost_Temp\",12931],                                       //  TOP52\t    NR: WP-Defrost -- Temp -- Cut in Pana Mono\n            [\"Eva Outlet_Temp\",12932],                                      //  TOP53  /\tNR: WP-EvaOutlet -- Temp\n            //[\"Bypass Outlet_Temp\",12933],                                 //  TOP54\t    NR: WP-BypassOutlet -- Temp -- Cut in Pana Mono\n            [\"Ipm_Temp\",12934],                                             //  TOP55  x\tNR: WP-IPM -- Temp\n            [\"Z1_Temp\",12935],                                              //  TOP56  x    NR: WP-Z1 Actueel -- Temp \n            //[\"Z2_Temp\",12936],                                            //  TOP57       NR: WP-Z2_Temp -- Temp\n            //[\"DHW_Heater_State\",12937,\"Switch\"],                          //  TOP58       NR: WP-Tankheater -- Light/Switch \n            [\"Room_Heater_State\",12938],                                    //  TOP59  /\tNR: WP-Backupheater Toestaan -- Light/Switch\n            [\"Internal_Heater_State\",12587],                                //  TOP60  /    NR: WP-InternalHeater Status -- Light/Switch\n            [\"External_Heater_State\", 12957],                               //  TOP61  /    NR: WP-ExternalHeater Status -- Light/Switch\n            [\"Fan1_Motor_Speed\",12940],                                     //  TOP62  x\tNR: WP-Fan Speed -- Custom Sensor\t-- Unit = r/Minute\n            //[\"Fan2 Motor_Speed\", null],                                   //  TOP63   Your name here -- Custom Sensor\t-- Unit = r/Minute\n            [\"High_Pressure\",12941],                                        //  TOP64  x\tNR: WP-High_Pressure -- Custom Sensor -- Unit = Kgf/cm2\n            [\"Pump_Speed\",12942],                                           //  TOP65  x    NR: WP-Pump speed  -- Custom Sensor -- Unit = r/min\t\n            [\"Low_Pressure\",12943],                                         //  TOP66  /    NR: WP-Low_Pressure -- Custom Sensor -- Unit = Kgf/cm2\n            [\"Compressor_Current\",12944],                                   //  TOP67       NR: WP - Current -- Custom Sensor -- Unit = Ampere\n            [\"Force_Heater_State\",12945],                                   //  TOP68\t    NR: WP-ForceHeater_State -- Light/Switch\n            //[\"Sterilization_State\", null],                                //  TOP69\tYour name here -- Light/Switch\n            //[\"Sterilization_Temp\", null],                                 //  TOP70   Your name here  -- Temp   \n            //[\"Sterilization_Max_Time\", null],                             //  TOP71   Your name here  -- Custom Sensor -- Unit = Minutes\n\t\t\t//[\"Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp\t\", null],                   //  TOP72 \tYour name here  -- Temp\t\n\t\t\t//[\"Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp\", null],                      //  TOP73 \tYour name here  -- Temp\n\t\t\t//[\"Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp\", null],                    //  TOP74 \tYour name here  -- Temp\t\n\t\t\t[\"Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp\",null],                        //  TOP75 \tYour name here  -- Temp\t\n\t\t\t//[\"Heating_Mode\",12960,\"Selector Switch\"],                       //  TOP76\t    NR: WP-Heating_Mode -- Selector Switch -- make 4 levels - (0=comp heat/direct cool, 10=comp heat+cool, 20=direct heat+cool, 30=direct heat/comp cool)\n\t\t\t//[\"Heating_Off_Outdoor_Temp\", null],  \t\t\t\t            //  TOP77 \n\t\t\t//[\"Heater_On_Outdoor_Temp\", null],                   \t        //  TOP78\n\t\t\t//[\"Heat_To_Cool_Temp\", null],                    \t            //  TOP79 \n            //[\"Cool_To_Heat_Temp\"],                                          //  TOP80\n           // [\"Cooling_Mode\"],                                               //  TOP81\n           // [\"Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp\"],                             //  TOP82\n           // [\"Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp\"],                              //  TOP83\n           // [\"Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp\"],                            //  TOP84\n//[\"Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp\"],                             //  TOP85\n            //[\"Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp\"],                             //  TOP86\n           // [\"Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp\"],                              //  TOP87\n           // [\"Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp\"],                            //  TOP88\n           // [\"Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp\"],                             //  TOP89\n           // [\"Room_Heater_Operations_Hours\"],                               //  TOP90\n           // [\"DHW_Heater_Operations_Hours\"],                                //  TOP91\n    ];\n    \ncontext.global.heishamon.ActionMapping = [\n    // actioncommand, type, \"IDx in Domoticz/Name in Home Assistant/ ?? openHAB ??\" \n    [\"SetHeatpump\",\"Switch\",12500],                                     //SET1      // TOP0 x   NR: WP-Pana Aan / Uit -- Light/Switch \n    [\"SetHolidayMode\",\"Switch\",12903],\t\t\t\t\t                //SET2      // TOP19    NR: WP-Vakantiemodus -- Light/Switch\n\t[\"SetQuietMode\",\"Selector Switch\",12959],\t\t\t                //SET3                  NR: WP-Pana Stil-- Selector Switch - make 4 levels -- 0= off - 10= Sillent 1 - 20= Sillent 2 - 30= Sillent 3  \n    [\"SetPowerfulMode\",\"Selector Switch\",12955],                        //SET4      // New      NP: WP-Power selector -- Selector Switch -- make 4 levels -- 0= off - 10= 30 Minute - 20= 60 Minute - 30= 90 Minute\n    [\"SetZ1HeatRequestTemperature\",\"Thermostat\",12956],                 //SET5\t    // New      NP: WP-Z1 Shift W -- Thermostat SetPoint\n    [\"SetZ1CoolRequestTemperature\",\"Thermostat\",12948],                 //SET6      // TOP28    NR: WP-Z1 Shift K -- Thermostat\tSetPoint\n    //[\"SetZ2HeatRequestTemperature\", \"Thermostat\",12949],              //SET7      // TOP34    NR: WP-Z2 Shift W -- Thermostat\tSetPoint\n    //[\"SetZ2CoolRequestTemperature\", \"Thermostat\",12950],              //SET8      // TOP35    NR: WP-Z2 Shift K -- Thermostat\tSetPoint\n    [\"SetOperationMode\",\"Selector Switch\",12896],\t\t\t            //SET9 \t    // TOP4     NR: WP-Mode -- Selector Switch -- make 7 levels - (0=Heat only, 10=Cool only, 20=Auto, 30=DHW only, 40=Heat+DHW, 50=Cool+DHW, 60=Auto+DHW)\n    //[\"SetForceDHW\",\"Switch\",12897],\t\t\t\t                    //SET10\t    // TOP2     NR: WP-Warmwater Status -- Light/Switch\n    //[\"SetDHWTemp\",\"Thermostat\",12952],                                //SET11     // New      NR: WP-DHW Temp\t    Thermostat\tSetPoint           \n    [\"SetForceDefrost\",\"Thermostat\",12952],                             //SET12     // New      NR: WP-Koel Temp\tThermostat\tSetPoint\n    [\"SetForceSterilization\",\"Switch\",12958],                           //SET13     // New  \tNR: WP-ForceHeater -- Light/Switch\n    //[\"SetForceSterilization\",\"Switch\", null]                          //SET14     // New  Your name here -- Light/Switch\n    \n    \n];\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":460,"y":120,"wires":[[]]},{"id":"e08e8faf.7fd75","type":"inject","z":"b2e48303.56e8a","name":"","topic":"Startup","payload":"","payloadType":"date","repeat":"","crontab":"","once":true,"onceDelay":0.1,"x":210,"y":120,"wires":[["4878e4b3.2f90ec"]]},{"id":"34e58f38.f27b3","type":"switch","z":"b2e48303.56e8a","name":"Which HA app ","property":"heishamon.HAapplication","propertyType":"global","rules":[{"t":"cont","v":"Domoticz","vt":"str"},{"t":"cont","v":"HomeAssistant","vt":"str"},{"t":"cont","v":"openHAB","vt":"str"},{"t":"cont","v":"InfluxDB","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":true,"outputs":4,"x":770,"y":300,"wires":[["c233f22c.eefd1"],["e3204d9b.10c3e"],["857a1699.062408"],["ab23be16.6d1a7"]]},{"id":"c233f22c.eefd1","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","name":"Prepare Domoticz output","func":"if(msg.HAid !== null){\n    msg1 = {};\n    msg1.payload = {};\n    msg1.payload.idx = msg.HAid; \n    msg1.topic = \"domoticz/in\";\n\n    if(msg.type == \"Selector Switch\"){\n        msg1.payload.command = \"switchlight\";\n        msg1.payload.switchcmd = \"Set Level\";\n        msg1.payload.level = msg.payload * 10;\n    }else if(msg.type == \"Switch\"){\n        msg1.payload.command = \"switchlight\"\n        if(msg.payload == 1){ cmd = \"On\"; }else{ cmd=\"Off\"}\n        msg1.payload.switchcmd = cmd;\n    }else{\n        msg1.payload.svalue = msg.payload;\n    }\n    return msg1;\n}\n\nreturn;","outputs":1,"noerr":0,"x":1050,"y":260,"wires":[["621c032a.31eebc","eff897d7.62a918"]]},{"id":"621c032a.31eebc","type":"mqtt out","z":"b2e48303.56e8a","name":"MQTT publish","topic":"","qos":"","retain":"","broker":"5f9a258f.e3a78c","x":1360,"y":320,"wires":[]},{"id":"ab23be16.6d1a7","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Prepare InfluxDB output","func":"if(isNaN(parseFloat(msg.payload))){\n    return;\n}else{\n    \n    msg.payload = [{\n        numValue: parseFloat(msg.payload),\n        strValue: msg.sensor\n    },\n    {\n        tag1:msg.sensor\n    }];\n    return msg;\n}","outputs":1,"noerr":0,"x":1040,"y":540,"wires":[["3294702d.3f7fc"]]},{"id":"857a1699.062408","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Prepare openHAB output","func":"if(msg.payload.HAid != null){\n    //do something\n}\n\nreturn;","outputs":1,"noerr":0,"x":1050,"y":420,"wires":[["621c032a.31eebc"]]},{"id":"e3204d9b.10c3e","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Prepare HomeAssistant output","func":"msg1 = {};\nmsg1.payload = msg.payload;\nmsg1.topic = \"home/\" + msg.HAid; // Example: home/Compressor_Freq (or how it is mentioned in global setup)\nreturn msg1;\n","outputs":1,"noerr":0,"x":1070,"y":340,"wires":[["621c032a.31eebc","eff897d7.62a918"]]},{"id":"c15a594e.3f0858","type":"mqtt in","z":"b2e48303.56e8a","name":"Domoticz Publish","topic":"domoticz/out/#","qos":"2","datatype":"auto","broker":"153fcf5b.f22d21","x":180,"y":660,"wires":[["dae9e7aa.939bd8"]]},{"id":"ce84fbda.2f7708","type":"debug","z":"b2e48303.56e8a","name":"","active":true,"console":"false","complete":"false","x":1030,"y":620,"wires":[]},{"id":"dae9e7aa.939bd8","type":"json","z":"b2e48303.56e8a","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":390,"y":660,"wires":[["53c08a90.077964"]]},{"id":"53c08a90.077964","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","name":"Translate HomeAutomation to Heishamon","func":"//node.warn(msg.payload.idx)\nvar type;\n\nfor (i = 0; i < context.global.heishamon.ActionMapping.length; i++) {\n    if(msg.payload.idx == context.global.heishamon.ActionMapping[i][2]){\n        if(context.global.heishamon.ActionMapping[i][1]){\n            msg.topic = \"panasonic_heat_pump/\" + context.global.heishamon.ActionMapping[i][0];\n            type = context.global.heishamon.ActionMapping[i][1];\n            node.warn(msg.payload);\n            switch(type){\n                case \"Selector Switch\":\n                    msg.payload = (msg.payload.svalue1 / 10);\n                    return msg;\n                case \"Thermostat\":\n                    msg.payload = parseInt(msg.payload.svalue1);\n                    return msg;\n                case \"Switch\":\n                    msg.payload = msg.payload.nvalue;\n                    return msg;\n            }\n\n        }\n    }\n}\n\n/*\nif (msg.payload.idx===1704) {  // Silent Mode\n    //node.warn(msg.payload);\n    msg.topic = \"panasonic_heat_pump/SetQuietMode\";\n    msg.payload = msg.payload.svalue1 % 10;\n    return msg;\n\n} else if (msg.payload.idx===1702) {  // TargetTemp\n    \n    node.warn(msg.payload);\n    var TempInDec = parseInt(msg.payload.svalue1);\n    msg.topic = \"panasonic_heat_pump/SetShiftTemperature\";\n    msg.payload = TempInDec;\n    return msg;\n    \n} else if (msg.payload.idx===1703) {      // OnOff\n    \n    node.warn(msg.payload);\n    msg.topic = \"panasonic_heat_pump/SetShiftTemperature\";\n    msg.payload = msg.payload.nvalue;\n    return msg;\n} else {\n //   node.warn(\"other device\")\n}\n*/\nreturn;","outputs":1,"noerr":0,"x":660,"y":660,"wires":[["ce84fbda.2f7708","57914fbe.193ae"]]},{"id":"57914fbe.193ae","type":"mqtt out","z":"b2e48303.56e8a","name":"MQTT Publish Set-command","topic":"","qos":"","retain":"","broker":"153fcf5b.f22d21","x":1320,"y":720,"wires":[]},{"id":"eff897d7.62a918","type":"debug","z":"b2e48303.56e8a","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","x":1340,"y":420,"wires":[]},{"id":"34737919.018776","type":"comment","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Version 02","info":"Only the 'global setup' node needs to be changed (and if you're not running on localhost you need to change those mqtt connection nodes also). ","x":160,"y":60,"wires":[]},{"id":"225f81f5.03c9ae","type":"rbe","z":"b2e48303.56e8a","name":"","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":310,"y":420,"wires":[[]]},{"id":"6f2e992.1e2b768","type":"comment","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Zorgt voor geen overtollige","info":"","x":350,"y":200,"wires":[]},{"id":"3294702d.3f7fc","type":"influxdb out","z":"b2e48303.56e8a","influxdb":"fced2565.787ff8","name":"","measurement":"heishamon","precision":"","retentionPolicy":"","x":1340,"y":540,"wires":[]},{"id":"f6628dbd.b9935","type":"mqtt-broker","broker":"127.0.0.1","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":15,"cleansession":true,"birthQos":"0","willQos":"0"},{"id":"5f9a258f.e3a78c","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"192.168.5.70","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":"15","cleansession":true,"birthTopic":"Domoticz","birthQos":"2","birthRetain":"true","birthPayload":"","closeTopic":"","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""},{"id":"153fcf5b.f22d21","type":"mqtt-broker","broker":"127.0.0.1","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":15,"cleansession":true,"birthQos":"0","willQos":"0"}]

Waarbij je heel goed moet checken of de output van heishamon mqtt klopt met de namen in je flow:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
TOP0    sdc/Heatpump_State  Heatpump state (0=off, 1=on)
TOP1    sdc/Pump_Flow   Pump flow (l/min)
TOP2    sdc/Force_DHW_State DHW status (0=off, 1=on)
TOP3    sdc/Quiet_Mode_Schedule Quiet mode schedule (0=inactive, 1=active)
TOP4    sdc/Operating_Mode_State    Operating mode (0=Heat only, 1=Cool only, 2=Auto, 3=DHW only, 4=Heat+DHW, 5=Cool+DHW, 6=Auto+DHW)
TOP5    sdc/Main_Inlet_Temp Main inlet water temperature (°C)
TOP6    sdc/Main_Outlet_Temp    Main outlet water temperature (°C)
TOP7    sdc/Main_Target_Temp    Main outlet water target temperature (°C)
TOP8    sdc/Compressor_Freq Compressor frequency (Hz)
TOP9    sdc/DHW_Target_Temp DHW target temperature (°C)
TOP10   sdc/DHW_Temp    Actual DHW temperature (°C)

En in je flow :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 // ["name of topic", "IDx in Domoticz/Name in Home Assistant/ ?? openHAB ??"]
         //                  Dummy IDX              -----    ------     Set--- Topic---- Custom Device name ---- Device type -- Units                           
            //["Heatpump_State",12500,"Switch"],                    //SET1  //  TOP0   x    NR: WP-Pana On / Off -- Light/Switch 
            ["Pump_Flow",12524],                                            //  TOP1   x    NR: WP-Pomp -- Custom Sensor    -- unit= :L/m 
            //["Force_DHW_State",12951,"Switch"],                   //SET10 //  TOP2   /    NR: WP-Warmwater Status -- Light/Switch
            ["Quiet_Mode_Schedule",12501],                                  //  TOP3   /    NR: WP-Stil Menu ST -- Light/Switch
            //["Operating_Mode_State",12896,"Selector Switch"],     //SET9  //  TOP4   x    NR: WP-Mode State -- Selector Switch -- make 7 levels - (0=Heat only, 10=Cool only, 20=Auto, 30=DHW only, 40=Heat+DHW, 50=Cool+DHW, 60=Auto+DHW)
            ["Main_Inlet_Temp",12494],                                      //  TOP5   x    NR: WP-In [ Retour ] -- Temp
            ["Main_Outlet_Temp",12493],                                     //  TOP6   x    NR: WP-Out [ Aanvoer] -- Temp
            ["Main_Target_Temp",12898],                                     //  TOP7   x    NR: WP-Water_Target_Temp -- Temp
            ["Compressor_Freq",12526],                                      //  TOP8   x    NR: WP-Freq -- Custom Sensor -- unit= :Hz
            //["DHW_Target_Temp", null],                                    //  TOP9    Your name here -- Thermostat    SetPoint
            //["DHW_Temp", null],                                           //  TOP10   Your name here  -- Temp

of ik moet zien welke error je krijgt

@ev

mmm lezen op z0'n ochtend.... |:( |:( |:(

Jullie gebruiken de oude flow icm de panabox.....
Ik heb het over de heishamon...

Ik vrees dat als er meer mensen last hebben dat apana een update heeft gedaan.
Ik heb dat ook een keer gehad, na een update alles weer opnieuw koppelen aan elkaar.
Dus bij het bedrijf kijken of je er nog in stata als gebruiker.
Dat goed nalopen en een keer opnieuw aanslingeren hielp bij mij.

Dit is de reden om naar een heishamon te gaan
Ask @thehog :-)
Voor een paar tientjes heb je iets veel mooiers dan pana cloud.
En geen gezeur als pana iets gaat veranderen..

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2 Deze error sinds 17-3 (domoticz sensor laatste update)

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:04:
@Dylantje2 Deze error sinds 17-3 (domoticz sensor laatste update)
En je kunt wel in de eigenaars omgeving en in de monitor van het bedrijf?
Zie je nog dat je bij het bedrijf gekoppeld bent?

Pagina: 1 ... 46 47 48 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True