Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.333 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:08
woger schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:55:
[...]

Dis is dus in serie, dus niet zoiets:
[Afbeelding]
Ik zou ze idd in serie zetten, zoals ook gebruikelijk bij veel cascade constructies, of bivalante combinaties.

Dan hebben ze allebei 100% van de flow, ipv 50% en hoeven ze dus niet elkaar te bevechten qua pompen, sterker nog ze helpen elkaar qua flow.

Pomp1 maakt van 22 bijv 25 graden, en pomp2 maakt van 25 graden 27 graden IPV 2 pompen die van 22 graden 27 maken met de helft van flow.

Maar misschien zijn er ook voordelen van parallel? Ik ken eigenlijk zo alleen voordelen van serieel aansluiten van meerdere warmtebronnen(WP's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
@lolle1212 Als je ze in serie zet en de eerste begint een defrost stopt de pomp dan ook of krijgt de 2e wp dan gewoon kouder water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
woger schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:01:
[...]

Je hebt dus eigenlijk (per ongeluk) 2 WP gekocht en aan elkaar geknoopt. Zonder een goede reden er 2 i.p.v. 1 zware te plaatsen (of alleen het ontdooien). Zou je deze oplossing opnieuw kiezen?
Je kan het debiet toch aanpassen, of zou je met 2 WP's dikkere buizen moeten gebruiken?
Ach, per ongeluk niet. Ik heb drie locaties hier waar ik graag warmte wil hebben. Twee had ik er al voorzien van een warmtepomp toen ik twijfels kreeg over het warm houden van het huis zelf. Dus heb ik de derde bij het huis gezet om in ieder geval voldoende warmte te hebben. Ze staan parallel ja, wel ieder aan een kant van het huis. De reden daarvoor is ook dat ik nu de helft van de cv kan afsluiten als dat nodig is zonder dat het echt koud wordt ( en dat aan een kant zetten niet werkte ). Er zitten totaal 7 kranen in de leidingen om alles af te kunnen sluiten. Warmtepomp1 ( 2 ) , warmtepomp 2( 2 ), helft van leidingen ( 2 ) en tot slot de cv ketel ( die heeft maar 1 kraan, vandaar 7 ).
En ik zou het weer zo doen denk ik ja. Ik kon het op deze manier rustig voorzien van kranen, en tot slot aansluiten, zonder dat het echt koud is geworden. In het ergste geval kan de cv ketel het ook nog overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
annespruit1980 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:10:
[...]

Ach, per ongeluk niet. Ik heb drie locaties hier waar ik graag warmte wil hebben. Twee had ik er al voorzien van een warmtepomp toen ik twijfels kreeg over het warm houden van het huis zelf. Dus heb ik de derde bij het huis gezet om in ieder geval voldoende warmte te hebben. Ze staan parallel ja, wel ieder aan een kant van het huis. De reden daarvoor is ook dat ik nu de helft van de cv kan afsluiten als dat nodig is zonder dat het echt koud wordt ( en dat aan een kant zetten niet werkte ). Er zitten totaal 7 kranen in de leidingen om alles af te kunnen sluiten. Warmtepomp1 ( 2 ) , warmtepomp 2( 2 ), helft van leidingen ( 2 ) en tot slot de cv ketel ( die heeft maar 1 kraan, vandaar 7 ).
En ik zou het weer zo doen denk ik ja. Ik kon het op deze manier rustig voorzien van kranen, en tot slot aansluiten, zonder dat het echt koud is geworden. In het ergste geval kan de cv ketel het ook nog overnemen.
Hmm... Ik hou het dan toch maar simpel en ga gewoon 1 WP plaatsen met een boilervat. :P . Ik had verwacht dat een dergelijke opstelling als de zwembad WP's hierboven ook met gewone WP's zou kunnen, maar blijkbaar zijn zwembad WP's wat eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
@Me Albert

https://snapshot.raintank...UEe1lu3S65B33B4lK?orgId=2

Hier een vergelijk tussen Heisha en Kamstrup. Dit is de run van vandaag. Je ziet dus dat je flow en temperaturen zeker wel kan gebruiken, die komen mooi overeen. Let wel dat mijn sensoren van mijn WP niet gekalibreerd zijn.
Als je meer wilt zien dan hoor ik het wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Knielen op 28-01-2020 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 20:53
annespruit1980 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:31:
[...]

Ik heb er inderdaad twee op een cv systeem zitten.
Dat kwam zo uit, omdat bij het ontdooien van die pompen het vermogen dat je binnenkrijgt nogal terugloopt.
En daar ik er toch drie had gekocht voor eigenlijk drie te verwarmen plekken kon ik er een bij het huis zetten ( dat was voor mij de belangrijkste locatie waar het warm moest blijven ).
Het enige probleem dat ik had was dat de pompen niet vlak bij elkaar aan de cv leidingen moeten zitten. Als ze starten gaan ze meten of ze voldoende debiet hebben, en dan werken ze elkaar tegen. Opgelost hier door ze ieder aan een kant van de cv leidingen aan te sluiten. Werkt tot nu toe goed.
Je zou ook nog eens de bivalent optie kunnen gebruiken lijkt me. Dus ipv een cv-ketel als bivalent mee laten draaien laat je een 2e panasonic meedraaien onder een bepaalde buitentemperatuur.
Om van dat pomp-gezeik af te komen hoor je een dergelijk systeem eigenlijk via een open verdeler aan te sluiten (cascade) (zie dit plaatje https://warmtepomp-weetje...er_warmtepomp_ketel_A.png)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
Knielen schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:31:
@Me Albert

https://snapshot.raintank...UEe1lu3S65B33B4lK?orgId=2

Hier een vergelijk tussen Heisha en Kamstrup. Dit is de run van vandaag. Je ziet dus dat je flow en temperaturen zeker wel kan gebruiken, die komen mooi overeen. Let wel dat mijn sensoren van mijn WP niet gekalibreerd zijn.
Als je meer wilt zien dan hoor ik het wel.
Hartelijk dank voor deze service. Voor zover ik kan zienn zit er niet veel verschil in en als er al verschil in zit dan is het constant. Heb je het ook nog als tabel beschikbaar of vraag ik nu te veel?

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
@Knielen Wat voor type Pana heb jij?

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
thehog schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:53:
[...]

Je zou ook nog eens de bivalent optie kunnen gebruiken lijkt me. Dus ipv een cv-ketel als bivalent mee laten draaien laat je een 2e panasonic meedraaien onder een bepaalde buitentemperatuur.
Om van dat pomp-gezeik af te komen hoor je een dergelijk systeem eigenlijk via een open verdeler aan te sluiten (cascade) (zie dit plaatje https://warmtepomp-weetje...er_warmtepomp_ketel_A.png)
Ik laat de ketel niet meelopen. De ketel wilde ik eigenlijk afsluiten met die ene kraan, maar bleek niet nodig te zijn. De pomp die in de cvketel zit houd de waterstroming tegen, dus gaat er geen water door de ketel. Ketel zit er omdat die er al zat, en ik op dit moment ervaring opdoe met warmtepompen. Plus natuurlijk dat als het echt koud wordt, ik die ketel kan aanzetten zonder problemen ( een keer gedaan omdat de katten met de bediening hadden gespeeld en de toen nog enige pomp die aan het huis zat dus niet meer werkte). Ik zal t.z.t. de gasaansluiting laten afsluiten, en dan misschien de ketel weghalen, al zit die niet echt in de weg.

En ik heb ook geen gezeik met met de pompen. Zoals het nu zit werkt het probleemloos, ik heb een zeer universeel systeem. Of alleen de CV ketel, of een enkele pomp, of twee pompen die elkaar helpen met defrosts, of twee onafhankelijke cv systemen ( midden van de cv leiding dicht met de kranen ). Waarbij de ene eventueel met CV ketel kan zijn, de andere dan met warmtepomp.

Ik heb geen open verdeler, geen buffer ( behalve wat er aan water in de T0-T22 radiatoren zit, eigenlijk net te weinig ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
De beroemde 5 kW mono uit Duitsland. De getallen staan in Influx, ik ben niet zo handig daarmee. Ik ga eens proberen, maar geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Knielen schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:14:
[...]

De beroemde 5 kW mono uit Duitsland. De getallen staan in Influx, ik ben niet zo handig daarmee. Ik ga eens proberen, maar geen garantie.
Ah van Christiaan. Tabel hoeft niet. Kan met een cursor over de grafieken en kan dan de waarden goed vergelijken. Afwijking is 1 a 2% max en dat vind ik niet slecht. Goede thermometers op in en uitgaande pijpen en ik kan een redelijk vermogen berekenen.

Je moet je gegevens even doorgeven aan Dylantje dan kan hij je in de beginpost zetten. Hoe meer zielen hoe meer vreugd.

[ Voor 10% gewijzigd door Me Albert op 29-01-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Me Albert schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:56:
[...]

Hartelijk dank voor deze service. Voor zover ik kan zienn zit er niet veel verschil in en als er al verschil in zit dan is het constant. Heb je het ook nog als tabel beschikbaar of vraag ik nu te veel?
Ik heb wel een lijst van vorig jaar en die is helemaal niet constant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jJER24SijE4YDaD8bK2vOkPc/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tg9GXL9gyHvB0pawa1yegc5J/thumb.png
Kan je hier ook een bestand posten?? Weet even niet hoe.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dre schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:10:
Wat kan de reden zijn dat een Panasonic H-serie 5 kW niet gaat verwarmen, terwijl er wel vraag is? Regeling op WAR+RAR. RAR is de aan/uit functie in de afstandsbediening.
  • Ingestelde kamertemperatuur: 30°C (>:))
  • Actuele kamertemperatuur: 20°C
  • Tb = 8°C
  • Ta_gewenst (stooklijn) = 25°C
  • Compressor 0 Hz en Ta = 21°C, Tr = 21°C.
  • Geen silent mode
  • deltaT gewenst = 15. Flow is hierdoor 10 l/min
  • Ruim 1 km vloerverwarmingslang 16mm. Geen radiatoren.
Ook het elektriciteitsverbruik is erg laag vandaag:

[Afbeelding]

Zijn de instellingen niet correct?
Niemand enig idee hoe de Pana H werkt waardoor het huis afkoelt terwijl de thermostaat wel warmtevraag heeft? Dus op welke voorwaarde wacht dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dre schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:31:
[...]

Niemand enig idee hoe de Pana H werkt waardoor het huis afkoelt terwijl de thermostaat wel warmtevraag heeft? Dus op welke voorwaarde wacht dat ding.
Dus dT naar 2 heeft niet gewerkt?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

t.oswald schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:16:
[...]

Dus dT naar 2 heeft niet gewerkt?
De deltaT heb ik verlaagd (van 15 naar 10) en de stooklijn heb ik verhoogd. Dat heeft gewerkt. Maar om eerlijk te zijn was ik niet opzoek naar de oplossing, maar naar de oorzaak waarom de compressor niet aangaat.

[ Voor 27% gewijzigd door Dre op 29-01-2020 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dre schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:36:
[...]

De deltaT heb ik verlaagd (van 15 naar 10) en de stooklijn heb ik verhoogd. Dat heeft gewerkt. Maar om eerlijk te zijn was ik niet opzoek naar de oplossing, maar naar de oorzaak waarom de compressor niet aangaat.
dT is het verschil tusses Ta en Tr. Dus bij dT 15 en Ta 25 zou een Tr van 10 mogen. Dus waarom zou de wp dan wel aanslaan? Maar wellicht snap ik het begrip dT niet.
Waarom heb je nu een dT van 10 ingesteld? Standaard staat de pana op 5. Met 3 of 2 draait hij zeer constant en rustig.

[ Voor 10% gewijzigd door t.oswald op 29-01-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Dre schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:36:
[...]

Heb je een flow test gedaan?
In installers menu..
En wat is je max haalbare flow? [ ff de hex omrekenen ]
Zet hem eens op stuk hogere flow

Verdeler? Open of robot?
Of heb ik al die info gemist?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@t.oswald
dT regeling van Panasonic is een groot mysterie voor de meeste van ons.

@Dylantje2
  1. Pomploze verdeler (omgebouwd)
  2. Ruim 1 km VV-slang
  3. 22mm staal aanvoer / retour
  4. Max flow is circa 30,5 liter (0xBA)
  5. 0x40 = 7,6 L/min
  6. 0x60 = 13,0 L/min
  7. 0x70 = 17,3 L/min = actuele maximale setting
  8. 0x80 = 21,6 L/min
  9. 0x90 = 25,1 L/min
Op het moment dat de thermostaat vraag heeft, maar de compressor niet aanslaat, is de flow 10 L/min. Ta is 21°C en Tr is 21°C. Ta_gewenst is 25°C. Waarom slaat de compressor dan niet aan, die staat al meer dan een half uur uit. Te wachten totdat wat?

Met de F-serie en low h2o kan ik me een overschoot voorstellen met dit probleem als gevolg:
Dre in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"
Maar met de ver terugmodulerende H-serie en >1 km vloerverwarming lijkt me dat niet waarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dre schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:33:
@t.oswald

@Dylantje2
  2. Ruim 1 km VV-slang
  5. 0x40 = 7,6 L/min
  6. 0x60 = 13,0 L/min
  8. 0x80 = 21,6 L/min
  9. 0x90 = 25,1 L/min
Op het moment dat de thermostaat vraag heeft, maar de compressor niet aanslaat, is de flow 10 L/min. Ta is 21°C en Tr is 21°C. Ta_gewenst is 25°C. Waarom slaat de compressor dan niet aan, die staat al meer dan een half uur uit. Te wachten totdat wat?

Met de F-serie en low h2o kan ik me een overschoot voorstellen met dit probleem als gevolg:
Maar met de ver terugmodulerende H-serie en >1 km vloerverwarming lijkt me dat niet waarschijnlijk
Werk gewerkt dan?

En wat als je water direct zet?
Wat als je war only draait?

En als alles.. Dan zou ik eens een Factory reset proberen..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dre schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:33:
@t.oswald

@Dylantje2
  2. Ruim 1 km VV-slang
  5. 0x40 = 7,6 L/min
  6. 0x60 = 13,0 L/min
  8. 0x80 = 21,6 L/min
  9. 0x90 = 25,1 L/min

Dat mysterie heet ook wel plug and play. H5 is voor gebruikers, niet voor tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
t.oswald schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:54:
[...]

Dat mysterie heet ook wel plug and play. H5 is voor gebruikers, niet voor tweakers.
De H5 doet juist erg voorspelbaar wat hij moet doen en is via de internetmodule best goed te tweaken.

Het moet wel een instellingsdingetje zijn, zoals bijvoorbeeld op koelen staan in plaats van verwarmen, of de vrijgave van verwarming onder een Tb van 5 graden bijvoorbeeld of een blokkade van verwarming vanaf een Tb van 5 graden.

Heb je nog iets gevonden @Dre?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

Yeah! Cadeautje ontvangen vandaag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eSZS1N52y0IRslbn5UOXEXly/medium.jpg

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Crazy- Gaaf! Veel plezier met aansluiten, je hebt er lekker weer bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:09:
@Crazy- Gaaf! Veel plezier met aansluiten, je hebt er lekker weer bij!
Thanks, maar eerst moet ie nog 3 meter de lucht in > garage ... 8)7
wacht nog op wat aansluitmateriaal. Missen 2 onderdelen, verloopstuk vanaf de WP naar 1"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
@Crazy- De controller zit achter de behuizing van je WP, niet schrikken dus dat hij er niet bij zou zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ep Woody schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:01:
[...]

De H5 doet juist erg voorspelbaar wat hij moet doen en is via de internetmodule best goed te tweaken.

Het moet wel een instellingsdingetje zijn, zoals bijvoorbeeld op koelen staan in plaats van verwarmen, of de vrijgave van verwarming onder een Tb van 5 graden bijvoorbeeld of een blokkade van verwarming vanaf een Tb van 5 graden.

Heb je nog iets gevonden @Dre?
Voorspelbaar :? Nu met deltaT=10°C gaat de waterpomp naar 15,16 L/min terwijl de deltaT op dat moment 3°C is. Waarom gaat de warmtepomp niet naar de laagst mogelijke stand (9,xx L/min) ? Ta en Tr was 24°C / 21°C.
Vind dat niet voorspelbaar hoor :P @t.oswald

Idem met die domme aan/uit thermostaat. Wanneer schakelt ie, welke frequentie, welke hysterse?

De warmtepomp stond op verwarmen. De auto functie wordt niet gebruikt. Pas bij Tb=>24°C gaat verwarmen uit (default setting). Het was toen der tijd veel kouder.

Helaas staat de warmtepomp niet in de buurt, anders had ik wel wat kunnen experimenteren. Nu maar gewoon draaien met een onnodig hoge stooklijn en een onnodig hoog debiet zodat het in ieder geval warm wordt.

[Edit]
Overigens is de thermostaat wel wenselijk in verband variatie in zon en dergelijke.

De Pana H-serie komt toch pas in de problemen als Ta en Tr onder de 20°C zit toch? Dat de compressor uit gaat na 30 minuten draaien <20°C. Toch?

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 30-01-2020 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Wat er bij jou mis gaat weet ik niet, maar die van mij reageert precies zoals ik het verwacht.

Warmtepomp aan op Ta 30C (berekend op basis van stooklijn in OpenHAB) op Quiet mode 3 en hij draait heerlijk rustig de woonkamer op te warmen.
Kamertemperatuur 0.1C boven setpoint, dan de Ta verlagen met 5C met een minimum van 26C (of 28C bij nachtverlaging fancoils)
Kamertemperatuur 0.1C onder setpoint, dan de Ta verhogen met 1C
Kamertemperatuur 0.2C onder setpoint, dan de Ta verhogen met 2C

Hij draait inderdaad met een Tdelta van 2-5 graden (afhankelijk van de ingestelde Ta) terwijl de Tdelta ingesteld is op 10 graden, en hij pompt 10 liter/min rond.

Hysterese van de thermostaat is 1C, dus niet echt bruikbaar, je kan ook een externe thermostaat aansluiten met een instelbare hysterese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Ep Woody schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:37:
Wat er bij jou mis gaat weet ik niet, maar die van mij reageert precies zoals ik het verwacht.

Warmtepomp aan op Ta 30C (berekend op basis van stooklijn in OpenHAB) op Quiet mode 3 en hij draait heerlijk rustig de woonkamer op te warmen.
Kamertemperatuur 0.1C boven setpoint, dan de Ta verlagen met 5C met een minimum van 26C (of 28C bij nachtverlaging fancoils)
Kamertemperatuur 0.1C onder setpoint, dan de Ta verhogen met 1C
Kamertemperatuur 0.2C onder setpoint, dan de Ta verhogen met 2C

Hij draait inderdaad met een Tdelta van 2-5 graden (afhankelijk van de ingestelde Ta) terwijl de Tdelta ingesteld is op 10 graden, en hij pompt 10 liter/min rond.

Hysterese van de thermostaat is 1C, dus niet echt bruikbaar, je kan ook een externe thermostaat aansluiten met een instelbare hysterese.
Dat bedoel ik @Dre Je kunt hoog of laag springen, de pana bepaalt zelf wel wat de beste instelling is. 8)
En of die thermostaat nodig is, hangt helemaal af van je situatie. Met alleen vv kan je de zon of snelle temperatuur schommelingen toch niet voor zijn. Met radiatoren wellicht wel nuttig.

[ Voor 8% gewijzigd door t.oswald op 30-01-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dre schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:18:
[...]

Voorspelbaar :? Nu met deltaT=10°C gaat de waterpomp naar 15,16 L/min terwijl de deltaT op dat moment 3°C is. Waarom gaat de warmtepomp niet naar de laagst mogelijke stand (9,xx L/min) ? Ta en Tr was 24°C / 21°C.
Vind dat niet voorspelbaar hoor :P @t.oswald

Idem met die domme aan/uit thermostaat. Wanneer schakelt ie, welke frequentie, welke hysterse?

De warmtepomp stond op verwarmen. De auto functie wordt niet gebruikt. Pas bij Tb=>24°C gaat verwarmen uit (default setting). Het was toen der tijd veel kouder.

Helaas staat de warmtepomp niet in de buurt, anders had ik wel wat kunnen experimenteren. Nu maar gewoon draaien met een onnodig hoge stooklijn en een onnodig hoog debiet zodat het in ieder geval warm wordt.

[Edit]
Overigens is de thermostaat wel wenselijk in verband variatie in zon en dergelijke.

De Pana H-serie komt toch pas in de problemen als Ta en Tr onder de 20°C zit toch? Dat de compressor uit gaat na 30 minuten draaien <20°C. Toch?
Zet die dT nu gewoon op 2 of 3 zoals bijna iedereen hier in dit forum en richt je op het vinden van de voor jouw situatie beste stooklijn. En laat de pana gewoon de rest regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
La je je data aanlevert zet ik je in de pana erbij..
VAN harte
En geniet van je nieuwe hobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:36:
[...]

La je je data aanlevert zet ik je in de pana erbij..
VAN harte
En geniet van je nieuwe hobby
Thanks. Heb je een Pm gestuurd.

Verder zit ik nog even met iets; ik moet vanaf het garage dak (dakleer) via de gevel ongeveer 3 meter omhoog en dan 3 meter horizontaal

Opstelling idee:

- 40x granulaat/rubbers 10x10cm
- 2x 60x30x5 betontegels (heb ik nog liggen)
- 2x montagevoet

Rubbers ter beschermen, dubbel uitgevoerd. De tegels om puntbelasting te verspreiden.

Verder ga ik gebruik maken van 2x DN25 RVS inc 19mm isolatie (zelfde gebruik ik voor de zonnecollectoren), flexibele leidingen voor aanvoer/retour water. Deze wil ik “zo min mogelijk” buiten hebben/zien dus ik ga vlak over het dak, naar de gevel & verticaal 3 meter direct naar binnen.
Buiten werk ik af met een gezette op maat, rvs omegaprofiel. (https://www.metalpoint.nl...fielen/omega-profiel.html) vind ik mooier dan een plastic buis ;-)

Dit mbv een 150mm gat.

- wat zal ik hier in plaatsen, waarin leidingen etc komen? Pvc? Dubbelwandig pijp? Geen idee. Tips?

Zodra ik binnen (zolder) ben trek ik een koof naar de technische ruimte horizontaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 16:51
Ik weet nog niet welke ik nu moet nemen. Leuk die hele uitgebreide H-series, maar van de monobloc heb je maar twee versies: T-CAP en High Performance.

Die T-CAP valt wat mij betreft af want dan heb je een buitenunit van 1,40m hoog (en is een stuk duurder). Maar die High Performance heb je weer niet in driefase... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Crazy- schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 22:45:
[...]

Duitsland, rjtec.eu
Gaat om de 5kW H versie. 2700 incl transport, internet module & extra pcb module
Op www.rjtec.eu staat "Der Shop ist nicht aktiv." Zijn ze gesloten of moet je gewoon mailen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
TimoDimo schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:20:
Ik weet nog niet welke ik nu moet nemen. Leuk die hele uitgebreide H-series, maar van de monobloc heb je maar twee versies: T-CAP en High Performance.

Die T-CAP valt wat mij betreft af want dan heb je een buitenunit van 1,40m hoog (en is een stuk duurder). Maar die High Performance heb je weer niet in driefase... :|
Ik dacht tot nu toe uit je vragen begrepen te hebben dat je op zoek bent naar een 5kW Wp, maar ik kan niet terugvinden waarop dat precies gebaseerd was. Nu kom je plots met T-cap en drie fase. De keuze van een Wp wordt dacht ik niet bepaald door of ie te hoog of te duur is, maar gewoon door hoeveel kW je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
t.oswald schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:06:
[...]

Ik dacht tot nu toe uit je vragen begrepen te hebben dat je op zoek bent naar een 5kW Wp, maar ik kan niet terugvinden waarop dat precies gebaseerd was. Nu kom je plots met T-cap en drie fase. De keuze van een Wp wordt dacht ik niet bepaald door of ie te hoog of te duur is, maar gewoon door hoeveel kW je nodig hebt.
Klopt, ik heb nu nog éénfase. Maar ik overweeg misschien driefase te nemen vandaar. Inderdaad is 5kW genoeg voor mij (denk ik). Maar ik dacht dan is driefase toch beter, om het netjes te verspreiden over de fasen?

Heb je éénfase dan zit je namelijk met 5kW al op 21,7A. Mijn hoofdzekering is maar 35A...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:00
TimoDimo schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:10:
[...]

Klopt, ik heb nu nog éénfase. Maar ik overweeg misschien driefase te nemen vandaar. Inderdaad is 5kW genoeg voor mij (denk ik). Maar ik dacht dan is driefase toch beter, om het netjes te verspreiden over de fasen?

Heb je éénfase dan zit je namelijk met 5kW al op 21,7A. Mijn hoofdzekering is maar 35A...
5KW is het maximale vermogen dat de WP leveren kan.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
pleio65 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:45:
[...]

5KW is het maximale vermogen dat de WP leveren kan.
Ja dat is ook wel zo. Maar ga je tapwater maken of is er een strenge winter o.i.d. dan zit je daar wel aan.

Maar inderdaad, misschien is éénfase voorlopig wel genoeg. Hoe sluit je die H-Perf. 5kW (WH-MDC05H3E5) eigenlijk aan? Op een kookgroep? Of mag het ook op twee losse 16A groepen? En welke karakteristiek moet je hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
TimoDimo schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:10:
[...]

Ik heb hier de 7kw H gewoon op 1x 16A. Dat gaat al meer dan een jaar prima. Dus ik zou het niet spannender maken dan het is, tenzij je met een serieus te kleine WP werkt waardoor je continue met backup heater gebruikt is meer dan 16A absolute overkill. Ik heb 't nooit hoger gezien dan 2kw verbruik. (defrost peak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
lolle1212 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:02:
[...]

Ik heb hier de 7kw H gewoon op 1x 16A. Dat gaat al meer dan een jaar prima. Dus ik zou het niet spannender maken dan het is, tenzij je met een serieus te kleine WP werkt waardoor je continue met backup heater gebruikt is meer dan 16A absolute overkill. Ik heb 't nooit hoger gezien dan 2kw verbruik. (defrost peak)
In de handleiding lees ik ook dat je er twee stroomaansluitingen op aan kunt sluiten (pagina 7). De eerste van 2,84 k en de tweede van 3,00 k. Die k betekent kW neem ik aan? Ze zijn wel beide 13.0 A staat er ook bij volgens mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DzyL8JBFmh2mYSODTljZuiJ6/full.png

Betekent dat als je maar één stroomaansluiting aansluit, dat hij dan maar maximaal 13A vraagt?
@pleio65

EDIT: Ook ik zie het al, die 2,84kW is alleen voor de WP, dus deze verbruikt nooit meer.
EDIT2: Is die tweede stroomaansluiting dan voor het externe verwarmingselement in de boiler/buffer?
EDIT3: Als ik het goed begrijp dan is die 5kW niet het aansluitvermogen, maar slechts het effectieve verwarmingsvermogen van de WP. 7(8)7 Dat verandert de zaak.

[ Voor 17% gewijzigd door TimoDimo op 01-02-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
TimoDimo schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:57:
[...]

Ja dat is ook wel zo. Maar ga je tapwater maken of is er een strenge winter o.i.d. dan zit je daar wel aan.

Maar inderdaad, misschien is éénfase voorlopig wel genoeg. Hoe sluit je die H-Perf. 5kW (WH-MDC05H3E5) eigenlijk aan? Op een kookgroep? Of mag het ook op twee losse 16A groepen? En welke karakteristiek moet je hebben?
Bij mij zit de 5H zelf op het stopcontact met een stekker. Met 24/7 meestal tussen de 260 en 650W. Officieel maximaal 2,84kW overigens. Het verwarmingselement element van 3kW zit op een aparte 16A groep en komt er bij mij altijd tijdens een defrost bij. Ik heb alleen vv en geen buffervat. De drie fase kookgroep is voor het koken.
Het defrost plaatje toont mijn totale verbruik uit de slimme meter. De basis in dit voorbeeld van 1kW zal ongeveer 0,65 kW voor de Wp zijn plus ander verbruik. Je ziet dan wat er bij de defrost gebeurd zonder buffervat. Het eerste gedeelte is bijna volledig voor het element met 3kW en aan het einde komt de Wp er nog even extra bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fQx8Iz1iG9lSdkHovdPhPmUm/thumb.png
Heb overigens een standaard 3 fase aansluiting, dus 3x25A i.v.m. de kookplaat.

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 01-02-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

TimoDimo schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:54:
[...]

Op www.rjtec.eu staat "Der Shop ist nicht aktiv." Zijn ze gesloten of moet je gewoon mailen?
Per e-mail. Gaat prima :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
TimoDimo schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:11:
[...]

In de handleiding lees ik ook dat je er twee stroomaansluitingen op aan kunt sluiten (pagina 7). De eerste van 2,84 k en de tweede van 3,00 k. Die k betekent kW neem ik aan? Ze zijn wel beide 13.0 A staat er ook bij volgens mij:
[Afbeelding]

Betekent dat als je maar één stroomaansluiting aansluit, dat hij dan maar maximaal 13A vraagt?
@pleio65

EDIT: Ook ik zie het al, die 2,84kW is alleen voor de WP, dus deze verbruikt nooit meer.
EDIT2: Is die tweede stroomaansluiting dan voor het externe verwarmingselement in de boiler/buffer?
EDIT3: Als ik het goed begrijp dan is die 5kW niet het aansluitvermogen, maar slechts het effectieve verwarmingsvermogen van de WP. 7(8)7 Dat verandert de zaak.
En die tweede aansluiting is het extra verwarmingselement voor tijdens de elfstedentocht en voor bij de defrosts, dus het COP 1 extra gedeelte boven op de 5kW. En je moet ze allebei aansluiten anders krijg je foutmeldingen. Defrosts kan je ook betalen uit je systeem als dat voldoende watervolume heeft bv. met een buffervat. Mocht de Tr dan toch te laag worden, dan komt het element er alsnog bij.

[ Voor 9% gewijzigd door t.oswald op 01-02-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
@t.oswald @lolle1212 @pleio65 Wat nou als je de 7kW neemt? Of zelfs 9, 12 of 16kW? Je mag officieel maar tot 16A zekeringen plaatsen toch in NL? De 7kW gebruikt al 4,59kW alleen voor de WP (21A staat erbij).

[ Voor 6% gewijzigd door TimoDimo op 01-02-2020 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
TimoDimo schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:52:
@t.oswald @lolle1212 @pleio65 Wat nou als je de 7kW neemt? Of zelfs 9, 12 of 16kW? Je mag officieel maar tot 16A zekeringen plaatsen toch in NL? De 7kW gebruikt al 4,59kW alleen voor de WP (21A staat erbij).
Nou 'gebruikt' lijkt me een beetje uit zijn verband getrokken hé, het is de absolute MAX, maar dat is dus ook onder de absolute max omstandigheden, wetende -20 en een Ta van 55, waarbij het afgifte systeem de maximale output kwijtkan.

Dit scenario is voor Nederland niet realistisch daar -20 niet gebruikelijk is en verder is het sowieso raadzaam lagere Ta's te gebruiken. (mijn stooklijn komt niet verder dan 36, bij -10)

Ik heb meerdere 7's geplaatst maar 21A trekken met alleen de WP. ik heb bij mijn eigen nooit boven de 9A gezien, en bij een andere installatie max 10A. Ik gok dat die 21A gaat over 55 graden water maken bij -20.

Ter vergelijking, ik heb net even gekeken, van de afgelopen 24u (3 runs) is 4.6A de max. (7kw, maar staat op silent, dus levert max 5.5/6kw) En dit waren zelfs nog korte pieken bij het optoeren aan het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
lolle1212 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:14:
[...]

Nou 'gebruikt' lijkt me een beetje uit zijn verband getrokken hé, het is de absolute MAX, maar dat is dus ook onder de absolute max omstandigheden, wetende -20 en een Ta van 55, waarbij het afgifte systeem de maximale output kwijtkan.

Dit scenario is voor Nederland niet realistisch daar -20 niet gebruikelijk is en verder is het sowieso raadzaam lagere Ta's te gebruiken. (mijn stooklijn komt niet verder dan 36, bij -10)

Ik heb meerdere 7's geplaatst maar 21A trekken met alleen de WP. ik heb bij mijn eigen nooit boven de 9A gezien, en bij een andere installatie max 10A. Ik gok dat die 21A gaat over 55 graden water maken bij -20.

Ter vergelijking, ik heb net even gekeken, van de afgelopen 24u (3 runs) is 4.6A de max. (7kw, maar staat op silent, dus levert max 5.5/6kw) En dit waren zelfs nog korte pieken bij het optoeren aan het begin.
Kan wel zijn, maar je mag gewoon niet een WP aansluiten als je tekort komt qua afzekering in de aansluitwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
TimoDimo schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:17:
[...]

Kan wel zijn, maar je mag gewoon niet een WP aansluiten als je tekort komt qua afzekering in de aansluitwaarde.
Van wie of wat mag dit niet? Zolang je de WP zo instelt dat hij geen 21A trekt, lijkt mij het extreem onwaarschijnlijk dat hier een beperking in zou zijn.

Mijn Inductieplaat heeft ook instelbare standen: 13,16&20A. Dit is juist bedoelt om te kunnen plaatsen met normale stekker in NL. Feit blijft dat de max van de plaat 20A op de sticker geeft..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 15:33
TimoDimo schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:17:
[...]

Volgens mij draai je het nu om. Je mag zover ik weet altijd een apparaat met een lager vermogen zekeren. Alleen heb je dan kans dat de zekering er uit klapt. De ervaring hier leert echter dat dit vrijwel nooit gebeurd.

Hoger dan 16A zekeren mag. De regel is selectiviteit. Dus ligt aan de karakteristiek en of het een automaat of smeltpatroon is. Zie ook https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/

[ Voor 16% gewijzigd door Heronimo op 01-02-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
@lolle1212 @Heronimo Ja, ik denk dat jullie wel een punt hebben, zeker als je het vermogen kunt instellen zal het geen probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
TimoDimo schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:52:
Ik snap echt niet waarom iemand die een 5kW Wp wil hebben zich druk maakt over de aansluitwaarde van een 16 kW. Als je die trouwens neemt, draait ie zo kort omdat hij het vermogen niet kwijt kan, dat je zekering er niet eens uitslaat. 8) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Het het heishamon project is al erg ver . Wat ze nog missen is informatie van een 7Kw split.
Is er iemand die een 7 Kw split heeft en de beschikking heeft over heishamon? Geen heishamon maar wel een 7kw split laat het ook even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
t.oswald schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:47:
[...]

Ik snap echt niet waarom iemand die een 5kW Wp wil hebben zich druk maakt over de aansluitwaarde van een 16 kW. Als je die trouwens neemt, draait ie zo kort omdat hij het vermogen niet kwijt kan, dat je zekering er niet eens uitslaat. 8) _/-\o_
Het was meer bedoeld als interessant gedachtenexperiment. Ik denk dat die 12kW niet eens verkocht mag worden in NL of wel? Of in ieder geval niet aangesloten mag worden volgens de voorschriften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Welke voorschriften? Waar staat dat? Er worden ook gewoon elektrische auto's verkocht op 1-fase met een 32A laadstroom. En inductiekookplaten.

Als je de installatiehandleiding van de Panasonic volgt mag je deze überhaupt niet aansluiten. Hoe zou de 'erkende' installateur het doen @PanasonicNL ? Iets met netimpedantie en dergelijke.

Net als dat vrijwel alle huishoudens eindgroepen hebben die niet selectief zijn ten opzichte van de hoofdzekering. Het mag niet volgende de "netcode", maar netbeheerders zal het een worst wezen.

Overigens sluit ik de 5 kW units altijd aan op een 1×16 B-karakteristiek aardlekautomaat (30 mA). En dan in de unit Power Supply 1 & 2 doorlussen:
https://uploads.photo/images/Es3W.png

[ Voor 24% gewijzigd door Dre op 01-02-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
@Dre Wat bedoel je met dat je deze niet aan mag sluiten? Geen idee wat netimpedantie is. ;)

De meeste zekeringen zijn 16A. Ik ben maar een leek op dit gebied maar dat is met een doorsnee hoofdzekering toch selectief?

Het gaat niet om de netbeheerders, of de wet of wat dan ook. Ik bedoel gewoon dat er voorschriften bestaan om het veilig en comfortabel te houden. Die "netcode" dus waar je het over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 22:32
TimoDimo schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 23:26:
@Dre Wat bedoel je met dat je deze niet aan mag sluiten? Geen idee wat netimpedantie is. ;)

De meeste zekeringen zijn 16A. Ik ben maar een leek op dit gebied maar dat is met een doorsnee hoofdzekering toch selectief?

Het gaat niet om de netbeheerders, of de wet of wat dan ook. Ik bedoel gewoon dat er voorschriften bestaan om het veilig en comfortabel te houden. Die "netcode" dus waar je het over hebt.
Als jij je wp een 25A geeft is het ook veilig. Bij kortsluiting zal er altijd een automaat springen. Als het je hoofd zekering is heb je alleen pech dat je in het donker zit, maar onveilig is het nooit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
reneeke1970 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 08:10:
[...]

Als jij je wp een 25A geeft is het ook veilig. Bij kortsluiting zal er altijd een automaat springen. Als het je hoofd zekering is heb je alleen pech dat je in het donker zit, maar onveilig is het nooit.
Tot je in het donker van de trap af donderd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
twain4me schreef op zondag 2 februari 2020 @ 09:54:
[...]

Tot je in het donker van de trap af donderd :+
Het is toch wel fijn om wat selectiviteit in je installatie te hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

nu het toch over opgenomen vermogen gaat.
Weet iemand hoe de pana's omgaan met 3 fase? Wordt het vermogen altijd verdeeld over de 3 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 22:32
TimoDimo schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:05:
[...]

Het is toch wel fijn om wat selectiviteit in je installatie te hebben. :)
Dat is een feit, na ruim twee jaar heb ik er toch 20A van gemaakt, een defrost met 4000 watt is toch weer de grens voor 16......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@reneeke1970
Dat is een beste klomp ijs dan als je meer dan een uur aan het defrosten bent.

@TimoDimo
16A is ook niet selectief achter een 25A hoofdzekering. Reactie netbeheerder over de netcode:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Dre schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:04:
16A is ook niet selectief achter een 25A hoofdzekering. Reactie netbeheerder over de netcode:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
25 / 1,6 = 15,6

Bijna toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@TimoDimo
Factor 1,6 is iets wat vroeger, in de oudheid, een goeie vuistregel was. Met installatieautomaten gaat dat niet op, zie tabel in de link hieronder:
https://tweakers.net/ext/f/JlqnfwpO02SSe4KzAnGwxbRn/full.png
16A is niet selectief achter een 63A hoofdzekering.

Meer uitleg hier: https://www.hager.nl/file...oek_verdelers_tm_125A.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
Er is meer in het leven van een automaat dan een volledige sluiting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
@Dre Ja dat dacht ik ook wel. ;) Maar soms is een vuistregel uit de oudheid toch wel een goede indicatie van hoe het moet in bij wijze van spreken 99% van de gevallen? Ik zie hier dat je met 16A (B-kar) en een 25A hoofdzekering dus maximaal 100A kortsluiting kunt hebben waarbij het nog selectief is. Is dat meestal niet voldoende?

Ik neem aan van wel anders zouden elk jaar bij duizenden mensen de hoofdzekeringen eruit vliegen als de oude kerstboomlampjes of dat oude bakoventje van zolder weer eens uitgeprobeerd wordt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Laatst online: 08-09 11:04
Hallo allemaal, ik zal me even voorstellen. Paul uit Leiden en druk bezig met verduurzaming.
Na flink wat isolatiewerk in de vooroorogsewoning, nu aan het kijken naar wartepompen.

Nu is mijn plan om een Pana 7kW monobloc H series aan te gaan sluiten, echter loop ik op dit moment vast met mijn planning/aaansluitschema.
Ik wil er 2 gebouwen mee verwarmen (3m uit elkaar), en moet daar dus ook de mogelijkheid hebben om 2 thermostaten en dus ook losse warmtevragen mee aan te kunnen. ( 2 losse Pana's zou kunnen, maar dat lijkt me overkill). Nu ben ik op zoek naar hoe ik dat moet aansluiten. Iemand een idee hoe zoiets te doen, of waar ik dat zou kunnen vinden?

P.S. zeer onder de indruk van alle discussies op dit forum. grootste gedeelte met plezier gelezen (maar 179 pagina's was toch net iets teveel).

Alle hulp is welkom. Gr, Paul

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@TimoDimo
Kortsluitstroom bij mij is meer dan 2000 Ampère, en dat is niet echt bijzonder voor een huishouden. Uit die voorbeeld tabel ben ik maar tot 190 Ampère selectief. Elke 'kortsluiting' waarbij meer dan 190 Ampère loopt zal of kan de hoofdzekering ook uitschakelen.
0-190A = selectief
190-2000A = niet selectief
Heb dus niet de illusie dat je selectief bent. Je voldoet dus niet aan de netcode, net als de overige huishoudens ;)

Of een 'kortsluiting' 0 Ohm is, of hoger, weet ik niet. Het komt hier gelukkig niet zo vaak voor.

@pgeene
Zou kijken of je niet liever de 5 kW of de 9 kW neemt. De 7 kW levert soms minder vermogen dan de 5 kW.

Thermostaat nemen die een twee-weg klep laten sturen. En parallel daaraan een relais die de warmtepomp inschakelt (230 Volt thermostaat voor de warmtepomp).
Dus:
Thermostaat >>> twee-weg klep besturen >>> Panasonic warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pgeene schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:06:
Hallo allemaal, ik zal me even voorstellen. Paul uit Leiden en druk bezig met verduurzaming.
Na flink wat isolatiewerk in de vooroorogsewoning, nu aan het kijken naar wartepompen.

Nu is mijn plan om een Pana 7kW monobloc H series aan te gaan sluiten, echter loop ik op dit moment vast met mijn planning/aaansluitschema.
Ik wil er 2 gebouwen mee verwarmen (3m uit elkaar), en moet daar dus ook de mogelijkheid hebben om 2 thermostaten en dus ook losse warmtevragen mee aan te kunnen. ( 2 losse Pana's zou kunnen, maar dat lijkt me overkill). Nu ben ik op zoek naar hoe ik dat moet aansluiten. Iemand een idee hoe zoiets te doen, of waar ik dat zou kunnen vinden?

P.S. zeer onder de indruk van alle discussies op dit forum. grootste gedeelte met plezier gelezen (maar 179 pagina's was toch net iets teveel).

Alle hulp is welkom. Gr, Paul
ik heb een iets wat vergelijkbare situatie

wellicht helpt het om hiereen stukje te lezen. (ook de reacties) (het is minder dan 179 pagina's ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
Bedankt voor de snelle reacties (@Dre en @twain4me)

@Dre. Bedankt voor de info, zal eens kijken naar de 5/7/9kW verhoudingen. Nu nog bezig met mijn warmteverliesberekening. Misschien dat ik toch kleiner/groter moet/wil.

@twain4me Ook bedankt voor de info. Druk aan het lezen. Mijn probleem met de voorgestelde oplossingen is dat ik niet de mogelijkheid een buffervat te installeren.

Nu in lijn met het voorstel van Dre, aan het kijken naar 3 weg kleppen.
Dus beide aftakkingen een 3 wegklep, daar ook beide tegelijk warmte moeten kunnen krijgen.
Echter wil ik zeker zijn dat niet, al is het maar even, allebei de kleppen dicht staan.
Anders misschien een overdruk ventiel als bypass naar de woning gebruiken om te voorkomen dat de Pana pomp kapot gaat.
Mooiste zou zijn een 3 weg klep met 3 standen ipv 2.: Naar 1st leiding, naar 2e leiding of naar beide.
Waarbij de laatste stand extra is. Deze heb ik echter nog niet kunnen vinden.

Gr.

Paul

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Dre schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:17:
@TimoDimo
Kortsluitstroom bij mij is meer dan 2000 Ampère, en dat is niet echt bijzonder voor een huishouden. Uit die voorbeeld tabel ben ik maar tot 190 Ampère selectief. Elke 'kortsluiting' waarbij meer dan 190 Ampère loopt zal of kan de hoofdzekering ook uitschakelen.
0-190A = selectief
190-2000A = niet selectief
Heb dus niet de illusie dat je selectief bent. Je voldoet dus niet aan de netcode, net als de overige huishoudens ;)

Of een 'kortsluiting' 0 Ohm is, of hoger, weet ik niet. Het komt hier gelukkig niet zo vaak voor.
Ik heb een aantal keer kortsluiting gehad, maar nog nooit is de hoofdschakelaar uitgevallen, altijd de zekering of automaat. Maar dit zal waarschijnlijk theoretisch zo zijn. Dat je strikt selectief bent als je je aan die tabel houdt.

Daarbij: het is nog later volgens mij. Zoals ik zei 100A, overeenkomend met B-karakteristiek (C-karakteristiek is volgens mij niet toegestaan in woonhuizen.)

[ Voor 5% gewijzigd door TimoDimo op 02-02-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
pgeene schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:51:

@Dre. Bedankt voor de info, zal eens kijken naar de 5/7/9kW verhoudingen. Nu nog bezig met mijn warmteverliesberekening. Misschien dat ik toch kleiner/groter moet/wil.

@twain4me Ook bedankt voor de info. Druk aan het lezen. Mijn probleem met de voorgestelde oplossingen is dat ik niet de mogelijkheid een buffervat te installeren.

Dus beide aftakkingen een 3 wegklep, daar ook beide tegelijk warmte moeten kunnen krijgen.
Echter wil ik zeker zijn dat niet, al is het maar even, allebei de kleppen dicht staan.
Anders misschien een overdruk ventiel als bypass naar de woning gebruiken om te voorkomen dat de Pana pomp kapot gaat.
Mooiste zou zijn een 3 weg klep met 3 standen ipv 2.: Naar 1st leiding, naar 2e leiding of naar beide.

Gr.

Paul
Ik ben ook met zoiets bezig. Niet alleen verschillende zones met individuele naregeling binnen die zones, maar ook nog verschillende afgiftesystemen met bijbehorende temperaturen. Het valt niet mee. ;)

Waarom een 3-wegklep trouwens? Je wilt toch beide tegelijk kunnen verwarmen? Twee 2-weg kleppen is dan beter, zoals @Dre zegt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pgeene schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:51:

Gr.

Paul
Bij een aantal kleppen wordt het signaal pas aan de ketel doorgegeven als de klep echt open staat VC8615 van honeywell bv. dus termostaat aan/uit -> klep open/dicht -> warmtepomp aan/uit

https://www.gebruikershan...ing-842253.html?page=0006

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 02-02-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:53
thehog schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:58:
Kijk hier dan. HeishaMon (Heisha is hoe in duitsland de H-series wordt genoemd) in actie. Ik mag wel zeggen dat we nu redelijk in beta fase zitten. Bijna alle (nuttige) gegevens lezen we al uit en kunnen ook het een en ander aan/uit zetten. Er gaat nu werk zitten in vertalen naar de automation tools (domoticz,nodered,openhab,homeassistant etc). Maar dat loopt ook lekker door.

Project: https://github.com/Egyras/HeishaMon

[Afbeelding: HeishaMon-Wemos-en-PCB]

[Afbeelding: HeishaMon screenshot]

Mocht je interesse hebben in een volledig werkende wemos+software+pcb laat het me even weten. Dan kan ik wel wat regelen. Mocht je nog geen kabel hebben (design gebruikt zelfde connectoren als de officiele internet module cz-taw1 zodat ie 1op1 te vervangen zijn) ook dan kan ik je doorsturen naar iemand in duitsland die ze maakt (uiteraard kan je bij conrad zelf ook de connectoren+pinnetjes bestellen, zie github pagina voor de conrad bestelnummers).

edit: momenteel geen voorraad meer. Ik zal meer bestellen.
Kan iemand mij helpen met het volgende.

Ik heb Heishamon draaien, hierbij doet de webserver het prima. In domoticz krijg ik de flow/compressor/vermogen netjes binnen. De buiten temperatuur ook, echter de Outlet/Inlet/Target temperaturen niet.

Wat kan ik fout doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
@twain4me

Handleiding geeft precies de opstelling die ik zoek (pagina 7).
Dus toch DRe zijn voorstel.

Vraagje? maakt het voor de fficiency nog uit dat je dan van aan/uit thermostaten uitgaat ipv de standaard aansturing?
Beetje zoals de modulerende thermostaten van de cv?
Kan hier niet echt iets over vinden.

@Dre
quote Zou kijken of je niet liever de 5 kW of de 9 kW neemt. De 7 kW levert soms minder vermogen dan de 5 kW.

Waar kan ik dat vinden.
Zit namelijk nu op 6.5kW benodigd.
De meerprijs van 9kW vind ik moeilijk te verdedien als ik die niet nodig heb

alvast bedankt Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pgeene schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:38:
@twain4me

Vraagje? maakt het voor de fficiency nog uit dat je dan van aan/uit thermostaten uitgaat ipv de standaard aansturing?
voor zover ik het nu snap (en dat is echt niet alles, ik ben hier ook nog maar net) zet je de warmtepomp in WAR (weersafhankelijke regeling) hierdoor bepaald hij zelf e.a. over hoe hard hij gaat verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
@twain4me

@Dre
quote Zou kijken of je niet liever de 5 kW of de 9 kW neemt. De 7 kW levert soms minder vermogen dan de 5 kW.

Waar kan ik dat vinden.
Zit namelijk nu op 6.5kW benodigd.
De meerprijs van 9kW vind ik moeilijk te verdedien als ik die niet nodig heb

alvast bedankt Paul
Paar vragen:
- hoe kom je op de 6.5kW? Wat is bijvoorbeeld de huidige gasvraag?
- hoe is de verdeling in warmtevraag tussen de twee losstaande gebouwen?
- hoe is de ventilatie geregeld van de panden? Kan je wellicht de warmtevraag nog verder reduceren door toepassing van een WTW of ventilatieluchtwarmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
@Heronimo
Uiteindelijk op basis van gasvebruik in combinatie met vloer oppervlak en kengetallen voor warmtepompen berekend. Verbruik zo'n 1150m3
Huis en zaak zijn uitgerust met laag temp. verwarming.
Beide hebben een WTW systeem van Brink.
Volledige schil geisoleerd en alle kozijnen uitgerust met HR++ glas (krypton).
Verdeling tussen woonhuis en zaak is 3:1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Maeslant schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:01:
[...]

Kan iemand mij helpen met het volgende.

Ik heb Heishamon draaien, hierbij doet de webserver het prima. In domoticz krijg ik de flow/compressor/vermogen netjes binnen. De buiten temperatuur ook, echter de Outlet/Inlet/Target temperaturen niet.

Wat kan ik fout doen?
Weet niet welke versie van heishamon je hebt maar ik geloof na 0,3b hebben ze een aantal benamingen in het systeem aangepast. Je moet de nodered omschrijvingen ook aanpassen anders komt er niks binnen.
Kijk hier maar naar de veranderingen. https://github.com/IgorYb...d3bff49619c3c5be8edc9e89ehttps://github.com/IgorYb...d3bff49619c3c5be8edc9e89e . moet het goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pgeene schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:11:
@Heronimo
Uiteindelijk op basis van gasvebruik in combinatie met vloer oppervlak en kengetallen voor warmtepompen berekend. Verbruik zo'n 1150m3
Huis en zaak zijn uitgerust met laag temp. verwarming.
Beide hebben een WTW systeem van Brink.
Volledige schil geisoleerd en alle kozijnen uitgerust met HR++ glas (krypton).
Verdeling tussen woonhuis en zaak is 3:1.
1150 middels koevlaas2 is 1150 * 8 / 1650 = 5.6kW
1150 middels @Dre 1% benadering 4.2kW
Volgens de graaddagen benadering 4.29kW
Die 6.5kW lijkt daarmee nogal aan de (te) hoge kant, de koevlaas2 benadering is mijn optiek al (te) conservatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
@pgeene Is die genoemde 1150 inclusief of exclusief tapwater?

Waarschijnlijk kom je met de 5kW versie ook wel uit zoals @Verwijderd ook voor rekent. Mocht deze te krap blijken kan je altijd nog de circuits splitsen en een tweede 5kW plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
@Heronimo

1150 is exclusief tapwater. Dit wordt door het CV systeem bijgehouden.
2 systemen heb ik ook bekeken, echter kan ik die niet kwijt in mijn tuin. (stadstuin).
Daarnaast ben ik bang dat ik met 2, als ze allebei aanslaan, ik teveel geluid produceer (zowel voor mij als mijn buren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

1150m3 * 8 / 2000 = 4,6 kW. Pana 5 kW is voldoende.

Verschillen 5/7/9 kW hier:
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Een 3-weg klep die proportioneel te sturen is zou het mooiste zijn. Dus een stand links (woonhuis), stand rechts (zaak) en een stand midden waarbij het 50% is. Het lijkt me dat dergelijke kleppen moeten bestaan met bijvoorbeeld een 0-10 Volt regeling? Je wilt altijd flow kunnen hebben inderdaad. @Oxellaar weet jij kleppen met een aansluiting van circa 22mm waarbij een halve stand is te bepalen in plaats van de domme 'open' of 'dicht' 3-wegkleppen.

@pgeene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
@Dre @pgeene
Bedoelen jullie dit soort kleppen:
https://ensupport.getconn...3A-operate?language=en_US
https://www.toolstation.c...on-valve/p92681#full-desc

Blijkbaar heet het een 3 port mid position valve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolle1212
En voor wat nuance op bovenstaande zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61051192
of https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57911776

(-15 is veel minder interessant dan -5, -15 is extreem zeldzaam voor NL klimaat, niet voor niks gaat een verliesberekening uit van max -10, en dan ) en bij -5 of -7 is de 5kw juist z'n zwakste punt helaas. (minder vermogen dan bij -15)

Feit blijft een flink beter behoud van capaciteit door de 5kw, maar in NL zal hij in vrijwel alle gevallen zo'n 20% minder leveren dan een 7kw. (Wat het verschil kan maken, nadeel is dat de 7kw iets van 45% hoger minimum vermogen heeft)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61051192

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 20:53
Ik heb weer nieuwe componenten ontvangen zodat ik weer een aantal heishamon PCB's kan uitleveren (10 euro voor wemos+heishamon tezamen). Graag een PB als je er een wilt.
@Knielen kan overigens de kabel maken als jullie dat zelf niet kunnen/nog niet hebben (het is een zelfde kabel die gebruikt wordt voor de officiele internetmodule CZ-TAW1). Hier kost ie veel geld: https://www.seconsolar.co...xtension-cable-5595-p.asp

[ Voor 4% gewijzigd door thehog op 03-02-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Dre Belimo heeft vast zoiets

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekokkens
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:47
Wil deze zomer ook van het gas afgaan met een panasonic H5 monoblock voor vvw en Atlantic V4 voor sww, maar zou graag eens bij iemand luisteren naar het geluid wat beide wp maken. De H5 wil ik bij de voorgevel plaatsen 2,5m onder slaapkamer raam, wil zeker geen overlast voor buren veroorzaken, woon nl in tussenwoning. Bij wie in de buurt van Goes (zeeland) zou ik eens naar H5 en of een Atlantic V4 mogen komen luisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
De panasonic H5 monoblok is erg stil. Liep laatst lang een verbouwing van een kerk. Hadden ze appartementen in gemaakyt. Ieder appartement had zijn eigen warmtepomp in de tuin staan aan de straat. Merk Hemelvaart had er nog nooit van gehoord maar alsof er een vliegtuig opsteeg wat een herrie. Nu snap ik die lawaai verhalen wel wat beter.
10 van mijn 5H'smaken minder lawaai dan 1 zo'n vliegtuig.
Heb laatst de binnenkant bekeken en om de compressor zit geluidsisolatiemateriaal (ook erop) zou nog een laag omheen kunnen, maar als er mensen bij staan die vragen of hij aan staat terwijl hij rustig zijn werk doet zegt genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
Me Albert schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:38:
De panasonic H5 monoblok is erg stil. Liep laatst lang een verbouwing van een kerk. Hadden ze appartementen in gemaakyt. Ieder appartement had zijn eigen warmtepomp in de tuin staan aan de straat. Merk Hemelvaart had er nog nooit van gehoord maar alsof er een vliegtuig opsteeg wat een herrie. Nu snap ik die lawaai verhalen wel wat beter.
10 van mijn 5H'smaken minder lawaai dan 1 zo'n vliegtuig.
Heb laatst de binnenkant bekeken en om de compressor zit geluidsisolatiemateriaal (ook erop) zou nog een laag omheen kunnen, maar als er mensen bij staan die vragen of hij aan staat terwijl hij rustig zijn werk doet zegt genoeg.
Ja lag misschien niet eens aan de specifieke WP, Pana 5h's kunnen ook best luid worden als je ze flink op hun staart trapt. Vrees dat men in die situatie gewoon hoge Ta's had ingesteld, dat vinden wp's nou eenmaal niet zo leuk en laten ze dan ook horen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Dre schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:29:
1150m3 * 8 / 2000 = 4,6 kW. Pana 5 kW is voldoende.

Verschillen 5/7/9 kW hier:
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Een 3-weg klep die proportioneel te sturen is zou het mooiste zijn. Dus een stand links (woonhuis), stand rechts (zaak) en een stand midden waarbij het 50% is. Het lijkt me dat dergelijke kleppen moeten bestaan met bijvoorbeeld een 0-10 Volt regeling? Je wilt altijd flow kunnen hebben inderdaad. @Oxellaar weet jij kleppen met een aansluiting van circa 22mm waarbij een halve stand is te bepalen in plaats van de domme 'open' of 'dicht' 3-wegkleppen.

@pgeene
Misschien snap ik het niet, maar waarom een 3-wegklep? Kun je niet beter vraaggestuurd werken, dus gewoon bij de verdelers een naregeling (oftewel bij de aanvoer/retour van beide zones een 2-wegklep)?

@pgeene @Heronimo @twain4me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
@twain4me

Welke handleiding bedoel je? Pagina 7 gaat bij mij over de afstandsbediening. En p. 7 van de service manual gaat over de specificaties. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:53
Me Albert schreef op maandag 3 februari 2020 @ 00:22:
[...]

Weet niet welke versie van heishamon je hebt maar ik geloof na 0,3b hebben ze een aantal benamingen in het systeem aangepast. Je moet de nodered omschrijvingen ook aanpassen anders komt er niks binnen.
Kijk hier maar naar de veranderingen. https://github.com/IgorYb...d3bff49619c3c5be8edc9e89ehttps://github.com/IgorYb...d3bff49619c3c5be8edc9e89e . moet het goed komen.
Thanks, solved!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

De Panasonic heeft N-O/C sturing
is in deze de O/C dan de L-fase?

Dus:

N+C = 230Vac via C, O is leeg
N+O = 230Vac via O, C is leeg

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

"Mijn" Pana komt op een beton vloertje te staan ( 130 x 46 en 20 dik) en dit 40 cm van de voorgevel.
Moet hij dan direct op het beton staan ? of moeten hier nog dempers / rubber ringen tussen ?

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Crazy- schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:52:
De Panasonic heeft N-O/C sturing
is in deze de O/C dan de L-fase?

Dus:

N+C = 230Vac via C, O is leeg
N+O = 230Vac via O, C is leeg

?
Als je de externe schakelaar bedoelt, die is gevoed vanuit de WP. Dus potentiaal vrij contact gebruiken en zeker geen 230 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

TimoDimo schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:06:
[...]

Welke handleiding bedoel je? Pagina 7 gaat bij mij over de afstandsbediening. En p. 7 van de service manual gaat over de specificaties. :?
de handleiding die ik linkte van een 2 weg klep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Knielen schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:13:
@Crazy- De controller zit achter de behuizing van je WP, niet schrikken dus dat hij er niet bij zou zitten ;)
Even gekheid maar welke controller bedoel je?
De thermostaat zat los op de doos; net als de internet module. Of vergeet ik iets? 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
Crazy- schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:31:
[...]

Even gekheid maar welke controller bedoel je?
De thermostaat zat los op de doos; net als de internet module. Of vergeet ik iets? 😊
Oh okay, meestal zit de thermostaat in de WP, maar prima dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
TimoDimo schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:01:
[...]

Misschien snap ik het niet, maar waarom een 3-wegklep? Kun je niet beter vraaggestuurd werken, dus gewoon bij de verdelers een naregeling (oftewel bij de aanvoer/retour van beide zones een 2-wegklep)?

@pgeene @Heronimo @twain4me
Dat zou ook kunnen ja. Maar dan moet je nog steeds zorgen dat er nooit een situatie op zal treden waarin alle groepen dicht staan. Dat zou je bijvoorbeeld op kunnen lossen door de woonkamer altijd open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Heronimo schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:20:
[...]

Dat zou ook kunnen ja. Maar dan moet je nog steeds zorgen dat er nooit een situatie op zal treden waarin alle groepen dicht staan. Dat zou je bijvoorbeeld op kunnen lossen door de woonkamer altijd open te zetten.
Omdat je geen buffer hebt bedoel je? Anders maakt het toch niets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
@TimoDimo
https://www.gebruikershan...ing-842253.html?page=0007
deze pagina ;) .

De 3 weg klep heeft inderdaad als voordeel dat je het buffervat kunt weglaten. Hierbij hoeft dus ook geen bypass geplaatst te worden (zoals ook beschreven in bovenstaand document).
Daarnaast heeft een bypass een bypass-druk nodig en een redelijke vertraging. Dit is niet heel erg goed voor de pomp. Als het gebeurt dat ze kort beide dichtstaan, dan zal dat dus vaker gebeuren en dit zonder dat je dit merkt.
Dit is waarschijnlijk ook waarom die optie niet in de handleiding staat.

Buffervat kan bij mij niet vanwege ruimte problemen en omdat ik de splitsing al in de tuin wil maken daar de Pana tussen de gebouwen in staat..

Ik ga waarschijnlijk uiteindelijk voor de 3 weg met neutraal optie (van Dre en Heronimo). Ook omdat dit een van de goedkoopste en meest foolproof options is.

Vooralsnog ga ik het denk ik proberen met 1 x 230V klep en thermostaat die ik nog heb liggen met de thermostaat direct op de klep. Die zet ik op de zaak en dus krijgt de zaak alleen warmte als de woning ook vraagt (en er een warmtevraag vanuit de zaak is). Echter daar de woning een veel grotere warmtevraag heeft zou dit geen probleem moeten zijn.
Die 3-weg optie kan ik alsnog later inbouwen (is uiteindelijk voor mij de mooiste optie).

@Dre @twain4me @Heronimo bedankt voor de hulp _/-\o_

Nu alleen nog kijken of ik voor de 5 of 7 ga.......
keuzes 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
pgeene schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:37:
@TimoDimo
https://www.gebruikershan...ing-842253.html?page=0007
deze pagina ;) .

De 3 weg klep heeft inderdaad als voordeel dat je het buffervat kunt weglaten. Hierbij hoeft dus ook geen bypass geplaatst te worden (zoals ook beschreven in bovenstaand document).
Daarnaast heeft een bypass een bypass-druk nodig en een redelijke vertraging. Dit is niet heel erg goed voor de pomp. Als het gebeurt dat ze kort beide dichtstaan, dan zal dat dus vaker gebeuren en dit zonder dat je dit merkt.
Dit is waarschijnlijk ook waarom die optie niet in de handleiding staat.

Buffervat kan bij mij niet vanwege ruimte problemen en omdat ik de splitsing al in de tuin wil maken daar de Pana tussen de gebouwen in staat..

Ik ga waarschijnlijk uiteindelijk voor de 3 weg met neutraal optie (van Dre en Heronimo). Ook omdat dit een van de goedkoopste en meest foolproof options is.

Vooralsnog ga ik het denk ik proberen met 1 x 230V klep en thermostaat die ik nog heb liggen met de thermostaat direct op de klep. Die zet ik op de zaak en dus krijgt de zaak alleen warmte als de woning ook vraagt (en er een warmtevraag vanuit de zaak is). Echter daar de woning een veel grotere warmtevraag heeft zou dit geen probleem moeten zijn.
Die 3-weg optie kan ik alsnog later inbouwen (is uiteindelijk voor mij de mooiste optie).

@Dre @twain4me @Heronimo bedankt voor de hulp _/-\o_

Nu alleen nog kijken of ik voor de 5 of 7 ga.......
keuzes 8)7
Geen idee op welke handleiding je nu weer doelt. :D In de handleiding van de Pana staat er in ieder geval niets over een driewegklep (behalve die voor SWW, maar dat is een ander verhaal).

De officiële versie bij de Pana is om gewoon te werken met twee pompen voor elke zone. Zie p. 42 van de service manual.

[ Voor 3% gewijzigd door TimoDimo op 03-02-2020 20:50 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.