Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.473 views

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 13:24
Dylantje2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:10:
[...]

Nee daarom zou 16 gewoon goed zijn.
En door je systeem te testen kom je op je max uit...
Ieder systeem zal verschillend zijn.
dus ieder zal zijn eigen 16 moeten zoeken..

Ik weet dus niet of hij hoger komt dan 16:-)
Kwam dit nog tegen in het design manual. Zie waterflow rate
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z98vuxQ5ptIzNW0iQ5ooQ3Zz/thumb.png

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Mijn pana 5kw draait ook sinds vanochtend! Het is nog steeds 24 graden in huis dus kan hem nog niet testen.

Ik vraag me wel 1 ding af. Ik heb hem zo ingesteld dat hij op de controller thermostaat aan en uit gaat en hij levert dan water met een temp afhankelijk van mijn ingestelde stooklijn. Klopt dit wat ik zeg?

Verder vond ik hem goed stil. Hij draaide op 40 hz en vond het niet storend!

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
t.oswald schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:23:
[...]

Kwam dit nog tegen in het design manual. Zie waterflow rate
[Afbeelding]
Mmm oke op e pomp staat 15Liter
Ik zit ook op 15.8 oid..

Manuals zijn bagger van pana, dus
Ik lees de pomp maar:
https://drive.google.com/...-IG2zmDp/view?usp=sharing

Deze winter eens kijken of hij de 16 haalt..
kan hem altijd ophogen.
maar hem op de max van je systeem zetten heeft geen zin.
Is ergens iets van natuurkundige wetten
Te hoge pompsnelheid is zeker niet altijd beter.. ergens van iemadn vernomen 8) _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 15:22
@t.oswald: 21 graden is te laag, heb ik me laten vertellen door onze gezamelijke installateur....?
Off topic: wanneer krijg jij je Auer installatie? Onze installateur heeft bij mij alvast ervaring opgedaan om het bij jou ook uit te kunnen voeren :-)

@reneeke1970: ik heb even blind jouw waarden van de WAR overgenomen, omdat je aangeeft dat je een soortgelijke woning als mij hebt. Ik moet toch ergens beginnen...

https://ibb.co/CPjwwVq

De Pana gaat nu met 27 graden CV water verwarmen en langzaam oplopend naar 34 graden, afhankelijk van de buiten temperatuur. Gaat de Pana nu als het 's nachts 15 graden ook draaien? Zo ja, is er ergens een optie om dag en nacht te onderscheiden? Kort gezegd: ik wil 's nachts pas bij 5 graden gaan draaien en overdags bij 15 graden. Jij hebt nu het probleem opgelost door eerst je kamer thermostaat te laten schakelen, als die onder een bepaalde temperatuur gaat, dan gaat de Pana over op WAR. Ik heb dit nog niet werkend gekregen.

@Dylantje2: Koelen staat aan, maar nog niet gebruikt omdat de Pana 2 weken geleden pas is geinstalleerd. Is voor volgend jaar om te testen! Overigens koelen mijn Auer Edel Water boilers de vloer ook, dus vraag is of ik het wel nodig ga hebben.

Mijn woning is nu zonder te verwarmen nog 21 tot 22 graden warm, dus ik verwarm nog even niks. Woonkamer ligt op het westen, dus 's middags ook veel zon en zoals je aangeeft lastiger te managen.

Over de Aquarea Heizkurve Tool:
Ziet er uit alsof het heel handig kan zijn, maar ik begrijp het nog niet helemaal.

Dit zijn denk ik de betekenissen:
AT Low = onder temp buiten - VLT Low = aanvoer temp CV water
AT High = boven temp buiten - VLT high = aanvoer temp CV water

En wat kun je er mee buiten het schema wat al in het Pana menu staat? Die geeft naar mijn idee hetzelfde beeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris499 op 18-09-2019 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Chris499 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:16:
@t.oswald: 21 graden is te laag, heb ik me laten vertellen door onze gezamelijke installateur....?
Off topic: wanneer krijg jij je Auer installatie? Onze installateur heeft bij mij alvast ervaring opgedaan om het bij jou ook uit te kunnen voeren :-)

@reneeke1970: ik heb even blind jouw waarden van de WAR overgenomen, omdat je aangeeft dat je een soortgelijke woning als mij hebt. Ik moet toch ergens beginnen...

De Pana gaat nu met 27 graden CV water verwarmen en langzaam oplopend naar 34 graden, afhankelijk van de buiten temperatuur. Gaat de Pana nu als het 's nachts 15 graden ook draaien? Zo ja, is er ergens een optie om dag en nacht te onderscheiden? Kort gezegd: ik wil 's nachts pas bij 5 graden gaan draaien en overdags bij 15 graden. Jij hebt nu het probleem opgelost door eerst je kamer thermostaat te laten schakelen, als die onder een bepaalde temperatuur gaat, dan gaat de Pana over op WAR. Ik heb dit nog niet werkend gekregen.

@Dylantje2: Koelen staat aan, maar nog niet gebruikt omdat de Pana 2 weken geleden pas is geinstalleerd. Is voor volgend jaar om te testen! Overigens koelen mijn Auer Edel Water boilers de vloer ook, dus vraag is of ik het wel nodig ga hebben.

Mijn woning is nu zonder te verwarmen nog 21 tot 22 graden warm, dus ik verwarm nog even niks. Woonkamer ligt op het westen, dus 's middags ook veel zon en zoals je aangeeft lastiger te managen.

Ziet er uit alsof het heel handig kan zijn, maar ik begrijp het nog niet helemaal.

En wat kun je er mee buiten het schema wat al in het Pana menu staat? Die geeft naar mijn idee hetzelfde beeld.
Met de stooklijn generator krijg je visueel wat je doet en kun je bijv exact een tbuiten zien waar je nu zit en kun je je stooklijn daarop aanpassen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Chris499
Dylantje2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:33:
[...]

Met de stooklijn generator krijg je visueel wat je doet en kun je bijv exact een tbuiten zien waar je nu zit en kun je je stooklijn daarop aanpassen
Maar datzelfde schema zie je op de controller ook als je het instelt O-)

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Chris499 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:37:
[...]

Maar datzelfde schema zie je op de controller ook als je het insteld O-)
Zou kunnen ..
Maar je hebt op war ook een -1 -2 -3 en een +1 +2 +3 enz

Wat als het te heet is bij x graden?
Wat als je even +1 doet ..

Je stooklijn is niet zo simpel als het lijkt.
Iets van iemand overnemen zal niet zomaar werken.
Je moet ergens starten maar dan?

Stel dat je het nu te warm heb [ zoals hier ] wat doe je doen?
En wat als je bij -10 het niet warm krijgt?

Visueel maken van je settings meer niet

• Chris499
Dylantje2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:39:
[...]

Zou kunnen ..
Maar je hebt op war ook een -1 -2 -3 en een +1 +2 +3 enz

Wat als het te heet is bij x graden?
Wat als je even +1 doet ..

Je stooklijn is niet zo simpel als het lijkt.
Iets van iemand overnemen zal niet zomaar werken.
Je moet ergens starten maar dan?

Stel dat je het nu te warm heb [ zoals hier ] wat doe je doen?
En wat als je bij -10 het niet warm krijgt?

Visueel maken van je settings meer niet
Dat het niet makkelijk zal zijn om de juiste instellingen te krijgen kan ik me voorstellen, maar ik vraag me af of dit schema mij daarin gaat helpen. Dat het jou helpt is fijn. Ik probeer te begrijpen wat je er extra aan hebt bovenop het schema wat al op de controller staat.

Ik ben het met je eens dat als je het te warm hebt het lastig is om je stooklijn aan te passen. Als je het te koud hebt uiteraard ook. Ik zou beginnen met de water temp met stapjes van 1 graden omlaag te zetten bij te warm en bij te koud uiteraard 1 graden omhoog. Waarschijnijnlijk moet je dit niet te snel doen, maar eerst een paar dagen wachten voor je huis is geacclimatiseerd.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Chris499 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:46:
[...]

Dat het niet makkelijk zal zijn om de juiste instellingen te krijgen kan ik me voorstellen, maar ik vraag me af of dit schema mij daarin gaat helpen. Dat het jou helpt is fijn. Ik probeer te begrijpen wat je er extra aan hebt bovenop het schema wat al op de controller staat.

Ik ben het met je eens dat als je het te warm hebt het lastig is om je stooklijn aan te passen. Als je het te koud hebt uiteraard ook. Ik zou beginnen met de water temp met stapjes van 1 graden omhoog te zetten bij te warm en bij te koud uiteraard 1 graden omlaag. Waarschijnijnlijk moet je dit niet te snel doen, maar eerst een paar dagen wachten voor je huis is geacclimatiseerd.
geacclimatiseerd. icm accumulatie bedoel je...denk ik..

Wacht maar tot het kouder wordt... [ en je huis precies op 21 graden wilt houden :-) ]
En je in je stooklijn moet gaan spelen..

Maar anders

Vergeet hem lekker gewoon

• Chris499
Dylantje2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:50:
[...]

geacclimatiseerd. icm accumulatie bedoel je...denk ik..

Wacht maar tot het kouder wordt... [ en je huis precies op 21 graden wilt houden :-) ]
En je in je stooklijn moet gaan spelen..

Maar anders

Vergeet hem lekker gewoon
Ik zou het niet zo snel willen vergeten (opgeven bedoel je daar denk ik mee). Ik denk dat jij dat ook niet doet (mag ik hopen _/-\o_ ). Maar de WAF wil ook wat, dus we gaan het zien!

• Chris499
Dubbel post.

[ Voor 97% gewijzigd door Chris499 op 18-09-2019 22:08 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Chris499 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:00:
[...]

Ik zou het niet zo snel willen vergeten (opgeven bedoel je daar denk ik mee). Ik denk dat jij dat ook niet doet (mag ik hopen _/-\o_ ). Maar de WAF wil ook wat, dus we gaan het zien!
Je kunt de timer gebruiken voor s'nachts uit te zetten, maar ooit ga je naar 24/7 neem ik aan, dus dan kun je die niet gebruiken.
Je stook lijn is heel snel aan te passen maar je moet wel onthouden wat je doet. Dus grafiek voor jezelf maken kan geen kwaad.
Je kunt een war ook breder maken, dus bij 20 buiten een water temp van 27.
En niet bij -5 naar 34 gaan maar bij -15 bv.
De 34 was bij mij simpele keuze want komt niet hoger bij vorst haha. Bij de milde temperaturen was het zoeken....

1 PVoutput . Dongen NB

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
En als je dan denkt dat dit ingewikkeld is, dan heb ik nog een extra variabele om het nog moeilijker te maken. De snelheid van de ventilators in de fancoils. Daarmee vergroot/verklein ik de afgifte van het systeem waardoor de stooklijn weer anders wordt...

• t.oswald
Chris499 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:16:

Je kunt WAR met of zonder thermostaat draaien. Als je bij Systeeminstellingen 5.2 watertemperatuur kiest is het zonder, kies je voor ruimtethermostaat dan doet die sensor mee. Bij Verwarmen kies je voor stooklijn en die stel je als je de thermostaat mee wilt laten regelen, wat hoger in dan wellicht gewenst.
De thermostaat stopt nu de verwarming als de ingestelde ruimtetemperatuur bereikt is, terwijl de Tb en de stooklijn nog zouden willen doorgaan met verwarmen.
De ruimtethermostaat kan je nu gewoon programmeren, dus in de nacht indien gewenst lager zetten en bijvoorbeeld een paar uur voor opstaan wat hoger zetten, etc.
Er zijn dus vele wegen die naar Rome leiden, daar moet je een stookseizoen mee willen experimenteren of anders Radar bellen met de mededeling dat de Wp niet goed werkt. _/-\o_
Ik mis met de ruimtethermostaat van de controller wel de info over de watertemperatuur. Niet echt prettig, zal met een externe thermostaat wellicht beter werken. Maar voor het uitproberen voldoet het. Wel even je sensoren kalibreren! Zie openingspost.
Mijn Edel water wordt 7 oktober geïnstalleerd. Staat nu op de eerste verdieping en moet nog een trap op.
En dat tooltje werkt echt lekker om van te voren in detail te zien hoe de stooklijn verloopt. Voor de controller staan te klootviolen is minder optimaal en de Wp moet dan steeds uit.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:54
Klopt het dat je de externe controller van Panasonic ook draadloos kan laten werken? Ik heb de internet box, maar ik heb geen (gemakkelijke) mogelijkheid om de controller met een kabel aan te sluiten op het monoblock op de plek die ik zou willen in huis :)

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:55
t.oswald schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:07:
[...]

Je kunt WAR met of zonder thermostaat draaien. Als je bij Systeeminstellingen 5.2 watertemperatuur kiest is het zonder, kies je voor ruimtethermostaat dan doet die sensor mee. Bij Verwarmen kies je voor stooklijn en die stel je als je de thermostaat mee wilt laten regelen, wat hoger in dan wellicht gewenst.
De thermostaat stopt nu de verwarming als de ingestelde ruimtetemperatuur bereikt is, terwijl de Tb en de stooklijn nog zouden willen doorgaan met verwarmen.
De ruimtethermostaat kan je nu gewoon programmeren, dus in de nacht indien gewenst lager zetten en bijvoorbeeld een paar uur voor opstaan wat hoger zetten, etc.
Er zijn dus vele wegen die naar Rome leiden, daar moet je een stookseizoen mee willen experimenteren of anders Radar bellen met de mededeling dat de Wp niet goed werkt. _/-\o_
Ik mis met de ruimtethermostaat van de controller wel de info over de watertemperatuur. Niet echt prettig, zal met een externe thermostaat wellicht beter werken. Maar voor het uitproberen voldoet het. Wel even je sensoren kalibreren! Zie openingspost.
Mijn Edel water wordt 7 oktober geïnstalleerd. Staat nu op de eerste verdieping en moet nog een trap op.
En dat tooltje werkt echt lekker om van te voren in detail te zien hoe de stooklijn verloopt. Voor de controller staan te klootviolen is minder optimaal en de Wp moet dan steeds uit.
Ik heb een Thermistor er aan bungelen echter ik krijg de indruk dat de WP toch anders reageert
in vergelijking met de situatie met een regeling zonder, dus WAR zonder thermostaat.
Bij de Thermistor gaat het terugregelen langzamer, vertoont een meer piekerig gedragen bij het
opstarten (stuurt hoger uit)...
Is dit verbeelding of klopt dit? 8)7

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

• t.oswald
Chip2710 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:44:
[...]

Ik heb een Thermistor er aan bungelen echter ik krijg de indruk dat de WP toch anders reageert
in vergelijking met de situatie met een regeling zonder, dus WAR zonder thermostaat.
Bij de Thermistor gaat het terugregelen langzamer, vertoont een meer piekerig gedragen bij het
opstarten (stuurt hoger uit)...
Is dit verbeelding of klopt dit? 8)7
Dat is geen verbeelding. Dit gebeurt ook als je kiest voor temperatuur direct. Was voor mij de reden om met WAR zonder thermostaat te werken. Ik ben nu wel aan het experimenteren met WAR en thermostaat. Ik weet nog niet hoe het overall uitpakt met het verbruik. Maar hij gaat er veel hoger in en moduleert veel minder terug. Het comfort neemt wel toe, omdat de vloer nu warmer wordt in pieken. Dat is mogelijk wel een voordeel in dit jaargetijde. Ik ben er nog niet helemaal uit of het starten nu weer niet te lang op zich laat wachten nadat de Wp een paar uur uit is geweest. In de winter denk ik dat WAR zonder thermostaat prettiger is, het “24/7 naaimachientje”. Zou misschien ook kunnen met een andere stooklijn in najaar/voorjaar t.o.v. winter.

• Chip2710
t.oswald schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:29:
[...]

Dat is geen verbeelding. Dit gebeurt ook als je kiest voor temperatuur direct. Was voor mij de reden om met WAR zonder thermostaat te werken. Ik ben nu wel aan het experimenteren met WAR en thermostaat. Ik weet nog niet hoe het overall uitpakt met het verbruik. Maar hij gaat er veel hoger in en moduleert veel minder terug. Het comfort neemt wel toe, omdat de vloer nu warmer wordt in pieken. Dat is mogelijk wel een voordeel in dit jaargetijde. Ik ben er nog niet helemaal uit of het starten nu weer niet te lang op zich laat wachten nadat de Wp een paar uur uit is geweest. In de winter denk ik dat WAR zonder thermostaat prettiger is, het “24/7 naaimachientje”. Zou misschien ook kunnen met een andere stooklijn in najaar/voorjaar t.o.v. winter.
Aha, klopt dus.
Dat is wel een groot nadeel, de WP start veel hoger en gaat vervolgens echt langzaam terugmuduleren.
Ook lijkt het er op dat de herstart , nadat de compressor is uitgegaan ook veel lang duurt.
Ik wou de thermostaat als een soort max. thermostaat gebruiken zodat de WP toch uitgaat als het te warm
zou worden in de kamer echter dan zet je de thermostaat dus hoger dan nodig maar de unit gaat daarop vervolgens regelen.
Het verbruik is ook aanzienlijk hoger op deze wijze.
Ik ga voor WAR zonder thermostaat. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Chip2710 op 19-09-2019 12:59 ]

• t.oswald
Chip2710 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:22:
[...]

Aha, klopt dus.
Dat is wel een groot nadeel, de WP start veel hoger en gaat vervolgens echt langzaam terugmuduleren.
Ook lijkt het er op dat de herstart , nadat de compressor is uitgegaan ook veel lang duurt.
Ik wou de thermostaat als een soort max. thermostaat gebruiken zodat de WP toch uitgaat als het te warm
zou worden in de kamer echter dan zet je de thermostaat dus hoger dan nodig maar de unit gaat daarop vervolgens regelen.
Het verbruik is ook aanzienlijk hoger op deze wijze.
Ik ga voor WAR zonder thermostaat. ;)
Ik ben er pas een dag mee aan het spelen en het gaat eigenlijk best goed. Ik heb het schema voor de ruimtethermostaat van 23.00 tot 6.00 op 21, dan van 6.00 tot 10.00 op 23, van 10.00 tot 16.00 op 21 en tussen 16.00 en 23.00 op 22. De stooklijn laat ik nu hoger beginnen dan in de winter, op 26
De Wp heeft nu in de ochtend gedraaid, is exact om 10.00 gestopt en om 16.00 weer begonnen.
De Tr uit de vloer ligt nu als de Wp draait op 23,5 en als ie uit is zakt dat naar 21. Dat stopt de kilte in de ochtend en namiddag en profiteert van de zon de rest van de dag. Kan wellicht nog iets lager. Minimum kamertemperatuur is 21,1 geweest, maximum 22,1 met half zon (meet ik met mijn Tado thermostaat uit het CV tijdperk).

• Chip2710
t.oswald schreef op donderdag 19 september 2019 @ 17:13:
[...]

Ik ben er pas een dag mee aan het spelen en het gaat eigenlijk best goed. Ik heb het schema voor de ruimtethermostaat van 23.00 tot 6.00 op 21, dan van 6.00 tot 10.00 op 23, van 10.00 tot 16.00 op 21 en tussen 16.00 en 23.00 op 22. De stooklijn laat ik nu hoger beginnen dan in de winter, op 26
De Wp heeft nu in de ochtend gedraaid, is exact om 10.00 gestopt en om 16.00 weer begonnen.
De Tr uit de vloer ligt nu als de Wp draait op 23,5 en als ie uit is zakt dat naar 21. Dat stopt de kilte in de ochtend en namiddag en profiteert van de zon de rest van de dag. Kan wellicht nog iets lager. Minimum kamertemperatuur is 21,1 geweest, maximum 22,1 met half zon (meet ik met mijn Tado thermostaat uit het CV tijdperk).
Jij hebt vloerverwarming neem is aan?
Ik heb convectoren en die kunnen de warmte niet kwijt met deze hoge buiten temperaturen.
gevolg is dat de ingestelde temperatuur ook gehaald wordt en vervolgens slaat de compressor ook uit.
Aangezien de WP dan daarna weer moet opstarten en dus dan behoorlijk piekt en langzaam terug regelt
is deze situatie minder geschikt voor mijn situatie. Misschien later als het kouder is ga ik het opnieuw proberen...

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
t.oswald schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:29:
[...]

Interessant! Ik vindt de functie +1 wel handig, nu ik mijn stooklijn nog aan het bepalen ben. Werkt dat ook nog als je regelt op de interne thermostaat? Of kun je dan alleen de gewenste ruimtetemperatuur corrigeren?

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
Nest V3 is werkend gemaakt!

Alles combinaties draadjes getest....
20 keer de trap op en af :-)

Toen kreeg ik het vermoeden dat de WP zelf niets deed, dus externe schakelaar uitgeschakeld en WP aan. WP ging vervolgens niet aan.

Vervolgens het instellingen menu doorgelopen, blijkt het dat ik aangezet heb dat de WP boven de 8 graden (buiten) niet gaat verwarmen. Volgens mij was dit een tip van iemand op het forum :-)

Deze op 20 graden gezet. Opnieuw getest, nu werkt het!!

Dank voor de tips :-)

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Toch nog 1 die ik niet snap
In de pana cloud zit een optie ruimte verwarming...?
schakel ik hem in..komt er een icon bij.
Maar wat doet dat ding?
https://drive.google.com/...LZ2ybjku/view?usp=sharing

https://drive.google.com/...pK2tTkVe/view?usp=sharing

https://drive.google.com/...-6pwXyC6/view?usp=sharing

Lijkt me toch niet de ruimte van de wp zelf?

• Chris499
Dylantje2 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:59:
Toch nog 1 die ik niet snap
In de pana cloud zit een optie ruimte verwarming...?
schakel ik hem in..komt er een icon bij.
Maar wat doet dat ding?
https://drive.google.com/...LZ2ybjku/view?usp=sharing

https://drive.google.com/...pK2tTkVe/view?usp=sharing

https://drive.google.com/...-6pwXyC6/view?usp=sharing

Lijkt me toch niet de ruimte van de wp zelf?
Is dat niet gewoon de hoofdschakelaar voor de verwarming van je CV water? Zodat hij alleen maar aan staat voor SWW...

Lijkt mij dat hij zijn eigen ruimte niet op kan warmen, het is immers een l/w wp en geen l/l wp.

[ Voor 6% gewijzigd door Chris499 op 19-09-2019 21:03 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Chris499 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:02:
[...]

Is dat niet gewoon de hoofdschakelaar voor de verwarming van je CV water? Zodat hij alleen maar aan staat voor SWW...

Lijkt mij dat hij zijn eigen ruimte niet op kan warmen, het is immers een l/w wp en geen l/l wp.
zijn 2 icoontjes 1 voor sww
en de ander voor ruimte...
Zou backupheater mss zijn?

• Chris499
Dylantje2 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:05:
[...]

zijn 2 icoontjes 1 voor sww
en de ander voor ruimte...
Zou backupheater mss zijn?
Als je hem uitschakelt zou hij op de controller ook uitgeschakeld moeten worden.

Zo kun je erachter komen of dat de functie is.

• Chip2710
IBoat schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:16:
[...]

Interessant! Ik vindt de functie +1 wel handig, nu ik mijn stooklijn nog aan het bepalen ben. Werkt dat ook nog als je regelt op de interne thermostaat? Of kun je dan alleen de gewenste ruimtetemperatuur corrigeren?
Dan kun je alleen de gewenste ruimtetemp. wijzigen.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Chris499 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:18:
[...]

Als je hem uitschakelt zou hij op de controller ook uitgeschakeld moeten worden.

Zo kun je erachter komen of dat de functie is.
Dat doet hij..
maar ik zie nergens meer of minder verbruik oid..

• Chris499
Dylantje2 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:20:
[...]

Dat doet hij..
maar ik zie nergens meer of minder verbruik oid..
Als het de backup Heater is, dan zal je nu niks in het energie verbruik merken.

De backup Heater schakelt pas in als dat nodig is. Met dit weer zal dat zowel bij inschakeling als bij uitschakeling van de instelling niet zo zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
IBoat schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:16:
[...]

Op de plek in het scherm waar je de + of - kunt aangeven staat nu de ruimtetemperatuur die je kunt verhogen of verlagen. Het prettige bij WAR zonder is ook dat je de Ta steeds in beeld hebt en dus ziet wat de Wp aan het doen is. Op de controller met thermostaat zie je niet meer waar de Wp mee bezig is, alleen ruimtetemperatuur en buitentemperatuur worden weergegeven.

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:53
Chip2710 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:06:
[...]

Jij hebt vloerverwarming neem is aan?
Ik heb convectoren en die kunnen de warmte niet kwijt met deze hoge buiten temperaturen.
gevolg is dat de ingestelde temperatuur ook gehaald wordt en vervolgens slaat de compressor ook uit.
Aangezien de WP dan daarna weer moet opstarten en dus dan behoorlijk piekt en langzaam terug regelt
is deze situatie minder geschikt voor mijn situatie. Misschien later als het kouder is ga ik het opnieuw proberen...
Je kan even proberen om de WP op de stillemodus te zetten (standje 3 is de stilste). Dat forceert de WP om langzamer op te toerenzodat je convectoren meer tijd om warmte af te geven.
Anders is een omgekeerde stooklijn miss nog een optie of een buffervat. Welk formaat WP heb je staan?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Chip2710
Baapje327 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:47:
[...]

Je kan even proberen om de WP op de stillemodus te zetten (standje 3 is de stilste). Dat forceert de WP om langzamer op te toerenzodat je convectoren meer tijd om warmte af te geven.
Anders is een omgekeerde stooklijn miss nog een optie of een buffervat. Welk formaat WP heb je staan?
Staat op silent mode 3, er is een buffervat.
Ik heb een 7Kw Bi-block
Wat is een omgekeerde stooklijn?
Met onderstaande stooklijn draai ik nu mee

https://www.mupload.nl/img/ds4i1054bxel7.jpeg

• Baapje327
Chip2710 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:55:
[...]

Staat op silent mode 3, er is een buffervat.
Ik heb een 7Kw Bi-block
Wat is een omgekeerde stooklijn?
Met onderstaande stooklijn draai ik nu mee

https://www.mupload.nl/img/ds4i1054bxel7.jpeg
Ah ok. Hoe groot is dat vat dan? Als ie zo snel warm is?
Omkeerde stooklijn gaat kouder stoken als 't buiten kouder wordt. De ta is hoger als 't warmer is. Hogere ta door je convectoren geeft meer warmte af.
Hoe snel gaat de aan/uit cyclus die je beschrijft?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Chip2710
Baapje327 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 23:00:
[...]

Ah ok. Hoe groot is dat vat dan? Als ie zo snel warm is?
Omkeerde stooklijn gaat kouder stoken als 't buiten kouder wordt. De ta is hoger als 't warmer is. Hogere ta door je convectoren geeft meer warmte af.
Hoe snel gaat de aan/uit cyclus die je beschrijft?
Buffervat is 100 ltr.
Vanavond weer gestart om de kilte uit de kamer te halen.
Buiten Temp was op dat moment 12 graden nu is het inmiddels 8 graden.
De WP heeft continu gedraaid, geen stops (van 20uur tot 23:15uur, boven de 13/14 graden gaat het
lastig worden, maar daar hebben meer last van, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Chip2710 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 23:16:
[...]

Buffervat is 100 ltr.
Vanavond weer gestart om de kilte uit de kamer te halen.
Buiten Temp was op dat moment 12 graden nu is het inmiddels 8 graden.
De WP heeft continu gedraaid, geen stops (van 20uur tot 23:15uur, boven de 13/14 graden gaat het
lastig worden, maar daar hebben meer last van, denk ik.
ah ok.
interessant probleem wel. die convectoren, zijn dat vandie betonnen bakken in de vloer waar warmte uit komt? zoja, kun je er dan geen ventilatoren onder zetten, dan kun je misschien de afgifte wat vergroten...dat lijkt t probleem te zijn toch? (en waarom heeft dat eigenlijk te maken met de buitentemperatuur? als je zo weinig warmteverlies heb in je woning, zou de WP logischerwijs niet zoveel warmte hoeven te maken toch? en dus uberhaupt niet zoveel hoeven te draaien? of mis ik iets?

overigens vind ik het ook bijzonder dat WP's niet standaard op het laagste (of bijna laagste) toerental beginnen en opschalen als ze hun Ta/Tr niet halen. (en dat je kan instellen hoe snel ze dat moeten halen oid). maar misschien heeft dat te maken met hoe het technisch werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
Baapje327 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:50:
[...]

ah ok.
interessant probleem wel. die convectoren, zijn dat vandie betonnen bakken in de vloer waar warmte uit komt? zoja, kun je er dan geen ventilatoren onder zetten, dan kun je misschien de afgifte wat vergroten...dat lijkt t probleem te zijn toch? (en waarom heeft dat eigenlijk te maken met de buitentemperatuur? als je zo weinig warmteverlies heb in je woning, zou de WP logischerwijs niet zoveel warmte hoeven te maken toch? en dus uberhaupt niet zoveel hoeven te draaien? of mis ik iets?

overigens vind ik het ook bijzonder dat WP's niet standaard op het laagste (of bijna laagste) toerental beginnen en opschalen als ze hun Ta/Tr niet halen. (en dat je kan instellen hoe snel ze dat moeten halen oid). maar misschien heeft dat te maken met hoe het technisch werkt.
Bij een lagere buitentemperatuur stuur je een hogere watertemperatuur uit ( stooklijn ) waardoor
de warmte afgifte beter is.
Tzijn Jaga’s, tegen de wand met eigen DBE.
De kamer warmt hierdoor snel op en eigenlijk is het mij na 30 min. al te warm, 22C.,echter
als ik de stooklijn naar beneden breng is er niet genoeg warmteafgifte. Hierdoor zal de compressor
na een tijdje uitgaan wanneer de WOT (water outlet temp.) minus de WTS ( water setting temp.) > 2C is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Chip2710 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:03:
[...]

Bij een lagere buitentemperatuur stuur je een hogere watertemperatuur uit ( stooklijn ) waardoor
de warmte afgifte beter is.
Tzijn Jaga’s, tegen de wand met eigen DBE.
De kamer warmt hierdoor snel op en eigenlijk is het mij na 30 min. al te warm, 22C.,echter
als ik de stooklijn naar beneden breng is er niet genoeg warmteafgifte. Hierdoor zal de compressor
na een tijdje uitgaan wanneer de WOT (water outlet temp.) minus de WTS ( water setting temp.) > 2C is.
Dan moet je toch juist wel een ruimtethermostaat opnemen in de WAR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
t.oswald schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:48:
[...]

Dan moet je toch juist wel een ruimtethermostaat opnemen in de WAR?
Daar is iets voor te zeggen, echter het gedrag van de WP met naregeling in
niet echt goed.
Ik geef de voorkeur aan een continue loop van de WP.
Ff spelen met de Delta T instelling en met de capaciteit van de sec. pomp.
Stond op een auto adapt instelling..

[ Voor 22% gewijzigd door Chip2710 op 20-09-2019 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
t.oswald schreef op donderdag 19 september 2019 @ 17:13:
[...]

Toch nog een keer met de thermistor ingesteld, met een schema lijkend op die van jou.
Alleen de nacht periode de verw. uit, zodat de pomp uit gaat. Mijn systeem warmt snel op dus geen probleem.
Is er een mogelijkheid om de pomp(en) autm. uit te zetten als er geen warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Chip2710 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:15:
[...]

Toch nog een keer met de thermistor ingesteld, met een schema lijkend op die van jou.
Alleen de nacht periode de verw. uit, zodat de pomp uit gaat. Mijn systeem warmt snel op dus geen probleem.
Is er een mogelijkheid om de pomp(en) autm. uit te zetten als er geen warmtevraag is.
Ik weet niet of uitzetten slim is. De nachtperiode kost nu in totaal ongeveer 100 Wh. Het stand-by verbruik is met de thermostaat erbij gemiddeld lager. Was continu 27 W en is nu tussen de 5,5 en 27 W. Als de thermostaat de Wp uitschakelt gaat de stand-by naar rond de 6 en enkele uren later pas weer naar de “vertrouwde” 26 W. Blijkbaar vinden de Panasonic “kaboutertjes” dit gedrag nodig. Vraag me niet waarom, maar als je de Wp uitzet missen ze iets.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@t.oswald hoe kun je een nachtverbruik hebben van 100Wh over de hele nacht. Dat is het standby gebruik van de Panasonic gedurende 10 uur.

Dan heb je nog niets verwarmd. Verwarmen kost hier minimaal 300W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Ep Woody schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:19:
@t.oswald hoe kun je een nachtverbruik hebben van 100Wh over de hele nacht. Dat is het standby gebruik van de Panasonic gedurende 10 uur.

Dan heb je nog niets verwarmd. Verwarmen kost hier minimaal 300W.
Goed lezen. In de nacht met verlaging naar 21 geen warmtevraag.(schema t.oswald in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help") Dus gaat dit over stand-by.
Het begint een paar uur rond de 6 en loopt dan op naar 27. In totaal over 7 uur ongeveer 100 Wh

[ Voor 18% gewijzigd door t.oswald op 20-09-2019 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
t.oswald schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:12:
[...]

Goed lezen. In de nacht met verlaging naar 21 geen warmtevraag.(schema t.oswald in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help") Dus gaat dit over stand-by.
Het begint een paar uur rond de 6 en loopt dan op naar 27. In totaal over 7 uur ongeveer 100 Wh
Bij mij trekt die geen extra vermogen als die op standby staat :-). Zal wel komen omdat ik een latere versie van de H serie heb. Ach... over een paar maanden is die ook al verouderd als de J serie er is. Of misschien is die er al...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-09 08:12
Vanmorgen was het 9 graden hier in Bergen op Zoom, volgens de Pana controller.
Binnen een aangename 21.6.

Ik heb gisteren de electra meters aangesloten op de pana, zodat ik een idee krijg van de lengte van de run.

Valt niks tegen! De run begon om 21.30 en duurt nog voort. Het verbruik is 225-250 watt, de Kamstrup meet 1500-1600 watt. De delta T is 2.4 tot 2.6 graden de hele nacht. De compressor kan echt prachtig rustig draaien. Het lijkt al best aardig zo, ben benieuwd als het kouder gaat worden! De cop lijkt wel onrealistisch hoog met 6, maar de Kamstrup meet het wel. Heb het nog even gecheckt met het display, maar het lijkt erop dat het wel de juiste waarde is.

Nu eigenlijk nog een sensor voor de tBuiten. Iemand tips? De rpi hangt 1,5 meter van de buitengevel.

[ Voor 12% gewijzigd door tux-87 op 21-09-2019 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
tux-87 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:15:
Vanmorgen was het 9 graden hier in Bergen op Zoom, volgens de Pana controller.
Binnen een aangename 21.6.

Ik heb gisteren de electra meters aangesloten op de pana, zodat ik een idee krijg van de lengte van de run.

Valt niks tegen! De run begon om 21.30 en duurt nog voort. Het verbruik is 225-250 watt, de Kamstrup meet 1500-1600 watt. De delta T is 2.4 tot 2.6 graden de hele nacht. De compressor kan echt prachtig rustig draaien. Het lijkt al best aardig zo, ben benieuwd als het kouder gaat worden!

Nu eigenlijk nog een sensor voor de tBuiten. Iemand tips? De rpi hangt 1,5 meter van de buitengevel.
Interessant! Heb je wat foto's van hoe je het gemaakt hebt? En eventueel de link waar je het spul gekocht hebt?

• thijsar
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09-2024
Ik heb sinds een jaar of 3 een WH-MDC05G3E5 naar volle tevredenheid.
Hij draait vrij vaak op 19Hz, dat lijkt me het laagste vermogen.
50m2 vloerverwarming, met 8cm dekvloer. Dus dik in de cement.
Rijtjeshuis uit 1983.

Mijn zwager woont vrijstaand, uit uit de 90er jaren dus iets beter geïsoleerd. Ik twijfel erg over het te installeren vermogen: 5, 7 of 9kW.
Uit een post van pleio65 begrijp ik dat de 9kW óók terug kan naar 500W/19Hz ofzo. Kan iemand dat bevestigen?

Zo ja zie ik geen reden om kleiner dan de 9kW te installeren verbruik zal dan bij gelijk thermisch vermogen vergelijkbaar zijn en de 9kW zal niet meer of vaker pendelen. Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 0% gewijzigd door thijsar op 21-09-2019 18:07 . Reden: foutje ]

• reneeke1970
thijsar schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 18:07:
Ik heb sinds een jaar of 3 een WH-MDC05G3E5 naar volle tevredenheid.
Hij draait vrij vaak op 19Hz, dat lijkt me het laagste vermogen.
50m2 vloerverwarming, met 8cm dekvloer. Dus dik in de cement.
Rijtjeshuis uit 1983.

Mijn zwager woont vrijstaand, uit uit de 90er jaren dus iets beter geïsoleerd. Ik twijfel erg over het te installeren vermogen: 5, 7 of 9kW.
Uit een post van pleio65 begrijp ik dat de 9kW óók terug kan naar 500W/19Hz ofzo. Kan iemand dat bevestigen?

Zo ja zie ik geen reden om kleiner dan de 9kW te installeren verbruik zal dan bij gelijk thermisch vermogen vergelijkbaar zijn en de 9kW zal niet meer of vaker pendelen. Of zie ik iets over het hoofd?
Klopt, de 7 is een begrensde 9 versie, vandaar...

Ennuh jou 5 is er niet in g model, je zult wel f bedoelen?

1 PVoutput . Dongen NB

• BDB_046
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-09-2022
In mijn zoektocht naar een passende warmtepomp was ik benieuwd naar de nieuwe J-versie van Panasonic, meer info over dit model is inmiddels te vinden op hun website: https://www.aircon.panaso...r32-aquarea-j-generation/

Samenvattend een hogere efficiëntie en de J-versie maakt gebruik van R32 als koudemiddel.
Panasonic geeft overigens aan dat de J-versie van de Monoblock pas in de 2e helft van 2020 uit zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
Chris499 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:19:
[...]

Interessant! Heb je wat foto's van hoe je het gemaakt hebt? En eventueel de link waar je het spul gekocht hebt?
Van de meetopstelling bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
tux-87 schreef op zondag 22 september 2019 @ 08:02:
[...]

Van de meetopstelling bedoel je?
Ja. Staat hier ook op het programma om te gaan doen. Wil graag wat inspiratie opdoen.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:35
BDB_046 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 22:41:
In mijn zoektocht naar een passende warmtepomp was ik benieuwd naar de nieuwe J-versie van Panasonic, meer info over dit model is inmiddels te vinden op hun website: https://www.aircon.panaso...r32-aquarea-j-generation/

Samenvattend een hogere efficiëntie en de J-versie maakt gebruik van R32 als koudemiddel.
Panasonic geeft overigens aan dat de J-versie van de Monoblock pas in de 2e helft van 2020 uit zou komen.
Waar heb je de info vandaan dat ze de 2e helft van 2020 pas op de markt komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tux-87
Iemand die zelf heeft geïnstalleerd ook een brief van rvo gekregen dat ze de beslistermijn verlengen? Morgen maar eens bellen..

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
@tux-87 Hier zelf geinstalleerd en 2 sumiere foto's meegestuurd, vorige week goedkeuring gekregen.
Heb je iets meegestuurd on aan te tonen dat hij thuis staat?

• tux-87
Knielen schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:05:
@tux-87 Hier zelf geinstalleerd en 2 sumiere foto's meegestuurd, vorige week goedkeuring gekregen.
Heb je iets meegestuurd on aan te tonen dat hij thuis staat?
Ja het huisnummer met naam staat er zelfs bij op de foto. Wellicht is het probleem dat ik recent al subsidie heb gekregen op de boiler. Is natuurlijk strikt genomen dezelfde categorie. Misschien begrijpen ze dat niet afdoende.

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Tussen mijn 2 aanvragen in 14 dagen voor de Wp en wpb zag ik net dat er 1.900 aanvragen zaten. Er van uitgaande dat dat klopt.
Hier staat het huisnummer ook op de foto met de Wp op de achtergrond.

[ Voor 3% gewijzigd door JoKo op 26-09-2019 21:00 ]

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• Gamer dénis
hier 5 weken geleden aangevraagd, en vorige week de brief binnen en gisteren het geld op de rekening.
Ook zelf geinstalleerd met een foto en een korte beschrijving erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
tux-87 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:53:
Iemand die zelf heeft geïnstalleerd ook een brief van rvo gekregen dat ze de beslistermijn verlengen? Morgen maar eens bellen..
Heb ik ook twee keer gehad, kunnen ze het gewoon niet bijhouden. Als ze aanvullende info willen krijg je vanzelf weer een brief.

1 PVoutput . Dongen NB

• pleio65
  • Laatst online: 00:51
Tank . Water temperatuur.

Ik heb de PAW-A2W-TSBU sensor aangesloten op de tank aansluiting (sww)van de printplaat. Nu geeft het display een tank watertemperatuur van 9 graden aan. Bijzonder want het water is 36 graden. Ik begrijp het niet helemaal. De sensor geeft de verkeerde temperatuur. Raar, want als ik deze sensor op de zone aansluiting van de printplaat aansluit , geeft hij wel de juiste watertemperatuur aan.
Kennelijk heb ik iets niet goed gedaan.

Is deze sensor wel de juiste voor het meten van de tanktemperatuur (sww)? Ik kan niet zo snel in er in de handleidingen over terugvinden.

Tankverwar,

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

timovd

Voorsprong door techniek

Het warme water wordt afgeroomd. Aangenomen dat je de sensor in het midden hebt, kan het daar 9 graden zijn. Is dit nog steeds zo ná je SWW-run?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• pleio65
timovd schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 16:55:
Het warme water wordt afgeroomd. Aangenomen dat je de sensor in het midden hebt, kan het daar 9 graden zijn. Is dit nog steeds zo ná je SWW-run?
De sensor zit in een buffervat voor CV water. Ik ben aan het experimenteren en heb de sensor op de tank aansluiting aangesloten. Bij instellingen is tank ja geselecteerd. De WP denkt nu dat die de tank verwarmd. Dat maakt verder niet uit. Of het nu CV of sww is. De watertemperatuur is in het buffervat is echt gemeten 36 graden.

Heb ik het correct dat sensor wel de juiste is?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:23
@pleio65 De sensor PAW-A2W-TSBU is de sensor voor een buffervat en moet aangesloten worden op de aansluiting CN205, pennetjes 5 en 6 van de uitbreidingsprintplaat CZ-NS4P. Niet op de aansluiting voor de sensor voor de temperatuur van het boilervat. Daar hoort de sensor TS1, TS2 of TS4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
@FransvWoerkom

De sensor zit op het mainboard. Tank aansluiting.

Main board

Ik vond dit nog. Moet nog uitzoeken of hier de tankaansluiting op het mainboard bedoeld wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EVjXEVP0GkRI4WuI8q64fgYp/thumb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:23
De sensor-aansluiting op het main board is voor de sanitair warmwater tank. Zie blz 72 van de service manual. De bijbehorende sensor heeft een andere karakteristiek (2500ohm bij 20C, zie blz 57) dan de sensor voor de buffer tank (8000ohm bij 20C zie blz 73). De zone-sensor heeft dezelfde karakteristiek als de buffer-sensor. Vandaar dat hij de goede temperatuur weergeeft als je hem op de connector voor de zone-sensor aansluit. De genoemde service manual heet SM-WH-MXC09H3E8 en komt van een Bulgaarse site. Misschien hebben ze daar ook de manual van jouw pomp. De blz nummers zullen iets anders zijn.

Als je een buffervat voor CV-water wilt inzetten, moet je dus een uitbreidingsboard hebben en de sensor daar op aansluiten. Op het plaatje gaat het over de buffertank met jouw sensor op het uitbreidingsboard. Zonder uitbreidingsboard kun je geen buffervat met sensor inzetten. De tanksensor aansluiting op het main board is uitsluitend voor een sanitair warmwater tank. Het is wel lastig dat beide tanks tank genoemd worden.

[ Voor 0% gewijzigd door FransvWoerkom op 01-10-2019 00:05 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:22
Ik heb de CZ-TK1 sensor voor SWW. Deze is aangesloten op het main board.
De TSBU is zoals @FransvWoerkom hierboven zegt, alleen bedoeld voor de buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Weet iemand het minimaal vermogen (min.kW.) van een Panasonic WH-SDC07H3E5-1 - WH-UD07HE5-1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Chip2710>2,5kW afgegeven vermogen en een verbruik van 400-500W).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
luukske schreef op maandag 30 september 2019 @ 23:24:
Ik heb de CZ-TK1 sensor voor SWW. Deze is aangesloten op het main board.
De TSBU is zoals @FransvWoerkom hierboven zegt, alleen bedoeld voor de buffer.
@luukske @FransvWoerkom

Aha. Ik gebruik dus de verkeerde sensor. Thx voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
  • Laatst online: 19-09 20:59
Had Panasonic Nederland gemaild met de vraag wanneer de Monoblock J-Generation uitkomt en kreeg deze reactie vandaag terug:

Beste heer .....,

Van de monoblock komt er voorlopig geen J-versie (R32) op de markt.
Wel van de all-in one en van de biblocks, deze kunnen we al wel leveren.
Er is op dit moment nog niet bekend wanneer we de monoblock J-versie gaan leveren.

m.vr.gr. / best regards,

Co-ordinator salesadministration
The Netherlands
www.aircon.panasonic.nl
www.panasonicproclub.com

Panasonic Netherlands is a branche of
Panasonic Marketing Europe GmbH
Hagenauer Strasse 43, D-65203 Wiesbaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:56
Na een aantal jaar meekijken, ben ik nu ook op de markt voor een WP.

Huidige situatie:
Gasketel met een verbruik van 1800m3 per jaar. (SWW + Verwarming)
Begane grond en 1ste verdieping vloerverwarming
2de verdieping met Jaga laag temperatuur radiatoren

Het hele systeem heeft nu een aanvoer temperatuur van 40 graden Celcius.

Nu wil ik eigenlijk naar een warmtepomp overstappen, en een Panasonic Monoblock lijkt mij een vrij eenvoudige stap. Maar ik twijfel over de configuratie.

Situatie 1:
- WP 5KW voor alleen verwarming
- Gas voor SWW en eventueel bij verwarming in extreme situaties

Situatie 2:
- WP 9KW voor verwarming en SWW
- Boiler vat voor buffer en SWW
- Boiler van 300l. (4 persoonshuishouden, 1 bad, 1 douche)

Situatie 3:
- WP 5KW voor verwarming
- Aparte WP Boiler voor 300l

In de toekomst moet het systeem aan te sluiten zijn op zonne collectoren. Er zijn al zonnepanelen aanwezig.

Simpele berekening 1800 * 8 / 1650 kom ik net niet aan de 9 KW.

Maar als ik kijk heeft de 5KW een hoger rendement vergeleken met de 9KW. Is het dan niet handig om 2 x een 5KW te plaatsen?

Kan iemand mij een beetje ervarings advies geven?

Heb al even mee zitten lezen, maar de WP5KW is eigenlijk budget technisch het best om mee te beginnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Maeslant op 02-10-2019 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDB_046
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-09-2022
Noord27 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:24:
[...]

Waar heb je de info vandaan dat ze de 2e helft van 2020 pas op de markt komen?
Ik heb dit nagevraagd via de mail en daaruit kwam naar voren dat het 2e helft 2020 zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 22:11
Maeslant schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:40:

Huidige situatie:

Nu wil ik eigenlijk naar een warmtepomp overstappen, en een Panasonic Monoblock lijkt mij een vrij eenvoudige stap. Maar ik twijfel over de configuratie.

Situatie 1:

Situatie 2:

Situatie 3:
- WP 5KW voor verwarming

In de toekomst moet het systeem aan te sluiten zijn op zonne collectoren. Er zijn al zonnepanelen aanwezig.

Maar als ik kijk heeft de 5KW een hoger rendement vergeleken met de 9KW. Is het dan niet handig om 2 x een 5KW te plaatsen?

Heb al even mee zitten lezen, maar de WP5KW is eigenlijk budget technisch het best om mee te beginnen.
Hier ervaring met optie 3 :)

Financieel een erg aantrekkelijke keuze omdat je 2x subsidie ontvangt, zowel voor de WP als voor de WPB. Installatietechnisch ook gemakkelijker uit te voeren (maar dat is misschien situatie afhankelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:21
timovd schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:40:
@Chip2710>2,5kW afgegeven vermogen en een verbruik van 400-500W).
Bij welke flow en Dt is dit?

Ik zit zelf namelijk ook te kijken naar een van deze of een LG therma V monoblock die een minimum flow van 2,3 l/min heeft. Zou mooi zijn als de panasonic ook ongeveer eenzelfde ondergrens heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

dT 5K. Flow is afhankelijk van je cv-systeem. 2,3 lijkt mij erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Huidige situatie:

Situatie 1:

Situatie 2:

Situatie 3:
- WP 5KW voor verwarming

Situatie 1 vind ik een goeie oplossing, maar je zit dan nog wel vast aan een dure gasaansluiting. Het bespaard wel de aanschaf van 1 warmtepomp en de benodigde ruimte en warmteverlies van een boiler.

Kijk naar de tabellen van het afgegeven vermogen van de warmtepomp. De 9 kW valt heel erg terug in vermogen als het koud is en je watertemperatuur hoog is. Ik zou dan eerder 2× 5 kW nemen als je gasloos wilt.

Er zijn tweakers die hun ventilatie-warmtepompboiler gebruiken om het CV-circuit bij te verwarmen. Het spiraal kan je in de winter gebruiken voor verwarming CV en in de zomer voor zonnecollectoren (:?)
Meer info hier: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Persoonlijk zou ik anno 2019 zonnepanelen neerleggen in plaats van zonnecollectoren, maar dat is een andere discussie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:21
timovd schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:31:
dT 5K. Flow is afhankelijk van je cv-systeem. 2,3 lijkt mij erg laag.
Klopt, is ook erg laag, maar het is opgegeven als ondergrens in de technische handleiding van LG...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vosje77
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:09

Huidige situatie:

Situatie 1:

Situatie 2:

Situatie 3:
- WP 5KW voor verwarming

Ik heb voor optie 1 gekozen.
Als je niet direct van het gas af wilt een goede oplossing.
Je kunt mooi testen of de 5kw voldoende is en anders 1 erbij zetten. Dan mag je 2x subsidie aanvragen.
Of een hout of pelletkachel in de huiskamer.

Voor warm water verwacht ik dat er binnen enkele jaren zuinigere/betere systemen op de markt komen. Ze zijn veel aan het testen met andere koelgassen die makkelijker en zuiniger naar de 60 graden kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald

Huidige situatie:

Situatie 1:

Situatie 2:

Situatie 3:
- WP 5KW voor verwarming

Wat is je gasverbruik voor SWW en eventueel koken? Dat kan je aardig inschatten met het verbruik in de maanden zonder verwarming toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Maeslant, van situatie 1 ga je later spijt krijgen. Situatie 3 gaat het niet redden met je huidig gasverbruik. Ik zou voor een 9kW gaan in jouw situatie, maar ik weet niet hoeveel jouw huis potentie heeft om warmteverlies nog tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:56
Vosje77 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 19:50:
[...]

Ik heb voor optie 1 gekozen.
Als je niet direct van het gas af wilt een goede oplossing.
Je kunt mooi testen of de 5kw voldoende is en anders 1 erbij zetten. Dan mag je 2x subsidie aanvragen.
Of een hout of pelletkachel in de huiskamer.

Voor warm water verwacht ik dat er binnen enkele jaren zuinigere/betere systemen op de markt komen. Ze zijn veel aan het testen met andere koelgassen die makkelijker en zuiniger naar de 60 graden kunnen.
Hoe makkelijk is het om er 2 x 5KW van te maken. (Ruimte buiten is geen enkel probleem).
t.oswald schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:19:
[...]

Wat is je gasverbruik voor SWW en eventueel koken? Dat kan je aardig inschatten met het verbruik in de maanden zonder verwarming toch?
Dat heb ik bekeken, ongeveer 70m3 per maand aan SWW.

Dan zou ik 1000m3 overhouden voor verwarming, maar die zijn dan wel gebaseerd dat ik in 3 maanden natuurlijk een piek verbruik heb.

[ Voor 8% gewijzigd door Maeslant op 03-10-2019 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

70m3 per maand voor SWW is wel fors meer dan ik verbruikte.

1000m3 gas kan makkelijk met 1× 5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Maeslant schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:14:
[...]

Hoe makkelijk is het om er 2 x 5KW van te maken. (Ruimte buiten is geen enkel probleem).

[...]

Dat heb ik bekeken, ongeveer 70m3 per maand aan SWW.

Dan zou ik 1000m3 overhouden voor verwarming, maar die zijn dan wel gebaseerd dat ik in 3 maanden natuurlijk een piek verbruik heb.
Dat geldt natuurlijk voor iedereen hier. Ik had zelf voor verwarming 1050m3 gas in een niet na geïsoleerde woning van 1989 met een VV van 90m2. Heb voor de badkamer en studeerkamer gekozen voor infrarood, omdat ik geen JAGA heb. Ik heb het vervolgens ook een jaartje aangezien met gas voor de SWW. De 5kW panasonic kon het makkelijk aan. Volgende week gaat er een warmtepompboiler in en kan ik van het gas af.

De 5H heeft overigens ook nog een 3kW element voor tijdens de volgende Elfstedentocht die dan wel bij een week -15 gaat plaatsvinden. Dat element wordt ook gebruikt bij defrosts, waarschijnlijk omdat mijn systeem met die 90m2 VV dan te weinig energie kan leveren zonder te ver af te koelen. De defrosts hebben vorig seizoen in totaal 76kWh gekost. Ze duren ongeveer 10 minuten. Het totale gemeten verbruik van september 2018 tot mei 2019 is uitgekomen op 1697 + 76 = 1773 kWh. De top was januari 2019 met 389 kWh. De hoogste dag opname was op 20/1 25kWh bij 24/7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Vraagje aan de ervaringsdeksundingen:

Dit is mijn eerste stookseizoen met de 7kW Pana.
Ik stook 24/7 met WAR, zonder kamerthermostaat. Er is geen buffervat. De totale CV inhoud is ongeveer 120 L.
De stooklijn is gegokt op basis van wat ik hier allemaal gelezen heb, maar lijkt tot nu toe aardig te werken.

Ik heb een goed (na)geïsoleerd huis, met 65m2 VVW 10cm h.o.h. als enige verwarming.
De VVW is niet nageregeld, alle flowmeters (8 groepen totaal) staan allemaal op ca. 2 L/min als de warmtepomp draait.
Delta T staat op 5 graden.
Ik zie nu dat de pomp per dag ongeveer 3-4 runs van ongeveer 45 min tot een uur maakt. In die tijd draait hij vrij rustig (400W elektrisch, compressor 22 Hz).

Graag had ik dat hij nog wat minder vaak start/stopt, maar gezien het lage gebruik tijdens de runs loopt hij volgens mij al vrij goed. Enige tips waar ik kan beginnen?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@kaasmakert, wat zijn je aanvoer- en retourtemperatuur? Als dit te laag is, kan de warmte niet afgegeven worden en stopt de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
kaasmakert schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 08:32:

Ik stook 24/7 met WAR, zonder kamerthermostaat. Er is geen buffervat. De totale CV inhoud is ongeveer 120 L.
De stooklijn is gegokt op basis van wat ik hier allemaal gelezen heb, maar lijkt tot nu toe aardig te werken.

Ik heb een goed (na)geïsoleerd huis, met 65m2 VVW 10cm h.o.h. als enige verwarming.
De VVW is niet nageregeld, alle flowmeters (8 groepen totaal) staan allemaal op ca. 2 L/min als de warmtepomp draait.
Ik zie nu dat de pomp per dag ongeveer 3-4 runs van ongeveer 45 min tot een uur maakt. In die tijd draait hij vrij rustig (400W elektrisch, compressor 22 Hz).

Graag had ik dat hij nog wat minder vaak start/stopt, maar gezien het lage gebruik tijdens de runs loopt hij volgens mij al vrij goed. Enige tips waar ik kan beginnen?
Gewoon wachten tot het kouder wordt. Eventueel kan je de dT lager zetten. In herfst en voorjaar kan je ook overwegen om de WAR met de kamerthermostaat erbij te doen en een hogere stooklijn dan noodzakelijk. Met een kleine nachtverlaging kan je dan een schema maken met in de ochtend een paar uur wat hogere ruimte temperatuur zodat de vloer wat aangenamer aanvoelt. Ik doe nu tussen 24.00 en 6.00 21 graden, tussen 6.00 en 10.00 22, dan verder weer 21 en aan het einde van de middag weer 22. In de ochtend krijg ik dan nu van de stooklijn Ta 31 en Tr 27, dan de rest van de dag uit tot 16.00 uur. Afhankelijk van de zon, gaat de Wp dan weer een paar uur aan of blijft uit. Als het kouder wordt ga ik wellicht weer terug naar mijn oude stooklijn en 24/7. Weet dat niet zo zeker meer overigens, want dit schema bevalt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Je krijgt de tip om te wachten tot het kouder word..... Ik zou echter juist niet wachten en snel gaan zoeken voordat je in de kou zit.
Je vloer is op dit moment nog maar amper opgewarmd. Dus als je wp op zijn laagste vermogen nu zijn warmte niet kwijt kan, lijkt mij dat er iets niet goed is.

Maar misschien heb je de ta veel te laag staan zoals hierboven ook al gevraagd werd?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Laatst online: 23:25

Wat voor vloerverwarming verdeler gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Bedankt voor de reacties.
Ik heb gewoon een gesloten LT verdeler, zonder pomp.
Ta staat bij Tb 10 graden op 25 graden.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
Ik vind de flow vrij laag maar dat kan aan mij liggen? bij mij jaagt de Wp alle groepen op 4-5 liter en soms zelfs op 7-8. (wel maar 6 groepen, maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
kaasmakert schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:20:
Bedankt voor de reacties.
Ik heb gewoon een gesloten LT verdeler, zonder pomp.
Ta staat bij Tb 10 graden op 25 graden.
Ik denk dat het wat laag is, maar als je huis ermee warm blijft prima, dan kun je slechts stellen dat je wp te groot is omdat je weinig verwarming nodig hebt. Was hier vamorgen 9 graden met wind en regen, zou goed een winterdag kunnen zijn.

Hier gaat nu 26/27 door de leidingen maar wp draait drie uurtjes voordat hij over shoot krijgt, dus heb ik blijkbaar betere afgifte.

[ Voor 12% gewijzigd door reneeke1970 op 04-10-2019 13:32 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 14:58
Zonnepanelen liggen op het dak.

Nu is het tijd voor vloerverwaming en WP. Over een paar maandjes komt de nieuwe vloer en wordt er vloerverwarming ingefreesd (60 m2)

Ik ben sterk aan het twijfelen aan het te kiezen vermogen van de Panasonic.

5 of 7 kW. Ik woon net een paar maanden in mijn woning en heb geen goede historie van het verbruik omdat hier een palletkachel staat. Als ik uitga van een verbruik van 1000/1200 m3 dan kom ik afgerond uit op een 7kW, maar dit is dus maar gissen.

SWW komt apart met WPB.

beganegrond komt dus 60 m2 hoofdvloerverwarming.
1e verdieping wat enkelplaat radiatoren (later zal ik dit vervangen naar wat meer vermogen)
Bouwjaar huis 2007.

Kunnen jullie mij vertellen wat ik het beste kan kiezen?

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
HerkeLWD schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:26:

Nu is het tijd voor vloerverwaming en WP. Over een paar maandjes komt de nieuwe vloer en wordt er vloerverwarming ingefreesd (60 m2)

5 of 7 kW. Ik woon net een paar maanden in mijn woning en heb geen goede historie van het verbruik omdat hier een palletkachel staat. Als ik uitga van een verbruik van 1000/1200 m3 dan kom ik afgerond uit op een 7kW, maar dit is dus maar gissen.

SWW komt apart met WPB.

1e verdieping wat enkelplaat radiatoren (later zal ik dit vervangen naar wat meer vermogen)
Bouwjaar huis 2007.

Ik heb 1100 CV met een 6 kW vervangen en dat gaat nipt richting de -10.
Dus ik zou zeggen doe de 7 kW

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 14:58
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:34:
[...]

Ik heb 1100 CV met een 6 kW vervangen en dat gaat nipt richting de -10.
Dus ik zou zeggen doe de 7 kW
Top, weet ik genoeg. Bedankt.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
HerkeLWD schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:26:

SWW komt apart met WPB.

Bouwjaar huis 2007.

Ik zou zonder SWW en maar 60m2 VV kiezen voor de 5. Als er een Elfstedentocht komt, heb je de palletkachel nog plus de 3kW van de back-up heater.
Westen of oosten van het land maakt ook nog wel uit.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
HerkeLWD schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:45:
[...]

Top, weet ik genoeg. Bedankt.
Ook leuk om het moeilijk te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eiZhHHyjPWhywORywsjs5mcc/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xe3SnVHxGgY5j2By4xSP8MEz/thumb.png
Terwijl deze weer andere getallen geeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b6eefOQDpRYQVugW8tNv9fUW/thumb.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door t.oswald op 04-10-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:28

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Al even gezocht in de manual en in dit topic; ik ben voornemens om een 12 kW unit te gaan kopen en installeren; zal gebruikt worden met alleen vloerverwarming (ca. 120 m2). Niet voor warm water. Er zijn hele filosofieën over wel/geen buffervat; maar ik kan vrij weinig vinden over het toevoegen van een expansievat aan het systeem; anders dan dat er intern een (klein?) expansievat zit. Iemand meer info?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
deWit schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:44:
Al even gezocht in de manual en in dit topic; ik ben voornemens om een 12 kW unit te gaan kopen en installeren; zal gebruikt worden met alleen vloerverwarming (ca. 120 m2). Niet voor warm water. Er zijn hele filosofieën over wel/geen buffervat; maar ik kan vrij weinig vinden over het toevoegen van een expansievat aan het systeem; anders dan dat er intern een (klein?) expansievat zit. Iemand meer info?
Woon je in een iglo dan? 12kW op alleen 120m2 VV, is meer voor een vrijstaande villa.... Past wel goed bij je motto “niet goed geld toch kwijt”

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 04-10-2019 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:28

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ja ;-) 50 meter ongeisoleerde gevel lijkt daar wel op.

Op het moment nog wel, 120 m2 is alleen de begane grond, vrijstaand, en er is op dit moment nog geen isolatie. Uiteraard komt die, maar dat is eindig. Er is geen referentie-gasverbruik bekend aangezien alles nu nog met oude gaskachels gaat. Ik kies dan better safe for sorry voor overdimensioneren ipv onderdimensioneren.

[ Voor 8% gewijzigd door deWit op 04-10-2019 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
deWit schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:44:
Er zijn hele filosofieën over wel/geen buffervat; maar ik kan vrij weinig vinden over het toevoegen van een expansievat aan het systeem; anders dan dat er intern een (klein?) expansievat zit. Iemand meer info?
In de Panasonic design manual vind je formules voor de expansievat grootte.
Bij de monoblocks 5/7/9kW heb je tot ~150L CV inhoud genoeg aan het ingebouwde expansie vat .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:11:
[...]

Ik denk dat het wat laag is, maar als je huis ermee warm blijft prima, dan kun je slechts stellen dat je wp te groot is omdat je weinig verwarming nodig hebt. Was hier vamorgen 9 graden met wind en regen, zou goed een winterdag kunnen zijn.

Hier gaat nu 26/27 door de leidingen maar wp draait drie uurtjes voordat hij over shoot krijgt, dus heb ik blijkbaar betere afgifte.
Bedankt voor het meedenken. Ik ga de flow en Ta verhogen. Over een paar dagen post ik de resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
deWit schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:57:
Ja ;-) 50 meter ongeisoleerde gevel lijkt daar wel op.

Op het moment nog wel, 120 m2 is alleen de begane grond, vrijstaand, en er is op dit moment nog geen isolatie. Uiteraard komt die, maar dat is eindig. Er is geen referentie-gasverbruik bekend aangezien alles nu nog met oude gaskachels gaat. Ik kies dan better safe for sorry voor overdimensioneren ipv onderdimensioneren.
Dit lijkt meer dan overdimensioneren. Op het hoofdforum zijn er geloof ik maar twee met zo’n bakbeest. Misschien kan @koevlaas2 je vertellen hoe groot je buffervat moet zijn om dit vermogen kwijt te raken en welke Wp voldoende kan terug moduleren?

Pagina: 1 ... 29 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.