Ben een noob op het gebied van warmtepompen maar heb me de afgelopen periode behoorlijk ingelezen op het Tweakers forum. Ben van plan om een Panasonic Monoblock aan te schaffen voor de VVW. Heb nog enkele vragen waar ik jullie hulp erg goed bij kan gebruiken.
Mijn situatie:
Hoekhuis uit 2006 van ongeveer 100m2 verdeeld op 3 verdiepingen, energieklasse A (voor wat het waard is). Alles is tijdens de bouw behoorlijk geïsoleerd volgens de toen geldende normen en alle ramen zijn HR++ Het huis heeft op elke verdieping (alleen) vloerverwarming. De begane grond bestaat uit een berging, hal, toilet, meterkast en de CV ruimte. De eerste verdieping is de woonverdieping inclusief keuken. De tweede verdieping betreft de slaapverdieping en badkamer.
Heb normaal gesproken alleen de VVW op de woonverdieping aan staan. Indien het echt koud is wil ik de begane grond ook aanzetten. De VVW op de slaapverdieping heb ik nooit aan staan. De verdiepingen zijn niet afgesloten met deuren oid, door het trapgat gaat dus (veel) warmte naar boven.
Eenpersoonshuishouden met een gasverbruik (half april 2018 – half april 2019) van 1025m3, dat is voor de VVW, SWW en koken. Voor de verwarming schat ik dan ongeveer <950m3 verbruikt te hebben. Als ik de formule van  @
koevlaas2  toepas: 950m3 * 8 = 7600 / 1650 = 4,6 Dus de 5kW versie moet voldoende zijn. Wil de Panasonic Monoblock gaan inzetten alleen voor de VVW, de SWW ga ik later via een WP Boiler regelen.
Mijn huis heeft geen tuin en heb ik eigenlijk maar 2 plekken waar ik de WP zou kunnen plaatsen:
1)	Bij mijn eigen twee parkeerplaatsen "onder" het huis

2)	Op het balkon op de eerste verdieping

Mijn voorkeur zou optie 1 hebben en dan aan de linker zijmuur redelijk omhoog zodat er nog steeds een auto naast/gedeelte onder kan staan.
Weet niet of de unit op mijn balkon past, mijn balkon is 155cm diep. De unit past wel maar als ik de installatie handleiding precies toepas moet ik aan de ene zijkant 10cm en aan de andere zijkant 30cm ruimte vrij hebben. Dat gaat dan net niet passen. Weet ook niet of ik blij wordt van de unit naast mijn woonkamer en recht daarboven is mijn slaapkamer.
Mijn vragen zijn nu:
-	Klopt de aanname dat de 5kW Panasonic Monoblock het beste past in mijn situatie?
-	Waar kan ik de WP het beste plaatsen? Rekening houden met trillingen en geluid?
-	De CV ketel gelijk eruit halen (wanneer de SWW geregeld is) of toch een winter als backup/aanvulling houden?
-	Is er al meer bekend over de nieuwste versie (J), beschikbaarheid, specificaties, etc?
Ter info heb sinds eind juni zonnepanelen op mijn dak liggen met een geschatte jaaropbrengst van 4500kWh en eigen verbruik zonder zonnepanelen was ongeveer 2250kWh over het afgelopen jaar.
Alvast bedankt voor het meedenken!!