Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 98 Laatste
Acties:
  • 551.123 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-10 19:36
reneeke1970 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 22:44:
[...]

Zo eentje zou je kunnen gebruiken, maar op batterijen zou ik niet fijn vinden. En ik kan de hysterese niet vinden. Het is vervelend als hij 0.5 boven setting pas uit gaat, en weer aan bij -0.5.
Dan heb je schommeling van één graad.
Ik gebruik zelf een jumo regelaar, zit op din rail in de meterkast, temp sensor zit achter een analoge thermostaat verstopt die als visuele weergave dient.
De jumo schakelt op 0.2 graden.

Met de war instelling mik ik op 21 graden. De jumo grijpt in bij 21.5 als zon binnen staat of veel visite. Bij 21.3 gaat hij weer aan, door de traagheid van de wp zakt temp weer iets door naar die ongeveer 21 en daar blijft ie dan weer op als het goed is. Hij mag ook niet onder de 21 komen want dan komt hij nooit meer omhoog. De war staat niet op opwarmen ingesteld maar op warm houden.
Wat voor een Jumo gebruik je? Een iTRON DR 100?
Mooi spul, maar wel een prijzige verbetering van het systeem.

Edit: eem eTRON Thermostat is een stuk logischer en beter behapbaar qua prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Oilman op 09-09-2019 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:22
Oilman schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:00:
[...]

Wat voor een Jumo gebruik je? Een iTRON DR 100?
Mooi spul, maar wel een prijzige verbetering van het systeem.

Edit: eem eTRON Thermostat is een stuk logischer en beter behapbaar qua prijs.
Nee die niet, etron T staat erop.

Maar voor mijn aquarium ben ik deze al twee maanden aan het testen en is nog niet kapot, schakelt paar keer per dag 250 watt

€ 8,70 33%OFF | Dual Digitale Temperatuur Controller Twee Relais Thermostaat Thermoregulator 10A Verwarming Cooling STC-3008 12V 24V 220V
https://s.click.aliexpress.com/e/Mb0h0asu

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowball_161
  • Laatst online: 15-10 07:45
Van het weekend de eerste aanpassingen gemaakt aan de CV installatie ter voorbereiding.

De hoofdleidng is nu aangepast naar Uponor 32, met 3x vloerverwarmingsverdelers aangesloten met Uponor 25. Nu kan ik de leiding door de garage gaan monteren richting de WP.

Misschien is het al een keer eerder gevraagd (kan het in de topic niet direct terug vinden), als je de WP in Duitsland haalt kan je dan nog aanspraak op de subsidie maken? Op de site met subsidie omschrijving kan ik dit niet ook vinden.

Het scheelt namelijk echt bizar veel voor de 5kW versie vanuit Duitsland, t.o.v. de Nederlandse webshops... Dat maakt het wel waard om met een aanhangertje die kant op te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Snowball_161 schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:44:
Van het weekend de eerste aanpassingen gemaakt aan de CV installatie ter voorbereiding.

De hoofdleidng is nu aangepast naar Uponor 32, met 3x vloerverwarmingsverdelers aangesloten met Uponor 25. Nu kan ik de leiding door de garage gaan monteren richting de WP.

Misschien is het al een keer eerder gevraagd (kan het in de topic niet direct terug vinden), als je de WP in Duitsland haalt kan je dan nog aanspraak op de subsidie maken? Op de site met subsidie omschrijving kan ik dit niet ook vinden.

Het scheelt namelijk echt bizar veel voor de 5kW versie vanuit Duitsland, t.o.v. de Nederlandse webshops... Dat maakt het wel waard om met een aanhangertje die kant op te gaan ;)
Vreemd dat je het niet kan vinden, zijn al minstens tien mensen naar Duitsland gereden....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:26
Ze verkopen er gemiddeld 2 per week aan een Nederlander vertelden ze me daar. Ze waren erg blij dat wij subsidie krijgen :)

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-10 17:23

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

De laatste pagina's even terug gelezen maar kan nergens het verschil vinden tussen de prijzen in DE en in NL. Is er een DE webshop met richtprijzen of gebruik ik gewoon de verkeerde termen in Google?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

deWit schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:34:
De laatste pagina's even terug gelezen maar kan nergens het verschil vinden tussen de prijzen in DE en in NL. Is er een DE webshop met richtprijzen of gebruik ik gewoon de verkeerde termen in Google?
https://www.immotecshop24.de/jtl4/Kompaktsysteme

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• knarf_st
  • Laatst online: 21:40
Ben een noob op het gebied van warmtepompen maar heb me de afgelopen periode behoorlijk ingelezen op het Tweakers forum. Ben van plan om een Panasonic Monoblock aan te schaffen voor de VVW. Heb nog enkele vragen waar ik jullie hulp erg goed bij kan gebruiken.

Mijn situatie:
Hoekhuis uit 2006 van ongeveer 100m2 verdeeld op 3 verdiepingen, energieklasse A (voor wat het waard is). Alles is tijdens de bouw behoorlijk geïsoleerd volgens de toen geldende normen en alle ramen zijn HR++ Het huis heeft op elke verdieping (alleen) vloerverwarming. De begane grond bestaat uit een berging, hal, toilet, meterkast en de CV ruimte. De eerste verdieping is de woonverdieping inclusief keuken. De tweede verdieping betreft de slaapverdieping en badkamer.

Heb normaal gesproken alleen de VVW op de woonverdieping aan staan. Indien het echt koud is wil ik de begane grond ook aanzetten. De VVW op de slaapverdieping heb ik nooit aan staan. De verdiepingen zijn niet afgesloten met deuren oid, door het trapgat gaat dus (veel) warmte naar boven.

Eenpersoonshuishouden met een gasverbruik (half april 2018 – half april 2019) van 1025m3, dat is voor de VVW, SWW en koken. Voor de verwarming schat ik dan ongeveer <950m3 verbruikt te hebben. Als ik de formule van @koevlaas2 toepas: 950m3 * 8 = 7600 / 1650 = 4,6 Dus de 5kW versie moet voldoende zijn. Wil de Panasonic Monoblock gaan inzetten alleen voor de VVW, de SWW ga ik later via een WP Boiler regelen.

Mijn huis heeft geen tuin en heb ik eigenlijk maar 2 plekken waar ik de WP zou kunnen plaatsen:
1) Bij mijn eigen twee parkeerplaatsen "onder" het huis

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zfa4v5v0n6ig.png

2) Op het balkon op de eerste verdieping

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nqybksf.jpg

Mijn voorkeur zou optie 1 hebben en dan aan de linker zijmuur redelijk omhoog zodat er nog steeds een auto naast/gedeelte onder kan staan.

Weet niet of de unit op mijn balkon past, mijn balkon is 155cm diep. De unit past wel maar als ik de installatie handleiding precies toepas moet ik aan de ene zijkant 10cm en aan de andere zijkant 30cm ruimte vrij hebben. Dat gaat dan net niet passen. Weet ook niet of ik blij wordt van de unit naast mijn woonkamer en recht daarboven is mijn slaapkamer.

Mijn vragen zijn nu:
- Klopt de aanname dat de 5kW Panasonic Monoblock het beste past in mijn situatie?
- Waar kan ik de WP het beste plaatsen? Rekening houden met trillingen en geluid?
- De CV ketel gelijk eruit halen (wanneer de SWW geregeld is) of toch een winter als backup/aanvulling houden?
- Is er al meer bekend over de nieuwste versie (J), beschikbaarheid, specificaties, etc?

Ter info heb sinds eind juni zonnepanelen op mijn dak liggen met een geschatte jaaropbrengst van 4500kWh en eigen verbruik zonder zonnepanelen was ongeveer 2250kWh over het afgelopen jaar.

Alvast bedankt voor het meedenken!!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-10 15:57

timovd

Voorsprong door techniek

Je moet dan wel akoestische maatregelen nemen, want het geluid galmt enorm door.
En aan de gevel (bijna boven de parkeerplaats waar de Up op staat)?

[ Voor 30% gewijzigd door timovd op 12-09-2019 11:35 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-10 12:58
knarf_st schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:47:
Ben een noob op het gebied van warmtepompen maar heb me de afgelopen periode behoorlijk ingelezen op het Tweakers forum. Ben van plan om een Panasonic Monoblock aan te schaffen voor de VVW. Heb nog enkele vragen waar ik jullie hulp erg goed bij kan gebruiken.

Mijn situatie:
Hoekhuis uit 2006 van ongeveer 100m2 verdeeld op 3 verdiepingen, energieklasse A (voor wat het waard is). Alles is tijdens de bouw behoorlijk geïsoleerd volgens de toen geldende normen en alle ramen zijn HR++ Het huis heeft op elke verdieping (alleen) vloerverwarming. De begane grond bestaat uit een berging, hal, toilet, meterkast en de CV ruimte. De eerste verdieping is de woonverdieping inclusief keuken. De tweede verdieping betreft de slaapverdieping en badkamer.

Heb normaal gesproken alleen de VVW op de woonverdieping aan staan. Indien het echt koud is wil ik de begane grond ook aanzetten. De VVW op de slaapverdieping heb ik nooit aan staan. De verdiepingen zijn niet afgesloten met deuren oid, door het trapgat gaat dus (veel) warmte naar boven.

Eenpersoonshuishouden met een gasverbruik (half april 2018 – half april 2019) van 1025m3, dat is voor de VVW, SWW en koken. Voor de verwarming schat ik dan ongeveer <950m3 verbruikt te hebben. Als ik de formule van @koevlaas2 toepas: 950m3 * 8 = 7600 / 1650 = 4,6 Dus de 5kW versie moet voldoende zijn. Wil de Panasonic Monoblock gaan inzetten alleen voor de VVW, de SWW ga ik later via een WP Boiler regelen.

Mijn huis heeft geen tuin en heb ik eigenlijk maar 2 plekken waar ik de WP zou kunnen plaatsen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn voorkeur zou optie 1 hebben en dan aan de linker zijmuur redelijk omhoog zodat er nog steeds een auto naast/gedeelte onder kan staan.

Weet niet of de unit op mijn balkon past, mijn balkon is 155cm diep. De unit past wel maar als ik de installatie handleiding precies toepas moet ik aan de ene zijkant 10cm en aan de andere zijkant 30cm ruimte vrij hebben. Dat gaat dan net niet passen. Weet ook niet of ik blij wordt van de unit naast mijn woonkamer en recht daarboven is mijn slaapkamer.

Mijn vragen zijn nu:
- Klopt de aanname dat de 5kW Panasonic Monoblock het beste past in mijn situatie?
- Waar kan ik de WP het beste plaatsen? Rekening houden met trillingen en geluid?
- De CV ketel gelijk eruit halen (wanneer de SWW geregeld is) of toch een winter als backup/aanvulling houden?
- Is er al meer bekend over de nieuwste versie (J), beschikbaarheid, specificaties, etc?

Ter info heb sinds eind juni zonnepanelen op mijn dak liggen met een geschatte jaaropbrengst van 4500kWh en eigen verbruik zonder zonnepanelen was ongeveer 2250kWh over het afgelopen jaar.

Alvast bedankt voor het meedenken!!
En op het dak?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dookiy
  • Laatst online: 22:40
Knielen schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:54:
Ze verkopen er gemiddeld 2 per week aan een Nederlander vertelden ze me daar. Ze waren erg blij dat wij subsidie krijgen :)
3 gemiddeld per week al zei Christian gisteren. ;)

WP1

Gisteren de 5kW-versie opgehaald in Bochum. Het beestje zit in een flinke doos:
WP2
De pallet is dus 140cm lang.

Met hulp van Christian en z'n hefunit op de aanhanger:
WP3

Thuis natuurlijk meteen opengeschroefd om het binnenwerk te bekijken, zit er netjes uit in het echt. :)
WP4

WP5

De bedoeling is dat hij binnenkort op het dak wordt gehesen, daarna kom ik graag in het rijtje met trotse bezitters/gebruikers.
knarf_st schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:47:
Eenpersoonshuishouden met een gasverbruik (half april 2018 – half april 2019) van 1025m3, dat is voor de VVW, SWW en koken. Voor de verwarming schat ik dan ongeveer <950m3 verbruikt te hebben. Als ik de formule van @koevlaas2 toepas: 950m3 * 8 = 7600 / 1650 = 4,6 Dus de 5kW versie moet voldoende zijn.
Je hebt in principe wat marge en ik denk dat je safe zit met 5 kW maar het is nou niet bepaald een hele koude winter geweest. Heb je meer historie van voorgaande jaren om te checken of je niet aan de lage kant zit? Verder dacht ik dat sommigen bij LTVVW en 'jonge' woningen rekenen met 9kW per kuub gas in de Koevlaas-formule; deze wordt dan:
verbruik x 9 /1650.
Hou er ook rekening mee dat het nu nog mogelijk is de plek te selecteren op basis van installatiegemak dus in hoeverre je vanaf de carport of je balkon (of dak wat ook al werd genoemd) eenvoudig op de je verwarmingssysteem kunt aansluiten.

[ Voor 29% gewijzigd door Dookiy op 12-09-2019 12:54 ]

• knarf_st
Het dak is wellicht mogelijk, maar wel lastig. Zal moeten kijken hoeveel ruimte er nog over is, omdat het behoorlijk vol ligt met zonnepanelen. Hoe zit het met het onderhoud van zo'n monoblock? Het dak is 9 meter hoog. Hoe kun je het beste bevestigen ivm storm?

• knarf_st
timovd schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:22:
Je moet dan wel akoestische maatregelen nemen, want het geluid galmt enorm door.
Dat is dan aan de buitenkant van mijn balkon? Weet niet of je een WP aan de buitenkant van je huis mag bevestigen welke niet boven eigen grond hangt?

• knarf_st
Dookiy schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:45:
[...]

Je hebt in principe wat marge en ik denk dat je safe zit met 5 kW maar het is nou niet bepaald een hele koude winter geweest. Heb je meer historie van voorgaande jaren om te checken of je niet aan de lage kant zit? Verder dacht ik dat sommigen bij LTVVW en 'jonge' woningen rekenen met 9kW per kuub gas in de Koevlaas-formule; deze wordt dan:
verbruik x 9 /1650.
Deze aangepaste formule ken ik nog niet. Woon pas een paar jaar in dit huis. Heb nog 1 jaar (april 2017 - april 2018) extra historie, toen was het gasverbruik 1040m3.

• Dookiy
knarf_st schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:35:
[...]

Deze aangepaste formule ken ik nog niet. Woon pas een paar jaar in dit huis. Heb nog 1 jaar (april 2017 - april 2018) extra historie, toen was het gasverbruik 1040m3.
Ik heb hem ook niet verzonnen hoor. :*)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57440732

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
In de handleiding staat dat een groter verschil tussen ta en tr zuiniger is maar minder comfortabel, maar ik heb altijd begrepen dat je juist een klein verschil wil als je een hogere COP wilt behalen. Wat gebruiken jullie?

@tux-87 Heb jij de kap er al af gehad om te kijken of je een externe thermostaat/relais kan aansluiten?

[ Voor 19% gewijzigd door Knielen op 13-09-2019 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Knielen schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:10:
In de handleiding staat dat een groter verschil tussen ta en tr zuiniger is maar minder comfortabel, maar ik heb altijd begrepen dat je juist een klein verschil wil als je een hogere COP wilt behalen. Wat gebruiken jullie?

@tux-87 Heb jij de kap er al af gehad om te kijken of je een externe thermostaat/relais kan aansluiten?
24/7 dT 2

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
timovd schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:22:
Maakt de Panasonic zoveel lawaai? Had gelezen dat zo'n monoblock behoorlijk stil was.

Bedoel je de gevel aan de buitenkant van het balkon? Daar verwacht ik wel redelijk wat trillingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-10 15:57

timovd

Voorsprong door techniek

Die Panasonic is enorm stil, maar je moet zo'n ding niet in een klankkast neerzetten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-09 20:36
Knielen schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:10:

@tux-87
Externe thermostaat (Nest V3) is bij mij aangesloten op aan/ uit connectors. Echter heb ik het nog niet werkend gekregen. Als ik aan de Nest draai geeft de controller van de Pana de volgende melding: Uitgezet met externe schakelaar!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:36
Chris499 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:27:
[...]

@tux-87
Externe thermostaat (Nest V3) is bij mij aangesloten op aan/ uit connectors. Echter heb ik het nog niet werkend gekregen. Als ik aan de Nest draai geeft de controller van de Pana de volgende melding: Uitgezet met externe schakelaar!
Op het aan/uit contact? Er zit ook nog een opentherm contact op..

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-10 09:34

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

[.wie heeft er ervaring met de Cool Buddy monoblock als verwarmingsunit ?..]

• reneeke1970
Chris499 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:27:
[...]

@tux-87
Kun je in de nest geen draadjes wisselen want dan werkt ie precies andersom?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-10 21:57
Ok, ik heb afgelopen twee dagen de warmtepomp aangesloten gehad op de cv leidingen. Het huis is nu nog wat te warm, maar de cv ketel is niet meer aangeweest voor de verwarming. Dus ik val bij deze ook onder de personen die een panasonic 5 Kw hebben draaien. Heeft wat lang geduurd door o.a. die oplichter van confort-markt. ( gelukkig wel mijn geld terug van de creditcard maatschappij ). Dit weekend pomp netjes installeren buiten ( staat nu nog op een pompwagen ) en dan subsidie aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
annespruit1980 schreef op zondag 15 september 2019 @ 08:36:
Ok, ik heb afgelopen twee dagen de warmtepomp aangesloten gehad op de cv leidingen. Het huis is nu nog wat te warm, maar de cv ketel is niet meer aangeweest voor de verwarming. Dus ik val bij deze ook onder de personen die een panasonic 5 Kw hebben draaien. Heeft wat lang geduurd door o.a. die oplichter van confort-markt. ( gelukkig wel mijn geld terug van de creditcard maatschappij ). Dit weekend pomp netjes installeren buiten ( staat nu nog op een pompwagen ) en dan subsidie aanvragen.
Potje van de subsidie is leeg aan het raken voor dit jaar, niet te lang mee wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Ik ga maandag de aanvraag doen. Hoop dat het dan nog lukt. Anders heeft die oplichter in Frankrijk nog meer op zijn geweten dan alleen het gas dat ik er al onnodig doorheen gejaagd heb. Maar goed, al doende leert men. Nog eventuele tips v.w.b. die aanvraag? Zodat ik niet onnodige fouten maak die de zaak nog meer vertragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
@tux-87

Ik zie alleen aansluitpunten voor aan/ uit op de Pana (External control 1). Daarom op zowel de Pana, als de Nest V3 op aan/ uit gemonteerd.

https://www.mupload.nl/img/e60isdf.jpg

@reneeke1970

De draadjes die van de Pana, naar de Nest V3 gaan heb ik wel al omgewisseld. Ik zal zo direct ook de draadjes die van de Heat Link naar de Nest V3 gaan eens omwisselen.

Edit: draadjes omgewisseld, maar nu reageert er helemaal niets meer. Op zich wel logisch, want dat is de verbinding tussen de heat link en de Nest zelf.

[ Voor 19% gewijzigd door Chris499 op 15-09-2019 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Chris499

Ik denk dat reneeke bedoeld dat je hem nu op een normaly closed hebt zitten maar naar een normaly open contact moet.
Als hij nu zegt extern gestopt bij warmtevraag van de nest heb je het verkeerde contact, als die nest ze uberhaupt beide heeft. Vaak heb je een com en dan links en rechts ernaast een NO en een NC of schakelaartje open en dicht getekend.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
@Chris499 heb je de instellingen wel goed staat? Niet dat hij nu kijkt naar de externe thermostaat met Heat/cool/L/N (CN2)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dookiy
annespruit1980 schreef op zondag 15 september 2019 @ 09:21:
Ik ga maandag de aanvraag doen. Hoop dat het dan nog lukt. Anders heeft die oplichter in Frankrijk nog meer op zijn geweten dan alleen het gas dat ik er al onnodig doorheen gejaagd heb. Maar goed, al doende leert men. Nog eventuele tips v.w.b. die aanvraag? Zodat ik niet onnodige fouten maak die de zaak nog meer vertragen.
Mocht je achter het net vissen, gewoon begin volgend jaar opnieuw indienen of misschien wordt het plafond weer verhoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:12:
@Chris499

Ik denk dat reneeke bedoeld dat je hem nu op een normaly closed hebt zitten maar naar een normaly open contact moet.
Als hij nu zegt extern gestopt bij warmtevraag van de nest heb je het verkeerde contact, als die nest ze uberhaupt beide heeft. Vaak heb je een com en dan links en rechts ernaast een NO en een NC of schakelaartje open en dicht getekend.
Ja precies ja (y)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
@Rol-Co @reneeke1970 @Ep Woody

Ik snap niet wat jullie proberen te zeggen, zal wel aan mij liggen.

Moet ik het op OpenTherm i.p.v. aan/ uit op de heatink van de Nest V3 aansluiten?

Momenteel zit het als volgt aangesloten:
https://www.mupload.nl/img/ey8u1wi4b6d.png

Dit zijn de aansluit mogelijkheden op de Heat Link:
https://www.mupload.nl/img/k74h6kaae51c.png

[ Voor 19% gewijzigd door Chris499 op 15-09-2019 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chris499 schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:08:
@Rol-Co @reneeke1970

Ik snap niet wat jullie proberen te zeggen, zal wel aan mij liggen.

Moet ik het op OpenTherm i.p.v. aan/ uit op de heatink van de Nest V3 aansluiten?

Momenteel zit het als volgt aangesloten:
https://www.mupload.nl/img/ey8u1wi4b6d.png

Dit zijn de aansluit mogelijkheden op de Heat Link:
https://www.mupload.nl/img/k74h6kaae51c.png
We bedoelen

1-2-3

2= com
1= NO contact
3= NC contact

2 & 3 worden gesloten bij warmtevraag, dus die op de pana aansluiten waar aan/uit schakeling op moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Rol-Co schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:18:
[...]

We bedoelen

1-2-3

2= com
1= NO contact
3= NC contact

2 & 3 worden gesloten bij warmtevraag, dus die op de pana aansluiten waar aan/uit schakeling op moet.
Op 2&3 aangesloten, maar helaas werkt dat ook niet. Vraag me af of iemand dit wel eens werkend heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chris499 schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:24:
[...]

Op 2&3 aangesloten, maar helaas werkt dat ook niet. Vraag me af of iemand dit wel eens werkend heeft gekregen.
Wat gaf de pana aan? Gewoon en bij vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Chris499 Maak eens een verbinding tussen de 2 pinnen op de 2 pinnen naast de controlleraansluiting op CN4. Werkt de unit dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Chris499 schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:24:
[...]

Wat is de functie van die heat link eigenlijk?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Ep Woody schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:53:
@Chris499 Maak eens een verbinding tussen de 2 pinnen op de 2 pinnen naast de controlleraansluiting op CN4. Werkt de unit dan wel?
Wat bedoel je met CN4? Is dat de controller van de Pana?
Dus je vraagt me het draad wat naar de Nest V3 gaat aan te sluiten op de Pana controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chris499 schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:23:
[...]

Wat bedoel je met CN4? Is dat de controller van de Pana?
Dus je vraagt me het draad wat naar de Nest V3 gaat aan te sluiten op de Pana controller?
Naast lees ik.
Hij bedoeld een doorverbinding plaatsen op de pana en of hij dan wel gaat lopen, we (jij) zoekt een aan uit verbinding die je wilt onderbreken en maken met de nest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Chris499 CN4 is een van de aansluitstrips op de PCB in de Panasonic.

Ik neem aan dat jij die aansluitingen gebruikt hebt om de Nest aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Ep Woody schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:31:
@Chris499 CN4 is een van de aansluitstrips op de PCB in de Panasonic.

Ik neem aan dat jij die aansluitingen gebruikt hebt om de Nest aan te sluiten?
Zie hier hoe het zit aangesloten op de Pana:

Edit: nu zie ik het, CN4 inderdaad

[ Voor 6% gewijzigd door Chris499 op 15-09-2019 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Als je daar een brug maakt tussen de twee aansluitpunten van external control moet de Panasonic weer gaan lopen. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Ep Woody schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:36:
[...]

Als je daar een brug maakt tussen de twee aansluitpunten van external control moet de Panasonic weer gaan lopen. Klopt dat?
HeatLink staat op zolder, gaat weer naar beneden naar de Nest (Nest kabel zit in de muur en kan ik niet bij komen. Dus ik kan geen verbinding maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Chris499 als je een foto kan maken van je PCB kun je toch ook even een draadje tussen die 2 aansluitpunten aansluiten? 5 tellen werk lijkt me...

De 2 draden die vanaf de Panasonic komen bij de Heat link aan elkaar vast maken kan ook. Dan moet hij ook vrijgegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Ep Woody schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:44:
@Chris499 als je een foto kan maken van je PCB kun je toch ook even een draadje tussen die 2 aansluitpunten aansluiten? 5 tellen werk lijkt me...

De 2 draden die vanaf de Panasonic komen bij de Heat link aan elkaar vast maken kan ook. Dan moet hij ook vrijgegeven worden.
Ik snap nu wat je bedoeld. Ga ik doen. Laat het je weten wat er uit is gekomen. Wat ga ik zien als die vrijgegeven wordt? Gaat die dan opstarten ofzo krijg ik een melding op de controller van de Pana?

[ Voor 13% gewijzigd door Chris499 op 15-09-2019 22:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@Chris499 Hoe het precies werkt met een externe thermostaat kun je zien op pagina 115 van de service manual. Link in de TS.

De melding uitgeschakeld door externe schakelaar moet verdwijnen nadat de verbinding is gemaakt en de unit moet weer ingeschakeld kunnen worden.

Als je dat werkend hebt kun je uitzoeken hoe de Heat link contact kunt laten maken die dat contact verbind, zodat de Panasonic ingeschakeld wordt. Tip: alle CV ketels met een aan/uit thermostaat werken op exact dezelfde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:44
Chris499 schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:34:
[...]

Zie hier hoe het zit aangesloten op de Pana:

Edit: nu zie ik het, CN4 inderdaad
Je gebruikt de verkeerde aansluiting op zowel de Panasonic als op de nest.... bij dr Panasonic moet je aan de linkerkant bij room thermostaat L en heat hebben en op de nest Aansluiting 2 en 3 ( let op de L staat 230v eerst vastmaken bij de kant van de nest)

Als je de Panasonic nu aan zet en de nest vraagt warmte dan gaat hij werken
De Panasonic kan alleen maar aan/uit. En geen opentherm of hoe ze het ook noemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Simply_jeroen op 16-09-2019 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@jeroenvervuren geen foute aansluiting maar een andere benadering. Bij jouw keuze laat je de thermostaat de keuze voor verwarmen of koelen maken. Bij external control blijft de Panasonic de baas en is de thermostaat alleen een thermostaat.

Mogelijk moet je in de zomer bij koelbedrijf de NO/NC well omwisselen om te ver afkoelen te voorkomen.

Voordeel van deze methode is dat het werkt met 12v en niet met 230v zoals de room thermostaat aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
jeroenvervuren schreef op maandag 16 september 2019 @ 07:32:
[...]
En opentherm of hoe ze het ook noemen.
OpenTherm? Weet je dit zeker? Ik kan er niets over vinden in de handleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-10 14:53
Ep Woody schreef op maandag 16 september 2019 @ 07:53:
@jeroenvervuren geen foute aansluiting maar een andere benadering. Bij jouw keuze laat je de thermostaat de keuze voor verwarmen of koelen maken. Bij external control blijft de Panasonic de baas en is de thermostaat alleen een thermostaat.

Mogelijk moet je in de zomer bij koelbedrijf de NO/NC well omwisselen om te ver afkoelen te voorkomen.

Voordeel van deze methode is dat het werkt met 12v en niet met 230v zoals de room thermostaat aansluiting.
Als je ww aanmaakt met je Panasonic kun je de external control niet gebruiken, de
aanmaak van het ww stopt ook als de unit is uitgeschakeld d.m.v. de external control.
Ook de timers werken niet. ;)

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Dookiy schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:02:
[...]

Mocht je achter het net vissen, gewoon begin volgend jaar opnieuw indienen of misschien wordt het plafond weer verhoogd.
Ok, dan is het wat makkelijker. Ik ga vandaag de aanvraag doen, ik moet nog een goeie foto maken van de panasonic. Helaas regent het nogal hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:07
Mijn Panasonic H-series staat in storing: H20 pomp fout. Vrijdagochtend deed hij dit ook al bij inschakelen via het weekmenu.

Druk gecontroleerd: 1,8 bar. Handmatig via Service menu de pomp gestart: niks aan de hand: 1650l/u, net als anders.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:53
Fullpower schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:36:
Mijn Panasonic H-series staat in storing: H20 pomp fout. Vrijdagochtend deed hij dit ook al bij inschakelen via het weekmenu.

Druk gecontroleerd: 1,8 bar. Handmatig via Service menu de pomp gestart: niks aan de hand: 1650l/u, net als anders.

In de handleiding staat het volgende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UlM0midc1sSE33L9i2lUweMv/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499

Ik kreeg gisteren precies dezelfde melding.
Had de leiding wat bijgevuld (van 1.5 naar 1.8 bar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-10 14:10

Hmm ik heb deze melding afgelopen zomer ook 2 gehad.
Ik had bij handmatige activering pomp in het menu ook geen flow.

Heb in de pana alles ontlucht en even de spanning/eraf en daarna er weer opgezet.
Toen deed ie het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Ep Woody schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:09:
@Chris499 Hoe het precies werkt met een externe thermostaat kun je zien op pagina 115 van de service manual. Link in de TS.

De melding uitgeschakeld door externe schakelaar moet verdwijnen nadat de verbinding is gemaakt en de unit moet weer ingeschakeld kunnen worden.

Als je dat werkend hebt kun je uitzoeken hoe de Heat link contact kunt laten maken die dat contact verbind, zodat de Panasonic ingeschakeld wordt. Tip: alle CV ketels met een aan/uit thermostaat werken op exact dezelfde manier.
De melding uitgeschakeld door externe schakelaar kwam gisteren niet meer. Als ik de Nest V3 op temperatuur 30 graden zette gebeurde er niets. Met de CV ketel werkte dit wel, ik denk dat de combinatie van de Pansonic en Nest V3 gewoon niet werkend te krijgen is.

Ik wil nog die brug gaan maken, maar geen idee wat ik daarvan moet verwachten.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris499 op 16-09-2019 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Chris499 schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:35:
[...]

De melding uitgeschakeld door externe schakelaar kwam gisteren niet meer. Als ik de Nest V3 op temperatuur 30 graden zette gebeurde er niets. Met de CV ketel werkte dit wel, ik denk dat de combinatie van de Pansonic en Nest V3 gewoon niet werkend te krijgen is.

Zorg dat je eerst de melding onder controle hebt. Dat wil zeggen dat hij tevoorschijn komt als de draden los liggen, en de melding verdwijnt als de draden doorverbonden zijn. Dat betekent dat je de instellingen op de Panasonic goed moeten staan.

Als dat werkt kun je kijken of het ook werkt als de Heat link op aansluitpunt 2&3 is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Flow meter werkt wel of lees je die liters per uur op een warmtemeter af?
Indien warmtemeter zou ik de pomp een tijdje laten draaien, misschien komt de flowmeter los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Knielen schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:21:
[...]

OpenTherm? Weet je dit zeker? Ik kan er niets over vinden in de handleidingen.
Sorry ik bedoel geen opentherm of hoe ze het ook noemen. Alleen aan/uit dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Chris499 schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:35:
[...]

Maar heb je hem
Al Van de opentherm aansluitingen afgehaald? Waarschijnlijk moet je ook de instellingen in de nest nog wijzigen dat hij aan/uit moet
Doen in
Plaats van opentherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
jeroenvervuren schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:23:
[...]

Maar heb je hem
Al Van de opentherm aansluitingen afgehaald? Waarschijnlijk moet je ook de instellingen in de nest nog wijzigen dat hij aan/uit moet
Doen in
Plaats van opentherm
Mijn oude ketel kon ook alleen aan/ uit. Daar heb ik niets aan veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Chris499 schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:56:
[...]

Mijn oude ketel kon ook alleen aan/ uit. Daar heb ik niets aan veranderd.
De optie “externe schakelaar” moet natuurlijk wel op “ja” staan........... :O

https://www.mupload.nl/img/9n2jga3d6.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Chip2710 schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:33:
[...]

De optie “externe schakelaar” moet natuurlijk wel op “ja” staan........... :O

https://www.mupload.nl/img/9n2jga3d6.jpeg
Ja, goed dat jij hier ook aan denkt. Ik heb hier gelukkig ook aan gedacht. Waar is dat inlog scherm eigenlijk van? Zo ken ik hem niet op de Pana.

[ Voor 9% gewijzigd door Chris499 op 16-09-2019 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Chris499 schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:07:
[...]

Ja, goed dat jij hier ook aan denkt. Ik heb hier gelukkig ook aan gedacht. Waar is dat inlog scherm eigenlijk van? Zo ken ik hem niet op de Pana.
Panasonic Service Cloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Rol-Co schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:03:
[...]

Flow meter werkt wel of lees je die liters per uur op een warmtemeter af?
Indien warmtemeter zou ik de pomp een tijdje laten draaien, misschien komt de flowmeter los.
Het eerder weergegeven fout zoek floechart lijkt aan te geven alleen rpm signaal wordt gechecked. Nu draait de pomp weer. Het euvel lijkt op te treden als de pomp even heefr stil gestaan. De flowsensor geeft wel signaal.

Lijkt geen connector of elektronica probleem. Geen losse verbindingen oid.

Ik ben er nog niet bij geweest bij inschakelen, maar het lijkt erop dat de pomp echt vast zit... de fout moet 5 seconden voortduren, las ik.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-10 17:14

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Fullpower schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:27:
[...]

Het eerder weergegeven fout zoek floechart lijkt aan te geven alleen rpm signaal wordt gechecked. Nu draait de pomp weer. Het euvel lijkt op te treden als de pomp even heefr stil gestaan. De flowsensor geeft wel signaal.

Lijkt geen connector of elektronica probleem. Geen losse verbindingen oid.

Ik ben er nog niet bij geweest bij inschakelen, maar het lijkt erop dat de pomp echt vast zit... de fout moet 5 seconden voortduren, las ik.
Filter al een keer schoongemaakt?
Zit kortbij de pomp, mss iets langs [ hennepdraad oid ] wat in de pomp komt/...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Dylantje2 schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:35:
[...]

Filter al een keer schoongemaakt?
Zit kortbij de pomp, mss iets langs [ hennepdraad oid ] wat in de pomp komt/...
Filter is 2 week geleden schoongemaakt. Voordien nog geen probleem gehad. Maar of het één met het ander te maken heeft; geen idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Ik probeer me daar aan te melden, maar kon niet verder dan onderstaand scherm. Wat moet ik invullen bij IDU-type en ODU-type?

https://www.mupload.nl/img/9jwo571en1.png

Kan niet op registereren klikken:

https://www.mupload.nl/img/dhvnxm.png

Edit: Ik logte eerst alleen in op:
https://aquarea-smart.panasonic.com/

Daarnaast de app op m'n smartphone gedownload: Panasonic Comfort cloud. Super gare app, verwijst je door naar de browser. Vraag me nog steeds af of dit wel de goede manier, is maar kan geen andere app vinden.

[ Voor 36% gewijzigd door Chris499 op 16-09-2019 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Chris499 schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:39:
[...]

Ik probeer me daar aan te melden, maar kon niet verder dan onderstaand scherm. Wat moet ik invullen bij IDU-type en ODU-type?

https://www.mupload.nl/img/9jwo571en1.png

Kan niet op registereren klikken:

https://www.mupload.nl/img/dhvnxm.png

Edit: Ik logte eerst alleen in op:
https://aquarea-smart.panasonic.com/

Daarnaast de app op m'n smartphone gedownload: Panasonic Comfort cloud. Super gare app, verwijst je door naar de browser. Vraag me nog steeds af of dit wel de goede manier, is maar kan geen andere app vinden.
Helpt de beschrijving op de site misschien?
https://www.aircon.panaso...ng/aquarea-service-cloud/

Op dit forum is wel een en ander over de aanmelding geschreven, volgens mij....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
@Chris499 & @tux-87 en de rest die aan het proberen is om via external control de WP te sturen.

Zojuist de kappen eraf gehaald en eens geprobeerd hoe het nou zit met external control. Er zit geen bruggetje op, dit is ook niet nodig omdat in de installateurs instellingen extern contact standaard uit staat. Op het moment dat je deze in het menu inschakelt krijg je een melding dat de WP gestopt is vanwege extern signaal. Als je de contacten dan met een bruggetje verbindt dan begint de WP te draaien.
Ik heb nu deze contactpunten verbonden met een Normally Open Relais die verbonden is met mijn RPi. In Domoticz kan ik nu de WP in- en uitschakelen. Ik ga dit gebruiken omdat we een pelletkachel hebben en we de vloerverwaming enkel als comfortverwarming gebruiken. Door de temperatuur van het oppervlakte van de vloer te meten bepaal ik wanneer de WP moet draaien. Nog even uitzoeken of dit dan wel gewoon WAR gestuurd wordt of met een vaste waarde, ik denk dat ik op WAR blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:36
Knielen schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:19:
@Chris499 & @tux-87 en de rest die aan het proberen is om via external control de WP te sturen.

Zojuist de kappen eraf gehaald en eens geprobeerd hoe het nou zit met external control. Er zit geen bruggetje op, dit is ook niet nodig omdat in de installateurs instellingen extern contact standaard uit staat. Op het moment dat je deze in het menu inschakelt krijg je een melding dat de WP gestopt is vanwege extern signaal. Als je de contacten dan met een bruggetje verbindt dan begint de WP te draaien.
Ik heb nu deze contactpunten verbonden met een Normally Open Relais die verbonden is met mijn RPi. In Domoticz kan ik nu de WP in- en uitschakelen. Ik ga dit gebruiken omdat we een pelletkachel hebben en we de vloerverwaming enkel als comfortverwarming gebruiken. Door de temperatuur van het oppervlakte van de vloer te meten bepaal ik wanneer de WP moet draaien. Nog even uitzoeken of dit dan wel gewoon WAR gestuurd wordt of met een vaste waarde, ik denk dat ik op WAR blijf.
Thanks voor de verduidelijking! Ik heb een modbus relay module besteld die ik met Domotica ga schakelen. Ik moet nog even uitzoeken of er toevallig een 9 of 12 volt lijn in de wp beschikbaar is. Dan kan ik de print mooi in de behuizing van de wp opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Knielen schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:19:

Kijk, dat is mooie informatie.

Ik probeer het allemaal zo simpel mogelijk te houden, tijd is een schaarste als je 30-er bent met 2 kids en een vrouw :-). Wil de Nest gewoon werkend hebben, dat is alles.

Toen ik de Nest had aangesloten en de externe conroller had ingeschakeld kreeg ik de melding dat de WP gestopt is vanwege extern signaal. Deze melding kreeg ik alleen als ik de Nest op een hogere temperatuur dan de omgevingswarmte van zette.

Dat betekend dat ik op de goede weg ben. Volgend mij zie ik 1 ding over het hoofd wat ik moet uitvoeren. De Nest moet mijn wp inschakelen, maar dat doet die nog niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Chip2710 schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:47:
[...]

Helpt de beschrijving op de site misschien?
https://www.aircon.panaso...ng/aquarea-service-cloud/

Op dit forum is wel een en ander over de aanmelding geschreven, volgens mij....
Thanks. Morgen eens kijken of ik op werk wat tijd kan vinden om dit verder uit te zoeken.

Worden jullie in de Android app ook doorverwezen naar de browser?

[ Voor 7% gewijzigd door Chris499 op 16-09-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
tux-87 schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:23:
[...]

Thanks voor de verduidelijking! Ik heb een modbus relay module besteld die ik met Domotica ga schakelen. Ik moet nog even uitzoeken of er toevallig een 9 of 12 volt lijn in de wp beschikbaar is. Dan kan ik de print mooi in de behuizing van de wp opnemen.
De aanvoerlijn is 12v, de vraag is waar je de ground vandaan haalt.

@Chris499 je had het dus werkend, alleen op de verkeerde pinnen op de Heat link. Je gebruikte 1&2 i.p.v. 2&3.

Eternal control weer en het zou weer goed moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Chris499 schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:51:
[...]

Thanks. Morgen eens kijken of ik op werk wat tijd kan vinden om dit verder uit te zoeken.

Worden jullie in de Android app ook doorverwezen naar de browser?
Yep, geen app, alles via de browser. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Chip2710 schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:36:
[...]

Heel jammer. Laten we het er op houden dat de focus bij Panasonic op de werking van de wp ligt, maar zeker niet op de bedienings vriendelijkheid.

Ik vind de controller overigens wel fijn werken, uitstraling ervan kan beter. Dat laatste had een groot voordeel voor me geweest m.b.t. de WAF.

[ Voor 18% gewijzigd door Chris499 op 17-09-2019 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Chip2710 schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:36:
[...]

Gelukkig kan de user omgeving wel full screen draaien, dus de app heb je niet nodig. De servicecloud niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Binnenkort als het buiten nog wat kouder wordt maar eens beginnen met draaien op de hagelnieuwe 5 kWh machine.

Iemand nog tips waar mee te beginnen qua instellingen? Is natuurlijk erg situatie afhankelijk, maar wellicht kunnen jullie me wat op weg helpen.

Gaat om een mid 80's tussenwoning met 3 verdiepingen. Vloerisolatie, spuimuur isolatie en dak volgens mij met laagje pur aan de buitenzijde. Overal dubbele beglazing. 50 m2 vloerverwarming, 10 cm hoh op begane grond. Boven 5 ouderwetse radiatoren. Wellicht binnenkort een fan coil op de slaapkamer voor de WAF.

Watertemperatuur heb ik nu op 28 gezet met directe stooklijn en pomp op ongeveer 16 l/sec. S' nachts aan laten staan? Of alleen als de temperatuur naar het vriespunt zakt? Vorstbeveiliging staat aan.

Nog meer instellingen waar ik rekening mee moet houden?

[ Voor 10% gewijzigd door Chris499 op 17-09-2019 23:12 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Chris499 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:52:
Binnenkort als het buiten nog wat kouder wordt maar eens beginnen met draaien op de hagelnieuwe 5 kWh machine.

Iemand nog tips waar mee te beginnen qua instellingen? Is natuurlijk erg situatie afhankelijk, maar wellicht kunnen jullie me wat op weg helpen.

Gaat om een mid 80's tussenwoning met 3 verdiepingen. Vloerisolatie, spuimuur isolatie en dak volgens mij met laagje pur aan de buitenzijde. Overal dubbele beglazing. 50 m2 vloerverwarming, 10 cm hoh op begane grond. Boven 5 ouderwetse radiatoren. Wellicht binnenkort een fan coil op de slaapkamer voor de WAF.

Watertemperatuur heb ik nu op 28 gezet met directe stooklijn en pomp op ongeveer 16 l/sec. S' nachts aan laten staan? Of alleen als de temperatuur naar het vriespunt zakt? Vorstbeveiliging staat aan.

Pomp moet op 16L staan..

Ik zou meteen beginnen met de WAR
Ik wilde ook thermostaat stoken.
Maar war is vele male beter.
Vooral in ouder huis.
En gaan rekenen naar graaddagen 2kw stroom voor 1 M³ gas
Dagelijks invoeren in mindergas. En je oude gasverbruik daar invoeren.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• reneeke1970

Goh lijkt mijn huis wel, alleen ik heb verdieping minder. Ik draai war 24/7 ,buiten 15 met water 27, buiten -5 dan water 34 graden

1 PVoutput . Dongen NB

• annespruit1980
Gisteren de aanvraag gedaan voor de subsidie. De pomp draait goed, al is het misschien iets warmer dan nodig in huis. Dus op dit moment is de isolatie die ik in de spouwmuren heb gestopt voldoende. Nu kijken naar het warm water van de badkamer. Dan kan ik volgend jaar hopelijk van het gas af.

• t.oswald

De pana gewoon zelf de maximale pompsnelheid laten bepalen.

• Knielen
Wel al een nadeel gevonden bij het gebruik maken van een extern contact. Ik heb nu constant in beeld staan dat de pomp uit staat vanwege dit externe contact. Had gehoopt dat het een kwestie van 1 keer bevestigen is, maar na een tijdje komt de melding weer terug. Maakt niet uit of de WP aan staat of niet.

• charlygolf
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-10 15:03
Hoe kan ik met WAR voorkomen dat de Panasonic 's-nachts als het buiten koud is gaat proberen de vloer verder op te warmen en overdag als het wat warmer is rustig aan gaat doen omdat de doeltemperatuur dan (vanwege de hogere buitentemperatuur) lager is?

Voor mijn gevoel zou ik WAR willen laten aansturen door de gemiddelde buitentemperatuur van de afgelopen 24 uur, maar als ik naar mijn Panasonic kijk reageert die meteen op een dalende buitentemperatuur.

• Oilman
Thermostaat koppelen met 1 graad nachtverlaging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
charlygolf schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:15:
Hoe kan ik met WAR voorkomen dat de Panasonic 's-nachts als het buiten koud is gaat proberen de vloer verder op te warmen en overdag als het wat warmer is rustig aan gaat doen omdat de doeltemperatuur dan (vanwege de hogere buitentemperatuur) lager is?

Voor mijn gevoel zou ik WAR willen laten aansturen door de gemiddelde buitentemperatuur van de afgelopen 24 uur, maar als ik naar mijn Panasonic kijk reageert die meteen op een dalende buitentemperatuur.
Een vloer is een lage temperatuur systeem. Je vraag hoort volgens mij bij “hoge temperatuur radiator denken”. Het duurt bij mij dagen voordat met WAR en 24/7 een temperatuur evenwicht ontstaat waarbij de vloer als grote buffer functioneert (tegels en veel beton). De ingestelde stooklijn zorgt er dan voor dat in feite niet de actuele Tb maar de tendens in de gemiddelde buitentemperatuur de ruimtetemperatuur bepaalt, precies zoals je wilt. De pana reageert direct, maar de ruimtetemperatuur niet. Het eindresultaat wordt ook nog beïnvloed door het verschil tussen Ta en ruimtetemperatuur. Als de ruimte op temperatuur is, zal de Tr toenemen omdat de afgifte kleiner wordt. De pana moduleert dan enorm terug en uiteindelijk wordt de WP een rustig pruttelend naaimachientje.
Er zijn mensen die met een ruimtethermostaat iets kunnen. Mijn mening horend bij mijn huis is dat een kamerthermostaat met vloerverwarming altijd te laat is, eerst met uit zetten en vervolgens met aanzetten van de Wp, waardoor het comfort afneemt. Die gebruik ik dus niet.

Je vraag hoort ook wel bij het najaar. Dan zijn de verschillen tussen dag en nacht groot en is ook je vloer nog niet op buffer capaciteit. Mijn vloertemperatuur is nu ongeveer 21, de zomerwarmte is er inmiddels uit, en dat is eigenlijk te laag. De kamertemperatuur daalt nu in de nacht tot net onder de 20,5 en dat voelt in de morgen niet lekker. Ik laat nu de Wp via compensatie juist wat extra draaien om het beton in de vloer op buffer capaciteit te krijgen opdat de ruimte in de ochtend prettig gaat aanvoelen. Voor de kamertemperatuur overdag, als de zon schijnt, maakt het bij mij niet uit of de vloer 21 of 23 is. Maar zodra de zon weg is, heb ik liever dat de vloer op 23 is. Ik ben in feite met de Wp nu aan het “voorverwarmen”. Zodra het wat kouder wordt overdag, speelt dit niet meer.

• Chris499
Dylantje2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 07:18:
[...]

Pomp moet op 16L staan..

Ik zou meteen beginnen met de WAR
Ik wilde ook thermostaat stoken.
Maar war is vele male beter.
Vooral in ouder huis.
En gaan rekenen naar graaddagen 2kw stroom voor 1 M³ gas
Dagelijks invoeren in mindergas. En je oude gasverbruik daar invoeren.
Pompsnelheid
Staat op 16 L, dus is goed ingesteld. -:)
@t.oswald Maximale pompsnelheid laten bepalen: Hoe stel je dit in? Ik zie bij het menu installateur instellingen, pompsnelheid die optie niet.

WAR
Dus instellen dat als de temperatuur buiten onder X graden komt de WP gaat draaien.
Verschilt wel of X graden in de nacht of op de dag is. Maar ik begrijp dat je dit kunt instellen met Thermostaat koppelen met bijvoorbeeld 5 graden nachtverlaging, ik ga uitvinden waar je dit kunt instellen.

Hoeveel is X graden bij jullie?

• reneeke1970
Knielen schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:13:
Wel al een nadeel gevonden bij het gebruik maken van een extern contact. Ik heb nu constant in beeld staan dat de pomp uit staat vanwege dit externe contact. Had gehoopt dat het een kwestie van 1 keer bevestigen is, maar na een tijdje komt de melding weer terug. Maakt niet uit of de WP aan staat of niet.
Vind ik juist fijn om te kunnen zien dat één van de thermostaten hem heeft aangezet of niet.

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Chris499 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:31:
[...]

Pompsnelheid
@t.oswald Maximale pompsnelheid laten bepalen: Hoe stel je dit in? Ik zie bij het menu installateur instellingen, pompsnelheid die optie niet.

WAR
Dus instellen dat als de temperatuur buiten onder X graden komt de WP gaat draaien.
Verschilt wel of X graden in de nacht of op de dag is. Maar ik begrijp dat je dit kunt instellen met Thermostaat koppelen met 1 graad nachtverlaging, ik ga uitvinden waar je dit kunt instellen.

Die X graden krijg jij niet gevonden als s'nachts 5 graden is en overdag 18 zoals momenteel. Mijn kamer thermostaat zet hem aan zodra binnen onder 21 graden. En dan gaat hij draaien volgens war instellingen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Chris499
reneeke1970 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:41:
[...]

Die X graden krijg jij niet gevonden als s'nachts 5 graden is en overdag 18 zoals momenteel. Mijn kamer thermostaat zet hem aan zodra binnen onder 21 graden. En dan gaat hij draaien volgens war instellingen.
Nee, precies, het temperatuur verschil tussen dag en nacht ligt nu te ver uit elkaar.

Ik moet die kamer thermostaat echt werkend gaan krijgen, dan kan ik dat ook zo instellen zoals jij aangeeft.
Op wat voor waarden heb jij je WAR ingesteld?

Mijn woning heeft overigens begane grond en 2 verdiepingen er op. Waarschijnlijk hetzelfde als die van jou.

[ Voor 8% gewijzigd door Chris499 op 18-09-2019 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
[...]

Pompsnelheid

WAR
Verschilt wel of X graden in de nacht of op de dag is. Maar ik begrijp dat je dit kunt instellen met Thermostaat koppelen met X graad nachtverlaging, ik ga uitvinden waar je dit kunt instellen.

Dit is momenteel mijn stooklijn. Die compenseer ik nu met +3 zodat de WP blijft draaien en de vloertemperatuur langzaam op buffer capaciteit komt, zie mijn uitleg eerder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9OhnjMgxJ0Q5BUK69SPnxrIL/thumb.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
Chris499 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:47:
[...]

Nee, precies, het temperatuur verschil tussen dag en nacht ligt nu te ver uit elkaar.

Ik moet die kamer thermostaat echt werkend gaan krijgen, dan kan ik dat ook zo instellen zoals jij aangeeft.
Op wat voor waarden heb jij je WAR ingesteld?

Mijn woning heeft overigens begane grond en 2 verdiepingen er op. Waarschijnlijk hetzelfde als die van jou.
Ik draai war 24/7 ,buiten 15 met water 27, buiten -5 dan water 34 graden

Je moet langzaam zoeken naar juiste waarde, extreem zonnig of winderig weer geeft verkeerd beeld. Je massa moet reeds op constante temp zijn, vloeren en wanden opwarmen duurt even. Daarbij kunnen sensoren van je wp afwijken, of je wp staat verkeerd opgesteld, bv in volle zon, dan denkt hij dat het warm is buiten....
En dan eventueel pomp snelheid te hoog of te laag, of waterzijdig nog niet in balans. Of je wpb geven vertekend beeld over gedrag van je wp. Etc.....

[ Voor 29% gewijzigd door reneeke1970 op 18-09-2019 16:12 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Oilman
t.oswald schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:31:
[...]

Een vloer is een lage temperatuur systeem. Je vraag hoort volgens mij bij “hoge temperatuur radiator denken”. Het duurt bij mij dagen voordat met WAR en 24/7 een temperatuur evenwicht ontstaat waarbij de vloer als grote buffer functioneert (tegels en veel beton). De ingestelde stooklijn zorgt er dan voor dat in feite niet de actuele Tb maar de tendens in de gemiddelde buitentemperatuur de ruimtetemperatuur bepaalt, precies zoals je wilt. De pana reageert direct, maar de ruimtetemperatuur niet. Het eindresultaat wordt ook nog beïnvloed door het verschil tussen Ta en ruimtetemperatuur. Als de ruimte op temperatuur is, zal de Tr toenemen omdat de afgifte kleiner wordt. De pana moduleert dan enorm terug en uiteindelijk wordt de WP een rustig pruttelend naaimachientje.
Juist omdat je een grote buffer hebt kan je daar gebruik van maken. Je pruttelende naaimachine is iedere nacht op het koudste moment gas aan het geven op het moment dat de COP op z'n slechtst is. Energetisch gezien is het gewoon niet efficiënt.

En met deze temperaturen een huis voor gaan verwarmen? Je bent je delta T lekker aan het opstoken oftewel allemaal extra energie verlies.

• t.oswald
Oilman schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:26:
[...]

Juist omdat je een grote buffer hebt kan je daar gebruik van maken. Je pruttelende naaimachine is iedere nacht op het koudste moment gas aan het geven op het moment dat de COP op z'n slechtst is. Energetisch gezien is het gewoon niet efficiënt.

En met deze temperaturen een huis voor gaan verwarmen? Je bent je delta T lekker aan het opstoken oftewel allemaal extra energie verlies.
Ik wil gewoon geen kille huiskamer als ik opsta en of dat energetisch nu efficiënt is of niet interesseert me eigenlijk niet zo. En die paar uur 270 Wh per etmaal, daar kom ik nog wel overheen....

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

Pompsnelheid

WAR
Verschilt wel of X graden in de nacht of op de dag is. Maar ik begrijp dat je dit kunt instellen met Thermostaat koppelen met bijvoorbeeld 5 graden nachtverlaging, ik ga uitvinden waar je dit kunt instellen.

16 wil pana hebben. dus je max is niet belangrijk.

Deze:
http://vscope.at/heizkurv...sollWert_2=-1&atCheck_2=0

Erg handig. zodat je kunt zien wat je doet..

Dan heb je het over automatische instelling als buiten dan verwarmen of koelen
Maar die zou ik ff links laten, of heb je koelen al aan?

MEt je stooklijn zul je moeten proberen hem zo te krigen dat je tbuiten en je watertemp zo staat dat het binnen je gewenste tmp is.
Bij mij lastig aangezien die zon mijn kamer op warmt..
En dus de stooklijn niet helemaal stabiel is.
Voordat je wijzigingen aanpast moet je eigenlijk dagje laten draaien.
En deze tijd van het jaar is lastig [te] hoge dag en lagere nacht.

Waterzijdig in geregeld?
Dat is een pre...

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
annespruit1980 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:31:
Gisteren de aanvraag gedaan voor de subsidie. De pomp draait goed, al is het misschien iets warmer dan nodig in huis. Dus op dit moment is de isolatie die ik in de spouwmuren heb gestopt voldoende. Nu kijken naar het warm water van de badkamer. Dan kan ik volgend jaar hopelijk van het gas af.
Wp Boiler een ander topic...
Zou ik doen

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:04:
[...]

De pana gewoon zelf de maximale pompsnelheid laten bepalen.
en dat doe je ???
Ik zie nu dat ik hem op 16l heb staan en af en toe gaat hij lager..
of iets hoger
Maar op de pomp staat 16l ..?

• t.oswald
Dylantje2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:36:
[...]

en dat doe je ???
Ik zie nu dat ik hem op 16l heb staan en af en toe gaat hij lager..
of iets hoger
Maar op de pomp staat 16l ..?
Door het maximum hoger te zetten neem ik aan. 0xFE en kijken wat ie dan aangeeft om vervolgens te zien dat de pana zelf veel lager blijft dan dat maximum. Volgens mij heb je zelf vorig jaar een reset naar de fabrieksinstellingen gedaan. Daar heb je wellicht de oorspronkelijke instelling gezien? Maar hoger dan 16 is toch ook niet nodig?

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:52:
[...]

Door het maximum hoger te zetten neem ik aan. 0xFE en kijken wat ie dan aangeeft om vervolgens te zien dat de pana zelf veel lager blijft dan dat maximum. Volgens mij heb je zelf vorig jaar een reset naar de fabrieksinstellingen gedaan. Daar heb je wellicht de oorspronkelijke instelling gezien? Maar hoger dan 16 is toch ook niet nodig?
Nee daarom zou 16 gewoon goed zijn.
En door je systeem te testen kom je op je max uit...
Ieder systeem zal verschillend zijn.
dus ieder zal zijn eigen 16 moeten zoeken..

Ik weet dus niet of hij hoger komt dan 16:-)

Pagina: 1 ... 28 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.