Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 98 Laatste
Acties:
  • 545.755 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 20:43
Ik heb hier een mono 7kw en heb deze gewoon op een 16a zekering. Zolang je de aansluiting voor externe verwarmingsbron niet in gebruik neemt lijkt mij dit ook geen probleem.

Bij mij heb ik hem tot nu toe nog niet over de 2kw zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
WH-MDC07H3E5 and WH-MDC09H3E5
#1 3 x min 2.5 mm2 25A 30mA, 2P, type A
#2 3 x min 1.5 mm2 15/16A 30mA, 2P, type AC
kwam ik tegen in het servicemanual. dus 25A voor de eerste groep.

De 5kW is tevreden met 2x 16a.

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowball_161
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 14:13
Ok bedankt voor de reacties. Duidelijk.
De aansluiting voor de externe warmtebron ga ik inderdaad niet gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokno
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
Xanderk89 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:55:
[...]

Mag ik vragen waar je de alupex heb gehaald? En welke tang heb je gekocht? Kan zo gauw geen tang van ape vinden.
Is er nog een reden dat je voor 32mm gegaan ben?
Ik heb dit gebruikt:
www.heima24.de/rohrsystem...os_detail_plugin_vars1_id

Met deze ging ik direct op de pana mono 5 kw.:
www.heima24.de/rohrsystem...rbundrohr-32-x-30-mm.html

En ook deze meebesteld:
www.heima24.de/werkzeug/h...-und-th-32-im-koffer.html

Ik heb alle afvoerleidingen meteen vanaf de wp tot aan verdeler wandverwarming ermee gedaan. Dus direct op de wp,32 is goed te buigen met een uitwendige buisspiraal zeker als je de buis een beetje opwarmt
Minder koppelingen nodig- betere flow.

Wel goed haaks afknippen en calibratie tool gebruiken.

De buigspiraal en calibratie tool heb ik van ali.

Ik heb nog 10 meter over nieuw in doos ,was net kiele kiele of ik die nodig had ,niet dus.

Als iemand die kan gebruiken: mag weg voor halve prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:16
Oef, 32 binnendiameter is wel heel erg ruim bemeten, hoe groot is jouw systeem. Voor 5 kW heb ik in ieder geval meer dan genoeg aan 26 mm binnendiameter. Henco adviseert trouwens om 26 en groter niet meer te buigen, maar knietjes te gebruiken. Maar goed, als jij het voor elkaar kreeg om het wel te buigen dan is dat natuurlijk ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:29

timovd

Voorsprong door techniek

Is 32mm niet de buitendiameter van de flexbuis? Dan is het 32x3, dus is 26mm binnendiameter.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vraagje, als je deze aan de buis hebt geknepen hoe draai je hem dan op je WP? Draait niet de hele slang dan mee?

Afbeeldingslocatie: https://www.heima24.de/shop/images/products/main/detail/MPUV06.jpg

En heb je de linkjes nog van Aliexpress?

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 16-08-2019 09:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bokno
Wolly schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:38:
[...]

Vraagje, als je deze aan de buis hebt geknepen hoe draai je hem dan op je WP? Draait niet de hele slang dan mee?

[Afbeelding]

En heb je de linkjes nog van Aliexpress?
Deze is het

www.heima24.de/rohrsystem...ichtend-fuer-mv-rohr.html
13.39 p st. het mooie is dat er genoeg ruimte achter de wp en de muur is om meteen een bocht te buigen,dus geen andere beperkende hardware nodig.
Het is belangrijk om de isolatie goed damp en waterdicht te krijgen.

De buigspiralen:
De linkjes kan ik even niet vinden zo snel, Je hebt allerlei diameters ,worden voor allerlei pex etc gebruikt in china. ali heeft er vele.

Ik heb er ook een gebruikt voor mijn 16x2 wandverarmingsslang (eigenlijk vvw slang) ik moest heel krap buigen om zo klein mogelijke radius te hebben voor mijn dhz elcheapo wandverwarming.

De calibratie tool is wel belngrijk : hij maakt je buis weer rond na het afknippen en ook zorgen kleine mesje aan de binnenzijde dat het iets taps loop zodat de o ring er niet afschuift.Ook elcheapo bij ali.

De hema th koppelingen hebben twee o ringen inwendig en zijn na het persen nog gewoon draaibaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bokno
Knielen schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 08:58:
Oef, 32 binnendiameter is wel heel erg ruim bemeten, hoe groot is jouw systeem. Voor 5 kW heb ik in ieder geval meer dan genoeg aan 26 mm binnendiameter. Henco adviseert trouwens om 26 en groter niet meer te buigen, maar knietjes te gebruiken. Maar goed, als jij het voor elkaar kreeg om het wel te buigen dan is dat natuurlijk ook prima.
Ik heb een 5kw mono pana. Omdat ik helemaal nieuw heb gemaakt dacht ik hup alles 32 uitw. dat is26 inwendig. Overkill maar niet veel duurder als je het buigen onder de knie hebt.
Er zit ongeveer 40 meter transport leiding in mijn huis,naar twee 10 groeps verdelers voor de wand verwarming.Nergens knieën gebruikt wel twee T s voor naar een van de verdelers.
www.heima24.de/installati...und-spuelvorrichtung.html
Wand verwarming is gewoon 2x16 vvw slang met gipsplaatje en 5 mm stuc erover gesmeerd. hoh 5 a 6 cm
Ik heb zo 1000 meter in mijn wanden gepropt.

Het buigen gaat heel goed met de uitwendige buig spiraal van ali bij niet te koud weer anders even een beetje opwarmen.
De krapste buigradius die ik maakte met 32 mm was bij de directe aansluiting op de 1 1/4 aansluitingen van de wp. Tussen de achterkant wp en de muur had ik 30 cm De alu pex daarna met dubbele buisisolatie en zelfklevende neopreen tape omwikkeld en daarna dampdicht gemaakt met alutape zelfklevend.

Daar deze dus voor besteld :
www.heima24.de/rohrsystem...ichtend-fuer-mv-rohr.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-06 19:33
Wij gaan morgen ook onze pana 5Kw ophalen in DE. zijn er nog must haves die we zeker niet moeten vergeten? we hebben nu de internet dongel extra bij besteld. vuilfilter lijkt me niet nodig gezien het allemaal kunstof leidingen zijn, of heb ik het mis?
Weet er verder iemand toevallig nog een leuk etens tentje in de buurt :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Gamer dénis schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:21:
Wij gaan morgen ook onze pana 5Kw ophalen in DE. zijn er nog must haves die we zeker niet moeten vergeten? we hebben nu de internet dongel extra bij besteld. vuilfilter lijkt me niet nodig gezien het allemaal kunstof leidingen zijn, of heb ik het mis?
Weet er verder iemand toevallig nog een leuk etens tentje in de buurt :P?
Ik ben er gisteren geweest, echt een geweldige zaak. Nog 3 kwartier staan ouwehoeren. Ik heb zelf nog even flex slangen meegenomen, veel makkelijker aansluiten en geen trillingen in je leidingen in huis.

Je moet het zelf weten, maar op zo'n investering zou ik niet besparen op een filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Wij gaan komende dinsdag langs in Duitsland. Boedelbakje gehuurd dus hopelijk zo heen en weer gereden.

Het valt mij op dat de 32mm geïsoleerde alupex vrij goedkoop is daar. Dus die pakken we ook maar mee :D

@Knielen
Ik zie enkel geen flex op hun site maar dat hebben ze gewoon liggen? En weet je of ze ook een handpers voor die koppelingen hebben?

Mijn toe- en afvoer gaan door de kruipruimte heen. 6mm isolatie vind ik eigenlijk een beetje weinig.
Hebben jullie hierin nog advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
De flex was met draad, dus geen pers nodig, lag inderdaad in de bakken daar, tot 1 inch diameter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-06 11:08

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
als er nog mensen die zijn in de lijst van H versie gebruikers willen, in de ts pagina..
Ik ben ff kwijt wie er nog meer een H versie hebben

En evt mooie boodschaplijstjes [ of goede levranciers..
Meld het me via p.m.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bokno
Dylantje2 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:33:
als er nog mensen die zijn in de lijst van H versie gebruikers willen, in de ts pagina..
Ik ben ff kwijt wie er nog meer een H versie hebben

En evt mooie boodschaplijstjes [ of goede levranciers..
Meld het me via p.m.
Ik heb sinds maart ook een 5 kw mono H versie .De ketel is eruit . Een atlantic voor sww.

Afgelopen winter alle radiatoren eruit gehaald en 1000 meter vvw slang 2x 16 in de wanden gemaakt dhz systeem.(zelf bedacht....)

Deze winter gaat het testen beginnen ,ben benieuwd want ik heb helemaal geen regeling ertussen gemaakt.
Dus van de wp met 32mm naar twee verdelers in de garderobekasten op de verdieping,daar alles ingeregeld met de flow meters en dan verder naar de wanden op de begane grond met de 16x2 vvw slangen 1000 meter is incl 10 m2 vvw hoh 5.5 cm. Tevens in de hal ,badkamer en keuken een al bestaande vvw hoh 15 cm.

Ik wil geen war regeling,eerst eens kijken hoe ver ik kom met alleen de aanvoer temperatuur regelen.

Ik heb ook nog een daikin 3,5 kw airco in de woonkamer.
8000 wp op het dak van het huis en de veranda.
Huis is ongeveer 600 m3 zeer goed geïsoleerd ,eigenbouw 25 jaar oud nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06:41
Bokno schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 18:15:
[...]

Ik heb sinds maart ook een 5 kw mono H versie .De ketel is eruit . Een atlantic voor sww.

Afgelopen winter alle radiatoren eruit gehaald en 1000 meter vvw slang 2x 16 in de wanden gemaakt dhz systeem.(zelf bedacht....)

Deze winter gaat het testen beginnen ,ben benieuwd want ik heb helemaal geen regeling ertussen gemaakt.
Dus van de wp met 32mm naar twee verdelers in de garderobekasten op de verdieping,daar alles ingeregeld met de flow meters en dan verder naar de wanden op de begane grond met de 16x2 vvw slangen 1000 meter is incl 10 m2 vvw hoh 5.5 cm. Tevens in de hal ,badkamer en keuken een al bestaande vvw hoh 15 cm.

Ik wil geen war regeling,eerst eens kijken hoe ver ik kom met alleen de aanvoer temperatuur regelen.

Je pakt het stevig aan. Ik ben nieuwsgierig naar je dhz wand verwarming. Is beetje off-topic. Anders stuur ik je een pm.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 22:12
[...]

Aanvoer temperatuur regelen is war hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Het duurde even, maar mijn monoblock draait. CV netwerk aangelegd, fancoil voorzien van sturing en de 5H geplaatst. Laat de vorst maar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

Zou toch over war gaan denken..
Ik was eerst ook bezig met mijn eigenwijzen.....
Is luxe en kost niet eens meer..
Maar mss je 8000 wp nog wat doen in de winter...
Anders saldeer je toch gewoon genoeg..

Eigen bouw rules hahahah

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
De subsidie aanvraag voor mijn WH-MDC05H3E5 is ook de deur uit. Nu afwachten op het oordeel van de wijze dames/heren.

Installatie viel me uiteindelijk best mee, ondanks dat het veel werk is.

De handperstang werkt prima voor het maken van de koppelingen. Zeker met een TH-profiel kost zo'n tang in Duitsland relatief niet veel en ben je iets flexibeler in het maken van aansluitingen. Zeker als je een paar koppelingen nodig hebt zijn RTM koppelingen gewoon erg duur.

Edit: Volgens Grafana hoeven de thermometers niet geijkt te worden. Verschil is erg klein.
Ta volgens Panasonic 23.5
Ta volgens Sensus Pollucom 23.4
Tr volgens Sensus Pollucom 23.3
Tr volgens Panasonic 23.25

Kamerthermostaat heb ik wel aangepast. Die was nogal optimistisch. Tbinnen van 26 graden, terwijl de Xiaomi thermometer er naast 24 aangaf.

[ Voor 27% gewijzigd door Ep Woody op 20-08-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ga je veel plezier van hebben, @Ep Woody. De kamerthermostaat is van iedereen volgens mij een graad of 2 te optimistisch. Maar waarom draai je niet WAR? De kamerthermostaat kun je uitlezen via de wifi-module. Had je die al besteld/aangesloten?
Met een Tb <0 ga je de houtkachel wel nodig hebben, omdat je verlies dan groter is dan wat je WP kan afgeven.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
timovd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:14:
Ga je veel plezier van hebben, @Ep Woody. De kamerthermostaat is van iedereen volgens mij een graad of 2 te optimistisch. Maar waarom draai je niet WAR? De kamerthermostaat kun je uitlezen via de wifi-module. Had je die al besteld/aangesloten?
Met een Tb <0 ga je de houtkachel wel nodig hebben, omdat je verlies dan groter is dan wat je WP kan afgeven.
Het apparaat is net voor de 2e dag in gebruik en het is niet echt weer om te verwarmen. Gebruik het nu alleen om de pomp rond te laten draaien, met een gevraagde watertemperatuur van 20C. Hoe er straks exact gestuurd gaat worden gaan we meemaken.

Dat is niet het enige wat je kunt uitlezen via de wifi-module. Je kunt meer dan 60 parameters loggen/uitlezen met de internet-module.

Waarop baseer je dat ik de houtkachel nodig ga hebben bij een Tbuiten van onder de 0 graden?

Heb net wel even een testje gedaan met koelen, maar dan racet de Ta naar 12C en slaat de compressor af. Dat gaat dus nog niet helemaal soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
reneeke1970 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 18:32:
[...]

Aanvoer temperatuur regelen is war hi
Ik heb het maffe idee opgevat dat het systeem zelfregelend zou kunnen zijn als je de water temperatuur zo dicht mogelijke de ruimte temperatuur laat benaderen.Al mijn wanden beneden zijn dus op temperatuur en als de 5kw genoeg is dan blijft dat zo.
Dus ik laat de wp een vaste temperatuur aanvoeren,of het afgifte systeem dat ook afgeeft hangt af van de ruimte temperatuur. Als het te warm word dan stopt de afgifte .
Als ik teveel zon in huis krijg of er veel warmte productie is door mensen etc dan word het te warm das pech dan.
Mijn huis is uitzonderlijk goed geïsoleerd ( heb 15% van mijn materiaal budget in isolatie gestoken destijds) Ook triple glas erin gemaakt etc.
De laatste jaren was de 3.5 LL wp voldoende om het op temperatuur te houden ,alleen niet comfortabel vanwege geluid en bewegende lucht.

Als ik eenmaal bewezen heb aan mijzelf dat dit experiment niet werkt dan komt er regelingen in.Hoe weet ik nog niet,maar ik heb wel rekening gehouden met alles extra bedrading naar de verdelers etc,
Deze schroef ik er dan nog op denk ik:
Deze heb ik:
En daar schroef ik deze dan nog op(nu nog met de hand instellen)
www.heima24.de/heizung/st...n-inkl-adapter-va-80.html
Samen met dit ding:
www.heima24.de/heizung/kl...-und-pumpensteuerung.html
Dit alles heeft een hoog Pipi Lankous gehalte;Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat dit wel kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Bokno schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:22:
[...]

Ik heb het maffe idee opgevat dat het systeem zelfregelend zou kunnen zijn als je de water temperatuur zo dicht mogelijke de ruimte temperatuur laat benaderen.Al mijn wanden beneden zijn dus op temperatuur en als de 5kw genoeg is dan blijft dat zo.
Dus ik laat de wp een vaste temperatuur aanvoeren,of het afgifte systeem dat ook afgeeft hangt af van de ruimte temperatuur. Als het te warm word dan stopt de afgifte .
Als ik teveel zon in huis krijg of er veel warmte productie is door mensen etc dan word het te warm das pech dan.
Mijn huis is uitzonderlijk goed geïsoleerd ( heb 15% van mijn materiaal budget in isolatie gestoken destijds) Ook triple glas erin gemaakt etc.
De laatste jaren was de 3.5 LL wp voldoende om het op temperatuur te houden ,alleen niet comfortabel vanwege geluid en bewegende lucht.

Als ik eenmaal bewezen heb aan mijzelf dat dit experiment niet werkt dan komt er regelingen in.Hoe weet ik nog niet,maar ik heb wel rekening gehouden met alles extra bedrading naar de verdelers etc,
Deze schroef ik er dan nog op denk ik:
Deze heb ik:
En daar schroef ik deze dan nog op(nu nog met de hand instellen)
www.heima24.de/heizung/st...n-inkl-adapter-va-80.html
Samen met dit ding:
www.heima24.de/heizung/kl...-und-pumpensteuerung.html
Dit alles heeft een hoog Pipi Lankous gehalte;Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat dit wel kan.
Dat idee zul je wel snel laten varen, maar één troost, om een vaste water temperatuur in te stellen, ben je net zoveel tijd kwijt als een variabele temperatuur aan de hand van buiten temperatuur. Is kwestie van andere getallen gebruiken.
Die hele zone regeling shit gebruik ik niet, alle deuren open en het liefst overal dezelfde 21 graden haha.
Je gaat het vanzelf spelenderwijs ontdekken komende winter.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
De pana is binnen!!
https://photos.app.goo.gl/S3JLpVwTopRs4JKi9

Was een lang dagje. Meteen een vuilfiter erbij gedaan en net iets meer uitgegeven dan gehoopt :+

Hij is iets groter dan verwacht. Misschien wanneer hij buiten staat dat het meevalt.

Welke muurbeugels hebben jullie ervoor gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
@Xanderk89 Geen muurbeugels, geeft alleen maar kans op vervelende trillingen. Hier wordt hij gewoon op de bestaande bestrating (zware stenen) vastgezet. Er staan in de topicstart ook wel wat mooie oplossingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bokno
Knielen schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:03:
@Xanderk89 Geen muurbeugels, geeft alleen maar kans op vervelende trillingen. Hier wordt hij gewoon op de bestaande bestrating (zware stenen) vastgezet. Er staan in de topicstart ook wel wat mooie oplossingen.
Die van mij staat op deze:
www.hornbach.nl/shop/EXCL...0-cm/8114915/artikel.html
Twee stuks die staan op straatwerk met ardennersplit (grind).
4 stuks rubber tussen de pomp en de u elementen.Ik heb de rubber doppen die bijgeleverd zijn niet toegepast,defrostwater loopt zo in het grind.
Een ijzer hoekprofiel onder de ene U naar de andere U is met draadeind vast gezet aan de onderkant van de wp.
Als je met 32 mm een bocht maakt en direct de aansluiting wilt maken is dit handig ,want je kunt de wp makkelijk heen en weer terug schuiven bij montage. Als alles zit en gepositioneerd is kun je de draad eindjes (10 mm ) aandraaien .Je hoeft dus niet exact te boren geen gaten in de beton., dus schuiven en aandraaien ,klaar.
https://tweakers.net/ext/f/dPG9hRCL3kIyvcFA2JqDlanc/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ep Woody schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:35:
[...]
Dat is niet het enige wat je kunt uitlezen via de wifi-module. Je kunt meer dan 60 parameters loggen/uitlezen met de internet-module.
Ik heb 'm zelf ook.
Als je WAR draait, zie je niet meer de kamertemperatuur op de remote, maar die sensor is toch erg onnauwkeurig.
Waarop baseer je dat ik de houtkachel nodig ga hebben bij een Tbuiten van onder de 0 graden?
Op basis van deze post. Bij +2C is het vermogen nog 4.2kW volgens de specs van Panasonic.
Heb net wel even een testje gedaan met koelen, maar dan racet de Ta naar 12C en slaat de compressor af. Dat gaat dus nog niet helemaal soepel.
Blijft de pomp wel draaien? Het kan zijn dat de warmte niet voldoende wordt opgenomen. Maar pas op met 12C en condensvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
timovd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:27:
[...]

Ik heb 'm zelf ook.
Als je WAR draait, zie je niet meer de kamertemperatuur op de remote, maar die sensor is toch erg onnauwkeurig.

[...]

Op basis van deze post. Bij +2C is het vermogen nog 4.2kW volgens de specs van Panasonic.

[...]

Blijft de pomp wel draaien? Het kan zijn dat de warmte niet voldoende wordt opgenomen. Maar pas op met 12C en condensvorming.
Op basis van gasverbruik bleek die warmteverliesberekening niet erg betrouwbaar. Dus dat gaat wel goed komen en anders steken we de houtkachel aan, wat vervelend... :*)

De unit gaat heel snel naar 55 Hz om vervolgens z'n vermogen niet kwijt te kunnen, omdat ik nog maar met een half systeem draai. Dus eerst maar even de tweede fancoil plaatsen en de boel anders aansluiten voor we echt verder gaan testen en anders toch een buffervat regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
@Knielen @Bokno
Bedankt voor de info.
https://photos.app.goo.gl/opTfYvviVX4PbLmi7
Deze heb ik toevallig nog staan. Ze zijn echt lomp zwaar dus perfect om de pomp op te plaatsen.
Even kijken of ik ze rechtstreeks op het straatwerk zet of gewoon in het zand.
Ik vermoed het laatste en dan aanvullen met split zodat het condens kan wegzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
timovd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:14:
Ik ga ook op war draaien, maar dat betekent nu dat de WP snachts al aangaat, terwijl het huis nog 22 graden is. Verwarmen hoeft dus voorlopig niet. Hoe lossen jullie dat op? Ik heb geprobeerd mijn bestaande Honeywell round modulation thermostaat aan te sluiten op het externe controller contact, maar dat werkt niet. Hij ziet de thermostaat niet. Ik vindt het niet handig dat ik de ruimtetemperatuur niet zie op de controller, ik wil graag controleren hoe warm het is.

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
IBoat schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:22:
[...]

Ik ga ook op war draaien, maar dat betekent nu dat de WP snachts al aangaat, terwijl het huis nog 22 graden is. Verwarmen hoeft dus voorlopig niet. Hoe lossen jullie dat op? Ik heb geprobeerd mijn bestaande Honeywell round modulation thermostaat aan te sluiten op het externe controller contact, maar dat werkt niet. Hij ziet de thermostaat niet. Ik vindt het niet handig dat ik de ruimtetemperatuur niet zie op de controller, ik wil graag controleren hoe warm het is.
Andere thermostaat aanschaffen die wel geschikt is.
Moet enkel maak en verbreek contact zijn, zelfs oude kwik thermostaat zou werken.
En dan op de externe controller op je printplaat aansluiten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 10:32
Ep Woody schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:37:
[...]

Op basis van gasverbruik bleek die warmteverliesberekening niet erg betrouwbaar. Dus dat gaat wel goed komen en anders steken we de houtkachel aan, wat vervelend... :*)

De unit gaat heel snel naar 55 Hz om vervolgens z'n vermogen niet kwijt te kunnen, omdat ik nog maar met een half systeem draai. Dus eerst maar even de tweede fancoil plaatsen en de boel anders aansluiten voor we echt verder gaan testen en anders toch een buffervat regelen.
Situatie is niet vergelijkbaar, maar toen ik begon heb ik ook eerst temperatuur direct gedraaid. Mijn 5H moduleerde toen nauwelijks terug, bijna vol vermogen opstarten en na een paar minuten uit. Met WAR draaide alles direct veel rustiger. Sindsdien alleen nog maar WAR 24/7 gedraaid zonder kamerthermostaat, even zoeken naar de passende stooklijn. Heerlijk rustig en in voorjaar en herfst vaak terug onder de 20Hz.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

Op tank-only zetten (ik heb een split/all in one). In het installer menu kun je ook aangeven bij welke Tb verwarming uit moet gaan. Bij mij is dat 17C (standaard ook volgens mij). Maar om de reden die jij noemt zet ik 'm handmatig op een ander programma dan verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
[...]

Wp staat nu nog op koelen, maar als hij al op verwarmen staat kan je in het installateurs menu, buiten temperatuur voor verwarming uit wijzigen. Die zet je bijvoorbeeld op 14 graden. Blz. 34 van de uitgebreide handleiding, zie forum start. De WP start dan pas als de Tb lager is dan de ingestelde waarde en dat zal dan nu niet gebeuren bij een frisse nacht. Bijkomend voordeel bleek dat het stand-by verbruik lager wordt. In de winter pas je dit dan gewoon weer even aan. Je kunt de Wp natuurlijk ook gewoon uitzetten. Als je wilt weten hoe warm het is hang je toch gewoon ergens een thermometer op?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tja.... Komende nacht 9 graden voorspeld

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
t.oswald schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:37:
[...]

Wp staat nu nog op koelen, maar als hij al op verwarmen staat kan je in het installateurs menu, buiten temperatuur voor verwarming uit wijzigen. Die zet je bijvoorbeeld op 14 graden. Blz. 34 van de uitgebreide handleiding, zie forum start. De WP start dan pas als de Tb lager is dan de ingestelde waarde en dat zal dan nu niet gebeuren bij een frisse nacht. Bijkomend voordeel bleek dat het stand-by verbruik lager wordt. In de winter pas je dit dan gewoon weer even aan. Je kunt de Wp natuurlijk ook gewoon uitzetten. Als je wilt weten hoe warm het is hang je toch gewoon ergens een thermometer op?
Ja, die temp verw uit heb ik idd op 15 gr staan. Vannacht was het lager en vanmorgen om 8h was de WP nog aan. Ik heb idd een simpele analoge thermometer hangen. Voor nu ga ik de WP gewoon handmatig uitschakelen, totdat het binnen onder 20 gr wordt. We gaan zien of de stooklijn werkt.

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

• t.oswald
IBoat schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:53:
[...]

Ja, die temp verw uit heb ik idd op 15 gr staan. Vannacht was het lager en vanmorgen om 8h was de WP nog aan. Ik heb idd een simpele analoge thermometer hangen. Voor nu ga ik de WP gewoon handmatig uitschakelen, totdat het binnen onder 20 gr wordt. We gaan zien of de stooklijn werkt.
Komende week kan je ook mooi testen met koelen toch?

• Xanderk89
  • Niet online
@Dylantje2
Is er een reden dat je voor mantelbuis ipv grijs pvc gegaan bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Xanderk89 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 18:32:
@Dylantje2
Is er een reden dat je voor mantelbuis ipv grijs pvc gegaan bent?
Yep

Ik wilde 160 ivm alles er door te wringen en wat extra kabels..
125 in NL is 2x duurder dan bruin 160 in DE

Dus een echte NLer....
Die wel een 160 heeft liggen hahahah

• IBoat
t.oswald schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:51:
[...]

Komende week kan je ook mooi testen met koelen toch?
Dat zou kunnen, maar enkele dagen 30 gr betekent binnen max 24 gr. Koelen is hier alleen zinvol als het een langere periode zeer warm is. Dat heb ik 4 weken geleden getest tijdens de hittegolf. Gaat prima, alleen het effect is beperkt, en je krijgt een steenkoude klamme vloer. Wel max ca 25 gr in huis, en dat is prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Dylantje2 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:08:
[...]

Yep

Dus een echte NLer....
De reden dat ik het vroeg was dat ik een betere plek gevonden heb voor de wp. De leidingen moeten dan wel door de grond. Ik heb gelukkig maar 2 meter te overbruggen :) Maar wat is die 32mm stug zeg!

Hierdoor zit ik wel met het probleem dat de filter een ander plekje moet krijgen. Ik begrijp dat deze in de gezamenlijke retour moet komen. Dus dan in de kruipruimte of bij de vloerverdeler. Bereikbaarheid lijkt me belangrijk dus dan maar bij de vloerverdeler. Allemaal uitdagingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokno
Xanderk89 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:12:
[...]

De reden dat ik het vroeg was dat ik een betere plek gevonden heb voor de wp. De leidingen moeten dan wel door de grond. Ik heb gelukkig maar 2 meter te overbruggen :) Maar wat is die 32mm stug zeg!

Hierdoor zit ik wel met het probleem dat de filter een ander plekje moet krijgen. Ik begrijp dat deze in de gezamenlijke retour moet komen. Dus dan in de kruipruimte of bij de vloerverdeler. Bereikbaarheid lijkt me belangrijk dus dan maar bij de vloerverdeler. Allemaal uitdagingen!
32 is stug maar kan bij krappe bocht en met de hand buigen geholpen worden door een een plens heet water uit en waterkoker in te gieten.

Volgens de specs kun jew 26 mm nog met dehand buigen met een radius van 5 maal diameter.
32 mm heb ik 6 maal diameter gedaan,met externe buigveer.

www.heima24.de/shop/images/products/media/rohrsystem.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-06 11:38
Heeft iemand nog een tip om de aansluitingen op de pomp te isoleren? De buis is al voor geïsoleerd maar dat stopt bij de koppelingen. Er zit aan de buis een knie die in een sok gedraaid zit.

Hoe werk je dit goed en dampdicht af?

@Bokno goed adres dat heima24, uiteraard in DE weer goedkoper! Ga ik onthouden voor toekomstige projecten :)

[ Voor 19% gewijzigd door tux-87 op 23-08-2019 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Xanderk89 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:12:
[...]

Tsja die 160 is niet voor niets.. Stug en ik moest 6 meter met bochten...

Mijn filter hangt ook binnen in de retour.. [ zou hem niet eens buiten willen. ]
eerst wat uren goed spoelen en water erin en eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokno
tux-87 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:17:
Heeft iemand nog een tip om de aansluitingen op de pomp te isoleren? De buis is al voor geïsoleerd maar dat stopt bij de koppelingen. Er zit aan de buis een knie die in een sok gedraaid zit.

Hoe werk je dit goed en dampdicht af?

@Bokno goed adres dat heima24, uiteraard in DE weer goedkoper! Ga ik onthouden voor toekomstige projecten :)
Ik heb de 32 mm direct aan de pomp geschroefd ,
Voor isolatie heb ik deze gebruikt:
www.hornbach.nl/shop/Buis...0-cm/4111076/artikel.html deze heb ik dubbel aangebracht. Daaroverheen heb ik
www.hornbach.nl/shop/KNAU...0-mtr/251763/artikel.html gewikkeld ,is neopreen zelfklevend.
Dan het belangrijkste namelijk damdicht maken.Heb ik hiermee gedaan:
www.hornbach.nl/shop/SELI...vend/1057712/artikel.html De buis is daardoor dan wel 10 cm dik geworden.
Purschuim is niet water en dampdicht en kan niet tegen uv straling .Als er waterdamp bij komt condenseert dat en is de isolatie waarde foetsie.

Ik heb dit niet allemaal bij HB gekocht is alleen een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dylantje2 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:08:
[...]

Yep

Dus een echte NLer....
Bedoel je deze?
https://www.hornbach.de/s...tml?varCat=S1672##v267710

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Zou kunnen
Ik heb ze zelf in DE gehaald.
Een bocht bruin 160 was de helft goedkoper dan grijs hier 125.
Zakje beton 40Kg minder dan hier 25 Kg.
En dan maar te zwijgen over het tanken...[ op sommige momenten ]

Lijstje maken en een dagje uit in DE, voor niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0RK
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-11-2022
JoKo schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:48:
Deel 1 van “van het gas af” staat thuis. 2 x 3 uur “fahren” 😉
[Afbeelding]

De pana WH-MDC05H3E5 Generation H 5 kW

Misschien makkelijk als jullie de maten weten voor vervoer.

Pallet 120 x 80 x 15 cm
Doos 140 x 101 x 45 cm

Dus op de foto 140 x 116 x 80 cm
Mag je deze ook op zn kant vervoeren? Dan past hij misschien in de auto :-) Ben er over na aan het denken om er 1 in duitsland op te halen. Wat ik zo lees is dat subsidie dan ook nog van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hoe zijn de ervaringen van een 5-6-7kW monobloc met op de begane grond vloerverwarming en op de twee etages erboven normale radiatoren met (ouderwetse) thermostaatkranen?

Ik heb nog een G model van 6kW die ik wil aansluiten, echter ben ik bang dat ik zonder hydraulisch ontkoppelvat nooit de flow krijg die nodig is. Minimumflow is volgens de manual 13l/min dus dat is al zo'n 800l per uur. Die flow zal grotendeels uit de 5 vvw groepen moeten komen omdat naar ik begreep de flow door een radiator erg laag is?

Als nadeel zie ik vooral dat ik 'maar' 22mm transportleidingen heb naar de verdiepingen. Ook wil ik vermijden dat ik in de winter wel een warm vloertje heb op de begane grond maar op de bovenverdiepingen koude radiatoren (dat is wat ik nu met de CV ook heb omdat de thermostaat beneden hangt).

Wat zou de beste foolproof oplossing zijn? Ik ben best bereid iets aan COP te moeten inleveren als dit moet. Eventueel heb ik wel plaats voor een 150-200l buffervat, het liefste een wandmodel of een model met een doorsnede van rond de 40-50cm.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Pxgvcf1b/wp-nieuwesituatiev1.png

Wellicht is schema C het beste in mijn situatie?
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_c_de_juiste_manier.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Y0RK schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:36:
[...]

Mag je deze ook op zn kant vervoeren? Dan past hij misschien in de auto :-) Ben er over na aan het denken om er 1 in duitsland op te halen. Wat ik zo lees is dat subsidie dan ook nog van toepassing is.
Geen idee, misschien weten anderen het hier wel.
Staat neem ik aan niet voor niks rechtop op een pallet.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Y0RK schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:36:
[...]

Absoluut niet, gooi hem dan maar gelijk in het kanaal.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:16:
Hoe zijn de ervaringen van een 5-6-7kW monobloc met op de begane grond vloerverwarming en op de twee etages erboven normale radiatoren met (ouderwetse) thermostaatkranen?

Ik heb nog een G model van 6kW die ik wil aansluiten, echter ben ik bang dat ik zonder hydraulisch ontkoppelvat nooit de flow krijg die nodig is. Minimumflow is volgens de manual 13l/min dus dat is al zo'n 800l per uur. Die flow zal grotendeels uit de 5 vvw groepen moeten komen omdat naar ik begreep de flow door een radiator erg laag is?

Als nadeel zie ik vooral dat ik 'maar' 22mm transportleidingen heb naar de verdiepingen. Ook wil ik vermijden dat ik in de winter wel een warm vloertje heb op de begane grond maar op de bovenverdiepingen koude radiatoren (dat is wat ik nu met de CV ook heb omdat de thermostaat beneden hangt).

Wat zou de beste foolproof oplossing zijn? Ik ben best bereid iets aan COP te moeten inleveren als dit moet. Eventueel heb ik wel plaats voor een 150-200l buffervat, het liefste een wandmodel of een model met een doorsnede van rond de 40-50cm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zeg type a nemen, je krijgt nu ineens veel koud water rechtstreeks wp in zonder dat het mengt met water uit de buffer.
Ik werk zelf met 400 liter, gaat uitstekend.
Als ik de luxe had om twee aparte leidingen te leggen dan deed ik dat. En dan met twee pompen werken, eentje voor boven en eentje voor beneden, en uiteraard iedere pomp aparte thermostaat. Betere zone regeling bestaat in mijn ogen niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0RK
reneeke1970 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:18:
[...]

Absoluut niet, gooi hem dan maar gelijk in het kanaal.
Dan zal ik maar een aanhanger regelen :-)

Het idee is om de warmtepomp als backup/aanvulling te gaan gebruiken, zodat ik zonder zorgen van het gas af kan. Heb nu al een zonneboiler (75 heatpipes) 2x 500l buffer en een hybride pellet kachel. Als ik volgend jaar nog zonnepanelen ga plaatsen (warmtefonds?) Is het systeem redelijk compleet.

Mischien leuk om te delen, mijn systeem ziet er nu als volgt uit:

https://drive.google.com/...jOELAyi/view?usp=drivesdk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Y0RK schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:59:
[...]

Dan zal ik maar een aanhanger regelen :-)

Het idee is om de warmtepomp als backup/aanvulling te gaan gebruiken, zodat ik zonder zorgen van het gas af kan. Heb nu al een zonneboiler (75 heatpipes) 2x 500l buffer en een hybride pellet kachel. Als ik volgend jaar nog zonnepanelen ga plaatsen (warmtefonds?) Is het systeem redelijk compleet.

Mischien leuk om te delen, mijn systeem ziet er nu als volgt uit:

https://drive.google.com/...jOELAyi/view?usp=drivesdk
Pellets CV kachel neem ik aan? Dan kun je toch altijd van het gas af....
Maar deze stap is ook prima, heb ik ook gedaan, na eerste winter de drie jaar oude CV verkocht haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0RK
CV is nu bij mij idd alleen nodig voor rond pompen van het water indien we boven willen verwarmen :-) pellet kachel is deze:

https://www.iwonapellets....matyczne-czyszczenie.html

Alles aangestuurd met modules van technische alternative, inclusief de modbus aansturing van de pellet kachel.

Wil ook het monobloc aan de modbus koppelen met intesisbox. Dan kan ik alles regelen zoals ik het wil.

Maar misschien gaan we nu een beetje off topic :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Y0RK schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 18:30:
CV is nu bij mij idd alleen nodig voor rond pompen van het water indien we boven willen verwarmen :-) pellet kachel is deze:

https://www.iwonapellets....matyczne-czyszczenie.html

Alles aangestuurd met modules van technische alternative, inclusief de modbus aansturing van de pellet kachel.

Wil ook het monobloc aan de modbus koppelen met intesisbox. Dan kan ik alles regelen zoals ik het wil.

Maar misschien gaan we nu een beetje off topic :-)
Nadeel is altijd vermogen de kamer in, zodra die warm is word rest van huis koud. Daarom heb ik pellets ketel. Maar gebruik ik nauwelijks want 6 kW wp doet het op zijn eentje en veel goedkoper in gebruik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Warmtepomp aanvoer rechtstreeks het CV circuit in. Niet in het buffervat laten uitkomen. Het CV pompje in het schema heb je niet nodig. En een AVDO in het CV circuit plaatsen. AVDO laat je midden of onder in het buffervat uitkomen. De retour van het CV circuit laat je midden of boven in buffervat uitkomen. Aansluiting boven in buffervat, is retour naar de warmtepomp. Buffervat kan je nu ook als voorverwarming sww gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Om te reageren op de transport vraag. Het werd ten zeerste afgeraden om hem neer te leggen. In de doos zit ook geen enkele bescherming aan de zijkanten.

Je vraag over de flow kan ik ook wel mijn mening over geven:
Je hebt 26mm binnenwerk tot aan je hoofdverdeler. Indien je hoofdvrrdeler voldoende groot is lijkt het mij geen probleem. Je splitst hier immers op naar vele kleinere leidingen. Binnenmaat van je 22mm pijp is ook al 20mm ongeveer.

Ik ben enkel geen fan van radiatoren en lage temperaturen. Ik heb wel begrepen indien ze groot genoeg zijn het een minder probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0RK
reneeke1970 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 19:34:
[...]

Nadeel is altijd vermogen de kamer in, zodra die warm is word rest van huis koud. Daarom heb ik pellets ketel. Maar gebruik ik nauwelijks want 6 kW wp doet het op zijn eentje en veel goedkoper in gebruik.
Gelukkig kan ik met de remeha calenta isense thermostaat de openhaard stand aanzetten zodat er boven ook nog verwarmd kan worden.
Wil deze thermostaat ooit nog gaan vervangen met b.v. een evohome systeem. Maar dat zal wel problemen opleveren als ik ook wil gaan koelen met de warmtepomp. Iemand hier al een leuke oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remeepje
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-08-2024
pleio65 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 22:44:
[...]

Warmtepomp aanvoer rechtstreeks het CV circuit in. Niet in het buffervat laten uitkomen. Het CV pompje in het schema heb je niet nodig. En een AVDO in het CV circuit plaatsen. AVDO laat je midden of onder in het buffervat uitkomen. De retour van het CV circuit laat je midden of boven in buffervat uitkomen. Aansluiting boven in buffervat, is retour naar de warmtepomp. Buffervat kan je nu ook als voorverwarming sww gebruiken.
Hey Peio65
klinkt interessant de AVDO. Het tekeningetje van warmtepompweetjes waar Wolly naar verwees , was me bekend , al vroeg ik me af wel "ding" die regelaar is. Echter de AVDO waar jij het over hebt klinkt ook goed, maar ik snap hem nog niet volledig. Je aansluiting is helder, maar hoe gaat deze AVDO zich dan gedragen icm de warmtepomp en het buffervat.
Jouw setup is vergelijkbaar met wat ik wil bereiken. Momenteel 60 heat pipes op een 500 liter vat, wat zonnepanelen en de Atlantic voor sww (soms (vaak) met hulp van de heat pipes). Nu wil ik er een wamtepomp bij plaatsen en zat dus te denken aan de recht toe recht aan setup waar het buffervat tussen wamtepomp en CV circuit zit. Of de setup zoals Wolly aangeefde van wamtepompweetjes of nu dan met jouw avdo voorstel. Echter deze zou ik nog wat beter willen begrijpen. Ik snap dat de AVDO als kortcircuit gebruikt kan worden. Maar begrijp nog niet helemaal het doel zoals je hem aangaf als oplossing.
alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
remeepje schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:27:
[...]

Hey Peio65
klinkt interessant de AVDO. Het tekeningetje van warmtepompweetjes waar Wolly naar verwees , was me bekend , al vroeg ik me af wel "ding" die regelaar is. Echter de AVDO waar jij het over hebt klinkt ook goed, maar ik snap hem nog niet volledig. Je aansluiting is helder, maar hoe gaat deze AVDO zich dan gedragen icm de warmtepomp en het buffervat.
Jouw setup is vergelijkbaar met wat ik wil bereiken. Momenteel 60 heat pipes op een 500 liter vat, wat zonnepanelen en de Atlantic voor sww (soms (vaak) met hulp van de heat pipes). Nu wil ik er een wamtepomp bij plaatsen en zat dus te denken aan de recht toe recht aan setup waar het buffervat tussen wamtepomp en CV circuit zit. Of de setup zoals Wolly aangeefde van wamtepompweetjes of nu dan met jouw avdo voorstel. Echter deze zou ik nog wat beter willen begrijpen. Ik snap dat de AVDO als kortcircuit gebruikt kan worden. Maar begrijp nog niet helemaal het doel zoals je hem aangaf als oplossing.
alvast bedankt :)
@remeepje

Ik ben van een hydraulisch neutrale vw verdeler en thermostatische kranen op alle radiatoren uitgegaan omdat vloerverwarming en gewone radiatoren in principe met verschillende temperaturen werken.
Mochten deze allemaal geen of minimale flow hebben, dan kan de AVDO inwerking treden en gaat het warme water van de warmtepomp via de AVDO naar het buffervat. Omdat de retour van de warmtepomp boven in het buffervat aangesloten is, wordt het buffervat nu door de warmtepomp verwarmd. Het voordeel van deze configuratie is het bufferen. Op het moment dat de er in het CV-circuit weer warmte wordt gevraagd ( radiatoren of vloerverwarming gaan weer open), hoeft de warmtepomp geen water op te warmen. De warmtepomp gebruikt dan immers het in het buffervat opgeslagen warmte en pompt het enkel weer naar de vloerverwarming en/of radiatoren. Bij een buffervat icm zonnecollectoren, hoeft de warmtepomp -met een beetje zon- minder tot niet te verwarmen. Samenvattend: het buffervat in de retour opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Nu de warmtepomp al even draait en we deze week lekker hebben kunnen koelen en experimenteren wat leuks ontdekt.

Als de Panasonic een buitentemperatuur ziet van 25 graden, dan geeft hij lagere frequenties vrij tot 13 Hz. Komt de temperatuur weer op 21 graden begrenst de Panasonic de compressor weer op 25 Hz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
Gisteren voor het eerst warm water door mijn CV systeem gehad, dat gaf wel even een goed gevoel. *O* *O*
Toen maar eens buiten gaan luisteren en positief verbaasd over de geluidsproductie, bijna niets! Misschien dat dit nog veranderd als de warmtepomp wel echt aan het werk moet met koudere temperaturen. Komende periode de laatste dingetjes doen (leidingen isoleren, doorvoer naar buiten waterkerend afwerken) en dan als het kouder wordt maar eens gaan spelen met de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Knielen schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:56:
Gisteren voor het eerst warm water door mijn CV systeem gehad, dat gaf wel even een goed gevoel. *O* *O*
Toen maar eens buiten gaan luisteren en positief verbaasd over de geluidsproductie, bijna niets! Misschien dat dit nog veranderd als de warmtepomp wel echt aan het werk moet met koudere temperaturen. Komende periode de laatste dingetjes doen (leidingen isoleren, doorvoer naar buiten waterkerend afwerken) en dan als het kouder wordt maar eens gaan spelen met de instellingen.
Vochtig weer en rond de 3 tot -3 ... Dan nog eens kijken ....
Maar hij is erg stil mee eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Mag ik vragen wat jullie ervaring is met enkel de controller als aansturing?
Ik lees dat WAR beter werkt maar dan vraag ik mij af waarom de controller niet goed werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-06 10:57
Weet iemand of de j serie ook in monoblock uitkomt?

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Xanderk89 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:35:
Mag ik vragen wat jullie ervaring is met enkel de controller als aansturing?
Ik lees dat WAR beter werkt maar dan vraag ik mij af waarom de controller niet goed werkt
Ik ben eigenwijs met aan uit op de controller als thermostaat gestart...
Maar WAR is echt beter.. dus eigenlijk moet je alleen een goede stooklijn zien te vinden.
En de rest gaat dan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Boutersewalter schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:38:
Weet iemand of de j serie ook in monoblock uitkomt?
Ik heb ook al zitten zoeken. Maar nog weinig concreets gevonden in R32 voor monoblock.
Dus of die er komt?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2019 19:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
Van @Knielen
3 weken geleden de h versie opgehaald in Duitsland en de verkoper verwachtte in oktober de j versie te krijgen. Hij verwacht er alleen niet heel veel meer van dan de h versie.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tux-87
Ik kom vanmorgen beneden, hmmm wat is die vloer warm. Volgens mij kwam het onder de 15 graden vannacht buiten en is de wp gestart in verwarming modus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@tux-87 en daarom heb ik verwarmen handmatig uit gezet. Als het 's avonds even onder de treshold is, wil ik niet dat de WP gelijk gaat verwarmen. De temperatuur binnen is prima.

@Boutersewalter, De COP is wellicht iets beter, maar het vermogen bij lagere temperaturen is minder en dat is nu juist wanneer je meer vermogen nodig hebt. Ik zou voor de H gaan.
Een split H zou je denk ik zelfs met R32 kunnen vullen i.p.v. R410A, maar dit soort adviezen moeten we hier niet geven.

[ Voor 47% gewijzigd door timovd op 04-09-2019 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
tux-87 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:52:
Ik kom vanmorgen beneden, hmmm wat is die vloer warm. Volgens mij kwam het onder de 15 graden vannacht buiten en is de wp gestart in verwarming modus :)
Toch handig een thermostaat....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
reneeke1970 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:19:
[...]

Toch handig een thermostaat....
Ik overweeg al een tijd om een thermostaat of relay aan te sluiten op CN4. Het is alleen een beetje ambigu wat deze nu precies doet. Er zijn twee soorten uitleg in dit topic. Ofwel het aansturen van externe verwarming, of wel het aan/uit sturen van de WP.

Wat je eigenljk zou willen is dat CN4 hetzelfde doet als de toets rechtsonder op de controller. Dat zodat je de WP kan blokkeren als het nog te warm is binnen. Dit zou ook werken in geval van houtkachel stoken.

Het schijnt dat CN4 af fabriek een draadbrug bevat. Maar ik heb nog geen tijd gehad dat te controleren. Als dat zo is dan zou mijn idee moeten werken.

Ik zou dan temp sensor willen plaatsen op de RGA van de houtkachel om te detecteren of deze aan is (en op temperatuur). Dan zou ik Domoticz de WP te blokkeren. In de regel stoken wij namelijk ofwel 's avonds een paar blokjes voor de sfeer, de kachel is dan om middernacht wel uit. In het andere geval stoken we hem in een koud winterweekend de hele dag. In dit geval is het zeker wenselijk de WP te blokkeren. Omdat de houtkachel het altijd wel opwarmt tot 23-24 graden en nog een tijdje warmte blijft uitstralen is het niet erg dat het de warmtepomp dan weer even nodig heeft de vloer op temperatuur te brengen. Plus dat de houtkachel dit vermoedelijk ook wel doet. De kamstrup data zal dat wel uitwijzen als het weer stookseizoen is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
tux-87 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:52:
Je kunt natuurlijk ook je stooklijn aanpassen of met de compensatie wat verlagen in herfst en voorjaar. Staat bij mij bij Tb 15 op 21, met compensatie -2 wordt dat 19. De WP gaat dan dus echt niet aan, de Tr is nu nog 21.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i1esrsSr3rw2LNZC4bMrgzJm/thumb.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door t.oswald op 04-09-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
tux-87 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:05:
[...]

Ik overweeg al een tijd om een thermostaat of relay aan te sluiten op CN4. Het is alleen een beetje ambigu wat deze nu precies doet. Er zijn twee soorten uitleg in dit topic. Ofwel het aansturen van externe verwarming, of wel het aan/uit sturen van de WP.

Wat je eigenljk zou willen is dat CN4 hetzelfde doet als de toets rechtsonder op de controller. Dat zodat je de WP kan blokkeren als het nog te warm is binnen. Dit zou ook werken in geval van houtkachel stoken.

Het schijnt dat CN4 af fabriek een draadbrug bevat. Maar ik heb nog geen tijd gehad dat te controleren. Als dat zo is dan zou mijn idee moeten werken.

Ik zou dan temp sensor willen plaatsen op de RGA van de houtkachel om te detecteren of deze aan is (en op temperatuur). Dan zou ik Domoticz de WP te blokkeren. In de regel stoken wij namelijk ofwel 's avonds een paar blokjes voor de sfeer, de kachel is dan om middernacht wel uit. In het andere geval stoken we hem in een koud winterweekend de hele dag. In dit geval is het zeker wenselijk de WP te blokkeren. Omdat de houtkachel het altijd wel opwarmt tot 23-24 graden en nog een tijdje warmte blijft uitstralen is het niet erg dat het de warmtepomp dan weer even nodig heeft de vloer op temperatuur te brengen. Plus dat de houtkachel dit vermoedelijk ook wel doet. De kamstrup data zal dat wel uitwijzen als het weer stookseizoen is :P
Ik heb andere print met andere nummers. Maar er zit wel een draad brug over inderdaad, die moet je weg halen en dan heb je een maak en verbreek contact wat hetzelde doet als aan uit via controller. Hij toert dan langzaam af, en ook weer op bij start, heel netjes.
Dus niet op de thermostaat aansluiten want dan kun je geen war gebruiken, via de externe controller aansluiting wel. En je kunt meerdere contacten parallel zetten die bij warmte vraag de wp aanzetten.
Hier ga ik hetzelde doen met hout CV kachel, maar wp stopt vanzelf als kamer warm is, of hij gaat over op standby zodra water boven gevraagde temp komt. Zodra hout kachel uit gaat neemt wp vanzelf weer over, geen regeling voor nodig, doet kamer thermostaat wel, in combi met war

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:57:
[...]

Je kunt natuurlijk ook je stooklijn aanpassen of met de compensatie wat verlagen in herfst en voorjaar. Staat bij mij bij Tb 15 op 21, met compensatie -2 wordt dat 19. De WP gaat dan dus echt niet aan, de Tr is nu nog 21.
[Afbeelding]
Hele jaar op en neer lopen, lekker handig. Thermostaat eraan en nooit meer naar kijken, letterlijk niet. Wp staat hier continu aan, gebruikt maar 8 watt, zodra onder 20.5 graad binnen gaat hij draaien. Geen wisselende war instellingen nodig, gewoon ta27 bij tb15.
Kan hem wel op ta21 zetten maar dan gaat wel waterpomp lopen, dat schiet lekker op.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
reneeke1970 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:18:
[...]

Hele jaar op en neer lopen, lekker handig. Thermostaat eraan en nooit meer naar kijken, letterlijk niet. Wp staat hier continu aan, gebruikt maar 8 watt, zodra onder 20.5 graad binnen gaat hij draaien. Geen wisselende war instellingen nodig, gewoon ta27 bij tb15.
Kan hem wel op ta21 zetten maar dan gaat wel waterpomp lopen, dat schiet lekker op.
Al vaker proberen uit te leggen, een thermostaat werkt bij mij voor geen meter door de ruime instraling van de zon in mijn huiskamer! De thermostaat hoort bij een snel systeem, de VV is een langzaam systeem. 24/7 met enkel WAR is voor mij de perfecte oplossing. Waarschijnlijk is het ook zo dat juist omdat ieder huis anders is er meerdere mogelijkheden zijn. Wat nuanceren is wellicht prettig voor posters die zoekende zijn naar de voor hen beste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:42:
[...]

Al vaker proberen uit te leggen, een thermostaat werkt bij mij voor geen meter door de ruime instraling van de zon in mijn huiskamer! De thermostaat hoort bij een snel systeem, de VV is een langzaam systeem. 24/7 met enkel WAR is voor mij de perfecte oplossing. Waarschijnlijk is het ook zo dat juist omdat ieder huis anders is er meerdere mogelijkheden zijn. Wat nuanceren is wellicht prettig voor posters die zoekende zijn naar de voor hen beste oplossing?
Ik draai ook 24/7 met war, en de thermostaat is juist om hem met zonnetje niet door te laten schieten. En om te voorkomen dat hij s'nachts spontaan gaat draaien. Dus geen enkel nadeel, zoekende mensen kunnen de methode dus prima gebruiken.
Jou methode van onnodig circuleren en drie keer per jaar instellingen wijzigen, dat moet je juist niet adviseren want dat wil niemand.

[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 04-09-2019 17:15 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:04:
[...]

Ik draai ook 24/7 met war, en de thermostaat is juist om hem met zonnetje niet door te laten schieten. En om te voorkomen dat hij s'nachts spontaan gaat draaien. Dus geen enkel nadeel
Thermostaat werkt hier ook niet hoor vanwege de zon, dan doet ie overdag niks en tegen de avond wanneer je net op de bank zit begint hij pas en is het al wat fris, tegen die tijd dat hij die tegel weer warm heeft gaan we naar bed en heb je er dus weinig aan.

Zelfs met cv was dit al ruk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:14:
[...]

Thermostaat werkt hier ook niet hoor vanwege de zon, dan doet ie overdag niks en tegen de avond wanneer je net op de bank zit begint hij pas en is het al wat fris, tegen die tijd dat hij die tegel weer warm heeft gaan we naar bed en heb je er dus weinig aan.

Zelfs met cv was dit al ruk.
Je moet ook geen thermostaat nemen die pas aan gaat bij 0.5 graad onder setting. Dan is je huis ineens één graad afgekoeld. Dan moet je wp staan ingesteld op opwarmen en niet warm houden (war)
Hier schommelt hooguit 0.2 graad, en die trage massa koelt niet af in drie uurtjes hoor, duurt twee dagen voor hij warm is, dus andersom ook.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:19:
[...]

Je moet ook geen thermostaat nemen die pas aan gaat bij 0.5 graad onder setting. Dan is je huis ineens één graad afgekoeld. Dan moet je wp staan ingesteld op opwarmen en niet warm houden (war)
Hier schommelt hooguit 0.2 graad, en die trage massa koelt niet af in drie uurtjes hoor, duurt twee dagen voor hij warm is, dus andersom ook.
Al zo vaak geprobeerd, het is gewoon niet comfy, de zon staat er hier op van 9-17:00 en dan gaat hij al die tijd niet aan, het wordt zelfs te warm in huis op een zonnige dag. Als hij na 17:00 er af gaat is die stralingswarmte snel weg en aangezien de vloer dan wel zo ver afgekoeld is dat hij geen warmte afgeeft voelt het chill aan.

Ga niet dood van de kou of zo hoor, maar op war of in mijn geval op retour van de vloer draaien is vele malen lekkerder. Een thermostaat is zo 1994 joh. Haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Eigenlijk moet je een verlangens van de Tas moeten kunnen forceren met een thermostaat. Dan blijft de vloer warm.

Dit ga ik met domotica doen omdat ik anders koude lucht het huis inblaas, wat in de winter op de verdieping erg oncomfortabel is.

Edit: met name voor de momenten dat de houtkachel brandt. De woonkamer is wel warm, maar de verdieping niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Ep Woody op 04-09-2019 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:31:
[...]

Al zo vaak geprobeerd, het is gewoon niet comfy, de zon staat er hier op van 9-17:00 en dan gaat hij al die tijd niet aan, het wordt zelfs te warm in huis op een zonnige dag. Als hij na 17:00 er af gaat is die stralingswarmte snel weg en aangezien de vloer dan wel zo ver afgekoeld is dat hij geen warmte afgeeft voelt het chill aan.

Ga niet dood van de kou of zo hoor, maar op war of in mijn geval op retour van de vloer draaien is vele malen lekkerder. Een thermostaat is zo 1994 joh. Haha :)
Tja je bent een uitzondering denk. Hoe kan een raam van 9 tot 5 zon zien in winter. Draaiend huis?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:08:
[...]

Tja je bent een uitzondering denk. Hoe kan een raam van 9 tot 5 zon zien in winter. Draaiend huis?
Precies zuid, kwart over 9-17 schijnt de zon door de achter pui, soms dik 24 binnen maar gaat snel weg als die straling er af gaat.
We hebben een groot voordeel van de zon hier, het gasverbruik is laag in deze rij, niemand doet er ook iets mee, alleen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Boutersewalter schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 22:06:
Van @Knielen
3 weken geleden de h versie opgehaald in Duitsland en de verkoper verwachtte in oktober de j versie te krijgen. Hij verwacht er alleen niet heel veel meer van dan de h versie.
Das een lastige...
G en H zou ook niet veel verschillen
Blijkt de H toch verder terug te moduleren
En wss een kleinere warmtewisselaar te hebben, wat iets minder goed is.

Wss brengen de japanners niet zomaar iets uit..

• marthijnhoiting
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-02 09:00
Gisteren voor het kunnen testen van verwarmen met WH-MXC09H3E8. Ben benieuwd hoe de komende winter gaat uitpakken :) Dank voor alle aanwijzingen en delen van ervaringen. Uiteindelijk was het zelf installeren goed te doen.

[ Voor 31% gewijzigd door marthijnhoiting op 05-09-2019 10:26 ]

• Boutersewalter
@Dylantje2

De links in de opening post doen het bijna allemaal niet meer. Zou je deze kunnen updaten?

• Boutersewalter
Welke webshop raden jullie aan voor de WP?

• Xanderk89
  • Niet online
Boutersewalter schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:11:
Welke webshop raden jullie aan voor de WP?
Lees even een 4tal pagina's terug dan heb je antwoord op je vraag.

• Boutersewalter
Thx

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Boutersewalter schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:09:
@Dylantje2

De links in de opening post doen het bijna allemaal niet meer. Zou je deze kunnen updaten?
Nou Bijna allemaal niet meer

Kon er wel 2 vinden

• Boutersewalter
Dan ligt het aan mij. Sorry 😔

• IBoat
reneeke1970 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:12:
[...]

Ik heb andere print met andere nummers. Maar er zit wel een draad brug over inderdaad, die moet je weg halen en dan heb je een maak en verbreek contact wat hetzelde doet als aan uit via controller. Hij toert dan langzaam af, en ook weer op bij start, heel netjes.
Dus niet op de thermostaat aansluiten want dan kun je geen war gebruiken, via de externe controller aansluiting wel. En je kunt meerdere contacten parallel zetten die bij warmte vraag de wp aanzetten.
Hier ga ik hetzelde doen met hout CV kachel, maar wp stopt vanzelf als kamer warm is, of hij gaat over op standby zodra water boven gevraagde temp komt. Zodra hout kachel uit gaat neemt wp vanzelf weer over, geen regeling voor nodig, doet kamer thermostaat wel, in combi met war
Welke simpele thermostaat gebruik je? Bijvoorbeeld deze:
https://www.bol.com/nl/p/...0rOAoZEAQYAiABEgIGV_D_BwE

• reneeke1970
Zo eentje zou je kunnen gebruiken, maar op batterijen zou ik niet fijn vinden. En ik kan de hysterese niet vinden. Het is vervelend als hij 0.5 boven setting pas uit gaat, en weer aan bij -0.5.
Dan heb je schommeling van één graad.
Ik gebruik zelf een jumo regelaar, zit op din rail in de meterkast, temp sensor zit achter een analoge thermostaat verstopt die als visuele weergave dient.
De jumo schakelt op 0.2 graden.

Met de war instelling mik ik op 21 graden. De jumo grijpt in bij 21.5 als zon binnen staat of veel visite. Bij 21.3 gaat hij weer aan, door de traagheid van de wp zakt temp weer iets door naar die ongeveer 21 en daar blijft ie dan weer op als het goed is. Hij mag ook niet onder de 21 komen want dan komt hij nooit meer omhoog. De war staat niet op opwarmen ingesteld maar op warm houden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dookiy
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-06 15:02
Komende week ga ik ook een ritje naar Duitsland maken om een 5kW versie op te halen met Aquarea cloud (CZ-TAW1) unit. Ik heb al een Spirotec vuilafscheider in de retourleiding zitten. Wat zijn de andere onmisbare accessoires die ik niet moet vergeten mee te nemen uit Bochum? Zelf denk ik nog aan de buitensensor omdat de unit op het dak komt en de temperatuur daar misschien niet echt bruikbaar is voor WAR? Heeft iemand ervaring met het zelf verlengen van het standaardsnoer van de CZ-TAW1?

[ Voor 9% gewijzigd door Dookiy op 07-09-2019 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:22:
[...]

Ik zeg type a nemen, je krijgt nu ineens veel koud water rechtstreeks wp in zonder dat het mengt met water uit de buffer.
Ik werk zelf met 400 liter, gaat uitstekend.
Als ik de luxe had om twee aparte leidingen te leggen dan deed ik dat. En dan met twee pompen werken, eentje voor boven en eentje voor beneden, en uiteraard iedere pomp aparte thermostaat. Betere zone regeling bestaat in mijn ogen niet.
400 liter is natuurlijk een flink vat, ik heb helaas maar ruimte voor 150-200l en dat is al met flink passen en meten. Ben het wel met je eens dat je met twee pompen (en dus ook twee thermostaten om de pomp te schakelen?) een goede situatie hebt om zaken afzonderlijk te regelen.

Nog 1 vraag, de sensor op het buffervat op die schema's, is dat een sensor die verbonden is met de monobloc? Bij mijn G serie apparaat zit voor zover ik weet geen externe sensor en ik dacht dat het apparaat aan de hand van de delta T bepaalde of hij moet verwarmen?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tg4Khys5/screenshot-40.png
JvdW schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:21:
[...]

Hier ± 35m2 vloer 16mm zoveel mogelijk 10cm h.o.h.
Verdeeld over 5 groepen.

Verder nog een paar radiatoren (toilet, bijkeuken, badkamer, 1 slaapkamer) open staan.
En hier ook geen buffer. Pomp staat op ± 24/26 liter per minuut dacht ik.
Als ik de pomp op max zet een flow van ± 34 liter per minuut....
Dit verbaast mij, ik heb mij suf gegoogled en vond dat de doorstroom van een radiator ongeveer 1l/min is en van vloerverwarming ongeveer 4l/min. Dan zit je in het meest optimale geval bij jou op die 24/26l/min.

Hoe is de afgelopen winter jou bevallen? Verwarm je uitsluitend op de wp en nog steeds zonder buffervat?

t.oswald schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:11:
[...]

Mijn oppervlak is 65 m2, 12 cm hoh. Ik weet niet meer precies hoeveel meter leiding, maar het is verdeeld over 5 groepen. Het moet bijna 500 meter leiding zijn. Volgens mij past de controller de flow en pompsnelheid automatisch aan op basis van de delta T. Mijn WP is 5 kW.
Eigenlijk zelfde vraag voor jou als voor @JvdW :*) Nog steeds zonder buffervat met je 5kW monobloc en niet bivalent met cv? Hoe ging het afgelopen winter? Geen buffervat behoefte en geen flowproblemen?

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 07-09-2019 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 11:36:
[...]

400 liter is natuurlijk een flink vat, ik heb helaas maar ruimte voor 150-200l en dat is al met flink passen en meten. Ben het wel met je eens dat je met twee pompen (en dus ook twee thermostaten om de pomp te schakelen?) een goede situatie hebt om zaken afzonderlijk te regelen.

Nog 1 vraag, de sensor op het buffervat op die schema's, is dat een sensor die verbonden is met de monobloc? Bij mijn G serie apparaat zit voor zover ik weet geen externe sensor en ik dacht dat het apparaat aan de hand van de delta T bepaalde of hij moet verwarmen?

[Afbeelding]

[...]

Dit verbaast mij, ik heb mij suf gegoogled en vond dat de doorstroom van een radiator ongeveer 1l/min is en van vloerverwarming ongeveer 4l/min. Dan zit je in het meest optimale geval bij jou op die 24/26l/min.

Hoe is de afgelopen winter jou bevallen? Verwarm je uitsluitend op de wp en nog steeds zonder buffervat?

[...]

Eigenlijk zelfde vraag voor jou als voor @JvdW :*) Nog steeds zonder buffervat met je 5kW monobloc en niet bivalent met cv? Hoe ging het afgelopen winter? Geen buffervat behoefte en geen flowproblemen?
De afgelopen winter is prima bevallen hier.
Sowieso hadden we ook de overstap van radiatoren naar vloerverwarming in de woonkamer/keuken.
Dat doet natuurlijk ook iets met comfort. Ik verwarm in de winterperiode 24/7.

Mijn installatie 'haalt' die max van 34 liter per minuut. (heb de 9kW)
Uiteraard staat ie daar niet op vanwege stromingsgeluiden e.d.
De pomp staat nu ingesteld op max. ± 22 / 23 liter per minuut en dat is ruim voldoende en dan dus ook geen flowproblemen, heb zeker geen behoefte aan een extra vat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
Dookiy schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 09:39:
Komende week ga ik ook een ritje naar Duitsland maken om een 5kW versie op te halen met Aquarea cloud (CZ-TAW1) unit. Ik heb al een Spirotec vuilafscheider in de retourleiding zitten. Wat zijn de andere onmisbare accessoires die ik niet moet vergeten mee te nemen uit Bochum? Zelf denk ik nog aan de buitensensor omdat de unit op het dak komt en de temperatuur daar misschien niet echt bruikbaar is voor WAR? Heeft iemand ervaring met het zelf verlengen van het standaardsnoer van de CZ-TAW1?
2x flex om aan de pomp te sluiten, werkt veel makkelijker en voorkomt trillingen in je leiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 11:36:
[...]

[Afbeelding]

[...]

[...]

Die temp sensor moet je maar vergeten, de site van warmtepomp weetjes is beetje achter gebleven in de tijd, de huidige wp hebben zelf sensoren aan boord.
Vandaar dat hun advies methode ook niet klopt, een converter reageert ietsjes anders tegenwoordig

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 27 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.