Knielen schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:14:
[...]
30 graden? Dan bedoel je aanvoertemp van het water zeker? Ik heb nu een temp sensor op de vloer liggen en deze stuurt de cv aan, maar warmer dan 21 vloertemp hoeft van ons echt niet. De ruimte zelf houden we warm met een pelletkachel.
jep ik schrijf water in en water uit of als je wil aanvoertemperatuur van het water op vloerverwarming.
rond de 35 in en 30 uit om lekker comfortabel te zijn in de winter.
en als het echt koud is buiten dan gaat de aanvoer richting de 45 graden.
gewoon omdat de vloer dan wel wat meer power mag afgeven.
oppervlakte temperatuur gaat dan richting lichaams-temperatuur.
(beetje afhankelijk van je meet plek, in de keuken begint de vloer verwarming is bij mij daar dus ook altijd iets warmere vloer als huiskamer.)
in de winter is een vloer pas comfortabel als hij meer richting de temperatuur van je lichaam is.
dan kun je met blote voeten op rond lopen en heb je geen sloffen of schoenen meer nodig.
het word oncomfortabel als hij boven de lichaams-temperatuur komt.
(maar het zal ook uit maken hoe hij is aangelegd.
bij mij zitten de buizen recht onder de natuursteen, dus erg weinig buffer zone.
zit het dieper dan heb je meer buffer en mogen de temperaturen ook iets hoger.)
maar hé, experimenteer er lekker mee.
je hebt geen fout plan, ik waarschuw alleen dat komfoor temperatuur vloer iets hoger is als je ruimte temperatuur. 21 graden voelt in de winter nog steeds een beetje brrrr aan.
kies dus wel een systeem waar me je later die temperatuur nog wat hoger kunt zetten.

dat je dan graag met de pellet kachel wil stoken, hee no prob, maar hoeveel dat lukt is altijd lastig te schatten, experimenteer er maar mee.
(mijn warmtepomp is hybride met gasketel, en maar 1,4kW.
om dan 30 graden vloer te halen moet hij wel veel uren draaien al snel 24x7.
maar nog genoeg kracht om 60% van mijn gas gebruik te dekken.
nog maar 300m3 gas gebruik, denk dat ik er nog een panamonoblock bij ga hangen als ik de wand verwarming af heb. vloer en wand verwarming, leuke combi.

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)