Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help

Pagina: 1 ... 26 ... 29 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Chip2710
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 13:15
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:20:
[...]

Ja dat kan, met een thermostaat van een tientje bij Ali, anders zal het niet lukken. Hij doet of CV regelen of sww regelen, hij kan niet bij beide afdelingen naar de sensoren kijken.
Okay, bij de Hitachi kan ik dit dmv een noodschakelaar doen op de binnen unit.
Het element wordt bekrachtigt vanuit de binnen unit, hoe krijg ik stroom op het element
terwijl de bestaande aansturing blijft bestaan i.v.m. met de legionella temp.?

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 13:45
Chip2710 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:08:
[...]

Okay, bij de Hitachi kan ik dit dmv een noodschakelaar doen op de binnen unit.
Het element wordt bekrachtigt vanuit de binnen unit, hoe krijg ik stroom op het element
terwijl de bestaande aansturing blijft bestaan i.v.m. met de legionella temp.?
Als je nou eens duidelijk vertelt wat je wilt want ik snap er geen bal van

• Chip2710
reneeke1970 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:28:
[...]

Als je nou eens duidelijk vertelt wat je wilt want ik snap er geen bal van
Ik wil het element kunnen aansturen los van de WP, m.a.w. een mogelijkheid creëren om
ww. aan te maken buiten de WP om. Echter moet de aansturing van de WP/ WW/ elek.element intact blijven.
Bij de Hitachi zit op het front paneel een emergency schakelaar waarmee het element bedient kan worden
in de situatie dat de WP in storing staat.

• reneeke1970
Chip2710 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:45:
[...]

Ik wil het element kunnen aansturen los van de WP, m.a.w. een mogelijkheid creëren om
ww. aan te maken buiten de WP om. Echter moet de aansturing van de WP/ WW/ elek.element intact blijven.
Bij de Hitachi zit op het front paneel een emergency schakelaar waarmee het element bedient kan worden
in de situatie dat de WP in storing staat.
Misschien is het niet nodig maar voor zekerheid zou ik element dan voorzien van eigen voedings kabel. Plaats daar een relais tussen die zowel door wp als door handmatige schakelaar bedient kan worden. Of een tijdklok whatever.....
Om fouten te voorkomen is misschien veiliger om meerdere relais parallel te zetten

• Chip2710
reneeke1970 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:04:
[...]

Misschien is het niet nodig maar voor zekerheid zou ik element dan voorzien van eigen voedings kabel. Plaats daar een relais tussen die zowel door wp als door handmatige schakelaar bedient kan worden. Of een tijdklok whatever.....
Om fouten te voorkomen is misschien veiliger om meerdere relais parallel te zetten
OK, bedankt

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 13:57
Ik kom hier gezellig meeposten :). vrijdag haal ik een 5KW Panasonic op bij Immotec. Er komt een Kamstrup 602 tussen voor het warmtedeel en kwh meters voor het electradeel. Dan gaan we deze winter de uitdaging aan om een mooie COP te bereiken. Het SWW draait inmiddels op een WPB. Dus dit is de laatste stap richting gasloos wonen.

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
tux-87 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:30:
Ik kom hier gezellig meeposten :). vrijdag haal ik een 5KW Panasonic op bij Immotec. Er komt een Kamstrup 602 tussen voor het warmtedeel en kwh meters voor het electradeel. Dan gaan we deze winter de uitdaging aan om een mooie COP te bereiken. Het SWW draait inmiddels op een WPB. Dus dit is de laatste stap richting gasloos wonen.
Als je toch bij Immotec bent, kan je er dan gelijk ook 1 voor mij meenemen? ;)

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tux-87
Knielen schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:43:
[...]

Als je toch bij Immotec bent, kan je er dan gelijk ook 1 voor mij meenemen? ;)
Als mijn aanhanger wat groter was geweest ;) Ben bang dat één pallet met pomp al meer dan genoeg is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14:19
@tux-87
De doos/verpakking waar de warmtepomp in zit is: 1400L x 1000H x 460B.

Dan kun je een inschatting maken hoe groot hij is en wat je mee kan nemen. Je moet een forse auto hebben om hem mee te nemen, zowel staand als liggend.

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 07:20

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
tux-87 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:30:
Enjoy...

H of G versie??

Zit er aan te denken om G ook toe voegen?
evt H en G versie,..
In mijn ogen zit er niet heeel veel verschil in deze 2 types...

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13:32

timovd

Voorsprong door techniek

H of J bedoel je, @Dylantje2? De J (met R32 koudemiddel ipv R410) zou over een maandje pas uitkomen.

Edit:
Weet iemand wat de powerful mode (biceps-pictogram) precies doet? Je kunt deze instellen voor de komende 30, 60 of 90 minuten.
Het enige wat er over staat in de handleiding is:
The powerful operation starts approximately 1 minute after [enter toets] is pressed.
Powerful is disabled when operation is turned OFF.

timovd wijzigde deze reactie 23-07-2019 09:56 (61%)

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Bij een airco is dat volle bak draaien, met maximaal vermogen.
Soms wel prettig als je (te) laat begint met verwarmen, dan is het eerder op temperatuur.
Nadeel is dat je dan sneller defrosts krijgt afhankelijk van omstandigheden.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Dat zou dan interessant zijn om toe te passen als je een bad wil nemen en niet halverwege met koud water wil zitten. Wordt het elektrisch element dan ingeschakeld (bij een WP)?

Edit: net even getest (er was een SWW-run bezig). Wat er bij mij gebeurde is;
Compressor frequency ging van 35 naar 25Hz.
Tank consumption ging van 1kW naar 0,6kW
Tank generation ging van 4,8/4,6 naar 2,6.

Ik snap niet zo goed wat er nu moet gebeuren, maar het lijkt er op dat het omgekeerde gebeurt. :?

timovd wijzigde deze reactie 23-07-2019 11:06 (47%)

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Vreemd gedrag ja, misschien is het niet bedoeld voor een SWW run?
Of heb je het element uitgeschakeld en probeert hij het vermogen te verdelen?

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tux-87
Het is de H versie. Zijn installatiefoto's nog voor iemand handig? Anders maak ik die...

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Speedy-Andre schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:26:
Vreemd gedrag ja, misschien is het niet bedoeld voor een SWW run?
Of heb je het element uitgeschakeld en probeert hij het vermogen te verdelen?
Element staat (uiteraard) aan. Jammer dat ik er niets over kan vinden in de handleiding. In de winter maar eens proberen of het wellicht alleen voor CV is. Dat zou jammer zijn, aangezien ik het incidenteel wil gebruiken bij het nemen van een bad (of als er veel gedoucht moet worden).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 13:41
timovd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:35:
[...]

Element staat (uiteraard) aan. Jammer dat ik er niets over kan vinden in de handleiding. In de winter maar eens proberen of het wellicht alleen voor CV is. Dat zou jammer zijn, aangezien ik het incidenteel wil gebruiken bij het nemen van een bad (of als er veel gedoucht moet worden).
https://tweakers.net/ext/f/WUCN8mWoo1y85xOA78iPTOlr/thumb.png

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, CV warmtapwater

• dookiy492
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 14:38
tux-87 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:51:
[...]

Het is de H versie. Zijn installatiefoto's nog voor iemand handig? Anders maak ik die...
Foto's zijn altijd welkom! :)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@t.oswald, bedankt!
Dus zoals @Speedy-Andre al vermoedde; alleen voor heating. Vreemd dat het voor SWW averechts lijkt te werken.
Ik mis dan alleen nog steeds wat er precies gebeurt. Er staat dat de IDU een signaal stuurt naar de ODU voor frequency control. Gaat het ding ineens op 120% draaien (hypotetisch), gaat het e-element aan?

Er mist nog een end condition; na afloop van de timer (30, 60 of 90 minuten)

• aurora10
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 13-09 11:50
Met dit warme weer dacht ik mijn 9kw T-cap WP (H versie) even op koelen te zetten maar die is, naar ik lees, standaard geblokkeerd. Weet iemand hoe de koeling mode kan worden vrijgegeven?

• Ep Woody
aurora10 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:12:
Met dit warme weer dacht ik mijn 9kw T-cap WP (H versie) even op koelen te zetten maar die is, naar ik lees, standaard geblokkeerd. Weet iemand hoe de koeling mode kan worden vrijgegeven?
Hier kun je het vinden.

• t.oswald
Ep Woody schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:15:
[...]

[...]

Hier kun je het vinden.
Ik weet niet of het bij de T-cap net zo gaat!
Hij is volgens mij sowieso te laat. Koelen met een WP betekent de warmte uit stenen en beton weghalen en dat kost wel even. Het is niet lucht koelen zoals bij een airco.

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, CV warmtapwater

• aurora10
Dank je voor de info.
Hartelijk dank.

Ik kan nu wel de mode "koeling" instellen in het installateurs menu en bevestigen.
Probleem is dat ie dan toch weer teruggaat naar verwarmen wanneer ik de unit start.

Vergeet ik iets anders in te stellen?

t.oswald: Ik heb voor verwarming een combi van VV en een ventilatorconvector.
Voor koeling gebruik ik alleen de ventilatorconventor

• t.oswald
aurora10 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:42:
Dank je voor de info.
Hartelijk dank.

Ik kan nu wel de mode "koeling" instellen in het installateurs menu en bevestigen.
Probleem is dat ie dan toch weer teruggaat naar verwarmen wanneer ik de unit start.

Vergeet ik iets anders in te stellen?

t.oswald: Ik heb voor verwarming een combi van VV en een ventilatorconvector.
Voor koeling gebruik ik alleen de ventilatorconventor
Je moet de WP ook van verwarmen op koelen zetten in het bedieningspaneel!
https://tweakers.net/ext/f/wUXs8avkrG3Bcbab7mzAKt3H/thumb.jpg

• Fullpower
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 13:13
timovd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:53:
@t.oswald, bedankt!
Dus zoals @Speedy-Andre al vermoedde; alleen voor heating. Vreemd dat het voor SWW averechts lijkt te werken.
Ik mis dan alleen nog steeds wat er precies gebeurt. Er staat dat de IDU een signaal stuurt naar de ODU voor frequency control. Gaat het ding ineens op 120% draaien (hypotetisch), gaat het e-element aan?

Er mist nog een end condition; na afloop van de timer (30, 60 of 90 minuten)
Volgens mij staat er ergens in de handleiding dat de WP de hoogste watertemperatuur uit de stooklijn pakt (waarschijnlijk helemaal links, bij kou) en daarmee gaat verwarmen. Dus als de stooklijn bij -10c buiten op 35c staat, dan zal hij daarmee gaan verwarmen, ook al is het 10c buiten.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en LTV convectoren. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• aurora10
Inderdaad, het bedieningspaneel vergeten.

Hartelijk dan voor de aanwijzingen.

Groet
Nico

• tux-87
Ik heb de optionele stuurprint besteld bij de warmtepomp, de CZ-NS4P. Het gaat mij dan met name om het omschakelen verwarmen <-> koelen. Dit wil ik met Domoticz gaan regelen. Voor zover ik nu heb kunnen vinden zijn dit gewoon potentiaalvrije contacten. Qua stroomsterkte dus niet zo boeiend.

Wat leggen jullie mee in de mantelbuis voor aansturen van de warmtepomp? De meegeleverde controller is gewoon 2-draads. Is CAT5e voldoende dik? Of is een stuurstroomkabel beter?

Edit, ik heb een betere PDF gevonden: https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

tux-87 wijzigde deze reactie 23-07-2019 21:06 (12%)

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Tot hoeveel Hz kon de 5 kW H serie nu terug moduleren tijdens het koelen. De F-serie 5 kW gaat tot 17 Hz wat ik gezien heb.

Dre wijzigde deze reactie 23-07-2019 22:33 (25%)

• Me Albert
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 13:26
Bij mij staat hij nu op 19 Hz maar 18 en 17 kan ook. Heb een 5Kw H

Gasloos. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Koelen kan vrij ver terug. Mijn 7kW (H-gen) kan zelfs op 13Hz

• Chip2710
timovd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:54:
Koelen kan vrij ver terug. Mijn 7kW (H-gen) kan zelfs op 13Hz
Klopt mijn 7kW. H-gen. komt ook niet onder de 13Hz.

https://www.mupload.nl/img/icnj2g3zjwdd.jpeg

Chip2710 wijzigde deze reactie 24-07-2019 13:10 (18%)

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
tux-87 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:51:
[...]

keer je gegevens pm zet ik je in de lijst van de ts...

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

1350rpm en dan ruim 16L/minuut er doorheen blazen is beste netjes; dan heb je weinig weerstand.
Als ik mij niet vergis, zit er een Wilo Yonos (Pico) in en die gaat van 800 tot 4200rpm.

• Me Albert
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 13:26
Mijn Pana draait nu ook op 13 Hz en verbruikt 220 Watt.

Gasloos. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• Chip2710
Me Albert schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:56:
Mijn Pana draait nu ook op 13 Hz en verbruikt 220 Watt.
Daar kom ik met mijn 7 kW niet aan, ongeveer 415 Watt
Maar nu de buitentemperatuur gezakt is maat 30C is het opgenomen
vermogen bij 13Hz. 338 Watt..

Chip2710 wijzigde deze reactie 25-07-2019 06:59 (18%)

• BjornKoster1989
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 25-07 22:25
Goede dag, ik heb zoals julie weten een panasonic H serie 9kw warmtepomp.

Hoe kan ik met de warmtepomp koelen? Is daar een extra print voor nodig? Zojah welke is dit?

Alvast bedankt. Björn

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Paragraaf 14.7 uit de SM van 2016 (15.7 in de nieuwere SM)

• t.oswald
BjornKoster1989 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:47:
Goede dag, ik heb zoals julie weten een panasonic H serie 9kw warmtepomp.

Hoe kan ik met de warmtepomp koelen? Is daar een extra print voor nodig? Zojah welke is dit?

Alvast bedankt. Björn
https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf
14.7 en niet vergeten ook koelen te selecteren in het bedieningspaneel!

t.oswald wijzigde deze reactie 25-07-2019 17:23 (8%)

• BjornKoster1989
t.oswald schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:22:
[...]

https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf
14.7 en niet vergeten ook koelen te selecteren in het bedieningspaneel!
Bij bedrijfsinstellingen heb ik alleen de optie verwarmen. Niet koelen. Is hier de extra print voor nodig?

• Ep Woody
@BjornKoster1989 in de Servicemanual staat hoe je koelen kan ontgrendelen. Dat staat standaard geblokkeerd. Zie het bericht van @t.oswald

Ep Woody wijzigde deze reactie 25-07-2019 18:33 (1%)
Reden: Autocorrect

• BjornKoster1989
Icm radiatoren zat ik te denken de bovenkant van de radiator op de lamellen vol te leggen met ventilatoren (14,5dba) (14 ventilatoren)

Krijg je dan evengoed condens op je radiatoren?

Heb me koeling nu werkend, maar de druppels hangen onder me radiatoren en hangen aan de cv leidingen. Zal mischien niet zo zijn als de warmte uit huis is en de warmtepomp mooi blijft draaien...

• -SimJoc-
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Zijn er mensen die onlangs nog bij pmcoppack hebben besteld? Op mijn mailtjes krijg ik geen antwoord en de telefoon word ook slecht beantwoord. Maandag iemand anders gesproken en verteld dat ik dinsdag moest terug bellen voor Mark, maar vervolgens word de telefoon niet meer opgenomen.

• BjornKoster1989
-SimJoc- schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:57:
Zijn er mensen die onlangs nog bij pmcoppack hebben besteld? Op mijn mailtjes krijg ik geen antwoord en de telefoon word ook slecht beantwoord. Maandag iemand anders gesproken en verteld dat ik dinsdag moest terug bellen voor Mark, maar vervolgens word de telefoon niet meer opgenomen.
Is overal vakantie, kan de reden zijn. Minder bezetting. Als ik je tip mag geven, rij lekker naar duitsland om er een te halen. Nog goedkoper ook en super goede service.

• BjornKoster1989
Heb trouwens mooi de 1900 euro subsudi ontvangen. Duurt wel maand of 3 na indienen, maar heb nu 2 warmtepompen doorgegeven, zelf geinstalleerd, netjes geld gehad 👌👍

• t.oswald
BjornKoster1989 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:16:
Icm radiatoren zat ik te denken de bovenkant van de radiator op de lamellen vol te leggen met ventilatoren (14,5dba) (14 ventilatoren)

Krijg je dan evengoed condens op je radiatoren?

Heb me koeling nu werkend, maar de druppels hangen onder me radiatoren en hangen aan de cv leidingen. Zal mischien niet zo zijn als de warmte uit huis is en de warmtepomp mooi blijft draaien...
Vandaag hebben we een combinatie van exteeem hoge Tb en vrij hoge vochtigheid. Als je kamertemperatuur onder de 25 à 24 komt stijgt de RLV richting 75%. Als de vloer dan 19 is krijg je condensatie. Zelfde voor de leidingen. Dus afhankelijk van de omstandigheden niet te diep koelen! Ik zat vandaag op Ta 18. Dat ging goed totdat er zes bezoekers kwamen. Nu is de vloer kletsnat. Blazen met ventilator is dan de enige oplossing. Een soort reuze JAGA

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bspans
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-09 22:07
Is er iemand in de omgeving Arnhem bij wie ik samen met mijn vrouw langs zou kunnen komen om een monoblock te kunnen bekijken? Dit vooral vanwege het geluid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
bspans schreef op zondag 28 juli 2019 @ 12:52:
Is er iemand in de omgeving Arnhem bij wie ik samen met mijn vrouw langs zou kunnen komen om een monoblock te kunnen bekijken? Dit vooral vanwege het geluid.
Pana H... hier in het mooie KAN gebied.

Alleen nu hoor je niets .....
Je hoort hem pas sin de winter bij hoge luchtvochtigheid en bij een tbuiten van -3 ong. +4

• Knielen
  • Nu online
Ik wil de WP aansturen via Domoticz. Omdat de WP bij ons puur als comfortverwarming van de vloer is meet ik de vloertemperatuur en als deze boven de 21 graden is dan wil ik de WP uitschakelen. Ik weet alleen niet zeker of dit te realiseren is met de module CZ-NS4P. Ik lees wel dat deze warm koud kan schakelen en dat je het vermogen kan schakelen, maar niet of je hiermee ook echt aan/uit kan bedienen. Heeft iemand hier ervaring mee?

• bspans
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-09 22:07
Dylantje2 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:51:
[...]

Pana H... hier in het mooie KAN gebied.

Alleen nu hoor je niets .....
Je hoort hem pas sin de winter bij hoge luchtvochtigheid en bij een tbuiten van -3 ong. +4
Hmm dat is jammer. Ik ben wel reacties in de trend van 'het geluid valt mee' tegen gekomen maar ben wat bang dat de eigenaar dit positief aan zichzelf uitlegt.

Hoeveel meter heb je hem van je huis af geplaatst, de foto lijkt ergens achter in de tuin te zijn. Ik heb zelf ook de mogelijkheid om dit te doen maar ben je dan niet veel energie kwijt ten tijde dat het in je CV systeem komt?

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
bspans schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:25:
[...]

Hmm dat is jammer. Ik ben wel reacties in de trend van 'het geluid valt mee' tegen gekomen maar ben wat bang dat de eigenaar dit positief aan zichzelf uitlegt.

Hoeveel meter heb je hem van je huis af geplaatst, de foto lijkt ergens achter in de tuin te zijn. Ik heb zelf ook de mogelijkheid om dit te doen maar ben je dan niet veel energie kwijt ten tijde dat het in je CV systeem komt?
Hij is echt wel stil..
En er zit een hele mooie sillent setting met 3 standen en die kun je met een timer regelen..[ kost je wat COP maar oke het kan ]
Dus als het stil moet zijn is dit te regelen.

Mijn ervaring erg stil, maar als hij het zwaarder heeft blaast er echt wel wat dus misschien een reden om iets overkill te nemen.. [ voor mij niet ]
staat bij achter mijn garage .. ik overbrug 5m voor ik binnen op de cv leidingen zit.
En tsja wat is verlies...
Ik ben gasvrij, dus de discussie dat het gas duurder wordt..... O-) O-) ;w ;w ;w
Zal best iets kosten, maar is in mijn ogen verwaarloosbaar..

Je zult hoe dan ook je leidingen moeten isoleren..
En er zijn er die heel ver van huis staan..
Daarnaast zul je moeten leren stoken op WAR. En dan merk je denk ik weinig van wat verliezen.

Hoe dan ook ik heb er geen spijt van..
En mss een tip voor de directie......
Nu een koel huis voor paar Kwh per dag.[ moet beter ingeregeld worden, maar ik krijg niet alles aangewerkt hier in huis.. dus dat komt tzt ]
https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=15798
Ondanks dat er gezegd wordt het werkt niet...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ep Woody
Knielen schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:18:
Ik wil de WP aansturen via Domoticz. Omdat de WP bij ons puur als comfortverwarming van de vloer is meet ik de vloertemperatuur en als deze boven de 21 graden is dan wil ik de WP uitschakelen. Ik weet alleen niet zeker of dit te realiseren is met de module CZ-NS4P. Ik lees wel dat deze warm koud kan schakelen en dat je het vermogen kan schakelen, maar niet of je hiermee ook echt aan/uit kan bedienen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Volgens mij kun je een losse 220v thermostaat aansluiten op de Panasonic, zelfs zonder CZ-NS4P. Zodra die uitschakelt stopt de Panasonic met verwarmen. @reneeke1970 heeft dat zo aangesloten voor WAR met een thermostaat om te voorkomen dat de woonkamer te warm wordt.

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
bspans schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:25:
[...]

Heb ruim 3 jaar een Panasonic H-serie Multi split 5kW op het middenstuk van een 2 onder 1 kap woning staan.
Deze staat in de winter 24/7 op silent 3 en de buren horen er helemaal niks van.

De 2 Samsung L/L op de voorgrond draaien nu 24/7 om het koel te houden in huis.

Dus stil zijn ze wel is mijn ervaring. :)

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tux-87
Ik kwam in de installatiehandleiding tegen dat er een aan/uit contact is, nog zonder de CZ-NS4P. Het staat beschreven als 'external on/off control'. Ik heb nog maar vluchtig de handleiding gelezen, maar als ik het goed interpreteer kun je stoken op ruimtethermostaat (controller), op fixed watertemp of op WAR. Als je fixed watertemp instelt en je sluit een aan/uit thermostaat aan zou dit moeten werken denk ik.

Edit": pagina 184 van de volgende PDF: https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

Terminal CN4 op het main PCB, external control. Pagina 61 zegt erover dat deze terminal normaal gebridged is. Dus open = off, gesloten = on.

tux-87 wijzigde deze reactie 30-07-2019 10:36 (12%)

• reneeke1970
Ep Woody schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:12:
[...]

Volgens mij kun je een losse 220v thermostaat aansluiten op de Panasonic, zelfs zonder CZ-NS4P. Zodra die uitschakelt stopt de Panasonic met verwarmen. @reneeke1970 heeft dat zo aangesloten voor WAR met een thermostaat om te voorkomen dat de woonkamer te warm wordt.
Ja precies, een thermostaat met maak en verbreek contact met externe sensor. Die leg je op de vloer en klaar.
Ik heb nu als test een Ali thermostaat in mijn aquarium hangen die het verwarming element aanstuurt. Kleinste hysterese is helaas 0.3 graden, maar hij heeft wel twee contacten, temp 0.3 te laag schakelt verwarmen in en bij 0.3 te hoog schakelt koelen in. Maar of een wp daar iets mee kan dat weet ik niet. Ding kost maar 8 euro.

€ 7,28 25%OFF | Digitale Temperatuurregelaar Thermostaat Temperatuurregelaar voor incubator Relais LED 10A Verwarming Cooling STC-1000 12 V 24 V 220 V
https://s.click.aliexpress.com/e/crhziGD2

reneeke1970 wijzigde deze reactie 30-07-2019 10:35 (10%)

• Ep Woody
tux-87 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:28:
[...]

Ik kwam in de installatiehandleiding tegen dat er een aan/uit contact is, nog zonder de CZ-NS4P. Het staat beschreven als 'external on/off control'. Ik heb nog maar vluchtig de handleiding gelezen, maar als ik het goed interpreteer kun je stoken op ruimtethermostaat (controller), op fixed watertemp of op WAR. Als je fixed watertemp instelt en je sluit een aan/uit thermostaat aan zou dit moeten werken denk ik.
Volgens mij stuurt die een externe verwarming aan toch?

Hier een paar voorbeelden van mensen die
javaboon in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"

reneeke1970 in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"

Als je even door zoekt vindt je vast nog meer.

Waarom zou een Panasonic daar niets mee kunnen @reneeke1970? Neem toch aan dat er geen last gevraagd wordt door de Panasonic, maar alleen een stuurstroom.

Ep Woody wijzigde deze reactie 30-07-2019 10:44 (8%)

• Knielen
  • Nu online
Dank allen voor de reacties, scheelt weer een duur onderdeel.

• reneeke1970
Ep Woody schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:38:
[...]

Volgens mij stuurt die een externe verwarming aan toch?

Hier een paar voorbeelden van mensen die
javaboon in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"

reneeke1970 in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"

Als je even door zoekt vindt je vast nog meer.

Waarom zou een Panasonic daar niets mee kunnen @reneeke1970? Neem toch aan dat er geen last gevraagd wordt door de Panasonic, maar alleen een stuurstroom.
Met de drie draden weet ik niet of de wp het dan ook automatisch doet, weet niet hoe de drie draad controller van pana werkt.
Maar anders zou het helemaal super zijn

• migjes
  • Laatst online: 17-09 09:45
(hoe het aan te sturen moet je niet aan mij vragen. ;)
vloerverwarming ervaring heb ik wel.)

21 graden is zeker in de winter een erg koude vloer. ;)
dan wil je eerder een 30 graden hebben voor het voelt als comfort. ;)
ik probeer hem zelfs richting de 35 graden te houden.
(en dan meet ik bij water in, vloer zelf is dan vaak wel iets koeler.
water uit is dan wel snel 30 graden. lastig om dat met een warmtepomp lager te krijgen, die draaid gewoon 24x7 en op een gegeven moment is de vloer gewoon die hoge temperatuur.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Knielen
  • Nu online
migjes schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:11:
[...]

(hoe het aan te sturen moet je niet aan mij vragen. ;)
vloerverwarming ervaring heb ik wel.)

21 graden is zeker in de winter een erg koude vloer. ;)
dan wil je eerder een 30 graden hebben voor het voelt als comfort. ;)
ik probeer hem zelfs richting de 35 graden te houden.
(en dan meet ik bij water in, vloer zelf is dan vaak wel iets koeler.
water uit is dan wel snel 30 graden. lastig om dat met een warmtepomp lager te krijgen, die draaid gewoon 24x7 en op een gegeven moment is de vloer gewoon die hoge temperatuur.)
30 graden? Dan bedoel je aanvoertemp van het water zeker? Ik heb nu een temp sensor op de vloer liggen en deze stuurt de cv aan, maar warmer dan 21 vloertemp hoeft van ons echt niet. De ruimte zelf houden we warm met een pelletkachel.

• migjes
Knielen schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:14:
[...]

30 graden? Dan bedoel je aanvoertemp van het water zeker? Ik heb nu een temp sensor op de vloer liggen en deze stuurt de cv aan, maar warmer dan 21 vloertemp hoeft van ons echt niet. De ruimte zelf houden we warm met een pelletkachel.
jep ik schrijf water in en water uit of als je wil aanvoertemperatuur van het water op vloerverwarming.
rond de 35 in en 30 uit om lekker comfortabel te zijn in de winter.

en als het echt koud is buiten dan gaat de aanvoer richting de 45 graden.
gewoon omdat de vloer dan wel wat meer power mag afgeven.
oppervlakte temperatuur gaat dan richting lichaams-temperatuur.
(beetje afhankelijk van je meet plek, in de keuken begint de vloer verwarming is bij mij daar dus ook altijd iets warmere vloer als huiskamer.)

in de winter is een vloer pas comfortabel als hij meer richting de temperatuur van je lichaam is.
dan kun je met blote voeten op rond lopen en heb je geen sloffen of schoenen meer nodig.
het word oncomfortabel als hij boven de lichaams-temperatuur komt. ;)

(maar het zal ook uit maken hoe hij is aangelegd.
bij mij zitten de buizen recht onder de natuursteen, dus erg weinig buffer zone.
zit het dieper dan heb je meer buffer en mogen de temperaturen ook iets hoger.)

maar hé, experimenteer er lekker mee.
je hebt geen fout plan, ik waarschuw alleen dat komfoor temperatuur vloer iets hoger is als je ruimte temperatuur. 21 graden voelt in de winter nog steeds een beetje brrrr aan.
kies dus wel een systeem waar me je later die temperatuur nog wat hoger kunt zetten. ;)
dat je dan graag met de pellet kachel wil stoken, hee no prob, maar hoeveel dat lukt is altijd lastig te schatten, experimenteer er maar mee.

(mijn warmtepomp is hybride met gasketel, en maar 1,4kW.
om dan 30 graden vloer te halen moet hij wel veel uren draaien al snel 24x7.
maar nog genoeg kracht om 60% van mijn gas gebruik te dekken.
nog maar 300m3 gas gebruik, denk dat ik er nog een panamonoblock bij ga hangen als ik de wand verwarming af heb. vloer en wand verwarming, leuke combi. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Is het niet veel gemakkelijker om WAR te (blijven) draaien samen met de palletkachel? Ik heb zelf 8kW houtkachel voor als het echt koud is en de WP blijft gewoon draaien (eventueel met een negatieve afwijking van de curve).

• Knielen
  • Nu online
Misschien ook een idee, ik zal me daar eens in moeten verdiepen. Maar goed, wat er ook uitkomt, geen extra printplaat nodig, dat is wel lekker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
Knielen schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:14:
[...]

Ik ben het niet met @migjes eens want bij mij zit er 27 graden water in vloer en vloer oppervlak is 24 graden, en daarmee warm ik huis op, jij wilt dat niet dus je zult daar inderdaad iets onder moeten komen. Ben het wel met @timovd eens want een vaste watertemperatuur kiezen waarbij de vloer mooi balanceerd is ook veel beter voor de warmtepomp. Telkens even opwarmen omdat thermostaat hem uit heeft gezet kost meer energie dan constant houden. Het water in en uit bij de wp gemeten moet maar twee of drie graden zijn. Laat je de vloer intern afkoelen met je thermostaat dan krijg je bij het weer inschakelen eventjes een verschil temp van vijf of zes graden en dat is killing voor warmtepomp.

• migjes
@reneeke1970 (en @Knielen )
dat komt omdat je het verkeert opvat. ;)
voor jouw is comfort = huiskamer op temperatuur.
dat is een manier om er naar te kijken.

maar vloer verwarming is niet alleen lage temperatuur verwarming.
maar ook comfort verwarming.
je lichaam is nou eenmaal ca 37 graden.
dus is je vloer oppervlakte warmer, dan gaan je voeten zweten en is het minder prettig dus minder comfort.
is de vloer oppervlakte maar 21 graden, dan heb je 16 graden verschil en voelt de vloer aan als koud.
of te wel je levert in op comfort en je wil snel dikke sokken/sloffen/schoenen aan.
rond de 30-34 graden is het gewoon het prettigst voor de voetjes en het meeste comfort.
dat is niet te warm nog te koud voor de voetjes, je merkt dan niet dat het er is maar ervaart ook geen koude vloer.
(er zullen nog wel verschillen zijn tussen man/vrouw en per persoon een iets ander getal, maar grof weg komt het daar wel op neer.)

of je huis daar mee warm word of niet of te heet, dat is een ander vraag stuk. ;)
ik raad alleen aan dat je beter een thermostaat er voor kunt gebruiken die de vloer temperatuur meet en instelbaar is tussen de 20 en 37 graden, zodat je je eigen punt kunt vinden die de meeste comfort geeft.
en hoeveel er dan nog bij gestookt kan worden als men perse wil met pellets.

(ook je meetpunt kan een aardige afwijking hebben, hoe dicht zit je bij de buizen b.v.)

migjes wijzigde deze reactie 30-07-2019 15:39 (3%)

• reneeke1970
migjes schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:36:
@reneeke1970 (en @Knielen )
dat komt omdat je het verkeert opvat. ;)
voor jouw is comfort = huiskamer op temperatuur.
dat is een manier om er naar te kijken.

maar vloer verwarming is niet alleen lage temperatuur verwarming.
maar ook comfort verwarming.
je lichaam is nou eenmaal ca 37 graden.
dus is je vloer oppervlakte warmer, dan gaan je voeten zweten en is het minder prettig dus minder comfort.
is de vloer oppervlakte maar 21 graden, dan heb je 16 graden verschil en voelt de vloer aan als koud.
of te wel je levert in op comfort en je wil snel dikke sokken/sloffen/schoenen aan.
rond de 30-34 graden is het gewoon het prettigst voor de voetjes en het meeste comfort.
dat is niet te warm nog te koud voor de voetjes, je merkt dan niet dat het er is maar ervaart ook geen koude vloer.
(er zullen nog wel verschillen zijn tussen man/vrouw en per persoon een iets ander getal, maar grof weg komt het daar wel op neer.)

of je huis daar mee warm word of niet of te heet, dat is een ander vraag stuk. ;)
ik raad alleen aan dat je beter een thermostaat er voor kunt gebruiken die de vloer temperatuur meet en instelbaar is tussen de 20 en 37 graden, zodat je je eigen punt kunt vinden die de meeste comfort geeft.
en hoeveel er dan nog bij gestookt kan worden als men perse wil met pellets.

(ook je meetpunt kan een aardige afwijking hebben, hoe dicht zit je bij de buizen b.v.)
Ik vat het niet verkeerd op want een vloer kan onmogelijk 34 graden zijn, dan word je huiskamer minimaal 30 graden.
Misschien dat jij spreekt vanuit een CV cyclus, half uurtje verwarmen tot 37 en dan vervolgens twee uur uit. Zeker met slang kort onder oppervlakte meet je dit snel.

Maar met warmtepomp 24/7 is dit onmogelijk als gehele beton massa uiteindelijk 24/25 graden is dan ben je gewoon aan het opwarmen. Tenzij er wind door je huis blaast hi.

• migjes
@reneeke1970
soms kom je gewoon weg niet hoger in de vloer als 24/25 graden dat klopt.
hangt van de buiten temperatuur af en je warmte verlies in huis.
dan moet je maar accepteren dat de vloer koud aan voelt.
het kan niet altijd perfect zijn helaas, zo werkt de wereld niet.

maar wil je comfort dan wil je wel richting die 30-34 graden, dan merk je het niet dat het er is en niet dat de vloer kouder is of te wel perfect voor blote voeten.
zoals ik zeg, hoe warm je huis dan word is een heel ander verhaal.
en daar blijf jij maar op hangen.
dat kan goed te heet worden, pas bij flink wat graden in de - kan ik die temperaturen bereiken.
en dit soort thermostaten hebben vaak een 2 sensoren systeem, 1 voor de vloer en 1 voor de ruimte.
1 van de 2 zal de verwarming het eerste stoppen.
dat is de bedoeling van die systemen. ;)

stop je dan op 21 graden, dan zul je dus nooit de comfort van de vloerverwarming hebben.
maar voor de duidelijkheid: dit is voor iedereen anders. net zo als jij dus al 24 graden hebt. ;)

• t.oswald
reneeke1970 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:49:
[...]

Ik vat het niet verkeerd op want een vloer kan onmogelijk 34 graden zijn, dan word je huiskamer minimaal 30 graden.
Misschien dat jij spreekt vanuit een CV cyclus, half uurtje verwarmen tot 37 en dan vervolgens twee uur uit. Zeker met slang kort onder oppervlakte meet je dit snel.

Maar met warmtepomp 24/7 is dit onmogelijk als gehele beton massa uiteindelijk 24/25 graden is dan ben je gewoon aan het opwarmen. Tenzij er wind door je huis blaast hi.
Met extra ventileren raak je wel een punt. We zullen het er allen wel over eens zijn dat VVW als het buiten lekker wintert het meeste comfort geeft. Heerlijk een vloer van 26 graden als het buiten vriest. Over de zomer met buiten 32 zullen we het ook wel eens worden, vloer van 19 en blote voeten, van mij mag het. Je zou je dus kunnen afvragen of er buitentemperaturen zijn waarbij het gewenste comfort het wint van het extra stroomverbruik en je “wind door je huis” gaat blazen. Standaard doet die situatie zich bij mij sowieso voor als de winterzon de kamertemperatuur enkele graden te hoog doet worden. Daar kan en wil je met VVW niet op reageren dus extra “wind” door het huis.....

• reneeke1970
t.oswald schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:20:
[...]

Met extra ventileren raak je wel een punt. We zullen het er allen wel over eens zijn dat VVW als het buiten lekker wintert het meeste comfort geeft. Heerlijk een vloer van 26 graden als het buiten vriest. Over de zomer met buiten 32 zullen we het ook wel eens worden, vloer van 19 en blote voeten, van mij mag het. Je zou je dus kunnen afvragen of er buitentemperaturen zijn waarbij het gewenste comfort het wint van het extra stroomverbruik en je “wind door je huis” gaat blazen. Standaard doet die situatie zich bij mij sowieso voor als de winterzon de kamertemperatuur enkele graden te hoog doet worden. Daar kan en wil je met VVW niet op reageren dus extra “wind” door het huis.....
Heb jij net als in de kassen een automatische ramen open zetter hi.
Maar ik snap je punt, hier hetzelfde, ik stop de vloer pas bij 1.5 graden over shoot, maar anders zo lang mogelijk draaien want dat is goed voor energie verbruik en comfort gevoel voor als zonnetje weer weg is.
Vloer oppervlak van 26 heb ik wel eens gehad bij -5 buiten, maar normaal tussen 23/25

• tux-87
Zijn er hier ervaringen met dit ding? https://www.intesisbox.co...ter-pa-aw2-mbs-1/gateway/

Het zou ondersteund moeten zijn op de monobloc: https://www.intesisbox.co...aw-mbs-1_datasheet_en.pdf

Dat zou de weg openen naar het direct uitlezen zonder de servicecloud.. Alleen is dat ding uiteraard €€€

In mijn zoektocht kwam ik dit ook nog tegen: https://github.com/epoc20...nic_arduino_esp8266_proxy

Eens verder in duiken zodra de pomp op zijn plaats staat...

tux-87 wijzigde deze reactie 31-07-2019 17:46 (24%)

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Lijkt me dood?

En de intesis
Is voor een split volgens mij..

Maar ik houd me aanbevolen voor andere dan wifi module van pana zelf..
Heb er 1 besteld, en betaald, en wacht er al weken op grr.r....

Dylantje2 wijzigde deze reactie 31-07-2019 21:27 (27%)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Wat is er nodig voor (jaarlijks) onderhoud van een Panasonic? Ik kan het magneetfilter (extern) zelf doorspoelen. Zijn er nog filters binnenin (de splitunit) die je kunt schoonmaken?
Laatst heb ik de buitenunit opengemaakt om extra te isoleren (geluid en warmte) en dat ziet er heel schoon uit van binnen. Dat kan ik ook zelf jaarlijks controleren en als ik twijfels ergens over heb de installateur bellen.

• Chip2710
timovd schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:05:
Wat is er nodig voor (jaarlijks) onderhoud van een Panasonic? Ik kan het magneetfilter (extern) zelf doorspoelen. Zijn er nog filters binnenin (de splitunit) die je kunt schoonmaken?
Laatst heb ik de buitenunit opengemaakt om extra te isoleren (geluid en warmte) en dat ziet er heel schoon uit van binnen. Dat kan ik ook zelf jaarlijks controleren en als ik twijfels ergens over heb de installateur bellen.
Filter in de pomp van de binnenuit.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Chip2710, waar zit dat filter precies (op een all in one)?

Edit:

timovd wijzigde deze reactie 03-08-2019 07:25 (59%)

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
timovd schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 07:04:

Edit:
[Afbeelding: Binnen unit]
is dit een H versie mono??

Wss staat het filter in je manual..

• Chip2710
timovd schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 07:04:

Edit:
[Afbeelding: Binnen unit]
Ik weet niet precies waar die bij jou zit, maar het is zeer herkenbaar aan de 2 afsluiters.
Anders ff zoeken in je manual, ref. “filter”.

https://www.mupload.nl/img/bj2uw4r6.jpeg

• Xanderk89
  • Registratie: oktober 2013
  • Niet online
Halo allemaal,
Ik ben intussen al een heel eind met mijn plannen voor een monoblock te plaatsen.
Ik zit enkel met het volgende.. ik heb twee plekken waar ik hem zou kunnen plaatsen.

Op het platte dak van de garage. Dan moet ik door dat dak heen en dan via de kruipruimte naar de meterkast waar de eerste verdeler zit. Ik zou hem kunnen ophangen of gewoon plaatsen op twee betonnen balken op het houten dak.

Nadelen van deze optie zou kunnen zijn het resoneren van de garagedak met overlast als gevolg. Indien ik hem aan de muur hang kan dat mogelijk ook overlast geven omdat dat onze slaapkamer muur is.

Tweede locatie is naast de bovengenoemde garage aan de muur ophangen. Voordeel hiervan is minder kans op resoneren van de constructie en weinig tot geen geluidsoverlast. Nadeel is dat het in de looppad bevind naar de achtertuin.
Zijkant garage

Hebben jullie hier nog een mening over?

pv: 4960Wp op ZW 44°

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Of ín de garage met een rooster voor uitgeblazen lucht.

• Ep Woody
Mijn warmtepomp draait bijna, maar het lukt me niet om de CZ-TAW1 te koppelen met Aquarea smart cloud. Hij is verbonden via een ethernetkabel, het statuslampje knippert, maar bij het registreren geeft hij een systeemfout aan.
Er is een systeemfout opgetreden. Onze excuses voor het ongemak.
(1005-1999)
Zie ik iets over het hoofd?

Edit: Nevermind, poging 25 was succesvol. Soms helpt het gewoon om je problemen te ventileren.

Ep Woody wijzigde deze reactie 04-08-2019 16:29 (12%)

• reneeke1970
Xanderk89 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:41:
Halo allemaal,
Ik ben intussen al een heel eind met mijn plannen voor een monoblock te plaatsen.
Ik zit enkel met het volgende.. ik heb twee plekken waar ik hem zou kunnen plaatsen.

Op het platte dak van de garage. Dan moet ik door dat dak heen en dan via de kruipruimte naar de meterkast waar de eerste verdeler zit. Ik zou hem kunnen ophangen of gewoon plaatsen op twee betonnen balken op het houten dak.

Nadelen van deze optie zou kunnen zijn het resoneren van de garagedak met overlast als gevolg. Indien ik hem aan de muur hang kan dat mogelijk ook overlast geven omdat dat onze slaapkamer muur is.

Tweede locatie is naast de bovengenoemde garage aan de muur ophangen. Voordeel hiervan is minder kans op resoneren van de constructie en weinig tot geen geluidsoverlast. Nadeel is dat het in de looppad bevind naar de achtertuin.
Zijkant garage

Hebben jullie hier nog een mening over?
Ik loop er ook iedere dag op halve meter voorbij, handige controle of ie rustig draait. En zelfs de hond is aan de koude wind gewend geraakt.
Ik zou never nooit op dak zetten

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Xanderk89 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:41:
Op het platte dak van de garage.
Heb je een plan om hem op het dak te krijgen?

Persoonlijk zou ik hem aan de muur op het plattedak plaatsen. Muurbeugels hebben dempers en een muur gaat niet zomaar resoneren.
Bij de poort wordt het imho wat krap.
(En op het plattedak kun je er wel prima bij)

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

JoKo

Ouddorp

Deel 1 van “van het gas af” staat thuis. 2 x 3 uur “fahren” 😉
https://tweakers.net/ext/f/8v0KRmElDBVeInKDlQL5rzf3/thumb.jpg

De pana WH-MDC05H3E5 Generation H 5 kW

Misschien makkelijk als jullie de maten weten voor vervoer.

Pallet 120 x 80 x 15 cm
Doos 140 x 101 x 45 cm

Dus op de foto 140 x 116 x 80 cm

Ouddorp ZW 6175 Wp NO 5760 Wp Totaal 11935 Wp 35°

• Xanderk89
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 17:05:
[...]

Ik loop er ook iedere dag op halve meter voorbij, handige controle of ie rustig draait. En zelfs de hond is aan de koude wind gewend geraakt.
Ik zou never nooit op dak zetten
Tja goed punt betreft dat je er zicht op kan houden!
TheGhostInc schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:56:
[...]

Heb je een plan om hem op het dak te krijgen?

Persoonlijk zou ik hem aan de muur op het plattedak plaatsen. Muurbeugels hebben dempers en een muur gaat niet zomaar resoneren.
Bij de poort wordt het imho wat krap.
(En op het plattedak kun je er wel prima bij)
En ja nu laat je me twijfelen! Toch weer stof tot nadenken zo. Ik zit overigens wel met het feit dat ik een nieuwe dakdoorvoer moet laten maken indien hij op het dak komt.

Gelukkig heb ik nog heel even om hier goed over na te denken.

• reneeke1970
Xanderk89 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 21:56:
[...]

Tja goed punt betreft dat je er zicht op kan houden!

[...]

En ja nu laat je me twijfelen! Toch weer stof tot nadenken zo. Ik zit overigens wel met het feit dat ik een nieuwe dakdoorvoer moet laten maken indien hij op het dak komt.

Gelukkig heb ik nog heel even om hier goed over na te denken.
Al verschillende gevallen geweest met trillende muren, totaan de buren toe....
Die halve meter kun je wel missen bij je poort.
Beneden kun je water afvoer realiseren, boven krijg je grote ijsbaan danwel grote ijsblok als fout gaat, geen enkele monteur gaat dan met vorst dak op.
Trillende daken komen ook nogal veel voor, ik zou het risico niet nemen met zon mooi alternatief op de grond.

• tux-87
Gisteren de CV installatie weer gevuld, tot mijn verbazing is alles in één keer dicht. Alle draad verpakt met de good old hennep en fitterskit, verder gebruik gemaakt van alupex van APE met bijbehorende koppelingen. Qua prijs een aanrader t.o.v. Uponor. Het werken met 32mm viel met vies tegen, wat een stugge zooi is dat zeg :9

Aansluitingen op de pomp, ik moet nog verder isoleren en de PVC buis dichtmaken met snelcement.

Het persen van de koppelingen met een handperstang was ook nog best een uitdaging in de veel te krappe meterkast. Vooral de onderste. De vuilafscheider bleek ook behoorlijk wat groter dan ik in gedachten had. Het was wat passen en meten.

De kamstrup flow meter zit er al tussen, de meter zelf zit er hier nog niet op. Er zaten pocket sensoren bij, en ik had geen zin om andere sensoren + bijehorende kranen te bestellen. Een 32/1"/32 T stuk, met een verloopring naar 1/2 was een prima oplossing. De sensor zit mooi middenin de waterstroom zo.

Todo is vooral nog veel meters leiding isoleren, de KwH meters ertussen (zijn nog niet binnen) en dan de modbus kant uit gaan zoeken. In de basis draait de Pana in ieder geval, dus nu op zoek naar de juiste instellingen voor de woning. Voor de oplettende kijker, in de tweede foto zie je links een stuk van de gasleiding staan dat in de weg zat voor de nieuwe CV leidingen, de ketel is ook uit het CV circuit dus we kunnen niet meer terug >:)

• Catzjes
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 14:38
@tux-87 Ik zie je foto's helaas niet

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18-09 21:23
Hoe ziet je cvsysteem er verder uit? Gewoon vloerverwarming en radiatoren? Buffer toegepast? Of alleen een vuilafscheider en flowmeter?

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• tux-87
technopeuter schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 04:57:
[...]

Hoe ziet je cvsysteem er verder uit? Gewoon vloerverwarming en radiatoren? Buffer toegepast? Of alleen een vuilafscheider en flowmeter?
45m2 vloerverwarming benedenverdieping, boven radiatoren. Geen buffervat. De verdeler van de vloerverwarming meteen mee vervangen voor een model zonder pomp met een grote 1" doorlaat. Dat hangt naast de meterkast. Na de vloerverwarming vertakt de leiding naar boven met 20mm. Dit stuk is bestaand.

• Xanderk89
  • Niet online
Mag ik vragen waar je de alupex heb gehaald? En welke tang heb je gekocht? Kan zo gauw geen tang van ape vinden.
Is er nog een reden dat je voor 32mm gegaan ben?

• tux-87
Xanderk89 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:55:
[...]

Mag ik vragen waar je de alupex heb gehaald? En welke tang heb je gekocht? Kan zo gauw geen tang van ape vinden.
Is er nog een reden dat je voor 32mm gegaan ben?
De 32mm is puur voor de flow. Ik wilde die zo groot mogelijk houden tot op het punt waar de installatie vertakt naar de vloerverwarmingsverdeler en de bovenverdieping. 26mm zou misschien genoeg geweest zijn, maar dat maakte qua prijs eigenlijk niet zoveel uit (meer meters op een rol, prijs daarom iets hoger).

De alupex komt van Arsenius Bouwmaterialen, alsmede de tang. Dezelfde tang komt overal terug, vooral op Ali ;) Eigenlijk is het principe van een perskoppeling overal gelijk: je perst een meerlagenbuis (kunststof + aluminium) over een rubberen o-ring. De o-ring zorgt voor de afdichting. Het profiel van de tang kent enkele varianten, o.a. U-variant (Uponor) en de TH-variant (APE, Comap en nog enkelen). Als je het juiste profiel hebt (match tang+koppeling) en de juiste diameter van de buis voor de koppelingen dan maakt het eigenlijk allemaal bar weinig uit. Goed afbramen en rond maken van de buis is het voornaamste. Probeer een geperste koppeling maar eens los te trekken, succes...

Dat gezegd hebbende, willen de fabrikanten je graag anders doen geloven. Systeemgaranties en bangmakerij moeten de torenhoge prjis van de koppelingen verdedigen. Ik geloof zelf dat het bar weinig uitmaakt. APE is voordelig, de koppelingen zijn echt mooi van kwaliteit (mooie messing koppeling, goed nagedacht over de interne flow en een dubbele O-ring. Omdat ik er slechts hobbymatig af en toe een paar pers vind ik een handperstang prima. Het werkt niet zo handig als een accu-tang, vooral de lengte die je nodig hebt is soms lastig. Als je dit als je dagelijks werk doet, is een accu tang zeker een goede investering. Maar als je op je gemak werkt, en een beetje spierballen hebt is een handperstang goed te doen :P

• Ep Woody
Had gehoopt morgen mijn warmtepomp in gebruik te kunnen nemen, maar helaas zijn de leveranciers me niet goed gezind. Krijg geen calibratietool te pakken voor 32mm buis.

Dat wordt dus nog een week wachten.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Ep Woody, dan is 16/20/25mm flex gemakkelijker. Met 25 flex naar 1" aanvoer op verdeler naar 5x 16x2 haal ik voldoende om 7kW af te geven met dT 5.

• Ep Woody
timovd schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:52:
@Ep Woody, dan is 16/20/25mm flex gemakkelijker. Met 25 flex naar 1" aanvoer op verdeler naar 5x 16x2 haal ik voldoende om 7kW af te geven met dT 5.
Tsjah, dat is achteraf. De 32mm buizen liggen er al in. Het zal ook wel met de bouwvak te maken hebben. Morgen maar even overleggen wat handig is.

• Xanderk89
  • Niet online
Ik ga denk ik wel voor 26mm. Scheelt ook weer kwa moeite met aanleggen. Ik ga 8 meter verderop na de eerste verdeler over op 20mm(huidige situatie) kwa flows heb ik wel vertrouwen.

Op aliexpress moet ik helaas 10 tangen tegelijk kopen dus dat lijkt me een beetje overkill. Ik ga gewoon een tang bij een Nederlandse webshop halen denk ik.

• tux-87
Ep Woody schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:49:
Had gehoopt morgen mijn warmtepomp in gebruik te kunnen nemen, maar helaas zijn de leveranciers me niet goed gezind. Krijg geen calibratietool te pakken voor 32mm buis.

Dat wordt dus nog een week wachten.
Waar in het land zit je? Arsenius had er zat liggen toen ik er was..

• Ep Woody
tux-87 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:42:
[...]

Waar in het land zit je? Arsenius had er zat liggen toen ik er was..
2x2 uur rijden voor zo'n tooltje gaat me wat ver. Schiedam ligt niet echt om de hoek.

• Xanderk89
  • Niet online
Ik begrijp dat de monoblocks met 1"1/4 buitendraad geleverd worden. Ik ga er dan van uit dat het ongeveer 30mm binnendiameter is(klopt dit?). Vervolgens gaan sommige over op alupex van 26mm. Welke een binnendiameter van 20 heeft.
Anderen gaan eerst met een 1" rvs flex(binnendiameter 26mm) vanuit de wp en dan naar de 26mm alupex.

In beide gevallen ga je dus van 30mm binnendiameter naar 20. Is er dan nog een reden dat men niet direct over gaat op 3/4" slang?

Reden dat ik dit vraag is dat ik nog een tweetal RVS flexen heb liggen van 3/4"(binnendiameter 20mm). Kan ik deze direct gebruiken op de WP gezien ik verder met alupex 26mm werk?

• Knielen
  • Nu online
Flow is erg belangrijk bij warmtepompen, hoe hoger de flow hoe kleiner de dT hoe zuiniger je pomp werkt. Op warmtepompweetjes.nl staat een mooie tabel hoeveel flow je minimaal nodig hebt. Ikzelf heb ervoor gekozen om niet kleiner dan 26 mm binnendiameter te gaan en pas na mijn aftakking naar vloerverwarming en rest van het huis naar 20 mm te gaan.

• Snowball_161
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09-09 20:44
Hallo allemaal.

Ik ben van plan een warmtepomp te gaan plaatsen en zit te denken aan de Aquera 7 kW monoblock.
Deze zal als basis de verwarming (en wat koeling) gaan verzorgen met als backup nog de cv ketel voor als het buiten heel koud is.

Wat mij nou op valt is dat de documentatie aangeeft dat er een 30A zekering geplaatst moet worden voor de warmtepomp en nog eens een 15A zekering voor de 3kW heater.

Deze 30A vind ik een beetje onwaarschijnlijk veel. Met de aangegeven 30 A kan ik bijna de 7 kW aan elektrisch vermogen leveren. :? Aanloopstroom met de inverter sturing is nou ik niet bijzonder hoog.

Kan ik hiervoor een 16 A C-karakteristiek installatieautomaat plaatsen?
Of anders een 20A type C. Logische wijs zou dat toch moeten kunnen? De voeding komt van de 3x25A huisaansluiting.

Hoe hebben jullie dat aangesloten? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Geen mono, maar mijn 7kW split zit op 16A voor de warmtepomp en 16A voor het elektrisch element. Ik verwacht het zelfde voor een mono.

• reneeke1970
Snowball_161 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:14:
Hallo allemaal.

Ik ben van plan een warmtepomp te gaan plaatsen en zit te denken aan de Aquera 7 kW monoblock.
Deze zal als basis de verwarming (en wat koeling) gaan verzorgen met als backup nog de cv ketel voor als het buiten heel koud is.

Wat mij nou op valt is dat de documentatie aangeeft dat er een 30A zekering geplaatst moet worden voor de warmtepomp en nog eens een 15A zekering voor de 3kW heater.

Deze 30A vind ik een beetje onwaarschijnlijk veel. Met de aangegeven 30 A kan ik bijna de 7 kW aan elektrisch vermogen leveren. :? Aanloopstroom met de inverter sturing is nou ik niet bijzonder hoog.

Kan ik hiervoor een 16 A C-karakteristiek installatieautomaat plaatsen?
Of anders een 20A type C. Logische wijs zou dat toch moeten kunnen? De voeding komt van de 3x25A huisaansluiting.

Hoe hebben jullie dat aangesloten? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
De pana heeft een aansluiting om een externe warmtebron aan te sturen tot max 3500 watt, dit verbruik zit bij die 30 ampère inbegrepen.
Pagina: 1 ... 26 ... 29 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True