Willen jullie eens met mij meedenken? Mijn woning is uit 1962. De afgelopen jaren fors aangepakt, met onder andere: nieuwe combifor vloer op de bg, rc=6.0 voorzien van vloerverwarming als hoofdverwarming, spouwmuurisolatie 6cm eps parels, overal HR++ beglazing, waar nodig draaiende delen vervangen en tochtwering aangebracht, 16cm glaswol onder de kap (rc=4.5).
De woning wordt nu verwarmd met een Nefit ecomline HRC 22-H. Deze is 19 jaar oud, dus vervangen is geen zonde. De aanvoertemperatuur staat sinds de verbouwing op ~40 graden. De kamerthermostaat staat op 20 graden, met 1 graad nachtverlaging. De woning is prima op temperatuur te houden. De verdiepingen hebben radiatoren, maar deze zijn fors overbemeten en krijgen het ook met lage aanvoertemperatuur prima warm.
Het totale gasverbruik is nu 1400 m3 op jaarbasis. Dit is inclusief SWW. Het gasverbruik in de zomermaanden is ongeveer 35 tot 40 m3. Dit is dus SWW en verliezen in de interne boiler van de Ecomline. We gebruiken een regendouche, dus het SWW gebruik is best fors.
De genomen stappen richting gasloos:
- 18 * 300wp PV op het ZZW.
- Atlantic Explorer 3 270C WPB aangeschaft (moet ik nog aansluiten) bij de bekende belg.
Nu twijfel ik een beetje over de warmtepomp. De keuze is wel een beetje gevallen op een Panasonic Monoblock, maar welke capaciteit? Als ik reken met 1000m3 gas (exclusief SWW) voor verwarming dan kom ik met de Koevlaas-formule uit op 5 kw. Reken ik het hele gasverbruik voor verwarming, kom ik op 7 kw.
Ik zit ook een beetje met het terugmoduleren. Ik heb twee mogelijke locaties voor de WP: in de voortuin achter een hoge plantenbak onder een balkon. Ik hoop dat dit genoeg dempt om geen geluidsoverlast te geven. De andere optie is op een betonnen balkon. Dit zit echter op 2 meter van het slaapkamerraam. Een 5kw heeft mogelijk een beter bereik om te moduleren dan 7kw? Als het met -10 buiten wat lastiger wordt, is dat niet erg. In de regel stoken we dan namelijk toch de HR houtkachel

.
Zou ik verder nog een buffer nodig hebben? De vvw is 45m2 met 4 groepen van ongeveer 90 meter. Dan is er nog de rest van de installatie met de radiatoren.
Alvast bedankt voor het meedenken