Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 98 Laatste
Acties:
  • 550.103 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
IBoat schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:19:
Gisteren de WP in Duitsland gehaald, en vandaag aan de muur gehangen. Morgen waterzijdig en elektrisch aansluiten.

[Afbeelding]
Zo'n materialenlift is wel enorm handig, anders was het niet gelukt.

WP komt direct op scheidingswisselaar van vloerverwarmingssysteem. Dat heeft nog zwarte slangen, dus vandaar.
Ik vraag mij af of de WP zijn warmte wel in de wisselaar kwijt kan. Flow water WP is relatief hoog. Water moet wel de tijd krijgen om zijn warmte aan de wisselaar af te kunnen staan en de wisselaar moet een groot oppervlak hebben. Zo niet, dan gaat de WP pendelen.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 09:35
Dat gaat alleen goed als de Watertemp WP hoog is natuurlijk. Gaat je hoe dan ook wel COP kosten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:35
Heeft dit met de zwarte slangen te maken of de scheidingswisselaar?
Heb ook de zwarte slangen, maar die zitten op de bovenste spiraal in 1000L vat, en de wp direct op 't vat. Dat gaat wel goed.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:40
@Baapje327 ,@Jim423 , @pleio65 Er is een topic "vermogen platenwisselaar vloerverwarming" i.c.m. een warmtepomp met relevante informatie.
Om het vermogen en de andere parameters (prim./sek. flow, prim./sek. deltaT) van een passende warmtewisselaar te berekenen zijn er tools zoals op de "Econo-website".
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
Ik ben bezig mijn WP in bedrijf te stellen. WAR met stooklijn lukt. Met de huidige buitentemperaturen wil ik eigenlijk met thermostaat regelen. Als ik de instelling direct verwarmen selecteer, dus niet WAR, dan kan ik een watertemperatuur instellen, maar lijkt de WP niet te regelen op de thermostaat. Ik zie de thermostaat temperatuur ook niet op de controler. Alleen de watertemperatuur en de buitentemperatuur.

Weet iemand hoe ik de thermostaat activeer?

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:23

timovd

Voorsprong door techniek

In het installer menu zit onder zone en sensor see mogelijkheid om te kiezen voor stooklijn of thermostaat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
@timovd dank, ik heb het gevonden.

Bij mij wijkt de interne thermostaat wel behoorlijk af. Ik heb -2 moeten compenseren.

Als ik het goed begrijp heb ik twee opties om te regelen:
1. Sensor buitentemperatuur met stooklijn op watertemperatuur, dus WAR.
2. Sensor interne thermostaat in remote controller met directe (vaste) aanvoertemperatuur.

Ik wil in de zomer voorkomen dat de WP de vloer gaat verwarmen terwijl het binnen warm genoeg is. Bij WAR lukt dat niet. Of ik moet de verwarming uit parameter op 14 a 15 gr zetten. Hoe doen jullie dit in de zomer? Gewoon de WP handmatig uitzetten? En dan met een andere thermostaat, gewoon een analoge bijvoorbeeld, de ruimtetemperatuur checken?

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
dunklefaser schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:59:
@Baapje327 ,@Jim423 , @pleio65 Er is een topic "vermogen platenwisselaar vloerverwarming" i.c.m. een warmtepomp met relevante informatie.
Om het vermogen en de andere parameters (prim./sek. flow, prim./sek. deltaT) van een passende warmtewisselaar te berekenen zijn er tools zoals op de "Econo-website".
YMMV
Klopt, de TSA is vanwege de zwarte slangen. Ik wil de WP beschermen voor corrosie. De mijne heeft een opp. van 0,6 m2. Ik verwacht hiermee inderdaad iets COP te moeten inleveren. De temperatuursprong is ca 2 tot 3 graden afhankelijk van het vermogen en de toevoertemperatuur. Naast natuurlijk het extra electraverbruik van de circulatiepomp.
Ik zie nogal op tegen de kosten en impact van een nieuwe vloerverwarming en vloer, dus vandaar deze oplossing.
Afgelopen winter getest met een aanvoertemperatuur CV van 35 gr en dat ging goed, dus we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
IBoat schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:46:
@timovd dank, ik heb het gevonden.

Bij mij wijkt de interne thermostaat wel behoorlijk af. Ik heb -2 moeten compenseren.

Als ik het goed begrijp heb ik twee opties om te regelen:
1. Sensor buitentemperatuur met stooklijn op watertemperatuur, dus WAR.
2. Sensor interne thermostaat in remote controller met directe (vaste) aanvoertemperatuur.

Ik wil in de zomer voorkomen dat de WP de vloer gaat verwarmen terwijl het binnen warm genoeg is. Bij WAR lukt dat niet. Of ik moet de verwarming uit parameter op 14 a 15 gr zetten. Hoe doen jullie dit in de zomer? Gewoon de WP handmatig uitzetten? En dan met een andere thermostaat, gewoon een analoge bijvoorbeeld, de ruimtetemperatuur checken?
Je vergeet optie 3, volgens stook lijn op war draaien en zelf een thermostaat monteren op het aan uit contact van de wp.
Kamer warm, wp zal nooit aan gaan, ook niet als het s'nachts even onder jou ingestelde 15 graden duikt.
Één keer instellen en nooit meer aan komen, iedereen zit hier zes keer per jaar zijn instellingen te veranderen, ik snap dat niet.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
IBoat schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:53:
[...]

Klopt, de TSA is vanwege de zwarte slangen. Ik wil de WP beschermen voor corrosie. De mijne heeft een opp. van 0,6 m2. Ik verwacht hiermee inderdaad iets COP te moeten inleveren. De temperatuursprong is ca 2 tot 3 graden afhankelijk van het vermogen en de toevoertemperatuur. Naast natuurlijk het extra electraverbruik van de circulatiepomp.
Ik zie nogal op tegen de kosten en impact van een nieuwe vloerverwarming en vloer, dus vandaar deze oplossing.
Afgelopen winter getest met een aanvoertemperatuur CV van 35 gr en dat ging goed, dus we zullen zien.
Was de CV ook werkelijk 35 of stond hij te pendelen en telkens tegen zijn overshoot van 5 graden te hikken, en je dus eigenlijk met 40 graden aan het verwarmen was.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
reneeke1970 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:54:
[...]

Je vergeet optie 3, volgens stook lijn op war draaien en zelf een thermostaat monteren op het aan uit contact van de wp.
Kamer warm, wp zal nooit aan gaan, ook niet als het s'nachts even onder jou ingestelde 15 graden duikt.
Één keer instellen en nooit meer aan komen, iedereen zit hier zes keer per jaar zijn instellingen te veranderen, ik snap dat niet.....
Ja, dat kan ook. Is misschien toch wel slim, maar dan moet ik die nog aansluiten, en een extra draad trekken. Ik heb nog een Honeywell round modulation liggen. Zou dat gaan, of moet het echt aan/uit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
reneeke1970 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:58:
[...]

Was de CV ook werkelijk 35 of stond hij te pendelen en telkens tegen zijn overshoot van 5 graden te hikken, en je dus eigenlijk met 40 graden aan het verwarmen was.
Je hebt gelijk, hij stond te pendelen, dus misschien inderdaad 40 gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
IBoat schreef op maandag 10 juni 2019 @ 10:05:
[...]

Ja, dat kan ook. Is misschien toch wel slim, maar dan moet ik die nog aansluiten, en een extra draad trekken. Ik heb nog een Honeywell round modulation liggen. Zou dat gaan, of moet het echt aan/uit zijn?
Een aan uit schakelaar, of het moet in het h model veranderd zijn, ik heb het g model.
Op je print plaat zitten twee contacten waar nu een draad brug over zit, die moet weg en dan de schakelaar er op monteren. Staat in serie met je controller aan uit schakelaar.
Als je draad moet trekken neem dan een 8 ader kabel. Misschien later nog wel eens externe sensor of drie weg klep monteren, je weet maar nooit....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
reneeke1970 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 10:35:
[...]

Een aan uit schakelaar, of het moet in het h model veranderd zijn, ik heb het g model.
Op je print plaat zitten twee contacten waar nu een draad brug over zit, die moet weg en dan de schakelaar er op monteren. Staat in serie met je controller aan uit schakelaar.
Als je draad moet trekken neem dan een 8 ader kabel. Misschien later nog wel eens externe sensor of drie weg klep monteren, je weet maar nooit....
Bedoel je dit contact?
https://www.mupload.nl/img/d063xc2yuiew.jpeg

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Dat zou hem moeten zijn denk ik ja.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dookiy
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 20:39
Een aantal mensen hier heeft de WP direct op de verwarming aangesloten en gebruiken de CV-ketel (nog) voor SWW. Dit scenario gaan wij ook uitproberen om gefaseerd gasloos te gaan.
Hoe ziet de installatie er dan uit? Is de CV-ketel volledig van het verwarmingscircuit afgesloten of is er gewoon een T-stuk op de aanvoer-en retourleiding gezet waarop zowel de CV als de WP is aangesloten?

Daarnaast komt de WP op het dak te staan en is daarmee het hoogste punt van de installatie, heb het niet in het manual kunnen vinden maar zit er een automatische ontluchter in de unit?

[ Voor 19% gewijzigd door Dookiy op 11-06-2019 13:45 . Reden: ontluchtingsvraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:02
Dookiy schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:43:
Een aantal mensen hier heeft de WP direct op de verwarming aangesloten en gebruiken de CV-ketel (nog) voor SWW. Dit scenario gaan wij ook uitproberen om gefaseerd gasloos te gaan.
Hoe ziet de installatie er dan uit? Is de CV-ketel volledig van het verwarmingscircuit afgesloten of is er gewoon een T-stuk op de aanvoer-en retourleiding gezet waarop zowel de CV als de WP is aangesloten?

Daarnaast komt de WP op het dak te staan en is daarmee het hoogste punt van de installatie, heb het niet in het manual kunnen vinden maar zit er een automatische ontluchter in de unit?
Ik heb gekozen om de cv ketel los te halen van mijn verwarmings circuit.
Maar dat hangt van je situatie af, en hoe zeker je bent dat de warmtepomp je woning gaat warm houden.

In de unit zit een ontluchter, wel heb ik in de aanvoer heb ik een microbellen ontluchter geplaats, en in de retour een vuil afscheider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Eind deze maand hoop ik mijn 5kW warmtepomp eindelijk op te halen en zal dan een nieuw CV netwerk aan moeten leggen, aangezien ik nu een direct gestookte luchtketel heb.

De installatie zal ongeveer 6 meter aanvoer/retour moeten overbruggen vanaf het binnenkomen in de woning, tot de 2 te plaatsen ventilatorradiatoren. Dit dacht ik te doen met Uponor 32x3mm, aangezien dit relatief eenvoudig te buigen is en dit te koppelen met RTM verbindingen. Nu vroeg ik mij af, is dit een gebruikelijke methode voor het aanleggen van een CV installatie, of kan ik toch beter gewone 28mm CV buizen pakken? Zijn er voor 32mm buizen dubbele montage beugels voor een nette ophanging?

Het idee is om bij binnenkomst (in de meterkast) eerst naar een Kamstrup 302 te gaan, van daaruit naar de eerste verdieping naar de CV ruimte, waar de 2 convectoren staan, waar een automatische ontluchter komt. In de retour naar buiten komt een TF1 filter.

Het waternetwerk wordt behoorlijk klein, de vraag is of ik in de buurt van de 30 liter uit ga komen, aangezien 15 meter met een interne diameter van 26mm maar 8 liter is en de 2 convectoren ook maar een beperkte inhoud hebben. Ik zal een dezer dagen eens opmeten hoeveel liter water er in een convector gaat.

Heeft iemand trouwens een tooltje waar je uit kan tekenen hoe het netwerk er globaal uit komt te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Voor ophanging van flex buizen gebruik ik montageband, maar bij mij is het ook niet in het zicht.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
De leidingen steken de gang, boven de voordeur over, en gaan een stuk door het toilet, dus helaas wel in het zicht @timovd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marthijnhoiting
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-02 09:00
Hebben jullie een speciale afvoer gemaakt voor het condenswater? Of is dit overbodig? Zoeken op afvoer, pvc, water of condens in dit topic geeft weinig inzicht mbt deze vraag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-10 22:16
Dookiy schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:43:
Ik heb de WP parallel aan de ketel, dus met T-stuk op de aanvoer en retourleiding gezet. En twee terugslagkleppen natuurlijk.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Ep Woody voor de zichtbare stukken zou ik (RVS) cv buizen gebruiken. Aansluiten met RTM-koppeling is vrij eenvoudig. Tot voor kort nooit gedaan, maar het is echt eenvoudig.

@marthijnhoiting, keep it simple is mijn gedachte. Extra afvoer maakt de kans op dichtvriezen groter in de winter. Lekker laten druipen op een ondergrond (zoals grind) waar condenswater goed weg kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
timovd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:03:
@Ep Woody voor de zichtbare stukken zou ik (RVS) cv buizen gebruiken. Aansluiten met RTM-koppeling is vrij eenvoudig. Tot voor kort nooit gedaan, maar het is echt eenvoudig.
.
Daar was ik al bang voor, flexibel was makkelijker verwerken geweest. Vooral omdat het allemaal net wat krap is, kan de lengte die ik moet overbruggen niet kwijt in het toilet. Dan maar een paar extra koppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Ep Woody Is een koof een optie? Dan kunnen de leidingen ook geïsoleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
timovd schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:05:
@Ep Woody Is een koof een optie? Dan kunnen de leidingen ook geïsoleerd worden.
Een koofje zou inderdaad nog best een optie zijn. Dan zou alleen het gordijn voor de voordeur even iets moeten worden ingekort en heb ik gelijk een mooie plek voor extra loze leidingen.

Hoeveel waarde heeft het isoleren van CV leiding binnen de warme schil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Ep Woody schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:01:
Eind deze maand hoop ik mijn 5kW warmtepomp eindelijk op te halen en zal dan een nieuw CV netwerk aan moeten leggen, aangezien ik nu een direct gestookte luchtketel heb.

De installatie zal ongeveer 6 meter aanvoer/retour moeten overbruggen vanaf het binnenkomen in de woning, tot de 2 te plaatsen ventilatorradiatoren. Dit dacht ik te doen met Uponor 32x3mm, aangezien dit relatief eenvoudig te buigen is en dit te koppelen met RTM verbindingen. Nu vroeg ik mij af, is dit een gebruikelijke methode voor het aanleggen van een CV installatie, of kan ik toch beter gewone 28mm CV buizen pakken? Zijn er voor 32mm buizen dubbele montage beugels voor een nette ophanging?

Het idee is om bij binnenkomst (in de meterkast) eerst naar een Kamstrup 302 te gaan, van daaruit naar de eerste verdieping naar de CV ruimte, waar de 2 convectoren staan, waar een automatische ontluchter komt. In de retour naar buiten komt een TF1 filter.

Het waternetwerk wordt behoorlijk klein, de vraag is of ik in de buurt van de 30 liter uit ga komen, aangezien 15 meter met een interne diameter van 26mm maar 8 liter is en de 2 convectoren ook maar een beperkte inhoud hebben. Ik zal een dezer dagen eens opmeten hoeveel liter water er in een convector gaat.

Heeft iemand trouwens een tooltje waar je uit kan tekenen hoe het netwerk er globaal uit komt te zien?
Je mag komen kijken als je wilt...

Maar lijkt me gene probleem....
Tooltje Autocad of een ander tekenprogramma..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:00
Vanwege de bouw van een veranda met daarbij behorende vlonders moet ik nu rekening gaan houden met de voorbereiding op een warmtepomp. Ik wil hiervoor de ruimte onder de vlonders gaan gebruiken. Ik heb hier een tekening gemaakt en ik ben benieuwd of het volgende verstandig is:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dyRqOFc.png

Situatie:
Er ligt nu een tegelterras met 30x30x4.5cm beton tegels, deze wil ik laten liggen. Er komen rubbermatjes op de tegels en daarop hard houten (Azobe) balken voor de vlonderplanken (2.8mm dik).

De aan/afvoer naar de warmtepomp komt vanuit de gevel op 2,5m hoogte, gaat dan 2.5m naar beneden, dan 3m onder de vlonders door en dan laatste stuk (100cm?) RVS flex

Idee:
• 2 PVC buizen van 10cm ipv 1 buis van 16cm ivm de dikte
• in PIR isolatiebak met dampdichte folie binnen en buitenkant, dit ter isolatie en bescherming
• In de buizen zal 32mm TeceFlex inkomen (dit vanwege een Tecetang die ik kan lenen)
• 2 lagen China Armaflex om Tece buizen
• In elke buis komt 1 grondkabel, 1 voor WP, de ander voor de heater. Ook komen er elektrabuizen is voor thermostaat, LAN en 'extra'.

Is dit wat?
Of zouden jullie toch liever voor 1x 16cm PVC buis gaan?
PIR bak wel nodig?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Armaflex is speciaal voor gekoelde buizen om condens vorming tegen te gaan, voor cv buizen zou ik de normale rock-wool isolatie kiezen, wel goed dik en volledig gesloten; een beetje tocht en weg gaat je kostbare beetje warmte in die cv buizen.

Denk er ook om dat knaagdieren/ muizen niet de isolatie stuk kunnen vreten, muizen kruipen door het kleinste gaatje

Ik zou 2 aparte buizen nemen van 110mm riool PVC, plus betimmering (met extra isolatie) om ook het ongedierte te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door frisianstar op 23-06-2019 12:54 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Even een vraagje. Ik wil de komende dagen het koelen gaan uitproberen. Maar in mijn menu staat koelen niet vermeld. In de operation instructions staat dat het systeem is beveiligd en dat deze beveiliging er door een erkende installateur afgehaald moet worden. Wat is de beveiliging en kan ik die er zelf afhalen?
En als ik dan met een vaste temperatuur van bv 18 graden wil koelen moet ik dan de keuze direct kiezen?
Wat is een zinvolle delta T voor koelen?

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10 17:46
Me Albert schreef op zondag 23 juni 2019 @ 15:10:
Even een vraagje. Ik wil de komende dagen het koelen gaan uitproberen. Maar in mijn menu staat koelen niet vermeld. In de operation instructions staat dat het systeem is beveiligd en dat deze beveiliging er door een erkende installateur afgehaald moet worden. Wat is de beveiliging en kan ik die er zelf afhalen?
En als ik dan met een vaste temperatuur van bv 18 graden wil koelen moet ik dan de keuze direct kiezen?
Wat is een zinvolle delta T voor koelen?
https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf
Bladzijde 134

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Dank staat nu aan maar doet niks. Stooklijn koelen direct en op 18 graden gezet. Is dat alles?
Kan ik hem niet bij een bepaalde temperatuur laten inschakelen? Of moet dat dan bij het auto gedeelte?
Ik zag het als een keuze mogelijkheid Koelen en automatisch.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Me Albert schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:49:
[...]

Dank staat nu aan maar doet niks. Stooklijn koelen direct en op 18 graden gezet. Is dat alles?
Kan ik hem niet bij een bepaalde temperatuur laten inschakelen? Of moet dat dan bij het auto gedeelte?
Ik zag het als een keuze mogelijkheid Koelen en automatisch.
Ik werk altijd met WAR. Dus bij zone op watertemperatuur en dan een stooklijn. Voor koelen doe ik die tussen 15 en 22 buiten temp op tussen de 17 en 15. Heel vlak met eventueel compensatie. Met thermostaat krijg ik hem niet goed. Weet niet waarom, zoek dat ook niet verder uit. Idem met direct. Dan koelt ie in de nacht niet bij lage Tb. En dat wil ik wel als buffer in de vloer.
dT op 2, bladzijde 80 en 85

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
t.oswald schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:21:
[...]

Ik werk altijd met WAR. Dus bij zone op watertemperatuur en dan een stooklijn. Voor koelen doe ik die tussen 15 en 22 buiten temp op tussen de 17 en 15. Heel vlak met eventueel compensatie. Met thermostaat krijg ik hem niet goed. Weet niet waarom, zoek dat ook niet verder uit. Idem met direct. Dan koelt ie in de nacht niet bij lage Tb. En dat wil ik wel als buffer in de vloer.
dT op 2, bladzijde 80 en 85
Thanks, ga ik morgen ook proberen. Maakt de dT nog wat uit? (sorry lees nu dT2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Me Albert schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:55:
[...]

Thanks, ga ik morgen ook proberen. Maakt de Dt nog wat uit?
Met een dT van 2 zie ik eigenlijk hetzelfde als met verwarmen: uren achtereen draaien met een gemeten verbruik net boven de 225 W. De Ta is nu al enkele uren 15 en de Tr gemeten direct na de verdeler van de vloerverwarming is nu 17. De kamertemperatuur is natuurlijk vandaag wel opgelopen tot 23,3, maar zal morgenochtend denk ik rond de 21 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Mijn 7kW staat nu op coolen en verbruik is 0,4kW en afgifte 4,0-4,6kW _volgens de metingen van de Panasonic zelf_. Flow gaat nu lekker rond de 20L/minuut en dT 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
frisianstar schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:53:
Armaflex is speciaal voor gekoelde buizen om condens vorming tegen te gaan, voor cv buizen zou ik de normale rock-wool isolatie kiezen, wel goed dik en volledig gesloten; een beetje tocht en weg gaat je kostbare beetje warmte in die cv buizen.

Denk er ook om dat knaagdieren/ muizen niet de isolatie stuk kunnen vreten, muizen kruipen door het kleinste gaatje

Ik zou 2 aparte buizen nemen van 110mm riool PVC, plus betimmering (met extra isolatie) om ook het ongedierte te voorkomen.
Ik zie juist dat Armaflex goed isoleert, dus waarom dan daar niet voor gebruiken? Rock-wool isolatie zie ik verder niet in dit topic voorbij komen.
Verder zou de volgende isolatie ook moeten kunnen: 10 m Buisisolatie rood/blauw

Wat betreft knaagdieren...dat is wel een goede, nog niet aan gedacht.

Wat bedoel je met de betimmering? Deze aan de buitenkant doen en dan daarbinnen de isolatie, of andersom?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
Waarom gaat de Pana er van uit dat het hydraulische circuit voor verwarmen en koelen gelijk is?

Je kunt de maximum flow begrenzen via het installateur menu. Dat heb ik gedaan voor verwarmen, WP pompte via buffervat. Nu ga ik koelen en nu moet de waterpomp zonder buffervat, zelf het CV circuit doen. En dat gaat veel zwaarder, waardoor die maximum pompdebiet waarde (een hex-getal) omhoog moet.

Moet ik nu voor elke zomer en winter deze waarde aanpassen? Het kan wel, maar handig is het niet... Waarom niet aparte waarden voor verwarmen en koelen, net als de stooklijn en delta-t...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Heb mijn Pana niet aan het koelen gekregen. Blijft op verwarmen staan en in de uit stand dus 7,5 watt verbruik. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Fullpower schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:42:
Waarom gaat de Pana er van uit dat het hydraulische circuit voor verwarmen en koelen gelijk is?

Je kunt de maximum flow begrenzen via het installateur menu. Dat heb ik gedaan voor verwarmen, WP pompte via buffervat. Nu ga ik koelen en nu moet de waterpomp zonder buffervat, zelf het CV circuit doen. En dat gaat veel zwaarder, waardoor die maximum pompdebiet waarde (een hex-getal) omhoog moet.

Moet ik nu voor elke zomer en winter deze waarde aanpassen? Het kan wel, maar handig is het niet... Waarom niet aparte waarden voor verwarmen en koelen, net als de stooklijn en delta-t...
Gewoon buffer intact laten.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Me Albert schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:15:
Heb mijn Pana niet aan het koelen gekregen. Blijft op verwarmen staan en in de uit stand dus 7,5 watt verbruik. Helaas.
Op gevaar nu echt te simpel te zijn.... Op het paneel met de pijltjes het linker symbool van verwarmen naar koelen zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fzej5sd7xuTr5d1bIoLlbqmN/thumb.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door t.oswald op 24-06-2019 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
reneeke1970 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:19:
[...]

Gewoon buffer intact laten.....
De installateur vertelde dat een buffer voor koelen niet goed werkt omdat er koud water boven in gaat, en dat zakt meteen naar onderen... Ik kan zijn redenering wel volgen. Hoe het in de praktijk zal gaan weet ik niet. (Net als de radiatoren met aan aansluitingen aan één kant, dat gaat helemaal fout...)

Ik heb een bypass die de buffer en cv pomp aan de aanvoer kant bypassed (met keerklep). Het buffervat zit er nog wel tussen, maar nu in de retour.

Koelfunctie werkt zo uitstekend, maar ja, de flow moest wel omhoog. Ik draai nu met 1050l/u over 7 convectoren met DBE. De standaard plaat radiatoren staan dicht. Eigenlijk zou ik nog wel meer flow willen, maar dat wil niet... Begint te suizen. Maar ja, voor een woning die voorheen werkte met HTV is dit denk ik prima.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Fullpower schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:26:
[...]

De installateur vertelde dat een buffer voor koelen niet goed werkt omdat er koud water boven in gaat, en dat zakt meteen naar onderen... Ik kan zijn redenering wel volgen. Hoe het in de praktijk zal gaan weet ik niet. (Net als de radiatoren met aan aansluitingen aan één kant, dat gaat helemaal fout...)

Ik heb een bypass die de buffer en cv pomp aan de aanvoer kant bypassed (met keerklep). Het buffervat zit er nog wel tussen, maar nu in de retour.

Koelfunctie werkt zo uitstekend, maar ja, de flow moest wel omhoog. Ik draai nu met 1050l/u over 7 convectoren met DBE. De standaard plaat radiatoren staan dicht. Eigenlijk zou ik nog wel meer flow willen, maar dat wil niet... Begint te suizen. Maar ja, voor een woning die voorheen werkte met HTV is dit denk ik prima.
@AUijtdehaag heeft nog geen bypass dus die moet nood gedwongen over buffer draaien van 450 liter en ik geloof dat dat prima gaat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@reneeke1970
Dat werkt net zo goed als met verwarmen.
Gisteren hele dag gedraaid op constant laag vermogen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 07:38:
@reneeke1970
Dat werkt net zo goed als met verwarmen.
Gisteren hele dag gedraaid op constant laag vermogen.
Nou je hoort het @Fullpower ,zou het eerst gewoon proberen voordat je naar installateur luistert hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
450 ltr koude klets water
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3TfgInwY6QJLbTRdaZuDWWAX/thumb.jpg
Oeps

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2019 10:34 . Reden: * mag het woord buffervat hier niet noemen van de TS ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Da is te kou haha.
Ik zou het ook kunnen proberen, maar warme zolder en stalen leiding zal snel condens geven vrees ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:43
Willen jullie eens met mij meedenken? Mijn woning is uit 1962. De afgelopen jaren fors aangepakt, met onder andere: nieuwe combifor vloer op de bg, rc=6.0 voorzien van vloerverwarming als hoofdverwarming, spouwmuurisolatie 6cm eps parels, overal HR++ beglazing, waar nodig draaiende delen vervangen en tochtwering aangebracht, 16cm glaswol onder de kap (rc=4.5).

De woning wordt nu verwarmd met een Nefit ecomline HRC 22-H. Deze is 19 jaar oud, dus vervangen is geen zonde. De aanvoertemperatuur staat sinds de verbouwing op ~40 graden. De kamerthermostaat staat op 20 graden, met 1 graad nachtverlaging. De woning is prima op temperatuur te houden. De verdiepingen hebben radiatoren, maar deze zijn fors overbemeten en krijgen het ook met lage aanvoertemperatuur prima warm.

Het totale gasverbruik is nu 1400 m3 op jaarbasis. Dit is inclusief SWW. Het gasverbruik in de zomermaanden is ongeveer 35 tot 40 m3. Dit is dus SWW en verliezen in de interne boiler van de Ecomline. We gebruiken een regendouche, dus het SWW gebruik is best fors.

De genomen stappen richting gasloos:

- 18 * 300wp PV op het ZZW.
- Atlantic Explorer 3 270C WPB aangeschaft (moet ik nog aansluiten) bij de bekende belg.

Nu twijfel ik een beetje over de warmtepomp. De keuze is wel een beetje gevallen op een Panasonic Monoblock, maar welke capaciteit? Als ik reken met 1000m3 gas (exclusief SWW) voor verwarming dan kom ik met de Koevlaas-formule uit op 5 kw. Reken ik het hele gasverbruik voor verwarming, kom ik op 7 kw.

Ik zit ook een beetje met het terugmoduleren. Ik heb twee mogelijke locaties voor de WP: in de voortuin achter een hoge plantenbak onder een balkon. Ik hoop dat dit genoeg dempt om geen geluidsoverlast te geven. De andere optie is op een betonnen balkon. Dit zit echter op 2 meter van het slaapkamerraam. Een 5kw heeft mogelijk een beter bereik om te moduleren dan 7kw? Als het met -10 buiten wat lastiger wordt, is dat niet erg. In de regel stoken we dan namelijk toch de HR houtkachel :).

Zou ik verder nog een buffer nodig hebben? De vvw is 45m2 met 4 groepen van ongeveer 90 meter. Dan is er nog de rest van de installatie met de radiatoren.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
t.oswald schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:15:
[...]

Op gevaar nu echt te simpel te zijn.... Op het paneel met de pijltjes het linker symbool van verwarmen naar koelen zetten?

[Afbeelding]
:( Dat het zo simpel kan zijn. Het werkt nu. Hartelijk dank. Kan daar in de gebruiksaanwijzing niks van terug vinden. Maar ga nog een keer zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Vraag over het vullen met glycol?

Hoe doe je dat? Vullen met water = aansluiten op kraan, maar uit een kraan komt natuurlijk geen glycol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
PASware schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:34:
Vraag over het vullen met glycol?

Hoe doe je dat? Vullen met water = aansluiten op kraan, maar uit een kraan komt natuurlijk geen glycol.
Gemengd kopen want het mengt niet in je systeem

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:59:
[...]

Gemengd kopen want het mengt niet in je systeem
Dat snap ik, maar hoe "krijg" je het in je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
PASware schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:03:
[...]

Zelfde manier als je water, alleen dan met aparte pomp vanuit jerrycan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:30:
[...]

Zelfde manier als je water, alleen dan met aparte pomp vanuit jerrycan
Oke pomp nodig dus.
Water is toch makkelijker, dan is het net alsof je je CV ketel vult ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
PASware schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:03:
[...]

Ook handig voor F1 protector
http://s.aliexpress.com/eARjuUFZ
Maar waarom zou je??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
t.oswald schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:57:
[...]

Ook handig voor F1 protector
http://s.aliexpress.com/eARjuUFZ
Maar waarom zou je??
Je link doet het niet, maar ik neem aan dat je deze bedoelt: https://nl.aliexpress.com/item/32903365152.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 13:04
Ik heb vandaag in Duitsland de 7kW versie opgehaald! Paste perfect in een VW Caddy. Heel vriendelijk door Christian geholpen! Hopen ergens ik de komende weken deze aangesloten te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-09 08:11
colvano schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:37:
Ik heb vandaag in Duitsland de 7kW versie opgehaald! Paste perfect in een VW Caddy. Heel vriendelijk door Christian geholpen! Hopen ergens ik de komende weken deze aangesloten te hebben.
Ik zie vaak Christian voorbij komen, verwijzen jullie met hem naar deze website?
https://www.immotecshop24...ion-H-5kW-einphasig-230-V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 13:04
darryl12123 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:49:
[...]

Ik zie vaak Christian voorbij komen, verwijzen jullie met hem naar deze website?
https://www.immotecshop24...ion-H-5kW-einphasig-230-V
Ja dat klopt. Hij is degene die de Engelstalige communicatie op zich neemt. Dus voor ons de contactpersoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-09 08:11
colvano schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:53:
[...]

Ja dat klopt. Hij is degene die de Engelstalige communicatie op zich neemt. Dus voor ons de contactpersoon
Ah oké, perfect, mijn Duits is al niet zo goed, Engels vloeiend.

Ik lees goeie ervaringen over die site, zit eraan te denken ook mijn wp daar op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo wie kan mij verder helpen?
Ik wil graag mijn huis gasvrij maken.
gegevens woning
Vrijstaande woning bouwjaar 2008, gbo van 189 m2. lt radiatoren beneden en boven. vorige week 20 panelen laten leggen met 20 stuks x 305 wp= 6100 wp x 0,85= 5985 wp (te verwachten rendement).
huidig gasverbruik is 1500 m3.
met een zonneboiler van dss 110 ltr boiler en een douche wtw.

idee?
Panasonic monobloc wh mdc07h3e5
een atlantic explorer v4 warmtepomp boiler 200 ltr of Panasonic warmtepompboiler aquarea dhw 200 ltr.

vragen?

heb ik nog een buffer vat nodig bij de Panasonic monobloc?
welke heeft jullie voorkeur m.b.t. warmtepompboiler, de atlantic of panasonic?
en ik ben best wel handig maar installaties installeren is niet mijn sterkste kant? is iemand die me daarbij wil helpen?

en ben ik nog iets vergeten?

groet Auke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Waarom niet een 9kW en een grotere WPB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:11:
Hallo wie kan mij verder helpen?
Ik wil graag mijn huis gasvrij maken.
gegevens woning
Vrijstaande woning bouwjaar 2008, gbo van 189 m2. lt radiatoren beneden en boven. vorige week 20 panelen laten leggen met 20 stuks x 305 wp= 6100 wp x 0,85= 5985 wp (te verwachten rendement).
huidig gasverbruik is 1500 m3.
met een zonneboiler van dss 110 ltr boiler en een douche wtw.

idee?
Panasonic monobloc wh mdc07h3e5
een atlantic explorer v4 warmtepomp boiler 200 ltr of Panasonic warmtepompboiler aquarea dhw 200 ltr.

vragen?

heb ik nog een buffer vat nodig bij de Panasonic monobloc?
welke heeft jullie voorkeur m.b.t. warmtepompboiler, de atlantic of panasonic?
en ik ben best wel handig maar installaties installeren is niet mijn sterkste kant? is iemand die me daarbij wil helpen?

en ben ik nog iets vergeten?

groet Auke
buffer niet perse nodig , volgens sommige wel hier, maar genoeg systemen die zonder ook goed werken
WPboiler zal persoonlijk zijn, als je in mijn ogen maar 2 separate systemen neemt. geen wp voor sww gebruiken, in mijn ogen.
Hulp zat hier. 2 groepen en een aanvoer en retour moet toch lukken?

Waarom geen 5 kw? [ ik zat daar ook ergens maar dan met wat pellets erbij ]
Waar komt de formule op uit?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:28
Afgelopen week heb ik aan de hand van de datasheet ook wat zitten te rekenen achterop een bierbiltje. Mijn conclusie was dat de meerprijs voor het 9 kW model in ons klimaat maar lastig te verdedigen is. Op het moment dat de pomp hard aan het werk moet omdat het vriest dan zakt de COP van het 9 kW model (WH-MDC09H3E5) dusdanig in dat het verbruik al fors stijgt.

Bij -7 levert het 5 kW model nog 4.5 kW (excl 3 kW back-up heater), terwijl het 9 kW model zowel absoluut als relatief veel verder terug zakt naar slechts 7 kW. Rekenen we dan verder met de COP van 3 vs 2.2, dan is het opgenomen vermogen: 1.5 kW vs 3.2 kW.

Mijn boeren conclusie, als ik 1.7 kW met de back-up heater laat leveren door het 5 kW model, dan is het energieverbruik vergelijkbaar en de totale geleverde warmte toch ook al 6.2 kW. Kortom in neig naar het 5 kW model om de €1200 (na subsidie €1000) te besparen t.o.v. het 9 kW model.
Of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Nu online
Oilman schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:59:
Afgelopen week heb ik aan de hand van de datasheet ook wat zitten te rekenen achterop een bierbiltje. Mijn conclusie was dat de meerprijs voor het 9 kW model in ons klimaat maar lastig te verdedigen is. Op het moment dat de pomp hard aan het werk moet omdat het vriest dan zakt de COP van het 9 kW model (WH-MDC09H3E5) dusdanig in dat het verbruik al fors stijgt.

Bij -7 levert het 5 kW model nog 4.5 kW (excl 3 kW back-up heater), terwijl het 9 kW model zowel absoluut als relatief veel verder terug zakt naar slechts 7 kW. Rekenen we dan verder met de COP van 3 vs 2.2, dan is het opgenomen vermogen: 1.5 kW vs 3.2 kW.

Mijn boeren conclusie, als ik 1.7 kW met de back-up heater laat leveren door het 5 kW model, dan is het energieverbruik vergelijkbaar en de totale geleverde warmte toch ook al 6.2 kW. Kortom in neig naar het 5 kW model om de €1200 (na subsidie €1000) te besparen t.o.v. het 9 kW model.
Of zie ik wat over het hoofd?
Over het verschil tussen de 5,7 en 9 KW is afgelopen winter flink gediscussieerd. Ook ten aanzien van het aanspringen van de back-up heater. Deze treedt pas onder bepaalde omstandigheden inwerking. Dus springt niet zo maar even bij. Ik adviseer je het Pana H forum door te bladeren.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pffff
Bestel je wat..En GGGRRRR vooraf betalen...

Krijg je na 3 dagen te horen we gaan hem bestellen
Duurt minimaal 14 dagen..
https://www.comfortklimaat.nl/1048-wifi-module-cz-taw1.html

Stel je eens voor 1 zin: de levertijd bedraagt............

K%@%%%T zaak

[ Voor 13% gewijzigd door Dylantje2 op 03-07-2019 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Gelukkig zit bij mijn bestelling de module gewoon bij. Anders had ik hem inderdaad ook daar besteld.

Ach, altijd nog beter dan 3 maanden wachten en vervolgens alsnog niets geleverd krijgen. *kuch*confortmarket*kuch*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Wat ik niet in de service en Installatie 'manuals' van Panasonic kan vinden vraag ik nu hier:

Hoe kom te weten wat de maximale lengte van de vloerverwarming mag zijn op een Panasonic monobloc WP? ik vind alleen de flow van de waterpomp (14.3L/min voor de 5 kW versie, maar geen druk verlies tabellen oid)

Welk type WP ik ga toepassen is nog niet bekend, ik wil eerst nog de nieuwe J serie afwachten, maar 5KW moet voldoende zijn.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 20:36

Jack

MHz Matters

@frisianstar Die vraag lijkt mij niet makkelijk te beantwoorden. Het maakt voor de weerstand namelijk nog al uit of je 4 groepen van 100m aanlegt of 10 groepen van 40 meter.

Aan hoeveel groepen en hoeveel meters zit je te denken dan?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Jack schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:28:
@frisianstar Die vraag lijkt mij niet makkelijk te beantwoorden. Het maakt voor de weerstand namelijk nog al uit of je 4 groepen van 100m aanlegt of 10 groepen van 40 meter.

Aan hoeveel groepen en hoeveel meters zit je te denken dan?
65m2 = 650 meter = 8 groepen (16mm), alleen begane grond.

Bestaat er voor WP niet een 'vuistregel' wat de maximale lengte en het aantal groepen mag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 20:36

Jack

MHz Matters

@frisianstar Voor zover ik weet hebben de meeste warmtepomp-pompen een opvoerhoogte van 6 meter en dat is meer dan krachtig genoeg voor de vloerverwarming in een woonhuis.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
2 keuzes, vraag mij af waarvoor jullie zouden gaan:

• WP direct aansluiten op cv circuit (VV en zltv radiatoren) met water/glycol mengsel

• WP op boilervat met spiraal met daarin water/glycol mengsel gescheiden van cv cir cuit. Losse CV pomp aangestuurd door WP.

Optie 1 is veel makkelijker en goedkoper te realiseren, maar glycol is minder efficient m.b.t. warmte afgifte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
PASware schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:58:

• WP direct aansluiten op cv circuit (VV en zltv radiatoren) met water/glycol mengsel

• WP op boilervat met spiraal met daarin water/glycol mengsel gescheiden van cv cir cuit. Losse CV pomp aangestuurd door WP.

Optie 1 is veel makkelijker en goedkoper te realiseren, maar glycol is minder efficient m.b.t. warmte afgifte
Waarom zou je glycol gebruiken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

PASware schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:58:

Optie 2 heeft toch ook glycol?

Zonder concrete cijfers is dit gissen. Een paar vragen die bij mij opkomen:
  1. Wat verbruikt de losse CV-pomp?
  2. Wat verliest je boilervat? En is dit verlies, of staat het boilervat in een ruimte die je anders ook zou verwarmen. Bijvoorbeeld je woonkamer ofzo
  3. Wat kost de CV-pomp in aanschaf en onderhoud?
  4. Wat kost het boilervat in aanschaf en onderhoud?
  5. Wat voor rendementsverlies heb je doordat je een warmtewisselaar in het boilervat toepast?
Over het rendementsverlies van glycol heb ik nooit cijfers gezien. Is dit een reëel argument tegen glycol, of is dit meer een soort mythe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
t.oswald schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:00:
[...]

Waarom zou je glycol gebruiken??
Omdat -voor zover ik gelezen heb, geloof zelfs hier op GoT- dit aangeraden wordt door Panasonic. JIj gebruikt geen water/glycol mengsel?
Dre schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:34:
[...]

Optie 2 heeft toch ook glycol?

Zonder concrete cijfers is dit gissen. Een paar vragen die bij mij opkomen:
  1. Wat verbruikt de losse CV-pomp?
  2. Wat verliest je boilervat? En is dit verlies, of staat het boilervat in een ruimte die je anders ook zou verwarmen. Bijvoorbeeld je woonkamer ofzo
  3. Wat kost de CV-pomp in aanschaf en onderhoud?
  4. Wat kost het boilervat in aanschaf en onderhoud?
  5. Wat voor rendementsverlies heb je doordat je een warmtewisselaar in het boilervat toepast?
Over het rendementsverlies van glycol heb ik nooit cijfers gezien. Is dit een reëel argument tegen glycol, of is dit meer een soort mythe?
Ja optie 2 ook glycol, maar dan alleen in WP circuit, niet in CV circuit, omdat het gescheiden is van elkaar. Ben in verleden hier op GoT tegengekomen dat warmte afgifte van Glycol lager is, voordeel is wel dat het minder snel bevriest.
  1. Volgens kan dit onder de 10w, als ik kijk naar mijn pomp van van VV verdeler zou dat moeten kunnen
  2. Verlies in boilervat zal er zijn ja, zou op zolder komen, niet echt nuttig om die te verwarmen
  3. Kosten van CV-pomp, schat zo'n € 150,-
  4. Boilervat prijs, goede vraag, ik heb nog een 180L RVS staan, maar wil deze verkopen/ruilen voor wat kleiners
  5. Ik heb nog geen berekening gedaan
Ik zie zelf veel liever optie 1 en zag in dit topic dat meerdere personen dit ook hebben, makkelijker en goedkoper.

[ Voor 80% gewijzigd door PASware op 09-07-2019 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
Pure glycol heeft een warmte capaciteit van de helft van water. Als je een 50-50 mengsel maakt, ben je dus 25% van je warmtecapaciteit kwijt. Dat is geen rendementsverlies van 25%, maar het kost zonder twijfel rendement, want de warmtepomp kan z'n energie minder makkelijk kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 09:35
En het moet goed gemengd worden anders slaat je pomp stuk geloof ik. Daarnaast moet je een pomp hebben die het onder druk in kan spuiten in je cv-systeem. Dylantje2 weet er meer over.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PASware schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:24:
[...]

Ik zie juist dat Armaflex goed isoleert, dus waarom dan daar niet voor gebruiken? Rock-wool isolatie zie ik verder niet in dit topic voorbij komen.
Verder zou de volgende isolatie ook moeten kunnen: 10 m Buisisolatie rood/blauw
Die ebay isolatie is met 4mm een beetje dun, ik denk dat je iets dikkers moet zoeken. Of dat Armaflex moet zijn is mij niet duidelijk, het is een stuk kostbaarder dan steenwol maar misschien heeft dat te maken met condens oid?

Iemand die hier iets over kan zeggen (Armaflex versus goedkopere alternatieven)?

[ Voor 198% gewijzigd door Wolly op 10-07-2019 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Oilman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:02:
Pure glycol heeft een warmte capaciteit van de helft van water. Als je een 50-50 mengsel maakt, ben je dus 25% van je warmtecapaciteit kwijt. Dat is geen rendementsverlies van 25%, maar het kost zonder twijfel rendement, want de warmtepomp kan z'n energie minder makkelijk kwijt.
Ervaring mee hier...
Kost je dubbel afgifte eerst de opname die slechter is
daarna de afgifte
Dus zat ergens rond de 25%..

En tsja.. Het staat OP de pomp dat het er in moet dus....
Erin is met een pomp goed je te doen
Boormachine pompje..
En dan via Ali een perspomp gekocht voor de laatste liters...

Maar het blijft een keuze..
Stilstand bij vorst ..... brrr

[ Voor 13% gewijzigd door Dylantje2 op 10-07-2019 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
https://nl.aliexpress.com...+Insulation+Black+for+Air
Wolly schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:40:
[...]

Die ebay isolatie is met 4mm een beetje dun, ik denk dat je iets dikkers moet zoeken. Of dat Armaflex moet zijn is mij niet duidelijk, het is een stuk kostbaarder dan steenwol maar misschien heeft dat te maken met condens oid?

Iemand die hier iets over kan zeggen (Armaflex versus goedkopere alternatieven)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:34
Dylantje2 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 07:04:

Wat wil je hiermee zeggen? Draait jouw pomp 24/7 bij vorst zodat het water niet kan bevriezen?
Ik wil ook deze WP aanschaffen, maar is enkel om de vloer op temperatuur te houden, onze hoofdverwarming is een pelletkachel. Ik denk dan ook niet dat deze bij bijvoorbeeld -2 buiten 24 uur zal draaien. Moet ik dan wel over op glycol omdat de unit anders kapot vriest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:05
@Knielen ik draai zelf zonder glycol en dit gaat zonder problemen zolang de machine onder stroom blijft.

Hij heeft namelijk gewoon vorst beveiliging die er voor zorgt dat het water rondgepompt blijft ook als hij uit staat.

Waar glycol je voor beschermd is langdurige stroomstoring langer dan 4 uur. Je kan natuurlijk de bevriezing rekken door de buizen en intern goed te isoleren zodat het langer warm blijft.

Het nadeel van glycol is dat het onderhoud lastiger maakt want je kan niet even je systeem leeg gooien en weer vullen en dat de performance verminderd.

Daarom kiezen er veel voor om gewoon alleen water in het systeem te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
rjd22 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:33:
@Knielen ik draai zelf zonder glycol en dit gaat zonder problemen zolang de machine onder stroom blijft.

Hij heeft namelijk gewoon vorst beveiliging die er voor zorgt dat het water rondgepompt blijft ook als hij uit staat.

Waar glycol je voor beschermd is langdurige stroomstoring langer dan 4 uur. Je kan natuurlijk de bevriezing rekken door de buizen en intern goed te isoleren zodat het langer warm blijft.

Het nadeel van glycol is dat het onderhoud lastiger maakt want je kan niet even je systeem leeg gooien en weer vullen en dat de performance verminderd.

Daarom kiezen er veel voor om gewoon alleen water in het systeem te doen.
Precies! Mijn 5H zit met een stekker in het stopcontact en voor langdurige stroomstoring als het toevallig ook nog hard vriest, wat een combinatie kans op een grote prijs in de Staatsloterij is denk ik groter, gaat die stekker in een aggregaat. Heb ik er ook nog licht bij >:) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
t.oswald schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:32:
[...]

Precies! Mijn 5H zit met een stekker in het stopcontact en voor langdurige stroomstoring als het toevallig ook nog hard vriest, wat een combinatie kans op een grote prijs in de Staatsloterij is denk ik groter, gaat die stekker in een aggregaat. Heb ik er ook nog licht bij >:) _/-\o_
Of je moet in die gevallen het systeem leeg laten lopen. Hoewel dat met de leidingen die onder een funderingsbalk door gaan nog wel een uitdaging is, aangezien je geen tapkraantje hebt op het diepste punt.

Edit: Maar voor die dagen heb je gelukkig nog de palletkachel die niet werkt, of je gas cv installatie niet meer draait.

[ Voor 9% gewijzigd door Ep Woody op 10-07-2019 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik ben (dankzij dit topic) bekend met deze armaflex-imitatie isolatie van Aliexpress. Alleen begrijp ik niet goed wat Armaflex (of imitatie variant) toevoegt tegenover andere goedkopere alternatieven.

Ik lees bijvoorbeeld in dit topic dat @koevlaas2 standaard isolatie gebruikt in buitentoepassingen
Ik koop idd dunwandige 28mm cv leiding per 2 meter en dan doe ik de (standaard)isolatie er omheen en dan pers ik de boel vast langs de muur.

De leidinggoot is: Canalplast 125A leidinggoot 2m (125x70mm)
Als ik dan opzoek wat voor buisolatie er te krijgen is, van duur naar goedkoop:

Armaflex AF 13mm 0,0033; w/mK bij 0°
Armaflex AF 0,036 W / (mK) bij 0 °C
Aliexpress isolatie ???

https://www.technischeunie.nl/product/prd1999861390 0.04W/(m.K)
Climaflex XT 0,036 W/mK bij 10 °C

Ik denk dat Koevlaas2 met standaard buisisolatie de Climaflex XT varianten bedoeld, de bekende grijze kokers. Blijkbaar werkt dat in afgedekte toestand prima.

De afstand tussen mijn monobloc en de doorgang naar binnen is 4 meter horizontaal in de buitenlucht, hier
zit ik bijvoorbeeld te denken aan een 32mm Uponor buis met standaard isolatie, door een PVC buis (regenpijp oid).

Met een temperatuur delta van 55C (buiten -10C, watertemperatuur 45C) zit ik dan op 55 * 0.0033 * (2*4) = 1,4W verlies bij ArmaFlex en 45 * .036 * (2*4) = 15,8W verlies bij Climaflex XT.

Uiteindelijk dus een verschil van 14W, dat is toch nihil op een warmtepomp die 5000/6000/9000W genereert hartje winter?

Armaflex AF heeft dezelfde warmtegeleidingscoëfficiënt als de standaard Climaflex isolatie alleen is de ene bij 0 °C en de andere bij 10 °C. Wat betekent dat?

Maar ik heb het gevoel dat ik iets mis, mijn berekening is verkeerd of er zijn zaken (vocht, condens?) waardoor de praktijk anders zal uitvallen dan ik heb berekend....

Edit) Warmtegeleidingscoëfficiënt bij ArmaFlex AF was onjuist.

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 10-07-2019 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dylantje2 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 07:04:
[...]

Ervaring mee hier...
Kost je dubbel afgifte eerst de opname die slechter is
daarna de afgifte
Dus zat ergens rond de 25%..

En tsja.. Het staat OP de pomp dat het er in moet dus....
Erin is met een pomp goed je te doen
Boormachine pompje..
En dan via Ali een perspomp gekocht voor de laatste liters...

50% Glycol is voor temperaturen tot -37°C. Als het zo koud wordt dan installeer ik wel weer een gasgestookte CV-ketel :+. Mijn warmtepomp gaat namelijk maar tot -20°C.

Hier vond ik wat informatie met harde cijfers:
https://www.engineeringto...thylene-glycol-d_146.html
Volgens mij moet je dan de waterpomp 10% harder zetten en dan zit je goed. Het energieverlies lijkt me dan verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Als ik de bron goed interpreteer dan moet je bij een 50% glycol oplossing compenseren met 49% meer flow bij een gemiddelde temperatuur in het circuit van 37 graden i.v.m. de pressure drop tov water. Natuurlijk is 50% glycol een gevalletje overkill, maar 20%-30% zal je in Nederland (in het binnenland) er wel in moeten stoppen wil je echt helemaal veilig zitten voor het geval de stroom langdurig uitvalt op de koudste nacht van het jaar.

De vraag is uiteindelijk hoe ver kan je gaan met het verhogen van de flow, hoeveel marge heeft de pomp bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Bij mij staat de pomp op laagste stand en zou eigenlijk nog wel lager kunnen omdat de deltaT vrij klein is. Gaat wel om de F-serie zonder modulerende pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:26
Wolly schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 17:39:
[...]

Ik ben (dankzij dit topic) bekend met deze armaflex-imitatie isolatie van Aliexpress. Alleen begrijp ik niet goed wat Armaflex (of imitatie variant) toevoegt tegenover andere goedkopere alternatieven.

Ik lees bijvoorbeeld in dit topic dat @koevlaas2 standaard isolatie gebruikt in buitentoepassingen

[...]

Als ik dan opzoek wat voor buisolatie er te krijgen is, van duur naar goedkoop:

Armaflex AF 13mm 0,0033; w/mK bij 0°
Aliexpress isolatie ???

https://www.technischeunie.nl/product/prd1999861390 0.04W/(m.K)
Climaflex XT 0,036 W/mK bij 10 °C

Ik denk dat Koevlaas2 met standaard buisisolatie de Climaflex XT varianten bedoeld, de bekende grijze kokers. Blijkbaar werkt dat in afgedekte toestand prima.

De afstand tussen mijn monobloc en de doorgang naar binnen is 4 meter horizontaal in de buitenlucht, hier
zit ik bijvoorbeeld te denken aan een 32mm Uponor buis met standaard isolatie, door een PVC buis (regenpijp oid).

Met een temperatuur delta van 55C (buiten -10C, watertemperatuur 45C) zit ik dan op 55 * 0.0033 * (2*4) = 1,4W verlies bij ArmaFlex en 45 * .036 * (2*4) = 15,8W verlies bij Climaflex XT.

Uiteindelijk dus een verschil van 14W, dat is toch nihil op een warmtepomp die 5000/6000/9000W genereert hartje winter?

Maar ik heb het gevoel dat ik iets mis, mijn berekening is verkeerd of er zijn zaken (vocht, condens?) waardoor de praktijk anders zal uitvallen dan ik heb berekend....
Klopt, ik gebruik standaard grijze buisisolatie (13mm) en de kunst zit 'm in het eromheen schuiven van zoveel mogelijk van dat spul zonder dicht te hoeven plakken.
Ik koop dan ook niet met plakrand oid dat laat allemaal los.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
koevlaas2 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:25:
[...]

Klopt, ik gebruik standaard grijze buisisolatie (13mm) en de kunst zit 'm in het eromheen schuiven van zoveel mogelijk van dat spul zonder dicht te hoeven plakken.
Ik koop dan ook niet met plakrand oid dat laat allemaal los.
mss de isolatiewaarde.:-)
En de gewone grijze kun je buiten niet gebruiken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:26
Dylantje2 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 07:07:
[...]

mss de isolatiewaarde.:-)
En de gewone grijze kun je buiten niet gebruiken..
Intapen, dan kan ie buiten wel :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
koevlaas2 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:50:
[...]

Intapen, dan kan ie buiten wel :)
goeie tip
Maar ik vrees dat Rc van grijs minder is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dylantje2 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 17:34:
[...]

goeie tip
Maar ik vrees dat Rc van grijs minder is
De isolatiewaarde van de bekende grijze 13mm is gelijk aan die van Armaflex AF.

Ik begrijp dus ook niet waarom Armaflex zo populair is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Wolly schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 18:14:
[...]

De isolatiewaarde van de bekende grijze 13mm is gelijk aan die van Armaflex AF.

Ik begrijp dus ook niet waarom Armaflex zo populair is.
Ik weet niet hoe het zit met de damp dichtheid van de grijze isolatie? Armaflex AF is dat volgens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Nu online
Een vraag m.b.t. de aanmaak van SWW met de Panasonic.
Kun je de pana ook zo instellen dat de aanmaak van SWW volledig
d.m.v. het elek. element gebeurt omdat je tijdelijk de CV niet wilt onderbreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Chip2710 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:17:
Een vraag m.b.t. de aanmaak van SWW met de Panasonic.
Kun je de pana ook zo instellen dat de aanmaak van SWW volledig
d.m.v. het elek. element gebeurt omdat je tijdelijk de CV niet wilt onderbreken?
Lijkt me niet, als er een driewegklep tussen zit kan het water of naar de CV of naar de boiler, niet beiden.

Als je elektrisch warm water wil maken kun je beter een elektrisch element in je boiler stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Nu online
Ep Woody schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:06:
[...]

Lijkt me niet, als er een driewegklep tussen zit kan het water of naar de CV of naar de boiler, niet beiden.

Als je elektrisch warm water wil maken kun je beter een elektrisch element in je boiler stoppen.
Bedankt voor je reactie.

Er is een elek. element aanwezig in de tank.
Daarom ook de vraag of je deze apart kunt aansturen dan wel via een timer?

[ Voor 8% gewijzigd door Chip2710 op 12-07-2019 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fullpower schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:05:
[...]

Ik weet niet hoe het zit met de damp dichtheid van de grijze isolatie? Armaflex AF is dat volgens wel.
Dat is die grijze ook ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J6KTjee.png
https://nmc-insulation.co...MAFLEX%C2%AE-XT_BE_NL.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 12-07-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Bij de bouwmarkt verkopen ze 'Thermaflex', in hoeverre is dat dampdicht en bruikbaar voor leiding isolatie voor verwarmen en koelen?
Kon er zo snel er iets over vinden, maar dat is nóg goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Chip2710 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:13:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Er is een elek. element aanwezig in de tank.
Daarom ook de vraag of je deze apart kunt aansturen dan wel via een timer?
Ja dat kan, met een thermostaat van een tientje bij Ali, anders zal het niet lukken. Hij doet of CV regelen of sww regelen, hij kan niet bij beide afdelingen naar de sensoren kijken.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 25 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.