Baapje327 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:00:
@
Nickkie55
ik snap je punt hoor

geld krijgen van de overheid is ook een van mijn hobby's (of niet betalen)
als je niet wilt wachten ivm subsidie, dan zou ik nu (dus niet wachten tot december) alvast de WP neerzetten. aansluiten aan t vat is echt makkelijk met een monoblock. en dan heb je de subsidie maar binnen. Je moet hem namelijk aangesloten hebben wil je de subsidie krijgen. (vinden je ouders vast prima, want zij kunnen dan nu al gas besparen..win-win lijkt me).
qua sanitair warm water snap ik je nog niet helemaal. (ik kan je tekening maar beperkt lezen, al ziet ie er heel profi uit

) een WP is goed om rustig/continu een lage temperatuur te maken. dat moet kunnen met je afgifte systeem. jij hebt mazzel, vvw is ideaal om met een temperatuur tussen de 25-35 graden te werken.
Als ik je bedoeling goed snap, wil je de vvw aan het vat koppelen, en de WP ook. klopt toch? (heb ik ook, is prima en werkt goed). dat betekent dus ook dat het vat 35 graden oid wordt. dan heb je dus nog 25 graden te weinig voor SWW, want je kan geen 60 graden water uit een vat van 35 halen. dus mijn vraag is nog: hoe wil je extra verwarmen?
wil je het vat permanent op 60 graden stoken? daar is een WP niet zo goed in namelijk. hij kan het prima, maar kost echt bakken met stroom. de COP gaat echt naar zn grootje, en dan is 5500Kwh opeens niet zo veel meer.
of wil je ernaast nog een boilertje ophangen, die de 35graden haalt uit t vat, en dan met pellets of elektrisch bijverwarmd?
of je kan een doorstroomverwarmer ophangen ipv de ketel voor je SWW, de eerste 35 graden haal je dan via de warmtewisselaar uit je vat, en dan blaas je elektrisch nog wat extra warmte bij.
kan allemaal, maar ik mis dat deel nog even van je idee en dat heeft wel wat invloed op de keuze van je WP.
qua de grootte van de WP klopt je berekening (koevlaas formule neem ik aan?) vast.
wat ik bedoel te zeggen is dat de formule grofweg een indicatie geeft (als je enkel een WP wilt gebruiken voor verwarmen van je huis), van het benodigde vermogen van je WP. dat is dus berekent en gestoeld op de warmteverliesberekeningen die ook worden gebruikt bij het bepalen van je warmtebehoefte van een gasketel. het idee is, als je veel gas verbruikt, heb je dus veel warmte nodig.
als ik kijk naar mijn warmteverbruik, dan heb ik afgelopen winter nergens echt boven de 100/120 KWh per dag verbruikt (aan output van de WP dus). de WP kan hier 24u over doen. dus laat ik eens heel ruim rekenen met 150 KWh per dag, dan is dat nog steeds maar: 150/24 = 6.25KW warmte/vermogenbehoefte. en dan is dit dus een reeks van de koudste dagen. Ok het was een zachte winter, maar mijn WP heeft dus echt significant meer van 50% van zijn capaciteit benut. had dus wel een maatje kleiner gekund.
12KW * 24u = 288KWh warmtebehoefte...dat is echt veel!
als ik half maart kijk, dan is het output vermogen uiteraard veel minder per dag, maar omdat ik een grote warmtepomp heb, gaat ie dus elke 2 uur, even aan, daarna kan ie zijn warmte niet meer kwijt (want mijn huis vraagt niet zoveel warmte) en gaat ie weer uit. niet echt schadelijk, maar wel echt een karakteristiek van een te grote warmtepomp, als ik een kleinere had, had ie gewoon de hele dag rustig geprutteld.
ergo, je schaalt je warmtebehoefte natuurlijk op het moment dat je het meeste nodig hebt, want anders zit je in de kou. echter heb jij een prachtig backup/bijspring systeem, namelijk je pelletkachel.
daarom zou ik je WP niet schalen op de meeste warmtevraag, maar een realistische warmtevraag. als het dan echt echt koud wordt voor een paar dagen, kost t pellets. tja, dat is dan zo. Kan een verstandige keuze zijn. op die paar dagen na wordt je er een stuk blijer van m.i.
bedenk wel dat een grotere WP duurder is, en volgens mij overall ook iets minder zuinig is ivm terugmoduleren, en soms dus meer opwekt dan je verbruikt. Voor dat geld kun je best wat pellets kopen. en dat je WP minder ver terug kan moduleren omdat ie groter is (hangt af van de compressor, de 12KW doet minimaal 1KW input). @
Felicia hoeveel doet die van jou minimaal aan input? denk dat split of mono niet zoveel uit maakt toch?
@
Nickkie55 voor de beeldvorming, de 5KW gaat terug naar 200w...dus dat scheelt echt best wat.
je keuze van SWW maakt ook nog wel uit, want als je een SWW vat warm wilt maken, dan kan de WP dus niet je huis verwarmen, dan kan een maatje groter misschien wel weer praktisch zijn.
maar wederom, dat is mijn situatie en volg enkele topics hierover nauwgezet afgelopen jaar en denk dat ik inmiddels redelijk snap hoe het ongeveer werkt. (heel interessant, maar teruglezen is echt een werk!).
misschien even in de hoofdtopic dezelfde vraag stellen, levert bevestiging of een beter advies op. research is iig wel handig.
mocht je toch voor de T-CAP 12 KW willen, is die van mij mogelijk nog een optie. dan zet ik een 9KW neer, misschien is dat voor beide een interessante deal. pm maar als je daar over gedachten wilt wisselen.