Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 98 Laatste
Acties:
  • 550.092 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08 22:54
Hier sins zaterdag de warmtepomp pana mono H 9kw. Ik gebruik de pana thermostaat niet, maar heb nu een Honywel evo home systeem draaien. 5x radiatorknop (5 zones) en 1 zone woonkamer vloerverwarming met zoneklep. Temp meting voor zoneklep pakt hij uit de woonkamer van de honywel thermostaat. Ik heb in me hoofdleiding een bypass klep gemonteerd halverwege me 28mm hoofdleiding, en deze zo ingesteld dat alles dicht staat dat hij 20l/m doorlaat (wat een radiator ook krijgt) om zo de flow te behouden. De honywel schakeld ook een ketelrelay module, die ik aangesloten heb op de vrijgave contact van de warmtepomp. Dus als er vraag is vanuit honywel en een thermostaatknop of zonneklep open gaat, zal de warmtepomp een vrijgave krijgen en weer gaan draaien. Ik heb de nu op 5 graden staan. En de ta vast 35 graden.

Is dit goed, of is de war variant beter, en welke grades/ta kan ik dan het beste instellen?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
En is het handig om te schakelen in het vrijgave contact? Of beter de de wp zn ding laten doen op ta tr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10 17:46
BjornKoster1989 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:31:
Hier sins zaterdag de warmtepomp pana mono H 9kw. Ik gebruik de pana thermostaat niet, maar heb nu een Honywel evo home systeem draaien. 5x radiatorknop (5 zones) en 1 zone woonkamer vloerverwarming met zoneklep. Temp meting voor zoneklep pakt hij uit de woonkamer van de honywel thermostaat. Ik heb in me hoofdleiding een bypass klep gemonteerd halverwege me 28mm hoofdleiding, en deze zo ingesteld dat alles dicht staat dat hij 20l/m doorlaat (wat een radiator ook krijgt) om zo de flow te behouden. De honywel schakeld ook een ketelrelay module, die ik aangesloten heb op de vrijgave contact van de warmtepomp. Dus als er vraag is vanuit honywel en een thermostaatknop of zonneklep open gaat, zal de warmtepomp een vrijgave krijgen en weer gaan draaien. Ik heb de nu op 5 graden staan. En de ta vast 35 graden.

Is dit goed, of is de war variant beter, en welke grades/ta kan ik dan het beste instellen?

Alvast bedankt
Ik snap niet wat al die kleppen en knoppen geacht worden te regelen bij een Ta vanuit de WP van 35. Ben je niet blijven denken volgens de modellen voor hoge temperatuur systemen?
Verder valt er nu eigenlijk niets meer in te regelen. Volgens mij moet je nu gewoon wachten tot het weer najaar en kouder wordt. En dan misschien gewoon beginnen met alles open gooien en kijken wat die 35 Ta gaat opleveren in al je kamers. Het goed inregelen van de radiatoren kan best nog complex zijn. Lukt het met 35 dan kan je nog eens kijken naar WAR en het vinden van een goede stooklijn.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:49
BenEco schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:45:
@colvano heb hier een Pana 5kW split welke sinds 2016 24/7 actief is. Staat vanaf dag 1 op silent 3 = max 60%.
Heb tot op heden geen vermindering van comfort ervaren en ook niet in de kou gezeten. :)
ik verbruikte 1000m3 gas voor verwarmen en sww, vang dat op met een 5KW warmtepomp.
Beneden geheel vloerverwarming en boven radiatoren met thermostaatknoppen. 2/1 kap 2001.
Hoe is na 3 jaar jouw ervaring met de 5kW split unit? Ik twijfel tussen de 5kW Monoblock en de split unit. Door het lage gewicht (39kg) van de 5kW split neig ik nu naar de split. Hoe staat de split bij jou geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
JP12 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:30:
[...]

Hoe is na 3 jaar jouw ervaring met de 5kW split unit? Ik twijfel tussen de 5kW Monoblock en de split unit. Door het lage gewicht (39kg) van de 5kW split neig ik nu naar de split. Hoe staat de split bij jou geplaatst?
Ervaring is prima, heb er geen omkijken naar gehad. Het eerste jaar gebruikt om de instellingen te leren begrijpen en (minimaal) aan te passen, standaard voldoet eigenlijk al prima.
Gewijzigd zijn: pomp op minimale pompsnelheid en continue silent mode 3.
Plaatsing op de 2e verdieping, achterste unit op de foto. betreft een lessenaarsdak 2/1 kap, wand aan de overzijde daar zit een slaapkamer buren, deze horen niets ook al staan alle drie de units aan. (getest.) Resonantie in eigen woning niet hoorbaar, de eerdere gasketel was luidruchtiger. :)
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/jpty6h.jpg

En een plaatje van de binnenunit, de andere is nog met gasketel.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ir4r5k.jpg

@JP12
Hoe heb je hem aan de muur bevestigd? En zijn de defrosts wel hoorbaar?
Standaard beugels koud gemonteerd aan de muur, echter wel goede dempers onder de buitendelen.
Defrosts: hoor kortstondig het optoeren na een defrost (heel zachtjes) bij temperaturen onder de -5, maar dit is minder storend dan de gasketel die er hing of b.v. de balansventilatie.
Ik zie dat je ook nog L/L warmtepompen hebt staan. Kwam je tekort met de Panasonic? Of zijn deze met name voor koeling in de zomer?
Nee, maar kunnen wel hiervoor gebruikt worden bij extreem lage buitentemperaturen. Ze dienen voor koelen van de woning bij zomerse buitentemperaturen. 1 voor begane vloer en 1 voor 1e verdieping.

[ Voor 30% gewijzigd door BenEco op 15-05-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:49
BenEco schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 23:23:
[...]

Ervaring is prima, heb er geen omkijken naar gehad. Het eerste jaar gebruikt om de instellingen te leren begrijpen en (minimaal) aan te passen, standaard voldoet eigenlijk al prima.
Gewijzigd zijn: pomp op minimale pompsnelheid en continue silent mode 3.
Plaatsing op de 2e verdieping, achterste unit op de foto. betreft een lessenaarsdak 2/1 kap, wand aan de overzijde daar zit een slaapkamer buren, deze horen niets ook al staan alle drie de units aan. (getest.) Resonantie in eigen woning niet hoorbaar, de eerdere gasketel was luidruchtiger. :)
[Afbeelding]

En een plaatje van de binnenunit, de andere is nog met gasketel.
[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie!

Hoe heb je hem aan de muur bevestigd? En zijn de defrosts wel hoorbaar?

Ik zie dat je ook nog L/L warmtepompen hebt staan. Kwam je tekort met de Panasonic? Of zijn deze met name voor koeling in de zomer?

@BenEco Waar heb jij hem destijds gekocht? Het valt me namelijk op dat bij Immotec de er behoorlijk wat verschil in prijs zit tussen de Monobloc en Bi-bloc.

[ Voor 6% gewijzigd door Heronimo op 16-05-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 14:15
standaard shelly voor nu, tasmota ondersteuning is wat minder en ik gebruik toch mqtt

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren, hoe het energieverbruik berekenen op basis van gegevens van Aquarea Service Cloud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-10 10:14
Baapje327 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:00:
@Nickkie55
ik snap je punt hoor :) geld krijgen van de overheid is ook een van mijn hobby's (of niet betalen)
als je niet wilt wachten ivm subsidie, dan zou ik nu (dus niet wachten tot december) alvast de WP neerzetten. aansluiten aan t vat is echt makkelijk met een monoblock. en dan heb je de subsidie maar binnen. Je moet hem namelijk aangesloten hebben wil je de subsidie krijgen. (vinden je ouders vast prima, want zij kunnen dan nu al gas besparen..win-win lijkt me).

qua sanitair warm water snap ik je nog niet helemaal. (ik kan je tekening maar beperkt lezen, al ziet ie er heel profi uit :9 ) een WP is goed om rustig/continu een lage temperatuur te maken. dat moet kunnen met je afgifte systeem. jij hebt mazzel, vvw is ideaal om met een temperatuur tussen de 25-35 graden te werken.

Als ik je bedoeling goed snap, wil je de vvw aan het vat koppelen, en de WP ook. klopt toch? (heb ik ook, is prima en werkt goed). dat betekent dus ook dat het vat 35 graden oid wordt. dan heb je dus nog 25 graden te weinig voor SWW, want je kan geen 60 graden water uit een vat van 35 halen. dus mijn vraag is nog: hoe wil je extra verwarmen?
wil je het vat permanent op 60 graden stoken? daar is een WP niet zo goed in namelijk. hij kan het prima, maar kost echt bakken met stroom. de COP gaat echt naar zn grootje, en dan is 5500Kwh opeens niet zo veel meer.
of wil je ernaast nog een boilertje ophangen, die de 35graden haalt uit t vat, en dan met pellets of elektrisch bijverwarmd?
of je kan een doorstroomverwarmer ophangen ipv de ketel voor je SWW, de eerste 35 graden haal je dan via de warmtewisselaar uit je vat, en dan blaas je elektrisch nog wat extra warmte bij.

kan allemaal, maar ik mis dat deel nog even van je idee en dat heeft wel wat invloed op de keuze van je WP.

qua de grootte van de WP klopt je berekening (koevlaas formule neem ik aan?) vast.
wat ik bedoel te zeggen is dat de formule grofweg een indicatie geeft (als je enkel een WP wilt gebruiken voor verwarmen van je huis), van het benodigde vermogen van je WP. dat is dus berekent en gestoeld op de warmteverliesberekeningen die ook worden gebruikt bij het bepalen van je warmtebehoefte van een gasketel. het idee is, als je veel gas verbruikt, heb je dus veel warmte nodig.
als ik kijk naar mijn warmteverbruik, dan heb ik afgelopen winter nergens echt boven de 100/120 KWh per dag verbruikt (aan output van de WP dus). de WP kan hier 24u over doen. dus laat ik eens heel ruim rekenen met 150 KWh per dag, dan is dat nog steeds maar: 150/24 = 6.25KW warmte/vermogenbehoefte. en dan is dit dus een reeks van de koudste dagen. Ok het was een zachte winter, maar mijn WP heeft dus echt significant meer van 50% van zijn capaciteit benut. had dus wel een maatje kleiner gekund.
12KW * 24u = 288KWh warmtebehoefte...dat is echt veel!

als ik half maart kijk, dan is het output vermogen uiteraard veel minder per dag, maar omdat ik een grote warmtepomp heb, gaat ie dus elke 2 uur, even aan, daarna kan ie zijn warmte niet meer kwijt (want mijn huis vraagt niet zoveel warmte) en gaat ie weer uit. niet echt schadelijk, maar wel echt een karakteristiek van een te grote warmtepomp, als ik een kleinere had, had ie gewoon de hele dag rustig geprutteld.

ergo, je schaalt je warmtebehoefte natuurlijk op het moment dat je het meeste nodig hebt, want anders zit je in de kou. echter heb jij een prachtig backup/bijspring systeem, namelijk je pelletkachel.
daarom zou ik je WP niet schalen op de meeste warmtevraag, maar een realistische warmtevraag. als het dan echt echt koud wordt voor een paar dagen, kost t pellets. tja, dat is dan zo. Kan een verstandige keuze zijn. op die paar dagen na wordt je er een stuk blijer van m.i.
bedenk wel dat een grotere WP duurder is, en volgens mij overall ook iets minder zuinig is ivm terugmoduleren, en soms dus meer opwekt dan je verbruikt. Voor dat geld kun je best wat pellets kopen. en dat je WP minder ver terug kan moduleren omdat ie groter is (hangt af van de compressor, de 12KW doet minimaal 1KW input). @Felicia hoeveel doet die van jou minimaal aan input? denk dat split of mono niet zoveel uit maakt toch?
@Nickkie55 voor de beeldvorming, de 5KW gaat terug naar 200w...dus dat scheelt echt best wat.

je keuze van SWW maakt ook nog wel uit, want als je een SWW vat warm wilt maken, dan kan de WP dus niet je huis verwarmen, dan kan een maatje groter misschien wel weer praktisch zijn.

maar wederom, dat is mijn situatie en volg enkele topics hierover nauwgezet afgelopen jaar en denk dat ik inmiddels redelijk snap hoe het ongeveer werkt. (heel interessant, maar teruglezen is echt een werk!).
misschien even in de hoofdtopic dezelfde vraag stellen, levert bevestiging of een beter advies op. research is iig wel handig.

mocht je toch voor de T-CAP 12 KW willen, is die van mij mogelijk nog een optie. dan zet ik een 9KW neer, misschien is dat voor beide een interessante deal. pm maar als je daar over gedachten wilt wisselen.
@Baapje327 super bedankt voor je uitgebreide uitleg en dat je de tijd ervoor wil nemen om op mijn vragen te antwoorden. _/-\o_

Sanitair warm water
Het SWW wil ik het liefst voorverwarmen met de WP inderdaad, Het buffer zal dus altijd op zo'n circa 38 graden blijven. Naverwarmen met een doorstroomverwarmer leek me wel een goede optie, maar als ik zo reken zal deze 18kW een stroom trekken van circa 30 ampere op 3 fase, dan moet ik dus mijn aansluiting verzwaren.

Een andere optie is een extra SWW boiler bij te plaatsen en deze te verwarmen met de Pelletkachel of met de heatpipes en extra 3wegklep.

Een derde optie is een warmtepompboiler, maar hier heb ik mijn twijfels bij ivm geluidsoverlast in huis. Hier zal ik me eerst meer in moeten verdiepen.

Keuze warmtepomp
Ik begin langzaam te twijfelen tussen een 9 of 12 kW T-Cap of toch eventueel een Hitachi Yutaki-M 11kW. Weten jullie de belangrijkste verschillen tussen deze 2 merken? Het prijsverschil vind ik behoorlijk..
Panasonic 9kW = € 5200 - €2200 = €3000,-
Panasonic 12kW = €5800 - €2500 = €3300,-
Hitachi 11kW (Engeland) = €4000 - €2200 = €1800,-

Vloerverwarmingverdeler
Nu wist iemand mij te vertellen dat de huidige (open) verdeler van de vloerverwarming ook vervangen moest worden. Ik heb een standaard 7 groeps verdeler incl pomp. De vloerverwarming is nu aangesloten op het buffervat. Aangezien het buffer op een zonnige en frisse dag toch nog 60 graden wordt, is de aanvoertemperatuur weer veel te hoog voor een nieuwe "Gesloten verdeler"

Kortom
Ik denk dat het huidige systeem nog behoorlijk aangepast moet worden. Misschien moet ik de warmtepomp direct aansluiten op de vloerverwarming. En het huidige buffer 600ltr alleen gebruiken voor sanitair warm water? Maar hoe integreer ik dan de pellet CV kachel in dit systeem?

Overzicht
Afbeeldingslocatie: http://www.7071.nl/forumimages/CV_installatie_Small.png

Ik waardeer het enorm dat jullie met me mee willen denken! Top

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-10 17:17
Hier nog even een update voor de bestelling bij dat waardeloze bedrijf confort-market.
We ( 3 anderen en ik ) sturen al ongeveer een week regelmatig emails dat we of die pompen willen, dan wel ons geld terug.
Totaal geen reaktie, dus het zal er wel op neerkomen dat we begin volgende week bij de kreditkaart maatschappij een claim neerleggen.
Overigens heeft hij een maand geleden wel een keer gereageerd, maar alleen met de mededeling dat hij op vakantie ging, en hij zou reageren als hij terug was ( begin April ).
Ik wilde een topic beginnen over dat "bedrijf", maar dat mag dus helaas niet.
Deze reaktie zet ik zowel hier als bij het Lucht/Water warmtepomp topic.

In ieder geval, KOOP DUS NIET BIJ CONFORT-MARKT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb in januari een 5 kw betaald ook nooit gekregen.
Daarna uiteindelijk een aangetekende brief gestuurd ,die driemaal geweigerd werd en kwam terug.

Nieuwe ontwikkeling is dat hij vorig week dit mailde:

Bonjour ;

Merci de nous envoyer votre IBAN pour que nous puissions vous rembourser votre commande car notre fournisseur principal ne peut pas vous livrer.

Bonne soirée.

Ik heb hem geantwoord, maar verwacht er niet veel van.

De Duitse pana is nu in bedrijf ,ik hoop van de winter jullie te laten weten hoe een KISS systeem met veel afgifte en weinig vermogen en alleen het eigen pompje zonder ontkoppelvat , war of thermostaat regelingen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Bokno schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:00:
Ik heb in januari een 5 kw betaald ook nooit gekregen.
Daarna uiteindelijk een aangetekende brief gestuurd ,die driemaal geweigerd werd en kwam terug.

Nieuwe ontwikkeling is dat hij vorig week dit mailde:

Bonjour ;

Merci de nous envoyer votre IBAN pour que nous puissions vous rembourser votre commande car notre fournisseur principal ne peut pas vous livrer.

Bonne soirée.

Ik heb hem geantwoord, maar verwacht er niet veel van.

De Duitse pana is nu in bedrijf ,ik hoop van de winter jullie te laten weten hoe een KISS systeem met veel afgifte en weinig vermogen en alleen het eigen pompje zonder ontkoppelvat , war of thermostaat regelingen werkt.
@Bokno Wat is een KISS systeem?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokno
Keep It Simple ,Stupid. Hou het eenvoudig, dommerd. Bedoel ik jouw niet mee,hoor.

Ta op direct, Ta 22 graden delta T 3 graden 24/7
Flow kan zeer ruim ingesteld worden lage weerstand in het systeem 15 groepen van 80 meter wand verwarming 16x2 slang. flow is overal gelijk.. Transport leiding kunststof 28 mm inwendige diameter. Alles flex geen bochten.

Nu is de vraag :kan de 5kw pana dit bijbenen als de ta zakt bij wintercondities?Moet het element bijspringen bij defrosts?

Wanden begane grond 18 cm glaswol plus alu reflectie tussen muurslangen en muur.Hoh 5.5 cm. Glas 6 cm triple.Plafond ook geisoleerd.

Mijn theorie is: afgifte reguleerd zichzelf door zeer lage Ta. Voor overshoot door zon op het zuiden heb ik een luifel van zonnepanelen is wel een zwak punt als er veel mensen in huis zijn. Ventilatie wtw decentraal.

De vloer verwarming in de keuken blijft een halve graad achter doordat die groep ook de hal meepakt,daar is meer afgifte omdat het daar koeler is. Ik heb daar tonzon vloer iso voor in bestelling als extra onder de tepexbroodjesvloer. en hoop daarmee dat te corrigeren.

Dit alles heeft een hoog Pipi Langkous gehalte (Nooit gedaan dus ik denk dat ik dit wel kan).

Alles el cheapo zelf gemaakt,op de gok,t is maar de vraag of dit werkt...Ik heb een bouw achtergrond en kan alles zelf,denk ik.

Na veel lezen hier en elders is mijn Take: warmtepompen zijn niet het probleem en is secundair ,als je sww apart doet (ventilatie wp) en het simpel houd. Je isolatie en afgiftesysteem zijn bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:29
Bokno schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:28:
Keep It Simple ,Stupid. Hou het eenvoudig, dommerd. Bedoel ik jouw niet mee,hoor.

Flow kan zeer ruim ingesteld worden lage weerstand in het systeem 15 groepen van 80 meter wand verwarming 16x2 slang. flow is overal gelijk.. Transport leiding kunststof 28 mm inwendige diameter. Alles flex geen bochten.

Nu is de vraag :kan de 5kw pana dit bijbenen als de ta zakt bij wintercondities?Moet het element bijspringen bij defrosts?

Wanden begane grond 18 cm glaswol plus alu reflectie tussen muurslangen en muur.Hoh 5.5 cm. Glas 6 cm triple.Plafond ook geisoleerd.

Mijn theorie is: afgifte reguleerd zichzelf door zeer lage Ta. Voor overshoot door zon op het zuiden heb ik een luifel van zonnepanelen is wel een zwak punt als er veel mensen in huis zijn. Ventilatie wtw decentraal.

De vloer verwarming in de keuken blijft een halve graad achter doordat die groep ook de hal meepakt,daar is meer afgifte omdat het daar koeler is. Ik heb daar tonzon vloer iso voor in bestelling als extra onder de tepexbroodjesvloer. en hoop daarmee dat te corrigeren.

Dit alles heeft een hoog Pipi Langkous gehalte (Nooit gedaan dus ik denk dat ik dit wel kan).

Alles el cheapo zelf gemaakt,op de gok,t is maar de vraag of dit werkt...Ik heb een bouw achtergrond en kan alles zelf,denk ik.

Na veel lezen hier en elders is mijn Take: warmtepompen zijn niet het probleem en is secundair ,als je sww apart doet (ventilatie wp) en het simpel houd. Je isolatie en afgiftesysteem zijn bepalend.
Ja het element komt in tijdens ontdooien, gebeurt altijd indien onder 28 graden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Bokno schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:28:

Heb je de sensoren al geijkt? Die Ta kan er rustig 2 graden naast zitten bij de 5H

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-10 16:00

Sen

<-->

MIjn pana was een tijd lang in bestelling bij cm.fr maar helaas reageert die niet meer en heb ik via cc mijn geld terug. Nu wil ik hem in duitsland bestellen en is dat 130km rijden dus goed te doen. Maar hoe groot is de verpakking van de WC05H3E5?

het apparaat is 865 x 1 283 x 320

de vraag is eigenlijk of het in mijn auto past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Sen schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 17:34:
MIjn pana was een tijd lang in bestelling bij cm.fr maar helaas reageert die niet meer en heb ik via cc mijn geld terug. Nu wil ik hem in duitsland bestellen en is dat 130km rijden dus goed te doen. Maar hoe groot is de verpakking van de WC05H3E5?

het apparaat is 865 x 1 283 x 320

de vraag is eigenlijk of het in mijn auto past.
B152 in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"
jeroenvervuren in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"

[ Voor 9% gewijzigd door t.oswald op 22-05-2019 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
Ik had de zelfde vraag, gewoon bellen onder de maten die ik kreeg voor de wp.
Maße 1,4 m x 1 m x 0,5 m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
reneeke1970 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:00:
[...]

Ja het element komt in tijdens ontdooien, gebeurt altijd indien onder 28 graden.
Wat gebeurt er als je het element niet aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
t.oswald schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:42:
[...]

Heb je de sensoren al geijkt? Die Ta kan er rustig 2 graden naast zitten bij de 5H
Weet niet hoe en of het de moeite is. De wand bleef ongeveer 21.5, maar gemeten met goedkoop ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Bokno schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 19:39:
[...]

Weet niet hoe en of het de moeite is. De wand bleef ongeveer 21.5, maar gemeten met goedkoop ding.
Settings aanpassen:
Factory reset:Reset van de unit naar eprom waarden: Stroom eraf. Stroom er na 1 minuut weer op, dan tijdens initialisatie tegelijkertijd alle 4 de cursorknoppen indrukken, dan staat ie weer in fabrieksstand. (wel vooraf even alle instellingen opschrijven dus :-)
Sensoren ijken: Unit uitzetten. Dan terugtoets, enter toets en pijltje naar recht tegelijk . Vanuit dat menu kan je de sensoren anders instellen
(Staat op openingspagina van dit topic)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pCf9pTVDPMGMJ6atnIid2QnQ/thumb.jpg
Kosten bij AliExpress ook geen drol, maar werken goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Bokno schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 19:39:
[...]

Volgens mij krijg je dan een foutmelding. Maar waarom zou je het element niet aansluiten? Het is hier al vaak opgemerkt, de 5H is geen WP voor tweakers. Er zitten Japanse kaboutertjes in die precies doen wat goed voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bokno schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 19:37:
[...]

Wat gebeurt er als je het element niet aansluit?
Ik begreep van anderen dat er dan fout melding komt want hij controleerd of er spanning op staat. Wil je hem uitschakelen dan moet je stekker van printplaat los trekken. Maar of ontdooien dan nog zo lekker gaat betwijfel ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
reneeke1970 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:50:
[...]

Ik begreep van anderen dat er dan fout melding komt want hij controleerd of er spanning op staat. Wil je hem uitschakelen dan moet je stekker van printplaat los trekken. Maar of ontdooien dan nog zo lekker gaat betwijfel ik
Precies! Voor het betalen van een defrost kunnen vele wegen bewandeld worden. Ik draai de 5H 24/7 met WAR op relatief lage Ta, tussen de 24 en de 31, met vvw. Dan besluiten de Japanse kaboutertjes in de 5H dat daarvoor altijd het element wordt gebruikt en ik denk niet zonder heel goede reden. Kost ongeveer 2,8 kW per uur defrost. De defrost duurt gemiddeld 10 minuten, dus ongeveer 500 W per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 21:03:
[...]

Precies! Voor het betalen van een defrost kunnen vele wegen bewandeld worden. Ik draai de 5H 24/7 met WAR op relatief lage Ta, tussen de 24 en de 31, met vvw. Dan besluiten de Japanse kaboutertjes in de 5H dat daarvoor altijd het element wordt gebruikt en ik denk niet zonder heel goede reden. Kost ongeveer 2,8 kW per uur defrost. De defrost duurt gemiddeld 10 minuten, dus ongeveer 500 W per stuk.
Maar van de andere kant, je hoeft ook geen onttrokken warmte opnieuw aan te vullen, dat maakt het verschil al weer kleiner

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:35
Sanitair warm water
Mijn buffer is meestal rond de 30 graden, en mijn doorstromer trekt nooit boven de 10kw. M'n vrouw douched vrij heet. Ik heb 3*25 ampère dus officieel moet ik wss ook verzwaren, maar heb liever dat ie er dan uitklapt. Draai er al een jaar mee, en geen probleem. Vanaf 38 graden wordt 't nog minder kw. Zou me er niet zoveel zorgen om maken. (je kan berekenen hoeveel kw X graden kan verwarmen, COP=1)

Beide andere opties kunnen ook.

Keuze warmtepomp
Ken alleen de pana. Deze moet je even stellen op het algemene forum. Deze is alleen voor pana.

Vloerverwarmingverdeler
Had ik ook, er zit een mengventiel voor om die 60 graden tegen te houden. Ik heb ook wel eens 60 graden door m'n vloer gehad, ging prima. Het is maar voor kort hé... Die paar liter duw je er zo doorheen. Zie verder hieronder.

Kortom
Je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt. De ervaring van 't forum leert dat moeilijk kan werken. Echter ben ik persoonlijk, en andere met mij, meer van Kiss.
Ik zou je WP met driewegklep aan je vat hangen en aan je vvw. Dus direct op vvw behalve voor je sww run. Als ie al warm is door de zon, mooi meegenomen. Pelletkachel kun je ook gewoon in je vvw circuit meenemen, die is enkel als backup voor je wp toch?

Ik zou dus een kleinere wp nemen, worst case heb je toch je Pelletkachel. Zie mijn beredenatie in eerdere posts. Bespaart je gependel in het voor en naseizoen.

Je verdeler zal je wss wel moeten aanpassen! Want dat mengventiel moet eruit. En de pomp is wss niet nodig meer, de WP pomp kan dat zelf wel. (heb je ook nooit meer het risico van 60 graden door je vloer)

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Baapje327 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 07:36:
[...]

Sanitair warm water
Mijn buffer is meestal rond de 30 graden, en mijn doorstromer trekt nooit boven de 10kw. M'n vrouw douched vrij heet. Ik heb 3*25 ampère dus officieel moet ik wss ook verzwaren, maar heb liever dat ie er dan uitklapt. Draai er al een jaar mee, en geen probleem. Vanaf 38 graden wordt 't nog minder kw. Zou me er niet zoveel zorgen om maken. (je kan berekenen hoeveel kw X graden kan verwarmen, COP=1)

Beide andere opties kunnen ook.

Keuze warmtepomp
Ken alleen de pana. Deze moet je even stellen op het algemene forum. Deze is alleen voor pana.

Vloerverwarmingverdeler
Had ik ook, er zit een mengventiel voor om die 60 graden tegen te houden. Ik heb ook wel eens 60 graden door m'n vloer gehad, ging prima. Het is maar voor kort hé... Die paar liter duw je er zo doorheen. Zie verder hieronder.

Kortom
Je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt. De ervaring van 't forum leert dat moeilijk kan werken. Echter ben ik persoonlijk, en andere met mij, meer van Kiss.
Ik zou je WP met driewegklep aan je vat hangen en aan je vvw. Dus direct op vvw behalve voor je sww run. Als ie al warm is door de zon, mooi meegenomen. Pelletkachel kun je ook gewoon in je vvw circuit meenemen, die is enkel als backup voor je wp toch?

Ik zou dus een kleinere wp nemen, worst case heb je toch je Pelletkachel. Zie mijn beredenatie in eerdere posts. Bespaart je gependel in het voor en naseizoen.

Je verdeler zal je wss wel moeten aanpassen! Want dat mengventiel moet eruit. En de pomp is wss niet nodig meer, de WP pomp kan dat zelf wel. (heb je ook nooit meer het risico van 60 graden door je vloer)
Sorry hoor, maar met een pellets ketel je vloer warm stoken gaat niet zonder meng verdeler want komt niet onder de 60 graden. En ook is een buffer vat onmisbaar met pellets stoken.
En daarbij de meng verdeler is geen enkel probleem voor de wp, bij mij zit hij er nog steeds in vanwege boven genoemde reden.
En als daardoor de ta 1 of 2 graden hoger moet so what. Hybride opstelling kost nu eenmaal iets.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
@Baapje327

Wederom bedankt voor je tijd!

Geen zorgen maken over die 3x25 ampere moet ik wel want ben een vonkenboer ;) Het voordeel is inderdaad dat je met 38 graden binnenkomt. Maar als je een keer kouder water hebt en net toevallig iets aan hebt staan in huis wat veel vermogen trekt, dan klapt de zekering van de liander er uit.

@reneeke1970
Ja wat Reneeke verteld kan ik me ook beter in vinden.. Stel ik heb een dag de verwarming niet aan staan en het buffervat word opgewarmt door de zon tot misschien wel 70 graden. En de volgende dag springt hij aan, dan pomp ik direct 70 graden water door mijn vloerverwarming... Ik ben hier niet zo gerust op.

Reneeke, je hebt de open verdeler dus nog gewoon aangesloten inclusief de vloerverwarming pomp?
Heb jij misschien een schema van jou installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nickkie55 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:39:
@Baapje327

Wederom bedankt voor je tijd!

Geen zorgen maken over die 3x25 ampere moet ik wel want ben een vonkenboer ;) Het voordeel is inderdaad dat je met 38 graden binnenkomt. Maar als je een keer kouder water hebt en net toevallig iets aan hebt staan in huis wat veel vermogen trekt, dan klapt de zekering van de liander er uit.

@reneeke1970
Ja wat Reneeke verteld kan ik me ook beter in vinden.. Stel ik heb een dag de verwarming niet aan staan en het buffervat word opgewarmt door de zon tot misschien wel 70 graden. En de volgende dag springt hij aan, dan pomp ik direct 70 graden water door mijn vloerverwarming... Ik ben hier niet zo gerust op.

Reneeke, je hebt de open verdeler dus nog gewoon aangesloten inclusief de vloerverwarming pomp?
Heb jij misschien een schema van jou installatie?
Nee schema zou ik moeten gaan tekenen. Maar bij mij is alles ht gebleven dus de verdeler heeft gewoon zijn eigen pomp nog en eigen thermostaat ventiel. Ik heb 400 liter buffer waar de wp op draait. Als backup staat ook pellets ketel op de buffer, en over twee maanden komt er ook hout CV bij te hangen en die zal ik wel regelmatig gaan gebruiken.
Sommige beweren dat ht een hogere ta vereist van 2 graden. Of het echt zo is betwijfel ik, ik kom met -5 buiten tot 32 graden dus vind het wel mee vallen. Hoeft ook niet lager want dan doen radiators boven zo weinig, en daar krijg ik het niet warmer dan 19 graden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
reneeke1970 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:56:
[...]

Nee schema zou ik moeten gaan tekenen. Maar bij mij is alles ht gebleven dus de verdeler heeft gewoon zijn eigen pomp nog en eigen thermostaat ventiel. Ik heb 400 liter buffer waar de wp op draait. Als backup staat ook pellets ketel op de buffer, en over twee maanden komt er ook hout CV bij te hangen en die zal ik wel regelmatig gaan gebruiken.
Sommige beweren dat ht een hogere ta vereist van 2 graden. Of het echt zo is betwijfel ik, ik kom met -5 buiten tot 32 graden dus vind het wel mee vallen. Hoeft ook niet lager want dan doen radiators boven zo weinig, en daar krijg ik het niet warmer dan 19 graden
@reneeke1970
Dus als ik het goed begrijp is dit jou situatie? Heb je op 'Locatie A' ook nog een aparte CV pomp geïnstalleerd?

En waarmee stuur je alles aan? Heb je een thermostaat?

Afbeeldingslocatie: http://www.7071.nl/forumimages/Reneeke_small.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:35
reneeke1970 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:10:
[...]

Sorry hoor, maar met een pellets ketel je vloer warm stoken gaat niet zonder meng verdeler want komt niet onder de 60 graden. En ook is een buffer vat onmisbaar met pellets stoken.
En daarbij de meng verdeler is geen enkel probleem voor de wp, bij mij zit hij er nog steeds in vanwege boven genoemde reden.
En als daardoor de ta 1 of 2 graden hoger moet so what. Hybride opstelling kost nu eenmaal iets.
ah ok, geen ervaring met pelletkachels, maar als ik dit zo hoor dan lijkt me het inderdaad verstandiger om dat mengventiel er wel bij te laten....sowieso voor @Nickkie55 een stuk makkelijker, scheelt weer aanpassingen.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Baapje327 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:35:
[...]

ah ok, geen ervaring met pelletkachels, maar als ik dit zo hoor dan lijkt me het inderdaad verstandiger om dat mengventiel er wel bij te laten....sowieso voor @Nickkie55 een stuk makkelijker, scheelt weer aanpassingen.
Nog meer besparing :9~ :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nickkie55 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:28:
[...]

@reneeke1970
Dus als ik het goed begrijp is dit jou situatie? Heb je op 'Locatie A' ook nog een aparte CV pomp geïnstalleerd?

[Afbeelding]
Klopt precies, bij a zit een pomp. Alleen de warme leiding van wp zit in midden van vat, en de koude leiding van pellets zit ook in midden, die heeft graag warm retour, die twee leidingen zitten met een t-stuk op hetzelde punt. Punt a was eerst bij mij de CV ketel die alleen rond pompte met inderdaad thermostaat. De ketel is verkocht na een jaar want de wp kon het alleen.

[ Voor 15% gewijzigd door reneeke1970 op 23-05-2019 16:33 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Nickkie55 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:28:
[...]

@reneeke1970

[Afbeelding]
Misschien snap ik het helemaal niet, ik heb zelf een heel eenvoudige installatie zonder buffervat, maar is het niet de bedoeling dat de aanvoer uit het buffervat via een mengventiel wordt ingebracht bij de aanvoer uit de WP opdat de Ta uitkomt op de ingestelde waarde van laat eens zeggen tussen de 25 en 35 graden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/srlvwdJTpGNVwaf6Su9uYqV2/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:43:
[...]

Misschien snap ik het helemaal niet, ik heb zelf een heel eenvoudige installatie zonder buffervat, maar is het niet de bedoeling dat de aanvoer uit het buffervat via een mengventiel wordt ingebracht bij de aanvoer uit de WP opdat de Ta uitkomt op de ingestelde waarde van laat eens zeggen tussen de 25 en 35 graden?
[Afbeelding]
Dat kan ook om je vloer te beschermen, lokatie maakt dan feitelijk niet uit. Maar als hij toch al op verdeler zit....
En als je nog radiators hebt vinden die 60 graden best fijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Maar @reneeke1970 wanneer stuur je wat aan? Draai je in het voor en na jaar alleen op de WP en schakel je in de winter over op de pelletkachel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nickkie55 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:52:
Maar @reneeke1970 wanneer stuur je wat aan? Draai je in het voor en na jaar alleen op de WP en schakel je in de winter over op de pelletkachel?
Thermostaat stuurt zowel pomp a aan, als ook de wp. De pellets kachel is enkel als backup, wel mee proef gedraaid maar verder niet want pellets zijn duurder in gebruik. Omdat het minimale vermogen 6 kW is gooit de wp na 45 min de handdoek in de ring, dan word retour temperatuur te hoog voor hem. Daarom heb ik nu hout CV erbij gekocht, die hoop ik met klein vuurtje laag in kW goedkoop bij te laten stoken en veel gezelligheid te laten creëren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
reneeke1970 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:14:
[...]

Thermostaat stuurt zowel pomp a aan, als ook de wp. De pellets kachel is enkel als backup, wel mee proef gedraaid maar verder niet want pellets zijn duurder in gebruik. Omdat het minimale vermogen 6 kW is gooit de wp na 45 min de handdoek in de ring, dan word retour temperatuur te hoog voor hem. Daarom heb ik nu hout CV erbij gekocht, die hoop ik met klein vuurtje laag in kW goedkoop bij te laten stoken en veel gezelligheid te laten creëren.
Duidelijk! Ik heb het schema voor je aangepast ;) Kan je hem eventueel nog een keer gebruiken als voorbeeld

Afbeeldingslocatie: http://www.7071.nl/forumimages/Reneeke2_small.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nickkie55 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:30:
[...]

Duidelijk! Ik heb het schema voor je aangepast ;) Kan je hem eventueel nog een keer gebruiken als voorbeeld

[Afbeelding]
Toppie, dit is volgens warmtepomp weetjes punt nl methode c trouwens, hun zeggen a het beste maar dan krijg je rechtstreeks koud retour uit je afgifte zo de wp in, en dat vind ie niet fijn.
In mijn buffer zit ook nog hygiëne spiraal die als voor verwarmer dient voor warmtepomp boiler die de rest doet naar 55 graden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Nou mijn WC05H3E5 is gisteren besteld en ik kan hem morgen al ophalen. Past in mijn karretje helaas niet in mijn auto. Nu belde Christian me net van de duitse leverancier en die zei dat ik er toch wel goed aan doe om PAW-BTANK50L mee te bestellen.

Ik ga de WC05H3E5 gebruiken om de vloerverwarming op de begane grond 70m2 mee te verwarmen. Koelen ga ik niet doen.

Warm water doe ik via een atlantic explorer. De bovenverdieping word verwarmt en gekoeld met 4 split unit airco's (of L/L warmtepomp) in de woonkamer is ook nog een airco (L/L warmtepomp)

Mijn idee was om de temp constant op 18 graden te krijgen in de woonkamer via de vloerverwarming en het te boosten naar 20/21 graden via de airco.

Maar heb ik in deze opstelling profijt van die buffer? Want ik dien dan naast die buffer ook een pomp te kopen als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:33

timovd

Voorsprong door techniek

t.oswald schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:35:
[...]

Settings aanpassen:
Factory reset:Reset van de unit naar eprom waarden: Stroom eraf. Stroom er na 1 minuut weer op, dan tijdens initialisatie tegelijkertijd alle 4 de cursorknoppen indrukken, dan staat ie weer in fabrieksstand. (wel vooraf even alle instellingen opschrijven dus :-)
Sensoren ijken: Unit uitzetten. Dan terugtoets, enter toets en pijltje naar recht tegelijk . Vanuit dat menu kan je de sensoren anders instellen
(Staat op openingspagina van dit topic)
[Afbeelding]
Kosten bij AliExpress ook geen drol, maar werken goed.
Hoe nauwkeurig/betrouwbaar zijn die thermometers? Ik heb nu een eenvoudige laser IR-thermometer en heb daarmee de Ta op -2 gezet en Tr op -1 afwijking. De thermostaat van de remote had ik op het begin al eens op -2 gezet, want je merkte direct dat die niet klopte.
Sen schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:34:
Maar heb ik in deze opstelling profijt van die boiler buffer? Want ik dien dan naast die boiler buffer ook een pomp te kopen als ik het goed begrijp.
Er zijn hier genoeg die het zonder extra pomp doen. Ik heb zelf helemaal geen buffer, maar mijn vloerverwarming als buffer.

[ Voor 17% gewijzigd door timovd op 24-05-2019 09:50 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
timovd schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:47:
[...]

Hoe nauwkeurig/betrouwbaar zijn die thermometers? Ik heb nu een eenvoudige laser IR-thermometer en heb daarmee de Ta op -2 gezet en Tr op -1 afwijking. De thermostaat van de remote had ik op het begin al eens op -2 gezet, want je merkte direct dat die niet klopte.

[...]

Er zijn hier genoeg die het zonder extra pomp doen. Ik heb zelf helemaal geen buffer, maar mijn vloerverwarming als buffer.
Er kan wel eens een matige tussen zitten, maar de meeste kloppen als een bus. Ik bestel er altijd wat meer, kosten geen drol en kijk dan wat ze aangeven. Als beide waarden per unit gelijk zijn, dan zit het wel goed. Volgens mij gebruikt iedereen hier die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Nou mijn WC05H3E5 is gisteren besteld en ik kan hem morgen al ophalen. Past in mijn karretje helaas niet in mijn auto. Nu belde Christian me net van de duitse leverancier en die zei dat ik er toch wel goed aan doe om PAW-BTANK50L mee te bestellen.

Ik ga de WC05H3E5 gebruiken om de vloerverwarming op de begane grond 70m2 mee te verwarmen. Koelen ga ik niet doen.

Warm water doe ik via een atlantic explorer. De bovenverdieping word verwarmt en gekoeld met 4 split unit airco's (of L/L warmtepomp) in de woonkamer is ook nog een airco (L/L warmtepomp)

Mijn idee was om de temp constant op 18 graden te krijgen in de woonkamer via de vloerverwarming en het te boosten naar 20/21 graden via de airco.

Maar heb ik in deze opstelling profijt van die buffer? Want ik dien dan naast die buffer ook een pomp te kopen als ik het goed begrijp.
Hier de WP direct op de CV leiding aangesloten door @koevlaas2. Geen buffervat, 90 m2 vvw. Wel of niet koelen geen punt. WAR zonder thermostaat, juiste stooklijn vinden en 24/7 draaien maar. Hij heeft wel bij de verdeler de doorstroming verhoogd door het verwijderen van de ventielen in aanvoer en retour. Dat zijn echt muizengaatjes. En een TF1 filter er nog tussen.

B en C eruit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gxEebUlaqJIiPZ8nwwQ6ruBm/thumb.png

[ Voor 13% gewijzigd door t.oswald op 24-05-2019 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

t.oswald schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:58:
[...]

Hier de WP direct op de CV leiding aangesloten door @koevlaas2. Geen buffervat, 90 m2 vvw. Wel of niet koelen geen punt. WAR zonder thermostaat, juiste stooklijn vinden en 24/7 draaien maar. Hij heeft wel bij de verdeler de doorstroming verhoogd door het verwijderen van de ventielen in aanvoer en retour. Dat zijn echt muizengaatjes. En een TF1 filter er nog tussen.

B en C eruit.
[Afbeelding]
Maar dan heb je wel een pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Sen schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:27:
[...]

Maar dan heb je wel een pomp?
Op de verdeler zit nog een pomp. Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik ga deze zomer de verdeler nog vervangen door een LT verdeler omdat ik het idee heb dat de vvw dan nog wat directer reageert. Maar anderen vinden dat onzin, ook @koevlaas2 en
https://energiepionier.nl...vloerverwarming-verdeler/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
Nou mijn WC05H3E5

Dag Sen ik hoop dat je aankomende winter wil aangeven hoe dit gaat,ik doe nl exact hetzelfde ,wel met zeer goed geïsoleerde woning .

Van de winter wil ik laten weten hoe dat gaat.

De 5kw heb ik ook van Christian ,toen ik hem ophaalde en het gesprek kwam op de magnetische vuilfilter vertelde ik dat ik een
www.heima24.de/installati...it-entluefter-545306.html ==> DN 25
had gemonteerd .Hij vond dat te kleine doorstroming te veel werveling ….? vond hij, en wilde mij een grotere verkopen, hij had er een heel schap vol van liggen. Ik denk dat hij ook wel een paar tankjes wil slijten.

Voor de grap vertelde hij mij dat als 10 Nederlanders daar mijn naam noemen ik een leuke verassing krijg.

Probeer maar, begint ie gelijk te lachen. (Bob)

Waarom zou je er een 50 liter vat tussen plaatsen als alles toch altijd open staat dan heb je geen ontkoppelvat nodig. En bufferen heb je helemaal niet nodig of je moet een vat nemen van een kuub of 20....

Sww doe ik ook met atlantic, boven heb ik een 6.5kw split airco hangen gebruik ik als de badkamer het nodig had(daar hangt ie ook,net een hete lucht kanon na 10 min kan hij weer uit.) Beneden heb ik een 3.5kw split airco hangen hield tot nu toe de benedenverdieping op 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Laatst online: 06-10 22:42
Salderingsregeling blijft tot 2023 ongewijzigd!

https://www.zelfenergiepr...pdate-61&utm_medium=email

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:58

Ik zelf heb een 7kw direct op mijn vloerverwarming met gesloten verdeler van 50m2 en dit gaat zonder problemen. De warmtepomp moduleert ver genoeg terug.

De 5kw kan nog verder terug. Ik zou als je vloerverwarming hebt hier geen buffer tussen zetten.

[ Voor 2% gewijzigd door rjd22 op 24-05-2019 21:15 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 22:58
Ik sta op het punt om een panasonic monoblock aan te schaffen. Ons huis zou volgens de verschillende methodes uitkomen op een nodige opbrengst van 5-6 kW. Wij gaan nog verder met isoleren, maar een 5kW die altijd op zijn tenen loopt lijkt mij niet heel wenselijk.

Tegelijkertijd is een 7kW momenteel minder interessant om te kopen dan een 9kW omdat de prijs minder hard stijgt dan de subsidie waardoor de 9kW monoblock goedkoper is dan de 7kW.

Mijn voorkeur voor een 5kW zou zijn voor de hogere COP, maar, heeft iemand gegevens over de COP van een 9kW die op ~60% draait? Komt dit in de buurt van de 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:58
Tasma schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 21:23:
Ik sta op het punt om een panasonic monoblock aan te schaffen. Ons huis zou volgens de verschillende methodes uitkomen op een nodige opbrengst van 5-6 kW. Wij gaan nog verder met isoleren, maar een 5kW die altijd op zijn tenen loopt lijkt mij niet heel wenselijk.

Tegelijkertijd is een 7kW momenteel minder interessant om te kopen dan een 9kW omdat de prijs minder hard stijgt dan de subsidie waardoor de 9kW monoblock goedkoper is dan de 7kW.

Mijn voorkeur voor een 5kW zou zijn voor de hogere COP, maar, heeft iemand gegevens over de COP van een 9kW die op ~60% draait? Komt dit in de buurt van de 5?
De 9kw is eigenlijk een opgevoerde 7kw. Je krijgt voor deze 2 dezelfde subsidie zo ver ik weet (check even de rvo apparaten lijst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 22:58
rjd22 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 21:33:
[...]

De 9kw is eigenlijk een opgevoerde 7kw. Je krijgt voor deze 2 dezelfde subsidie zo ver ik weet (check even de rvo apparaten lijst).
Had ik gedaan maar blijkbaar met een scheef oog, want je hebt helemaal gelijk |:( . In dat geval kom ik uit op de 7kW. Daar gaat wel dezelfde vraag op. Een 5kW die vaak hard moet rennen, of een 7kW die het iets rustiger aan kan doen, wat is, waarom, de betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:10

COP is meer gerelateerd aan je water temperatuur dan het vermogen van de WP. Als je in het hoofdtopic kijkt staan er een paar 9kW modellen in de maandelijkse registratie, waaronder de mijne. Maar, ik gebruik radiatoren dus heb een relatief hogere temperatuur.

Overigens, een 5kW die veel te hard moet werken zal een lagere COP hebben als een 7kW die op lager vermogen draait. Maar pas op dat je een WP pakt die bij je afgifte past, ik heb een 9kW en die pendelt als een dolle omdat ik bij Ta40 zo'n 4kW afgifte heb...

[edit]
@rjd22, dat is de 1 fase versie. De 3 fase versie is mechanisch een stuk groter, die heeft @Fullpower.

[ Voor 4% gewijzigd door Felicia op 24-05-2019 22:09 ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-10 10:22
@Sen grappig, christian vandaag aan de telefoon gehad, ik hoop volgende week vrijdag mijn 5kW H mono op te halen. Hij vertelde me dat er morgen ook al een Niederländer kwam, meteen even hier gekeken natuurlijk Christian wist precies hoeveel subsidie erop zat 😀. Bij afhalen “gibt es auch einer kaffee dazu” 😀 succes morgen.

Marstek 3 x 5,1 kW V153/CT003V116 Pana WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar SMA/Enphase /WPboiler Atlantic 270l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
Tasma schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 21:39:
[...]

Had ik gedaan maar blijkbaar met een scheef oog, want je hebt helemaal gelijk |:( . In dat geval kom ik uit op de 7kW. Daar gaat wel dezelfde vraag op. Een 5kW die vaak hard moet rennen, of een 7kW die het iets rustiger aan kan doen, wat is, waarom, de betere optie?
Kijk maar naar @Dylantje2 deze laat een mooi voorbeeld zien in dit forum! En hoe beter je isoleert hoe mooier de 5 kW past bij jouw situatie. Maar het blijft een persoonlijke keuze.

Ik ga naar n woning met 1150m3 incl SWW, naar 5 kW mono, En een aparte WP boiler....
En de subsidie voor beide aparaten is een grote stimulans. ;)

Marstek 3 x 5,1 kW V153/CT003V116 Pana WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar SMA/Enphase /WPboiler Atlantic 270l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
theXman schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 22:41:
@Sen grappig, christian vandaag aan de telefoon gehad, ik hoop volgende week vrijdag mijn 5kW H mono op te halen. Hij vertelde me dat er morgen ook al een Niederländer kwam, meteen even hier gekeken natuurlijk Christian wist precies hoeveel subsidie erop zat 😀. Bij afhalen “gibt es auch einer kaffee dazu” 😀 succes morgen.
Zoals ik begrijp is Christian van een Duitse leverancier, welke leverancier is dit? heb hem gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Even een algemene vraag voor iedereen hier. Waarom hebben jullie voor Panasonic gekozen en niet voor Hitachi of Mitsubishi bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Nickkie55 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 23:09:
Even een algemene vraag voor iedereen hier. Waarom hebben jullie voor Panasonic gekozen en niet voor Hitachi of Mitsubishi bijvoorbeeld?
Lawaai, beter cop ,goedkoper....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
COP, prijs icm subsidie, tips en ondersteuning dit forum-topic en met name de H-versie heeft “ kaboutertjes” begrijp ik van de ervaren gebruikers, welke de instellingen optimaliseren. Maw installatie en gebruiksgemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
theXman schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 22:44:
[...]

Kijk maar naar @Dylantje2 deze laat een mooi voorbeeld zien in dit forum! En hoe beter je isoleert hoe mooier de 5 kW past bij jouw situatie. Maar het blijft een persoonlijke keuze.

Ik ga naar n woning met 1150m3 incl SWW, naar 5 kW mono, En een aparte WP boiler....
En de subsidie voor beide aparaten is een grote stimulans. ;)
En waar veel mensen anders over denken....
Hoeveel dagen per jaar moet hij echt hardlopen.
De rest van de dagen op de slofjes?

En als je een H wilt..
Ik geloof dat ze al een J verkopen..
Die kent nog niemand hier..:-)
Dus de H is al weer antiek :-) Maar ik ben er tot nu toe erg blij mee

Mijn grafiekjes zijn uit ivm crash domoticz..:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokno
theXman schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 07:38:
COP, prijs icm subsidie, tips en ondersteuning dit forum-topic en met name de H-versie heeft “ kaboutertjes” begrijp ik van de ervaren gebruikers, welke de instellingen optimaliseren. Maw installatie en gebruiksgemak.
Ik ben nieuw met dit ding en heb hem net even aangezet door de stroom erop te zetten.
Daardoor ging hij gewoon aan de slag. In een poging om de kaboutertjes te foppen had ik het element stroomloos gezet.

Dat ging een tien minuten goed en toen kreeg ik een foutmelding van het element.
Toen ik het element bij schakelde wilde hij toch niet opstarten.
Heb toen de foutcode verwijderd ,daarna nog steeds niets
Daarna alles stroomloos gemaakt en even gewacht ,nu doet ie het weer.
Het element gebruikt (nog) niets maar moet wel bijstaan dus.

De kabouters foppen vinden ze niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bokno schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 08:24:
[...]

Ik ben nieuw met dit ding en heb hem net even aangezet door de stroom erop te zetten.
Daardoor ging hij gewoon aan de slag. In een poging om de kaboutertjes te foppen had ik het element stroomloos gezet.

Dat ging een tien minuten goed en toen kreeg ik een foutmelding van het element.

Hij bevriest nu toch niet.....
En pas op met stroom loos maken, bodem van compressor is verwarmt. Koude start vind ie niet fijn....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald

Zo werkt het niet met de COP. Zie het overzicht van de drie pana’s. Het gaat om de Ta en de Tb. Relevant is ook nog dat de 5 veel verder terug moduleert dan de 7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JlAPI2JMMIL3V9FQU7b0KNIi/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Bokno schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 08:24:
[...]

Je kunt wel het stand-by verbruik van rond de 26W terug brengen naar rond de 6W door de instelling voor de “Buitentemperatuur voor verwarmen UIT” nu in de zomer te verlagen naar bijvoorbeeld 5 graden. De WP blijft dan wel stand-by in tegenstelling tot helemaal stroomloos maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

theXman schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 22:41:
Vandaag inderdaad opgehaald en in mijn karretje vervoert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/evRveXwuV5kcxZ4E70xmivUI/thumb.jpg

De zaak is groter als ik verwacht had en verder totaal geen problemen. Ik heb de doos niet meer opgemeten maar hij is volgens mij hoger dan 1 meter daar mijn karretje 1,20 hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
Betalen jullie vooraf met paypall, of bij ophalen? Of betaal je de factuur achteraf?

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
t.oswald schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 10:51:
[...]

Je kunt wel het stand-by verbruik van rond de 26W terug brengen naar rond de 6W door de instelling voor de “Buitentemperatuur voor verwarmen UIT” nu in de zomer te verlagen naar bijvoorbeeld 5 graden. De WP blijft dan wel stand-by in tegenstelling tot helemaal stroomloos maken.
Toen ik keek gebruikte hij in standby ongeveer 6 watt.

Ik ben nieuwsgierig of de pana net zo werkt als mijn Daikin 3.5, :die heb ik ingesteld op 0 watt standby.
Bij het opstarten neemt hij dan een tweetal minuten om het carter op te warmen alvorens de compressor te starten. Je kunt hem ook instellen zodat ie altijd het carter verwarmt. Dan start de compressor meteen op. Dan wel hoger standby gebruik.

Bij het pana menu heb ik zoiets niet gevonden. of doe je dat door wat in de quote staat beschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Bokno schreef op zondag 26 mei 2019 @ 00:14:
[...]

Toen ik keek gebruikte hij in standby ongeveer 6 watt.

Ik ben nieuwsgierig of de pana net zo werkt als mijn Daikin 3.5, :die heb ik ingesteld op 0 watt standby.
Bij het opstarten neemt hij dan een tweetal minuten om het carter op te warmen alvorens de compressor te starten. Je kunt hem ook instellen zodat ie altijd het carter verwarmt. Dan start de compressor meteen op. Dan wel hoger standby gebruik.

Bij het pana menu heb ik zoiets niet gevonden. of doe je dat door wat in de quote staat beschreven?
Er is geen instelling voor. Heb toevallig dit ontdekt. De hoge 26W stand-by lijkt bij WAR te horen. Wellicht dat bij andere instellingen direct die 6W al wordt gerealiseerd. Weet inmiddels bij de 5H dat alles geregeld wordt volgens de pana moverende redenen.... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op zondag 26 mei 2019 @ 17:36:
[...]

Er is geen instelling voor. Heb toevallig dit ontdekt. De hoge stand-by lijkt bij WAR te horen. Wellicht dat bij andere instellingen direct die 6W al wordt gerealiseerd. Weet inmiddels bij de 5H dat alles geregeld wordt volgens de pana moverende redenen.... 8)
Wees blij dat het zo laag verbruik is, bij de grote mitsu is het 80 watt continu en kan niet uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-10 16:56
t.oswald schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 10:39:
[...]

Zo werkt het niet met de COP. Zie het overzicht van de drie pana’s. Het gaat om de Ta en de Tb. Relevant is ook nog dat de 5 veel verder terug moduleert dan de 7.

[Afbeelding]
Volgens mij is dat niet helemaal waar hoor.. De belasting heeft wel degelijk invloed naast simpwelweg Ta en Tb. (Zou natuurkundig anders ook knap lastig worden)

Verder is dat tabelletje niet conform de installatiehandleiding. De waardes uit de installatiehandleiding komen wel overeen met wat ik in de praktijk meet bij mijn 7kw H, en sluiten ook meer aan bij een logishe productrange.

Zie overzichtsplaatje op blz 216 https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf

of daarboven per model grafiekjes, zo zie je in de grafiekjes dat de 7kw, bij -12 ongeveer 5kw doet, waar de 5 dan nog 4,8 doet, dus inderdaad bijna net zoveel als een 7kw. Maar bij meer voorkomende temperaturen (Bijv. -5 gaat het om 4,7kw versus 5,8kw, dat is ruim 23% meer vermogen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Heb mijn Pana 5kW op WAR draaien. Staat altijd aan en de kaboutertjes van Panasonic doen goed hun werk. Als het warm is buiten dan gaat hij eerst naar 20 wat terug en daarna naar 6 wat. Waarom geen idee. Bij 20 wat draait de pomp nog, bij 6 niet. Maar laat hem gewoon aanstaan als het een keer koud is in de nacht doet hij even zijn best en is het altijd lekker warm in de kamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rBipgTG1g4Uj6ctrilTrCe4g/thumb.png

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Me Albert schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:13:
Heb mijn Pana 5kW op WAR draaien. Staat altijd aan en de kaboutertjes van Panasonic doen goed hun werk. Als het warm is buiten dan gaat hij eerst naar 20 wat terug en daarna naar 6 wat. Waarom geen idee. Bij 20 wat draait de pomp nog, bij 6 niet. Maar laat hem gewoon aanstaan als het een keer koud is in de nacht doet hij even zijn best en is het altijd lekker warm in de kamer.

[Afbeelding]
Bij bepaalde ingestelde buiten temperatuur stopt hij met verwarmen, daarom zet hij pomp uit denk, anders blijft hij volgens war draaien tot hij ons weegt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
IBoat schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 21:43:
Betalen jullie vooraf met paypall, of bij ophalen? Of betaal je de factuur achteraf?
Ik heb met Creditcard betaald, kan je altijd schade oid claimen.....
Maar deze leverancier is redelijk flexibel, misschien kan je afrkenen bij ophalen, zou je ven moeten informeren bij Christian....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Ik heb contant betaald bij Christiaan. Kreeg nog wat korting daardoor. Duitsers zijn dol op cash geld. Ik kon ter plaatse niet met credit card betalen, wel via de site. Maar als je hem belt en afspreekt wanneer je hem komt halen dan stuurt hij een factuur via mail die je ter plaatse voldoet. Wij hebben de prijs afgerond naar 2600,00 euro. De prijs van de vuilvanger (Caleffi) werd ook naar beneden afgerond.

[ Voor 60% gewijzigd door Me Albert op 27-05-2019 17:44 ]

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
reneeke1970 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:19:
[...]

Bij bepaalde ingestelde buiten temperatuur stopt hij met verwarmen, daarom zet hij pomp uit denk, anders blijft hij volgens war draaien tot hij ons weegt
Als hij stopt met verwarmen blijft de pomp nog draaien. Volgens mij bepaald hij zo aan de hand van de Tr of er warmtebehoefte is ja of nee. Mijn WAR loopt van 15 graden buitentemp met dan 21 graden aanvoer. Waarschijnlijk als hij een aantal graden boven deze waarde komt stopt hij ook met pompen omdat er geen warmtevraag te verwachten is. Alleen de kaboutertjes weten het of een uitgebreide temp logging kan verduidelijking geven. Maar hoe het ook werkt het werkt ik vind 0,32 kWh op een dag verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
lolle1212 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:26:
[...]

Volgens mij is dat niet helemaal waar hoor.. De belasting heeft wel degelijk invloed naast simpwelweg Ta en Tb. (Zou natuurkundig anders ook knap lastig worden)

Verder is dat tabelletje niet conform de installatiehandleiding. De waardes uit de installatiehandleiding komen wel overeen met wat ik in de praktijk meet bij mijn 7kw H, en sluiten ook meer aan bij een logishe productrange.

Zie overzichtsplaatje op blz 216 https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf

of daarboven per model grafiekjes, zo zie je in de grafiekjes dat de 7kw, bij -12 ongeveer 5kw doet, waar de 5 dan nog 4,8 doet, dus inderdaad bijna net zoveel als een 7kw. Maar bij meer voorkomende temperaturen (Bijv. -5 gaat het om 4,7kw versus 5,8kw, dat is ruim 23% meer vermogen.)
Discussie over de tabel is al eerder aan de orde geweest. Tabel is afkomstig uit het DesignManual van Panasonic, ergens rond blz. 123.
https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Me Albert schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:51:
[...]

Als hij stopt met verwarmen blijft de pomp nog draaien. Volgens mij bepaald hij zo aan de hand van de Tr of er warmtebehoefte is ja of nee. Mijn WAR loopt van 15 graden buitentemp met dan 21 graden aanvoer. Waarschijnlijk als hij een aantal graden boven deze waarde komt stopt hij ook met pompen omdat er geen warmtevraag te verwachten is. Alleen de kaboutertjes weten het of een uitgebreide temp logging kan verduidelijking geven. Maar hoe het ook werkt het werkt ik vind 0,32 kWh op een dag verwaarloosbaar.
Nee je ziet het verkeerd, met war gaat compressor misschien wel uit omdat hij op temp is, maar circuleren blijft hij ten alle tijden doen.
Maar er zit nog een instelling in je menu waarbij bij temp bv van 15 graden buiten, de verwarming compleet stopt. Blijft alleen standby over van 6 watt ongeveer.
Weet niet waar hij standaard op staat ingesteld, zo lang is mijn geheugen niet....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-08 12:55
Goedeavond,

Kan iemand mij uitleggen hoe ik de driewegklep aansluit? Ik heb de caleffi 642/3 met 5 aders. Deze moet opgelast worden met de voeding en het schakelcontact uit de Pana. Weet iemand mij misschien zo te vertellen welke aders ik waar moet gebruiken?

Gr. Sjoerke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
https://www.mupload.nl/img/iqfdo7sdjk7kr.jpg

Bijgevoegd foto van de klep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Sjoerke schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:30:
Goedeavond,

Kan iemand mij uitleggen hoe ik de driewegklep aansluit? Ik heb de caleffi 642/3 met 5 aders. Deze moet opgelast worden met de voeding en het schakelcontact uit de Pana. Weet iemand mij misschien zo te vertellen welke aders ik waar moet gebruiken?

Gr. Sjoerke
Voeding van de Klep is draad 1, 2 en 6 (blauw, bruin, geel/groen)
Contact van de klep is draad 3 en 4 (Grijs en Zwart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
@BjornKoster1989

Hallo, bedankt voor de reactie.
Dus als ik het goed begrijp word er binnen in de klep via de wp geschakeld en sluit ik gewoon de normale kleuren aan voor de 220 voeding. En de grijs / zwart gaat naar de Pana?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Sjoerke schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:11:
@BjornKoster1989

Hallo, bedankt voor de reactie.
Dus als ik het goed begrijp word er binnen in de klep via de wp geschakeld en sluit ik gewoon de normale kleuren aan voor de 220 voeding. En de grijs / zwart gaat naar de Pana?
Normaal komt de voeding van de klep ook uit de pana, maar ik zal zo me installatie tekening van me 7KW monoblock er bij pakken. Ik kom er straks op terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-10 16:56
t.oswald schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:18:
[...]

Discussie over de tabel is al eerder aan de orde geweest. Tabel is afkomstig uit het DesignManual van Panasonic, ergens rond blz. 123.
https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf
Weet ik, daarom geef ik het ook nog even aan, zodat potentiële kopers iets meer hebben om op af te gaan. Of men meer vertrouwt in een marketing folder dan in de installatiedocumentatie is aan ieder voor zich. Dat is an sich. Vind het meer belangrijk dat er niet elke keer een eenzijdig, niet verifieerbaar deel van het verhaal staat. In mijn geval levert de 7kw namelijk zoals bij meer hier, wel degelijk meer dan de 5kw, zoals de installatiehandleiding ook voorschrijft, maar wat weer niet klopt met de folder. Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Sjoerke zou je voortaan alles in 1 post willen zetten? Thanks!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
@teacher

Goedemiddag, dat wil ik wel masr weet niet goed hoe het werkt! Is er ergens een handleiding? Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Sjoerke
Geen water lekkage aan de flex slang koppeling/overgang naar RVS bocht ?
https://www.mupload.nl/img/ej8o8o5v.jpg
Is nogal een dun randje RVS (vlak) ?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me Albert
reneeke1970 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:22:
[...]

Nee je ziet het verkeerd, met war gaat compressor misschien wel uit omdat hij op temp is, maar circuleren blijft hij ten alle tijden doen.
Maar er zit nog een instelling in je menu waarbij bij temp bv van 15 graden buiten, de verwarming compleet stopt. Blijft alleen standby over van 6 watt ongeveer.
Weet niet waar hij standaard op staat ingesteld, zo lang is mijn geheugen niet....
Volgens mij gaf ik dat ook aan of in ieder geval bedoelde ik dat. Als hij uit gaat omdat de Delta t te klein wordt stopt de compresser maar door rond te blijven pompen en de Tr te meten bepaalt hij wanneer de compressor weer aan gaat. Als de Tr constant is en de temperatuur boven een bepaalde waarde komt stopt hij ook met pompen. In het installateur menu verwarmen (6.1) staat "buiten temperatuur voor verwarmen uit". Hier kun je een waarde ingeven die waarschijnlijk het effect geeft wat we zien. Staat bij mij volgens mij op 20 graden.
Hoe dan ook een goed regel systeem met weinig verbruik en daar gaat het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niemand hoe het kWh-verbruik berekend moet worden op basis van gegevens uit Aquarea Service Cloud?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2019 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
D
Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:57:
Weet niemand hoe het kWh-verbruik berekend moet worden op basis van gegevens uit Aquarea Service Cloud?
@timovd ?
Ik heb zelf geen aansluiting, maar meen begrepen te hebben dat de service cloud met dezelfde waarden werkt als welke in het display getoond worden en voor het verbruik heb je daar dan helemaal niets aan. Klopt voor geen meter! Het verbruik moet je zelf meten via meterkast of stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Display toont inderdaad de zelfde waardes als service cloud. Smart Cloud gebruik ik eigenlijk niet, maar ik mag aannemen dat die ook het zelfde toont.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smart Cloud heeft kWh-verbruik.
vraag - hoe bereken je het?

Ik heb deze parameters:
Bediening
Modus
Cvretourtemp
Cvaanvoertemp
Zone1gemetentemp
Zone1ingesteldetemp
Zone1watertemp
.Zone2gemetentemp
Zone2ingesteldetemp
Zone2watertemp
Dhwgemetentemp
Dhwingesteldetemp
Buffertanktemp
Buitentemp
Waterdebiet
pompsnelheid
driewegklep
Ruimteverwarming
Tankverwarming
Ontdooien
Zon
Zontemp
Bivalent
Foutstatus
Compressorfrequentie
Bedrijfstijd
Startstops
Ruimteverwarmingcapaciteit

Ruimteverwarmingbedrijfstijd

Tankverwarmingbedrijfstijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Volgens mij kun je de energy consumption uitlezen, maar dit is in intervallen van 5 minuten. En wat de bovenbuurman zegt; de waardes zijn absoluut niet nauwkeurig. Wat probeer je precies te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:40:
Smart Cloud heeft kWh-verbruik.
vraag - hoe bereken je het?

Ik heb deze parameters:
Bediening
Modus
Cvretourtemp
Cvaanvoertemp
Zone1gemetentemp
Zone1ingesteldetemp
Zone1watertemp
.Zone2gemetentemp
Zone2ingesteldetemp
Zone2watertemp
Dhwgemetentemp
Dhwingesteldetemp
Buffertanktemp
Buitentemp
Waterdebiet
pompsnelheid
driewegklep
Ruimteverwarming
Tankverwarming
Ontdooien
Zon
Zontemp
Bivalent
Foutstatus
Compressorfrequentie
Bedrijfstijd
Startstops
Ruimteverwarmingcapaciteit

Ruimteverwarmingbedrijfstijd

Tankverwarmingbedrijfstijd
Dat is bij pana niet te snappen...
Wat de unit en ik neem aan de cloud aan geeft...Is alleen iets verbruik maar geen totaal verbruik.
Als je totaal verbruik wil hebben, een S0..

Die pana werkt mooi, maar meten doen ze erg creatief. [ net als zovelen ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
@AUijtdehaag

Goedemiddag, vandaag de electrische aansluitingen! Kunt u mij vertellen welke contacten ik moet gebruiken? Ik heb een draad van de sensor uit het warm water vat. Een kabel voor de pomp van de vloerverwarming. En een kabel voor de thermostaat. Gr Sjoerke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Sjoerke
Zat er geen manual bij?
;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
Dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door IBoat op 05-06-2019 21:20 ]

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IBoat
Gisteren de WP in Duitsland gehaald, en vandaag aan de muur gehangen. Morgen waterzijdig en elektrisch aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/unjkarlc8yo.jpg
Zo'n materialenlift is wel enorm handig, anders was het niet gelukt.

WP komt direct op scheidingswisselaar van vloerverwarmingssysteem. Dat heeft nog zwarte slangen, dus vandaar.

Pagina: 1 ... 24 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.