SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
In principe heb je de N(ul) niet nodig en kan je een relais maken tussen de L van de print naar de H(eat) van de print.BenH schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:47:
@Catzjes Ik lift even mee op bovenstaande vraag 😇
Ik heb sinds kort een Panasonic WH-MXC16H9E8. Ik heb daarbij de optionele print (CZ-NS4P). Hiermee kun je twee aparte zones aansturen. Ik wil deze zones aan gaan sturen vanuit mijn Domotica systeem (Loxone). Is het nu zo dat ik dus een nuldraad en fase draad naar de print moet brengen, nul draad op de N (logisch) en de fasedraad op heat? De fasedraad laat ik dan uiteraard vanaf mijn domotica komen zodat ik deze met een relais kan onderbreken.
Ik neem dat de fase draad ook op de L aansluiting op de print moet? Zo ja, dan maak je dus eigenlijk een verbinding tussen L en HEAT zodra je de zone wil laten verwarmen? Ik ga dus 230v op de print zetten als ik de zone wil laten verwarmen?

[ Voor 20% gewijzigd door Catzjes op 23-04-2019 23:13 ]
Dus ik hoef geen 230v naar de print te brengen, alleen eigenlijk een draadverbinding tussen HEAT en L tot stand te brengen? Want dan kan ik daar in principe al mee testen (even simpel stukje (installatie)draad tussen de 2 poorten op de print).Catzjes schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:30:
[...]
In principe heb je de N(ul) niet nodig en kan je een relais maken tussen de L van de print naar de H(eat) van de print.
Bedankt overigens voor je hulp!
Je kan inderdaad testen met een stukje draad tussen L en HEAT, wel in je menu van de WP de thermostaat activeren.BenH schreef op woensdag 24 april 2019 @ 07:13:
[...]
Dus ik hoef geen 230v naar de print te brengen, alleen eigenlijk een draadverbinding tussen HEAT en L tot stand te brengen? Want dan kan ik daar in principe al mee testen (even simpel stukje (installatie)draad tussen de 2 poorten op de print).
Bedankt overigens voor je hulp!
https://www.dutchheatpump.nl/
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Kijk aan het einde van de startpagina van dit forum en het daar ook gelinkte uitgebreide manualMe Albert schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:02:
Ik wil mijn Pana kalibreren om de juiste waarde te krijgen voor de opgewekte energie. Ik kan in de manual niet vinden hoe ik de aangepaste waardes moet aanpassen in het systeem. graag hulp.
[ Voor 5% gewijzigd door t.oswald op 27-04-2019 23:58 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Kan iemand mij vertellen of er tussen de wartelmoer van de RVS flexslang een pakking tussen moet? Deze worden op de RVS massieve buis gedraaid en gaan hierop kapot. Ik vraag me dus af of hier eigenlijk wel een pakking tussen moet? Of moet hier een verloopwartel op met een groter draagvlak voor een pakking?
Met vriendelijke groet,
Sjoerke
https://mupload.nl/
https://afbeeldinguploaden.nl/
Ik heb bij "mijn" fitwerk, gebruik gemaakt van messing koppelingen.
Die hebben vaak meer vlak voor een pakking dan RVS
[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2019 13:13 ]
1
| [img=800,450]https://www.mupload.nl/img/51gnh8557.jpg[/IMG] |

Te weinig pakkingvlak dus, waardoor je de vlakke pakking kapot draait/doorsnijd.
Kan je er messing op zetten?
https://www.pumpendiscoun...1032-Rotgussfittinge.html
zoiets:
https://www.pumpendiscoun...Viega-Doppelnippel-1.html
https://www.pumpendiscoun...Viega-Muffe-1-IG-IG-.html
[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2019 13:21 ]
Kan het ook zo zijn dat de messing ring van de flens dient als pakking? Het RVS is harder als de messing flensring? Of moet hier dan alsnog een extra messing pakking tussen.
Volgens mij dicht dat niet af.
Er moet ten alle tijden een vlakke pakking tussen
https://www.sani-flex.de/zubehoer/dichtungen/
Edit: Een nood ingreep zou zijn om het RVS 1" pijpstuk, vlakker te maken met de slijptol.
Maar messing koppelingen/verlopen/nippels hebben nou eenmaal meer oppervlak voor de pakking dan RVS
[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2019 13:30 ]
Okay, gaan we pakkingen regelen. Wederom heel hartelijk bedankt en nog een fijne zondag.
Gr. Sjoerke
Ik kwam deze ook nog tegen:
https://www.sani-flex.de/...-edelstahlwellrohr/a-625/
En dan op je 1" leiding een RVS sok (binnen x binnen draad)
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2019 13:34 ]
Klopt :-)BenH schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:47:
@Catzjes Ik lift even mee op bovenstaande vraag 😇
Ik heb sinds kort een Panasonic WH-MXC16H9E8. Ik heb daarbij de optionele print (CZ-NS4P). Hiermee kun je twee aparte zones aansturen. Ik wil deze zones aan gaan sturen vanuit mijn Domotica systeem (Loxone). Is het nu zo dat ik dus een nuldraad en fase draad naar de print moet brengen, nul draad op de N (logisch) en de fasedraad op heat? De fasedraad laat ik dan uiteraard vanaf mijn domotica komen zodat ik deze met een relais kan onderbreken.
Ik neem dat de fase draad ook op de L aansluiting op de print moet? Zo ja, dan maak je dus eigenlijk een verbinding tussen L en HEAT zodra je de zone wil laten verwarmen? Ik ga dus 230v op de print zetten als ik de zone wil laten verwarmen?
lol
https://www.sani-flex.de/...-edelstahlwellrohr/a-684/
(maar een messing kan ook)
En RVS sok.
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2019 13:38 ]
Ik ben me aan het oriënteren naar een Panasonic T-CAP monoblock WP (12 of 16kW).
Is dit het juiste forum voor advies specifiek voor mijn situatie?
Groeten Nick
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Ja deze of het algemene warmtepomp topic. Qua vermogen etc kun je beter daarheen gaan denk. Deze is echt specifiek voor Panasonic gerelateerde vragen. Dus meestal over instellingen etc.Nickkie55 schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:21:
Hoi allemaal,
Ik ben me aan het oriënteren naar een Panasonic T-CAP monoblock WP (12 of 16kW).
Is dit het juiste forum voor advies specifiek voor mijn situatie?
Groeten Nick
Toevallig heb ik de 12kw tcap, wel veel capaciteit, waarom dacht je zo een grote nodig te hebben?
Link naar topic:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
De situate is als volgt, ik ga de woning van mijn ouders overnemen vanaf december 2019.
Hier wat feiten:
- Vrijstaand, oppervlakte benedenverdieping zal ik even moeten nameten. Ik gok 130m².
- Bouwjaar 1990. Verbouwd in 2013 met nieuwe vloerverwarming (7 groepen).
- 3 slaapkamers op de bovenverdieping zijn allemaal voorzien van airco. Dus de bovenverdieping hoef ik niet mee te nemen in de berekening.
- CV ketel bevind zich op de bovenverdieping. Daarboven zit een plat dak waar de airco buitenunits staan en waarschijnlijk de warmtepomp komt.
- Jaarlijks verbruik gas 2018: 2450m³ (€2000 euro per jaar ex vastrecht)
- Jaarlijks verbruik elektriciteit: -5400kWh (let op: we leveren dus 5400kWh te veel terug i.v.m. 50 zonnepanelen.
- Op het dak bevinden zich 2 heatpipes (60 buizen totaal) aangesloten op een 600ltr buffer.
Antwoord op Baapje
Ik had het andere topic al een beetje doorgebladerd, en kwam op 12kW door de berekening die daar wordt gebruikt. 2450*8= 19600kWh / 1650 = 11,88kW
Hier een P&ID die ik gemaakt heb van de huidige installatie

Mijn plan
In eerste instantie wou ik in de schuur een Biodom biomassa ketel plaatsen (reeds gekocht 17kW + rvs boiler 300ltr) Maar nu kwam ik er achter dat er een flinke elektrische overcapaciteit beschikbaar is. En dat Wiebes de saldering heeft verlengd tot 2023. Dus een warmtepomp is achteraf veel verstandiger!
De makkelijkste locatie voor de WP is op het dak bij de airco buiten units, echter hoor ik het in de slaapkamer daar onder wel resoneren dus ik weet niet of dit heel verstandig is.
Een 2e optie is om de WP achter de schuur te plaatsen, hier heb zeker weten geen last van geluid/resonantie.

Wat zullen jullie doen in mijn situatie?
[ Voor 5% gewijzigd door Nickkie55 op 30-04-2019 12:28 ]
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Kleiner huis kopenNickkie55 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:55:
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Ik zou een niet te grote wp nemen, dat gas verbruik ga jij wel verminderen denk.Nickkie55 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:55:
Misschien wel leuk om het hier te posten, ik zal vanaf nu dit topic nauwlettend in de gaten houden![]()
De situate is als volgt, ik ga de woning van mijn ouders overnemen vanaf december 2019.
Hier wat feiten:
- Vrijstaand, oppervlakte benedenverdieping zal ik even moeten nameten. Ik gok 130m².
- Bouwjaar 1990. Verbouwd in 2013 met nieuwe vloerverwarming (7 groepen).
- 3 slaapkamers op de bovenverdieping zijn allemaal voorzien van airco. Dus de bovenverdieping hoef ik niet mee te nemen in de berekening.
- CV ketel bevind zich op de bovenverdieping. Daarboven zit een plat dak waar de airco buitenunits staan en waarschijnlijk de warmtepomp komt.
- Jaarlijks verbruik gas 2018: 2450m³ (€2000 euro per jaar ex vastrecht)
- Jaarlijks verbruik elektriciteit: -5400kWh (let op: we leveren dus 5400kWh te veel terug i.v.m. 50 zonnepanelen.
- Op het dak bevinden zich 2 heatpipes (60 buizen totaal) aangesloten op een 600ltr buffer.
Antwoord op Baapje
Ik had het andere topic al een beetje doorgebladerd, en kwam op 12kW door de berekening die daar wordt gebruikt. 2450*8= 19600kWh / 1650 = 11,88kW
Hier een P&ID die ik gemaakt heb van de huidige installatie
[Afbeelding]
Mijn plan
In eerste instantie wou ik in de schuur een Biodom biomassa ketel plaatsen (reeds gekocht 17kW + rvs boiler 300ltr) Maar nu kwam ik er achter dat er een flinke elektrische overcapaciteit beschikbaar is. En dat Wiebes de saldering heeft verlengd tot 2023. Dus een warmtepomp is achteraf veel verstandiger!
De makkelijkste locatie voor de WP is op het dak bij de airco buiten units, echter hoor ik het in de slaapkamer daar onder wel resoneren dus ik weet niet of dit heel verstandig is.
Een 2e optie is om de WP achter de schuur te plaatsen, hier heb zeker weten geen last van geluid/resonantie.
[Afbeelding]
De pellets kachel laat je gewoon bij springen die zes weken dat het echt koud is.(of alleen koude nachten ) Verder de wp zoveel mogelijk door laten pruttelen.
Als je vol inzet op volledig wp is die 5400 kWh maar nipt genoeg denk.....
1 PVoutput . Dongen NB
Niet te groot bedoel je de 16kW mee? Of is de 12 al te groot?reneeke1970 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:59:
[...]
Ik zou een niet te grote wp nemen, dat gas verbruik ga jij wel verminderen denk.
De pellets kachel laat je gewoon bij springen die zes weken dat het echt koud is.(of alleen koude nachten ) Verder de wp zoveel mogelijk door laten pruttelen.
Als je vol inzet op volledig wp is die 5400 kWh maar nipt genoeg denk.....
Door dat de vijver+pomp weggaan verwacht ik nog 1000 kWh extra over te hebben.
Op basis van de koevlaas formule:Nickkie55 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:30:
[...]
Niet te groot bedoel je de 16kW mee? Of is de 12 al te groot?
Door dat de vijver+pomp weggaan verwacht ik nog 1000 kWh extra over te hebben.
2500m3 gas * 8 (kWh per m3 gas) / 1650 (vollast draaiuren) = 12kW unit (uit de woorden van Koevlaas2 is hier al rekening gehouden met SWW opwekking)
2500m3 gas staat grofweg gelijk aan 20.000kWh aan warmtebehoefte. Met een 12kW T-CAP zou je hier prima aan moeten kunnen voldoen.
Ik heb overigens de 9kW T-CAP split voor een warmtebehoefte van ongeveer 5000kWh, ding doet bijna niets anders als pendelen
Als jullie mijn schema bekijken, waar zal je dan de aanvoer en retour van de WP aansluiten? Direct aan de buffer?
Ik heb een 50 liter buffervat, als ik meer wil dan wordt het vat warm gemaakt maar de warmte niet opgemaakt. Dus die buffer maakt het geheel alleen maar inefficienter.Nickkie55 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:25:
Bedankt voor je reactie Wauske, kan je er geen grote buffer tussen plaatsen dan?
Als jullie mijn schema bekijken, waar zal je dan de aanvoer en retour van de WP aansluiten? Direct aan de buffer?
Mijn probleem is veel te veel power i.c.m. veel te weinig afgifte. Het systeem levert minimaal 3kW warmte en bij Ta35 heb ik 2kW of minder afgifte...
Ik kwam van 3500m3 van de vorige bewoners, maar na vloer isolatie, spouwmuurisolatie en oude cv eruit, over naar WP, verbruikt ik iets van 10/12kwh warmte(bouwjaar 78). Ik zou ff goed kijken wat er nog te doen is aan bijv isolatie of ff wat maandjes wachten en 't verbruik als je er zelf woont testen. Dat is waarschijnlijk accurater dan op het gebruik van je ouders afgaan.
Ik had uiteindelijk beter een kleinere WP kunnen nemen. Ik vermoed jij ook... Zeker omdat je een pelletkachel als backup hebt. Als je 't niet erg om die wat extra warmte te laten maken als 't echt koud is, lijkt 't me verstandig om te dimensioneren op - 5 oid. Ipv - 10. Bedenk dat grotere WP tot minder terug kunnen moduleren. De 12kw gaat tot 1kw input, afhankelijk van de instellingen doet dus dus nooit echt minder dan 3 of 4 kw output. Als 't warmer is, soms richting de 5kw. Als je afgifte systeem dat niet kwijt kan, gaat ie pendelen. Kleinere wp' s doen dit veel minder. 600l buffer helpt, maar dat warmt ie ook zo op hoor (als je lage dT hebt, wat je wilt met vvw)
Eveneens mis ik hoe je SWW gaat maken.
WP gewoon direct op 't vat gaat prima werken, Heb ik hier ook. Ook collectoren op de onderste spiraal, en vvw op de bovenste (ik heb nog oude vvw dus moet gescheiden circuit hebben, kan ook prima op 't vat zelf)
Bij mij loopt er nog een hygienespiraal door 't vat voor opwarming van SWW, en als 't nodig is blaas ik extra temperatuur bij met een doorstroomverwarmer. Werkt mooi, zon neemt 't over dmv de collectoren.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg!Baapje327 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:14:
@Nickkie55
Ik kwam van 3500m3 van de vorige bewoners, maar na vloer isolatie, spouwmuurisolatie en oude cv eruit, over naar WP, verbruikt ik iets van 10/12kwh warmte(bouwjaar 78). Ik zou ff goed kijken wat er nog te doen is aan bijv isolatie of ff wat maandjes wachten en 't verbruik als je er zelf woont testen. Dat is waarschijnlijk accurater dan op het gebruik van je ouders afgaan.
Ik had uiteindelijk beter een kleinere WP kunnen nemen. Ik vermoed jij ook... Zeker omdat je een pelletkachel als backup hebt. Als je 't niet erg om die wat extra warmte te laten maken als 't echt koud is, lijkt 't me verstandig om te dimensioneren op - 5 oid. Ipv - 10. Bedenk dat grotere WP tot minder terug kunnen moduleren. De 12kw gaat tot 1kw input, afhankelijk van de instellingen doet dus dus nooit echt minder dan 3 of 4 kw output. Als 't warmer is, soms richting de 5kw. Als je afgifte systeem dat niet kwijt kan, gaat ie pendelen. Kleinere wp' s doen dit veel minder. 600l buffer helpt, maar dat warmt ie ook zo op hoor (als je lage dT hebt, wat je wilt met vvw)
Eveneens mis ik hoe je SWW gaat maken.
WP gewoon direct op 't vat gaat prima werken, Heb ik hier ook. Ook collectoren op de onderste spiraal, en vvw op de bovenste (ik heb nog oude vvw dus moet gescheiden circuit hebben, kan ook prima op 't vat zelf)
Bij mij loopt er nog een hygienespiraal door 't vat voor opwarming van SWW, en als 't nodig is blaas ik extra temperatuur bij met een doorstroomverwarmer. Werkt mooi, zon neemt 't over dmv de collectoren.
Ik wil niet wachten tot december en dan eerst een paar maanden aankijken. Vorige week is de subsidie van de biomassa ketels ook ineens gehalveerd dus dat risico wil ik hier niet lopen. De pelletkachel is op dit moment nog niet aangesloten en hiervoor zal ik de tuin overhoop moeten halen. Dus dit stel ik liever nog even uit
Sanitair warm water gaat ook via het buffer, zie P&ID die ik getekend heb. Met een extra pomp en een platenwisselaar warmt hij het sanitair warm water op met buffer water.

Over de capaciteit, ik wil uiteraard zo veel mogelijk met de warmtepomp verwarmen omdat er een overschot is aan electriciteit. Wat is een stap lager dan 12kW?
Bij Panasonic T-Cap de 9kW. Die gaat van 9 naar 12 naar 16kW modellen.Nickkie55 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:06:
Wat is een stap lager dan 12kW?
Inderdaad de subsidie naar 1250.Nickkie55 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:06:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Ik wil niet wachten tot december en dan eerst een paar maanden aankijken. Vorige week is de subsidie van de biomassa ketels ook ineens gehalveerd dus dat risico wil ik hier niet lopen. De pelletkachel is op dit moment nog niet aangesloten en hiervoor zal ik de tuin overhoop moeten halen. Dus dit stel ik liever nog even uit
Sanitair warm water gaat ook via het buffer, zie P&ID die ik getekend heb. Met een extra pomp en een platenwisselaar warmt hij het sanitair warm water op met buffer water.
[Afbeelding]
Over de capaciteit, ik wil uiteraard zo veel mogelijk met de warmtepomp verwarmen omdat er een overschot is aan electriciteit. Wat is een stap lager dan 12kW?
Ben ik blij dat ik hierin eens de eerste was, ik kreeg geld toe, 3200 subsidie
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens mij geeft ie aan dat je met een kleinere wel moet bijverwarmen bij echte kou met een Pelletkachel bijvoorbeeld.Nickkie55 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:48:
@Baapje327 Nu heb ik een berekening gemaakt en kom ik met een gasverbruik van 2400m³ op een 12kW warmtepomp uit. Maar als je aangeeft dat het met een kleinere WP beter is, dan klopt die berekening toch niet? Of denk ik nu te makkelijk
Overigens, wil je ook SWW gaan doen met de WP? Als je dat niet doet kan je met een kleinere wellicht ook af maar 9kW of 12kW vind ik nogal een verschil. Waarom niet een Mitsubish 11kWi: https://www.alklima.nl/pr...armtepomp/puhz-shw112yha/
Je hebt gelijk, maar het liefst stook ik helemaal niet met de pelletkachel.Felicia schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:52:
[...]
Volgens mij geeft ie aan dat je met een kleinere wel moet bijverwarmen bij echte kou met een Pelletkachel bijvoorbeeld.
Overigens, wil je ook SWW gaan doen met de WP? Als je dat niet doet kan je met een kleinere wellicht ook af maar 9kW of 12kW vind ik nogal een verschil. Waarom niet een Mitsubish 11kWi: https://www.alklima.nl/pr...armtepomp/puhz-shw112yha/
En inderdaad het verschil is nogal behoorlijk tussen een 9 en een 12kW. De keuze voor een Panasonic WP komt eigenlijk door dit forum. Ik wil zelf alles aan elkaar koppelen en monitoren. En ik merk dat de kennis hier groter is dan een gemiddelde installateur.
ik snap je punt hoor
als je niet wilt wachten ivm subsidie, dan zou ik nu (dus niet wachten tot december) alvast de WP neerzetten. aansluiten aan t vat is echt makkelijk met een monoblock. en dan heb je de subsidie maar binnen. Je moet hem namelijk aangesloten hebben wil je de subsidie krijgen. (vinden je ouders vast prima, want zij kunnen dan nu al gas besparen..win-win lijkt me).
qua sanitair warm water snap ik je nog niet helemaal. (ik kan je tekening maar beperkt lezen, al ziet ie er heel profi uit
Als ik je bedoeling goed snap, wil je de vvw aan het vat koppelen, en de WP ook. klopt toch? (heb ik ook, is prima en werkt goed). dat betekent dus ook dat het vat 35 graden oid wordt. dan heb je dus nog 25 graden te weinig voor SWW, want je kan geen 60 graden water uit een vat van 35 halen. dus mijn vraag is nog: hoe wil je extra verwarmen?
wil je het vat permanent op 60 graden stoken? daar is een WP niet zo goed in namelijk. hij kan het prima, maar kost echt bakken met stroom. de COP gaat echt naar zn grootje, en dan is 5500Kwh opeens niet zo veel meer.
of wil je ernaast nog een boilertje ophangen, die de 35graden haalt uit t vat, en dan met pellets of elektrisch bijverwarmd?
of je kan een doorstroomverwarmer ophangen ipv de ketel voor je SWW, de eerste 35 graden haal je dan via de warmtewisselaar uit je vat, en dan blaas je elektrisch nog wat extra warmte bij.
kan allemaal, maar ik mis dat deel nog even van je idee en dat heeft wel wat invloed op de keuze van je WP.
qua de grootte van de WP klopt je berekening (koevlaas formule neem ik aan?) vast.
wat ik bedoel te zeggen is dat de formule grofweg een indicatie geeft (als je enkel een WP wilt gebruiken voor verwarmen van je huis), van het benodigde vermogen van je WP. dat is dus berekent en gestoeld op de warmteverliesberekeningen die ook worden gebruikt bij het bepalen van je warmtebehoefte van een gasketel. het idee is, als je veel gas verbruikt, heb je dus veel warmte nodig.
als ik kijk naar mijn warmteverbruik, dan heb ik afgelopen winter nergens echt boven de 100/120 KWh per dag verbruikt (aan output van de WP dus). de WP kan hier 24u over doen. dus laat ik eens heel ruim rekenen met 150 KWh per dag, dan is dat nog steeds maar: 150/24 = 6.25KW warmte/vermogenbehoefte. en dan is dit dus een reeks van de koudste dagen. Ok het was een zachte winter, maar mijn WP heeft dus echt significant meer van 50% van zijn capaciteit benut. had dus wel een maatje kleiner gekund.
12KW * 24u = 288KWh warmtebehoefte...dat is echt veel!
als ik half maart kijk, dan is het output vermogen uiteraard veel minder per dag, maar omdat ik een grote warmtepomp heb, gaat ie dus elke 2 uur, even aan, daarna kan ie zijn warmte niet meer kwijt (want mijn huis vraagt niet zoveel warmte) en gaat ie weer uit. niet echt schadelijk, maar wel echt een karakteristiek van een te grote warmtepomp, als ik een kleinere had, had ie gewoon de hele dag rustig geprutteld.
ergo, je schaalt je warmtebehoefte natuurlijk op het moment dat je het meeste nodig hebt, want anders zit je in de kou. echter heb jij een prachtig backup/bijspring systeem, namelijk je pelletkachel.
daarom zou ik je WP niet schalen op de meeste warmtevraag, maar een realistische warmtevraag. als het dan echt echt koud wordt voor een paar dagen, kost t pellets. tja, dat is dan zo. Kan een verstandige keuze zijn. op die paar dagen na wordt je er een stuk blijer van m.i.
bedenk wel dat een grotere WP duurder is, en volgens mij overall ook iets minder zuinig is ivm terugmoduleren, en soms dus meer opwekt dan je verbruikt. Voor dat geld kun je best wat pellets kopen. en dat je WP minder ver terug kan moduleren omdat ie groter is (hangt af van de compressor, de 12KW doet minimaal 1KW input). @Felicia hoeveel doet die van jou minimaal aan input? denk dat split of mono niet zoveel uit maakt toch?
@Nickkie55 voor de beeldvorming, de 5KW gaat terug naar 200w...dus dat scheelt echt best wat.
je keuze van SWW maakt ook nog wel uit, want als je een SWW vat warm wilt maken, dan kan de WP dus niet je huis verwarmen, dan kan een maatje groter misschien wel weer praktisch zijn.
maar wederom, dat is mijn situatie en volg enkele topics hierover nauwgezet afgelopen jaar en denk dat ik inmiddels redelijk snap hoe het ongeveer werkt. (heel interessant, maar teruglezen is echt een werk!).
misschien even in de hoofdtopic dezelfde vraag stellen, levert bevestiging of een beter advies op. research is iig wel handig.
mocht je toch voor de T-CAP 12 KW willen, is die van mij mogelijk nog een optie. dan zet ik een 9KW neer, misschien is dat voor beide een interessante deal. pm maar als je daar over gedachten wilt wisselen.
Ongeveer 1kW inderdaad. De logging zegt 800W maar dan zegt de youless nog steeds 1kW of iets meer.Baapje327 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:00:
bedenk wel dat een grotere WP duurder is, en volgens mij overall ook iets minder zuinig is ivm terugmoduleren, en soms dus meer opwekt dan je verbruikt. Voor dat geld kun je best wat pellets kopen. en dat je WP minder ver terug kan moduleren omdat ie groter is (hangt af van de compressor, de 12KW doet minimaal 1KW input). @Felicia hoeveel doet die van jou minimaal aan input? denk dat split of mono niet zoveel uit maakt toch?
Nog even een terugkoppeling: het werkt perfect! Ik kan nu vanuit mijn domotica systeem de twee buffervaten aansturen (1x1000 liter voor de verwarming [stooklijn op 35 graden max] en 1x500 liter voor sww [stooklijn op 55 graden continue].Catzjes schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:36:
[...]
Je kan inderdaad testen met een stukje draad tussen L en HEAT, wel in je menu van de WP de thermostaat activeren.
Wel krijg ik nu constant in beeld "Fout sensor Zone 1". Ook in het menu bij watertemperaturen staat bij zone 1 en zone 2 een 0. Aanvoer en retour geven dan op dat moment de actuele waarde weer uiteraard. Is hier nog iets aan te doen? Ik wil geen thermostaat gebruiken voor de eventuele temperatuur (ook op het hoofdscherm staan nu twee nullen bij de thermostaten).
Bij aanschaf heb ik een buffervat en boilervat sensor meebesteld. Deze zou ik eventueel kunnen aansluiten op de zone 1 en zone 2 sensor aansluitingen (en de sensoren in de twee buffervaten stoppen) maar heeft dit zin?
De reden dat ik niet de Panasonic besturing wil gebruiken is omdat ik de driewegklep al in huis heb en aanstuur met mijn domotica. Ik zou er uiteraard nog steeds voor kunnen kiezen om de sensoren te gebruiken en ook de driewegklep van Panasonic te bestellen. Maar ik denk dat ik met mijn domotica systeem slimmer kan sturen omdat deze ook het cv circuit en zonnecollector circuit aanstuurt. Ook het friswaterstation (zelfbouw) stuur ik aan met mijn domotica systeem. Ik zou dus kunnen maken dat zodra de flow sensor > 5 minuten flow detecteert, dat de warmtepomp alvast gaat beginnen met het bijwarmen van het sww vat. Iets dat met de besturing van de Panasonic niet zou gebeuren (denk ik?).
Die fout kreeg ik ook toen ik ingesteld had dat er een buffervat was, dan verwacht Panasonic kennelijk een extra temperatuur sensor bij de aanvoer leiding naar de CV voorbij het buffervat.BenH schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:03:
[...]
Nog even een terugkoppeling: het werkt perfect! Ik kan nu vanuit mijn domotica systeem de twee buffervaten aansturen (1x1000 liter voor de verwarming [stooklijn op 35 graden max] en 1x500 liter voor sww [stooklijn op 55 graden continue].
Wel krijg ik nu constant in beeld "Fout sensor Zone 1". Ook in het menu bij watertemperaturen staat bij zone 1 en zone 2 een 0. Aanvoer en retour geven dan op dat moment de actuele waarde weer uiteraard. Is hier nog iets aan te doen? Ik wil geen thermostaat gebruiken voor de eventuele temperatuur (ook op het hoofdscherm staan nu twee nullen bij de thermostaten).
Bij aanschaf heb ik een buffervat en boilervat sensor meebesteld. Deze zou ik eventueel kunnen aansluiten op de zone 1 en zone 2 sensor aansluitingen (en de sensoren in de twee buffervaten stoppen) maar heeft dit zin?
De reden dat ik niet de Panasonic besturing wil gebruiken is omdat ik de driewegklep al in huis heb en aanstuur met mijn domotica. Ik zou er uiteraard nog steeds voor kunnen kiezen om de sensoren te gebruiken en ook de driewegklep van Panasonic te bestellen. Maar ik denk dat ik met mijn domotica systeem slimmer kan sturen omdat deze ook het cv circuit en zonnecollector circuit aanstuurt. Ook het friswaterstation (zelfbouw) stuur ik aan met mijn domotica systeem. Ik zou dus kunnen maken dat zodra de flow sensor > 5 minuten flow detecteert, dat de warmtepomp alvast gaat beginnen met het bijwarmen van het sww vat. Iets dat met de besturing van de Panasonic niet zou gebeuren (denk ik?).
Voor zover ik weet heb ik niet ingesteld dat ik een buffervat heb (omdat ik dus geen gebruik wil maken van de Panasonic besturing) ..Felicia schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:07:
[...]
Die fout kreeg ik ook toen ik ingesteld had dat er een buffervat was, dan verwacht Panasonic kennelijk een extra temperatuur sensor bij de aanvoer leiding naar de CV voorbij het buffervat.
Opzich is de fout ook niet boeiend want alles werkt gewoon maar het is gewoon niet zo'n mooi gezicht in het display zodra je hem aantikt
[ Voor 13% gewijzigd door BenH op 02-05-2019 10:09 ]
Heb je ingesteld dat de optionele print aanwezig is?BenH schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:08:
[...]
Voor zover ik weet heb ik niet ingesteld dat ik een buffervat heb (omdat ik dus geen gebruik wil maken van de Panasonic besturing) ..
Opzich is de fout ook niet boeiend want alles werkt gewoon maar het is gewoon niet zo'n mooi gezicht in het display zodra je hem aantikt
Zeker! Anders zou ik ook geen zones kunnen instellen :-)Felicia schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:21:
[...]
Heb je ingesteld dat de optionele print aanwezig is?
En heb je ook daadwerkelijk die printBenH schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:43:
[...]
Zeker! Anders zou ik ook geen zones kunnen instellen :-)
Vraagje heb je die github nog voor de uitlees van de pana wifi?
Of?
Anders in de topic start zetten?
Is er verschil in types Wifi boxen die uit te lezen zijn?
Of kan er gewoon 1 bestellen..
Thanks
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik heb net een honywel evohome aan/uit pakket aangeschaft om me warmtepomp mee te sturen icm WAR.
Wat zijn goede settings hiervoor in het pana bedieningspanneel?
Alvast bedankt
Zie: https://github.com /zwartevogel/Panasonic-Aquarea-NodeRed/Dylantje2 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:19:
@Lurge
Vraagje heb je die github nog voor de uitlees van de pana wifi?
Of?
Anders in de topic start zetten?
Is er verschil in types Wifi boxen die uit te lezen zijn?
Of kan er gewoon 1 bestellen..
Thanks
Als de wifi box zijn data op aquarea service cloud zet dan maakt het kastje niet uit. Voor zover mij bekend is er voor de H serie maar 1 kastje (pz-taw1 uit mn hoofd).
Heb hem in de TS gezet..Lurge schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:23:
[...]
Zie: https://github.com /zwartevogel/Panasonic-Aquarea-NodeRed/
Als de wifi box zijn data op aquarea service cloud zet dan maakt het kastje niet uit. Voor zover mij bekend is er voor de H serie maar 1 kastje (pz-taw1 uit mn hoofd).
Thanks
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Alvast bedankt.
Temperatuur zal je moeten ondervinden wat werkt. Ga je met thermostaat werken of op WAR?BjornKoster1989 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:21:
Hallo allemaal, wat zijn goede settings voor een pana 9kw kwa temperatuur. Welke druk houden julie de wp op, welke pompsnelheid?
Alvast bedankt.
Pompsnelheid regelt de WP toch automatisch, je kan alleen het maximum beperken als blijkt dat er te veel ruis ontstaat. De delta-T instelling heeft direct invloed op de pompsnelheid, hoe lager je de delta-T instelt hoe harder de WP standaard gaat pompen.
Lagere delta-T, een hogere pompsnelheid, is dat de enige parameter waar deze instelling invloed op heeft?Felicia schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:30:
[...]
Temperatuur zal je moeten ondervinden wat werkt. Ga je met thermostaat werken of op WAR?
Pompsnelheid regelt de WP toch automatisch, je kan alleen het maximum beperken als blijkt dat er te veel ruis ontstaat. De delta-T instelling heeft direct invloed op de pompsnelheid, hoe lager je de delta-T instelt hoe harder de WP standaard gaat pompen.
Bij mij staat tie op een delta-T van 5, waar staat tie bij jou op?
Ik weet eigenlijk niet wat ik aan moet met deze delta-T instelling.

Staat op 3, dan pompt ie met 30lpm over de buffer omdat ik hem daarop gemaximeerd hebChip2710 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:09:
[...]
Lagere delta-T, een hogere pompsnelheid, is dat de enige parameter waar deze instelling invloed op heeft?
De dT in de praktijk heb je weinig invloed op, is vooral afhankelijk van je afgifte.
Jou systeem heeft geen sec.pomp?Felicia schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:31:
[...]
Staat op 3, dan pompt ie met 30lpm over de buffer omdat ik hem daarop gemaximeerd heb
De dT in de praktijk heb je weinig invloed op, is vooral afhankelijk van je afgifte.
Jawel, maar die wordt alleen aan/uit gestuurd door de Pana. De snelheid wordt bepaald aan de setting, staat nu op CP1 waardoor hij 600 tot 800 liter per uur verwerkt (volgens de display). De auto-setting zorgde voor te veel ruis en de PP1 zorge voor te weinig pompsnelheid waardoor de WP te veel ging pendelen (ik heb te weinig afgifte gecombineerd met veel te veel power).
De ingestelde delta-T is eigenlijk een begrenzing. Hetzelfde geldt voor de maximale in te stellen pompsnelheid. Bij een in gestelde delta-T van 5 wordt de T nooit meer dan 5. Wel minder. Dat regelt de warmtepomp zelf. De afgelopen winter ben ik wat aan het experimenteren geweest. Delta-T op 10 gezet en kijken wat de warmtepomp doet. Hij kwam een keer even op 7 kwam toen het CV-water 20 graden was , maar de warmtepomp regelde hem al snel naar een delta-T van 3 terug. Gewoon op 5 laten staan. De praktijk is dat die meestal op 3 draait.Chip2710 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:09:
[...]
Lagere delta-T, een hogere pompsnelheid, is dat de enige parameter waar deze instelling invloed op heeft?
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh
Hier draait de sec.pomp op auto-adapt, variërend tussen de 1200 en 500 l/u, de pompFelicia schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:47:
[...]
Jawel, maar die wordt alleen aan/uit gestuurd door de Pana. De snelheid wordt bepaald aan de setting, staat nu op CP1 waardoor hij 600 tot 800 liter per uur verwerkt (volgens de display). De auto-setting zorgde voor te veel ruis en de PP1 zorge voor te weinig pompsnelheid waardoor de WP te veel ging pendelen (ik heb te weinig afgifte gecombineerd met veel te veel power).
opbrengst wordt bepaald door de thermostaat kranen op de radiatoren.
Het primaire circuit circuleert wanneer nodig over het buffer.
[ Voor 5% gewijzigd door Chip2710 op 06-05-2019 22:16 ]
Lijkt te kloppen, de delta varieert hier tussen de 2 en 3 gradenpleio65 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:54:
[...]
De ingestelde delta-T is eigenlijk een begrenzing. Hetzelfde geldt voor de maximale in te stellen pompsnelheid. Bij een in gestelde delta-T van 5 wordt de T nooit meer dan 5. Wel minder. Dat regelt de warmtepomp zelf. De afgelopen winter ben ik wat aan het experimenteren geweest. Delta-T op 10 gezet en kijken wat de warmtepomp doet. Hij kwam een keer even op 7 kwam toen het CV-water 20 graden was , maar de warmtepomp regelde hem al snel naar een delta-T van 3 terug. Gewoon op 5 laten staan. De praktijk is dat die meestal op 3 draait.
Hier ook thermostaatkrangen, maar in totaal maar 8 radiatoren dus relatief weinig (en al helemaal voor een 9kW WP)Chip2710 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:01:
[...]
Hier draait de sec.pomp op auto-adapt, variërend tussen de 1200 en 500 l/min., de pomp
opbrengst wordt bepaald door de thermostaat kranen op de radiatoren.
Hier 7 radiatoren en een 7kWFelicia schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:06:
[...]
Hier ook thermostaatkrangen, maar in totaal maar 8 radiatoren dus relatief weinig (en al helemaal voor een 9kW WP)
De sec.pomp draait normaal gesproken op 600 tot 800 l/uwanneer het systeem goed door gewarmd is.
Ik denk dat je per uur bedoeldChip2710 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:11:
[...]
Hier 7 radiatoren en een 7kW
De sec.pomp draait normaal gesproken op 600 tot 800 l/min wanneer het systeem goed door gewarmd is.
En hier 500 tot 600 per uur als de WP al even draait.
Yep, l/uFelicia schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:14:
[...]
Ik denk dat je per uur bedoeld
En hier 500 tot 600 per uur als de WP al even draait.
En je primaire pomp pompt 1800 ltr./ uur?
Ik heb de dt voor verwarmen op 3 graden staan, maar als de WP het wil, kan deze best wel boven de 3 graden komen, zo ik het nu zie is het geen harde begrenzing. Bij opwarmen is meer dt nodig om bij de hier door mij gemaximaliseerde flow van 1500l/u de 9kW te kunnen leveren.pleio65 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:54:
[...]
De ingestelde delta-T is eigenlijk een begrenzing. Hetzelfde geldt voor de maximale in te stellen pompsnelheid. Bij een in gestelde delta-T van 5 wordt de T nooit meer dan 5. Wel minder. Dat regelt de warmtepomp zelf. De afgelopen winter ben ik wat aan het experimenteren geweest. Delta-T op 10 gezet en kijken wat de warmtepomp doet. Hij kwam een keer even op 7 kwam toen het CV-water 20 graden was , maar de warmtepomp regelde hem al snel naar een delta-T van 3 terug. Gewoon op 5 laten staan. De praktijk is dat die meestal op 3 draait.
Als ik de dt op 5 laat staan, gaat de WP best snel zijn flow terug regelen naar 850l/u, terwijl mijn secundaire pomp op 1000l/u blijft lopen. Hierdoor daalt de temperatuur van het systeem en loopt het vermogen terug en begint de WP met pendelen. Bij de dt van 3 graden blijft hij mooi doorlopen.
Met deze aanpassing naar dt 3 graden blijft te dt bij vollast 'gewoon' op 5 graden, loopt de pompsnelheid niet terug bij deellast. Een hogere pomp snelheid kost meer elektrisch vermogen, maar de hoge gemiddelde COP doordat hij niet pendelt maakt dit goed.
(Ik zit na een jaar op 1300 keer inschakelen van de compressor en 1750 draaiuren.)
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ik andersom, 1800x inschakelen voor 1400 draaiurenFullpower schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:32:
[...]
Ik zit na een jaar op 1300 keer inschakelen van de compressor en 1750 draaiuren.
Op een delta T van 5 regelt de pana bij mij terug naar +/- 730 l/u met een daadwerkelijke delta T van 3gr.Fullpower schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:32:
[...]
Ik heb de dt voor verwarmen op 3 graden staan, maar als de WP het wil, kan deze best wel boven de 3 graden komen, zo ik het nu zie is het geen harde begrenzing. Bij opwarmen is meer dt nodig om bij de hier door mij gemaximaliseerde flow van 1500l/u de 9kW te kunnen leveren.
Als ik de dt op 5 laat staan, gaat de WP best snel zijn flow terug regelen naar 850l/u, terwijl mijn secundaire pomp op 1000l/u blijft lopen. Hierdoor daalt de temperatuur van het systeem en loopt het vermogen terug en begint de WP met pendelen. Bij de dt van 3 graden blijft hij mooi doorlopen.
Met deze aanpassing naar dt 3 graden blijft te dt bij vollast 'gewoon' op 5 graden, loopt de pompsnelheid niet terug bij deellast. Een hogere pomp snelheid kost meer elektrisch vermogen, maar de hoge gemiddelde COP doordat hij niet pendelt maakt dit goed.
(Ik zit na een jaar op 1300 keer inschakelen van de compressor en 1750 draaiuren.)
In het sec. circuit draait de pomp 800-600 l/u, ook met een delta T van 3gr. Wanneer de thermostaat kranen nog meer knijpen zakt de sec. pomp naar 500l/u. , dan vult de WP mijn buffer langzaam. Echter de opbrengst van de sec.pomp fluctueert continu door de acties van de thermostaat kranen.
Je hebt gelijkFullpower schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:32:
[...]
Ik heb de dt voor verwarmen op 3 graden staan, maar als de WP het wil, kan deze best wel boven de 3 graden komen, zo ik het nu zie is het geen harde begrenzing. Bij opwarmen is meer dt nodig om bij de hier door mij gemaximaliseerde flow van 1500l/u de 9kW te kunnen leveren.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh
Ohw, jullie WP heeft het easy.... hier met 1 jaar 4269 x schakelen met 4295 draaiurenFelicia schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:45:
[...]
Ik andersom, 1800x inschakelen voor 1400 draaiuren
(Overigens is dit wel incl koelen afgelopen zomer al, betondrogen vloerverwarming, drogen stucwerk etc.)
[ Voor 17% gewijzigd door pokkie78 op 08-05-2019 06:47 ]
7.560 WP zonnepanelen / WarmtePomp: Pana 12kW H T-Cap / gasloos
Hey is dat ik WAT uitgezet heb, ander 10x zoveel starts en 3x zoveel draaiuren...pokkie78 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 06:44:
[...]
Ohw, jullie WP heeft het easy.... hier met 1 jaar 4269 x schakelen met 4295 draaiuren.
(Overigens is dit wel incl koelen afgelopen zomer al, betondrogen vloerverwarming, drogen stucwerk etc.)
Een goed draaiende wp komt altijd in de range 3/4 graden.pleio65 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:26:
[...]
Je hebt gelijkIk heb voor gein de WP opgestart en hem even op boost gezet. Zijn opgewekte warmte kon ik makkelijk in een 2000 liter buffer kwijt en kon dus even testen. In het begin draaide die met Tr20 en Ta26/27. Ingestelde delta-T is 5. Kortstondig delta-T schommelend tussen 6 of 7 gehad. Na ongeveer drie minuten zat die op een delta-T van 4. WP inmiddels maar uitgezet want de zon is de verwarming voor het water tot in september
Al die extra instellingen is marketing en om te zorgen dat slecht opgestelde systemen toch beetje uit de voeten kunnen.
1 PVoutput . Dongen NB
Leuk al die verschillen! Hier 3843 draaiuren en 618 aan/uit. Probeer hier zoveel mogelijk 24/7 met WAR.pokkie78 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 06:44:
[...]
Ohw, jullie WP heeft het easy.... hier met 1 jaar 4269 x schakelen met 4295 draaiuren.
Mijn gemeten verbruik vanaf 1-9-2018 tot 7-5-2019 is 1738 kWh geworden, inclusief 76 kWh voor de heater bij defrosts.
[ Voor 11% gewijzigd door t.oswald op 08-05-2019 12:04 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
pokkie78 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 06:44:
[...]
2784 x schakelen met 11830 draaiurenFelicia schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:45:
[...]
Altijd baas boven baas he
Hier nu na 'n jaar het idee dat de instellingen (WAR) er goed in zitten en de WP netjes z'n modulatie gebruikt. Wel erg nuttig om daarbij de inzichten vanuit de servicecloud te hebben. Daarmee is goed te zien wat aanpassingen in de instellingen voor gevolgen hebben (positief of negatief).
7.560 WP zonnepanelen / WarmtePomp: Pana 12kW H T-Cap / gasloos
Ja, maar is het totaal over 3 jaar.pokkie78 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:17:
[...]
Altijd baas boven baas he![]()
Hier nu na 'n jaar het idee dat de instellingen (WAR) er goed in zitten en de WP netjes z'n modulatie gebruikt. Wel erg nuttig om daarbij de inzichten vanuit de servicecloud te hebben. Daarmee is goed te zien wat aanpassingen in de instellingen voor gevolgen hebben (positief of negatief).
Voor het goed inregelen van de WP heb ik gebruik gemaakt van de volgende gegevens: historisch gasverbruik van de woning, Kamstrup Multical 302, flow, enelogic en din kWh meters in de meterkast. na ruim een jaar monitoren tevreden met de instellingen.
Dat valt dan ook nog wel mee dat pendelen. Het zal bij jou ook wel zijn als hier: als het warm is hoeft de WP maar kort te draaien en komt hij niet echt aan flink pendelen toe.😀Felicia schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:45:
[...]
Worst case hier is: 's ochtends wat zon, waardoor de WP niet gaat lopen. Later op de dag een graad of 15 zonder zon. Dan wil hij wel een keer of 3 inschakelen. Hij draait dan wel min. 20 minuten op stillemodus 3.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
hebben er mensen ervaring met de controller van een pana H serie als thermostaat gebruiken?
nu heb ik een losse thermostaat die de pompen van de verwarming aanstuurt, op basis van de kamertemp. de controller hangt in de garage en verwarmd alleen het buffervat (dus 2 losse systemen eigenlijk).
ik was mogelijk van plan om de controller in de kamer te hangen, en die dus de WP en de pompen van de vloerverwarming aan te laten sturen.
en weet iemand of de controller zelf leert? veel vloervolume, dus grote vertraging op aansturen en verwarmen.
[ Voor 11% gewijzigd door Baapje327 op 10-05-2019 13:42 ]
Nee, volgens mij is de controller niets anders dan een temperatuursensor die heel grof schakelt. Ik meen dat @Fullpower de controller gebruikt, bij +1 gaat ie uit en bij -1 weer aan.Baapje327 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:41:
en weet iemand of de controller zelf leert? veel vloervolume, dus grote vertraging op aansturen en verwarmen.
De Panasonic regelt hoofdzakelijk op de dT, en met de controller als temperatuur sensor kan hij de Ta enigzins bijstellen als het te warm wordt of te ver afkoelt. Eigenlijk zou je dan ook de optionele module moeten hebben en de thermistor op de leiding die van je buffervat naar de woning gaat, dan kan de warmtepomp ook het verschil tussen de Ta op de buffer en de Ta op de CV intern zien.
thanks, dat wordt hem niet danFelicia schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:52:
[...]
Nee, volgens mij is de controller niets anders dan een temperatuursensor die heel grof schakelt. Ik meen dat @Fullpower de controller gebruikt, bij +1 gaat ie uit en bij -1 weer aan.
De Panasonic regelt hoofdzakelijk op de dT, en met de controller als temperatuur sensor kan hij de Ta enigzins bijstellen als het te warm wordt of te ver afkoelt. Eigenlijk zou je dan ook de optionele module moeten hebben en de thermistor op de leiding die van je buffervat naar de woning gaat, dan kan de warmtepomp ook het verschil tussen de Ta op de buffer en de Ta op de CV intern zien.
Ik heb het op die manier aan het draaien. Die interne thermostaat is inderdaad geen super verfijnt ding, maar het werkt.Baapje327 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:41:
hoi,
hebben er mensen ervaring met de controller van een pana H serie als thermostaat gebruiken?
nu heb ik een losse thermostaat die de pompen van de verwarming aanstuurt, op basis van de kamertemp. de controller hangt in de garage en verwarmd alleen het buffervat (dus 2 losse systemen eigenlijk).
ik was mogelijk van plan om de controller in de kamer te hangen, en die dus de WP en de pompen van de vloerverwarming aan te laten sturen.
Als ik de temperstuur op 21 graden instel, dan begint de WP te lopen als de temperatuur onder de 20,5 (-0.5) komt.
Hij stopt zodra de temperatuur een paar minuten boven de 21,5 (+0.5) is. De circulatiepomp stopt helemaal als de temperatuur boven de 22 graden (+1) komt (bijv. door de zon of teveel vermogen in de kamer).
Omdat ik convectors heb werkt dit toch redelijk naar tevredenheid, binnen een half uur is de temperatuur hier zo 0,5 hoger. Maar ik kan mij voorstellen dat bij VWW de hysteresis veels te groot is.
Van zelflerendheid heb ik vooralsnog niet veel gemerkt.
Wat ook een nadeel is dat de backlight van de module zo 0,5 verhoging geeft, waardoor de WP afslaat.
Ah top voor de uitleg, dat gaat hier echt nooit werken, met lage temperatuur in de vvw hier duurt 't soms meer dan een dag voor 't hier op temperatuur is. Als de thermostaat dat niet leert, dan wordt 't niks.Fullpower schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:16:
[...]
Ik heb het op die manier aan het draaien. Die interne thermostaat is inderdaad geen super verfijnt ding, maar het werkt.
Als ik de temperstuur op 21 graden instel, dan begint de WP te lopen als de temperatuur onder de 20,5 (-0.5) komt.
Hij stopt zodra de temperatuur een paar minuten boven de 21,5 (+0.5) is. De circulatiepomp stopt helemaal als de temperatuur boven de 22 graden (+1) komt (bijv. door de zon of teveel vermogen in de kamer).
Omdat ik convectors heb werkt dit toch redelijk naar tevredenheid, binnen een half uur is de temperatuur hier zo 0,5 hoger. Maar ik kan mij voorstellen dat bij VWW de hysteresis veels te groot is.
Van zelflerendheid heb ik vooralsnog niet veel gemerkt.
Wat ook een nadeel is dat de backlight van de module zo 0,5 verhoging geeft, waardoor de WP afslaat.
Scheelt weer gaten boren voor een draadje 👍
Ik blijf voor vvw fan van WAR zonder thermostaat. De basistemperatuur van de vloer wordt bijgestuurd door de buitentemperatuur. Snelle temperatuur schommelingen door bijvoorbeeld zon worden gewoon genegeerd. De vloer blijft in het stookseizoen 24/7 op de temperatuur van de stooklijn en dan praat je over hoogstens enkele graden Ta verschil over een wat langere periode, meestal maar twee graden. Min 5 de ene dag en plus 5 de andere Tb zal niet echt vaak voorkomen. Schommelingen in buitentemperatuur zijn wat trager. In voorjaar en najaar kan je de stooklijn met compensatie desgewenst wat bijregelen. Er is geen thermostaat die je kunt leren een dag vooruit te denken. Dat zou bij vvw eigenlijk moeten. “Gaat morgen de zon schijnen dan moet je acht uur eerder stoppen met verwarmen, geen zon dan acht uur eerder beginnen”. Ik heb dat met CV en Tado geprobeerd. Maar ook Tado wil niet langer dan een uurtje vooruit denken afhankelijk van het weerbericht. Dat werkt wellicht prima met radiatoren van 50 graden of hoger, maar bij vvw echt niet.Baapje327 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:46:
[...]
Ah top voor de uitleg, dat gaat hier echt nooit werken, met lage temperatuur in de vvw hier duurt 't soms meer dan een dag voor 't hier op temperatuur is. Als de thermostaat dat niet leert, dan wordt 't niks.
Scheelt weer gaten boren voor een draadje 👍
Ik heb een Honeywell round modulerende thermostaat gehad met een modulerende ketel. Ging gewoon water van 28 graden door de radiatoren om het zaakje op temperatuur te houden. Alleen als ik de thermostaat flink omhoog zette werd de Ta pas een stuk hoger. Tado kan ook werken door met opentherm te werken, maar dan moet hij inderdaad wel lerend zijn en snappen hoe lang opwarmen duurt als het ver afkoelt.t.oswald schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:32:
[...]
Ik heb dat met CV en Tado geprobeerd. Maar ook Tado wil niet langer dan een uurtje vooruit denken afhankelijk van het weerbericht. Dat werkt wellicht prima met radiatoren van 50 graden of hoger, maar bij vvw echt niet.
Overigens ben ik ook voorstander van WAR maar dan wel met een ruimte thermistor. Als de temperatuur te hard oploopt verlaagd de Ta ietwat en andersom ook. Minder last van veel overshoot door zon of grote hoeveelheden bezoek.
Wat je zegt, water door radiatoren.Felicia schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 13:02:
[...]
Ik heb een Honeywell round modulerende thermostaat gehad met een modulerende ketel. Ging gewoon water van 28 graden door de radiatoren om het zaakje op temperatuur te houden. Alleen als ik de thermostaat flink omhoog zette werd de Ta pas een stuk hoger. Tado kan ook werken door met opentherm te werken, maar dan moet hij inderdaad wel lerend zijn en snappen hoe lang opwarmen duurt als het ver afkoelt.
Overigens ben ik ook voorstander van WAR maar dan wel met een ruimte thermistor. Als de temperatuur te hard oploopt verlaagd de Ta ietwat en andersom ook. Minder last van veel overshoot door zon of grote hoeveelheden bezoek.
Bij alleen vvw gaat het echt anders. Nu met WAR zonder thermostaat fluctueert mijn Tr direct gemeten na de vvw verdeler in de winter tussen de 23,5 en 24,5 graad. De Ta via de stooklijn tussen de 27 en de 31. Het duurt bij aanvang van het stookseizoen ongeveer 14 dagen voordat die gelijkmatige Tr bereikt wordt. Nu staat de WP uit. Als hij ‘s nachts op de lage Tb aangaat, heeft dat nauwelijks effect op de kamertemperatuur. De buffer in de vloer is nu eigenlijk leeg, de Tr gemeten bij de verdeler is 21,5 en als ik de WP aanzet, verandert daar de eerste uren niets aan! In de winter blijft de ruimtetemperatuur op het laagste punt net voor zonsopkomst tussen de 20,5 en 21 graden. Op een zonnige dag komt daar door die zon een graad bij. De WP blijft gewoon 24/7 op WAR doordraaien en zo blijft de kamertemperatuur aangenaam als het in de loop van de middag killer wordt (mijn huiskamer is gericht op het oosten, dus in de ochtend zon). De kamertemperatuur wordt dan door de zon hoogstens 21,5. Nu staat de WP uit, de kamertemperatuur daalt tot voor zonsopkomst tot 20,1 en loopt met de zon snel op naar 22,5. Dus een grote overshoot zonder dat de verwarming aanstaat. Dus mijn punt is, dat de overshoot door de zon wordt veroorzaakt en dat de WP uit of met aan met WAR daar nauwelijks invloed op heeft en dat de ondershoot, om het zo maar te noemen, in de winter door de 24/7 wordt opgevangen. Een thermostaat zal de overshoot niet voorkomen (lukte bij de CV met vvw ook niet), maar wel de afkoeling in de middag veroorzaken, omdat de WP is uit gegaan en pas veel te laat weer zal bijspringen. Gevolg kilte in de middag en vroege avond en verlies van buffer in de vloer.
Het is waar, ook gasten zorgen voor overshoot, ongeveer 0,3 graad per koppel, idem voor koken in de keuken. Maar met vvw zou je als je dat wilt voorkomen, de WP zes uur voor deze gebeurtenis moeten uitzetten en zes uur voor vertrek van de gasten de WP weer aanzetten. Zoek maar eens een thermostaat die dat kan handelen en dan moet de zon er ook nog bij....
Je kunt eventueel ook nog rekenen aan wat het effect is op de warmteafgifte bij constante Ta als de ruimtetemperatuur snel oploopt. De Tr zal hoger worden en de WP moduleert terug.
Voor de aardigheid nog twee foto’s erbij. Een van een zonnige winterdag en een van deze week met WP uit.

Zo, interessant verhaal. Ik denk dat dit in mijn situatie inderdaad beter zal werken dan met thermostaat. Ik kan de pomp gewoon op 't' extra pomp ' contact monteren en dan gaat de WP hem gewoon extra erbij gebruiken? Of moet ik hem ergens aanzetten in een menu?
Mijn WP zit op m'n buffervat en de vvw draait door de bovenste spiraal. Betekent dit ook dat de vvw dus ook draait als de WP water rondpompt? (doet is tot 15 graden, dat heb ik ingesteld als stop) de WP pompt eigenlijk altijd rond, en bepaalt obv van de retour en aanvoer temp, of ie aan moet gaan. Tot de Tb van 15 dus.
Qua aanvoer temperaturen, hoe moet je dit slim afstellen? Ik heb nu WAR draaien met 30-35 obv - 5 tot 5 graden. En best wat geëxperimenteerd afgelopen seizoen. Ook m'n vloerverwarming verdeler vervangen. Als 't doel is om 24/7 te draaien, dan kan ie misschien iets naar beneden, maar niet veel, 't duurt zo een of 2 dagen voor de vloer buffer warm is en warmte gaat afgeven.
Mijn wp draait op dagen zoals afgelopen week nog iets van 5kw input weg, wel hoge cop.
Stooklijn is erg afhankelijk van je eigen situatie. Ik draai in de winter de rode lijn en nu de blauwe (of compensatie -2)Baapje327 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 16:43:
[...]
Zo, interessant verhaal. Ik denk dat dit in mijn situatie inderdaad beter zal werken dan met thermostaat. Ik kan de pomp gewoon op 't' extra pomp ' contact monteren en dan gaat de WP hem gewoon extra erbij gebruiken? Of moet ik hem ergens aanzetten in een menu?
Mijn WP zit op m'n buffervat en de vvw draait door de bovenste spiraal. Betekent dit ook dat de vvw dus ook draait als de WP water rondpompt? (doet is tot 15 graden, dat heb ik ingesteld als stop) de WP pompt eigenlijk altijd rond, en bepaalt obv van de retour en aanvoer temp, of ie aan moet gaan. Tot de Tb van 15 dus.
Qua aanvoer temperaturen, hoe moet je dit slim afstellen? Ik heb nu WAR draaien met 30-35 obv - 5 tot 5 graden. En best wat geëxperimenteerd afgelopen seizoen. Ook m'n vloerverwarming verdeler vervangen. Als 't doel is om 24/7 te draaien, dan kan ie misschien iets naar beneden, maar niet veel, 't duurt zo een of 2 dagen voor de vloer buffer warm is en warmte gaat afgeven.
Mijn wp draait op dagen zoals afgelopen week nog iets van 5kw input weg, wel hoge cop.

Hulpprogramma voor de grafieken staat op de openingspagina van dit topic
duh, electrons are life
OK helder, je bevestigd mijn vermoeden. De site voor de stooklijn is bekend.
En weet je wat de pomp doen? Met de aansluiting?
MMm verteljavaboon schreef op zondag 12 mei 2019 @ 12:33:
Ik ben inmiddels afgestapt van de thermostaat van de wp zelf. Heb nu een wifi 2 weg schakelaar (Shelly 2.5) in de WP zelf gehangen aan de heat en cool thermostaat aansluitingen en regel volledig vanuit domotica (openhab icm nodered). De Ta wordt nu nog via WAR bepaald, maar ik overweeg daar ook vanaf ga stappen (wel vanwege specefieke eigenschappen van mijn woning en afgiftesysteem), maar dat wordt een expiriment voor volgend stookseizoen.
Waarom een shelly en niet de eigen war?
Heb wel eens van iemand te horen gekregen, of dat ik dacht slimmer te zijn dan ingenieurs van Panasonic
Om eea zelf te regelen, terwijl zij jaren ervaring hebben om de Wp zo zuinig mogelijk te programmeren...
Heb je ene reden waarom je dit wilt gaan doen??
Welke firm op de shelly?
De WAR zonder thermostaat schiet steeds door, de WAR met panasonic thermostaat is brak, thermo schakeld regelmatig pas 4 uur later in dan hoort. Mijn huis warmt bizar snel op als ik wat hogere Ta neem en het koelt vrij langzaam af vanwege zeer goede isolatie. De WP kan niet zo ver naar beneden moduleren dat het 24x7 zou draaien.Dylantje2 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:47:
[...]
MMm vertel
Waarom een shelly en niet de eigen war?
Heb wel eens van iemand te horen gekregen, of dat ik dacht slimmer te zijn dan ingenieurs van Panasonic
Om eea zelf te regelen, terwijl zij jaren ervaring hebben om de Wp zo zuinig mogelijk te programmeren...
Heb je ene reden waarom je dit wilt gaan doen??
Welke firm op de shelly?
duh, electrons are life
In mijn CV gedeelte zit geen lucht in het systeem echter in het ww systeem daarin tegen wel.
De autm. ontluchter (links boven van voren gezien) staat open echter ontluchten van het ww
systeem lukt niet.... terwijl dit prima gaat ik het cv gedeelte.
Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
Firm op de shelly?javaboon schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:14:
[...]
De WAR zonder thermostaat schiet steeds door, de WAR met panasonic thermostaat is brak, thermo schakeld regelmatig pas 4 uur later in dan hoort. Mijn huis warmt bizar snel op als ik wat hogere Ta neem en het koelt vrij langzaam af vanwege zeer goede isolatie. De WP kan niet zo ver naar beneden moduleren dat het 24x7 zou draaien.
Dit topic is gesloten.
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.