Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.177 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
reneeke1970 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:33:
[...]

Ja hoor ik vind het keurig, vind 2.5 zelfs nog acceptabel.
Ik vind alleen jammer dat (niet hier ) soms tegen nieuwkomers geroepen word hooguit factor 2.
En sommige rekenen zich dan rijk want oke dat word net gedekt door PV, das mooi denken ze.
Maar dan een winter verder met wat verkeerde instellingen of montages valt het dan toch wat tegen.....
Dus ik vind een 2.2 eigenlijk iets realistischer.

Maar jij bent nog geen jaar rond dus je weet het toch eigenlijk nog niet??
Als jij inderdaad een 1500 gas bespaart geloof ik nooit dat jij binnen 3000 kWh blijft of wel?
Ik zit nu zonder SWW op 1,93. Mijn CV was een HR+ en het verbruik is gemeten inclusief de defrosts.
700 m3 gas bespaard met 1806 ggd en een gemeten verbruik van 1354 kWh

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52
@t.oswald 700 m³ gas alleen voor cv bij 1806 ggd (stookgrens?/gemiddelde etmaaltemp?)
is 0,39 m³/ggd. Afhankelijk van het verwarmde oppervlak/ de verwarmde inhoud is dit niet bijzonders zuinig
behalve als het om een villa gaat.
HR-ketel (HR+ bestaat niet) zegt zonder bijbehorende systeemtemperaturen, m.n. de retourtemperatuur niet zo veel.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
dunklefaser schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 18:58:
@t.oswald 700 m³ gas alleen voor cv bij 1806 ggd (stookgrens?/gemiddelde etmaaltemp?)
is 0,39 m³/ggd. Afhankelijk van het verwarmde oppervlak/ de verwarmde inhoud is dit niet bijzonders zuinig
behalve als het om een villa gaat.
HR-ketel (HR+ bestaat niet) zegt zonder bijbehorende systeemtemperaturen, m.n. de retourtemperatuur niet zo veel.
Of een standaard geïsoleerd huis bouwjaar 1989.... voor mij geldt wat ik voorheen kwijt was aan gas en nu aan stroom en 1,93 is wel wat anders dan 2,2 of zelfs 2,5 genoemd in deze discussie. Volgens mij doet de 5H het dus prima. 24/7 21 graden kamertemperatuur.
Het gemiddelde gasverbruik in Nederland voor een tussenwoning is 1317 m3. Mijn gemiddeld meerjarig gasverbruik voor CV op jaarbasis was 950 m3, dus snap ik je opmerking over die villa niet helemaal. Ik ben pas in juli begonnen, dus die 700 m3 is voor het stookseizoen tot nu toe. In totaal zullen we dit jaar wel wat lager dan die 950 m3 uitkomen denk ik.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52
@t.oswald Toegegeven - dat met de villa was iets overdreven.
Het aantal ggd van 1806 vanaf 1 juli 2018 lijkt me dan ook wat laag, op mindergas komt ik voor de meest gunstige locatie Vlissingen, op >2500 bij een etmaalgemiddelde binnentemperatuur van 21°C .
Voor Volkel (mijn locatie) kom ik bij een stookgrens van 18°C en een gem. binnentemperatuur van 21°C op
2964 ggd.

Als je uitgaat van een HR-ketel met een optimale LTV (aanvoer 38°C/retour 26°C)
kan je een jaarendement van ca. 96% b.w. maximaal halen en dan heb je echt een optimale installatie.

700 m³ x 9,769 kWh x 0,96 = 6565 kWh aan nuttige warmte
Jouw 5H zou dezelfde warmteenergie genereren met 1354 kWh elektrische energie
resultaat => sCOP van 4,85 voor cv - wat een zeer goede waarde is - proficiat!
Wat is jouw aanvoertemperatuur bij 2°C buitentemperatuur?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
dunklefaser schreef op woensdag 3 april 2019 @ 00:45:
@t.oswald Toegegeven - dat met de villa was iets overdreven.
Het aantal ggd van 1806 vanaf 1 juli 2018 lijkt me dan ook wat laag, op mindergas komt ik voor de meest gunstige locatie Vlissingen, op >2500 bij een etmaalgemiddelde binnentemperatuur van 21°C .
Voor Volkel (mijn locatie) kom ik bij een stookgrens van 18°C en een gem. binnentemperatuur van 21°C op
2964 ggd.

Als je uitgaat van een HR-ketel met een optimale LTV (aanvoer 38°C/retour 26°C)
kan je een jaarendement van ca. 96% b.w. maximaal halen en dan heb je echt een optimale installatie.

700 m³ x 9,769 kWh x 0,96 = 6565 kWh aan nuttige warmte
Jouw 5H zou dezelfde warmteenergie genereren met 1354 kWh elektrische energie
resultaat => sCOP van 4,85 voor cv - wat een zeer goede waarde is - proficiat!
Wat is jouw aanvoertemperatuur bij 2°C buitentemperatuur?
De ggd houd ik pas bij vanaf 13 november 2018. Toen ben ik begonnen met het meten van het verbruik buiten de pana. De sensoren heb ik pas op 1 december geijkt. De sCOP over dec t/m maart die ik krijg door de opwekking gegeven door de pana te delen door het gemeten verbruik is tot nu ook precies 4,85. Hier al eerder met mensen die de opwekking van de 5H meten met een Kamstrup geconcludeerd dat de 5H een juiste opwekking aangeeft en een bar slecht verbruik en dat je dus door zelf het verbruik te meten een nette COP berekening kunt maken. De sCOP kan dus met oktober en november erbij nog hoger uitkomen, maar je weet dat mag hier alleen gemeld worden door de echte tweakers die alles meten. Hoewel, mijn resultaten lijken op die van Jaari en daar worden dan ook weer twijfels over geuit..... Blijkbaar is meten ook nog geen weten bij de Wp opbrengsten. Wel leuk dat de sCOP ook in de buurt van de vergelijking gemaakt naar oud gasverbruik en ggd komt.
Bij 2°C buitentemperatuur 30, maar ik zit nu al wel vanaf Tb 8 op -2 en nu zelfs op -3 compensatie watertemperatuur. Volgend stookseizoen pas ik de stooklijn denk ik aan naar de -2 lijn en compenseer ik bij heel lage Tb met +1 of +2. Dat komt minder vaak voor.
Ik heb wel een heel simpele installatie. Wp staat aan de gevel en sluit binnen direct aan op de CV leidingen. Vloerverwarming in de huiskamer en verder twee radiatoren die een heel klein beetje open staan en zo de werkkamer en badkamer op 17,5 in de winter houden. De dT is ingesteld op 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dookiy
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:17
Iemand in de regio Zutphen die een Pana-H gebruikt voor (LT vloer-)verwarming en SWW? Ik overweeg een Panasonic monobloc te kopen en maar zou graag vooraf eens bij iemand kijken hoe de installatie eruitziet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
In Enschede staat een Pana-H 5 kW. Mag altijd komen kijken.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
Ik laat hier ook maar even weten dat het beter is om niet bij confort-market te bestellen. DIe laat na ontvangst van de betaling niets meer van zich horen ( al meer dan een maand nu ). Dus hem nu tot maandag de tijd gegeven om of de pompen ( 5 stuks ) te leveren, of het geld terug te storten. Dit ter waarschuwing van anderen die er over denken daar te bestellen. ( ik heb ook een waarschuwing gezet op het grote WP forum ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
In DE is een leuke leverancier zelf afhalen schijnt goed te werken.
Prijzen vergelijk met Frankrijk en Engeland..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08 22:54
Klopt, Duitsland, net over de grens, is nog goedkoper ook als hier in Nederland. En betalen bij afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Ja, dat zal waarschijnlijk ook wel zijn waar we hem nu gaan kopen. Het was het beste geweest als die in Frankrijk hem hier zou afleveren voor ons. Maar die kerel geeft geen antwoord op alle pogingen van ons om contact te krijgen. Al is het wel zo dat hij inmiddels mij antwoord heeft gegeven toen ik een nieuwe account maakte, met andere naam, ander land, ander adres, enz. En een domme vraag stelde aan hem over bestellen en betalen. Zei dat de problemen op de site! veroorzaakt werden door teveel bestellingen. Dus dat ik gewoon kon betalen........ Lekker typje is dat. Maar goed, hij heeft tot maandag om de pompen te leveren, of geld terug te betalen. Of om eens antwoord te geven op een normale manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
annespruit1980 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 06:34:
Ja, dat zal waarschijnlijk ook wel zijn waar we hem nu gaan kopen. Het was het beste geweest als die in Frankrijk hem hier zou afleveren voor ons. Maar die kerel geeft geen antwoord op alle pogingen van ons om contact te krijgen. Al is het wel zo dat hij inmiddels mij antwoord heeft gegeven toen ik een nieuwe account maakte, met andere naam, ander land, ander adres, enz. En een domme vraag stelde aan hem over bestellen en betalen. Zei dat de problemen op de site! veroorzaakt werden door teveel bestellingen. Dus dat ik gewoon kon betalen........ Lekker typje is dat. Maar goed, hij heeft tot maandag om de pompen te leveren, of geld terug te betalen. Of om eens antwoord te geven op een normale manier.
Uk is ook goed, voor zolang het nog duurt

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De site is altid ruk geweest, en het blijven Fransen he... :P
Maar ze leveren wel uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:58
Confort-Market levert waarschijnlijk wel alleen duurt het allemaal iets langer. Vooral als je heel veel apparaten koopt omdat het een heel geregel is om deze te verschepen.

Mijn bestelling van 2 apparaten duurde ongeveer 2 maanden, maar werdt uiteindelijk netjes op mijn stoep gezet. Dit zijn ook niet echt consumenten bestellingen waarbij alles in een week geleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Ik heb ook geen probleem met levertijd ( mits redelijk ). Maar het feit dat hij totaal geen antwoord geeft op vragen via meerdere emails rechtstreeks en meerdere via het account bevalt me niet. Daarnaast blijkt hij dus wel antwoord te geven als een totaal vreemde ( denkt hij ) een vraag stelt over betalen. Als hij zou zeggen "het duurt wat langer dan ik gehoopt had" of zoiets zou ik er geen problemen mee hebben. Maar het komt er bij hem op neer dat hij antwoord geeft als je wilt betalen, maar zodra je betaald hebt dus helemaal niets meer. En dat je dan maar moet hopen dat hij ooit nog eens wat levert. Geen idee wanneer, en dus of je er bent om die vrachtwagen uit te laden of niet kan hem duidelijk niet schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
Ik kijk naar een Panasonic WH-MDC07H3E5 monobloc Aquarea warmtepomp. Nu zie ik deze bij Comfortklimaat voor € 3503 staan, wat mij best een goede aanbieding lijkt? Iemand ervaring met dit bedrijf?

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56
FrancD schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:05:
Ik kijk naar een Panasonic WH-MDC07H3E5 monobloc Aquarea warmtepomp. Nu zie ik deze bij Comfortklimaat voor € 3503 staan, wat mij best een goede aanbieding lijkt? Iemand ervaring met dit bedrijf?
Zoek maar in het topic en in het form algemeen, de ervaringen zijn niet zo best.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
FrancD schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:05:
Advies is pas betalen bij levering of zelf ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
Thanks heren!

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 22:23
Sinds maandag 1 april eigenaar van dit mooie apparaat (schoonheid zit van binnen) :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1liobULkJoPREgvSOnNHrczl/medium.jpg

Opgehaald in Duitsland bij Immotec. Dat ging prima met een klein busje, zonder pallet paste hij er precies in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EquRQ6hUUI46m8kqb0vA1Qwy/medium.jpg

Op het dak zetten bleek nog gemakkelijker dan ik dacht. Die grote oranje kraanwagen had hem er zo op. Stond toevallig dinsdag ochtend voor de deur voor de opbouw van een huis. Dit kleine klusje hebben ze voor wat lekkers bij de koffie even uitgevoerd. Ideaal.

Waarschijnlijk dinsdag volledig aansluiten, momenteel volle bak aan het klussen.

[ Voor 6% gewijzigd door B152 op 05-04-2019 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
B152 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:51:
Sinds maandag 1 april eigenaar van dit mooie apparaat (schoonheid zit van binnen) :*)

[Afbeelding]

Opgehaald in Duitsland bij Immotec. Dat ging prima met een klein busje, zonder pallet paste hij er precies in.

[Afbeelding]

Op het dak zetten bleek nog gemakkelijker dan ik dacht. Die grote oranje kraanwagen had hem er zo op. Stond toevallig dinsdag ochtend voor de deur voor de opbouw van een huis. Dit kleine klusje hebben ze voor wat lekkers bij de koffie even uitgevoerd. Ideaal.

Waarschijnlijk dinsdag volledig aansluiten, momenteel volle bak aan het klussen.
VAN Harte!!!!

Als je op de lijst wilt...

Zou wel je trillingen en je dakbedekking in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
Dylantje2 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:56:
[...]

VAN Harte!!!!

Als je op de lijst wilt...

Zou wel je trillingen en je dakbedekking in de gaten houden
Dank dank, ja zet me maar op de lijst. Er komt geen kamstrup maar wel losse kwh meters in de meterkast. Deze ga ik dan vergelijken met de warmteproductiegegevens van de pana zelf, gezien die waardes goed zijn.

Voor de trilling worden nog 6-8 grijze (soft)trillingsdempers geplaatst. Daarnaast staat de pomp op 2 betonbielzen van elk 66 kg. Daar onder liggen over de volle lengte en breedte rubbergranulaat tegeldragers. Daaronder epdm en daaronder weer een laag piepschuim wat enigszins ook nog zacht is. Daarnaast ligt het hele dak vol met grind.

Ik verwacht met deze opstelling geen resonantie. Mocht het wel zo zijn, dan over op veerdempers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
B152 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 18:09:
[...]

Dank dank, ja zet me maar op de lijst. Er komt geen kamstrup maar wel losse kwh meters in de meterkast. Deze ga ik dan vergelijken met de warmteproductiegegevens van de pana zelf, gezien die waardes goed zijn.

Voor de trilling worden nog 6-8 grijze (soft)trillingsdempers geplaatst. Daarnaast staat de pomp op 2 betonbielzen van elk 66 kg. Daar onder liggen over de volle lengte en breedte rubbergranulaat tegeldragers. Daaronder epdm en daaronder weer een laag piepschuim wat enigszins ook nog zacht is. Daarnaast ligt het hele dak vol met grind.

Ik verwacht met deze opstelling geen resonantie. Mocht het wel zo zijn, dan over op veerdempers :)
Opbrengstgegevens zijn goed als je de sensoren geijkt hebt! Ta Tr en Tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
B152 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:51:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi man! Is het een 5 kW?
Hoe ga je hem aansluiten? Direct op de vloerverwarming?
Waar heb je je aansluitmateriaal vandaan?

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
IBoat schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 21:26:
[...]

Hoe ga je hem aansluiten? Direct op de vloerverwarming?
Waar heb je je aansluitmateriaal vandaan?
Kijk in TS staat lijstje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B152
IBoat schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 21:26:
[...]

Is inderdaad een 5kw. Kom direct op vloerverwarming. Ruin 600 meter hoh 10 cm met een buis van 20 of 22 mm. Niet helemaal zeker over de diameter. Boven heb ik vloerverwarming gefreesd masr die zal vrijwel nooit aan staan. Misschien de douche.

Ik heb een een excel met prijzen en links bijgehouden. Zal hem binnenkort even updaten en beschikbaar maken.

Voor de geïnteresseerden, het ritje naar DE was zeer goed te doen. Ik kan het zeker aanbevelen. 6 uur uit het hoge noorden vertrokken en 1 uur weer terug, met nog een kleine stop bij de hornbach in zwolle voor een paar beton bielzen. Huur van het (halve) busje viel ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
B152 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 22:04:
[...]

Is inderdaad een 5kw. Kom direct op vloerverwarming. Ruin 600 meter hoh 10 cm met een buis van 20 of 22 mm. Niet helemaal zeker over de diameter. Boven heb ik vloerverwarming gefreesd masr die zal vrijwel nooit aan staan. Misschien de douche.

Ik heb een een excel met prijzen en links bijgehouden. Zal hem binnenkort even updaten en beschikbaar maken.

Voor de geïnteresseerden, het ritje naar DE was zeer goed te doen. Ik kan het zeker aanbevelen. 6 uur uit het hoge noorden vertrokken en 1 uur weer terug, met nog een kleine stop bij de hornbach in zwolle voor een paar beton bielzen. Huur van het (halve) busje viel ook mee.
Goed om te horen dat het allemaal gelukt is! Ik hoop ook deze of volgende maand die kant op te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-08 12:55
Kan er mij iemand vertellen waar ik de sensor plaats op het panasonic paw-td20c1e5 vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokkie78
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-09 10:00
Sjoerke schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:09:
Kan er mij iemand vertellen waar ik de sensor plaats op het panasonic paw-td20c1e5 vat?
Achter het kapje waar ook je ook het element aansluit, rechts naast het element kun je de sensor insteken. Zal morgen hier een foto maken (hier wel de 300l variant ipv de 200l)

7.560 WP zonnepanelen / WarmtePomp: Pana 12kW H T-Cap / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
@ Pokkie, heel graag!! Ik kan nergens iets hierover vinden. Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokkie78
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-09 10:00
Sjoerke schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:13:
@ Pokkie, heel graag!! Ik kan nergens iets hierover vinden. Bedankt alvast
Hierbij Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4sdbD6j/tempsensor.jpg

Rechts kun je hem omhoog tegen het vat aan plaatsen

7.560 WP zonnepanelen / WarmtePomp: Pana 12kW H T-Cap / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
@pokkie78 Helemaal top, BEDANKT!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
Dank, ik zie je lijstje graag tegemoet. Is het al gelukt om hem draaiend te krijgen?
B152 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 22:04:
[...]

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
@IBoat draait nog niet, klein beetje lopen schuiven met de planning. Voort eind van de week moet die wel draaien. Lijstje volgt nog, eerst nog even druk met klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
is Er hier iemand die een 5 kW op een 16A groep heeft aangesloten? Dus zowel de WP als backup heater op dezelfde groep?

Ik heb eigenlijk geen ruimte meer in mijn meterkast voor twee nieuwe groepen. Een zou nog net gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
IBoat schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:57:
is Er hier iemand die een 5 kW op een 16A groep heeft aangesloten? Dus zowel de WP als backup heater op dezelfde groep?

Ik heb eigenlijk geen ruimte meer in mijn meterkast voor twee nieuwe groepen. Een zou nog net gaan.
Bij mij zit de WP op het stopcontact met stekker en alleen de heater op een 16A groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ja.

Afbeeldingslocatie: https://uploads.photo/images/Es3W.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07

Wel een 6 kW, is dat ook goed?
Maak je er toch een 20 ampère van. Selectieve vind ik minder belangrijk dan onder load uitvallen van wp.
Piekje van 4400 watt heb ik wel eens gezien. Maar daar springt ie niet van uit van die 30 sec

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
@Dylantje2 ik heb eens gespeeld met s'nachts uit zetten omdat de zon overdag toch het huis naar 21 graden brengt. Omdat zoveel mensen zeggen dat dit zuinig is haha.
Het gaat op zich prima, totdat het vriest. In de anderhalf uur dat hij al draait heeft hij het water slechts tot 27 kunnen opwarmen. Met als gevolg, jawel de heater aan al tien min. (Defrost)Helemaal niks dus dat s'nachts uit zetten.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/icrborml3yo.jpg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
reneeke1970 schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:41:
@Dylantje2 ik heb eens gespeeld met s'nachts uit zetten omdat de zon overdag toch het huis naar 21 graden brengt. Omdat zoveel mensen zeggen dat dit zuinig is haha.
Het gaat op zich prima, totdat het vriest. In de anderhalf uur dat hij al draait heeft hij het water slechts tot 27 kunnen opwarmen. Met als gevolg, jawel de heater aan al tien min. (Defrost)Helemaal niks dus dat s'nachts uit zetten.
[Afbeelding]
Lol, voordeel van radiatoren I.c.m. buffervat. Die van mij heeft na 3 dagen uitstaan de Ta van 20 naar 40 gebracht in 20 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Felicia schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:53:
[...]

Lol, voordeel van radiatoren I.c.m. buffervat. Die van mij heeft na 3 dagen uitstaan de Ta van 20 naar 40 gebracht in 20 minuten.
Ja dat is weer voordeel met kleine inhoud

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:16

thido

Tilburg

Hier overwegend radiatoren, nergens vloerverwarming. Ik zet hem in het voor- en najaar 's nachts ook zeker uit, scheelt een boel energie. Trekt redelijk makkelijk weer bij in ds ochtend. Zodra het meerdere dagen onder de 5c is 's nachts blijft hij draaien anders ben je gezien. Al zal dat in het geval vam @Felicia wel meevallen met dat kanon :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
thido schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:54:
Hier overwegend radiatoren, nergens vloerverwarming. Ik zet hem in het voor- en najaar 's nachts ook zeker uit, scheelt een boel energie. Trekt redelijk makkelijk weer bij in ds ochtend. Zodra het meerdere dagen onder de 5c is 's nachts blijft hij draaien anders ben je gezien. Al zal dat in het geval vam @Felicia wel meevallen met dat kanon :-)
Oh, hier bij 0 graden ook wel hoor. Heeft gisteren 2 uur aan een stuk gelopen en vanmorgen ook. En toen was het wat warmer en begon hij langzaam weer te pendelen. Om 10:30 zei de thermostaat tabee dus niet veel gependel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:41:
[Afbeelding]
tsja...
DF was vannacht ook wel een dingetje...
RV was hier erg hoog..
Dus toch ook nog een paar DF om de oren gekregen eigenlijk niet meer verwacht...

Mijn staat nu al ff op sillent 3 dus minder vermogen..
En mijn bijkeukendeur stond vannacht open, dus wat warmte verloren. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:06:
[...]

tsja...
DF was vannacht ook wel een dingetje...
RV was hier erg hoog..
Dus toch ook nog een paar DF om de oren gekregen eigenlijk niet meer verwacht...

Mijn staat nu al ff op sillent 3 dus minder vermogen..
En mijn bijkeukendeur stond vannacht open, dus wat warmte verloren. :'(
Van vannacht weet ik niet, toen was ie uit. Hij bevroor om half elf met +3 buiten.
Wat heb jij vandaag verbruikt vanaf twaalf s'nachts?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:25:
[...]

Van vannacht weet ik niet, toen was ie uit. Hij bevroor om half elf met +3 buiten.
Wat heb jij vandaag verbruikt vanaf twaalf s'nachts?
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=15798

met een vochtigheidsgraad van boven de 80%..tot 100%

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=15798

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oke, vervelend nachtje inderdaad.
Ik zit nu op 5 kW dus lijkt zuiniger. Maar ik zit nog te stampen om water warm te krijgen, jij al lekker 225 watt.....
En ik heb maar net twintig graden binnen, kijken of het vanavond wel 21 is en wat dan verschil met jou is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Dylantje2 en @reneeke1970 zit nu op 5.98 kWh en de WP is uit gegaan even na 10 uur.

150L sww op 80 graden en 380L sww op 50+ graden. :P

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2u7c4dd.jpg

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BenEco schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:53:
@Dylantje2 en @reneeke1970 zit nu op 5.98 kWh en de WP is uit gegaan even na 10 uur.

[Afbeelding]
Ongeveer mijn oude situatie, maar onder het mom van zonde om s'nachts te verwarmen terwijl overdag de zon het werk doet ben ik wat aan het experimenteren. Maar zie het nut nog niet tot nu toe....
Nadeel is koud s'morgens in huis slechts 19 graden...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
BenEco schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:53:

[Afbeelding]
wat ik zei..
Deurtje open gehad. dus veel warmte verloren naar de garage...
Anders was hij ook wel uit geweest denk ik...

Maar zon is schijning dus komt goe

Edit..

As we speak...

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 14-04-2019 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Heb hem weer gewoon s'nachts laten pruttelen, is stuk zuiniger. En overdag lekker uit door de zon.
Temperatuur inhalen kost bergen energie.
Snap die lui met nacht verlaging niet. Zullen wel te grote wp hebben en lekker pendelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:24:
Heb hem weer gewoon s'nachts laten pruttelen, is stuk zuiniger. En overdag lekker uit door de zon.
Snap die lui met nacht verlaging niet. Zullen wel te grote wp hebben en lekker pendelen
Valt s'nachts weinig meer te pruttelen. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/jz7hxu.jpg

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
BenEco schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 17:08:
[...]

Valt s'nachts weinig meer te pruttelen. ;)

[Afbeelding]
Ik heb nog een echt huis, eentje die afkoelt als s'nachts 6 graden is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:24:
Of met een groooooot vat
Of met een WP die niet verder terug moduleert
Of met speciale aanpasingen..
Ik heb eens zitten rekenen
Ik geloof dat ik iets terug ga krijgen..:
WP:
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=15321&sid=15798&t=y

WPB:
https://pvoutput.org/aggr...1&sid=13862&v=0&est=0&t=y

De WPB draait op het vastrecht van gas
De WP heeft ruim €500 verbruikt...
Dan heb ik nog wat solarstroom over...
Dus eigenlijk Fuck the COP...
Hij is wss gewoon altijd goedkoper..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Kom hier van de stadsverwarming af. Vatse kosten (zonder periodieke aansluitbijdrage, maar die gaat verdwijnen hier) 525 euro per jaar. Tel uit je winst met een warmtepomp, zeker in het geval van een zachte winter zoals deze.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
thido schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 18:04:
Kom hier van de stadsverwarming af. Vatse kosten (zonder periodieke aansluitbijdrage, maar die gaat verdwijnen hier) 525 euro per jaar. Tel uit je winst met een warmtepomp, zeker in het geval van een zachte winter zoals deze.
Dito.

Teller staat tot nu toe op 1400kWh tegen 400 euro vaste kosten SV (wij hadden geen SWW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Felicia schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 18:13:
[...]

Dito.

Teller staat tot nu toe op 1400kWh tegen 400 euro vaste kosten SV (wij hadden geen SWW).
Ja, lachen he :-)
Teller staat hier op 2110kWh (vanaf september), waarvan 140kWh voor de Daikin L/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 17:33:
[...]

Of met een groooooot vat
Of met een WP die niet verder terug moduleert
Of met speciale aanpasingen..
Ik heb eens zitten rekenen
Ik geloof dat ik iets terug ga krijgen..:
WP:
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=15321&sid=15798&t=y

WPB:
https://pvoutput.org/aggr...1&sid=13862&v=0&est=0&t=y

De WPB draait op het vastrecht van gas
De WP heeft ruim €500 verbruikt...
Dan heb ik nog wat solarstroom over...
Dus eigenlijk Fuck the COP...
Hij is wss gewoon altijd goedkoper..:-)
Jazeker, alles beter dan cop 2 is goedkoper dus lekker boeie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
thido schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 18:46:
[...]

Ja, lachen he :-)
Teller staat hier op 2110kWh (vanaf september), waarvan 140kWh voor de Daikin L/L.
Volgens mij vergeten jullie in het enthousiasme de afschrijving.
Ik heb zelf de WP plus zonnepanelen met een duurzaamheidslening van 10.000 euro tegen een rente van 1,62% aan kunnen schaffen. Dus goedkope installatie en zeer lage rente. Nu betaal ik af in 15 jaar met 62,53 per maand. Zolang ik nog voor SWW niet van het gas af ben, kan dat wel ongeveer uit, maar rijk rekenen moet ik me toch echt niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:00:
[...]

Ik heb zelf de WP plus zonnepanelen met een duurzaamheidslening van 10.000 euro tegen een rente van 1,62% aan kunnen schaffen. Dus goedkope installatie en zeer lage rente. Nu betaal ik af in 15 jaar met 62,53 per maand. Zolang ik nog voor SWW niet van het gas af ben, kan dat wel ongeveer uit, maar rijk rekenen moet ik me toch echt niet!
oie dat zijn bedragen waardoor ik er niet aan zou beginnen
En geld lenen kost
Maar wel erg dapper!!

Mijn kosten 3.5-4K meer echt niet.
Alles zelf gedaan en veel goedkoop via dit forum en Internet.

Dus afschrijving tel ik niet echt.
Ik ga van 15 jaar wp uit.
TVT als je daar al mee zou moeten werken 3-4 jaar als gas duurder wordt nog eerder hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
@t.oswald, wij hebben de hypotheek een beetje verhoogd. Lening van ons kostte 1,65% en die hebben we binnen een half jaar alweer afbetaald. Das 't voordeel als je flink overwaarde hebt en een iets hoger ingeschreven hypotheek :P

Ik geloof dat we in die maanden 33 euro aan rente hebben betaald :P

[edit]
Hier overigens nooit gas gehad maar stadsverwarming en dankzij die knuppels een eboiler. Stadsverwarming eruit is een besparing van 840 euro per jaar (verbruik en vaste kosten). Het elektra voorschot is van 40 naar 70 euro verhoogd, kijken of ik daar mee rondkom.

[ Voor 31% gewijzigd door Felicia op 16-04-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-09 17:13
[...]

Duidelijk verhaal, als t mogelijk voor je is, zou ik gauw op de WPB overstappen, heb je t vastrecht (na tvt afsluitkosten 2,5 jaar, los van mogelijkheid gratis er af te komen middel truukendoooos tweakers) weer als extra voordeel.
ik ben van de Panasonic 100ltr na 13 maand overgestapt naar de Atlantic 200ltr versie, echt een aanrader en voor ons, gezin met 2 kids, en badkamer met regendouche voldoende.

Ik ga eenzelfde situatie in mn nieuwe huis aan, 9000kW (bruto) aan zonnepanelen (afdekken gehele stroomverbruik) en Pana 5kW ( nu 1200m3 gas ingeschat gebruik), netto rond 10.000 aan kosten (zelf aansluiten minus subsidie en teruggaaf BTW zonnepanelen). Door geen gasaansluiting gunstige tvt (solarpanels afschrijven over 20 jaar, met onzekerheid salderen)

zonder indexering gas en electraprijzen en geen rekening houden met salderingsregelingen toekomst, huidige situatie, achterkant sigarekistje berekening:

Situatie met gas-CV en electra, geen zonnepanelen : EUR 1.895,- pj
Gasverbruik 1200m3 en 3500 kWh. Kosten 1770 p.j
Afschrijving en onderhoud cv-inst ong 125 pj

Situatie Pana WPBoiler en solarpanelen EUR 663,- p jaar

Verbruik inschatting COP 3,5 behoefte ong (1200m3 x 9,7kwh/m3/COP 3,5) = 3326 kWh (incl SWW)
Verbruik Etotaal = 3500+3326 + 5% onvoorzien -> ong 7000 kWh
Afschrijving en onderhoud Pana in 15 jaar (2650 - 1700 subs.+ div appendages 400 en onderhoud? 15 x 25?) 115 p jaar
Idem WPBoiler, (1600-1250 subs + 15 x 25 onderhoud) = 48 p jaar

Solarpanelen, afschrijving 20 jaar 7500 incl install = 500 pj

Besparing ong 1200 per jaar, tvt met rente ligt ongeveer afh van rente op 8,5-9 jaar, dus financiering 10 jaar is passend en na 10 jaar pluk je de vruchten.

Marstek 3 x 5,1 kW V153/CT003V116 Pana WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar SMA/Enphase /WPboiler Atlantic 270l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
theXman schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 23:11:
[...]

Duidelijk verhaal, als t mogelijk voor je is, zou ik gauw op de WPB overstappen, heb je t vastrecht (na tvt afsluitkosten 2,5 jaar, los van mogelijkheid gratis er af te komen middel truukendoooos tweakers) weer als extra voordeel.
ik ben van de Panasonic 100ltr na 13 maand overgestapt naar de Atlantic 200ltr versie, echt een aanrader en voor ons, gezin met 2 kids, en badkamer met regendouche voldoende.

Ik ga eenzelfde situatie in mn nieuwe huis aan, 9000kW (bruto) aan zonnepanelen (afdekken gehele stroomverbruik) en Pana 5kW ( nu 1200m3 gas ingeschat gebruik), netto rond 10.000 aan kosten (zelf aansluiten minus subsidie en teruggaaf BTW zonnepanelen). Door geen gasaansluiting gunstige tvt (solarpanels afschrijven over 20 jaar, met onzekerheid salderen)

zonder indexering gas en electraprijzen en geen rekening houden met salderingsregelingen toekomst, huidige situatie, achterkant sigarekistje berekening:

Situatie met gas-CV en electra, geen zonnepanelen : EUR 1.895,- pj
Gasverbruik 1200m3 en 3500 kWh. Kosten 1770 p.j
Afschrijving en onderhoud cv-inst ong 125 pj

Situatie Pana WPBoiler en solarpanelen EUR 663,- p jaar

Verbruik inschatting COP 3,5 behoefte ong (1200m3 x 9,7kwh/m3/COP 3,5) = 3326 kWh (incl SWW)
Verbruik Etotaal = 3500+3326 + 5% onvoorzien -> ong 7000 kWh
Afschrijving en onderhoud Pana in 15 jaar (2650 - 1700 subs.+ div appendages 400 en onderhoud? 15 x 25?) 115 p jaar
Idem WPBoiler, (1600-1250 subs + 15 x 25 onderhoud) = 48 p jaar

Solarpanelen, afschrijving 20 jaar 7500 incl install = 500 pj

Besparing ong 1200 per jaar, tvt met rente ligt ongeveer afh van rente op 8,5-9 jaar, dus financiering 10 jaar is passend en na 10 jaar pluk je de vruchten.
Mijn situatie is echt exact hetzelfde. Ik ga alleen wel voor de 270 liter wpb voor de zekerheid. Ook jouw berekening komt overeen met de mijne. Lijkt me een redelijke no brainer deze investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

[...]

Zoals je een post terug kunt lezen komen wij van stadsverwarming af.
Dat is dus 525 euro per jaar vaste kosten voor enkel de aansluiting en materiaal huur (momenteel komen daar nog periodieke aansluitkosten bij zelfs, worden in drie jaar afgebouwd van 157 euro naar 0)
Dat kan dus een stuk sneller uit dan geld ervoor lenen en nog een gasaansluiting erbij houden.
Wat ook scheelt is wanneer er weinig of geen aanpassingen aan de woning of het afgifte systeem gedaan hoeven te worden. Dat kan stiekem best rap oplopen met de kosten.

Dankzij het salderen heb ik geen kosten voor onze elektriciteit, verwarming en SWW :-)
Hoe je afschrijving in het plaatje wilt plaatsen moet je zelf weten, ik hou me daar niet zo mee bezig. (uiteraard wel de kosten proberen zo goed mogelijk onder controle houden bij aanschaf/installatie)
Dankzij de subsidie regelingen hoeft er ook niet zoveel afgeschreven te worden overigens :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Lurge Mag ik u vragen om het script om gegevens uit Clouds Aquarea lezen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:28:
@Lurge Mag ik u vragen om het script om gegevens uit Clouds Aquarea lezen delen?
staat ergens op github

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er is alleen instructie over github. Er is geen script zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

@Verwijderd
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@timovd
Members only:

Ik heb dit bestand nodig

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2019 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:44:
@timovd
Members only:

Ik heb dit bestand nodig
Ik zal m je zo sturen. Ik zag je PM had nog geen tijd gehad om te reageren.

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Lurge schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:57:
[...]

Ik zal m je zo sturen. Ik zag je PM had nog geen tijd gehad om te reageren.
mm je had hem toch op git staan???

Ik wil hem wel in topic start zetten vanaf mijn gdrive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
Mijn pana draait:)

Nu moet ik nog een opstookprotocol uitvoeren en heeft de pana een dry concrete functie waarbij je de temp per stap kan instellen. Weet iemand hoelang 1 stap in dat proces is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
De mijne heeft een betondroog optie, volgens mij onder het installateurs menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
Ja de functie heb ik wel gevonden, hehe. Je stelt per stap een temp in. Wat ik mij afvraag hoelang houdt hij een temp/stap vast. Is een stap bijvoorbeeld 12 of 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Wat staat er in je handleiding? Volgens mij waren de mijne stappen van 12 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
B152 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:36:
Ja de functie heb ik wel gevonden, hehe. Je stelt per stap een temp in. Wat ik mij afvraag hoelang houdt hij een temp/stap vast. Is een stap bijvoorbeeld 12 of 24 uur.
Als je echt vloer verwarming en tegels enz in een nieuwe vloer hebt..
paar graden boven T buiten zetten
Alleen heeeeel langzaam opwarmen. [ dus ik zou die setting niet gebruiken.. ]

Anders scheurtje je hele bende eraf.
Dus ik zou de setting niet gebruiken..
maar hele zomer op lage temp laten drogen.
Dan van de herfst op war langzaam starten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
Vloer is casco op het moment dus mag zeker nog scheuren :) over 2 weken komt er egalisatie en pvc op. Maar indd niet te snel opwarmen. Ik heb de functie nu aan staan en staat al de hele dag op stap 1 25 graden. Ik denk dat de stappen 12 of 24 uur zijn, we gaan het meemaken. Zal nog wel even melden wat het uiteindelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:13
Nu het wat warmer is kan ik eens wat testen met de koelfunctie; ik kon niet wachten😁. (Niet omdat het nu nodig trouwens.)

Ik zie dat als ik de water temperatuur instel op 18 graden, dat de CV retour temperatuur deze temperatuur wordt. De aanvoer wordt een stuk kouder (graad of 14-15). dt is dus een graad of 3 á 4.

Ik ben bang dat zo'n lage aanvoer temperatuur problemen gaat geven met condens.

Ik wil eigenlijk dat de WP water maakt van 18-20 graden en dat dan de CV retour door warmteopname uit het huis oploopt.

Weet iemand of de in te stellen temperatuur de CV aanvoer (WP uitgang) of CV retour (WP ingang) is?

Maar misschien is het ook wel niet warm genoeg in huis, en moet ik wachten tot het écht warm is😎

(Ik zag in ieder geval alle zelfbouw DBE besturingen in de koelstand gaan!)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Fullpower schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 15:53:
Ik zie dat als ik de water temperatuur instel op 18 graden, dat de CV retour temperatuur deze temperatuur wordt. De aanvoer wordt een stuk kouder (graad of 14-15). dt is dus een graad of 3 á 4.
Teveel power en te weinig afgifte, denk ik. Doet ie bij mij ook maar het moment dat de WP weer aan springt ligt ook verder als bij verwarmen, naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Felicia schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:07:
[...]

Teveel power en te weinig afgifte, denk ik. Doet ie bij mij ook maar het moment dat de WP weer aan springt ligt ook verder als bij verwarmen, naar mijn idee.
Ja zoiets dacht ik ook; als het buiten 30+ graden is en het warmer in huis is dan zal het wel beter gaan: slechtere COP en meer afgifte. Komt wel een lekker koel windje uit de convectors😀

Maar even wachten tot het echt zomer is.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Fullpower schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 18:07:
[...]

Ja zoiets dacht ik ook; als het buiten 30+ graden is en het warmer in huis is dan zal het wel beter gaan: slechtere COP en meer afgifte. Komt wel een lekker koel windje uit de convectors😀

Maar even wachten tot het echt zomer is.
Mjah, maar als je bij 30 graden Ta 20 door de radiatoren jaagt heb je niet veel verkoeling :P Bij Ta 20 15 al een stuk meer maar ook risico op condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Felicia schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 18:13:
[...]

Mjah, maar als je bij 30 graden Ta 20 door de radiatoren jaagt heb je niet veel verkoeling :P Bij Ta 20 15 al een stuk meer maar ook risico op condens.
Ik voelde duidelijk koele lucht uit de convectors komen, en ik had toch al wel een delta t van 3 tot 4 graden. Best aardig. Maar of het genoeg is om de WP mooie runs te laten maken? Dat is afwachten...

Nu is het op de eerste verdieping een graadje of 23.. En dat wil zomers richting de 30 graden gaan. Dan heb je met 20 graden aanvoer al meer warmte opname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Ja, hier ook @Fullpower, maar die dT van 3 á 4 haal ik hier echt niet hoor :P Maar dat is sowieso al een issue bij normaal verwarmen, laat staan koelen :+

Maar ik heb ook nog een mobiele airco, alleen nog even een buis aan fabrieken die de buitenlucht aanzuigt i.p.v. de binnenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Heeft iemand gemeten hoeveel de Panasonic (5H) verbruikt wanneer het huis op temperatuur is en hij dus niet verwarmt en ook de pomp uit is? Scheelt dat verbruik met het verbruik wanneer je de wp via de controller uitzet (=lampje uit)?

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Lurge schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 21:59:
Heeft iemand gemeten hoeveel de Panasonic (5H) verbruikt wanneer het huis op temperatuur is en hij dus niet verwarmt en ook de pomp uit is? Scheelt dat verbruik met het verbruik wanneer je de wp via de controller uitzet (=lampje uit)?
Vandaag ontdekt dat je in het installateursmenu de temperatuur voor verwarmen moet verlagen, bijvoorbeeld naar 8 graden nu de WP niet meer aan hoeft. Stond bij mij op 24. Toen de Tb boven de 24 kwam, ging het stand-by verbruik plotseling van de in het stookseizoen gebruikelijke 27W naar 5W en ging zodra de Tb daalde onder de 24 weer terug naar die 27W. Nu aangepast en blijft de WP stand-by met 5W. Ik haalde eerder gewoon de stroom van de WP, maar dat wordt door @koevlaas2 afgeraden, zie hoofdforum vandaag. En voor koelen vind ik het nog te vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
t.oswald schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:31:
[...]

Vandaag ontdekt dat je in het installateursmenu de temperatuur voor verwarmen moet verlagen, bijvoorbeeld naar 8 graden nu de WP niet meer aan hoeft. Stond bij mij op 24. Toen de Tb boven de 24 kwam, ging het stand-by verbruik plotseling van de in het stookseizoen gebruikelijke 27W naar 5W en ging zodra de Tb daalde onder de 24 weer terug naar die 27W. Nu aangepast en blijft de WP stand-by met 5W. Ik haalde eerder gewoon de stroom van de WP, maar dat wordt door @koevlaas2 afgeraden, zie hoofdforum vandaag. En voor koelen vind ik het nog te vroeg.
Waarom zet je 'm niet gewoon op een temperatuur waarop je normaliter geen verwarming nodig hebt? Hij staat hier dat hij bij 18 graden uit moet, dan heb ik echt geen verwarming meer nodig (tenzij het een paar dagen 18 graden blijft met veel wind en regen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Felicia schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:40:
[...]

Waarom zet je 'm niet gewoon op een temperatuur waarop je normaliter geen verwarming nodig hebt? Hij staat hier dat hij bij 18 graden uit moet, dan heb ik echt geen verwarming meer nodig (tenzij het een paar dagen 18 graden blijft met veel wind en regen).
Omdat hij dan in de avond en nacht weer naar 27W stand-by gaat. Ik draai WAR zonder thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
t.oswald schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:42:
[...]

Omdat hij dan in de avond en nacht weer naar 27W stand-by gaat. Ik draai WAR zonder thermostaat.
Ah, ok. Ik draai op thermostaat dus veel minder een issue.

Hier overigens doorgaans van april tot september geen verwarming aan. Draaide voorheen gewoon de stadsverwarming dicht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Felicia schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:51:
[...]

Ah, ok. Ik draai op thermostaat dus veel minder een issue.

Hier overigens doorgaans van april tot september geen verwarming aan. Draaide voorheen gewoon de stadsverwarming dicht :+
Kan ik niet overzien. Bij mij gaat ook de Wp ook niet aan in de avond of nacht. Staat al dagen 24/7 stand-by. Maar door de instelling van die temperatuur tot waar er theoretisch verwarmd zou mogen worden, is het stand-by verbruik hoger.
6.1 Buitentemp.voor verwarm. UIT

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 20-04-2019 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:56:
[...]

Kan ik niet overzien. Bij mij gaat ook de Wp ook niet aan in de avond of nacht. Staat al dagen 24/7 stand-by. Maar door de instelling van die temperatuur tot waar er theoretisch verwarmd zou mogen worden, is het stand-by verbruik hoger.
6.1 Buitentemp.voor verwarm. UIT
Ik blijf mij verbazen hoeveel gepruts er word gedaan door wel zes keer per jaar de instellingen te veranderen. (Niet alleen door jou )
Gewoon een thermostaat plaatsen die de functie van de aan uit knop op de controller overneemt en klaar. Heb hem nu op twintig staan om te voorkomen dat hij s'nachts aan gaat of wanneer het huis gelucht word. In winter gaat hij op 21 graden en verder doe ik hele jaar niks. Standby verbruikt hij 8 watt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
reneeke1970 schreef op zondag 21 april 2019 @ 09:41:
[...]

Ik blijf mij verbazen hoeveel gepruts er word gedaan door wel zes keer per jaar de instellingen te veranderen. (Niet alleen door jou )
Gewoon een thermostaat plaatsen die de functie van de aan uit knop op de controller overneemt en klaar. Heb hem nu op twintig staan om te voorkomen dat hij s'nachts aan gaat of wanneer het huis gelucht word. In winter gaat hij op 21 graden en verder doe ik hele jaar niks. Standby verbruikt hij 8 watt
En zo blijf ik me verbazen over de mensen die niet willen snappen dat er verschillende huizen zijn met verschillende verwarmingssystemen en warmtepompen. En dat bij mijn 5H met alleen vloerverwarming een thermostaat totaal niet werkt, zeker niet in voor- en najaar. WAR op watertemperatuur zonder thermostaat met een goede stooklijn werkt bij mij prima, tot de WP uit kan, zoals nu. En dan moet er even een ander instelling op tot ik ga koelen.
Bij WAR op watertemperatuur blijft stand-by de pomp wat werken hetgeen leidt tot die 27W verbruik. Goed te zien aan de Tr die rond de 21 graden blijft, de watertemperatuur van de vloer op dit moment. Door de instelling “Buitentemperatuur voor verwarmen UIT” aan te passen, stopt dat en gaat het stand-by verbruik naar 5,5W. De Tr op de meter gaat dan langzaam richting Tb, er is geen circulatie meer in die vloer, die blijft 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:38
Kan iemand mij aangeven waarop ik een standaard aan/uit thermostaat moet aansluiten?

https://www.mupload.nl/img/qrhqz29wu4.png

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:31:
[...]

En zo blijf ik me verbazen over de mensen die niet willen snappen dat er verschillende huizen zijn met verschillende verwarmingssystemen en warmtepompen. En dat bij mijn 5H met alleen vloerverwarming een thermostaat totaal niet werkt, zeker niet in voor- en najaar. WAR op watertemperatuur zonder thermostaat met een goede stooklijn werkt bij mij prima, tot de WP uit kan, zoals nu. En dan moet er even een ander instelling op tot ik ga koelen.
Bij WAR op watertemperatuur blijft stand-by de pomp wat werken hetgeen leidt tot die 27W verbruik. Goed te zien aan de Tr die rond de 21 graden blijft, de watertemperatuur van de vloer op dit moment. Door de instelling “Buitentemperatuur voor verwarmen UIT” aan te passen, stopt dat en gaat het stand-by verbruik naar 5,5W. De Tr op de meter gaat dan langzaam richting Tb, er is geen circulatie meer in die vloer, die blijft 21 graden.
Dat werkt ook bij jou perfect, je weet alleen niet hoe....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Chip2710 schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:43:
Kan iemand mij aangeven waarop ik een standaard aan/uit thermostaat moet aansluiten?

Ik heb andere print en geen gebruiksaanwijzing. Maar ik gok op cn4,zit daar nu een draad brug overheen gemonteerd?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 20:36
Chip2710 schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:43:

Volgens mij moet de thermostaat op CN2 tussen L en heat, thermostaat moet dus wel 230V kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Catzjes schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:19:
[...]

Volgens mij moet de thermostaat op CN2 tussen L en heat, thermostaat moet dus wel 230V kunnen schakelen.
Ik dacht aan deze:
q3rf Funk Kamerthermostaat

https://www.amazon.de/gp/...&ref_=pe_115951_369522611

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catzjes
Die thermostaat kan volgens de manual 250V AC schakelen dus technisch kan het daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Catzjes schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:19:
[...]

PS, dan komt er 220v. op te staan al de thermostaat schakelt, dat is wel correct? (geen electro-pief, dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catzjes
Chip2710 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:26:
[...]

PS, dan komt er 220v. op te staan al de thermostaat schakelt, dat is wel correct? (geen electro-pief, dus)
Dat klopt en ik ben wel een electro-pief (MTS en HTS :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-09 20:56
@Catzjes Ik lift even mee op bovenstaande vraag 😇

Ik heb sinds kort een Panasonic WH-MXC16H9E8. Ik heb daarbij de optionele print (CZ-NS4P). Hiermee kun je twee aparte zones aansturen. Ik wil deze zones aan gaan sturen vanuit mijn Domotica systeem (Loxone). Is het nu zo dat ik dus een nuldraad en fase draad naar de print moet brengen, nul draad op de N (logisch) en de fasedraad op heat? De fasedraad laat ik dan uiteraard vanaf mijn domotica komen zodat ik deze met een relais kan onderbreken.

Ik neem dat de fase draad ook op de L aansluiting op de print moet? Zo ja, dan maak je dus eigenlijk een verbinding tussen L en HEAT zodra je de zone wil laten verwarmen? Ik ga dus 230v op de print zetten als ik de zone wil laten verwarmen?

[ Voor 13% gewijzigd door BenH op 23-04-2019 17:51 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.