Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.175 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
ASW1 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 18:37:
Vraagje, ik denk erover een 5kw monobloc te nemen, maar ik heb dat vermogen niet nodig.
Verstook nu 350~400 kuub gas per jaar en dat moet makkelijk uit kunnen met een 3kw, maar die zijn er alleen als split unit.
Wanneer ik hem altijd in silent mode laat draaien, wordt de 5 daarmee meer vergelijkbaar met 3?
En hoever regelt hij dan terug; hoeveel opgenomen/afgegeven vermogen geeft hij dan minimaal af?
Heb maar weinig warmte nodig, heb radiatoren en wil voorkomen dat hij teveel gaat pendelen.
In de winter heb je dat vermogen waarschijnlijk wel nodig. In voor- en najaar niet. Bij de mensen met zware Wp-en komt dat pendelen voor bij weinig warmtevraag. Zodra het koud wordt is dat over.
De 5 moduleert voor een Wp extreem ver terug zoals hier vaak vermeld is, tot net boven de 200 Watt opgenomen vermogen. Als je WAR regelt komt pendelen niet of nauwelijks voor. Hij gaat dan gewoon uit voor een bepaalde tijd, afhankelijk van je stooklijn.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Lurge schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:09:
Vandaag heeft de WP bijna de hele dag uit gestaan. Als ik kijk wat de WP doet zie ik dit:
[Afbeelding]
Je ziet dat de compressor vrijwel de hele dag uit is maar de waterpomp blijft constant water rondpompen. Heeft iemand een idee waarom dit is en of dit uit kan? Het lijkt me een zinloos verbruik van stroom (ook al is het verbruik waarschijnlijk beperkt).
Ik heb de WP ingesteld met op ruimtetemperatuur en gebruik de panasonic interne thermostaat hiervoor. Ik heb daarbij wel een weersafhankelijke stooklijn ingesteld.
Mijn 5 draait “uit” 25 Watts continu. Dus haal ik nu overdag gewoon de stroom eraf.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:00
t.oswald schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:37:
[...]

Mijn 5 draait “uit” 25 Watts continu. Dus haal ik nu overdag gewoon de stroom eraf.
Met timer stand kan je hem geheel uit en weer in schakelen.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@t.oswald 400m3 op jaarbasis met ~2750 graaddagen houdt in 0,15m3/ggd. Bij -10C heb je dan in 24h 28 * 0,15m3 = 4m3 gas nodig, per uur 0,17m3 * 9,769 kWh = 1,65kWh. Genoemde 3kWh is dus ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:43:
@t.oswald 400m3 op jaarbasis met ~2750 graaddagen houdt in 0,15m3/ggd. Bij -10C heb je dan in 24h 28 * 0,15m3 = 4m3 gas nodig, per uur 0,17m3 * 9,769 kWh = 1,65kWh. Genoemde 3kWh is dus ruim voldoende.
Dat was de vraag niet! De vraag was of een 5H gaat pendelen en hoever hij terug kan moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ASW1 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 18:37:
Vraagje, ik denk erover een 5kw monobloc te nemen, maar ik heb dat vermogen niet nodig.
Verstook nu 350~400 kuub gas per jaar en dat moet makkelijk uit kunnen met een 3kw, maar die zijn er alleen als split unit.
Wanneer ik hem altijd in silent mode laat draaien, wordt de 5 daarmee meer vergelijkbaar met 3?
En hoever regelt hij dan terug; hoeveel opgenomen/afgegeven vermogen geeft hij dan minimaal af?
Heb maar weinig warmte nodig, heb radiatoren en wil voorkomen dat hij teveel gaat pendelen.
Met de silent mode 1 2 od 3 beperk je inderdaad het maximum vermogen, de 5 kan terugmoduleren tot 1 - 1.4kWh thermisch afhankelijk v.d. buitenT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56
frisianstar schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 19:53:
Wat Defrost voor deze Panasonic WP serie specifiek betekend wil ik hierbij ook wel eens van een ingewijde weten :? of moet ik vooraf bewijsmateriaal meesturen wat ik al niet met Google heb opgezocht?
Ik heb allerlei documentatie van deze Panasonic WP serie als PDF gedownload voor gebruiker, installateur en ontwerper, stuur ik echt niet mee.
Iedere lucht-water of lucht-lucht warmtepomp heeft last van ijsvorming, rond het vriespunt bij mist is dit het ergste. Het is een gevolg van warmte onttrekken uit de lucht, het vocht uit de mistige lucht wordt nog kouder en vriest aan de verdamper.
Als je dat niet wil dan moet je geen warmtepomp pakken (of een water-water warmtepomp met een voldoende grote bron).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yRc4B8dKVngUTZVcqNkPJA2B/thumb.jpg

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 21:00
Lurge schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:09:
Vandaag heeft de WP bijna de hele dag uit gestaan. Als ik kijk wat de WP doet zie ik dit:
[Afbeelding]
Je ziet dat de compressor vrijwel de hele dag uit is maar de waterpomp blijft constant water rondpompen. Heeft iemand een idee waarom dit is en of dit uit kan? Het lijkt me een zinloos verbruik van stroom (ook al is het verbruik waarschijnlijk beperkt).
Ik heb de WP ingesteld met op ruimtetemperatuur en gebruik de panasonic interne thermostaat hiervoor. Ik heb daarbij wel een weersafhankelijke stooklijn ingesteld.
Bij instellingen kan je instellen bij welke buitentemperatuur de warmtepomp wordt uitgeschakeld.
Een andere optie is de timerfunctie gebruiken voor het uit- en inschakelen van de warmtepomp.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:48:
[...]

Met de silent mode 1 2 od 3 beperk je inderdaad het maximum vermogen, de 5 kan terugmoduleren tot 1 - 1.4kWh thermisch afhankelijk v.d. buitenT.
Ah ok, in silent mode moduleert hij dus niet verder terug maar het is alleen een beperking van het maximum.
Ik neem aan dat in het tussenseizoen een zeker pendelgedrag sowieso onvermijdbaar is?
In bredere zin vraag ik me af of de 5 kwh niet op een of andere manier te zwaar is vergeleken met de 350~400m3 huidig gasverbruik of dat dat prima gaat.
Ik zou hem zelf willen installeren en wil eigenlijk ook geen binnenunit dus die 3 kwh split unit gaat hem sowieso niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ASW1 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:20:
[...]

Ah ok, in silent mode moduleert hij dus niet verder terug maar het is alleen een beperking van het maximum.
Ik neem aan dat in het tussenseizoen een zeker pendelgedrag sowieso onvermijdbaar is?
In bredere zin vraag ik me af of de 5 kwh niet op een of andere manier te zwaar is vergeleken met de 350~400m3 huidig gasverbruik of dat dat prima gaat.
Ik zou hem zelf willen installeren en wil eigenlijk ook geen binnenunit dus die 3 kwh split unit gaat hem sowieso niet worden.
Een pendelende H-Serie is voor zo ver ik weet nog nooit gemeld. Ik verwacht, geen garanties uiteraard, dat hij keurig uit zal gaan indien er geen warmtevraag meer is. Heb je vvw of radiatoren ? Zeer waarschijnlijk zal je afgiftesysteem 'ruim' zijn t.o.v. het werkelijke warmteverlies, maar dat is een aanname. Klopt dat, dan zal er zo goed als zeker geen pendelprobleem ontstaan.
Wellicht dat @Lurge wat info kan geven, hij heeft ook een redelijk laag verbruik, ik weet echter niet of het ZO laag is/was als bij jou.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2019 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:35:
[...]

Een pendelende H-Serie is voor zo ver ik weet nog nooit gemeld. Ik verwacht, geen garanties uiteraard, dat hij keurig uit zal gaan indien er geen warmtevraag meer is. Heb je vvw of radiatoren ? Zeer waarschijnlijk zal je afgiftesysteem 'ruim' zijn t.o.v. het werkelijke warmteverlies, maar dat is een aanname. Klopt dat, dan zal er zo goed als zeker geen pendelprobleem ontstaan.
Ik heb radiatoren, heb deze winter op 45 graden aanvoer gestookt en dat gaat makkelijk, het zal waarschijnlijk geen probleem zijn om met de aanvoertemperatuur nog verder omlaag te gaan.
Met 1 graad nachtverlaging is hij dacht ik een uurtje bezig om het 's ochtends weer op temperatuur te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@ASW1 Het minimum vermogen van de meest gangbare CV-ketels is rond de 5kW, wat dat betreft wordt het risico op het potentiele pendelen van de tot 1 - 1.4kW terugmodulerende warmtepomp al vele malen beter. 400m3 gas incl. vastrecht kost op dit moment ongeveer 450,00, als je 800kWh voor de warmtepomp nodig bent om dezelfde hoeveelheid warmte te produceren kost je dat ongeveer 165,00 per jaar. Financieel ga je er dan ook nog 285,00 per jaar op vooruit.
PS. Op voorwaarde dat je dan geen gasaansluitng meer nodig hebt voor iets anders.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2019 22:03 . Reden: Aanvulling PS. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
ASW1 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:45:
[...]

Ik heb radiatoren, heb deze winter op 45 graden aanvoer gestookt en dat gaat makkelijk, het zal waarschijnlijk geen probleem zijn om met de aanvoertemperatuur nog verder omlaag te gaan.
Met 1 graad nachtverlaging is hij dacht ik een uurtje bezig om het 's ochtends weer op temperatuur te krijgen.
Met de vloerverwarming deze winter niet boven een Ta van 32 geweest. Nu in de nacht Ta 26 en overdag uit. Voor radiatoren met een Ta van 45 heb ik geen advies, dat moet een ander maar geven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:35:
[...]

Wellicht dat @Lurge wat info kan geven, hij heeft ook een redelijk laag verbruik, ik weet echter niet of het ZO laag is/was als bij jou.
Als de Ta laag genoeg is, gaat iedere Wp pendelen. De 5kW zou met radiatoren z'n warmte misschien ook niet goed kwijt kunnen bij dit soort buitentemperaturen maar als deze zo ver terug kan moduleren zal het pendelen niet bijzonder veel zijn.

Mijn 9kw T-Cap (ja, H serie) kan in combinatie met z'n radiatoren ook de warmte niet goed kwijt. Die gaat met Ta 30 5 minuten aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
frisianstar schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 19:53:
Mijn vraag specifiek voor de Pana Mono wp was:

"kan een Pan Mono 5-9KW serie probleemloos werken als je deze vult met water/ antivries mengsel?"

Quote: ", maar @frisianstar weet misschien niet hoe je op internet naar de werking/functie van defrosts bij een warmtepomp zoekt."

Wat Defrost voor deze Panasonic WP serie specifiek betekend wil ik hierbij ook wel eens van een ingewijde weten :? of moet ik vooraf bewijsmateriaal meesturen wat ik al niet met Google heb opgezocht?
Ik heb allerlei documentatie van deze Panasonic WP serie als PDF gedownload voor gebruiker, installateur en ontwerper, stuur ik echt niet mee.
Hij moet volgens de specs gevuld worden met iets anders dan water... 8)
Als je ts leest...
En dit topic, zul je ervaren dat het je best veel rendement kost....
Maar ik heb nog een 120 liter staan...
En gewone antivries is te agressief...[ uit betrouwbare bronnen ] kan natuurlijk wel, maar de lange termijn he.. _/-\o_

Of wat zoek je??

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:35
ASW1 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:45:
[...]

Met een 5kw zal je aanvoer omlaag moeten, anders ga je het denk ik niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52
Ramon_1984 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 10:08:
[...]

Met een 5kw zal je aanvoer omlaag moeten, anders ga je het denk ik niet redden.
Wat gaat hij dan niet redden? - Je kan toch gewoon met 45°C aanvoer verwarmen,
ook met een Pana mono 5 kW lukt dit (kost je alleen ietsje O-) meer elektrische energie = sCOP)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Met 45 graden aanvoer(als max, in de praktijk moduleert de ketel meestal terug naar 40) staat de cv-ketel hier in het koudst van de winter ongeveer 1/3 van de tijd te draaien. Dus ik denk dat ik het bij continu draaien dan ook wel op 30 of 35 graden red. Hoe werkt dat eigenlijk, verhoogt de pana zelf de aanvoertemperatuur wanneer de gewenste temperatuur niet bereikt wordt of kun je dat alleen handmatig doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@ASW1 Een probleem met de lagere aanvoertemperaturen kan de sterk gereduceerde warmteafgifte van je radiatoren (convectoren?) zijn. Van diverse radiatorproducenten zijn spreadsheets op het web beschikbaar om de warmteafgifte van radiatoren te berekenen (Henrad, Radson, etc.) - Misschien moet je in sommige ruimtes de radiatorcapaciteit vergroten. Bestaande convectoren kan je ook met fans boosten, gaat ook met radiatoren (climatebooster) - alleen het geluid stoort sommige mensen.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
ASW1 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 10:37:
Met 45 graden aanvoer(als max, in de praktijk moduleert de ketel meestal terug naar 40) staat de cv-ketel hier in het koudst van de winter ongeveer 1/3 van de tijd te draaien. Dus ik denk dat ik het bij continu draaien dan ook wel op 30 of 35 graden red. Hoe werkt dat eigenlijk, verhoogt de pana zelf de aanvoertemperatuur wanneer de gewenste temperatuur niet bereikt wordt of kun je dat alleen handmatig doen?
WAR met een goed gekozen stooklijn, die je vervolgens ook nog tussen +3 en -3 kunt bijstellen via de controler.
Voor het idee een plaatje van een stooklijn met in rood een verschuiving van 1
Ik heb WAR op watertemperatuur zonder thermostaat, maar je kunt er ook nog een thermostaat over de WAR zetten als je ruimtetemperatuur te hoog wordt. Voor vloerverwarming niet geschikt vind ik, maar met radiatoren wel beter. Als de Ta laag is en de WAR de Wp laat draaien en de zon breekt door, dan kan de ruimtethermostaat de Wp uitzetten.
Dit uitvogelen is de fun voor het eerste stookseizoen....... 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vW0BTXqg5Lvjq2him30fHW8t/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2wM3UHCDVu13RKTV2HzaNiXq/thumb.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door t.oswald op 30-03-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
dunklefaser schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 11:01:
@ASW1 Een probleem met de lagere aanvoertemperaturen kan de sterk gereduceerde warmteafgifte van je radiatoren (convectoren?) zijn. Van diverse radiatorproducenten zijn spreadsheets op het web beschikbaar om de warmteafgifte van radiatoren te berekenen (Henrad, Radson, etc.) - Misschien moet je in sommige ruimtes de radiatorcapaciteit vergroten. Bestaande convectoren kan je ook met fans boosten, gaat ook met radiatoren (climatebooster) - alleen het geluid stoort sommige mensen.
YMMV
Zoals gezegd de aanvoertemperatuur is nu meestal 40 graden en dan draait hij nog maar 1/3 van de tijd wanneer het op z'n koudst is, dus dan redt hij het bij continu draaien vast ook wel op 35 graden.
Mocht het om welke reden dan ook niet genoeg zijn dan kan hij altijd nog omhoog naar 40 lijkt me.
t.oswald schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 11:11:
[...]

WAR met een goed gekozen stooklijn, die je vervolgens ook nog tussen +3 en -3 kunt bijstellen via de controler.
Voor het idee een plaatje van een stooklijn met in rood een verschuiving van 1
Ik heb WAR op watertemperatuur zonder thermostaat, maar je kunt er ook nog een thermostaat over de WAR zetten als je ruimtetemperatuur te hoog wordt. Voor vloerverwarming niet geschikt vind ik, maar met radiatoren wel beter. Als de Ta laag is en de WAR de Wp laat draaien en de zon breekt door, dan kan de ruimtethermostaat de Wp uitzetten.
Dit uitvogelen is de fun voor het eerste stookseizoen....... 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah ik geloof dat ik eindelijk die stooklijn een beetje begin te begrijpen, dat is dus een vooraf gekozen aanvoertemperatuurmodulatie afhankelijk van de buitentemperatuur begrijp ik.
Een ruimtethermostaat om te voorkomen dat het te warm wordt bij zonneinstraling lijkt me geen overbodige luxe hier. Maar hoe doe je dat wanneer je meer warmte nodig hebt door weersomstandigheden? Het appartement waarin ik zit vangt veel wind en ik merk dat als het hard waait dat de warmtevraag dan gewoon een stuk hoger ligt dan bij dezelfde temperatuur windstil. Maar ik heb eigenlijk helemaal geen zin om voortdurend met de hand bij te moeten regelen. Is er geen optie om hem puur op een ruimtethermostaat te laten draaien? Ik heb nu een nest hangen en zou het eigenlijk wel prettig vinden om die te houden.
Nachtverlaging en uitzetten wanneer er niemand thuis is lijkt me geen probleem, dat is het nu immers ook niet terwijl ik al op lage temperatuur stook en de 5 kwh is toch al compleet overgedimensioneerd voor hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@ASW1 Ik lees in je laatste bericht dat je in een appartement woont.
Wat moeten we ons hierbij voorstellen?
En heb je al een plaats buiten in gedachte voor de Pana mono?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
dunklefaser schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:04:
@ASW1 Ik lees in je laatste bericht dat je in een appartement woont.
Wat moeten we ons hierbij voorstellen?
En heb je al een plaats buiten in gedachte voor de Pana mono?
Ja woon boven onder een plat dak. Toestemming VVE is waarschijnlijk geen probleem, plaatsing lijkt me wel lastig ivm windbelasting en verankering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@ASW1 Heb je ook het zgn. "ventiline" topic bekeken?
Bij jouw lage warmtebehoefte voor cv is dit misschien ook een optie.
Hoe wil trouwens warm tapwater bereiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
dunklefaser schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:19:
@ASW1 Heb je ook het zgn. "ventiline" topic bekeken?
Bij jouw lage warmtebehoefte voor cv is dit misschien ook een optie.
Hoe wil trouwens warm tapwater bereiden?
Niet echt ingelezen daar nee. Het aantrekkelijke van een monobloc voor mij is ruimtebesparing en geluid.
Voor sww dacht ik aan een losse wpb, ik zag dat panasonic daar ook kleine modellen in heeft van 80 of 100 liter. Voordeel is de subsidie, nadeel toch weer geluid binnen al hoeft dat ding natuurlijk niet 's nachts te draaien in tegenstelling tot de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
ASW1 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 12:47:
[...]

Zoals gezegd de aanvoertemperatuur is nu meestal 40 graden en dan draait hij nog maar 1/3 van de tijd wanneer het op z'n koudst is, dus dan redt hij het bij continu draaien vast ook wel op 35 graden.
Mocht het om welke reden dan ook niet genoeg zijn dan kan hij altijd nog omhoog naar 40 lijkt me.

[...]

Ah ik geloof dat ik eindelijk die stooklijn een beetje begin te begrijpen, dat is dus een vooraf gekozen aanvoertemperatuurmodulatie afhankelijk van de buitentemperatuur begrijp ik.
Een ruimtethermostaat om te voorkomen dat het te warm wordt bij zonneinstraling lijkt me geen overbodige luxe hier. Maar hoe doe je dat wanneer je meer warmte nodig hebt door weersomstandigheden? Het appartement waarin ik zit vangt veel wind en ik merk dat als het hard waait dat de warmtevraag dan gewoon een stuk hoger ligt dan bij dezelfde temperatuur windstil. Maar ik heb eigenlijk helemaal geen zin om voortdurend met de hand bij te moeten regelen. Is er geen optie om hem puur op een ruimtethermostaat te laten draaien? Ik heb nu een nest hangen en zou het eigenlijk wel prettig vinden om die te houden.
Nachtverlaging en uitzetten wanneer er niemand thuis is lijkt me geen probleem, dat is het nu immers ook niet terwijl ik al op lage temperatuur stook en de 5 kwh is toch al compleet overgedimensioneerd voor hier.
De meeste vragen die je nu stelt zal je in de praktijk moeten beantwoorden. Vooral het ervaren hoe goed een stooklijn op buitentemperatuur en aanvoer watertemperatuur van de WP ( WAR op Ta) werkt. Wat je je wellicht nog niet realiseert is dat de WP doorgaans het voordeligst draait bij een zo laag mogelijke Ta. Daardoor duurt het zeker langer om na nachtverlaging en uitzetten met je eigenlijk niet voor LT geschikte radiatoren het huis weer op temperatuur te krijgen. Je ziet bij 5H gebruikers op dit forum ook overwegend 24/7 in combinatie met vloerverwarming en een andere bron dan de Wp voor SWW. Zoals nu staat de Wp de hele dag uit en zal tegen de avond met een Ta rond de 26 gaan draaien. Je snapt dat je daarmee de radiatoren niet aan de gang gaat krijgen. Dit is een wat lastige tijd het tunen van de Wp. Voor de vloerverwarming gaat ie eigenlijk te laat weer aan de gang. Ik los dat op met het handhaven van de stooklijn die in de winter goed voor mij is, in de nacht de compensatie op -3 te houden en op enig moment in de middag de compensatie naar -1 of 0 te zetten. Door de -3 moduleert de Wp in de nacht ver terug, gaat in de ochtend uit en door handmatig ingrijpen in de middag gaat de Wp aan de gang terwijl de kamertemperatuur nog 22 is vanwege de zon. Daardoor zal het in de avond behaaglijk zijn. Bij het naar bed gaan weer handmatig naar -3 compensatie.
Die handmatige ingrepen zijn vast wel te automatiseren, maar zo goed als je dat zelf kunt inschatten afhankelijk van de steeds weer andere omstandigheden, lukt je nooit. Je snapt nu ook waarom voor mij een kamerthermostaat juist altijd de verkeerde afweging zou maken. Ik had vroeger ook al vloerverwarming met mijn gas CV en dan duurde het zes uur voor het systeem weer op comfort was na een dagje zon door die traagheid en LT.
Hoeveel van je lage gasverbruik hoort er eigenlijk bij het verwarmen?? Als dat er ook nog eens af moet, blijven er wel heel weinig m3 over voor verwarming......
En ja, puur op thermostaat kan ook, maar dan krijg je waarschijnlijk wel pendelen, want dit gaat bij de Wp aan/uit, dus plankgas aan en dan na enkele minuten weer uit enz. Je stelt dan een vaste Ta in, bijvoorbeeld 40 en die probeert de Wp zo snel mogelijk te realiseren als de thermostaat warmtevraag genereert. Ik wordt wel verbeterd hier als dat anders zit, nogmaals ik heb geen radiatoren.

[ Voor 5% gewijzigd door t.oswald op 30-03-2019 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
t.oswald schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:36:
Hoeveel van je lage gasverbruik hoort er eigenlijk bij het verwarmen?? Als dat er ook nog eens af moet, blijven er wel heel weinig m3 over voor verwarming......
Ik denk zo'n 300 m3. Het hoogste verbruik dat ik dit jaar gezien heb is 0,15 m3 per gewogen graaddag, maar meestal rond de 0,11 m3. Vanaf een etmaalgemiddelde buitentemperatuur van 12 graden hoef ik überhaubt niet meer te stoken.
En ja, puur op thermostaat kan ook, maar dan krijg je waarschijnlijk wel pendelen, want dit gaat bij de Wp aan/uit, dus plankgas aan en dan na enkele minuten weer uit enz. Je stelt dan een vaste Ta in, bijvoorbeeld 40 en die probeert de Wp zo snel mogelijk te realiseren als de thermostaat warmtevraag genereert. Ik wordt wel verbeterd hier als dat anders zit, nogmaals ik heb geen radiatoren.
Dat is nu juist waarom ik overweeg om een pana continu in silent mode te laten draaien; om het maximum vermogen te begrenzen, ook ivm geluid/trillingen en zodat hij wat langere runs kan maken. Ik denk dat hij altijd maximaal teruggemoduleerd zou kunnen draaien (op 200 watt opgenomen vermogen dus) behalve wanneer het redelijk begint te vriezen. Ik heb geen idee wat er allemaal te programmeren valt in de bediening maar dan is dat iets wat ik dan nog handmatig zou moeten bijregelen. Of is er een manier om de silent modes te laten overrulen bij een bepaalde warmtevraag of onder een bepaalde buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ASW1 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:11:

[...]

Ik denk zo'n 300 m3. Het hoogste verbruik dat ik dit jaar gezien heb is 0,15 m3 per gewogen graaddag, maar meestal rond de 0,11 m3. Vanaf een etmaalgemiddelde buitentemperatuur van 12 graden hoef ik überhaubt niet meer te stoken.

[...]

Dat is nu juist waarom ik overweeg om een pana continu in silent mode te laten draaien; om het maximum vermogen te begrenzen, ook ivm geluid/trillingen en zodat hij wat langere runs kan maken. Ik denk dat hij altijd maximaal teruggemoduleerd zou kunnen draaien (op 200 watt opgenomen vermogen dus) behalve wanneer het redelijk begint te vriezen. Ik heb geen idee wat er allemaal te programmeren valt in de bediening maar dan is dat iets wat ik dan nog handmatig zou moeten bijregelen. Of is er een manier om de silent modes te laten overrulen bij een bepaalde warmtevraag of onder een bepaalde buitentemperatuur?
In de silent mode gebruikt hij wel vaker en langer de backupheater na een Defrost...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

[...]

[...]

Ik kom van 800 m3 gas (waarvan ongeveer 180 m3 voor warm water), cv op 35 graden. 2 onder 1 kap uit jaren 60. Ongeveer 0,3 m3 per graaddag (op jaarbasis). Ik heb normale radiatoren. Stooklijn is nu Tb -15 Ta 38 en Tb 8 Ta 28. Werkt ook met deze dagen zonder pendelen. Ik stook met thermostaat en die zorgt dat hij uit gaat zodra de woonkamer op temperatuur is.
Jij hebt nog de helft van mijn vermogen nodig, of je dan pendel gedrag krijgt kan ik niet voorspellen. Ik denk dat je eventueel met nachtverlaging best wat kan opvangen.

ActueleWind

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald

[...]

[...]

Verbeter me als ik het fout zie, maar ik dacht dat de silent mode alleen de frequentie wat aanpast. Bij mij gebeurt er in silent mode niets, waarschijnlijk omdat ik nog nooit op hoog vermogen heb moeten draaien dit stookseizoen. Alleen de defrosts zien er iets anders uit, lijken wat korter te duren in silent mode. Ik overigens snap niet wat je verwacht van het begrenzen van het maximum vermogen. Als dat maximum vermogen niet nodig is, levert de 5H het niet, moduleert helemaal terug. Lager dan die 210 Watts kom je echt niet, dan gaat ie gewoon uit. Als je auto 200 kan en je drukt het gaspedaal nooit dieper in dan 100 hoef je hem toch niet te begrenzen op 140?
De 5H is eigenlijk meer plug en play als je de juiste stooklijn hebt bepaald. Laat zich eigenlijk helemaal niet aanpassen. Er zitten heel eigenwijze Japanse kaboutertjes in, die weten het altijd beter, en misschien is dat ook wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Felicia schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 06:33:
[...]

Als de Ta laag genoeg is, gaat iedere Wp pendelen. De 5kW zou met radiatoren z'n warmte misschien ook niet goed kwijt kunnen bij dit soort buitentemperaturen maar als deze zo ver terug kan moduleren zal het pendelen niet bijzonder veel zijn.

Mijn 9kw T-Cap (ja, H serie) kan in combinatie met z'n radiatoren ook de warmte niet goed kwijt. Die gaat met Ta 30 5 minuten aan/uit.
Ik had moeten schrijven een pendelende 5kW H-Serie, sorry voor de onvolledigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:13
t.oswald schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:29:
[...]

Verbeter me als ik het fout zie, maar ik dacht dat de silent mode alleen de frequentie wat aanpast. Bij mij gebeurt er in silent mode niets, waarschijnlijk omdat ik nog nooit op hoog vermogen heb moeten draaien dit stookseizoen. Alleen de defrosts zien er iets anders uit, lijken wat korter te duren in silent mode. Ik overigens snap niet wat je verwacht van het begrenzen van het maximum vermogen. Als dat maximum vermogen niet nodig is, levert de 5H het niet, moduleert helemaal terug. Lager dan die 210 Watts kom je echt niet, dan gaat ie gewoon uit. Als je auto 200 kan en je drukt het gaspedaal nooit dieper in dan 100 hoef je hem toch niet te begrenzen op 140?
De 5H is eigenlijk meer plug en play als je de juiste stooklijn hebt bepaald. Laat zich eigenlijk helemaal niet aanpassen. Er zitten heel eigenwijze Japanse kaboutertjes in, die weten het altijd beter, en misschien is dat ook wel zo.
Bij mijn 9kW zorgt de stille mode 3 ervoor dat de WP heel rustig opstart. Normaal wil hij zo snel mogelijk naar de ingestelde Ta. Met de SM3 actief gaat het heel langzaam: ik zie hem starten op 875Watt. Hij levert hier dan minimaal 5,5kW. Ta staat hier nu op 33 graden. De WP draait nu bij Tb 17 graden 45 minuten aan één stuk, zonder pendelen👍 Waarna de kamer thermostaat de WP uitschakelt.

Die SM3 is hier echt een uitkomst! Als het overdag buiten warmer is dan 7 graden, dan zet ik de SM3 aan via de timer. 'S ochtends mag hij wel op de normale stand draaien. Maar gisterochtend en vanochtend ging de WP helemaal niet draaien omdat het nog/al warm genoeg was door de zon😀

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dylantje2 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:25:
[...]

In de silent mode gebruikt hij wel vaker en langer de backupheater na een Defrost...
Dat zal bij hem, vanwege het zeer lage verbruik wat hij heeft, veel minder / niet / nauwelijks voorkomen dan bij de meeste hier die een hoger verbruik hebben. Op jaarbasis stelt dat heater-verbruik voor zo ver ik het begrepen heb bij niemand iets substantieels voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 17:29:
[...]

Dat zal bij hem, vanwege het zeer lage verbruik wat hij heeft, veel minder / niet / nauwelijks voorkomen dan bij de meeste hier die een hoger verbruik hebben. Op jaarbasis stelt dat heater-verbruik voor zo ver ik het begrepen heb bij niemand iets substantieels voor.
Minder, maar niet geheel afwezig. Ik had hier omgerekend een verbruik van 600m3 (alleen verwarming) en hij defrost ook. Wel heel weinig, maar toch.
Kanttekeningen is wel dat mijn Ta bij defrosttemperaturen rond de 40 ligt, maar ook dat mijn 9kW een verdamper heeft die een slag groter is als de 5kW met 2 fans I.p.v. 1. Ofwel meer oppervlakte waardoor defrosts, naar mijn idee, minder vaak voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Felicia Hoe heb je jouw 600m3 verbruik in relatie tot een 9kW-T-Cap gebracht ?

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2019 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 17:57:
@Felicia Hoe heb je jouw 600m3 verbruik in relatie tot een 9kW-T-Cap gebracht ?
18GJ stadsverwarming is ongeveer 5000kWh is ongeveer 600m3 gas.

Omdat er een aantal unknowns waren (vooralsnog vanwege de vraag of ik het wel warm zou houden met LTV) gekozen voor de T-Cap omdat die bij -20 nog 9kW kan leveren I.c.m. Ta60. Achteraf gezien niet zo handig want hij pendelt best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 17:29:
[...]

De meeste 5H hier doen de defrosts op de heater. Volgens mij alleen @Dylantje2 niet of niet duidelijk?
Bij mij in totaal 27 uur voor 79 kW, 10 minuten en 2,9 kW per defrost. Dit laat zich bij mij en anderen ook niet uitzetten. Specifiek 5H gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 21:31:
[...]

De meeste 5H hier doen de defrosts op de heater. Volgens mij alleen @Dylantje2 niet of niet duidelijk?
Bij mij in totaal 27 uur voor 79 kW, 10 minuten en 2,9 kW per defrost. Dit laat zich bij mij en anderen ook niet uitzetten. Specifiek 5H gedrag.
Bij mij staat 1 hour op de teller...
Maar iemadn heeft hier de sillent setting uitgelzen..
En dan blijkt hij meer op de backupheater te doen..

Ik mis 1 s0 teller.. grrrr die van de backupheater.
Dus volgend jaar weten we meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dylantje2 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 21:34:
[...]

Bij mij staat 1 hour op de teller...
Maar iemadn heeft hier de sillent setting uitgelzen..
En dan blijkt hij meer op de backupheater te doen..

Ik mis 1 s0 teller.. grrrr die van de backupheater.
Dus volgend jaar weten we meer..
Had je niet tussendoor ook eens een totale reset gedaan van de instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t.oswald schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 21:31:
[...]

En die 79kWh op een totaal van XkWh en dat is dan welk Y% van het totaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 21:36:
[...]

Had je niet tussendoor ook eens een totale reset gedaan van de instellingen?
klopt..
1-1-2019
Maar toen stond er ook niet veel op de teller..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 21:39:
[...]

En die 79kWh op een totaal van XkWh en dat is dan welk Y% van het totaal ?
Totaal van 1344 kW gemeten verbruik inclusief de defrosts
Dus 6%, maar wel in Zuid-Holland. Kan elders aanzienlijk meer zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
t.oswald schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 21:46:
[...]

Totaal van 1344 kW gemeten verbruik inclusief de defrosts
Dus 6%, maar wel in Zuid-Holland. Kan elders aanzienlijk meer zijn....
Of juist minder. Zuid Holland, getemperd weer waardoor gemiddeld meer rond de 0 met mist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien interessant om dat absolute/relatieve defrost gebeuren eens te inventariseren, wat zijn waarschijnlijk de samenhangende factoren voor relatief veel/weinig defrosts ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@ASW1 heb je van de woning geen warmte verlies berekening?

@Dylantje2 hoeveel gas gebruikte jij voord de Panasonic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 22:57:

@Dylantje2 hoeveel gas gebruikte jij voord de Panasonic?
11-1200 M³ incl omgerekende pellets erbij
Kwam van 0,55 graaddagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De afstandsbediening heeft een ingebouwde thermistor toch? Hoe werkt dat in combinatie met een ingestelde stooklijn. Is het een aan/uit thermostaat of wordt de stooklijn dynamisch aangepast? (en hoeveel offset maximaal, dat er niet ineens 55°C gemaakt wordt als de woonkamer een paar graden warmer moet worden ;))
In de handleiding kon ik daar niks over terugvinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 31-03-2019 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:13
Dre schreef op zondag 31 maart 2019 @ 08:23:
De afstandsbediening heeft een ingebouwde thermistor toch? Hoe werkt dat in combinatie met een ingestelde stooklijn. Is het een aan/uit thermostaat of wordt de stooklijn dynamisch aangepast? (en hoeveel offset maximaal, dat er niet ineens 55°C gemaakt wordt als de woonkamer een paar graden warmer moet worden ;))
In de handleiding kon ik daar niks over terugvinden.
Ik gebruik de Pana op deze manier; er is in de handleiding idd weinig over te vinden.

Het heeft een paar nadelen:
- hysteresis is vrij groot (ik denk 1 graad), bij VWW zal dit wel niet goed werken. Hier gaat net -op het randje van comfort verlies- goed.
- als de WP draait moet te je niet aan de bediening zitten. De backlight zorgt voor extra warmteontwikkeling, waardoor de WP voortijdig uitschakelt.

Hij zou de stooklijn maximaal 5 omhoog en omlaag kunnen schuiven. Ik heb vaak er naar gekeken, maar vaak schakelt hij al uit voordat de stooklijn daadwerkelijk omlaag is gegaan. Er zou een PI-regelaar achter zitten, maar je kunt er niets aan instellen, terwijl elke woning/afgifte systeem/gebruik anders is... Geen idee wat de tijdsconstante is van de integrerende/actie; mogelijk lang, waardoor ik er met mijn convectoren niet veel aan heb.

Na wat spelen met de stooklijn en de tijden waarop de WP nag draaien, werkt het nu redelijk; maar helemaal perfect gaat het met deze remote met ingebouwde kamer thermostaat niet worden.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Ramon_1984 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 22:57:
Dat begrijp ik nooit, waarom zou je een hypothetische berekend warmteverlies als uitgangspunt nemen wanneer je de cijfers van je daadwerkelijke gasverbruik dus warmteverlies al hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
ASW1 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 09:03:
[...]

Dat begrijp ik nooit, waarom zou je een hypothetische berekend warmteverlies als uitgangspunt nemen wanneer je de cijfers van je daadwerkelijke gasverbruik dus warmteverlies al hebt?
Het vertelt je iets over een warmteverlies bij.-10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Ramon_1984 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 09:59:
[...]

Het vertelt je iets over een warmteverlies bij.-10.
Maar dat doet verbruik per gewogen graaddag toch net zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:38
Fullpower schreef op zondag 31 maart 2019 @ 08:56:
[...]

Ik gebruik de Pana op deze manier; er is in de handleiding idd weinig over te vinden.

Het heeft een paar nadelen:
- hysteresis is vrij groot (ik denk 1 graad), bij VWW zal dit wel niet goed werken. Hier gaat net -op het randje van comfort verlies- goed.
- als de WP draait moet te je niet aan de bediening zitten. De backlight zorgt voor extra warmteontwikkeling, waardoor de WP voortijdig uitschakelt.

Hij zou de stooklijn maximaal 5 omhoog en omlaag kunnen schuiven. Ik heb vaak er naar gekeken, maar vaak schakelt hij al uit voordat de stooklijn daadwerkelijk omlaag is gegaan. Er zou een PI-regelaar achter zitten, maar je kunt er niets aan instellen, terwijl elke woning/afgifte systeem/gebruik anders is... Geen idee wat de tijdsconstante is van de integrerende/actie; mogelijk lang, waardoor ik er met mijn convectoren niet veel aan heb.

Na wat spelen met de stooklijn en de tijden waarop de WP nag draaien, werkt het nu redelijk; maar helemaal perfect gaat het met deze remote met ingebouwde kamer thermostaat niet worden.
En als je een PAW-A2W-TSRT (externe thermister) toepast? Hoe werkt dat, ook invloed op de stooklijn?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
ASW1 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 10:00:
[...]

Nee, die zegt iets over het gemiddelde. De warmteverlies berekening gaat uit van een negatiever scenario waarbij je volop ventileert e.d.

Met je jaarverbruik kan je een goede inschatting maken maar toch kan je dan bij de dalen tekort komen. Heel veel mensen, waaronder ikzelf, accepteren dat risico of kopen een iets ruimere WP om dat af te dekken. Je hebt ook WP eigenaren als @Dylantje2 die juist express een kleine kiezen, want die zijn relatief goedkoop t.o.v. de zwaardere jongens (in aanschaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op zondag 31 maart 2019 @ 10:54:
[...]

Nee, die zegt iets over het gemiddelde. De warmteverlies berekening gaat uit van een negatiever scenario waarbij je volop ventileert e.d.

Met je jaarverbruik kan je een goede inschatting maken maar toch kan je dan bij de dalen tekort komen. Heel veel mensen, waaronder ikzelf, accepteren dat risico of kopen een iets ruimere WP om dat af te dekken. Je hebt ook WP eigenaren als @Dylantje2 die juist express een kleine kiezen, want die zijn relatief goedkoop t.o.v. de zwaardere jongens (in aanschaf).
Doe de formule eens op 1200M³ gas....
Wetende dat er maar een paar dagen/weekjes echt koude winterse temperaturen zijn...

Welke kun je dan beter kopen als je ook "gewoon " een pelletkachel hebt staan.

Is hij dan echt te klein?

Een 7 moduleert minder ver terug...
Het prijsverschil is niet de reden, maar jarenlang meer verbruik voor de paar koude dagen. misschien wel

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 31-03-2019 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
ASW1 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 10:00:
[...]

He wil het verlies per m2 weten, gasvebruik is leuk maar je wil weten of je afgifte systeem genoeg vermogen gaat genereren met 35aanvoer .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 10:56:
[...]

Doe de formule eens op 1200M³ gas....
Wetende dat er maar een paar dagen/weekjes echt koude winterse temperaturen zijn...

Welke kun je dan beter kopen als je ook "gewoon " een pelletkachel hebt staan.

Is hij dan echt te klein?

Een 7 moduleert minder ver terug...
Het prijsverschil is niet de reden, maar jarenlang meer verbruik voor de paar koude dagen. misschien wel
Te klein is natuurlijk subjectief. Een kleinere warmtepomp zal bij gelijke warmtevraag meer draaiuren hebben en derhalve meer geluid produceren omdat deze relatief harder moet werken. Voor mensen die gevoelig zijn voor geluid, zoals ikzelf, is een 24x7 warmtepomp niet fijn want als je er last van hebt kan je hem ook niet even uitzetten.

En dat een 7 minder ver terug moduleert heeft weinig invloed, hij gaat dan wat vaker aan en uit. Het is niet zo dat de 7kW continu 400W blijft gebruiken waar die van jou 200W doet. Omdat die 400W bij COP 5 (aanname) 2kW warmte levert en de 200W maar 1kW. Kijk maar bij mij, als de WP z'n warmte niet kwijt kan gaat ie tussentijds gewoon even uit.
Die van mij doet minstens 800W en toch heb ik er dagen bij van maar 2kWh omdat de WP na 3x starten het huis warm genoeg vind en 20 uur uit gaat... Vanmorgen heeft ie 40 minuten gelopen tegen 0,6kWh, en ik denk niet dat die vandaag nog aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Zoals gezegd ik denk niet dat de afgifte een probleem is in mijn geval. Dat is het nu immers ook niet met 40 graden en 1/3 van de tijd aan. Dan lukt het met 35 volcontinu vast ook wel. En mocht het niet lukken dan kan hij ook die enkele dag dat het echt koud is op 40 draaien, dan maar een wat lagere COP, zo'n probleem is dat niet.
Nogmaals als er een probleem bij mij zou zijn dan is dat eerder de zeer lage warmtevraag en eventueel pendelgedrag, niet dat er vermogen of afgiftevermogen tekort zou zijn.
Verlies per m2 kan je uiteraard ook gewoon uitrekenen met gasverbruik en het aantal meters. Ik heb het verbruik per gewogen graaddag redelijk gemonitord afgelopen winter en onder de meest ongunstige omstandigheden (harde oostenwind, hele dag doorstoken) heb ik het nooit hoger gezien dan 0,15 m3 per gewogen graaddag. Neem dat met nog wat marge voor de zekerheid en ik denk dat je een inschatting hebt waar geen berekening ooit aan kan tippen qua nauwkeurigheid. Gaat bovendien om een appartement bouwjaar 1900 met allerlei rare wandjes en gedeeltelijk grenzend aan onverwarmde binnenruimtes etc. waarbij een berekening vooral op heel veel aannames gebaseerd zal zijn. Ik denk echt dat je jezelf een rad voor de ogen draait om in zo'n geval een warmteverliesberekening als uitgangspunt te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dylantje2 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 00:01:
[...]

11-1200 M³ incl omgerekende pellets erbij
Kwam van 0,55 graaddagen
Volgens mij gaat er hier iets niet goed, 0,55m3/gewogengraaddag betekent 2757 (gemiddeld aantal graadagen per jaar) * 0,55 = 1516m3 gas. Of de 11-1200m3 incl. pellets klopt niet of die 0,55m3/ggd klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 11:46:
[...]

Volgens mij gaat er hier iets niet goed, 0,55m3/gewogengraaddag betekent 2757 (gemiddeld aantal graadagen per jaar) * 0,55 = 1516m3 gas. Of de 11-1200m3 incl. pellets klopt niet of die 0,55m3/ggd klopt niet.
He een rekenwonder ..:-)

0.55 was het gemiddelde van 5 jaar tot 2017
Pellets is/was een lastige factor..

Maar bij de 1500M³ gas zou de 7 beter geweest zijn....

alleen klopt het dan toch ook, dat mijn WP nu rond de 1500M³ gas vervangt? [ ik stook nu 24/7 ipv aan uit ]
Dus werkt hij beter dan de berekeningen?

[ Voor 13% gewijzigd door Dylantje2 op 31-03-2019 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dylantje2 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 11:54:
[...]

He een rekenwonder ..:-)

0.55 was het gemiddelde van 5 jaar tot 2017
Pellets is/was een lastige factor..

Maar bij de 1500M³ gas zou de 7 beter geweest zijn....

alleen klopt het dan toch ook, dat mijn WP nu rond de 1500M³ gas vervangt? [ ik stook nu 24/7 ipv aan uit ]
Om te kijken of die 0,55m3 of 11-1200m3 correct is, hoeveel kWh heb je v.a. het begin dat je warmtepomp draait er in moeten stoppen en hoeveel gewogen graaddagen zijn er ondertussen geweest volgens https://mindergas.nl/degree_days_calculation in jouw regio geweest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:24:
[...]

Om te kijken of die 0,55m3 of 11-1200m3 correct is, hoeveel kWh heb je v.a. het begin dat je warmtepomp draait er in moeten stoppen en hoeveel gewogen graaddagen zijn er ondertussen geweest volgens https://mindergas.nl/degree_days_calculation in jouw regio geweest ?
Helaas moet ik herwijnen aanhouden [ dichts bij, maar ook ver weg ]

voeg me maar toe..
parkweg29@gmail.com

1 oktober tot nu... 2Kwh voor1M³ gas ingevoerd.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=15798
Al het verbruik via de zwave meter, helaas nog zonder de backupheater, maar die heeft maar 1 uur gebrand..:-)

Edit:
moet ff corrigeren..
Was over 5 jaar gemiddeld zelfs 1380M³ incl omgrekende pellets [ zat steeds met 1200 in mijn hoofd ]

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 31-03-2019 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Dylantje2 Als ik van 01-09-2018 t/m 30-03-2019 kijk kom je op 0,545m3/gd. Die 0,55m3 die je noemde lijkt dus uitermate betrouwbaar. In een normaal jaar zul je daarmee dus iets meer dan 1500m3 gas equivalent verbruikt hebben en niet de genoemde 11-1200m3.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2019 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:37:
@Dylantje2 Als ik van 01-09-2018 t/m 30-03-2019 kijk kom je op 0,545m3/gd. Die 0,55m3 die je noemde lijkt dus uitermate betrouwbaar. In een normaal jaar zul je daarmee dus iets meer dan 1500m3 gas equivalent verbruikt hebben en niet de genoemde 11-1200m3.
Met daarbij een verschil
Eerst in de nacht geen verwarming of 18 graden en overdag ook 19 tot begin van de avond..
En nu op war 24-7 op 21-22 graden
Dus meer comfort.

EN maar een halve winter..
Want ik heb tot 1 januari zitten tobben met de settings..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Verwijderd, @Dylantje2 et al.. Een algemene opmerking: De vuistregel "2 kWh (met wp) vervangen 1 m³ gas" gaat van relatief optimistische randvoorwaarden uit (o.a. maar 82% jaarrendement van de bestaande HR-ketel).
Een moderne (LTV/wp geschikte) gasgestookte installatie haalt makkelijk ca. 94% rendement b.w..
Dus als je nu al met lage temperaturen stookt zou ik eerder ca. 2,3 kWh = 1 m³ gas aanhouden.
YMMV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@dunklefaser Om reden van ? Zelfs bij @Dylantje2 klopt die 2kWh per 1m3, ondanks zijn relatief 'beroerde' afgiftesysteem en zijn ook nog genoemde gemiddeld hogere binnen temperatuur.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:29:
@dunklefaser Om reden van ? Zelfs bij @Dylantje2 klopt die 2kWh per 1m3, ondanks zijn relatief 'beroerde' afgiftesysteem.
Waar haal je vandaan dat Dylantje2 een beroerd afgifte systeem heeft? Zijn dT loopt onder 0 zelfs op tot 8, hij heeft dus meer afgifte dan de WP kan leveren...
Als je te weinig afgifte hebt, is je dT juist te klein zoals bij mij het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:29:
@dunklefaser Om reden van ? Zelfs bij @Dylantje2 klopt die 2kWh per 1m3, ondanks zijn relatief 'beroerde' afgiftesysteem en zijn genoemde gemiddeld hogere binnen temperatuur.
Ik heb het eigenlijk ook niet over een specifiek geval, en zeker niet over de situatie bij @Dylantje2 .
Daarom staat er ook "... en anderen: Een algemene opmerking"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Felicia @Dylantje2 'lijdt' naar mijn idee onder 'onevenredig' veel defrosts, als ik het vergelijk met andere systemen welke met een lagere Ta kunnen werken. In de meest 'spannende' periode rond 20 - 22 januari is hij ongeveer 25% v.d. tijd kwijt aan defrosts, d.w.z. dat er van zijn potentiele 5kW maar 3.75kW overblijft om de boel op temperatuur te houden.
PS. 25% v.d. tijd is de tijd dat niet de 'normale' Ta en Tr waardes gehaald worden.
Link naar screenshot waarbij je die ~25% kunt beoordelen. https://we.tl/t-UJXiLde3Uj

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2019 14:18 . Reden: Aanvulling nadere uitleg van 25% v.d. tijd. Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:38:
@Felicia @Dylantje2 'lijdt' naar mijn idee onder 'onevenredig' veel defrosts, als ik het vergelijk met andere systemen welke met een lagere Ta kunnen werken. In de meest 'spannende' periode rond 20 - 22 januari is hij ongeveer 25% v.d. tijd kwijt aan defrosts, d.w.z. dat er van zijn potentiele 5kW maar 3.75kW overblijft om de boel op temperatuur te houden.
Dat waren de data waar @Dylantje2 met de silent mode aan het spelen was...
Dylantje2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
Dylantje2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Het zelfde gedrag zie je bij de Elga gebruikers. Om het half uur defrosts rond 0 graden bij mistig weer, omdat de buitenunit helemaal dicht zit. Waarschijnlijk omdat de Elga relatief veel vermogen moet leveren; een te klein systeem voor wat er gevraagd wordt.

Vervolgens is het niet helemaal juist om te rekenen dat er 3,75kW van de 5kW overblijft. Want dan ga je er al vanuit dat de 5kW lineair 5kW levert wat rond 0 helemaal niet zo hoeft te zijn. De meeste warmtepompen gaan minder warmte leveren naar mate het kouder wordt, daarnaast is de aanvoertemperatuur een stuk lager na een defrost dus kan de WP kortstondig meer power leveren.
Volgens de specs is de 5H bij +2 nog ongeveer 4,8kW en bij die temperatuur heb je ook defrost, ik kan me niet voorstellen dat ze die 4,8kW baseren op output zonder de defrosts mee te tellen. Maar dan nog, als je 5kW nodig hebt in de defrost bandbreedte van de buitentemperaturen heb je sowieso een te kleine WP want dan heb je bij -10 meer nodig terwijl de WP dan juist minder levert. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 22:07
Laat de 5 kW nou juist stijgen naar 5.2 kW bij -10
Of was het nou 5.4......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
reneeke1970 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:38:
Laat de 5 kW nou juist stijgen naar 5.2 kW bij -10
Of was het nou 5.4......
Volgens de Panasonic brochure niet. Bij -7 4,5kW, maar bij -15 dan wel weer 5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Felicia schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:41:
[...]

Volgens de Panasonic brochure niet. Bij -7 4,5kW, maar bij -15 dan wel weer 5kW.
Maar hier en daar zitten mensen op forums die uitbundig testen, vooral de Duitsers.
Mijn oudere 6 kW stijgt zelfs naar 6.6kW.
Iemand deed zelfs zijn warmte uit zonneboiler met regel klep bij mengen om retour te verhogen, die kwam tot 6.9 geloof ik.
Begrensde wp kun je op de juiste manier beetje foppen.....
Dus tja foldertjes.....
De oude 5 f versie was eigenlijk nog de beste, die vroor niet zo snel dicht zoals de nieuwe van @Dylantje2 .oppervlakte condenser was wat groter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Felicia Als je de oorzaak van de onevenredig vele defrosts, naar mijn idee een 'beroerd' afgiftesysteem' wegneemt, zal er meer tijd beschikbaar zijn om de boel op temperatuur te houden en hoeft er tussen de defrosts dus ook minder geproduceerd worden wat weer minder defrosts tot gevolg heeft. Als je een keer in zo'n defrost-cycle terecht komt versterkt zich dat proces zelf naar mijn idee. In de periode dat de WP max Ta=38.2C en Tr=31.9C levert en we er even van uitgaan dat dan 5kW geleverd wordt dan zal de flow volgens Q = m . c . ΔT ongeveer 700l/h zijn. Even aannemend dat die flow tijdens verwarmen constant is en de gemiddelde Ta=34.5 en Tr=29.5C dan volgt daaruit een gemiddeld vermogen van ongeveer 4kW. Alles onder voorbehoud van die constante flow uiteraard. In dit geval dus geen 25 maar 20% minder beschikbaar theoretisch vermogen van 5kW op dat moment. Gemiddelde buitenT op dat moment is -1.9C volgens Buienradar. 4kW voor stookgrens 18 en -1.9C maakt dat 5kW voldoende zou moeten zijn om 24.9C, 5 / 4 * 19.9, v.a. 18C te overbruggen en dat betekent tot -6.8C indien de warmtepomp 5kW beschikbaar heeft bij die temperatuur. Link voor de buitenT https://we.tl/t-FyoImQLoNb
Link naar RV station Herwijnen 22 januari 2019 https://we.tl/t-SKjGHs3QFp

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2019 15:24 . Reden: Link RV toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:13:
@Felicia Als je de oorzaak van de onevenredig vele defrosts, naar mijn idee een 'beroerd' afgiftesysteem' wegneemt, zal er meer tijd beschikbaar zijn om de boel op temperatuur te houden en hoeft er tussen de defrosts dus ook minder geproduceerd worden wat weer minder defrosts tot gevolg heeft.
Lijkt me niet. Lagere Ta zal mogelijk impact hebben maar dan heb je ook veel meer afgifte capaciteit nodig om dezelfde hoeveelheid vermogen af te geven. Aangezien Dylan vloerverwarming gebruikt voor het meerendeel en zijn woonkamer rond de 22 graden is, zal een lagere Ta mijn inziens ook direct betekenen dat de woonkamer kouder wordt.
Ik snap je beredenering dat 4kW constante afgifte meer oplevert als 5kW 75% van de tijd en 0kW 25% van de tijd maar dan ga je er nog steeds van uit dat er tijdens een defrost 0 afgifte is. Zolang de aanvoertemperatuur warmer is als de omgevingstemperatuur heb je nog steeds een beetje afgifte.
Als je een keer in zo'n defrost-cycle terecht komt versterkt zich dat proces zelf naar mijn idee. In de periode dat de WP max Ta=38.2C en Tr=31.9C levert en we er even van uitgaan dat dan 5kW geleverd wordt dan zal de flow volgens Q = m . c . ΔT ongeveer 700l/h zijn. Even aannemend dat die flow tijdens verwarmen constant is en de gemiddelde Ta=34.5 en Tr=29.5C dan volgt daaruit een gemiddeld vermogen van ongeveer 4kW. Alles onder voorbehoud van die constante flow uiteraard. In dit geval dus geen 25 maar 20% minder beschikbaar theoretisch vermogen van 5kW op dat moment. Gemiddelde buitenT op dat moment is -1.9C volgens Buienradar. 4kW voor stookgrens 18 en -1.9C maakt dat 5kW voldoende zou moeten zijn om 24.9C, 5 / 4 * 19.9, v.a. 18C te overbruggen en dat betekent tot -6.8C indien de warmtepomp 5kW beschikbaar heeft bij die temperatuur. Link voor de buitenT https://we.tl/t-FyoImQLoNb
Je rekenwerk zal vast kloppen, maar helaas zal bij Ta 34 er ook ijsaangroei plaatsvinden. De condensor buiten heeft een temperatuur die onder 0 is, en de hoeveelheid vocht in de lucht hecht zich daaraan wat uiteindelijk leidt tot een defrost. Kijkend naar mijn eigen buitenunit, die 2x zo groot is en ook nog eens minder vermogen hoeft te leveren, dan zie je dat bij -2 er ook defrosts plaatsvinden. Minder, maar niet afwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat @Dylantje2 voor het merendeel vloerverwarming heeft is mij dan kennelijk ontgaan, ik dacht begrepen te hebben dat hij hoofdzakelijk radiatoren heeft en dat hij van plan was om er enkele van te vervangen voor grotere, dan heb ik het kennelijk mis wat zijn afgiftesysteem betreft.
ALs je bij ongeveer -2C een Ta van 38C hebt geeft aan dat je beduidend te weinig afgifteoppervlak vlak voor vloerverwarming. Als je volgens https://wth.tools/afgiftetabel/ met zijn Ta en Tr naar de oppervlakteT v.d. vloer kijkt bij een hoh van 10cm dan kom je op 28.6C, dat lijkt me een beetje aan de (te) hoge kant.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2019 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 16:19:
Dat @Dylantje2 voor het merendeel vloerverwarming heeft is mij dan kennelijk ontgaan, ik dacht begrepen te hebben dat hij hoofdzakelijk radiatoren heeft en dat hij van plan was om er enkele van te vervangen voor grotere, dan heb ik het kennelijk mis wat zijn afgiftesysteem betreft.
ALs je bij ongeveer -2C een Ta van 38C hebt geeft aan dat je beduidend te weinig afgifteoppervlak vlak voor vloerverwarming. Als je volgens https://wth.tools/afgiftetabel/ met zijn Ta en Tr naar de oppervlakteT v.d. vloer kijkt bij een hoh van 10cm dan kom je op 28.6C, dat lijkt me een beetje aan de (te) hoge kant.
Hij heeft inderdaad radiators, jij zit goed.
Meer rendement tijdens ontdooien haal je uit grote buffer tank, dat water koelt nooit af dus geen koude radiators. Dat beetje plaatselijke water heeft wp zo bijgetrokken.
Alleen @Dylantje2 wil geen buffer vat....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@reneeke1970 Ergens moet de energie voor de defrosts wel vandaan komen.
Met een grotere watervoorraad in je systeem (buffervat en/of radiatorinhoud)
vlak je de temperatuurdaling tijdens de defrost hooguit wat af,
wat natuurlijk wel het comfort ten goede komt, zeker bij alleen maar radiatoren.
Maar waarom haal je meer rendement (betere dCOP? ) uit een grotere buffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dunklefaser schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:16:
@reneeke1970 Ergens moet de energie voor de defrosts wel vandaan komen.
Met een grotere watervoorraad in je systeem (buffervat en/of radiatorinhoud)
vlak je de temperatuurdaling tijdens de defrost hooguit wat af,
wat natuurlijk wel het comfort ten goede komt, zeker bij alleen maar radiatoren.
Maar waarom haal je meer rendement (betere dCOP? ) uit een grotere buffer?
Wat je zegt, de temperatuur daling is weg, dus hij hoeft niks goed te maken.
Wp draait altijd ideale dt en ideale flow.
Ontdooien gaat veel sneller, dus langer verwarmen.
Dus de winst zit in tijd, niet in cop

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
reneeke1970 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 16:58:
[...]

Hij heeft inderdaad radiators, jij zit goed.
Meer rendement tijdens ontdooien haal je uit grote buffer tank, dat water koelt nooit af dus geen koude radiators. Dat beetje plaatselijke water heeft wp zo bijgetrokken.
Alleen @Dylantje2 wil geen buffer vat....
Hij heeft ook vloerverwarming...

Dylantje2 in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
dunklefaser schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:10:
@Verwijderd, @Dylantje2 et al.. Een algemene opmerking: De vuistregel "2 kWh (met wp) vervangen 1 m³ gas" gaat van relatief optimistische randvoorwaarden uit (o.a. maar 82% jaarrendement van de bestaande HR-ketel).
Een moderne (LTV/wp geschikte) gasgestookte installatie haalt makkelijk ca. 94% rendement b.w..
Dus als je nu al met lage temperaturen stookt zou ik eerder ca. 2,3 kWh = 1 m³ gas aanhouden.
YMMV
Uhm deze is volgens mij al vaker in het grote forum enz enz uitgewerkt..
Ook SWW van een plofketel mag je niet helemaal vergeten, in de berekeningen..

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je met 2Kwh jezelf niet helemaal rijk rekent...
Als maar dat je met de wp geen SWW maakt, want dan kan het anders zijn. en daarvoor heb ik een WPboiler..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:08:
[...]

Uhm deze is volgens mij al vaker in het grote forum enz enz uitgewerkt..
Ook SWW van een plofketel mag je niet helemaal vergeten, in de berekeningen..

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je met 2Kwh jezelf niet helemaal rijk rekent...
Als maar dat je met de wp geen SWW maakt, want dan kan het anders zijn. en daarvoor heb ik een WPboiler..
Ik zit op 2.25 inclusief sww want dat word bij mij totaal gemeten.
En ook inclusief extra comfort van het 24/7.
Ook is nu de badkamer (verbouwing )24/7 ongeveer 23 graden, in het CV tijdperk altijd bibberen, geen verwarming, enkel deur open.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:13:
@Felicia Als je de oorzaak van de onevenredig vele defrosts, naar mijn idee een 'beroerd' afgiftesysteem' wegneemt, zal er meer tijd beschikbaar zijn om de boel op temperatuur te houden en hoeft er tussen de defrosts dus ook minder geproduceerd worden wat weer minder defrosts tot gevolg heeft. Als je een keer in zo'n defrost-cycle terecht komt versterkt zich dat proces zelf naar mijn idee. In de periode dat de WP max Ta=38.2C en Tr=31.9C levert en we er even van uitgaan dat dan 5kW geleverd wordt dan zal de flow volgens Q = m . c . ΔT ongeveer 700l/h zijn. Even aannemend dat die flow tijdens verwarmen constant is en de gemiddelde Ta=34.5 en Tr=29.5C dan volgt daaruit een gemiddeld vermogen van ongeveer 4kW. Alles onder voorbehoud van die constante flow uiteraard. In dit geval dus geen 25 maar 20% minder beschikbaar theoretisch vermogen van 5kW op dat moment. Gemiddelde buitenT op dat moment is -1.9C volgens Buienradar. 4kW voor stookgrens 18 en -1.9C maakt dat 5kW voldoende zou moeten zijn om 24.9C, 5 / 4 * 19.9, v.a. 18C te overbruggen en dat betekent tot -6.8C indien de warmtepomp 5kW beschikbaar heeft bij die temperatuur. Link voor de buitenT https://we.tl/t-FyoImQLoNb
De flow is niet constant...
@Lurge leest de wp uit met een wifi box en heeft deze inzichtelijk voor me.
De flow is dynamisch en regelt de wp helemaal zelf.
Instelling is 16/minuut zoals pana voorschrijft.
Maar hij doet ermee wat hij wilt...
.
Evenals de dT .. van alles geprobeerd, staat nu op 10.
en varieert zoals de pana dat wilt... van 1.5 tot 8..

De Defrosts hangen samen met de RV en die was op die dagen hoog...
Ik had de hoop op -8 tot-10 met zonnetje, voor een week...
Dan waren we van veel discussie af geweest den ik [ hoe de uitkomst ook geworden zou zijn :-) ]
Als @Felicia nog weet dat ik in de paar dagen in januari met de sillentmode aan spelen was..:-) [ dank voor de reminder ]
Zal daar ook wat afwijking uit voort komen.

Mijn afgifte is veel over te doen, zoals ook de voorraad.:-)
Ik heb geen vat, omdat het niet hoeft het werkt toch ook zonder?
Afgifte is zoals het is [ tot nu toe ] oude radiatoren, en een stuk voerverwarming in de keuken en bijkeuken. [ 10-12M2, met slangen om de 20-25 ] maar of je echt serieuze vv mag noemen, volgens sommig niet..
Ga 2 radiatoren vervangen voor brugman kolom, omdat de WAF ze mooi vind en ik ervaren heb dat jaga troep is...De kolom die we hadden, straalde warme lucht, terwijl de jaga niet echt iets deed..[ en fannetjes irriteren me ]

Ik blijf bij mijn verhaal..
ik heb de pana niet voluit gezien...[ wel een wat moeilijke tijd, maar was rv van +90%, dus dat zijn de extremen in de statistieken toch? en die mag je weg laten in de top en de onderste getallen :-) ]

Dus heb ik vermogen over.. _/-\o_ _/-\o_
Zeker als @reneeke1970 of @t.oswald zeggen dat er softwarematig nog wat te winnen valt.
En we dit helaas dit jaar niet hebben gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:18:
[...]

Ik zit op 2.15 inclusief sww want dat word bij mij totaal gemeten.
En ook inclusief extra comfort van het 24/7.
Ook is nu de badkamer (verbouwing )24/7 ongeveer 23 graden, in het CV tijdperk altijd bibberen, geen verwarming, enkel deur open.....
Dus zonder sww? is 2 relatief goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Dylantje2 Het moge duidelijk zijn dat mijn opmerking alleen van toepassing is op het cv-gedeelte.
Bij sww moet je per individueel geval bekijken wat je (jaar)rendement is (vaak niet hoger dan 60-70% b.w.)
afhankelijk van o.a. eco-stand en tapwaterpatroon.
Ik zou, indien mogelijk een wp voor cv en een wpb voor warmwater installeren
en niet alleen vanwege de dubbele subsidie :Y .
Als je weet wat je gas-verbruik voor cv is en wat je voor sww nodig hebt kan je
beide delen optimaal dimensioneren.
Just my 2cts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:21:
[...]

Dus zonder sww? is 2 relatief goed toch?
Ja hoor ik vind het keurig, vind 2.5 zelfs nog acceptabel.
Ik vind alleen jammer dat (niet hier ) soms tegen nieuwkomers geroepen word hooguit factor 2.
En sommige rekenen zich dan rijk want oke dat word net gedekt door PV, das mooi denken ze.
Maar dan een winter verder met wat verkeerde instellingen of montages valt het dan toch wat tegen.....
Dus ik vind een 2.2 eigenlijk iets realistischer.

Maar jij bent nog geen jaar rond dus je weet het toch eigenlijk nog niet??
Als jij inderdaad een 1500 gas bespaart geloof ik nooit dat jij binnen 3000 kWh blijft of wel?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
@Dylantje2, ik dacht dat je in de woonkamer ook vloerverwarming had, dan zullen grotere radiatoren wellicht wel iets uithalen.

De waterpomp op de Wp kan je bij mij wel de max instellen maar niet het minimale. Ik zou die 16 liter per minuut eens wat ophogen, kijken of je dat dan meer richting de 5 gaat op de koudere dagen.
Daarnaast zou ik de dT instelling juist verlagen, hoe hoger des te langzamer hij rondpompt. dT 3 doet hier 40 liter per minuut, dT 6 en hoger maar 20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Dylantje2 Haalt zijn beoogde 0,55m3/ggd / 1.10kWh/ggd tussen 01-09 en gisteren al, de rest van het seizoen, zal dat met uitermate hoge COP-getallen, zie zijn verbruik de laatste dagen, alleen maar afnemen en zo goed als zeker zorgen dat hij onder 3000kWh primair blijft.
@reneeke1970 Zie zijn verbruiken v.d. afgelopen dagen t.o.v. Rol-CO https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485 en jezelf https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=50707&sid=47192 Hij zat altijd rond de 30% hoger dan Rol-co maar nu niet meer. Hij zit v.a. 01-09 t/m gisteren op 2457kWh. Hij postte vandaag een link om in zijn mindergas te kunnen kijken hij voert 2kWh in als 1m3.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2019 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:38:
@Dylantje2, ik dacht dat je in de woonkamer ook vloerverwarming had, dan zullen grotere radiatoren wellicht wel iets uithalen.

De waterpomp op de Wp kan je bij mij wel de max instellen maar niet het minimale. Ik zou die 16 liter per minuut eens wat ophogen, kijken of je dat dan meer richting de 5 gaat op de koudere dagen.
Daarnaast zou ik de dT instelling juist verlagen, hoe hoger des te langzamer hij rondpompt. dT 3 doet hier 40 liter per minuut, dT 6 en hoger maar 20.
al gedaan... voor december alles getest,,
maar hij haalt de 16 vaak niet eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:42:
@reneeke1970 @Dylantje2 Haalt zijn beoogde 0,55m3/ggd / 1.10kWh/ggd tussen 01-09 en gisteren al, de rest van het seizoen, zal dat met uitermate hoge COP-getallen, zie zijn verbruik de laatste dagen, alleen maar afnemen en zo goed als zeker zorgen dat hij onder 3000kWh primair blijft.
Geloof niet dat zijn logging zo compleet was dat dat af te lezen is.
Ik hoorde soms dag cijfers......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08 22:54
Goede dag, hoeveel A trekt de 9kw H-serie maximaal? En hoeveel A trekt het warmtespiraal Maximaal?

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door BjornKoster1989 op 31-03-2019 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Dylantje2 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:24:
[...]

Mmmm ja en nee...
Als hij zuinig loopt hoor je niets..
maar als hij aan de gang moet, is er echt wel geluid...
Zelf hebben we ook een vijver die je met open raam hoor. Maar swinters (als hij het hardste zal draaien) dan slapen wij niet meer met raam open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
BjornKoster1989 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:03:
[...]

Zelf hebben we ook een vijver die je met open raam hoor. Maar swinters (als hij het hardste zal draaien) dan slapen wij niet meer met raam open.
Ik heb hem achter het hus staan hoor ook niets
Maar er zijn mensen die een pana onder het raam willen zetten

En stil of muisstil zijn 2 dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Dylantje2 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:06:
[...]

Ik heb hem achter het hus staan hoor ook niets
Maar er zijn mensen die een pana onder het raam willen zetten

En stil of muisstil zijn 2 dingen
Ben ik de enige die hem onder zn slaapkamerraam zet?🙈

In het ergste geval zal hij aan een stevige beugel aan de achterkant van de garage komen te hangen, maar dat alleen als het dus echt teveel lawaai maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
BjornKoster1989 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:58:
Goede dag, hoeveel A trekt de 9kw H-serie maximaal? En hoeveel A trekt het warmtespiraal Maximaal?

Alvast bedankt.
Zit een type plaat op met hoeveel kW hij kan trekken. Deel door 230 en je hebt de A. Mijn 9kW kan geloof ik 6000W maar die is ook 3 fase dus 3x16A afgezekerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
BjornKoster1989 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:10:
[...]

Ben ik de enige die hem onder zn slaapkamerraam zet?🙈

In het ergste geval zal hij aan een stevige beugel aan de achterkant van de garage komen te hangen, maar dat alleen als het dus echt teveel lawaai maakt.
Dat zou best wel eens waar kunnen zijn...... Op vaste bodem wordt wel als meest gewenst beschouwd dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
BjornKoster1989 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:58:

Alvast bedankt.
https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf
Bladzijde 13. Document staat ook vermeld op de startpagina van dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
ik had in het algemene topic al gereageerd

ik zal mijn opstelling er ook ff bij zetten

WP: Panasonic 5KW monobloc
boiler: is 200 Liter vat, merk zal ik op moeten zoeken
afgifte systeem: boven conventionele radiatoren type 22 boosted met speedcomforts, beneden in aan eengesloten ruimte 2X een jaga DBE type 21 en in de keuken een jaga DBE type 16.

dit alles word gevoed met:

22X Jasolar zonnepanelen 305W
1X goodwe 2500 omvormer
1X goodwe 4000 omvormer

meterkast is omgebouwd naar 3 fase en kook nu op inductie!

Gezien het feit dat ik geen vloerverwarming heb, heb ik er voor gekozen beneden in iedergeval jagas neer te hangen ( deze worden hopelijk deze week nog geinstalleerd ), boven dus boosters omdat ik het niet erg vind wanneer het daar wat koeler is/langer duurt om warm te worden. ik heb boven voor zover ik weet ook geen sensor hangen, verwarmen zal dus gebeuren in de tijd dat nodig is om de beneden etage op peil te krijgen.

momenteel instellingen
tap water op: 45 graden.
CV: op 20 graden.
retour temp is 2 graden.

verder nog niet mee gespeeld, advies is uiteraard welkom. even wat praktische info huis is ongeveer 85 tot 90M2. er is een zolder met open trap aanwezig ( echter te laag om als woonruimte mee te mogen rekenen.) Ik woon alleen zal dus met 6710 piek wat aan zonnepanelen wel wat over houden :)

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
BJBoes schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 08:32:
ik had in het algemene topic al gereageerd

ik zal mijn opstelling er ook ff bij zetten

WP: Panasonic 5KW monobloc
boiler: is 200 Liter vat, merk zal ik op moeten zoeken
afgifte systeem: boven conventionele radiatoren type 22 boosted met speedcomforts, beneden in aan eengesloten ruimte 2X een jaga DBE type 21 en in de keuken een jaga DBE type 16.

dit alles word gevoed met:

22X Jasolar zonnepanelen 305W
1X goodwe 2500 omvormer
1X goodwe 4000 omvormer

meterkast is omgebouwd naar 3 fase en kook nu op inductie!

Gezien het feit dat ik geen vloerverwarming heb, heb ik er voor gekozen beneden in iedergeval jagas neer te hangen ( deze worden hopelijk deze week nog geinstalleerd ), boven dus boosters omdat ik het niet erg vind wanneer het daar wat koeler is/langer duurt om warm te worden. ik heb boven voor zover ik weet ook geen sensor hangen, verwarmen zal dus gebeuren in de tijd dat nodig is om de beneden etage op peil te krijgen.

...

verder nog niet mee gespeeld, advies is uiteraard welkom. even wat praktische info huis is ongeveer 85 tot 90M2. er is een zolder met open trap aanwezig ( echter te laag om als woonruimte mee te mogen rekenen.) Ik woon alleen zal dus met 6710 piek wat aan zonnepanelen wel wat over houden :)
Ik heb ongeveer een vergelijkbaar huis en opstelling (beneden T21/22 en boven T11) maar wel een flinke zolder.

Ik heb de speedcomforts geprobeerd maar die doen niet zoveel. Mijn leverancier verkoopt ook Climateboosters, i.p.v. 3 fans die resoneren met de verwarming heb je er over de volledige lengte van de radiator case-fan formaat fans. Temperatuurmeter wat hoger en dan gaat hij best hard blazen.
Na er eentje als demo te hebben geprobeerd ben ik daar best enthousiast over dus de demo van 100cm vervangen voor een 160cm zodat de T22 in de woonkamer volledig Climatebooster is. Toen ik op 42 graden stookte was de woonkamer van 18,7 naar 20,5 in een uurtje tijd :D Stooklijn inmiddels naar beneden bijgesteld, want zulke warme lucht was ook niet fijn. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@BJBoes
momenteel instellingen
tap water op: 45 graden.
CV: op 20 graden.
retour temp is 2 graden.
De instellingen roepen bij mij spontaan een aantal vragen op:
tap water o.k., maar wat voor een legionella programma?
CV: op 20 °C? - je bedoelt thermostaatinstelling (welke?) voor de kamertemperatuur?
bij "retourtemp is 2 graden" zet ik twee vraagtekens bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
inderdaad thermostaat op 20 graden. er zit 2 graden tussen aanvoer en retour

let op he ik ben vrij vers wanneer t om de instellingen van t pompje gaat

[ Voor 33% gewijzigd door BJBoes op 02-04-2019 10:39 ]

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Pagina: 1 ... 21 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.