Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:13:
@
Felicia Als je de oorzaak van de onevenredig vele defrosts, naar mijn idee een 'beroerd' afgiftesysteem' wegneemt, zal er meer tijd beschikbaar zijn om de boel op temperatuur te houden en hoeft er tussen de defrosts dus ook minder geproduceerd worden wat weer minder defrosts tot gevolg heeft. Als je een keer in zo'n defrost-cycle terecht komt versterkt zich dat proces zelf naar mijn idee. In de periode dat de WP max Ta=38.2C en Tr=31.9C levert en we er even van uitgaan dat dan 5kW geleverd wordt dan zal de flow volgens Q = m . c . ΔT ongeveer 700l/h zijn. Even aannemend dat die flow tijdens verwarmen constant is en de gemiddelde Ta=34.5 en Tr=29.5C dan volgt daaruit een gemiddeld vermogen van ongeveer 4kW. Alles onder voorbehoud van die constante flow uiteraard. In dit geval dus geen 25 maar 20% minder beschikbaar theoretisch vermogen van 5kW op dat moment. Gemiddelde buitenT op dat moment is -1.9C volgens Buienradar. 4kW voor stookgrens 18 en -1.9C maakt dat 5kW voldoende zou moeten zijn om 24.9C, 5 / 4 * 19.9, v.a. 18C te overbruggen en dat betekent tot -6.8C indien de warmtepomp 5kW beschikbaar heeft bij die temperatuur. Link voor de buitenT
https://we.tl/t-FyoImQLoNb
Link naar RV station Herwijnen 22 januari 2019
https://we.tl/t-SKjGHs3QFp
De flow is niet constant...
@
Lurge leest de wp uit met een wifi box en heeft deze inzichtelijk voor me.
De flow is dynamisch en regelt de wp helemaal zelf.
Instelling is 16/minuut zoals pana voorschrijft.
Maar hij doet ermee wat hij wilt...
.
Evenals de dT .. van alles geprobeerd, staat nu op 10.
en varieert zoals de pana dat wilt... van 1.5 tot 8..
De Defrosts hangen samen met de RV en die was op die dagen hoog...
Ik had de hoop op -8 tot-10 met zonnetje, voor een week...
Dan waren we van veel discussie af geweest den ik [ hoe de uitkomst ook geworden zou zijn :-) ]
Als @
Felicia nog weet dat ik in de paar dagen in januari met de sillentmode aan spelen was..:-) [ dank voor de reminder ]
Zal daar ook wat afwijking uit voort komen.
Mijn afgifte is veel over te doen, zoals ook de voorraad.:-)
Ik heb geen vat, omdat het niet hoeft het werkt toch ook zonder?
Afgifte is zoals het is [ tot nu toe ] oude radiatoren, en een stuk voerverwarming in de keuken en bijkeuken. [ 10-12M2, met slangen om de 20-25 ] maar of je echt serieuze vv mag noemen, volgens sommig niet..
Ga 2 radiatoren vervangen voor brugman kolom, omdat de WAF ze mooi vind en ik ervaren heb dat jaga troep is...De kolom die we hadden, straalde warme lucht, terwijl de jaga niet echt iets deed..[ en fannetjes irriteren me ]
Ik blijf bij mijn verhaal..
ik heb de pana niet voluit gezien...[ wel een wat moeilijke tijd, maar was rv van +90%, dus dat zijn de extremen in de statistieken toch? en die mag je weg laten in de top en de onderste getallen :-) ]
Dus heb ik vermogen over..
Zeker als @
reneeke1970 of @
t.oswald zeggen dat er softwarematig nog wat te winnen valt.
En we dit helaas dit jaar niet hebben gezien
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520