Afgelopen weekend de installatie van mijn Pana 5H voltooid in m'n nieuwe hut. Heb alles zelf aangelegd en aangesloten, vooral met dank aan alle info van dit forum. Omdat plaatjes altijd lekker zijn hieronder enkele foto's:
12 groeps RVS verdeler met 1 inch aansluitingen:

Aanvoer en retour dmv geisoleerde alupex 26mm, verkijk je niet op hoe star dat is om te buigen. 10 meter heen en 10 meter terug, gekocht op rol van 25 meter.

Pana 5H verstopt in de bosjes:

Aansluitingen op de pomp dmv reductie 5/4 > 1 inch en knelkoppelingen. Aanvoer en retour liggen tevens in waterdichte pvc pijp 80mm:

Vullen van verdeler via aanvoer en retour. Per groep vullen totdat lucht er volledig uit is, daarna kranen naar pomp openen, ontluchter op pomp open en vullen tot manometer pomp tussen 0,5 en 1 bar staat:

Vervolgens controller aansluiten en spanning erop. Hij begon meteen keurig netjes met verwarmen, zonder ook maar 1 foutmelding. Ik was verbaasd over hoe soepel dat ging. Mijn 11 groepen 20mm leidingen liggen in 9 cm zandcement, daaronder nog 20 cm beton en daaronder 20 cm EPS. Totaal oppervlak is 145 m2. Het beton was fors afgekoeld zo richting oktober, dus ik had wel in de gaten dat de pomp enkele dagen nodig zou hebben om de buffer te laden. Ik heb ingesteld dat er een watertemperatuur van 24 graden geleverd moest worden. Ondanks dat ik had ingesteld dat het 3kW element niet ingeschakeld mag worden gebeurde dat al vrij snel wel, ik ken de parameters niet, maar het zal te maken hebben met de Tr die te lang te laag blijft. Uiteindelijk na 2 uurtjes element bijschakelen kon de pomp het zelf. Gister heeft de pomp de hele dag op vol vermogen staan knallen wat met een buitentemperatuur van >20 graden uitermate prima ging. Met een opgenomen vermogen van 600 tot 700 watt heeft 'ie continu 5 kW geleverd en aan het eind van de dag kon ik heerlijk op sokken door het huis. De pomp ging toen ook aftoeren naar een keurige 250 watt. Het zal nog wel even duren voor de volledige buffer geladen is, maar daar neemt ie maar rustig de tijd voor. De ergste kou is eraf. Ergo: 26 mm aanvoer is ruim voldoende om de kW's in kwijt te kunnen mits er daarachter ook voldoende leiding hangt. Bij mij zijn dat 11 groepen van 70 tot 100 meter.
Nog een foto van het tussentijdse resultaat:

Uiteindelijk ga ik WAR stoken waarbij ik wil proberen om vooral 's middags (hoogste buitenT) te laden. Tot nu een grote positieve ervaring met de Pana, ook zeker qua geluid (alhoewel dat bij mij niet heel interessant is ivm opstelplek). Binnenkort nog de internetmodule eraan knopen en toch maar een Youless erbij voor de realtime data