Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 98 Laatste
Acties:
  • 544.085 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Ep Woody schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 16:15:
Mijn warmtepomp draait bijna, maar het lukt me niet om de CZ-TAW1 te koppelen met Aquarea smart cloud. Hij is verbonden via een ethernetkabel, het statuslampje knippert, maar bij het registreren geeft hij een systeemfout aan.

[...]

Zie ik iets over het hoofd?

Edit: Nevermind, poging 25 was succesvol. Soms helpt het gewoon om je problemen te ventileren.
Vandaag de Pana Wp aangesloten en ben nu bezig om de CZ-taw te koppelen.

Welke was poging 25 :+
Ik krijg dezelfde melding,

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:22
JoKo schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:15:
[...]

Vandaag de Pana Wp aangesloten en ben nu bezig om de CZ-taw te koppelen.

Welke was poging 25 :+
Ik krijg dezelfde melding,
Heb wel eens voorbij zien komen dat het enige tijd duurt voordat je account is geactiveerd.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

t.oswald schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:26:
[...]

Heb wel eens voorbij zien komen dat het enige tijd duurt voordat je account is geactiveerd.
Dan klopt dat dus.....hier na 25+ keer :F

Thnx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
t.oswald schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 17:11:
[...]

Dit lijkt meer dan overdimensioneren. Op het hoofdforum zijn er geloof ik maar twee met zo’n bakbeest. Misschien kan @koevlaas2 je vertellen hoe groot je buffervat moet zijn om dit vermogen kwijt te raken en welke Wp voldoende kan terug moduleren?
Ja ik heb een 12kw (tcap #overkill)
Moduleert terug tot 800w, heeft 't moeilijk als je minder dan 3/4 kw nodig hebt.
Ik heb hem op een groot vat(400l verwarmt ie gok ik) zitten, dus hij pendelt niet, en altijd op stille stand 3(toert ie langzaam op).
Ik kan hier best wat kwijt in de vloer. En in de winter draait ie prima 24/7 of bijna dat, iig geen pendel gedrag. In het voor en na seizoen heb ik ook nog collectoren op hetzelfde vat, denk dat mij dat aardig red qua pendel gedrag. Ben nu bezig met nachtverlaging toe te passen om de COP te verhogen door alleen overdag te stoken.
Weet niet hoe oud je woning is, wat aan isolatie mogelijk /'t plan is maar deze jongen is wel echt fors. Ik had achteraf zeker met 1 of miss zelfs 2 maatjes kleiner gekund en die modulerende veel verder terug. Dat is handiger in het voor en na seizoen. Zou ik doen. Een wp kan goed 24*7 draaien, en 24*12 kw is 288 kw per dag. Dat is echt heel veel warmte.

Ik zou toch even de oude gasrekening opvragen als dat kan, dan heb je iets van referentie. Ik kwam van 3500m3 gas, en zit nu op 10000 kwh opwek voor verwarming. Ongeveer (grof) op 1/3. Vloer isolatie scheelde bij mij best wel veel (duh) qua Ta. Dus dat goed dik doen. Dan wordt je vloer een mooie buffer.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:26
Onze Pana H 5Kw draait nu sinds enkele weken, en het werkt echt perfect! ik heb de vloerverwarmingsverdeler vervangen (was een HT model, nu een open verdeler zonder pomp) en draai op +/- 50m2 vloerverwarming. Ik heb WP staan op WAR en de stooklijn ingesteld op 26 (bij Tb 15 tot 38 graden (Tb -8) en het is constant 21-22 graden in huis (WAF een koukleum, ik in mn tshirtje) Momenteel staat de teller op 194H met 27 starts. de WP start even op 33Hz op, en gaat vervolgens vrij snel naar 17Hz en blijft daar mooi de hele nacht en gedeelte van de dag op hangen.

Ik had nog wel een vraagje, als de WP uitgaat dan blijft hij wel water rondpompen met 10liter/Min, koelt dit de vloer niet af? ik zie namelijk tussen de runs dat de temp naar beneden gaat, tot de WP weer start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@Gamer dénis
Als de wp niet meer draait, dan koelt 't water af, de warmte gaat immers je huis in...en bewegend water verliest warmte sneller dan stilstaand water (volgens mij)

Als je zorgt dat je leiding tussen je verdeler en de wp goed geïsoleerd is, zal 't verlies wel meevallen. Vooral 't stuk buiten is natuurlijk behoorlijk zonde als je daar warmte verliest(grote Dt met de buitentemp). Ik heb er naast de buis isolatie, de grootste luchtkanaal pijp omheen gezet, en dan volgespoten met pur (is 40 cm oid) werkt prima en kost amper wat.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer dénis
We hebben totaal 26 meter buitenleiding (13m aanvoer+ 13m retour) die is dubbel geisoleerd, in een 12cm buis. Hierbij hebben we beide kanten dichtgemaakt, dus er zit ook stilstaande lucht in. Isolatie is dus vrij redelijk. Vroeg me enkel af of die dan in de warmtepomp ook door de warmtewisselaar gaat, en zo het water weer afkoelt? heeft het nog nut om de leidingen binnen in de WP verder te isoleren? zag dat die isolatie vrij minimaal en dun was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Gamer dénis schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:58:
Onze Pana H 5Kw draait nu sinds enkele weken, en het werkt echt perfect! ik heb de vloerverwarmingsverdeler vervangen (was een HT model, nu een open verdeler zonder pomp) en draai op +/- 50m2 vloerverwarming. Ik heb WP staan op WAR en de stooklijn ingesteld op 26 (bij Tb 15 tot 38 graden (Tb -8) en het is constant 21-22 graden in huis (WAF een koukleum, ik in mn tshirtje) Momenteel staat de teller op 194H met 27 starts. de WP start even op 33Hz op, en gaat vervolgens vrij snel naar 17Hz en blijft daar mooi de hele nacht en gedeelte van de dag op hangen.

Ik had nog wel een vraagje, als de WP uitgaat dan blijft hij wel water rondpompen met 10liter/Min, koelt dit de vloer niet af? ik zie namelijk tussen de runs dat de temp naar beneden gaat, tot de WP weer start.
Draait hij dan ook met de binnentemperatuur op de controller of enkel weersafhankelijk?

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer dénis
Hij draait enkel WAR. de thermostaat hangt in het fietsenschuurtje samen met de internet adapter, omdat ik niet gemakkelijk naar de woonkamer kan met een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-05 12:22
Gamer dénis schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:58:

Dit is waarschijnlijk omdat je regelt op basis van de watertemperatuur, zodat hij de watertemp goed kan meten. (Bij de Zone & Sensor instellingen: Watertemperatuur)

Als je wisselt naar kamerthermostaat meting dan stopt hij met rondpompen als de WP niet draait.
Hier kwam ik gisteren toevallig zelf achter :)

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:40
Ondanks dat je niet vaak wat wijzigt in de instellingen uiteindelijk leek me de Panasonic CZ-TAW1 toch nog wel fijn om te hebben...

Valt mij op dat er heel erg grote prijsverschillen zijn in de aanbieders.

Ik weet niet of de beste man nog meer heeft (lijkt het wel op) maar op Ebay.de (kleinanzeigen) wordt de Panasonic CZ-TAW1 für Aquarea H Generation aangeboden voor €150,- excl. ± 12,- euro verzending.

Nergens goedkoper gezien, wel erg veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:30
t.oswald schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:04:
[...]

Ook leuk om het moeilijk te maken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Terwijl deze weer andere getallen geeft:
[Afbeelding]
Bedankt voor je input! Als ik die grafieken zo zie, ontloopt het elkaar niet zoveel. Wat de keuze weer moeilijk maakt. Bedankt he! terug in dubio.. :P

Kijk je naar het weer in Nederland, dan is de 7 kW misschien het aantrekkelijkst, deze heeft meer vermogen in de 0 tot -10 range. Maar kijk je naar het verschil van verbruik en vermogen dan is die 5 kW ook weer interessant.

Maar ik wil wel compleet onafhankelijk worden van de pelletkachel, dus gaat het uiteindelijk om vermogen. Dan is de 7 kW interessanter (hoe vaak komen we in NL boven onder de -10 voor langere tijd?)

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-05 08:46

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Baapje327 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:48:
[...]

Ja ik heb een 12kw (tcap #overkill)
Moduleert terug tot 800w, heeft 't moeilijk als je minder dan 3/4 kw nodig hebt.
Ik heb hem op een groot vat(400l verwarmt ie gok ik) zitten, dus hij pendelt niet, en altijd op stille stand 3(toert ie langzaam op).
Ik kan hier best wat kwijt in de vloer. En in de winter draait ie prima 24/7 of bijna dat, iig geen pendel gedrag. In het voor en na seizoen heb ik ook nog collectoren op hetzelfde vat, denk dat mij dat aardig red qua pendel gedrag. Ben nu bezig met nachtverlaging toe te passen om de COP te verhogen door alleen overdag te stoken.
Weet niet hoe oud je woning is, wat aan isolatie mogelijk /'t plan is maar deze jongen is wel echt fors. Ik had achteraf zeker met 1 of miss zelfs 2 maatjes kleiner gekund en die modulerende veel verder terug. Dat is handiger in het voor en na seizoen. Zou ik doen. Een wp kan goed 24*7 draaien, en 24*12 kw is 288 kw per dag. Dat is echt heel veel warmte.
Bouwjaar 1930, enkelsteens, geen isolatie. Uiteindelijk gaat het dak naar Rc7 en de vloer naar Rc 5, gevel +- Rc 5. Maar luchtdicht en koudebrug vrij ga ik het nooit krijgen denk ik. Dat maakt ook dat ik toch liever wat groter neerzet en het eventueel wegbuffer dan dat hij de klein is en ik in de kou zit. De vloer gaat bestaan uit 12 cm beton op isolatie, vloerverwarming op matten, dus warmte bufferen in de vloer kan ook.
Ik zou toch even de oude gasrekening opvragen als dat kan, dan heb je iets van referentie. Ik kwam van 3500m3 gas, en zit nu op 10000 kwh opwek voor verwarming. Ongeveer (grof) op 1/3. Vloer isolatie scheelde bij mij best wel veel (duh) qua Ta. Dus dat goed dik doen. Dan wordt je vloer een mooie buffer.
Lastig in te schatten, hiervoor woonden er twee bejaarden, altijd thuis, altijd gaskachel aan. Het voorgestelde termijnbedrag was 500 euro; dat geeft wel iets weer over het gasverbruik... Zal ergens rond de 3500 - 4000 kuub zijn geweest vermoed ik. Op basis van september staat het nu op 0.5 m3/graaddag, maar dat is wel echt afzien en minimaal stoken geweest (en met ongewenste nachtverlaging naar 12 graden in de woonkamer :| )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
Ik heb de pana 5 kW nu twee maanden draaien. Het valt mij op dat hij toch best wel pendelt bij zeg >10c Tbuiten. Hij doet soms een run van ca 1h, soms langer als snachts de Tbuiten omlaag gaat. Vandaag bijvoorbeeld zie ik dat hij elk uur 4 x aangaat voor een paar minuten.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kau3vn.jpeg

Hij houdt de temp binnen overigens prima constant. Is er een bepaalde parameter te wijzigen, waardoor de WP bijv nog maar 1x per uur aangaat?
Het probleem is dat het warmteverlies bij deze temp ca 10 kWh is. Dat betekent ook op min vermogen dus slechts 7 of 8 draaiuren. Mijn inschatting is nu dat de WP pas bij 5 of 6c 24/7 gaat draaien.

Zien jullie dit gedrag ook?
Wat valt er te verbeteren?

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@deWit
Op welke termijn komt de isolatie? Want denk dat je de huidige keet wel warm krijgt met een 12kw'er, maar deze isolatie is beter dan wat ik heb, dus dan ga je zeker een veel te zware hebben.
En je afgifte nu is gaskachel dan toch? Dus wp kan sowieso pas als je vvw hebt liggen...

Huidige situatie is dan iig geen uitgangspunt.

Hoe wilde je SWW gaan doen? Wpb lijkt me optie om te overwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 17:05

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
IBoat schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:02:
Ik heb de pana 5 kW nu twee maanden draaien. Het valt mij op dat hij toch best wel pendelt bij zeg >10c Tbuiten. Hij doet soms een run van ca 1h, soms langer als snachts de Tbuiten omlaag gaat. Vandaag bijvoorbeeld zie ik dat hij elk uur 4 x aangaat voor een paar minuten.
[Afbeelding]

Hij houdt de temp binnen overigens prima constant. Is er een bepaalde parameter te wijzigen, waardoor de WP bijv nog maar 1x per uur aangaat?
Het probleem is dat het warmteverlies bij deze temp ca 10 kWh is. Dat betekent ook op min vermogen dus slechts 7 of 8 draaiuren. Mijn inschatting is nu dat de WP pas bij 5 of 6c 24/7 gaat draaien.

weet ff niet wat je draait qua instellingen.
Maar advies en beste is war.
Dan zorgen dat je retouren gelijk lopen...
Dus waterzijdig inregelen.
Dit pendelen deed mijn pomp ook toen ik eigenwijs was. en niet waterzijdig retouren gelijk
Vandaag liep mijn pomp op slofjes cop7..:-)
Ik heb niet heel berekend.. maar alleen gas via de formule hier.
En het werkt [ tot nu toe ]
Maar inregelen is een must!

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-04 14:53
IBoat schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:02:
[Afbeelding]

Draai je wel op WAR? Ik draai sinds het begin op WAR. Nu een aantal dagen aan het draaien sinds mijn 5 kW is geinstalleerd. Afgelopen nacht heb ik voor het eerst de machine aan laten staan en de temperatuur in huis bleef constant rond de 21.5 - 22 graden. Hij is welgeteld 0 keer uitgeslagen, geen pendelgedrag dus. Moduleert netjes terug naar 200W -300W. Staat ingesteld op WAR:
- 5 graden = Ta 33
15 graden = Ta 26
ΔT = 5

Onderstaand een schema van hoeveel stroom hij verbruikte. Dat betreft tussen de 200W en 300W. De oven zit op dezelfde fase, dus dat is de piek in de late middag. Op het moment dat mijn w/w WBP (Auer Edel) aan gaat zie je een reactie dat hij iets meer gaat vebruiken omdat de retour temperatuur omlaag gaat, Na een uur gaat het verbruik weer omlaag, hoewel de 2 WPB's nog 9 uur lang doordraaien.

https://www.mupload.nl/img/lk1c6zpoc.jpg

COP van de afgelopen 24 uur is volgens de Pana 12,7. Dit lijkt me niet te kloppen. Ga er vanuit dat ik wel een goede COP heb, maar zo goed kan ik me niet voorstellen. Ik lees veel op het forum dat de COP van de Pana niet goed word weergegeven. Ik heb nog niet concreet gelezen hoe ik er dan achter kan komen hoe ik een goede COP kan berekenen.

NB: ik heb niks ingeregeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Chris499 op 07-10-2019 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
Bij jullie lijkt de WP langere tijd uit te blijven na een lange run. Ik ga denk Ik de stroomlijn iets omhoog doen. Staat nu op 26 - 35, met -1 compensatie. Het blijft wel prima warm binnen. Ja, ik draai op war.

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
IBoat schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 22:22:
Bij jullie lijkt de WP langere tijd uit te blijven na een lange run. Ik ga denk Ik de stroomlijn iets omhoog doen. Staat nu op 26 - 35, met -1 compensatie. Het blijft wel prima warm binnen. Ja, ik draai op war.
Ik heb handmatig uitgeschakeld met mijn externe thermostaat. Als ik dat niet doe, dan blijft hij rustig doordraaien. Dat is nu nog niet nodig omdat de temp buiten nog niet dusdanig koud is voor nachtverwarming. Ik trek dat overdag met draaien wel weer bij. In de koudere maanden als het rond het vriespunt is, ga ik wel 24/7 draaien verwacht ik.

Wat bedoel je eigenlijk met -1 compensatie?

In de nacht draaide die bij jou zo te zien wel goed. Continu rond de 250W zonder pendelen....
Ik denk dat hij overdag zijn warmte niet meer kwijt kon, vandaar het pendelen. Heb je een heel goed geïsoleerde woning? Of scheen de zon op je Pana?

[ Voor 24% gewijzigd door Chris499 op 07-10-2019 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Chris499 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:53:
[...]

Draai je wel op WAR? Ik draai sinds het begin op WAR. Nu een aantal dagen aan het draaien sinds mijn 5 kW is geinstalleerd. Afgelopen nacht heb ik voor het eerst de machine aan laten staan en de temperatuur in huis bleef constant rond de 21.5 - 22 graden. Hij is welgeteld 0 keer uitgeslagen, geen pendelgedrag dus. Moduleert netjes terug naar 200W -300W. Staat ingesteld op WAR:
- 5 graden = Ta 33
15 graden = Ta 26
ΔT = 5

Onderstaand een schema van hoeveel stroom hij verbruikte. Dat betreft tussen de 200W en 300W. De oven zit op dezelfde fase, dus dat is de piek in de late middag. Op het moment dat mijn w/w WBP (Auer Edel) aan gaat zie je een reactie dat hij iets meer gaat vebruiken omdat de retour temperatuur omlaag gaat, Na een uur gaat het verbruik weer omlaag, hoewel de 2 WPB's nog 9 uur lang doordraaien.

https://www.mupload.nl/img/lk1c6zpoc.jpg

COP van de afgelopen 24 uur is volgens de Pana 12,7. Dit lijkt me niet te kloppen. Ga er vanuit dat ik wel een goede COP heb, maar zo goed kan ik me niet voorstellen. Ik lees veel op het forum dat de COP van de Pana niet goed word weergegeven. Ik heb nog niet concreet gelezen hoe ik er dan achter kan komen hoe ik een goede COP kan berekenen.

NB: ik heb niks ingeregeld.
Als je sensoren zijn gekalibreerd is een oplossing om het opgenomen vermogen extern te meten en dan op de pana de opwekking bijvoorbeeld per week of per maand uit te lezen. Als je die op elkaar deelt komt er een COP uit die realistisch is. De pana zelf geeft een veel te laag opgenomen wattage aan, waardoor de COP vooral bij laag verbruik voor geen meter klopt. Als het lekker vriest, kom je meer in de buurt. Of natuurlijk echt aan de gang met een warmtemeter. De 5 zit bij mij op het stopcontact en daar kan simpel een meter tussen. Ik heb een Voltcraft van Conrad.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Baapje327 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:45:
@deWit
Op welke termijn komt de isolatie? Want denk dat je de huidige keet wel warm krijgt met een 12kw'er, maar deze isolatie is beter dan wat ik heb, dus dan ga je zeker een veel te zware hebben.
En je afgifte nu is gaskachel dan toch? Dus wp kan sowieso pas als je vvw hebt liggen...

Huidige situatie is dan iig geen uitgangspunt.

Hoe wilde je SWW gaan doen? Wpb lijkt me optie om te overwegen...
Dakisolatie (en nieuw dak) komen in het voorjaar. Vloer tussen nu en voorjaar. Gevels hangt een beetje af van hoeveel euro er dan nog over is maar ik hoop ook voor volgend jaar winter. Dan ligt ook de vloerverwarming er in en moeten we het wel warm kunnen krijgen.

Vergelijken met het gasverbruik van de gaskachel is niet helemaal eerlijk denk ik zo.

SWW gaat met een warmtepompboiler, volledig los van verwarming. Mijn idee is om het zo simpel mogelijk te houden. Waarschijnlijk een Atlantic van 270 liter, moet voldoende zijn voor 4 personen in combinatie met een relatief zuinige douchekop en doucheWTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
De wp draait nu een paar weken. Afgelopen week was het pas koud genoeg om hem echt te laten draaien

Hij regelde zijn watertemp aan de hand van de buitentemperatuur en ging aan/uit aan de hand van zijn ruimtethermostaat(intern).
Hetgeen wat opvalt:
De tempsensor ijlt heel erg na(hysterese). Mijn oude thermostaat gaf als piek 22.5graad aan en op zijn laagst 20.5graad(na 24h). In deze periode voelt het ook aanzienelijk kouder aan maar de pana gaat nog niet draaien.

Nu gekozen voor WAR. dT van 3. 24 bij 13 en 35 bij -5. Kijken wat hij er nu van bakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57
t.oswald schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 17:11:
[...]

Dit lijkt meer dan overdimensioneren. Op het hoofdforum zijn er geloof ik maar twee met zo’n bakbeest. Misschien kan @koevlaas2 je vertellen hoe groot je buffervat moet zijn om dit vermogen kwijt te raken en welke Wp voldoende kan terug moduleren?
Ik heb niet de 12kW maar de 9kW T-Cap. Is ook een beest hoor, en je kan beter zorgen dat je genoeg afgifte hebt want deze unit levert nog steeds minimaal zo'n 4kW bij buitentemperatuur 7 graden tegen zo'n 1kW gebruik.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
deWit schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 07:42:
[...]

Dakisolatie (en nieuw dak) komen in het voorjaar. Vloer tussen nu en voorjaar. Gevels hangt een beetje af van hoeveel euro er dan nog over is maar ik hoop ook voor volgend jaar winter. Dan ligt ook de vloerverwarming er in en moeten we het wel warm kunnen krijgen.

Vergelijken met het gasverbruik van de gaskachel is niet helemaal eerlijk denk ik zo.

SWW gaat met een warmtepompboiler, volledig los van verwarming. Mijn idee is om het zo simpel mogelijk te houden. Waarschijnlijk een Atlantic van 270 liter, moet voldoende zijn voor 4 personen in combinatie met een relatief zuinige douchekop en doucheWTW.
OK helder.
Ik zou denk ik een wp nemen gelijk met de vvw, en zou max voor een 7kw gaan. Als je lef hebt ga je voor een 5kw en koop je een straal kachel erbij. Wordt case blaas je bij met een straalkachel als 't echt langer dan een dag - 10 wordt... Zou zeker niet voor een 12 gaan iig.
Als je een 5 neemt, kun je altijd nog een 5 erbij zetten mocht je vaker te weinig capaciteithebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
Ik heb de -1 compensatie naar 0 gezet. Stooklijn is nu dus 25-35. De dT heb ik op 4 gezet. Hij lijkt nu inderdaad veel minder te pendelen.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/c1bbcys9fq.jpeg

Ik ga straks de stooklijn verhogen naar 27-35 en de dT op 3 zetten. Morgen eens kijken wat dat doet.

[ Voor 4% gewijzigd door IBoat op 08-10-2019 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
IBoat schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:41:
Ik heb de -1 compensatie naar 0 gezet. Stooklijn is nu dus 25-35. De dT heb ik op 4 gezet. Hij lijkt nu inderdaad veel minder te pendelen.
[Afbeelding]

Ik ga straks de stooklijn verhogen naar 27-35 en de dT op 3 zetten. Morgen eens kijken wat dat doet.
Dit gedrag van een warmtepomp lijkt me zeer ongewenst. Lijkt er op dat ie z'n warmte niet goed kwijt kan.. Wat je zou kunnen proberen is een paar dagen niet stoken dat je hele vloer is afgekoeld en dan testen of die stopt met pendelen.

Wat voor soort woning heb je? Nieuwbouw? Heel goed geïsoleerd?

[ Voor 20% gewijzigd door Chris499 op 08-10-2019 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
IBoat schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:41:
[Afbeelding]

Zet hem eens op stille modus 3 (zit op de split versie, mono weet ik niet) en kijk eens wat dat doet.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
Chris499 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:12:
[...]

Dit gedrag van een warmtepomp lijkt me zeer ongewenst. Lijkt er op dat ie z'n warmte niet goed kwijt kan.. Wat je zou kunnen proberen is een paar dagen niet stoken dat je hele vloer is afgekoeld en dan testen of die stopt met pendelen.

Wat voor soort woning heb je? Nieuwbouw? Heel goed geïsoleerd?
Ik heb een jaren 80 huis met oude vloerverwarming. Deze is met een platenwisselaar gescheiden van het CV circuit. Hij kan idd zijn warmte niet kwijt bij een lage aanvoer. Het huis blijft echter wel warm. Ik wil voorkomen dat de WP ieder kwartier weer aangaat. Misschien dat het verlagen van de dr naar 3 hiermee helpt.
Worst case ga ik inderdaad met een thermostaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:30
IBoat schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:46:
[...]

Ik heb een jaren 80 huis met oude vloerverwarming. Deze is met een platenwisselaar gescheiden van het CV circuit. Hij kan idd zijn warmte niet kwijt bij een lage aanvoer. Het huis blijft echter wel warm. Ik wil voorkomen dat de WP ieder kwartier weer aangaat. Misschien dat het verlagen van de dr naar 3 hiermee helpt.
Worst case ga ik inderdaad met een thermostaat werken.
Als ieder kwartier een afkoeling plaats vind van 5 graden heb je aardige afgifte lijkt mij?

Als ik een overshoot krijg blijft hij wel twee uur uit, zolang duurt het wel voordat 500 liter water afgekoeld is. En als wp weer gaat draaien duurt het ook weer hele tijd voordat hij weer door schiet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Baapje327 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:40:
[...]

OK helder.
Ik zou denk ik een wp nemen gelijk met de vvw, en zou max voor een 7kw gaan. Als je lef hebt ga je voor een 5kw en koop je een straal kachel erbij. Wordt case blaas je bij met een straalkachel als 't echt langer dan een dag - 10 wordt... Zou zeker niet voor een 12 gaan iig.
Als je een 5 neemt, kun je altijd nog een 5 erbij zetten mocht je vaker te weinig capaciteithebben.
Dat is wel een idee maar komt denk ik de WAF niet echt ten goede. Dan neig ik eerder naar een 7 kW icm een kleine buffer (moet ik ook nog ergens kwijt maken, kun je zo'n ding in het beton storten, heb nog een oude kelder waar ik vanaf moet....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57
reneeke1970 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:59:
[...]

Als ieder kwartier een afkoeling plaats vind van 5 graden heb je aardige afgifte lijkt mij?
Afgifte wel maar de afgifte van CV circuit via de platenwisselaar naar de vloerverwarming kennelijk niet. Hogere flow lijkt me dan ook een logische oplossing.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IBoat
Een hogere stooklijn van 27-35 bij 15/-5 levert onderstaande plaatje op.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ty5iss63cn3a.jpeg
Mijn conclusie: het zorgt inderdaad voor langere runs, maar ook een hogere binnentemperatuur. Logisch, nu draait de WP bijna 10h aan een stuk i.p.v. 5h per dag. Ik moet nu alleen nog iets vinden voor het voorkomen dat de WP na stoppen binnen 10 min weer aangaat, ondanks dat er nauwelijks warmte meer in de vloer te stoppen is.

Welke parameter zou ik daarvoor kunnen aanpassen?
(ik vermoed dat de dT hier toch invloed op heeft)

Zojuist de stooklijn naar 26-34 gezet, en de temp verwarming uit op 14g. Morgen weer eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
IBoat schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:38:
Een hogere stooklijn van 27-35 bij 15/-5 levert onderstaande plaatje op.
[Afbeelding]
Mijn conclusie: het zorgt inderdaad voor langere runs, maar ook een hogere binnentemperatuur. Logisch, nu draait de WP bijna 10h aan een stuk i.p.v. 5h per dag. Ik moet nu alleen nog iets vinden voor het voorkomen dat de WP na stoppen binnen 10 min weer aangaat, ondanks dat er nauwelijks warmte meer in de vloer te stoppen is.

Welke parameter zou ik daarvoor kunnen aanpassen?
(ik vermoed dat de dT hier toch invloed op heeft)

Zojuist de stooklijn naar 26-34 gezet, en de temp verwarming uit op 14g. Morgen weer eens kijken.
Heb je wel een pomp tussen je Pana en vvw?

Ik heb vandaag getest om mijn pomp op de verdeler uit zetten. Gevolg: zelfde pendelgedrag als bij jou...

Zojuist pomp op verdeler weer aangezet en draait weer als een zonnetje...

Pana kan blijkbaar niet door de vvw groepen heen pompen en kan warmte niet kwijt. Dit ondanks dat ik een open verdeler heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
Chris499 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:46:
[...]

Ik heb vandaag getest om mijn pomp op de verdeler uit zetten. Gevolg: zelfde pendelgedrag als bij jou...

Pana kan blijkbaar niet door de vvw groepen heen pompen en kan warmte niet kwijt. Dit ondanks dat ik een open verdeler heb.
Pana pompt het water over de platenwisselaar. In het vvw circuit zit ook een pomp, die door de pana via het externe pompcontact wordt aangestuurd. Ik heb dit vorig jaar met CV ketel getest, dat ging prima. Het is natuurlijk wel zo dat er een temp verschil zit tussen het circuit en het CV circuit van bijv 2gr, maar dat zou ik eens exact moeten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
deWit schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:06:
[...]

Dat is wel een idee maar komt denk ik de WAF niet echt ten goede. Dan neig ik eerder naar een 7 kW icm een kleine buffer (moet ik ook nog ergens kwijt maken, kun je zo'n ding in het beton storten, heb nog een oude kelder waar ik vanaf moet....)
OK, instorten lijkt me niet zo handig, als er iets is, kun je er niet bij.
Waarom moet je van je kelder af? Lijkt me mooie plek voor buffervat 😉
Welk punt gaaf je WAF van omlaag? Miss kunnen we iets bedenken👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
[...]

Kan je een foto sturen van je verdeler? Ik ben benieuwd waar dit aan ligt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
[...]

Een open verdeler moet altijd een pomp hebben. De gesloten verdeler is pomploos en daar heeft de pana geen enkel probleem mee. Als je de pomp op een open verdeler uitzet stroomt er geen water meer door je verdeler naar de vloer.
Voor een Wp wordt juist de pomploze gesloten verdeler geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
@Xanderk89
De thermostaatknop is er nu tussenuit gesloopt en Ta + Tr zijn 20 mm geworden i.p.v. hier op de foto 15 mm.
https://www.mupload.nl/img/eaofohnab.jpg

@t.oswald
Werkt verder prima als de pomp loopt. Enige nadeel is dan denk ik het extra stroomverbruik. Die 26 watt lig ik niet wakker van. Kan ik trouwens ook terugschroeven naar 6 watt, maar dan is de doorstroming een stuk minder. Daarom gewoon auto adopt.

[ Voor 37% gewijzigd door Chris499 op 09-10-2019 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Chris499 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:48:
@Xanderk89

De thermostaatknop is er nu tussenuit gesloopt en Ta+ Tr zijn 20 mm geworden ip.ap.v. hier op de foto 15 mm.

@t.oswald
Werkt verder prima als de pomp loopt. Enige nadeel is dan denk ik het extra stroomverbruik. Die 20 watt lig ik niet wakker van.
De open verdeler heb ik maandag door een gesloten LT verdeler laten vervangen. Ik heb nu even geen warmtevraag, maar kom er later op terug.
Na een jaar werken met de Robot open verdeler geloof ik toch dat een LT verdeler beter is. Bij de open verdeler bleef door de menging de temperatuur van de vloer steeds enkele graden lager dan de temperatuur in de retour. Dus als voorbeeld Ta 28 en Tr 26 met een vloertemperatuur van 24. Heb hierover vanaf het begin discussie gehad met @koevlaas2 . Na enkele dagen wordt het verschil wel kleiner, maar het duurt gewoon heel erg lang en ik denk dat de vloer nu wat sneller reageert. Een medewerker van Robot vond het zelfs onmogelijk, een VV zonder LT verdeler. Dat bleek sterk overdreven, maar ik bleef wel twijfelen.
Ik ga de komende weken meten en conclusies trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door t.oswald op 09-10-2019 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
t.oswald schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:24:
[...]

Een open verdeler moet altijd een pomp hebben. De gesloten verdeler is pomploos en daar heeft de pana geen enkel probleem mee. Als je de pomp op een open verdeler uitzet stroomt er geen water meer door je verdeler naar de vloer.
Voor een Wp wordt juist de pomploze gesloten verdeler geadviseerd.
Ik heb inderdaad een pomploze verdeler, maar deze is met een wisselaar gescheiden van het CV circuit. Dat werkt prima, zolang de Ta in het CV circuit enkele graden hoger is dan de temperatuur in de vloer. Daar zit denk ik de crux van het pendelen.
Eerder op het forum las ik dat de WP bij een circuittemp die 3gr lager is dan ingestelde Ta, weer gaat draaien. Wanneer je direct water uit de vloer krijgt, duurt dat lang (vloer afkoelen). Bij mij gaat dat veel sneller, omdat ik altijd al ca 1 of 2 gr verschil heb tussen CV en vloer.
Ik heb nu de dT naar 3 gezet, en merk dat de flow flink hoger wordt. De runs duren dan ook langer, maar naar verwachting is het pendelen toch niet over.

Misschien toch maar eens met controller als thermostaat gaan werken. Vandaag bij Ta 27 had ik een run van ruim 10h, als het dan binnen warm genoeg is, mag de WP stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Chris499 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:48:
@Xanderk89
De thermostaatknop is er nu tussenuit gesloopt en Ta + Tr zijn 20 mm geworden i.p.v. hier op de foto 15 mm.

@t.oswald
Werkt verder prima als de pomp loopt. Enige nadeel is dan denk ik het extra stroomverbruik. Die 26 watt lig ik niet wakker van. Kan ik trouwens ook terugschroeven naar 6 watt, maar dan is de doorstroming een stuk minder. Daarom gewoon auto adopt.
Het probleem met deze verdelers(in mijn optiek) is dat wanneer de pomp niet bij staat de weg van de minste weerstand direct naar de retour is. Wanneer de pomp wel bij staat zal het warme water meegesleurd worden met de circulatiestroom.

Wanneer dus de pomp af staat zal de WP vrij snel de korte loop opwarmen waarna hij zal afslaan. Dit geeft dus het pendelend gedrag.

Ik heb van de week bij @JoKo de vv pomp er tussen uit gehaald. Vw pomp

Let wel dat bij hem nog de toe- en afvoer nog de flow beperken wat er nog vantussen moet..
IBoat schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:11:
[...]

Ik heb inderdaad een pomploze verdeler, maar deze is met een wisselaar gescheiden van het CV circuit. Dat werkt prima, zolang de Ta in het CV circuit enkele graden hoger is dan de temperatuur in de vloer. Daar zit denk ik de crux van het pendelen.
Eerder op het forum las ik dat de WP bij een circuittemp die 3gr lager is dan ingestelde Ta, weer gaat draaien. Wanneer je direct water uit de vloer krijgt, duurt dat lang (vloer afkoelen). Bij mij gaat dat veel sneller, omdat ik altijd al ca 1 of 2 gr verschil heb tussen CV en vloer.
Ik heb nu de dT naar 3 gezet, en merk dat de flow flink hoger wordt. De runs duren dan ook langer, maar naar verwachting is het pendelen toch niet over.

Misschien toch maar eens met controller als thermostaat gaan werken. Vandaag bij Ta 27 had ik een run van ruim 10h, als het dan binnen warm genoeg is, mag de WP stoppen.
Zou het kunnen dat je wp zijn temp niet kwijt kan? Hij lijkt te reageren op de warmtevraag door telkens te starten maar omdat hij zijn warmte niet kwijt kan slaat hij weer af. Opgenomen vermogen van je vv circuit kan je verhogen door met een hogere aanvoertemp te werken, een grotere platenwisselaar te plaatsen of de pompsnelheid vv zijde te verhogen. Je zegt zelf immers dat dit wel werkt met de cv ketel(die levert hogere temperaturen dus meer afgifte).

[ Voor 36% gewijzigd door Xanderk89 op 10-10-2019 01:05 . Reden: Gereageerd op iboat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Xanderk89 op 10-10-2019 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
Vandaag het resultaat van de aanpassingen van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1gtor9h3wg.jpeg
Bevindingen:
-de WP kan zijn warmte goed kwijt in de vloer, mits de Ta niet te laag is.
-wanneer de vloer warm is, ca 24gr, dan is de dT van 3 bereikt en gaat de WP uit (na een run van 12h). Het is dan binnen 22gr.
-Omdat er dan geen warmte meer aan de vloer wordt toegevoerd, daalt de temp. licht. Tegelijk blijft zowel het vvw als het CV circuit water circuleren. De temp van het CV circuit wordt gelijk aan die van de vloer, zo’n 24gr. Omdat de stooklijn door de buitentemp op 27gr ligt, gaat de WP aan (als Tcv-circuit < Ta+3). Deze kan echter zijn warmte op min vermogen niet kwijt, want de vloer is nog 24gr, en gaat dus na 5min uit.

Ik ga nu eens een poosje op interne thermostaat draaien, met stooklijn voor de watertemperatuur. De kamertemperatuur op 20, waarbij ik hoop dat de werkelijke temperatuur dan tussen 19 en 21 blijft.

Iemand enig idee of je de regel 3graden tussen actuele temp en Ta waarop blijkbaar de WP schakelt, kan aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Korte vraag,
Liep zojuist naar m'n wp en die gaf 25 graden aan. Vreemd, want de DT staat op 3,en de stooklijn zou 31 graden moeten zijn. Hij draaide ook al enkele uren niet.
Toen ik even wat extra correctie aanzette, sprong ie weer aan.
Iemand enig idee waarom de WP niet aan het verwarmen was?
Hij draait op WAR en op de watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:31

timovd

Voorsprong door techniek

@Baapje327, Dan kan hij z'n warmte niet kwijt en stopt ie even met verwarmen. Niets aan de hand zolang dat niet ieder uur gebeurt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Baapje327 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:12:
Korte vraag,
Liep zojuist naar m'n wp en die gaf 25 graden aan. Vreemd, want de DT staat op 3,en de stooklijn zou 31 graden moeten zijn. Hij draaide ook al enkele uren niet.
Toen ik even wat extra correctie aanzette, sprong ie weer aan.
Iemand enig idee waarom de WP niet aan het verwarmen was?
Hij draait op WAR en op de watertemperatuur.
De door jou bedachte stook lijn hoeft niet overeen te komen met die van de wp, dit vanwege afwijkingen in sensoren.
Daarop moet je anticiperen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Xanderk89 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:53:
[...]

Het probleem met deze verdelers(in mijn optiek) is dat wanneer de pomp niet bij staat de weg van de minste weerstand direct naar de retour is. Wanneer de pomp wel bij staat zal het warme water meegesleurd worden met de circulatiestroom.

Wanneer dus de pomp af staat zal de WP vrij snel de korte loop opwarmen waarna hij zal afslaan. Dit geeft dus het pendelend gedrag.

Ik heb van de week bij @JoKo de vv pomp er tussen uit gehaald. [Afbeelding: Vw pomp]

Let wel dat bij hem nog de toe- en afvoer nog de flow beperken wat er nog vantussen moet..

[...]

Zou het kunnen dat je wp zijn temp niet kwijt kan? Hij lijkt te reageren op de warmtevraag door telkens te starten maar omdat hij zijn warmte niet kwijt kan slaat hij weer af. Opgenomen vermogen van je vv circuit kan je verhogen door met een hogere aanvoertemp te werken, een grotere platenwisselaar te plaatsen of de pompsnelheid vv zijde te verhogen. Je zegt zelf immers dat dit wel werkt met de cv ketel(die levert hogere temperaturen dus meer afgifte).
Waterzijdig ingeregeld?
Probeer eens al je retouren gelijk qua temperatuur te krijgen..
Je kunt je vloerverwarmingen zien als lichaam dus de tr van een alleenstaande radiator zou gelijk moeten zijn aan tr van je complete retour leiding.Kost je een tijdje, maar dan heb je ook wat.
En je thermostaatkraan er tussen uit.
Kun je flow checken? wat draait er bij?

kijk maar eens bij mijn retouren: [ en de rest ]
Piet
Piet
143.176.124.13:3000

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@timovd dat zou raar zijn, wat verwarmt een vrij fors buffervat, en de Ta en Tr waren 26/25 graden. normaliter kan de WP uren draaien op zn laagste modulatie. (mits er afgifte is natuurlijk).

@reneeke1970
ik heb geen bedachte stooklijn. de stooklijn staat in de WP op 31-40 bij 10 tot -5. en die regelt dat op watertemperatuur die de WP zelf krijgt. sensoren zijn geijkt.

ik kan me wel voorstellen dat als er slechts een zeer lage daling van temperatuur is, dat de WP niet aanslaat. zou dat kunnen? als de verwarming geen warmte uit het vat haalt, dan daalt de temperatuur in het vat (en dus van en naar de WP) maar heel langzaam. kan het zijn dat de WP dan zelf bedenkt dat er dus geen afgifte is, en dus wacht met stoken tot er weer een 'snellere' daling is van temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Baapje327 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:52:
@timovd dat zou raar zijn, wat verwarmt een vrij fors buffervat, en de Ta en Tr waren 26/25 graden. normaliter kan de WP uren draaien op zn laagste modulatie. (mits er afgifte is natuurlijk).

@reneeke1970
ik heb geen bedachte stooklijn. de stooklijn staat in de WP op 31-40 bij 10 tot -5. en die regelt dat op watertemperatuur die de WP zelf krijgt. sensoren zijn geijkt.

ik kan me wel voorstellen dat als er slechts een zeer lage daling van temperatuur is, dat de WP niet aanslaat. zou dat kunnen? als de verwarming geen warmte uit het vat haalt, dan daalt de temperatuur in het vat (en dus van en naar de WP) maar heel langzaam. kan het zijn dat de WP dan zelf bedenkt dat er dus geen afgifte is, en dus wacht met stoken tot er weer een 'snellere' daling is van temperatuur?
Nou geloof niet dat ze zo slim zijn. Mijn pana niet tenminste, er moet warmte vraag zijn vanuit mijn thermostaat, en de water temperatuur moet drie graden onder gewenste temp zijn gezakt voordat hij weer aan gaat.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:31

timovd

Voorsprong door techniek

De Panasonic zou pas echt slim zijn bij het volgende:
Met de huidige buitentemperaturen, draait de Pana erg rustig. De SWW-tank is afgekoeld en heeft een uur staan opwarmen, maar heeft de setpoint nog niet bereikt. In de CV kan de Pana de warmte niet kwijt, dus stopt de compressor met draaien. Ideaal zou zijn dat dan het SWW-vat opgewarmd zou worden, ook al zou die dat pas na 8 uur (zo ingesteld) moeten doen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
timovd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:44:
Met de huidige buitentemperaturen, draait de Pana erg rustig. De SWW-tank is afgekoeld en heeft een uur staan opwarmen, maar heeft de setpoint nog niet bereikt. In de CV kan de Pana de warmte niet kwijt, dus stopt de compressor met draaien. Ideaal zou zijn dat dan het SWW-vat opgewarmd zou worden, ook al zou die dat pas na 8 uur (zo ingesteld) moeten doen.
Kwestie van 8 uur instelling aanpassen toch?

Maar sommige willen dit juist weer niet, want een boiler twee graden opwarmen is ook verloren energie. Zoveel mensen, zoveel wensen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Lees veel over het ijken van de temperatuur sensoren, mijn Pana controller heeft ook een flinke afwijking. De kamertemperatuur sensor in de controller heeft bij mij bijna +2 graden afwijking tov de 'echte' temperatuur. Maar hoe kan ik dit ijken/corrigeren?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:38:
[...]

Nou geloof niet dat ze zo slim zijn. Mijn pana niet tenminste, er moet warmte vraag zijn vanuit mijn thermostaat, en de water temperatuur moet drie graden onder gewenste temp zijn gezakt voordat hij weer aan gaat.
mijn setup is anders.

mijn WP zit aan het buffervat en warmt gewoon water op als de watertemp lager is dan de setpoint vanuit de WAR stooklijn. geen thermostaat of wat dan ook met de verwarming.

mijn kamerthermostaat activeert de 2 pompen die naar de vloerverwarming pompen vanaf het buffervat.

staan los van elkaar en weten niks van elkaar.

logischerwijs zou dus de WP aan moeten springen als het retourwater te koud wordt vanuit het vat, wat gebeurd op het moment dat de thermostaat de pompen aanzet. (of als er langere tijd niks gebeurd, en door het warmteverlies van het vat de retourtemperatuur lager wordt dan het setpoint van de WARstooklijn).

vandaar dat ik het raar vindt, dat de WP nog niet aansloeg bij 25 graden (terwijl dat aanzienlijk lager is dan de setpoint vanuit de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
kaasmakert schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:55:
Lees veel over het ijken van de temperatuur sensoren, mijn Pana controller heeft ook een flinke afwijking. De kamertemperatuur sensor in de controller heeft bij mij bijna +2 graden afwijking tov de 'echte' temperatuur. Maar hoe kan ik dit ijken/corrigeren?
je moet je WP uitzetten en dan naar het installatiemenu. pijltje en enter ingedrukt houden voor X seconden. even opzoeken hoe dat moet hoor...

edit:
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help

openingspost......

[ Voor 13% gewijzigd door Baapje327 op 11-10-2019 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Dankje. Dacht dat ik al redelijk thuis was in alle menu's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Baapje327 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:41:
[...]

mijn setup is anders.

mijn WP zit aan het buffervat en warmt gewoon water op als de watertemp lager is dan de setpoint vanuit de WAR stooklijn. geen thermostaat of wat dan ook met de verwarming.

mijn kamerthermostaat activeert de 2 pompen die naar de vloerverwarming pompen vanaf het buffervat.

staan los van elkaar en weten niks van elkaar.

logischerwijs zou dus de WP aan moeten springen als het retourwater te koud wordt vanuit het vat, wat gebeurd op het moment dat de thermostaat de pompen aanzet. (of als er langere tijd niks gebeurd, en door het warmteverlies van het vat de retourtemperatuur lager wordt dan het setpoint van de WARstooklijn).

vandaar dat ik het raar vindt, dat de WP nog niet aansloeg bij 25 graden (terwijl dat aanzienlijk lager is dan de setpoint vanuit de stooklijn.
Is inderdaad raar, misschien gestopt met circuleren? Maar mag eigenlijk niet.
Jij hebt dezelde setup als ik, alleen mijn thermostaat geeft ook start commando aan wp, op deze manier kan ik war aanhouden, voorheen had ik vaste temperatuur in het vat. Scheelt me nu zeker tien procent minder verbruik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:39:
[...]

Is inderdaad raar, misschien gestopt met circuleren? Maar mag eigenlijk niet.
Jij hebt dezelde setup als ik, alleen mijn thermostaat geeft ook start commando aan wp, op deze manier kan ik war aanhouden, voorheen had ik vaste temperatuur in het vat. Scheelt me nu zeker tien procent minder verbruik
hmm, is bij mij wat lastiger want ik kan niet zomaar een kabel trekken naar de WP vanaf mijn thermostaat.
maar ik heb ook WAR stooklijn ingesteld, alleen doet ie het op watertemperatuur, ipv op ruimtetemperatuur zoals bij jou via de thermostaat.
is het verbruik van de pomp om het zo rond te pompen zo hoog dan?

ik heb ook nog een hygienespiraal door het vat lopen, dus vind het wel fijn als het vat niet al te koud wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Baapje327 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:44:
[...]

hmm, is bij mij wat lastiger want ik kan niet zomaar een kabel trekken naar de WP vanaf mijn thermostaat.
maar ik heb ook WAR stooklijn ingesteld, alleen doet ie het op watertemperatuur, ipv op ruimtetemperatuur zoals bij jou via de thermostaat.
is het verbruik van de pomp om het zo rond te pompen zo hoog dan?

ik heb ook nog een hygienespiraal door het vat lopen, dus vind het wel fijn als het vat niet al te koud wordt...
Ik dacht even dat jij met thermostaat je vat op 37 hield maar dat was iemand anders denk....
Dat deed ik vroeger ook maar nu op war waardoor gemiddelde temp lager is en minder onnodige runs, enkel bij warmte vraag.
Mijn pomp verbruikt op zijn laagst 25 watt, maar jij heb andere pomp dan ik. Kun je dat niet in je log zien dan?
Standby is bij mij tien watt, en met draaiende pomp 35 watt. Zo kan ik zien of warmte vraag gestopt is of dat hij wacht op afkoeling vanwege over shoot war

Mijn hygiëne spiraal is hot fill geworden voor wpb ,dus 25 of 35 maakt niet veel meer uit.

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 11-10-2019 15:47 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@reneeke1970

nee stook het vat op WAR. idd stuk rustiger en loopt wat lekkerder qua verwarmen. geen idee wat mn pomp doet qua verbruik, youless installeren staat nog op de lijst dus weet niet precies wat ie verbruikt, anders dan de intern meter.
WPB met hotfill vanuit de hygienespiraal staat ook op de lijst, maar wil de auer edel water variant met een zonnecollector spiraal, zodat ik met prioriteit de WPB kan opwarmen met mn collectoren. maar die komt pas volgende maand uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Baapje327 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:03:
@reneeke1970

nee stook het vat op WAR. idd stuk rustiger en loopt wat lekkerder qua verwarmen. geen idee wat mn pomp doet qua verbruik, youless installeren staat nog op de lijst dus weet niet precies wat ie verbruikt, anders dan de intern meter.
WPB met hotfill vanuit de hygienespiraal staat ook op de lijst, maar wil de auer edel water variant met een zonnecollector spiraal, zodat ik met prioriteit de WPB kan opwarmen met mn collectoren. maar die komt pas volgende maand uit.
Nou nog even geduld dan, weet je ook zeker dat er weer subsidie in de pot zit.
Youles zou ik snel monteren, het is heel fijn om het gedrag te volgen. Ga je vervolgens in periode van één of twee uur het verbruik tellen, dan weet je gelijk hoe je hem moet bespelen om te besparen...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ja, iets met tijd. net een kleine in huis, dus moet ff tijd vinden voor ongeveer alles:P

youless is mooi idd, maar moet ook iets in de meterkast doen, 3-fase WP dus moet ook ff uitzoeken hoe en wat. zodat ik geen fik veroorzaak enzo....WPB heb ik hulp bij nodig, want heb geen persspul. eveneens zijn er nog wat aanpassingen die ik zelf wat lastiger kan doen ivm spullen. dus koevlaas komt nog keertje langs. maar dan moet eerste de WPB er zijn. lang verhaal kort, geduld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Baapje327 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:21:
ja, iets met tijd. net een kleine in huis, dus moet ff tijd vinden voor ongeveer alles:P

youless is mooi idd, maar moet ook iets in de meterkast doen, 3-fase WP dus moet ook ff uitzoeken hoe en wat. zodat ik geen fik veroorzaak enzo....WPB heb ik hulp bij nodig, want heb geen persspul. eveneens zijn er nog wat aanpassingen die ik zelf wat lastiger kan doen ivm spullen. dus koevlaas komt nog keertje langs. maar dan moet eerste de WPB er zijn. lang verhaal kort, geduld :)
Op youles webshop kun je ook drie fase meter bestellen, dacht 45 euro.
Persen is geen noodzaak, ouderwets knel koppeling werkt ook prima.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Zojuist de brief binnengekregen dat de subsidie word toegekend! d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Xanderk89 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:08:
Zojuist de brief binnengekregen dat de subsidie word toegekend! d:)b
Jij ook al buur :+
15 september aangevraagd.
Op een karretje de pana naar z’n plek gereden. Op plek gezet, 2 isolatieslangen van 89 cent eraan gefixt beetje plakband, 50 cm stroom en een utp kabeltje voor het zicht. Aanvragen die subsidie!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oPPQ6XmFzbgcnZreRcvZvNGS/full.jpg
4 oktober is ie definitief op z’n plaats gegaan.
Nu staat ie op een fundering met grind ertussen en een hok eromheen.
JoKo in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 5"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 11-05 21:19
CZ-TK1 sensor voor tank (SWW) alternatief.

De officiële Panasonic CZ-TK1 Water Tank Sensor wordt standaard geleverd met een dompelbuis. Online verkoopprijzen liggen tussen de 75 en 90 Euro. Zoals een echte Nederlander het betaamt gaat die naar een goedkoper alternatief opzoek. Zo vond ik adv de weerstand karakteristiek een veel goedkoper alternatief. Een dompelbuis was niet nodig.

VELLEMAN NTC2K0 NTC THERMISTOR

EAN5410329270353

Kosten 0,90 Euro

https://www.dertronics.nl...k0-ntc-thermistor-2k.html

Bij Ali koop je een rvs sensorhuls. http://s.aliexpress.com/6nqmyiUz

Even solderen. Krimpkousjes er omheen en voilà, een met de juiste meetwaarde werkende sensor.

@Dylantje2 Is dit iets om in de boodschappenlijst op te nemen?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:56:
[...]

Op youles webshop kun je ook drie fase meter bestellen, dacht 45 euro.
Persen is geen noodzaak, ouderwets knel koppeling werkt ook prima.
Ja zag hem op de youles site. Maar die moet in je meterkast en moet ik ook ff uitvinden hoe dat moet.

M'n installateur had wel pers, dus vanaf 't vat naar de doorstromer is pers. En daar moet de wpb tussen komen. (en miss de doorstromer daar weg).

Best al wat zelf gedaan (oude HT verdeler eruit en nieuwe LTV erin. 12 groepen, best wel een klus en filter ertussen, aansluiting op 't vat omgelegd en WP anders aangesloten. Maar nu ff weinig tijd en merk dat ik soms de handigheid en tools van een installateur mis. Wat ik in een weekend doe met een hoop gevloek, doet hij wss in een paar uurtjes. En nu even geen uren, last staan weekenden over met die kleine. Ff prio stellen enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
JoKo schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 18:36:
[...]

Op een karretje de pana naar z’n plek gereden. Op plek gezet, 2 isolatieslangen van 89 cent eraan gefixt beetje plakband, 50 cm stroom en een utp kabeltje voor het zicht. Aanvragen die subsidie!
[Afbeelding]
Ik zou mss iets verzinnen om je ventilator en je wisselaar te beschermen zo aan de straat.
Ik weet niet welke buurt, maar kids en steentjes/stokje..?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Dylantje2 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:43:
[...]

Ik zou mss iets verzinnen om je ventilator en je wisselaar te beschermen zo aan de straat.
Ik weet niet welke buurt, maar kids en steentjes/stokje..?
Ik neem aan dat je de foto gezien heb dat de wp in een hok staat?
De foto dat ie zo open en bloot stond was voor een half uur, enkel alleen voor de subsidie aanvraag omdat de pot van toen 100 miljoen bijna leeg was. Daarna ging ie weer in de doos tot plaatsing 4 oktober j.l.
Hopelijk zo afdoende bescherming anders plaats ik er 2 schuttingdelen omheen.

Ff in 1 dag hokkie timmeren :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6NiR8SuEi8MNLgZoO9ap34Uy/thumb.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door JoKo op 11-10-2019 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
JoKo schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:49:
[...]

Ik neem aan dat je de foto gezien heb dat de wp in een hok staat?
De foto dat ie zo open en bloot stond was voor een half uur, enkel alleen voor de subsidie aanvraag omdat de pot van toen 100 miljoen bijna leeg was. Daarna ging ie weer in de doos tot plaatsing 4 oktober j.l.
Hopelijk zo afdoende bescherming anders plaats ik er 2 schuttingdelen omheen.
ik zag de open bloot nu ook de weepee hahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
JoKo schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 18:36:
[...]

[Afbeelding]
Kun je nog wel fatsoenlijk bij het filter komen?
-edit oh zie de betimmering nu ook :+

Nee dat wordt lastig zo te zien, hoe ga je dat doen of gewoon niet?

[ Voor 7% gewijzigd door JvdW op 11-10-2019 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@JvdW
Hok wordt verrijdbaar, ik moet de wieltjes er nog onder zetten.
Bij de definitieve plaatsing van de Wp staat ie toch verder van de muren dan bij de “subsidie-plaatsing”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
JoKo schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 07:23:
@JvdW
Hok wordt verrijdbaar, ik moet de wieltjes er nog onder zetten.
Bij de definitieve plaatsing van de Wp staat ie toch verder van de muren dan bij de “subsidie-plaatsing”
geef me ff je gegevens zet ik je in de ts lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@Dylantje2
Ik heb de Panasonic Aquarea LT Monoblock Generation H 5kW eenfase 230V
Art nr .: WH-MDC05H3E5. Komt uit Duitsland
De CZ-TAW1 heb ik er bij aangeschaft.
Nu nog de kWh meter er tussen en dan hoop ik dat de logging compleet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
JoKo schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:16:
@Dylantje2
Ik heb de Panasonic Aquarea LT Monoblock Generation H 5kW eenfase 230V
Art nr .: WH-MDC05H3E5. Komt uit Duitsland
De CZ-TAW1 heb ik er bij aangeschaft.
Nu nog de kWh meter er tussen en dan hoop ik dat de logging compleet is.
staat erbij...
En als je dan toch een lan box hebt en kwh meter..
Node red van zwarte vogel erbij zetten... op je pi..
En script van Alfons... dan heb je berekende cop!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
timovd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:44:
Iemand heeft mij ooit uigelegd dat pana mono's het niet voor elkaar krijgt om water van 55-60 te maken.
Dus dat pana dat doet zonder naar cop oid te kijken.
Meer iets van shit ik moet ff wat anders doen en dan maar zsm zonder na te denken..
Dus met weinig rendement..
Is mij ooit verteld of het klopt...
Maar het lijkt er wel op als je bij sommige data vergelijkt..

Dus wpboiler rules mss

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Dylantje2 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:01:
[...]

staat erbij...
En als je dan toch een lan box hebt en kwh meter..
Node red van zwarte vogel erbij zetten... op je pi..
En script van Alfons... dan heb je berekende cop!!!
Reeds under cunstruction door Alphons. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@Dylantje2
Ik stond ook nog niet bij de ts.
12kw tcap mono uit nl. WH-MXC12H9E8

[ Voor 8% gewijzigd door Baapje327 op 12-10-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:13:
[...]

Iemand heeft mij ooit uigelegd dat pana mono's het niet voor elkaar krijgt om water van 55-60 te maken.
Dus dat pana dat doet zonder naar cop oid te kijken.
Meer iets van shit ik moet ff wat anders doen en dan maar zsm zonder na te denken..
Dus met weinig rendement..
Is mij ooit verteld of het klopt...
Maar het lijkt er wel op als je bij sommige data vergelijkt..

Dus wpboiler rules mss
Mijn mono maakt in no time SWW tot ± 53 graden (specificaties pana 55 graden)
(daar zit echt wel een regeling achter)
Mocht je om welke reden dan ook naar de 60/65 willen (bv anti legionella) dan worden de laatste graden gemaakt door een elektrisch element.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yTDrzUD.png

Ik laat 'm hier niet hoger gaan dan ± 48 graden. (300liter)
Dat blijkt voor ons (4 personen) meer dan voldoende.
Ik doe niet (meer) aan legionella runs, de tankinhoud wordt voldoende ververst, behalve na vakantie, dan wel even.

[ Voor 4% gewijzigd door JvdW op 12-10-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:50
Ik zit hier al een geruime tijd mee te kijken en te lezen.
Volgend jaar ga ik een 5KW monoblock aanschaffen.

Nu ben ik al een tijdje aan het plannen met hoe en wat ik het wil gaan aansluiten.

Momenteel draai ik op een ELGA en een E-CV wat prima werkt.
De ELGA kan zodra de panasonic er is weg, echter de E-CV zou ik graag willen opnemen in het circuit voor het geval er ooit eens problemen zijn.

Wat is daarvoor de beste oplossing? Iets met afsluiters?

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Ik ben wat aan het proberen met de sww tank functie.

Gisterenavond was opgenomen vermogen ongeveer 1800W. Ta34. Afgifte ongeveer 9Kw.
Vanmorgen was het opgenomen vermogen ongeveer 800W. Ta30. Afgifte ongeveer 5Kw. Meer vermogen leverde die niet. Een nogal fors verschil in vergelijking met gisterenavond.

Ik was in de veronderstelling dat de tank met meer vermogen zou worden verwarmd en op die manier sneller op temperatuur gebracht zou worden.
Het cv-water draait op de WAR.

Mijn bedoeling is uiteindelijk om overdag bij ‘hoge’ Tb temperaturen het tapwater te gaan verwarmen. Ook gelet op het verdwijnen van de salderingsregeling en het gaan komen van het differentiatie tarief. De timer functie is dan bijzonder nuttig.

Wat is jullie ervaring mbt het verwarmen van het tapwater (tank functie)?

En de combi cv-water/tapwater mogelijkheid ? (punt 2 in het plaatje van de weektimer)

Sww

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
pleio65 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:45:
Ik ben wat aan het proberen met de sww tank functie.

Gisterenavond was opgenomen vermogen ongeveer 1800Wh. Ta34. Afgifte ongeveer 9Kwh.
Vanmorgen was het opgenomen vermogen ongeveer 800Wh. Ta30. Afgifte ongeveer 5Kwh. Meer vermogen leverde die niet. Een nogal fors verschil in vergelijking met gisterenavond.

Ik was in de veronderstelling dat de tank met meer vermogen zou worden verwarmd en op die manier sneller op temperatuur gebracht zou worden.
Het cv-water draait op de WAR.

Mijn bedoeling is uiteindelijk om overdag bij ‘hoge’ Tb temperaturen het tapwater te gaan verwarmen. Ook gelet op het verdwijnen van de salderingsregeling en het gaan komen van het differentiatie tarief. De timer functie is dan bijzonder nuttig.

Wat is jullie ervaring mbt het verwarmen van het tapwater (tank functie)?

En de combi cv-water/tapwater mogelijkheid ? (punt 2 in het plaatje van de weektimer)

[Afbeelding: Sww]
Bij mij ziet het verloop van de tankverwarming er zo uit: (vanaf 13.10 zoals in programma)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1b7VDjA.png

Ik laat SWW maken op de, over het algemeen, warmste/gunstigste moment van de dag.
Tenminste, hij mag het maken vanaf dit tijdstip t/m 17.30, indien 8 graden onder gewenste temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ovTnxEq.png

Piek op 12,2kW opwekking, daarna rond de 7,5kW aflopend naar 5,6kW
Energieverbruik tussen de 0,8 kW en 1,6kW

[ Voor 4% gewijzigd door JvdW op 12-10-2019 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
JvdW schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:03:
[...]

Bij mij ziet het verloop van de tankverwarming er zo uit: (vanaf 13.10 zoals in programma)

[Afbeelding]

Ik laat SWW maken op de, over het algemeen, warmste/gunstigste moment van de dag.
Tenminste, hij mag het maken vanaf dit tijdstip t/m 17.30, indien 8 graden onder gewenste temperatuur.
[Afbeelding]

Piek op 12,2kW opwekking, daarna rond de 7,5kW aflopend naar 5,6kW
Energieverbruik tussen de 0,8 kW en 1,6kW
Ja schrijft mag maken. En als ik in timer functie alleen sww kies. Moet hij dan sww naar doel temperatuur maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
pleio65 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:18:
[...]

Ja schrijft mag maken. En als ik in timer functie alleen sww kies. Moet hij dan sww naar doel temperatuur maken?
Nee dat doet ie alléén als het water óók onder de minimaal ingestelde temperatuur komt.
Dat betekent dus in mijn voorbeeld SWW toegestaan tussen 13.10 en 17.30 uur.
Maar dat maakt ie dan alleen als het water tussen deze tijd onder de 39 graden is of onder de 39 komt.
Dus de ingestelde 47 graden - 8 graden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/G6z2cvX.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
JvdW schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:23:
[...]

Nee dat doet ie alléén als het water óók onder de minimaal ingestelde temperatuur komt.
Dat betekent dus in mijn voorbeeld SWW toegestaan tussen 13.10 en 17.30 uur.
Maar dat maakt ie dan alleen als het water tussen deze tijd onder de 39 graden is of onder de 39 komt.
Dus de ingestelde 47 graden - 8 graden.

[Afbeelding]
Helder.

Hoe moet ik werkingstijd zien? Die staat standaard op 8 uur. Vanaf welk moment gaat die 8 uur in?
Opwarmtijd is tijdsduur in 1 keer achter elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
pleio65 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:29:
[...]

Helder.

Hoe moet ik werkingstijd zien? Die staat standaard op 8 uur. Vanaf welk moment gaat die 8 uur in?
Opwarmtijd is tijdsduur in 1 keer achter elkaar?
Eh ja ik vindt het zelf ook wat een vage instelling...
Misschien is ie wat krom vertaald :?
Ik heb er eigenlijk geen duidelijk antwoord op.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f6dtFBz.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
JvdW schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:01:
[...]

Eh ja ik vindt het zelf ook wat een vage instelling...
Misschien is ie wat krom vertaald :?
Ik heb er eigenlijk geen duidelijk antwoord op.

[Afbeelding]
Ik vond dit:
Sww2

Denk dat ik het nu begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Bij mij staat de opwarmtijd tank (SWW) op maximaal 80 minuten.
Hierna schakelt die weer over op verwarmen woning.

Voor nu maakt het niet veel uit, in de winter / tijden bij veel defrosts is bij meer dan 80 minuten CV uit misschien merkbaar.
Ik denk dat je deze instelling ook weer in samenhang moet zien met de timers, wel of geen SWW maken toegestaan.

Wat mij nu opvalt is dat die 80 minuten ook aardig terug te zien is in de grafiek (hierboven) van de SWW run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
JvdW schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:21:
Bij mij staat de opwarmtijd tank (SWW) op maximaal 80 minuten.
Hierna schakelt die weer over op verwarmen woning.

Voor nu maakt het niet veel uit, in de winter / tijden bij veel defrosts is bij meer dan 80 minuten CV uit misschien merkbaar.
Ik denk dat je deze instelling ook weer in samenhang moet zien met de timers, wel of geen SWW maken toegestaan.

Wat mij nu opvalt is dat die 80 minuten ook aardig terug te zien is in de grafiek (hierboven) van de SWW run.
Wintertijden / defrosts en risico op afkoeling cv vermoedde ik ook al. Omdat te voorkomen wil ik in 1 buffervat cv water bufferen en de andere deels voor sww en cv. Op die manier kan de WP het sww, zonder cv- tussenstops in 1 keer opwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Baapje327 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 13:04:
@Dylantje2
Ik stond ook nog niet bij de ts.
12kw tcap mono uit nl. WH-MXC12H9E8
nu wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
JvdW schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 16:47:
[...]

Mijn mono maakt in no time SWW tot ± 53 graden (specificaties pana 55 graden)
(daar zit echt wel een regeling achter)
Mocht je om welke reden dan ook naar de 60/65 willen (bv anti legionella) dan worden de laatste graden gemaakt door een elektrisch element.

[Afbeelding]

Ik laat 'm hier niet hoger gaan dan ± 48 graden. (300liter)
Dat blijkt voor ons (4 personen) meer dan voldoende.
Ik doe niet (meer) aan legionella runs, de tankinhoud wordt voldoende ververst, behalve na vakantie, dan wel even.
mmm
Ja het staat er...
Alleen is er een COP gradatie oid aan vast te knopen.
Of kun je rendement aflezen?
Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar ik bedoel is het efficient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
Inmiddels heb ik de subsidie toegewezen gekregen. En daar ik tevreden ben met deze pomp, ben ik in de markt om eventueel met andere er nog twee te kopen. Ik heb er geen haast mee, maar als er mensen zijn die erover denken en de kosten en problemen van vervoer willen delen, dan heb ik interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
Dylantje2 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:37:
[...]

mmm
Ja het staat er...
Alleen is er een COP gradatie oid aan vast te knopen.
Of kun je rendement aflezen?
Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar ik bedoel is het efficient
In feite is theoretisch de COP toch minimaal 1. Afgezien van verliezen in electronica, ventilator en leidingen. De vraag is eigenlijk tot welke temperatuur laat je de WP het werk doen en wanneer begin je met de naverwarming?

Overigens vind ik van de UX16 bij een buitentemperatuur van -15 en een aanvoertemperatuur van 55 nog een COP van 1,70. Dat is beslist efficiënter dan weerstandsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb een aantal vragen die ik in de startpost / andere posts / websites e.d. niet kan vinden:
Ik ga vanaf maart ons nieuwe huis verbouwen / isoleren en de oude CV vervangen door een warmtepomp. Vanwege de ruimtebesparing binnen, lijkt me een monoblock systeem het mooist. Nu vind ik echter bij Panasonic de WH-MXC0 en WH-MDC0 series. De WH-MXC0 series zijn zo'n 1500 euro duurder maar wat is het verschil tussen beide systemen? Bij Topaircon staat dat de MDC0 "hybride geschikt" is tot 200m2. Betekent dat, dat je je oude CV in serie kan schakelen? En waarom is de MXC0 duurder als ie voor de rest hetzelfde is, maar geen hybride oplossing heeft?
Nu wil ik de buitenunit op een plat dak zetten (hout, op eerste verdieping) maar hoe zet je hem vast zodat ie niet omwaait, maar niet zo vast dat de slaapkamer onder een klankbuis wordt?
En als ik het goed begrijp komt er van en naar de buitenunit een slang met water/glycol die je dan binnen aansluit op ....? Warmtewisselaar/verdeler direct op CV leidingen? Of zet er toch een kleine binnenunit bij die dit regelt?
En dan als laatste de grootste noob vraag, maar nergens te vinden: Wat betekent war? (weer afhankelijke regeling?)
Groeten,
Roger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@woger Betreffende de laatste "grootste noob vraag": Zoek maar met de combinatie "WAR warmtepomp".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11-2023
Afgelopen weekend de installatie van mijn Pana 5H voltooid in m'n nieuwe hut. Heb alles zelf aangelegd en aangesloten, vooral met dank aan alle info van dit forum. Omdat plaatjes altijd lekker zijn hieronder enkele foto's:
12 groeps RVS verdeler met 1 inch aansluitingen:
verdeler
Aanvoer en retour dmv geisoleerde alupex 26mm, verkijk je niet op hoe star dat is om te buigen. 10 meter heen en 10 meter terug, gekocht op rol van 25 meter.
aanvoer retour
Pana 5H verstopt in de bosjes:
pana5H
Aansluitingen op de pomp dmv reductie 5/4 > 1 inch en knelkoppelingen. Aanvoer en retour liggen tevens in waterdichte pvc pijp 80mm:
aansluitingen pomp
Vullen van verdeler via aanvoer en retour. Per groep vullen totdat lucht er volledig uit is, daarna kranen naar pomp openen, ontluchter op pomp open en vullen tot manometer pomp tussen 0,5 en 1 bar staat:
vullen systeem
Vervolgens controller aansluiten en spanning erop. Hij begon meteen keurig netjes met verwarmen, zonder ook maar 1 foutmelding. Ik was verbaasd over hoe soepel dat ging. Mijn 11 groepen 20mm leidingen liggen in 9 cm zandcement, daaronder nog 20 cm beton en daaronder 20 cm EPS. Totaal oppervlak is 145 m2. Het beton was fors afgekoeld zo richting oktober, dus ik had wel in de gaten dat de pomp enkele dagen nodig zou hebben om de buffer te laden. Ik heb ingesteld dat er een watertemperatuur van 24 graden geleverd moest worden. Ondanks dat ik had ingesteld dat het 3kW element niet ingeschakeld mag worden gebeurde dat al vrij snel wel, ik ken de parameters niet, maar het zal te maken hebben met de Tr die te lang te laag blijft. Uiteindelijk na 2 uurtjes element bijschakelen kon de pomp het zelf. Gister heeft de pomp de hele dag op vol vermogen staan knallen wat met een buitentemperatuur van >20 graden uitermate prima ging. Met een opgenomen vermogen van 600 tot 700 watt heeft 'ie continu 5 kW geleverd en aan het eind van de dag kon ik heerlijk op sokken door het huis. De pomp ging toen ook aftoeren naar een keurige 250 watt. Het zal nog wel even duren voor de volledige buffer geladen is, maar daar neemt ie maar rustig de tijd voor. De ergste kou is eraf. Ergo: 26 mm aanvoer is ruim voldoende om de kW's in kwijt te kunnen mits er daarachter ook voldoende leiding hangt. Bij mij zijn dat 11 groepen van 70 tot 100 meter.
Nog een foto van het tussentijdse resultaat:
verbruikopwek
Uiteindelijk ga ik WAR stoken waarbij ik wil proberen om vooral 's middags (hoogste buitenT) te laden. Tot nu een grote positieve ervaring met de Pana, ook zeker qua geluid (alhoewel dat bij mij niet heel interessant is ivm opstelplek). Binnenkort nog de internetmodule eraan knopen en toch maar een Youless erbij voor de realtime data :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
@woger De MXC kan tot 15 graden onder nul en 55 graden aanvoer het volle vermogen leveren. De MDC zakt in vermogen bij grotere temperatuurverschillen. Wat je bij een MDC aan vermogen te kort komt als het een weekje per jaar erg koud is, kun je aanvullen met een CV-ketel of kachel. De MXC kan ook samen met een CV-ketel, maar dat is zonde van de hogere investering.

Je sluit een monobloc direct aan op je CV-systeem met vloerverwarming en/of radiatoren/convectoren. De laatste moeten natuurlijk geschikt zijn voor een aanvoertemperatuur van hooguit 55 graden. Binnen komt alleen een afstandsbediening. Voor je huis heb je natuurlijk ook sanitair warmwater (SWW) nodig. Dat kan met een afzonderlijke warmtepompboiler, je CV, of een boilervat aan de warmtepomp. Voor dat laatste heb je dan ook nog een driewegklep en sensor nodig. De besturing zit al in de warmtepomp.

De ruimte voor een binnenunit die je met een monobloc uitspaart, gaat verloren aan een boilervat, cv-ketel of warmtepompboiler. Je spaart alleen een door een STEK-monteur te installeren leiding voor het koelmiddel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
@FransvWoerkom
Ok, dus als je geen CV of kachel meer hebt, kan je het beste een MCX aanschaffen.De vloerverwarming moet nog worden aangelegd en zal een lage temperatuur versie worden. Boven op de slaapkamers twijfel ik nog over.
Verder inderdaad voor SWW een boilervat. Als later de saldering van stroom wordt teruggedraaid, wil ik dan nog een buffer installeren om met dagstroom (zonnepanelen) een buffer voor de avond/nacht te kunnen opslaan.
Heeft een split versie dan wel al een boilervat ingebouwd?
Dank je
Roger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
woger schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:19:
Ik heb een aantal vragen die ik in de startpost / andere posts / websites e.d. niet kan vinden:
Ik ga vanaf maart ons nieuwe huis verbouwen / isoleren en de oude CV vervangen door een warmtepomp. Vanwege de ruimtebesparing binnen, lijkt me een monoblock systeem het mooist. Nu vind ik echter bij Panasonic de WH-MXC0 en WH-MDC0 series. De WH-MXC0 series zijn zo'n 1500 euro duurder maar wat is het verschil tussen beide systemen? Bij Topaircon staat dat de MDC0 "hybride geschikt" is tot 200m2. Betekent dat, dat je je oude CV in serie kan schakelen? En waarom is de MXC0 duurder als ie voor de rest hetzelfde is, maar geen hybride oplossing heeft?
Nu wil ik de buitenunit op een plat dak zetten (hout, op eerste verdieping) maar hoe zet je hem vast zodat ie niet omwaait, maar niet zo vast dat de slaapkamer onder een klankbuis wordt?
En als ik het goed begrijp komt er van en naar de buitenunit een slang met water/glycol die je dan binnen aansluit op ....? Warmtewisselaar/verdeler direct op CV leidingen? Of zet er toch een kleine binnenunit bij die dit regelt?
En dan als laatste de grootste noob vraag, maar nergens te vinden: Wat betekent war? (weer afhankelijke regeling?)
Groeten,
Roger
Voor Nederland heb je volgens mij echt genoeg aan de MDC modellen. Je moet wel kiezen voor het juiste vermogen. Of dat 5, 7, 9 of meer is valt niet te zeggen zonder veel informatie over je huis. Maar overdimensioneren is niet de juiste keuze.
Ik kan uit je commentaar niet opmaken of je de SWW opties goed op een rijtje hebt. Het maakt nogal uit of je de Wp voor SWW inzet met een boiler of een (flink gesubsidieerde) warmtepompboiler erbij neemt.
En laat die glycol ook maar weg of woon je in Noorwegen of Beieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
falconz schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:23:
Afgelopen weekend de installatie van mijn Pana 5H voltooid in m'n nieuwe hut. Heb alles zelf aangelegd en aangesloten, vooral met dank aan alle info van dit forum. Omdat plaatjes altijd lekker zijn hieronder enkele foto's:
12 groeps RVS verdeler met 1 inch aansluitingen:
[Afbeelding: verdeler]
Aanvoer en retour dmv geisoleerde alupex 26mm, verkijk je niet op hoe star dat is om te buigen. 10 meter heen en 10 meter terug, gekocht op rol van 25 meter.
[Afbeelding: aanvoer retour]
Pana 5H verstopt in de bosjes:
[Afbeelding: pana5H]
Aansluitingen op de pomp dmv reductie 5/4 > 1 inch en knelkoppelingen. Aanvoer en retour liggen tevens in waterdichte pvc pijp 80mm:
[Afbeelding: aansluitingen pomp]
Vullen van verdeler via aanvoer en retour. Per groep vullen totdat lucht er volledig uit is, daarna kranen naar pomp openen, ontluchter op pomp open en vullen tot manometer pomp tussen 0,5 en 1 bar staat:
[Afbeelding: vullen systeem]
Vervolgens controller aansluiten en spanning erop. Hij begon meteen keurig netjes met verwarmen, zonder ook maar 1 foutmelding. Ik was verbaasd over hoe soepel dat ging. Mijn 11 groepen 20mm leidingen liggen in 9 cm zandcement, daaronder nog 20 cm beton en daaronder 20 cm EPS. Totaal oppervlak is 145 m2. Het beton was fors afgekoeld zo richting oktober, dus ik had wel in de gaten dat de pomp enkele dagen nodig zou hebben om de buffer te laden. Ik heb ingesteld dat er een watertemperatuur van 24 graden geleverd moest worden. Ondanks dat ik had ingesteld dat het 3kW element niet ingeschakeld mag worden gebeurde dat al vrij snel wel, ik ken de parameters niet, maar het zal te maken hebben met de Tr die te lang te laag blijft. Uiteindelijk na 2 uurtjes element bijschakelen kon de pomp het zelf. Gister heeft de pomp de hele dag op vol vermogen staan knallen wat met een buitentemperatuur van >20 graden uitermate prima ging. Met een opgenomen vermogen van 600 tot 700 watt heeft 'ie continu 5 kW geleverd en aan het eind van de dag kon ik heerlijk op sokken door het huis. De pomp ging toen ook aftoeren naar een keurige 250 watt. Het zal nog wel even duren voor de volledige buffer geladen is, maar daar neemt ie maar rustig de tijd voor. De ergste kou is eraf. Ergo: 26 mm aanvoer is ruim voldoende om de kW's in kwijt te kunnen mits er daarachter ook voldoende leiding hangt. Bij mij zijn dat 11 groepen van 70 tot 100 meter.
Nog een foto van het tussentijdse resultaat:
[Afbeelding: verbruikopwek]
Uiteindelijk ga ik WAR stoken waarbij ik wil proberen om vooral 's middags (hoogste buitenT) te laden. Tot nu een grote positieve ervaring met de Pana, ook zeker qua geluid (alhoewel dat bij mij niet heel interessant is ivm opstelplek). Binnenkort nog de internetmodule eraan knopen en toch maar een Youless erbij voor de realtime data :)
Mooi hoor....
Ik hoop dat je vloer hard is!!!
Meestal moet je heel langzaam opwarmen en de pana heeft een vloerdroog optie...
Dus mss uit en dan rustiger..

Ik zou alleen eens bedenken een youless of Domoticz icm met je lanbox en zwarte vogel node-red kun je ook je COP berekenen.
de cop die op het display weer gegeven wordt, is ruk.. zeg maar..

Graaddagen of een berekende COP met AL het verbruik via een s0 teller of zwave en Domoticz of andere..
Youless doet dit niet

ps sta je ts start?
als je wilt gegevens en dan zet ik je erbij.. [ wie weet voor ooit hahhaa ]

En misschien iets van een bladvanger om je pomp, al dat blad in je wp weet ik niet of je dat wilt.
Iets met dubbeltjes gaas oid om je wp...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
falconz schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:23:

Waar heb je die knelkoppelingen vandaan?
Pagina: 1 ... 30 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.