Heb zelf ook nog weinig info over het huis. Op dit moment heeft het alleen nog dakisolatie, maar ik weet nog niet hoeveel isolatie ik kan gaan plaatsen. In ieder geval de vloer minimaal een r van 6 maar de enkelsteens muren zullen tussen r 1 en r 3.5 komen te liggen. Eerste verdieping liefst vvw, maar uit kostenoverweging misschien de oude radiatoren.t.oswald schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:36:
[...]
Voor Nederland heb je volgens mij echt genoeg aan de MDC modellen. Je moet wel kiezen voor het juiste vermogen. Of dat 5, 7, 9 of meer is valt niet te zeggen zonder veel informatie over je huis. Maar overdimensioneren is niet de juiste keuze.
Ik kan uit je commentaar niet opmaken of je de SWW opties goed op een rijtje hebt. Het maakt nogal uit of je de Wp voor SWW inzet met een boiler of een (flink gesubsidieerde) warmtepompboiler erbij neemt.
En laat die glycol ook maar weg of woon je in Noorwegen of Beieren?
Meteen mee genomen tegelijk met de pomp: https://www.immotecshop24...itting-Uebergangsstueck_3. Had ook persfittingen klaar liggen maar dit kan makkelijker los mocht het ooit nodig zijn...
@woger Er zijn twee soorten split versie: de simpele met een kleine binnenunit (hydro module) met alleen de condensor, circulatiepomp en electronica, en de combinatie-hydro-module met daarnaast ook de driewegklep en een boiler van 185 liter. De simpele heeft afmetingen te vergelijken met een kleine cv-ketel, de combinatie-hydro-module heeft afmetingen vergelijkbaar met een hoge koelkast.
Dit forum gaat vooral over de monobloc omdat die door iemand met installatie-ervaring zelf te installeren is. Vaak in combinatie met een afzonderlijke warmtepompboiler of met een bestaande zonneboiler of een veel groter boilervat.
@t.oswald Je hebt gelijk dat in Nederland een LT pomp zoals een MDC05 meestal voldoet. Het stuit me alleen tegen de borst dat je het maximale vermogen niet ter beschikking hebt als je het het hardst nodig hebt. Bij 7 graden vorst heeft de MDC05 geen 5, maar 3,55kW beschikbaar bij 55 graden. Dan moet je erg lang je warmwater boiler stoken terwijl je de warmtepomp eigenlijk voor verwarming nodig hebt.
Dit forum gaat vooral over de monobloc omdat die door iemand met installatie-ervaring zelf te installeren is. Vaak in combinatie met een afzonderlijke warmtepompboiler of met een bestaande zonneboiler of een veel groter boilervat.
@t.oswald Je hebt gelijk dat in Nederland een LT pomp zoals een MDC05 meestal voldoet. Het stuit me alleen tegen de borst dat je het maximale vermogen niet ter beschikking hebt als je het het hardst nodig hebt. Bij 7 graden vorst heeft de MDC05 geen 5, maar 3,55kW beschikbaar bij 55 graden. Dan moet je erg lang je warmwater boiler stoken terwijl je de warmtepomp eigenlijk voor verwarming nodig hebt.
@FransvWoerkom Het betreft een jaren 30 huis, dus geen ventilatie systeem, dus (volgens mij) ook geen warmtepomp boiler. Ik wil wel het sww via de warmtepomp laten verwarmen. Eventueel met een behoorlijke boiler/buffervat zodat ik en warm water en verwarming 's avonds kan gebruiken met energie die ik 's middags heb opgeslagen. Ik schat dat er zo'n 24 panelen op het dak komen en die stroom verbruik je liefst zelf
Ik ben over deze in ieder geval zo tevreden dat ik er nog twee ga kopen. Samen met anderen ( we zijn op dit moment met 2 ). Maar het is natuurlijk altijd mogelijk dat een ander merk/type veel beter is. Het is niet zo dat ik alle mogelijke types heb uitgeprobeerd.woger schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:06:
Een gewetensvraagje; Als jullie nu weer een nieuwe wp zoude moeten aanschaffen, zouden jullie dan weer dezelfde nemen of misschien een ander merk/type o.i.d.?
ik kocht weer ene panawoger schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:06:
Een gewetensvraagje; Als jullie nu weer een nieuwe wp zoude moeten aanschaffen, zouden jullie dan weer dezelfde nemen of misschien een ander merk/type o.i.d.?
mss nieuwer type.
In mijn tijd was er de f-g versie en ik heb gewacht op de H ivm de internet module
Waren mensen die zeiden dat er geen verschil zou zijn..
Alleen toch moduleert de H verste terug van allemaal, dus minder verbruik..
Koste qua aanschaf iets meer ook ivm de subsidie die minder werd.
maar nooit spijt van gehad..
Alleen tsja dat mitsi of een andere eigenaren mss ook zeggen..
Net als mensen altijd perse een renault of bmw willen rijden
Of x zullen we zien wie gelijk heeft..
Ik heb een s60 D5 met 520.000 op de teller.
Er zijn andere merken die halen de 200000 niet eens
Dus duurzaamheid duurt het langst :-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Heb ik naar gekeken, maar beton drogen begon ook bij graad of 23 meen ik. En daar staat de pomp handmatig nu ook op, Hoger hoeft ook niet, want hiermee wordt het momenteel al 21 graden in huis. Met 23 graden ben ik niet zo bang voor beton scheuren. Daarnaast bouw ik zelf (lees langzaam), dus het heeft meer dan voldoende tijd gehad om uit te harden bij mij. En er ligt lamelparket overheen, verlijmd. Een eventueel scheurtje in het beton zie je nix vanDylantje2 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:47:
[...]
Mooi hoor....
Ik hoop dat je vloer hard is!!!
Meestal moet je heel langzaam opwarmen en de pana heeft een vloerdroog optie...
Dus mss uit en dan rustiger..
Er komt nog een afdakje boven zodat 'ie lekker droog kan staan. Niet dat 'ie er zelf niet al een natte klerezooi van maakt, maar dan heeft 'ie toch een beetje beschermingEn misschien iets van een bladvanger om je pomp, al dat blad in je wp weet ik niet of je dat wilt.
Iets met dubbeltjes gaas oid om je wp...?
@annespruit1980 @Dylantje2 Klinkt als tevreden gebruikers.:)
Je vergelijking met je S60 is wel een goede. Heb zelf achtereenvolgens S40, V70 en nu C70 gereden, dus ben voor dat argument wel gevoelig
Hoor ook eigenlijk geen klachten over de pana's.
Ben me nu alleen aan het afvragen hoe ik zo'n 120kg unit op mijn dak ga krijgen, want ik wil hem wel zelf gaan proberen te plaatsen
Je vergelijking met je S60 is wel een goede. Heb zelf achtereenvolgens S40, V70 en nu C70 gereden, dus ben voor dat argument wel gevoelig
Ben me nu alleen aan het afvragen hoe ik zo'n 120kg unit op mijn dak ga krijgen, want ik wil hem wel zelf gaan proberen te plaatsen
Jij roemt telkens het laag moduleren, maar de f gaat toch ook terug naar 250 watt of niet?Dylantje2 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:09:
[...]
ik kocht weer ene pana
mss nieuwer type.
In mijn tijd was er de f-g versie en ik heb gewacht op de H ivm de internet module
Waren mensen die zeiden dat er geen verschil zou zijn..
Alleen toch moduleert de H verste terug van allemaal, dus minder verbruik..
Koste qua aanschaf iets meer ook ivm de subsidie die minder werd.
maar nooit spijt van gehad..
Alleen tsja dat mitsi of een andere eigenaren mss ook zeggen..
Net als mensen altijd perse een renault of bmw willen rijden
Of x zullen we zien wie gelijk heeft..
Ik heb een s60 D5 met 520.000 op de teller.
Er zijn andere merken die halen de 200000 niet eens
Dus duurzaamheid duurt het langst :-)
1 PVoutput . Dongen NB
Neej, 500 watt is het laagste.reneeke1970 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:04:
[...]
Jij roemt telkens het laag moduleren, maar de f gaat toch ook terug naar 250 watt of niet?
Alleen tijdens koel bedrijf kan hij lager.
Hoi allen,
Ik ben druk bezig met het volledig verbouwen/renoveren van mijn nieuwe woning/bungalow (nabij Arnhem).
Door de aangebrachte isolatie rondom (>RC5) en de vloerverwarming op bg van 90m2 ligt verwarmen met een warmtepomp erg voor de hand. Een beetje brutale vraag, maar is er misschien iemand die de installatie van de monobloc pana zelf heeft gedaan waar ik een keertje langs mag komen om wat kennis/ervaring/boodschappenlijstje te krijgen? Ik ben momenteel nog helemaal vrij om de benodigde leidingen onder de betonvloer die nog moet komen aan te leggen. Ergens in de buurt van de A12-lijn Den Haag - Arnhem?
Bij voorbaat dank!
Ik ben druk bezig met het volledig verbouwen/renoveren van mijn nieuwe woning/bungalow (nabij Arnhem).
Door de aangebrachte isolatie rondom (>RC5) en de vloerverwarming op bg van 90m2 ligt verwarmen met een warmtepomp erg voor de hand. Een beetje brutale vraag, maar is er misschien iemand die de installatie van de monobloc pana zelf heeft gedaan waar ik een keertje langs mag komen om wat kennis/ervaring/boodschappenlijstje te krijgen? Ik ben momenteel nog helemaal vrij om de benodigde leidingen onder de betonvloer die nog moet komen aan te leggen. Ergens in de buurt van de A12-lijn Den Haag - Arnhem?
Bij voorbaat dank!
Oh.... Wel vreemd want zelfs de 6 kW g model gaat naar 450 watt.Ramon_1984 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:05:
[...]
Neej, 500 watt is het laagste.
Alleen tijdens koel bedrijf kan hij lager.
1 PVoutput . Dongen NB
Precies hetzelfde als de F dus, met koelen kan de F wel veel verder terug.reneeke1970 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:11:
[...]
Oh.... Wel vreemd want zelfs de 6 kW g model gaat naar 450 watt.
Ik moet een panasonic wireless thermostaat aansluiten, type paw-a2w-rtwireless
Ik ben nogal een nerd op elektrisch gebied vandaar een vraag over de aansluiting 😎
De thermostaat moet aangesloten worden op de CN2
Ik zit ff met de com aansluiting op de aansluitdoos van de wireless of deze gecombineerd
moet worden met de N.
De L op de L samen met de Com of de N op de N samen met de Com aansluiting.
en verder heat en cool op 4 en 5.
Welke is juist.
Aansluitdoos wireless.
https://www.mupload.nl/img/ftgamcwzo3v.jpeg
Printplaat Panasonic CN2
https://www.mupload.nl/img/ckvlcrpxgx1.jpeg
Ik ben nogal een nerd op elektrisch gebied vandaar een vraag over de aansluiting 😎
Ik zit ff met de com aansluiting op de aansluitdoos van de wireless of deze gecombineerd
moet worden met de N.
Welke is juist.
Aansluitdoos wireless.
Printplaat Panasonic CN2
[ Voor 4% gewijzigd door Chip2710 op 15-10-2019 18:18 ]
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Mijne 182w gezienreneeke1970 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:04:
[...]
Jij roemt telkens het laag moduleren, maar de f gaat toch ook terug naar 250 watt of niet?
En ik weet niet wat de f kan
En mss is pana wel moduleer kampioen.. tov andere merken..
En mijn belangrijkste keuze voor de H was de optie voor internet aansluiting
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Uhm ik zeg niet dat pana een 520k aan draaiuren maakt f kan maken.woger schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:19:
@annespruit1980 @Dylantje2 Klinkt als tevreden gebruikers.:)
Je vergelijking met je S60 is wel een goede. Heb zelf achtereenvolgens S40, V70 en nu C70 gereden, dus ben voor dat argument wel gevoelig![]()
Maar over 10-15 jaar weten het... welk merk er wint..
Maar een prijs/km is ook wat..
Nu zijn er 5 kw die 8k kosten en een 5kw pana kost..:-}
Waarom op het dak?
Hij kan in je tuin..
Een kraantje is zo gehuurd.. of ff wat sterke mannen.
Hij zit best goed in een doos..
Hou rekening met een trilling enz houten dak of beton..:-)
Op het platte dak staan al 2 airco's, dus daar moet een WP monoblock bij kunnen. Ben nu wel weer aan het twijfelen geslagen over een split of mono. Als ik ook sww wil aanmaken met de wp is een split met boiler ook een optie.. Te veel opties..Dylantje2 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:21:
[...]
Waarom op het dak?
Hij kan in je tuin..
Een kraantje is zo gehuurd.. of ff wat sterke mannen.
Hij zit best goed in een doos..
Hou rekening met een trilling enz houten dak of beton..:-)

wpboiler heb je bijna gratiswoger schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:28:
[...]
Op het platte dak staan al 2 airco's, dus daar moet een WP monoblock bij kunnen. Ben nu wel weer aan het twijfelen geslagen over een split of mono. Als ik ook sww wil aanmaken met de wp is een split met boiler ook een optie.. Te veel opties..
En je wp loopt heel rustig als hij geen sww runs hoeft te doen..
airco is wel iets anders qua trilling als een wp
Waarom split?
Een dakje is iets anders dan blad voor/in je unit...falconz schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:19:
[...]
Heb ik naar gekeken, maar beton drogen begon ook bij graad of 23 meen ik. En daar staat de pomp handmatig nu ook op, Hoger hoeft ook niet, want hiermee wordt het momenteel al 21 graden in huis. Met 23 graden ben ik niet zo bang voor beton scheuren. Daarnaast bouw ik zelf (lees langzaam), dus het heeft meer dan voldoende tijd gehad om uit te harden bij mij. En er ligt lamelparket overheen, verlijmd. Een eventueel scheurtje in het beton zie je nix van
[...]
Er komt nog een afdakje boven zodat 'ie lekker droog kan staan. Niet dat 'ie er zelf niet al een natte klerezooi van maakt, maar dan heeft 'ie toch een beetje bescherming
Alle mooie vrouwen in Adam hebben een scheurtjes
Maar als je smeervloer niet hard is kan hij loskomen van je betonvloer.[ slangen die uitzetten, drukken de cementdekvloer los van de beton ]
Maar goed als hij niet te warm wordt.. Mooi toch
Bij de split heb je dan binnenunits met geïntegreerde boiler, hoewel ik niet teveel geïntegreerd wil hebben (kan alles ook afzonderlijk vervangen worden bij defecten). Hoezo is een wpboiler bijna gratis. Ik zat naar zo'n belgisch 270 liter apparaat te kijken, maar die kost, zelfs met subsidie, nog aardig wat.
topic start,....staat heel veel...tweakerpip schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:31:
Hoi allen,
Bij voorbaat dank!
Warmtepomp nu een jaar in gebruik. Tot nu toe niet voor sww gebruikt. Pomp doet wat die moet doen. Geen storingen of problemen gehad. Pomp draait ook bij kou rustig. Dat komt denk ik vanwege de overcapaciteit. Heb een 9 Kw, Een 5Kw had misschien ook wel gekund, maar met het risico dat die bij echte kou het huis niet warm krijgen kan. Daar had ik geen trek in. Dus een maatje groter. Dat was mogelijk ivm buffervaten die ik al had. Let op, ivm pendelen, niet te groot nemen. Daar is op dit forum veel over te lezen. Misschien is een pomp van een ander merk op bepaalde punten wel beter? Geen idee. De Pana H is een nette pomp. Er zijn op dit forum experts die beroepshalve veel over warmtepomp materie weten. Scroll het forum eens door.woger schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:06:
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
@pleio65 Hoe groot is jouw buffervat? Ik heb zelf ook het idee om een buffervat er bij te nemen, ook om dan de elektriciteit uit mijn panelen overdag om te zetten in warm water voor de avond nacht. Uiteraard vooruitlopend op het teruglopen van de saldering.
Mijn huidig idee voor mijn installatie zou er dan zo uitzien: Pana Monoblock met boiler/wpboiler en buffervat. De ruimte die ik dan bespaar met de binnen unit kan ik dan gebruiken voor de buffer / boiler.
Mijn huidig idee voor mijn installatie zou er dan zo uitzien: Pana Monoblock met boiler/wpboiler en buffervat. De ruimte die ik dan bespaar met de binnen unit kan ik dan gebruiken voor de buffer / boiler.
@wogerwoger schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:25:
@pleio65 Hoe groot is jouw buffervat? Ik heb zelf ook het idee om een buffervat er bij te nemen, ook om dan de elektriciteit uit mijn panelen overdag om te zetten in warm water voor de avond nacht. Uiteraard vooruitlopend op het teruglopen van de saldering.
Toen ik de warmtepomp kocht had ik al 2x 1000 liter staan.Met minder inhoud kom je ook ver. Over enkele jaren gaat bufferen interessant worden. Wat dat betreft neem een groot buffer, als je die kwijt kan.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Kan ook zonder buffervat...voor cvwoger schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:25:
Ja, maar als je dus vooruit wilt lopen op het vervallen van de salderingsregeling en je dus over een paar jaar wilt gaan bufferen is het misschien wel handig om nu alvast een iets zwaardere WP te nemen. Of zie ik dat verkeerd. Kwam net deze overigens tegen; heb meteen info aangevraagd:
https://www.sunnytank.nl/
Als je je huis 's winters of 's avonds wilt verwarmen met zonne-energie die je 's zomers of overdag vangt, heb je een buffer nodig. Saldering is ideaal, maar wordt over een paar jaar (gedeeltelijk) afgeschaft. Om 's zomers gevangen zonne-energie 's winters te kunnen gebruiken, heb je bij een huis dat nu 1500m3 gas gebruikt een zonne-collector van 25m2 nodig en een vat van 500m3. Voor de meeste huishoudens onhaalbaar. Blijft over de opslag van overdag gevangen zonne-energie voor gebruik 's avonds of binnen een paar dagen. Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je de energie vangt met een zonne-collector en als heet water opslaat in een vat, of met PV-panelen en een warmtepomp. De warmtepomp draait overdag waarschijnlijk toch efficiënter dan 's nachts. Maar voor een opslagvat wil je een zo hoog mogelijke temperatuur om het volume te beperken bij de gewenste energie-inhoud. En ook om het opgeslagen hete water zo lang mogelijk te kunnen gebruiken. Als je vloerverwarming op 28 graden loopt, heb je weinig aan een vat met water van 30 graden, tenzij het heel erg groot is. Maar een hoge temperatuur van het opslagvat is juist weer slecht voor de COP van de warmtepomp. Helaas, ook hier veel opties en veel twijfel.
Maar, het idee dat je je huis alleen verwarmt als je thuis en wakker bent, dateert uit het hoge-temperatuur-verwarming-met-slechte-isolatie-tijdperk. Het tijdperk van nachtverlaging en programmeerbare of slimme thermostaten. In feite zou je met goede isolatie en vloerverwarming de vloer prima overdag kunnen verwarmen met goedkope zonne-stroom en een warmtepomp met een hoge COP en die warmtepomp uitzetten als de vloeren warm genoeg zijn en de zon onder is. Het zou me niet verbazen als zo'n systeem qua comfort, investering en verbruik van externe energie zou kunnen concurreren met hoge-temperatuur watergevulde opslagvaten in de kruipruimte.
Maar, het idee dat je je huis alleen verwarmt als je thuis en wakker bent, dateert uit het hoge-temperatuur-verwarming-met-slechte-isolatie-tijdperk. Het tijdperk van nachtverlaging en programmeerbare of slimme thermostaten. In feite zou je met goede isolatie en vloerverwarming de vloer prima overdag kunnen verwarmen met goedkope zonne-stroom en een warmtepomp met een hoge COP en die warmtepomp uitzetten als de vloeren warm genoeg zijn en de zon onder is. Het zou me niet verbazen als zo'n systeem qua comfort, investering en verbruik van externe energie zou kunnen concurreren met hoge-temperatuur watergevulde opslagvaten in de kruipruimte.
In de winterdag panelen 5-10 Kw MAXwoger schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:59:
[...]
Ja, maar als je dus vooruit wilt lopen op het vervallen van de salderingsregeling en je dus over een paar jaar wilt gaan bufferen is het misschien wel handig om nu alvast een iets zwaardere WP te nemen. Of zie ik dat verkeerd. Kwam net deze overigens tegen; heb meteen info aangevraagd:
https://www.sunnytank.nl/
WP zal over hele dag alleen al 10-15 kw verbruiken
Dus buffer?
Haha, daar staat zeker veel, maar ik houd toch wat vragen/onzekerheden. Laat ik dan de vragen die ik heb iets specifieker maken. Omdat ik momenteel druk bezig ben met opbouwen van de woning heb ik beperkte tijd om te hobbyen. Ik heb 2 opties momenteel:
- Ik laat een warmtepomp installeren door een installateur
- Ik ga voor de minimaal noodzakelijke installatie om de winter door te komen en ga komende zomer rustig kijken wat ik kan aanpassen en regelen.
Als ik het volgende doe, mis ik dan belangrijke zaken?
- Ik leg een 160mm pvc-buis in m'n nog te vullen kruimruimte met een aan/afvoerleiding in een isolatiemante. De afstand van de leiding is een kleine 10 meter. De 1 1/4" kan verkleind worden naar 1". Is een alupex van 26mm voldoende? Of beter 32? Zijn er mensen die direct de alupex buis hebben aangesloten? Is dit flex genoeg? OF toch beter een rvs flex buis er nog tussen? Verder zal er uiteraard nog een een losse pvc buis met elektra die kant op gaan of door dezelfde pvc pijp een grondkabel.
- Over isolatie van de kabels buiten zijn voldoende links te vinden. Dat gaat goed komen.[\li]
- Een tweeaderige draag voor de bediening mee in de PVC buis. Deze gaat op de kamerthermostaat. Is het de moeite waard om die van panasonic te bestellen of kan ik net zo goed de siemens die in de eerste post genoemd is bestellen?
- Zijn er dingen die echt meegetrokken moeten worden voor een minimale werking van de warmtepomp? Ik lees over een paar utp-kabels. Deze kan ik altijd later nog trekken door de pvc mantelbuis. Deze blijft toegankelijk met alleen maar een enkele bocht van 2x45 waar hij naar boven gaat bij warmtepomp
- Het apparaat zelf komt los te staan op de grond achter een buitenmuur. Ik zorg voor wat stabiele betonnen voeten zodat het ding stevig en van de grond staat. Is er een minimumafstand die ik hier het beste kan hanteren voor geluid en/of service? Esthetisch is het prettiger als het zo dicht mogelijk bij het huis kan namelijk.
- Wat condensafvoer betreft heb ik geluk geloof ik. Er zit een afvoer in huis op de plek waar de warmtepomp tegen de buitenmuur komt. Daar zat vroeger een keuken en ik kan een afvoer naar binnen trekken en aansluiten op de afvoer. Of valt er iets te zeggen om toch een grindbed aan te leggen en daarin de afvoer te doen?
- Is een vuilafscheider noodzakelijk indien ik geen radiatoren aansluit?
- Sanitair warm water houd ik gescheiden om het simpel te houden/li]
Inmiddels opgelost, contact gehad met een techneut in GBChip2710 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:21:
Ik moet een panasonic wireless thermostaat aansluiten, type paw-a2w-rtwireless
moet worden met de N.
Welke is juist.
Aansluitdoos wireless.
Printplaat Panasonic CN2
Welke maat pomp ga je aanschaffen, en is het alleen de vloerverwarming die je hoeft te bedienen? Voor en 5H met ruime afgifte is 26mm voldoende, maar omdat jij nog moet beginnen zou ik adviseren om 32 te nemen. Alleen even een goede ontbramer regelen voor 32mm en een buigveer voor die diameter. Dan kun je de alupex rechtstreeks naar je pomp buigen (tip: eerst buigen, en dan pas overtollig stuk afknippen, een kort stukje kun je niet buigen). Je kunt zelfs me een messing knie op de pomp werken, dan hoef je bijna niet te buigen. RVS flex zal ook prima werken, maar diameter 32 zijn dat dure jongens, en je hebt weer een extra koppeling in je systeem.tweakerpip schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:43:
[list]
• Ik leg een 160mm pvc-buis in m'n nog te vullen kruimruimte met een aan/afvoerleiding in een isolatiemante. De afstand van de leiding is een kleine 10 meter. De 1 1/4" kan verkleind worden naar 1". Is een alupex van 26mm voldoende? Of beter 32? Zijn er mensen die direct de alupex buis hebben aangesloten? Is dit flex genoeg? OF toch beter een rvs flex buis er nog tussen? Verder zal er uiteraard nog een een losse pvc buis met elektra die kant op gaan of door dezelfde pvc pijp een grondkabel.
De pana wordt standaard met een controller / thermostaat geleverd die je middels 2 draden verbindt (ik heb 2 aders van een utp kabel gebruikt). Je hebt dus helemaal geen externe thermostaat nodig. Probeer te regelen op watertemperatuur met behulp van je stooklijn, is even zoeken, maar werkt prachtig.• Over isolatie van de kabels buiten zijn voldoende links te vinden. Dat gaat goed komen.[\li]
• Een tweeaderige draag voor de bediening mee in de PVC buis. Deze gaat op de kamerthermostaat. Is het de moeite waard om die van panasonic te bestellen of kan ik net zo goed de siemens die in de eerste post genoemd is bestellen?
Echt noodzakelijk zijn 2x3 aders voor elektrisch (min 1,5mm) en 2 aders voor controller. Paar extra aders voor wifi-module of voor externe schakeling / sensoren is kleine moeite, maar hoeft dus niet.• Zijn er dingen die echt meegetrokken moeten worden voor een minimale werking van de warmtepomp? Ik lees over een paar utp-kabels. Deze kan ik altijd later nog trekken door de pvc mantelbuis. Deze blijft toegankelijk met alleen maar een enkele bocht van 2x45 waar hij naar boven gaat bij warmtepomp
Hoe verder weg hoe minder geluid, maar in principe maakt de pana weinig geluid. Ik zou 'm niet onder een slaapkamerraam plaatsen, maar verder is er nix op tegen om 'm direct tegen 't huis te zetten. Hij moet nog voldoende lucht kunnen aanzuigen, dus er moet een ca 20 tot 30 cm tussen muur en pomp vrij gehouden worden.• Het apparaat zelf komt los te staan op de grond achter een buitenmuur. Ik zorg voor wat stabiele betonnen voeten zodat het ding stevig en van de grond staat. Is er een minimumafstand die ik hier het beste kan hanteren voor geluid en/of service? Esthetisch is het prettiger als het zo dicht mogelijk bij het huis kan namelijk.
Kan allebei en is allebei prima.• Wat condensafvoer betreft heb ik geluk geloof ik. Er zit een afvoer in huis op de plek waar de warmtepomp tegen de buitenmuur komt. Daar zat vroeger een keuken en ik kan een afvoer naar binnen trekken en aansluiten op de afvoer. Of valt er iets te zeggen om toch een grindbed aan te leggen en daarin de afvoer te doen?
Als alle vloerverwarmingsbuis nieuw is, is een vuilafscheider niet persé noodzakelijk.• Is een vuilafscheider noodzakelijk indien ik geen radiatoren aansluit?
Ik meen dat jij veronderstelde dat een wp-boiler alleen kan icm een ventilatie-systeem. Dat is echter niet het geval. Zou je absoluut adviseren SWW met een WP boiler te maken.• Sanitair warm water houd ik gescheiden om het simpel te houden/li]
[/list]
Misschien dat de oplossing ook wel nuttig kan zijn hier?Chip2710 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:06:
[...]
Inmiddels opgelost, contact gehad met een techneut in GB

[ Voor 20% gewijzigd door kmf op 16-10-2019 14:22 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dank voor reactie!falconz schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:48:
Welke maat pomp ga je aanschaffen, en is het alleen de vloerverwarming die je hoeft te bedienen? Voor en 5H met ruime afgifte is 26mm voldoende, maar omdat jij nog moet beginnen zou ik adviseren om 32 te nemen. Alleen even een goede ontbramer regelen voor 32mm en een buigveer voor die diameter. Dan kun je de alupex rechtstreeks naar je pomp buigen (tip: eerst buigen, en dan pas overtollig stuk afknippen, een kort stukje kun je niet buigen). Je kunt zelfs me een messing knie op de pomp werken, dan hoef je bijna niet te buigen. RVS flex zal ook prima werken, maar diameter 32 zijn dat dure jongens, en je hebt weer een extra koppeling in je systeem.
Het zal om een 5kW versie gaan. Huis krijgt rondom minimaal RC5 isolatie voor vloeren, wanden en dak. Alleen het glas zal niet direct overal hr++ zijn. Wel in de woonkamer en keuken. Maar de overige ramen volgen later wel. Het betreft een bungalow met zo'n 90m2 begane grond vvw en effectief 45m2 onder schuin dak op de eerste verdieping. De volle 90m2 vloerverwarming op op een afstand van 10 (woonkamer, keuken, badkamer) of 15 cm (slaapkamer). Boven is vooralsnog geen verwarming voorzien. Misschien dat ik wel wat loze alupex leg voor eventueel een toekomstige radiator boven. Maar ik verwacht niet dat dat nodig gaat zijn gelet op het grote oppervlakte beneden dat verwarmd wordt en die warmte zal wel stijgen.
De tip om de WAR uit te zoeken ga ik zeker even nakijken. Heb ik daar nog een aparte sensor voor nodig of zit er een sensor in het apparaat zelf. Hij zal niet vaak vol in de zon staan dus als er een sensor in zit zal die wel bruikbaar zijn. Het huis staat aan de rand van bos met schaduw daarvan waar de wp komt te staan.
De muur waar het voor komt te staan heeft pas 3 meter verderop een deur. Direct boven en naast de plaatsing van wp is een dichte muur.
Nog een vraagje over aanschaf: Ik zie dat een aantal mensen spullen bestellen bij PM Coppack en in eerste post zie ik dat sommigen ook in UK hun WP besteld hebben. Is heb PM Coppack om een quote gevraagd. Ervaringen van degenen die in UK besteld hebben is positief? Ik zal overigens nog wel even wachten tot na 31 oktober om te kijken of ze dan nog in EU zijn omdat ik geen zin heb in douane gedoe
Zelf vlak over de grens in Duitsland halen kan ook. Mij koste de 5kW Pana toen 2600 Euro. Huur aanhanger koste 37 euro en wat diesel voor Enschede - Bochum.tweakerpip schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:30:
[...]
Nog een vraagje over aanschaf: Ik zie dat een aantal mensen spullen bestellen bij PM Coppack en in eerste post zie ik dat sommigen ook in UK hun WP besteld hebben. Is heb PM Coppack om een quote gevraagd. Ervaringen van degenen die in UK besteld hebben is positief? Ik zal overigens nog wel even wachten tot na 31 oktober om te kijken of ze dan nog in EU zijn omdat ik geen zin heb in douane gedoe
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Hierbij het aansluitschema op de CN2.kmf schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:19:
[...]
Misschien dat de oplossing ook wel nuttig kan zijn hier?
https://www.mupload.nl/img/r04rdmj525rvv.jpeg
https://www.immotecshop24...nderposten-Generation-F-Gtweakerpip schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:30:
[...]
Dank voor reactie!
Het zal om een 5kW versie gaan. Huis krijgt rondom minimaal RC5 isolatie voor vloeren, wanden en dak. Alleen het glas zal niet direct overal hr++ zijn. Wel in de woonkamer en keuken. Maar de overige ramen volgen later wel. Het betreft een bungalow met zo'n 90m2 begane grond vvw en effectief 45m2 onder schuin dak op de eerste verdieping. De volle 90m2 vloerverwarming op op een afstand van 10 (woonkamer, keuken, badkamer) of 15 cm (slaapkamer). Boven is vooralsnog geen verwarming voorzien. Misschien dat ik wel wat loze alupex leg voor eventueel een toekomstige radiator boven. Maar ik verwacht niet dat dat nodig gaat zijn gelet op het grote oppervlakte beneden dat verwarmd wordt en die warmte zal wel stijgen.
De tip om de WAR uit te zoeken ga ik zeker even nakijken. Heb ik daar nog een aparte sensor voor nodig of zit er een sensor in het apparaat zelf. Hij zal niet vaak vol in de zon staan dus als er een sensor in zit zal die wel bruikbaar zijn. Het huis staat aan de rand van bos met schaduw daarvan waar de wp komt te staan.
De muur waar het voor komt te staan heeft pas 3 meter verderop een deur. Direct boven en naast de plaatsing van wp is een dichte muur.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
@t.oswald deze link heeft de h generatie https://www.immotecshop24.de/jtl4/Panasonic_5
Dat is inderdaad ook een mooie prijs en Bochum is goed te doen vanaf regio Arnhem. Zeker voor het prijsverschil wil ik wel een bezoekje brengen aan Bochum. Wat is daar precies in Bochum? Is dat een depot van een logistiek bedrijf waar je het kan ophalen? Of zit dat bedrijf daar zelf met een vestiging?Me Albert schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:15:
[...]
Zelf vlak over de grens in Duitsland halen kan ook. Mij koste de 5kW Pana toen 2600 Euro. Huur aanhanger koste 37 euro en wat diesel voor Enschede - Bochum.
Weet iemand waar ik kan vinden hoe groot de doos is waar ie in komt? De afmetingen zijn 865 x 1283 x 320 heb ik gevonden. Moet ik ongeveer 100 optellen aan alle zijden om de de verpakkingsafmetingen te krijgen? Dan kan ik 'm misschien wel in de camper vervoeren die ik hiervoor kan lenen.
Hallo even zoeken in het forum. Het barst hier van de ervaringen met dit bedrijf. Er komen per week meerdere Nederlanders een Wp ophalen. Worden blijkt op het forum prima geholpen.tweakerpip schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:33:
[...]
Dat is inderdaad ook een mooie prijs en Bochum is goed te doen vanaf regio Arnhem. Zeker voor het prijsverschil wil ik wel een bezoekje brengen aan Bochum. Wat is daar precies in Bochum? Is dat een depot van een logistiek bedrijf waar je het kan ophalen? Of zit dat bedrijf daar zelf met een vestiging?
Weet iemand waar ik kan vinden hoe groot de doos is waar ie in komt? De afmetingen zijn 865 x 1283 x 320 heb ik gevonden. Moet ik ongeveer 100 optellen aan alle zijden om de de verpakkingsafmetingen te krijgen? Dan kan ik 'm misschien wel in de camper vervoeren die ik hiervoor kan lenen.
Even bovenaan Immotec invullen.......
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Zie toch wel veel knieeen....tux-87 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:49:
Gisteren de CV installatie weer gevuld, tot mijn verbazing is alles in één keer dicht. Alle draad verpakt met de good old hennep en fitterskit, verder gebruik gemaakt van alupex van APE met bijbehorende koppelingen. Qua prijs een aanrader t.o.v. Uponor. Het werken met 32mm viel met vies tegen, wat een stugge zooi is dat zeg![]()
Aansluitingen op de pomp, ik moet nog verder isoleren en de PVC buis dichtmaken met snelcement.
[Afbeelding]
Het persen van de koppelingen met een handperstang was ook nog best een uitdaging in de veel te krappe meterkast. Vooral de onderste. De vuilafscheider bleek ook behoorlijk wat groter dan ik in gedachten had. Het was wat passen en meten.
[Afbeelding]
De kamstrup flow meter zit er al tussen, de meter zelf zit er hier nog niet op. Er zaten pocket sensoren bij, en ik had geen zin om andere sensoren + bijehorende kranen te bestellen. Een 32/1"/32 T stuk, met een verloopring naar 1/2 was een prima oplossing. De sensor zit mooi middenin de waterstroom zo.
[Afbeelding]
Todo is vooral nog veel meters leiding isoleren, de KwH meters ertussen (zijn nog niet binnen) en dan de modbus kant uit gaan zoeken. In de basis draait de Pana in ieder geval, dus nu op zoek naar de juiste instellingen voor de woning. Voor de oplettende kijker, in de tweede foto zie je links een stuk van de gasleiding staan dat in de weg zat voor de nieuwe CV leidingen, de ketel is ook uit het CV circuit dus we kunnen niet meer terug
Heb je wel goed jezelf geinformeerd? Getrokken bochten zijn beter voor de flow..
Ziet er wel strak uit
foutje
[ Voor 99% gewijzigd door Dylantje2 op 17-10-2019 07:28 ]
Krijg net deze aankondiging van onderhoud aan de servicecloud:
Hopen dat er niet veel aanpassing gedaan wordt en dat de script blijven draaien.Geachte dienstverlener,
Hartelijk dank voor het gebruik van "AQUAREA Service Cloud ".
30/10/2019 00:00 ~ 30/10/2019 02:00 (UTC ± 00)
Als gevolg van serveronderhoud, kunt u geen toegang krijgen tot de service tijdens deze periode.
Deze e-mail is automatisch gegenereerd. Beantwoord deze e-mail daarom niet. Als u contact met ons wilt opnemen, ga dan naar https://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/contact/.
Deze e-mail bevat geen persoonsgegevens om uw veiligheid te garanderen. Hartelijk dank voor uw begrip.
Met vriendelijke groet,
AQUAREA Service Cloud
Misschien een hele stomme vraag, waar zit de remote controller bij levering. In de unit zelf of in de doos? Edit:gevonden deze zou bovenaan onder de deksel moeten zitten.
[ Voor 22% gewijzigd door -SimJoc- op 18-10-2019 22:00 ]
Ik denk dat het komend jaar voor mij een WH-MDC09H3E5 gaat worden, maar als ik de diverse monoblocks naast elkaar zet zie ik dat de 9kW versie een 20% lagere COP heeft dan de 5kW versie. Nu weet ik dat je niet blind moet staren op de COP van een apparaat, maar dit vind ik wel veel. Zijn de praktijk ervaringen ook zo? Als ik in het excel overzichtje van gebruikers kijk zie ik de hoogste en de laagste MCOP waarde van een pana 5kW komen. En als het verschil dan echt zo groot is, is het dan niet handig om i.p.v. een 9kW monoblock, twee 5kW monoblocks naast elkaar te zetten? En dan bijvoorbeeld eentje gebruiken voor de begane grond en eentje voor de 1e verdieping/zolder?
Meestal zijn de echt koude dagen in NL de dagen dat de warmte niet wordt tegen gehouden door een wolkendek 's nachts. Dan is het vaak overdag ook stralend weer. Dus ik denk dat je juist de buffer het hardst nodig hebt op het moment dat je (voor de winter) het meeste eigen stroom op wekt. De vraag is dan natuurlijk wel of je voor die max 10 dagen per jaar een buffer wilt aanschaffen....Dylantje2 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 07:53:
[...]
In de winterdag panelen 5-10 Kw MAX
WP zal over hele dag alleen al 10-15 kw verbruiken
Dus buffer?
Jij schijnt niet te snappen dat je niet kunt bufferen,ik heb 22k per jaar aan opwekking maar in winter moet je blij zijn dat je het huis verbruik kunt dekkenwoger schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:02:
[...]
Meestal zijn de echt koude dagen in NL de dagen dat de warmte niet wordt tegen gehouden door een wolkendek 's nachts. Dan is het vaak overdag ook stralend weer. Dus ik denk dat je juist de buffer het hardst nodig hebt op het moment dat je (voor de winter) het meeste eigen stroom op wekt. De vraag is dan natuurlijk wel of je voor die max 10 dagen per jaar een buffer wilt aanschaffen....
1 PVoutput . Dongen NB
Tsja buffers zijn vaak onderwerp van discussie..woger schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:02:
[...]
Meestal zijn de echt koude dagen in NL de dagen dat de warmte niet wordt tegen gehouden door een wolkendek 's nachts. Dan is het vaak overdag ook stralend weer. Dus ik denk dat je juist de buffer het hardst nodig hebt op het moment dat je (voor de winter) het meeste eigen stroom op wekt. De vraag is dan natuurlijk wel of je voor die max 10 dagen per jaar een buffer wilt aanschaffen....
Mijn wp loopt zonder, en dat heeft me veel geld gescheeld.
Voordat je dat verschil terugverdient hebt, en dan hier ergens als eens een discussie gevoerd over de verliezen.
Er zijn mensen die vinden dat het moet, maar of je er serieus geld mee kunt verdien vraag ik me echt af.
Wat ook mee speelt hoeveel pv heb je [ ik 27 panelen maar voor de winter levert dat niet genoeg vermogen voor mijn huis de hele dag, laat staan voor de wp..]
hoe groot is je buffer enz enz enz
Zonne-energie in de winter bufferen is nauwelijks mogelijk vanwege het feit dat er nagenoeg geen serieuze zon is. Je zou overdag de WP een buffer met warmte kunnen vullen. Je moet wel een redelijke bufferinhoud hebben om daar serieus warmte in op te slaan. In het voor- en najaar kan dat goed. In de winter eigenlijk niet ivm de warmtevraag. Bovendien levert een WP geen hoge temperaturen. Of je moet een echt heel groot buffer hebben waar je WP warmte in kunt opslaan. Met een cv-houtkachel kan je serieus bufferen. Je stookt een buffer in een paar uur tijd op een hoge temperatuur vol. Combinaties van meerdere warmteopwekkers kan ook. Zonnecollectoren icm PV en WP. Ik zag de collectoren hier zojuist iets doen. De zonnepanelen ook. WP draait deels op de PV. Het geheel levert momenteel meer op dan nu aan het buffer aan warmte onttrokken wordt.
Er zijn uiteraard heel veel factoren die bepalen of een buffer interessant is lijkt me. Heb je inderdaad überhaupt PV overschot overdag, Tvt van buffer, prijs van elektriciteit, doel van buffer etc.Dylantje2 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:31:
[...]
Tsja buffers zijn vaak onderwerp van discussie..
Mijn wp loopt zonder, en dat heeft me veel geld gescheeld.
Voordat je dat verschil terugverdient hebt, en dan hier ergens als eens een discussie gevoerd over de verliezen.
Er zijn mensen die vinden dat het moet, maar of je er serieus geld mee kunt verdien vraag ik me echt af.
Wat ook mee speelt hoeveel pv heb je [ ik 27 panelen maar voor de winter levert dat niet genoeg vermogen voor mijn huis de hele dag, laat staan voor de wp..]
hoe groot is je buffer enz enz enz
Ik ga het eerste jaar sowieso 'eenvoudig' houden door alleen een WP voor verwarming en een WPb voor sww. Volgens mij kan je een buffer altijd later nog redelijk eenvoudig bij plaatsen.
@pleio65 Dit idee (beetje onderaan op de pagina):
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
@woger
Ik heb 450 ltr RVS DJG buffer.
Die staat in 1/2 uur weer op 20 graden, komend van 35 graden.
Je schiet er weinig mee op, als je, je pv overschot in kwijt wilt.
Buffer van >2000 ltr in de tuin ingraven, zou een beter idee zijn dan.
Maar ook die verdien je nooit meer terug.
He weer op de basis...AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:12:
@woger
Wel een mooi vatAUijtdehaag schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:12:
@woger
DJG is wel een van de betere vaten, zeker voor een warmtepomp
Kan ik zeker ook niet ontkennen!!!woger schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:18:
Even Off-topic: Mooi forum dit, ik leer zo ontzettend veel en nog zoveel te leren
Veel geleerd hier en soms op mijn eigen wijze..
Maar ja de wijzen kwamen uit het oosten, en die dachten alles te weten hahaha
Maar klopt
Mooiste hier is de kritische noten en de hulp..
De kennis, en de variatie die er is. zoveel mensen zoveel oplossingen..
Stel je voor dat je naar een winkel gaat en dat ze daar zeggen wij van wc eend..Wat zou er dan van sommig systemen zijn terecht gekomen..
Gelukkig kun je dus op x manieren een systeem opzetten..
Exact. Weeg de factoren. Kosten zijn soms ondergeschikt aan de voordelen. Overigens kom je met een beetje geluk voor relatief weinig geld wel eens buffervat op marktplaats tegen. Een anti pendel buffervat om het minimaal geleverde vermogen kwijt te kunnen kan zeker geen kwaad. Je wilt naar een 9KW. Ik heb er een. In de winter kan die zijn vermogen wel kwijt. Maar voor nu happy met een buffer.woger schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:58:
[...]
Er zijn uiteraard heel veel factoren die bepalen of een buffer interessant is lijkt me. Heb je inderdaad überhaupt PV overschot overdag, Tvt van buffer, prijs van elektriciteit, doel van buffer etc.
Ik ga het eerste jaar sowieso 'eenvoudig' houden door alleen een WP voor verwarming en een WPb voor sww. Volgens mij kan je een buffer altijd later nog redelijk eenvoudig bij plaatsen.
Als je nu weer zou installeren dan met of zonder buffervat?AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:12:
@woger
Wetende wat er bijv bij mij werkt..
Blijkbaar krijg je bij 2 WP's ook 2 keer subsidiewoger schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:40:
Ik denk dat het komend jaar voor mij een WH-MDC09H3E5 gaat worden, maar als ik de diverse monoblocks naast elkaar zet zie ik dat de 9kW versie een 20% lagere COP heeft dan de 5kW versie. Nu weet ik dat je niet blind moet staren op de COP van een apparaat, maar dit vind ik wel veel. Zijn de praktijk ervaringen ook zo? Als ik in het excel overzichtje van gebruikers kijk zie ik de hoogste en de laagste MCOP waarde van een pana 5kW komen. En als het verschil dan echt zo groot is, is het dan niet handig om i.p.v. een 9kW monoblock, twee 5kW monoblocks naast elkaar te zetten? En dan bijvoorbeeld eentje gebruiken voor de begane grond en eentje voor de 1e verdieping/zolder?

Dat durf ik wel aan hoor, minitec zonder buffervat.AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:27:
@Dylantje2
Met maar slangetjes van uitwendig 10 mm (uponor minitec), kies ik weer voor buffervat.
@Ramon_1984
Maybe...
Maar 1000 ltr/h ga je niet halen, zoals ik nu wel heb.
Ik hoef me dus geen zorgen te maken of de warmtepomp wel of niet goed functioneerd.
En het buffervat dient hier ook als voorverwarmer van de doorstromer (dus ik vertelde niet het hele verhaal)
Een Wp boiler past hier niet meer bij helaas. (dat is nog een leuke en veel goedkopere, ivm subsidie-PV opslag)
Maybe...
Ik hoef me dus geen zorgen te maken of de warmtepomp wel of niet goed functioneerd.
En het buffervat dient hier ook als voorverwarmer van de doorstromer (dus ik vertelde niet het hele verhaal)
Een Wp boiler past hier niet meer bij helaas. (dat is nog een leuke en veel goedkopere, ivm subsidie-PV opslag)
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2019 11:34 ]
17 liter p/m niet heel erg spannend, het grootste probleem met dunne slangen is dat de groep lengte niet te lang mag zijn.AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:32:
@Ramon_1984
Maybe...
Ik heb 8 groepen warp speetile, 40 meter en 2 liter p/m.
tsaj oke..AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:27:
@Dylantje2
Met maar slangetjes van uitwendig 10 mm (uponor minitec), kies ik weer voor buffervat.
maar als je "normaal" systeem zou hebben
@Dylantje2
Ik heb geen normaal systeem. Ik heb hier 2 jaar over na (kunnen) denken.
Toendertijd was dit de beste oplossing in mijn ogen.
Pas daarna kwam er een WP boiler met subsidie ipv het 2450 euro kostende RVS vat wat ik nu heb.
Panasonic had destijds ook geen wifi en bestuur (domotica) mogelijkheid en Mitsubsidie wel.
Salderen tot de horizon en terug, dus dan maakt die 11 kW in die 10 minuten zonder zon ook weinig uit.
Vroeger was alles beter
Dus wellicht maak ik nu andere keuzes dan toen.
Maar 1 ding is zeker, ik kan er nog steeds alle kanten mee uit.
60 graden in een vat van 450 ltr. No problem.
32 graden in het vat, ook no problem.
De doorstroomverwarmer vult het tekort aan voor het tapwater.
Maar een warmtebom op zolder wil ik ook niet...Zeker niet in de zomer.
Ik heb geen normaal systeem. Ik heb hier 2 jaar over na (kunnen) denken.
Toendertijd was dit de beste oplossing in mijn ogen.
Pas daarna kwam er een WP boiler met subsidie ipv het 2450 euro kostende RVS vat wat ik nu heb.
Panasonic had destijds ook geen wifi en bestuur (domotica) mogelijkheid en Mitsubsidie wel.
Salderen tot de horizon en terug, dus dan maakt die 11 kW in die 10 minuten zonder zon ook weinig uit.
Vroeger was alles beter
Dus wellicht maak ik nu andere keuzes dan toen.
Maar 1 ding is zeker, ik kan er nog steeds alle kanten mee uit.
60 graden in een vat van 450 ltr. No problem.
32 graden in het vat, ook no problem.
De doorstroomverwarmer vult het tekort aan voor het tapwater.
Maar een warmtebom op zolder wil ik ook niet...Zeker niet in de zomer.
[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2019 12:30 ]
Even naar afgelopen winter gekeken:woger schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:02:
[...]
De aaneengesloten periode met het hoogste gasverbruik was 10 tm 19 december 2018. Gasverbruik gemiddeld 12m3/dag; opwekking gemiddeld 1,4kWh/dag.
De aaneengesloten periode met de hoogste opwekking 14 tm 27 februari. Gasverbruik gemiddeld 7m3/dag; opwekking gemiddeld 12kWh/dag.
Je hebt ook het volgende 2 keer:woger schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:26:
[...]
Blijkbaar krijg je bij 2 WP's ook 2 keer subsidie
2 * het leidingwerk
2 * zoveel zekeringen nodig
2 * de ruimte nodig
2 * het stilstand verbruik
2 * het onderhoud
Een enorm complexe regeling om het goed te laten werken.
Het lijkt heel aantrekkelijk maar de COP is enorm situatie afhankelijk dus daarvoor zou ik echt niet kijken naar een cascade opstelling. De electriciteit die je bespaart raak je in de zomer waarschijnlijk weer kwijt aan al die andere dingen.
@Dylantje2
In jouw openingspost zeg je geen Jaga's te plaatsen na een test periode. Wat bedoel je hier precies mee?
Ik sta op het punt om een gedeelte van mijn radiatoren te vervangen voor Jaga tempo.
Wat betreft het buffervat, ook staat een Djg solar/warmtepomp boiler (500ltr) op het verlanglijstje waarbij ik de warmtepomp spiraal ga gebruiken als "hygiëne boiler spiraal" als voor verwarming van mijn ook nog aan te schaffen warmte pomp boiler.
In jouw openingspost zeg je geen Jaga's te plaatsen na een test periode. Wat bedoel je hier precies mee?
Ik sta op het punt om een gedeelte van mijn radiatoren te vervangen voor Jaga tempo.
Wat betreft het buffervat, ook staat een Djg solar/warmtepomp boiler (500ltr) op het verlanglijstje waarbij ik de warmtepomp spiraal ga gebruiken als "hygiëne boiler spiraal" als voor verwarming van mijn ook nog aan te schaffen warmte pomp boiler.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Uhm tsja..vanderv schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 12:36:
@Dylantje2
Ik had er 1 voor test..
Weinig warmte en die fannetjes ... maken meer lawaai dan je lief is..
Bij navraag blijkt de jaga niet echt voor lage temperatuur, maar juist voor hoge temperaturen te zijn..
Ik heb nu meer water, en geen geluid met een brugman kolom..
Deze winter weet ik meer..Maar de WAF van kolom was vele malen beter dan ene Jaga..
Dus die winst heb ik al.. En als je meer water hebt, heb je meer afgifte, dus schijnt stukken beter te zijn...
Een buffervat eet je het zeker?
Ik weet niet vanaf welk systeem je over stapt...
Als je vvw hebt en wat leidingen en genoeg water in je systeem zou ik over een vat eerst eens gana lezen.
In de manual van Pana staat dat je direct op je cv aan kunt sluiten zonder buffer.
En er zijn er zat die dit hebben scheelt je xxx €€€
En voor je sww loopt hier een ander topic, ik zou een Wpboiler kopen.
Zodat je 2 separate systemen hebt...Zijn de meningen ook over verdeeld..
Maar zijn er ook zat die dit naar alle tevredenheid hebben waaronder ondergetekende hahaha
De lagere COP van de 9kW versie komt door het relatief kleinere oppervlak van verdamper en ventilator. Ze zijn fysiek even groot, maar de COP is bij de ene bij 5, maar bij de andere bij 9kW gemeten. Als je aan 5kW te kort denkt te komen, kun je natuurlijk ook een 12kW versie nemen die een tweemaal zo grote verdamper en radiator heeft en bij 9kW waarschijnlijk een betere COP.woger schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:40:
Hier een omgedraaid verhaal.Dylantje2 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 13:37:
[...]
Uhm tsja..
Ik had er 1 voor test..
Weinig warmte en die fannetjes ... maken meer lawaai dan je lief is..
Bij navraag blijkt de jaga niet echt voor lage temperatuur, maar juist voor hoge temperaturen te zijn..
Ik heb nu meer water, en geen geluid met een brugman kolom..
Deze winter weet ik meer..Maar de WAF van kolom was vele malen beter dan ene Jaga..
Dus die winst heb ik al.. En als je meer water hebt, heb je meer afgifte, dus schijnt stukken beter te zijn...
Een buffervat eet je het zeker?
Ik weet niet vanaf welk systeem je over stapt...
Als je vvw hebt en wat leidingen en genoeg water in je systeem zou ik over een vat eerst eens gana lezen.
In de manual van Pana staat dat je direct op je cv aan kunt sluiten zonder buffer.
En er zijn er zat die dit hebben scheelt je xxx €€€
En voor je sww loopt hier een ander topic, ik zou een Wpboiler kopen.
Zodat je 2 separate systemen hebt...Zijn de meningen ook over verdeeld..
Maar zijn er ook zat die dit naar alle tevredenheid hebben waaronder ondergetekende hahaha
Boven allemaal jaga,s geplaatst met zelfbouw dbe. Kamer is met aanvoer van 29 graden nog heerlijk warm te krijgen. Fans draaien soms snachts, zijn zo stil dat we gewoon kunnen
Slapen
Boven staat bij mij zo goed als dicht...jeroenvervuren schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:17:
[...]
Hier een omgedraaid verhaal.
Boven allemaal jaga,s geplaatst met zelfbouw dbe. Kamer is met aanvoer van 29 graden nog heerlijk warm te krijgen. Fans draaien soms snachts, zijn zo stil dat we gewoon kunnen
Slapen
Badkamer en de rest niet
Ik weet niet heoveel gas je had en wat je keuzes zijn om een 9 te kopenFransvWoerkom schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:15:
[...]
De lagere COP van de 9kW versie komt door het relatief kleinere oppervlak van verdamper en ventilator. Ze zijn fysiek even groot, maar de COP is bij de ene bij 5, maar bij de andere bij 9kW gemeten. Als je aan 5kW te kort denkt te komen, kun je natuurlijk ook een 12kW versie nemen die een tweemaal zo grote verdamper en radiator heeft en bij 9kW waarschijnlijk een betere COP.
Te groot is minder goed wat bijv. bij een plofketel vaak normaal is..
Gentlemen, ik ga binnenkort ook de warmtepomp tour op, geweldig topic dit.
Setup: CV ketel 10 jaar oud, half gaar
Jaren 30 woning met HR++ glas + kozijnen overal. Bovenwoning dus relatief veel warmte van de buren
wel een niet niet geisoleerd plat dak nu wat super oncomfortabel is.
Geen dakisolatie
Geen gevelisolatie (= enkelsteens zonder spouw).
Geen mechanische ventilatie
Weinig ruimte voor appartuur (200L vat kan ik net kwijt qua ruimte en gewicht denk ik)
Gasverbruik 2018: 1500 m3
Mijn stappenplan:
-80mm PIR dakisolatie aanbrengen
-Droogbouwvloerverwarming systeem beneden aanleggen (tips ? Ik zie systemen met 10 mm slang, maar gaat dit werken zonder buffervat ?)
- Boven verwarming met bestaande HT radiatoren en bestaande mitsubishi airco.
- 5KW monoblock op dak gooien, puur voor CV bedrijf
- CV ketel demonteren en afvoeren
- Plaatsen 200L ventilatie warmtepomp
- Pilsje opentrekken en nadenken over zonnepanelen
Jaren 30 woning met HR++ glas + kozijnen overal. Bovenwoning dus relatief veel warmte van de buren
Geen dakisolatie
Weinig ruimte voor appartuur (200L vat kan ik net kwijt qua ruimte en gewicht denk ik)
Mijn stappenplan:
-Droogbouwvloerverwarming systeem beneden aanleggen (tips ? Ik zie systemen met 10 mm slang, maar gaat dit werken zonder buffervat ?)
Het verbruik afgelopen jaar was 4500 m3 gas en 9500kWh, maar Dat is voor het huis en een bijgebouw dat ook warm gestookt werd en zwembad (1kW pomp en verwarmen met gas). Begin volgend jaar, als we het huis krijgen, ga ik eerst vloeren isoleren, muren isoleren, vvw er in etc. dus eigenlijk redelijk kansloos om een inschatting te maken.Dylantje2 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:22:
[...]
Ik weet niet heoveel gas je had en wat je keuzes zijn om een 9 te kopen
Ik zal de uiteindelijke beslissing nemen op het moment dat ik weet hoeveel isolatie ik in de vloer en muren kan proppen.
Ik kan je wel helpen met de volgende punten:
Lollercopter schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:31:
Mijn stappenplan:
Het was een reactie op woger die voorstelde om 2 warmtepompen van 5kW te nemen ipv 1 van 9kW in verband met de hogere COP.Dylantje2 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:22:
[...]
Ik weet niet heoveel gas je had en wat je keuzes zijn om een 9 te kopen
Iemand ervaring met de pompsnelheid en deltaT van de H-serie?
Een kennis heeft op alle verdiepingen vloerverwarming met de Panasonic H serie 5 kW die staat ingesteld op:
Nu lees ik in de handleiding:
Op pagina 84 van de Service Manual wordt geschreven dat en kleinere deltaT meer energie verbruikt, maar wel comfortabeler is. Wat is jullie ervaring hierin, in het bijzonder met vloerverwarming?
Mijn verwachting is dat de standaard pompsnelheid 700 rpm is en dat bij een deltaT van meer dan 5°C het toerental verhoogt wordt tot hoogstens het maximaal ingesteld hexidecimale getal. Klopt dat? En wat is dan een juist gekozen deltaT?
Een kennis heeft op alle verdiepingen vloerverwarming met de Panasonic H serie 5 kW die staat ingesteld op:
- deltaT 5°C
- Waterflow Max. flow werking: 0x96
- Stooklijn -5/35 15/25 met Room Thermostat internal
De maximum pompsnelheid kan ik instellen tussen 0x40 en 0xFF. (pagina 132 service manual). Of tot 0xFE (pagina 37 zelfde manual). Of nog andere waarden (0xC5) als ik de grafiek op pagina 98 lees? (idem, zelfde manual).Maximum pump speed setting on remote control
Standard pump speed is automatically controlled to get the designed water temperature different between water
inlet and outlet (ΔT). Instead of setting the standard pump speed, maximum pump speed is manually adjusted by
the installer according to water circuit pressure drop.
Op pagina 84 van de Service Manual wordt geschreven dat en kleinere deltaT meer energie verbruikt, maar wel comfortabeler is. Wat is jullie ervaring hierin, in het bijzonder met vloerverwarming?
Mijn verwachting is dat de standaard pompsnelheid 700 rpm is en dat bij een deltaT van meer dan 5°C het toerental verhoogt wordt tot hoogstens het maximaal ingesteld hexidecimale getal. Klopt dat? En wat is dan een juist gekozen deltaT?
Ervaring..Dre schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 23:26:
Een kennis heeft op alle verdiepingen vloerverwarming met de Panasonic H serie 5 kW die staat ingesteld op:Deze deltaT en waterflow maximaal zijn de standaard instellingen. Aangezien het standaard instellingen zijn verwacht ik dat dit voor veel toepassingen geschikt is. Klopt mijn aanname?
- deltaT 5°C
[...]
De maximum pompsnelheid kan ik instellen tussen 0x40 en 0xFF. (pagina 132 service manual). Of tot 0xFE (pagina 37 zelfde manual). Of nog andere waarden (0xC5) als ik de grafiek op pagina 98 lees? (idem, zelfde manual).
Maar volgens sommig klopt dit niet...Mijn leermeester moest mij ook overtuigen..
Stap 1 lees op de wp de gevraagde pompspeed.
bij mij ergens rond de 15/minuut [ ff omrekenen ]
Dan maak een excel lijstje waar de hex waardes in hebt staan. van min tot ergens ver..
Dan ga je naar de setting om je pomp in te stellen.
laat hem lopen en schrijf je pomp speed op bij de hex waarde.
2 -3 minuten en je weet wat hij kan lopen. Doe ook een keer de ontluchtings run en dan nog een keer de speed..
Zorg dat hij op 15.5-16 komt te staan..

Voor sommige abracadabra maar als je het doet snap je hem wel.
https://numbermonk.com/
Dan eens verder kijken..
Maar als je het dan goed wilt doen..
Moet je ook retouren gaan stroomlijnen.
Probeer je retouren zo goed mogelijk gelijk te krijgen..
Dus Dt van 5 mag je ff vergeten..
Mijn pana setting zijn een Dt van 15 dus hij heeft alle ruimte...
Maar ergens in de manual staat ook iets over die Dt groter efficiënter maar minder comfortabel oid.
Wat mijn ervaring is dat de H zelf bepaald wat de Dt is, nu 2, maar een rendement...
Kijk maar mee:
Piet
Piet
143.176.124.13:3000
Dus geef je pomp de snelheid die hij vraagt, geef de Dt ruimte..
En zorg voor een gelijke Tretour [ waterzijdig inregelen ]
Tretour heel simpel alles open en de eerst kraan die je tegen komt vanaf de wp wat dicht zetten..
En dan zo alle alles radiatoren die je tegen komt op gelijk Tr krijgen.
Makkelijkste is dit om een vaste Taanvoer in te stellen en dan wat dagen spelen met je kraantjes enz enz
Tr zo goed mogelijk gelijk maken..
Dan NOG een keer je pomp checken staat hij nog op de 15-16 liter...
Zo nee, dan weer aanpassen
En dan weer je Tr gelijk maken..
Als je dit goed hebt dan pas verder gaan...
Maar er zijn mensen die zeggen dat dit niet kan....
eert dit doen en dan verder kijken
Waterzijdig doe je een dag of 2-3-4 over.. spullen moeten afkoelen en opwarmen...
Als je dit doet met thermostaat enz aan, is het bijna onmogelijk. dus vandaar ff de vaste Ta instellen
Vragen?
Ik denk dat je beter je vraag in het andere forum kunt neerleggen.Lollercopter schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:31:
Gentlemen, ik ga binnenkort ook de warmtepomp tour op, geweldig topic dit.
Jaren 30 woning met HR++ glas + kozijnen overal. Bovenwoning dus relatief veel warmte van de burenwel een niet niet geisoleerd plat dak nu wat super oncomfortabel is.
Geen dakisolatie
Mijn stappenplan:
koevlaas2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
ik ben aan het denken om mijn huidige thermostaat eruit te gooien. gaat per halve graad, en gaat beetje random aan/uit. (chronotherm wireless).
ik wilde dan eigenlijk de afstandbediening van de pana in mn kamer ophangen. (ik ga dan van schema 1 naar schema 2 in de handleiding). (niet echt groot verschil, maar toch).
ietswat aparte situatie heb ik, ik heb de WP op een vat zitten, en aan het vat zitten (2) pompen die naar de vvw pompen. de pompen werken nu op de thermostaat in de kamer, dus bij warmtevraag wordt er warmte uit t vat onttrokken. WP houdt gewoon het vat op temperatuur obv WAR. (op watertemp dus)
ik wilde de pompen door de WP laten aansturen, maar dan moet ik ook een thermostaat eraan koppelen, anders blijft ie altijd pompen.
is ff wat kabeltjes trekken maar wel te doen, maar wel weer klusje, dus ff kijken of er mensen zijn met ervaring hiermee. (hoe stuur de WP bijv. op ruimtetemperatuur).
ik heb zeer langzame vloerverwarming met behoorlijke buffer. als ik op normale lage temperatuur stook (nu bijv 30 graden) dan duurt het zo een halve dag voor de kamer een graad warmer is.
ik hou dit forum en het algemen WP l/W forum al tijdje bij, maar ben vooral geïnteresseerd in de ervaring met panasonic, icm de afstandbediening thermostaat. ik doe nu nachtverlaging, bevalt redelijk (nu nog 1 graad, en dat is te veel), maar overdag stoken zou met mijn betonbuffer prima moeten kunnen.
ik wilde dan eigenlijk de afstandbediening van de pana in mn kamer ophangen. (ik ga dan van schema 1 naar schema 2 in de handleiding). (niet echt groot verschil, maar toch).
ietswat aparte situatie heb ik, ik heb de WP op een vat zitten, en aan het vat zitten (2) pompen die naar de vvw pompen. de pompen werken nu op de thermostaat in de kamer, dus bij warmtevraag wordt er warmte uit t vat onttrokken. WP houdt gewoon het vat op temperatuur obv WAR. (op watertemp dus)
ik wilde de pompen door de WP laten aansturen, maar dan moet ik ook een thermostaat eraan koppelen, anders blijft ie altijd pompen.
is ff wat kabeltjes trekken maar wel te doen, maar wel weer klusje, dus ff kijken of er mensen zijn met ervaring hiermee. (hoe stuur de WP bijv. op ruimtetemperatuur).
ik heb zeer langzame vloerverwarming met behoorlijke buffer. als ik op normale lage temperatuur stook (nu bijv 30 graden) dan duurt het zo een halve dag voor de kamer een graad warmer is.
ik hou dit forum en het algemen WP l/W forum al tijdje bij, maar ben vooral geïnteresseerd in de ervaring met panasonic, icm de afstandbediening thermostaat. ik doe nu nachtverlaging, bevalt redelijk (nu nog 1 graad, en dat is te veel), maar overdag stoken zou met mijn betonbuffer prima moeten kunnen.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Je hebt een goeie opstelling en die ga je nu om zeep helpen?Baapje327 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:16:
ik ben aan het denken om mijn huidige thermostaat eruit te gooien. gaat per halve graad, en gaat beetje random aan/uit. (chronotherm wireless).
Thermostaat de pompen aan laten sturen en tevens de wp dmv extra relais. Kies een thermostaat die op 0.1 graad schakelt en het zal perfect draaien.
Nu draai je 30 graden?? Waarschijnlijk omdat je telkens doet opwarmen. Ik draai hier nu continu met 27 ,zelfs over radiators, dus probeer maar eens paar weken 24/7 en je zult zien dat energie verbruik gaat zakken zodra het stabiel is.
1 PVoutput . Dongen NB
@Dylantje2
Prachtige logging
Op Grafana zie ik op een bepaald tijdstip:
En de "Waterflow Max. flow werking" is toch alleen een maximum pompsnelheid. Om bijvoorbeeld ruisende leidingen te voorkomen? Ik begrijp dus niet hoe jij die pompsnelheid omhoog krijgt
Prachtige logging
Op Grafana zie ik op een bepaald tijdstip:
- Frequentie 17/18 Hz
- Pompdebiet 9,8 l/min (588 l/u)
- 2°C deltaT (Ta=29°C en Tr=27°C)
- Vermogen W = 1,5 kW
- Vermogen E = 230 Watt
- COP = 6,5
En de "Waterflow Max. flow werking" is toch alleen een maximum pompsnelheid. Om bijvoorbeeld ruisende leidingen te voorkomen? Ik begrijp dus niet hoe jij die pompsnelheid omhoog krijgt
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 20-10-2019 13:47 ]
Tijdens wat testjes merkte ik hier dat de WP (9kW) met ca. 1500 l/u rond begon te pompen bij een delta-T instelling van 5K. Bij omlaag zetten van deze delta-T begon de waterpomp te pompen met een flow die past bij die delta-T. Dus delta-T bij van 3K gaf hier een flow van (1500x5)/3 =2500l/u. Dat lijkt aan elkaar te zijn gekoppeld, onafhankelijk hoeveel vermogen er in het begin wordt geleverd; die waterpomp staat met de bovengenoemde debieten; compressor draait dan nog niet eens.Dre schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 23:26:
Een kennis heeft op alle verdiepingen vloerverwarming met de Panasonic H serie 5 kW die staat ingesteld op:Deze deltaT en waterflow maximaal zijn de standaard instellingen. Aangezien het standaard instellingen zijn verwacht ik dat dit voor veel toepassingen geschikt is. Klopt mijn aanname?
- deltaT 5°C
[...]
De maximum pompsnelheid kan ik instellen tussen 0x40 en 0xFF. (pagina 132 service manual). Of tot 0xFE (pagina 37 zelfde manual). Of nog andere waarden (0xC5) als ik de grafiek op pagina 98 lees? (idem, zelfde manual).
De Pana regelt daarna de waterpompsnelheid automatisch (terug). Dit had in mijn situatie i.c.m. een buffervat tot gevolg dat de primaire waterpomp (de Pana zelf) langzaam ging lopen, terwijl het debiet van de secundaire pomp niet veranderde (vaste stand op de pomp). Secundaire debiet is hier ca. 1000l/u. Dat zorgde ervoor dat de temperatuur aan de CV kant behoorlijk (5 graden ofzo) in elkaar zakte, en daarmee de afgifte. Dat komt doordat er naar verhouding veel meer kouder water terug komt uit de CV dan dat er warmwater uit de WP bij komt: gemiddelde temperatuur daalt dan door menging. De Pana begon veel meer te pendelen. Misschien werkt het beter zonder buffervat, wat dat aangaat. Maar het buffer helpt wel weer om wat rustiger te draaien over de convectors (geen vloer verwarming hier).
Ik heb dat oplost door de Pana te forceren met een hogere flow te draaien. Ik heb de delta-T instelling op 2K staan. Omdat 2500l/u hier veels te veel is (veel extra verbruik van de pomp), heb ik het debiet op 1600l/u begrenst door die hexadecimale waarde omlaag te zetten. Hiermee heb ik bereikt dat de Pana niet meer terugtoert en de CV temperatuur achter het buffervat niet inzakt. Omdat de standaard flow hetzelfde is dan voor de aanpassingen, kan de delta-T nog gewoon naar 5K bij vol vermogen.
De maximum begrenzing heeft geen invloed op de defrost werking, dan gaat hij zo 2500l/u verpompen.
Om een lang verhaal kort te maken: met de instellingen voor delta-T en maximum pompsnelheid kun je wat tweaken met hoe de Pana met de waterpomp om gaat, voor mij werkt dat goed. Maar als je geen probleem hebt, dan zijn de standaard instellingen waarschijnlijk optimaal.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
ff niet meer 2018 kijkenDre schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:45:
@Dylantje2
Prachtige logging
Op Grafana zie ik op een bepaald tijdstip:De H-serie ken ik niet goed en staat nu ook niet in de buurt. Hoe kan je flow nu 9,8 L/min zijn, en op 15-12-2018 24L/min. De enige pomp parameter die ik zie is de 'deltaT for heating ON'. Die zou ik op 1°C kunnen instellen in plaats van 5°C, hierdoor zal pomp harder gaan lopen met een minimum van ??? 9,8 l/min ??? Is dit ook wat jij gedaan hebt op 15-12-2018?
- Frequentie 17/18 Hz
- Pompdebiet 9,8 l/min (588 l/u)
- 2°C deltaT (Ta=29°C en Tr=27°C)
- Vermogen W = 1,5 kW
- Vermogen E = 230 Watt
- COP = 6,5
mijn setup is veranderd dus dat is zinloos..
Mijn pomp staat op 15.5 oid.
Daarna doet pana alles zelf...
Je hex waardes aanpassen..
en een paar minuten laten lopen kijken wat de L zijn.
te weinig dan volgende hex waarde
Of wat bedoel je precies..
mwha, goed goed...kan nog een hoop aan 'getweakt' worden.reneeke1970 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:08:
[...]
Je hebt een goeie opstelling en die ga je nu om zeep helpen?
Thermostaat de pompen aan laten sturen en tevens de wp dmv extra relais. Kies een thermostaat die op 0.1 graad schakelt en het zal perfect draaien.
Nu draai je 30 graden?? Waarschijnlijk omdat je telkens doet opwarmen. Ik draai hier nu continu met 27 ,zelfs over radiators, dus probeer maar eens paar weken 24/7 en je zult zien dat energie verbruik gaat zakken zodra het stabiel is.
ik vermoed dat ik te weinig flow heb (ben ik nog mee bezig) om nog lagere temperatuur te draaien. als het frisser wordt, moet daardoor de temp omhoog. op dit moment kan 30 miss nog wel lager, maar mijn thermostaat doet nu niet continu warmte vragen. heb al wat instellingen gewijzigd, maar ben er nog niet helemaal achter hoe ie precies werkt.
daarom miss dus over op WP thermostaat.
andere thermostaat moet ik weer kopen, liever niet dus aangezien ik er eigenlijk al 2 heb.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Die wp thermostaat is veel te onnauwkeurig en schakelt op 0.5 graden, bestel anders op Ali om te testen, voor paar euro weet je hetBaapje327 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:24:
[...]
mwha, goed goed...kan nog een hoop aan 'getweakt' worden.
ik vermoed dat ik te weinig flow heb (ben ik nog mee bezig) om nog lagere temperatuur te draaien. als het frisser wordt, moet daardoor de temp omhoog. op dit moment kan 30 miss nog wel lager, maar mijn thermostaat doet nu niet continu warmte vragen. heb al wat instellingen gewijzigd, maar ben er nog niet helemaal achter hoe ie precies werkt.
daarom miss dus over op WP thermostaat.
andere thermostaat moet ik weer kopen, liever niet dus aangezien ik er eigenlijk al 2 heb.
€ 9,02 30%OFF | Dual Digitale Temperatuur Controller Twee Relais Thermostaat Thermoregulator 10A Verwarming Cooling STC-3008 12V 24V 220V
https://s.click.aliexpress.com/e/ptGrcaAqR
[ Voor 10% gewijzigd door reneeke1970 op 20-10-2019 15:54 ]
1 PVoutput . Dongen NB
@Fullpower @Dylantje2
Erg makkelijk vind ik het niet om te begrijpen zonder het zelf te zien. De ingestelde deltaT (1-15°C) bepaald dus de initiële start snelheid van de pomp, nog voordat de compressor start. Een deltaT van 15°C geeft de laagste start snelheid en een deltaT van 1°C de hoogste start snelheid. Op het moment dat de compressor gaat verwarmen wordt het pompdebiet aangepast (omlaag, én omhoog) naar de gewenste werkelijk deltaT, met uiteraard een minimum debiet, en/of minimum toerental (700 rpm). En een maximum ingesteld in het hexadecimale getal. Zeg ik dit goed zo?
En het hexidecimale getal is het maximum begrensde debiet, met uitzondering van defrost.
Door een deltaT van 1°C te kiezen kan je feitelijk met het hexidecimale getal het debiet regelen. Je hebt dan een vaste snelheid zoals dat ook met de F-serie het geval was (pumpspeed 1-7). Er is dan dus geen regeling meer.
@Dylantje2
Log je ook nog het pomptoerental in Grafana.
Note:
De F-serie werkt met een 0-6 Volt sturing naar de waterpomp. De pumpspeed kan je op de controller instellen van 1 t/m 7. Hoe hoger de pumpspeed hoe hoger de gelijkspanning van 0 tot 6 Volt naar de pomp. De pomp geeft een toerental terugkoppeling, maar daar doet de warmtepomp niks mee. Volgens mij lijkt de elektrische aansluiting wel gelijk tussen de H-serie en F-serie, is het niet dezelfde pomp?
Case #1
deltaT 1°C hex 0x40
Pomp start op hoge snelheid en kan vervolgens DC-signaal naar pomp veranderen tussen 0x40 en 0x40.
Case #2
deltaT 15°C hex 0x40
Pomp start op lage snelheid en kan vervolgens DC-signaal naar pomp veranderen tussen 0x40 en 0x40.
Case #3
deltaT 15°C hex 0xFF
Pomp start op lage snelheid en kan vervolgens DC-signaal naar pomp veranderen tussen 0x40 en 0xFF.
Case #4
deltaT 1°C hex 0xFF
Pomp start op hoge snelheid en kan vervolgens DC-signaal naar pomp veranderen tussen 0x40 en 0xFF.
Anders iemand die eens kan meten op de stekker van de pomp of er een signaal van 0-6 Volt is, en of er een relatie is tussen de twee parameters en de 0-6 Volt spanning
Erg makkelijk vind ik het niet om te begrijpen zonder het zelf te zien. De ingestelde deltaT (1-15°C) bepaald dus de initiële start snelheid van de pomp, nog voordat de compressor start. Een deltaT van 15°C geeft de laagste start snelheid en een deltaT van 1°C de hoogste start snelheid. Op het moment dat de compressor gaat verwarmen wordt het pompdebiet aangepast (omlaag, én omhoog) naar de gewenste werkelijk deltaT, met uiteraard een minimum debiet, en/of minimum toerental (700 rpm). En een maximum ingesteld in het hexadecimale getal. Zeg ik dit goed zo?
En het hexidecimale getal is het maximum begrensde debiet, met uitzondering van defrost.
Door een deltaT van 1°C te kiezen kan je feitelijk met het hexidecimale getal het debiet regelen. Je hebt dan een vaste snelheid zoals dat ook met de F-serie het geval was (pumpspeed 1-7). Er is dan dus geen regeling meer.
@Dylantje2
Note:
De F-serie werkt met een 0-6 Volt sturing naar de waterpomp. De pumpspeed kan je op de controller instellen van 1 t/m 7. Hoe hoger de pumpspeed hoe hoger de gelijkspanning van 0 tot 6 Volt naar de pomp. De pomp geeft een toerental terugkoppeling, maar daar doet de warmtepomp niks mee. Volgens mij lijkt de elektrische aansluiting wel gelijk tussen de H-serie en F-serie, is het niet dezelfde pomp?
Case #1
deltaT 1°C hex 0x40
Pomp start op hoge snelheid en kan vervolgens DC-signaal naar pomp veranderen tussen 0x40 en 0x40.
Case #2
deltaT 15°C hex 0x40
Pomp start op lage snelheid en kan vervolgens DC-signaal naar pomp veranderen tussen 0x40 en 0x40.
Case #3
deltaT 15°C hex 0xFF
Pomp start op lage snelheid en kan vervolgens DC-signaal naar pomp veranderen tussen 0x40 en 0xFF.
Case #4
deltaT 1°C hex 0xFF
Pomp start op hoge snelheid en kan vervolgens DC-signaal naar pomp veranderen tussen 0x40 en 0xFF.
Anders iemand die eens kan meten op de stekker van de pomp of er een signaal van 0-6 Volt is, en of er een relatie is tussen de twee parameters en de 0-6 Volt spanning
Heb je een H of een F...Dre schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:04:
@Fullpower @Dylantje2
@Dylantje2
Note:
Case #1
deltaT 1°C hex 0x40
Case #2
deltaT 15°C hex 0x40
Case #3
deltaT 15°C hex 0xFF
Case #4
deltaT 1°C hex 0xFF
Ja ik log de debit ook.. Kijk maar eens goed.
Alleen hij staat ingesteld op 15.xx maar bepaalt zelf dat hij nu op 9-12 loopt
Je case snap ik niet
Kun je uberhaupt wel iets meten?
@Dylantje2
Debiet is niet hetzelfde als pomptoerental. Het pomptoerental is tussen de 700 en 6000 rpm. Anders krijg je een "Water Pump Speed Feedback Error" (zie pagina 99 servicemanual). Ik weet niet of je het toerental ook kan uitlezen?
Zie hier: http://aquarea.smallsolut...p?title=Geisha_UWP_Bremse
Ik heb uitgebreide ervaring met de F-serie, maar een kennis van me heeft een H-serie. De F-serie heeft een vast ingestelde pompstand wat makkelijk te begrijpen is, de H-serie is wat lastiger. En de H-serie staat buiten mijn bereik anders had ik zelf wel wat zitten testen
Debiet is niet hetzelfde als pomptoerental. Het pomptoerental is tussen de 700 en 6000 rpm. Anders krijg je een "Water Pump Speed Feedback Error" (zie pagina 99 servicemanual). Ik weet niet of je het toerental ook kan uitlezen?
- De waterpomp geeft dus een toerental af.
- De "Water Flow Switch" geeft het debiet af in L/min.
Ik heb uitgebreide ervaring met de F-serie, maar een kennis van me heeft een H-serie. De F-serie heeft een vast ingestelde pompstand wat makkelijk te begrijpen is, de H-serie is wat lastiger. En de H-serie staat buiten mijn bereik anders had ik zelf wel wat zitten testen
Ik heb debiet en hz in het lijstje staanDre schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:32:
@Dylantje2
Debiet is niet hetzelfde als pomptoerental. Het pomptoerental is tussen de 700 en 6000 rpm. Anders krijg je een "Water Pump Speed Feedback Error" (zie pagina 99 servicemanual). Ik weet niet of je het toerental ook kan uitlezen?Aan de stekker van de waterpomp kan je het stuursignaal (0-6V) meten en ook het toerental (Hz, denk ik):
- De waterpomp geeft dus een toerental af.
- De "Water Flow Switch" geeft het debiet af in L/min.
Goeie idd wel. Deze kun je dus als externe thermostaat op de wp gebruiken?reneeke1970 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:45:
[...]
Die wp thermostaat is veel te onnauwkeurig en schakelt op 0.5 graden, bestel anders op Ali om te testen, voor paar euro weet je het
€ 9,02 30%OFF | Dual Digitale Temperatuur Controller Twee Relais Thermostaat Thermoregulator 10A Verwarming Cooling STC-3008 12V 24V 220V
https://s.click.aliexpress.com/e/ptGrcaAqR
Stuk goedkoper dan wat ze nl verkopen

Als je hem op externe controller aansluiting plaatst wel, ik dacht cn4 maar weet niet zekerBaapje327 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:52:
[...]
Goeie idd wel. Deze kun je dus als externe thermostaat op de wp gebruiken?
Stuk goedkoper dan wat ze nl verkopen
1 PVoutput . Dongen NB
Wat doet de "Room thermostat internal" in combinatie met de stooklijn. Stel mijn stooklijn is -5/35 15/25 en het is buiten -5°C. De conventionele situatie met WAR-only zou een Ta van 35°C maken.
De servicemanual schrijft op pagina 67:
Klinkt mij logisch. Maar in hoeverre kan de stooklijn (compensation curve) verlaagd en verhoogd worden. Kan het ook betekenen dat Ta 55°C kan worden, dus shift van +20°C? Of maximaal de shift die je als user kan instellen (dus -5°C tot 5°C).In case of Room thermo or Room thermistor, compensation curve can be set.
In this case, compensation curve is shifted according to the thermo ON/OFF situation.
(Example) If room temperature increasing speed is;
very slow → shift up the compensation curve
very fast → shift down the compensation curve
Volgens mij max. +/- 5cDre schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:18:
Wat doet de "Room thermostat internal" in combinatie met de stooklijn. Stel mijn stooklijn is -5/35 15/25 en het is buiten -5°C. De conventionele situatie met WAR-only zou een Ta van 35°C maken.
[...]
Klinkt mij logisch. Maar in hoeverre kan de stooklijn (compensation curve) verlaagd en verhoogd worden. Kan het ook betekenen dat Ta 55°C kan worden, dus shift van +20°C? Of maximaal de shift die je als user kan instellen (dus -5°C tot 5°C).
Maar ik heb nog nooit een modificatie van de stooklijn hier gezien. Lijkt erop dat er iig geen proportionele werking in zit: als ik de kamerthermostaat hoger in stel, gebeurd er niets. En misschien zit er een integrerende actie in, maar die is zo traag dat ik er met mijn convectoren niets aan heb. Lijkt erop dat je er ook niks aan kan tweaken...
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ik heb nu een tijdje met de thermistor gedraaid, toch merk ik dat de regeling anders isFullpower schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:01:
[...]
Volgens mij max. +/- 5c
Maar ik heb nog nooit een modificatie van de stooklijn hier gezien. Lijkt erop dat er iig geen proportionele werking in zit: als ik de kamerthermostaat hoger in stel, gebeurd er niets. En misschien zit er een integrerende actie in, maar die is zo traag dat ik er met mijn convectoren niets aan heb. Lijkt erop dat je er ook niks aan kan tweaken...
t.o.v. de regeling op watertemperatuur (WAR).
Wat merk je dan dat anders isChip2710 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:04:
[...]
Ik heb nu een tijdje met de thermistor gedraaid, toch merk ik dat de regeling anders is
Jaja, logische wedervraag.
Aan de stooklijn zie ik geen daadwerkelijk veranderingen echter deze kunnen natuurlijk
klein zijn en op de achtergrond toegepast worden.
Laat ik zo zeggen dat wanneer een bepaalde temp. ingesteld is, het systeem ook daadwerkelijk
naar deze instelde waarde toe werkt, terwijl met een water temp. regeling met een zelfde stooklijn de
temperatuur blijft steken vlak voor die temperatuur.
Wat ik hier met de interne thermostaat zie is dat de WP stopt zodra de temperatuur een keer de 23 aantikt, dit is een halve graad hier boven het setpoint (22c). De WP gaat weer lopen als de temperatuur een halve graad onder het setpoint komt. Beetje grote hysteresis, maar voor mijn convectoren prima. Denk dat de interne thermostaar voor VVW slecht werkt.Chip2710 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:04:
[...]
Ik heb nu een tijdje met de thermistor gedraaid, toch merk ik dat de regeling anders is
Afgelopen winter had ik een dag met elk uur een defrost. De gevraagde kamertemperatuur werd niet gehaald. Ik had verwacht dat de WP zijn aanvoertemperatuud wel geleidelijk zou verhogen, maar dat deed hij niet. Hij had nog genoeg vermogen over, dus dat was niet zijn excuus
Daarna eens opgelet. Om 16u verander ik het setpoint van de kamertemperatuur van 21 naar 22c. In de handleiding wordt gesproken over een PI regelaar voor de ruimtetemperatuur compensatie, deze zou zoals ik het lees ook met de interne thermostaat moeten werken. Ik zou een spring omhoog verwachten van een graad (?). Maar ik zie niets gebeuren.
@Wauske merkte al eens op dat de PI regeling mogelijk alleen zou werken icm een externe thermistor. Op basis van het gedrag van de Pana denk ik dat hij gelijk heeft, want hier krijg ik het met de interne thermostaat niet aan de praat. (Ook al maak uit het service handleiding op dat het zou moeten werken.)
Misschien is er iemand die er meer van af weet?
Dit topic is gesloten.
Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.