Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.460 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:37

timovd

Voorsprong door techniek

Fullpower schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:42:
[...]

Afgelopen winter had ik een dag met elk uur een defrost. De gevraagde kamertemperatuur werd niet gehaald. Ik had verwacht dat de WP zijn aanvoertemperatuud wel geleidelijk zou verhogen, maar dat deed hij niet. Hij had nog genoeg vermogen over, dus dat was niet zijn excuus :) .
Meer vermogen is meer defrosts, dus niet per se beter. Hoeveel is "genoeg vermogen over" bij een lagere buitentemperatuur, is het maximale vermogen lager.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:37
Fullpower schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:42:
[...]

Wat ik hier met de interne thermostaat zie is dat de WP stopt zodra de temperatuur een keer de 23 aantikt, dit is een halve graad hier boven het setpoint (22c). De WP gaat weer lopen als de temperatuur een halve graad onder het setpoint komt. Beetje grote hysteresis, maar voor mijn convectoren prima. Denk dat de interne thermostaar voor VVW slecht werkt.

Afgelopen winter had ik een dag met elk uur een defrost. De gevraagde kamertemperatuur werd niet gehaald. Ik had verwacht dat de WP zijn aanvoertemperatuud wel geleidelijk zou verhogen, maar dat deed hij niet. Hij had nog genoeg vermogen over, dus dat was niet zijn excuus :) .

Daarna eens opgelet. Om 16u verander ik het setpoint van de kamertemperatuur van 21 naar 22c. In de handleiding wordt gesproken over een PI regelaar voor de ruimtetemperatuur compensatie, deze zou zoals ik het lees ook met de interne thermostaat moeten werken. Ik zou een spring omhoog verwachten van een graad (?). Maar ik zie niets gebeuren.

@Wauske merkte al eens op dat de PI regeling mogelijk alleen zou werken icm een externe thermistor. Op basis van het gedrag van de Pana denk ik dat hij gelijk heeft, want hier krijg ik het met de interne thermostaat niet aan de praat. (Ook al maak uit het service handleiding op dat het zou moeten werken.)

Misschien is er iemand die er meer van af weet?
Zelfde hysteresis met de thermistor.
Die graad hoger gaat tie niet volgen, de regeling blijft de stooklijn volgen en
past achter de scherm minuscuul aan. Althans deze indruk heb ik.
Hoe de externe panasonic thermostaat werkt, geen idee....

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:21
timovd schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:08:
[...]

Meer vermogen is meer defrosts, dus niet per se beter. Hoeveel is "genoeg vermogen over" bij een lagere buitentemperatuur, is het maximale vermogen lager.
Ik denk dat hij toen zo'n 5kW deed, rond het vriespunt, Ta was 35c ofzo. Compressor draaide een beetje in deellast. Hij kan bij -7c met gemak 9kW doen, heb ik gezien. Bij nog lagere buitentemperatuur zakt het maximum wel wat in.

De WP had met gemak de aanvoer met een paar graden kunnen verhogen, waardoor bijv. 6kW afgifte, waardoor hij het gemiddelde vermogen (ca. 5/6 van die 5kW, doordat hij in totaal 10 min. per uur bezig was defrosten, incl. opnieuw opwarmen van het afgekoelde warer). Maar dat gebeurde niet: Ta ging telkens mooi netjes weer naar de stooklijn waarde. Nu is 21,5c natuurlijk ook mooi :)

Nu was het 1 dag vorig jaar waarop ik dit merkte, eigenlijk gaat het nergens over :)
Maar het zou mooier zijn als de WP het defrost tekort zelf zou bijregelen, maar ik heb geen idee of daar een mechanisme voor is ingebouwd. Verder heb ik heb ik max. 1 of 2 defrosts per dag, maar die ene dag was het erg mistig en rond het vriespunt.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De H-serie schijnt de pompsnelheid dus dynamisch te veranderen. Bij systeemcheck zie ik geen waterflow staan, hoe lees je de flow via het display dan uit? Dus de actuele stand. De maximale stand kan ik uitlezen via installateursmenu.

[ Voor 20% gewijzigd door Dre op 24-10-2019 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Dre schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:55:
De H-serie schijnt de pompsnelheid dus dynamisch te veranderen. Bij systeemcheck zie ik geen waterflow staan, hoe lees je de flow via het display dan uit? Dus de actuele stand. De maximale stand kan ik uitlezen via installateursmenu.
Actueel kan alleen met een lanbox..
Of bij mij meekijken

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Rol-Co schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:03:
[...]

Flow meter werkt wel of lees je die liters per uur op een warmtemeter af?
Indien warmtemeter zou ik de pomp een tijdje laten draaien, misschien komt de flowmeter los.
Sinds vorige week eindelijk de aansluiting van mijn H-versie kunnen afronden (unit stond er al 1 jaar ongebruikt ...), en ik krijg ca 20 sec na opstarten een H20 fout.
NB de pomp loopt dus wel ca 10 sec, en na korte pause weer 10 sec en dan komt H20 error.

Contact gehad met leverancier in UK, en die had wat suggesties hierbij (blijkbaar een known issue dat er vocht kan komen in de het plastic zakje wat rond de connectors zitten tussen MB en de waterpomp).
Dit is echter bij mij niet het geval, ziet er schoon en droog uit

Als ik via service menu het ontlucht programma start loopt de pomp ook daadwerkelijk en wordt ca 29 L/min gerapporteerd; de flow sensor is dus goed.

Ook wil de remote control unit nog regelmatig (spontaan) uit gaan, en dan opnieuw opstarten ..

Volgens de leverancier in UK moet ik een garantie call aanmelden bij Panasonic in NL; die weigeren echter dit aan te nemen omdat de unit niet in NL is gekocht .. 8)7

Leverancier gaat nu via Panasonic UK proberen dit in beweging te gaan krijgen

Iemand suggesties wat ik nog kan controleren ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:19
hannibal2206 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 22:11:
[...]

Sinds vorige week eindelijk de aansluiting van mijn H-versie kunnen afronden (unit stond er al 1 jaar ongebruikt ...), en ik krijg ca 20 sec na opstarten een H20 fout.
NB de pomp loopt dus wel ca 10 sec, en na korte pause weer 10 sec en dan komt H20 error.

Contact gehad met leverancier in UK, en die had wat suggesties hierbij (blijkbaar een known issue dat er vocht kan komen in de het plastic zakje wat rond de connectors zitten tussen MB en de waterpomp).

Als ik via service menu het ontlucht programma start loopt de pomp ook daadwerkelijk en wordt ca 29 L/min gerapporteerd; de flow sensor is dus goed.

Ook wil de remote control unit nog regelmatig (spontaan) uit gaan, en dan opnieuw opstarten ..

Volgens de leverancier in UK moet ik een garantie call aanmelden bij Panasonic in NL; die weigeren echter dit aan te nemen omdat de unit niet in NL is gekocht .. 8)7

Je dient het feedback signaal te testen ( pulse )
Controleer de bekabeling van de pomp naar de pcb, wellicht kabelbreuk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Nu online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 22:31:
[...]

Je dient het feedback signaal te testen ( pulse )
Hoe doe ik dat ?

En, het (regelmatig) herstarten van de Remote Control, is dat normaal ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:33
hannibal2206 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 22:11:
[...]

Voor de H2O fout zou ik 2 dingen even controleren.

1. Heb je de ontluchter opengedraaid? Klepje aan de rechterkant klein zwart ventieltje klein slagje opendraaien. Druk ook de hendel die daar zit heel voorzichtig een klein beetje in (er zal wat water uit je systeem komen).
2. Draai je radiatoren wat verder open. 29l/m bij ontluchten is aardig hoog maar kan hoger zijn. Wanneer er teveel restrictie is in het circuit krijg je ook een H2O error (zelf proefmatig ondervonden). Ik neem even aan dat de diameter vanaf je wp meer of gelijk is aan 22mm.

Voor je andere fouten:
1. Schroef eens de voorplaat van je warmtepomp af en controleer je printplaat goed op oxidatie en condens. Je zegt dat je pomp een jaar heeft gestaan, was dit buiten? Zo ja dan kan het zijn dat je printplaat ergens bij een connector is bij een circuit is gaan oxideren. Je wp had dan eigenlijk ook beter binnen kunnen blijven staan als je hem niet ging aansluiten.
2. Is de kabel naar je controller niet te dun en te lang? Wat voor kabel heb je hiervoor gebruikt?

3. Edit: het opnieuw opstarten kan ook te maken hebben dat hij probeert te herstarten om het H2O probleem zelfstandig op te lossen dus ik zou eerst de H2O error oplossen voordat je het controler probleem op probeert te lossen.

[ Voor 4% gewijzigd door rjd22 op 25-10-2019 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
hannibal2206 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 22:33:
[...]

Hoe doe ik dat ?

En, het (regelmatig) herstarten van de Remote Control, is dat normaal ?
Neej, dan zou het wellicht de pcb zijn.
Je zou morgen bij daglicht eens alle stekkers kunnen loshalen en goed nakijken en weer terug op de plek drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Panasonic NL heeft een hekel aan import units omdat ze daar geen dikke winsten over kunnen maken. De europeesche unie hebben ze liever niet :P. Volgens mij is Panasonic NL ook een zelfstaand bedrijf die hun eigen broek op moeten houden. Ze trainen gratis Nederlandse installateurs zodat die dure units gaan verkopen. Voor kennis van zaken heb ik goeie ervaring met Panasonic DE.
Gelukkig heb ik nog geen defecten. Hoop het ook niet mee te maken gezien de slechte ervaring met Panasonic NL.

Het pomptoerental kan je met een multimeter meten op de connector van de waterpomp. Aangezien het display ook uitvalt kan het probleem ook elders zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dre schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 22:42:
Panasonic NL heeft een hekel aan import units omdat ze daar geen dikke winsten over kunnen maken. De europeesche unie hebben ze liever niet :P. Volgens mij is Panasonic NL ook een zelfstaand bedrijf die hun eigen broek op moeten houden. Ze trainen gratis Nederlandse installateurs zodat die dure units gaan verkopen. Voor kennis van zaken heb ik goeie ervaring met Panasonic DE.
Gelukkig heb ik nog geen defecten. Hoop het ook niet mee te maken gezien de slechte ervaring met Panasonic NL.

Het pomptoerental kan je met een multimeter meten op de connector van de waterpomp. Aangezien het display ook uitvalt kan het probleem ook elders zitten.
Voor mijn een reden om geen panasonic meer te nemen.
Pmcopack is een officiële panasonic dealer, dan verwacht je gewoon vanauit panasonic nederland een ondersteunende rol bij problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Nu online
rjd22 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 22:38:
[...]

Voor de H2O fout zou ik 2 dingen even controleren.

1. Heb je de ontluchter opengedraaid? Klepje aan de rechterkant klein zwart ventieltje klein slagje opendraaien. Druk ook de hendel die daar zit heel voorzichtig een klein beetje in (er zal wat water uit je systeem komen).
Ja, heb ik
2. Draai je radiatoren wat verder open. 29l/m bij ontluchten is aardig hoog maar kan hoger zijn. Wanneer er teveel restrictie is in het circuit krijg je ook een H2O error (zelf proefmatig ondervonden). Ik neem even aan dat de diameter vanaf je wp meer of gelijk is aan 22mm.
Dat is wat lastiger. De enige plaats waar de unit nu staat gaat met 22mm naar binnen, en daarna een splitsing direct naar een radiator, en andere kant op naar rest van CV circuit; maar dat gaat de eerste ca 2 mtr via 15 mm ...
Voor je andere fouten:
1. Schroef eens de voorplaat van je warmtepomp af en controleer je printplaat goed op oxidatie en condens. Je zegt dat je pomp een jaar heeft gestaan, was dit buiten? Zo ja dan kan het zijn dat je printplaat ergens bij een connector is bij een circuit is gaan oxideren. Je wp had dan eigenlijk ook beter binnen kunnen blijven staan als je hem niet ging aansluiten.
Printplaat ziet er perfect uit; heb ook diverse connectors even losgetrokken maar niets kunnen ontdekken daarbij
2. Is de kabel naar je controller niet te dun en te lang? Wat voor kabel heb je hiervoor gebruikt?
Is al vervangen voor ca 3 mtr normaal 220V snoer (0,5 mm2?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
@Ramon_1984 uiteindelijk moeten ze alsnog fabrieksgarantie geven als je dit aanvecht aangezien het gewoon om een consumenten apparaat gaat.

Het kan alleen zijn dat je hier echt voor een keer naar de rechtbank zal moeten stappen. Wettelijk sta je volgens mij gewoon sterk en moet er garantie verleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Nu online
Dre schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 22:42:
Voor kennis van zaken heb ik goeie ervaring met Panasonic DE.
Heb je een contact daar ?
wat voor signaal moet ik meten op welke pinnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
hannibal2206 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 22:47:
[...]

Ja, heb ik

[...]

Dat is wat lastiger. De enige plaats waar de unit nu staat gaat met 22mm naar binnen, en daarna een splitsing direct naar een radiator, en andere kant op naar rest van CV circuit; maar dat gaat de eerste ca 2 mtr via 15 mm ...

[...]

Printplaat ziet er perfect uit; heb ook diverse connectors even losgetrokken maar niets kunnen ontdekken daarbij

[...]

Is al vervangen voor ca 3 mtr normaal 220V snoer (0,5 mm2?)
Staan alle radiatoren vol open? Even als proef allemaal vol opendraaien en weer de flow testen.

Het snoer lijkt mij geen probleem 3m is niet veel dus zou geen problemen moeten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
hannibal2206 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 22:50:
[...]

[...]

https://tweakers.net/ext/f/UlM0midc1sSE33L9i2lUweMv/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

hannibal2206 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 22:50:
[...]

[...]

Nee niet direct, maar kijk anders of je via de Duitse website contact kan leggen. Wellicht via een proxy / vpn zodat het lijkt alsof je uit DE komt :)

Betreffende het meten zie hier:
http://aquarea.smallsolut...p?title=Geisha_UWP_Bremse
Dit is voor de F-serie, maar ik denk dat de H-serie vergelijkbaar is. Tussen blauw en zwart zal je een frequentie moeten kunnen meten: " Tachosignal (U/min der Pumpe * 4 ) "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Nu online
Dus als de WP wel via zijn flowmeter een actuele waarde krijgt, maar mogelijk dat tachosignaal mist, komt er toch een H20 error ? dat is toch een beetje vreemd ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Pagina 149 van de servicemanual toont de flowchart hoe je kan handelen.

Iets anders:
Was dit verborgen menu al ter sprake gekomen in dit topic?
I still have a question about the flow rate: In the Hidden Menu (the story with the left, right and up keys, which are pressed simultaneously) I can let me display the current volume under number 12.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 25-10-2019 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
Zijn er nog mensen die mee willen doen met de aankoop van een panasonic in duitsland de komende week? Ik ben van plan om er nog twee te kopen, dus dan kunnen de transportkosten gedeeld worden. De pompen kunnen dan eventueel bij mij in de buurt van Apeldoorn een tijdje staan in afwachting van het ophalen. Zo ja, dan even een bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 20:59
annespruit1980 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 08:36:
Zijn er nog mensen die mee willen doen met de aankoop van een panasonic in duitsland de komende week? Ik ben van plan om er nog twee te kopen, dus dan kunnen de transportkosten gedeeld worden. De pompen kunnen dan eventueel bij mij in de buurt van Apeldoorn een tijdje staan in afwachting van het ophalen. Zo ja, dan even een bericht.
Na het succes met de groepsaankoop van de Auer Edels in Frankrijk afgelopen week zou ik graag ook mee willen doen met de aankoop van een Panasonic warmtepomp. Weet je of we ook extra korting krijgen als we met meerdere personen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
knarf_st schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:56:
[...]

Na het succes met de groepsaankoop van de Auer Edels in Frankrijk afgelopen week zou ik graag ook mee willen doen met de aankoop van een Panasonic warmtepomp. Weet je of we ook extra korting krijgen als we met meerdere personen zijn?
Ach, we kunnen het vragen. In ieder geval scheelt het in transportkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Nu online
hannibal2206 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 22:47:

Hierop terugkomend: situatie nu is dat WP via RVS flex binnenkomt in huis, dan overgaat in 22mm CV leiding; die splitst in een T-stuk van enerzijds 15 mm naar beneden naar een radiator, en anderzijds via 15 mm naar een verdieping hoger waar, na weer een splitsing (kruisstuk) naar 2 * 15 mm naar 2 radiatoren, en dan vervolgens verder naar de 22mm ringleiding (op zolder waar eerst de CV ketel stond).

Zonder het gat door het plafond op te boren zou ik dat 1e stuk van ca 1,5 mtr van 15 mm (tot net onder het plafond) kunnen vervangen door 22 mm (heen en retour dus); dan blijft dus alleen de doorvoer door de verdiepingsvloer van 15 mm over.

Maakt dat veel verschil qua flow ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:23
@hannibal2206 Als ik het goed begrijp, gaat het dus om een woning met oorspronkelijk CV-ketel op zolder en naar voor- en achterkant 22mm leidingen naar de 1e verdieping met radiatoren en daar vandaan 15mm leidingen naar de begane grond met radiatoren. Voor en achterkant stonden vanuit de ketel gezien dus parallel en de weerstand was minimaal, althans als de radiatoren allemaal open stonden. Nu zet je in feite voor- en achterkant in serie gezien vanuit de pomp van de monobloc. Bovendien met een stuk 15mm daar waar de stroming het grootst is. Als alle radiatorkranen en voetventielen wijd open staan en niet vervuild zijn en er geen lucht in leidingen en radiatoren zit, zou een gewone cv-ketel er geen bezwaar tegen hebben. Maar ik weet niet of de Panasonic al die weerstand leuk vindt. De vraag lijkt me ook of bij warmtevraag aan de kant van het huis waar de WP staat hoog is, er nog wel warm water aan de andere kant van het huis komt. En vergeet niet dat het temperatuurverschil tussen boven- en onderkant van een radiator helpt bij de stroming. Ik heb uit de manuals begrepen dat de monoblocs minimaal een hoeveelheid van 50 liter water willen zonder thermostaatkranen. Haal je dat? Anders lijkt me een buffertank van 50 liter en/of een bypass drukregelaar en/of een circulatiepomp op zolder een optie. Een buffervat met circulatiepomp geeft trouwens ook de mogelijkheid van thermostaatkranen. Het is trouwens niet moelijk om een 20mm gat in een betonvloer op te boren tot 25mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Nu online
Dank, en een correcte beschrijving van de situatie.

Plaatsen van een extra pomp op de oude locatie van de ketel is idd ook een goed uitvoerbare optie; evt een buffervat daar is ook eenvoudig mogelijk, maar ik denk dat ik 50 ltr inhoud nu al wel haal.

Denk je dat het stuk van 2 keer ca 1 mtr 15 mm leiding vervangen voor 22mm gaat helpen; als er dan toch nog ca 50 cm 15 mm bottleneck (in de vloer) overblijft ?

Edit: ik neig er nu naar een extra pomp te plaatsen, echter niet op zolder, maar direct voor de zuigzijde van de pomp in de Panasonic

[ Voor 14% gewijzigd door hannibal2206 op 28-10-2019 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Ok, na deze koude nacht, en het nog steeds uitstekend werken van mijn warmtepomp, mogen mijn gegevens ook bij de topicstart.
Ik heb de 5 Kw versie, uit duitsland. Het internet printje doet het nog niet ( even geprobeerd, maar gaf interne problemen dus toen na 10 minuten opgegeven ), maar dat heeft ook niet mijn prioriteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:23
hannibal2206 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 02:23:
Dank, en een correcte beschrijving van de situatie.

Plaatsen van een extra pomp op de oude locatie van de ketel is idd ook een goed uitvoerbare optie; evt een buffervat daar is ook eenvoudig mogelijk, maar ik denk dat ik 50 ltr inhoud nu al wel haal.

Denk je dat het stuk van 2 keer ca 1 mtr 15 mm leiding vervangen voor 22mm gaat helpen; als er dan toch nog ca 50 cm 15 mm bottleneck (in de vloer) overblijft ?

Edit: ik neig er nu naar een extra pomp te plaatsen, echter niet op zolder, maar direct voor de zuigzijde van de pomp in de Panasonic
Dit was eerder een antwoord op je vraag of het voor de flow beter is een stukje 15mm pijp te vervangen door een stukje 22mm. Niet als er tussen WP en grootste radiatoren nog een heleboel bochten, t-stukken, verlopen en stukken pijp van 15mm blijven zitten.

Maar daardoor wordt die H20 melding niet veroorzaakt. Zoals @Dre opmerkt, moet je als kennelijk de pomp loopt het foutzoek-schema op blz 149 van de service manual verder volgen. Als de pomp loopt en de tacho-puls wordt doorgegeven aan de hoofdprint, dan is volgens dit schema de Indoor PCB (de print van de afstandbediening) defect. Dat kan natuurlijk ook de spontane herstart verklaren.

De service manual is hier te vinden:
https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
iemand ervaring of een manual of weet de uitleg van het geheime menu in de pana H.
pijltje links rechts en boven te gelijk.....

Bij 12 staat liters... maar voor de rest..

weet iemand hier ergens iets vanaf?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:41
@Dylantje2 je mag mij ook in de TS zetten :) draai sinds ongeveer 2 maanden een 5KW H serie monoblock uit DE op 50m2 vloerverwarming. momenteel staat de teller op 612H en 50start-stops, hij pruttelt lekker door voornamelijk tussen de 17 en 25Hz .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Nu online
Heeft iemand duidelijk wat je via dit Maintenance menu precies kan doen ?

Kan je hiermee sensor fout meldingen negeren (op eigen risico) ?

16.1.2 Maintenance menu

Maintenance menu 17:26, Wed
Actuator check

Items that can be set
 Actuator check (Manual ON/OFF all functional parts)
(CAUTION) As there is no protection action, please be
careful not to cause any error when operating
each part (do not turn on pump when there is no
water etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Dylantje2 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:07:
iemand ervaring of een manual of weet de uitleg van het geheime menu in de pana H.
pijltje links rechts en boven te gelijk.....

Bij 12 staat liters... maar voor de rest..

weet iemand hier ergens iets vanaf?
Wat is dat voor geheim menu?

Iemand al eens geprobeerd om met een TTL-USB stick een verbinding te maken met het monoblock? Kan volgens de service manual, maar er staat verder geen data in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
geheim menu:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/89s5vga3cl20.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/99n6c79z.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fabsa1.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/e46wf2t4b.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/12gks87.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yvicr1j43.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jw30sn.png

Dus voor de mensen die dit snappen..:-)

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 29-10-2019 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:18
Ep Woody schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:14:
[...]

Wat is dat voor geheim menu?

Iemand al eens geprobeerd om met een TTL-USB stick een verbinding te maken met het monoblock? Kan volgens de service manual, maar er staat verder geen data in.
Zie bijv https://github.com/Egyras/Panasonic-H-Aquarea

Kun je via TTL zelf je interactie met de Pana H doen.. staat ook nog op mijn lijstje van todo.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Afgelopen nacht serveronderhoud geweest bij Panasonic.

Geachte dienstverlener,

Hartelijk dank voor het gebruik van "AQUAREA Service Cloud ".

30/10/2019 00:00 ~ 30/10/2019 02:00 (UTC ± 00)
Als gevolg van serveronderhoud, kunt u geen toegang krijgen tot de service tijdens deze periode.

Deze e-mail is automatisch gegenereerd. Beantwoord deze e-mail daarom niet. Als u contact met ons wilt opnemen, ga dan naar https://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/contact/.

Deze e-mail bevat geen persoonsgegevens om uw veiligheid te garanderen. Hartelijk dank voor uw begrip.

Met vriendelijke groet,
AQUAREA Service Cloud

Geen gegevens hier op Grafana en Domoticz door de update. Sinds 02.21.22 uur geen meldingen meer.
Bij jou ook @Ep Woody ?
Ep Woody in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@JoKo Grafana draait bij mij nog prima, en ook de bediening vanaf Openhab naar de panasonic werkt nog gewoon. Heb ook niets gemerkt trouwens van het onderhoud, mis geen data uit de cloud en de bediening is voor zover ik kan beoordelen niet gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Ep Woody schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:46:
@JoKo Grafana draait bij mij nog prima, en ook de bediening vanaf Openhab naar de panasonic werkt nog gewoon. Heb ook niets gemerkt trouwens van het onderhoud, mis geen data uit de cloud en de bediening is voor zover ik kan beoordelen niet gestopt.
Het werkt hier ook weer ineens sinds 11.58 8)7
Uhhhh.....@AUijtdehaag meegelezen en hersteld? :)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@JoKo
I know nothing.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
JoKo schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:43:
Afgelopen nacht serveronderhoud geweest bij Panasonic.

Geachte dienstverlener,

Hartelijk dank voor het gebruik van "AQUAREA Service Cloud ".

30/10/2019 00:00 ~ 30/10/2019 02:00 (UTC ± 00)
Als gevolg van serveronderhoud, kunt u geen toegang krijgen tot de service tijdens deze periode.

Deze e-mail is automatisch gegenereerd. Beantwoord deze e-mail daarom niet. Als u contact met ons wilt opnemen, ga dan naar https://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/contact/.

Deze e-mail bevat geen persoonsgegevens om uw veiligheid te garanderen. Hartelijk dank voor uw begrip.

Met vriendelijke groet,
AQUAREA Service Cloud

Geen gegevens hier op Grafana en Domoticz door de update. Sinds 02.21.22 uur geen meldingen meer.
Bij jou ook @Ep Woody ?
Ep Woody in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"
Service cloud > Node-red>home assistant werkte bij mij nog gewoon na update..

Zou wel naar serial ipv service cloud willen overstappen deze winter omdat die service cloud er wel vaker even uit ligt en natuurlijk inherent minder betrouwbaar is dan lokaal via serial aan home assistant knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
Heeft iemand een idee wat / hoe dit zou moeten werken trouwens:

When connect CN-CNT connector with computer (Dit komt uit service manual panasonic)
Please use optional USB cable to connect with CN-CNT
connector.
After connected, it requests for driver. If PC is under Windows
Vista or later version, it automatically installs the driver under
internet environment.
If PC uses Windows XP or earlier version and there is no internet
access, please get FTDI Ltd's USB - RS232C conversion IC
driver (VCP driver) and install.
http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

De service manual legt echter verder niet uit hoe/wat je hier iets mee kan, en of er nog bepaalde software nodig is om de pana dan uit te lezen / aan te sturen via pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Het is gewoon een serieel communicatie protocol over een TTL signaal. Dit kun je met een USB-TTL converter regelen, maar het moet ook kunnen met een ESP.

Vervolgens zul je een request moeten sturen en krijg je een response terug. De github die jij gelinkt hebt geeft een basis hoeveelheid informatie.

Waarschijnlijk kun je met het combineren van de informatie op de service cloud en de informatie in de github al veel herleiden. De instellingen van de service cloud worden ook in het formaat dat de panasonic verwacht, doorgestuurd. 0xB6 in de servicecloud is bijvoorbeeld 54°C voor de Zone 2 voor verwarming. "149 bit b6 -128 Zone2: Water temperature (Target) [°C]"

Helaas heb ik nu geen mogelijkheid om te experimenteren met een andere methode van aansturing, aangezien mijn verwarming er dan uit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
Ep Woody schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:43:
Het is gewoon een serieel communicatie protocol over een TTL signaal. Dit kun je met een USB-TTL converter regelen, maar het moet ook kunnen met een ESP.

Vervolgens zul je een request moeten sturen en krijg je een response terug. De github die jij gelinkt hebt geeft een basis hoeveelheid informatie.

Waarschijnlijk kun je met het combineren van de informatie op de service cloud en de informatie in de github al veel herleiden. De instellingen van de service cloud worden ook in het formaat dat de panasonic verwacht, doorgestuurd. 0xB6 in de servicecloud is bijvoorbeeld 54°C voor de Zone 2 voor verwarming. "149 bit b6 -128 Zone2: Water temperature (Target) [°C]"

Helaas heb ik nu geen mogelijkheid om te experimenteren met een andere methode van aansturing, aangezien mijn verwarming er dan uit ligt.
Ja klopt, ik dacht misschien weet iemand of er ergens een officieel pana tooltje is, dan is het allicht makkelijker te achterhalen wat de opties allemaal zijn, en wat hierbij hoort qua request.

Iets anders, ik zie dat van de pana H de controller iets gadgets achtigs kan wat Panasonic LinkRay noemt. Dan scan je met de DataNavi app i.c.m. LinkRay app het scherm van de controller, en door onzichtbaar knipperen van de controller stuurt deze data naar je smartphone.. pretty neat.

zie bijv. https://www.aircon.panaso...n/happening/new-datanavi/

of voor info over de techniek https://panasonic.net/cns/LinkRay/

https://www.panasonicproc...%20GEN%2018%20LR%20v2.pdf laat zien dat dit zit op de standaard controller van de Pana H serie...

Ga het vanavond thuis even proberen, want klinkt vrij futuristisch (Apps al even gedownload, voor DataNavi moet je account aanmaken, maar zelfs zonder mail validatie kun je direct na aanmelden inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:24
lolle1212 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:55:
[...]

Ja klopt, ik dacht misschien weet iemand of er ergens een officieel pana tooltje is, dan is het allicht makkelijker te achterhalen wat de opties allemaal zijn, en wat hierbij hoort qua request.

Iets anders, ik zie dat van de pana H de controller iets gadgets achtigs kan wat Panasonic LinkRay noemt. Dan scan je met de DataNavi app i.c.m. LinkRay app het scherm van de controller, en door onzichtbaar knipperen van de controller stuurt deze data naar je smartphone.. pretty neat.

https://www.panasonicproc...%20GEN%2018%20LR%20v2.pdf laat zien dat dit zit op de standaard controller van de Pana H serie...

Ga het vanavond thuis even proberen, want klinkt vrij futuristisch (Apps al even gedownload, voor DataNavi moet je account aanmaken, maar zelfs zonder mail validatie kun je direct na aanmelden inloggen.
Succes ermee...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YCMvWgBqWYEc3lvMBhhGnIKe/thumb.png
Of... menu 16.1.2 Test run
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MGMxuYhWVGEia30mYaapC4Gw/thumb.png
En dan stopt het. Krijg geen Test run on

[ Voor 7% gewijzigd door t.oswald op 30-10-2019 16:51 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 19:42
Ervaren meer mensen het probleem dat de controller zelf warmte genereert waardoor de temp sensor een te hoge waarde geeft? Ik heb er ook nog een andere temp sensor bij zitten voor mijn pelletkachel en deze geeft ook een hogere waarde aan dan het werkelijk is. Temp is meestal 20.5 graden, pas als het warmer word in de kamer gaat hij oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Knielen schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:49:
Ervaren meer mensen het probleem dat de controller zelf warmte genereert waardoor de temp sensor een te hoge waarde geeft? Ik heb er ook nog een andere temp sensor bij zitten voor mijn pelletkachel en deze geeft ook een hogere waarde aan dan het werkelijk is. Temp is meestal 20.5 graden, pas als het warmer word in de kamer gaat hij oplopen.
Je kunt de sensor kalibreren.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Dat effect zie vooral als de backlight aan staat, dan gaat de temperatuur zo een halve graad omhoog. Als de verwarming draait moet je eigenlijk niet aan de controller zitten ;) .
Als de backlight uit is klopt het aardig. Wel gaf hij standaard 2 graden te hoog aan.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het schijnt een bekend probleem te zijn. Ventilator op de bedienunit voor koeling ? :P
En de temperatuursensoren van Panasonic zijn totaal niet nauwkeurig. Het verbaast me dat ze die niet gewoon in de fabriek kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
lolle1212 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:13:
[...]

Zie bijv https://github.com/Egyras/Panasonic-H-Aquarea

Kun je via TTL zelf je interactie met de Pana H doen.. staat ook nog op mijn lijstje van todo.. :)
Maar nu in JeJ taal?
Wat kan ik ermee dan?

En hoe werkt zoiets?

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 30-10-2019 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:37
[...]

Ik heb ook een Pana H echter die heeft geen CZ-RTC5B controller...... hebben nieuwere versies
van de Pana H een andere controller? 😎

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
@t.oswald @Fullpower @Dre Bedankt voor de reacties.

Eiken is bij mij niet nodig, beide sensoren hebben wel dezelfde temperatuur. Het probleem zit hem echt in de warmte die de thermostaat zelf genereert. Als de temperatuur in de kamer zakt dan zie ik dit niet terug in de temperatuur op de thermostaat en ook niet op die van de pelletkachel. Ik ga eens kijken voor een externe thermostaat en dan die van de Panasonic maar in de meterkast hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:18
Knielen schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:35:

Eiken is bij mij niet nodig, beide sensoren hebben wel dezelfde temperatuur. Het probleem zit hem echt in de warmte die de thermostaat zelf genereert. Als de temperatuur in de kamer zakt dan zie ik dit niet terug in de temperatuur op de thermostaat en ook niet op die van de pelletkachel. Ik ga eens kijken voor een externe thermostaat en dan die van de Panasonic maar in de meterkast hangen.
Probeer eens afstand houder, paar mm van muur afhouden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Zojuist stond ik naar de temperaturen te kijken en zie ik een aanvoer van 33,4c. Maar volgens de stooklijn zou hij nu bij 2c buiten ca. 36c moeten zijn. Huis is wel op temperatuur, dus geen probleem.

Maar nu vraag ik mij dan toch af of die remote/kamerthermoataat tóch wat doet met aanvoertemperatuur? Dit is voor het eerst in 1,5 jaar dat ik iets zie. Hoe werkt dit ding? Of heeft te te maken met silentmode 3? Je kunt er niks aan instellen, niks aan uitlezen.. (als tweaker vind ik dit wat ongemakkelijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Knielen schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:35:

Het ding meet in hele graden dus tussen de 20,51en 21,49 geeft ie 21 aan. Het kan dus zeker even duren voor je hem van 21 naar 20 ziet gaan. Als je een externe thermostaat aansluit, geef je dat bij je instellingen aan en dan wordt de interne thermostaat niet meer gebruikt. Dan hoeft ie dus ook niet verbannen te worden naar de meterkast. Bij WAR zonder thermostaat gebruik je hem evenmin.
Ik heb het najaar gedraaid met WAR plus thermostaat en nachtverlaging. Maar nu het winter wordt ben ik weer overgestapt naar 24/7 WAR zonder thermostaat. Met de juiste stooklijn voor mij de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Fullpower schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:59:
Zojuist stond ik naar de temperaturen te kijken en zie ik een aanvoer van 33,4c. Maar volgens de stooklijn zou hij nu bij 2c buiten ca. 36c moeten zijn. Huis is wel op temperatuur, dus geen probleem.

Maar nu vraag ik mij dan toch af of die remote/kamerthermoataat tóch wat doet met aanvoertemperatuur? Dit is voor het eerst in 1,5 jaar dat ik iets zie. Hoe werkt dit ding? Of heeft te te maken met silentmode 3? Je kunt er niks aan instellen, niks aan uitlezen.. (als tweaker vind ik dit wat ongemakkelijk.)
Moet je niet ook kijken naar de Tr en dT? Ta, Tr en dT spelen met elkaar het spelletje. Ik werk met een dT van 2 en de Ta volgt dan rustig de dalende Tb. Wel met wat vertraging door de hele graden op het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
OoNu
t.oswald schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:17:
[...]

Moet je niet ook kijken naar de Tr en dT? Ta, Tr en dT spelen met elkaar het spelletje. Ik werk met een dT van 2 en de Ta volgt dan rustig de dalende Tb. Wel met wat vertraging door de hele graden op het display.
Dt was 2,5 á 3 graden bij 1650l/u, hij pruttelde op (relatief) laag vermogen. Maar inmiddels heeft hij zich bedacht en heeft hij er een schepje bovenop gedaan en de Ta loopt op.

Edit: Vervolgens geeft'ie zoveel gas dat de ruimtetemperatuur omhoog schiet... en de warmtepomp stopt. Dit moet toch beter kunnen. Het lijkt als of hij zat te slapen :z
terwijl de temperatuur buiten daalde van 8 naar 2 graden, wakker schrok en vol gas gaf (8>

[ Voor 20% gewijzigd door Fullpower op 30-10-2019 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:41
In een poging de Pana wat beter te leren kennen vraag ik me af of iemand enig idee heeft waarom de WP besluit ineens van 20 naar 36Hz te gaan en de discharge temp omhoog te gooien zonder een echte duidelijke reden.
De buitentemp zakt met 1 graad, maar dat lijkt me sterk dat dat de oorzaak is.
Ik zie wel dat de outdoor piping temp omlaag gaat van 0 naar -2, alleen heb ik geen idee wat dat precies is?

Ta gaat van 28 naar 30.5 en de TR gaat van 25.75 naar 27.75 ik draai met een DT instelling van 3.

WP draait op stiltestand 3 met een stooklijn van 26 graden bij 15 graden naar 38 graden bij -10 buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YwSlHsVWpk9LBpdwl2sBvIAM/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Gamer dénis schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:08:
In een poging de Pana wat beter te leren kennen vraag ik me af of iemand enig idee heeft waarom de WP besluit ineens van 20 naar 36Hz te gaan en de discharge temp omhoog te gooien zonder een echte duidelijke reden.
De buitentemp zakt met 1 graad, maar dat lijkt me sterk dat dat de oorzaak is.
Ik zie wel dat de outdoor piping temp omlaag gaat van 0 naar -2, alleen heb ik geen idee wat dat precies is?

Ta gaat van 28 naar 30.5 en de TR gaat van 25.75 naar 27.75 ik draai met een DT instelling van 3.

WP draait op stiltestand 3 met een stooklijn van 26 graden bij 15 graden naar 38 graden bij -10 buiten.

[Afbeelding]
ik zou je sillent eens aan gaan passen en kijken wat hij dan doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mogelijk dat iemand mij kan helpen. Kan ik mijn pana al buiten neer zetten zonder dat deze aangesloten is? Ik kan in de handleiding niet vinden of door kan ivm de vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 15:22
Dylantje2 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:09:
[...]

ik zou je sillent eens aan gaan passen en kijken wat hij dan doet...
Hier mijn Pana 5 kW omgezet naar Silent mode 3 omdat die best veel lawaai maakte met deze temperaturen.

Stooklijn staat op:
Ta: 35 = Tb: -3
Ta: 24 = Tb: 15
dT: 3

Nu blijft de Ta op 27 hangen bij 2 graden buiten. Zou rond de 32 moeten zijn bij deze Tb. Kan dit alleen opgelost worden door het apparaat van silent mode 3 af te halen, of is er iets anders wat ik moet veranderen?

[ Voor 3% gewijzigd door Chris499 op 31-10-2019 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Chris499 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:27:
[...]

Hier mijn Pana 5 kW omgezet naar Silent mode 3 omdat die best veel lawaai maakte met deze temperaturen.

Stooklijn staat op:
Ta: 35 = Tb: -3
Ta: 24 = Tb: 15
dT: 3

Nu blijft de Ta op 27 hangen bij 2 graden buiten. Zou rond de 32 moeten zijn bij deze Tb. Kan dit alleen opgelost worden door het apparaat van silent mode 3 af te halen, of is er iets anders wat ik moet veranderen?
Dan zal je de Panasonic van de silent mode af moeten halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Ramon_1984 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:37:
[...]

Dan zal je de Panasonic van de silent mode af moeten halen
Dus bij Silent mode 3, met deze omstandigheden en Tb 2 komt de WP nooit boven een Ta van 27?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Laatst online: 03-06 16:23
Chris499 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:57:
[...]

Dus bij Silent mode 3, met deze omstandigheden en Tb 2 komt de WP nooit boven een Ta van 27?
Bij mij staat Silent mode 3 continue aan. Ik heb vrijwel dezelfde stooklijn als @Chris499.
Vanmorgen met Tb 1 had ik Ta 32.
Dit is wel met een 7kW H serie.

Dus ik vermoed dat je inderdaad aan de max van de 5kW op SM3 zit.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 20:18
-SimJoc- schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:00:
Mogelijk dat iemand mij kan helpen. Kan ik mijn pana al buiten neer zetten zonder dat deze aangesloten is? Ik kan in de handleiding niet vinden of door kan ivm de vorst.
Nee, zit nog water in van proef draaien in fabriek.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:15:
[...]

Nee, zit nog water in van proef draaien in fabriek.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
kaasmakert schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:04:
[...]

Bij mij staat Silent mode 3 continue aan. Ik heb vrijwel dezelfde stooklijn als @Chris499.
Vanmorgen met Tb 1 had ik Ta 32.
Dit is wel met een 7kW H serie.

Dus ik vermoed dat je inderdaad aan de max van de 5kW op SM3 zit.
Ik denk het ook. Nu van silent mode afgehaald en de Ta shommelt tussen de 31 en 32. Vannacht ga ik eens testen om door te draaien. Dan zal die wel terug moduleren en op een lager pitje gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
-SimJoc- schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:00:
Naast dat er water in kan zitten is buitenzetten zonder stroom in de vorst ook slecht voor de printplaat. Ik zou hem binnenhouden totdat hij geïnstalleerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
Is het mogelijk om de WP zelf direct te besturen dmv bijv een PLC regeling? Ik zag eerder iets over 'externe schakelaar', kun je daar aan/uit of modulatiegestuurd regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
I-King schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:57:
Is het mogelijk om de WP zelf direct te besturen dmv bijv een PLC regeling? Ik zag eerder iets over 'externe schakelaar', kun je daar aan/uit of modulatiegestuurd regelen?
Dat is aan/uit, kan je schakelen met een relais, heeft geen voeding nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
I-King schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:57:
Is een lan box te koop
Die is weer uit te lezen met node-red
En dan kun je wat dingen schakelen..
En uitlezen
Ts ff doorspitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Heb mijn WP ook op silent 3 staan maar 28 graden is geen probleem hier. Was hier vannacht -3 graden en vanmorgen 20 graden in de kamer. Wel 10 defrosts gehad.
Mijn instelling is Tb=15 - Ta =21 en Tb=-5 - Ta=33

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Ik begin mij echt af te vragen of die stille modus instelling echt hoorbaar iets veranderd....
WP heeft nu afgelopen dag en nacht op stand 3 gestaan.

Ik heb 'm nu een half uur geleden weer teruggezet naar de normale stand.
Ik zie geen verschil in opgenomen en opgewekt vermogen, geen verschil in compressorfrequentie, geen verschil in het waterdebiet en geen verschil in de watertemperatuur (Ta) (WAR + thermostaat)

Lijkt mij dat het dan alleen invloed heeft in de startfase....
In pruttelbedrijf kan dit dan niet 'stiller' zijn ( dB(A) )

[ Voor 5% gewijzigd door JvdW op 31-10-2019 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
@JvdW mijn ervaring is ook, dat het alleen de maximale compressor frequentie en fan snelheid beïnvloed.

Zolang de vraag hier onder blijft, dan zal hij waarschijnlijk exact hetzelfde werken als dat silent mode uit staat.

Ik heb mijn h 7kw ook in silent 3 staan, maar het enige wat dat doet, is dat hij iets rustiger start en dus minder geluid maakt bij opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 20:40
Bij pruttelstand is er nauwelijks tot geen verschil. Bij een groter geleverd vermogen wel.
Onderstaande gegevens heb ik een jaar geleden eens gemeten.

Tb13 ta29 Tr27 hz42 cop4.60 bij stiltestand 3 Watt1260
Tb13 ta29 Tr27 hz57 cop3.85 geen stiltestand Watt1845

Tb13 ta34 tr29 hz42 cop4.80 stiltestand 3 Watt1260

Tb12 ta35 tr29 hz42 cop5 stiltestand 3 watt1260
Tb12 ta36 tr29 hz58 cop4 geen stiltestand watt1845

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
@rjd22 Dat zal het wel zijn dan denk ik, dus bij het maken van SWW zou je de verschillen tussen stille modus 3 en stille modus uit duidelijk moeten kunnen zien dan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MREvMKF.png

Geschakeld rond 21.30 van stand 3 naar uit.
Het enige wat je ziet is een kleine schommeling in het opgewekte vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1EjF4ZN.png

Ik zie wel een klein verhoging in het opgenomen vermogen na het uitzetten van de stile stand, echter dit is een grafiek van het totale opgenomen van fase L2, hier zitten nog een paar andere apparaten bij op natuuurlijk, maar opvallend is het wel vanaf 21.30/21.45 uur (het schakelmoment) De gegevens van de WP wijzigen niet, deze blijft 0.6kW aangeven als opgenomen vermogen.

@pleio65 Ik vindt die waarden (opgenomen vermogen) wel hoog voor een Tb van 13 en een Ta van 29
Of heb jij een split? Ik zie dat wij dezelfde WP hebben, 9kW mono H serie
Ik heb nu een Ta van 33 graden bij Tb 1 graad en een opgenomen vermogen van 600Watt / 700Watt.
Compressor draait op 26Hz, dat zou het kunnen zijn maar waarom bij jou zo hoog?

[ Voor 17% gewijzigd door JvdW op 31-10-2019 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JvdW Die 0,6kW opgenomen vermogen is ruim onder het maximum en dan zul je inderdaad geen verschil waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
JvdW schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:37:
@rjd22 Dat zal het wel zijn dan denk ik, dus bij het maken van SWW zou je de verschillen tussen stille modus 3 en stille modus uit duidelijk moeten kunnen zien dan.

[Afbeelding]

Geschakeld rond 21.30 van stand 3 naar uit.
Het enige wat je ziet is een kleine schommeling in het opgewekte vermogen.

[Afbeelding]

Ik zie wel een klein verhoging in het opgenomen vermogen na het uitzetten van de stile stand, echter dit is een grafiek van het totale opgenomen van fase L2, hier zitten nog een paar andere apparaten bij op natuuurlijk, maar opvallend is het wel vanaf 21.30/21.45 uur (het schakelmoment) De gegevens van de WP wijzigen niet, deze blijft 0.6kW aangeven als opgenomen vermogen.

@pleio65 Ik vindt die waarden (opgenomen vermogen) wel hoog voor een Tb van 13 en een Ta van 29
Of heb jij een split? Ik zie dat wij dezelfde WP hebben, 9kW mono H serie
Ik heb nu een Ta van 33 graden bij Tb 1 graad en een opgenomen vermogen van 600Watt / 700Watt.
Compressor draait op 26Hz, dat zou het kunnen zijn maar waarom bij jou zo hoog?
@JvdW

Meting was bij directe stooklijn en buffervat verwarmen. WP gaat fors draaien op het moment dat de temperatuur in het buffervat onder een ingestelde temperatuur komt. Nu wordt buffervat op de WAR verwarmd. Ook dan gaat WP fors draaien als die het buffervat een tijdje niet verwarmd heeft. Als Dt kleiner wordt regelt die zich vanzelf weer terug. En lage compressor frequenties.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marthijnhoiting
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-02 09:00
Wat verbruikt jullie WP op een dag als gisteren aan Kwh? Op WAR draaien bevalt goed, zonder de temperatuur te laten begrenzen door de kamerthermostaat, maar T-cap 9KW WP kost zown 34KWh, is dit veel?

Heb hem op stilte stand 3 staan om het vermogen te knijpen, is het aan te raden in huidige omstandigheden dit weer uit te zetten om minder Kwh te verbruiken?

[ Voor 28% gewijzigd door marthijnhoiting op 01-11-2019 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
marthijnhoiting schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:49:
Wat verbruikt jullie WP op een dag als gisteren aan Kwh? Op WAR draaien bevalt goed, zonder de temperatuur te laten begrenzen door de kamerthermostaat, maar T-cap 9KW WP kost zown 34KWh, is dit veel?

Heb hem op stilte stand 3 staan om het vermogen te knijpen, is het aan te raden in huidige omstandigheden dit weer uit te zetten om minder Kwh te verbruiken?
10,2 kWh. Stille stand 3.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewalt
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-01-2021
t.oswald schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 11:11:
[...]

WAR met een goed gekozen stooklijn, die je vervolgens ook nog tussen +3 en -3 kunt bijstellen via de controler.
Voor het idee een plaatje van een stooklijn met in ...

Ik heb sinds kort geleden een Pana 9 kw in een goed geisoleerd jaren 60er vrijstaand huis. Radiatoren ruim gedimensioneerd. Warmtewisselaar tussen WP en CV circuit. Stooklijn. Alles werkt goed. Echter lukt het mij niet om de stooklijn vanuit het display parallel te verschuiven. Op het display staat in het midden de actuele kamertemperatuur, en door pijltje links/rechts veranderd dat getal ook niet in 5, dat dan met pijltje op/neer op de gewenste temperatuur zou kunnen worden ingesteld. Wat moet ik doen om de stooklijn gemakkelijk bij te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewalt
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-01-2021

16.6 Kwh, stilte 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Ewalt schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:51:
t.oswald schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 11:11:
[...]

WAR met een goed gekozen stooklijn, die je vervolgens ook nog tussen +3 en -3 kunt bijstellen via de controler.
Voor het idee een plaatje van een stooklijn met in ...

Ik heb sinds kort geleden een Pana 9 kw in een goed geisoleerd jaren 60er vrijstaand huis. Radiatoren ruim gedimensioneerd. Warmtewisselaar tussen WP en CV circuit. Stooklijn. Alles werkt goed. Echter lukt het mij niet om de stooklijn vanuit het display parallel te verschuiven. Op het display staat in het midden de actuele kamertemperatuur, en door pijltje links/rechts veranderd dat getal ook niet in 5, dat dan met pijltje op/neer op de gewenste temperatuur zou kunnen worden ingesteld. Wat moet ik doen om de stooklijn gemakkelijk bij te stellen?
Waarschijnlijk draai je dan WAR met thermostaat. De thermostaat kan je dan plussen of minnen. Als je WAR zonder thermostaat draait, zie je in het display in het midden de Ta en rechts de Tb. Zie ook het icoontje onder de Ta. Zie zone en sensor voor wel of geen thermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ue5NWSAjNmmh3zpUv7UPgy8V/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HgzHDW674Poq9hQHVtHnL17P/thumb.png

[ Voor 13% gewijzigd door t.oswald op 01-11-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald

Zonder info over je huis valt daar niet op te antwoorden. Als je vroeger 17 m3 gas verbruikte op een vergelijkbare dag zit je goed.
Hier rijtjeshuis met voorheen 1050 m3 gas, gisteren 12,5 kWh plus 3 defrosts met het element.
Inmiddels in de laagste versnelling met een verbruik van 232 W en 18 Hz

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 01-11-2019 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
12Kwh met de F serie, voorheen 1200m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Laatst online: 03-06 16:23
Gisteren 9.5kWh met de 7kW H serie.
Oktober totaal uitgekomen op 60 kWh, waarvan 20 kWh in de laatste 2 dagen :)
Hoe kan ik zien hoeveel defrosts hij heeft uitgevoerd?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marthijnhoiting
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-02 09:00
2 onder 1 kap uit 1800, welke nog beter geïsoleerd kan worden. Gasverbruik met nachtverlaging afgelopen jaar 1800m3 dus niet heel gek als ik jullie cijfers zo zie.

Heb de thermostaat nu op 23 gezet, waar de WAR nu keurig op 20 graden loopt. Houdt WAR rekening met de thermostaat of is dit enkel een aan/uit van WP bij bepaalde temperaturen? Wanneer ik de thermostaat instel op 17 graden en de WAR levert ook 17 loopt hij te pendelen om het half uur.

Is er een mogelijkheid tot verschillende stooklijnen op verschillende momenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
11,17 kWh hier in Enschede. woning 500 m3 en jaarverbruik gas 980 m3.
10 defrosts was koud en vochtig hier. oktober 102,01 kWh

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Voor de nieuwkomers hier. Het verbruik moet je wel echt meten! Verbruik en COP welke de pana zelf geeft in het display kloppen voor geen meter. Het verbruik is veel te laag en de COP dus ook veel te hoog. De opwekking klopt wel redelijk, eerder vastgesteld door forumleden die de opwekking echt meten. Dus als je het verbruik echt meet en de opwekking per maand gegeven door de pana deelt door dit gemeten verbruik, krijg je een realistische COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
kaasmakert schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:38:
Als je niet op een of andere manier “extern” meet is het lastig. Mijn 5H gebruikt altijd de verwarmer bij defrosts. Bij mij gaan er bij benadering 6 defrosts uit een uur verwarmer. Het aantal uren dat de verwarmer draait, wordt door de pana geregistreerd. Dus als er bij mij 3 uur in een maand is bijgekomen, heb ik bij benadering 18 defrosts gehad.
Ik registreer wel mijn totaal elektriciteitsverbruik en in de grafische weergave zie ik de defrost prima terug en kan ik tellen. Afgelopen nacht-ochtend 3, de eerste om 1.30 (die eerste piek is van de zonnebank...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NNHFuTotouAeaS7mGw28DUMD/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
kaasmakert schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:38:
Bij een hoge Tr gaat bij een defrost de heater minder vaak aan. Er is eerder op dit forum daarover gediscussieerd. Ik meen ongeveer vanaf een Tr van 28.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vizzerix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-04-2023
Sinds een maand mijn 9kW H serie in gebruik en afgelopen 2 weken log ik ook de elektra dmv een externe meter. Voorlopig nog erg tevreden. Verbruik gisteren 15.7 kWh met 2 defrosts. Ingesteld op WAR en ik pas nachtverlaging toe. Stook van 10u tot 22u. Kom van 1500m³ gas af.

Wanneer ik wat meer tijd heb zal ik ook een uitgebreid overzicht plaatsen van de installatie. Foto's en beschrijvingen hielpen mij erg bij de installatie en vooraf keuzes maken hoe/wat.

[ Voor 8% gewijzigd door vizzerix op 01-11-2019 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower

14,5kWh op stillestand 3 met een 9kW WP. Geen defrosts. Alleen overdag gedraaid. Voorheen 1200m3 gas per jaar

[ Voor 3% gewijzigd door Fullpower op 01-11-2019 19:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Nu online
hannibal2206 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 02:23:
Bovenstaand heeft ook niet geholpen, en vanmiddag (eindelijk, na veel gedoe via email tussen dealer en Panasonic UK en NL) eindelijk tech support van Panasonic UK aan de lijn gehad.

Daar eea besproken, en support stelde toch voor eerst de pomp te demonteren (ondanks dat die werkt en er flow gemeten werd), en te controleren op evt. interne vervuiling; pas daarna zou de print verdacht zijn.

Zo gedaan, en ofschoon ik niets kon ontdekken, blijkt de WP na hermontage ineens wel normaal te werken !

Geen H20 error meer.

Sailliant detail daarbij: ik vertelde dat volgens P149 van het service manual het uiteindelijk (als de pomp wel draait) ofwel de pomp(sensor) is, dan wel het 'indoor PCB'.
Voor mij was dat het zelfde als de remote control (het enige wat je 'indoor' plaatst).

Nee, die flowchart komt eigenlijk van het split model, en daarbij wordt gerefereerd aan de PCB van de binnenunit; bij een monoblock zit die echter (uiteraard) in de unit buiten .. 8)7

Anyways: het ding doet het _/-\o_ en dit weekend maar beginnen met testen en afregelen.

Dank voor het meedenken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
[...]
Leek mij een hele mooie functie en ben er ingedoken maar volgens mij werkt het alleen op airco's.
In het display moet een DataNavi symbool staan anders werkt het niet. Heb het in ieder geval niet aan de praat kunnen krijgen. Menu 16 waar in de gebruiksaanwijzingen naar wordt verwezen komt bij WP niet voor en lijkt bij airco standaard te zijn.
Als iemeand het wel voor elkaar krijgt houd ik mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Update van de mijne. Die deed het op zich goed, tot vanochtend. Deed op dat moment niets. Ik ging er van uit dat het kwam omdat het buiten 15 graden was, en de stooklijk niet hoger gezet kan worden dan 15 graden. Alleen nu is het dus 12 graden, en nog steeds geen beweging in te krijgen. Zegt dat hij het doet, maar hij trekt hooguit 40 watt, en het water is koud ( 16 a 17 graden ). En geen error te zien. Gelukkig heb ik de CV ketel nog, maar ik vindt het wat merkwaardig dat hij zelf zegt dat hij het doet, maar er dan dus helemaal niets gebeurd.

Update 2:
Vannacht om 4 uur deed hij het nog. Daarna dus niets meer. Waterpomp werkt in ieder geval wel die kan ik in het servicemenu aan en uit zetten. Pompt iets van 24 L/s, dus dat is niet veel veranderd.

[ Voor 16% gewijzigd door annespruit1980 op 02-11-2019 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
annespruit1980 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:39:
Update van de mijne. Die deed het op zich goed, tot vanochtend. Deed op dat moment niets. Ik ging er van uit dat het kwam omdat het buiten 15 graden was, en de stooklijk niet hoger gezet kan worden dan 15 graden. Alleen nu is het dus 12 graden, en nog steeds geen beweging in te krijgen. Zegt dat hij het doet, maar hij trekt hooguit 40 watt, en het water is koud ( 16 a 17 graden ). En geen error te zien. Gelukkig heb ik de CV ketel nog, maar ik vindt het wat merkwaardig dat hij zelf zegt dat hij het doet, maar er dan dus helemaal niets gebeurd.

Update 2:
Vannacht om 4 uur deed hij het nog. Daarna dus niets meer. Waterpomp werkt in ieder geval wel die kan ik in het servicemenu aan en uit zetten. Pompt iets van 24 L/s, dus dat is niet veel veranderd.
Heb je meer info? Ik zie stooklijn, dus WAR. Is er ook nog een thermostaat gekoppeld? Heb je het al geprobeerd met temperatuur direct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
t.oswald schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:37:
[...]

Heb je meer info? Ik zie stooklijn, dus WAR. Is er ook nog een thermostaat gekoppeld? Heb je het al geprobeerd met temperatuur direct?
Hij draait op war ja ( draaide dus, noppes nu ). Geen thermostaat. Waterpomp werkt, trekt bij test iets van 100 W. En ik heb nu de CV weer aangezet, en de temperatuur van het water dat door de warmtepomp gaat loopt ook op. Tenminste, hij ziet dat.
Enige dat niet werkt is zo te zien de compressor. Maar geen foutmelding.

En weer een update:
Ik heb hem op direct stoken gezet.
Maar hij blijft dan wel dat war tekentje op het scherm geven als ik hem weer aanzet.
Zal eens een reset van het hele systeem proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door annespruit1980 op 02-11-2019 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
annespruit1980 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:40:
[...]

Hij draait op war ja ( draaide dus, noppes nu ). Geen thermostaat. Waterpomp werkt, trekt bij test iets van 100 W. En ik heb nu de CV weer aangezet, en de temperatuur van het water dat door de warmtepomp gaat loopt ook op. Tenminste, hij ziet dat.
Enige dat niet werkt is zo te zien de compressor. Maar geen foutmelding.
Volgens mijn installateur moet je daar heel erg mee uitkijken! De temperatuur van je CV is wellicht veel hoger dan de Wp “verwacht”.
Temperatuur direct, dus niet met WAR, al geprobeerd? Als dat ook niet werkt weet je zeker dat het niet in de WAR instelling zit. Geen foutmelding dan denk je dat de pana doet wat wordt opgedragen, dus dat er in de instelling ergens iets fout zit.

[ Voor 13% gewijzigd door t.oswald op 02-11-2019 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
t.oswald schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:52:
[...]

Volgens mijn installateur moet je daar heel erg mee uitkijken! De temperatuur van je CV is wellicht veel hoger dan de Wp “verwacht”.
Temperatuur direct, dus niet met WAR, al geprobeerd?
CV staat op 30 graden van de laatste test die ik ooit uitvoerde. Dus geen 90 graden of zo.
Direct geprobeerd ja, maar hij geeft dan dus wel dat WAR tekentje.
Dus ik ga zo een reset proberen.

En weer een update:
Met eeprom naar fabrieksinstellingen terugzetten is het ook niet opgelost. Compressor start niet ( en ook de waterpomp gaan niet lopen zag ik, al doet die het wel ).
Dus vannacht weer gewoon op gas.

Zucht, update 3, ik was te snel.
Nu doet hij het dus wel weer.
Kennelijk is het terugzetten voldoende geweest.
Nu maar hopen dat hij niet weer midden in de nacht stopt, dat is bij vorst dan geen pretje 's ochtends.

[ Voor 31% gewijzigd door annespruit1980 op 02-11-2019 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
annespruit1980 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:53:
[...]

CV staat op 30 graden van de laatste test die ik ooit uitvoerde. Dus geen 90 graden of zo.
Direct geprobeerd ja, maar hij geeft dan dus wel dat WAR tekentje.
Dus ik ga zo een reset proberen.

En weer een update:
Met eeprom naar fabrieksinstellingen terugzetten is het ook niet opgelost. Compressor start niet ( en ook de waterpomp gaan niet lopen zag ik, al doet die het wel ).
Dus vannacht weer gewoon op gas.
Nog een heel stomme vraag. Staat de Wp wel op heat mode, het zonnetje links.

Zie je update. Dus de stomme vraag had stond moeten zijn... Heat of Cool of Auto kan je makkelijk op het display per ongeluk wijzigen, vandaar mijn opmerking.

[ Voor 11% gewijzigd door t.oswald op 02-11-2019 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
t.oswald schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:04:
[...]

Nog een heel stomme vraag. Staat de Wp wel op heat mode, het zonnetje links.

Zie je update. Dus de stomme vraag had stond moeten zijn... Heat of Cool of Auto kan je makkelijk op het display per ongeluk wijzigen, vandaar mijn opmerking.
Ach, op zo'n moment is ieder vraag die het kan oplossen welkom natuurlijk.
Maar alles stond ( en staat nu weer ) op hetzelfde.

Voor alle duidelijkheid, een soort D, dan een pijltje naar boven, en dan een propeller......

Hij is er echt zelf tussen 2 en 4 uur vannacht mee opgehouden, dat kan ik aan de grafiek zien.
En toen lag ik echt te slapen.
Ik denk dat de computer op tilt is geslagen vannacht, en het terugzetten van de fabrieksinstellingen heeft hem een harde reset gegeven.
Maar dat denk ik, hoeft dus helemaal niet zo te zijn.
In ieder geval voor de volgende keer ( voor mij of een ander ) iets om te onthouden.

[ Voor 6% gewijzigd door annespruit1980 op 02-11-2019 18:14 ]

Pagina: 1 ... 32 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.