Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.458 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:24
annespruit1980 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:11:
[...]

Ach, op zo'n moment is ieder vraag die het kan oplossen welkom natuurlijk.
Maar alles stond ( en staat nu weer ) op hetzelfde.

Voor alle duidelijkheid, een soort D, dan een pijltje naar boven, en dan een propeller......

Hij is er echt zelf tussen 2 en 4 uur vannacht mee opgehouden, dat kan ik aan de grafiek zien.
En toen lag ik echt te slapen.
Ik denk dat de computer op tilt is geslagen vannacht, en het terugzetten van de fabrieksinstellingen heeft hem een harde reset gegeven.
Maar dat denk ik, hoeft dus helemaal niet zo te zijn.
In ieder geval voor de volgende keer ( voor mij of een ander ) iets om te onthouden.
Oeps!,!, Die “propeller” moet een zonnetje zijn . De Propeller is cool mode!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AQFVxwkRSDk3ZgQV8Eg286Zi/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CQMKungHqRvrJCt46o1LKq3C/thumb.png

[ Voor 7% gewijzigd door t.oswald op 02-11-2019 18:20 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
t.oswald schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:18:
[...]

Oeps!,!, Die “propeller” moet een zonnetje zijn . De Propeller is cool mode!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja. dat is hij dus ook ( nu in ieder geval ).
Alleen weet ik nu niet meer wat het straks was.
Voor mijn gevoel stond en staat er een propeller, maar er staat inderdaad een zonnetje.
Dat zou dus betekenen dat hij vannacht om 4 uur naar koelen is gegaan?????
Helaas heb ik geen foto gemaakt, iets om te onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
annespruit1980 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:24:
[...]

Ja. dat is hij dus ook ( nu in ieder geval ).
Alleen weet ik nu niet meer wat het straks was.
Voor mijn gevoel stond en staat er een propeller, maar er staat inderdaad een zonnetje.
Dat zou dus betekenen dat hij vannacht om 4 uur naar koelen is gegaan?????
Helaas heb ik geen foto gemaakt, iets om te onthouden.
Als ie het nu blijft doen, weet je achteraf dat er met de pana niets fout was. Het kan natuurlijk eerder per ongeluk gewijzigd en pas vannacht om vier uur manifest geworden zijn. Wellicht voor het naar bed gaan nog even op het display gekeken en iets verkeerds aangeraakt.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
@annespruit1980 Zonder koelen krijg je waarschijnlijk bij de huidige Tb de Ta niet op 17 graden! Dan had er toch water van rond de 20 graden rondgepompt moeten worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:45
Volgende week maar eens mijn Panasonic ophangen.

De voorbereidingen treffen, maar ik zit met het 2 groepen verhaal. Ik heb een 19mm buis naar de meterkast, waar een 3-fase groepenkast zit met 12 groepen. Er zitten al 4 aardlek schakelaars in, hiernaast een groep voor de zonnepanelen (aparte groep, met aparte aardlek) en een kookschakelaar (3-fase).

Nu heb ik 1 19mm buis over naar de locatie van de warmtepomp. Daar mogen 5 x 2,5mm door volgens de NEN norm. Echter, ik mag geen 2 groepen door 1 buis trekken. Kan iemand mij daar eens goed advies geven? Een aparte groepenkast?

Hiernaast moet ik naar HENCO 26mm x 3 aansluiten. Ik zat zelf te denken maar direct door de muur gewoon vast pijp te gebruiken, en hierna met een hoekstuk naar Henco flex te gaan, tot aan de aansluiting (5m). Nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:13
rjd22 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:13:
@JvdW mijn ervaring is ook, dat het alleen de maximale compressor frequentie en fan snelheid beïnvloed.

Zolang de vraag hier onder blijft, dan zal hij waarschijnlijk exact hetzelfde werken als dat silent mode uit staat.

Ik heb mijn h 7kw ook in silent 3 staan, maar het enige wat dat doet, is dat hij iets rustiger start en dus minder geluid maakt bij opstarten.
Toevallig een techneut van dutch heat pump solutions aan de lijn gehad. Die zei 2 dingen over stille stand: langzamer optoeren en begrenst vermogen (compressor en fan toerental).
De aannames kloppen dus met wat de techneut zegt.
De techneut zei ook dat DT van 5 wordt aangeraden als je normale temps maakt (30-40) omdat dat het meest efficiënt is voor het koudemiddel.

[ Voor 9% gewijzigd door Baapje327 op 02-11-2019 21:51 ]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Tja, helaas weet ik niet precies wat er nu fout ging. Het enige dat ik zeker weet is dat hij om 2 en 4 uur vannacht nog energie verbruikte. Maar goed, hij doet het nu, en de volgende keer weet ik in ieder geval hoe ik het kan oplossen. Ik maakte me zorgen voor het geval zoiets zou gebeuren als het echt koud is. Positief is in ieder geval dat de ketel het gewoon overnam toen ik die inschakelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Maeslant schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:27:

De voorbereidingen treffen, maar ik zit met het 2 groepen verhaal. Ik heb een 19mm buis naar de meterkast, waar een 3-fase groepenkast zit met 12 groepen. Er zitten al 4 aardlek schakelaars in, hiernaast een groep voor de zonnepanelen (aparte groep, met aparte aardlek) en een kookschakelaar (3-fase).

Nu heb ik 1 19mm buis over naar de locatie van de warmtepomp. Daar mogen 5 x 2,5mm door volgens de NEN norm. Echter, ik mag geen 2 groepen door 1 buis trekken. Kan iemand mij daar eens goed advies geven? Een aparte groepenkast?

Hiernaast moet ik naar HENCO 26mm x 3 aansluiten. Ik zat zelf te denken maar direct door de muur gewoon vast pijp te gebruiken, en hierna met een hoekstuk naar Henco flex te gaan, tot aan de aansluiting (5m). Nog tips?
Mss de 5x 2.5 als voeding naar of bij de wp en dan een "zwerfkastje" maken vanwaaruit je 2x 16 uit naar de wp.
Kastje kan mss wel in de wp?

Bricklayer . dus weet niet of het mag

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
annespruit1980 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:49:
Tja, helaas weet ik niet precies wat er nu fout ging. Het enige dat ik zeker weet is dat hij om 2 en 4 uur vannacht nog energie verbruikte. Maar goed, hij doet het nu, en de volgende keer weet ik in ieder geval hoe ik het kan oplossen. Ik maakte me zorgen voor het geval zoiets zou gebeuren als het echt koud is. Positief is in ieder geval dat de ketel het gewoon overnam toen ik die inschakelde.
Ik wil best mee kijken
Maar dan moet je betere info geven...
https://www.mupload.nl/

En meet je ergens iets uberhaupt?
Waterzijdig ingeregeld?
Sensoren gecalibreerd?

Welke settings heb je?

Stooklijn?
http://vscope.at/heizkurv...sollWert_2=-1&atCheck_2=0

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:12

Wat je kan doen, is een kookgroep nemen. Dat is een tweetal automaten met een bruggetje zodat ze tegelijkertijd uitschakelen. Dan mag je met 5 draden door de buis. Het nadeel is wel dat als het echt koud is, je het volledige vermogen van de compressor en het element op één fase hebt. Je moet dus wel goed opletten dat je andere grootverbruikers niet op die fase aansluit maar goed verdeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
De pana lijkt zich hier erg thuis te voelen. Zelfs met vorst en ochtenden rond 0 graden blijft de COP rond of net onder de 4.

Met dit soort weer (10-12 graden overdag) pruttelt ie lekker op de laagste frequentie en komt de COP rond de 5 uit. Dit gemeten met een Kamstrup.

Hoe registeren jullie de sCOP? Het is natuurlijk een gemiddelde waarde, maar de uitschieters als de pomp net start (COP is dan even heel hoog) en de 0 waarden maken dat het gemiddelde niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
tux-87 schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:08:
De pana lijkt zich hier erg thuis te voelen. Zelfs met vorst en ochtenden rond 0 graden blijft de COP rond of net onder de 4.

Met dit soort weer (10-12 graden overdag) pruttelt ie lekker op de laagste frequentie en komt de COP rond de 5 uit. Dit gemeten met een Kamstrup.

Hoe registeren jullie de sCOP? Het is natuurlijk een gemiddelde waarde, maar de uitschieters als de pomp net start (COP is dan even heel hoog) en de 0 waarden maken dat het gemiddelde niet klopt.
Heb je Domoticz??
En heb je hier en daar sensoren om te meten?
Pana Lan box? dan nodeered erop zetten..van @Lurge
Misschien @AUijtdehaag eens vragen of je zijn Script mag gebruiken?

@Lurge hoes is ie bij jouw?
Mogen we mee kijken?

Mss doet mij raintank het wel nu?
:
https://snapshot.raintank...F5jx3zOyLP1kKX7RoEHdNWej9

[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 03-11-2019 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:14
@tux-87 Hoezo hebben deze momentane uitschieters bij jouw een significante invloed op de warmtemetingen van de geijkte Kamstrup? Als je de Kamstrup meterstanden geregistreerd hebt en de bijbehorende MID geijkte kWh-meterstanden heb je in feite een ambtelijk vastgestelde seizoensCOP - no rocket science of extra domotica voor nodig
Just my 2cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Dylantje2 schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:32:
[...]

Ik wil best mee kijken
Maar dan moet je betere info geven...
https://www.mupload.nl/

En meet je ergens iets uberhaupt?
Waterzijdig ingeregeld?
Sensoren gecalibreerd?

Welke settings heb je?

Stooklijn?
http://vscope.at/heizkurv...sollWert_2=-1&atCheck_2=0
Ik heb wel zo'n extra print om hem aan internet aan te sluiten. Maar die geeft iedere keer een foutmelding. interne server error geloof ik. Ik zag wel dat ik niet de enige ben. Bij de anderen was het na 20 keer aanmelden wel verholpen, bij mij niet.
Het enige dat ik meet ( buiten wat de warmptepomp zelf meet ) is het stroomverbruik. Op de pomp kon ik zien dat hij om 2 en 4 uur 's nachts nog gewerkt had, maar daarna dus niet meer. En aan het stroomverbruik kon ik zien dat de waterpomp wel werkte als ik hem aanzette in het installatiemenu, maar de compressor niet.
In ieder geval is het probleem opgelost, de volgende keer dat ik dit probleem heb zal ik foto's maken van alles dat van belang kan zijn. Heb ik nu dus helaas niet gedaan.
Al doende leert men.

Overigens vindt ik persoonlijk die icoontjes van de afstandsbediening toch wel heel erg slecht. Als je de documentatie niet doorleest zijn die niet te begrijpen. Beetje tekst erbij zou wonderen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:18:
@tux-87 Hoezo hebben deze momentane uitschieters bij jouw een significante invloed op de warmtemetingen van de geijkte Kamstrup? Als je de Kamstrup meterstanden geregistreerd hebt en de bijbehorende MID geijkte kWh-meterstanden heb je in feite een ambtelijk vastgestelde seizoensCOP - no rocketscience of extra domotica voor nodig
Just my 2cts
Ik registreer die ook nog "old scool" aflezen van de kWh waarde van de finder en de kWh waarde van de kamstrup. En die stuur ik dan naar Tomexergie. Ook handmatig.
Toch eens automatiseren ;)
AUijtdehaag is weer druk bezig met node-red en zijn Mbus kamstrup atm
@Dylantje2 Al mijn scriptjes zijn open source.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-11-2019 11:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
dunklefaser schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:18:
@tux-87 Hoezo hebben deze momentane uitschieters bij jouw een significante invloed op de warmtemetingen van de geijkte Kamstrup? Als je de Kamstrup meterstanden geregistreerd hebt en de bijbehorende MID geijkte kWh-meterstanden heb je in feite een ambtelijk vastgestelde seizoensCOP - no rocketscience of extra domotica voor nodig
Just my 2cts
Thanks, tuurlijk.. ik denk te ingewikkeld.
De meters zijn op 0 begonnen dus idd eenvoudig te berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 13:04
Beste mede Pana Mono eigenaren en kenners!

Bij ons zijn alle werkzaamheden afgerond en loopt de boel soepel. (Meer info zie topic) Alleen het waterzijdig inregelen zal ik deze maand nog even de tijd voor nemen.

Ik heb momenteel nog het Evohome systeem dat wij eerst ook hadden. Hiermee regelde ik 6 zones vloerverwarming beneden en 3 radiatoren boven. Echter na de komst van de warmtepomp heb ik alle radiatorknoppen eraf gehaald en ook de aansturing van de vloerverwarming afgekoppeld. Ik draai waar en het blijft heel mooi constant 21 graden in de woonkamer en 19,5 boven.

De Evohome gebruik ik nu nog met de aan/uit schakelaar op de warmtepomp. Deze heb ik ingesteld op 24 graden maar zoals gezegd blijft het mooi 21. Deze hele aansturing is dus volledig overbodig. Mijn plan is dus alle Evohome onderdelen los te koppelen en te verkopen.

Wel vind ik het fijn om ook buiten huis te kunnen zien wat de temperatuur in huis is en eventueel het hele systeem uit te zetten. Wat zou hiervoor een goede oplossing kunnen zijn? Het mag zowel draadloos als bedraad. Is de CZ-TAW1 hiervoor een optie? Dan kan ik meteen wat meer inzicht in de werking krijgen.

Alle tips zijn welkom. Ik heb al veel gelezen maar nog niet echt de oplossing gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
annespruit1980 schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:24:
[...]

Ik heb wel zo'n extra print om hem aan internet aan te sluiten. Maar die geeft iedere keer een foutmelding. interne server error geloof ik. Ik zag wel dat ik niet de enige ben. Bij de anderen was het na 20 keer aanmelden wel verholpen, bij mij niet.
Het enige dat ik meet ( buiten wat de warmptepomp zelf meet ) is het stroomverbruik. Op de pomp kon ik zien dat hij om 2 en 4 uur 's nachts nog gewerkt had, maar daarna dus niet meer. En aan het stroomverbruik kon ik zien dat de waterpomp wel werkte als ik hem aanzette in het installatiemenu, maar de compressor niet.
In ieder geval is het probleem opgelost, de volgende keer dat ik dit probleem heb zal ik foto's maken van alles dat van belang kan zijn. Heb ik nu dus helaas niet gedaan.
Al doende leert men.

Overigens vindt ik persoonlijk die icoontjes van de afstandsbediening toch wel heel erg slecht. Als je de documentatie niet doorleest zijn die niet te begrijpen. Beetje tekst erbij zou wonderen doen.
Natuurlijk heeft de pana tussen 2 en 4 stroom verbruikt. Om je Ta te verlagen tot 17 graden! Ik ben er echt van overtuigd dat de pana aan het koelen was i.p.v. verwarmen. En een zonnetje als icoontje voor verwarmen en een vriessymbool voor koelen vind ik persoonlijk nogal internationaal duidelijk. Kom op, je hebt gewoon op een verkeerd knopje gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
annespruit1980 schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:24:
[...]

Al doende leert men.

mmm printje met internet??
Welke Wp heb je??

Pana en documentatie en COp mmmm ;( ;( :?

Edit:

@AUijtdehaag is weer druk bezig met node-red en zijn Mbus kamstrup atm

Wat gaan we nog meer verwachten dan? _/-\o_

@Dylantje2 Al mijn scriptjes zijn open source.
THANKS

[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 03-11-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:07
Ik meld me hier ook maar eens. Al twee jaar eigenaar van een WC09H3E8 (split, 9kw 400v) met een 325L roestvrijstalen boilertank van panasonic.

Las de protocol decrypt van de CN-CNT en denk dat ik daar binnenkort maar eens mee ga helpen. De nodige connectoren al besteld bij onze chineze vrienden. Doe al een tijdje de aquarea portal zelf decoden (nog lang voordat het met node-red kon) maar wil toch onafhankelijk zijn.

Ik heb overigens mijn Toon hangen aan de externe-thermostaat aansluiting (met een 230v relais er tussen). De ingebouwde thermostaat vond ik maar niks (te veel afwijking en helaas stuurt ie op 1 graad en blijft ie de pomp draaiende houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:55
Ik blijf hier maar problemen houden met lekkende koppelingen. Afgelopen vrijdag is de installateur weer geweest om eea te opnieuw te doen, maar ook dit keer lekt er weer een koppeling; het zijn altijd schroefkoppelingen die problemen geven, dit keer bij een thermische afsluiter. Vorige keren is er hennep gebruikt en ditmaal Kolmat fibre seal. Ik baal er flink van dat de installatie na 1,5 jaar nog niet waterdicht is...

Nu zit ik er aan te denken om het zelf te doen. Niet omdat ik denk dat ik het wel in één keer kan, maar dan kan ik op een dag meerdere pogingen doen. Nu komt de installateur en gaat weer, en is het weer wachten.

Wat is volgens jullie de beste methode om schroefkoppelingen goed dicht te krijgen? Ik heb van alles gebruikt zien worden: hennep met fitterkit, loctite 44, teflontape, Kolmat... maar wat zal het hier écht afdichten?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:33
Fullpower schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:49:
Ik blijf hier maar problemen houden met lekkende koppelingen. Afgelopen vrijdag is de installateur weer geweest om eea te opnieuw te doen, maar ook dit keer lekt er weer een koppeling; het zijn altijd schroefkoppelingen die problemen geven, dit keer bij een thermische afsluiter. Vorige keren is er hennep gebruikt en ditmaal Kolmat fibre seal. Ik baal er flink van dat de installatie na 1,5 jaar nog niet waterdicht is...

Nu zit ik er aan te denken om het zelf te doen. Niet omdat ik denk dat ik het wel in één keer kan, maar dan kan ik op een dag meerdere pogingen doen. Nu komt de installateur en gaat weer, en is het weer wachten.

Wat is volgens jullie de beste methode om schroefkoppelingen goed dicht te krijgen? Ik heb van alles gebruikt zien worden: hennep met fitterkit, loctite 44, teflontape, Kolmat... maar wat zal het hier écht afdichten?
Ik gebruik voor al mijn schroef koppelingen loctite 55 en heb eigenlijk nooit problemen met lekken gehad wanneer je netjes de instructies volgt.

Ook heerlijk in gebruik en veel beter dan teflon tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Aansluiten op 1×16A. En in de unit doorlussen:
Afbeeldingslocatie: https://uploads.photo/images/Es3W.png

Ik heb al vele 5 kW units op deze manier aangesloten.

Langedurige pieken van >16A heb ik nooit gezien. Dit is de hoogste piek ooit (F-serie)
https://uploads.photo/images/bb180d.png
De dikke lijn is de 1 minuut gemiddelde waarde, dus dik onder de 16A, die de overstroombeveiliging continue kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dre schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:49:
[...]

[Afbeelding]

Langedurige pieken van >16A heb ik nooit gezien. Dit is de hoogste piek ooit (F-serie)
De dikke lijn is de 1 minuut gemiddelde waarde, dus dik onder de 16A, die de overstroombeveiliging continue kan hebben.
Tsja.... NEN enz enz 8)7
maar ja

Maar als je dan toch...
Hoop ik wel dat je grondkabel gebruikt... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theXman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-09 17:13
Ewalt schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:58:
marthijnhoiting schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:49:
Wat verbruikt jullie WP op een dag als gisteren aan Kwh? Op WAR draaien bevalt goed, zonder de temperatuur te laten begrenzen door de kamerthermostaat, maar T-cap 9KW WP kost zown 34KWh, is dit veel?

16.6 Kwh, stilte 3
En hier in het hoge Noorden 7,4 kWh geen stiltestand.

Ik heb inmiddels de 5kW H draaien, ook uit DE, ik heb m voor plaatsing eerst van binnen extra isolatie aangebracht, armaflex, in compressor en pompgedeelte, om voordeel in warmte en geluid te behalen.

Mijn Pana draait vanaf 1e week Okt en ik kan met een lage stooklijn t huis warmhouden, nog niet boven Ta 26 gezien.

Wij hebben een vrijstaande woning uit 2005, ong 500m2.
In september zijn we er komen wonen en meteen de CV eruut gehaald, geheel van t gas af! We hebben direct ZLTV laten infrezen (100m2) en PVC plakvloer laten leggen. Bovenverdieping zit nog conventionele radiatoren, maar deze staan uit, doen toch (bijna ) niets.

SWW doen we met de Atlantic, al met al afwachten wat vadertje winter voor ons in petto heeft en hoe dan eea gaat functioneren...

Allemaal dank voor jullie tips en trucs op deze threat in Tweakers _/-\o_

Marstek 3 x 5,1 kW V153/CT003V116 Pana WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar SMA/Enphase /WPboiler Atlantic 270l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87

Pak een zaagblaadje of een tang en beschadig de draad van de koppeling licht. Zodat er net wat braampjes ontstaan. Neem wat hennep en trek het tot een dunne sliert. Draai deze in de draad. Vervolgens insmeren met fitterskit en dan in de koppeling draaien.

Hier 8 draad koppelingen in de installatie in één keer dicht

Maar ik krijg toch vraagtekens bij de installateur als die dit niet dicht krijgt.

Gebruik je wel de juiste koppelingen? Sommige koppelingen zijn vlakdichtend middels een fiber of rubber o ring aan de voorkant van de koppeling. Niet iedere koppeling kun je zomaar op de draad afdichten. Je merkt als je het goed doet dat je weerstand krijgt. Er blijft als het is een paar slagen draad over, de koppeling gaat dan niet meer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:48
[...]

[Afbeelding]

Je kan die automaten er beter uitslopen en phoenix klemmen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
theXman schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:50:
[...]

En hier in het hoge Noorden 7,4 kWh geen stiltestand.

Ik heb inmiddels de 5kW H draaien, ook uit DE, ik heb m voor plaatsing eerst van binnen extra isolatie aangebracht, armaflex, in compressor en pompgedeelte, om voordeel in warmte en geluid te behalen.

Mijn Pana draait vanaf 1e week Okt en ik kan met een lage stooklijn t huis warmhouden, nog niet boven Ta 26 gezien.

Wij hebben een vrijstaande woning uit 2005, ong 500m2.
In september zijn we er komen wonen en meteen de CV eruut gehaald, geheel van t gas af! We hebben direct ZLTV laten infrezen (100m2) en PVC plakvloer laten leggen. Bovenverdieping zit nog conventionele radiatoren, maar deze staan uit, doen toch (bijna ) niets.

SWW doen we met de Atlantic, al met al afwachten wat vadertje winter voor ons in petto heeft en hoe dan eea gaat functioneren...

Allemaal dank voor jullie tips en trucs op deze threat in Tweakers _/-\o_
Als je me je gegevens aanlevert zet ik je ts erbij

Geniet er van...Mooi spul he die pana
Nu nog ff tweaken Tretour gelijk zien te krijgen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:02
[...]

[Afbeelding]

Je blijft onder de 16A. Dat is waar. Maar waarom zou je een risico willen nemen? Voor een paar tientjes heb je 2x een kabel en een automaat.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
pleio65 schreef op zondag 3 november 2019 @ 22:20:
[...]

Je blijft onder de 16A. Dat is waar. Maar waarom zou je een risico willen nemen? Voor een paar tientjes heb je 2x een kabel en een automaat.
De automaat heb je al, in je groepenkast die in de pana kan je er uit gesloopt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:47

Iets gaat er mis. Ik heb de afgelopen jaren duizenden verbindingen van 1/4" tot 4" dicht gezet met Loctite 55, en slechts een keer of 5 eentje overnieuw gedaan (meestal nadat ik vooraf al constateerde dat de passing erg ruim was, of de draad heel kort)

In 1 installatie meerdere lekkages is echt onmogelijk als je een beetje kunt fitten.

Draad opruwen, rechtsom aanbrengen, niet te weinig maar zeker niet teveel, vastzetten en klaar.

Of worden er vlakdichtende koppelingen met hennep/loctite dicht gemaakt? Das een hele uitdaging.

[ Voor 6% gewijzigd door hesselbeertje op 03-11-2019 22:28 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Ramon_1984 schreef op zondag 3 november 2019 @ 22:21:
[...]

De automaat heb je al, in je groepenkast die in de pana kan je er uit gesloopt worden.
Klopt. Het onderwerp was de heater en WP op 1 kabel en 1 automaat.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

In de Pana zit 2× aardlekschakelaar, dat zijn dus geen overstroombeveiligingen. Ik heb de F-serie en daar was de maximale stroom 19,5A+13A 8)7 . Dat vond ik een beetje overdreven, dus alles achter 1×16A. Conform de NEN1010 kan de kabel bij mij vrijwel zeker naar 25A gezekerd worden, maar 16A vond ik wel voldoende. Heb nog wel een 20A automaat liggen, maar lijkt me weinig zinvol om dat om te bouwen.

Zelf heb ik een grondkabel gebruikt. De betreffende foto hierboven is een warmtepomp op een balkon geplaatst, en de kabel gaat direct omhoog langs de muur, dus daar verwacht ik geen schopsteek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dre schreef op zondag 3 november 2019 @ 23:13:
In de Pana zit 2× aardlekschakelaar, dat zijn dus geen overstroombeveiligingen. Ik heb de F-serie en daar was de maximale stroom 19,5A+13A 8)7 . Dat vond ik een beetje overdreven, dus alles achter 1×16A. Conform de NEN1010 kan de kabel bij mij vrijwel zeker naar 25A gezekerd worden, maar 16A vond ik wel voldoende. Heb nog wel een 20A automaat liggen, maar lijkt me weinig zinvol om dat om te bouwen.

Zelf heb ik een grondkabel gebruikt. De betreffende foto hierboven is een warmtepomp op een balkon geplaatst, en de kabel gaat direct omhoog langs de muur, dus daar verwacht ik geen schopsteek ;)
Erg leuk dat er in de pana een automaat zit, maar wat is hier de functie van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:23
Dylantje2 schreef op zondag 3 november 2019 @ 22:12:
[...]

Als je me je gegevens aanlevert zet ik je ts erbij

Geniet er van...Mooi spul he die pana
Nu nog ff tweaken Tretour gelijk zien te krijgen!!!
Je noemt dit steeds. Waarom moet de Tretour uit de leidingen gelijk zijn? De vloer waar de leiding ligt en de flow in die leiding bepalen de retourtemperatuur, het afgegeven vermogen en de vloertemperatuur. Ik wil in mijn slaapkamer en keuken een lagere vloertemperatuur dan in mijn woonkamer. Dan knijp ik de flow en zakt de Tretour. En als de zon in mijn woonkamer schijnt, stijgt de Tretour en daalt het vermogen. Niks mis mee toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 18:16
FransvWoerkom schreef op maandag 4 november 2019 @ 01:10:
[...]

Je noemt dit steeds. Waarom moet de Tretour uit de leidingen gelijk zijn? De vloer waar de leiding ligt en de flow in die leiding bepalen de retourtemperatuur, het afgegeven vermogen en de vloertemperatuur. Ik wil in mijn slaapkamer en keuken een lagere vloertemperatuur dan in mijn woonkamer. Dan knijp ik de flow en zakt de Tretour. En als de zon in mijn woonkamer schijnt, stijgt de Tretour en daalt het vermogen. Niks mis mee toch?
Als de wp te klein is moet je hem zeker niet pesten met koud retour, gaat ie hard werken, veel defrost etc.
Hij vangt dat op door afgifte te knijpen en dus retour te verhogen.
Ik heb dat opgevangen met een buffer, daarin worden alle lage retouren omhoog gemengd.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op maandag 4 november 2019 @ 07:11:
[...]

Als de wp te klein is moet je hem zeker niet pesten met koud retour, gaat ie hard werken, veel defrost etc.
Hij vangt dat op door afgifte te knijpen en dus retour te verhogen.
Ik heb dat opgevangen met een buffer, daarin worden alle lage retouren omhoog gemengd.
Tr gelijk, geeft heel veel rust in je pomp, anders dan alle radiatoren op Dt 5.
Probeer maar eens

En regelmatig tussendoor je geadviseerde flow checken en bijstellen

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 04-11-2019 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 4 november 2019 @ 07:14:
[...]

Tr gelijk, geeft heel veel rust in je pomp, anders dan alle radiatoren op Dt 5.
Probeer maar eens

En regelmatig tussendoor je geadviseerde flow checken en bijstellen
Dat weet ik dat dat rust geeft, groter dan drie graden verschil vind wp niet fijn.
Maar bij mij word het gemengd in buffer, dus heb nooit een te koude tr.
Jij hebt geen buffer dus je hebt baat bij in regelen tr.
Maar heeft wel als gevolg dat je sommige afgifte moet knijpen omdat ze anders te koud retour geven, of niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Laatst online: 09:18
thehog schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:42:
Ik meld me hier ook maar eens. Al twee jaar eigenaar van een WC09H3E8 (split, 9kw 400v) met een 325L roestvrijstalen boilertank van panasonic.

Las de protocol decrypt van de CN-CNT en denk dat ik daar binnenkort maar eens mee ga helpen. De nodige connectoren al besteld bij onze chineze vrienden. Doe al een tijdje de aquarea portal zelf decoden (nog lang voordat het met node-red kon) maar wil toch onafhankelijk zijn.

Ik heb overigens mijn Toon hangen aan de externe-thermostaat aansluiting (met een 230v relais er tussen). De ingebouwde thermostaat vond ik maar niks (te veel afwijking en helaas stuurt ie op 1 graad en blijft ie de pomp draaiende houden).
Wat is de naam van zo'n cn-cnt connector / heb je een linkje? dan wil ik namelijk ook binnen kort is gaan knutselen met een oude pi die ik heb liggen, en later migreren naar iets van een esp8266 oid. (UART <> MQTT en dan MQTT aan HomeAssistant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
De smartCloud ondersteund btw nu ook IFTTTT.

https://refindustry.com/n...oud-now-pairs-with-ifttt/
https://ifttt.com/aquarea_smart_cloud

Dus voor mensen die simpelweg de warmtepomp willen aan/uitzetten of een mailtje/alert krijgen bij een error en dat soort achtige implementaties.. Je kunt een IFTTTT accountje aanmaken en dan Aquarea Smart Cloud koppelen.

(Zojuist even getest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
lolle1212 schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:51:

Dus voor mensen die simpelweg de warmtepomp willen aan/uitzetten of een mailtje/alert krijgen bij een error en dat soort achtige implementaties.. Je kunt een IFTTTT accountje aanmaken en dan Aquarea Smart Cloud koppelen.

(Zojuist even getest)
Geinig, maar ik hou het wel bij mijn eigen implementatie van de brug naar het webportal. Kan ook de instellingen aanpassen die ik wil aanpassen, waaronder de stooktemperatuur voor een eigen versie van de WAR en geleidelijke overgangen van stooktemperaturen (bij inschakelen/uitschakelen van fancoils).

Geen idee of dat via IFTTT ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op maandag 4 november 2019 @ 07:56:
[...]

Dat weet ik dat dat rust geeft, groter dan drie graden verschil vind wp niet fijn.
Maar bij mij word het gemengd in buffer, dus heb nooit een te koude tr.
Jij hebt geen buffer dus je hebt baat bij in regelen tr.
Maar heeft wel als gevolg dat je sommige afgifte moet knijpen omdat ze anders te koud retour geven, of niet?
Klopt sommige staan helemaal open en andere wat meer dicht...
Als je dit doet kom je er pas achter hoe raar eea werkt..
en dan snap je ook meten dat elke radiator of lichaam anders reageert...

Mijn keukenvloer staat helemaal open..
En de eerste cv staat bijna dicht, dus ja dagen bezig..
Nu op alles binnen 1 graad [ als het water iets warmer is]

En als je dan ziet hoe mooi de wp gaat lopen..
De Dt regelt een pana zelf..
Soms 2 en soms 5..
Mijn vraag hoe stel ik Dt 5 [ wat velen hier als maat staaf hebben ] terwijl de wp maar een dt van 2 heeft?

Tretouren gelijk is een bizar goed lopen de wp,...
Ik kijk niet eens na aanvoer.. _/-\o_ _/-\o_

Edit:
lolle1212 schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:51:

(Zojuist even getest)
En dan ook in domoticz zichtbaar??
Kan ik ook stooklijn op en down doen?

[ Voor 22% gewijzigd door Dylantje2 op 04-11-2019 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
Ik gebruik HomeAssistant ipv Domoticz, maar verwacht dat Domoticz ook ondersteuning heeft voor IFTTT.

Ik zag het vandaag op mijn werk, dus niet uitgebreid bekeken wat de mogelijkheden zijn, volgens mij is de ondersteuning (nog) beperkt tot dingen als aan/uit of aan als temp buiten is x etc. Ik zag nog niet direct iets wat indicatie geeft dat de huidige implementatie van IFTTT ook ondersteuning biedt voor bijv. uitlezen van alle sensoren.

Maar hoe dan ook positief dat Panasonic nog wel ontwikkelt aan het platform, had liever een goede API gezien (en bijv. lokaal benaderbaar ipv via hun cloud)

[ Voor 12% gewijzigd door lolle1212 op 04-11-2019 16:19 . Reden: quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
lolle1212 schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:17:
[...]

Ik gebruik HomeAssistant ipv Domoticz, maar verwacht dat Domoticz ook ondersteuning heeft voor IFTTT.

Ik zag het vandaag op mijn werk, dus niet uitgebreid bekeken wat de mogelijkheden zijn, volgens mij is de ondersteuning (nog) beperkt tot dingen als aan/uit of aan als temp buiten is x etc. Ik zag nog niet direct iets wat indicatie geeft dat de huidige implementatie van IFTTT ook ondersteuning biedt voor bijv. uitlezen van alle sensoren.

Maar hoe dan ook positief dat Panasonic nog wel ontwikkelt aan het platform, had liever een goede API gezien (en bijv. lokaal benaderbaar ipv via hun cloud)
FF zitten loeren maar is niet echt iets moois nog..
Alleen echt met amazon en google smarthome..
Blij dat Node red werkt hahaha

Maar wie weet in de toekomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:45:
[...]

Klopt sommige staan helemaal open en andere wat meer dicht...
Als je dit doet kom je er pas achter hoe raar eea werkt..
en dan snap je ook meten dat elke radiator of lichaam anders reageert...

Mijn keukenvloer staat helemaal open..
En de eerste cv staat bijna dicht, dus ja dagen bezig..
Nu op alles binnen 1 graad [ als het water iets warmer is]

En als je dan ziet hoe mooi de wp gaat lopen..
De Dt regelt een pana zelf..
Soms 2 en soms 5..
Mijn vraag hoe stel ik Dt 5 [ wat velen hier als maat staaf hebben ] terwijl de wp maar een dt van 2 heeft?

Tretouren gelijk is een bizar goed lopen de wp,...
Ik kijk niet eens na aanvoer..
Dan weet je nu gelijk het voordeel van een hydraulische ontkoppeling, te koude retouren worden gemengd en geeft altijd een rustig lopende wp.
Ik vind het jammer dat je sommige afgifte nu moet knijpen, en elders ga je afgifte bij plaatsen omdat niet warm genoeg word... Maar het werkt uiteindelijk wel dus toch goed van je doorzettings vermogen..

Die instelbare dt blijf ik bij is een fout in het boek. Wp bepaalt dat zelf en heeft liefste 2/3 graden. Ik heb nog niemand tegendeel zien bewijzen dat ze wel iets hebben kunnen beïnvloeden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:51:
[...]

Dan weet je nu gelijk het voordeel van een hydraulische ontkoppeling, te koude retouren worden gemengd en geeft altijd een rustig lopende wp.
Ik vind het jammer dat je sommige afgifte nu moet knijpen, en elders ga je afgifte bij plaatsen omdat niet warm genoeg word... Maar het werkt uiteindelijk wel dus toch goed van je doorzettings vermogen..

Die instelbare dt blijf ik bij is een fout in het boek. Wp bepaalt dat zelf en heeft liefste 2/3 graden. Ik heb nog niemand tegendeel zien bewijzen dat ze wel iets hebben kunnen beïnvloeden
Nee Dt is ook een ding hier..Zou iets natuurkundigs zijn? O-) O-)
Mijne staat op 15.. en doet gewoon normaal zijn eigen ding
Tussen de 2 en 5...

Knijpen en de andere openzetten is waterzijdig toch.
een systeem is NOOIT in balans...
Er worden altijd radiatoren gehangen op visueel.
er hangen nooit exact de radiatoren die ook exact dezelfde afgifte hebben.
Dus Tr gelijk maken is dan een oplossing

De ontkoppeling snap ik zeker, en wordt heilig verklaart
Maar het weegt echt niet op tegen de kosten/baten.. In mijn ogen.

Mijn hele systeem heeft ongeveer 125 liter, waarvan ik 80-90 mee laat lopen...
En dat opwarmen met een buffervat, van 200-500 liter??
Incl alle verliezen en extra pomp en extra koper enz enz enz

Tot nu toe blij met mijn setup.
Door Tretour gelijk te maken en WAR, een erg zuinig en rustig lopende pomp... [ tot de winter komt mss hahaha] en een blije WAF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:58:
[...]

Nee Dt is ook een ding hier..Zou iets natuurkundigs zijn? O-) O-)
Mijne staat op 15.. en doet gewoon normaal zijn eigen ding
Tussen de 2 en 5...

Knijpen en de andere openzetten is waterzijdig toch.
een systeem is NOOIT in balans...
Er worden altijd radiatoren gehangen op visueel.
er hangen nooit exact de radiatoren die ook exact dezelfde afgifte hebben.
Dus Tr gelijk maken is dan een oplossing

Mijn hele systeem heeft ongeveer 125 liter, waarvan ik 80-90 mee laat lopen...
En dat opwarmen met een buffervat, van 200-500 liter??
Incl alle verliezen en extra pomp en extra koper enz enz enz

Tot nu toe blij met mijn setup.
Door Tretour gelijk te maken en WAR, een erg zuinig en rustig lopende pomp... [ tot de winter komt mss hahaha] en een blije WAF
Verliezen nee
Extra pomp ja, maar geen extra energie.
Extra koper??? Nou gewoon staal CV voor paar euro zeker.
Heb laatst voor mijn houtkachel een RVS vat bij gekocht zelfs met spiraal erin voor 85 euro thuis bezorgt. Simpele pomp voor 90 euro ofzo, dus valt allemaal wel mee. Maar inregelen is overbodig daarmee....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theXman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-09 17:13
T-Retour en delta T ga ik binnenkort gaan monitoren, draai nu op WAR met instelling @t.oswald met 29 graad bij -5 en 23 bij +15gr. Benedenverdieping is bijna continue 22gr.

Heb boven radiatoren dicht staan, heb alleen de verdeler van de begane grond als afgifte, dus retour is daar afhankelijk van en dus alleen per groep af te stellen. Ik heb 12 groepen, en ga proberen om dit te gaan meten met domoticz en raspberry of Node-red, zal eea nog even uitzoeken.

Hier een foto van de verdeler (direct na installatie, nog niet in actie ;) )

12 groeps verdeler

Marstek 3 x 5,1 kW V153/CT003V116 Pana WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar SMA/Enphase /WPboiler Atlantic 270l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
[b]Dylantje2 schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:45:

Nog even snel gekeken gisteravond, en ja je kan ook stooklijn up down doen door gebruik te maken van 'change heating'.

NU in HomeAssistant een simpel knopje gemaakt wat 'Turn device off' triggered, en 1 die 'change heating' triggerd met heating 'on' en de temperaturen 'unchanged'.

Maar je kunt eenvoudig nog actie bij defieneren die 'heating on' en temp +1 doet bijv. dan heb je een knopje voor +1, volgens mij moet je om +2 te bereiken dan wel ook voor +2 een actie defieneren.

Niet schokkends wat niet ook via Node-Red kan, maar wel mooi mochten ze de Node-Red flow ooit slopen, of je een ietswat robuustere aansturing willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Dylantje2 schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:58:
Praktische vraag, hoeveel hebben die kolomradiatoren die je dit jaar geplaatst hebt ook alweer gekost?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Wat is de naam van zo'n cn-cnt connector / heb je een linkje? dan wil ik namelijk ook binnen kort is gaan knutselen met een oude pi die ik heb liggen, en later migreren naar iets van een esp8266 oid. (UART <> MQTT en dan MQTT aan HomeAssistant)
Als ik de github pagina goed begrijp gaat het om een JST 2.0 PH female connector. Ik heb dan ook dit bij ali besteld "10pcs Mini Micro JST 2.0 PH Connector Female PH2.0"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:57:
[...]

Praktische vraag, hoeveel hebben die kolomradiatoren die je dit jaar geplaatst hebt ook alweer gekost?
Het antwoord weet je... Maar als hij ontkoppelt was had ik dan wel genoeg afgifte..?

Het is een dubbel, ik moest 1 radiator vervangen ivm met een [ voor ons ] niet werkende jaga
Die jaga was doorgelust naar een andere grote
Dus 1 en 1 was 2... €900 voor 2x brugman en meteen nog 1 gevonden op MP voor 100[ veel geld, maar wel een blije waf...] en meer afgifte O-) O-) En toen ook meteen mijn leidingen maar aangepast...
En alles kruislinks aangesloten.....

Dus nu hopelijk "nog" een beter werkend systeem _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 19:12:
[...]

Het antwoord weet je... Maar als hij ontkoppelt was had ik dan wel genoeg afgifte..?

Het is een dubbel, ik moest 1 radiator vervangen ivm met een [ voor ons ] niet werkende jaga
Die jaga was doorgelust naar een andere grote
Dus 1 en 1 was 2... €900 voor 2x brugman en meteen nog 1 gevonden op MP voor 100[ veel geld, maar wel een blije waf...] en meer afgifte O-) O-) En toen ook meteen mijn leidingen maar aangepast...
En alles kruislinks aangesloten.....

Dus nu hopelijk "nog" een beter werkend systeem _/-\o_
Haha 1000 euro....

Maar uh, je kon vorig jaar al zien dat vanwege te weinig vermogen je wp niet bij getrokken kwam, daar gaat meer afgifte toch niks aan veranderen??
Ontkoppelen misschien wel..... Maar dat gaan we komende winter zien.
Heb je link van die kolom dingen? Ben wel nieuwsgierig ernaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 19:52:
[...]

Haha 1000 euro....

Maar uh, je kon vorig jaar al zien dat vanwege te weinig vermogen je wp niet bij getrokken kwam, daar gaat meer afgifte toch niks aan veranderen??
Ontkoppelen misschien wel..... Maar dat gaan we komende winter zien.
Heb je link van die kolom dingen? Ben wel nieuwsgierig ernaar
Hahah 1000 euro...? ;w ;w Een echte binnenkomer

Om dan maar weer niet de hele discussie op te starten over mijn vermogen.. en afgifte te starten..
Mijn systeem kan zowieso niet want je kunt volgens alles en iedereen niet een WP hebben in early nineties huis..
Laat staan zonder vat en al helemaal niet LTV radiatoren..
En als heel NL dan defrostmania heeft, zakt mijn temp van 22 naar 21....

Terwijl iemand met een wp op 19/20 graden gezien wordt als een goed systeem...
Zie wat er gebeurd met mij in de COP race, toen ik geen goede COP had, lag het overal aan.. Toen mijn COP goed was omdat iemand me hielp met het inregelen, klopte mijn COP niet...

En als telkens maar herhaald wordt dat een ander systeem niet werkt.....

Hebben we een week open weer gehad met -5 -10... :N
Daarna ga ik pas mee met een te licht systeem of niet.
Dus ik zeg niet dat hij perfect is, maar tot het echte tegendeel bewezen is, voldoet hij... <3

Met een ontkoppelt systeem zou het natuurlijk allemaal wel gewoon heel prima werken.

De reden voor wat aanpassingen heb ik al eerder aangegeven
Even als mijn "angst" om in de "kou" te zitten

En tsja 1k omdat het stukken mooier is, stiller dan jaga [ die echt niet ontworpen zijn als LTV O-) ] meteen ook mijn systeem toch wat upgrade....door meer afgifte

Daarnaast durf ik te zeggen dat ALLES wat ik uit heb geven, van een klein boudje tot de WP en WPb met isolatie, beton enz enz met alles er op en er aan. INLC mijn aanpassingen van de Meterkast en incl NEN keuringen.. En incl de WAF radiatoren... O-)
Mij alles net iets meer dan 7K heeft gekost.. En daarvoor echt van het gas en de pellets af ben...
En een vele malen prettig warm huis...

En wat ik al eerder zei, ik hoop op een wat strengere winter om te kijken waar ik sta met mijn pomp.
Maar waar ik met reden echt wel bang voor, of we in mijn gebied stroom genoeg hebben in die periode.
Maar ook dan heb ik evt nog snel Glycol erin gepompt..

Dus ach ik ben best tevreden... ;) ;) ;)

Maar waar je om vroeg linkje:
https://brugman.eu/nl-nl/radiatoren/column

45 cm hoog 16 cm diep 1x 1600 en 1x700 lang nieuw
45 cm hoog 16 cm en 1800 lang gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Dylantje2 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:04:
Mijn systeem kan zowieso niet want je kunt volgens alles en iedereen niet een WP hebben in early nineties huis..
Tjah, mijn huis is uit 93 zonder LTV radiatoren en dat gaat ook prima met een WP. Maar heel de defrost mania heb ik dus totaal geen last van. Vorig jaar heb ik 'm niet vaker als 2x per dag zien defrosten...

Verschil is natuurlijk wel dat die van mij een 2x zo grote buitenunit heeft maar ook nog eens veel minder hard hoeft te werken. Daarentegen is bij mij het gehele huis rond de 20,5 i.p.v. alleen de benedenverdieping, dus 'n huisje is wellicht kleiner maar er wordt toch meer verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Om dan maar weer niet de hele discussie op te starten over mijn vermogen.. en afgifte te starten..

Zie wat er gebeurd met mij in de COP race, toen ik geen goede COP had, lag het overal aan.. Toen mijn COP goed was omdat iemand me hielp met het inregelen, klopte mijn COP niet...

Dus ik zeg niet dat hij perfect is, maar tot het echte tegendeel bewezen is, voldoet hij... <3

Met een ontkoppelt systeem zou het natuurlijk allemaal wel gewoon heel prima werken.

En tsja 1k omdat het stukken mooier is, stiller dan jaga [ die echt niet ontworpen zijn als LTV O-) ] meteen ook mijn systeem toch wat upgrade....door meer afgifte

Daarnaast durf ik te zeggen dat ALLES wat ik uit heb geven, van een klein boudje tot de WP en WPb met isolatie, beton enz enz met alles er op en er aan. INLC mijn aanpassingen van de Meterkast en incl NEN keuringen.. En incl de WAF radiatoren... O-)
Mij alles net iets meer dan 7K heeft gekost.. En daarvoor echt van het gas en de pellets af ben...

En wat ik al eerder zei, ik hoop op een wat strengere winter om te kijken waar ik sta met mijn pomp.
Maar waar ik met reden echt wel bang voor, of we in mijn gebied stroom genoeg hebben in die periode.

Ja ik moet best lachen om die 1000 euro terwijl je een buffer te duur vind etc hi.
Maar maakt niet uit, je maakt er toch wel een leuke situatie van om te volgen zo.

Ennuh mijn huis is van voor '1900,bouw datum onbekend. Rc 2.5 en ook geen ltv dus.....
Ik heb nog veel minder aangepast dan jij en was maar 2500 euro kwijt.

Zeg maar ik had een heel ander beeld, ik lees telkens kolom radiator, en dat zijn van die lange dingen totaan plafond dacht ik. Dit zijn gewoon ouderwetse radiators in nieuw jasje. Eigenlijk wat ik hier ook heb, alleen mijne zijn staal en jouwe aluminium vermoed ik .
Maar ik blaas met ventilator achter langs en jij niet zeker?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:31:
[...]

Tjah, mijn huis is uit 93 zonder LTV radiatoren en dat gaat ook prima met een WP. Maar heel de defrost mania heb ik dus totaal geen last van. Vorig jaar heb ik 'm niet vaker als 2x per dag zien defrosten...

Verschil is natuurlijk wel dat die van mij een 2x zo grote buitenunit heeft maar ook nog eens veel minder hard hoeft te werken. Daarentegen is bij mij het gehele huis rond de 20,5 i.p.v. alleen de benedenverdieping, dus 'n huisje is wellicht kleiner maar er wordt toch meer verwarmd.
Tsja... Ik weet dat je als je een grotere pomp enz enz enz 2x zo groot en veel minderhard, is logisch toch..[ ik stook zo'n 150-160M³ warm en een 100M³ lift daarop mee ]
Maar je verbruik de rest van het jaar?
Hoever moduleert hij terug? En hij pendelde toch bij je?

Ik vrees dat er net als met auto's of vrouwen altijd zoiets zal zijn als..
Op ieder potje past een deksel...

edit:
[...]

toon volledige bericht
Ja ik moet best lachen om die 1000 euro terwijl je een buffer te duur vind etc hi.
Maar maakt niet uit, je maakt er toch wel een leuke situatie van om te volgen zo.

Ennuh mijn huis is van voor '1900,bouw datum onbekend. Rc 2.5 en ook geen ltv dus.....
Ik heb nog veel minder aangepast dan jij en was maar 2500 euro kwijt.
Zeg maar ik had een heel ander beeld, ik lees telkens kolom radiator, en dat zijn van die lange dingen totaan plafond dacht ik. Dit zijn gewoon ouderwetse radiators in nieuw jasje. Eigenlijk wat ik hier ook heb, alleen mijne zijn staal en jouwe aluminium vermoed ik .
Maar ik blaas met ventilator achter langs en jij niet zeker?
Uhm... als ik alleen mijn WP tel, zonder en zonder ook stukken minder.
Maar ik tel dan alles, en heb een betonplaatje gestort alle aanpassingen enz
Extra kabels mijn monitor systeem, mijn lan box enz enz enz
Dus eerlijk tellen.. Dat is voor sommig ook een kunst...

Inlc WPboiler...

Tsja als jij deze mooie radiatoren al had...Zijn ze wss van gietijzer volgens mij nog beter...
Mijne zijn plaatstaal, moeten op bestelling gemaakt worden..
Dan het aanpassen van 50-50 systeem was dan ook meteen raadzaam... En dat zat er bij jou dus ook niet in..

Leukste vind dat je huis dus ouder is, en je daarmee bewijst dat het wel kan
een oud huis van het gas [ neem ik dan ff aan ]

En nee geen fannetjes,, ik wordt panisch van dat gezoem...[ stel ik de "winter" komt moet ik mss wel hahah]
De test voor mij was de jaga met domotica gestuurde fans, brrr
Rillingen en dan ook nog stofzuigers..

Edit:

Ik heb niet gezegd dat ik een buffer te duur vind
Ik wil het zonder proberen omdat het kan.. 8)

[ Voor 67% gewijzigd door Dylantje2 op 05-11-2019 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Ja @Dylantje2 ik ben gas loos. Ik ben begonnen met hybride opstelling met goedkoopste wp om beetje gas te besparen met mijn overschot aan stroom. Maar toen bleek warempel dat wp het alleen kon en dus na anderhalf jaar een wpb boiler erin, die was gratis door subsidie op wat slangen werk na... En toen de drie jaar oude CV verkocht en gas afgesloten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Dylantje2 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:41:
[...]

Tsja... Ik weet dat je als je een grotere pomp enz enz enz 2x zo groot en veel minderhard, is logisch toch..[ ik stook zo'n 150-160M³ warm en een 100M³ lift daarop mee ]
Maar je verbruik de rest van het jaar?
Hoever moduleert hij terug? En hij pendelde toch bij je?

Ik vrees dat er net als met auto's of vrouwen altijd zoiets zal zijn als..
Op ieder potje past een deksel...
Ik heb ongeveer 300m3 die wordt verwarmd. Enerzijds vanwege de kinderen (slaapkamers van 16 graden i.c.m. Down is niet goed voor zijn en mijn nachtrust) en anderzijds omdat de afgifte t.o.v. het minimale vermogen dusdanig beperkt is dat ie letterlijk 5 minuten aan/uit gaat als ik niet alles open draai.

Qua elektrisch doet de warmtepomp minimaal 800W volgens z'n eigen logging, de Youless (op de hoofdmeter) geeft dan 1100W aan met nog 100-150W aan andere gebruikers dus zeg 1kW minimaal.

De WP heeft z'n eerste seizoen zo'n 1400kW gebruikt, daarnaast nog 2500kW voor elektrisch SWW en 1500 voor overige dingen. De zonnepanelen hebben iets van 1350kW gedaan dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewalt
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-01-2021
Ik had gisteren (Pana 9 H 230V, DeltaT 33/36, stilte 3) een buitengewoon hoog COP, 45 kWh geproduceerd bij een verbruik van 7,2 kWh. De pomp pruttelde met 21 Hz, KT 22 oC. Vandaag hetzelfde weer, maar de COP werd beduidend lager. Hoe kan ik de pomp dwingen, op een laag pitje te blijven draaien?

Ik had graag wat plaatjes meegestuurd, maar weet niet hoe dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ewalt schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:25:
Ik had gisteren (Pana 9 H 230V, DeltaT 33/36, stilte 3) een buitengewoon hoog COP, 45 kWh geproduceerd bij een verbruik van 7,2 kWh. De pomp pruttelde met 21 Hz, KT 22 oC. Vandaag hetzelfde weer, maar de COP werd beduidend lager. Hoe kan ik de pomp dwingen, op een laag pitje te blijven draaien?

Dat kun je niet dwingen. Maar als je 24/7 gaat verwarmen is kans wel groot dat hij op minimum blijft

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald

Hoe meet je die COP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212

Hoe meet je dat? Lijkt me een (meet)foutje. Juist op zijn allerlaagst zal de COP niet fantastisch zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
lolle1212 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:38:
[...]

Hoe meet je dat? Lijkt me een (meet)foutje. Juist op zijn allerlaagst zal de COP niet fantastisch zijn natuurlijk.
Er is natuurlijk een verschil tussen laaglast en minimale last. Als de mijne in stiltestand 3 draait en op 20-25Hz staat op te warmen heb je COP's van 5á 6 in de logging maar als hij terug toert dan kakt de opwekking in zonder dat het minimale vermogen verder zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op woensdag 6 november 2019 @ 08:27:
[...]

Ik heb ongeveer 300m3 die wordt verwarmd. Enerzijds vanwege de kinderen (slaapkamers van 16 graden i.c.m. Down is niet goed voor zijn en mijn nachtrust) en anderzijds omdat de afgifte t.o.v. het minimale vermogen dusdanig beperkt is dat ie letterlijk 5 minuten aan/uit gaat als ik niet alles open draai.

Qua elektrisch doet de warmtepomp minimaal 800W volgens z'n eigen logging, de Youless (op de hoofdmeter) geeft dan 1100W aan met nog 100-150W aan andere gebruikers dus zeg 1kW minimaal.

De WP heeft z'n eerste seizoen zo'n 1400kW gebruikt, daarnaast nog 2500kW voor elektrisch SWW en 1500 voor overige dingen. De zonnepanelen hebben iets van 1350kW gedaan dit jaar.
Je heb een T cap.... Is toch ff wat anders...
Wat ik zei.. ieder potje past een deksel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
reneeke1970 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:38:
[...]

Dat kun je niet dwingen. Maar als je 24/7 gaat verwarmen is kans wel groot dat hij op minimum blijft
@Ewalt
Misschien toch wel? Door de Tb of Tr meting te beïnvloeden. Door een (regelbare) weerstand parallel aan de Tb of Tr sensor plaatsen zou je de WP in principe kunnen laten denken dat die zijn doel temperatuur gaat bereiken. Maar waarom zou je dit willen? WP regelt vanzelf meer of minder warmte met de WAR. En 24/7 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Wat een heerlijk rustig 5H dagje....zo rond de 231 Wh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uO8UdQ92UnZthEYSocbogUy8/thumb.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 06-11-2019 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:34:
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/p24w12rlff4.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Dylantje2 Wel blijven ventileren he?
Piet Piet

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
hahahaha

Jullie houden me wel in de gaten he....
Klopt is een Usb.. maar ben nog aan het stoeien met de waardes...

Dus sommige dingen met een korreltje... nemen

Maar fijn dat jullie me in de gaten houden _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
t.oswald schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:34:
[Afbeelding]
@Dylantje2, ik heb intussen m'n Domoticz ook live :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z5KcCzyMO2b4Peb7GnlHoLOP/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
De laatste 24 uur. In de middag met verhoogde shift stooklijn tot 1800 uur bufferen. Daarna stooklijn weer op 0. Cv water wordt ook als sww verwarming gebruikt.

61119

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewalt
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-01-2021
De opgegeven COP is zoals door de WP aangegeven, dus te hoog. Ik meet ook het totale energieverbruik, incl. de extra waterpomp voor de warmtewisselaar. Tot nu toe in november 70 kWh ipv. de 52 kWh zoals door de Pana is aangegeven. Daardoor heb ik nu in november 262 kWh warmte opgewekt uit 70 kWh elektra, COP 3.7 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08 22:54
Ik heb sins april een Warmtepomp, maar begint nu dus echt te werken. Ik heb de 7kw H versie.

Ik heb een Honywel Evohome systeem, waar de thermostaat van in de woonkamer hangt. Ik heb op de vloerverwarming (beneden) een klep zitten die schakeld op de thermostaat (basisstation) van evohome systeem. Alle andere ruimtes heb ik motor gestuurde kleppen zitten die open lopen bij een te lage (vooraf ingestelde) temperatuur.

Op zolder waar de 28mm hoofdleiding legt, heb ik een drukgestuurde klep zitten die overstort naar retour als er geen kleppen of kranen open zijn gestuurd door honywell.

Ik weet dat dit niet ideaal is met een WP, maar de temperaturen zijn in alle ruimtes mooi stabiel.

Enkel zit ik met de vraag wat het beste is kwa aansturing. Ik heb de wp een aantal maanden extern laten schakelen bij vraag vanuit honywell. Dit om de wp niet onnodig rond te laten pompen als er geen vraag is. Dit resulteerde helaas, op schrik niet. Bijna 8000x start/stop en 550uur bedrijf. Dit is niet normaal en zeker niet goed voor een wp en de cop.

Nu is me vraag dus of ik de WP beter niet extern moet laten schakelen vanuit honywell. Maar gewoon de wp zelf lekker laten rondpompen.

Nu is me vraag, of in mijn situatie beter de WAR of Direct regeling moet kiezen. En met welke settings kan ik dan het beste gebruiken. Zijn er mensen hier met een vergelijkbare situatie met Honywell Evohome met overstoetventiel van toevoer naar retour indien alle kleppen dicht staan?

Ik hoop graag dat iemand me advies kan geven.

Ps, halen julie de verbruiksgegevens en temp gegevens uit de WP zelf, of gebruiken julie in domoticz een energiemeter en temp sensoren via 1-wire via Gpio?

Alvast bedankt WP gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Nu is me vraag, of in mijn situatie beter de WAR of Direct regeling moet kiezen. En met welke settings kan ik dan het beste gebruiken. Zijn er mensen hier met een vergelijkbare situatie met Honywell Evohome met overstoetventiel van toevoer naar retour indien alle kleppen dicht staan?

Heb je er wel een buffer tussen hangen en zo ja hoeveel liter en hoe is die aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:43:
Ik heb sins april een Warmtepomp, maar begint nu dus echt te werken. Ik heb de 7kw H versie.

Ik heb een Honywel Evohome systeem, waar de thermostaat van in de woonkamer hangt. Ik heb op de vloerverwarming (beneden) een klep zitten die schakeld op de thermostaat (basisstation) van evohome systeem. Alle andere ruimtes heb ik motor gestuurde kleppen zitten die open lopen bij een te lage (vooraf ingestelde) temperatuur.

Op zolder waar de 28mm hoofdleiding legt, heb ik een drukgestuurde klep zitten die overstort naar retour als er geen kleppen of kranen open zijn gestuurd door honywell.

Ik weet dat dit niet ideaal is met een WP, maar de temperaturen zijn in alle ruimtes mooi stabiel.

Enkel zit ik met de vraag wat het beste is kwa aansturing. Ik heb de wp een aantal maanden extern laten schakelen bij vraag vanuit honywell. Dit om de wp niet onnodig rond te laten pompen als er geen vraag is. Dit resulteerde helaas, op schrik niet. Bijna 8000x start/stop en 550uur bedrijf. Dit is niet normaal en zeker niet goed voor een wp en de cop.

Nu is me vraag dus of ik de WP beter niet extern moet laten schakelen vanuit honywell. Maar gewoon de wp zelf lekker laten rondpompen.

Ps, halen julie de verbruiksgegevens en temp gegevens uit de WP zelf, of gebruiken julie in domoticz een energiemeter en temp sensoren via 1-wire via Gpio?

Klinkt niet echt optimaal nee.. lijkt er op dat je thermostaat warmte vraagt. Wp gaat draaien maar kan het niet kwijt en slaat af: Bij geen/onvoldoende warmte afname zal de retour snel op temperatuur zijn waardoor vervolgens de pomp afslaat. Warmtevraag blijft waardoor hij toch weer aan springt.

Ik zou voor WAR kiezen. Daarbij ook je vloer in de woonkamer niet meer open/dicht sturen maar open houden.

Zou je het anders even op een kladje kunnen uittekenen hoe je systeem opgesteld is?

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
thehog schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:50:
[...]

Heb je er wel een buffer tussen hangen en zo ja hoeveel liter en hoe is die aangesloten?
Ik heb er geen buffervat aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:43:

Het grootste probleem lijkt mij op dit moment afgifte, en het gebrek van een buffer.

Warmtepompen vinden het fijn om aan lange rukken te kunnen draaien. Aangezien alles bij jouw dicht kan zitten zal hij gaan starten op de bypass en meteen weer uitgaan.

Om dit op te lossen kan je 2 dingen doen:

1. Een hele grote buffer plaatsen die zorgt voor hydraulische ontkoppeling als je deze nog niet had.
2. Je systeem niet laten regelen door evohome maar zelf deze inregelen dat alles op basis van de deltaT water doorlaat. (Dus alles in meer of mindere mate open zetten). En de thermostaat van Panasonic de water temperatuur laten regelen(WAR) en te laten stoppen als het te warm wordt in je huiskamer.

De 2e manier die ik zelf. Ik heb geen buffer maar mijn vloerverwarming laat altijd water toe en is afgesteld dat het water wat uit de vloerverwarming komt ongeveer 3 tot 5 graden kouder is als dat hij erin ging.

[ Voor 4% gewijzigd door rjd22 op 06-11-2019 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Xanderk89 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:03:
[...]

Klinkt niet echt optimaal nee.. lijkt er op dat je thermostaat warmte vraagt. Wp gaat draaien maar kan het niet kwijt en slaat af: Bij geen/onvoldoende warmte afname zal de retour snel op temperatuur zijn waardoor vervolgens de pomp afslaat. Warmtevraag blijft waardoor hij toch weer aan springt.

Ik zou voor WAR kiezen. Daarbij ook je vloer in de woonkamer niet meer open/dicht sturen maar open houden.

Zou je het anders even op een kladje kunnen uittekenen hoe je systeem opgesteld is?
Bedankt voor je berichtje. Ik zal zo even schets maken en hier sturen. Maar als ik me vloerverwarming open laat, dan zal me vloerverwarming inderdaad als buffer gaan dienen, maar ik denk dan weer, dan zal je woonkamer op geven moment toch richting de 25/30 graden gaan, omdat er geen stop op zit?

Situatie is zo:

Beneden:
Vloerverwarming met in hoofdleiding toevoer een honywel gestuurde klep.

Garage 1x radiator met 1 motorgestuurde klep honywell.

Boven, 4 kamers met iedere kamer 1 radiator met motorgestuurde honeywel klep.

Alle ruimtes kan ik vanuit de huiskamer in de evohome touch de gewenste temp per ruimte in geven, waar de kleppen dus na regelen (open/dicht)

Op zolder loopt de ringleiding met overstort naar retour met drukventiel. Zodat als alle kleppen dicht zijn er wel gepompt kan worden zodat de circulatiepomp van de wp niet kapot gaat.

Vanaf zolder lopem er dus 6 sets leidingen naar beneden (radiatoren 15mm, en vloerverwarming 22mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
rjd22 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:26:
[...]

Het grootste probleem lijkt mij op dit moment afgifte, en het gebrek van een buffer.

Warmtepompen vinden het fijn om aan lange rukken te kunnen draaien. Aangezien alles bij jouw dicht kan zitten zal hij gaan starten op de bypass en meteen weer uitgaan.

Om dit op te lossen kan je 2 dingen doen:

1. Een hele grote buffer plaatsen die zorgt voor hydraulische ontkoppeling als je deze nog niet had.
2. Je systeem niet laten regelen door evohome maar zelf deze inregelen dat alles op basis van de deltaT water doorlaat. (Dus alles in meer of mindere mate open zetten). En de thermostaat van Panasonic de water temperatuur laten regelen(WAR) en te laten stoppen als het te warm wordt in je huiskamer.
Klopt, maar ik wil juist graag me huis per ruimte kunnen regelem op temperatuur ongeacht de wind op het huis, zoninstraling enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:31:
[...]

Klopt, maar ik wil juist graag me huis per ruimte kunnen regelem op temperatuur ongeacht de wind op het huis, zoninstraling enz enz.
Dan zal je denk ik echt een buffer nodig hebben met een extra pomp zodat de warmtepomp langere runs kan maken en een andere pompsnelheid kan aanhouden als je systeem vraagt.

Anders zal je Panasonic blijven pendelen vanwege de bypass.

[ Voor 6% gewijzigd door rjd22 op 06-11-2019 22:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Evohome mag pas de warmtepomp aansturen als er voldoende zones open zijn (voldoende warmtevraag). Dus minimaal 2 groepen? En een minimum tijd. Honeywell kennende is het ontworpen op een cv-ketel die maar een paar minuten gaat branden en dan weer lange tijd uit. Ik weet niet of je er een timer relais tussen kan hangen die de warmtepomp en je groepen langer openzet. Dus langere, maar minder cycli.

Veel thermostaten zijn nog ontworpen op basis van CV-ketels helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 06-11-2019 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dre schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:37:
Evohome mag pas de warmtepomp aansturen als er voldoende zones open zijn (voldoende warmtevraag). Dus minimaal 2 groepen? En een minimum tijd. Honeywell kennende is het ontworpen op een cv-ketel die maar een paar minuten gaat branden en dan weer lange tijd uit. Ik weet niet of je er een timer relais tussen kan hangen die de warmtepomp en je groepen langer openzet. Dus langere, maar minder cycli.
Evo home is waardeloos met een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Toch is het dan wel treurig dat Honeywell niet openstaat voor een verbetering van hun product. Ze noemen het dan een producteigenschap in plaats van een ontwerpfout 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
In evo home kan je wel de reactiesnelheid en minimale openingsduur van de klep ingeven.

Tevens zou het nog een optie kunnen zijn de aanvoer temperatuur te verlagen na een 25 graden met een Delta T van 2 graden? Dan zullen automatisch de kleppen van honeywell ook langer open blijven omdat er vraag is (tragere regeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Dre schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:43:
Toch is het dan wel treurig dat Honeywell niet openstaat voor een verbetering van hun product. Ze noemen het dan een producteigenschap in plaats van een ontwerpfout 8)7
Beste zou zijn dat ze modulerend regelen ipv open/dicht. Hier kwam ik ook pas achter na de aanschaf van een systeem van bijna 1000 euro.😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Pompsnelheid heb ik op 16L/m gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:45:
[...]

Beste zou zijn dat ze modulerend regelen ipv open/dicht. Hier kwam ik ook pas achter na de aanschaf van een systeem van bijna 1000 euro.😢
Ik zou het het op marktplaats zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:44:
In evo home kan je wel de reactiesnelheid en minimale openingsduur van de klep ingeven.

Tevens zou het nog een optie kunnen zijn de aanvoer temperatuur te verlagen na een 25 graden met een Delta T van 2 graden? Dan zullen automatisch de kleppen van honeywell ook langer open blijven omdat er vraag is (tragere regeling)
Ik denk dat dit wel een beetje te vergelijken is met een pleister plakken. Omdat warmtepompen lange runs willen draaien willen ze (vooral Panasonic) zelf de flow en dT regelen. Doordat het systeem sluit zonder dat Panasonic dit zelf kan regelen zal dit resulteren in een suboptimale regeling.

Ik raad aan om iedergeval je hele benedenverdieping van de evohome af te halen en te laten regelen door de warmtepomp. En te zorgen dat de warmtepomp altijd iets heeft om afgifte op kwijt te kunnen als hem gevraagd wordt te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Als ik het wel met evohome wil regelen. Hoeveel liter buffervat zal ik minimaal nodig hebben om het een beetje knap te kunnen laten draaien? Ik heb een relatief makkelijke locatie vlak bij de WP om een buffervat te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
Ik heb geen ervaring met buffercapaciteit dus neem dit met een korrel zout maar ik zou zelf denken aan misschien 500+ liter?

@koevlaas2 @Grolsch help??? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

500+ liter? We hoeven de winter niet te overbruggen :P

De H-serie kan ver terug moduleren. De 7 kW iets minder ver dan de 5 kW. Maar ik denk dat je met 50 liter al heel geschikt is. Zelf heb ik maar iets van 30 liter in mijn systeem zitten en dat draait best aardig (met een F-serie 5 kW, die veel minder terug kan moduleren).

As we speak draai ik nu met 2 radiatoren open (35 liter equivalent?) zonder buffervat met 2 cycli per uur. Ta van 38°C.

[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 06-11-2019 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:59:
Als ik het wel met evohome wil regelen. Hoeveel liter buffervat zal ik minimaal nodig hebben om het een beetje knap te kunnen laten draaien? Ik heb een relatief makkelijke locatie vlak bij de WP om een buffervat te plaatsen.
Minimaal 50Liter, maar liever meer.
En de warmtepomp laten draaien op zijn eigen war regeling, niet laten aansturen door evo home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Ramon_1984 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:04:
[...]

En de warmtepomp laten draaien op zijn eigen war regeling, niet laten aansturen door evo home.
50 liter? Daar hoef je nieteens een circulatiepomp op te zetten....

Zal je dit echt merken? Voelt als niks namelijk.

Welke war settings en Delta T kan ik als basis (door julie ervaring met testen) aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Ramon_1984 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:04:
[...]

Klopt, wil hem niet extrern laten schakelen door evohome. Hier krijg je enorm veel start/stops van. Met vol vermogen als start.

Dus zonder thermostaat laten regelen op war met de ingebouwde tempsensor in de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:07:
[...]

50 liter? Daar hoef je nieteens een circulatiepomp op te zetten....

Zal je dit echt merken? Voelt als niks namelijk.

Welke war settings en Delta T kan ik als basis (door julie ervaring met testen) aanhouden?
Zeer zeker een pomp nodig, je gaat je circuits ontkoppelen, je krijgt dus een primaire en secundaire zijde.
Op de secundaire kant plaats je dan een pomp.

War regeling is voor elke woning verschillend, hier zal je dus zelf achter moeten komen door te spelen met de stooklijn.

https://www.bengshop.nl/N...8pJ2Dxfp2DvkaAgPHEALw_wcB zoiets dus

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon_1984 op 06-11-2019 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
Dre schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:04:
500+ liter? We hoeven de winter niet te overbruggen :P

De H-serie kan ver terug moduleren. De 7 kW iets minder ver dan de 5 kW. Maar ik denk dat je met 50 liter al heel geschikt is. Zelf heb ik maar iets van 30 liter in mijn systeem zitten en dat draait best aardig (met een F-serie 5 kW, die veel minder terug kan moduleren).

As we speak draai ik nu met 2 radiatoren open (35 liter equivalent?) zonder buffervat met 2 cycli per uur. Ta van 38°C.
Ik zou zelf zeggen dat 50 liter erg aan de lage kant is voor een zone geregeld systeem. Vaak wil je de periode kunnen overbruggen dat de zones geen vraag hebben, zodat de warmtepomp dan een redelijke tijd op de buffer dan door kan draaien. Met 50liter is een 7kw zo klaar met verwarmen lijkt me.

Ik ben het eens dat 500liter misschien wat veel is maar deze hoeveelheden zorgen dat je een enigszins lange run op de buffer kan doen terwijl er weinig vraag is.

Maar zoals ik al aangaf is het handig als iemand kan reageren die een soortgelijk systeem heeft draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door rjd22 op 06-11-2019 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Ramon_1984 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:11:
[...]

Zeer zeker een pomp nodig, je gaat je circuits ontkoppelen, je krijgt dus een primaire en secundaire zijde.
Op de secundaire kant plaats je dan een pomp.

War regeling is voor elke woning verschillend, hier zal je dus zelf achter moeten komen door te spelen met de stooklijn.

https://www.bengshop.nl/N...8pJ2Dxfp2DvkaAgPHEALw_wcB zoiets dus
50 liter lijkt niet zo veel namelijk. Voelt alsof dit bijna geen zode aan de dijk zet zegmaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:17:
[...]

50 liter lijkt niet zo veel namelijk. Voelt alsof dit bijna geen zode aan de dijk zet zegmaar...
Dan neem je de 120 liter uitvoering.
https://www.warmteservice...alux-P120-5W-B/p/03554550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Op deze wijze, en dan War geregeld, zal de (niet de beste optie voor warmtepomp) evohome icm warmtepomp beter moeten werken zodat de warmtepomp op lagere frequentie kan draaien zonder teveel stops?
Pagina: 1 ... 33 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.