Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.454 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:18
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:34:
[...]

Op deze wijze, en dan War geregeld, zal de (niet de beste optie voor warmtepomp) evohome icm warmtepomp beter moeten werken zodat de warmtepomp op lagere frequentie kan draaien zonder teveel stops?
hij zal langer en rustiger gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08 22:54
rjd22 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:16:
[...]

Ik zou zelf zeggen dat 50 liter erg aan de lage kant is voor een zone geregeld systeem. Vaak wil je de periode kunnen overbruggen dat de zones geen vraag hebben, zodat de warmtepomp dan een redelijke tijd op de buffer dan door kan draaien. Met 50liter is een 7kw zo klaar met verwarmen lijkt me.

Ik ben het eens dat 500liter misschien wat veel is maar deze hoeveelheden zorgen dat je een enigszins lange run op de buffer kan doen terwijl er weinig vraag is.

Maar zoals ik al aangaf is het handig als iemand kan reageren die een soortgelijk systeem heeft draaien.
Ik zal vast niet de enige zijn met WP icm evohome. Opzich mooi systeem, enkel zal dan toch een goede buffer en settings van belang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:36:
[...]

Ik zal vast niet de enige zijn met WP icm evohome. Opzich mooi systeem, enkel zal dan toch een goede buffer en settings van belang zijn.
Neej inderdaad, in het lucht water warmtepomp deel 1 t/m 8 zijn nog een aantal gebruikers met evo home.
Even de zoek functie gebruiken, en je zal genoeg kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Merk goed op, dat als de wp even uitgeweest is, leidingen en radiatoren iets afgekoeld zijn, dat de compressor omhoog schiet naar 66hz, dan opeens een overcapacitijd aan warmte heeft in de retour, en dan weer uit slaat. Dit probleem is dus veel beter te verhelpen met een extra buffer? Wp moduleert nu namelijk zo goed als niet, is tijdje max 66hz draaien, en daarna aftoerend naar 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:33
@BjornKoster1989 staat je stilte stand 3 aan? Deze voor nu aanzetten begrensd de frequentie en zal ervoor zorgen dat hij iets rustiger start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
rjd22 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:50:
@BjornKoster1989 staat je stilte stand 3 aan? Deze voor nu aanzetten begrensd de frequentie en zal ervoor zorgen dat hij iets rustiger start.
Stond hij niet op, kan hem erop zetten.

Heb nu directe stooklijn aan 35 graden, DeltaT van 5 graden.

(Me COP is afgelopen week niet boven de 2.7 geweest, meerderdeel onder de 2. Nu de externe aan/uitsturing van evohome uit gezet, dus meer vrijhijd voor de WP.

Ben benieuwd of dit voor de komende dagen al zal helpen.

[ Voor 23% gewijzigd door BjornKoster1989 op 06-11-2019 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:20
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:07:
[...]

50 liter? Daar hoef je nieteens een circulatiepomp op te zetten....

Zal je dit echt merken? Voelt als niks namelijk.

Welke war settings en Delta T kan ik als basis (door julie ervaring met testen) aanhouden?
Mijn buffer word nu opgewarmd (met thermostaat )tot 28 graden, hij krijgt start vanaf 25 graden. Het vat drie graden opwarmen duurt 25 min. Inhoud is 400 liter.war moet dan uiteraard ook op 28 staan anders zal hij niet afslaan.

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 07-11-2019 05:04 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

50 Liter water 5°C opwarmen met 2,5 kW zou 7 minuten duren. Dat is dan zonder afgifte open. Maar je hebt niet alleen te maken met een slecht ontworpen Evohome, maar ook met een slecht ontworpen Panasonic die er waarschijnlijk volgas vandoor gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dre schreef op donderdag 7 november 2019 @ 07:22:
50 Liter water 5°C opwarmen met 2,5 kW zou 7 minuten duren. Dat is dan zonder afgifte open. Maar je hebt niet alleen te maken met een slecht ontworpen Evohome, maar ook met een slecht ontworpen Panasonic die er waarschijnlijk volgas vandoor gaat :P
Met vijf graden verschil wel ja.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:21
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:45:
Merk goed op, dat als de wp even uitgeweest is, leidingen en radiatoren iets afgekoeld zijn, dat de compressor omhoog schiet naar 66hz, dan opeens een overcapacitijd aan warmte heeft in de retour, en dan weer uit slaat. Dit probleem is dus veel beter te verhelpen met een extra buffer? Wp moduleert nu namelijk zo goed als niet, is tijdje max 66hz draaien, en daarna aftoerend naar 0.
Dat doet de mijne ook bij dit weer. Zelfs met een 50 liter buffer is het dan 5 minuten aan, 10 minuten uit. Stiltestand zorgt er bij mij wel voor dat de unit veel rustiger start (want anders herrie) en dus op tijd ziet dat hij moet terugtoeren waardoor hij een minuutje of 20 loopt. Máár, ik heb altijd minimaal 2 radiatoren volledig open staan (de rest loopt langzaam dicht dankzij de thermostaatknoppen).

Jij hebt echter vloerverwarming als ik het goed lees die groepsgewijs dichtgezet kan worden. Maar, dat betekent dus ook dat alle groepen dicht kunnen. Kan je de Evohome niet zo programmeren dat wanneer alle groepen dicht staan, de WP afgschakeld wordt? Anders zit je alleen je bypass op te warmen en krijg je inderdaad mega pendelgedrag wanneer er geen/nauwelijks flow mogelijk is.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Felicia schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:50:
[...]

Dat doet de mijne ook bij dit weer. Zelfs met een 50 liter buffer is het dan 5 minuten aan, 10 minuten uit. Stiltestand zorgt er bij mij wel voor dat de unit veel rustiger start (want anders herrie) en dus op tijd ziet dat hij moet terugtoeren waardoor hij een minuutje of 20 loopt. Máár, ik heb altijd minimaal 2 radiatoren volledig open staan (de rest loopt langzaam dicht dankzij de thermostaatknoppen).

Jij hebt echter vloerverwarming als ik het goed lees die groepsgewijs dichtgezet kan worden. Maar, dat betekent dus ook dat alle groepen dicht kunnen. Kan je de Evohome niet zo programmeren dat wanneer alle groepen dicht staan, de WP afgschakeld wordt? Anders zit je alleen je bypass op te warmen en krijg je inderdaad mega pendelgedrag wanneer er geen/nauwelijks flow mogelijk is.
Ik heb bij me vloerverwarming niet elke groep geregeld, maar de toevoerleiding vlak voor de verdeler. De groepen zijn ingeregeld met de flow indicatie op elke groep.

Dus de beneden verdieping warmt gelijkmatig op. Als dan beneden de temperatuur bereikt is, zal de klep voor de verdeler in de toevoer dichtlopen.

Evohome kan inderdaad bij geen vraag (alle kleppen dicht) een signaal sturen naar het externe contact van de WP, die daar op aan en uitgaat. Ik weet niet of dit beter is, of de wp altijd aan laten en dan de bypass opwarmen. Weet niet wat meer pendelgedrag veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
BjornKoster1989 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:22:
[...]

Ik heb bij me vloerverwarming niet elke groep geregeld, maar de toevoerleiding vlak voor de verdeler. De groepen zijn ingeregeld met de flow indicatie op elke groep.

Dus de beneden verdieping warmt gelijkmatig op. Als dan beneden de temperatuur bereikt is, zal de klep voor de verdeler in de toevoer dichtlopen.

Evohome kan inderdaad bij geen vraag (alle kleppen dicht) een signaal sturen naar het externe contact van de WP, die daar op aan en uitgaat. Ik weet niet of dit beter is, of de wp altijd aan laten en dan de bypass opwarmen. Weet niet wat meer pendelgedrag veroorzaakt.
:?
Als alle groepen dicht zijn staat je WP voor niets te werken en doe je niets met de warmte. Buiten dat dit erg slecht is voor de WP, heeft het ook geen functie. Ergo, als alle groepen dichtstaan is er ook geen warmtevraag en hoeft je WP dus niet te werken. Zodra er groepen open gaan, kan je WP weer warmte kwijt en zal het pendelen ook afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Felicia schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:41:
[...]

:?
Als alle groepen dicht zijn staat je WP voor niets te werken en doe je niets met de warmte. Buiten dat dit erg slecht is voor de WP, heeft het ook geen functie. Ergo, als alle groepen dichtstaan is er ook geen warmtevraag en hoeft je WP dus niet te werken. Zodra er groepen open gaan, kan je WP weer warmte kwijt en zal het pendelen ook afnemen.
Beste is dus eigenlijk vv beneden altijd open, thermostaat niet gebruiken, en lage stooktemperatuur gebruiken, 25-28 graden, en dan kijken of temp in de woonkamer mooi stabiel blijft, en dan de overige radiatoren via evo home laten regelen? Dan heb ik de buffer in me vv beneden zitten. Leidingen leggen ook ca 7cm onder me vloer, dus trage warmteoverdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Uiteraad moet dit dan uiteindelijk via WAR gaan draaien. Maar testen wat de beste settings zijn moet je toch testen met de direct regeling, en dan kijken of hij bij een bepaalde buitentemp in huis mooi warm houd bij een lage werking van de wp. Hoe testen julie zit of maken julie een juiste stooklijn? Zijn hier tools voor dat ik af en toe goede waardes in kan geven, en ik uiteindelijk een mooie stooklijn weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:17
BjornKoster1989 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:52:
Uiteraad moet dit dan uiteindelijk via WAR gaan draaien. Maar testen wat de beste settings zijn moet je toch testen met de direct regeling, en dan kijken of hij bij een bepaalde buitentemp in huis mooi warm houd bij een lage werking van de wp. Hoe testen julie zit of maken julie een juiste stooklijn? Zijn hier tools voor dat ik af en toe goede waardes in kan geven, en ik uiteindelijk een mooie stooklijn weet?
Ik heb dat idd getest met de directe temperatuur, en dat dan een week lang bij diverse buitentemperaturen bekijken. Dat geeft een aardig beeld. Ik snap echter goed dat er wp-bezitters zijn die zeggen dat je moet naregelen, dat is mijns inziens de enige manier om de temperatuur + of - 0,2 graden van de gewenste temperatuur te houden. Ik ben afgelopen week overgestapt naar WAR regeling en kijk het eerst een poosje aan. Ik vind het ook niet problematisch als de temperatuur fluctueert tussen 19,8 en 20,5, zoals nu het geval is... En ik heb ook niet de illusie dat m'n stooklijn nu al helemaal top is, daar zal vast nog wel een aanpassing nodig zijn.
Wat overigens ook helpt is om naar stooklijnen van Tweakers met vergelijkbare huizen te kijken, dat geeft een goed vertrekpunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livingontheedge
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-05-2023
Beste mono’s. Ik ben momenteel ons huis grondig aan het renoveren. Ik heb een periode vrij genomen, dus veel teveel tijd vanalles zelf uit te vogelen. De slopers zijn al bezig, de cv van de voorzijde van de woning is al afgekoppeld en heb met lliander de afspraak staan half december de gasleiding te verwijderen.
Een flinke sprong in het diepe dus.

Situatie:
Hoekwoning uit 1899
220m2 (950m3)
Spouwmuur
Gedeeltelijk plat en schuin dak
Kelder
Kruipruimte
Een vrouw en drie kinderen
Twee badkamers

Isolatie:
-Aanbrengen hr glas waar mogelijk (u=1.2)
-voorzetwanden PirPlaat 70mm rd3.18
-Renovatievloer/broodjesvloer begane grond -28cm glaswol tegen plat dak en 17cm tegen schuin dak aan. glaswol tegen plat dak en 17cm tegen schuin dak aan.

Installaties:
-Wtw balansventilatie
-Gehele woning vloerverwarming
-10 zonnepanelen op dak (meer past niet)

Ik ben voornemens voor warm water twee auer edel aqua’s 150L in de kelder te plaatsen.

Voor cv verwarming heb ik lang zitten kijken naar 16kw units van panasonic. Het lijkt me echter slimmer om voor elke verdieping een 5kw monobloc op het dak te zetten. Waarom?

-(Deze kosten na isde 2500-1700=800 euro per stuk)
- makkelijker omhoog te sjouwen
- stiller
- geeft mogelijkheid te varieeren van instellingen per verdieping/functie
- hogere COP waarden ten opzichte van grotere units
- bedrijfszekerheid. (Er kan eens eentje uitvallen)

Ik ben nog niet door alle 133 paginas van dit forum door, maar misschien dat iemand mij van een grote fout kan behoeden of aan iets slims kan helpen.

-zijn er voorbeelden op het forum van tweakers die twee of meerdere aparte wp’s In een woning hebben geinstalleerd?

Ik heb nog blinde vlekken/vraagtekens bij:
- kan de 3x25a aansluiting dit aan?
- is het raadzaam de panasonics met elkaar verbinden en laten bufferen in een vat?

Een beetje off topic maar misschien iemand goed bekend met het volgende;
- vloerverwarming moet ik deze week ontwerpen. 16mm leiding in fermacell voor de verdiepingen, en begane grond im beton op broodjesvloer. Is er een website waar ik vloerplan kan maken, en wat is raadzaam voor ltv? Tot dusver heb ik geleerd dat groepen ivm maximaleseren flow max 50m2 lang mogen zijn, en dat ik een gesloten (zonder pomp) verdeler moet gebruiken. Is er meer te weten voordat ik ga frezen?

Ik ben benieuwd naar de reacties. Erg fijn als jullie een beetje mee kunnen de ken, en als er geen grote beren op de weg zijn plan ik volgende week een mooie dagtrip naar immotec in bochum met een flinke aanhanger.

Alvast een warme groet (35º),

Daniel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:24
falconz schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:28:
[...]

Ik heb dat idd getest met de directe temperatuur, en dat dan een week lang bij diverse buitentemperaturen bekijken. Dat geeft een aardig beeld. Ik snap echter goed dat er wp-bezitters zijn die zeggen dat je moet naregelen, dat is mijns inziens de enige manier om de temperatuur + of - 0,2 graden van de gewenste temperatuur te houden. Ik ben afgelopen week overgestapt naar WAR regeling en kijk het eerst een poosje aan. Ik vind het ook niet problematisch als de temperatuur fluctueert tussen 19,8 en 20,5, zoals nu het geval is... En ik heb ook niet de illusie dat m'n stooklijn nu al helemaal top is, daar zal vast nog wel een aanpassing nodig zijn.
Wat overigens ook helpt is om naar stooklijnen van Tweakers met vergelijkbare huizen te kijken, dat geeft een goed vertrekpunt...
Ik kom nog uit de tijd dat er niet eens thermostaten bestonden die in tienden konden meten. Hier twee personen in de kamer erbij: +0,3. Zon door de dakramen: +1,5. En dan een trage LT VV met + of - 0,2?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Livingontheedge schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:44:
Beste mono’s. Ik ben momenteel ons huis grondig aan het renoveren. Ik heb een periode vrij genomen, dus veel teveel tijd vanalles zelf uit te vogelen. De slopers zijn al bezig, de cv van de voorzijde van de woning is al afgekoppeld en heb met lliander de afspraak staan half december de gasleiding te verwijderen.

Situatie:
Hoekwoning uit 1899
220m2 (950m3)
Spouwmuur
Kelder
Kruipruimte
Twee badkamers

Isolatie:
-Renovatievloer/broodjesvloer begane grond -28cm glaswol tegen plat dak en 17cm tegen schuin dak aan. glaswol tegen plat dak en 17cm tegen schuin dak aan.

Installaties:
-Wtw balansventilatie

Ik ben voornemens voor warm water twee auer edel aqua’s 150L in de kelder te plaatsen.

Voor cv verwarming heb ik lang zitten kijken naar 16kw units van panasonic. Het lijkt me echter slimmer om voor elke verdieping een 5kw monobloc op het dak te zetten. Waarom?

- stiller

Ik ben nog niet door alle 133 paginas van dit forum door, maar misschien dat iemand mij van een grote fout kan behoeden of aan iets slims kan helpen.

-zijn er voorbeelden op het forum van tweakers die twee of meerdere aparte wp’s In een woning hebben geinstalleerd?

- is het raadzaam de panasonics met elkaar verbinden en laten bufferen in een vat?

- vloerverwarming moet ik deze week ontwerpen. 16mm leiding in fermacell voor de verdiepingen, en begane grond im beton op broodjesvloer. Is er een website waar ik vloerplan kan maken, en wat is raadzaam voor ltv? Tot dusver heb ik geleerd dat groepen ivm maximaleseren flow max 50m2 lang mogen zijn, en dat ik een gesloten (zonder pomp) verdeler moet gebruiken. Is er meer te weten voordat ik ga frezen?

Ik ben benieuwd naar de reacties. Erg fijn als jullie een beetje mee kunnen de ken, en als er geen grote beren op de weg zijn plan ik volgende week een mooie dagtrip naar immotec in bochum met een flinke aanhanger.

Daniel
Leuk project, het enige advies dat ik je ga geven is, zet geen warmtepomp op een plat dak.

Bouwjaar 1899 en een spouwmuur?
Weet je het zeker en maak je geen typ fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewalt
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-01-2021
Voor het begin zou ik aanraden, alle kranen open te zetten en de WP via de stooklijn te laten pruttelen. Je hebt een 7kW pomp, dus meer dan genoeg vermogen. Gas zal niet meer nodig zijn, waarschijnlijker het tegendeel, dat je het minimale vermogen van de pomp bij temperaturen zoals nu in huis niet kwijt kunt. Zo werd bij mij tot groot genoegen van mijn vrouw de kamertemperatuur nu 22-23 oC, bij lagere voorlooptemperatuur dan 35 oC werd niet genoeg warmte afgegeven. Alle radiatoren in huis vol open.Bij mij pendelde de pomp ook eerst veel te veel, nu loopt ie continue door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Livingontheedge schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:44:

Situatie:
Hoekwoning uit 1899
220m2 (950m3)
Spouwmuur
Kelder
Kruipruimte
Twee badkamers

Isolatie:

Installaties:
-Wtw balansventilatie

- stiller

Daniel
kwa vloerverwarming vind ik 50meter weer kort haha. Hier ligt het tussen de 80 en 110 zo ver ik heb kunnen zien. Gaat goed kwa flow. Slakkenpatroon vind ik zelf wel makkelijk leggen maar misschien hebben anderen een andere mening.

Mag ik vragen hoe je op 16kW uit komt?(of twee keer 5kW) heb je ook maar enig idee hoeveel vermogen je werkelijk nodig hebt? Lijkt mij heel erg lastig te zeggen gezien je nog zoveel veranderingen aan het aanbrengen bent.

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Xanderk89 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:46:
[...]

kwa vloerverwarming vind ik 50meter weer kort haha. Hier ligt het tussen de 80 en 110 zo ver ik heb kunnen zien. Gaat goed kwa flow. Slakkenpatroon vind ik zelf wel makkelijk leggen maar misschien hebben anderen een andere mening.

Mag ik vragen hoe je op 16kW uit komt?(of twee keer 5kW) heb je ook maar enig idee hoeveel vermogen je werkelijk nodig hebt? Lijkt mij heel erg lastig te zeggen gezien je nog zoveel veranderingen aan het aanbrengen bent.
Voor een warmtepomp is 16x2 maximaal 80 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:49:
[...]

Voor een warmtepomp is 16x2 maximaal 80 meter.
Oke van welke flow wordt er dan uit gegaan per groep? Ik trek het niet in twijfel hoor. Ben benieuwd wat de achtergrond hiervan is

Heb er zelf geen zeg in gehad ivm het een nieuwbouwhuis betreft maar gelukkig red ik het goed kwa flow.
Zit nu op 10 groepen en 28l/m op maximale pompstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livingontheedge
Ramon_1984 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:15:
[...]

Leuk project, het enige advies dat ik je ga geven is, zet geen warmtepomp op een plat dak.

Dank voor het advies. De dakbalken zijn wel vrij fors. Zo’n 28x14 hoh, met daaronder nog dwarsbalken van circa 30x30. Zeer zwaar uitgevoerd. Ik ga het aankijken met de 5kw op goede rubber geveerde opzetbokken. Als het echt een probleem is zal ik ze in de tuin of garage moeten zetten.

Ja, het is een erg bijzonder huis. De architect was een kerken bouwer.

<+:)

Misschien moet ik met twee units van vijf beginnen, en als 5kw de begane grond niet trekt kan ik nog een zwaardere unit als derde wp neerzetten.

Als er mensen zijn die twee pompen tegelijk hebben draaien, hoor ik graag over de ervaringen en uitdagingen daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livingontheedge
Xanderk89 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:46:
[...]

De vorige bewoners gebruikten ongeveer 3500m3 gas. De enige berekening tot nu toe die ik heb gemaakt is:

3500-(300sww)*8.8/1650=17kw

Met de te verwachten verbeteringen qua isolatie
Rd 4-5 muren en vloer, 5-6 dak verwacht ik flink minder te hoeven gebruiken. Twijfelde dus tussen de 12 en 16.

Vandaar dacht ik twee keer 5kw te proberen, en dan kijken wat erbij moet aan vermogen.

We hebben ook een open haard, en ben bereid infrarood bij te warmen en desnoods ergens een elektrische radiator voor de paar dagen kouder dan -7 graden buiten. De cop van de wp zal dan ook de 1 gaan benaderen..

Een vraagteken is nog: hoe bereken ik wat de vv kan afgeven? Weinig zin om meer vermogen wp te installeren dan de vv kan afgeven.

Verdiepingen beide 50m2 te verwarmen, en begane grond circa 70m2.
Buisdiameter verdiepingen 14-2, en begane grond is denk ik 16-2 nodig. Ik leg overal 14mm lamelparket op.

Misschien is er wandverwarming nodig om voldoende vermogen de kamer in te krijgen.
De plafonds zijn op de begane grond 3.50m.

Als aanvulling:
Ik zal 2x een douche wtw pijp toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livingontheedge
Ramon_1984 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:15:
[...]

Ik wil het daarom met de kleine 5kw proberen.
Lees goede reacties op het geluidniveau.
De bouwstijl is zo zwaar uitgevoerd, dat het qua gewicht zeker kan. Trillingen, resonantie is misschien te berekenen, maar gewoon proberen is makkelijker ;)
Er liggen balken ter ondersteuning van het dak van 300x300mm, met daarop nog eens 280x140. Dan nog eens dikke planken 3cm, en dan 5cm schuim en bitumen. Van onder dus reeds gevuld met 28cm glas.

Ik denk het proberen waard. Scheeld ruimte en aanzicht in de tuin, en kan in rechte lijn maar beneden vanaf die plek naar alle verdiepingen.

Zie ik iets over het hoofd qua dakplaatsing misschien? Opvoerhoogte van de pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Livingontheedge schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:10:
[...]

De vorige bewoners gebruikten ongeveer 3500m3 gas. De enige berekening tot nu toe die ik heb gemaakt is:

3500-(300sww)*8.8/1650=17kw

Met de te verwachten verbeteringen qua isolatie
Rd 4-5 muren en vloer, 5-6 dak verwacht ik flink minder te hoeven gebruiken. Twijfelde dus tussen de 12 en 16.

Vandaar dacht ik twee keer 5kw te proberen, en dan kijken wat erbij moet aan vermogen.

We hebben ook een open haard, en ben bereid infrarood bij te warmen en desnoods ergens een elektrische radiator voor de paar dagen kouder dan -7 graden buiten. De cop van de wp zal dan ook de 1 gaan benaderen..

Een vraagteken is nog: hoe bereken ik wat de vv kan afgeven? Weinig zin om meer vermogen wp te installeren dan de vv kan afgeven.

Verdiepingen beide 50m2 te verwarmen, en begane grond circa 70m2.
Buisdiameter verdiepingen 14-2, en begane grond is denk ik 16-2 nodig. Ik leg overal 14mm lamelparket op.

Misschien is er wandverwarming nodig om voldoende vermogen de kamer in te krijgen.
De plafonds zijn op de begane grond 3.50m.

Als aanvulling:
Ik zal 2x een douche wtw pijp toepassen.
Ik zou het eerst goed gaan isoleren en dan eens afwachten was je gas verbruik gaat doen,
Afgifte vloerverwarming kan je bereken op de website van wth.
https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:28:
[...]

Ik zou het eerst goed gaan isoleren en dan eens afwachten was je gas verbruik gaat doen,
Hij zegt al de gasaansluiting opgezegd te hebben dusja dat gaat niet lukken gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Xanderk89 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:57:
[...]

Hij zegt al de gasaansluiting opgezegd te hebben dusja dat gaat niet lukken gok ik.
:X je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livingontheedge
Klopt. Ook een leuke subsidie van de gemeente haarlem indien dit voor einde jaar gebeurt. Vandaar deze ongebruikelijke route.
Het modulair opbouwen van vermogen zou dus kunnen helpen.

Isolatie is maximaal in gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Livingontheedge schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:21:
[...]

Klopt. Ook een leuke subsidie van de gemeente haarlem indien dit voor einde jaar gebeurt. Vandaar deze ongebruikelijke route.
Het modulair opbouwen van vermogen zou dus kunnen helpen.

Isolatie is maximaal in gang.
Niet helemaal gek, maar dan zou je er voor kunnen kiezen om warmteverlies berekening te kunnen laten maken.
Dan weet je meteen waar je aan toe bent.
Ben je nog van plan om zoneregeling te gaan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livingontheedge
Ramon_1984 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:27:
[...]

Niet helemaal gek, maar dan zou je er voor kunnen kiezen om warmteverlies berekening te kunnen laten maken.
Dan weet je meteen waar je aan toe bent.
Ben je nog van plan om zoneregeling te gaan maken?
Zo’n warmteverliesberekening is een goed idee.
Als daar uit komt dat mijn begane grond 10kw nodig heeft, dan zou ik desnoods beide units op de begane grond moeten aansluiten, en de boel over twee verdelers verdelen. Goed om daar ruimte voor over te laten.

Is voor zo’n berekening ook een website te vinden? Of is zoiets echt voor een bouwfysicus? De complexe zaken zijn hier denk ik de koudeval van de grote voorramen die niet vervangen kunnen worden door hr glas. (Zit nu elkel glas met voorzetraam in. Telt als dubbel glas).

Qua zone regeling wil ik dit per woonlaag doen door verschillende instellingen aan de warmtepompen te geven, (Bijv 18 graden op slaapverdieping, en 20 graden begane grond) en verder de groep met zo’n zone regel setje op het distributiepunt zodat ik per groep het debiet/volume kan instellen. Liefst in elke ruimte een thermostaatje daarvoor. Nog niet echt in verdiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Livingontheedge schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:42:
[...]

Als daar uit komt dat mijn begane grond 10kw nodig heeft, dan zou ik desnoods beide units op de begane grond moeten aansluiten, en de boel over twee verdelers verdelen. Goed om daar ruimte voor over te laten.

Is voor zo’n berekening ook een website te vinden? Of is zoiets echt voor een bouwfysicus? De complexe zaken zijn hier denk ik de koudeval van de grote voorramen die niet vervangen kunnen worden door hr glas. (Zit nu elkel glas met voorzetraam in. Telt als dubbel glas).

Qua zone regeling wil ik dit per woonlaag doen door verschillende instellingen aan de warmtepompen te geven, (Bijv 18 graden op slaapverdieping, en 20 graden begane grond) en verder de groep met zo’n zone regel setje op het distributiepunt zodat ik per groep het debiet/volume kan instellen. Liefst in elke ruimte een thermostaatje daarvoor. Nog niet echt in verdiept.
Je hebt verschillende bedrijven die dit kunnen doen,even op google opzoeken.
Je hoeft nu nog niet na te denken over zone regeling, wel is het handig om dan een geschikte verdelers voor de vloerverwarming te nemen.
Het is erg raadzaam om dan een constant flow verdeler te nemen, dit is met de aanschaf wel iets duurder maar betaalt zich later dubben en dwars terug.
https://4heat.nl/nl/rvs-v...clipse-rvs-verdelers.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Livingontheedge schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:42:
[...]

Ik ben het met @Ramon_1984 eens dat een warmteverliesberekening een goed idee is. Nu is het echt gokken hoeveel kW je nodig hebt.

Betreft de locatie van je pomp(en). Mijn voorkeur gaat ook uit naar de begane grond en niet op je dak. Je bent nu flink bezig met verbouwen en het lijkt mij daarom geen probleem om een zeg maar 10 meter extra te overbruggen naar je bovenverdieping.
Dit kan je immers nu nog wegwerken in een koof/muur gok ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 13:04
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:36:
[...]

Ik heb Evohome icm de WP. Heb de WP War draaien en de Evohome op 24graden staan. Dus totaal zinloos. Gebruik het alleen voor monitoren van de temperatuur. Ik zal het binnenkort op marktplaats zetten en een CZ-TAW1 aanschaffen voor de controle buiten huis. Ik denk dat Evohome totaal onnuttig is voor een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:24
BjornKoster1989 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:49:
[...]

Beste is dus eigenlijk vv beneden altijd open, thermostaat niet gebruiken, en lage stooktemperatuur gebruiken, 25-28 graden, en dan kijken of temp in de woonkamer mooi stabiel blijft, en dan de overige radiatoren via evo home laten regelen? Dan heb ik de buffer in me vv beneden zitten. Leidingen leggen ook ca 7cm onder me vloer, dus trage warmteoverdracht.
Dat was in mei ook al het advies! Toen ook al een poging gedaan om het hoge temperatuur gas cv denken om te tunen naar lage temperatuur Wp denken. En met WAR en stooklijn. Temperatuur direct knalt er ook steeds hoog in. Blijft de vraag wat die evohome dan nog moet regelen met je radiatoren. Die zullen toch niet gauw te warm worden met een Ta van rond de 30.

[ Voor 22% gewijzigd door t.oswald op 07-11-2019 18:23 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Dre schreef op donderdag 7 november 2019 @ 07:22:
Met kitje cz-ns4p kan je o.a het vermogen regelen van je Panasonic

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
koevlaas2 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:05:
[...]

Met kitje cz-ns4p kan je o.a het vermogen regelen van je Panasonic
Oh? Zou ik daarmee kunnen regelen dat mijn 9kW bijvoorbeeld sneller terug toert?

Want daar heb ik wel oren naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Felicia schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:44:
[...]

Oh? Zou ik daarmee kunnen regelen dat mijn 9kW bijvoorbeeld sneller terug toert?

Met dat printje kan je volgens mijn de pana met 0-10V aansturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:44:
[...]

Zeker de moeite van een onderzoekje waard @Felicia

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:02:
[...]

Met dat printje kan je volgens mijn de pana met 0-10V aansturen
Verder terug dan standaard?
Dat lijkt me nog al wat

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:03:
[...]

Verder terug dan standaard?
Dat lijkt me nog al wat
Direct op minimaal of welk vermogen je ook maar wil volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
koevlaas2 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:02:
[...]

Zeker de moeite van een onderzoekje waard @Felicia
Ok, maar dan moet ie ook geplaatst worden en in dat opzicht ben ik heel voorzichtig B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:13:
[...]

Ok, maar dan moet ie ook geplaatst worden en in dat opzicht ben ik heel voorzichtig B)
De print moet bovenin je buitenunit geplaatst worden en met diverse flatkabels verbonden met de aanwezige print in je buitenunit.
Er zit een vrij uitgebreide instructie bij de print, ik heb er weleens 1 in mijn handen gehad voor een klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
koevlaas2 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:26:
[...]

De print moet bovenin je buitenunit geplaatst worden en met diverse flatkabel verbonden met de aanwezige print in je buitenunit.
Er zit een vrij uitgebreide instructie bij de print, ik heb er weleens 1 in mijn handen gehad voor een klant.
maar echt lager moduleren door een extra plaatje...

Of is het gewoon een extra plaatje zodat hij anders te schakelen is dan een lanbox?
1-0 of modbus oid?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livingontheedge
Ramon_1984 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:28:
[...]

Dit geeft wel een idee. Voor de begane grond zal die rond de 60w de meter af kunnen geven bij 35 graden aanvoer. De vloer heeft dan dus een vermogen van 3kw (uitgaande van de ruimtes die nu verwarmd worden. Wellicht zullen we de gang, wc en hal ook gaan verwarmen)

Als het dan kouder wordt, is er nog de mogelijkheid de temperatuur op te schroeven, richting 55 graden. Dan geeft de vloer zo’n 125w per m2 af. Dat zou de 5kw dan niet meer trekken, maar daar wil ik het systeem ook niet op dimensioneren. Dan zou ik eerder m2 vv toevoegen, tot aan de 5kw.

Het hangt uiteraard af van de warmteverliesberekening van de ruimte.
Ipv nog even kijken wat de cv doet, zal ik dot experiment met de 5kw monobloc gaan doen. Financieel nu de beste optie, en die unit kan ik hoe dan ook inzetten. Indien nodig splits ik de begane grond in twee groepen, met elk een eigen wp er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:28:
[...]

maar echt lager moduleren door een extra plaatje...

Of is het gewoon een extra plaatje zodat hij anders te schakelen is dan een lanbox?
1-0 of modbus oid?
Traploos regelbaar door ergens tussen de 0 en 10V op te zetten,je moet er dan dus nog een schakelingetje bij maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Livingontheedge schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:29:
[...]

Als het dan kouder wordt, is er nog de mogelijkheid de temperatuur op te schroeven, richting 55 graden. Dan geeft de vloer zo’n 125w per m2 af. Dat zou de 5kw dan niet meer trekken, maar daar wil ik het systeem ook niet op dimensioneren. Dan zou ik eerder m2 vv toevoegen, tot aan de 5kw.
Forget it, geen consumenten WP redt 55 graden de vloer in, dan moet je retour namelijk +/- 40 graden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
koevlaas2 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:30:
[...]

Traploos regelbaar door ergens tussen de 0 en 10V op te zetten,je moet er dan dus nog een schakelingetje bij maken denk ik.
traploos is hij toch al door de war..

Maar bedoel je dan traploos door bijv een domotica systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:40
[...]

Op een Duits forum is men er al mee bezig geweest, zie onderstaande teksten/info

Laut den Unterlagen lässt sich die Geisha in 10% Leistungsschritten mit der Steuerspannung regeln. Bei 0-0,6V wäre diese sogar aus.
Ich setze bei mir eine UVR16x2 für die komplette Heizungsregelung ein. Die lässt sich frei programmieren und mit der will ich das Maximum aus der WP holen.
Mit der Steuerspannung soll die Leistung der WP anhand der Temperaturdifferenz eingestellt werden. Je geringer die Differenz, desto geringer Leistung.
Dadurch soll ein unnötiges überhitzen der Wassertemperatur bis zur Hystereseabschaltung verhindert werden.

Die Frage ist natürlich auch, wie sich dann der COP verhält.

In welchem Modus befindet sich deine WP, während sie auf dein SG Signal wartet?

Verfasser:
mbort Zeit: 22.01.2019 11:01

Ein Panasonic Techniker hat mich heute angerufen und folgendes zu der Leistungsregelung gesagt.

Die Leistungsregelung funktioniert nur im Bereich von 10-100%.
Sobald man auf 0% geht (0-0,6Volt) ist diese deaktiviert und die normale Regelung übernimmt.
D.h. 0% geht nur über den externen Schalter und die Regelung muss im Bereich von 0,7 bis 10 Volt arbeiten, sonst ist die Leistungsregelung deaktiviert.

Verfasser:
rman Zeit: 22.01.2019 11:59

Im Handbuch ist doch alles beschrieben:
0.0 - 0,8V not activate (Nicht aktiv. Nicht die WP ist nicht aktiv sondern diese Regelung)

Beachte die Hysterese und die Richtung aus der du kommst.

Es wird nur die Stromaufnahme begrenzt.

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 17:02
[...]

Ik heb de printplaat geïnstalleerd. Doe er momenteel niks mee. Print heeft meerdere mogelijkheden. Smartgrid onder andere. Hoe ik 0-10 aansturen kan weet ik niet.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
koevlaas2 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:26:
[...]

De print moet bovenin je buitenunit geplaatst worden en met diverse flatkabels verbonden met de aanwezige print in je buitenunit.
Ik wil en kan heel veel maar zelf hobbyen aan een installatie die me 12k heeft gekost vind ik risqui ;)

Ik zoek trouwens ook nog een airco installateur, misschien kan die beide :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Felicia schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:45:
[...]

Ik wil en kan heel veel maar zelf hobbyen aan een installatie die me 12k heeft gekost vind ik risqui ;)

Ik zoek trouwens ook nog een airco installateur, misschien kan die beide :+
Monteren printplaat is niet moeilijk. Er wordt een duidelijk installatie instructie bijgeleverd

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Chip2710 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:39:
[...]

Op een Duits forum is men er al mee bezig geweest, zie onderstaande teksten/info

Laut den Unterlagen lässt sich die Geisha in 10% Leistungsschritten mit der Steuerspannung regeln. Bei 0-0,6V wäre diese sogar aus.
Ich setze bei mir eine UVR16x2 für die komplette Heizungsregelung ein. Die lässt sich frei programmieren und mit der will ich das Maximum aus der WP holen.
Mit der Steuerspannung soll die Leistung der WP anhand der Temperaturdifferenz eingestellt werden. Je geringer die Differenz, desto geringer Leistung.
Dadurch soll ein unnötiges überhitzen der Wassertemperatur bis zur Hystereseabschaltung verhindert werden.

Die Frage ist natürlich auch, wie sich dann der COP verhält.

In welchem Modus befindet sich deine WP, während sie auf dein SG Signal wartet?

Verfasser:
mbort Zeit: 22.01.2019 11:01

Ein Panasonic Techniker hat mich heute angerufen und folgendes zu der Leistungsregelung gesagt.

Die Leistungsregelung funktioniert nur im Bereich von 10-100%.
Sobald man auf 0% geht (0-0,6Volt) ist diese deaktiviert und die normale Regelung übernimmt.
D.h. 0% geht nur über den externen Schalter und die Regelung muss im Bereich von 0,7 bis 10 Volt arbeiten, sonst ist die Leistungsregelung deaktiviert.

Verfasser:
rman Zeit: 22.01.2019 11:59

Im Handbuch ist doch alles beschrieben:
0.0 - 0,8V not activate (Nicht aktiv. Nicht die WP ist nicht aktiv sondern diese Regelung)

Beachte die Hysterese und die Richtung aus der du kommst.

Es wird nur die Stromaufnahme begrenzt.

Ik moest 'm even door de vertaler gooien maar als ik 't zo goed lees zou deze 0-10V functie degene zijn die de kamer thermistor vervuld volgens de handleiding. Want, de handleiding geeft aan dat bij een temperatuur dichter bij setpoint een lagere vermogenssettings zou moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livingontheedge
koevlaas2 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:32:
[...]

Forget it, geen consumenten WP redt 55 graden de vloer in, dan moet je retour namelijk +/- 40 graden zijn.
Ok. Dit had wel mn verwachting tot nu toe. Ze geven wel aan dat dit mogelijk is namelijk bij een cop van 3.5.. voor mij een beetje de backup, dat ik uiteindelijk in de buurt kan blijven van kosten voor op gas stoken. Zijn er slechte ervaringen met de 5kw versie op hogere temperaturen?

“ De Aquarea H-generatie Mono-bloc levert in verhouding met voorgaande modellen een hogere energie-efficiëntie en kostenbesparingen voor huis- en bedrijfseigenaren. De nieuwe reeks heeft daarnaast de beste COP en EER uit de volledige Panasonic Mono-bloc-reeks. Zo heeft het 5kW-model bij het verwarmen van water tot lage temperaturen (35 ºC) een COP van 5,05 en bij middelhoge temperaturen (55 ºC) een COP van 3,5.“

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Zo, even een update. Al 3 uur is me wp niet meer uitgegaan (0 extra start/stops). Draait op directe stooklijn 30 graden, tempverschil 5 graden en compressor draait al 3 uur op ca 28Hz COP is De hele tijd al 4,00 - 4,33

Heb in de Evohome alles zo gelaten kwa radiatoren, alleen vloerverwarming beneden op 35 graden gezet. Dus die loopt niet meer dicht. Dus de buffer is nu me vloerverwarming. Evohome schakeld nu ook niet het externe aan/uit contact meer op de WP.

Nu vraag ik me af of hij wel zuiniger is, aangezien hij nu wel eigenlijk altijd staat te draaien?

Lijkt me dat nu op geven moment de huiskamer de temperatuur kan gaan opwarmen tot 30 graden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Felicia schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:49:
[...]

Ik moest 'm even door de vertaler gooien maar als ik 't zo goed lees zou deze 0-10V functie degene zijn die de kamer thermistor vervuld volgens de handleiding. Want, de handleiding geeft aan dat bij een temperatuur dichter bij setpoint een lagere vermogenssettings zou moeten opleveren.
Dan kan je toch ook je Panasonic bedienpanneel gebruiken voor temp meting in huis, die regeld toch ook het vermogen mag ik hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Livingontheedge schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:29:
[...]

Dit geeft wel een idee. Voor de begane grond zal die rond de 60w de meter af kunnen geven bij 35 graden aanvoer. De vloer heeft dan dus een vermogen van 3kw (uitgaande van de ruimtes die nu verwarmd worden. Wellicht zullen we de gang, wc en hal ook gaan verwarmen)

Het hangt uiteraard af van de warmteverliesberekening van de ruimte.
Ipv nog even kijken wat de cv doet, zal ik dot experiment met de 5kw monobloc gaan doen. Financieel nu de beste optie, en die unit kan ik hoe dan ook inzetten. Indien nodig splits ik de begane grond in twee groepen, met elk een eigen wp er aan.
Ga er maar vanuit dat je met max 35 het warm gaat krijgen, zorg wel voor dat de aanvoer en retour naar de verdeler 28mm zijn.
Ik zou het wel aan durven met een 9kw en dan 24 X 7 gaan verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:37:
[...]

Vraagsturing in de handleiding, zie hieronder.
Ook voor @pleio65 als je interesse hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7LBjbNvQSvJcktYNCoG2yng4/full.png

[edit]
BjornKoster1989 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:54:
Zo, even een update. Al 3 uur is me wp niet meer uitgegaan (0 extra start/stops). Draait op directe stooklijn 30 graden, tempverschil 5 graden en compressor draait al 3 uur op ca 28Hz COP is De hele tijd al 4,00 - 4,33

Heb in de Evohome alles zo gelaten kwa radiatoren, alleen vloerverwarming beneden op 35 graden gezet. Dus die loopt niet meer dicht. Dus de buffer is nu me vloerverwarming. Evohome schakeld nu ook niet het externe aan/uit contact meer op de WP.

Nu vraag ik me af of hij wel zuiniger is, aangezien hij nu wel eigenlijk altijd staat te draaien?

Lijkt me dat nu op geven moment de huiskamer de temperatuur kan gaan opwarmen tot 30 graden....
Wat was je COP hiervoor dan?
Overigens, als je unit nu constant loopt, kan je de stiltestand er ook afhalen. Daarmee wordt het geluid gedempt door wat met de ventilatorsnelheid en compressor te doen. Kans is aanwezig dat je daarna een beter COP haalt.
BjornKoster1989 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:56:
[...]

Dan kan je toch ook je Panasonic bedienpanneel gebruiken voor temp meting in huis, die regeld toch ook het vermogen mag ik hopen.
Kan maar die zit nu op de unit en is bedraad terwijl ik de draadloze thermostaat gebruik maar die geeft geen temperatuur door aan de binnenunit (alleen aan/uit). Daarnaast is die temperatuurmeting niet zo heel goed want als de backlight van de display aan gaat schiet de temperatuurmeting zo een graad omhoog.

[ Voor 67% gewijzigd door Felicia op 07-11-2019 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65

Draait netjes. Maar als het kouder wordt zal je de stooklijn moeten verhogen. Waarom niet op de WAR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:40
Ramon_1984 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:59:
[...]

Ga er maar vanuit dat je met max 35 het warm gaat krijgen, zorg wel voor dat de aanvoer en retour naar de verdeler 28mm zijn.
Vlgs. mij, is dit niet de oplossing voor je opstartpieken.

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
pleio65 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:03:
[...]

Draait netjes. Maar als het kouder wordt zal je de stooklijn moeten verhogen. Waarom niet op de WAR?
Wil uiteindelijk ook op war, maar ik weer de juiste stooklijn niet. Dus denk als ik nu bij verschillende temperaturen de buitentemp noteer, en kijk of de temp in woonkamer mooi 20-22 graden blijft, en de kamers op temperatuur blijven door evohome, heb ik opzich een mooi systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
BjornKoster1989 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:06:
[...]

Wil uiteindelijk ook op war, maar ik weer de juiste stooklijn niet. Dus denk als ik nu bij verschillende temperaturen de buitentemp noteer, en kijk of de temp in woonkamer mooi 20-22 graden blijft, en de kamers op temperatuur blijven door evohome, heb ik opzich een mooi systeem.
Goed idee om een periode te gaan meten, Steeds verder finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
BjornKoster1989 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:06:
[...]

http://vscope.at/heizkurv...sollWert_2=-1&atCheck_2=0

Een prachtig hulpmiddel is de stooklijn generator.
Je bent nu je vloer aan het opwarmen, de lucht in je woonkamer ijlt hier op na.
Je hebt nu een grote kans dat de woonkamer heel warm gaat worden, maar dat is een goed teken.
Geeft het wel de tijd en doe elke dag een aanpassing aan de stooklijn.
Ik heb 1 winter gedaan om de juiste stooklijn te vinden, en de woonkamer is stabiel 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Ramon_1984 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:13:
[...]

Een prachtig hulpmiddel is de stooklijn generator.
Je bent nu je vloer aan het opwarmen, de lucht in je woonkamer ijlt hier op na.
Je hebt nu een grote kans dat de woonkamer heel warm gaat worden, maar dat is een goed teken.
Geeft het wel de tijd en doe elke dag een aanpassing aan de stooklijn.
Ik heb 1 winter gedaan om de juiste stooklijn te vinden, en de woonkamer is stabiel 21 graden.
Mooiste zou nu zijn als ik me Ta, Tr, Buitentemp en woonkamer temp kan monitoren in 1 grafiek. Dan kan je mooi zien wat de temp buiten en binnen doet op de directe stooklijn van 30 graden.

Is die Delta T van 5 graden verschil goed, of moet deze naar 3 of 2? Wat zijn de voor/nadelen als ik dit aanpas in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:37:
[...]

Traploos in temperatuur, maar idealiter stuur je ook op vermogen.
Althans, handgas is erg makkelijk imho.

Persoonlijk knoop ik bijna nergens een domoticasysteem aan, ik zit liever zelf aan de knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
BjornKoster1989 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:30:
[...]

Mooiste zou nu zijn als ik me Ta, Tr, Buitentemp en woonkamer temp kan monitoren in 1 grafiek. Dan kan je mooi zien wat de temp buiten en binnen doet op de directe stooklijn van 30 graden.

Is die Delta T van 5 graden verschil goed, of moet deze naar 3 of 2? Wat zijn de voor/nadelen als ik dit aanpas in mijn situatie?
Wacht maar af wat er gaat gebeuren, ik denk dat delta t kleiner gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:32:
[...]

Traploos in temperatuur, maar idealiter stuur je ook op vermogen.
Althans, handgas is erg makkelijk imho.

Persoonlijk knoop ik bijna nergens een domoticasysteem aan, ik zit liever zelf aan de knoppen.
@koevlaas2
Heb jij al een R32 all in one geplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
pleio65 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:03:
[...]

Als het kouder word langer draaien, niet persé warmer.
Ramon_1984 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:34:
[...]

@koevlaas2
Heb jij al een R32 all in one geplaats?
Nee nog niet, laatst wel een 9 kW R410A.

[ Voor 27% gewijzigd door koevlaas2 op 07-11-2019 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Je stook lijn is 30,maar wat is je werkelijke uitgaande temperatuur?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
reneeke1970 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:59:
[...]

Je stook lijn is 30,maar wat is je werkelijke uitgaande temperatuur?
Ta = 30
Tr = 26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Wat is een mooie verschil van Delta T? Staat nu op 5 graden. Zie ook mensen met 1 of 2 graden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
BjornKoster1989 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:10:
Wat is een mooie verschil van Delta T? Staat nu op 5 graden. Zie ook mensen met 1 of 2 graden..
4 graden die je nu hebt is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Livingontheedge schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:53:
[...]

Ok. Dit had wel mn verwachting tot nu toe. Ze geven wel aan dat dit mogelijk is namelijk bij een cop van 3.5.. voor mij een beetje de backup, dat ik uiteindelijk in de buurt kan blijven van kosten voor op gas stoken. Zijn er slechte ervaringen met de 5kw versie op hogere temperaturen?

“ De Aquarea H-generatie Mono-bloc levert in verhouding met voorgaande modellen een hogere energie-efficiëntie en kostenbesparingen voor huis- en bedrijfseigenaren. De nieuwe reeks heeft daarnaast de beste COP en EER uit de volledige Panasonic Mono-bloc-reeks. Zo heeft het 5kW-model bij het verwarmen van water tot lage temperaturen (35 ºC) een COP van 5,05 en bij middelhoge temperaturen (55 ºC) een COP van 3,5.“
Zo moet en wil je niet denken, het mooiste is als je installatie continue op 28c draait.
Dus staar je niet blind op mooie folders, de praktijk kan heel anders uitpakken want de kar die je ermee trekt bepaald ook in hoge mate de prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dit wordt vanzelf kleiner.
Naarmate de ruimte is opgewarmd zal de vloer geen warmte meer kunnen afgeven en zal de delta t kleiner worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
pleio65 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:42:
[...]

Ik heb de printplaat geïnstalleerd. Doe er momenteel niks mee. Print heeft meerdere mogelijkheden. Smartgrid onder andere. Hoe ik 0-10 aansturen kan weet ik niet.
Demand control, zie: https://www.climadirect.c...tion-instructions-167.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dat regelt wp zelf, kun je niet instellen. Je zit nu nog in de opwarm fase, straks als alles warm word gaat je dt zakken naar 2.
Maar met testen op vaste lijn word je niks wijzer, buiten schommelt het namelijk.
Zet hem bv op 27 graden bij buiten 15 graden, en 34 graden bij buiten -10 ,en dan eens twee dagen laten staan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokkie78
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:05
pleio65 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:48:
[...]

Monteren printplaat is niet moeilijk. Er wordt een duidelijk installatie instructie bijgeleverd
Hier ook de print erin zitten, om zo 2 zone's aan te kunnen sturen. Montage van de printplaat is inderdaad easy en goed te doen :)

De 0-10v sturing hier (nog) niet geprobeerd. Zeker wel een interessante optie!

7.560 WP zonnepanelen / WarmtePomp: Pana 12kW H T-Cap / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Mijn pana staat op 15...
En doet wat hij zelf wilt..

Van 2 tot 5 gezien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Dylantje2 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:16:
[...]

Mijn pana staat op 15...
En doet wat hij zelf wilt..

Van 2 tot 5 gezien
Ik blijf het raar vinden die setting.. De stiltemodus heeft volgens mij nog veel meer effect op dT dan de dT setting 8)7 . Vind de gehele regelstrategie van de pana eigenlijk al vaag maarja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Xanderk89 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:12:
[...]

Ik blijf het raar vinden die setting.. De stiltemodus heeft volgens mij nog veel meer effect op dT dan de dT setting 8)7 . Vind de gehele regelstrategie van de pana eigenlijk al vaag maarja.
In het grote WP topic heb ik het eens aan Oxellaar (engineer in warmtepompen) gevraagd, die dacht dat het wel eens het temperatuur veschil zou kunnen inhouden tussen de Ta en de warme kant van het persgas. Hoe groter dat temperatuur verschil, des te rustiger de waterflow wat de WP verpompt en dat zie ik dus ook als ik met die setting ga spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewalt
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-01-2021
Juist. De hoeveelheid energie die getransporteerd word hangt direct af van het temperatuurverschil en de waterflow door de pomp. Grotere deltaT, lagere volumenstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:16
Ewalt schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:18:
Juist. De hoeveelheid energie die getransporteerd word hangt direct af van het temperatuurverschil en de waterflow door de pomp. Grotere deltaT, lagere volumenstroom
Dat wist ik al, maar heb je daar ook een formule voor?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
dunklefaser schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:05:
[...]

Dat wist ik al, maar heb je daar ook een formule voor?
Afgegeven vermogen in kW = Volume in liter per seconde * 4,2 * dT? :P
(waterzijdig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
BjornKoster1989 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:30:
[...]

zoiets als grafana: _/-\o_

Piet
Piet
143.176.124.13:3000

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=15798

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 08-11-2019 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:53:
[...]

zoiets als grafana: _/-\o_

Piet
Piet
143.176.124.13:3000
Link van pvo ontbreekt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Ramon_1984 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:30:
[...]

Dit wordt vanzelf kleiner.
Naarmate de ruimte is opgewarmd zal de vloer geen warmte meer kunnen afgeven en zal de delta t kleiner worden.
Dus die graden verschil bij Delta T, is een maximale waarde? Dit kan dus ook 2 of zelfs 1 worden als alle ruimtes mooi egaal warm zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
reneeke1970 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 04:51:
[...]

Dat regelt wp zelf, kun je niet instellen. Je zit nu nog in de opwarm fase, straks als alles warm word gaat je dt zakken naar 2.
Maar met testen op vaste lijn word je niks wijzer, buiten schommelt het namelijk.
Zet hem bv op 27 graden bij buiten 15 graden, en 34 graden bij buiten -10 ,en dan eens twee dagen laten staan
Hij draait nu al 1 dag op:

35 - -5
24 - 15

In de woonkamer 23 graden, dus waarschijnlijk nog te warm. Warmtepomp draait continu 23/24Hz

Stiltemodus 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Dubbel post

[ Voor 95% gewijzigd door BjornKoster1989 op 08-11-2019 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
BjornKoster1989 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 23:44:
[...]

Hij draait nu al 1 dag op:

35 - -5
24 - 15

In de woonkamer 23 graden, dus waarschijnlijk nog te warm. Warmtepomp draait continu 23/24Hz

Stiltemodus 3
Nu kan je een beetje gaan zoeken. Ik draai hier op27 bij -10 en 23 bij 13.

Probeer anders eens die 35 naar 32 te halen. Dagje afwachten weer en dan kijken wat er is gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Xanderk89 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 23:55:
[...]

Nu kan je een beetje gaan zoeken. Ik draai hier op27 bij -10 en 23 bij 13.

Probeer anders eens die 35 naar 32 te halen. Dagje afwachten weer en dan kijken wat er is gebeurd?
Hij zou ook nog wat omlaag mogen. Heb de 15 graden al wat omlaag gezet, maar blijft nog steeds 23 graden in de woonkamer. Kan bijna planten kweken 🤣🤣. Zweet zweet.

Hoeveel hz kan de compressor het beste draaien? Is 23/24hz prima, of kan het nog lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
.

[ Voor 99% gewijzigd door BjornKoster1989 op 09-11-2019 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
BjornKoster1989 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 00:04:
[...]

Hij zou ook nog wat omlaag mogen. Heb de 15 graden al wat omlaag gezet, maar blijft nog steeds 23 graden in de woonkamer. Kan bijna planten kweken 🤣🤣. Zweet zweet.

Hoeveel hz kan de compressor het beste draaien? Is 23/24hz prima, of kan het nog lager?
Het duurde lang voordat het spulletje op temperatuur was. Nu mag je even nagenieten van de lange afkoelperiode haha.

overigens zou ik als ik jou was even die tb van 15 graden even daarop laten staan. die tb van -5 kan je bijv wel op -10 zetten. hierdoor zou ook al de huidige aanvoer temp moeten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Xanderk89 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 00:17:
[...]

Het duurde lang voordat het spulletje op temperatuur was. Nu mag je even nagenieten van de lange afkoelperiode haha.

overigens zou ik als ik jou was even die tb van 15 graden even daarop laten staan. die tb van -5 kan je bijv wel op -10 zetten. hierdoor zou ook al de huidige aanvoer temp moeten zakken.
ik zal het gelijk eens aanpassen. Dankje. Dan maar weer minimaal dagje wachten om verschillen te kunnen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
BjornKoster1989 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 01:03:
[...]

ik zal het gelijk eens aanpassen. Dankje. Dan maar weer minimaal dagje wachten om verschillen te kunnen zien.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fy4dvnve5f1ry.png
En handig om te zien wat er gebeurd,

Maar mss nog meer dingen.
Tweak je Tretour gelijk.
Meten is weten dus maak een meetsysteem
ijk je sensoren _/-\o_
Graaddagen

War en dan heel relaxte gaan kijken waar je stooklijn zit.
Maar Tr retour gelijk krijgen is een belangrijkere zodat je Wp rustige rgaat lopen.
Vandaar uit verder kijken
Mooiste is je graaddagen bij houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
BjornKoster1989 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 01:03:
[...]

Wat voor vloerverwarming verdeler heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livingontheedge
Ramon_1984 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:59:
[...]

In dit geval zou ik voor een 9kw en een 5kw moeten gaan. Wel een veiligere optie, en kost niet heel veer meer na subsidie.
Wel jammer van de mindere Cop.

De twee auer edel aqua units zullen ook wat van het vermogen afsnoepen, dus moet het maar op safe spelen.

Hij zal z’n warmte kwijt moeten kunnen in de circa 90m2 vloerverwarming van de Begane grond, en 2x200L boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Livingontheedge schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 14:43:
[...]

In dit geval zou ik voor een 9kw en een 5kw moeten gaan. Wel een veiligere optie, en kost niet heel veer meer na subsidie.
Wel jammer van de mindere Cop.

De twee auer edel aqua units zullen ook wat van het vermogen afsnoepen, dus moet het maar op safe spelen.

Hij zal z’n warmte kwijt moeten kunnen in de circa 90m2 vloerverwarming van de Begane grond, en 2x200L boiler.
niet blind staren op de cop in een folder, uit eindelijk bepaalt de aanvoer temperatuur wat je cop gaat worden.
Hoel lager de aavoer hoe hoger de cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Dylantje2 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 07:24:
[...]

[Afbeelding]
En handig om te zien wat er gebeurd,

Maar mss nog meer dingen.
Tweak je Tretour gelijk.
Meten is weten dus maak een meetsysteem
ijk je sensoren _/-\o_
Graaddagen

War en dan heel relaxte gaan kijken waar je stooklijn zit.
Maar Tr retour gelijk krijgen is een belangrijkere zodat je Wp rustige rgaat lopen.
Vandaar uit verder kijken
Mooiste is je graaddagen bij houden
Toevoer en retour zijn zo goed als gelijk, zit 1 max 2 graden verschil in.

Woon vlak bij de kust, dus voor wp gunstiger dan mensen in het oosten van het land. Hier veel minder extreme temperaturen, veel stabieler door de zee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Ramon_1984 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 14:23:
[...]

Wat voor vloerverwarming verdeler heb je?
Open verdeler, dus 100% in, 100% uit. Met flow meters, en die zijn mooi gelijk. 22mm aanvoer leiding, 16x2 vv buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
BjornKoster1989 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:46:
[...]

Toevoer en retour zijn zo goed als gelijk, zit 1 max 2 graden verschil in.

Woon vlak bij de kust, dus voor wp gunstiger dan mensen in het oosten van het land. Hier veel minder extreme temperaturen, veel stabieler door de zee.
????

Aanvoer en Retour bijna gelijk?

Zorg dat je Temp-retouren overal gelijk lopen...

Kijk dan maar eens naar je verbruik

Pagina: 1 ... 34 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.