Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.447 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
En een update van de mijne:
Vermoedelijk heb ik ontdekt wat het probleem was de vorige keer.
De afstandsbediening heb ik dicht in de buurt van de pomp gehouden, daar hij niet zoals bij een CV systeem in de woonkamer hoefde ( en ik op war wilde draaien ).
Alleen was vandaag hier een kat aan het jagen op een vlieg, en toen stond de afstandsbediening ineens in een andere stand......
Dus nu hangt die afstandsbediening hoger, en zijn de toetsen niet meer toegankelijk zonder code.
Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik ben me ook aan het bedenken om een Panasonic 5KW monoblock te plaatsen, zal op een verwarmingssysteem met alleen radiatoren worden aangesloten, de CV ketel blijft nog even hangen voor de zekerheid.
Welke kamerthermostaat kun je het beste nemen of zit deze erbij geleverd?

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
klump4u schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 17:19:
Ik ben me ook aan het bedenken om een Panasonic 5KW monoblock te plaatsen, zal op een verwarmingssysteem met alleen radiatoren worden aangesloten, de CV ketel blijft nog even hangen voor de zekerheid.
Welke kamerthermostaat kun je het beste nemen of zit deze erbij geleverd?
Zit erbij.
Ik heb precies hetzelfde systeem.
Op de kat na werkt het tot nu toe perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aldertb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-10-2021
Ben nu twee maanden aan het proefdraaien met de H5 mono .
Heb de beste ervaring tot nu toe met direct aansturing van de warmte in de leidingen van de vloerverwarming (totaal 120 ltr) op de begane grond. WP doet alleen de vloerverwarming. Geen buffervat gemonteerd.
van 7 - 20 uur op 35 gr en van 20 uur tot 7 uur op 25 gr. delta T = 5 gr.
In de kamer (75 m2) is in de ochtend 20 gr. en in de avond 21,7. Buitentemp nu 5 gr.
warmtepomp aangesloten met 22 mm buizen op een verdeler zonder pomp.
COP deze week 4.6. Verbruik 10.8 KWh gemiddeld per dag.

Klinkt dit een beetje netjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
aldertb schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 20:20:
Ben nu twee maanden aan het proefdraaien met de H5 mono .
Heb de beste ervaring tot nu toe met direct aansturing van de warmte in de leidingen van de vloerverwarming (totaal 120 ltr) op de begane grond. WP doet alleen de vloerverwarming. Geen buffervat gemonteerd.
van 7 - 20 uur op 35 gr en van 20 uur tot 7 uur op 25 gr. delta T = 5 gr.
In de kamer (75 m2) is in de ochtend 20 gr. en in de avond 21,7. Buitentemp nu 5 gr.
warmtepomp aangesloten met 22 mm buizen op een verdeler zonder pomp.
COP deze week 4.6. Verbruik 10.8 KWh gemiddeld per dag.

Klinkt dit een beetje netjes?
Cop van de pana? Die kun je wel vergeten, dat slaat nergens op.
Dt zegt ook niets in de setting dus meet je hem? [ eerder aangegeven, hoe kun je dt van 5 hebben terwijl de pomp hem bijna [ nog] niet heeft
Sensoren geijkt?
En mss eens war gaan stoken nog zuiniger.

Maar leuk dat je schik mee hebt _/-\o_
Hier ook

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aldertb
COP zegt inderdaad het display van de PANA, en k ben een leek zou niet weten wat ik moet meten. ik lees maar af wat ik zie.

Wat is WAR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
aldertb schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 20:30:
COP zegt inderdaad het display van de PANA, en k ben een leek zou niet weten wat ik moet meten. ik lees maar af wat ik zie.

Wat is WAR?
weers afhankelijke regeling

Was ook een leek, maar hier en daar wat lezen hahaha

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aldertb
Dank, ik ben al de 135 pagina's van tweakers aan het lezen:).

Trouwens iemand die nog een wil aanschaffen. Bij Immotec in Bochum zijn ze 2500,- met 1700,- subsidie dus netto een WP voor 800,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BjornKoster1989 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:48:
[...]

Open verdeler, dus 100% in, 100% uit. Met flow meters, en die zijn mooi gelijk. 22mm aanvoer leiding, 16x2 vv buis.
Klinkt als een gesloten verdeler.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:30
Dylantje2 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 20:24:
[...]

Cop van de pana? Die kun je wel vergeten, dat slaat nergens op.
Dt zegt ook niets in de setting dus meet je hem? [ eerder aangegeven, hoe kun je dt van 5 hebben terwijl de pomp hem bijna [ nog] niet heeft
Sensoren geijkt?
En mss eens war gaan stoken nog zuiniger.

Maar leuk dat je schik mee hebt _/-\o_
Hier ook
@Dylantje2

De COP is bij lage pomp frequenties (pruttelstand) inderdaad niet echt geloofwaardig. Maar bij hogere frequenties rondom de 50 Hz weet ik het zo net nog niet. Het opgenomen vermogen dat de controller van een pana H is aangeeft is in werkelijkheid meer.
Het door de S0 meter gemeten opgenomen vermogen schommelde gisteren bij mij tussen de 1440 Watt en 1585 Watt. De Pana controller bleef op 1.4KW staan.

Zo gaf de S0 meter 1440 Watt aan. De controller 1.4 KW, COP 4.43.
Nog geen minuut later, S0 1585 Watt. De controller 1.4 KW, COP 4.
Toen later de S0 boven de 1600 Watt kwam, gaf de controller ook 1.6 KW aan.
COP veranderde tegelijk met het daadwerkelijk opgenomen vermogen.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08 22:54
Rol-Co schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 20:59:
[...]

Klinkt als een gesloten verdeler.
Zonder pomp en mengventiel idd, dus 100% in 100% uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Dylantje2 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 17:11:
[...]

????

Aanvoer en Retour bijna gelijk?

Zorg dat je Temp-retouren overal gelijk lopen...

Kijk dan maar eens naar je verbruik
Gemiddeld per uur op een 500W verbruik. Zal temp zo checken en Hz van compressor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:12
Zo, met dank aan een mede-tweaker heb ik nu ook m'n Raspberry Pi voorzien van Domoticz en een scriptje om de belangrijkste gegevens uit te lezen. De resolutie van de logging laat wat te wensen over (temperatuur per hele graad i.p.v. per 0,25) maar aan de andere kant kan ik hiermee naar hartelust logging kijken zonder dat Panasonic de rapportage stopt en ik weer op de stats moet terugvallen (want die stats registreren maar om de 5 minuten ofzo en Domoticz heb ik aangepast naar om de minuut :P).
Daarnaast heb ik m'n Youless erin geplopt (leuk man, die Domotics rapporten!) en ben ik eens even gaan snuffelen aan Node-Red en heb ik de KNMI site uitgelezen voor de luchtvochtigheid in Gilze Rijen *O*

En nee, @Dylantje2, ik heb niet de meest gedetaileerde logging maar dit is wat ik kon met de aanwezige hardware en kennis :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sG6Ys70D6HnnptR6Mr7nHufl/full.png

Ik zie ook opties voor Node-red op kantoor, i.c.m. met user automation en Topdesk!

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Felicia schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:49:
Zo, met dank aan een mede-tweaker heb ik nu ook m'n Raspberry Pi voorzien van Domoticz en een scriptje om de belangrijkste gegevens uit te lezen. De resolutie van de logging laat wat te wensen over (temperatuur per hele graad i.p.v. per 0,25) maar aan de andere kant kan ik hiermee naar hartelust logging kijken zonder dat Panasonic de rapportage stopt en ik weer op de stats moet terugvallen (want die stats registreren maar om de 5 minuten ofzo en Domoticz heb ik aangepast naar om de minuut :P).
Daarnaast heb ik m'n Youless erin geplopt (leuk man, die Domotics rapporten!) en ben ik eens even gaan snuffelen aan Node-Red en heb ik de KNMI site uitgelezen voor de luchtvochtigheid in Gilze Rijen *O*

En nee, @Dylantje2, ik heb niet de meest gedetaileerde logging maar dit is wat ik kon met de aanwezige hardware en kennis :+

[Afbeelding]

Ik zie ook opties voor Node-red op kantoor, i.c.m. met user automation en Topdesk!
Hoe heb je Domoticz aangepast naar om de minuut weergave?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
pleio65 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 22:10:
[...]

Hoe heb je Domoticz aangepast naar om de minuut weergave?
Volgens mij was ;t deze post specifiek: https://www.domoticz.com/...b0bc0ee8&start=20#p141611

De andere vroegen dingen in de sourcecode aan te passen en daar had ik te weinig kennis van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Felicia schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 22:14:
[...]

Volgens mij was ;t deze post specifiek: https://www.domoticz.com/...b0bc0ee8&start=20#p141611

De andere vroegen dingen in de sourcecode aan te passen en daar had ik te weinig kennis van.
Oefff. Daar moet ik de tijd voornemen. Een klusje voor deze winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
pleio65 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 22:24:
[...]

Oefff. Daar moet ik de tijd voornemen. Een klusje voor deze winter.
Stukje HTML code aanpassen en klaar? Dat lukt zelfs een programmeer-flunky als mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Felicia schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:06:
[...]

Stukje HTML code aanpassen en klaar? Dat lukt zelfs een programmeer-flunky als mij :+
Ik kom er uiteindelijk wel uit denk ik. Heb tijdje iets aan programmeren gedaan 38 jaar geleden. Maar geduld en zin is ook een factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989

[Afbeelding]

Kijk, netjes, dat moet ik ook op me pi in domoticz hebben. Hoe kom je aan die gegevens? Welke hardware heb je om dit te meten? Kan je dit uit de optionele Wifi module halen van de Pana?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
BjornKoster1989 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:31:
[...]

Kijk, netjes, dat moet ik ook op me pi in domoticz hebben. Hoe kom je aan die gegevens? Welke hardware heb je om dit te meten? Kan je dit uit de optionele Wifi module halen van de Pana?
Gegevens komen uit de Panasonic cloud via de Wifi module en mezelf natuurlijk als m'n eigen leverancier geregistreerd. Verder alleen een Raspberry Pi en een dagje hobbiewerk.

Script komt van de medegebruiker Lurge, alleen die van de luchtvochtigheid heb ik dus zelf in elkaar gespijkerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Felicia schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:39:
[...]

Gegevens komen uit de Panasonic cloud via de Wifi module en mezelf natuurlijk als m'n eigen leverancier geregistreerd. Verder alleen een Raspberry Pi en een dagje hobbiewerk.

Script komt van de medegebruiker Lurge, alleen die van de luchtvochtigheid heb ik dus zelf in elkaar gespijkerd.
Netjes, krijg toevallig komende week de wifi module binnen voor de pana H serie. Dus zeker geintresseerd naar het script.

RV kan je ook met de DHT22 sensor meten via de GPO van de Pi.

Of z-wave stick in de pi steken en vochtsensor kopen, dan is het actueel ipv virtueel via weerstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
BjornKoster1989 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:52:
[...]

Netjes, krijg toevallig komende week de wifi module binnen voor de pana H serie. Dus zeker geintresseerd naar het script.

RV kan je ook met de DHT22 sensor meten via de GPO van de Pi.

Of z-wave stick in de pi steken en vochtsensor kopen, dan is het actueel ipv virtueel via weerstation.
Als die hebt of bereid bent om te kopen wel ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:26
t.oswald schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:19:
[...]

Ik meet alles. De stekker van de WP gaat via de Voltcraftsem6000 het stopcontact in.
Heb vanmorgen ook staan kijken naar een defrost. Beetje verknipt zijn we wel hĆØ?
Moduleren doet ie sinds ik WAR gebruik, daarvoor alleen maar hoge pieken en pendelen (buitentemperatuur was toen nog hoog).
Ik stond vanmorgen toevallig ook buiten tijdens een defrost, vond het erg fascinerend om te zien. Fijn om dan te lezen dat er meer mensen last van hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Knielen schreef op zondag 10 november 2019 @ 08:53:
[...]

Ik stond vanmorgen toevallig ook buiten tijdens een defrost, vond het erg fascinerend om te zien. Fijn om dan te lezen dat er meer mensen last van hebben :)
Gefeliciteerd ;)

Hier overigens nog steeds geen defrosts ondanks dat de u it al sinds 6:30 loopt, het 1 graad is en 96-99% luchtvochtigheid >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 12:00
Felicia schreef op zondag 10 november 2019 @ 09:03:
[...]

Gefeliciteerd ;)

Hier overigens nog steeds geen defrosts ondanks dat de u it al sinds 6:30 loopt, het 1 graad is en 96-99% luchtvochtigheid >:)
Bij sommige mensen vriest het gewoon.....

@Dylantje2 waarom blijft je pomp op 10 liter staan?
Lijkt mij te langzaam en de reden waarom je wp op max staat te draaien, wat nog niet zou hoeven toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
reneeke1970 schreef op zondag 10 november 2019 @ 09:27:
[...]

Lijkt mij te langzaam en de reden waarom je wp op max staat te draaien, wat nog niet zou hoeven toch?
DT instelling staat op 15 waardoor de pomp heel langzaam draait en weinig meer moduleert.

Edit:
En z'n stilte modus staat nog aan,.

[ Voor 5% gewijzigd door Felicia op 10-11-2019 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Felicia schreef op zondag 10 november 2019 @ 09:37:
[...]

DT instelling staat op 15 waardoor de pomp heel langzaam draait en weinig meer moduleert.

Edit:
Stille modus boeit niet, hij trekt hem toch naar full power.
Die 15 graden instelling zou kunnen ja, moet ie dat toch eens veranderen als test

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
[...]

Dylantje rommelt waarschijnlijk aan de waterpomp instellingen. Hij heeft een Max flow ingesteld

[ Voor 5% gewijzigd door pleio65 op 10-11-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
Knielen schreef op zondag 10 november 2019 @ 08:53:
[...]

Dat was een jaar geleden. Inmiddels boeit het niet meer zo.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
pleio65 schreef op zondag 10 november 2019 @ 09:52:
[...]

Dylantje rommelt waarschijnlijk aan de waterpomp instellingen. Hij heeft een Max flow ingesteld
Max van 600 liter per uur is onder minimum van wat wp wil, namelijk 900 liter.
Maar ik zie dat de stijgende buiten temperatuur hem weer red hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
[...]

True, maar als je de dT instelling in de WP verhoogd wordt de flow juist lager. Als ik bij mij de dT instelling op 10 of hoger zet blijft de WP continue op het laagste toerental pompen, @Dylantje2 heeft deze dT instelling op 15 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@Dylantje2 beetje raar.... Je binnen temp loopt op, logisch want het word buiten warmer en de zon schijnt.
Toch zegt jou wp temp sensor dat het kouder word en gaat dus weer wat vermogen bij geven om de TA te verhogen.
Misschien iets maken wat je sensor beschermt, want bijna +12 graden is het vamorgen niet geweest.....
Edit
Inmiddels stijgt kamer temperatuur nog steeds, maar gelukkig denkt spontaan je wp dat het buiten 15 graden is dus hij neemt weer vermogen terug.

[ Voor 19% gewijzigd door reneeke1970 op 10-11-2019 14:31 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Felicia schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:55:
[...]

True, maar als je de dT instelling in de WP verhoogd wordt de flow juist lager. Als ik bij mij de dT instelling op 10 of hoger zet blijft de WP continue op het laagste toerental pompen, @Dylantje2 heeft deze dT instelling op 15 staan.
Misschien, in sommige situaties. Ik heb daar mee geƫxperimenteerd. Het maakte niet. De WP regelende de dT zelf. Bij de standaard instelling wordt die tot 5 gelimiteerd. In de praktijk fluctueert die tussen de 3 en 2. Een heel enkele keer 4. Wellicht heeft het met het afgifte systeem te maken. Waarom zou ik het willen aanpassen? WP is adaptief aan de warmtevraag en regelt alles zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
pleio65 schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:29:
[...]

Misschien, in sommige situaties. Ik heb daar mee geƫxperimenteerd. Het maakte niet. De WP regelende de dT zelf. Bij de standaard instelling wordt die tot 5 gelimiteerd. In de praktijk fluctueert die tussen de 3 en 2. Een heel enkele keer 4. Wellicht heeft het met het afgifte systeem te maken. Waarom zou ik het willen aanpassen? WP is adaptief aan de warmtevraag en regelt alles zelf.
Ik heb er ook mee geƫxpirimenteerd en het had inderdaad 0,0 effect op de dT maar heel erg veel effect op het pompgedrag van de WP. Als ik de dT verlaagde ging de WP harder pompen, tot wel 40 liter per minuut bij dT3. Op dT 6 bleef de pomp op 25lpm of lager en daarboven bleef de WP braaf rond de 20lpm, ongeacht hoe hard deze moest werken.

Nu staat de WP op dT3 bij mij en is de pomp gelimiteerd op 30lpm (vooral omdat op 40lpm een vervelende brom is en op 20lpm een irritante resonantie). Vanochtend liep de WP eenuur of 2,5 en begon hij langzaamaan terug te regelen naar de 20lpm maar voordat hij er was volgde er een defrost :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Ok, even een vraag. Hebben er meer hier twee of meer 5 Kw H series parallel geschakeld? Zo ja, hoe? Ik heb vandaag er een tweede naast gezet die eigenlijk voor een andere locatie bedoeld was, maar de originele begon voor mijn gevoel wat op zijn tenen te lopen. En de backup verwarming ging bij het defrosten aan, waardoor hij globaal 4 Kw trok. En het leek mij wat verstandiger om dan maar een tweede ernaast te zetten, zodat hopelijk de ene defrost terwijl de andere het water op temperatuur houd. De backup verwarming heb ik nu bij beide ervan af gehaald, door ze van het aansluitblok los te halen ( niet van dat zekeringblok ). Zodoende denkt de pomp dat hij er nog zit, en geeft hij geen foutmelding. Uiteraard ontstaat er wellicht een probleem als ze beide tegelijk gaan defrosten..... Maar goed, dat wacht ik dan even af.
Iemand anders zoiets al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
annespruit1980 schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:04:
Ok, even een vraag. Hebben er meer hier twee of meer 5 Kw H series parallel geschakeld? Zo ja, hoe? Ik heb vandaag er een tweede naast gezet die eigenlijk voor een andere locatie bedoeld was, maar de originele begon voor mijn gevoel wat op zijn tenen te lopen. En de backup verwarming ging bij het defrosten aan, waardoor hij globaal 4 Kw trok. En het leek mij wat verstandiger om dan maar een tweede ernaast te zetten, zodat hopelijk de ene defrost terwijl de andere het water op temperatuur houd. De backup verwarming heb ik nu bij beide ervan af gehaald, door ze van het aansluitblok los te halen ( niet van dat zekeringblok ). Zodoende denkt de pomp dat hij er nog zit, en geeft hij geen foutmelding. Uiteraard ontstaat er wellicht een probleem als ze beide tegelijk gaan defrosten..... Maar goed, dat wacht ik dan even af.
Wat laat je denken dat de WP op zijn tenen liep? Als ik in het grote WP topic kijk dan is het inschakelen van het element een kortstondig iets wat volledig afhankelijk is van de retour temperatuur van het CV water. Ook die van Jaari doet dat, die desondanks toch zo'n beetje de COP kampioen wordt genoemd.

Daarnaast heb je nu tegelijkertijd 2 warmtepompen draaien, 2 machines die tegelijk draaien dus dubbele verliezen wat betreft warmtelekkage, overhead elektra e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 21:58

Crazy-

Best life ever

wegens aanschaf woning & investering duurzaamheid dien ik in korte termijn een keuze te maken

Situatie is een hoekwoning met volledig LTV (vv bgg, rest ltv radiator)

Ben reeds in het bezit van

- 3x collectorplaat met 400 liter hygiƫneboiler.

Hier heb ik nog een aansluiting beschikbaar om het CV water door een warmtepomp te laten opwarmen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een (monoblock) water/lucht warmtepomp.
Deze kan mooi op de garage staan; aan de vrije straatzijde. (Geen last van buren ivm ā€œoverlastā€.)

Concreet: wat is hierin een goede keuze?

Nieuwe woning, verbruik onbekend in deze. Echter huidige woning is qua oppervlakte/ inhoud / bouwjaar redelijk gelijk.

- 3200kWh Electra
- 560m3 gas

Er komen sowieso 10-12 (300-325Wp) panelen op het dak; moet even meten wat gaat passen icm zonnecollectoren op het zuid dak.

Heb tevens veranda dak beschikbaar van 8x3. Dus daar ruimte voor extra PV

Huidige zonneboiler:

- 400 liter vat
- gevuld met CV water
- hygiƫne spiraal voor SWW

Ik neig na het lezen etc naar een Panasonic WH-MDC05F3E5 Lucht-water warmtepomp - monobloc - 5 kW

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Felicia schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:12:
[...]

Wat laat je denken dat de WP op zijn tenen liep? Als ik in het grote WP topic kijk dan is het inschakelen van het element een kortstondig iets wat volledig afhankelijk is van de retour temperatuur van het CV water. Ook die van Jaari doet dat, die desondanks toch zo'n beetje de COP kampioen wordt genoemd.

Daarnaast heb je nu tegelijkertijd 2 warmtepompen draaien, 2 machines die tegelijk draaien dus dubbele verliezen wat betreft warmtelekkage, overhead elektra e.d.
De pomp trok vanochtend al iets van 1100 Watt. En het is pas net aan het vriezen. Het is ook niet dat het al moet, maar daar het nu overdag nog lekker weer is buiten heb ik het nu maar vast gedaan. En ik ben graag aan het knutselen. Dat er twee pompen met verliezen draaien is niet zo erg. Ik hoef geen super COP te hebben, maar ik wil niet dat er straks langer tijd 4 kW en meer getrokken wordt.
Zoals gezegd, het is even uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Meerdere warmte bronnen kunnen alleen over een open verdeler onafhankelijk samen werken zonder elkaar in de weg te zitten.
Of je een open verdeler neemt met 5 of 500 liter inhoud, die keuze is aan jou.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
annespruit1980 schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:22:
[...]

De pomp trok vanochtend al iets van 1100 Watt. En het is pas net aan het vriezen. Het is ook niet dat het al moet, maar daar het nu overdag nog lekker weer is buiten heb ik het nu maar vast gedaan. En ik ben graag aan het knutselen. Dat er twee pompen met verliezen draaien is niet zo erg. Ik hoef geen super COP te hebben, maar ik wil niet dat er straks langer tijd 4 kW en meer getrokken wordt.
Zoals gezegd, het is even uitproberen.
1100 is geen max, dat is ongeveer 1800.
Het element komt in vanwege tr 26 graden of lager. Of 28 dat ben ik even kwijt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
reneeke1970 schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:25:
[...]

1100 is geen max, dat is ongeveer 1800.
Het element komt in vanwege tr 26 graden of lager. Of 28 dat ben ik even kwijt....
Ja, dat weet ik, maar als hij nu al aan 1100 zit, dan zie ik de bui al hangen als het -10 wordt. Dus vandaar dat ik nu even dingen uitprobeer. En wil weten of anderen zoiets hebben gedaan ( al dan niet met succes ).
Ik heb meerdere reserve systemen, zoals een pelletkachel en de CV ketel die er nog hangt. Maar als het even kan wil ik op de warmtepomp blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
reneeke1970 schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:22:
[...]

Meerdere warmte bronnen kunnen alleen over een open verdeler onafhankelijk samen werken zonder elkaar in de weg te zitten.
Of je een open verdeler neemt met 5 of 500 liter inhoud, die keuze is aan jou.
Tja, ik hoop het dus zonder te doen. Maar ik krijg de indruk dat het niet goed zal gaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:45:
[...]

Ik heb er ook mee geƫxpirimenteerd en het had inderdaad 0,0 effect op de dT maar heel erg veel effect op het pompgedrag van de WP. Als ik de dT verlaagde ging de WP harder pompen, tot wel 40 liter per minuut bij dT3. Op dT 6 bleef de pomp op 25lpm of lager en daarboven bleef de WP braaf rond de 20lpm, ongeacht hoe hard deze moest werken.

Nu staat de WP op dT3 bij mij en is de pomp gelimiteerd op 30lpm (vooral omdat op 40lpm een vervelende brom is en op 20lpm een irritante resonantie). Vanochtend liep de WP eenuur of 2,5 en begon hij langzaamaan terug te regelen naar de 20lpm maar voordat hij er was volgde er een defrost :P
Mijne ging vannacht naar een Dt van 5 en zelfs hoger..
Doordat hij ruimte heeft doet hij alles zelf...
warmer weer, dt van 2 oid kouder 6 gezien.. mijn setting 15.. Dus pana heeft slimme japanners erin zitten..
pleio65 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:06:
[...]

@Dylantje2

De COP is bij lage pomp frequenties (pruttelstand) inderdaad niet echt geloofwaardig. Maar bij hogere frequenties rondom de 50 Hz weet ik het zo net nog niet. Het opgenomen vermogen dat de controller van een pana H is aangeeft is in werkelijkheid meer.
Het door de S0 meter gemeten opgenomen vermogen schommelde gisteren bij mij tussen de 1440 Watt en 1585 Watt. De Pana controller bleef op 1.4KW staan.

Zo gaf de S0 meter 1440 Watt aan. De controller 1.4 KW, COP 4.43.
Nog geen minuut later, S0 1585 Watt. De controller 1.4 KW, COP 4.
Toen later de S0 boven de 1600 Watt kwam, gaf de controller ook 1.6 KW aan.
COP veranderde tegelijk met het daadwerkelijk opgenomen vermogen.
Al vee vaker besproken de pana heeft shit..
Script van Alfons bereknt cop met alle verbruik..
Zijn mensen met een kamstrup die meten totaal andere waarden dan pana zelf, dus als jij hem wilt geloven mag dat...

[Afbeelding]

Je hoort mij nergens over hoor.
Respect!! mss is wat ik heb overkill, maar daar heb ik soms last van..
De hobby is mijn systeem, de kosten zijn het niet..
en ik kan mooi zien wat er gebeurd...

@Felicia KNMI script.. Ik houd me aanbevolen.. Staat veel data ...
Dus als je wilt delen graaaaag.
[...]

Mijn setting is op 16L Pana regelt dit zelf..
Kijk eens naar mijn berekende COP. Hij loopt als een zonnetje..
Vanochtend 3 Df gehad.. bij een Rv 90-100
Wie nog meer, of minder?
[...]

Ik dus niet!!!
16L vanmorgen nog een keer gecheckt...
Ik doe er niets aan!
reneeke1970 schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:23:
[...]

Max van 600 liter per uur is onder minimum van wat wp wil, namelijk 900 liter.
Maar ik zie dat de stijgende buiten temperatuur hem weer red hi
Wat ik zei hij staat op 900 maar regelt het verder zelf...
Felicia schreef op zondag 10 november 2019 @ 09:37:
[...]

Edit:
Mijn stille modus gaat vanzelf..:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
   if(buitenTemp < 1) then
                 nrlv.switchSelector(0)
             elseif(buitenTemp > 1 and buitenTemp < 4) then
                 nrlv.switchSelector(10) 
             elseif(buitenTemp > 4 and buitenTemp < 8) then
                 nrlv.switchSelector(20)
             elseif(buitenTemp > 8) then
                 nrlv.switchSelector(30)
             end

Dankzij @Toppe
reneeke1970 schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:09:
@Dylantje2 beetje raar.... Je binnen temp loopt op, logisch want het word buiten warmer en de zon schijnt.
Toch zegt jou wp temp sensor dat het kouder word en gaat dus weer wat vermogen bij geven om de TA te verhogen.
Misschien iets maken wat je sensor beschermt, want bijna +12 graden is het vamorgen niet geweest.....
Edit
Inmiddels stijgt kamer temperatuur nog steeds, maar gelukkig denkt spontaan je wp dat het buiten 15 graden is dus hij neemt weer vermogen terug.
Oplopen door zon, ramen aan de goede kanten.
Beweging in huis, dus natuurlijke fannetjes langs de radiatoren

Opkomende zon zet de wp in de warmte
Kijk maar naar de Nr-pomp[ dit is de sensor in de pomp] en buienradar... Verschillen nogal wat..

@Grolsch @koevlaas2 Enz @ ..

Kan iemand mij vertellen hoe het komt dat een H zo hoog in de freq loopt?
schijnt een groot verschil te zijn in de F...
Is dat verklaarbaar?
wat zijn Freq waardes van ander Wp?
Waar zegt de Freq iets over???

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5lsc36rp.png

En wie had meer of minder Defrosts deze nacht?
Want dit zijn omstandigheden,, hoge RV en lage temp waar mijn systeem vorig jaar moeite mee had..
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mjerqe4t.png

En in mijn grafana zat iets mis... Het script van @AUijtdehaag gaf aan dat cop alleen mocht berekent worden bij een pompsnelheid van <11... Toen hij daarboven kwam: [ tussen 10.30 en 12.00 uur:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/k2fld6dwoqsp9.png

sorry mag niet meer multiquoten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:50:
[...]

Mijne ging vannacht naar een Dt van 5 en zelfs hoger..
Doordat hij ruimte heeft doet hij alles zelf...
warmer weer, dt van 2 oid kouder 6 gezien.. mijn setting 15.. Dus pana heeft slimme japanners erin zitten..
Klopt, de mijne gaat ook naar dT5 als hij opwarmt na een defrost maar mijn systeem heeft een gebrek aan afgifte dus veel meer dan dat haalt ie niet en al helemaal niet lang ;)
Je hoort mij nergens over hoor.
Respect!! mss is wat ik heb overkill, maar daar heb ik soms last van..
De hobby is mijn systeem, de kosten zijn het niet..
en ik kan mooi zien wat er gebeurd...

@Felicia KNMI script.. Ik houd me aanbevolen.. Staat veel data ...
Dus als je wilt delen graaaaag.
Okido. Ik kan 't niet zo goed als Lurge of AJUitdehaag maar 't werkt :P Even Gilze Rijen aanpassen naar 't station van jouw keuze evenals de idx voor de dummy sensor (heb percentage gepakt omdat hij humidity niet pakte om een of andere reden).
[
{
"id": "7f197a6e.f01b94",
"type": "tab",
"label": "KNMI luchtvochtigheid",
"disabled": false,
"info": ""
},
{
"id": "768d1866.da3238",
"type": "inject",
"z": "7f197a6e.f01b94",
"name": "Iedere 30min uitvoeren",
"topic": "",
"payload": "",
"payloadType": "date",
"repeat": "1800",
"crontab": "",
"once": false,
"onceDelay": 0.1,
"x": 150,
"y": 40,
"wires": [
[
"23e630a1.f220d"
]
]
},
{
"id": "da64381d.3aaec8",
"type": "debug",
"name": "",
"active": true,
"tosidebar": true,
"console": false,
"tostatus": false,
"complete": "payload",
"targetType": "msg",
"x": 110,
"y": 520,
"wires": []
},
{
"id": "23e630a1.f220d",
"type": "http request",
"name": "Data opvragen KNMI",
"method": "GET",
"ret": "txt",
"paytoqs": false,
"url": "https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen",
"tls": "",
"persist": false,
"proxy": "",
"authType": "",
"x": 140,
"y": 80,
[
"b5418eb8.d6577"
]
]
},
{
"id": "7409ee9c.faf7f",
"type": "switch",
"name": "Switch",
"property": "payload",
"propertyType": "msg",
"rules": [
{
"t": "cont",
"v": "Gilze Rijen",
"vt": "str"
}
],
"checkall": "true",
"repair": false,
"outputs": 1,
"x": 90,
"y": 240,
[
"8b98e1e2.fe915"
]
]
},
{
"id": "b5418eb8.d6577",
"type": "html",
"name": "Tabel filter",
"outproperty": "payload",
"tag": "table[class=table]",
"ret": "html",
"as": "multi",
"x": 110,
"y": 120,
[
"cb6f0875.fe6e58"
]
]
},
{
"id": "cb6f0875.fe6e58",
"name": "Regels uitsplitsen",
"tag": "tr",
"as": "single",
"x": 130,
"y": 160,
[
"c3b6f192.635f9"
]
]
},
{
"id": "c3b6f192.635f9",
"type": "split",
"splt": "\\n",
"spltType": "str",
"arraySplt": 1,
"arraySpltType": "len",
"stream": false,
"addname": "",
"x": 90,
"y": 200,
[
"7409ee9c.faf7f"
]
]
},
{
"id": "8b98e1e2.fe915",
"name": "Alleen Gilze Rijen in array",
"tag": "td",
"as": "single",
"x": 150,
"y": 280,
[
"ac25fb2e.507998",
"bf878b71.7a8fc8"
]
]
},
{
"id": "bf878b71.7a8fc8",
"type": "function",
"name": "Klaarmaken voor Domoticz",
"func": "msg.payload = msg.payload[4];\nmsg.payload.idx = 3; \nmsg.payload.svalue = \"RVGilze\";\nmsg.topic = \"domoticz/in\";\nreturn msg",
"outputs": 1,
"noerr": 0,
"x": 160,
"y": 380,
[
"9644231b.dc763"
]
]
},
{
"id": "ac25fb2e.507998",
"type": "debug",
"active": true,
"tosidebar": true,
"console": false,
"tostatus": false,
"complete": "payload",
"targetType": "msg",
"x": 410,
"y": 280,
},
{
"id": "3ef3b6ed.3b5e7a",
"type": "mqtt out",
"name": "MQTT Publish",
"topic": "",
"qos": "",
"retain": "",
"broker": "91718d29.a2ae3",
"x": 400,
"y": 420,
},
{
"id": "9644231b.dc763",
"type": "change",
"rules": [
{
"t": "set",
"p": "payload",
"pt": "msg",
"to": "\"{\\\"idx\\\":26,\\\"svalue\\\":\\\"\" & $.payload & \"\\\"}\"",
"tot": "jsonata"
}
],
"action": "",
"property": "",
"from": "",
"to": "",
"reg": false,
"x": 120,
"y": 420,
[
"da64381d.3aaec8",
"3ef3b6ed.3b5e7a"
]
]
},
{
"id": "91718d29.a2ae3",
"type": "mqtt-broker",
"broker": "127.0.0.1",
"port": "1883",
"clientid": "",
"usetls": false,
"verifyservercert": true,
"compatmode": true,
"keepalive": 15,
"cleansession": true,
"birthQos": "0",
"willQos": "0"
}
]
Mijn setting is op 16L Pana regelt dit zelf..
Kijk eens naar mijn berekende COP. Hij loopt als een zonnetje..
Vanochtend 3 Df gehad.. bij een Rv 90-100
Wie nog meer, of minder?
Ik heb er vandaag 1 gehad en ook alleen omdat ik 'm zelf aangezwengeld had. Het viel wel op dat hij er aan zat te komen maar dan zou 't nog even geduurd hebben terwijl de buitenunit bijna helemaal dicht zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Dylantje2
Maak er maar 15 van ipv 11. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
I did...
Maar ik dacht dat je freq erin had gezet...:-)
Is wss toch beter...[ als ik tijd heb ga ik hem proberen een local en een and erbij moet kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2 Heb al wat toegevoegd, dan kan je zelf kijken.
Maar ik zie geen (duidelijk) verband met de frequentie. Wel met de flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 10 november 2019 @ 16:41:
@Dylantje2 Heb al wat toegevoegd, dan kan je zelf kijken.
Maar ik zie geen (duidelijk) verband met de frequentie. Wel met de flow
En deze dan, tussen 10.30 en 12 uur:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jog0w3lz.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Wil niet teveel offtopic gaan, maar het is makkelijker te zeggen, flow > 15 dan freq = 0.
Bij WP uit, is de freq ook 0

Dat de flow net de 11,2 aantikt in real life en de flow ingesteld was op >11, is gewoon "finetuning".
Je had er ook >12 van kunnen maken, dan was het ook opgelost.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-11-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Het al dan niet gebruiken van het element bij een defrost regelt de pana prima zelf en is hoofdzakelijk afhankelijk van de Tr. Ik heb de pana alleen op de VV staan en die levert nooit genoeg warmte voor een defrost. Dus gebruikt de pana bij mij bij iedere defrost ongeveer tien minuten het element. Bij mensen die een buffervat in het systeem hebben zie je wel dat daar de defrost uit betaald kan worden en het element niet bijspringt. Volgens mij ben je met het afkoppelen van het element op weg naar de volgende, zelf of door een kat veroorzaakte catastrofe. Voor de statistiek, een complete defrost duurt ongeveer 10 minuten, dus er gaan er 6 in een uur element gebruikt. Per uur kost dat 2,8 kW. In totaal is bij mij vorig stookseizoen het element 23 uur aan gegaan voor defrosts, dus 64 kWh op een totaal verbruik van 1700 kWh. Hoort gewoon bij het functioneren van een warmtepomp. Volgens mij moet je die japannertjes in je pomp zelf laten beslissen wat hier de beste aanpak is, zeker bij de 5H. Die weten veel beter wat goed voor je is dan jij of je kat.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Felicia schreef op zondag 10 november 2019 @ 16:13:
[...]

Klopt, de mijne gaat ook naar dT5 als hij opwarmt na een defrost maar mijn systeem heeft een gebrek aan afgifte dus veel meer dan dat haalt ie niet en al helemaal niet lang ;)

[...]

Okido. Ik kan 't niet zo goed als Lurge of AJUitdehaag maar 't werkt :P Even Gilze Rijen aanpassen naar 't station van jouw keuze evenals de idx voor de dummy sensor (heb percentage gepakt omdat hij humidity niet pakte om een of andere reden).

[...]

[...]

Ik heb er vandaag 1 gehad en ook alleen omdat ik 'm zelf aangezwengeld had. Het viel wel op dat hij er aan zat te komen maar dan zou 't nog even geduurd hebben terwijl de buitenunit bijna helemaal dicht zat.
@Felicia @Dylantje2

Klopt, de mijne gaat ook naar dT5 als hij opwarmt na een defrost maar mijn systeem heeft een gebrek aan afgifte dus veel meer dan dat haalt ie niet en al helemaal niet lang

Aha. Ik begrijp het al. Jullie hebben een relatieve ā€˜ stevige ’ temperatuur daling in het systeem na defrost. Hier niet, omdat er een grote bufferinhoud is. Een defrost op 2000 liter leidt tot een minieme, nauwelijks te meten temperatuurdaling. Dus blijft de dT laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
@Felicia en de rest:
Om even terug te komen op de dT setting en het effect op de pompflow.
Hier staat hij op een dT van 2 en de flow is 9.81l/m. Vind het vrij raar en echt snappen doe ik die Japanners nog niet

Overigens lees ik de flow uit door pijltje links omhoog en rechts tegelijk in te drukken(vasthouden) en dan parameter 12.

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
@Felicia en de rest:
Hier staat hij op een dT van 2 en de flow is 9.81l/m. Vind het vrij raar en echt snappen doe ik die Japanners nog niet

Overigens lees ik de flow uit door pijltje links omhoog en rechts tegelijk in te drukken(vasthouden) en dan parameter 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
annespruit1980 schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:27:
[...]

Ja, dat weet ik, maar als hij nu al aan 1100 zit, dan zie ik de bui al hangen als het -10 wordt. Dus vandaar dat ik nu even dingen uitprobeer. En wil weten of anderen zoiets hebben gedaan ( al dan niet met succes ).
Ik heb meerdere reserve systemen, zoals een pelletkachel en de CV ketel die er nog hangt. Maar als het even kan wil ik op de warmtepomp blijven draaien.
Hoe lang 1100 dan? Als ie nu 24/7 op 1500 draait gaat het ergens op knellen lijken. Bij mij heeft hij gisteren overdag tussen de 210 en 320W gedraaid, na 22.00 is hij gaan oplopen van 550 tot vanmorgen 6.00 uur 700W en van 7.00 tot 9.00 is het 1100 geweest. Om 10.00 al weer terug op 500 en daarna uitgegaan omdat het zonnig werd. Ik ga er echt geen Wp bijzetten voor die twee uur 1100W.
Straks heb je als ik het goed begrijp twee warmtepompen en een cv en een pelletkachel. Helemaal voorbereid op de volgende ijstijd. Hoewel met het element uitgeschakeld...... kan die nog sneller komen dan je voor mogelijk houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
t.oswald schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:01:
[...]

Het al dan niet gebruiken van het element bij een defrost regelt de pana prima zelf en is hoofdzakelijk afhankelijk van de Tr. Ik heb de pana alleen op de VV staan en die levert nooit genoeg warmte voor een defrost. Dus gebruikt de pana bij mij bij iedere defrost ongeveer tien minuten het element. Bij mensen die een buffervat in het systeem hebben zie je wel dat daar de defrost uit betaald kan worden en het element niet bijspringt. Volgens mij ben je met het afkoppelen van het element op weg naar de volgende, zelf of door een kat veroorzaakte catastrofe. Voor de statistiek, een complete defrost duurt ongeveer 10 minuten, dus er gaan er 6 in een uur element gebruikt. Per uur kost dat 2,8 kW. In totaal is bij mij vorig stookseizoen het element 23 uur aan gegaan voor defrosts, dus 64 kWh op een totaal verbruik van 1700 kWh. Hoort gewoon bij het functioneren van een warmtepomp. Volgens mij moet je die japannertjes in je pomp zelf laten beslissen wat hier de beste aanpak is, zeker bij de 5H. Die weten veel beter wat goed voor je is dan jij of je kat.
Het is niet het bedrag of hoeveelheid stroom dat het element gebruikt waar ik wat moeite mee heb. Ik heb het gevoel ( kan daar naast zitten ) dat als de temperatuur naar -10 of lager gaat, deze van 5 kW het niet gaat redden, en hij dan dus de hele tijd het extra element erbij gaat zetten. Dus 4 a 5 kW continue. En dat vindt ik zonde ( niet voor het geld ). Als ik er een tweede pomp op een slimme wijze naast kan zetten, kan die met globaal 2 kW aan elektrisch vermogen meer vermogen aan het huis en aan een defrost leveren.
Als ik de elementen dan van beide aan laat, kunnen ze dus totaal 8 kW gaan trekken. En dat is dus in ieder geval teveel ( er wordt hier ook nog ongeveer 300 km elektrisch per dag gereden ) voor 3 x 25 A.
Maar goed, ik kijk hoe het gaat, dit is de periode dat ik dingen kan uitproberen en kijken hoe die pomp(en) zich gedragen bij lagere temperaturen.
En ik hoop dus dat er iemand anders is die dit ook een keer heeft geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:16
Xanderk89 schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:12:
@Felicia en de rest:

Ik heb ook even gekeken; interessant dat je dat soort dingen kunt bekijken! Zou er een lijst bestaan van wat die adressen inhouden, zie veel hexadecimale getallen; maar wat is de representatie?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
t.oswald schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:20:
[...]

Hoe lang 1100 dan? Als ie nu 24/7 op 1500 draait gaat het ergens op knellen lijken. Bij mij heeft hij gisteren overdag tussen de 210 en 320W gedraaid, na 22.00 is hij gaan oplopen van 550 tot vanmorgen 6.00 uur 700W en van 7.00 tot 9.00 is het 1100 geweest. Om 10.00 al weer terug op 500 en daarna uitgegaan omdat het zonnig werd. Ik ga er echt geen Wp bijzetten voor die twee uur 1100W.
Straks heb je als ik het goed begrijp twee warmtepompen en een cv en een pelletkachel. Helemaal voorbereid op de volgende ijstijd. Hoewel met het element uitgeschakeld...... kan die nog sneller komen dan je voor mogelijk houdt.
Vanochtend om iets van 7 uur toen het op zijn koudst was een uurtje.
Het huis is niet super goed, erg oud, wel nu redelijk geisoleerd voor zover dat kan met een oud huis.
Toen ik hier kwam wonen ging er bijna 4000 m3 gas per jaar doorheen. Nadat ik bolletjes had ingespoten in de spouwmuur ( en andere dingen had gedaan ) was het minder dan 1300 m3.
Er zitten vrij grote ramen in die ik nog moet vervangen ( wel dubbel glas, maar ook deze zijn oud, 1990 ).
Had ik deze zomer willen doen, maar er kwamen andere dingen tussen, o.a. het gereedkomen van een grote schuur waar nu 215 oude panelen op liggen.
Dus de pomp moet zijn best doen 's nachts en vooral 's ochtends.
Vandaar dat ik een beetje rekening houd met problemen als het koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
annespruit1980 schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:29:
[...]

Vanochtend om iets van 7 uur toen het op zijn koudst was een uurtje.
Het huis is niet super goed, erg oud, wel nu redelijk geisoleerd voor zover dat kan met een oud huis.
Toen ik hier kwam wonen ging er bijna 4000 m3 gas per jaar doorheen. Nadat ik bolletjes had ingespoten in de spouwmuur ( en andere dingen had gedaan ) was het minder dan 1300 m3.
Er zitten vrij grote ramen in die ik nog moet vervangen ( wel dubbel glas, maar ook deze zijn oud, 1990 ).
Had ik deze zomer willen doen, maar er kwamen andere dingen tussen, o.a. het gereedkomen van een grote schuur waar nu 215 oude panelen op liggen.
Dus de pomp moet zijn best doen 's nachts en vooral 's ochtends.
Vandaar dat ik een beetje rekening houd met problemen als het koud wordt.
Nog even nagekeken. Op de twee koudste dagen, 20 en 21 januari 2019 was mijn gemeten verbruik 24,7 en 20,3 kWh per etmaal met Tb in de ochtend -5 respectievelijk -8 graden. Geen enkel probleem en zonder inzet van het element. Wel een stuk of 7 defrosts met het element tussen 16.00 en 9.00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
annespruit1980 schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:21:
[...]

Het is niet het bedrag of hoeveelheid stroom dat het element gebruikt waar ik wat moeite mee heb. Ik heb het gevoel ( kan daar naast zitten ) dat als de temperatuur naar -10 of lager gaat, deze van 5 kW het niet gaat redden, en hij dan dus de hele tijd het extra element erbij gaat zetten. Dus 4 a 5 kW continue. En dat vindt ik zonde ( niet voor het geld ). Als ik er een tweede pomp op een slimme wijze naast kan zetten, kan die met globaal 2 kW aan elektrisch vermogen meer vermogen aan het huis en aan een defrost leveren.
Als ik de elementen dan van beide aan laat, kunnen ze dus totaal 8 kW gaan trekken. En dat is dus in ieder geval teveel ( er wordt hier ook nog ongeveer 300 km elektrisch per dag gereden ) voor 3 x 25 A.
Maar goed, ik kijk hoe het gaat, dit is de periode dat ik dingen kan uitproberen en kijken hoe die pomp(en) zich gedragen bij lagere temperaturen.
En ik hoop dus dat er iemand anders is die dit ook een keer heeft geprobeerd.
Het element van de 5H is maar 3 kW, geen 4 of 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
t.oswald schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:42:
[...]

Het element van de 5H is maar 3 kW, geen 4 of 5.
Het element is 3 kW ja, maar de pomp zelf gebruikt dan ook iets van 1,8 kW.
En dat rond ik dan af naar 5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
pleio65 schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:07:
[...]

@Felicia @Dylantje2

Klopt, de mijne gaat ook naar dT5 als hij opwarmt na een defrost maar mijn systeem heeft een gebrek aan afgifte dus veel meer dan dat haalt ie niet en al helemaal niet lang

Aha. Ik begrijp het al. Jullie hebben een relatieve ā€˜ stevige ’ temperatuur daling in het systeem na defrost. Hier niet, omdat er een grote bufferinhoud is. Een defrost op 2000 liter leidt tot een minieme, nauwelijks te meten temperatuurdaling. Dus blijft de dT laag.
Hier ook geen daling van de temperatuur omdat zonder buffervat de 5H het bij mij volledig met het element doet. De Tr is bepalend voor het al dan niet inzetten van het element. Ik zit eigenlijk altijd onder de 28 graden en dan pakt de pana het element. De Wp bedenkt blijkbaar dat dit beter is voor het comfort dan alle energie uit mijn vloer te halen. Maar ja, tweakers hĆØ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
annespruit1980 schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:49:
[...]

geloof dat overheid het iets anders doet ivm de subsidie
Een 5Kw krijg sub voor 4Kwh omdat volgens hen er iets van 4Kw hoog rendement in zit..
En 1 Kw qua verwarmingen en andere spullen...
Maar als ik het scriptje van alfons zie..
Incl alles best een hoog rendement.. [ nog steeds ff zonder Backupheater ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
[...]

Ik wens je veel sterkte met het afschakelen van het element. Het wordt iets minder koud en geen mist morgen ochtend, dus misschien heb je geluk met de defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
t.oswald schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:53:
[...]

Hier ook geen daling van de temperatuur omdat zonder buffervat de 5H het bij mij volledig met het element doet. De Tr is bepalend voor het al dan niet inzetten van het element. Ik zit eigenlijk altijd onder de 28 graden en dan pakt de pana het element. De Wp bedenkt blijkbaar dat dit beter is voor het comfort dan alle energie uit mijn vloer te halen. Maar ja, tweakers hĆØ?
Klopt. WP haalt voor defrost bij Tr>28 warmte uit het cv-systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
[...]

Nee hoor, Pomp gaat bij een defrost terug naar een paar honderd Watt en dan komt het element erbij. Pomp wisselt dan van vermogen tussen de 300 en 1450 Watt. Dus max kortstondig 4400 Watt.

Bovendien zou het element op een aparte groep geschakeld moeten zijn. Er zijn Tweakers die WP en element op 1 groep hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door pleio65 op 10-11-2019 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
pleio65 schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:17:
[...]

Nee hoor, Pomp gaat bij een defrost terug naar een paar honderd Watt en dan komt het element erbij. Pomp wisselt dan van vermogen tussen de 300 en 1450 Watt. Dus max kortstondig 4400 Watt.

Bovendien zou het element op een aparte groep geschakeld moeten zijn. Er zijn Tweakers die WP en element op 1 groep hebben.
Ik heb hem inderdaad op 1 groep zitten. En hij trok toch echt meer dan 4 kW volgens de meter die ik erop heb zitten.
Maar goed, maakt niet uit, het gaat mij er alleen om of er anderen zijn die hier ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Dylantje2 schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:53:
[...]

geloof dat overheid het iets anders doet ivm de subsidie
Een 5Kw krijg sub voor 4Kwh omdat volgens hen er iets van 4Kw hoog rendement in zit..
En 1 Kw qua verwarmingen en andere spullen...
Maar als ik het scriptje van alfons zie..
Incl alles best een hoog rendement.. [ nog steeds ff zonder Backupheater ]
Wat doe overheid doet weet ik niet, en kan ik ook niet altijd volgen ( zelden eigenlijk als het om subsidie gaat ). Het element is toch echt meer dan 1 kW. Volgens de documentatie, en wat ik gezien heb op de vermogensmeter die ik er op heb zitten. Vermogen gaat ineens 3 kW omhoog. Dat is het element dat erbij komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
annespruit1980 schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:56:
[...]

Ik heb hem inderdaad op 1 groep zitten. En hij trok toch echt meer dan 4 kW volgens de meter die ik erop heb zitten.
Maar goed, maakt niet uit, het gaat mij er alleen om of er anderen zijn die hier ervaring mee hebben.
Klopt, ongeveer 4200/4300 watt. Maar enkel voor defrost,zal niet voor verwarming gebruikt gaan worden waar jij bang voor bent.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Fullpower schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:23:
[...]

Ik heb ook even gekeken; interessant dat je dat soort dingen kunt bekijken! Zou er een lijst bestaan van wat die adressen inhouden, zie veel hexadecimale getallen; maar wat is de representatie?
Ik heb nog niet verder gekeken. ik gok aan de getallen te zien dat je ook de toe- en aanvoer temp kan zie. verder zou ik het niet weten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
reneeke1970 schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:00:
[...]

Klopt, ongeveer 4200/4300 watt. Maar enkel voor defrost,zal niet voor verwarming gebruikt gaan worden waar jij bang voor bent.
Ok, dan zet ik de extra verwarming weer aan. Met een paar minuten per keer heb ik geen probleem. Alleen wel als hij het ineens de hele nacht gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
annespruit1980 schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:35:
[...]

Ok, dan zet ik de extra verwarming weer aan. Met een paar minuten per keer heb ik geen probleem. Alleen wel als hij het ineens de hele nacht gaat doen.
Ik meen dat hij ook gebruikt wordt bij df
En dat de teller alleen uren van verbruik telt..
Helaas mijn vriend de installateur zo druk dat hij gene tijd heeft kunnen maken voor mijn hobby incl een biertje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Dylantje2 schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:46:
[...]

Ik meen dat hij ook gebruikt wordt bij df
En dat de teller alleen uren van verbruik telt..
Helaas mijn vriend de installateur zo druk dat hij gene tijd heeft kunnen maken voor mijn hobby incl een biertje..
Ja, dat die pomp doet alsof hij nog nooit de extra verwarming heeft aangezet had ik ook al gezien. 0 uren, maar ik weet toch echt zeker dat dat niet waar is. Wat dat betreft had e.e.a. toch wel iets beter gemaakt kunnen zijn. Het is niet anders. Pomp zelf ben ik wel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
annespruit1980 schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:50:
[...]

Ja, dat die pomp doet alsof hij nog nooit de extra verwarming heeft aangezet had ik ook al gezien. 0 uren, maar ik weet toch echt zeker dat dat niet waar is. Wat dat betreft had e.e.a. toch wel iets beter gemaakt kunnen zijn. Het is niet anders. Pomp zelf ben ik wel tevreden over.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yuyeanoqj.png

Hij doet het wel.. Ruimteverwarming heet hij..
Naar ik dacht heeeeeel erg zuinig vandaar dat ik een S0 er tussen wil hebben
Een Zwave gaf vorig jaar een error ivm teveel vragend vermogen

Ik zou best eens de slechte pana vertaling omschrevene hebben

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 10-11-2019 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:54:
[...]

[Afbeelding]

Hij doet het wel.. Ruimteverwarming heet hij..
Naar ik dacht heeeeeel erg zuinig vandaar dat ik een S0 er tussen wil hebben
Een Zwave gaf vorig jaar een error ivm teveel vragend vermogen

Ik zou best eens de slechte pana vertaling omschrevene hebben
bij welke temperatuur mag je backupheater bijspringen bij jou?
en werkte je nou met een buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Xanderk89 schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:04:
[...]

bij welke temperatuur mag je backupheater bijspringen bij jou?
en werkte je nou met een buffervat?
Ik zou niet weten wanneer die BH erbij komt... Vorig naar vanaf januari heeft hij 1 gedraaid, vandaar dat ik baal van die missende S0

NEE geen buffervat..
Mijn Systeem heeft ong 100 liter wat werkt..
En dan nog 20 liter wat stil staat...

Dus direct opde hoofdleidingen van het cv systeem
Zoals pana in de manual heeft staan: Optie 1...:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Livingontheedge Houd er rekening mee dat de oppervlakteT van je vloer < 25C 'moet' blijven om een 2-tal redenen, de meesten van ons vinden het daarboven 'onaangenaam' warm en de medische wereld zal je waarschuwen op een verhoogd risico op trombose voor met name de ouderen onder ons. 90m2 * 49W/m2 = 4.41kWh. Een grotere WP zal weinig/geen zin hebben, meer/maximaal oppervlak voor vvw eventueel aangevuld door extra wandverwarming en in ieder geval 'overal' binnen de schil vvw laten leggen lijkt me geen verkeerde keuze. Hoe meer oppervlak hoe minder W/m2 nodig des te lager de benodigde Ta wat weer goed is voor de COP, de CO2 uitstoot en last but not least je portemonnaie.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2019 00:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:07:
[...]

Ik zou niet weten wanneer die BH erbij komt... Vorig naar vanaf januari heeft hij 1 gedraaid, vandaar dat ik baal van die missende S0

NEE geen buffervat..
Mijn Systeem heeft ong 100 liter wat werkt..
En dan nog 20 liter wat stil staat...

Dus direct opde hoofdleidingen van het cv systeem
Zoals pana in de manual heeft staan: Optie 1...:-)
Als je gaat naar instell installateur>bedrijfsinstellingen>verw>vrijggave buitentemp dan staat er welke temp de 3kw element mag bijspringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Xanderk89 schreef op zondag 10 november 2019 @ 22:15:
[...]

Als je gaat naar instell installateur>bedrijfsinstellingen>verw>vrijggave buitentemp dan staat er welke temp de 3kw element mag bijspringen.
Desondanks gaat het element toch aan als de temperatuur te laag komt tijdens een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Xanderk89 schreef op zondag 10 november 2019 @ 22:15:
[...]

Mmm weet je het zeker?

Ik zie niet veel opties namelijk:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yhsfc229cz.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bqb1bhm0k6lep.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/443pveh19r.png

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 10-11-2019 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
annespruit1980 schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:50:
[...]

Je teller gaat met hele uren. Dus als je gewoon even wacht zal er na enige tijd het cijfer 1 verschijnen. Zoals ik eerder schreef, bij mij gaan de defrosts met het element tegen 6 defrosts voor 1 uur op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 10 november 2019 @ 22:24:
[...]

Mmm weet je het zeker?

Ik zie niet veel opties namelijk:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk maar op de controller. Ik denk dat het ligt aan de slechte vertaling op de website.
Ik denk dat het is:buitentemp voor verw. Aan: 20°c. Vermoed dat dit gaat over de heater en niet de wp zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 20:44
aldertb schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 20:43:
Dank, ik ben al de 135 pagina's van tweakers aan het lezen:).

Trouwens iemand die nog een wil aanschaffen. Bij Immotec in Bochum zijn ze 2500,- met 1700,- subsidie dus netto een WP voor 800,-.
Dat is niet verkeerd zie ik.
Wel jammer van het grote verschil met de 7Kw versie.
Ik kan pas op zijn vroegst in maart met de verbouwing beginnen dus vind het nog wat te vroeg om hem nu te kopen.
Dat is wel echt een stuk goedkoper!

De pana is toch juist een wp met een van de meest geavanceerde instellingsmogelijkheden nietwaar?
Sowieso heeft de 5Kw pana de hoogste CoP en moduleerd deze het meeste terug.

Of ik zet er twee in serie. 2x5Kw is maar 200 duurder dan 1x7Kw. En dan heb je pas een modulerend bereik als je er een uit kunt laten staan 7(8)7

[ Voor 9% gewijzigd door alaintje op 10-11-2019 23:53 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
t.oswald schreef op zondag 10 november 2019 @ 22:37:
[...]

Je teller gaat met hele uren. Dus als je gewoon even wacht zal er na enige tijd het cijfer 1 verschijnen. Zoals ik eerder schreef, bij mij gaan de defrosts met het element tegen 6 defrosts voor 1 uur op de teller.
Tja, dat is een van de dingen die ik dus niet zo goed vindt van deze pomp. Er staan nu twee pompen naast elkaar die op zich hetzelfde zouden moeten meten. Sensoren van buitentemperatuur en watertemperatuur totaal niet eens met elkaar ( 3 graden verschil ). En zo moeilijk is het toch niet om digitale redelijk nauwkeurige sensoren te gebruiken in die pompen. Maar goed, die kunnen dan wel door ons zelf aangepast worden. Verder het verbruik van de pompen die duidelijk per 200 W gaan en naar beneden afgerond ( en ook onnauwkeurig zijn, lees nog verder naar beneden afgerond ). Tijd van gebruik van verwarming en pomp op 1 uur ( terwijl de tijd dus toch een van de dingen is die heel makkelijk precies te meten en weer te geven is ). Het niet aangeven dat de pomp dan wel aangezet is, maar nog niet werkt.......

Maar zoals gezegd, de pomp zelf ( en de prijs uiteraard ) ben ik heel tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
annespruit1980 schreef op maandag 11 november 2019 @ 06:40:
[...]

Tja, dat is een van de dingen die ik dus niet zo goed vindt van deze pomp. Er staan nu twee pompen naast elkaar die op zich hetzelfde zouden moeten meten. Sensoren van buitentemperatuur en watertemperatuur totaal niet eens met elkaar ( 3 graden verschil ). En zo moeilijk is het toch niet om digitale redelijk nauwkeurige sensoren te gebruiken in die pompen. Maar goed, die kunnen dan wel door ons zelf aangepast worden. Verder het verbruik van de pompen die duidelijk per 200 W gaan en naar beneden afgerond ( en ook onnauwkeurig zijn, lees nog verder naar beneden afgerond ). Tijd van gebruik van verwarming en pomp op 1 uur ( terwijl de tijd dus toch een van de dingen is die heel makkelijk precies te meten en weer te geven is ). Het niet aangeven dat de pomp dan wel aangezet is, maar nog niet werkt.......

Maar zoals gezegd, de pomp zelf ( en de prijs uiteraard ) ben ik heel tevreden over.
Opvallend is dat wat je moet doen, doe je niet: ijken van de sensoren, meten van het werkelijke verbruik en een goede stooklijn vinden voor WAR. En dan de 5H zelf het werk verder laten doen, omdat de Wp beter weet hoe het moet dan de gebruiker.
Als je iedere dag wilt tweaken had je misschien beter een flink overgedimensioneerde T-Cap of Zubadan kunnen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
t.oswald schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:01:
[...]

Opvallend is dat wat je moet doen, doe je niet: ijken van de sensoren, meten van het werkelijke verbruik en een goede stooklijn vinden voor WAR. En dan de 5H zelf het werk verder laten doen, omdat de Wp beter weet hoe het moet dan de gebruiker.
Als je iedere dag wilt tweaken had je misschien beter een flink overgedimensioneerde T-Cap of Zubadan kunnen nemen?
Ik tweak helemaal niet iedere dag.
Een paar maanden geleden een gekocht, aangesloten en laten draaien.
WAR draait goed, alleen is het nog niet echt koud geweest he?
Verder heb ik twee nieuwe geinstalleerd die net een paar dagen draaiden ( en nee, WAR staat nog niet goed bij die twee ).
Nu wordt het kouder, en zie ik dat de eerste wat meer stroom begint te trekken.
Dus wil ik NU even kijken of ik een tweede erbij kan zetten.
En vraag ik dus of er andere zijn die hetzelfde gedaan hebben en daar al of niet goede ervaringen mee hebben. Verder ben ik van ( persoonlijke ) mening dat Panasonic wel wat meer tijd had kunnen besteden aan de afstandsbediening. Dat is gewoon een opmerking. Heeft niets met tweaken te maken.

Tot slot, ik heb bij de eerste een TAW interface gekocht ,aangesloten en een account aangemaakt.
Alleen geeft die dus iedere keer dat ik probeerde in te loggen iets als een interne server fout ( weet even niet precies meer wat de exacte tekst was ).
Daar dit niet het belangrijkste is laat ik het er maar bij voorlopig.
In dit forum zag ik dat ik niet de enige was die dat probleem had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:30
annespruit1980 schreef op maandag 11 november 2019 @ 06:40:
[...]

Tja, dat is een van de dingen die ik dus niet zo goed vindt van deze pomp. Er staan nu twee pompen naast elkaar die op zich hetzelfde zouden moeten meten. Sensoren van buitentemperatuur en watertemperatuur totaal niet eens met elkaar ( 3 graden verschil ). ...
Bij temperatuurmetingen wordt de invloed van de omgeving vaak zwaar onderschat. Waarom zouden ze hetzelfde moeten meten? Hebben ze onlangs nog gedraaid? Staan ze hetzelfde ten opzichte van wind, zon en muren? Zijn ze even lang aangesloten op de netspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
mijn gedrag gisteren

In de link hierboven zien jullie dat ik gisteren in 4 uur tijd 3 defrosts heb gehad, als ik zo in dit forum lees is dit best veel. Komt dat door mijn manier van stoken? Ik breng 1 keer per dag de temp van de vloer naar 19 graden (op de vloer gemeten) en doe dit met een vaste aanvoer van 31 graden. Als ik de temperatuur lager zet is mijn ervaring dat het te lang duurt om op die 19 graden te komen en wordt de COP heel veel slechter.

[ Voor 3% gewijzigd door Knielen op 11-11-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Knielen, Je hebt het ding om 7u ingeschakeld? Dan moet het apparaat hard werken. Ik laat nu langzaam (20-30Hz) de WP doorpruttelen in de nacht, dat zorgt voor minder defrosts.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Dat klopt, het is bij mij geen hoofdverwarming, enkel bedoelt om de vloer op een comfortabelere temperatuur te krijgen, 24/7 stoken is voor mij niet echt wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Knielen
Komt dat door mijn manier van stoken?
Ja.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
FransvWoerkom schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:04:
[...]

Bij temperatuurmetingen wordt de invloed van de omgeving vaak zwaar onderschat. Waarom zouden ze hetzelfde moeten meten? Hebben ze onlangs nog gedraaid? Staan ze hetzelfde ten opzichte van wind, zon en muren? Zijn ze even lang aangesloten op de netspanning?
Ja, ze draaide allebei.
Ja, ze staan hetzelfde.
Nee, ze hebben geen last van elkaar.
Nee, niet even lang aangesloten, maar wel flink aantal uren.

Die sensoren zijn gewoon niet goed ingeregeld, iets dat ook bekend is op dit forum.
Maar ze wijken wel erg af moet ik zeggen.
En aangezien de werking van o.a. defrosten daarvan afhankelijk is vindt ik dat slordig van een miljarden bedrijf als Panasonic.
Tegenwoordig kan je toch echt zeer goedkope digitale sensoren kopen die beter dan 1 graad de temperatuur kunnen meten zonder die te hoeven naregelen.

Maar dat is mijn persoonlijke mening, en niet van belang voor de vraag of iemand al twee parallel geschakeld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Hangt ook af van waar je woont. Woon in Enschede, was het vannacht en vanmorgen koud en hoge luchtvochtigheid. Had vannacht tot 10.00 uur 9 defrosts. 9Gisteren over 24 uur 18)Staat wel 24/7 te draaien op een zo laag mogelijke temp. waarbij het binnen aangenaam warm blijft. (5kW)

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewalt
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-01-2021
@wauske en de rest:

???
in welke zetting werkt dat met pijltje links ... Ik heb mijn H9 op kamerthermostaat staan, maar regel wel via WAR. Moet ik de kamerthermostaat uitzetten en watertemp. kiezen? om de flow te kunnen bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Ewalt schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:54:
@wauske en de rest:

???
in welke zetting werkt dat met pijltje links ... Ik heb mijn H9 op kamerthermostaat staan, maar regel wel via WAR. Moet ik de kamerthermostaat uitzetten en watertemp. kiezen? om de flow te kunnen bekijken?
Toegangsscherm. En dan betreffende pijltjes ingedrukt houden. Dus pijltje links , pijltje naar boven en pijltje rechts tegelijk ingedrukt houden. Dan opent zich een scherm en naar 12 scrollen. Je ziet dan de flow staan.

[ Voor 4% gewijzigd door pleio65 op 11-11-2019 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
pleio65 schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:01:
[...]

Toegangsscherm. En dan betreffende pijltjes ingedrukt houden. Dus pijltje links , pijltje naar boven en pijltje rechts tegelijk ingedrukt houden. Dan opent zich een scherm en naar 12 scrollen. Je ziet dan de flow staan.
Zijn er onder die parameters nog andere die wellicht interessant zijn?

Ik lees de flow overigens uit via de webservice, geen zin om iedere keer naar de WP te lopen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:16
Felicia schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:16:
[...]

Ik lees de flow overigens uit via de webservice, geen zin om iedere keer naar de WP te lopen :+
Ik heb al wat zitten zoeken op internet, maar nog geen lijst gevonden. Ben ook benieuwd wat er nog meer tussen staat.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Felicia schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:16:
[...]

Het zijn de fabrikant instellingen. Alle gegevens van de WP zijn daar beschikbaar. Helaas ik heb ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Ewalt schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:54:
@wauske en de rest:

???
Ik weet niet hoe het bij de H9 gaat, maar de H5 laat zich op geen enkele wijze afbrengen van de flow, pompsnelheid en dT welke om ā€œde pana moverende redenenā€ als optimaal worden gezien, despite je gemaakte instellingen.
Zie als voorbeeld de opmerking op Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" over hoe de Mitsubishi en hoe de pana verschillend omgaan met de flow.

[ Voor 10% gewijzigd door t.oswald op 11-11-2019 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 17:05
Lees nu al een tijd mee hier, vandaag toch maar eens een bericht plaatsen voor wat feedback.
Sinds deze zomer hebben we een Pana 9Kw T-cap die ik zelf heb geplaatst. Daarbij meteen de monitoring ingeregeld zodat we ook iets kunnen zeggen over de performance.
Even wat feiten op een rij.
  • vloerverwarming op beganegrond en 1ste verdieping, zo'n 1350meter aan 16/2 buizen voor +/-150m2
  • kamstrup om opwekking te monitoren die via node red alles pushed naar influxdb en domoticz
  • s0 meters die de zowel het primaire systeem als het backup element doen uitlezen
  • aanvoer en retourleiding van de verdeler die via DS18B20 worden gemeten
  • Pana die via wifi module wordt uitgelezen
  • stooklijn 15c - 24c, -5 - 35c en dT 4c met de thermostaat die op 20c staat
  • stille stand is niet ingeschakeld
https://snapshot.raintank...hxYLhFq0ytcCnTUiwE6zg7SvE

Wat me opvalt is dat er afgelopen nacht 7 defrost waren. Enige idee waarom er dat zo veel zijn naast de lage buiten temp en vochtigheid?
Verder lijkt alles naar behoren te werken, maar ben nog aan zoeken naar de beste instelling.
Tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:30
Mr.MarQuez schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:53:
Lees nu al een tijd mee hier, vandaag toch maar eens een bericht plaatsen voor wat feedback.
...
Wat me opvalt is dat er afgelopen nacht 7 defrost waren. Enige idee waarom er dat zo veel zijn naast de lage buiten temp en vochtigheid?
Verder lijkt alles naar behoren te werken, maar ben nog aan zoeken naar de beste instelling.
Tips zijn welkom.
Het ziet er allemaal mooi uit. Die sensors aan de verdelers geven mooi inzicht.

In de presentatie mankeren nog wat kleinigheden als "Vermogen" ipv "Energie", MW en MWh ipv kW en kWh, en het laatste plaatje rechts onder lijkt nog in ontwikkeling.

Als ik het goed begrijp, ging om 9:50 de warmtepomp uit, waarna temperaturen begonnen te dalen. Al vrij snel de Ta onder de Tr. Dat kan alleen als de circulatiepomp bleef draaien. Maar, dan is het systeem toch warmte van binnen naar buiten aan't transporteren? Ik zie ook dat de WP 180 tot 360W blijft trekken. Wat is daarvan het voordeel?
Pagina: 1 ... 35 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.