Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help

Pagina: 1 ... 36 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Xanderk89
  • Registratie: oktober 2013
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 01:09:
[...]

Het ziet er allemaal mooi uit. Die sensors aan de verdelers geven mooi inzicht.

In de presentatie mankeren nog wat kleinigheden als "Vermogen" ipv "Energie", MW en MWh ipv kW en kWh, en het laatste plaatje rechts onder lijkt nog in ontwikkeling.

Als ik het goed begrijp, ging om 9:50 de warmtepomp uit, waarna temperaturen begonnen te dalen. Al vrij snel de Ta onder de Tr. Dat kan alleen als de circulatiepomp bleef draaien. Maar, dan is het systeem toch warmte van binnen naar buiten aan't transporteren? Ik zie ook dat de WP 180 tot 360W blijft trekken. Wat is daarvan het voordeel?
Dat is het rare aan de pana. Hij blijft circuleren met als gevolg afkoelen van je vloer. Ik zou willen dat de pomp max een minuut nadraait indien de compressor niet draait maar dat gaat helaas niet.
Mr.MarQuez schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:53:
Lees nu al een tijd mee hier, vandaag toch maar eens een bericht plaatsen voor wat feedback.
Sinds deze zomer hebben we een Pana 9Kw T-cap die ik zelf heb geplaatst. Daarbij meteen de monitoring ingeregeld zodat we ook iets kunnen zeggen over de performance.
Even wat feiten op een rij.
  • vloerverwarming op beganegrond en 1ste verdieping, zo'n 1350meter aan 16/2 buizen voor +/-150m2
  • kamstrup om opwekking te monitoren die via node red alles pushed naar influxdb en domoticz
  • s0 meters die de zowel het primaire systeem als het backup element doen uitlezen
  • aanvoer en retourleiding van de verdeler die via DS18B20 worden gemeten
  • Pana die via wifi module wordt uitgelezen
  • stooklijn 15c - 24c, -5 - 35c en dT 4c met de thermostaat die op 20c staat
  • stille stand is niet ingeschakeld
https://snapshot.raintank...hxYLhFq0ytcCnTUiwE6zg7SvE

Wat me opvalt is dat er afgelopen nacht 7 defrost waren. Enige idee waarom er dat zo veel zijn naast de lage buiten temp en vochtigheid?
Verder lijkt alles naar behoren te werken, maar ben nog aan zoeken naar de beste instelling.
Tips zijn welkom.
Ik vermoed dat het komt doordat hij er hard aan moet trekken bij een koude start. Hier draai ik nu WAR en geen defrosts meer gehad. bij @JoKo zag je ook een hoop defrosts wanneer hij na een nacht af weer bijgesprongen was.

stiltemodus zal helpen met de pomp te tempereren bij een koude start. Hij gaat dus minder hard optoeren.

pv:4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

• tweakerpip
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 13-12 13:20
Hoi,
een vraagje over de installatie en gevaar voor bevriezing wanneer de pomp niet gebruikt wordt.
Ik wil komend weekend de pomp buiten gaan plaatsen en aansluiten. Ik heb 32mm buis met isolatie klaar liggen. Het afgiftesysteem (90m2 vloerverwarming) zal echter pas medio december worden aangesloten.
De warmtepomp zal dus een maandje blijven staan zonder in werking te treden.

Nu las ik ergens iets over dat vorst niet heel goed is voor de warmtepomp wanneer deze in gebruik is. Klopt dit? Is vorst in deze maand iets waar ik me zorgen om moet maken?

Wanneer ik 'm wel elektrisch aansluit, maar het systeem waterzijdig nog niet gevuld is, zal de pomp dan wel vorstschade voorkomen middels de elektrische heater? Moet ik daar nog iets bijzonders voor doen of is het voldoende om de voeding van de backup heater aan te sluiten en de stroom in te schakelen?
mvg, Pieter

tweakerpip wijzigde deze reactie 12-11-2019 12:33 (4%)

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 16:38
tweakerpip schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:32:
Hoi,
een vraagje over de installatie en gevaar voor bevriezing wanneer de pomp niet gebruikt wordt.
Ik wil komend weekend de pomp buiten gaan plaatsen en aansluiten. Ik heb 32mm buis met isolatie klaar liggen. Het afgiftesysteem (90m2 vloerverwarming) zal echter pas medio december worden aangesloten.
De warmtepomp zal dus een maandje blijven staan zonder in werking te treden.

Nu las ik ergens iets over dat vorst niet heel goed is voor de warmtepomp wanneer deze in gebruik is. Klopt dit? Is vorst in deze maand iets waar ik me zorgen om moet maken?

Wanneer ik 'm wel elektrisch aansluit, maar het systeem waterzijdig nog niet gevuld is, zal de pomp dan wel vorstschade voorkomen middels de elektrische heater? Moet ik daar nog iets bijzonders voor doen of is het voldoende om de voeding van de backup heater aan te sluiten en de stroom in te schakelen?
mvg, Pieter
Vorst beveiliging is pomp circuleren, dus pas plaatsen in december

• tweakerpip
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:46:
[...]
Vorst beveiliging is pomp circuleren, dus pas plaatsen in december
Dank voor info. Plaatsen zal ik toch wel eerder gaan doen in verband met beperktere tijd in december. Als de pomp zich zonder waterzijde aansluiting niet vorstvrij kan houden, zal ik de pomp wel tijdelijk goed inpakken met wat isolatiemateriaal en daarbinnen een elektrisch verwarmingslint plaatsen om te voorkomen dat de boel kapot vriest.

• Diff_Angle
  • Laatst online: 17:30
tweakerpip schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:55:
[...]

Dank voor info. Plaatsen zal ik toch wel eerder gaan doen in verband met beperktere tijd in december. Als de pomp zich zonder waterzijde aansluiting niet vorstvrij kan houden, zal ik de pomp wel tijdelijk goed inpakken met wat isolatiemateriaal en daarbinnen een elektrisch verwarmingslint plaatsen om te voorkomen dat de boel kapot vriest.
De WP wordt droog geleverd, zo lang er geen water in zit is er ook geen bevriezingsgevaar volgens mij.

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

• rjd22
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 07-12 14:30
@Diff_Angle volgens mij is dit incorrect. The warmtepomp wordt getest op werking en afgesteld voordat deze de fabriek uit gaat. Er kan dus nog water in het circuit zitten.

Ikzelf zou hem gewoon even binnenhouden en hem op de plaats zetten wanneer hij geïnstalleerd wordt. Die kou is vaak ook niet goed voor de electronica zolang deze niet aangesloten is.

En als je hem zonder water aansluit dan verspeel je als ik het goed heb je garantie omdat dit niet mag (dit staat volgens mij ook in hun handleiding).

rjd22 wijzigde deze reactie 12-11-2019 14:21 (17%)

• Diff_Angle
@rjd22 Ik heb er 5 gezien en voor zo ver mij bekend heb ik bij die 5 geen water kunnen constateren, ik neem aan dat ze na de functionaliteitstest de pomp leeg laten lopen, althans dat is mijn indruk tot nu toe geweest.
Er zou anders ook relatief veel risico op kapotvriezen bestaan tijdens winters transport en tijdelijke opslag op bouwplaatsen.

Diff_Angle wijzigde deze reactie 12-11-2019 15:08 (22%)

• reneeke1970
Diff_Angle schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:33:
@rjd22 Ik heb er 5 gezien en voor zo ver mij bekend heb ik bij die 5 geen water kunnen constateren, ik neem aan dat ze na de functionaliteitstest de pomp leeg laten lopen, althans dat is mijn indruk tot nu toe geweest.
Er zou anders ook relatief veel risico op kapotvriezen bestaan tijdens winters transport en tijdelijke opslag op bouwplaatsen.
Kom bij mij even kijken, zit gewoon water in. En aftap op laagste punt is er niet.

• FransvWoerkom
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 10:46
@tweakerpip / Pieter,

Het mooist zou natuurlijk zijn als je de verdeler alvast kon aansluiten en daar een dummy verwarmingslusje aan. Maar je kunt natuurlijk ook de WP aansluiten op een tijdelijke bypass en toch vullen.

• Xanderk89
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:32:
@tweakerpip / Pieter,

Het mooist zou natuurlijk zijn als je de verdeler alvast kon aansluiten en daar een dummy verwarmingslusje aan. Maar je kunt natuurlijk ook de WP aansluiten op een tijdelijke bypass en toch vullen.
Of gewoon een glycol mengsel er in.

• tweakerpip
FransvWoerkom schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:32:
@tweakerpip / Pieter,

Dank voor het meedenken (ook dank aan anderen die met suggesties kwamen)! Dit is inderdaad wel een mooie oplossing. Ik kan wel tijdelijk een buis aansluiten zodat ie kan draaien. Kan ik gelijk de pomp even testen zodat ik dat niet meer hoef te doen wanneer de vloerverwarming ligt.

• Mr.MarQuez
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 13-12 20:44
FransvWoerkom schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 01:09:
[...]

In de presentatie mankeren nog wat kleinigheden als "Vermogen" ipv "Energie", MW en MWh ipv kW en kWh, en het laatste plaatje rechts onder lijkt nog in ontwikkeling.

Als ik het goed begrijp, ging om 9:50 de warmtepomp uit, waarna temperaturen begonnen te dalen. Al vrij snel de Ta onder de Tr. Dat kan alleen als de circulatiepomp bleef draaien. Maar, dan is het systeem toch warmte van binnen naar buiten aan't transporteren? Ik zie ook dat de WP 180 tot 360W blijft trekken. Wat is daarvan het voordeel?
Heb de Kamstrup omgezet naar kWh ipv MWh.
De laatste 3 plaatjes zijn inderdaad nieuw en geven hetzelfde weer als de 3 erboven, verschil is dat ik nu de Kamstrup via node red uitlees en dit meteen in influxdb gooi. Hiervoor ging het via php naar domoticz en dan influxdb, maar aangezien ik vaak 0 waardes kreeg doorgestuurd klopte de de spreidingstabel in influxdb niet meer. Hoop dat dit nu is opgelost door het rechtstreeks te doen.

Dit gedrag zie ik dus altijd, de pomp blijft doordraaien ook als ik de Ta onder de Tr, pas nadat de kamerthermostaat meet dat de afwijking te groot is gaat de warmtepomp weer aan het werk.

Die 180/360 W is nog een dingetje dat ik dien te fixen, zolang de wp aan verwarmen is of aan alleen het water rondpompt meet de meter de correcte waardes. Weet nog niet of dit met de bekabeling of de meter zelf te maken heeft.
Xanderk89 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:17:
[...]
Ik vermoed dat het komt doordat hij er hard aan moet trekken bij een koude start. Hier draai ik nu WAR en geen defrosts meer gehad. bij @JoKo zag je ook een hoop defrosts wanneer hij na een nacht af weer bijgesprongen was.

stiltemodus zal helpen met de pomp te tempereren bij een koude start. Hij gaat dus minder hard optoeren.
Eens kijken wat het resultaat is als ik volledig op WAR ga draaien.
Stille modus heb ik in begin wel aangehad maar laatst uitgezet omdat ik dacht dat dit teveel impact had op het verwarmen, maar volgens mij had dit meer te maken met de temp instellingen die ik daarna nog heb aangepast.

• JvdW
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12-12 23:17

Zo zie je maar weer dat de vermogensmeting niet klopt (zoals bekend) :)
Even voor 20:00 de 'krachtige stand' }) ingeschakeld zoals te zien.

- Frequentie van compressor loopt op van 24/25Hz naar 29/30Hz. (groen)
- Watertemperatuur stijgt met 2 graden aanvoer. (rood)
- Opwekking gaat van 3kW naar 3.8 / 4kW (licht blauw)

Maar het opgenomen vermogen blijft op 600W staan 8)7 (bruin)

JvdW wijzigde deze reactie 12-11-2019 22:20 (6%)

• HFman
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 30-11 10:23
Mogen deze monoblocken ook plat vervoerd worden... Hij is 10 cm te hoog om recht op in mijn kofferbak te passen ... Airco's lees ok dat dit wel kan (24 uur wachten voor aanschakelen) maar meende dat dit bij deze mono blocken niet mocht maar kan het nergens terug vinden..

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15:26

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
JvdW schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:18:
[Afbeelding]

Of je zet de backupheater mss aan?

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13:11
JvdW schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:18:
[Afbeelding]

Vermogensmetingen, zowel ingaand als uitgaand worden afgerond op 100 of 200 watt. Vandaar dat hij in hetzelfde gebied blijft zitten.

Voor een nauwkeurige meting kun je beter een MID meter voor je warmtepomp plaatsen.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
tweakerpip schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:28:
[...]

Dank voor het meedenken (ook dank aan anderen die met suggesties kwamen)! Dit is inderdaad wel een mooie oplossing. Ik kan wel tijdelijk een buis aansluiten zodat ie kan draaien. Kan ik gelijk de pomp even testen zodat ik dat niet meer hoef te doen wanneer de vloerverwarming ligt.
Zet je er een buffer tussen dan? Er is toch een minimaal vereiste hoeveelheid water die het systeem moet bevatten?

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:24
HFman schreef op woensdag 13 november 2019 @ 01:22:
Mogen deze monoblocken ook plat vervoerd worden... Hij is 10 cm te hoog om recht op in mijn kofferbak te passen ... Airco's lees ok dat dit wel kan (24 uur wachten voor aanschakelen) maar meende dat dit bij deze mono blocken niet mocht maar kan het nergens terug vinden..
Staat in dit forum, kan helaas niet, aanhangertje huren/regelen

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• Livingontheedge
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 12-12 14:24
Diff_Angle schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:25:
@Livingontheedge Houd er rekening mee dat de oppervlakteT van je vloer < 25C 'moet' blijven om een 2-tal redenen, de meesten van ons vinden het daarboven 'onaangenaam' warm en de medische wereld zal je waarschuwen op een verhoogd risico op trombose voor met name de ouderen onder ons. 90m2 * 49W/m2 = 4.41kWh. Een grotere WP zal weinig/geen zin hebben, meer/maximaal oppervlak voor vvw eventueel aangevuld door extra wandverwarming en in ieder geval 'overal' binnen de schil vvw laten leggen lijkt me geen verkeerde keuze. Hoe meer oppervlak hoe minder W/m2 nodig des te lager de benodigde Ta wat weer goed is voor de COP, de CO2 uitstoot en last but not least je portemonnaie.
Dank!
Naar aanleiding van dit bericht het er toch op gewaagd met 5kw. Zojuist twee stuks bij immotec opgehaald met een aanhanger.
Living on the edge..😫

De hoeveeheid vloerverwarming waar ik het op ga aansluiten komt niet boven de 5kw.

Nu opzoek naar een installateur, of iemand die een paar uurtjes kan helpen bij het in bedrijf stellen. Hebben jullie misschien tips voor installateurs met panamono-ervaring?

Met de wens ze op het dak te plaatsen, keken ze me ook raar aan bij innotec. De pomp zou het cv water niet omhoog kunnen pompen. Is er iemand bekend met dit fenomeen, en zou het aan te raden zijn hier een pomp bij te plaatsen? De pompen komen op het dak, de begane grond is circa 11-12 meter lager.

Ik heb er een enorme rubberen fundering bij gekocht, bestaande uit twee losse op te stapelen delen. Dat zal een hoop overlast tegehouden. Als hij bevalt koop ik er ook een voor nr. 2.
Zal er een paar foto’s van plaatsen als het staat boven.

Plan is 28mm als cv hoofdleiding, daar moet ik dus naar toe werken met rvs flex, isolatie en dakdoorvoer. (Twee stuks, of een grote) Ik las ook mensen met 32mm binnen. Is dat nog beter voor de flow?

• Diff_Angle
@Livingontheedge N.a.v. "Met de wens ze op het dak te plaatsen, keken ze me ook raar aan bij innotec. De pomp zou het cv water niet omhoog kunnen pompen." Je toevoer en retour vormen een lus, iets met communicerende vaten, dan weet je het antwoord denk ik of het al dan niet een probleem zal zijn. ;)

• Xanderk89
  • Niet online
Livingontheedge schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:57:
[...]

Dank!
Naar aanleiding van dit bericht het er toch op gewaagd met 5kw. Zojuist twee stuks bij immotec opgehaald met een aanhanger.
Living on the edge..😫

De hoeveeheid vloerverwarming waar ik het op ga aansluiten komt niet boven de 5kw.

Nu opzoek naar een installateur, of iemand die een paar uurtjes kan helpen bij het in bedrijf stellen. Hebben jullie misschien tips voor installateurs met panamono-ervaring?

Met de wens ze op het dak te plaatsen, keken ze me ook raar aan bij innotec. De pomp zou het cv water niet omhoog kunnen pompen. Is er iemand bekend met dit fenomeen, en zou het aan te raden zijn hier een pomp bij te plaatsen? De pompen komen op het dak, de begane grond is circa 11-12 meter lager.

Ik heb er een enorme rubberen fundering bij gekocht, bestaande uit twee losse op te stapelen delen. Dat zal een hoop overlast tegehouden. Als hij bevalt koop ik er ook een voor nr. 2.

Plan is 28mm als cv hoofdleiding, daar moet ik dus naar toe werken met rvs flex, isolatie en dakdoorvoer. (Twee stuks, of een grote) Ik las ook mensen met 32mm binnen. Is dat nog beter voor de flow?
Mooie sprong in het diepe haha.

Hoe hoog is het dak tot aan de onderste radiator/vloeverwarming?

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Nu online
Livingontheedge schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:57:
[...]

Dank!
Living on the edge..😫

Waar woon je?
Eventueel ben ik wel bereid je 1 dag te helpen

• Livingontheedge
Xanderk89 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:59:
[...]

Mooie sprong in het diepe haha.

Hoe hoog is het dak tot aan de onderste radiator/vloeverwarming?
Thanks!
Eerst doen, dan denken 8)7
Er kon een aannemer direct beginnen, dus dat doe je dan maar. (Ken veel mensen die lang moeten wachten)
Consequentie is wel, veel knopen doorhakken in korte tijd.

Van dak tot vloerverwarming laagste punt is circa 11 meter. Drie verdiepingen, dikke tussenvloeren, dik dak.

• Livingontheedge
Ramon_1984 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:18:
[...]

Waar woon je?
Eventueel ben ik wel bereid je 1 dag te helpen
Leuk!
Ik woon in Haarlem.
Zal je een pm sturen.

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Nu online
Livingontheedge schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:19:
[...]

Leuk!
Ik woon in Haarlem.
Zal je een pm sturen.
Oh dat is vanuit de zaanstreek te doen.

• Xanderk89
  • Niet online
Livingontheedge schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:18:
[...]

Thanks!
Eerst doen, dan denken 8)7
Er kon een aannemer direct beginnen, dus dat doe je dan maar. (Ken veel mensen die lang moeten wachten)
Consequentie is wel, veel knopen doorhakken in korte tijd.

Van dak tot vloerverwarming laagste punt is circa 11 meter. Drie verdiepingen, dikke tussenvloeren, dik dak.
Zoals @Diff_Angle al zei communicerende vaten :)
Enige waar je op moet letten is dat je 1.1barg extra druk beneden heb ten opzichte van wat je boven op je pana drukmeter ziet.

• Livingontheedge
De volgende situatie is nu mijn uitgangspunt.

2x panasonic 5kw op het dak.
Recht daaronder een koof door het hele huis recht naar beneden. Daar is de kelder.

In kelder:
2x warmtepompboiler auer edel aqua

De distributiepunten komen vooralsnog direct aan de standleidingen te liggen. (Als ik dan uit kom met het legplan van de vv)

Aansluitingen:

Vanuit wp1 een rvs flex, en dan een 28mm gegalvaniseerd stalen lus van boven naar beneden tot vloer 1ste verdieping. Hierop aangesloten verdeler 1 (50m2), en verdeler 2 (50m2).

Vanuit wp2, ook rvs, dan 28mm lus naar begane grond. Hier aangesloten op verdeler 3 (90m2 vv), en op de retour twee stuks wpboiler water/water (auer edel aqua)

Groepen in vv max 50m lang, legplan hoh 10cm.

Gaat dit zo werken denken jullie?

Of moet ik voor een dikkere hoofdleiding gaan? Of moet ik voor flexibele uponor alang gaan? (Ivm flauwe bochten>betere flow?

De verdelers zullen gesloten zijn. Denk 10 groeps dynacon rvs verdelers die me eerder zijn aangeraden.

https://4heat.nl/nl/rvs-v...clipse-rvs-verdelers.html

Livingontheedge wijzigde deze reactie 13-11-2019 23:03 (7%)

• JvdW
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12-12 23:17
Dylantje2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 07:22:
[...]

Of je zet de backupheater mss aan?
Nee die wordt niet geactiveerd met de "krachtige stand'
Wat @Ep Woody al zegt, flinke afronding waardoor het niet meegenomen wordt.
Zelfs niet in de data log.

Is er trouwens iemand die de max. hoge druk weet van de Pana H 9kW 1 fase ?
Ik zag 'm toevallig naar de 34.32bar bar gaan tijdens SWW, lijkt mij vrij hoog?
@Oxellaar misschien?

JvdW wijzigde deze reactie 13-11-2019 23:16 (32%)

• Xanderk89
  • Niet online
Livingontheedge schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:01:
De volgende situatie is nu mijn uitgangspunt.

2x panasonic 5kw op het dak.
Recht daaronder een koof door het hele huis recht naar beneden. Daar is de kelder.

In kelder:
2x warmtepompboiler auer edel aqua

De distributiepunten komen vooralsnog direct aan de standleidingen te liggen. (Als ik dan uit kom met het legplan van de vv)

Aansluitingen:

Vanuit wp1 een rvs flex, en dan een 28mm gegalvaniseerd stalen lus van boven naar beneden tot vloer 1ste verdieping. Hierop aangesloten verdeler 1 (50m2), en verdeler 2 (50m2).

Vanuit wp2, ook rvs, dan 28mm lus naar begane grond. Hier aangesloten op verdeler 3 (90m2 vv), en op de retour twee stuks wpboiler water/water (auer edel aqua)

Groepen in vv max 50m lang, legplan hoh 10cm.

Gaat dit zo werken denken jullie?

Of moet ik voor een dikkere hoofdleiding gaan? Of moet ik voor flexibele uponor alang gaan? (Ivm flauwe bochten>betere flow?

De verdelers zullen gesloten zijn. Denk 10 groeps dynacon rvs verdelers die me eerder zijn aangeraden.

https://4heat.nl/nl/rvs-v...clipse-rvs-verdelers.html
Ga lekker voor alupex 32mm. Geen gedoe met zorgen om condensatie wanneer je over gaat op koelmodus! En overigens is CVpijp vervuilend voor je water en vervolgens slecht voor je waterpomp.
Hoe wil je eigenlijk je sww in de zomer doen?? of zal je hierom nooit gaan koelen?

Xanderk89 wijzigde deze reactie 14-11-2019 09:59 (4%)

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 15:37
Xanderk89 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:58:
[...]

Ga lekker voor alupex 32mm. Geen gedoe met zorgen om condensatie wanneer je over gaat op koelmodus! En overigens is CVpijp vervuilend voor je water en vervolgens slecht voor je waterpomp.
Hoe wil je eigenlijk je sww in de zomer doen?? of zal je hierom nooit gaan koelen?
Voor de Auer Edel Eau moet er dan een pomp tussen. De vloer zal nauwelijks afkoelen door de Auer.
https://tweakers.net/ext/f/jYiVnPfFomedaHQsM7zSd1UB/thumb.png

t.oswald wijzigde deze reactie 14-11-2019 11:41 (3%)

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 13-12 16:34
[...]

Er gaat uiteindelijk toch weer hetzelfde water doorheen :? .
Een CV-installatie stopt er toch ook niet mee om dat je deze leidingen hebt gebruikt?

Als je een oude installatie hebt met nog verwarmingen en leidingen in de muur is dit toch geen probleem om er ook bij aan te sluiten?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• FransvWoerkom
t.oswald schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:40:
[...]

Voor de Auer Edel Eau moet er dan een pomp tussen. De vloer zal nauwelijks afkoelen door de Auer.
[Afbeelding]
"IF a three-way valve is fitted..."

Dus als je gewoon de WP aansluit op je vloerverwarming zonder mengende verdeler, kun je de SWW-WP aansluiten in je retourleiding met een bypass.

• baobab
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12-12 15:30
Ik heb momenteel last van een COP van 0.6 bij de 5kw versie en heb blijkbaar het systeem nog niet helemaal door :)

Onlangs heb ik de WH-MDC05H3E5 uit Duitsland besteld (Ebay/RJTec.eu, 2480€ binnen een week stond ie voor de deur) en deze gisteravond aangesloten. Na wat ontluchtingsperiekelen de boel draaiend, Op 20graden gezet, Ta 16, Tr 12, COP 4.5 bij een buitentemperatuur van 4, hopatee en het nest in!
Nu schets mijn verbazing als ik vanochtend de statistieken bekijk dat ik een gemiddelde COP van 0.6 heb en het huidig verbruik bij 3.0kw 1.6kw oplevert. Lekker is dat.

Mijn situatie is iets anders dan gemiddeld: Geïsoleerd bijgebouw (Garage/Kantoor voor 1 dag per week). 50m2 met 4 groepen vloerverwarming in beton hoh 15cm. Ik had begrepen dat hoe lager de temperatuur en Delta T hoe beter, dus deze maar op 20 graden bij een delta T van 2 gezet. Nu is het hok met gemiddeld 10cm PIR aardig geïsoleerd en is bijna vloertemperatuur=watertemperatuur=omgevingstemperatuur.
Ergens heb ik het idee dat het element constant wordt gebruikt en lees ik net dat deze bij Ta van 26 bij defrosten aan staat. Echter slingert de warmtepomp zelf vervolgens eigenlijk überhaupt niet aan (0 uren compressortijd :S )

Wat mis ik hier? Als test heb ik de deltaT op de pana op 6 graden gezet en raar genoeg draait hij nu wel. Valt er ergens iets in te stellen qua minimum temperatuur voor de compressor?

Of is het in het geval van 'bijverwarming' waarbij 15 graden om te sleutelen prima is (leek mij handig icm infraroodpaneeltje voor die ene kantoordag per week) het handiger om alleen een paar uurtjes per bij de hoogste buitentemperatuur het beton kort op te stoken?

Ik zal in ieder geval het element eens van de printplaat trekken zoals hier eerder werd gesuggereerd, maar dit lijkt me wel een vreemde oplossing.
][

• Oxellaar
  • Niet online
JvdW schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:06:
[...]

Nee die wordt niet geactiveerd met de "krachtige stand'
Wat @Ep Woody al zegt, flinke afronding waardoor het niet meegenomen wordt.
Zelfs niet in de data log.

Is er trouwens iemand die de max. hoge druk weet van de Pana H 9kW 1 fase ?
Ik zag 'm toevallig naar de 34.32bar bar gaan tijdens SWW, lijkt mij vrij hoog?
@Oxellaar misschien?
34 bar is hoog, maar bij sww kan dat nodig zijn.
Bij 41 bar gaat er pas een beveiliging ingrijpen

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• Knielen
baobab schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:43:
Ik heb momenteel last van een COP van 0.6 bij de 5kw versie en heb blijkbaar het systeem nog niet helemaal door :)

Onlangs heb ik de WH-MDC05H3E5 uit Duitsland besteld (Ebay/RJTec.eu, 2480€ binnen een week stond ie voor de deur) en deze gisteravond aangesloten. Na wat ontluchtingsperiekelen de boel draaiend, Op 20graden gezet, Ta 16, Tr 12, COP 4.5 bij een buitentemperatuur van 4, hopatee en het nest in!
Nu schets mijn verbazing als ik vanochtend de statistieken bekijk dat ik een gemiddelde COP van 0.6 heb en het huidig verbruik bij 3.0kw 1.6kw oplevert. Lekker is dat.

Mijn situatie is iets anders dan gemiddeld: Geïsoleerd bijgebouw (Garage/Kantoor voor 1 dag per week). 50m2 met 4 groepen vloerverwarming in beton hoh 15cm. Ik had begrepen dat hoe lager de temperatuur en Delta T hoe beter, dus deze maar op 20 graden bij een delta T van 2 gezet. Nu is het hok met gemiddeld 10cm PIR aardig geïsoleerd en is bijna vloertemperatuur=watertemperatuur=omgevingstemperatuur.
Ergens heb ik het idee dat het element constant wordt gebruikt en lees ik net dat deze bij Ta van 26 bij defrosten aan staat. Echter slingert de warmtepomp zelf vervolgens eigenlijk überhaupt niet aan (0 uren compressortijd :S )

Wat mis ik hier? Als test heb ik de deltaT op de pana op 6 graden gezet en raar genoeg draait hij nu wel. Valt er ergens iets in te stellen qua minimum temperatuur voor de compressor?

Of is het in het geval van 'bijverwarming' waarbij 15 graden om te sleutelen prima is (leek mij handig icm infraroodpaneeltje voor die ene kantoordag per week) het handiger om alleen een paar uurtjes per bij de hoogste buitentemperatuur het beton kort op te stoken?

Ik zal in ieder geval het element eens van de printplaat trekken zoals hier eerder werd gesuggereerd, maar dit lijkt me wel een vreemde oplossing.
][
Ik denk dat je te laag zit in je aanvoer en retour temp, de warmtepomp kan nu waarschijnlijk zijn warmte niet goed kwijt en gaat pendelen of andere gekke dingen doen. Probeer eens een hogere aanvoer (25+) en dan inderdaad voor een aantal uur per dag ofzo.
Heb je mogelijkheden om te monitoren? Of lees je alleen de gegevens uit de warmtepomp zelf uit?

• Xanderk89
  • Niet online
alaintje schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:20:
[...]

Er gaat uiteindelijk toch weer hetzelfde water doorheen :? .
Een CV-installatie stopt er toch ook niet mee om dat je deze leidingen hebt gebruikt?

Als je een oude installatie hebt met nog verwarmingen en leidingen in de muur is dit toch geen probleem om er ook bij aan te sluiten?
het water is niet zozeer het probleem. Ooit een cv leiding doorgezaagd en bekeken hoe goor die is? Kennelijk hebben de Panas een magneetpomp welke gevoelig is voor vervuiling door metaaldeeltjes. Daarom wordt er eigenlijk al de voorkeur gegeven aan een magnetische filter(callefi bijv) om deze deeltjes af te vangen. Maar liever voorkomen dan genezen!

Ik ging er van uit dat @Livingontheedge volledig alles vervangt. dus geen oude radiatoren maar enkel vv. Zeker gezien alles er nieuw in gaat is het de eventuele meerprijs gewoon waard. het laat zich makkelijker plaatsen, buigen, roest niet, fittings lekken veel minder etc etc

• Diff_Angle
Xanderk89 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:22:
[...]
Kennelijk hebben de Panas een magneetpomp welke gevoelig is voor vervuiling door metaaldeeltjes.
Waaruit leidt je dat af, een link ?

• Livingontheedge
[...]

Ik was er een beetje vanuit gegaan dat de edel een beetje kan helpen met koelen in de zomer.
Had ergens gelezen dat de edel stopt wanneer de bron (vv) onder de 18 graden duikt.

Als vloer warmer is dan 18:
Geen probleem, de edel kan werken

Als er gekoeld wordt:
Ta op 19 graden of hoger houden

Als er wordt verwarmd:
Boven de 18 graden houden

Punten van aandacht:
-Wat als ik niet verwarm, en vloer zakt in voorzomernacht onder de 18?
- krijgt de edel voldoende circulatie op gang als de wp uit staat of niet pompt in de zomer?

Wellicht is het mogelijk in de zomer alle groepen op de verdeler dicht te knijpen via zone controle, en een beperkt circuit te laten verwarmen specifiek voor sww productie. Nadeel: erg kleine bron, en pendelen wp misschien.

• reneeke1970
Diff_Angle schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:41:
[...]

Waaruit leidt je dat af, een link ?
Zeg.... Hoeveel jaar lees je nou al mee, dat weet je toch zeker wel?

• alaintje
Xanderk89 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:22:
[...]

het water is niet zozeer het probleem. Ooit een cv leiding doorgezaagd en bekeken hoe goor die is? Kennelijk hebben de Panas een magneetpomp welke gevoelig is voor vervuiling door metaaldeeltjes. Daarom wordt er eigenlijk al de voorkeur gegeven aan een magnetische filter(callefi bijv) om deze deeltjes af te vangen. Maar liever voorkomen dan genezen!

Ik ging er van uit dat @Livingontheedge volledig alles vervangt. dus geen oude radiatoren maar enkel vv. Zeker gezien alles er nieuw in gaat is het de eventuele meerprijs gewoon waard. het laat zich makkelijker plaatsen, buigen, roest niet, fittings lekken veel minder etc etc
Het water hoeft echt niet altijd goor te zijn. En ik geloof dat inderdaad alle nieuwe zuinige pompen wel een magneetpomp zijn ja, dus daar heb je gelijk. Dat klopt.

Ik was niet geheel op de hoogte van de nieuwbouw situatie, maar ik kom zelf deels te zitten met een verbouwing vandaar.

• t.oswald
Livingontheedge schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:08:
[...]

Ik was er een beetje vanuit gegaan dat de edel een beetje kan helpen met koelen in de zomer.
Had ergens gelezen dat de edel stopt wanneer de bron (vv) onder de 18 graden duikt.

Als vloer warmer is dan 18:
Geen probleem, de edel kan werken

Als er gekoeld wordt:
Ta op 19 graden of hoger houden

Als er wordt verwarmd:
Boven de 18 graden houden

Punten van aandacht:
-Wat als ik niet verwarm, en vloer zakt in voorzomernacht onder de 18?
- krijgt de edel voldoende circulatie op gang als de wp uit staat of niet pompt in de zomer?

Wellicht is het mogelijk in de zomer alle groepen op de verdeler dicht te knijpen via zone controle, en een beperkt circuit te laten verwarmen specifiek voor sww productie. Nadeel: erg kleine bron, en pendelen wp misschien.
Als je in de zomer met de Wp wilt koelen is het sowieso niet aan te raden de vloer onder de 18 te koelen i.v.m. condens. En dan niet alleen op de leidingen, maar uiteindelijk ook water op de vloer! Ik heb een keer meegemaakt dat de vloer na een paar dagen koelen echt onder de 18 kwam. Niets aan de hand, totdat er 5 personen extra in de kamer kwamen met een vergadering. Water op de vloer, heeft twee dagen geduurd voor het weer weg was met behulp van een ventilator!

De Auer heeft inderdaad een Ta van minimaal 18 nodig en maximaal 35.
Dichtknijpen is geen optie, er moet een minimale flow zijn, anders schiet de WPB in defrostmodus en gaat ie full electric verder.
Of je die flow in de zomer hebt als de Wp niet draait, valt niet goed te voorspellen. Heeft ook te maken met de afstand tussen het water deversion device en de WPB. Zie foto uit de handleiding bij de vorige post. We hebben hier besloten om even de zomer af te wachten en vooralsnog geen pomp te plaatsen. De pomp in de WPB is heel erg klein en kan geen groot hoogteverschil overbruggen. Jouw situatie is me t.a.v. de plek van de WPB, de VV verdeler en het water deversion device nog niet duidelijk. Als de Wp draait is er uiteraard geen enkel probleem, dan is er flow genoeg. De importeur adviseert om wel een pomp te plaatsen voor de zomer.
De koude voorzomernacht zie ik niet, heeft zich bij mijn VV nog nooit voorgedaan. In het voorjaar ga je natuurlijk zeker nog niet koelen en een vloer van 17 graden lijkt me uitgesloten. Je wilt dan toch ook nog een kamertemperatuur van rond de 21?
Je kunt de WPB overigens ook zo instellen dat ie alleen overdag opwarmt.
Forum Proton_ in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
Daar staat ook de handleiding in de openings post.

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

• Diff_Angle
@reneeke1970 Ik lees helaas niets over "welke gevoelig is voor vervuiling door metaaldeeltjes"
Als dat zo zijn zou ik verwachten dat er vermeld staat dat een extra magneetfilter verplicht is anders vervalt de garantie.

Diff_Angle wijzigde deze reactie 14-11-2019 16:48 (10%)

• reneeke1970
Diff_Angle schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:34:
[...]

@reneeke1970 Ik lees helaas niets over "welke gevoelig is voor vervuiling door metaaldeeltjes"
Als dat zo zijn zou ik verwachten dat er vermeld staat dat een extra magneetfilter verplicht is anders vervalt de garantie.
Staat toch ook in boekje? En binnen twee jaar zal hij niet in de soep draaien dus het zal pana een zorg wezen of jij de tip opvolgt.

@Oxellaar heeft het destijds technisch uitgelegd meen ik.....

reneeke1970 wijzigde deze reactie 14-11-2019 16:58 (6%)

• Diff_Angle
Oh, het is een vrijblijvende tip, geen dringende voorwaarde. Een klein magneetje, zoals in de carterpan van een motorblok, door hen ingebouwd zou het 'mogelijke' probleem kunnen voorkomen maar dat vinden ze de moeite kennelijk niet waard, dan lijkt het me geen issue.

Diff_Angle wijzigde deze reactie 14-11-2019 17:23 (63%)

• alaintje
Diff_Angle schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:20:
Oh, het is een vrijblijvende tip, geen dringende voorwaarde. Een klein magneetje, zoals in de carterpan van een motorblok, door hen ingebouwd zou het 'mogelijke' probleem kunnen voorkomen maar dat vinden ze de moeite kennelijk niet waard, dan lijkt het me geen issue.
Een magneet in je machine/apparaat inbouwen geeft je weer een aantal keuringen en normen mee. Ik gok dat ze dat niet graag doen. Maar een punt heb je wel denk ik.
De magneet in de pomp is dan geen probleem want deze heeft al voldaan aan zijn eigen norm.

• baobab
Knielen schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:59:
[...]

Ik denk dat je te laag zit in je aanvoer en retour temp, de warmtepomp kan nu waarschijnlijk zijn warmte niet goed kwijt en gaat pendelen of andere gekke dingen doen.
Heb ik vanmiddag geprobeerd en gaat inderdaad beter. Echter wordt het er nu rap (te) warm. Ik had niet het idee dat hij zijn warmte niet kwijt kon (wel een deltaT van 6 graden) en snap nog dan ook nog steeds de logica niet van het verwarmen met de backup-heater. (ding op -5 ingesteld, dat was het niet). Die gekke japanse kaboutertjes mogen mij wel eens het voordeel daarvan uit gaan leggen.
Daarnaast zal de berekening (opgewekt vermogen vooral) wel niet heel erg kloppen want met een COP van 0.6 verdwijnt er wel heel veel energie in de buitenlucht. :)

Vanmiddag Tb Ta 27 Tr 22 een COP van 5.0 wat mij wel prima lijkt, maar had liever ergens een constante watertemperatuur van 20 weten te realiseren.

Ik kan niet helemaal vinden wat nu exact de deltaT instelling van de Pana betekent. Is dit de beoogde temperatuurverhoging (Ta-Tr)? Hoe kan ik daar de optimale voor berekenen of bepalen? Of is dit een kwestie van trial/error?
Heb je mogelijkheden om te monitoren? Of lees je alleen de gegevens uit de warmtepomp zelf uit?
Zal eens wat extra ESPtjes installeren, de WPB en zonneboiler monitor ik inderdaad al, kan dit ook wel bij.

• Diff_Angle
@baobab Ik meen me te herinneren dat bij in bedrijfstelling van een WP, deze zo snel mogelijk naar een Ta=20C wil, duurt dat langer dan X-tijd, gaat de WP in storing, wat jij ingesteld had een Ta<20 kan volgens mij alleen in de koelstand, bij verwarmen zul je voor zo ver ik weet altijd > 20C dienen te hebben.

• t.oswald
baobab schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:44:
[...]

Heb ik vanmiddag geprobeerd en gaat inderdaad beter. Echter wordt het er nu rap (te) warm. Ik had niet het idee dat hij zijn warmte niet kwijt kon (wel een deltaT van 6 graden) en snap nog dan ook nog steeds de logica niet van het verwarmen met de backup-heater. (ding op -5 ingesteld, dat was het niet). Die gekke japanse kaboutertjes mogen mij wel eens het voordeel daarvan uit gaan leggen.
Daarnaast zal de berekening (opgewekt vermogen vooral) wel niet heel erg kloppen want met een COP van 0.6 verdwijnt er wel heel veel energie in de buitenlucht. :)

Vanmiddag Tb Ta 27 Tr 22 een COP van 5.0 wat mij wel prima lijkt, maar had liever ergens een constante watertemperatuur van 20 weten te realiseren.

Ik kan niet helemaal vinden wat nu exact de deltaT instelling van de Pana betekent. Is dit de beoogde temperatuurverhoging (Ta-Tr)? Hoe kan ik daar de optimale voor berekenen of bepalen? Of is dit een kwestie van trial/error?

[...]

Zal eens wat extra ESPtjes installeren, de WPB en zonneboiler monitor ik inderdaad al, kan dit ook wel bij.
Met die dT kan je beter ophouden. Daar trekt de 5H zich weinig van aan. Als je hem instelt op dT 2 dan regelt de pana afhankelijk van hoe hard er gewerkt moet worden de dT tussen de 2 en 5, hoe minder Hz, hoe lager de dT. Onder normale omstandigheden komt de backup heater er echt nooit bij. Hoogstens bij een defrost als je systeem de energie voor de defrost niet kan leveren. Op het display kan je zien hoeveel uur de backup heater gedraaid heeft, afgerond op hele uren.
Ik denk dat je moet gaan werken met WAR plus thermostaat. Je pakt dan een stooklijn die de temperatuur van je ruimte rond de 21 of 22 graden maakt en regelt dan met de thermostaat dat de Wp bijvoorbeeld uitgaat bij 18 zou je dat willen. Met temperatuur direct kom je er niet uit, omdat je die te laag moet instellen om de ruimte niet te warm te laten worden. Temperatuur direct vliegt er ook altijd in met veel vermogen. Geef even aan of je weet hoe je WAR met thermostaat moet instellen. De thermostaat kan de thermostaat van de pana zijn of een externe thermostaat. Kan je instellen. Als je de pana thermostaat gebruikt, kan je op het display omhoog en omlaag met de kamertemperatuur. En ijken van je sensoren zodra je wat verder op streek bent.

t.oswald wijzigde deze reactie 14-11-2019 20:14 (5%)

• baobab
Diff_Angle schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:56:
@baobab Ik meen me te herinneren dat bij in bedrijfstelling van een WP, deze zo snel mogelijk naar een Ta=20C wil, duurt dat langer dan X-tijd, gaat de WP in storing, wat jij ingesteld had een Ta<20 kan volgens mij alleen in de koelstand, bij verwarmen zul je voor zo ver ik weet altijd > 20C dienen te hebben.
Ah ja dat zal het zijn. Toch bijzonder. Ik meen toch echt het de documentatie doorgespit te hebben.

• baobab
t.oswald schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:11:
[...]
Ik denk dat je moet gaan werken met WAR plus thermostaat. Je pakt dan een stooklijn die de temperatuur van je ruimte rond de 21 of 22 graden maakt en regelt dan met de thermostaat dat de Wp bijvoorbeeld uitgaat bij 18 zou je dat willen. Met temperatuur direct kom je er niet uit, omdat je die te laag moet instellen om de ruimte niet te warm te laten worden.
Snap ik, echter is mij dat nog te warm. Ik moet het even tijd geven om te kijken wat de handigste watertemperatuur is en hoe lang het duurt om de ruimte op te stoken. Het beton moet even overal goed op temperatuur komen voordat ik iets nuttigs kan zeggen. (Momenteel bij 4graden 0.4kw) Ik blijf een beetje kloten met een onregelmatige werkdag in de week waarvoor het voor de vriendin een beetje aangenaam moet zijn :). Met sleutelen op een verwarmde vloer heb ik in elk geval niks te klagen.

Het is denk ik even kijken hoeveel energie het kost om het beton (complete, op 1 groep slaat de waterflow error er in) ruimte voor een dag op te stoken of anders lekker eventueel dmv WAR de boel op 15 graden houden en IR-paneeltje boven het buro.

Aah of bedoel je dat ik met een stooklijn van 21 graden en dan de thermostaat op 15 graden zetten de Pana zelf de boel afregelt?
Ik blijf het wel een beetje een black box vinden, maar verder een prima apparaat.

• t.oswald
baobab schreef op donderdag 14 november 2019 @ 23:20:
[...]

Snap ik, echter is mij dat nog te warm. Ik moet het even tijd geven om te kijken wat de handigste watertemperatuur is en hoe lang het duurt om de ruimte op te stoken. Het beton moet even overal goed op temperatuur komen voordat ik iets nuttigs kan zeggen. (Momenteel bij 4graden 0.4kw) Ik blijf een beetje kloten met een onregelmatige werkdag in de week waarvoor het voor de vriendin een beetje aangenaam moet zijn :). Met sleutelen op een verwarmde vloer heb ik in elk geval niks te klagen.

Het is denk ik even kijken hoeveel energie het kost om het beton (complete, op 1 groep slaat de waterflow error er in) ruimte voor een dag op te stoken of anders lekker eventueel dmv WAR de boel op 15 graden houden en IR-paneeltje boven het buro.

Aah of bedoel je dat ik met een stooklijn van 21 graden en dan de thermostaat op 15 graden zetten de Pana zelf de boel afregelt?
Ik blijf het wel een beetje een black box vinden, maar verder een prima apparaat.
Het systeem wat je nu volgt met temperatuur direct werkt onder de 20 blijkbaar niet en boven de 20 wordt het te warm.
Met WAR zonder thermostaat wordt de Ta bepaald door de stooklijn meebewegend met de Tb. Bij de huidige Tb van een graad of 6 zou dan bijvoorbeeld een Ta van 26 of 28 kunnen zijn. Als de Wp met die Ta van 26 aan de gang gaat zal als het beton op temperatuur is gekomen, de ruimtetemperatuur gaan oplopen tot een voor jouw ongewenste temperatuur.
Door nu de thermostaat erbij te betrekken zal deze als de ruimtetemperatuur boven de gewenste waarde komt, de Wp laten stoppen.
Stel je hebt een dag geen behoefte aan verwarmen van je ruimte, dan zet je de ruimtethermostaat op 15 graden. Wil je verwarmen dan zet je de thermostaat op de gewenste temperatuur, zeg 20 graden. De WAR stooklijn gaat nu in het voorbeeld aan de slag met een Ta van 26, of zoveel hoger als is ingesteld. Daardoor wordt na enige tijd de gewenste temperatuur van 20 bereikt en schakelt de thermostaat de Wp uit. Als het om vaste tijden gaat, kan je dat ook nog verder verbeteren met een schema.
Dus niet de WAR de temperatuur op 15 laten houden, maar de thermostaat!

• Diff_Angle
baobab schreef op donderdag 14 november 2019 @ 23:06:
[...]

Ah ja dat zal het zijn. Toch bijzonder. Ik meen toch echt het de documentatie doorgespit te hebben.
Ik meen dat dat/zoiets alleen in de installateurshandleiding te vinden is, maar ik ben daar niet zeker van.

• reneeke1970
Diff_Angle schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 00:47:
[...]

Ik meen dat dat/zoiets alleen in de installateurshandleiding te vinden is, maar ik ben daar niet zeker van.
Klopt, indien binnen twintig min geen xx graden retour gaat element aan. Heeft niks met instellingen te maken maar eigen beveiliging

• baobab
t.oswald schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 00:07:
[...]
Dus niet de WAR de temperatuur op 15 laten houden, maar de thermostaat!
Duidelijk, dank!

• baobab
Zo, vannacht heeft ie de boel met 0.1kw gemiddeld vebruik op 19 graden gehouden (Tb 4, Ta25 Tr 23 ) dus mijn vertrouwen in het apparaat stijgt hard. Met een dergelijk verbruik hoef ik me in ieder geval niet al te veel zorgen te maken. Die COP van 8 tot 10 zal wel wat overdreven zijn, ik ga het de komende tijd zien en kom er op terug.
Heb de service-manual ook gevonden, die verklaart een hoop!

• Me Albert
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 12-12 17:15
Zit er veel verschil tussen de flow die de Pana aangeeft en een Kamstrup.
Als het verschil klein is kan je toch het afgegeven vermogen zelf laten berekenen als je de flow ophaalt en Ta en Tr meet. Flow (m/s)*4,2*Dt=vermogen

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• HFman
@Dylantje2 afgelopen Donderdag uit DE ook een Pana WH-MDC05H3E5 gehaald met extra pcb en Lan BOX.

De mijne komt ook in de tuin, maar denk dichter tegen het huis (3 mogelijke locaties..)

Wat ik uit jouw foto's niet op kan maken is hoe je de fundering hebt gemaakt ?
Volgens de service manual of heb je wat anders gedaan ?

Tevens staat in de inleiding : Overgang van Warmtepomp [ 1 1/4 ] naar de bestaande CV leiding [ 32 mm ]

Waarom overgang.. ? 1 1/4 is toch 32 mm ? of zie ik iets over het hoofd ?

En hoe heb je het met de afwatering opgelost ?

De service manual schrijft voor:

Drainage piping installation
 Use a drain hose with inner diameter of 15 mm.
 The hose must be installed in a continuously
downward direction and left open to the frost-free
atmosphere.

fost-free.. lijkt me in nederland onmogelijk... ?

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:48

timovd

Voorsprong door techniek

@HFman, 1 1/4 duims is de draaddiameter

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• FransvWoerkom
Niet helemaal. 1 1/4 duims is de naam van de schroefdraad. Niet de diameter. 1 1/4 duim is de doorlaat van de oude stalen of gietijzeren buis waar ze die schroefdraad op sneden. 1 1/4 dikwandig stalen pijp heeft een doorlaat van 32mm, maar een buitendiameter van ongeveer 42mm. Dat is de diameter van de schroefdraad.

Als ze het over de diameter van een buis, pijp of leiding hebben, hebben ze het meestal over de buitendiameter. Voor de doorlaat moet er dan nog 2 x de wanddikte af. Een 32mm PEX buis en een 28mm dunwandige stalen verwarmingsbuis hebben een doorlaat van ongeveer 1" (25,4mm). Een 26mm PEX buis en een 22mm stalen of koperen buis hebben een doorlaat van ongeveer 3/4" en 16mm PEX en 15mm metalen buis hebben een doorlaat van ongeveer 1/2". Aansluitingen voor aftappers en thermosensors zijn vaak 1/2 duims, maar de diameter van de draad is ongeveer 21mm.

http://www.vdwalle.com/knowledgebase/draad/gas1.htm

• Ewalt
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 13-12 13:57
aan @HFman:
Ik heb mijn Pana 9H op ingegraven betonnen bielsen geplaatst, 2 lange in lengterichting, 2 kortere dwars over heen met mortel gefixeerd. 4 rubberdempers voor de bevestiging van de pomp. Naar het huis toe heb ik Tyleenbuis van slechts 25mm buitendiameter met bijbehorende schroefverbindingen gebruikt, voor de warmte isolatie in drainagebuis niet geperforeerd 80mm geplaatst (daarvan heb ik nog 4m meters over, om op te halen).

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
HFman schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 21:12:
@Dylantje2 afgelopen Donderdag uit DE ook een Pana WH-MDC05H3E5 gehaald met extra pcb en Lan BOX.

De mijne komt ook in de tuin, maar denk dichter tegen het huis (3 mogelijke locaties..)

Wat ik uit jouw foto's niet op kan maken is hoe je de fundering hebt gemaakt ?
Volgens de service manual of heb je wat anders gedaan ?

Tevens staat in de inleiding : Overgang van Warmtepomp [ 1 1/4 ] naar de bestaande CV leiding [ 32 mm ]

Waarom overgang.. ? 1 1/4 is toch 32 mm ? of zie ik iets over het hoofd ?

En hoe heb je het met de afwatering opgelost ?

De service manual schrijft voor:

Drainage piping installation
 Use a drain hose with inner diameter of 15 mm.
 The hose must be installed in a continuously
downward direction and left open to the frost-free
atmosphere.

fost-free.. lijkt me in nederland onmogelijk... ?
VAN Harte...
Hopelijk ga je er net zo van genieten als wij hier doen...
Wil je in "het" lijstje?

mmm de pcb ben benieuwd wat je daarmee kan bereiken.
Lan box als je tijd uitlezen met Node-red van Zwarte vogel icm Domoticz..:-)

De overgang lukt niet je niet zomaar, vandaar...
Pvc voordeel heel veel goedkope dikwandige buis en bochten..
Geen knieeen kopen..
RVS Flex is erg handig om de overgang van pomp naar je leidingen te doen...

Mij fundering is apart te noemen, net als zoveel andere dingen hier..
Ik wil de wp niet te hoog hebben, met een risico van sneeuw... maar ja dan ff sneeuwruimen..
dus mijn betonplaatje gestort ongeveer 20 cm onder het mv en aan de voor en achterkant 30-40 cm breder dan de pomp, zijkanten 20 cm breder
Daarop RVS draadeinden om de pomp omhoog te houden.
De ruimte tussen de pomp en beton, opgevuld met heel grove keien en grind door elkaar, als je het kunt zien.
Dan een houten afscherming waar ik tzt een kast op ga zetten zodat hij een beetje in het niet valt... [ vandaar minder hoog ]
Buiten het raamwerk grind met worteldoek erop, zodat het water naast de betonplaat kan lopen..
[ mss had ik achteraf ook wel 2 stroken kunnen storten voor een betere irrigatie, maar ja nu ff niet meer hahaha ]

Foto in TS:
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1

Hoop dat eea iets beter te zien is.. [ popup foto ]

edit:
Ewalt schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:01:
aan @HFman:
Ik heb mijn Pana 9H op ingegraven betonnen bielsen geplaatst, 2 lange in lengterichting, 2 kortere dwars over heen met mortel gefixeerd. 4 rubberdempers voor de bevestiging van de pomp. Naar het huis toe heb ik Tyleenbuis van slechts 25mm buitendiameter met bijbehorende schroefverbindingen gebruikt, voor de warmte isolatie in drainagebuis niet geperforeerd 80mm geplaatst (daarvan heb ik nog 4m meters over, om op te halen).
Volgende keer zou ik wss ook die bielzen doen, voor de irrigatie..

tyleen... mmm weet ik niet of ik dat zou doen.
Is troep, ergens eens gelezen dat die slecht tegen cv system kan en je hele systeem omzeep helpt
Google maar eens vloerverwarming en tyleen..

Hopelijk wel een filter er tussen?
Of anders je pomp filter regelmatig checken!!!

Geisoleerde Uponor oid lijkt me beter...
Slechts 25 mm, waarom zou er 1/14 uit de pomp komen..
Ik zou altijd zoregn voor max diamer zolang als mogelijk
ik ben met 32 uponor naar 28 cv buis naar 22 cv buis naar 20 mm [ duits ] uponor-achtig gegaan
Max flow en max buffer opslag:-)

Edit 2:
@Ewalt
als je mij je data geeft zet ik je ook in de lijst

Dylantje2 wijzigde deze reactie 17-11-2019 17:54 (20%)

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
shit

Dylantje2 wijzigde deze reactie 17-11-2019 17:52 (99%)

• HFman
@Dylantje2 @Ewalt

Bedankt voor je heldere uitleg + foto's.
En jij uiteraard voeg mij ook maar toe aan de lijst :)

In het Duitse forum vond ik de volgende funderings tekening :

Begrijp dus dat het diepe gat met grind overkill is ? (of toch niet gezien je statment volgende keer zou ik ook bielzen doen..)

Verder (mijn samenvatting veel met veel doorlezen):

25 mm uponor is voldoende voor deze pomp maar 32 mm kan geen kwaad.

Voordeel 25 mm : minder water in het systeem (dus sneller tijdens omschakelen)
Voordeel 32 mm : minder weerstand, en daarmee iets betere dT

Tyleen komt er bij mij niet in, zie het prijs voordeel maar idd ook de isseus.

PVC als mantel buis met 45 graden bochten, star maar stevig.

@Ewalt welke rubber dempers heb je gebruikt ?
Mantel buis is een makkelijke oplossing maar verbroeit dit niet door de zon ?
(denk dat mijn "mantel" buis deels in de zon komt te liggen)

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
HFman schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:09:
@Dylantje2 @Ewalt

[Afbeelding]

Begrijp dus dat het diepe gat met grind overkill is ? (of toch niet gezien je statment volgende keer zou ik ook bielzen doen..)

Als 32 kan waarom 25... omschakelen ga je er sww mee maken? Zou ik nog eens over nadenken
Zoals hij hier getekend is.... 1 nachtvorstje en wat losse grond om je grindgat heen
En je pomp staat na een paar jaar scheef..

Dus ik zou eerder bielzen rechtop ingraven en op de kopse kanten de pomp zetten
Grond er tussen met een iets van geperforeerde PVC een scherm maken
Zodat het rustig weg kan zakken.

Ps graag gedaan hahaha
Ps2 zet je erbij

• jeroenvervuren
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 09-12 20:31
HFman schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:09:
@Dylantje2 @Ewalt

[Afbeelding]

In de installatie handleiding staat hoe groot de voet moet zijn.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
@Dylantje2 @HFman
Begrijp ik goed dat het advies 5 kW op 32mm is. Is dat iets voor in de topicstart? Dan moet je dus de 16 kW warmtepomp aansluiten op 57mm als dat kan? Immers gelijke oppervlakte CV-leiding per kW. Maatstaaf is dan 161mm2 per kW. Niet echt een gangbare maat. 3×32mm parallel dan? Zeg het maar ;)

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dre schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:41:
@Dylantje2 @HFman
Begrijp ik goed dat het advies 5 kW op 32mm is. Is dat iets voor in de topicstart? Dan moet je dus de 16 kW warmtepomp aansluiten op 57mm als dat kan? Immers gelijke oppervlakte CV-leiding per kW. Maatstaaf is dan 161mm2 per kW. Niet echt een gangbare maat. 3×32mm parallel dan? Zeg het maar ;)
Ik kan niets bevestigen...
Maar een simpele ziel zoals hier...
1 1/4 uitgang....
Meteen knijpen naar 22 of 28 mm...

Volgens mij moet je zoveel mogelijk evenredig dik blijven en dat werkt dubbel bij mijn systeem.. [ iets ] meer inhoud, dus buffer.
En meer flow...

Ik heb bijna nergens meer knieën zitten, maar overal getrokken bochten.. omdat het kan en niet meer kost als je galva fitting gebruikt. _/-\o_
knie is slecht voor flow.

• reneeke1970
Dre schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:41:
@Dylantje2 @HFman
Allemaal onzin, panasonic heeft voor het gemak alle modellen voorzien van 1 1/4,ook de 20 kW modellen. Dus voor een 5 kW is het niet nodig om daar een riool buis op aan te sluiten. Een 22 pijpje is al voldoende

• Knielen
Dylantje2 schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:06:
[...]

Als 32 kan waarom 25... omschakelen ga je er sww mee maken? Zou ik nog eens over nadenken
Zoals hij hier getekend is.... 1 nachtvorstje en wat losse grond om je grindgat heen
En je pomp staat na een paar jaar scheef..

Dus ik zou eerder bielzen rechtop ingraven en op de kopse kanten de pomp zetten
Grond er tussen met een iets van geperforeerde PVC een scherm maken
Zodat het rustig weg kan zakken.

Ps graag gedaan hahaha
Ps2 zet je erbij
Bielzen rechtop ingraven? Dan krijg je soort van heipalen :-)

Hier staat hij op rubber stroken direct op de bestaande bestrating. Water loopt weg naar de erfafscheiding. Enige nadeel zou sneeuw kunnen zijn, daarvoor is het wel prettiger als hij wat hoger zou staan.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Knielen schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:03:
[...]

Bielzen rechtop ingraven? Dan krijg je soort van heipalen :-)

Hier staat hij op rubber stroken direct op de bestaande bestrating. Water loopt weg naar de erfafscheiding. Enige nadeel zou sneeuw kunnen zijn, daarvoor is het wel prettiger als hij wat hoger zou staan.
klopt dan blijft hij in vastere grond kun je er tussen losse troep gooien de ouderwetse zinkput

• HFman
reneeke1970 schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:52:
[...]

Allemaal onzin, panasonic heeft voor het gemak alle modellen voorzien van 1 1/4,ook de 20 kW modellen. Dus voor een 5 kW is het niet nodig om daar een riool buis op aan te sluiten. Een 22 pijpje is al voldoende
Nu wil ik het weten ook :).

Eerst benodigde flow bij 5 kw en deltaT 5C:

Φ = qv x Ƥw x cw x ∆t

Φ = Vermogen in kW
Qv = volumestroom in m³/s
ρw = soortelijke massa in kg/m³ (water 981…1000)
Cw = soortelijke warmte in kJ/(kg.K) (water 4,19…4,2)
∆t = temperatuur verschil (kelvin)

Qv (m3/s) = Φ / p x c x ∆t

Qv = 5 / 1000 x 4.192 x 5

Qv = 0,000239 m3/s = 0,239 l/sec = 14,3 l/min = 859 l/uur

Bij Uponor vinden we bij leiding dimensioneering (drukverlies per meter):

Bij 0,3 l/sec (Naar boven afgerond) :

14 mm 172 hPa/m = 17.2 kPa/m
16 mm 72 hPa/m = 7.2 kPa/m
18 mm 34 hPa/m = 3.4 kPa/m
20 mm 21 hPa/m = 2.1 kPa/m
25 mm 6,4 hPa/m = 0.64 kPa/m
32 mm 1,8 hPa/m = 0.18 kPa/m

1 hPa = 1 mBar = 0.1

De Pomp levert bij Duty 78% ~ 40 kPa bij 15 l/min -> veel hogere duty lijkt me niet verstandig..

In mijn geval is de WP-leiding + hoofdleiding 12 meter

Dus in totaal 24 meter leiding.
Koppelingen, bochten neem ik gemakshalve even niet mee...

Stel we willen maximaal 20% van het pomp vermogen verliezen in de hoofdleiding

20% van 40 kPa = 40 kPa

7 kPa delen door de lengte : 4 / 24 = 0.333

Aagezien ik naar boven heb afgerond bij de dimensioneering, zal ik een leiding van 25 of 32 mm moeten pakken.
Met 22 mm zou ik het meeste al in mijn hoofdleiding kwijt zijn.

Wanneer je hoofleiding kort is e.g. 3..5 meter dan werkt 22 mm uiteraard ook prima !

* Mocht ik ergens een fout heb gemaakt hoor ik het graag :*)

• Dre
  • Niet online
Heb het zelf regelmatig uitgerekend en kwam altijd op 22mm ruim zat is. Altijd pumpspeed 1 ingesteld. Is wel met de F-serie, maar H is niet veel anders denk ik.

Dylantje2 zit nu op 10l/min terwijl jij uitgaat van 14,3 l/min.
Waarom de keuze voor maximaal 20% van het drukverschil over de hoofdleiding.
Waarom de keuze voor Duty 78% ~ 40 kPa bij 15 l/min.

Reken anders eens door met een vloerverwarming erbij 16mm 6 groepen 80 meter.

Dre wijzigde deze reactie 18-11-2019 22:30 (3%)

• HFman
Volgens de service manual is 14.3 l/min ook nodig om 5kw bij een dT van 5C. Ben er ook wel zeker van dat dat klopt...

Lagere flow is minder dan 5kw of grotere dT dan 5 graden. (Maar ik neem aan dat @Dylantje2 de 10/min in het service menu heeft ingesteld, gok dat dat niet erg precies is).

Met vloerverwarming ga ik morgen eens uitrekenen.

• Xanderk89
  • Niet online
HFman schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:31:
Volgens de service manual is 14.3 l/min ook nodig om 5kw bij een dT van 5C. Ben er ook wel zeker van dat dat klopt...

Lagere flow is minder dan 5kw of grotere dT dan 5 graden. (Maar ik neem aan dat @Dylantje2 de 10/min in het service menu heeft ingesteld, gok dat dat niet erg precies is).

Helaas kan je de minimale flow niet instellen op de pana. Die 10l/m heeft de pana dus zelf bepaald. max flow kan je wel instellen

• Me Albert
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 12-12 17:15
Ik heb 22 mm leidingen. Flow varieert van 8,81 tot 11,zoveel. Bepaalt de panna zelf. dT nu 2 graden met watertemp van 27 Ta en opgenomen vermogen van 330 watt.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

Flow stond op 15.5 ivm opschrift pana 900L/uur
Kwam niet verder dan 10-12.. wat Pana zelf regelt wel een Dt van 2-5 gezien
Na een potje spielerij.. dt op2 gezet, en de flow ging naar 16 en later toen ik dat aangaf naar 20..

Maar waarom? om 1 of 2 graden te winnen in de totale uiteindelijke temperatuur. hoorde toch ook wel iets meer suizen in de kleine geknepen radiatoren..

Dus maar weer naar Dt 15 gegaan, dus alle ruimte voor de pana
En de flow op max 20 laten staan.

Rest gaat vanzelf..
En ik geloof best goed:-) Tot nu toe O-) O-)

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15:59
@Dylantje2, i.p.v. dT 2 of dT 15 kan je er ook tussenin gaan zitten he. Ik denk dat je WP bij koudere buitentemperaturen daarmee wel wat rustiger gaat lopen.

Water verspillen is een tik op je billen!

• Dre
  • Niet online

Als het goed is dan heb je de 5 kW vermogen alleen nodig voor een paar dagen per jaar. De overige tijd zal die op een lager vermogen draaien. Denk dat ie meer dan 90% van de tijd op 10l/min kan blijven draaien.

De pomp in de 16 kW is dezelfde als in de 5 kW, dus een hogere flow gaat ie echt wel halen als het moet.

@Dylantje2
Wat gebeurt er met je deltaT en pompsnelheid als je de woonkamer naar 25°C wilt stoken. Met deltaT ingesteld op 15.

Dre wijzigde deze reactie 19-11-2019 09:55 (7%)

• t.oswald
wauske schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 07:48:
@Dylantje2, i.p.v. dT 2 of dT 15 kan je er ook tussenin gaan zitten he. Ik denk dat je WP bij koudere buitentemperaturen daarmee wel wat rustiger gaat lopen.
Ik denk dat je het niet goed begrijpt. Als je de dT op 15 zet, is dat het maximum. De pana bepaalt zelf wat het echt wordt. Bij 24/7 is dat meestal 2 of iets hoger tot 4 als de warmtevraag toeneemt bij lager worden van de Tb. Voor de maximale pompsnelheid en de flow geldt hetzelfde. Je kunt instellen wat je wilt, maar het zijn steeds maxima en die zie je eigenlijk nooit.
Als je de dT laag instelt op bijvoorbeeld 2, dan zie je dat de pana indien nodig ook gewoon naar 4 gaat. Dus “maximum” is ook nog een rekbaar begrip. Het lijken maximale waarden, behalve wanneer ze te laag gevonden worden.

t.oswald wijzigde deze reactie 19-11-2019 10:18 (14%)

• wauske
t.oswald schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:08:
[...]

Ik denk dat je het niet goed begrijpt. Als je de dT op 15 zet, is dat het maximum. De pana bepaalt zelf wat het echt wordt. Bij 24/7 is dat meestal 2 of iets hoger tot 4 als de warmtevraag toeneemt bij lager worden van de Tb. Voor de maximale pompsnelheid en de flow geldt hetzelfde. Je kunt instellen wat je wilt, maar het zijn steeds maxima en die zie je eigenlijk nooit.
Als je de dT laag instelt op bijvoorbeeld 2, dan zie je dat de pana indien nodig ook gewoon naar 4 gaat. Dus “maximum” is ook nog een rekbaar begrip. Het lijken maximale waarden, behalve wanneer ze te laag gevonden worden.
Ik denk dat je de discussie erover eens moet teruglezen. Want, de Panasonic doet weinig aan de dT die je instelt en juist alles met de pompsnelheid. Lagere dT instellen = hogere pompsnelheid (gechargeerd) krijgen.

• HFman
Dre schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:23:
Heb het zelf regelmatig uitgerekend en kwam altijd op 22mm ruim zat is. Altijd pumpspeed 1 ingesteld. Is wel met de F-serie, maar H is niet veel anders denk ik.

Dylantje2 zit nu op 10l/min terwijl jij uitgaat van 14,3 l/min.
Waarom de keuze voor maximaal 20% van het drukverschil over de hoofdleiding.
Waarom de keuze voor Duty 78% ~ 40 kPa bij 15 l/min.

Reken anders eens door met een vloerverwarming erbij 16mm 6 groepen 80 meter.
6 groepen geeft 29,5 kPa druk verlies.

Bij 78% Duty zou er dan nog ~10 kPa over zijn.

Met 22 mm uponor leiding zou je deze dus ongeveer 10* (heb alleen data van 20 en 25 mm) meter lang kunnen maken voordat het je flow / dT gaat beinvloeden.

Waarom de keuze voor maximaal 20% van het drukverschil over de hoofdleiding:

Eerste slag op het water, onderbuik gevoel, lijkt nu redelijk uit te komen.

Waarom niet hoger dan 78% :

Om wat marge te houden wanneer het systeem ouder wordt (vervuiling), verlies door koppelingen etc.

• marthijnhoiting
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 25-11 22:45
tux-87 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:53:
Iemand die zelf heeft geïnstalleerd ook een brief van rvo gekregen dat ze de beslistermijn verlengen? Morgen maar eens bellen..
Ik heb rond dezelfde tijd als jouw dezelfde brief ontvangen met een verlenging. Vorige week hebben ze op de uiterste datum mijn zelf geplaatste WP goedgekeurd, ze lopen dus extreem achter met het beoordelen van aanvragen.

@Dylantje2 zou je mij in de startpost willen zetten? WH-MXC09H3E8 monoblock Aquarea T-CAP 3 Fase [ 9kW uit DE ] [ DE ]

marthijnhoiting wijzigde deze reactie 19-11-2019 13:30 (11%)

• tux-87
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 13-12 11:53
marthijnhoiting schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:29:
[...]

Ik heb rond dezelfde tijd als jouw dezelfde brief ontvangen met een verlenging. Vorige week hebben ze op de uiterste datum mijn zelf geplaatste WP goedgekeurd, ze lopen dus extreem achter met het beoordelen van aanvragen.

@Dylantje2 zou je mij in de startpost willen zetten? WH-MXC09H3E8 monoblock Aquarea T-CAP 3 Fase [ 9kW uit DE ] [ DE ]
Toevallig afgelopen vrijdag het besluit in de bus, goedgekeurd *O*

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:08:
[...]

@Dre

Wat ik zag bij Dt2.... hij heeft moeite om zich er aan te houden, en doet eigenlijk nog wat hij zelf wilt...
Wel icm een hogere flow..

Dus ik geef hem ruimte wat hij mag bepalen...
Ik kan naar Dt5 gaan maar warom?
Iemand heeft mij wel eens uitgelegd dat Pan slimme japanners in dienst heeft, die wss slimmer zijn dan bricklayer hier..

Ik kan hem niet zomaar opstoken naar 25 graden, aangezien mijn war loopt..
En waarom zou ik hem beperken oid als hij een berekende Cop loopt waar sommige jaloers op zijn..

Volgens mij heeft pana bijna een plug en play systeem
Geef de ruimte aan en ik de de rest...
Hoger flow is iets meer fluiten en winst van...
Dt 2 is leuk, maar ik plaag hem waarom?

Kijk naar mijn berekende cop zou het echt nog beter kunnen???

Of waar zijn we naar opzoek??/

• Dre
  • Niet online
HFman schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:20:
[...]

6 groepen geeft 29,5 kPa druk verlies.

Bij 78% Duty zou er dan nog ~10 kPa over zijn.

Met 22 mm uponor leiding zou je deze dus ongeveer 10* (heb alleen data van 20 en 25 mm) meter lang kunnen maken voordat het je flow / dT gaat beinvloeden.

Waarom de keuze voor maximaal 20% van het drukverschil over de hoofdleiding:

Eerste slag op het water, onderbuik gevoel, lijkt nu redelijk uit te komen.

Waarom niet hoger dan 78% :

Om wat marge te houden wanneer het systeem ouder wordt (vervuiling), verlies door koppelingen etc.
Als ik de reacties hier lees is 10 liter per minuut de waarde waar de 5 kW Panasonic het meeste op draait. Ik kom op basis van 10 l/min op andere getallen uit.

Berekening
10 l/m /60 ≈ 0,17 l/s
0,17 l/s / 6 groepen ≈ 0,028 l/s per groep.

Drukverschil volgens Uponor is minder dan 1,36 hPa/m (0,2l/s) bij deze flow (0,17 l/s). Bij 80 meter geeft dit een drukverschil van 10,88 kPa.

Tot zover de vloer, nu de aanvoerleiding. Stel Uponor 25mm (binnendiameter 20mm!) van 10 meter lang. Flow is weer 10 l/min, oftewel 0,17 l/sec. De drukval is minder dan 3,15 hPa/m (immers bij 0,2 l/sec gegeven). 20 meter leiding geeft minder dan 6,3 kPa drukval.

Dus bij 10 l/min is de drukval over de vloer en aanvoerleiding 10,88 kPa + 6,3 kPa = 17,18 kPa.

Pagina 98 van de servicemanual geeft een grafiek van druk versus flow. Naar mijn mening is er nog voldoende ruimte over voor bochten, knieën en andere weerstanden.

Zie grafiek hieronder uit de service manual:

P.S.
Je hebt over "78" met als eenheid procent, maar de max pomp stel je in op een hexadecimaal getal. Deze hexademimale getallen lopen van 0x00 tot 0xFF, dus 255 stapjes. Laagste setting Pana 5 kW H is 0x40.
Dylantje2 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:22:
[...]

@Dre

Wat ik zag bij Dt2.... hij heeft moeite om zich er aan te houden, en doet eigenlijk nog wat hij zelf wilt...
Wel icm een hogere flow..

Dus ik geef hem ruimte wat hij mag bepalen...
Ik kan naar Dt5 gaan maar warom?
Iemand heeft mij wel eens uitgelegd dat Pan slimme japanners in dienst heeft, die wss slimmer zijn dan bricklayer hier..

Ik kan hem niet zomaar opstoken naar 25 graden, aangezien mijn war loopt..
En waarom zou ik hem beperken oid als hij een berekende Cop loopt waar sommige jaloers op zijn..

Volgens mij heeft pana bijna een plug en play systeem
Geef de ruimte aan en ik de de rest...
Hoger flow is iets meer fluiten en winst van...
Dt 2 is leuk, maar ik plaag hem waarom?

Kijk naar mijn berekende cop zou het echt nog beter kunnen???

Of waar zijn we naar opzoek??/
Op vol vermogen (5 kW) was ik benieuwd wat je flow doet. 90% van het jaar zal die wel op 10l/min draaien, maar als het echt koud wordt....

• HFman
Dre schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:49:
[...]

Als ik de reacties hier lees is 10 liter per minuut de waarde waar de 5 kW Panasonic het meeste op draait. Ik kom op basis van 10 l/min op andere getallen uit.

Berekening
10 l/m /60 ≈ 0,17 l/s
0,17 l/s / 6 groepen ≈ 0,028 l/s per groep.

Drukverschil volgens Uponor is minder dan 1,36 hPa/m (0,2l/s) bij deze flow (0,17 l/s). Bij 80 meter geeft dit een drukverschil van 10,88 kPa.

Tot zover de vloer, nu de aanvoerleiding. Stel Uponor 25mm (binnendiameter 20mm!) van 10 meter lang. Flow is weer 10 l/min, oftewel 0,17 l/sec. De drukval is minder dan 3,15 hPa/m (immers bij 0,2 l/sec gegeven). 20 meter leiding geeft minder dan 6,3 kPa drukval.

Dus bij 10 l/min is de drukval over de vloer en aanvoerleiding 10,88 kPa + 6,3 kPa = 17,18 kPa.

Pagina 98 van de servicemanual geeft een grafiek van druk versus flow. De H-serie 5 kW draait dan op de min duty 50. Naar mijn mening is er nog voldoende ruimte over voor bochten, knieën en andere weerstanden.

Zie grafiek hieronder uit de service manual:
[Afbeelding]

P.S.
Je hebt over "78" met als eenheid procent, maar de max pomp stel je in het een hexadecimaal getal. Deze hexademimale getallen lopen van 0x00 tot 0xFF, dus 255 stapjes.

[...]

Op vol vermogen (5 kW) was ik benieuwd wat je flow doet. 90% van het jaar zal die wel op 10l/min draaien, maar als het echt koud wordt....
Ik had net de zelfde conclusie.. was misleid door de hex setting... !
Thanks _/-\o_

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Op veler verzoek Dt 2
En pompspeed op 20 liter

Hopende dat er wat geleerd wordt.
als er een andere setting komt meld ik me weer.

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:05:
Op veler verzoek Dt 2
En pompspeed op 20 liter

Hopende dat er wat geleerd wordt.
als er een andere setting komt meld ik me weer.
Het is nu -2 ,je wp gooit 5 kW naar buiten met 2200 watt verbruik en cop2.6,tja..... Vind het toch niet ideaal.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 05:04:
[...]

Het is nu -2 ,je wp gooit 5 kW naar buiten met 2200 watt verbruik en cop2.6,tja..... Vind het toch niet ideaal.
Kijk je ook naar de vochtigheid???

Of bedoel je dat Dt 15 beter zou zijn?

• wauske
Dylantje2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 07:45:
[...]

COP is niet ideaal maar je huis is wel warm, toch? dT ziet er met 4,5 ook netjes uit.

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 07:45:
[...]

Bij mij is het ook vochtig en om twee uur een df,maar verder draait ie rustig tussen 800/1200 watt.
Die instelling van 15 boeit jou wp niet, kan ie toch niet halen, die instelling is voor de 20 kW versie....

Valt me op dat bij matige temp jij fantastisch draait, maar als het kouder word....
Gisteren om 1600 uur had jij 0.5 kWh minder verbruik dan ik, dus best goed. Vamorgen om 0500 uur had jij al 2.5 kWh meer verbruikt dan ik over de nacht.

Momenteel ik 7.3 tegen jij 10.8 kWh
Tussen de +5 en +10 graden zijn standen andersom

reneeke1970 wijzigde deze reactie 20-11-2019 08:13 (6%)

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:05:
[...]

Bij mij is het ook vochtig en om twee uur een df,maar verder draait ie rustig tussen 800/1200 watt.
Die instelling van 15 boeit jou wp niet, kan ie toch niet halen, die instelling is voor de 20 kW versie....

Valt me op dat bij matige temp jij fantastisch draait, maar als het kouder word....
Gisteren om 1600 uur had jij 0.5 kWh minder verbruik dan ik, dus best goed. Vamorgen om 0500 uur had jij al 2.5 kWh meer verbruikt dan ik over de nacht.

Momenteel ik 7.3 tegen jij 10.8 kWh
Tussen de +5 en +10 graden zijn standen andersom
@wauske
Thanks.. Warm wel cop lig ik niet altijd wakker van
Wat ik bedoel dit weer weinig energie in de lucht Rijp hier aan de bomen..

@reneeke1970
Je temp in huis?
Staat nu op Dt 2, maar houd hij zich ook niet aan. Alleen meer flow door een Dt2 setting
Jouw afgifte systeem?

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:22:
[...]

@wauske

@reneeke1970
Je temp in huis?
Staat nu op Dt 2, maar houd hij zich ook niet aan. Alleen meer flow door een Dt2 setting
Jouw afgifte systeem?
Mijn afgifte is bijna hetzelde, draai alleen wel zes graden lager dan jij. Temp in huis boeit niet want ook met ramen open blijft mijn wp dezelfde war aanhouden. Maar toen ik vamorgen vertrok was het 20.9 binnen en -1.2 buiten

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

JoKo

Ouddorp

@reneeke1970
Ik neem aan verbruik(7,3 kWh ) zonder df afgelopen nacht, want in je pv output zie ik ze niet.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=50707&sid=47192

Ouddorp ZW 6175 Wp NO 5760 Wp All Electric- Panasonic monobloc 5 kW +Atlantic V4 + inductie😋

• Chris499
  • Registratie: maart 2012
Dylantje2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:22:
[...]

@wauske

@reneeke1970
Je temp in huis?
Jouw afgifte systeem?
Ik heb Dt een tijdje op 5 gehad. De pompsnelheid gaat dan omlaag naar 12L/min, dus meer afgifte.
Nu Dt op 3 staan. Pompsnelheid is omhoog naar 17 L/min (als max ingesteld), dus minder afgifte.

Ik zie nog niet echt verschil in verbruik. Voor beiden valt iets te zeggen.
Wat denken jullie dat er in de praktijk minder stroom verbruikt?

• reneeke1970
JoKo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:41:
@reneeke1970
Ik neem aan verbruik(7,3 kWh ) zonder df afgelopen nacht, want in je pv output zie ik ze niet.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=50707&sid=47192
Kwart over één, vijf voor drie en nog een paar. Meer zie je niet met buffer en vooral 5 min log.
Dit is complete wp, ook het element

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

JoKo

Ouddorp

reneeke1970 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:19:
[...]

Kwart over één, vijf voor drie en nog een paar. Meer zie je niet met buffer en vooral 5 min log.
Dit is complete wp, ook het element
Dan zat ik rond de 6 kWh.
6 defrosts gehad tot 8 uur, momenteel 8.

36Hz
9,75 flow
2.439 pompsnelheid
3,98 cop

Mijn instellingen

JoKo wijzigde deze reactie 20-11-2019 11:15 (5%)

Ouddorp ZW 6175 Wp NO 5760 Wp All Electric- Panasonic monobloc 5 kW +Atlantic V4 + inductie😋

• Ebere
  • Laatst online: 07-12 07:45
Sinds enkele weken ben ik ook in bezit van een Pana Monoblock 5W ( gekocht bij onze duitse vriend Christiaan) nu wil ik hem instaleren in serie met mijn CV installatie en ketel middels een openverdeler er evt. laten bij verwarmen. nu is mijn vraag:
als de WP de aanvoer temp setpoint niet haalt moet hij de cv aansturen welke dan bijspringt. ik kan alleen niet wijs worden op de print plaat welk contact ( aan/uit) de cv ketel inschakelt. Lang zoeken op dit forum levert helaas ook nog geen antwoord op....

Wie weet hoe ik dit moet sturen? of welk contact ik moet hebben?

Ebere wijzigde deze reactie 20-11-2019 18:29 (4%)
Reden: Afbeelding toegevoegd

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13:11
@Dylantje2 Je mag mij ook wel in de TS zetten. WH-MDC05H3E5 op een (hete)luchtverwarmings installatie. Voormalig Brink SWB-HR10D.

Merk wel, dat doordat ik nu op een hele lage temperatuur verwarm, er een veel grotere luchtverplaatsing moet plaatsvinden, wat met de verkeerde luchtventielen nogal hoorbaar is.
Pagina: 1 ... 36 ... 41 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True