Dat is het rare aan de pana. Hij blijft circuleren met als gevolg afkoelen van je vloer. Ik zou willen dat de pomp max een minuut nadraait indien de compressor niet draait maar dat gaat helaas niet.FransvWoerkom schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 01:09:
[...]
Het ziet er allemaal mooi uit. Die sensors aan de verdelers geven mooi inzicht.
In de presentatie mankeren nog wat kleinigheden als "Vermogen" ipv "Energie", MW en MWh ipv kW en kWh, en het laatste plaatje rechts onder lijkt nog in ontwikkeling.
Als ik het goed begrijp, ging om 9:50 de warmtepomp uit, waarna temperaturen begonnen te dalen. Al vrij snel de Ta onder de Tr. Dat kan alleen als de circulatiepomp bleef draaien. Maar, dan is het systeem toch warmte van binnen naar buiten aan't transporteren? Ik zie ook dat de WP 180 tot 360W blijft trekken. Wat is daarvan het voordeel?
Ik vermoed dat het komt doordat hij er hard aan moet trekken bij een koude start. Hier draai ik nu WAR en geen defrosts meer gehad. bij @JoKo zag je ook een hoop defrosts wanneer hij na een nacht af weer bijgesprongen was.Mr.MarQuez schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:53:
Lees nu al een tijd mee hier, vandaag toch maar eens een bericht plaatsen voor wat feedback.
Sinds deze zomer hebben we een Pana 9Kw T-cap die ik zelf heb geplaatst. Daarbij meteen de monitoring ingeregeld zodat we ook iets kunnen zeggen over de performance.
Even wat feiten op een rij.https://snapshot.raintank...hxYLhFq0ytcCnTUiwE6zg7SvE
- vloerverwarming op beganegrond en 1ste verdieping, zo'n 1350meter aan 16/2 buizen voor +/-150m2
- kamstrup om opwekking te monitoren die via node red alles pushed naar influxdb en domoticz
- s0 meters die de zowel het primaire systeem als het backup element doen uitlezen
- aanvoer en retourleiding van de verdeler die via DS18B20 worden gemeten
- Pana die via wifi module wordt uitgelezen
- stooklijn 15c - 24c, -5 - 35c en dT 4c met de thermostaat die op 20c staat
- stille stand is niet ingeschakeld
Wat me opvalt is dat er afgelopen nacht 7 defrost waren. Enige idee waarom er dat zo veel zijn naast de lage buiten temp en vochtigheid?
Verder lijkt alles naar behoren te werken, maar ben nog aan zoeken naar de beste instelling.
Tips zijn welkom.
stiltemodus zal helpen met de pomp te tempereren bij een koude start. Hij gaat dus minder hard optoeren.
pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5