Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 98 Laatste
Acties:
  • 546.666 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:58
Zijn er hier meer mensen die een unit gekocht hebben bij EasyHeatpumps? Ik heb voor mezelf destijds bij PMcoppack een 7kw H gekocht, maar EasyHeatpumps is een van de leveranciers van PMCoppack, en dus aanzienlijk goedkoper. (De website hint wel dat het niet bedoelt is voor eindgebruikers, maar als je een mailtje dicht voor een prijs incl. verzenden NL krijg je keurig antwoord. (Shipping 150pond))

Voor kennis op zoek naar nog een 7kw H, en scheelt iets van 420 euro tussen easyheatpumps en pmcoppack, beide incl. vat en incl shipping...

dus vooral benieuwd of er meer mensen goede/slechte ervaringen hebben met bestellen bij easyheatpumps

Bericht aangepast aan huidige shipping NL quote van 150 pond ipv 200 van eerder dit jaar.

[ Voor 11% gewijzigd door lolle1212 op 20-11-2019 18:47 . Reden: Huidige quote geeft 150 ipv 200 pond shipping NL ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-06 23:53
@Dylantje2
@reneeke1970

Zo te zien passen jullie geen nacht verlaging toe. Waarom is dat?

Kan me maar 1 ding bedenken. Dat bij verhoging in de ochtend de wp zo hard moet werken, dat het rendement laag is, of er zelfs niet is.

Graag hoor ik jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Chris499 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:36:
@Dylantje2
@reneeke1970

Kan me maar 1 ding bedenken. Dat bij verhoging in de ochtend de wp zo hard moet werken, dat het rendement laag is, of er zelfs niet is.

Is wel eens hier voorbij gekomen..
Wat je zegt klopt scheelt niet heel veel qua winsten

Als salderen er af gaat zou het mss wel een paar centen op kunnen leveren.
Volgens mij waren metingen dat het netto wel eens slechter uitpakte

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Dylantje2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:59:
[...]

Is wel eens hier voorbij gekomen..
Wat je zegt klopt scheelt niet heel veel qua winsten

Als salderen er af gaat zou het mss wel een paar centen op kunnen leveren.
Volgens mij waren metingen dat het netto wel eens slechter uitpakte
Goed om te weten. Dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Tja, ik heb pas sinds september de 5H dus ben nog niet helemaal op de hoogte van alles. Wel het forum doorgelezen, maar was vergeten dat jullie het hier al eens over hebben gehad.

Ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn na het verlagen van je Dt en verhogen van de pomp snelheid. Ik houd je posts in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:40
@Dylantje2
@reneeke1970

Dat klopt precies, telkens in moeten halen kost extra stroom. Zelfs slechts twee uur stoppen als thermostaat dat nodig vind kan nadelig uit pakken.
Stond vandaag artikel op nu.nl dat met gas beste 5 graden nacht verlaging aangehouden kan worden. Met l tv 2 graden en met zltv helemaal geen verlaging.
En eerlijk gezegd vind ik het comfort geweldig, heerlijk wakker worden in warm huis. Al zou het tien procent besparen dan zou ik het nog niet doen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
reneeke1970 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:18:
[...]

Dat klopt precies, telkens in moeten halen kost extra stroom. Zelfs slechts twee uur stoppen als thermostaat dat nodig vind kan nadelig uit pakken.
Stond vandaag artikel op nu.nl dat met gas beste 5 graden nacht verlaging aangehouden kan worden. Met l tv 2 graden en met zltv helemaal geen verlaging.
En eerlijk gezegd vind ik het comfort geweldig, heerlijk wakker worden in warm huis. Al zou het tien procent besparen dan zou ik het nog niet doen.
Vraag me alleen wel af tot welke temperatuur je de wp beter aan kunt laten staan.

Als het buiten 15 graden is, dan kun je de wp naar mijn idee wel beter een nacht uit zetten. Waarschijnlijk doen jullie dit ook.

Laten we zeggen dat het stook seizoen grofweg 6 maanden is. 6x30x24= 4.320 draaiuren per jaar. 4.320 x 15 jaar = ruim 64.800 draaiuren levensduur benodigd. Is dit realistisch?

Ik houd de starts en stops even buiten beschouwing. Die 100.000 tot 150.000 geloof ik wel, daar kom je in 15 jaar niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Ep Woody schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:27:
@Dylantje2 Je mag mij ook wel in de TS zetten. WH-MDC05H3E5 op een (hete)luchtverwarmings installatie. Voormalig Brink SWB-HR10D.

Merk wel, dat doordat ik nu op een hele lage temperatuur verwarm, er een veel grotere luchtverplaatsing moet plaatsvinden, wat met de verkeerde luchtventielen nogal hoorbaar is.
Hoe heb je de WP daar op aangesloten ? Dacht dat er geen water in zat ?

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:44
Oeps, wrong topic

[ Voor 94% gewijzigd door Knielen op 20-11-2019 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MM
Dus je meet met beiden??/
Kun je iets meer laten zien?
Evt in Grafana data naast elkaar van de kamstrup en het script?
en welke waardes gebruik je voor het script?

En ruzie. zul je mij hier niet maken hoor:-)
Hobby...
En de lol
Maar/en kritisch blijven is belangrijk

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Haha, sorry @Dylantje2, ik had de post in het verkeerde topic geplaatst, nu wordt het een raadsel voor de anderen waar het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-06 17:50
Chris499 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:35:
[...]

Vraag me alleen wel af tot welke temperatuur je de wp beter aan kunt laten staan.

Als het buiten 15 graden is, dan kun je de wp naar mijn idee wel beter een nacht uit zetten. Waarschijnlijk doen jullie dit ook.

Laten we zeggen dat het stook seizoen grofweg 6 maanden is. 6x30x24= 4.320 draaiuren per jaar. 4.320 x 15 jaar = ruim 64.800 draaiuren levensduur benodigd. Is dit realistisch?

Ik houd de starts en stops even buiten beschouwing. Die 100.000 tot 150.000 geloof ik wel, daar kom je in 15 jaar niet aan.
Ik heb alleen VV. Nachtverlaging werkt bij mij in de winter niet. 24/7 Stoken is het doel, WAR zonder thermostaat. De vloer is de buffer en eenmaal op temperatuur wil je die niet laten afkoelen. Weer “opladen” kost tijd en de Wp moduleert dan ook enkele uren veel minder terug. Veel comfort verlies. Met radiatoren kan het verhaal heel anders zijn.
In voor- en najaar probeer ik inderdaad iets anders! Dan verlaag ik ’s nachts wel met 1 graad, gebruik ik een hogere en vlakkere stooklijn en WAR met thermostaat. Met een schema wordt er dan voor het opstaan even flink hoog gedraaid, tot de thermostaat ingrijpt. De vloer voelt dan als ik opsta prettig aan. Zonder dit zou de vloer eigenlijk permanent koud aanvoelen. Dus eigenlijk draait de Wp dan niet echt voor de kamertemperatuur maar meer voor de vloertemperatuur.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:55
t.oswald schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:14:
[...]

Ik heb alleen VV. Nachtverlaging werkt bij mij in de winter niet. 24/7 Stoken is het doel, WAR zonder thermostaat. De vloer is de buffer en eenmaal op temperatuur wil je die niet laten afkoelen. Weer “opladen” kost tijd en de Wp moduleert dan ook enkele uren veel minder terug. Veel comfort verlies. Met radiatoren kan het verhaal heel anders zijn.
Ik heb hier alleen radiatoren en een programmeerbare thermostaat met dag/nacht programma. Werkt op zich best fijn, overdag 20,5 en nacht 19,5. Als het kouder wordt, zoals afgelopen nacht dan springt ie nog wel een paar keer aan maar alleen om een klein beetje op te warmen.
De ruimtes buiten de woonkamer zijn overigens voorzien van thermostaatknoppen. Die houden 24*7 dezelfde temperatuur maar als de WP 's nachts een uurtje loopt warm de kamer toch nauwelijks op, mede omdat bij 2 van de 3 kamers de gordijnen over de radiatoren hangen en bij de 3e kamer omdat de climatebooster dan uit staat.

@Knielen, hier geen Grafana maar alleen Domoticz. Beetje spelen met Node-red en Aurora theme en dan kom je toch tot een mooi resultaat ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ANZdPYxGOWvbmvkdx0gSvrk4/full.png

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Felicia schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:19:
[...]

Ik heb hier alleen radiatoren en een programmeerbare thermostaat met dag/nacht programma. Werkt op zich best fijn, overdag 20,5 en nacht 19,5. Als het kouder wordt, zoals afgelopen nacht dan springt ie nog wel een paar keer aan maar alleen om een klein beetje op te warmen.
De ruimtes buiten de woonkamer zijn overigens voorzien van thermostaatknoppen. Die houden 24*7 dezelfde temperatuur maar als de WP 's nachts een uurtje loopt warm de kamer toch nauwelijks op, mede omdat bij 2 van de 3 kamers de gordijnen over de radiatoren hangen en bij de 3e kamer omdat de climatebooster dan uit staat.

@Knielen, hier geen Grafana maar alleen Domoticz. Beetje spelen met Node-red en Aurora theme en dan kom je toch tot een mooi resultaat ;)
[Afbeelding]
Zoals ik al zei, met radiatoren is het een ander verhaal. Mijn Ta bij 2 graden is nu 27 en dat scheelt nogal met de radiatoren.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
t.oswald schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:25:
[...]

Zoals ik al zei, met radiatoren is het een ander verhaal. Mijn Ta bij 2 graden is nu 27 en dat scheelt nogal met de radiatoren.
Mjah, ik ben dan ook niet echt representatief want ik draai Ta38 maar das meer omdat ik veel te veel power heb t.o.v. mijn benodigdheden. Als ik Ta30 draai dan hou ik het huis warm bij 8 graden maar dan pendelt ie wel 5 minuten aan/uit. Dus dan maar hysterese op de thermostaat omlaag, dan gaat ie boven de 2 graden buiten een paar keer per dag aan en uit, daaronder loopt ie wat langere runs van 1 á 2 uur (en onder 0 vrijwel constant totdat de kamertemperatuur gehaald is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Knielen schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:12:
Haha, sorry @Dylantje2, ik had de post in het verkeerde topic geplaatst, nu wordt het een raadsel voor de anderen waar het over gaat.
De vraag blijft hetzelfde

>:) O-) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Dit is alles wat ik meet, script berekend alleen de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Chris499 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:35:
[...]

Ja dan zou hij s'nachts wel uit kunnen, maar ik heb geen zin in telkens instellingen wijzigen om één of twee kWh te besparen. Dus hij blijft gewoon aan met 15 graden. Sterker nog, als ik week op vakantie ga blijft ie ook aan, duurt drie dagen continu full power draaien voor het weer warm is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marthijnhoiting
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-02 09:00
Mijn outlet water temperature kwam niet meer boven de 30 graden met deze temperaturen (0 graden buiten), boosdoener blijkt de stille modus (3) die nog steeds ingesteld stond. Ben benieuwd hoeveel lawaai de WP gaat maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 18:14
Vreemd, welke pomp heb jij ?
Ik heb de 9kW 1 fase H ook nog op stille stand 3 staan maar dat is geen probleem.
Bij een defrost is er wat herrie, stille stand of niet, dat maakt niet uit.

[ Voor 25% gewijzigd door JvdW op 20-11-2019 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:50
marthijnhoiting schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:12:
Mijn outlet water temperature kwam niet meer boven de 30 graden met deze temperaturen (0 graden buiten), boosdoener blijkt de stille modus (3) die nog steeds ingesteld stond. Ben benieuwd hoeveel lawaai de WP gaat maken :)
Ook hier maar vandaag de stille stand uitgezer. Tussen de defrost was de WP te traag aan het opregelen. Ook vermogen teveel begrenst. Zonder (veel) defrosts zou het wel goed zijn gegaan op stille mode 3.

Mooi test weer: 12 defrosts bij hele dag mist rond vriespunt. Niet best voor de COP: overall vandaag niet meer dan 2,5.
De kamstrup heeft bijgehouden dat er 5,5kWh op de 68kWh terug is gehaald. (8%). Gelukkig zijn er niet veel van dit soort dagen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:40
HFman schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:56:
[...]

Hoe heb je de WP daar op aangesloten ? Dacht dat er geen water in zat ?
De SWB is verkocht en er zijn nu 4 fancoils voor in de plaats gekomen. 2x2 in serie. Biddle coolflow als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@Dylantje2
@reneeke1970

[...]

En als het 30% scheelt? Als je 24/7 stookt op minimaal vermogen, en je doet "nachtverlaging", dan is elk uur al 1/24e besparing.
Het opnieuw opstoken zal heus niet zoveel energie kosten. Dan gaat ie 2 uur lang op 2x vermogen starten. Zolang je dus langer dan 2 uur aan nachtverlaging heb, dan maak je al "winst".

Dat ligt helemaal aan je warmteverlies.

24/7 stoken zonder kost me in de praktijk zonder defrosts, op minimaal vermogen ) 35kWh met een 16kW panasonic. Doe ik een thuiswerkdag en stook ik van 10:00-22:00, dan is dat zo'sn 25kWh. Anders een schooldag waarbij er gestookt wordt van 14:00-22:00, dan is dat gemiddeld 15kWh.

Scheelt aanzienlijk dus. 21C overdag, 20C "nacht". Met een hysterese van 0.2 stopt de WP op 21,2C. Naijlen gaat tot 21,5C tot ongeveer 23:00.
Van 23:00-14:00 is meestal 1C kouder geworden. Als er mensen thuis komen, dan is er al een uur gestookt en is het huis bij terugkomst 20.5C.

Maar ja, misschien moduleert jouw warmtepomp veel meer terug en verbruik je op 1 dag niet zoveel. Voor mij is dat best een flinke slok. Dus besparing middels nachtverlaging is zeker wel gewenst. Qua comfort lever ik niet eens iets merkbaars in. Immers de vloer is warm als we thuis zijn.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-06 08:25
[...]
Ook hier draait de 5H nagenoeg continu op de vv, zonder nachtverlaging, en het comfort is echt super! Deze week slechts 3 stops gehad. Dat was op zonnige dagen met veel zoninstraling. Je ziet ook de temperatuur omhoogschieten. Thermostaat staat op 22 graden.

afgelopenweek

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
kmf schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:58:
[...]

[...]

En als het 30% scheelt? Als je 24/7 stookt op minimaal vermogen, en je doet "nachtverlaging", dan is elk uur al 1/24e besparing.
Het opnieuw opstoken zal heus niet zoveel energie kosten. Dan gaat ie 2 uur lang op 2x vermogen starten. Zolang je dus langer dan 2 uur aan nachtverlaging heb, dan maak je al "winst".

Dat ligt helemaal aan je warmteverlies.

24/7 stoken zonder kost me in de praktijk zonder defrosts, op minimaal vermogen ) 35kWh met een 16kW panasonic. Doe ik een thuiswerkdag en stook ik van 10:00-22:00, dan is dat zo'sn 25kWh. Anders een schooldag waarbij er gestookt wordt van 14:00-22:00, dan is dat gemiddeld 15kWh.

Scheelt aanzienlijk dus. 21C overdag, 20C "nacht". Met een hysterese van 0.2 stopt de WP op 21,2C. Naijlen gaat tot 21,5C tot ongeveer 23:00.
Van 23:00-14:00 is meestal 1C kouder geworden. Als er mensen thuis komen, dan is er al een uur gestookt en is het huis bij terugkomst 20.5C.

Maar ja, misschien moduleert jouw warmtepomp veel meer terug en verbruik je op 1 dag niet zoveel. Voor mij is dat best een flinke slok. Dus besparing middels nachtverlaging is zeker wel gewenst. Qua comfort lever ik niet eens iets merkbaars in. Immers de vloer is warm als we thuis zijn.
Leuk voorbeeld van 24/7 tegenover een paar uur uit. Hele week met middagtemperaturen van rond de 13 graden gedraaid met 24/7, overdag terug modulerend naar 270 W. Op 10 november was er echter een lekker zonnetje en heb ik de Wp rond 10 uur uitgezet. Tegen 16.00 werd het kil en heb ik de Wp weer aangezet. Zie het verschil in kWh verbruik per 24 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yLrR4saP2kpmhtJl56vr3psE/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

t.oswald schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:19:
[...]

Leuk voorbeeld van 24/7 tegenover een paar uur uit. Hele week met middagtemperaturen van rond de 13 graden gedraaid met 24/7, overdag terug modulerend naar 270 W. Op 10 november was er echter een lekker zonnetje en heb ik de Wp rond 10 uur uitgezet. Tegen 16.00 werd het kil en heb ik de Wp weer aangezet. Zie het verschil in kWh verbruik per 24 uur.
[Afbeelding]
Je bedoeld dat je WP zoveel moet optoeren dat je met verlaging meer verbruikt dan dat je bespaart? En dan ook nog dat je huis in 6 uur kil is geworden? Radiatoren?

Ik heb even een praktijkvoorbeeld gevonden van mij met dezelfde buitentemperaturen. Was een testje 24/7 of toch maar verlaging. Toen had ik nog geen spouwmuurisolatie.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3RJYxXB/Screenshot-2019-11-20-23-23-47.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZVF8s0X/Screenshot-2019-11-20-23-24-27.png

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
kmf schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:28:
[...]

Je bedoeld dat je WP zoveel moet optoeren dat je met verlaging meer verbruikt dan dat je bespaart? En dan ook nog dat je huis in 6 uur kil is geworden? Radiatoren?

Ik heb even een praktijkvoorbeeld gevonden van mij met dezelfde buitentemperaturen. Was een testje 24/7 of toch maar verlaging. Toen had ik nog geen spouwmuurisolatie.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie waar de discussie over gaat.... t.oswald in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"

• reneeke1970
t.oswald schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:19:
[...]

[Afbeelding]
Je probeert een vergelijking te doen met of zonder nacht verlaging en vervolgens maak je er twee dagen van waarbij de zon wel en niet schijnt. Dat is hetzelfde als vergelijken tegen de berg op rijden en naar beneden rijden.

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
kmf schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:58:
[...]

[...]

Je slaat de plank volledig mis, ik en anderen hebben uitvoerig gemeten, en jou aanname zit er volledig naast.

En jou manier van verwarmen kun le alleen omdat je een overkill machine hebt staan, mijn 6 kW trekt bijna net zoveel stroom op een dag als jou 16 kW. Dus de mijne werkt voor zijn geld en de jouwe pruttelt maar wat.
Met een normale wp op maat kun je niet even twee graden opstoken

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Dat is geen discussie, Chris vroeg alleen aan mij waarom ik 24/7 draai, that's all

1 PVoutput . Dongen NB

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 05:01:
[...]

Je slaat de plank volledig mis, ik en anderen hebben uitvoerig gemeten, en jou aanname zit er volledig naast.

En jou manier van verwarmen kun le alleen omdat je een overkill machine hebt staan, mijn 6 kW trekt bijna net zoveel stroom op een dag als jou 16 kW. Dus de mijne werkt voor zijn geld en de jouwe pruttelt maar wat.
Met een normale wp op maat kun je niet even twee graden opstoken
je leest weer niet volledig. er wordt niet even 2 graden opgestoken. mijn nachtverlaging is 1 graad en bij stoken gaat de temperatuur met 0.2 graad per uur omhoog.
het heeft dus de hele avond nodig om weer op 21 graden te komen. dit met een Ta van 27 graden.

Jij en anderen hebben uitvoerig gemeten, en toevallig ik en anderen die nachtverlaging doen ook.

Misschien moet @Chris499 dus zelf ook meten en experimenteren om te kijken wat bij zijn situatie past ipv de aanname over te nemen dat nachtverlaging meer verbruik betekent dan continu stoken. Ander Ta, andere afgifte, andere isolatie, andere vermogen, alle variabelen die een ander resultaat geven.

• Chris499
kmf schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:05:
[...]

je leest weer niet volledig. er wordt niet even 2 graden opgestoken. mijn nachtverlaging is 1 graad en bij stoken gaat de temperatuur met 0.2 graad omhoog.
het heeft dus de hele avond nodig om weer op 21 graden te komen. dit met een Ta van 27 graden.

Jij en anderen hebben uitvoerig gemeten, en toevallig ik en anderen die nachtverlaging doen ook.

Misschien moet @Chris499 dus zelf ook meten en experimenteren om te kijken wat bij zijn situatie past ipv de aanname over te nemen dat nachtverlaging meer verbruik betekent dan continu stoken. Ander Ta, andere afgifte, andere isolatie, andere vermogen, alle variabelen die een ander resultaat geven.
Maak je geen zorgen. Ik ben flink aan het experimenteren. _/-\o_
Hoeveel graden (Ta) nachtverlaging pas jij toe?

• Chris499
Foutje.

[ Voor 95% gewijzigd door Chris499 op 21-11-2019 09:48 ]

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Heeft iemand hier ervaring met EVOhome zone regeling in combinatie met de WP ?

Zover ik (maar ben me aan het inlezen) kun je de WP aan/uit moduleren via het externe thermostaat aan/uit contact.
Dit zou echter beteken dat de WP (max) 3 keer per uur aan/uit gezet wordt.

Daarnaast begreep ik van Christiaan dat de WP altijd voldoende flow moet houden voor een Defrost ..
EVOhome, knijpt de flow wanneer het bijna op temperatuur is..

Hoe hebben jullie die op gelost.. enige trick and tips ?

• kmf
  • Niet online

kmf

Chris499 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:47:
[...]

Maak je geen zorgen. Ik ben flink aan het experimenteren. _/-\o_
Hoeveel graden (Ta) nachtverlaging pas jij toe?
Stooklijn is ingesteld op 28@-10 en 26@10.
Tijdens "nachtverlaging" is er een shift -1 ingesteld met Quiet mode.

Nachtverlaging is van 22:00 tm 14:00 (of 10:00 tijdens weekend/thuiswerkdagen)

Thermostaat setpoint is op 21. Nachtverlaging 20.
Hysterese 0.2C

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:03
HFman schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:50:
Ik heb een EvoHome op een CV-ketel... (met OpenTherm, dus niet helemaal vergelijkbaar met aan/uit die je nodig zou hebben voor een WP).

Ik zou het niet doen. Het open dichtsturen van vloerverwarmingsgroepen duurt lang waardoor de ketel soms alweer afslaat omdat hij de warmte niet kwijt kan (met ketel al niet ideaal, met WP wil je dat gewoon niet). Als je het al doet moet je ergens een flinke oppervlakte aan vloerverwarming niet dynamisch aangestuurd mee laten lopen. Verder knijpt hij bij vloerverwarming mijn inziens vaak veel te vroeg de groepen dicht om een overshoot te voorkomen (lastig onderwerp hoor, want gisteren bij zonnig weer, had ik in de woonkamer wel een flinke overshoot ondanks het knijpgedrag van de Evohome).

@Grolsch heeft ervaring Danfoss CF2 en is er tevreden mee, maar ruimte gestuurd verwarmen (zeker zonder buffervat) en zone regeling is heel lastig goed te krijgen.

• t.oswald

Zover ik (maar ben me aan het inlezen) kun je de WP aan/uit moduleren via het externe thermostaat aan/uit contact.

Daarnaast begreep ik van Christiaan dat de WP altijd voldoende flow moet houden voor een Defrost ..

Als je in dit forum zoekt op evohome dan is men daarover in combinatie met een Wp niet echt enthousiast. Heb je die reacties al bekeken?

• HFman

HFman

Waar een wil is..

t.oswald schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:30:
[...]

Als je in dit forum zoekt op evohome dan is men daarover in combinatie met een Wp niet echt enthousiast. Heb je die reacties al bekeken?
check, verkeerd gezocht... eerst weer even lezen dus.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
shit

[ Voor 98% gewijzigd door Dylantje2 op 21-11-2019 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia

Wel zoneregeling, niet die van EVOhome. De WP wordt aan/uit geschakeld door de thermostaat (met het thermostaat contact, niet met het aan/uit contact) en iedere kamer buiten de woonkamer heeft een radiator en een thermostaatknop die dicht loopt als de temperatuur dichterbij gewenst komt.
Als je de WP aan/afschakelt met aan/uit contact loop je het risico dat er in een obscure ruimte vraag is en je dus veel te weinig afgifte hebt. Grolsch in het grote WP topic heeft hier al een aantal keer over geschreven, die heeft wel een Evohome. Hij houdt een aantal groepen altijd open zodat er bij vraag genoeg warmte kwijt kan.

Flowprobleem kan je oplossen met een buffervat, zelfs als alle groepen dicht staan heb je dan bijvoorbeeld 50 liter die je voor je defrost kan gebruiken. Werkt hier in dat opzicht prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32

Ik heb deze week mijn hele Evohome set verkocht. Had CV icm Evohome. Nu met warmtepomp draai ik 24/7 WAR en kijk er nooit meer naar. Is behagelijk in huis en dat is het enige wat er toe doet uiteindelijk. Ik denk dat zoneregeling niet relevant is met een WP.

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
Volgens mij staat er toch echt een handleiding op die site......

• HFman

HFman

Waar een wil is..

annespruit1980 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:34:
[...]

Volgens mij staat er toch echt een handleiding op die site......
Welke site...

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Felicia schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:46:
[...]

Wel zoneregeling, niet die van EVOhome. De WP wordt aan/uit geschakeld door de thermostaat (met het thermostaat contact, niet met het aan/uit contact) en iedere kamer buiten de woonkamer heeft een radiator en een thermostaatknop die dicht loopt als de temperatuur dichterbij gewenst komt.
Als je de WP aan/afschakelt met aan/uit contact loop je het risico dat er in een obscure ruimte vraag is en je dus veel te weinig afgifte hebt. Grolsch in het grote WP topic heeft hier al een aantal keer over geschreven, die heeft wel een Evohome. Hij houdt een aantal groepen altijd open zodat er bij vraag genoeg warmte kwijt kan.

Flowprobleem kan je oplossen met een buffervat, zelfs als alle groepen dicht staan heb je dan bijvoorbeeld 50 liter die je voor je defrost kan gebruiken. Werkt hier in dat opzicht prima.
Welke buffervat gebruik je ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
HFman schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:48:
[...]

Welke buffervat gebruik je ?
Ik heb de Panasonic 50 liter buffer, maar die buffert niet heel veel en dient vooral als ontkoppeling tussen radiatoren en WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
Die van dat apparaat, maar hij heeft zijn vraag al weggehaald. Dus was er zelf al achter gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knarf_st
  • Laatst online: 21-05 21:19
Afgelopen week heeft @koevlaas2 mijn Panasonic 5kW Monoblock met Lanbox bij mij geïnstalleerd. Draai nu al een dikke week met de thermostaat, dus (nog) geen WAR. Vanaf dag twee is de WP continue rustig door blijven lopen, draait het grootste gedeelte op 33-34Hz. Tot nu toe ben ik erg tevreden. Moet nog wel een kWh meter plaatsen zodat ik ook het verbruik kan meten. De thermostaat staat op 22gr en de binnen temperatuur (volgens de Panasonic thermostaat) is 21.

Zoals zovelen, heb ik ook mijn twijfels bij de temperatuur sensoren van de Pana. De binnen temperatuur vd thermostaat had koevlaas2 al twee graden omlaag gezet. Vraag me af of de Ta en de Tr wel kloppen, volgens mij geven die ook iets hoger aan dan de werkelijkheid. Tbuiten is wat lastig te zeggen omdat de Pana onder een overdekte parkeerplaats staat. Heb alleen geen goede (geijkte) thermometer om dat te checken.

Hierbij nog een foto ter bewijs :) :

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bgo70w6vgob.jpg

Het geluid valt reuze mee, geen last van een klankkast effect. Gelukkig ook geen last van trillingen in de muur.

Wil nog een koof maken voor over de leidingen en draden. Moet ook nog kijken wat ik met de afvoer van het condenswater ga doen. Wat zijn jullie ideeën op dat gebied?

• reneeke1970
knarf_st schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:33:
Afgelopen week heeft @koevlaas2 mijn Panasonic 5kW Monoblock met Lanbox bij mij geïnstalleerd. Draai nu al een dikke week met de thermostaat, dus (nog) geen WAR. Vanaf dag twee is de WP continue rustig door blijven lopen, draait het grootste gedeelte op 33-34Hz. Tot nu toe ben ik erg tevreden. Moet nog wel een kWh meter plaatsen zodat ik ook het verbruik kan meten. De thermostaat staat op 22gr en de binnen temperatuur (volgens de Panasonic thermostaat) is 21.

Zoals zovelen, heb ik ook mijn twijfels bij de temperatuur sensoren van de Pana. De binnen temperatuur vd thermostaat had koevlaas2 al twee graden omlaag gezet. Vraag me af of de Ta en de Tr wel kloppen, volgens mij geven die ook iets hoger aan dan de werkelijkheid. Tbuiten is wat lastig te zeggen omdat de Pana onder een overdekte parkeerplaats staat. Heb alleen geen goede (geijkte) thermometer om dat te checken.

Hierbij nog een foto ter bewijs :) :

[Afbeelding]

Het geluid valt reuze mee, geen last van een klankkast effect. Gelukkig ook geen last van trillingen in de muur.

Wil nog een koof maken voor over de leidingen en draden. Moet ook nog kijken wat ik met de afvoer van het condenswater ga doen. Wat zijn jullie ideeën op dat gebied?
Heb je het boekje gelezen wat de vrije maten rondom moeten zijn voor goede lucht circulatie?

1 PVoutput . Dongen NB

• knarf_st
reneeke1970 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:43:
[...]

Heb je het boekje gelezen wat de vrije maten rondom moeten zijn voor goede lucht circulatie?
Ja en daar is zeker rekening mee gehouden! De foto geeft een zwaar vertekend beeld. De afstand vanaf de achterkant van de WP tot aan de muur is meer dan 30 cm. De afstand aan de rechter zijkant vd WP en de muur is ook meer dan 30 cm. Het installatiedocument geeft aan >30cm dus daar hebben we aan voldaan.

Over de afstand vanaf de grond tot aan de WP staat niets geschreven maar daar heb ik zeker aan voldaan O-)

• reneeke1970
knarf_st schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:48:
[...]

Ja en daar is zeker rekening mee gehouden! De foto geeft een zwaar vertekend beeld. De afstand vanaf de achterkant van de WP tot aan de muur is meer dan 30 cm. De afstand aan de rechter zijkant vd WP en de muur is ook meer dan 30 cm. Het installatiedocument geeft aan >30cm dus daar hebben we aan voldaan.

Over de afstand vanaf de grond tot aan de WP staat niets geschreven maar daar heb ik zeker aan voldaan O-)
Lucht komt vanaf boven de wp in, nu zuigt hij zijn eigen koude lucht aan, die is zwaarder en zakt naar onder de wp. Mijn boekje zegt meter hoog vrije ruimte
Je moet eens aan @Oxellaar vragen hoeveel kapot gedraaide machines hij op deze manier al heeft gehad.

1 PVoutput . Dongen NB

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

knarf_st schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:48:
[...]

Nog wat aan al mijn info gehad?
Geen afvoer? Kun je van de winter schaatsen ;)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• knarf_st
reneeke1970 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:59:
[...]

Lucht komt vanaf boven de wp in, nu zuigt hij zijn eigen koude lucht aan, die is zwaarder en zakt naar onder de wp. Mijn boekje zegt meter hoog vrije ruimte
Je moet eens aan @Oxellaar vragen hoeveel kapot gedraaide machines hij op deze manier al heeft gehad.
Welk boekje heb jij? Volgens de Panasonic Planning and installation manual wordt over de benodigde ruimte aan de bovenkant met geen woord gerept. Zie:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gp36tmtq8.jpg

• reneeke1970
knarf_st schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:18:
[...]

Welk boekje heb jij? Volgens de Panasonic Planning and installation manual wordt over de benodigde ruimte aan de bovenkant met geen woord gerept. Zie:
[Afbeelding]
Boekje van g model. Heb lucht stroom ook met wapperende keukenrol bekeken.
Linker zijkant en bovenkant zuigen het hardst.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knarf_st
JoKo schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:00:
[...]

Nog wat aan al mijn info gehad?
Geen afvoer? Kun je van de winter schaatsen ;)
Heb zeker wat aan je uitgebreide info gehad! Bedankt! De afvoer moet ik nog regelen. De Pana geeft bij dit weer behoorlijk wat condenswater, bij een defrost lijkt het wel of het regent.

• Felicia
reneeke1970 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:23:
[...]

Als de onderkant vrij is dan kan die daar natuurlijk ook vandaan zuigen i.p.v. de bovenkant.

• HFman

HFman

Waar een wil is..

reneeke1970 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:23:
[...]

Er worden over minimaal afstanden gepraat, maar betekend dit dat hij met deze afstanden zijn optimale rendement al haalt ?

Op mijn " voorkeur plaats" (moet hem nog plaatsen) staat op 2 meter van de voorkant dan een laurier haag gaat dit goed ? of staat die telkens heen en weer te waaien...

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
..

[ Voor 98% gewijzigd door Dylantje2 op 21-11-2019 20:33 ]

• HFman

HFman

Waar een wil is..

blijf je het forum vullen met bijna lege berichten 8)7

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:46
reneeke1970 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:59:
[...]

Lager kan zijn auto er niet meer staan en gelukkig dat de koude lucht naar beneden zakt dan kan het aanzuigen warme(re)lucht zijn.
@knarf_st Als de COP goed is > 4 dan is er weinig aan de hand mbt genoemde probleem.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
HFman schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:37:
[...]
blijf je het forum vullen met bijna lege berichten 8)7
Nee maar ik krijg een ip ban als ik nog een keer 2x achter elkaar quote op anderen...
Dus sorry ofzo

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Dylantje2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:40:
[...]

Nee maar ik krijg een ip ban als ik nog een keer 2x achter elkaar quote op anderen...
Dus sorry ofzo
Tsong zelfs als admin/topic starter.. moet niet gekker worden... :(

• Felicia
HFman schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:46:
[...]

Tong zelfs als admin/topic starter.. moet niet gekker worden... :(
Hij is geen admin hoor. En een topic starter heeft nou ook niet bepaalde status op tweakers...

• knarf_st
Kreeg gisteren een, misschien rare, brainwave (heb ik wel vaker last van 8)7) Mijn huis heeft een mechanische ventilatie (zonder WTW) waarmee in de meeste ruimtes (warme) lucht wordt afgezogen en deze wordt dan op het dak geloosd. Dit gebeurt 24 uur per dag op verschillende standen. Zou het zin hebben om deze afgezogen lucht niet op het dak te lozen maar via een gat in de muur achter mijn Panasonic uit te laten komen? Of zijn de nadelen groter, zoals bijvoorbeeld koude lucht die via het gat naar binnen kan komen? Moet bijvoorbeeld bij het douchen de luchtafzuiging niet naar de Pana gaan ivm de vochtige lucht? Zou het COP technisch wat uitmaken?

• reneeke1970
Felicia schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:28:
[...]

Als de onderkant vrij is dan kan die daar natuurlijk ook vandaan zuigen i.p.v. de bovenkant.
Dat zei ik al, enige optie is langs onderen zuigen waar de koude zwaardere uitgeblazen lucht hangt omdat het zwaarder is dan warme lucht. En dat gaat nou juist de problemen geven.

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
HFman schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:29:
[...]

Er worden over minimaal afstanden gepraat, maar betekend dit dat hij met deze afstanden zijn optimale rendement al haalt ?

Op mijn " voorkeur plaats" (moet hem nog plaatsen) staat op 2 meter van de voorkant dan een laurier haag gaat dit goed ? of staat die telkens heen en weer te waaien...
Windkracht 8 geeft het wel, ik loop er dagelijks doorheen

1 PVoutput . Dongen NB

• knarf_st
reneeke1970 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 21:32:
[...]

Dat zei ik al, enige optie is langs onderen zuigen waar de koude zwaardere uitgeblazen lucht hangt omdat het zwaarder is dan warme lucht. En dat gaat nou juist de problemen geven.
Hij kan aan alle kanten lucht aanzuigen. Waarbij de linkerkant (als je ervoor staat) geheel vrij is, de onderkant met daarna de meeste ruimte, dan de rechterkant en als laatste de bovenkant met ongeveer 15 cm ruimte tot aan het plafond. Ben benieuwd hoe nieuwe de luchtstroming zal zijn. In het verleden had ik nooit bevroren autoramen, terwijl de gehele straat het ijs van hun ramen schoon aan het krabben waren.

Is er een simpele manier om de luchtstromen met bijbehorende temperatuur zichtbaar te maken?

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
knarf_st schreef op donderdag 21 november 2019 @ 21:25:
Kreeg gisteren een, misschien rare, brainwave (heb ik wel vaker last van 8)7) Mijn huis heeft een mechanische ventilatie (zonder WTW) waarmee in de meeste ruimtes (warme) lucht wordt afgezogen en deze wordt dan op het dak geloosd. Dit gebeurt 24 uur per dag op verschillende standen. Zou het zin hebben om deze afgezogen lucht niet op het dak te lozen maar via een gat in de muur achter mijn Panasonic uit te laten komen? Of zijn de nadelen groter, zoals bijvoorbeeld koude lucht die via het gat naar binnen kan komen? Moet bijvoorbeeld bij het douchen de luchtafzuiging niet naar de Pana gaan ivm de vochtige lucht? Zou het COP technisch wat uitmaken?
Grappig idee, als het werkt dan natuurlijk alleen als de WP aan staat.
De warmte ben je via het dak kwijt, als deze warmte de verdamper inkomt zal het je COP ten goede komen. Het blijft natuurlijk een fractie van wat de fan zelf aan omgevingslucht aanzuigt.
Of het gat nou in het dak of in een muur zit maakt verder niet zo uit, mits de dakdoorvoer dan gedicht wordt uiteraard.

Zou de badkamer een eigen ventilatortje door de gevel geven met vochtsensor. Het is de vraag of de extra warmte op zou wegen tegen mogelijk extra defrosts als er gedouched wordt.

Meten is weten O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
knarf_st schreef op donderdag 21 november 2019 @ 21:49:
[...]

Hij kan aan alle kanten lucht aanzuigen. Waarbij de linkerkant (als je ervoor staat) geheel vrij is, de onderkant met daarna de meeste ruimte, dan de rechterkant en als laatste de bovenkant met ongeveer 15 cm ruimte tot aan het plafond. Ben benieuwd hoe nieuwe de luchtstroming zal zijn. In het verleden had ik nooit bevroren autoramen, terwijl de gehele straat het ijs van hun ramen schoon aan het krabben waren.

Is er een simpele manier om de luchtstromen met bijbehorende temperatuur zichtbaar te maken?
Ja een temp sensor achter je wp plaatsen, als ie kouder word dan de buiten temperatuur is het foute boel.

PS als je vijf planken boven je auto hangt bevriest hij al niet meer, je weet toch wel waarom zeker?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebere
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-12-2023
zoals bijvoorbeeld koude lucht die via het gat naar binnen kan komen?

Zolang de afzuigventilator draait heb je een overdruk in de uitstromende buis. er zal dus geen koude buiten lucht naar binnen trekken tegen de stroming van de afzuigventilator in. Maar ventileer deze 24/7? of wordt hij geschakeld en kent hij bv een nacht uit stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Weet iemand de logica die de Panasonic hanteert voor het gebruik van de backup heater in de 5H? In de afgelopen dagen heeft de heater 2uur aan gestaan. Ik vermoed dat dit te maken heeft met defrosts maar begrijp niet zo goed waarom hij dat doet.

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11-2023
Lurge schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:14:
Weet iemand de logica die de Panasonic hanteert voor het gebruik van de backup heater in de 5H? In de afgelopen dagen heeft de heater 2uur aan gestaan. Ik vermoed dat dit te maken heeft met defrosts maar begrijp niet zo goed waarom hij dat doet.
Als de retour watertemperatuur onder een bepaalde waarde komt gooit ie de backup heater aan. De specialisten hier op het forum weten waarschijnlijk bij welke temp dat gebeurt. Stook je met lage stooklijn, dan heb je als nadeel dat de backup heater meer gebruikt zal worden... Hier ook altijd backup heater, Ta max 30 Tr max 26...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
Volgens die specialisten hier (zoekfunctie) ligt de grens op 27 graden retour temp. Boven de 27 graden gebruikt de Pana warmte uit de vloer/buffervat om te ontdooien, daaronder de backup heater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Ik heb wel eens iemand gehoord had ook z'n idee.:-)

Alleen ik zou hem "gewoon" uitzetten...
Mss wel beter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Dix0iwilwwLnun1S205ByIMy/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Heb je ook je sillent setting aan??
Ik meen me te herinneren dat de sillent ervoor zorgde dat er meer backupheater gebruikt werd..
In dit topic is iemand die een meter aan zijn backup en zijn wp heeft..
helaas heb ik mijn Backup nog aan de grafana. Dus kan ik niet zien wanneer wel en niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dylantje2 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:49:
[...]

Heb je ook je sillent setting aan??
Ik meen me te herinneren dat de sillent ervoor zorgde dat er meer backupheater gebruikt werd..
In dit topic is iemand die een meter aan zijn backup en zijn wp heeft..
helaas heb ik mijn Backup nog aan de grafana. Dus kan ik niet zien wanneer wel en niet..
Geen silent mode. Wp draait hier eigenlijk nooit op vol vermogen. Silent mode bij 24/7 levert volgens mij niets op.
Ik meet de Wp in het stopcontact en de backup heater met het totale stroomverbruik. Ik heb ook nooit een Tr hoger dan 27, dus altijd gebruik backup heater voor defrost. Ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OimHc4pT563MpFsxkW6iQ3EB/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 17:06:
[...]

Geen silent mode. Wp draait hier eigenlijk nooit op vol vermogen. Silent mode bij 24/7 levert volgens mij niets op.
Ik meet de Wp in het stopcontact en de backup heater met het totale stroomverbruik. Ik heb ook nooit een Tr hoger dan 27, dus altijd gebruik backup heater voor defrost. Ziet er zo uit:
[Afbeelding]
Heb je BH dan aparte groep of ook ....:-)
Dan kun je die toch ook monitoren, via een stopcontact oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dylantje2 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 17:09:
[...]

Heb je BH dan aparte groep of ook ....:-)
Dan kun je die toch ook monitoren, via een stopcontact oid?
Backup heater staat op een aparte 16A groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 17:11:
[...]

Backup heater staat op een aparte 16A groep.
Die meten dan?
Zoals je de pomp ook hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dylantje2 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 17:21:
[...]

Die meten dan?
Zoals je de pomp ook hebt.
Ja, je kunt alles wel meten, maar wat heb ik daar verder aan? Je moet die H5 gewoon zelf het werk laten doen.
Het is leuk om achteraf even te tellen hoeveel defrosts er geweest zijn. Het patroon in stroomverbruik is zeer goed herkenbaar. Ziet er eigenlijk altijd praktisch identiek uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1AfWX7bx8ZVZWR7oQeCqUj4u/thumb.png
Leuk hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Nog even aanvullend. Bij mij gaan er ongeveer 6 defrosts uit een uur backup heater. Dus 12 voor twee uur op de teller erbij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

t.oswald schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 17:30:
[...]

Nog even aanvullend. Bij mij gaan er ongeveer 6 defrosts uit een uur backup heater. Dus 12 voor twee uur op de teller erbij....
Nog verder aanvullend: bij mij kost een defrost 550 Wh per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
JoKo schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 17:33:
[...]

Nog verder aanvullend: bij mij kost een defrost 550 Wh per keer.
3000/6, dus dat klopt met mijn wat ruwere benadering van 10 minuten. Komt voor mij het verbruik van de Wp tijdens de defrost nog bij. In het begin en aan het einde van de defrost is dat verbruik even enkele ogenblikken vrij hoog, de rest van de defrost heel laag.
Mijn backup heater heeft vanaf juni 2018 tot nu 32 uur gedraaid en uitsluitend voor defrosts.

[ Voor 9% gewijzigd door t.oswald op 22-11-2019 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
t.oswald schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 17:26:
[...]

Ja, je kunt alles wel meten, maar wat heb ik daar verder aan? Je moet die H5 gewoon zelf het werk laten doen.
Het is leuk om achteraf even te tellen hoeveel defrosts er geweest zijn. Het patroon in stroomverbruik is zeer goed herkenbaar. Ziet er eigenlijk altijd praktisch identiek uit.
[Afbeelding]
Leuk hè?
Ik zie 't bij mij aan de rudimentaire berekening van de opgewekte warmte. Negatief is dat er warmte onttrokken wordt (of gekoeld natuurlijk, maar dat doe ik niet via de WP).

@Dylantje2, de WP geeft op de pagina die Nodered uitleest wel een ontdooien ja/nee aan. Ik ben er alleen nog niet achter hoe ik die kan uitlezen. Ik heb die inderdaad ook in de logging geprobeerd toe te voegen maar vooralsnog dus nog niet gelukt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YRxXKjLH7PaT3ugyHMBwVR3e/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:04:
[...]

Ik zie 't bij mij aan de rudimentaire berekening van de opgewekte warmte. Negatief is dat er warmte onttrokken wordt (of gekoeld natuurlijk, maar dat doe ik niet via de WP).

@Dylantje2, de WP geeft op de pagina die Nodered uitleest wel een ontdooien ja/nee aan. Ik ben er alleen nog niet achter hoe ik die kan uitlezen. Ik heb die inderdaad ook in de logging geprobeerd toe te voegen maar vooralsnog dus nog niet gelukt.
[Afbeelding]
mmm Ik heb wel een paar node-red erbij geknoopt in Zwarte vogels script dus dat zou moeten lukken..
Weet je zeker dat hij dit aangeeft als aan of uit?
Waar zit hij ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:23:
[...]

mmm Ik heb wel een paar node-red erbij geknoopt in Zwarte vogels script dus dat zou moeten lukken..
Weet je zeker dat hij dit aangeeft als aan of uit?
Waar zit hij ergens?
Ik heb 'm zelf nog nooit op Aan gezien maar als er uit staat, neem ik aan dat de andere waarde aan is ;)
Als je 't werkend heb neem ik graag de flow van je over!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Cw11KF6D1UbxsLWkH75cVd8h/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

t.oswald schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 17:38:
[...]

3000/6, dus dat klopt met mijn wat ruwere benadering van 10 minuten. Komt voor mij het verbruik van de Wp tijdens de defrost nog bij. In het begin en aan het einde van de defrost is dat verbruik even enkele ogenblikken vrij hoog, de rest van de defrost heel laag.
Mijn backup heater heeft vanaf juni 2018 tot nu 32 uur gedraaid en uitsluitend voor defrosts.
Hier een plaatje met 4 defrosts afgelopen nacht. Dus ongeveer 550 Wh.
De Wp draaide op dat moment rond de 450 Wh van de 600+ Wh die je ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5kMltgRqcWe03GLmR0AnIORh/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:08
Wauske
Klopt die 30,56 L/min. en een Ta van 37gr. Dat geeft een verm. van 6,42 Kw.
Ik neem aan dat je WP zo niet continu loopt?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Chip2710 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:22:
[...]

Wauske
Klopt die 30,56 L/min. en een Ta van 37gr. Dat geeft een verm. van 6,42 Kw.
Ik neem aan dat je WP zo niet continu loopt?
Die waardes komen uit de WP via Panasonic maar de temperatuur is afgerond op hele graden (door Panasonic).

De opwekking kan best 6kW zijn geweest maar dat is het bij mij nooit lang omdat ik daarvoor te weinig afgifte heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Felicia schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:28:
[...]

Ik heb 'm zelf nog nooit op Aan gezien maar als er uit staat, neem ik aan dat de andere waarde aan is ;)
Als je 't werkend heb neem ik graag de flow van je over!

[Afbeelding]
Ontdooien uit? Is dat anti freezing off?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kZ8EmNwUzrnL6XpeYufV5ZgN/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
t.oswald schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 20:23:
[...]

Ontdooien uit? Is dat anti freezing off?
[Afbeelding]
Ik denk dat dit de vorstbeveiliging is en niet de ontdooi-stand.

Je kan via de gebruikersinstellingen ook de ontdooi-stand forceren en dan kijken of die wat gaat doen in dat menu. Het is hier echter veel te warm voor (Tb 6 dus die van mij heeft geen ijsvorming) dus ik denk niet dat dit nut heeft nu.

[edit]
Daarnaast geeft dit schermpje de actuele waardes zoals Ta, Tr en of de unit aan staat, niet de waardes van instellingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Felicia op 22-11-2019 20:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-06 23:14
Felicia schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:04:
[Afbeelding]
In de tweede flow binnen node red dien je onderstaande code toe te voegen binnen de functie "get data fields", indien al aanwezig zorg dan dat er geen // voor staan.

code:
1
ret.Ontdooien = msg.payload.statusDataInfo["function-status-text-045"].textValue;

In de functie "create message to domoticz" dien je dan onderstaande toe te voegen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
if (""+ret.Ontdooien+"" === "2006-0300") {
msg.payloadontdooien = 0;
}
else {
msg.payloadontdooien = 1;
}

msg12 = {};
msg12.payload = {};
msg12.payload.idx = 597; 
msg12.payload.nvalue = msg.payloadontdooien;
msg12.topic = "domoticz/in";

Zorg er ook voor dat msg12 in dit geval is toegevoegd onderaan bij het stukje "return msg"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Mr.MarQuez schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 22:02:
[...]

In de tweede flow binnen node red dien je onderstaande code toe te voegen binnen de functie "get data fields", indien al aanwezig zorg dan dat er geen // voor staan.

code:
1
ret.Ontdooien = msg.payload.statusDataInfo["function-status-text-045"].textValue;

In de functie "create message to domoticz" dien je dan onderstaande toe te voegen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
if (""+ret.Ontdooien+"" === "2006-0300") {
msg.payloadontdooien = 0;
}
else {
msg.payloadontdooien = 1;
}

msg12 = {};
msg12.payload = {};
msg12.payload.idx = 597; 
msg12.payload.nvalue = msg.payloadontdooien;
msg12.topic = "domoticz/in";

Zorg er ook voor dat msg12 in dit geval is toegevoegd onderaan bij het stukje "return msg"
He..........
Perfect!!!

Iemand met verstand van de code..!!! Leuke
Heb je ook een H versie? Staat nog niet in de lijst?

Nog ff te druk..om echt in die flow te duiken, maar dit moet lukken..
Maar wat ga ik hiermee doen?
Zien wanneer hij in de lanbox op ontdooien staat?
Of ook weer uit gaat?
Dus een dummy schakelaar switch?

Heb je nog meer opties werkend?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vna9ccfkp5.png

Ruimteverwarming? Wat doet dat ding eigenlijk

En eigenlijk zou ik wel eens alle functies in het topic door willen nemen..
Zijn settings waarvan ik denk.. Wat bedoelen ze nu eigenlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Knielen schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:20:
Volgens die specialisten hier (zoekfunctie) ligt de grens op 27 graden retour temp. Boven de 27 graden gebruikt de Pana warmte uit de vloer/buffervat om te ontdooien, daaronder de backup heater.
Dat is dus niet zo. Onder de 27 gaat de wp op Max vermogen draaien. Pas als met Max vermogen nog niet genoeg warmte opgewekt kan worden om te ontdooien, dan pas gaat backup heater aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-06 23:14
Dylantje2 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 08:39:
[...]

He..........
Perfect!!!

Iemand met verstand van de code..!!! Leuke
Heb je ook een H versie? Staat nog niet in de lijst?

Nog ff te druk..om echt in die flow te duiken, maar dit moet lukken..
Maar wat ga ik hiermee doen?
Zien wanneer hij in de lanbox op ontdooien staat?
Of ook weer uit gaat?
Dus een dummy schakelaar switch?

Heb je nog meer opties werkend?
[Afbeelding]

Ruimteverwarming? Wat doet dat ding eigenlijk

En eigenlijk zou ik wel eens alle functies in het topic door willen nemen..
Zijn settings waarvan ik denk.. Wat bedoelen ze nu eigenlijk..
Ben begonnen aan wat functies toe te voegen maar door tijdgebrek nog niet af kunnen maken.

Voor bovenstaande dien je inderdaad een dummy schakelaar te maken, je kunt hier inderdaad de status zien van wanneer de Pana aan het ontdooien is of niet. Zelf stuur de data door naar influx waar ik het in een grafiek weergeef en je dit makkelijk kan matchen met de rest.

Ruimteverwarming is zover ik het uit de handleiding heb kunnen halen de mogelijkheid om het backup element in te schakelen.

Sta inderdaad nog niet in de lijst, hebben hier een 9kW H T-cap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewalt
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-01-2021
Ik had vannacht geen defrosts, in tegenstelling tot de nachten daarvoor (tot 14 keer). Ik draai WAR, en daarvoor mijn vraag: is het mogelijk onder WAR de kamertemperatuur (int. Thermostaat) op het display te tonen. De voorlooptemp. is voor mijn vrouw niet zo belangrijk als de kamertemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Ewalt schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:04:
Ik had vannacht geen defrosts, in tegenstelling tot de nachten daarvoor (tot 14 keer). Ik draai WAR, en daarvoor mijn vraag: is het mogelijk onder WAR de kamertemperatuur (int. Thermostaat) op het display te tonen. De voorlooptemp. is voor mijn vrouw niet zo belangrijk als de kamertemp.
Kamersensor op interne thermostaat (systeeminstelling)
Bedrijfsinstelling op WAR. (stooklijn)

Stook je met WAR in combinatie met de controller als thermostaat.
Dus zie je de temperatuurinstelling/actuele temperatuur in graden op de controller.

Zo heb ik het hier ook, mijn vrouw wil ook graag zien hoe warm het binnen en buiten is (zou zijn).
De controller wijkt wel wat af.

[ Voor 16% gewijzigd door JvdW op 23-11-2019 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
JvdW schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:29:
[...]

Kamersensor op interne thermostaat (systeeminstelling)
Bedrijfsinstelling op WAR. (stooklijn)

Stook je met WAR in combinatie met de controller als thermostaat.
Dus zie je de temperatuurinstelling/actuele temperatuur in graden op de controller,
En dan ben je de shift functie weer kwijt. Geef je vrouw een thermometer voor de Sinterklaas. Of laat je oude kamerthermostaat hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 23-11-2019 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
t.oswald schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:34:
[...]

En dan ben je de shift functie weer kwijt. Geef je vrouw een thermometer voor de Sinterklaas. Of laat je oude kamerthermostaat hangen.
De shiftfunctie gebruik ik niet, niet alleen omdat je de functie niet hebt in deze stand maar ik mis het niet :?
De temperatuur is vrij constant in de woonkamer en met dit weer draait de WP constant 24/7.
Ik ga natuurlijk niet zeggen dat ik het zelf ook wel fijn vindt om dit af te lezen op de controller ipv de watertemperatuur. :+

De stooklijn is ook zo ingesteld dat het niet echt te warm (kan) worden in de woonkamer en het in de woonkamer rond de 20,5 graden is/blijft
Mocht dat wel zo zijn door veel zon overdag dan gaat uiteindelijk de WP even uit maar dan is het ook 22 graden in de woonkamer.

[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 23-11-2019 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
JvdW schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:44:
[...]

De shiftfunctie gebruik ik niet, niet alleen omdat je de functie niet hebt in deze stand maar ik mis het niet :?
De temperatuur is vrij constant in de woonkamer en met dit weer draait de WP constant 24/7.
Ik ga natuurlijk niet zeggen dat ik het zelf ook wel fijn vindt om dit af te lezen op de controller ipv de watertemperatuur. :+

De stooklijn is ook zo ingesteld dat het niet echt te warm (kan) worden in de woonkamer en het in de woonkamer rond de 20,5 graden is/blijft
Mocht dat wel zo zijn door veel zon overdag dan gaat uiteindelijk de WP even uit maar dan is het ook 22 graden in de woonkamer.
Ieder z’n meug. Ik herken de door @Ewalt beschreven situatie. Ik heb uitsluitend VV. Ook met WAR zonder thermostaat stopt mijn Wp als de Tb oploopt zoals gisteren. Na een aantal uren draaien in de laagste stand is het vroeg in de middag gedaan met de 24/7 bij een oplopende Tb van 8 graden. Mijn stooklijn kan die “extreme situatie” niet helemaal handelen. Dan wacht ik niet af tot de Wp in de avond laat pas weer opstart, maar shift ik hem in de loop van de middag tijdelijk +2. Na een minuut of 10 kan ie weer terug naar shift 0 en blijft dan draaien. Zo heb ik het door hem genoemde comfort verlies niet. Normaal zakt de Tb in de loop van de middag, maar gisteren was het wat dat betreft een rare dag.
Sorry! Ik vergis me, het was een beschrijving op het andere forum, en niet die van @Ewalt .
Boeie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

[ Voor 6% gewijzigd door t.oswald op 23-11-2019 13:23 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.