Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:17
Ep Woody schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:37:
@B152 ik kom dit tegen als alternatief. Een simpele CV doorstroomverwarmer variërend van 1 tot 10 kW. Dat lijkt mij een prachtige oplossing voor een kleinere warmtepomp met dit als noodoplossing voor de enkele dagen dat je net iets meer vermogen nodig hebt. Wel een prijzige oplossing met 300 euro.
Je hebt ook kleine buffer vaten, tot koker toe van 100×100×400 met nippel om element in te schroeven. Dan heet het meer open verdeler....

• B152
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 23:06
titan1901 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 00:40:
Een vraag met betrekking tot de info uit de openingspost. Daar wordt gesproken over mantelbuizen die in Duitsland erg goedkoop zouden zijn. Heeft iemand hier aanraders voor qua adressen? Zelf zoeken levert niet heel veel interessants op namelijk. Voor de goede orde: hiervoor wordt gewoon pvc afvoerbuis met manchet gebruikt toch?
Even in aanvulling van titan zijn vraag; welke diameter dakdoorvoer hebben jullie voor de mono gebruikt? Ik dacht zelf aan 160mm zodat er voldoende ruimte voor isolatie is :)

• Stephanoff
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:38
B152 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:05:
[...]
Even in aanvulling van titan zijn vraag; welke diameter dakdoorvoer hebben jullie voor de mono gebruikt? Ik dacht zelf aan 160mm zodat er voldoende ruimte voor isolatie is :)
Bij mij gaan aanvoer & retour door één 125mm pvc buis. 35mm Panzerschlauch flex met 13mm Armaflex. Buiten zit daar nog een laag van 20mm Armaflex HT omheen, dus 33mm totaal. Dit was natuurlijk te dik voor de 125mm pvc buis.

De rest van de buis is opgevuld met een aantal elektra leidingen en pur.

160 mm lijkt mij ruim voldoende! Had ik ook graag gewenst, echter de 125mm zat er al (oude doorvoer van de rookgassen).

100% Elektrisch - Hyundai Ioniq Electric - Panasonic 5kW Monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer 270C warmtepompboiler - 3500wp

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21:50

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
titan1901 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 00:40:
Een vraag met betrekking tot de info uit de openingspost. Daar wordt gesproken over mantelbuizen die in Duitsland erg goedkoop zouden zijn. Heeft iemand hier aanraders voor qua adressen? Zelf zoeken levert niet heel veel interessants op namelijk. Voor de goede orde: hiervoor wordt gewoon pvc afvoerbuis met manchet gebruikt toch?
In DE is de 160mm versie stukken goedkoper dan NL.Zelfs goedkoper dan de 125mm versie
En ja Gewoon PVC met of zonder machet..

Ik heb er 32mm geïsoleerde uponor doorheen...
Met een paar bochten in mijn leidingen, net te doen.
Mijn vrees was een knik terwijl ik de buizen er door heem moest wringen.

Daarnaast ook nog 3x 3x aderige grondkabel doorheen.
En wat data kabels..

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• B152
Ik ga voor een alu plakplaat met diameter 160mm (158mm volgens matentekening) a15 euro en drie 45 graden manchet bochten 160mm a 10 euro p.st. Stukje armaflex om de rvs flex heen, daar omheen fabriceer ik nog wat anders, mogelijk flex ventilatie buis vol spuiten met pur en aftapen met een UV en weerbestendige zwarte tape (mogelijk PVC tape, tips welkom). Dit lijkt misschien houtje touwtje maar wanneer goed uitgevoerd naar mijn idee een prima isolatieoplossing.

betreffende de recente vragen/discussie omtrent het gebruikt van het element; Ik heb panasonic een mail gestuurd met enkele vragen en mogelijkheden daarover en/of er eventuele updates in ontwikkeling zijn die de functionaliteit van het element vergroten. Benieuwd naar het antwoord...

• reneeke1970
Ik weet het antwoord al, element blijft ongeschikt om mee te verwarmen anders zijn ze subsidie kwijt. Dat heeft een cop 1 verwarming namelijk niet.
Juist daarom hebben ze wel een externe aansluiting en software in hun wp.

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:48

Theo

moederbord

Ik heb thuis de aanvoer en retour naar de Pana ingepakt met een dubbele laag Uponor, dus tweemaal 13 mm, en dat met zwarte PVC tape ingewikkeld. Mijn inziens kan het nog wel thermisch beter, maar veel valt er niet te winnen.

Mijn 5 meter aan CV leidingen die buiten lopen (2.5 meter aanvoer en 2.5 meter aan retour) zijn 28mm in diameter en hebben een buisoppervlakte van 0.5 vierkante meter. Met een 26mm aan isolatie met een labdawaarde van 0.033 W/M is er een thermisch verlies van 0.4 watt per kelvin. Met 30 graden aan water wat er doorheen gaan zijn er zo'n 6000 graaddagen aan verschil tussen buiten en de waterleidingen.

Ofwel; een thermisch verlies van 56 kWh per jaar in de buizen buiten. Dat is zo'n 14 kWh per jaar aan stroomverbruik. Ofwel; ongeveer 3 kWh per lengtemeter aan buis ingepakt in 26mm isolatie.

Door je buizen heel dik in te pakken met PUR, en desnoods met een metersdik pak isolatie kun je dus maar max 3 kWh per lengtemeter aan buis per jaar aan stroom besparen.

Daarom ben ik ook gegaan voor 'maar' 26 mm aan buisisolatie en niet meer dan dat; de extra prijs van de buisisolatie tov 26 mm heeft zo'n lange TVT dat ik mij echt af vroeg waarom ik het zou doen.

7400 Wp op het dak

• reneeke1970
Theo schreef op maandag 11 februari 2019 @ 07:30:
Ik heb thuis de aanvoer en retour naar de Pana ingepakt met een dubbele laag Uponor, dus tweemaal 13 mm, en dat met zwarte PVC tape ingewikkeld. Mijn inziens kan het nog wel thermisch beter, maar veel valt er niet te winnen.

Mijn 5 meter aan CV leidingen die buiten lopen (2.5 meter aanvoer en 2.5 meter aan retour) zijn 28mm in diameter en hebben een buisoppervlakte van 0.5 vierkante meter. Met een 26mm aan isolatie met een labdawaarde van 0.033 W/M is er een thermisch verlies van 0.4 watt per kelvin. Met 30 graden aan water wat er doorheen gaan zijn er zo'n 6000 graaddagen aan verschil tussen buiten en de waterleidingen.

Ofwel; een thermisch verlies van 56 kWh per jaar in de buizen buiten. Dat is zo'n 14 kWh per jaar aan stroomverbruik. Ofwel; ongeveer 3 kWh per lengtemeter aan buis ingepakt in 26mm isolatie.

Door je buizen heel dik in te pakken met PUR, en desnoods met een metersdik pak isolatie kun je dus maar max 3 kWh per lengtemeter aan buis per jaar aan stroom besparen.

Daarom ben ik ook gegaan voor 'maar' 26 mm aan buisisolatie en niet meer dan dat; de extra prijs van de buisisolatie tov 26 mm heeft zo'n lange TVT dat ik mij echt af vroeg waarom ik het zou doen.
Ik heb getracht isolatie aan te brengen, maar door bochten en verdikking hier en daar sluit dat nooit mooi aan. Dus ik heb houten koof gemaakt van 20×20 cm en gevuld met drie bussen pur en klaar

• Theo

Theo

moederbord

@reneeke1970 Dat werkt ook :) Wat ik vooral duidelijk probeerde te maken is dat de isolatie van deze buizen in de buitenlucht niet zo heel erg belangrijk is; 26mm isolatie versus heel goede (20cm PUR) isolatie geeft niet zo heel veel winst.

Het extra isoleren achteraf van de buizen is dus zonde van de tijd en materialen. Behalve als je <10mm isolatie hebt, of als je meer dan 10 meter aan CV leiding buiten hebt uiteraard :P

7400 Wp op het dak

• B152
@Theo Dat is juist de reden dat ik voor pur ga, een grote bus bij de action kost je 4 euro en daar zitten behoorlijk wat liters in. Naar mijn idee veruit de goedkoopste optie met uiterst goede isolatie waarden. Daarnaast is pur door een gesloten celstructuur ook goed vochtbestendig.

• B152
reneeke1970 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 07:23:
Ik weet het antwoord al, element blijft ongeschikt om mee te verwarmen anders zijn ze subsidie kwijt. Dat heeft een cop 1 verwarming namelijk niet.
Voor subsidie kijken ze (volgens mij) alleen naar het vermogen van de warmtepomp en telt het element niet mee. Daarom is de 5kW mono afgerond naar subsidie voor een 4 kW.

Tevens lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de functionaliteit van het element verder te doen heeft met de Nederlandse subsidie, andere landen zouden hier dan allemaal de dupe van zijn...

• lolle1212
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20:24
Ik heb de Pana 7kw op 7 meter van de gevel staan (3meter buiten, 3,5meter in los schuurtje, 0,5 daarachter)

Ik heb 26x3 Henco buis gebruikt, hierom 13mm isolatie, deze samen ingepakt in glaswol gewrapped met plasticfolie in een 125x3 buis geschoven (glaswol had ik nog liggen) en om deze buis heb ik vloeronderisolatie gewrapped.( (5laagjes van dat dunne schuim met 1 kant reflecterend voor onder laminaat)

Met warmtecamera zie ik de buis niet afsteken tegen de omgeving, voor de wrapping zag je hem lichtjes afsteken.)

Vraagje in het algemeen:
-Hebben jullie / heeft 1 van jullie ook iets gedaan tegen vuil in de lucht? ik zie soms wat organisch materiaal vastplakken tegen de condensor grill. (bijv blaadje of vliegjes)

• reneeke1970
lolle1212 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:58:
Ik heb de Pana 7kw op 7 meter van de gevel staan (3meter buiten, 3,5meter in los schuurtje, 0,5 daarachter)

Ik heb 26x3 Henco buis gebruikt, hierom 13mm isolatie, deze samen ingepakt in glaswol gewrapped met plasticfolie in een 125x3 buis geschoven (glaswol had ik nog liggen) en om deze buis heb ik vloeronderisolatie gewrapped.( (5laagjes van dat dunne schuim met 1 kant reflecterend voor onder laminaat)

Met warmtecamera zie ik de buis niet afsteken tegen de omgeving, voor de wrapping zag je hem lichtjes afsteken.)

Vraagje in het algemeen:
-Hebben jullie / heeft 1 van jullie ook iets gedaan tegen vuil in de lucht? ik zie soms wat organisch materiaal vastplakken tegen de condensor grill. (bijv blaadje of vliegjes)
Die rotten vanzelf weg, of spoelen weg met ontdooien haha

• Theo

Theo

moederbord

@lolle1212 Volgens mij maakt die aanslag van vuil niks uit. Als het wél wat uit had gemaakt dan zou hier wel iets aan gedaan worden. Maar iedere fabrikant die een condensor gebruikt in hun warmtepompen of airco's die zorgt er enkel voor dat vogels, of soms je vingers, niet bij de condensor kunnen komen.

Met een defrost wordt vanzelf de aanslag weggespoeld.

7400 Wp op het dak

• lolle1212
Theo schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:36:
@lolle1212 Volgens mij maakt die aanslag van vuil niks uit. Als het wél wat uit had gemaakt dan zou hier wel iets aan gedaan worden. Maar iedere fabrikant die een condensor gebruikt in hun warmtepompen of airco's die zorgt er enkel voor dat vogels, of soms je vingers, niet bij de condensor kunnen komen.

Met een defrost wordt vanzelf de aanslag weggespoeld.
Hmmm..

Hij doet alleen defrosts als het vriest, komt omdat ik een deurluifeltje heb geplaatst boven de pomp waardoor regen & miezer enzo niet in de verdamper komen en dus niet aanvriest..

Standaard is er ook geen voorziening tegen regen, terwijl regen een aanzienlijke negatieve impact heeft op je rendement. (dan defrost ie soms wel elke anderhalf uur)

dus dat het er niet standaard op zit, vind ik niet perse een verklaring dat het geen toegevoegde waarde heeft..

maar goed, het zal minder evident zijn als het plaatsen van een afdakje.. :) (vuil zie je niet gelijk terug in je rendement, gok ik, hoogstens in levensduur)

• lolle1212
OP welke druk draaien jullie de Pana H's?

Instuctie zegt vullen tot overdruk opengaat en dan draaien, (dus dan ontluch hij)

Ik heb hem gevuld en steeds tussendoor ontlucht, draait nu al tijdje stabiel op 2,1 bar.

manual zegt min 0,5 max 3 bar..

Zijn er kenners die weten wat het 'beste' is? is 2,5 bijv. beter/zuiniger dan 1,5? ik kan zo snel niet redeneren waarom dit bijster veel zou uitmaken maar allicht dat iemand met meer ervaring met WP's hier meer van weet?

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:51

wauske

Pana 9KW op rad. en 50l buffer

lolle1212 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:24:

Instuctie zegt vullen tot overdruk opengaat en dan draaien, (dus dan ontluch hij)

Ik heb hem gevuld en steeds tussendoor ontlucht, draait nu al tijdje stabiel op 2,1 bar.

Zijn er kenners die weten wat het 'beste' is? is 2,5 bijv. beter/zuiniger dan 1,5? ik kan zo snel niet redeneren waarom dit bijster veel zou uitmaken maar allicht dat iemand met meer ervaring met WP's hier meer van weet?
Ligt volgens mij vooral aan het aantal verdiepingen dat je hebt. Onder de 1,5 is lastig om je zolder nog te verwarmen dus ik heb nu 1,8 (bijgevuld tot 2 en nu afgezakt naar 1,8).

Verder maakt het, meen ik weinig uit, behalve onder de 1 want dan kan je waterpomp drooglopen en kapotgaan.

Panasonic 9kW T-Cap split, 8 radiatoren en 50 liter buffervat. Clage 13,5 voor warm water.

• Theo

Theo

moederbord

lolle1212 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:24:

Alles draait op 1.2 bar druk bij mij. In principe is het een compleet gesloten systeem, dus zou de druk niet uit moeten maken om naar zolder te komen. Met een open systeem is de druk wel heel erg van belang om naar zolder te komen.

Omdat meer waterdruk geen voordelen heeft, en alleen maar meer mechanische stress zet op het systeem (knelkoppelingen, expasievat, enz) hou ik de druk iets boven de 1 bar. Minder dan 1 bar zou in theorie ook kunnen, maar dan zet ik een negatieve druk op koppelingen die voor een positieve druk gemaakt zijn. Plus het is nogal wat moeite om een negatieve druk te krijgen. :P

7400 Wp op het dak

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10:42

timovd

Voorsprong door techniek

Mijn gasketel had ik altijd op 2 bar, de Panasonic krijg ik niet boven de 1,8 bar. Het ding staat op zolder, dus de druk zal niet zo hoog zijn. Mijn gedachte is meer druk is meer water dus meer buffer.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• Cees-JanH
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 19-02 23:20
reneeke1970 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 07:23:
Extra relais toe voegen om zo de spanning komende van de extra aansluiting toch op het element te krijgen ...

Valt de unit in storing als je het element ontkoppelt ? (Houd de software dit in de gaten)

Dan zou het wel kunnen...

Voor het aansluiten heb ik deze leiding gebruikt, ging zonder knik door platdak doorvoer 125 mm...

https://pvcvoordeel.nl/he...te-6m-diffusiedicht-prod/

Cees-JanH wijzigde deze reactie 11-02-2019 23:39 (13%)

• reneeke1970
Cees-JanH schreef op maandag 11 februari 2019 @ 23:28:
[...]

Extra relais toe voegen om zo de spanning komende van de extra aansluiting toch op het element te krijgen ...

Valt de unit in storing als je het element ontkoppelt ? (Houd de software dit in de gaten)

Dan zou het wel kunnen...

Voor het aansluiten heb ik deze leiding gebruikt, ging zonder knik door platdak doorvoer 125 mm...

https://pvcvoordeel.nl/he...te-6m-diffusiedicht-prod/
Dan geeft ie storing melding inderdaad. En je hebt geen vorst beveiliging meer. En geen hulp met ontdooien

• Buitenkamp
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 22:01
https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=15798
Kan ik stellen dat bij rendement b.v. 700wu/kwu de cop 1,42 is of zie ik dat verkeerd?

Volg de ontwikkelingen van de pana op dit forum met grote interresse wil er zelf ook 1 aanschaffen
Ben vooral benieuwd naar de verschillende cop bij bt vraag mij namelijk af of de pana kan concureren met een hr ketel volgens de specs zou dit moeten kunnen heb zelf berekend dat de pana bij cop 2 of hoger financieel beter is.

Verbruik 2018:
1288m3 betaald €1034 is €0.80 per m3

Verbruik 2097 Kw/u betaald €388,- is €0,185

9 kw/u = 1m3 gas vermogen
€0,185 × 9 = 1.666 is kosten evenredig per m3 gas.

1,666 ÷ 0,8 = min. Cop = 2,075

Bij cop 2,075 is verbruikskosten elektr. gelijk aan verbruikskosten gas.

2.98 bij -7graden
3.75 bij 2 graden
5.08 bij 7 graden
35 graden at

Buitenkamp wijzigde deze reactie 12-02-2019 19:25 (82%)

• wauske

wauske

Buitenkamp schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:34:
https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=15798
Kan ik stellen dat bij rendement b.v. 700wu/kwu de cop 1,42 is of zie ik dat verkeerd?
Ik weet niet van wie die lijst is en wat de achterliggende gegevens zijn, maar voor vandaag stond er 0,342kwh/kw. Dat impliceert volgens mij een COP van bijna 3.

Maar, nogmaals, ik weet niet wat de achterliggende gegevens zijn.

Kijkend naar mijn eigen WP (9kw T-Cap) Dan zat ik vandaag rond de 4 maar ik heb dan ook geen vloerverwarming (dus hogere Ta) en een te weinig afgifte om die 9kw kwijt te kunnen (dus vaak aan en uit bij deze temperaturen).

Panasonic 9kW T-Cap split, 8 radiatoren en 50 liter buffervat. Clage 13,5 voor warm water.

• Buitenkamp
Deze staat op pagina 1 van dit topic door dylantje
Rond het vriespunt zie je deze waarden de specs geven wat anders aan ben benieuwd of dit structureel is

• bieshose
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17-02 08:46
Fullpower schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:20:
[...]

In de meeste gevallen toert de compressor niet helemaal op. Zou inderdaad kunnen dat als de defrost een beetje ongelukkig valt, dat dan dd temperatuur wat meer daalt.

Ik snap zo af en toe weinig van wat er allemaal gebeurt; ga er maar van uit dat de ontwikkelaar zetten wat ze hebben geprogrammeerd in de software😀

Edit: Maar ik snap dan niet waarom hij naar 4,5kW optoert, en niet het op dat moment geldende maximum: rond 0c is het 2,7kW. Bij -7c zag ik 3,5kW. Waarom dan optoeren tot 4,5kW? Het lijkt erop dat de defrost cyclus zich helemaal niets van de heating instellingen aan trekt... Gek genoeg zag ik die 4,5kW ook tijdens een defrost met silent 3! Terwijl bij normaal op 2kW oud is begrenst.
Mijn pana display geeft veel te weinig kw aan. Bij max power geeft kamstrup netjes 5kw aan maar pana maar 4.2 a 4.4

• wauske

wauske

Buitenkamp schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:08:
Deze staat op pagina 1 van dit topic door dylantje
Rond het vriespunt zie je deze waarden de specs geven wat anders aan ben benieuwd of dit structureel is
Ligt aan verschillende factoren. Waarschijnlijk geven de specs op watertemperatuur 35 en buitentemperatuur +7, -2 en -7 een x-aantal kw afgegeven vermogen tegen y-aantal opgenomen vermogen.

Meestal is zo'n tabel gebaseerd op deellast, als ik Grolsch goed begrijp. Dus de WP snort met een stabiele Ta en Tr op een dT van rond de 3 tot 5 ergens (afhankelijk van flow, buffervat, vloerverwarming versus radiatoren e.d.). Als je dT een stuk hoger ligt, dan moet je WP veel harder werken en gaat je COP dus omlaag. Bij Dylantje2 zagen we op een gegeven moment een dT van 8 voorbij komen waar 5 normaal gesproken de max is. Zijn opgenomen vermogen was dan ook aan de hoge kant, omdat de wp veel harder moest werken.

Als je in het hoofdtopic kijkt, wordt ook een verbruikslijst bijgehouden waar ook verschillende Panasonic modellen in staan. Kijk bijvoorbeeld ook eens bij Jaari, die heeft een heel andere COP in positieve zin.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7

• Buitenkamp

• Cees-JanH
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 19-02 23:20
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 07:41:
[...]

Dan geeft ie storing melding inderdaad. En je hebt geen vorst beveiliging meer. En geen hulp met ontdooien
Jammer...oplossing moet dus software matig gedaan worden.

• zwartewoud
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 11:31
Ik heb vandaag telefonisch contact gehad met die Duitse leverancier (Immo...) voor het leveren van een 5kW H-serie (de zogenaamde Neue Geisha).

Ik heb 2 buffertanks (sww 500L en cv 800L geplaatst, die ongeveer 10 meter van de muur staan waar de buizen doorheen moeten. De WP komt ook 10m van die muur af te staan (want uit het zicht en geen last van geluid). Totaal 20m dus.

Nu gaf Immo aan dat dit wel erg ver is.
- warmteverlies
- weerstand van de temp-sensor-kabels (hoe langer deze zijn, hoe meer weerstand). Hij kon me niet vertellen of de pana hier configuratie voor heeft (dus dat de weerstand opgegeven kan worden).

Hij ging nog contact opnemen met een expert hierover.

Hebben jullie hier ervaring mee?

PS. Zijn "plan B" was om een split te nemen; de binnen- en buitenunit kunnen 30m uit elkaar staan. Panasonic regelt dan iemand om de boel koude-technisch aan te sluiten (kost 750,-). Kost bij elkaar een stuk meer.

9.9kWp SolarEdge (33x 300Wp Winaico)

• javaboon
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13-02 18:21
wauske schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 20:32:
[...]

Ik heb ook de thermostaat op een hysterese van 0,2 gezet want dan gaat ie aan bij 20,3 en uit bij 20,6. Dan redt ie nu net 1 verwarmingscyclus (half uurtje aan), stopt de Wp en een paar minuten later zegt de thermostaat tabee om een uur of meer verder weer op te starten. Hysterese was eerst 0,5, aan bij 20,2 en uit bij 20,8. Dat was gewoon afwisselen tussen te kil en te warm, 0,2 is veel beter :)
Hoe ziet jouw thermostaat schakeling eruit? De WP thermostaat is alleen in stappen van 1 graad nauwkeurig in te stellen, dat is ruk, ben ook op zoek naar iets van een hysteresis van 0.2

• wauske

wauske

javaboon schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:22:
[...]

Hoe ziet jouw thermostaat schakeling eruit? De WP thermostaat is alleen in stappen van 1 graad nauwkeurig in te stellen, dat is ruk, ben ook op zoek naar iets van een hysteresis van 0.2
Ik heb de A2W-rtwireless van Panasonic zelf, die heeft een hysterese vanaf 0,2 tot meer (weet zo niet hoeveel, minimaal 0,5 want daar stond die op).

De thermostaat zit op de standaard aansluiting van de externe thermostaat op de binnenunit, al heeft de leverancier hem aangesloten en moet ikzelf.

• javaboon
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13-02 18:21
wauske schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:45:
[...]

Ik heb de A2W-rtwireless van Panasonic zelf, die heeft een hysterese vanaf 0,2 tot meer (weet zo niet hoeveel, minimaal 0,5 want daar stond die op).

De thermostaat zit op de standaard aansluiting van de externe thermostaat op de binnenunit, al heeft de leverancier hem aangesloten en moet ikzelf.
Ah, jij hebt een split unit, dat is waar. Mijn installateur maar eens lastig gaan vallen dan :-)

• annespruit1980
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 21:54
Ik ben eens verder gaan kijken naar die specificaties. Alleen kom ik niet echt verder v.w.b. de COP en afgegeven vermogen bij lage temperaturen. Ik dacht bij Panasonic zelf te kijken, maar daar staan ook die lage waardes. LInk daarvoor is https://www.aircon.panaso...2449_348201/32449_348228/
Dus ik blijf er op dit moment bij dat 5 Kw degene is die het beste is ( met een tweede erbij ).
5 Kw is voor mij inderdaad iets te laag zoals het hier nu is. Maar het best is dus een tweede van 5 Kw voor de echt koude periodes.

• wauske

wauske

annespruit1980 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:49:
Ik ben eens verder gaan kijken naar die specificaties. Alleen kom ik niet echt verder v.w.b. de COP en afgegeven vermogen bij lage temperaturen. Ik dacht bij Panasonic zelf te kijken, maar daar staan ook die lage waardes. LInk daarvoor is https://www.aircon.panaso...2449_348201/32449_348228/
Dus ik blijf er op dit moment bij dat 5 Kw degene is die het beste is ( met een tweede erbij ).
5 Kw is voor mij inderdaad iets te laag zoals het hier nu is. Maar het best is dus een tweede van 5 Kw voor de echt koude periodes.
Huh, de 7kW doet volgens jouw link bij +2 6,6kW en bij -7 5,5kW.
De 5kw doet 4,8kW bij +2 en 4,7kW bij -2!

Bij -7 toch 0,8kW extra ten opzichte van de 5kW en bij +7 zelfs 1,8kW meer...

Heb je niet per ongeluk de COP voor vermogen aangenomen? Dan lijkt het bij +2 nog maar 4,52kW te zijn ja...

• tomtommetje
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 22:41
Service-cloud is hier niet beschikbaar ivm onderhoud. Meer mensen last van?
Panasonic is met de service-cloud aan het sleutelen verwacht ik, de data-log deed het onlangs ook een tijdje niet.

• annespruit1980
wauske schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:06:
[...]

Huh, de 7kW doet volgens jouw link bij +2 6,6kW en bij -7 5,5kW.
De 5kw doet 4,8kW bij +2 en 4,7kW bij -2!

Bij -7 toch 0,8kW extra ten opzichte van de 5kW en bij +7 zelfs 1,8kW meer...

Heb je niet per ongeluk de COP voor vermogen aangenomen? Dan lijkt het bij +2 nog maar 4,52kW te zijn ja...
Die 7 Kw doet wel meer ja. Maar niet echt heel veel. Bij -7 dus 4,7 om 5,5. Dan ben ik met twee van 5 Kw toch heel wat beter uit. Als ik het tenminste goed zie.

• annespruit1980
Wat ik dus met name bedoel, volgensPanasonic zelf is bij +7 de COP bij de 5 Kw 5,08 bij de 7 Kw 4,52 en bij de 9 Kw 4,29

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:21
Een 5kW lijkt zuiniger/efficiënter te zijn, zolang de warmtevraag maar niet te hoog is. Heb je meer warmte nodig, dan heb je een grotere unit nodig of een backupplan.

Je kan ook kijken wat je per uur aan gas gebruikt en dat omrekenen naar kWh om zo een inschatting te maken hoeveel warmte je nodig hebt voor je huis. Bij voorkeur snachts doen, zonder al te veel wind.

• wauske

wauske

tomtommetje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:13:
Service-cloud is hier niet beschikbaar ivm onderhoud. Meer mensen last van?
Panasonic is met de service-cloud aan het sleutelen verwacht ik, de data-log deed het onlangs ook een tijdje niet.
Was aangekondigd voor de 26e meen ik maar deed vanochtend al heel moeilijk en toen plots onderhoud. Dacht dat het datalogger aan mij lag :+
annespruit1980 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:15:
[...]

Die 7 Kw doet wel meer ja. Maar niet echt heel veel. Bij -7 dus 4,7 om 5,5. Dan ben ik met twee van 5 Kw toch heel wat beter uit. Als ik het tenminste goed zie.
Dubbele WP is om verschillende redenen niet aan te bevelen. Dubbele foutmarge, configuratie problemen, 2 apparaten die proberen te moduleren op pompsnelheid en dergelijke. Dan kan je nog beter een 5kw en een multisplit airco als backup neerzetten. 2 warmtepompen waar de ene de andere aanstuurt is vragen om problemen; uitgezonderd als je 2 volledig gescheiden zones maakt waar ze elkaar niet in de weg zitten maar elkaar dus ook niet aanvullen.

Maar als de COP je grootste probleem (kijk ook eens bij andere merken zou ik zeggen) is, de verschillen tussen de 5kw en 7kw zijn 0,06 bij +2. Bij -7 scheelt het 0,15. Dat wil dus zeggen dat voor iedere 100kwh die je er in stopt bij +2 de 5kw er 6kwh meer oplevert. Die van -7 laat ik maar achterwege want dat houdt geen wekenlang aan en heeft dus relatief weinig impact op de jaarrekening.
Er zit alleen een hele grote máár aan. En dat is het warmteverlies van je woning. Gaat je WP veel op vollast draaien (dus continu 5kw leveren), dan is dat nog slechter voor je COP. Kijk naar Dylantje2, die zat op 2,8 in januari met wat velen een te kleine warmtepomp voor zijn situatie noemde. Mijn 9kw deed in die periode 3,4 maar die eet met 2 vingers uit zijn neus op Ta37-42 incl. pendelen boven 0, terwijl die van Dylan op Ta30 veel efficiënter zou moeten zijn (want, hoe lager de Ta hoe hoger de COP.zou moeten zijn).
Link: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

• tomtommetje
wauske schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:41:
[...]

Was aangekondigd voor de 26e meen ik maar deed vanochtend al heel moeilijk en toen plots onderhoud. Dacht dat het datalogger aan mij lag :+
Klopt, de aankondiging dat hij 26/27 februari eruit zal liggen heb ik ook gehad. Ze zullen wel met voorbereidingen bezig zijn.

• wauske

wauske

tomtommetje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:52:
[...]

Klopt, de aankondiging dat hij 26/27 februari eruit zal liggen heb ik ook gehad. Ze zullen wel met voorbereidingen bezig zijn.
Dat, of het systeem wat ze wilde onderhouden heeft het inmiddels begeven :P

• Lurge
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

wauske schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:57:
[...]

Dat, of het systeem wat ze wilde onderhouden heeft het inmiddels begeven :P
Hier de hele dag nog geen problemen gehad met de logging vanuit service-cloud.

ActueleWind

• wauske

wauske

Lurge schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 22:02:
[...]

Hier de hele dag nog geen problemen gehad met de logging vanuit service-cloud.
Die probeer ik ook nog aan de gang te krijgen, maar werkt nog niet voorspoedig :P Lijkt me trouwens raad dat die wel werkt, heel de loginpagina komt hier niet naar voren...

En T-Mobile DSL verbinding werkt ook meer niet als wel, gaat lekker vandaag :+

• rjd22
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:53
@annespruit1980 ik zou echt COP achterwege laten. Kijk meer naar wat je nodig heb om je huis warm te houden. 2 wp's draaien vereist een veel complexere opstelling die veel duurder is.

Je heb een buffervat nodig met genoeg capaciteit met 6 of meer aansluitingen. Je moet een extra pomp inzetten. Even het aansluitmateriaal en de zekering kast uitbreidingen daargelaten.

En de hogere COP die je hebt gewonnen met de kleinere WP, verlies je omdat je een veel complexere opstelling hebt waar meer verliezen in plaats vinden.

Hoeveel gas gebruik je per jaar en heb je vloerverwarming? Dan kunnen we je beter adviseren.

• annespruit1980
rjd22 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 23:50:
@annespruit1980 ik zou echt COP achterwege laten. Kijk meer naar wat je nodig heb om je huis warm te houden. 2 wp's draaien vereist een veel complexere opstelling die veel duurder is.

Je heb een buffervat nodig met genoeg capaciteit met 6 of meer aansluitingen. Je moet een extra pomp inzetten. Even het aansluitmateriaal en de zekering kast uitbreidingen daargelaten.

En de hogere COP die je hebt gewonnen met de kleinere WP, verlies je omdat je een veel complexere opstelling hebt waar meer verliezen in plaats vinden.

Hoeveel gas gebruik je per jaar en heb je vloerverwarming? Dan kunnen we je beter adviseren.
Het is niet alleen de COP. Als ik naar het afgegeven vermogen kijk, dan is dat ook niet zoveel meer. 4.7 Kw bij de 5 Kw uitvoering, 5,5 Kwbij de 7 Kw uitvoering en 6,4 Kw bij de 9 Kw uitvoering ( bij -7, het moment dat ik het vermogen nodig heb ).
Op dit forum had ik al eerder aangegeven dat ik heel veel verschillende cijfers zie voor die warmtepompen. Van de meest is niet 100% duidelijk waar ze vandaan komen, maar deze komen bij Panasonic zelf vandaan. Dus ga ik ervan uit dat die wel kloppen.
Als ik verder kijk naar de gewichten van die pompen, dan valt het me op dat de 7 en 9 gelijk aan elkaar zijn, net zoals de hoeveelheid koudemiddel dat erin zit. In mijn optiek betekend dat, dat de 9 een opgevoerde 7 is, en de 7 een iets grotere en wat opgevoerde 5 ( bij -7 geeft de 7 Kw versie 1,5 Kw minder en dat is heel wat meer dan de 0,3 Kw die de 5 Kw minder geeft ).
Wat het gasverbruik betreft, ik heb het huis in December ingespoten met EPS parels, dus het verbruik is heel wat lager dan in het verleden, maar nog niet zo duidelijk.
Maximale dat ik gezien heb is 15 m3 per dag, daarmee kom ik op 6 a 7 kw continue ( 's nachts lager ).
Ik heb de afgifte van de cv radiatoren getest, en die was bij een temperatuur van 32-40 ( dat regelde de ketel ) 0,6 m3 / uur. Dus een temperatuur van 40 graden voor de warmtepomp geeft voldoende afgegeven vermogen ( van de 12 radiatoren staan er 3 open, 4 regelen zichzelf, en de rest is dicht, koude kamers, dus afgegeven vermogen kan omhoog als dat moet ). Badkamer heeft vloerverwarming.

• rjd22
annespruit1980 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 07:13:
[...]

Het is niet alleen de COP. Als ik naar het afgegeven vermogen kijk, dan is dat ook niet zoveel meer. 4.7 Kw bij de 5 Kw uitvoering, 5,5 Kwbij de 7 Kw uitvoering en 6,4 Kw bij de 9 Kw uitvoering ( bij -7, het moment dat ik het vermogen nodig heb ).
Op dit forum had ik al eerder aangegeven dat ik heel veel verschillende cijfers zie voor die warmtepompen. Van de meest is niet 100% duidelijk waar ze vandaan komen, maar deze komen bij Panasonic zelf vandaan. Dus ga ik ervan uit dat die wel kloppen.
Als ik verder kijk naar de gewichten van die pompen, dan valt het me op dat de 7 en 9 gelijk aan elkaar zijn, net zoals de hoeveelheid koudemiddel dat erin zit. In mijn optiek betekend dat, dat de 9 een opgevoerde 7 is, en de 7 een iets grotere en wat opgevoerde 5 ( bij -7 geeft de 7 Kw versie 1,5 Kw minder en dat is heel wat meer dan de 0,3 Kw die de 5 Kw minder geeft ).
Wat het gasverbruik betreft, ik heb het huis in December ingespoten met EPS parels, dus het verbruik is heel wat lager dan in het verleden, maar nog niet zo duidelijk.
Maximale dat ik gezien heb is 15 m3 per dag, daarmee kom ik op 6 a 7 kw continue ( 's nachts lager ).
Ik heb de afgifte van de cv radiatoren getest, en die was bij een temperatuur van 32-40 ( dat regelde de ketel ) 0,6 m3 / uur. Dus een temperatuur van 40 graden voor de warmtepomp geeft voldoende afgegeven vermogen ( van de 12 radiatoren staan er 3 open, 4 regelen zichzelf, en de rest is dicht, koude kamers, dus afgegeven vermogen kan omhoog als dat moet ). Badkamer heeft vloerverwarming.
Je heb in dit verhaal meerdere keuzes. Je kan een 9kw TCAP mono kopen zodat je altijd gegarandeerd vermogen hebt tot -15. Ik zelf zou dit niet zo heel snel doen.

Wat een andere optie is dat je je huis waar nog nodig verder isoleert en je afgifte verhoogd met bijvoorbeeld vloerverwarming of fans in je radiatoren zodat je op een lagere temperatuur kan draaien. En minder verlies hebt.

Nog een optie is dat je je CV laat hangen voor de echt koude dagen en met die erbij stookt als het echt koud wordt maar dan heb je het onderhoud van 2 apparaten. Wel heb je een betrouwbare back-up.

Hoeveel M2 is je huis? Ik heb het idee dat hij best groot is. Is het vrijstaand?

PS: de 5kw mono is een eigen beestje met een andere compressor en hoeveelheid koudemiddel. De 7kw is een softwarematig beperkte 9kw.

• annespruit1980
rjd22 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:02:
[...]

Je heb in dit verhaal meerdere keuzes. Je kan een 9kw TCAP mono kopen zodat je altijd gegarandeerd vermogen hebt tot -15. Ik zelf zou dit niet zo heel snel doen.

Wat een andere optie is dat je je huis waar nog nodig verder isoleert en je afgifte verhoogd met bijvoorbeeld vloerverwarming of fans in je radiatoren zodat je op een lagere temperatuur kan draaien. En minder verlies hebt.

Nog een optie is dat je je CV laat hangen voor de echt koude dagen en met die erbij stookt als het echt koud wordt maar dan heb je het onderhoud van 2 apparaten. Wel heb je een betrouwbare back-up.

Hoeveel M2 is je huis? Ik heb het idee dat hij best groot is. Is het vrijstaand?

PS: de 5kw mono is een eigen beestje met een andere compressor en hoeveelheid koudemiddel. De 7kw is een softwarematig beperkte 9kw.
Huis is vrijstaand en globaal 10x10 meter en twee verdiepingen. Dus vrij groot ja.
Mijn post was als toevoeging op een post van mij van enige dagen geleden.
Toen werd mij gezegd dat ik beter een 7 of 9 kon nemen, en ik heb toen aangegeven dat ik de cijfers eens nader zou bestuderen. Maar na onderzoek van gegevens van Panasonic zelf blijf ik erbij dat de 5 ( te klein ja ) beter is dan de 7 of 9 daar die laatste twee op het moment dat het nodig is niet echt veel extra vermogen leveren ( volgens de panasonic site dan ).
De ketel ga ik voorlopig ook niet weg halen, dat is een backup, samen met een pelletkachel.
Bij de ketel en bij de warmtepomp zal ik een kraan zetten, zodat ik een van de twee kan afsluiten.
En net bedacht ik dat ik de twee ( toekomstige ) warmtepompen aan iedere kant van de cv leiding kan gaan zetten.
Dan heeft iedere pomp een deel van de radiatoren.
Tevens een soort van zone indeling, al zal ik daar niet veel aan hebben, daar de zone's verder niet goed overeenkomen met wat logisch zal zijn.
Maar het mogelijk af te geven vermogen zal dan bij -7 dus 9,4 Kw zijn.
Als dat al nodig zal zijn, de ramen hier kunnen ook nog duidelijk beter. Komt 's avonds echt veel kou vandaan als ik de gordijnen een even opendoe.

Dat de 7 en 9 eigenlijk hetzelfde zijn was me al een beetje duidelijk, maar nu weet ik het zeker.

• rjd22
@annespruit1980 als je je verwarmingssysteem kan splitsen in 2 aparte lussen wordt het inderdaad iets makkelijker maar dan zou ik het alsnog bij 1 warmtepomp houden.

Met jouw inhoud huis zou het kunnen zijn dat de 5kw het al heel snel zwaar krijgt bij nog best warme temperaturen. Ik heb de 7kw voor een 100m2 redelijk goed geïsoleerd hoekhuis en deze draait onder 10 graden aan 1 stuk door (wel echt heel rustig aan).

Het voordeel is dat ze het beste werken als ze niet op hun top van hun kunnen zitten.

Als ik zo naar de grote van je huis kijkt, zou het best kunnen dat een 9kw het beste bij je past. Misschien is in dat geval naar een TCAP of een Hitachi kijken geen slecht idee.

Een vrijstaand groot huis vereist vaak een zwaardere warmtepomp, en je kan deze ook niet met naisoleren zo zuinig maken als een nieuwbouw huis (of je moet er een nieuwe schil omheen bouwen ;) )

• wauske

wauske

annespruit1980 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:21:
[...]

Dat de 7 en 9 eigenlijk hetzelfde zijn was me al een beetje duidelijk, maar nu weet ik het zeker.
Kijk ook eens naar de 9kw 3fase en de 9kw T-cap. @Fullpower

• Ep Woody
@annespruit1980 en ik zat, met de helft van de grootte van de woning, al te twijfelen tussen een 5kW en een 7kW. Een hoekhuis van woonoppervlakte van 126 m2 volgens de makelaar.

Aan de ene kant moet ik voor het overgrootste deel van de tijd meer dan genoeg hebben aan een 5kW en heeft, zal een 7kW met een dag als gister zijn minimale vermogen niet kwijt kunnen. Woensdagmiddag had ik een continue gasgebruik van 0.07-0.08 m3 per uur om de kamer constant op 17 graden te houden, wat overeen komt met 0.8kW aan warmte.

We hebben overigens meestal de thermostaat op 16 graden staan, door de warme lucht van de luchtverwarming blijft dat best comfortabel. 's avonds gaat vaak de houtkachel aan en anders gaat de thermostaat op 18 graden.

• wauske

wauske

annespruit1980 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:21:
[...]

Kijk ook eens naar de 9kw 3fase en de 9kw T-cap. @Fullpower heeft de 9kW 3fase gekozen omdat daar de verdamper een slag groter is en deze bij lagere temperaturen ook meer vermogen kan leveren. Ikzelf heb de T-Cap gekozen omdat deze bij -7 nog steeds water van 60 graden kan leveren (al blijkt dat niet nodig :P).
Wat voor radiatoren gebruik je precies? 40 graden over de radiatoren wil je liever niet want dan gaat je COP hard omlaag t.o.v. de COP tabellen die op 35 graden zijn gebaseerd. Bij ons thuis moet het wel omdat de WP anders z'n vermogen niet kwijt kan (ja, veel te zware WP) maar bij 2 graden draait de WP op COP 2,8 tot 3 bij Ta39 en dat is op laaglast!

Vervolgens, je geeft aan 6 tot 7kw continu, bij welke buitentemperatuur was dat? 0,6m3 per uur bij 6kW continu is een dT van 8,5 (dus 40 graden uit, 31,5 graden retour). dT boven de 5 gaat je WP niet leuk vinden, vraag maar aan @Dylantje2 !

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@wauske , wat bedoel je precies met dat de COP hard omlaag gaat met gewone radiatoren?
Beneden hebben we vv (met pomp) en op de andere etages oude stalen radiatoren (berekend voor HT-gasketel). De radiatoren staan een heel klein beetje open op 17 graden en worden lauw. Dit zorgt er voor dat het nooit echt koud wordt in een kamer.

• wauske

wauske

timovd schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:08:
@wauske , wat bedoel je precies met dat de COP hard omlaag gaat met gewone radiatoren?
Beneden hebben we vv (met pomp) en op de andere etages oude stalen radiatoren (berekend voor HT-gasketel). De radiatoren staan een heel klein beetje open op 17 graden en worden lauw. Dit zorgt er voor dat het nooit echt koud wordt in een kamer.
Niet zozeer vanwege de radiatoren maar als de Ta hoog moet zijn. Ik heb een mix van T11, T21 en T22 en een Ta van boven de 40 gedraaid bij +8 buiten, COP was toen 3,3. Bij Ta37 is de COP meer richting de 4,5.

• annespruit1980
wauske schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:02:
[...]

Kijk ook eens naar de 9kw 3fase en de 9kw T-cap. @Fullpower heeft de 9kW 3fase gekozen omdat daar de verdamper een slag groter is en deze bij lagere temperaturen ook meer vermogen kan leveren. Ikzelf heb de T-Cap gekozen omdat deze bij -7 nog steeds water van 60 graden kan leveren (al blijkt dat niet nodig :P).

[...]

Wat voor radiatoren gebruik je precies? 40 graden over de radiatoren wil je liever niet want dan gaat je COP hard omlaag t.o.v. de COP tabellen die op 35 graden zijn gebaseerd. Bij ons thuis moet het wel omdat de WP anders z'n vermogen niet kwijt kan (ja, veel te zware WP) maar bij 2 graden draait de WP op COP 2,8 tot 3 bij Ta39 en dat is op laaglast!

Vervolgens, je geeft aan 6 tot 7kw continu, bij welke buitentemperatuur was dat? 0,6m3 per uur bij 6kW continu is een dT van 8,5 (dus 40 graden uit, 31,5 graden retour). dT boven de 5 gaat je WP niet leuk vinden, vraag maar aan @Dylantje2 !
3 phase uitvoering heb ik niet bekeken, daar ik er van uit ging dat die hetzelfde is.... ( stom ja dat ik dat zomaar aanneem.... ).
Zal eens kijken.

Wat de radiatoren betreft, het zijn die T modellen ( geloof tenminste dat het die zijn ). van alles wat, van enkelvoudige tot 2 platen met 2 convectors. En een stuk vloerverwarming in de douche.
Het verbruik wat ik kan meten is met douche ( blijft voorlopig op de ketel ) en koken.

Isolatie van de muren is wel redelijk af, al heb ik gezien dat ik hier een daar nog wat plekken heb waar die parels niet zijn gekomen. Voornamelijk de ramen zijn nu het probleem, is wel merendeel dubbel glas, maar erg oud.

Die 6 a 7 Kw is een schatting van het continue vermogen dat ik nodig heb, aan de hand van de hoeveelheid gas dat verbruikt is. Dus niet gemeten aan de cv of zo. Daar valt niet veel aan te meten, alleen de hoeveelheid gas, en de in en uitgaande temperatuur.
De ketel kan het water niet op een temperatuur houden van 35 of 40 graden, dan pendelt hij, vandaar de temperatuur van 32 - 40 graden ( uitgaand ).
Maar bij die temperatuur van tussen de 32 en 40 graden geven de radiatoren dus al voldoende vermogen af om het huis warm te houden. En dat zit dus tussen de 5 en 10 Kw.

• wauske

wauske

annespruit1980 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:17:
[...]

3 phase uitvoering heb ik niet bekeken, daar ik er van uit ging dat die hetzelfde is.... ( stom ja dat ik dat zomaar aanneem.... ).
Zal eens kijken.

Wat de radiatoren betreft, het zijn die T modellen ( geloof tenminste dat het die zijn ). van alles wat, van enkelvoudige tot 2 platen met 2 convectors. En een stuk vloerverwarming in de douche.
Het verbruik wat ik kan meten is met douche ( blijft voorlopig op de ketel ) en koken.

Isolatie van de muren is wel redelijk af, al heb ik gezien dat ik hier een daar nog wat plekken heb waar die parels niet zijn gekomen. Voornamelijk de ramen zijn nu het probleem, is wel merendeel dubbel glas, maar erg oud.

Die 6 a 7 Kw is een schatting van het continue vermogen dat ik nodig heb, aan de hand van de hoeveelheid gas dat verbruikt is. Dus niet gemeten aan de cv of zo. Daar valt niet veel aan te meten, alleen de hoeveelheid gas, en de in en uitgaande temperatuur.
De ketel kan het water niet op een temperatuur houden van 35 of 40 graden, dan pendelt hij, vandaar de temperatuur van 32 - 40 graden ( uitgaand ).
Maar bij die temperatuur van tussen de 32 en 40 graden geven de radiatoren dus al voldoende vermogen af om het huis warm te houden. En dat zit dus tussen de 5 en 10 Kw.
Gewoon voor 10 euro 2 temperatuur sensoren kopen en aan de leiding hangen voor aanvoer en retour. Temperatuurverschil is je dT en die * 4,2 (constante) * stroomsnelheid water in liter per seconde = je afgegeven vermogen in kW.

• annespruit1980
Temperatuur heb ik gemeten, vandaar de getallen van 32 en 40 graden. Stroomsnelheid van het water weet ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen. Wel over het gasverbruik. En dat is dus 0,6 m3 per uur bij die 32-40 graden voor de afgifte van de radiatoren zoals ze nu zijn ingesteld. Die kunnen dus bij minder dan 40 graden meer dan 6 Kw afgeven, en ik kan er nog een aantal opendraaien als dat nodig is. Dus 35 graden zal ik zeer waarschijnlijk wel halen.
Het maximale verbruik op een dag was 15 m3, dus 150 Kwh ( ik reken altijd met makkelijke getallen ) in 24 uur. Dan kom ik op 6,25 Kw continue. Dus net teveel voor een 5 Kw warmtepomp, maar zoals gezegd dat is met douche en koken erbij.

• wauske

wauske

annespruit1980 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:33:
Temperatuur heb ik gemeten, vandaar de getallen van 32 en 40 graden. Stroomsnelheid van het water weet ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen. Wel over het gasverbruik. En dat is dus 0,6 m3 per uur bij die 32-40 graden voor de afgifte van de radiatoren zoals ze nu zijn ingesteld. Die kunnen dus bij minder dan 40 graden meer dan 6 Kw afgeven, en ik kan er nog een aantal opendraaien als dat nodig is. Dus 35 graden zal ik zeer waarschijnlijk wel halen.
Het maximale verbruik op een dag was 15 m3, dus 150 Kwh ( ik reken altijd met makkelijke getallen ) in 24 uur. Dan kom ik op 6,25 Kw continue. Dus net teveel voor een 5 Kw warmtepomp, maar zoals gezegd dat is met douche en koken erbij.
Hou er wel rekening mee dat 0,6m3 verbruik niet 100% efficiënt is en dus meteen 6kw je CV in gaat. Als je CV op 80% efficiëntie draait is je 6kw nog maar 4,8.

Daarnaast, extra radiatoren open zetten zorgt voor meer afgifte, maar als je WP die niet kan leveren gaat je aanvoer temperatuur net zolang omlaag totdat de WP aan z'n max zit. Met lagere watertemperatuur heb je vanzelf ook minder afgifte omdat je afgifte vermogen minder wordt naarmate de watertemperatuur zakt.

• reneeke1970
@annespruit1980 als je met een kleine wp wilt gaan werken zet dan wel een buffer vat neer. Geef de wp de ruimte om uren te maken voor grootste besparing. Ook kan hij dan samen met CV draaien en niet of of.

De 5 is apart model. De 7 is een begrensde 9.
Daarom is cop slechter op papier, de 9 draait voluit voor dat vermogen en de 7 stationair. Beide in deel last geeft dus dezelfde waardes.

• annespruit1980
wauske schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:07:
[...]

Hou er wel rekening mee dat 0,6m3 verbruik niet 100% efficiënt is en dus meteen 6kw je CV in gaat. Als je CV op 80% efficiëntie draait is je 6kw nog maar 4,8.

Daarnaast, extra radiatoren open zetten zorgt voor meer afgifte, maar als je WP die niet kan leveren gaat je aanvoer temperatuur net zolang omlaag totdat de WP aan z'n max zit. Met lagere watertemperatuur heb je vanzelf ook minder afgifte omdat je afgifte vermogen minder wordt naarmate de watertemperatuur zakt.
Als de ketel maar 80% heeft ( denk ik niet, maar ok even voor de gedachte ), dan is het vermogen dat de radiatoren afgeven inderdaad iets van 4.8 Kw. Alleen is dan die 15 m3 gas per dag ook 80%, dus kom ik dan op bijna 5 Kw dat nodig is.

Wat het opendraaien van radiatoren beftreft, dat is alleen een optie als de warmtepomp dat wil. Die wil uiteraard een zo laag mogelijke temperatuur van het water, dus moet dan -misschien- de afgifte van de radiatoren omhoog. In ieder geval werkt het hier al sinds 1 Januari op 45 graden, en dat kan de warmtepomp ook halen. Al is dat uiteraard niet zo gunstig voor het rendement.
Het feit dat het hier nu op 45 graden in ieder geval werkt is de reden dat ik nu naar een warmtepomp over wil gaan. Dan bespaar ik geld, dat ik dan vervolgens in betere isolatie stop.

• annespruit1980
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:13:
@annespruit1980 als je met een kleine wp wilt gaan werken zet dan wel een buffer vat neer. Geef de wp de ruimte om uren te maken voor grootste besparing. Ook kan hij dan samen met CV draaien en niet of of.

De 5 is apart model. De 7 is een begrensde 9.
Daarom is cop slechter op papier, de 9 draait voluit voor dat vermogen en de 7 stationair. Beide in deel last geeft dus dezelfde waardes.
Ok, dat is iets om over na te denken. Wel voor de toekomst, daar ik dan ook even moet kijken waar dat vat moet komen te staan ( ik ben hier niet alleen, en andere denken gek genoeg anders over sommige zaken ).

• wauske

wauske

annespruit1980 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:35:
[...]

Wat het opendraaien van radiatoren beftreft, dat is alleen een optie als de warmtepomp dat wil. Die wil uiteraard een zo laag mogelijke temperatuur van het water, dus moet dan -misschien- de afgifte van de radiatoren omhoog. In ieder geval werkt het hier al sinds 1 Januari op 45 graden, en dat kan de warmtepomp ook halen. Al is dat uiteraard niet zo gunstig voor het rendement.
Het feit dat het hier nu op 45 graden in ieder geval werkt is de reden dat ik nu naar een warmtepomp over wil gaan. Dan bespaar ik geld, dat ik dan vervolgens in betere isolatie stop.
Je zegt dat je meer radiatoren open kan draaien als de WP dat wil. Bedoel je dan dat je in de woonkamer nog niet alle radiatoren helemaal open hebt staan? Zo nee, dan zou ik dat eerst doen en de aanvoertemperatuur op je CV verder verlagen. Nu een 5kW neerzetten en tot de conclusie komen dat je onder 0 45 graden nodig hebt is minder handig dan de CV nu wat te laten pendelen en direct tot die conclusie te komen.

Weet je ook de afmetingen van de belangrijkste radiatoren en wat voor T-types het zijn? Dan kan je ook ongeveer uitrekenen hoeveel afgifte die hebben bij 35 graden en een bepaalde stroomsnelheid.

• Ep Woody
Het gaat er toch niet om hoe groot je afgifte is, maar hoe groot je warmtevraag is van de kamer? 5kW met 2 radiatoren is dezelfde hoeveelheid warmte als 5kW over 5 radiatoren.

Door meer/grotere radiatoren te plaatsen krijg je een grotere afgifte die met een lagere temperatuur de zelfde warmteafgifte heeft.

• wauske

wauske

Ep Woody schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:55:
Het gaat er toch niet om hoe groot je afgifte is, maar hoe groot je warmtevraag is van de kamer? 5kW met 2 radiatoren is dezelfde hoeveelheid warmte als 5kW over 5 radiatoren.

Door meer/grotere radiatoren te plaatsen krijg je een grotere afgifte die met een lagere temperatuur de zelfde warmteafgifte heeft.
Dat klopt maar als je maar Ta35 je huis warm kan maken is de COP hoger als met Ta40. Maar het klopt ook dat als je je huis met Ta35 niet warm krijgt dat je met meer verwarmend oppervlak aan radiator ook meer kan afgeven en wellicht je huis wel warm krijgt.

Als je probleem zit in dat je 5kW afgeeft en 6kW nodig hebt dan krijg je dus de situatie die ik geschetst heb, dat je Ta blijft zakken totdat je WP op een temperatuur is aangekomen die hij wel kan leveren (omdat je afgifte gedaald is vanwege de gezakte Ta).

• annespruit1980
In de woonkamer staat alles redelijk open. Er zijn een aantal kamers waar het dicht staat ( dus waar wel wat warmte via de binnenmuren heen gaat, maar geen warmte wordt afgegeven door de cv installatie. Die kunnen dus open om de afgifte te verbeteren bij lagere watertemperatuur. En er zijn er een aantal ( slaapkamers ) waar het niet helemaal open staat, omdat het daar niet zo warm hoeft te zijn.
Zoals het nu is, werkt het goed bij 45 graden en minder dan 0 buiten.
Verder laat ik het nu even zoals het zit, daar ik als het mis gaat terug wil gaan naar de cv zonder al te veel problemen.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:10

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@wauske Een gasgestookte cv-installatie met een aanvoer van max. 40°C (en een retour van ca. 30°C?)
levert waterzijdig zeker bijna 9,4 kWh/m³ van de "theoretisch" mogelijke 9,769 kWh voor Groninger gas (vermoedelijk rendement ca. 96%).
@annespruit1980 Als je het rendement exact wil weten laat je het condenswater van de ketel tijdens 3-5 uren voor de gein in een emmer lopen en weeg het geproduceerde water.
Als indicatie kan je ook je rookgastemperatuur meten.
Deze zou bij laag last misschien 2-4°C hoger kunnen liggen dan de retourtemperatuur.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• wauske

wauske

dunklefaser schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:06:
@wauske Een gasgestookte cv-installatie met een aanvoer van max. 40°C (en een retour van ca. 30°C?)
levert waterzijdig zeker bijna 9,4 kWh/m³ van de "theoretisch" mogelijke 9,769 kWh voor Groninger gas (vermoedelijk rendement ca. 96%).
@annespruit1980 Als je het rendement exact wil weten laat je het condenswater van de ketel tijdens 3-5 uren voor de gein in een emmer lopen en weeg het geproduceerde water.
Deze zou bij laag last misschien 2-4°C hoger kunnen liggen dan de retourtemperatuur.
Bij een HR++ ketel, maar niet bij een oudere HR of VR ketel, toch?

@annespruit1980, radiatoren in andere kamers openzetten zal je warmteverlies iets verminderen maar ik denk niet dat je het er warmer van krijgt in je woonkamer...

• annespruit1980
dunklefaser schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:06:
Tja, dat water zit uiteraard wat lastig gemonteerd, en echt makkelijk kan ik daar niet bij ( een van de vorige eigenaren heeft daar een erg kleine ruimte voor gemaakt, en dan ook nog de cv dwars gemonteerd ). Het water stroomt nu direct de afvoer in.
Maar bij een maximale watertemperatuur van 40 graden zal er toch niet echt veel verlies zijn.
En bij 32 zeker niet.

• annespruit1980
wauske schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:13:
[...]

@annespruit1980, radiatoren in andere kamers openzetten zal je warmteverlies iets verminderen maar ik denk niet dat je het er warmer van krijgt in je woonkamer...
Dat zal wel wat schelen, de koude kamers trekken nu warmte weg uit de andere kamers ( o.a. woonkamer ).

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:10

dunklefaser

Point Of KnowReturn

wauske schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:13:
[...]

Grapjas - het is natuurlijk een HR++?? (aka HR107) ketel anders krijg je bij een retour van 30°C een mooi waterbalet in je verwarmingshok :+ . - Een VR ketel heeft waarschijnlijk geen condensafvoer.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• annespruit1980
dunklefaser schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:27:
[...]

Grapjas - het is natuurlijk een HR++?? (aka HR107) ketel anders krijg je bij een retour van 30°C een mooi waterbalet in je verwarmingshok :+ . - Een VR ketel heeft waarschijnlijk geen condensafvoer.
Oh ja, ooit in een ander huis gehad. Daar droop het water omlaag, op een kast die eronder stond. Geloof dat ik hem daar toen op 20 graden had staan, alleen om te zorgen dat hij niet zou bevriezen.
Maar hier niet, keurige afvoer van dat water.

• rjd22
@annespruit1980 voor zowel de 1 fase als de 3 fase TCAP kan je hier kijken. Ze zijn wel duurder maar daar krijg je ook wel wat voor:

https://www.confort-marke...xsl-796_367_460_1084.html

Edit: dit zijn trouwens wel de G series en niet de H dus geen subsidie. Ze hebben ook de H serie met een boilervat er gelijk bij waarschijnlijk moet je ze bellen als je enkel de H serie TCAP wil deze lijken ze niet via de webshop te leveren.

rjd22 wijzigde deze reactie 15-02-2019 12:55 (36%)

• annespruit1980
rjd22 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:46:
@annespruit1980 voor zowel de 1 fase als de 3 fase TCAP kan je hier kijken. Ze zijn wel duurder maar daar krijg je ook wel wat voor:

https://www.confort-marke...xsl-796_367_460_1084.html

Edit: dit zijn trouwens wel de G series en niet de H dus geen subsidie. Ze hebben ook de H serie met een boilervat er gelijk bij waarschijnlijk moet je ze bellen als je enkel de H serie TCAP wil deze lijken ze niet via de webshop te leveren.
Ja, die ken ik, voor de inkoopaktie prijzen opgevraagd.
Maar die waren te duur.
En daar is een 9 Kw dus 5500 euro, terwijl twee van 5 Kw 4900 kosten.
Die van 5 Kw kan ik nu eerst kopen, dus nu eerste 2450 euro uitgeven, en die van 9 Kw kost in een keer 5500 euro.

Edit: Ik ga er toch maar voor het prijsverschil in deze zomer uit te geven aan goed driedubbel glas. Dat zal ook behoorlijk schelen in vermogen, dus ik hoop ( hoop ja ) dat het dan met die 5 Kw en de pelletkachel lukt in de volgende winter.

annespruit1980 wijzigde deze reactie 15-02-2019 13:12 (12%)

• RVMarion
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18-02 16:42
annespruit1980 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:10:
[...]

Ja, die ken ik, voor de inkoopaktie prijzen opgevraagd.
Maar die waren te duur.
En daar is een 9 Kw dus 5500 euro, terwijl twee van 5 Kw 4900 kosten.
Die van 5 Kw kan ik nu eerst kopen, dus nu eerste 2450 euro uitgeven, en die van 9 Kw kost in een keer 5500 euro.

Edit: Ik ga er toch maar voor het prijsverschil in deze zomer uit te geven aan goed driedubbel glas. Dat zal ook behoorlijk schelen in vermogen, dus ik hoop ( hoop ja ) dat het dan met die 5 Kw en de pelletkachel lukt in de volgende winter.
Ik dacht ergens gelezen te hebben (aantal weken terug) over een inkoopactie maar kon het niet meer terugvinden.
Er werd gesproken om het te kopen in Frankrijk, is hier nog ergens een topic of dergelijke over?

• annespruit1980
We zijn ermee bezig. Denk dat je mij een bericht moet sturen, mag niet via dit topic heb ik begrepen.

• bieshose
.removed.double

bieshose wijzigde deze reactie 15-02-2019 20:47 (97%)

• Fullpower
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 20:55
annespruit1980 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:17:
[...]

Zal eens kijken.
Ik ben best tevreden over 9kW 3-fasen WP. Tot -10c 'd nachts buiten draai ik met nachtverlaging van 17c. Bij -7c buiten start de WP en buffelt huis warm met 9kW in de convectors. Ook relatief weinig defrosts hier. De SCOP is hier geen klapper; ik hoop op 3,7 ofzo uit te komen.

Ik werk met een iets lagere Ta dan @wauske , zo rond de 37c rond het vriespunt. Geen hele lage Ta dus; ook hier geen vloerverwarming.

Mijn WP is een beetje te groot, maar dat heb ik bewust gedaan zodat hij 's nachts uit kan. Ik heb aan 4,5kW bij -10c nodig. Nu stop ik er overdag meer energie in, zodat het over de dag klopt.

Het minimale vermogen is wat aan de hoge kant, dus wel wat pendelen hier boven de 10 graden buiten. Maar ik het de Ta bij die temperaturen wat hoger staan dan nodig (Ta 34c), zodat het pendelen wel mee valt.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en LTV convectoren. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• wauske

wauske

tomtommetje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:52:
[...]

Doet ie het bij jou ondertussen wel weer? Hier nog niet in ieder geval, ServiceCloud geeft aan dat ik geen verbinding heb dus kan niets inzien...

• bieshose
lolle1212 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 18:59:
Voor de mensen die een CZ-TAW1 gebruiken of overwegen maar geen WPS willen gebruiken of hebben:

Je kunt ook SSID en KEY opgeven met een usb-stick.

Dit is het format: (settings.txt)

SSID=jewifinaamKEY=jewachtwoord

-Zorgen dat de TAW1 in wifi modus staat (blauw)
-10sec de WPS knop ingedrukt houden om de config te laden.

Zo heb ik hem zojuist hier geïnstalleerd i.v.m. ontbreken wps op m.n. repeater, werkt als een zonnetje i.c.m. m'n nieuwe 7kw H 1 fase mono.
Neem een utp kabel, wifi is kansloos in een monobloc Wikipedia: Kooi van Faraday

• lolle1212
bieshose schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:44:
[...]

Neem een utp kabel, wifi is kansloos in een monobloc Wikipedia: Kooi van Faraday
Ik zou die wifi module ook niet IN de unit plaatsen.. lijkt me niet erg goed voor je ontvangst idd
heb die een meter verderop in de schuur, zit standaard kabeltje bij.

• bieshose
Ep Woody schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:53:

Het dilemma is dan ook, is de besparing die de 7kW heeft door op deellast (minder defrosts) te kunnen lopen in periodes waar de 5kW op max vermogen draait groter dan de besparing die een 5kW heeft door het lagere minimale vermogen.
Een grotere wp heeft juist meer defrosts dan kleinere bij bijv 2 graden Tb

• tomtommetje
wauske schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:36:
[...]

Doet ie het bij jou ondertussen wel weer? Hier nog niet in ieder geval, ServiceCloud geeft aan dat ik geen verbinding heb dus kan niets inzien...
Ja sinds vanochtend doet hij het bij mij weer.

• Fullpower
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 20:55
bieshose schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:53:
[...]

Ondanks dat ik best op hoog vermogen draai vanwege de nachtverlaging, zijn defrosts hier een zeldzaamheid.😀

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en LTV convectoren. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• wauske

wauske

[...]

Boven de 1 graden bij mij geen defrosts hoor :P Op dagen dat anderen er in de 20 zitten had ik er 3 :+

• bieshose
visioncvg schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 14:52:
Afgelopen week toch maar voor €175 in NL een panasonic CZ-TAW1 netwerk adapter aangeschaft.
Panasonic ID aangemaakt en tevens een Service cloud account.
Dat was redelijk goed te doen.
Nu dus beter op afstand te monitoren en eventueel bij te stellen.

Enige wat niet werkt is de week-timer op afstand aanpassen.
De week-timer die ik er lokaal heb ingezet wordt niet overschreven.
Kan er op internet geen vergelijkbaar probleem over vinden.
Werkt bij jullie aanpassen week-timer wel via smartcloud wel ?

Gevonden:
Weektimer Lokaal en Weektimer Smartcloud kun je appart instellen.
Kan er maar één aan staan en deze is dan actief 8)7 .

Op zich dik tevreden met de Pana WP.
Aangegeven energie verbruik pana klopt alleen voor geen meter mijn ABB C11 geeft beduidend meer aan.
Dus de ABB kWh meter is mijn referentie.
Weektimer issue hier ook...

• Ep Woody
[...]

Een 5 kW block dat 5kW vermogen levert heeft minder defrosts dan een 7kW block dat 5kW levert?

• bieshose
timovd schreef op maandag 11 februari 2019 @ 23:04:
Mijn gasketel had ik altijd op 2 bar, de Panasonic krijg ik niet boven de 1,8 bar. Het ding staat op zolder, dus de druk zal niet zo hoog zijn. Mijn gedachte is meer druk is meer water dus meer buffer.
Water is niet samenpersbaar...

• wauske

wauske

bieshose schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:44:
[...]

Water is niet samenpersbaar...
Maar koper en staal wel rekbaar :p

• bieshose
visioncvg schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 14:52:

Gevonden:
Weektimer Lokaal en Weektimer Smartcloud kun je appart instellen.
Kan er maar één aan staan en deze is dan actief 8)7 .

Op zich dik tevreden met de Pana WP.
Aangegeven energie verbruik pana klopt alleen voor geen meter mijn ABB C11 geeft beduidend meer aan.
Dus de ABB kWh meter is mijn referentie.
Thanks! bij mij werkt dit nu ook. Je moet dus echt alle timers per dag weghalen uit de thermostaat. En dan de unit uit aanzetten. Daarna is het timer symbool verdwenen op de thermostaat. en kun je via je cloud de juiste timers instellen.

Erg onhandig van de pana...Wat mij betreft een bug. Is er een link waar je bugs makkelijk kunt melden?

• lolle1212
bieshose schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 07:54:
[...]

Thanks! bij mij werkt dit nu ook. Je moet dus echt alle timers per dag weghalen uit de thermostaat. En dan de unit uit aanzetten. Daarna is het timer symbool verdwenen op de thermostaat. en kun je via je cloud de juiste timers instellen.

Erg onhandig van de pana...Wat mij betreft een bug. Is er een link waar je bugs makkelijk kunt melden?
Dit hoeft niet hoor.. ik heb gewoon via smartcloud programma ingesteld en aangezet, en daarmee werd automatisch programma op de thermostaat uitgezet.

Het is wel zo dat er maar 1 van de 2 tegelijk actief kan zijn, maar dat staat ook zo beschreven en is dus bewust.( Wel jammer had liever beide in sync gehad)

Laatste aanpassing telt, dus als je op thermostaat aanpassing maakt qua programma dan gaat pana weer over op programma van thermostaat ipv cloud..

• lolle1212
Hoe hebben jullie de buitenunit van binnen geïsoleerd? (monoblock)

Ik zag dat de unit van binnen voor groot deel slecht/niet geisoleerd is.. Ik heb zelf de compressor ingepakt in glaswol, wat buisjes geisoleerd, en bijv bij het rechtpaneel de metalen koppelingen ingepakt in glaswol.

(Glaswol had ik nog liggen)
binnenkant van de deurtjes voorzien van reflecterend schuim voor onder laminaat.

Met deze temperaturen moeilijk te meten met warmtecamera, maar iig. qua compressor geluid scheelt het meer dan ik had verwacht.

Verder zie ik dat de watertemperatuur minder snel daalt na uitschakelen bijv. gisteravond.

Verbaasde me dat de unit zo slecht of zelfs voor hele delen geen enkele vorm van isolatie had/heeft..

Betreft bij mij een 7kw H mono

lolle1212 wijzigde deze reactie 18-02-2019 12:56 (3%)

• reneeke1970
lolle1212 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:55:

Ik zag dat de unit van binnen voor groot deel slecht/niet geisoleerd is.. Ik heb zelf de compressor ingepakt in glaswol, wat buisjes geisoleerd, en bijv bij het rechtpaneel de metalen koppelingen ingepakt in glaswol.

binnenkant van de deurtjes voorzien van reflecterend schuim voor onder laminaat.

Met deze temperaturen moeilijk te meten met warmtecamera, maar iig. qua compressor geluid scheelt het meer dan ik had verwacht.

Verder zie ik dat de watertemperatuur minder snel daalt na uitschakelen bijv. gisteravond.

Verbaasde me dat de unit zo slecht of zelfs voor hele delen geen enkele vorm van isolatie had/heeft..

Isolatie geeft ergens condens, dat is niet te vermijden. Hoop ik voor jou dat het niet op een printplaat komt.

• lolle1212
z
reneeke1970 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:59:
[...]

Isolatie geeft ergens condens, dat is niet te vermijden. Hoop ik voor jou dat het niet op een printplaat komt.
zitten geen printplaten onderin de WP, die zitten uitsluitend in de bovenste helft. Daarbij zorgt isolatie niet voor condens, enkel een dauwpunt. (wat je zeker met een WP altijd hebt.)

De compressor zit onderin het midden, zit ook wel isolatie omheen maar vrij karige dikte, en bijv rechts in de unit zitten gewoon 'kale' metalen koppelingen waar je retour water doorheen loopt.. imho kan het geen kwaad vanuit condens optiek om die te isoleren. Zit ook een afscheiding tussen dat deel en de electronica erboven, daarboven zal niet veel winst zijn te halen daar de electronica geen significante geluid/wamte afgeeft naar buiten, dus dat heb ik ook niet volgeduwd met isolatie.. ;)

Verder zie je ook wel compressor leidingen (koper) lopen die rechts isolatie hebben, en dan in het middelste deel doorlopen zonder, lijkt me sterk dat het kwaad kan hier wat buisisolatie omheen te doen.. Panasonic is gewoon laks geweest.

lolle1212 wijzigde deze reactie 18-02-2019 14:14 (18%)

• tomtommetje
Nog niet eerder gezien: hij draait de laatste dagen af en toe op 0.8kW (9kW mono T-cap)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Panasonic Heating- & Cooling Solutions Nederland organiseert een event:

Het Panasonic Event wordt gehouden op dinsdagavond 16 april 2019. Vanaf 17.30 uur bent u van harte welkom voor een buffet, waarna wij u informeren over onze nieuwe producten zoals, volledige line-up R32 Rac, de nieuwe PACi R32 oplossingen, de nieuwe compacte mini VRF en datanavi. Betreft de lucht/water warmtepompen Aquarea introduceren wij de H-generatie monoblocs en de introduceren wij de Smartcloud fase 2, hiermee heeft de installateur de volledige toegang tot de warmtepomp voor service en maintanance doeleinden.

Wat valt er te introduceren aan de H-generatie Monoblocks? Ik - als installateur Tweaker - ben erg benieuwd wat fase 2 van SmartCloud inhoudt.

• pleio65
  • Laatst online: 21:46
lolle1212 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:55:

Ik heb hetzelfde als jij gedaan. De compressor en omgeving voorzien van extra geluidsisolatie. Daarnaast heb ik tussen de WP ombouw en WP stevige geluidsisolerende platen aangebracht. Voor- en achterzijde, zijkant en de onder-en bovenzijde. De onderzijde alleen de compressorzijde ivm defrost water. De extra isolatie heeft tot een reductie van het compressor geluid geleid. En in de WP wordt het minder koud.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• Me Albert
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 20:06
Heb vandaag mijn Pana 5kW mono blok opgehaald uit Duitsland. Bij ImmoTec uit Bochum. Is van Enschede 85 km dus goed te doen. Zelf afhalen en contant betalen leverde mij een afgeronde prijs van 2600 euro op. Met 37 euro aanhanger huur en wat diesel dus netto onder de 1000 euro een Pana voor de deur staan.
Bij problemen heeft hij met Panasonic de afspraak gemaakt dat de service dienst langs komt bij problemen. Ligt het aan de installatie dan eigen kosten anders gaat de rekening naar ImmoTec

2760 Wp en 2650 Wp zuid.

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21:50

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Me Albert schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:06:
Heb vandaag mijn Pana 5kW mono blok opgehaald uit Duitsland. Bij ImmoTec uit Bochum. Is van Enschede 85 km dus goed te doen. Zelf afhalen en contant betalen leverde mij een afgeronde prijs van 2600 euro op. Met 37 euro aanhanger huur en wat diesel dus netto onder de 1000 euro een Pana voor de deur staan.
Bij problemen heeft hij met Panasonic de afspraak gemaakt dat de service dienst langs komt bij problemen. Ligt het aan de installatie dan eigen kosten anders gaat de rekening naar ImmoTec
Van harte welkom bij de club....

Tzt zal ik gegevens bij Ts zetten?

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Me Albert
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 20:06
Staan er al. Heb allen mijn WP afgezegd bij comfortklimaat en die bij Immo Tec gekocht. WPB wel bij comfortklimaat.nl. Staat inmiddels op de eerste verdieping om gemonteerd te worden.

2760 Wp en 2650 Wp zuid.

• annespruit1980
Goed, ik ga vandaag dus een 5 kW panasonic bestellen bij CM. Zou ik al gedaan hebben, als ik niet moest wachten op een credit card... En met een beetje geluk bestellen er een paar anderen deze week ook mee, zodat de verzendkosten lager liggen. Maar mijn vraag is nu, er zit bij de cv hier een leiding van 22 mm ( buitenkant ). Is dat genoeg voor die pomp, of moet ik hem vergroten? Van de pomp naar de cv leiding ga ik wel 1 inch gebruiken, maar ik wil uiteraard liever niet de hele leiding vervangen. Is van die buis van de bouwmarkt, origineel staal, en een deel door veenstra ooit aangelegd van koper.....

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Nu online
annespruit1980 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:54:
Goed, ik ga vandaag dus een 5 kW panasonic bestellen bij CM. Zou ik al gedaan hebben, als ik niet moest wachten op een credit card... En met een beetje geluk bestellen er een paar anderen deze week ook mee, zodat de verzendkosten lager liggen. Maar mijn vraag is nu, er zit bij de cv hier een leiding van 22 mm ( buitenkant ). Is dat genoeg voor die pomp, of moet ik hem vergroten? Van de pomp naar de cv leiding ga ik wel 1 inch gebruiken, maar ik wil uiteraard liever niet de hele leiding vervangen. Is van die buis van de bouwmarkt, origineel staal, en een deel door veenstra ooit aangelegd van koper.....
Zit er standaard een kamerthermostaat/regeling bij de H-serie van deze monoblok?

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 7160Wp Live PVoutput ☆ Prius PHEV Executive

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True