rjd22 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 23:50:
@
annespruit1980 ik zou echt COP achterwege laten. Kijk meer naar wat je nodig heb om je huis warm te houden. 2 wp's draaien vereist een veel complexere opstelling die veel duurder is.
Je heb een buffervat nodig met genoeg capaciteit met 6 of meer aansluitingen. Je moet een extra pomp inzetten. Even het aansluitmateriaal en de zekering kast uitbreidingen daargelaten.
En de hogere COP die je hebt gewonnen met de kleinere WP, verlies je omdat je een veel complexere opstelling hebt waar meer verliezen in plaats vinden.
Hoeveel gas gebruik je per jaar en heb je vloerverwarming? Dan kunnen we je beter adviseren.
Het is niet alleen de COP. Als ik naar het afgegeven vermogen kijk, dan is dat ook niet zoveel meer. 4.7 Kw bij de 5 Kw uitvoering, 5,5 Kwbij de 7 Kw uitvoering en 6,4 Kw bij de 9 Kw uitvoering ( bij -7, het moment dat ik het vermogen nodig heb ).
Op dit forum had ik al eerder aangegeven dat ik heel veel verschillende cijfers zie voor die warmtepompen. Van de meest is niet 100% duidelijk waar ze vandaan komen, maar deze komen bij Panasonic zelf vandaan. Dus ga ik ervan uit dat die wel kloppen.
Als ik verder kijk naar de gewichten van die pompen, dan valt het me op dat de 7 en 9 gelijk aan elkaar zijn, net zoals de hoeveelheid koudemiddel dat erin zit. In mijn optiek betekend dat, dat de 9 een opgevoerde 7 is, en de 7 een iets grotere en wat opgevoerde 5 ( bij -7 geeft de 7 Kw versie 1,5 Kw minder en dat is heel wat meer dan de 0,3 Kw die de 5 Kw minder geeft ).
Wat het gasverbruik betreft, ik heb het huis in December ingespoten met EPS parels, dus het verbruik is heel wat lager dan in het verleden, maar nog niet zo duidelijk.
Maximale dat ik gezien heb is 15 m3 per dag, daarmee kom ik op 6 a 7 kw continue ( 's nachts lager ).
Ik heb de afgifte van de cv radiatoren getest, en die was bij een temperatuur van 32-40 ( dat regelde de ketel ) 0,6 m3 / uur. Dus een temperatuur van 40 graden voor de warmtepomp geeft voldoende afgegeven vermogen ( van de 12 radiatoren staan er 3 open, 4 regelen zichzelf, en de rest is dicht, koude kamers, dus afgegeven vermogen kan omhoog als dat moet ). Badkamer heeft vloerverwarming.