Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.083 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Voor het plaatsen van mijn, samen met @annespruit1980 te kopen 5kW monoblock, zoek ik nog een mooie manier om condenswater af te voeren en voor een stabiele ondergrond te zorgen. Nu zag ik een aantal verschillende oplossingen. De een heeft een betonsokkel gemaakt, de ander heeft 2 stapelblokken haaks onder de monoblock gelegd met grind/split er omheen. De plaatsing van @Dylantje2 ziet er netjes uit en vond de tip van de stapelblokken 60x15x15 een goede, maar is dat een voldoende fundering voor een 5kW monoblock? De servicemanual is er net wat vaag over wat voldoende is. Wat ook zou kunnen is aan beide kanten 2 stapelblokken vertikaal in de grond en daar bovenop een horizontale lijmen. Dan is de fundering ook steviger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
Noord27 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 14:18:
[...]

Zit er standaard een kamerthermostaat/regeling bij de H-serie van deze monoblok?
Ik heb hem nog niet, maar ik heb begrepen dat hij compleet is. In ieder geval werkend. Thermostaat enzo is het probleem ( voor mij ) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:27
annespruit1980 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 14:50:
[...]

Ik heb hem nog niet, maar ik heb begrepen dat hij compleet is. In ieder geval werkend. Thermostaat enzo is het probleem ( voor mij ) niet.
De H serie heeft een kastje erbij om hem aan te sturen die ook als thermostaat kan werken. Deze kan je vinden onder 1 van de panelen (volgens mij het rechter paneel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 21:28
Plaatsen op stapelblokken lijkt mij een goed idee misschien moet er nog rubber onder?
Onderstaand voor de Dibe
Montage ■ Plaats de ..... buiten op een stevige,vlakkeondergrond die bestand is tegen het gewicht,bijvoorkeur een betonnen ondergrond. Als er betonnen platen worden gebruikt, moeten deze gelegd zijn op asfalt of grind. ■ De betonnen ondergrond of platen moeten zo worden geplaatst dat de onderste rand van de verdamper opgelijk niveau komt met de gemiddelde sneeuwdiepte ter plekke, met een minimalehoogte van ten minste 300 mm. ■ De ....... mag niet worden geplaatst in de buurt van geluidsgevoelige muren,bijv. naast een slaapkamer. ■ Zorg er ook voor dat de plaatsing geen overlast oplevert voor de buren. ■ De F2040 mag niet dusdanig worden geplaatst dat recirculatie van buitenlucht op kan treden. Dit zorgt voor een lager vermogen en mindere efficiëntie. ■ De verdamper moet worden afgeschermd tegen rechtstreekse wind, aangezien dit een negatieve invloed op deontdooifunctie heeft. Plaats de F2040 tegen de verdamper op een plaats die is afgeschermd tegen de wind. ■ Er kunnen grote hoeveelheden condenswater en smeltwater door ontdooiing worden geproduceerd. Condenswater moet via een afvoer of iets vergelijkbaars worden weggevoerd (zie pagina 7). ■ Wees bij de installatie voorzichtig, zodat u geen krassen veroorzaakt op de warmtepomp.Plaats de F2040 niet direct op het gazon of een andere niet-stevige ondergrond.

https://www.amazon.de/Ant...%A4rmepumpe/dp/B076KRJ5T6

https://www.amazon.de/Ant...-Wandhalter/dp/B0168QBZBM

Dan het leidingwerk denk eerst zoiets
https://www.sani-flex.de/...lstahl-umflechtung/a-114/

En dan verder 1 1/4 voor voldoende flow tot verdeel vloerverwarming.

Koper 28 mm bochten goedkoop buis erg duur

Kunststof meerlagen 32mm bochten en buis redelijk geprijst maar dat persen is probleem

Fitwerk 1 1/4 bochten goedkoop buis erg duur

Knelkoppelingen 28mm lijkt mij het beste vwb prijs en installatiegemak?

[ Voor 22% gewijzigd door Buitenkamp op 20-02-2019 18:22 ]

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 22:23
Buitenkamp schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:35:
Kunststof meerlagen 32mm bochten en buis redelijk geprijst maar dat persen is probleem

Fitwerk 1 1/4 bochten goedkoop buis erg duur

Knelkoppelingen 28mm lijkt mij het beste vwb prijs en installatiegemak?
Ik weet niet hoeveel meter je moet maar op marktplaats staan regelmatig uponor of Rehau buizen. Die persapparaten zijn prima te huur (zie ook marktplaats).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
Ga is kijken dank je

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
B152 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:17:
[...]

Ik weet niet hoeveel meter je moet maar op marktplaats staan regelmatig uponor of Rehau buizen. Die persapparaten zijn prima te huur (zie ook marktplaats).
Je hebt koppelingen zonder perstang
Zie topic start

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• theXman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-09 17:13
@Dylantje2 , ik heb al heel wat van je posts opgezocht, maar hoeveel m3 gas verstookte je voordat je overging op de Pana H?

omdat "iedereen" zei, dat wordt krapjes... ik wil zelf ook over op de Pana en ben hier erg nieuwsgierig naar!

Marstek 3 x 5,1 kW V153/CT003V116 Pana WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar SMA/Enphase /WPboiler Atlantic 270l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
theXman schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:08:
@Dylantje2 , ik heb al heel wat van je posts opgezocht, maar hoeveel m3 gas verstookte je voordat je overging op de Pana H?

omdat "iedereen" zei, dat wordt krapjes... ik wil zelf ook over op de Pana en ben hier erg nieuwsgierig naar!
Iets meer dan 1000M³...

Maar ik stookte er ook pellets bij.

Beste truuuc is omrekenen naar graaddagen.
Ik zat rond de 0.55M³ per graaddaag.. met pieken en dalen qua Temp in huis dus kachel aan en uit.

Nu 24/7 gelijkmatig warm.
En nu verbruik ik ff iets meer, ook omdat in het najaar aan het testen was dus dat was geen goed vergelijk.

Ik pas een paar radiators aan in het voorjaar..
En dan ben ik tot nu zeeeer tevereden. Want de waf fluit dat het lekker warm in huis is..
En tsja COP zal ik nooit gaan weten denk ik..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:50
Dylantje2 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 07:21:
[...]

Iets meer dan 1000M³...

Maar ik stookte er ook pellets bij.

Beste truuuc is omrekenen naar graaddagen.
Ik zat rond de 0.55M³ per graaddaag.. met pieken en dalen qua Temp in huis dus kachel aan en uit.

Nu 24/7 gelijkmatig warm.
En nu verbruik ik ff iets meer, ook omdat in het najaar aan het testen was dus dat was geen goed vergelijk.

Ik pas een paar radiators aan in het voorjaar..
En dan ben ik tot nu zeeeer tevereden. Want de waf fluit dat het lekker warm in huis is..
En tsja COP zal ik nooit gaan weten denk ik..
Lekker hè dat gelijkmatig warm 24/7....
Heb ik best 500 kWh extra voor over, al dat beknibbeld...

En hoeveel pellets per jaar, 1000 kg??

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
Kwam dit nog even tegen op internet 35 db komt de pana lang niet aan wel ff een dingetje!.
Ga nog eens goed te rade of het niet te vroeg is voor een WP. en de kinderziekten opgelost zijn.

Om te voldoen aan de eisen voor bijna energie neutrale gebouwen (BENG) en het aardgasloos bouwen, worden warmtepompen steeds vaker toegepast. Dit kan leiden tot een toename van geluidhinder bij omwonenden. Nieuwe voorschriften met betrekking tot dit installatiegeluid moeten in werking treden op 1 januari 2020.

Volgens de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zijn de huidige voorschriften in het Bouwbesluit 2012 voor de bescherming tegen installatiegeluid onvoldoende toegesneden op installaties die worden gebruikt bij energiezuinige gebouwen. De nieuwe voorschriften zijn gebaseerd op onderzoek uitgevoerd door het adviesbureau LPB/Sight (Onderzoek geluideisen buitenopgestelde warmtepompen en airco’s bouwregelgeving, 25 oktober 2018). Op grond van de te wijzigen regels, wordt het bestaande begrip “warmwatertoestel” ruimer van opzet en vervangen door het begrip “installatie voor warmte- of koudeopwekking”. Zo vallen airco’s bijvoorbeeld ook onder de nieuwe regels.

Geluidbescherming tuin/balkon

Voor buiteninstallaties bij nieuwe bouwwerken komt te gelden: “Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai.” Met deze eis wordt beoogd de buitenruimten van woningen (tuin/balkon) op aangrenzende percelen te beschermen tegen geluid, alsook de woningen zelf. De Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai (HMRI) houdt rekening met eventuele tonaliteit van een geluidsbron. Bij buitenunits zal veelal sprake zijn van tonaliteit en dan vooral in het lage geluidsspectrum. Uit de HMRI volgt dan dat de gemeten waarden moet worden verhoogd met 5 dB. Aan de grenswaarde van 40 dB wordt dan pas voldaan als de gemeten waarde maximaal 35 dB is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Buitenkamp schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:45:
Kwam dit nog even tegen op internet 35 db komt de pana lang niet aan wel ff een dingetje!.
Ga nog eens goed te rade of het niet te vroeg is voor een WP. en de kinderziekten opgelost zijn.

Om te voldoen aan de eisen voor bijna energie neutrale gebouwen (BENG) en het aardgasloos bouwen, worden warmtepompen steeds vaker toegepast. Dit kan leiden tot een toename van geluidhinder bij omwonenden. Nieuwe voorschriften met betrekking tot dit installatiegeluid moeten in werking treden op 1 januari 2020.

Volgens de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zijn de huidige voorschriften in het Bouwbesluit 2012 voor de bescherming tegen installatiegeluid onvoldoende toegesneden op installaties die worden gebruikt bij energiezuinige gebouwen. De nieuwe voorschriften zijn gebaseerd op onderzoek uitgevoerd door het adviesbureau LPB/Sight (Onderzoek geluideisen buitenopgestelde warmtepompen en airco’s bouwregelgeving, 25 oktober 2018). Op grond van de te wijzigen regels, wordt het bestaande begrip “warmwatertoestel” ruimer van opzet en vervangen door het begrip “installatie voor warmte- of koudeopwekking”. Zo vallen airco’s bijvoorbeeld ook onder de nieuwe regels.

Geluidbescherming tuin/balkon

Voor buiteninstallaties bij nieuwe bouwwerken komt te gelden: “Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai.” Met deze eis wordt beoogd de buitenruimten van woningen (tuin/balkon) op aangrenzende percelen te beschermen tegen geluid, alsook de woningen zelf. De Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai (HMRI) houdt rekening met eventuele tonaliteit van een geluidsbron. Bij buitenunits zal veelal sprake zijn van tonaliteit en dan vooral in het lage geluidsspectrum. Uit de HMRI volgt dan dat de gemeten waarden moet worden verhoogd met 5 dB. Aan de grenswaarde van 40 dB wordt dan pas voldaan als de gemeten waarde maximaal 35 dB is.
Kinderziekten hebben ze al twintig jaar niet meer.
De 35 db is op scheiding van de buren, niet recht voor de machine.
Dus het is geen enkel probleem, mijne hoor ik niet meer op drie meter afstand.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
Begrijp de specs niet helemaal

Noise Level Condition (Ambient/Water) A7W35
dB (A) Heating: 49
Power Level dB Heating: 65

Denk dat het zo is:
db (A) Heating: 49 is normaal bedrijf
Power Level db Heating:65 is defrost misschien?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
Buitenkamp schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:13:
Begrijp de specs niet helemaal

Noise Level Condition (Ambient/Water) A7W35
dB (A) Heating: 49
Power Level dB Heating: 65

Denk dat het zo is:
db (A) Heating: 49 is normaal bedrijf
Power Level db Heating:65 is defrost misschien?.
Sound Power Level is een maat voor het geluidsvernogen dat de unit produceerd. Dit is niet afhankelijk van afstand, reflecties, etc. Mijn Pana kan 68dB doen.

Sound pressure is altijd in een bepaalde richting op een bepaalde afstand. (Vaak er recht voor, op een meter afstand). Bij mijn Pana is dit volgens mij 55dB.

Mijn unit maakt trouwens bij een defrost aanmerkelijk minder geluid dan normaal in bedrijf.

Als iemand wil gaan luisteren naar het geluid van een WP, doe dit dan op vol vermogen en bij flinke vorst. Luisteren naar een unit bij temperaturen boven 7 graden (ofzo) heeft niet zo veel zin, want de unit maakt dan nagenoeg geen geluid; hier hoor je vandaag op een meter afstand vrijwel niks. Maar bij de -7 graden vorst van laatst wil je er niet constant naast staan of liggen; echt een verschil van dag en nacht!

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:38
Fullpower schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 20:01:
[...]

Als iemand wil gaan luisteren naar het geluid van een WP, doe dit dan op vol vermogen en bij flinke vorst. Luisteren naar een unit bij temperaturen boven 7 graden (ofzo) heeft niet zo veel zin, want de unit maakt dan nagenoeg geen geluid; hier hoor je vandaag op een meter afstand vrijwel niks. Maar bij de -7 graden vorst van laatst wil je er niet constant naast staan of liggen; echt een verschil van dag en nacht!
Hier lijkt het vooral afhankelijk van de frequentie in de compressor. Bij 25Hz maakt die een wat irritante brom terwijl erboven of eronder minder is. Pas bij de 50Hz loopt het volume dan weer echt op, maar dat doet die van vooralsnog alleen bij -2, of lager, tijdens de 1e 10 minuten om het water op te warmen :P 90% van de tijd draait ie op 20Hz :D

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
Dat is helder
voldoet de pana aan de nieuwe richtlijn 01-01-2020?
Natuurlijk afhankelijk van afstand tot erfgrens.
De afstand moet dan te berekenen zijn.

Sound pressure is altijd in een bepaalde richting op een bepaalde afstand. (Vaak er recht voor, op een meter afstand). Bij mijn Pana is dit volgens mij 55dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
@Dylantje2 thx voor je feedback, ik ga medio dit jaar verhuizen en kom in een nieuwere woning (2005) ik heb al geinformeerd naar gasverbruik, dit zit omgezet van jaar verbuik naar graaddagen rond de 0,38, ong 1300 m3, met normale radiatoren.

ik laat direct vloerverwarming 10 hoh 10 laten infrezen met een zltv pomploze verdeler, bovenverdieping installeer ik Jaga. Daarnast zet ik een pelletkachel standby voor de koudere dagen en sfeer.
Ik laat het gas niet aansluiten en de meter laten verwijderen.

Voor SWW ga ik een Atlantic met coil installeren, met driewegklep ism de “Geisha” en daarnaast n delta T regeling met de zonneboiler ww voorraad (in de woning zit een zonneboiler van 80 liter, deze wil ik koppelen aan SWW toe/aanvoer Atlantic, zodat deze zo weinig mogelijk draait)

Krijg wel een goed gevoel bij de 5 kW versie. Ga denk ik ook de Kamstrup erbij zetten COP lijkt me wel informatief mbt inregelen en monitoring.. :)

[ Voor 15% gewijzigd door theXman op 23-02-2019 08:54 ]

Marstek 3 x 5,1 kW V153/CT003V116 Pana WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar SMA/Enphase /WPboiler Atlantic 270l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 07:32:
[...]

Lekker hè dat gelijkmatig warm 24/7....
Heb ik best 500 kWh extra voor over, al dat beknibbeld...

En hoeveel pellets per jaar, 1000 kg??
iets meer dan een ton..Pellets klopt

Heerlijk Reuma hier in huis en die heeft er echt baad bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
Das goede info, geeft mij vertrouwen dat de 5kW bij het ook goed zal doen.

Had nog een vraagje, hoef je naast de installatie niet meer bij de buitenunit? (Hij komt op 6 m hoogte te staan, niet echt onderhoudsvriendelijk bij storinkjes.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-09 22:41
theXman schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:57:

Had nog een vraagje, hoef je naast de installatie niet meer bij de buitenunit? (Hij komt op 6 m hoogte te staan, niet echt onderhoudsvriendelijk bij storinkjes.)
Alleen voor periodiek onderhoud. (waterdruk controleren, waterfilter reinigen, visuele inspectie van binnendeel en evt wat schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022

Hoe denk je dat je die WP daar krijgt? de Panasonic WP 5kw weegt wel 107KG!

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar

Overweeg een kleine boiler in het keukenkasje; heb je direct heet water van pakweg 60 graden om bijvoorbeeld erg vette pannen en borden schoon te spoelen.
Er zijn boilers met 2 vermogens standen; 2kw en een lage 500 watt stand om via zonnepanelen overdag de boiler op te warmen, dan kost warm water praktisch niets, uitgezonderd heel donkere dagen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:38

Als er iets kapot is zullen ze er ook weer bij moeten hé. 6m hoog hoeft geen probleem te zijn als de monteur veilig kan werken, en dan doel ik op valbeveiliging.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Laatst online: 30-08 09:38
Ik ben aan het kijken naar het gasloos maken van onze woning. De Panasonic warmtepompen hebben mijn interesse. Binnen een eigen topic ben ik op zoek naar antwoorden voor de transitie. Mocht iemand tips hebben, hoor ik die graag. De gegevens van onze woning staan in de startpost.

Het Topic
colvano schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:41:
[...]

De zonneboiler is van 1995. Ik denk er dus over om deze te gaan verwijderen. De vraag is wel even of ik een nieuwe terug zal plaatsen in het systeem en of dat een slimme investering is naast een warmtepomp.

Voor de warmtepomp ben ik zeer geïnteresseerd in de Panasonic KIT-ADC09H3E5 of de Panasonic KIT-ADC07H3E5. Deze dan in combinatie met een buffervat.

Ik weet alleen niet zo goed welk vermogen aan te bevelen is. Ik wil niet met koude voeten zitten. Een T-CAP lijkt mij wat overdreven, of toch aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
@frisianstar

Situatie is een woning uit 3 woonlagen, begane grond, kubus, 2e verdieping kleinere kubus, 3e laag nog kleinere. Zou dus van verdieping tot verdieping kunnen komen voor onderhoud, of direct met ladder naar 6 meter.

- voor onderhoud is geen probleem
- op 2e woonlaag krijgen ga ik een kraantje of hoogwerker voor huren, lijkt me inderdaad de grootste uitdaging. (of een sterke ouderwetse gespierde bouwvakker met shaggie in de mond, WP op schouder ;) )

- WW benedenverdieping is goede tip, neem ik mee in het plan! Grohe red ww kraan lijkt me een goede, zal nog kijken naar het vermogen hiervan.

@Felicia ik hoop dat dit voor evt reparatie inderdaad geen probleem is, vandaar dat ik als alternatief ook naar de split kijk, dan de 7-9 versie, anders is t vermogen mij net iets te laag. (Heb al de servicemanuals met grafieken van mono en split doorgeakkerd nav jullie tips, wordt dus 5kW mono of 9kW split... prijs is wel enorm verschil...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
theXman schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:51:
@frisianstar

Situatie is een woning uit 3 woonlagen, begane grond, kubus, 2e verdieping kleinere kubus, 3e laag nog kleinere. Zou dus van verdieping tot verdieping kunnen komen voor onderhoud, of direct met ladder naar 6 meter.

- voor onderhoud is geen probleem
- op 2e woonlaag krijgen ga ik een kraantje of hoogwerker voor huren, lijkt me inderdaad de grootste uitdaging. (of een sterke ouderwetse gespierde bouwvakker met shaggie in de mond, WP op schouder ;) )

- WW benedenverdieping is goede tip, neem ik mee in het plan! Grohe red ww kraan lijkt me een goede, zal nog kijken naar het vermogen hiervan.

@Felicia ik hoop dat dit voor evt reparatie inderdaad geen probleem is, vandaar dat ik als alternatief ook naar de split kijk, dan de 7-9 versie, anders is t vermogen mij net iets te laag. (Heb al de servicemanuals met grafieken van mono en split doorgeakkerd nav jullie tips, wordt dus 5kW mono of 9kW split... prijs is wel enorm verschil...)
Die Grohe red is toch voor direct kokend water?...leuk voor een kop thee, niet om even iets schoon te spoelen.
Zelf heb ik gevorderde plannen voor een nieuwbouw woning waarin naast zonnepanelen ook waarschijnlijk een 5 KW (mono) Panasonic WP wordt toegepast, voor warm water komt er een aparte WP boiler (subsidie!, Atlantic 200l)
Plus een kleine boiler in de keukenkast, eigenlijk alleen maar om het comfort van direct heet water in de keuken.
Door toepassing van een aparte WP boiler voor het warm water kon het vermogen van de WP voor verwarming van 7 naar 5 KW wordt gereduceerd.
Daarbij heeft de 7 KW mono Panasonic WP bij -7 graden buiten temperatuur maar slechts iets meer vermogen als de 5 KW uitvoering: 5.5KW tegen 4.7 kW.
En als het op een dag echt heel koud is heb ik wel een elektrisch kacheltje liggen.

Ontopic: door toepassing van een WP boiler heb ik geen ingewikkelde drieweg kleppen, aansturingen, instellingen,voorraadvat, extra pompen o.i.d. nodig, dat verhoogt de betrouwbaarheid en verlaagd de aanlegkosten.

[ Voor 5% gewijzigd door frisianstar op 23-02-2019 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
frisianstar schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:30:
[...]

Die Grohe red is toch voor direct kokend water?...leuk voor een kop thee, niet om even iets schoon te spoelen.
Zelf heb ik gevorderde plannen voor een nieuwbouw woning waarin naast zonnepanelen ook waarschijnlijk een 5 KW (mono) Panasonic WP wordt toegepast, voor warm water komt er een aparte WP boiler (subsidie!, Atlantic 200l)
Plus een kleine boiler in de keukenkast, eigenlijk alleen maar om het comfort van direct heet water in de keuken.
Door toepassing van een aparte WP boiler voor het warm water kon het vermogen van de WP voor verwarming van 7 naar 5 KW wordt gereduceerd.
Daarbij heeft de 7 KW mono Panasonic WP bij -7 graden buiten temperatuur maar slechts iets meer vermogen als de 5 KW uitvoering: 5.5KW tegen 4.7 kW.
En als het op een dag echt heel koud is heb ik wel een elektrisch kacheltje liggen.

Ontopic: door toepassing van een WP boiler heb ik geen ingewikkelde drieweg kleppen, aansturingen, instellingen,voorraadvat, extra pompen o.i.d. nodig, dat verhoogt de betrouwbaarheid en verlaagd de aanlegkosten.
Dat lijkt mij best een interessante optie! Volgens mij kan je dan voor een goede prijs ook een volledig systeem maken.

Zou zoiets bijvoorbeeld een interessant systeem kunnen zijn:
- 280L PANASONIC WARMTEPOMPBOILER PAW-DHWM300AE - 2.796 euro
- 7 kW - WH-MDC07H3E5 - 3.372 euro
- Panasonic PAW-BTANK50L - 239 euro
- minus 3150 euro subsidie
- totaalprijs 3.257 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

colvano schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:58:
[...]

Dat lijkt mij best een interessante optie! Volgens mij kan je dan voor een goede prijs ook een volledig systeem maken.

Zou zoiets bijvoorbeeld een interessant systeem kunnen zijn:
- 280L PANASONIC WARMTEPOMPBOILER PAW-DHWM300AE - 2.796 euro
- 7 kW - WH-MDC07H3E5 - 3.372 euro
- Panasonic PAW-BTANK50L - 239 euro
- minus 3150 euro subsidie
- totaalprijs 3.257 euro
Als je die Panasonic WPB omruilt voor een Atlantic 270l heb je al €1000,00 bespaart.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theXman
@frisianstar De Grohe red is een speciale uitvoering, ook met warm water, inderdaad de kokend waterkraan is niet effectief!
Vermogen bij -7C voor de Pana 7kW en 5kW uitvoering was voor mij ook significant gegeven. Samen met de input van @Dylantje2 mbt combi gas-pelletgebruik lijkt mij de 5kW Geisha de beste oplossing

Mijn setup

ATLANTIC EXPLORER 3 WARMTEPOMPBOILER 200FS COIL COZY EUR 1531 - 1250 subsidie =281
5 kW Geisha. EUR EUR 2650,- - 1700 subsidie = 950,-

Totaalprijs EUR 1.231,- voor basiscomponenten warmteafgiftesysteem en SWW

Grohe red EUR 950,-

Voor rond de 400,- hulpmaterialen:

O.a. Fernox F1 filter EUR 150,-
Veiligheidsgroep voor boiler,

Icm installatielijstje Dylantje2 / @Stephanoff ;)

Nu nog een driewegklep zoeken welke betrouwbaar is, en een delta T regeling voor koppeling coil Atlantic met Solarboiler. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
frisianstar schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:30:
[...]

..

Je vergroot je kans op problemen/storingen met 2 apparaten i.p.v. 1 apparaat :+ ;)
Denk niet 123 dat het de aanlegkosten verlaagd...misschien wel de aanschaf ivm subsidie

[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 23-02-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
En werkt deze naar behoren? Dan ga ik deze bestellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
theXman schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 16:55:
@frisianstar De Grohe red is een speciale uitvoering, ook met warm water, inderdaad de kokend waterkraan is niet effectief!
Vermogen bij -7C voor de Pana 7kW en 5kW uitvoering was voor mij ook significant gegeven. Samen met de input van @Dylantje2 mbt combi gas-pelletgebruik lijkt mij de 5kW Geisha de beste oplossing

Mijn setup

ATLANTIC EXPLORER 3 WARMTEPOMPBOILER 200FS COIL COZY EUR 1531 - 1250 subsidie =281
5 kW Geisha. EUR EUR 2650,- - 1700 subsidie = 950,-

Totaalprijs EUR 1.231,- voor basiscomponenten warmteafgiftesysteem en SWW

Grohe red EUR 950,-

Voor rond de 400,- hulpmaterialen:

O.a. Fernox F1 filter EUR 150,-
Veiligheidsgroep voor boiler,

Icm installatielijstje Dylantje2 / @Stephanoff ;)

Nu nog een driewegklep zoeken welke betrouwbaar is, en een delta T regeling voor koppeling coil Atlantic met Solarboiler. ;-)
Pak alleen niet de galvanische pijp welke op dylantje2 lijstje staat, is na mijn idee niet bestemd voor buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 10:49
theXman schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 23:11:
[...]

En werkt deze naar behoren? Dan ga ik deze bestellen...
Juiste ntc waarden, zie Panasonic tabel

Ntc pana h

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
klump4u schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:23:
[...]

Als je die Panasonic WPB omruilt voor een Atlantic 270l heb je al €1000,00 bespaart.
Dan is het inderdaad helemaal voordelig. Zou dit een deftig systeem kunnen zijn om een huis te verwarmen en van warm water te voorzien? Als ik dit allemaal los bestel en dan een installateur het laat aanleggen is het volgens mij voor een goede prijs geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
colvano schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:04:
[...]

Dan is het inderdaad helemaal voordelig. Zou dit een deftig systeem kunnen zijn om een huis te verwarmen en van warm water te voorzien? Als ik dit allemaal los bestel en dan een installateur het laat aanleggen is het volgens mij voor een goede prijs geregeld.
Het duurt 10 uren en 41 minuten voordat die 270 liter water in de boiler is opgewarmd, (van 15 naar 51 graden, 7 graden lucht temperatuur) daarmee kun je misschien een kamer mee verwarmen maar geen huis.

[ Voor 4% gewijzigd door frisianstar op 24-02-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

frisianstar schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:27:
[...]

Het duurt 10 uren en 41 minuten voordat die 270 liter water in de boiler is opgewarmd, (van 15 naar 51 graden, 7 graden lucht temperatuur) daarmee kun je misschien een kamer mee verwarmen maar geen huis.
WPB = warmtepompboiler, alleen voor warm water.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Er zijn hobbyisten die een WP boiler hebben gebruikt om te verwarmen, helaas misschien... heeft de Atlantic WP boiler maar een verwarmings vermogen van maar 1056 watt (wp vermogen), een gewone WP heeft al snel 7000 Watt.

[ Voor 3% gewijzigd door frisianstar op 24-02-2019 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

frisianstar schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:41:
Er zijn hobbyisten die een WP boiler hebben gebruikt om te verwarmen, helaas misschien... heeft de Atlantic WP boiler maar een verwarmings vermogen van maar 1056 watt (wp vermogen), een gewone WP heeft al snel 7000 Watt.
Yep maar daar hadden we het niet over, het ging om het prijsverschil van de Panasonic WPB en de Atlantic WPB, niet om de verwarmng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Wat zou het verschil zijn met een KIT-ADC07H3E?

Ik ben op zoek naar de beste optie voor ons huis maar vind het nog lastig om een goed systeem te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
Poster colvano vroeg daar wel naar...maar waarschijnlijk bedoelde hij toch wat anders dan wat ik dacht dat hij bedoelde... |:(

[ Voor 3% gewijzigd door frisianstar op 24-02-2019 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
frisianstar schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:47:
Poster colvano vroeg daar wel naar...maar waarschijnlijk bedoelde hij toch wat anders dan wat ik dacht dat hij bedoelde... |:(
Ik zoek een compleet systeem dat all-electric werkt en op een goede manier warm water en verwarming verzorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
Dank voor je reactie, mijn kennis op gebied van deze specifieke materie is helaas beperkt

Betekend dus temp ong 57grC? Bij de 2k versie?

En @jeroenvervuren ik bestel de flex RVS, thx voor tip!

Iemand nog link naar 3-weg klep? :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply_jeroen
theXman schreef op zondag 24 februari 2019 @ 11:01:
[...]

Dank voor je reactie, mijn kennis op gebied van deze specifieke materie is helaas beperkt

Betekend dus temp ong 57grC? Bij de 2k versie?

En @jeroenvervuren ik bestel de flex RVS, thx voor tip!

Iemand nog link naar 3-weg klep? :9
Kan ook zonder flex 👍
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n9zvSww.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

colvano schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:46:
Wat zou het verschil zijn met een KIT-ADC07H3E?

Ik ben op zoek naar de beste optie voor ons huis maar vind het nog lastig om een goed systeem te vinden.
Dan heb je verwarming en SWW in een apparaat, wat is goed en wat niet, wat is de beste oplossing?
Je zult zelf een beslissing moeten maken i.v.m.kosten en plaatsing, laat je het plaatsen dan is een alles in een oplossing goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
klump4u schreef op zondag 24 februari 2019 @ 11:29:
[...]

Dan heb je verwarming en SWW in een apparaat, wat is goed en wat niet, wat is de beste oplossing?
Je zult zelf een beslissing moeten maken i.v.m.kosten en plaatsing, laat je het plaatsen dan is een alles in een oplossing goedkoper.
Het nadeel van de alles in één vind ik toch wel de beperkte capaciteit van de boiler. Ik zal de beide opties voorleggen bij een installateur in de omgeving. Mochten er aanbevelingen zijn hoor ik die wel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Hoe dicht je die buis eigenlijk goed af?
PUR is niet waterdicht. Het lijkt mij geen fijn idee dat die buis vol kan lopen.
Buis vol water doet de isolatie ook geen goed/teniet.
Denk dat ik er nog een bocht op had gezet...en dan dus wel met flex.

[ Voor 8% gewijzigd door JvdW op 24-02-2019 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Ik heb er pur in gespoten tot ongeveer 10 cm onder de rand. Toen dat droog was heb ik een of andere rubber afdichting er in gegoten en daarna heb ik nog een constructie gemaakt in de isolatie van de buizen dat het water er zoizo al niet meer bij kan. Is 100% waterdicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
je gaat wel meteen naar dunner uponor,..

Ik zou zo lang mogelijk zo dik mogelijk houden... Buffer
En de bocht is een knie, terwijl getrokken beter zou zijn voor de flow..

Maar HET kan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Dylantje2 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:20:
[...]

je gaat wel meteen naar dunner uponor,..

Ik zou zo lang mogelijk zo dik mogelijk houden... Buffer
En de bocht is een knie, terwijl getrokken beter zou zijn voor de flow..

Maar HET kan _/-\o_
Dunner? Is 32mm.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Als tyleen geschikt zou zijn voor warm/heet water had @Dylantje2 63mm tyleen in gerold ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Kun je laten zien hoe jij het hebt aangesloten @Dylantje2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Ep Woody schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:38:
Kun je laten zien hoe jij het hebt aangesloten @Dylantje2 ?
Staat ergens in dit topic een foto reportage [ gdrive ] maar dat belachelijk oude systeem hier is zo onwerkbaar..
Als je een reportage wilt maken moeten alle foto's klein gemaakt worden

1.5 inch flex
Naar uponor 32

@jeroenvervuren
Sorry leek wel groot verschil dus ik dacht 28mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander788
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-09-2024
Beste Forum leden, na drie winters zelf bouwen ben ik bijna klaar met mijn houten huisje van 60 m2 in Tienhoven Utrecht.
Tijd voor de verwarming! Afgelopen zaterdag heb ik een WH-MDC05H3E5 monoblock gekocht in Duitsland bij ImmoTec. Daar ben ik erg goed geholpen en ook een nette prijs, dat bedrijf kan ik zeker aanraden.

De warmtepomp wil ik over een paar weken in bedrijf laten stellen door een bedrijf i.v.m. de subsidie en de garantie. Wel wil ik alvast alle onderdelen in huis hebben en zo veel mogelijk zelf aansluiten om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Nu een vraag. In Duitsland heb ik gelijk een filter gekocht, een Caleffi Dirtmag 1 1/4. Dat ding is zo groot dat hij niet tussen mijn verdeler en de wand waar de leidingen naar buiten gaan past. Tussen de verdeler en de wand zit ongeveer 16 cm. Hoe kan ik dat oplossen? Mag deze ook buiten geplaatst worden,het is een geïsoleerde uitvoering en de warmtepomp staat droog onder een afdak.

Het filter lijkt mij een beetje overkill voor mijn 60 m2 vloerverwarming met kunstof buizen. Maar ik wil later ook geen problemen krijgen met garantie.

:) Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
sander788 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:11:
Beste Forum leden, na drie winters zelf bouwen ben ik bijna klaar met mijn houten huisje van 60 m2 in Tienhoven Utrecht.
Tijd voor de verwarming! Afgelopen zaterdag heb ik een WH-MDC05H3E5 monoblock gekocht in Duitsland bij ImmoTec. Daar ben ik erg goed geholpen en ook een nette prijs, dat bedrijf kan ik zeker aanraden.

De warmtepomp wil ik over een paar weken in bedrijf laten stellen door een bedrijf i.v.m. de subsidie en de garantie. Wel wil ik alvast alle onderdelen in huis hebben en zo veel mogelijk zelf aansluiten om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Nu een vraag. In Duitsland heb ik gelijk een filter gekocht, een Caleffi Dirtmag 1 1/4. Dat ding is zo groot dat hij niet tussen mijn verdeler en de wand waar de leidingen naar buiten gaan past. Tussen de verdeler en de wand zit ongeveer 16 cm. Hoe kan ik dat oplossen? Mag deze ook buiten geplaatst worden,het is een geïsoleerde uitvoering en de warmtepomp staat droog onder een afdak.

Het filter lijkt mij een beetje overkill voor mijn 60 m2 vloerverwarming met kunstof buizen. Maar ik wil later ook geen problemen krijgen met garantie.

:) Sander
Je hebt deze?
Afbeeldingslocatie: https://www.caleffi.com/sites/default/files/styles/product_photo/public/file/545305.jpg?itok=WgPg0maK

Die zou toch moeten passen.
Anders klein verzetje (laten) buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander788
Nee ik heb de 5463.

Misschien goed om te weten, hij past er wel tussen, er zit 35 mm tussen, maar er moeten nog koppelingen tussen aan beide kanten.

[ Voor 88% gewijzigd door sander788 op 24-02-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Heb ik ook. Volgens de specs kan hij vanaf 0 graden gebruikt worden dus wel extra isoleren als hij buiten gebruikt wordt. Moet wel kunnen lijkt mij.

https://www.immotecshop24.de/jtl4/CALEFFI-DIRTMAGZ_2

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Hern Immotec kan wel een cursus Nederlands gebruiken, Ik denk er sterk over om ook dáár mijn WP te kopen...
Wie denk daar ook over? ... iets voor een gezamenlijke inkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
frisianstar schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:02:
Hern Immotec kan wel een cursus Nederlands gebruiken, Ik denk er sterk over om ook dáár mijn WP te kopen...
Wie denk daar ook over? ... iets voor een gezamenlijke inkoop?
Ik! Zit er sterk over te denken als ik betaalbare installateur kan vinden, de Panasonic WH-MDC07H3E5.

Wat zijn de verzendkosten? Ik zat er namelijk aan te denken om busje te huren en die kant op te rijden om op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Er zijn hier op dit forum eerder (forum) leden geweest die bij Immotec hebben besteld... maaaar het toestel zelf moesten ophalen bij Immotec, zij bestellen (afleveren) alleen in Duitsland.
Bochum is echter voor vele nog goed te doen op één dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
frisianstar schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:46:
Er zijn hier op dit forum eerder (forum) leden geweest die bij Immotec hebben besteld... maaaar het toestel zelf moesten ophalen bij Immotec, zij bestellen (afleveren) alleen in Duitsland.
Bochum is echter voor vele nog goed te doen op één dag.
Ja inderdaad, het is goed aan te rijden. Ik wil best met een aantal bestellen als dat een voordeel oplevert. Het ophalen voor meerdere is natuurlijk wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander788
Afgelopen zaterdag heb ik mijn 5kw warmtepomp bij Immotec gekocht. Vanuit Utrecht was dat 185 km, ongeveer 2 uur rijden. Ik werd goed geholpen en vriendelijk ontvangen. Ook de afspraken die zij gemaakt hebben met Panasonic i.v.m. garantie was voor mij een extra reden om daar te kopen en niet elders in het buitenland te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Immotec zit al goed aan de prijs. Veel lager dan 2600 euro zal niet lukken denk ik. Maar mijn filter die ik meenam kreeg ik ook korting op. Zorg voor omzet en betaal contant dan willen ze best wel wat doen. Christiaan is de man die je moet hebben. Hij is de Panasonic specialist. Volgens mij kunnen we hem ook wel een aantal vragen stallen over de techniek die we bij pana Nederland niet beantwoord krijgen. Ik heb zijn directe mail adres.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
8) Ik wil na mei bestellen ivm in bedrijfstelling in mn nwe woning in September, ik ga dan de 5kW kiezen, mocht er dan een gezamelijke rit worden gepland hou ik me aanbevolen, inkoopactie mag natuurlijk niet.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
Ik ga binnenkort bestellen. Ophalen in DE met een gehuurd busje zou ook kunnen, dat wordt dan de eerste week van april. Iemand die dit samen wil doen? Ik woon zelf in Friesland.

[ Voor 4% gewijzigd door B152 op 26-02-2019 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
sander788 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:04:
Afgelopen zaterdag heb ik mijn 5kw warmtepomp bij Immotec gekocht. Vanuit Utrecht was dat 185 km, ongeveer 2 uur rijden. Ik werd goed geholpen en vriendelijk ontvangen. Ook de afspraken die zij gemaakt hebben met Panasonic i.v.m. garantie was voor mij een extra reden om daar te kopen en niet elders in het buitenland te kopen.
In het algemeen hebben Duitser een andere instelling. Wij hebben een duitse keuken ook prima ervaring. Ze denken mee en niet om zoveel mogelijk geld te verdienen. Wij wonen aan de grens en dan is de taal ook minder een probleem.

Wat houden die afspraken over de garantie in. Wordt die afgehandeld door Panasonic Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
pleio65 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:58:
[...]

Ik heb hetzelfde als jij gedaan. De compressor en omgeving voorzien van extra geluidsisolatie. Daarnaast heb ik tussen de WP ombouw en WP stevige geluidsisolerende platen aangebracht. Voor- en achterzijde, zijkant en de onder-en bovenzijde. De onderzijde alleen de compressorzijde ivm defrost water. De extra isolatie heeft tot een reductie van het compressor geluid geleid. En in de WP wordt het minder koud.

[Afbeelding: Wp isolatie]
Heb je iets meer informatie over wat je hebt gebruikt om deze kast te maken en welke geluidsisolerende platen je gebruikt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander788
Als er problemen zijn met de warmtepomp dan komt er iemand van Panasonic Nederland. Als het probleem niet is ontstaan door een verkeerde installatie dan wordt de rekening vergoed. Er moet wel een factuur van een installateur zijn waaruit blijkt dat deze professioneel is geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander788
Ik ben nog opzoek naar een bedrijf die mijn warmtepomp wil installeren/in bedrijf stellen. Het liefst een klein bedrijf of eenmanszaak. Ik heb wel een factuur nodig.

Ik woon vlakbij Utrecht. Reactie mag ook via pb.

[ Voor 8% gewijzigd door sander788 op 27-02-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sander788 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:12:
Als er problemen zijn met de warmtepomp dan komt er iemand van Panasonic Nederland. Als het probleem niet is ontstaan door een verkeerde installatie dan wordt de rekening vergoed. Er moet wel een factuur van een installateur zijn waaruit blijkt dat deze professioneel is geplaatst.
Dat zou dan alleen gelden voor de garantieperiode? Hoe lang is die eigenlijk, 1 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
Tussen de discussie door ik heb nog een vraagje zitten er rubber dempers onder de pana? Op het plaatje zie ik 6 steuntjes tussen de machine en de onderbalk zitten zijn dit dempers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
@ pleio65

Heb jij nog wat foto's van wat verder af. Totaalplaatje is wat mij betreft interessant om te zien. Zit ook nog aan een ombouw te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pleio65
Ep Woody schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:48:
[...]

Heb je iets meer informatie over wat je hebt gebruikt om deze kast te maken en welke geluidsisolerende platen je gebruikt hebt?
@Ep Woody
@Me Albert

Omkasting gemaakt van sloophout. Geluidsisolatieplaten (vlokkenschuim) via marktplaats. Gemaakte kosten:1 pak dakshingles. Omdat het dak met shingels met twee personen eraf gehaald moet worden heb ik geen foto’s van de binnenzijde kunnen maken. Ter verkoming van evt resonantie/trillingen rust de omkasting niet op de stenen balken waar de warmtepomp op staat.

Wp1
Wp2
Iso

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander788
Wolly schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:24:
[...]

Dat zou dan alleen gelden voor de garantieperiode? Hoe lang is die eigenlijk, 1 jaar?
Ik weet niet hoeveel jaar garantie er op zit, ik moet hem nog registreren op de website van Panasonic. Wettelijk minimaal 2 jaar in europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
B152 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:42:
Ik ga binnenkort bestellen. Ophalen in DE met een gehuurd busje zou ook kunnen, dat wordt dan de eerste week van april. Iemand die dit samen wil doen? Ik woon zelf in Friesland.
Ik woon ook in Friesland,
Ik hou je dan wel in de gaten, 1e of 2e week april zou voor mij net kunnen, aanvraag subsidie ISDE moet uiterlijk na 6 mnd. Mocht dit voor mij niet lukken probeer ik een rit in Mei.

• B152
@sander788 Spraken ze ook een beetje engels of moest alles in het duits? Hoe heb je het verder aangepakt? Hebben zij de meldcode op de factuur verwerkt? en laat je de WP volledig installeren door een installateur of grotendeels zelf met mogelijk een ''installatie inspectie'' voor de garantie ofzo?

• sander788
B152 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:28:
@sander788 Spraken ze ook een beetje engels of moest alles in het duits? Hoe heb je het verder aangepakt? Hebben zij de meldcode op de factuur verwerkt? en laat je de WP volledig installeren door een installateur of grotendeels zelf met mogelijk een ''installatie inspectie'' voor de garantie ofzo?
Cristian spreekt behoorlijk goed Engels, ik spreek helaas weinig Duits. Als het om technische zaken gaat dan is mijn Engels ook wat minder maar hij begreep de Nederlandse woorden daarvoor prima.De meldcode heb ik nog niet naar gekeken. Ik probeer de installatie zoveel mogelijk zelf voor te bereiden om de kosten van de installateur zo laag mogelijk te houden. Om de subsidie te krijgen en ook voor de garantie moet je een factuur van een installateur kunnen overleggen.

• Ep Woody
sander788 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:05:
[...]

Om de subsidie te krijgen en ook voor de garantie moet je een factuur van een installateur kunnen overleggen.
Voor de subsidie is alleen een deskundige installatie noodzakelijk, dat hoeft niet met een factuur aangetoond te worden, maar mag ook onderbouwt worden met foto's, beschrijving van een werkende installatie.

• sander788
Ep Woody schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:06:
[...]

Voor de subsidie is alleen een deskundige installatie noodzakelijk, dat hoeft niet met een factuur aangetoond te worden, maar mag ook onderbouwt worden met foto's, beschrijving van een werkende installatie.
Ok Goed om te weten.

• Me Albert
pleio65 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:14:
[...]

@Ep Woody
@Me Albert

Omkasting gemaakt van sloophout. Geluidsisolatieplaten (vlokkenschuim) via marktplaats. Gemaakte kosten:1 pak dakshingles. Omdat het dak met shingels met twee personen eraf gehaald moet worden heb ik geen foto’s van de binnenzijde kunnen maken. Ter verkoming van evt resonantie/trillingen rust de omkasting niet op de stenen balken waar de warmtepomp op staat.

[Afbeelding: Wp1]
[Afbeelding: Wp2]
[Afbeelding: Iso]
Ziet er mooi uit. Wat ik me wel afvraag is of hij wel genoeg lucht kan aanzuigen op deze manier. Volgens de Panasonic gegevens moet de achterkant van de WP 30 cm van de muur afblijven. Waarschijnlijk om genoeg lucht te kunnen aanzuigen.

Ga zeker van de zomer ook een mooie ombouw maken als het veel geluid scheelt. Woon net buiten de stad en in de nacht is het hier erg stil (en donker)

• Ep Woody
pleio65 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:14:
[...]

@Ep Woody
@Me Albert

[Afbeelding: Wp1]
[Afbeelding: Wp2]
[Afbeelding: Iso]
Bedankt voor je informatie, ga dit zeker gebruiken om de warmtepomp tzt in te pakken, zodra hij draait. Omkasting voor zowel de bescherming, geluidsdemping als warmen houden klinkt top!

• pleio65
Me Albert schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:53:
[...]

Ziet er mooi uit. Wat ik me wel afvraag is of hij wel genoeg lucht kan aanzuigen op deze manier. Volgens de Panasonic gegevens moet de achterkant van de WP 30 cm van de muur afblijven. Waarschijnlijk om genoeg lucht te kunnen aanzuigen.

Ga zeker van de zomer ook een mooie ombouw maken als het veel geluid scheelt. Woon net buiten de stad en in de nacht is het hier erg stil (en donker)
Je ziet het niet op de foto maar afstand muur-warmtepomp is >30cm. Verder heb ik geprobeerd de luchtweerstand (aanzuig en blaas) zo laag mogelijk te houden. Zorg er voor dat de uitgeblazen lucht niet weer in de kast gezogen wordt en anders gaat dat ten koste van de COP. Als ik tijd heb bevestig ik nog een paar geluidsmatten tegen het muurtje waar de warmtepomp tegenaan staat. Beter te veel isolatie dan te weinig.

• Buitenkamp
Om de resonantie van de omkasting cq beplating tegen te gaan helpt het om stukken dakleer aan de binnenzijde hier tegen aan te plakken goedkoop en effectief.

• Ep Woody
Ik zag ook Geisha eigenaren in Duitsland die hun warmtepomp binnen hebben staan met een rond gat naar buiten. Dan weet je in ieder geval zeker dat je geen kortsluiting krijgt.

• reneeke1970
Ep Woody schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:16:
Ik zag ook Geisha eigenaren in Duitsland die hun warmtepomp binnen hebben staan met een rond gat naar buiten. Dan weet je in ieder geval zeker dat je geen kortsluiting krijgt.
En snel vorst vrij met storing

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
De pomp in de Panasonic WP is sterk genoeg om het cv water (eerst) 6m hoog op te pompen naar zolder en vanuit daar het cv circuit te bedienen? Lijkt mij wel toch?

Tevens, het lijkt erop dat niemand hier de Panasonic gebruikt icm CV ketel, klopt dit? Wil zelf het liefste helemaal gasloos worden.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:05
pleio65 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 17:17:
[...]

Je ziet het niet op de foto maar afstand muur-warmtepomp is >30cm. Verder heb ik geprobeerd de luchtweerstand (aanzuig en blaas) zo l 8) aag mogelijk te houden. Zorg er voor dat de uitgeblazen lucht niet weer in de kast gezogen wordt en anders gaat dat ten koste van de COP. Als ik tijd heb bevestig ik nog een paar geluidsmatten tegen het muurtje waar de warmtepomp tegenaan staat. Beter te veel isolatie dan te weinig.
In dit manual geeft men minimaal 100mm aan..... 8)
https://www.mupload.nl/img/63s9b99cvp5nm.jpeg

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
Hmm officiele handleiding van pana mono zegt 30 cm, dit plaatje lijkt ook een andere unit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
PASware schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:02:
De pomp in de Panasonic WP is sterk genoeg om het cv water (eerst) 6m hoog op te pompen naar zolder en vanuit daar het cv circuit te bedienen? Lijkt mij wel toch?
Ja. Ik heb hem 7m in de achtertuin staan, vervolgens gaat het zo'n 6m omhoog naar zolder en daarvandaan verdeeld door het huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:05
lolle1212 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:26:
[...]

Hmm officiele handleiding van pana mono zegt 30 cm, dit plaatje lijkt ook een andere unit..
Dit komt uit een manual voor een Bi-block 7kW, misschien zit het daar in........? 8)7

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
@theXman Ik heb je een PM gestuurd. Maar misschien is het voor jou wel erg krap met de oplevering van je woning pas in september... Het kan zomaar een maandje uitlopen en je hebt de bouwvak er ook nog tussen. Misschien beter als je later gaat... Uiteraard heb ik je graag mee maar vertraging is bijna een zekerheid bij nieuwbouw...

Voor wie eventueel interesse heeft, maandag neem ik contact op met ImmoTec. Laatste week van maart of eerste week van april wil ik er graag heen rijden. Mijn vertrekpunt is centraal in friesland. Bij interesse graag even een PM'etje voor maandag middag a.s. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
Ben aan het uitzoeken wat er zoal nodig is bij de installatie
a Pressure reliefvalve
b Air purgevalve
c Water Filter Set
Overdruk-ventiel ;ontluchter en waterfilter zijn reeds aanwezig lijkt het?
Zijn deze coponenten afdoende? zie ook bij sommige reacties dat er een extra waterfilter in de aanvoer geplaatst wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
Buitenkamp schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:59:
a Pressure reliefvalve
b Air purgevalve
c Water Filter Set
Zijn deze coponenten afdoende? zie ook bij sommige reacties dat er een extra waterfilter in de aanvoer geplaatst wordt?
Kijk even in de openingspost van Dylantje2, daar staan 2 boodschappenlijstjes in , ook van Stephanoff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
Buitenkamp schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:59:
a Pressure reliefvalve
b Air purgevalve
c Water Filter Set
Ik heb zelf idd nog een vuilafscheider in de retour geplaatst.

Verder alleen koppelingen en dergelijke, denk bijv aan de 5/4 aansluitingen, vrij lomp, menig bouwmarkt heeft dat verloopje niet.. (warmteservice oid wel hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
lolle1212 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 21:49:
[...]

Ik heb zelf idd nog een vuilafscheider in de retour geplaatst.

Verder alleen koppelingen en dergelijke, denk bijv aan de 5/4 aansluitingen, vrij lomp, menig bouwmarkt heeft dat verloopje niet.. (warmteservice oid wel hoor)
Zo een vuilafscheider, is die er eenvoudig tussen te zetten?

En welke is aan te bevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
colvano schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 22:02:
[...]

Zo een vuilafscheider, is die er eenvoudig tussen te zetten?

En welke is aan te bevelen?
TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
De Filter F1 heb ik zien staan. Echter is mijn vraag wat uitgebreider. Zou graag noodzaak, eenvoud en verschillende opties willen weten.

Edit: Voor €130 zie ik het F1 filter in Nederland te koop, vergelijkbare prijs als in UK. Deze shop. Duur spul maar dus wel aan te raden als ik door het topic lees?

[ Voor 35% gewijzigd door colvano op 02-03-2019 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
colvano schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 22:19:
[...]

De Filter F1 heb ik zien staan. Echter is mijn vraag wat uitgebreider. Zou graag noodzaak, eenvoud en verschillende opties willen weten.

Edit: Voor €130 zie ik het F1 filter in Nederland te koop, vergelijkbare prijs als in UK. Deze shop. Duur spul maar dus wel aan te raden als ik door het topic lees?
Noodzaak ivm staalsplinters en een schone pomp te houden.
En tsja een filter een is een filter als je appels met appels vergelijkt.

Verschillende opties zijn er plentie..
maar een metaalfilter zijn er niet heel veel.Misschien in het grote topic meer redenen te vinden, als je die doorspit.

Maar de reden voor ene filter lijkt me niet zoooo complex toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

colvano schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 22:19:
[...]

https://www.ebay.co.uk/it...da01f8:g:B8IAAOxyNThTdjPG

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Dat is de 22mm variant. Ik weet niet of die tevens geschikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

colvano schreef op zondag 3 maart 2019 @ 08:17:
[...]

Dat is de 22mm variant. Ik weet niet of die tevens geschikt is?
Heb je dikkere leiding dan?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1 ... 17 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.