Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.085 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
Rol-Co schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:15:
[...]

Heb je dikkere leiding dan?
Ik heb geen idee wat gangbaar is. Echter de “boodschappenlijstjes” spreken over de 28mm variant. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
colvano schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:33:
[...]

Ik heb geen idee wat gangbaar is. Echter de “boodschappenlijstjes” spreken over de 28mm variant. Vandaar.
Ligt aan je leidingen

Maar probeer alles zo dik mogelijk te houden.. FLOW FLOW is wat een WP zoekt...
Als je handig bent
Koop je een aantal Dallas sensoren. En doe je iets met een Domotica systeem.
Meten van je Ta en Tr is erg handig.
https://snapshot.raintank...1KIqQzRmwijka280QYIHU66iw

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Meer dan 22mm heb ik nooit begrepen bij de 5 kW warmtepompen. Maar het is gewoon een kwestie van rekenen in drukverlies Pascal versus m3/h. Gokken is dokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 21:28
Vraag mij eigenlijk af of een extra filter wel noodzakelijk is? Omdat ik in de handleiding zie bij de componenten lijst dat de warmtepomp al een water-filtertset bevat zie pos nr. C Waterfilterset wat er al in zit hoef je niet meer toe te voegen denk ik dan

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 22:23
Buitenkamp schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:25:
Vraag mij eigenlijk af of een extra filter wel noodzakelijk is? Omdat ik in de handleiding zie bij de componenten lijst dat de warmtepomp al een water-filtertset bevat zie pos nr. C Waterfilterset wat er al in zit hoef je niet meer toe te voegen denk ik dan
Los gezien van het magneet is dit bij een nieuwe installatie met vloerverwarming naar mijn idee ook niet perse nodig. Bij een (wat oudere) cv installatie met radiatoren ligt dit anders ivm slug die er in zit.

Bij mij is alles nieuw (vloerverwarming). Deze spoel ik nog even goed door, wat de kosten ook niet zijn. Via aliexpress paar sterke magneten besteld die ik net voor het aftappunt op de retour bevestig. Dan het pana filter even goed in de gaten de eerste weken en daarna gewoon periodiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
colvano schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:33:
[...]

Door 22mm kan je al 1400l/u krijgen is meer als zat voor een 5 of 7kwh monobloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Betreffende het magneet filter, zie onderstaande:
https://ufile.io/iv9t9

Maarja, er worden wel zoveel dingen door Panasonic aangeraden waarvan ik mij de noodzaak afvraag.

Zelf heb ik de FLAM CLEAN SMART 22MM, die koste 73 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 03-03-2019 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 21:28
Spec 5 kw,
Water Flow Rate l/min (m3/h) Cooling: 12.9 (0.8) Heating: 14.3 (0.9)
Volgens spec 5 kw 14,3 l/min. Is lang geen 1400 l/min.
Of zie ik dit verkeerd?
De aansluitingen zijn 5/4 dan denk je dat dat de bedoeling is om mee verder te gaan vwb de leiding diam. Ben niet erg bekend met leiding-weersstand en flow

[ Voor 32% gewijzigd door Buitenkamp op 03-03-2019 18:07 ]

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:50
Buitenkamp schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:25:
Intern filter heeft geen magneet, is niet voor metaal deeltjes

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Buitenkamp schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:59:
Spec 5 kw,
Water Flow Rate l/min (m3/h) Cooling: 12.9 (0.8) Heating: 14.3 (0.9)
Volgens spec 5 kw 14,3 l/min. Is lang geen 1400 l/min.
Of zie ik dit verkeerd?
De aansluitingen zijn 5/4 dan denk je dat dat de bedoeling is om mee verder te gaan vwb de leiding diam. Ben niet erg bekend met leiding-weersstand en flow
Voor het gemak heeft pana al hun modellen, dus ook 20 kW, voorzien van 5/4.
Ik heb 28 mm en mijn flow is te hoog met pomp op standje één.....
Dus 22 is prima mits niet teveel bochten, want een 28 bocht heeft veel minder weerstand.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dre schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:47:
Betreffende het magneet filter, zie onderstaande:
https://ufile.io/iv9t9

Maarja, er worden wel zoveel dingen door Panasonic aangeraden waarvan ik mij de noodzaak afvraag.

Zelf heb ik de FLAM CLEAN SMART 22MM, die koste 73 euro.
Waarom vraag je dat af?
Panasonic heeft misschien wel het meeste ervaring?
Maar er zijn altijd mensen die dingen beter weten..:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Bijvoorbeeld dit (dit is wel F-serie, ik weet niet hoe het bij de H-serie zit):
The equipment’s power supply 1 complies with IEC/EN 61000-3-12, provided that the short-circuit power S sc is greater than or equal to 650kW at the interface point between the user’s supply and the public system. It is the responsibility of the installer or user of the equipment to ensure, by consultation with the distribution network operator if necessary, that the equipment is connected only to a supply with a short-circuit power S sc greater than or equal to 650kW.
Ik kan me geen huisinstallaties indenken die voldoen aan deze eisen. Begrijpelijk dat Panasonic zich wil indekken, maar hoe gaan de huisinstallateurs van Panasonic hiermee om ;)

Straks gaan ze ook nog eisen stellen dat de warmtepomp met 4 M12 ankers aan een stuk beton bevestigd moet worden. Of dat je Power Supply 1 met 6mm2 moet uitvoeren terwijl er maar 1,5 kW loopt. Of dat je Power Supply 1 en Power Supply 2 niet mag doorlussen op een 1×16A groep. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dre schreef op zondag 3 maart 2019 @ 23:00:

[...]

Ik kan me geen huisinstallaties indenken die voldoen aan deze eisen. Begrijpelijk dat Panasonic zich wil indekken, maar hoe gaan de huisinstallateurs van Panasonic hiermee om ;)

Straks gaan ze ook nog eisen stellen dat de warmtepomp met 4 M12 ankers aan een stuk beton bevestigd moet worden. Of dat je Power Supply 1 met 6mm2 moet uitvoeren terwijl er maar 1,5 kW loopt. Of dat je Power Supply 1 en Power Supply niet mag doorlussen op een 1×16A groep. >:)
Wat wil je hiermee bereiken?
De F en de H vergelijken?
Usermanual is zo gemaakt dat hij over de hele wereld geldt...
en tsja doorlussen van je powersuply doen er veel meer.
Maar als rekent mag het niet, volgens de hier geldende NEN maar het gebeurt..

Doe het veilig en op je eigen manier... zoals zovelen hier het doen. En zoals sommige het toch ook nog onveilige doen...
CV eruit.
filter ertussen
WP aanvoer en retour
2 groepen erheen
En gaan met die banaan..

Of wat zoek je nog meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dre schreef op zondag 3 maart 2019 @ 23:00:

[...]

Straks gaan ze ook nog eisen stellen dat de warmtepomp met 4 M12 ankers aan een stuk beton bevestigd moet worden. Of dat je Power Supply 1 met 6mm2 moet uitvoeren terwijl er maar 1,5 kW loopt. Of dat je Power Supply 1 en Power Supply niet mag doorlussen op een 1×16A groep. >:)
Gaat niet om wat er loopt maar wat er kan lopen. En dat is best veel. Dus inderdaad 4 kwadraat is minimaal. En de ankers in de beton blok als ballast zijn ook best aan te raden als hij op plat dak staat op dertig meter hoog. Of bestaan zulke flat gebouwen niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hoe voorkom je in de zomer condens tijdens het koelen. Dus zodat de leidingen, verdeler, vloer geen last krijgen van condens. In de servicemanual kon ik daar niks over terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Dre
Gewoon niet verder dan een graadje of 17 watertemperatuur koelen.
(of een fatsoenlijke RV/Dauwpuntsmeting aanschaffen en dat via domotica regelen (melcloud to domoticz bijv))

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-03-2019 19:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:38
Dre schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:38:
Hoe voorkom je in de zomer condens tijdens het koelen. Dus zodat de leidingen, verdeler, vloer geen last krijgen van condens. In de servicemanual kon ik daar niks over terugvinden.
Hier staat de koeling op 15 graden. Als het buiten 30 is dan haal ik de mobiele airco naar binnen :P

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08 22:54
Goede dag, ik wil een Panasonic 7kw monoblok gaan bestellen.

Waar kan je deze het goedkoopst bestellen?

Begane grond heb ik vloerverwarming, op de 1e verdieping oude radiatoren (1970 hoekwoning). Me gas cv draait vanaf eind december op 35 graden, en gaat eigenlijk prima.

Woning heeft spouwmuurisolatie en broodjesvloer onder de vloerverwarming. Ook is overal dubbel HR glas, en de helft Hr++.

Is het nog verstandig boven de radiatoren te vervangen voor eco radiatoren? Ook dat je dan dat roestwater kwijd ben. Cv leidingen wil ik ook gaan vervangen. Hoofdleidingen naar 28mm, en 28 naar vloerverwarming. Naar de radiatoren 15mm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolle1212
  • Laatst online: 02-09 22:41
BjornKoster1989 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:43:
Goede dag, ik wil een Panasonic 7kw monoblok gaan bestellen.

Waar kan je deze het goedkoopst bestellen?

Begane grond heb ik vloerverwarming, op de 1e verdieping oude radiatoren (1970 hoekwoning). Me gas cv draait vanaf eind december op 35 graden, en gaat eigenlijk prima.

Woning heeft spouwmuurisolatie en broodjesvloer onder de vloerverwarming. Ook is overal dubbel HR glas, en de helft Hr++.

Is het nog verstandig boven de radiatoren te vervangen voor eco radiatoren? Ook dat je dan dat roestwater kwijd ben. Cv leidingen wil ik ook gaan vervangen. Hoofdleidingen naar 28mm, en 28 naar vloerverwarming. Naar de radiatoren 15mm?
Ik heb 22mm hoofdleiding van mn pana 7kw H mono, dat is meer dan zat.* Ik heb zowel boven al beneden alleen radiatoren. Boven nog originele uit 65' beneden heb ik direct bij installatie pana vervangen door grote T22 waar ik ventilatortjes in heb verwerkt. Boven ga ik vd zomer vervangen door t22. Radiatoren zitten met 15mm vertakkingen op de 22mm leiding

*Ik hoor veel mensen over dikke leidingen, maximale flow etc etc. Maar de pana H die moduleert gewoon zn pomp/flow omlaag.. dus heeft die flow kennelijk helemaal niet nodig. (Gebruikte ook met vriesweer iig de max van 22mm (lang) niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
lolle1212 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:46:
[...]

Ik heb 22mm hoofdleiding van mn pana 7kw H mono, dat is meer dan zat.* Ik heb zowel boven al beneden alleen radiatoren. Boven nog originele uit 65' beneden heb ik direct bij installatie pana vervangen door grote T22 waar ik ventilatortjes in heb verwerkt. Boven ga ik vd zomer vervangen door t22. Radiatoren zitten met 15mm vertakkingen op de 22mm leiding

*Ik hoor veel mensen over dikke leidingen, maximale flow etc etc. Maar de pana H die moduleert gewoon zn pomp/flow omlaag.. dus heeft die flow kennelijk helemaal niet nodig. (Gebruikte ook met vriesweer iig de max van 22mm (lang) niet)
Zet maar eens twee maten groter neer, kijken hoe het om je oren giert....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolle1212
  • Laatst online: 02-09 22:41
reneeke1970 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:37:
[...]

Zet maar eens twee maten groter neer, kijken hoe het om je oren giert....
Allicht, maar het ging hier niet om 2 maten groter dan een 7kw het ging om 7kw en ik hoor het zelfs veel van mensen die een 5kw plaatsen, dan heeft 32 of 28mm echt geen noemenswaardig verschil met 22mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 10:40
Ik ben weer wat aan het spelen met instellingen. Wat ik echter niet goed uit de service manual kan halen wat de parameter "Delta T for heating ON" nou precies doet. Staat standaard op 5 graden. Welke invloed heeft deze parameter ?

duh, electrons are life

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
javaboon schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:55:
Ik ben weer wat aan het spelen met instellingen. Wat ik echter niet goed uit de service manual kan halen wat de parameter "Delta T for heating ON" nou precies doet. Staat standaard op 5 graden. Welke invloed heeft deze parameter ?
Zodra je boiler 5 graden onder setpoint zit dan springt je verwarming weer on.
Hoe groter het verschil des te economischer, met kleine verschil temp doet hij misschien wel drie keer per dag opwarmen en dat kost wat extra energie.

Maar het kan ook zijn.... Volgens war gaat met +2 de wp op standby, en bij -3(doel temp )weer terug aan.
Dus het hangt er vanaf in welk gedeelte boekje je leest....

[ Voor 12% gewijzigd door reneeke1970 op 07-03-2019 14:23 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
reneeke1970 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:21:
[...]

Zodra je boiler 5 graden onder setpoint zit dan springt je verwarming weer on.
Hoe groter het verschil des te economischer, met kleine verschil temp doet hij misschien wel drie keer per dag opwarmen en dat kost wat extra energie.

Maar het kan ook zijn.... Volgens war gaat met +2 de wp op standby, en bij -3(doel temp )weer terug aan.
Dus het hangt er vanaf in welk gedeelte boekje je leest....
Zou het niet kunnen zijn, als het de verwarmingsinstellingen is en niet de boiler, dat er gedoeld wordt op het element? Dus als 5 graden onder ingestelde Ta, element aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Felicia schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:57:
[...]

Zou het niet kunnen zijn, als het de verwarmingsinstellingen is en niet de boiler, dat er gedoeld wordt op het element? Dus als 5 graden onder ingestelde Ta, element aan?
Voor zover ik weet heeft de nood verwarming geen instellingen behalve aan en uit.
Dus lijkt mij sterk anders hadden er al velen dit gemerkt. Maar ik weet bijna zeker dat nog niemand het element voor verwarming heeft gebruikt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
het staat direct onder de stooklijn instellingen, dus het gaat niet om de noodverwarming denk ik. De WP vertoont gewoon wat raar gedrag. Mijn configuratie is een stooklijn gestuurde WP met themostaat erbij. De thermostaat regelt of de WP aan of uit gaat en de stooklijn bepaalt de temperatuur van het CV water. Soms duurt het echter zo maar eens 5 uur voordat de WP aan gaat nadat de thermostaat aangeeft dat de temperatuur te laag is. de temperatuur van het CV water zit dan ruim onder de ingestelde stooklijn waarde, mijn delta T staat op 3 graden. Zou het kunnen zijn dat het een verschiltemperatuur is tussen aanvoer en retour waarde ?

duh, electrons are life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
javaboon schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:59:
het staat direct onder de stooklijn instellingen, dus het gaat niet om de noodverwarming denk ik. De WP vertoont gewoon wat raar gedrag. Mijn configuratie is een stooklijn gestuurde WP met themostaat erbij. De thermostaat regelt of de WP aan of uit gaat en de stooklijn bepaalt de temperatuur van het CV water. Soms duurt het echter zo maar eens 5 uur voordat de WP aan gaat nadat de thermostaat aangeeft dat de temperatuur te laag is. de temperatuur van het CV water zit dan ruim onder de ingestelde stooklijn waarde, mijn delta T staat op 3 graden. Zou het kunnen zijn dat het een verschiltemperatuur is tussen aanvoer en retour waarde ?
Gaat hij dan circuleren zonder te verwarmen of doet hij gewoon helemaal niks als thermostaat in komt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:56
Hoi,

weet iemand of er ergens een overzicht te vinden is van panasonic WP's en op welke 'load' ze het meeste efficiënt draaien?
ik heb een 12KW TCAP, en dan wil ik dus weten of deze het meest efficient draait als ie 12KW, 10KW produceert, of juist 5 KW (redelijk ver teruggemoduleerd produceert. of dat er een tabel/grafiekje is die dit uitdrukt.

uiteraard is geleverde temp, delta T, Temp buiten belangrijk, maar volgens mij is er ook een verschil of de WP op zijn tenen loopt, of helemaal terugmoduleert. qua efficiëntie bedoel ik dan.

ben benieuwd, zit wat te rekenen namelijk voor enkel overdag te stoken (12KW blijkt toch wat veel achteraf) en dan ben ik dus benieuwd naar het meest efficiënte punt, om te kijken hoeveel uur de WP per dag moet draaien om die warmte te generen.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:25
Baapje327 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:05:
Hoi,

weet iemand of er ergens een overzicht te vinden is van panasonic WP's en op welke 'load' ze het meeste efficiënt draaien?
ik heb een 12KW TCAP, en dan wil ik dus weten of deze het meest efficient draait als ie 12KW, 10KW produceert, of juist 5 KW (redelijk ver teruggemoduleerd produceert. of dat er een tabel/grafiekje is die dit uitdrukt.

uiteraard is geleverde temp, delta T, Temp buiten belangrijk, maar volgens mij is er ook een verschil of de WP op zijn tenen loopt, of helemaal terugmoduleert. qua efficiëntie bedoel ik dan.

ben benieuwd, zit wat te rekenen namelijk voor enkel overdag te stoken (12KW blijkt toch wat veel achteraf) en dan ben ik dus benieuwd naar het meest efficiënte punt, om te kijken hoeveel uur de WP per dag moet draaien om die warmte te generen.
Ik draai met de 9kW WP alleen overdag, dat lukte ook bij -7c 's nachts (of het moet heeeel kkkkoud worden, maar dat zien we dan wel die paar dagen).

Hier is de WP ca. 1,5x meer vermogen dan nodig; ik zeg ideaal:
- geen lawaai 's nachts
- geen elektrisch element nodig
- weinig defrosts
- draait veel op laagvermogen (belasting)
- SWW snel warm: hier 300L meestal binnen 45 minuten.
(- met de convectoren lijkt het wel een gas ketel: lucht warmt snel op 's ochtends.)

Daardoor moet hij overdag alle warmte leveren, maar omdat ik hem 1,5x groter heb dan strikt nodig zou zijn, gaat dat prima.

Hij draait hier dus veel op de laagste stand (vanaf mei vorig jaar tot nu 1400 draaiuren). Op de meters die ik hier heb hangen maakt het qua COP niet veel uit: laaglast of deellast. Vollast zorgt voor een iets mindere COP. Volgens de interne logging geeft laaglast een veel betere COP, maar zoals al vaker langs gekomen op dit forum klopt dat niet.

Februari was relatief warm. Op de externe meters had ik voor cv een COP van ca. 3,7, terwijl de interne logging op 4,3 uit kwam... Als de WP meer op hoger vermogen draait wordt de afwijking minder.

Maar de COP uit het boekje bij W35/A7 van 4,84 heb ik hier nog nooit gezien. De momentane COP is hier dan rond de 4,2. Of het beter kan? Ik heb van alles geprobeerd; ik krijg er niet meer uit.

Alleen overdag draaien helpt ook tegen pendelen; ik heb hier de Ta op minimaal 34 graden staan. Bij 16 graden buiten heb ik nog een mooie COP van 5,5. Maar echt pendelen doet hij niet; hij draait dan nog 15 minuten aan één stuk. Dus met paar keer in en uitschakelen is het huis wel warm. Nu vanaf mei minder dan 1x aan-uit per draaiuur.

Ik draai overdag als het buiten warmer is dan 8c op stillestand 3: genoeg vermogen en maakt dan veel langere runs, omdat hij Ta heel langzaam opregeld ipv volgas er naar toe te gaan. Is ook gunstig voor de COP.

[ Voor 3% gewijzigd door Fullpower op 08-03-2019 21:36 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
reneeke1970 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:10:
[...]

Gaat hij dan circuleren zonder te verwarmen of doet hij gewoon helemaal niks als thermostaat in komt?
Hij circuleert gewoon, litertje of 10/minuut. Het cv water koelt dan langzaam af. Afgelopen nacht om 01:00 uur temperatuur gedaald tot 22 graden, pas om 04:00 uur start de pomp.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
javaboon schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:29:
[...]

Hij circuleert gewoon, litertje of 10/minuut. Het cv water koelt dan langzaam af. Afgelopen nacht om 01:00 uur temperatuur gedaald tot 22 graden, pas om 04:00 uur start de pomp.
Dat is wel heel vreemd inderdaad. Wat is je stook lijn?
En wat voor thermostaat, gewoon aan uit met een maak of verbreek contact?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
reneeke1970 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 18:52:
[...]

Dat is wel heel vreemd inderdaad. Wat is je stook lijn?
En wat voor thermostaat, gewoon aan uit met een maak of verbreek contact?
stooklijn is 55 graden bij -5 naar 40 graden bij 15. Dat is erg hoog, maar ben nog in de inregelfase en er is recent een flink aantal wandpanelen bijgeplaatst, dus ik moet nog zakken. Thermostaat is de standaard unit die bij de pomp zit.

Volgende week komt de distributeur langs om aantal instellingen na te lopen, die ga ik het hemd van het lijf vragen. Ik wil graag weten of ik de sturing van de installatie via de domotica kan laten lopen, ben hier wel een beetje klaar mee, dat rare gedrag in combinatie met een thermostaat die op 1 graad nauwkeurig werkt. Hij komt overigens vanwege een COP die totaal niet klopt met de werkelijkheid (waarschijnlijk hereiken van de interne temp sensoren).

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
javaboon schreef op zondag 10 maart 2019 @ 07:00:
[...]

stooklijn is 55 graden bij -5 naar 40 graden bij 15. Dat is erg hoog, maar ben nog in de inregelfase en er is recent een flink aantal wandpanelen bijgeplaatst, dus ik moet nog zakken. Thermostaat is de standaard unit die bij de pomp zit.

Volgende week komt de distributeur langs om aantal instellingen na te lopen, die ga ik het hemd van het lijf vragen. Ik wil graag weten of ik de sturing van de installatie via de domotica kan laten lopen, ben hier wel een beetje klaar mee, dat rare gedrag in combinatie met een thermostaat die op 1 graad nauwkeurig werkt. Hij komt overigens vanwege een COP die totaal niet klopt met de werkelijkheid (waarschijnlijk hereiken van de interne temp sensoren).
De hoge war is dus geen reden om niet aan te slaan.
Misschien iets fout in je timer instellingen maar anders verdenk ik je thermostaat.
Volgende week word het vast opgelost.
Ik heb Jumo regelaar op de twee maak contacten zitten. Zodra hij signaal krijgt gaat hij gewoon verwarmen. Instelbaar op 0.1 graad en kleinste hysterese is 0.2 graad.
Dat contact kun jij natuurlijk ook aansturen met domotica

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Ik heb exact hetzelfde gedrag gehad met WAR en kamerthermostaatregeling. WP ging verwarmen tot gewenste temperatuur en viel dan uit totdat de temperatuur van de woonkamer lager was dan ingesteld. Ging dan pas weer aan, met het gevolg dat mijn kamertemperatuur varieerde van 19,5 tot 21 graden.
Ik draai nu volledig op WAR, temperatuur is nu constant 21 graden, enige nadeel is dat de pomp aan blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
luukske schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:57:
Ik heb exact hetzelfde gedrag gehad met WAR en kamerthermostaatregeling. WP ging verwarmen tot gewenste temperatuur en viel dan uit totdat de temperatuur van de woonkamer lager was dan ingesteld. Ging dan pas weer aan, met het gevolg dat mijn kamertemperatuur varieerde van 19,5 tot 21 graden.
Ik draai nu volledig op WAR, temperatuur is nu constant 21 graden, enige nadeel is dat de pomp aan blijft.
Tijdens dat nutteloze pompen blijft hij wel de temperatuur gelijkmatig verdelen over je vloer radiators etc.
Dus ik vind het eigenlijk niet zo erg voor die 30 watt extra. Is het dus wel extra?? Hij blijft tenslotte verwarmen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukske
  • Nu online
Klopt! ik vind een constante, aangename temperatuur ook belangrijker dan het stroomverbruik.
Reden dat ik niet meteen voor WAR alleen ben gegaan, was omdat dat eigenlijk nooit goed heeft gewerkt met mijn gasketel. Daar had ik dus WAR met thermostaatregeling gecombineerd.
Bij de Pana werkt alleen WAR duidelijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
Ben bang dat een WAR in mijn huis niet gaat werken, vanwege de extreem hoge isolatiewaarde. Het is een huis met triple glas etc en als de zon ook maar een beetje gaat schijnen is het snel warm.

@luukske Zit die jumo rechtstreeks op de WP print op de cool/warm contacts?

duh, electrons are life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
javaboon schreef op zondag 10 maart 2019 @ 15:08:
Ben bang dat een WAR in mijn huis niet gaat werken, vanwege de extreem hoge isolatiewaarde. Het is een huis met triple glas etc en als de zon ook maar een beetje gaat schijnen is het snel warm.

Ik zou het eerst een proberen...
Mijn WAR zorgt voor een heerlijk binnenklimaat.
Maar je stooklijn zal even zoeken zijn.
En als je een H hebt, gaat hij gewoon uit als hij geen afgifte meer heeft/kwijt kan.

Mijn WAF is zo blij dat ze het van daken schreeuwt dat onze WP perfect is.. _/-\o_
Met als gevolg veel vrienden over de vloer, want ze denken ook ff zo"n ding [ Warmtepomp ] aan te schaffen/sluiten :F :z O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08

De WAR zonder thermostaat zoals @reneeke1970 en @luukske hier beschrijven met vloerverwarming geeft bij instraling met de zon nauwelijks extra verhoging van de ruimtetemperatuur. De H moduleert snel ver terug omdat de hogere ruimtetemperatuur zorgt voor een verminderde warmteafgifte, terwijl de vloer op temperatuur blijft en je de vloer als warmtebuffer gewoon steeds op “vol” houdt met extra comfort zodra de zon weer achter de wolken verdwijnt. Helemaal eens met @luukske , ik heb met de CV nooit zo’n gelijkmatige kamertemperatuur gehad! En als de Tb wat hoger wordt werkt de compensatie met -1 of op een echt zonnige dag -2 prima en hoef je aan de stooklijn zelf niets te wijzigen.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Tweakers.
Heb vandaag mijn Pana 5 Kw aangezet. Na 1 pompstoring (lucht in het systeem) draait hij als een zonnetje. Heeft even de 41 graden watertemperatuur aangetikt maar is nu met 33 graden aan het warmen. Is echt plug and play mag ik wel zeggen.

Waar ik niet uit kom is als ik het instelling installateur menu in wil hij komt dan met de boodschap "Schakel Unit uit voor installateur instellingen." Waar moet ik wat uitschakelen? Als ik de spanning er af haal werkt volgens mij het display ook niet meer. De aan uit knop op het display doet ook niks. Graag even jullie hulp.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Me Albert schreef op zondag 10 maart 2019 @ 16:11:
Tweakers.
Heb vandaag mijn Pana 5 Kw aangezet. Na 1 pompstoring (lucht in het systeem) draait hij als een zonnetje. Heeft even de 41 graden watertemperatuur aangetikt maar is nu met 33 graden aan het warmen. Is echt plug and play mag ik wel zeggen.

Waar ik niet uit kom is als ik het instelling installateur menu in wil hij komt dan met de boodschap "Schakel Unit uit voor installateur instellingen." Waar moet ik wat uitschakelen? Als ik de spanning er af haal werkt volgens mij het display ook niet meer. De aan uit knop op het display doet ook niks. Graag even jullie hulp.
Gewoon op het display de uit-knop, dan gaat het groene lampje uit en kan je in het installateur menu

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 10-03-2019 16:15 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Ik las het boekje nog een keer goed en zag dat ik hem inderdaad daar kon uitzetten. Tja tweaker eerst proberen en dan goed lezen. Sorry voor de domme vraag.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Me Albert schreef op zondag 10 maart 2019 @ 16:16:
Ik las het boekje nog een keer goed en zag dat ik hem inderdaad daar kon uitzetten. Tja tweaker eerst proberen en dan goed lezen. Sorry voor de domme vraag.
Wat heb je voor systeem? Vloer en/of radiatoren? 41 is wel erg hoog!
Kijk eens in de lijst van @Tomexergie bij de Ta bij buiten 2 graden, zitten allemaal rond de 30
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

[ Voor 22% gewijzigd door t.oswald op 10-03-2019 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Vloer en radiatoren. Maar was duidelijk inregel effect. Heb alle radiatoren aangezet en paar keer rond geweest om te ontluchten. Nu de radiatoren die we nooit gebruiken weer dicht. Alle lucht er vrijwel uit en toen zakte hij naar 31 graden. Buitentemperatuur in een buitje 3 graden toen ging hij weer wat omhoog. Stooklijn nu wat aangepast. Geeft nu 26 graden af bij een buiten temp van 4 graden. Wellicht te laag maar nu begint het grote tunen pas.

Daarbij moet nog opgemerkt worden dat we de afgelopen 2 dagen de boel warm gehouden hebben met onze houtkachel die nu langzaam aan het doven is. Verstoord de boel natuurlijk ook. Maar WAF is zeer tevreden over de gang van zaken. Het buiten geluid valt reuze mee en natuurlijk trots op haar Tweaker die dat allemaal maar zo kan. ;) . Cv werk heb ik gelukkig wel uitbesteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Nu online

Ik gebruikte de thermostaat die in de afstandsbediening zit ingebouwd.

Verder heb ik ook een redelijk energiezuinig huis met grote ramen op het zuiden (HR++). Als het zonnig is, dan loopt de temperatuur in de woonkamer een paar tienden van graden op, de WP stopt dan met verwarmen. Pas laat in de avond slaat hij dan weer aan. Dus nog geen probleem met dat het te warm wordt.
Overigens ook zonder zon, met het warmere weer van de laatste dagen, zie ik in de stroomlogging dat de WP overdag niet verwarmd. Temperatuur momenteel 21,1 graad in de woonkamer (losse thermometer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
t.oswald schreef op zondag 10 maart 2019 @ 16:07:
[...]

De WAR zonder thermostaat zoals @reneeke1970 en @luukske hier beschrijven met vloerverwarming geeft bij instraling met de zon nauwelijks extra verhoging van de ruimtetemperatuur. De H moduleert snel ver terug omdat de hogere ruimtetemperatuur zorgt voor een verminderde warmteafgifte, terwijl de vloer op temperatuur blijft en je de vloer als warmtebuffer gewoon steeds op “vol” houdt met extra comfort zodra de zon weer achter de wolken verdwijnt. Helemaal eens met @luukske , ik heb met de CV nooit zo’n gelijkmatige kamertemperatuur gehad! En als de Tb wat hoger wordt werkt de compensatie met -1 of op een echt zonnige dag -2 prima en hoef je aan de stooklijn zelf niets te wijzigen.
Ik denk dat ik het maar eens ga proberen. Ik heb alleen geen warmtebuffer vanwege geen vloerverwarming, maar wand en plafondpanelen in hout plus luchtnaverwarmers (2kw warmtewisselaars in de WTW aangesloten op de WP)

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:49

BTS

Zijn er hier ook huishouden aanwezig waar ze het monoblock voor CV en SWW gebruiken?
Mijn idee zou zijn om een buffervat (aanpassing = hygiëne boiler) te plaatsen met hygiëne spiraal voor het SWW. Hierachter een doorstroomverwarmer als backup.

De CV zonder buffer op de WP aansluiten, regeling via 2 of 3 weg klep. (Beneden 40m2 vvw, boven radiatoren waarvan 1 op badkamer die regelmatig gebruikt wordt.)

Met de koevlaas methode kom ik rond de 4kW aan capaciteit dus ik zou gaan voor het 5kW model.

Iemand ervaring of andere ideeën die ik kan gebruiken?

Ter info, ik heb nu een aansluiting op stadsverwarming. Dus geen apart ketelhok, ook geen centrale ventilatie waardoor een wp boiler lastiger is toe te passen.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BTS schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:18:
Zijn er hier ook huishouden aanwezig waar ze het monoblock voor CV en SWW gebruiken?
Mijn idee zou zijn om een buffervat te plaatsen met hygiëne spiraal voor het SWW. Hierachter een doorstroomverwarmer als backup.

De CV zonder buffer op de WP aansluiten, regeling via 2 of 3 weg klep. (Beneden 40m2 vvw, boven radiatoren waarvan 1 op badkamer die regelmatig gebruikt wordt.)

Met de koevlaas methode kom ik rond de 4kW aan capaciteit dus ik zou gaan voor het 5kW model.

Iemand ervaring of andere ideeën die ik kan gebruiken?

Ter info, ik heb nu een aansluiting op stadsverwarming. Dus geen apart ketelhok, ook geen centrale ventilatie waardoor een wp boiler lastiger is toe te passen.
Wat jij beschrijft heet dus een hygiëne boiler.
Ik gebruik hem nog wel als buffer voor CV en de hygiëne spiraal dient als voor verwarmen voor wpb

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

reneeke1970 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:07:
[...]

Wat jij beschrijft heet dus een hygiëne boiler.
Ik gebruik hem nog wel als buffer voor CV en de hygiëne spiraal dient als voor verwarmen voor wpb
Ik heb het aangepast.

Wat jij dus gedaan hebt voor je wpb is voor mij een mogelijke oplossing voor de doorstroomverwarmer, die krijgt dan water van 30-35 graden uit de hygiëne boiler en warmt deze verder op naar 45/55 graden.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BTS schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:24:
[...]

Ik heb het aangepast.

Wat jij dus gedaan hebt voor je wpb is voor mij een mogelijke oplossing voor de doorstroomverwarmer, die krijgt dan water van 30-35 graden uit de hygiëne boiler en warmt deze verder op naar 45/55 graden.
Zo deed ik het voorheen met de gas ketel. Nu met wpb.
Doorstromer er achter is inderdaad een optie, maar in de zomer als wp uit is dan is je water maar 15 graden meer, gaat ie toch veel stroom trekken.
Of je schakelt telkens handmatig om naar boiler functie om hem in de zomer op 45 te houden. Maar dan moet je wel beetje inhoud hebben natuurlijk. En je blijft aan het instellen.... Heb je geen plek voor wpb dan?

Oh wacht, jij wilt hem sowieso niet als buffer gebruiken....
Als je hem als boiler op stelt ga je toch altijd naar 45/50 graden?

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 11-03-2019 13:33 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

Ik schiet nog niks af omdat ik onderzoek wat nu een mooie oplossing is, https://www.esanico.be/nl...ctor-270fs-explorer3.html, is die extra warmtewisselaar ook te gebruiken om hem op te nemen in de loop van het monoblock?

Als ik te moeilijk denk en het gescheiden moet houden hoor ik dat uiteraard graag.

Edit, antwoord op jouw toevoeging:
Wij hebben nogal weinig warm water verbruik, dus ik dacht dat het efficiënter is om het hygiëneboiler op 35 graden te houden en de paar keer dat er heter water wordt gebruikt de doorstroomverwarmer dat voor zijn rekening te laten nemen. Maar zoals hierboven al geschreven, als een wpb dit allemaal al voor zijn rekening kan nemen ben ik ook tevreden.

[ Voor 27% gewijzigd door BTS op 11-03-2019 13:51 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BTS schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:46:
[...]

Ik schiet nog niks af omdat ik onderzoek wat nu een mooie oplossing is, https://www.esanico.be/nl...ctor-270fs-explorer3.html, is die extra warmtewisselaar ook te gebruiken om hem op te nemen in de loop van het monoblock?

Als ik te moeilijk denk en het gescheiden moet houden hoor ik dat uiteraard graag.

Edit, antwoord op jouw toevoeging:
Wij hebben nogal weinig warm water verbruik, dus ik dacht dat het efficiënter is om het hygiëneboiler op 35 graden te houden en de paar keer dat er heter water wordt gebruikt de doorstroomverwarmer dat voor zijn rekening te laten nemen. Maar zoals hierboven al geschreven, als een wpb dit allemaal al voor zijn rekening kan nemen ben ik ook tevreden.
Als je echt heel weinig gebruikt is je gedachte niet zo gek, maar dan wel gewoon als buffer installeren, niet apart aansturen met drie weg klep, dat is zinloos. En ja de spiraal in de wpb is daar voor te gebruiken. Misschien dat oppervlakte spiraal iets aan krappe kant is maar met kleine 5 kW wp kom je er wel mee weg denk. En je kunt toch eerst proberen, ding kost haast niks met subsidie.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Maar dan houdt je wpb toch het cv water warm ook in de zomer?
Zolang er geen circulatie in je cv is zal het effect wel meevallen, maar toch. Koelen kan dan ook niet meer.
En ik neem aan dat zolang je monoblock is aangesloten dat de pomp dan toch elke dag even draait om vastzitten te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

ASW1 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 17:47:
Zolang er geen circulatie in je cv is zal het effect wel meevallen, maar toch. Koelen kan dan ook niet meer.
En ik neem aan dat zolang je monoblock is aangesloten dat de pomp dan toch elke dag even draait om vastzitten te voorkomen?
Bedankt, ik zou wel graag van de koelfunctie gebruik willen maken. Dus gescheiden systeem zou een betere optie kunnen zijn.

Ik ga mij er eens goed in verdiepen, er moet nogal wat gebeuren wil het allemaal passen.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ASW1 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 17:47:
Bij mij in de zomer wel ja, ontlasting voor de wp, mag ie vakantie houden. En de wpb draait met zijn 500 watt voor 99 procent op eigen pv stroom.
Maar het ging over @BTS die is nog in ontwikkeling fase

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
BTS schreef op maandag 11 maart 2019 @ 17:56:
[...]

Bedankt, ik zou wel graag van de koelfunctie gebruik willen maken. Dus gescheiden systeem zou een betere optie kunnen zijn.

Ik ga mij er eens goed in verdiepen, er moet nogal wat gebeuren wil het allemaal passen.
Je kan ook koelen met een boiler, alleen niet wanneer SWW loopt :p Je zou de SWW ook s avonds laat of snachts kunnen laten lopen zodat je overdag maximaal kan koelen. Of om 15:00 in de middag even SWW tussen het koelen door voor de beste cop ;)

Wp boiler heeft wellicht ook als voordeel dat je de ruimte koelt waar die hangt. In de zomer de afvoerbuis naar je zolder en de aanvoer van buitenaf; buiten de zomer de aan en afvoer van/naar buiten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS

BTS

Felicia schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:25:
[...]

Je kan ook koelen met een boiler, alleen niet wanneer SWW loopt :p Je zou de SWW ook s avonds laat of snachts kunnen laten lopen zodat je overdag maximaal kan koelen. Of om 15:00 in de middag even SWW tussen het koelen door voor de beste cop ;)

Wp boiler heeft wellicht ook als voordeel dat je de ruimte koelt waar die hangt. In de zomer de afvoerbuis naar je zolder en de aanvoer van buitenaf; buiten de zomer de aan en afvoer van/naar buiten :P
Dit heb ik dus net zo op papier gezet, alleen zal het dan de garage koelen, met een simpele kogelkraan en by pass (of iets in die trend) kan ik in de zomer de wpb als stand alone unit gebruiken.
In de winter met een beetje ondersteuning van de wp.

Zo kan ik mijn vloer beneden koel houden, en toch optimaal warmte genereren voor SWW.
reneeke1970 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:37:
[...]

Bij mij in de zomer wel ja, ontlasting voor de wp, mag ie vakantie houden. En de wpb draait met zijn 500 watt voor 99 procent op eigen pv stroom.
Maar het ging over @BTS die is nog in ontwikkeling fase
Ik ontwikkel rustig door zonder druk. Het spaarpotje voor dit goede doel moet toch eerst gevuld worden.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-09 17:13
Heeft iemand deze setup WP boiler (Atlantic Coil) op retour voor de WP Panasonic al in bedrijf? moet dan de Atlantic veel aanslaan, of is de doorstroming zo snel dat bevoorbeeld de retour maar 2 graden opwarming krijgt door de WP Boiler.
(in Atlantic topic voor verwarming zie ik geen voorbeelden, maar heb nog niet gehele topic kunnen lezen).
Heb inmiddels de Atlantic in huis, in Mei ga ik Pana bestellen.

Marstek 3 x 5,1 kW V153/CT003V116 Pana WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar SMA/Enphase /WPboiler Atlantic 270l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
@Stephanoff ik zag op jou lijstje rvs flex staan van 2 meter. Had je dit ook met een 1 meter of 1.5 meter kunnen doen of was deze 2 meter echt noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
B152 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:38:
@Stephanoff ik zag op jou lijstje rvs flex staan van 2 meter. Had je dit ook met een 1 meter of 1.5 meter kunnen doen of was deze 2 meter echt noodzakelijk?
Kan met minder. In mijn geval moesten ze een stukje over het dak en vervolgens door de dakdoorvoer naar binnen. Betonplaat + isolatie van t dak alleen al was iets 60-70cm.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• javaboon
Gisteren iemand van Panasonic en de distributeur op bezoek gehad. De temperatuursensoren van de WP zijn ge-ijkt waardoor ik weer fatsoenlijke COP waarden in het display zie die overeenkomen met de werkelijkheid en overeenkomen met mijn eigen berekende COP waarden. Man van panasonic gaf ook aan dat de thermostaat die in de besturing zit een soort van ruimtecompensatie kent, waardoor het vertraagde aanslaan wel eens daar door kan komen. Hij gaf aan dat het idd verstandig was om een eigen thermostaat te plaatsen in mijn specifieke geval en de domotica alles lekker laten regelen, dat werkt beter. Generieke tips zijn dezelfde die hier al voorbij zijn gekomen: flow zo laag mogelijk delta T zo hoog mogelijk levert beste rendement op. De delta T instelling waar ik eerder vragen over had is de gewenste delta T aanvoer/afvoer water waar de pomp zo veel mogelijk naar streeft.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Heb zondag mijn Pana aangetrapt. Omdat ik niks aan de instelling van de WAR temperatuur curve had aangepast was het eind van de avond 23,5 graad. Na eerste wijziging van de temperatuurcurve liep de temperatuur langzaam maar gestaag op naar 22,5 graden bij een verbruik van 480 watt . Gister middag instelling opnieuw iets aangepast en ingesteld op -5 35 en 15 23 met Dt van 3. Vannacht verbruik van rond de 700 watt om 7.00 uur terug naar 500 en nu pruttelt hij op 280 watt(compressor op 22 Hz). Om 9.00 uur was het 21,0 graden nu is de temperatuur opgelopen naar 22,5. Heb de sweetspot nog net niet bereikt lijkt het.
Wat zouden jullie adviseren? -5 waarde nog iets naar beneden of Dt toch weer op 5 of voorlopig zo laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Rendement ook nog even bekeken. Verbruik gisteren 6,22 kWh en hier in Enschede 14,10 graaddagen.
Geeft 0,44 kWh/graaddag.
Met mijn gas zat ik per jaar op 0,34 m3/graaddag.
Geen slecht resultaat vind ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
Waarom een Dt van 3?

duh, electrons are life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me Albert
Meende in deze grote hoeveelheid informatie ergens te hebben lezen dat hij dan rustiger gaat lopen.
Feit is wel dat nadat ik de Dt terug bracht naar 3 het opgenomen vermogen stapsgewijs naar beneden is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Me Albert schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:04:
Heb zondag mijn Pana aangetrapt. Omdat ik niks aan de instelling van de WAR temperatuur curve had aangepast was het eind van de avond 23,5 graad. Na eerste wijziging van de temperatuurcurve liep de temperatuur langzaam maar gestaag op naar 22,5 graden bij een verbruik van 480 watt . Gister middag instelling opnieuw iets aangepast en ingesteld op -5 35 en 15 23 met Dt van 3. Vannacht verbruik van rond de 700 watt om 7.00 uur terug naar 500 en nu pruttelt hij op 280 watt(compressor op 22 Hz). Om 9.00 uur was het 21,0 graden nu is de temperatuur opgelopen naar 22,5. Heb de sweetspot nog net niet bereikt lijkt het.
Wat zouden jullie adviseren? -5 waarde nog iets naar beneden of Dt toch weer op 5 of voorlopig zo laten?
Bij de huidige Tb zet ik de compensatie op -1 en verander ik de stooklijn niet. Bij -2 compensatie gaat de WP bij de huidige Tb uit en dat wil ik liever niet.
Neem overigens de tijd om een nieuw evenwicht te bereiken, zeker in combinatie met vloerverwarming. Mijn stooklijn is iets vlakker -5 33 15 24, dT ook 3. Ik houd ook nog een werkkamer en badkamer op 17,5 met standaard radiatoren die geknepen staan. Indien nodig gaat daar een IR paneel bij in de badkamer. De Tr uit de vloer is nu rond de 24 en de Ta 27 voor een kamertemperatuur tussen de 20,5 en 21,5 zonder zon.
In weet niet waar en waarmee je de kamertemperatuur meet, maar als de kamer zich na de nacht vult met bewoners gaat de temperatuur sowieso minimaal een halve graad omhoog. De oven aan in de openkeuken zorgt voor zeker nog een graad extra. Beetje oplopende Tb en een zwak zonnetje en je zit op die 22,5 Waarmee ik wil zeggen dat de toename in de ochtend niet zo vreemd hoeft te zijn. Ik vind belangrijker hoe het in de loop van de middag en vooravond gaat. Dan wordt de Tb weer wat lager, is de zon weg en wil ik niet dat de temperatuur te veel daalt. Door de 24/7 van de WP met WAR zonder thermostaat blijft het eigenlijk permanent aangenaam in de huiskamer en blijft de watertemperatuur in de vloer permanent 24 graden bij de huidige Tb en geven het aantal aanwezige personen, koken en zon de fluctuaties en dat kan je met vloerverwarming nooit voor zijn.
Heb dat overigens met de CV wel geprobeerd met Tado! Altijd te laat naar beneden en altijd te laat omhoog.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Me Albert schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:10:
Rendement ook nog even bekeken. Verbruik gisteren 6,22 kWh en hier in Enschede 14,10 graaddagen.
Geeft 0,44 kWh/graaddag.
Met mijn gas zat ik per jaar op 0,34 m3/graaddag.
Geen slecht resultaat vind ik zelf.
Hoe meet je het verbruik? De waarden van de pana kloppen voor geen meter. Wat lijkt te kloppen is de opbrengst gegeven door de pana gedeeld door het extern gemeten verbruik, als je de sensoren geijkt hebt tenminste.
Een stookseizoen de waarden bijhouden heeft me geleerd dat COP en gebruik gegeven door de pana pas redelijk gaan kloppen boven de 15 ggd. Daaronder is het aangegeven verbruik veel en veel te laag. Dus met die 14,1 zou het nog redelijk kunnen kloppen, maar met de wind en de Tb lijkt iets in de 10 kWh mij realistischer.
Met gas zat ik gemeten over dezelfde periode op 0,39 m3/ggd en nu op 0,76 kWh/ggd. kWh/m3 1,94, netjes onder de hier als norm gehanteerde 2 (dat is wel gemeten over het hele stookseizoen inclusief defrosts). Met die 1,29 van jouw kom je in het Guinness book, hoewel het is nu niet zo koud dus een COP van 6....

[ Voor 37% gewijzigd door t.oswald op 12-03-2019 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Meet mijn verbruik met een Youless kWh meter met pulsingang naar mijn Youless 120 die aangesloten is op de slimme meter poort p1.
Dus de waarde die ik gemeten heb zouden moeten kloppen. Kan helaas nog geen schermprintjes laten zien. Moet ik blijkbaar nog vaker iets posten.

Heb zelf ook besloten om het even zo te laten. De temperatuur liep niet verder op en is nu 21. Pana pruttelt nog steeds op 19 Hz waarbij aanvoer temp momenteel 26 is en retour uit de vloerverwarming 24.
WAR stoken lijkt tot nu toe inderdaad erg aangenaam. 21 graden als je wakker wordt is erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
javaboon schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:45:
De delta T instelling waar ik eerder vragen over had is de gewenste delta T aanvoer/afvoer water waar de pomp zo veel mogelijk naar streeft.
Ik heb voor de gein eens op mijn WP de dT op 2 gezet en de interne pomp gemaximeerd op 30lpm. Zou op max 4,5kw ergens uit moeten komen.

Vervolgens sprong de Wp later aan en knalt meteen naar 35Hz en dT 4. En gewoon door blijven gaan toen ie de 35 Ta ruim voorbij was. Bij 37 graden Ta heb ik de stiltemodus weet aangezet en zakte de compressor bijna meteen naar 20Hz en stabiliseerde de Ta zich even rond de 36.

Ik denk dus dat de WP de ingestelde dT nog steeds gewoon met een korrel zout neemt en er weinig prioriteit aan hecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:37:
[...]

Ik heb voor de gein eens op mijn WP de dT op 2 gezet en de interne pomp gemaximeerd op 30lpm. Zou op max 4,5kw ergens uit moeten komen.

Vervolgens sprong de Wp later aan en knalt meteen naar 35Hz en dT 4. En gewoon door blijven gaan toen ie de 35 Ta ruim voorbij was. Bij 37 graden Ta heb ik de stiltemodus weet aangezet en zakte de compressor bijna meteen naar 20Hz en stabiliseerde de Ta zich even rond de 36.

Ik denk dus dat de WP de ingestelde dT nog steeds gewoon met een korrel zout neemt en er weinig prioriteit aan hecht.
DT van 10....hier
Hij doet wat hij wilt..
Dt 2 tot 5..komen voorbij...
Ik laat hem lekker..:-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
Dylantje2 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:40:
[...]

DT van 10....hier
Hij doet wat hij wilt..
Dt 2 tot 5..komen voorbij...
Ik laat hem lekker..:-)
Volgens mij zijn we het er wel over eens dat de H5 zich niet laat tweaken. Weet het zelf allemaal veel beter. En dat is misschien juist ook wel goed. Als ik de verhalen lees van al die dipswitches bij de Elga eigenaren.....
Concentreer je op het vinden van de juiste stooklijn en zoek voor de rest een andere hobby is de H5 boodschap....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:25
Felicia schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:37:
[...]

...
Die dt instelling bepaald voornamelijk de pompsnelheid, zo lijkt het. Ik draai met een dt van 3 graden, en dat gaf meteen na aanpassen een flow van 2000l/u. Maar ik heb de flow via de bediening begrenst op 1500l/u.

Hierdoor blijft de flow in bijna alle omstandigheden / bedrijfscondities hoog. Bij een grotere dt instelling zakt de flow soms weg naar 800l/u, bij laaglast. En dan neemt de temperatuurverlies in het 50 liter buffervat toe. Daardoor lagere temperatuur naar de CV, hierna nog minder afgifte... Pomp gaat verder terug, nog minder vermogen, Warmtepomp kan vermogen niet kwijt en schakelt uit (gaat pendelen).

Edit: Het temperatuur verlies in de buffer lijkt afhankelijk van de beide flows van WP en CV. De CV staat vast op 1000l/u. Als de flow van de WP lager wordt daalt de CV aanvoer temperatuur doordat er naar verhouding meer koud water in de buffer wordt bijgemengd.

Met de dt = 3 blijft de WP langer lopen en heb ik dus minder temperatuurverlies.

Ik heb naderhand nog een aantal keer gespeeld met de diverse dt en flow instellingen; dit werkt voor mij het best.😀

Nu zit ik hier met een CV afgifte van 5,5kW bij Ta 35c. naar de convectoren. Hiervoor de WP 37,5c maken. Dat buffer is wel jammer voor de COP, maar zonder werkt het denk ik ook niet.

Stillemodus 3 werkt trouwens super tegen pendelen! Nu gaat de WP heeeel langzaam naar de ingestelde Ta. Hij draait dan zelf op 800Watt elektrisch. Gemiddelde water temperatuur lager, hogere COP en veeeel langere runs. Zonder stillemode geeft hij meteen volgas, knalt binnen een paar minuten naar de Ta draait nog even door en gaat weer kort uit.

Ik zet hem nu vanaf 11u 's ochtends op SM3 via de timer als het buiten overdag boven de 5c is. 's ochtend kan hij sowieso lang draaien op 100% om het huis op te warmen.

[ Voor 6% gewijzigd door Fullpower op 12-03-2019 19:55 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Moet mijn kWh / graaddag berekening terugtrekken. In de grafiek mist een deel van de nacht. Morgen heb ik wel een totaal plaatje. Kon zelf de warmtepomp meter in Enelogic niet aan de praat krijgen. Hebben zij toen voor mij gedaan en er ging twee keer iets mis. Hoewel ondanks dat niks dan lof voor de snelle service.
Nu werkt alles prima is de WP beter ingeregeld en kan ik morgen dus een eerste goede berekening maken.
Maar dat ik in de buurt van mijn 0,34 m3/grd kom (0,7kWh/grd) lijkt wel aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Fullpower schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:51:
[...]

Die dt instelling bepaald voornamelijk de pompsnelheid, zo lijkt het. Ik draai met een dt van 3 graden, en dat gaf meteen na aanpassen een flow van 2000l/u. Maar ik heb de flow via de bediening begrenst op 1500l/u.
Dat is dus ook mijn gedachte, daarom dat ik de pompsnelheid beperkt heb. Helaas kan ik de compressor niet beïnvloeden, want snel opwarmen is geen probleem totdat ie zover doorschiet dat het gependel veroorzaakt. In dat opzicht is de stilte stand ook mijn redding, dan gaat het opwarmen een stuk rustiger en volgens de interne cop meting ook efficiënter.
Nu zit ik hier met een CV afgifte van 5,5kW bij Ta 35c. naar de convectoren. Hiervoor de WP 37,5c maken. Dat buffer is wel jammer voor de COP, maar zonder werkt het denk ik ook niet.
Daar moet ik nog iets aan doen, ik heb volgens mij maar iets van 2,5kw afgifte bij Ta35. Dat is wel genoeg om de kiet op te warmen maar toch eens uitzoeken hoe ik de t22s naar boven kan krijgen en dan beneden 2x t33 ofzo terughangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 12:45
t.oswald schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:33:
[...]

Volgens mij zijn we het er wel over eens dat de H5 zich niet laat tweaken. Weet het zelf allemaal veel beter. En dat is misschien juist ook wel goed. Als ik de verhalen lees van al die dipswitches bij de Elga eigenaren.....
Concentreer je op het vinden van de juiste stooklijn en zoek voor de rest een andere hobby is de H5 boodschap....
Raar vergelijk een Hybride wp en een solo?
Meeste switches zijn voor de ketel aansturing.
ELGA is prima waar hij voor ontworpen is.. eigenwijze Tweakers zetten hem alleen anders in ;)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:20
Heeft iemand een handleiding voor de
Panasonic draadloze ruimtethermostaat PAW-A2W-RTWIRELESS
artnr 91110520

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Chip2710 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:08:
Heeft iemand een handleiding voor de
Panasonic draadloze ruimtethermostaat PAW-A2W-RTWIRELESS
artnr 91110520
Ja, die heb ik wel. Stuur even dm als je hem vanmiddag nog niet hebt, dan ben ik je vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Gisteren iemand van Panasonic en de distributeur op bezoek gehad. De temperatuursensoren van de WP zijn ge-ijkt waardoor ik weer fatsoenlijke COP waarden in het display zie die overeenkomen met de werkelijkheid en overeenkomen met mijn eigen berekende COP waarden. Man van panasonic gaf ook aan dat de thermostaat die in de besturing zit een soort van ruimtecompensatie kent, waardoor het vertraagde aanslaan wel eens daar door kan komen. Hij gaf aan dat het idd verstandig was om een eigen thermostaat te plaatsen in mijn specifieke geval en de domotica alles lekker laten regelen, dat werkt beter. Generieke tips zijn dezelfde die hier al voorbij zijn gekomen: flow zo laag mogelijk delta T zo hoog mogelijk levert beste rendement op. De delta T instelling waar ik eerder vragen over had is de gewenste delta T aanvoer/afvoer water waar de pomp zo veel mogelijk naar streeft.
Lees deze nu pas...

Maar geijkt? hoe deden ze dat?
En heb je het misschien ook over de COP berekeningsmanier gehad?
Interen sensor die allen maar verbuik meet voor de opwek, maar at hij "vergeet" om het totaalverbruik te meten?

Flow zo laag mogelijk en dat is?
Want in als ik sommige zie die een wifi box hebben regelt pana dat zelf?
Of wat bedoelen ze daarmee?

Heb je evt naam en of mail van de pana man?

En hoe gaat het nu met je pomp? opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
Dylantje2 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 07:30:
[...]

Lees deze nu pas...

Maar geijkt? hoe deden ze dat?
En heb je het misschien ook over de COP berekeningsmanier gehad?
Interen sensor die allen maar verbuik meet voor de opwek, maar at hij "vergeet" om het totaalverbruik te meten?

Flow zo laag mogelijk en dat is?
Want in als ik sommige zie die een wifi box hebben regelt pana dat zelf?
Of wat bedoelen ze daarmee?

Heb je evt naam en of mail van de pana man?

En hoe gaat het nu met je pomp? opgelost?
ijken door middel van meten Ta en Tr
De COP berekening gaat op basis van de delta T en pompflow, daarom heeft instellen van die sensoren direct invloed op de COP.
De delta T, flow en compressorfrequentie hebben allemaal invloed op elkaar begrijp ik. Je kunt de maximale flow beperken waarmee je de WP dwingt anders te reageren.

Geen naam en telefoonnummer, lijkt me ook niet gepast om dat op een forum te knallen.

De COP is nu goed, verwarming werkt redelijk maar ik ga wel een externe thermostaat plaatsen om wat fijner te regelen. Systeem lijkt stukje rustiger te draaien. Volgende stap is verbruik in de meterkast gaan meten.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
javaboon schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:53:
[...]

ijken door middel van meten Ta en Tr
Die is helder, maar waar hebben ze gemeten? In de pomp of er net buiten? of hebben zij een andere manier? Met een IR meter of digitaal of analoog enz enz
De COP berekening gaat op basis van de delta T en pompflow, daarom heeft instellen van die sensoren direct invloed op de COP.
Echt waar?
Gaat dit niet op verbruik vs opwek?
Tuurlijk hebben die sensoren invloed, maar je verbruik/totaalverbruik vs opwek volgens mij iets meer.
En die kun je niet ijken denk ik?
De delta T, flow en compressorfrequentie hebben allemaal invloed op elkaar begrijp ik. Je kunt de maximale flow beperken waarmee je de WP dwingt anders te reageren.
De flow wordt door pana geadviseerd op 16/m
Wat ik al zei, er zijn die een pana wifi box hebben waar je de flow uit kunt lezen Pana bepaald deze flow zelf?
Want moet ik de flow dan op 10 zetten terwijl er duidelijk 16/m staat?

Dus eigenlijk snap ik niet wat je zegt...
Geen naam en telefoonnummer, lijkt me ook niet gepast om dat op een forum te knallen.
Klopt, maar echt iemand van pana NL..
En zou je die man niet eens kunnen wijzen op dit forum zou pana credits op kunnen leveren..?
Of misschien een servicenummer oid waar j echt wat ana hebt. [ al dan niet betaald. ]
Ik heb 4 erkende pana dealers gemaild met de vraag of zijn pana in willen regelen tegen elke betaling.
Niet eens antwoord van 1...
Pana zegt ja jammer.
Ik vrees wel voor de service op termijn..
De COP is nu goed, verwarming werkt redelijk maar ik ga wel een externe thermostaat plaatsen om wat fijner te regelen. Systeem lijkt stukje rustiger te draaien.
COP is nu goed?
maarde COP telt het totaalverbruik niet, dus de COP is een wassen neus?
Lijkt rustiger te draaien, dat zal hij zeker doen met dit weer, de mijne is geruisloos nu met een COP van 8 ..
Voor wat het waard is dan he..
Volgende stap is verbruik in de meterkast gaan meten.
En dan nog eens aan die Pana man vragen hoe het komt dat het verbruik in het display stukken minder is dan het totaal verbruik?
Want ja toveren met getallen is wat Pana eigenlijk doet.

En toch ben ik er blij mee.
Maar ik kan nu niet zeggen dat ik uitleg verhelderend vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand uitleggen, er iets verstandigs over zeggen, wat de 'Panasonic's logica' achter grotere deltaT lagere flow is zuiniger ? Ik begrijp hier weinig van nl. Indien met COP=1 verwarmd zou worden dan zou een verdubbeling van de deltaT en een halvering van de flow nl. gelijk/identiek zijn indien de waterpomp kosten identiek zouden zijn, dat zijn ze niet dus in dat geval is inderdaad een grotere deltaT zuiniger. Echter bij een warmtepomp neemt de efficiency af als de Ta hoger wordt, bij een hogere deltaT heb je een hogere Ta en een lagere Tr. Om bijv. 30C gemiddeld in bijv. je vvw te hebben zou je dat kunnen bereiken met 31 en 29 of zoals Panasonic aangeeft met bijv. 33 en 27. Volgens mij is met een warmtepomp die 31 efficienter dan die 33. Of de waterpomp moet enorm veel minder energie gaan verbruiken indien de flow halveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@Verwijderd Eindelijk! - op deze vraag heb ik gewacht, nu nog een goede antwoord door een Panasonic of algemeen wp expert.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
Vandaag wat materiaal voor de dakdoorvoer binnen gekregen. Mof/spie past perfect op de dakplaat maar wat een apparaat zo zeg. Misschien is 160mm toch iets te veel van het goede. Zojuist even naar de gamma gereden om te kijken hoe die er in 125mm uit ziet, dat is een stuk schappelijker. Denk dat ik maar voor de 125mm ga.

fotootje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Cka5qt67ks5ms3cS5VkEFLZ4/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
B152 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 19:02:
Vandaag wat materiaal voor de dakdoorvoer binnen gekregen. Mof/spie past perfect op de dakplaat maar wat een apparaat zo zeg. Misschien is 160mm toch iets te veel van het goede. Zojuist even naar de gamma gereden om te kijken hoe die er in 125mm uit ziet, dat is een stuk schappelijker. Denk dat ik maar voor de 125mm ga.

fotootje:
[Afbeelding]
Hier ook 160mm
Ideaal, beetje ruimte altijd makkelijk en je ziet er tocht niets weer van.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8f8rh6d.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:53
Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 18:43:
[...]

Kan iemand uitleggen, er iets verstandigs over zeggen, wat de 'Panasonic's logica' achter grotere deltaT lagere flow is zuiniger ? Ik begrijp hier weinig van nl. Indien met COP=1 verwarmd zou worden dan zou een verdubbeling van de deltaT en een halvering van de flow nl. gelijk/identiek zijn indien de waterpomp kosten identiek zouden zijn, dat zijn ze niet dus in dat geval is inderdaad een grotere deltaT zuiniger. Echter bij een warmtepomp neemt de efficiency af als de Ta hoger wordt, bij een hogere deltaT heb je een hogere Ta en een lagere Tr. Om bijv. 30C gemiddeld in bijv. je vvw te hebben zou je dat kunnen bereiken met 31 en 29 of zoals Panasonic aangeeft met bijv. 33 en 27. Volgens mij is met een warmtepomp die 31 efficienter dan die 33. Of de waterpomp moet enorm veel minder energie gaan verbruiken indien de flow halveert.
In de combinatie met vloer / wandverwarming snap ik de opmerking niet, en zal dat denk ik ook niet gaan begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
@JvdW bij jou lijkt die wel wat dichter op het dak te zitten. Welke dakdoorvoerplaat heb je daar gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ramon_1984 In beide gevallen zal de gemiddeldeT v.d. vvw 30C zijn, het gemiddelde van Ta en Tr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
[...]

Als je met dezelfde Ta een hogere dT hebt wordt er meer vermogen afgegeven dus gaat de flow omlaag.

Wellicht dat de stiltestand daarin effect heeft want ik merk vrijwel geen verschil in gebruik tussen de 2 settings. Maar met de stiltestand uit knalt de WP op een hogere frequentie voor de compressor bij het aan slaan (50Hz met dT 6 en 40-45 bij dT 3). Vraag is dus of het verschil in compressor frequentie wordt gecompenseerd door de waterpomp of is de waterpomp een kleinere energievreter.

Voorbeeld: Vergelijkbare buitentemperatuur, alleen bij de rechter ging de buitentemperatuur net iets omhoog waardoor de Ta de laatste 2 minuten 1 graad lager moest waardoor de Ta net te hoog was opgelopen. Bij het grafiek rechts was de WP ook al even uit en dus de temperatuur in het CV systeem iets verder gezakt.

Zie links de WP op dT6 instelling. Groene lijn is compressor frequentie (piek is 35, daarna 25 ongeveer en bij tA gehaald zakken). Rode lijn helemaal onderin is energieverbruik, buiten de initiele piek loopt het langzaam van 0,8kw tot 1,2kW.
Zie rechts de WP op dT3 instelling, groen en rood zijn vergelijkbaar maar de compressor blijft toch iets langer en harder lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R8vSm3Th9IsXVnIBJAlqyBV7/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
B152 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 21:51:
@JvdW bij jou lijkt die wel wat dichter op het dak te zitten. Welke dakdoorvoerplaat heb je daar gebruikt?
De 160mm met rubber manchet zit over de bestaande dakdoorvoer van de voormalige CV.
Deze wel een stukje ingekort zodat ie een beetje lager zat.
Bij jou lijkt de doorvoer wel breder (dus groter) te zijn.
Je zou ook 1 slagje kleiner kunnen gebruiken voor de dakdoorvoer.
Dat stukje is toch recht en zit je niet met bochten in je leidingwerk, dan schuift de 160mm er ook verder overheen zodat het lager zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
@JvdW Ik heb denk ik het model voor een ventilatiekap te pakken ofzo, die heeft een hard verloop naar 160mm. Daar zit de manchet nu precies omheen. Ik zal nog even rondkijken. Bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Felicia Ik neem even een constante buitenT en daarmee constant warmteverlies wat gecompenseerd dient te worden door een verwarmingsoppervlak van xm2 vvw/radiatoren/etc van gemiddeld 30C, (Ta + Tr) / 2.
Wat is dan efficienter lage flow en deltaT van bijv. 6 of 3-voudige flow en een deltaT van 2.
Kleine aanvulling die het hopelijk verduidelijkt/vereenvoudigd:
In beide situaties is het zo dat de warmtepomp constant moet blijven draaien om het warmteverlies te kunnen compenseren.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2019 23:31 . Reden: Hopelijk verduidelijking v.d. vraagstelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 10:07
Hoe heb je gemonteerd op het platte dak ivm met vibraties e.d. ?
Of wat is de beste manier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 23:18:
@Felicia Ik neem even een constante buitenT en daarmee constant warmteverlies wat gecompenseerd dient te worden door een verwarmingsoppervlak van xm2 vvw/radiatoren/etc van gemiddeld 30C, (Ta + Tr) / 2.
Wat is dan efficienter lage flow en deltaT van bijv. 6 of 3-voudige flow en een deltaT van 2.
Kleine aanvulling die het hopelijk verduidelijkt/vereenvoudigd:
In beide situaties is het zo dat de warmtepomp constant moet blijven draaien om het warmteverlies te kunnen compenseren.
Lagere flow betekend dat er meer afgifte is maar die afgifte is niet lineair groter, althans niet bij radiatoren. Ik meen te hebben gelezen dat je bij het halveren van de temperatuur nog maar ongeveer een kwart van de afgifte hebt.

Dit zou dus betekenen dat je voor het bereiken van een 2x zo hoge dT de flow meer dan de helft moet verlagen. Waarschijnlijk moet je ook de Ta verhogen om genoeg afgifte te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
@picardo Ik ga binnenkort een pana op mijn garagedak zetten met 6 rubber dempers en 2 betonbielzen van elk 66kg. Onder de pomp worden wel 2 extra balken in de dakconstructie geplaatst ivm gewicht. Mijn dak ligt overigens ook nog vol met een laag grind. Al met al aardig wat massa nog. Mocht het toch resoneren dan ga ik voor een veerconstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
[...]

Ik begrijp een aantal dingen die Panasonic zegt ook niet, maar deze kan ik wel een beetje verklaren. ( beetje dus ).
De warmtepomp geeft intern een verhoging van de temperatuur van het koelmiddel.
Die moet dan overgedragen worden naar het water, maar er zit uiteraard metaal tussen dat een weerstand vormt.
De overdracht van die warmte naar het water gaat beter als het te verwarmen water kouder is.
Dan is uiteindelijk de interne temperatuur van het koelmiddel ook lager, en werkt de pomp efficienter.
Zo zie ik het, maar ik ben geen expert.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
picardo schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 04:11:
[...]

Hoe heb je gemonteerd op het platte dak ivm met vibraties e.d. ?
Of wat is de beste manier ?
Mijn platte dak is gemaakt van gasbeton platen met daarop dakleer.
Hieronder zit de bijkeuken/toilet/garage.

De unit stond eerst zoals je ziet op die twee rubbervoeten van bigfoot, 60cm.
In de zomer was dit geen probleem, maar tijdens de winter hebben we gemerkt dat het toch teveel resoneert waardoor het in de woonkamer/keuken irritant hoorbaar werdt, zeker op een bepaalde freqentie van de compressor.

Hierna heb ik onder de bestaande voeten die je op de foto ziet 2 extra kleine rubberen matjes geplaatst.
(had even geen andere) Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/http://gadero.zilvercdn.nl/uploads/webshop/rubberen-tegeldragers.png

En dat heeft de resonantie/het hoorbare geluid binnen echt stukken beter gemaakt.
Ik was eerst van plan veervoeten te bestellen maar dit was goedkoper en werkt ook.

Echter zijn wij achteraf denk ik alsnog van plan de unit toch te verplaatsen naar de tuin/op de grond.
Hij staat redelijk dichtbij de buren zo (op de foto te zien aan het blauwe houtwerk) en ik vindt de compressor daarvoor toch teveel hoorbaar, misschien nog eens kijken of ik die beter geisoleerd krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 10:07
B152 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:03:
@picardo Ik ga binnenkort een pana op mijn garagedak zetten met 6 rubber dempers en 2 betonbielzen van elk 66kg. Onder de pomp worden wel 2 extra balken in de dakconstructie geplaatst ivm gewicht. Mijn dak ligt overigens ook nog vol met een laag grind. Al met al aardig wat massa nog. Mocht het toch resoneren dan ga ik voor een veerconstructie.
Mijn platte dak bestaat ui een paar dwarsbalken daarop platen underlayment en daarna isolatie en dakleer ..
Dus niet geschikt voor betonnen bielzen ..Dus ik zoek naar een goede manier om te bevestigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
Als je isolatie bestaat uit pir platen kan het prima :)
Dit is in ieder geval wat ik doorkreeg van een pir plaat verkoper

B152 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

als je bij die post wat naar boven scrolt kom je nog wat aanvullende info en ervaringen tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Met deze hoge temperaturen kun je mooi zien dat de 5kW goed kan terugregelen. Laagste opgenomen vermogen op de Youless is 208 watt. Als alleen de pomp aan staat is het 19 watt. Netto verbruikt allen de warmtepomp zonder circulatie pomp dus 189 watt.

datum Verbruik Graaddagen kWh/ggd
12-03-19 10,06..........12,1...........0,831
13-03-19 10,56..........11,8...........0,910
14-03-19 08,11..........11,0...........0,737
15-03-19 06,71..........09,9...........0,678
Ben benieuwd wat het wordt als de temperatuur lager is. Hopelijk zie ik dat nog voor het definitief warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Loopt de hele dag al rustig met deze grafiek als gevolg.

Warmtepomp verbruik

Pagina: 1 ... 18 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.