Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.086 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Me Albert schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:54:
Met deze hoge temperaturen kun je mooi zien dat de 5kW goed kan terugregelen. Laagste opgenomen vermogen op de Youless is 208 watt. Als alleen de pomp aan staat is het 19 watt. Netto verbruikt allen de warmtepomp zonder circulatie pomp dus 189 watt.

datum Verbruik Graaddagen kWh/ggd
12-03-19 10,06..........12,1...........0,831
13-03-19 10,56..........11,8...........0,910
14-03-19 08,11..........11,0...........0,737
15-03-19 06,71..........09,9...........0,678
Ben benieuwd wat het wordt als de temperatuur lager is. Hopelijk zie ik dat nog voor het definitief warmer wordt.
Dat blijft prima zo doorgaan met de 5H. Ik volg deze waarden vanaf 13/11/2018. De heater heeft dit stookseizoen in totaal 27 uur gedraaid met defrosts tegen 2,8 kW per uur defrost. De ggd hierin Zuid-Holland zijn wat lager dan die van jou zie ik en mijn verbruik is wat lager per ggd. Dus overall zal het elkaar niet zoveel ontlopen. Ik meet bij mijn pomp 23 Watt en mijn WP slaat af bij 212 Watt 17 Hz

kWh verbruik 13/11/18 tot heden incl. heater 1.260,24
ggd 13/11/18 tot heden 1.632,91
m3/ggd 2017/2018 tm 15/3 0,392
m3 bespaard gas 2018/2019 640,10
kWh/m3 1,97
kWh/ggd 0,77

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:56
t.oswald schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 13:09:
[...]

Ik meet bij mijn pomp 23 Watt en mijn WP slaat af bij 212 Watt
Haast 200watt, dat is ver terug moduleren!
Heeft iemand een idee hoever een Pana Biblock 7kW maximaal kan terug moduleren :?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Chip2710 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 16:31:
[...]

Haast 200watt, dat is ver terug moduleren!
Heeft iemand een idee hoever een Pana Biblock 7kW maximaal kan terug moduleren :?
De 7kw monobloc zit iets boven de 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:07

timovd

Voorsprong door techniek

@jeroenvervuren, is dat afgegeven vermogen? Lijkt mij nogal laag namelijk.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:14
timovd schreef op zondag 17 maart 2019 @ 08:27:
@jeroenvervuren, is dat afgegeven vermogen? Lijkt mij nogal laag namelijk.
Nee, dat is het opgenomen vermogen. Dylantje2 doet 200-250W opgenomen vermogen.met zijn 5kW.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 10:40
Dylantje2 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 18:20:
[...]
Die is helder, maar waar hebben ze gemeten? In de pomp of er net buiten? of hebben zij een andere manier? Met een IR meter of digitaal of analoog enz enz
Met klemmen op de metalen buis op het boilervat binnen. Pomp ingesteld op verwarmen boilervat.
[...]

Echt waar?
Gaat dit niet op verbruik vs opwek?
Tuurlijk hebben die sensoren invloed, maar je verbruik/totaalverbruik vs opwek volgens mij iets meer.
En die kun je niet ijken denk ik?
Het verbruik is electrisch. Het opwekken gaat via (Qv) x (p x c x Delta T) = Pafgifte Daar spelen flow en delta T dus een rol. Als die sensoren onzin verkopen, klopt de COP waarde op het display ook niet. Dat is wat ik probeer aan te geven. Ik ga binnenkort ook nog de echte Pverbruik meten, maar via de youless zie ik niet veel afwijking tov display.

De flow wordt door pana geadviseerd op 16/m
Wat ik al zei, er zijn die een pana wifi box hebben waar je de flow uit kunt lezen Pana bepaald deze flow zelf?
Want moet ik de flow dan op 10 zetten terwijl er duidelijk 16/m staat?

Dus eigenlijk snap ik niet wat je zegt...
Door de maximale flow te beperken, kan de pana niet (te) hoog gaan met flow. Dat kan ook met mijn specifieke situatie te maken hebben.

Klopt, maar echt iemand van pana NL..
En zou je die man niet eens kunnen wijzen op dit forum zou pana credits op kunnen leveren..?
Of misschien een servicenummer oid waar j echt wat ana hebt. [ al dan niet betaald. ]
Ik heb 4 erkende pana dealers gemaild met de vraag of zijn pana in willen regelen tegen elke betaling.
Niet eens antwoord van 1...
Pana zegt ja jammer.
Ik vrees wel voor de service op termijn..
Ik heb dit via mijn installateur -> distributeur -> panasonic route. Het was voor mij een verrassing dat iemand van Pana zelf mee kwam met de distributeur. De beste man is 1x geweest, gaat ook waarschijnlijk niet weer komen, dus ik heb geen mogelijkheid om dit te doen. Heb tijdens gesprek aangegeven dat er mensen op tweakers interesse hebben in informatie. Hij baalde er al van dat ik de installateursmode aan heb staan op de panasonic cloud, dus denk niet dat ze zitten te wachten op tweakers...

[...]

COP is nu goed?
maarde COP telt het totaalverbruik niet, dus de COP is een wassen neus?
Lijkt rustiger te draaien, dat zal hij zeker doen met dit weer, de mijne is geruisloos nu met een COP van 8 ..
Voor wat het waard is dan he..
Ja, ik haal nu tussen de 4 en de 7 en dat is, met mijn installatie, het best haalbare.

Meer kan ik niet voor je betekenen helaas. Ik denk dat we hier met zijn allen moeten knutselen om zelf ervaringen op te doen.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
@ javaboon

"Ik ga binnenkort ook nog de echte Pverbruik meten, maar via de youless zie ik niet veel afwijking tov display."

Wat ik zie bij mijn Pana is wel veel afwijking. Waarden worden op 0,2 kW nauwkeurig weergegeven. Dus 350 watt gemeten op mijn Youless geeft of 0,2 of 04, kW in het display. De COP springt soms ook van 12 naar 6 omdat het opgenomen vermogen springt van 0,2 naar 0,4 kW. Het afgegeven vermogen kan ik niet meten en dus niet controleren, maar neem dat ook maar met een korrel zout.
Kijk dan op de afstandbediening, cloud heb ik (nog) niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Me Albert op 17-03-2019 15:17 ]

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Me Albert schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:30:
@ javaboon

"Ik ga binnenkort ook nog de echte Pverbruik meten, maar via de youless zie ik niet veel afwijking tov display."

Wat ik zie bij mijn Pana is wel veel afwijking. Waarden worden op 0,2 kW nauwkeurig weergegeven. Dus 350 watt gemeten op mijn Youless geeft of 0,2 of 04, kW in het display. De COP springt soms ook van 12 naar 6 omdat het opgenomen vermogen springt van 0,2 naar 0,4 kW. Het afgegeven vermogen kan ik niet meten en dus niet controleren, maar neem dat ook maar met een korrel zout.
Kijk dan op de afstandbediening, cloud heb ik (nog) niet.
We hebben op dit forum eerder vastgesteld met 5H bezitters die de opwekking meten met een Kamstrup, dat de opwekking door de pana gegeven wel behoorlijk klopt. Dus als je het verbruik met je Youless meet en de door de pana op het display vermelde opwekking per dag of maand daardoor deelt, je een realistische COP ziet. Alleen van het verbruik klopt niets. Niemand heeft tot nu toe hier kunnen aangeven waarom het verbruik niet klopt. Lijkt mij toch het meest eenvoudige om te meten?
Voorbeeld gisteren. Verbruik volgens de pana 2,4 kW, gemeten verbruik 6,090 kW. Boven de 15 ggd klopt het plotseling weer wel behoorlijk, geen lijn in te krijgen onder de 15 ggd

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:51
t.oswald schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:50:
[...]

We hebben op dit forum eerder vastgesteld met 5H bezitters die de opwekking meten met een Kamstrup, dat de opwekking door de pana gegeven wel behoorlijk klopt. Dus als je het verbruik met je Youless meet en de door de pana op het display vermelde opwekking per dag of maand daardoor deelt, je een realistische COP ziet. Alleen van het verbruik klopt niets. Niemand heeft tot nu toe hier kunnen aangeven waarom het verbruik niet klopt. Lijkt mij toch het meest eenvoudige om te meten?
Voorbeeld gisteren. Verbruik volgens de pana 2,4 kW, gemeten verbruik 6,090 kW. Boven de 15 ggd klopt het plotseling weer wel behoorlijk, geen lijn in te krijgen onder de 15 ggd
Die interne warmtemeter geeft inderdaad een redelijk resultaat, zelfs ietsje aan de lage kant hier.

De elektriciteit energie meter is een ander verhaal: hij neemt niet alles mee én hij wijkt nogal af bij lage vermogens.

Standby verbruik is 0,31kWh, en dat telt hij sowieso al niet mee. Ook geen carterverwarming.

Verder heb ik de indruk (corrigeer mij maar als het fout heb) dat de meting alleen het compressor vermogen meeneemt. Ik heb nog nergens gelezen wat er nu precies wordt meegenomen (fans, circulatiepomp, stroom voor besturing, carterverwarming). Het lijkt erop dat hij 200Watt ofzo te weinig aan geeft; dat zou best eens de 'hulp energie' kunnen zijn. En dat werkt natuurlijk bij lage vermogens harder door in de COP dat bij hoge vermogens.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Fullpower schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:01:
[...]

Die interne warmtemeter geeft inderdaad een redelijk resultaat, zelfs ietsje aan de lage kant hier.

De elektriciteit energie meter is een ander verhaal: hij neemt niet alles mee én hij wijkt nogal af bij lage vermogens.

Standby verbruik is 0,31kWh, en dat telt hij sowieso al niet mee. Ook geen carterverwarming.

Verder heb ik de indruk (corrigeer mij maar als het fout heb) dat de meting alleen het compressor vermogen meeneemt. Ik heb nog nergens gelezen wat er nu precies wordt meegenomen (fans, circulatiepomp, stroom voor besturing, carterverwarming). Het lijkt erop dat hij 200Watt ofzo te weinig aan geeft; dat zou best eens de 'hulp energie' kunnen zijn. En dat werkt natuurlijk bij lage vermogens harder door in de COP dat bij hoge vermogens.
Het is in ieder geval niet een vaste waarde! Ik heb het verschil drie maanden bijgehouden, er is door mij geen beschuit van te maken.
Misschien iemand met een smart cloud aansluiting plus een youless en dan de twee grafieken vergelijken?

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 17-03-2019 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
jeroenvervuren schreef op zondag 17 maart 2019 @ 08:06:
[...]

De 7kw monobloc zit iets boven de 500
Okay, dat is dan behoorlijk hoger dan de 5 kW uitvoering...... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Maar Als nog laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Klopt, er zijn 7 kW WP’s die aanzienlijk hoger uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:54
Aangezien 500 Watt met een COP van 4 ongeveer in 2kw warmte resulteert is het vaak geen probleem dat deze niet verder terug kan.

Ik zelf kan deze 2kw warmte onder de 15graden bT altijd makkelijk kwijt in mijn systeem.

Dit is ook de vraag die we onszelf moeten stellen bij de keuze van de warmtepomp. Is ons afgifte systeem goed op orde is zodat we de minimale opwekking kwijt kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@rjd22 Zou de vraag ook kunnen zijn dat je warmteverlies op dat moment ja/nee groter/gelijk-aan 2kWh is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:54
@Verwijderd Dat kan zeker lager zijn op dat moment. Vooral als het warm buiten is. Maar als je dan op WAR+Thermostaat draait dan stopt de warmtepomp ermee wanneer het warm genoeg is in huis.

Bij mij rond 10 tot 15 graden draait de warmtepomp een paar uurtjes en dan is het warm genoeg in huis en gaat hij uit. Het is wel fijn dat hij die paar uurtjes dat hij draait niet pendelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Felicia schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:51:
[...]

Nee, dat is het opgenomen vermogen. Dylantje2 doet 200-250W opgenomen vermogen.met zijn 5kW.
218 laagste tot nu toe _/-\o_

Ik heb alleen zijn max verbruik deze winter niet gezien helaas....
Dus volgende winter weer..

Maar ja dan heb 2 andere radiatoren dus is mijn vergelijk naders..

Deze winter TOP gegaan..imo dan he

[ Voor 30% gewijzigd door Dylantje2 op 18-03-2019 18:57 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:50
Dylantje2 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 18:55:
[...]

218 laagste tot nu toe _/-\o_

Ik heb alleen zijn max verbruik deze winter niet gezien helaas....
Dus volgende winter weer..

Maar ja dan heb 2 andere radiatoren dus is mijn vergelijk naders..

Deze winter TOP gegaan..imo dan he
Vorig jaar was ongunstiger met mist en wind. Mijn topper was 36 kWh, hoever ben jij gekomen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:39:
[...]

Vorig jaar was ongunstiger met mist en wind. Mijn topper was 36 kWh, hoever ben jij gekomen?
39 kwh
https://pvoutput.org/monthly.jsp?id=15321&sid=15798

Alleen ik bedoelde het max verbruiks vermogen van 2.5kwh [ of hoe ver hij ook zou gaan ] wat de Wp zou kunnen verbruiken.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 07:11:
[...]

39 kwh
https://pvoutput.org/monthly.jsp?id=15321&sid=15798

Alleen ik bedoelde het max verbruiks vermogen van 2.5kwh [ of hoe ver hij ook zou gaan ] wat de Wp zou kunnen verbruiken.
Ik geloof 2.2 maar dat ga je niet mee maken, komt pas vrij bij -15 graden. Daaronder is de stap ongeveer 1800 watt, vanaf -5 ongeveer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Heb vannacht 8 keer een defrost gehad. Minimum temperatuur hier lag net onder nul. Bij mij gebruikt de Pana bij iedere defrost de backup heater. Op het totaal overzicht staan spikes van iets meer dan 3 kW. Defrost duurt ca 7 minuten daarna is alles weer normaal. Moet de -5 waarde van de WAR naar beneden bijstellen. Had stand -3 nodig om te voorkomen dat het hier een sauna werd. Verbruikt nu 245 watt bij 4 graden en de temperatuur in de kamer loopt nu niet meer op.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Me Albert schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:33:
Heb vannacht 8 keer een defrost gehad. Minimum temperatuur hier lag net onder nul. Bij mij gebruikt de Pana bij iedere defrost de backup heater. Op het totaal overzicht staan spikes van iets meer dan 3 kW. Defrost duurt ca 7 minuten daarna is alles weer normaal. Moet de -5 waarde van de WAR naar beneden bijstellen. Had stand -3 nodig om te voorkomen dat het hier een sauna werd. Verbruikt nu 245 watt bij 4 graden en de temperatuur in de kamer loopt nu niet meer op.
Dat scheelt toch wel met Zuid-Holland. Hier maar één defrost vanmorgen tegen zeven uur. Ik tel ze voor 2,8 kW per stuk op de heater. Volgens de meter van de 5H heeft mijn heater dit stookseizoen 27 uur in totaal gedraaid voor defrosts. Hoort er nu eenmaal bij. Er is hier en daar op de fora discussie over het gebruik van de heater bij defrosts, maar de 5H doet het zo en laat dat niet wijzigen, tenzij je de heater niet hebt aangesloten en iets tegen de foutmeldingen die je dan schijnt te krijgen kunt doen. De instellingen voor de heater in het installateursmenu hebben geen effect op dit gedrag bij defrosts. Dat is bij ander Panasonics blijkbaar anders. Bij alleen vloerverwarming en geen buffervat is het wellicht ook de beste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
t.oswald schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:57:
[...]

Dat scheelt toch wel met Zuid-Holland. Hier maar één defrost vanmorgen tegen zeven uur. Ik tel ze voor 2,8 kW per stuk op de heater. Volgens de meter van de 5H heeft mijn heater dit stookseizoen 27 uur in totaal gedraaid voor defrosts. Hoort er nu eenmaal bij. Er is hier en daar op de fora discussie over het gebruik van de heater bij defrosts, maar de 5H doet het zo en laat dat niet wijzigen, tenzij je de heater niet hebt aangesloten en iets tegen de foutmeldingen die je dan schijnt te krijgen kunt doen. De instellingen voor de heater in het installateursmenu hebben geen effect op dit gedrag bij defrosts. Dat is bij ander Panasonics blijkbaar anders. Bij alleen vloerverwarming en geen buffervat is het wellicht ook de beste oplossing?
Heb er ook geen probleem mee. Door het gebruik van de heater lijkt de defrost ook heel rustig te verlopen. Had er net een toen ik gisternacht de hond uitliet. Toen ik even ging kijken zag ik dat de ventilator stil stond. Compressor deed wel wat. Toen de ventilator weer ging draaien kwam er een wolkje warme lucht vanaf en duurde het even voor er weer koude lucht kwam. Maar heel weinig lawaai op twee meter afstand hoor ik hem niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08 22:54
Zijn er mensen hier die recent een panasonic warmtepomp besteld hebben bij:

https://www.comfortklimaat.nl

Lees veel slechte verhalen online, maar de eigenaar van de site zegt dat het panasonic is die vieze spelletjes met hem speelt omdat de eigenaar pararelle inport doet.

Graag hoor ik van mensen of deze site betrouwbaar is.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visioncvg
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:57
@BjornKoster1989 In oktober 2018 bij Comfortklimaat een Pana 7KW gekocht en persoonlijk afgehaald.
Kon eventueel ook tegen kleine vergoeding onder rembours bezorgt worden dus geen risico
Telefonisch goed bereikbaar.
Nog geen problemen gehad met deze Pana dus geen idee hoe de after service is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-08 12:55
Goedeavond,

Ik heb al uren zitten lezen en al veel geleerd van het form.
Nu het dan eindelijk zo ver is dat we aan de installatie van de WP met vloerverwarming en tap water gaan beginnen heb ik al meteen een vraag na het uitpakken van de Panasonic PAW-TD20 C1E5.
Wie kan mij vertellen wat ik met de bovenste aansluiting op de zijkant met HW Cirle moet?
De andere 4 aansluitingen zijn duidelijk.

Gr, Sjoerke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Sjoerke
Volgens mij een blindstop indraaien, tenzij je wilt circuleren
https://www.panasonicproc.../2018/PAW-TD20_30C1E5.pdf

Zoek op: 3/4" plug van rvs of messing (en loctite 55)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-03-2019 19:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
visioncvg schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 18:54:
@BjornKoster1989 In oktober 2018 bij Comfortklimaat een Pana 7KW gekocht en persoonlijk afgehaald.
Kon eventueel ook tegen kleine vergoeding onder rembours bezorgt worden dus geen risico
Telefonisch goed bereikbaar.
Nog geen problemen gehad met deze Pana dus geen idee hoe de after service is.
Goed bericht. Zijn er meer mensen die besteld hebben bij Comfortklimaat?

Heb geen paypal en wil beetje zekerheid voor ik 3500 euro overmaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
Me Albert schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:33:
Hier ook een graadje vorst: moest ruiten krabben van de auto. Maar geen enkele defrost, want de WP stond uit. :z

Na uurtje op 1750Watt elektrisch en daarna nog 1,5 uur op 1100Watt was het huis warm gestookt. Buiten temperatuur liep in die tijd snel op naar 7c. 8)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
BjornKoster1989 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:30:
[...]

Goed bericht. Zijn er meer mensen die besteld hebben bij Comfortklimaat?

Heb geen paypal en wil beetje zekerheid voor ik 3500 euro overmaak
Ook geen creditcard? Of je pa of ma's creditcard?

Als ik op het bedrijf zoek kom ik namelijk niet al te positieve reacties tegen binnen DED: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-08 12:55
@AUijtdehaag

Waar is dat circuleren eventueel voor?
Afdichten kan natuurlijk altijd.

Gr. Sjoerke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
BjornKoster1989 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 18:33:
Zijn er mensen hier die recent een panasonic warmtepomp besteld hebben bij:

https://www.comfortklimaat.nl

Lees veel slechte verhalen online, maar de eigenaar van de site zegt dat het panasonic is die vieze spelletjes met hem speelt omdat de eigenaar pararelle inport doet.

Graag hoor ik van mensen of deze site betrouwbaar is.

Alvast bedankt
Heb een tijdje terug een WPB en Warmtepomp besteld bij hem. Aanbetaling gedaan van 500,00 euro. Kon de warmtepomp niet leveren in de door mij gevraagde tijd. Heb ik toen geannuleerd en gekocht bij Immotec in Duitsland. Was 80 km van hier en stuk goedkoper. Immotec is officiele dealer in Duitsland. https://www.immotecshop24.de/jtl4/Panasonic_2
De WPB heeft hij wel geleverd maar de kap is beschadigd. Zou een nieuwe krijgen maar absolute radiostilte. Ik zou het daar niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Me Albert schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:58:
[...]

Heb een tijdje terug een WPB en Warmtepomp besteld bij hem. Aanbetaling gedaan van 500,00 euro. Kon de warmtepomp niet leveren in de door mij gevraagde tijd. Heb ik toen geannuleerd en gekocht bij Immotec in Duitsland. Was 80 km van hier en stuk goedkoper. Immotec is officiele dealer in Duitsland. https://www.immotecshop24.de/jtl4/Panasonic_2
De WPB heeft hij wel geleverd maar de kap is beschadigd. Zou een nieuwe krijgen maar absolute radiostilte. Ik zou het daar niet doen.
Via deze link: https://www.immotecshop24.de/jtl4/Panasonic_2 kan ik dus wel met zekerheid bestellen? Meer mensen goede ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:56
Via mijn installateur ook bij comfortklimaat besteld. Duurde lang, slecht bereikbaar, en met wat druk erop uiteindelijk wel geleverd. Hij levert idd buiten de officiële kanalen(of via andere landen) , daarom is ie ook goedkoper en wordt ie zwart gemaakt op de reviews.(hij zegt zelf door andere distributeurs) Product is echter prima, maar ik zou zeker afhalen ipv bezorgen. Scheelt een hoop moeite /gezeik. Onder aan de streep heb ik vrij goedkoop een WP, maar ik zou ff kijken wat t verschil is met immotec. Immotec hoor ik hier positieve reacties op namelijk.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Versandkostenermittlung nach Niederlande, PLZ 1766
Versandarten:
EU-Abholung Vorort ( ImmoTec GmbH - Watermanns Weg 31a - 44866 Bochum ) versandkostenfrei

Dus immotec verstuurd ook gratis naar nederland. En de pana mono 7kw H versie is 250 euro goedkoper inc verzending dan Comfort Klimaat 😍

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 20:36
BjornKoster1989 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:35:
Versandkostenermittlung nach Niederlande, PLZ 1766
Versandarten:
EU-Abholung Vorort ( ImmoTec GmbH - Watermanns Weg 31a - 44866 Bochum ) versandkostenfrei

Dus immotec verstuurd ook gratis naar nederland. En de pana mono 7kw H versie is 250 euro goedkoper inc verzending dan Comfort Klimaat 😍
Je kan gratis afhalen staat daar in het Duits :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 22:23
EU-Abholung Vorort = EU pick-up on site.

Maar ik sta op het punt Christian van Immotec te mailen dus zal het nog wel even vragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Fullpower schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:40:
[...]

Hier ook een graadje vorst: moest ruiten krabben van de auto. Maar geen enkele defrost, want de WP stond uit. :z

Na uurtje op 1750Watt elektrisch en daarna nog 1,5 uur op 1100Watt was het huis warm gestookt. Buiten temperatuur liep in die tijd snel op naar 7c. 8)
Vloerverwarming versus convectoren en Panasonic monoblock H versie versus ander systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-09 17:13
B152 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:21:

Maar ik sta op het punt Christian van Immotec te mailen dus zal het nog wel even vragen :)
In voorwaarden melden ze:
Wir versenden in folgende Länder: Deutschland

Daarnaast was er eerder een Tweaker welke verzend nach NL gevraagd heeft, was kostbaar,

Maar misschien als je 3 of 4 naar Friesland wil laten sturen doet ie t wel, of een transport zelf organiseren? Kan niet duur en/ en of moeilijk zijn ( evt kan ik een quote vragen bij NL leverancier), en nogmaals, is voor mij handig vanaf eind mei ivm nwe woning en overlap 6 mnd termijn aanvraag subsidie 8)

Marstek 3 x 5,1 kW V153/CT003V116 Pana WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar SMA/Enphase /WPboiler Atlantic 270l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Goede dag, volgens berekeningen heb ik een 5/6kw warmtepomp nodig. Voor safe ga ik dan naar 7kw.

Alleen 7kw is er enkel in 230v. De 9kw is daarintegen 400v (3F+N)

Wat is verder het verschil tussen de 7 en 9kw versie? Maakt het bijvoorbeeld uit als je 7 nodig heb en je kies voor 9.

5 moduleerd meer terug dan een 7kw. Maar hoe is dit tussen 7kw en 9kw? Is het enkel dat je met 9kw wat extra heb als het echt nodig is, maar de rest van het jaar precies zo als een 7kw draait?

Aangezien ik 3x25A aansluiting heb, lijkt het me beter een 3fase wp te nemen dan een 230.

Graag julie meningen/ ervaringen.

Ik wil dit weekend eigenlijk naar duitsland voor een warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
BjornKoster1989 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 23:10:
Goede dag, volgens berekeningen heb ik een 5/6kw warmtepomp nodig. Voor safe ga ik dan naar 7kw.

Wat is verder het verschil tussen de 7 en 9kw versie? Maakt het bijvoorbeeld uit als je 7 nodig heb en je kies voor 9.

5 moduleerd meer terug dan een 7kw. Maar hoe is dit tussen 7kw en 9kw? Is het enkel dat je met 9kw wat extra heb als het echt nodig is, maar de rest van het jaar precies zo als een 7kw draait?

Aangezien ik 3x25A aansluiting heb, lijkt het me beter een 3fase wp te nemen dan een 230.

Verschil is 2kW.
Ik heb de 9kW enkelfase, maar in de woning ook 3x25A aansluiting.
De enkelfase is een stuk goedkoper dan de 3 fase en de enkelfase draait ook prima over 1 van de 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
JvdW schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 00:06:
[...]

Verschil is 2kW.
De enkelfase is een stuk goedkoper dan de 3 fase en de enkelfase draait ook prima over 1 van de 3 fasen.
Bedankt voor je reactie. Maar als ik aan de 7kw versie voldoende heb, maar toch voor de 9kw ga, maakt dit niet uit voor het moduleren?

Of is het enkel dat de 9kw wat meer vermogen heeft ? (mocht het nodig zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
BjornKoster1989 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 23:10:

Dat zelfde dilema had ik ook; ook hier 5kW nodig. Werd eerst een 7kW.. Maar ik wilde perse 3 fasen ivm fase belasting.

Nu dus een 9kW split. Werkt super. Maar hou er wel rekening mee dat de 7kW tot ca. 450Watt kan teriug moduleren. Bij 9kW zie ik hier minimaal 900Watt.

Verder:
- 9kW heeft altijd vermogen over
- 7kW zakt in tot 4,6kW bij extrene kou
- 9kW pendelt eerder
- SWW is net de 9kW eerder klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Fullpower schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 06:44:
[...]

Dat zelfde dilema had ik ook; ook hier 5kW nodig. Werd eerst een 7kW.. Maar ik wilde perse 3 fasen ivm fase belasting.

Nu dus een 9kW split. Werkt super. Maar hou er wel rekening mee dat de 7kW tot ca. 450Watt kan teriug moduleren. Bij 9kW zie ik hier minimaal 900Watt.
Ik vindt die 450Watt t.o.v. de 900Watt een groot verschil.
Vooral als je lange runs wilt gaan maken draai onderin met het vermogen en dan komt 450Watt
beter van pas. Ik heb net voor een 7kW gekozen om deze reden. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Chip2710 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 07:09:
[...]

Ik vindt die 450Watt t.o.v. de 900Watt een groot verschil.
Vooral als je lange runs wilt gaan maken draai onderin met het vermogen en dan komt 450Watt
beter van pas. Ik heb net voor een 7kW gekozen om deze reden. 8)
Let wel, hij heeft een split.!
Ik heb de 9kW monoblock, die gaat ook terug naar ~450Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JvdW schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 07:33:
[...]

Let wel, hij heeft een split.!
Ik heb de 9kW monoblock, die gaat ook terug naar ~450Watt
Enkel fase?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Ja de enkelfase, h versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Zijn er mensen die 2x 5kw in serie of pararel hebben staan, dat er 1 bij springt als het nodig is. Kwa prijs maakt het niks uit (na subsudi aftrek) of je nou 1 7 of 9kw koop of 2x 5kw.

Als je 1900 euro per warmtepomp ontvang, koet het je 700 euro netto per 5kw warmtepomp.

Iemand die dit zo ook heb draaien, en hoe hebben julie dit aangesloten.

Omdat 5kw lager terug moduleerd is dit natuurlijk mooier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Heb jij zelf zo'n 9kW monoblock 3 fase?. Want de 9kW mono 1 fase is een opgevoerde 7kW; die is niet veel beter dan de 7kW (staat in de subsidielijst ook te boek als 7kW). Deze hebben 1 fan.

Die 3-fase modellen hebben 2 fans en dubbele hoogte.

(Volgens mij zijn alle 3 fase apparaten ongeveer 1kW elektrisch minimaal.. Of ik moet mij echt ontzettend vergissen.. )

[ Voor 8% gewijzigd door Fullpower op 20-03-2019 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
En dat is je voordeel, een drie fase is altijd in het nadeel met terug moduleren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
BjornKoster1989 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 07:46:
Zijn er mensen die 2x 5kw in serie of pararel hebben staan, dat er 1 bij springt als het nodig is. Kwa prijs maakt het niks uit (na subsudi aftrek) of je nou 1 7 of 9kw koop of 2x 5kw.

Als je 1900 euro per warmtepomp ontvang, koet het je 700 euro netto per 5kw warmtepomp.

Iemand die dit zo ook heb draaien, en hoe hebben julie dit aangesloten.

Omdat 5kw lager terug moduleerd is dit natuurlijk mooier
Als je de ruimte hebt zeker doen, er kan dan ook één wp sww maken terwijl verwarming door blijft gaan.
Je moet dan wel met buffer vat gaan werken waar ze alle twee over draaien.
Kost paar leidingen en kabels extra maar dan heb je ook wat.

PS zonder buffer kan ook maar dan moet je twee zone maken in je huis dat iedere wp eigen zone heeft. Onder en boven verdieping bv

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 20-03-2019 08:09 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
B152 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:21:

''Sending is possible, but we take 300 € for each pump.:-/''
reneeke1970 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:07:
[...]

Als je de ruimte hebt zeker doen, er kan dan ook één wp sww maken terwijl verwarming door blijft gaan.
Je moet dan wel met buffer vat gaan werken waar ze alle twee over draaien.
Kost paar leidingen en kabels extra maar dan heb je ook wat.
Als je dan toch voor een buffer gaat, waarom het dan niet iets simpeler houden met een een 9kw.
reneeke1970 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:07:
[...]
PS zonder buffer kan ook maar dan moet je twee zone maken in je huis dat iedere wp eigen zone heeft. Onder en boven verdieping bv
Hier heb je aardig wat m2 vloer voor nodig, anders gaan ze alsnog pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Ik wil zonder buffervat werken.

Beneden 70m2 vloerverwarming en boven vernieuwde radiatoren.

Voor warm tapwater heb ik net een atlantia explorer 3 200L besteld.

Dus wat zullen julie dan doen, als 7 en 9kw enkelfase even ver terug moduleerd?

Dus als het alleen is dat de 9kw enkel verschillend is dat het bij extreme kou op temperatuur blijft in huis, en een 9kw tenopzichte van een 7kw geen nadelen heeft, kan ik beter een 9kw mono enkelfase bestellen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
Hoeveel m3 gasverbruik heb je zonder SWW?
Ik zit namelijk met precies hetzelfde dilemma. Heb 1000 m3 en neig naar een 5 kW mono. Een weekje per jaar een elektrisch kacheltje vindt ik geen probleem. Het voordeel is terugmoduleren tot ca 220 w

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
reneeke1970 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:02:
[...]

En dat is je voordeel, een drie fase is altijd in het nadeel met terug moduleren
Oh, waar is deze informatie op gebaseerd? Volgens mij regelt de bouw van de compressor hoever deze terug kan en niet of je 1 of 3-fase hebt. Het lijkt me wel logisch dat een 3-fase zwaarder gebouwd wordt gezien de verwarmingsvraag, aangezien de 2 T-Caps (mijn 9kW en de 12kW van @pokkie78) hier in het forum allebei ongeveer het zelfde minimum hebben.

Itho Daalderop had ook een 4,5kW 3 fase warmtepomp (welliswaar water-water, maar dat mag de pret niet drukken).
https://www.ithodaalderop...v-bron-voeding-3-fase-10a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Felicia schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:21:
[...]

Oh, waar is deze informatie op gebaseerd? Volgens mij regelt de bouw van de compressor hoever deze terug kan en niet of je 1 of 3-fase hebt. Het lijkt me wel logisch dat een 3-fase zwaarder gebouwd wordt gezien de verwarmingsvraag, aangezien de 2 T-Caps (mijn 9kW en de 12kW van @pokkie78) hier in het forum allebei ongeveer het zelfde minimum hebben.

Itho Daalderop had ook een 4,5kW 3 fase warmtepomp (welliswaar water-water, maar dat mag de pret niet drukken).
https://www.ithodaalderop...v-bron-voeding-3-fase-10a
Dat is gebaseerd op ervaringen van diverse forum leden, laagste die ik gehoord heb is 800 watt minimaal met een drie fase

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
reneeke1970 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:23:
[...]

Dat is gebaseerd op ervaringen van diverse forum leden, laagste die ik gehoord heb is 800 watt minimaal met een drie fase
Mjah, maar dat zijn dus ook allemaal 9kW of zwaardere warmtepompen. In de theorie zou een 5kW 3-fase warmtepomp in principe net zover terug kunnen als een 1 fase variant.

Dat is vergelijkbaar met de 7kW en 5kW die dezelfde compressor hebben maar softwarematig beperkt worden.
BjornKoster1989 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:55:

Dus als het alleen is dat de 9kw enkel verschillend is dat het bij extreme kou op temperatuur blijft in huis, en een 9kw tenopzichte van een 7kw geen nadelen heeft, kan ik beter een 9kw mono enkelfase bestellen toch?
Ik zou sowieso een buffervat pakken. Ik heb hier namelijk een 9kW waar een 5kW had volstaan en hij pendelt als een dolle omdat hij niet ver genoeg terug kan moduleren bij lagere watertemperaturen. Als je geen buffervat hebt ben ik bang dat die van jou het nog veel erger gaat doen. Vooral omdat mijn 9kW er ook minimaal 20 liter per minuut doorheen probeert te stampen, je vloerverwarming zal dat vast fijn vinden maar de radiatoren boven misschien niet zo.
1kW elektrisch betekent namelijk 3 á 4kW thermisch, dus als je vloer op temperatuur is zal er weinig afgite meer zijn en ben je afhankelijk van je radiatoren boven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
IBoat schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:18:
Ik zit namelijk met precies hetzelfde dilemma. Heb 1000 m3 en neig naar een 5 kW mono. Een weekje per jaar een elektrisch kacheltje vindt ik geen probleem. Het voordeel is terugmoduleren tot ca 220 w
Ik zit op 1300m3 per jaar inc douchen.
Dus zal ook rokd de 1000m3 zitten. Ben nog wel van plan me dak te isolerem van zolder (via vlisotrap)

Dus is lastig inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Felicia schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:30:
[...]

Ik zou sowieso een buffervat pakken. Ik heb hier namelijk een 9kW waar een 5kW had volstaan en hij pendelt als een dolle omdat hij niet ver genoeg terug kan moduleren bij lagere watertemperaturen. Als je geen buffervat hebt ben ik bang dat die van jou het nog veel erger gaat doen. Vooral omdat mijn 9kW er ook minimaal 20 liter per minuut doorheen probeert te stampen, je vloerverwarming zal dat vast fijn vinden maar de radiatoren boven misschien niet zo.
1kW elektrisch betekent namelijk 3 á 4kW thermisch, dus als je vloer op temperatuur is zal er weinig afgite meer zijn en ben je afhankelijk van je radiatoren boven...
Ik wil wel me zolder en garage gaan verwarmen, dan zal ik waarschijnlijk toch met een 7kw beste wegkomen. Maar wil eigenlijk niet met een electrisch kacheltje moeten bijstoken in de winter.

Buffervat er nog weer bij, kan, maar me houten zoldervloer zal dit niet zo leuk vinden denk ik. Hoeveel liter buffervat is er dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
Ik heb zaterdag ook een atlantic besteld. Werd net gebeld dat deze over een uur geleverd wordt! Dat is wel een beetje plotseling!

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BjornKoster1989 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:10:
[...]

Ik wil wel me zolder en garage gaan verwarmen, dan zal ik waarschijnlijk toch met een 7kw beste wegkomen. Maar wil eigenlijk niet met een electrisch kacheltje moeten bijstoken in de winter.

Buffervat er nog weer bij, kan, maar me houten zoldervloer zal dit niet zo leuk vinden denk ik. Hoeveel liter buffervat is er dan nodig?
Zolder garage woonkamer, jij kunt gerust hele goede zone regeling gaan verzinnen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
BjornKoster1989 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:10:
[...]

Ik heb zelf de 50L panasonic buffer, die hangt gewoon aan de muur met bovenin een automatische ontluchter en onderin de bijvul aansluiting.

En dat elektrische kacheltje bijstoken zal zover niet komen. Kijk naar @Dylantje2, die heeft een ietwat vergelijkbare setup (beneden vloerverwarming en een paar radiatoren) maar die houdt de kiet ook warm. Grootste voordeel voor hem is dat zijn WP continue loopt om de zaak op temperatuur te houden en heel ver terug kan moduleren (maar bij heel koud is er wat vermogen tekort dus als je last hebt van het geluid heb je dat 7x24), grootste voordeel voor mij is dat nachtverlaging en 's nachts geen verwarming prima kan (maar met als nadeel dat gelijkmatig op temperatuur niet werkt omdat de compressor dan 70x per dag 5 minuten loopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
JvdW schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 00:06:
[...]

Verschil is 2kW.
Ik neem aan wel met een aparte aansluiting voor de heater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
IBoat schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:18:
Moet met de 5H prima kunnen. Ik kom van 1100 m2 en heb dit seizoen nooit het volledige vermogen nodig gehad. En in geval van nood zit er altijd de heater nog bij van 2 kW, wel tegen COP 1 natuurlijk. Ik gebruik hem voornamelijk voor de vloerverwarming in de huiskamer en een beetje op standaard radiatoren in werkkamer en badkamer, die daardoor rond de 17,5 graden blijven. In beide ruimten heb ik nog een infrarood paneel hangen bij gebruik. De Ta ligt bijna het hele seizoen rond de 28 tot 29 graden en de Tr op 25 tot 26. Op de koudste dagen is dat Ta 32 Tr 29 geweest voor een kamertemperatuur rond de 21 graden.
Zie ook dit plaatje, maar wellicht kende je dat al. De 5 levert bij -15 z’n hoogste vermogen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cbVgjdGrzL7pG0WRbqh7lEvY/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
t.oswald schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:43:
[...]

Zie ook dit plaatje, maar wellicht kende je dat al. De 5 levert bij -15 z’n hoogste vermogen!
[Afbeelding]
Je haalt er gegevens bij die volgens mij niet correct zijn. Volgens bladzijde 216 van de service manual haalt hij zeker niet over de gehele linie z'n volledige vermogen van 5kW warmte bij -15.

https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Ep Woody schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:18:
[...]

Je haalt er gegevens bij die volgens mij niet correct zijn. Volgens bladzijde 216 van de service manual haalt hij zeker niet over de gehele linie z'n volledige vermogen van 5kW warmte bij -15.

https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf
Verschil tussen deze twee tabellen is hier al eerder aan de orde geweest. Volgens mij was besloten dat de tabel in het door mij aangehaalde plaatje de juiste was en niet die in de handleiding, maar wellicht zie jij dat anders. Het gaat hier bovendien over de combinatie met vloerverwarming zonder SWW, dus lage Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
[...] De 5 levert bij -15 z’n hoogste vermogen!
[Afbeelding]
Dit is eigenlijk best wel gek, bij -7 4.5kW. Ik vraag me af of je hem ook voor de gek kan houden... Beetje extra koude lucht langs de sensor ofzo...

Mocht dit overigens softwarematig zijn dan vraag ik mij af wat daarin de overweging is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
B152 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:15:
[...]

Dit is eigenlijk best wel gek, bij -7 4.5kW. Ik vraag me af of je hem ook voor de gek kan houden... Beetje extra koude lucht langs de sensor ofzo...

Mocht dit overigens softwarematig zijn dan vraag ik mij af wat daarin de overweging is geweest...
Voor wat het waard is, er zijn in Duitsland tweakers die middels een aanpassing op de printplaat de 5 kW ook bij -7 krijgen. Zal wel ten koste van de COP gaan vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
@t.oswald oh, cool (of hot eigenlijk, hehe). Heb je toevallig een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
t.oswald schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:39:
[...]

Voor wat het waard is, er zijn in Duitsland tweakers die middels een aanpassing op de printplaat de 5 kW ook bij -7 krijgen. Zal wel ten koste van de COP gaan vermoed ik.
Dus je bedoel dat je een 5kw pana mono kan tweaken zodat hij bij zeer koude temperaturen nog wel je huis warm kan houden? Dat is intressant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
BjornKoster1989 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:29:
[...]

Dus je bedoel dat je een 5kw pana mono kan tweaken zodat hij bij zeer koude temperaturen nog wel je huis warm kan houden? Dat is intressant
Nee, het gaat over het feit dat de 5 kW pas bij -15 wordt vrijgegeven (zie tabelletje eerder). Bij -7 levert de 5H maar 4,5 kW. Om die 5 kW ook bij -7 te leveren wordt er gesleuteld aan de Tb sensor, opdat de pana denkt dat het -15 is. Dus niet de printplaat, foute herinnering. Heb de link voor de 5H niet meer gevonden, wel voor de 5F. Die knakker perst er daar nog wel meer uit, 7,5 kW en zoekt nog iemand die hem kan bevestigen dat de Wp dat overleeft... De frequentie gaat omhoog.
http://www.my-htd.de/Foru...page=9&PostSort=0&print=1
Auteur MSBE Zeit: 18.02.2018 00:39:59 ergens halverwege.

De vraag is natuurlijk wel of als je bij -7 al 4,5 kW nodig hebt je niet te klein gekocht hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door t.oswald op 20-03-2019 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
B152 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:15:
[...]

Zie mijn reactie bij @BjornKoster1989 potmeter in de kabel van de sensor... als ik het goed heb begrepen

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 20-03-2019 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@t.oswald Maar kwam het er niet op neer dat het een extra vermogen is wat met een COP van (ongeveer) 1 wordt vrijgegeven? Niet echt veel toegevoegde waarde dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
BjornKoster1989 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:55:

Die 9kW 1 fase heeft bij 7c buiten die 2kW extra. Bij extreme kou heeft de 9kW nog maar een paar honderd watt meer dan de 7kW. Ik heb daar naar gekeken; hij viel mij vies tegen; die kakt helemaal in. En bij 7c heb je geen 9kW nodig.. Misschien handig voor SWW.

Daarom heb ik de 3 fase uitvoering genomen. En die heeft een grotere compressor en groter warmte wisselaar. Die doet bij kou ook ook nog 8kW.

Nooit vermogen te kort. (Hoop ik😁)

Wel jammer dat er niet één WP is die én veel vermogen heeft én ver kan terug moduleren. Het blijft een compromis.

Omdat ik alleen overdag draai met de WP heb ik geen last van het lage minimum vermogen. In de stillemode 3 als Tb > 7c draait hij heel mooi. Hij heeft vanaf mei 1550 draaiuren gemaakt en 1200x in en uit geschakeld. Dus dat pendelen valt wel mee. Dit in incl. SWW runs.

Alles hangt af van hoe je de WP gaat gebruiken. Heb je vloerverwarming en moet je / wil je 24/7 draaien, dan kun je met een kleinere WP toe. Als je ook een grote SWW tank wil verwarmen is wat vermogen wel mooi, anders een paar uur geen verwarming.

Als je net zoals @Grolsch wel vloer verwarming hebt, maar toch icm comfort een hogere Ta wilt, dan heb je teveel afgifte voor 24/7 draaien en heb je ook een grotere WP nodig (en kun je alleen overdag draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
T
[...]

Moet met de 5H prima kunnen. Ik kom van 1100 m2 en heb dit seizoen nooit het volledige vermogen nodig gehad. En in geval van nood zit er altijd de heater nog bij van 2 kW, wel tegen COP 1 natuurlijk. Ik gebruik hem voornamelijk voor de vloerverwarming in de huiskamer en een beetje op standaard radiatoren in werkkamer en badkamer, die daardoor rond de 17,5 graden blijven. In beide ruimten heb ik nog een infrarood paneel hangen bij gebruik. De Ta ligt bijna het hele seizoen rond de 28 tot 29 graden en de Tr op 25 tot 26. Op de koudste dagen is dat Ta 32 Tr 29 geweest voor een kamertemperatuur rond de 21 graden.
[Afbeelding]
Top! Bedankt. Vandaag mijn Atlantic op zolder gezet. Morgen eens spullen bestellen om aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
t.oswald schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:28:
[...]

Ik neem aan wel met een aparte aansluiting voor de heater?
Zeker, de heater zit ook op een aparte groep en andere fase :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Fullpower schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:28:
[...]

Die 9kW 1 fase heeft bij 7c buiten die 2kW extra. Bij extreme kou heeft de 9kW nog maar een paar honderd watt meer dan de 7kW. Ik heb daar naar gekeken; hij viel mij vies tegen; die kakt helemaal in. En bij 7c heb je geen 9kW nodig.. Misschien handig voor SWW.

Daarom heb ik de 3 fase uitvoering genomen. En die heeft een grotere compressor en groter warmte wisselaar. Die doet bij kou ook ook nog 8kW.

Nooit vermogen te kort. (Hoop ik😁)
..
Volgens mij zijn de verschillen wel iets groter.
Afgaande van de gegeven informatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IHcyMo7.png

Bij 7graden en 30 graden watertemperatuur:
- de 7kW geeft 6kW :+
- de 9kW geeft 9kW

Bij de 'extreme' kou van -15 en watertemp van 30 graden:
- de 7kW geeft 6,15kW
- de 9kW geeft 7,9kW

Een verschil van 1,75kW, iets meer dan een paar honderd.
Bij de meer realistische temperatuur van -7 een nog groter verschil van 2,62kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokkie78
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:00
Felicia schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:21:
[...]

Wat ik hier bij de 12 kW T-Cap zie is in uitzonderlijke gevallen een elektrisch minimum vermogen van 800W, vaker draait ie op 1000-1200W elektrisch als minimum. Althans in het geval van verwarmen. Koelen ga ik deze zomer vast ervaren en geeft mogelijk een ander minimum E vermogen.

7.560 WP zonnepanelen / WarmtePomp: Pana 12kW H T-Cap / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
JvdW schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 22:01:
[...]

[Afbeelding]

- de 9kW geeft 9kW

- de 7kW geeft 6,15kW
- de 9kW geeft 7,9kW

Doet de 9kw dan zelfde terug moduleren als de 7kw?

Dat zou betekenen dat je voor die 80 euro meer beter de 9kw versie kan aanschaffen dan de 7kw?

Wil namelijk morgenochtend Duitsland mailen om een 7 of 9kw voor me vast te houden, dan gaan we hem as zaterdag ophalen.

voordeel van de 9kw is dat hij meer kan verwarmen, kwa pendel gedrag zal deze het zelfde zijn als de 7kw?

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
kan je de Heater van de warmtepomp apart aan een voeding hangen, dus los van de warmtepomp? dit om dus 2 fases te kunnen gebruiken van me 3-fase aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
BjornKoster1989 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 23:08:
[...]

Doet de 9kw dan zelfde terug moduleren als de 7kw?

Dat zou betekenen dat je voor die 80 euro meer beter de 9kw versie kan aanschaffen dan de 7kw?

Wil namelijk morgenochtend Duitsland mailen om een 7 of 9kw voor me vast te houden, dan gaan we hem as zaterdag ophalen.

voordeel van de 9kw is dat hij meer kan verwarmen, kwa pendel gedrag zal deze het zelfde zijn als de 7kw?

Alvast bedankt voor de hulp.
De 9kW (enkelfase) kan zakken naar 19Hz en een opgenomen vermogen van ~450W
De 7 heb ik niet maar verwacht hetzelfde, wellicht iemand anders die daar het antwoord op heeft.

Kwa pendelgedrag zou in theorie de 7kW iets minder pendelen, dat is als je het vermogen niet kwijt kunt.
Voor de voeding, 1x 16A eindgroep voor de WP en 1x 16A eindgroep voor de heater, uiteraard beide op een andere fase. Dat ging hier de hele winter goed. Uiteraard ook kijken naar de verdeling van de overige verbruikers.

[ Voor 21% gewijzigd door JvdW op 20-03-2019 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
JvdW schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 23:15:
[...]

De 9kW (enkelfase) kan zakken naar 19Hz en een opgenomen vermogen van ~450W
De 7 heb ik niet maar verwacht hetzelfde, wellicht iemand anders die daar het antwoord op heeft.

Kwa pendelgedrag zou in theorie de 7kW iets minder pendelen, dat is als je het vermogen niet kwijt kunt.
Voor de voeding, 1x 16A eindgroep voor de WP en 1x 16A eindgroep voor de heater, uiteraard beide op een andere fase. Dat ging hier de hele winter goed. Uiteraard ook kijken naar de verdeling van de overige verbruikers.
Thanks. Als de 7kw en de 9kw even ver terug kunnen moduleren, maakt het kwa pendelen toch niks uit?, dan zal enkel de 9kw in extreem koude winters je huis beter warm kunnen houden.

Als iemand dit kan bevestigen, dan kan ik me keuze maken en Innotec mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
JvdW schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 22:01:
[...]

[Afbeelding]

- de 9kW geeft 9kW

- de 7kW geeft 6,15kW
- de 9kW geeft 7,9kW

Hmm.. Dat is vreemd. Ik heb destijds de info niet uit dit soort plastjes gehaald (lijkt een flyer ofzo), maar uit de datasheet van de apparaten. Ik zal het nog eens moeten nazoeken hoe get exact was beschreven. Maar het viel mij iig toen tegen. Die 9kW 1-fase stond in de RVO lijst ook erin als een 7kW met dito subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Fullpower schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 06:40:
[...]

Hmm.. Dat is vreemd. Ik heb destijds de info niet uit dit soort plastjes gehaald (lijkt een flyer ofzo), maar uit de datasheet van de apparaten. Ik zal het nog eens moeten nazoeken hoe get exact was beschreven. Maar het viel mij iig toen tegen. Die 9kW 1-fase stond in de RVO lijst ook erin als een 7kW met dito subsidie.
Komt uit de planning and installation manual, een folder van meer dan 200 pagina's :+
https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Goede middag, ik zal even wat specificaties van me woning geven, en wil ik graag de experts vragen of de 5/7 of 9kw monobloc wordt aangeraden.

Begane Grond 21*: 200m3 Vloerverwarming (Vloerisolatie RC3,6)
1e verdieping 18* 115m3 4x Vasco Flatline radiator T22 (nieuw)
Zolder 15*: 60m3 1x Vasco Flatline radiator T22 (Dakisolatie 8cm Rockwool)
Garage + Zolder 15*: 67m3 1x Vasco Flatline radiator T22 (Geisoleerde Dakplaten)

Gehele huis is HR (++) Glas
Spouwisolatie

Radiatoren hierboven genoemt ga ik nieuw plaatsen. zitten nou nog oude T20/T22 radiatoren. In garage en op zolder hangen nu nog geen radiatoren. Cv leidingen zijn redelijk geisoleerd. Dak zolder is momenteel half geisoleerd. vloer zolder is wel geisoleerd, en zit vlisotrap in.

Gasverbruik voor cv en sww (sww enkel voor douchen 2 personen) is 1300-1400m3 per jaar. Gas wordt dus alleen gebruikt voor CV + Douchen.

Ik draai nu sins begin December TA op 35 graden met de gas CV ketel, en huis blijft heerlijk stabiel warm.

Dus Puur CV gezien. Welke Panasonic H Monobloc WP heb ik nodig om er in de winter warmpjes bij te kunnen zitten, maar niet in het voorjaar/najaar met een pendelende WP te zitten?

Graaddagen: https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation
Meetstation: de Kooy

Beneden verdieping 21 graden
1e verdieping 18 graden
Zolder: 18 graden
Garage + Zolder: 15-18 graden

Ik hoop dat ik zo genoeg info aangeleverd heb, en dat iemand me kan vertellen welke warmtepomp julie me adviseren.

Alvast bedankt. Björn Koster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 07:51:
[...]

Ik geloof 2.2 maar dat ga je niet mee maken, komt pas vrij bij -15 graden. Daaronder is de stap ongeveer 1800 watt, vanaf -5 ongeveer
Wat ik zei ik heb de max niet gezien...
En tsja als ik de max niet ga meemaken..
Wie met een huis uit 2000++ dan wel met een 7 of 9 of 13 ?
mijn huis uit early nineties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
Dylantje2 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:26:
[...]

Maar had jij niet een paar dagen dat je het niet op 21/22 graden kreeg? Heb je toen de max ook niet gezien? Hoe kan dat dan, te weinig afgifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:26:
[...]

En tsja als ik de max niet ga meemaken..
Wie met een huis uit 2000++ dan wel met een 7 of 9 of 13 ?
Dat je het niet mee maakt is gebaseerd op het feit dat het geen -15 meer word hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
BjornKoster1989 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:23:
Goede middag, ik zal even wat specificaties van me woning geven, en wil ik graag de experts vragen of de 5/7 of 9kw monobloc wordt aangeraden.

Begane Grond 21*: 200m3 Vloerverwarming (Vloerisolatie RC3,6)
1e verdieping 18* 115m3 4x Vasco Flatline radiator T22 (nieuw)
Zolder 15*: 60m3 1x Vasco Flatline radiator T22 (Dakisolatie 8cm Rockwool)
Garage + Zolder 15*: 67m3 1x Vasco Flatline radiator T22 (Geisoleerde Dakplaten)

Gehele huis is HR (++) Glas
Spouwisolatie

Radiatoren hierboven genoemt ga ik nieuw plaatsen. zitten nou nog oude T20/T22 radiatoren. In garage en op zolder hangen nu nog geen radiatoren. Cv leidingen zijn redelijk geisoleerd. Dak zolder is momenteel half geisoleerd. vloer zolder is wel geisoleerd, en zit vlisotrap in.

Gasverbruik voor cv en sww (sww enkel voor douchen 2 personen) is 1300-1400m3 per jaar. Gas wordt dus alleen gebruikt voor CV + Douchen.

Ik draai nu sins begin December TA op 35 graden met de gas CV ketel, en huis blijft heerlijk stabiel warm.

Dus Puur CV gezien. Welke Panasonic H Monobloc WP heb ik nodig om er in de winter warmpjes bij te kunnen zitten, maar niet in het voorjaar/najaar met een pendelende WP te zitten?

Graaddagen: https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation
Meetstation: de Kooy

Beneden verdieping 21 graden
1e verdieping 18 graden
Zolder: 18 graden
Garage + Zolder: 15-18 graden

Ik hoop dat ik zo genoeg info aangeleverd heb, en dat iemand me kan vertellen welke warmtepomp julie me adviseren.

Alvast bedankt. Björn Koster
Zeker geen 5, 7 minimaal, maar als prijs verschil klein is dan de 9.
Is dezelfde als de 7, dat is begrensde versie.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
B152 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:29:
[...]

Maar had jij niet een paar dagen dat je het niet op 21/22 graden kreeg? Heb je toen de max ook niet gezien? Hoe kan dat dan, te weinig afgifte?
Te veel defrosts ivm te hoge rv...
En afgifte kan echt niet volgens sommigen...
Maar toch geen klachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:34:
[...]

Dat je het niet mee maakt is gebaseerd op het feit dat het geen -15 meer word hi
mm daar zijn sommige het niet over eens..
Maar ik had graag -10 met droge lucht ervaren voor een weekje..
Kijken of die extra settings aan de gang zouden gaan,,
En daarmee misschien aantonen dat de 5 een mooi ding is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 17:15:
[...]

mm daar zijn sommige het niet over eens..
Maar ik had graag -10 met droge lucht ervaren voor een weekje..
Kijken of die extra settings aan de gang zouden gaan,,
En daarmee misschien aantonen dat de 5 een mooi ding is..
Vorig jaar hadden we droog koud weekje met -7 ,dat ging verbluffend fluitend met ongeveer 1000 watt opgenomen. Twee defrost per dag

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
pokkie78 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 22:13:
[...]

Wat ik hier bij de 12 kW T-Cap zie is in uitzonderlijke gevallen een elektrisch minimum vermogen van 800W, vaker draait ie op 1000-1200W elektrisch als minimum. Althans in het geval van verwarmen. Koelen ga ik deze zomer vast ervaren en geeft mogelijk een ander minimum E vermogen.
Ik heb dezelfde WP staan en ik zie dit gedrag ook. Ik moet nog even uitvinden wat er gebeurt als ie 800 watt verstookt, zie dat met enige regelmaat wel, maar dan kijk ik in de aansturing van wp zelf. Ik heb geen logging van 't verbruik in een grafiekje over langere tijd. Heb jij hier ervaring mee?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Baapje327 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:09:
[...]

Ik heb dezelfde WP staan en ik zie dit gedrag ook. Ik moet nog even uitvinden wat er gebeurt als ie 800 watt verstookt, zie dat met enige regelmaat wel, maar dan kijk ik in de aansturing van wp zelf. Ik heb geen logging van 't verbruik in een grafiekje over langere tijd. Heb jij hier ervaring mee?
Ik heb de wifi module en vervolgens mijzelf als leverancier uitgenodigd. Daar heb je de belangrijkste data in grafiek.

Mijn leverancier was initieel degene die de servicecloud gebruikte maar toen ik een vraag stelde kreeg ik na 3 weken antwoord dat hij niet in mijn systeem kon dus toen heb ik hem eruit geknald, mijzelf gemachtigd en het zelf opgelost :p Als hij er over ging zeuren kon ik simpelweg zeggen dat hij er volgens zijn eigen woorden toch niet in kon en de toegang kennelijk ook niet zou missen.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xfWK3T6tgRav5sbjr1m5uQ1w/thumb.png

[ Voor 8% gewijzigd door Felicia op 21-03-2019 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Ik heb de wifi module niet...
Kan je er niet ergens een utp kabel in proppen zonder extra printplaten? Vind al dat extra spul maar extreem duur voor wat 't doet 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Baapje327 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:20:
Kan je er niet ergens een utp kabel in proppen zonder extra printplaten? Vind al dat extra spul maar extreem duur voor wat 't doet 😂
Helaas niet, die wifi module heeft namelijk ook de ethernet poort (daarmee is ie bij mij aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 17:59:
[...]

Vorig jaar hadden we droog koud weekje met -7 ,dat ging verbluffend fluitend met ongeveer 1000 watt opgenomen. Twee defrost per dag
Helaas deze winter niet echt gezien..
Maar 1 ding hij loopt echt niet weg de eerste 15 jaar hoop ik:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokkie78
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:00
Baapje327 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:20:
Zoals @Felicia al zegt, helaas is de module (of een ander externe verbinding naar bv KNX maar dat is weer een heel ander iets :X ) nodig om de data eruit te krijgen. Ook hier toegang tot het installateursdeel van de servicecloud en ik moet zeggen, zeker veel gebruik gemaakt van de grafieken om instellingen aan te passen en te zien wat het doet. Kan het in dat opzicht zeker aanraden om meer inzicht te krijgen in wat de WP uitspookt en wat het aanpassen van bepaalde instellingen tot effect hebben.

Edit: Overigens klinkt leuk wifi module, echter bereik van de module is slecht en hier ook netjes met UTP aangesloten :)

[ Voor 7% gewijzigd door pokkie78 op 21-03-2019 22:16 ]

7.560 WP zonnepanelen / WarmtePomp: Pana 12kW H T-Cap / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:39:
[...]

Helaas deze winter niet echt gezien..
Maar 1 ding hij loopt echt niet weg de eerste 15 jaar hoop ik:-)
Hoe loopt ie vandaag bij jou met war?
Bij mij heeft thermostaat hem tegen tien uur vamorgen uit gezet en is nog steeds uit.
Ik vermoed dat jouwe continu circuleert maar niet verwarmd of wel?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theXman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-09 17:13
Door de vele vragen die ik zelf had, heb ik de capaciteiten van de Design manual van de Compact systems in een grafiek gezet. De Capaciteit, P in en de COP heb ik voor de 5, 7 en 9 voor de meest gebruikelijke temperaturen grafisch weergegeven (30, 35 en 40 graden aanvoer)

Het voordeel hiervan is dat de schaalverdeling onderling nu gelijk is en nu de "dip" in de 5kW curve in het niet valt bij de afbeelding in de manual. (logisch als de schaal hier van 4600 tot 5000 loopt, en bij de andere compact versies van 4500-9500).
succes ermee, en misschien @Dylantje2 mocht je het nuttig vinden mag je m in de openingspost weergeven, evt comments voor verbetering zie ik wel tegemoet.

Monobloc graph

[ Voor 3% gewijzigd door theXman op 21-03-2019 22:58 ]

Marstek 3 x 5,1 kW V153/CT003V116 Pana WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar SMA/Enphase /WPboiler Atlantic 270l

Pagina: 1 ... 19 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.