Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.069 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
rjd22 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 23:20:
[...]

Dit heb ik inderdaad aangegeven maar ik maak daarna duidelijk dat ik niet weet of dit erg is of niet. Aangezien je een alternatieve warmtebron hebt lijkt het me in jouw situatie misschien zelfs wenselijk zodat hij op wat warmere dagen wat mooie runs blijft maken.

In mijn geval heb ik (nog) geen alternatieve warmtebron en kom ik .et een 5kw niet uit.

[...]

Als je hem zo uit zijn context haalt heb je zeker gelijk. Ik maakte eerst een opsomming van de apparatuur die ik heb draaien en daarna refereerde ik met "de warmtepomp" naar de warmtepomp in mijn opsomming dus inderdaad "mijn warmtepomp". Zo ver ik weet is dit gewoon correct Nederlands en moet uit de context duidelijk zijn dat ik het over mijn warmtepomp heb.

Zoals je hem nu als quote gebruikt hebt, lijkt wat ik zeg nogal stelling inderdaad. Het lijkt mij daarom beter om de hele context bij de quote verwerken.
Hallo zeg, volgens mij stond in die “context” toch echt niet dat je de heater à 3 kW niet gebruikt. Zover vind ik @Dylantje2 echt niet iets uit de contex halen. Je was gewoon erg stellig in mijn beleving, dat is je goed recht maar laat het dan daar alsjeblieft bij.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-08 13:52
Guido7619 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:00:
[...]

Voor werk ben ik vaak lang van huis. Meerdere weken. Dus wil ik de WP vanuit het buitenland aan kunnen zetten, ipv wekenlang aan laten staan terwijl ik er niet ben.
Wel vullen met glycol dan of voor een split kiezen. Ik denk dat ik in jou geval sowieso voor spit zou gaan. Ook omdat je niet echt snel kan ingrijpen bij storing als je ver van huis bent.

[ Voor 16% gewijzigd door B152 op 16-01-2019 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

@B152 met een WP gaat het opwarmen zeker langer duren dan met een (ht-)gasketel. Als je een week weg bent, is het verstandig om de WP op de laagste stand aan te laten staan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
rjd22 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 23:20:
[...]

Dit heb ik inderdaad aangegeven maar ik maak daarna duidelijk dat ik niet weet of dit erg is of niet. Aangezien je een alternatieve warmtebron hebt lijkt het me in jouw situatie misschien zelfs wenselijk zodat hij op wat warmere dagen wat mooie runs blijft maken.

In mijn geval heb ik (nog) geen alternatieve warmtebron en kom ik .et een 5kw niet uit.

[...]

Als je hem zo uit zijn context haalt heb je zeker gelijk. Ik maakte eerst een opsomming van de apparatuur die ik heb draaien en daarna refereerde ik met "de warmtepomp" naar de warmtepomp in mijn opsomming dus inderdaad "mijn warmtepomp". Zo ver ik weet is dit gewoon correct Nederlands en moet uit de context duidelijk zijn dat ik het over mijn warmtepomp heb.

Zoals je hem nu als quote gebruikt hebt, lijkt wat ik zeg nogal stelling inderdaad. Het lijkt mij daarom beter om de hele context bij de quote verwerken.
Ik lig er niet wakker van hoor...
Maar stoppen met posten is toch zonde.. [ een beetje feedback/kritiek/lol/de mijne is toch de langste en de beste is toch ook leuk? ]
Ik ben juist een voorbeeld van een ander "soort"....
Qua WP, qua inzet, qua posten, qua hardware, enz enz :-) en ik hou er van hahahah

aangezien ik "gewoon" van het gas af ben..
En nu al 2x lastig gevallen word door telefoonverkopers....
Meneer heeft het nieuws gevolgd... wij kunnen iets voor uw betekenen.
Het gas wordt heel duur, dus al u nu overstapt,,:-) _/-\o_ O-) O-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
B152 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 00:10:
[...]

Wel vullen met glycol dan of voor een split kiezen. Ik denk dat ik in jou geval sowieso voor spit zou gaan. Ook omdat je niet echt snel kan ingrijpen bij storing als je ver van huis bent.
Glycol.... BBRRRR De COP killer bij uitstek...[ En ja dat zeg ik hahahaha]
Misschien een split kiezen..:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:45
B152 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 00:10:
[...]

Misschien is in dit geval een monobloc inderdaad niet de meest veilige keuze. Vooral als je lang in de winter weg bent.

Hoewel ik mijn mono gewoon met rust kan laten en hij zelf zorgt dat hij niet bevriest zou ik zelf als ik vaak weg ben misschien toch eerder een split genomen hebben zodat ik bij stroomuitval me geen zorgen hoeft te maken.

Je kan hem ook vullen met glycol maar dan is het vaak iets handiger om er een warmtewisselaar tussen te zetten zodat je niet het hele verwarmingssysteem hoeft te vullen met glycol wat wel weer zorgt voor een complexere setup.

Uiteindelijk kan je een split nog steeds voor een groot gedeelte zelf plaatsen alleen moet je wel een fgas monteur laten komen voor het vullen en controleren op lekkages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 07:56
En wat zouden jullie dan doen bij stroomuitval en vorst in geval van een monoblock?

Gauw de boel aftappen of iets dergelijks?

Koevlaas is bij mij thuis geweest. De binnenunit kan ik niet echt goed kwijt op de gewenste plek onder de trap vanwege de aansluitingen.

Een Mono kan goed omdat de WP onder een overkapping komt te staan en de leidingen na een meter al de kruipruimte in kunnen.

De cv ketel hangt nu op de 1e verdieping, daar zou de binnenunit kunnen maar kwa geluid vindt ik dat niet wenselijk daar dit allemaal direct naast de slaapkamers is en het een stuk moeilijker is om hier de koelleidingen naartoe te krijgen. En dan wordt ik ook gedwongen om direct de cvketel al af te breken terwijl ik deze wellicht nog even als backup wil houden om te kijken hoe de WP zich gedraagt.

Wel dacht ik er over zo'n verwarmingslint om de leidingen te wikkelen, maar bij stroomuitval heb je daar ook bijzonder weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Guido7619 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:21:
En wat zouden jullie dan doen bij stroomuitval en vorst in geval van een monoblock?

Koevlaas is bij mij thuis geweest. De binnenunit kan ik niet echt goed kwijt op de gewenste plek onder de trap vanwege de aansluitingen.

Een Mono kan goed omdat de WP onder een overkapping komt te staan en de leidingen na een meter al de kruipruimte in kunnen.

De cv ketel hangt nu op de 1e verdieping, daar zou de binnenunit kunnen maar kwa geluid vindt ik dat niet wenselijk daar dit allemaal direct naast de slaapkamers is en het een stuk moeilijker is om hier de koelleidingen naartoe te krijgen. En dan wordt ik ook gedwongen om direct de cvketel al af te breken terwijl ik deze wellicht nog even als backup wil houden om te kijken hoe de WP zich gedraagt.

Wel dacht ik er over zo'n verwarmingslint om de leidingen te wikkelen, maar bij stroomuitval heb je daar ook bijzonder weinig aan.
uhm ik heb er een lucht aansluiting op zitten
En de F1 komt uit in de kruipruimte
Slang erop, compressor aan, kraan open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het Caleffi vorstventiel is een tijdje geleden ter sprake gekomen in het grote LWWP topic. Heb deze besteld, hoop hem komende week te
Installeren.

@Dylantje2 heb je altijd een gevulde compressor staan dan?

[ Voor 27% gewijzigd door bbbrumbrum op 16-01-2019 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
En als jullie dan op vakantie zijn? Als vorst en stroomuitval daadwerkelijk directe actie vereist maakt het niet meer uit of je nu 1 of 25 dagen van huis bent.

Ik vraag mij of hoe hard het moet vriezen totdat de dik geisoleerde leidingen bevriezen.

Ik geef toe dat het een risico met zich meebrengt, maar hopen dat er dan net bij stenge vorst geen stroomuitval plaatsvind.

Ik heb ook een luchtcompresor, die staat normaal uit. Dus bij stroomuitval ook geen oplossing. En als s'nachts de stroom uitvalt is er niks wat mij wakker zal maken.

Wel zou een benzine generator wat zijn. Mocht er in de toekomst steeds vaker stroomuitval zijn vanwege alle warmtepompen en electrische auto's wel een oplossing.

BIj stroomuitval kun je ook niet meer even je gaskookplaat aanzetten voor wat warmte en om nog te kunnen koken bij kaarslicht/zaklamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46
Komende week komt er -5 ,zet maar eens een emmer water van 30 graden naast je wp en kijk hoe lang het duurt voor er laag ijs op ligt, ik gok pas de volgende dag.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Een UPS met warntelint. Warntelint om de leidingen, waterpomp enz. aanbrengen, Binnenkant van de WP met isolatie voorzien - voor zo ver dat mogelijk is-.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Guido7619 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:21:

Lijkt me voor een verzekeraar een leuk product. De kans op langdurig stroomuitval bij matige tot strenge vorst voor een product van nog geen 3000 euro in Nederland. Die van mij zit overigens met een stekker op het stopcontact, dus wellicht een generator voor die 700 tot 1000 W? Blijft het huis ook nog lekker warm.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
Volgens mij is het vorst ventiel ook in het andere forum of eerder op dit forum voorbij gekomen.

Zo ver ik had gelezen kunnen deze niet garanderen dat je warmtepomp niet stukvriest omdat er water in je pomp achter kan blijven.

Wat ik me ook afvraag is wat er gebeurd met je warmtepomp als deze droog loopt. Kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat dit goed voor hem is.

Wat je in Duitsland wel eens ziet is dat ze de leidingen buiten en het waterzijdige deel in de warmtepomp extra goed isoleren zodat het zo lang mogelijk duurt voordat deze bevriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:25
Guido7619 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:33:
En als jullie dan op vakantie zijn? Als vorst en stroomuitval daadwerkelijk directe actie vereist maakt het niet meer uit of je nu 1 of 25 dagen van huis bent.
....
BIj stroomuitval kun je ook niet meer even je gaskookplaat aanzetten voor wat warmte en om nog te kunnen koken bij kaarslicht/zaklamp.
Volgens mij duurt het wel een paar dagen eer het binnen vriest dus met mijn split weinig risico :P Maar de leidingen in een warmtepomp kunnen dan wel geïsoleerd zijn, maar zijn de metalen delen die contact maken met de waterleidingen dat ook? Ik heb wel eens meegemaakt dat m'n hand bijna vastplakte aan een metalen deurklink omdat die niet thermisch ontkoppelt was.

Vervolgens kan je bij stroomuitval je hoofd zekering uitzetten en een omvormer in je stopcontact steken. Ik heb hier dan ook een 150W omvormer en een 18AH accu (deep cycle van m'n bootje). Met 150W kan je geen WP laten draaien maar wel de verlichting, de radio of de TV. Als je genoeg wil voor een WP kan je eens kijken naar een kleine benzine aggregaat, die verkochten ze de dag na een grote stroomstoring in Tilburg bij de Praxis. Was een 1500W als ik me niet vergis, maar bij 3 fases zoals de mijne werkt dat natuurlijk niet...

Google: https://www.mytoolstore.n...bevgnB87PQ9RoCSAkQAvD_BwE

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:44
Pfoe ik zou mijn WP niet durven aan te sluiten op zo'n ding. Je weet dat wanneer zoiets overtoert direct je hele WP gefrituurd is. Bij een scheve fase-belasting gebeurd dat nogal snel. Ik heb 2 Honda eu20i staan daar zou je hem wel op aan kunnen sluiten maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan. Helaas werk ik 131km verderop dus voor mij ook geen optie. Ik zoek ook nog steeds een oplossing en een warmtelint op UPS komt het dichtst in de buurt. Maargoed wat offtopic misschien.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
@Jim423 een andere optie die ik heb gezien is trouwens een ups op een hele zuinige hulp pomp die het water rond blijft pompen zodat het niet bevriest.

Deze methode is misschien iets zuiniger waardoor hij langer door kan gaan. Alleen is het wel verstandig dan het expansievat uit de wp weg te halen en naar binnen te verplaatsen want deze circuleert niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
rjd22 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:00:
@Jim423 een andere optie die ik heb gezien is trouwens een ups op een hele zuinige hulp pomp die het water rond blijft pompen zodat het niet bevriest.

Deze methode is misschien iets zuiniger waardoor hij langer door kan gaan. Alleen is het wel verstandig dan het expansievat uit de wp weg te halen en naar binnen te verplaatsen want deze circuleert niet.
Aggregaat is toch goedkoper en handiger denk ik, kan ook gelijk verwarming door gaan mits genoeg benzine....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Is allemaal waar en ik zou de pomp laten doordraaien op een accu en 230 V converter.
In Zweden zijn vakantiehuisjes geplaatst op palen zodat het huis los van de grond zit. In wintersportgebieden waar het wel 30 graden kan vriezen laat men de kraan heel langzaam lopen en dat voorkomt bevriezen van de waterleiding.
Maar hoe vaak komt het voor en ben je er niet tegen verzekerd?

Vervelend als het zou gebeuren maar leidingen die stuk vriezen zijn wel weer te repareren.
voorlopig maak ik mij er niet druk om.

We zouden ook een lobby kunnen starten om de voorwaarden van de netbeheerder aan te passen voor diegene die een warmtepomp heeft. Zullen er steeds meer worden dus wel een factor om rekening mee te houden

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
rjd22 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:00:

UPS plus pomp is wel duurder dan een aggregaat en die kan met 15l benzine 14 uur doorgaan, het huis warmhouden en verlichten. Ik ga daar toch eens over denken, straks 10 WP’s in de straat en 10 E-auto’s, daar is Liander nog niet helemaal aan toe. De meeste inboedelverzekeringen dekken alleen de inhoud van de vriezer voor max. 250 euro. Wp valt denk ik nog buiten het blikveld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:36:
[...]

UPS plus pomp is wel duurder dan een aggregaat en die kan met 15l benzine 14 uur doorgaan, het huis warmhouden en verlichten. Ik ga daar toch eens over denken, straks 10 WP’s in de straat en 10 E-auto’s, daar is Liander nog niet helemaal aan toe. De meeste inboedelverzekeringen dekken alleen de inhoud van de vriezer voor max. 250 euro. Wp valt denk ik nog buiten het blikveld.
Wp is opstal...... Maar boekje zegt glycol dus verzekering steekt middel vinger op

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 16:43:
[...]

Wp is opstal...... Maar boekje zegt glycol dus verzekering steekt middel vinger op
De discussie heb ik op het grote forum al een keer gedaan..
Maar er maar erg weinig verzekeringen die een WP verzekeren
Helemaal als hij LOS staat van het huis...

Ik heb hem apart bij de opstal op mijn polis staan. voor 20K
Tegen, storm en inductie....
Voor vorst had ik glycol er in zitten... maar dat is COP killing...

Dus doe gene aanname..... maar weet het zeker ZWART op WIT....
Ik heb van de 6 er maar 1 gevonden die hem zwart op wit op de polis zette
De andere deden het echt niet toen ze wisten wat een monoblock was, wat ze dachten een airco die tegen de muur zou hangen:-)

[ Voor 19% gewijzigd door Dylantje2 op 17-01-2019 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 16:43:
[...]

Is discutabel hebben ze mij verteld...
Een stroomstroring icm de cv kan ook Waterschade opleveren..
Dus een bevroren WP kan besproken worden, en evt. gedeeltelijk vergoed worden..
Maar Inductie weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Dylantje2 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:22:
[...]

De discussie heb ik op het grote forum al een keer gedaan..
Maar er maar erg weinig verzekeringen die een WP verzekeren
Helemaal als hij LOS staat van het huis...

Ik heb hem apart bij de opstal op mijn polis staan. voor 20K
Tegen, storm en inductie....
Voor vorst had ik glycol er in zitten... maar dat is COP killing...

Dus doe gene aanname..... maar weet het zeker ZWART op WIT....
Ik heb van de 6 er maar 1 gevonden die hem zwart op wit op de polis zette
De andere deden het echt niet toen ze wisten wat een monoblock was, wat ze dachten een airco die tegen de muur zou hangen:-)
Bij SNS is hij wel standaard mee verzekert. Mits hij vast staat, was geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Dre schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:28:
Hoeveel flow hebben jullie meestal met de 5 kW monoblock.

De Panasonic WH-MDC05H3E5 heeft een advies flow van 900 liter per uur met een minimum van 420 liter per uur.
420 liter per uur geeft bij 5 kW een deltaT van 10°C, maar bij 2,5 kW nog maar 5°C

Als de warmtepomp vaak op laaglast draait zoals bij @!null dan zou 420 l/h niet eens zo gek zijn.
Beetje late reply, ik heb een 5kw H serie. Ik zie eigenlijk altijd een waarde rond de 9 liter p/m (meting van de pana zelf). Ik heb de max rond de 15 l p/m staan. Ik heb hem eigenlijk nooit lager dan 8,6 gezien.
Die 420 die je noemt zou 7 liter per minuut zijn, die zie ik niet terug in mijn logging.

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
jeroenvervuren schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:46:
[...]

Bij SNS is hij wel standaard mee verzekert. Mits hij vast staat, was geen probleem
vast = ankervast aan de gevel of huis...
Niet los van het huis op een betonplaat is mij verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
@Dylantje2 mooi verbruik heeft je warmtepomp dit moment. Nog steeds 21 graden binnen? Wat is je TA op dit moment? Kunnen we mee kijken bij grafana?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
jeroenvervuren schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:47:
@Dylantje2 mooi verbruik heeft je warmtepomp dit moment. Nog steeds 21 graden binnen? Wat is je TA op dit moment? Kunnen we mee kijken bij grafana?
je kunt meekijken als het goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Dylantje2 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:47:
[...]

vast = ankervast aan de gevel of huis...
Niet los van het huis op een betonplaat is mij verzekerd.
Als de betonplaat gemaakt is zoals de handleiding van het monobloc voorschrijft was het voor sns voldoende. (Mijn betonvoet is 40 dik en zit vast aan de fundering van het huis/garage )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Dylantje2 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:49:
[...]

je kunt meekijken als het goed is
Ik krijg 4 november te zien en waardes van andere dagen zijn niet te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
jeroenvervuren schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:50:
[...]

Als de betonplaat gemaakt is zoals de handleiding van het monobloc voorschrijft was het voor sns voldoende. (Mijn betonvoet is 40 dik en zit vast aan de fundering van het huis/garage )
Tsja wat ik zeg
VAST aan het huis
En fundering = beter dan aan de gevel..
Maar op een platdak losstaande WP ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Voor sns hoeft hij dus niet vast aan het huis. Platdak losstaand is natuurlijk was anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
@jeroenvervuren

143.176.124.13:3000

Edwin
Edwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
jeroenvervuren schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:57:
Voor sns hoeft hij dus niet vast aan het huis. Platdak losstaand is natuurlijk was anders
Zijn er die dan ook "zeker" weten dat hij verzekerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:37:
[...]

Is discutabel hebben ze mij verteld...
Een stroomstroring icm de cv kan ook Waterschade opleveren..
Dus een bevroren WP kan besproken worden, en evt. gedeeltelijk vergoed worden..
Maar Inductie weer niet
Als ik in mijn auto water doe ipv koel vloeistof krijg ik geen nieuwe als ie kapot vriest.....

Dus als gebruiks aanwijzing zegt glycol dan betaald verzekering niet als ze water vinden.....

Dus iedereen die geen glycol gebruikt doet het op eigen risico, ik ook...

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 17-01-2019 20:33 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:31:
[...]

Als ik in mijn auto water doe ipv koel vloeistof krijg ik geen nieuwe als ie kapot vriest.....

Dus als gebruiks aanwijzing zegt glycol dan betaald verzekering niet als ze water vinden.....

Dus iedereen die geen glycol gebruikt doet het op eigen risico, ik ook...
Mee eens
Maar anders uitgelegd...
Mijn zonnepanelen vallen OOK onder mijn glasverzekering....
Dus hoe raar kunnen dingen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:40:
[...]

Mee eens
Maar anders uitgelegd...
Mijn zonnepanelen vallen OOK onder mijn glasverzekering....
Dus hoe raar kunnen dingen lopen.
Dus de glaszetter komt de panelen repareren hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 17:16
Dag WP tweakers

Ik volg dit topic al enige tijd, en ben nu ook stevig van plan een Panasonic monoblock ( 5 of 7 kw) aan te schaffen , hier in Groningen willen we natuurlijk van het gas af….

Op dit moment heb ik voornamelijk nog een vraag over de geluidsproductie.
Dus: wie in (richting) het noorden van Nederland heeft een Pana mono staan waar ik eens mag komen kijken/luisteren op een koude ochtend? Natuurlijk ook even kijken hoe de unit gemonteerd is enz.

Ik woon helemaal bovenin Groningen… wil best een stuk rijden, maar liever niet te veel.

-Ter verdere info:

Voorlopig doe ik het eerst maar met behoud van cv, eens aankijken hoe het loopt met het (bij)verwarmen
Ik ben handig genoeg voor de installatie, inregelen e.d. ga ik vast wel leren..;-)

Koken = inductie.
WW is nog door combi-ketel. Maar plan is volgend jaar zonneboiler te nemen, ik moet nog bekijken hoe ik mogelijk WP met boiler e.d. ga combineren, maar in ieder geval is uitgangspunt dat de WP alleen voor verwarming ingezet hoeft te worden.

-Situatie:

Huisje van 1905, maar in 2010 grondig verbouwd, en 2011 nieuwe aanbouw
2-persoons huishouden.

Alles minimaal 4,5 RC, overal vloerverwarming (boven wordt niet verwarmd).

In nieuwe aanbouw 40m2 gewoon in betonvloer. 4 groepen op VVW verdeler.

In oude deel ook ongeveer 40m2, onder houten vloer droog systeem,drie groepen.
Systeem: Deria = koperbuis met aluminium afgifte plaatjes. Warmt snel op, kan met lage temp maar dan is vermogen lager.
Werkt gewoon als een soort platgeslagen radiator. Dus geen echte warmtebufferfunctie en geen aparte pomp, werkt gewoon op Cv pomp. Zie www.deria.nl
Ik heb geen zone regeling, alles beneden is een verbonden ruimte.

Samen denk ik totaal 80 liter inhoud in hele systeem. Ik doe aan nachtverlaging ( 15 gr).

Huidig verbruik: 1400m3, ik schat in 300 voor WW rest voor verwarmen.
CV temp staat deze winter op 45 graden, gaat tot nu toe uitstekend ( stond op 80… :/ ).

Ik denk dus aan 7 Kw, 5Kw zou misschien genoeg zijn, maar iets over kan geen kwaad, en scheelt nog geen 200 euro.

Ik heb ruim plek naast mijn huis, vlak bij de kelder waar de cv staat, ik kan direct naar binnen steken.
In kelder is ook eventueel ruimte voor boiler.

O ja, ik heb ook nog 6 PV op zuid , en 2000KwH per jaar aandeel in onze dorpswindmolen.
Daar kan ik evt nog meer aandelen in kopen, op die manier is het geheel duurzaam.

- Kosten

Totaal zal ik naar verwachting 3000 (Wp1800, ZB 1200) moeten investeren in aanschaf en materiaal ( na subsidie).
Ik hoef het niet perse allemaal terug te verdienen, maar toch:
zoals gezegd, nu 1400 m3 gas, elektrisch verbruik ik ongeveer 3000 kwh , ik betaal ongeveer 150 per maand.
Ik schat in dat dat dan naar ruim 5000KwH gaat. ( met zonneboiler en WP ), kost naar schatting 90 per maand (gas er helemaal af). Dan heb ik het er na 4 jaar uit. Toch mooi.

Maar goed: bij wie kan ik dus eens komen luisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
bor7 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:05:
Dag WP tweakers

Ik volg dit topic al enige tijd, en ben nu ook stevig van plan een Panasonic monoblock ( 5 of 7 kw) aan te schaffen , hier in Groningen willen we natuurlijk van het gas af….

Op dit moment heb ik voornamelijk nog een vraag over de geluidsproductie.
Dus: wie in (richting) het noorden van Nederland heeft een Pana mono staan waar ik eens mag komen kijken/luisteren op een koude ochtend? Natuurlijk ook even kijken hoe de unit gemonteerd is enz.

Ik woon helemaal bovenin Groningen… wil best een stuk rijden, maar liever niet te veel.

-Ter verdere info:

Voorlopig doe ik het eerst maar met behoud van cv, eens aankijken hoe het loopt met het (bij)verwarmen
Ik ben handig genoeg voor de installatie, inregelen e.d. ga ik vast wel leren..;-)

Koken = inductie.
WW is nog door combi-ketel. Maar plan is volgend jaar zonneboiler te nemen, ik moet nog bekijken hoe ik mogelijk WP met boiler e.d. ga combineren, maar in ieder geval is uitgangspunt dat de WP alleen voor verwarming ingezet hoeft te worden.

-Situatie:

Huisje van 1905, maar in 2010 grondig verbouwd, en 2011 nieuwe aanbouw
2-persoons huishouden.

Alles minimaal 4,5 RC, overal vloerverwarming (boven wordt niet verwarmd).

In nieuwe aanbouw 40m2 gewoon in betonvloer. 4 groepen op VVW verdeler.

In oude deel ook ongeveer 40m2, onder houten vloer droog systeem,drie groepen.
Systeem: Deria = koperbuis met aluminium afgifte plaatjes. Warmt snel op, kan met lage temp maar dan is vermogen lager.
Werkt gewoon als een soort platgeslagen radiator. Dus geen echte warmtebufferfunctie en geen aparte pomp, werkt gewoon op Cv pomp. Zie www.deria.nl
Ik heb geen zone regeling, alles beneden is een verbonden ruimte.

Samen denk ik totaal 80 liter inhoud in hele systeem. Ik doe aan nachtverlaging ( 15 gr).

Huidig verbruik: 1400m3, ik schat in 300 voor WW rest voor verwarmen.
CV temp staat deze winter op 45 graden, gaat tot nu toe uitstekend ( stond op 80… :/ ).

Ik denk dus aan 7 Kw, 5Kw zou misschien genoeg zijn, maar iets over kan geen kwaad, en scheelt nog geen 200 euro.

Ik heb ruim plek naast mijn huis, vlak bij de kelder waar de cv staat, ik kan direct naar binnen steken.
In kelder is ook eventueel ruimte voor boiler.

O ja, ik heb ook nog 6 PV op zuid , en 2000KwH per jaar aandeel in onze dorpswindmolen.
Daar kan ik evt nog meer aandelen in kopen, op die manier is het geheel duurzaam.

- Kosten

Totaal zal ik naar verwachting 3000 (Wp1800, ZB 1200) moeten investeren in aanschaf en materiaal ( na subsidie).
Ik hoef het niet perse allemaal terug te verdienen, maar toch:
zoals gezegd, nu 1400 m3 gas, elektrisch verbruik ik ongeveer 3000 kwh , ik betaal ongeveer 150 per maand.
Ik schat in dat dat dan naar ruim 5000KwH gaat. ( met zonneboiler en WP ), kost naar schatting 90 per maand (gas er helemaal af). Dan heb ik het er na 4 jaar uit. Toch mooi.

Ruim 6000 is beter..... En bespaar je het luisteren, er is toch niks te horen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
@Sen Even terugkomend op jouw vraag over energieverdeling. Zie hieronder mijn hoogste piek tot nu toe. 8kW: zojuist om 23.00 een defrost met back-up heater aan en start laden van mijn ev. Los van het feit dat beiden op andere fase zitten zie je dat het maar vrij kort is (4-5 min).

Grafana

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:41
bor7 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:05:

Heb twee keer een G staan, een 6kw en een 9kw, je bent welkom. (Elburg)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guido7619
Heb zojuist een 5 KW Monoblock besteld in de UK. Heb de wifi kaart er nog even niet bijgedaan.

Ik zie trouwens ook veel die CZ-NS4P printkaart. Heb je die echt nodig, of is dat meer als gadget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Guido7619 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:04:
Heb zojuist een 5 KW Monoblock besteld in de UK. Heb de wifi kaart er nog even niet bijgedaan.

Ik zie trouwens ook veel die CZ-NS4P printkaart. Heb je die echt nodig, of is dat meer als gadget?
Die heb je in principe niet nodig.

Optional pcb = CZ-NS4P

https://myshop.s3-externa...atie-systeemvariaties.pdf

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Nou die Panasonic is alweer afbesteld. Was toch niet op voorraad en zou dan niet meer op tijd hier zjjn om voor niks mee kunnen met ons transport naar Nederland.

Dan toch weer verder kijken en is Duitsland weer een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
Guido7619 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 18:29:
Nou die Panasonic is alweer afbesteld. Was toch niet op voorraad en zou dan niet meer op tijd hier zjjn om voor niks mee kunnen met ons transport naar Nederland.

Waar had je hem besteld? Easyheatpump? Daar was ie in 2 dagen van de importeur bij hen. En bijna net zo snel bij mij.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:14
Door de zon loopt de temperatuur binnen enorm op, 23,5 graden nu..

De compressor loopt op 40 Hz, 400 Watt. Watertemp gewenst volgens stooklijn 27 graden en dat is hij ook.(27,75- 25,75)

Hoe zou je de stooklijn automatisch met een of twee graden kunnen shiften bij veel zon om dit te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Cees-JanH schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:46:

De compressor loopt op 40 Hz, 400 Watt. Watertemp gewenst volgens stooklijn 27 graden en dat is hij ook.(27,75- 25,75)

Hoe zou je de stooklijn automatisch met een of twee graden kunnen shiften bij veel zon om dit te voorkomen?
Automatisch gaat dat niet helaas.
Ik zou er overigens niet op reageren, zon verwarmt lucht....
Zon weg, huis koud, je vloer iets kouder, en je wp moet een inhaalslag maken precies als het buiten begint te vriezen.....
Lekker genieten van de gratis 23 graden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald

Voor mijn CV had ik Tado. Die hield zogenaaamd rekening met de voorspelde zonneschijn. Met radiatoren werkte dat wellicht, maar met vloerverwarming kan het gewoon niet. Ik heb wel een tijdje een lux meter gehad. Met zon gooide die dan de verwarming uit, maar voor de vloer kwam dat uiteraard altijd vele uren te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
Stephanoff schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 22:53:
[...]

Waar had je hem besteld? Easyheatpump? Daar was ie in 2 dagen van de importeur bij hen. En bijna net zo snel bij mij.
@Guido7619

Daar ben ik ook wel benieuw naar. Moet binnenkort ook 1 bestellen voor mijn nieuwbouwhuis. We krijgen de opleverdatum 3 weken van te voren door en wil dan een beetje rekening houden met de bestelling.

@Stephanoff Jij had hem dus binnen een week in huis? Toeval of was dat ook de voorspelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 16:27:
[...]

Automatisch gaat dat niet helaas.
Ik zou er overigens niet op reageren, zon verwarmt lucht....
Zon weg, huis koud, je vloer iets kouder, en je wp moet een inhaalslag maken precies als het buiten begint te vriezen.....
Lekker genieten van de gratis 23 graden
Precies, ik heb het zelfde maar doe er niks aan, is prima buffertje voor de avond. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
Guido7619 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 18:29:

Ik ben van plan om in mei naar Dld te rijden om daar een monoblock te halen. Het is vanuit Rotterdam ca 230 km, en de wp kan zo in de kofferbak.

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
B152 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:34:
[...]

@Stephanoff Jij had hem dus binnen een week in huis? Toeval of was dat ook de voorspelling?
Dat was ook de voorspelling!

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

IBoat schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:13:
[...]

Ik ben van plan om in mei naar Dld te rijden om daar een monoblock te halen. Het is vanuit Rotterdam ca 230 km, en de wp kan zo in de kofferbak.
Weet je het zeker? 115kg en best groot voor in een kofferbak, of je moet een chevy malibu/impala hebben of zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
Een gewone stationwagen, qua afmetingen lijkt het te passen, qua gewicht zeker!

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

IBoat schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 21:34:
Een gewone stationwagen, qua afmetingen lijkt het te passen, qua gewicht zeker!
Rechtop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
Nee, plat. Of zou dat niet mogen? Misschien past rechtop ook wel.

[ Voor 49% gewijzigd door IBoat op 19-01-2019 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

IBoat schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 22:16:
Nee, plat. Of zou dat niet mogen? Misschien past rechtop ook wel.
Plat zou ik niet doen, net als bij een koelkast kan/mag dat soms wel op een bepaalde manier maar bij de pana zou ik niet weten, neem de manual even door anders .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Rol-Co schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 22:34:
[...]

Plat zou ik niet doen, net als bij een koelkast kan/mag dat soms wel op een bepaalde manier maar bij de pana zou ik niet weten, neem de manual even door anders .
Plat mag niet, Op geen enkele manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jeroenvervuren schreef op zondag 20 januari 2019 @ 06:56:
[...]

Plat mag niet, Op geen enkele manier.
Dat vermoeden had ik al, staat dat in de manual ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Rol-Co schreef op zondag 20 januari 2019 @ 07:58:
[...]

Dat vermoeden had ik al, staat dat in de manual ook?
Weet ik niet
Op de doos waar hij in zit zitten wel indicatoren zodat je kan zien dat hij niet is
Omgevallen tijdens transport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jeroenvervuren schreef op zondag 20 januari 2019 @ 08:06:
[...]

Weet ik niet
Op de doos waar hij in zit zitten wel indicatoren zodat je kan zien dat hij niet is
Omgevallen tijdens transport
Dat doet de verkopende partij misschien er op plakken, dat wordt een combo'tje lenen/huren voor @IBoat
Of toch opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Compressor haalt nu de 92 Hz met een warmte opbrengst van 4.60 kW, verbruik 1600 W, alles volgens de service cloud.

Wat wordt de volgende stap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia

Loopt je WP op water temperatuur? Dan kan je een ruimte thermistor toevoegen. Als de kamertemperatuur dan in de buurt komt van de ingestelde waarde zal de WP de Ta verlagen en als de kamertemperatuur lager wordt de Ta weer verhogen.

Als je op kamerthermostaat draait werkt dat niet. Je kan wel de WP op watertemperatuur i.c.m. de interne/externe thermostaat draaienaar die geeft alleen aan/uit signaal door en dus kan de WP maar +of - 1 op de Ta toepassen. Je kan wel met de smart-cloud de Ta aanpassen maar dan moet je het zelf in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Misschien beter om dit in de h versie te doen..:
https://gathering.tweaker...message/57750186#57750186

Dus een voorzichtige conclusie trekkende dat een sillentmode de DF beter afhandelt?
En dus minder energie kost en dus een mooier rendement oplevert...

Ik denk dat ik hier tot 0c met sillent 1 af zou kunnen.
Daaronder moet ik over naar het grove geweld..

Iemand zijn pana H versie wifi module al helemaal uitgelezen?
Kun je de sillent mode setpointen gebruiken?

Lijkt me een scriptje..
Als buiten temp en RV = x
Dan setpoint 1

en anders enz enz enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:10
Kan iemand mij vertellen waar het precies in de manual van de WP staat dat de interne ruimte thermostaat niet gebruikt kan worden voor de PI regeling waarmee de Ta verschoven kan worden adv actuele kamertemperatuur en gewenste temperatuur?

@Felicia gaf aan deze functie alleen werkt voor een externe thermistor via een uitbreidingsprint. En dat lijkt inderdaad zo te zijn.

Maar toch, zoals ik de manual lees zou dit ook moeten werken voor 'internal room thermostaat'.

Er staat dat als de 'Zone op OFF' staat of 'Zone Room Thermo op OFF' staat, dan de 'shift' op 0 staat. In alle andere gevallen zou de 'PI regelaar' gebruikt moeten worden als shift bovenop de stooklijn.

...maar het lijkt erop dat die PI regelaar niet werkt. Ook geen idee hoe je hier wat aan in kunt stellen trouwens. Zou toch wel fijn zijn als deze shift functie wel zou werken met de interne ruimte thermostaat😀

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Fullpower schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:52:
Kan iemand mij vertellen waar het precies in de manual van de WP staat dat de interne ruimte thermostaat niet gebruikt kan worden voor de PI regeling waarmee de Ta verschoven kan worden adv actuele kamertemperatuur en gewenste temperatuur?

@Felicia gaf aan deze functie alleen werkt voor een externe thermistor via een uitbreidingsprint. En dat lijkt inderdaad zo te zijn.

Maar toch, zoals ik de manual lees zou dit ook moeten werken voor 'internal room thermostaat'.

Er staat dat als de 'Zone op OFF' staat of 'Zone Room Thermo op OFF' staat, dan de 'shift' op 0 staat. In alle andere gevallen zou de 'PI regelaar' gebruikt moeten worden als shift bovenop de stooklijn.

...maar het lijkt erop dat die PI regelaar niet werkt. Ook geen idee hoe je hier wat aan in kunt stellen trouwens. Zou toch wel fijn zijn als deze shift functie wel zou werken met de interne ruimte thermostaat😀
Het kan _alleen_ als de WP draait op watertemperatuur i.p.v. de thermostaat. Dan kan je via de smartcloud de Ta aanpassen en waarschijnlijk ook met de interne thermostaat (die is voor mij niet zo toegankelijk dus nooit geprobeerd).

Als de temperatuur regeling op interne of externe kamerthermostaat staat dan lukt het niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VgZag0WYTELrZxcSQiZrmgA1/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:10
Ik draai op watertemperatuur als basis (de stooklijn afh. Tb).

De WP kan het opwarmen stoppen of laten doorgaan met de interne thermostaat.

Maar het zo'n knullige regeling zo, ik zou graag zien dat hij de Ta die hij bepaald adv Tb kan aanpassen als je kamerthermostaat veranderd. Nu veranderd er bij aanpassen van de thermostaat niks met de Ta. De tijd dat een gas CV ketel dat zo deed ligt toch alweer even achter ons.

Nu moet je altijd de Ta (flink) hoger instellen dan nodig. Met wat testen is het redelijk gelukt om het goed te krijgen: nachtverlaging, snel opwarmen 's ochtends, lange run overdag, niet te vaak aan/uit. gewenste temperaturen overdag en 's avonds okay.

Maar soms mag het nèt wat beter; een soort van automatische fijn afregeling😉, maar dat krijg ik niet voor elkaar..

[ Voor 12% gewijzigd door Fullpower op 20-01-2019 18:06 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieshose
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-05 07:27
Hi,

Ik ga van de week ook mijn H aansluiten alleen zit met de Kamstrup Multical 302 Heat Meter te rommelen... Zijn ze nu allemaal met of zonder M-Bus en hoe kun je dit zien aan de specs? Het gaat om de Kamstrup techem vario 3 3.2.1. foto: https://i.ebayimg.com/images/g/qW4AAOSw-iZb~BDG/s-l1600.jpg

Ik had hem eerst bij een andere verkoper gekocht en toen geannuleerd omdat hij zei dat deze zonder M-Bus is. Maar op de site van Kamstrup zeggen ze dat de 302 met M-Bus is... ik ben lost :)

En nu heb ik hem per ongeluk toch via ebay gekocht, en stel dat deze zonder MBus is, kan ik hem dan toch M-Bus capable maken via een M-Bus module (er staat nu zon printje op marktplaats, maar onbekend of dit werkt met de 302). En kan ik hem anders via Infrarood ofzo uitlezen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanoff
bieshose schreef op zondag 20 januari 2019 @ 19:14:
Hi,

Ik ga van de week ook mijn H aansluiten alleen zit met de Kamstrup Multical 302 Heat Meter te rommelen... Zijn ze nu allemaal met of zonder M-Bus en hoe kun je dit zien aan de specs? Het gaat om de Kamstrup techem vario 3 3.2.1. foto: https://i.ebayimg.com/images/g/qW4AAOSw-iZb~BDG/s-l1600.jpg

Ik had hem eerst bij een andere verkoper gekocht en toen geannuleerd omdat hij zei dat deze zonder M-Bus is. Maar op de site van Kamstrup zeggen ze dat de 302 met M-Bus is... ik ben lost :)

En nu heb ik hem per ongeluk toch via ebay gekocht, en stel dat deze zonder MBus is, kan ik hem dan toch M-Bus capable maken via een M-Bus module (er staat nu zon printje op marktplaats, maar onbekend of dit werkt met de 302). En kan ik hem anders via Infrarood ofzo uitlezen?

Alvast bedankt!
Die module is voor de 602, niet kopen. De 302 heeft wel wireless M-bus, maar dan moet je bij de leverancier de AES code kopen en een USB ontvanger voor het ontvangen van de signalen. Achteraf bedraad M-bus kan dus niet bij de 302. Staat in dit draadje:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1692881/0

[ Voor 3% gewijzigd door Stephanoff op 20-01-2019 19:28 ]

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
B152 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:34:
[...]

@Guido7619

Daar ben ik ook wel benieuw naar. Moet binnenkort ook 1 bestellen voor mijn nieuwbouwhuis. We krijgen de opleverdatum 3 weken van te voren door en wil dan een beetje rekening houden met de bestelling.

Ja bij Easyheatpumps. Telefonisch besteld en betaald met CC. Levertijd 4-6 dagen. Maar 2 uur na betaling kreeg ik een email dat de importeur out of stock was en nog wel wat in Italie kon krijgen. Levertijd zou dan 7-10 dagen worden.

Aangezien er voor mijn werk een container terug gaat vanuit de UK naar Nederland zou ik de WP daar gratis in mee kunnen laten gaan. Daardoor was de UK erg gunstig.Maar met de nieuwe levertijd zou dat erg krap worden, zeker gezien ik dan niet persoonlijk de WP in ontvangst zou kunnen nemen en in die container plaatsen.

Als je voor transport moet betalen kost je dit al gauw 300-400 euro. Dan is het niet meer voordeliger als bv in Duitsland.

Al met al wat het 249 euro goedkoper als in Duitsland. leuk voordeeltje, maar valt dus geheel weg als je voor transport naar NL moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
IBoat schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:13:
[...]

En bij welke firma wil je deze bestellen?

Maar hoe krijg je dat pakket in de kofferbak? Ik heb een aanhangwagen, kunnen ze m er zo opzetten met een heftruck.

Het is nogal een grote doos, ruim 100 kilo, 140cmx45cmx90 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Fullpower schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:00:
Ik draai op watertemperatuur als basis (de stooklijn afh. Tb).

De WP kan het opwarmen stoppen of laten doorgaan met de interne thermostaat.
Als de WP op watertemperatuur draait, draait de waterpomp ook continu. Als hij afschakelt door de thermostaat dan draait hij daarop omdat bij watertemperatuur de thermostaat de stooklijn alleen kan beïnvloeden, niet het aan en afslaan.

Je kan bij het installateurs menu kijken naar de zone instellingen, meen ik, en daar instellen dat hij op watertemperatuur moet werken. Vervolgens.kan je als extra optie aangeven of je een ruimtethermistor, interne thermostaat of externe kamerthermostaat gebruik.
De stooklijn wordt voor zowel watertemperatuur modus als thermostaat modus gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
@Guido7619 Dat is nog wel aanzienlijk voor transport inderdaad. Hoeveel hebben anderen hiervoor betaald en met welke vervoerder?

Ik zie dat @Stephanoff 300 kwijt was ''ParcelParcel gedaan, ging perfect. Was 300 euro.''

Vanuit @Rol-Co zijn reactie begrijp ik dat pmcoppack het transport zelf regelt. Zoals het op de website lijkt is de prijs al incl verzendkosten. Klopt dit? @Guido7619 waarom besteld je hem daar dan niet?

[ Voor 62% gewijzigd door B152 op 20-01-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
B152 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:25:
@Guido7619 Dat is nog wel aanzienlijk voor transport inderdaad. Hoeveel hebben anderen hiervoor betaald en met welke vervoerder?

Ik zie dat @Stephanoff 300 kwijt was ''ParcelParcel gedaan, ging perfect. Was 300 euro.''

Vanuit @Rol-Co zijn reactie begrijp ik dat pmcoppack het transport zelf regelt. Zoals het op de website lijkt is de prijs al incl verzendkosten. Klopt dit? @Guido7619 waarom besteld je hem daar dan niet?
Die pmcoppack zijn een stuk duurder dan Easyheatpumps. Bij Easy 1700 pond ex btw. Bij Pmcopack 2014 pond ex btw. En voor europa komt daar ook nog transport kosten bij.

Bij Easy heatpumps zou de 5 KW monoblock op 2138 pond komen inclusief btw en bezorging in UK.

Nog zonder bezorging maar inclusief btw vraagt pmcoppack 2416.80 pond. Ze zijn dus gewoon 300 pond duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
@B152 je zou ook confort-market kunnen proberen. Hier kan je gewoon bestellen en de verzendkosten worden meteen bij bestellen berekend. Ik heb hier zelf ook mijn monobloc vandaan.

https://www.confort-marke...xsl-796_367_460_1224.html

Levering duurde ongeveer een maand. Gebruik je creditcard zodat je verzekerd bent. En bij levering altijd de doos eraf halen om op transport schade te controleren hier heb je iets van 20 minuten voor en de bezorger moet wachten tot je klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
rjd22 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 07:55:
@B152 je zou ook confort-market kunnen proberen. Hier kan je gewoon bestellen en de verzendkosten worden meteen bij bestellen berekend. Ik heb hier zelf ook mijn monobloc vandaan.

https://www.confort-marke...xsl-796_367_460_1224.html

Levering duurde ongeveer een maand. Gebruik je creditcard zodat je verzekerd bent. En bij levering altijd de doos eraf halen om op transport schade te controleren hier heb je iets van 20 minuten voor en de bezorger moet wachten tot je klaar bent.
Ja, die confort-market is inderdaad niet gek. Prijs is 2450 euro en met verzendkosten erbij 2688,-.
Dat is exact dezelfde prijs als Duitsland, echter moet je die in Duitsland dan zelf halen en wordt deze voor
de deur neergezet. Scheelt een 4 uur heen en 4 uur terug rijden en een tank benzine.

Frankrijk is dus goedkoper als Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
Guido7619 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:06:
[...]

Ja, die confort-market is inderdaad niet gek. Prijs is 2450 euro en met verzendkosten erbij 2688,-.
Dat is exact dezelfde prijs als Duitsland, echter moet je die in Duitsland dan zelf halen en wordt deze voor
de deur neergezet. Scheelt een 4 uur heen en 4 uur terug rijden en een tank benzine.

Frankrijk is dus goedkoper als Duitsland.
Ja, maar ik lees wel een aantal keer over mindere ervaringen met CM. Prijs is iig interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@IBoat Bij CM moet je het echt goed in de gaten houden en het is handig als je Duits spreekt (met Julien). Bij P&M Coppack loopt het allemaal een stuk soepeler. Voor mij was het de prijs bij CM wel waard.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
@timovd duist spreken is inderdaad wel fijn. Ik heb uiteindelijk met Google translate op mijn computer eerst een paar vragen vertaald naar Duits en die telefonisch gesteld omdat mijn Duits niet zo goed is :p. De antwoorden begreep ik namelijk wel.

Bij mij duurde het even maar de warmtepomp kwam uiteindelijk wel netjes met schok sticker erop en ingepakt.

Let wel op dat je alleen een monobloc koopt en niet een split. Deze mogen ze niet opsturen van de Franse wetgeving als je niet kan aantonen dat je gecertificeerd bent in werken met f-gassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@rjd22 Mijn Panasonic split heeft CM gewoon opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
@timovd misschien heb je dan geluk gehad? Of geld het misschien alleen voor bestellingen vanuit Frankrijk zelf? Ik zou het niet weten eerlijk gezegd waarom ze hem naar jouw wel opgestuurd hebben. Op hun website staat namelijk in hun voorwaarden dat ze het niet doen:

https://www.confort-market.com/conditions.php

Vertaling:
----------
Nieuwe F-GAZ-verordening

Sinds 1 januari 2015 vereist de nieuwe F-gasverordening (Europese verordening nr. 517/2014) dat we controleren of alle personen die vloeistoffen hanteren (betreft inbedrijfstelling *) een certificaat hebben: "Certificering van vermogen om vloeistoffen te verwerken ".

Als u apparatuur wilt aanschaffen volgens de regels, geeft u ons dan:

- Een kopie van de opdrachtofferte voor uw door u gevalideerde vakman met het nummer van zijn capaciteitscertificaat

OR

- We vullen het ondertekende en ondertekende verbintenissendocument in waarin staat dat u ermee akkoord gaat om een bedrijf met het certificaat van capaciteit te laten beginnen. document

* heeft betrekking op de volgende producten:

Lucht / lucht warmtepompen (behalve apparaat zonder buitenunit type monobloc en mobiel)

Lucht / water warmtepompen (behalve monoblock type)

Split thermodynamische ballonnen (monoblock type gainers zijn niet van belang)

Monobloc zwembadwarmtepompen worden niet beïnvloed (alleen splitsingen)
----------

Misschien weet iemand anders hoe dit precies zit?

[ Voor 62% gewijzigd door rjd22 op 21-01-2019 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Sen schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:16:
Mijn WH-MDC05H3E50 komt binnenkort en ik ben druk bezig met de electra aan te passen. Nu ga ik dus 2 groepen afgezekerd op 16a er naar toe brengen. Maar ik kom eigenlijk een beetje in de problemen met mijn kookgroepen (inductie plaat en oven). Is er een mogelijkheid dat als ik de oven en of inductie plaat gebruik de warmtepomp niet moet aanslaan of moet gaan ontdooien. Het is maar een half uur max per dag dat we koken en om daarvoor nou naar 3 x 35 te moeten gaan vind ik ook zonde.
Om hier nog even op terug te komen, was toevallig net aan het bladeren en kwam voor jou deze tegen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EiXuiS2.png

Max een verbruik van 2,9kW dus, en op de andere groep eventueel gelijktijdig het e-element van 3kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Felicia schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:32:
[...]

Loopt je WP op water temperatuur? Dan kan je een ruimte thermistor toevoegen. Als de kamertemperatuur dan in de buurt komt van de ingestelde waarde zal de WP de Ta verlagen en als de kamertemperatuur lager wordt de Ta weer verhogen.

Als je op kamerthermostaat draait werkt dat niet. Je kan wel de WP op watertemperatuur i.c.m. de interne/externe thermostaat draaienaar die geeft alleen aan/uit signaal door en dus kan de WP maar +of - 1 op de Ta toepassen. Je kan wel met de smart-cloud de Ta aanpassen maar dan moet je het zelf in de gaten houden.
Ik draai op watertemperatuur, stooklijn. Met de ingebouwde thermostaat regelen was drama, pomp uit, alle warmte uit vloer weg.

Waar sluit ik de thermistor op aan (of kan ik de ingebouwde ruimtethermostar gebruiken)? Staat dat in de manual, en welke instelling pas ik aan in de servicecloud ?

Edit, gelezen dat het met instelling watertemperatuur en interne thermostaat moet kunnen. Ga dit proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cees-JanH op 21-01-2019 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
Hallo,
Ik ben nieuw hier ( v.w.b. reageren ) en ik ben bezig om het huis met een warmtepomp te verwarmen. Eigenlijk wilde ik een Nefit Enviline plaatsen, maar ze willen niet dat ik dat zelf doe, en de installateur van ze neemt geen contact op ( bovendien zijn die meestal duur ). Dus nu zit ik erover te denken om een 5 Kw panasonic van ebay te kopen, dat scheelt een hoop geld. Is dat een goede keuze? Eigenlijk is die te klein, maar ik heb nog steeds de CV ketel, dus die kan dan in de winter ( nu dus ) de boel op temperatuur houden. Belangrijkste is dus, is die van ebay ( duitsland ) een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Cees-JanH, Ik draai zelf op stooklijn zonder ruimtethermostaat. De remote hangt wel in de woonkamer, maar de binnentemperatuur is alleen uit te lezen in de statistieken van de Service Cloud (niet in Smart Cloud). Wat voor thermistor ga je aansluiten?
@annespruit1980, CV-ketel er uit en volledig van het gas los. Deel je huidig gasverbruik in dit topic: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7
Installatie is prima zelf te doen als je de WP bestelt in Frankrijk, Engeland of Duitsland.

[ Voor 1% gewijzigd door timovd op 22-01-2019 21:42 . Reden: Verkeerde mention ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
CV gaat eruit zodra de warmtepomp goed werkt. Soort van backup voorlopig. Heb je een adres waar ik er een kan kopen ( goedkoopste dus incl verzending... )? Of is die van ebay een goede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
annespruit1980 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:42:
CV gaat eruit zodra de warmtepomp goed werkt. Soort van backup voorlopig. Heb je een adres waar ik er een kan kopen ( goedkoopste dus incl verzending... )? Of is die van ebay een goede?
Zou even checken of je via eBay dan ook wel de subsidie voor elkaar krijgt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Nee, subsidie gaat alleen als ik hem laat installeren zover ik weet. Tenzij ik er naast zit natuurlijk, dan hoor ik dat graag. Punt is dat subsidie zover ik het kan zien heel wat minder is dan de installateur rekent voor het installeren. En dan ben ik dus Nederlander, en doe het liever zelf. Maar goed, als het mogelijk is het zelf te doen, en toch subsidie te krijgen is dat nog beter natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
annespruit1980 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:06:
Nee, subsidie gaat alleen als ik hem laat installeren zover ik weet. Tenzij ik er naast zit natuurlijk, dan hoor ik dat graag. Punt is dat subsidie zover ik het kan zien heel wat minder is dan de installateur rekent voor het installeren. En dan ben ik dus Nederlander, en doe het liever zelf. Maar goed, als het mogelijk is het zelf te doen, en toch subsidie te krijgen is dat nog beter natuurlijk.
Met goede foto reportage krijg je gewoon subsidie. Maar wel met goede factuur waarop meld code staat voor subsidie. Dus het is de vraag of ebay dat regelt.
En wat is de eBay prijs eigenlijk?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Oh, dus het kan wel? Dat scheelt een hoop. De link naar die ebay is deze https://www.ebay.de/itm/P...epumpe-5-kW-/222430390592

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IBoat
Guido7619 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 19:46:
[...]

En bij welke firma wil je deze bestellen?

Maar hoe krijg je dat pakket in de kofferbak? Ik heb een aanhangwagen, kunnen ze m er zo opzetten met een heftruck.

Het is nogal een grote doos, ruim 100 kilo, 140cmx45cmx90 cm.
De hierboven aangehaalde advertentie op Ebay is afkomstig van de Duitse partij waar ik hem wil bestellen als alternatief voor CM.
https://www.immotecshop24.de/jtl4/Panasonic_2

Ze zitten iets over de grens op ongeveer 200 km vanaf Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
annespruit1980 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:28:
Oh, dus het kan wel? Dat scheelt een hoop. De link naar die ebay is deze https://www.ebay.de/itm/P...epumpe-5-kW-/222430390592
Hierboven wil nog iemand aanschaffen, kun je het vervoer samen delen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Tja, ik heb interesse, mits hij goed is natuurlijk. Ik heb er zoals wel duidelijk is geen ervaring in, en ik wel een complete set met alles erbij. ( leidingen uiteraard niet ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:56

thido

Tilburg

annespruit1980 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:06:
Tja, ik heb interesse, mits hij goed is natuurlijk. Ik heb er zoals wel duidelijk is geen ervaring in, en ik wel een complete set met alles erbij. ( leidingen uiteraard niet ).
Als je zelf aan aangeeft dat hij te klein is, lijkt het me slimmer een zwaardere unit aan te schaffen.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Ik denk dat hij te klein is, maar dat hoeft niet. Het gaat mij er ook om wat ervaring te krijgen met die dingen. Ik heb nog een andere plek waar hij kan staan, daar is hij in ieder geval groot genoeg voor. Maar in eerste instantie wil ik hem in mijn huis proberen. Mocht hij dan te klein zijn, kan ik altijd nog een grotere kopen. Van deze zag ik die advertentie op ebay voor een redelijke prijs. Vandaar dat ik aan deze denk. Maar ook hier geldt dat als ik een beter aanbod krijg, ik daar zeker over zal denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Cees-JanH schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:19:
[...]

Ik draai op watertemperatuur, stooklijn. Met de ingebouwde thermostaat regelen was drama, pomp uit, alle warmte uit vloer weg.

Waar sluit ik de thermistor op aan (of kan ik de ingebouwde ruimtethermostar gebruiken)? Staat dat in de manual, en welke instelling pas ik aan in de servicecloud ?

Edit, gelezen dat het met instelling watertemperatuur en interne thermostaat moet kunnen. Ga dit proberen.
Hou je me op de hoogte van je resultaten? Ik heb namelijk de externe thermostaat van Panasonic en die geeft geen temperatuur door, de interne volgens de servicecloud wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Begrijp ik nu goed dat voor 3333 euro een 9 kw versie te krijgen is?
Link: https://www.confort-marke...96_367_460_1224-5358.html
Dat scheelt ongeveer 700 euro, en is het dubbele vermogen.
Of is dat een oude/incomplete versie of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
annespruit1980 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:50:
Begrijp ik nu goed dat voor 3333 euro een 9 kw versie te krijgen is?
Link: https://www.confort-marke...96_367_460_1224-5358.html
Dat scheelt ongeveer 700 euro, en is het dubbele vermogen.
Of is dat een oude/incomplete versie of zo?
Nee hoor is het laatste model, net als zijn kleine broertje van eBay die je linkte

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
timovd schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:17:
@JvdW, Ik draai zelf op stooklijn zonder ruimtethermostaat. De remote hangt wel in de woonkamer, maar de binnentemperatuur is alleen uit te lezen in de statistieken van de Service Cloud (niet in Smart Cloud). Wat voor thermistor ga je aansluiten?
@annespruit1980, CV-ketel er uit en volledig van het gas los. Deel je huidig gasverbruik in dit topic: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7
Installatie is prima zelf te doen als je de WP bestelt in Frankrijk, Engeland of Duitsland.
Ik begrijp je even niet :?
Ik draai op stooklijn in combinatie met de ruimtethermostaat (de controller in dit geval)
Hier staat de binnentemperatuur en buitentemperatuur op vermeld.
Ik ga geen (losse) thermistor aansluiten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Ok, dan denk ik dat ik die moet nemen. Zal uiteraard nog even verder kijken en nadenken. Maar op zich zal het dan deze worden. Met transport 3571,80. Bedankt in ieder geval zover.
Pagina: 1 ... 13 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.