Dag WP tweakers
Ik volg dit topic al enige tijd, en ben nu ook stevig van plan een Panasonic monoblock ( 5 of 7 kw) aan te schaffen , hier in Groningen willen we natuurlijk van het gas af….
Op dit moment heb ik voornamelijk nog een vraag over de geluidsproductie.
Dus: wie in (richting) het noorden van Nederland heeft een Pana mono staan waar ik eens mag komen kijken/luisteren op een koude ochtend? Natuurlijk ook even kijken hoe de unit gemonteerd is enz.
Ik woon helemaal bovenin Groningen… wil best een stuk rijden, maar liever niet te veel.
-Ter verdere info:
Voorlopig doe ik het eerst maar met behoud van cv, eens aankijken hoe het loopt met het (bij)verwarmen
Ik ben handig genoeg voor de installatie, inregelen e.d. ga ik vast wel leren..;-)
Koken = inductie.
WW is nog door combi-ketel. Maar plan is volgend jaar zonneboiler te nemen, ik moet nog bekijken hoe ik mogelijk WP met boiler e.d. ga combineren, maar in ieder geval is uitgangspunt dat de WP alleen voor verwarming ingezet hoeft te worden.
-Situatie:
Huisje van 1905, maar in 2010 grondig verbouwd, en 2011 nieuwe aanbouw
2-persoons huishouden.
Alles minimaal 4,5 RC, overal vloerverwarming (boven wordt niet verwarmd).
In nieuwe aanbouw 40m2 gewoon in betonvloer. 4 groepen op VVW verdeler.
In oude deel ook ongeveer 40m2, onder houten vloer droog systeem,drie groepen.
Systeem: Deria = koperbuis met aluminium afgifte plaatjes. Warmt snel op, kan met lage temp maar dan is vermogen lager.
Werkt gewoon als een soort platgeslagen radiator. Dus geen echte warmtebufferfunctie en geen aparte pomp, werkt gewoon op Cv pomp. Zie
www.deria.nl
Ik heb geen zone regeling, alles beneden is een verbonden ruimte.
Samen denk ik totaal 80 liter inhoud in hele systeem. Ik doe aan nachtverlaging ( 15 gr).
Huidig verbruik: 1400m3, ik schat in 300 voor WW rest voor verwarmen.
CV temp staat deze winter op 45 graden, gaat tot nu toe uitstekend ( stond op 80…

).
Ik denk dus aan 7 Kw, 5Kw zou misschien genoeg zijn, maar iets over kan geen kwaad, en scheelt nog geen 200 euro.
Ik heb ruim plek naast mijn huis, vlak bij de kelder waar de cv staat, ik kan direct naar binnen steken.
In kelder is ook eventueel ruimte voor boiler.
O ja, ik heb ook nog 6 PV op zuid , en 2000KwH per jaar aandeel in onze dorpswindmolen.
Daar kan ik evt nog meer aandelen in kopen, op die manier is het geheel duurzaam.
- Kosten
Totaal zal ik naar verwachting 3000 (Wp1800, ZB 1200) moeten investeren in aanschaf en materiaal ( na subsidie).
Ik hoef het niet perse allemaal terug te verdienen, maar toch:
zoals gezegd, nu 1400 m3 gas, elektrisch verbruik ik ongeveer 3000 kwh , ik betaal ongeveer 150 per maand.
Ik schat in dat dat dan naar ruim 5000KwH gaat. ( met zonneboiler en WP ), kost naar schatting 90 per maand (gas er helemaal af). Dan heb ik het er na 4 jaar uit. Toch mooi.
Maar goed: bij wie kan ik dus eens komen luisteren?