Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste
Acties:

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 08:14

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
t.oswald schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:16:
[...]

Opwekking per dag Pana/ verbruik per dag gemeten geeft bij mij wel een COP die zou kunnen. Hoe is dat bij jou @Dylantje2 ?
Tsja zou kunnen..
Ik meet de backupheater niet..
En die schijnt zelf te [ moeten} bepalen waneer hij mee doet..
Heb pas een reset uitgevoerd...
Maar ik zit nu op een maand COP van 4.2 dus ja ...
Als je X backupheater en Y pomp verbruik en moederbord enz niet mee telt.. zou het kunnen.

Maar ik snap niet dat niemand toegang krijgt tot pana [ ik ook niet hoor ]
Ik betaalde 3K in UK..
Maar mensen pana 12 uit nl betalen 1xK die zouden zich toch genept voelen.?
Althans ik wel.

Ik snap echt niet waarom dit zo is.
En voordat ik hem kocht geloofd eik het niet... Maar het is echt zo.

Mijn Maand verbruik op de unit:86.8Kw
pvo [ dus alles ] : 118.1Kw

Dan zal mijn COP van 4.3 wel iets anders zijn En dan ook nog zonder backupheater..

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Fullpower
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 06:36
mfjnab schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:56:
Ik heb een 12 kW T-Cap extra stil WQC12H9E8, en heb de afgelopen maanden geprobeerd om zo zuinig mogelijk te stoken. Als gevolg daarvan draait de machine meestal op 0,8 kW verbruik en had ik een veel hogere COP dan spec. Echter als ik kijk naar het verbruik volgens de enelogic slimme meter zag ik dat het echte verbruik bijna 200W hoger is dan ik verwachtte en opgegeven wordt in het display (met het verbruik van de circulatiepompen en normaal sluipverbruikal rekening gehouden).

Hebben andere dit effect ook gezien, want de echte COP gaat hiermee flink omlaag als hiervoor gecorrigeerd wordt, en bij mij werd het effect van op lagere temperatuur stoken zelfs volledig teniet gedaan door de extra draaiuren met deze extra 200W die niet opgenomen is in de verbruiksgrafieken.
De door de Pana aangegeven COP is te optimistisch, juist bij lage vermogens. Ik heb ook al vaak gezien dat hijzelf 800 watt aangeeft terwijl het 1000 is. Dan zit je zo op een COP van 4 ipv 4,5. Ook neemt hij niet alles goed mee (standby. Defrosts) Werkelijke dag COP is dan nog lager. Ik haal hier op 35 graden Ta max. 4,2 nu. Gemeten met MID kwh meter en Kamstrup.

Ik ben bang dat de w35/a7 uit datasheet van 4,84 gemeten is volgens de interne eigen logging😂

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en LTV convectoren. CPC18 300 liter ZB.

• Stephanoff
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09:36
Afgelopen 2 weken zat ik op 4,87 gemiddeld (kWh-meter en Kamstrup), inclusief de 2,19kWh van de backup heater (die meet ik apart). Aanvoer was ongeveer 27-29 graden, dT 2-3 graden. Mijn 5kW heeft veel lange runs gedaan variërend tussen 250-350 watt.

Stephanoff wijzigde deze reactie 08-01-2019 20:38 (16%)

100% Elektrisch - Hyundai Ioniq Electric - Panasonic 5kW Monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer 270C warmtepompboiler - 3500wp

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Stephanoff schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:37:
Afgelopen 2 weken zat ik op 4,87 gemiddeld (kWh-meter en Kamstrup), inclusief de 2,19kWh van de backup heater (die meet ik apart). Aanvoer was ongeveer 27-29 graden, dT 2-3 graden. Mijn 5kW heeft veel lange runs gedaan variërend tussen 250-350 watt.
kwh en kamstrup lopen gelijk dan?
Dat zou wat verhelderend werken..

Hoe bereken dan je "nieuwe" COP?

dT bepaalt de Pana zelf.. ik sta op dT 5 maar haalt hij vaak niet..
https://snapshot.raintank...drKBf1TKqC5qdioK3oWRR325K

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Stephanoff
Dylantje2 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:48:
[...]

kwh en kamstrup lopen gelijk dan?
Dat zou wat verhelderend werken..
Yep, met de installatie tegelijkertijd in werking gesteld. Dus helemaal nieuw, vanaf 0. Dit is inclusief een afgekoelde vloer die het 3 dagen zonder CV moest doen (afgekoeld naar 19 van 22).
Hoe bereken dan je "nieuwe" COP?
Totaal opgewekte warmte gedeeld door de totaal verbruikte energie.
dT bepaalt de Pana zelf.. ik sta op dT 5 maar haalt hij vaak niet..
Bij mij staat ie op 3, maar vaak zie ik 2 of zelfs 1,5. Pompsnelheid staat dan op minimaal (607l/u).

100% Elektrisch - Hyundai Ioniq Electric - Panasonic 5kW Monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer 270C warmtepompboiler - 3500wp

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Stephanoff schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:59:
Bij mij staat ie op 3, maar vaak zie ik 2 of zelfs 1,5. Pompsnelheid staat dan op minimaal (607l/u).
Maar komt hij niet boven de 3 dT?
Hoe staat je standaard pompsnelheid? Heb je die wel eens hoger gezet?
Lees je hem ook met de Wifi module uit?

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 07:53

wauske

Pana 9KW op rad. en 50l buffer

Fullpower schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:09:
[...]

De door de Pana aangegeven COP is te optimistisch, juist bij lage vermogens. Ik heb ook al vaak gezien dat hijzelf 800 watt aangeeft terwijl het 1000 is. Dan zit je zo op een COP van 4 ipv 4,5. Ook neemt hij niet alles goed mee (standby. Defrosts) Werkelijke dag COP is dan nog lager. Ik haal hier op 35 graden Ta max. 4,2 nu. Gemeten met MID kwh meter en Kamstrup.

Ik ben bang dat de w35/a7 uit datasheet van 4,84 gemeten is volgens de interne eigen logging😂
Hier het zelfde, 1kw in display is zo'n 1200 op de Youless en 800 op de display is ongeveer 1kw op de Youless. Maar zeker als de Ta en Tr ook nog een beetje schommelen zie je snel dat de COP waarde gaat springen. Laatst ook dat er binnen 5 minuten de Tr 0,5 omhoog ging en Ta 0,5 omlaag. COP van 3,8 werd toen 2,5 ofzo.

Maar wat je zegt, beste meetmethode is met een MDI kWh meter en een Kamstrup. Die kWh's deel je door elkaar en dan heb je een realistische COP (althans, meer realistisch dan de Pana eigen).

@Fullpower, ik had m'n stooklijn ook nog een beetje aangepast n.a.v. onze discussie. Is nu bij TB6 37 en TB -5 42. COP gisteren bij Ta40 was 3,8 en vandaag op 37 graden 4,5. Maar wel met de interne meter >:)
dT op de externe tempmetertjes was bij Ta40 10 graden en bij Ta37 9 graden. De temperatuur die door de leidingen gaat is doorgaans een 2 of 3 graden onder de Ta vanwege het buffelvat :+
Verbruik tot nu toe is vandaag 20 en een beetje kWh (waarvan 7 voor een warm bad en douche), tegen 18 op zondag met 2kwh ongeveer voor SWW. Hij pendelt wel een stuk meer maar met looptijden van zo'n 20 minuten aan een stuk en dat vind ik nog wel acceptabel.

...

• Stephanoff
Dylantje2 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:04:
[...]

Maar komt hij niet boven de 3 dT?
Hoe staat je standaard pompsnelheid? Heb je die wel eens hoger gezet?
Nee, komt er niet boven maar heb daar ook niet mn best voor gedaan. Pompsnelheid kan ik niet instellen, doet ie zelf.
Lees je hem ook met de Wifi module uit?
Heb ik niet. Alleen de remotecontroller en de Kamstrup met kWh meters.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Stephanoff schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:34:
[...]

Nee, komt er niet boven maar heb daar ook niet mn best voor gedaan. Pompsnelheid kan ik niet instellen, doet ie zelf.

[...]

Heb ik niet. Alleen de remotecontroller en de Kamstrup met kWh meters.
Je hebt toch een pana 5 H versie...
Daar kun je hem wel instellen..?
Waar staat hij op dan?

• Stephanoff
Dylantje2 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:36:
[...]
Je hebt toch een pana 5 H versie...
Daar kun je hem wel instellen..?
Waar staat hij op dan?
Klopt, de H versie. Ik kan alleen de Max. Snelheid instellen. Geen vaste, maar vooralsnog niet verder in verdiept. Ik ga er vanuit dat de pana dit zelf regelt (en zie dat hij dit ook doet). Max snelheid staat op iets van 1000l/u.

EDIT: fun fact: de pana zegt zelf een COP van 7,6 gehaald te hebben afgelopen weken...

Stephanoff wijzigde deze reactie 08-01-2019 21:50 (9%)

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 21-01 17:52
Stephanoff schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:42:
[...]

Klopt, de H versie. Ik kan alleen de Max. Snelheid instellen. Geen vaste, maar vooralsnog niet verder in verdiept. Ik ga er vanuit dat de pana dit zelf regelt (en zie dat hij dit ook doet). Max snelheid staat op iets van 1000l/u.

EDIT: fun fact: de pana zegt zelf een COP van 7,6 gehaald te hebben afgelopen weken...
Bij mij meer dan 20 zelfs. Mijn vraag is wat de pana aangeeft aan opbrengst per dag? In het display bij opbrengst per week en dan bv. naar gisteren. Als je die opbrengst deelt door het extern gemeten verbruik van dezelfde dag, hoever wijkt de COP dan af van die bepaald met de Kamstrup?

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, CV warmtapwater

• Stephanoff
t.oswald schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:10:
[...]

Bij mij meer dan 20 zelfs. Mijn vraag is wat de pana aangeeft aan opbrengst per dag? In het display bij opbrengst per week en dan bv. naar gisteren. Als je die opbrengst deelt door het extern gemeten verbruik van dezelfde dag, hoever wijkt de COP dan af van die bepaald met de Kamstrup?
Ik heb even gekeken naar de totalen sinds de wp draait. Kamstrup geeft aan 549kWh, pana 530kWh... afwijking van 3,5%. Valt mij reuze mee. Daaruit concludeer ik dat het vooral aan de stroommeting van de Pana ligt waardoor de COP zo sterk afwijkt nietwaar?

• t.oswald
Stephanoff schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:27:
[...]

Ik heb even gekeken naar de totalen sinds de wp draait. Kamstrup geeft aan 549kWh, pana 530kWh... afwijking van 3,5%. Valt mij reuze mee. Daaruit concludeer ik dat het vooral aan de stroommeting van de Pana ligt waardoor de COP zo sterk afwijkt nietwaar?
Precies wat ik hier al een aantal keren heb proberen in te brengen! Misschien kunnen meer mensen met een H5 met een Kamstrup dit eens bekijken. Ik kan zelfs alleen het verbruik meten en had al enige tijd de indruk dat met de pana opbrengst en het extern meten van het verbruik een best redelijke uitkomst wordt verkregen. Bedankt!

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, CV warmtapwater

• Cees-JanH
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23:27
Hier draai ik al een run zonder een defrost of stop van 7 dagen, compressor draait tussen 20 en 61 Hz, verbruik tussen 200 en 800 watt. Aanvoer van rond de 26 mt een Dt van 2.

Ik denk dat het goed gaat, het pand is steeds tussen de 20,7 en 21,3 graden.

• Cees-JanH
t.oswald schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:33:
[...]

Precies wat ik hier al een aantal keren heb proberen in te brengen! Misschien kunnen meer mensen met een H5 met een Kamstrup dit eens bekijken. Ik kan zelfs alleen het verbruik meten en had al enige tijd de indruk dat met de pana opbrengst en het extern meten van het verbruik een best redelijke uitkomst wordt verkregen. Bedankt!
Volgens de cloud gaat het verbruik met sprongen van 200 watt, daar komt dat volgens mij door.

Zo is ook de WAR lijn, gewenste waarde met sprongen van 1 graad, dat is ook teveel.

Ik krijg het vermoeden dat een oude cv monteur de software heeft bedacht, je wil graag heel nauwkeurig meten zodat je nauwkeurig je warmteopbrengst kunt gaan instellen. De meting van Ta en Tr is wel op 0,25 graad 8)7

• t.oswald
Cees-JanH schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:42:
[...]

Volgens de cloud gaat het verbruik met sprongen van 200 watt, daar komt dat volgens mij door.

Zo is ook de WAR lijn, gewenste waarde met sprongen van 1 graad, dat is ook teveel.

Ik krijg het vermoeden dat een oude cv monteur de software heeft bedacht, je wil graag heel nauwkeurig meten zodat je nauwkeurig je warmteopbrengst kunt gaan instellen. De meting van Ta en Tr is wel op 0,25 graad 8)7
Op het display kloppen COP en verbruik niet, maar de opbrengst klopt wel! Daar kan je wat mee als je het verbruik zelf meet.
Dat display gedoe moet inderdaad beter, maar de WP functioneert volgens mij bijzonder goed en levert een prima constant en comfortabel binnenklimaat. WAR met watertemperatuur compensatie met vloerverwarming _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Het gemeten verbruik gaat helemaal niet met sprongen van 200. Ik zie de laatste twee uur het verbruik heel geleidelijk toenemen met de dalende Tb. Ik zie stapjes van ongeveer 60 W

t.oswald wijzigde deze reactie 08-01-2019 23:53 (8%)

• Cees-JanH
t.oswald schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:50:
[...]

Op het display kloppen COP en verbruik niet, maar de opbrengst klopt wel! Daar kan je wat mee als je het verbruik zelf meet.
Dat display gedoe moet inderdaad beter, maar de WP functioneert volgens mij bijzonder goed en levert een prima constant en comfortabel binnenklimaat. WAR met watertemperatuur compensatie met vloerverwarming _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Het gemeten verbruik gaat helemaal niet met sprongen van 200. Ik zie de laatste twee uur het verbruik heel geleidelijk toenemen met de dalende Tb. Ik zie stapjes van ongeveer 60 W
Klopt, maar in de service cloud alleen verbruik van 200 , 400, 600, 800, 1000, 1200. Ik denk dus dat deze waardes worden gebruikt voor de display meting van het verbruik, dan gaat er met de afrondingen veel mis...

Ik heb geen externe meters aangesloten behalve Ta en Tr, die heb ik klein beetje bij moeten stellen.

Inderdaad, comfort is perfect !

• t.oswald
Cees-JanH schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:59:
[...]

Klopt, maar in de service cloud alleen verbruik van 200 , 400, 600, 800, 1000, 1200. Ik denk dus dat deze waardes worden gebruikt voor de display meting van het verbruik, dan gaat er met de afrondingen veel mis...

Ik heb geen externe meters aangesloten behalve Ta en Tr, die heb ik klein beetje bij moeten stellen.

Inderdaad, comfort is perfect !
Verbruik meet ik gewoon direct met een smart plug in het stopcontact. De defrost komt daar eventueel nog bij, aparte groep. Daarvan meldt de pana de uren en weet ik dat ze ongeveer 2800 W per uur doen. Kan ik zien met mijn Beeclear voor het totale verbruik met de slimmemeter. Ik heb alleen de Ta moeten bijstellen. Tr enTb stonden goed.

t.oswald wijzigde deze reactie 09-01-2019 00:05 (3%)

• mfjnab
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 07:28
Dylantje2 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:07:
[...]

Dus je COP zit je goed als hij maar de "helft" van zijn verbruik meet mmmm
Weet je het zeker..?
DE reden voor mij om alleen te kijken wat mijn totaal verbruik /dag is en die om te rekenen
Ik bereken de COP achteraf rekening houdend met het echte verbruik, maar ik heb helaas geen losse kWh meter, dus het is een beetje gokken, maar aangezien ik weet wat mijn verbruik is zonder de WP was kan ik het wel redelijk bepalen. Ik stook uiteraard op een stooklijn.

Toen ik het effect van een lagere stooklijn wilde zien en daar alleen gebruik maakte van de dagelijkse gegevens van de WP zelf zag ik dat het verbruik per graaddag afgenomen was, maar toen ik het compenseerde voor het extra sluipverbruik door de extra draaiuren op laag vermogen was het echte verbruik precies gelijk aan dat van de hogere stooklijn. Beetje jammer, want ik kan dus niet efficienter stoken.

Wat ik hier terug lees, kan dat ook komen omdat ik een 12 kW pomp heb, en die kan niet lager dat 600W vermogen (in realiteit 800W), dus een beetje te zwaar voor deze relatief warme dagen (8+ graden)

Ook ben ik idd erg verbaasd dat het remote control display een resolutie heeft van 1 graad. De enige manier om de temp in huis op het gewenste resultaat te krijgen was om de temp. calibratie aan te passen zodat ik effectief toch op een halve graad kan regelen, maar dat dit nog bestaat in 2018 is te zot voor woorden.

• B152
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 23:03
[...]

Hier ben ik ook wel erg benieuwd naar. Scheelt toch weer aanzienlijk in de kosten en een afwijking van 3 procent is wat mij betreft acceptabel.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 10:20
B152 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:17:
[...]

Hier ben ik ook wel erg benieuwd naar. Scheelt toch weer aanzienlijk in de kosten en een afwijking van 3 procent is wat mij betreft acceptabel.
Ik gebruik als meter mijn oude gas verbruik, zolang stroom verbruik tussen factor 2 en 2.5 (wel of geen sww)blijft is het prima.

• CreBa
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 21-01 20:17
Om even terug te komen op het laagste vermogen wat de H-gen kan draaien.

De H monobloc T-cap 16KW moduleert terug tot 19á20hz 1,2kw minimum opgenomen vermogen (pana display)...
Op stille stand 3 gaat hij soms terug tot 1kw openomen vermogen en de compressor draait dan nog steeds op 19á20hz. Dit zal wel lager zijn omdat de ventilatoren dan trager draaien.

• tomtommetje
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 08:57
CreBa schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:46:
Om even terug te komen op het laagste vermogen wat de H-gen kan draaien.

De H monobloc T-cap 16KW moduleert terug tot 19á20hz 1,2kw minimum opgenomen vermogen (pana display)...
Op stille stand 3 gaat hij soms terug tot 1kw openomen vermogen en de compressor draait dan nog steeds op 19á20hz. Dit zal wel lager zijn omdat de ventilatoren dan trager draaien.
Dat scheelt maar 0,2kW met mijn 9kW H T-cap mono (Pana waarden). Hier ook 19hz op zijn laagst. De opbouw van deze Modellen zijn redelijk vergelijkbaar, dus er zal ook geen groot verschil zijn. Loopt nu bijna 24u aan 1 stuk op zijn laagste stand.

Wat doet de 9kW 1 fase uitvoering, niet T-cap? Ik verwacht dat die verder terug kan, heeft maar 1 fan.

• JvdW
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:19
tomtommetje schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:46:
[...]

Dat scheelt maar 0,2kW met mijn 9kW H T-cap mono (Pana waarden). Hier ook 19hz op zijn laagst. De opbouw van deze Modellen zijn redelijk vergelijkbaar, dus er zal ook geen groot verschil zijn. Loopt nu bijna 24u aan 1 stuk op zijn laagste stand.

Wat doet de 9kW 1 fase uitvoering, niet T-cap? Ik verwacht dat die verder terug kan, heeft maar 1 fan.
0,4kW / 19Hz (weergegeven op de controller)
Was in werkelijkheid 450W meen ik ergens gelezen te hebben van iemand die wel aparte kWh meter heeft.

• Fullpower
[...]

Ik zie hier dat het opgewekte vermogen redelijk klopt, geeft iets minder aan dan de Kamstrup. De grote afwijking zit hem ook hier in het elektrische vermogen (ook hier onderin 200 watt of meer te weinig).

Daarom denk ik dat als je het elektrische vermogen goed kunt meten, je redelijk dicht in de buurt van de werkelijke COP kunt komen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en LTV convectoren. CPC18 300 liter ZB.

• t.oswald
Fullpower schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:59:
[...]

Ik zie hier dat het opgewekte vermogen redelijk klopt, geeft iets minder aan dan de Kamstrup. De grote afwijking zit hem ook hier in het elektrische vermogen (ook hier onderin 200 watt of meer te weinig).

Daarom denk ik dat als je het elektrische vermogen goed kunt meten, je redelijk dicht in de buurt van de werkelijke COP kunt komen.
Mooi! Bij @Stephanoff was de Kamstrup ook iets hoger dan de Pana.

• reneeke1970
@Dylantje2 hoe gaat het met je verbruik vandaag?
Bij mij tikt ie lekker door, komt niet vaak voor gemiddeld 1000 watt per uur, nu voorbij 12 kWh dus....

• t.oswald
reneeke1970 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:54:
@Dylantje2 hoe gaat het met je verbruik vandaag?
Bij mij tikt ie lekker door, komt niet vaak voor gemiddeld 1000 watt per uur, nu voorbij 12 kWh dus....
Hier met de H5 tot nu toe 8 kWh, zo rond de 600 W per uur, vannacht iets daarboven, nu weer iets daaronder. Plus drie defrosts is plus 1,5 kWh voor de heater, laatste om 10.30, maakt 9,5 kWh totaal. Extern gemeten waarden. De winter is hier inmiddels weer voorbij. 8)

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:09:
[...]

Hier met de H5 tot nu toe 8 kWh, zo rond de 600 W per uur, vannacht iets daarboven, nu weer iets daaronder. Plus drie defrosts is plus 1,5 kWh voor de heater, laatste om 10.30, maakt 9,5 kWh totaal. Extern gemeten waarden. De winter is hier inmiddels weer voorbij. 8)
https://snapshot.raintank...HZN2Jdl9CrpB9eQh5cYYhJyvR

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=15798

Mijn verbruik is vandaag wat hoger hahaah

Maar wel 24/7 21 graden... _/-\o_
WAF blij

Edit:

Kom van 0.55M3 gas.
Sta nu vanaf december tot nu [ 2 minder goede maanden ] op 0.57M3 [ omgerekend met 2Kwh voor 1M³ gas ]

Dus redelijk tevreden, aangezien we nu 24/7 warm huis hebben en "toen"peiken en dalen hadden..

Dylantje2 wijzigde deze reactie 10-01-2019 16:54 (15%)

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:48:
[...]

https://snapshot.raintank...HZN2Jdl9CrpB9eQh5cYYhJyvR

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=15798

Mijn verbruik is vandaag wat hoger hahaah

Maar wel 24/7 21 graden... _/-\o_
WAF blij

Edit:

Kom van 0.55M3 gas.
Sta nu vanaf december tot nu [ 2 minder goede maanden ] op 0.57M3 [ omgerekend met 2Kwh voor 1M³ gas ]

Dus redelijk tevreden, aangezien we nu 24/7 warm huis hebben en "toen"peiken en dalen hadden..
Leuk hè dat noodzakelijk 24/7 stoken alleen maar comfort verhogend is.
Alleen s'nachts trekt ie er hard aan zeg bij jou. Vermoed nog steeds dat je bij overdag -5 het wat moeilijk krijgt. Bij -10 weer niet want dan geeft software extra frequentie vrij aan compressor.

Heb je toevallig gespeeld met de timer?
Bv snachts war -2 en dan in voormiddag weer +1 om weer op te warmen. Zou kunnen schelen in verbruik.
Ik moet het ook nog eens doen....

• mfjnab
Valt me wel op dat de machine veel stops maakt. Zijn dat allemaal defrost cycles? Die zie ik met m'n 12kw bi-block namelijk nog helemaal niet bij deze temp.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:11:
[...]

Leuk hè dat noodzakelijk 24/7 stoken alleen maar comfort verhogend is.
Alleen s'nachts trekt ie er hard aan zeg bij jou. Vermoed nog steeds dat je bij overdag -5 het wat moeilijk krijgt. Bij -10 weer niet want dan geeft software extra frequentie vrij aan compressor.

Heb je toevallig gespeeld met de timer?
Bv snachts war -2 en dan in voormiddag weer +1 om weer op te warmen. Zou kunnen schelen in verbruik.
Ik moet het ook nog eens doen....
Nope niet gespeeld..
Sta op -1 van stooklijn
http://vscope.at/heizkurv...7&sollWert_2=&atCheck_2=0

En tsja hij loopt... Koud en vochtig weer, dus wat zwaarder..
Maar de 7 versie was echt niet beter is me verzekerd..
Dus tot nu toe.. _/-\o_

Ik wil gewoon eens een winter stoken.
Mag wat kouder worden kijken wat hij doet..
Kan me alleen niet voorstellen dat ik met een 9Kw goedkoper uit was geweest..
Moduleert niet verder terug..
En de winter is halverwege...:-) dus bij extremen koude.. Pelletkachel aan.

Voorjaar 2 radiatoren vervangen voor meer afgifte en dan weer een kijken

Ik kijk naar mijn graaddagen..
En dan ben ik zeer tevreden..
Als ik omgerekend ga kijken, 2x Kwh kost
1M³ gas kost

Dus ondanks alles en iedereen ik klaag niet
KISS voor all In €4K helemaal van het gas af..

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
mfjnab schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:14:
[...]

Valt me wel op dat de machine veel stops maakt. Zijn dat allemaal defrost cycles? Die zie ik met m'n 12kw bi-block namelijk nog helemaal niet bij deze temp.
Wat is veel?

Er zijn er die iedere 20 minuten

Mss een biblock anders werkt.?
12Kw over gedimensineerd?
Of groot oud huis?

Jouw totaal verbruik?

• mfjnab
Dylantje2 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:01:
[...]

Wat is veel?

Er zijn er die iedere 20 minuten

Mss een biblock anders werkt.?
12Kw over gedimensineerd?
Of groot oud huis?

Jouw totaal verbruik?
Viel me alleen op... Ben er wel alert op omdat mij verteld is dat het aantal start/stops relevant is voor optimale effeciency en levensduur van de compressor, vandaar...

Ik zie zelfs pas defrost cycles bij temp onder de 2 graden. Interessante vraag of dat door verschil bi-block is of omdat mijn machine relatief minder belast wordt onder deze omstandigheden (denk het laatste)

Vermogen dat ik afneem per uur is wel vergelijkbaar, maar ik heb gekozen voor een zwaardere machine die ook bij -10 nog ruim in z'n jasje zit omdat ik geen backup heb. Ook bevalt het me wel dat hij daarom ook de grootste tijd op relatief laag vermogen draait, dus ook met relatief weinig geluid. Bijkomend voordeel lijkt dus ook minder defrost cycles te zijn. Had ik nog niet aan gedacht..

• t.oswald
mfjnab schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:04:
[...]

Viel me alleen op... Ben er wel alert op omdat mij verteld is dat het aantal start/stops relevant is voor optimale effeciency en levensduur van de compressor, vandaar...

Ik zie zelfs pas defrost cycles bij temp onder de 2 graden. Interessante vraag of dat door verschil bi-block is of omdat mijn machine relatief minder belast wordt onder deze omstandigheden (denk het laatste)

Vermogen dat ik afneem per uur is wel vergelijkbaar, maar ik heb gekozen voor een zwaardere machine die ook bij -10 nog ruim in z'n jasje zit omdat ik geen backup heb. Ook bevalt het me wel dat hij daarom ook de grootste tijd op relatief laag vermogen draait, dus ook met relatief weinig geluid. Bijkomend voordeel lijkt dus ook minder defrost cycles te zijn. Had ik nog niet aan gedacht..
Zijn Tb is de hele nacht onder de 2 graden geweest, dus defrosts. Ik heb er afgelopen nacht maar drie gehad, maar hier is de temperatuur niet onder nul geweest. Dus als je zelf defrosts hebt onder de 2 graden, snap ik je opmerkingen niet helemaal. Wat is je Tb geweest en hoeveel heb je er dan gehad? Hoe meet je een defrost? Grafiek? Mij is hier op het forum nog niet opgevallen dat leden met zware WPs minder defrosts hebben, maar dat kan ik gemist hebben. Ik dacht dat het om temperatuur in combinatie met luchtvochtigheid gaat.
Levensduur compressor is waarschijnlijk geen punt, volgens de forumleden die er verstand van hebben.

t.oswald wijzigde deze reactie 10-01-2019 20:38 (3%)

• reneeke1970
t.oswald schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:36:
[...]

Levensduur compressor is waarschijnlijk geen punt, volgens de forumleden die er verstand van hebben.
Dit word alleen goed geluld door degene die een te grote wp hebben maar stellig ontkennen van niet.
Als je met je auto van Friesland naar Limburg rijd stop je dan om de vijftig km, motor tien min uit en weer starten en plank gas verder rijden, of rijd je in één gelijkmatig drafje in uurtje of vier die kant op?
De folder kan wel zeggen dat hij voor 100000 start stops gemaakt is maar eerst maar eens zien over tien jaar....

• Moby
  • Registratie: november 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Na een tip hier nog maar eens: Onze situatie: vrijstaand huis, behoorlijk goed geïsoleerd (kan nog wel wat dingen aanpassen) en een stroom overschot van minstens 2500 kW. Gasverbruik was over heel 2018 1400m3. We hebben vloerverwarming in de keuken, douche, wc en de hal en radiatoren in de woonkamer.

Ik wil graag het overschot gebruiken om het gasverbruik te minderen. Een warmtepomp lijkt mij dus een goed idee. Ruimte voor een buiten element is geen probleem, de machinekamer waar de CV hangt ligt naast een plat dak. Enige probleem is misschien het vat, ik weet niet in hoeverre het extra aantal kilo's kwaad kan maar dat kan ik laten uitzoeken.

Is een Panasonic geschikt voor ons? Lijkt me met een subsidies een no brainer natuurlijk maar wat is voldoende om ons huis te verwarmen?

Ik ben een behoorlijke leek dus elke info is welkom.

Edit @Dylantje2 wat was jouw gasverbruik voor de installatie van de warmtepomp? En hoeveel kW heb je hier voor verbruikt?

Moby wijzigde deze reactie 11-01-2019 13:58 (6%)

Iceradio player voor de veeleisende radioluisteraar

• pleio65
  • Laatst online: 08:28
t.oswald schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:36:
[...]

Zijn Tb is de hele nacht onder de 2 graden geweest, dus defrosts. Ik heb er afgelopen nacht maar drie gehad, maar hier is de temperatuur niet onder nul geweest. Dus als je zelf defrosts hebt onder de 2 graden, snap ik je opmerkingen niet helemaal. Wat is je Tb geweest en hoeveel heb je er dan gehad? Hoe meet je een defrost? Grafiek? Mij is hier op het forum nog niet opgevallen dat leden met zware WPs minder defrosts hebben, maar dat kan ik gemist hebben. Ik dacht dat het om temperatuur in combinatie met luchtvochtigheid gaat.
@mfjnab

Hier gaat die in een soort defrost cyclus. Oorzaak defrost is temperatuur ivm luchtvochtigheid zoals @t.oswald al schreef. Bij echte kou is de luchtvochtigheid laag en heb je minder defrosts. Niemand wordt blij van een defrost. Zoals in de grafiek is te zien gaat de WP na de defrost tijdelijk meer vermogen leveren. Voor mij hoeft dat niet en mag die eigenlijk weer rustig doorpruttelen.

Defrost

Defrost temp

pleio65 wijzigde deze reactie 11-01-2019 16:38 (6%)

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
foutje

Dylantje2 wijzigde deze reactie 11-01-2019 16:10 (98%)

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Moby schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:32:
Na een tip hier nog maar eens: Onze situatie: vrijstaand huis, behoorlijk goed geïsoleerd (kan nog wel wat dingen aanpassen) en een stroom overschot van minstens 2500 kW. Gasverbruik was over heel 2018 1400m3. We hebben vloerverwarming in de keuken, douche, wc en de hal en radiatoren in de woonkamer.

Ik wil graag het overschot gebruiken om het gasverbruik te minderen. Een warmtepomp lijkt mij dus een goed idee. Ruimte voor een buiten element is geen probleem, de machinekamer waar de CV hangt ligt naast een plat dak. Enige probleem is misschien het vat, ik weet niet in hoeverre het extra aantal kilo's kwaad kan maar dat kan ik laten uitzoeken.

Is een Panasonic geschikt voor ons? Lijkt me met een subsidies een no brainer natuurlijk maar wat is voldoende om ons huis te verwarmen?

Edit @Dylantje2 wat was jouw gasverbruik voor de installatie van de warmtepomp? En hoeveel kW heb je hier voor verbruikt?
mijn gasverbruik incl pellets lag op ong 0.55M³/ graaddag
gemiddeld over de afgelopen 4 jaar...

Ik weet niet of je mij als referentie kader moet gaan nemen...
aangezien ik alles zo'n beetje heb en doe wat bijna niemand hier doet :-)

maar ik heb er nog minuut spijt van hobby, KISS en warm :-)

• pleio65
Dylantje2 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:10:
[...]

Nou, nou, bijna niemand doet.. Er zullen er zeker meer zijn die hun installatie zelf of hebben laten aanleggen en dat later blijkt dat die toch net niet op alle onderdelen voldoet. Trial and error is het soms. Hij werkt toch bij jou. Bij echte kou wordt het misschien even spannend. Maar dan heb je ook weinig defrosts en kan je WP het misschien nog weleens verrassend goed doen. En anders heb je de pelletkachel nog. En die geeft zo veel meer lekkere warmte af in vergelijking met een aan de muur of in de tuin ronkende WP.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:10:
[...]

Hoezo niemand doet? Ik heb net zo gek gedaan, alleen met buffer en een 6 kW. Ik heb het net wat makkelijker.
Maar @Moby wil weten je totaal gas, 1450 toch? En wat je dat aan stroom gaat kosten, maar dat weet je nog niet. Ik gok tegen 4000 aan, misschien 3500.
Ik kom van 1350 inclusief sww en nu met alles elektrische verwarming een 3350 kWh per jaar inclusief sww dus.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pleio65 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:57:
[...]

Nou, nou, bijna niemand doet.. Er zullen er zeker meer zijn die hun installatie zelf of hebben laten aanleggen en dat later blijkt dat die toch net niet op alle onderdelen voldoet. Trial and error is het soms. Hij werkt toch bij jou. Bij echte kou wordt het misschien even spannend. Maar dan heb je ook weinig defrosts en kan je WP het misschien nog weleens verrassend goed doen. En anders heb je de pelletkachel nog. En die geeft zo veel meer lekkere warmte af in vergelijking met een aan de muur of in de tuin ronkende WP.
Ik zei ook bijna _/-\o_

En ik hoop dat deze winter een beetje een koude wordt..
Dat verrassend hoop ik ook op :-)

1.2 Ton pellets..:-)

• t.oswald
Moby schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:32:

Het merk WP is nog even niet zo belangrijk. Je hebt een wat aparte configuratie met juist geen vloerverwarming in de huiskamer en verder wel. Eerste vraag is op welke watertemperatuur je die radiatoren met je CV voedt om de kamer op de gewenste temperatuur te krijgen en de tweede vraag is hoe je de SWW wilt gaan doen en hoeveel gas van die 1450 m3 je daarvoor gebruikt

• t.oswald
Dylantje2 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:10:
[...]

Ik zei ook bijna _/-\o_

En ik hoop dat deze winter een beetje een koude wordt..
Dat verrassend hoop ik ook op :-)

1.2 Ton pellets..:-)
Kan je misschien verkopen aan die Duindorpers voor het kampvuur met oud en nieuw als het een zachte winter wordt. _/-\o_

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

t.oswald schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:41:
[...]

Het merk WP is nog even niet zo belangrijk. Je hebt een wat aparte configuratie met juist geen vloerverwarming in de huiskamer en verder wel. Eerste vraag is op welke watertemperatuur je die radiatoren met je CV voedt om de kamer op de gewenste temperatuur te krijgen en de tweede vraag is hoe je de SWW wilt gaan doen en hoeveel gas van die 1450 m3 je daarvoor gebruikt
Aan de hand van deze vragen zie ik inderdaad wat moeilijkheden. Watertemperatuur naar CV is namelijk erg hoog nu. Als ik moet schatten 65 of 70 graden. Deze moet ik zeker langzaamaan verlagen en kijken of het warm blijf in de kamer. Op dit moment is de keuken altijd al iets warmer.

Gasverbruik om te stoken heb ik geschat door het gemiddelde van 5 zomermaanden te pakken want dan staat de kachel niet aan. Dit is 20m3 per maand, dus 1450-240. Ongeveer 1200m3.

SWW zal met een vat moeten waarschijnlijk. Kan dit ook later, dus dat de HR ketel dat stukje nu nog oppakt?

Moby wijzigde deze reactie 11-01-2019 19:36 (5%)

Iceradio player voor de veeleisende radioluisteraar

• t.oswald
pleio65 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:38:
[...]

@mfjnab

Hier gaat die in een soort defrost cyclus. Oorzaak defrost is temperatuur ivm luchtvochtigheid zoals @t.oswald al schreef. Bij echte kou is de luchtvochtigheid laag en heb je minder defrosts. Niemand wordt blij van een defrost. Zoals in de grafiek is te zien gaat de WP na de defrost tijdelijk meer vermogen leveren. Voor mij hoeft dat niet en mag die eigenlijk weer rustig doorpruttelen.

[Afbeelding: Defrost]

[Afbeelding: Defrost temp]
Dan is het bij jou nog best koud geweest vannacht. Waar zit je? Hier in Z-H alleen de nacht van woensdag op donderdag een paar defrosts gehad. Donderdag laat ging de Tb alweer stijgen. Heb voor het naar bed gaan zelfs -1 compensatie op de WAR watertemperatuur gezet, anders gaat de WP bij een graad of 8 Tb de kamer een halve graad te hoog maken. Verder hoef ik aan de stooklijn niets te veranderen. Weet natuurlijk nog niet wat het bij -5 en lager wordt. Dan misschien juist +1 compensatie. Eigenlijk gebruik ik die compensatie een beetje als “kamerthermostaat”.

• t.oswald
Moby schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:34:
[...]

Aan de hand van deze vragen zie ik inderdaad wat moeilijkheden. Watertemperatuur naar CV is namelijk erg hoog nu. Als ik moet schatten 65 of 70 graden. Deze moet ik zeker langzaamaan verlagen en kijken of het warm blijf in de kamer. Op dit moment is de keuken altijd al iets warmer.

Gasverbruik om te stoken heb ik geschat door het gemiddelde van 5 zomermaanden te pakken want dan staat de kachel niet aan. Dit is 20m3 per maand, dus 1450-240. Ongeveer 1200m3.

SWW zal met een vat moeten waarschijnlijk. Kan dit ook later, dus dat de HR ketel dat stukje nu nog oppakt?
Ik heb mijn HR ketel ook nog in gebruik voor SWW. Verder staat die voor verwarming uit, anders krijg ik problemen met de WP, het is geen hybride opstelling! Je gebruikt als die 20 m3 klopt best wel wat voor SWW. Lijkt mij best verstandig om dat even te parkeren. Ik zag op een ander forum dat je ook nog denkt over een WPB.
Hoe laag kan je HR ketel? 65 of 70 graden is sowieso veel te hoog voor een hoog rendement. Heb je nachtverlaging? Hoeveel daalt de kamertemperatuur dan gedurende de nacht? Dat zal toch niet meer dan één tot anderhalve graad zijn, mag ik hopen. Dan moet je het met 50 graden ook makkelijk redden.

• pleio65
t.oswald schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:40:
[...]

Dan is het bij jou nog best koud geweest vannacht. Waar zit je? Hier in Z-H alleen de nacht van woensdag op donderdag een paar defrosts gehad. Donderdag laat ging de Tb alweer stijgen. Heb voor het naar bed gaan zelfs -1 compensatie op de WAR watertemperatuur gezet, anders gaat de WP bij een graad of 8 Tb de kamer een halve graad te hoog maken. Verder hoef ik aan de stooklijn niets te veranderen. Weet natuurlijk nog niet wat het bij -5 en lager wordt. Dan misschien juist +1 compensatie. Eigenlijk gebruik ik die compensatie een beetje als “kamerthermostaat”.
De compensatie mogelijkheid heb ik nog niet gebruikt. Draai nu net als jij op WAR en watertemperatuur. Dat gaat vooralsnog goed. Noord Veluwe. Gisterenavond was het +1. Bij +4 defrost die soms ook.
Ta van de WP gaat nu vrijwel direct de radiatoren in. Stooklijn - temperatuur kamers lijkt tot nu toe aardig op elkaar te zijn afgestemd. Benedenverdieping heeft vloerverwarming. Dat water regel ik apart. Met de compensatie verschuif je toch de stooklijn?

• t.oswald
pleio65 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:20:
[...]

De compensatie mogelijkheid heb ik nog niet gebruikt. Draai nu net als jij op WAR en watertemperatuur. Dat gaat vooralsnog goed. Noord Veluwe. Gisterenavond was het +1. Bij +4 defrost die soms ook.
Ta van de WP gaat nu vrijwel direct de radiatoren in. Stooklijn - temperatuur kamers lijkt tot nu toe aardig op elkaar te zijn afgestemd. Benedenverdieping heeft vloerverwarming. Dat water regel ik apart. Met de compensatie verschuif je toch de stooklijn?
Klopt en daarvoor hoeft de WP niet uit. Voor wijzigen van de stooklijn wel. Doorgaans voldoet de stooklijn, maar als het weer omslaat wil je wel eens wat eerder lager of hoger. Door die -1 vannacht ging de WP lekker snel terug van 470 W naar 250 W en vanochtend zelfs naar 211 W en 17 Hz. Kamer precies op 20,9, zou anders langer hebben geduurd.

• pleio65
t.oswald schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:38:
[...]

Klopt en daarvoor hoeft de WP niet uit. Voor wijzigen van de stooklijn wel. Doorgaans voldoet de stooklijn, maar als het weer omslaat wil je wel eens wat eerder lager of hoger. Door die -1 vannacht ging de WP lekker snel terug van 470 W naar 250 W en vanochtend zelfs naar 211 W en 17 Hz. Kamer precies op 20,9, zou anders langer hebben geduurd.
Best wel handig dus. Hoe bedoel je precies dat het anders langer zou hebben geduurd?

• t.oswald
pleio65 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:23:
[...]

Best wel handig dus. Hoe bedoel je precies dat het anders langer zou hebben geduurd?
Zonder compensatie is bij mij bij Tb 6 Ta 28,05 Met compensatie -1 wordt dat 27,05
Bij Tb 8 Ta 27,15, met compensatie -1 26,15
Dus eerder terugmoduleren, dus minder verbruik en lagere kamertemperatuur. Doet nu bij Tb 6 wat hij anders bij Tb 8 pas zou doen. In dit voorbeeld dus om 24.00 uur wat anders pas om 6.00 uur zou zijn gebeurd. Aparte situatie, de weersvoorspelling gaf aan dat de temp gedurende de nacht ging oplopen. Daar loop ik nu op vooruit door de compensatie van -1.
http://vscope.at/heizkurv...sollWert_2=-1&atCheck_2=8

t.oswald wijzigde deze reactie 11-01-2019 21:39 (10%)

• pleio65
t.oswald schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:36:
[...]

Zonder compensatie is bij mij bij Tb 6 Ta 28,05 Met compensatie -1 wordt dat 27,05
Bij Tb 8 Ta 27,15, met compensatie -1 26,15
Dus eerder terugmoduleren, dus minder verbruik en lagere kamertemperatuur. Doet nu bij Tb 6 wat hij anders bij Tb 8 pas zou doen. In dit voorbeeld dus om 24.00 uur wat anders pas om 6.00 uur zou zijn gebeurd. Aparte situatie, de weersvoorspelling gaf aan dat de temp gedurende de nacht ging oplopen. Daar loop ik nu op vooruit door de compensatie van -1.
http://vscope.at/heizkurv...sollWert_2=-1&atCheck_2=8
Ik snap het. Je moet hem bij “normale” weersomstandigheden niet vergeten weer op 0 te zetten.

• mfjnab
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:07:
[...]

Dit word alleen goed geluld door degene die een te grote wp hebben maar stellig ontkennen van niet.
Als je met je auto van Friesland naar Limburg rijd stop je dan om de vijftig km, motor tien min uit en weer starten en plank gas verder rijden, of rijd je in één gelijkmatig drafje in uurtje of vier die kant op?
De folder kan wel zeggen dat hij voor 100000 start stops gemaakt is maar eerst maar eens zien over tien jaar....
Ik heb denk ik wel een relatief zware WP met 12kw terwijl ik maar 1500m3 verstookt. Ik probeer het aantal stops wel te voorkomen en heb relatief weinig defrosts gezien vanaf nov. (in Friesland) Ik had wel eerder start/stop problemen toen ik op 28gr probeerde te stoken bij 7+ buitentemp. Toen kon de machine zijn warmte niet kwijt (min vermogen is 600w) en ging hij elke 30 min even uit en bijna meteen weer aan. Iets hogere Ta (30gr) loste dat op. Ik zit nu op zo'n 6 stops per dag gemiddeld incl een voor warm water. Machine draait 15 uur per dag...

• mfjnab
pleio65 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:38:
[...]

@mfjnab

[Afbeelding: Defrost]

[Afbeelding: Defrost temp]
Ik had ze zelf nog niet gezien in Drachten in Jan. Heb even gechecked, en de Tb moet echt onder de 1gr liggen icm vochtig weer voordat ik er last van krijg (bv 15 Dec en 24 Nov) dan zie ik ongeveer 1 defrost per uur..

• zandstraat
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 21-01 17:17
Dylantje2 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:59:
[...]

Ik wil gewoon eens een winter stoken.
Mag wat kouder worden kijken wat hij doet..
Kan me alleen niet voorstellen dat ik met een 9Kw goedkoper uit was geweest..
Moduleert niet verder terug..
En de winter is halverwege...:-) dus bij extremen koude.. Pelletkachel aan.
[@Dylantje2 je wordt op je wenken bediend, de weermannen spreken over aanmerkelijk kouder weer opkomst, de Britse weerkundigen hebben het al een naam gegeven "the Beast from the East", de Russische Beer is weer onderweg.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
zandstraat schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:40:
[...]

[@Dylantje2 je wordt op je wenken bediend, de weermannen spreken over aanmerkelijk kouder weer opkomst, de Britse weerkundigen hebben het al een naam gegeven "the Beast from the East", de Russische Beer is weer onderweg.
mwhaaaa zo extreem.... Dan zullen er hier wel een paar lachu hahahah
Maar goed de pellets:-)
Maar echt ik hoop dat het weekje -10 wordt.
Weet ik meteen waar ik sta, en of mijn pana de winter doorstaat En verrassend zal presteren.. _/-\o_

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:42:
[...]

mwhaaaa zo extreem.... Dan zullen er hier wel een paar lachu hahahah
Maar goed de pellets:-)
Maar echt ik hoop dat het weekje -10 wordt.
Weet ik meteen waar ik sta, en of mijn pana de winter doorstaat En verrassend zal presteren.. _/-\o_
Met -10 wel want dan geeft software tandje extra vrij in frequentie compressor. Bij -5 en beetje mist is het grootste probleem.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
De Duitsers kunnen de 5 kW warmtepomp omtoveren naar een 10 kW warmtepomp. Gewoon door de buitensensor kouder te laten lijken. De sensor voor de buitentemperatuur is aan te passen door een weerstand in serie op te nemen. Kosten € 0,10,-

De compressor moet bij -25°C vol aan de bak, dus waarom zou dat technisch niet kunnen bij -5°C

Het precieze topic weet ik niet meer, maar zie Haustechnikdialog
https://www.haustechnikdialog.de/Forum/30/Waermepumpen

Het zou mooi zijn als de warmtepomp dan in de ISDE subsidie ook als 10 kW te boek staat >:)

• DiGiHS
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 21-01 11:19
DiGiHS schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:39:
Hi, op 18 november een Panasonic 5KW warmtepomp besteld bij CM, op de orderbevestiging stond dat deze tussen 20 en 28 november geleverd zou worden. Vandaag nog niets ontvangen. Uiteraard in de tussentijd contact gehad maar telkens is er weer een andere reden voor de vertraging en wordt verzending toegezegd (Gele hesjes, feestdagen enz). Inmiddels via Paypal de procedure gestart om CM in gebreke te stellen en levering of anders terugbetaling af te dwingen. Misschien komt het nog goed maar we nemen het zekere voor het onzekere. Dus zorg dat je met Paypal betaalt.
[...]
Inmiddels is mijn warmtepomp (WH-MDC05H3E50) van Confort-market na 8 weken binnengekomen.

• B152
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 23:03
DiGiHS schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:11:
[...]
Inmiddels is mijn warmtepomp (WH-MDC05H3E50) van Confort-market na 8 weken binnengekomen.
Wow, dat heeft even geduurd, hebben ze nog een reden opgegeven?

Hoe is trouwens de leveringstijd uit engeland?

• CreBa
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 21-01 20:17
Zijn er nog mensen die hun WP continu op stillestand 3 hebben lopen?
Hij lijkt me dan omgekeerd te werken..
Die begint dan op zijn laagste vermogen en gaat zo stilletjes optoeren tot zijn ta bereikt is en kan behouden worden.
In mijn geval met een 16kw pomp is dit efficienter om hem langer aant draaien te houden en minder starts/dag te krijgen want met dit warme weer start ie makkelijk 30x/dag...
1 groot nadeel, als hij toevriest duurt een defrost veel langer dan de gebruikelijke 10min omdat hij niet op vol vermogen ontdooit.

• IBoat
  • Laatst online: 09:24
DiGiHS schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:11:
[...]

Wat betaalde je aan verzendkosten?
Is hij wel netjes afgeleverd? Hoe krijgen ze hem op een pallet uit de vrachtwagen zonder heftruck?

4420 Wp SF170

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
CreBa schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:06:
Die begint dan op zijn laagste vermogen en gaat zo stilletjes optoeren tot zijn ta bereikt is en kan behouden worden.
In mijn geval met een 16kw pomp is dit efficienter om hem langer aant draaien te houden en minder starts/dag te krijgen want met dit warme weer start ie makkelijk 30x/dag...
1 groot nadeel, als hij toevriest duurt een defrost veel langer dan de gebruikelijke 10min omdat hij niet op vol vermogen ontdooit.
Hier al vanaf dag 1 op stille modus 3.en is er nog niet weer vanaf geweest. :) is wel een split H versie.
En start/stops heeft die momenteel geen last van.
http://i66.tinypic.com/29p3jia.jpg

BenEco wijzigde deze reactie 13-01-2019 22:30 (6%)

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh Tekna.

• bbbrumbrum
  • Niet online
IBoat schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:20:
[...]

Is hij wel netjes afgeleverd? Hoe krijgen ze hem op een pallet uit de vrachtwagen zonder heftruck?
Laadklep

• Fullpower
CreBa schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:06:
In oktober heb ik hem een tijdje op stillemodus 2 hebben staan. Dan duren de runs net wat langer. Want ook hier een relatief zware WP, maar ook wel redelijk wat afgifte.

Maar hier staat hij al maanden op 'normaal'. 's Ochtends gaat hij dan flink aan de bak om de boel op te warmen. Zelfs rond het vriespunt zijn het aantal defrosts beperkt; vaak 1x na een uur of twee draaien.

Misschien als het weer warmer wordt buiten dat ik hem weer op de stillemodus zet. Of als het heel koud wordt en ik de WP waarschijnlijk laat doordraaien 's nachts. Of dat nodig is weet ik nog niet. Minimum temperatuur 's ochtends was net onder de 19 graden en dat trok hij nog gemakkelijk weer omhoog in een paar uur. Afwachten tot het echt kouder wordt.

• Sen
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 17:05

Sen

<-->

Mijn WH-MDC05H3E50 komt binnenkort en ik ben druk bezig met de electra aan te passen. Nu ga ik dus 2 groepen afgezekerd op 16a er naar toe brengen. Maar ik kom eigenlijk een beetje in de problemen met mijn kookgroepen (inductie plaat en oven). Is er een mogelijkheid dat als ik de oven en of inductie plaat gebruik de warmtepomp niet moet aanslaan of moet gaan ontdooien. Het is maar een half uur max per dag dat we koken en om daarvoor nou naar 3 x 35 te moeten gaan vind ik ook zonde.

• rjd22
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 08:01
@Sen wat is precies je redenatie dat je naar 3x35 moet gaan? Je kan je groepenkast toch uitbreiden met 2x16a zekeringen?

• pleio65
Sen schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:16:
Mijn WH-MDC05H3E50 komt binnenkort en ik ben druk bezig met de electra aan te passen. Nu ga ik dus 2 groepen afgezekerd op 16a er naar toe brengen. Maar ik kom eigenlijk een beetje in de problemen met mijn kookgroepen (inductie plaat en oven). Is er een mogelijkheid dat als ik de oven en of inductie plaat gebruik de warmtepomp niet moet aanslaan of moet gaan ontdooien. Het is maar een half uur max per dag dat we koken en om daarvoor nou naar 3 x 35 te moeten gaan vind ik ook zonde.
Wat jij wil is niet handig. Advies is om je groepenkast uit te breiden. 3x25A is ruim voldoende. Koken op 3 of 2 fase. 3x35 is echt niet nodig.

• mfjnab
Sen schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:16:
Ik zit ook met maximale belasting van de 3 groepen op 30 Ampere elk als alles aan zou staan (afgezekerd op 3x 25 A). Het blijkt echter dat de hoofdzekeringen via een zogeheten C-characteristiek afgezekerd zijn. In praktijk houdt dit in dat er een belasting van 20% boven de afzekerwaarde voor ongeveer 10 minuten nog steeds niet tot afschakelen zal leiden. In de praktijk is het geen probleem aangezien nooit al die apparaten zo lang op max vermogen staan gedurende zo'n lange periode.

• Stephanoff
mfjnab schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:25:
[...]

Ik zit ook met maximale belasting van de 3 groepen op 30 Ampere elk als alles aan zou staan (afgezekerd op 3x 25 A). Het blijkt echter dat de hoofdzekeringen via een zogeheten C-characteristiek afgezekerd zijn. In praktijk houdt dit in dat er een belasting van 20% boven de afzekerwaarde voor ongeveer 10 minuten nog steeds niet tot afschakelen zal leiden. In de praktijk is het geen probleem aangezien nooit al die apparaten zo lang op max vermogen staan gedurende zo'n lange periode.
Wij zijn ook all-electric op 3x25A, inclusief 2-fase inductie en een 3-fase laadpaal voor onze auto (die maar op 1 laad, ander verhaal). Die laad hoofdzakelijk ‘s avonds en ‘s nachts. En zo geldt voor heel veel apparaten dat je ze op een ander moment per dag gebruikt. En al is er even overlap, door een goede verdeling van je groepen en apparaten over de 3 fases komt dit nauwelijks voor. Tot op heden geen problemen!

• Sen
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 17:05

Sen

<-->

Even ter verduidelijking ik heb 3 x 25 maar het koken gebruikt op max 3 x 16a oven 3600watt en inductie 7200watt. Nu is dit wel max natuurlijk. Maar als de warmtepomp ook energie gaat pakken op 2x 16a en de overige apparatuur staat ook aan kom ik een beetje in de knel.

• Stephanoff
Sen schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:47:
Even ter verduidelijking ik heb 3 x 25 maar het koken gebruikt op max 3 x 16a oven 3600watt en inductie 7200watt. Nu is dit wel max natuurlijk. Maar als de warmtepomp ook energie gaat pakken op 2x 16a en de overige apparatuur staat ook aan kom ik een beetje in de knel.
Daar heb je gelijk. Maar hoe realistisch is dit? Dat betekent dat ik alle 5 de inductieplaten op max/boost moet hebben staan, het buiten -25 graden is zodat mijn WP vol vermogen draait en de back-up heater actief, en dat ik mijn auto oplaad 8)7 . Nogmaals, je hebt gelijk. Op max vermogen kom ik ook tekort. Maar met een beetje logische verdeling moet dit absoluut geen probleem zijn. Bovendien is een verzwaring in ons geval vrij kostbaar (jaarlijks).

• DiGiHS
  • Laatst online: 21-01 11:19
IBoat schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:20:
[...]

Verzendkosten waren 238 euro. De warmtepomp stond keurig op een pallet en de vrachtwagen was voorzien van een laadklep.

• mfjnab
Stephanoff schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:57:
[...]

Daar heb je gelijk. Maar hoe realistisch is dit? Dat betekent dat ik alle 5 de inductieplaten op max/boost moet hebben staan, het buiten -25 graden is zodat mijn WP vol vermogen draait en de back-up heater actief, en dat ik mijn auto oplaad 8)7 . Nogmaals, je hebt gelijk. Op max vermogen kom ik ook tekort. Maar met een beetje logische verdeling moet dit absoluut geen probleem zijn. Bovendien is een verzwaring in ons geval vrij kostbaar (jaarlijks).
Verzwaring naar 3x 35 is ontzettend duur, vooral in jaarlijkse kosten gaan bij Liander N.V van € 251 naar € 973.
Alleen doen als je er achteraf echt problemen mee hebt, maar in meeste gevallen kun je all-electric (incl. oven, wasmachine, droger, inductie, WP en auto-oplader) op 3x 25A.

• rjd22
@Sen verzwaren is echt onnodig met een 5kw warmtepomp.

Ikzelf heb ook 3x25a met een inductie plaat, oven, 7kw warmtepomp, een warmtepomp boiler en een wasmachine en warmtepomp droger.

De warmtepomp komt nooit boven de 1.5 kw uit en warmtepomp boiler niet boven de 600 watt.

3x25a is echt meer dan genoeg als je alles netjes over de groepen verdeeld.

• JvdW
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:19
Sen schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:47:
Gaat wel loslopen met 3x25A ;)

Hier een vergelijkbare situatie.
Ook een inductieplaat van 7,2kW, oven van 3,2kW, vaatwasser, wasdroger, 3kW el. voor sww boiler etc :+
Maar dan met de Pana 9kW (1 fase) warmtepomp i.p.v. de 5kW ;)
En ook hier gewoon 3x25A.

Wel heb ik het zo dat de WP en de vaatwasser + wat klein spul (modem etc in de meterkast) op een fase zitten waarbij er behalve deze dingen verder niets op zit.

/edit waarbij ik me nu bekend dat bij wp op vol vermogen + vaatwasser op 75 graden misschien wel net eens teveel van het goede zou kunnen zijn :D Maargoed, e.e.a. gaat al een tijd zonder problemen.

JvdW wijzigde deze reactie 14-01-2019 20:55 (23%)

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Hoeveel flow hebben jullie meestal met de 5 kW monoblock.

De Panasonic WH-MDC05H3E5 heeft een advies flow van 900 liter per uur met een minimum van 420 liter per uur.
420 liter per uur geeft bij 5 kW een deltaT van 10°C, maar bij 2,5 kW nog maar 5°C

Als de warmtepomp vaak op laaglast draait zoals bij @!null dan zou 420 l/h niet eens zo gek zijn.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dre schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:28:
Hoeveel flow hebben jullie meestal met de 5 kW monoblock.

De Panasonic WH-MDC05H3E5 heeft een advies flow van 900 liter per uur met een minimum van 420 liter per uur.
420 liter per uur geeft bij 5 kW een deltaT van 10°C, maar bij 2,5 kW nog maar 5°C

Als de warmtepomp vaak op laaglast draait zoals bij @!null dan zou 420 l/h niet eens zo gek zijn.
Advies van Pana 16/minuut

En hij toert dan verder af...

Dylantje2 wijzigde deze reactie 14-01-2019 21:41 (3%)

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 10:00
@Dre Uh dat weet ik niet. Maar hij draait volgens mij maar heel weinig deltaT in die lange runs op 200W.
Ik kijk zo af en toe, en dan is het meestal maar iets van 27 retour versus 29 aanvoer temp, dus reken maar uit.
(opstartfase even buiten beschouwing gelaten)

Bij de vloerverwarming verdeler is de thermostaat regeling eruit zodat deze meer flow kan hebben. En er staat altijd een kleine radiator (LTV) op de gang open. Maar deze is heel klein en doet niet super veel meer, maar wel iets. Kan alsnog wel afkoelen op de gang als het erg koud is maar dat intereseert ons weinig. (de wc op de gang zit wel op de vloerverwarming :+ )

!null wijzigde deze reactie 14-01-2019 21:56 (41%)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
rjd22 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:33:
@Sen
De warmtepomp komt nooit boven de 1.5 kw uit en warmtepomp boiler niet boven de 600 watt.
Hoe kom je aan die wijsheid?
Hij komt er wel boven

• rjd22
@Dylantje2 als je leest dan zie je dat ik op mijn situatie doel. Ik heb bij lange na nog niet de max capaciteit van mijn warmtepomp bereikt als je hem niet te ver onderbemeten hebt.

Jouw situatie is uitzonderlijk omdat je ten eerste heel heet (ta 40graden) gestookt hebt. En dat je warmtepomp wat onderbemeten hebt. Of dat een goed idee is of niet zou ik niet weten aangezien je een alternatieve verwarmingsbron hebt.

Het is om aan te geven dat het allemaal niet zo'n vaart loopt dat je echt een 3x35kw hoofdzekering nodig hebt.

• reneeke1970
rjd22 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 08:24:
@Dylantje2 als je leest dan zie je dat ik op mijn situatie doel. Ik heb bij lange na nog niet de max capaciteit van mijn warmtepomp bereikt als je hem niet te ver onderbemeten hebt.

Jouw situatie is uitzonderlijk omdat je ten eerste heel heet (ta 40graden) gestookt hebt. En dat je warmtepomp wat onderbemeten hebt. Of dat een goed idee is of niet zou ik niet weten aangezien je een alternatieve verwarmingsbron hebt.

Het is om aan te geven dat het allemaal niet zo'n vaart loopt dat je echt een 3x35kw hoofdzekering nodig hebt.
3×35 is inderdaad onzin, maar verder heeft @Dylantje2 gewoon een wp op maat, dat ding doet gewoon zijn werk waar hij voor gemaakt is. En 1700 watt is heel normaal, bij -10 gaat hij naar 2100 watt gok ik.

Dat jullle allemaal race wagens kopen om vervolgens stationair mee door het dorp te pruttelen snap ik soms ook niet...

• rjd22
@reneeke1970 Mijn hele doel van hoe ik mijn antwoord verwoord had was dat ik hier niet over oordeel.

Om nou mijn warmtepomp een racewagen te noemen vindt ik zelf een beetje onnodige aanval. Dit is een beetje de reden waarom ik zit te denken om niet meer te helpen/posten hier.

• Baapje327
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21-01 21:33
Weet iemand wat het verschil is tussen de 3 soort quiet modes van de Panasonic? Ik kan kiezen tussen quiet 1,2 en 3.
Ik ben nu met 3 aan het testen op de compressor niet te hard te laten draaien.lijkt 35 hz oid te zijn. Zonder de quiet mode aan zie ik wel eens 20 hz als de wp terugmoduleert, dus dat zou ik eigenlijk willen afdwingen ivm COP.

9350 WP op Zuid met Goodwe 8000-DT, 3x24 CPC Vacuumbuizen op Zuid naar 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MXC12H9E8 T-CAP & Wijas 18KW doorstroomverwarmer achter hygiënespiraal voor SWW. Volledig VVW & Gasloos sinds Juni 2018.

• t.oswald
rjd22 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:33:
@Sen verzwaren is echt onnodig met een 5kw warmtepomp.

Ikzelf heb ook 3x25a met een inductie plaat, oven, 7kw warmtepomp, een warmtepomp boiler en een wasmachine en warmtepomp droger.

3x25a is echt meer dan genoeg als je alles netjes over de groepen verdeeld.
Volgens mij vergeet je dan de defrosts. Die gaan richting 3kW.
https://tweakers.net/ext/f/vOBGfZuI29N9C5ZIYbmF8wVG/thumb.png

• rjd22
t.oswald schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:33:
[...]

Volgens mij vergeet je dan de defrosts. Die gaan richting 3kW.
[Afbeelding]
Die kunnen inderdaad 3kw innemen. Ik heb zelf dat deze energie uit het CV water trekken dus gaat bij mij bijna nooit of maar heel even aan.

Maar ik zou dit nog steeds niet als excuus zien om mijn hoofdzekering te verzwaren.

Hoofdzekeringen hebben een D karakteristiek en kunnen een redelijke tijd een piek belasting hoger dan hun zekering waarde aan zonder te springen.

rjd22 wijzigde deze reactie 15-01-2019 15:04 (13%)

• pleio65
Baapje327 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:47:
Weet iemand wat het verschil is tussen de 3 soort quiet modes van de Panasonic? Ik kan kiezen tussen quiet 1,2 en 3.
Ik ben nu met 3 aan het testen op de compressor niet te hard te laten draaien.lijkt 35 hz oid te zijn. Zonder de quiet mode aan zie ik wel eens 20 hz als de wp terugmoduleert, dus dat zou ik eigenlijk willen afdwingen ivm COP.
De WAR regelt dat die soms tot 20Hz wordt terug gemoduleerd. Niet de stilte modus. Als de WP hier soms even flink moet toeren dan dan gaat die tot 78Hz in normale stand. Bij ingeschakelde stilte modus 3 is dat max 58Hz. Een paar uur later (stilte modus 3) draait die bijvoorbeeld weer 20Hz.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
rjd22 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:32:
@reneeke1970 Mijn hele doel van hoe ik mijn antwoord verwoord had was dat ik hier niet over oordeel.

Om nou mijn warmtepomp een racewagen te noemen vindt ik zelf een beetje onnodige aanval. Dit is een beetje de reden waarom ik zit te denken om niet meer te helpen/posten hier.
@rjd22
Je verwoord wel dat mijn pomp onderbemeten is..
Zoals zovelen hier doen. [ lig ik niet wakker van ]
Jouw situatie is uitzonderlijk omdat je ten eerste heel heet (ta 40graden) gestookt hebt. En dat je warmtepomp wat onderbemeten hebt.
Met daarbij ooit een instelling Ta 40, maar dat heb ik een week volgehouden..
Draai nu al wat weken op WAR,

Daarnaast ben je in mijn ogen " iets" te stellig voor een anders lezende:
De of MIJN zijn twee dingen... O-)

En tsja als je wilt stoppen met posten... Zou heel erg zonde zijn . O-) O-)

Maar van de andere kant.... Hoeveel mensen hebben een overbemeten pomp?
En heb ik al bij moeten stoken?
En het klopt het is nog geen -10. [ maar ik geef aan dat ik er op wacht ]
Mijn pomp heeft een 3Kw backupheater mag ik die meetellen? Wie telt met zijn 12 Kw ook nog eens de 3Kw Heather mee? Is hij dan echt niet over bemeten?

Ik heb hier en daar wat aanloop dingetje... [ iets meer afgifte zou wenselijk zijn.. ] maar dat komt.
eerlijkheidshalve heb ik met mijn formule een beetje mis gecalculeerd, omdat ik mijn pellets niet helemaal geteld heb. [ dom maar ach een 7 kw had niet heel beter gelopen dus? ]

Alleen als iedereen zegt dat mijn pomp onder bemeten is... Zit ik nog steeds niet in de kou.
Daarnaast zijn er in mijn ogen echt wel racewagens..hier Die stationair niet zachter lopen dan 600 en de mijne toert af tot 200. Wat scheelt me dat in het voor en najaar. Wat zijn de meeste dagen in onze winter -10 of gewoon een beetje kill.

Ik ben slecht in bewijzen..,,,,,

@reneeke1970
Ik ben wel blij dat ik soms een beetje steun krijg... _/-\o_ _/-\o_

• tomtommetje
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 08:57
pleio65 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:43:
[...]

De WAR regelt dat die soms tot 20Hz wordt terug gemoduleerd. Niet de stilte modus. Als de WP hier soms even flink moet toeren dan dan gaat die tot 78Hz in normale stand. Bij ingeschakelde stilte modus 3 is dat max 58Hz. Een paar uur later (stilte modus 3) draait die bijvoorbeeld weer 20Hz.
De stille modus vlakt de maximale frequentie inderdaad af.

De War regelt naar mijn ervaring mooier dan een vaste buffervat temperatuur in mijn geval. Ik heb de optionele print nu uit staan en regel op watertemperatuur, daar is hij veeeeeeel rustiger van geworden. Hij wil anders snel het 800L buffervat verwarmen, terwijl hij nu hele mooie lange runs maakt. Tja, de pomp blijft lopen. Eens kijken hoe we dat in het voorjaar gaan doen. Misschien dan weer op buffervat temperatuur, want dan helpt de zonneboiler ook weer mee.

• Guido7619
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21-01 19:17
Bij die Panasonic zit dat lcd control paneeltje er toch wel standaard bij? Bij sommige aanbieders staat dat er niet op de foto bij en bij een ander weer wel. Dus twijel even of je dat er bij moet kopen.

Als je deze in de UK haalt, moet je dan nog iets van invoerbelasting betalen?

Wat hebben jullie er verder nog bijbesteld van panasonic, even afgezien van je aansluitmateriaal?

Ik wil de WP graag via telefoon van buitenshuis kunnen bedienen. Heb ik dan enkel die module CZ-TAW1 nodig?

5 KW WP met wifi module kost in de UK 2568 Euro. Ik heb eventueel een mogelijkheid dit gratis te kunnen laten overvaren naar Nederland met een ferry welke binnenkort teruggaat vanuit de Ierse Zee.

Ben nog even in contact of dit gaat lukken maar als dat lukt wel interessant.

In Duitsland komt de 5 KW versie met wifi module op 2914 euro, maar daar zit nog geen bezorging bij.

De wifi module kost in de UK 180 euro. Voordelig om gelijk erbij te kopen of koop je die in Nederland voor dezelfde prijs?

• Baapje327
tomtommetje schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:24:
[...]

De stille modus vlakt de maximale frequentie inderdaad af.

De War regelt naar mijn ervaring mooier dan een vaste buffervat temperatuur in mijn geval. Ik heb de optionele print nu uit staan en regel op watertemperatuur, daar is hij veeeeeeel rustiger van geworden. Hij wil anders snel het 800L buffervat verwarmen, terwijl hij nu hele mooie lange runs maakt. Tja, de pomp blijft lopen. Eens kijken hoe we dat in het voorjaar gaan doen. Misschien dan weer op buffervat temperatuur, want dan helpt de zonneboiler ook weer mee.
dank voor de reacties (ook van pleio).
Goed om te horen, ik gebruik ook WAR (30-50 bij 15 tot -15) en watertemperatuur (ik heb geen optionele printplaat met sensor), en dat lijkt wel redelijk lekker te gaan. Mijn kamerthermostaat (los van de WP) leer hoelang t duurt voordat t huis warm is, met hoeveel rondpompen. dus als het kouder wordt buiten, weet de kamerthermostaat dat niet, dus als er dan warmer water ingaat lijkt dat best goed te gaan. dan hoeft de kamerthermostaat dus wat minder bij te leren.WAR lijkt dus ideaal.

Als de zonnecollectoren weer serieus gaan meedoen, dan werkt dit toch ook prima.De WP stopt vanzelf als het retour water warm genoeg is toch? Als de zonneboiler het helemaal overneemt, dan zet ik de WP gewoon uit om de pompkosten te besparen.

vanmorgen ook de Quiet Mode 3 aangezet, en het lijkt dat de WP daar wel lekker op gaat. hij zit nu vrij rustig op 1KW (laagste moduleerpunt lijkt t) en doet dat al vanaf vanmorgen sinds de quiet mode. ik weet niet of deze modus dus afvlakt, of gewoon zo laag mogelijk houd bij de ingestelde delta T, maar het werkt iig wat beter nu, COP gaat richting de 3. Dit is natuurlijk ook zo omdat de verwarming nu vrij constant warmte vraagt, omdat het huis extra verwarmt moet worden. (de vloer was afgekoeld door wat testen met een lage stooklijn). dus ben benieuwd als de vloer/huis weer op temperatuur is, dan kan de WP mogelijk zijn warmte niet meer kwijt.

Weet iemand toevallig nog wat t verschil tussen quiet 1 en 3 is. vlakt 1 minder af bijv. of juist meer?

9350 WP op Zuid met Goodwe 8000-DT, 3x24 CPC Vacuumbuizen op Zuid naar 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MXC12H9E8 T-CAP & Wijas 18KW doorstroomverwarmer achter hygiënespiraal voor SWW. Volledig VVW & Gasloos sinds Juni 2018.

• Stephanoff
Guido7619 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:24:
Bij die Panasonic zit dat lcd control paneeltje er toch wel standaard bij? Bij sommige aanbieders staat dat er niet op de foto bij en bij een ander weer wel. Dus twijel even of je dat er bij moet kopen.
Yep, zit aan de binnenkant van de WP. Paneeltje eraf halen en daar zit ie!
Als je deze in de UK haalt, moet je dan nog iets van invoerbelasting betalen?
Hangt van de stemming af zometeen in de UK ;) . Maar nee.
Wat hebben jullie er verder nog bijbesteld van panasonic, even afgezien van je aansluitmateriaal?
Nog niets behalve mijn lijstje wat ik eerder had gepost. Ik probeer een goedkoop NTC weerstandje als tanksensor. En anders bestel ik nog de officiële tanksensor. 3-wegklep kan je ook van panasonic kopen voor SWW maar dan betaal je de hoofdprijs. Heb er nu 1 voor 35 euro gescoord. Kan goedkoper op ebay.
Ik wil de WP graag via telefoon van buitenshuis kunnen bedienen. Heb ik dan enkel die module CZ-TAW1 nodig?
Dat heb ik niet. Maar wat zou je vanuit buiten willen regelen dan?
5 KW WP met wifi module kost in de UK 2568 Euro. Ik heb eventueel een mogelijkheid dit gratis te kunnen laten overvaren naar Nederland met een ferry welke binnenkort teruggaat vanuit de Ierse Zee.

Ben nog even in contact of dit gaat lukken maar als dat lukt wel interessant.
Klinkt goed!

• Guido7619
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21-01 19:17
[...]

Dat heb ik niet. Maar wat zou je vanuit buiten willen regelen dan?

[...]

Voor werk ben ik vaak lang van huis. Meerdere weken. Dus wil ik de WP vanuit het buitenland aan kunnen zetten, ipv wekenlang aan laten staan terwijl ik er niet ben.

Dit doe ik momenteel met mijn gasketel ook zo. Dag voordat ik thuiskom langzaam aan het huis warm stoken. Nu zal dit met de WP wel langer duren, maar wellicht minder energie kosten dan 3-5 weken het huis op 20 graden te houden.

• pleio65
Baapje327 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:39:
[...]

dank voor de reacties (ook van pleio).
Goed om te horen, ik gebruik ook WAR (30-50 bij 15 tot -15) en watertemperatuur (ik heb geen optionele printplaat met sensor), en dat lijkt wel redelijk lekker te gaan. Mijn kamerthermostaat (los van de WP) leer hoelang t duurt voordat t huis warm is, met hoeveel rondpompen. dus als het kouder wordt buiten, weet de kamerthermostaat dat niet, dus als er dan warmer water ingaat lijkt dat best goed te gaan. dan hoeft de kamerthermostaat dus wat minder bij te leren.WAR lijkt dus ideaal.

Als de zonnecollectoren weer serieus gaan meedoen, dan werkt dit toch ook prima.De WP stopt vanzelf als het retour water warm genoeg is toch? Als de zonneboiler het helemaal overneemt, dan zet ik de WP gewoon uit om de pompkosten te besparen.

vanmorgen ook de Quiet Mode 3 aangezet, en het lijkt dat de WP daar wel lekker op gaat. hij zit nu vrij rustig op 1KW (laagste moduleerpunt lijkt t) en doet dat al vanaf vanmorgen sinds de quiet mode. ik weet niet of deze modus dus afvlakt, of gewoon zo laag mogelijk houd bij de ingestelde delta T, maar het werkt iig wat beter nu, COP gaat richting de 3. Dit is natuurlijk ook zo omdat de verwarming nu vrij constant warmte vraagt, omdat het huis extra verwarmt moet worden. (de vloer was afgekoeld door wat testen met een lage stooklijn). dus ben benieuwd als de vloer/huis weer op temperatuur is, dan kan de WP mogelijk zijn warmte niet meer kwijt.

Weet iemand toevallig nog wat t verschil tussen quiet 1 en 3 is. vlakt 1 minder af bijv. of juist meer?
1 = minst

• Baapje327
top thanks, dan blijft ie zo staan :)

• pleio65
Baapje327 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:12:
top thanks, dan blijft ie zo staan :)
Heb je de sensoren nog kunnen ijken?

• Baapje327
ja ik heb wat getweakt, maar had wat problemen om over langere tijd te meten. de WP ging steeds aan en uit namelijk en draaide niet stabiel. Ik had een PT 1000 sensor van mn zonnecollectoren op de buis getyript. leek redelijk te gaan en dus wat getuned.
Inmiddels draait de WP dus langere runs sinds vanmorgen, en kan ik eigenlijk een stuk gemakkelijker monitoren over langere tijd (in de resol web interface). de 2 sensoren in het vat zitten precies op dezelfde hoogte als in retour/aanvoer leiding van de WP, en kan dus over een hele dag gemakkelijk zien wat het verschil is van de PT1000 op de buis, en de warmte in het vat. ik heb nu de aanvoer kunnen zien, en ga morgen eens kijken naar de retour. ik zie wel dat ik iig de aanvoer nog flink moet bijstellen, dus retour vast ook. ik doe ze morgen wel gelijk, nu maar even de WP laten draaien en t huis weer op temperatuur krijgen. de WAF was niet zo blij vanmorgen...mimimimi en kou enzo :)

het is een hoop trial & error, maar het lijkt nu wel alsof het ergens naartoe gaat.

ik krijg de grafiek ff niet bijgevoegd. maar de 2 lijnen van de sensors lopen netjes parallel, met 1.5 graden ongeveer ertussen.

• pleio65
Baapje327 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:36:
ja ik heb wat getweakt, maar had wat problemen om over langere tijd te meten. de WP ging steeds aan en uit namelijk en draaide niet stabiel. Ik had een PT 1000 sensor van mn zonnecollectoren op de buis getyript. leek redelijk te gaan en dus wat getuned.
Inmiddels draait de WP dus langere runs sinds vanmorgen, en kan ik eigenlijk een stuk gemakkelijker monitoren over langere tijd (in de resol web interface). de 2 sensoren in het vat zitten precies op dezelfde hoogte als in retour/aanvoer leiding van de WP, en kan dus over een hele dag gemakkelijk zien wat het verschil is van de PT1000 op de buis, en de warmte in het vat. ik heb nu de aanvoer kunnen zien, en ga morgen eens kijken naar de retour. ik zie wel dat ik iig de aanvoer nog flink moet bijstellen, dus retour vast ook. ik doe ze morgen wel gelijk, nu maar even de WP laten draaien en t huis weer op temperatuur krijgen. de WAF was niet zo blij vanmorgen...mimimimi en kou enzo :)

het is een hoop trial & error, maar het lijkt nu wel alsof het ergens naartoe gaat.

ik krijg de grafiek ff niet bijgevoegd. maar de 2 lijnen van de sensors lopen netjes parallel, met 1.5 graden ongeveer ertussen.
Voordat ik uiteindelijk ging ijken heb ik twee wekenlang, meerdere keren per dag, alle sensorgegevens in een excel bestand vastgelegd. In die periode zijn er hoge en lage Ta en Tr geweest. Op die manier was de gemiddelde afwijking goed te berekenen. De Tr bleek wel te kloppen. Ta heb ik eerst + 0,5 bijgesteld en nog een week meten nog een keer + 0.5 gegeven.

• rjd22
Dylantje2 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:08:
Je verwoord wel dat mijn pomp onderbemeten is..
Zoals zovelen hier doen. [ lig ik niet wakker van ]
Dit heb ik inderdaad aangegeven maar ik maak daarna duidelijk dat ik niet weet of dit erg is of niet. Aangezien je een alternatieve warmtebron hebt lijkt het me in jouw situatie misschien zelfs wenselijk zodat hij op wat warmere dagen wat mooie runs blijft maken.

In mijn geval heb ik (nog) geen alternatieve warmtebron en kom ik .et een 5kw niet uit.
Als je hem zo uit zijn context haalt heb je zeker gelijk. Ik maakte eerst een opsomming van de apparatuur die ik heb draaien en daarna refereerde ik met "de warmtepomp" naar de warmtepomp in mijn opsomming dus inderdaad "mijn warmtepomp". Zo ver ik weet is dit gewoon correct Nederlands en moet uit de context duidelijk zijn dat ik het over mijn warmtepomp heb.

Zoals je hem nu als quote gebruikt hebt, lijkt wat ik zeg nogal stelling inderdaad. Het lijkt mij daarom beter om de hele context bij de quote verwerken.
Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True